Toon posts:

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 142 143 144 Laatste
Acties:
  • 921.367 views

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-06 17:20
hitgew schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:25:
Afgelopen juni 5 uur bij een 50kw lader gestaan van Exel in Italië met de Shell laadpas.
Lijkt me behoorlijk asociaal. 8)7

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:27
Juerd schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:50:
[...]

Een RFID/NFC-pas heeft chip en een antenne erin. Die antenne kan breken door metaalmoeheid als je de pas veel buigt. De chips kunnen stuk gaan als je ze op sterke inductielussen legt, bijvoorbeeld in winkels met antidiefstal-dingen. Een ander sterk elektrisch veld kan 'm ook stuk maken, maar de kans dat je die tegenkomt lijkt me niet zo groot.

De energie krijgt de chip draadloos via inductie, er zit dus geen batterijtje in. De pas kan dus niet "op" op die manier, hooguit stuk.
Oke bedankt voor de uitleg.
Ik ga een nieuwe aanvragen bij Shell Recharge.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• Enyaq
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-06 19:40
wimbre schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:18:
Ik ga vrijdag 2 september naar zuid Frankrijk met een overnachting in Macon. Ik twijfel nog over de route.

- via Lille-Reims-Troyes-Dijon-Macon (10.15 uur reistijd / 855km) of
- via Antwerpen-Brussel-Luxemburg-Metz-Nancy-Dijon-Macon (10.00 uur reistijd / 852km).

Met mijn vorige auto reed ik altijd via de laatste route.

Zijn er ervaringsdeskundigen die de ene of de andere route gereden hebben en zo ja, wat zou je mij adviseren? Wellicht is het vrijdag op beide routes rustiger (september, vrijdag).
Mijn persoonlijke favoriet zeker de eerste. Heerlijk rustig en een prachtige route, voldoende laders (Ionity en Total).

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-06 13:44
wimbre schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:50:
[...]

Ik hanteer dezelfde werkwijze. Plannen met ABRP en navigeren met Audi navigatie. Werkte prima tijdens een tripje naar Normandie in juni jl.
Doe ik nu ook voortaan. Plannen van stops met ABRP is perfect en evt ook de last mile navigatie tot de laadpalen zelf, maar als “normale” navigatie laat het gewoon te veel steken vallen. Stuurt je regelmatig van de snelweg af, door een dorp en weer terug er op en andere gekkigheden. Als je de weg kent geen probleem, negeren en/of opnieuw route berekenen, maar anders kun je voor mooie verrassingen komen te staan

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-06 19:12
sbin schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:37:
[...]

Doe ik nu ook voortaan. Plannen van stops met ABRP is perfect en evt ook de last mile navigatie tot de laadpalen zelf, maar als “normale” navigatie laat het gewoon te veel steken vallen. Stuurt je regelmatig van de snelweg af, door een dorp en weer terug er op en andere gekkigheden. Als je de weg kent geen probleem, negeren en/of opnieuw route berekenen, maar anders kun je voor mooie verrassingen komen te staan
Ben helemaal naar Italië gereden. Geen problemen gehad met abrp. Ja google maps is een fijnere navigatiesysteem

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:48
Vandaag (zondag) naar Samoëns gereden met de e-Niro. Krap 1000 km, 7:15 vertrokken, 19:15 aankomst.

Met 100% vertrokken.
Daarna geladen bij Wellin, Hauconcourt, Langnes Perrogney, Aire de Jura en (voor de zekerheid een beetje bij) Aire de Bonneville. Alles Ionity met de Enelx Juice app.

Voor het eerst een wachtrij gehad. Bij Hauconcourt, drie auto's voor mij. Veel terugkerend vakantieverkeer. Er was een lader met een defect, die gaf niet meer dan 32 kW. Een medewerker van Ionity was op locatie aanwezig om de volgorde te bewaken en ook mensen te helpen/aan te spreken op >80% laden. Hij vertelde dat het ook slecht is voor de accu trouwens, zelfs met afgeknepen DC vermogen. Het zat hem in het onomkeerbaar kristalliseren van zouten in de batterijvloeistof. De lader die geen vermogen levert wordt gerepareerd, maar daar is een gecertificeerde monteur voor nodig (vanwege de hoogspanning) en die is dusdanig schaars dat het tot 3 weken gaat duren.

Er is een triple charger waar niemand aan wilde staan. Omdat de e-Niro max 76 kW kan laden heb ik die gepakt zodat een EV6 rijder na mij met kinderen achterin gelijk aan de snelle paal kon gaan staan. Ik reisde alleen en had de tijd. Als bedankje was mijn laadsessie gratis 8)

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-06 20:44
Morgen terug vanuit Spanje met een overnachting in Frankrijk, ben zelf ook een beetje bang voor veel terugkerend vakantieverkeer, hopelijk valt het mee.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
joepie de p schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:33:

Er is een triple charger waar niemand aan wilde staan. Omdat de e-Niro max 76 kW kan laden heb ik die gepakt zodat een EV6 rijder na mij met kinderen achterin gelijk aan de snelle paal kon gaan staan. Ik reisde alleen en had de tijd. Als bedankje was mijn laadsessie gratis 8)
Eind volgende maand op mijn reis naar Spanje zal dat mijn favoriete lader bij Ionity worden, daar betaal je maar 39ct p/kWh, dus veel goedkoper ga je ze niet vinden. :) En met mijn Ioniq kan ik toch niet veel sneller laden dan die 50kW.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:10

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

wimbre schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:18:
Ik ga vrijdag 2 september naar zuid Frankrijk met een overnachting in Macon. Ik twijfel nog over de route.

- via Lille-Reims-Troyes-Dijon-Macon (10.15 uur reistijd / 855km) of
- via Antwerpen-Brussel-Luxemburg-Metz-Nancy-Dijon-Macon (10.00 uur reistijd / 852km).

Met mijn vorige auto reed ik altijd via de laatste route.

Zijn er ervaringsdeskundigen die de ene of de andere route gereden hebben en zo ja, wat zou je mij adviseren? Wellicht is het vrijdag op beide routes rustiger (september, vrijdag).
Wij rijden meestal via Reims, hetzij via Charleroi (alleen die stad is gedoe) of via Dinant (dan wel een stuk gewone weg door België) naar Troyes. Opladen in Vlaanderen.

• cees_dekker
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-03 16:08
Ik wil laden bij het Tesla punt voor de franse alpen bij AC Hotel by Marriott Saint-Julien-en-Genevois: https://abetterrouteplanner.com/?charger_id=70751364

nu staan daar 250VC laders, maar geen 150V laders.

het EV6 forum is wat tegenstrijdig geweest of je daar met je EV6 kunt laden. Vroeger niet, nu wel??

weet iemand dit?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 08:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

cees_dekker schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:53:
Ik wil laden bij het Tesla punt voor de franse alpen bij AC Hotel by Marriott Saint-Julien-en-Genevois: https://abetterrouteplanner.com/?charger_id=70751364

250 kW of 150 kW ;)

Volgens Tesla open voor niet-Tesla's.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:05
cees_dekker schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:53:

het EV6 forum is wat tegenstrijdig geweest of je daar met je EV6 kunt laden. Vroeger niet, nu wel??

weet iemand dit?
Ik heb nog niks definitiefs gelezen of het zou werken met een EV6.

Ik zou eerst zelf in NL proberen of de EV6/Ioniq5 op een supercharger V3 (250kW) werkt.

• JanKoen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-06 19:51
1Mark schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:48:
[...]

Ik heb nog niks definitiefs gelezen of het zou werken met een EV6.

Ik zou eerst zelf in NL proberen of de EV6/Ioniq5 op een supercharger V3 (250kW) werkt.
Er zijn genoeg berichten te lezen, dat de V3 lader ( nog ) niet op de EV6 werkt. V2 wel.

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-06 07:54
Ik heb sinds kort een ElBizz pas. Thuis 2 weken terug geactiveerd en alles. Ben nu in Utrecht en op de parkeerplaats staan meerdere EVBox laadpalen. Die zouden gewoon moeten werken met de pas maar ik krijg direct een rood lampje te zien. Dit is m'n eerste keer dat ik openbaar laad met zo'n pas. Vergeet ik iets? Ik sluit volgens de instructies eerst de kabel aan en hou dan m'n pas voor de lezer...

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:19
MitchellHearth schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:57:
Ik heb sinds kort een ElBizz pas. Thuis 2 weken terug geactiveerd en alles. Ben nu in Utrecht en op de parkeerplaats staan meerdere EVBox laadpalen. Die zouden gewoon moeten werken met de pas maar ik krijg direct een rood lampje te zien. Dit is m'n eerste keer dat ik openbaar laad met zo'n pas. Vergeet ik iets? Ik sluit volgens de instructies eerst de kabel aan en hou dan m'n pas voor de lezer...
Is dat de parkeerplaats van een bedrijf? Dan zou het kunnen zijn dat zij laden alleen toestaan voor hun eigen medewerkers misschien, of dat hun backend-koppeling eruit ligt.

Er kan natuurlijk ook een probleem met je pas zijn, het meest praktisch is denk ik om bij een echte publieke laadpaal in een woonwijk ofzo te proberen met de Elbizz-laadpas.

Opel Ampera-e (2020)

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-06 07:54
Wesco schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:41:
[...]

Is dat de parkeerplaats van een bedrijf? Dan zou het kunnen zijn dat zij laden alleen toestaan voor hun eigen medewerkers misschien, of dat hun backend-koppeling eruit ligt.

Er kan natuurlijk ook een probleem met je pas zijn, het meest praktisch is denk ik om bij een echte publieke laadpaal in een woonwijk ofzo te proberen met de Elbizz-laadpas.
Thanks voor het meedenken. Het is een (openbare) parkeerplaats bij een bedrijfspand inderdaad. Al zeggen ze hier niets over een koppeling gok ik ook zo dat het daar toch mee te maken kan hebben. Zal eens een keer in de straat bij mij opladen om te testen inderdaad (dan kan problemen met de pas in ieder geval uitsluiten).

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:36
Middag,

Ik krijg met de juicepas foutmeldingen bij shell recharge. Of ik nou een apparaat selecteer of een qrcode scan, zelfde resultaat. Ik volg de aanwijzingen op het scherm, mbt het eerst inpluggen en dan "betalen" maar het werkr niet.
Andersom ook niet trouwene.
Iemand enig idee?

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-05 13:00
MitchellHearth schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:57:
Mijn ervaring met EVbox laadpunten is heel slecht. Doen het niet, of onduidelijke nummers erop, waardoor niet te starten met bv Bonnet.

• zalkc
  • Laatst online: 31-05 19:47
Bixby schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:58:
[...]

Mijn ervaring met EVbox laadpunten is heel slecht. Doen het niet, of onduidelijke nummers erop, waardoor niet te starten met bv Bonnet.
Ik heb er 6 palen van rondom mijn kantoor staan. En er staat er geen 1 goed op de kaart, of met de juiste status of dat het zichtbaar is wat ze doen. Ook de groen/oranje ring is voor mij een vraagteken.

Nu moet ik het nog met de auto gaan uitproberen, maar die heb ik pas volgende week, maar 5 apps en een fysieke inspectie van de mogelijkheden rondom kantoor en ik ben niet veel wijzer geworden helaas.

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-06 19:32
Afgelopen 4 weken op vakantie geweest naar Zweden, in totaal zo'n 6500km gereden.
Heb zowel daar als in Duitsland geladen, eigenlijk iedere keer probleemloos, en een aantal keer zelfs gratis omdat de paal gewoon begon na het inpluggen van de kabel.

Voor de vakantie had ik al de palen in de gaten gehouden die ik wilde gebruiken, voornamelijk Ionity vanwege de Polestar korting. Uiteindelijk toch besloten om een andere route te pakken en Tesla te gebruiken ri en door Duitsland, Ionity was te vaak gewoon vol en had geen zin om te wachten.

Heb 1x gehad in Duitsland dat alle Tesla palen bezet waren, maar ernaast stonden nog een paar 300Kw Allego snelladers dus heb daar mijn Maingau pas gebruikt.
Ook 1x moeten wachten bij Ionity in Örebro, toen ik daar wegging stonden er inmiddels 6 auto's te wachten.
Ionity zal echt wat aan de hoeveelheid palen moeten gaan doen per locatie, dat is inmiddels denk ik wel duidelijk.

Ben in Zweden ook naar de poolcirkel gereden in Jokkmokk, eigenlijk alleen maar mogelijk dankzij de Tesla laders op die route. Als die er niet hadden gestaan was het zo goed als onmogelijk geweest om daar fatsoenlijk te komen.

Al met al heb ik de apps/passen gebruikt van
Plugsurfing
Tesla (abonnement genomen voor een maand, heb dat er zeker uitgehaald)
Maingau
Shell Newmotion
MER (tot ik erachter kwam dat de plugsurfing pas op de paal in het dorp hetzelfde rekende voor snelladen als normaal laden)

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:55
Vandaag van Costa Blanca naar Lyon gereden. Prima te doen qua laden maar wel druk op de weg. Niet verwacht zo voor een maandag. Alleen SuCs gebruikt dus verder weinig spannends. Alleen SuC Narbonne geskipped omdat die steeds vol zat en volgens mij ook minder palen had ivm storing. Verder overal voldoende plek. Wel wat bijna volle V3 stalls gehad waardoor daar ook het vermogen omlaag ging. Maar dan gaat er vrij snel weer iemand weg en dan zie je het vermogen weer toenemen. Verder zou het mooi zijn dat Tesla een status op de paal kan gaan weergeven zoals Ionity. Twee keer aangesloten aan een stall die dan net kapot is. De verlichting van de stall blijft ook aan helaas wanneer een stall in storing is. Morgen maar ff op de navi kijken eerst of er een stall stuk is.

• Gerard1950
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-05 08:55
Vraag aan gebruikers van de Bonnet app

Ik las overal enthousiaste verhalen over de Bonnet app. Die heb ik geïnstalleerd en er vaak gebruik van gemaakt. Wat ik wel merkte vanaf het begin is dat het niet in alle gevallen lukte met de app de laadpaal aan het werk te zetten. In het begin (maart, april van dit jaar) was dat 1 op de 10 keer. Vervelend maar overkomelijk. Lang verhaal kort. Dit werd gaandeweg steeds slechter. Nu is het zo dat het 1 op de 5 keren wél lukt om de paal aan de praat te krijgen. Ook is het me twee keer gebeurd dat ik na een van de schaarse gelukte laadsessies mijn eigen kabel niet meer kon verwijderen uit het laadstation. Ik ben bijna zo ver om mijn geld terug te vragen van Bonnet. En ja, ik houd me keurig aan de wat afwijkende laadprocedure die Bonnet hanteert.
Hebben hier meer gebruikers last van?
Zo ja, hebben jullie een oplossing?
Auto is Hyundai Ioniq 28kw en de app staat op een iPhone 8

• pmiddeld
Interessant, ik krijg een e-mail van EnBW over veranderde Algemene Voorwaarden, terwijl ze me twee jaar geleden eruit gegooid hebben omdat ik een Nederlands adres heb. 8)7 Zou ik het nog eens moeten proberen?
In deze gewijzigde voorwaarden staat wel iets toegevoegd over dat het Duitse recht voor buitenlanders niet noodzakelijk het enige recht is dat geldt (of zoiets, moeilijk Duits).

[Voor 29% gewijzigd door pmiddeld op 23-08-2022 15:44]

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-06 20:42
pmiddeld schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:39:
Interessant, ik krijg een e-mail van EnBW over veranderde Algemene Voorwaarden, terwijl ze me twee jaar geleden eruit gegooid hebben omdat ik een Nederlands adres heb. 8)7 Zou ik het nog eens moeten proberen?
In deze gewijzigde voorwaarden staat wel iets toegevoegd over dat het Duitse recht voor buitenlanders niet noodzakelijk het enige recht is dat geldt (of zoiets, moeilijk Duits).
Ik heb tijdens onze vakantie vaak bij ENBW geladen. Gewoon factuur ontvangen en afgerekend. Ik ben tot op heden nog steeds klant bij hun.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:31

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

henkna schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:11:
[...]

Ik heb tijdens onze vakantie vaak bij ENBW geladen. Gewoon factuur ontvangen en afgerekend. Ik ben tot op heden nog steeds klant bij hun.
Ik ook en nog geen gewijzigde voorwaarden ontvangen

• eltron
  • Laatst online: 02-06 22:28
niki_lauda schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:41:
[...]

Ik ook en nog geen gewijzigde voorwaarden ontvangen
hier idem

e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV

• EVfan
  • Laatst online: 03-06 16:42
henkna schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:11:
[...]

@henkna @pmiddeld
Sommigen lukt het klant te blijven, mij echter niet. Heb tot twee maal toe een account aangemaakt, betaalwijze gekoppeld en gebruikt.
Steeds na de eerste laadbeurt kreeg ik dan een e-mail met de mededeling dat mijn account beëindigd was, omdat ik een Nederlands woonadres had ingevoerd. Met als onduidelijk argument dat er een probleem zou zijn/BTW verrekening onwettig is. Onzin volgens mij. Bij Maingau geen enkel issue.
Ik weiger echter een fake adres in te voeren, honesty is alles.
Dan maar geen EnBW pas/app gebruiken. Zijn wel fijne laadpalen, en met Freshmile soms goedkoper te gebruiken dan met de eigen EnBW app/pas.

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01:51
@pmiddeld en @EVfan kan het misschien zijn dat jullie per abuis voor het 'advantage tariff' hadden gekozen?

Dit is ook een tarief zonder base fee maar alleen voor mensen die gas en licht afnemen bij EnBW. Dat kan vervolgens weer alleen als je in Duitsland (en nog twee landen, weet even niet meer welke) woont.

Zelf tot nu toe probleemloos kunnen laden zowel met de app, auto charge en de laadpas en met beide EV's. Laadpas gewoon netjes via de app besteld en ontvangen in Nederland. Nu woon ik wel 100 meter van de Duitse grens😆.

Peugeot e-2008 GT PACK I VW e-Golf (36kWh)

• EVfan
WOWZERZ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:49:
@pmiddeld en @EVfan kan het misschien zijn dat jullie per abuis voor het 'advantage tariff' hadden gekozen?

[Afbeelding]

Dit is ook een tarief zonder base fee maar alleen voor mensen die gas en licht afnemen bij EnBW. Dat kan vervolgens weer alleen als je in Duitsland (en nog twee landen, weet even niet meer welke) woont.

Zelf tot nu toe probleemloos kunnen laden zowel met de app, auto charge en de laadpas en met beide EV's. Laadpas gewoon netjes via de app besteld en ontvangen in Nederland. Nu woon ik wel 100 meter van de Duitse grens😆.
@WOWZERZ
Nee ik in elk geval niet, gewoon standaard tarief ingesteld, voor niet EnWB klanten.

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 03-06 01:37
Gelukkig gaat EnBW bij mij nog steeds goed, netjes pasje ontvangen ook op eigen adres en alles.
Meerdere NL laadsessies zonder problemen. Ik heb de e-mobility directeur vorig jaar op een beurs hierop aangesproken. Hij begon ook direct met fiscale smoesjes.

Om een of andere reden willen ze gewoon geen klanten uit het land met de meeste EV rijders per km2. Volgens mij is het zelfs onwettig wat ze doen, iets met vrij verkeer binnen de EU. Alsof de bakker in Keulen je weigert omdat je geen Duits woonadres hebt.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• eltron
Hachy schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:55:
Gelukkig gaat EnBW bij mij nog steeds goed, netjes pasje ontvangen ook op eigen adres en alles.
Meerdere NL laadsessies zonder problemen. Ik heb de e-mobility directeur vorig jaar op een beurs hierop aangesproken. Hij begon ook direct met fiscale smoesjes.

Om een of andere reden willen ze gewoon geen klanten uit het land met de meeste EV rijders per km2. Volgens mij is het zelfs onwettig wat ze doen, iets met vrij verkeer binnen de EU. Alsof de bakker in Keulen je weigert omdat je geen Duits woonadres hebt.
Fiscale smoesjes inderdaad.

Zal meer te maken hebben met verdienmodel gebaseerd op Duitse klanten die ook grotendeels gebruik maken van EnbW infrastructuur voor laden en/of energievoorziening thuis.
Die moeten wel af en toe tijdens vakanties in buitenland kunnen laden. Maar niet andersom; buitenlanders die alleen tijdens vakanties van EnbW infra gebruik maken. Dat is voor hen vanwege de standaardtarieven voor AC en DC een risico als de tarieven teveel verschillen.

Maar dan moet je dat gewoon zeggen en niet met fiscale smoesjes komen.

Of het wel of niet wettig is kan ik niet helemaal beoordelen. Op zich heb je punt met die bakker in Keulen.
Aan de andere kant zetten ook anderen (ik meen Maingau ook) in de kleine lettertjes ook randvoorwaarden over fair use van "roaming" in verhouding tot binnenlands laden. Als je daar niet aan voldoet kun je er uit gegooid worden. Maar dat is iets anders dan selectie op woonadres, hoewel de uitwerking hetzelfde kan zijn, als je vanwege woonadres met je feitelijk gebruik niet aan de kleinde lettertjes voldoet.

• pmiddeld
WOWZERZ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:49:

[Afbeelding]

Zo'n 2,5 jaar geleden had EnBW interessante tarieven voor Hyundai rijders, dus toen mijn VIN ingevuld en klaar was Kees. Na zo'n 4 sessies in korte tijd op vakantie kreeg ik bericht dat het speciale tarief alleen voor Duitse auto's gold en dus werd mijn account opgeheven. Had toen wel nog een hele tijd het normale account zonder voordeel. Toen ik op een dag na bemoedigende verhalen op dit topic de pas heb aangevraagd (voor mijn verzameling :+ ), werd dit account ook gecanceld. Maar ik vind het ook wel best zo want zo voordelig zijn ze ook niet meer.

• Hachy
Allego heeft na veel doorzeuren eindelijk een kaart gepubliceerd van hun HPC's in Europa.

https://www.allego.eu/fastcharger/map/ultrafast

• EVfan
pmiddeld schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:48:
[...]

Zo'n 2,5 jaar geleden had EnBW interessante tarieven voor Hyundai rijders, dus toen mijn VIN ingevuld en klaar was Kees. Na zo'n 4 sessies in korte tijd op vakantie kreeg ik bericht dat het speciale tarief alleen voor Duitse auto's gold en dus werd mijn account opgeheven. Had toen wel nog een hele tijd het normale account zonder voordeel. Toen ik op een dag na bemoedigende verhalen op dit topic de pas heb aangevraagd (voor mijn verzameling :+ ), werd dit account ook gecanceld. Maar ik vind het ook wel best zo want zo voordelig zijn ze ook niet meer.
Tja dus min of meer mijn ervaring. En ik hoef die pas ook niet meer.
Kijk maar eens naar Freshmile, voor snel ladende EV’s voordeliger dan EnBW.

• ik222
  • Niet online
Het wordt sowieso tijd dat Europa ingrijpt op de laadpalen en laadpassen markt. Waarbij het belangrijkste is dat het verplicht wordt om het tarief duidelijk op de paal aan te geven en dat dit tarief dan ook met alle passen of apps verplicht moet gelden. Ik bedoel bij de Shell betaal je ook niet meer als je met een ING pas betaald t.o.v. Een Rabobank pas.

Ik heb nu vanuit mijn werk dan een een MTC, op zich zijn tarieven dan natuurlijk niet echt mijn probleem maar ik probeer er toch op te letten. Op vakantie o.a. daarom waar mogelijk bij ENBW geladen, want de tarieven op de paal zijn goedkoper dan IONITY. Kijk je achteraf (kan pas 1.5 maand later sowieso) terug en blijkt ENBW zelfs iets duurder te zijn geweest als IONITY.

En ja ik weet dat dit bestaat dus verbazen doet het me niet eens. Alleen het blijft absurd dat ik ten eerste vooraf niet kan weten wat ik of mijn werkgever betaal en sowieso zijn aparte prijzen per pasje absurd in een volwassen markt natuurlijk.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ik222 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:16:
Het wordt sowieso tijd dat Europa ingrijpt op de laadpalen en laadpassen markt. Waarbij het belangrijkste is dat het verplicht wordt om het tarief duidelijk op de paal aan te geven en dat dit tarief dan ook met alle passen of apps verplicht moet gelden. Ik bedoel bij de Shell betaal je ook niet meer als je met een ING pas betaald t.o.v. Een Rabobank pas.
Bij een tankstation betaal je met bepaalde tankcards weer minder dan andere, zo had ik eens een esso tankcard waarbij de werkgever een bepaald percentage korting kreeg.

Voor mij heel logisch en daarmee ook concurrentie bevorderend.

Wat let je om even de app te raadplegen als je de prijs wilt weten?

• PeterZ(on)
  • Nu online

Ik heb nu vanuit mijn werk dan een een MTC, op zich zijn tarieven dan natuurlijk niet echt mijn probleem maar ik probeer er toch op te letten. Op vakantie o.a. daarom waar mogelijk bij ENBW geladen, want de tarieven op de paal zijn goedkoper dan IONITY. Kijk je achteraf (kan pas 1.5 maand later sowieso) terug en blijkt ENBW zelfs iets duurder te zijn geweest als IONITY.

En ja ik weet dat dit bestaat dus verbazen doet het me niet eens. Alleen het blijft absurd dat ik ten eerste vooraf niet kan weten wat ik of mijn werkgever betaal en sowieso zijn aparte prijzen per pasje absurd in een volwassen markt natuurlijk.
Als die prijs zo belangrijk is dan kijk je toch gewoon wat de aanbieder van jouw keuze voor een tarief hanteert. Zo staat bijvoorbeeld in de Shellapp precies de prijs wat laden kost. En wie gaat de prijzen op de laders bijhouden, onbegonnen werk, dus weet je het nog niet zeker. Gaat dus nooit werken.

Voor (snel)laders met een display zou je wel iets kunnen maken dat je bij het aanbieden van je laadpas de prijs te zien krijgt. Nog mooier zou zijn als je de prijzen van verschillende aanbieder kan zien en vergelijken. Voor nu gewoon een aanbieder met vaste prijzen nemen of anders zelf kijken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• ik222
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:39:
[...]

Bij een tankstation betaal je met bepaalde tankcards weer minder dan andere, zo had ik eens een esso tankcard waarbij de werkgever een bepaald percentage korting kreeg.

Voor mij heel logisch en daarmee ook concurrentie bevorderend.

Ja dat werkt dus niet, zelfs binnen Nederland staat in de app bij veel laadpalen geen prijs. Laat staan in Europa.

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:31
Wolly schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:39:
[...]
...
Welke app is de app? Op dit moment moet je volgens mij meerdere apps raadplegen om uit te vogelen welke pas voordelig is.
Ik heb geen oplossing maar het lijkt me duidelijk dat er best wat te verbeteren is op het vlak van transparantie van de tarieven. Onder andere prijswijzigingen worden op dit moment amper gecommuniceerd (AC laden dan)

[Voor 25% gewijzigd door Medjai op 24-08-2022 08:22]

• Jan_gtx
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:08
De app: Chargeprice

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-06 12:56
Medjai schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:19:
[...]

Welke app is de app? Op dit moment moet je volgens mij meerdere apps raadplegen om uit te vogelen welke pas voordelig is.
Ik heb geen oplossing maar het lijkt me duidelijk dat er best wat te verbeteren is op het vlak van transparantie van de tarieven. Onder andere prijswijzigingen worden op dit moment amper gecommuniceerd (AC laden dan)
Deels eens, maar je haalt twee vragen door elkaar:

"Wat kost laden hier met mijn pas"
Die is over het algemeen redelijk makkelijk te beantwoorden, door in de app van jouw laadpasaanbieder te kijken.

"Welke pas is hier voordelig"
Die vraag is inderdaad aanzienlijk moeilijker te beantwoorden.

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 08:14
Zijn er tegenwoordig nog werkende bonnet codes of is alles door het putje?

• zalkc
  • Laatst online: 31-05 19:47
Als particulier is voor mij de prijs best wel belangrijk. Maar het bos aan apps is ook aanzienlijk.
Ik heb nu :
  • Chargemap
  • InCharge
  • MG iSmart
  • Shel Recharge
  • Charge Assist
  • ABRP
  • Chargeprice
  • Vandebron EV
En eigenlijk een aantal alleen maar om erachter te komen wat de laadpalen in de buurt van het kantoor moeten kosten. Alles zit tussen de 32-39ct maar als je daar strak elke week 50kWH weghaalt dan zit je toch op 150 euro verschil als je het juiste pasje gebruikt, per jaar.

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:31
Prullenbak84 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:49:
[...]

Deels eens, maar je haalt twee vragen door elkaar:

"Wat kost laden hier met mijn pas"
Die is over het algemeen redelijk makkelijk te beantwoorden, door in de app van jouw laadpasaanbieder te kijken.

"Welke pas is hier voordelig"
Die vraag is inderdaad aanzienlijk moeilijker te beantwoorden.
De discussie begon met deze twee opmerkingen:
.... Ik bedoel bij de Shell betaal je ook niet meer als je met een ING pas betaald t.o.v. Een Rabobank pas.

....en sowieso zijn aparte prijzen per pasje absurd in een volwassen markt natuurlijk.
Dus die sluiten meer aan op de tweede vraag en daar reageer ik dan ook op. En uiteindelijk is de reden dat de tweede vraag moeilijk te beantwoorden is gevolg van de eerste vraag.

De chargeprice app kende ik niet, ziet er best goed uit. (helaas staat de paal bij mij voor de deur er niet op, dat is een vattenfall paal, maar dat zal een uitzondering zijn)

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:56
Hm.. Ik heb Chargeprice vaak vergeleken met andere apps. Als de andere apps al een prijs weergeven is dat niet altijd (soms wel) dezelfde prijs als die in chargeprice. Ook heb ik een keer meegemaakt dat ik (met nog maar 16 kWh) via chargeprice naar een snellader reed in Zutphen en daar alleen de opslag van een tegelwinkel tegenkwam. Ik check dus altijd maar diverse apps.

pluspunt van chargeprice is dat ik snel de gratis laders (van o.a. Lidl) erin tegenkom. Alleen (even een snelle check): de Lidl op de Antwerpsestraatweg in Vlaanderen zegt 18kWh max @ 50 kW. maar dat is @18kW en veel meer kWh (niet getest hoeveel precies de max is). Als die al vrij is ;)

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 20:17
Volgens mij zou het, voor veel mensen, voldoende zijn als op alle AC palen het CPO tarief wordt vermeld, eventueel met startkosten als je met pin zou kunnen betalen.

Heb je een laadpas van een aanbieder die geen CPO berekend weet je waarschijnlijk zelf wel wat de kosten met die pas zouden zijn.

Ik heb zelf een E-Flux pas (cpo) en een Shell recharge (36ct/kWh) pas en als ik bij een paal kan zie wat het CPO tarief is kan ik zelf bepalen welke pas het voordeligst is.

Zo werkt het bij een tankstation uiteindelijk ook.

Aan alles komt een eind.

• Hachy
ik222 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:14:
[...]

Ja dat werkt dus niet, zelfs binnen Nederland staat in de app bij veel laadpalen geen prijs. Laat staan in Europa.
Daarom zijn we ook hard bezig werk te maken van prijstransparantie.

https://nklnederland.nl/w...rantie_Benchmark_vDEF.pdf

• Prullenbak84
  • Laatst online: 01-06 12:56
Medjai schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:03:
[...]

De discussie begon met deze twee opmerkingen:

Dus die sluiten meer aan op de tweede vraag en daar reageer ik dan ook op. En uiteindelijk is de reden dat de tweede vraag moeilijk te beantwoorden is gevolg van de eerste vraag.
Klopt, maar bij het verhaal over Shell
.... Ik bedoel bij de Shell betaal je ook niet meer als je met een ING pas betaald t.o.v. Een Rabobank pas.
worden ook dezelfde vragen door elkaar gehaald.

Als ik langs de shell rijdt, en er staat daar 2,05 per liter, dan weet ik dat het dat daar kost. Maar of er ook mogelijkheden zijn met tankpassen, kortingsacties, spaaracties, klantenkaarten etc. zal ik toch echt zelf uit moeten zoeken.

Ik ga niet zeggen dat het allemaal top geregeld is nu, integendeel. Alleen ik wil er wel zo af en toe op wijzen dat het feit dat hier hobbyisten zitten die zo goedkoop mogelijk willen laden, niet betekent dat het voor iedereen zo ingewikkeld hoeft te zijn. Je kan prima één of twee passen hebben en vrijwel altijd - in Nederland althans - van tevoren weten wat laden ergens gaat kosten.

[Voor 42% gewijzigd door Prullenbak84 op 24-08-2022 11:08]

• Inspired
ik222 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:14:
[...]

Dan moet je bij MTC klagen, of naar de ACM. In Nederland moet het gewoon duidelijk zijn. Een prijs op de paal zie ik niet snel gebeuren. Je laadpasaanbieder moet gewoon een fatsoenlijke app maken met heldere tarieven. Ik heb een tag van TravelCard (lease) en die klopt volgens mij redelijk prima.

• iRenik
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-04 17:16
Gerard1950 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:46:

Ik las overal enthousiaste verhalen over de Bonnet app. Die heb ik geïnstalleerd en er vaak gebruik van gemaakt. Wat ik wel merkte vanaf het begin is dat het niet in alle gevallen lukte met de app de laadpaal aan het werk te zetten. In het begin (maart, april van dit jaar) was dat 1 op de 10 keer. Vervelend maar overkomelijk. Lang verhaal kort. Dit werd gaandeweg steeds slechter. Nu is het zo dat het 1 op de 5 keren wél lukt om de paal aan de praat te krijgen. Ook is het me twee keer gebeurd dat ik na een van de schaarse gelukte laadsessies mijn eigen kabel niet meer kon verwijderen uit het laadstation. Ik ben bijna zo ver om mijn geld terug te vragen van Bonnet. En ja, ik houd me keurig aan de wat afwijkende laadprocedure die Bonnet hanteert.
Ik heb alleen ervaring met het gebruik in Duitsland waar het vlekkeloos verliep.
Voor dat doeleinde kan ik het iedereen aanbevelen (i.t.t. mijn ervaringen met Enel X in Italië).

Hoop dat er snel verbetering komt voor je. Wellicht dat de klantenservice iets kan betekenen?
Ook hier waren ze op de chat erg sterk.

• eltron
Inspired schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:07:
[...]
Dan moet je bij MTC klagen, of naar de ACM. In Nederland moet het gewoon duidelijk zijn. Een prijs op de paal zie ik niet snel gebeuren. Je laadpasaanbieder moet gewoon een fatsoenlijke app maken met heldere tarieven. Ik heb een tag van TravelCard (lease) en die klopt volgens mij redelijk prima.
Een letterlijke prijs op de paal is wellicht overdreven. Vooral als de prijzen regelmatig wisselen.
Maar met huidige techniek is een QR code die de actuele prijs toont prima te doen en ook wel een minimumvereiste lijkt mij. Lijkt me leuk als ze dan zelfs een tijdgebonden tarief noemen. Op piekuren kost het 2 of 3x zoveel als tijdens daluren of zo. Kan ieder zijn eigen afweging maken.

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Gerard1950 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:46:

Ik heb de app een keer of 10 gebruikt, voorall bij Allego stations. Ongeveer 200 kW. Meestal met korting. Een keer werkte de app niet, maar toen was er een storing met alle Allego stations (software update, denk ik dan). Twee weken geleden brak het opladen af na een uur. Contact gehad met de helpdesk, binnen een paar minuten reactie maar ook zij konden geen reden vinden en, het was avond, hadden geen telefoonnummer van de laadpaal beheerder. Ik herinner me wel, dat in het begin de Bonnet app een keer meldde dat het laden was beëindigd, maar dat het wel doorging volgens mijn auto. Uiteindelijk wel de correcte hoeveelheid in rekening gebracht (dus via de laadpaal beheerder).

Met de Vandebron pas heb ik de laatste weken ook dat laden soms wordt afgebroken voor dat de target bereikt is. Ik vermoed nu dat t aan mij Kona (64 kW) ligt. Of aan de warmte?

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Tazzy schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:53:
Zijn er tegenwoordig nog werkende bonnet codes of is alles door het putje?
Ik krijg na een week nog wel een “we miss you” en 25 % korting, een week of wat later 50 % en weer wat later 100 %. Dus dan naar de snellader… indien nodig. Wel steeds binnen een week te gebruiken.

• Inspired
eltron schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:23:
[...]

Een letterlijke prijs op de paal is wellicht overdreven. Vooral als de prijzen regelmatig wisselen.
Maar met huidige techniek is een QR code die de actuele prijs toont prima te doen en ook wel een minimumvereiste lijkt mij. Lijkt me leuk als ze dan zelfs een tijdgebonden tarief noemen. Op piekuren kost het 2 of 3x zoveel als tijdens daluren of zo. Kan ieder zijn eigen afweging maken.
Maar hoe wil je dat doen met de 100+ laadpassen met verschillende tarieven en abonnementen? Dit moet echt in de app van de laadpasaanbieder imho.

• eltron
Inspired schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:15:
[...]

Maar hoe wil je dat doen met de 100+ laadpassen met verschillende tarieven en abonnementen? Dit moet echt in de app van de laadpasaanbieder imho.
@Hachy is lekker op weg met https://laadpastop10.nl
en ik gebruik maar een stuk of 5 passen voor die 5-10 keer per jaar dat ik publiek laad.
dan kies ik per geval voor een aanbieder met een vast/laag tarief of een aanbieder die CPO doorberekent. Afhankelijk van CPO-tarief.

Maar moet dan wel duidelijk zijn wat het CPO tarief is!

[Voor 5% gewijzigd door eltron op 24-08-2022 21:35]

• Eiríkr
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:05
eltron schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:34:
[...]

@Hachy is lekker op weg met https://laadpastop10.nl
en ik gebruik maar een stuk of 5 passen voor die 5-10 keer per jaar dat ik publiek laad.
dan kies ik per geval voor een aanbieder met een vast/laag tarief of een aanbieder die CPO doorberekent. Afhankelijk van CPO-tarief.

Maar moet dan wel duidelijk zijn wat het CPO tarief is!
Voorbereidend op potentieel 100% elektrisch rijden lees ik lekker mee in dit topic. Als nieuwkomer leer ik hier een hoop. Als ik het goed begrijp is volgens https://laadpastop10.nl/ de kaart van Shell (79 per 200kWh) een stuk duurder dan bijvoorbeeld ANWB (65,10)? Dan filter ik op kaarten zonder abonnement.

[Voor 6% gewijzigd door Eiríkr op 25-08-2022 08:46]

stats.fm/ericafterdark | letterboxd.com/ericafterdark

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-05 06:57
Inspired schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

Daar is wel echt ruimte voor verbetering.

Op zich hoeft het ook niet zo moeilijk te zijn.

Prijs is CPO tarief, dat is het maximale tarief wat je als kaartaanbieder mag rekenen. Meer mag nooit, minder mag altijd.

Alle overige kosten moeten ze met vaste bedragen per maand oplossen, of afspraken maken met de laadpaal aanbieder.

• Inspired
Tweak_ers schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:52:
[...]

Daar is wel echt ruimte voor verbetering.

Op zich hoeft het ook niet zo moeilijk te zijn.

Prijs is CPO tarief, dat is het maximale tarief wat je als kaartaanbieder mag rekenen. Meer mag nooit, minder mag altijd.

Alle overige kosten moeten ze met vaste bedragen per maand oplossen, of afspraken maken met de laadpaal aanbieder.
Mja, zo makkelijk is het volgens mij allemaal niet. Genoeg kaarten met vaste tarieven, bundels en/of abonnementen. Ook de stelling dat meer dan CPO niet mag is op dit moment helemaal niet zo. En als je de grens over gaat is het al helemaal lastig. Dan betaal je soms (met de verkeerde pas) gewoon rustig twee keer CPO. Met alle verschillende aanbieders en passen blijft het volgens lastig.

• De Ideale Man
Op de camping in Italië hebben ze een laadpaal staan. 1 met 2 aansluitingen. Niet veel, maar hier zijn maar weinig mensen met een EV.

De kosten vallen ook mee. €10 voor het laden van de auto tot hij vol is tot 19u.

• Inspired
De Ideale Man schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:35:
Op de camping in Italië hebben ze een laadpaal staan. 1 met 2 aansluitingen. Niet veel, maar hier zijn maar weinig mensen met een EV.

De kosten vallen ook mee. €10 voor het laden van de auto tot hij vol is tot 19u.
Eigenlijk is dat ook het beste in zo'n situatie. Gewoon 10-15 EUR per dag rekenen. Heb je geen (PHEV) plakkers.

• eltron
Eiríkr schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:45:
[...]
Voorbereidend op potentieel 100% elektrisch rijden lees ik lekker mee in dit topic. Als nieuwkomer leer ik hier een hoop. Als ik het goed begrijp is volgens https://laadpastop10.nl/ de kaart van Shell (79 per 200kWh) een stuk duurder dan bijvoorbeeld ANWB (65,10)? Dan filter ik op kaarten zonder abonnement.
Ja, die 200kWh is om het vergelijkbaar te maken.
Maar niemand laadt elke maand 200kWh dus het hangt echt af van je persoonlijke situatie en zelfs de lokale situatie, welke kaart (waar en op welk moment) het voordeligst is.

Voor de meesten is vraag 1 vooral om überhaupt te kunnen laden en nooit zonder prik te staan. Daarvoor heb je één of meerdere passen nodig met voldoende dekking in de gebieden waar je wilt kunnen laden.

Vraag 2 is dan, als je dat leuk vind, om te optimaliseren met de vraag wat is dan voor mij, met mijn laadgedrag en omstandigheden (wanneer en waar wil je laden etc.), de voordeligste kaart.

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-06 09:41
Even een vraagje voor de Belgische leaserijders. :)B

Ik ben een van de eerste die een EV besteld heeft binnen het bedrijf en dus een beetje het proefkonijn. De installateur van de laadpaal moet nog gekozen worden door de Facility manager en daarbij horend dus ook de laadbadge.

Bij wie zitten jullie en wat zijn jullie ervaringen met de verschillende laadinfrastructuren? Is er nog een nood aan de verschillende app's of worden zo goed als alle palen ondersteud door de laadbadges?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Tibs schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:06:
Even een vraagje voor de Belgische leaserijders. :)B

Ik ben een van de eerste die een EV besteld heeft binnen het bedrijf en dus een beetje het proefkonijn. De installateur van de laadpaal moet nog gekozen worden door de Facility manager en daarbij horend dus ook de laadbadge.

Bij wie zitten jullie en wat zijn jullie ervaringen met de verschillende laadinfrastructuren? Is er nog een nood aan de verschillende app's of worden zo goed als alle palen ondersteud door de laadbadges?
Bij mij wordt alles geregeld via Numobi (gelinkt aan Arval). Die installeren de laadpaal en bezorgen me een laadpas (en ik hoop ook dat het SUC laden bij de Tesla laadpunten automatisch afgerekend wordt).

Maar ervaring heb ik nog niet, auto komt pas in 2023.

• Tibs
Tommie12 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

Bij mij wordt alles geregeld via Numobi (gelinkt aan Arval). Die installeren de laadpaal en bezorgen me een laadpas (en ik hoop ook dat het SUC laden bij de Tesla laadpunten automatisch afgerekend wordt).

Maar ervaring heb ik nog niet, auto komt pas in 2023.
Wij werken samen met Vancia, die zijn voor zover ik weet niet gelinkt aan een laadprovider (Smappee, of dergelijke).
Ben wel eens benieuwd wie ze gaan kiezen.

Het zou wel ideaal zijn als Tesla inderdaad ondersteund wordt.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb inmiddels een negatieve ervaring op gedaan met bonnet. Ik had nog een code voor een gratis refill. Deze geactiveerd. Op de Website van bonnet lees je dat je je refill behoud tot het einde van de looptijd (1 maand) als je je abonnement stop zet. Dus direct het abo stop gezet zodat er over een maand geen geld wordt afgeschreven. In de app zag ik netjes mijn refill staan met een eind datum van 23 sept. Vervolgens 2x geladen en toen zag ik dat de 2 laad beurten van mijn creditcard waren afgeschreven. Ik startte bonnet weer op, kreeg een app update en de refill is verdwenen. Contact opgenomen via de chat. Het duurde steeds enorm lang voor er gereageerd werd. Ze gaven aan dat het normaal is dat je direct je refill kwijt bent. Ik moest maar screenshot aanleveren als bewijs dat dat niet zo hoort te zijn. Screenshots aangeleverd van hun websiteen app. Maar nee, ze konden niets doen en ik had gewoon pech. Na wat door vragen kwamen ze uit eindelijk met algemene voorwaarden die ik nergens op internet kan vinden en daar staat inderdaad dat je je toegoed verliest bij het opzeggen van je abo. Op de Website en in de app staat nog steeds foute informatie. Geen coulance, helemaal niets.

Screenshot website:

[Voor 13% gewijzigd door jhead22 op 25-08-2022 10:43]

• Eiríkr
  • Laatst online: 07:05
eltron schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

Maar niemand laadt elke maand 200kWh dus het hangt echt af van je persoonlijke situatie en zelfs de lokale situatie, welke kaart (waar en op welk moment) het voordeligst is.

Voor de meesten is vraag 1 vooral om überhaupt te kunnen laden en nooit zonder prik te staan. Daarvoor heb je één of meerdere passen nodig met voldoende dekking in de gebieden waar je wilt kunnen laden.

Vraag 2 is dan, als je dat leuk vind, om te optimaliseren met de vraag wat is dan voor mij, met mijn laadgedrag en omstandigheden (wanneer en waar wil je laden etc.), de voordeligste kaart.
Interessant! In mijn specifieke geval betekent het bijna 30.000 km per jaar publiek laden. Ik woon in het centrum en ben dan voornamelijk afhankelijk van Vattenfall laadpunten. Ik ga eens verder oriënteren.

stats.fm/ericafterdark | letterboxd.com/ericafterdark

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 15:02

Lagune

Its time for warp

hoe zit het eigenlijk met paal specifieke start tarieven, soms laad ik op een paal waarop staat "starttarief 1,15, 0,43 per kwh"

ik krijg dit echter nooit gefactureerd met de ANWB pas (eneco) of Shell recharge

• SirLct
  • Laatst online: 01:41
SirLct schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:39:
Ik dacht met vol vertrouwen de komende zomertrip (mijn eerste met EV) te gaan doen met mijn MTC van werkgever. Staat gewoon EU laden en moet toch voldoende zijn dacht ik (tot nu toe in NL nooit problemen) Maar nu hier te hebben gelezen, lijkt dat onvoldoende te zijn? Sowieso idd om eentje bij de hand te houden voor "het geval dat" e.g. pas gestolen, kwijt, oid

Ik ga geen waslijst aan pas aanvragen en ik ga toch meer richting FR/ CH/ IT/ HR dan Scandinavie of VK.
Welke raden jullie aan? ShellRecharge? Maingau?
Laadkosten boeit mij niet (toch declareren) maar ik wil geen abbo kosten maandelijks oid. Want het is echt puur voor het geval dat.

Edit: ik heb al tesla supercharger met cc gekoppeld dus eigenlijk heb ik al 2, maar de fastned met mijn mtc, of tesla suc met de app zijn dan weer niet de 2 combi's waar ik zorgen over maken, die werken toch.
Update hier, uit eindelijk geen extra pas nodig.
Alle snelladers op snelweg: MtC
Tesla Suc: Tesla app
3x met iets anders moeten laden: 2x app (chargepoint, chargeassist), 1x via QR code (freshmile)
Werkt allemaal prima!

Wel 1 vraag, de freshmile had ik via de webapp gedaan en met cc betaald. Hoe kan ik die ooit terug vragen (bonnetje nodig voor werkgever)?

Life is too short to drive boring cars

• De Ideale Man
Inspired schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:38:
[...]

Eigenlijk is dat ook het beste in zo'n situatie. Gewoon 10-15 EUR per dag rekenen. Heb je geen (PHEV) plakkers.
Nee helamaal niet. De paal was de hele week niet bezet.

• pmiddeld
eltron schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

En als je dan echt wil blijven optimaliseren kan de voordeligste kaart binnen een maand weer een andere zijn.... :+

• pmiddeld
Lagune schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:47:
hoe zit het eigenlijk met paal specifieke start tarieven, soms laad ik op een paal waarop staat "starttarief 1,15, 0,43 per kwh"

ik krijg dit echter nooit gefactureerd met de ANWB pas (eneco) of Shell recharge
Dan hebben Shell en Eneco andere afspraken met de CPO. De prijs van de laadpas-aanbieder (MSP) geldt als je hun pas gebruikt. En die prijs is te vinden in hun app (als het goed is).

[Voor 5% gewijzigd door pmiddeld op 25-08-2022 11:15]

• Hachy
Lagune schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:47:

Paal specifieke tarieven krijg je alleen mee te maken als je laadpas aanbieder die tarieven 1:1 doorzet. Een MSP die daarvan afwijkt door een vaste prijs te rekenen overrulet dit.

ANWB/Eneco/Shell krijgen deze dus kosten wel aan de inkoop kant te verwerken maar jij ziet er op jouw factuur niets van, want jij hebt een andere prijsafspraak voor hun dienst.

Overigens zie je deze aanbieders dit model mede om die reden in het buitenland nu loslaten, hanteren ze ook 1:1 omdat het heel lastig te berekenen is door duizenden verschillenden tarieven in EU.

• Tibs
SirLct schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:06:
[...]
Wel 1 vraag, de freshmile had ik via de webapp gedaan en met cc betaald. Hoe kan ik die ooit terug vragen (bonnetje nodig voor werkgever)?
Ik denk dat je dit met je werkgever moet afspreken. Het kan zijn dat een uittreksel van je rekening hier voldoende is. Ik ben zelf ook benieuwd hoe mijn werkgever dit gaat doen.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-05 06:57
De Ideale Man schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:35:

Dat komt mij bekend voor, in Chianti toevallig?

• De Ideale Man
Tweak_ers schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

Dat komt mij bekend voor, in Chianti toevallig?
Nee Camping Spiaggia E Mare

• Wesco
jhead22 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:40:
Ik heb inmiddels een negatieve ervaring op gedaan met bonnet. Ik had nog een code voor een gratis refill. Deze geactiveerd. Op de Website van bonnet lees je dat je je refill behoud tot het einde van de looptijd (1 maand) als je je abonnement stop zet. Dus direct het abo stop gezet zodat er over een maand geen geld wordt afgeschreven. In de app zag ik netjes mijn refill staan met een eind datum van 23 sept. Vervolgens 2x geladen en toen zag ik dat de 2 laad beurten van mijn creditcard waren afgeschreven. Ik startte bonnet weer op, kreeg een app update en de refill is verdwenen. Contact opgenomen via de chat. Het duurde steeds enorm lang voor er gereageerd werd. Ze gaven aan dat het normaal is dat je direct je refill kwijt bent. Ik moest maar screenshot aanleveren als bewijs dat dat niet zo hoort te zijn. Screenshots aangeleverd van hun websiteen app. Maar nee, ze konden niets doen en ik had gewoon pech. Na wat door vragen kwamen ze uit eindelijk met algemene voorwaarden die ik nergens op internet kan vinden en daar staat inderdaad dat je je toegoed verliest bij het opzeggen van je abo. Op de Website en in de app staat nog steeds foute informatie. Geen coulance, helemaal niets.

Screenshot website:
[Afbeelding]
Ik dacht dat dit veranderd was met de andere aanpassingen per 1 augustus (o.a. hogere tarieven en de refill bundels alleen nog geldig in 1 land), maar dan is het wel slecht dat ze de informatie daarover niet bijwerken. Is jouw screenprint uit de FAQ?

Ik zou alles nog een keer kort samenvatten naar hun helpdesk en de link naar hun website of een screenprint uit de app erbij zetten met de foutieve informatie waar je je op gebaseerd hebt. Je zou kunnen aangeven dat je anders de betalingen bij je creditcard-maatschappij laat storneren wegens onjuiste informatie.

Ik vermoed dat hun support nogal overloaded is door alle recente wijzigingen midden in de vakantieperiode. Voor veel mensen leek Bonnet een ideale vakantie-app met goedkoop snelladen in verschillende landen, maar inmiddels is het grote voordeel er wel een beetje af.
Al kun je met wat handigheidjes (bv. tweede account op een andere telefoon met een refill-bundel in een ander vakantieland) nog wel wat extra voordeel behalen. Kun je met beide accounts ook nog een referral-korting gebruiken... :)

Opel Ampera-e (2020)

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mocht je nog een keer in die regio op vakantie willen, Camping Tahiti heeft 4 palen die gratis te gebruiken zijn ;)

• De Ideale Man
Rev! schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:36:
[...]

Mocht je nog een keer in die regio op vakantie willen, Camping Tahiti heeft 4 palen die gratis te gebruiken zijn ;)
Dat is nog beter *O*

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Hachy het is al wel ff tijd voor een volgend deel. Would you be so kind?

Wise enough to play the fool

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-05 09:23
Bedankt iedereen voor de info!
Ik dacht een abonnement te nemen op we charge plus om goedkoper te kunnen laden bij ionity. Is deze laadpas voldoende om in Europa een uitgebreid netwerk te hebben of best nog een bijkomende/andere laadpas nemen? Zoja, welke dan?

Danku!!!! :)

• FlowDesign
  • Laatst online: 23:35
MatteC schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:41:
Ik dacht een abonnement te nemen op we charge plus om goedkoper te kunnen laden bij ionity. Is deze laadpas voldoende om in Europa een uitgebreid netwerk te hebben of best nog een bijkomende/andere laadpas nemen? Zoja, welke dan?

Deze vraag kun je beter in het laadpassen topic stellen.

Welke ik iig altijd bij me heb naast de WeCharge pas: Shell Recharge en Maingau. Beiden betaal ik geen abonnement voor. De passen/druppels sturen ze gratis op.

Alle overige doe ik via apps wanneer het nodig is.

Ford Mustang Mach E SR RWD (Job2 2021-07), 25mm verlaagd

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
.

[Voor 99% gewijzigd door theHoff op 26-08-2022 12:23]

• Tukk
  • Laatst online: 02-06 15:53

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

theHoff schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

1 pas is nooit genoeg in ieder geval. Ik heb er 4 in m'n auto en een creditcard en afgelopen vakantie heb ik 3 van de passen nodig gehad en 1 keer de creditcard. Maar meer info kan je beter hier halen [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ik heb 25.000 km gereden, waaronder Belgie, Frankrijk en Duitsland.
Ik heb 1 keer gehad dat mijn pas van de leasemaatschappij niet werkte en ik die van de ANWB heb moeten gebruiken.

Ik weet niet welke pas jij hebt, maar dit herken ik niet.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:57
@theHoff
4 passen? Wat voor exotische beperkte passen zijn dat, en op wat voor exotische plekken ben je geweest?

Ik heb altijd nog kunnen laden met m'n lease pas (Eneco eMobility), ook in het buitenland (Duitsland). Ik heb een Shell Recharge druppel als backup, en die heb ik 1 keer gebruikt (Eneco pas verloren). En daarnaast heb ik een credit card, die is internationaal geaccepteerd.

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:56
teacher schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:24:
Doen we dan nog verschillende delen? Dat is per topic anders dan :)

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:26:
@theHoff
4 passen? Wat voor exotische beperkte passen zijn dat, en op wat voor exotische plekken ben je geweest?

Ik heb altijd nog kunnen laden met m'n lease pas (Eneco eMobility), ook in het buitenland (Duitsland). Ik heb een Shell Recharge druppel als backup, en die heb ik 1 keer gebruikt (Eneco pas verloren). En daarnaast heb ik een credit card, die is internationaal geaccepteerd.
Try Frankrijk, of lokale netwerken in Zweden, of Italië.

Duitsland is prima geregeld idd.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-06 17:53
MatteC schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:41:

Mijn ervaring in Europa is dat wecharge bijna overal geaccepteerd wordt, maar dat deze buiten Ionity met abo verreweg de duurste optie is bij alle andere providers. Ik zou zeker ook een shellpas aanvragen en als je in het buitenland moet laden even in de apps checken wie welk tarief hanteert. Ter illustratie in Oostenrijk betaalde ik met Wecharge tot 3x zoveel als met Shell voor dezelfde laadsessie. Dit aangezien MTC (lease) kaart zeker niet overal geaccepteerd werd.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:49
marowi schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

Try Frankrijk, of lokale netwerken in Zweden, of Italië.

Duitsland is prima geregeld idd.
offtopic:
Dan nog is 4 passen wel echt overkill. Ik ben afgelopen vakantie naar Italie gegaan.
Met de MultiTankCard kwam ik zonder problemen door DE en CH.
Vervolgens in Italie vooral met de JuicePass app van EnelX moeten werken en een enkele keer de Shell Recharge pas nodig gehad. Verder niks. Dus ik heb slechts 2 passen, de reguliere laadpas van MTC en als backup de Shell Recharge pas (gekoppeld aan mijn creditcard) en 1 app nodig gehad.

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
.

[Voor 125% gewijzigd door theHoff op 26-08-2022 12:23]

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-06 13:15
Eén van de backends die in de laadmarkt gebruikt wordt, is eRound. Volgens mij is dit ooit opgestart door Stromnetz Hamburg en hebben zij de backend-functionaliteit uitgebreid met o.a. laadbeheer. Zij hebben er de naam eRound aan gegeven en hebben een grote klant binnengesleept: Total Energies.

Nou is Total Energies als het gaat om laadpalen natuurlijk een samengeraapt zootje door alle overnames, fusies, etc. In Nederland kennen we o.a. Greenflux en Pitpoint die tegenwoordig onder de vlag van Total Energies vallen.

Volgens een persbericht uit juni 2022 (https://services.totalene...otalenergies-in-nederland) heeft Total Energies op dit moment circa 10.000 laadpunten in Nederland. Van een aantal laadpunten weet ik dat ze gebruik maken van de backend van eRound. Bijvoorbeeld het laadstation in Papendrecht aan de Burgemeester Keijzerweg 2.

Echter, wie weet wanneer de laadpunten van Pitpoint en Greenflux worden aangesloten op de backend van eRound? Vanaf dat moment kan daar namelijk ook geladen worden met de app van Bonnet....

Mazda MX-30

• Wesco
nathalia schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:43:
...
Echter, wie weet wanneer de laadpunten van Pitpoint en Greenflux worden aangesloten op de backend van eRound? Vanaf dat moment kan daar namelijk ook geladen worden met de app van Bonnet....
Ik las net in de Bonnet Broadcast nieuwsbrief inderdaad:
TotalEnergies is one of the largest multi-energy companies in the world and has partnered with Bonnet to provide our users with access to their 2700+ charging locations throughout Europe. 🔋
Maar dat lijkt dus nog wat gecompliceerder te liggen, gezien het lagere aantal laadplekken dat hier genoemd wordt rekenen ze bij Bonnet de door Total Energies overgenomen netwerken dus nog niet mee.

Dat is misschien maar goed ook, anders krijg je dezelfde onduidelijkheid als bij Shell Recharge, waar een deel van de snelladers bij de Shell pompen door Allego zijn neergezet (inclusief Shell Recharge-branding en ergens in kleine lettertjes 'Operated by Allego' ofzo), en dan ook het Allego-tarief rekenen. In de UK werkt Shell geloof ik ook weer met een andere aanbieder samen.

Opel Ampera-e (2020)

• MitchAngelo73
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:04
pmiddeld schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:39:
Ik heb deze e-mail ook ontvangen. Ik ben namelijk sinds eind vorig jaar klant geworden. Ik heb een Kona en EnBW heeft voor (Duitse) Hyundai klanten een interessant tarief. Destijds aangemeld en gewoon een account aan kunnen maken. Heb geen aparte pas aangevraagd. Nu tijdens de reis naar Zweden een paar keer bij EnBW geladen via de app. Geen problemen ondervonden.
Ik heb de gewijzigde voorwaarden even snel gescand, maar geen hele bijzondere dingen gelezen.

• joepie de p
Mijn eerste ervaringen met straatpalen in Frankrijk waren dat ze werden beheerd door lokale partijen en dat je makkelijk zonder juiste pas kwam te staan. Hieronder een fraai recent voorbeeld van een paal met een bankpaslezer, laadpaslezer en QR code. Chargemap, Plugserving en Freshmile werken, Shell recharge en Vandebron niet.

Edit: poging 2 met Shell recharge ging wel. Maingau en Enelx Juicepass ook geprobeerd, die werkten niet.

Ik heb ook met de ING app een sessie gestart, dat ging goed, maar de betaling op het eind lukte niet. Omdat met telefoon (NFC) was gestart, herkende de paal de normale ING pas ook niet. De sessie kon dus niet worden gestopt. Uiteindelijk heeft de Engels sprekende telefonische helpdesk de paal vrijgegeven. Het hielp waarschijnlijk dat ik bij de test maar een paar kWh heb geladen.

De paal geeft 22 kW, maar je kan aan beide kanten type E pluggen (gewone 230V stekker).

Ik heb Chargemap gebruikt aan 41 cent. Voel me niet bekocht.

[Voor 23% gewijzigd door joepie de p op 27-08-2022 23:14]

• Ioniq 5
  • Laatst online: 03-06 19:57
Ik rijd sinds een week in de ioniq 5. Deze week 3x aan de lader gehangen bij een paal in de buurt van Park n Charge 2 x geladen met de Coolblue pas. Deze laadsessie staan nog niet in mijn online omgeving. Vannacht geleden met de pas van Tango. In mijn app van Tango staat de sessie er wel gelijk in qua hoeveelheid en tijdsduur. Echter bij bedrag staat €0,-.

Heb ik nu een gratis paal gevonden of duurt het gewoon lang voordat alle informatie zichtbaar is?

• Pebbeles
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-05 09:09
joepie de p schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:29:
Mijn eerste ervaringen met straatpalen in Frankrijk waren dat ze werden beheerd door lokale partijen en dat je makkelijk zonder juiste pas kwam te staan. Hieronder een fraai recent voorbeeld van een paal met een bankpaslezer, laadpaslezer en QR code. Chargemap, Plugserving en Freshmile werken, Shell recharge en Vandebron niet. De paal geeft 22 kW, maar je kan aan beide kanten type E pluggen (gewone 230V stekker).

Ik heb Chargemap gebruikt aan 41 cent. Voel me niet bekocht.

[Afbeelding]
Ik heb in Cotignac en Entrecasteaux ook gebruikt gemaakt van een dergelijke paal in combinatie met Shell recharge, en dat werkte gewoon.

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-06 07:53

cooper_s1

MINI's rule

Ioniq 5 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:30:
Ik rijd sinds een week in de ioniq 5. Deze week 3x aan de lader gehangen bij een paal in de buurt van Park n Charge 2 x geladen met de Coolblue pas. Deze laadsessie staan nog niet in mijn online omgeving. Vannacht geleden met de pas van Tango. In mijn app van Tango staat de sessie er wel gelijk in qua hoeveelheid en tijdsduur. Echter bij bedrag staat €0,-.

Heb ik nu een gratis paal gevonden of duurt het gewoon lang voordat alle informatie zichtbaar is?
Ik zou even op hun website de klantenservice benaderen, die kunnen dat vast wel vertellen :)

• joepie de p
Pebbeles schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Ik heb in Cotignac en Entrecasteaux ook gebruikt gemaakt van een dergelijke paal in combinatie met Shell recharge, en dat werkte gewoon.
Je hebt gelijk. Ik was bij het testen waarschijnlijk iets te snel tewerk gegaan. Ik heb de post aangepast en aangevuld.

• RedCellNL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 22:50
Geinig, daar heb ik 2 weken geleden ook geladen. 80 kw voor 10,-. Niet duur.
Alternatief waren de palen in de dorpen, maar die waren veelal stuk.

• PeterZ(on)
  • Nu online
RedCellNL schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:59:
[...]

Geinig, daar heb ik 2 weken geleden ook geladen. 80 kw voor 10,-. Niet duur.
Alternatief waren de palen in de dorpen, maar die waren veelal stuk.
Ja geinig, dus om in ICE termen te spreken heb je bij het benzinestation 80pk getankt voor 10 euro. ;)

• Hachy
teacher schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:24:
Done. *O* Deze mag dicht!

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Pagina: 1 ... 142 143 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee