Louw Post schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:29:
[...]
Zit zelf nog in m'n vakantie naar Zadar, Kroatië. Is überhaupt mijn eerste echt lange autoreis en het viel me goed mee. Nu al "terug" in Duitsland, zal ook even een verslag maken als ik terug ben.
[...]
Hierbij nog mijn beloofde verslag. We waren uitgenodigd voor een bruiloft in Zadar, Kroatië en hadden toen besloten om het meteen maar met de auto te doen. Eerste keer überhaupt met de auto zo ver en dan ook nog eens met een elektrische! (Tesla Model 3 RWD) Leuk avontuur dus. Dankzij de vele tips hier en in de andere ev topics hebben we ons meer dan voldoende kunnen voorbereiden. We hebben eigenlijk veel van tevoren al in abrp gepland, met de focus op Tesla laders (vanwege het gemak en dat deze eigenlijk zo goed als altijd werken). Nog best wel voorzichtig geweest en bijna altijd wel een beetje extra geladen, vooral aan het begin van de trip.
De nacht voor vertrek de auto aan de lader gezet zodat we met 100% konden vertrekken. Vertrokken om ongeveer 8 uur uit Lelystad om een beetje tijdig op onze eerste stop aan te komen.
- Eerste stop was bij de Supercharger in Oberhausen. Hier een aflevering van een serie gekeken (20 minuten) en toen weer doorgegaan. Eigenlijk langer geladen dan nodig was. Zit een soort golfbaan naast waar je kan eten/drinken en een (gratis) toilet bezoek kan plegen.
- Tweede stop was bij de Supercharger in Oberhonnefeld. Vele Supercharger plekken aanwezig, ook een aantal Allego snelladers. Wat winkels eromheen een Burger King waar we zijn wezen lunchen. Toen meteen weer doorgegaan.
- Net voor onze stop in Frankfurt zijn we bij de Supercharger in Eschborn gestopt. Erg drukke plek en was meteen duidelijk dat deze ook open was voor andere merken, want er stond bijvoorbeeld een ID.3 die 2 plekken bezet hield omdat de laadpoort aan de andere kant zit. Hier even snel geladen om te kunnen rondrijden in Frankfurt en de volgende dag weer door te kunnen gaan.
Overnachting in Frankfurt gedaan bij ibis Frankfurt centrum. Parkeren kan hier ondergronds bij het hotel. Plekken zijn wat krap daar. Had denk ik een probleem geweest als het drukker was. Volgende dag meteen door richting Wels, Oostenrijk.
- Eerste laadsessie bij Supercharger Wertheim. Aan beide kanten van de snelweg zitten Superchargers zag ik. Wij hebben die bij de Esso genomen. Wat mindere locatie, betaal toilet, maar was ook maar een korte stop.
- Volgende was bij de Supercharger Erlangen. Op de parkeerplaats van een hotel. Rustige stop en gratis toiletten (hotel lobby).
- Door naar de Supercharger Hengersberg. Betaalde toiletten, wel met coupon voor de shop van de tankstation. Ook een aantal plekken voor de Allego snelladers. Ze verkochten hier ook frikandelbroodjes.

Toen kwamen we aan in Wels. Best Western Plaza Hotel met ruime ondergrondje parkeerplaats. Stadje was echt mega rustig, maar ook alles was zo goed als gesloten op zondag. Gelukkig wel een klein aantal restaurants open in het centrum. In de ochtend nog even ontbijten bij de bakkerij in het centrum en daarna gingen we door naar Almsee (een meertje tussen de bergen).
- Eerst kort gereden naar de Supercharger Eberstalzell. Redelijk nieuwe stop, alles was nog in aanbouw daar (nieuw hotel oid). Ook Ionity was hier aanwezig. Gratis toiletten bij de Shell tegenover de laadplekken.
Aangekomen bij Almsee even door de natuur gelopen en gedeeltelijk rond om het meer. Erg mooie plek met de bergen op de achtergrond! Vervolgens de trip vervolgd richting Graz, Oostenrijk.
- Geladen bij Supercharger Liezen en even wezen eten (Burger King, Subway en een paar cafés op loopafstand).
Daarna weer een overnachting, nu in Graz. Hier een overnachting bij Hotel Mariahilf (geen aanrader, erg verouderd). Hebben hier geparkeerd in de garage onder Mariahilferplatz. Bleek ons de dag erna 40 euro te kosten! Verder wel een mooie stad om te bezoeken.
De volgende overnachting stond gepland in Zagreb.
- Geladen bij de Supercharger Maribor, ligt aan de snelweg. Was een McDonald's en een tankstation shop aanwezig. Betaalde toiletten met coupon.
Aangekomen in Zagreb hadden we een overnachting bij B&B Fontana (leuke B&B met vriendelijke gastvrouw). Parkeren kon bij Langov Trg garage, hier kun je na het parkeren meteen een dagticket halen (of langer) bij het kantoortje op de bovenste verdieping van de parkeergarage zelf, volgens de gastvrouw van de B&B zou dat goedkoper zijn. Dichtbij de uitgang van deze parkeergarage zijn ook 4 laadplekken aanwezig kwam ik achter (geen gebruik van gemaakt).
Over Zagreb zelf kan ik weinig positiefs zeggen. Erg druk met auto's overal. Alle toeristische attracties waren zo'n beetje in onderhoud en goede restaurants waren lastig te vinden.
Volgende stop was alweer Zadar.
- We hadden net niet genoeg om de eerstvolgende geplande lader te halen. Dus eerst even kort geladen bij de Supercharger Karlovac. Naast een tankstation met shop en gratis toiletten aanwezig aan de achterkant van het gebouw.
- Volgende was de Supercharger Otocac. Erg rustige stop lijkt het ook (ook voor de tankstation). Wel weer gratis wc's aanwezig, in de shop van het tankstation.
- Vervolgens nog kort bij de Supercharger net voor Zadar geladen. Ook weer naast een tankstation (Shell) met shop, café en gratis wc's aan de achterkant van het gebouw. Ook Ionity aanwezig, die elke keer dat we daar waren volledig bezet was (Supercharger weer helemaal niet naast onszelf). De snelweg er naartoe was wel erg mooi met zicht over de omgeving.
In Zadar een aantal nachten bij Apartment & Rooms Anni verbleven, eigenlijk omdat vrienden daar ook verbleven, maar kan het niet aanraden. Beetje vervallen en toe aan een flinke renovatie. Ook de bedden waren niet bepaald goed. Wel een gratis parkeerplekje voor de deur van het huis. 20 minuten lopen naar de oude stad.
Het oude centrum van Zadar is wel mooi om doorheen te gaan. Al heb je aan één dagje wel genoeg. We zijn zelf nog naar de Plitvice meren geweest (zeker een aanrader). Helaas had het flink geregend en mochten we niet naar beneden naar de watervallen. Hiervoor ook geladen bij bovenstaande Supercharger.
De volgende geplande stop was Triëst, Italië.
- Eerste laadsessie weer bij de Supercharger nabij Zadar (zoals hierboven).
- Vervolgens 2 uur richting de Supercharger in Senj. Erg toeristische plaatsje. Wel één van de mooiste plekken voor een Supercharger die ik gezien heb. Beoordeel zelf haha:
:strip_exif()/f/image/3qg3NhyW5ANKb2RuF1Ke1s2l.jpg?f=fotoalbum_small)
Alleen geen toiletten of restaurant nabij de laadplekken zover ik heb kunnen zien. We zijn hier verderop bij een restaurant wezen eten (ook nog cash only).
We hadden net voor Triëst eigenlijk nog de Supercharger Kozina gepland staan, maar we hadden nog genoeg stroom over om onze trip te vervolgen. In Triëst verbleven bij Best Western Hotel San Giusto, kwartiertje lopen naar het centrum. Had dit hotel gekozen vanwege hun eigen parkeergarage. Deze bleek echter vol bij aankomst en ze gaven ook aan dat onze auto waarschijnlijk ook niet had gepast. Gelukkig wel een openbare parkeergarage om de hoek en deze was gelukkig ook niet duur (Parcheggio Saba Campo San Giacomo).
Beetje door Triëst rondgedwaald. Erg toeristisch stadje, lag ook een flink cruiseschip in de haven. Meeste restaurants leken ook echt "tourist traps". Wel erg mooie stad met die grote oude gebouwen, vooral bij het Unity of Italy plein.
We zijn ook nog naar het Miramare kasteel geweest. Erg mooi kasteel van buiten met zicht over de zee. Aanrader om bij Grignano Bagni te parkeren en niet Miramare parkeerplaats zelf. Die parkeerplaats was overvol en het weggetje er naartoe was super druk en daar was ruimte voor anderhalve auto in de breedte, dus je stond een tijdje te wachten om weg te kunnen.
Dat gehad hebbende was het de volgende dag weer tijd voor de volgende rit. Richting Ljubljana. We hadden nog genoeg batterij om bij de Supercharger van Ljubljana aan te komen en hadden dus geen stops nodig tussendoor.
- Enige laadsessie voor deze trip dus de Supercharger bij Ljubljana. Raar genoeg op een betaald parkeerterrein van een hotel. Gratis wc's in de lobby van het hotel en we zagen dat je als klant van het cafétje in het hotel parkeerticket gratis kon krijgen. Dus daar maar koffie gedronken met veel te duur gebak.
Aangekomen in Ljubljana hebben we overnacht bij het Atelier Hotel, eigen betaalde parkeerplekken achter het hotel. Super vriendelijke en behulpzame medewerkers en ook bij het uitchecken kregen we een goodiebag met 2 flesjes lokale cola, flesjes water en lokaal zout.
De stad zelf is ook mooi, ook een aanrader om naar de burcht te gaan bovenop de heuvel (kan met de tram omhoog).
De volgende stop was Salzburg. Onderweg zijn we nog wel even bij het meer Bled geweest. Ook zeker een aanrader. Wel een klusje om daar een parkeerplek te zoeken. Parkeren kon uiteindelijk bij een hotel in het dorpje aan het meer.
- Route vervolgd en eerste laadsessie was bij de Supercharger Villach Ost. Zit achter een hotel, met gratis wc's in de lobby. Had gezien dat er nog een Supercharger locatie was iets verderop met wat meer restaurants/winkels in de buurt, waarschijnlijk beter als je ook wil eten.
Ook hier hadden we eigenlijk nog een laadsessie tussendoor gepland bij Flachau, maar bleek niet nodig te zijn. Dus direct door naar Salzburg.
In Salzburg bij Star Inn Hotel Salzburg Zentrum verbleven. Mooi plek met betaalde parkeergarage onder het hotel, maar voor de deur (prijzen waren verglijkbaar voor een dag). Hotelkamer had zelf helaas heel veel insecten. Hotel was wel mooi op loopafstand van het centrum. Tien minuutjes lopen, door de tunnel naast het hotel, en je was er. Ook daar weer een mooie burcht op een heuvel, met mooi zicht over de stad. Joekel van een katholieke kerk in het centrum zelf.
De volgende overnachting stond gepland in München. Onderweg zijn we echter nog langs Königssee (erg toeristisch, betaald parkeren met cash, wel gratis laden met een granny) en Zauberwald und Hintersee (niet heel bijzonder, maar wel wat mooie om te wandelen).
- In eerste instantie hebben voor de meren hebben we nog geladen bij de Supercharger Anif, naast het hotel Kaiserhof. Rustige plek met wat restaurantjes in de buurt.
- Na de meren richting de Supercharger Rosenheim gereden. Daar wat langer geladen om genoeg te hebben om in München rond te rijden en de rit een paar dagen later te vervolgen.
Aangekomen in München hadden we twee overnachtingen in het Hampton By Hilton Munich City North hotel. Waren blijkbaar twee hotellen aan elkaar, was er ook best druk. Ondanks de locatie van het hotel niet bij het centrum in de buurt was was het parkeren er wel betaald.
In München zelf het paleis (met grote tuin, mooi voor een wandeling) en het centrum bezocht. Voor het centrum werd de parkeergarage Pschorr aangeraden voor wat grotere auto's. Deze was meteen wat goedkoper ook dan de alternatieven. De plekken daar waren ook inderdaad ruim te noemen, m'n Model 3 kon ik er prima kwijt.
Paar dagen later was het weer tijd om verder te gaan, dit keer richting Vierheim.
- Eerste laadsessie stond gepland de Supercharger in het mooie laadpark Sortimo Innovationspark Zusmarshausen die ik hier eerder al had gepost. Mooie moderne plek met shop en gratis (schone) wc's. Superveel laadplekken, zowel Superchargers als hun eigen merk.
- Volgende laadsessie was in Leonberg. Overdekte Supercharger. Stond een wc gebouw, maar moet je voor betalen. Net zo makkelijk om naar de McDonald's te lopen iets verderop.
- Aangekomen in Vierheim daar nog kort bij de Supercharger geladen en meteen doorgereden naar het hotel iets verderop.
Viernheim was eigenlijk meer een stop om niet teveel in 1x hoeven te laden. Achteraf hadden we deze best over kunnen slaan. We zijn daar wezen overnachten in het NH hotel. Winkelcentrum zit daar naast de Supercharger, dus daar zijn we ook nog even wezen kijken.
Volgende overnachting stond gepland in Koblenz. Mooi stadje met ook weer een burcht bovenop een heuvel, hier kun je heen met de kabelbaan, mooi uitzicht op de omgeving. Verder prima stadje om te bezoeken als je in de buurt bent.
We zijn in Koblenz wezen overnachten in het sander Hotel. Parkeren kan (betaald) bij het hotel. In de parkeergarage kun je ook laden, in overleg met het hotel, lukte mij met de Shell Recharge pas (mijn lease laadpas van Volkwagen PON werkte daar niet).
De volgende geplande laadsessie (EnBW in Neuwied) was niet meer nodig dankzij de laadpaal van het hotel. We zijn daarom meteen doorgereden naar de volgende om aan te komen in Duisburg.
- Voor Duisburg dus nog wezen laden bij de Supercharger in Troisdorf. Locatie was bij een golfbaan. Toiletgebouw bij de parkeerplaatsen en verder was er eigenlijk weinig.
Route vervolgens vervolgd richting Duisburg. Ook dit was meer een stop om niet teveel hoeven te rijden op één dag en dit was één van de weinig steden die we nog niet bezocht hadden in de omgeving. In Duisburg wezen overnachten in Campanile hotel, parkeerplaats had beperkte plekken dus we moesten aan de overkant in het publieke parkeergarage parkeren. Hotel wel dichtbij het centrum, tien minuutjes lopen gok ik. Verder een niet heel bijzondere stad.
De volgende dag weer richting Nederland, alleen nog wezen laden bij de Supercharger voorbij Apeldoorn en daarna richting huis gereden.
Was een flinke trip, maar uiteindelijk goed te doen. Een volgende keer willen we wat minder de grote steden aan gaan houden en waarschijnlijk minder stops. Ik reed hiervoor B segment auto's en dan was ik na een paar uur rijden er wel klaar mee. In de Model 3 kon ik het echter prima volhouden om meerdere uren te rijden.
De Superchargers in Duitsland waren wel heel vaak bij een Burger King was ons opgevallen. Vakantie is ons verder prima bevallen. Een negatief puntje was dat altijd rekening moeten houden met een goede (betaalbare) parkeerplek wel vervelend kan zijn, voornamelijk in de steden.
Met alle tolwegen en vignettes is het ook nog wel redelijk prijzig om met de auto die kant op te gaan. Vooral als je binnen Oostenrijk en Kroatië ook nog veel rondreist.
Hopelijk een duidelijk verhaal haha, m'n eerste verslag en lang reis met een ev. Heb helaas niet echt procenten/verbruik bijgehouden. Misschien een idee voor de volgende keer. De meeste laadstops hebben we echt makkelijk kunnen halen. Alleen in Slovenië/Kroatië is het even goed opletten, omdat daar een stuk minder snelladers aanwezig zijn.