Klopt, ik heb 28ct +btw betaald bij een Tesla Supercharger.PeterZ(on) schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:48:
[...]
Maar soms ook niet, betaal nu in Luxemburg 30ct voor AC/DC.
Met de Shell pas?Tommie12 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:31:
[...]
Klopt, ik heb 28ct +btw betaald bij een Tesla Supercharger.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik gebruik de mijne met enige regelmaat als ik op bezoek ga bij familie in Noord-Oost Fryslân. Ten noorden van de A7 zijn geen snelladers tot Ferwerd en dat komt voor mij en mijn ID.3 allemaal zo "onhandig" uit dat ik als ik een nachtje blijf slapen de auto aan de granny gaat. In het dorp waar ik moet zijn zijn geen publiek bereikbare laders...Simply1337 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:16:
ik heb afgelopen 3 jaar 0x een granny charger gebruikt voor mn EV.
* ramdyne hoopt op een lader ergens aan de zuidelijke kant van Dokkum, zeg ergens tussen de Sintrale As en de McDonalds

In Luxemburg betaal je dat tarief overal, in principe ongeacht welke pas je gebruikt. Is een actie van de overheid.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
pmiddeld schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:39:
[...]
In Luxemburg betaal je dat tarief overal, in principe ongeacht welke pas je gebruikt. Is een actie van de overheid.
Er is natuurlijk 1 uitzondering…..😡
Heb je daar een overzichtje van? Luxemburg heeft goede wegen, dus erg leuk om er een dagje rond te toeren met de EV. PS heb je een laadpas nodig, of betaal je met kredietkaart?PeterZ(on) schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:48:
[...]
Maar soms ook niet, betaal nu in Luxemburg 30ct voor AC/DC.
[Voor 9% gewijzigd door Marco-Peters op 05-05-2023 22:24]
Daar heb je geen overzichtje voor nodig, met de Shellpas betaal je overal 30ct voor AC en DC bij Chargy laders, weet niet of die prijs geldt voor andere aanbieders.Marco-Peters schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:23:
[...]
Heb je daar een overzichtje van? Luxemburg heeft goede wegen, dus erg leuk om er een dagje rond te toeren met de EV. PS heb je een laadpas nodig, of betaal je met kredietkaart?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Chargemap is 33ct en Maingau zal toch ook wel de gebruikelijke prijs rekenen en ik dacht dat Eletromaps ook zijn eigen prijs heeft. Staat mij bij dat alleen Shell die lage prijs heeft, heb ik ergens gelezen/gehoord.pmiddeld schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:39:
[...]
Ben benieuwd wat je ervaringen in Kristiansand / Noorwegen zijn! Dat is mijn komende vakantiebestemming nl....ninjazx9r98 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:52:
[...]
Vanmorgen/vannacht met de e-Niro vertrokken uit Almere met de Shell recharge druppel, KIA pas van de auto en een login bij Tesla. Tik dit nu op de boot Hirtshals - Kristiansand na een heerlijke burger.

Afgelopen woensdag vertrokken uit Kristiansand naar Bergen door het binnenland en onder andere nog grote hoeveelheden prachtige sneeuw gezien. Ervaringen in Noorwegen zijn tot nu toe slechter dan in Nederland, Duitsland, Belgie, Zweden qua acceptatie van Shell Recharge maar ook de KIA pas. Wat mij betreft niet slecht mits je bereid bent om te 'improviseren'TCroezing schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:52:
[...]
Ben benieuwd wat je ervaringen in Kristiansand / Noorwegen zijn! Dat is mijn komende vakantiebestemming nl....
Heb als 'slechte gewoonte' dat ik de kabel al in de auto steek voor ik aan de gang ga met pasjes en dergelijke wat me bij de eerste laadstop na Kristiansand direct gedoe opleverde. Was een lader die Recharge en KIA niet accepteerde maar wel moest werken met een app genaamd Bilkraft. App geinstalleerd, deze herkende de locatie en vroeg om het nummer van de lader die ik braaf selecteerde met de kabel al in de auto. Een klik, kabel op slot en toen het registratie proces waar perse een Noors mobiel nummer ingevuld moest worden ter verificatie voor je verder kon. Op dezelfde locatie ook Tesla laders maar met een kabel die gelocked is is dat eventjes geen optie. Gebeld met de helpdesk, zeer behulpzaam en deze paste direct iets aan in het systeem waardoor ieder nummer geaccepteerd zou moeten worden ter verificatie zodat ik een creditcard kon toevoegen. Helaas, dat werkte niet. Toen gevraagd om de kabel te unlocken, werkte ook niet. Laadpaal volledige reboot, nog steeds gelocked. Nogmaals de app proberen, kies je land door op +47 te kiezen maar dat was een korte lijst zonder Nederland terwijl het een enorme lijst had moeten zijn. Uiteindelijk auto op slot, auto van slot en hoera de kabel was los.
Daarmee was ook de laadsessie afgebroken en werkte de app ineens hoe het zou moeten waarna ik direct een creditcard toegevoegd heb. Wat mij betreft niet goed nagedacht over de app, de mogelijkheid om de boel op slot te gooien zou er niet moeten zijn als je niet volledig geregistreerd bent.
Voor de zekerheid maar met Tesla geladen op dezelfde parkeerplaats en dat ging probleemloos.
Later nog ergens bij ION willen laden maar alle palen gaven aan dat er geen communicatie mogelijk was met de auto terwijl de auto van mening was dat het laden gestart was of zou starten. Bij het wegrijden nog een melding in de auto dat de sessie onverwacht afgebroken waarna we heel even bang waren dat er iets mis was met de auto maar bij de eerstvolgende stop ging het laden weer probleemloos.
Dan nog recharge gebruikt wat kennelijk iets anders is dan de Shell Recharge die wij kennen of Nederlandse druppels gewoon niet wil accepteren maar die werken heel gebruiksvriendelijk met een website waar je je creditcard kunt invullen en dan met een schuifje het laden kunt stoppen en starten.
Nu we op onze plaats van bestemming zijn nog een keer in de buurt probleemloos geladen met de Bilkraft app maar de verhuurder van ons vakantiehuisje heeft ook een stopcontact aangewezen in de garage die we onbeperkt mogen gebruiken met de granny lader.
Bij diverse winkelcentra in de omgeving ruim voldoende snelladers gezien en vooralsnog lijken er altijd wel plekken vrij te zijn.
Ik heb onlangs mijn Mitsubishi Outlander PHEV ingeruild voor een Model Y LR. Daarnaast heb ik een vouwwagen, een Combi Camp Country (CCC).
De CCC heeft een ingebouwde absorptie koelkast die op 12v 220v en op gas kan koelen.
Ik gebruik 220v op de camping en met de Outlander 12v onderweg.
Helaas geeft de model Y met trekhaak geen caravan pakket en geeft zodoende geen vaste spanning voor de koelkast.
Met gas rijden lijkt mij spannend en crash sensors zijn meer gemaakt voor caravans met grote disselbak.
kennen jullie dit probleem heb je een oplossing?
De CCC heeft een ingebouwde absorptie koelkast die op 12v 220v en op gas kan koelen.
Helaas geeft de model Y met trekhaak geen caravan pakket en geeft zodoende geen vaste spanning voor de koelkast.
Met gas rijden lijkt mij spannend en crash sensors zijn meer gemaakt voor caravans met grote disselbak.
Dit herken ik. Althans, het is (mede) een reden dat ik de Model Y heb laten staan. Wij hebben ook een CCC, maar ik heb een Enyaq.dwarsdrijver schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:15:
Ik heb onlangs mijn Mitsubishi Outlander PHEV ingeruild voor een Model Y LR. Daarnaast heb ik een vouwwagen, een Combi Camp Country (CCC).
Gas mag je, voor zover ik weet, onderweg ook niet gebruiken en de vaste 12V op de trekhaak werkt inderdaad niet.
Daar is helaas geen oplossing voor.
Schijnt te komen doordat de onderhoudsaccu van de Model Y iets van 15 volt is.
Ik had volgens mij al wat fotos gezien van jou combinatie op dit forum. Leuk!JanHenk schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:52:
[...]
Dit herken ik. Althans, het is (mede) een reden dat ik de Model Y heb laten staan. Wij hebben ook een CCC, maar ik heb een Enyaq.
Gas mag je, voor zover ik weet, onderweg ook niet gebruiken en de vaste 12V op de trekhaak werkt inderdaad niet.
Daar is helaas geen oplossing voor.
Schijnt te komen doordat de onderhoudsaccu van de Model Y iets van 15 volt is.
Zou dit wat zijn met een grote powerbank erbij. Zou je dan een uur of 8 de koelkast van stroom kunnen voorzien?
https://www.amazon.com/Si...mZG9Ob3RMb2dDbGljaz10cnVl
als je spullen koud meeneemt en de koelbox niet te vaak open doet dan gaat dat toch wel een heel eind goed? Evt bij een stop even een zakje ijs erbij.dwarsdrijver schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:42:
[...]
Ik had volgens mij al wat fotos gezien van jou combinatie op dit forum. Leuk!
Zou dit wat zijn met een grote powerbank erbij. Zou je dan een uur of 8 de koelkast van stroom kunnen voorzien?
https://www.amazon.com/Si...mZG9Ob3RMb2dDbGljaz10cnVl
Wij hebben zelfde “probleem” maar met twee auto’s geleden een 7 polige stekker ging bovenstaande gewoon prima voor zowel langere ritten als korte overnachtingen.
Je oplossing kan je vergeten, absorptie gebruikt in verhouding veel met zo’n 250W tov 40 tot 60W voor een compressor koelkast.
[Voor 6% gewijzigd door Sander op 06-05-2023 19:25]
Kun je niets met een jumpstarter?
8(?) uur met 250 Watt komt dan op 2 kWh, en op de camping laad je 'm weer op aan de 220 V.
8(?) uur met 250 Watt komt dan op 2 kWh, en op de camping laad je 'm weer op aan de 220 V.
Nog even gekeken wat Electromaps in Luxemburg vraagt, 76ct voor AC en 91ct voor DC. Dus die moet je niet hebben voor laden in Luxemburg.PeterZ(on) schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:47:
[...]
Chargemap is 33ct en Maingau zal toch ook wel de gebruikelijke prijs rekenen en ik dacht dat Electromaps ook zijn eigen prijs heeft. Staat mij bij dat alleen Shell die lage prijs heeft, heb ik ergens gelezen/gehoord.
Ik heb in Luxemburg aan de snelweg geladen, dacht bij aire de Berchem, met de Shell recharge pas bij een Chargy snellader voor 0,30 per kW.
Ook mogelijkheid tot betaling met je bankpas/creditcard, dan was het tarief 0,49 per kW.
Ook mogelijkheid tot betaling met je bankpas/creditcard, dan was het tarief 0,49 per kW.
Dure grap als je daar 30ct p/kW moet betalen bij de 475kW lader.Willianv schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:25:
Ik heb in Luxemburg aan de snelweg geladen, dacht bij aire de Berchem, met de Shell recharge pas bij een Chargy snellader voor 0,30 per kW.

Verdomme.... heb het weer eens verkeerd gedaanPeterZ(on) schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:25:
[...]
Dure grap als je daar 30ct p/kW moet betalen bij de 475kW lader.Je bedoelt 30ct per kWh.

Vorige week eerste lange rit met Tesla Model Y RWD, grote vouwwagen en twee fietsen overdwars op de dissel gemaakt naar Luxemburg (Mullertal). Heenweg vanaf Apeldoorn via Arnhem, SuC Hilden en Bittburg, terugweg via Bittburg, SuC Erftstadt en Venlo. Vooraf zorgen gemaakt over het moeten afkoppelen van de vouwwagen bij het laden, of uitzonderlijk hoog verbruik maar eigenlijk is er weinig bijzonders over de rit melden en dat is goed nieuws.
Laden:
- SuC Hilden: wow, wat een giga laadplein! Erg mooi gedaan. Er zijn ook een paar laadplekken voor auto's met aanhanger, dus geen gedoe. Voordat je toilet bezoek en koffie op hebt is de auto allang genoeg opgeladen en daardoor geen tijdsverlies t.o.v. ice auto.
- SuC Erftstadt: daar was het rustig dus dwars voor een rij laders geparkeerd om te laden. Het zou daar helpen om twee in-/uitgangen tot het laadplein te hebben zodat je niet met de combinatie achteruit hoeft te manoeuvreren. Kort praatje gemaakt met een Tesla opa en voor je het weet was het alweer tijd om te gaan.
- In Luxemburg twee keer een paar uur geladen bij 22kW Chargy paal in het dorp op korte afstand van de camping met Shell NewMotion pas voor €0.30/kWh. Laden ging op twee fasen (7kW), geen idee waarom 3-fasen niet werkte.
Rijden:
Zo'n vouwwagen voel je vrijwel niet achter een MY. Power zat en geen enkel probleem met snel invoegen of steil bergop, moeiteloos is de goede omschrijving. Vrienden reden met een ICE Toyotoa Auris + vouwwagen en die gingen max 60km/h de berg op, dat is bijna link.
Autopilot deed wel een paar keer, ongeveer een handvol, gek door onverklaarbaar te vertragen of te versnellen. Ook plotselinge rijbaan verbredingen, bijv. van 1-baan naar 2-baans, waar nog geen middenstreep zit stuurt de auto nog wel eens abrupt een stuk naar het 'midden' van de rijbaan. Dat kan nog wat beter maar verder is Autopilot erg relaxed.
Energieverbruik:
Heenweg begon met een vrij hoog verbruik van 240 Wh/km maar dat zakte langzaamaan steeds verder tot we in Luxemburg met 210 Wh/km gemiddeld aankwamen. Terugweg zelfde patroon maar eindigden we met 200 Wh/km, ondanks nat wegdek en regen onderweg. Overall gemiddelde van de week was 188 Wh/km. Cruise snelheid was 95 km/h, met pieken tot 120 km/h. Kan niet anders zeggen dan: Jemig, wat is die wagen efficiënt, zeker bij deze temperaturen!
Met ABRP app vooraf ingesteld op 220Wh/km is deze erg handig gebleken voor het plannen van de route.
Laden:
- SuC Hilden: wow, wat een giga laadplein! Erg mooi gedaan. Er zijn ook een paar laadplekken voor auto's met aanhanger, dus geen gedoe. Voordat je toilet bezoek en koffie op hebt is de auto allang genoeg opgeladen en daardoor geen tijdsverlies t.o.v. ice auto.
- SuC Erftstadt: daar was het rustig dus dwars voor een rij laders geparkeerd om te laden. Het zou daar helpen om twee in-/uitgangen tot het laadplein te hebben zodat je niet met de combinatie achteruit hoeft te manoeuvreren. Kort praatje gemaakt met een Tesla opa en voor je het weet was het alweer tijd om te gaan.
- In Luxemburg twee keer een paar uur geladen bij 22kW Chargy paal in het dorp op korte afstand van de camping met Shell NewMotion pas voor €0.30/kWh. Laden ging op twee fasen (7kW), geen idee waarom 3-fasen niet werkte.
Rijden:
Zo'n vouwwagen voel je vrijwel niet achter een MY. Power zat en geen enkel probleem met snel invoegen of steil bergop, moeiteloos is de goede omschrijving. Vrienden reden met een ICE Toyotoa Auris + vouwwagen en die gingen max 60km/h de berg op, dat is bijna link.
Autopilot deed wel een paar keer, ongeveer een handvol, gek door onverklaarbaar te vertragen of te versnellen. Ook plotselinge rijbaan verbredingen, bijv. van 1-baan naar 2-baans, waar nog geen middenstreep zit stuurt de auto nog wel eens abrupt een stuk naar het 'midden' van de rijbaan. Dat kan nog wat beter maar verder is Autopilot erg relaxed.
Energieverbruik:
Heenweg begon met een vrij hoog verbruik van 240 Wh/km maar dat zakte langzaamaan steeds verder tot we in Luxemburg met 210 Wh/km gemiddeld aankwamen. Terugweg zelfde patroon maar eindigden we met 200 Wh/km, ondanks nat wegdek en regen onderweg. Overall gemiddelde van de week was 188 Wh/km. Cruise snelheid was 95 km/h, met pieken tot 120 km/h. Kan niet anders zeggen dan: Jemig, wat is die wagen efficiënt, zeker bij deze temperaturen!
Met ABRP app vooraf ingesteld op 220Wh/km is deze erg handig gebleken voor het plannen van de route.
[Voor 0% gewijzigd door styno op 10-05-2023 10:30. Reden: Typo fix]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL
Ik las Diesel , huh !styno schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:04:
Vorige week eerste lange rit met Tesla Model Y RWD, grote vouwwagen en twee fietsen op de dissel gemaakt naar Luxemburg

Volvo XC40 P8
Ervaringen gevraagd…
Wie heeft er ervaring met het verbruik op een lange rit met dakkoffer en elektrisch?
Momenteel heb ik een Hapro dakkoffer 570L van 2 jaar oud, zonde om zomaar weg te doen.
Een nieuwe trekhaakkoffer van 300 liter van Thule kost nieuw zo’n 1200 euro.
De oude past gewoon op mijn C40. Dilemma; koop ik een nieuwe trekhaakkoffer of neem ik het hogere verbruik voor lief?
Iemand die een vergelijk heeft qua verbruik met/zonder dakkoffer?
Wie heeft er ervaring met het verbruik op een lange rit met dakkoffer en elektrisch?
Momenteel heb ik een Hapro dakkoffer 570L van 2 jaar oud, zonde om zomaar weg te doen.
De oude past gewoon op mijn C40. Dilemma; koop ik een nieuwe trekhaakkoffer of neem ik het hogere verbruik voor lief?
Dat is al een stuk beter dan mijn Y met caravan. Met 90 km/H was ik blij als ik 333Wh/km haalde afgelopen weekend. Achteraf was de LR geen gek idee geweest, wordt nog wat naar Zuid Frankrijk deze zomer 🙈 Ik sta elke 150km dus stil.styno schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:04:
Vorige week eerste lange rit met Tesla Model Y RWD, grote vouwwagen en twee fietsen overdwars op de dissel gemaakt naar Luxemburg (Mullertal). Heenweg vanaf Apeldoorn via Arnhem, SuC Hilden en Bittburg, terugweg via Bittburg, SuC Erftstadt en Venlo. Vooraf zorgen gemaakt over het moeten afkoppelen van de vouwwagen bij het laden, of uitzonderlijk hoog verbruik maar eigenlijk is er weinig bijzonders over de rit melden en dat is goed nieuws.
Laden:
Rijden:
Energieverbruik:
Uren gekloot met opzetten en afbreken of wat langer over de rit er naartoe, ik zou me er niet druk om maken. Campinglife is een mindset, geniet gewoon van de reis, van het comfort van een Y, van het comfort van een caravan en de relaxedheid van elke anderhalf uur de beentjes strekkeniAdema schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:03:
[...]
Dat is al een stuk beter dan mijn Y met caravan. Met 90 km/H was ik blij als ik 333Wh/km haalde afgelopen weekend. Achteraf was de LR geen gek idee geweest, wordt nog wat naar Zuid Frankrijk deze zomer 🙈 Ik sta elke 150km dus stil.

Edit:
Wat misschien iets zou helpen is dat je je snelheid tussen snellaadstations optimaliseert zodat je met de maximale snelheid rijdt en met ~5% aankomt bij de snellader of juist wat langzamer om een lader over te slaan. Optimale snelheid en optimaal opladen = kortste reistijd. ABRP helpt je hierbij.
Geek: Kun je de voorkant van je caravan ronder maken, de achterkant 'scherper' en de onderkant gladder zodat diens luchtweerstand afneemt?

[Voor 26% gewijzigd door styno op 10-05-2023 16:24]
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
Wij gaan dit jaar met de Ionic 5 naar Zweden. Ik heb een Ionity premium abonnement en kan dan bij Ionity voor €0,29 laden. Bij 80% moet ik in de zomer ongeveer 400-450 km kunnen rijden. Kan ik in Zweden voldoende uit de voetren met Ionity of heb ik ook andere passen nodig (ik kom niet noordelijker dan Stockholm)?marowi schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:56:
[...]
Dit is vooral bij de kleinere laadnetwerken. Tesla Superchargers, Ionity of Fastned hebben dit eigenlijk nooit.
Wij zijn deze vakantie weer naar Zweden en elk jaar wordt het significant makkelijker, maar ook duurder.
2019: 150kW laadpalen in NL, over de grens rijden van 50kW naar 50kW. Ongeveer 50-150km tussen palen. Veel verschillende apps voor betalen, maar 75% gratis. Ook veel lezen op ChargeMap / TNM naar ervaringen (kapotte laders). 4000km ongeveer €60 laadkosten![]()
2020: 150kW laadpalen in NL en DE. Af en toe een in Zweden / Denemarken. Ongeveer 50-75km afstand tussen de palen. Veel verschillende apps, maar The New Motion pas werkt op 80% van de palen. Nog wel wat lezen op ChargeMap enzo, maar langs de snelweg werkt eigenlijk alles wel (of die er naast, want er staan nu vaak 2 - 4 chargers ipv 1). 4000km ongeveer €120 laadkosten. Vooral Clever in Denemarken mega duur (€0.80/kWh ofzo).
2021: 150kW laadpalen tot aan Stockholm, daarboven elke 150km 150kW en veel 50kW. Ik mijd de 50kW’s omdat ze vaak wat vervallen zijn, of rare apps gebruiken. Mijn pas werkt op alles behalve de obscure lokale laadpalen van een klein initiatief. Veel drukker geworden ook bij de laadplekken onderweg. Normaal stond ik altijd alleen, nu moet ik bij Ionity zelfs al op tijd terug omdat er mensen staan te wachten! (2x onderweg). Wel elke 50km een 150kW (tot Stockholm).
Ionity en Clever allebei mega duur nu. Ik heb alleen heenreis gehad nu (2000km), en al €150 kwijt! In ruil daar voor werkt wel alles altijd, en snel (150-300kW).
Scandinavië is eigenlijk altijd goed geweest.
Ik ben ook drie keer door Frankrijk geweest. Eerste twee keer altijd gezeik met die shit Corridoor laders. Werken de helft van de tijd niet, je druppel scannen ze meeega moeilijk (een pas gaat wel goed, te kleine antenne ofzo), of ergste: ze slaan continu af. Hierdoor moest je heel conservatief rijden met je range, want ik heb een keer gehad dat er twee achter elkaar niet werkten en ik dus 100km verder pas kon laden!
Laatste keer naar Genève, voornamelijk Ionity: geen centje pijn (nouja, centen wel, maar je snapt ‘t ;P).
Ik rijd een auto met 450 km WLTP bereik en rijd 200-300km tussen laadpalen en laad dan tot 80% met 75 kW in 30-45 minuten.
Volgend auto wordt een 800V platform met 500km WLTP. Dan rijd je solide 300km en laad je naar 80% in 20 minuten.
Makkelijk in principe, de langste afstand tussen Ionity's naar Stockholm is ~130km schat ik zo.Slinnenb schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:24:
[...]
Wij gaan dit jaar met de Ionic 5 naar Zweden. Ik heb een Ionity premium abonnement en kan dan bij Ionity voor €0,29 laden. Bij 80% moet ik in de zomer ongeveer 400-450 km kunnen rijden. Kan ik in Zweden voldoende uit de voetren met Ionity of heb ik ook andere passen nodig (ik kom niet noordelijker dan Stockholm)?
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP
Ik probeer inderdaad wel zo leeg mogelijk aan te komen. Onze caravan is aerodynamisch een dramastyno schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:30:
[...]
Uren gekloot met opzetten en afbreken of wat langer over de rit er naartoe, ik zou me er niet druk om maken. Campinglife is een mindset, geniet gewoon van de reis, van het comfort van een Y, van het comfort van een caravan en de relaxedheid van elke anderhalf uur de beentjes strekken
Edit:
Wat misschien iets zou helpen is dat je je snelheid tussen snellaadstations optimaliseert zodat je met de maximale snelheid rijdt en met ~5% aankomt bij de snellader of juist wat langzamer om een lader over te slaan. Optimale snelheid en optimaal opladen = kortste reistijd. ABRP helpt je hierbij.
Geek: Kun je de voorkant van je caravan ronder maken, de achterkant 'scherper' en de onderkant gladder zodat diens luchtweerstand afneemt?

Typisch wordt er verwezen naar 14% extra verbruik voor een EV met dakkoffer; die trekhaakkoffer van Thule zou geen impact op het verbruik hebben.Hamer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:58:
Ervaringen gevraagd…
Puur qua kosten haal je die €1200 er dus nooit uit: 3 kWh / 100 km extra verbruik = €2 / 100 km aan relatief dure snellader prijzen = 60.000 km op reis te doen voor je die €1200 terug verdiend hebt. Dan mag die referentie van 14% er nog heel ver af zitten...
Gemak telt natuurlijk ook, 40 km minder range kan wel een verschil maken, toch als je een C40 uitvoering met wat mindere range hebt, bv. praktisch 250 km op lange snelwegritten bij 80% batterijlading wordt dan ~220 km met dakkoffer. Geen enorm verschil maar dat worden dan wel erg korte ritten tussen laders.
Hoe beter je range (twin motor of ER varianten), hoe minder die 14% praktisch uitmaakt denk ik.
De caravan zelf ziet er aero genoeg uit, alleen dat gedrocht bovenop....iAdema schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:13:
[...]
Ik probeer inderdaad wel zo leeg mogelijk aan te komen. Onze caravan is aerodynamisch een dramawel over nagedacht, maar ziet er niet uit om daar wat aan te doen
[Afbeelding]

Misschien helpt het om die grote box bovenop de auto te zetten, dan zijn beide voertuigen vrijwel even hoog en profiteert de caravan van de auto. Wel weer een investering natuurlijk maar als je een test-mogelijkheid hebt, is het wellicht een poging waard?
Die box is de daktent, die sjouw ik liever niet mee als ik op stap ga naar de supermarkt of waar dan ook (dan sta ik hem continu in en uit te klappen) Mag ook niet op de auto met een leeggewicht van 100kg. Ik ben bang dat ik het hier even mee moet doenstyno schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:18:
[...]
De caravan zelf ziet er aero genoeg uit, alleen dat gedrocht bovenop....![]()
Misschien helpt het om die grote box bovenop de auto te zetten, dan zijn beide voertuigen vrijwel even hoog en profiteert de caravan van de auto. Wel weer een investering natuurlijk maar als je een test-mogelijkheid hebt, is het wellicht een poging waard?

Ja je verbruik gaat 15% ongeveer omhoog - wellicht 20% met een 570L versie.Hamer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:58:
Ervaringen gevraagd…
Maar to be honest, ik merkte er niets van. De weersomstandigheden (temp/wind/regen) hebben een nog grotere invloed, en daar pas je jezelf ook altijd op aan.
Je rijd, na zoveel km vraag je google om een lader op je route om met < 20% aan te komen, 20 a 25 mins laden en weer door.
Volvo XC40 P8
Het internet zegt dat je je dakkoffer achterstevoren moet monteren voor betere aërodynamica.
Volgens mij heeft bjorn nyland hier ook een video over.
Helder. Het goedkoopst is inderdaad om m’n koffer erop te zetten. Overigens wel andere Thule dragers halen; 300 euro grofweg.4v4t4r schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:39:
[...]
Ja je verbruik gaat 15% ongeveer omhoog - wellicht 20% met een 570L versie.
Maar to be honest, ik merkte er niets van. De weersomstandigheden (temp/wind/regen) hebben een nog grotere invloed, en daar pas je jezelf ook altijd op aan.
Je rijd, na zoveel km vraag je google om een lader op je route om met < 20% aan te komen, 20 a 25 mins laden en weer door.
Enfin, dan maar 1 keer extra laden op een reis van 1100kilometer maakt dat ook weinig meer uit…
Van de winter is mijn Enyaq iV60 twee keer op wintersport geweest.Hamer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:58:
Ervaringen gevraagd…
Mijn zoon reed met dakkoffer (Flinke Thule van circa 570L) en verbruikte 25kWh/100km. Onder dezelfde weersomstandigheden, maar zonder dakkoffer had ik een verbruik van 20kWh/100
Op zich zou dat geen probleem zijn, ware het niet dat de Skoda niet echt uitblinkt in laadsnelheid, max 120kW en dat relatief kort. Als de C40 180kW+ laadt en dat lang volhoud, is het prima te doen.
Not sure if trolling lol - ik ga het eens opzoeken !Dogooder schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:47:
Het internet zegt dat je je dakkoffer achterstevoren moet monteren voor betere aërodynamica.
/edit filmpje gevonden - even kijken ! YouTube: Calix Aero Loader reversed skibox test
Oh Disclaimer - het is wel een verzekeringsding.. niet alle dakkoffers zijn geschikt om andersom te gebruiken en als het fout gaat - wel een dingetje !!!
[Voor 33% gewijzigd door 4v4t4r op 11-05-2023 09:12]
Volvo XC40 P8
je kan dragers ook huren heh - mocht het eenmalig zijn wellicht ook een idee ?Hamer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:25:
[...]
Helder. Het goedkoopst is inderdaad om m’n koffer erop te zetten. Overigens wel andere Thule dragers halen; 300 euro grofweg.
Enfin, dan maar 1 keer extra laden op een reis van 1100kilometer maakt dat ook weinig meer uit…
Volvo XC40 P8
Die reverse skibox had ik idd al vaker voorbij zien komen en dat kan zomaar 15-20% schelen.
Echter is dat 15% (minder) op de 20% extra belasting. Dus uiteindelijk valt het toch wel mee ?
Overigens zou ik meer voelen voor de extra koffer die je op de trekhaak kan monteren. Misschien ook wel omdat ik nooit zoveel vertrouwen heb in een zuignappen systeem. Ik heb een glazen dak..
Echter is dat 15% (minder) op de 20% extra belasting. Dus uiteindelijk valt het toch wel mee ?
Overigens zou ik meer voelen voor de extra koffer die je op de trekhaak kan monteren. Misschien ook wel omdat ik nooit zoveel vertrouwen heb in een zuignappen systeem. Ik heb een glazen dak..
Die Calix is er echt voor gemaakt, maar een NL verkooppunt vind ik maar lastig te vinden.4v4t4r schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:34:
[...]
Not sure if trolling lol - ik ga het eens opzoeken !
/edit filmpje gevonden - even kijken ! YouTube: Calix Aero Loader reversed skibox test
Oh Disclaimer - het is wel een verzekeringsding.. niet alle dakkoffers zijn geschikt om andersom te gebruiken en als het fout gaat - wel een dingetje !!!
Of wat anders dan Thule. Ik heb destijds ook gewoon wat goedkopere drager erop gezet. Geluid maakt zo'n koffer toch.4v4t4r schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:13:
[...]
je kan dragers ook huren heh - mocht het eenmalig zijn wellicht ook een idee ?
Geinig, bij Sixt kun je een Aiways U5 huren, goedkoop ook (42 euro p/dag voor de periode waar ik op zocht). https://www.sixt.nl/campaign/rent-electric-campaign-nl/
Heeft iemand deze ooit gereden? Of in eigendom?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Wegblijven. Chinese troep. Groot met bijbehorend verbruik. @fewips / electricfelix had 'm van de importeur en is er heen en terug mee gereden naar Normandië in de kerstvakantie. https://www.polarsteps.co...mas-challenge-to-normandyTucanoItaly schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:28:
Geinig, bij Sixt kun je een Aiways U5 huren, goedkoop ook (42 euro p/dag voor de periode waar ik op zocht). https://www.sixt.nl/campaign/rent-electric-campaign-nl/
Hij kan redelijk snelladen en dat is dan létterlijk ook het enige goede, maar als je gaat vertrouwen op de GoM, dan sta je bij je eerste rit al aan de kant met je eega schreeuwend en je kinderen huilend. Dat er maar 500 stuks van zijn verkocht in drie jaar met zo'n scherpe prijs (42k voor auto van bijna formaat fat e-tron) verklaart genoeg.
Met Sixt huren kan je volledig gamen, ik had vorig jaar voor 18 euro per dag een EV6, deze winter twee keer een iX3 voor minder dan 100 euro voor lang weekendje (5 dagen) naar Parijs en naar Freiberg, met onbeperkt kilometers. Goed zoeken naar dagen dat je algoritme kan tricken.
[Voor 3% gewijzigd door nannoe op 12-05-2023 16:23]
Ik vind het verbruik met dakkoffer elke keer weer enorm meevallen. Zowel naar Oostenrijk in de winter als Zuid Frankrijk in de zomer.Hamer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:58:
Ervaringen gevraagd…
Onlangs hebben we ook een trekhaakkoffer geprobeerd maar daar ga ik toch weer vanaf zien, omdat:
- Gewicht van draagsysteem en koffer is dusdanig hoog dat slechts 32 kilo in de koffer kan om niet over de max kogeldruk van 75 kilo te gaan (ID4). Daar zit je in de praktijk sneller op dan je zou verwachten.
- Je kunt de achterklep niet openen als de trekhaakkoffer ervoor zit (Thule Backup in elk geval niet), wellicht zijn er ook kantelbare modellen.
- Als ik de achterbak wil openen moet het hele systeem eraf, dat betekent ook de trekhaakkoffer helemaal leeg halen want die moet van binnenuit losgeschroefd worden.
Dus ik zou me daar wel even goed op inlezen voordat je tot aanschaf over gaat.
Je hebt indd kantelbare systemen waardoor de klep wel open kan. Lijkt me een vereiste voor deze oplossing?Ro ofzo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:57:
[...]
Ik vind het verbruik met dakkoffer elke keer weer enorm meevallen. Zowel naar Oostenrijk in de winter als Zuid Frankrijk in de zomer.
Onlangs hebben we ook een trekhaakkoffer geprobeerd maar daar ga ik toch weer vanaf zien, omdat:
- Gewicht van draagsysteem en koffer is dusdanig hoog dat slechts 32 kilo in de koffer kan om niet over de max kogeldruk van 75 kilo te gaan (ID4). Daar zit je in de praktijk sneller op dan je zou verwachten.
- Je kunt de achterklep niet openen als de trekhaakkoffer ervoor zit (Thule Backup in elk geval niet), wellicht zijn er ook kantelbare modellen.
- Als ik de achterbak wil openen moet het hele systeem eraf, dat betekent ook de trekhaakkoffer helemaal leeg halen want die moet van binnenuit losgeschroefd worden.
Dus ik zou me daar wel even goed op inlezen voordat je tot aanschaf over gaat.
Volvo XC40 P8
Ik krijg net bericht dat er op de Stena Line ferry die ik ga nemen tussen Kiel en Goteborg laadmogelijkheden zijn die geboekt kunnen worden.
Dat is interessant, maar ik,had graag de prijs gekend.
Sommige dingen zijn op ferries pokkeduur (internet, en roaming bv).
Vroeger was het blijkbaar gratis. Iemand een idee wat ze daar nu voor aanrekenen?
Dat is interessant, maar ik,had graag de prijs gekend.
Sommige dingen zijn op ferries pokkeduur (internet, en roaming bv).
Vroeger was het blijkbaar gratis. Iemand een idee wat ze daar nu voor aanrekenen?
Interesting! Welke boot was dat van Fjordland? Moest je dit gelijk met het boeken aangeven of pas toen je aan boord ging? De ferries naar de UK doen dit nog steeds niet(weigeren). En ik dacht, dat dit om verzekerings redenen was.
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar zag dat je het bij het boeken al moet aangeven. Het is alleen op die nieuwe boot.
Wij zijn op 1 mei met Fjordline van Hirtshals naar Kristiansand gevaren en op 13 mei weer de andere kant op. Geen laadoptie gekozen bij boeken een paar maanden terug maar enkele dagen voor vertrek kon ik nog steeds extra's kiezen inclusief laden. Niet doorgeklikt dus ook niet 100% zeker of er plek was maar de optie bestaat in ieder geval om het alsnog af te nemen. Kosten waren EUR 15,-
Bij het hotel waar we deze dagen verblijven staan 4 gloednieuwe EV box palen. Ik kreeg de paal echter niet aan de praat. Dacht dat het aan de paal lag want een andere hybride kreeg het ook niet voor elkaar, maar vanochtend stond er toch gewoon een BMW iX te laden. Iemand nog tips toevallig? Nu afhankelijk van (niet zo snelle) snellader en dat is wel jammer.
Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20
Even bij de receptie van het hotel vragen hoe de laadpalen werken? Soms moeten zij iets activeren of heb je een code nodig oid, of een speciaal pasje van het hotel.sham27 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:40:
Bij het hotel waar we deze dagen verblijven staan 4 gloednieuwe EV box palen. Ik kreeg de paal echter niet aan de praat. Dacht dat het aan de paal lag want een andere hybride kreeg het ook niet voor elkaar, maar vanochtend stond er toch gewoon een BMW iX te laden. Iemand nog tips toevallig? Nu afhankelijk van (niet zo snelle) snellader en dat is wel jammer.
Opel Ampera-e (2020)
Andere pas proberen? Verder geen LED status oid op de paal?sham27 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:40:
Zo'n hotel zou eigenlijk toch een mogelijkheid moeten hebben, om voor een hotelgast die laadpaal werkend te krijgen? Ik vindt dit echt geen service, dat je als gast maar moet uitzoeken welke laadpas nou wel of niet met de EVbox werkt.sham27 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:40:
Ik ben bij mij in de buurt eens wezen vragen, wat die laadpaal nou kosten: wist het hotel geen antwoord op te geven.
Hotel wist het ook niet. Blijkbaar waren er meer die niet konden laden, maar de iX bestuurder heeft toch uitgevonden hoe het werkend is te krijgen.
Ik kreeg met alle passen direct of na halve minuut een error. Heb ook de EV box app geïnstalleerd en die geprobeerd. Hoor de laadpaal dan wel klikken en begint te knipperen, maar uiteindelijk ook rood.
Dacht even dat het aan mijn auto of kabel lag, maar dat heb ik net bij een andere paal uitgesloten.
Maar eens zien of ik de iX bestuurder kan aanschieten later.
Ik kreeg met alle passen direct of na halve minuut een error. Heb ook de EV box app geïnstalleerd en die geprobeerd. Hoor de laadpaal dan wel klikken en begint te knipperen, maar uiteindelijk ook rood.
Dacht even dat het aan mijn auto of kabel lag, maar dat heb ik net bij een andere paal uitgesloten.
In welke plaats/land staat dat hotel? Misschien werkt het alleen met lokale laadpassen (wat niet handig is voor internationale gasten natuurlijk).sham27 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:14:
Hotel wist het ook niet. Blijkbaar waren er meer die niet konden laden, maar de iX bestuurder heeft toch uitgevonden hoe het werkend is te krijgen.
Opel Ampera-e (2020)
Normandië. Relatief klein hotel.Wesco schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:25:
[...]
In welke plaats/land staat dat hotel? Misschien werkt het alleen met lokale laadpassen (wat niet handig is voor internationale gasten natuurlijk).
De iX die stond te laden was een Belg overigens.
Woensdag vlot tot Annecy (Frankrijk, in de buurt van Genève) gereden (~850km voor ons) in iets minder dan 9u inclusief laden (3 stops). Aangekomen met 40% dus dat kon zelfs minder maar ik wou niet onmiddellijk iets moeten zoeken hier. 180kWh verbruikt hiervoor aan 21 kWh/100km. Overal 130 gereden waar het kon en vlot verkeer gehad. Grootste stuk was 6-7° dus dat verklaart deels het hogere verbruik. Op de publieke parking hier kan ook gratis geladen worden dus dat is mooi meegenomen.
Het viel me enorm op hoeveel snelladers er zijn bijgekomen richting Zuiden. Op plaatsen waar minder dan twee jaar geleden slechts één 50kW lader stond nu 10 350kW laders van Engie en 12 Tesla SuC bijvoorbeeld. Ionity lijkt overal van 4 naar 6 te zijn gegaan ook. Op diverse stops was men duidelijk bezig met uitbreiden of extra laadpalen te plaatsen en de aanduidingen langs de weg zijn ook ok.
Het zal nodig zijn voor de zomer-uittocht maar toch goed om te zien.
Prijs bij de superchargers viel ook goed mee gisteren. Ondertussen terug gezakt tot €0,32/kWh.
Het viel me enorm op hoeveel snelladers er zijn bijgekomen richting Zuiden. Op plaatsen waar minder dan twee jaar geleden slechts één 50kW lader stond nu 10 350kW laders van Engie en 12 Tesla SuC bijvoorbeeld. Ionity lijkt overal van 4 naar 6 te zijn gegaan ook. Op diverse stops was men duidelijk bezig met uitbreiden of extra laadpalen te plaatsen en de aanduidingen langs de weg zijn ook ok.
Prijs bij de superchargers viel ook goed mee gisteren. Ondertussen terug gezakt tot €0,32/kWh.
Blog (Linux-related)
Wat heb je allemaal nodig aan laadpassen/apps voor een dergelijke reis? ik lees het forum door maar kom er nog niet echt uit. binnenkort pas mijn eerste EV, maar heb wel een trip door Frankrijk gepland staan.DSK schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:21:
Woensdag vlot tot Annecy (Frankrijk, in de buurt van Genève) gereden (~850km voor ons) in iets minder dan 9u inclusief laden (3 stops). Aangekomen met 40% dus dat kon zelfs minder maar ik wou niet onmiddellijk iets moeten zoeken hier. 180kWh verbruikt hiervoor aan 21 kWh/100km. Overal 130 gereden waar het kon en vlot verkeer gehad. Grootste stuk was 6-7° dus dat verklaart deels het hogere verbruik. Op de publieke parking hier kan ook gratis geladen worden dus dat is mooi meegenomen.
Altijd minimaal 3 verschillende passen meenemen, liefst passen die op een andere backend aangesloten zitten. Dan heb je de breedste dekking.1234567y schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:16:
[...]
Wat heb je allemaal nodig aan laadpassen/apps voor een dergelijke reis? ik lees het forum door maar kom er nog niet echt uit. binnenkort pas mijn eerste EV, maar heb wel een trip door Frankrijk gepland staan.
Voor goede oriëntatie ga je naar https://laadpastop10.nl/
Denk aan passen van Shell en Freshmile en eventueel een (maandelijks opzegbaar) abbo bij Fastned en/of Tesla
Ok dankje! zit eraan te denken om dat deze te regelen, dan moet ik hopelijk een eind komen :Shell Recharge, Greenchoice, Plugsurfing, Chargemap pass (voor Tesla?), FreshMile (specifiek Frankrijk)Brotuck schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:54:
[...]
Altijd minimaal 3 verschillende passen meenemen, liefst passen die op een andere backend aangesloten zitten. Dan heb je de breedste dekking.
Voor goede oriëntatie ga je naar https://laadpastop10.nl/
Denk aan passen van Shell en Freshmile en eventueel een (maandelijks opzegbaar) abbo bij Fastned en/of Tesla
Zijn er dan ook nog apps welke je moet hebben? of handig zijn?
De Chargemap pas heeft geen toegevoegde waarde voor de Tesla Superchargers, je kunt nl. niet met die laadpas laden omdat de Superchargers geen kaartlezers hebben. Je moet de laadsessies dus nog steeds starten via de Tesla app.1234567y schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:42:
[...]
Ok dankje! zit eraan te denken om dat deze te regelen, dan moet ik hopelijk een eind komen :Shell Recharge, Greenchoice, Plugsurfing, Chargemap pass (voor Tesla?), FreshMile (specifiek Frankrijk)
Zijn er dan ook nog apps welke je moet hebben? of handig zijn?
Het enige verschil is dat je (alleen in Frankrijk) de betaling dan via Chargemap kunt laten lopen in plaats van rechtstreeks. Niet echt de moeite en extra kosten van de laadpas waard dus.
Zie: https://nl.chargemap.com/tesla-superchargers
Opel Ampera-e (2020)
Ik ben vorige maand naar Z Frankrijk gereden en heb enkel mijn mkb-newmotion (shell) pas nodig gehad.. geladen bij Engie(snelweg), fastned en Ionity. Ik heb een Tesla account als backup, maar verder niks nodig gehad..1234567y schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:16:
[...]
Wat heb je allemaal nodig aan laadpassen/apps voor een dergelijke reis? ik lees het forum door maar kom er nog niet echt uit. binnenkort pas mijn eerste EV, maar heb wel een trip door Frankrijk gepland staan.
Gebruik je aan applicatie? of een laadpas?sham27 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:40:
Spanje (noord) is en blijft een drama. Dichtsbijzijnde snellader 30 min rijden. Bij de supermarkten traag, kapot of bezet.
Als je een paal kunt vinden, heb je vaak een pas of app nodig van de betreffende aanbieder.
Voor mij de laatste keer Spanje met een elektrische auto.
Als je een paal kunt vinden, heb je vaak een pas of app nodig van de betreffende aanbieder.
<Zinloze tekst hier>
De Ionity’s en langs de snelweg verder wel goed? Gelukkig zijn er ook nog een (paar) Tesla’s daar die openstaan maar het is wel schaars. Best bizar dat ze daar nog zo weinig aan het opzetten zijn. Ook een Fastned zie je daar nog helemaal nietGforceNL schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:15:
Spanje (noord) is en blijft een drama. Dichtsbijzijnde snellader 30 min rijden. Bij de supermarkten traag, kapot of bezet.
Ik neem aan dat het geen probleem was om er te komen ? Blijft dus over een verblijfplaats waar je met de granny kan laden lijkt me ?GforceNL schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:15:
Ik ben vorige week met de Kona naar Kopenhagen geweest. De route ging via de boot Puttgarden-Rødby. Gestopt bij de Shell-laders in Bakum (langs de A1) en vlak voor Lübeck. Met de Freshmile pas was het er goedkoop laden ondanks de relatief lage laadsnelheid van de Kona (max 74 kW). Vlak voor Kopenhagen nog wat kWh bij een Clever snellader in Køge geladen om niet bijna leeg aan te komen. Dit ging prima met de Clever app. Onderweg wel veel file in Duitsland gehad.
In Kopenhagen zelf heb ik één keer aan een Clever AC paal geladen, wederom met de app. In Kopenhagen zijn de AC palen ruim voorhanden.
Op de terugweg was het doel om weer bij Lübeck en Bakum te laden. We vertrokken echter met 85% en door een flinke wind schuin van voren moesten we al eerder een stop maken in Gremersdorf om even wat bij te laden. Was een lader van een voor mij onbekend bedrijf, maar de Maingau pas werkte hier goed. Tijdens het laden bij de Shell bij Lübeck bleek dat de A1 verder naar het zuiden afgesloten was en de laadstop in Bakum daardoor niet bereikbaar was. Met Google maps en ABRP toen een alternatieve route en laadstop (in Uplengen) gepland. Dit ging wel volgens plan. De lader was van Aral Pulse en met de Maingau pas hier geladen. Daarna konden we zonder problemen doorrijden naar huis. Al met al prima reis gehad, meeste last gehad van files in Duitsland (o.a. bij Bremenen Hamburg), waardoor we een latere boot moesten nemen. Achteraf staan de twee laadsessies met Maingau vor €0,00 in de app. Ik denk dat dat nog wel gecorrigeerd wordt, helaas.
In Kopenhagen zelf heb ik één keer aan een Clever AC paal geladen, wederom met de app. In Kopenhagen zijn de AC palen ruim voorhanden.
Op de terugweg was het doel om weer bij Lübeck en Bakum te laden. We vertrokken echter met 85% en door een flinke wind schuin van voren moesten we al eerder een stop maken in Gremersdorf om even wat bij te laden. Was een lader van een voor mij onbekend bedrijf, maar de Maingau pas werkte hier goed. Tijdens het laden bij de Shell bij Lübeck bleek dat de A1 verder naar het zuiden afgesloten was en de laadstop in Bakum daardoor niet bereikbaar was. Met Google maps en ABRP toen een alternatieve route en laadstop (in Uplengen) gepland. Dit ging wel volgens plan. De lader was van Aral Pulse en met de Maingau pas hier geladen. Daarna konden we zonder problemen doorrijden naar huis. Al met al prima reis gehad, meeste last gehad van files in Duitsland (o.a. bij Bremenen Hamburg), waardoor we een latere boot moesten nemen. Achteraf staan de twee laadsessies met Maingau vor €0,00 in de app. Ik denk dat dat nog wel gecorrigeerd wordt, helaas.
[Voor 4% gewijzigd door pmiddeld op 20-05-2023 13:53]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
@WILDEAAP de laatste ionity op de route was bij Gerona, daarna begint het wilde westen.
De Tesla laders hier in de buurt zijn niet openbaar.
@Brotuck het aansluiten van de granny lader lukte in de garage, maar de volgende ochtend stond er iemand van de VVE aan de deur om me te vertellen dat dat niet de bedoeling was. Verlengsnoer is lastig vanaf een appartement op de tweede verdieping.
De reis hier naartoe was prima tot de laatste ionity. We moesten nog een stop tot onze bestemming (in de buurt van Castellon) en daarna was het:
Snellader 1- startte niet.
Snellader 2- Tesla, niet openbaar
Snellader 3- Iberdrola bij de Audi dealer. Werkte niet met audi pas. App gedownload, registratie verplicht. Lukte niet met NL paspoorten of rijbewijs. 50 min met de helpdesk aan de bel voordat ik een account had.
Bij de lokale winkel centra:
1: 60kw lader Endesa - splinternieuw , start niet. Display geeft ook aan dat de paal 0 kw geladen heeft sinds in gebruikname. Folie zit nog om de slangen zelfs.
2: tuincentrum: 4 laders, alle 4 buiten gebruik.
3: benzine pomp: 3 palen met een zak er over.
4: supermarkt, max 3,7kwh en max 1 uit laden.
Dit is voor mij de derde en laatste keer.
Ondanks dat de Etron GT een prima actieradius heeft. Is de infrastructuur hier gewoon om te janken.
@Brotuck het aansluiten van de granny lader lukte in de garage, maar de volgende ochtend stond er iemand van de VVE aan de deur om me te vertellen dat dat niet de bedoeling was. Verlengsnoer is lastig vanaf een appartement op de tweede verdieping.
De reis hier naartoe was prima tot de laatste ionity. We moesten nog een stop tot onze bestemming (in de buurt van Castellon) en daarna was het:
Snellader 1- startte niet.
Snellader 2- Tesla, niet openbaar
Snellader 3- Iberdrola bij de Audi dealer. Werkte niet met audi pas. App gedownload, registratie verplicht. Lukte niet met NL paspoorten of rijbewijs. 50 min met de helpdesk aan de bel voordat ik een account had.
Bij de lokale winkel centra:
1: 60kw lader Endesa - splinternieuw , start niet. Display geeft ook aan dat de paal 0 kw geladen heeft sinds in gebruikname. Folie zit nog om de slangen zelfs.
2: tuincentrum: 4 laders, alle 4 buiten gebruik.
3: benzine pomp: 3 palen met een zak er over.
4: supermarkt, max 3,7kwh en max 1 uit laden.
Dit is voor mij de derde en laatste keer.
Ondanks dat de Etron GT een prima actieradius heeft. Is de infrastructuur hier gewoon om te janken.
<Zinloze tekst hier>
Ligt ook aan de regio, en welke auto. Met een Tesla is het prima te doen. Ook veel Iberdrola palen bij ons in de buurt. Maar registratie is idd lastig. Al werkt een Shell pas ook doorgaans wel. Spanje is prima te doen met een BEV maar het is nog wat meer voorbereiden en uitzoeken vooraf.GforceNL schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:15:
Shell pas, enel X pas en etron charging pas deden het allemaal niet bij de Iberdrola laders helaas.
En je hebt gelijk, als je echt wilt is er altijd een mouw aan te passen. Ik hoop dat er ooit een tijd komt dat je kunt laden als je bij een paal aan komt, zoals bij een tank station. Niet zoals nu, dat je aankomt en maar hoopt dat hij het doet...
En je hebt gelijk, als je echt wilt is er altijd een mouw aan te passen. Ik hoop dat er ooit een tijd komt dat je kunt laden als je bij een paal aan komt, zoals bij een tank station. Niet zoals nu, dat je aankomt en maar hoopt dat hij het doet...
<Zinloze tekst hier>
Toch kan het erg snel gaan als een land maar zelf wil. Vorig jaar flink wat ritjes naar disneyland gedaan en me altijd verbaast over het gebrek aan snelladers onderweg. Totdat er ineens veel gebouwd ging worden van Fastned/Engie etc. Het was een enorm verschil tussen September 2022 en December. Nu hoef je er niet eens over na te denken. Anders zal het worden richting Bretange vrees ik over 2 maanden. Ik zag op de locatie zelf wel wat lidl snelladers die vrij nieuw waren...GforceNL schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:06:
Shell pas, enel X pas en etron charging pas deden het allemaal niet bij de Iberdrola laders helaas.
Ik heb zelf nog geen ervaring met ev’s.
Maar wat ik wel een beetje raar vind is dat er nog geen wetgeving is rond controle van laadpalen. Vooral dan op het feit dat je er op kan vertrouwen dat er effectief het correcte aantal kWh’en werden geleverd die gefactureerd werden.
Een app kan dan wel tonen: 50kWh geladen maar wat als het in werkelijkheid maar 48kWh blijkt te zijn? Je weet het niet want volgens mij kan je op een laadpaal nergens de display van de MID gekeurde kWh-meter aflezen?
Als ik dat dan vergelijk met de wetgeving rond brandstofpompen (https://economie.fgov.be/...trole-van-brandstofpompen) dan zal de (Europese) overheid toch wel eens uit zijn kot mogen komen.
Ofwel mis ik iets ofwel is het wachten op grootschalige fraude die plots aan het licht komt voor er actie ondernomen wordt?
Maar wat ik wel een beetje raar vind is dat er nog geen wetgeving is rond controle van laadpalen. Vooral dan op het feit dat je er op kan vertrouwen dat er effectief het correcte aantal kWh’en werden geleverd die gefactureerd werden.
Een app kan dan wel tonen: 50kWh geladen maar wat als het in werkelijkheid maar 48kWh blijkt te zijn? Je weet het niet want volgens mij kan je op een laadpaal nergens de display van de MID gekeurde kWh-meter aflezen?
Als ik dat dan vergelijk met de wetgeving rond brandstofpompen (https://economie.fgov.be/...trole-van-brandstofpompen) dan zal de (Europese) overheid toch wel eens uit zijn kot mogen komen.
Ofwel mis ik iets ofwel is het wachten op grootschalige fraude die plots aan het licht komt voor er actie ondernomen wordt?
Dit is veel beter te controleren. Mijn auto geeft ook aan hoeveel er is geladen. Dus dat vergelijk is snel gemaaktWozmro schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:16:
Ik heb zelf nog geen ervaring met ev’s.
Afgelopen week de eerste echte lange rit gemaakt met de Polestar naar Basingstoke UK.
Heen hebben we twee keer geladen, de eerste was bij Total in Jabbeke waar zo te zien de CNG tankplekken waren verwisselt voor goednieuwe snelladers. En de laatste was onder Londen bij Ionity Cobham sevices. Het was erg druk hier maar gelukkig niet hoeven wachten.
Op vakantie een aantal keer geladen bij publieke slome laadpalen, waaronder bij de morrisons supermarkt
Op de terugweg opnieuw bij Ionity Cobham Services geladen. Deze keer wel een 10 min moeten wachten, alhoewel er een aantal 50kw palen vrij waren. Daarna weer doorgereden naar Jabbeke, echter was de zuidkant nog niet gereed dus moesten we op zoek naar een andere lader. Meerdere plekken rond Brugge gehad welke aangegeven stonden op chargepoint als snelladers maar helaas type 2 palen waren of gewoon niet te vinden waren bij de volvo dealer. Uiteindelijk een 300kw lader gevonden naast de n351 bij Gabriels. Deze werkte zonder problemen.
Wat mij betreft was de reis geslaagd zonder al te grote problemen. Wel viel op er in de UK erg veel laders staan (probeer ook zeker Zap-Map zoals eerder al genoemd hier) maar dat het veelal 50kw laders zijn. Hierdoor zijn de echte snelladers langs de snelwegen erg druk.
Heen hebben we twee keer geladen, de eerste was bij Total in Jabbeke waar zo te zien de CNG tankplekken waren verwisselt voor goednieuwe snelladers. En de laatste was onder Londen bij Ionity Cobham sevices. Het was erg druk hier maar gelukkig niet hoeven wachten.
Op vakantie een aantal keer geladen bij publieke slome laadpalen, waaronder bij de morrisons supermarkt
Op de terugweg opnieuw bij Ionity Cobham Services geladen. Deze keer wel een 10 min moeten wachten, alhoewel er een aantal 50kw palen vrij waren. Daarna weer doorgereden naar Jabbeke, echter was de zuidkant nog niet gereed dus moesten we op zoek naar een andere lader. Meerdere plekken rond Brugge gehad welke aangegeven stonden op chargepoint als snelladers maar helaas type 2 palen waren of gewoon niet te vinden waren bij de volvo dealer. Uiteindelijk een 300kw lader gevonden naast de n351 bij Gabriels. Deze werkte zonder problemen.
Wat mij betreft was de reis geslaagd zonder al te grote problemen. Wel viel op er in de UK erg veel laders staan (probeer ook zeker Zap-Map zoals eerder al genoemd hier) maar dat het veelal 50kw laders zijn. Hierdoor zijn de echte snelladers langs de snelwegen erg druk.
Grappig want ik ben onlangs ook naar net voorbij Londen gereden. Ik kon het met 1x laden redden bij Ionity Hythe en laden op de bestemming. Op de terugweg bij Fastned in Aalter geladen, misschien is dat een tip voor de volgende keer?joost1996 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:24:
Afgelopen week de eerste echte lange rit gemaakt met de Polestar naar Basingstoke UK.
Ionity Cobham is een van de allerdrukste Ionitys, net als de snelweg waaraan hij ligt (M25).
P2 DMLR Midnight 19”; software P2.7
Ik heb laadpassen van Shell en Plugsurfing geprobeerd en de app van EVBox. Maar ik heb het maar opgegeven, morgen toch weer terug. Enige nadeel is dan dat je niet vol aan de dag begint maar soit.
Ik heb de SMSR en kwam vanuit arnhem (380km). De ferry in calais had ik mogelijk net gehaald maar voor de zekerheid wat eerder gestopt. Total was ook wel t makkelijkste aan de snelweg. De tweede was ook omdat ik alleen kon laden met een granny charger op bestemming en zo dus wat extra over had.JTHZZ schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:59:
[...]
Grappig want ik ben onlangs ook naar net voorbij Londen gereden. Ik kon het met 1x laden redden bij Ionity Hythe en laden op de bestemming. Op de terugweg bij Fastned in Aalter geladen, misschien is dat een tip voor de volgende keer?
Ionity Cobham is een van de allerdrukste Ionitys, net als de snelweg waaraan hij ligt (M25).
Terug naar Flakkee en om Antwerpen te mijden in de spits maar binnendoor gereden vanaf Brugge.
Zat een beetje te kijken voor backup laadpassen die gratis zijn (ga ze een enkele keer gebruiken op vakantie).
Kwam bij shell recharge uit met veel dekking, naast de lokale Portugese passen. Toen ging ik eens kijken wat beschikbaar was in Porto en dan zie ik palen met 2 eurocent per minuut. Voor 1,20 euro kan ik dan 11 kW laden?! Even verderop voor 7 eurocent 50 kW lader van de lidl. Wat een prijzen... Moet alleen nog kijken wat shell dan krijgt van ons.
Kwam bij shell recharge uit met veel dekking, naast de lokale Portugese passen. Toen ging ik eens kijken wat beschikbaar was in Porto en dan zie ik palen met 2 eurocent per minuut. Voor 1,20 euro kan ik dan 11 kW laden?! Even verderop voor 7 eurocent 50 kW lader van de lidl. Wat een prijzen... Moet alleen nog kijken wat shell dan krijgt van ons.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Zijn wel de betere prijzen. Jammer dat de Y geen 22kW onboard charger heeft.Oekol schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:04:
Zat een beetje te kijken voor backup laadpassen die gratis zijn (ga ze een enkele keer gebruiken op vakantie).
[Afbeelding]

Niet normaal inderdaad. Dat is wel jammer ja, de lidl a 7 eurocent is dan wellicht 'voordeliger'Inspired schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:06:
[...]
Zijn wel de betere prijzen. Jammer dat de Y geen 22kW onboard charger heeft.Betaal je 5,5 cent per kWh.
Ja dus: 8,4 eurocent per kWh. Bizar.
[Voor 5% gewijzigd door Oekol op 20-05-2023 18:44]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Bij Barcelona zou ook nog een Ionity staan als het goed is..GforceNL schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 13:51:
@WILDEAAP de laatste ionity op de route was bij Gerona, daarna begint het wilde westen.
Maar het klinkt niet best inderdaad, vooral al die storingen. Ik rijd straks in het hoogseizoen naar L’ampolla, iets van 120km voorbij Barcelona. Laatste stop bij die Ionity geplanned en dan bij het huurhuisje op de granny laden. Het is niet anders, maar ik had ook wel gehoopt dat Spanje wat sneller zou gaan.
Vreemd, dat geen van drie het deden. Ik heb tot nu toe altijd prima kunnen laden met de Iberdrola app en de Shellpas. Voorbij Castellon zit bij La Plana aan beide zijden van de weg ook nog een Powerdot, doen het ook prima. Misschien eens proberen de laadplug stevig aandrukken tot het laden start, is een e-Tron dingetje.GforceNL schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:06:
Voor registratie in de iberdrola app heb je een NIE nummer nodig. Of je kunt overig invullen. Wat kun je daar gebruiken dan ? Of log je niet in op de app ?PeterZ(on) schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:36:
[...]
Vreemd, dat geen van drie het deden. Ik heb tot nu toe altijd prima kunnen laden met de Iberdrola app en de Shellpas. Voorbij Castellon zit bij La Plana aan beide zijden van de weg ook nog een Powerdot, doen het ook prima. Misschien eens proberen de laadplug stevig aandrukken tot het laden start, is een e-Tron dingetje.
Wat ik daar precies heb ingevuld weet ik niet meer, is al zolang geleden, maar ik dacht mijn ID-kaart nummer. Uiteraard moet je om de app te kunnen gebruiken inloggen, iig bij betaalde laders.Brotuck schreef op zondag 21 mei 2023 @ 06:55:
[...]
Voor registratie in de iberdrola app heb je een NIE nummer nodig. Of je kunt overig invullen. Wat kun je daar gebruiken dan ? Of log je niet in op de app ?
Bij mij kon ik " other" selecteren en dan een document nummer ingeven. Daarna hoor je land te selecteren, maar dit bleef grijs op zowel iOS en android. volgens helpdesk komt dit vaker voor, die hebben uiteindelijk een account voor me aan gemaakt.Brotuck schreef op zondag 21 mei 2023 @ 06:55:
[...]
Voor registratie in de iberdrola app heb je een NIE nummer nodig. Of je kunt overig invullen. Wat kun je daar gebruiken dan ? Of log je niet in op de app ?
De 180KW lader van Zunder Charging Station werkt perfect trouwens, Moet er alleen een half uur voor rijden.
<Zinloze tekst hier>
In de plaatsen langs de oostkust waar ik geweest ben (Roses, Palamos en Javea) was het langs de straat laden redelijk in orde. In Javea vooral. Daar waren 11 gratis laders (3,7 kw) in de parkeergarage nabij het centrum van de oude stad. Twee snelladers bij de McDonalds en 4 snelladers in aanbouw aan de zuidkant.GforceNL schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:15:
Snelladen op het traject Barcelona - Benidorm is slecht geregeld. Eigenlijk heb je alleen de 4 Zunder snelladers bij L’Aldea (is ongeveer halverwege). Het is mij een raadsel waarom er op dit drukke stuk zo weinig mogelijkheden zijn. De Tesla SuC zijn daar ook niet open voor non-tesla.
Ten zuidwesten van Valencia bij Torrent heb je ook nog 4 Zunder snelladers, en zoals gezegd bij Castellon ook nog twee Powerdots bij La Plana. En die liggen allemaal direct aan de snelweg, dus zo slecht vind ik het niet. Zelfs met mijn 28kWh Ioniq prima te doen. Maar het wordt wel tijd dat Ionity/Fastned/Tesla hier snelladers beschikbaar hebben.mm.kool schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:58:
[...]
In de plaatsen langs de oostkust waar ik geweest ben (Roses, Palamos en Javea) was het langs de straat laden redelijk in orde. In Javea vooral. Daar waren 11 gratis laders (3,7 kw) in de parkeergarage nabij het centrum van de oude stad. Twee snelladers bij de McDonalds en 4 snelladers in aanbouw aan de zuidkant.
Snelladen op het traject Barcelona - Benidorm is slecht geregeld. Eigenlijk heb je alleen de 4 Zunder snelladers bij L’Aldea (is ongeveer halverwege). Het is mij een raadsel waarom er op dit drukke stuk zo weinig mogelijkheden zijn. De Tesla SuC zijn daar ook niet open voor non-tesla.
Zojuist weer thuis van een rit naar Port Grimaud aan de Côte d'Azur.
Is onze 4de keer naar Zuid Frankrijk met de E-Niro. Wat is het in het laatste jaar enorm verbeterd in Frankrijk aan de route du Soleil! Bij ieder tankstation laders aanwezig. België is nog steeds niet ok. Van Brussel naar Luxemburg nog steeds alleen Wellin. 6 laders voor west-oost en oost-west waardoor het daar aanschuiven is.
In Frankrijk is mij wel opgevallen dat er bij de laders nooit bankjes staan. Zou het best iets aangenamer maken.
Is onze 4de keer naar Zuid Frankrijk met de E-Niro. Wat is het in het laatste jaar enorm verbeterd in Frankrijk aan de route du Soleil! Bij ieder tankstation laders aanwezig. België is nog steeds niet ok. Van Brussel naar Luxemburg nog steeds alleen Wellin. 6 laders voor west-oost en oost-west waardoor het daar aanschuiven is.
In Frankrijk is mij wel opgevallen dat er bij de laders nooit bankjes staan. Zou het best iets aangenamer maken.
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Terug van lang weekend Normandië. Bewust gekozen voor laadplekken met 8 of meer stalls.
Voor mensen die die kant opgaan:
Ik kan Ionity Seclin sterk aanbevelen; net voorbij Lille. Ideale afstand vanaf midden Nederland voor eerste of laatste stop. Veel stalls met ruime plekken en veel mogelijkheden om wat te lunchen + supermarkt. Burgertje bij Beers & Co beviel prima
Vandaag ook geladen bij Tesla Honfleur. Ook aanrader, locatie is bij een outlet centrum, dus ook de nodige voorzieningen, we hebben bij bakkertje ontbijt gehaald.
Daarnaast geladen bij:
Fastned Aire de Villers (bij Amiens). Mooi laadpunt met 8 stalls. Maar erg drukke rustplek met klein benzinestation. Beperkte voorzieningen en sanitair daardoor ook niet al te fris.
Tesla Bourg Achard. Prima, maar enkel McDonalds volgens mij.
Ionity Vallee de la Vire Gouvets. Beetje zelfde situatie als Fastned hierboven. Maar dan maar 4 snelle stalls.
Conclusie voor mij is dat ik voor de langere stops liever net van de snelweg afzit. Meer voorzieningen, rustiger en vaak meer stalls. De chargers bij de benzinestations langs de snelweg was toch érg druk, en dan is het niet eens hoogseizoen.
Voor mensen die die kant opgaan:
Ik kan Ionity Seclin sterk aanbevelen; net voorbij Lille. Ideale afstand vanaf midden Nederland voor eerste of laatste stop. Veel stalls met ruime plekken en veel mogelijkheden om wat te lunchen + supermarkt. Burgertje bij Beers & Co beviel prima

Vandaag ook geladen bij Tesla Honfleur. Ook aanrader, locatie is bij een outlet centrum, dus ook de nodige voorzieningen, we hebben bij bakkertje ontbijt gehaald.
Daarnaast geladen bij:
Fastned Aire de Villers (bij Amiens). Mooi laadpunt met 8 stalls. Maar erg drukke rustplek met klein benzinestation. Beperkte voorzieningen en sanitair daardoor ook niet al te fris.
Tesla Bourg Achard. Prima, maar enkel McDonalds volgens mij.
Ionity Vallee de la Vire Gouvets. Beetje zelfde situatie als Fastned hierboven. Maar dan maar 4 snelle stalls.
Conclusie voor mij is dat ik voor de langere stops liever net van de snelweg afzit. Meer voorzieningen, rustiger en vaak meer stalls. De chargers bij de benzinestations langs de snelweg was toch érg druk, en dan is het niet eens hoogseizoen.
Komende zomer zit ik in de Drome, Frankrijk. 9 kilometer onder Die. Geen laad faciliteiten op de camping helaas.
Nu zit ik te denken om een fietsendrager achterop te doen met 1 elektrische fiets. Zal dit qua verbruik nog veel schelen of hebben anderen ervaring met fietsendrager achterop?
Voordeel is dat ik de auto dan in Die kan laden en met de fiets terug naar de camping kan fietsen.
Nu zit ik te denken om een fietsendrager achterop te doen met 1 elektrische fiets. Zal dit qua verbruik nog veel schelen of hebben anderen ervaring met fietsendrager achterop?
Voordeel is dat ik de auto dan in Die kan laden en met de fiets terug naar de camping kan fietsen.
Tesla Wavre heeft 24 laders. Tesla Arlon 30 laders. Ionity Messancy 6 (rij je echter niet door Luxemburg, maar scheelt niet veel.driel24 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:14:
België is nog steeds niet ok. Van Brussel naar Luxemburg nog steeds alleen Wellin. 6 laders voor west-oost en oost-west waardoor het daar aanschuiven is.
Ik heb Arlon en Messancy ook al een keer op vorige trips gebruikt. Heen gaat goed. Haal ik ze precies als ik rustig rij. Terug reis net niet helemaal handig. Haal dan huis adres niet en moet ik eigenlijk een extra keer laden.mdizzy schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:27:
[...]
Tesla Wavre heeft 24 laders. Tesla Arlon 30 laders. Ionity Messancy 6 (rij je echter niet door Luxemburg, maar scheelt niet veel.
Wavre nog niet gebruikt.
Als je ze al gebruikt hebt, snap ik je oorspronkelijke opmerking over België niet... tenzij je post van een jaar geleden was 😉 Trouwens, Total Bierges Nord heeft ook 4 laders. Veel mogelijkheden dus.driel24 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:34:
[...]
Ik heb Arlon en Messancy ook al een keer op vorige trips gebruikt. Heen gaat goed. Haal ik ze precies als ik rustig rij. Terug reis net niet helemaal handig. Haal dan huis adres niet en moet ik eigenlijk een extra keer laden.
Wavre nog niet gebruikt.
Het is maar wat je veel noemt.mdizzy schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:18:
[...]
Als je ze al gebruikt hebt, snap ik je oorspronkelijke opmerking over België niet... tenzij je post van een jaar geleden was 😉 Trouwens, Total Bierges Nord heeft ook 4 laders. Veel mogelijkheden dus.
Tussen grens Luxemburg en Total Bierges zit één optie, Wellin 6 laders (waarvan 1x defect).
Zie toevallig deze van Fastned voorbij komen. Komt er dus nog wat bij in het oosten van België.
https://twitter.com/Fastned/status/1660371269009698816
Twee jaar geleden onderweg naar Frankrijk hebben wij langs de E411 geladen bij een Allego triplecharger op de P bij Wanlin (iets voor de afslag naar Wellin komend vanuit Brussel). We hadden gepland om bij de toen hagelnieuwe Fastned bij Brussel te laden maar hadden toen nog ruim voldoende kWh, en daar was/is geen sanitair.driel24 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:34:
[...]
Het is maar wat je veel noemt.
Tussen grens Luxemburg en Total Bierges zit één optie, Wellin 6 laders (waarvan 1x defect).
Dus bij Wanlin gestopt voor een plaspauze en toen bleek de Allego triplecharger vrij, en hebben we daar ook meteen gelunched. Onze Ampera-e laadt toch nauwelijks sneller dan 50 kW dus dat maakte niet uit, maar je moet wel geluk hebben dat hij niet bezet is.
Aan de andere kant van de weg richting Brussel staat trouwens ook een Allego triplecharger. Maar Allego zou hier aan beide kanten best een paar echte snelladers mogen toevoegen, het is verder een ruime parkeerplaats met verschillende opties om wat te eten etc.
[Voor 8% gewijzigd door Wesco op 22-05-2023 10:21]
Opel Ampera-e (2020)
In elk geval, ze weten dat er grote gaps zijn.Cerenas schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:45:
Zie toevallig deze van Fastned voorbij komen. Komt er dus nog wat bij in het oosten van België.
Er zullen hopelijk nog wel wat bedrijven aan werken.
Wij zijn op vakantie in Kroatië, en moet zeggen dat de rit prima te doen was, met voldoende laadmogelijkheden
De rit liep van België naar Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië, met een overnachting rond München.
Op de eerste dag 5 laadstops gedaan en zo'n 800 km, voornamelijk bij Ionity maar ook bij Shell en bij nog een andere laadpaal waar we met de Plugsurfing pas terecht konden. Dat kon trouwens ook in 3 laadstops, maar we wouden op zeker spelen, en we hebben op de Duitse autobahn goed doorgevlamd waardoor het percentage van de batterij zienderogen naar beneden ging
Op de tweede dag hebben we 3 laadstops gedaan en zo'n 600 km, allemaal bij Ionity.
In totaal ongeveer 300 kilowat geladen, en daar hebben we een dikke 4 uur voor stilgestaan
Hier in Kroatië kunnen we trouwens gratis parkeren én helemaal gratis laden, dus dat is mooi meegenomen

De rit liep van België naar Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië, met een overnachting rond München.
Op de eerste dag 5 laadstops gedaan en zo'n 800 km, voornamelijk bij Ionity maar ook bij Shell en bij nog een andere laadpaal waar we met de Plugsurfing pas terecht konden. Dat kon trouwens ook in 3 laadstops, maar we wouden op zeker spelen, en we hebben op de Duitse autobahn goed doorgevlamd waardoor het percentage van de batterij zienderogen naar beneden ging

Op de tweede dag hebben we 3 laadstops gedaan en zo'n 600 km, allemaal bij Ionity.
In totaal ongeveer 300 kilowat geladen, en daar hebben we een dikke 4 uur voor stilgestaan

Hier in Kroatië kunnen we trouwens gratis parkeren én helemaal gratis laden, dus dat is mooi meegenomen

In Slovenië hebben we bij de Ionity in Koper geladen. Dat was voldoende om tot onze eindbestemming te geraken. En hier ter plaatse kunnen we laden met de espots app en de elen appStefangrp schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:14:
Waar laad je zoal in Slovenië en Kroatië?
En met welke auto ben je?

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.