Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
hsb85 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:17:
[...]

ik neem die boort volgende maand vanuit duinkerken, maar bij DFDS kan je niet laden toch? ben nu van plan om de avond ervoor (we slapen in Gravelines) volledig te laden op straat, maar als het gewoon bij de terminal kan is dat ook wel prima.
Nee dat kan inderdaad niet: er was laats iemand, die vertelde dat hij op een veerboot de auto op kon laden. Maar dat gaat niet op de veerboten naar Engeland.

De rit in tweeën delen is inderdaad geen slecht idee: maar tot Dover, dat zou zelfs nog als een weekend trip moeten kunnen. Dan kom je alleen wel meerdere keren te snel laden: tenminste als je net als mij een Nissan Leaf hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:27
Marco-Peters schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:29:
[...]

Dat mag toch helemaal niet? Daarvan af gezien, wat had een hotel gekost? € 50 a € 100 max per nacht?
Ben bang dat het je nog tegen kan gaan vallen, hotelprijzen zijn sinds Corona enorm gestegen en op dat peil blijven hangen. En dat geldt voor heel Europa....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
TIGER79 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:32:
[...]

Ben bang dat het je nog tegen kan gaan vallen, hotelprijzen zijn sinds Corona enorm gestegen en op dat peil blijven hangen. En dat geldt voor heel Europa....
Nou ik heb een midweek in Vorarlberg Österreich geboekt: boven op wat in de winter de piste is. Halfpension voor 2 volwassenen en een kind van 2 jaar oud, voor € 500 totaal.

De hotels voor onderweg zijn op de heenweg € 71,44 en dan kan ik mijn EV gratis aan het stopcontact opladen. Op de terugweg is het € 85 en ook daar kan ik mij EV aan het stopcontact opladen, alleen ze vragen er wel € 5 voor.

Sorry dat ik het ga zeggen: maar als je geld hebt voor een EV, dan vindt ik het armoedig om in je auto te gaan slapen. In Nederland is het zelfs verboden en in buitenland is dit ook niet zonder risico, want je kunt beroofd worden van je persoonlijke bezittingen terwijl je in de auto slaapt.

Veiligheid is ook iets waard en in de auto slapen is niet veilig: daar is de auto niet voor bedoeld, dan moet je maar een camper kopen. En nee ik heb geen zakelijke leaseauto. Mijn EV is ook van mijn zuur verdiende centen gekocht....

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48

de Peer

under peer review

Marco-Peters schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:38:
[...]

Sorry dat ik het ga zeggen: maar als je geld hebt voor een EV, dan vindt ik het armoedig om in je auto te gaan slapen. In Nederland is het zelfs verboden en in buitenland is dit ook niet zonder risico, want je kunt beroofd worden van je persoonlijke bezittingen terwijl je in de auto slaapt.
dat vind ik ook. Maar ik vind significant langer over je reis doen door telkens gratis te laden bij supermarkten ook in de categorie armoedig vallen, dat was jij toch? :P

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
de Peer schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:43:
[...]

dat vind ik ook. Maar ik vind significant langer over je reis doen door telkens gratis te laden bij supermarkten ook in de categorie armoedig vallen, dat was jij toch? :P
Ja maar van die besparing daar betaal ik dan wel de hotelovernachting of lunch ( eventueel terwijl de auto aan de gratis snellader hangt ) van :+ En wat is significant langer? Een Nissan Leaf wilt na 3x snelladen toch enkel met nog maar 20kw laden, dat is even snel als bij die gratis snellader.

Dus ik doe het ook, omdat het beter is voor de accu. Dat geldt voor alle EV's, maar deste meer voor een Nissan Leaf :$

[ Voor 16% gewijzigd door Marco-Peters op 21-06-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Marco-Peters schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:47:
[...]

Een Nissan Leaf wilt na 3x snelladen toch enkel met nog maar 20kw laden
is dat ook jouw praktijkervaring? Volgens mij is dit probleem grotendeels verholpen en gaat hij alleen langzamer laden als de accu daadwerkelijk heet is.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
de Peer schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:04:
[...]

is dat ook jouw praktijkervaring? Volgens mij is dit probleem grotendeels verholpen en gaat hij alleen langzamer laden als de accu daadwerkelijk heet is.
Praktijkervaring is dat ik bij de 1e keer snelladen voort een korte periode 40kw haal en daarna de laadsnelheid zakt, net zoals in de Fastned app weergeven wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HxafuYkosG6wAtoeSe4DJOG7nQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q9MlRWvTHKb83IQFZNu5CwIz.png?f=fotoalbum_large

Het gaat alleen echt rap tot de 60% ongeveer en daarna, heb je nauwelijks voordeel aan de hogere laadsnelheid. Je betaald er wel voor.... alleen de auto kan het niet aan schijnbaar.

Maar goed als de Nissan Leaf de update gekregen heeft, dan zou hij minder last van Rapid Gate moeten hebben. Alleen dat gaat dan waarschijnlijk ten koste van de accu, want dat hele Rapid Gate gedoe was juist een functie van de auto. Om de accu te beschermen tegen overmatige degradatie.

Tot nu toe heb ik nog niet vaker dan 1x aan een betaalde snellader gestaan: dus ik heb nog geen ervaring, met naar meerdere keren snelladen. Maar ik wil wel de accu degradatie zoveel mogelijk beperken....

Rapid Gate is wel iets typisch van Japanse fabrikanten: want de nieuwe Toyota EV, die heeft een ook soort Rapid Gate. Doet de fabrikant, omdat ze de betrouwbaarheid van hun autos willen behouden.

Dat is het nadeel van een occasion kopen die als zakelijke leaseauto gebruikt is: zoiets interesseert een zakelijke rijder natuurlijk geen drol, want na 4 jaar krijgt hij een nieuwe EV. Ongeveer 350x heeft mijn Nissan Leaf aan de snellader gehangen, maar die gratis snelladers tellen natuurlijk ook mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Marco-Peters op 21-06-2023 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Marco-Peters schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:14:
[...]

Maar goed als de Nissan Leaf de update gekregen heeft, dan zou hij minder last van Rapid Gate moeten hebben. Alleen dat gaat dan waarschijnlijk ten koste van de accu, want dat hele Rapid Gate gedoe was juist een functie van de auto. Om de accu te beschermen tegen overmatige degradatie.
Nou de conclusie was volgens mij juist dat hij overdreven beschermend was en dat is nu terug gedraaid zodat hij alleen langzamer gaat laden als het echt nodig is (warmere accu). En als ik het goed begrepen heb is die keuze gemaakt op basis van informatie dat het met die degradatie wel mee lijkt te vallen. Sowieso als je alleen tijdens vakantie een wat hetere accu hebt zal de impact beperkt zijn t.o.v. structureel.

bedankt voor de toelichting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:49
[...]

Veiligheid is ook iets waard en in de auto slapen is niet veilig: daar is de auto niet voor bedoeld, dan moet je maar een camper kopen. En nee ik heb geen zakelijke leaseauto. Mijn EV is ook van mijn zuur verdiende centen gekocht....
Ja ben ik toch een sukkelaar zeg, zal ik volgende keer een collecte doen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Buske schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Nee gewoon een hostel boeken? Ik heb vroeger als ik alleen op reis ging, gewoon in een hostel overnacht. Voor een paar tientjes heb je dan een warm bed.

Nu met gezin zou ik het niet doen: maar als ik alleen reis, dan kijk ik wel voor een hostel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buske
Marco-Peters schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:31:
[...]

Nee gewoon een hostel boeken? Ik heb vroeger als ik alleen op reis ging, gewoon in een hostel overnacht. Voor een paar tientjes heb je dan een warm bed.

Nu met gezin zou ik het niet doen: maar als ik alleen reis, dan kijk ik wel voor een hostel.
Dit was gewoon even een ritje om mijn vrienden dag te zeggen ;w

En even ervaringen te delen in deze groep, Tja in Ikea heb ik gratis geladen, terwijl ik in restaurant ben gaan eten, mag dat ja?

En als je dan toch wil miereneuken, dan mag je bij een nachtelijke rit ook niet even een powernap doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Buske schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:57:
[...]

Dit was gewoon even een ritje om mijn vrienden dag te zeggen ;w

En even ervaringen te delen in deze groep, Tja in Ikea heb ik gratis geladen, terwijl ik in restaurant ben gaan eten, mag dat ja?

En als je dan toch wil miereneuken, dan mag je bij een nachtelijke rit ook niet even een powernap doen.
Ik bedoelde er niets kwaads mee hoor: maar jij kwam aanzetten met een vooroordeel, dat wie het breed heeft hangen.... en dat je geen zakelijke leaseauto had. Maar die EV heb je toch niet gratis gekregen?

Zelf ga ik ook laden bij de IKEA en daar eten: twee vliegen in een klap, want zo krijg je de tijd makkelijker voorbij. Je rijdt op die manier ook heel goedkoop.

Moet verder iedereen zelf weten: Bojrn Nyland die sliep ook in zijn auto.... alleen ik hoop niet dat hij daarmee een trend begint. Dat iedereen straks in hun EV gaat slapen _O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:15
mogen mensen zelf weten hoe ze reizen ?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:50
Marco-Peters schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:04:
[...]

Moet verder iedereen zelf weten: Bojrn Nyland die sliep ook in zijn auto.... alleen ik hoop niet dat hij daarmee een trend begint. Dat iedereen straks in hun EV gaat slapen _O-
Je loopt achter, hier https://dreamcase.eu/ kun je complete sets kopen. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buske
[...]

Ik bedoelde er niets kwaads mee hoor: maar jij kwam aanzetten met een vooroordeel, dat wie het breed heeft hangen.... en dat je geen zakelijke leaseauto had. Maar die EV heb je toch niet gratis gekregen?

Zelf ga ik ook laden bij de IKEA en daar eten: twee vliegen in een klap, want zo krijg je de tijd makkelijker voorbij. Je rijdt op die manier ook heel goedkoop.

EV of niet, hoeveel slapen er niet een paar uur op een rit naar het zuiden denk je?

Maar iedereen maakt toch voor zichzelf uit hoe hij reist.

Ik ben echt beginnen te reizen (buiten Europa) vanaf 1990, 1 maand, of meer dan 2 maanden van huis.
Dat is voor mij reizen, ritje naar Linz is voor mij ritje rond de kerktoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:38
[...]

Een MG4 schijnt krapjes te zijn maar een Model 3 of Model Y kan prima, helemaal met de clima op Camp-mode en dan de deuren op slot zodat ze niks kunnen stelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
[...]

Ik weet ook dat het in principe niet toegelaten is, maar wie val je daar mee lastig?
Als je een rustig plekje zoekt (net zoals Bjorn het doet), dan is dat toch OK.

In Noorwegen is het zelfs toegelaten dacht ik.

Maar als je in NL nu op een rustige parking gaat staan, en je doet daar een rustig slaapje, denk je dat er echt iemand gaat klagen?
Ik zou het niet doen in een woonwijk of voor iemands huis.

Met regels overtreden waar niemand last van heeft, of die niemand in gevaar brengt heb ik geen problemen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Slapen in de auto is iig in Frankrijk en Spanje volledig legaal, tenzij er staat aangegeven dat het verboden is. In NL is het sinds 2008 legaal maar de APV van de betreffende plaats verbied het meestal, net zoals het in België aan de kust verboden is. Er is echt geen agent die je een bekeuring geeft als je een tukkie doet langs de snelweg. Als EV rijder heb je aan de AC paal helemaal een goed excuus, je moet laden en dat duurt wel een paar uur. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 15:24

Kju

Marco-Peters schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:39:
[...]

Ja ik heb dit weleens gedaan: maar dat was enkel en alleen, omdat met de eigen auto naar Groot Brittannië best duur is. Echter nu zijn huurauto's ook veel duurder dan voor corona.
Er is hierna nog genoeg geschreven maar ik wilde nog wel even reageren. Qua kosten vind ik het wel enorm meevallen, zeker in vergelijking met vliegen en autohuur, het is meer het gemak waar je dan voor zou betalen. Ik heb onlangs Zuid-Engeland gedaan, oversteek met de trein was € 275 retour en € 72,95 aan laadkosten op 1400 km. Een paar weken later Londen gedaan met de ferry (om te proberen) voor € 185,- retour en iets meer dan vijf tientjes aan laadkosten op 950 km.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Als je het geld hebt voor een e-Niro, waarom zou je je dan druk maken om de goedkoopste laadpaal? Dat is een retorische vraag, overigens.

En, in een auto slapen onveilig? Hoe dan? Onveiliger dan in een tent in de wildernis? Onveiliger dan erin rijden? Onveiliger dan in een oude camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:34
Boinkie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:38:
Iemand ervaring in de Dolomieten? Ik zie vooral snelladers met een tarief van 1,07 euro per kWh via de chargemap app. Fulli vind deze snelladers niet eens net als Freshmile. Teslaladers zijn daar sowieso niet te vinden. (Omgeving Corvara) Of is de Enel X app dan nog de beste keus?
Enel X is een optie maar is duur als je geen bundel meer kan krijgen. Met Be Charge bundel heb je meer kans. Ook de app Nextcharge (geeft veel AC laders) is handig.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 08:03
pmiddeld schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:00:
[...]

Enel X is een optie maar is duur als je geen bundel meer kan krijgen. Met Be Charge bundel heb je meer kans. Ook de app Nextcharge (geeft veel AC laders) is handig.
Dank je, bizarre prijzen daar in Dolomieten rondom Corvara. Dat wordt het hotel vragen om te granny chargen tegen een fatsoenlijke prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Boinkie schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:08:
[...]

Dank je, bizarre prijzen daar in Dolomieten rondom Corvara. Dat wordt het hotel vragen om te granny chargen tegen een fatsoenlijke prijs.
Als je er overnacht, zijn ze meestal wel welwillend. Check ook in de Nextcharge app voor AC laders bij restaurants en de commentaren daarbij (wel vaak in het Italiaans). Als je dan daar eet mag je ook laden met of zonder bijbetalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
Buske schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Ik vind, als Belg, dit soort discussies wel grappig: het imago van de zuinige Nederlander, die geobsedeerd lijkt door gratis, of supergoedkoop, wordt toch maar weer eens bevestigd 🙂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:03
Voor de mensen met een zakelijke mtc pas die ook in Europa wordt geaccepteerd. Nemen jullie abonnementen voor vakanties bij ionity / Fastned om de werkgever kosten te besparen, of denken jullie boeie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Buske
Myaimistrue schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:57:
[...]

Ik vind, als Belg, dit soort discussies wel grappig: het imago van de zuinige Nederlander, die geobsedeerd lijkt door gratis, of supergoedkoop, wordt toch maar weer eens bevestigd 🙂.
Ik ben een zUnige Belg _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:54

PeaceNlove

Deugleuter

L-VIS schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:04:
Voor de mensen met een zakelijke mtc pas die ook in Europa wordt geaccepteerd. Nemen jullie abonnementen voor vakanties bij ionity / Fastned om de werkgever kosten te besparen, of denken jullie boeie!
Nee, te veel moeite om te declareren, en als ik binnenkort naar Zwitserland rijd verdien ik een dermate schandalig hoog uurtarief aldaar voor de zaak dat ze niet moeten zeuren daarover :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
Buske schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:04:
[...]

Ik ben een zUnige Belg _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ok, de uitzondering bevestigt de regel 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nee. De Ionity app/abbo is voor zover ik weet niet te koppelen aan de mtc pas. En ik ga het niet declareren. Beetje te veel gedoe ;) werkgever vergoed ook de privé ritten in het buitenland, dus ik gebruik de pas overal waar mogelijk (in de praktijk vrijwel overal)

[ Voor 12% gewijzigd door Wilde op 21-06-2023 22:17 ]

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Myaimistrue schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:57:
[...]

Als Nederlander moet ik hier dan toch weer om lachen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abel75
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03:22
Mijn werkgever verrekenend laadsessies buiten Nederland met mijn bruto salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Je kan dit van twee kanten benaderen.

1. Je auto word geleased tegen x km per jaar. jouw vakantie valt binnen die kms (als je lease policy dit toelaat). Ik vind dat werkgevers de kosten voor benzine / stroom gewoon moeten vergoeden (via EU pasje of declaratie). Ik zit regelmatig in de positie om dat soort policies te ontwikkelen en zal altijd proberen dit soort arbeidsvw toe te passen. Kost eigenlijk niets extra's voor de werkgever, maar is wel een leuke arbeids vw (weet je dat je hier "gratis" op vakantie kan met de auto?
2. ik heb er ook wel moeite mee om klakkeloos de pas te gebruiken als ik weet of zie dat de bedragen die moeten worden afgerekend te hoog zijn en een ander pasje signifcant lager. Ik heb bijv nog best wat kms op &Charge staan en gebruik die dan gewoon.

In mijn geval dus een combi van de te twee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-05 14:56
Ik heb een NL laadpas maar mag buitenlandse laadsessies wel los declareren. Een abonnement declareren vonden ze wel spannend, dus ik doe gewoon zoveel mogelijk met m’n Shell pas. Scheelt ook weer veel losse declaraties, nu is het 1 factuur per land per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
Tja ik ga naar Oostenrijk voor de F1 en even later naar Slovenie op vakantie. De werkgever vergoed in principe alle laadsessies via mijn zakelijke MTC pas. Dus geen moeite en gewoon laden. In Nederland gebruik ik incidenteel wel eens Fastned om thuis te komen (dus een paar euro). Maar voor het buitenland loont het best wel om een Ionity abo af te sluiten. 12 euro/mnd (maandelijks opzegbaar) en bij +/- 300 k heb je het er al uit. Voor nu denk ik dat ik het zo laat(d) (pun intended). Het wordt ook de eerste keer met een EV op vakantie, dus wil wat ervaring opdoen met laden en route planning zonder vast te zitten aan een aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
L-VIS schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:54:
Tja ik ga naar Oostenrijk voor de F1 en even later naar Slovenie op vakantie. De werkgever vergoed in principe alle laadsessies via mijn zakelijke MTC pas. Dus geen moeite en gewoon laden. In Nederland gebruik ik incidenteel wel eens Fastned om thuis te komen (dus een paar euro). Maar voor het buitenland loont het best wel om een Ionity abo af te sluiten. 12 euro/mnd (maandelijks opzegbaar) en bij +/- 300 k heb je het er al uit. Voor nu denk ik dat ik het zo laat(d) (pun intended). Het wordt ook de eerste keer met een EV op vakantie, dus wil wat ervaring opdoen met laden en route planning zonder vast te zitten aan een aanbieder.
Veel plezier bij beide ! (beetje jaloers op je F1 bezoek, ik wil ook nog steeds een keer Oostenrijk F1 doen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
L-VIS schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:54:
Maar als jouw werkgever de laadsessies vergoed van jouw zakelijke MTC pas, dan kan je niet eenvoudig een Ionity abbo afsluiten. Dat vind ik een gemis van Ionity. Je moet met een abbo dus privé betalen en achteraf declareren. Dat kost uiteindelijk je werkgever meer effort en geld dan dat ze er op besparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:27
Voor de vakantiegangers die naar Zuid-Frankrijk gaan. Let er even op dat Ionity Aire de Morieres (A7) afgesloten is. In ieder geval was dit zo op 17 juni. Er stond niet aangegeven tot wanneer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLZO5kEIip8Y4JpYiQDo7cNTqV8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0r6T95upDoHkJpHnNeUxZn6.jpg?f=fotoalbum_medium

Wij zijn voor het eerst met de elektrische auto (IONIQ5) onderweg en het beviel echt super. We hadden nog stress bij iedere stop omdat de auto al weer klaar was met laden, terwijl wij nog niet klaar waren. Meerdere keren geladen bij Ionity. Bij de meeste palen deed onze Travelcard van werk het, maar niet bij alle. Gelukkig had ik een Shell Recharge pas aangevraagd (en een Freshmile pas). Ook een keer bij Total Energies geladen maar daar deed slechts 1 van de 4 laadpalen het. Bij Shell Recharge ook één keer en daar geen problemen.

Terugweg maar weer zo veel mogelijk naar Ionity!

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Goede tip dank je. Ik ben ook wel benieuwd welke travelcard je hebt? Ik heb er 1 van newmotion(shell) en die werkt overal bij ionity en tot nu toe ook bij Totalenergies geen issues gehad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
LuPo schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:02:
Voor de vakantiegangers die naar Zuid-Frankrijk gaan. Let er even op dat Ionity Aire de Morieres (A7) afgesloten is. In ieder geval was dit zo op 17 juni. Er stond niet aangegeven tot wanneer.
Op de overzichtskaart van Ionity staat die nog steeds als niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
Wilde schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:48:
[...]

Maar als jouw werkgever de laadsessies vergoed van jouw zakelijke MTC pas, dan kan je niet eenvoudig een Ionity abbo afsluiten. Dat vind ik een gemis van Ionity. Je moet met een abbo dus privé betalen en achteraf declareren. Dat kost uiteindelijk je werkgever meer effort en geld dan dat ze er op besparen :)
Ja zo sta ik er ook in, maar was even benieuwd tot welk niveau andere moeite deden on geld te besparen voor de WG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:21
In Duitsland meegemaakt dat er meerdere snelladers vlakbij elkaar staan. Eerst Snelladers bij BP Pulse en vlak daarachter snelladers van EWE Go. Helaas kun je niet meer met een eigen laadpasje laden bij BP Pulse en zit je vast aan de 0,69ct per kWh. Bij de EWE Go palen wel gewoon kunnen laden met mijn pasje. Scheelt toch serieus veel als je 50 kWh laad.

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-05 22:29

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Nog een let op:
Afgelopen weekend terugkomend vanuit Frankrijk bleek dat als je vanaf Luxemburg ri. Luik over de E25/A26 gaat, de afslag naar Baraque Fraiture en dus ook het nieuwe Fastned laadplein is afgesloten. Je kunt, iets daarvoor, bij Houffalize de N30 nemen om daar alsnog te komen.
Hoe lang deze afzetting duurt…..geen idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lr9Tb5wHuuwT6ssBsAMPmvBxgSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4tGN2lUWFwhRlHacWEGDtGKi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door mm.kool op 23-06-2023 10:22 ]

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mm.kool schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:18:
Nog een let op:
Afgelopen weekend terugkomend vanuit Frankrijk bleek dat als je vanaf Luxemburg ri. Luik over de E25/A26 gaat, de afslag naar Baraque Fraiture en dus ook het nieuwe Fastned laadplein is afgesloten. Je kunt, iets daarvoor, bij Houffalize de N30 nemen om daar alsnog te komen.
Hoe lang deze afzetting duurt…..geen idee.

[Afbeelding]
Die is inmiddels weer bereikbaar. Zie ook PeterZ(on) in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:55

Ankh

|true

Even een cross post vanuit het Enyaq topic:
Ankh schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:57:
Nou.. dat was een ervaring gister op de terugweg vanuit Denemarken.. Blijkt maar weer dat je toch ook weer dat je verstand moet gebruiken.. Terug rit ingevuld in Pump (Pro), netjes via de snelweg. Ergens net voor Hamburg een melding ga van de 7 af. Okay, raar waarom dan. Kleine discussie in de auto, maar toch maar gedaan. Uit eindelijk via een dorpje groot stuk gereden en toch maar eens waze aanzetten. Die wijst ons keurig naar de 7 terug... Raar. Pump op de andere telefoon bleef ons via de dorpjes sturen. Eenmaal weer op de 7 allemaal foutmeldingen in Pump en vond dat van de 7 af moesten. Bizar!

Dus de skoda navigatie maar even aangezet, nou dat hadden we ook niet moeten doen. Want die vond dat we volledig via het centrum van Hamburg moesten om de files te omzeilen :F ;( Uiteraard ook de auto bijna leeg en skoda vond dat we ergens na het centrum op een raar punt moeten laden... dus maar even geparkeerd en weer Pump aangezet. Die stuurde ons nu wel weer via de 7 naar een tuincentrum met zo'n 10 DC laders (handige plek!) net na Hamburg. Was even een "stress" en vooral een leer moment. Zorg voor een vollere accu als je langs een grote stad (zoals Hamburg) met files voorbij moet haha.

Al met al zo'n 8u en 800km zelf gereden, vrouwlief heeft niet gereden. Vanaf Bremen had ik de aCC op 140kmh gezet, had wind mee en konden lekker doorrijden.
Ben er nog niet over uit of ik doorga met Pump Pro. Teveel fouten in de "files" en routes.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-05 22:29

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Het plaatje is uit google maps van zojuist. Daar staat de afrit nog steeds als afgesloten. De hele rechter rijstrook is daar over heel wat kilometers afgezet. Niet met pionnen maar met van die betonnen/metalen barriers. Lijkt me dus een vrij langdurige kwestie. En bereikbaar is de Fastned locatie inderdaad maar dan via de N30. Ik zou geen risico nemen en de N30 pakken vanaf Houffalize.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Ankh schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:59:
Even een cross post vanuit het Enyaq topic:

[...]

Ben er nog niet over uit of ik doorga met Pump Pro. Teveel fouten in de "files" en routes.
Ik maak meestal een route in ABRP, maar gebruik Google maps of waze voor de navigatie. Werkt prima. Zo zou je ook pump kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:55

Ankh

|true

pmiddeld schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:24:
[...]

Ik maak meestal een route in ABRP, maar gebruik Google maps of waze voor de navigatie. Werkt prima. Zo zou je ook pump kunnen gebruiken.
Ja, dat ga ik voortaan denk ik ook doen. Ben gewend om met Waze te rijden.
Het was onze eerste grote trip met een elektrische auto en was dus even onwennig qua verbruik. Maar al met al viel het mee.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 22:42

bert pit

asdasd

Wij maken eigenlijk altijd road trips door Europa. Nu dan voor het eerst met de EV. Meestal beslissen we een paar dagen voor aanvang waar we heen gaan, boeken nooit iets van te voren en gaan dus redelijk onvoorbereid op reis. Dit jaar is het de Marken geworden een reis naar Italie van ongeveer 1.400 km.

We hebben de Tesla thuis opgeladen en via de superchargers onderweg bijgeladen. De auto rijdt verder dan onze sanitaire en/of koffie behoefte en zit na goed leegrijden zo weer vol. Bij een van de hotels onderweg, hing een Tesla Destination Charger waar ik de auto maar aangekoppeld heb. Geen idee wie dat betaalt, maar ik heb nergens kosten kunnen terugvinden.

Nu dan ter plekke: we zitten in een agriturismo waar we grootmoeders laad infrastructuur zouden mogen gebruiken. Maar er zijn ook op 5 minuten rijden diverse laadpalen beschikbaar waaronder een snellader van Enel. Helaas werkt de Enel lader niet met de app die ik heb geinstalleerd en de andere laders ook niet met de Freshmile pas die ik heb.

Mogelijk doe ik iets fout, maar ik lees ook hier en daar dat een Enel pas toch een betere werking heeft dan de app.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05-2024
bert pit schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:26:
Wij maken eigenlijk altijd road trips door Europa. Nu dan voor het eerst met de EV. Meestal beslissen we een paar dagen voor aanvang waar we heen gaan, boeken nooit iets van te voren en gaan dus redelijk onvoorbereid op reis. Dit jaar is het de Marken geworden een reis naar Italie van ongeveer 1.400 km.

We hebben de Tesla thuis opgeladen en via de superchargers onderweg bijgeladen. De auto rijdt verder dan onze sanitaire en/of koffie behoefte en zit na goed leegrijden zo weer vol. Bij een van de hotels onderweg, hing een Tesla Destination Charger waar ik de auto maar aangekoppeld heb. Geen idee wie dat betaalt, maar ik heb nergens kosten kunnen terugvinden.

Nu dan ter plekke: we zitten in een agriturismo waar we grootmoeders laad infrastructuur zouden mogen gebruiken. Maar er zijn ook op 5 minuten rijden diverse laadpalen beschikbaar waaronder een snellader van Enel. Helaas werkt de Enel lader niet met de app die ik heb geinstalleerd en de andere laders ook niet met de Freshmile pas die ik heb.

Mogelijk doe ik iets fout, maar ik lees ook hier en daar dat een Enel pas toch een betere werking heeft dan de app.
Daar ben ik nou dus ook benieuwd naar. Over een paar weken reis ik af naar Zuid-Italië en heb o.a. de Juicepass app geïnstalleerd, maar lees dat die niet altijd werkt. Nu wil ik de pas aanvragen op basis van commentaren in diverse fora die dit aanraden, maar ik kan nergens vinden waar ik die pas aanvraag. Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Estragon
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-12-2024
De Enel X Way card kun je in de Enel X Way app aanvragen. Ik had 'm binnen in 5 dagen, maar dat was in april jl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06 22:43
Tosti Ham-Kaas245 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:58:
[...]
Daar ben ik nou dus ook benieuwd naar. Over een paar weken reis ik af naar Zuid-Italië en heb o.a. de Juicepass app geïnstalleerd, maar lees dat die niet altijd werkt. Nu wil ik de pas aanvragen op basis van commentaren in diverse fora die dit aanraden, maar ik kan nergens vinden waar ik die pas aanvraag. Iemand?
Je kunt de pas aanvragen in de app, maar de levertijden zijn nogal wisselvallig. Ik heb nog twee ongebruikte Enel-X laadpassen liggen die ik voor een gereduceerd prijsje kan opsturen. Je kunt die dan zelf aan je account koppelen in de app. Heb je interesse, stuur dan even een privé-bericht.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 18:07
LuPo schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:02:

[Afbeelding]

Wij zijn voor het eerst met de elektrische auto (IONIQ5) onderweg en het beviel echt super. We hadden nog stress bij iedere stop omdat de auto al weer klaar was met laden, terwijl wij nog niet klaar waren. Meerdere keren geladen bij Ionity. Bij de meeste palen deed onze Travelcard van werk het, maar niet bij alle. Gelukkig had ik een Shell Recharge pas aangevraagd (en een Freshmile pas). Ook een keer bij Total Energies geladen maar daar deed slechts 1 van de 4 laadpalen het. Bij Shell Recharge ook één keer en daar geen problemen.

Terugweg maar weer zo veel mogelijk naar Ionity!
Ik ga volgende week zondag naar de Drome. Ik rijd via Baden-Baden (eerste tussenstop) via Zwitserland naar Chamonix (tweede stop) en dag 3 aankomt in Recoubeau-jansac. Gebruik ook de Travelcard van m’n werk. Bij welke laadpalen deed deze het niet als ik vragen mag? Hoe was ‘t verder bij lokale plaatselijke laders met de Travelcard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Onderweg naar Zuid Frankrijk is op de A20 tussen Chateroux en Limoges aire de mille étangs aan het verbouwen. Daar de komende maanden naar verwachting geen laadmogelijkheid. Jammer, want het is in die hoek al niet echt super met eigenlijk alleen een Ionity bij Boismande

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
Wesco schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:06:
[...]

Je kunt de pas aanvragen in de app, maar de levertijden zijn nogal wisselvallig. Ik heb nog twee ongebruikte Enel-X laadpassen liggen die ik voor een gereduceerd prijsje kan opsturen. Je kunt die dan zelf aan je account koppelen in de app. Heb je interesse, stuur dan even een privé-bericht.
Dank voor het aanbod, maar ik heb hem vanochtend al aangevraagd. Heb nu al de bevestiging dat hij verstuurd wordt, verwachte leverdatum: 28-06-2023. Lijkt snel te gaan dus…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Waar kan ik tarieven voor de Enel-X laders in (noord) Italie vinden als ik de Enel-x app of laadpas ga gebruiken?
Ik vond wel ergens een PDFje met wat tarieven en daarin ook voordelige bundels. Bijvoorbeeld 160kWh voor €69,-
Maar de website staat vol met allerlei bla-bla maar een fatsoenlijk tarieven overzicht en aanwijzingen hoe het met die bundels werkt kan ik zo snel niet vinden.

Ik heb wel de app al geïnstalleerd maar heb geen zin om een account aan te maken voordat ik een beetje idee heb over de tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
deboss65 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:11:
Waar kan ik tarieven voor de Enel-X laders in (noord) Italie vinden als ik de Enel-x app of laadpas ga gebruiken?
Ik vond wel ergens een PDFje met wat tarieven en daarin ook voordelige bundels. Bijvoorbeeld 160kWh voor €69,-
Maar de website staat vol met allerlei bla-bla maar een fatsoenlijk tarieven overzicht en aanwijzingen hoe het met die bundels werkt kan ik zo snel niet vinden.

Ik heb wel de app al geïnstalleerd maar heb geen zin om een account aan te maken voordat ik een beetje idee heb over de tarieven.
Account aanmaken en dan is er nog maar 1 optie....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5e5LYn8gbXlXyI6RGkdWh0UsWOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySkhxKjptBxssqscPCRVpM4a.jpg?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
  • Nu online
Brotuck schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:24:
[...]

Dank voor je reactie,

Ik heb het een paar keer doorgelezen maar 100% begrijpen doe ik het niet.
Maar er wordt dus geen woord gerept over bundels. De aangegeven tarieven komen overeen met die in het pdfje en zijn niet indrukwekkend.
Dus deze app biedt voor mij geen voordeel t.o.v. de passen die ik al heb. (Shell recharge en de E-tron pas)

Toch gek dat het pdfje gedateerd 31 mei de bundel optie met een korting (geldig tot 1-08-2023) weergeeft:

[ Voor 9% gewijzigd door deboss65 op 24-06-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
deboss65 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:38:
[...]

Dank voor je reactie,

Maar er wordt dus geen woord gerept over bundels. De aangegeven tarieven komen overeen met die in het pdfje en zijn niet indrukwekkend.
Dus deze app biedt voor mij geen voordeel t.o.v. de passen die ik al heb. (Shell recharge en de E-tron pas)

Toch gek dat het pdfje gedateerd 31 mei de bundel optie met een korting (geldig tot 1-08-2023) weergeeft:
ah de bundels, ja die zijn vrij abrupt eruit gehaald voor iedereen behalve als je echt Italiaans bent. Zal wel te duur geworden zijn, met al die zuinige nederlanders

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:27
Hamer schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:24:
[...]

Ik ga volgende week zondag naar de Drome. Ik rijd via Baden-Baden (eerste tussenstop) via Zwitserland naar Chamonix (tweede stop) en dag 3 aankomt in Recoubeau-jansac. Gebruik ook de Travelcard van m’n werk. Bij welke laadpalen deed deze het niet als ik vragen mag? Hoe was ‘t verder bij lokale plaatselijke laders met de Travelcard?
Wij hebben op de heenweg de laadroute met ABRP een paar keer aangepast naar behoefte. Dus ik weet niet meer precies waar we hebben geladen. Maar als voorbeeld: vandaag bij Ionity Cambarette Nord deed de Travelcard het wel, maar bij Ionity Sorgues niet. Bij die tweede deed de Shell Recharge pas het wel.

Ik heb op straat tot nu toe niet geladen. Net voor eindadres iedere keer volgeladen zodat we een aantal dagen vooruit kunnen.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:10
LuPo schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:22:
[...]

Wij hebben op de heenweg de laadroute met ABRP een paar keer aangepast naar behoefte. Dus ik weet niet meer precies waar we hebben geladen. Maar als voorbeeld: vandaag bij Ionity Cambarette Nord deed de Travelcard het wel, maar bij Ionity Sorgues niet. Bij die tweede deed de Shell Recharge pas het wel.

Ik heb op straat tot nu toe niet geladen. Net voor eindadres iedere keer volgeladen zodat we een aantal dagen vooruit kunnen.
Er is iets raars met Ionity en Travelcard. Het werkte anderhalf jaar prima maar sinds kort doet hij het bij allerlei Ionitys niet, maar bij andere weer wel. Ionity zegt dat het aan Travelcard ligt, TC zegt natuurlijk dat het aan Ionity ligt. Dus ik gebruik mijn Plugsurfing kaart die bij de auto zit. Is nog goedkoper voor mijn werkgever ook (35ct/kWh). Je kunt ook altijd de Ionity App gebruiken om te laden (als backup).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wilde schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:35:
Onderweg naar Zuid Frankrijk is op de A20 tussen Chateroux en Limoges aire de mille étangs aan het verbouwen. Daar de komende maanden naar verwachting geen laadmogelijkheid. Jammer, want het is in die hoek al niet echt super met eigenlijk alleen een Ionity bij Boismande
Daar is vrij dun gezaaid. Staan nog wel aantal Tesla superchargers langs die route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
Brotuck schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:24:
[...]

[Afbeelding]
Nee hoor, je kunt ook kiezen voor pay-per-use:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPJIIxig9Ca57ufl_IKUE4pWE-M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5PVJBJXIw3r3cDT8O8n8j8Dg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Tosti Ham-Kaas245 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:54:
[...]

Nee hoor, je kunt ook kiezen voor pay-per-use:

[Afbeelding]
Natuurlijk, maar die tarieven zijn nog hoger.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakefoodjah
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 16:40
Gisteren een Tesla Model Y besteld (demo wagen) en hopen deze te hebben tegen 4juli.
Dan vertrekken we namelijk vanuit Gent naar Zuid-Frankrijk (Bormes Les Mimosa)

Eerste keer met elektrische wagen dus waar let ik best op?
Welke laadpassen/apps neem ik best mee?
Visa is al gekoppeld aan Tesla account.
Apps van FastNed en IONITY geïnstalleerd en visa aan gekoppeld…

ABRP geïnstalleerd….
Vergeet ik nog belangrijke apps?

Niks noppes nul 👎🏻👎🏻👎🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgoes
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:22
Dit weekend naar Toscane gereden met een tussenstop nabij Bolzano. Eerste keer zo ver weg en meermaals gebruik van snelladers en is goed bevallen! Met zakelijke mtc pas zonder problemen kunnen laden bij fastned, ionity en free to x. 1x foutje bij ionity toen de paal ernaast gepakt en dat werkte. Ik heb Chargemap gebruikt en gefilterd op 350kw om zo gebruik te maken van de hoogste laadsnelheden en in alle gevallen ging het zeer vlot (bmw i4). Af en toe nog even met de bmw Navi en ook de app ‘pump’ gekeken naar de beschikbaarheid van de palen en dat was aardig accuraat!

Vanaf Oostenrijk wel beetje vooruitplannen dan wordt de dekking wel duidelijk minder, vooral onder Bologna, maar daarvoor hoef je eigenlijk niet meer erover na te denken. Over tarieven kan ik weinig zeggen, want echt transparant is het niet en als je t via Laadpas van de zaak doet zie je ook geen overzicht. Ik ben positief verrast over de snelheden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Snakefoodjah schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:49:
Gisteren een Tesla Model Y besteld (demo wagen) en hopen deze te hebben tegen 4juli.

ABRP geïnstalleerd….
Chargemap, Shell…

En bij Shell zou ik wel een laadkaart bestellen. Niet zeker of je die op tijd hebt, maar een laadkaart is interessant als het gsm netwerk niet goed is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:30
Tommie12 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:14:
[...]

Chargemap, Shell…

En bij Shell zou ik wel een laadkaart bestellen. Niet zeker of je die op tijd hebt, maar een laadkaart is interessant als het gsm netwerk niet goed is.
Alles op Superchargers doen en kijken waar in de buurt een laadpaal zit en in de diverse apps kijken of die ondersteund wordt. Vergeet ook Freshmile niet. Fransen hanteren soms woekertarieven, dus het kan lonen om een kaart te hebben met eigen tariefstructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipmetrijst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:49
deboss65 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:38:
[...]

Dank voor je reactie,

Die bundels zijn inderdaad opeens verwijdert, zie mijn post een paar paginas's terug.

In Italië heb ik veel de Be Charge app kunnen gebruiken met hun eigen bundel. In Italië hebben ze wel veel waar je de app en bundel kan gebruiken maar soms liggen ze een beetje uit de route.

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakefoodjah
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 16:40
Tommie12 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:14:
[...]

Chargemap, Shell…

Heb van Shell de sleutelhanger besteld en zou binnen de 5werkdagen normaal binnen moeten zijn.
Dus net op tijd of net te laat :-)

Niks noppes nul 👎🏻👎🏻👎🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-05 20:03
Snakefoodjah schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:49:

ABRP geïnstalleerd….
In principe heb je niks nodig, met de Tesla laders kom je overal. In je navigatie eindbestemming ingeven en gaan. Ik ben al 4 jaar met een Tesla op en neer naar Z-Frankrijk gereden en recent naar Toscane en nog nooit een laadpas nodig gehad. Altijd bij de Tesla Superchargers geladen, niet druk en goedkoop.Ik heb voor de zekerheid Maingo en Shellrecharge pasjes mee, maar nog nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Mackeessie schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:37:
[...]

In principe heb je niks nodig, met de Tesla laders kom je overal. In je navigatie eindbestemming ingeven en gaan. Ik ben al 4 jaar met een Tesla op en neer naar Z-Frankrijk gereden en recent naar Toscane en nog nooit een laadpas nodig gehad. Altijd bij de Tesla Superchargers geladen, niet druk en goedkoop.Ik heb voor de zekerheid Maingo en Shellrecharge pasjes mee, maar nog nooit gebruikt.
En ter plaatse? Altijd een destination charger gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-05 20:03
Tommie12 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:42:
[...]

En ter plaatse? Altijd een destination charger gevonden?
In Frankrijk laadde ik bij ons huis en er was bij een hotel een destination charger, en Italië een Supercharger vlakbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-05 16:45
Tips voor laden in de UK, naast de Zap-Map app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoolseKruik
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-10-2024
Hoi beste mede tweakers.
In augustus vertrek ik vanuit Nederland naar rovinj Kroatië met mijn Skoda Enyaq 60. Ik rijd de auto nu een klein jaar en heb eigenlijk altijd thuis geladen. Ik vind de reis toch best een beetje spannend. Ik ben gewend om grote afstanden te maken met een benzine auto, maar nog geen ervaring met mijn ev. Ik ben van plan om met de app pump te rijden. Deze app bevalt prima in mijn vriendenkring. Echter ben ik op zoek naar tips qua laadpassen of eventuele abonnementen voor het laden. Ik rij de auto privé en heb dan ook geen zakelijke laadpas. Ik lees verschillende verhalen over verschillende passen. Iemand ervaring met de ev richting istrie? Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
  • Laatst online: 13-01 21:48
Met veel interesse lees ik hier alle EV-reisverhalen. Met name die de DACH-landen en Italië bevatten. Ik vertrek eind juli namelijk met mijn gezin van 5 (met basisschool kids) naar Zuid-Sardinië met onze VW ID.4 (type 2 stekker). :)F

Nu heb ik al meerdere laadpassen besteld, de apps van ENEL en Tesla geinstalleerd (en aangemeld) en de creditcard gaat mee. Dus ik hoop dat dat voldoende is om de laadsessies te kunnen activeren en betalen. O-)

Maar wat me opvalt is dat ik niets vindt over het meenemen van een laadkabel met een type 3 stekker aan laadpaalzijde, aangezien die in Italie toch ook veel staan. Ik dacht daarmee mijn kansen op een beschikbare laadpaal te vergroten, want als ik iets niet wil, is onnodig lang wachten met 3 kids en 30+ graden. :r

Is het netwerk in Italië dan zo verbeterd dat je voldoende hebt aan alleen een type 2 stekker voor laden onderweg? Iemand hier ervaring mee?

Het wordt onze eerst EV-reis én onze eerste autoreis met de kids, dus ik wil niets aan het toeval overlaten en als gelukkig en blij gezin daar aankomen. ^) :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:32
BrieJan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:32:
Met veel interesse lees ik hier alle EV-reisverhalen. Met name die de DACH-landen en Italië bevatten. Ik vertrek eind juli namelijk met mijn gezin van 5 (met basisschool kids) naar Zuid-Sardinië met onze VW ID.4 (type 2 stekker). :)F

Nu heb ik al meerdere laadpassen besteld, de apps van ENEL en Tesla geinstalleerd (en aangemeld) en de creditcard gaat mee. Dus ik hoop dat dat voldoende is om de laadsessies te kunnen activeren en betalen. O-)

Maar wat me opvalt is dat ik niets vindt over het meenemen van een laadkabel met een type 3 stekker aan laadpaalzijde, aangezien die in Italie toch ook veel staan. Ik dacht daarmee mijn kansen op een beschikbare laadpaal te vergroten, want als ik iets niet wil, is onnodig lang wachten met 3 kids en 30+ graden. :r

Is het netwerk in Italië dan zo verbeterd dat je voldoende hebt aan alleen een type 2 stekker voor laden onderweg? Iemand hier ervaring mee?

Het wordt onze eerst EV-reis én onze eerste autoreis met de kids, dus ik wil niets aan het toeval overlaten en als gelukkig en blij gezin daar aankomen. ^) :X
Onderweg laad je (hoop ik) met CCS. Op locatie kun je kijken wat er is. In het zuiden zal dat niet veel zijn. Hangt ook van je accomodatie af. Wellicht kun je daar met een granny laden? Weet ook niet waar je overnacht onderweg? Heb je daar een laadpaal bij?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:03
GoolseKruik schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:49:
Hoi beste mede tweakers.
Ik ben van plan om met de app pump te rijden. Deze app bevalt prima in mijn vriendenkring.
Bedankt voor de tip, zie dat je zelfs je auto kan verbinden en actueel je batterij status kan zien. Ga die ook maar gebruiken voor m'n rit naar Duitsland in Augustus. Maandje pro activeren voor de navigatie en rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
BrieJan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:32:

In Zuid-Sardinië is wel het een en ander aan laders hoor. Kijk op https://nextcharge.app/#network voor het meest complete overzicht. Ik zou ook de app ervan downloaden.
Voor wat betreft type 3, de meeste palen hebben 2 aansluitingen, 1 x type 2 en 1 x type 3. Let wel, met type 3 laad je maar met 3,7 kW, met type 2 laad je met 22 kW (als je auto dat aankan, anders met 11 kW). Ik heb nooit een type 3 stekker nodig gehad op mijn reizen door Italië.
Als je toch met type 3 wil laden, ik weet dat medetweaker @Hachy zo een laadkabel heeft. Hij heeft wel eens aangeboden deze uit te lenen, misschien nu ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
Inspired schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Onderweg laad je (hoop ik) met CCS. Op locatie kun je kijken wat er is. In het zuiden zal dat niet veel zijn. Hangt ook van je accomodatie af. Wellicht kun je daar met een granny laden? Weet ook niet waar je overnacht onderweg? Heb je daar een laadpaal bij?
Uitgangspunt is inderdaad laden met CCS. Maar ik heb geen idee hoe druk het zal zijn bij de laadstations. Vandaar dat ik het idee had om een extra kabel met type 3c stekker mee te nemen om mijn laadopties te vergroten. Maar als dat met nog geen 4 kWh gaat dan schiet dat niet op natuurlijk.

Overnachtingen onderweg hebben we nog niet geboekt, maar de keuze wordt flink minder als je op Booking de optie ‘met laadmogelijkheid’ aanvinkt. Plus dat die info niet altijd klopt, als ik de verhalen zo lees. Dus ik ben eigenlijk van plan om gewoon vlak voor of in de buurt van de verblijfplaats te laden, bijvoorbeeld tijdens het avondeten.

Op Sardinië verblijven we in een huis van familie van vrienden. Daar zal geen laadpaal zijn, dus daar haal ik denk ik wel een granny voor. Eerst maar eens het adres vragen en kijken wat er in de buurt aan palen staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:38
BrieJan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:37:
[...]

Uitgangspunt is inderdaad laden met CCS. Maar ik heb geen idee hoe druk het zal zijn bij de laadstations. Vandaar dat ik het idee had om een extra kabel met type 3c stekker mee te nemen om mijn laadopties te vergroten. Maar als dat met nog geen 4 kWh gaat dan schiet dat niet op natuurlijk.

Overnachtingen onderweg hebben we nog niet geboekt, maar de keuze wordt flink minder als je op Booking de optie ‘met laadmogelijkheid’ aanvinkt. Plus dat die info niet altijd klopt, als ik de verhalen zo lees. Dus ik ben eigenlijk van plan om gewoon vlak voor of in de buurt van de verblijfplaats te laden, bijvoorbeeld tijdens het avondeten.

Op Sardinië verblijven we in een huis van familie van vrienden. Daar zal geen laadpaal zijn, dus daar haal ik denk ik wel een granny voor. Eerst maar eens het adres vragen en kijken wat er in de buurt aan palen staat.
Ik zou gewoon snelladen en als je kunt laden bij het hotel is het een bonus. Of de info klopt niet, of de pas doet het niet of er staat een ICE op die plek, dus nagenoeg leeg aankomen bij een hotel zou ik nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrieJan
maharens schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:42:
[...]

Ik zou gewoon snelladen en als je kunt laden bij het hotel is het een bonus. Of de info klopt niet, of de pas doet het niet of er staat een ICE op die plek, dus nagenoeg leeg aankomen bij een hotel zou ik nooit doen.
Precies dat dus. En desnoods rijd ik naar een paal in de buurt als we bij hotel aangekomen. Alleen, in m’n eentje. Even tot rust komen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Nooit vanuit gaan dat je bij het hotel kunt laden. Ik had vorig jaar in FR op de heen- en terugreis een kamer gereserveerd en een laadplek. Beide laadplekken waren vrij maar waren niet als zodanig voor mij vrijgehouden, dus was gewoon geluk. Dus zelfs expliciet er voor boeken is nog geen 100% garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
[...]

Ik zoek dus altijd hotels met eigen laadfaciliteit en een AC mogelijkheid in de buurt en op nabije afstand snelladers.. ik laad altijd nog even snel bij aankomst (batterij lekker warm) en als het kan zet ik hem dan aan de lader bij het hotel.. kan dat niet dan wellicht in het dorp/hotel.. an dat ook niet dan vraag ik of ze de bestuurder kennen van de auto en of we wellicht kunnen switchen savonds laat (hij vol, ik vol - meeste auto's zitten wel vol na 6 a 7 uur) en als dat ook niet kan, volgende dag sochtends vroeg wellicht nog (of naar de snellader)

ja is even een zoektocht, maar zo handig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:38
Ik ga zelf deze zomer voor het eerst met een EV naar het buitenland toe. Eigenlijk zou hij pas na mijn zomervakantie geleverd worden, maar nu heb ik hem vorige week al mogen ontvangen. Ik heb al verschillende passen (Eneco Mobility, Shell Recharge, Kia Charge) in de auto liggen en verschillende apps op mijn telefoon (ChargeMap, Tesla, Kia Charge, Shell Recharge) dankzij de informatie die ik in dit topic heb gevonden. Dank daarvoor!

Gezien ik nu plotsklaps in Frankrijk sta met een EV, is het nodig om een granny charger op zak te hebben? Die zat niet standaard bij de auto en ik zie dat ze al gauw 200 euro kosten wat ik zonde van het geld vind als ik hem niet nodig heb.

Ik zit tussen Lille en Reims ter hoogte van Laon, dicht bij de A26 op een Center Parcs park zonder laadpalen. Ze geven aan dat er wel een gewone stekkerdoos beschikbaar is.

Ik dacht het zelf wel te kunnen redden zonder een granny charger;
- Bij Laon is een Allego laadpunt (Bij een carrefour) en een Total laadpunt (20 min rijden)
- Bij reims en Soissons zijn Ionity / Allego laadpunten als ik van wat verder weg kom uit het zuiden (40/50 min rijden)

Naar mijn gevoel zit ik gewoon gecovered met de laadstations om me heen en hoef ik hopelijk niet te lang bij zo'n laadpunt op te laden. Of adviseren jullie toch om altijd zo'n granny charger op zak te hebben als je naar het buitenland gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
@PTish Hier kun je ook laden zo te zien; https://nl.chargemap.com/parc-de-l-airette-chamouille.html

Met Shell moet je sowieso terecht kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Laatst online: 16:31
Inspired schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:24:
@PTish Hier kun je ook laden zo te zien; https://nl.chargemap.com/parc-de-l-airette-chamouille.html

haha wilde net zeggen, volgens mij kan je gewoon aan de andere kant van het meer gaan laden, anders zijn er nog wel meer laadpunten binnen 20 min rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PTish schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:04:
Gezien ik nu plotsklaps in Frankrijk sta met een EV, is het nodig om een granny charger op zak te hebben? Die zat niet standaard bij de auto en ik zie dat ze al gauw 200 euro kosten wat ik zonde van het geld vind als ik hem niet nodig heb.
Ik vind 200 euro voor een accessoire niet veel. Ik weet niet wat voor auto je rijdt, maar je geeft een veelvoud van dat bedrag *per maand* uit aan je auto.

Maar goed, ik ga niet over jouw portemonnee, dus even praktisch: een granny lader is denk ik altijd een goede investering als je naar het buitenland gaat. Je kunt dan namelijk altijd en overal laden. Ik heb er in Zwitserland toch al wel twee vakanties erg veel profijt van gehad. Wij konden op die manier gratis laden bij mijn dochter thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:28

MAZZA

Barbie is er weer!

Ik begrijp uit dit topic dat de Enel X way app een goede manier is om te kunnen laden in Italië. Probleem is alleen dat ik me niet kan registreren op dit moment voor een account daar. De app geeft aan:
Attention
The service is temporarily unavailable. Please try again later.

Dat ga ik ook wel doen, later proberen. Maar ik lees ook een hoop negatieve verhalen hier over Enel. Ik heb ook een Shell Recharge kaart en ik heb een Model 3 met het laadnetwerk van Tesla. Maar rond het Gardameer waar ik naartoe ga (Peschiera del Garda) zijn weinig laadpunten te vinden. Als ze er zijn zijn ze dus van Enel.

Maar om de laadkansen te spreiden, zijn er nog meer opties voor Italië?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
multikoe schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:32:
[...]

Ik vind 200 euro voor een accessoire niet veel. Ik weet niet wat voor auto je rijdt, maar je geeft een veelvoud van dat bedrag *per maand* uit aan je auto.

Maar goed, ik ga niet over jouw portemonnee, dus even praktisch: een granny lader is denk ik altijd een goede investering als je naar het buitenland gaat. Je kunt dan namelijk altijd en overal laden. Ik heb er in Zwitserland toch al wel twee vakanties erg veel profijt van gehad. Wij konden op die manier gratis laden bij mijn dochter thuis.
Ja, 200€ is peanuts in vergelijking met de aankoopprijs van een auto.
Maar… de vraag is of je ooit die granny gaat gebruiken. Als de laadinfrastructuur nog wat beter wordt, dan wordt die meer en meer overbodig.
Bijkomend… op een nachtje laad je niet veel meer dan 150km bij. Een lege auto volkrijgen is een paar dagen laden.

En 200€ uitgeven voor iets wat je nooit gebruikt is dan weer heel veel geld vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-06 23:22

Hachy

Laadpas Nerd

pmiddeld schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:14:
[...]

In Zuid-Sardinië is wel het een en ander aan laders hoor. Kijk op https://nextcharge.app/#network voor het meest complete overzicht. Ik zou ook de app ervan downloaden.
Voor wat betreft type 3, de meeste palen hebben 2 aansluitingen, 1 x type 2 en 1 x type 3. Let wel, met type 3 laad je maar met 3,7 kW, met type 2 laad je met 22 kW (als je auto dat aankan, anders met 11 kW). Ik heb nooit een type 3 stekker nodig gehad op mijn reizen door Italië.
Als je toch met type 3 wil laden, ik weet dat medetweaker @Hachy zo een laadkabel heeft. Hij heeft wel eens aangeboden deze uit te lenen, misschien nu ook?
In Frankrijk heb je type 3c (22kW) en in Italie 3a. (3,7kW). Ik heb inderdaad een Franse laadkabel te leen voor mensen die naar Frankrijk gaan en daar nog een verdwaalde Type 3c aansluiting vinden.

De 3a stekker is een soort blauwe CEE maar net een beetje anders en die is bedoeld voor elektrische stepjes en scooters in Italïe. Deze aansluiting zit vrijwel altijd naast een normale Type2 socket. No worries dus.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:55:
[...]

Ja, 200€ is peanuts in vergelijking met de aankoopprijs van een auto.
Maar… de vraag is of je ooit die granny gaat gebruiken. Als de laadinfrastructuur nog wat beter wordt, dan wordt die meer en meer overbodig.
Bijkomend… op een nachtje laad je niet veel meer dan 150km bij. Een lege auto volkrijgen is een paar dagen laden.

En 200€ uitgeven voor iets wat je nooit gebruikt is dan weer heel veel geld vind ik.
@PTish stelde de vraag en ik heb hem mijn argumenten gegeven. Hij/zij zal zelf de afweging moeten maken of die 200 euro het waard is. En jouw "nooit gebruikt" kun je afzetten tegen mijn situatie: Ik heb thuis een jaar lang met de granny geladen en hem ook al een aantal keren moeten/kunnen gebruiken op vakantie. Als ik die van mij kwijt zou raken, dan zou ik er zo weer een kopen. Natuurlijk redt je het zonder ook wel, maar het betekent op dit moment, in bepaalde gebieden met weinig AC of DC laders, dat je er misschien af en toe op uit moet om je auto bij te laden. Of je moet goed vooruit plannen. Meer dan genoeg scenario's om uit te kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
Dank @Tommie12 en @multikoe. De 200 euro kan ik inderdaad best missen, maar als ik het niet hoef uit te geven, stop ik het liever in bijvoorbeeld de spaarpot van mijn kinderen. ;)

Het is in ieder geval goed andermans verhalen te lezen. Ik las namelijk ook een verhaal hier van iemand niet lang geleden die aangaf dat er weinig zat tussen lille en reims langs de snelweg. Ik zit in principe juist van de snelweg af en ik zie met een beetje rekening houden dat er best wel wat in de buurt is om op de heen of terug weg te laden als we uitstapjes maken.

Maar je leest dan ook weer verhalen van volle laadstations of stations die afgesloten zijn of maar de helft operationeel is.

Zon granny lader zie ik dan als backup plan maar ik heb het gevoel dat ik ook mogelijk zonder kan. Ik snap dat hij wellicht in andere landen wel beter van pas kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
Inspired schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:24:

Die had ik ook gezien inderdaad, maar is een half uurtje lopen vermoed ik, tenzij er een mooi bootje ligt. Dan is een half uurtje bij een fast charger net zo ideaal denk ik.

Dank voor de suggestie in ieder geval!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
PTish schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:21:
Dank @Tommie12 en @multikoe. De 200 euro kan ik inderdaad best missen, maar als ik het niet hoef uit te geven, stop ik het liever in bijvoorbeeld de spaarpot van mijn kinderen. ;)

Het is in ieder geval goed andermans verhalen te lezen. Ik las namelijk ook een verhaal hier van iemand niet lang geleden die aangaf dat er weinig zat tussen lille en reims langs de snelweg. Ik zit in principe juist van de snelweg af en ik zie met een beetje rekening houden dat er best wel wat in de buurt is om op de heen of terug weg te laden als we uitstapjes maken.

Maar je leest dan ook weer verhalen van volle laadstations of stations die afgesloten zijn of maar de helft operationeel is.

Zon granny lader zie ik dan als backup plan maar ik heb het gevoel dat ik ook mogelijk zonder kan. Ik snap dat hij wellicht in andere landen wel beter van pas kan komen.
Tja, en net in die situatie ben je niks met de granny.
Op een uur laad je amper 10 km bij.
Dus onderweg heb je daar amper iets aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
MAZZA schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:14:
Ik begrijp uit dit topic dat de Enel X way app een goede manier is om te kunnen laden in Italië. Probleem is alleen dat ik me niet kan registreren op dit moment voor een account daar. De app geeft aan:
Attention
The service is temporarily unavailable. Please try again later.

Dat ga ik ook wel doen, later proberen. Maar ik lees ook een hoop negatieve verhalen hier over Enel. Ik heb ook een Shell Recharge kaart en ik heb een Model 3 met het laadnetwerk van Tesla. Maar rond het Gardameer waar ik naartoe ga (Peschiera del Garda) zijn weinig laadpunten te vinden. Als ze er zijn zijn ze dus van Enel.

Maar om de laadkansen te spreiden, zijn er nog meer opties voor Italië?
Je kunt ook de app Nextcharge installeren en eventueel de pas aanvragen. Werkt met een laadtegoed. Daar laadt je bij bijna alle laders in Italië mee. Op AC laders van Enel is Nextcharge waarschijnlijk goedkoper* dan bij Enel zelf, volgens de app: 57 ct/kWh + 1 ct/minuut. Bij Enel kost het (uit mijn hoofd) 68 ct/kWh.

* Als je op 3 fasen kunt laden (11 kW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tommie12 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:29:
[...]

Tja, en net in die situatie ben je niks met de granny.
Op een uur laad je amper 10 km bij.
Dus onderweg heb je daar amper iets aan.
Dat klopt, en granny is voor op je bestemming of als je onderweg een nacht kan laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:46
Tommie12 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:55:
[...]
............En 200€ uitgeven voor iets wat je nooit gebruikt is dan weer heel veel geld vind ik.
Je hebt natuurlijk gelijk, maar...............
Wat kost een reservewiel of thuiskomer met krik en gereedschap?
Wanneer je 'm ineens toch nodig hebt, is die 200 euro niet teveel geweest.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harvem
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-05 22:47
GoolseKruik schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:49:
Hoi beste mede tweakers.
In augustus vertrek ik vanuit Nederland naar rovinj Kroatië met mijn Skoda Enyaq 60. Ik rijd de auto nu een klein jaar en heb eigenlijk altijd thuis geladen. Ik vind de reis toch best een beetje spannend. Ik ben gewend om grote afstanden te maken met een benzine auto, maar nog geen ervaring met mijn ev. Ik ben van plan om met de app pump te rijden. Deze app bevalt prima in mijn vriendenkring. Echter ben ik op zoek naar tips qua laadpassen of eventuele abonnementen voor het laden. Ik rij de auto privé en heb dan ook geen zakelijke laadpas. Ik lees verschillende verhalen over verschillende passen. Iemand ervaring met de ev richting istrie? Ik hoor het graag!
Hey, wij zijn in mei ook naar Istrië gereden met een EV (Polestar 2), meer bepaald naar Medulin! Dus ik deel graag mijn ervaring, hopelijk heb je er wat aan :Y

Wij zijn vertrokken vanuit België en hebben het op 2 dagen gedaan. Tijdens de overnachting konden we telkens volladen, zodat we zowel de 1ste als de 2de dag met een volle batterij konden vertrekken. De route op de 1ste dag liep over Luxemburg en Duitsland (met een stukje binnenbaan van Pirmasens naar Landau in der Pfalz) naar München, waar we overnacht hebben. En daarna van München over Oostenrijk en Slovenië naar onze eindbestemming.

We hebben daarbij alleen de Plugsurfing laadpas en de Shell laadpas gebruikt. We hebben voornamelijk bij Ionity geladen, dit omdat we bij onze Polestar de Plugsurfing laadpas gekregen hebben waarmee je goedkoper oplaadt bij Ionity (€ 0,35/kWh).
Het viel ons wel op dat het bij veel Ionity's behoorlijk druk was, en dat was buiten het seizoen. Dus als je in augustus reist zou ik zeker alternatieven voorzien voor je laadstops.

In Kroatië zelf hebben we opgeladen met de eSpots app van HR Telekom en met de Elen app.
Met de eSpots app was dat in ons geval zelfs gratis *O*

Dit zijn de laadstops die we gedaan hebben, en het aantal kWh dat we telkens hebben geladen. Wel belangrijk om even bij te vermelden dat we in Duitsland, daar waar het kon, serieus doorgereden hebben, dus het kan ongetwijfeld met één of zelfs twee stops minder. De eerste stop op dag 2 was ook bijzonder inefficiënt omdat we geladen hebben tijdens ons ontbijt, terwijl we nog meer dan 80% batterij hadden :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBrKk9UJCOnTJ2T9HOPt4e0Z0Cc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hIvaxB5lZaFAENBUYxbjo7Un.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Peter-036 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:12:
[...]

Je hebt natuurlijk gelijk, maar...............
Wat kost een reservewiel of thuiskomer met krik en gereedschap?
Wanneer je 'm ineens toch nodig hebt, is die 200 euro niet teveel geweest.
Mja. Ik neem hem tegenwoordig niet meer mee. Ik kan op genoeg plekken laden overal. Oh, en een reservewiel heeft mijn auto ook niet. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 26-06-2023 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:57
Tijdens de vakantie vorige week heb ik opgelet hoe het nu is langs de route in Frankrijk. Het viel me op dat het behoorlijk in beweging is. Tussen Metz en Nancy is de Aire L'obrion in zuidelijke richting een Fastned-lokatie rijker is. Leek wel alsof daarvoor gewone parkeerplaatsen weg zijn. Die had je aan die kant. Tijdens het voorbij rijden kon ik niet snel zien of ze wellicht zijn verplaatst. Die aire hebben ze vorig jaar vernieuwd.

Verderop op de route naar de Elzas zag ik op Aire d'Anthelupt (net nabij Luneville) dat er laadpalen in aanbouw zijn. Die komen naast het wegrestaurant. Zag het toen ik de trap omhoog liep.

Wellicht al bekend maar toch even ter info met name 2e info.
Pagina: 1 ... 19 ... 106 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.