Rijden jullie dan 100-110 km p/u om zo ver mogelijk op een accu te komen of kachelen jullie lekker door?
Ik rij vol gas door. Maar is ook afhankelijk van de auto (ivm snellaad snelheid) en of je de stroom zelf moet betalen wellicht. Scheelt qua tijd allemaal niet veel maar ik vind gewoon lekker doorrijden prettiger dan 100 tuffen.
Rijden jullie dan 100-110 km p/u om zo ver mogelijk op een accu te komen of kachelen jullie lekker door?
ligt indd aan je auto - 130 rijden en meer kortere snellaad stops is vaak sneller. Ik heb zelf 2 kids - en plasje, drankje , even voetballen oid, en ik sta al snel 20-30 mins te laden, dan maakt het allemaal niet zoveel meer uit. Ik ga op vakantie voor ontspanning, dat is inclusief de reis
Nu half jaar in bezit van een Skoda Enyaq IV80 en nu last minute toch een wintersport geboekt. Daarmee de eerste lange reis met de EV.
Idee is om naar Les Gets/Morzine te gaan met hoogstwaarschijnlijk een overnachting heen (en terug). Routes worden metname via Duitsland en Zwitserland voorgesteld. Jullie goede ideeën waar te laden en welke passen benodigd? (In bezit, Shell, Cooblue, Vattenfall, Maingau App en Tesla App)
Nu half jaar in bezit van een Skoda Enyaq IV80 en nu last minute toch een wintersport geboekt. Daarmee de eerste lange reis met de EV.
Idee is om naar Les Gets/Morzine te gaan met hoogstwaarschijnlijk een overnachting heen (en terug). Routes worden metname via Duitsland en Zwitserland voorgesteld. Jullie goede ideeën waar te laden en welke passen benodigd? (In bezit, Shell, Cooblue, Vattenfall, Maingau App en Tesla App)
ik merk dat vooruit plannen vaak in praktijk toch niet lekker werkt. Je weet de omstandigheden niet zo goed, regen/sneeuw/ er moet iemand heel nodig plassen - dus ik laad nu wel alvast..
Ik zorg dat ik een paar apps heb (ABRP/Chargemap/locale lader boer) waar ik op zoek als ik onder weg ben. Ik heb zelf een auto met google maps, ik vraag simpel weg eerst google om laadopties langs de route maar dit werkt helaas niet altijd goed , dan gebruik ik even ABRP (mn vrouw naast me doet dat) en dan plan ik die in 30 mins voordat ik wil laden zodat mn accu voorverwarmd.
[Voor 13% gewijzigd door 4v4t4r op 08-02-2023 09:44]
Bij Emmen de grens over. Dan via Osnabrück, Bielefeld, Paderborn en Kassel naar beneden. Sinds het stuk snelweg bij Bielefeld (paar jaar geleden) open is, kun je via die route ook op de autobahn blijven.
Er staan wat minder laadpleinen, maar is ook een veel rustiger route. Kom ook uit Heerenveen en ik neem meestal die route.
Veel plezier.
Die route heb ik ook gereden (bij Hengelo de grens over). Goede laadoptie is FastNed Paderborn-Monkeloh (Autohof) en Autohof Hilpolstein (tussen Neurenberg en Ingolstadt). Bij deze laatste staan 4 x 300kw laders plus een Tesla SuC. Enkel op de heenweg tussen Kassel en Fulda moeten laden bij een raststatte waar alleen 1 50kW paal beschikbaar was. Het was donker en ik had even moeite deze aan de gang te krijgen. Laadpas werkte niet, wel met QR code en credit card.
Op de terugweg dit ondervangen door voor Fulda, komende vanuit het zuiden, te laden bij een andere raststatte met wel een snellere paal.
Ik gebruik chargemaps voor het vinden van locaties.
ik merk dat vooruit plannen vaak in praktijk toch niet lekker werkt. Je weet de omstandigheden niet zo goed, regen/sneeuw/ er moet iemand heel nodig plassen - dus ik laad nu wel alvast..
Ik zorg dat ik een paar apps heb (ABRP/Chargemap/locale lader boer) waar ik op zoek als ik onder weg ben. Ik heb zelf een auto met google maps, ik vraag simpel weg eerst google om laadopties langs de route maar dit werkt helaas niet altijd goed , dan gebruik ik even ABRP (mn vrouw naast me doet dat) en dan plan ik die in 30 mins voordat ik wil laden zodat mn accu voorverwarmd.
Inderdaad, en belangrijkst is dat je zo leeg mogelijk gaat laden, dan is de laadsnelheid het hoogst. Dus kies alleen maar laadpunten met meerdere (liefst 8+) aansluitingen, ivm drukte en uitval
Ik rij vol gas door. Maar is ook afhankelijk van de auto (ivm snellaad snelheid) en of je de stroom zelf moet betalen wellicht. Scheelt qua tijd allemaal niet veel maar ik vind gewoon lekker doorrijden prettiger dan 100 tuffen.
Ik ook. Zeker als ik dreig met meer dan 15% bij het laadpunt aan te komen, rij ik er lekker nog 10% af op de Duitse autobahn. Je moet dan 5 minuten ofzo extra laden maar tijdswinst is groter en je kunt zo’n EV eindelijk eens gebruiken waar hij voor bedoeld is
Maar hangt van de auto af, met een Dacia Spring ligt het ietsje anders.
[Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 08-02-2023 12:08]
Ik ook. Zeker als ik dreig met meer dan 15% bij het laadpunt aan te komen, rij ik er lekker nog 10% af op de Duitse autobahn. Je moet dan 5 minuten ofzo extra laden maar tijdswinst is groter en je kunt zo’n EV eindelijk eens gebruiken waar hij voor bedoeld is
Maar hangt van de auto af, met een Dacia Spring ligt het ietsje anders.
lol indd - mn vrouw heeft een spring, en we zitten te kijken om te verhuizen, ze gaat het met die auto niet in 1x redden naar waar we heen willen, en heeft geen snellader optie, dat word dus een MacD opzoeken en daar aan de lader een uurtje of 2 voor het laatste stuk
lol indd - mn vrouw heeft een spring, en we zitten te kijken om te verhuizen, ze gaat het met die auto niet in 1x redden naar waar we heen willen, en heeft geen snellader optie, dat word dus een MacD opzoeken en daar aan de lader een uurtje of 2 voor het laatste stuk
Kun je de Spring niet aan de trekhaak van de XC40 hangen? Die merkt daar niets van.
Kun je de Spring niet aan de trekhaak van de XC40 hangen? Die merkt daar niets van.
Helaas geen trekhaak - maar het is wel een idee, 100 met de XC40, spring er direct achter.. die XC40 is net een baksteen en haalt alle luchtweerstand voor de Spring weg
Na wat zoekwerk en dit topic doorgespit te hebben: de plannen voor deze zomer is een verblijf aan de kust van Sorrento, net onder Napels. Ik ben van plan met de BMW i4 de route af te leggen. Over de snelwegen maak ik me niet zo’n zorgen, alhoewel snelladers wel snel schaarser worden richting het zuiden van Italië. Ik zie echter maar weinig laders op het schiereiland en we zijn wel ondernemende types en gaan er vrijwel dagelijks op uit. Als ik de kaart met laders bekijk, dan krijg ik daar geen ontspannen vakantiegevoel bij. 😉 Iemand ervaringen met de EV in die buurt?
Volgens de Nextcharge app (aanrader) zijn er in de buurt wel laders in en rondom Sorrento, maar het zijn vaak wel hotels e.d. Je kunt wel vragen of je mag laden als je wat te drinken o.i.d. bestelt.
Tosti Ham-Kaas245 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:15:
Na wat zoekwerk en dit topic doorgespit te hebben: de plannen voor deze zomer is een verblijf aan de kust van Sorrento, net onder Napels. Ik ben van plan met de BMW i4 de route af te leggen. Over de snelwegen maak ik me niet zo’n zorgen, alhoewel snelladers wel snel schaarser worden richting het zuiden van Italië. Ik zie echter maar weinig laders op het schiereiland en we zijn wel ondernemende types en gaan er vrijwel dagelijks op uit. Als ik de kaart met laders bekijk, dan krijg ik daar geen ontspannen vakantiegevoel bij. 😉 Iemand ervaringen met de EV in die buurt?
Kun je niet met een granny laden? Er is daar weinig idd.
Nextcharge gedownload, daar staat in ieder geval meer op dan ik via de EU Laadpas app te zien krijg. Dat zijn dan inderdaad denk ik de hotels en restaurants, maar ook een aantal Tesla oplaadpunten. Hoe zijn de ervaringen met hotels en restaurants? De Tesla oplaadpunten staan volgens de app nog niet open voor non-Tesla voertuigen. De granny gaat mee, ik kan parkeren naast het huis, maar Italianen en electra… 😬 Vaak geen goede combo. Sorry, no offense! Ik verwacht geen driefasen robuuste aansluiting en bedrading aan te treffen.
Tosti Ham-Kaas245 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:03:
Nextcharge gedownload, daar staat in ieder geval meer op dan ik via de EU Laadpas app te zien krijg. Dat zijn dan inderdaad denk ik de hotels en restaurants, maar ook een aantal Tesla oplaadpunten. Hoe zijn de ervaringen met hotels en restaurants? De Tesla oplaadpunten staan volgens de app nog niet open voor non-Tesla voertuigen. De granny gaat mee, ik kan parkeren naast het huis, maar Italianen en electra… 😬 Vaak geen goede combo. Sorry, no offense! Ik verwacht geen driefasen robuuste aansluiting en bedrading aan te treffen.
Als je in een wat grotere plaats zit, in de bewoonde wereld van moet 1x10A wel lukken. 3F heb je voor een granny toch niet veel aan. Niet alle Supercharge locaties zijn open, sommige wel.
Tosti Ham-Kaas245 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:03:
Die Tesla chargers bij hotel e.d. zijn meestal wallboxen, waarvan er één socket voor Tesla's is en de andere voor andere EV's. In Nextcharge staan per lader ook commentaren van andere gebruikers, daar kun je soms lezen hoe ze een deal hebben gemaakt met het hotel om te laden.
Leuk topic dat ik nu al een tijdje volg. Deze
Zomer rij ik met een BMW iX1 naar Marokko 2700km
Nog geen ervaring met EV rijden. Wel met lange afstanden. De voorbije jaren gereden met een Mercedes E , waar ik pas om de 650 km stop om te plassen en de 1200 km om te tanken. Hoewel ik weet dat ik nu veel vaker zal moeten stoppen en dus ook meer tijd “verlies” ben ik overtuigd dit niet als een nadeel te zullen ervaren. Als kind reed ik met m’n grootouders meermaals per jaar naar het zuiden van Frankrijk. En deze stopte ook vaker dan wij, namen nationale wegen waardoor we ook wat geschiedenis en cultuur bij leerde. Denk dat onze mindset moet wijzigen dat de rit naar je vakantie ook al een deel van de vakantie kan zijn. Lekker vroeg in een hotel aankomen en nog wat aan het zwembad liggen. Om dan de dag nadien verder te rijden ?
Met het tempo die jij gewend bent zal je wel vertraging ervaren, ongeacht wat je jezelf wijs maakt. Met een mindset om elke twee uur te stoppen voor een rustpauze, gewoon omdat dat veiliger en relaxter is, en die tijd gelijk aanwend om kort bij te laden zal het wel meevallen.
Het scheelt voor mij ook als ik niet met 150 naar het zuiden dender. Je voelt je minder gehaast, het is minder vermoeiend en je ergert je niet aan de tragere medeweggebruikers.
Kju schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:58:
Met het tempo die jij gewend bent zal je wel vertraging ervaren, ongeacht wat je jezelf wijs maakt. Met een mindset om elke twee uur te stoppen voor een rustpauze, gewoon omdat dat veiliger en relaxter is, en die tijd gelijk aanwend om kort bij te laden zal het wel meevallen.
Het scheelt voor mij ook als ik niet met 150 naar het zuiden dender. Je voelt je minder gehaast, het is minder vermoeiend en je ergert je niet aan de tragere medeweggebruikers.
Ik vind reizen met een BEV dikke prima, maar 2700km in een iX1 zou mij echt teveel zjn. Dan zit je drie dagen in de auto en met een iX1 moet je vaak stoppen. Ik rij doorgaans een ±2000km enkele rit en dat kan ik in een Tesla in twee dagen prima afleggen maar dan heb ik het ook wel even gehad.
Na 650 kilometer rijden stoppen betekent doorgaans minimaal een uur of 5/6 rijden (zeker met aan actieradius van 1200km voor 1 tank brandstof). En dan moet het echt heel rustig zijn op de weg zonder files, werkzaamheden etc: 650/5=130km/h gemiddeld!.
Hoe hou je die 5/6 uur vol zonder te plassen vraag ik me dan af. Dat lukt je toch alleen als je nauwelijks iets drinkt in die tijd?
Als ik naar mezelf kijk: met de EV (zowel Tesla Model 3 als Kia EV6) stop ik doorgaans om de ca 2,5 uur om bij te laden. De eerste stint met de Model 3 is vaak wat langer (starten met 100%), maar na 3,5 uur ben ik dan blij bij de 1e Supercharger te zijn zodat ik kan plassen.
Even een rondje lopen is na die tijd wat mij betreft ook welkom.
Ik vind reizen met een BEV dikke prima, maar 2700km in een iX1 zou mij echt teveel zjn. Dan zit je drie dagen in de auto en met een iX1 moet je vaak stoppen. Ik rij doorgaans een ±2000km enkele rit en dat kan ik in een Tesla in twee dagen prima afleggen maar dan heb ik het ook wel even gehad.
Volgende maand ga ik het ook in "twee" dagen doen. Maar dan laat in de avond vertrekken en de nacht doorrijden en dan eind van de middag arriveren bij mijn overnachtingshotel, net over de grens in Spanje. Na eerst twee keer via de route midden door Frankrijk (Clermond-Ferrand) te hebben gereden neem ik nu de Route du Soleil, eens kijken hoe dat bevalt.
Vorig weekend net teruggekomen van de eerste keer op skivakantie te gaan met een EV. Ik heb als bedrijfswagen een Polestar 2 (SRSM) en die heb ik dan ook gebruikt uiteraard.
Voor de heenreis (Gent -> Les Menuires) hebben we beslist om een tussenstop (overnachting op hotel) te doen in Dijon, aangezien ons 7 maand oude zoontje ook mee was en we niet zeker waren of het wel goed te doen ging zijn met hem. Op vrijdag doorgereden naar Dijon, gestart met 100% batterij, onderweg 4x gestopt bij Ionity laders (Baralle, Champfleury, Bucheres en Perrogney-les-Fontaines). De eerste stop 13 minuten, alle andere stops 21 minuten volgens de Shell Recharge app. Telkens zelf de benen gestrekt, en dan zoontje eten gegeven of pamper gaan doen. De tijd gaat alleszins snel voorbij als je je zo kan bezighouden! In Dijon in een ondergrondse parking gratis kunnen bijladen tot 100% weer voor de volgende dag. Van Dijon tot in Les Menuires was nog eens 2 stops, ook weer Ionity (Mionnay en Chateauneuf), iets langer deze keer - 25 minuten. Al bij al leuke ritjes, niet teveel verkeer, en persoonlijk heel leuk ervaren aangezien ik regelmatig mijn benen eens kon strekken en ik op Google Maps nooit meer dan 2u zag staan wat ook een pak aangenamer is, vind ik persoonlijk.
In de terugrit beslist om de hele tocht in een keer te doen omdat het in de heenrit wel echt vlot ging met ons zoontje, dus 's morgens om 6u vertrokken daar en om 18u 's avonds waren we thuis, wat ik best vlot vind. In totaal 7 stops gedaan onderweg, gemiddeld rond de 20-25 minuten weer, maar deze keer gewoon gevolgd wat Google mij aanraadde. In de heenweg had ik de trip namelijk via ABRP gemaakt (ingesteld welke stations ik de voorkeur aan gaf etc.) maar heb wel wat vertrouwen opgedaan in de batterij van de auto dus vertrouwde ik het al wat meer om gewoon via de Google-route te rijden. Deze keer niet enkel Ionity gedaan maar ook eens LastMileSolutions en TotalEnergies laders zien passeren.
Over het algemeen dus heel goed bevallen, en persoonlijk ook heel goed ervaren. Heb ook overal 130-135 cruise control gereden omdat ik weiger mij aan te passen om meer range te halen, dan stop ik wel gewoon extra. Ideaal gezien (voor mij persoonlijk) zou ik nog iets meer range hebben en iets sneller kunnen laden, bvb 2u aan een stuk kunnen rijden op 60% batterij (260km van 80% naar 20%) en dan in een kwartiertje van 20% naar 80% weer kunnen laden, maar dat zal voor een volgende EV zijn.
Ik heb trouwens enkel de Shell Recharge app/kaart gebruikt om te laden, had wel het 'bakske' van de bank mee voor als ik een andere app zou moeten activeren. Ondertussen ook vlotjes over de 10.000km gegaan met de auto (sinds eind september) en nog altijd heel tevreden.
otomoxd schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:57:
Vorig weekend net teruggekomen van de eerste keer op skivakantie te gaan met een EV. Ik heb als bedrijfswagen een Polestar 2 (SRSM) en die heb ik dan ook gebruikt uiteraard.
Voor de heenreis (Gent -> Les Menuires) hebben we beslist om een tussenstop (overnachting op hotel) te doen in Dijon, aangezien ons 7 maand oude zoontje ook mee was en we niet zeker waren of het wel goed te doen ging zijn met hem. Op vrijdag doorgereden naar Dijon, gestart met 100% batterij, onderweg 4x gestopt bij Ionity laders (Baralle, Champfleury, Bucheres en Perrogney-les-Fontaines). De eerste stop 13 minuten, alle andere stops 21 minuten volgens de Shell Recharge app. Telkens zelf de benen gestrekt, en dan zoontje eten gegeven of pamper gaan doen. De tijd gaat alleszins snel voorbij als je je zo kan bezighouden! In Dijon in een ondergrondse parking gratis kunnen bijladen tot 100% weer voor de volgende dag. Van Dijon tot in Les Menuires was nog eens 2 stops, ook weer Ionity (Mionnay en Chateauneuf), iets langer deze keer - 25 minuten. Al bij al leuke ritjes, niet teveel verkeer, en persoonlijk heel leuk ervaren aangezien ik regelmatig mijn benen eens kon strekken en ik op Google Maps nooit meer dan 2u zag staan wat ook een pak aangenamer is, vind ik persoonlijk.
In de terugrit beslist om de hele tocht in een keer te doen omdat het in de heenrit wel echt vlot ging met ons zoontje, dus 's morgens om 6u vertrokken daar en om 18u 's avonds waren we thuis, wat ik best vlot vind. In totaal 7 stops gedaan onderweg, gemiddeld rond de 20-25 minuten weer, maar deze keer gewoon gevolgd wat Google mij aanraadde. In de heenweg had ik de trip namelijk via ABRP gemaakt (ingesteld welke stations ik de voorkeur aan gaf etc.) maar heb wel wat vertrouwen opgedaan in de batterij van de auto dus vertrouwde ik het al wat meer om gewoon via de Google-route te rijden. Deze keer niet enkel Ionity gedaan maar ook eens LastMileSolutions en TotalEnergies laders zien passeren.
Over het algemeen dus heel goed bevallen, en persoonlijk ook heel goed ervaren. Heb ook overal 130-135 cruise control gereden omdat ik weiger mij aan te passen om meer range te halen, dan stop ik wel gewoon extra. Ideaal gezien (voor mij persoonlijk) zou ik nog iets meer range hebben en iets sneller kunnen laden, bvb 2u aan een stuk kunnen rijden op 60% batterij (260km van 80% naar 20%) en dan in een kwartiertje van 20% naar 80% weer kunnen laden, maar dat zal voor een volgende EV zijn.
Ik heb trouwens enkel de Shell Recharge app/kaart gebruikt om te laden, had wel het 'bakske' van de bank mee voor als ik een andere app zou moeten activeren. Ondertussen ook vlotjes over de 10.000km gegaan met de auto (sinds eind september) en nog altijd heel tevreden.
Leuk verslag. Ik ken niet precies de range van de Polestar 2 en ik weet ook niet hoe koud het was, maar ik vind 7 stops op een kleine 1000 km wel veel. Het zal wel aan je snelheid gelegen hebben, maar constant 130-135 km/u rijden zal het ook niet zijn geweest, denk ik, i.v.m. verkeer op de weg. Had je nog veel % over bij aankomst bij de laadplekken?
Leuk verslag. Ik ken niet precies de range van de Polestar 2 en ik weet ook niet hoe koud het was, maar ik vind 7 stops op een kleine 1000 km wel veel. Het zal wel aan je snelheid gelegen hebben, maar constant 130-135 km/u rijden zal het ook niet zijn geweest, denk ik, i.v.m. verkeer op de weg. Had je nog veel % over bij aankomst bij de laadplekken?
Ligt ook aan zn ABRP settings... vaker stoppen en laden tot maar 50 a 60% is sneller dan door willen laden tot 70/80% (de P2 laad tot 55% met 100-125kW, daarna kakt het redelijk in)
Ligt ook aan zn ABRP settings... vaker stoppen en laden tot maar 50 a 60% is sneller dan door willen laden tot 70/80% (de P2 laad tot 55% met 100-125kW, daarna kakt het redelijk in)
En dit gaat over de SMSR dus met kleine accu en langzamer laden. Ik rij met DMLR in 3 of 4 stops naar Oostenrijk, 940km. Meestal Ionity, soms EnBW of Fastned. Alles langs de autobahn geladen
[Voor 13% gewijzigd door JTHZZ op 14-02-2023 15:32]
De auto zegt 400km range maar dat haal ik nooit echt, zeker niet in winterse temperaturen (al vielen die wel goed mee) en met winterbanden + volgeladen auto. Gemiddelde verbruik was ongeveer 23kWh/100km en met een batterij van 69kW zit je dan aan een 300km range. Ik kwam meestal toe met 10-20% batterij, en dan afhankelijk van de stop etc vertrok ik meestal rond de 70-80% al zat er ook wel eens een uitschieter naar de 90% bij. Dat komt dus neer op ongeveer 50-80% batterijverbruik tussen stops door, wat omgerekend iets van een 150-240km rijden zal zijn tussen stops. Ik ben ook vertrokken met 30% batterij aangezien de lader in de parking aan het skigebied niet wou werken, dus als ik daar wel had kunnen volladen had ik zeker ook wel een stop kunnen uitsparen, en zoals verder ook al gezegd is het vaak sneller om meer kortere stops te doen dan langere, aangezien je dan profiteert van de hogere laadsnelheid van de wagen. Verkeer op de weg viel trouwens heel erg goed mee, dus het overgrote deel in Frankrijk zal toch wel echt rond die 130 liggen.
Nu, met het feit dat we toch regelmatig ons zoontje even uit die maxi-cosi wouden halen, eten geven, pamper vervangen, ... kwam het ons wel handig uit om regelmatig te stoppen. Zonder dat dat nodig geweest was had ik misschien ook wel eerder gekeken om iets langere ritten en stops te doen.
Zondag (12/2) vertrokken vanuit omg. Alkmaar naar Javea met onze e-soul 64 kw. Ruim 2100 km via Maastricht, Luxemburg, Nancy, Lyon, Montpellier en Barcelona. Eerste dag 860 km, 2e dag 750 km en laatste dag 500 km. Tussen de laadstops ritten van ong. 250 km uitgezonderd de langste (en laatste) van 298 km. Voornamelijk geladen bij Tesla. Twee keer bij Ionity en één keer bij Zunder. Verbruik lag in het eerste deel van de rit hoger dan dat van afgelopen na-zomer. Was dan ook een stuk frisser. De 1e dag 18,2 kw/h, 2e dag 17,5 kw/h en laatste dag 16,9 km/h, Alles bij een snelheid van rond de 110 km/u.
Alles verliep vlekkeloos. Mooi om te zien dat er langs de route naar het zuiden aardig wat snelladers zijn bijgekomen en dat er links en rechts wordt (bij)geplaatst.
Je ziet ook dat het aantal stalls, van andere aanbieders dan Tesla, per locatie omhoog gaat. Hieronder een foto van de Ionity locatie Mornas/west met 19 stalls waarvan een aantal nog in aanbouw. Hier ook 2 stalls voor auto’s met aanhanger/caravan.
Hier in de buurt diverse snelladers (50 kw) van Iberdrola. Ik heb die bij Ondara gebruikt en dat werkte goed met de Electromaps ‘sleutel’. Een Iberdrola account heb ik nog steeds niet aan kunnen maken. Zal wel aan mij liggen. 😩 Binnenkort eens kijken of ik de straatladers van Iberdrola ook met electromaps aan de praat krijg.
Moeder’soul’ alleen aan de lader bij Ionity Mornas West. Vooraan op de foto de extra lange laadplekken.
Dit zijn de Zunder plekken in L’Aldea. 2 x 180 kw en 2 x 50 kw. Werken oa via de Zunder app maar er zat ook een pin-mogelijkheid op. Staan tegenover 8 Tesla superchargers.
Recent met mn Model 3 sr+ van Friesland naar tegen de Tsjechische grens gedaan, 5 uur sochtends vertrokken, rond 13 uur daar. paar uurtjes werken en weer terug om rond 1:00 uur weer in Leeuwarden te zijn.
Bewust iets meer stops gemaakt dan de Tesla-navi aangaf om zo niet helemaal vol te hoeven laden, en her en der bewust even herberekend om te kijken of we met de gunstigere accu-capaciteit toch niet een lader konden overslaan en verder leeg konden rijden. Beide konden, al maakt het voor het algehele reistijd eigenlijk bar weinig uit gok ik.
Vooraf getwijfeld of ik toch niet de diesel zou pakken, maar de voordelen van de EV op zulke afstanden zijn echt duidelijk groter dan die paar stops die je met een diesel niet maakt.
killercow schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:15:.
Vooraf getwijfeld of ik toch niet de diesel zou pakken, maar de voordelen van de EV op zulke afstanden zijn echt duidelijk groter dan die paar stops die je met een diesel niet maakt.
Goedkoper, stiller, zelf sturend, moderne interface met altijd up to date navigatie.
Ik rijd ook een EV maar kan me voorstellen dat als je deze afstanden in deze korte periode rijdt een diesel met 1.000 km in de tank en in 5 minuten weer klaar is voor de volgende 1.000 km ook fijn is.
Als het juist is wat ze bij Iberdrola zeiden, dat je om een account aan te kunnen maken in Spanje moet zijn, zou het nu toch moeten lukken. Als het nu nog niet lukt dan moet het ergens anders aan liggen.
Als het juist is wat ze bij Iberdrola zeiden, dat je om een account aan te kunnen maken in Spanje moet zijn, zou het nu toch moeten lukken. Als het nu nog niet lukt dan moet het ergens anders aan liggen.
Ja dat dacht ik ook. Heb het hier in Spanje ook geprobeerd maar het lukt me niet om een land in te vullen. Het is een verplicht veld maar ik kom niet in het invulveld. (Zie hieronder) Zal iets onbenulligs zijn maar wat?
Ja dat dacht ik ook. Heb het hier in Spanje ook geprobeerd maar het lukt me niet om een land in te vullen. Het is een verplicht veld maar ik kom niet in het invulveld. (Zie hieronder) Zal iets onbenulligs zijn maar wat?
Wat heb je bij Numer de Documento ingevuld, want daarna lijkt het dan mis te gaan? Ik heb daar ingevuld wat rechtsboven op mijn ID kaart staat en begint 7 hoofdletters.
Wat heb je bij Numer de Documento ingevuld, want daarna lijkt het dan mis te gaan? Ik heb daar ingevuld wat rechtsboven op mijn ID kaart staat en begint 7 hoofdletters.
Heb nr van mn rijbewijs en paspoort geprobeerd. Beiden zonder succes. ID kaart heb ik niet,
Heb nr van mn rijbewijs en paspoort geprobeerd. Beiden zonder succes. ID kaart heb ik niet,
Tja, meer schiet mij zo gauw niet te binnen. Enige wat dan overblijft is een Spanjaard om assistentie vragen. Want waarom zou je als NL'er geen account kunnen/mogen aanmaken. Als ze dat niet meer toestaan hadden ze je dat wel gezegd neem ik aan.
Tja, meer schiet mij zo gauw niet te binnen. Enige wat dan overblijft is een Spanjaard om assistentie vragen. Want waarom zou je als NL'er geen account kunnen/mogen aanmaken. Als ze dat niet meer toestaan hadden ze je dat wel gezegd neem ik aan.
Een account aanmaken bij Iberdrola werkt niet voor buitenlanders, ook niet buiten de app om, denk aan via hun site; je moet óf een Spaans fiscaal nummer hebben, óf een contractnummer (meternummer). Ik ben zelfs bij een (Iberdrola)winkel binnen gelopen om te vragen of zij konden helpen. Als iemand een 'hack' heeft om erdoorheen te komen (bijvoorbeeld een fictief nummer), houd ik me ten zeerste aanbevolen.
[Voor 4% gewijzigd door nannoe op 16-02-2023 14:01. Reden: opmaak]
Een account aanmaken bij Iberdrola werkt niet voor buitenlanders, ook niet buiten de app om, denk aan via hun site; je moet óf een Spaans fiscaal nummer hebben, óf een contractnummer (meternummer). Ik ben zelfs bij een winkel binnen gelopen om te vragen of zij konden helpen. Als iemand een 'hack' heeft om erdoorheen te komen (bijvoorbeeld een fictief nummer), houd ik me ten zeerste aanbevolen.
Dat is dan sinds kort het geval want zowel @Inspired als ik hebben een werkend account. Ik heb het vorig jaar in september aangemaakt en Inspired al eerder en ik kan er nog steeds mee inloggen in de app. Bij het aanmaken van het account heb ik contact gehad met hun helpdesk en die gaven aan hoe het te doen. Zie het vorige deel van Openbare laadpalen en providers. Wanneer ben jij hun winkel binnengelopen?
Dan is dat sinds kort het geval want zowel @Inspired als ik hebben een werkend account. Ik heb het vorig jaar in september aangemaakt en Inspired al eerder en ik kan er nog steeds mee inloggen in de app. Bij het aanmaken van het account heb ik contact gehad met hun helpdesk en die gaven aan hoe het te doen. Zie het vorige deel van Openbare laadpalen en providers. Wanneer ben jij hun winkel binnengelopen?
Dat was september/oktober 2021. Meer info graag; welke stappen moest/kon helpdesk mee helpen? Want verder komen dan scherm van aanmaken van account is zonder die gegevens van contract/meter/spaans ID niet mogelijk
Dat was september/oktober 2021. Meer info graag; welke stappen moest/kon helpdesk mee helpen? Want verder komen dan scherm van aanmaken van account is zonder die gegevens van contract/meter/spaans ID niet mogelijk
Zie het vorige deel2 van Openbare laadpalen en providers, ff zoeken op Iberdrola.
Je komt niet voorbij het scherm waarvan @mm.kool de screenshot heeft geplaatst.
Dan kan je leuk jullie 'stappenplannetje' met adresgegevens van hun hoofdkantoor willen volgen, maar zonder zo'n nummer kom je niet verder in de app als je nog geen account hebt.
Voor de duidelijkheid hier het scherm waar ik ook tegenaan loop. In het veld van het documentnummer kan je gewoon invullen wat je wilt, maar het veld "País de expedición" verwacht je een land te kiezen en vervolgens adres in te kunnen vullen. Dit veld kan je aanklikken, maar vervolgens niets kiezen. Ook met een geresete app en een fake location provider uit de developer settings niet.
[Voor 54% gewijzigd door nannoe op 16-02-2023 14:34]
Zie wel meer negatieve reviews in de appstore. Overigens lijkt het zo dat ik op iOS wel verder kom. Ik kan op iOS gewoon een land kiezen. Niet een iPad bij je toevallig?
Dan kan je leuk jullie 'stappenplannetje' met adresgegevens van hun hoofdkantoor willen volgen, maar zonder zo'n nummer kom je niet verder in de app als je nog geen account hebt.
Voor de duidelijkheid hier het scherm waar ik ook tegenaan loop. In het veld van het documentnummer kan je gewoon invullen wat je wilt, maar het veld "País de expedición" verwacht je een land te kiezen en vervolgens adres in te kunnen vullen. Dit veld kan je aanklikken, maar vervolgens niets kiezen. Ook met een geresete app en een fake location provider uit de developer settings niet.
Toen ik in november in Spanje was kwam ik bij mijn veel gebruikte lader een Ier tegen en die gebruikte ook de Iberdrola app om te laden. Hun site is zelfs ook in het Engels en Spanje leeft van de buitenlandse toeristen. Dus ik kan mij niet voorstellen dat de app alleen maar voor Spanjaarden beschikbaar is.
Misschien de telefoon opnieuw opstarten of misschien een instelling die de zaak verstoort. En anders de helpdesk benaderen, heb ik ook gedaan om het werkend te krijgen.
Inspired schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:50:
Zie wel meer negatieve reviews in de appstore. Overigens lijkt het zo dat ik op iOS wel verder kom. Ik kan op iOS gewoon een land kiezen. Niet een iPad bij je toevallig?
Ook op de iPad al geprobeerd maar daar krijg je niet eens de keuze ‘otros’. Daar moet je een NIF of NIE nr invullen.
Heb er al verschillende email wisselingen met de helpdesk opzitten met telkens verschillende adviezen. Tot nu toe dus zonder resultaat. Ook de helpdesk gebeld maar voor je wordt verbonden met een medewerker moet je eerst een contractnummer invoeren. Tenminste als ik het spaanse gebrabbel goed begrijp. 😆
Wat is het grote voordeel van die Iberdrola? Momenteel nog wat zoekende wat de interessantste opties zijn.Komende zomer ook voor de eerste keer richting Spanje met hoogstwaarschijnlijk een Model 3
FrE911 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:24:
Wat is het grote voordeel van die Iberdrola? Momenteel nog wat zoekende wat de interessantste opties zijn.Komende zomer ook voor de eerste keer richting Spanje met hoogstwaarschijnlijk een Model 3
Nou ja. Als je ergens in Spanje zit waar veel palen staan van Iberdrola is het wel handig. Al werkt een Shell pas doorgaans ook wel.
Ik heb een adres ingevuld van een restaurant/hotel in Barcelona en wel al mijn eigen gegevens. Werkt goed. Zowel Ikea in Madrid als Ibrola laders kunnen activeren.
Ik heb een adres ingevuld van een restaurant/hotel in Barcelona en wel al mijn eigen gegevens. Werkt goed. Zowel Ikea in Madrid als Ibrola laders kunnen activeren.
Zojuist ook een account aangemaakt in de Iberdrola app, bij document type OTHERS geselecteerd en rijbewijsnummer ingevuld met land NL. Geen adres gegevens ingevuld, op de Later knop geklikt dus misschien moet ik die nog aanvullen,
In het AD stond een artikel erover waarbij Vincent Everts even uithaalde zie https://www.ad.nl/auto/la...enoeg-laadpalen~a9a439b4/ Hij heeft van zijn 12k leden nog nooit erover gehoord en zelf ook geen last. Hij stelt dat je ergens 1 file hebt die wordt gefilmd en dat gedeeld.
Ik heb zelf ook nooit last gehad op langere ritten. Maar ik geloof best dat het dit jaar vaker gaat voorkomen op de zwarte zaterdagen. Het aantal elektrische auto's heeft afgelopen jaar een vlucht gemaakt en daarbij ook meer mensen die zich er minder in verdiept hebben (reis plannen, optimaal laden soc%, etc) dan de gemiddelde tweaker.
We zullen het wel zien volgende week zaterdag.
Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20
Ik heb zelf ook nooit last gehad op langere ritten. Maar ik geloof best dat het dit jaar vaker gaat voorkomen op de zwarte zaterdagen. Het aantal elektrische auto's heeft afgelopen jaar een vlucht gemaakt en daarbij ook meer mensen die zich er minder in verdiept hebben (reis plannen, optimaal laden soc%, etc) dan de gemiddelde tweaker.
We zullen het wel zien volgende week zaterdag.
Ja lijkt me ook niet onrealistisch dat dat gaat gebeuren. Iedereen vertrekt vol en moet op ga dezelfde plek laden, ABRP of Tesla adviseert voor iedereen dezelfde lader dus daar ga je al.
Ja lijkt me ook niet onrealistisch dat dat gaat gebeuren. Iedereen vertrekt vol en moet op ga dezelfde plek laden, ABRP of Tesla adviseert voor iedereen dezelfde lader dus daar ga je al.
Maar niet iedereen vertrekt op dezelfde plaats, en start met 100%....
De ene rijdt tot 20% en gaat laden, en de andere trekt de batterij tot 5%...
Er zit meer variatie op dan je denkt.
Maar niet iedereen vertrekt op dezelfde plaats, en start met 100%....
De ene rijdt tot 20% en gaat laden, en de andere trekt de batterij tot 5%...
Er zit meer variatie op dan je denkt.
Veel mensen starten vol en laden bij Tesla en Ionity en die zitten er niet zoveel dat die variatie leidt tot andere laadplekken. Ionity Bad Honnef of Brohltal of de Troisdorf Tesla supercharger zullen bijv snel druk worden. Die laatste heeft wel 20 plekken dus zal vaak goed gaan maar toch
[Voor 12% gewijzigd door JTHZZ op 17-02-2023 12:48]
Veel mensen starten vol en laden bij Tesla en Ionity en die zitten er niet zoveel dat die variatie leidt tot andere laadplekken. Ionity Bad Honnef of Brohltal of de Troisdorf Tesla supercharger zullen bijv snel druk worden. Die laatste heeft wel 20 plekken dus zal vaak goed gaan maar toch
Ik denk dat @Tommie12 gelijk heeft. Er zijn op de wintersport-routes echt enorm veel alternatieven om de tiental kilometers.
Vergelijk dat maar eens met de route Metz-Dijon (route du soleil) is Lille-Parijs. Daar heb (had) je gewoon geen alternatieven en dan zie je dat iedereen aan het begin en eindpunt van die trajecten staat te laden, zodat ze voldoende hebben om de volgende lader te halen.
De meer bekende laders zoals Ionity en Tesla zullen wel sneller vollopen, maar met oa Allego, EnBW, Aral, en nog behoorlijk wat lokale initiatieven met 300 kW+ HPC's zijn er echt veel meer alternatieven op de routes.
Dat zal zich m.i. dus zeker wel uitmiddelen.
En daarbij vind ik het ook een vreemd advies om 'eerder te laden'. Dat zie ik veel vaker voorbijkomen, ook van bijv. de ANWB. Mensen met weinig verstand van elektrisch rijden, laadcurves, etc. zie je zo'n advies dan angstig opvolgen. Terwijl dat suboptimaal is; je bent langer aan het laden en vergroot daarmee eventuele laadfiles.
Dus kom op mensen, aub niet met minder meer dan 10% soc aankomen. Voor jezelf en voor anderen..
[Voor 0% gewijzigd door JanHenk op 17-02-2023 13:31. Reden: Foutje bedankt.]
In verband met wintersport en EV's. Wij zijn aan het twijfelen om dit jaar nog met mijn auto (XC40 P6) op wintersport te gaan. Andere jaren reed ik ook altijd maar toen was dat nog een BMW diesel en geraakte je op 1 tank daar.
Reden van twijfelen is niet meteen het aantal keer dat je zou moeten laden maar vooral de prijs die je daarvoor zou moeten betalen. Ik heb al wat proberen zoeken hier op forum en via ABRP eens een berekening gedaan maar krijg niet meteen een goed idee. ABPR schat momenteel een 130 euro voor de heenrit.
Iemand hier ervaring mee en wat de prijzen om te snelladen in Duitsland zowat zijn?
Met de diesel waren we heen en terug ongeveer 250 euro kwijt (prijzen van maart vorig jaar). Dus vraag me af wat jullie hier zoal kwijt zijn voor een rit van 900 km met een volgeladen auto. Mag er een paar tientjes naast zitten.
nujtrug schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:34:
In verband met wintersport en EV's. Wij zijn aan het twijfelen om dit jaar nog met mijn auto (XC40 P6) op wintersport te gaan. Andere jaren reed ik ook altijd maar toen was dat nog een BMW diesel en geraakte je op 1 tank daar.
Reden van twijfelen is niet meteen het aantal keer dat je zou moeten laden maar vooral de prijs die je daarvoor zou moeten betalen. Ik heb al wat proberen zoeken hier op forum en via ABRP eens een berekening gedaan maar krijg niet meteen een goed idee. ABPR schat momenteel een 130 euro voor de heenrit.
Iemand hier ervaring mee en wat de prijzen om te snelladen in Duitsland zowat zijn?
Met de diesel waren we heen en terug ongeveer 250 euro kwijt (prijzen van maart vorig jaar). Dus vraag me af wat jullie hier zoal kwijt zijn voor een rit van 900 km met een volgeladen auto. Mag er een paar tientjes naast zitten.
Ken je de verbruikswaarden van die diesel en je EV?
Ken je de verbruikswaarden van die diesel en je EV?
Diesel zal rond de 5,5L/100km hebben gezeten. EV gaat met dakkoffer wel richting de 30kWh gaan vrees ik. Nu ja, we hebben geen haast dus 110 ipv 130 zouden we nog wel willen rijden.
Diesel zal rond de 5,5L/100km hebben gezeten. EV gaat met dakkoffer wel richting de 30kWh gaan vrees ik. Nu ja, we hebben geen haast dus 110 ipv 130 zouden we nog wel willen rijden.
Ik denk dat je langs de snelweg bij snelladers moet rekenen tussen de 50 en 70 cent per kWh
Dus met 900km en verbruik van 30 per 100km= 9*30*0,6=162 euro
[Voor 7% gewijzigd door jeroenkb op 17-02-2023 14:00]
Ik denk dat je langs de snelweg bij snelladers moet rekenen tussen de 50 en 70 cent per kWh
Dus met 900km en verbruik van 30 per 100km= 9*30*0,6=162 euro
Thanks, dat wou ik ongeveer weten. Heb via Volvo momenteel wel nog een jaar korting bij Ionity. Geloof dat ik maar een 35 cent per kWh moet betalen nu.
[Voor 12% gewijzigd door nujtrug op 17-02-2023 14:01]
Als je met een EV 30 kWh/100km nodig hebt, dan redt die diesel het ook niet met 5.5l....
Niet dus, zodra een lader (bijna) vol is, gaat de navigatie automatisch op zoek naar second best opties.
Sowieso weer heerlijke stemmingmakerij. Ik ben vorige week nog op wintersport geweest met de Model 3 (2019, dus nog zelfs niet die nieuwe warmtepomp aan boord).
Ging echt zonder enige moeite. Vertrokken om half 8, thuis om half 6. In totaal 802km, met drie (laad)stops, inclusief lekker gebakje, lunch en rond 3 uur weer even de laatste kans op Duitse lekkernijen.
Theoretisch kun je ook in 7 uur doorknallen met een ICE, maar dan kom je alsnog gebroken aan. Ik vind dit veel prettiger. Gewoon even om de drie uur onthaasten, rustig samen een aflevering Friends oid kijken, iets te eten halen, even sanitaire stop. Ter referentie hadden we nog 5 auto's met collega's erin, en we waren qua reistijd gewoon middenmoot.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Niet dus, zodra een lader (bijna) vol is, gaat de navigatie automatisch op zoek naar second best opties.
Sowieso weer heerlijke stemmingmakerij. Ik ben vorige week nog op wintersport geweest met de Model 3 (2019, dus nog zelfs niet die nieuwe warmtepomp aan boord).
Ging echt zonder enige moeite. Vertrokken om half 8, thuis om half 6. In totaal 802km, met drie (laad)stops, inclusief lekker gebakje, lunch en rond 3 uur weer even de laatste kans op Duitse lekkernijen.
Theoretisch kun je ook in 7 uur doorknallen met een ICE, maar dan kom je alsnog gebroken aan. Ik vind dit veel prettiger. Gewoon even om de drie uur onthaasten, rustig samen een aflevering Friends oid kijken, iets te eten halen, even sanitaire stop. Ter referentie hadden we nog 5 auto's met collega's erin, en we waren qua reistijd gewoon middenmoot.
Vorig week was het nog geen voorjaarsvakantie toch? Verder helemaal eens hoor. En ja, dan moet je even 10 minuten wachten. Dan moet je maar buiten de "zwarte" dagen gaan.
Dat was niet het punt. Als ze vol zijn krijg je ook in andere auto’s een alternatief maar het punt is dat ze dus vollopen omdat er veel mensen in eerste instantie het advies krijgen ergens te laden. Omdat de meeste mensen thuis vol beginnen is er een gebied van een 100-150km waarop heeeeeel veel mensen moeten laden. Dan 200-250km niks en dan weer een druk gebied. Vandaar dat advies om eerder te laden zodat je ‘uit-sync’ komt.
Het nadeel van de Tesla navigatie is trouwens dat het alternatief bij volle laders alleen superchargers behelst waardoor je veel te vroeg gaat laden of om moet rijden. Met ABRP krijg je een alternatief op alle aanbieders waardoor je misschien 50km eerder bij Aral of Shell laadt, die wat minder bekend zijn.
Met je Plugsurfing pas van Volvo betaal je 0,40€ bij Ionity en als je 4x65kWh moet laden, betaal je dus maar 100€
Dat was niet het punt. Als ze vol zijn krijg je ook in andere auto’s een alternatief maar het punt is dat ze dus vollopen omdat er veel mensen in eerste instantie het advies krijgen ergens te laden. Omdat de meeste mensen thuis vol beginnen is er een gebied van een 100-150km waarop heeeeeel veel mensen moeten laden. Dan 200-250km niks en dan weer een druk gebied. Vandaar dat advies om eerder te laden zodat je ‘uit-sync’ komt.
Het nadeel van de Tesla navigatie is trouwens dat het alternatief bij volle laders alleen superchargers behelst waardoor je veel te vroeg gaat laden of om moet rijden. Met ABRP krijg je een alternatief op alle aanbieders waardoor je misschien 50km eerder bij Aral of Shell laadt, die wat minder bekend zijn.
Een straal van 250 km niets? Niet iedereen durft onder de 15% te zakken, een ander deel zal prima tot 5% durven zakken. En dan nog zitten er rond Keulen echt 4 of 5 Superchargers, met 15 tot 20 stalls.
Ik zie graag een rectificatie van KPMG na zaterdag.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Thanks, dat wou ik ongeveer weten. Heb via Volvo momenteel wel nog een jaar korting bij Ionity. Geloof dat ik maar een 35 cent per kWh moet betalen nu.
Die 35 cent is inmiddels 40 cent geworden via Volvo / Plugsurfing
Een straal van 250 km niets? Niet iedereen durft onder de 15% te zakken, een ander deel zal prima tot 5% durven zakken. En dan nog zitten er rond Keulen echt 4 of 5 Superchargers, met 15 tot 20 stalls.
Ik zie graag een rectificatie van KPMG na zaterdag.
Die zal er niet komen,
Ik bedoel dat er hotspots zijn. Stint 1 van 300-350km en dan gaat iedereen laden. Voor veel mensen is dat ruim voorbij Keulen. 15 of 5% SoC maakt misschien 35km uit. Dan 250km weinig mensen die laden en dan is er weer een Hotspot waar veel mensen gaan laden (dus ca 550km van Nederland).
En veel mensen houden niet van omrijden of veranderingen van het plan, laat staan wachten voor een laadpaal, ook al is het 10 minuten. En ik denk dat je onderschat hoeveel EVs er naar de wintersport gaan komende twee weken
[Voor 23% gewijzigd door JTHZZ op 17-02-2023 16:08]
Die zal er niet komen,
Ik bedoel dat er hotspots zijn. Stint 1 van 300-350km en dan gaat iedereen laden. Voor veel mensen is dat ruim voorbij Keulen. 15 of 5% SoC maakt misschien 35km uit. Dan 250km weinig mensen die laden en dan is er weer een Hotspot waar veel mensen gaan laden (dus ca 550km van Nederland).
En veel mensen houden niet van omrijden of veranderingen van het plan, laat staan wachten voor een laadpaal, ook al is het 10 minuten.
Toch gek dat iedereen in Nederland dan blijkbaar op een centraal punt woont. Iemand die uit Amsterdam komt rijden zal precies moeten laden waar iemand uit Nijmegen nog vrolijk voorbij kachelt.
Wat je dus eigenlijk wil zeggen is dat iedereen hetzelfde bereik heeft, iedereen op dezelfde plek woon én naar hetzelfde punt toe moet, en dus we allemaal op dezelfde plekken vooral niet gaan laden?
Sure.
Hotspots zijn er als op een bepaald traject de eerstvolgende HPC op 250km verderop staat. Dat is in Duitsland in ieder geval niet zo. Ik denk dat er voldoende uitwijkmogelijkheden zijn om laadfiles te voorkomen.
Als het er al is, dan is het omdat mensen bij bepaalde HPC's een gunstig tarief hebben (zoals de persoon hierboven met Ionity pass, of een Tesla abo, etc.). En dat is dan weer niet heel anders dan de file om te tanken zoals je standaard in Luxemburg zag
Toch gek dat iedereen in Nederland dan blijkbaar op een centraal punt woont. Iemand die uit Amsterdam komt rijden zal precies moeten laden waar iemand uit Nijmegen nog vrolijk voorbij kachelt.
Wat je dus eigenlijk wil zeggen is dat iedereen hetzelfde bereik heeft, iedereen op dezelfde plek woon én naar hetzelfde punt toe moet, en dus we allemaal op dezelfde plekken vooral niet gaan laden?
Sure.
Je wilt het niet snappen en maakt er een stropop redenering van. Prima, maar dan hou ik er verder over op. Ik zal kijken of er een rectificatie komt
Je wilt het niet snappen en maakt er een stropop redenering van. Prima, maar dan hou ik er verder over op. Ik zal kijken of er een rectificatie komt
Tja, dat jij niet snapt dat Nederland groter is dan de Randstad, en dat je dus qua vertrekpunt al een spreiding hebt van circa 150 km, en vervolgens nog eens extra spreiding door SR/LR modellen en voorkeur voor laden met wat minder/meer in de accu, dat kun je mij niet aanrekenen. Ben erg benieuwd welke "hotspots" er gaan ontstaan.
We rijden geen rally waarbij we allemaal vanaf hetzelfde punt vertrekken en allemaal hetzelfde eindigen hé.
Tja, dat jij niet snapt dat Nederland groter is dan de Randstad, en dat je dus qua vertrekpunt al een spreiding hebt van circa 150 km, en vervolgens nog eens extra spreiding door SR/LR modellen en voorkeur voor laden met wat minder/meer in de accu, dat kun je mij niet aanrekenen. Ben erg benieuwd welke "hotspots" er gaan ontstaan.
We rijden geen rally waarbij we allemaal vanaf hetzelfde punt vertrekken en allemaal hetzelfde eindigen hé.
Vakantiespreiding?
Maar goed, je bent erg overtuigd blijkbaar. Ik niet. We gaan het zien.
Ik ben in januari naar de wintersport in Oostenrijk geweest, circa 980 km enkele reis. Heb geladen bij Ionity, EnBW, Aral en Allego. Kan allemaal met een flat large bundel van 145 kWh voor €45,00 (31 ct/kWh) bij Enel X Way. Verder ook nog de Maingau pas (59 ct/kWh) gebruikt. Ik kwam op een prijs van circa €70,00 per enkele reis. Voor meer info en details over Enel X, kijk op het Openbaar laden-topic van Tweakers.
Edit: Toevoeging vermijd openbaar laden in Oostenrijk. Daar wordt afgerekend per minuut tegen hoge prijzen, verder geldt er ook nog meestal een flinke kleefboete.
[Voor 5% gewijzigd door pmiddeld op 18-02-2023 15:07]
Edit: Toevoeging vermijd openbaar laden in Oostenrijk. Daar wordt afgerekend per minuut tegen hoge prijzen, verder geldt er ook nog meestal een flinke kleefboete.
@DrDeJe in Oostenrijk (Tirol) heb ik afgelopen zomer bij Tiwag geladen. Ze hebben behoorlijk wat DC laders in de diverse dorpen/steden. Betalen gaat inderdaad per minuut: 30 cent/min tot 75kW, 60 cent/min tot 150kW laadsnelheid.
Wat je van dat tarief vindt is persoonlijk en bovendien afhankelijk van de gemiddelde laadsnelheid die je met de auto kan halen. Maar ik vond het prima tarieven voor DC laden.
Terug van een weekje wintersport in Fieberbrunn met de Niro EV. Beide keren ongeveer 14 uur over gedaan (990 km). Heen via Arnhem Keulen en Frankfurt en terug via Kassel en bij Emmen de grens over . Maakt qua afstand weinig uit maar via Kassel is rustiger ( en voor mijn gevoel minder oplaadmogelijkheden). Op zich lange dag, maar op de een of andere manier wel relaxed door de regelmatige laadstops. Gemiddelde snelheid, volgens de app, tussen de 100-110 km p/u. (af en toe toch wat jaloers bij de voorbij blazende auto's)
Overal wel plek om te laden. 1x zat de gekozen laadpaal aan de andere kant vd snelweg. Was wel even spannend met nog maar 9% maar gelukkig was er een andere dichtbij.
Ontdekking voor ons was het gebruik van de zogenaamde Autohof. Ruim van opzet en relaxter dan de raststattes.
Ben benieuwd naar de afrekening vd laadkosten.
Die zijn inmiddels binnen (circa € 295).
Zie hieronder een overzicht van afstand, snelheid, verbruik, etc. Gegevens komen zowel van de display van de auto en de rekening van de laadpas.
[Voor 25% gewijzigd door Frieseteun op 24-02-2023 16:24]
Dat is slim gepland want ruim na de grote meute vertrokken. Probleem is vaak dat de accommodatie een aankomst laat in de avond niet altijd toelaat. Ionity Bad Honnef stond gisteren een groot deel van de dag bijv continu vol. Er zijn genoeg alternatieven natuurlijk, maar toch.
[Voor 14% gewijzigd door JTHZZ op 19-02-2023 16:26]
Dat is slim gepland want ruim na de grote meute vertrokken. Probleem is vaak dat de accommodatie een aankomst laat in de avond niet altijd toelaat. Ionity Bad Honnef stond gisteren een groot deel van de dag bijv continu vol. Er zijn genoeg alternatieven natuurlijk, maar toch.
Nou ja, je maakt me wat te slim hoor. Eerder vertrekken lukte niet. Rustig een overnachting in Heidelberg met een familiebezoek en zondag om 7:45 weer verder. 14:00 op locatie in Oostenrijk.
Ik heb ook op Bad Honnef geladen. Toen we aankwamen was er 1 paal bezet. Wel onhandig insteken daar, weinig ruimte.
Frieseteun schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:59:
Terug van een weekje wintersport in Fieberbrunn met de Niro EV. Beide keren ongeveer 14 uur over gedaan (990 km). Heen via Arnhem Keulen en Frankfurt en terug via Kassel en bij Emmen de grens over . Maakt qua afstand weinig uit maar via Kassel is rustiger ( en voor mijn gevoel minder oplaadmogelijkheden). Op zich lange dag, maar op de een of andere manier wel relaxed door de regelmatige laadstops. Gemiddelde snelheid, volgens de app, tussen de 100-110 km p/u. (af en toe toch wat jaloers bij de voorbij blazende auto's)
Overal wel plek om te laden. 1x zat de gekozen laadpaal aan de andere kant vd snelweg. Was wel even spannend met nog maar 9% maar gelukkig was er een andere dichtbij.
Ontdekking voor ons was het gebruik van de zogenaamde Autohof. Ruim van opzet en relaxter dan de raststattes.
Ben benieuwd naar de afrekening vd laadkosten.
Ik heb het 1x gehad vorig jaar bij een Ionity in Trento (italie) enige in de buurt met 5 stalls.
Helaas 1 bezet door een lokale mini (100% vol, geen eigenaar) en de rest vakantie gangers.
Was 1 auto voor me, ik ben even uitgestapt en kort gesproken zodat men iig weet dat wij #2 waren.
Na mij kwamen er meer, en het was bij een benzine pomp waar je niet heel lekker een rij oid kon vormen dus men stond overal. Ging rdelijk gemoedelijk. Geen voorpiepers ofzo.. nadeel van voorpiepers is - als ze er eenmaal staan doe je er weinig aan, behalve op de noodknop rammen, maar daar heb je uiteindelijk zelf alleen maar meer last van.
Ik heb weleens gelezen dat bij sommige super drukke plekken iemand nummertjes uitdeelde (zelf gemaakt)
op de terug weg wel van geleerd, ik moest hier weer laden, heb eerst even door gekeken en zag een enkele lader in de stad staan met 2x 300kW.. proberen waard en die was vrij. Scheelde me weer aansluiten (zaterdag drukte)
Weekendje Disney geweest, Davy Crocket range. Heen via Luik-Namen-Reims gereden. Laden bij airport Luik en Reims. Beide Ionity.
Snachts laden met verlengsnoer uit het huisje (ik moet wel een dikkere kabel kopen denk ik), en laatste dag bij Hotel New York geparkeerd "want laden en dat kan niet bij Davy". Zo lieten ze ons door. Paar kapotte palen naar de portier stuurde me netjes naar een werkende 11kw
Morgen weer terug naar NL.
Hyundai Ioniq 5 Long Range
Volgens het overzicht op de display tussen de 19,2 en 22,1 met een uitschieter naar 25,7. Maar dat was het laatste stuk naar huis en heb ik 120-130 gereden.
Zit nog wel een raar dingetje in want het eerste stuk naar huis van 235 km geeft ie een verbruik van 6,4 en dat lijkt me wel heel erg laag.
Weet inmiddels ook de kosten € 295, -.
[Voor 4% gewijzigd door Frieseteun op 20-02-2023 19:05]
Volgens het overzicht op de display tussen de 19,2 en 22,1 met een uitschieter naar 25,7. Maar dat was het laatste stuk naar huis en heb ik 120-130 gereden.
Zit nog wel een raar dingetje in want het eerste stuk naar huis van 235 km geeft ie een verbruik van 6,4 en dat lijkt me wel heel erg laag.
Weet inmiddels ook de kosten € 295, -.
Als je veel gedaald hebt dat eerste stuk kan je verbruik wel flink lager uitvallen. Maar dat zou je dan ook gemerkt moeten hebben in je bereik,
Ik denk wel dat hij een puntje heeft, ik kom bijvoorbeeld vlakbij Amsterdam vandaan, en als ik met 100% accu wegga naar Maastricht kom ik er met 28% aan volgens de huidige temperaturen en ABRP.
Mijn buurman met zijn Tesla tuinhuisje en een actieradius die 150 km hoger is zal daar met ruim 45% aankomen. Waar ik dus ga laden zal hij doorrijden tot verderop in Duitsland.
Dan is er nog de rijder die pas in Eindhoven gaat beginnen, en door kan rijden tot bijvoorbeeld Koblenz terwijl zijn buurman met een andere wagen en verbruik bij Bonn al moet laden.
Dat verschil dat daarmee ontstaat zet zicht de hele verdere afstand voort en daardoor zal er niet direct sprake zijn van hotspots, het spreidt zich al door ten eerste verschillende afstanden tussen de startpunten en ten tweede de verschillende actieradius per merk en model.
Pas daar waar de snelladers dun bezaaid raken, zullen hospots ontstaan bij de weinige wel aanwezige laadstations, daar is immers dan iedereen van afhankelijk. Maar van NL tot aan de alpen? ik denk niet dat je hotspots hebt, wel plaatsen waar het wat drukker zal zijn maar dat zie je ook bij brandstofpompen gebeuren. Net hoever je komt, waar je start, hoe leeg durf je hem te rijden en wat is je laadstopstrategie (veel korte of weinig lange stops bijvoorbeeld)
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Ik denk wel dat hij een puntje heeft, ik kom bijvoorbeeld vlakbij Amsterdam vandaan, en als ik met 100% accu wegga naar Maastricht kom ik er met 28% aan volgens de huidige temperaturen en ABRP.
Mijn buurman met zijn Tesla tuinhuisje en een actieradius die 150 km hoger is zal daar met ruim 45% aankomen. Waar ik dus ga laden zal hij doorrijden tot verderop in Duitsland.
Dan is er nog de rijder die pas in Eindhoven gaat beginnen, en door kan rijden tot bijvoorbeeld Koblenz terwijl zijn buurman met een andere wagen en verbruik bij Bonn al moet laden.
Dat verschil dat daarmee ontstaat zet zicht de hele verdere afstand voort en daardoor zal er niet direct sprake zijn van hotspots, het spreidt zich al door ten eerste verschillende afstanden tussen de startpunten en ten tweede de verschillende actieradius per merk en model.
Pas daar waar de snelladers dun bezaaid raken, zullen hospots ontstaan bij de weinige wel aanwezige laadstations, daar is immers dan iedereen van afhankelijk. Maar van NL tot aan de alpen? ik denk niet dat je hotspots hebt, wel plaatsen waar het wat drukker zal zijn maar dat zie je ook bij brandstofpompen gebeuren. Net hoever je komt, waar je start, hoe leeg durf je hem te rijden en wat is je laadstopstrategie (veel korte of weinig lange stops bijvoorbeeld)
Mijn ervaring is dat op de heenweg de laatste stop voor de Oostenrijkse grens wel een hotspot is. Iedereen wil met een volle accu de Alpen in en in Oostenrijk is de infrastructuur nog niet echt geweldig. Holzkirchen Sud was vorig jaar behoorlijk druk.
Mijn ervaring is dat op de heenweg de laatste stop voor de Oostenrijkse grens wel een hotspot is. Iedereen wil met een volle accu de Alpen in en in Oostenrijk is de infrastructuur nog niet echt geweldig. Holzkirchen Sud was vorig jaar behoorlijk druk.
Naja, precies wat ik al zei, tot aan de Alpen en daar begint het.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details