Knip
[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 03-07-2023 22:50 . Reden: Maak een TR aan ]
[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 03-07-2023 22:50 . Reden: Maak een TR aan ]
Misschien kun je 't 'ns anders bekijken : de vergelijking met een ICE gaat ook hier op...Dean Martin schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:09:
Ik blijf het toch gewoon klote vinden. Vorig weekend ook weer; na de spits geland op Frankfurt, auto (een e-tron) geparkeerd bij de speciale laadpaal parking punten van het vliegveld, dus helemaal vol. Snelweg super rustig dus met een normale auto kun je lekker 160+ doorkachelen. Met deze moet je dan weer een keer extra stoppen. Ik vind de e-tron een super auto, voor een rondje om de kerk. Maar daar heb je geen auto van €100k voor. De volgende wordt toch echt een benzine.
Model 3 LR (model 2023)
[ Voor 94% gewijzigd door Notna op 03-07-2023 22:51 . Reden: Maak een TR aan ]
[ Voor 92% gewijzigd door Notna op 03-07-2023 22:51 . Reden: Geen toegevoegde waarde ]
Model 3 LR (model 2023)
Ik ben het deels wel met je eens. Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt super blij met mijn EV6 en het is de lekkerst rijdende auto die ik ook heb gehad. In Nederland is het perfect qua range en als ik moet snelladen is de EV6 een geweldige auto. Zelfs vakanties vind ik prima (van de zomer ga ik +- 4000km rijden) en gaat ook goed, maaarrr, je moet je er wel op instellen.Dean Martin schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:09:
Ik blijf het toch gewoon klote vinden. Vorig weekend ook weer; na de spits geland op Frankfurt, auto (een e-tron) geparkeerd bij de speciale laadpaal parking punten van het vliegveld, dus helemaal vol. Snelweg super rustig dus met een normale auto kun je lekker 160+ doorkachelen. Met deze moet je dan weer een keer extra stoppen. Ik vind de e-tron een super auto, voor een rondje om de kerk. Maar daar heb je geen auto van €100k voor. De volgende wordt toch echt een benzine.
Absoluut, maar dit was een geval waar hij 1 keer even 20 minuten moest laden om thuis te komen en dat was reden genoeg om weer een ICE te gaan kopen..Ruben. schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:08:
[...]
Maar ik ben van de winter ook door de nacht uit Oostenrijk terug gereden, een rit die het jaar ervoor (met benzineauto) 8 uur duurde, maar nu toch 11 uur in beslag nam. Vaker laden dan je wilt, aangezien er in de nacht niets te beleven is bij een tankstation, en dan is 20 min laden zelfs te lang. Dan gaat het toch frustreren. Het is gewoon nog niet voor alle situaties ideaal.
Hoe je het ook wendt of keert, met een EV kost het gewoon meer tijd. Je kunt dat accepteren en voor sommigen past het met hoe ze ook met een benzineauto reden. Maar voor velen is het aanpassen. Iets meer tijd, voor sommigen iets meer ongemak. Ik heb het er wel voor over omdat ik het fijner vind rijden maar als ik net in Frankfurt geland ben en graag naar huis wil zou ik liever zonder te stoppen met 160+ naar huis rijden en dat kan met een (geen enkele) EV niet. Onoverkomelijk? Voor mij niet. Maar ik vind het ook irritant. Wel een beetje jammer om dat maar meteen als trolgedrag te bestempelen.jeroenkb schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:19:
[...]
Absoluut, maar dit was een geval waar hij 1 keer even 20 minuten moest laden om thuis te komen en dat was reden genoeg om weer een ICE te gaan kopen..
[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 01-07-2023 17:33 ]
Ik rij anders ook geen EV voor het klimaat. Gekozen vanwege het belastingvoordeel en inmiddels rij ik EV omdat ik het gewoon super vind rijden.jeroenkb schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:26:
[...]
Als het klimaat gebeuren je niet interesseert, waarom dan een EV?
Gedwongen door je werkgever of belastingtechnische redenen?
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Als je een rit als deze regelmatig hebt én van flink doorrijden houdt dan is een EV misschien de verkeerde keuze inderdaad. Zou het voor mij ook zijn.Dean Martin schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:52:
[...]
Een rit als deze heb ik regelmatig, dus wederom doe je aannames die niet kloppen. Dat is de 3e.
[ Voor 17% gewijzigd door Brotuck op 01-07-2023 20:10 ]
Just here for the fun
Goed geheugenVidaR-9 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:56:
[...]
Als je een rit als deze regelmatig hebt én van flink doorrijden houdt dan is een EV misschien de verkeerde keuze inderdaad. Zou het voor mij ook zijn.
Maar als ik het me goed herinner was dat iets waar je vooraf ook al je twijfels bij had..
[ Voor 23% gewijzigd door Dean Martin op 01-07-2023 20:07 ]
The best is yet to come
Maar niet met een e-tronBrotuck schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:58:
Wat een onzin. Vorige week heb ik vanaf hamburg tot aan de NL grens zo hard als het kon gereden (auto begrensd op 200) en ik had een verbruik van 23kWh per 100km. Reed heerlijk !
Natuurlijk had ik was oponthoud onderweg, maar ik heb nergens op gelet.
[ Voor 4% gewijzigd door Dean Martin op 01-07-2023 20:11 ]
The best is yet to come
Nee een Mach-e GT. Het waren wel de meest ideale temperaturen overigens. Het laden was pas weer nodig op de NL grens overigens. Boven Hamburg in een hotel tot 95% geladen vertrokken.Dean Martin schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:11:
[...]
Maar niet met een e-tron
Overigens lukt een vriend van me met een Taycan (en voorheen een etronGT) het ook niet zonder te laden. Dus die opties zijn (voor mij) ook niet geschikt.
Just here for the fun
23kWh haal ik bij een constante 130 km/u.Brotuck schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:14:
[...]
Nee een Mach-e GT. Het waren wel de meest ideale temperaturen overigens. Het laden was pas weer nodig op de NL grens overigens. Boven Hamburg in een hotel tot 95% geladen vertrokken.
The best is yet to come
En dat was 130 door de drukte?Brotuck schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:58:
Wat een onzin. Vorige week heb ik vanaf hamburg tot aan de NL grens zo hard als het kon gereden (auto begrensd op 200) en ik had een verbruik van 23kWh per 100km. Reed heerlijk !
Natuurlijk had ik wat oponthoud onderweg, maar ik heb nergens op gelet.
Idem hier hoor met Polestar 2.Dean Martin schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:17:
[...]
23kWh haal ik bij een constante 130 km/u.
Overigens doen op topsnelheid mijn e-tron of de GT of Taycan vrijwel hetzelfde, zo'n 30 kWh (buiten de winter periode).
Ik heb geen gemiddelde snelheid bijgehouden. Zal eens kijken of ik dat kan achterhalen. Wat ik probeerde te zeggen dat ik eigenlijk zo hard mogelijk heb gereden en vaker 150 of harder heb gereden dan 100.
Just here for the fun
Maar qua verbruik scheelt het nogal of dat gemiddeld aan 90 was of aan 120 bijvoorbeeldBrotuck schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:23:
[...]
Ik heb geen gemiddelde snelheid bijgehouden. Zal eens kijken of ik dat kan achterhalen. Wat ik probeerde te zeggen dat ik eigenlijk zo hard mogelijk heb gereden en vaker 150 of harder heb gereden dan 100.
[ Voor 15% gewijzigd door Dean Martin op 01-07-2023 20:32 ]
The best is yet to come
Ergens denk ik dat geen enkele SUV erg zuinig is. Maar goed ik heb me erg vermaakt op de autobahn. En dan nog moet ik heel snel opzij voor die vele dikke bakken hoor.Dean Martin schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:29:
[...]
Maar qua verbruik scheelt het nogal of dat gemiddeld aan 90 was of aan 120 bijvoorbeeld![]()
Anyway, de e-tron staat niet bekend om z'n zuinigheid. Maar op dit moment is er nog geen EV (die ik zou overwegen) die mijn usecase wél dekt. En dat is prima wat bij betreft.
Just here for the fun
Dat lijkt me vrijwel onmogelijk. Een Taycan die hetzelfde verbruik heeft als een fat e-tron? Alleen al de luchtweerstand van die tweede is een factor groter.Dean Martin schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:17:
[...]
Overigens doen op topsnelheid mijn e-tron of de GT of Taycan vrijwel hetzelfde, zo'n 30 kWh (buiten de winter periode).
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Op een of andere manier is het verschil tussen 170 of 200 in de etron qua verbruik niet meer heel veel.Jeroenneman schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:34:
[...]
Dat lijkt me vrijwel onmogelijk. Een Taycan die hetzelfde verbruik heeft als een fat e-tron? Alleen al de luchtweerstand van die tweede is een factor groter.
Overigens ben ik echt benieuwd wat de reden voor topsnelheid rijden is. Hoelang hou je dat in Duitsland vol voor de volgende Baustrecke?
[ Voor 49% gewijzigd door Dean Martin op 01-07-2023 21:05 ]
The best is yet to come
Aan 200 km/u 30kwh/100km - dat klopt uiteraard absoluut niet. Al zeker niet met zo'n notoir onzuinige e-tron.Dean Martin schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:17:
[...]
Ik zal het tegen de boordcomputer zeggen.Myaimistrue schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:12:
[...]
Aan 200 km/u 30kw/h - dat klopt uiteraard absoluut niet. Al zeker niet met zo'n notoir onzuinige e-tron.
[ Voor 31% gewijzigd door Dean Martin op 01-07-2023 21:17 ]
The best is yet to come
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Een Tesla model 3 verbruikt ongeveer 40kWh/100km aan 200km/h. Bij de e-tron zal dat een heel flink stuk meer zijn.Dean Martin schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:15:
[...]
Ik zal het tegen de boordcomputer zeggen.
Wat ik zei, is dat wanneer ik flinke stukken 200 kan doorrijden het gemiddelde rond de 30kWh ligt.
Dat het hoger piekt zal vast.
Zoals mijn screens hierboven laten zien, is een hogere gemiddelde snelheid niet per definitie een hoger verbruik.
Jawel, dat is het wel. Er vanuit gaande dat je dezelfde route onder de exact zelfde omstandigheden rijdt.Dean Martin schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:15:
[...]
Zoals mijn screens hierboven laten zien, is een hogere gemiddelde snelheid niet per definitie een hoger verbruik.
Ja, het kost meer tijd, maar hoe veel als je wat plant.JTHZZ schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:32:
[...]
Hoe je het ook wendt of keert, met een EV kost het gewoon meer tijd. Je kunt dat accepteren en voor sommigen past het met hoe ze ook met een benzineauto reden. Maar voor velen is het aanpassen. Iets meer tijd, voor sommigen iets meer ongemak. Ik heb het er wel voor over omdat ik het fijner vind rijden maar als ik net in Frankfurt geland ben en graag naar huis wil zou ik liever zonder te stoppen met 160+ naar huis rijden en dat kan met een (geen enkele) EV niet. Onoverkomelijk? Voor mij niet. Maar ik vind het ook irritant. Wel een beetje jammer om dat maar meteen als trolgedrag te bestempelen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik kan me ook voorstellen dat je NIET terug naar een ICE wilt, want er zijn weinig ICE auto's die de rijervaring van een EV kunnen overtreffen.Tommie12 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:07:
[...]
Ja, het kost meer tijd, maar hoe veel als je wat plant.
Bjorn doet met een tiental verschillende EV’s de 1000 km onder de 10 uur inclusief laadstops.
Eerlijk, ik ben heel dikwijls op vakantie geweest naar het zuiden. Inclusief stops denk ik niet dat we ooit 1000 km in 10 uur gedaan hebben. Waar is dan het probleem?
Ten tweede, haast op vakantie is alles behalve ontspanning.
Vorige week een rit gedaan naar Stuttgart: 570 km in 5,5 uur heen en 6 uur terug inclusief laadstops.
Omdat ik om 12h ‘s middags terug thuis moest zijn ben ik om 6u vertrokken, 2 uur gereden en dan ontbijt genomen bij een snellader. De volgende stop was op 100km van thuis. Daar heb ik net lang genoeg geladen om rustig naar toilet te gaan, en ben pas om 12h thuis geraakt omdat ik een half uur in de file stond.
Bij elke lange trip weet ik meestal vooraf waar ongeveer ik ga stoppen. Pas ik me aan… ja, maar een heel klein beetje, en het stoort nergens.
Je mag me morgen gelijk welke verbrandingsauto voor mijn neus zetten. Als die echt speciaal is zal ik wel eens een ritje maken, maar ik ruil niet, nooit meer een ICE.
Mijn MY zou ik alleen ruilen voor een etron GT, maar dan alleen als ik die niet zelf moet betalen.
The best is yet to come
Tja, op een rit van 100km, hoe lang zijn die stukken, daar hangt het van af.Dean Martin schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:15:
[...]
Ik zal het tegen de boordcomputer zeggen.
Wat ik zei, is dat wanneer ik flinke stukken 200 kan doorrijden het gemiddelde rond de 30kWh ligt.
Dat het hoger piekt zal vast.
Ik kan alleen schatten dat het zo'n 30% van de kilometers echt aan topsnelheid zijn op dat getoonde stuk en ook op het stuk waarover ik het had waar de Taycan mee reed (wat in totaal 300km was). De rest zal er ergens tussenin hangen.Tommie12 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:16:
[...]
Tja, op een rit van 100km, hoe lang zijn die stukken, daar hangt het van af.
Neem een benzine auto die een top heeft van 200 km/h. Dan spreek je over auto’s met een vermogen van 100 kw, zeker als ze wat hoger zijn.
Rij een uur met een vermogen van 100 kW, dan heb je 100 kWh verbruikt, en sta je 200 km verder.
Verbruik is dus ca 50 kWh/100km maar enkel voor de periodes dat je werkelijk 200 rijdt.
Maar gezien het hoge verbruik van een etron bij 100, verwacht ik eigenlijk dat het meer is.
[ Voor 4% gewijzigd door Dean Martin op 01-07-2023 22:24 ]
The best is yet to come
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
En mits het niet uitmaakt hoeveel de rit kost..JanHenk schreef op zondag 2 juli 2023 @ 08:32:
Oftewel, snelheid minderen voor een lager verbruik en een stop minder, maakt niet dat je sneller op je bestemming bent. Voor lange reizen zou ik daarom ook gewoon 120 of 130 hanteren (of nog sneller zo je wilt) mits beschikbaarheid van laders geen beperking is.
[ Voor 24% gewijzigd door JTHZZ op 02-07-2023 08:47 ]
Tijd is geld toch ?
Just here for the fun
En waar kan je nog 500 km aan één stuk rijden aan een gemiddelde van 130?Brotuck schreef op zondag 2 juli 2023 @ 08:52:
[...]
Tijd is geld toch ?
Op een rit naar mijn eerste hotel adres volgende week is het 30 minuten sneller om 130 te rijden ipv 100 en dat is inclusief laden. Dit is op een rit van ongeveer 500km
In dit geval had ik het over Frankrijk en nee het zal gemiddeld lager zijn.Tommie12 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:20:
[...]
En waar kan je nog 500 km aan één stuk rijden aan een gemiddelde van 130?
De duitse Baustelle is niet meer wat ze geweest is. Heel veel werken, en elk jaar meer beperkingen… en radarcontroles.
Just here for the fun
Mijn insteek was : als je geen kleeeein beetje plant, en je jouw EV leeg aan de luchthaven achterlaat en dan verwacht dat je er na landing snel zult kunnen laden in volle spits, dan heb je echt wel een punthoofd.arbraxas schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:40:
[...]
Leuk geprobeerd, maar met EV moet je toch echt veel meer plannen. Met mijn Audi A4 diesel ...
Lange afstanden durf ik prima zonder enige voorbereiding in mijn ICE te stappen om naar Zuid Italie te rijden.
In de EV zal ik me toch echt eens achter het hoofd krabben of ik er wel aan wil beginnen.
Model 3 LR (model 2023)
Natuurlijk hoort planning bij het maken van lange reizen van een EV. Dat ontkent ook niemand zover ik heb gelezen?flupp schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:08:
[...]
Mijn insteek was : als je geen kleeeein beetje plant, en je jouw EV leeg aan de luchthaven achterlaat en dan verwacht dat je er na landing snel zult kunnen laden in volle spits, dan heb je echt wel een punthoofd.
Ook met jouw lege dieseltank bij het buitenrijden van Rock Werchter ga je veel nuttige tijd verspillen.
And for what it's worth : nu zondag ga ik naar Zuid-Frankrijk, en mijn enige planning is te weten komen waar ik de laatste keer zal moeten laden om met 50% aan ons eindhotel toe te kunnen komen, zodat ik er de hele week kan rondrijden en bij terugrit naar de eerstvolgende snellader kan geraken. Als je dat al niet kunt, dan rij je beter met een fiets, naar mijn idee...
The best is yet to come
Met een beetje mazzel is over een jaar of 5 de range van de gemiddelde EV sterk verbeterd, de laadtijd sterk verminderd en heeft elk benzinestation ook minimaal 10 laadpalen...Dean Martin schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:27:
[...]
Neemt niet weg dat het echt wel meer plannen is dan bij een ICE. Hoe het in de toekomst gaat uitzien is afwachten.
Dat plannen, dat is in en rondom Nederland al helemaal niet meer nodig. Ik ben nu vier keer naar Zwitserland gereden, zonder planning. Iets verder weg en je moet wat meer nadenken, maar ook de doorgaande routes door Frankrijk zijn tegenwoordig (als ik het hier goed lees) al geen probleem meer.Dean Martin schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:27:
[...]
Natuurlijk hoort planning bij het maken van lange reizen van een EV. Dat ontkent ook niemand zover ik heb gelezen?
Neemt niet weg dat het echt wel meer plannen is dan bij een ICE. Hoe het in de toekomst gaat uitzien is afwachten.
Ik heb richting Parijs een andere ervaring. Maar het wordt zeker steeds beter ja!multikoe schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:35:
[...]
Dat plannen, dat is in en rondom Nederland al helemaal niet meer nodig. Ik ben nu vier keer naar Zwitserland gereden, zonder planning. Iets verder weg en je moet wat meer nadenken, maar ook de doorgaande routes door Frankrijk zijn tegenwoordig (als ik het hier goed lees) al geen probleem meer.
Dat wordt in de toekomst alleen nog maar beter.
The best is yet to come
Nou niet overdrijven hoor, zelfs met mijn Ioniq is Parijs geen enkel probleem meer, afgezien dat ik daar helemaal niet naartoe zou willen. Want net boven Parijs zit aan beide zijden van de weg Fastned, en ook net onder de Belgische grens zit aan beide zijden een Fastned. En dan heb je ook nog Ionity e.a., dus laden lijkt mij geen probleem.Dean Martin schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:48:
[...]
Ik heb richting Parijs een andere ervaring. Maar het wordt zeker steeds beter ja!
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
[ Voor 48% gewijzigd door AndreBos op 02-07-2023 14:21 ]
Ik denk dat ik het ook ga proberen richting Kopenhagen. Volgens mij is dat goed te doen zonder planning.Chevalley schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:57:
Tripje naar Oostenrijk ging zonder enig probleem (en geen planning vooraf gedaan).
Hier had uw reclame kunnen staan.
Op de route Lille naar Parijs heb je echt geen probleem meer. Met 2x een Fastned, maar ook Engie en Ionity kan je om de 50km laden. Sinds December vorig jaar geen enkele uitdaging meer op die route.PeterZ(on) schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:01:
[...]
Nou niet overdrijven hoor, zelfs met mijn Ioniq is Parijs geen enkel probleem meer, afgezien dat ik daar helemaal niet naartoe zou willen. Want net boven Parijs zit aan beide zijden van de weg Fastned, en ook net onder de Belgische grens zit aan beide zijden een Fastned. En dan heb je ook nog Ionity e.a., dus laden lijkt mij geen probleem.
Just here for the fun
Op die route lijkt inderdaad ook meer dan genoeg beschikbaar te zijn.Eiríkr schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:34:
[...]
Ik denk dat ik het ook ga proberen richting Kopenhagen. Volgens mij is dat goed te doen zonder planning.
Ik denk eerder dat de navigatiesystemen steeds beter worden. Bij Volvo/Polestar/Renault maakt Google Maps een keurige laadplanning voor je en ook Tesla heeft dat al vele jaren prima geregeld. Bestemming intoetsen, nog even over de laadstops heen kijken of er niks geks bij zit en dan gaan. Als het koud is wordt bovendien automatisch je accu voorverwarmd zodat de laadsnelheid goed is.Dean Martin schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:27:
[...]
Natuurlijk hoort planning bij het maken van lange reizen van een EV. Dat ontkent ook niemand zover ik heb gelezen?
[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 02-07-2023 15:34 ]
Daar zit (bij Audi in ieder geval) zeker verbetering in ja.JTHZZ schreef op zondag 2 juli 2023 @ 15:33:
[...]
Ik denk eerder dat de navigatiesystemen steeds beter worden. Bij Volvo/Polestar/Renault maakt Google Maps een keurige laadplanning voor je en ook Tesla heeft dat al vele jaren prima geregeld. Bestemming intoetsen, nog even over de laadstops heen kijken of er niks geks bij zit en dan gaan. Als het koud is wordt bovendien automatisch je accu voorverwarmd zodat de laadsnelheid goed is.
Volgens mij allemaal geen rocket science dus dat hebben straks alle EVs.
The best is yet to come
Nu jaPeterZ(on) schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:01:
[...]
Nou niet overdrijven hoor, zelfs met mijn Ioniq is Parijs geen enkel probleem meer, afgezien dat ik daar helemaal niet naartoe zou willen. Want net boven Parijs zit aan beide zijden van de weg Fastned, en ook net onder de Belgische grens zit aan beide zijden een Fastned. En dan heb je ook nog Ionity e.a., dus laden lijkt mij geen probleem.
The best is yet to come
Maar je moet natuurlijk niet in het verleden blijven hangen.Dean Martin schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:05:
[...]
Nu jaeind vorig jaar niet. Althans niet actief.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
[ Voor 19% gewijzigd door HouseQ op 02-07-2023 18:31 ]
Als je range zowat 200-250km is tussen 70 en 10%, dan hoeft die niet te verhogen, tenzij voor caravanfanaten.jeroenkb schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:33:
[...]
Met een beetje mazzel is over een jaar of 5 de range van de gemiddelde EV sterk verbeterd, de laadtijd sterk verminderd en heeft elk benzinestation ook minimaal 10 laadpalen...
[ Voor 15% gewijzigd door Consulectro op 02-07-2023 22:44 . Reden: Foto toegevoegd. ]
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Heel vreemd verhaal. Als een locatie van Tesla is vrijgegeven is voor niet-Tesla’s dan zij alle stalls beschikbaar. Het verhaal van die lussen klinkt me ongeloofwaardig. Inpluggen, via de app activeren en laden los van waar je staat. Dat is mijn ervaring.Consulectro schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:42:
Ik kwam echter ook wel een probleem tegen bij de Tesla SuperChargers.
Het snoer is zo kort dat ik mijn ID.4 met de achterkant bij de lader moest plaatsen. In het begin had ik nog niet door dat niet alle Tesla plaatsen vrijgegeven waren. Daardoor kon ik mijn auto niet laden omdat er blijkbaar ook een inductielus op de laadplaats afgedekt moest worden. En scheef plaatsen wordt ook niet geaccepteerd. Maar omdat mijn auto de laadpoort rechtsachter heeft zitten (ipv bij een Tesla linksachter) stond ik eigenlijk op de laadplek van de naastliggende laadpaal. Daardoor kon ik met geen mogelijkheid laden.
Blijkbaar zijn de laadstations die vrijgegeven zijn voor niet-Tesla's niet afhankelijk van de laadplek (Detectielus uitgeschakeld?).
Kia e-soul 64 kw
Met een lus bedoel ik een detectielus in het wegdek (laadplaats). Blijkbaar 'ziet' de laadpaal dan of een auto scheef voor de laadpaal staat. Dat laat hij ook zien in de app van Tesla. Daarom wordt het laden niet vrijgegeven.Inspired schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:49:
@Consulectro wat bedoel je met een lus? Als een locatie niet vrijgegeven is voor niet Tesla’s dan kun je toch gewoon niet laden? Heeft toch niks met een enventuele lus te maken? Die er volgens mij ook helemaal niet is.
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Ja, dat klopt ook. Maar ik stond blijkbaar in het begin op een plaats die nog niet voor een niet-Tesla was vrijgegeven.mm.kool schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:05:
[...]
Heel vreemd verhaal. Als een locatie van Tesla is vrijgegeven is voor niet-Tesla’s dan zij alle stalls beschikbaar. Het verhaal van die lussen klinkt me ongeloofwaardig. Inpluggen, via de app activeren en laden los van waar je staat. Dat is mijn ervaring.
Dat van die lus is dat een veronderstelling van jou of heb je dat echt geconstateerd?Consulectro schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:27:
[...]
Met een lus bedoel ik een detectielus in het wegdek (laadplaats). Blijkbaar 'ziet' de laadpaal dan of een auto scheef voor de laadpaal staat. Dat laat hij ook zien in de app van Tesla. Daarom wordt het laden niet vrijgegeven.
Kia e-soul 64 kw
Als ik de Tesla app bekijk zijn alle 28 stalls in Montelimar Nord ook voor niet-Tesla’s beschikbaar. Mijn ervaring is ook dat bij Tesla locaties die vrijgegeven zijn voor niet Tesla’s alle stalls dan ook voor niet Tesla’s beschikbaar zijn.Consulectro schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:32:
[...]
Ja, dat klopt ook. Maar ik stond blijkbaar in het begin op een plaats die nog niet voor een niet-Tesla was vrijgegeven.
In MonteLimar-Nord waren ook stalls die alleen voor Tesla's bestemd waren en ook genoeg voor niet-Tesla's.
Kia e-soul 64 kw
Inderdaad is dat een veronderstelling omdat ik niet op de juiste laadplaats kan staan. Zie ook de foto die ik hierbij ge-upload heb. Hoe kan anders de app zien bij laadplaatsen voor alleen Tesla's dat mijn auto 'scheef' staat. Dat toont hij dan in de app.mm.kool schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:34:
[...]
Dat van die lus is dat een veronderstelling van jou of heb je dat echt geconstateerd?
Als ik je post lees heb je wel bij Tesla kunnen laden. Waarom lukte het dan bij de ene wel en bij de ander niet?
Nee, in Montelimar-Nord waren vlak er naast (ongeveer 20m verder) ook een aantal (stuk of 10) stalls waar een bordje bij stond met 'TESLA's ONLY'mm.kool schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:39:
[...]
Als ik de Tesla app bekijk zijn alle 28 stalls in Montelimar Nord ook voor niet-Tesla’s beschikbaar. Mijn ervaring is ook dat bij Tesla locaties die vrijgegeven zijn voor niet Tesla’s alle stalls dan ook voor niet Tesla’s beschikbaar zijn.
[ Voor 40% gewijzigd door Consulectro op 02-07-2023 23:11 . Reden: Foto toegevoegd. ]
Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Bij m'n Volvo XC40 zit de aansluiting gelukkig linksachter dus dat komt goed uit dan. Prijzen bij Tesla zijn idd een pak voordeliger dan de competitie als je 'n maandabonnement pakt en daarbij heb je dan nog eens het voordeel dat er veel staan en ze heel betrouwbaar zijn.Consulectro schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:42:
Net terug van Zuid Frankrijk (Cote d' Azur) met mijn ID.4 Pro Performance.
Vlak ervoor Tesla laad-app en abonnement afgesloten voor €12.99 per maand omdat blijkbaar Tesla ook het laden van niet-Tesla's aan het uitrollen is.
Ik heb verschillende pasjes en alleen de ANWB pas gebruikt daar waar er geen Tesla super-chargers waren. Zie: https://www.anwb.nl/auto/...en-bij-tesla-supercharger
Conclusie:
Tesla's super-charger zijn veel goedkoper dan laden met de ANWB-pas.
In Frankrijk scheelt dat een factor twee: ANWB gemiddeld 67ct/kWh en bij Tesla (met de App) 33ct/kWh.
Dus de abonnementskosten van de Tesla app heb ik er al dubbel en dwars uit.
In Duitsland liggen de kosten afhankelijk van de laadplek tussen de 37ct/kWh en de 46ct/kWh.
En het laden met mijn ID.4 gaat daarmee supersnel. Ik zag 143kW als max. laadvermogen!
Het snoer is zo kort dat ik mijn ID.4 met de achterkant bij de lader moest plaatsen. In het begin had ik nog niet door dat niet alle Tesla plaatsen vrijgegeven waren. Daardoor kon ik mijn auto niet laden omdat er blijkbaar ook een inductielus op de laadplaats afgedekt moest worden. En scheef plaatsen wordt ook niet geaccepteerd. Maar omdat mijn auto de laadpoort rechtsachter heeft zitten (ipv bij een Tesla linksachter) stond ik eigenlijk op de laadplek van de naastliggende laadpaal. Daardoor kon ik met geen mogelijkheid laden.
Blijkbaar zijn de laadstations die vrijgegeven zijn voor niet-Tesla's niet afhankelijk van de laadplek (Detectielus uitgeschakeld?).
[Afbeelding]
Zie hier mijn rode ID.4 eigenlijk twee laadplaatsen in beslag nemen.... dit vanwege dat de laadpoort aan de andere kant zit. De lege plaats ernaast ziet dus geen auto als de lus zou werken.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Zou geen probleem moeten zijn. Zijn er hier genoeg (oa ik) die naar Denemarken zijn gereden.Eiríkr schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:34:
[...]
Ik denk dat ik het ook ga proberen richting Kopenhagen. Volgens mij is dat goed te doen zonder planning.
Die plekken met het bordje ‘verboden in te rijden met onderbord ‘except Tesla’ kun je gewoon gebruiken met een niet-Tesla. Dat zijn de ‘oude’ 150 kw laders. De nieuwe zijn 250 kw. en die zijn er ruim een jaar geleden bij gekomen. Ik kom daar regelmatig, ook voor overnachting in de Ibis. Dat bordje stond daar al toen die nieuwe plekken er nog niet waren. Hebben ze blijkbaar laten staan. Op de foto hieronder (april 2022) zie je mijn zwarte Kia aan de lader staan op die plekken. Die andere foto (ook april 2022) is van de 250 kw laders in aanbouw.Consulectro schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:52:
[...]
Nee, in Montelimar-Nord waren vlak er naast (ongeveer 20m verder) ook een aantal (stuk of 10) stalls waar een bordje bij stond met 'TESLA's ONLY'
[ Voor 37% gewijzigd door mm.kool op 03-07-2023 04:50 ]
Kia e-soul 64 kw
[ Voor 32% gewijzigd door Dean Martin op 03-07-2023 07:33 ]
The best is yet to come
Maar als er een lus in zou zitten zou je toch niet hebben kunnen laden omdat er geen auto stond op de plek waar de SuC stall dat doorgaans wel verwacht. Ik kan in de app gewoon elke vrije stall selecteren. Volgens mij gebruikt Tesla ook geen lussen. Denk eigenlijk geen enkele lader. Zou niet weten waarom men hier geld aan zou spenderen.Consulectro schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:48:
[...]
Inderdaad is dat een veronderstelling omdat ik niet op de juiste laadplaats kan staan. Zie ook de foto die ik hierbij ge-upload heb. Hoe kan anders de app zien bij laadplaatsen voor alleen Tesla's dat mijn auto 'scheef' staat. Dat toont hij dan in de app.
Jawel, die zijn er zeker. Heb ik wel eens in de video voorbij zien komen, zal in Duitsland of Noorwegen zijn geweest.Inspired schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:37:
[...]
Maar als er een lus in zou zitten zou je toch niet hebben kunnen laden omdat er geen auto stond op de plek waar de SuC stall dat doorgaans wel verwacht. Ik kan in de app gewoon elke vrije stall selecteren. Volgens mij gebruikt Tesla ook geen lussen. Denk eigenlijk geen enkele lader. Zou niet weten waarom men hier geld aan zou spenderen.
Gek. Snap even niet wat het nut is. Maar goed, neemt niet weg dat het bij Tesla volgens mij sowieso niet zo is.PeterZ(on) schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:40:
[...]
Jawel, die zijn er zeker. Heb ik wel eens in de video voorbij zien komen, zal in Duitsland of Noorwegen zijn geweest.
Heel eenvoudig, je kon dan zien of de plaats daadwerkelijk vrij was. Nu ik er nog even over nadenk was er wellicht meer dan alleen een detectielus. Nee, bij Tesla heb ik er ook nog nooit van gehoord of gezien v.z.i.w..Inspired schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:47:
[...]
Gek. Snap even niet wat het nut is. Maar goed, neemt niet weg dat het bij Tesla volgens mij sowieso niet zo is.
Gister in Breda overdwars over 2 parkeerplaatsen gestaan om te kunnen laden bij Tesla en laden ging gewoon, Dus daar iig geen detectie-lussen.PeterZ(on) schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:56:
Heel eenvoudig, je kon dan zien of de plaats daadwerkelijk vrij was. Nu ik er nog even over nadenk was er wellicht meer dan alleen een detectielus. Nee, bij Tesla heb ik er ook nog nooit van gehoord of gezien v.z.i.w..
Super dat je die moeite neem om geen overlast te veroorzaken. In Zwolle kun je soms ook aan de achterkant staan, wellicht is dat ooit ergens ook nog een optie voor je. Soms kun je ook mazzel hebben dat je helemaal aan de zijkant kunt laden, dan sta je ook niemand in de weg.Zjanzjak schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:27:
[...]
Wel een signaal voor mij om de Tesla oplaadpunten voor non-Tesla's die ik tegenkom tijdens mijn vakantie op voorhand even in Google Maps streetview te bekijken.
Ik heb het ook nergens nog gezien, alleen in die video en dat is ook al weer enige tijd geleden. Dus op zich bestaat het wel maar was misschien ook alleen maar een test wat verder geen navolging heeft gekregen.Zjanzjak schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:27:
[...]
Gister in Breda overdwars over 2 parkeerplaatsen gestaan om te kunnen laden bij Tesla en laden ging gewoon, Dus daar iig geen detectie-lussen.![]()
Ik stond echt 90 graden over 2 plaatsen heen, niet eens scheef, dit vanwege het laadpunt wat te ver van de stoep af zat en de kabel die vrij kort was om de laadpoort van mijn wagen te kunnen halen.
Niemand in de weg gestaan want totaal niet druk, anders had ik dit niet gedaan.
Wel een signaal voor mij om de Tesla oplaadpunten voor non-Tesla's die ik tegenkom tijdens mijn vakantie op voorhand even in Google Maps streetview te bekijken.
Naar mijn mening zou het hier moeten gaan over de ervaringen en tips voor een langere reis met een electrische auto. Nu krijg je toch weer de eeuwige discussie over wat er sneller is of hoe onhandig een eletrische auto is omdat je moet laden. Dit hoor ik eigenlijk altijd voornamelijk van ice rijders, ik vraag ze dan altijd hoe vaak ze met de auto op vakantie gaan per jaar. Dit is in de meeste gevallen zo weinig dat de tijdswinst of tijdsverlies discussie volkomen onzinnig maakt. Fijn als we het hier over nuttige dingen kunnen hebben voor die ene lange autorit naar de zon of de sneeuw!4v4t4r schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:09:
[...]
in mijn geval ben ik eerlijk. je gebruikt de woorden moet en kunnen, ook dtat klopt wel, maar ik deed dat nooit. Ik stopte vaak wel na 2 uur rijden een rijdje (ivm minder mobiliteit) dus ik heb nooit echt verschil gevoeld ten opzichte van ICE. Maar dat is uiteraard erg persoonlijk. Als je zelf iemand bent die pas in noord italie bijv voor het eerst stopt om te tanken, dan zal er indd een behoorlijk verschil zijn tussen de 2.
Ik pareer dat altijd met de vraag hoeveel tijd ze buiten hun vakanties om (48 weken per jaar?) kwijt zijn met (om?) rijden naar de benzinepomp, benzine tanken en afrekenen.........ejarie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:42:
[...]
.....Dit hoor ik eigenlijk altijd voornamelijk van ice rijders, ik vraag ze dan altijd hoe vaak ze met de auto op vakantie gaan per jaar. Dit is in de meeste gevallen zo weinig dat de tijdswinst of tijdsverlies discussie volkomen onzinnig maakt. .......
Je kunt ook gewoon even 5m stoppen bij een toilet natuurlijk.Tommie12 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:23:
Ik keek net naar ons traject voor de eerste dag vakantie.
Eerste laadstop na 350km of bijna 3 uur rijden.
Reactie van mijn vrouw: zo ver reikt mijn blaas niet. Zet die eerst stop maar na 2 uur...
Dat vind ik dan weer onnodig tijdsverlies.Inspired schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:25:
[...]
Je kunt ook gewoon even 5m stoppen bij een toilet natuurlijk.Doe wij ook nog steeds wel eens. Ook met een BEV.
Dit zegt Tesla:Consulectro schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:42:
Net terug van Zuid Frankrijk (Cote d' Azur) met mijn ID.4 Pro Performance.
Vlak ervoor Tesla laad-app en abonnement afgesloten voor €12.99 per maand omdat blijkbaar Tesla ook het laden van niet-Tesla's aan het uitrollen is.
Ik heb verschillende pasjes en alleen de ANWB pas gebruikt daar waar er geen Tesla super-chargers waren. Zie: https://www.anwb.nl/auto/...en-bij-tesla-supercharger
Conclusie:
Tesla's super-charger zijn veel goedkoper dan laden met de ANWB-pas.
In Frankrijk scheelt dat een factor twee: ANWB gemiddeld 67ct/kWh en bij Tesla (met de App) 33ct/kWh.
Dus de abonnementskosten van de Tesla app heb ik er al dubbel en dwars uit.
In Duitsland liggen de kosten afhankelijk van de laadplek tussen de 37ct/kWh en de 46ct/kWh.
En het laden met mijn ID.4 gaat daarmee supersnel. Ik zag 143kW als max. laadvermogen!
[Afbeelding]
Zie hier mijn rode ID.4 eigenlijk twee laadplaatsen in beslag nemen.... dit vanwege dat de laadpoort aan de andere kant zit. De lege plaats ernaast ziet dus geen auto als de lus zou werken.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Die zijn vaak bedoeld voor auto's met een aanhanger. Toen ik nog E-tron reed controleerde ik de foto's van de locatie op chargemaps of google maps om te kijken of ik zulke palen kon vinden om er zeker van te zijn dat het weer geen kabel-te-kort-debacle ging worden.Dean Martin schreef op maandag 3 juli 2023 @ 07:32:
Ik heb op meerdere plekken Tesla stalls gehad waar je als het ware naast kan staan. Dan kan iedere auto in het juiste vak staan.
Zijn dat nieuwe, of?
En kun je daar op filteren?
Met de e-tron sta ik normaliter in het verkeerde vak, en daarom mijd ik ze liever om niemand in de weg te staan.
PSN: Kjujay
Maar dan nog kan een detectielus het blokkeren als je 'scheef'/'verkeerd' staat. Dat geeft de Tesla app zelf aan. Een Tesla rijder zal dit 'probleem' nooit tegenkomen omdat de laadpoort aan de juiste kant zit!bert pit schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:34:
[...]
Dit zegt Tesla:
Hoe weet ik welke Supercharger-laadpaal ik op de Tesla-app moet selecteren?
Elke Supercharger-laadpaal heeft een label met onderop een unieke identificatiecode. Als u de laadkabel van laadpaal 4A hebt gepakt, selecteert u laadpaal 4A in de Tesla-app om het opladen te starten. Let op: als u de kabel niet binnen twee minuten na het selecteren van een laadpaal hebt aangesloten op uw auto, is uw sessie verlopen en moet u de procedure herhalen.
[ Voor 16% gewijzigd door Consulectro op 03-07-2023 16:47 . Reden: Plaatje toegevoegd. ]
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Is per type auto verschillend. De Megane Etech bijvoorbeeld start net 130 kW maar zakt vrij snel onder de 100 kW . Het kan dan dus slim zijn om 2x 40% te laden in zeg maar 2x15 minuten ipv 1x80% in 40 minuten.Davidas schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:11:
Wat is nou het slimste, vaker stoppen en laden tot 80 procent of langere stops en laden tot 100 procent.
Bijna altijd dat eerste. En soms heb je een wat langere stop als je gaat eten. De laatste 20% duurt echter meestal bijna net zo lang als de eerste 80%.Davidas schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:11:
Wat is nou het slimste, vaker stoppen en laden tot 80 procent of langere stops en laden tot 100 procent.
[ Voor 29% gewijzigd door The__Virus op 03-07-2023 17:21 ]
Dat is echt afhankelijk van je auto maar tot 100% laden zal vrijwel altijd veeel meer tijd kosten en is denk ik alleen handig als je anders heel weinig bereik hebt. Ik hou over het algemeen 10-75 aan als acculading tijdens langere reizen. Kom niet onder de 10 omdat ik toch een beetje reserve wil hebben als een lader niet werkt en ga nooit boven de 75 omdat dan de laadsnelheid zo laag wordt dat het me te veel tijd kost.Davidas schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:11:
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Volgens mij is dit meer een soort van reminder om dit niet te doen dan dat het daadwerkelijk gemeten wordt.Consulectro schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:45:
[...]
Maar dan nog kan een detectielus het blokkeren als je 'scheef'/'verkeerd' staat. Dat geeft de Tesla app zelf aan. Een Tesla rijder zal dit 'probleem' nooit tegenkomen omdat de laadpoort aan de juiste kant zit!
Onderstaand hoe het eruit ziet in de app. Dat kan alleen met een detectielus gemeten worden......
[Afbeelding]
Inderdaad, volgens mij zijn er 0 aanwijzingen dat er een lus zit. Ik laad met mijn niet-Tesla regelmatig bij Super Chargers, en dan dus aan de verkeerde kant. Soms sta ik zelfs op het gras om geen plekken te blokkeren, en het laden werkt altijd.maharens schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:36:
[...]
Volgens mij is dit meer een soort van reminder om dit niet te doen dan dat het daadwerkelijk gemeten wordt.
Ligt aan nagenoeg alle variabelen: je laadsnelheid, range, type stop, afstand naar bestemming, etcetera.Davidas schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:11:
Veelal keuze 1Davidas schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:11:
Tesla model 3 2019 Long Range
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
« Gemiddeld? »DrDeJe schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:11:
[...]
Denk dat je gemiddeld kunt zeggen dat de laadsnelheid bij veel auto afneemt naarmate je dichterbij de 100% komt.
Wat is een TR ?Notna schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:03:
[modbreak]
Ik begon met posts te knippen maar dat was onbegonnen werk, dus ik heb een berg posts gewoon verwijderd.
Bedankt aan iedereen die wijs genoeg was een TR in te dienen, excuses dat het even op zich liet wachten tot ingrijpen.
Aan één ieder wiens post getrashed is: ik neem aan dat je weet waarom dat gedaan is. Op de man spelen, uitlokken, commentaar leveren; doe maar gewoon niet.
Nu graag weer verder ontopic blijven.[/]
Model 3 LR (model 2023)
TR=Topic Report, de mogelijkheid om een topic of specifieke post te rapporteren zodat de mods en admins er naar kunnen kijken en eventueel; ingrijpen.
Wat ik zelf niet zo goed snap is dat het "redelijk makkelijk" te fixen moet zijn voor de beheerder?Reinier schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:41:
Ik blijf het apart vinden dat laders het af en toe simpelweg niet doen. Dat wordt toch vrij vaak gemeld (hier, op andere forums, op YT, etc.). Lijkt me toch aardig frustrerend.
En @mm.kool, je haalt af en toe kW en kWh door elkaar
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq