Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:53
noctilucus schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:14:
[...]

Fietsen op de trekhaak lijken qua extra verbruik goed mee te vallen, ik zou vermoeden dat het verschil ook beperkter is als je met een wat hoger model auto rijdt (type SUV). Een dakkoffer heeft wel wat meer impact, met een eerder solide frontaal oppervlak vergeleken met het zijprofiel van een fiets, en ongetwijfeld verstoort zo'n dakkoffer ook de luchtstroom over het dak en de aflopende daklijn.
Bij fietsen op het dak al helemaal, daar ging het verschil volgens Duitse testen die ik niet meteen weer terug vind al snel richting de 25% of meer extra verbruik bij snelweg snelheden.
Extra verbruik bij fietsen op de trekhaak is inderdaad best afhankelijk van de auto. Bij onze Model 3 steken de fietsen een flink stuk boven de auto uit en dan is het extra verbruik bij 120/130 al snel 20 a 25% hoger. In het verleden veel stationwagens gereden en daar is me dat eigenlijk nooit zo opgevallen. Met de fietsen moeten we op dezelfde rit van ca 1000km een keer extra laden als we een beetje doorrijden. Dus houden we het maar op ca 100km/u.

Dus zeker geen fietstassen of kinderzitjes op je fiets laten zitten :/

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

The__Virus schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:30:
[...]

Inmiddels de tolbadge binnen. Mooi klein ding, net iets groter dan een half bank-/laadpasje:
Tip: niet vastplakken op de autoruit. In buitenland zijn er nog wel eens bendes die enkel en alleen voor die badge je zijruit intikken. Ook enkel op basis van lijmsporen op het raam. Verstop het even in een vakje en hou omhoog bij de tolpoort (of schuif 'm enkel voor de rit op de zonneklep).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:04
nannoe schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:24:
[...]

Tip: niet vastplakken op de autoruit. In buitenland zijn er nog wel eens bendes die enkel en alleen voor die badge je zijruit intikken. Ook enkel op basis van lijmsporen op het raam. Verstop het even in een vakje en hou omhoog bij de tolpoort (of schuif 'm enkel voor de rit op de zonneklep).
Lijkt mij overdreven want wie steelt zo'n apparaatje van een paar tientjes, bovendien laat je dat na diefstal blokkeren dus de dief heeft er niets aan.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:08
Onze eerste vakantie in een elektrische auto (MY RWD) is echt super goed bevallen. Reis ging naar bovenin Denemarken, ongeveer 750 km vanaf ons huis. Had thuis wat gepland met ABRP maar uiteindelijk maar gewoon adres ingegeven in de navigatie en gaan met die banaan. Alle stops op 1 na bij superchargers gedaan, heenweg wilden we ontbijten bij Dammer Berge. Hier liet een kerel met een Kona alle laadpalen 1 voor 1 in storing vallen, gelukkig hadden wij de laatste.

Voor een dergelijke reis is kunnen laden met 170KW imo ook echt meer dan prima. We waren dan wel met een baby en peuter, die konden wij niet zo snel eten en drinken geven dat we weer klaar waren voor de auto volgeladen was... Voor de keuze van de auto waren we bang of een LR versie niet beter zou zijn, maar voor de zomer is dat dus voor ons echt onnodig. Hooguit in de winter zal dat beetje extra range wel makkelijk zijn.

Enige nadeel was dat laden bij het Airbnb huisje niet was toegestaan (en dat snap ik wel gezien de elektrische installatie), gelukkig was er een 150kw Shell snellader naast de supermarkt dus dat heeft geen hinder veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:24
https://electrek.co/2023/...p-a-better-route-planner/
Slecht nieuws voor het plannen van lange routes met ABRP.
Rivian gaat ABRP overnemen, dus ben benieuwd hoe lang het nog blijft bestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

JTHZZ schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:39:
https://electrek.co/2023/...p-a-better-route-planner/
Slecht nieuws voor het plannen van lange routes met ABRP.
Rivian gaat ABRP overnemen, dus ben benieuwd hoe lang het nog blijft bestaan
Jammer. ABRP was een stuk minder conservatief dan Tesla in de eigen navigatie. Die wilde me vaak al met 19% laten laden. Hartstikke zonde, want juist van 2-20% tikt ie de volle 250kW aan bij V3 laders.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:43
Dersan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:56:Voor een dergelijke reis is kunnen laden met 170KW imo ook echt meer dan prima. We waren dan wel met een baby en peuter, die konden wij niet zo snel eten en drinken geven dat we weer klaar waren voor de auto volgeladen was...
Same onze eNiro die maar met 77KW (oid) laad.

Fijn dat het goed bevallen is, had niet anders verwacht 😉👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikstert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-06 20:14
Paitor schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:47:
[...]

Ik ben in een week tijd vanuit NL heen en weer gereden naar Altea. Aantal SuCs gebruikt onderweg, maar ook in Spanje langs de snelweg (2-5 km er vanaf) ging het prima. B&B hotel in de buurt Barcelona, Golfclub net voor Barcelona, Valencia op de TechCampus bij een hotel. Net naast Denia op een shopping mall van o.a. Carrefour. In 23 uur 1990 km heen afgelegd ( ik moest er op tijd zijn, dus door de nacht heen gereden). Terug een nachtstop gemaakt bij Beziers en volgende dag naar huis.

Voor mij was SuC hoofdreden dat deze gratis zijn in de leaseregeling en ik 100% zekerheid had dat het laden geaccepteerd werd. Daarnaast ook relatief rustig, want nauwelijks andere Tesla's aanwezig. Sommige waren 250kWh, meestal 125. Helaas alleen lang niet altijd een relaxte omgeving, meestal toch een industrieterrein waar midden in de nacht niets te doen was.
Trouwens een beste prestatie: 1990km en 23 uur _/-\o_ . Was de red bull lekker? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:16
Jeroenneman schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:42:
[...]

Jammer. ABRP was een stuk minder conservatief dan Tesla in de eigen navigatie. Die wilde me vaak al met 19% laten laden. Hartstikke zonde, want juist van 2-20% tikt ie de volle 250kW aan bij V3 laders.
Kijk, Tesla loopt nog steeds ver voor op menig ander merk qua berekening/route maar het valt me idd wel tegen dat je niet wat meer kunt in de navi. Net zoals in ABRP. Wil je snel aankomen, of minder vaak stoppen bv. En kunnen instellen met hoevel % je uiteindelijk aankomt. Dat soort zaken zou ik inmiddels wel verwachten. Maar goed, met een lightshow en scheet als claxon kom je in het nieuws. Niet met eerder genoemde nuttige toevoegingen. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Inspired schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:46:
[...]

Kijk, Tesla loopt nog steeds ver voor op menig ander merk qua berekening/route maar het valt me idd wel tegen dat je niet wat meer kunt in de navi. Net zoals in ABRP. Wil je snel aankomen, of minder vaak stoppen bv. En kunnen instellen met hoevel % je uiteindelijk aankomt. Dat soort zaken zou ik inmiddels wel verwachten. Maar goed, met een lightshow en scheet als claxon kom je in het nieuws. Niet met eerder genoemde nuttige toevoegingen. :)
Kunnen instellen met hoeveel je wil aankomen lijkt me ook echt een basic toevoeging. Gek genoeg laat ie soms wel de round-trip schatting zien, en soms weer niet.

En natuurlijk een toggle om gewoon de beste lader te pakken, of dat nu Supercharger is of niet.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Weer on-topic graag: auto's in detail vergelijken is alle ruimte voor in andere topics.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:31
multikoe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:37:
[...]

Bijzonder vaag tabelletje. Zonder verdere uitleg lijkt een dakkoffer een lager verbruik op te leveren.....

Als ik even door de rammelende tekst heen kijk, dan is het verschil tussen wel of geen dakkoffer iets meer dan 10% (van 2.6 naar 2.3 mile/kWh). Dat vind ik erg weinig, zeker gezien het feit dat ze hier een constante snelheid van 70 mph aanhouden. Dat is 126 km/h.
Even een correctie: 70 mph is geen 126, maar 112 km/h.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:27
voor degenen die met een travelcard dongel rijden. Wij zijn in Italie geweest:

Duitsland, Zwitserland overal kunnen snelladen langs snelweg met de dongel.
In Italie kwam ik erachter dat ik een app moest hebben voor het laadnetwerk langs de autostrada (net nieuw - free to x). Een behulpzame goed sprekende italiaan heeft me erdoorheen geleid.
Be charge moeten downloaden en daarna werkte het wel, maar wel via de app (verschrikkelijk dat wel)

Probleem al wel aangekaard bij Leaseplan dat travelcard ook afspraken gaat maken met die exploitant.
Je ziet gewoon iedereen kutten met die app(s), totaal niet plug en play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:36
Gisteren vertrokken richting Billund (Legoland), echt 0 problemen gehad met verschillende snelladers en mijn laadpas (Elli), ook in Denemarken niet trouwens. Het werkt gewoon.

Heerlijke trip met helaas wel wat flinke files, waardoor we uiteindelijk met 3 uur vertraging aankwamen. Maar dat mag de pret niet drukken !

Het is in Duitsland wel erg moeilijk om een "gezonde" snelheid aan te houden op de linkerbaan. Een EV is echt niet gemaakt voor 180-200 km/h. Uiteraard wel even gereden omdat het kan, maar dan zie je letterlijk de procenten wegtikken.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Brotuck schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:33:
Gisteren vertrokken richting Billund (Legoland), echt 0 problemen gehad met verschillende snelladers en mijn laadpas (Elli), ook in Denemarken niet trouwens. Het werkt gewoon.

Heerlijke trip met helaas wel wat flinke files, waardoor we uiteindelijk met 3 uur vertraging aankwamen. Maar dat mag de pret niet drukken !

Het is in Duitsland wel erg moeilijk om een "gezonde" snelheid aan te houden op de linkerbaan. Een EV is echt niet gemaakt voor 180-200 km/h. Uiteraard wel even gereden omdat het kan, maar dan zie je letterlijk de procenten wegtikken.
Files rond Hamburg?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
boven Hamburg flink lang over gedaan en gisteren was er ook een auto in de fik op de A1, nou dan sta je ook stil

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Brotuck schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:35:
[...]

boven Hamburg flink lang over gedaan en gisteren was er ook een auto in de fik op de A1, nou dan sta je ook stil
Ik moet midden Juli naar Kiel om daar de ferry te nemen naar Goteborg.
We moeten dus om 17h in Kiel zijn, of de boot is weg.
Van bij mij thuis tot in Kiel is 700km, dus ik vermoed dat we toch goed op tijd gaan vertrekken. Liever een uurtje netflixen in de Auto, dan stressen omdat het krap wordt. Gelukkig rijden we op een donderdag, en ik hoop rond 13-14h rond Hamburg te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30
Eriklu schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:54:
voor degenen die met een travelcard dongel rijden. Wij zijn in Italie geweest:

Duitsland, Zwitserland overal kunnen snelladen langs snelweg met de dongel.
In Italie kwam ik erachter dat ik een app moest hebben voor het laadnetwerk langs de autostrada (net nieuw - free to x). Een behulpzame goed sprekende italiaan heeft me erdoorheen geleid.
Be charge moeten downloaden en daarna werkte het wel, maar wel via de app (verschrikkelijk dat wel)

Probleem al wel aangekaard bij Leaseplan dat travelcard ook afspraken gaat maken met die exploitant.
Je ziet gewoon iedereen kutten met die app(s), totaal niet plug en play.
Ik heb gelukkig naast pas van werkgever Becharge, EnelX en Maingau als backup voor Italië. Hoop dat het voldoende is.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-06 22:29
Nu met de Granny charger bij ons vakantiehuis( gewone woning) in Italië de Tesla Model Y aan het laden en kom niet hoger dan 2 kW/h, de netspanning is ook maar 211V. Ik laad op 13 A, in Nederland haal ik dan 3 kW/h.
Stekker blijft wel lekker koel...
Edit: Na 2 uur sloeg de hoofdzekering bij de poort eruit. Niet de stop in het huis, heel vreemd....
Niet meer geprobeerd, er is een Tesla Supercharger vlakbij dus laden is geen probleem.

[ Voor 30% gewijzigd door Mackeessie op 18-06-2023 17:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-06 21:45

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Net terug van een weekje Haute Savoie (Samoëns) met de Kia E-soul. 1075 km vanaf Alkmaar.
Heenweg 4 x probleemloos geladen. Vertrokken met 100%.
1e: Tesla Remouchamps 40 kwh 0,41 = 16,40 eu (met abo)
2e: Tesla Laxou 40 kwh 0,35 = 14,00
3e: Fastned Pont. 40 kwh 0,59 = 23,68 Handig dat je bij fastned nu kan inpluggen en het laden gelijk begint.
4e: Tesla St Julien 34 kwh 0,32 = 10,8
Aangekomen met nog 60% acculading
Verbruik 15,2 kwh per 100 km.
In Samoëns bij het vakantiehuis kunnen laden met de granny.

Terugweg 3 x probleemloos geladen bij (vertrokken met 90%):
1e: Fastned Pont 39 kwh 0,59 = 23,09
2e: Tesla Hauconcourt (Metz Nrd) 48 kwh 0,34 = 16,32
3e: Tesla Urmond. 45 kwh 0,37 = 16,65
Aangekomen met nog 16% acculading
Verbruik 15 kwh per 100 km
Heen en terug snelheid 105/ 110 kmh perfecte weersomstandigheden
Elke reis ri. het zuiden en terug merk ik dat de laadmogelijkheden beter worden. 👍
Nergens hoeven wachten.

Edit 18/6 paar foutjes eruit gehaald en verbruik/prijzen aangevuld. :)

[ Voor 34% gewijzigd door mm.kool op 18-06-2023 09:13 ]

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Mackeessie schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:39:
Nu met de Granny charger bij ons vakantiehuis( gewone woning) de tesla Model Y aan het laden en kom niet hoger dan 2 kW/h, de netspanning is ook maar 214V. Ik laad op 13 A, in Nederland haal ik dan 3 kW/h.
Het zal wel 2,6 -2,7 kW zijn, maar je ziet de laatste decimaal niet. En vergeet niet dat de auto an sich zowat 200-300W nodig heeft om wakker te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Tommie12 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:31:
[...]

Het zal wel 2,6 -2,7 kW zijn, maar je ziet de laatste decimaal niet. En vergeet niet dat de auto an sich zowat 200-300W nodig heeft om wakker te blijven.
Klopt wat je schrijft: als mijn Nissan Leaf aangeeft met 3kw te laden, is dat in werkelijkheid eerder 3.3kw. Aangezien 1 uur laden met 3kw precies 3kwh zou moeten zijn en niet 3.3kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 08:00
Nu met de Granny charger bij ons vakantiehuis( gewone woning) de tesla Model Y aan het laden en kom niet hoger dan 2 kW/h, de netspanning is ook maar 214V. Ik laad op 13 A, in Nederland haal ik dan 3 kW/h.
Het verschil is dan waarschijnlijk (240-214)x13=338W, dan ga ik er even vanuit dat je in NL 240V hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:38
Waarom denk je dat het kW/h is?. Je laadt gewoon in kW en de hoeveelheid die er na het laden in zit druk je uit in kWh (zonder /).

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:41:
[...]

Ik moet midden Juli naar Kiel om daar de ferry te nemen naar Goteborg.
We moeten dus om 17h in Kiel zijn, of de boot is weg.
Van bij mij thuis tot in Kiel is 700km, dus ik vermoed dat we toch goed op tijd gaan vertrekken. Liever een uurtje netflixen in de Auto, dan stressen omdat het krap wordt. Gelukkig rijden we op een donderdag, en ik hoop rond 13-14h rond Hamburg te rijden.
Jaren geleden door ongeluk op A1 met vertraging NL uit gereden, toen veel werkzaamheden en nog files rond Hamburg. Uiteindelijk met onverantwoord tempo door Kiel als laatste de boot op… en toen hadden we 8u gerekend voor 700km met half uurtje buffer bij de boot… was naast (achteraf gezien) totaal onverantwoord ook echt geen lekker begin van de vakantie.

sindsdien zoek ik vooraf bij dat soort trips gewoon een goede lunch/borrel plek kort bij waar je evt ook een uurtje langer kan zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:52
Tip; voor het zoeken naar snelladers in Frankrijk (en een flink aantal in België) gebruik ik altijd het kaartje van Denis Schoelens: https://www.google.com/ma...%2C2.1754276499999925&z=6

Hij ververst dit regelmatig, vaak te zien op zijn twitteraccount: https://twitter.com/DSchoelens

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:24
Zjanzjak schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:11:
Tip; voor het zoeken naar snelladers in Frankrijk (en een flink aantal in België) gebruik ik altijd het kaartje van Denis Schoelens: https://www.google.com/ma...%2C2.1754276499999925&z=6

Hij ververst dit regelmatig, vaak te zien op zijn twitteraccount: https://twitter.com/DSchoelens
Ook de app ChargingTime is daarvoor handig. Je geeft je route in en hij laat zien waar langs de route snelladers zitten (op basis van jouw filters, bijv min 4 laadpunten, min 150kW). Is vooral handig als je geen laadplanning wilt maken maar gewoon gaat laden als het nodig is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrF3fOzRujOPPmO0mEPC8DiOMJM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dog2h9ljbkuiOZsOm6qAMRVT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 18-06-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:10
Is denk ik alleen iOS? Zie het niet in de Play store. Geeft ie ook actuele bezetting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
The__Virus schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:49:
Is denk ik alleen iOS? Zie het niet in de Play store. Geeft ie ook actuele bezetting?
Bezetting enkel als je betaalt… 3€ pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sander schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:52:
[...]

Jaren geleden door ongeluk op A1 met vertraging NL uit gereden, toen veel werkzaamheden en nog files rond Hamburg. Uiteindelijk met onverantwoord tempo door Kiel als laatste de boot op… en toen hadden we 8u gerekend voor 700km met half uurtje buffer bij de boot… was naast (achteraf gezien) totaal onverantwoord ook echt geen lekker begin van de vakantie.

sindsdien zoek ik vooraf bij dat soort trips gewoon een goede lunch/borrel plek kort bij waar je evt ook een uurtje langer kan zitten.
Thanks, we gaan de grenzen niet opzoeken.
Gewoon zorgen dat we om half acht of zo vertrekken, en in Kiel al wat booschapjes doen als we daarvoor tijd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
guido66 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:27:
[...]

Waarom denk je dat het kW/h is?. Je laadt gewoon in kW en de hoeveelheid die er na het laden in zit druk je uit in kWh (zonder /).
Zo wordt het in de Tesla app omschreven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Mackeessie schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:51:
[...]

Zo wordt het in de Tesla app omschreven..
Bij mij niet…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6FNEQiZ3Zc7_P4GldjhrJs4jVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92bITqqJ5yOpeQp0mfr66eSO.jpg?f=fotoalbum_large

Nou heb ik zelf dus geen Tesla, dus ik weet niet wat de app tijdens het laden van een Tesla laat zien, maar ik kan me niet voorstellen dat men daar niet de juiste eenheden gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door guido66 op 18-06-2023 18:37 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
guido66 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:34:
[...]

Bij mij niet…
[Afbeelding]

Nou heb ik zelf dus geen Tesla, dus ik weet niet wat de app tijdens het laden van een Tesla laat zien, maar ik kan me niet voorstellen dat men daar niet de juiste eenheden gebruikt.
Tijdens het laden geeft hij dat dus aan in de Tesla app, hij laadt dan met een bepaalde snelheid uitgedrukt in Kw/h, daarnaast geeft hij het aantal geladen Kw's aan in Kw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Mackeessie schreef op maandag 19 juni 2023 @ 00:13:
[...]

Tijdens het laden geeft hij dat dus aan in de Tesla app, hij laadt dan met een bepaalde snelheid uitgedrukt in Kw/h, daarnaast geeft hij het aantal geladen Kw's kWh's aan in Kw.
ik geloof er niets van eerlijk gezegd. kun je een screenshot delen? en omdat je zelf telkens de verkeerde eenheden gebruikt vermoed ik dat de fout bij jou ligt ;)

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 19-06-2023 07:29 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The__Virus
Dan moet je ze wel allemaal verbeteren @de Peer ;).

Ik herhaal stukje wat ik eerder heb geschreven:

kWh is eenheid van energie: hoeveel energie je verbruikt als je een uur lang een kW uit het net trekt.

Dus met een vermogen (laadsnelheid) laden van 100kW levert per uur 100kWh energie op. En een half uur op 100kW vermogen laden levert dus 50 kWh energieverbruik op.

Feitelijk gebruiken we conform het SI (system internationale) alleen joules en seconden. Dan krijg je:
Vermogen = energie per tijdseenheid. In dit geval: Joule per seconde. Dat is een 1 Watt: 1 Joule/s.
Een kWh is 1000Watt voor de tijdsduur van 1 uur (3600 seconden). Dus 1 kWh = 1000J/s * 3600s = 3600kJ. Omdat 3600 niet zo makkelijk rekent, maken we er dus kWh van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:47
de Peer schreef op maandag 19 juni 2023 @ 07:27:
[...]

ik geloof er niets van eerlijk gezegd. kun je een screenshot delen? en omdat je zelf telkens de verkeerde eenheden gebruikt vermoed ik dat de fout bij jou ligt ;)
Als je screenshots van die app zoekt kom je km/h tegen. Dus Tesla vertelt je hoe snel je bereik toeneemt tijdens het laden. Ik denk dat daar de verwarring ontstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

The__Virus schreef op maandag 19 juni 2023 @ 07:35:
Dan moet je ze wel allemaal verbeteren @de Peer ;).
nee dat deed ik bewust niet, omdat dan zijn zin niet meer klopt.
hij zegt namelijk dat hij 'Kw/h' en 'Kw' observeert binnen de app. dat kan in theorie.

maar als hij het zelf heeft over 'het aantal geladen Kw's dan past hij het verkeerd toe. dus daarom corrigeerde ik alleen die.

[ Voor 33% gewijzigd door de Peer op 19-06-2023 08:59 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

pikstert schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:44:
[...]

Trouwens een beste prestatie: 1990km en 23 uur _/-\o_ . Was de red bull lekker? ;)
Haha, ik had gelukkig mijn vrouw naast me, dus we konden elkaar iedere laadstop aflossen en tussendoor dus wat rust pakken. Je moet iets als je zondagochtend wakker wordt en ziet dat je zoontje waterpokken heeft (verboden om daarmee te vliegen). Een normale vakantie had ik geannuleerd en omgeboekt naar NL, maar nu was het vooral een bezoek aan mijn vader die daar woont, dus ik zat een beetje vast aan de locatie.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
de Peer schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:53:
[...]

nee dat deed ik bewust niet, omdat dan zijn zin niet meer klopt.
hij zegt namelijk dat hij 'Kw/h' en 'Kw' observeert binnen de app. dat kan in theorie.

maar als hij het zelf heeft over 'het aantal geladen Kw's dan past hij het verkeerd toe. dus daarom corrigeerde ik alleen die.
kW/h is in elke denkbare context een onzinnige eenheid. Dit is een verandering van vermogen in de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
guido66 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:37:
[...]

kW/h is in elke denkbare context een onzinnige eenheid. Dit is een verandering van vermogen in de tijd.
Hoe verschilt dat van km/h? Ook dat is een verandering van afstand in de tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guido66
multikoe schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:47:
[...]

Hoe verschilt dat van km/h? Ook dat is een verandering van afstand in de tijd.
Afstand is niet hetzelfde als vermogen. En zoals @The__Virus al eerder aangaf: 1 Watt = 1 Joule/s

1 kW/h is dus 1000 Joule per seconde per uur….
1 kWh is 1000 Joule per seconde gedurende een uur = 3.600.000 Joule
1 liter benzine bevat ongeveer 8,9 kWh aan energie.
Wat er in je tank of accu (of je maag) zit aan energie kun je dus altijd uitdrukken in kWh.

Een onzinnig voorbeeldje waar je kW/h voor kunt gebruiken. Stel je laadt via een slimme lader op basis van de opbrengst van je zonnepanelen.

Als je begint is de zon nog niet zo sterk en laad je met 2 kW
1 uur later staat de zon wat hoger en laad je met 4 kW
Je kunt dan zeggen dat je laadsnelheid is toegenomen met 2 kW/h

En als je km/h in de zin van toename van de range tijdens het laden wilt zien, dat klopt. Stel je laadt met 11kW en je auto verbruikt 22 kWh/100 km, dan is je laadsnelheid 50 km/h, want na 1 uur laden kun je weer 50 km rijden.

[ Voor 33% gewijzigd door guido66 op 19-06-2023 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

guido66 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:37:
[...]

kW/h is in elke denkbare context een onzinnige eenheid.
uiteraard. maar nogmaals: als hij zegt dat hij 'Kw/h' op zijn scherm leest, dan is dat een quote. en de context van zijn verhaal gaat verloren als je dat gaat verbeteren terwijl het juist onderwerp van gesprek is. Het is zijn observatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:58
The__Virus schreef op maandag 19 juni 2023 @ 07:35:
Dus 1 kWh = 1000J/s * 3600s = 3600J. Omdat 3600 niet zo makkelijk rekent, maken we er dus kWh van.
Nee, 1 kWh = 3.600.000 J of 3.600 kJ 8)

/offtopic

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
The__Virus schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:49:
Een Android equivalent is de app Electro Station Finder EUR. Is alleen niet zo gebruikersvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:41
Volgens mij is dat een verkapte reclame (wat ik vanuit NOS wel apart vind, maar ok..), van:
"hé elektrische rijders, niet vergeten, je kan ook een benzine auto huren als je op vakantie wilt, hint hint"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hsb85 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:46:
[...]

Volgens mij is dat een verkapte reclame (wat ik vanuit NOS wel apart vind, maar ok..), van:
"hé elektrische rijders, niet vergeten, je kan ook een benzine auto huren als je op vakantie wilt, hint hint"
volgens mij niet, gewoon objectief artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
hsb85 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:46:
[...]

Op den duur is dat toch ook niet meer vol te houden denk ik, nu kan het nog, maar als de EV adoptie doorgaat kan het straks helemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
maharens schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:07:
[...]

Op den duur is dat toch ook niet meer vol te houden denk ik, nu kan het nog, maar als de EV adoptie doorgaat kan het straks helemaal niet meer.
Dan is het waarschijnlijk ook niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
pmiddeld schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:40:
[...]

Dan is het waarschijnlijk ook niet meer nodig.
Deels heb je denk ik gelijk, maar ik denk dat het nu vaak ook niet nodig is, maar meer angst/onbekendheid/luiheid waardoor men een ICE auto huurt voor de vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
de Peer schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:48:
[...]

volgens mij niet, gewoon objectief artikel.
2 uur wachttijd op een lader objectief? Dat is volgens mij zwaar overdreven.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
maharens schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:49:
[...]

Deels heb je denk ik gelijk, maar ik denk dat het nu vaak ook niet nodig is, maar meer angst/onbekendheid/luiheid waardoor men een ICE auto huurt voor de vakantie.
Zijn er echt mensen die een auto gaan huren voor vakantie?
Bij veel mensen zou dat het vakantiebudget gewoon verdubbelen, want een redelijk formaat auto loopt snel op in kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Inspired schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:51:
[...]

2 uur wachttijd op een lader objectief? Dat is volgens mij zwaar overdreven.
dat weten we niet. kan best toch op de echt drukke vakantiedagen? Er staat overigens 'tot 2 uur' wat aangeeft dat dat het maximum is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Tommie12 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:52:
[...]

Bij veel mensen zou dat het vakantiebudget gewoon verdubbelen, want een redelijk formaat auto loopt snel op in kosten.
Zeker, die vraag is er en ik weet dat er ook mensen zijn die niet met hun VW of Skoda EV etc op vakantie gaan/willen. Wellicht is er dan een deal met de LM ?

[ Voor 4% gewijzigd door maharens op 19-06-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik moet deze week naar Stuttgart voor een event.
Hotel heeft geen laadpalen, enkel is er nabij een stel laadpalen van Stuttgart Stadtwerke.

Als ik op die site kijk kan je maar 1 uur laden, en daarna gaat het aan 8ct per minuut. (bovenop 55ct/kWh)
Enkel tussen 22 en 6h moet je dat niet betalen.

Op een comfortabele manier kan je hier toch niet laden, wetende dat dit naast een metrostation ligt.
Trouwens 11kW AC laden voor een uur... daarmee los je toch niemands verwachtingen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:05:
Ik moet deze week naar Stuttgart voor een event.
Hotel heeft geen laadpalen, enkel is er nabij een stel laadpalen van Stuttgart Stadtwerke.

Als ik op die site kijk kan je maar 1 uur laden, en daarna gaat het aan 8ct per minuut. (bovenop 55ct/kWh)
Enkel tussen 22 en 6h moet je dat niet betalen.

Op een comfortabele manier kan je hier toch niet laden, wetende dat dit naast een metrostation ligt.
Trouwens 11kW AC laden voor een uur... daarmee los je toch niemands verwachtingen in.
En wat is nu je punt?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dat dit laadpunt niet bruikbaar is, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:29:
[...]

Toch niets bijzonders dat een laadpunt niet bruikbaar is, neem je toch gewoon een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Tommie12 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:52:
[...]

Ja ik heb dit weleens gedaan: maar dat was enkel en alleen, omdat met de eigen auto naar Groot Brittannië best duur is. Echter nu zijn huurauto's ook veel duurder dan voor corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Laatst online: 07-02 21:11
Tommie12 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:05:
Ik moet deze week naar Stuttgart voor een event. ...
Ik heb even gekeken in Google Maps, maar het barst er van de snelle laadpalen in en rond Stuttgart. En dus snap ik je probleem niet. Effe 20 minuten aan een snelle laadpaal en je kunt zeker weer twee uur knallen op de autobahn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:35
Tommie12 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:29:
[...]

Die eigen tariefstructuur is inderdaad vrij onbegrijpelijk, maar wat je betaalt is natuurlijk afhankelijk van de laadpas die je gebruikt.

Als ik bv. kijk voor de Shell Recharge laadpas dan zie ik bij een willekeurige laadpaal van Stadtwerke Stuttgart GmbH een tarief van € 0,59 / kWh en € 0,10 / min blokkeringstarief na 240 minuten (max. € 12,00). Dus dan kun je gedurende 4 uur voor een redelijk tarief laden zonder extra tijdstarief.

Beetje afhankelijk van je laadsnelheid kun je dan bv. in 1 of 2 avonden toch wel weer volladen voor de terugreis, denk ik.

En anders kun je ook wat meer snelladen: zorgen dat je bv. halfvol aankomt in Stuttgart en dan op de terugweg weer wat sneller een snellaadpaal opzoeken.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wesco schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:05:
[...]

Die eigen tariefstructuur is inderdaad vrij onbegrijpelijk, maar wat je betaalt is natuurlijk afhankelijk van de laadpas die je gebruikt.

Als ik bv. kijk voor de Shell Recharge laadpas dan zie ik bij een willekeurige laadpaal van Stadtwerke Stuttgart GmbH een tarief van € 0,59 / kWh en € 0,10 / min blokkeringstarief na 240 minuten (max. € 12,00). Dus dan kun je gedurende 4 uur voor een redelijk tarief laden zonder extra tijdstarief.

Beetje afhankelijk van je laadsnelheid kun je dan bv. in 1 of 2 avonden toch wel weer volladen voor de terugreis, denk ik.

En anders kun je ook wat meer snelladen: zorgen dat je bv. halfvol aankomt in Stuttgart en dan op de terugweg weer wat sneller een snellaadpaal opzoeken.
Ik blijf maar 1 dag.
Aankomen rond 12h, event meemaken tot ca 22h, en dan de volgende ochtend om 7h weer weg.

Ik ga het gewoon met snelladen doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Wesco schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:05:
[...]

Geldt dat blokkeringstarief niet pas nadat je laadsessie klaar is? Desondanks zou ik voor 4 uur ook meer dan 50% kunnen laden, vaak al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-06 15:11
The__Virus schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:00:
[...]

Geldt dat blokkeringstarief niet pas nadat je laadsessie klaar is? Desondanks zou ik voor 4 uur ook meer dan 50% kunnen laden, vaak al genoeg.
nee

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
The__Virus schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:00:
[...]

Nee in Duitsland is dit vrij gebruikelijk: ik heb een laadpas van Düsseldorf Stadtwerke. Daar kan ik voor € 0,49 per kWh mee AC Roamen. Maar na 4 uur gaat het blokkeringstarief in, alleen van 21 uur tot 9 uur ochtends geldt het dus niet.

Ik overweeg deze laadpas in Oostenrijk te gebruiken: omdat het in Oostenrijk gebruikelijk is dat men naast de kWh, ook een tarief per minuut in rekening brengt. Of per minuut rekent.... nogal nadelig als je niet zo snel AC kunt laden.

Maar 4 uur is ansich lang genoeg om bij te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Zelfs al is het lokale tarief 10 cent duurder per kWh dan kan het nog steeds interessant zijn om die te gebruiken ipv je eigen pasje die eventueel een boetetarief heeft per minuut na 180 minuten.

Gisteren 30 kWh geladen bij Clever (DK) voor 0,46 eurocent maar wel 5 uur aangesloten = 14,07
Als ik dat met Elli had gedaan was ik 0,36 eurocent kwijt met 2 uur boetetarief erbij = 16,08

Die kleeftarieven maken het wel lastiger rekenen dus

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoppenk
  • Laatst online: 26-04 18:15
Ik heb net mijn tweedehands (demo model) ZS EV LR 2022 model opgehaald maar er zit geen granny lader bij. Wordt standaard niet meer bij de auto geleverd volgens van Mossel. Heeft iemand andere ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
Spoppenk schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:29:
Ik heb net mijn tweedehands (demo model) ZS EV LR 2022 model opgehaald maar er zit geen granny lader bij. Wordt standaard niet meer bij de auto geleverd volgens van Mossel. Heeft iemand andere ervaring?
volgens mij bijna bij geen enkel merk meer... ze willen graag dat je overal voor betaald !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
4v4t4r schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:52:
[...]

volgens mij bijna bij geen enkel merk meer... ze willen graag dat je overal voor betaald !
Bij beide Hyundai's die ik heb gekocht zat-ie er gewoon bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
pmiddeld schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:59:
[...]

Bij beide Hyundai's die ik heb gekocht zat-ie er gewoon bij.
Kan ook gewoon zo zijn: dat de vorige eigenaar die gehouden heeft. Doe ik ook weleens.... de gevarendriehoek van de vorige auto heb ik ook nog steeds.... de luchtdrukcompressor ook. Het is dat ik niets aan de reserveband had, anders had ik die ook wel gehouden _O-

Als 1e of 2e eigenaar hoef je niet allemaal cadeautjes te geven aan de nieuwe eigenaar: zo'n granny charger is universeel inzetbaar, aangezien het gewoon een type 2 aansluiting is. Dus eentje van een Nissan Leaf, is ook te gebruiken met een nieuwe EV bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:52
Wordt standaard niet meer bij de auto geleverd volgens van Mossel.
Dat kan ik beamen want daar heb ik mijn wagen (Renault Megane E-Tech) ook vandaan.
De grannycharger stond wel in de accessoires-lijst voor 500 euro.
Zoals genoemd, soms bij 2de hands zit er een granny charger bij maar in de regel dus niet.
Zelf heb ik mijn granny charger bij evplug.eu gehaald (destijds connecties dus wat onder de prijs ;) ) maar nog wel te vinden voor onder de 200 euro.

Vraagje over Total Energies in Frankrijk, iemand daar wel eens aan de snellader gehangen?
Zo ja, wat is de procedure? Eerst pasje, dan aansluiten? Of andersom?

[ Voor 10% gewijzigd door Zjanzjak op 20-06-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Zjanzjak schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:14:
[...]

Dat kan ik beamen want daar heb ik mijn wagen (Renault Megane E-Tech) ook vandaan.
De grannycharger stond wel in de accessoires-lijst voor 500 euro.

[...]

Zoals genoemd, soms bij 2de hands zit er een granny charger bij maar in de regel dus niet.
Zelf heb ik mijn granny charger bij evplug.eu gehaald (destijds connecties dus wat onder de prijs ;) ) maar nog wel te vinden voor onder de 200 euro.

Vraagje over Total Energies in Frankrijk, iemand daar wel eens aan de snellader gehangen?
Zo ja, wat is de procedure? Eerst pasje, dan aansluiten? Of andersom?
gewoon aansluiten en daarna pasje doen, gaat eigenlijk overal wel goed. Bij snelladers heb je een bepaalde periode dat de auto en laadpaal elkaar zien voordat er iets gebeurd

Just here for the fun

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Marco-Peters schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:03:
[...]

Kan ook gewoon zo zijn: dat de vorige eigenaar die gehouden heeft. Doe ik ook weleens.... de gevarendriehoek van de vorige auto heb ik ook nog steeds.... de luchtdrukcompressor ook. Het is dat ik niets aan de reserveband had, anders had ik die ook wel gehouden _O-

Als 1e of 2e eigenaar hoef je niet allemaal cadeautjes te geven aan de nieuwe eigenaar: zo'n granny charger is universeel inzetbaar, aangezien het gewoon een type 2 aansluiting is. Dus eentje van een Nissan Leaf, is ook te gebruiken met een nieuwe EV bijvoorbeeld.
Vind ik een heel bijzondere houding. Gewoon uitrusting van de auto, en die mist de volgende eigenaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 14:31
Zoe 2021 (ook van Mossel) zat die ook niet bij (gekocht Maart 2022)

Wij gaan zelf over 7 weken naar Winterberg (met de Zoe). Als het goed is moet ik 1 of 2x laden en kan ik laden op bestemming. Toch wel benieuwd hoe het is over de grens want hier zijn we behoorlijk verwend in de omgeving.

[ Voor 22% gewijzigd door ex87 op 20-06-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Jeroenneman schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:32:
[...]

Vind ik een heel bijzondere houding. Gewoon uitrusting van de auto, en die mist de volgende eigenaar dus.
Daar ben ik het niet over eens: je koopt de auto en niet de losse uitrusting. Maar ik heb mijn auto ingeruild en dan haal ik altijd alles uit de auto, wat ik nog kan gebruiken. Is maar goed ook... want bij de Nissan Leaf zat geen gevarendriehoek en die heb je in Duitsland echt nodig.

Een compressor die kreeg ik ook niet bij mijn Nissan Leaf: als ik straks een andere EV zou kopen en type 2 wordt nog steeds gebruikt, dan ben ik blij dat ik een granny charger bij de Nissan Leaf had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Laatst online: 22:19
Marco-Peters schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:39:
[...]

Ja ik heb dit weleens gedaan: maar dat was enkel en alleen, omdat met de eigen auto naar Groot Brittannië best duur is. Echter nu zijn huurauto's ook veel duurder dan voor corona.
vorig jaar 1400 euro voor 2 weken met een stationwagon Leon omdat de eigen auto de dag voor de vakantie zijn motor molde...gelukkig vergoed door de reisverzekering maar geeft een indicatie van de kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
datadevil schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:46:
[...]

vorig jaar 1400 euro voor 2 weken met een stationwagon Leon omdat de eigen auto de dag voor de vakantie zijn motor molde...gelukkig vergoed door de reisverzekering maar geeft een indicatie van de kosten
Boek maar eens de veerboot vanaf Hoek van Holland naar Engeland.... met € 500 kom je er niet. Dus een goedkope vlucht en dan een huurauto, zal als bezitter van een EV met beperkte actieradius veel praktischer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby Dick
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-03 20:41

Moby Dick

Ik wil alleen maar zwemmen

Vorig jaar zomer een kleine roadtrip in Schotland gedaan met een ID.4
Dit was de route: https://www.google.com/ma...dYuGWM3QEL2JY&usp=sharing

Met het bereik van de auto was alles gemakkelijk en zonder range anxiety te halen, met minder range zou ik het in nog wat meer detail plannen.

Wij hebben op 1 overnachting na alle ladingen aan CCS snelladers gedaan. De Tesla supercharger in Aviemore is voor publiek gebruik beschikbaar. CCS laders zijn bijna altijd goed onderhouden, andere laders zijn soms erg verouderd en/of buiten dienst.

Zap-Map lijkt uit de gratie van het publiek gevallen, maar (vorig jaar) nog up-to-date genoeg om nuttig te zijn, maar niet als enigste bron van informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
Marco-Peters schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:51:
[...]

Boek maar eens de veerboot vanaf Hoek van Holland naar Engeland.... met € 500 kom je er niet. Dus een goedkope vlucht en dan een huurauto, zal als bezitter van een EV met beperkte actieradius veel praktischer zijn.
in mijn geval had ik die auto trein al geboekt en viel alleen mijn auto uit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
Jeroenneman schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:32:
[...]

mijne is lease en de extra kabels heb ik erbij geleased. Daarom laat ik ze achter tzt.
Mocht ik die "erbij" hebben gekletst dan had ik ze gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
datadevil schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:12:
[...]

in mijn geval had ik die auto trein al geboekt en viel alleen mijn auto uit..
Ja ik ben nog een beetje twijfelachtig, of ik met de EV überhaupt naar Engeland zou willen. Tot Duinkerken zou ik dan moeten rijden en 1x snelladen volstaat, om het tot de veerboot te halen.

Dus dat is ansich niet het probleem: alleen al mijn laadapps op de Nissan Charge ( Plugsurfing ) na tonen geen laadpalen. En in de Nissan Charge kom ik prijzen tegen van £ 0,53 per kWh. Ik denk dat het door brexit, toch een stuk lastiger allemaal geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Marco-Peters schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:23:
[...]

Ja ik ben nog een beetje twijfelachtig, of ik met de EV überhaupt naar Engeland zou willen. Tot Duinkerken zou ik dan moeten rijden en 1x snelladen volstaat, om het tot de veerboot te halen.

Dus dat is ansich niet het probleem: alleen al mijn laadapps op de Nissan Charge ( Plugsurfing ) na tonen geen laadpalen. En in de Nissan Charge kom ik prijzen tegen van £ 0,53 per kWh. Ik denk dat het door brexit, toch een stuk lastiger allemaal geworden is.
mocht je naar London gaan, let op de zones daar en regel je pas op tijd...bij mij stond hij niet goed geregistreerd door fout bij hen en toch een dikke boete gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:42
Iemand ervaring in de Dolomieten? Ik zie vooral snelladers met een tarief van 1,07 euro per kWh via de chargemap app. Fulli vind deze snelladers niet eens net als Freshmile. Teslaladers zijn daar sowieso niet te vinden. (Omgeving Corvara) Of is de Enel X app dan nog de beste keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
datadevil schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:26:
[...]

mocht je naar London gaan, let op de zones daar en regel je pas op tijd...bij mij stond hij niet goed geregistreerd door fout bij hen en toch een dikke boete gekregen...
Naar Londen zou ik niet eens met de auto doen: ik ben daar 1x vanaf Maastricht Aken Airport naartoe gevlogen....

Wat betreft reizen, ben ik meer van het platteland en de bergen en kust. Kent zelf is ook al heel mooi en dat ligt wel binnen bereik met mijn Nissan Leaf. Alleen 2 uur vantevoren aankomen bij de veerboot, dat vindt echt enorm nadelig.

Als je tijdens het wachten zou kunnen laden, dan zou dat eigenlijk perfect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Boinkie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:38:
Iemand ervaring in de Dolomieten? Ik zie vooral snelladers met een tarief van 1,07 euro per kWh via de chargemap app. Fulli vind deze snelladers niet eens net als Freshmile. Teslaladers zijn daar sowieso niet te vinden. (Omgeving Corvara) Of is de Enel X app dan nog de beste keus?
Oostenrijk is tricky, Hachy had er tijd terug nog wat over geschreven in zn blog op 1 van zn vakanties.
Vooral oppassen voor plakboetes ! Zoek een hotel met eigen lader waar je info over krijgt (bijv vast bedrag per keer gebruik, of op laadpas maar zonder boetes) zo doe ik het.. (ondanks dat de baas betaald, maar > 1 eur per kWh is wat schandlig in mijn ogen, zelfs als een ander betaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Marco-Peters schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:40:
[...]

Naar Londen zou ik niet eens met de auto doen: ik ben daar 1x vanaf Maastricht Aken Airport naartoe gevlogen....

Wat betreft reizen, ben ik meer van het platteland en de bergen en kust. Kent zelf is ook al heel mooi en dat ligt wel binnen bereik met mijn Nissan Leaf. Alleen 2 uur vantevoren aankomen bij de veerboot, dat vindt echt enorm nadelig.

Als je tijdens het wachten zou kunnen laden, dan zou dat eigenlijk perfect zijn.
dit was in het kader van een rondreis en dan alleen paar dagen parkeren in Londen en dan verder rondreizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
datadevil schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:46:
[...]

Ik huur alleen als we wat verder weg trekken.
Schotland, Lofoten, Ijsland... dan vliegen we en nemen we een huurauto, maar normaal alles onder de 1200km rijden we zelf met de eigen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Marco-Peters schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:40:
[...]

Waarom zou je de veerboot nemen? De tunnel is veel sneller en makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-06 22:19
Heb 14 dagen geleden een roadtrip(je) gereden met Kona van 2020, van Belgisch Limburg, naar Linz in Oostenrijk (blitz bezoekje aan vrienden).

Ben hier met volle batterij vertrokken, na eerst 100% vol te laden aan 0,10 cent per Kwh, op de heenrit 2 maal bij Aldi sued ( prijs van 0,39+++) gewoon met kredietkaart afgerekend, en derde maal bij Allego geladen (Mediamarkt in Passau) hier met Vattenfall pas afgerekend, prijs idem als Aldi.

Terugweg 1 maal volledig bij Ikea (gratis), en nog 1 maal bij Aldi. Bij aankomst op mijn vaste plaats weer aan 0,10 cent vol geladen.

Dit over de gewone wegen, door dorpjes en steden, altijd de max snelheid gereden die toegelaten was, dus 30 km/u, 50, 70, 80 en veel stukken aan 100 km paar keer 4 rijvakken waar 120 km/u toegelaten was.

Let wel, 2 dagen heen, en in 2 dagen terug, s'avonds gearriveerd, dan één volle dag ter plaatse en volgende ochtend terugweg aan gevat.
Wel 2 nachten in de auto overnacht.

Toilet vinden is geen probleem, daar dient een McDonalds voor, niet om er te eten :)

Heeft me iets minder dan €80 laadkosten gekost, afstand 1800 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Tommie12 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:22:
[...]

Waarom zou je de veerboot nemen? De tunnel is veel sneller en makkelijker.
Goedkoper en Duinkerken is dichterbij dan Calais: daarom dus. Met de veerboot kun je retour voor € 110 als het een korte reis is. De tunnel is vele malen duurder en komt uit in Folkstone, terwijl de veerboot naar Dover gaat.

In Dover heb je Dover Castle: heel leuk met kleine kinderen. Alleen de vraag of ze daar wel laadpalen hebben.
Buske schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:22:
Wel 2 nachten in de auto overnacht.
Dat mag toch helemaal niet? Daarvan af gezien, wat had een hotel gekost? € 50 a € 100 max per nacht?

[ Voor 19% gewijzigd door Marco-Peters op 20-06-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Marco-Peters schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:29:
[...]

Goedkoper en Duinkerken is dichterbij dan Calais: daarom dus. Met de veerboot kun je retour voor € 110 als het een korte reis is. De tunnel is vele malen duurder en komt uit in Folkstone, terwijl de veerboot naar Dover gaat.

In Dover heb je Dover Castle: heel leuk met kleine kinderen. Alleen de vraag of ze daar wel laadpalen hebben.

[...]

Dat mag toch helemaal niet? Daarvan af gezien, wat had een hotel gekost? € 50 a € 100 max per nacht?
Weekje Engeland in Juli: 165€ voor een retour, en je staat geen 2 uur op de boot te wachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buske
Marco-Peters schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:29:
[...]

Wie zonder zonde is.... werpe de eerste steen, staat ergens in een dik boek O-)

Tja, een sigaretten peuk mag je ook niet op straat gooien.

Als je het breed hebt kan je het breed laten hangen, maar ik rij met een zelf betaalde auto, en geen auto van de zaak.

En je kan/mag gerust in de auto :z , als je op prive eigendom staat en daar toelating voor hebt natuurlijk.
Levert vaak ook nog interessant contact op!

Dus waarom zou ik zoveel geld uitgeven om enkele uurtjes te :z
En ik ben als 70plusser al heel mijn leven avontuurlijk aangelegd, en daar hoeft voor mij geen bed bij te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Buske schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:53:
[...]

Wie zonder zonde is.... werpe de eerste steen, staat ergens in een dik boek O-)

Tja, een sigaretten peuk mag je ook niet op straat gooien.

Als je het breed hebt kan je het breed laten hangen, maar ik rij met een zelf betaalde auto, en geen auto van de zaak.

En je kan/mag gerust in de auto :z , als je op prive eigendom staat en daar toelating voor hebt natuurlijk.
Levert vaak ook nog interessant contact op!

Dus waarom zou ik zoveel geld uitgeven om enkele uurtjes te :z
En ik ben als 70plusser al heel mijn leven avontuurlijk aangelegd, en daar hoeft voor mij geen bed bij te zijn.
Respect dat je als 70-jarige niet compleet gesloopt uit de auto komt.
Ik ben nog niet de helft van die leeftijd en ik zou een zacht bed en warme douche enorm missen na een dag rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
Jeroenneman schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:43:
[...]

Respect dat je als 70-jarige niet compleet gesloopt uit de auto komt.
Ik ben nog niet de helft van die leeftijd en ik zou een zacht bed en warme douche enorm missen na een dag rijden.
Tja, de jeugd van tegenwoordig ;)
Die (warme) douche en bed heb ik ginder gehad 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Buske op 20-06-2023 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:42
Tommie12 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:35:
[...]

Weekje Engeland in Juli: 165€ voor een retour, en je staat geen 2 uur op de boot te wachten...
Wellicht wel 2 uur aan land door storing in de tunnel die geregeld plaats vind. 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Boinkie schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:11:
[...]

Wellicht wel 2 uur aan land door storing in de tunnel die geregeld plaats vind. 😋
Ik heb goede ervaringen met de DFDS veerboot: alleen jammer dat het na corona zo enorm in prijs gestegen is. Nu beginnen ze weer langzaam met aantrekkelijke aanbiedingen.

Maar bij de Tunnel moet je ook gewoon 2 uur vantevoren aanwezig zijn: dus dat maakt weinig verschil naar mijn mening. Met de ICE reed ik in 3.5u naar Duinkerken en kon ik ook gewoon lekker 120km/u rijden. Dat hoef ik met de Nissan Leaf niet uit te proberen....

Die 200km op een volle lading, haal ik enkel door maximaal 90km/u te rijden en dan zal ik een laadstop van circa 45m moeten inplannen. Dan kom ik met 20% aan bij Duinkerken en dan zou het eigenlijk ideaal zijn, als je auto op de veerboot mocht opladen of terwijl je wacht op de veerboot.

Het is dus wel te doen: maar in Engeland zelf, zijn dan vervolgens geen laders bij de bezienswaardigheden. Dover Castle is echt een van mijn favoriete kastelen, daar heb je zo enkele uren besteed. Dus dat als 1e stop zou ideaal zijn. Alleen er zijn geen laadpalen :|

Bezienswaardigheden van English Heritage schijnen dus geen oplaadpunten te hebben: maar National Trust wel. Al zijn dat er ook heel weinig.

[ Voor 8% gewijzigd door Marco-Peters op 21-06-2023 09:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4v4t4r
Marco-Peters schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:59:
[...]

Ik heb goede ervaringen met de DFDS veerboot: alleen jammer dat het na corona zo enorm in prijs gestegen is. Nu beginnen ze weer langzaam met aantrekkelijke aanbiedingen.

Maar bij de Tunnel moet je ook gewoon 2 uur vantevoren aanwezig zijn: dus dat maakt weinig verschil naar mijn mening. Met de ICE reed ik in 3.5u naar Duinkerken en kon ik ook gewoon lekker 120km/u rijden. Dat hoef ik met de Nissan Leaf niet uit te proberen....

Die 200km op een volle lading, haal ik enkel door maximaal 90km/u te rijden en dan zal ik een laadstop van circa 45m moeten inplannen. Dan kom ik met 20% aan bij Duinkerken en dan zou het eigenlijk ideaal zijn, als je auto op de veerboot mocht opladen of terwijl je wacht op de veerboot.

Het is dus wel te doen: maar in Engeland zelf, zijn dan vervolgens geen laders bij de bezienswaardigheden. Dover Castle is echt een van mijn favoriete kastelen, daar heb je zo enkele uren besteed. Dus dat als 1e stop zou ideaal zijn. Alleen er zijn geen laadpalen :|

Bezienswaardigheden van English Heritage schijnen dus geen oplaadpunten te hebben: maar National Trust wel. Al zijn dat er ook heel weinig.
Er zit een lader op 20 a 30 mins lopen van Dover castle bij de BP Limekiln Street geloof ik? Leuke wandeling langs het water :) richting Dover Castle. CCS & ChaDeMo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
4v4t4r schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:31:
[...]

Er zit een lader op 20 a 30 mins lopen van Dover castle bij de BP Limekiln Street geloof ik? Leuke wandeling langs het water :) richting Dover Castle. CCS & ChaDeMo
Geen normale lader? Maar goed, het maakt zo'n snellaadstop wel veel leuker als je langs de kust kunt wandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:41
Marco-Peters schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:59:
[...]

ik neem die boot volgende maand vanuit duinkerken, maar bij DFDS kan je niet laden toch? ben nu van plan om de avond ervoor (we slapen in Gravelines) volledig te laden op straat, maar als het gewoon bij de terminal kan is dat ook wel prima.
Pagina: 1 ... 18 ... 107 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.