Zjanzjak schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:15:
[...]
Dank voor je verhaal, erg leuk om te lezen en informatief ook.
Vraagje over bovenstaande, wat was jouw eigen reële tijdsinschatting voor die rit?
ABRP is over het algemeen vrij conservatief met inschattingen qua verbruik maar vind de berekening qua totale rit-inschatting toch wel redelijk accuraat. Benieuwd hoe die anderhalf uur extra volgens jou tot stand is gekomen.
Ik had op een 14u gehoopt, en denk nog altijd dat dat haalbaar moet zijn.
Allereerst heeft het gepruts met
Tronity ervoor gezorgd dat de auto veel te snel wilde gaan laden - dus is er nu vantussen tot ze hun zaken op orde hebben.
Het lijkt inderdaad dat ABRP erg conservatief is rond verbruik (tenzij je erg snel gaat rijden).
Wat itereren met maximale
snelheid (waar toegelaten) lijkt aan te geven dat 150 een optimum is voor deze auto en deze rit, dus dat ga ik waar mogelijk doen. Ik heb nl in het eerste deel te traag gereden (130 in Duitsland waar het onbegrensd was -> tijd verloren) en in het tweede heb ik dan weer te snel gereden vanuit optimalisatie-standpunt, enerzijds om te proberen hoe de auto is bij hoge snelheid en anderzijds ook om te kijken in welke mate dat het verbruik beinvloedt (je hoeft geen rocket scientist te zijn om te verstaan dat de impact gigantisch is, gezien luchtweerstand met de derde macht van de snelheid gaat, en dat is de belangrijkste factor bij 'n elektrische auto).
Een ander punt is het 'plannen' van
laadstops, daarbij heb ik nu een aantal aanbieders geweigerd waar ABRP ze eerder gebruikte, eenvoudigweg omdat mijn laadpas ze niet covert.
Overigens, we zijn ook tijd kwijtgeraakt met de laatste laadstop waar de chargers aan de 'juiste' kant van de autostrade nog niet werkten, en we dus een eindje verder over de brug een stukje terug moesten. Dat op zich was geen ramp, het feit dat we na het laden nog eens 25km enkel moesten om terug te draaien was anderzijds minder leuk. (ABRP had dit trouwens voorzien, maar 50km is 50km natuurlijk).
Zoals je ook aangaf, ik vermoed dat met wat heen en weer rijden, het wel duidelijk wordt wat 'onze' laadstops zijn, al zal dat trouwens ook veranderen naargelang de seizoenen. Tot nu toe hebben we goede ervaringen met Ionity, Shell en Fastned. (en die hebben ook best een uitgebreid netwerk rond deze route)
Voor de trips hierheen in de winter gaan we wel een overnachting inlassen, dan vertrekken we gewoon de avond voordien en doen dan al een uur of 4-5, weer een 500-tal km afgelegd, zodat we de verminderde range counteren.
Ik zie dat Tronity de interface nog aan't ontwikkelen is, en hoop dat dat snel opgelost is, want dat zou ook wel eens kunnen helpen.
Ik mis Waze wel een beetje...

Als de ABRP functionaliteit nu eens met de Waze functionaliteit zou kunnen gecombineerd worden... Of omgekeerd, want
dat zit er blijkbaar misschien toch aan te komen...
[
Voor 7% gewijzigd door
Church of Noise op 05-07-2023 13:23
]