Afgelopen week van Utrecht naar Val Thorens en vv gereden (1100km) met de I-Pace.
Ik rij in m'n eentje maar heb vrouw en 2 dochters van 7 jaar achterin de auto. Het is krokusvakantie voor de regio's midden en noord. Val Thorens is zo goed als volgeboekt.
Wij hebben de donderdag voor de krokusvakantie pas geboekt en zijn vrijdag ochtend gaan rijden. Ik gebruik in de auto TomTom op de telefoon voor navigatie. Ik stel vooraf de gewenste laadpalen als bestemming in.
De meiden hebben achterin 2 tablets voor vermaak.
Heen:
Op vrijdag van Utrecht naar Dijon en daar overnacht. Dit was 1x snelladen bij Ionity Wellin (Belgie) en 1x Snelladen bij Tesla Nancy. Beide zonder problemen en tegen 100kW vermogen geladen en beide nabij een supermarche

.
Vrijdag avond in Dijon de lokale AC lader was achter bouwhekken gepositioneerd incl. 2 ICE's. Dan de bijzondere laadpaal op loopafstand. Dit is een 50kW paal met ook 22kW AC type2 stekker.
En hier begonnen helaas problemen. Ik wilde graag de auto die nacht laten staan en heb 'm ingeplugd met de eigen laadkabel. Begin was goed, maar na een seconde of 5 is de hele voeding zekering
van de laadpaal getript. Alles donker, maar ook de eigen kabel gelocked in de laadpaal. Dit was rond 23:15. De PowerDot service gebeld maar weinig actie om de zekering te herstellen.
We sliepen in hotel Arts et Terroirs. Fraai sfeervol hotel, maar technisch nogal wat gebreken. Ook het ontbijt was karig en de prijs alsnog hoog. Wsl. doordat 't druk was met zowel heen als terug reizigers van de Alpen.
Op Zaterdag van Dijon naar Val Thorens. In het kort heb ik de zaterdag ochtend de lokale supermarkt eigenaar (Super-U waar de laadpaal op 't terrein staat) weten te bereiken en die heeft de zekering hersteld.
Nadien alsnog de auto snel geladen tijdens het ontbijt in 't hotel. Het was blijkbaar niet de eerste keer dat dit gebeurd was.
Onderweg nog naar behoren geladen bij Ionity Romagnieu onder genot van een bekertje koffie. We hebben gegeten in de auto vanuit de gedane boodschappen uit Wellin en Nancy :-d
De grootste vertraging deed zich voor tijdens 't naderen van Albertville. De gendarmerie heeft blijkbaar verkeersdosering aangezet 't dal in ivm drukte. Daarbij hebben we (geschat) zo'n 2 uur in de file gestaan.
Alle afritten waren afgesloten

Dus de TomTom bracht hier geen soelaas. Leermoment: kijk ver van tevoren of er file staat voor albertville en neem vroegtijdig een eigen alternatieve route.
Aja, en zorg dat de accu vol genoeg zit om ook naar boven te rijden (zo'n 10% extra)
In Val Thorens komen blijkbaar weinig mensen met de EV. In de parkeergarage P2 heeft men sinds 2 jaar een aantal 22kW laadpalen hangen. Bij aankomst was de parkeergarage vol, maar ik kon de EV nog wel laden :-)
Ook de volgende dag (ma) bij 't verplaatsen van de auto naar P4 (onderaan 't dorp, zelfs P3 was vol) waren er nog laadpalen vrij.
Terug:
Op zaterdag ochtend rond 10:00 vertrokken vanuit Val Thorens.
Dalen met de EV is leuk, maar let op dat de batterij niet 100% vol zit. Er is dan immers geen capacteit voor regeneratie. Ik had 'm tot 94% geladen en dit was ruim voldoende. Onderaan in Moutiers (na 37km) had ik nog steeds 94%.
Het eerste wat opviel was de enorme file van ICE's bij het eerste tank station langs de snelweg. Zo'n 5 a 6 auto's per pomp. Wij hoefden echter nog lang niet te laden, dus 'k weet niet of de laadpalen ook een wachttijd hadden.
Ook deze rit was het erg druk. TomTom bracht hier wel soelaas; we hebben flink wat binnenland gezien tot aan Lyon. Uiteindelijk denk ik net zo snel als in de file staan, maar 'n stuk leuker en zuiniger :-)
Eerst geladen bij Ionity Taponas en gegeten. De auto was toen 100% vol ivm lange rij bij Burger-king. Ik heb 'm verplaatst toen er iemand dreigde te moeten wachten.
Vervolgens geladen bij Ionity Longres Noidant. Hier het avondeten genuttigd en ook hier was meer lading genomen dan nodig.
Tijdens beide ritten nu hogere snelheid aan kunnen houden. Ik richt altijd op zo'n 10% acculading over bij aankomst volgende laadstation.
Dit doe ik door zo'n 30km verschil te houden tussen GOM en resterende afstand op de TomTom. Bij 110km/uur blijft dit verschil gelijk (ervaring). Harder neemt dit verschil af.
Ik rij bij aanvang net zolang 110% van de max toegestane snelheid tot het verschil 30km is en vanaf dat moment max 110km/uur.
Aankomst was bij Mercure hotel in Metz Centre. Prima hotel voor gezinnen: 4 persoonskamers. Dat in combi met laadpalen op loopafstand en een redelijke prijs.
Blijkt bij aankomst dat er een Tesla Destination charger aanwezig is en ook beschikbaar. Hier dus gratis geladen :-). Ook de openbare laadpaal voor de deur had 2 plekken vrij.
Op zondag genoten van 't uitgebreide ontbijt. En aanvang naar de Tesla superchargers bij Maastricht zuid. Wat een leuke plek is dat. 24 stalls met daarnaast Restaurant/kinderboerderij/speeltuin/uitkijktoren/etc.
Ook hier weer meer geladen dan nodig ivm lekkere lunch. Daarna in 1 rit naar huis.
Samenvattend:
We hebben nergens hoeven wachten voor 't laden ondanks zwarte zaterdagen.
Met ons gezelschap is er meer tijd buiten de auto nodig dan dat nodig is om te laden. De extra opgedane lading komt ten goede van de snelheid en derhalve weinig tijdverlies.
Dit jaar met 4 laadsessies (5 stints van >200km) Val Thorens makkelijk kunnen halen. (voorgaande jaren 5 ivm minder talrijke laadpalen en ook langzamer moeten rijden).
Maar let op: we hebben deze reis 2 keer eerder gemaakt met de EV, dus begin ervaring te krijgen.
Bij de voorbereiding met ABRP focus op fastned en Ionity laadpalen. (NIET bij <300kW laders plannen, want die halen maar 60kW op de I-Pace)
De meiden hebben continue aandacht nodig, dit is niet te combineren met aandacht voor de (laad)navigatie. Dit is een voltijd taak van m'n vrouw.
Daarnaast heeft m'n vrouw vaak gecontroleerd wat de status van laadpalen is onderweg en ook evt. alternatieve routes bedacht. Dit is lastig en niet als bestuurder bij te houden tijdens de rit met 2 meiden op de achterbank.
De overnachting plannen is 't lastigst; het zoeken van een hotel met de volgende eisen:
- op 2/3 van de reis (zodat met 3 keer laden tijdens de reis voldaan kan worden en 1 keer 's nachts.)
- laadpalen op loopafstand of snellader binnen paar minuten rijden.
- Kamer voor 4 personen ivm kleine kinderen
- nabij supermarkt
- niet te duur
- de korte termijn
Booking.com icm ABRP is naar mijn idee 't handigst.
I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 5xPV, eenmans BV.