Geen hele lange rit maar toch maar even delen. We zijn het afgelopen weekend naar Parijs geweest met de Model Y Long Range. Het is de eerste iets langere trip met deze auto, tot nu toe niet verder dan Den Haag - Lille geweest. Waar ik me ontzettend aan ergerde is dat je in de navi alleen 3rd-party opladers om je heen op kan zoeken en dat het eigenlijk niet te doen is om bijvoorbeeld een Fastned 180km verderop te kiezen als je het belangrijk vind dat de auto op tijd start met preconditioning. Met een reguliere zoekopdracht kan je de oplader wel vinden en selecteren maar dan herkent hij de locatie niet als snellader en start er dus ook geen preconditioning. Het enige wat ik kon verzinnen was om het laadpunt pas te selecteren als ik voldoende in de buurt was om het te vinden tussen de opladers in de navi, of door een supercharger iets verderop als bestemming in te voeren. Als iemand hier een betere tip voor heeft hoor ik het graag.
Ik vond het wel fijn dat ik, in vergelijking met een half jaar geleden (eind augustus nog met de Fat E-tron geweest), zowat bij elke Aire richting Parijs nu wel kon snelladen. Omdat ik met Elli voor € 0,31
per minuut kan laden bij 3rd-party laders heb ik de superchargers maar overgeslagen. Ik vind ze meestal ook te ver van de route en gezien de lage kosten van Elli zonde om mijn gratis supercharger km's te gebruiken. Onderweg waren er voldoende Fastned-locaties waardoor je met plug and charge verder dezelfde ervaring hebt. Verder voelde het met de MYLR eigenlijk bijna weer aan alsof ik in een benzine-auto reed.
Vrijdagavond vertrokken, zondagmiddag terug. Hieronder het verslagje uit Teslafi van de heen- en terugreis. De kosten zijn de werkelijke kosten.
Vrijdagavond met 98% vertrokken, onderweg even wat eten bij de Quick. Een laadstop in Saint-Leger zou ruim voldoende zijn om de eindbestemming te bereiken maar omdat ik geen zin had om zaterdag tijd te verliezen met laden toch maar net genoeg geladen om Vemars te bereiken en daar voldoende te laden.
/f/image/EtBSAoRcGHsM2nFZxbnkb9ri.png?f=fotoalbum_large)
Op zaterdag wat tripjes gedaan. Tijdens het avondeten aan de laadpaal in de garage gehangen, gewoon omdat het kon.
Op zondag zijn we met 54% vertrokken. Bij Vemars even aan de Fastned gehangen terwijl er wat te drinken werd gehaald. Dat gaf genoeg ruimte om wat harder te rijden naar de volgende. In Wancourt gestopt voor koffie en laden. Koffie en broodje duurden langer dan laden. Met deze lading zou ik het met gemak naar huis redden, ik vind 3 uur achter elkaar doorrijden alleen niet echt relaxed. In Brecht daarom nog even gestopt om te rusten en gelijk maar weer aan de lader gehangen. Onderweg naar huis nog even door de wasstraat
Thuis aangekomen met 31%.
Hieronder alleen de terugreis.
Volgende week doen we Nootdorp - Calais - Stonehenge - Engelse Zuidkust - weer naar huis.
[
Voor 4% gewijzigd door
Kju op 20-04-2023 14:55
]