Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

hsb85 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:17:
[...]

volgens mij vertelt hij de snelheid niet, maar hoeveel in totaal geladen is.
dan zou het handig zijn als hij de juiste eenheid (kWh) gebruikt ipv kW. want dit is een goed voorbeeld van de verwarring die je daar mee krijgt.

vandaar dus ook deze opmerking hierboven:
JTHZZ in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 31-05-2023 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:28
[...]

Kijk, dat is nu precies wat ik bedoel, hij heeft het over vermogen want dat schrijf je als kW. Of in ICE termen pk. En vroeger tankte je toch ook geen pk's maar liters, dus bij een EV laadt je kWh's. Dat is dus een groot verschil, en als je kW en kWh door elkaar gaat halen praat je onzin.

Ik haalde dat voor ik een EV had ook door elkaar en was kWh of kW voor mij in spraak hetzelfde maar dat gaf toen niet, maar nu wel. Nu was het mij wel duidelijk wat er werd bedoeld maar zeker als het verhaal wat complexer wordt is het vaak toch weer onduidelijk, en al helemaal voor nieuwe EV rijders die hier komen want die zien telkens wat anders. Zelfs bij autojournalisten, erg verwarrend.

Dus graag de juiste aanduidingen gebruiken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-07 06:43
In de zomer krijg ik een Polestar 2 Dual Motor tot mijn beschikking voor vakantie. Ik heb al de Enel X, Freshmile, Tesla en Shell Recharge pas. De Enel X probeer ik het meeste te gebruiken icm de 320kw bundel. Zijn er nog meer goedkopere alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvem
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-05 22:47
[...]

Ik bedoelde inderdaad hoeveel er in totaal geladen is.
PeterZ(on) schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:29:
[...]

Kijk, dat is nu precies wat ik bedoel, hij heeft het over vermogen want dat schrijf je als kW. Of in ICE termen pk. En vroeger tankte je toch ook geen pk's maar liters, dus bij een EV laadt je kWh's. Dat is dus een groot verschil, en als je kW en kWh door elkaar gaat halen praat je onzin.

Ik haalde dat voor ik een EV had ook door elkaar en was kWh of kW voor mij in spraak hetzelfde maar dat gaf toen niet, maar nu wel. Nu was het mij wel duidelijk wat er werd bedoeld maar zeker als het verhaal wat complexer wordt is het vaak toch weer onduidelijk, en al helemaal voor nieuwe EV rijders die hier komen want die zien telkens wat anders. Zelfs bij autojournalisten, erg verwarrend.

Dus graag de juiste aanduidingen gebruiken.
Het is voor mij ook nog nieuw allemaal, sorry voor de verwarring! Bij deze heb ik ook weer wat bijgeleerd.

Edit: eenheden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-07 13:22
Boinkie schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:42:
In de zomer krijg ik een Polestar 2 Dual Motor tot mijn beschikking voor vakantie. Ik heb al de Enel X, Freshmile, Tesla en Shell Recharge pas. De Enel X probeer ik het meeste te gebruiken icm de 320kw bundel. Zijn er nog meer goedkopere alternatieven?
Ligt eraan waar je heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:00
Met de plugsurfing pas die bij de auto wordt geleverd en de plugsurfing app krijg je een prijs van 0,35€ (jaar 1) of 0,40€ (daarna) per kWh bij alle Ionity laadpalen in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
JTHZZ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:55:
[...]

Met de plugsurfing pas die bij de auto wordt geleverd en de plugsurfing app krijg je een prijs van 0,35€ (jaar 1) of 0,40€ (daarna) per kWh bij alle Ionity laadpalen in Europa.
Ah! Ga ik even navragen of die er bij zit! :)
macmellow schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Ligt eraan waar je heen gaat.
Noord-Italië, Oostenrijk, Duitsland :) Het is niet mijn eigen auto, dus moet zelf de passen organiseren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Marco-Peters schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:33:
[...]

Bij de Lidl moet je zeer waarschijnlijk of de Lidl Plus App gebruiken of een QR-Code op de paal scannen en betalen, via dat platform. Anders gelden de tarieven die je laadpas aanbieder hanteert.
Thanks. Net weer geladen bij de Lidl, simpelweg omdat die de snelste laadpaal in de buurt van mijn verblijf heeft. Het gebruik van trage laders (11/22 kW laders) is geen optie, want die staan niet in de buurt en om nu een paar uur in een vreemde straat in je auto te wachten , dat is ook niks. Er is ook een Tesla supercharger in de buurt, maar die is alleen voor Tesla’s beschikbaar. :'(

Ik zal de volgende keer eens kijken of het gebruik van de QR code me een lager bedrag gaat opleveren.

[ Voor 3% gewijzigd door HenryP op 31-05-2023 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Laatst online: 18-08-2023
HenryP schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:59:
[...]
Ik zal de volgende keer eens kijken of het gebruik van de QR code me een lager bedrag gaat opleveren.
Soms kun je ook met een creditcard betalen? Het ding is een beetje: in Duitsland moet je de Lidl Plus app gebruiken, maar in andere landen is dit nog niet uitgerold. Dus gaat het via zo'n QR-Code op de paal. In Oostenrijk is dat bijvoorbeeld ook het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-07 16:38
HenryP schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:59:
[...]
trage laders (11/22 kWh laders)
kW :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07 00:00
Enel X heeft per vandaag plotseling de voordelige maandbundels afgeschaft, lopende bundels kunnen nog tot 15 juni opgemaakt worden.
Dus daar zul je een alternatief voor moeten vinden, zie verder het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 topic.

[ Voor 1% gewijzigd door Wesco op 31-05-2023 20:17 . Reden: Topic link bijgewerkt naar deel 3 ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Wesco schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:05:
[...]

Enel X heeft per vandaag plotseling de voordelige maandbundels afgeschaft, lopende bundels kunnen nog tot 15 juni opgemaakt worden.
Dus daar zul je een alternatief voor moeten vinden, zie verder het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 topic.
Ik lees het inderdaad. Dat schiet op. Wordt kijken naar alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

The__Virus schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:41:
[...]

Daar nog nooit van gehoord. Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? Bij voorkeur (ook) in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3?
Miio
https://www.miio.pt/en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Marco-Peters schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:33:
[...]

Bij de Lidl moet je zeer waarschijnlijk of de Lidl Plus App gebruiken of een QR-Code op de paal scannen en betalen, via dat platform. Anders gelden de tarieven die je laadpas aanbieder hanteert.
Gisteravond de Lidl Plus App gedownload.
Sta nu bij de laadpaal op de parkeerplaats van Lidl.
Scannen van QR code leverde me niks op.
Betalen met Apple Pay lukte niet.
Credit card (MasterCard) werkte ook niet.
Dus uiteindelijk maar 1 van de pasjes (Maingrau dit keer) er maar tegenaan gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Jammer alleen Portugal, Spanje en Frankrijk. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
Zonet in de verschillende Apps gekeken wat de tarieven voor DC laden zijn in Frankrijk. Conclusie:
- Tesla hanteert (betaling via de App, geen abonnement, in het goedkope tijdsvenster) de laagste tarieven: € 0,47 per kWh
- FreshMile vraagt: €0,52 per kWh (bij de Lidl)
- Shell Recharge wil €0,57 per kWh hebben (o.a. bij IONITY en de Lidl)
- MAINGAU is niet zo goedkoop: €0,75 per kWh (bij de Lidl)

Ik ben er nog niet uit hoe ik slechts €0,25 per kWh hoef te betalen bij Lidl in Frankrijk. Mocht ik daar achter komen, dan zal ik dat hier melden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Met Chargemap betaal je in Frankrijk bij Lidl 27,5ct/kWh.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
@PeterZ(on) Dank.
Ik heb wel de Chargemap App gedownload, maar geen pas aangevraagd (omdat ze daar €19,90 voor willen hebben). Na het “tanken” van een kleine €74 kWh heb je die kosten er ook uit en begint het grote besparen.
Omdat ik altijd thuis de auto oplaad en nauwelijks gebruik hoef te maken van openbare laadpalen, gebruik ik deze periode om er zoveel mogelijk van te leren.

De angst om met een lege accu in een laadwoestijn te staan, heb ik niet meer.

Hoe openbaar te laden en hoe die laadpalen te vinden is me ook duidelijk geworden. Google Maps is wat dat laatste betreft voldoende gebleken. Of Google Maps ook de juiste ondersteuning biedt in het hoogseizoen (als de laadpalen veel beter gebruikt worden) is iets wat ik nog moet ondervinden. Gelukkig kunnen wij (al enige jaren) buiten de schoolvakanties reizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HenryP schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:28:
@PeterZ(on) Dank.
Ik heb wel de Chargemap App gedownload, maar geen pas aangevraagd (omdat ze daar €19,90 voor willen hebben). Na het “tanken” van een kleine €74 kW heb je die kosten er ook uit en begint het grote besparen.
Omdat ik altijd thuis de auto oplaad en nauwelijks gebruik hoef te maken van openbare laadpalen, gebruik ik deze periode om er zoveel mogelijk van te leren.

De angst om met een lege accu in een laadwoestijn te staan, heb ik niet meer.

Hoe openbaar te laden en hoe die laadpalen te vinden is me ook duidelijk geworden. Google Maps is wat dat laatste betreft voldoende gebleken. Of Google Maps ook de juiste ondersteuning biedt in het hoogseizoen (als de laadpalen veel beter gebruikt worden) is iets wat ik nog moet ondervinden. Gelukkig kunnen wij (al enige jaren) buiten de schoolvakanties reizen.
Ik kan ook thuis laden en gebruik Chargemap alleen maar voor de vakanties. Maar deze zou ik niet graag willen missen en de kosten zijn maar eenmalig, de EV zelf kost veel meer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
HenryP schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:43:
[...]

Gisteravond de Lidl Plus App gedownload.
Sta nu bij de laadpaal op de parkeerplaats van Lidl.
Scannen van QR code leverde me niks op.
Betalen met Apple Pay lukte niet.
Credit card (MasterCard) werkte ook niet.
Dus uiteindelijk maar 1 van de pasjes (Maingrau dit keer) er maar tegenaan gehouden.
Je moet Lidl Pay configureren: nogal omslachtig proces, maar uiteindelijk is het mij gelukt door het adres van een Lidl filiaal te gebruiken. Door een laadpas te gebruiken, zul je waarschijnlijk veel meer betalen.

Correctie: als het Duitsland betreft?

[ Voor 3% gewijzigd door Marco-Peters op 01-06-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunnassy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-07 10:30
Chargefinder app is me daarin wel meegevallen. Voor bepaalde laders (zoals oa Ionity) kan je niet alleen perfect kijken welke lader bezet is maar ook met welk percentage iemand eraan hangt en da's toch onderweg extra nuttig maar vooral voor de bijrijder want (nog) niet beschikbaar in android auto/carplay)
De app is ook overzichtelijker (minder druk) en toont de laders mooi op je route waarbij je kan navigeren via Google Maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-07 08:32
Twee opvallende zaken. Ben nu in Noord Spanje, geen problemen om te laden. Alleen nu in een hotel met 2 tesla laders, een voor Tesla auto’s en de andere voor overige auto’s. Jammer genoeg niet aaan de gang te krijgen. Ook hulp receptie helpt niet. Dit is de tweede keer dat ik dit ervaar. Zeker al vijf keer wel goedgegaan.

Tweede zaak is het vinden van IONITY snelladers, deze staan zover tegen de rand van het parkeerterrein bij een snelwegstation dat zowel Google Maps als mijn Hyundai Maps mij van de snelweg afstuurt en na de achterkant van het tankstation stuurt wat afgeschermd is met een hek. Dit is mij zowel in Frankrijk als in Spanje overkomen. Gelukkig redelijk snel opgelost met een omweg van maximaal 25 km.. 8)7

PieterH

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HenryP
Het raadsel met de Lidl lader heb ik opgelost.
Ik had de Lidl Plus App gedownload en deze geconfigureerd met als met Lidl winkel degene die bij mij in mijn woonplaats zit. FOUT, als je in Frankrijk goedkoop wilt laden.

Hoe dan te handelen als je in Frankrijk goedkoop wilt tanken? (Ik had de App met taal Nederlands, winkel bij mij in de buurt en credit card gegevens al geconfigureerd).
- Stel de taal in op Frans (je middelbare school Frans komt je nu van pas)
- Configureer de App met de winkel waar de laadpaal staat als je favoriete winkel (wellicht werkt een andere Franse winkel ook, maar dat heb ik nog niet geprobeerd)
- Je zult je credit card gegevens opnieuw moeten invullen.

Vervolgens betaal je €0,25 per kWh. :)

QR code scannen en EV-laadpaalnummer invullen en gaan…..

[ Voor 4% gewijzigd door HenryP op 01-06-2023 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:52
HenryP schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:26:
Het raadsel met de Lidl lader heb ik opgelost.
Ik had de Lidl Plus App gedownload en deze geconfigureerd met als met Lidl winkel degene die bij mij in mijn woonplaats zit. FOUT, als je in Frankrijk goedkoop wilt laden.

Hoe dan te handelen als je in Frankrijk goedkoop wilt tanken? (Ik had de App met taal Nederlands, winkel bij mij in de buurt en credit card gegevens al geconfigureerd).
- Stel de taal in op Frans (je middelbare school Frans komt je nu van pas)
- Configureer de App met de winkel waar de laadpaal staat als je favoriete winkel (wellicht werkt een andere Franse winkel ook, maar dat heb ik nog niet geprobeerd)
- Je zult je credit card gegevens opnieuw moeten invullen.

Vervolgens betaal je €0,25 per kWh. :)

QR code scannen en EV-laadpaalnummer invullen en gaan…..
Ftfy
En als je dan een half uur gaat winkelen, en er in slaagt om op die tijd 5 kWh te laden heb je 80ct bespaard?

Of is het toch 1€?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Als ik een half uur ga laden bij de 60 kW lader, dan slurp ik een 30 kWh binnen.
De besparing ten opzichte van de FreshMile is dan: 30 x €0,27 = €8,10.
As ik de MAINGAU pas had gebruikt, dan bedraagt het verschil: 30 x €0,50 = €15,00

Voor jou @Tommie12 waarschijnlijk een bedrag wat nog steeds niet de moeite waard is. Daar heb ik geen probleem mee. :)

Op de snelladers van de Lidl staat dat ze maximaal 120 kW leveren, maar dat geldt niet voor 1 (is mijn waarneming) maar voor beide samen. Ongeacht of je er nu alleen of met z’n tweeën staat.

[ Voor 21% gewijzigd door HenryP op 01-06-2023 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HenryP schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:48:
Als ik een half uur ga laden bij de 60 kW lader, dan slurp ik een 30 kWh binnen.
As ik de MAINGAU pas had gebruikt, dan bedraagt het verschil: 30 x €0,50 = €15,00

Voor jou @Tommie12 waarschijnlijk een bedrag wat nog steeds niet de moeite waard is. Daar heb ik geen probleem mee. :)

Op de snelladers van de Lidl staat dat ze maximaal 120 kW leveren, maar dat geldt niet voor 1 (is mijn waarneming) maar voor beide samen. Ongeacht of je er nu alleen of met z’n tweeën staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Dit begint nu wel genoeg zo te zijn. Dit soort opmekringen zijn, net zoals grammatica-fouten, discussies verstorend.

Ik heb trouwens die Lidl Plus App ook even op Frankrijk gezet: maar werd er verder niet wijs uit. Frans verstaat mij trouwens niet en ik Frans niet, begrijp ik ook niet waarom Nederlanders zo graag met hun sleurhut naar dit onverstaanbare land reizen :+

Weet je Duitsers die zijn tenminste verstaanbaar, want ome Willem is ja van Duitse bloed. Daarom heb ik ook totaal geen moeite, om de Duitse Lidl Plus App te gebruiken. Daar heb ik vandaag zelfs mee betaald in de Duitse Lidl.

[ Voor 13% gewijzigd door Standeman op 05-06-2023 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
HenryP schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:48:
Als ik een half uur ga laden bij de 60 kWh lader, dan slurp ik een 30 kW binnen.

Op de snelladers van de Lidl staat dat ze maximaal 120 kWh leveren, maar dat geldt niet voor 1 (is mijn waarneming) maar voor beide samen. Ongeacht of je er nu alleen of met z’n tweeën staat.
Dan had ik het verkeerd begrepen. Ik dacht aan een 11 of 22kW lader die bij de meeste EV’s toch maar tot 11 kW gaat en soms zelfs maar 4 of 7 kW.

In mijn situatie gebruik ik snelladers zeer weinig. Als ik niet verder dan pakweg 150-170km van huis ga, dan laad ik niet, of enkel als dat de enige mogelijkheid is om te parkeren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07 00:00
Ok, nu zijn er wel weer genoeg persoonlijke verwijten rondgeslingerd, graag weer ontopic over: Lange ritten met een electrische auto in Europa.

[ Voor 0% gewijzigd door Wesco op 02-06-2023 12:12 . Reden: typo ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik ga 23 juni met de Nissan leaf 62 kWh naar IJsland.
Dat wil zeggen, met de auto naar Hirtshals (DK), dan de ferry naar de faroer eilanden, daar blijven we 2 of 3 nachtjes, en dan met de ferry door naar IJsland.

via ABRP inmiddels een mooi plannetje gemaakt voor de rit naar Denemarken. Het meeste kan ik laden met onze travelcard van leaseplan, met misschien een enkele keer gebruik maken van plugsurfing laadpas.
We trekken 2 dagen uit voor de rit naar Hirtshals en op dag 1 gaan we tot een camping in Denemarken waar ik een reservering heb gemaakt om onze auto overnacht te kunnen laden met een type2 lader zodat we de volgende dag met volle accu kunnen vertrekken.

Faroer is een heel ander verhaal. Er zijn genoeg laders maar er werken geen buitenlandse passen. Dus je moet echt daar een lokaal account aanmaken en met je creditcard laden. Het is niet anders. zal wel goed komen. Wat het iets lastiger maakt is dat het niet onder de EU valt en dus hoge roaming kosten voor mobiel internet. Dat wordt een beetje klooien met wifi dus en met offline kaarten werken. Iets meer uitzoekwerk van tevoren.

Op IJsland heb ik niets aan travelcard, die ondersteunt daar niets. plugsurfing heeft wat meer aanbod maar zeker niet dekkend. Daarom ook een account aangemaakt bij ON zodat we via de ON app kunnen laden in IJsland. Heb daar wel vertrouwen in, we hebben 2 weken op IJsland dus we hebben ook niet echt haast en zijn wel flexibel.

Eigenlijk keken we eerst naar vliegen + auto huren maar omdat ik mijn rijbewijs pas een half jaartje in bezit heb kan ik nog geen auto huren. Dus dan gaan we maar met eigen auto 8) .
Heb 1 x eerder een fietsvakantie gedaan in mijn eentje in IJsland. Toen moest ik keuzes maken door tijdgebrek. Leuk om nu terug te gaan met de auto om meer van het land te kunnen zien.

[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 02-06-2023 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-07 10:03
de Peer schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:48:
Dat wil zeggen, met de auto naar Hirtshals (DK), dan de ferry naar de faroer eilanden, daar blijven we 2 of 3 nachtjes, en dan met de ferry door naar IJsland.

via ABRP inmiddels een mooi plannetje gemaakt voor de rit naar Denemarken. Het meeste kan ik laden met onze travelcard van leaseplan, met misschien een enkele keer gebruik maken van plugsurfing laadpas.
We trekken 2 dagen uit voor de rit naar Hirtshals en op dag 1 gaan we tot een camping in Denemarken waar ik een reservering heb gemaakt om onze auto overnacht te kunnen laden met een type2 lader zodat we de volgende dag met volle accu kunnen vertrekken.

Faroer is een heel ander verhaal. Er zijn genoeg laders maar er werken geen buitenlandse passen. Dus je moet echt daar een lokaal account aanmaken en met je creditcard laden. Het is niet anders. zal wel goed komen.

Op IJsland heb ik niets aan travelcard, die ondersteunt daar niets. plugsurfing heeft wat meer aanbod maar zeker niet dekkend. Daarom ook een account aangemaakt bij ON zodat we via de ON app kunnen laden in IJsland. Heb daar wel vertrouwen in, we hebben 2 weken op IJsland dus we hebben ook niet echt haast en zijn wel flexibel.
toon volledige bericht
Wow mooie reis, dit is precies waar mijn vrouw naar zat te kijken een paar dagen geleden. Wij krijgen over een paar weken een Tesla M3 en ik kijk er heel erg naar uit om daarmee op vakantie te gaan. En IJsland is echt een fantastisch mooi land.

Heel veel plezier daar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Faroer is een heel ander verhaal. Er zijn genoeg laders maar er werken geen buitenlandse passen. Dus je moet echt daar een lokaal account aanmaken en met je creditcard laden. Het is niet anders. zal wel goed komen.

toon volledige bericht
Mooi plan! Ik ben wel benieuwd of je voldoende laadmogelijkheden gaat vinden. Ik vond het op benzine al een uitdaging soms, maar wij hebben ook behoorlijk wat gravelwegen gedaan, en zaten af en toe wel wat ver van de bewoonde wereld.
Op de gewone wegen zou het verbruik moeten mee vallen, want echt snel kan je nooit rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:53:
[...]

Mooi plan! Ik ben wel benieuwd of je voldoende laadmogelijkheden gaat vinden.
Ja wel iets om goed te plannen. er zijn enkele plaatsen/trajecten met slechte dekking. dan is het wel zaak om even goed naar 100% te laden van tevoren.
Tegelijkertijd lees ik dat het aantal laders in IJsland per jaar al hard toeneemt en dat steeds meer huurauto's daar ook elektrisch zijn, dan zal het qua netwerk wel goed zitten inmiddels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-07 09:49
Faroer is een heel ander verhaal. Er zijn genoeg laders maar er werken geen buitenlandse passen. Dus je moet echt daar een lokaal account aanmaken en met je creditcard laden. Het is niet anders. zal wel goed komen. Wat het iets lastiger maakt is dat het niet onder de EU valt en dus hoge roaming kosten voor mobiel internet. Dat wordt een beetje klooien met wifi dus en met offline kaarten werken. Iets meer uitzoekwerk van tevoren.
Off topic: Ik weet niet of je een telefoon hebt die eSim ondersteunt. Maar tegenwoordig heb je legio online aanbieders van eSims voor heel veel landen. Ik heb het zelf niet voor de Färöer uitgezocht, maar meestal kost het rond een 10tje voor een paar GB's.

En een ander voordeel van eSim is dat je multi-sim hebt, dus ook nog bereikbaar bent op je eigen nummer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hompu schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:03:
[...]

Off topic: Ik weet niet of je een telefoon hebt die eSim ondersteunt. Maar tegenwoordig heb je legio online aanbieders van eSims voor heel veel landen. Ik heb het zelf niet voor de Färöer uitgezocht, maar meestal kost het rond een 10tje voor een paar GB's.

En een ander voordeel van eSim is dat je multi-sim hebt, dus ook nog bereikbaar bent op je eigen nummer.
Ja wel even over nagedacht. maar omdat we daar maar 2 a 3 dagen zijn vind ik het ook net weer de moeite niet om daar gigabytes voor te gaan kopen. Onze camping heeft Wifi dus in de ochtend en avond zijn we voorzien. :)
Maar op zich een goede tip natuurlijk, bij een langer verblijf zou ik dat zeker gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:10:
[...]

Ja wel even over nagedacht. maar omdat we daar maar 2 a 3 dagen zijn vind ik het ook net weer de moeite niet om daar gigabytes voor te gaan kopen. Onze camping heeft Wifi dus in de ochtend en avond zijn we voorzien. :)
Maar op zich een goede tip natuurlijk, bij een langer verblijf zou ik dat zeker gebruiken.
Die data kan nuttig zijn als je publiek moet laden en de sessie wil starten met je telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:12:
[...]

Die data kan nuttig zijn als je publiek moet laden en de sessie wil starten met je telefoon.
ja zeker, gelukkig heeft onze camping een eigen 50 kW Chademo snellader onsite! en ik vermoed dat we maar 1 keer hoeven te laden op de faroer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:59

ThsAdrns

Be the change!

Ik zou me over IJsland niet zo'n zorgen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SfdAqAWwflI3Bqahbw6u9zDWpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZGPil5GyZbE0qJx5kfjBOdjD.png?f=fotoalbum_large

https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dat lijkt mooier dan het is hoor. zoals je ziet zitten daar ook 22 kW laders bij die bij een hotel of B&B staan bijvoorbeeld. daar vertrouw ik niet blind op want daar kan ik misschien niet terecht. Ook ben ik zelf beperkt tot Chademo voor het snelladen, dat geeft ook net iets minder keus.

Dus druk maken doe ik zeker niet, het komt wel goed, maar er zitten echt genoeg plekken bij waar het even goed opletten is en waar er echt wel een probleen kan zijn als een lader onverwacht niet blijkt te werken bijvoorbeeld. Met name in de Westfjorden (linksbovenin) en in het noordoosten.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 02-06-2023 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
J-M-T schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:39:
[...]
Ik ga daarheen op zomervakantie en maak me wat zorgen om het aanbod aldaar. De rit erheen zie ik weinig uitdaging gezien de hoeveelheid laders onderweg maar van Le Bourg lijkt het erg beperkt, vooral in hoogseizoen. Met je kennis en wat je wellicht in de omgeving hebt gezien, hoe is inmiddels jouw gevoel daarbij?
Tot nu toe valt het me alles mee. Ik hou niet van plannen en ik rij in het algemeen gewoon op gevoel. Bij 30% ga ik eens kijken in de interne navigatie van mijn e-Niro voor laadstations langs de route. Dan zorg ik dat ik bij ongeveer 20% kan laden. Dat geeft mij meer dan voldoende speling mocht het een keer niet lukken (Belgie....) In Frankrijk wordt zeker langs de tolwegen bijzonder goed aangegeven waar en wanneer er laadmogelijkheden zijn en dat zijn er veel.
Ook viel me op dat je ook buiten de snelwegen in de steden en dorpen veel laadpalen vindt. In Bourg d'Oisan bijvoorbeeld (het kleine plaatsje onderaan de Alpe d'Huez) stond zelfs midden in het dorp een CSS paal. En er was een mooie AC laadpaal op een grote parkeerplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-07 17:35
[b]
Ik ben er nog niet uit hoe ik slechts €0,25 per kWh hoef te betalen bij Lidl in Frankrijk. Mocht ik daar achter komen, dan zal ik dat hier melden.
Ik heb deze week met mijn Freshmile padje bij Lidl toch voor 0,25 geladen in Zuid-Frankrijk.
(Ik wilde daar vanmiddag weer laden: ‘hors service’🙁😩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-07 09:56
Hebben we het punt bereikt dat ik naar Kopenhagen kan rijden zonder planning? Oftewel: wanneer nodig gewoon stoppen bij een snellader aan de snelweg?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Eiríkr schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:38:
Hebben we het punt bereikt dat ik naar Kopenhagen kan rijden zonder planning? Oftewel: wanneer nodig gewoon stoppen bij een snellader aan de snelweg?
Ik denk dat dat prima kan lukken als je een EV met een goed bereik hebt.

Maar eerlijk, hoe moeilijk is het om even in ABRP je route in te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:37
royverdegem schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:48:
[...]

Ik ben van plan voornamelijk met Tesla (abonnement) te laden. Waar gebruik je die drie apps voor?
Onze komende vakantie in Noorwegen. :P
In m'n voorbereiding lijken me dit handige apps om erbij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Het cross-posten van dezelfde post in meerdere topics is iets wat niet gewaardeerd wordt, kies volgende keer 1 specifiek topic uit.

[ Voor 86% gewijzigd door Standeman op 05-06-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-07 16:12
Poeh dat is niet mals. Ik ben zelf iemand die alles graag voorbereid, heb daar ook plezier in om het uit te zoeken. Tot voor kort was dat eenvoudig: e-Niro met een Enel-X Juicepass bundel om bij Ionity voor 31ct/kWh te laden. Nu zij gestopt zijn met de bundels, ook mijn tactiek moeten aanpassen.

Inmiddels een Model Y en voor de zomervakantie naar Zuid-Frankrijk en ben voornemens simpelweg gebruik te gaan maken van alleen maar Superchargers én een keer laden in Luxemburg vanwege de 30ct/kWh standaardprijs (wel even controleren op de app van je laadpas, moet een CPO laadpas zijn!).

Gezien je als Tesla-rijder standaard de lage tarieven krijgt zonder abo én van elke SuC gebruik kunt maken én de auto daar automatisch naar navigeert, etc., lijktme dat wel handig en daarnaast het meest voordelig. Toch tevoren even plannen en kijken waar ie stopt, want de SuC's zijn niet allemaal even fijn gesitueerd. Sowieso allemaal iets van de snelweg af en dat betekent tolpoortje betalen en wederom tolpoortje kaartje trekken bij elke laadstop bij een SuC. Daarom besloten een tolbadge aan te schaffen, via Fulli, die is op dit moment gratis. Denk alleen niet dat ik de korting van 5% op de tol dan voor elkaar krijg op een deel van het traject, maar soit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:02
The__Virus schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:58:
Poeh dat is niet mals. Ik ben zelf iemand die alles graag voorbereid, heb daar ook plezier in om het uit te zoeken. Tot voor kort was dat eenvoudig: e-Niro met een Enel-X Juicepass bundel om bij Ionity voor 31ct/kWh te laden. Nu zij gestopt zijn met de bundels, ook mijn tactiek moeten aanpassen.

Inmiddels een Model Y en voor de zomervakantie naar Zuid-Frankrijk en ben voornemens simpelweg gebruik te gaan maken van alleen maar Superchargers én een keer laden in Luxemburg vanwege de 30ct/kWh standaardprijs (wel even controleren op de app van je laadpas, moet een CPO laadpas zijn!).

Gezien je als Tesla-rijder standaard de lage tarieven krijgt zonder abo én van elke SuC gebruik kunt maken én de auto daar automatisch naar navigeert, etc., lijktme dat wel handig en daarnaast het meest voordelig. Toch tevoren even plannen en kijken waar ie stopt, want de SuC's zijn niet allemaal even fijn gesitueerd. Sowieso allemaal iets van de snelweg af en dat betekent tolpoortje betalen en wederom tolpoortje kaartje trekken bij elke laadstop bij een SuC. Daarom besloten een tolbadge aan te schaffen, via Fulli, die is op dit moment gratis. Denk alleen niet dat ik de korting van 5% op de tol dan voor elkaar krijg op een deel van het traject, maar soit.
Een deel van de SuC’s staan bij steden en dat zijn vaak de stukken waar je toch al niet op een tolweg rijdt. Althans ik rij elk jaar door Frankrijk heen en kan me eigenlijk niet heugen dat ik speciaal voor een SuC van de tolweg af moest, wel altijd van de snelweg af maar dat vind ik eigenlijk wel relaxed.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
@The__Virus Ik zit nu in Zuid-Frankrijk en aan snelladers geen gebrek. Tesla heeft sommige supercharger lokatie opengesteld voor niet-Tesla rijders (ik heb geen Tesla en ben daar blij mee).

Supercharger lokatie liggen allemaal “iets van de route af”, dus als je alleen bij Tesla gaat laden, zul je het omrijden voor lief moeten nemen. Voordeel van de Tesla Superchargers: de laders hebben een hoog vermogen en er staan er altijd meer dan genoeg. Het kWh tarief is ook nog eens vriendelijk, ook als je geen Tesla rijdt en ook als je geen abonnement bij Tesla hebt afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
Het gebrek maak ik me ook zeker geen zorgen om, de algemene dekking is prima, maar het gebrek aan transparantie in betrouwbaarheid, beschikbaarheid en vooral de tarieven maakt dit de 'beste' keuze voor mij.
Betrouwbaarheid: toch met enige regelmaat dat één of meerdere palen (langdurig) niet werken.
Beschikbaarheid: andere netwerken dan Tesla hebben vaak beperkter aantal laders.
Tarieven: ik heb inmiddels zo'n 15 pasjes verzameld afgelopen jaren. Ik kan altijd wel laden (mits aan bovenstaande is voldaan), maar de prijzen lopen enorm uiteen en zeker als je niet tevoren plant of een standaard strategie hebt kun je voor onprettige verrassingen komen te staan. Dat doet voor mij afbreuk aan de lol van EV-rijden.
Het is vooral ook een momentopname. Wellicht dat er weer een Juicepass vervanger komt die aantrekkelijk is, dan ga ik graag weer naar Ionity om niet van de snelweg af te hoeven. Maar nu is het me de besparing wel waard.
Zoveel mensen, zoveel wensen. Voor mij is een goede prijs/kwaliteit belangrijk. D.w.z. voor mij persoonlijk ga ik eerst kijken voor de laagste prijs, en daarna of het ook nog binnen mijn grenzen van comfortabel valt.
In Duitsland reed ik eerder gewoon zonder te plannen, maar dan met ABRP + OBD-dongel. Dat ging redelijk (app is voor navigatie soms wat onbetrouwbaar), maar toch ook de nodige issues gehad bij verschillende laadpalen.
Daarom was tot voor kort mijn strategie 'Ionity only', omdat ik daar overwegend goede ervaringen mee had. Wel af en toe onbeschikbare laadpaal, maar voldoende op de locatie met beschikbaarheid. Desondanks ook meerdere malen handshake issues gehad, apps die laden niet wilden starten of de palen zelfs lieten vastlopen (daarom afgestapt van apps en 'pasjes only' strategie gehad) en palen die slechts beperkt vermogen gaven. Dat laatste specifiek bij Ionity, dat ze niet boven 30kW uitkomen. Dan moet je toch weer sessie stoppen, afkoppelen, auto verplaatsen, opnieuw pluggen en starten. Allemaal geen ramp en het gebeurde in 1 op de 4 keer naar mijn beleving, maar toch irritant genoeg om je strategie op aan te passen.

Ik vind het hebben van een strategie en dingen daarvoor uitzoeken leuk, maar er zullen voldoende mensen zijn die dat absoluut niet vinden. Dan moet je ofwel hogere tarieven voor lief nemen en/of wachtrijen en/of andere verrassingen. Daar zit ik dan weer niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Himalaya schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:09:
[...]

Een deel van de SuC’s staan bij steden en dat zijn vaak de stukken waar je toch al niet op een tolweg rijdt. Althans ik rij elk jaar door Frankrijk heen en kan me eigenlijk niet heugen dat ik speciaal voor een SuC van de tolweg af moest, wel altijd van de snelweg af maar dat vind ik eigenlijk wel relaxed.
Ik rij geen Tesla, maar heb toevallig vorige week van een Tesla Supercharger gebruik gemaakt. Prima ervaring (28 stalls aanwezig, waarvan 26 beschikbaar....).

Maar: die superchargers staan inderdaad nooit langs de snelweg, maar betekent dat dan dat je bijvoorbeeld 's nachts geen voorzieningen hebt? Ik vindt het juist erg prettig om langs de snelweg te laden omdat dat bijna altijd bij een groot parkeerterrein met WC's, restaurants, winkels e.d. is. Niet de meest gezellige plek, maar je kunt tijdens het laden wel alles doen wat je zou willen doen. Hoe zit dat bij Tesla laadstations?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The__Virus schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:47:
Betrouwbaarheid: toch met enige regelmaat dat één of meerdere palen (langdurig) niet werken.
N=1, dus het zegt niets, maar ik heb afgelopen week voor het eerst bij een Tesla Supercharger geladen met mijn e-Niro. De eerste paal die ik pakte, herkende mijn auto niet. Naast bij stond een Volvo bij een andere paal: idem. We zijn beide verhuist naar een andere supercharger een paar meter verderop en konden toen probleemloos laden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The__Virus
HenryP schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:14:
@The__Virus Ik zit nu in Zuid-Frankrijk en aan snelladers geen gebrek. Tesla heeft sommige supercharger lokatie opengesteld voor niet-Tesla rijders (ik heb geen Tesla en ben daar blij mee).

Supercharger lokatie liggen allemaal “iets van de route af”, dus als je alleen bij Tesla gaat laden, zul je het omrijden voor lief moeten nemen. Voordeel van de Tesla Superchargers: de laders hebben een hoog vermogen en er staan er altijd meer dan genoeg. Het kWh tarief is ook nog eens vriendelijk, ook als je geen Tesla rijdt en ook als je geen abonnement bij Tesla hebt afgesloten.
2 van de 3 SuCs die gepland staan door ABRP zijn van de tolweg af en dus opnieuw de poortjes door. Elk zo'n 2.5km van de tolweg af, dus 5km omrijden.
multikoe schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:48:
[...]

Ik rij geen Tesla, maar heb toevallig vorige week van een Tesla Supercharger gebruik gemaakt. Prima ervaring (28 stalls aanwezig, waarvan 26 beschikbaar....).

Maar: die superchargers staan inderdaad nooit langs de snelweg, maar betekent dat dan dat je bijvoorbeeld 's nachts geen voorzieningen hebt? Ik vindt het juist erg prettig om langs de snelweg te laden omdat dat bijna altijd bij een groot parkeerterrein met WC's, restaurants, winkels e.d. is. Niet de meest gezellige plek, maar je kunt tijdens het laden wel alles doen wat je zou willen doen. Hoe zit dat bij Tesla laadstations?
Ook daarom plan ik dus tevoren. Je kunt op de site van Tesla zien welke voorzieningen er zijn:
https://www.tesla.com/nl_...ters=supercharger%2Cparty
En dan de locatie aanklikken. Als je dan weer doorklikt op toiletten/restrooms zie je waar deze ongeveer zijn. Soms is dat een hotel, dan kijk ik of deze 24 uurs receptie heeft en dus waarschijnlijk open is. Ook altijd even op Streetview kijken, soms is er een apart toiletgebouwtje. Maar vaak ook bij restaurants, die zeker niet 24u open zijn. Daarom plan ik dus tevoren waar ik wil stoppen. Overdag geen probleem, maar als ik in de nacht wil vertrekken houd ik dus rekening met de eerste laadstop qua toilet.

ABRP geeft inmiddels een rating van mensen die op de locatie zijn geweest en aangaven welke faciliteiten er zijn: speelterrein, toiletten, eenvoudig met aanhanger laden en hondvriendelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnipcAwZMDF6LuYQGTIhO9mu1kA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W7lKBrSpxwN0dsgryxEmKGzv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkiR3gv04OYiYZu1G5fq_wLkheM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NIzZF6gWNi2anLRCdXTxLwRc.png?f=user_large
Maar zoals je ziet niet overal nog data beschikbaar. Ook is toilet er bijna altijd wel aanwezig, maar wat is je definitie: 24u open of tijdens openingstijden van naastgelegen winkel/horeca?

Wil deze vakantie zowel op Chargemap als op ABRP mijn rating achterlaten met evt. nog beschrijving, bijv. 24u beschikbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door The__Virus op 04-06-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Himalaya schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:09:
[...]

Op de tolweg van Toul tot de Spaanse grens is alleen het stuk bij Lyon tolvrij, je hoeft op dat traject maar twee keer een ticket te trekken en betalen. Dus elders moet je altijd betalen en weer een ticket trekken als je de tolweg af wil. Dus laden bij de SuC's heeft ook nadelen, omrijden, geen of minder voorzieningen en extra tolkosten. Misschien minder relevant met een grote accu maar voor mij met de Ioniq 28kWh niet echt interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:37
Zijn er inmiddels ook 'charge' apps waarmee je aan een laadpaal kan autoriseren en laden?

[ Voor 9% gewijzigd door PSP123 op 04-06-2023 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
PSP123 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:55:
Zijn er inmiddels ook 'charge' apps waarmee je aan een laadpaal kan autoriseren en laden?
Ja, een heleboel apps kunnen dat naast de kaart als je een account hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:02
PeterZ(on) schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:25:
[...]

Op de tolweg van Toul tot de Spaanse grens is alleen het stuk bij Lyon tolvrij, je hoeft op dat traject maar twee keer een ticket te trekken en betalen. Dus elders moet je altijd betalen en weer een ticket trekken als je de tolweg af wil. Dus laden bij de SuC's heeft ook nadelen, omrijden, geen of minder voorzieningen en extra tolkosten. Misschien minder relevant met een grote accu maar voor mij met de Ioniq 28kWh niet echt interessant.
Met 28kWh kan ik me dat voorstellen, met een M3LR speelt dat dan duidelijk minder.. en ik ben sowieso niet de hele dag op een snelweg te vinden, mag in Frankrijk ook graag op de RN rijden, ‘t is wel vakantie…

En Toul-Lyon kan ik inderdaad in een keer doen :P

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The__Virus schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:54:
Maar zoals je ziet niet overal nog data beschikbaar. Ook is toilet er bijna altijd wel aanwezig, maar wat is je definitie: 24u open of tijdens openingstijden van naastgelegen winkel/horeca?
Wij rijden niet zoveel 's nachts meer, maar wel 's avonds laat en 's ochtends vroeg. Voor mij is het belangrijk dat er toiletten zijn (liefst schoon) en dat er koffie te krijgen is. Maar zeker als je drie kwartier moet laden (zoals wij), dan is het ook prettig als je wat eten kunt kopen en dat aan een tafeltje kunt opeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-07 16:30
Eiríkr schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:38:
Als je de boot neemt (Puttgarden-Rodby) en je hebt zo'n 400 km range (100-0%) dan kom je op twee laadstops, hoogstens drie. Dat kan ook zonder planning, als de prijs van het laden je niks uit maakt.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-07 10:02
The__Virus schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:58:

Vandaag onze eerste etappe naar Noorwegen afgelegd (Alkmaar - Kiel DE), ongeveer 600km met een e208. Van te voren al uitgezocht dat de Tesla superchargers veruit de goedkoopste optie zijn (35 a 40 cent tov. 75 a 85 cent) 3 keer geladen om goed vol op de boot aan te komen en dat is perfect bevallen.
Elke supercharger zat bij een overdekt winkelcentra met luxe openbare wc's en we moesten maximaal een km of 2 omrijden per lader. Maximaal 25% was bezet en er waren alleen maar tesla's aan het laden. Volgens mij zijn ze er in DE nog niet achter dat de meeste Superchargers openbaar zijn. Al met al heerlijk relaxed gereden en de vrouw kon tussendoor wat winkeltjes in, scoren we ook weer punten mee.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 14:11
Destynx schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:34:
[...]

Vandaag onze eerste etappe naar Noorwegen afgelegd (Alkmaar - Kiel DE), ongeveer 600km met een e208. Van te voren al uitgezocht dat de Tesla superchargers veruit de goedkoopste optie zijn (35 a 40 cent tov. 75 a 85 cent) 3 keer geladen om goed vol op de boot aan te komen en dat is perfect bevallen.
Elke supercharger zat bij een overdekt winkelcentra met luxe openbare wc's en we moesten maximaal een km of 2 omrijden per lader. Maximaal 25% was bezet en er waren alleen maar tesla's aan het laden. Volgens mij zijn ze er in DE nog niet achter dat de meeste Superchargers openbaar zijn. Al met al heerlijk relaxed gereden en de vrouw kon tussendoor wat winkeltjes in, scoren we ook weer punten mee.
Zo verliep mijn tripje met de e208 richting Val Thorens anderhalve maand geleden ook. Voornamelijk Tesla Superchargers gebruikt, waar altijd zo'n 60-80% van de laders beschikbaar was. Ook in FR hebben de meesten nog niet door dat die dingen zijn opgengesteld voor andere merken, zo lijkt het.

Je moet inderdaad net even van de snelweg af, maar dan ben je bij een winkelcentrum of een luxe hotel waar je even koffie gaat drinken, in plaats van bij een stinkend benzinestation naast een luidruchtige snelweg.

Dan zit je op chique meubilair en komt iemand koffie brengen, met soms nog iets kleins erbij. En dat kost hetzelfde als de automatenbagger in een kartonnen beker die je bij een tankstation staat te drinken naast een naar rook en zweet stinkende vrachtwagenchauffeur...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-07 07:04
Ik heb het gevoel dat superchargers zo rustig zijn omdat je met een zakelijke lease niet direct kunt laden. Je moet dan een account maken en zelf de betalingen declareren. De voorkeur is dan toch om de laadpas te gebruiken bij een andere snellader. Je ziet het in NL ook dat er amper non-tesla's laden bij de superchargers, en de Fastneds op het zelfde moment vol staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-07 10:03
BaseLine schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:39:
Ik heb het gevoel dat superchargers zo rustig zijn omdat je met een zakelijke lease niet direct kunt laden. Je moet dan een account maken en zelf de betalingen declareren. De voorkeur is dan toch om de laadpas te gebruiken bij een andere snellader. Je ziet het in NL ook dat er amper non-tesla's laden bij de superchargers, en de Fastneds op het zelfde moment vol staan.
Met mijn zakelijke lease ga ik (wanneer ik mijn M3 binnen heb deze maand) zeker daar ook laden, maar bij mij komt toch factuur van laadpas en factuur van Tesla allebei bij mij gewoon binnen als ZZP'er. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Of misschien het gedoe van, voor niet-Tesla's, alleen kunnen laden met een app. Ik denk dat als ze Autocharge implementeren het een stuk drukker zal worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Necessary_Dot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 13:40
Dat zou kunnen natuurlijk maar voor mij en ik denk voor veel anderen geldt: laden in het buitenland wordt niet door de baas betaald of kan niet met de zakelijke laadpas. Dan maakt dat niet uit.

Polestar 2 SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb een Tesla, maar de laadpas die er bij zit werkt enkel buiten het Tesla netwerk.
Als ik bij Tesla ga laden, dan wordt dat eerst op mijn creditcard afgerekend, en dan moet ik dat terugclaimen.

Als het nodig is, en makkelijker, dan ga ik bij Tesla, anders wordt het Ionity, Allego, Fastned etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 22:48
Necessary_Dot schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:22:
[...]

Dat zou kunnen natuurlijk maar voor mij en ik denk voor veel anderen geldt: laden in het buitenland wordt niet door de baas betaald of kan niet met de zakelijke laadpas. Dan maakt dat niet uit.
Wij hebben een laadpas/druppel die het ook buiten Nederland doet, als die het doet daar waar je gaat laden is dat voor de bestuurder de meest simpele oplossing. Kun je deze niet gebruiken dan wordt het voorschieten en declareren waarna het met de bijtelling verrekend wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Even weer on-topic graag. Jullie lease/laadpas/etc contracten kan je in het topic van Openbare laadpassen bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
Ik ben pas terug van een ruim weekje naar zuid-Frankrijk. Wat me opviel is dat er op de route Antwerpen-Gent-Rijsel-Parijs-Tours-Bordeaux genoeg snelladers beschikbaar zijn, maar dat je desondanks goed moet opletten of bij het leegraakmoment van je accu een snellader in de buurt is. Het kan namelijk zo maar gebeuren dat je alleen maar 50 kW laders of laders met minder vermogen tot je beschikking hebt. Met een “eerder dan noodzakelijke laadstop”, kun je veel tijdwinst boeken. Ik zag ook dat ze het aantal snellaadlocaties flink aan het uitbreiden waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HenryP schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 00:18:
Ik ben pas terug van een ruim weekje naar zuid-Frankrijk. Wat me opviel is dat er op de route Antwerpen-Gent-Rijsel-Parijs-Tours-Bordeaux genoeg snelladers beschikbaar zijn, maar dat je desondanks goed moet opletten of bij het leegraakmoment van je accu een snellader in de buurt is. Het kan namelijk zo maar gebeuren dat je alleen maar 50 kW laders of laders met minder vermogen tot je beschikking hebt. Met een “eerder dan noodzakelijke laadstop”, kun je veel tijdwinst boeken. Ik zag ook dat ze het aantal snellaadlocaties flink aan het uitbreiden waren.
Ik zie op die route genoeg Fastned en Ionity locaties, dus waarom zou je dan bij 50kW of minder moeten laden? Lijkt mij een kwestie van gewoon naar de volgende navigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:38
PeterZ(on) schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:25:
[...]

Ik zie op die route genoeg Fastned en Ionity locaties, dus waarom zou je dan bij 50kW of minder moeten laden? Lijkt mij een kwestie van gewoon naar de volgende navigeren.
Het is nog steeds niet zo dat je bij 10% eens kunt gaan kijken waarschijnlijk. Dat was volgens mij meer de conclusie van hem. Het blijft een kwestie van wat (vooraf) plannen. Maar goed, dat is bijna in alle landen nog wel het geval.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:00

DonJunior

NO Moderator

multikoe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:55:
[...]

Tot nu toe valt het me alles mee. Ik hou niet van plannen en ik rij in het algemeen gewoon op gevoel. Bij 30% ga ik eens kijken in de interne navigatie van mijn e-Niro voor laadstations langs de route. Dan zorg ik dat ik bij ongeveer 20% kan laden. Dat geeft mij meer dan voldoende speling mocht het een keer niet lukken (Belgie....) In Frankrijk wordt zeker langs de tolwegen bijzonder goed aangegeven waar en wanneer er laadmogelijkheden zijn en dat zijn er veel.
Ook viel me op dat je ook buiten de snelwegen in de steden en dorpen veel laadpalen vindt. In Bourg d'Oisan bijvoorbeeld (het kleine plaatsje onderaan de Alpe d'Huez) stond zelfs midden in het dorp een CSS paal. En er was een mooie AC laadpaal op een grote parkeerplaats.
Dit soort berichten vind ik fijn om te lezen. Tot nu toe alleen nog Italie gedaan met mijn ID.3 58kW. Eerste keer goed plannen (omdat ik nul ervaring had) tot ik er achter kwam dat Duitsland en Zwitserland een bijzonder goede infrastructuur op de route hebben. Daar ging de planning dus snel de prullenbak in. Tot ik in Italie kwam, daar had ik oprecht écht last van range-anxiety.. gewoon 200 kilometer op de snelweg ZONDER enige laadpaal tegen tekomen.. wel 20 aftandse tankstations.. dat wel.. maar geen optie tot laden.

Anyway, lang verhaal kort, dit jaar voor het eerst naar zuid-frankrijk met het gezinnetje en de ID.3.. dan is het fijn om zulke berichten te lezen. Scheelt me weer een hoop plannen. Straks gewoon, zoals @Tommie12 ook zegt, even de route vooraf plannen in ABPR en dan gaan.
Volkswagen heeft helaas de 'laadpalen op de route' echt nog niet goed geimplementeerd.. en ik vind het jammer dat dit in Android Auto (want dat gebruik ik het meest) ook niet lekker geimplementeerd zit. Je kan wel laadpalen ind e omgeving vinden.. maar niet echt op de route... dan stuurt ie je rustig van de snelweg een dorp in om daar bij een 11kw paal te gaan staan.. dat schiet natuurlijk niet op.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:49:
[...]

Het is nog steeds niet zo dat je bij 10% eens kunt gaan kijken waarschijnlijk. Dat was volgens mij meer de conclusie van hem. Het blijft een kwestie van wat (vooraf) plannen. Maar goed, dat is bijna in alle landen nog wel het geval.
Als hij het zo bedoelt, maar je kijkt toch vooraf waar je gaat laden. Tenzij je elke 20km een snellader tegenkomt maar zover zijn we nog lang niet, dus zonder planning zou ik niet op pad gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Inspired schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:49:
[...]

Klopt helemaal. Soms met 45% al bijgeladen tot de 90% om de volgende snellader te kunnen halen.
Ik snap goed dat e.e.a. uiteraard afhankelijk is van de grootte van je accupakket in combinatie met het verbruik. Mijn actieradius in de zomer ligt op maximaal 350-360 km (van 100% naar 0%), maar in de praktijk is het voor mij veel reëler om een maximale actieradius van 300 km aan te houden. Als je laadt tot 90%, dan kom ik aan een bruikbare maximale actieradius (in het buitenland) van 280 km.

[ Voor 6% gewijzigd door HenryP op 09-06-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
PeterZ(on) schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:57:
[...]

Als hij het zo bedoelt, maar je kijkt toch vooraf waar je gaat laden. Tenzij je elke 20km een snellader tegenkomt maar zover zijn we nog lang niet, dus zonder planning zou ik niet op pad gaan.
...en dus is dit precies wat ik uiteindelijk heb gedaan. Vooraf een routeplanning maken en kijken bij welke volgende snellader ik zal stoppen om je daar uiteindelijk ook maar aan te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:57
Wat erg kan helpen (of soms flink frustreren) is dat ABRP aangeeft of er laadplekken nog vrij zijn bij de volgende stop. Minder fijn is het dan om te zien dat hij ineens bezet is een paar minuten voordat je aankomt. Overigens maak ik me bij de grotere laadpleinen veel minder zorgen, er is altijd wel iemand net klaar of bijna klaar.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuurmanVanFrodo
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-05 01:18
DonJunior schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:56:
Anyway, lang verhaal kort, dit jaar voor het eerst naar zuid-frankrijk met het gezinnetje en de ID.3.. dan is het fijn om zulke berichten te lezen
Ik weet niet wanneer je gaat, maar in het hoogseizoen heb ik gezien dat het echt druk kan zijn bij de snelladers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
DonJunior schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:56:
[...]
Tot ik in Italie kwam, daar had ik oprecht écht last van range-anxiety.. gewoon 200 kilometer op de snelweg ZONDER enige laadpaal tegen tekomen.. wel 20 aftandse tankstations.. dat wel.. maar geen optie tot laden.
Dat is niet mijn ervaring. Ik ben 2 jaar geleden met een Ioniq 28 kWh naar Zuid-Italië gereden en weer terug. Laadstops elke 120-150 km. Wel in Italië toen veel 50 kW laders gehad, vooral ten zuiden van Rome.
De autostrada del sole langs de oostkust was toen voor de Ioniq nog niet begaanbaar vanwege te weinig snelladers, dat wel. Nu is ook die route ruim voorzien van snelladers. En in het zuiden staan nu ook snelle HPC's (o.a. Ionity).

Zie ook mijn Polarsteps verslag:
https://www.polarsteps.co...ef-4edd-80e3-873307855a46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Die grotere laadpleinen zijn inderdaad erg fijn. Met name Tesla heeft dat soort enorme laadpleinen. Als je geen Tesla rijdt (zoals ik), dan is het volgende goed om te weten:
- in de Tesla App kun je kiezen tussen niet-Tesla en Tesla, want niet alle Tesla laders staan open voor niet-Tesla rijders (in de praktijk zijn alleen de grote laadpleinen opengesteld voor niet-Tesla rijders).
- als je veel gebruik maakt van de Tesla laadpalen, dan is een abonnement het overwegen waard. Je betaalt per maand en via de korting op de energie heb je die maandkosten er na een paar keer flink opladen al uit.
- Tesla heeft haar laadpalen met een hele korte laadkabel uitgerust. Als je stekker niet linksachter zit, dan kom je wellicht voor een uitdaging te staan, zeker in het hoogseizoen omdat de laadpalen dan flink gebruikt zullen worden. Als je stekker rechtsachter bevindt, dan kun je wel laden, maar bezet je auto de plek van de laadpaal ernaast (als die ruimte er al is...). Al bevindt je stekker zich linksachter, dan nog moet je dicht tegen de laadpaal aan gaan staan, zo kort is de snellaadkabel.
- De Tesla laadpleinen liggen naast de snelweg (in de praktijk betekent dit dat je een paar kilometer moet omrijden). Als je hiervoor op de tolweg bij enorme drukte eerst moet uitchecken om na het laden vervolgens weer moet inchecken, dan kan dat vervelend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

BuurmanVanFrodo schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:47:
[...]

Ik weet niet wanneer je gaat, maar in het hoogseizoen heb ik gezien dat het echt druk kan zijn bij de snelladers.
Jup, daar ben ik mij terdege van bewust, maar met twee schoolgaande kinderen heb ik voor het moment helaas weinig keuze.
Zoals gezegd, vorige jaar Italie gedaan, eveneens in het hoogseizoen, en eigenlijk op de hele reis (heen én terug) maar 1x hoeven wachten op een voorgaande auto.,. en dat was slechts 10 minuten in Zwitserland.

Overigens is het plan om de nacht in te rijden dit jaar.. dus verwacht dat het dan iets rustiger zal zijn..

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

pmiddeld schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:06:
[...]

Dat is niet mijn ervaring. Ik ben 2 jaar geleden met een Ioniq 28 kWh naar Zuid-Italië gereden en weer terug. Laadstops elke 120-150 km. Wel in Italië toen veel 50 kW laders gehad, vooral ten zuiden van Rome.
De autostrada del sole langs de oostkust was toen voor de Ioniq nog niet begaanbaar vanwege te weinig snelladers, dat wel. Nu is ook die route ruim voorzien van snelladers. En in het zuiden staan nu ook snelle HPC's (o.a. Ionity).

Zie ook mijn Polarsteps verslag:
https://www.polarsteps.co...ef-4edd-80e3-873307855a46
Je doet net alsof 150km zoveel beter is dan de 200km die ik aangaf :X .. In Duitsland is het om de 30 kilometer.. dat is nogal een verschil zeg maar ..
Met een volgepakte auto én dakkoffer op een 58kW batterij is die 150 kilometer dat je geen laadpaal tegenkomt best wel spannend kan ik je vertellen... zeker voor een eerste keer zo'n verre reis.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HenryP schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:06:

- De Tesla laadpleinen liggen naast de snelweg (in de praktijk betekent dit dat je een paar kilometer moet omrijden). Als je hiervoor op de tolweg bij enorme drukte eerst moet uitchecken om na het laden vervolgens weer moet inchecken, dan kan dat vervelend zijn.
Voor mij o.a. de reden dat ik tot nu toe geen gebruik heb gemaakt van de SuC's. Op de tolweg in Frankrijk via Luxemburg kun je alleen in Lyon bij een SuC komen zonder de tolweg te hoeven verlaten. En daar waar de dekking snelladers minder is zoals tussen Toul en Langres, in in Spanje tussen Barcelona en Valencia zijn ze niet beschikbaar. Naast het probleem dat sommige stekkers niet lekker passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
HenryP schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:06:
..
Dit is in de praktijk volgens mij echt nooit een issue. Ja, je moet de tolweg af maar dit zijn gewoon rustig exits waar je altijd alleen voor de tolpoort staat. Tenminste, dat is mijn ervaring op basis van meerdere trips door Frankrijk. Ik rij lease en de baas betaald. Ik kan dus ook gewoon de "premium" Ionity palen pakken. Ik kies echter toch eigenlijk altijd voor SuC. Nu rij ik ook een Tesla dus dat maakt het ook alweer wat anders wellicht maar die 4 of 6 palen van Ionity vind ik gewoon te karig in de zomervakanties. Ook al eens storingen gehad en trage Ionity palen. Maar dat laatste kan ook net pech zijn geweest.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:31

Louw Post

Cerenas

Louw Post schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:29:
[...]
Zit zelf nog in m'n vakantie naar Zadar, Kroatië. Is überhaupt mijn eerste echt lange autoreis en het viel me goed mee. Nu al "terug" in Duitsland, zal ook even een verslag maken als ik terug ben.
[...]
Hierbij nog mijn beloofde verslag. We waren uitgenodigd voor een bruiloft in Zadar, Kroatië en hadden toen besloten om het meteen maar met de auto te doen. Eerste keer überhaupt met de auto zo ver en dan ook nog eens met een elektrische! (Tesla Model 3 RWD) Leuk avontuur dus. Dankzij de vele tips hier en in de andere ev topics hebben we ons meer dan voldoende kunnen voorbereiden. We hebben eigenlijk veel van tevoren al in abrp gepland, met de focus op Tesla laders (vanwege het gemak en dat deze eigenlijk zo goed als altijd werken). Nog best wel voorzichtig geweest en bijna altijd wel een beetje extra geladen, vooral aan het begin van de trip.

De nacht voor vertrek de auto aan de lader gezet zodat we met 100% konden vertrekken. Vertrokken om ongeveer 8 uur uit Lelystad om een beetje tijdig op onze eerste stop aan te komen.
  • Eerste stop was bij de Supercharger in Oberhausen. Hier een aflevering van een serie gekeken (20 minuten) en toen weer doorgegaan. Eigenlijk langer geladen dan nodig was. Zit een soort golfbaan naast waar je kan eten/drinken en een (gratis) toilet bezoek kan plegen.
  • Tweede stop was bij de Supercharger in Oberhonnefeld. Vele Supercharger plekken aanwezig, ook een aantal Allego snelladers. Wat winkels eromheen een Burger King waar we zijn wezen lunchen. Toen meteen weer doorgegaan.
  • Net voor onze stop in Frankfurt zijn we bij de Supercharger in Eschborn gestopt. Erg drukke plek en was meteen duidelijk dat deze ook open was voor andere merken, want er stond bijvoorbeeld een ID.3 die 2 plekken bezet hield omdat de laadpoort aan de andere kant zit. Hier even snel geladen om te kunnen rondrijden in Frankfurt en de volgende dag weer door te kunnen gaan.
Overnachting in Frankfurt gedaan bij ibis Frankfurt centrum. Parkeren kan hier ondergronds bij het hotel. Plekken zijn wat krap daar. Had denk ik een probleem geweest als het drukker was. Volgende dag meteen door richting Wels, Oostenrijk.
  • Eerste laadsessie bij Supercharger Wertheim. Aan beide kanten van de snelweg zitten Superchargers zag ik. Wij hebben die bij de Esso genomen. Wat mindere locatie, betaal toilet, maar was ook maar een korte stop.
  • Volgende was bij de Supercharger Erlangen. Op de parkeerplaats van een hotel. Rustige stop en gratis toiletten (hotel lobby).
  • Door naar de Supercharger Hengersberg. Betaalde toiletten, wel met coupon voor de shop van de tankstation. Ook een aantal plekken voor de Allego snelladers. Ze verkochten hier ook frikandelbroodjes. :+
Toen kwamen we aan in Wels. Best Western Plaza Hotel met ruime ondergrondje parkeerplaats. Stadje was echt mega rustig, maar ook alles was zo goed als gesloten op zondag. Gelukkig wel een klein aantal restaurants open in het centrum. In de ochtend nog even ontbijten bij de bakkerij in het centrum en daarna gingen we door naar Almsee (een meertje tussen de bergen).
  • Eerst kort gereden naar de Supercharger Eberstalzell. Redelijk nieuwe stop, alles was nog in aanbouw daar (nieuw hotel oid). Ook Ionity was hier aanwezig. Gratis toiletten bij de Shell tegenover de laadplekken.
Aangekomen bij Almsee even door de natuur gelopen en gedeeltelijk rond om het meer. Erg mooie plek met de bergen op de achtergrond! Vervolgens de trip vervolgd richting Graz, Oostenrijk.
  • Geladen bij Supercharger Liezen en even wezen eten (Burger King, Subway en een paar cafés op loopafstand).
Daarna weer een overnachting, nu in Graz. Hier een overnachting bij Hotel Mariahilf (geen aanrader, erg verouderd). Hebben hier geparkeerd in de garage onder Mariahilferplatz. Bleek ons de dag erna 40 euro te kosten! Verder wel een mooie stad om te bezoeken.

De volgende overnachting stond gepland in Zagreb.
  • Geladen bij de Supercharger Maribor, ligt aan de snelweg. Was een McDonald's en een tankstation shop aanwezig. Betaalde toiletten met coupon.
Aangekomen in Zagreb hadden we een overnachting bij B&B Fontana (leuke B&B met vriendelijke gastvrouw). Parkeren kon bij Langov Trg garage, hier kun je na het parkeren meteen een dagticket halen (of langer) bij het kantoortje op de bovenste verdieping van de parkeergarage zelf, volgens de gastvrouw van de B&B zou dat goedkoper zijn. Dichtbij de uitgang van deze parkeergarage zijn ook 4 laadplekken aanwezig kwam ik achter (geen gebruik van gemaakt).

Over Zagreb zelf kan ik weinig positiefs zeggen. Erg druk met auto's overal. Alle toeristische attracties waren zo'n beetje in onderhoud en goede restaurants waren lastig te vinden.

Volgende stop was alweer Zadar.
  • We hadden net niet genoeg om de eerstvolgende geplande lader te halen. Dus eerst even kort geladen bij de Supercharger Karlovac. Naast een tankstation met shop en gratis toiletten aanwezig aan de achterkant van het gebouw.
  • Volgende was de Supercharger Otocac. Erg rustige stop lijkt het ook (ook voor de tankstation). Wel weer gratis wc's aanwezig, in de shop van het tankstation.
  • Vervolgens nog kort bij de Supercharger net voor Zadar geladen. Ook weer naast een tankstation (Shell) met shop, café en gratis wc's aan de achterkant van het gebouw. Ook Ionity aanwezig, die elke keer dat we daar waren volledig bezet was (Supercharger weer helemaal niet naast onszelf). De snelweg er naartoe was wel erg mooi met zicht over de omgeving.
In Zadar een aantal nachten bij Apartment & Rooms Anni verbleven, eigenlijk omdat vrienden daar ook verbleven, maar kan het niet aanraden. Beetje vervallen en toe aan een flinke renovatie. Ook de bedden waren niet bepaald goed. Wel een gratis parkeerplekje voor de deur van het huis. 20 minuten lopen naar de oude stad.

Het oude centrum van Zadar is wel mooi om doorheen te gaan. Al heb je aan één dagje wel genoeg. We zijn zelf nog naar de Plitvice meren geweest (zeker een aanrader). Helaas had het flink geregend en mochten we niet naar beneden naar de watervallen. Hiervoor ook geladen bij bovenstaande Supercharger.

De volgende geplande stop was Triëst, Italië.
  • Eerste laadsessie weer bij de Supercharger nabij Zadar (zoals hierboven).
  • Vervolgens 2 uur richting de Supercharger in Senj. Erg toeristische plaatsje. Wel één van de mooiste plekken voor een Supercharger die ik gezien heb. Beoordeel zelf haha:
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Mj1OKK4XaoYQml8n4-pv8DrU3Q=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3qg3NhyW5ANKb2RuF1Ke1s2l.jpg?f=fotoalbum_small
    Alleen geen toiletten of restaurant nabij de laadplekken zover ik heb kunnen zien. We zijn hier verderop bij een restaurant wezen eten (ook nog cash only).
We hadden net voor Triëst eigenlijk nog de Supercharger Kozina gepland staan, maar we hadden nog genoeg stroom over om onze trip te vervolgen. In Triëst verbleven bij Best Western Hotel San Giusto, kwartiertje lopen naar het centrum. Had dit hotel gekozen vanwege hun eigen parkeergarage. Deze bleek echter vol bij aankomst en ze gaven ook aan dat onze auto waarschijnlijk ook niet had gepast. Gelukkig wel een openbare parkeergarage om de hoek en deze was gelukkig ook niet duur (Parcheggio Saba Campo San Giacomo).

Beetje door Triëst rondgedwaald. Erg toeristisch stadje, lag ook een flink cruiseschip in de haven. Meeste restaurants leken ook echt "tourist traps". Wel erg mooie stad met die grote oude gebouwen, vooral bij het Unity of Italy plein.

We zijn ook nog naar het Miramare kasteel geweest. Erg mooi kasteel van buiten met zicht over de zee. Aanrader om bij Grignano Bagni te parkeren en niet Miramare parkeerplaats zelf. Die parkeerplaats was overvol en het weggetje er naartoe was super druk en daar was ruimte voor anderhalve auto in de breedte, dus je stond een tijdje te wachten om weg te kunnen.

Dat gehad hebbende was het de volgende dag weer tijd voor de volgende rit. Richting Ljubljana. We hadden nog genoeg batterij om bij de Supercharger van Ljubljana aan te komen en hadden dus geen stops nodig tussendoor.
  • Enige laadsessie voor deze trip dus de Supercharger bij Ljubljana. Raar genoeg op een betaald parkeerterrein van een hotel. Gratis wc's in de lobby van het hotel en we zagen dat je als klant van het cafétje in het hotel parkeerticket gratis kon krijgen. Dus daar maar koffie gedronken met veel te duur gebak.
Aangekomen in Ljubljana hebben we overnacht bij het Atelier Hotel, eigen betaalde parkeerplekken achter het hotel. Super vriendelijke en behulpzame medewerkers en ook bij het uitchecken kregen we een goodiebag met 2 flesjes lokale cola, flesjes water en lokaal zout.

De stad zelf is ook mooi, ook een aanrader om naar de burcht te gaan bovenop de heuvel (kan met de tram omhoog).

De volgende stop was Salzburg. Onderweg zijn we nog wel even bij het meer Bled geweest. Ook zeker een aanrader. Wel een klusje om daar een parkeerplek te zoeken. Parkeren kon uiteindelijk bij een hotel in het dorpje aan het meer.
  • Route vervolgd en eerste laadsessie was bij de Supercharger Villach Ost. Zit achter een hotel, met gratis wc's in de lobby. Had gezien dat er nog een Supercharger locatie was iets verderop met wat meer restaurants/winkels in de buurt, waarschijnlijk beter als je ook wil eten.
Ook hier hadden we eigenlijk nog een laadsessie tussendoor gepland bij Flachau, maar bleek niet nodig te zijn. Dus direct door naar Salzburg.

In Salzburg bij Star Inn Hotel Salzburg Zentrum verbleven. Mooi plek met betaalde parkeergarage onder het hotel, maar voor de deur (prijzen waren verglijkbaar voor een dag). Hotelkamer had zelf helaas heel veel insecten. Hotel was wel mooi op loopafstand van het centrum. Tien minuutjes lopen, door de tunnel naast het hotel, en je was er. Ook daar weer een mooie burcht op een heuvel, met mooi zicht over de stad. Joekel van een katholieke kerk in het centrum zelf.

De volgende overnachting stond gepland in München. Onderweg zijn we echter nog langs Königssee (erg toeristisch, betaald parkeren met cash, wel gratis laden met een granny) en Zauberwald und Hintersee (niet heel bijzonder, maar wel wat mooie om te wandelen).
  • In eerste instantie hebben voor de meren hebben we nog geladen bij de Supercharger Anif, naast het hotel Kaiserhof. Rustige plek met wat restaurantjes in de buurt.
  • Na de meren richting de Supercharger Rosenheim gereden. Daar wat langer geladen om genoeg te hebben om in München rond te rijden en de rit een paar dagen later te vervolgen.
Aangekomen in München hadden we twee overnachtingen in het Hampton By Hilton Munich City North hotel. Waren blijkbaar twee hotellen aan elkaar, was er ook best druk. Ondanks de locatie van het hotel niet bij het centrum in de buurt was was het parkeren er wel betaald.

In München zelf het paleis (met grote tuin, mooi voor een wandeling) en het centrum bezocht. Voor het centrum werd de parkeergarage Pschorr aangeraden voor wat grotere auto's. Deze was meteen wat goedkoper ook dan de alternatieven. De plekken daar waren ook inderdaad ruim te noemen, m'n Model 3 kon ik er prima kwijt.

Paar dagen later was het weer tijd om verder te gaan, dit keer richting Vierheim.
  • Eerste laadsessie stond gepland de Supercharger in het mooie laadpark Sortimo Innovationspark Zusmarshausen die ik hier eerder al had gepost. Mooie moderne plek met shop en gratis (schone) wc's. Superveel laadplekken, zowel Superchargers als hun eigen merk.
  • Volgende laadsessie was in Leonberg. Overdekte Supercharger. Stond een wc gebouw, maar moet je voor betalen. Net zo makkelijk om naar de McDonald's te lopen iets verderop.
  • Aangekomen in Vierheim daar nog kort bij de Supercharger geladen en meteen doorgereden naar het hotel iets verderop.
Viernheim was eigenlijk meer een stop om niet teveel in 1x hoeven te laden. Achteraf hadden we deze best over kunnen slaan. We zijn daar wezen overnachten in het NH hotel. Winkelcentrum zit daar naast de Supercharger, dus daar zijn we ook nog even wezen kijken.

Volgende overnachting stond gepland in Koblenz. Mooi stadje met ook weer een burcht bovenop een heuvel, hier kun je heen met de kabelbaan, mooi uitzicht op de omgeving. Verder prima stadje om te bezoeken als je in de buurt bent.

We zijn in Koblenz wezen overnachten in het sander Hotel. Parkeren kan (betaald) bij het hotel. In de parkeergarage kun je ook laden, in overleg met het hotel, lukte mij met de Shell Recharge pas (mijn lease laadpas van Volkwagen PON werkte daar niet).

De volgende geplande laadsessie (EnBW in Neuwied) was niet meer nodig dankzij de laadpaal van het hotel. We zijn daarom meteen doorgereden naar de volgende om aan te komen in Duisburg.
  • Voor Duisburg dus nog wezen laden bij de Supercharger in Troisdorf. Locatie was bij een golfbaan. Toiletgebouw bij de parkeerplaatsen en verder was er eigenlijk weinig.
Route vervolgens vervolgd richting Duisburg. Ook dit was meer een stop om niet teveel hoeven te rijden op één dag en dit was één van de weinig steden die we nog niet bezocht hadden in de omgeving. In Duisburg wezen overnachten in Campanile hotel, parkeerplaats had beperkte plekken dus we moesten aan de overkant in het publieke parkeergarage parkeren. Hotel wel dichtbij het centrum, tien minuutjes lopen gok ik. Verder een niet heel bijzondere stad.

De volgende dag weer richting Nederland, alleen nog wezen laden bij de Supercharger voorbij Apeldoorn en daarna richting huis gereden. :)

Was een flinke trip, maar uiteindelijk goed te doen. Een volgende keer willen we wat minder de grote steden aan gaan houden en waarschijnlijk minder stops. Ik reed hiervoor B segment auto's en dan was ik na een paar uur rijden er wel klaar mee. In de Model 3 kon ik het echter prima volhouden om meerdere uren te rijden.

De Superchargers in Duitsland waren wel heel vaak bij een Burger King was ons opgevallen. Vakantie is ons verder prima bevallen. Een negatief puntje was dat altijd rekening moeten houden met een goede (betaalbare) parkeerplek wel vervelend kan zijn, voornamelijk in de steden.

Met alle tolwegen en vignettes is het ook nog wel redelijk prijzig om met de auto die kant op te gaan. Vooral als je binnen Oostenrijk en Kroatië ook nog veel rondreist.

Hopelijk een duidelijk verhaal haha, m'n eerste verslag en lang reis met een ev. Heb helaas niet echt procenten/verbruik bijgehouden. Misschien een idee voor de volgende keer. De meeste laadstops hebben we echt makkelijk kunnen halen. Alleen in Slovenië/Kroatië is het even goed opletten, omdat daar een stuk minder snelladers aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:29:
[...]

Dit is in de praktijk volgens mij echt nooit een issue. Ja, je moet de tolweg af maar dit zijn gewoon rustig exits waar je altijd alleen voor de tolpoort staat. Tenminste, dat is mijn ervaring op basis van meerdere trips door Frankrijk. Ik rij lease en de baas betaald. Ik kan dus ook gewoon de "premium" Ionity palen pakken. Ik kies echter toch eigenlijk altijd voor SuC. Nu rij ik ook een Tesla dus dat maakt het ook alweer wat anders wellicht maar die 4 of 6 palen van Ionity vind ik gewoon te karig in de zomervakanties. Ook al eens storingen gehad en trage Ionity palen. Maar dat laatste kan ook net pech zijn geweest.
Schijnt je wel elke keer een paar euro extra aan tol te kosten, naast de extra tijd. Voor mij met de Ioniq en de weinige kWh's is dat niet echt handig dan wel goedkoper. Kun je 50/60kWh laden dan is het een ander verhaal, want sowieso minder laadstops en ook minder "straftol" voor het verlaten van de tolweg. Ik pak voor 39ct de triple's bij Ionity wel. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-07 09:36

Kju

Met Pinksteren nog een keer overgestoken naar het VK met de Tesla MYLR, deze keer met de veerboot, om het uit te proberen (spoiler: ik ga voortaan met de trein).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1D6rTx40EiMVUYKstI-tQocBaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DsCbKFoUe9OErRQ9JTfXxdz5.png?f=fotoalbum_large

Vrijdagavond vertrokken uit Nootdorp. Ik had met 80% willen vertrekken maar we vertrokken later dan gepland en heb maar tot 100% geladen. Onderweg nog gestopt om wat te eten en file gehad rond Antwerpen en Gent richting Brugge. In Duinkerke aangekomen met 35%. Opgeladen naar 86% en vervolgens overnacht in een hotel. Totaal 292 km gereden.

Zaterdag met 82% vertrokken uit Duinkerke, aangekomen op de eindbestemming (Grays, ten oosten van Londen) met 47%, 146 km gereden.

Niet veel trips met de auto gedaan. De dag voor vertrek wel geladen. Op maandag vertrokken met 83%, onderweg 43% bijgeladen, aankomst thuis met 9%. De terugweg geprobeerd de drukte te vermijden en een iets andere route gereden, totaal 433 km.

De volgende keer kies ik wel voor de trein. De veerboot was ontzettend saai en duurde ons te lang.

Relevante info heen- en terugreis op IMGUR voor wie meer details wil.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
DonJunior schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:10:
[...]

Je doet net alsof 150km zoveel beter is dan de 200km die ik aangaf :X .. In Duitsland is het om de 30 kilometer.. dat is nogal een verschil zeg maar ..
Met een volgepakte auto én dakkoffer op een 58kW batterij is die 150 kilometer dat je geen laadpaal tegenkomt best wel spannend kan ik je vertellen... zeker voor een eerste keer zo'n verre reis.
Dat ik elke 120-150 km geladen heb zegt niks over de minimum afstand tussen twee snelladers. Ik had ook eerder kunnen stoppen, als dat nodig was geweest. En er waren ook alternatieven voor het geval dat. Kwestie van voorbereiding. Heel wat snelladers overgeslagen. Neem de app Nextcharge en filter op >43 kW laders. Misschien zal het je verbazen hoe veel het er zijn. Nu helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-06 12:03
Je komt ze wel een tegen. Laders op een plek waar je ook moet betalen voor parkeren.

Stel. Je gaat de auto voor een uurtje laden op zo een plek, moet je dan ook parkeergeld betalen?
Tot nu heb ik dat nog nooit gedaan, maar heb misschien geluk gehad met geen bon krijgen!?

Wat doen jullie??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:57
N0EL schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:30:
Je komt ze wel een tegen. Laders op een plek waar je ook moet betalen voor parkeren.

Stel. Je gaat de auto voor een uurtje laden op zo een plek, moet je dan ook parkeergeld betalen?
Tot nu heb ik dat nog nooit gedaan, maar heb misschien geluk gehad met geen bon krijgen!?

Wat doen jullie??
In de grotere steden rijd een irritante foto-wagen rond. Dus je krijgt gegarandeerd een boete.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior

DonJunior

NO Moderator

Wat doen jullie??
Technisch gezien houd je gewoon een parkeerplek bezet in dat soort gevallen.
Een betaalde parkeerplek. Dat je er ook kan laden is natuurlijk mooi meegenomen.
Dus ja je dient hier te betalen voor de parkeerplek als ook het laden.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired

Wat doen jullie??
Heb ik bij snelladers nog niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
PeterZ(on) schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:27:
[...]

Schijnt je wel elke keer een paar euro extra aan tol te kosten, naast de extra tijd. Voor mij met de Ioniq en de weinige kWh's is dat niet echt handig dan wel goedkoper. Kun je 50/60kWh laden dan is het een ander verhaal, want sowieso minder laadstops en ook minder "straftol" voor het verlaten van de tolweg. Ik pak voor 39ct de triple's bij Ionity wel. :)
De extra kosten is niet waar. Sterker nog, meestal bespaar je erop als je een tolweg af gaat tussendoor en dan er weer op. Ik heb dit uitgezocht voor de route de soleil naar de Ardeche, waar ik 2x van de tolweg af moet om te laden bij een SuC. Dat bespaart me 1.7eu i.p.v. dat het extra kost op het eerste deel (35eu vs 33.7eu). Tweede deel, 13.10eu, moet ik sowieso pakken, daar ga ik niet extra de tolweg af.
Niet dat het een significant bedrag is, maar het gaat ook om het 'gevoel'.

[ Voor 9% gewijzigd door The__Virus op 09-06-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
The__Virus schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:58:
[...]

De extra kosten is niet waar. Sterker nog, meestal bespaar je erop als je een tolweg af gaat tussendoor en dan er weer op. Ik heb dit uitgezocht voor de route de soleil naar de Ardeche, waar ik 2x van de tolweg af moet om te laden bij een SuC. Dat bespaart me 1.7eu i.p.v. dat het extra kost op het eerste deel (35eu vs 33.7eu). Tweede deel, 13.10eu, moet ik sowieso pakken, daar ga ik niet extra de tolweg af.
Niet dat het een significant bedrag is, maar het gaat ook om het 'gevoel'.
Ok, dat is dan weer een ander verhaal. Een tijdje terug werd hier op Tweakers nog gezegd dat het juist een paar euro per keer duurder zou zijn. Ik heb het zelf verder niet uitgezocht omdat er nu voldoende laadmogelijkheden zijn en het meer tijd kost. Nee het bedrag is niet veel, maar kost extra tijd en gedoe met die app om te laden. Dus bij elkaar niet direct een must.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:12
Louw Post schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:11:
[...]

Hierbij nog mijn beloofde verslag. We waren uitgenodigd voor een bruiloft in Zadar, Kroatië en hadden toen besloten om het meteen maar met de auto te doen. Eerste keer überhaupt met de auto zo ver en dan ook nog eens met een elektrische! (Tesla Model 3 RWD) Leuk avontuur dus. Dankzij de vele tips hier en in de andere ev topics hebben we ons meer dan voldoende kunnen voorbereiden. We hebben eigenlijk veel van tevoren al in abrp gepland, met de focus op Tesla laders (vanwege het gemak en dat deze eigenlijk zo goed als altijd werken). Nog best wel voorzichtig geweest en bijna altijd wel een beetje extra geladen, vooral aan het begin van de trip.

De nacht voor vertrek de auto aan de lader gezet zodat we met 100% konden vertrekken. Vertrokken om ongeveer 8 uur uit Lelystad om een beetje tijdig op onze eerste stop aan te komen.
  • Eerste stop was bij de Supercharger in Oberhausen. Hier een aflevering van een serie gekeken (20 minuten) en toen weer doorgegaan. Eigenlijk langer geladen dan nodig was. Zit een soort golfbaan naast waar je kan eten/drinken en een (gratis) toilet bezoek kan plegen.
  • Tweede stop was bij de Supercharger in Oberhonnefeld. Vele Supercharger plekken aanwezig, ook een aantal Allego snelladers. Wat winkels eromheen een Burger King waar we zijn wezen lunchen. Toen meteen weer doorgegaan.
  • Net voor onze stop in Frankfurt zijn we bij de Supercharger in Eschborn gestopt. Erg drukke plek en was meteen duidelijk dat deze ook open was voor andere merken, want er stond bijvoorbeeld een ID.3 die 2 plekken bezet hield omdat de laadpoort aan de andere kant zit. Hier even snel geladen om te kunnen rondrijden in Frankfurt en de volgende dag weer door te kunnen gaan.
Overnachting in Frankfurt gedaan bij ibis Frankfurt centrum. Parkeren kan hier ondergronds bij het hotel. Plekken zijn wat krap daar. Had denk ik een probleem geweest als het drukker was. Volgende dag meteen door richting Wels, Oostenrijk.
  • Eerste laadsessie bij Supercharger Wertheim. Aan beide kanten van de snelweg zitten Superchargers zag ik. Wij hebben die bij de Esso genomen. Wat mindere locatie, betaal toilet, maar was ook maar een korte stop.
  • Volgende was bij de Supercharger Erlangen. Op de parkeerplaats van een hotel. Rustige stop en gratis toiletten (hotel lobby).
  • Door naar de Supercharger Hengersberg. Betaalde toiletten, wel met coupon voor de shop van de tankstation. Ook een aantal plekken voor de Allego snelladers. Ze verkochten hier ook frikandelbroodjes. :+
Toen kwamen we aan in Wels. Best Western Plaza Hotel met ruime ondergrondje parkeerplaats. Stadje was echt mega rustig, maar ook alles was zo goed als gesloten op zondag. Gelukkig wel een klein aantal restaurants open in het centrum. In de ochtend nog even ontbijten bij de bakkerij in het centrum en daarna gingen we door naar Almsee (een meertje tussen de bergen).
  • Eerst kort gereden naar de Supercharger Eberstalzell. Redelijk nieuwe stop, alles was nog in aanbouw daar (nieuw hotel oid). Ook Ionity was hier aanwezig. Gratis toiletten bij de Shell tegenover de laadplekken.
Aangekomen bij Almsee even door de natuur gelopen en gedeeltelijk rond om het meer. Erg mooie plek met de bergen op de achtergrond! Vervolgens de trip vervolgd richting Graz, Oostenrijk.
  • Geladen bij Supercharger Liezen en even wezen eten (Burger King, Subway en een paar cafés op loopafstand).
Daarna weer een overnachting, nu in Graz. Hier een overnachting bij Hotel Mariahilf (geen aanrader, erg verouderd). Hebben hier geparkeerd in de garage onder Mariahilferplatz. Bleek ons de dag erna 40 euro te kosten! Verder wel een mooie stad om te bezoeken.

De volgende overnachting stond gepland in Zagreb.
  • Geladen bij de Supercharger Maribor, ligt aan de snelweg. Was een McDonald's en een tankstation shop aanwezig. Betaalde toiletten met coupon.
Aangekomen in Zagreb hadden we een overnachting bij B&B Fontana (leuke B&B met vriendelijke gastvrouw). Parkeren kon bij Langov Trg garage, hier kun je na het parkeren meteen een dagticket halen (of langer) bij het kantoortje op de bovenste verdieping van de parkeergarage zelf, volgens de gastvrouw van de B&B zou dat goedkoper zijn. Dichtbij de uitgang van deze parkeergarage zijn ook 4 laadplekken aanwezig kwam ik achter (geen gebruik van gemaakt).

Over Zagreb zelf kan ik weinig positiefs zeggen. Erg druk met auto's overal. Alle toeristische attracties waren zo'n beetje in onderhoud en goede restaurants waren lastig te vinden.

Volgende stop was alweer Zadar.
  • We hadden net niet genoeg om de eerstvolgende geplande lader te halen. Dus eerst even kort geladen bij de Supercharger Karlovac. Naast een tankstation met shop en gratis toiletten aanwezig aan de achterkant van het gebouw.
  • Volgende was de Supercharger Otocac. Erg rustige stop lijkt het ook (ook voor de tankstation). Wel weer gratis wc's aanwezig, in de shop van het tankstation.
  • Vervolgens nog kort bij de Supercharger net voor Zadar geladen. Ook weer naast een tankstation (Shell) met shop, café en gratis wc's aan de achterkant van het gebouw. Ook Ionity aanwezig, die elke keer dat we daar waren volledig bezet was (Supercharger weer helemaal niet naast onszelf). De snelweg er naartoe was wel erg mooi met zicht over de omgeving.
In Zadar een aantal nachten bij Apartment & Rooms Anni verbleven, eigenlijk omdat vrienden daar ook verbleven, maar kan het niet aanraden. Beetje vervallen en toe aan een flinke renovatie. Ook de bedden waren niet bepaald goed. Wel een gratis parkeerplekje voor de deur van het huis. 20 minuten lopen naar de oude stad.

Het oude centrum van Zadar is wel mooi om doorheen te gaan. Al heb je aan één dagje wel genoeg. We zijn zelf nog naar de Plitvice meren geweest (zeker een aanrader). Helaas had het flink geregend en mochten we niet naar beneden naar de watervallen. Hiervoor ook geladen bij bovenstaande Supercharger.

De volgende geplande stop was Triëst, Italië.
  • Eerste laadsessie weer bij de Supercharger nabij Zadar (zoals hierboven).
  • Vervolgens 2 uur richting de Supercharger in Senj. Erg toeristische plaatsje. Wel één van de mooiste plekken voor een Supercharger die ik gezien heb. Beoordeel zelf haha:
    [Afbeelding]
    Alleen geen toiletten of restaurant nabij de laadplekken zover ik heb kunnen zien. We zijn hier verderop bij een restaurant wezen eten (ook nog cash only).
We hadden net voor Triëst eigenlijk nog de Supercharger Kozina gepland staan, maar we hadden nog genoeg stroom over om onze trip te vervolgen. In Triëst verbleven bij Best Western Hotel San Giusto, kwartiertje lopen naar het centrum. Had dit hotel gekozen vanwege hun eigen parkeergarage. Deze bleek echter vol bij aankomst en ze gaven ook aan dat onze auto waarschijnlijk ook niet had gepast. Gelukkig wel een openbare parkeergarage om de hoek en deze was gelukkig ook niet duur (Parcheggio Saba Campo San Giacomo).

Beetje door Triëst rondgedwaald. Erg toeristisch stadje, lag ook een flink cruiseschip in de haven. Meeste restaurants leken ook echt "tourist traps". Wel erg mooie stad met die grote oude gebouwen, vooral bij het Unity of Italy plein.

We zijn ook nog naar het Miramare kasteel geweest. Erg mooi kasteel van buiten met zicht over de zee. Aanrader om bij Grignano Bagni te parkeren en niet Miramare parkeerplaats zelf. Die parkeerplaats was overvol en het weggetje er naartoe was super druk en daar was ruimte voor anderhalve auto in de breedte, dus je stond een tijdje te wachten om weg te kunnen.

Dat gehad hebbende was het de volgende dag weer tijd voor de volgende rit. Richting Ljubljana. We hadden nog genoeg batterij om bij de Supercharger van Ljubljana aan te komen en hadden dus geen stops nodig tussendoor.
  • Enige laadsessie voor deze trip dus de Supercharger bij Ljubljana. Raar genoeg op een betaald parkeerterrein van een hotel. Gratis wc's in de lobby van het hotel en we zagen dat je als klant van het cafétje in het hotel parkeerticket gratis kon krijgen. Dus daar maar koffie gedronken met veel te duur gebak.
Aangekomen in Ljubljana hebben we overnacht bij het Atelier Hotel, eigen betaalde parkeerplekken achter het hotel. Super vriendelijke en behulpzame medewerkers en ook bij het uitchecken kregen we een goodiebag met 2 flesjes lokale cola, flesjes water en lokaal zout.

De stad zelf is ook mooi, ook een aanrader om naar de burcht te gaan bovenop de heuvel (kan met de tram omhoog).

De volgende stop was Salzburg. Onderweg zijn we nog wel even bij het meer Bled geweest. Ook zeker een aanrader. Wel een klusje om daar een parkeerplek te zoeken. Parkeren kon uiteindelijk bij een hotel in het dorpje aan het meer.
  • Route vervolgd en eerste laadsessie was bij de Supercharger Villach Ost. Zit achter een hotel, met gratis wc's in de lobby. Had gezien dat er nog een Supercharger locatie was iets verderop met wat meer restaurants/winkels in de buurt, waarschijnlijk beter als je ook wil eten.
Ook hier hadden we eigenlijk nog een laadsessie tussendoor gepland bij Flachau, maar bleek niet nodig te zijn. Dus direct door naar Salzburg.

In Salzburg bij Star Inn Hotel Salzburg Zentrum verbleven. Mooi plek met betaalde parkeergarage onder het hotel, maar voor de deur (prijzen waren verglijkbaar voor een dag). Hotelkamer had zelf helaas heel veel insecten. Hotel was wel mooi op loopafstand van het centrum. Tien minuutjes lopen, door de tunnel naast het hotel, en je was er. Ook daar weer een mooie burcht op een heuvel, met mooi zicht over de stad. Joekel van een katholieke kerk in het centrum zelf.

De volgende overnachting stond gepland in München. Onderweg zijn we echter nog langs Königssee (erg toeristisch, betaald parkeren met cash, wel gratis laden met een granny) en Zauberwald und Hintersee (niet heel bijzonder, maar wel wat mooie om te wandelen).
  • In eerste instantie hebben voor de meren hebben we nog geladen bij de Supercharger Anif, naast het hotel Kaiserhof. Rustige plek met wat restaurantjes in de buurt.
  • Na de meren richting de Supercharger Rosenheim gereden. Daar wat langer geladen om genoeg te hebben om in München rond te rijden en de rit een paar dagen later te vervolgen.
Aangekomen in München hadden we twee overnachtingen in het Hampton By Hilton Munich City North hotel. Waren blijkbaar twee hotellen aan elkaar, was er ook best druk. Ondanks de locatie van het hotel niet bij het centrum in de buurt was was het parkeren er wel betaald.

In München zelf het paleis (met grote tuin, mooi voor een wandeling) en het centrum bezocht. Voor het centrum werd de parkeergarage Pschorr aangeraden voor wat grotere auto's. Deze was meteen wat goedkoper ook dan de alternatieven. De plekken daar waren ook inderdaad ruim te noemen, m'n Model 3 kon ik er prima kwijt.

Paar dagen later was het weer tijd om verder te gaan, dit keer richting Vierheim.
  • Eerste laadsessie stond gepland de Supercharger in het mooie laadpark Sortimo Innovationspark Zusmarshausen die ik hier eerder al had gepost. Mooie moderne plek met shop en gratis (schone) wc's. Superveel laadplekken, zowel Superchargers als hun eigen merk.
  • Volgende laadsessie was in Leonberg. Overdekte Supercharger. Stond een wc gebouw, maar moet je voor betalen. Net zo makkelijk om naar de McDonald's te lopen iets verderop.
  • Aangekomen in Vierheim daar nog kort bij de Supercharger geladen en meteen doorgereden naar het hotel iets verderop.
Viernheim was eigenlijk meer een stop om niet teveel in 1x hoeven te laden. Achteraf hadden we deze best over kunnen slaan. We zijn daar wezen overnachten in het NH hotel. Winkelcentrum zit daar naast de Supercharger, dus daar zijn we ook nog even wezen kijken.

Volgende overnachting stond gepland in Koblenz. Mooi stadje met ook weer een burcht bovenop een heuvel, hier kun je heen met de kabelbaan, mooi uitzicht op de omgeving. Verder prima stadje om te bezoeken als je in de buurt bent.

We zijn in Koblenz wezen overnachten in het sander Hotel. Parkeren kan (betaald) bij het hotel. In de parkeergarage kun je ook laden, in overleg met het hotel, lukte mij met de Shell Recharge pas (mijn lease laadpas van Volkwagen PON werkte daar niet).

De volgende geplande laadsessie (EnBW in Neuwied) was niet meer nodig dankzij de laadpaal van het hotel. We zijn daarom meteen doorgereden naar de volgende om aan te komen in Duisburg.
  • Voor Duisburg dus nog wezen laden bij de Supercharger in Troisdorf. Locatie was bij een golfbaan. Toiletgebouw bij de parkeerplaatsen en verder was er eigenlijk weinig.
Route vervolgens vervolgd richting Duisburg. Ook dit was meer een stop om niet teveel hoeven te rijden op één dag en dit was één van de weinig steden die we nog niet bezocht hadden in de omgeving. In Duisburg wezen overnachten in Campanile hotel, parkeerplaats had beperkte plekken dus we moesten aan de overkant in het publieke parkeergarage parkeren. Hotel wel dichtbij het centrum, tien minuutjes lopen gok ik. Verder een niet heel bijzondere stad.

De volgende dag weer richting Nederland, alleen nog wezen laden bij de Supercharger voorbij Apeldoorn en daarna richting huis gereden. :)

Was een flinke trip, maar uiteindelijk goed te doen. Een volgende keer willen we wat minder de grote steden aan gaan houden en waarschijnlijk minder stops. Ik reed hiervoor B segment auto's en dan was ik na een paar uur rijden er wel klaar mee. In de Model 3 kon ik het echter prima volhouden om meerdere uren te rijden.

De Superchargers in Duitsland waren wel heel vaak bij een Burger King was ons opgevallen. Vakantie is ons verder prima bevallen. Een negatief puntje was dat altijd rekening moeten houden met een goede (betaalbare) parkeerplek wel vervelend kan zijn, voornamelijk in de steden.

Met alle tolwegen en vignettes is het ook nog wel redelijk prijzig om met de auto die kant op te gaan. Vooral als je binnen Oostenrijk en Kroatië ook nog veel rondreist.

Hopelijk een duidelijk verhaal haha, m'n eerste verslag en lang reis met een ev. Heb helaas niet echt procenten/verbruik bijgehouden. Misschien een idee voor de volgende keer. De meeste laadstops hebben we echt makkelijk kunnen halen. Alleen in Slovenië/Kroatië is het even goed opletten, omdat daar een stuk minder snelladers aanwezig zijn.
toon volledige bericht
klinkt een beetje als mijn vakantie (andere locatie) maar gewoon 400-500km per dag rijden, lekker overnachten, wat van de omgeving zien en 1 a 2x laden onderweg en dan weer bij hotel. Super ontspannen, geen laadstress. leuk verslag !

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@The__Virus Je maakte mij nieuwsgierig :) dus even gekeken op ViaMichelin voor het stuk Toul-Lyon. Kost €35,00 als je op de tolweg blijft maar verlaat je de tolweg en ga je bijvoorbeeld laden bij de SuC Val de Meuse dan betaal je €34,20.

Dit wetende kan het natuurlijk ook interessant zijn, als er een leuk stuk Route National is waar je ook kunt doorrijden, om die dan te nemen en weer wat tol te besparen of ergens lekker te gaan eten. Nog beter, laden en eten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
PeterZ(on) schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:09:
[...]

Ok, dat is dan weer een ander verhaal. Een tijdje terug werd hier op Tweakers nog gezegd dat het juist een paar euro per keer duurder zou zijn. Ik heb het zelf verder niet uitgezocht omdat er nu voldoende laadmogelijkheden zijn en het meer tijd kost. Nee het bedrag is niet veel, maar kost extra tijd en gedoe met die app om te laden. Dus bij elkaar niet direct een must.
De extra tijd omdat je van de snelweg af moet klopt. De app heb ik niet nodig, omdat ik een Tesla heb, dan gaat het juist weer sneller dan bij paal met pasje. En ik heb een tolbadge besteld, want je moet wel veel vaker door die poortjes. Dus wat ik bespaar aan tol ben ik kwijt aan de maandkosten voor die badge :+. Wel het goedkoopst laden voor mij. Freshmile komt nog enigszins in de buurt, maar nu Enel-X Juicepass er niet meer is met goedkope bundels zijn de opties voor mij beperkt, zonder nog een abonnement. Dat is nl. niet lonend omdat ik verder altijd thuis laad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
The__Virus schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:54:
[...]

De extra tijd omdat je van de snelweg af moet klopt. De app heb ik niet nodig, omdat ik een Tesla heb, dan gaat het juist weer sneller dan bij paal met pasje. En ik heb een tolbadge besteld, want je moet wel veel vaker door die poortjes. Dus wat ik bespaar aan tol ben ik kwijt aan de maandkosten voor die badge :+. Wel het goedkoopst laden voor mij. Freshmile komt nog enigszins in de buurt, maar nu Enel-X Juicepass er niet meer is met goedkope bundels zijn de opties voor mij beperkt, zonder nog een abonnement. Dat is nl. niet lonend omdat ik verder altijd thuis laad.
Die tolbadge heb ik juist niet genomen omdat je maar twee keer hoeft te betalen, dat vond ik het niet waard. Hoewel het misschien wel handig kan zijn met die zogenaamde "Flux Libre" wat je tegenwoordig kunt tegenkomen en niet in de gaten hebt. Maar maandkosten heb je toch alleen in de maanden van gebruik?

Zou mooi zijn als Tesla ook voor niet-Tesla autocharge regelt, tot die tijd gebruik ik maar Fastned. Is wel duurder maar het gemak is ook wat waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld

Wat doen jullie??
Om het enigszins on-topic te houden: 3 jaar geleden was het in Pisa gratis parkeren als je aan het laden was. Weet niet hoe het nu is.

Verder heb ik in Den Haag een bon gekregen in zo een situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:00

Wat doen jullie??
Is toch in de meeste grote steden vrij gebruikelijk bij de AC laders? Of je wel of geen risico wilt nemen lijkt me dezelfde afweging als met een niet-EV. Het is in ieder geval zeker niet zo dat handhaving een zwak heeft voor EVs en daarom overtredingen wel even door de vingers ziet. En met een scanauto ga je natuurlijk ook gewoon voor de bijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik heb er een heel topic over geschreven: maar gratis parkeren terwijl je aan het laden bent, is met name in Duitse steden een ding. Dan dien je de parkeerschijf voor de voorruit te leggen.

In Nederland is het opletten wat er daadwerkelijk op het "vergunninghouders" bord staat. Bij Monster staat er namelijk, dat dit per vak is aangegeven. Dus als je op de laadplaats parkeert en daar ook doet opladen, heb je dus geen vergunning nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 00:07
PeterZ(on) schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:10:
[...]

Die tolbadge heb ik juist niet genomen omdat je maar twee keer hoeft te betalen, dat vond ik het niet waard. Hoewel het misschien wel handig kan zijn met die zogenaamde "Flux Libre" wat je tegenwoordig kunt tegenkomen en niet in de gaten hebt. Maar maandkosten heb je toch alleen in de maanden van gebruik?
Voor EV's is er nu een aanbieding waarbij de tolbadge gratis is, verder dit jaar geen abonnementkosten en 5% korting op de tol in noord Frankrijk.

https://www.bipandgo.com/...promotion_code=ELECTRIQUE

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Pagina: 1 ... 16 ... 116 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.