Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:59
LT1970 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:19:
[...]

Voor EV's is er nu een aanbieding waarbij de tolbadge gratis is, verder dit jaar geen abonnementkosten en 5% korting op de tol in noord Frankrijk.

https://www.bipandgo.com/...promotion_code=ELECTRIQUE
Interessante aanbieding, ga ik eens op mijn gemak bekijken. Bedankt voor de tip. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
De info over Duitsland klopt niet. Mijn ervaring (Ahrweiler 2021) is dat de Duitse wagens wel gratis kunnen parkeren, en de buitenlandse niet. Duitse elektrische auto’s hebben een “E” als beginletter van hun nummerplaat, en zijn als dusdanig herkenbaar. Ik vroeg dit na bij de toeristische dienst en bij de politie. Ik vraag me af of dit conform de Europese wetgeving is. In de val d’Aosta (Aosta stad) zijn,de parkeerplaatsen voor elektrische wagens gratis. In België hangt het af van de stad of gemeente: dus ondoorzichtig en zelfs chaotisch.
Uiteindelijk zal dit ooit Europees geregeld worden, maar zover zijn we nog lang niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:30
PeterZ(on) schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:17:
[...]

Interessante aanbieding, ga ik eens op mijn gemak bekijken. Bedankt voor de tip. :)
De reguliere aanbieding van Fulli lijkt beter: ook gratis, maar Italië is inbegrepen én 10eu abokosten per jaar pas na 24 maanden inactiviteit opv 14 maanden bij Bip&go. Daarnaast is de korting van 5% alleen voor Normandië, niet bij route de soleil. Alleen de 1.70eu maandelijkse kosten bespaar je niet, maar wel de verzendkosten + activatiekosten Italië. Dat kun je ook niet later toevoegen, want het schijnt een ander kastje te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Mich46 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:37:
De info over Duitsland klopt niet. Mijn ervaring (Ahrweiler 2021) is dat de Duitse wagens wel gratis kunnen parkeren, en de buitenlandse niet. Duitse elektrische auto’s hebben een “E” als beginletter van hun nummerplaat, en zijn als dusdanig herkenbaar. Ik vroeg dit na bij de toeristische dienst en bij de politie. Ik vraag me af of dit conform de Europese wetgeving is. In de val d’Aosta (Aosta stad) zijn,de parkeerplaatsen voor elektrische wagens gratis. In België hangt het af van de stad of gemeente: dus ondoorzichtig en zelfs chaotisch.
Uiteindelijk zal dit ooit Europees geregeld worden, maar zover zijn we nog lang niet!
Je kunt/moet inderdaad een blauwe (extra) milieusticker hiervoor aanvragen als buitenlander om hiervan te profiteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:02
The__Virus schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 00:12:
[...]

Je kunt/moet inderdaad een blauwe (extra) milieusticker hiervoor aanvragen als buitenlander om hiervan te profiteren.
En daarmee dus niet in strijd met Europese wetgeving. Die blauwe sticker is erg onbekend in Duitsland (want alleen voor buitenlandse autos), is alleen tijdens kantooruren bij een Strassenverkehrsamt (meestal in de ‘Kreisstadt’) verkrijgbaar en dient op de achterruit te worden geplakt. Er zijn sites waar je ze voor bijna 100€ (10x de normale prijs!!) online kunt kopen. Nog verwarrender is dat er ook een (andere) blauwe sticker voor relatief schone dieselauto’s aan zit te komen. Duitsland maakt er echt een chaos van met al die stickers. Maar theoretisch kun je dus een parkeerboete krijgen als je bij een laadpaal staat te laden in een betaald parkeren gebied in Duitsland. Wegslepen wordt wel lastig met die laadkabel eraan :)

[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 10-06-2023 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
The__Virus schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 00:11:
[...]

De reguliere aanbieding van Fulli lijkt beter: ook gratis, maar Italië is inbegrepen én 10eu abokosten per jaar pas na 24 maanden inactiviteit opv 14 maanden bij Bip&go. Daarnaast is de korting van 5% alleen voor Normandië, niet bij route de soleil. Alleen de 1.70eu maandelijkse kosten bespaar je niet, maar wel de verzendkosten + activatiekosten Italië. Dat kun je ook niet later toevoegen, want het schijnt een ander kastje te zijn.
Op Trustpiolot kwam ik ook nog de nodige slechte ervaringen tegen dus voor mij geen Bip&Go. Mocht ik zo'n tolkastje willen hebben dan lijkt mij Fulli idd ook beter. Maar sinds je contactloos kunt betalen gaat een passage toch ook redelijk snel. Het grootste voordeel is nog denk ik als het druk is tijdens het vakantieseizoen maar ik ga toch altijd in de rustige periode.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-05 23:07
Doe ik iets verkeerd want ik krijg de kriebels (en dat bedoel ik niet positief) vande ABRP app op mijn iPhone. Ik snap dat ze graag premium willen verkopen, maar ik heb nu een route gepland en kan eigenlijk niks meer omdat die irritante melding onder niet weg te krijgen is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuT077Ky9s3JsaSgLmURU7EVIzc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7YxthbBjInyzGAWM9a1zecEu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:19

de Peer

under peer review

dimi_v schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:29:
Doe ik iets verkeerd want ik krijg de kriebels (en dat bedoel ik niet positief) vande ABRP app op mijn iPhone. Ik snap dat ze graag premium willen verkopen, maar ik heb nu een route gepland en kan eigenlijk niks meer omdat die irritante melding onder niet weg te krijgen is:
[Afbeelding]
wat bedoel je met 'ik kan niets meer' ?
over het algemeen wordt hier aangeraden om ABRP niet te gebruiken als navigatie maar alleen om globaal je route te plannen van tevoren.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:11
de Peer schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:30:
[...]

over het algemeen wordt hier aangeraden om ABRP niet te gebruiken als navigatie maar alleen om globaal je route te plannen van tevoren.
Nou ben wel benieuwd wie dat zegt. Routeplanning werkt prima.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Brotuck schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:45:
[...]

Bijna iedereen in dit topic. Lijkt algehele consensus over te zijn. Net nogmaals gekeken.

Routeplanning prima idd, maar voor navigatie lijken andere apps de voorkeur te hebben

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 10-06-2023 11:59 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Mich46 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:37:
In Düsseldorf is dit in ieder geval niet het geval: heb daar al 2x gratis geparkeerd tijdens het opladen. De E staat trouwens op het einde bij die Duitse kentekens en niet aan het begin :+

Maar ik zie niet in, waarom ik mijn EV niet gratis mag parkeren: als er met borden aangegeven staat, tijdens het laden en met gebruik van een parkeerschijf?

Wat wel zo is: tot voor kort konden EV's in veel Duitse steden nog gratis parkeren, ook als ze niet aan de laadpaal aangesloten zijn. Daar heb je dan inderdaad die blauwe sticker voor nodig....

Ik vind echter dat de Duitsers niet goed wijs zijn: ze kunnen toch niet van buitenlandse EV's gaan verwachten, tig stickers op hun auto te plakken? En voldoet een Nederlands kenteken, dat eindigt met E dan wel of niet? Want dan is het ook een E-Kenteken _O-
Brotuck schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:45:
[...]

Google Maps werkt veel beter: houdt ook echt rekening met energiezuinige routes voor EV's. Maakt met een EV veel verschil, als je binnendoor rijdt. Of over een autosnelweg. Alleen wat Google Maps nog niet kan..... een schatting geven van het aankomt percentage van de batterij.

Chargemap kan dit ook, maar is wel erg optimistisch: ABRP zegt dat ik moet gaan laden en Chargemap zegt, dat ik 239km in 1x haal zonder te laden.

[ Voor 16% gewijzigd door Marco-Peters op 10-06-2023 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
  • Laatst online: 07-02 21:11
Ik las een opmerking van iemand dat tijden zijn veranderd en dat het niet meer nodig is om een route van te voren helemaal uitbreiding schrijven. Het is veel beter om “Agile-houding” aan te nemen en een paar belangrijke apps goed te beheersen (om snel een juiste laadpaal te kunnen selecteren en er naar te navigeren). Ik ben het daar helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
de Peer schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:58:
[...]

Bijna iedereen in dit topic. Lijkt algehele consensus over te zijn. Net nogmaals gekeken.

Routeplanning prima idd, maar voor navigatie lijken andere apps de voorkeur te hebben
Ik zal de laatste zijn die zegt dat de routeplanning ideaal is, echter wegen de extra features zoals herplanning bij volle snelladers en herberekening als je het niet gaat halen op je voorgestelde snellader ivm meer verbruik wel op tegen de imperfecte routeplanner.

Als je dit dan weer moet overnemen op je andere routeplanner heb je in essentie twee routeplanners open staan.

Just here for the fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brotuck
HenryP schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:06:
Ik las een opmerking van iemand dat tijden zijn veranderd en dat het niet meer nodig is om een route van te voren helemaal uitbreiding schrijven. Het is veel beter om “Agile-houding” aan te nemen en een paar belangrijke apps goed te beheersen (om snel een juiste laadpaal te kunnen selecteren en er naar te navigeren). Ik ben het daar helemaal mee eens.
Totdat je in een sahara snellader gebied aankomt en je dus beter eerder had kunnen laden omdat je nu voor een feit staat dat je ergens veel tijd gaat verliezen om op een langzame lader te laden. Dit gebeurd je in Frankrijk en Spanje zeker op bepaalde gebieden

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Marco-Peters schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:04:
[...]

In Düsseldorf is dit in ieder geval niet het geval: heb daar al 2x gratis geparkeerd tijdens het opladen. De E staat trouwens op het einde bij die Duitse kentekens en niet aan het begin :+

Maar ik zie niet in, waarom ik mijn EV niet gratis mag parkeren: als er met borden aangegeven staat, tijdens het laden en met gebruik van een parkeerschijf?

Wat wel zo is: tot voor kort konden EV's in veel Duitse steden nog gratis parkeren, ook als ze niet aan de laadpaal aangesloten zijn. Daar heb je dan inderdaad die blauwe sticker voor nodig....

Ik vind echter dat de Duitsers niet goed wijs zijn: ze kunnen toch niet van buitenlandse EV's gaan verwachten, tig stickers op hun auto te plakken? En voldoet een Nederlands kenteken, dat eindigt met E dan wel of niet? Want dan is het ook een E-Kenteken _O-

[...]

Google Maps werkt veel beter: houdt ook echt rekening met energiezuinige routes voor EV's. Maakt met een EV veel verschil, als je binnendoor rijdt. Of over een autosnelweg. Alleen wat Google Maps nog niet kan..... een schatting geven van het aankomt percentage van de batterij.

Chargemap kan dit ook, maar is wel erg optimistisch: ABRP zegt dat ik moet gaan laden en Chargemap zegt, dat ik 239km in 1x haal zonder te laden.
ABRP zegt bijvoorbeeld dat je maar max 100 km/h moet gaan rijden omdat de snelladers anders te ver van elkaar liggen, dat kan google maps niet. Spreekt natuurlijk voor zich, maar of iedereen het zich realiseert

ABRP houd ook goede statistieken bij van het daadwerkelijke verbruik van je auto, dus die zal steeds accurater plannen
Inspired schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:16:
[...]

Zegt je auto dat ook niet dan? Ik plan een lange trip via ABRP en rij dan via de navi van de auto van lader naar lader. Dan specifiek voor 800+km trips. Tot ±800km gewoon alles puur via de navi van de auto.
Mijn auto ? (Ford Mach-e) heeft inderdaad een routeplanner mogelijkheid met voorverwarmen e.d. en toch staan daar vaak niet alle snelladers in, niet op het tempo dat ze nu als paddestoelen uit de grond schieten in Frankrijk

[ Voor 17% gewijzigd door Brotuck op 10-06-2023 12:18 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:56
Brotuck schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:11:
[...]

ABRP zegt bijvoorbeeld dat je maar max 100 km/h moet gaan rijden omdat de snelladers anders te ver van elkaar liggen, dat kan google maps niet. Spreekt natuurlijk voor zich, maar of iedereen het zich realiseert
Zegt je auto dat ook niet dan? Ik plan een lange trip via ABRP en rij dan via de navi van de auto van lader naar lader. Dan specifiek voor 800+km trips. Tot ±800km gewoon alles puur via de navi van de auto.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Brotuck schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:11:
[...]

Als je een beetje verdiept in hoe een EV werkt, dan is het ook wel logisch: dat langzamer rijden, een grotere actieradius tot gevolg heeft. Ik hoor verhalen van EV's welke een WLTP van 500+ km's hebben, maar de auto journalisten van de ANWB/AutoWeek krijgen er vervolgens maar 350km uitgeperst.

Ik zou over de gehele route het gewoon wat rustiger aan doen: maar goed ik moet dit wel doen met mijn Nissan Leaf, want dat maakt het verschil tussen bijna mijn eindbestemming halen. Tot vroegtijdig moeten snelladen en die over verhit, bij hoge snelheden.

De Nissan Leaf voegt trouwens zelf laadpunten toe aan de navigatie, nadat ik met de auto ergens geladen hebt: welke nog niet in het navigatiesysteem staan. Alleen ik gebruik dat nooit: rij altijd met Android Auto.

[ Voor 11% gewijzigd door Marco-Peters op 10-06-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Marco-Peters schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:18:
[...]

Als je een beetje verdiept in hoe een EV werkt, dan is het ook wel logisch: dat langzamer rijden, een grotere actieradius tot gevolg heeft. Ik hoor verhalen van EV's welke een WLTP van 500+ km's hebben, maar de auto journalisten van de ANWB/AutoWeek krijgen er vervolgens maar 350km uitgeperst.

Ik zou over de gehele route het gewoon wat rustiger aan doen: maar goed ik moet wel met een Nissan Leaf, want dat maakt het verschil tussen bijna mijn eindbestemming halen. Tot vroegtijdig moeten snelladen en die over verhit, bij hoge snelheden.

De Nissan Leaf voegt trouwens zelf laadpunten toe aan de navigatie, nadat ik met de auto ergens geladen hebt: welke nog niet in het navigatiesysteem staan. Alleen ik gebruik dat nooit: rij altijd met Android Auto.
Uiteraard weet ik dat wel, zelf rij ik 10 jaar hybride en 2,5 jaar EV inmiddels.
Maar ik heb het meer over het gebruikersgemak van ABRP.

Iedereen moet lekker zelf weten wat ze gebruiken natuurlijk :)

Just here for the fun

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Het gaat hier over lange ritten en die plan ik toch liever zelf dan te vertrouwen op een app op je telefoon met zo'n priegel schermpje. Ik maak een lijst met alle relevante info die ik wil weten en kan onderweg alsnog van de laadplanning afwijken mocht dat noodzakelijk zijn. Misschien dat het anders is met een passagier die de kunst van navigeren verstaat maar als je alleen in de auto zit heb je daar allemaal geen tijd voor. Trouwens ik zou dat ook helemaal niet willen, de route uitzoeken en plannen doe je van tevoren en onderweg moet je genieten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:02
Marco-Peters schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:04:
[...]

Daar moest je je anders officieel wel voor aanmelden, dus als je dat niet hebt gedaan, heb je geluk gehad. Maar helaas is het hele gratis parkeren per 1 mei afgeschaft in Düsseldorf, dus nu moet je gewoon betalen.
Als de laadpaal zich in betaald parkeren gebied bevindt, moet je betalen, anders natuurlijk niet.

Ik vind echter dat de Duitsers niet goed wijs zijn: ze kunnen toch niet van buitenlandse EV's gaan verwachten, tig stickers op hun auto te plakken?
tja, wat jij ervan vindt.. daar heeft het ‘Ordnungsamt’ natuurlijk weinig boodschap aan.
En voldoet een Nederlands kenteken, dat eindigt met E dan wel of niet? Want dan is het ook een E-Kenteken _O-
Die bestaan niet dus dat scheelt een discussie :P

[ Voor 13% gewijzigd door JTHZZ op 10-06-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Brotuck schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:10:
[...]

Totdat je in een sahara snellader gebied aankomt en je dus beter eerder had kunnen laden omdat je nu voor een feit staat dat je ergens veel tijd gaat verliezen om op een langzame lader te laden. Dit gebeurd je in Frankrijk en Spanje zeker op bepaalde gebieden
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, wellicht omdat de spellingscontrole een cruciaal woord in de zin gewijzigd heeft.

Enige tijd geleden werden routes helemaal van begin tot eind uitgewerkt. Dat is niet meer nodig. Plan je route van snellader naar snellader. Soms ligt die eerstvolgende snellader op 10% accu(rest)lading, soms op 45% restlading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
de Peer schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:30:
[...]

Nou, ik zie geen mogelijkheid meer om de route te wijzigen of te annuleren, etc. Ook als ik de app sluit en weer open blijft onderin heel irritant de verwijzing naar Premium staan. Instellingen menu kan wel open maar daar kan ik de route ook niet annuleren of aanpassen. Of kijk ik zo verkeerd? Heb de app tot nog toe niet serieus gebruikt, dus misschien een domme rookie fout?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-04 13:01
Ja en nee, ik snap ook dat de rit nooit zo zal gaan als je alles van te voren plant, helemaal niet met een dreumes van 15 maanden. Maar ik wil wel voorbereid weggaan.

Voor mijn vakantietrip naar Bretagne (zo’n 1.050 km) heb ik de route gepland via Google maps en met Chargemap heb ik gekeken welke snelladers langs de snelweg zitten. Die heb ik vervolgens in een lijst gezet en daarbij de afstand van die paal tot elke volgende opgeschreven. Alle stops onder de 300km afstand heb ik een groene achtergrond gegeven, 300 - 400 een gele en 400+ een rode (ik rij in een Tesla Model Y LR). Afhankelijk van hoe de rit gaat (dreumes, hond of vrouw, of misschien iets anders) plan ik welke stop ik als eerste pak en bij elke stop heb ik meteen overzicht van potentiele stops.

Door dat overzicht heb ik er vertrouwen dat de rit goed komt, van elke laadstop zit er minimaal 4 stops binnen 300 km. In Nederland zelfs 8.
Als fallback heb ik nog het Tesla supercharger netwerk achter de hand

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inspired
300+ tussen snelladers? Dan ga je steeds druppelen tot 100% en max 100 rijden? Dat vind ik helemaal niks. :) 250km is echt wel de max hier denk ik per stint.

Voorbereiden blijft het halve werk met een BEV. De mensen die niet plannen staan vaak in het NOS journaal dat het zo slecht is over de grens. Vind zelf ook gewoon prettig te weten waar we gaan laden en eventueel een locatie skippen ivm faciliteiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Archiebald schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:15:
[...]

Ja en nee, ik snap ook dat de rit nooit zo zal gaan als je alles van te voren plant, helemaal niet met een dreumes van 15 maanden. Maar ik wil wel voorbereid weggaan.

Voor mijn vakantietrip naar Bretagne (zo’n 1.050 km) heb ik de route gepland via Google maps en met Chargemap heb ik gekeken welke snelladers langs de snelweg zitten. Die heb ik vervolgens in een lijst gezet en daarbij de afstand van die paal tot elke volgende opgeschreven. Alle stops onder de 300km afstand heb ik een groene achtergrond gegeven, 300 - 400 een gele en 400+ een rode (ik rij in een Tesla Model Y LR). Afhankelijk van hoe de rit gaat (dreumes, hond of vrouw, of misschien iets anders) plan ik welke stop ik als eerste pak en bij elke stop heb ik meteen overzicht van potentiele stops.

Door dat overzicht heb ik er vertrouwen dat de rit goed komt, van elke laadstop zit er minimaal 4 stops binnen 300 km. In Nederland zelfs 8.
Uit ervaring heb ik gemerkt dat ik alhoewel de auto makkelijk 300km aan afstand rijd, ik eigenlijk altijd tussen de 250-270km stop. Mede ook omdat het weinig zin meer heeft om boven de 90% te laden. Laden gaat bij mij gelukkig altijd snel en eerlijk gezegd kom ik vaak tijd tekort met 2 kids achterin. Voordat die de nodige beweging hebben gehad en iets hebben gegeten ben ik zo 45 minuten verder.

Uiteraard een fijne reis naar Bretange gewenst, ik ga over 4 weken ! Volgens mij dezelfde camping toch ? :)

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Inspired schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:24:
300+ tussen snelladers? Dan ga je steeds druppelen tot 100% en max 100 rijden? Dat vind ik helemaal niks. :) 250km is echt wel de max hier denk ik per stint.

Voorbereiden blijft het halve werk met een BEV. De mensen die niet plannen staan vaak in het NOS journaal dat het zo slecht is over de grens. Vind zelf ook gewoon prettig te weten waar we gaan laden en eventueel een locatie skippen ivm faciliteiten.
300+ zal waarschijnlijk alleen tot de eerste stop zijn, omdat ik met 100% van huis vertrek.

Mijn plan is tot max 80% laden en tot zo’n 20% doorrijden. Voor 60% geeft de auto nu zo’n 320 km aan, maar moet nog maar zien of dat haalbaar is tijdens de rit. Waar maak je uit op dat ik tot 100% wil laden? Ik ben dat namelijk niet van plan, kost onevenredig veel tijd. Laden boven de 80% doe ik alleen als wij meer tijd nodig hebben dan de auto om tot 80% te komen.
Vwb snelheid, ik zal max 120 rijden. Dat vind ik namelijk hard zat.
Brotuck schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:46:
[...]

Uit ervaring heb ik gemerkt dat ik alhoewel de auto makkelijk 300km aan afstand rijd, ik eigenlijk altijd tussen de 250-270km stop. Mede ook omdat het weinig zin meer heeft om boven de 90% te laden. Laden gaat bij mij gelukkig altijd snel en eerlijk gezegd kom ik vaak tijd tekort met 2 kids achterin. Voordat die de nodige beweging hebben gehad en iets hebben gegeten ben ik zo 45 minuten verder.

Uiteraard een fijne reis naar Bretange gewenst, ik ga over 4 weken ! Volgens mij dezelfde camping toch ? :)
Ja de daadwerkelijke afstand tussen stops moet ik maar ervaren. Door het overzicht denk ik dat de auto met laadstops niet de beperkende factor zal zijn.

Dankje, yes dezelfde idd! Dan lopen we elkaar net mis.
Misschien weet je het al, maar de laadpaal op de camping schijnt van Chargepoint te zijn. Ik heb daar voor de zekerheid maar een laadpas van besteld. Het tarief is volgens de Yelloh! Village app 30 ct p/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:46
[...]
Voor mijn vakantietrip naar Bretagne (zo’n 1.050 km) heb ik de route gepland via Google maps en met Chargemap heb ik gekeken welke snelladers langs de snelweg zitten. Die heb ik vervolgens in een lijst gezet en daarbij de afstand van die paal tot elke volgende opgeschreven. Alle stops onder de 300km afstand heb ik een groene achtergrond gegeven, 300 - 400 een gele en 400+ een rode (ik rij in een Tesla Model Y LR).
[…]
Daar ben je wel ff mee bezig geweest denk ik zo.
En neem je dat overzicht dan uitgeprint mee?
Of gewoon op je telefoon/tablet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
cOOlrUnnINgs schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:30:
[...]

Daar ben je wel ff mee bezig geweest denk ik zo.
En neem je dat overzicht dan uitgeprint mee?
Of gewoon op je telefoon/tablet?
Viel mij persoonlijk nog mee, denk zo’n 2 uur?
Sowieso op mijn mobiel, ik twijfel nog om het uit te printen maar ik denk het wel.

Het overzicht heb ik gemaakt omdat we ‘s nachts rijden en ik dan graag langs de snelweg wil laden, zodat ik die kan combineren met sanitaire stops. Als we overdag zouden rijden, zou ik waarschijnlijk puur op de Tesla navigatie rijden zonder een overzicht te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Archiebald schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:18:
[...]

300+ zal waarschijnlijk alleen tot de eerste stop zijn, omdat ik met 100% van huis vertrek.

Mijn plan is tot max 80% laden en tot zo’n 20% doorrijden. Voor 60% geeft de auto nu zo’n 320 km aan, maar moet nog maar zien of dat haalbaar is tijdens de rit. Waar maak je uit op dat ik tot 100% wil laden? Ik ben dat namelijk niet van plan, kost onevenredig veel tijd. Laden boven de 80% doe ik alleen als wij meer tijd nodig hebben dan de auto om tot 80% te komen.
Vwb snelheid, ik zal max 120 rijden. Dat vind ik namelijk hard zat.

..
Ik dacht dat even op te maken uit je post. :) Met 60% accu ga je geen 320km halen lijkt me op de tolweg. 60% is een 48kWh. Bij 120km/h ga je toch richting 20kWh per 100km met de Y LR. Zit je op ±240km. Nu kun je prima naar 10% maar dan is 320km nog wel een uitdaging. Ik gebruik zelf ABRP en die zit qua verbruik toch redelijk goed in de richting. Al rij ik gewoon 130 op de tolweg waar dan mag. Maar ook dat kun je instellen in ABRP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Archiebald schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:39:
[...]

Sowieso op mijn mobiel, ik twijfel nog om het uit te printen maar ik denk het wel.

Het overzicht heb ik gemaakt omdat we ‘s nachts rijden en ik dan graag langs de snelweg wil laden, zodat ik die kan combineren met sanitaire stops. Als we overdag zouden rijden, zou ik waarschijnlijk puur op de Tesla navigatie rijden zonder een overzicht te maken.
Ik ben afgelopen Meivakantie naar zuid Frankrijk gereden met een soortgelijke lijst uitgeprint op m’n dashboard. Dat was ideaal, steeds even op het lijstje kijken en van laadpunt naar laadpunt. Je hebt de relevante alternatieven ook gelijk bij de hand. Vond ik persoonlijk veel handiger (ook tijdens het rijden ff kieken) dan met een app priegelen!

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wilde schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:34:
[...]

Ik ben afgelopen Meivakantie naar zuid Frankrijk gereden met een soortgelijke lijst uitgeprint op m’n dashboard. Dat was ideaal, steeds even op het lijstje kijken en van laadpunt naar laadpunt. Je hebt de relevante alternatieven ook gelijk bij de hand. Vond ik persoonlijk veel handiger (ook tijdens het rijden ff kieken) dan met een app priegelen!
Ik heb in Excel een lijst gemaakt met zo'n 50 laadlocaties voor die 2000km naar Calpe met daarin o.a. de tussenafstanden en totale afstand. Verder welke aanbieder en de prijzen en hoeveel laders. Kost wat tijd om te maken maar dat doe je maar één keer want de volgende vakantie hoef ik alleen de wijzigingen door te voeren. Die lijst print ik dan uit en is makkelijk even in te zien onder het rijden. Verder gebruik ik de Tomtom en heb een POI voor elke locatie, en bij elke stop bepaal ik de dan volgende stop hoewel die in het algemeen toch wel overeenkomen met die ik van tevoren heb bepaald, omdat het verbruik toch wel redelijk vast ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Inspired schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:19:
[...]

Ik dacht dat even op te maken uit je post. :) Met 60% accu ga je geen 320km halen lijkt me op de tolweg. 60% is een 48kWh. Bij 120km/h ga je toch richting 20kWh per 100km met de Y LR. Zit je op ±240km. Nu kun je prima naar 10% maar dan is 320km nog wel een uitdaging. Ik gebruik zelf ABRP en die zit qua verbruik toch redelijk goed in de richting. Al rij ik gewoon 130 op de tolweg waar dan mag. Maar ook dat kun je instellen in ABRP.
Ik heb nog geen langere rit gemaakt dan 150 km enkele reis en die waren ook nog eens in NL overdag. Dat was dus max. 100 en het gemiddelde was zelfs nog lager dan dat. Dus ik heb geen referentie verbruik bij 120.

Ik heb toen we de vakantie net geboekt hadden heel lang bezig geweest met allerlei mogelijke scenario’s te plannen via ABRP. Totdat het kwartje viel bij mij en ik dacht; de route staat vast, net zoals de laadpunten langs die route. Hoe de autorit verder gaat uitpakken is onbekend. Bijv: wat gaat het verbruik zijn? Na hoe lang ben ik toe om ff te stoppen. Slaapt onze dochter door bij de laadstops of niet? Dan kan ik beter tijdens de reis weten wat mijn opties zijn en tijdens de reis bijsturen. Pun intended ;)
PeterZ(on) schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:10:
[...]

Ik heb in Excel een lijst gemaakt met zo'n 50 laadlocaties voor die 2000km naar Calpe met daarin o.a. de tussenafstanden en totale afstand. Verder welke aanbieder en de prijzen en hoeveel laders. Kost wat tijd om te maken maar dat doe je maar één keer want de volgende vakantie hoef ik alleen de wijzigingen door te voeren. Die lijst print ik dan uit en is makkelijk even in te zien onder het rijden. Verder gebruik ik de Tomtom en heb een POI voor elke locatie, en bij elke stop bepaal ik de dan volgende stop hoewel die in het algemeen toch wel overeenkomen met die ik van tevoren heb bepaald, omdat het verbruik toch wel redelijk vast ligt.
Oh die prijzen is nog wel een goeie, thnx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Ik heb in Frankrijk 1 stuk A10 meegemaakt waar inderdaad zo'n 280 km tussen twee snelladers in zit. Zaak om met een volle accu de laatste te verlaten om de volgende snellader te bereiken, maar ik rijd niet in een Tesla, dus wellicht is er op dat stuk ook een Tesla SuperChargerplein die ze niet hebben opengezet voor niet-Tesla's.

Ik merkte wel dat Frankrijk in hoog tempo benzinestations langs de belangrijkste snelwegen van snelladers aan het voorzien zijn en dat Google Maps nog niet die recente uitbreidingen verwerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 19:40
dimi_v schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:12:
[...]

Nou, ik zie geen mogelijkheid meer om de route te wijzigen of te annuleren, etc. Ook als ik de app sluit en weer open blijft onderin heel irritant de verwijzing naar Premium staan. Instellingen menu kan wel open maar daar kan ik de route ook niet annuleren of aanpassen. Of kijk ik zo verkeerd? Heb de app tot nog toe niet serieus gebruikt, dus misschien een domme rookie fout?
En als je op het logo links bovenin 'klikt'?
Op Android gebruik ik ABRP in landscape en heb dan links de route met alle info en onderin de bediening om routes te stoppen, resetten, herstarten en dergelijke. Is even wennen want heel intuïtief is het imho niet.
Zonder premium kon ik op Android in ieder geval prima uit de voeten met dat ding zonder de premium variant. Gebruik nu echter premium ivm de vakanties deze zomer maar kan me niet herinneren dat de verwijzing naar premium zo in de weg zat voor ik deze nam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HenryP schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:26:
Ik heb in Frankrijk 1 stuk A10 meegemaakt waar inderdaad zo'n 280 km tussen twee snelladers in zit.
Dan ben ik wel benieuwd waar dat is geweest, want dat is nogal een afstand. Op de A10 kom ik genoeg snelladers tegen van o.a. Ionity en Total.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-05 21:32
Archiebald schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:39:
[...]

Persoonlijk vind ik het zelfs juist leuk ook om mezelf zo in Excel voor te bereiden op een lange vakantierit (*nerd modus :+ *). Is onderdeel van de voorpret.

Ik maak zelf een overzicht met de belangrijkste laders op de route ivm voorkeur leveranciers en >4 stalls. Vervolgens navigeer ik naar de eindbestemming en voer ik elke stop de volgende snellader in als tussenstop. Die bepaal ik dan ook pas op dat moment, toch tijd zat voor tijdens het laden. En dan kan ik mooi zien dat ik genoeg geladen heb dmv het aankomstpercentage. Op deze manier bevalt het me meer dan uitstekend.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
ninjazx9r98 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:16:
[...]

En als je op het logo links bovenin 'klikt'?
Op Android gebruik ik ABRP in landscape en heb dan links de route met alle info en onderin de bediening om routes te stoppen, resetten, herstarten en dergelijke. Is even wennen want heel intuïtief is het imho niet.
Zonder premium kon ik op Android in ieder geval prima uit de voeten met dat ding zonder de premium variant. Gebruik nu echter premium ivm de vakanties deze zomer maar kan me niet herinneren dat de verwijzing naar premium zo in de weg zat voor ik deze nam.
Daar zit het instellingen menu. Eindelijk met veel geklooi “get premium” skip for now kunnen kiezen. Brrrr irritant zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
PeterZ(on) schreef op zondag 11 juni 2023 @ 07:19:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd waar dat is geweest, want dat is nogal een afstand. Op de A10 kom ik genoeg snelladers tegen van o.a. Ionity en Total.
Tussen Bordeaux en Tours

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HenryP schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Tussen Bordeaux en Tours
Op dat traject van 350km zitten 6 Ionity locaties, gemiddeld dus om de 50km. Niet bij elke locatie aan beide zijden van de weg, maar dan zit er wel een andere aanbieder. Dus ik vraag mij echt af hoe je dan 280km kan rijden zonder een lader tegen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Wellicht stonden bij het plannen van de volgende stop niet alle snelladers in mijn versie van Google Maps. Onderweg lag mijn aandacht niet meer op de aan- of afwezigheid van snelladers, want ik had de volgende al in mijn navigatie geplaatst. Wat me in het algemeen wel opviel, is dat Frankrijk het aantal snelladers langs rijkswegen snel aan het uitbreiden is. Soms werd ik verrast door een EV laadsymbool bij een benzinestation, terwijl die niet in de Google Maps App was aangegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HenryP schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:43:
Wellicht stonden bij het plannen van de volgende stop niet alle snelladers in mijn versie van Google Maps. Onderweg lag mijn aandacht niet meer op de aan- of afwezigheid van snelladers, want ik had de volgende al in mijn navigatie geplaatst. Wat me in het algemeen wel opviel, is dat Frankrijk het aantal snelladers langs rijkswegen snel aan het uitbreiden is. Soms werd ik verrast door een EV laadsymbool bij een benzinestation, terwijl die niet in de Google Maps App was aangegeven.
Ah Google Maps, dat verklaart een hoop denk ik.

Ik zat gisteren toevallig eens te zoeken naar snelladers in GM en het resultaat is sterk afhankelijk van welke benaming je ingeeft. Vul je bijvoorbeeld "snellader" in dan krijg je andere resultaten dan bij "EV laders" enz... Zo kreeg ik in Baraque de Fraiture niet Fastned te zien terwijl als je "Fastned" ingeeft die plotseling wel te zien is. Zo heb je dus nooit een compleet overzicht en mis je er gewoon een aantal.

Vergeet GM en gebruik Chargemap, Chargefinder, Shell of welke andere die je voorkeur heeft welke wel actueel is. Nog beter, gebruik Ionity of Fastned en probeer daar je route mee te maken. En als er stukken niet gedekt zijn, zoek dan naar een locatie op de bovengenoemde site's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 17:46
Net gearriveerd in Marina di Pietrasanta, Toscane, Italië met mijn nieuwe Tesla Model Y LR.In 2 dagen gereden, ging perfect. Gebruik 173 Wh/km. In Duitsland 120-130 km/uur en in Zwitserland en Italië max toegestane snelheid +3 km, dat betekent 122 km/uur echte snelheid in Zwitserland en 132km/uur echte snelheid in Italië. Hij geeft 1km te veel aan op de teller.3 personen met hond en alle bagage plekken vol.( mijn vrouw zei net al dat ze weer teveel mee heeft...) Het weer was goed, zonnig, 25-30 graden. Auto reed voorbeeldig, comfortabel en stil. Hiervoor had ik een Tesla Model 3 LR uit 2019, die maakte veel meer kabaal en had een stuggere vering. Reed verder ook prima hoor, maar door de hogere zit heb je in de Model Y meer overzicht. Kortom ideale reisauto. In de Model 3 had ik EAP, en in de Model Y niet. Maar ik heb EAP niet gemist, omdat ik nu snel vanuit de AP kan inhalen, richtingaanwijzer aan en zonder moeite stuur je dan naar de ander baan. Enige is het geluidje dat je hoort bij in- en uitschakelen van de AP, dat blijft irritant.
Wij hebben 5 laadstops gemaakt bij Tesla laders op een afstand van 1400 km, snelle stops, kopje koffie was nog niet op toen we al weer door konden.
Manoeuvreren is nog wel een dingetje omdat ik de parkeer sensoren gewend was in de Model 3 en die zijn natuurlijk superieur aan de Vision hulp systemen. Vooral wat betreft de hoeken aan de voorkant van de auto bij uit en in parkeren. Maar goed daar komt wel een oplossing voor, voorlopig voorzichtig aan doen.
Kortom de Model Y is een ideale reisauto met een zeer net gebruik ( LR), aanrader ook voor langere reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuurmanVanFrodo
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-05 01:18
PeterZ(on) schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:33:
Op dat traject van 350km zitten 6 Ionity locaties
Ongelofelijk, dingen zijn wel veranderd... In 2018 (?) reed ik van Nederland richting Toulouse, en voorbij Chateauroux vond ik het wel spannend want er was een snellader in Brive-la-Gaillarde, 200 km verderop.

Dan had je de Shell Bois-Mandé, en daar was dus nog geen Ionity, alleen zo'n Allego 50 kW dingetje met drie stekkers. Geen enkel alternatief. Als die dus stuk zou zijn, dan was er ergens in Limoges een snellader maar die was uitgeschakeld buiten kantooruren. Ik vond dat altijd wel spannend.

[ Voor 4% gewijzigd door BuurmanVanFrodo op 12-06-2023 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BuurmanVanFrodo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:02:
[...]

Ongelofelijk, dingen zijn wel veranderd... In 2018 (?) reed ik van Nederland richting Toulouse, en voorbij Chateauroux vond ik het wel spannend want er was een snellader in Brive-la-Gaillarde, 200 km verderop.

Dan had je de Shell Bois-Mandé, en daar was dus nog geen Ionity, alleen zo'n Allego 50 kW dingetje met drie stekkers. Geen enkel alternatief. Als die dus stuk zou zijn, dan was er ergens in Limoges een snellader maar die was uitgeschakeld buiten kantooruren. Ik vond dat altijd wel spannend.
Ja dat waren andere tijden, kijk de video's van Frank Doorhof maar eens op zijn trip naar Bordeaux. Maar nu het laden meestal erg makkelijk gaat moet je wel oppassen om niet te laks te worden om niet alsnog leeg te komen staan, want echt overal kunnen laden is nog altijd geen gemeengoed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

dimi_v schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:12:
[...]

Ik denk dat ik weet waar je mee zit, want ik heb daar een aantal jaar terug ook mee zitten klooien.

Als je navigatie hebt afgesloten, lijkt of enkel die route hebt. Als je op het ABRP logo drukt in linkerbovenhoek, kan je daar alles aanpassen aan settings. En links onder 'restart trip'.

Het ontbreekt aan een design language dat op basis van duidelijke iconen al uitlegt hoe je verder kan/iets wijzigt.
BuurmanVanFrodo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:02:
[...]

Heel bekend mee. Met klamme handjes de heuvel op naar Boismandé in het donker. Enige snellader in wijde omgeving.

Tegenwoordig zoveel meer aangelegd. Je hoeft in Frankrijk tot de grens met Spanje nauwelijks meer te kijken. Gewoon rijden en bij 30% eens kijken hoe het verbruik gaat (wind, hoogtemeters), hoeveel km het dan tot snellader rond 5% is. Tijdens piekdagen, waar alle Nederlanders met EVs dezelfde dag vertrekken en route rijden, is het via een app als Chargefinder nog wijs even in de gaten te houden wat er gebeurt bij de snellader.

[ Voor 39% gewijzigd door nannoe op 12-06-2023 10:42 . Reden: extra reply ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:50
VidaR-9 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:03:
[...]

Persoonlijk vind ik het zelfs juist leuk ook om mezelf zo in Excel voor te bereiden op een lange vakantierit (*nerd modus :+ *). Is onderdeel van de voorpret.

Ik maak zelf een overzicht met de belangrijkste laders op de route ivm voorkeur leveranciers en >4 stalls. Vervolgens navigeer ik naar de eindbestemming en voer ik elke stop de volgende snellader in als tussenstop. Die bepaal ik dan ook pas op dat moment, toch tijd zat voor tijdens het laden. En dan kan ik mooi zien dat ik genoeg geladen heb dmv het aankomstpercentage. Op deze manier bevalt het me meer dan uitstekend.
Heb ik eerste jaar ook gedaan.. met backup opties van de snelweg af, wat er te doen is (voor de kids) en of er te eten is, wt voor type laders, hoeveel laders en welke snelheid.. heel excel sheet vol..in de praktijk - ik ben gaan rijden, en heb onderweg mn route bepaald aan de hand van file, verbruik, "pappa ik moet plassen/honger/dorst/pijn" :D

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
nannoe schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:35:
[...]

Tegenwoordig zoveel meer aangelegd. Je hoeft in Frankrijk tot de grens met Spanje nauwelijks meer te kijken. Gewoon rijden en bij 30% eens kijken hoe het verbruik gaat (wind, hoogtemeters), hoeveel km het dan tot snellader rond 5% is. Tijdens piekdagen, waar alle Nederlanders met EVs dezelfde dag vertrekken en route rijden, is het via een app als Chargefinder nog wijs even in de gaten te houden wat er gebeurt bij de snellader.
Die 30% bij een bereik van 400km+ is natuurlijk heel wat meer dan 30% bij 200km en dan nog even een stuk klimmen waar elke 1km rijden 3km bereik kost, kan het toch een probleem worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

PeterZ(on) schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:34:
[...]

Die 30% bij een bereik van 400km+ is natuurlijk heel wat meer dan 30% bij 200km en dan nog even een stuk klimmen waar elke 1km rijden 3km bereik kost, kan het toch een probleem worden.
Helemaal gelijk, maar... zet op Chargefinder 50+ filter CCS maar aan en zoom in:

Als voorbeeld het gebied van midden Frankrijk, waar altijd een laadwoestijn was, van Limoges tot Lyon, waarbij er nu nog keihard bijgebouwd wordt (enkel online locaties staan in Chargefinder):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sirkWNA.png

Door de aantallen laders zie je bijna de plaatsnamen niet meer op de kaart. Het gaat écht hard. En zelfs als je dus in de problemen mocht komen met een kleine batterij, door een heuvel of verkeerde berekening, sterkte tegenwind of regen, kan je altijd even nog van snelweg af, naar een Lidl, Carrefour, een restaurant dat al iets heeft aangelegd, of een ambitieuze burgemeester, etc, waar dan iets van Bouygues of Freshmile of een SDE staat. Tegen de Pyreneeën aan moet je wel ff opletten, maar tot aan dat punt: veel van die hoogtemeters kan je zo weer terugwinnen. (En tip: niet te hard naar beneden gaan rollen, beter regeneratie beetje aan zetten, anders loopt de delta van je luchtweerstand te snel op en win je niet genoeg terug!)

[ Voor 3% gewijzigd door nannoe op 12-06-2023 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
nannoe schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:32:
[...]

Helemaal gelijk, maar... zet op Chargefinder 50+ filter CCS maar aan en zoom in:

Als voorbeeld het gebied van midden Frankrijk, waar altijd een laadwoestijn was, van Limoges tot Lyon, waarbij er nu nog keihard bijgebouwd wordt (enkel online locaties staan in Chargefinder):
[Afbeelding]

Door de aantallen laders zie je bijna de plaatsnamen niet meer op de kaart. Het gaat écht hard. En zelfs als je dus in de problemen mocht komen met een kleine batterij, door een heuvel of verkeerde berekening, sterkte tegenwind of regen, kan je altijd even nog van snelweg af, naar een Lidl, Carrefour, een restaurant dat al iets heeft aangelegd, of een ambitieuze burgemeester, etc, waar dan iets van Bouygues of Freshmile of een SDE staat. Tegen de Pyreneeën aan moet je wel ff opletten, maar tot aan dat punt: veel van die hoogtemeters kan je zo weer terugwinnen. (En tip: niet te hard naar beneden gaan rollen, beter regeneratie beetje aan zetten, anders loopt de delta van je luchtweerstand te snel op en win je niet genoeg terug!)
Gelukkig maar dat er steeds meer bijkomen, is ook hard nodig. Vorig najaar twee keer de route via Clermond-Ferrand gereden en dan is het echt oppassen daar. Weinig snelladerlocaties en af en toe flink klimmen en dus is het oppassen geblazen. Maar dat gaat met de maand beter worden, neemt niet weg dat de laadmogelijkheden nog niet vergelijkbaar zijn met tankstations.

Ja goeie tip om niet te snel naar beneden te gaan en niet alleen voor de luchtweerstand maar ook voor de snelheidscontroles daar, heb er ervaring mee. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

PeterZ(on) schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:52:
[...]
Ja goeie tip om niet te snel naar beneden te gaan en niet alleen voor de luchtweerstand maar ook voor de snelheidscontroles daar, heb er ervaring mee. :(
Nog een tip voor de langerittenmetelektrischeauto: Voor wie onderweg is op de A71/A20 Chateauroux-Toulouse: bij Limoges gaat het in een afdaling opeens naar 110 vmax met dubbele flitser.

Nog een paar kilometer verder bij Ring Limoges zelfs naar 90 vmax met een dubbele flitser direct na een korte tunnel/viaduct; die zie je écht niet staan, maar die prent krijg je écht binnen 3 weken thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:34
Volgende maand ga ik samen met m'n zoon in de Tesla Y RWD naar Andalusie (daar ook een rondrit).
M'n zoon heeft ook z'n rijbewijs dus we kunnen lekker afwisselen en doen 2 overnachtingen (1x Poitiers, Frankrijk en 1x Burgos, Spanje) en op de terugweg ook. Dus niet via de Route du Soleil.
Heb voor de zekerheid ook een Shell pas genomen, maar ik verwacht/hoop dat ik voornamelijk terecht kan bij Tesla (super)chargers.
Iemand EV ervaring in het zuiden van Spanje? (Granada, Sevilla, Ronda, Fuengirola enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
nannoe schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:32:
[...]

[Afbeelding]

Is het stuk van Toulouse naar Barcelona erg veel klimmen eigenlijk? Ik ga die route rijden, maar ken ‘t daar niet zo goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wilde schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:16:
[...]

Is het stuk van Toulouse naar Barcelona erg veel klimmen eigenlijk? Ik ga die route rijden, maar ken ‘t daar niet zo goed..
Hangt er vanaf welke route je kiest, langs Andorra of via Narbonne. De eerste veel klimmen en de laatste het minste schat ik. Geeft ABRP geen hoogteprofiel? En anders GoogleMaps als je voor fiets als vervoermiddel kiest, zal dan niet exact zijn door de fietsroute maar geeft wel een idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Tadream schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:03:
Volgende maand ga ik samen met m'n zoon in de Tesla Y RWD naar Andalusie (daar ook een rondrit).
M'n zoon heeft ook z'n rijbewijs dus we kunnen lekker afwisselen en doen 2 overnachtingen (1x Poitiers, Frankrijk en 1x Burgos, Spanje) en op de terugweg ook. Dus niet via de Route du Soleil.
Heb voor de zekerheid ook een Shell pas genomen, maar ik verwacht/hoop dat ik voornamelijk terecht kan bij Tesla (super)chargers.
Iemand EV ervaring in het zuiden van Spanje? (Granada, Sevilla, Ronda, Fuengirola enz).
Heb maar ervaring tot Alicante. Maar met een Tesla kom je volgens mij zonder problemen Spanje door.

En je kunt altijd even in ABRP kijken om te checken of je andere laders tegenkomt. Met de Shell pas zullen de meeste wel werken al kan een app van een lokale aanbieder soms ook handig/nodig zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 13-06-2023 07:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:17
[...]

Je gaat in elk geval de Pyreneeen over, maar eigenlijk is dat niet zo hoog, en je aankomstplaats is terug kort bij zeeniveau.
Eens je boven bent... geraak je wel beneden. 8)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:44:
[...]

Je gaat in elk geval de Pyreneeen over, maar eigenlijk is dat niet zo hoog,
Niet hoog zeg je, 3404m, noem het maar niet hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Nou, we rijden via Narnonne/Perpignan en dan ga je natuurlijk niet het hoogste gebergte over.. er zit een Ionity in de buurt dus maar even volladen en dan door Spanje in.

Stuk rond Barcelona is wel karig vind ik! Dat wordt wel even plannen. Gelukkig staar er iets ten noorden een Tesla open iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

[...]
Via Andorra: met de nieuwe Ionity bij Pamiers (afrit Verniolle) zo'n 70 km ten zuiden van Toulouse moet je wel eroverheen geraken. En voor Spanje gebruik je Electromaps en Iberdrola.

Als je geen haast hebt, ga je even bij de 50 kW van Revéo in Foix staan, naast het station (check 'm wel even, ik zie nu dat hij offline is, maar wellicht dat iemand een reset knop heeft gedrukt: edit: ik zie dat er daar ook een Lidl 2x60kW ABB aan staat!). Op 5-7 min loopafstand van het historische stadje, daar ook twee goede bakkers in centrum en een goede Bio Coop voor de boodschappen bij station.

Via de kust Perpignan: geen enkele moeite qua hoeveelheden laders (en dan ook geen hoogtemeters).

[ Voor 9% gewijzigd door nannoe op 13-06-2023 10:13 . Reden: km bij nummer +lidl Foix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wilde schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:52:
Nou, we rijden via Narnonne/Perpignan en dan ga je natuurlijk niet het hoogste gebergte over.. er zit een Ionity in de buurt dus maar even volladen en dan door Spanje in.

Stuk rond Barcelona is wel karig vind ik! Dat wordt wel even plannen. Gelukkig staar er iets ten noorden een Tesla open iedereen.
Daarom vroeg ik ook welke route? In Gerona heb je bij het vliegveld een Ionity en net boven Figueras zit nog een gratis snellader bij Els Hostalets. En verder veel Iberdrola die ook met de Shell pas werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 22:28

Kju

Volgens Elli is er nog aardig wat aan 150+ kW laadpunten te vinden tussen Perpignan en Barcelona. Ik zou de app in ieder geval als backup aanraden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLSV79oOIlJAuR51rneW5JMj9FA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1Bo1tjRpZN0kPc7bQAXSAqi6.png?f=fotoalbum_large

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:17
PeterZ(on) schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:47:
[...]

Niet hoog zeg je, 3404m, noem het maar niet hoog.
De autostrade gaat toch zo hoog niet...
Als je bergwergjes gaat opzoeken, dan kan het wel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Can2
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-01 10:36
Weet iemand welke app ik het beste kan gebruiken icm een dakkoffer?
Ik wil graag de route plannen waarbij er rekening wordt gehouden met het lagere bereik door de dakkoffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Can2 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:50:
Ik wil graag de route plannen waarbij er rekening wordt gehouden met het lagere bereik door de dakkoffer.
je kunt met ABRP gewoon extra kilo's opgeven, of een andere instelling die een lager bereik oplevert.

of je haalt er zelf gewoon 10% af qua bereik. verwacht ook weer geen wonderen he... het hangt ook van de windrichting af etc..

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 13-06-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Can2 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:50:
Dit blijft wat zelf "prutsen". Of in ABRP of gewoon obv auto. Hangt ook sterk van de dakkoffer en de auto af. Bij een efficiente met klein frontaaloppervlak (Model 3 bv) kan het zo 15-20% extra verbruik opleveren. Bij een XC40 wat minder omdat die zelf ook al minder zuinig is. :) Daarnaast kun je het extra verbruik ook weer wat compenseren door langzamer te gaan rijden.

En anders moet je gewoon even een testritje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:35:
[...]

De autostrade gaat toch zo hoog niet...
Als je bergwergjes gaat opzoeken, dan kan het wel.
Nee de A9 via Perpignan niet, dat valt wel mee hoewel je daar ook niet op je laatste procentjes de grens moet passeren. Maar via Andorra is het denk ik een ander verhaal. Dus zonder te weten om welke route het gaat kun je die vraag niet beantwoorden. En als je vanaf Toulouse komt is het via Andorra een stuk korter, geen tol en leuker rijden, vind ik althans. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Can2
de Peer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:53:
[...]

je kunt met ABRP gewoon extra kilo's opgeven, of een andere instelling die een lager bereik oplevert.

of je haalt er zelf gewoon 10% af qua bereik. verwacht ook weer geen wonderen he... het hangt ook van de windrichting af etc..
Dank voor de tips, ik ga eens met ABRP wat uitproberen/testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Can2 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:05:
[...]

Dank voor de tips, ik ga eens met ABRP wat uitproberen/testen.
Ik ben vorig jaar met een XC40 P8 op vakantie gegaan met dakkoffer. Ja je kan uitgaan van 10- a 15 % zeker, maar heel eerlijk - je merkt er weinig van.. de wind is een grotere factor. Ik was super voorbereid met overzichtjes van laadplekken etc - uiteindelijk gewoon gaan rijden en bij 30% gaan zoeken naar een paal op mn route om met 10a20% aan te komen.. conclusie - ik heb er weinig van gemerkt ! (behalve het te lage plafond van een parkeer garage 8)7 :o :+ }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Qua dakkoffer heb ik gehoord dat het wel tot 40% kan schelen en inderdaad heb je veel wind boven je hoofd.
Om die reden heb ik een trekhaak koffer besteld. Capaciteit is hetzelfde, maar het verbruik ligt veel lager tot verwaarloosbaar.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-05 23:11

3_s

PeterZ(on) schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:15:
[...]

Hangt er vanaf welke route je kiest, langs Andorra of via Narbonne. De eerste veel klimmen en de laatste het minste schat ik. Geeft ABRP geen hoogteprofiel? En anders GoogleMaps als je voor fiets als vervoermiddel kiest, zal dan niet exact zijn door de fietsroute maar geeft wel een idee.
Uiteindelijk moet je toch met beide routes evenveel klimmen, volgens mijn (eerder beperkte) logica. Eentje is misschien steiler, of meer klimmen en terug dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Brotuck schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:26:
Qua dakkoffer heb ik gehoord dat het wel tot 40% kan schelen en inderdaad heb je veel wind boven je hoofd.
Om die reden heb ik een trekhaak koffer besteld. Capaciteit is hetzelfde, maar het verbruik ligt veel lager tot verwaarloosbaar.
40% is echt overdreven hoor. en qua geluid - het ligt ook aan je auto. Mijn volvo hoor ik er bijna niets van.
Trekhaakkoffer - helaas geen trekhaak op deze leaseauto, dus geen optie voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
3_s schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:49:
[...]

Uiteindelijk moet je toch met beide routes evenveel klimmen, volgens mijn (eerder beperkte) logica. Eentje is misschien steiler, of meer klimmen en terug dalen.
Dan raad ik je aan om toch maar eens goed de kaart te bestuderen. Van Toulouse naar Narbonne is 200m dalend en van Toulouse naar Andorra is 2000m stijgend. Het piekje bij de grens via de tolweg is maar een paar honderd meter hoog. Dus beide routes zijn wel degelijk verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kennelijk is het effect van een dakkoffer heel sterk afhankelijk van het type auto en ongetwijfeld ook van de gemiddelde snelheid tijdens je reis. Ik hoor aan de e-Niro kant eigenlijk alleen maar dat het vrijwel niets uitmaakt. Ik heb zelf een paar ritten naar Zwitserland gemaakt (~1000km) en het maakte weinig verschil of ik dat deed met twee mountainbikes op de fietsendrager of geen fietsendrager. Terwijl die MTB's aan alle kanten uitstaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

multikoe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:05:
[...]

Kennelijk is het effect van een dakkoffer heel sterk afhankelijk van het type auto en ongetwijfeld ook van de gemiddelde snelheid tijdens je reis. Ik hoor aan de e-Niro kant eigenlijk alleen maar dat het vrijwel niets uitmaakt. Ik heb zelf een paar ritten naar Zwitserland gemaakt (~1000km) en het maakte weinig verschil of ik dat deed met twee mountainbikes op de fietsendrager of geen fietsendrager. Terwijl die MTB's aan alle kanten uitstaken...
dat moet behoorlijk verschil maken vanwege de luchtweerstand.
Het niet merken is natuurlijk wat anders dan het niet niet waar is. misschien had je de ene keer wind mee en de andere keer wind tegen, of waren je banden minder opgepompt ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
de Peer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:07:
[...]

Het niet merken is natuurlijk wat anders dan het niet niet waar is. misschien had je de ene keer wind mee en de andere keer wind tegen, of waren je banden minder opgepompt ofzo.
Dit dus, - precies wat er gebeurd als je zonder dakkoffer rijd, wind, temperatuur, weersomstandigheden, gewicht, bandendruk hebben allemaal invloed op verbruik - net zoals een dakkoffer.. Hoeveel dat is, is gewoon slecht te zeggen of te voorspellen aangezien je de andere factoren niet weet nog. mijn ervaring : je merkt het dus niet echt tenzij je de route elke week rijd en een goed gemiddelde weet.. helaas doe ik dat niet elke week naar italie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de Peer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:07:
[...]

Ik weet het. Ik heb stromingsleer gehad op de HBO. Luchtweerstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid. Maar toch:
Ik zei dat ik over verschillende ritten geen significant verschil merk als ik met of zonder MTB's op de trekhaak rij. En ik lees in de e-Niro gebruikersgroepen ongeveer hetzelfde als het gaat om dakkoffers.
Een mogelijke verklaring is dat je op de meeste ritten naar verre bestemmingen helemaal niet zo'n hoge snelheid rijdt. Op de rit naar Zwitserland bijvoorbeeld rij je voornamelijk over trajecten met een maximum snelheid van 100 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
4v4t4r schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:12:
[...]

Dit dus, - precies wat er gebeurd als je zonder dakkoffer rijd, wind, temperatuur, weersomstandigheden, gewicht, bandendruk hebben allemaal invloed op verbruik - net zoals een dakkoffer.. Hoeveel dat is, is gewoon slecht te zeggen of te voorspellen aangezien je de andere factoren niet weet nog. mijn ervaring : je merkt het dus niet echt tenzij je de route elke week rijd en een goed gemiddelde weet.. helaas doe ik dat niet elke week naar italie ;)
Inderdaad, misschien moet de conclusie zijn dat het meerverbruik door de dakkoffer verdwijnt in de "ruis" die andere factoren veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:51
Interessante video met het verschil in wat je verbruikt met caravan, fietsendrager of dakkoffer. (resultaten op 19:24)

[ Voor 6% gewijzigd door jaroen89 op 13-06-2023 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jaroen89 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:30:
Interessante video met het verschil in wat je verbruikt met caravan, fietsendrager of dakkoffer. (resultaten op 19:24)
Bijzonder vaag tabelletje. Zonder verdere uitleg lijkt een dakkoffer een lager verbruik op te leveren.....

Als ik even door de rammelende tekst heen kijk, dan is het verschil tussen wel of geen dakkoffer iets meer dan 10% (van 2.6 naar 2.3 mile/kWh). Dat vind ik erg weinig, zeker gezien het feit dat ze hier een constante snelheid van 70 mph aanhouden. Dat is 126 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

PeterZ(on) schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:21:
[...]

Voor mij o.a. de reden dat ik tot nu toe geen gebruik heb gemaakt van de SuC's. Op de tolweg in Frankrijk via Luxemburg kun je alleen in Lyon bij een SuC komen zonder de tolweg te hoeven verlaten. En daar waar de dekking snelladers minder is zoals tussen Toul en Langres, in in Spanje tussen Barcelona en Valencia zijn ze niet beschikbaar. Naast het probleem dat sommige stekkers niet lekker passen.
Ik ben in een week tijd vanuit NL heen en weer gereden naar Altea. Aantal SuCs gebruikt onderweg, maar ook in Spanje langs de snelweg (2-5 km er vanaf) ging het prima. B&B hotel in de buurt Barcelona, Golfclub net voor Barcelona, Valencia op de TechCampus bij een hotel. Net naast Denia op een shopping mall van o.a. Carrefour. In 23 uur 1990 km heen afgelegd ( ik moest er op tijd zijn, dus door de nacht heen gereden). Terug een nachtstop gemaakt bij Beziers en volgende dag naar huis.

Voor mij was SuC hoofdreden dat deze gratis zijn in de leaseregeling en ik 100% zekerheid had dat het laden geaccepteerd werd. Daarnaast ook relatief rustig, want nauwelijks andere Tesla's aanwezig. Sommige waren 250kWh, meestal 125. Helaas alleen lang niet altijd een relaxte omgeving, meestal toch een industrieterrein waar midden in de nacht niets te doen was.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Waarom hebben jullie die dakkoffer überhaupt nodig? Ik kreeg alles in een A-segmenter gepropt en heb nu een Nissan Leaf, met de dubbele hoeveelheid aan bagage ruimte. Less is more, dus hoezo zoveel spulletjes meeslepen op vakantie?

Bij mijn Nissan Leaf zou het echt een enorme impact op het rijbereik hebben: dus ik denk er niet eens over na, om iets op het dak. Of achter de auto te hangen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Marco-Peters schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:01:
Waarom hebben jullie die dakkoffer überhaupt nodig? Ik kreeg alles in een A-segmenter gepropt en heb nu een Nissan Leaf, met de dubbele hoeveelheid aan bagage ruimte. Less is more, dus hoezo zoveel spulletjes meeslepen op vakantie?

Bij mijn Nissan Leaf zou het echt een enorme impact op het rijbereik hebben: dus ik denk er niet eens over na, om iets op het dak. Of achter de auto te hangen....
als je bijvoorbeeld met 5 personen op reis gaat en je gaat kamperen (met eigen spullen/tent) dan wordt het wel lastig.
iedereen heeft een andere situatie. maar idd ik zou het ook proberen te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 22:28

Kju

Het inpakbeleid verschilt per gezin en is afhankelijk van de reis. Wij doen altijd rondreis road trips en zijn dus gewend om met handbagage koffers te reizen als we elke drie tot vijf dagen weer naar de volgende bestemming gaan. We hebben altijd een hotel of appartement. Dan heb je niet veel nodig. Ik kan me best voorstellen dat dat anders is als je naar de camping gaat of als je drie weken op dezelfde plek blijft.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r

rolstoel in kofferbak - bijna vol. 2 kids & vrouw bagage voor 3 weken.. gaat niet passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Paitor schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:47:
[...]

Ik ben in een week tijd vanuit NL heen en weer gereden naar Altea. Aantal SuCs gebruikt onderweg, maar ook in Spanje langs de snelweg (2-5 km er vanaf) ging het prima. B&B hotel in de buurt Barcelona, Golfclub net voor Barcelona, Valencia op de TechCampus bij een hotel. Net naast Denia op een shopping mall van o.a. Carrefour. In 23 uur 1990 km heen afgelegd ( ik moest er op tijd zijn, dus door de nacht heen gereden). Terug een nachtstop gemaakt bij Beziers en volgende dag naar huis.

Voor mij was SuC hoofdreden dat deze gratis zijn in de leaseregeling en ik 100% zekerheid had dat het laden geaccepteerd werd. Daarnaast ook relatief rustig, want nauwelijks andere Tesla's aanwezig. Sommige waren 250kWh, meestal 125. Helaas alleen lang niet altijd een relaxte omgeving, meestal toch een industrieterrein waar midden in de nacht niets te doen was.
Ja met een Tesla en dan ook gratis kunnen laden is natuurlijk een heel ander verhaal, daar hoef je niet lang over na te denken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
4v4t4r schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:08:
[...]

rolstoel in kofferbak - bijna vol. 2 kids & vrouw bagage voor 3 weken.. gaat niet passen
Ja dat is legitiem: maar eerder de uitzondering op de regel of niet? Want als je met het vliegtuig zou reizen, dan kun je toch ook niet zoveel bagage mee nemen? Nederlanders zijn hier soms echt extreem in.

Bedoel het is fijn dat er met gemak twee grote koffers in mijn Nissan Leaf passen. Maar ik zou mijn gezin gewoon de instructie geven, dat ieder een koffer ter grootte van een carry on mag meenemen.

Potten pindakaas, hagelslag en weet ik allemaal wel niet wat de gemiddelde Nederlander meesleept naar de camping in Zuid-Frankrijk. Dat laat ik allemaal thuis, want ik wil juist eten wat in het land van bestemming de norm is. Anders kan ik net zo goed thuis blijven.

Ik hoor vaak genoeg van Hollanders, dat het Heuvelland waar ik op 10 minuten rijden vandaan woon: net het buitenland is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4v4t4r
Marco-Peters schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:16:
[...]

Ja dat is legitiem: maar eerder de uitzondering op de regel of niet? Want als je met het vliegtuig zou reizen, dan kun je toch ook niet zoveel bagage mee nemen? Nederlanders zijn hier soms echt extreem in.

Bedoel het is fijn dat er met gemak twee grote koffers in mijn Nissan Leaf passen. Maar ik zou mijn gezin gewoon de instructie geven, dat ieder een koffer ter grootte van een carry on mag meenemen.

Potten pindakaas, hagelslag en weet ik allemaal wel niet wat de gemiddelde Nederlander meesleept naar de camping in Zuid-Frankrijk. Dat laat ik allemaal thuis, want ik wil juist eten wat in het land van bestemming de norm is. Anders kan ik net zo goed thuis blijven.

Ik hoor vaak genoeg van Hollanders, dat het Heuvelland waar ik op 10 minuten rijden vandaan woon: net het buitenland is :+
vliegtuig is redelijk drama met de roelstoel of met een luxere rollator (die om te bouwen is) om fatsoenlijk op je plek te komen zonder het halve vliegtuig te irriteren (iedereen is serieus een tokkie als het om vliegvakanties gaat) en daarnaast hebben de kids beide een (kleine)trolley, en ik dus een koffer voor mij en vrouw. ik kan haar dan niet echt duwen als nodig, en moet ook op de kids letten etc. auto is zoveel makkelijker, gewoon 500km max per dag rijden, 2x laden en genieten van de vakantie.. met een dakkoffer :)

en nee, er gaat geen pindakaas mee !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck

2 volwassenen en 2 kinderen in de auto. Ik moet zeggen we worden steeds efficiënter met inpakken, maar je blijft zaken meeslepen die veel volume innemen. Dan is een Trekhaakkoffer een enorme uitkomst in ons geval.
De auto is groot, maar blinkt niet uit in kofferbakruimte. Maar goed dat is een persoonlijk ding.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Waarom het Supercharger netwerk als fallback? Ik zou niet anders willen dan simpelweg de auto het denkwerk laten doen, en af en toe de bijrijder vragen om simpelweg één stop verder te laten kiezen (omdat de navigatie soms conservatief is qua volgende stop).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Can2

Kamperen.. 3 kinderen op de achterbank en eigen tent, matjes, slaapzakken etc mee.Waarvan de jongste nog een buggy en campingbedje nodig heeft. Heb nu een 5008, en krijg donderdag een Enyaq dus dat scheelt ook nog eens +- 200 liter aan kofferbak.

[ Voor 4% gewijzigd door Can2 op 13-06-2023 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archiebald
Jeroenneman schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:34:
[...]

Waarom het Supercharger netwerk als fallback? Ik zou niet anders willen dan simpelweg de auto het denkwerk laten doen, en af en toe de bijrijder vragen om simpelweg één stop verder te laten kiezen (omdat de navigatie soms conservatief is qua volgende stop).
Als ik overdag zou rijden, dan zou ik dat zeker ook doen. Alleen gaan wij ‘s nachts rijden en ik wil graag de sanitaire stops combineren met de laadstops. Daarnaast is het langs de snelweg over het algemeen wat drukker ‘s nachts, dat is met een vrouw en klein kind wel fijn. Daarom heeft het deze keer mijn voorkeur voor laden aan de snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17-11-2023
TCroezing schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:19:
[...]

Onze komende vakantie in Noorwegen. :P
In m'n voorbereiding lijken me dit handige apps om erbij te hebben.
Dat klopt helemaal, bedankt voor je tips!
Ik heb al een aantal keer geladen met Mer en Bilkraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-05 23:11

3_s

PeterZ(on) schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:57:
[...]

Dan raad ik je aan om toch maar eens goed de kaart te bestuderen. Van Toulouse naar Narbonne is 200m dalend en van Toulouse naar Andorra is 2000m stijgend. Het piekje bij de grens via de tolweg is maar een paar honderd meter hoog. Dus beide routes zijn wel degelijk verschillend.
Ik bedoelde eerder: onderaan de streep ben je toch evenveel gestegen.
Maar het aantal hoogtemeters kan uiteraard wel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Ik zat net de Tesla app in te stellen en mijn oog viel direct op de lage prijzen. Zelfs zonder abbo ben je goedkoper uit dan bij 90% van de huidige providers. Dit is wel een erg goed alternatief geworden !

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Archiebald schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:02:
[...]
Als ik overdag zou rijden, dan zou ik dat zeker ook doen. Alleen gaan wij ‘s nachts rijden en ik wil graag de sanitaire stops combineren met de laadstops. Daarnaast is het langs de snelweg over het algemeen wat drukker ‘s nachts, dat is met een vrouw en klein kind wel fijn. Daarom heeft het deze keer mijn voorkeur voor laden aan de snelweg.
Dat is inderdaad een snel vergeten punt. Ik heb laatst voor het eerst bij een Tesla Supercharger geladen, maar dat was op een groot parkeerterrein bij een supermarkt. Het was avond, dus alles was dicht. Een grote asfaltvlakte zonder voorzieningen in een industriegebied onder oranje verlichting....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:06
Brotuck schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:33:
Ik zat net de Tesla app in te stellen en mijn oog viel direct op de lage prijzen. Zelfs zonder abbo ben je goedkoper uit dan bij 90% van de huidige providers. Dit is wel een erg goed alternatief geworden !
Klopt, zeker met het abbo van 12,99 kun je de zomervakantie goed vooruit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akira_ZSE
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-05 13:30
Ik heb met de EV6 al 2x dezelfde trip naar Oostenrijk gedaan. Eenmaal met dakkoffer en eenmaal zonder, en ik moet zeggen, het meer verbruik was echt verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
multikoe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:20:
[...]

Ik weet het. Ik heb stromingsleer gehad op de HBO. Luchtweerstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid. Maar toch:
Ik zei dat ik over verschillende ritten geen significant verschil merk als ik met of zonder MTB's op de trekhaak rij. En ik lees in de e-Niro gebruikersgroepen ongeveer hetzelfde als het gaat om dakkoffers.
Een mogelijke verklaring is dat je op de meeste ritten naar verre bestemmingen helemaal niet zo'n hoge snelheid rijdt. Op de rit naar Zwitserland bijvoorbeeld rij je voornamelijk over trajecten met een maximum snelheid van 100 km/h.
Fietsen op de trekhaak lijken qua extra verbruik goed mee te vallen, ik zou vermoeden dat het verschil ook beperkter is als je met een wat hoger model auto rijdt (type SUV). Een dakkoffer heeft wel wat meer impact, met een eerder solide frontaal oppervlak vergeleken met het zijprofiel van een fiets, en ongetwijfeld verstoort zo'n dakkoffer ook de luchtstroom over het dak en de aflopende daklijn.
Bij fietsen op het dak al helemaal, daar ging het verschil volgens Duitse testen die ik niet meteen weer terug vind al snel richting de 25% of meer extra verbruik bij snelweg snelheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The__Virus
The__Virus schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:54:
[...]

De extra tijd omdat je van de snelweg af moet klopt. De app heb ik niet nodig, omdat ik een Tesla heb, dan gaat het juist weer sneller dan bij paal met pasje. En ik heb een tolbadge besteld, want je moet wel veel vaker door die poortjes. Dus wat ik bespaar aan tol ben ik kwijt aan de maandkosten voor die badge :+. Wel het goedkoopst laden voor mij. Freshmile komt nog enigszins in de buurt, maar nu Enel-X Juicepass er niet meer is met goedkope bundels zijn de opties voor mij beperkt, zonder nog een abonnement. Dat is nl. niet lonend omdat ik verder altijd thuis laad.
Inmiddels de tolbadge binnen. Mooi klein ding, net iets groter dan een half bank-/laadpasje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByBC8bkOuxEYyK38ZHlNvIPJR94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7gomf0Ip7pj2WXbprAX6PCw.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft niet heel lang geduurd, 10 dagen totaal. Dit geeft wel hoop gemak tijdens op- en afrijden van Peage in Frankrijk naar de superchargers. Over 1.5 weken mijn ervaring ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

multikoe schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:55:
[...]

Dat is inderdaad een snel vergeten punt. Ik heb laatst voor het eerst bij een Tesla Supercharger geladen, maar dat was op een groot parkeerterrein bij een supermarkt. Het was avond, dus alles was dicht. Een grote asfaltvlakte zonder voorzieningen in een industriegebied onder oranje verlichting....
Eerder uitzondering dan regel zulke locaties. Ik pak juist liever de Supercharger omdat die vaak naast een hotel liggen, met betere voorzieningen dan een tankstation.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-05 14:07
Jeroenneman schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:00:
[...]

Eerder uitzondering dan regel zulke locaties. Ik pak juist liever de Supercharger omdat die vaak naast een hotel liggen, met betere voorzieningen dan een tankstation.
In de Telsa app kan je zien of de voorzieningen 24/24 open zijn met de symbolen onderaan.
Pagina: 1 ... 17 ... 103 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.