Extra verbruik bij fietsen op de trekhaak is inderdaad best afhankelijk van de auto. Bij onze Model 3 steken de fietsen een flink stuk boven de auto uit en dan is het extra verbruik bij 120/130 al snel 20 a 25% hoger. In het verleden veel stationwagens gereden en daar is me dat eigenlijk nooit zo opgevallen. Met de fietsen moeten we op dezelfde rit van ca 1000km een keer extra laden als we een beetje doorrijden. Dus houden we het maar op ca 100km/u.noctilucus schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:14:
[...]
Fietsen op de trekhaak lijken qua extra verbruik goed mee te vallen, ik zou vermoeden dat het verschil ook beperkter is als je met een wat hoger model auto rijdt (type SUV). Een dakkoffer heeft wel wat meer impact, met een eerder solide frontaal oppervlak vergeleken met het zijprofiel van een fiets, en ongetwijfeld verstoort zo'n dakkoffer ook de luchtstroom over het dak en de aflopende daklijn.
Bij fietsen op het dak al helemaal, daar ging het verschil volgens Duitse testen die ik niet meteen weer terug vind al snel richting de 25% of meer extra verbruik bij snelweg snelheden.
Dus zeker geen fietstassen of kinderzitjes op je fiets laten zitten

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.