Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Marco-Peters schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 06:23:
Ik wil deze zomer met de electrische auto naar Vorarlberg en de challenge is, om zoveel mogelijk van gratis semi-snelladers gebruik te maken.
Zoals anderen al zeiden hou er wel rekening mee dan dingen kunnen tegen zitten.

Ben benieuwd om later te horen hoe het is gegaan. 30 minuten wandelen met 2-jarige van een AC laadpaal naar een stadje is wellicht een beetje overdreven? Vooral als het laden toch niet echt gratis is omdat je moet betalen voor parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ample Energy schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:31:
Leuk joh, veel plezier! Ik zou zeker af en toe een Supercharger pakken, maar voor mij zou veel gratis laden ook wel een beetje de sport zijn.

[...]

Thanks, die app is wel heel makkelijk. Zit blijkbaar een gratis lader in het dorp. 3 hele KW, maar toch.
Alle snelle laders hier laat hij alleen niet zien.
Nouja volgens Chargemap zijn alle Vattenfall laadpalen bij mij in de buurt gratis: ik probeer altijd ook via andere bronnen te checken, of het wel klopt. In geval van Vattenfall, betaal je simpelweg geen transactie kosten.

Maar ik moet mij nog even verdiepen, in wat een goed betaald alternatief is. Want op zondag zal ik hoe dan ook aan een betaalde snellader moeten, want nadeel van de meeste gratis laadpunten: is dat het alleen tijdens openingstijden is.

Tesla Destination Chargers zijn ook vaak gratis: maar als erbij staat, meld u bij de receptie. Dan ga ik er vanuit dat ik daar niet zomaar mijn auto kan opladen. Die staan ook vaak vermeld op Chargemap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:23
Lekker proberen @Marco-Peters zou ik zeggen, ik ben erg benieuwd naar het reisverslag.

Het is mij de moeite niet waard van kosten-besparing van laden op de kosten van de vakantie bezien, maar ieder zijn eigen. Je kunt de reisverslagen van electric felix ook nog eens bekijken voor wat tips:
https://www.electricfelix...free-with-a-rental-vw-id3

Wat betreft stops; hoe bepalen jullie 'leuke' stops? Ik krijg via breakzy.nl een overzicht van verzorgingsplaatsen langs de snelweg, maar ik ben eigenlijk op zoek naar iets waarmee ik bijv. langs een snelweg kan zien welke stopplekken snelladers hebben, maar ook een beetje leuke restaurants en/of een speelweide oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
JeroenE schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:04:
[...]
Zoals anderen al zeiden hou er wel rekening mee dan dingen kunnen tegen zitten.

Ben benieuwd om later te horen hoe het is gegaan. 30 minuten wandelen met 2-jarige van een AC laadpaal naar een stadje is wellicht een beetje overdreven? Vooral als het laden toch niet echt gratis is omdat je moet betalen voor parkeren.
Maar € 1 per uur parkeerkosten, is goedkoper dan € 0,50 per kWh moeten betalen. En ik reis niet alleen: mijn vrouw gaat ook mee en openbaar vervoer, is ook altijd een optie als je liever niet loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpBR38CBcbVEwoFfdeztFEXh-ZM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HPJ6hGz0nZnlbToef5SnFxjI.png?f=fotoalbum_large

Als je 5 uur aan die laadpaal zit en dan € 5 parkeergeld betaald, dan heb je toch € 10 verdiend. Dat stadje ligt letterlijk op de route, dus het is niet zo dat ik er dan voor moet omrijden.

Theoretisch zou ik van IKEA Ulm tot eindbestemming, wat 200km is wellicht halen op een volle lading. Ik vind dit soort uitdagingen gewoon enorm leuk, vooral als ik daardoor met minder kosten op mijn eindbestemming kan komen. De tijd neem ik op de koop toe, want het is toch vakantie: dan wil ik ook niet gaan haasten.

Ik vertrek op 24 Juli, dus zal tegen die tijd wel mijn avontuur in dit topic delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Marco-Peters schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:19:
Maar € 1 per uur parkeerkosten, is goedkoper dan € 0,50 per kWh moeten betalen.
Dat snap ik wel, maar je moet daar dan dus ook wel 5 uur blijven. Dat kan natuurlijk helemaal prima hoor, maar het is op zich niet de meest gebruikelijke manier van laden onderweg. Die 10 euro besparing ben je al weer kwijt als je 2 keer wat te drinken haalt ipv 1 keer omdat je er zo lang blijft.

Als je er beiden in zit met het idee dat dit leuk is om te doen moet je het natuurlijk vooral doen. Als de uitdaging is om gratis of anders zo goedkoop mogelijk te laden dan telt extra drinken natuurlijk niet mee 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:30
Marco-Peters schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:19:
[...]

Maar € 1 per uur parkeerkosten, is goedkoper dan € 0,50 per kWh moeten betalen. En ik reis niet alleen: mijn vrouw gaat ook mee en openbaar vervoer, is ook altijd een optie als je liever niet loopt.

[Afbeelding]

Als je 5 uur aan die laadpaal zit en dan € 5 parkeergeld betaald, dan heb je toch € 10 verdiend. Dat stadje ligt letterlijk op de route, dus het is niet zo dat ik er dan voor moet omrijden.

Theoretisch zou ik van IKEA Ulm tot eindbestemming, wat 200km is wellicht halen op een volle lading. Ik vind dit soort uitdagingen gewoon enorm leuk, vooral als ik daardoor met minder kosten op mijn eindbestemming kan komen. De tijd neem ik op de koop toe, want het is toch vakantie: dan wil ik ook niet gaan haasten.

Ik vertrek op 24 Juli, dus zal tegen die tijd wel mijn avontuur in dit topic delen.
Ik moet bij dit soort dingen altijd aan mijn voetnoot denken 8)

Veel (voor)plezier. d:)b

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
JeroenE schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:34:
[...]
Dat snap ik wel, maar je moet daar dan dus ook wel 5 uur blijven. Dat kan natuurlijk helemaal prima hoor, maar het is op zich niet de meest gebruikelijke manier van laden onderweg. Die 10 euro besparing ben je al weer kwijt als je 2 keer wat te drinken haalt ipv 1 keer omdat je er zo lang blijft.

Als je er beiden in zit met het idee dat dit leuk is om te doen moet je het natuurlijk vooral doen. Als de uitdaging is om gratis of anders zo goedkoop mogelijk te laden dan telt extra drinken natuurlijk niet mee 8)
Bij voorgaande reizen met de benzineauto deden wij ook vaak een tussenstop in een of ander random dorpje/stadje: in dit geval Dornbirn, omdat daar toevalligerwijs die Tesla Destination Charger zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cp_wKbmJne0i9qm9fTbOkpJq_eo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jP2dCy7VH1Rit5Re6PhRBx6G.png?f=fotoalbum_large

Probleem met Chargemap is wel: hoe actueel is de informatie? Want ik ben nu weer even aan het kijken en bij deze bakkerij zouden gratis laadpunten staan? Daar is het parkeren zelfs gratis.

Meestal zoek ik dan nog even op Google: je hebt ook Duitse websites, welke een beetje zoals Chargemap zijn. Ik ben nog echter druk het plannen en dat bezorgd mij ook plezier, omdat het zelf uitzoek. Kijk op deze Duitse website vind ik dan meer informatie.

Schijnbaar is dit dus een laadpaal welke openlijk toegankelijk is, maar hij staat dus bij de bakkerij.

[ Voor 7% gewijzigd door Marco-Peters op 07-04-2023 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Marco-Peters schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:53:
Probleem met Chargemap is wel: hoe actueel is de informatie?
Dat is op zich wel bij alle apps, dus een beetje rondkijken in diverse apps kan soms helpen. Maar kost natuurlijk wel veel meer tijd. En als je pech heft staat het gewoon in allemaal fout. De apps waarbij gebruikers wat achter kunnen laten zijn dan soms handiger omdat er dan bij staat dat het niet klopt.
Schijnbaar is dit dus een laadpaal welke openlijk toegankelijk is, maar hij staat dus bij de bakkerij.
Hij is ook 11 kW, dus je Leaf kan daar maar met 3,6 kW laden en dat is dus veel langzamer dan bij een 22 kW laadpaal waar hij met 6,6 kan laden. Je laadtijd (als de auto helemaal leeg zou zijn) is dan bijna 13 uur ipv 7 uur. Het ziet er ook meer uit als een fabriek en niet 1tje waar je makkelijk een lekker broodje kan halen, dus dat is wel jammer.

Ik denk ook wel dat de kans groot is dat er een auto van de bakkerij zelf staan te laden. Op de foto staat een Zoe die in precies de kleuren van de bakkerij is volgeplakt, en als je op Google Street View kijk staat die er ook (zonder aangesloten te zijn, zo te zien). Maar dan heb je de tweede aansluiting dus om te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-05 09:28
JeroenE schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:41:
[...]
Dat is op zich wel bij alle apps, dus een beetje rondkijken in diverse apps kan soms helpen. Maar kost natuurlijk wel veel meer tijd. En als je pech heft staat het gewoon in allemaal fout. De apps waarbij gebruikers wat achter kunnen laten zijn dan soms handiger omdat er dan bij staat dat het niet klopt.

[...]
Hij is ook 11 kW, dus je Leaf kan daar maar met 3,6 kW laden en dat is dus veel langzamer dan bij een 22 kW laadpaal waar hij met 6,6 kan laden. Je laadtijd (als de auto helemaal leeg zou zijn) is dan bijna 13 uur ipv 7 uur. Het ziet er ook meer uit als een fabriek en niet 1tje waar je makkelijk een lekker broodje kan halen, dus dat is wel jammer.

Ik denk ook wel dat de kans groot is dat er een auto van de bakkerij zelf staan te laden. Op de foto staat een Zoe die in precies de kleuren van de bakkerij is volgeplakt, en als je op Google Street View kijk staat die er ook (zonder aangesloten te zijn, zo te zien). Maar dan heb je de tweede aansluiting dus om te gebruiken.
je mag maar max met 20 ampere laden op 1 fase in duitsland.

https://www.e-mobileo.de/...land-oesterreich-schweiz/

dus ookal vind je een 22kw paal, in Duitsland krijg je mag 4.6kw vermogen op een fase van een laadpaal, 3.7 kw in zwitserland en oostenrijk. alsof het laden van een leaf op AC niet traag genoeg was.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Coasterfreak schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:51:
[...]

je mag maar max met 20 ampere laden op 1 fase in duitsland.

https://www.e-mobileo.de/...land-oesterreich-schweiz/

dus ookal vind je een 22kw paal, in Duitsland krijg je mag 4.6kw vermogen op een fase van een laadpaal, 3.7 kw in zwitserland en oostenrijk. alsof het laden van een leaf op AC niet traag genoeg was.
Goed om te weten: dus dan zal ik aan de publieke laadpaal, in Oostenrijk met slechts 3.7kw opladen. Dan loont zich dat enkel op de eindbestemming en wanneer wij een paar uurtjes, lees vier uurtjes in zo'n stadje besteden.

Dan kun je toch uiteindelijk redelijk wat bijladen: ik ben nog aan het zoeken, waar ik zou kunnen laden. Op Chargemap staan ook laadpunten, dat zijn simpelweg stopcontacten. Dus daar zou ik met de granny charger kunnen laden.

Het is wel een hele uitdaging, maar dat was met benzine tanken niet veel anders: ik zocht altijd uit, waar ik het goedkoopste kon tanken. Dus was ik de gehele reisroute aan het afspeuren via Google Maps _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Marco-Peters Bij Goingelectric (die je zelf al had aangegeven) kan je bij de opties gewoon Type 2 kiezen, dan sla je alle punten om je e-bike op te laden over. Zij hebben ook opties voor gratis laden en gratis parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Coasterfreak schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:51:
Ik heb ook jaren in een 1 fase auto gereden en het ligt wat mij betreft niet echt aan het netwerk. Het was gewoon niet slim bedacht om niet gelijk met 3 fasen laders in Europa te komen. Er zijn wel meer zaken die op auto's voor de Europese markt anders zijn dan de Amerikaanse (of Aziatische) markt. Dus dat ze dat niet gelijk ook hebben aangepast is heel jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:38
Op de site waar dat staat is in april 2021 al gereageerd, maar ik heb in mei 2022 in (Noord-)Duitsland nog met ruim 7 kW staan laden met mijn 1 fase Kia.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
JeroenE schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:39:
@Marco-Peters Bij Goingelectric (die je zelf al had aangegeven) kan je bij de opties gewoon Type 2 kiezen, dan sla je alle punten om je e-bike op te laden over. Zij hebben ook opties voor gratis laden en gratis parkeren.
Ik moet zeggen Goingelectric is een behoorlijk handige website: heb nu een paar parkeergarages gevonden, welke bij een winkelcentrum liggen. Waar je dus gratis kan laden. Bij de Tesla Destination Chargers is het altijd twijfelachtig, of je daar zomaar kunt laden. Meestal horen die bij een hotel.

Nu heb ik dus een winkelcentrum in Rankweil Vorarlberg gevonden: Passage 22 heet het en op de bovenste etage, van de parkeergarage vind je gratis oplaadpunten. Dat gaat waarschijnlijk met maximaal 6.6kw of 3kw? Er staan 22kw laders, dus ik zou 6.6kw met de meegeleverde laadkabel moeten halen?

Maar goed daar twee a drie uurtjes doorbrengen: eten in McDonald's, rondlopen in winkelcentrum etc. Dan heb je genoeg geladen om de eindbestemming te halen, want vanaf daar zou ik nog maar 55km hoeven te rijden.

Op de terugweg ga ik wellicht gewoon aan een snellader van Lidl in Oostenrijk: ze waren tot 1 maart nog gratis: alleen vanwege de hoge energieprijzen, zag Lidl Oostenrijk zich genoodzaakt het gratis laden af te schaffen. Echter € 0,40 per kWh voor snelladen, vind ik eigenlijk wel een schappelijke prijs.

Vooral als dan de laadsnelheid niet beperkt wordt tot 20kw, want dan gaat het toch wat sneller. Dus mocht het gratis laden bij IKEA afgeschaft worden, dan zijn er nog genoeg betaalbare alternatieven. Waaronder Aldi-Sud, behalve dat bij de Aldi geen CHadeMO snelladers staan.

Dus als ik in Chargemap het netwerk van Lidl selecteer en enkel CHAdeMO selecteer, krijg ik alle snelladers van Lidl te zien. Waarbij het in Oostenrijk dus wel goedkoper is, dan in Duitsland: al probeer ik de Lidl Plus app nog werkende te krijgen. De laadpalen van Lidl Duitsland zijn waarschijnlijk via de Lidl Plus app goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
mm.kool schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:41:
Iemand recent nog een Iberdrola account (Spanje) aangemaakt? Het lukt mij tot nu toe niet. Volgens hun helpdesk moet ik in Spanje zijn om een account aan te kunnen maken. Heel vreemd. Graag tips. Thnx.
Inspired schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:13:
[...] Het is een beetje gekloot idd. Je moet een Spaans adres ingeven. Je hoeft niet in Spanje te zijn.
Pieter Hermens schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:59:
[...] Zoals door @inspired aangegeven adres in Spanje opgeven. Daarna wekt alles goed, heb afgelopen week regelmatig met de app kunnen laden.
PeterZ(on) schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:10:
[...] Mijn meest recente laadsessies dateren van begin december en nu thuis werkt de app prima en ben gewoon ingelogd. Echter zijn probleem is het niet kunnen aanmaken van een account omdat hij niet in Spanje is zo zeggen zij. Als het locatie afhankelijk is dan zou ik eerder denken aan het niet kunnen installeren van de app zoals je wel bij andere aanbieders ziet.
Ik was dan wel al in Spanje, maar mijn grootste probleem was de juiste instellingen vinden voor de app.
Daar heeft een Spaans familielid bij geholpen. Heb geen adres hoeven invoeren, en heb wel gratis kunnen laden. Ik heb toch geen creditcard, en hij lijkt geen bankpas te slikken. Ga ik zo nog x proberen.

Weet iemand hoe ik de gratis laadpunten, liefst 45kW en meer, kan vinden, anders dan door ze allemaal aan te klikken / tikken op de kaart? Ik ga vanavond terug rijden om woensdag in de loop van de dag terug te zijn.

Op de heenreis de Peage vermeden en na een eerste niet bestaand laadpunt in Frankrijk en een laadpaal achter een hek om 03:xx waar de Enyaq heen wilde, vooral Tesla geladen. Heb dus nu de Iberdrola app voor gratis laden, de Tesla app voor snelladen, en de ANWB pas.
waar is nu mijn tabblad waar ik de foto's in aan het plakken was? Sorry, familie had deze vakantie voorrang...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:14
onetime schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:27:

Ik was dan wel al in Spanje, maar mijn grootste probleem was de juiste instellingen vinden voor de app.
Daar heeft een Spaans familielid bij geholpen. Heb geen adres hoeven invoeren, en heb wel gratis kunnen laden. Ik heb toch geen creditcard, en hij lijkt geen bankpas te slikken. Ga ik zo nog x proberen.

Weet iemand hoe ik de gratis laadpunten, liefst 45kW en meer, kan vinden, anders dan door ze allemaal aan te klikken / tikken op de kaart? Ik ga vanavond terug rijden om woensdag in de loop van de dag terug te zijn.

Op de heenreis de Peage vermeden en na een eerste niet bestaand laadpunt in Frankrijk en een laadpaal achter een hek om 03:xx waar de Enyaq heen wilde, vooral Tesla geladen. Heb dus nu de Iberdrola app voor gratis laden, de Tesla app voor snelladen, en de ANWB pas.
waar is nu mijn tabblad waar ik de foto's in aan het plakken was? Sorry, familie had deze vakantie voorrang...
Op Chargemap en Goingelectric kun je op gratis laders zoeken maar of dat in de Iberdrola app kan weet ik niet. Voor je terugreis is een mooie gratis dubbele lader (150kW?) bij Figueres afslag 3 bij Petromiralles. Aansluiten en op het scherm op start drukken, super.

Met vanavond vertrek en dan woensdag thuis neem je zeker toch wel de tolweg?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51
D_Jeff schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:00:
Zijn PHEV's hier ook welkom of mogen die een "paaltje verderop" gaan kijken?

@Taro Totdat je in de verkeerde hoeken van Polen of de Baltische Staten komt en het beste slechts een granny charger is. Daar moet echt nog het nodige worden bijgeplaatst (en daarom gaat mijn persoonlijke voorkeur nog uit naar een ICE/(P-)HEV)
Wij gaan deze zomer met de Q4 naar de Baltische Staten. Zo te zien is het in Liepaja (waar we aankomen met de boot), Riga, Parnu en Talinn (prima) te doen. Hoe is jouw ervaring daar? :)

Terug pakken we de boot naar Zweden en blijven we daar nog eventjes.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
PeterZ(on) schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:47:
[...]

Op Chargemap en Goingelectric kun je op gratis laders zoeken
Ik zou het wel echt proberen te verifiëren, of ze ook gratis zijn: want Chargemap geeft veel publieke laadpunten, van EVBox en Vattenfall ook als gratis aan. Dat zijn ze echter niet.

Veel van de informatie is bijvoorbeeld sterk verouderd: dus dan probeer ik op de website, van bijvoorbeeld de parkeergarage uit te zoeken of het inderdaad het geval is. Meestal moet je dan wel parkeerkosten betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Marco-Peters op 10-04-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
terug gevonden tabblad...
Om te beginnen, doe wat je wilt. Maar als je die 100% niet nodig hebt, bij een 60 wel eerder dan bij een 80, (mede daarom heb ik een 80) gaat hij toch echt langer mee als je hem langzamer laad tot 80%.
Ik heb de eerste 3500km alleen 2kW tot 80% geladen. Nu op vakantie wel 5x tot 100% snel geladen, maar dat werd dus ook echt meteen weer leeg gereden tot rond de 20%. Staat nu met 70% in de koele garage.
Ik wil die auto dan ook zeker meer dan 10 jaar gebruiken, en wil dat hij net zo bruikbaar blijft.

net voor vertrek;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNgWVhgLMg0CNBmjxKDjpbGRpbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1Z8UBWYFlShUqqz6NxZG7rv.jpg?f=fotoalbum_large

eind volgende dag met 3 personen in volgeladen wagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CJca6PNNaWBqqQZdRrpPFzfk44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lk9KbjE5Uw9remUP7vlJRSnj.jpg?f=fotoalbum_large

ergens best wel snelladen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lq7u5pFKt1XTyENBB_aN-SrXpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gmw9OLV7JnpYNMJiQd5Sr2WN.jpg?f=fotoalbum_large

een informatieve lader:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BD6JNOo0CKvInEM_Z7vbI4GCso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPaWSzgOUGIOGgiSmvT6NVz3.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Z8-r-1bOX4ULrfFmwzMptW25KY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROpwiEx5PAHo0lmZLulmmWdu.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mtv6nUW6uIwoioQk5SvN4l9yrY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Gz7cjNXSDL3dMkuvX7ch0IA.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuCm9o45WeE4-L5U10ZTcxMaijE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joOpdXQJz7xN2ovH7kk10GO5.jpg?f=fotoalbum_large

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-05 22:53
ephymerous schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:54:
[...]

Wij gaan deze zomer met de Q4 naar de Baltische Staten. Zo te zien is het in Liepaja (waar we aankomen met de boot), Riga, Parnu en Talinn (prima) te doen. Hoe is jouw ervaring daar? :)

Terug pakken we de boot naar Zweden en blijven we daar nog eventjes.
Langs de E67 (Letse A1 / Route 4, Estland) staan wel palen, maar het meeste is 11 / 22 of 50kw (buiten de steden).

Let ook op: alles dat meer dan 30kw kan leveren wordt als "supercharger" aangemerkt.

Het mooie van Estland is dan wel dat zelfs in de Freaking middle of nowhere borden hangen van "wifi spot". Zelfs in het bos :p

Mocht je meer willen weten, inclusief hoe de A1 in Letland werkt -- stuur een dm :)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:34
Kort verslagje van een dagtrip met de Model 3 Long Range. In tegenstelling tot het vorige verslag inmiddels zomerbanden eronder, en het weer was prachtig: 17 graden en kraakhelder.

Dit keer op 1 dag van Haarlem via Utrecht naar Mönchengladbach en de zelfde route weer terug. Heen dus grotendeels 100km/u want overdag in NL, en terug grotendeels 130km/u want na 19:00. In Duitsland ook gewoon netjes 130/135 gereden.
De totale afstand was 459 kilometer. Gemiddeld 88,6 kilometer per uur gereden. Cruise control staat standaard op maximale snelheid +4%, en met wat drukte en stadsverkeer komt je natuurlijk altijd lager uit dan dat.

Opgeladen tot 100% voor vertrek, aangekomen op bestemming met 51% en teruggekomen met 5% resterend. Opvallend; terugweg was dus efficiënter dan heen, terwijl ik door langer 130 km/u te rijden verwacht had juist op de terugweg meer te verbruiken. Misschien komt het (onder andere) door de 3 graden temperatuurverschil.
Teslamate meldt: 74,9 kWh verbruikt, en 160 Wh/km (netto, en 163 bruto, eerlijk gezegd geen idee wat het verschil inhoudt).

ABRP meldde vooraf dat ik het zou redden zonder tussendoor te laden. Ik had daar zelf een hard hoofd in omdat ABRP in mijn ogen soms nogal optimistisch is... maar ik denk dat het koppelen van mijn auto aan ABRP (voor uitlezen daadwerkelijk gemiddeld verbruik enzovoort) echt helpt, want het klopte toch. Zonder laden heen en weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

PeterZ(on) schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:47:
[...]
Op Chargemap en Goingelectric kun je op gratis laders zoeken
Voor Spanje is Elecromaps (zie App of Play store) echt verplicht. Informatie op Chargemap is simpelweg te gedateerd: in Nederland gebruikt niemand het omdat we alle pasjes hebben en roaming via ELAAD als verplichting, waardoor je pas [vrijwel] overal werkt. In Duitsland willen ze heel graag Duits blijven praten, waardoor een heel land op GoingElectric zit. In Engeland is er Zap-Map. Zo blijft Frankrijk over voor Chargemap, en zelfs daar beginnen ze nu eindelijk te wennen aan roaming en kan je nauwelijks meer op Chargemap vertrouwen, want het wordt niet geüpdatet met nieuwe informatie [ 1 ]. En bij de grotere partijen (Ionity, Engie, Fastned, Total) werkt het tegenwoordig wel redelijk stabiel

maar dan moet je dus wel goed opletten hoe je navigatie je stuurt

1] Voorbeeld: in het centrale dorpje in de vallei 5 km verderop bij familie in Frankrijk is 2x 150 kW snellader geplaatst; die stond een maand of drie op de meeste laadapps, maar pas sinds begin april ook op Chargemap gemeld (en zonder enige foto's!)

[ Voor 10% gewijzigd door nannoe op 13-04-2023 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@nannoe Ik denk dat je ook gewoon meerdere bronnen moet raadplegen en dan ook afhankelijk waar je naartoe gaat. Ik ken geen enkele app of site die alles heeft en daarom gebruik dan ook meerdere bronnen om mijn route te maken. De vraag was dacht ik om gratis laders te vinden en Chargemap en Goingelectric schoten mij te binnen.

Voor Spanje gebruik ik meestal Iberdrola en Electromaps, heb er tot nu toe bijna overal mee kunnen laden. Alleen voor PowerDot La Plana gebruikte ik Chargemap maar die heeft Electromaps nu ook zie ik, en nog iets goedkoper. Het verandert continu, dus blijven opletten.

Overigens zag ik gisteren dat Shell zijn prijzen voor Iberdrola laders in Spanje met 4ct heeft verhoogd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:01
Idd. En niks is verplicht. Ik kan me prima redden in Spanje met mijn Tesla en Iberdrola app. Zelfs Shell app zou voldoende zijn eigenlijk.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 15:56

Arfman

Drome!

Iemand nog tips voor wat betreft mijn vraag? (Wenen/Praag)

Arfman in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-05 11:55
@Arfman Het lijkt erop dat je zelf moet pionieren. Ik ben zo'n 6 jaar geleden in Praag geweest en heb daar 1x snel geladen bij een bouwmarkt aan de zuidkant van de stad (50 kW). Dat was destijds gratis. Maar dat zal nu niet meer zo zijn denk ik. Als je alleen naar Praag gaat kun je in Duitsland laden, vandaar haal je Praag wel heen en terug. Als je verder Tsjechië in gaat zul je ook daar moeten laden. Volgens mij heeft Shell Recharge een goede dekking.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-05 08:52
pmiddeld schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:33:
@Arfman Het lijkt erop dat je zelf moet pionieren. Ik ben zo'n 6 jaar geleden in Praag geweest en heb daar 1x snel geladen bij een bouwmarkt aan de zuidkant van de stad (50 kW). Dat was destijds gratis. Maar dat zal nu niet meer zo zijn denk ik. Als je alleen naar Praag gaat kun je in Duitsland laden, vandaar haal je Praag wel heen en terug. Als je verder Tsjechië in gaat zul je ook daar moeten laden. Volgens mij heeft Shell Recharge een goede dekking.
Lijkt idd te kloppen. Als je kijkt waar Shell Recharge stations zijn dan zijn dat er best veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Op de route Wenen Praag van 325km kom je 4 Ionity locaties tegen, dus.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:24

rammes

koekebakker 1e klas

Ik ga eind deze maand naar Cornwall (Engeland), iemand daar al eens geweest met de EV?

Ik zou het doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:46
rammes schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:57:
Ik ga eind deze maand naar Cornwall (Engeland), iemand daar al eens geweest met de EV?
Nee maar wel in Engeland. Mijn advies: zorg dat je een 32A laadkabel meeneemt (1 of 3 fase maakt niet uit). Veel laadpalen zijn 1-fase maar kunnen wel tot 32A (7,2kW). Met een 16A kabel kom je dan maar tot 3,6kW en dat is serieus traag. Bij veel auto’s wordt in Nederland maar een 16A kabel meegeleverd maar bij laadpalen krijg je vaak wel een 32A kabel.

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 17-04-2023 12:13 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ben vorige maand met de Ioniq 28kWh naar Calpe Spanje geweest via Luxemburg en de Route du Soleil, vorige keren via Troyes en Clermont-Ferrand, en dat is tegenwoordig prima te doen.

Knelpunten voor mij zijn eigenlijk alleen de Ardennen en Wallonië. De meest betrouwbare route is dan via Ionity Wellin want de route via Luik is door enige triplecharger in Manhay onbetrouwbaar. Is je bereik groter dan de Ioniq 28kWh of durf je tot de laatste procenten door te rijden dan is het ook via Luik te doen.

Geladen heb ik bij voorkeur bij de Ionity triplechargers 50kW omdat je daar maar 39ct betaald met de Ionity app. Maar wat is die app een ramp. Die zou je eigenlijk gelijk de lader moeten laten zien waar je bij staat, maar nee, je moet zelf op zoek naar de bewuste lader en dan loop je het risico dat je de verkeerde kiest als er aan de andere kant van de weg ook een Ionity is. Waarom hebben ze niet gewoon een laadpas, parkeren bij de lader, pas er langs en aankoppelen maar en laden, dat is toch veel eenvoudiger en veel sneller. Heb er een klacht over ingediend en men was het met mij eens, misschien komt er verbetering.

Verder regelmatig geladen bij TotalEnergies met Chargemap, alleen die zijn een stuk duurder en Maingau werkt daar niet.

Verder is het even opletten bij Montpellier als je daar bij Ionity wil laden, dan moet je niet op de doorgaande route zitten. Dat had ik toen ik weer naar huis ging, wilde daar laden maar kon er niet komen zonder flink omrijden. En vervolgens waren op de volgende locaties Aire d'Ambrussum en Aire de Nimes de laders buiten gebruik of deden het niet (Avia). Daarom ga ik dus altijd tijdig laden op onbekend terrein.

Laden in Spanje ging prima door de vele Iberdrola locaties, behalve tussen Tarragona en Valencia is het wat minder. In die zin dat er wel genoeg laders zijn maar geen betrouwbare aanbieders als Ionity of Fastned met meer dan vier laders. Iberdrola heeft er meest maar twee triples staan, alleen Cambrills heeft er drie. Met de Iberdrola app kun je daar laden voor 45ct en vaak gratis bij vele AC laders aan de Costa Blanca.

Kortom, met de Ioniq 28kWh is deze reis prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvusGS
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-03 12:51
PeterZ(on) schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:51:
Ben vorige maand met de Ioniq 28kWh naar Calpe Spanje geweest via Luxemburg en de Route du Soleil, vorige keren via Troyes en Clermont-Ferrand, en dat is tegenwoordig prima te doen.
En welke snelheid hanteer je op zo'n trip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
CorvusGS schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:00:
[...]

En welke snelheid hanteer je op zo'n trip?
Zo rond de 95kmh op de teller, soms wat sneller, afhankelijk van de situatie. De gemiddelde snelheid volgens de BC was 85kmh op de plaats van bestemming, dus alleen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@PeterZ(on) leuke rit weer! Wij mogen over een paar maandjes die kant weer op. Heb je het idee dat je meer BEVs ziet onderweg bij de laders? Iberdrola is wel top ja. Zelfs in de kleinste dorpjes prima infra. Al kan de app nog wat beter voor buitenlanders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:30:
@PeterZ(on) leuke rit weer! Wij mogen over een paar maandjes die kant weer op. Heb je het idee dat je meer BEVs ziet onderweg bij de laders? Iberdrola is wel top ja. Zelfs in de kleinste dorpjes prima infra. Al kan de app nog wat beter voor buitenlanders. :)
Nee niet echt, maar de RdS was nu voor het eerst. Enige locatie waar bijna alle laders bezet waren was op een vrijdag in Tavel rond 11:30u. Voor de rest van alle locaties was ik of de enige, of nog iemand. Dus nee, zeker niet druk, maar ik reed dan ook bewust niet in het weekend.

Kritiekpuntje op de Iberdrola app is dat je niet kunt zien welke lader je activeert, althans ik heb geen nummer o.i.d. kunnen vinden. Had dus verschillende keren een andere lader geactiveerd.

Ik mag over een half jaar weer en dan zullen er wel weer meer mogelijkheden zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinNolan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-05 09:29

Knelpunten voor mij zijn eigenlijk alleen de Ardennen en Wallonië. De meest betrouwbare route is dan via Ionity Wellin want de route via Luik is door enige triplecharger in Manhay onbetrouwbaar. Is je bereik groter dan de Ioniq 28kWh of durf je tot de laatste procenten door te rijden dan is het ook via Luik te doen.

Geladen heb ik bij voorkeur bij de Ionity triplechargers 50kW omdat je daar maar 39ct betaald met de Ionity app. Maar wat is die app een ramp. Die zou je eigenlijk gelijk de lader moeten laten zien waar je bij staat, maar nee, je moet zelf op zoek naar de bewuste lader en dan loop je het risico dat je de verkeerde kiest als er aan de andere kant van de weg ook een Ionity is. Waarom hebben ze niet gewoon een laadpas, parkeren bij de lader, pas er langs en aankoppelen maar en laden, dat is toch veel eenvoudiger en veel sneller. Heb er een klacht over ingediend en men was het met mij eens, misschien komt er verbetering.

Verder regelmatig geladen bij TotalEnergies met Chargemap, alleen die zijn een stuk duurder en Maingau werkt daar niet.

Verder is het even opletten bij Montpellier als je daar bij Ionity wil laden, dan moet je niet op de doorgaande route zitten. Dat had ik toen ik weer naar huis ging, wilde daar laden maar kon er niet komen zonder flink omrijden. En vervolgens waren op de volgende locaties Aire d'Ambrussum en Aire de Nimes de laders buiten gebruik of deden het niet (Avia). Daarom ga ik dus altijd tijdig laden op onbekend terrein.

Laden in Spanje ging prima door de vele Iberdrola locaties, behalve tussen Tarragona en Valencia is het wat minder. In die zin dat er wel genoeg laders zijn maar geen betrouwbare aanbieders als Ionity of Fastned met meer dan vier laders. Iberdrola heeft er meest maar twee triples staan, alleen Cambrills heeft er drie. Met de Iberdrola app kun je daar laden voor 45ct en vaak gratis bij vele AC laders aan de Costa Blanca.

Als je moet kiezen? Dan liever over Nancy/Lyon of Parijs/ Clemont? Ik ga vrijdag naar Spanje en kan niet kiezen. Rijzelf met een Skoda Enyaq iv60

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
KevinNolan schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:45:
[...]

Als je moet kiezen? Dan liever over Nancy/Lyon of Parijs/ Clemont? Ik ga vrijdag naar Spanje en kan niet kiezen. Rijzelf met een Skoda Enyaq iv60
Dan ging ik over Nancy/Lyon, maar dat is om Parijs te mijden. Het liefste ging ik over Clermond-Ferrand maar dan moet je via Reims en Troyes en dat schiet niet echt op. Ten eerste ontbreken daar betrouwbare laders en ten tweede is het tegenwoordig binnendoor met al die rotondes, snelheidsbeperkingen en camera's niet leuk meer op een lange reis.

En in Luxemburg is het met Shell goedkoop laden (30ct) bij Berchem en Capellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinNolan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-05 09:29
PeterZ(on) schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:57:
[...]

Dan ging ik over Nancy/Lyon, maar dat is om Parijs te mijden. Het liefste ging ik over Clermond-Ferrand maar dan moet je via Reims en Troyes en dat schiet niet echt op. Ten eerste ontbreken daar betrouwbare laders en ten tweede is het tegenwoordig binnendoor met al die rotondes, snelheidsbeperkingen en camera's niet leuk meer op een lange reis.

En in Luxemburg is het met Shell goedkoop laden (30ct) bij Berchem en Capellen.
Bedankt voor de tip. Zou Luxemburg net moeten halen ! Scheelt weer ten opzichte van de €0,71 bij Tesla Arlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:10
[...]

Hangt af wanneer je Parijs passeert of Lyon. Lyon tijdens spitsuren is ook geen pretje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:55

Dan moet je dus elke 200(?) km stoppen om te laden? Wat was de totale reistijd dan, om een beetje een beeld te krijgen? En in Frankrijk reed je dan ook 95 op de snelweg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
_Anvil_ schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:22:
[...]

Dan moet je dus elke 200(?) km stoppen om te laden? Wat was de totale reistijd dan, om een beetje een beeld te krijgen? En in Frankrijk reed je dan ook 95 op de snelweg?
Maak er gemiddeld maar elke 100km van, dus er gaat een hoop tijd verloren met van de weg af, lader zoeken en aansluiten. Je kan natuurlijk de grenzen van het bereik opzoeken maar dan loop je wel het risico ergens met een lege accu stil te komen staan. Je tijdswinst is dan direct weg. Ga dus maar uit van 65km per uur over de gehele reis. Met een EV met meer bereik wordt het natuurlijk een heel ander verhaal, maar die heb ik niet. Vrachtauto's rijden toch ook gewoon op de snelweg, en in F en Sp vaak harder dan in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
PeterZ(on) schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:50:
[...]

Maak er gemiddeld maar elke 100km van, dus er gaat een hoop tijd verloren met van de weg af, lader zoeken en aansluiten. Je kan natuurlijk de grenzen van het bereik opzoeken maar dan loop je wel het risico ergens met een lege accu stil te komen staan. Je tijdswinst is dan direct weg. Ga dus maar uit van 65km per uur over de gehele reis. Met een EV met meer bereik wordt het natuurlijk een heel ander verhaal, maar die heb ik niet. Vrachtauto's rijden toch ook gewoon op de snelweg, en in F en Sp vaak harder dan in NL.
Om de 100km? Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar voor mijn reis naar Vorarlberg in de zomervakantie heb ik om de 150km laadstops gepland. Waarbij ik slechts maximaal 90km/u ga rijden, al is dat niet helemaal waar.

Ik heb met mijn vorige ICE auto geleerd, dat je bergaf rustig sneller kunt rijden. Maar bergop juist niet te snel, omdat heel veel energie kost. Lijkt mij in Frankrijk juist wel leuk, de Route Nationale is uitstekend geschikt voor een EV _O-

Het zijn niet van die snelle wegen en je betaald geen tol, dus dan zou je ook verder kunnen rijden als voren je aan de lader moet. Bij Google Maps zie ik nu ook, de routes die hij mij gaf voor de ICE gingen vaak een stukje over de snelweg. Nu met de EV veel stukken binnendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:16

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Leuk weer om te lezen. Het is een onderneming met een kleine accu/actieradius maar te doen met jouw mindset.
Nog een aanvulling over de route via Luik:
Iets ten zuiden van Luik kun je (ook met non-Tesla) bij Tesla Aywaille terecht. En in mei ‘23 opent Fastned bovenop Baraque fraiture (afslag 50 van de A26/E25) een station met acht 300 kw snelladers. https://fastnedcharging.c...a-la-baraque-de-fraiture/
Uitbreiding van het snellaadnetwerk gaat de goede kant op.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mm.kool schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:11:
[...]

Leuk weer om te lezen. Het is een onderneming met een kleine accu/actieradius maar goed te doen met jouw mindset.
Nog een aanvulling over de route via Luik:
Iets ten zuiden van Luik kun je (ook met non-Tesla) bij Tesla Aywaille terecht. En in mei ‘23 opent Fastned bovenop Baraque fraiture (afslag 50 van de A26/E25) een station met acht 300 kw snelladers. https://fastnedcharging.c...a-la-baraque-de-fraiture/
Uitbreiding van het snellaadnetwerk gaat de goede kant op.
Je moet je er gewoon op instellen en dan is het geen probleem, en je er zeker niet druk over maken. Gewoon relaxt rijden en elke laadstop die je aan doet is er weer eentje minder die je nog moet. :)

Ja die Tesla lader bij Aywaille ken ik maar dat is ook de enige die op de route ligt, althans waar niets anders is, daar ga ik dus geen account voor aanmaken en goedkoop zijn ze ook niet. Bij mijn volgende reis zal het aanbod vast weer groter zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Marco-Peters schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:10:
[...]

Om de 100km? Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar voor mijn reis naar Vorarlberg in de zomervakantie heb ik om de 150km laadstops gepland. Waarbij ik slechts maximaal 90km/u ga rijden, al is dat niet helemaal waar.

Ik heb met mijn vorige ICE auto geleerd, dat je bergaf rustig sneller kunt rijden. Maar bergop juist niet te snel, omdat heel veel energie kost. Lijkt mij in Frankrijk juist wel leuk, de Route Nationale is uitstekend geschikt voor een EV _O-

Het zijn niet van die snelle wegen en je betaald geen tol, dus dan zou je ook verder kunnen rijden als voren je aan de lader moet. Bij Google Maps zie ik nu ook, de routes die hij mij gaf voor de ICE gingen vaak een stukje over de snelweg. Nu met de EV veel stukken binnendoor.
Je kunt plannen wat je wilt maar de praktijk is toch weer anders en daar ontkom je niet aan. Zeker als de afstand tussen de opeenvolgende laders niet uitkomt. Dan ga ik liever voor korter zonder risico dan langer met risico. Die truc van rustig berg op en uitrollen naar beneden ken ik ook, let alleen op de flitspalen.

De Route National is leuk om te rijden, die had/heeft eigenlijk ook mijn voorkeur, maar niet voor een enkele reis van 2000km, kost gewoon veel te veel tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:53
PeterZ(on) schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:25:
[...]

Je kunt plannen wat je wilt maar de praktijk is toch weer anders en daar ontkom je niet aan. Zeker als de afstand tussen de opeenvolgende laders niet uitkomt. Dan ga ik liever voor korter zonder risico dan langer met risico. Die truc van rustig berg op en uitrollen naar beneden ken ik ook, let alleen op de flitspalen.

De Route National is leuk om te rijden, die had/heeft eigenlijk ook mijn voorkeur, maar niet voor een enkele reis van 2000km, kost gewoon veel te veel tijd.
Ja, en die tijd kost je ook wel wat, want je moet een nacht extra op hotel, je moet eten, drinken etc.

En als je niet met een hele familie 2000km ver moet zijn, dan is vliegen/sneltrein en auto huren soms nog goedkoper.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:55
PeterZ(on) schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:50:
[...]

Ah ok. Zelf wil ik binnen nu en 2 jaar overstappen op een EV, maar ik reken nog steeds op een uur reistijd (inclusief stops) per 100km op lange ritten. Zelfs met mijn 1 op 9 slurpende ICE auto haal ik 650 km op een tank. Daarnaast rij ik het liefst zo rond de 150 km/h (in Dui. wat rapper) op vakantieritten. Ik heb dus nog een flinke mindshift om te maken wat dat betreft ;)

Wel gaaf dat je het gewoon doet met zo'n auto, geeft het ook iets avontuurlijks en het is gewoon een kwestie van anders denken en de reis anders benaderen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
_Anvil_ schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:30:
[...]

Ah ok. Zelf wil ik binnen nu en 2 jaar overstappen op een EV, maar ik reken nog steeds op een uur reistijd (inclusief stops) per 100km op lange ritten. Zelfs met mijn 1 op 9 slurpende ICE auto haal ik 650 km op een tank. Daarnaast rij ik het liefst zo rond de 150 km/h (in Dui. wat rapper) op vakantieritten. Ik heb dus nog een flinke mindshift om te maken wat dat betreft ;)

Wel gaaf dat je het gewoon doet met zo'n auto, geeft het ook iets avontuurlijks en het is gewoon een kwestie van anders denken en de reis anders benaderen natuurlijk.
100km/h is haalbaar met de "betere" EV's.
Kijk in onderstaande file van Bjorn maar eens naar de tab " 1000km".
Dan zie je dat er wel meerdere EV's de 1000km kunnen af leggen in minder dan 10h.
Wel is het zo dat Bjorn steeds kiest voor laden tussen 10 en 50-60%, en dus korte stops van ca 15 min.
Meestal moet hij zich reppen om te kunnen eten, drinken en naar toilet te gaan.

YouTube: YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
_Anvil_ schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:30:
[...]

Kijk maar eens de 1000km challenges van Bjorn Nyland op YT, de snelste EV's doen bijna niet onder meer van een ICE. Dus erg afhankelijk van voor EV je hebt en hard rijden kan dan ook. Het hoeft met een EV ook zeker niet langzaam te gaan, hangt er helemaal van af, auto, laadmogelijkheden en wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:16

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
[...]

Ik heb goede ervaringen met de route Eindhoven, Maastricht, Luik, Luxemburg, Metz, Nancy, Lyon, Montpellier, Gerona, Barcelona, Valencia met m’n Kia. Ik sluit voor 1 maand een Tesla abonnement af (12 eu) en laad dan voor tussen de 40 en 45 ct bij hun SuC. Voordeel is het ruime aanbod stalls = altijd plek in mijn geval. Nadeel(tje) is dat je meestal de snelweg af moet en 1 a 2 km naar de betr. locatie moet rijden. Tussen Girona en mijn eindbestemming Javea zijn er (nog) geen Tesla (voor non-tesla), Ionity en Fastned laadstations.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Tommie12 schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:47:
[...]
En als je niet met een hele familie 2000km ver moet zijn, dan is vliegen/sneltrein en auto huren soms nog goedkoper.
Tegenwoordig niet meer perse: na corona is het huren van een auto echt stervensduur geworden. Maar ik zou met zo'n afstand wetend dat ik een electrische auto heb. Ook gewoon het vliegtuig pakken _O-

@PeterZ(on) wat is je bruikbare actieradius? Ik heb gelezen dat Tesla rijders een theorie hebben, dat snel rijden en dan snelladen sneller is. Dan langzaam rijden en aan de snellader? Maar als je actieradius bij 100% pak en beet tussen de 200km en 250km is, dan ga je meer tijdwinst behalen door maximaal 90km/u te rijden lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Marco-Peters schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:58:
[...]

Tegenwoordig niet meer perse: na corona is het huren van een auto echt stervensduur geworden. Maar ik zou met zo'n afstand wetend dat ik een electrische auto heb. Ook gewoon het vliegtuig pakken _O-

@PeterZ(on) wat is je bruikbare actieradius? Ik heb gelezen dat Tesla rijders een theorie hebben, dat snel rijden en dan snelladen sneller is. Dan langzaam rijden en aan de snellader? Maar als je actieradius bij 100% pak en beet tussen de 200km en 250km is, dan ga je meer tijdwinst behalen door maximaal 90km/u te rijden lijkt mij.
De beschikbare actieradius is natuurlijk sterk afhankelijk van de omstandigheden, maar 200km kan ik meestal toch wel rijden. Alleen bij snelladen is dat minder omdat ik dan maximaal tot 94% kan laden en na 80% SoC gaat het laden een heel stuk trager. Daarnaast kom ik in onbekend gebied liever niet onder de 40%. Dan hou je ongeveer 100km bruikbaar over, maar kan ook zomaar 150km zijn.

Of sneller rijden en meer snelladen of trager rijden en minder snelladen beter is hangt van zoveel factoren af en zou je dan moeten uitrekenen. En dan moeten er op de geplande afstand ook snelladers zijn. Ik doe het gewoon rustig aan, zelfs nu kom ik af en toe tijd te kort. Laat staan als ik sneller ga rijden en vaker moet snelladen. Mij te hectisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
PeterZ(on) schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:17:
[...]

De beschikbare actieradius is natuurlijk sterk afhankelijk van de omstandigheden, maar 200km kan ik meestal toch wel rijden. Alleen bij snelladen is dat minder omdat ik dan maximaal tot 94% kan laden en na 80% SoC gaat het laden een heel stuk trager. Daarnaast kom ik in onbekend gebied liever niet onder de 40%. Dan hou je ongeveer 100km bruikbaar over, maar kan ook zomaar 150km zijn.

Of sneller rijden en meer snelladen of trager rijden en minder snelladen beter is hangt van zoveel factoren af en zou je dan moeten uitrekenen. En dan moeten er op de geplande afstand ook snelladers zijn. Ik doe het gewoon rustig aan, zelfs nu kom ik af en toe tijd te kort. Laat staan als ik sneller ga rijden en vaker moet snelladen. Mij te hectisch.
Het is niet zo moeilijk te bepalen want ABRP kan dat gewoon voor je uitrekenen. Mijn Polestar laadt snel genoeg dat de extra laadtijd door harder rijden ruimschoots wordt gecompenseerd door de kortere reistijd. Als je het doortrekt kun je volgens ABRP met 170-180km/u het snelst aankomen.

Maar goed, 170 is enerzijds niet haalbaar ivm drukte, Baustellen etc en anderzijds niet comfortabel omdat je veel meer (korte) laadstops moet maken. En als je de kWhs zelf moet betalen is het natuurlijk ook niet optimaal.

Maar als je 95 gaat rijden kom je met een snel ladende auto wel degelijk een stuk later aan dan met 120-130.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Akira_ZSE
  • Laatst online: 16:51
Ik ben vorige week terug gekomen vanuit La Plagne naar Gent (ongeveer 980km) met mijn EV6. Onderweg 4x moeten stoppen om te laden. De maximale laadtijd was 22 minuutjes.

Frankrijk heeft mij aangenaam verrast, bijna zo goed als elk tankstation langs de snelweg heeft meerdere snelladers staan. Ik ben 2x gestopt aan een laadstation van Engie (waar je 55c per kw betaalt), 1x Ionity en 1x fastned.

Totale reistijd was ongeveer 11u30, wat ik heel aanvaardbaar vind voor zo een afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Laatst online: 17:10
Akira_ZSE schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:22:
Ik ben vorige week terug gekomen vanuit La Plagne naar Gent (ongeveer 980km) met mijn EV6. Onderweg 4x moeten stoppen om te laden. De maximale laadtijd was 22 minuutjes.

Frankrijk heeft mij aangenaam verrast, bijna zo goed als elk tankstation langs de snelweg heeft meerdere snelladers staan. Ik ben 2x gestopt aan een laadstation van Engie (waar je 55c per kw betaalt), 1x Ionity en 1x fastned.

Totale reistijd was ongeveer 11u30, wat ik heel aanvaardbaar vind voor zo een afstand.
dat is gewoon zeer netjes, een EV6 is natuurlijk wel een laadmonster :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akira_ZSE
freegeek schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:26:
[...]

dat is gewoon zeer netjes, een EV6 is natuurlijk wel een laadmonster :)
Ja, dat is echt wel een groot pluspunt van de EV6. ik ben zo goed als aan elke laadstop terug de eerste weg van de EV's >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-05 23:39
Akira_ZSE schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:22:

La Plagne ...... Parapante of Deltavliegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JTHZZ schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:02:
[...]

Het is niet zo moeilijk te bepalen want ABRP kan dat gewoon voor je uitrekenen. Mijn Polestar laadt snel genoeg dat de extra laadtijd door harder rijden ruimschoots wordt gecompenseerd door de kortere reistijd. Als je het doortrekt kun je volgens ABRP met 170-180km/u het snelst aankomen.

Maar goed, 170 is enerzijds niet haalbaar ivm drukte, Baustellen etc en anderzijds niet comfortabel omdat je veel meer (korte) laadstops moet maken. En als je de kWhs zelf moet betalen is het natuurlijk ook niet optimaal.

Maar als je 95 gaat rijden kom je met een snel ladende auto wel degelijk een stuk later aan dan met 120-130.
Ik maak bewust geen gebruik van ABRP want ik bepaal het liever zelf, want de voorwaarden die je in kunt stellen zijn mij te generiek. Ik heb zelf een lijst van snelladers langs mijn route en bepaal telkens a.d.v. de omstandigheden wat mijn volgende laadstop gaat worden. Is nog veel leuker ook. Bovendien hou ik sowieso niet van snel rijden en dat ik een stuk(je) later aan kom calculeer ik gewoon in. Neemt niet weg dat ik toch wel kijk hoe ik dingen kan versneller, bijvoorbeeld een laadpas i.p.v. een app. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
PeterZ(on) schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:52:
[...]

Ik maak bewust geen gebruik van ABRP want ik bepaal het liever zelf, want de voorwaarden die je in kunt stellen zijn mij te generiek. Ik heb zelf een lijst van snelladers langs mijn route en bepaal telkens a.d.v. de omstandigheden wat mijn volgende laadstop gaat worden. Is nog veel leuker ook. Bovendien hou ik sowieso niet van snel rijden en dat ik een stuk(je) later aan kom calculeer ik gewoon in. Neemt niet weg dat ik toch wel kijk hoe ik dingen kan versneller, bijvoorbeeld een laadpas i.p.v. een app. :)
ABRP is ook handig om puur te gebruiken om een schatting te krijgen, met hoeveel percentage je aankomt op je laadstop. Dat klopte afgelopen weekend redelijk hoor: want inderdaad als ik niet tot 90% had opgeladen, dan had ik op eindbestemming moeten laden.

Maar door tot 90% i.p.v. 80% op te laden, kon ik op de terugweg nog tot de eerste volgende gratis Lidl snellader rijden. Al is 18kw niet bijsters snel natuurlijk, al was de tijd zo voorbij na het bezoeken van een frietkot. Dat waren dus 180km ongeveer en toen had ik nog 16% over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akira_ZSE
N0EL schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:42:
[...]

La Plagne ...... Parapante of Deltavliegen?
Geen van beide, skiën was de hoofdactiviteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Marco-Peters schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:12:
[...]

Maar door tot 90% i.p.v. 80% op te laden, kon ik op de terugweg nog tot de eerste volgende gratis Lidl snellader rijden.
Wat nu als die defect was of langdurig bezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
PeterZ(on) schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:24:
[...]

Wat nu als die defect was of langdurig bezet?
Dan had ik nog ruim 16% over en dus naar een andere snellader moeten rijden: maar dit check ik dus van tevoren op Chargemap. Zelf meld ik mij ook aan, wanneer ik de lader gebruik. Chargemap is afhankelijk van de input van gebruikers, dus als je zo'n lader gebruikt kun je aangeven of die werkte of niet.

Langdurig bezet is niet mogelijk: na 1 uur stopt het laden en ik ben bij 3 van die Lidl snelladers gestopt afgelopen zaterdag, alle drie waren ze vrij. En bij mijn 1e laadstop vroeg in de morgen, had het filiaal zelfs twee snellaadstations. Wat ideaal is!

Want als je er niet bij blijft, loop je het risico dat een andere EV bestuurder je laadsessie stopt of probeert te stoppen. Omdat ze niet op hun beurt willen wachten, of simpelweg niet begrijpen dat slechts een auto tegelijkertijd opgeladen kan worden. De drie verschillende aansluitingen, zijn puur omdat niet iedere EV dezelfde aansluiting heeft.

Ik ben er zaterdag ook achtergekomen dat de snellader er gewoon mee op houdt om klokslag 19 uur, dus je moet wel met de openingstijden rekening houden als je snellaadstations van supermarkten gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61KbdPyxDWp_0Hefi9S1TKHagZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVHJzpouE3xkocLSEpvvJeAn.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag heb de snellader bij Lidl in Maasmechelen gebruikt: ook daar was hij niet bezet, maar ik koos wel bewust een tijdstip uit waar het volgens de Lidl Plus app minder druk in de winkel zou zijn.

Als ik niet bij de lader was gebleven, had waarschijnlijk een Nederlandse mevrouw in haar E-Mokka getracht met CCS proberen te laden. Alleen dat gaat helemaal niet, want zolang de CHAdeMO stekker in mijn auto zit. Kan ze helemaal niet gaan laden....

Heb ik haar ook uitgelegd, dus toen reed ze weer weg. Blijkbaar snappen veel EV bestuurders niet, dat snellaadstations slechts een auto kunnen opladen. En dus niet eentje meerdere :+

[ Voor 36% gewijzigd door Marco-Peters op 17-04-2023 20:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:27
@Marco-Peters Weet je dat heel zeker van slechts één auto? Of ik moet me enorm vergissen maar bij de Lidl in Almere (tussen A6/A27) heb ik al een paar keer geladen gelijktijdig geladen met een andere auto.
Ook bij andere laadstations heb ik gelijktijdig kunnen laden.

Kijkend naar de foto zou één auto ook een beetje vaag zijn als er twee plekken beschikbaar zijn inclusief symbool op de grond en ook nergens een bord oid dat het slechts één auto kan bedienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:06
ninjazx9r98 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:35:
@Marco-Peters Weet je dat heel zeker van slechts één auto? Of ik moet me enorm vergissen maar bij de Lidl in Almere (tussen A6/A27) heb ik al een paar keer geladen gelijktijdig geladen met een andere auto.
Ook bij andere laadstations heb ik gelijktijdig kunnen laden.

Kijkend naar de foto zou één auto ook een beetje vaag zijn als er twee plekken beschikbaar zijn inclusief symbool op de grond en ook nergens een bord oid dat het slechts één auto kan bedienen.
Ik woon in Almere en heel sporadisch heb ik daar kunnen laden, heb geen zin om te wachten, maar heb wel al eens vastgesteld dat je daar zeker niet kan laden met 2 auto's tegelijk op DC, je kan wel met 2 auto's tegelijkertijd laden als de ene dus op AC laadt en de andere op DC, oom van mijn vrouw met een Renault Zoe doet dat en hij weet niet precies hoe snel hij dan laadt, maar het lijkt er zelfs wel op dat ie de volle 22 kW haalt.

Het betreft hier een klassieke ABB lader voor zover dat relevant is in het verhaal :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Ze had gewoon met 11kW kunnen laden. Dus wegsturen is wat raar imho. Op CCS is het ook maar 18kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:27
budi schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:41:
[...]

Ik woon in Almere en heel sporadisch heb ik daar kunnen laden, heb geen zin om te wachten, maar heb wel al eens vastgesteld dat je daar zeker niet kan laden met 2 auto's tegelijk op DC, je kan wel met 2 auto's tegelijkertijd laden als de ene dus op AC laadt en de andere op DC, oom van mijn vrouw met een Renault Zoe doet dat en hij weet niet precies hoe snel hij dan laadt, maar het lijkt er zelfs wel op dat ie de volle 22 kW haalt.

Het betreft hier een klassieke ABB lader voor zover dat relevant is in het verhaal :)
Daar zeg je me wat, heb er niet op gelet welke aansluiting de andere auto gebruikte de paar keer dat er toevallig een plek vrij was en daar ook niet aan gedacht bij mijn reactie dat er ook AC beschikbaar is.

Laatste twee keer dat er een plek vrij was werd ook direct duidelijk waarom, één van de kabels had een connector die volledig gesloopt was met ontbloot metaal tot gevolg en iemand had nog een poging gedaan met ducttape om er wat van te maken. Dat is echter al weer een maand of twee geleden dus geen idee of het al gerepareerd is. Weet alleen niet meer of het de AC of DC was, wel dat ik die kon gebruiken in de e-Niro.

[ Voor 19% gewijzigd door ninjazx9r98 op 17-04-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
budi schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:41:
[...]

Dat verklaart waarom die Plugin Hybride aangekoppeld was afgelopen zaterdag, want die had de type 2 stekker gebruikt. Ik dacht in iedere geval dat die niet aan het laden was, omdat mijn auto nog verbonden was.

En ik ging er vanuit dat die mevrouw in E-Mokka ook snel wilde laden: want mijn Nissan Leaf die haalt met AC laden slechts 6.6kw maximaal, dus dat zet geen zoden aan de dijk. Als je de maximale 22kw haalt met AC laden, dan is het wel een uitkomst.

Misschien de volgende keer uitproberen, als er weer een tweede EV wilt laden. Want ik stuurde haar weg, omdat ik niet wilde dat mijn laadsessie werd onderbroken _O- Wat met de plugin hybride wel had geval was, want toen ik terugkwam zag ik een melding op het scherm dat de laadvoortgang onderbroken was ofzo.

Toen ik de kabel eruit probeerde te halen, bleek mijn auto weer opgeladen te worden? Kreeg die kabel er met geen mogelijkheid uit, dus moest eerst de laadsessie beëindigen. Goed om te weten dat er een auto AC en een auto DC kan laden dan?

[ Voor 13% gewijzigd door Marco-Peters op 17-04-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Inspired schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:45:
Ze had gewoon met 11kW kunnen laden. Dus wegsturen is wat raar imho. Op CCS is het ook maar 18kW.
Ja CCS had ze dus niet kunnen gebruiken want dat is DC: ik ging er vanuit dat die snellaadstations slechts een auto kunnen opladen, omdat ik algemeenheid het geval is bij snellaadstations. Heb er behalve niet aan gedacht, dat de AC kabel er los van staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:29
De voorbije twee weken met mijn gezin met twee kinderen van 4 en 2 in onze MG ZS met een range van 180km op de snelweg ongeveer naar Biarritz gereden. Elk anderhalf uur stoppen en een halfuurtje laden. Ik was na een trip vorig jaar naar Parijs wat huiverig, want er waren toen nog oncomfortabel weinig snelladers te vinden, of werkten niet (looking at you Aire de Ressons Est) of waren erg druk. Maar dit jaar ging het gesmeerd: erg simpel het volgende plekje opzoeken in ABRP, even checken of er nog recente ervaringen zijn in Chargemap, en zoja gewoon instellen in Google Maps. Het moeilijkste was nog op tijd terug zijn uit de wc's/speeltuin/winkel 😜

En het voordeel van dat ritme is dat je kinderen geen kans hebben om zich te gaan vervelen in de auto omdat het maar een anderhalf uurtje is, en sowieso tijdens de stops genoeg kunnen rondrennen zodat ze hun eenrgie kwijt kunnen en dus niet na een tijdje gaan zitten klieren. We hebben een iPad meegenomen, maar die hebben we pas op de terugreis toen we al 8u onderweg waren nodig gehad.

Frankrijk lijkt heel wat stappen gezet te hebben qua laadinfrastructuur.

[ Voor 5% gewijzigd door marvel27 op 18-04-2023 11:32 ]

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 11:55
marvel27 schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:34:
De voorbije twee weken met mijn gezin met twee kinderen van 4 en 2 in onze MG ZS met een range van 180km op de snelweg ongeveer naar Biarritz gereden. Elk anderhalf uur stoppen en een halfuurtje laden. Ik was na een trip vorig jaar naar Parijs wat huiverig, want er waren toen nog oncomfortabel weinig snelladers te vinden, of werkten niet (looking at you Aire de Ressons Est) of waren erg druk. Maar dit jaar ging het gesmeerd: erg simpel het volgende plekje opzoeken in ABRP, even checken of er nog recente ervaringen zijn in Chargemap, en zoja gewoon instellen in Google Maps. Het moeilijkste was nog op tijd terug zijn uit de wc's/speeltuin/winkel 😜

En het voordeel van dat ritme is dat je kinderen heb kans hebben om zich te gaan vervelen in de auto, en genoeg kunnen rondrennen zodat ze na een tijdje niet gaan klieren. We hebben een ipad meegenomen, maar die hebben we pas op de terugreis toen we al 8u onderweg waren nodig gehad.

Frankrijk lijkt heel wat stappen gezet te hebben qua laadinfrastructuur.
Mag ik vragen welke snelheid je dan aanhoud?

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:29
Kort gezegd: net snel genoeg om bij de snellader aan te komen met zo'n 10 à 15% batterij :) maar de precieze snelheid varieerde dus al naargelang het verbruik van de auto, de precieze afstand naar de lader, etc. De hele terugrit hadden we koud en regenachtig weer, waardoor het verbruik van de (volgestouwde) auto steeg naar rond de 21kWh per 100km. Dat maakte de GoM bijna onbruikbaar, want ik startte dan met 240km range, maar in de praktijk bleek dat maar zo'n 150km te zijn. In de praktijk reden we dan zo'n 100km/u. We hebben ook een stukje (pakweg 30km) aan 95km/u achter een vrachtwagen gedaan omdat het een beetje kielekiele werd om de volgende lader te halen. MAar we hebben ook meegemaakt dat we op 30km van de lader nog 100km over hadden op de GoM, en dus het laatste stuk aan 130km/u doorgekard om op 10% uit te komen.

Maar ik zou zeggen dat we doorgaans niet harder dan 110km/u gereden hebben.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
JTHZZ schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:02:
[...]

Nog niet kunnen testen maar voor verschillende EV modellen toch gevonden dat 180 km/u rijden (waar dat wettelijk mag) je verbruik t.o.v. 110 km/u quasi x3 laat gaan, tegenover x2 aan 150 km/u - dat zou het optimum eerder bij 150 leggen, al spreek je over minuten op een traject van 8u.
Maar jezelf beperken tot 130 km/u of op begrensde stukken 110 rijden ipv 120 zorgt dat het totale traject (rijden+laden) weer langer duurt - ook daar gaat het over een 15-tal minuten op 8u.
En dan hou ik nog geen rekening met het verbruik als je niet constant aan hoge snelheid kan rijden, maar regelmatig moet optrekken naar 180.

Naar verbruik toe is trager rijden sowieso goedkoper bij een EV, het optimum verbruik ligt voor veel EV's rond de 30 km/u maar dat is niet echt haalbaar :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
noctilucus schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:23:
[...]

En dan hou ik nog geen rekening met het verbruik als je niet constant aan hoge snelheid kan rijden, maar regelmatig moet optrekken naar 180.
Hoe idioot kan je zijn om 180 te rijden op de openbare weg ?!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harvem
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-03 23:48
Myaimistrue schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:11:
[...]

Euh, Duitsland, autobahn? Waarom niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51
[...]

Niet zo idioot denk ik :?

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
noctilucus schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:23:
[...]

Nog niet kunnen testen maar voor verschillende EV modellen toch gevonden dat 180 km/u rijden (waar dat wettelijk mag) je verbruik t.o.v. 110 km/u quasi x3 laat gaan, tegenover x2 aan 150 km/u - dat zou het optimum eerder bij 150 leggen, al spreek je over minuten op een traject van 8u.
Maar jezelf beperken tot 130 km/u of op begrensde stukken 110 rijden ipv 120 zorgt dat het totale traject (rijden+laden) weer langer duurt - ook daar gaat het over een 15-tal minuten op 8u.

Naar verbruik toe is trager rijden sowieso goedkoper bij een EV, het optimum verbruik ligt voor veel EV's rond de 30 km/u maar dat is niet echt haalbaar :P
Je hebt gelijk. Die 170-180 is theoretisch. Het gaat er om dat qua reistijd een hogere zo constant mogelijke snelheid optimaler is. Je komt dus niet sneller aan als je langzamer gaat rijden, ook al hoef je dan minder te laden. Maar geldt alleen voor auto’s die 150+kW kunnen laden denk ik. En goedkoper is het ook niet want je verstookt veel meer kWh’s. En er kunnen natuurlijk andere redenen zijn waarom iemand liever 95 dan 150 gaat rijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1234567y
  • Laatst online: 08-05 22:47
Harvem schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:17:
[...]

Euh, Duitsland, autobahn? Waarom niet?
omdat de gemiddelde automobilist gewoon rond de 100 rijd. dat is efficiënt en haalbaar voor bijna iedereen.

Daar extreem van afwijken is gevaarlijk, compleet nutteloos, en veel minder efficiënt. in mijn ogen ben je een complete loser op de weg als je zo egoïstisch nadenkt. maar goed, lekker naïef doortuffen, verwacht niet dat iemand je op andere gedachte kan brengen.

[ Voor 10% gewijzigd door 1234567y op 20-04-2023 07:52 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
1234567y schreef op donderdag 20 april 2023 @ 07:51:
[...]

omdat de gemiddelde automobilist gewoon rond de 100 rijd. dat is efficiënt en haalbaar voor bijna iedereen.
Je komt nooit in Duitsland dus? Ik heb niet de indruk dat 100 een gemiddelde is voor automobilisten bij onze oosterburen.

Dat je dan 130 verstandiger vind, prima, maar 100 op Duitse wegen is gewoon continu vrachtwagens inhalen en tegelijkertijd verkeer van achteren ophouden. Mijn inziens erg egoïstisch, om jouw woorden te gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 20-04-2023 08:00 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Laatst online: 18:38
Makkelijk schreef op donderdag 20 april 2023 @ 07:59:
[...]

Je komt nooit in Duitsland dus? Ik heb niet de indruk dat 100 een gemiddelde is voor automobilisten bij onze oosterburen.

Dat je dan 130 verstandiger vind, prima, maar 100 op Duitse wegen is gewoon continu vrachtwagens inhalen en tegelijkertijd verkeer van achteren ophouden. Mijn inziens erg egoïstisch, om jouw woorden te gebruiken.
Om op die laatste opmerking te reageren: is diegene dan even 'egoistisch' als de vrachtwagenchauffeurs die elkaar inhalen? Of hoef jij nooit een vrachtwagen in te halen?
Ik ben met je eens dat een meerderheid van de personenwagens in Duitsland rond 120/130 km/h rijdt, en iemand die daar (zeer) ruim boven zit, weet dat hij/zij vaak zal moeten afremmen. En of dat naar 85, 100 of 130 km/h is, maakt minder uit dan je denkt.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
Peter-036 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:11:
[...]

Om op die laatste opmerking te reageren: is diegene dan even 'egoistisch' als de vrachtwagenchauffeurs die elkaar inhalen? Of hoef jij nooit een vrachtwagen in te halen?
Ik vind dat iedereen het recht heeft om de snelheid te rijden die hij wil hoor. Maar ik vind het wel een beetje irritant als iemand met een personenauto op een rustige autobahn met 95km/u een vrachtwagen inhaalt die 85 rijdt. En dat komt vaak genoeg voor. Ik heb daar persoonlijk meer last van dan van de Audi die met 200km/u in mijn spiegels aan komt rijden.

Van vrachtwagens maakt het me niks uit, die kunnen hun begrenzer er niet even afhalen. Maar als ik 90 rijdt omdat ik snellader X wil halen en geen haast heb haal ik alsnog wel even met een flinke dot extra snelheid in, zodat ik het verkeer niet ophoudt.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
[...]

Ik nam 180 omdat er eerder gesproken werd over dat volgens ABRP 170-180 de ideale snelheid zou zijn vanuit een tijdsperspectief. En uit nieuwsgierigheid dus even gerekend met 110-120-150-180.

In Duitsland op onbegrensde stukken hou ik het persoonlijk op 150-160 op de teller, is voor mij een stuk relaxter dan nog sneller rijden en de tijdswinst is peanuts.
Maar op de langere onbegrensde stukken moet je ook aan 160 regelmatig naar het middenvak omdat er een treintje auto's aan 180 passeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De snelheidswinst wordt m.i. vaak overschat. Ik herinner mij van iemand die hier onlangs op een rit gemiddeld maar iets sneller was dan mijn 85km p/u naar Spanje, maar daarvoor wel iets van 130kmh reed. In mijn ogen niet echt de moeite waard want een veel hoger verbruik en meer stress. Maar goed, zo kijk ik er naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
180 rijden is ook nog een stuk vermoeiender dan 100/120/130. Weet niet of je dat een hele trip volhoudt, zelfs met meerdere bestuurders!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:26:
De snelheidswinst wordt m.i. vaak overschat. Ik herinner mij van iemand die hier onlangs op een rit gemiddeld maar iets sneller was dan mijn 85km p/u naar Spanje, maar daarvoor wel iets van 130kmh reed. In mijn ogen niet echt de moeite waard want een veel hoger verbruik en meer stress. Maar goed zo kijk ik er naar.
Tussen 110 en 125 km/h is het verschil in gemiddelde snelheid klein.
Maar als je in Duitsland op afstanden van 400-500km langere stukken aan 180+ kan doen, dan kan je er wel 30-45min af rijden (zeker 's nachts).

Maar goed, been there, done that, het is goed geweest.
Met een EV ga ik in Duitsland gewoon rijden op "aankomstpercentage".
Ik laat de auto een planning maken, en kijk dan met hoe veel percent ik bij de volgende lader aan kom.
Als dat boven de 10% is, dan gaat het gas er op naar 140-150 km/h, zakt het te diep, dan eerst naar 120 en indien nodig hypermilen.

Stress bij die snelheden is relatief. Ik ga dat niet doen op een vrijwel volle autostrade, maar als er plaats is... "go with the flow".
Mijn veiligheidsmeter is simpel: ik leg bij vertrek mijn portefeuille op de zetel naast mij, en kijk dan of die er nog ligt bij aankomst. (detectie van harde remmingen)
Als die naar voor gevlogen is, dan heb ik niet veilig gereden, maar meestal ligt die nog mooi op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tk55 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:35:
180 rijden is ook nog een stuk vermoeiender dan 100/120/130. Weet niet of je dat een hele trip volhoudt, zelfs met meerdere bestuurders!
Dat vereist wat training.
Wel is mijn gevoel, met een goede auto (A6, V90,...) is 180 heel goed aan te houden, maar daarboven verdubbelt de stress bij elke 10 km/h dat je harder gaat.
200 kan ik ook nog wat aanhoude, daarboven vraagt het echt super concentratie, en dat ga ik ook niet doen voor een vakantierit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:39:
[...]

Maar als je in Duitsland op afstanden van 400-500km langere stukken aan 180+ kan doen, dan kan je er wel 30-45min af rijden (zeker 's nachts).
Dat is waar, maar meestal ben je toch niet alleen op de weg en dan is het hollen of stilstaan. Je gemiddelde is dan niet veel hoger.

En verder hangt het er ook vanaf met wat voor EV je rijdt. Met bijvoorbeeld een M3 LR heb je meer mogelijkheden dan mijn 28kWh Ioniq. Vaker laden kost ook veel tijd, de weg af, parkeren en het laden starten, enz....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

1234567y schreef op donderdag 20 april 2023 @ 07:51:
[...]

Daar extreem van afwijken is gevaarlijk, compleet nutteloos, en veel minder efficiënt. in mijn ogen ben je een complete loser op de weg als je zo egoïstisch nadenkt. maar goed, lekker naïef doortuffen, verwacht niet dat iemand je op andere gedachte kan brengen.
Eh? In Duitsland sta je met 100 stil op de rechterstrook of mag je aansluiten achter een vrachtwagen (persoonlijk vind ik dat erg vervelend, nul (speciaal voor de mierenneukers: zeer weinig) zicht voor je hebben).

Daar zijn ze net iets beter in snelweg etiquette dan in Nederland waar Truus hem met 95 naast een vrachtwagen gooit.

Zie in Duitsland ook echt geen "extreme" afwijking met 180. Dan wordt je nog steeds voorbijgeblazen door Audi's of Mercedessen. Veel minder efficient valt ook mee. 180 rijden en dan met 250kW volblazen is sneller dan 120 tuffen.

Mocht je het over Nederland hebben dan heb je:
a. gelijk
b. het punt van de reactie voor je gemist

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Jeroenneman schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:08:
[...]

mag je aansluiten achter een vrachtwagen (persoonlijk vind ik dat erg vervelend, nul zicht voor je hebben).
In mijn perceptie zit je er dan te dicht op als je nul zicht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

PeterZ(on) schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:24:
[...]

In mijn perceptie zit je er dan te dicht op als je nul zicht hebt.
Kun jij door een vrachtwagen heen kijken? Knappe jongen die ziet wat er voor die vrachtwagen gebeurt ook als je netjes afstand houdt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Jeroenneman schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:25:
[...]

Kun jij door een vrachtwagen heen kijken? Knappe jongen die ziet wat er voor die vrachtwagen gebeurt ook als je netjes afstand houdt.
Jij wel als je achter een bestelbus op de linker baan zit? Bovendien die vrachtwagens klappen toch ook niet allemaal op elkaar, en die houden onderling vaak minder afstand aan dan ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

PeterZ(on) schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:28:
[...]

Jij wel als je achter een bestelbus op de linker baan zit? Bovendien die vrachtwagens klappen toch ook niet allemaal op elkaar, en die houden onderling vaak minder afstand aan dan ik.
Wat voor punt wil je maken? Ik kan toch aangeven dat ik het niet prettig vind achter massieve voorwerpen te rijden? Bestelwagens mijd ik dus ook of haal ik in. Grote SUV's vind ik ook misbaksels op de weg die anderen het zicht naar voren belemmeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:36

Kju

Geen hele lange rit maar toch maar even delen. We zijn het afgelopen weekend naar Parijs geweest met de Model Y Long Range. Het is de eerste iets langere trip met deze auto, tot nu toe niet verder dan Den Haag - Lille geweest. Waar ik me ontzettend aan ergerde is dat je in de navi alleen 3rd-party opladers om je heen op kan zoeken en dat het eigenlijk niet te doen is om bijvoorbeeld een Fastned 180km verderop te kiezen als je het belangrijk vind dat de auto op tijd start met preconditioning. Met een reguliere zoekopdracht kan je de oplader wel vinden en selecteren maar dan herkent hij de locatie niet als snellader en start er dus ook geen preconditioning. Het enige wat ik kon verzinnen was om het laadpunt pas te selecteren als ik voldoende in de buurt was om het te vinden tussen de opladers in de navi, of door een supercharger iets verderop als bestemming in te voeren. Als iemand hier een betere tip voor heeft hoor ik het graag.

Ik vond het wel fijn dat ik, in vergelijking met een half jaar geleden (eind augustus nog met de Fat E-tron geweest), zowat bij elke Aire richting Parijs nu wel kon snelladen. Omdat ik met Elli voor € 0,31 per minuut kan laden bij 3rd-party laders heb ik de superchargers maar overgeslagen. Ik vind ze meestal ook te ver van de route en gezien de lage kosten van Elli zonde om mijn gratis supercharger km's te gebruiken. Onderweg waren er voldoende Fastned-locaties waardoor je met plug and charge verder dezelfde ervaring hebt. Verder voelde het met de MYLR eigenlijk bijna weer aan alsof ik in een benzine-auto reed.

Vrijdagavond vertrokken, zondagmiddag terug. Hieronder het verslagje uit Teslafi van de heen- en terugreis. De kosten zijn de werkelijke kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnLog7jmZF2Xgggvrp1RA-E4uek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I6VgrkVFetEFccElYhkVbkMy.png?f=fotoalbum_large

Vrijdagavond met 98% vertrokken, onderweg even wat eten bij de Quick. Een laadstop in Saint-Leger zou ruim voldoende zijn om de eindbestemming te bereiken maar omdat ik geen zin had om zaterdag tijd te verliezen met laden toch maar net genoeg geladen om Vemars te bereiken en daar voldoende te laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYXYLYlaWLN6Xe-k1t26b555GTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EtBSAoRcGHsM2nFZxbnkb9ri.png?f=fotoalbum_large
Op zaterdag wat tripjes gedaan. Tijdens het avondeten aan de laadpaal in de garage gehangen, gewoon omdat het kon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0MampY8lYFLmQ6UzhxwL19Wdjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L6M44cATeHR5iuN6QVHdEzZg.png?f=fotoalbum_large

Op zondag zijn we met 54% vertrokken. Bij Vemars even aan de Fastned gehangen terwijl er wat te drinken werd gehaald. Dat gaf genoeg ruimte om wat harder te rijden naar de volgende. In Wancourt gestopt voor koffie en laden. Koffie en broodje duurden langer dan laden. Met deze lading zou ik het met gemak naar huis redden, ik vind 3 uur achter elkaar doorrijden alleen niet echt relaxed. In Brecht daarom nog even gestopt om te rusten en gelijk maar weer aan de lader gehangen. Onderweg naar huis nog even door de wasstraat :*)

Thuis aangekomen met 31%.

Hieronder alleen de terugreis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCRRsTLUdbQS4JgUgwncZ0zNSoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E7wciNaU1grfw6y8cX2Kf2Nd.png?f=fotoalbum_large

Volgende week doen we Nootdorp - Calais - Stonehenge - Engelse Zuidkust - weer naar huis.

[ Voor 4% gewijzigd door Kju op 20-04-2023 14:55 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Jeroenneman schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:33:
[...]

Wat voor punt wil je maken? Ik kan toch aangeven dat ik het niet prettig vind achter massieve voorwerpen te rijden? Bestelwagens mijd ik dus ook of haal ik in. Grote SUV's vind ik ook misbaksels op de weg die anderen het zicht naar voren belemmeren.
Dat het op de rechter baan rijden helemaal niet zo'n probleem hoeft te zijn zoals jij schetste met "stil staan en nul zicht". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

PeterZ(on) schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:37:
[...]

Dat het op de rechter baan rijden helemaal niet zo'n probleem hoeft te zijn zoals jij schetste met "stil staan en nul zicht". :)
Signaalwoord persoonlijk misschien gemist in mijn oorspronkelijke bericht? Kan gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Jeroenneman schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:38:
[...]

Signaalwoord persoonlijk misschien gemist in mijn oorspronkelijke bericht? Kan gebeuren.
Nee hoor, daarom zei ik dat je er te dan dicht op zit met nul zicht. Gaat wel erg offtopic zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:51
Kju schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:36:
Waar ik me ontzettend aan ergerde is dat je in de navi alleen 3rd-party opladers om je heen op kan zoeken en dat het eigenlijk niet te doen is om bijvoorbeeld een Fastned 180km verderop te kiezen als je het belangrijk vind dat de auto op tijd start met preconditioning... Als iemand hier een betere tip voor heeft hoor ik het graag.
Niet direct een tip, maar ik denk dat je kunt overwegen of die 10 cent per kWh die je minder betaalt dan bij Telsa het echt waard is om zelf te gaan klooien. Die integratie is er juist op gemaakt dat je gewoon adres invoert en dan gaan. Als ik naar je laadstops kijkt zitten daar ook ongeveer superchargers, en gemak dient de mens :)

Je kunt trouwens ook gewoon zonder voorverwarmen gaan, zeker als je vaker stopt. Na een eerste charge blijft hij best oké warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Telesto schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:24:
[...]

Niet direct een tip, maar ik denk dat je kunt overwegen of die 10 cent per kWh die je minder betaalt dan bij Telsa het echt waard is om zelf te gaan klooien. Die integratie is er juist op gemaakt dat je gewoon adres invoert en dan gaan. Als ik naar je laadstops kijkt zitten daar ook ongeveer superchargers, en gemak dient de mens :)

Je kunt trouwens ook gewoon zonder voorverwarmen gaan, zeker als je vaker stopt. Na een eerste charge blijft hij best oké warm.
Hij zit op A1 tolweg. Erop en eraf kost je elke keer 5 euro, plus nog twee keer drie minuten naar de Telsa supercharger, want lekker bij de slagbomen staan, zowel van poortjes als van hotels etc. En als die integratie zo tof is, waarom werkt dan kennelijk de app en laadpas van Elli zo goed en kan het stukken goedkoper met Elli? Bij een goede "integratie" verwacht ik een betere prijs.

Let ook op, het is niet de prijs per kWh maar per minuut die hij noemt. Per minuut gaan er met lage aankomst zo 3 kWh in.

[ Voor 10% gewijzigd door nannoe op 20-04-2023 16:09 . Reden: dat=>dan en kWh ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
Kju schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:36:
Geen hele lange rit maar toch maar even delen. We zijn het afgelopen weekend naar Parijs geweest met de Model Y Long Range. Het is de eerste iets langere trip met deze auto, tot nu toe niet verder dan Den Haag - Lille geweest. Waar ik me ontzettend aan ergerde is dat je in de navi alleen 3rd-party opladers om je heen op kan zoeken en dat het eigenlijk niet te doen is om bijvoorbeeld een Fastned 180km verderop te kiezen als je het belangrijk vind dat de auto op tijd start met preconditioning. Met een reguliere zoekopdracht kan je de oplader wel vinden en selecteren maar dan herkent hij de locatie niet als snellader en start er dus ook geen preconditioning. Het enige wat ik kon verzinnen was om het laadpunt pas te selecteren als ik voldoende in de buurt was om het te vinden tussen de opladers in de navi, of door een supercharger iets verderop als bestemming in te voeren. Als iemand hier een betere tip voor heeft hoor ik het graag.

Ik vond het wel fijn dat ik, in vergelijking met een half jaar geleden (eind augustus nog met de Fat E-tron geweest), zowat bij elke Aire richting Parijs nu wel kon snelladen. Omdat ik met Elli voor € 0,31 per minuut kan laden bij 3rd-party laders heb ik de superchargers maar overgeslagen. Ik vind ze meestal ook te ver van de route en gezien de lage kosten van Elli zonde om mijn gratis supercharger km's te gebruiken. Onderweg waren er voldoende Fastned-locaties waardoor je met plug and charge verder dezelfde ervaring hebt. Verder voelde het met de MYLR eigenlijk bijna weer aan alsof ik in een benzine-auto reed.

Vrijdagavond vertrokken, zondagmiddag terug. Hieronder het verslagje uit Teslafi van de heen- en terugreis. De kosten zijn de werkelijke kosten.

[Afbeelding]

Vrijdagavond met 98% vertrokken, onderweg even wat eten bij de Quick. Een laadstop in Saint-Leger zou ruim voldoende zijn om de eindbestemming te bereiken maar omdat ik geen zin had om zaterdag tijd te verliezen met laden toch maar net genoeg geladen om Vemars te bereiken en daar voldoende te laden.
[Afbeelding]
Op zaterdag wat tripjes gedaan. Tijdens het avondeten aan de laadpaal in de garage gehangen, gewoon omdat het kon.

[Afbeelding]

Op zondag zijn we met 54% vertrokken. Bij Vemars even aan de Fastned gehangen terwijl er wat te drinken werd gehaald. Dat gaf genoeg ruimte om wat harder te rijden naar de volgende. In Wancourt gestopt voor koffie en laden. Koffie en broodje duurden langer dan laden. Met deze lading zou ik het met gemak naar huis redden, ik vind 3 uur achter elkaar doorrijden alleen niet echt relaxed. In Brecht daarom nog even gestopt om te rusten en gelijk maar weer aan de lader gehangen. Onderweg naar huis nog even door de wasstraat :*)

Thuis aangekomen met 31%.

Hieronder alleen de terugreis.

[Afbeelding]

Volgende week doen we Nootdorp - Calais - Stonehenge - Engelse Zuidkust - weer naar huis.
Welke Elli bundel is dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
nannoe schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:06:
[...]

Hij zit op A1 tolweg. Erop en eraf kost je elke keer 5 euro, plus nog twee keer drie minuten naar de Telsa supercharger,
Dacht al zoiets, daarom bewust de SuC's in mijn laadplanning niet opgenomen tijdens mijn Spanje vakantie. En voor die 5 euro kan ik bij Ionity de Ioniq volladen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:36

Kju

@Telesto @nannoe Preconditioning is mooi meegenomen maar is geen must, zeker ook omdat dat ook kW's kost. Met m'n vorige auto had ik geen preconditioning, het is deels ook meer uit nieuwsgierigheid. Het gemak van direct langs de snelweg laden is inderdaad belangrijker omdat ik geen tijd verspil met omrijden en het laden bij, in ieder geval, Fastned snel genoeg ging.
@Boinkie Ik heb nog net voor de tariefsverhoging in december een Drive Highway abo voor een jaar genomen met lagere tarieven dan nu. Met de huidige tarieven zou je in Frankrijk € 0,35 per minuut betalen voor DC laden. De Juicepass is een betere optie maar ik vind Enel X waardeloos qua klantenservice en bundels zouden voor mij alleen op lange vakanties interessant zijn.

PSN: Kjujay

Pagina: 1 ... 12 ... 104 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.