Acties:
  • +9Henk 'm!

• Raka
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:08
Wij zijn in de meivakantie met onze Tesla Model Y RWD op en neer geweest naar Toscane in Italië. De eerste grote rit nadat we hem eind december in Tilburg hebben opgehaald. Vorig jaar hebben we ongeveer dezelfde rit gemaakt met onze vorige auto: een Skoda Octavia diesel. We rijden om beurten en vermijden het om veel langer dan twee uur achter het stuur te zitten. Dat is niet anders dan we deden met de ICE.

Misschien een wat uitgebreid verslag, onderin staat de korte conclusie.

We hebben nog flink wat gratis superchargerkilometers over, dus we hebben het aan de Tesla overgelaten waar we gaan laden. Ik heb van tevoren wel een overzichtje gemaakt waar de SuC locaties ongeveer zitten en welke voorzieningen er zijn, wat hielp bij het ter plaatse bepalen bij welke SuC je pauze wil houden.

Route: Arnhem – kust Tyrreense Zee via Zwitserland, dus A12 in Nederland, A3 – A67 – A5 in Duitsland, A2 met Gotthardtunnel in Zwitserland en A9 – A50 – A1 – A15 – A12 in Italië.

De heenweg hebben we in twee etappes gedaan met een hotelovernachting in Zwitserland. We vertrokken om 9:00 uur met 50% SoC, de eerste etappe was 820 km met vier laadstops, allemaal bij superchargers.
  1. 130 km in 1u20’ met vmax 140 km/u naar Hilden in Duitsland aan de A3, vlakbij het gelijknamige ABK. Geladen 3%→100% in 40’. Geweldig EV-eldorado met o.a. 40 Tesla-stalls, 12 FastNed-stalls en zelfs een Nio accuwisselaar. Het ‘Ladepark’ is opgezet door de plaatselijke bakker, die ter plekke ook een verkooppunt heeft. Wij hebben hier genoten van een kopje koffie met gebak. Overigens wel interessant hoe er te komen – het ligt nogal achteraf op een industrieterrein.
  2. 240 km in 2u10’ met vmax 195 km/u naar Bensheim aan de A5, 20 stalls. Geladen 10%→90% in 30’. Geluncht bij de Burger King.
  3. 185 km in 1u45’ met vmax 170 km/u naar Kappel-Grafenhausen aan de A5, 10 stalls. Geladen 25%→90% in 25’. We hebben een wandelingetje gemaakt rond het autohof.
  4. 215 km in 2u20’ met vmax 145 km/u naar Flüelen in Zwitserland, niet ver van de A2, aan het Vierwoudstrekenmeer, 6 stalls. Geladen 20%→100% in 1u en auto uiteindelijk verplaatst vanwege drukte bij deze kleine SuC (overigens nooit volledig bezet, anders had ik niet tot 100% geladen). Hier heerlijk gedineerd in restaurant ‘Edelweiss’ pal naast de stalls.
Na het diner door de tunnel gereden en na ongeveer 50 km in 50’ met vmax 123 km/u rond 20:00 uur ingecheckt bij het hotel. Bij het hotel geen laadstation maar was dus ook niet nodig.

De volgende dag moesten we nog 435 km en vertrokken we met 75% SoC om 9:30 uur en nog één laadstop:
  1. 260 km in 2u50’ (exclusief 20 minuten winkelpauze) met vmax 140 km/h naar Piacenza aan de A1 in Italië, een SuC met 8 stalls. Geladen 15%→90% in 25’. Een plek die ik eigenlijk wilde vermijden: erg verstopt achter een gesloten hotel. Ondanks dit en de twee dixies voor de hoge nood toch wel een fijne plek. Erg stil, beetje parkachtig met veel bloemen.
Na 175 km in 1u50’ met vmax 140 km/u om 15:00 uur aangekomen op de bestemming met 35% SoC.

Bij het vakantieverblijf inbegrepen een goed werkend laadstation dat we hebben gebruikt om de auto bij te laden voor de uitstapjes naar o.a. Cinque Terre, Lucca en Pisa.

De terugweg, dezelfde route als de heenweg maar dan in omgekeerde volgorde, hebben we uiteindelijk in één ruk gedaan. We hebben overwogen om te overnachten ter hoogte van het Zwarte Woud. In Duitsland sluiten de restaurants echter vroeg en het lukte onderweg niet meer om een goed adres te vinden. Dus dan maar doorkarren en ’s nachts thuiskomen.

We vertrokken om 10:30 uur met 85% SoC voor een reis van 1230 km. We hadden vijf laadstops nodig, allemaal bij superchargers:
  1. 225 km in 2u25’ met vmax 145 km/u naar Melegnano aan de A1, een SuC met 8 stalls. Geladen 15%→55% in 13’. Geen fijne plek, erg kaal en open op een industrieterrein een eind van de snelweg. Wel een geopend hotel met prima toiletten maar erg verlaten.
  2. 90 km in 1u15’ met vmax 135 km/u naar Melide aan de A2 in Zwitserland, een SuC met 10 stalls. Geladen 23%→90% in 30’. Een verademing na de akelige laadplekken in Italië. Hier, naast het Zwitserse Madurodam, kunnen we uitrusten en lunchen op een bankje in de schaduw met een mooi uitzicht. Allerlei voorzieningen hier waar we geen gebruik van hebben gemaakt, zoals een kiosk en een restaurant.
  3. 170 km in 1u50’ (exclusief stop van 15’ vanwege schoonmaken voorruit en bijvullen ruitenwisservloeistof) met vmax 125 naar Kriens aan de A2, een SuC met 12 stalls. Geladen 43%→91% in 20’. Wellicht wat vroeg om te laden, maar ik was nieuwsgierig naar de situatie ter plekke en het winkelcentrum. De SuC bevindt zich in de onderste laag van een grote ruime parkeergarage, kost CHF 1,– (ongeveer een euro) en is ’s nachts (van 0:00 tot 6:00 uur) gesloten. Groot nieuw winkelcentrum.
  4. 240 km in 2u30’ (exclusief plaspauze van 10’) met vmax 170 km/u naar Achern langs de A5 in Duitsland, een kleine SuC met 6 stalls naast een klein eenvoudig restaurant maar we besloten toch maar te dineren bij de McDonalds. Geladen 24%→100% in 50’ (SuC rustig en wij uitgegeten).
  5. 285 km in 2u25’ met vmax 165 km/u naar Oberhonnefeld langs de A3, een grote SuC met 40 stalls en 12 Allego snelladers. Geladen 4%→90% in 35’. Ook dus weer een EV-eldorado met nu wel heel veel winkels en voorzieningen er om heen. Echter was alles dicht, zo laat, behalve de Burger King. Daar hebben we maar een kopje koffie genuttigd.
Na 220 km in 2u met vmax 145 km/u kwamen we rond 2:00 uur thuis met 20% SoC.

De reis kostte ons dus aan ‘brandstof’-kosten helemaal niets dankzij de gratis superchargerkilometers en het gratis opladen bij de vakantiebestemming. We hebben in totaal bijna 600 kWh verbruikt. Maar… als je toch zou moeten betalen en je gemiddeld € 0,40 per kWh rekent, zou het dus totaal op zo’n € 240,– komen. Dat is met bijna 3000 gereden kilometers een prijs van € 0,08 / km en dus momenteel net zo duur als diesel. Ik had een kwartet aan laadpasjes bij me – je weet maar nooit – maar dus uiteindelijk helemaal niet gebruikt.

Wat ons betreft een succes en minder stress dan met een ICE – de auto rijdt stiller, vlotter en zoekt zelf uit waar hij moet laden. Op hellingen hoef je niet te schakelen, remt vrijwel altijd op de motor en de hellingproef doet hij zelf.

De voorzieningen bij SuC’s zijn echter niet altijd handig, alleen een hotel heeft voor een doorgaande autorit nauwelijks toegevoegde waarde en ruitenwisservloeistof verkoopt men meestal niet bij een SuC.

De superchargers die we bezochten in Nederland, Zwitserland en Duitsland zijn allemaal ook toegankelijk voor niet-Tesla’s. De twee (matige) SuC’s in Italië niet. Echter zijn er wel in Parma en La Spezia SuC’s opengesteld, maar die hebben wij niet bezocht.

TL;DR: met vakantie op en neer naar Toscane met een EV is geen enkel probleem.

[Voor 0% gewijzigd door Raka op 23-05-2023 21:44. Reden: typo en kleine aanvulling]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cerenas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:45
Mooi verslag en mooie reis! One pedal driving is echt een genot in de bergen!

Zit zelf nog in m'n vakantie naar Zadar, Kroatië. Is überhaupt mijn eerste echt lange autoreis en het viel me goed mee. Nu al "terug" in Duitsland, zal ook even een verslag maken als ik terug ben.

We hebben een overnachting gedaan bij ongeveer elke 2 keer de auto "leeg rijden". Ben nog best wel voorzichtig geweest daarin, meer dan had gehoeven, maar we hebben hierdoor wel veel gezien. Heel veel in steden verbleven waardoor de kosten best wel opliepen door het parkeren, maar dat was eigenlijk het enige nadeel.

De stops vielen me ook goed mee. Je gaat even rustig naar de wc, soms wat erbij eten en je kan weer verder. Alleen jammer dat er in Duitsland voornamelijk Burger Kings bij de Tesla Superchargers zitten. :+

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Hoe doenbaar is het om met de auto naar Zuid-Engeland te gaan? Dus Kent en eventueel East-Sussex? DFDS komt nu eindelijk weer met aantrekkelijke aanbiedingen, voor met de veerboot.

Maar ik las dus dat het opladen in Engeland de nodige problemen met zich mee kan brengen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:49
Marco-Peters schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:21:
Hoe doenbaar is het om met de auto naar Zuid-Engeland te gaan? Dus Kent en eventueel East-Sussex? DFDS komt nu eindelijk weer met aantrekkelijke aanbiedingen, voor met de veerboot.

Maar ik las dus dat het opladen in Engeland de nodige problemen met zich mee kan brengen?
Wel als je gratis wilt laden _O-
Maar verder heb je daar genoeg snelladers (wel minder dan in NL). En het advies om een 32A laadkabel mee te nemen omdat veel laadpalen maar 1 fase zijn en je met een 16A kabel dus maar met 3,6kW kunt laden.

P2 DMLR Midnight 19”; software P2.7

• Marco-Peters
  • Nu online
JTHZZ schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:31:
[...]

Maar verder heb je daar genoeg snelladers (wel minder dan in NL). En het advies om een 32A laadkabel mee te nemen omdat veel laadpalen maar 1 fase zijn en je met een 16A kabel dus maar met 3,6kW kunt laden.
Nee het hoef niet gratis: doe ik wel in België, omdat ik zonder laadstop niet eens tot de veerboot kom. Maar ik las problemen dat veel van onze laadpassen daar helemaal niet werken? En weet je als de bestemming enkel Dover is en het hotel, heeft een laadvoorziening. Dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Maar ik zou dan wel juist naar de kust willen, dus dan zou het net iets verder gaan dan Dover. Wellicht zelfs komende weekend, want de aanbieding van DFDS is gewoon nog te boeken voor het Pinksterweekend.

[Voor 6% gewijzigd door Marco-Peters op 24-05-2023 11:38]

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:45
[...]

ANWB zegt dat als je filtert op 22kw (toch?) laders dit wel goed moet komen. Die ervaring deel je niet?

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-05 20:41
Harvem schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:34:
Wij zijn op vakantie in Kroatië, en moet zeggen dat de rit prima te doen was, met voldoende laadmogelijkheden :Y
De rit liep van België naar Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië, met een overnachting rond München.
Op de eerste dag 5 laadstops gedaan en zo'n 800 km, voornamelijk bij Ionity maar ook bij Shell en bij nog een andere laadpaal waar we met de Plugsurfing pas terecht konden. Dat kon trouwens ook in 3 laadstops, maar we wouden op zeker spelen, en we hebben op de Duitse autobahn goed doorgevlamd waardoor het percentage van de batterij zienderogen naar beneden ging :P
Op de tweede dag hebben we 3 laadstops gedaan en zo'n 600 km, allemaal bij Ionity.
In totaal ongeveer 300 kilowat geladen, en daar hebben we een dikke 4 uur voor stilgestaan :)
Hier in Kroatië kunnen we trouwens gratis parkeren én helemaal gratis laden, dus dat is mooi meegenomen :*)
Heb je een idee van de verschillende stops?
Wij gaan deze zomer naar Kroatie. Normaal met een EV als deze op tijd geleverd zal worden. 8)7

Tussenstop in Slovenie heb ik al vast gelegd (Kranj) maar voor Duitsland ben ik nog aan het rondkijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:12

ThsAdrns

Be the change!

Marco-Peters schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:21:

Ik ben in de meivakantie met de Leaf naar Engeland geweest (Lake District en Yorkshire). Eigenlijk behoorlijk probleemloos en genoeg infrastructuur voorhanden. Belangrijkste tips: zorg voor een creditcard en gebruik Zap-Map om je laders uit te zoeken.

Bij grote supermarkten zijn bijvoorbeeld vaak snelladers van Instavolt of Pod Point. Verder zijn er vaak diverse aanbieders, per regio afhankelijk. Voor Instavolt heb je een ChargePoint account nodig. Bij Pod Point maak je een account en kun je van je creditcard prepaid tegoed storten. Bij Connected Kerb kun je laden met Plugsurfing of een account maken en aan je creditcard koppelen. Bij BP Pulse kun je met creditcard of Maestro pinpas betalen.

Voor sommige netwerken als ChargeMyStreet en Fuuse zou je hun eigen app moeten installeren, maar dat kan niet op (mijn) Nederlandse Android.

Ik had er vooraf wel wat schrik voor, maar het is me 100% meegevallen. De laders worden goed gebruikt en dat kun je in Zap-Map ook volgen. Wij hebben maar één keer een geblokkeerde laadpaal en één keer kapotte hardware getroffen. Prijzen variëren van gratis via 25 p/kWh tot 97 p/kWh, gemiddeld rond de 50p. Ik zou het zo weer doen.

• JTHZZ
Megalo schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:41:
[...]

ANWB zegt dat als je filtert op 22kw (toch?) laders dit wel goed moet komen. Die ervaring deel je niet?
Of 11kW, dan zal het wel goedkomen. Maar ik ben op mijn reis 2x zo’n 1fase paal tegengekomen. 3 fase aansluitingen zijn niet zo gebruikelijk in UK.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:23
met de id3 pro s (77kwh accu) naar praag

11 mei vertrokken vanaf amsterdam, richting ionity Raststätte Auetal Süd, 336km

aangekomen met 10%

geladen naar 65% in 24 min, 45 kwh, €16

volgende stop ionity hohenwarsleben, 172km

kwam met 20% oid aan, geladen naar 80% in 30 min, 45 kwh, €16

volgende stop ionity dresdner tor sud, 224km

aangekomen met 10%, geladen naar 50% in 17 min, 30kwh, €11

wouden hier avondeten maar alles was dicht om 19u. snel gezocht naar een mcd met snellader om daar verder te laden, 10km verderop eentje gevonden

van 50% naar 99%, 39kwh, €18

met rond de 50% aangekomen in praag

STATS heenreis:

overal 140kmh gereden of sneller waar mogelijk.

in praag zijn laadmogelijkheden schaars, af en toe op straat te vinden of in parkeergarages. prijs 50 of 60 cent per kwh en boetetarief na 3 uur als je laad bij P.R.E. geen boetetarief als je laad bij CEZ.

15 mei vertrokken met volle accu met als bestemming ionity hohenwarsleben, 383km, redden wij dat op een volle accu?

voor de zekerheid bij de laatste MOL tankstation geladen bij MOL PLUGEE, van 70% naar 78%, 6kwh, €2

aangekomen bij ionity hohenwarsleben met 3%. in 22min geladen tot 58%, 42kwh, €15

daarna 173km naar ionity Raststätte Auetal Nord

met 7% aangekomen, in 16 min geladen naar 49%, 33kwh, €10

daarna 160km naar ionity salzbergen,

met 7% aangekomen, in 44 min geladen naar 90%, 66kwh, €20

daarna genoeg om naar amsterdam en omstreken te rijden om mensen af te zetten

eindstats terugweg:

totale kosten stroom incl laden in praag rond de €145 voor 1900? km

pro tip: kom vol aan in praag, of laad af en toe in een garage. laadplekken zijn moeilijk te vinden, bij de grote winkelcentra kun je ze wel vinden, maar ze zijn duur.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Marco-Peters
  • Nu online
Coasterfreak schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:10:
pro tip: kom vol aan in praag, of laad af en toe in een garage. laadplekken zijn moeilijk te vinden, bij de grote winkelcentra kun je ze wel vinden, maar ze zijn duur.
Ik vond Praag al een ramp met de benzineauto: je moet je auto ja ook ergens parkeren en ik had hem nabij een voetbalstadion geparkeerd.

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:34

....

Interessant, in September ga ik er ook heen met de Mach-e GT. Het hotel waar ik naartoe ga heeft laadpunten, dus daar maak ik me geen zorgen over verder. Met de Elli pas en wat andere passen als backup moet ik me wel redden denk ik zo. Ik ga er zakelijk heen, dus laadkosten ter plaatse vind ik minder spannend.

Wel of de standaard passen werken of dat je weer een account moet aanmaken daar overigens.

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Iemand ervaring met laden bij palen van ENDESAX en REPSOL in de omgeving Barcelona? Ik lees wat wisselende ervaringen over het gebruik van een Nederlandse laadpas en de link om een pas aan te vragen via laadpastop10 lijkt niet op een pagina uit te komen waar dit kan..

Ik heb een Ibedrola account en Shell MKB (oud newmotion) laadpas..

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-05 16:26

11 mei vertrokken vanaf amsterdam, richting ionity Raststätte Auetal Süd, 336km

aangekomen met 10%
[Afbeelding]

geladen naar 65% in 24 min, 45 kwh, €16

volgende stop ionity hohenwarsleben, 172km

[Afbeelding]

kwam met 20% oid aan, geladen naar 80% in 30 min, 45 kwh, €16

volgende stop ionity dresdner tor sud, 224km

[Afbeelding]

aangekomen met 10%, geladen naar 50% in 17 min, 30kwh, €11

wouden hier avondeten maar alles was dicht om 19u. snel gezocht naar een mcd met snellader om daar verder te laden, 10km verderop eentje gevonden

[Afbeelding]

van 50% naar 99%, 39kwh, €18

met rond de 50% aangekomen in praag

STATS heenreis:
[Afbeelding]

overal 140kmh gereden of sneller waar mogelijk.

in praag zijn laadmogelijkheden schaars, af en toe op straat te vinden of in parkeergarages. prijs 50 of 60 cent per kwh en boetetarief na 3 uur als je laad bij P.R.E. geen boetetarief als je laad bij CEZ.

[Afbeelding]

15 mei vertrokken met volle accu met als bestemming ionity hohenwarsleben, 383km, redden wij dat op een volle accu?

[Afbeelding]

voor de zekerheid bij de laatste MOL tankstation geladen bij MOL PLUGEE, van 70% naar 78%, 6kwh, €2

[Afbeelding]

aangekomen bij ionity hohenwarsleben met 3%. in 22min geladen tot 58%, 42kwh, €15

daarna 173km naar ionity Raststätte Auetal Nord

[Afbeelding]

met 7% aangekomen, in 16 min geladen naar 49%, 33kwh, €10

daarna 160km naar ionity salzbergen,

[Afbeelding]

met 7% aangekomen, in 44 min geladen naar 90%, 66kwh, €20

daarna genoeg om naar amsterdam en omstreken te rijden om mensen af te zetten

eindstats terugweg:
[Afbeelding]

totale kosten stroom incl laden in praag rond de €145 voor 1900? km

Netjes qua verbruik zeg, als je minimaal zo'n 140 km/pu hebt gereden! Wat rijd jij normaal gesproken aan echte kilometers met het huidige weer op een volle accu?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Oekol schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:42:
[...]

Niet normaal inderdaad. Dat is wel jammer ja, de lidl a 7 eurocent is dan wellicht 'voordeliger'

Ja dus: 8,4 eurocent per kWh. Bizar.
Het kan nóg goedkoper. Er is de app Milo die op basis van stroomcapaciteit van het net de prijs bepaalt. En op een zonnig dag met wat wind wordt de prijs dan gerust urenlang nul euro per kWh. Ook voor (enkele) snelladers.

• Coasterfreak
Hamer schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:55:
[...]

Netjes qua verbruik zeg, als je minimaal zo'n 140 km/pu hebt gereden! Wat rijd jij normaal gesproken aan echte kilometers met het huidige weer op een volle accu?
nooit echt opgelet, maar denk zo'n 400km minimaal terwijl ik meestal rond de 120kmh rij.

wat ook niet hielp was bij beide ritten tegenwind en het was best wel frisjes met wat regen. belooft goeds voor de zomer :+

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:23
nannoe schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:05:
[...]

Het kan nóg goedkoper. Er is de app Milo die op basis van stroomcapaciteit van het net de prijs bepaalt. En op een zonnig dag met wat wind wordt de prijs dan gerust urenlang nul euro per kWh. Ook voor (enkele) snelladers.
Daar nog nooit van gehoord. Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? Bij voorkeur (ook) in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3?

• L.Hou
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:24
[...]

Wij konden bij ons huisje gebruik maken van een stopcontact buiten. Dus aan de grannylader, maar wel een tussenstuk/verloop meeemen dat de belasting aan kan.

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:55
Tot november de 1st kon je gewoon gratis laden bij de Tesco (UK) hoor!

[Voor 3% gewijzigd door N0EL op 24-05-2023 16:02]

• ecofin
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-05 17:38
Zijn er tweakers die al eens een roadtrip naar Turkije hebben gemaakt? Ik ben van plan om in augustus te gaan met mijn M3LR, en zie dat er gelukkig inmiddels tot aan Ankara alles met superchargers te doen is. Ik heb echter nog een stukje verder te rijden naar een stadje in Sivas, en zie in abrp dat ik dan bij ZES danwel Esarj nog twee keer moet laden.

Ik krijg de ZES app niet aan de praat (moet je in turkije zijn vokr het werkt?) en Esarj lijkt ok, maar geen idee hoe het laden ermee werkt. Waarschijnlijk komt het allemaal wel goed, maar als iemand al eens een van de twee heeft gebruikt zou t erg waarderen om te weten hoe dat werkte :)

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:32
ecofin schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:43:
Zijn er tweakers die al eens een roadtrip naar Turkije hebben gemaakt? Ik ben van plan om in augustus te gaan met mijn M3LR, en zie dat er gelukkig inmiddels tot aan Ankara alles met superchargers te doen is. Ik heb echter nog een stukje verder te rijden naar een stadje in Sivas, en zie in abrp dat ik dan bij ZES danwel Esarj nog twee keer moet laden.

Ik krijg de ZES app niet aan de praat (moet je in turkije zijn vokr het werkt?) en Esarj lijkt ok, maar geen idee hoe het laden ermee werkt. Waarschijnlijk komt het allemaal wel goed, maar als iemand al eens een van de twee heeft gebruikt zou t erg waarderen om te weten hoe dat werkte :)
Ik ga komend zomer met mijn Y LR voor het eerst naar Samsun. Met alleen superchargers kom ik helemaal in Edirne, zelfs in Bolu als ik wil. Daarna heb ik laders van ZES, eSarj en Trugo tot mijn beschikking.

Wat krijg je bij ZES niet aan de praat? Bij mij loopt de app vast op mijn iPhone als ik mijn adres in Nederland probeer in te voeren. Omdat ik toch geen laadpas ga bestellen, heb ik mijn adres in Turkije ingevoerd. Ik heb succesvol mijn credit card kunnen koppelen. Eenmaal in Turkije kun je gewoon de QR code op de lader scannen en dan zou het laden moeten beginnen. Check anders het Youtube kanaal van Emir Tunçyürek.

Trugo raad ik trouwens absoluut aan. De app komt mij veel beter over in vergelijking met eSarj en ze zijn heel hard hun netwerk aan het uitbreiden.

• Hamer

Respect voor jou! Ik was afgelopen februari in Istanbul voor een stedentripje, heb werkelijk in die miljoenenstad geen enkele elektrische auto gezien! Ik heb er bewust nog op gelet, maar helemaal niets.
Hoe staat Turkije erin qua elektrificatie?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:36
Zijn er tweakers die al eens een roadtrip naar Turkije hebben gemaakt?
...
Zie hier voor een zeer uitgebreid reisverslag van @Coasterfreak _/-\o_ naar Turkije met een Renault Zoë uit 2021: Coasterfreak in "Elektrische auto's - deel 5"

En er zijn er meer die dit gedaan hebben, je kunt het beste even zoeken op 'Tukije' in deze topics:
Elektrische auto's - deel 5
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

[Voor 6% gewijzigd door Wesco op 25-05-2023 09:38. Reden: Laadpassen-topic deel 2 toegevoegd]

Opel Ampera-e (2020)

• mustisen
Hamer schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:04:
[...]

Respect voor jou! Ik was afgelopen februari in Istanbul voor een stedentripje, heb werkelijk in die miljoenenstad geen enkele elektrische auto gezien! Ik heb er bewust nog op gelet, maar helemaal niets.
In vergelijking met Nederland staat het nog in de kinderschoenen, maar ze zijn hard op weg het netwerk uit te breiden. eSarj en ZES zijn als eerste gestart door 22kWh en 50kWh laders aan te bieden. ZES heeft nu verschillende 180kWh laadpunten aangemaakt (2 tot 6 stalls) in steden, maar ook langs snelwegen. Het westen van Turkije zit goed maar het oosten loopt achter, zeker in de aardbevingsgebied. Tesla heeft nu in Bolu, Ankara en Istanbul een supercharger geopend, meerdere volgen. En met de komst van de Turkse EV Togg wordt nu ook het netwerk van Trugo uitgebreid. Laatstgenoemde zijn écht hard bezig. De apps zijn allen gratis te downloaden en erg toegankelijk, dus je kunt netjes op een kaart zien waar de laadpunten zijn. Vooralsnog vooral bij grote winkelcentra in de stad en bij tankstations langs de weg. En dan zijn er vast nog vele laadpunten van aanbieders die ik nog niet heb gezien te vinden.

Het is voor veel inwoners echter lastig om een EV te kopen die ze niet thuis kunnen opladen: heel veel wonen in een appartement, waarbij ze hun auto ergens op straat moeten zien te parkeren.

Komend zomer ga ik in ieder geval met mijn Y LR naar Turkije (Zwarte zee gebied). Ik heb het helemaal uitgezocht en volgens mij moet de trip nu zonder range anxiety verlopen. 2 jaar geleden zou ik het niet gedaan hebben.

• Marco-Peters
  • Nu online
Ik ben weer eens aan het plannen geslagen: inplaats als doel te hebben zo snel mogelijk op plaats van bestemming aan te komen, ben ik juist benieuwd wat er te zien of te doen valt? Terwijl de auto dus bij kan tanken aan een 22kw AC Laadpaal van Lidl a € 0,29 per kWh via de Lidl Plus App.

De reis gaat in juli pas plaatsvinden, maar was benieuwd waar in Duitsland ik nog een laatste laadstop kan maken. Aangezien het in Oostenrijk helaas een stukje duurder is. Nou Lindau is dan een perfecte stop, tegenover de Kaufland ligt een Thermen en heb je mooi uitzicht over de Alpen en op loopafstand van het eilandje bij Lindau.

Daar wat uurtjes besteden en de batterij is dan ook weer vol genoeg, om de eindbestemming te halen: wat dan nog 90km's zijn. Meestal zie ik rijders van electrische autos, puur alleen van snellaadstation naar snellaadstation rijden langs de snelweg. Met als doel zo snel mogelijk op de eindbestemming zijn: wij denken daar anders over, al met de ICE maakte wij tussenstops van meerdere uren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cerenas
Zojuist in een laadwalhalla terechtgekomen. Superveel laadplekken, grote shop, veel (schone en gratis) toiletten. Kan bijna niet beter.

Sortimo Innovationspark Zusmarshausen in Duitsland. Tankstation voor alternatieve brandstof geeft Google Maps aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:46
Marco-Peters schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:27:
Ik ben weer eens aan het plannen geslagen: inplaats als doel te hebben zo snel mogelijk op plaats van bestemming aan te komen, ben ik juist benieuwd wat er te zien of te doen valt? Terwijl de auto dus bij kan tanken aan een 22kw AC Laadpaal van Lidl a € 0,29 per kWh via de Lidl Plus App.

[Afbeelding]

De reis gaat in juli pas plaatsvinden, maar was benieuwd waar in Duitsland ik nog een laatste laadstop kan maken. Aangezien het in Oostenrijk helaas een stukje duurder is. Nou Lindau is dan een perfecte stop, tegenover de Kaufland ligt een Thermen en heb je mooi uitzicht over de Alpen en op loopafstand van het eilandje bij Lindau.

Daar wat uurtjes besteden en de batterij is dan ook weer vol genoeg, om de eindbestemming te halen: wat dan nog 90km's zijn. Meestal zie ik rijders van electrische autos, puur alleen van snellaadstation naar snellaadstation rijden langs de snelweg. Met als doel zo snel mogelijk op de eindbestemming zijn: wij denken daar anders over, al met de ICE maakte wij tussenstops van meerdere uren.
Lindau is best leuk voor een paar uurtjes !
Ik deel je mening - ik rij vaak maar 5 a 6 uur per dag, en laad dus 1 soms max 2 keer. Als het kan probeer ik de snelweg af te gaan, stad in en een snellader pakken. even wandelen - wat bekijken - broodje halen en weer door. vaak zijn die laadpalen gewoon allemaal vrij , terwijl de snelweg toch vaker wel bezet heb gehad, zeker in DE met die enkele enBw palen.

Volvo XC40 P8

• Akira_ZSE
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:26
Cerenas schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:36:
Zojuist in een laadwalhalla terechtgekomen. Superveel laadplekken, grote shop, veel (schone en gratis) toiletten. Kan bijna niet beter.
[Afbeelding]
Sortimo Innovationspark Zusmarshausen in Duitsland. Tankstation voor alternatieve brandstof geeft Google Maps aan.
Ook al gestaan, ik vond het juist wat omslachtig om het laden te starten. Ik snap niet echt waarom ze dat persé met hun eigen app willen doen.

Verder wel een heel mooie locatie, het tankstation van de toekomst!

• Brotuck
[Afbeelding]
Kan je alleen maar met een CC betalen daar ? ik had al een video erover gezien, maar daar lag de focus op naar binnen lopen, cc swipen en klaar. Maar een eigen pas zou ook fijn zijn uiteraard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cerenas
Akira_ZSE schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:59:
[...]

Ook al gestaan, ik vond het juist wat omslachtig om het laden te starten. Ik snap niet echt waarom ze dat persé met hun eigen app willen doen.

Verder wel een heel mooie locatie, het tankstation van de toekomst!
Dat is wel minder inderdaad. Was me niet opgevallen (SuC gebruikt). Mooie plek inderdaad.
Brotuck schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:03:
[...]

Kan je alleen maar met een CC betalen daar ? ik had al een video erover gezien, maar daar lag de focus op naar binnen lopen, cc swipen en klaar. Maar een eigen pas zou ook fijn zijn uiteraard.
Als ik @Akira_ZSE zijn reactie lees met een eigen app. Had er zelf verder niet naar gekeken. :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Akira_ZSE
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:26
Toen ik daar stond was het gebouw gesloten en moest je de app gebruiken. Via de app kon je dan ook uiteindelijk met CC of paypal betalen.

Op de terugweg was het gebouw wel open en kon je idd via een soort van kiosk je laadsessie starten. Super handig daar was dat je kon zeggen: stop met laden op 80%

De prijzen waren er toen heel democratisch (ik dacht €0,59 per kw)

• Brotuck
Akira_ZSE schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:28:
Toen ik daar stond was het gebouw gesloten en moest je de app gebruiken. Via de app kon je dan ook uiteindelijk met CC of paypal betalen.

Op de terugweg was het gebouw wel open en kon je idd via een soort van kiosk je laadsessie starten. Super handig daar was dat je kon zeggen: stop met laden op 80%

De prijzen waren er toen heel democratisch (ik dacht €0,59 per kw)

[Afbeelding]
Enerzijds is dit scenario ideaal natuurlijk. Echter betaal ik nu een abbo per maand om voor een fixed prijs te laden. Jammer als die pas niet geaccepteerd zou worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hamer
[Afbeelding]
Een tip voor wie via de A3 rijd, bij Hessdorf (afrit Erlangen west) heb je ook een laadwalhalla op het "gewerbepark". Ik schat in, zo'n 20 snelladers? Echt bizar! Vorig jaar geweest, stond op 2 auto's na, niemand.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:55
[Afbeelding]
Ken je het verhaal achter deze laadlocatie?

Het heeft iets te maken met de bakker daar die een grote fan is van EV's en dit allemaal zelf georganiseerd heeft.

• ecofin
mustisen schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:51:
[...]

Ik ga komend zomer met mijn Y LR voor het eerst naar Samsun. Met alleen superchargers kom ik helemaal in Edirne, zelfs in Bolu als ik wil. Daarna heb ik laders van ZES, eSarj en Trugo tot mijn beschikking.

Wat krijg je bij ZES niet aan de praat? Bij mij loopt de app vast op mijn iPhone als ik mijn adres in Nederland probeer in te voeren. Omdat ik toch geen laadpas ga bestellen, heb ik mijn adres in Turkije ingevoerd. Ik heb succesvol mijn credit card kunnen koppelen. Eenmaal in Turkije kun je gewoon de QR code op de lader scannen en dan zou het laden moeten beginnen. Check anders het Youtube kanaal van Emir Tunçyürek.

Trugo raad ik trouwens absoluut aan. De app komt mij veel beter over in vergelijking met eSarj en ze zijn heel hard hun netwerk aan het uitbreiden.
Ah kijk, ja ik liep ook vast met de adres. Dan stel ik hem ook even in op het adres van mn ouders, dank voor de tip!
Trugo zie ik nog niet in abrp staan, zijn hun stations al open ja?

Ben benieuwd hoe het je met de MY gaat bevallen :) ik wacht al drie jaar om deze trip te kunnen doen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ecofin
Hamer schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:04:
[...]

Ik moet bekennen dat mn doel vooral is om er aan te komen, daarna switch ik over op mijn vaders auto :P want het is idd nog best lastig ten oosten van ankara om voldoende laadpalen te vinden (en dat is wel waar de merendeel van Turken in Europa vandaan komen) Ik heb sinds 2019 zitten kijken hoe het tesla netwerk zich zou ontwikkelen en het is dat jaar voor het eerst dat ie aangeeft dat het Sivas als bestemming kan halen.

@Wesco thanks voor de tip!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mustisen
ecofin schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:26:
[...]

Ah kijk, ja ik liep ook vast met de adres. Dan stel ik hem ook even in op het adres van mn ouders, dank voor de tip!
Trugo zie ik nog niet in abrp staan, zijn hun stations al open ja?

Ben benieuwd hoe het je met de MY gaat bevallen :) ik wacht al drie jaar om deze trip te kunnen doen
T/m Kapikule gebruik ik ABRP, maar daarna juist de apps van ZES en Trugo afzonderlijk. De rit van Edirne naar Samsun plan ik dus zelf in plaats van ABRP het te laten doen, juist om de reden die jij noemt: veel laadpunten komen niet terug in ABRP. Dus als je de app van Trugo afzonderlijk downloadt en het overzicht van Turkije bekijkt zul je veel laadpunten kunnen zien waar je zelf naar toe kunt navigeren. Voor zover ik hun Twitter account mag geloven kan er gewoon geladen worden.

Ik kijk ook al een tijd lang uit om met een EV naar Turkije te rijden en sinds ik mijn Y LR in september ' 22 in ontvangst heb genomen heb ik eindelijk concreet kunnen plannen ;)

Fijne reis alvast!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Coasterfreak
@mustisen @ecofin Coasterfreak in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

overzicht van alle turkse laadproviders hierboven

ik ga dit jaar weer, maar dan met een vw id3. zal een stuk sneller zijn dan met een renault zoe

kijk het beste even op https://www.plugshare.com/ , dit helpt een hoop om te zien waar je kunt laden en bij wie. de top 5 is: esarj, zes, trugo, GIOev, ENYAKIT en ook tesla supercharger sinds die denk ik ook publiek zijn.

regel via je familie dat in turkije woont fysieke rfid pasjes voor zes/esarj als je daar behoefte aan hebt, ze sturen ze niet op naar het buitenland. de meeste laadsessies in turkije worden met de app gestart, maar ik ben daar geen grote fan van.

als je met een tesla richting turkije gaat kom je praktisch met je ogen dicht en 2 vingers in je neus diep in turkije met alleen tesla superchargers, dat is allemaal easy

als je specifieke vragen hebt over laden in turkije kun je mij altijd lastig vallen :)

[Voor 23% gewijzigd door Coasterfreak op 25-05-2023 19:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cerenas
@Akira_ZSE Wat ik zo zag is het nog steeds 59ct, dus dat doen ze wel netjes.
N0EL schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:51:
[...]

Het heeft iets te maken met de bakker daar die een grote fan is van EV's en dit allemaal zelf georganiseerd heeft.
Had geen idee. Dat is een leuk iniatief geweest!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:11
[...]

Is er dan naast Roland Schuren van Ladepark Kreuz Hilden nog een bakker die zo'n laadlocatie heeft opgezet?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!
Hamer schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:55:
Komende zomer zit ik in de Drome, Frankrijk. 9 kilometer onder Die. Geen laad faciliteiten op de camping helaas.
Nu zit ik te denken om een fietsendrager achterop te doen met 1 elektrische fiets. Zal dit qua verbruik nog veel schelen of hebben anderen ervaring met fietsendrager achterop?
Voordeel is dat ik de auto dan in Die kan laden en met de fiets terug naar de camping kan fietsen.
Ik heb nu vier ritten naar Zwitserland gemaakt (~1000km, twee in de zomer en twee in de winter) en bij drie daarvan had ik een fietsendrager achterop met twee fietsen. Ik heb (ook tot mijn eigen verrassing) geen merkbare verhoging in verbruik gezien. Dat waren overigens steeds mountainbikes en die zijn in het algemeen iets lager dan een gewone fiets.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:16

Griffin

Is mythical

Hamer schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:55:
Komende zomer zit ik in de Drome, Frankrijk. 9 kilometer onder Die. Geen laad faciliteiten op de camping helaas.
Nu zit ik te denken om een fietsendrager achterop te doen met 1 elektrische fiets. Zal dit qua verbruik nog veel schelen of hebben anderen ervaring met fietsendrager achterop?
Voordeel is dat ik de auto dan in Die kan laden en met de fiets terug naar de camping kan fietsen.
Zelf ben ik in de mei vakantie met een Niro EV met fietsendrager en 3 fietsen (fiets van mijn vrouw en 2 kleine fietsen van de kids) naar belgie gegaan. Geen grote afstand maar het verbruik is nauwlijks gestegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:04
Ik ga in de zomer op de zonder, na zwarte zaterdag, richting Oostenrijk. Hoe groot is de kans dat alle superchargers (voorkeur) bezet zijn onderweg? Moet ik extra reistijd rekenen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:56
TukkerTweaker schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:33:
Ik ga in de zomer op de zonder, na zwarte zaterdag, richting Oostenrijk. Hoe groot is de kans dat alle superchargers (voorkeur) bezet zijn onderweg? Moet ik extra reistijd rekenen?
Met een Tesla of iets anders?

Kans lijkt me kleiner met een Tesla, maar ik zou het gewoon doen en je ziet wel waar je uit komt.

Zorg dat je laat kan aankomen, en neem de rit zoals ze komt, jaag jezelf vooral niet op!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• BoerFrits
  • Laatst online: 29-05 21:16
Heb samen met mijn vrouw een roadtrip gemaakt naar noorwegen, 3600 km totaal met een gemiddeld verbruik van 16,5 kwh per 100km

De heenweg was verder niet zo spannend, snelladers genoeg in Duitsland. Zelfs complete nieuwe laadpleinen van EnBw met overkappingen. Had nog een OBD dongel gekocht om in combinatie met ABRP te gebruiken, maar de navigatie van ABRP vind ik erg matig. Vlak voor de boot in Hirthals die je in 2,5 uur naar Noorwegen vaart nog even geladen bij een Tesla supercharger. In Noorwegen zelf redelijk wat Teslachargers maar ook genoeg andere smaakjes. Vooral in de skigebieden aanbod genoeg. Wat verder naar boven richting Geiranger word het wel iets dunner. Nog wel veel snelladers die nog verpakt zijn als bushokje en max 50kw doen. Meestal van het Recharge netwerk. In Odda kwam ik een nieuw laadpleintje tegen van Recharge met daar een stuk of 8 150kw laders keurig naast elkaar. Dik voor elkaar want wanneer je begon te laden kon je de qr code op het schermpje scannen en werd je naar een webbpage gederigeerd waar je keurig de voortgang kon volgen. Wat betref pasjes acceptatie stak mijn kia pas er bovenuit, Vattenfalll, ANWB en Shell werkten meestal niet. Van te voren de apps van Mer en Bildkraft geinstalleerd maar uiteindelijk slecht Mer eenmaal gebruikt. Meestal op de snellader tot 80% geladen om vervolgens bij de hut of camping tot 100% te laden met de grannycharger. Al is dat niet altijd aan te raden. Dunne kabeltjes van de hutjes vinden dat niet altijd leuk, en soms hing er ook een bordje dat het niet de bedoeling om je EV te laden.

Bij hotels waar een laadpaal zit veel variatie in aanbieders, bij de palen van charge365 werkten geen enkel van mn pasjes, en moest ik via hun portaal een creditcard koppelen om de boel aan de gang te krijgen.

Op de terugweg nog een upgrade gedaan bij de overtocht van Kristiansand naar Hirthals zodat ik op de boot nog bij kon laden, Dit waren 22kw laders en mijn 1fase E-Niro wist daar dus ongeveer 7kw per uur te laden. Omdat Ev`s die gaan laden vrij snel de boot op kunnen toch al met al een 3 uurtjes geladen. Voor ons een ouder echtpaar die met hun BZ4X aan het klooien waren, laadkabel aan auto kant lockte niet en daardoor begon ie niet met laden, je hoorde het vergrendelings mechanisme proberen te locken. kabel paar keer erin en eruit en toen werkte dat ook weer. De heenweg op de boot bewust niet geladen om dat ik geen idee had wat voor laadpalen het waren. Als het 11kw was dan werden het wel erg dure KW`s doordat ik maar met 1 fase laad. Bij de reservering koste het laden iets van €16 extra. Op de terug vroegen ze tijdens de upgrade bij het inchecken 106NOK, beetje minder dus. Voor de rest snelweg km`s meestal rond de 110 km/h. In Noorwegen veel variatie. Als je net de goeie kant op rijd is de auto extreem zuinig, ritten van 200km waar je niet meer dan 11kwh per 100 km verbruik had.

[Voor 3% gewijzigd door BoerFrits op 26-05-2023 17:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16:19
BoerFrits schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:17:
Heb samen met mijn vrouw een roadtrip gemaakt naar noorwegen, 3600 km totaal met een gemiddeld verbruik van 16,5 kwh per 100km

De heenweg was verder niet zo spannend, snelladers genoeg in Duitsland. Zelfs complete nieuwe laadpleinen van EnBw met overkappingen. Had nog een OBD dongel gekocht om in combinatie met ABRP te gebruiken, maar de navigatie van ABRP vind ik erg matig. Vlak voor de boot in Hirthals die je in 2,5 uur naar Noorwegen vaart nog even geladen bij een Tesla supercharger. In Noorwegen zelf redelijk wat Teslachargers maar ook genoeg andere smaakjes. Vooral in de skigebieden aanbod genoeg. Wat verder naar boven richting Geiranger word het wel iets dunner. Nog wel veel snelladers die nog verpakt zijn als bushokje en max 50kw doen. Meestal van het Recharge netwerk. In Odda kwam ik een nieuw laadpleintje tegen van Recharge met daar een stuk of 8 150kw laders keurig naast elkaar. Dik voor elkaar want wanneer je begon te laden kon je de qr code op het schermpje scannen en werd je naar een webbpage gederigeerd waar je keurig de voortgang kon volgen. Wat betref pasjes acceptatie stak mijn kia pas er bovenuit, Vattenfalll, ANWB en Shell werkten meestal niet. Van te voren de apps van Mer en Bildkraft geinstalleerd maar uiteindelijk slecht Mer eenmaal gebruikt. Meestal op de snellader tot 80% geladen om vervolgens bij de hut of camping tot 100% te laden met de grannycharger. Al is dat niet altijd aan te raden. Dunne kabeltjes van de hutjes vinden dat niet altijd leuk, en soms hing er ook een bordje dat het niet de bedoeling om je EV te laden.

Bij hotels waar een laadpaal zit veel variatie in aanbieders, bij de palen van charge365 werkten geen enkel van mn pasjes, en moest ik via hun portaal een creditcard koppelen om de boel aan de gang te krijgen.

Op de terugweg nog een upgrade gedaan bij de overtocht van Kristiansand naar Hirthals zodat ik op de boot nog bij kon laden, Dit waren 22kw laders en mijn 1fase E-Niro wist daar dus ongeveer 7kw per uur te laden. Omdat Ev`s die gaan laden vrij snel de boot op kunnen toch al met al een 3 uurtjes geladen. Voor ons een ouder echtpaar die met hun BZ4X aan het klooien waren, laadkabel aan auto kant lockte niet en daardoor begon ie niet met laden, je hoorde het vergrendelings mechanisme proberen te locken. kabel paar keer erin en eruit en toen werkte dat ook weer. De heenweg op de boot bewust niet geladen om dat ik geen idee had wat voor laadpalen het waren. Als het 11kw was dan werden het wel erg dure KW`s doordat ik maar met 1 fase laad. Bij de reservering koste het laden iets van €16 extra. Op de terug vroegen ze tijdens de upgrade bij het inchecken 106NOK, beetje minder dus. Voor de rest snelweg km`s meestal rond de 110 km/h. In Noorwegen veel variatie. Als je net de goeie kant op rijd is de auto extreem zuinig, ritten van 200km waar je niet meer dan 11kwh per 100 km verbruik had.
Leuk! Ik ga volgende week met mijn vrouw 3 weken een rondje Noorwegen doen. We gaan eerst met HNL vanuit Emden (DE) naar Kristiansand 16 uur varen :-). Dan rondje via Stavanger, Bergen, Alesund, Lillehammer, Oslo. Dan terug naar huis via Göteborg en Kopenhagen.
Zal proberen reis bij te houden qua laden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:12

ThsAdrns

Be the change!

PeterZ(on) schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 06:51:
[...]

Is er dan naast Roland Schuren van Ladepark Kreuz Hilden nog een bakker die zo'n laadlocatie heeft opgezet?
Volgens mij niet; ik denk inderdaad dat hier twee dingen verward worden.

Het Sortimo Innovationspark aan de A8 bij Zusmarshausen in Zuid-Duitsland: https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=104&t=26191

En het Ladepark Kreuz Hilden van [url="https://www.ihr-bäcker-schüren.de/"]Ihr Bäcker Schüren[/url] tussen Düsseldorf en Wuppertal: https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=104&t=54644. In dit leuke filmpje van ZDF komt hij ook voorbij, maar ook Lightyear: https://www.zdf.de/gesell...fach-unter-strom-100.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
ThsAdrns schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:54:
[...]

Volgens mij niet; ik denk inderdaad dat hier twee dingen verward worden.
Ja idd, leek mij ook een gevalletje klok en klepel.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-05 21:41
royverdegem schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:55:
[...]

Leuk! Ik ga volgende week met mijn vrouw 3 weken een rondje Noorwegen doen. We gaan eerst met HNL vanuit Emden (DE) naar Kristiansand 16 uur varen :-). Dan rondje via Stavanger, Bergen, Alesund, Lillehammer, Oslo. Dan terug naar huis via Göteborg en Kopenhagen.
Zal proberen reis bij te houden qua laden
Ja, graag. :) Wij gaan in september ook met de HNL. Maken wel een ander rondje vanaf Kristiansand.
Inmiddels de apps Mer, Bilkraft en Kople (m'n favo) geïnstalleerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik realiseer me dat ik hier zomaar binnen kom denderen en dat een "rant" niet de beste introductie is. Maar ik moet toch even wat frustratie kwijt.
Gisteren eind van de ochtend vertrokken voor het eerste deel van een rit naar de Alpe d'Uez. Dat had, met enige moeite, in één dag gekund, maar we kozen voor de ontspanning. Volle accu bij vertrek, route voerde over Antwerpen > Brussel > Luxemburg eindbestemming Nancy.
We waren na vier ritten naar Zwitserland verwend: op die route is het gewoon stoppen en laden. Altijd, overal. In mijn naïviteit nam ik aan dat dat ook richting Frankrijk ondertussen zo was.
Dus niet:
Na Antwerpen, op de E19, gaan kijken naar laadmogelijkheid.
Eerste laadmogelijkheid bij tankstation: twee palen, allebei bezet met nog één auto wachtend. Man bij de laadpaal waar ik stond te wachten kreeg hem duidelijk niet aan de praat en stond een kwartier te proberen en te bellen.
Doorgereden naar de volgende laadmogelijkheid, over de E411. Eenzame paal bij op een industrieterrein, iets van de snelweg af. Prachtig glimmend apparaat, gevonden in de ANWB onderweg app. Dood...
Volgende laadmogelijkheid: Twee palen bij benzinestation. Geen bordjes die vertellen waar je heen moet (dat staat overigens vrijwel nergens in Belgie) dus we reden rondjes op het terrein tot we twee palen vonden. Eén paal in storing, tweede paal maximaal 28 kW.... Kwartiertje geladen om door te kunnen.
Op naar de volgende. Eén paal naast een enorm groot gebouw met Starbucksvlaggen en een groot reclamebord voor Starbucks. Iedereen in de auto happy! Paal leverde maximaal 38 kW en het bleek een Starbucks on the go. Wat betekent dat er twee automaten staan. De hele installatie was kleiner dan het reklamebord buiten.. Toch maar een half uurtje geladen. Dat was ook meteen de maximale laadtijd.

We waren nog geen 10 km de grens met Luxemburg over en we konden laden bij een benzinestation met (dacht ik) 10 brandnieuw laadpalen, die allemaal vrij waren en de laadsessie begon meteen met 74 kW.

Op de terugweg zorgen we dat we voldoende prik in de accu hebben om zonder stoppen door Belgie te rijden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
multikoe schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:40:
Ik realiseer me dat ik hier zomaar binnen kom denderen en dat een "rant" niet de beste introductie is. Maar ik moet toch even wat frustratie kwijt.
Gisteren eind van de ochtend vertrokken voor het eerste deel van een rit naar de Alpe d'Uez. Dat had, met enige moeite, in één dag gekund, maar we kozen voor de ontspanning. Volle accu bij vertrek, route voerde over Antwerpen > Brussel > Luxemburg eindbestemming Nancy.
We waren na vier ritten naar Zwitserland verwend: op die route is het gewoon stoppen en laden. Altijd, overal. In mijn naïviteit nam ik aan dat dat ook richting Frankrijk ondertussen zo was.
Dus niet:
Na Antwerpen, op de E19, gaan kijken naar laadmogelijkheid.
Eerste laadmogelijkheid bij tankstation: twee palen, allebei bezet met nog één auto wachtend. Man bij de laadpaal waar ik stond te wachten kreeg hem duidelijk niet aan de praat en stond een kwartier te proberen en te bellen.
Doorgereden naar de volgende laadmogelijkheid, over de E411. Eenzame paal bij op een industrieterrein, iets van de snelweg af. Prachtig glimmend apparaat, gevonden in de ANWB onderweg app. Dood...
Volgende laadmogelijkheid: Twee palen bij benzinestation. Geen bordjes die vertellen waar je heen moet (dat staat overigens vrijwel nergens in Belgie) dus we reden rondjes op het terrein tot we twee palen vonden. Eén paal in storing, tweede paal maximaal 28 kW.... Kwartiertje geladen om door te kunnen.
Op naar de volgende. Eén paal naast een enorm groot gebouw met Starbucksvlaggen en een groot reclamebord voor Starbucks. Iedereen in de auto happy! Paal leverde maximaal 38 kW en het bleek een Starbucks on the go. Wat betekent dat er twee automaten staan. De hele installatie was kleiner dan het reklamebord buiten.. Toch maar een half uurtje geladen. Dat was ook meteen de maximale laadtijd.

We waren nog geen 10 km de grens met Luxemburg over en we konden laden bij een benzinestation met (dacht ik) 10 brandnieuw laadpalen, die allemaal vrij waren en de laadsessie begon meteen met 74 kW.

Op de terugweg zorgen we dat we voldoende prik in de accu hebben om zonder stoppen door Belgie te rijden.
Ik weet niet hoe jij laadpalen zoekt, maar je bent de beste voorbijgereden.
Ik ga ze niet allemaal opnoemen, maar op de E19 zit er vlak voor Brussel een Fastned met 8 palen aan beide kanten van de autostrade. Dat is noet ver van waar ik woon, gebruik ze zelf niet, maar er staan bijna altijd wel 2-3 autos met nederlands kenteken te laden.
Na Brussel is er nog een Total station waar er ook laadmogelijkheden zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Tommie12 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:57:
[...]
Dat zou heel goed kunnen. Ik zei al dat ik misschien naïef was. Ik heb altijd kunnen reizen m.b.v. de interne navigatie van mijn Kia. Deze keer gebruikten we daarnaast ook Plugshare en de ANWB onderweg app. In die apps zochten we naar snellaadpalen langs de route en dit waren stuk voor stuk de eerstvolgende mogelijkheden die werden aangeboden.

Maar dat was het punt niet (echt). Ik heb in Nederland en Duitsland nog nooit een kapotte laadpaal gehad, nog nooit hoeven wachten en nog nooit langs de snelweg een laadpaal gehad die niet de voor mij maximale snelheid van 74 kW boodt. In Belgie had ik bij elk laadstation waar ik stopte een minder-dan-goede ervaring. En dat langs een internationale route.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Brotuck
En dat is dus de reden waarom ik abrp gebruik, die zoekt automatisch een goede laadpaal uit en geeft dan ook aan of er punten van bezet of vrij zijn. Nu is dat niet altijd een garantie, maar geeft meer houvast dan iedere andere planner die ik tot nu toe heb gezien.

Ja de navigatie kan stukken beter, je rijd altijd wel ergens een beetje om. Maar je kan zoveel filters instellen die je wil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:42
Erg interessant om dit alles te lezen. Maar ik hou het voorlopig bij benzine veel makkelijker (geen gedoe met wachten, tanken gaat veel sneller) Ik haal gemiddeld 600/700 KM mee. Mijn Aygo uit 2010 verbruik 4 liter op 100KM gemiddeld en soms naar 3.6L op de snelweg.

Ik ben flink aan het sparen voor mijn volgende auto, dat wordt zeer waarschijnlijk een Aygo X Premium uitvoering gaat worden met alle optie met een open dakje. De Aygo X gaat mij in deze uitvoering €25.000/30.000 als nieuwe auto kosten. Elektrische auto zal waarschijnlijk in deze klasse net niet genoeg accu hebben. Ik moet dan ook een laad paal hebben en woon in een appartement met openbaar parkeren.

Ik rij al sinds 12 december 2014. Altijd dealer Toyota onderhouden. Inmiddels 186.000 KM mee gereden (Ik kocht mijn Aygo met 30.000KM) 1 eigenaar voor mij. Gekocht bij officiële Toyota dealer.

Omdat ik zoveel KM rij heeft het steeds maar moeten opladen geen zin voor mij. Als ze komen met betaalbare 800-1000 kilometer range misschien

[Voor 26% gewijzigd door van der Berg op 28-05-2023 11:23]

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - GeForce RTX 4090 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Nu online
van der Berg schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:06:
Erg interessant om dit alles te lezen. Maar ik hou het voorlopig bij benzine veel makkelijker (geen gedoe met wachten, tanken gaat veel sneller) Ik haal gemiddeld 600/700 KM mee. Mijn Aygo uit 2010 verbruik 4 liter op 100KM gemiddeld en soms naar 3.6L op de snelweg.
Ja leuk: maar met de huidige en waarschijnlijk blijvende stijgende benzineprijzen, kost dat zelfs met een Aygo € 0,08 per km aan benzine bij 25km/l. Juist met een rijstijl als de jouwe, anders haal je geen 3.6L :X

In een electrische auto rij je met dezelfde zuinige rijstijl veel goedkoper: 12.3kWh/100km is mijn gemiddeld verbruik met de Nissan Leaf, wat neerkomt op een kleine € 4,92 per 100km. Oftewel net geen € 0,05 per km en dit is dan gebaseerd op laden een Vattenfall laadpaal voor € 0,40 kWh. Het kan nog veel goedkoper namelijk.

Overigens in zo'n auto als een Aygo, heb je helemaal geen plaats om al je bagage mee te nemen. Dat is leuk als eenzame reiziger, maar met een gezin is de kofferbak ruimte veel te klein. Dus die Aygo is ook niet bepaald geschikt voor lange reizen. Dan doe ik toch echt liever om de 150/200km snelladen, want al onze bagage past gewoon in de Nissan Leaf. Zonder fratsen uit te moeten halen met een dakkoffer of dergelijke.

Een Aygo X kopen voor €25.000/30.000? Daar krijg je waarschijnlijk een EV voor al dan gebruikt, met een actieradius van 400km. Straks komt het grote Volkswagen zelfs, met een EV bedoeld voor het volk voor 25k a 30k. Al is het altijd afwachten wat de daadwerkelijke prijs wordt en de actieradius in de praktijk.

[Voor 11% gewijzigd door Marco-Peters op 28-05-2023 11:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Tommie12 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:57:
[...]

Ik ga ze niet allemaal opnoemen, maar op de E19 zit er vlak voor Brussel een Fastned met 8 palen aan beide kanten van de autostrade. Dat is noet ver van waar ik woon, gebruik ze zelf niet, maar er staan bijna altijd wel 2-3 autos met nederlands kenteken te laden.
Na Brussel is er nog een Total station waar er ook laadmogelijkheden zijn.
Ik ging net zeggen, op de E19 tussen Antwerpen en Brussel kom je slechts 2 parkings tegen en beide hebben laadpalen waarbij diegene het dichtst bij Brussel net een FastNed station heeft.

Zelfs wanneer ik door Duitsland rij, waar laden over het algemeen geen probleem is, gooi ik mijn route vooraf in ABRP en noteer ik het plan dat ABRP bedenkt om dat dan gewoon uit te voeren. En kom ik laders tegen die niet werken, of waar het te druk is, dan gebruik ik opnieuw ABRP om een alternatief te zoeken voor mij. Ik ga zeker niet op goed geluk rondrijden.

Wat signalisering betreftm er is aangekondigd dat er in de loop van dit jaar signalisatie zal komen op de snelwegen om aan te geven op welke parkings er laders aanwezig zijn. Dat moet helpen met het tijdig van de snelweg afgaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +5Henk 'm!

Ik ben flink aan het sparen voor mijn volgende auto, dat wordt zeer waarschijnlijk een Aygo X Premium uitvoering gaat worden met alle optie met een open dakje. De Aygo X gaat mij in deze uitvoering €25.000/30.000 als nieuwe auto kosten. Elektrische auto zal waarschijnlijk in deze klasse net niet genoeg accu hebben. Ik moet dan ook een laad paal hebben en woon in een appartement met openbaar parkeren.

Ik rij al sinds 12 december 2014. Altijd dealer Toyota onderhouden. Inmiddels 186.000 KM mee gereden (Ik kocht mijn Aygo met 30.000KM) 1 eigenaar voor mij. Gekocht bij officiële Toyota dealer.

Omdat ik zoveel KM rij heeft het steeds maar moeten opladen geen zin voor mij. Als ze komen met betaalbare 800-1000 kilometer range misschien
Wij rijden op dit moment 30.000 km per jaar en maken dus minimaal twee keer per jaar een lange tocht naar het buitenland. Ondanks de ervaring van gisteren zullen wij nooit meer een plofauto rijden. De voordelen wegen meer dan op tegen de nadelen en zelfs als dat niet zo was: die nadelen zijn peanuts vergeleken bij de problemen die onze kinderen tegemoet zien. Klein offer🙂

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:55:
[...]
Wat signalisering betreftm er is aangekondigd dat er in de loop van dit jaar signalisatie zal komen op de snelwegen om aan te geven op welke parkings er laders aanwezig zijn. Dat moet helpen met het tijdig van de snelweg afgaan.
Dat kan zelfs in Nederland nog veel beter: ik wil gewoon kunnen rijden, zonder ABRP te moeten gebruiken. Maar dat viel gisteren vies tegen..... reed langs een Shell op de autosnelweg, met de veronderstelling dat er geen snelladers stonden. Omdat het niet aangegeven was op de snelweg.

Stonden ze er wel, alleen je mag niet keren op een autosnelweg: dus ben ik verder gereden naar McDonalds Echt, welke ik al in de navigatie in gegeven had. Al had ik eigenlijk al eerder willen snelladen. Tijdens het rijden vindt ik het alleen veel te gecompliceerd, om uit te zoeken waar een snellader dichtbij is. Want Fastned is uit de boze..... € 0,78 per kWh, nee dankjewel :|

En het werkt afleidend als je tijdens het rijden in de navigatie moet zoeken naar een snellader: want als ik tegen Google zeg, navigeer naar Vattenfall Incharge, dan wordt ik waarschijnlijk een woonwijk ingestuurd naar een 11kw AC laadpaal _O- Of ik krijg tig resultaten. Dus heb gewoon de Vattenfall Incharge Snellader geselecteerd, welke ik recent al opgezocht had in Google Maps.

[Voor 15% gewijzigd door Marco-Peters op 28-05-2023 12:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!
De belangrijkste reden voor mij om ABRP te gebruiken is niet zozeer omdat ik schrik heb dat ik anders niet ter plaatse zou komen, maar wel omdat ik liever gewoon een 300kW lader zie staan dan een 50kW lader.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:03:
De belangrijkste reden voor mij om ABRP te gebruiken is niet zozeer omdat ik schrik heb dat ik anders niet ter plaatse zou komen, maar wel omdat ik liever gewoon een 300kW lader zie staan dan een 50kW lader.
Ik gebruik ABRP eigenlijk alleen omdat je niet kan vertrouwen op de GoM: 230km actieradius, blijkt in werkelijkheid dan nog maar 196km te zijn. Als ik dat gecheckt had in ABRP, dan had ik wellicht ook geweten dat het verstandiger was om nog voor Echt een snellader op te zoeken.

Gisteren kwam ik me 3% aan bij de snellader van Vattenfall Incharge in Echt _O-

Acties:
  • +1Henk 'm!
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:59:
[...]

Dat kan zelfs in Nederland nog veel beter: ik wil gewoon kunnen rijden, zonder ABRP te moeten gebruiken. Maar dat viel gisteren vies tegen..... reed langs een Shell op de autosnelweg, met de veronderstelling dat er geen snelladers stonden. Omdat het niet aangegeven was op de snelweg.
Rijden nu over de A6 richting Lyon, maar hier doen ze het precies goed: bij elk tankstation geven ze ruim van tevoren aan of er laadpalen zijn, maar beter nog: ook hoeveel km het is tot de volgende laadpaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:15
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:59:
[...]

Want Fastned is uit de boze..... € 0,78 per kWh, nee dankjewel :|
Via de Fastned app zelf is het €0,69 per kWh :) Nog steeds duur, maar scheelt wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Nu online
multikoe schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:59:
[...]

Rijden nu over de A6 richting Lyon, maar hier doen ze het precies goed: bij elk tankstation geven ze ruim van tevoren aan of er laadpalen zijn, maar beter nog: ook hoeveel km het is tot de volgende laadpaal.
Dat gebeurt in Nederland dus niet: gisteren heb ik bewust geprobeerd om thuis te komen met 91% batterij niveau. Helaas niet gelukt, want toen ik bij Delft de autosnelweg op reed. Nam ik schijnbaar de verkeerde afslag, waardoor de reistijd minder werd ( wel de snelste route, maar die de zuinigste ). Maar er kwamen direct 14km's bij :(

Toen was wel al duidelijk: dat ga ik nooit tot thuis halen: gelukkig had ik al uitgezocht waar ik kon laden. Mijn gok was dat ik het op zijn minst tot Echt zou halen, dus toen heb ik besloten om de navigatie daarheen te laten navigeren. Als 2e optie had ik Geleen, welke ik waarschijnlijk wel gehaald had als mijn batterij 100% opgeladen was i.p.v. 91% totaal.

Maar zonder navigatie had ik die Vattenfall Incharge snellader waarschijnlijk niet gevonden? Of je moet een groot bord zien, waar aangewezen wordt welke afslag je voor McDonald's moet nemen. Nu weet ik wel eindelijk wat mijn maximale bruikbare actieradius is: want dat is handig om te weten, als ik straks naar Oostenrijk reis.
kaanmijo schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:04:
[...]

Via de Fastned app zelf is het €0,69 per kWh :) Nog steeds duur, maar scheelt wel.
Ja ik heb natuurlijk in de Vattenfall app gekeken: want had wel op de website van Fastned gekeken, maar kwam tot de conclusie dat ik een van mij laadpassen waarschijnlijk moest gebruiken. Op de website werd niet in een oogopslag genoemd, dat je ook met je betaalpas ( al dan via app ) het laden bij Fastned kon betalen.

[Voor 17% gewijzigd door Marco-Peters op 28-05-2023 13:11]

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
@yannienl ping vanwege interesse in grotere afstanden met 500e

Wat ervaringen met een Fiat 500e naar Catalonië, 3165km verspreid over 4 dagen met daartussen 2 dagen verblijf ter plaatse. Het belangrijkste doel was de road trip zelf, het verblijf was erbij verzonnen om een reden voor het rijden te hebben :)

De 500e heeft het heel goed gedaan, zo goed als geen problemen. Temperatuurmanagement van de accu kan het vele snelladen achter elkaar niet goed bijbenen, dus je haalt de max laadsnelheid niet. De curve blijft wel gehandhaafd, dus de laadtijden worden niet dramatisch, maar de lijn zakt wel zo’n 20kW. En we liepen tegen communicatieproblemen met Tesla Superchargers aan. Zonder verklaring bleef het laden dan op 6-12kW hangen of zakte zelfs naar 0 om daar te blijven hangen. Overstappen naar andere lader maakte geen verschil. En dan werkte het bij een andere Supercharger locatie wel weer normaal. Van de 4 locaties die we geprobeerd hebben heeft het 2x niet gewerkt, beiden V3 laders. De keren dat het wel werkte was het een V2 locatie en een V3 locatie. Ik heb alleen in één duitstalige YT comment eenzelfde ervaring van iemand anders met een 500e gevonden, dus het lijkt geen algemeen probleem. Wij stopten noodgedwongen met het proberen bij Tesla.

Het grootste deel hebben we geladen bij Ionity met een bundel van Enel-X. Omdat de pas te laat aankwam (uiteindelijk bleek dat op de dag van vertrek geweest te zijn ironisch genoeg) hebben we steeds de app moeten gebruiken. Die is redelijk dramatisch, maar werkt wel. Je moet aangekomen op de locatie helemaal inzoomen op de kaart om de laders als een groen icoontje te laten verschijnen. Soms staan ze er allemaal individueel op en dan is het een kwestie van ze aantikken totdat je het juiste serienummer te pakken hebt. Vaak staat er maar één icoontje en als je dat selecteert krijg je enkele van de laders in een lijstje (dus niet alle laders) en moet je dus hopen dat de lader waar je geparkeerd hebt er tussen staat. Wij schakelden uiteindelijk over naar eerst in de app zoeken en dan pas bij een gevonden lader parkeren om niet steeds de auto te moeten verplaatsen.
Toch was het beetje geklooi de moeite waard, want we hebben uiteindelijk een dikke 500kWh geladen voor een gemiddelde prijs van €0,40.

Bij de tussenstop hotels op de heen- en terugweg hebben we niet kunnen laden. Bij het eerste in Issoire was er maar weinig gelegenheid en arriveerden we te laat om nog moeilijk te gaan doen. Op de terugweg stonden we in de parkeergarage van het hotel zonder laadmogelijkheden. Bij het hotel op bestemming was er prima gelegenheid om te laden, 3kW en gratis.

De ervaring van rijden van stop naar stop was heel aangenaam. Je bent niet onderweg naar een ver einddoel dat maar niet dichterbij lijkt te komen, je bent steeds alleen maar onderweg naar je volgende stop en opeens blijkt die volgende stop je einddoel (van de dag) te zijn. Heel ontspannend. EV rijden over langere afstanden is ons wat dat betreft goed bevallen. Het nadeel van dit met een 500e te doen is dat er veel tijd verloren gaat. Van tevoren hoopten we op dagen van 11 uur, maar dit werd al snel 13 uur. Die extra uurtjes waren niet zozeer zwaar, het proces blijft net zo ontspannend, maar op gegeven moment ben je er wel een keer klaar mee. Het is ook niet ideaal om laat aan te komen bij een hotel. Kan het lastiger maken om eten te plannen en/of je hebt niks meer aan je avond.

Tijdens het laden regelmatig ontmoetingen met mensen uit interesse (waaronder een 87 jarig Vlaams baasje die onderweg naar huis met zn Transporter campertje waarmee hij en zn vrouw 300k op de teller hebben gezet grote interesse in EV rijden toonde en voor zichzelf ook nog wel een toekomstige aanschaf voorzag). En ook mensen moeten helpen. Een Franse moeder met dochter waren voor het eerst op stap met een i3 zonder laadpas of enige kennis, dus op weg geholpen met direct betalen via QR code bij een Total station. En onderweg terug een in Spanje wonende Nederlander die gestrand was met een Citroën eC4. Hij had een Aygo gehuurd, maar kreeg de eC4 mee want die was volgens de verhuurder veel groter en luxer en hij kon er gemakkelijk 500km mee rijden. Geen uitleg, geen laadpas. Beste man stond al een uur bij de Ionity lader waarbij hij direct pay niet aan de praat kreeg en de email bevestigingslink voor de Ionity app niet wilde werken. Uiteindelijk maar op onze kosten laten laden en het geld overgemaakt gekregen. Ik denk niet dat deze man snel de overstap naar elektrisch rijden zal gaan maken na deze ervaring :p

Het proces van EV rijden is dus goed bevallen en als uitdaging om het met een 500e te doen eigenlijk ook. Dat laatste is wat minder aan te raden voor normale vakantieritten :) Wat overigens niets ten nadele van de Fiat is, het ding is er simpelweg niet voor gemaakt natuurlijk. De meeste Stellantis EVs vind ik niet bepaald om over naar huis te schrijven, maar voor de 500e heeft Fiat een volledig eigen platform gebouwd en dat heeft in een verdomd goed wagentje geresulteerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:50
Foutje

[Voor 97% gewijzigd door mm.kool op 28-05-2023 15:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:42
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:29:
[...]

Ja leuk: maar met de huidige en waarschijnlijk blijvende stijgende benzineprijzen, kost dat zelfs met een Aygo € 0,08 per km aan benzine bij 25km/l. Juist met een rijstijl als de jouwe, anders haal je geen 3.6L :X

In een electrische auto rij je met dezelfde zuinige rijstijl veel goedkoper: 12.3kWh/100km is mijn gemiddeld verbruik met de Nissan Leaf, wat neerkomt op een kleine € 4,92 per 100km. Oftewel net geen € 0,05 per km en dit is dan gebaseerd op laden een Vattenfall laadpaal voor € 0,40 kWh. Het kan nog veel goedkoper namelijk.

Overigens in zo'n auto als een Aygo, heb je helemaal geen plaats om al je bagage mee te nemen. Dat is leuk als eenzame reiziger, maar met een gezin is de kofferbak ruimte veel te klein. Dus die Aygo is ook niet bepaald geschikt voor lange reizen. Dan doe ik toch echt liever om de 150/200km snelladen, want al onze bagage past gewoon in de Nissan Leaf. Zonder fratsen uit te moeten halen met een dakkoffer of dergelijke.

Een Aygo X kopen voor €25.000/30.000? Daar krijg je waarschijnlijk een EV voor al dan gebruikt, met een actieradius van 400km. Straks komt het grote Volkswagen zelfs, met een EV bedoeld voor het volk voor 25k a 30k. Al is het altijd afwachten wat de daadwerkelijke prijs wordt en de actieradius in de praktijk.
Inderdaad ik moet gelijk erbij vermelden dat de kofferbak te klein is. Maar bij de nieuwe Aygo X is dit al wat verbeterd. Je kan ook de twee achterste stoelen omlaag zetten waardoor je meer ruimte heb.

Ik ben met de Aygo al in verschillende landen geweest:

• Duitsland
• België
• Polen
• Oostenrijk
• Zwitserland
• Frankrijk
• Luxemburg

In Zwitserland kwam ik geen Aygo tegen en met bergen had ons Aygo enorm moeite. Bergafwaarts ging ik met 170KM per uur

Maar zelfs toen reed hij erg comfortabel. Ik heb geen kinderen alleen mijn vrouw. In Duitsland rij ik vaak 160 KM per uur. In Nederland rij ik altijd de toegestane snelheid en rij ik vooral economisch.

Bijvoorbeeld München naar Koln (Keulen) 8 uur in een keer gereden. Naar Berlijn 2 keer en 2 keer naar Polen. In Nederland rij ik dagelijks naar werk en vaak gaan we erop uit.

Ik rij al 8 jaar en 6 maanden boete vrij.

Dat ter zijde, maar ik vind benzine op dit moment handig en snel en overal kan je gewoon tanken, zonder lang te wachten.

[Voor 3% gewijzigd door van der Berg op 28-05-2023 17:08]

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - GeForce RTX 4090 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tommie12

30k voor een Aygo vind ik toch een behoorlijk grote zak geld voor zo’n mini autootje.

Tegen dan je het spaargeld bij elkaar hebt kan je waarschijnlijk een tweedehands Tesla 3, Kona of Niro vinden die ook voor langere trips perfect bruikbaar zijn, en in totaal waarschijnlijk goedkoper gaan zijn.

Op 9 jaar heb je 150k gedaan, of een 18k per jaar.
Dat is net iets meer dan 1 keer per week opladen. Op enkele van je wekelijkse bestemmingen zal je toch wel eens een paar uur kunnen inpluggen zeker….

Waarom je dan 800km range wil…
Het rare is dat geen enkele EV rijder die ik ken nog denkt dat nodig te hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-05 22:29
[...]

Ben je niet in de war met Hilden? Anders zijn er twee bakkers die hetzelfde idee hadden.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1Henk 'm!
Deel 2 van onze trip naar Alpe d'Uez.
Overnachting in Nancy geboekt, aan de zuid-west kant. Gebied met veel hotels, KFC, Burgerking, grote supermarkten. Bij het hotel (een nieuw ding), geen laadmogelijkheid en ook in de buurt niet.
Ik vind dat toch erg vreemd: als "reizigers"-hotel is het toch een enorm pluspunt als je laadmogelijkheden kunt aanbieden aan je doorreizende gasten?
Overigens bleek een paar honderd meter verder een ander hotel wel 5 Tesla charger op z'n parkeerterrein te hebben, maar die waren niet opengesteld voor niet-Tesla's.
Ik moest 10 km terug bij een groot winkelcentrum bij een Tesla Supercharger laden. 28 palen, waarvan 2 bezet. Wat een genot: via de app makkelijk starten, hoge snelheid.
De volgende dag (vandaag) verder. Twee laadstops gepland, langs de peage. Werkte eigenlijk wel heel goed, erg veel laadstations en allemaal beschikbaar. Bij één tankstation kregen we de laadpalen niet aan de praat, waarschijnlijk een communicatieprobleem. Gelukkig stond er een 50 kW lader op hetzelfde terrein en die werkte.
Hier bij de Alpe d'Uez erg weinig laadpalen. Die ene CSS paal werd een hele avond bezet gehouden door een Nederlander. Een andere, 22 kW paal moest ik delen met een andere auto, dus maar 11 kW. Twee uur geladen. De komende dagen maar laden wanneer mogelijk, in plaats van laden als het moet....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pmiddeld
multikoe schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:49:
Hier bij de Alpe d'Uez erg weinig laadpalen. Die ene CSS paal werd een hele avond bezet gehouden door een Nederlander. Een andere, 22 kW paal moest ik delen met een andere auto, dus maar 11 kW. Twee uur geladen. De komende dagen maar laden wanneer mogelijk, in plaats van laden als het moet....
Ik las eerder dat je een Kia hebt. Die gaan niet sneller laden dan 11 kW, ook aan een 22 kW paal. De meeste EV's kunnen dit niet m.u.v. enkele Franse auto's (Zoë, E-Megane) en wellicht nog wat exoten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
OT:
Ik weet dat kennis van de franse taal niet jullie grootste sterkte is.

Péage betekent gewoon Tol.
Je rijdt dus niet over de Péage, maar over de autostrade of als je echt wil de Tolweg.

Het doet me net iets te veel pijn aan mijn ogen om dat niet te corrigeren hier.

[Voor 17% gewijzigd door Tommie12 op 28-05-2023 22:40]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pmiddeld
Tommie12 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:39:
En Alpe d'Uez niet? En Bretange ook niet? ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
pmiddeld schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:01:
[...]

Ik las eerder dat je een Kia hebt. Die gaan niet sneller laden dan 11 kW, ook aan een 22 kW paal. De meeste EV's kunnen dit niet m.u.v. enkele Franse auto's (Zoë, E-Megane) en wellicht nog wat exoten.
Wel als hij een 1 fase e-niro heeft. Op een 22kw paal haal ik dan 7.2

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0Henk 'm!
pmiddeld schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:01:
[...]

Dat is waar... :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
driel24 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:26:
[...]

Wel als hij een 1 fase e-niro heeft. Op een 22kw paal haal ik dan 7.2
Nee, ik haal normaliter aan publieke laadpalen en thuis ook maximaal 11 kW, dat had ik moeten weten.

Acties:
  • +7Henk 'm!
OT:
Volstrekt onnodig. Ik had dat toontje niet in dit forum verwacht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:35
OT:
Je rijdt dus niet over de Péage, maar over de autostrade of als je echt wil de Tolweg.
Maar de Fransen verwijzen op de borden wel naar 'Peage', en in het dagelijks taalgebruik eveneens.
Nu ben ik al jaren niet meer in Frankrijk geweest, maar ik kan me niet voorstellen dat het veel veranderd is.

Acties:
  • +8Henk 'm!
Peter-036 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:40:
[...]

Maar de Fransen verwijzen op de borden wel naar 'Peage', en in het dagelijks taalgebruik eveneens.
Nu ben ik al jaren niet meer in Frankrijk geweest, maar ik kan me niet voorstellen dat het veel veranderd is.
Het viel me ook op dat ze de "j" in Parijs weglaten op de borden boven de snelweg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterZ(on)
OT:

Fout.

Het begint al met de "franse taal" want namen schrijf je ook in België met een hoofdletter, dus "Franse taal". https://www.vlaanderen.be...den-landnamen-hoofdletter

En Péage staat inderdaad voor tol maar ook als (bij)naam voor de tolweg. https://www.encyclo.nl/begrip/peage

Dus misschien iets van "De pot verwijt....... :)

Acties:
  • +4Henk 'm!
Met de auto naar Le Bourg d'Oisans gereden, aan de laadpaal gehangen, fietsen eraf, Alpe d'Huez op en weer af gefietst (op een mountainbike met terreinbanden), koffie, criossantje en een pain-au-raisin naar binnen gewerkt, auto met een volle batterij weer van de lader gehaald en terug naar het appartement, waar een wijntje klaar staat.
Het leven wordt niet veel beter dan dit....
Ook grappig: op de route naar Alpe d'Huez komt de geur van hete remblokken je tegemoet. Ook dat zal snel verdwijnen :)
En ik weet dat dit niet in het lange ritten topic thuis hoort, maar meer bij het verre bestemmingen topic.

[Voor 9% gewijzigd door multikoe op 29-05-2023 14:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:30:
[...]

Fout.

Het begint al met de "franse taal" want namen schrijf je ook in België met een hoofdletter, dus "Franse taal". https://www.vlaanderen.be...den-landnamen-hoofdletter

En Péage staat inderdaad voor tol maar ook als (bij)naam voor de tolweg. https://www.encyclo.nl/begrip/peage

Dus misschien iets van "De pot verwijt....... :)
Eerste punt wil ik je geven, maar het tweede komt door het continu fout gebruik van het woord in Nederland.
Het is trouwens een bron die naar zichzelf verwijst….

Deze bron lijkt me correcter:

https://www.interglot.nl/woordenboek/fr/nl/vertaal/péage

Maar wat een lange teentjes hier….

[Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 29-05-2023 18:53]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:50
Fastned opent snellaadlocatie langs A26 (E25) bij Baraque Fraiture. Goede uitbreiding van de laadmogelijkheden op weg naar het zuiden via het oosten van België.
https://fastnedcharging.c...llaadstation-in-wallonie/

[Voor 4% gewijzigd door mm.kool op 30-05-2023 07:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16:19
TCroezing schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:09:
[...]

Ja, graag. :) Wij gaan in september ook met de HNL. Maken wel een ander rondje vanaf Kristiansand.
Inmiddels de apps Mer, Bilkraft en Kople (m'n favo) geïnstalleerd.
Ik ben van plan voornamelijk met Tesla (abonnement) te laden. Waar gebruik je die drie apps voor?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Tommie12 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:52:
Maar wat een lange teentjes hier….
Dat valt wel mee. Maar als je ergernis wil opwekken dan moet je in een discussie over elektrisch rijden, op een technologie-forum, klagen over het gebruik van franse woorden. Als die ergernis je dan vervolgens overvalt (en dat deed het kennelijk), dan mis je wat voelsprieten die handig kunnen zijn als je met anderen communiceert. Waarmee dan weer precies de kern van deze onzin-discussie blootgelegd wordt: communicatie gaat niet alleen over het gebruik van de juiste lettertjes.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PeterZ(on)
mm.kool schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:40:
Fastned opent snellaadlocatie langs A26 (E25) bij Baraque Fraiture. Goede uitbreiding van de laadmogelijkheden op weg naar het zuiden via het oosten van België.
Ja ideaal, heb vorige week gelijk al mijn reis- en laadschema aangepast zodat ik niet meer via Antwerpen/Brussel en de E411 hoef te rijden maar via Maastricht als ik weer naar Spanje ga. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:46
Basket Kees schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:48:

Wat ervaringen met een Fiat 500e naar Catalonië, 3165km verspreid over 4 dagen met daartussen 2 dagen verblijf ter plaatse. Het belangrijkste doel was de road trip zelf, het verblijf was erbij verzonnen om een reden voor het rijden te hebben :)

De 500e heeft het heel goed gedaan, zo goed als geen problemen. Temperatuurmanagement van de accu kan het vele snelladen achter elkaar niet goed bijbenen, dus je haalt de max laadsnelheid niet. De curve blijft wel gehandhaafd, dus de laadtijden worden niet dramatisch, maar de lijn zakt wel zo’n 20kW. En we liepen tegen communicatieproblemen met Tesla Superchargers aan. Zonder verklaring bleef het laden dan op 6-12kW hangen of zakte zelfs naar 0 om daar te blijven hangen. Overstappen naar andere lader maakte geen verschil. En dan werkte het bij een andere Supercharger locatie wel weer normaal. Van de 4 locaties die we geprobeerd hebben heeft het 2x niet gewerkt, beiden V3 laders. De keren dat het wel werkte was het een V2 locatie en een V3 locatie. Ik heb alleen in één duitstalige YT comment eenzelfde ervaring van iemand anders met een 500e gevonden, dus het lijkt geen algemeen probleem. Wij stopten noodgedwongen met het proberen bij Tesla.

Het grootste deel hebben we geladen bij Ionity met een bundel van Enel-X. Omdat de pas te laat aankwam (uiteindelijk bleek dat op de dag van vertrek geweest te zijn ironisch genoeg) hebben we steeds de app moeten gebruiken. Die is redelijk dramatisch, maar werkt wel. Je moet aangekomen op de locatie helemaal inzoomen op de kaart om de laders als een groen icoontje te laten verschijnen. Soms staan ze er allemaal individueel op en dan is het een kwestie van ze aantikken totdat je het juiste serienummer te pakken hebt. Vaak staat er maar één icoontje en als je dat selecteert krijg je enkele van de laders in een lijstje (dus niet alle laders) en moet je dus hopen dat de lader waar je geparkeerd hebt er tussen staat. Wij schakelden uiteindelijk over naar eerst in de app zoeken en dan pas bij een gevonden lader parkeren om niet steeds de auto te moeten verplaatsen.
Toch was het beetje geklooi de moeite waard, want we hebben uiteindelijk een dikke 500kWh geladen voor een gemiddelde prijs van €0,40.

Bij de tussenstop hotels op de heen- en terugweg hebben we niet kunnen laden. Bij het eerste in Issoire was er maar weinig gelegenheid en arriveerden we te laat om nog moeilijk te gaan doen. Op de terugweg stonden we in de parkeergarage van het hotel zonder laadmogelijkheden. Bij het hotel op bestemming was er prima gelegenheid om te laden, 3kW en gratis.

De ervaring van rijden van stop naar stop was heel aangenaam. Je bent niet onderweg naar een ver einddoel dat maar niet dichterbij lijkt te komen, je bent steeds alleen maar onderweg naar je volgende stop en opeens blijkt die volgende stop je einddoel (van de dag) te zijn. Heel ontspannend. EV rijden over langere afstanden is ons wat dat betreft goed bevallen. Het nadeel van dit met een 500e te doen is dat er veel tijd verloren gaat. Van tevoren hoopten we op dagen van 11 uur, maar dit werd al snel 13 uur. Die extra uurtjes waren niet zozeer zwaar, het proces blijft net zo ontspannend, maar op gegeven moment ben je er wel een keer klaar mee. Het is ook niet ideaal om laat aan te komen bij een hotel. Kan het lastiger maken om eten te plannen en/of je hebt niks meer aan je avond.

Tijdens het laden regelmatig ontmoetingen met mensen uit interesse (waaronder een 87 jarig Vlaams baasje die onderweg naar huis met zn Transporter campertje waarmee hij en zn vrouw 300k op de teller hebben gezet grote interesse in EV rijden toonde en voor zichzelf ook nog wel een toekomstige aanschaf voorzag). En ook mensen moeten helpen. Een Franse moeder met dochter waren voor het eerst op stap met een i3 zonder laadpas of enige kennis, dus op weg geholpen met direct betalen via QR code bij een Total station. En onderweg terug een in Spanje wonende Nederlander die gestrand was met een Citroën eC4. Hij had een Aygo gehuurd, maar kreeg de eC4 mee want die was volgens de verhuurder veel groter en luxer en hij kon er gemakkelijk 500km mee rijden. Geen uitleg, geen laadpas. Beste man stond al een uur bij de Ionity lader waarbij hij direct pay niet aan de praat kreeg en de email bevestigingslink voor de Ionity app niet wilde werken. Uiteindelijk maar op onze kosten laten laden en het geld overgemaakt gekregen. Ik denk niet dat deze man snel de overstap naar elektrisch rijden zal gaan maken na deze ervaring :p

Het proces van EV rijden is dus goed bevallen en als uitdaging om het met een 500e te doen eigenlijk ook. Dat laatste is wat minder aan te raden voor normale vakantieritten :) Wat overigens niets ten nadele van de Fiat is, het ding is er simpelweg niet voor gemaakt natuurlijk. De meeste Stellantis EVs vind ik niet bepaald om over naar huis te schrijven, maar voor de 500e heeft Fiat een volledig eigen platform gebouwd en dat heeft in een verdomd goed wagentje geresulteerd.
Nice! Goed geschreven, fijn om te lezen zo en thnx dat je me ff hebt laten weten!
Precies wat ik ook had verwacht van de auto, behalve meerdere keren snelladen achter elkaar. Gek genoeg laadt mijn 500e sneller na de eerste keer snelladen tijdens dezelfde trip.

Maar na jouw trip ben ik er zeker van dat ik me geen zorgen hoef te maken over hele lange afstanden.
Afstanden van 300-400km deed ik al probleemloos en zeer comfortabel.
Wat dat betreft vind ik het een genot om in te rijden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Maar ik hou het voorlopig bij benzine veel makkelijker (geen gedoe met wachten, tanken gaat veel sneller)
Ja, je zou maar gedoe hebben in je leven :D
Gewoon lekker doorgaan met fossiele brandstof tanken, waarom zou je onderdeel willen zijn van de omslag naar EV? Het levert je alleen gedoe met wachten op, tanken gaat veel sneller.

Waarom post je hier? :S Of lees ik je bericht dan helemaal verkeerd, of zo?

[Voor 28% gewijzigd door TucanoItaly op 30-05-2023 09:39]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PeterZ(on)
Basket Kees schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:48:

De 500e heeft het heel goed gedaan, zo goed als geen problemen. Temperatuurmanagement van de accu kan het vele snelladen achter elkaar niet goed bijbenen, dus je haalt de max laadsnelheid niet.
Mijn ervaring met de Ioniq was dat als ik de HPC's van Ionity pakte de accukoeling begon te blazen en dat gebeurde niet of minder als ik de triple (50kW) van Ionity nam. De laatste had overigens mijn voorkeur, want in Frankrijk goedkoper (39ct) en heel veel langzamer is die voor de Ioniq toch ook niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
yannienl schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:21:
[...]

Nice! Goed geschreven, fijn om te lezen zo en thnx dat je me ff hebt laten weten!
Precies wat ik ook had verwacht van de auto, behalve meerdere keren snelladen achter elkaar. Gek genoeg laadt mijn 500e sneller na de eerste keer snelladen tijdens dezelfde trip.

Maar na jouw trip ben ik er zeker van dat ik me geen zorgen hoef te maken over hele lange afstanden.
Afstanden van 300-400km deed ik al probleemloos en zeer comfortabel.
Wat dat betreft vind ik het een genot om in te rijden.
Kleine moeite en dank je!
Als het wat koeler is dan kan het inderdaad zijn dat pas bij de tweede keer snelladen de volle snelheid bereikt wordt. Daarna wordt het dan weer minder, hoewel dat ook weer aan de temperatuur ligt. Ik kan mij voorstellen dat het ook koud genoeg kan zijn dat de accu helemaal niet op temperatuur komt. De Fiat kan voor zover ik weet de accu alleen koelen, niet verwarmen.

Ik vond het wel vreemd dat de snelheid inzakte. Na het laden loeit de airco best nog een tijd na op vol vermogen en hoor je vervolgens duidelijk in vermogen afnemen, vermoedelijk omdat er genoeg gekoeld is. Maar toch is bij een volgende lading de snelheid wat lager. Helaas is de OBD2 poort niet toegankelijk in de 500e, de data is encrypted. Dus het is niet mogelijk om zelf de temperatuur van de accu uit te lezen om wat meer inzicht te krijgen. Maar rampzalig is het dus niet, je moet gewoon 5 minuten langer rekenen voor een lading.

Comfort vonden wij ook gewoon goed. Zelfs na twee lange dagen achter elkaar was het comfort nog prima, niks te klagen. En zeker een genot om mee te rijden. Mijn mede road tripper rijdt nog diesel en kan ondertussen bijna niet jaloerser meer worden :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brotuck
Basket Kees schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:47:
[...]

Kleine moeite en dank je!
Als het wat koeler is dan kan het inderdaad zijn dat pas bij de tweede keer snelladen de volle snelheid bereikt wordt. Daarna wordt het dan weer minder, hoewel dat ook weer aan de temperatuur ligt. Ik kan mij voorstellen dat het ook koud genoeg kan zijn dat de accu helemaal niet op temperatuur komt. De Fiat kan voor zover ik weet de accu alleen koelen, niet verwarmen.

Ik vond het wel vreemd dat de snelheid inzakte. Na het laden loeit de airco best nog een tijd na op vol vermogen en hoor je vervolgens duidelijk in vermogen afnemen, vermoedelijk omdat er genoeg gekoeld is. Maar toch is bij een volgende lading de snelheid wat lager. Helaas is de OBD2 poort niet toegankelijk in de 500e, de data is encrypted. Dus het is niet mogelijk om zelf de temperatuur van de accu uit te lezen om wat meer inzicht te krijgen. Maar rampzalig is het dus niet, je moet gewoon 5 minuten langer rekenen voor een lading.

Comfort vonden wij ook gewoon goed. Zelfs na twee lange dagen achter elkaar was het comfort nog prima, niks te klagen. En zeker een genot om mee te rijden. Mijn mede road tripper rijdt nog diesel en kan ondertussen bijna niet jaloerser meer worden :)
Ja vond het ook een goed verhaal en heb hem dan ook aan mijn partner gedeeld die in onze 500e rijd (zit niet op tweakers verder). Wat ik wel miste is of je veel extra kilo's mee had ? Ik ben een beetje op zoek naar het (meer) verbruik van de 500e op de langere ritten als je met meerdere personen en bagage op stap bent. 300 km lijkt me wel erg ver, zeker op de snelweg ?

De OBD poort is gewoon uit te lezen hoor ? Ik heb hem via ABRP gekoppeld en dat werkte prima. Ik kon er veel mee uitlezen, ook via de carscanner app was het geen probleem. Ik heb even niet de focus gehad op de temperatuur maar ga dat nog wel even na.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:16
multikoe schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:49:
Deel 2 van onze trip naar Alpe d'Uez.
Overnachting in Nancy geboekt, aan de zuid-west kant. Gebied met veel hotels, KFC, Burgerking, grote supermarkten. Bij het hotel (een nieuw ding), geen laadmogelijkheid en ook in de buurt niet.
Ik vind dat toch erg vreemd: als "reizigers"-hotel is het toch een enorm pluspunt als je laadmogelijkheden kunt aanbieden aan je doorreizende gasten?
Overigens bleek een paar honderd meter verder een ander hotel wel 5 Tesla charger op z'n parkeerterrein te hebben, maar die waren niet opengesteld voor niet-Tesla's.
Ik moest 10 km terug bij een groot winkelcentrum bij een Tesla Supercharger laden. 28 palen, waarvan 2 bezet. Wat een genot: via de app makkelijk starten, hoge snelheid.
De volgende dag (vandaag) verder. Twee laadstops gepland, langs de peage. Werkte eigenlijk wel heel goed, erg veel laadstations en allemaal beschikbaar. Bij één tankstation kregen we de laadpalen niet aan de praat, waarschijnlijk een communicatieprobleem. Gelukkig stond er een 50 kW lader op hetzelfde terrein en die werkte.
Ik ga daarheen op zomervakantie en maak me wat zorgen om het aanbod aldaar. De rit erheen zie ik weinig uitdaging gezien de hoeveelheid laders onderweg maar van Le Bourg lijkt het erg beperkt, vooral in hoogseizoen. Met je kennis en wat je wellicht in de omgeving hebt gezien, hoe is inmiddels jouw gevoel daarbij?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
Brotuck schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:04:

Ja vond het ook een goed verhaal en heb hem dan ook aan mijn partner gedeeld die in onze 500e rijd (zit niet op tweakers verder). Wat ik wel miste is of je veel extra kilo's mee had ? Ik ben een beetje op zoek naar het (meer) verbruik van de 500e op de langere ritten als je met meerdere personen en bagage op stap bent. 300 km lijkt me wel erg ver, zeker op de snelweg ?
Veel kilo’s niet nee, twee personen van gemiddeld gewicht en twee weekendtassen/koffertjes. Maar denk ook niet dat je snel met veel meer gewicht zal rijden in een 500e op langere afstanden. Meer dan twee personen zeker niet, niemand zal het lang volhouden achterin. Wellicht als je met twee gaat kamperen met een bescheiden tentje, de bank plat gooit en de achterbak goed volgooit, dan kunnen er genoeg kilo’s bij komen om een duidelijk merkbaar verschil in verbruik te veroorzaken. In tegenstelling tot veel andere factoren is het wel redelijk eenvoudig te testen. Op een dag met beetje constant weer hetzelfde rondje rijden van 10km met en zonder bagage zou al veel moeten zeggen denk ik.

Goed punt over de lengte van de etappes, dat had ik niet benoemd. Het ligt sterk aan de omstandigheden, droog of nat wegdek, wind tegen of mee, airco/verwarming aan en een grote is hoeveel hoogteverschil er is. De langste etappe van 100 naar 11% was zo’n 220km (matig hoogteverschil, 25+ graden en airco aan), de kortste zal zo’n 150km geweest zijn van 85 naar 15%, vooral door hoogteverschil. Als je uitgaat van 190km voor 85 naar 10% en dan voor elke negatieve invloed er wat vanaf haalt dan zit je aardig goed.
300km is in theorie mogelijk, maar dan heb je het over hier in NL op volledig vlakke weg bij 25 graden met windje mee het hele stuk 70km/u rijden :)
De OBD poort is gewoon uit te lezen hoor ? Ik heb hem via ABRP gekoppeld en dat werkte prima. Ik kon er veel mee uitlezen, ook via de carscanner app was het geen probleem. Ik heb even niet de focus gehad op de temperatuur maar ga dat nog wel even na.
Interessant, dank je voor het vermelden. Ik ben overal tegengekomen dat het niet kan, dus heb het uiteindelijk niet eens geprobeerd. Zal er toch eens naar kijken dan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harvem
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:04
Tibs schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:04:
[...]

Heb je een idee van de verschillende stops?
Wij gaan deze zomer naar Kroatie. Normaal met een EV als deze op tijd geleverd zal worden. 8)7

Tussenstop in Slovenie heb ik al vast gelegd (Kranj) maar voor Duitsland ben ik nog aan het rondkijken.
In de heenweg, 1ste dag:

- Messancy (Ionity), 53 kWh geladen
- Zweibrücken (Globus Baumarkt), 46 kWh geladen
- Landau (Shell), 20 kWh geladen
- Gruibingen (Ionity), 45 kWh geladen
- Ausburg (Ionity), 41 kWh geladen

Zweibrücken en Landau liggen heel dicht bij elkaar, dus een van die twee kan je waarschijnlijk skippen. We zijn bij onze airbnb met zo'n 30% aangekomen.

Heenweg 2de dag, allemaal Ionity:
- Holzkirchen, 17 kWh geladen. Hier hebben we ontbeten dus zijn daar met 80% toegekomen, en kan je dus skippen.
- Golling, 19 kWh geladen
- Eissentratten, 32 kWh geladen
- Koper, 26 kWh geladen. Hierna hadden we genoeg om tot de eindbestemming te geraken.

Terugweg, 1ste dag, allemaal Ionity behalve de tussenstop in Ljubljana:
- Koper, 18 kWh geladen
- Ljubljana, hier hebben we een tussenstop gemaakt dus een 2-tal uur aan een trage lader in een ondergrondse garage geladen. 18 kWh geladen
- Eisentratten, 45 kWh geladen
- Golling, 28 kWh geladen

Terugweg, 2de dag hebben we dezelfde laadstops gedaan als in de heenweg, met dat verschil dat we niet in Zweibrücken hebben geladen maar wel in Denkendorf, wat ook een Ionity was.

In Kroatië kan je de espots app en de elen app gebruiken om te laden. Wij konden op onze bestemming zelfs gratis laden met de espots app _/-\o_

Hopelijk kan je er wat mee :Y

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
Harvem schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:29:
[...]

In de heenweg, 1ste dag:

- Messancy (Ionity), 53 kW geladen
- Zweibrücken (Globus Baumarkt), 46 kW geladen
- Landau (Shell), 20 kW geladen
- Gruibingen (Ionity), 45 kW geladen
- Ausburg (Ionity), 41 kW geladen

Zweibrücken en Landau liggen heel dicht bij elkaar, dus een van die twee kan je waarschijnlijk skippen. We zijn bij onze airbnb met zo'n 30% aangekomen.

Heenweg 2de dag, allemaal Ionity:
- Holzkirchen, 17 kW geladen. Hier hebben we ontbeten dus zijn daar met 80% toegekomen, en kan je dus skippen.
- Golling, 19 kW geladen
- Eissentratten, 32 kW geladen
- Koper, 26 kW geladen. Hierna hadden we genoeg om tot de eindbestemming te geraken.

Terugweg, 1ste dag, allemaal Ionity behalve de tussenstop in Ljubljana:
- Koper, 18 kW geladen
- Ljubljana, hier hebben we een tussenstop gemaakt dus een 2-tal uur aan een trage lader in een ondergrondse garage geladen. 18 kW geladen
- Eisentratten, 45 kW geladen
- Golling, 28 kW geladen

Terugweg, 2de dag hebben we dezelfde laadstops gedaan als in de heenweg, met dat verschil dat we niet in Zweibrücken hebben geladen maar wel in Denkendorf, wat ook een Ionity was.

In Kroatië kan je de espots app en de elen app gebruiken om te laden. Wij konden op onze bestemming zelfs gratis laden met de espots app _/-\o_

Hopelijk kan je er wat mee :Y
Mooi verslag, maar eh, geen snelladers gevonden onderweg?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JTHZZ
PeterZ(on) schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:34:
[...]

Geen h kunnen vinden zul je bedoelen..

• HenryP
  • Laatst online: 14:03
De afgelopen maanden heb ik me enorm zorgen gemaakt over de befaamde Franse laadwoestijn, aangezien we deze periode naar Zuid-Frankrijk zouden vertrekken voor een weekje vakantie. Speciaal voor het buitenland had ik vier passen aangevraagd en Apps van Ionity en Tesla gedownload.

Inmiddels kan ik melden dat ik op mijn route naar Zuid-Frankrijk (Gent-Rijsel-Parijs-Bordeaux) meer dan voldoende (snel)laadpalen ben tegengekomen. Vannacht zelfs in mijn eentje staan laden op een Tesla laadpalenlocatie met 19 laadpalen. Ik heb bewust meerdere passen gebruikt (Freshmile, Shell Recharge, Maingrau) om te kijken of die ook werkten, ik kan het bevestigen. Ionity ligt dicht langs de snelweg, voor de Tesla Superchargers moet je wel ietsje omrijden.

De tarieven verschillen enorm en soms klopt hetgeen er op de laadpaal staat niet (bij een LIDL werd €0,25 per kWh beloofd, de rekening van Freshmile leerde me dat het €0,516 per kWh heeft gekost).
Niet altijd ontvang je een berichtje tegen welke kosten je hebt getankt. Positieve uitzonderingen: Freshmile stuurt je na afloop netjes een e-mail, Tesla vertelt het bedrag na stoppen van de sessie via de App.

Het avontuur gaat verder. De komende week ga ik kijken of de lokale laadpaalleveranciers/serviceproviders ook zo vriendelijk voor me zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Nu online
HenryP schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:30:
De tarieven verschillen enorm en soms klopt hetgeen er op de laadpaal staat niet (bij een LIDL werd €0,25 per kWh beloofd, de rekening van Freshmile leerde me dat het €0,516 per kWh heeft gekost).
Bij de Lidl moet je zeer waarschijnlijk of de Lidl Plus App gebruiken of een QR-Code op de paal scannen en betalen, via dat platform. Anders gelden de tarieven die je laadpas aanbieder hanteert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:41
mm.kool schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:40:
Ja dat is wel fijn idd. Overigens is er iets eerder ook Tesla Remouchamps (open voor niet-Teslas), ook een aanrader, echter kan dat wat lastig zijn met je laadpas van werk.

• Harvem
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:04
PeterZ(on) schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:34:
[...]

Hoe bedoel je?

• PeterZ(on)
De laadsnelheden die je noemt zijn nu niet echt die bij een (HPC) snellader horen, je blijft meestal ver onder de 50kW.

Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee