• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-03 22:46
Nog steeds geen Iberdrola account dus kan de app niet gebruiken om te laden. Ik had mijn hoop gevestigd op het Iberdrola steunpunt hier in Javea. De dame die me daar te woord stond (in het duits) beweerde dat het niet de bedoeling was dat ik de app gebruikte om te laden. Dat kon gewoon met creditcard volgens haar. Ook na wat sputteren van mijn kant kwam er geen goed advies. Ze mompelde nog iets over ‘rabatt’ waar ik kennelijk op uit was en dat was het.
Nou ja echt een probleem is het niet want in de parkeergarage Clot bij het centrum van Javea (oude kern) zijn 11 gratis oplaadpunten. Alleen kosten voor de parkeergarage a 0,60 per uur. Dat zijn dus de kosten niet.
De snelladers van Iberdrola krijg ik met m’n Electromaps tag aan de gang behalve die bij McDonalds in Javea. Paar x geprobeerd maar krijg telkens de mededeling dat ik niet geautoriseerd ben. Ook na aanbieden pasjes van Shell, Anwb, Maingau en alle anderen die ik heb.
Blijft toch nog wel pionieren met dat laden hier in Spanje hoor. Wanneer kunnen we bij alle laadstations gewoon met pin/cc betalen. Dat zou een hoop gedoe schelen. Alhoewel je dan ook de buitenkansjes van het (bijna) gratis laden (best veel hier in Spanje) mist. Ik blijf een hollander. 😆

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-03 22:57
Ik blijf het toch vreemd vinden dat de ene persoon wel een account kan aanmaken en de andere niet.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:54
Iemand nog iets vernomen van de zo gevreesde laad files op weg naar de wintersport?

https://kpmg.com/nl/nl/ho...andse-wintersporters.html

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• mm.kool
Volgens Autoweek is het tot nu toe wel meegevallen.
https://www.autoweek.nl/a...s-het-vooral-bangmakerij/

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Gewoon met een benzine slurper onderweg, maar langs de Duitse A3 vandaag* (zuidwaarts) waren er overal nog wel vrije laadplekken. Viel mij op dat gewone parkeerplaatsen langs de snelwegen waren voorzien van laadmogelijkheden. Daarnaast ook vlak van de snelweg af laadstations met vrije plaatsen.

Moet wel zeggen dat de grootste drukte de andere kant op was en het zuidwaarts relatief rustig was.

*Zaterdag met start voorjaarsvakantie voor midden en noord Nederland.

[Voor 8% gewijzigd door zeezuiper op 25-02-2023 21:56]

• L.Hou
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-03 23:49
sham27 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:52:
Iemand nog iets vernomen van de zo gevreesde laad files op weg naar de wintersport?

Zaterdag terug uit Oostenrijk 1x ongeveer 10 minuten moeten wachten bij een ionity station naast een MacD.

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:11
sham27 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:52:

Op een aantal plekken wel vrij druk met laders, zelf niet hoeven wachten, wel een aantal mensen gezien die 5-10 minuten moesten wachten. Ik heb het voordeel dat ik kan zien hoe druk de superchargers zijn, en heb daardoor wel 1 keer een andere stop gemaakt.

• mm.kool
Filmpje over de mogelijke laadpaalfile’s. Dit zijn volgens mij de beelden die bij het artikel op Autoweek horen. Zie in ieder geval dezelfde auto’s/mensen/locaties die in het artikel genoemd worden.
YouTube: Chaos bij de laadpaal (of is het bangmakerij)? | Op zoek naar LAADPA...

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:12
LOL mevr. Poot uit Houten doet er drie uur zuivere reistijd over om naar het Zwarte Woud te rijden in haar Kona. Moet ze wel een beetje doorrijden. 8)7 Maar de Kona gaat max 160 km/u. En dan moet ze onderweg ook nog eens drie uur laden. Zou ze tot 100% laden? Hier kloppen wat dingen niet volgens mij.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
pmiddeld schreef op zondag 26 februari 2023 @ 23:18:
[...]

LOL mevr. Poot uit Houten doet er drie uur zuivere reistijd over om naar het Zwarte Woud te rijden in haar Kona. Moet ze wel een beetje doorrijden. 8)7 Maar de Kona gaat max 160 km/u. En dan moet ze onderweg ook nog eens drie uur laden. Zou ze tot 100% laden? Hier kloppen wat dingen niet volgens mij.
Die automagazines kennen hun publiek. Het zijn vooral mensen die zeer sceptisch zijn tov BEV, en die willen vooral lezen dat het met een EV moelijk is, bijna niet gaat, lang duurt, veel kost, en eigenlijk niet milieuvriendelijk.

De markt van die magazines stort in elkaar, niemand koopt die boekjes nog op papier, te weinig mensen betalen op de site, en dus moeten ze het hebben van clickbait titels en artikels. Waardeloos.

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:43
Afgelopen donderdag op vrijdag nacht naar Zuid-Frankrijk gereden en gisteren overdag terug. Naast een veel hoger verbruik op de terugweg (Mistral en een stuk kouder) geen bijzonderheiden eigenlijk.

Dit was mijn eerste keer ver weg met m'n Enyaq IV60. Ik moest zo'n 8 keer laden voor een enkele reis. Laden in België is wel een treurnis, op een uitgestoren parkeerplaats van een winkelcentrum waar alle lichten gewoon uit zijn. Dat is mij wel tegen gevallen, voelt toch wat minder veilig, al levert het wel leuke plaatjes op. In Frankrijk kan je tenminste nog gewoon koffie o.i.d. halen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
macmellow schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:03:
Afgelopen donderdag op vrijdag nacht naar Zuid-Frankrijk gereden en gisteren overdag terug. Naast een veel hoger verbruik op de terugweg (Mistral en een stuk kouder) geen bijzonderheiden eigenlijk.

Dit was mijn eerste keer ver weg met m'n Enyaq IV60. Ik moest zo'n 8 keer laden voor een enkele reis. Laden in België is wel een treurnis, op een uitgestoren parkeerplaats van een winkelcentrum waar alle lichten gewoon uit zijn. Dat is mij wel tegen gevallen, voelt toch wat minder veilig, al levert het wel leuke plaatjes op. In Frankrijk kan je tenminste nog gewoon koffie o.i.d. halen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met die bezetting snap je toch ook wel dat het daar financiële zelfmoord is om nog maar een koffiehuis open te doen gedurende de nacht...

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:43
Tommie12 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:08:
[...]

Met die bezetting snap je toch ook wel dat het daar financiële zelfmoord is om nog maar een koffiehuis open te doen gedurende de nacht...
Uiteraard snap ik dat. Daarom vind ik de Franse (en Nederlandse) aanpak fijner. Gewoon naast een tankstation, waar die voorzieningen al gewoon zijn.

Voor mij een reden om een volgende keer over Duitsland te rijden denk ik, daar zitten er wel laders bij tankstations met voorzieningen.

• Fismeister
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-03 21:41
Is er iemand hier (zonder Tesla) die ervaring heeft met het laden bij Tesla Superchargers in Zweden?

Ik ben nu onderweg naar Lapland in een Volvo XC40 P8 maar ik krijg tot nu toe geen enkele supercharger aan de praat. Blijf initialiseren en daarna foutmelding. Dingen als de stekker vasthouden tijdens het initialiseren lossen het niet op. Andere laders doen het wel.

Vorig jaar in Frankrijk geen enkel probleem gehad bij Tesla. Maakt de rest van de rit wel stressvol, alle ionity's zover noord zijn nog in aanbouw dus ik moet terugvallen op laders bij onbekende netwerken waarvan ik maar moet hopen dat ze werken met mijn laadpassen.

• mm.kool
Fismeister schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:42:
Is er iemand hier (zonder Tesla) die ervaring heeft met het laden bij Tesla Superchargers in Zweden?

Ik ben nu onderweg naar Lapland in een Volvo XC40 P8 maar ik krijg tot nu toe geen enkele supercharger aan de praat. Blijf initialiseren en daarna foutmelding. Dingen als de stekker vasthouden tijdens het initialiseren lossen het niet op. Andere laders doen het wel.

Vorig jaar in Frankrijk geen enkel probleem gehad bij Tesla. Maakt de rest van de rit wel stressvol, alle ionity's zover noord zijn nog in aanbouw dus ik moet terugvallen op laders bij onbekende netwerken waarvan ik maar moet hopen dat ze werken met mijn laadpassen.
Dat is balen zeg. Ik ga er vanuit dat je wel SuC hebt die open staan voor non-Tesla's.
Ik zou een belletje plegen met klantsupport Zweden (0775 88 80 36) of NL (013 799 9525)

• Fismeister
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-03 21:41
mm.kool schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:55:
[...]

Dat is balen zeg. Ik ga er vanuit dat je wel SuC hebt die open staan voor non-Tesla's.
Ik zou een belletje plegen met klantsupport Zweden (0775 88 80 36) of NL (013 799 9525)
Dank! Gelukkig kon ik de eerst twee opvangen met alternatieven. Later op de dag deden de Tesla's het wel. Denk dat ik gewoon pech heb gehad en dat Tesla wat technische problemen had gisterochtend. We waren dus nog mooi op tijd om ons aan het Noorderlicht te vergapen ;)

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:51
macmellow schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:27:
[...]

Uiteraard snap ik dat. Daarom vind ik de Franse (en Nederlandse) aanpak fijner. Gewoon naast een tankstation, waar die voorzieningen al gewoon zijn.

Voor mij een reden om een volgende keer over Duitsland te rijden denk ik, daar zitten er wel laders bij tankstations met voorzieningen.
pas wel op, vaak staat er maar 1 paal, kans op hoge bezetting of simpel weg niet functioneren :)
Fijne is wel, genoeg tijd voor koffie dan !

Volvo XC40 P8

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-03 22:41
4v4t4r schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:56:
[...]

pas wel op, vaak staat er maar 1 paal, kans op hoge bezetting of simpel weg niet functioneren :)
Fijne is wel, genoeg tijd voor koffie dan !
Dat is (bijna) niet mijn ervaring. Afgelopen maand tijdens rit naar Oostenrijk maar 1x tegengekomen. Meestal meerdere laadpalen. Anders wel vlakbij bij MacDo of Autohof. Beide komen regelmatig voor langs de snelweg

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:37

Oekol

waka waka hey hey

Pieter Hermens schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:21:
Vakantiereis naar Monte Gordo Portugal
Daar wij een IONITY pas hebben met een prijs van € 0,29 wilden we proberen om gedurende deze reis alleen IONITY te laden. Voor de reis hebben we 4 dagen uitgetrokken. Ik stel mijn navigatie altijd in op “zonder tolwegen” zodat ik kan genieten van het autorijden. Vertrek vanuit Weert (Limburg) met 100% lading. Eerste stop zonder problemen omdat in Reims meerdere laadpalen ter beschikking stonden. Geladen tot ruim 95%. Volgende stops waren allemaal makkelijk met IONITY. Ook laden ging snel door nieuwe software voor verwarming accu, ook net voor vakantie LFA update gehad wat een verademing was. Uiteindelijk IONITY ingepland in de omgeving Gein. Mijn Hyundai Ioniq5 software gaf aan dat ik met 15% de IONITY zou bereiken. Flinke fout ter plaatsen, Hyundai software stuurde mij naar de IONITY plek naast de snelweg, die echter niet te bereiken was. We zagen het laadpunt, maar dit was afgeschermd door hekwerk. 30 kilometer om moeten rijden om op snelweg te komen en alsnog op deze plek te kunnen laden. Google Maps had dit wel door, deze gaf ook de extra kilometers aan, echter ik vertrouwde op Hyundai software. Dom Dom! De volgende dag via Chateauroux, Limoges, Bergerac naar Mont de Marmande gereden, allemaal geen probleem met Ionity. De dag erop gekozen, omdat er geen sneeuw was, om over de Pyreneeën naar Pamplona te rijden. Ook geen problemen. Daarna afgezakt naar Madrid, er waren twee Ionity plekken rond Madrid, we kwamen aan met 8%, reden verkeerd en moesten 10 kilometer omrijden om te draaien. Bleken wij in te moeten draaien op een urbanisatie. De beveiligers gaven aan dat we 1 kilometer door moesten rijden tot bij een poort. Daar moesten we aanbellen (was een racecircuit) waar het laadpunt was. Bij aanbellen werd er gezegd, circuit gesloten wegens feestdag, jammer dus! Uiteindelijk met 2% lading bij Repsol, kon alleen via Repsol app, was niet te downloaden via AppStore Nederland. Jongedame van tankstation wilde haar pas wel gebruiken zodat we ieder geval stroom zouden hebben. Bleek na telefonisch overleg dat het laadpunt stuk was. Zij verwees ons naar Ikea, 100 meter verder. Via Iberdrola 3,6 kw per uur kunnen laden.(gratis) Gelukkig 200 meter verder een B&B hotel met laadmogelijkheid. Onder in kelder bleek dat beide laders niet werkten. Volgens de receptie zou een van de Tesla laders ook voor andere merken auto’s moeten werken, dus niet! Gelukkig een normaal stopcontact gevonden in parkeergarage. Hele nacht aan gehangen en 20% lading ontvangen. De dag erop naar andere Ionity laadpunt bij Madrid gereden en weer naar 95% geladen. Opvallend in Spanje is wel dat er overal maar 1 of 2 laadpalen bij Ionity staan. Wel zie je dat ze aan het voorbereiden zijn naar 6 stuks. Volgende stop Cordoba met overnachting en kunnen laden in parkeerkelder hotel (gratis). Volgende dag richting Huelva waar Ionity goed functioneerde. Daarna direct door naar Monte Gordo. Net over de grens in Portugal in het plaatsje Vila Real de S. Antonio is een Lidle met 50 kw laadpaal tegen € 0,08 per minuut ofwel € 4,80 voor 50 kw. Van al mijn passen werkte alleen de Shell pas hier. In ons hotel ook mogelijkheid tot laden tegen een vergoeding van € 8,00 per keer. Al met al is het goed gegaan met spannende momenten. Ik betrap mij erop dat ik vaak zit te rekenen of ik het haal naar het volgende laadstation. In Spanje en Portugal staat het nog in de kinderschoenen. Plannen is noodzakelijk. Terugreis over drie weken!
Hoe is de terugreis gegaan? Wij zijn verknocht aan Portugal en vliegen altijd. Echter sinds december nieuwe auto en wil heel graag met de familie in de auto (mede door 10.000 km gratis supercharger kilometers dus het reizen wordt praktisch gratis en toch je eigen fijne auto mee).

Vorig jaar met z'n drieën naar Slovenië, Oostenrijk geweest. Dit jaar wordt het met z'n vieren (1 dochter is met vakantie 2 jaar en 3 maanden en 1 dochter is dan 6 maanden). Wilde eigenlijk Hongarije aandoen, vrouw Italië dus het wordt Frankrijk of Portugal blijkbaar? Wij gaan via superchargers rijden, het enige waar we echt aan twijfelen is of Portugal niet to much is.

De regio wordt (als we het gaan doen uiteraard) sowieso dan Porto, deze staat hoog op ons lijstje. Maar 4 dagen er over doen lijkt me iets te veel voor drie weken vakantie. Wellicht is 3 dagen x 8 uur een optie en dan na een anderhalve week rustig op de terugweg een optie. Twijfel wel,
is toch een dag langer sturen dan normaal.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:06
Oekol schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:38:
[...]

Hoe is de terugreis gegaan? Wij zijn verknocht aan Portugal en vliegen altijd. Echter sinds december nieuwe auto en wil heel graag met de familie in de auto (mede door 10.000 km gratis supercharger kilometers dus het reizen wordt praktisch gratis en toch je eigen fijne auto mee).

Vorig jaar met z'n drieën naar Slovenië, Oostenrijk geweest. Dit jaar wordt het met z'n vieren (1 dochter is met vakantie 2 jaar en 3 maanden en 1 dochter is dan 6 maanden). Wilde eigenlijk Hongarije aandoen, vrouw Italië dus het wordt Frankrijk of Portugal blijkbaar? Wij gaan via superchargers rijden, het enige waar we echt aan twijfelen is of Portugal niet to much is.

De regio wordt (als we het gaan doen uiteraard) sowieso dan Porto, deze staat hoog op ons lijstje. Maar 4 dagen er over doen lijkt me iets te veel voor drie weken vakantie. Wellicht is 3 dagen x 8 uur een optie en dan na een anderhalve week rustig op de terugweg een optie. Twijfel wel,
Terug reis is perfect verlopen. Wij hebben er weer vijf dagen over gedaan. Was duidelijk onze keuze, 2 dagen Salamanca en 2 dagen Bordeaux. Voldoende snelle laders. In Salamanca hotel met 2 Tesla laders. Ontdekt dat deze alleen aanslaan als je de auto in eerste instantie aan laat staan en pas uitzet nadat het laden daadwerkelijk gestart is. Het aantal snellaadstations vanuit Monte-Gordo via Sevilia, Salamanca richting Bordeaux is nog dun gezaaid maar toch goed te doen. In Portugal hebben wij voor 8 euro kunnen laden in het hotel (koopje). Verder hebben wij daar geen snellaadstations nodig gehad dus kan daar ik niets over zeggen. Wel regelmatig laders gezien van 50 khw snelheid bij plaatselijke Lidle.
Wat ik wel zeker weet is dat wij volgend jaar weer met de EV naar Portugal rijden en ons zeker geen zorgen maken. Gewoon doen. Wij zijn wel gepensioneerd en hebben geen kinderen bij ons dus we letten niet op de tijd.

PieterH

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-03 02:36
vorige week met de PS2 naar zuid duitsland. helaas op beide heen en terugreis ervaren dat de plugsurfing app onjuiste informatie gaf over de laadpaal. op de heenweg was de laadpaal bezet en maar 50 KW ipv 175 KW anzich was er toen een paal niet zo heel ver weg en die begon gelijk met 150KW (max van de PS2 2022) te laden.

de paal op de terugweg moest via een app en die app moest creditcard aanmelding en vanalles nog meer en kon weer max 50 KW ipv in de app aangegeven 150 KW toen werd het wel wat kritischer want kwam al aan met maar 7% over. toen besloten de EnBW app te gruiken en toen net van de snelweg af bij aral 6 stuks 300 KW laders aangetroffen en daar aangekomen met 4%. helaas herkende de auto dat niet als zijnde laadpunt dus accu niet voldoende voorverward en max 127 KW geladen.

de reis was totaal zo'n 650 KM enkele reis en dankzij toch wel een vrij zware rechter voet (en vrij volle belading) over het weekje een gemiddelde van 27.3 KWH/100KM gereden. merk wel dat de efficiency rond de 100KM/h ligt. en boven de 140 begint de efficiency buiten de rekenperken qua bereik en laadplekken van de auto te lopen.

ga van de zomer sowieso naar frankrijk voor de vakantie met de auto... zal mij benieuwen hoe dit uitpakt dan.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Pieter Hermens schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:20:
[...]

Terug reis is perfect verlopen. Wij hebben er weer vijf dagen over gedaan. Was duidelijk onze keuze, 2 dagen Salamanca en 2 dagen Bordeaux. Voldoende snelle laders. In Salamanca hotel met 2 Tesla laders. Ontdekt dat deze alleen aanslaan als je de auto in eerste instantie aan laat staan en pas uitzet nadat het laden daadwerkelijk gestart is. Het aantal snellaadstations vanuit Monte-Gordo via Sevilia, Salamanca richting Bordeaux is nog dun gezaaid maar toch goed te doen. In Portugal hebben wij voor 8 euro kunnen laden in het hotel (koopje). Verder hebben wij daar geen snellaadstations nodig gehad dus kan daar ik niets over zeggen. Wel regelmatig laders gezien van 50 khw snelheid bij plaatselijke Lidle.
Wat ik wel zeker weet is dat wij volgend jaar weer met de EV naar Portugal rijden en ons zeker geen zorgen maken. Gewoon doen. Wij zijn wel gepensioneerd en hebben geen kinderen bij ons dus we letten niet op de tijd.
Dat snap ik. We hebben 21 dagen vrij waarvan als we er 4 dagen over doen steeds we met iets teveel in de auto zitten voor m'n gevoel. Ligt er ook aan of m'n vrouw mij aflost met autorijden. In de nacht bijv is ze geen ster en durf ik er niet naast te slapen omdat ze alleen maar schreeuwt: ik zie 't niet ik zie 't niet :')

Zonder kinderen durf ik het wel aan om lange stukken te rijden, met ook wel. Maar het is natuurlijk niet verantwoord en ik zal 't mezelf nooit vergeven. Ik zit te richten op twee dagen heen en dan de terugreis langer over doen. Waarom? We hebben familie wonen in Frankrijk in de buurt van bordeaux. Of wellicht toch heen relaxter en terug wat sneller. In 1x gaat 'm sowieso niet worden, 3x is heel veilig en dacht wellicht 2x te kunnen doen om een dag extra vakantie te hebben. Al begint de vakantie natuurlijk al bij 't wegrijden van huis :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• 4v4t4r
Oekol schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:18:
[...]

Dat snap ik. We hebben 21 dagen vrij waarvan als we er 4 dagen over doen steeds we met iets teveel in de auto zitten voor m'n gevoel. Ligt er ook aan of m'n vrouw mij aflost met autorijden. In de nacht bijv is ze geen ster en durf ik er niet naast te slapen omdat ze alleen maar schreeuwt: ik zie 't niet ik zie 't niet :')

Zonder kinderen durf ik het wel aan om lange stukken te rijden, met ook wel. Maar het is natuurlijk niet verantwoord en ik zal 't mezelf nooit vergeven. Ik zit te richten op twee dagen heen en dan de terugreis langer over doen. Waarom? We hebben familie wonen in Frankrijk in de buurt van bordeaux. Of wellicht toch heen relaxter en terug wat sneller. In 1x gaat 'm sowieso niet worden, 3x is heel veilig en dacht wellicht 2x te kunnen doen om een dag extra vakantie te hebben. Al begint de vakantie natuurlijk al bij 't wegrijden van huis :)
ik zou 3 doen, met 2 nachten een hotel met lader. het rijd gewoon fijner, je kan onderweg wat vaker/langer stoppen en zoals je zelf zegt, de vakantie begint dan al. Je wil niet weten wat voor stress het oplevert als laden niet lukt (hebben wij als non-tesla nog weleens last van) of het is te druk en je moet wachten en dan te lang door rijden savonds.. Daarnaast kom je uitgeruster aan op je bestemming, en kan je feitelijk langer genieten van je vakantie dan dat je eerst een dag of 2 moet bijkomen van de reis (heb ik last van, Boomer alert)

Volvo XC40 P8

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

4v4t4r schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:45:
[...]

ik zou 3 doen, met 2 nachten een hotel met lader. het rijd gewoon fijner, je kan onderweg wat vaker/langer stoppen en zoals je zelf zegt, de vakantie begint dan al. Je wil niet weten wat voor stress het oplevert als laden niet lukt (hebben wij als non-tesla nog weleens last van) of het is te druk en je moet wachten en dan te lang door rijden savonds.. Daarnaast kom je uitgeruster aan op je bestemming, en kan je feitelijk langer genieten van je vakantie dan dat je eerst een dag of 2 moet bijkomen van de reis (heb ik last van, Boomer alert)
Ja eens. Wellicht dat ik de eerste dag 4.30 u vertrekken doorrijd tot uurtje of 4 u in de middag en dan kijken waar we zijn. On the go ergens hotel boeken elke dag met destination charger van Tesla. Ik schijn generatie Y te zijn volgens Google. Rijden in Model Y :+

Over het laden ben ik eerlijk gezegd niet bang voor. Tesla leidt je toch wel naar een lege stall en je ziet hoeveel er beschikbaar zijn in je navigatie in de auto.

We gaan vanmiddag weer eens verder met de zoektocht naar leuke locaties regio Porto.

[Voor 3% gewijzigd door Oekol op 07-03-2023 09:57]

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Oekol schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:57:
[...]

Ja eens. Wellicht dat ik de eerste dag 4.30 u vertrekken doorrijd tot uurtje of 4 u in de middag en dan kijken waar we zijn. On the go ergens hotel boeken elke dag met destination charger van Tesla. Ik schijn generatie Y te zijn volgens Google. Rijden in Model Y :+

Over het laden ben ik eerlijk gezegd niet bang voor. Tesla leidt je toch wel naar een lege stall en je ziet hoeveel er beschikbaar zijn in je navigatie in de auto.

We gaan vanmiddag weer eens verder met de zoektocht naar leuke locaties regio Porto.
In drie dagen is dat redelijk easy te doen zou ik zeggen. Wij plannen de reis altijd wel met overnachting bij een Hotel in de buurt van een SuC. In het buitenland is het toch vaak wat onzekerder met AC palen. Hotels met goede (AC) laadinfra kom ik ook nog niet veel tegen verder in Frankrijk. Wij zitten de laatste jaren in Spanje. Dat doen we in twee dagen.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Inspired schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:05:
[...]

In drie dagen is dat redelijk easy te doen zou ik zeggen. Wij plannen de reis altijd wel met overnachting bij een Hotel in de buurt van een SuC. In het buitenland is het toch vaak wat onzekerder met AC palen. Hotels met goede (AC) laadinfra kom ik ook nog niet veel tegen verder in Frankrijk. Wij zitten de laatste jaren in Spanje. Dat doen we in twee dagen.
Dan rijd je 12 uur op een dag? 3 dagen moeten zeker te doen zijn, sterker nog 4 dagen weiger ik gewoon. Daar gaan we te kort voor weg. Idealiter zou het 2 dagen zijn, maar 3 dagen 'mag'. Overnachten gaan we doen bij hotels met tesla destination chargers. Waar stoppen jullie als je naar Spanje gaat?

• Inspired
  • Nu online
Oekol schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:21:
[...]

Dan rijd je 12 uur op een dag? 3 dagen moeten zeker te doen zijn, sterker nog 4 dagen weiger ik gewoon. Daar gaan we te kort voor weg. Idealiter zou het 2 dagen zijn, maar 3 dagen 'mag'. Overnachten gaan we doen bij hotels met tesla destination chargers. Waar stoppen jullie als je naar Spanje gaat?
Eerste dag wat langer 13/14 uur en tweede dag wat korter. Uur of 10. Dan zijn we rond 16 uur bij het huis op dag 2. We hebben nu een paar keer gestopt bij Supercharger in Narbonne. Daar zitten de nodige Hotels in de buurt. Dit jaar slapen we in het Novotel, ook wel eens in een ander Hotel geslapen daar.

Hotels met destination charger zijn er (vind ik) niet heel veel in Frankrijk. Ook zijn dat vaak "luxe" Hotels met een aardig prijskaartje. Dat heb ik er niet voor over. Ook zitten die Hotels ook vaak in een stad, of in ieder geval een stuk van de snelweg. In de buurt van de A9 bij Narbonne/Beziers vind ik er bijvoorbeeld precies nul. :) Ook kun je (vaak) niet reserveren, en tegenwoordig is het risico aanwezig dat die ene (of twee) chargers bezet zijn. Nee, ik vind een Supercharger dan veel prettiger. Even een half uur je auto eraan terwijl je incheckt en hij is weer vol. Maar goed, voor ons is het Hotel ook echt een bed en een ontbijt onderweg. Heb ook weinig zin om een uur om te rijden voor een Hotel met destination charger.

Btw; wij doen nu een ±2100km in twee dagen. Dat is dan wel met een Model 3 LR en buiten het weekend in de zomervakantier. Als je onderin NL woont dan is Porto in twee dagen wellicht te doen. Al zijn het dan wel twee lange dagen aangezien je een Y RWD hebt. Ik zou persoonlijk drie dagen ook wel veel vinden. Al is het wellicht ook kwestie van mindset. :)

[Voor 12% gewijzigd door Inspired op 07-03-2023 10:55]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Oekol schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:38:
[...]

Het is natuurlijk allemaal persoonlijk, maar voor mij zou 4:30 wegrijden (zoals je later aangeeft) dan weer een net-niet optie zijn. Ik zou dan zelf gewoon om middernacht rijden en je stops ook gebruiken om zelf even bij te tanken. Mijn ervaringen met kids in de auto is dat die in de nachten prima sliepen als ik door reed. De vraag is nu met EV even of ze dat ook doen als je vaker stopt.

Ik heb na wat wikken en wegen besloten om deze zomer in 1 keer te rijden en dan middernacht weg en ~12u later op de bestemming 1000km verder (met vouwwagen). Vorig jaar niet gedaan en heen en terug met overnachting gedaan en merkte dat het effectief weinig opleverde, je komt relatief laat aan bij hotel/camping gaat nog even wat doen met kids maar echt 'rust' zit er niet in na lange dag in de auto. Onze kids hadden de dag erna ook weinig trek om weer na ontbijt de auto in te moeten.

Voor Portugal zal een overnachting wel moeten, maar ik zou dan zelf proberen om dat iig bij max 1 te houden en die zo te plannen dat je de 1e dag (heen) zover mogelijk komt zodat je de 2e dag er vrij snel bent.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:06

B&B hotels, zeer voordelig en steeds meer met laadpalen. In Spanje twee maal geboekt. Parkeren kost dan 10 euro laden gratis!

PieterH

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Inspired schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:45:
[...]

Eerste dag wat langer 13/14 uur en tweede dag wat korter. Uur of 10. Dan zijn we rond 16 uur bij het huis op dag 2. We hebben nu een paar keer gestopt bij Supercharger in Narbonne. Daar zitten de nodige Hotels in de buurt. Dit jaar slapen we in het Novotel, ook wel eens in een ander Hotel geslapen daar.

Hotels met destination charger zijn er (vind ik) niet heel veel in Frankrijk. Ook zijn dat vaak "luxe" Hotels met een aardig prijskaartje. Dat heb ik er niet voor over. Ook zitten die Hotels ook vaak in een stad, of in ieder geval een stuk van de snelweg. In de buurt van de A9 bij Narbonne/Beziers vind ik er bijvoorbeeld precies nul. :) Ook kun je (vaak) niet reserveren, en tegenwoordig is het risico aanwezig dat die ene (of twee) chargers bezet zijn. Nee, ik vind een Supercharger dan veel prettiger. Even een half uur je auto eraan terwijl je incheckt en hij is weer vol. Maar goed, voor ons is het Hotel ook echt een bed en een ontbijt onderweg. Heb ook weinig zin om een uur om te rijden voor een Hotel met destination charger.

Btw; wij doen nu een ±2100km in twee dagen. Dat is dan wel met een Model 3 LR en buiten het weekend in de zomervakantier. Als je onderin NL woont dan is Porto in twee dagen wellicht te doen. Al zijn het dan wel twee lange dagen aangezien je een Y RWD hebt. Ik zou persoonlijk drie dagen ook wel veel vinden. Al is het wellicht ook kwestie van mindset. :)
ABRP geeft aan dat we vanaf midden van het land 11 stops hebben (waarvan de 11e is om de auto zo ver mogelijk op te laden om op bestemming zonder SeC met ruime range aan te komen). In totaal is het 25h12 minuten rijden waarvan 4 uur en 18 minuten laden. Wat ik dan niet snap is dat google maps zegt dat het sowieso 22 uur rijden is zonder laden. ABRP geeft 20 uur rijden aan zonder laden. Is google betrouwbaarder? Want dat gaan we het 'gewoon' in 3 dagen doen. Ga mezelf niet over de kop jagen.
Het is 2176km op de kop af, wel met een tussenstop ergens bij Bordeaux bij familie.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Sander schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:58:
[...]

Het is natuurlijk allemaal persoonlijk, maar voor mij zou 4:30 wegrijden (zoals je later aangeeft) dan weer een net-niet optie zijn. Ik zou dan zelf gewoon om middernacht rijden en je stops ook gebruiken om zelf even bij te tanken. Mijn ervaringen met kids in de auto is dat die in de nachten prima sliepen als ik door reed. De vraag is nu met EV even of ze dat ook doen als je vaker stopt.

Ik heb na wat wikken en wegen besloten om deze zomer in 1 keer te rijden en dan middernacht weg en ~12u later op de bestemming 1000km verder (met vouwwagen). Vorig jaar niet gedaan en heen en terug met overnachting gedaan en merkte dat het effectief weinig opleverde, je komt relatief laat aan bij hotel/camping gaat nog even wat doen met kids maar echt 'rust' zit er niet in na lange dag in de auto. Onze kids hadden de dag erna ook weinig trek om weer na ontbijt de auto in te moeten.

Voor Portugal zal een overnachting wel moeten, maar ik zou dan zelf proberen om dat iig bij max 1 te houden en die zo te plannen dat je de 1e dag (heen) zover mogelijk komt zodat je de 2e dag er vrij snel bent.
Dat is ook nog een optie inderdaad. Ik wilde zelf nog even wat slaap pakken, maar wellicht is dat een stukje mindset en kan ik dat prima achter het stuur doen met een powernap en een wekker. De eerste plek voor een week is al geboekt. Prachtige huis met 3000 m2 aan groene tuin, kippen etc. Dat lijkt me dan helemaal tof voor de kinderen. Kostte bekant niks :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:39
Oekol schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:53:
[...]

ABRP geeft 20 uur rijden aan zonder laden. Is google betrouwbaarder?
Als je geen ABRP premium hebt dan houdt hij geen rekening met verkeer, werkzaamheden etc. Op dit soort lange ritten maakt dat verschil en zal Google nauwkeuriger zijn. Je ziet dat soort verschillen ook vaak bij routes door Duitsland, met hun eindeloze Baustellen die je gemiddelde snelheid flink omlaag halen. Google gaat echter wel uit van meteen vertrekken en als je je vertrektijd aanpast krijg je alleen een bandbreedte als reistijd

[Voor 16% gewijzigd door JTHZZ op 07-03-2023 14:03]

P2 DMLR Midnight 19”; software P2.7

Acties:
  • +4Henk 'm!

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:17
Afgelopen week van Utrecht naar Val Thorens en vv gereden (1100km) met de I-Pace.
Ik rij in m'n eentje maar heb vrouw en 2 dochters van 7 jaar achterin de auto. Het is krokusvakantie voor de regio's midden en noord. Val Thorens is zo goed als volgeboekt.
Wij hebben de donderdag voor de krokusvakantie pas geboekt en zijn vrijdag ochtend gaan rijden. Ik gebruik in de auto TomTom op de telefoon voor navigatie. Ik stel vooraf de gewenste laadpalen als bestemming in.
De meiden hebben achterin 2 tablets voor vermaak.

Heen:
Op vrijdag van Utrecht naar Dijon en daar overnacht. Dit was 1x snelladen bij Ionity Wellin (Belgie) en 1x Snelladen bij Tesla Nancy. Beide zonder problemen en tegen 100kW vermogen geladen en beide nabij een supermarche :9.
Vrijdag avond in Dijon de lokale AC lader was achter bouwhekken gepositioneerd incl. 2 ICE's. Dan de bijzondere laadpaal op loopafstand. Dit is een 50kW paal met ook 22kW AC type2 stekker.
En hier begonnen helaas problemen. Ik wilde graag de auto die nacht laten staan en heb 'm ingeplugd met de eigen laadkabel. Begin was goed, maar na een seconde of 5 is de hele voeding zekering
van de laadpaal getript. Alles donker, maar ook de eigen kabel gelocked in de laadpaal. Dit was rond 23:15. De PowerDot service gebeld maar weinig actie om de zekering te herstellen.
We sliepen in hotel Arts et Terroirs. Fraai sfeervol hotel, maar technisch nogal wat gebreken. Ook het ontbijt was karig en de prijs alsnog hoog. Wsl. doordat 't druk was met zowel heen als terug reizigers van de Alpen.

Op Zaterdag van Dijon naar Val Thorens. In het kort heb ik de zaterdag ochtend de lokale supermarkt eigenaar (Super-U waar de laadpaal op 't terrein staat) weten te bereiken en die heeft de zekering hersteld.
Nadien alsnog de auto snel geladen tijdens het ontbijt in 't hotel. Het was blijkbaar niet de eerste keer dat dit gebeurd was.
Onderweg nog naar behoren geladen bij Ionity Romagnieu onder genot van een bekertje koffie. We hebben gegeten in de auto vanuit de gedane boodschappen uit Wellin en Nancy :-d
De grootste vertraging deed zich voor tijdens 't naderen van Albertville. De gendarmerie heeft blijkbaar verkeersdosering aangezet 't dal in ivm drukte. Daarbij hebben we (geschat) zo'n 2 uur in de file gestaan.
Alle afritten waren afgesloten :-( Dus de TomTom bracht hier geen soelaas. Leermoment: kijk ver van tevoren of er file staat voor albertville en neem vroegtijdig een eigen alternatieve route.
Aja, en zorg dat de accu vol genoeg zit om ook naar boven te rijden (zo'n 10% extra)

In Val Thorens komen blijkbaar weinig mensen met de EV. In de parkeergarage P2 heeft men sinds 2 jaar een aantal 22kW laadpalen hangen. Bij aankomst was de parkeergarage vol, maar ik kon de EV nog wel laden :-)
Ook de volgende dag (ma) bij 't verplaatsen van de auto naar P4 (onderaan 't dorp, zelfs P3 was vol) waren er nog laadpalen vrij.

Terug:
Op zaterdag ochtend rond 10:00 vertrokken vanuit Val Thorens.
Dalen met de EV is leuk, maar let op dat de batterij niet 100% vol zit. Er is dan immers geen capacteit voor regeneratie. Ik had 'm tot 94% geladen en dit was ruim voldoende. Onderaan in Moutiers (na 37km) had ik nog steeds 94%.
Het eerste wat opviel was de enorme file van ICE's bij het eerste tank station langs de snelweg. Zo'n 5 a 6 auto's per pomp. Wij hoefden echter nog lang niet te laden, dus 'k weet niet of de laadpalen ook een wachttijd hadden.
Ook deze rit was het erg druk. TomTom bracht hier wel soelaas; we hebben flink wat binnenland gezien tot aan Lyon. Uiteindelijk denk ik net zo snel als in de file staan, maar 'n stuk leuker en zuiniger :-)
Eerst geladen bij Ionity Taponas en gegeten. De auto was toen 100% vol ivm lange rij bij Burger-king. Ik heb 'm verplaatst toen er iemand dreigde te moeten wachten.
Vervolgens geladen bij Ionity Longres Noidant. Hier het avondeten genuttigd en ook hier was meer lading genomen dan nodig.
Tijdens beide ritten nu hogere snelheid aan kunnen houden. Ik richt altijd op zo'n 10% acculading over bij aankomst volgende laadstation.
Dit doe ik door zo'n 30km verschil te houden tussen GOM en resterende afstand op de TomTom. Bij 110km/uur blijft dit verschil gelijk (ervaring). Harder neemt dit verschil af.
Ik rij bij aanvang net zolang 110% van de max toegestane snelheid tot het verschil 30km is en vanaf dat moment max 110km/uur.
Aankomst was bij Mercure hotel in Metz Centre. Prima hotel voor gezinnen: 4 persoonskamers. Dat in combi met laadpalen op loopafstand en een redelijke prijs.
Blijkt bij aankomst dat er een Tesla Destination charger aanwezig is en ook beschikbaar. Hier dus gratis geladen :-). Ook de openbare laadpaal voor de deur had 2 plekken vrij.

Op zondag genoten van 't uitgebreide ontbijt. En aanvang naar de Tesla superchargers bij Maastricht zuid. Wat een leuke plek is dat. 24 stalls met daarnaast Restaurant/kinderboerderij/speeltuin/uitkijktoren/etc.
Ook hier weer meer geladen dan nodig ivm lekkere lunch. Daarna in 1 rit naar huis.

Samenvattend:
We hebben nergens hoeven wachten voor 't laden ondanks zwarte zaterdagen.
Met ons gezelschap is er meer tijd buiten de auto nodig dan dat nodig is om te laden. De extra opgedane lading komt ten goede van de snelheid en derhalve weinig tijdverlies.
Dit jaar met 4 laadsessies (5 stints van >200km) Val Thorens makkelijk kunnen halen. (voorgaande jaren 5 ivm minder talrijke laadpalen en ook langzamer moeten rijden).

Maar let op: we hebben deze reis 2 keer eerder gemaakt met de EV, dus begin ervaring te krijgen.
Bij de voorbereiding met ABRP focus op fastned en Ionity laadpalen. (NIET bij <300kW laders plannen, want die halen maar 60kW op de I-Pace)
De meiden hebben continue aandacht nodig, dit is niet te combineren met aandacht voor de (laad)navigatie. Dit is een voltijd taak van m'n vrouw.
Daarnaast heeft m'n vrouw vaak gecontroleerd wat de status van laadpalen is onderweg en ook evt. alternatieve routes bedacht. Dit is lastig en niet als bestuurder bij te houden tijdens de rit met 2 meiden op de achterbank.

De overnachting plannen is 't lastigst; het zoeken van een hotel met de volgende eisen:
- op 2/3 van de reis (zodat met 3 keer laden tijdens de reis voldaan kan worden en 1 keer 's nachts.)
- laadpalen op loopafstand of snellader binnen paar minuten rijden.
- Kamer voor 4 personen ivm kleine kinderen
- nabij supermarkt
- niet te duur
- de korte termijn >:)
Booking.com icm ABRP is naar mijn idee 't handigst.

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 5xPV, eenmans BV.

• Stefangrp
  • Laatst online: 16:36
Off-topic, maar wij boeken vaak een 2+3persoons. Mijn 3 kids (3-4-7) gedragen zich goed dus die leggen we altijd op 1 kamer. Babyfoon mee, even uitleggen waar onze kamer is, en het gaat altijd goed.
Geeft wat extra hotel-flexibiliteit.

Goed om te horen dat het ook (zelfs) met een iPace prima ging!

• Sander
  • Niet online
Stefangrp schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:31:
Off-topic, maar wij boeken vaak een 2+3persoons. Mijn 3 kids (3-4-7) gedragen zich goed dus die leggen we altijd op 1 kamer. Babyfoon mee, even uitleggen waar onze kamer is, en het gaat altijd goed.
Geeft wat extra hotel-flexibiliteit.

Hoe is je ervaring met flexibiliteit van hotels om bijv kamer op zelfde gang/verdieping te krijgen? Heb dit overwogen maar inmiddels besloten ineens te rijden, voor terugweg nog steeds een optie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Pieter Hermens schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:45:
[Afbeelding]

B&B hotels, zeer voordelig en steeds meer met laadpalen. In Spanje twee maal geboekt. Parkeren kost dan 10 euro laden gratis!
Hele goeie tip! Zie een in San Sebastian met elektrisch opladen, dat ligt perfect op de route ook :)

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:17
I-Pace is naar mijn ervaring (zelfs) de betere auto om dit mee te doen. Voldoende range, ruim voldoende bagageruimte ook voor ski's in de auto, fatsoenlijke stoelen, prima rij-hulpen systemen en max 100kW laden is nog steeds OK-ish.

Vorig jaar in 1 ruk 1100km terug gereden (op weg naar huis positieve corona-test en wilden niet in een hotel quarantaine komen). Dat is ook prima te doen mits je vroeg vertrekt.

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 5xPV, eenmans BV.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
JTHZZ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:02:
[...]

Als je geen ABRP premium hebt dan houdt hij geen rekening met verkeer, werkzaamheden etc. Op dit soort lange ritten maakt dat verschil en zal Google nauwkeuriger zijn. Je ziet dat soort verschillen ook vaak bij routes door Duitsland, met hun eindeloze Baustellen die je gemiddelde snelheid flink omlaag halen. Google gaat echter wel uit van meteen vertrekken en als je je vertrektijd aanpast krijg je alleen een bandbreedte als reistijd
Zelfs met Premium kijkt hij alleen naar de eerste stint qua verkeer. Tenminste, dat was vorig jaar nog zo. Ook is ABRP erg positief qua tijd & verkeer.

@Oekol ik zou idd Google tijd + de laadtijd van ABRP rekenen. Of even de bestemming in je Tesla ingeven. Die tijd klopt al beter dan ABRP. Daarbij, op een 2000km ga je gewoon een keer file krijgen oid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
Oekol schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:51:
[...]

Hele goeie tip! Zie een in San Sebastian met elektrisch opladen, dat ligt perfect op de route ook :)
Wel hopen dat de persoon die na je komt ook de warning leest. :)
Only available for hotel guests.
Check with reception
2 Tesla 11kW chargers.
⚠️ Be careful when there are two Tesla charging, you must not exceed 8 kW max per vehicle ⚠️.
Indeed the three-phase main circuit breaker of the hotel is a 25A. So the Max power available is 17kW.

• Inspired
  • Nu online
Sander schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:40:
[...]

Hoe is je ervaring met flexibiliteit van hotels om bijv kamer op zelfde gang/verdieping te krijgen? Heb dit overwogen maar inmiddels besloten ineens te rijden, voor terugweg nog steeds een optie.
Vaak is dit wel te overleggen met de Hotels. Wij hebben maar twee kids dus vaak kamer met tussendeur. Dat kun je gewoon met het Hotel opnemen.

• Stefangrp
  • Laatst online: 16:36
Inspired schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:34:
[...]

Vaak is dit wel te overleggen met de Hotels. Wij hebben maar twee kids dus vaak kamer met tussendeur. Dat kun je gewoon met het Hotel opnemen.
dit ja. Eigenlijk lukt het altijd wel, naast of tegenover elkaar.
1x zat er een hele hal tussen. Maar ging ook prima. Ze maken elkaar wakker, dat horen we op de babyfoon voordat ze aan de wandel gaan

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-03 22:08
Frij5fd schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:11:
[...]

Ik heb 'm ook maar meteen besteld. Maar.... Ik zag nu dat ik de laadsessies van deze zomer vreemd genoeg niet betaald heb. Ik heb mij ASN bankrekeningnummer gebruikt bij het aanmaken van een account en ook een mail gehad dat er incasso-toestemming aan Swarco was gegeven (die de exploitatie van de laadpunten verzorgt). Maar blijkbaar werkt deze niet.
Ik heb tevens daarom nu een mailtje naar de helpdesk van de club gestuurd, om dit op te lossen. Geen zin om volgend jaar onverwachts niet meer te kunnen laden in Schotland
Voor degenen die naar Schotland gaan is het goed om te weten hoe je de RFID-kaart van Chargeplace Scotland kunt krijgen, waar het overgrote deel van de laders in Schotland toe behoort. Ik ben er na 3 maanden proberen in geslaagd. In het kort:
  • Account aanmaken bij de Wise bank. Je kunt voor meerdere munten een account aanmaken. In dit geval heb je een GBP-account nodig. Van een EUR-account krijg je grijs haar :+
  • Van je normale Nederlandse bankrekening geld overmaken naar het GBP-account
  • Op de site van chargeplacescotland.org account aanmaken
  • In de tab Payments een account aanmaken bij GoCardless. Daarbij de gegevens gebruiken van het GBP-account van de Wise bank
  • RFID-kaart bestellen via de site van Chargeplace Scotland

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:05
Ze doen niet moeilijk bij Chargeplace Scotland, en ophalen in Dundee is geen probleem.
(moet je er 1st wel komen natuurlijk).
Je kan er zelfs voor de deur opladen :-)

https://goo.gl/maps/fQBSHJkZbWrSoQfd9

[Voor 55% gewijzigd door N0EL op 08-03-2023 15:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbaa
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:11
Frij5fd schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:19:
[...]

Voor degenen die naar Schotland gaan is het goed om te weten hoe je de RFID-kaart van Chargeplace Scotland kunt krijgen, waar het overgrote deel van de laders in Schotland toe behoort. Ik ben er na 3 maanden proberen in geslaagd. In het kort:
  • Account aanmaken bij de Wise bank. Je kunt voor meerdere munten een account aanmaken. In dit geval heb je een GBP-account nodig. Van een EUR-account krijg je grijs haar :+
  • Van je normale Nederlandse bankrekening geld overmaken naar het GBP-account
  • Op de site van chargeplacescotland.org account aanmaken
  • In de tab Payments een account aanmaken bij GoCardless. Daarbij de gegevens gebruiken van het GBP-account van de Wise bank
  • RFID-kaart bestellen via de site van Chargeplace Scotland
Ik heb gewoon een account aangemaakt op de CPS website en kon daar mijn BE rekeningnummer opgeven. Laadpas zat 3 weken later in mijn brievenbus. Geen GBP account nodig. Bevesiting gehad van klantenservice GBP dat de kaart actief is.

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-03 22:08
Rubbaa schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:40:
[...]

Ik heb gewoon een account aangemaakt op de CPS website en kon daar mijn BE rekeningnummer opgeven. Laadpas zat 3 weken later in mijn brievenbus. Geen GBP account nodig. Bevesiting gehad van klantenservice GBP dat de kaart actief is.
OK, dat klinkt goed. Ik kon vorig jaar zomer wel de ASN bank koppelen (Nederlandse bank), maar uiteindelijk bleek men rekeningen niet te kunnen incasseren. Toen begon het probleem.
Misschien kan het per bank zelfs wel/niet werken

• b17b
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-03 15:09
Een langere rit met de Audi Q4 naar Frankrijk (omgeving Genève).

Vertrokken met een volle batterij vanuit Limburg. 3 x geladen.

Luxemburg, aire de Berchem
Aire de Montigny le Roi (A31)
Aire du Poulet de Bresse (A39)

Totale reistijd incl laden 9,5 uur (800km). Met gemiddelde snelheid rond 100km/h. Dat betekent hele stukken 120/130 km/h rijden.

Prima te doen weer. Gemiddeld verbruik wel 24kwh/100km. Maar door de vele laadmogelijkheden geen probleem. Tov vorige zomer veel uitbreidingen met op veel plekken veel stalls. Zoals op de aire du Poulet de B 10 stalls naast elkaar waar ik als enige stond te laden.

Wat me opviel voor het eerst borden met de stroomprijzen. Zoals bij de benzine pompen. 55 cent per kw maar mijn laadpas (zakelijk) rekent standaard 71 cent in buitenland. Wie strijkt de marge op? 🤔

Uiteindelijk is het iets duurder dan benzine rijden op zo’n lange rit.

Maar grote afstanden in Frankrijk geen enkel probleem meer. Wel benieuwd hoe het in de zomer zal zijn in de drukke weekenden…

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:12
b17b schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:02:

Uiteindelijk is het iets duurder dan benzine rijden op zo’n lange rit.
Bij een zakelijke 71 ct per kWH (vergeet de h niet), zal dat wel waar zijn, maar als particulier kan dat de helft goedkoper, gelukkig.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2Henk 'm!

• b17b
pmiddeld schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:07:
[...]

Bij een zakelijke 71 ct per kWH (vergeet de h niet), zal dat wel waar zijn, maar als particulier kan dat de helft goedkoper, gelukkig.
Je hebt gelijk uiteraard. Terug ook inmiddels en op zelfde plekken/hoogtes geladen als op de heenweg.Terug was zondag en erg rustig op de weg. Flink doorgereden. Gemiddelde snelheid 115 km/h op de boordcomputer.

Mijn ervaring is dat over zo'n lange afstand ik eigenlijk maar 45-60 minuten langere reistijd heb dan met een benzine/diesel auto. In vakanties rijd ik wat rustiger. Nu was het een kort familiebezoek waardoor ik de reistijd liever zo kort mogelijk had.

Op de terugweg nog doorgereden naar omg Deventer. Dat maakte in totaal 1.020km op 1 dag. Goed uitgerust thuis ook nog eens door de laadstops. En dan is in de winter het verbruik ook nog eens hoger (ruim 24 Kwh/100km).

Wederom overal zonder problemen geladen. En de voormalige 'laadwoestijn' tussen Nancy en Dijon is goed inmiddels goed gevuld met laders.

Wat soms nog zoeken is, is de plek van de stalls op de aires. De Fransen doen dit vind ik beter dan de Duitsers/NL's door te werken met een symbooltje van een "auto met stekker" in plaats van een "tankpompje met stekker". De eerste is veel beter herkenbaar als laadplek.

Wat wel nog opmerkelijk leeg is, zijn de Belgische Ardennen. Zo'n 20 km voor Luik is een grote verzorgingsplaats met tankstation, de eerste en enige komende vanuit Luxemburg. Nu halen de meeste mensen NL wel als je in Luxemburg geladen hebt, maar ik snap niet dat ze hier geen laadmogelijkheid hebben.

Ik zie geen enkel bezwaar meer voor lange ritten met de elektrische auto (stroomkosten daargelaten :-))

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Akira_ZSE
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
b17b schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:07:
[...]

Je hebt gelijk uiteraard. Terug ook inmiddels en op zelfde plekken/hoogtes geladen als op de heenweg.Terug was zondag en erg rustig op de weg. Flink doorgereden. Gemiddelde snelheid 115 km/h op de boordcomputer.

Mijn ervaring is dat over zo'n lange afstand ik eigenlijk maar 45-60 minuten langere reistijd heb dan met een benzine/diesel auto. In vakanties rijd ik wat rustiger. Nu was het een kort familiebezoek waardoor ik de reistijd liever zo kort mogelijk had.

Op de terugweg nog doorgereden naar omg Deventer. Dat maakte in totaal 1.020km op 1 dag. Goed uitgerust thuis ook nog eens door de laadstops. En dan is in de winter het verbruik ook nog eens hoger (ruim 24 Kwh/100km).

Wederom overal zonder problemen geladen. En de voormalige 'laadwoestijn' tussen Nancy en Dijon is goed inmiddels goed gevuld met laders.

Wat soms nog zoeken is, is de plek van de stalls op de aires. De Fransen doen dit vind ik beter dan de Duitsers/NL's door te werken met een symbooltje van een "auto met stekker" in plaats van een "tankpompje met stekker". De eerste is veel beter herkenbaar als laadplek.

Wat wel nog opmerkelijk leeg is, zijn de Belgische Ardennen. Zo'n 20 km voor Luik is een grote verzorgingsplaats met tankstation, de eerste en enige komende vanuit Luxemburg. Nu halen de meeste mensen NL wel als je in Luxemburg geladen hebt, maar ik snap niet dat ze hier geen laadmogelijkheid hebben.

Ik zie geen enkel bezwaar meer voor lange ritten met de elektrische auto (stroomkosten daargelaten :-))
er komt tussen Luik & Luxemburg een Fastned, dus dat is binnenkort ook geen probleem meer.
https://fastnedcharging.c...a-la-baraque-de-fraiture/

• Sander
  • Niet online
[...]

Met de benzine/diesel is rondom Luik eigenlijk ook nog steeds een raar gebied waar je vrij lang weinig tankstations hebt en ook niet echt opties om ff wat te eten. Misschien omdat je door de stad gaat en mensen daar evt er even af gaan om dat te doen.

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06:50
[...]

Waar in Frankrijk ben je geweest? Ik ben wel even benieuwd of je daar ook van de openbare 11kWh laders gebruik hebt gemaakt en zo ja, welke pas je daar hebt gebruikt?

• b17b
Hamer schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:12:
[...]

Waar in Frankrijk ben je geweest? Ik ben wel even benieuwd of je daar ook van de openbare 11kWh laders gebruik hebt gemaakt en zo ja, welke pas je daar hebt gebruikt?
Omg Genève. In het dorp was een publieke paal. Die kreeg ik werkend met eneco pas. Ervaring leert dat het op andere plekken wel lastig kan zijn. Eigen gebruik ik alleen snelladers in buitenland.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mm.kool
Afgelopen vrijdag teruggekeerd vanuit Javea (Spanje) naar NL (Kia e-soul). De heenreis vind je hier: mm.kool in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
In Javea heb ik voornamelijk geladen in de lokale parkeergarage waar 11 oplaadpunten (3,7 kWh) zijn. Ze zijn gratis je betaalt alleen de kosten voor de parkeergarage van 0,60 ct per uur. Koopje.
Terugweg gedaan in 2 etappes ipv 3.

Eerste etappe was bijna 1000 km Javea - Montelimar Nrd.
Verbruik was 16,4 kWh.
Op het stuk van Javea tot Barcelona zijn weinig snellaadmogelijkheden. Net als op de heenweg bij L'Aldea de Zunder lader gebruikt. Alle 4 de laadpunten waren beschikbaar.
Vervolgens een korte laadstop bij Tesla Gerona Zd, lange stop (45 minuten) bij Tesla Rivesaltes en als laatste bij Tesla Saulce sur Rhone. Geslapen en gegeten in het naast de Tesla locatie gelegen Ibis hotel.
Met een Tesla abbo laad je overigens voor rond 45 ct per kWh.

Tweede etappe was1100 km Montelimar Nrd - Heerhugowaard
Verbruik was 15,8 kWh
Geladen bij Tesla Tournus (45 minuten), even korte (sanitaire) stop bij Ionity (weet de exacte plek niet meer), Tesla Moulins les Metz (45 min) en als laatste bij Tesla Urmond (1 uur incl diner).
Was een lange dag want zo'n 14 uur rijden/laden/eten. Was voor ons goed te doen. Zaterdag was bij de laders merkbaar drukker ivm terugkerende wintersporters maar bij Tesla meer dan voldoende laadplekken beschikbaar. De Ionity had 5 laadplekken en daar was er 1 van vrij. Je merkt nu toch dat 4/5 laadplekken op 1 locatie op drukke dagen te kort is. Maar zoals ik eerder al meldde gaat het aantal laadplekken per locatie zichtbaar omhoog.
De locatie Tesla Moulins les Metz is op zaterdag geen aanrader. Dichtbij de snelweg maar bij een retedruk winkelcentrum.

@b17b Tussen Luxemburg en Luik zitten nog 2 Tesla locaties die ook voor non-Tesla's open zijn t.w. Arlon en Aywaille.

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
@mm.kool : ik lees dat je veel bij tesla-laders laadt. Als ik het goed heb, heeft de Kia e-soul de laadpoort aan de voorzijde. Lukt dat dan wel met die korte laadkabels van de tesla-laders?

Rokil

• 4v4t4r
rokil schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:43:
@mm.kool : ik lees dat je veel bij tesla-laders laadt. Als ik het goed heb, heeft de Kia e-soul de laadpoort aan de voorzijde. Lukt dat dan wel met die korte laadkabels van de tesla-laders?
Die nieuwe V4 sowieso wel :) maar die staat nog nergens behalve in NL volgens mij ?

Volvo XC40 P8

• mm.kool
rokil schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:43:
Ja dat lukt als ik de rechterwielen van de auto op de streep van het vak zet. Zie: mm.kool in "Het grote Kia e-soul topic"
Verder probeer ik, als zo’n vak vrij is, het meest rechts gelegen vak te gebruiken. Dat ligt dus op een hoek zodat je geen ‘buren’ hebt.

• b17b
mm.kool schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:06:
[...]

Ja dat lukt als ik de rechterwielen van de auto op de streep van het vak zet. Zie: mm.kool in "Het grote Kia e-soul topic"
Verder probeer ik, als zo’n vak vrij is, het meest rechts gelegen vak te gebruiken. Dat ligt dus op een hoek zodat je geen ‘buren’ hebt.
Vanwaar de keuze voor Tesla? Prijstechnisch icm abbo?
Ik laad bij voorkeur bij de (vele) Fastneds, Ionity of Engie. Maar ik betaal de kosten niet zelf.

• mm.kool
b17b schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:28:
[...]

Vanwaar de keuze voor Tesla? Prijstechnisch icm abbo?
Ik laad bij voorkeur bij de (vele) Fastneds, Ionity of Engie. Maar ik betaal de kosten niet zelf.
Ik gebruik de Tesla laadplekken alleen op mijn reizen naar het buitenland (meestal Spanje). Voornamelijk vanwege het grote aantal laadplekken (dus altijd plaats) en de prijs. En zo’n abonnement bij Tesla kan je direct zonder gedoe via de app afsluiten en opzeggen. Hier in NL gebruik ik nauwelijks snelladers maar m’n eigen wallbox icm zonnepanelen.

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:27

rammes

koekebakker 1e klas

Gisteren met de Enyaq 80 naar Westvleteren Belgie geweest, de route is niet erg bijzonder Arnhem/Eindhoven/Antwerpen/Gent/Westvleteren.

Voor het eerst met Pump gewerkt, Abbo voor 1 maand afgesloten, alles ingesteld en naast de navi van Skoda gebruikt. Meteen al vreemd dat hij me op de grens na Eindhoven me liet laden bij 50%. Op de route zou ik dan bij Ieper nog even aan de snellader hoeven om de route terug te nemen. Skoda en PUMP gaven helaas niet aan dat deze lader op een prive terrein stond. Damn, 20%accu en in Westvleteren zit zelf helemaal niets. even rustig de auto geparkeerd en even zoeken. Ok in Veurne staat een Ionity dat is op 20km en in Poperinge staat ook een snellader maar als die ook op een prive terrein staat haal ik de Ionity niet, dus dan maar naar Veurne toe.

Maar eerst prio voor war ik naar Westvleteren ben gereden, BIER! van de paters :9 Met de auto vol rijden we naar de Ionity in Veurne waarna de rit weer terug gaat. Voor wie het niet gemerkt heeft gisteren, er stond een flinke wind en dat was te merken op de heenweg maar helemaal op de terugweg, wind achter en verbruik een stuk lager.
Net over de grens in NL nog een keer aan de Fastnet en door naar huis.
3x raden wat ik daarna gedaan heb :+

Ik zou het doen!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:05
Auto aan de lader gehangen?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:42
rammes schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:24:
Gisteren met de Enyaq 80 naar Westvleteren Belgie geweest, de route is niet erg bijzonder Arnhem/Eindhoven/Antwerpen/Gent/Westvleteren.

Voor het eerst met Pump gewerkt, Abbo voor 1 maand afgesloten, alles ingesteld en naast de navi van Skoda gebruikt. Meteen al vreemd dat hij me op de grens na Eindhoven me liet laden bij 50%. Op de route zou ik dan bij Ieper nog even aan de snellader hoeven om de route terug te nemen. Skoda en PUMP gaven helaas niet aan dat deze lader op een prive terrein stond. Damn, 20%accu en in Westvleteren zit zelf helemaal niets. even rustig de auto geparkeerd en even zoeken. Ok in Veurne staat een Ionity dat is op 20km en in Poperinge staat ook een snellader maar als die ook op een prive terrein staat haal ik de Ionity niet, dus dan maar naar Veurne toe.

[Afbeelding]

Maar eerst prio voor war ik naar Westvleteren ben gereden, BIER! van de paters :9 Met de auto vol rijden we naar de Ionity in Veurne waarna de rit weer terug gaat. Voor wie het niet gemerkt heeft gisteren, er stond een flinke wind en dat was te merken op de heenweg maar helemaal op de terugweg, wind achter en verbruik een stuk lager.
Net over de grens in NL nog een keer aan de Fastnet en door naar huis.
3x raden wat ik daarna gedaan heb :+
Met hoeveel kwam je waar aan ongeveer en weet je ook het verbruik? Welke snelheden? Wel irritant dat laders op gesloten terrein staan. Je kunt eigenlijk vrijwel alleen blind varen op Fastned en Ionity, rest is toch vaak wat twijfelachtiger. Mijn tip: altijd plek zoeken met minstens 4 snelladers. Was dat hier ook het geval?
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee