Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• wheli
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 22:02
Misschien is een Shell recharge nog een goede? Is heel snel in huis als je hem besteld en werkt op erg veel laders.
En vaak kan je ook met een QR code of app ook ad-hoc laden.
Voor Frankrijk tips kan je beter anderen dan mij vragen ;-)

ID.4 1st blauw

• bram2700
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 03-08 17:24
ThorgalRose schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 00:35:
Een goede avond allemaal.

Binnen 2 dagen vertrek ik vanuit België met een Skoda Enyaq 80 naar het zuiden van Frankrijk. +-1000 km met tussenstop in bourges.
Ik ben niet zo onderlegd in het elektrisch laden en deze nacht ben ik beginnen te panikeren.

Mijn grootste zorg is dat ik aan een laadpaal zal staan waar ik niet kan laden:
Ik heb onderstaande kaarten in mijn bezit:

PowerPas
KiwiHpas
EvBox
'EDI' indien op tijd geactiveerd

Zijn er noodoplossingen indien de kaarten niet gebruikt kunnen worden of is er nog een hulpmiddel (kaart) dat ik nog kan hebben voor zaterdag?

Mvg
Kijk eens op electricfelix (https://www.electricfelix.com/travelguides) waar je o.a. een heel verhaal vindt over Frankrijk. Ook in het Enyaq forum (Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1) en dan zoeken op 'Frankrijk' vindt je nog de nodige tips. Maar je planning is wel erg krap hoor, pffff..... |:(
Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt en wens je in elk geval een goede trip en fijne vakantie.

• bram2700
-Jaap-io schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:26:
voor de mensen die naar Frankrijk gaan en nog even de tijd hebben, je kan hier een telepeagepas aanvragen en een kiwhi pas voor 1,- met de actie code MANGO (bij de aanvraag van de kiwhi pas)
https://www.mango-mobilitesbyaprr.com/nl/topeurop-fepi

heb van de week alles binnen gekregen en mango heeft zelfs een telefoon app (in het Nederlands!) waar je ook de kiwhi laadpalen kunt vinden etc. Ik was oprecht verbaasd over de fransen 😉
Zag trouwens in de bevestigingsmail "Promotieaanbiedingen gelden alleen voor het 1e jaar van het contract." dus na het eerste jaar krijg je denk toch de normale abonnementskosten op je factuur. Niettemin, voor de late vakantiegangers, een mooie tip 8)

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:57
@ThorgalRose even de route op abrp bekijken. Waarschijnlijk kun je het alleen met Ionity’s af? Die zijn ook gewoon via een app te bedienen. Kun je bij de tussenstop ook laden? Dan moet het allemaal niet zo’n probleem zijn.

• -Jaap-io
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 03-08 10:04
bram2700 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 07:44:
[...]

Zag trouwens in de bevestigingsmail "Promotieaanbiedingen gelden alleen voor het 1e jaar van het contract." dus na het eerste jaar krijg je denk toch de normale abonnementskosten op je factuur. Niettemin, voor de late vakantiegangers, een mooie tip 8)
ja dat klopt, maar alleen in de maand dat je hem gebruikt, dus dat is nog wel te overzien 😉

/me doet van alles: brouwt bier, bakt pizza, rijdt Tesla & Cowboy, maakt elektriciteit

• Wesco
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:18

Binnen 2 dagen vertrek ik vanuit België met een Skoda Enyaq 80 naar het zuiden van Frankrijk. +-1000 km met tussenstop in bourges.
Ik ben niet zo onderlegd in het elektrisch laden en deze nacht ben ik beginnen te panikeren.

PowerPas
KiwiHpas
EvBox

Zijn er noodoplossingen indien de kaarten niet gebruikt kunnen worden of is er nog een hulpmiddel (kaart) dat ik nog kan hebben voor zaterdag?

Mvg
Geen paniek! :)

Je Kiwhi-pas is volgens mij de meest geaccepteerde laadpas in Frankrijk (95-100% van de palen). Het is misschien niet overal de goedkoopste pas, maar je kunt natuurlijk per laadpaal even kijken welke van je passen het beste tarief heeft (in de apps van de passen).

En met de grote accu van je Enyaq heb je ook wel de ruimte om tijdig weer een laadpaal te zoeken, bv. als je nog 20-30% range hebt. Mocht die laadpaal dan defect zijn of bezet, dan kun je nog makkelijk uitwijken naar een volgende.

[Voor 0% gewijzigd door Wesco op 29-07-2021 10:19. Reden: typo]

Opel Ampera-e (2020)

• kurk_droog
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 19:33

PowerPas
KiwiHpas
EvBox

Mvg
Geen paniek. Ik volg ook na het weekend inclusief Spanje en Portugal. De grootste angst is laadfiles voor mij.

Qua passen zoals eerder genoemd de shell pas. Ik zou je laadstations gewoon op het moment vastpinnen, bij elke stop de volgende plannen.

Verder kan je ABRP gebruiken en Chargemap (laat ook reviews zien van gebruikers of palen werken of niet).

Voor het gemak gooi ik nog een verlengsnoer in de auto om in echte nood aan het stopcontact te kunnen laden.

• Ruben E
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 22:23

PowerPas
KiwiHpas
EvBox

Mvg
Via frankrijk naar spanje genavigeerd, alles gepland via abrp en met ionity als exclusieve paal en werkte overal in combinatie met plugsurfing pas (volvo kortingstarief). Maar zal via ionity app ook vast wel werken.
Ook totaal geen last van laadfiles gehad via westkant frankrijk, vaak zelfs alleen staan laden (op zondag en maandag).

[Voor 6% gewijzigd door Ruben E op 29-07-2021 10:49]

• Juancho
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 01:45
Ruben E schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:48:
[...]

Via frankrijk naar spanje genavigeerd, alles gepland via abrp en met ionity als exclusieve paal en werkte overal in combinatie met plugsurfing pas (volvo kortingstarief). Maar zal via ionity app ook vast wel werken.
Wbt die Volvo kortingspas... ik heb wel een plugsurfing pas gekregen, die heb ik in de app gezet en is nu ook geactiveerd maar volgens mij staat er niks op. Waar kan ik dat zien?

Volvo XC40 P8 | Kernel: 4.19.152 Thu Mar 18 | Android 10 | Patch 1 juni 2021

Acties:
  • +10Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 22:09
Grappige actie van Shell Recharge :) In de laatste e-mail nieuwsbrief hebben ze een actie waarmee je een prijsje kunt verdienen. Opdracht: plan je reisroute naar je buitenlandse vakantieadres in ABRP met alleen Shell Recharge laadpalen, schrijf de namen van de laadpalen op die ABRP adviseert en mail die naar Shell.
Zo gezegd, zo gedaan. Op mijn route met mijn Enyaq naar de Auvergne in Frankrijk vond ABRP twee Shell Recharge laadpalen. De eerste net onder Brussel, ok, prima. De tweede en tevens laatste (!) in hartje centrum van Parijs!
Bij de eerste laadpaal zou ik aankomen met -1% en bij de tweede met -7% SoC! En nog gekker, vanaf Brussel tot mijn bestemming zou ik moeten rijden met een maximale snelheid van 70 km/uur.
Tja, dat was een welgemikt schot in eigen voet van Shell ;)!

• pmiddeld
  • Laatst online: 23:58
-Jaap-io schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:00:
[...]

Het werkt op basis van het kastje wat wordt uitgelezen. Je moet hem ook achter je spiegel hangen op een plek waar geen thermische laag zit in het raam.
Kan je ook het opgegeven kenteken veranderen als je eens in een andere auto zit?

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• driel24
  • Laatst online: 23:42
pmiddeld schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:43:
[...]

Kan je ook het opgegeven kenteken veranderen als je eens in een andere auto zit?
Ik heb een Mango tol badge.
Mijn kenteken is helemaal niet bekend bij Mango. Dus het lijkt mij geen probleem.
Als je Creditcard maar gekoppeld is.
Eens in de zoveel tijd krijg je een nieuwe creditcard. Ik was vergeten deze te wijzigen.
Dan werkt de slagboom dus niet. :)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:29

Albantar

¯\_(ツ)_/¯

driel24 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:05:
[...]

Ik heb een Mango tol badge.
Mijn kenteken is helemaal niet bekend bij Mango. Dus het lijkt mij geen probleem.
Als je Creditcard maar gekoppeld is.
Eens in de zoveel tijd krijg je een nieuwe creditcard. Ik was vergeten deze te wijzigen.
Dan werkt de slagboom dus niet. :)
Hoe lang werd de rij boze Fransozen achter je? :D

¯\_(ツ)_/¯

• driel24
  • Laatst online: 23:42
Albantar schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:12:
[...]

Hoe lang werd de rij boze Fransozen achter je? :D
Geen rij..... kaartje trekken en gaan :*)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• Wesco
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:18
jdbiggelaa schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:07:
Grappige actie van Shell Recharge :) In de laatste e-mail nieuwsbrief hebben ze een actie waarmee je een prijsje kunt verdienen. Opdracht: plan je reisroute naar je buitenlandse vakantieadres in ABRP met alleen Shell Recharge laadpalen, schrijf de namen van de laadpalen op die ABRP adviseert en mail die naar Shell.
Zo gezegd, zo gedaan. Op mijn route met mijn Enyaq naar de Auvergne in Frankrijk vond ABRP twee Shell Recharge laadpalen. De eerste net onder Brussel, ok, prima. De tweede en tevens laatste (!) in hartje centrum van Parijs!
Bij de eerste laadpaal zou ik aankomen met -1% en bij de tweede met -7% SoC! En nog gekker, vanaf Brussel tot mijn bestemming zou ik moeten rijden met een maximale snelheid van 70 km/uur.
Ja, ik kreeg die email ook, en zag dit al mislopen voor onze vakantie naar Zuid-Frankrijk. En ABRP kon inderdaad geen route vinden langs een Shell lader met Shell Recharge als voorkeurs-netwerk. Vrij logisch als je in België, Luxemburg en Frankrijk alleen maar die 4 snelladers in hartje Parijs hebt staan (ik zie in de Shell Recharge app ook geen laders onder Brussel).

Los van wat je van Shell als bedrijf vindt is het jammer dat ze blijkbaar zo weinig praktijkervaring hebben om met zo'n knullige actie te komen. Eigenlijk was een blik op hun kaart met Shell Recharge-laders al voldoende geweest om te begrijpen dat een flink deel van de vakantiereizen vanuit Nederland niet langs Shell Recharge-laadpalen zal komen. Misschien dat de gebrekkige integratie van Newmotion hierbij ook een rol speelt.

Gelukkig kunnen we de Shell Recharge-laadpas zonodig wel op veel andere laadpalen gebruiken...

Opel Ampera-e (2020)

• -Jaap-io
  • Laatst online: 03-08 10:04
[...]

ja je kan het kenteken wijzigen in de app
geen idee hoe vaak en of er kosten aan zitten etc.

/me doet van alles: brouwt bier, bakt pizza, rijdt Tesla & Cowboy, maakt elektriciteit

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 01-08 10:55

Erasmo

Laadpaaljager

Juancho schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:35:
Aha ja ok maar dat is dan een specieke feature die zeker niet standaard is. Een kabel gaat gewoon op slot aan beide kanten.

Wel een goede feature overigens alleen vraag ik me af of je dan ook ziet dat die laadsessie is afgelopen en of je als andere lader het aandurft om er zomaar een kabel uit te trekken. Je moet het ook maar net weten...
Opzich handig voor op de eigen oprit met een vaste kabel en 2 EV's.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Inspired
[...]

Ja, kenteken kun je gewoon aanpassen. Wij geven hem ook wel eens aan vrieden mee. Ben er wel blij mee. Dit jaar ook weer veel gebruikt in Frankrijk en Spanje. Zo druk was het niet eens bij de tolpunten maar het is toch een stuk extra gemak. Valt me ook altijd weer tegen hoe weinig inwoners zo’n badge hebben.

Verder is het aan de Costa Blanca echt top voor een BEV. Genoeg laders en zelfs gratis 11kW bij de supermarkt en 50kW DC aan het strand (ook gratis) bij Benidorm. En vaak doorgaans voor jezelf omdat er weinig BEVs zijn. Wel zo’n drie jaar terug in de tijd. Mensen vallen hier bijna van de fiets af als ze een Tesla zien. Maak je bij ons niet meer mee. :)

• Marko72
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 03-08 17:35
jdbiggelaa schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:07:
Ik moest er ook hard om lachen, naar Italie net zo kansloos. Ik heb de drie laadplekken die je kon invullen voorzien van waardevolle feedback ;-). Denk dat ze wellicht wilden aantonen waar je je pas allemaal kunt gebruiken, maar dat klopt dan niet met de instructie. Tijd dat daar ook eens een paar mensen in een EV kruipen.

• _Marcel_1973
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 21:56
Juancho schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:35:
Aha ja ok maar dat is dan een specieke feature die zeker niet standaard is. Een kabel gaat gewoon op slot aan beide kanten.

Wel een goede feature overigens alleen vraag ik me af of je dan ook ziet dat die laadsessie is afgelopen en of je als andere lader het aandurft om er zomaar een kabel uit te trekken. Je moet het ook maar net weten...
Als het lampje niet meer brand naast de laadpoort, wordt er niet meer geladen. Niet te missen bij Audi, net een verkeerslicht.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 01-08 10:55

Erasmo

Laadpaaljager

Wellicht dat het meer gericht is op landen waar ze met J1772 werken, ergo vaste kabels.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• RedCellNL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 00:03

PowerPas
KiwiHpas
EvBox

Mvg
Ik ben dinsdag naar west Frankrijk vertrokken met de Enyaq. Dakkoffer en een hoop spullen achterin. Reed 1 op 22. Dus rond de 350 km moeten laden. In België, in Nazareth, de eerste stop gemaakt bij Total. Helaas schoot er net een polestar op de vrije plek van Total EV. Dus genoegen genomen met de tragere Allego lader die er ook is. Deze accepteerde mijn move move kaart (multi tank pas).
In Frankrijk geladen in Dourges bij vGas, maar ook hier bezet en 5 min. moeten wachten. Nergens in Frankrijk werkt mijn move move pas. Ik gebruik chargemap bij grotere plaatsen en KiWHi in kleinere plaatsjes. KiWHi is echt een must in Frankrijk in het binnenland. En snelheden van 60 kW is normaal bij 125 kW laadstations. Slechts bij 1 laadstation 111 kW gehaald,

Terugweg ga ik anders aanpakken, neem ik een route met alleen ionity en Total laders.

Het is wel gezellig bij de laadpalen, veel Hollandse vakantie gangers die aan het wachten zijn en ruimschoots de tijd hebben voor een praatje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 03-08 17:08
RedCellNL schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:46:
[...]

Ik ben dinsdag naar west Frankrijk vertrokken met de Enyaq. Dakkoffer en een hoop spullen achterin. Reed 1 op 22. Dus rond de 350 km moeten laden. In België, in Nazareth, de eerste stop gemaakt bij Total. Helaas schoot er net een polestar op de vrije plek van Total EV. Dus genoegen genomen met de tragere Allego lader die er ook is. Deze accepteerde mijn move move kaart (multi tank pas).
In Frankrijk geladen in Dourges bij vGas, maar ook hier bezet en 5 min. moeten wachten. Nergens in Frankrijk werkt mijn move move pas. Ik gebruik chargemap bij grotere plaatsen en KiWHi in kleinere plaatsjes. KiWHi is echt een must in Frankrijk in het binnenland. En snelheden van 60 kW is normaal bij 125 kW laadstations. Slechts bij 1 laadstation 111 kW gehaald,

Terugweg ga ik anders aanpakken, neem ik een route met alleen ionity en Total laders.

Het is wel gezellig bij de laadpalen, veel Hollandse vakantie gangers die aan het wachten zijn en ruimschoots de tijd hebben voor een praatje.
Dank voor de input, maar even een kleine hint

1:22 ga je me-nooit-niet halen. ;)

22kWh/100km is dus (100/22) = 1 op ~4,5 (1kWh > ~4,5km volgens fossiel weergave)

Met de Enyaq 87kWh dus 87 x 4,5 ~ 395km (100% leegrijden)
Met de Enyaq 63kWh dus 63 x 4,5 ~ 286km (100% leegrijden)

(PV 5.750Wp NO-Groningen) en Zappi-3F ...........Polestar-2 LR AWD 19" | Patch P2124 | Android-10 | Patch Dec 1 2020

• plips
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 21:04
RedCellNL schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:46:
[...]

Goed te horen dat KiWHi goed werkt. Ik ga over twee weekjes op weg met NewMotion, KiWHi, ChargeMap en Maingau. Ik snap alleen je laad-strategie niet zo goed?

Je schrijft 1 op 22, Ik neem aan dat je bedoelt 22 kWh/100 km? Ik neem aan dat je ook hebt willen rijden tussen de 20% en 80% lading? Effectief is je range dan maar 60% van die 350 km toch? Maar de afstand van Nazareth naar Dourges is nog geen 90 km ?

[Voor 5% gewijzigd door plips op 30-07-2021 08:42]

• plips
Inspired schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:19:
[...]

Ja, kenteken kun je gewoon aanpassen. Wij geven hem ook wel eens aan vrieden mee. Ben er wel blij mee. Dit jaar ook weer veel gebruikt in Frankrijk en Spanje. Zo druk was het niet eens bij de tolpunten maar het is toch een stuk extra gemak. Valt me ook altijd weer tegen hoe weinig inwoners zo’n badge hebben.

Verder is het aan de Costa Blanca echt top voor een BEV. Genoeg laders en zelfs gratis 11kW bij de supermarkt en 50kW DC aan het strand (ook gratis) bij Benidorm. En vaak doorgaans voor jezelf omdat er weinig BEVs zijn. Wel zo’n drie jaar terug in de tijd. Mensen vallen hier bijna van de fiets af als ze een Tesla zien. Maak je bij ons niet meer mee. :)
Ben je Tesla rijder of rijd je een andere BEV? Via welke laders ben je in de Costa Brava gekomen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruben E
  • Laatst online: 22:23
Juancho schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:50:
[...]

Wbt die Volvo kortingspas... ik heb wel een plugsurfing pas gekregen, die heb ik in de app gezet en is nu ook geactiveerd maar volgens mij staat er niks op. Waar kan ik dat zien?
Als je een willekeurig dc ionity station in de plugsurfing app opzoekt, na koppelen van de speciale pas, dan staat daarbij het tarief van €0,35.

• JohnW1
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 03-08 14:56
Goedemorgen :)

In September hoop ik ondanks alle restricties nog op vakantie te kunnen gaan.
Optie 1 zou zijn trip naar Spanje en dan een roadtrip door spanje met de EV.

Optie 2 is Duitsland - Zwitserland - Italie - Oostenrijk.

Nu heb ik de volgende passen:
- Newmotion laaddruppel
- Plugsurfing app, laadpas aangevraagd

Ook wil ik aanvragen:
- Maingau

Hebben jullie verder nog tips? Ik lees wat over KiwiH maar ook over heel veel andere passen.
Kosten zijn in mijn leasebudget meegenomen dus ik kan deze internationaal declareren.

[Voor 10% gewijzigd door JohnW1 op 30-07-2021 10:42]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23:15
JohnW1 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:34:
Goedemorgen :)

In September hoop ik met alle restricties nog weg te kunnen gaan.
Optie 1 zou zijn trip naar Spanje en dan een roadtrip door spanje met de EV.

Optie 2 is Duitsland - Zwitserland - Italie - Oostenrijk.

Nu heb ik de volgende passen:
- Newmotion laaddruppel
- Plugsurfing app, laadpas aangevraagd

Ook wil ik aanvragen:
- Maingau

Hebben jullie verder nog tips? Ik lees wat over KiwiH maar ook over heel veel andere passen.
Hier heb je een mooi overzicht voor de diverse landen, https://goedkoperrijden.b...ste-vakantie-laadpas.html

Maar in september alle restricties weg? Ik hoop het maar denk eerder volgend jaar september.

[Voor 5% gewijzigd door PeterZ(on) op 30-07-2021 10:49]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• RedCellNL
Hansieo schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:20:
[...]

Dank voor de input, maar even een kleine hint

1:22 ga je me-nooit-niet halen. ;)

22kWh/100km is dus (100/22) = 1 op ~4,5 (1kWh > ~4,5km volgens fossiel weergave)

Met de Enyaq 87kWh dus 87 x 4,5 ~ 395km (100% leegrijden)
Met de Enyaq 63kWh dus 63 x 4,5 ~ 286km (100% leegrijden)
🙂 klopt, 22 kW op 100 km. Heb een Enyaq 80 zonder warmtepomp.

• RedCellNL
plips schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:36:
[...]

Goed te horen dat KiWHi goed werkt. Ik ga over twee weekjes op weg met NewMotion, KiWHi, ChargeMap en Maingau. Ik snap alleen je laad-strategie niet zo goed?

Je schrijft 1 op 22, Ik neem aan dat je bedoelt 22 kWh/100 km? Ik neem aan dat je ook hebt willen rijden tussen de 20% en 80% lading? Effectief is je range dan maar 60% van die 350 km toch? Maar de afstand van Nazareth naar Dourges is nog geen 90 km ?
Om de strategie even toe te lichten; hierna kwamen er geen snelladers tot mijn bestemming (Rouen) dus bij Dourges nog even “vol gegooid” zodat ik de bestemming zeker zou halen.

• Inspired
PeterZ(on) schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:38:
[...]

Hier heb je een mooi overzicht voor de diverse landen, https://goedkoperrijden.b...ste-vakantie-laadpas.html

Maar in september alle restricties weg? Ik hoop het maar denk eerder volgend jaar september.
Met vaccinatie op zak is het prima te doen toch in de EU inmiddels?

• Inspired
plips schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:40:
[...]

Ben je Tesla rijder of rijd je een andere BEV? Via welke laders ben je in de Costa Brava gekomen?
Ja, met Tesla. Dan is het gewoon easy. :) Met andere BEV moet je iets meer tijd nemen. Maar in drie dagen lukt het wel.

• PeterZ(on)
Inspired schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:58:
[...]

Met vaccinatie op zak is het prima te doen toch in de EU inmiddels?
Zelfs al ben je dat, dan nog moet je nog aan allerlei regels voldoen die dan ook telkens nog weer kunnen veranderen, voor mij is dat echt geen vakantie.

Je had het pas over een gratis 50kW lader aan het strand bij Benidorm, ben wel benieuwd waar die dan staat.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Inspired
PeterZ(on) schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:49:
[...]

Zelfs al ben je dat, dan nog moet je nog aan allerlei regels voldoen die dan ook telkens nog weer kunnen veranderen, voor mij is dat echt geen vakantie.

Je had het pas over een gratis 50kW lader aan het strand bij Benidorm, ben wel benieuwd waar die dan staat.
Valt nu best mee. En met volledige vaccinatie is het in de EU redelijk easy.

Iberdrola Charging Station
https://goo.gl/maps/hfEsBSvBeXyoSogS9

Triple dichtbij sunset beach. Geen idee of het tijdelijk is. Andere palen zijn wel betaald. Maar ook prima tarief. 15c op 11kW en 30c op 50kW.

Iberdrola heeft sowieso veel palen hier. 11kWs en triple’s met 50kW. Iberdrola app werkt ook fijn.

[Voor 19% gewijzigd door Inspired op 30-07-2021 14:33]

• PeterZ(on)
Inspired schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:17:
[...]

Valt nu best mee. En met volledige vaccinatie is het in de EU redelijk easy.

Iberdrola Charging Station
https://goo.gl/maps/hfEsBSvBeXyoSogS9

[Afbeelding]

Triple dichtbij sunset beach. Geen idee of het tijdelijk is. Andere palen zijn wel betaald. Maar ook prima tarief. 15c op 11kW en 30c op 50kW.

Iberdrola heeft sowieso veel palen hier. 11kWs en triple’s met 50kW. Iberdrola app werkt ook fijn.
*Offtopic* Dit is niet de plek om over corona-maatregelen te klagen.

Had al een tijdje niet meer gekeken naar laders daar, maar fijn dat er ook daar steeds meer mogelijkheden bij komen dat maakt het allemaal net ff makkelijker. AC laders zijn daar ook vaak gratis, zolang het duurt natuurlijk.

[Voor 6% gewijzigd door deepbass909 op 01-08-2021 16:55]

• bruneelm
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 02-08 21:32
@RedCellNL ik denk dat er nog eerste generatie 125kW laders actief zijn in FR, die kunnen 250A leveren op 500V. Maar als je aan t laden bent met een quasi lage batterij (400V) type dan start je misschien bij 320V accu spanning en dan gelimiteerd tot 250A als de wagen het toelaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• connos
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21:14
Betaalde versie van ABRP heeft mij goed naar Frankrijk geholpen. Terwijl je rijdt kun je beschikbaarheid van de lader waar je naar op weg bent checken. Ook kun je gemakkelijk de laadlokatie delen met Apple/Google Maps of Waze. Het aantal snelladers buiten de snelwegen viel me best mee, bij veel benzinestations staan 50KW combo laders. Nadeel is wel dat de helft 't niet doet...
Begrijpelijk dat je in Frankrijk lang niet zoveel EV's ziet als in NL.

[Voor 9% gewijzigd door connos op 31-07-2021 10:54]

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
driel24 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:05:
[...]

Bedankt !
Deze actie werkt ook als je al een mango (voorheen APRR) toll badge hebt.
Hoe regel je dat dan? Want de badge heb ik al enkele maanden in huis maar als ik me aanmeld voor Kwihi zie ik nergens een optie: ben al Mango lid oid.

• kurk_droog
wortelsoft schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:18:
[...]

minimaal 1 x per 24 maanden gebruiken anders 10 euro kosten.
Mocht het niet lukken in 24 maanden dan even de grens over een weekendje Parijs :)

• wortelsoft
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:52
kurk_droog schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:28:
[...]

Mocht het niet lukken in 24 maanden dan even de grens over een weekendje Parijs :)
Ik vind het ook niet erg komt wel goed, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Ding achteloos in de la gooien is niet zo handig.

• bram2700
Joosie200 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:07:
[...]

Hoe regel je dat dan? Want de badge heb ik al enkele maanden in huis maar als ik me aanmeld voor Kwihi zie ik nergens een optie: ben al Mango lid oid.
Aanmeldingsfoormulier invullen totdat je op de betaalpagina komt, daar is een mogelijkheid om je kortingscode in te vullen; daarna gaat de prijs van €19 > €1

• pmiddeld
En de kortingscode is "MANGO"

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• Joosie200
  • Niet online
bram2700 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:48:
[...]

Aanmeldingsfoormulier invullen totdat je op de betaalpagina komt, daar is een mogelijkheid om je kortingscode in te vullen; daarna gaat de prijs van €19 > €1
Ik zag twee promo acties staan. Die van €19 gekozen en eigenlijk net als met de Mango tolbadge met kortingscode kunnen afronden.

In het kader van goede voorbereiding: de Newmotion Shell druppel is onderweg, Maingu is geregeld en nu de Kiwhi pas ook. Plus Miio geregeld voor Portugal en omgeving. Ben ik iig voorzien van genoeg opties voor een roadtrip.

• kurk_droog
Joosie200 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:57:
[...]

Ik zag twee promo acties staan. Die van €19 gekozen en eigenlijk net als met de Mango tolbadge met kortingscode kunnen afronden.

In het kader van goede voorbereiding: de Newmotion Shell druppel is onderweg, Maingu is geregeld en nu de Kiwhi pas ook. Plus Miio geregeld voor Portugal en omgeving. Ben ik iig voorzien van genoeg opties voor een roadtrip.
Die laatste is verplichte kost in Portugal?

• Joosie200
  • Niet online
kurk_droog schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 00:07:
[...]

Die laatste is verplichte kost in Portugal?
Ik had in de OP iets gelezen over laadpastop10 en daar kwam die iig naar voren. Ben me een beetje aan het inlezen en voorbereiden voor een mogelijke roadtrip.

• kurk_droog
Joosie200 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 00:21:
[...]

Ik had in de OP iets gelezen over laadpastop10 en daar kwam die iig naar voren. Ben me een beetje aan het inlezen en voorbereiden voor een mogelijke roadtrip.
Hyena schreef op maandag 26 juli 2021 @ 07:43:
[...]

Heb in dit draadje even gezocht op Portugal en zag dat je al wat langer aan het voorbereiden bent. ;)

Heb net op de laadpastop10 even geselecteerd op goede dekking in Portugal en dan kom ik op Mobilidade Eléctrica (EDP) https://www.mobie.pt/en/redemobie/procurar-posto

https://www.edp.pt/partic...ca/carregar-fora-de-casa/

https://www.prio.pt/pt/

https://www.miio.pt/en

https://www.electromaps.com/

Denk dat je dan een heel eind komt in Portugal.
Hyena heeft voor Portugal wat informatie opgedoken. Miio had ik al geïnstalleerd en geeft als je de map van Portugal ziet wat meer rust. Veel laadmogelijkheden.

Even wat anders:
Hoe zit het met de veiligheid bij laadpalen (in de nacht)? Kan je gewoon rustig in je auto slapen of moet je altijd oplettend zijn?

[Voor 6% gewijzigd door kurk_droog op 01-08-2021 09:26]

• DoubleD1980
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 00:14
Inspired schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:17:
Ben nu in Zuid Spanje met mijn E-Niro MY2019. Gisteren een Iberdrola laadpunt met meerdere palen geprobeerd. De DC laders stonden uit. Een AC geprobeerd met mijn ChargePoint pasje maar die stopte na een halve minuut met laden. De triple met CCS daarna geprobeerd maar die deed ook niet veel. Geen idee of het aan ChargePoint ligt of aan die palen. Heb ook de Recarga Pública app van Iberdrola maar lukt me niet om daar een account in aan te maken. Lijkt alsof dat voor niet Spanjaarden niet kan? Hoe heb jij dat gedaan?

• Inspired
DoubleD1980 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:54:
[...]

Ben nu in Zuid Spanje met mijn E-Niro MY2019. Gisteren een Iberdrola laadpunt met meerdere palen geprobeerd. De DC laders stonden uit. Een AC geprobeerd met mijn ChargePoint pasje maar die stopte na een halve minuut met laden. De triple met CCS daarna geprobeerd maar die deed ook niet veel. Geen idee of het aan ChargePoint ligt of aan die palen. Heb ook de Recarga Pública app van Iberdrola maar lukt me niet om daar een account in aan te maken. Lijkt alsof dat voor niet Spanjaarden niet kan? Hoe heb jij dat gedaan?
Account aanmaken is wat lastig ja. :) Zelfs met een Spaans adres wil het soms niet. Je kunt support mailen en aangeven dat je een buitenlander bent of anders een Spaans adres invullen. Bij mij reageerde support vrij snel. Maar zelf een random Spaans adres pakken werkt uiteindelijk ook wel.

Mocht je er nog niet uitkomen mag je wel ff PMen. Kan ik doorgeven welk adres bij mij werkte.

[Voor 4% gewijzigd door Inspired op 01-08-2021 10:11]

• ione
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Hie gaan jullie om met pasjes en meerdere bestuurders (partner). Heb je dan allebei eigen pasjes of bewaar je de pasjes in de auto?

• _Marcel_1973
Volladen en dan vaak geen probleem en anders pasjes meenemen, of in de auto leggen idd.

• kurk_droog
Zo, Route staat gepland naar burgon Spanje. Total, shell en ionity is wat ik als voorkeur doe.

Gewoon over de tolwegen. Per laadstation plan ik de volgende. Backup moet ik even zien hoe mee om te gaan als het files zijn voor de laadstations.

Eerste stop ionity Froyennes

[Voor 6% gewijzigd door kurk_droog op 01-08-2021 12:56]

• DoubleD1980
Inspired schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:07:
[...]

Account aanmaken is wat lastig ja. :) Zelfs met een Spaans adres wil het soms niet. Je kunt support mailen en aangeven dat je een buitenlander bent of anders een Spaans adres invullen. Bij mij reageerde support vrij snel. Maar zelf een random Spaans adres pakken werkt uiteindelijk ook wel.

Mocht je er nog niet uitkomen mag je wel ff PMen. Kan ik doorgeven welk adres bij mij werkte.
Dank voor je reactie! Heb support even gemaild.

Wil de auto opladen met de granny lader en heb een verlengkabel van laadkabelwinkel mee. Nu vroeg ik me af of het kwaad kan als die lader en verlengkabel vol in de zon liggen tijdens het laden.

• buz
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:38
ione schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:35:
Hie gaan jullie om met pasjes en meerdere bestuurders (partner). Heb je dan allebei eigen pasjes of bewaar je de pasjes in de auto?
Wij hebben de pasjes opgeborgen in de auto in een pashouder die rfid signalen blokkeert. Dan zijn we ze ook nooit kwijt of vergeten.

• jdbiggelaa
DoubleD1980 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:35:
[...]

Dank voor je reactie! Heb support even gemaild.

Wil de auto opladen met de granny lader en heb een verlengkabel van laadkabelwinkel mee. Nu vroeg ik me af of het kwaad kan als die lader en verlengkabel vol in de zon liggen tijdens het laden.
Ik leg de lader steeds onder de auto in de schaduw en uit de regen. Een neopreen kabel heeft geen probleem met de zon, wel hélemaal afrollen.

• Usta
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23:18
Vandaag heb ik EnBW "veellader" tarief geactiveerd. Ik dacht dat die meteen active zal zij, maar blijkbaar dit tarief gaat aan pas vanaf 18 augustus. :F
Dus wil je die gebruiken, activeer dan ruim op tijd.

• Hyena
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 02-08 20:46
kurk_droog schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:02:
Zo, Route staat gepland naar burgon Spanje. Total, shell en ionity is wat ik als voorkeur doe.

Gewoon over de tolwegen. Per laadstation plan ik de volgende. Backup moet ik even zien hoe mee om te gaan als het files zijn voor de laadstations.

Eerste stop ionity Froyennes
Good luck! Gaat de reis ook naar Portugal? Keep us posted :)

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • +10Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Zo, ik kom net terug van mijn vak. naar parijs met een e-niro. Ik ben van nederland naar parijs gereden. Maar de A1 autoroute du nord is erg dun bezaaid met snelladers. Bij de terugweg had ik nog 289km over en dacht even voor de zekerheid bij te laden bij de total aan de aire de ressons est( 2 van de 4 laadpunten stuk). daar aangekomen stonden al 4 NL rijders te laden en in de rij stonden nog een id3 en een e-tron te wachten. Even bij de id3 nagevraagd hoeveel zij nog moesten laden. De id3 rijder zei dat hij nog 8km had 😜. En de e-tron had nog 11% over. Dit is de eerste keer dat ik zelf een nederlandse laadfile mee maak. Dus ik ben maar gewoon doorgereden naar lille en heb daar even aan de snellader gehangen. Het viel me echt niet tegen maar de Fransen zijn nog helemaal niet van het elektrisch rijden.

Ik heb zelf de volgende passen gebruikt:
- shell recharge ( werkte bijna altijd en prima tarieven)
- chargemap (prima voor frankrijk en soms goedkoper dan shell recharge)
- fresh mile (20,- opgeladen maar er werd doodleuk van mijn creditcard afgeschreven)

Eigen had ik alleen maar een shell recharge en chargemap nodig.

Zorg dat je niet 1 app gebruikt om de laadpalen te checken. Maar check voor de zekerheid meerdere sites of apps om zeker te weten of de locatie of laadpaal niet toevallig in onderhoud is. Zelf heb ik de sites / apps gebruikt om dit na te kijken:
- chargemap
- maingau
- freshmile
- shell recharge

[Voor 3% gewijzigd door IUser op 01-08-2021 21:52]

• bakbakbak
  • Laatst online: 03-08 17:14
IUser schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:45:
Zo, ik kom net terug van mijn vak. naar parijs met een e-niro. Ik ben van nederland naar parijs gereden. Maar de A1 autoroute du nord is erg dun bezaaid met snelladers. Bij de terugweg had ik nog 289km over en dacht even voor de zekerheid bij te laden bij de total aan de aire de ressons est( 2 van de 4 laadpunten stuk). daar aangekomen stonden al 4 NL rijders te laden en in de rij stonden nog een id3 en een e-tron te wachten. Even bij de id3 nagevraagd hoeveel zij nog moesten laden. De id3 rijder zei dat hij nog 8km had 😜. En de e-tron had nog 11% over. Dit is de eerste keer dat ik zelf een nederlandse laadfile mee maak. Dus ik ben maar gewoon doorgereden naar lille en heb daar even aan de snellader gehangen. Het viel me echt niet tegen maar de Fransen zijn nog helemaal niet van het elektrisch rijden.

Ik heb zelf de volgende passen gebruikt:
- shell recharge ( werkte bijna altijd en prima tarieven)
- chargemap (prima voor frankrijk en soms goedkoper dan shell recharge)
- fresh mile (20,- opgeladen maar er werd doodleuk van mijn creditcard afgeschreven)

Eigen had ik alleen maar een shell recharge en chargemap nodig.

Zorg dat je niet 1 app gebruikt om de laadpalen te checken. Maar check voor de zekerheid meerdere sites of apps om zeker te weten of de locatie of laadpaal niet toevallig in onderhoud is. Zelf heb ik de sites / apps gebruikt om dit na te kijken:
- chargemap
- maingau
- freshmile
- shell recharge
Grappig, ik heb precies daar gestaan gisteren, zaterdagavond. Idd twee stuk, stonden er wel vier te laden (een auto op het gras achter het laadstation). Toen ik aankwam stond er een fransoos met een ID4 te wachten en vier NLers hingen dus aan de palen al. Achter me kwam een eNiro en een ID3 en toen ook nog en duitse ID4 te staan. Gelukkig was ik snel aan de beurt, maar de Fransoos voor me kreeg hem niet lekker aan de praat. Ik pakte (met zijn toestemming) de 175kwh en ben met mijn gezin even de mac ingedoken. Was ook mijn eerste laadfile in FR en wij waren op de terugweg (Volvo p8).

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en Mijn Battle.net account

• Sheean
  • Registratie: februari 2002
buz schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:59:
[...]

Wij hebben de pasjes opgeborgen in de auto in een pashouder die rfid signalen blokkeert. Dan zijn we ze ook nooit kwijt of vergeten.
Heb hier ook de gewoonte ervan gemaakt om bij het laden de gebruikte pas bovenaan te leggen. Je zal anders maar net vergeten met welke pas je ook alweer was begonnen. (En het scheelt twee keer zoeken).

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

• makooy
  • Registratie: januari 2011
ik heb een soort van Secrid pasjeshouder in de auto liggen met alle pasjes. het pasje wat ik gebruik voor de de laadsessie die op dat moment actief is heb ik in de deur liggen.

Toon Thermostaat Expert | ToonWiki.nl

• RedCellNL
....en dacht even voor de zekerheid bij te laden bij de total aan de aire de ressons est( 2 van de 4 laadpunten stuk). daar aangekomen stonden al 4 NL rijders te laden en in de rij stonden nog een id3 en een e-tron te wachten.
Ai, ik heb deze ook op de lijst staan voor volgende week. Zag inderdaad dat er 2 stuk zijn in de chargemap comments. Heb Dourges en Lille als backup voor als de wachtrij te lang is.

• hitgew
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 19:45
Usta schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:32:
Vandaag heb ik EnBW "veellader" tarief geactiveerd. Ik dacht dat die meteen active zal zij, maar blijkbaar dit tarief gaat aan pas vanaf 18 augustus. :F
Dus wil je die gebruiken, activeer dan ruim op tijd.

[Afbeelding]
Bedankt voor de tip. Wel balen dat het pas de 18e ingaat. Kun je dit tarief per maand weer opzeggen of zit je daar dan een jaar aan vast. Zie namelijk ook dat je bij dit tarief de laadpas gratis krijgt. Dan heb je het maandbedrag er alweer uit voor de eerste maand😉

• JohnW1
Vanuit mijn werkgever heb ik de Newmotion laaddruppel. Is deze nu gelijk of niet aan de Shell recharge laadpas? Ik kom er niet meer aan uit:)

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18:40
JohnW1 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:13:
Vanuit mijn werkgever heb ik de Newmotion laaddruppel. Is deze nu gelijk of niet aan de Shell recharge laadpas? Ik kom er niet meer aan uit:)
Ja dat is hetzelfde.
Newmotion is opgekocht door Shell (Recharge).

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• JohnW1

- chargemap
- maingau
- freshmile
- shell recharge
Heb je de route uitgestippeld met ABRP?

Om bij Chargemap die informatie te bekijken, moest je dan inloggen in de ledenruimte of klikte je dan op het gewenste laadstation om vervolgens bij opmerkingen te kijken?

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 21:01
Ik vroeg me af wat de ervaring met de laadpas van leaseplan is?

Leaseplan geeft aan in Nederland 100% dekking te bieden. Kan iemand dit bevestigen?

En hoe zit het met de rest van West-Europa en Scandinavie?

• IUser
  • Niet online
JohnW1 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:43:
[...]

Heb je de route uitgestippeld met ABRP?

Om bij Chargemap die informatie te bekijken, moest je dan inloggen in de ledenruimte of klikte je dan op het gewenste laadstation om vervolgens bij opmerkingen te kijken?
Ja klopt. Ik heb eerst alles met ABRP gedaan en dan de laadpunten afzonderlijk opgezocht via chargemap (ingelogd) en ook de comments bekeken.

• IUser
  • Niet online
RedCellNL schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:49:
[...]

Ai, ik heb deze ook op de lijst staan voor volgende week. Zag inderdaad dat er 2 stuk zijn in de chargemap comments. Heb Dourges en Lille als backup voor als de wachtrij te lang is.
Ik heb hem ook bij Dourges bij de heen en terugweg geladen. Het beviel me wel en het daar iets rustiger dan bij total.

• Juancho
eL_Jay schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:50:
Ik vroeg me af wat de ervaring met de laadpas van leaseplan is?

Leaseplan geeft aan in Nederland 100% dekking te bieden. Kan iemand dit bevestigen?

En hoe zit het met de rest van West-Europa en Scandinavie?
Dat laatste bepaalt natuurlijk als eerste je werkgever. Als je mag laden buiten Nederland zal dat wel los lopen en ben je net als anders afhankelijk van of die pas overal geaccepteerd wordt. Het kan voor het buitenland denk ik geen kwaad om wat backup passen in je auto te hebben liggen.

• eL_Jay
Juancho schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:04:
[...]

Dat laatste bepaalt natuurlijk als eerste je werkgever. Als je mag laden buiten Nederland zal dat wel los lopen en ben je net als anders afhankelijk van of die pas overal geaccepteerd wordt. Het kan voor het buitenland denk ik geen kwaad om wat backup passen in je auto te hebben liggen.
Krijg 100% vergoed wereldwijd dus dat is niet het probleem, desnoods achteraf declareren De vraag is of 1 pas voldoende is. 1 pass to rule them all zeg maar.

• IUser
  • Niet online
eL_Jay schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

Krijg 100% vergoed wereldwijd dus dat is niet het probleem, desnoods achteraf declareren De vraag is of 1 pas voldoende is. 1 pass to rule them all zeg maar.
Je weet het nooit. Het kan best zijn dat je pas bij sommige laadpunten toevallig niet werkt terwijl het wel geaccepteerd moet zijn volgens de app. Het is slimmer om meerdere passen aan te vragen.

• Juancho
eL_Jay schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

Zelfs als het 100% dekkend is zou ik in het buitenland nooit gokken op 1 laadpas. Er kan altijd iets misgaan. In Nederland heb ik 2 laaspassen (Newmotion + Shell en Plugsurfing) maar als ik naar het buitenland zou gaan zou ik er toch wel een paar extra bij nemen voor het geval dat.... Zeker een pas die in een bepaald land veel gebruikt en geaccepteerd wordt.

Het is helaas gewoon nog niet zover dat je net als met een tankpas overal kan tanken met 1 pas of dat je desnoods met bankpas/CC kan betalen en achteraf kan declareren. Dat laatste zou zeker in het buitenland perfect zijn.

• JohnW1
Zijn er mensen die een betaald ABRP Premium lidmaatschap hebben?
Zo ja, wat is de reden voor het betaalde lidmaatschap?
Enige reden die ik zie is het laden van een volledige route en deze via apple carplay kunnen navigeren. Echter zullen hier ook wel alternatieven voor te vinden zijn lijkt me?

• Inspired
JohnW1 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:19:
Enige reden die ik zie is het laden van een volledige route en deze via apple carplay kunnen navigeren. Echter zullen hier ook wel alternatieven voor te vinden zijn lijkt me?
Ik had de trial en wilde gaan betalen voor live traffic. Met name het eerste stuk vanaf huis was bij mij flink verhinderd door de overstromingen in Duitsland. Kwam er echter achter dat live traffic ook niet echt goed werkt. Verder is het leuk dat je de bezetting bij laders kunt zien. Maar verder is voor mij maar weinig toegevoegde waarde. Ook omdat ik geen Carplay heb.

• Inspired
Juancho schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:28:
[...]

Zelfs als het 100% dekkend is zou ik in het buitenland nooit gokken op 1 laadpas. Er kan altijd iets misgaan. In Nederland heb ik 2 laaspassen (Newmotion + Shell en Plugsurfing) maar als ik naar het buitenland zou gaan zou ik er toch wel een paar extra bij nemen voor het geval dat.... Zeker een pas die in een bepaald land veel gebruikt en geaccepteerd wordt.

Het is helaas gewoon nog niet zover dat je net als met een tankpas overal kan tanken met 1 pas of dat je desnoods met bankpas/CC kan betalen en achteraf kan declareren. Dat laatste zou zeker in het buitenland perfect zijn.
Hangt ook wat van merk auto af, en welke accomodatie je hebt. We hebben altijd een huis in het buitenland dus laden op straat doe ik meestal niet. Nu in Spanje wel maar dat kan gewoon via de app. Onderweg pak ik SuCs en Ionity. Ik heb dus nul behoefte aan 10 laadpassen. Maar met een ander merk BEV en andere accomodatie kan dat natuurlijk anders zijn.

• Albantar

Albantar

¯\_(ツ)_/¯

Ik zou het in ieder geval niet aandurven om met maar één laadpas een lange reis te gaan maken. Een beetje backup is altijd handig. Mijn Plan A is om alleen bij Tesla laders te gaan laden, als Plan B heb ik de NewMotion laadpas van de leasemaatschappij, en als Plan C heb ik nog een eigen gratis Engie pas.

Voor wat betreft laden in het buitenland, bij ons is het zo geregeld dat je je zakelijke laadpas wel kan gebruiken voor laden tijdens privé-ritten in het buitenland, maar dat wordt dan achteraf ingehouden op je loon en verrekend met de bijtelling als eigen bijdrage. Uiteindelijk betaal je dus ongeveer de helft.

¯\_(ツ)_/¯

• Inspired
Albantar schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:36:
Ik zou het in ieder geval niet aandurven om met maar één laadpas een lange reis te gaan maken. Een beetje backup is altijd handig. Mijn Plan A is om alleen bij Tesla laders te gaan laden, als Plan B heb ik de NewMotion laadpas van de leasemaatschappij, en als Plan C heb ik nog een eigen gratis Engie pas.

Voor wat betreft laden in het buitenland, bij ons is het zo geregeld dat je je zakelijke laadpas wel kan gebruiken voor laden tijdens privé-ritten in het buitenland, maar dat wordt dan achteraf ingehouden op je loon en verrekend met de bijtelling als eigen bijdrage. Uiteindelijk betaal je dus ongeveer de helft.
Ik heb alleen een NM pas en echt nooit issues gehad. Maar goed, voor je gemoedsrust kun je een backup pas meenemen. Maar goed, echt 1 pas is er dan ook weer niet.

• Albantar

Albantar

¯\_(ツ)_/¯

Inspired schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:41:
[...]

Ik heb alleen een NM pas en echt nooit issues gehad. Maar goed, voor je gemoedsrust kun je een backup pas meenemen. Maar goed, echt 1 pas is er dan ook weer niet.
Precies dat bedoel ik. Ik heb die Engie pas nooit gebruikt, maar het geeft gewoon wat extra gemoedsrust om 'm achter de hand te hebben.

¯\_(ツ)_/¯

• eL_Jay
Juancho schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:28:
[...]

Ik denk dat leaseplan niet meerdere passen faciliteert. Gelukkig is rijtijd en laadtijd onderweg werktijd, dus dan kan ik doorrijden naar de volgende die het hopelijk wel doet. Is waarschijnlijk ook sneller dan achteraf declareren.

Mijn baas dwingt mij elektrisch te rijden dus dan mag die de nadelen dragen.

• JohnW1
Inspired schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

Hangt ook wat van merk auto af, en welke accomodatie je hebt. We hebben altijd een huis in het buitenland dus laden op straat doe ik meestal niet. Nu in Spanje wel maar dat kan gewoon via de app. Onderweg pak ik SuCs en Ionity. Ik heb dus nul behoefte aan 10 laadpassen. Maar met een ander merk BEV en andere accomodatie kan dat natuurlijk anders zijn.
Met welke app heb je in Spanje betaald? Ionity's zijn in Spanje dun bezaaid.

• x-RaY99
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23:33
Over een week of 2 ga ik naar Le Mans (Frankrijk, voor mij 650KM enkele reis).

Dit met een VW ID.4 Max (77kWh) mét een caravan (900KG) erachter 8)7

Op de heenreis zal ik 's nachts rijden, waardoor ik hopelijk eventuele opstoppingen bij de snelladers kan omzeilen.
Vooral het stuk voor Parijs zie ik met een avontuurlijk gevoel tegemoet ;)

WeCharge (Ionity), Shell Recharge en Maingau pasjes zijn in bezit (naast uiteraard een CC).

Ik ga uit van een 33kWh per 100km, een proef stukje (100km) in Nederland met 90km/u kwam uit op 26,5kWh per 100km. Eerste stop zal nog in België zijn, Thieu Nord (Ionity) waarschijnlijk. Daarna Aire de Resson Est (daarvoor moet ik even door de tolpoortjes heen en over de snelweg heen duiken om aan de andere kant te laden.....). Mocht die het niet doen word het spannend, Enercon (iets verder) zou uit de lucht zijn...
Na Parijs nog 2x op de A11 laden, de laatste stop extra lang, zodat ik ook op de terugweg nog wat "peut" heb.

Ook het parkeren bij de laders op de A11 lijkt leuk te worden, er is geen parkeerplaats bij de Ionity lader (La Ferté-Bernard) je moet direct na de normale pompstations gaan laden, dus caravan loskoppelen zal op het smalle weggetje moeten... en die moet dan op een laadplek komen te staan... :X

Afijn, de terugweg zal overdag zijn, nog meer avontuur :P

Heb er zin an!

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• Inspired
JohnW1 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:00:
[...]

Costa Blanca is Iberdrola. Die app dus en ik heb ook de app van EasyCharger erop staan. Die kwam ik onderweg ook tegen. Maar de laatste app niet gebruikt. Mijn NM tag deed het overigens ook niet op Iberdrola. Maar app is prima en 2 maand gratis laden nu. Zijn hier links en rechts wel wat meer gratis 11kW palen. Supermarkt etc.

• Usta
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23:18
hitgew schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 07:24:
[...]

Bedankt voor de tip. Wel balen dat het pas de 18e ingaat. Kun je dit tarief per maand weer opzeggen of zit je daar dan een jaar aan vast. Zie namelijk ook dat je bij dit tarief de laadpas gratis krijgt. Dan heb je het maandbedrag er alweer uit voor de eerste maand😉
Ja, die tarief is per maand opzegbaar en ook voordelig als je meer dan 500km zal laden. 8)
De laadpas heb ik niet gevraagd, omdat die officieel mag niet naar een NL address gestuurd worden.
Geen nood, want die app is geweldig en het is bijna overal mogelijk om laadsessies met de app starten/stoppen.

• DoubleD1980
JohnW1 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:00:
[...]

Kwam onderweg palen tegen waarbij je met de EVCharge app kan laden. In die app kies je de lader/connector, aantal minuten en kW’s en dan kan je het via de app starten. Tot nu toe twee keer succesvol kunnen gebruiken.

• DarkShadow
  • Registratie: juli 2000
Sta nu in Italië bij
Florence te laden, bij een benzine pomp met een enel x lader. Duurde even voordat
Dat werkte, want geen een pas werkt er mee, je moet perse een JuicePass van enel x downloaden en daarin creditcard toevoegen. Ook daarna werkte het pas bij de derde paal die ik probeerde.

Geef mij ionity maar, werkt de rest van de reis al probleemloos.

[Voor 34% gewijzigd door DarkShadow op 02-08-2021 16:12]

• Enyaq
  • Laatst online: 20:04
x-RaY99 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:23:
Over een week of 2 ga ik naar Le Mans (Frankrijk, voor mij 650KM enkele reis).

Dit met een VW ID.4 Max (77kWh) mét een caravan (900KG) erachter 8)7

Op de heenreis zal ik 's nachts rijden, waardoor ik hopelijk eventuele opstoppingen bij de snelladers kan omzeilen.
Vooral het stuk voor Parijs zie ik met een avontuurlijk gevoel tegemoet ;)

WeCharge (Ionity), Shell Recharge en Maingau pasjes zijn in bezit (naast uiteraard een CC).

Ik ga uit van een 33kWh per 100km, een proef stukje (100km) in Nederland met 90km/u kwam uit op 26,5kWh per 100km. Eerste stop zal nog in België zijn, Thieu Nord (Ionity) waarschijnlijk. Daarna Aire de Resson Est (daarvoor moet ik even door de tolpoortjes heen en over de snelweg heen duiken om aan de andere kant te laden.....). Mocht die het niet doen word het spannend, Enercon (iets verder) zou uit de lucht zijn...
Na Parijs nog 2x op de A11 laden, de laatste stop extra lang, zodat ik ook op de terugweg nog wat "peut" heb.

Ook het parkeren bij de laders op de A11 lijkt leuk te worden, er is geen parkeerplaats bij de Ionity lader (La Ferté-Bernard) je moet direct na de normale pompstations gaan laden, dus caravan loskoppelen zal op het smalle weggetje moeten... en die moet dan op een laadplek komen te staan... :X

Afijn, de terugweg zal overdag zijn, nog meer avontuur :P

Heb er zin an!
Gisteren ook dat stuk gereden (iets verder nog).
Zie mijn ervaringen:
Deel 1: Enyaq in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"
Deel 2: (kleine aanvulling) Enyaq in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"

Nog een extra tip waarvan ik niet wist dat het zoveel scheelde.
Twee keer geladen van ~40% naar ~80% (door koffie / benen strek stops).
Dat koste me 2 x 24 minuten, en ca. 24~26 KW, met een laadsnelheid van rond de 70 kWh.

Daarna een keer van ~10 naar 80 en dat koste 50 KW maar ging in 31 minuten omdat het gelijk met 125 kWh begint!
Credo is dus echt beter verder leeg rijden, de maximale laadsnelheid wordt dan veel beter benut!

• jdbiggelaa
CarPlay, daarvoor in de plaats kun je evt vanuit ABRP je route overzetten naar Google Maps en daarmee navigeren.

• Italia
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 03-08 13:55
DarkShadow schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:03:
Sta nu in Italië bij
Florence te laden, bij een benzine pomp met een enel x lader. Duurde even voordat
Dat werkte, want geen een pas werkt er mee, je moet perse een JuicePass van enel x downloaden en daarin creditcard toevoegen. Ook daarna werkte het pas bij de derde paal die ik probeerde.

Geef mij ionity maar, werkt de rest van de reis al probleemloos.

[Afbeelding]
Mijn TheNewMotion pas werkt hier gewoon bij Enel-X laders hoor.

Je moet hem echt even 20 seconden ertegenaan houden. Maar het is zo veel makkelijker geworden dan vorig jaar!

Toen had ik een fysieke JuicePass besteld en werkte dan wel bij Enel-X laders, maar niet bij BeCharge laders die je ook regelmatig in Italië ziet.

Nu kan de JuicePass de prullenbak in.

Werkt perfect met de NewMotion laadpas, alle laders hier tot nu toe. Enel-X en ook BeCharge!

• plips
Enyaq schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:14:
[...]

Credo is dus echt beter verder leeg rijden, de maximale laadsnelheid wordt dan veel beter benut!
Ja dat verschilt een beetje van auto tot auto het snel de curve naar beneden gaat. Goed om te weten als je een langere reis gaat maken.

Kijk hier de curve voor een Kia e-Niro (inderdaad, hoogste performance tussen 20% en 40%)
https://support.fastned.n...harging-with-a-Kia-e-Niro

en de curve voor een Enyac:
https://support.fastned.n...18339998-Charging-with-a-Škoda-Enyaq-iV

of de curve voor een Taycan.
https://support.fastned.n...ing-with-a-Porsche-Taycan
Die is echt wel superieur.. :)

• Inspired
plips schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:01:
[...]

Ja dat verschilt een beetje van auto tot auto het snel de curve naar beneden gaat. Goed om te weten als je een langere reis gaat maken.

Kijk hier de curve voor een Kia e-Niro (inderdaad, hoogste performance tussen 20% en 40%)

Vind de Taycan met 800V en zo’n groot pack nog best tegenvallen. De e-tron is qua curve beter.

• Harvest2002
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 02-08 20:18
-Jaap-io schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:26:
voor de mensen die naar Frankrijk gaan en nog even de tijd hebben, je kan hier een telepeagepas aanvragen en een kiwhi pas voor 1,- met de actie code MANGO (bij de aanvraag van de kiwhi pas)
https://www.mango-mobilitesbyaprr.com/nl/topeurop-fepi

heb van de week alles binnen gekregen en mango heeft zelfs een telefoon app (in het Nederlands!) waar je ook de kiwhi laadpalen kunt vinden etc. Ik was oprecht verbaasd over de fransen 😉
Dank voor de tip. Woensdagavond 28 juli direct besteld, vandaag de badge in de bus. Kan dus redelijk snel.

• x-RaY99
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23:33
Enyaq schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:14:
[...]

Gisteren ook dat stuk gereden (iets verder nog).
Zie mijn ervaringen:
Deel 1: Enyaq in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"
Deel 2: (kleine aanvulling) Enyaq in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"

Nog een extra tip waarvan ik niet wist dat het zoveel scheelde.
Twee keer geladen van ~40% naar ~80% (door koffie / benen strek stops).
Dat koste me 2 x 24 minuten, en ca. 24~26 KW, met een laadsnelheid van rond de 70 kWh.

Daarna een keer van ~10 naar 80 en dat koste 50 KW maar ging in 31 minuten omdat het gelijk met 125 kWh begint!
Dank voor je verslaglinkjes en tips :)
Voor mij persoonlijk is het wel zo dat de stints een (heel) stuk korter zullen zijn door het meezeulen van een zeecontainer (caravan). Wellicht dat ik dan juist een stop eerder moet meepakken voor Parijs (met inefficiënte laadcurve) om maar iets meer reikwijdte te hebben over de laadwoestijn heen.

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• Robbeke80
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:44
Italia schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:23:
[...]

Mijn TheNewMotion pas werkt hier gewoon bij Enel-X laders hoor.

Je moet hem echt even 20 seconden ertegenaan houden. Maar het is zo veel makkelijker geworden dan vorig jaar!

Toen had ik een fysieke JuicePass besteld en werkte dan wel bij Enel-X laders, maar niet bij BeCharge laders die je ook regelmatig in Italië ziet.

Nu kan de JuicePass de prullenbak in.

Werkt perfect met de NewMotion laadpas, alle laders hier tot nu toe. Enel-X en ook BeCharge!
Die hyperchargers van Enel-X staan bij niet eens in de NewMotion/Recharge app, dus weet je zeker dat het daar dan werkt?

Ik gebruik voor de 60kW laders van Enel-X de EV-way app, erg transparante prijzen en vaak redelijk scherp geprijsd.

• Italia
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 03-08 13:55
Robbeke80 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:15:
[...]

Die hyperchargers van Enel-X staan bij niet eens in de NewMotion/Recharge app, dus weet je zeker dat het daar dan werkt?

Ik gebruik voor de 60kW laders van Enel-X de EV-way app, erg transparante prijzen en vaak redelijk scherp geprijsd.
Oh de hyper chargers weet ik niet, ik heb uitsluitend 3 fase 11kW gedaan bij enel-x stations.
De reguliere laadpalen zeg maar.

Ik laad liever direct met de laadpas van de baas, Dan dat ik de sessies achteraf moet declareren.

[Voor 9% gewijzigd door Italia op 03-08-2021 06:45]

• cypher21
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 03-08 15:31
plips schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:01:
[...]

Hmm, was in de veronderstelling dat de nero pas vanaf 20% optimaal laadde, maar aan die curve te zien is dat al vanaf 10%

Heb zelf nog nooit bij een snellader geladen, altijd thuis. Vorig jaar de auto voor de vakantie geruild met een collega zijn Diesel, had geen in in laad gedoe.
Volgende week naar zuid frankrijk en had al een aardige route in ABRP gepland met voornamelijk IONITY snelladers, maar dan wel dat ik met 20% aan wil komen bij iedere lader...

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

• kurk_droog
Heeft iemand het adres voor iberdrola. Ik doe nu een random Spaans adres maar dan lukt de aanmelding niet.

Dank is groot, verder ervaring met de klc stations?

• Inspired
kurk_droog schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:03:
Heeft iemand het adres voor iberdrola. Ik doe nu een random Spaans adres maar dan lukt de aanmelding niet.

Dank is groot, verder ervaring met de klc stations?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Na een dag of twee krijg je na registratie ook de twee maand gratis laden actie geactiveerd.

[Voor 41% gewijzigd door Inspired op 03-08-2021 13:59]

• eltron
  • Laatst online: 18:38
cypher21 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:54:
[...]

Hmm, was in de veronderstelling dat de nero pas vanaf 20% optimaal laadde, maar aan die curve te zien is dat al vanaf 10%

Heb zelf nog nooit bij een snellader geladen, altijd thuis. Vorig jaar de auto voor de vakantie geruild met een collega zijn Diesel, had geen in in laad gedoe.
Volgende week naar zuid frankrijk en had al een aardige route in ABRP gepland met voornamelijk IONITY snelladers, maar dan wel dat ik met 20% aan wil komen bij iedere lader...
In Frankrijk is het wel verstandig om iets meer marge aan te houden voor het geval de lader het niet doet, of bezet is. Je wilt ook indien nodig een alternatief kunnen bereiken.
Maar normaal is idd ca. 10-70% snelladen meest efficiënt, heb je er weer 36kWh bij en kun je een dikke 200km vooruit.

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• _Marcel_1973
Je die heb ik. De hoofdreden hiervoor is/was dat het moeilijk ontwikkelen is zonder inkomsten en als dank voor het vele werk wat er al in zit/zat. En het is ook niet de hoofdprijs.

De live-data vind ik wel prettig, en eerder genoemde CarPlay. Daarnaast beschikbaarheid en de wijze hoe hij met verwachte/historische drukte route plant.

Ik heb wel een refferal link voor je, waardoor je ipv 2 weken, 4 weken kunt proberen. Stuur maar een dm bij interesse.

• jdbiggelaa
x-RaY99 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:30:
[...]

Dank voor je verslaglinkjes en tips :)
Voor mij persoonlijk is het wel zo dat de stints een (heel) stuk korter zullen zijn door het meezeulen van een zeecontainer (caravan). Wellicht dat ik dan juist een stop eerder moet meepakken voor Parijs (met inefficiënte laadcurve) om maar iets meer reikwijdte te hebben over de laadwoestijn heen.
Voor wie toch in Parijs terecht komt om te laden: er is een prachtig nieuw Total laadplein in La Défense, een paar km van de péripherique (west). Je kunt er bij meerdere HPC’s laden onder een dak, er is een winkeltje en een gratis WC. Prettig voor de dames in het gezelschap;)
Pagina: 1 ... 73 74 75 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True