All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
Ik zou dan op zeker de Freshmile pas ook nemen, als je tot 8 kW laadt en binnen het uur klaar bent laadt je voor nog geen 12 cent de kWh in diverse dorpjes daar.PTish schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:04:
Ik ga zelf deze zomer voor het eerst met een EV naar het buitenland toe. Eigenlijk zou hij pas na mijn zomervakantie geleverd worden, maar nu heb ik hem vorige week al mogen ontvangen. Ik heb al verschillende passen (Eneco Mobility, Shell Recharge, Kia Charge) in de auto liggen en verschillende apps op mijn telefoon (ChargeMap, Tesla, Kia Charge, Shell Recharge) dankzij de informatie die ik in dit topic heb gevonden. Dank daarvoor!
Gezien ik nu plotsklaps in Frankrijk sta met een EV, is het nodig om een granny charger op zak te hebben? Die zat niet standaard bij de auto en ik zie dat ze al gauw 200 euro kosten wat ik zonde van het geld vind als ik hem niet nodig heb.
Ik zit tussen Lille en Reims ter hoogte van Laon, dicht bij de A26 op een Center Parcs park zonder laadpalen. Ze geven aan dat er wel een gewone stekkerdoos beschikbaar is.
Ik dacht het zelf wel te kunnen redden zonder een granny charger;
- Bij Laon is een Allego laadpunt (Bij een carrefour) en een Total laadpunt (20 min rijden)
- Bij reims en Soissons zijn Ionity / Allego laadpunten als ik van wat verder weg kom uit het zuiden (40/50 min rijden)
Naar mijn gevoel zit ik gewoon gecovered met de laadstations om me heen en hoef ik hopelijk niet te lang bij zo'n laadpunt op te laden. Of adviseren jullie toch om altijd zo'n granny charger op zak te hebben als je naar het buitenland gaat?
Leuk om even een boodschapje of bakkie koffie te doen en binnen het uur weer terug te zijn.
Iets ten zuiden van Chamouille vind je zo'n laadpunt of je brengt een bezoekje aan de Caverne du Dragon op nog geen kwartiertje rijden van CenterParcs, wel zorgen dat je niet meer dan 8 kWh laadt.
Goeie vraag. Ik heb nog nooit hoeven wachten. De laadstations die ik heb bezocht langs de snelweg in Duitsland en in Frankrijk zijn niet ingericht op een wachtrij en je zult dus "iets" moeten regelen met anderen die staan te wachten. Ik ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben.Gallus schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:59:
Wat zijn de ervaringen wanneer alle laadplekken bezet zijn? Is het dan opstellen in een rij? Of vraag je wie er als laatste bijgekomen is en je dus weet wie er voor jou aan de beurt is?
Als het kan indd een rij, maar ik heb het maar 1 x gehad in Italie bij Trento Ionity.. 5 palen, 1 defect en 1 bezet met een mini met 100% maar nergens bestuurder.. stond iemand voor me te wachten maar ik kon er niet meer achter gaan staan ivm weg. ik heb hem ergens anders in de buurt gezet en even kort gesproken met degene na wie ik zou zijn (mocht er discussie komen bij meer wachtende). Het werd steeds drukker maar het ging netjes ondanks dat mensen door elkaar stonden. Het lijkt dat over het algemeen de laders best decent zijn en netjes hun beurt afwachten (hoorde ook weleens dat bij hele drukke laadpleinen ze nummertjes uitdeeldeGallus schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:59:
Wat zijn de ervaringen wanneer alle laadplekken bezet zijn? Is het dan opstellen in een rij? Of vraag je wie er als laatste bijgekomen is en je dus weet wie er voor jou aan de beurt is?
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Ben helemaal pro EV (rijd er zelf ook 1).4v4t4r schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:33:
[...]
Als het kan indd een rij, maar ik heb het maar 1 x gehad in Italie bij Trento Ionity.. 5 palen, 1 defect en 1 bezet met een mini met 100% maar nergens bestuurder.. stond iemand voor me te wachten maar ik kon er niet meer achter gaan staan ivm weg. ik heb hem ergens anders in de buurt gezet en even kort gesproken met degene na wie ik zou zijn (mocht er discussie komen bij meer wachtende). Het werd steeds drukker maar het ging netjes ondanks dat mensen door elkaar stonden. Het lijkt dat over het algemeen de laders best decent zijn en netjes hun beurt afwachten (hoorde ook weleens dat bij hele drukke laadpleinen ze nummertjes uitdeelde
Maar als ik dit dan lees denk ik: hoe moet dat dadelijk alles 20, 30 of meer % van de auto's EV is? Laadsnelheid zal best wel beter worden, maar de 5 minuten volgooien gaat denk ik niet heel snel komen.
Je gaat dan echt laadpleinen met honderden palen nodig hebben op alle plekken waar nu benzinestations zijn aan de snelweg..
Die komen er wel.jeroenkb schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:13:
[...]
Ben helemaal pro EV (rijd er zelf ook 1).
Maar als ik dit dan lees denk ik: hoe moet dat dadelijk alles 20, 30 of meer % van de auto's EV is? Laadsnelheid zal best wel beter worden, maar de 5 minuten volgooien gaat denk ik niet heel snel komen.
Je gaat dan echt laadpleinen met honderden palen nodig hebben op alle plekken waar nu benzinestations zijn aan de snelweg..
En vergeet niet dat niet iedereen echt dikwijls moet gaan laden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Er worden in (heel) rap tempo laadpalen bijgebouwd. AC-palen in woonwijken en snellaadstations langs de snelweg. Je moet altijd erg uitkijken om de huidige situatie te projecteren op de toekomst en dan vergeten dat er op alle fronten progressie wordt geboekt. En vergeet niet: hoe meer laadpalen bij huis, hoe minder je snellaadstations langs de snelweg nodig hebt.jeroenkb schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:13:
[...]
Er wordt al jaren horrorverhalen verspreid over lange wachttijden op weg naar het zuiden, maar ik heb nog nooit ergens moeten wachten.
Deels zijn die laadpleinen er al in de vorm van Tesla superchargers. Ik stond laatst met nog één andere auto te laden op een plein met 30 superchargers.....Je gaat dan echt laadpleinen met honderden palen nodig hebben op alle plekken waar nu benzinestations zijn aan de snelweg..
Het komt allemaal wel goed!
Als de transitie echt doorzet dan stel ik me voor dat in de toekomst de rollen voor fossiel tanken en elektrisch laden zijn omgedraaid. Bij een tank/laadstation zijn dan (veel) meer snelladers dan tankpunten. Ik denk ook dat de laadsnelheden, laadcurves en accucapaciteit nog verder gaan verbeteren. Als je ziet met welke sprongen die zaken de afgelopen 7 jaar vooruit zijn gegaan! Die doorontwikkeling zal niet zomaar stoppen.Gallus schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:59:
De opstelling van de laadpunten zal mogelijk ook zo worden zoals nu bij het tanken. (Een video van Bjorn Nyland van vandaag laat een nieuw Shell tank en laadstation in Noorwegen zien dat deels volgens die opstelling is gebouwd. En meer laadpunten dan tankpunten.) Je sluit gewoon aan bij de plek met de minst wachtenden. Ik stel me voor dat er bij elk bezet laadpunt van afstand is te zien hoe lang de betreffende auto nog moet laden. Kortom er gaat nog heel veel veranderen.
Geen enkele transitie, en zeker niet zo’n grote als deze, gaat zonder uitdagingen. Voorlopig zal het nog wat pionieren blijven. Maar voor mij gaat er niets boven elektrisch rijden ondanks de hick-ups.
YouTube: Brand new Shell Lohnelier with 2400 kW Kempower charging, PV and more
Kia e-soul 64 kw
Fijn om eens iemand te ontmoeten die met een positieve blik naar de toekomst kijkt. Mijn instelling is altijd geweest: het gaat wel goed komen. We zijn een ongelooflijk inventief volkje en als de overheid wat slim blijft stimuleren springen bedrijven wel in het gat. Elk tekort levert een kans op.mm.kool schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:54:
Geen enkele transitie, en zeker niet zo’n grote als deze, gaat zonder uitdagingen. Voorlopig zal het nog wat pionieren blijven. Maar voor mij gaat er niets boven elektrisch rijden ondanks de hick-ups.
En dat pionieren: ik persoonlijk vind het eigenlijk best wel gaaf om daar onderdeel van te zijn. Ik ben van de generatie die nog met draaischijftelefoons heeft gebeld en die nog weet dat de eerste kleurentelevisie in de familie kwam. Ik kijk met ongelooflijk veel plezier naar de technologische ontwikkelingen, de oplossingen die verzonnen worden voor problemen en ik lift mee.
We leven in een mooie tijd!
En hier nog een hoor die het positief (met alles eigenlijk) inziet.multikoe schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:21:
Fijn om eens iemand te ontmoeten die met een positieve blik naar de toekomst kijkt. Mijn instelling is altijd geweest: het gaat wel goed komen. We zijn een ongelooflijk inventief volkje en als de overheid wat slim blijft stimuleren springen bedrijven wel in het gat. Elk tekort levert een kans op.
En dat pionieren: ik persoonlijk vind het eigenlijk best wel gaaf om daar onderdeel van te zijn. Ik ben van de generatie die nog met draaischijftelefoons heeft gebeld en die nog weet dat de eerste kleurentelevisie in de familie kwam. Ik kijk met ongelooflijk veel plezier naar de technologische ontwikkelingen, de oplossingen die verzonnen worden voor problemen en ik lift mee.
We leven in een mooie tijd!
De soep wordt vast niet, nee ik durf 'em nog scherper te stellen, op zeker niet, zo heet gegeten.
Mijn dochter kan het haar niet voorstellen dat je ouders niet wisten waar je was en als je ergens verder was dat je dan in een telefooncel moest bellen en dan maar hopen aan de andere zijde dat ze thuis waren.
Op tv, Nederland 1 en 2, in zwart wit, grappige is dat ik het nu amper kijk met tig zenders haha.
Ik ben juist degene die zegt dat het vroeger niet beter was en dat dat juist nu is.
En het wordt alleen nog maar beter! Alleen het nostalgische is wel leuk.
Maar goed, ik dwaal af, 'Lange ritten met elektrische auto in Europa' dus, kan niet wachten tot het Augustus is (vakantie Frankrijk) maar zit nu al plannetjes zit te maken in welke dorpjes ik kan laden op bestemming.
De snelladers onderweg uitzoeken is te makkelijk, alleen nog bekijken welke pas het goedkoopst is.
Ik blijf immers een zuinige 'Ollander (maar tis ook een beetje een sport).
Hoe dan ook, ik zie in wat dorpen rond Troyes laadpunten staan die 22 kW schijnen te leveren, iemand hier enige ervaring mee of dat ook zo is?
Met aanhanger met twee motoren erop. Verbruik ging van 13kWh/100km bij 20 graden naar 23kWh/100km.
~240km bereik, elke 180-220km superchargen. Ging prima. Een keer moeten afkoppelen ivm plaatsing palen en weinig palen, bij de rest gewoon erlangs gegooid. Wel veel bekijks onderweg.
Ging prima, geen idee waar ik een LR voor nodig zou hebben.
![]() | ![]() | ![]() |
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Mijn oudste dochter (3) weet niet eens wat tanken is…Zjanzjak schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:53:
[...]
Mijn dochter kan het haar niet voorstellen dat je ouders niet wisten waar je was en als je ergens verder was dat je dan in een telefooncel moest bellen en dan maar hopen aan de andere zijde dat ze thuis waren.
Een hele nieuwe generatie groeit op met EVs. Dat is toch fantastisch
De enige die zich aan moet passen op zo’n lange trip ben jij zelf. Die kleintjes weten niet beter.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Die laadsnelheden hoeven niet zo veel meer omhoog hoor.mm.kool schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:54:
[...]
Als de transitie echt doorzet dan stel ik me voor dat in de toekomst de rollen voor fossiel tanken en elektrisch laden zijn omgedraaid. Bij een tank/laadstation zijn dan (veel) meer snelladers dan tankpunten. Ik denk ook dat de laadsnelheden, laadcurves en accucapaciteit nog verder gaan verbeteren. Als je ziet met welke sprongen die zaken de afgelopen 7 jaar vooruit zijn gegaan! Die doorontwikkeling zal niet zomaar stoppen.
De opstelling van de laadpunten zal mogelijk ook zo worden zoals nu bij het tanken. (Een video van Bjorn Nyland van vandaag laat een nieuw Shell tank en laadstation in Noorwegen zien dat deels volgens die opstelling is gebouwd. En meer laadpunten dan tankpunten.) Je sluit gewoon aan bij de plek met de minst wachtenden. Ik stel me voor dat er bij elk bezet laadpunt van afstand is te zien hoe lang de betreffende auto nog moet laden. Kortom er gaat nog heel veel veranderen.
YouTube: Brand new Shell Lohnelier with 2400 kW Kempower charging, PV and more
Zodra iedereen zowat op Tesla/Audi niveau zit is het wel goed.
Om de 250km een pauze van 20 minuten vind ik helemaal ok. Als het te snel gaat, moet je je koffie laten staan om je auto te verplaatsen…..
Ik zou in elk geval niet extra willen betalen voor nog grotere batterijen of hogere laadsnelheden.
Op echt lange trips neem ik de tijd. Op middellange trips die je net niet haalt op een batterij ben je na 10 min weer weg.
ik denk dat het wel meevalt, zeker nu tesla ook open is op de meeste plekken.jeroenkb schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:13:
[...]
Het is voornamelijk op de plekken waar een lage dekkingsgraad is of op dagen dat er gewoon veel verkeer is (zwarte zaterdag) waar je dan ook wachtrijen hebt bij bijv luxemburgse benzinepompen.
Ja - er moeten wel palen bij, maar dat gebeurd ook.
Mja, vind wel jammer dat het bij bepaalde accu's bij Tesla minder is geworden. Op zich hoeft het niet veel sneller maar een stapje terug voelt ook niet top.Tommie12 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:10:
[...]
Die laadsnelheden hoeven niet zo veel meer omhoog hoor.
Zodra iedereen zowat op Tesla/Audi niveau zit is het wel goed.
Om de 250km een pauze van 20 minuten vind ik helemaal ok. Als het te snel gaat, moet je je koffie laten staan om je auto te verplaatsen…..
Ik zou in elk geval niet extra willen betalen voor nog grotere batterijen of hogere laadsnelheden.
Op echt lange trips neem ik de tijd. Op middellange trips die je net niet haalt op een batterij ben je na 10 min weer weg.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Just here for the fun
Toch al vaker gehoord van plaatsen met 2 snelladers, waarvan er dan 1 buiten gebruik is en de andere nog geen 50 kW haalt.
Dat heb ik ook geleerd op mijn eerste lange trip.Brotuck schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:14:
Als de beschikbaarheid van Snelladers nu zo constant is als in Nederland, dan kunnen we ons gedrag erop aanpassen in het buitenland. Gewoon 10 minuten laden en snel weer door is eigenlijk veel efficiënter. Zeker als je de accuspanning tussen de 25 en 50% houd. Gaat laden ook veel sneller.
Je vertrekt met ca 100%, en dat eerste stuk wordt al snel vrij lang met 300-350 km (MY LR).
Dan kom je bij een snellader, je koppelt aan, je doet je plasje, je drinkt iets, en 15 min later heb je ca 60% en je bent klaar om door te rijden voor 150-200 km.
En dat is prima, en gaat vlotter dan te wachten tot je 80% hebt, en nog eens bijna 300 km te rijden.
Ik kom ook liever aan met 10% dan met 25%.
In Duitsland kan ik dan wat doorduwen, en dan gaat dat percentage bij aankomst vanzelf naar beneden. Dat kan je niet in andere landen.
Mijn eerste laadstop zit na 300-340km (P2 DMLR). Dat is na ca 3 uur wat voor het eerste stuk niet te lang is. Ik probeer wel met ca 10% aan te komen. (Daar moet ik soms nog flink voor ‘doortrappen’). Ik laad dan zelden boven 65% maar liever van 10-60% (ca 20 min) dan van 25-75%, dat scheelt toch weer wachttijd. Dan heb je dus zo’n 50% accu te verbruiken. Mijn ritten zijn meestal <600km en dan is het dus 1-2 stops en prima te doen.Brotuck schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:14:
Als de beschikbaarheid van Snelladers nu zo constant is als in Nederland, dan kunnen we ons gedrag erop aanpassen in het buitenland. Gewoon 10 minuten laden en snel weer door is eigenlijk veel efficiënter. Zeker als je de accuspanning tussen de 25 en 50% houd. Gaat laden ook veel sneller.
Maar als je maar 25% telkens bijlaadt, dan moet je voor mijn smaak te vaak stoppen om te laden. En als ik net een broodje zit te eten ga ik ook niet terug om de auto te verplaatsen na een kwartier.
[ Voor 13% gewijzigd door JTHZZ op 28-06-2023 10:40 ]
De huis-vakantie reis is tegenwoordig ook het probleem niet meer. Nog wel om vanaf je verblijf plaatst te laden als een camping/park of hotel zelf niet over laadpalen beschikt.
Concreet voor die dorpjes weet ik het niet. Mijn ervaring in de regio ten zuidoosten van Parijs afgelopen januari was dat ik met de Leaf aan een laadpunt dat met 22 kW werd opgegeven, daadwerkelijk met 7 kW kon laden (één fase uiteraard). Ik zou dus verwachten dat je met de Mégane daar inderdaad 22 kW zou moeten kunnen krijgen.Zjanzjak schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:53:
[...]ik zie in wat dorpen rond Troyes laadpunten staan die 22 kW schijnen te leveren, iemand hier enige ervaring mee of dat ook zo is?
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack
Precies.ucsdcom schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:02:
. En als je gewend bent na 2 tot 3 uur even pauze te houden en de benen te strekken in een ICE (wat geadviseerd wordt) , dan is de reis in het buitenland nauwelijks tijdrovender in een EV.
Groot aantal van de 'klagers' hier zijn de mensen die stukken van 600 tot 800 km doen in een ICE zonder pauze en daar dan trots op zijn.
Dat is veel te simpel en het doet de discussie geen goed. Het advies om elke twee uur te stoppen houdt volgens mij een stop van minimaal een kwartier in. Laden elke twee uur duurt (veel) langer, dus met een ICE ben je alsnog altijd sneller op je eindbestemming. Bovendien kun je, als je met meerdere chauffeurs bent, afwisselen en uitrusten tijdens het rijden en daarmee ook je tussenstops verkorten.jeroenkb schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:40:
[...]
Precies.
Groot aantal van de 'klagers' hier zijn de mensen die stukken van 600 tot 800 km doen in een ICE zonder pauze en daar dan trots op zijn.
Het advies om elke twee uur te stoppen houdt volgens mij een stop van minimaal een kwartier in. Laden elke twee uur duurt (veel) langermultikoe schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:32:
[...]
Dat is veel te simpel en het doet de discussie geen goed. Het advies om elke twee uur te stoppen houdt volgens mij een stop van minimaal een kwartier in. Laden elke twee uur duurt (veel) langer, dus met een ICE ben je alsnog altijd sneller op je eindbestemming. Bovendien kun je, als je met meerdere chauffeurs bent, afwisselen en uitrusten tijdens het rijden en daarmee ook je tussenstops verkorten.
Is dat zo? Met 15 min laden kan ik wel weer 200 km rijden hoor.
In Frankrijk rijd je op een rustige tolweg meer dan 200km in 2 uur..maharens schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:02:
[...]
Het advies om elke twee uur te stoppen houdt volgens mij een stop van minimaal een kwartier in. Laden elke twee uur duurt (veel) langer
Voor mij en alle andere e-Niro rijders is dat zo. Wij kunnen maximaal (maximaal) 70 kW laden.maharens schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:02:
[...]
Het advies om elke twee uur te stoppen houdt volgens mij een stop van minimaal een kwartier in. Laden elke twee uur duurt (veel) langer
Ik ben ongeveer elke twee uur gestopt, vier laadstops op dag 1. De WC-bezoekjes (twee laadstops) duurden veel langer dan het laden. De stops tijdens lunch en avondeten (twee laadstops) nog heel veel langer, zoveel tijd had de auto niet nodig om te laden. De stops die ik gemaakt heb waren in mijn ervaring echt niet veel meer dan met een ICE. De files kwamen door wegwerkzaamheden in Duitsland, wachten om de Gotthardtunnel in te mogen en bij de Italiaanse grens. Dan ben ik juist blij als ik even de benen kan strekken.
Als ik alleen met m'n vrouw zou rijden dan zou het laden wel vertraging opleveren omdat mijn vrouw en ik alleen elke twee uur zouden wisselen en direct doorrijden en dan alleen laden van minder dan 10% naar 70-80% en in de ideale situatie dat er geen files of wegwerkzaamheden zijn.
PSN: Kjujay
In ieder geval steekt de Duitse overheid er aardig wat geld in.jeroenkb schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:13:
[...]
https://www.rtlnieuws.nl/...land-miljarden-investeren
En iets recenter
https://www.bundesregieru...ladeinfrastruktur-2165204
[ Voor 6% gewijzigd door L.Hou op 29-06-2023 00:16 ]
Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp
Dit is volgens mij alweer een achterhaald bericht. Ook in DE zijn ze er achter dat mensen eigenlijk helemaal niet zoveel buiten de deur laden en 1 miljoen laadpunten geen doel meer is.L.Hou schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:40:
[...]
In ieder geval steekt de Duitse overheid er aardig wat geld in.
https://www.rtlnieuws.nl/...land-miljarden-investeren
En voor de ouders: zit daar een winkeltje bij?
Of moet je altijd twee stops doen: toilet/food en laden? Hoor graag!
Simpel antwoord... het hangt er van af.zeeg schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:11:
Hoe doen jullie dat met kinderen? Die moeten toch wat vaker naar een toilet etc. Zijn die beschikbaar bij de reguliere snellader/supercharger in Frankrijk en Spanje?
Maar dikwijls kan je op voorhand toch even nakijken wat de mogelijkheden ter plaatste zijn in apps als Chargefinder, of simpelweg op google maps.
De Ionity/Fastned snelladers zitten eigenlijk altijd op een grote "aire" in Frankrijk met allerlei voorzieningen. of in het geval van Ionity bv bij een winkelcentrum net van de snelweg af. Enige uitzondering is Tesla, die wil nog wel eens heel zelden in the middle of nowhere zitten. Maar eigenlijk in 90% van de gevallen zijn er voorzieningen bij snelladers.zeeg schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:11:
Hoe doen jullie dat met kinderen? Die moeten toch wat vaker naar een toilet etc. Zijn die beschikbaar bij de reguliere snellader/supercharger in Frankrijk en Spanje?
Eigenlijk is het op de grote routes exact hetzelfde als met een benzine auto. Vaak zijn de snelladers ietsje verder lopen naar de dezelfde voorzieningen. Tesla is inderdaad wat verder rijden, maar volgens mij is het daar ook vaak goed geregeldzeeg schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:11:
Just here for the fun
Meeste snelladers staan bij benzinepompen (vaak er wel iets vanaf) dus alles is aanwezig.. als je op drukke dagen rijd, en je hebt een plekje bij de lader - eer dat alle kids zijn geweest, handjes gewassen en wat te drinken hebben is je auto al de 80 % voorbijzeeg schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:11:
Dit dus.4v4t4r schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:46:
[...]
Meeste snelladers staan bij benzinepompen (vaak er wel iets vanaf) dus alles is aanwezig.. als je op drukke dagen rijd, en je hebt een plekje bij de lader - eer dat alle kids zijn geweest, handjes gewassen en wat te drinken hebben is je auto al de 80 % voorbij
ICE rijders denken altijd dat ze op 3 minuten kunnen tanken, plassen, vuilbakjes leegmaken, iets eten, iets drinken, iedereen terug in de auto krijgen en vertrekken.
Stopje van 20-30 minuten is normaal.
Wel eerlijk blijven: EV's moeten zo'n stop om de 250 km doen, ICE's kunnen zo'n stop om de vier uur doen. Of om de zes uur.Tommie12 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:39:
[...]
Dit dus.
ICE rijders denken altijd dat ze op 3 minuten kunnen tanken, plassen, vuilbakjes leegmaken, iets eten, iets drinken, iedereen terug in de auto krijgen en vertrekken.
Stopje van 20-30 minuten is normaal.
En er zijn ook (veel?) mensen die niet gaan eten op een parkeerplaats bij een benzinestation. Dat zijn toch vaak verdrietige aangelegenheden. Die tanken, plassen, kopen een fles frisdrank en wat chips en eten meegebracht eten op tijdens het rijden.
in mijn geval ben ik eerlijk. je gebruikt de woorden moet en kunnen, ook dtat klopt wel, maar ik deed dat nooit. Ik stopte vaak wel na 2 uur rijden een rijdje (ivm minder mobiliteit) dus ik heb nooit echt verschil gevoeld ten opzichte van ICE. Maar dat is uiteraard erg persoonlijk. Als je zelf iemand bent die pas in noord italie bijv voor het eerst stopt om te tanken, dan zal er indd een behoorlijk verschil zijn tussen de 2.multikoe schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:18:
[...]
Wel eerlijk blijven: EV's moeten zo'n stop om de 250 km doen, ICE's kunnen zo'n stop om de vier uur doen. Of om de zes uur.
En er zijn ook (veel?) mensen die niet gaan eten op een parkeerplaats bij een benzinestation. Dat zijn toch vaak verdrietige aangelegenheden. Die tanken, plassen, kopen een fles frisdrank en wat chips en eten meegebracht eten op tijdens het rijden.
Hoe meer richting Oost-Europe je gaat hoe schaarser de laadplekken, in Polen bijvoorbeeld zijn de Tesla superchargers klein met 4 (oude en gedeelde) laadplekken en niet open voor andere merken. Dan zijn er soms nog laadpunten van Ionity of Greenway en als je verder gaat kan je in Oekraïne laden met Ecofactor. Richting Frankrijk/Luxemburg is het na Luik ook wat minder gesteld met aantal laadpunten. Nederland en Duitsland toch wel koplopers qua aantal laders is mijn ervaring.4v4t4r schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:38:
[...]
ik denk dat het wel meevalt, zeker nu tesla ook open is op de meeste plekken.
Het is voornamelijk op de plekken waar een lage dekkingsgraad is of op dagen dat er gewoon veel verkeer is (zwarte zaterdag) waar je dan ook wachtrijen hebt bij bijv luxemburgse benzinepompen.
Ja - er moeten wel palen bij, maar dat gebeurd ook.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Je sprak in algemene bewoordingen, door te zeggen "ICE rijders denken altijd" en vervolgens "Stopje van 20-30 minuten is normaal". Maar nu blijkt dat je het hebt over je persoonlijke situatie.4v4t4r schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:09:
[...]
in mijn geval ben ik eerlijk. je gebruikt de woorden moet en kunnen, ook dtat klopt wel, maar ik deed dat nooit. Ik stopte vaak wel na 2 uur rijden een rijdje (ivm minder mobiliteit) dus ik heb nooit echt verschil gevoeld ten opzichte van ICE. Maar dat is uiteraard erg persoonlijk. Als je zelf iemand bent die pas in noord italie bijv voor het eerst stopt om te tanken, dan zal er indd een behoorlijk verschil zijn tussen de 2.
Ik wordt af en toe wat kriegel van de pogingen om tegenstellingen op te kloppen en de wereld in te willen delen in wij en hunnie. Je maakt het er niet beter op door in je antwoord met een zeer verschrikkelijk extreem voorbeeld te komen van iemand die pas in Noord-Italie voor de eerste keer stopt. Ook dat lijkt weer bedoeld om tegenstellingen op te kloppen. Het is allemaal niet nodig.
je haalt twee mensen door elkaar in je bericht ? dat was iemand anders die het had over een stopje van..multikoe schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:20:
[...]
Je sprak in algemene bewoordingen, door te zeggen "ICE rijders denken altijd" en vervolgens "Stopje van 20-30 minuten is normaal". Maar nu blijkt dat je het hebt over je persoonlijke situatie.
Ik wordt af en toe wat kriegel van de pogingen om tegenstellingen op te kloppen en de wereld in te willen delen in wij en hunnie. Je maakt het er niet beter op door in je antwoord met een zeer verschrikkelijk extreem voorbeeld te komen van iemand die pas in Noord-Italie voor de eerste keer stopt. Ook dat lijkt weer bedoeld om tegenstellingen op te kloppen. Het is allemaal niet nodig.
op de rest van je bericht ga ik maar niet in, je kan ook graag dingen willen zien die er niet zijn. Laten we het maar ontopic houden.
Excuus iig voor degene die zich door mijn persoonlijke situatie verhaal nu confuus voelen. Ik zal het allemaal wat generieker houden.
Nah, de grote péage snelwegen in FR hebben in mijn ervaring (vorig jaar Sept) echt overal snelladers staan. Ga je van de snelweg af dan is het een ander verhaal. In de dorpjes en bij bv Decathlons overal ac laders, maar die zijn óf..peterpijpelink schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:19:
[...]
Hoe meer richting Oost-Europe je gaat hoe schaarser de laadplekken, in Polen bijvoorbeeld zijn de Tesla superchargers klein met 4 (oude en gedeelde) laadplekken en niet open voor andere merken. Dan zijn er soms nog laadpunten van Ionity of Greenway en als je verder gaat kan je in Oekraïne laden met Ecofactor. Richting Frankrijk/Luxemburg is het na Luik ook wat minder gesteld met aantal laadpunten. Nederland en Duitsland toch wel koplopers qua aantal laders is mijn ervaring.
- defect
- er staat een ice
- er hangt een Zoë aan waar stof van 7 weken op ligt en banden slap van staan
- wil niet starten met laden
- pasje werkt niet
- er staat een vloekende Fransman reeds vruchteloos te proberen het aan de gang te krijgen op zijn Megane EV of Kia EV6 (verrasend veel gezien in FR).
Ik heb begrepen dat er in Frankrijk flink bijgebouwd wordt, dus misschien is het ondertussen beter geworden.
Verder ben ik heel positief over EV-rijden, hoor! Maar in sommige gebieden kun je nog niet zonder planning en een plan B op pad.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Mea culpa...4v4t4r schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:28:
je haalt twee mensen door elkaar in je bericht ? dat was iemand anders die het had over een stopje van..
op de rest van je bericht ga ik maar niet in, je kan ook graag dingen willen zien die er niet zijn. Laten we het maar ontopic houden.
Ik ben vorig jaar naar Spanje gereden en heb in Frankrijk nergens hoeven wachten. Volgende week weer. In mijn routevoorbereiding heb ik de laders onderweg gecheckt: meer laadpalen op bestaande stations (bijv. van 6 -> 12: Ionity) en nieuwe plekken bij gekomen op de Route Du Soleil van o.m. Fastned (terwijl de bestaande Fastneds vorig jaar altijd al rustiger waren dan Ionity).Venomer schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:37:
Ik heb afgelopen zomer op de reis naar Normandie toch twee keer lang moeten wachten op een laadplek. De afstand tussen de laadstations is daar zo groot dat bijna iedereen op dezelfde plek moet laden om de volgende te kunnen halen. En een van de aires (Baie de Somme) waar we stonden bediende beide zijden van de snelweg met vier Ionity-palen. De tien (!) Tesla chargers daar waren toen nog niet beschikbaar voor non-Tesla's. Daar hebben we een uur gestaan voordat we aan de beurt waren.
Ik heb begrepen dat er in Frankrijk flink bijgebouwd wordt, dus misschien is het ondertussen beter geworden.
Verder ben ik heel positief over EV-rijden, hoor! Maar in sommige gebieden kun je nog niet zonder planning en een plan B op pad.
De vraag is of het aantal snelladers de groei van het aantal EV's bij kan houden. En als het aantal EV's relatief veel auto's betreffen die bijv. max 70kwh kunnen laden en/of een kleine accu hebben, dan komen ze relatief vaker en blijven ze relatief langer staan. Vooral het laatste type EV's ben ik wel een beetje bang voor dit jaar.
Daarom kunnen ze, naast een paar 300 kW laders, m.i. beter 4 van 75 kW doen ipv 1 van 300kW, maar wellicht is ruimte ook nog een belemmerende factorkisik schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:09:
[...]
Ik ben vorig jaar naar Spanje gereden en heb in Frankrijk nergens hoeven wachten. Volgende week weer. In mijn routevoorbereiding heb ik de laders onderweg gecheckt: meer laadpalen op bestaande stations (bijv. van 6 -> 12: Ionity) en nieuwe plekken bij gekomen op de Route Du Soleil van o.m. Fastned (terwijl de bestaande Fastneds vorig jaar altijd al rustiger waren dan Ionity).
De vraag is of het aantal snelladers de groei van het aantal EV's bij kan houden. En als het aantal EV's relatief veel auto's betreffen die bijv. max 70kwh kunnen laden, dan blijven ze relatief langer staan. Vooral het laatste ben ik wel een beetje bang voor dit jaar.
Maar 75kw wordt ik met max 170 kw niet blij van hoormaharens schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:17:
[...]
Daarom kunnen ze, naast een paar 300 kW laders, m.i. beter 4 van 75 kW doen ipv 1 van 300kW, maar wellicht is ruimte ook nog een belemmerende factor
[ Voor 4% gewijzigd door kisik op 29-06-2023 12:21 ]
Dat is zeker niet mijn ervaring bij Ionity vorig jaar met de 350 kw laders. Ook niet als het druk is. Daar haalde ik altijd mijn snelheid volgens de laadcurve. Die piekte vorig jaar op 130 kwh en nu met mijn softwareupdate zou de piek op 170 moeten liggen (maar die praktijkresultaten gaan we volgende week dus meemaken)Kevinns schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:25:
Een lader van 300kW doet ook geen 300kW meer als er meer dan één auto aan hangt. Als het maar druk genoeg is dan kom je automatisch meer in de buurt van die 75kW
Gewoon buiten de drukke tijden om rijden en ik verwacht geen problemen. wellicht volgende week vrijdagmiddag wel omdat dan de schoolvakanties beginnen en iedereen altijd tegelijk wegrijd. Ook ikzelf trouwens richting frankrijk / bretange. Maar wel met een hotel overnachting tussendoor omdat de meeste incheck dagen op zaterdag zijn. Dus ik ga uit van het ergste scenario, maar het zal vast meevallen ! De vakantie begint al zodra ik wegrijdkisik schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:09:
[...]
Ik ben vorig jaar naar Spanje gereden en heb in Frankrijk nergens hoeven wachten. Volgende week weer. In mijn routevoorbereiding heb ik de laders onderweg gecheckt: meer laadpalen op bestaande stations (bijv. van 6 -> 12: Ionity) en nieuwe plekken bij gekomen op de Route Du Soleil van o.m. Fastned (terwijl de bestaande Fastneds vorig jaar altijd al rustiger waren dan Ionity).
De vraag is of het aantal snelladers de groei van het aantal EV's bij kan houden. En als het aantal EV's relatief veel auto's betreffen die bijv. max 70kwh kunnen laden en/of een kleine accu hebben, dan komen ze relatief vaker en blijven ze relatief langer staan. Vooral het laatste type EV's ben ik wel een beetje bang voor dit jaar.
Just here for the fun
Ik snap wat je zegt, maar nu staan er bijvoorbeeld 4 van 300. In mijn 'voorstel' staan er dan 3 van 300 en 4 van 75. De kans is dan groot dat een auto die maar met 70Kw dan ook bij zo'n 75 kW lader staat, oftewel meer plek voor jou toch?kisik schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:18:
[...]
Maar 75kw wordt ik met max 170 kw niet blij van hoorAls de 300kw dan bezet is... Dan rijd ik even verder.
Ik heb daar toch een goed gevoel bij. Ik ben zeker dat er meerdere partijen de bezettingsgraad/aantal sessies per lader heel goed aan het bekijken is, en op tijd laders gaat bij plaatsen.kisik schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:09:
[...]
Ik weet niet of er heel veel mensen zijn die met een EV met kleine batterij (bv eGolf, ..) en lage laadsnelheid zo'n lange trips willen maken.
Er zullen er zeker zijn, maar of dat een groot aantal wordt...
Ik heb meer te doen met de fat eTron rijders die heel veel kWh nodig hebben en ook om de 150-200km moeten laden.
Hangt er nogal van af.kisik schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:18:
[...]
Maar 75kw wordt ik met max 170 kw niet blij van hoorAls de 300kw dan bezet is... Dan rijd ik even verder.
Als je daar een langere lunchpauze plant, dan zou ik daar zeker gaan laden aan 75 kW. Je kan dan ten minste rustig je tijd nemen om te eten. Anders moet je in 25min weer klaar zijn.
Met veel interesse lees ik hier alle EV-reisverhalen. Met name die de DACH-landen en Italië bevatten. Ik vertrek eind juli namelijk met mijn gezin van 5 (met basisschool kids) naar Zuid-Sardinië met onze VW ID.4 (type 2 stekker).

Toevallig vanochtend op FB een leuk reisverslag gelezen van iemand die vanuit Gent een rondreis Sardinie heeft gemaakt met een eV:
https://reisverhalen-met-...swtm6YJvsB-y3VAT58Mig5lJw
Was iedereen maar zo netjes. Vorige week stond ik bij een snellader waar een hybride aan de 250kW lader stond te laden. Met een slakkengang...maharens schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:06:
[...]
De kans is dan groot dat een auto die maar met 70Kw dan ook bij zo'n 75 kW lader staat, oftewel meer plek voor jou toch?
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Geen idee. Afgelopen jaar naar Spanje en het jaar ervoor naar Oostenrijk, stonden er iig nooit auto's op 50kw te laden bij Ionity....maharens schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:06:
[...]
Ik snap wat je zegt, maar nu staan er bijvoorbeeld 4 van 300. In mijn 'voorstel' staan er dan 3 van 300 en 4 van 75. De kans is dan groot dat een auto die maar met 70Kw dan ook bij zo'n 75 kW lader staat, oftewel meer plek voor jou toch?
Kleine correctie op mijn eerdere berichtje. Ik zie zelf Ionity's in Frankrijk die vorig jaar 6x350kw + 1x50 KW hadden, nu 17x350kw en 3x50kw, er is zeker aanzienlijk uitgebreid.
1 keer lunch of zo prima, maar hoeveel kan je op een dag eten? En wat ook meetelt: mijn laadtarieven worden per minuut berekend in Frankrijk! Langzamer laden betekent dus meer betalen (maar dat maakt ook niet voor iedereen uit).Tommie12 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:47:
[...]
Hangt er nogal van af.
Als je daar een langere lunchpauze plant, dan zou ik daar zeker gaan laden aan 75 kW. Je kan dan ten minste rustig je tijd nemen om te eten. Anders moet je in 25min weer klaar zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door kisik op 29-06-2023 14:20 ]
We gaan volgende week vrijdag en onze kids zijn gelukkig op vrijdag al vrij. Ik zal het hier wel kort laten weten nog. Mijn vakantie begint ook zodra ik weg rij en daarom willen we toch 7 uur 's morgens vertrekken, zodat we voor het avondeten nog een wandelingetje aan de Rhône kunnen doen voor het avondeten in Lyon.Brotuck schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:41:
[...]
Gewoon buiten de drukke tijden om rijden en ik verwacht geen problemen. wellicht volgende week vrijdagmiddag wel omdat dan de schoolvakanties beginnen en iedereen altijd tegelijk wegrijd. Ook ikzelf trouwens richting frankrijk / bretange. Maar wel met een hotel overnachting tussendoor omdat de meeste incheck dagen op zaterdag zijn. Dus ik ga uit van het ergste scenario, maar het zal vast meevallen ! De vakantie begint al zodra ik wegrijd
Ik boek/rijd iig op een doordeweekse dag of zondag, dan is het allemaal heel goed te doen en hoef je vrijwel nergens te wachten in het hoogseizoen.
Goh, ik ben op de beruchte zwarte zaterdag naar Oostenrijk gereden op skivakantie, en geen enkel probleem ondervonden... 't hangt er allemaal een beetje vanaf of je genoeg plant en laadstations zoekt met minimaal 4 HPC'ssbin schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:44:
Tja, als je op de bekende "zwarte" zaterdagen met je EV naar/door Frankrijk of Duitsland gaat dan kan ik je nu al vertellen dat het een verschrikkelijk drama wordt met wachten.
Ik boek/rijd iig op een doordeweekse dag of zondag, dan is het allemaal heel goed te doen en hoef je vrijwel nergens te wachten in het hoogseizoen.
Ik zag laatst een filmpje met een laadplein in DE waar je kon kiezen, lage DC snelheid voor een lager bedrag per kWh. Dat zou dan een mooie oplossing zijn.kisik schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:12:
[...]
Geen idee. Afgelopen jaar naar Spanje en het jaar ervoor naar Oostenrijk, stonden er iig nooit auto's op 50kw te laden bij Ionity....
Kleine correctie op mijn eerdere berichtje. Ik zie zelf Ionity's in Frankrijk die vorig jaar 6x350kw + 1x50 KW hadden, nu 17x350kw en 3x50kw, er is zeker aanzienlijk uitgebreid.
Hybrides met een CCS aansluiting. Echt een historische vergissing dat niemand dat verboden heeft. Wat ga je in vredesnaam met je hybride bij een snellader doen.Jiriki schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:52:
[...]
Was iedereen maar zo netjes. Vorige week stond ik bij een snellader waar een hybride aan de 250kW lader stond te laden. Met een slakkengang...
Die snap ik ook niet, helemaal nu niet met de huidige tarieven.JTHZZ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:05:
[...]
Hybrides met een CCS aansluiting. Echt een historische vergissing dat niemand dat verboden heeft. Wat ga je in vredesnaam met je hybride bij een snellader doen.
Ach... dat werd vroeger ook al gezegd over het verkeer over die dagen. Je zou hele dagen stil staan rond Lyon.sbin schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:44:
Tja, als je op de bekende "zwarte" zaterdagen met je EV naar/door Frankrijk of Duitsland gaat dan kan ik je nu al vertellen dat het een verschrikkelijk drama wordt met wachten.
Toch hebben wij ooit in 1 dag van Barcelona naar Brussel gereden (1400km met meerdere chauffeurs), en we zijn er ook geraakt. Dat was nog in het ICE tijdperk, maar files en traag verkeer over honderden kilometers was niet ongewoon. Met een EV heeft dat het voordeel dat je minder verbruikt en minder moet laden.
Dank je voor je medeleven met de Fat Etron bezittersTommie12 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:45:
[...]
Ik heb daar toch een goed gevoel bij. Ik ben zeker dat er meerdere partijen de bezettingsgraad/aantal sessies per lader heel goed aan het bekijken is, en op tijd laders gaat bij plaatsen.
Ik weet niet of er heel veel mensen zijn die met een EV met kleine batterij (bv eGolf, ..) en lage laadsnelheid zo'n lange trips willen maken.
Er zullen er zeker zijn, maar of dat een groot aantal wordt...
Ik heb meer te doen met de fat eTron rijders die heel veel kWh nodig hebben en ook om de 150-200km moeten laden.
Maar je getallen zijn wellicht wat te karig.
Tijdens een warmere periode, zoals nu, heb ik met mijn Etron, verbruik, 22-23 kWh per 100 km, toch een actieradius van bijna 300 km zonder problemen (accu van 90% naar 10%). Snelheden van 110-120 km/uur. En dan is bij een Tesla, of Ionity, of EnBW lader van 150 kW of meer de auto ook in 20-25 minuten weer 80-90%. Rennen naar de WC en hopelijk geen rij bij de koffie etc.
Alternatief, maar waar kan dat, 140-150 km/uur, dan stijgt het verbruik naar 26-28 kWh/100 km en de actieradius zakt dan naar 225-250 km.
Maar zo’n rijder ben ik niet, en die 300 km (90-10%) haal ik gemakkelijk.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Hehe...EVfan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:33:
[...]
Dank je voor je medeleven met de Fat Etron bezitters![]()
Maar je getallen zijn wellicht wat te karig.
Ik kan tijdens de warmere periode, zoals nu, heb ik met mijn Etron, verbruik, 22-23 kWh per 100 km, toch een actieradius van bijna 300 km zonder problemen (accu van 90% naar 10%). Snelheden van 110-120 km/uur. En dan is bij een Tesla, of Ionity, of EnBW lader van 150 kW of meer de auto ook in 20-25 minuten weer 80-90%. Rennen naar de WC en hopelijk geen rij bij de koffie etc.![]()
Alternatief, maar waar kan dat, 140-150 km/uur, dan stijgt het verbruik naar 26-28 kWh/100 km en de actieradius zakt dan naar 225-250 km.
Maar zo’n rijder ben ik niet, en die 300 km (90-10%) haal ik gemakkelijk.
Geraak je echt aan 80-90% in 20-25 mintuen?
In mijn Y vind ik dat de laadsnelheid boven de 60% te laag gaat om nog lang te wachten. Dan rij ik liever 180-200km door om met 10% of minder ergens aan te komen en opnieuw een korte laadstop te maken.
In die eerste 15 minuten krijg je echt belachelijk veel er bij, wat maakt dat het daarna wat tegen valt.
De kunst is om niet te wachten, maar om lekker even iets anders te gaan doen.Tommie12 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:40:
[...]
Hehe...
In mijn Y vind ik dat de laadsnelheid boven de 60% te laag gaat om nog lang te wachten. Dan rij ik liever 180-200km door om met 10% of minder ergens aan te komen en opnieuw een korte laadstop te maken.
In die eerste 15 minuten krijg je echt belachelijk veel er bij, wat maakt dat het daarna wat tegen valt.
Voordat je geluncht hebt en even lekker ergens hebt gezeten ben je makkelijk een half uur/40 minuten verder.
Afgelopen wintersport was de auto voor ons iedere keer sneller dan wijzelf qua pauzes. Zo om de twee-twee-en-een-half uur stoppen, even benen strekken, iets eten, even zitten, en de app gaf weer aan dat de auto bijna vol zat en dat er boven de 80% mogelijk een boetetarief ging lopen.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
@Tommie12Tommie12 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:40:
[...]
Hehe...
Jazeker, de Fat Etron laadt met 145-155 kWh bij batterij %% van 0 tot 80%, met 110 kWh van 80-90% en zelfs 80-100 kWh boven de 90% tot 95%. Dus gemiddeld met 140 kW, en de 80%, 68 kWh, die er dan bij moet duurt 25 minuten. Er zijn al veel “grappige laadwedstrijd filmpjes op internet gepost. Met de meest recente modellen wellicht niet meer, maar een jaar geleden won de Etron al die wedstrijdjes.
Ik laad zelden meer dan 90%, dat doe ik alleen thuis, om de batterij te balanceren, maar dan laad ik met 5.5 kW.
Ik bezit tevens een Kia eNiro MY 2019, 1 fase, 7.4 kWh AC en 70 kW DC. Hartstikke zuinig, 14-14.5 kWh/100 km, bij max 120 km/uur, dus bijna 400 km met de batterij van 90-10%. Maar dan een uur laden . . . Want net als jouw Tesla dondert de laadsnelheid boven de 60% al in, en is boven de 70% minder dan 40 kW.
Dus doe mij de Etron maar.
Overigens al mijn genoemde verbruikscijfers zijn bij droge weg en geen tegenwind en temperaturen vanaf 15 graden, vanzelfsprekend. Natte wegen kosten je zo 10-15% meer verbruik.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Wat een beetje extra cobalt in een accu allemaal kan doen.. wel jammer dat dat spul niet heel duurzaam is.EVfan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:08:
[...]
@Tommie12
Jazeker, de Fat Etron laadt met 145-155 kWh bij batterij %% van 0 tot 80%, met 110 kWh van 80-90% en zelfs 80-100 kWh boven de 90% tot 95%. Dus gemiddeld met 140 kW, en de 80%, 68 kWh, die er dan bij moet duurt 25 minuten. Er zijn al veel “grappige laadwedstrijd filmpjes op internet gepost. Met de meest recente modellen wellicht niet meer, maar een jaar geleden won de Etron al die wedstrijdjes.
Ik laad zelden meer dan 90%, dat doe ik alleen thuis, om de batterij te balanceren, maar dan laad ik met 5.5 kW.
Ik bezit tevens een Kia eNiro MY 2019, 1 fase, 7.4 kWh AC en 70 kW DC. Hartstikke zuinig, 14-14.5 kWh/100 km, bij max 120 km/uur, dus bijna 400 km met de batterij van 90-10%. Maar dan een uur laden . . . Want net als jouw Tesla dondert de laadsnelheid boven de 60% al in, en is boven de 70% minder dan 40 kW.
Dus doe mij de Etron maar.
Overigens al mijn genoemde verbruikscijfers zijn bij droge weg en geen tegenwind en temperaturen vanaf 15 graden, vanzelfsprekend. Natte wegen kosten je zo 10-15% meer verbruik.
Mja... Ik word eerder blij van een auto die niet zo snel hoeft te gaan laden, eerder dan van een auto die snel laadt ...EVfan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:08:
[...]
... maar een jaar geleden won de Etron al die wedstrijdjes.
...
Model 3 LR (model 2023)
Idem, evt. op een autohof ipv raststatte.Akira_ZSE schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:56:
[...]
Goh, ik ben op de beruchte zwarte zaterdag naar Oostenrijk gereden op skivakantie, en geen enkel probleem ondervonden... 't hangt er allemaal een beetje vanaf of je genoeg plant en laadstations zoekt met minimaal 4 HPC's
Ook vorige zomer (met caravan) naar Annecy, via dld en, zwi geen wachttijd gehad.
Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp
Ik heb tijdens mijn trip in het Lake district Pod Point en EO app kunnen gebruiken. Prima apps.PlayerGoods schreef op maandag 26 juni 2023 @ 05:37:
Tips voor laden in de UK, naast de Zap-Map app?
Komende zondag vertrek ik richting de Drome. Zondag/maandag overnachting in Baden-Baden, dan via Zwitserland naar Chamonix voor de 2e overnachting. Dinsdag loop van de dag de camping op in de buurt van Die. Ik ben reuze benieuwd, ook naar Zwitserland qua laadmogelijkheden.L.Hou schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:55:
[...]
Idem, evt. op een autohof ipv raststatte.
Ook vorige zomer (met caravan) naar Annecy, via dld en, zwi geen wachttijd gehad.
Misschien verkeerd verwoord. Ik bedoel niet 75kW maar dat je het volledige vermogen niet haalt. De helft zou je altijd nog wel moeten kunnen halen lijkt me...kisik schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:32:
[...]
Dat is zeker niet mijn ervaring bij Ionity vorig jaar met de 350 kw laders. Ook niet als het druk is. Daar haalde ik altijd mijn snelheid volgens de laadcurve. Die piekte vorig jaar op 130 kwh en nu met mijn softwareupdate zou de piek op 170 moeten liggen (maar die praktijkresultaten gaan we volgende week dus meemaken)
[ Voor 48% gewijzigd door Kevinns op 30-06-2023 09:03 ]
Via route du soleil meer dan genoeg laadpalen en wellicht stukje sneller, maar die route is natuurlijk lang niet zo mooiHamer schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 05:26:
[...]
Komende zondag vertrek ik richting de Drome. Zondag/maandag overnachting in Baden-Baden, dan via Zwitserland naar Chamonix voor de 2e overnachting. Dinsdag loop van de dag de camping op in de buurt van Die. Ik ben reuze benieuwd, ook naar Zwitserland qua laadmogelijkheden.
Wij vertrokken met onze Enya iV60 (WLPT 397km, maar nog nooit gehaald) naar Emden voor de boottocht naar Kristiansand. In DE volgeladen bij Tesla (abbo afgesloten) tijdens een lunch.
We zijn bijna 3 weken geweest en hebben het rondje Kristiansand - Stavanger - Bergen - Andalsnes - Lillehammer - Oslo - Kopenhagen - Huis gedaan, met natuurlijk de nodige uitstapjes. In totaal 4600km gereden. Ik heb voornamelijk geladen tijdens wandelingen/lunches/stadbezoek, dus eigenlijk nergens gewacht op laden. Op aanraden had ik de apps van Mer Norway en Bilkraft gedownload en deze ook regelmatig gebruikt. Later heb ik nog EasyPark gedownload, hiermee kan je heel simpel in diverse parkings je parkeergeld betalen EN laden. Verder nog een aantal maal met de qr-code op de laadpaal geladen, je wordt naar een website geleidt en vult je cc-gegevens in, allemaal heel makkelijk en snel.
Doordat je in Noorwegen eigenlijk nooit harder mag dan 80, en vaak maar 60-70 kan rijden, gecombineerd met best wat stijgen en dalen haalde ik met 100% accu een echt bereik van 440km! En je kan daar op zoveel plekken laden, dat ik eigenlijk die drie weken niet heb gecheckt waar ik kon laden. Ik hing de auto gewoon aan de lader waar het kon en dat was eigenlijk bij nagenoeg elke stop!
Dus voor Noorwegen: Tesla, Mer, Bilkraft, Easypark was voor mij voldoende. O ja, ik heb nog 1 keer geladen bij Ionity (zonder abbo)
Vanuit de Achterhoek maakt ‘t elkaar niet eens zo veel uit en aangezien ‘t laadnetwerk in Duitsland en Zwitserland (dacht ik eerst) wat beter zou zijn, gekozen om deze route te nemen. Echter inmiddels al wel de conclusie getrokken dat ook Frankrijk het best voor elkaar heeft.sbin schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:55:
[...]
Via route du soleil meer dan genoeg laadpalen en wellicht stukje sneller, maar die route is natuurlijk lang niet zo mooi
Omdat de route via vooral Zwitserland erg gaaf is, en ik het lekker rustig aan kan doen, heb ik toch maar besloten om lekker via deze kant te rijden.
Ik doe de rit sowieso in 2 stukken, overnachting rond Bordeaux. Was bang dat er weinig alternatieven waren in Spanje maar alleen al met de Tesla superchargers kom ik er en dan zie ik dat er langs de route nog genoeg alternatieven zijn.
Toch wat gerustgesteld nu moet ik zeggen.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Met welke auto?Largamelion schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:56:
Even een simulatie gedaan op ABRP richting Valencia vanuit Oost-Vlaanderen en valt me eigenlijk nog mee. Kleine 20u onderweg voor kleine 1700km, 12 laadstops. Half uurtje langer als ik enkel Tesla en Ionity gebruik, maar ook 3 laadstops minder (9 totaal). Bij Ionity kan ik laden aan 0,40€/kWh en bij Tesla zit ik daar met een membership zelfs nog onder bij de meeste superchargers in Frankrijk. Ik zie wel dat de berekening van de prijzen op ABRP niet klopt, ook al selecteer ik de juiste laadpassen rekent die bijna het dubbele per kWh.
Ik doe de rit sowieso in 2 stukken, overnachting rond Bordeaux. Was bang dat er weinig alternatieven waren in Spanje maar alleen al met de Tesla superchargers kom ik er en dan zie ik dat er langs de route nog genoeg alternatieven zijn.
Toch wat gerustgesteld nu moet ik zeggen.
Dat lijken me toch heel veel stops...
Volvo XC40 Recharge P6 (MY23). Niet de beste auto qua range maar voor de rest wel een genot om mee te rijden. Ik reken op een stop om de 200km van 15-20min gemiddeld.Tommie12 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:59:
[...]
Met welke auto?
Dat lijken me toch heel veel stops...
[ Voor 9% gewijzigd door Largamelion op 30-06-2023 12:57 ]
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Niet verassend gezien de verkoopcijfers van EV's in Noorwegen. Qua duurzaamheid pakt dat land echt een voortrekkersrol, en ironisch genoeg kunnen ze dat bekostigen vanuit een fonds wat gevuld is door olieopbrengsten.royverdegem schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:57:
Voor degenen die overwegen met de EV naar Noorwegen te reizen, dat is echt een no-brainer.
Wij vertrokken met onze Enya iV60 (WLPT 397km, maar nog nooit gehaald) naar Emden voor de boottocht naar Kristiansand. In DE volgeladen bij Tesla (abbo afgesloten) tijdens een lunch.
We zijn bijna 3 weken geweest en hebben het rondje Kristiansand - Stavanger - Bergen - Andalsnes - Lillehammer - Oslo - Kopenhagen - Huis gedaan, met natuurlijk de nodige uitstapjes. In totaal 4600km gereden. Ik heb voornamelijk geladen tijdens wandelingen/lunches/stadbezoek, dus eigenlijk nergens gewacht op laden. Op aanraden had ik de apps van Mer Norway en Bilkraft gedownload en deze ook regelmatig gebruikt. Later heb ik nog EasyPark gedownload, hiermee kan je heel simpel in diverse parkings je parkeergeld betalen EN laden. Verder nog een aantal maal met de qr-code op de laadpaal geladen, je wordt naar een website geleidt en vult je cc-gegevens in, allemaal heel makkelijk en snel.
Doordat je in Noorwegen eigenlijk nooit harder mag dan 80, en vaak maar 60-70 kan rijden, gecombineerd met best wat stijgen en dalen haalde ik met 100% accu een echt bereik van 440km! En je kan daar op zoveel plekken laden, dat ik eigenlijk die drie weken niet heb gecheckt waar ik kon laden. Ik hing de auto gewoon aan de lader waar het kon en dat was eigenlijk bij nagenoeg elke stop!
Dus voor Noorwegen: Tesla, Mer, Bilkraft, Easypark was voor mij voldoende. O ja, ik heb nog 1 keer geladen bij Ionity (zonder abbo)
Moet je je eens voorstellen wat Nederland had kunnen doen met de opbrengsten van Gronings gas als we dat simpelweg hadden geïnvesteerd in plaats van verkwanseld.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Cool! Zoiets willen wij ook een keer gaan doen. Voor nu houden we het nog bij Denemarken maar ik zou heel graag eens die Noorse westkust willen zienroyverdegem schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:57:
Voor degenen die overwegen met de EV naar Noorwegen te reizen, dat is echt een no-brainer.
We zijn bijna 3 weken geweest en hebben het rondje Kristiansand - Stavanger - Bergen - Andalsnes - Lillehammer - Oslo - Kopenhagen - Huis gedaan, met natuurlijk de nodige uitstapjes. In totaal 4600km gereden.
[...]
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Grappig: eind volgende week vertrekken wij ook naar een camping aan de Drôme, vlakbij Die. Wij overigens zonder overnachtingen. Tot dan!Hamer schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 05:26:
[...]
Komende zondag vertrek ik richting de Drome. Zondag/maandag overnachting in Baden-Baden, dan via Zwitserland naar Chamonix voor de 2e overnachting. Dinsdag loop van de dag de camping op in de buurt van Die. Ik ben reuze benieuwd, ook naar Zwitserland qua laadmogelijkheden.
Leuk vooruitzicht! Pas vooral op dat je per dag niet teveel km wilt rijden, het is geen Frankrijk/Spanje/Italië.Cloud schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:12:
[...]
Cool! Zoiets willen wij ook een keer gaan doen. Voor nu houden we het nog bij Denemarken maar ik zou heel graag eens die Noorse westkust willen zienDe kids moeten nog iets ouder zijn om zo'n autovakantie aan te kunnen. Wel fijn om te weten dat de laadinfra daar echt al op het punt is dat je echt niet meer hoeft na te denken. Ook wel een beetje te verwachten natuurlijk van Noorwegen
200-300km per dag is echt wel max, je gaat onderweg vaak stoppen voor al dat moois en je hebt regelmatig veerboten nodig.
Precies dat dus.Brotuck schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:41:
[...]
Dus ik ga uit van het ergste scenario, maar het zal vast meevallen ! De vakantie begint al zodra ik wegrijd

Thanks!corvankruchten schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:50:
[quote][b]
Toevallig vanochtend op FB een leuk reisverslag gelezen van iemand die vanuit Gent een rondreis Sardinie heeft gemaakt met een eV:
https://reisverhalen-met-...swtm6YJvsB-y3VAT58Mig5lJw
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Wat tof. Wij zitten over 2 weken in lampolla, daar vlak bij. Fijn om te weten dat er een mogelijkheid bij is gekomen! Het is daar nog best karig zoals je al zeiPeterZ(on) schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:23:
Goed nieuws voor wie met de EV naar de Costa Blanca wil. Tesla heeft de SuC in L'Aldea geopend voor niet Tesla's zie ik op hun site. Lijkt mij met de zomervakantie in aantocht een zeer welkome laadmogelijkheid in de Spaanse laadwoestijn tussen Barcelona en Valencia.
Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Maar als dat je bestemming is dan heb je daar nog meer mogelijkheden, bijvoorbeeld langs de N340. Fijne vakantie daar.Wilde schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:22:
[...]
Wat tof. Wij zitten over 2 weken in lampolla, daar vlak bij. Fijn om te weten dat er een mogelijkheid bij is gekomen! Het is daar nog best karig zoals je al zei
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Niet echt een reclame voor Tesla die locatie. De stalls staan heel vaag en het is een uitermate trieste locatie daar. Hoop niet dat het te druk gaat worden daar deze zomer.PeterZ(on) schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:23:
Goed nieuws voor wie met de EV naar de Costa Blanca wil. Tesla heeft de SuC in L'Aldea geopend voor niet Tesla's zie ik op hun site. Lijkt mij met de zomervakantie in aantocht een zeer welkome laadmogelijkheid in de Spaanse laadwoestijn tussen Barcelona en Valencia.
Hoop dat ze nu ook eens wat meer gaan uitbreiden in Spanje, en ook met v3s.
Lekker wakkker, zie dat deze locatie geupgrade met een extra 8 x v3? Nice.
[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 30-06-2023 22:31 ]
Nee idd, ziet er niet echt aantrekkelijk uit daar. Maar goed, toch weer een uitbreiding van een betrouwbare aanbieder. Want de twee laders van Iberdrola die je overal vind, daar zou ik toch niet op de laatste procenten willen arriveren.Inspired schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:26:
[...]
Niet echt een reclame voor Tesla die locatie. De stalls staan heel vaag en het is een uitermate trieste locatie daar. Hoop niet dat het te druk gaat worden daar deze zomer.
Hoop dat ze nu ook eens wat meer gaan uitbreiden in Spanje, en ook met v3s.
Lekker wakkker, zie dat deze locatie geupgrade is naar 16xv3? Nice.
Zeker waar. Ik was al verwend met een Tesla maar nu is het voor andere merken ook steeds beter te doen. Bij Caldes de Malavella is nu een grote locatie openbaar en bij Barcelona komt ook nog een locatie. Dan kun je al mooi een stuk Spanje in obv Tesla SuCs.PeterZ(on) schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:35:
[...]
Nee idd, ziet er niet echt aantrekkelijk uit daar. Maar goed, toch weer een uitbreiding van een betrouwbare aanbieder. Want de twee laders van Iberdrola die je overal vind, daar zou ik toch niet op de laatste procenten willen arriveren.
Toevallig! Camping le Couriou, kilometer of 8 onder Die. Mocht je een grijze C40 zien rijden met geblindeerde ramen en zwart Volvo logo… ;-)zeeg schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:01:
[...]
Grappig: eind volgende week vertrekken wij ook naar een camping aan de Drôme, vlakbij Die. Wij overigens zonder overnachtingen. Tot dan!
Hoewel je bij Gerona en Barcelona natuurlijk ook nog Ionity hebt, maar keus is altijd goed. Hopelijk gaan er voor de vakantie richting zuiden nog meer locaties open. Een ander voordeel van laden bij de SuC's is dat je geen creditcard nodig hebt, een incassomachtging mag ook bij Tesla. Dus geen gezeur met een 3DS code.Inspired schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 23:09:
[...]
Zeker waar. Ik was al verwend met een Tesla maar nu is het voor andere merken ook steeds beter te doen. Bij Caldes de Malavella is nu een grote locatie openbaar en bij Barcelona komt ook nog een locatie. Dan kun je al mooi een stuk Spanje in obv Tesla SuCs.
The best is yet to come
Hoe bevalt het laden via de BeCharge app?
Ik krijg alleen mijn CC niet gekoppeld. €0,01 betaald, maar blijft hangen in het laadscherm....
[ Voor 22% gewijzigd door PlayerGoods op 01-07-2023 11:03 ]
Veel succes.Dean Martin schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:09:
Ik blijf het toch gewoon klote vinden. Vorig weekend ook weer; na de spits geland op Frankfurt, auto (een e-tron) geparkeerd bij de speciale laadpaal parking punten van het vliegveld, dus helemaal vol. Snelweg super rustig dus met een normale auto kun je lekker 160+ doorkachelen. Met deze moet je dan weer een keer extra stoppen. Ik vind de e-tron een super auto, voor een rondje om de kerk. Maar daar heb je geen auto van €100k voor. De volgende wordt toch echt een benzine.
Je probleem zit gewoon in het feit dat die etron bij normale snelheden al veel stroom verbruikt en bij 160 super veel.
Kijk eens naar een eTron GT.
Binnen 10 jaar heb je met een benzine auto het probleem dat je naar pompen zal moeten zoeken.
Als de omzet met 30-50% zakt aan benzine, dan gaan er velen hun pomp weg halen.
Ben het met je eens hoor. Allemaal leuk en aardig dat we duurzaam moeten worden. Ik geloof ook best wel dat de aarde aan het opwarmen is en we uiteindelijk over moeten naar niet fossiele energie en elektrisch rijden zal daar zeker een modus in zijn.Dean Martin schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:09:
Ik blijf het toch gewoon klote vinden. Vorig weekend ook weer; na de spits geland op Frankfurt, auto (een e-tron) geparkeerd bij de speciale laadpaal parking punten van het vliegveld, dus helemaal vol. Snelweg super rustig dus met een normale auto kun je lekker 160+ doorkachelen. Met deze moet je dan weer een keer extra stoppen. Ik vind de e-tron een super auto, voor een rondje om de kerk. Maar daar heb je geen auto van €100k voor. De volgende wordt toch echt een benzine.
Maar zoals alles speelt hier ook de afweging tussen het offer dat gemaakt moet worden en het leveren van een kleine bijdrage aan een betere wereld.
En laten we eerlijk zijn; een half uurtje later thuis zijn omdat er geladen moet worden is toch echt wel heel erg veel gevraagd van een mens.
[ Voor 109% gewijzigd door Notna op 03-07-2023 22:47 . Reden: Geen toegevoegde waarde; rant ]
The best is yet to come
[ Voor 135% gewijzigd door Notna op 03-07-2023 22:49 . Reden: Maak een TR aan ]
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.