Bij deze een verslagje over vakantie naar Italië, aantal omzwervingen, maar meest zuidelijk was Rome. Route via Zwitserland, Millaan, Florence. Terug werden we een stukje door Frankrijk (Straatsburg) gestuurd.
In 10 dagen ongeveer 3700 kilometer afgelegd met een Model 3 LR uit feb 2023 (+/- 79 kWh). Gemiddelde snelheid overall was 76,8km/u inclusief snelladen. Verbruik overall 169Wh/km. Laadkosten ongeveer 320 euro inclusief thuis naar 100% laden vooraf.
In maart ook
met deze auto op wintersport geweest; wat een enorm verschil in verbruik!
Auto volgeladen voor vertrek uiteraard, in de verwachting de eerste stint gelijk een kilometer of 450 af te leggen. Dat was alleen buiten de bijrijder gedacht. Dit is de lijst met laadbeurten en mijn opmerkingen over deze laadplekken.
Supercharger
Kerpen: 42% -> 66% - 12 min. - Bij een winkelcentrum, dus diverse voorzieningen. Prima!
Supercharger
Gensingen: 29% -> 85% - 32 min. - Geen gezellige plek, en saai. Enige voorziening is een Burger King. Wel héél veel laders, en een deel daarvan V3. In het donker lijkt dit me geen fijne.
Supercharger
Eimeldingen: 12% -> 83% - 36 min. - Een kleine Supercharger, tegen de rand van een dorpje. Er zit een broodjeszaak naast, dat is het. 's Nachts geen voorzieningen.
Supercharger
Modena: 6% -> 49% - 36 min. - de enige 150kW-lader op onze reis, en helaas na een paar minuten ook nog snelheid delen, dus deze stop die snel moest zijn viel helaas wat tegen. Wel een prima panini te krijgen bij het hotel waar deze Supercharger achter een slagboom verstopt zit. Dit was de drukste stop op onze reis, bijna vol.
Supercharger
Barberino Designer Outlet: 28% -> 79% - 26 min. - Erg lang rijden van de snelweg af. Vervolgens is er wel genoeg te beleven tijdens het laden: het is een outlet met veel winkels. 's Nachts dus verlaten en verder dan geen voorzieningen denk ik.
Supercharger
Magliano Sabina: 29% -> 73% - 21 min. - Stond niet goed aangegeven in Tesla's eigen navigatie. Gelukkig door een local direct gewezen op een minuscuul bordje, toen de Supercharger gevonden bij een Hotel. Ook daar weer mogelijkheid tot een kopje koffie in de bar. Deze lijkt recent te zijn uitgebreid.
Snellader van Free To X langs de
A1 thv Badia al Pino (est): 24% -> 85% - 33 min. - Toch maar eens een snellader direct aan de Autostrade geprobeerd. Werkte prima met Shell Recharge, hoge laadsnelheid (200kW+). Op een andere laadplek stond een ICE-auto. Persoon erin zag mij daar wat gek naar kijken en stapte meteen uit om te vragen of ze weg moest. Gezegd dat dat wel de bedoeling is, maar ik zelf op dat moment geen last van haar had... Wel duur, zie onder.
Supercharger
Sarzana La Spezia: 38% - 87% - 30 min. - Ook weer een ruime lader bij een winkelcentrum. Binnen openingstijden dus weer ruim voldoende mogelijkheid tot lunch en wat struinen langs winkels. Prima.
Supercharger
Arese: 32% -> 69% - 17 min. - Dit is net boven Milaan. Ook weer een winkelcentrum, het was er best druk (Tesla verlaagt dan de laadlimiet automatisch tot 80% tenzij je zelf langer wil laden). Overdag ook weer okee, maar best een stuk lopen naar dat winkelcentrum en daarom 's nachts wat mij betreft geen aanrader.
Supercharger
Kriens: 13% -> 66% - 21 min. - In de parkeergarage onder een winkelcentrum is deze te vinden. Let op, je betaalt wel (een beetje) parkeergeld hier - was voor ons een hele euro. Hier wederom makkelijk lunchen en wandelingetje maken.
Supercharger
Vendenheim: 16% -> 88% - 39 min. - Enórm winkelcentrum met een Supercharger. Alles schoon en netjes, diverse eetgelegenheden. Wij waren hier best lang aan het laden en dat is op deze plek geen enkel probleem. Voor de liefhebber is er zelfs een reuzenrad.
Supercharger
Van der Valk Verviers: 7% -> 72% - 26 min. - Ook hier is een drankje in de bar weer mogelijk, mits binnen openingstijden. Verder bar weinig te beleven, en niet heel dicht bij de snelweg.
Plannen
Ik heb voor vertrek diverse keren met ABRP routes bekeken, maar al snel konden de stops die ik daarvan had bedacht in de prullenbak. Ik vond het een onprettig idee om de stops handmatig in te voeren, en de routesuggesties van de Tesla navigatie deden het zeker anders. Kan het optimaler dan dit? Vast. Maar ik wil toch vooral ontspannen kunnen rondrijden zonder al te veel over de accu te hoeven nadenken. We zijn daarom slechts twee keer afgeweken van het voorstel van de ingebouwde navigatie. De enige snellader in de lijst (we hadden geen zin om weer 3km van de snelweg af te gaan, en ik wilde ook wel eens een andere snellader proberen), en op de terugweg hebben we een Supercharger aan de noordkant van Straatsburg gepakt ipv de voorgestelde zuidkant omdat we nog genoeg SoC hadden en de noordelijke 250kW was i.t.t. de zuidelijke. Wat mij betreft is de transitie naar elektrisch rijden voor vakanties geslaagd als je niet meer je laadstops hoeft te plannen en altijd inzicht hebt in de kosten van een lader.
Laadpassen en kosten
De Tesla biedt toegang tot het Supercharger-netwerk en die zijn m.i. scherp geprijsd. Overal lag het tarief tussen ongeveer 32 en 45 cent per kWh. Ik heb verder een Shell Recharge druppel, en voor deze vakantie de Enel X Way app geactiveerd. De fysieke laadpas kwam een dag na terugkeer van vakantie binnen met de post
Ik heb drie keer de Shell Recharge druppel gebruikt; bij de snellader aan de A1 in Italië. Daarnaast twee keer bij een openbaar laadpunt in twee plaatsjes. De Enel X Way app uiteindelijk dus niet gebruikt, maar mij is wel opgevallen dat die app meer laadpunten toonde dan Shell Recharge! Doe er je voordeel mee. De snellader aan de A1 was overigens wel duur in vergelijking met mijn Shell Recharge pas: 76 cent per kWh.
Op één bestemming kunnen laden. Dat is in Italië nog niet erg gemeengoed, dus iets om rekening mee te houden. Op de ene plek waar het kon bleek het tarief flat-fee te zijn (eenmalig EUR 39,50). Gelukkig was de SoC niet zo hoog en zo nog het tarief per kWh kunnen drukken...
Al met al zeer ontspannen rondgereden. De auto rijdt heerlijk, en elektrisch rijden is ook superleuk op bergweggetjes met haarspeldbochten. Met de accu-capaciteit van deze auto totaal geen range anxiety te bekennen, en de volgende keer ga ik ABRP alleen gebruiken om even te kijken of de dekking op de route okee is, verder niet. Het lijkt er ook in (Noord-)Italië op dat het laadnetwerk in rap tempo wordt uitgebreid, dus de toekomst ziet er zonnig uit.
Er werd hier laatst e.e.a. geschreven over laadcurves, dus hierbij die van mij: