Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11:07
Largamelion schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:09:

Dit is met een Volvo XC40 P6 Recharge MY23. Wat me opviel is dat hij soms blijft laden boven de 80% waardoor de laadtijd wel oploopt. Maar met overnachting nabij de supercharger in Bordeaux zou ik dus elke dag 4x ongeveer een half uur moeten stoppen om te laden. Valt op zich nog mee maar ik had de laadtijden toch graag wat korter gezien. Benieuwd hoe de reis me gaat bevallen en of het beter kan. Op de terugweg zal ik misschien andere instellingen gebruiken naargelang de resultaten van de heenreis.
Voor onze eerste verre rit naar midden Italië had ik ook zo'n overzicht gemaakt, nagenoeg gelijk :D . Mijn ervaring is dat ABRP zeer conservatief rekent. Gedurende de rit reed ik harder dan geadviseerd, kwam voller aan bij de laders en was sneller weer vol. Ik gebruik ABPR nog wel voor het plannen van de reis, om een beetje gevoel te hebben met de reisduur en of ik continu bij Ionity kan laden. Maar onderweg zet ik tijdens het laden de volgende charger als bestemming en gebruik ik ABRP niet meer.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-06 11:37
Davidas schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:11:
Wat is nou het slimste, vaker stoppen en laden tot 80 procent of langere stops en laden tot 100 procent.
Is een heel oude vraag. In het algemeen is iedereen het ermee eens dat tot 80% laden sneller is. Maar dat is de theorie. In de praktijk kan het voorkomen dat je bijv. nog niet klaar bent met eten bij 80%. In dat geval kun je echter je reis voortzetten met meer accu lading en kun je dus wat harder rijden (indien toegestaan natuurlijk) richting de volgende laadstop om weer met de geplande SoC aan te komen. Het tijdverlies door langzamer laden is dus niet zo groot. Maar houdt met planning van de laadstops rekening met die ~80%.

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:40
LT1970 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:29:
Maar onderweg zet ik tijdens het laden de volgende charger als bestemming en gebruik ik ABRP niet meer.
Dit zal ook mijn 'strijdplan' gaan worden maar ik hou wel 1 a 2 alternatieven achter de hand per laadpunt.
De dag voor vertrek check ik nog alle initiële laadpunten, en in de ochtend ook nog eens maar mocht er onverhoopt toch iets gebeuren waardoor er niet te laden valt op het initiële laadpunt dan kan ik snel schakelen.
Ook per laadpunt uitzoeken welke pas, of app, goedkoper is.

ABRP zal ik van tevoren wel even raadplegen maar dat is meer ter oriëntatie cq voorbereiding.
Geef aan dat ik bij elk laadpunt met 70% wil aankomen tot bestemming (ook 70%) dan heb ik wel zo'n beetje alle laadpunten te pakken en dan een kwestie van fine-tunen zodanig dat ik bij elk laadpunt met <20% aankom.

Goede voorbereiding is het halve werk (en ik vind het gewoon leuk om dit allemaal uit te vogelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11:07
Zjanzjak schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:53:
[...]

Goede voorbereiding is het halve werk (en ik vind het gewoon leuk om dit allemaal uit te vogelen).
Daar sluit ik me helemaal bij aan :-)

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:10
Klopt, voor mij is het ook meer een richtlijn. ABRP is bijvoorbeeld nog niet beschikbaar op AAOS in de Play Store merk ik dus dan zou ik het op mijn GSM moeten draaien en om te navigeren moet je ook betalen dacht ik. Ik ga dus sowieso mijn hotel ingeven als bestemming in Google Maps en dan filteren op Ionity/Tesla en zien wat Google Maps als route voorschotelt. Ik vermoed dat het niet al te veel zal afwijken van ABRP qua laadstops al krijg ik mss meer Ionity's te zien, die simulatie moet ik nog doen.

Tijdens mijn langere trips heb ik wel al gemerkt dat GM heel accuraat is met het inschatten van het batterijpercentage bij aankomst, daar kan ik dus gelukkig wel op vertrouwen.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardijk
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-07-2024
@Largamelion Waar ik wel benieuwd naar ben is wat jij als verbruik hebt ingegeven ? Is dat gewoon wat ABRP standaard voor dit model opgeeft, of heb je dit zelf aangepast ? Wij gaan zelf ook naar Spanje over 1,5 week met dezelfde auto ( XC40 P6 ), maar dan met dakkoffer en fietsen achterop. Het blijft natuurlijk natte vinger werk, maar ik reken nu zelf met 250 Wh/km. Wel leuik dat je zo'n overzicht kunt exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:09
Largamelion schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:03:
Ik ga dus sowieso mijn hotel ingeven als bestemming in Google Maps en dan filteren op Ionity/Tesla en zien wat Google Maps als route voorschotelt. ......

Tijdens mijn langere trips heb ik wel al gemerkt dat GM heel accuraat is met het inschatten van het batterijpercentage bij aankomst, daar kan ik dus gelukkig wel op vertrouwen.
Hier ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik heb even gekeken, maar kon het niet vinden. Ik heb GM wel ingesteld dat ik met elektrisch rij.

Hoe doe je dat? Filteren op laadstations en batterijpercentages in GM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
maharens schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:11:
[...]

Super dat je die moeite neem om geen overlast te veroorzaken. In Zwolle kun je soms ook aan de achterkant staan, wellicht is dat ooit ergens ook nog een optie voor je. Soms kun je ook mazzel hebben dat je helemaal aan de zijkant kunt laden, dan sta je ook niemand in de weg.
Dan bedoel je niet deze denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://chargemap.s3.amazonaws.com/charging_pool_photos/url/840x560/331112/20190825_130624.jpg

Want met de e-tron sta je dan alsnog in de verkeerde stall.

Ook voor mij een reden om Tesla te skippen als het even kan. Wel zonde.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:34

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

Dit zal ook mijn 'strijdplan' gaan worden maar ik hou wel 1 a 2 alternatieven achter de hand per laadpunt.
De dag voor vertrek check ik nog alle initiële laadpunten, en in de ochtend ook nog eens maar mocht er onverhoopt toch iets gebeuren waardoor er niet te laden valt op het initiële laadpunt dan kan ik snel schakelen.

ABRP zal ik van tevoren wel even raadplegen maar dat is meer ter oriëntatie cq voorbereiding.
Geef aan dat ik bij elk laadpunt met 70% wil aankomen tot bestemming (ook 70%) dan heb ik wel zo'n beetje alle laadpunten te pakken en dan een kwestie van fine-tunen zodanig dat ik bij elk laadpunt met <20% aankom.

100% dit.

Ik ben nu 2 keer naar de UK gereden (resp. Wales en North Yorkshire, beide via de Eurotunnel), waarvan de rit naar Wales de eerste keer was dat ik met een EV (Model Y LR uit '21) ging rijden. Vooraf op ABRP gekeken zodat ik een grof idee had van hoe vaak ik moest stoppen en laden (3 keer totaal) en vooral; waar en voor de rest alles aan de navigatie van de Tesla overgelaten.

2de keer (North Yorkshire) precies hetzelfde gedaan en dat ging ook vlekkeloos. 100% vertrekken vanuit Purmerend, eerste stop bij Antwerpen (dat is ongeveer 2,5 uur), laden tot 80% (wat in de praktijk vaak 85/90% is omdat ik nog niet eens klaar ben met een broodje eten of de kinderen laten plassen :+ ) en dan door naar Calais, oversteek, laden bij Maidenhead, en dan pas weer bij Cambridge (eindbestemming heeft een 11 kW lader aan het huisje zitten)

Totaal, inclusief de overtocht, ben je dan 1,5 uur kwijt aan laden/niets doen ongeveer, op een rit van 912 km. En het voelt nooit alsof ik nodeloos sta te wachten tot ik weer verder kan :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reinier schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:41:
Ik blijf het apart vinden dat laders het af en toe simpelweg niet doen. Dat wordt toch vrij vaak gemeld (hier, op andere forums, op YT, etc.). Lijkt me toch aardig frustrerend.

En @mm.kool, je haalt af en toe kW en kWh door elkaar ;)
Het is vrij nieuwe infrastructuur en er is een schreeuwend tekort aan personeel. Dat zal allebei meespelen.

Dat gezegd hebbende: een paar weken geleden wilde ik laden bij een snellader aan de rand van Medemblik (Aral Pulse geloof ik). Enorm display aan de voorkant, maar dat was uit. Paal deed niets. Gebeld met de service desk: "Oh, hé, inderdaad, die doet het niet. Ik stuur een monteur". Met andere woorden: ze hebben hebben/hadden geen monitoring systeem dat ze verteld wanneer een paal in storing staat. En dat verbaasd me. Nu is dit een paal die niet echt veel gebruikt wordt, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Beetje een "noob" vraag: maar hoe zoek je voor een specifieke laadpaal uit wat de goedkoopste pas is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-06 16:24
LT1970 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:29:
[...]
Mijn ervaring is dat ABRP zeer conservatief rekent.
Inderdaad zeer conservatief.
Met Enyaq is volgens ABRP referentieverbruik 21 kWh/100km, maar op mijn terugrit vanuit Oostenrijk aan max 120 km/h een gemiddeld verbruik van 17 kWh/100km. Meestal plan ik (nog steeds conservatief) met een referentieverbruik van 18 kWh/100km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 13:24

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

kisik schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:24:
[...]

Hier ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik heb even gekeken, maar kon het niet vinden. Ik heb GM wel ingesteld dat ik met elektrisch rij.

Volgens mij kan dat alleen als GM geïntegreerd in de auto draait :) Sommige auto's draaien native android in het entertainmentsysteem van de auto zelf. Schijnbaar kan GM dan veel meer omdat er een direct lijntje met de auto is.

Al zou het in mijn ogen technisch ook mogelijk moeten zijn dezelfde mogelijkheden te implementeren via Android Auto. Maar zover is het nog niet bij mijn weten.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
kisik schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:24:
[...]

Google Maps in de Volvo draait op AAOS (Android Automotive), die kan het batterijpercentage van de wagen uitlezen en daar heb je iets andere opties dan in de gewone app. Ben niet 100% zeker of ik kan filteren op merk laadpaal maar je kan bijvoorbeeld wel laadpassen ingeven en filteren op snelheid van de laadpaal. Je kan ook via de assistant vragen om alle laadpalen langs jouw route te tonen van een bepaald merk, dat heb ik al getest en leek goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:22
Dean Martin schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:27:
[...]

Dan bedoel je niet deze denk ik?

[Afbeelding]

Want met de e-tron sta je dan alsnog in de verkeerde stall.

Ook voor mij een reden om Tesla te skippen als het even kan. Wel zonde.
In Zwolle heb je echt een rijtje parkeerplaatsen achter de V2 laders, daar kun je dus min of meer ongestraft, zelfs met een caravan, gaan staan en toch laden en niemand in de weg staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:00
multikoe schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:39:
[...]

Beetje een "noob" vraag: maar hoe zoek je voor een specifieke laadpaal uit wat de goedkoopste pas is?
Op een lange reis, zeg naar de Costa Blanca, kom je niet zo heel veel verschillende laders tegen. Fastned, Ionity, TotalEnergies en Iberdrola en eventueel Tesla. Veel meer zul je er niet tegenkomen. Daar zijn de prijzen toch wel van bekend, tenzij je ergens een abo hebt. Daarnaast is gemak zoals Autocharge, ook belangrijk. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
maharens schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:56:
[...]

In Zwolle heb je echt een rijtje parkeerplaatsen achter de V2 laders, daar kun je dus min of meer ongestraft, zelfs met een caravan, gaan staan en toch laden en niemand in de weg staan.
Dat is handig inderdaad. Ik dacht dat je het over andere laders had die je van de zijkant kunt benaderen, vandaar ;)

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
Cloud schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:52:
[...]

Volgens mij kan dat alleen als GM geïntegreerd in de auto draait :) Sommige auto's draaien native android in het entertainmentsysteem van de auto zelf. Schijnbaar kan GM dan veel meer omdat er een direct lijntje met de auto is.

Al zou het in mijn ogen technisch ook mogelijk moeten zijn dezelfde mogelijkheden te implementeren via Android Auto. Maar zover is het nog niet bij mijn weten.
Ik moet het 'slechts' met AA doen. Maar een filter op bepaalde laders langs de route naar een opgegeven bestemming is denk ik geen rocketscience voor een club als Google (en schijnbaar werkt het al bij de auto's die Android native in de auto hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Mardijk schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:18:
@Largamelion Waar ik wel benieuwd naar ben is wat jij als verbruik hebt ingegeven ? Is dat gewoon wat ABRP standaard voor dit model opgeeft, of heb je dit zelf aangepast ? Wij gaan zelf ook naar Spanje over 1,5 week met dezelfde auto ( XC40 P6 ), maar dan met dakkoffer en fietsen achterop. Het blijft natuurlijk natte vinger werk, maar ik reken nu zelf met 250 Wh/km. Wel leuik dat je zo'n overzicht kunt exporteren.
Ik heb enkel het model geselecteerd en warmtepomp erbij, voor de rest niets gewijzigd. Referentieverbruik toont hij 215Wh/km bij 110km/u, daar zit ik nu wel zowat op bij 120km/u maar dat is met een lege auto. Met 'n dakkoffer, fietsrek en volgeladen auto is 250Wh/km wel wat positief gerekend vrees ik, maar hangt ook af van de snelheid die je zal rijden.

Vorig jaar met 'n plugin XC40 en dakkoffer zelfde rit gedaan, moesten we ook elke 400km gaan tanken hoor. Was zonder laden onderweg en goed gevulde auto. Kostelijk ritje op die manier en met de benzineprijzen toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:05

Freakie1NL

Grote Baas

Korre schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:17:
Vond de laadsnelheid boven 90% wel meevallen. Dacht dat het trager zou gaan. [Afbeelding]
Je gemiddelde is met 63,5 kWh niet bepaald hoog. Maar je ziet natuurlijk wel vaker dat auto's die een lagere topsnelheid hebben met laden een veel vlakkere curve hebben. Wat voor auto heb je?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mardijk
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-07-2024
Largamelion schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:11:
[...]
Ik heb enkel het model geselecteerd en warmtepomp erbij, voor de rest niets gewijzigd. Referentieverbruik toont hij 215Wh/km bij 110km/u, daar zit ik nu wel zowat op bij 120km/u maar dat is met een lege auto. Met 'n dakkoffer, fietsrek en volgeladen auto is 250Wh/km wel wat positief gerekend vrees ik, maar hangt ook af van de snelheid die je zal rijden.

Vorig jaar met 'n plugin XC40 en dakkoffer zelfde rit gedaan, moesten we ook elke 400km gaan tanken hoor. Was zonder laden onderweg en goed gevulde auto. Kostelijk ritje op die manier en met de benzineprijzen toen.
We gaan het zien idd. Cruisesnelheid zal rond de 120 zijn, harder heeft ook niet veel zin en dan schiet het verbruik helemaal de lucht in. Ik denk dat ik ook vooral op Google Maps in de auto af zal gaan qua laadstops. Is in mijn ervaring ook redelijk betrouwbaar en ik verwacht dat deze zich vanzelf aanpast aan het verbruik tijdens de rit. Zal na aankomst in Spanje mijn bevindingen wel posten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17-11-2023
Dean Martin schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:05:
[...]

Dat is handig inderdaad. Ik dacht dat je het over andere laders had die je van de zijkant kunt benaderen, vandaar ;)
Of je gaat zo laden :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmptA-zsQkIZBJeT8FmH9JJQGhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gag1lFFubQB75znG9AyPrB80.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Hier prima opgelost. Maar het kan niet overal :P

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dean Martin schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:53:
[...]

Hier prima opgelost. Maar het kan niet overal :P
Ik zou mij er niet te druk om maken en daarom de SuC's overslaan, zeker niet als er genoeg vrije stalls zijn. Tenslotte zijn ze voor niet-Tesla's opgesteld dus neemt men anders parkeren voor lief, zeker als je er rekening mee houd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:43:
[...]

Ik zou mij er niet te druk om maken en daarom de SuC's overslaan, zeker niet als er genoeg vrije stalls zijn. Tenslotte zijn ze voor niet-Tesla's opgesteld dus neemt men anders parkeren voor lief, zeker als je er rekening mee houd.
Als het niet druk is, zeker. Maar met vooraf plannen weet je dat niet altijd. Daarom dat ik ze nu (nog) met 2 duimpjes omlaag in ABRP heb staan.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:56
Largamelion schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:11:
[...]
Als je je referentieverbruik instelt maakt het niet uit hoe hard of zacht je rijdt, in principe rekent ABRP dan met de maximum snelheid die voor die weg geldt. Als je besluit langzamer dan de maximumsnelheid te rijden dan is de berekening niet meer accuraat, maar dat kun je ondervangen door in de instellingen jouw eigen maximumsnelheid aan te passen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Largamelion schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:03:
Klopt, voor mij is het ook meer een richtlijn. ABRP is bijvoorbeeld nog niet beschikbaar op AAOS in de Play Store merk ik dus dan zou ik het op mijn GSM moeten draaien en om te navigeren moet je ook betalen dacht ik. Ik ga dus sowieso mijn hotel ingeven als bestemming in Google Maps en dan filteren op Ionity/Tesla en zien wat Google Maps als route voorschotelt. Ik vermoed dat het niet al te veel zal afwijken van ABRP qua laadstops al krijg ik mss meer Ionity's te zien, die simulatie moet ik nog doen.
Ik zou zelfs ABRP kunnen 'draaien' in de auto (via de Vivaldi-browser) en de rit kopieren naar GM in de auto.
Maar goed, ik vind het fijner om het grotendeels al ingevoerd te hebben in Google Maps in de auto.

Zo noob vind ik dit niet, tis een vraag waar iedereen wel mee worstelt, vooral in het begin, ook ik. ;)
Of het nu nationaal of internationaal is, als particuliere rijder (ook niet altijd maar goed) wil je toch niet te veel betalen. Ok, het is vakantie, maar toch.

Laadpastop10, Maarten Hachmang zijn nieuwsbrief, dit topic en wat andere topics hier, wat twitter-accounts en wat facebook-groepen zijn mijn bronnen om dit dan uit te zoeken.

Echt een kwestie van inlezen, vooral op diverse fora, apps downloaden, eventueel passen bestellen en er eens goed voor gaan zitten per lange vakantierit. Voor mij is Frankrijk HET vakantieland dus zit ik bijvoorbeeld ook in de Franse facebook-groep van Denis Schoelens die dat kaartje met alle snelladers in Frankrijk bijhoudt.
Zo blijf ik op de hoogte van de snelladers en zoek ik aan de hand daar van (en ABRP) uit welke ik tegenkom, vervolgens ga ik al mijn apps (van alle laadpassen die ik bezit) af wat het goedkoopste is.
Bij FastNed, Tesla en Ionity is dat dan wat makkelijker te bepalen. Zo ook bij het nieuwe IECharge (snelladen voor maar 30 cent! https://iecharge.io/fr/stations/ ).

Maar niet alleen kijk ik naar de snelladers, heb ook in de omgeving van de vakantiebestemming gekeken naar mogelijke AC-laders en dan is het precies hetzelfde verhaal. Welke paal is het, en dan weer alle apps af. Maar dit topic is soms ook een goede bron. Het kost wel wat tijd maar zoals gezegd, ik heb er echt lol in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Zjanzjak schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:01:

Laadpastop10, Maarten Hachmang zijn nieuwsbrief, dit topic en wat andere topics hier, wat twitter-accounts en wat facebook-groepen zijn mijn bronnen om dit dan uit te zoeken.
Daar was ik al bang voor. Ik lees deze groep vrij regelmatig, maar wil je een goed overzicht krijgen, dan moet je eigenlijk aantekeningen maken en Excelsheets etc. Ik vind dat voor veel dingen wel leuk, maar niet voor dit. Zeker omdat die prijzen ook nog eens varieren in de tijd...
vervolgens ga ik al mijn apps (van alle laadpassen die ik bezit) af wat het goedkoopste is.
Deze had ik al zien aankomen :) Dit is ook de manier waarop ik het zou doen, maar het is nogal een gedoe. Want ABRP stelt je een route voor, met laadmomenten. Je gaat op zoek naar de prijzen. Theoretisch zou je dan ook nog je laadmomenten kunnen verplaatsen naar palen die wat goedkoper zijn. Er zullen mensen zijn die dit leuk vinden, maar ik niet....
Het kost wel wat tijd maar zoals gezegd, ik heb er echt lol in.
Misschien moeten we samen reizen :)
Ik ben die idioot die elke dag de SOC en GOM en km-stand van zijn auto registreert en dus exact weet wat mijn auto verbruikt, hoe de actieradius varieert per seizoen en afstand. Ik hou alle laadsessies bij en kan daaruit laadverliezen berekenen, per maand, per seizoen per laadpaaltype. Vind ik weer leuk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:55

ThsAdrns

Be the change!

[...]

Af en toe gebruik ik ook deze: https://www.chargeprice.app/

Baseert op de database van Going Electric, dus vooral in DACH goed gedocumenteerd.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:28
@multikoe Ik dacht bij aanschaf ev ook dat ik het wel 'leuk' zou vinden om de goedkoopste pas te vinden. Ik ben afhankelijk van openbare palen (geen oprit). Uiteindelijk laad ik grofweg 95% 'thuis' in de buurt bij een openbare paal, af en toe SuC (heb een Tesla), af en toe met de granny op een camping of bij een huisje. Eigenlijk hoef ik alleen maar te weten wat het goedkoopste is in mijn directe omgeving. Die enkele keer dat ik niet op een mij bekende paal moet laden heb ik liever een pas die werkt. Het is mijn tijd niet waard om dat uit te gaan pluizen, wat een zooitje is het nog. Dus ik heb een Shell, een Engie (Zuid-Holland) en een Freshmile laadpas. Voor mij dus voldoende.

Mijn mening en ervaring, ik snap dat iedereen zo zijn eigen wensen heeft. Maar misschien kom je wel tot dezelfde conclusie. Als je honderden kilometers vreet op een dag gaat dat niet op, dat snap ik ook. En die paar centen extra in het buitenland neem ik voor lief. Vooralsnog is gebleken dat de Superchargers (ook voor niet Tesla's) prima prijzen hanteren. :)

[ Voor 7% gewijzigd door -MD- op 05-07-2023 01:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:28

Church of Noise

Drive it like you stole it

Even onze eerste lange afstands-ervaring delen: vorig weekend van omgeving Gent naar het oosten van Tsjechië gereden met de 'nieuwe' Mercedes EQE (had een 2200 km totale kmstand bij vertrek). Met de diesel-auto's deden we deze rit van een dikke 1300 km in ongeveer 12 u (groot stuk is Duitsland, dus daar kan je mooi tijd inhalen).

Ik heb een laadpas van de werkgever die in heel Europa geldt, maar niet voor elke aanbieder. Net dat laatste maakt het complex om je rit te plannen. Ik heb dus het lijstje van de 'roaming partners' van de laadpas-aanbieder een voor een in ABRP ingegeven met het 'duimpje' (en onderhand ook gemerkt dat een aantal zaken veranderd zijn, met als positief nieuws dat Fastned erbij gekomen is). Blijkt toch niet zo makkelijk... Zo wilde ie me af en toe naar een E.ON of EnbW station sturen, en die stonden niet in de lijst, dus die heb ik nu expliciet uitgesloten. Uiteindelijk zei ABRP dat de rit 13,5u zou duren, het zijn er 15 geworden ondanks dat er geen files of andere vertragingen waren.
Overigens erg blij met het uitgebreide aanbod van laadplaatsen in Duitsland!

Daarnaast had ik in het begin Tronity draaien maar die blijkt nog niet live de batteriijstatus door te geven van dit model, wat behoorlijk wat verwarring bracht (dacht initieel van wel...).

Al bij al dus nog wel wat optimalisatie mogelijk (bvb snelheid, ik dacht dat ABRP een optimale snelheid zou aangeven, blijkt dus dat die dat enkel doet als een lagere snelheid nodig is om je laadpunt te bereiken). Ik kijk of ik met de lessen op de terugweg al wat verbetering kan realizeren :)

De Mercedes navigatie 'app' - die volgens de verkoper nu echt op het niveau van Waze zou zitten - is nog steeds niet goed. Voor het vertrek stelde ie een route voor met slechts 3 ipv 5 stops, die >15u zou duren. Toen ik onderweg even poogde te kijken wat het voorstel van de app was, stelde ie voor om een paar 100 km zuidwaarts te rijden in duitsland om een andere route te kiezen (FYI: voor deze trip kan je typisch een van twee routes nemen, een die eerder 'noordelijk' gaat, maximaal via Duitsland, en een die eerder 'zuidelijk' door Duitsland gaat en een groter deel door Tsjechië). Teleurstellend, want voor de rest heb ik echt heel weinig bemerkingen over de auto.

Naast 'tijd' toch ook even bevestigen hoe veel aangenamer de rit is met een elektrische auto. De auto's voordien waren toch ook best comfortabel (Jaguar F-Pace, BMW X4), maar het verschil is significant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zjanzjak
multikoe schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:35:

Daar was ik al bang voor. Ik lees deze groep vrij regelmatig, maar wil je een goed overzicht krijgen, dan moet je eigenlijk aantekeningen maken en Excelsheets etc. Ik vind dat voor veel dingen wel leuk, maar niet voor dit. Zeker omdat die prijzen ook nog eens varieren in de tijd...
Excelsheets maken valt wel mee hoor, meeste zit in het koppie. ;) Later alleen nog even voor vrouwlief een klein overzichtje printen. Niet echt nodig met Google Maps geïntegreerd in de auto maar vindt ze fijn.
Voor de rest een kwestie van bijhouden maar ik snap dat dat niet iedereen zijn hobby is.
Begrijpelijk.
Dit is ook de manier waarop ik het zou doen, maar het is nogal een gedoe.
100% gelijk hoor.
Alleen met die uitzondering dat ik de grootste lol in dit gedoe heb. :9
Ach, ieder zijn meug.

Misschien moeten we samen reizen :)
Ik ben die idioot die elke dag de SOC en GOM en km-stand van zijn auto registreert en dus exact weet wat mijn auto verbruikt, hoe de actieradius varieert per seizoen en afstand. Ik hou alle laadsessies bij en kan daaruit laadverliezen berekenen, per maand, per seizoen per laadpaaltype. Vind ik weer leuk :)
Als je naar Frankrijk gaat, wie weet haha!
Maar ook dit hou ik, enigszins, bij. Vooral de actieradius per seizoen vind ik interessant.
-MD- schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 00:58:
@multikoe Ik dacht bij aanschaf ev ook dat ik het wel 'leuk' zou vinden om de goedkoopste pas te vinden. Ik ben afhankelijk van openbare palen (geen oprit). Uiteindelijk laad ik grofweg 95% 'thuis' in de buurt bij een openbare paal, af en toe SuC (heb een Tesla), af en toe met de granny op een camping of bij een huisje. Eigenlijk hoef ik alleen maar te weten wat het goedkoopste is in mijn directe omgeving. Die enkele keer dat ik niet op een mij bekende paal moet laden heb ik liever een pas die werkt. Het is mijn tijd niet waard om dat uit te gaan pluizen, wat een zooitje is het nog. Dus ik heb een Shell, een Engie (Zuid-Holland) en een Freshmile laadpas. Voor mij dus voldoende.
Deze 'disclaimer' geef ik ook altijd mee aan iedereen die mij bevraagt over electrisch rijden.
It's a jungle out there zeg ik en laat ze mijn laadpasjes en apps zien.
Vooral in het begin, als je een beetje op de centen moet letten, is het even een uitzoekwerk.
Op een gegeven moment wel routine maar dan spreek ik misschien voor mezelf.
Heb ik het wel over Nederland, je woonplaats en werkplaats vooral, en de gebruikelijke uitstapjes.
Qua vakantie is het elke keer weer anders en kost het gewoon tijd als je een beetje op de centen moet letten.
Church of Noise schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:20:
Uiteindelijk zei ABRP dat de rit 13,5u zou duren, het zijn er 15 geworden ondanks dat er geen files of andere vertragingen waren.
Dank voor je verhaal, erg leuk om te lezen en informatief ook.

Vraagje over bovenstaande, wat was jouw eigen reële tijdsinschatting voor die rit?
ABRP is over het algemeen vrij conservatief met inschattingen qua verbruik maar vind de berekening qua totale rit-inschatting toch wel redelijk accuraat. Benieuwd hoe die anderhalf uur extra volgens jou tot stand is gekomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:04
ABRP is qua rittijd echt mega positief. Als je alleen op de weg zit haal je dat maar niet met baustelle en verkeer. Ze nemen niks geen vertraging mee standaard. De eerste 1/2 stints lukt het soms nog wel om de tijd te halen. Als het drukker is op de weg niet meer. En op een lange rit heb je ook gewoon vaak wel een keer pech. File door ongeluk, drukte of bermbrand bv. Tenminste, dat is mijn ervaring na een ±12 ritten van 1000km per dag.

Even een random 925km. Amsterdam naar Clermont-Ferrand in Frankrijk.

ABRP komt met 8 uur 9 minuten rijtijd. Google Maps op dit moment met 10 uur 4 minuten. Nu is het nu wellicht wat extra druk door slechte weer maar een uur kun je zo bij de ABRP tijd optellen.

[ Voor 23% gewijzigd door Inspired op 05-07-2023 09:37 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:31
Inspired schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:31:
ABRP is qua rittijd echt mega positief. Als je alleen op de weg zit haal je dat maar niet met baustelle en verkeer. Ze nemen niks geen vertraging mee standaard. De eerste 1/2 stints lukt het soms nog wel om de tijd te halen. Als het drukker is op de weg niet meer. En op een lange rit heb je ook gewoon vaak wel een keer pech. File door ongeluk, drukte of bermbrand bv. Tenminste, dat is mijn ervaring na een ±12 ritten van 1000km per dag.
Met betrekking tot mijn auto gaat ABRP altijd uit van teveel verbruik t.o.v. de echte waardes. Gelukkig past hij zich snel aan als je een OBD koppeling hebt met de auto. Persoonlijk vind ik altijd het laatste stuk erg lastig met ABRP, want het is nu eenmaal geen top routeplanner. Dus na de laatste laadstop zet ik de eigen navigatie aan en ABRP uit. De live weergave van verkeer en weergave van nog beschikbare plekken vind ik dan weer wel top. Je kan dan altijd beslissen iets aan te passen als er van de 12 plekken al 11 bezet zijn. Alhoewel ik dat eigenlijk zelden tot nooit heb meegemaakt. Wellicht tijdens de vakantietrip later deze maand.

Just here for the fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Zjanzjak schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:15:
[...]

Dank voor je verhaal, erg leuk om te lezen en informatief ook.

Vraagje over bovenstaande, wat was jouw eigen reële tijdsinschatting voor die rit?
ABRP is over het algemeen vrij conservatief met inschattingen qua verbruik maar vind de berekening qua totale rit-inschatting toch wel redelijk accuraat. Benieuwd hoe die anderhalf uur extra volgens jou tot stand is gekomen.
Ik had op een 14u gehoopt, en denk nog altijd dat dat haalbaar moet zijn.

Allereerst heeft het gepruts met Tronity ervoor gezorgd dat de auto veel te snel wilde gaan laden - dus is er nu vantussen tot ze hun zaken op orde hebben.

Het lijkt inderdaad dat ABRP erg conservatief is rond verbruik (tenzij je erg snel gaat rijden).
Wat itereren met maximale snelheid (waar toegelaten) lijkt aan te geven dat 150 een optimum is voor deze auto en deze rit, dus dat ga ik waar mogelijk doen. Ik heb nl in het eerste deel te traag gereden (130 in Duitsland waar het onbegrensd was -> tijd verloren) en in het tweede heb ik dan weer te snel gereden vanuit optimalisatie-standpunt, enerzijds om te proberen hoe de auto is bij hoge snelheid en anderzijds ook om te kijken in welke mate dat het verbruik beinvloedt (je hoeft geen rocket scientist te zijn om te verstaan dat de impact gigantisch is, gezien luchtweerstand met de derde macht van de snelheid gaat, en dat is de belangrijkste factor bij 'n elektrische auto).

Een ander punt is het 'plannen' van laadstops, daarbij heb ik nu een aantal aanbieders geweigerd waar ABRP ze eerder gebruikte, eenvoudigweg omdat mijn laadpas ze niet covert.

Overigens, we zijn ook tijd kwijtgeraakt met de laatste laadstop waar de chargers aan de 'juiste' kant van de autostrade nog niet werkten, en we dus een eindje verder over de brug een stukje terug moesten. Dat op zich was geen ramp, het feit dat we na het laden nog eens 25km enkel moesten om terug te draaien was anderzijds minder leuk. (ABRP had dit trouwens voorzien, maar 50km is 50km natuurlijk).

Zoals je ook aangaf, ik vermoed dat met wat heen en weer rijden, het wel duidelijk wordt wat 'onze' laadstops zijn, al zal dat trouwens ook veranderen naargelang de seizoenen. Tot nu toe hebben we goede ervaringen met Ionity, Shell en Fastned. (en die hebben ook best een uitgebreid netwerk rond deze route)
Voor de trips hierheen in de winter gaan we wel een overnachting inlassen, dan vertrekken we gewoon de avond voordien en doen dan al een uur of 4-5, weer een 500-tal km afgelegd, zodat we de verminderde range counteren.

Ik zie dat Tronity de interface nog aan't ontwikkelen is, en hoop dat dat snel opgelost is, want dat zou ook wel eens kunnen helpen.

Ik mis Waze wel een beetje... :) Als de ABRP functionaliteit nu eens met de Waze functionaliteit zou kunnen gecombineerd worden... Of omgekeerd, want dat zit er blijkbaar misschien toch aan te komen...

[ Voor 7% gewijzigd door Church of Noise op 05-07-2023 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 13:24

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Church of Noise schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:09:
[...]
Ik mis Waze wel een beetje... :) Als de ABRP functionaliteit nu eens met de Waze functionaliteit zou kunnen gecombineerd worden... Of omgekeerd, want dat zit er blijkbaar misschien toch aan te komen...
Als je kijkt naar hoeveel ontwikkelaars er bij Google zitten dan is het slechts een kwestie van tijd. Eerlijk gezegd verbaast het me een beetje dat het al zo lang geduurd heeft ;)

Wat ik wel hoop is dat Google (Android) ook goed gaat kijken naar de overdracht van EV-informatie via Android Auto, zodat je echt naar een geïntegreerde ervaring toe kan. In plaats van die scheiding met auto's die native Android Automotive draaien.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:28
Church of Noise schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:09:
[...]

Het lijkt inderdaad dat ABRP erg conservatief is rond verbruik (tenzij je erg snel gaat rijden).
Wat itereren met maximale snelheid (waar toegelaten) lijkt aan te geven dat 150 een optimum is voor deze auto en deze rit, dus dat ga ik waar mogelijk doen. Ik heb nl in het eerste deel te traag gereden (130 in Duitsland waar het onbegrensd was -> tijd verloren) en in het tweede heb ik dan weer te snel gereden vanuit optimalisatie-standpunt, enerzijds om te proberen hoe de auto is bij hoge snelheid en anderzijds ook om te kijken in welke mate dat het verbruik beinvloedt (je hoeft geen rocket scientist te zijn om te verstaan dat de impact gigantisch is, gezien luchtweerstand met de derde macht van de snelheid gaat, en dat is de belangrijkste factor bij 'n elektrische auto).
Hou er wel rekening mee dat met 150 ipv 130 rijden in Duitsland behalve het door jou al genoemde gigantisch toenemende verbruik, ook verzekeringstechnische gevolgen kan hebben. Weliswaar krijg je op trajecten waar geen snelheidslimiet geldt geen boete voor hard rijden, maar je kunt bij snelheden boven 130 bij een ongeval wel aansprakelijk zijn voor schade. Ook als er geen schuld is, bijvoorbeeld als een langzame auto plots voor je naar de linkerbaan gaat. Ook in zo'n geval ben je mede-aansprakelijk als het ongeval niet gebeurd zou zijn als je je aan de adviessnelheid had gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Of-Aaargh schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:34:
[...]

Hou er wel rekening mee dat met 150 ipv 130 rijden in Duitsland behalve het door jou al genoemde gigantisch toenemende verbruik, ook verzekeringstechnische gevolgen kan hebben. Weliswaar krijg je op trajecten waar geen snelheidslimiet geldt geen boete voor hard rijden, maar je kunt bij snelheden boven 130 bij een ongeval wel aansprakelijk zijn voor schade. Ook als er geen schuld is, bijvoorbeeld als een langzame auto plots voor je naar de linkerbaan gaat. Ook in zo'n geval ben je mede-aansprakelijk als het ongeval niet gebeurd zou zijn als je je aan de adviessnelheid had gehouden.
Terecht punt, en waardevol om dat aan te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:56

PeaceNlove

Deugleuter

Zurich-> Heilbronn. Ionity Neckarburg Ost 3 van de 4 laders kapot, scherm deed niks en geen reactie op de laadpas bij de lader. Gelukkig nog een EnWB er naast en die deed het wel. Smerig voedsel er bij en na 20 minuten doorgereden. Hotel hier heeft een gratis Tesla Wallbox , dus dat is dan weer dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo_d
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-05 13:38
PeaceNlove schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:34:
Zurich-> Heilbronn. Ionity Neckarburg Ost 3 van de 4 laders kapot, scherm deed niks en geen reactie op de laadpas bij de lader. Gelukkig nog een EnWB er naast en die deed het wel. Smerig voedsel er bij en na 20 minuten doorgereden. Hotel hier heeft een gratis Tesla Wallbox , dus dat is dan weer dikke prima.
Welk hotel is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:56

PeaceNlove

Deugleuter

Insel Hotel. Gevonden op booking door te filteren op EV-charging. Deze kwam terug en zag op het kaartje de ligging op het eiland en dat maakte de keuze definitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-04 13:45
Van de week zocht ik een laadplek in Bludenz, Oostenrijk en de eerste twee laadplekken die ik vond waren belachelijk klein/kort. Twijfel of uberhaupt een Renault Zoey erop zou passen. Daarna wel gewoon prima plek gevonden.

Edit: overigens ook aantal snelladers rondom het centrum aanwezig.

[ Voor 13% gewijzigd door Chevalley op 06-07-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:04
Heeft er iemand al ervaring met Tronity + ABRP voor de VW ID modellen? Binnenkort naar Zweden en Noorwegen en van plan om met deze apps de route te plannen en navi via CarPlay. Eventueel PUMP als back-up, maar niet alle laders in Zweden en Noorwegen zijn bekend in die app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
PeaceNlove schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 06:51:
[...]

Insel Hotel. Gevonden op booking door te filteren op EV-charging. Deze kwam terug en zag op het kaartje de ligging op het eiland en dat maakte de keuze definitief.
Ah damnit, zit er toch een EV filter op booking? Heb er snel naar gezocht maar overheen gekeken dan. Ik heb dan maar een hotel gepakt vlakbij Tesla superchargers. Plan is om daar tijdens het ontbijt vol te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:54
Een klein beetje offtopic, maar ik gok dat hier wel mensen zitten die dit weten. Ik ga over een paar weken met mijn eNiro (met dakkoffer!) naar Duitsland en een stukje Frankrijk (Strasbourg). Ik heb dus al een Franse en Duitse milieusticker besteld.

Maar: het hele jaar twee van die stickers op mijn raam voor een paar weken vakantie voelt een beetje stom. Dus kwam ik hier terecht:

https://www.bol.com/nl/nl...itsland/9300000008576327/

Een stukje zelfklevend folie, waarmee je de sticker na de vakantie gewoon in het dashboard-kastje kunt leggen. Superhandig, maar... officieel mag dit niet. Wat ik me afvroeg: waarom mag dit niet? En: gaat iemand dit überhaupt zien en er een probleem van maken?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 13:51
posttoast schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:34:
Een klein beetje offtopic, maar ik gok dat hier wel mensen zitten die dit weten. Ik ga over een paar weken met mijn eNiro (met dakkoffer!) naar Duitsland en een stukje Frankrijk (Strasbourg). Ik heb dus al een Franse en Duitse milieusticker besteld.

Maar: het hele jaar twee van die stickers op mijn raam voor een paar weken vakantie voelt een beetje stom. Dus kwam ik hier terecht:

Een stukje zelfklevend folie, waarmee je de sticker na de vakantie gewoon in het dashboard-kastje kunt leggen. Superhandig, maar... officieel mag dit niet. Wat ik me afvroeg: waarom mag dit niet? En: gaat iemand dit überhaupt zien en er een probleem van maken?
Wordt er überhaupt gecontroleerd op een milieusticker in DE/FR als je in een EV/Tesla rijdt?
(ik heb ze niet aangeschaft :X)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:55
@posttoast Het waarom? Daar mag iedereen naar raden, mijn gok: zo zou iemand zowel kentekenplaten als sticker naar een andere auto kunnen 'verhuizen'.
Als het een Franse, dan wel Duitse 'koddebeier' opvalt, heb je wel degelijk een probleem: je sticker is op dat moment niet geldig.
Die beide stickers kunnen/moeten rechtsonderaan op je ruit, daar heb je met rijden waarschijnlijk geen hinder van.
Overigens is Spanje ook 'gezegend' met wat milieuzone's, waar zowel de Duitse als de Franse sticker geldig is.
Misschien wil je buiten de (zomer-/winter-) vakantie nog eens in Duitsland gaan winkelen, dan is het wel handig wanneer 'ie er al op zit.
@zeeg Ook voor BEV's is de sticker verplicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Peter-036 op 06-07-2023 10:50 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Largamelion schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:56:
[...]
Ah damnit, zit er toch een EV filter op booking? Heb er snel naar gezocht maar overheen gekeken dan. Ik heb dan maar een hotel gepakt vlakbij Tesla superchargers. Plan is om daar tijdens het ontbijt vol te laden.
Je kan ze ook op deze site vinden.
https://elektrischeautovakanties.nl/hotels-met-laadpaal/

Let op! Check eerst via Chargemap of direct bij de accomodatie of ze echt wel een eigen laadpaal hebben. Vaak staat er gewoon een openbare laadpaal vlakbij en dan zeggen ze dat ze een laadpaal hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:46

Ik ken die milleustickers niet, maar van vignetten met een beperkt duur die je in bijv. Oostenrijk, Slovenië en Bulgarije nodig hebt en je ook onder de ruit dient te plakken weet ik dat ze op die manier niet eventueel aan een andere voertuig doorgegeven kan worden. Ze vallen helemaal uit elkaar als je ze van de ruit af haalt. Zo'n zelfklevend folie maakt het doorgeven natuurlijk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Peter-036 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:47:
Het waarom? Daar mag iedereen naar raden, mijn gok: zo zou iemand zowel kentekenplaten als sticker naar een andere auto kunnen 'verhuizen'.
Als het een Franse, dan wel Duitse 'koddebeier' opvalt, heb je wel degelijk een probleem: je sticker is op dat moment niet geldig.
Die beide stickers kunnen/moeten rechtsonderaan op je ruit, daar heb je met rijden waarschijnlijk geen hinder van.
Overigens is Spanje ook 'gezegend' met wat milieuzone's, waar zowel de Duitse als de Franse sticker geldig is.
Misschien wil je buiten de (zomer-/winter-) vakantie nog eens in Duitsland gaan winkelen, dan is het wel handig wanneer 'ie er al op zit.
Shoppen in Duitsland heb ik nog nooit gedaan, ik woon in Den Haag dus dat wordt "duur" winkelen. Ik snap inderdaad de logica van het doorgeven, maar ik vind die stickers gewoon geen porem ;)
zeeg schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Wordt er überhaupt gecontroleerd op een milieusticker in DE/FR als je in een EV/Tesla rijdt?
(ik heb ze niet aangeschaft :X)
Volgens de ANWB zijn ze toch echt verplicht. Geen idee hoe actief er gehandhaafd wordt. Het geldt overigens niet in héél DE/FR, maar bepaalde delen en steden.
mustisen schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:48:
[...]

Ik ken die milleustickers niet, maar van vignetten met een beperkt duur die je in bijv. Oostenrijk, Slovenië en Bulgarije nodig hebt en je ook onder de ruit dient te plakken weet ik dat ze op die manier niet eventueel aan een andere voertuig doorgegeven kan worden. Ze vallen helemaal uit elkaar als je ze van de ruit af haalt. Zo'n zelfklevend folie maakt het doorgeven natuurlijk makkelijker.
Ja, true, het doorgeven wordt makkelijker. De Franse heeft overigens een kenteken erop staan, wat het natuurlijk al wat lastiger maakt.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Ook op de Duitse sticker moet je kenteken leesbaar staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 11:01
Stockbaard schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:22:
Heeft er iemand al ervaring met Tronity + ABRP voor de VW ID modellen? Binnenkort naar Zweden en Noorwegen en van plan om met deze apps de route te plannen en navi via CarPlay. Eventueel PUMP als back-up, maar niet alle laders in Zweden en Noorwegen zijn bekend in die app.
Wel gebruikt met de Enyaq. Werkt prima, maar aangezien ze de API van VAG gebruiken, moet die wel beschikbaar zijn. Ik had tijdens een ritje dat die niet werkte, dan heb je er vrij weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 13:51
posttoast schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:52:

Volgens de ANWB zijn ze toch echt verplicht. Geen idee hoe actief er gehandhaafd wordt. Het geldt overigens niet in héél DE/FR, maar bepaalde delen en steden.
We gaan het zien, ik ben nu toch te laat met bestellen. Sowieso niet van plan de (grote) steden te bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@zeeg Voor Duitsland hoef je alleen even naar een TUV keuringsstation te gaan met het kentekenbewijs, dan is dat meteen geregeld, en het is dan goedkoper dan via de ANWB bestellen.
Die keuringsstations zitten zelf (bijna) nooit in een milieuzone.

[ Voor 0% gewijzigd door Peter-036 op 06-07-2023 10:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld

Ik heb wel eens zo'n sticker voor de Zwitserse autobahn "geleend" van iemand. Je kunt een heel dun laagje vet onder de sticker smeren en daar dan de sticker overheen plakken. Is bijna niet te zien. Dan komt-ie later ook weer heelhuids los.
Zijn er trouwens geen digitale "stickers" beschikbaar? Voor Oostenrijk kan dat wel, dan hoef je helemaal niks te plakken.

[ Voor 5% gewijzigd door pmiddeld op 06-07-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
pmiddeld schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:04:
[...]

Ik heb wel eens zo'n sticker voor de Zwitserse autobahn "geleend" van iemand. Je kunt een heel dun laagje vet onder de sticker smeren en daar dan de sticker overheen plakken. Is bijna niet te zien. Dan komt-ie later ook weer heelhuids los.
Zijn er trouwens geen digitale "stickers" beschikbaar? Voor Oostenrijk kan dat wel, dan hoef je helemaal niks te plakken.
Nee, voor zover ik weet kan het niet digitaal. Dat had wel handig geweest inderdaad.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:07
Largamelion schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:56:
[...]
Dan nog is die filter (helaas) niet zaligmakend. Veel hotels zeggen dat ze laders hebben als er op straat in de buurt, of onder in de publieke garage laadplekken zijn. Deze zijn dus niet te reserveren, je weet niet of ze werken. Een mailtje of belletje is altijd aan te raden (of even kijken via chargemap oid)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r

voor in DE zijn die stickers volgens mij alleen noodzakelijk in bepaalde stedelijke gebieden. Niet als je op doorreis bent op de snelweg. Ik weet niet waar je heen gaat, en of het dus wel echt uberhaupt nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
4v4t4r schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:08:
[...]

voor in DE zijn die stickers volgens mij alleen noodzakelijk in bepaalde stedelijke gebieden. Niet als je op doorreis bent op de snelweg. Ik weet niet waar je heen gaat, en of het dus wel echt uberhaupt nodig is?
We gaan een aantal steden bezoeken, onder andere München. Dus ik gok dat we er niet onderuit komen :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Vraag me af hoe dat gaat met zo'n sticker als je auto voorruitverwarming heeft? Gaan die spiralen dan niet stuk als je die sticker er af wil halen, of zitten die spiralen helemaal in de ruit, zodat je ze niet op die manier kunt beschadigen?

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
4v4t4r schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:06:
[...]

Dan nog is die filter (helaas) niet zaligmakend. Veel hotels zeggen dat ze laders hebben als er op straat in de buurt, of onder in de publieke garage laadplekken zijn. Deze zijn dus niet te reserveren, je weet niet of ze werken. Een mailtje of belletje is altijd aan te raden (of even kijken via chargemap oid)
Ik heb ook wel eens een hotel met zogenaamde EV-lader gehad. Maar als het hotel 200+ kamers heeft en 2 laders (vinden ze in het butenland al heel wat), dan is er op zich wel enige kans dat je achter het net vist, dus is jouw tactiek veel slimmer (ik ga morgenavond ook overnachten met een snellader op 5minuten rijden; eerst vrouw en kinderen droppen zodat die vast door de douche heen kunnen). Ik laad de auto altijd bij aankomst, dan is de accu ook zeker op temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
kisik schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:44:
[...]

Ik heb ook wel eens een hotel met zogenaamde EV-lader gehad. Maar als het hotel 200+ kamers heeft en 2 laders (vinden ze in het butenland al heel wat), dan is er op zich wel enige kans dat je achter het net vist, dus is jouw tactiek veel slimmer (ik ga morgenavond ook overnachten met een snellader op 5minuten rijden; eerst vrouw en kinderen droppen zodat die vast door de douche heen kunnen). Ik laad de auto altijd bij aankomst, dan is de accu ook zeker op temperatuur.
ik doe precies hetzelfde :) laad de auto naar 70 a 80 op voordat ik er ben, hotel heeft zelf laders, en er zijn laders in de buurt (AC of DC) en het liefst DC laders gelijk op de snelweg de volgende dag mocht alles falen.
Ja - dat is wat uitzoek werk, maar het lukt me steed aardig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:09
posttoast schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:09:
[...]

We gaan een aantal steden bezoeken, onder andere München. Dus ik gok dat we er niet onderuit komen :)
Ze worden alleen gecontroleerd ‘im ruhenden Verkehr‘ dus alleen bij geparkeerde auto’s in een milieuzone. Als je in een niet-gemeentelijke parkeergarage parkeert is de kans klein dat je bekeurd wordt. EVs moeten ook een milieusticker hebben.
Officieel heb je bovendien, als je geen Duits E-kenteken hebt, ook nog een blauwe sticker nodig als je op een plek wilt parkeren waar alleen EVs mogen parkeren. Bijv bij een laadpaal langs de straat. Allemaal echt heel slecht geregeld voor EVs in Duitsland met die stickers vind ik.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 06-07-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Peter-036 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:47:

M.u.v. Barcelona dan, daar moet je iets via internet regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
PeterZ(on) schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:35:
[...]

M.u.v. Barcelona dan, daar moet je iets via internet regelen.
Om gek van te worden al die verschillende regels en de uitzonderingen daar weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kisik schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:27:
[...]
Om gek van te worden al die verschillende regels en de uitzonderingen daar weer op.
Zoveel landen passeer je niet in één vakantie en in het algemeen geldt ook nog dat de snelwegen vrijwel altijd toegankelijk zijn (Nederland, Duitsland en Frankrijk in ieder geval). Het gaat dus voornamelijk om de grote steden waar je niet meer in mag zonder vignet.

Maar je hebt ook weer gelijk: "Europa" was er op gericht om de verschillen in regelgeving tussen de landen gelijk te trekken en dat lukt om de één of andere vage reden niet goed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
rokil schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:43:
Vraag me af hoe dat gaat met zo'n sticker als je auto voorruitverwarming heeft? Gaan die spiralen dan niet stuk als je die sticker er af wil halen, of zitten die spiralen helemaal in de ruit, zodat je ze niet op die manier kunt beschadigen?
De verwarmingsdraden (of folie) zitten tussen de glasplaten, niet meer er op zoals bij oude(re) achterruitverwarming.
Waarom zou je een sticker die geldig blijft, en op kenteken staat, er af willen halen?
Wanneer er ooit een nieuwe ruit geplaatst wordt, kun je met het daarvoor bewaarde (dat melden ze zelf in de verzendingspapieren) betaalbewijs een nieuwe sticker verkrijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Inspired
Peter-036 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:54:
[...]

De verwarmingsdraden (of folie) zitten tussen de glasplaten, niet meer er op zoals bij oude(re) achterruitverwarming.
Waarom zou je een sticker die geldig blijft, en op kenteken staat, er af willen halen?
Wanneer er ooit een nieuwe ruit geplaatst wordt, kun je met het daarvoor bewaarde (dat melden ze zelf in de verzendingspapieren) betaalbewijs een nieuwe sticker verkrijgen.
Persoonlijk vind ik die stickers maar lelijk. Helemaal als je een hele rits nodig hebt. Je zou toch iets slimmers verwachten in de EU.. Ik moet 10 cent voor mijn frikandel speciaal extra betalen maar random stickers verplicht maken is dan blijkbaar weer geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:31
Inspired schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:05:
[...]

Persoonlijk vind ik die stickers maar lelijk. Helemaal als je een hele rits nodig hebt. Je zou toch iets slimmers verwachten in de EU.. Ik moet 10 cent voor mijn frikandel speciaal extra betalen maar random stickers verplicht maken is dan blijkbaar weer geen probleem.
Oostenrijk kan je inmiddels digitale vignetten aanvragen :) Werkt als een trein, ook die van de Brennerpas! Doe er je voordeel mee. Scheelt je gemiddeld 5 minuten per keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
multikoe schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:12:
[...]

Zoveel landen passeer je niet in één vakantie en in het algemeen geldt ook nog dat de snelwegen vrijwel altijd toegankelijk zijn (Nederland, Duitsland en Frankrijk in ieder geval). Het gaat dus voornamelijk om de grote steden waar je niet meer in mag zonder vignet.
Nee hoor, in Frankrijk moet je gewoon een sticker plakken als je op doortocht langs Parijs moet, of je moet flink omrijden. Alles binnen de Ring A86 inclusief de A86 zelf is milieuzone.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Gk1qnXx0sOibWA4ztDE5VPyQ1Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WY7s3gf2v1I0aZBpgGfrqsdK.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
JTHZZ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:54:
[...]

Nee hoor, in Frankrijk moet je gewoon een sticker plakken als je op doortocht langs Parijs moet, of je moet flink omrijden. Alles binnen de Ring A86 inclusief de A86 zelf is milieuzone.[Afbeelding]
Ik lees toch iets anders:

Parijs is aangemerkt als een permanente milieuzone (ZFE-m, Zone à Faible Emission mobilités). Het milieuvignet is verplicht binnen het gebied van de A86. De milieuzone geldt van maandag tot en met vrijdag, van 8.00 tot 20.00 uur, behalve op feestdagen. Het verbod geldt niet voor de A86 zelf.
Alleen voertuigen in de categorie 1 tot en met 3 zijn binnen de milieuzone toegestaan. Maar let op: per 1 juli 2023 is categorie 3 niet meer toegestaan.

Ik ken mensen die jaarlijks naar Spanje of Frankrijk gaan en nog nooit een vignet gekocht hebben, hebben ook nog nooit een boete gehad ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door Largamelion op 07-07-2023 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JTHZZ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:54:
[...]

Nee hoor, in Frankrijk moet je gewoon een sticker plakken als je op doortocht langs Parijs moet, of je moet flink omrijden. Alles binnen de Ring A86 inclusief de A86 zelf is milieuzone.[Afbeelding]
Ik zie het. Maar dan nog: het is nog steeds geen drama. Je gaat een uurtje achter je laptop zitten en je hebt het geregeld of je weet wat je doen moet.
Voordat deze discussie ontspoort: ik ben het volstrekt eens met de mensen die het allemaal maar -nodeloos- ingewikkeld vinden. Het had heel fijn geweest als over dit soort zaken europese afspraken gemaakt hadden kunnen worden, maar zo lang elk land zelf het wiel wil uitvinden en dat wiel ook heel graag zelf wil produceren, zullen we hier mee moeten leren omgaan. En dat geldt (helaas) niet alleen voor een milieu-vignet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Largamelion schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:54:
[...]

Parijs is aangemerkt als een permanente milieuzone (ZFE-m, Zone à Faible Emission mobilités). Het milieuvignet is verplicht binnen het gebied van de A86. De milieuzone geldt van maandag tot en met vrijdag, van 8.00 tot 20.00 uur, behalve op feestdagen. Het verbod geldt niet voor de A86 zelf.
Alleen voertuigen in de categorie 1 tot en met 3 zijn binnen de milieuzone toegestaan. Maar let op: per 1 juli 2023 is categorie 3 niet meer toegestaan.

Ik ken mensen die jaarlijks naar Spanje of Frankrijk gaan en nog nooit een vignet gekocht hebben, hebben ook nog nooit een boete gehad ofzo.
Ah, daar had ik ook overheen gelezen, maar het ligt in lijn met het beleid in Duitsland en elders: doorgaande snelwegen zijn toegankelijk voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

En waar lees je dat? Ik lees bij de ANWB toch iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
PeterZ(on) schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:13:
[...]

En waar lees je dat? Ik lees bij de ANWB toch iets anders.
https://www.france.fr/nl/...arte-zaterdagen-frankrijk

Ook op de website van de VAB lees ik hetzelfde:

Wanneer geldt het?
De regels hangen af van stad tot stad. De vermelde Euronormen gelden voor personenwagens. Voor vrachtwagens en motorfietsen gelden anderen voorwaarden.

Parijs: Algemeen is het vignet enkel verplicht als je de zone inrijdt tussen 8 uur ’s morgens en 8 uur ’s avonds van maandag tot en met vrijdag. Tijdens het weekend (startende vanaf vrijdagavond 8 uur) heb je dus geen vignet nodig om in de zone te mogen rijden. De milieuzone in Parijs omvat het gebied binnen de A86 en een paar gebieden net buiten de A86 (klik hier voor een kaartje). De A86 zelf valt buiten de zone. Dieselvoertuigen met Euronorm 3 of minder mogen niet in de zone rijden. Vanaf juli 2023 mogen enkel nog wagens met vignet categorie 0, 1 en 2 in de zone rijden. Dieselvoertuigen met Euronorm 4 of minder en benzinevoertuigen met Euronorm 3 of minder mogen dan niet meer in de zone rijden.

[ Voor 66% gewijzigd door Largamelion op 07-07-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Largamelion schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:40:
[...]
https://www.france.fr/nl/...arte-zaterdagen-frankrijk

Ook op de website van de VAB lees ik hetzelfde:

Wanneer geldt het?
De regels hangen af van stad tot stad. De vermelde Euronormen gelden voor personenwagens. Voor vrachtwagens en motorfietsen gelden anderen voorwaarden.

Parijs: Algemeen is het vignet enkel verplicht als je de zone inrijdt tussen 8 uur ’s morgens en 8 uur ’s avonds van maandag tot en met vrijdag. Tijdens het weekend (startende vanaf vrijdagavond 8 uur) heb je dus geen vignet nodig om in de zone te mogen rijden. De milieuzone in Parijs omvat het gebied binnen de A86 en een paar gebieden net buiten de A86 (klik hier voor een kaartje). De A86 zelf valt buiten de zone. Dieselvoertuigen met Euronorm 3 of minder mogen niet in de zone rijden. Vanaf juli 2023 mogen enkel nog wagens met vignet categorie 0, 1 en 2 in de zone rijden. Dieselvoertuigen met Euronorm 4 of minder en benzinevoertuigen met Euronorm 3 of minder mogen dan niet meer in de zone rijden.
Ok, maar echt duidelijk is het mij niet want ze verwijzen ook naar de ANWB en die zegt iets anders. Van de officiële Franse sites word ik ook niet wijzer. Maar ik heb gelukkig een sticker en mijd Parijs, dus ik zit goed. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magatsu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:20
Brotuck schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:37:
[...]

Gelukkig past hij zich snel aan als je een OBD koppeling hebt met de auto.
Welke OBD zou je aanraden met een Mercedes EQE? Carly heeft geen ondersteuning voor deze serie en ik ben een echte noob op dat vlak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Nog even dit: als ik het goed begrepen heb, is het stuk langs Lyon bij hoog verkeersaanbod/slechte luchtkwaliteit ook een milieuzone. En ook het stuk langs Lille kan bij slechte luchtkwaliteit tot milieuzone verklaard worden.
Of dit ook voor andere delen van Frankrijk kan gelden?
Als je vroeg genoeg bent met rechtstreeks aanvragen van dat vignet, kost het je nog geen 5 euro,
en 24 vierkante cm van je voorruit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Peter-036 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:23:
Nog even dit: als ik het goed begrepen heb, is het stuk langs Lyon bij hoog verkeersaanbod/slechte luchtkwaliteit ook een milieuzone. En ook het stuk langs Lille kan bij slechte luchtkwaliteit tot milieuzone verklaard worden.
Of dit ook voor andere delen van Frankrijk kan gelden?
Als je vroeg genoeg bent met rechtstreeks aanvragen van dat vignet, kost het je nog geen 5 euro,
en 24 vierkante cm van je voorruit.
Een ander voordeel van het milieu vignet is dat je o.a. bij Lyon over de speciale strook voor o.a. EV's kunt rijden, dat is die met dat witte wybertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
magatsu schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:33:
[...]

Welke OBD zou je aanraden met een Mercedes EQE? Carly heeft geen ondersteuning voor deze serie en ik ben een echte noob op dat vlak :)
Ik gebruik nu een OBDLink CX maar dat is op een Mach-e. Volgens mij kan die op meerdere merken.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
[...]

Dat laatste zegt natuurlijk helemaal niets. Maar.. I stand corrected, de A86 hoort er niet bij.

https://www.paris.fr/page...-pollution-de-l-air-16799
Maar vaak gaat de kortste route overigens via de Peripherique en dan ben je alsnog aan de beurt. Het gaat in ieder geval echt niet alleen om de Champs Elysee of plekken waar je niet snel met de auto komt.

Het is idioot: ik heb een groene voor Duitsland, een crit air voor FR, een Zwitsers vignet en een Oostenrijks. Die laatste peuter ik er na 10 dagen af. En dan had ik officieel nog een blauwe Duitse sticker (op de achterruit, je bedenkt het niet) nodig gehad omdat ik in Duitsland wel eens langs de straat ga laden op een EV-only parkeerplek. Maar dat risico neem ik dan maar. Waanzinnig.

[ Voor 48% gewijzigd door JTHZZ op 07-07-2023 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:17
Die blauwe sticker ga ik ook vergeten.
Als er dan een politieman het nodig vindt om een buitenlandse Tesla te beboeten…. Be my guest.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Tommie12 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:39:
Die blauwe sticker ga ik ook vergeten.
Als er dan een politieman het nodig vindt om een buitenlandse Tesla te beboeten…. Be my guest.
Het E-kenteken is in Duitsland niet verplicht voor EVs en er zijn al mensen beboet met een EV zonder E op de plaat (geen idee waarom je dat in D zou willen). Wel is het zo dat auto’s zonder E die als EV te herkennen zijn niet weggesleept worden.. (hoe ook als je aan het laden bent..)

[ Voor 14% gewijzigd door JTHZZ op 07-07-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JTHZZ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:52:
[...]

Het E-kenteken is in Duitsland niet verplicht voor EVs en er zijn al mensen beboet met een EV zonder E op de plaat (geen idee waarom je dat in D zou willen). Wel is het zo dat auto’s zonder E die als EV te herkennen zijn niet weggesleept worden.. (hoe ook als je aan het laden bent..)
Het antwoord ligt in je vraag besloten, het is niet verplicht. Bij het aanvragen van een kenteken moet je aangeven dat je een E-kenteken wil hebben en als je dat niet weet of er aan denkt dan krijg je een regulier kenteken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
PeterZ(on) schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:20:
[...]

Het antwoord ligt in je vraag besloten, het is niet verplicht. Bij het aanvragen van een kenteken moet je aangeven dat je een E-kenteken wil hebben en als je dat niet weet of er aan denkt dan krijg je een regulier kenteken.
De vraag is meer waarom je het dan niet verplicht stelt. Juist om te voorkomen dat het afhankelijk is van of iemand alles goed gevolgd heeft. Maar goed beetje OT hier. Bottom line: het is een rommeltje in Europa met al die vignetten en het schiet zijn doel voorbij (bijv alle auto’s jonger dan 12 jaar krijgen een groene sticker in Duitsland (Euro 4))

[ Voor 34% gewijzigd door JTHZZ op 07-07-2023 21:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
Gisteren de start van de zomervakantie. Het was weer een ouderwets feest van files en wachten. Maar voor mij ook de gelegenheid om een specifieke snellader in de gaten te houden omdat ABRP nu eenmaal aangeeft hoeveel plekken er bezet zijn. Op zich zijn files voor een EV qua verbruik ideaal. De gehele rit van 550 km heb ik een verbruik gehad van 21 kWh per 100 km.

Dit is met een afgeladen auto, waarvan er ook nog een trekhaak koffer opzit. Vind ik niet heel erg hoog uiteindelijk. Maar goed het is niet de meest zuinige auto.

De snellader had 8 aansluitingen waarvan er 2 defect waren, maar vol was het nooit. Op de max waren er 4 plekken bezet. Toen wij er stonden was er 1 andere auto aanwezig.

Aansluiten ging plug and charge en was bij Fastned "aire de Villers Bretonneux" op de A29

Vandaag weer lekker door naar Bretange rijden.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05-2024
Over twee weken vertrek ik richting Italie met mijn BMW i4. Ben nog aan het worstelen met de planning: wat zijn jullie ervaringen? Gewoon de BMW navigatie en die ingeplande stops volgen of die van ABRP? Ze verschillen nogal qua planning namelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-06 09:26
JTHZZ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:09:
[...]
Dat laatste zegt natuurlijk helemaal niets. Maar.. I stand corrected, de A86 hoort er niet bij.
...
Inderdaad. Maar weet dat je "in principe" de Crit' Air zone binnenrijdt wanneer je van de A86 afrijdt om te gaan laden (ik heb weet van 2 Tesla snelladers langsheen de A86, één ervan in Thiais, een andere er heel dicht bij).

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:10
Tosti Ham-Kaas245 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:34:
Over twee weken vertrek ik richting Italie met mijn BMW i4. Ben nog aan het worstelen met de planning: wat zijn jullie ervaringen? Gewoon de BMW navigatie en die ingeplande stops volgen of die van ABRP? Ze verschillen nogal qua planning namelijk...
Ik heb de afgelopen vakantie een ABRP planning als basis genomen en vervolgens onderweg steeds gekeken waar je kon laden tijdens een tussendoor pauze. Uiteindelijk was ik daarmee sneller dan met de ABRP planning. Wel de rust van een “terugval planning” en de flexibiliteit van het “we zien wel”, Ging echt perfect.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18:41
Komende nacht vertrek ik naar Italië met mijn ID.3, ik zal mijn ervaringen hier delen.

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Volgende snellader op de route. Wederom de enige hier...

Engie bij Aire de Beuzeville nord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tocRQ1999wNd_jGauBbXrp-olA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBxBxvCdcYJyF3AIAlb6ltuU.jpg?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
flupp schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:56:
[...]

Inderdaad. Maar weet dat je "in principe" de Crit' Air zone binnenrijdt wanneer je van de A86 afrijdt om te gaan laden (ik heb weet van 2 Tesla snelladers langsheen de A86, één ervan in Thiais, een andere er heel dicht bij).
Mijn dochter rijdt binnenkort door Frankrijk. Normaal niet in de speciale zones, maar ach… labeltje kost 5€.

Wel staan er in de google search een paar aanbieders die je dan direct een of ander abo aansmeren van eerst 0,99€ pm, en dan 29€ pm waar het totaal onduidelijk is wat je daar voor krijgt. Spam mails waarschijnlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-06 09:26
Tommie12 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:47:
[...]
Mijn dochter rijdt binnenkort door Frankrijk. Normaal niet in de speciale zones, maar ach… labeltje kost 5€.

Wel staan er in de google search een paar aanbieders die je dan direct een of ander abo aansmeren van eerst 0,99€ pm, en dan 29€ pm waar het totaal onduidelijk is wat je daar voor krijgt. Spam mails waarschijnlijk.
Ik heb het niet bepaald over het "niét"- aanschaffen van een vignet (ik heb er al zo één), maar eerder over het feit dat het zonde zou zijn, moest je het niet goed beseffen en je gaat zonder er verder bij stil te staan zonder vignet van die A86 af en op die onnozele manier een boete aangesmeerd zou krijgen.

Neen, als iéts mij zou tegenhouden om pakweg in Thiais te gaan laden, is het die grote parking aan die supermarkt wel. De weg naar de snellader zoeken op een overvolle supermarktparking waar er dan ook nog veel auto's dubbel geparkeerd staan (óp de kruispunten dan nog wel), om er dan in volle zon te gaan laden : liever niet. Er zijn wel betere snelladers op mijn weg. Limoges, bijvb. ziet er best aantrekkelijk uit...

Dit is de site van de overheid : https://www.certificat-air.gouv.fr/

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik verwacht wat posts van tweakers die onderweg zijn naar het zuiden, of de Alpen.

Hoe is het met de drukte aan de laadpalen van Tesla en anderen?
Is de capaciteit voldoende?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
Tommie12 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:21:
Ik verwacht wat posts van tweakers die onderweg zijn naar het zuiden, of de Alpen.

Hoe is het met de drukte aan de laadpalen van Tesla en anderen?
Is de capaciteit voldoende?
Tot nu toe geen volle laadpunten gezien. Inmiddels dik 1000 km frankrijk in

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:55
Afgelopen week weer even op en neer naar Disneyland Parijs geweest met de Tesla M3 LR: uiteraard geen centje pijn, want er staan voldoende superchargers aan de A1. Inprikken en gaan.

Buiten de superchargers staan er veel meer laders dan in februari van dit jaar toen ik dezelfde rit maakte. Er is ook een aantal grote Fastned punten met naar schatting wel 20 laadpunten aan beide kanten van de weg. Top dus, ook voor niet-Tesla's, 0,56ct/kWh daar. Waar Frankrijk voorheen achter liep zijn ze nu wel flinke stappen aan het maken met snelladers.

Wat opviel waren de gunstige prijzen van de superchargers: op veel plekken was de Tesla supercharger maar 0,32ct/kWh. Je moet thuis je best doen om voor dergelijke prijzen te kunnen laden op AC snelheid.

Als ik dan toch een nadeel moet noemen: een aantal van de superchargers waar ik ben geweest was 'maar' 150kW en als je niet bij de juiste stall staat deel je dus de laadsnelheid met je buurman. Elon mag deze van mij best gaan upgraden ;)
Liever laad ik bij een V3 of V4 supercharger waar je 250kW/h de auto in vol kunt gooien zonder last te hebben van de auto die naast je staat de laden. Dit zorgt voor iets kortere stops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Bijna ieder tankstation waar ik langs gereden ben richting Bretange had wel 2 of meer snelladers. Frankrijk heeft het bijna helemaal op orde. Snelladen voor 0,21 cent per kWh is ook gewoon mogelijk met mijn Elli pas.

Voorlopig geen Tesla laadpunten nodig, die zijn duur 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uF0En47d95PswzyNKQUpF45dIXQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xqb6MCSn6BnpMZyIOfaFKIEG.png?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
stfn345 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:58:
Als ik dan toch een nadeel moet noemen: een aantal van de superchargers waar ik ben geweest was 'maar' 150kW en als je niet bij de juiste stall staat deel je dus de laadsnelheid met je buurman. Elon mag deze van mij best gaan upgraden ;)
Liever laad ik bij een V3 of V4 supercharger waar je 250kW/h de auto in vol kunt gooien zonder last te hebben van de auto die naast je staat de laden. Dit zorgt voor iets kortere stops.
Beetje overrated. Die 250kW (niet kW/h) wordt maar heel kort gehaald en boven de 25% SoC maakt het niks uit of je een V2 of V3 hebt tenzij je moet delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
JTHZZ schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:00:
[...]

Beetje overrated. Die 250kW (niet kW/h) wordt maar heel kort gehaald en boven de 25% SoC maakt het niks uit of je een V2 of V3 hebt tenzij je moet delen.
Wel een beetje afhankelijk van de accu. Mijn 2019 Tesla Model 3 LR AWD gaat tot ver boven de 25% boven de 150kW door. Rond de 50% zakt hij onder de 150kW. Dus tot 50% heeft v3 wel degelijk voordeel. Al maakt me de extra laadsnelheid nog niet eens zo mega veel uit. Voordeel bij v3 is dat de beschikbare capaciteit gedeeld is over alle stalls en niet maar twee zoals bij v2. Dat is voor mij het grootste voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Inspired schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:49:
[...]

Wel een beetje afhankelijk van de accu. Mijn 2019 Tesla Model 3 LR AWD gaat tot ver boven de 25% boven de 150kW door. Rond de 50% zakt hij onder de 150kW. Dus tot 50% heeft v3 wel degelijk voordeel. Al maakt me de extra laadsnelheid nog niet eens zo mega veel uit. Voordeel bij v3 is dat de beschikbare capaciteit gedeeld is over alle stalls en maar twee zoals bij v2. Dat is voor mij het grootste voordeel.
Ik ging van deze test uit: 2021 tot 25%, 2019 tot ca 33% boven de 150kW maar het zal van de omstandigheden afhangen.
https://insideevs.de/news...-ladeleistung-model3/amp/

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 08-07-2023 22:05 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 107 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.