• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:01
@Telesto @nannoe Preconditioning is mooi meegenomen maar is geen must, zeker ook omdat dat ook kW's kost. Met m'n vorige auto had ik geen preconditioning, het is deels ook meer uit nieuwsgierigheid. Het gemak van direct langs de snelweg laden is inderdaad belangrijker omdat ik geen tijd verspil met omrijden en het laden bij, in ieder geval, Fastned snel genoeg ging.
@Boinkie Ik heb nog net voor de tariefsverhoging in december een Drive Highway abo voor een jaar genomen met lagere tarieven dan nu. Met de huidige tarieven zou je in Frankrijk € 0,35 per minuut betalen voor DC laden. De Juicepass is een betere optie maar ik vind Enel X waardeloos qua klantenservice en bundels zouden voor mij alleen op lange vakanties interessant zijn.

PSN: Kjujay

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:34
1234567y schreef op donderdag 20 april 2023 @ 07:51:
[...]
in mijn ogen ben je een complete loser op de weg als je zo egoïstisch nadenkt. maar goed, lekker naïef doortuffen, verwacht niet dat iemand je op andere gedachte kan brengen.
In mijn ogen ben je een complete loser als je zonder context een oordeel hebt over snelheid en de bestuurder per definitie een loser noemt.

Gisteravond ben ik met 165 kmh per uur naar huis getuft. Lege snelweg en snel thuis. Waarom niet harder? De Q4 is afgetopt ;)

XXXVI

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
ephymerous schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:49:
[...]

In mijn ogen ben je een complete loser als je zonder context een oordeel hebt over snelheid en de bestuurder per definitie een loser noemt.

Gisteravond ben ik met 165 kmh per uur naar huis getuft. Lege snelweg en snel thuis. Waarom niet harder? De Q4 is afgetopt ;)
Omdat het gevaarlijk is! Daarom is het ook verboden in Nederland en in Duitsland is het niet zo zonder voorwaarden, want als jij dan een ongeluk veroorzaakt. Dan mag je de rest van je leven betalen!

En stel je nou voor: op dat moment komt een bejaarde met 80km/u op de autosnelweg, schuift direct na links zoals wel meer automobilisten in Duitsland doen op de autobahn. Kom jij aan met je Q4 en op dat moment ben je druk bezig, met Siri een opdracht geven en eventjes afgeleid..... want Siri verstaat je weer niet.

Ongeluk zit in een klein hoekje en met zo'n hoge snelheid onder weg zijn is verboden in Nederland en zelfs levensgevaarlijk, want je brengt je eigen leven in gevaar en dat van andere. Daarnaast zorgt het bij een EV ervoor, dat je binnen no time aan de lader moet. Dus je tijdwinst is nihil, want de tijd die je sneller rijdt: ben je weer kwijt om te laden.

[Voor 3% gewijzigd door Marco-Peters op 20-04-2023 19:09]

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Marco-Peters schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:08:
[...]
en in Duitsland is het niet zo zonder voorwaarden, want als jij dan een ongeluk veroorzaakt. Dan mag je de rest van je leven betalen
Veelgehoord misverstand. Je bent gewoon verzekerd in Duitsland, ook als je harder rijdt. Er wordt alleen wel gekeken of je het ongeval had kunnen voorkomen als je de adviessnelheid van 130 had gereden. In dat geval kun je een deelaansprakelijkheid krijgen van zeg 20-25% maar zeer situatieafhankelijk en gewoon gedekt door je WA dekking.

[Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 20-04-2023 19:26]

P2 DMLR Midnight 19”; software P2.7

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-05 19:20
Tk55 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:35:
180 rijden is ook nog een stuk vermoeiender dan 100/120/130. Weet niet of je dat een hele trip volhoudt, zelfs met meerdere bestuurders!
Geen enkel issue, heb wel eens gemiddeldes gehaald naar bv Italië die daar flink boven lagen. Moet het uiteraard niet te druk zijn want dan word je gek..... :-)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De hele discussie over of hard rijden gevaarlijk is of niet, is hier offtopic en die discussie stopt hier dus ook weer.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:13
Tommie12 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:41:
[...]
Dat vereist wat training.
Wel is mijn gevoel, met een goede auto (A6, V90,...) is 180 heel goed aan te houden, maar daarboven verdubbelt de stress bij elke 10 km/h dat je harder gaat.
200 kan ik ook nog wat aanhoude, daarboven vraagt het echt super concentratie, en dat ga ik ook niet doen voor een vakantierit.
Indeed, pas nog in een Audi S6 naar Denemarken gereden, in zo'n auto (met 2 ervaren chauffeurs aan boord) voelt 180 km/h als 120 in een doorsnee middenklasser, verder hebben de giga remmen, quattro etc. ook een mitigerende werking op de hogere risico's van die snelheden. Overigens meestal 160 gereden, wants had mijn kids achterin en ben hypocriet wat dat betreft ;)

Wel grappig dat sommigen hierboven 130km/h al als stress zien. Maar ook mijn mindset verandert nu ik langzaam over EV's ga nadenken, de tijd van in 1 rit naar spanje blazen ligt achter me en in mijn eigen auto heb ik na 5 jaar nog niet harder gereden dan 220km/h (hij kan een stuk harder) , tja.. we worden oud en verstandig :)

<on topic> Ik snap de sport om bij lange ritten max range uit je EV te persen en slim te laden ook wel.. ook een stuk veiliger en relaxter als "een snelle tijd willen neerzetten" met je ICE.

[Voor 15% gewijzigd door _Anvil_ op 21-04-2023 09:25]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ik heb een Tesla model Y en een BMW 540i touring.

De BMW is echt een raket op wielen, maar EV rijden geeft een hele andere mindset.

We staan op het punt te vertrekken voor een weekje Italie, en raad eens….

… de bmw blijft thuis en de Y gaat mee (ondanks dat de BMW voor dit soort afstanden uitermate geschikt is).

Normaal was ik met de BMW ook altijd op de linkerbaan te vinden in Duitsland en inderdaad met dit soort auto’s heb je een hele andere snelheidsbeleving dan met bijvoorbeeld een compacte middenklasser of b-segmenter.

Zo zie je maar dat een mens kan veranderen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-05 12:03
_Anvil_ schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:21:
[...]
...

<on topic> Ik snap de sport om bij lange ritten max range uit je EV te persen en slim te laden ook wel.. ook een stuk veiliger en relaxter als "een snelle tijd willen neerzetten" met je ICE.
Max range uit je EV persen betekent dat je ver onder de toegelaten snelheid op snelwegen moet rijden :P
Het grote verschil tussen EV en ICE is dat de snelste tijd neerzetten bij veel EV's niet betekent dat je zo snel mogelijk moet rijden, want dan verlies je de gewonnen tijd weer aan de laadpaal. De uitzonderingen zijn die EV's die heel hoge km/u laadstatistieken neerzetten, zeker in het gedeelte 10% - 40%

Buiten Duitsland is het sowieso een non-discussie, het snelste traject leg je in andere landen af aan de toegelaten snelheid (120-130 km/u). Al betaal je natuurlijk wel meer voor die gewonnen tijd, ook daar is het verschil tussen een EV en zeker diesels best groot.
Maar bv. 100 rijden wint je voor de meeste auto's zo weinig laadtijd, dat de verloren tijd op de weg meer doorweegt.

Ik vind niet meteen terug wie het zei (kan ook op een ander forum geweest zijn) maar het meest praktische lijkt me nog wat iemand anders poste: je hebt een snellader ingegeven, verwacht je daar met duidelijk meer dan 10% batterij aan te komen, kan je wat tijd winnen door sneller te rijden.
Zeker in regio's waar je niet elke 30 km een snellader langs je route vindt, is dat de meest realistische manier.

• Marco-Peters
  • Nu online
noctilucus schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:46:
[...]
Maar bv. 100 rijden wint je voor de meeste auto's zo weinig laadtijd, dat de verloren tijd op de weg meer doorweegt.
100 is al te snel: ik plan mijn laadstops in etappes van circa 150km en dan benut ik niet de volle 100% die de accu heeft, maar maximaal 70% en met een reserve van 10% nog.

Doel is dus om bij circa 20% aan de snellader te gaan: bij mijn Nissan Leaf, gaat dat met maximaal 50kw. Maar ik vraag mij stiekem af of ik misschien geen 250km kan halen, wanneer ik niet sneller dan 90km/u rij.

Zal wel niet, denk dat 200km eerder het maximale is wat ik op een lading kan rijden. Echter zuinig rijden of snel rijden, zou bij mijn Nissan Leaf het verschil kunnen maken bij laden op de eindbestemming. Of moeten stoppen bij een snellader.

Vanaf het laatste hotel straks in zomer op terugreis van Vorarlberg, moet ik nog 253km afleggen. Dat zal ik net niet halen en dus moet ik aan de snellader, want ik ga het risico ook niet nemen dat ik vlak voor Aken strand met een lege batterij.

Maar als ik met 130km/u zou rijden, dan kun je op tien vingers aftellen dat je om de 100km aan de snellader moet. Het stroomverbruik stijgt dan gewoon extreem, dus de tijd dat ik sneller zou rijden. Verlies ik dan gegarandeerd aan de snellader.

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vandaag vertrokken voor onze reis naar de omgeving Toulouse in Frankrijk. Voor de eerste keer ‘du electrique’ en eerlijk is eerlijk, best even spannend ondank +/- 6 mnd inlezen hier op ‘t forum :)

Reis 1100km in totaal en de eerste dag brengt ons naar Orleans waar we overnachten. Met onze Enyaq 80 met 100% vertrokken uit Amersfoort en de eerste laadstop geplanned op Aire de Phalempin. Gelukkig kunnen we met onze range België voorbij: weinig aantrekkelijk zowel de wegen als de laadinfra. (No offense ;p).

Enorm aangenaam positief verrast in Frankrijk. Phalempin is een stop net over de grens en is met 9 laadpunten goed bemeten. Laadpunt is direct naast een gratis toilet. We spelen het erg safe en net 43% aangekomen en tot 93% geladen (ruimte zat). Rond de 70kWh gemiddeld wat ik erg goed vond. Vervolgens doorgereden naar Aire de Vemars net boven Parijs met 130/140km gemiddeld. Lekker doorgereden dus. Vemars is prima! Een mooie Fastned locatie met maarliefst 16 laadpunten. Locatie zelf verder best dood en een 5 min wandeling naar de reguliere tanklocatie met toiletten.. Die toiletten zijn voor ons van belang vanwege dochter- en vrouwlief… Enfin

Daarna de ruime route om Parijs heen via de A/N104 en aangekomen bij ons hotel in noord Orleans. Wat een mooi hotel voor een nachtelijke passage.. modern, schoon, voordelig, vriendelijk personeel.. en 5 laadpunten op het terrein zelf. Ik dacht dat Frankrijk nog achterliep, maar ik ben echt positief verrast.

Morgen door richting het zuiden. Daar zal de infra minder zijn wellicht. Keep u posted :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 22:35
Marco-Peters schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:32:
[...]

Maar als ik met 130km/u zou rijden, dan kun je op tien vingers aftellen dat je om de 100km aan de snellader moet. Het stroomverbruik stijgt dan gewoon extreem, dus de tijd dat ik sneller zou rijden. Verlies ik dan gegarandeerd aan de snellader.
Toch zou je dat eens in bijv ABRP kunnen zetten want zo zwart wit is het niet. Uiteraard afhankelijk van de snelheid waarmee je kunt laden maar tot een bepaalde snelheid kun je sneller laden dan de auto het verbruikt.
Wij gaan binnenkort met de e-Niro 64kWh naar Noorwegen en met max 120 is de rit naar de veerboot inclusief laden een half uur sneller dan max 100. Bij 130 winnen we inclusief laden nog eens 10 minuten en bij 140 ligt ongeveer het kantelpunt want dat duurt één minuut langer dan 130. (alles met vertrek 100% aankomst 30%)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:11
Dit jaar wederom ons jaarlijkse weintripje gedaan naar het Garda meer regio in Italie vanuit Alkmaar (via München op de heenweg, terug rechtstreeks). in tegenstelling vorig jaar hebben we dit jaar de trip afgelegd met mijn Ev6(sr 77,4 kw) welke gelukkig recent voorzien is van de pre-condition update (ja dat scheelt enorm in de laadsnelheid vooral bij middelmatig/koud weer). Vorig jaar was de trip afgelegd met een E-Niro.(betreft in beide gevallen prive auto's) Rit gereden laatste weekend van 30-3

De Routeplanning
Voor de route planning hebben we in de eerste instantie een blik geworpen op ABRP voor een eerste guidance, al vond ik die zelf conservatief en dacht dat moet vast beter kunnen. In de ritvoorbereiding hebben we met google maps en de iojnity-map de optimale route uitgestippeld en we zijn uitgegaan van een gemiddelde strecke van 300 km tussen stops wat voornamelijk meer met de mensch dan met machine te maken had. We hebben overigens gepoogd zoveel mogelijk exclusief bij Ionity te laden ivm mijn laadpascontracttarief. Tijdens de rit hebben we onze planning (die eigenlijk erg goed klopte) ge checked met https://www.schnellladepark.app/ om te kijken of we wellicht een station konden skippen, en eventuele alternatieven in het oog te houden voor het geval de range het niet ging worden.
Heenrit Alkmaar-Munchen-Franciacorta outlet(it) 891/1364KM
De heenrit is gesplits in 2 dagen want wij bezoeken nou eenmaal graag de bierhallen in München.
Stop1: Ionity - Ohlingers heide west, net tussen Dusseldorf en Keulen in. Rit: 300KM Laadtijd: 29mins / kosten: onbekend (nog niet in app verschenen)
Stop 2: Ionity - Weiskirchen süd , net na Frankfurt Rit: 231KM, Laadtijd 24min/46kWh Kosten:16,12
Stop 3: Ionity - köschinger Forst west, aan de A9 net voor inglostadt Rit:286KM , Laadtijd 19min/60kWh Kosten: 21,01
= 2de dag:
Stop 4 Baywa Schnelladepark arabellastraße München, want geen lader bij het hotel beschikbaar Rit: 1km, Laadtijd 22min/19,2kWh kosten: 9,06
Stop 5: Ionity Brenner, bij de outlet waar we iets langer gestaan hadden dan nodig of handig: Rit:202km Laadtijd: 48min/63,3kWh kosten: 22,17
dit bracht ons naar de Franciacorta outlet waar we nog even kort enel-x hebben geladen omdat het kon, niet omdat het moest.
De terugrit Gardameer naar alkmaar, totale reistijd: 15h50min op 1240km
Stop1: een ongeplande stop bij de grens I/AT vanwege mensch maar: Always be Charging:) , ABB-Charger Plessi museum . Rit: 234km. Laadtijd 8min / 16kWh kosten: 7.52
Stop2: de geplande stop op de fernpass: Ionity Nassereith Rit: 92km Laadtijd: 24min/54,3kWh Kosten: 16,30
Stop3: Ionity Denkendorf Nord Rit: 240km Laadtijd: 29min/66kWh kosten: 23,35 (de lunchpauze)
Stop 4: Ionity Brohtal Rit: 322KM Laadtijd 20min/60,6kWh Kosten: 21,23
Stop 5: Ionity Best Rit 220KM Laadtijd 19min/40,6kWh kosten: 14,24 (de dinner stop bij M)
De conclusie
Met een achterbak vol wijn is de conclusie eigenlijk dat bij deze rit (die we ondertussen toch al zo'n keer of 9 gedaan hebben, waarvan nu 2x met een ev) dat de Ev6(mits voorverwarmd) een enorm fijne reispartner is. comfortabel, en de grootste beperking bij deze rit was de mens. Tijdens deze rit hebben we eigenlijk geen stops gemaakt die we met een ice anders niet zouden hebben gemaakt. Wij hoefden niet op de auto te wachten bij de laadstops (parkeren inprikken waggelen naar de raststatte, koffie bestellen etc) maar in eigenlijk alle gevallen wachtte de auto op ons, want deze had reeds de 83%+ bereikt bij terugkomst. Dit was aanzienlijk beter dan de e-niro van vorig jaar die toch een pak langzamer laadde waarop we meermaals op de wagen hebben moeten wachten.
Tijdens de rit hebben we 1x een minuut of 2-3 moeten wachten (bij de eerste stop toevallig) de rest was eigenlijk alle, of veel laadpalen beschikbaar.
de cijfers
Totaal KM: 2604
Totaal Laadtijd: 222Mins
Totaal kosten: 166* (excl nog niet verschenen laadstop en AC laden op locatie)
Laadcontract: Elli Highway Drive (van begin december 2022)

Kia EV6 77kwh adv plus.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De 2e reisdag van Saran(Orleans) naar Bergerac er inmiddels ook opzitten. Je ziet de infrastructuur in Frankrijk echt vooruitgaan. Geen ladenstau meegemaakt, al was het vrij druk bij Ionity aire de Boismande en dan gaan 5 laadpunten echt te weinig zijn. Ook 2 van de 5 Ionitys stuk.

Bij de Leclerc boodschappen gedaan en ook hier staat nu een rij van 6 Driveco 22kWh laadpalen. Allemaal gloednieuw.

Fastned bevalt mij uiteindelijk toch het beste. Allemaal schoon, bankjes 😊 en makkelijk te vinden/herkennen.

Rijden in m’n Enyaq ook een genot, al heb ik geconcludeerd dat het veel rustiger rijd met alle hulpmiddelen uitgeschakeld. Ik werdt onrustig van dat getrek aan het stuur en meldingen.. Ach, zo leer je de auto op deze langere ritten goed kennen.

Gekozen voor etappes van ong. 200km en steeds geladen tot 90%. Dat is erg safe, maar gaf ons wel rust en de mogelijkheid gewoon door te rijden (134km/u op de cruise) door nat weer en windje tegen. Aankomst steeds rond de 35%. Dit is vwb laadsnelheid natuurlijk niet optimaal, maar we hebben niet 1x op de auto hoeven wachten, dus dat bevalt dan prima..

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:34
Het ritje Nederland - Parijs heb ik de afgelopen 6 maanden al diverse malen gereden, die is echt niet spannend meer. Waar ik wel wat meer planning voor nodig heb gehad is de vakantie naar Bretange, want Frankrijk is goed bezig in Noord / midden en zuid, maar west krijgt veel minder aandacht. Zeker Bretange zelf loopt niet over in snelladers...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Wilde schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:38:
Fastned bevalt mij uiteindelijk toch het beste. Allemaal schoon, bankjes 😊 en makkelijk te vinden/herkennen.
Plus, je hoeft "automatisch laden" (autocharge in de app) maar 1x in te stellen en daarna nooit meer je laadpas te gebruiken.

[Voor 6% gewijzigd door TucanoItaly op 24-04-2023 21:23. Reden: verduidelijking]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +3Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16:19
Wilde schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:38:

Rijden in m’n Enyaq ook een genot, al heb ik geconcludeerd dat het veel rustiger rijd met alle hulpmiddelen uitgeschakeld. Ik werdt onrustig van dat getrek aan het stuur en meldingen.. Ach, zo leer je de auto op deze langere ritten goed kennen.
Grappig, ik zet op lange ritten juist TA aan, ik kom dan veel meer uitgerust aan. Heb natuurlijk wel verkeersbordherkenning uitgezet :-)

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:16
Brotuck schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:04:
Het ritje Nederland - Parijs heb ik de afgelopen 6 maanden al diverse malen gereden, die is echt niet spannend meer. Waar ik wel wat meer planning voor nodig heb gehad is de vakantie naar Bretange, want Frankrijk is goed bezig in Noord / midden en zuid, maar west krijgt veel minder aandacht. Zeker Bretange zelf loopt niet over in snelladers...
Binnenkort gaan wij een weekend naar Normandië en zag al dat het lokaal wel wat meer puzzelen is. Er zijn wel wat snelladers (100kw) maar vooral straatpalen kijken schaars te zijn. Wel een hotel geboekt met laadpalen, nu nog hopen dat er plek is. Verder wel vertrouwen in hoor.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• Brotuck
sham27 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:00:
[...]

Binnenkort gaan wij een weekend naar Normandië en zag al dat het lokaal wel wat meer puzzelen is. Er zijn wel wat snelladers (100kw) maar vooral straatpalen kijken schaars te zijn. Wel een hotel geboekt met laadpalen, nu nog hopen dat er plek is. Verder wel vertrouwen in hoor.
O vertrouwen heb ik echt wel, anders zou ik er niet eens aan beginnen.
De route ernaartoe is ook redelijk goed te doen, maar op locatie zelf is het best zoeken. Zeker als je met de familie even lekker een ritje aan het doen bent om de buurt een beetje te verkennen.
HEt lijkt erop dat de Lidl eigenlijk de beste locatie is om te snelladen.

Uiteraard is het grote pluspunt dat de camping waar we heen rijden 4 laadpunten heeft, dus ik heb hoop dat ik echt wel een keertje kan laden daar :)

[Voor 4% gewijzigd door Brotuck op 25-04-2023 08:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-05 17:21
Hoe zit het met Porsche Destination charters? Kun je daar ook met andere auto's laden, net als bij tesla superchargers? Ik heb sinds deze week een elektrische auto en 1 van de hotels waar ik komende week naar toe ga op vakantie heeft op 2km afstand een Porsche lader of op 10km een gratis lader(maar wel slechts 4kw). Over de 2 andere bestemmingen(riva del garda en Interlaken) maak ik mij geen zorgen. Genoeg laadpalen daar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:20
sham27 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:00:
[...]

Vorige zomer zijn we op vakantie geweest in Normandie. Op de route naar Normandie waren er weinig laadstations, dus moet je goed plannen en rekening houden met Ladestau (maar dan in het Frans).

De laadpalen waren ter plekke inderdaad schaars. Maar de lokale Lidl had wel snelladers waar je tijdens het boodschappen doen 30 minuten gratis kon laden. We zagen dat ze bij veel Lidl's bezig waren om snelladers neer te zetten.

Tegen het eind van onze vakantie opende Tesla tegenover de Lidl een grote Supercharger locatie. Maar op dat moment was die nog niet vrijgegeven voor non-Tesla's. Inmiddels zijn veel SuC's in Frankrijk wel open voor andere merken.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Brotuck
Venomer schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:56:
[...]

Vorige zomer zijn we op vakantie geweest in Normandie. Op de route naar Normandie waren er weinig laadstations, dus moet je goed plannen en rekening houden met Ladestau (maar dan in het Frans).

De laadpalen waren ter plekke inderdaad schaars. Maar de lokale Lidl had wel snelladers waar je tijdens het boodschappen doen 30 minuten gratis kon laden. We zagen dat ze bij veel Lidl's bezig waren om snelladers neer te zetten.

Tegen het eind van onze vakantie opende Tesla tegenover de Lidl een grote Supercharger locatie. Maar op dat moment was die nog niet vrijgegeven voor non-Tesla's. Inmiddels zijn veel SuC's in Frankrijk wel open voor andere merken.
De dichtstbijzijnde tesla quickcharger in Bretange is 45 minuten rijden, dus niet echt een optie in mijn geval.

Ik ga zelf naar Carantec in Bretange en buiten de 11 kWh palen op de camping zelf is de dichtstbijzijnde snellader in Morlaix (lidl) of Landivisiau (Lidl). En beide ook al 15-20 minuten rijden. Met recht een woestijn daar denk ik zo.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Brotuck schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:40:
[...]

De dichtstbijzijnde tesla quickcharger in Bretange is 45 minuten rijden, dus niet echt een optie in mijn geval.

Ik ga zelf naar Carantec in Bretange en buiten de 11 kWh palen op de camping zelf is de dichtstbijzijnde snellader in Morlaix (lidl) of Landivisiau (Lidl). En beide ook al 15-20 minuten rijden. Met recht een woestijn daar denk ik zo.
Afhankelijk van hoeveel je op je bestemming gaat rijden is een 11 kW paal toch meer dan voldoende om je auto op 80-100% te zetten en je meeste dagtrips te doen?

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:16
Venomer schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:56:
[...]

Wij gaan het Hemelvaart weekend, dus ben benieuwd. Probeer zoveel mogelijk Tesla te pakken ivm de vele stalls daar. We hebben geen haast, dus goede testcase.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• Brotuck
Sander schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:59:
[...]

Afhankelijk van hoeveel je op je bestemming gaat rijden is een 11 kW paal toch meer dan voldoende om je auto op 80-100% te zetten en je meeste dagtrips te doen?
Jazeker wel, ik ga niet veel "ritten" als we er zijn en de lokale 11-22 kW lader zal meer dan voldoende zijn (mits hij werkt). Maar dan nog zal er vast ergens nog wel een mogelijkheid zijn in het dorp.

• Archiebald
  • Laatst online: 13:20
Brotuck schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:40:
[...]

Aan de plaats en aantal laadpalen denk ik dat jij naar dezelfde camping gaat als diegene waar naar wij aan het kijken zijn. :)

Wij willen daar ergens in juni/juli heen gaan. Zal voor ons de eerste buitenland vakantie worden met onze Tesla MY LR. De laadstops op de route moet ik nog uitstippelen. Dat gaat volgens mij nog wel een uitdaging worden, want wij willen ‘s nachts rijden ivm een hond & kind (van zo’n 14 maanden). En de laadstops wil ik graag combineren met sanitaire stops. Dan vallen de meeste tesla superchargers af zo te zien.

En dan komt laden op de camping er ook nog bij, maar ik hoop dat dat gewoon lukt, haha

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brotuck
Archiebald schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:15:
[...]

Aan de plaats en aantal laadpalen denk ik dat jij naar dezelfde camping gaat als diegene waar naar wij aan het kijken zijn. :)

Wij willen daar ergens in juni/juli heen gaan. Zal voor ons de eerste buitenland vakantie worden met onze Tesla MY LR. De laadstops op de route moet ik nog uitstippelen. Dat gaat volgens mij nog wel een uitdaging worden, want wij willen ‘s nachts rijden ivm een hond & kind (van zo’n 14 maanden). En de laadstops wil ik graag combineren met sanitaire stops. Dan vallen de meeste tesla superchargers af zo te zien.

En dan komt laden op de camping er ook nog bij, maar ik hoop dat dat gewoon lukt, haha
Er zit een Yelloh camping. Dus dat zou best wel eens kunnen. Wij zijn van plan om de trip in 2 dagen te gaan doen. Er zitten kleine kinderen achterin en na een uur of 5 is het wel klaar.

Op die manier hoef je maar 1x te laden de eerste dag en 2x op de tweede dag. Dan wil ik zorgen om met minimaal 50% accu aan te komen namelijk. Ik heb een Mach-e GT en die heeft ook een grote accu. 88 kWh bruikbaar.

2 weken gaan we begin Juli...

Planning doe ik volledig met abrp

[Voor 10% gewijzigd door Brotuck op 25-04-2023 21:07]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:35

Croga

The Unreasonable Man

Over 2 weken rijden we naar Schotland en uiteraard ver van te voren begonnen met voorbereiden.

Zo'n beetje overal waar je kijkt is de uitspraak: ChargeplaceScotland of niet met een electrische auto gaan.
En dus een account aangemaakt bij hen (in Januari al), bankrekening gelinkt (Ja hoor, zonder problemen), pas aangevraagd. 2 weken later een bericht van hun payment provider dan de link met de bankrekening gecancelled is. Gemail met CPS en het antwoord is "Je moet een bankrekening in de UK regelen".
Buiten dat dat bij de meeste UK banken niet mogelijk is ben ik absoluut niet van plan om door die mallemolen te gaan.

Een maandje geleden nog eens geprobeerd en het resultaat is hetzelfde. Heel hoopvol wanneer het proces allemaal succesvol doorlopen is tot er 2 weken later weer een mailtje is "Nope".

De Schotse VVV aangeschreven en die hebben geen enkele weet van dit probleem. Ze kunnen alleen vertellen dat je zonder CPS inderdaad gewoon nergens gaat komen en tsja, dat je dan maar een UK bankrekening moet regelen.

Is dit nou inderdaad zo slecht geregeld? Moet het antwoord inderdaad zijn "Dikke pech, huur maar een ICE"? Of zijn er nog alternatieve opties beschikbaar die met groot vertrouwen gebruikt kunnen worden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
@Croga

Heb je dit gelezen?

Only drivers who have a UK bank account and live in the UK are eligible to order an access card. If you are visiting Scotland and need to start a charge, you can activate chargers via the following link webpay.chargeplacescotland.org.

https://webpay.chargeplacescotland.org/

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Tommie12 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:10:
@Croga

Heb je dit gelezen?

Only drivers who have a UK bank account and live in the UK are eligible to order an access card. If you are visiting Scotland and need to start a charge, you can activate chargers via the following link webpay.chargeplacescotland.org.

Had ik nog niet gelezen. Maar gezien de reviews van de webpay interface én de onduidelijkheid bij CPS en de VVV heb ik daar bar weinig vertrouwen in. Wetende dat dit absoluut de enige optie is, als dit mis gaat sta je stil. Met het oog op belaberde ervaringen naar Denemarken begin dit jaar, is het die stress absoluut niet waard.

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:55
Vaag. Ik woon in Schotland, maar heb de CPS via mijn Nederlandse CC gedaan.
Aanvraag/registratie is wel een paar jaar geleden gedaan.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

N0EL schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:19:
Ze hebben überhaupt geen optie meer voor credit cards tegenwoordig dus ik denk dat je mazzel hebt :-)

• Tommie12
  • Nu online
N0EL schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:19:
Maar jij zou wel eens kunnen proberen om te laden met die link...

• Brotuck
Croga schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:16:
[...]

Had ik nog niet gelezen. Maar gezien de reviews van de webpay interface én de onduidelijkheid bij CPS en de VVV heb ik daar bar weinig vertrouwen in. Wetende dat dit absoluut de enige optie is, als dit mis gaat sta je stil. Met het oog op belaberde ervaringen naar Denemarken begin dit jaar, is het die stress absoluut niet waard.
Dan open je een rekening bij Revolut. Dat is een Engelse bank. Gepiept in 10 minuten.

• Marco-Peters
  • Nu online
Is het niet heel duur om met de EV naar Schotland te gaan? Ik ging vroeger weleens met de ICE naar Engeland: de overtocht met de veerboot was toen nog te betalen, maar nu is dat stervensduur. Dan zou ik persoonlijk toch liever een auto ter plaatse huren en vliegen.

Ik heb ook gehoord dat het laadpalen netwerk in Groot Brittannië nog te wensen overlaat, dus daar zou ik dan weer niet zo snel naar toe gaan. Ookal is 1x snelladen voor een rit naar Duinkerken voldoende, want dat haal ik natuurlijk niet op een lading.

Jij gaat via de veerboot vanaf Hoek van Holland ga ik vanuit?
Brotuck schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:45:
[...]

Dan open je een rekening bij Revolut. Dat is een Engelse bank. Gepiept in 10 minuten.
Niet waar, die zitten nu in een of ander oost Europees land sinds de brexit. Die vallen mij ook steeds lastig, dat ik mijn gegevens bij moet werken. Omdat zij hun activiteiten verhuisd hebben van UK naar ergens in de Europese Unie.

[Voor 27% gewijzigd door Marco-Peters op 28-04-2023 16:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brotuck
Marco-Peters schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:48:
Is het niet heel duur om met de EV naar Schotland te gaan? Ik ging vroeger weleens met de ICE naar Engeland: de overtocht met de veerboot was toen nog te betalen, maar nu is dat stervensduur. Dan zou ik persoonlijk toch liever een auto ter plaatse huren en vliegen.

Ik heb ook gehoord dat het laadpalen netwerk in Groot Brittannië nog te wensen overlaat, dus daar zou ik dan weer niet zo snel naar toe gaan. Ookal is 1x snelladen voor een rit naar Duinkerken voldoende, want dat haal ik natuurlijk niet op een lading.

Jij gaat via de veerboot vanaf Hoek van Holland ga ik vanuit?

[...]

Niet waar, die zitten nu in een of ander oost Europees land sinds de brexit. Die vallen mij ook steeds lastig, dat ik mijn gegevens bij moet werken. Omdat zij hun activiteiten verhuisd hebben van UK naar ergens in de Europese Unie.
Litouwen idd, maar het gaat om het rekening nummer. En ik kan daar heel snel een extra engels nummer bij nemen. Is wel beperkt tot enkel binnenlandse overschrijvingen.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Brotuck schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:45:
Blijkbaar zit de uitdaging in het adres wat aan de rekening gekoppeld is. En aangezien een bank alleen in Nederland mag opereren als ze je woonadres registreren gaat Revolut dus ook niet werken. Nog sterker; er is volgens mij geen legale manier om een bankrekening met UK postadres te regelen als Nederlander.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Marco-Peters schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:48:
Er zijn best een bergje redenen om gewoon met m'n eigen auto te willen gaan. Gewenning, geen gezeik met een berg bagage, geen gezeik met instappen en het stuurwiel kwijt zijn waarna blijkt dat ze die op de passagiersplaats plakken en dat rijdt verdomd lastig kan ik je zeggen; iedere keer met je handen aan de andere kant van de auto om nog maar te zwijgen over je voeten half over de middenconsole moeten hangen om gas te kunnen geven :-p

En ja, dat kost geld. So be it. Schotland is zowieso al niet goedkoop om op vakantie te gaan....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FBH
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:31
Jaar voor COVID met een e-Golf naar Schotland en Orkney geweest. Kon ook na veel telefoontjes, etc. geen laadklaart krijgen. Bij elke laadpaal moest ik bellen en dan word er op afstand gestart. In totaal 2.000 km in Schotland gereden. Bij laatste laadpaal telefonisch om de afrekening gevraagd. Hoefde niets te betalen!

Kortom Schotland liet zich van z’n beste kant zien, maar wel een heel gedoe iedere keer bellen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Croga schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:15:
[...]

Er zijn best een bergje redenen om gewoon met m'n eigen auto te willen gaan. Gewenning, geen gezeik met een berg bagage, geen gezeik met instappen en het stuurwiel kwijt zijn waarna blijkt dat ze die op de passagiersplaats plakken en dat rijdt verdomd lastig kan ik je zeggen; iedere keer met je handen aan de andere kant van de auto om nog maar te zwijgen over je voeten half over de middenconsole moeten hangen om gas te kunnen geven :-p

En ja, dat kost geld. So be it. Schotland is zowieso al niet goedkoop om op vakantie te gaan....
Ik vind persoonlijk het rijden met stuur aan verkeerde kant in landen waar ze allemaal aan de verkeerde kant rijden veel fijner. Het is even wennen met instappen en je doet standaard de ruitenwissers aan ipv de richtingaanwijzer maar verder veel natuurlijker. Ow en je kan normaal parkeergarages etc in zonder passagier 😂

Acties:
  • +3Henk 'm!

• N0EL
Mooi he Schotland... (Sta NU met de auto in de regen bij de Asda omdat mijn vrouw nog even iets moet kopen)

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-05 22:29
@Croga UK account aanmaken bij WISE bank schijnt wel te kunnen, volgens de post van @Frij5fd
https://gathering.tweaker...message/74697498#74697498

Je zit wat betreft Schotland nog wel in de pioniersfase, houd daar rekening mee.

[Voor 19% gewijzigd door pmiddeld op 28-04-2023 17:58]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +3Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:53

rammes

koekebakker 1e klas

Ok het gaat niet snel 😬 hier maar laden kan wel in Zuid Engeland.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• N0EL
In John o' Groats (meest noordelijke lader in de UK van het vaste land) werkt laden ook.
(foto was van 2022)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• N0EL
rammes schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:08:
Ok het gaat niet snel 😬 hier maar laden kan wel in Zuid Engeland.
Kijk wel uit met zo een UK naar EURO stekker.
Ze kunnen best wel warm worden!

• Tommie12
  • Nu online
https://teslamotorsclub.c...16046/page-4#post-7583841

Hier staat ook nog wat recente info.

• Brotuck
Ok dit is best wel een wild idee, maar we zitten al te kijken naar een grote vakantie volgend jaar.
Dit keer is Albanie het einddoel en volgens de routeplanner is dit dik 2350 km.

Grofweg zijn er twee routes die je kan rijden:
- De " normale" route door Duitsland / Oostenrijk / Slovenie en Croatie en daarna Albanie.
of
- De " snellere" route door Italie heen naar een van de onderste punten en dan met een veerboot naar Albanie.

De normale route ziet er qua planning goed uit maar kost gemiddeld 36 uur (inclusief laadtijd)
De snelle route zou er een flink aantal uur minder over doen, want zuid italie is veel sneller te bereiken en de veerboot is een nachtdienst en rijd je niet.

Zijn mensen hier die iets vergelijkbaars hebben gedaan en waar je zoal rekening mee moet houden ?

Ik kan me voorstellen dat alles prima gaat totdat je Slovenie en Croatie inrijd, wellicht langzamere laders of zelfs weigering van onze laadpassen ?

Vooralsnog denk ik dat de snellere route veel slimmer is, maar ik kan me voorstellen dat de langere route veel leuker is. Er is zoveel te zien onderweg.

Dit zal geen trip van 2 weken worden uiteraard, want ik hou rekening met 3 dagen reistijd heen (en dus ook terug)

• Stefangrp
  • Nu online
Grappig, dat plan ligt hier ook. Heen de lange route, terug via Italië.
Voorbij Kroatië is het qua laden lastiger ja, maar volgens Abrp zitten er hier en daar wel 50kw laders.
En anders maar op de granny

• N0EL
Om die reden heb ik een granny die ik als er krachtstroom is ook daarop kan prikken.
Laden gaat dan een stukje sneller (11 kWh)

• Stefangrp
  • Nu online
Zo'n rode? Kom je die veel tegen in Albanië? ;)

Nee maar serieus. Ik heb daar ook eens naar zitten kijken maar kom weinig krachtstroom tegen?

• Brotuck
Stefangrp schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:24:
Zo'n rode? Kom je die veel tegen in Albanië? ;)

Nee maar serieus. Ik heb daar ook eens naar zitten kijken maar kom weinig krachtstroom tegen?
Er zijn wel degelijk laadpalen hoor. Van 11 en 22 kWh tot en met 75 kWh ben ik al tegengekomen. Echter lijken de meeste apps geen palen uit albanie te hebben opgenomen. Electromaps vind er een paar. Ik ben nog aan het zoeken.

Ook veel gratis 3 kWh laders overigens. De weinig DC laders die er zijn zitten rond de hoofdstad

[Voor 9% gewijzigd door Brotuck op 29-04-2023 13:44]

• pmiddeld
Als je met Google maps inzoomt op Tirana en dan zoekopdracht "laadpaal" geeft komen er in Tirana zo'n 15 stuks in beeld.

Edit: hmm voor het overige wat dun gezaaid. Maar het is toch niet zo'n groot land?

[Voor 26% gewijzigd door pmiddeld op 29-04-2023 15:05]

• Kju
Na de eerste middellange rit twee weken geleden nu een wat langere roadtrip met de Tesla MYLR.

De reis

Omdat het een roadtrip is met meerdere stops, etappes en laadbeurten laad ik de plaatjes hier deze keer weg. Op verzoek van @Archiebald wel bijna compleet hier te bekijken.

Woensdagochtend vroeg uit Nootdorp naar Calais vertrokken met 100%.
Supercharger Calais van 13% naar 90% geladen. (87% verbruikt, 328 km gereden).
Supercharger Amesbury 33% naar 90% geladen (57% verbruikt, 259 km gereden).

Donderdag met name langs de zuidkust van Bournemouth richting Eastbourne en daarna noordelijk naar Canterbury.
Supercharger Portsmouth 32% naar 82% geladen (58% verbruikt, 217km gereden)

Vrijdag
Van Canterbury naar huis
Supercharger Folkestone 16% naar 90% geladen (66% verbruikt, 252km gereden)

Met 90% was de lading voldoende om (door) te rijden vanaf Calais naar huis. (thuis aangekomen met 3%, 87% verbruikt, 339km gereden, rit naar huis was iets langer, omgereden om drukte bij Antwerpen te mijden).

Ik vond het in het stukje Engeland waar ik kwam wel heel karig qua snelladen. Op mijn route was het alleen handig om te superchargen. Achteraf had ik voor de terminal ook bij de Engie laders kunnen laden, het is dat Elli app ze op dat moment niet kende (toen ik tien min later keek stonden ze ineens wel op de kaart) en ik gemakzuchtig maar gelijk aan de supercharger ben gaan laden. De kosten, € 72,95 op 1400 km vielen mij mee.

Het laden heeft mij verder geen vertraging opgeleverd. Ik heb steeds geladen wanneer ik toch al ging stoppen voor rust of om te eten. Bij de terminals werd er ook steeds geladen tijdens de wachttijd die ik toch al zou hebben voordat ik de trein in kon.

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-05 22:19
pmiddeld schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:57:
@Croga UK account aanmaken bij WISE bank schijnt wel te kunnen, volgens de post van @Frij5fd
https://gathering.tweaker...message/74697498#74697498

Je zit wat betreft Schotland nog wel in de pioniersfase, houd daar rekening mee.
Yep, @Croga, via de Wise bank is het bij mij wel nu draaiend. Kort geleden een RFID kaart van Chargeplace Scotland gekregen, welke ik via de Wise bank betaald heb.

Zoals overigens eerder in deze thread te lezen is heeft zo'n RFID kaart mijn voorkeur, omdat de web-payment optie totaal niet werkte afgelopen zomer (met bankpas en Visakaart). De app van Chargeplace Scotland kon ik vorig jaar alleen sideloaden, in de Play store was deze onzichtbaar. Customer service bevestigde dat; alleen voor mensen met een Google UK account beschikbaar toen. De RFID kaart geeft voor de komende zomer meer zekerheid dat laden in Schotland gaat lukken.

• Archiebald
Kju schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:05:
Na de eerste middellange rit twee weken geleden nu een wat langere roadtrip met de Tesla MYLR.

De reis

[Afbeelding]

Omdat het een roadtrip is met meerdere stops, etappes en laadbeurten laad ik de plaatjes deze keer weg.

Woensdagochtend vroeg uit Nootdorp naar Calais vertrokken met 100%.
Supercharger Calais van 13% naar 90% geladen. (87% verbruikt, 328 km gereden).
Supercharger Amesbury 33% naar 90% geladen (57% verbruikt, 259 km gereden).

Donderdag met name langs de zuidkust van Bournemouth richting Eastbourne en daarna noordelijk naar Canterbury.
Supercharger Portsmouth 32% naar 82% geladen (58% verbruikt, 217km gereden)

Vrijdag
Van Canterbury naar huis
Supercharger Folkestone 16% naar 90% geladen (66% verbruikt, 252km gereden)

Met 90% was de lading voldoende om (door) te rijden vanaf Calais naar huis. (thuis aangekomen met 3%, 87% verbruikt, 339km gereden, rit naar huis was iets langer, omgereden om drukte bij Antwerpen te mijden).

Ik vond het in het stukje Engeland waar ik kwam wel heel karig qua snelladen. Op mijn route was het alleen handig om te superchargen. Achteraf had ik voor de terminal ook bij de Engie laders kunnen laden, het is dat Elli app ze op dat moment niet kende (toen ik tien min later keek stonden ze ineens wel op de kaart) en ik gemakzuchtig maar gelijk aan de supercharger ben gaan laden. De kosten, € 72,95 op 1400 km vielen mij mee.

Het laden heeft mij verder geen vertraging opgeleverd. Ik heb steeds geladen wanneer ik toch al ging stoppen voor rust of om te eten. Bij de terminals werd er ook steeds geladen tijdens de wachttijd die ik toch al zou hebben voordat ik de trein in kon.
Leuke trip! Ik ben benieuwd naar je gemiddelde snelheid & verbruik per stuk. Is dat info die je nog hebt en met ons kan delen?

Ik wil namelijk in juni de eerste laadstop doen na 352km met onze MY LR (eerste vakantietrip met de auto), dus heb nog niet echt referentie voor het gemiddelde verbruik).
Volgens ABRP moet ik dat redden met 170 Wh/km, maar wel max. 110km/u.

• pmiddeld
@Archiebald Als ABRP zegt dat het kielekiele is altijd even opletten. Ik weet niet of je ABRP premium hebt want dan rekent hij met de huidige weersomstandigheden. Tegen dat het juni is, is het waarschijnlijk warmer en kom je verder. Maar met regen en tegenwind of airco aan weer minder ver. Dus het beste is om tegen die tijd nog eens te checken en om voor het geval dat het toch net niet lukt een laadpaal iets dichterbij als backup te kiezen.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Frij5fd schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:27:
Yep, @Croga, via de Wise bank is het bij mij wel nu draaiend. Kort geleden een RFID kaart van Chargeplace Scotland gekregen, welke ik via de Wise bank betaald heb.

Zoals overigens eerder in deze thread te lezen is heeft zo'n RFID kaart mijn voorkeur, omdat de web-payment optie totaal niet werkte afgelopen zomer (met bankpas en Visakaart). De app van Chargeplace Scotland kon ik vorig jaar alleen sideloaden, in de Play store was deze onzichtbaar. Customer service bevestigde dat; alleen voor mensen met een Google UK account beschikbaar toen. De RFID kaart geeft voor de komende zomer meer zekerheid dat laden in Schotland gaat lukken.
Bedankt voor de bevestiging. Ik heb niet zo'n behoefte aan een extra bank. Zeker aangezien hun payment provider duidelijk geen enkele moeite heeft met een mainland bankrekening.

Wij hebben in ieder geval besloten om de EV thuis te laten. Dit klinkt als véél te veel hassle en daar zit ik op vakantie niet op te wachten. Zeker aangezien er een onbetrouwbare single point of failure zit (werkt CPS niet dan sta je stil). Dan maar hopen op goed weer zodat we wat minder last hebben van met de (veel kleinere) convertible die kant op gaan :-)

• Tommie12
  • Nu online
Archiebald schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:46:
[...]

Leuke trip! Ik ben benieuwd naar je gemiddelde snelheid & verbruik per stuk. Is dat info die je nog hebt en met ons kan delen?

Ik wil namelijk in juni de eerste laadstop doen na 352km met onze MY LR (eerste vakantietrip met de auto), dus heb nog niet echt referentie voor het gemiddelde verbruik).
Als je vooraf laadt tot 100% is die 350 km toch best haalbaar.
Ik rij 124km/h op snelwegen, en dan zit ik rond de 160-170Wh/km op het hele traject.
Ik zou gewoon vertrekken, 120 rijden (waar het mag), en het aankomstpercentage in de gaten houden. Als dat zakt onder de 10% moet je vertragen of ergens gaan laden…
En stijgt het, dan kan je wat sneller.

• Brotuck
pmiddeld schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 23:41:
@Archiebald Als ABRP zegt dat het kielekiele is altijd even opletten. Ik weet niet of je ABRP premium hebt want dan rekent hij met de huidige weersomstandigheden. Tegen dat het juni is, is het waarschijnlijk warmer en kom je verder. Maar met regen en tegenwind of airco aan weer minder ver. Dus het beste is om tegen die tijd nog eens te checken en om voor het geval dat het toch net niet lukt een laadpaal iets dichterbij als backup te kiezen.
Ook heb ik geen idee of ABRP voldoende rekening houd met bergen e.d.
Ik weet dat je kan opgeven dat er meer belasting qua bagage is in de auto, maar vergeet dat nogal eens mee te nemen in de berekeningen.

En dan heb je ook nog een praktische overweging, als mijn auto niet eens verkocht word in het land waar ik naartoe ga, heb ik toch een flinke uitdaging als hij stuk gaat.

[Voor 10% gewijzigd door Brotuck op 30-04-2023 08:41]

• Sander
  • Niet online
[...]

Moet makkelijk kunnen als je op 100% vertrekt. Ter vergelijking vorige week 360km gereden met een RWD en kwam met 5% terug thuis. Als ik terug geen 120/130 was gaan rijden (toen ik doorhad dat laden sowieso niet nodig zou zijn) was dat ruimschoots meer van de 5% geweest. Dat moet dus met de LR makkelijk ook lukken.

• JTHZZ
  • Nu online
Kju schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:05:

De reis

[Afbeelding]

(87% verbruikt, 328 km gereden).
Zo zuinig is de Model Y dus niet, blijkt maar weer. 87% van 75kWh bruikbare accu=65,25kWh. Op 328km is 19,89kWh/100km. Dat halen de meeste andere EVs ook wel op zo’n stuk.

[Voor 14% gewijzigd door JTHZZ op 30-04-2023 11:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kju
[...]

Bij deze. Het geeft je alleen wel een vertekend beeld. Als je lange stukken 150 km/u hebt gereden en lange stukken in de file hebt gestaan kan je gemiddeld ook op 100 km/u komen maar is het verbruik nog steeds hoog. Het verbruik tijdens de hoge snelheden gaat veel harder dan evenredig omhoog. Ik denk dat je 352 km met gemak haalt, zelfs met 90%, mits je op je snelheid let en je tijdens de rit niet overwegend moet klimmen. Dan zijn er nog andere variabelen zoals weersomstandigheden en temperatuur waardoor je het alsnog niet zou kunnen redden.
JTHZZ schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:35:
[...]

Zo zuinig is de Model Y dus niet, blijkt maar weer. 87% van 75kWh bruikbare accu=65,25kWh. Op 328km is 19,89kWh/100km. Dat halen de meeste andere EVs ook wel op zo’n stuk.
Als je laadverliezen gaat meerekenen is het zelfs meer. Desondanks vind ik dat bijna 20 kWh/100km best zuinig is als ik lange stukken 150 heb gereden. Hier kan je de details bekijken. Met normale snelheden zit je rond de 15 kWh/100km. Mijn fat E-tron was lang niet zo efficiënt, met een beetje gas geven was hij al leeg. Voor mij zit de winst in het feit dat ik aanzienlijk minder verbruik en veel verder kan komen t.o.v. mijn vorige auto.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
[b]Kju schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:42:
Als je laadverliezen gaat meerekenen is het zelfs meer. Desondanks vind ik dat bijna 20 kWh/100km best zuinig is als ik lange stukken 150 heb gereden. Hier kan je de details bekijken. Met normale snelheden zit je rond de 15 kWh/100km. Mijn fat E-tron was lang niet zo efficiënt, met een beetje gas geven was hij al leeg. Voor mij zit de winst in het feit dat ik aanzienlijk minder verbruik en veel verder kan komen t.o.v. mijn vorige auto.
Link werkt niet (Imgur is over capacity), maar ik geloof je. Met 150 is dat een prima verbruik, maar dat was nou niet bepaald voor de hand liggend, aangezien je bij Antwerpen vrijwel altijd file hebt en er veel trajectcontroles en flitsers op dit traject zijn. En.. omdat de maximum snelheid in België en Frankrijk wel wat lager dan 150 ligt en boetes niet mals zijn. Het stuk in Frankrijk heeft hele stukken met 110. Handig om er volgende keer bij te zetten dat je sneller reed dan toegestaan, anders zijn die verbruikscijfers ook niet echt bruikbaar.

[Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 30-04-2023 11:55]

• Kju
Hier doet de link het wel https://imgur.com/a/eT2iJPP

Offtopic:
Op de terugreis tussen Calais en start trajectcontroles ging ik 30 boven de snelheidslimiet, max 150 km/u, ook zodra ik Nederland via de A4 richting Bergen op Zoom inkwam, behalve daar waar Flitsmeister piept.

• Archiebald
pmiddeld schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 23:41:
Die dingen als airco is idd iets om te onthouden. En een plan B en misschien wel C is ook geen overbodige luxe.
ABRP premium twijfel ik nog over, omdat ik de navigatie van Tesla zelf ook wel fijn en goed vind. Ik ga er eens naar kijken wat de voordelen van zijn.
Tommie12 schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:32:
[...]

Als je vooraf laadt tot 100% is die 350 km toch best haalbaar.
Ik rij 124km/h op snelwegen, en dan zit ik rond de 160-170Wh/km op het hele traject.
Ik zou gewoon vertrekken, 120 rijden (waar het mag), en het aankomstpercentage in de gaten houden. Als dat zakt onder de 10% moet je vertragen of ergens gaan laden…
En stijgt het, dan kan je wat sneller.
2 weken geleden hebben we voor het eerst een lange rit gedaan. 176 km gereden en daar door drukte op de weg 2u en 3min over gedaan. Het gemiddelde was toen op een zonnige (maar wel frisse) dag 149 Wh/km. Airco stond toen wel aan. Met dat getal ga ik niet rekenen, omdat ik niet van plan ben om gemiddeld 85km/u te rijden op een afstand van zo’n 1100 km.
Ik denk dat ik zo rond de 115 km/u probeer te rijden en dan goed in de gaten houden wat het aankomst percentage is.
Sander schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:48:
[...]

Moet makkelijk kunnen als je op 100% vertrekt. Ter vergelijking vorige week 360km gereden met een RWD en kwam met 5% terug thuis. Als ik terug geen 120/130 was gaan rijden (toen ik doorhad dat laden sowieso niet nodig zou zijn) was dat ruimschoots meer van de 5% geweest. Dat moet dus met de LR makkelijk ook lukken.
Dat geeft hoop! 100% gaat sowieso lukken om mee te vertrekken. Heeft het ook nog zin om de batterij voor te verwarmen, of hoeft dat niet?
Kju schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:42:
[...]

Bij deze. Het geeft je alleen wel een vertekend beeld. Als je lange stukken 150 km/u hebt gereden en lange stukken in de file hebt gestaan kan je gemiddeld ook op 100 km/u komen maar is het verbruik nog steeds hoog. Het verbruik tijdens de hoge snelheden gaat veel harder dan evenredig omhoog. Ik denk dat je 352 km met gemak haalt, zelfs met 90%, mits je op je snelheid let en je tijdens de rit niet overwegend moet klimmen. Dan zijn er nog andere variabelen zoals weersomstandigheden en temperatuur waardoor je het alsnog niet zou kunnen redden.
Thnx voor het delen! Ja, ik weet dat het een vertekend beeld kan geven, maar meerdere inzichten vind ik altijd wel fijn :)

[Voor 6% gewijzigd door Archiebald op 30-04-2023 12:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
Kju schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:57:
Hier doet de link het wel https://imgur.com/a/eT2iJPP

Offtopic:
Op de terugreis tussen Calais en start trajectcontroles ging ik 30 boven de snelheidslimiet, max 150 km/u, ook zodra ik Nederland via de A4 richting Bergen op Zoom inkwam, behalve daar waar Flitsmeister piept.

[Afbeelding]
Toch apart dat je totale verbruik van je terugweg (zonder laadverlies) richting 200Wh gaat, terwijl volgens Tesla geen enkel deeltraject boven de 200 ligt.. geeft aan dat de verbruiksindicaties wel iets te rooskleurig zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
@Archiebald
Gewoon 10 min voor je vertrekt de ventilatie aan zetten terwijl je nog verbonden bent met de laadpaal.
Dat scheelt weer 1,33 km in bereik. :o
In de winter kan dat iets meer zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Archiebald schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:03:
[...]

Die dingen als airco is idd iets om te onthouden. En een plan B en misschien wel C is ook geen overbodige luxe.
ABRP premium twijfel ik nog over, omdat ik de navigatie van Tesla zelf ook wel fijn en goed vind. Ik ga er eens naar kijken wat de voordelen van zijn.

[...]

2 weken geleden hebben we voor het eerst een lange rit gedaan. 176 km gereden en daar door drukte op de weg 2u en 3min over gedaan. Het gemiddelde was toen op een zonnige (maar wel frisse) dag 149 Wh/km. Airco stond toen wel aan. Met dat getal ga ik niet rekenen, omdat ik niet van plan ben om gemiddeld 85km/u te rijden op een afstand van zo’n 1100 km.
Ik denk dat ik zo rond de 115 km/u probeer te rijden en dan goed in de gaten houden wat het aankomst percentage is.

[...]

Dat geeft hoop! 100% gaat sowieso lukken om mee te vertrekken. Heeft het ook nog zin om de batterij voor te verwarmen, of hoeft dat niet?

[...]

Thnx voor het delen! Ja, ik weet dat het een vertekend beeld kan geven, maar meerdere inzichten vind ik altijd wel fijn :)
Je maakt je te druk! 360km met RWD was met airco etc gewoon aan, voorverwarmen etc heeft weinig effect, dat is een paar minuten en ook geen volle procenten batterij. Maar als je toch vol vertrekt altijd doen, is ook gewoon comfort.

Overigens kom je ook als ie 110 of 115 rijdt op de AP al heel snel gemiddeld rond de 85-95 uit met wat werkzaamheden, beetje file, tolpoortjes en noem maar op.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pmiddeld
Archiebald schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:03:
Voor navigatie kun je beter je Tesla gebruiken, daar is ABRP niet zo sterk in. Voor vooraf plannen is ABRP wel geschikt. Je hebt in principe geen premium nodig, maar dan moet je wel zelf de weersomstandigheden invoeren.
Aan de andere kant, premium is 5 euro per maand en maandelijks opzegbaar. Ik zet 'm meestal vóór de vakantie aan en dan zeg ik 'm direct weer op, dan loopt het precies een maand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbaa
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:24
Tommie12 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:10:
@Croga

Heb je dit gelezen?

Ik heb een paar maanden geleden ook een CPS laadpas besteld. Ik ga er voorlopig van uit dat deze gewoon werkt op basis van mijn bankrekeningnummer. :F

Nu heb ik na lang wikken en wegen wel besloten om dit jaar ontspannen op vakantie te gaan en de EV thuis te laten staan. (elke dag op zoek naar een laadpaal bracht vorige jaar in Denemarken de nodige stress met zich mee). De laadpas zal dus ook thuis blijven.. :|

Acties:
  • +8Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:53

rammes

koekebakker 1e klas

Je komt nog eens wat tegen

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Ik stond deze morgen naast een Hyundai Nexo op ... waterstof.

600km bereik tanken in 5 minuten stond er op.

Momenteel moet je waarschijnlijk 300 km rijden tot het volgende tankstations waar je dan waterstof kan tanken gemaakt van aardgas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:46
Tommie12 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:42:

Momenteel moet je waarschijnlijk 300 km rijden tot het volgende tankstations waar je dan waterstof kan tanken gemaakt van aardgas.
zijn er maar een paar van nog in NL toch ?

Volvo XC40 P8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
4v4t4r schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:59:
[...]

zijn er maar een paar van nog in NL toch ?
7 tankstations in België...

470 snellaadlocaties...

Wie zou er het meest last hebben van range anxiety... :-)
:o

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Nu online
Die heeft vast een enorme frunk, hoeveel weekendtassen zouden er voorin passen? :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik volg dit topic al een tijdje om zo bij te blijven over het wel en wee van het laden in het buitenland al heb ik zelf (nog) geen EV.
Maar als ik het tot nu toe lees ben ik blij dat ik met mijn auto gewoon overal terecht kan om te tanken (cash/card) zonder hele studies te moeten doen om op vakantie te kunnen.

waarom moet het nou allemaal zo ingewikkeld met allemaal verschillende kaarten en abonnementen? :/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Doobie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:23
Na een lange tijd ook dit topic gevolgd te hebben, en verschillende “verre” reizen in de EU gedaan te hebben, heb ik besloten om deze zomervakantie naar Kroatie te gaan met de EV (cupra born 58kwh). Heeft iemand hier goede ervaringen, voornamelijk in Slovenie en Kroatie? Duitsland en Oostenrijk zullen geen probleem zijn.

Heb zelf passen van Maingau, MKB, plugsurfing, en de verschillende apps zoals Helen, Electromaps, Plugshare, Enelx & Tesla.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:20
Leipo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:15:
ik volg dit topic al een tijdje om zo bij te blijven over het wel en wee van het laden in het buitenland al heb ik zelf (nog) geen EV.
Maar als ik het tot nu toe lees ben ik blij dat ik met mijn auto gewoon overal terecht kan om te tanken (cash/card) zonder hele studies te moeten doen om op vakantie te kunnen.

waarom moet het nou allemaal zo ingewikkeld met allemaal verschillende kaarten en abonnementen? :/
Daar heb je wel een punt. Ik hoop dat we in de nabije toekomst gewoon met onze PIN-pas kunnen betalen. Dan kan de exploitant ook een bord neerzetten met het laadtarief, dat dan voor iedereen geldt. Nu is het tarief afhankelijk van het merk van je laadpas. Je moet eerst uitzoeken welke van je passen werkt en als dat er meerdere zijn welke het voordeligst is.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:43
Tommie12 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:42:

Is prima in opkomst. loopt ~10 jaar achter EV Snellaadlocaties.
https://h2.live/en/

VW ID.4 1st Max 2020 | Volg mijn avonturen met de ID.4 op Instagram & YouTube

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Simply1337 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:43:
[...]

Is prima in opkomst. loopt ~10 jaar achter EV Snellaadlocaties.
https://h2.live/en/
Alleen heb je geen backup met een granny charger.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-05 18:14
Tommie12 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:50:
[...]

En jij had vroeger een backup met je ICE? :-p
Laat ons geen problemen maken die er gewoon niet zijn hé

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online

Dat hoeft helemaal niet, Tesla’s hebben helemaal geen pasjes, gewoon inpluggen en gaan. Ik heb geen Tesla maar gebruik alleen de pas van de leasemaatschappij die overal werkt. De andere pas kreeg ik bij de auto en die werkt ook overal en gaf me in het eerste anderhalf jaar 0,35€/kWh bij Ionity en vanaf nu 0,40€.
Allemaal zonder abonnement of kaarten aan te vragen. En mocht je toch problemen hebben ergens in zuid Italië ofzo, dan installeer je de tesla app en rijd naar een supercharger. Liggen meestal niet gunstig en zijn wat duurder maar dan kun je toch laden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:43
Tommie12 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:50:
[...]

ik heb afgelopen 3 jaar 0x een granny charger gebruikt voor mn EV.

geldt hetzelfde voor waterstof.. je heht 50% bereik (45% want buffer) vanaf je laatste tankstation.. klaar

VW ID.4 1st Max 2020 | Volg mijn avonturen met de ID.4 op Instagram & YouTube

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:56:
[...]

Er zijn 3000 benzinestations in België...
Dan heb je geen backup nodig...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:51
Simply1337 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:16:
[...]

geldt hetzelfde voor waterstof.. je heht 50% bereik (45% want buffer) vanaf je laatste tankstation.. klaar
Je hebt er ook geen bij de ID.4 toch? Ik gebruik hem ook niet echt meer overigens maar op vakanties wel eens gedaan. Afgelegen gebied in Frankrijk/Spanje en dan is het toch best praktisch. De laatste jaren meer in bewoond gebied geweest en dan pak ik liever een 11kW paaltje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
[...]

Je hebt met een EV nu geen backup nodig omdat je voldoende laadpalen vindt...

Het punt wat ik wou maken is: als je argument op een waterstof auto is: tanken in 5min en goed voor 600km, dan helpt dat geen zier als je eerst gemiddeld 50-100km moet rijden om uberhaupt dat tankstation te vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
JTHZZ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:13:
[...]

Dat hoeft helemaal niet, Tesla’s hebben helemaal geen pasjes, gewoon inpluggen en gaan. Ik heb geen Tesla maar gebruik alleen de pas van de leasemaatschappij die overal werkt. De andere pas kreeg ik bij de auto en die werkt ook overal en gaf me in het eerste anderhalf jaar 0,35€/kWh bij Ionity en vanaf nu 0,40€.
Allemaal zonder abonnement of kaarten aan te vragen. En mocht je toch problemen hebben ergens in zuid Italië ofzo, dan installeer je de tesla app en rijd naar een supercharger. Liggen meestal niet gunstig en zijn wat duurder maar dan kun je toch laden.
waarmee je aangeeft dat je dus toch losse pasjes en/of apps nodig hebt die per laadplek ook nog eens verschillende tarieven kunnen geven (welke je niet ter plekke kunt zien, dan moet je weer bij een app of website kijken).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:35
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:56:
[...]

Ja hoor, dat was een reserve-jerrycan met 5 liter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
Leipo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:41:
[...]

waarmee je aangeeft dat je dus toch losse pasjes en/of apps nodig hebt die per laadplek ook nog eens verschillende tarieven kunnen geven (welke je niet ter plekke kunt zien, dan moet je weer bij een app of website kijken).
En toch hè... wees blij dat de pasjes er zijn.
Op deze manier is er ook nog iets te kiezen (lees: goedkoop alternatief)
Het bevordert de concurrentie. Overigens, wel een onderscheid tussen AC en DC laden.
Bij vele snel laders kun je nu al een tijdje met de pinpas betalen.
En dan betaal je ook gelijk de hoofdprijs, terwijl ik met mijn pasje bij een snel lader 0.45 €/kWh betaal.

Benzine kun je volgens mij niet vergelijken met snel laden.
Bij een benzine station van BP tank je benzine van BP.
Het is meer zoals je gas en licht abonnement of internet provider thuis.
Stroom of internet is gelijk. Je kunt het licht aanzetten of browsen.
Maar de prijzen verschillen enorm per aanbieder.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
Leipo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:41:
[...]

Nee want ik kan met beide passen overal laden. Ja er zit verschil in tarieven, dat is vervelend maar ik weet wel vantevoren dat ik niet teveel betaal omdat ik al weet wat het laden gaat kosten. Dat gaat je bij een benzinestation niet lukken. Als je daar de beste prijs wilt hebben moet je echt op zoek gaan. Of voor de hoofdprijs langs de snelweg tanken. Dan liever een tweede pasje ipv kilometers omrijden voor de beste benzineprijs.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:09

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Ik al 5x in 2 jaar. Niet omdat het moet, maar omdat het soms gewoon lekker is.
Parkeergarage in Slovenië, hotel had geen laders, maar wel stopcontacten in de kelder. Gevraagd of ik hem daar mocht inpluggen: tuurlijk joh. Volgende dag weer lekker vol vertrokken ipv met de helft van de range.

Op wintersport idem: lekker op de dag van vertrek weer 350km kunnen rijden voor de eerste stop, in plaats van bij vertrek weer sneller moeten laden.

Het is zeker niet nodig, maar wel een leuke bijkomstigheid af en toe.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harvem
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:04

Als het aan de EU ligt kan je over enkele jaren inderdaad gewoon met een bankkaart betalen aan een laadpaal, en moeten de prijzen duidelijk geafficheerd zijn: https://autofans.be/nieuw...aal-zoals-bij-tankstation
Doobie schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:30:
Na een lange tijd ook dit topic gevolgd te hebben, en verschillende “verre” reizen in de EU gedaan te hebben, heb ik besloten om deze zomervakantie naar Kroatie te gaan met de EV (cupra born 58kwh). Heeft iemand hier goede ervaringen, voornamelijk in Slovenie en Kroatie? Duitsland en Oostenrijk zullen geen probleem zijn.

Heb zelf passen van Maingau, MKB, plugsurfing, en de verschillende apps zoals Helen, Electromaps, Plugshare, Enelx & Tesla.
Ik heb een paar dagen geleden een gelijkaardige vraag gesteld, kijk eens vanaf hier: Harvem in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 22:35

Vanmorgen/vannacht met de e-Niro vertrokken uit Almere met de Shell recharge druppel, KIA pas van de auto en een login bij Tesla. Tik dit nu op de boot Hirtshals - Kristiansand na een heerlijke burger. Aantal keren geladen, alles probleemloos met de Shell druppel.
Eerlijk is eerlijk, die is zakelijk en daarmee makkelijker vwb keuze maar was het privé zou ik precies hetzelfde doen. Gedoe met pasjes is aan mij niet besteed, ik ga voor gemak en accepteer dat daar een prijskaartje aan hangt. De ICE van m'n vrouw wordt ook volgegooid zodra het nodig is zonder te letten op merk, wel/niet snelweg enz.

Edit: keuze van laadlocaties gekozen door ABRP met Tesla "uitgeschakeld". Hebben ons dus volledig laten verrassen zonder allerlei uitzoekwerk muv een schatting qua reistijd in ABRP en marge ivm werkzaamheden in Duitsland en Hamburg in het bijzonder.

[Voor 10% gewijzigd door ninjazx9r98 op 02-05-2023 18:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-05 12:03
rammes schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:03:
...
Je komt nog eens wat tegen
Bijna 3000 kg 8)7
En ~€ 400.000 als ik snel even google...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:52:
[...]

Edit: keuze van laadlocaties gekozen door ABRP met Tesla "uitgeschakeld". Hebben ons dus volledig laten verrassen zonder allerlei uitzoekwerk muv een schatting qua reistijd in ABRP en marge ivm werkzaamheden in Duitsland en Hamburg in het bijzonder.
Ik wou eens een rit laten berekenen door ABRP, en omdat ik met een Tesla rijd wil die alleen Tesla SUC inplannen. Ik vond nog niet direct waar en hoe ik dat kan vermijden. Ik heb een laadkaart van de LM, maar dus niet laden bij Tesla...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:51
Tommie12 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:38:
[...]

Ik wou eens een rit laten berekenen door ABRP, en omdat ik met een Tesla rijd wil die alleen Tesla SUC inplannen. Ik vond nog niet direct waar en hoe ik dat kan vermijden. Ik heb een laadkaart van de LM, maar dus niet laden bij Tesla...
Bij de instellingen - type of chargers - kun je gewoon alleen Tesla SuC selecteren. Dan pakt hij geen andere CCS laders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Inspired schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:02:
[...]

Bij de instellingen - type of chargers - kun je gewoon alleen Tesla SuC selecteren. Dan pakt hij geen andere CCS laders.
Ik wil net het omgekeerde. Niet laden bij Tesla dus...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:29
Tommie12 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:36:
[...]

Ik wil net het omgekeerde. Niet laden bij Tesla dus...
Je kunt hem ook bij "exclude" zetten

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Off-topic: Als je simpel wilt, kan dat prima. Neem een Shell pas, werkt bij 99% van de palen in Nederland, >80% van de palen in buitenland.

Dan betaal je alleen soms veel teveel.

Terug on-topic?

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:13
nannoe schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Off-topic: Als je simpel wilt, kan dat prima. Neem een Shell pas, werkt bij 99% van de palen in Nederland, >80% van de palen in buitenland.

Dan betaal je alleen soms veel teveel.
Maar soms ook niet, betaal nu in Luxemburg 30ct voor AC/DC. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee