Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:13
JTHZZ schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:00:
[...]

Beetje overrated. Die 250kW (niet kW/h) wordt maar heel kort gehaald en boven de 25% SoC maakt het niks uit of je een V2 of V3 hebt tenzij je moet delen.
Dat is niet helemaal waar, als ik met 5% kom binnenrollen is het toch wel lekker om ff met 250kw te pompen:
0-20% 250kw
20-35% 250kw afbouwend naar 200kw
35-50% 200kw afbouwend naar 150kw
50% 150kw afbouwend naar 50kw op 80%

Dus tot 50% heb je meer dan 150kw, daarna is de curve ongeveer gelijk.

Afbeeldingslocatie: https://cleantechnica.com/files/2019/06/Tesla-Model-3-LR-on-Supercharger-V3-June-2019-Data.png

[ Voor 9% gewijzigd door stfn345 op 08-07-2023 22:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:49
Onderweg naar het Gardameer. Tot nu toe zo’n 800 km gereden en gebruik de PUMP app, premium abonnement afgesloten. Werkt ideaal, je kan ook voorkeuren instellen qua aanbieders en rijstijl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQKXELOuUDylCXQ-6p4vNYOmFkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kSP5nUn5Ir2US14cyIlwlyn.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 18:07
Vorig weekend vanuit de Achterhoek via Duitsland (tussenstop Baden-Baden), Zwitserland via Chamonix mt. Blanc naar Recoubeau-Jansac gereden (de Drôme). Laden ging opvallend goed, overal onderweg deed m’n Travelcard van het werk het (ideaal, want toch geen kosten). Omdat ik alleen met m’n dochter van 4 reisde stopte ik vaak al, als er nog zo’n 40 a 50% in de accu zat, oftewel meestal om de 120 a 150km. Ik had eigenlijk geen tijd van koffie drinken en plassen want dan zat m’n Volvo alweer voor minimaal 90% vol.
Ook hier lokaal in Frankrijk doet m’n Travelcard ‘t, bij Eborn.
Overigens is bij de Intermarché het opladen gewoon gratis, dus voor mensen die geen kaart van ‘t werk hebben, bij de Intermarché laad je gratis. Dit zijn overigens wel 7Kw laders. Enige nadeel is dat de Fransen vaak hun normale auto op de parkeerplekken van de opladers zetten, verschrikkelijk irritant. Ik heb zelf nog geen problemen ondervonden, maar nu de schoolvakanties begonnen zijn kan ik me voorstellen dat er straks op bepaalde momenten geen plekken meer zijn.

Daarnaast nog een tip voor mensen die via Zwitserland rijden of naar Zwitserland gaan, bij bijv. Ionity waren er 2 snelladers gratis, volgens mij is dit vaker in Zwitserland. Je haalt dan niet de volledige snelheid (ik zat rond de 35kw), maar als je even de tijd hebt…

Fastned Grenoble
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tFNG1z-mUsos81946GZPEs-xLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acOavBE5k9MWG6sFTgB4KfXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ionity Martigny (Zwitserland)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4M-tWK1wGsYOJGxvXNaxmTFh8xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDfynAyyVFOpNY8iQmiXJ8F1.jpg?f=fotoalbum_large

Autohof Bremgarten (net voor Bazel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orEaiKNsjY-4ET0A2hBHSkCaZ-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7R6KAhiCr3UflYW1G3dYZamr.jpg?f=fotoalbum_large

Karlsruhe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1EUWv9w_WPeoa5pbBZYZoGjyxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sj1G7cWll8u7z0GKNuxbWaXv.jpg?f=fotoalbum_large

Montabaur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YrFlqo9dMnSfBn_GIV9PXCOEL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5meH4VXe2Y5wHgE3pTWXak3E.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Hamer op 09-07-2023 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:11
stfn345 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:34:
[...]

Dat is niet helemaal waar, als ik met 5% kom binnenrollen is het toch wel lekker om ff met 250kw te pompen:
0-20% 250kw
20-35% 250kw afbouwend naar 200kw
35-50% 200kw afbouwend naar 150kw
50% 150kw afbouwend naar 50kw op 80%

Dus tot 50% heb je meer dan 150kw, daarna is de curve ongeveer gelijk.

[Afbeelding]
Laten we het erop houden dat er veel verschillende data circuleert en dat het bij 2021 modellen nauwelijks wat uitmaakt, hooguit minutenwerk. Bij 2019 (jouw data) wat meer. Zie de link die ik eerder postte, dat is een recente praktijktest.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 09-07-2023 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:40

PeaceNlove

Deugleuter

Davidas schreef op zondag 9 juli 2023 @ 07:52:
Onderweg naar het Gardameer. Tot nu toe zo’n 800 km gereden en gebruik de PUMP app, premium abonnement afgesloten. Werkt ideaal, je kan ook voorkeuren instellen qua aanbieders en rijstijl.

[Afbeelding]
Fastned Boppard? Stond er afgelopen vrijdag ook, beetje karig wat betreft voorzieningen als je het vergelijkt met Kreuz Hilden of Limburg Süd.
Fastned midden Peel was op de terugweg ook wat bijzonder, je moet blijkbaar een stukje over wat vroeger het fietspad was om bij Fastned te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:03

Freakie1NL

Grote Baas

Hamer schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:02:
Vorig weekend vanuit de Achterhoek via Duitsland (tussenstop Baden-Baden), Zwitserland via Chamonix mt. Blanc naar Recoubeau-Jansac gereden (de Drôme). Laden ging opvallend goed, overal onderweg deed m’n Travelcard van het werk het (ideaal, want toch geen kosten). Omdat ik alleen met m’n dochter van 4 reisde stopte ik vaak al, als er nog zo’n 40 a 50% in de accu zat, oftewel meestal om de 120 a 150km. Ik had eigenlijk geen tijd van koffie drinken en plassen want dan zat m’n Volvo alweer voor minimaal 90% vol.
Ook hier lokaal in Frankrijk doet m’n Travelcard ‘t, bij Eborn.
Overigens is bij de Intermarché het opladen gewoon gratis, dus voor mensen die geen kaart van ‘t werk hebben, bij de Intermarché laad je gratis. Dit zijn overigens wel 7Kw laders. Enige nadeel is dat de Fransen vaak hun normale auto op de parkeerplekken van de opladers zetten, verschrikkelijk irritant. Ik heb zelf nog geen problemen ondervonden, maar nu de schoolvakanties begonnen zijn kan ik me voorstellen dat er straks op bepaalde momenten geen plekken meer zijn.

Daarnaast nog een tip voor mensen die via Zwitserland rijden of naar Zwitserland gaan, bij bijv. Ionity waren er 2 snelladers gratis, volgens mij is dit vaker in Zwitserland. Je haalt dan niet de volledige snelheid (ik zat rond de 35kw), maar als je even de tijd hebt…

Fastned Grenoble
[Afbeelding]

Ionity Martigny (Zwitserland)
[Afbeelding]

Autohof Bremgarten (net voor Bazel)
[Afbeelding]

Karlsruhe
[Afbeelding]

Montabaur
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Volvo heeft toch, net als Polestar, een deal met Plugsurfing met verlaagde Ionity tarieven? Ik ga mijn reis van volgende week naar Italië over alleen maar Ionity plannen vanwege die reden.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Laatst online: 22:34
Freakie1NL schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:28:
[...]
Vol heeft toch, net als Polestar, een deal met Plugsurfing met verlaagde Ionity tarieven? Ik ga mijn reis van volgende week naar Italië over alleen maar Ionity plannen vanwege die reden.
Als ik bij Ionity kan laden is dat mooi meegenomen, maar ik ga mijn route er ook weer niet specifiek op aanpassen. Sterker nog, ik kies in de planning liever voor een locatie met veel stalls (meestal Tesla) dan een Ionity laadlocatie met maar 4 stalls. Zeker in de drukke periode.

Maargoed, ik heb dat massaal in de rij staan om te tanken in Luxemburg voor die paar tientjes op vakantie van paar duizend euro ook nooit begrepen :+

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:13
Iemand ervaring met een route over Rouen i.p.v. Parijs richting het zuiden (Bordeaux)? Is wel wat omweg (100km extra) maar dan mijd ik wel de drukte van Parijs en de Tesla Supercharger die niet op de A86 ligt en waarvoor ik dus alsnog een vignet zou moeten aanschaffen. Vriend van me beveelde die route aan omdat het een pak rustiger rijden is.

Ik passeer anders Parijs rond de middag op woensdag, denk dat ik daar veel tijd ga verliezen.

Edit: Ik zie nu dat Rouen ook een ZFE zone heeft dus zal maar gewoon een vignet bestellen. Komt niet meer op tijd toe maar de mail die je krijgt geldt ook als tijdelijk bewijs als je 'm zichtbaar legt achter het raam. Alleen nog een printer zoeken dan :F. En dat allemaal voor een volledig elektrisch voertuig, hoe idioot.

[ Voor 26% gewijzigd door Largamelion op 09-07-2023 15:02 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:58
Largamelion schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:49:
Iemand ervaring met een route over Rouen i.p.v. Parijs richting het zuiden (Bordeaux)? Is wel wat omweg (100km extra) maar dan mijd ik wel de drukte van Parijs en de Tesla Supercharger die niet op de A86 ligt en waarvoor ik dus alsnog een vignet zou moeten aanschaffen. Vriend van me beveelde die route aan omdat het een pak rustiger rijden is.

Ik passeer anders Parijs rond de middag op woensdag, denk dat ik daar veel tijd ga verliezen.

Edit: Ik zie nu dat Rouen ook een ZFE zone heeft dus zal maar gewoon een vignet bestellen. Komt niet meer op tijd toe maar de mail die je krijgt geldt ook als tijdelijk bewijs als je 'm zichtbaar legt achter het raam. Alleen nog een printer zoeken dan :F. En dat allemaal voor een volledig elektrisch voertuig, hoe idioot.
Wij doen dat meestal op weg naar Bordeaux of Saumur, wel fijne route. Wij willen ook vaak Parijs vermijden. Heb overigens nog nooit een vignet gebruikt, ook nooit bij stil gestaan en ga dat ook niet doen. Zie het dan wel.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-07 21:54
Tommie12 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:21:
Ik verwacht wat posts van tweakers die onderweg zijn naar het zuiden, of de Alpen.

Hoe is het met de drukte aan de laadpalen van Tesla en anderen?
Is de capaciteit voldoende?
Deze morgen rond half negen in Senlis: behoorlijk vol, tegen alle verwachtingen in, maar nog vrije stalls genoeg :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uBN0Tu-o25QrS1GMehZiGmyRtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9q9pVbbp7p4oNXGWY3xWQQX.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yZAVU3bK5J2Ec-raLKdkdgWa0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4i2uJUwULtMVZFCAgWerQxBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Deze middag rond half een in Vierzon : bij aankomst 1 op de 2 stalls bezet, bij vertrek (rond 1 uur) al wat minder :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6Ir9MsRBM6jbQKanhjXHSl4Fj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2GplEdbq7mBiJTCu29w8eIu.jpg?f=fotoalbum_large

Deze NM rond half vier in Brive-la-Gaillarde : nog genoeg stalls vrij :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hu8B0xtoaYJTjrLd7KWcLd4pFwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WqEbcwaA0CzPxUVrc0E8fxjo.jpg?f=fotoalbum_large

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vandaag de eerste dag van onze trip naar Valencia achter de rug. Het kon niet beter!

We zijn gereden naar Orleans en hebben geladen bij Aire de Phalempin(na 329km) en Aire de Vemars(na 175km). Het was ongelofelijk rustig op de snelweg, windje mee, flinke stukken gloedjenieuw geasfalteerd en ruim plek bij alle Aires.

Ook weinig vakantieverkeer. Het is echt flink goed hoor in het noorden van Frankrijk.. ik weet dat het naar het zuiden wat lastiger wordt. Morgen ook langs Tesla Vierzon en dan door naar Bergerac.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySt2NxXlSrULPWb23GbaBPnK6xM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8ydekvl4M5jjm8lYbv4bvLL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Wilde op 09-07-2023 21:38 ]

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-07 06:44
DrBOB101 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:03:
Nu een jaar geleden een echte road trip met m'n BMW i3 94Ah naar de poolcirkel in Zweden gemaakt.
Ook met een kleine range is het dus prima mogelijk ver te komen. Aangezien ik alleen reed vond ik de laadpauze gemiddeld elke 1,5u wel prima. Boven Stockholm worden laders steeds dunner, en dan vaak 50 kW. Wat voor de BMW i3 toch de max is.

Mooie momenten:
- Interesse van familie en vrienden om de reis te volgen.
- Veel leuke gesprekken tijdens het laden, af en toe grote ogen dat deze auto dit kan.
- Vlak onder de poolcirkel bij een laadpaal een gelijke (maar Zweedse) BMW i3 aan de paal (en voor de eerste keer moeten wachten om te kunnen laden).
- In Hamburg de snelweg afdraaien, 200m verderop gratis laden (en wel vaker gratis).
- In Duitsland een behoorlijke file voor het tankstation, en de laadpaal vrij. Dezelfde laadpaal was op de terugweg trouwens verdwenen.
- De foto bij de poolcirkel.
Minder mooi:
- Lekke band op de heenreis. Op een zondag, 1u rijden vanaf dichtstbijzijnde assistentie.
- Op de terugweg met nog 13 km range een kapotte laadpaal. De enige overigens. Het alternatief paar km verderop deed het gelukkig.

Stats heen: 2681 km, 31u49m of 84 km/u gereden, 168 Wh/km, in 25x totaal 450 kWh geladen waarvan 23x of 8u58m snelladen, 172 Euro of 38 ct/kWh of 6,4 ct/km stroomkosten.
Stats terug: 2500 km, 29u45m of 84 km/u gereden, 164 Wh/km, in 22x totaal 430 kWh geladen waarvan 19x of 8u38m snelladen, 177 Euro of 41 ct/kWh of 7,1 ct/km stroomkosten.

[Edit] Time lapse video ook eindelijk klaar.
[Afbeelding]
toon volledige bericht
BMW i3 Arctic Circle road trip - The Movie

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Laatst online: 22:34
Largamelion schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:49:

Dat vignet had ik ook even gemist toen ik over Rouen reed. Ik was toen onderweg naar Normandië, maar vond het maar vervelend “knooppunt”. Gevoel dat je echt de stad door moet i.p.v. erlangs.

Na Rouen geladen bij Tesla Bourg-Achard. Begreep van Franse Tesla rijder dat ik me niet zo’n zorgen hoefde te maken over dat vignet. Er wordt niets gescand met camera’s ofzo. Meer controle als je ergens geparkeerd staat in zo’n zone.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:24
Bij deze een verslagje over vakantie naar Italië, aantal omzwervingen, maar meest zuidelijk was Rome. Route via Zwitserland, Millaan, Florence. Terug werden we een stukje door Frankrijk (Straatsburg) gestuurd.

In 10 dagen ongeveer 3700 kilometer afgelegd met een Model 3 LR uit feb 2023 (+/- 79 kWh). Gemiddelde snelheid overall was 76,8km/u inclusief snelladen. Verbruik overall 169Wh/km. Laadkosten ongeveer 320 euro inclusief thuis naar 100% laden vooraf.

In maart ook met deze auto op wintersport geweest; wat een enorm verschil in verbruik!

Auto volgeladen voor vertrek uiteraard, in de verwachting de eerste stint gelijk een kilometer of 450 af te leggen. Dat was alleen buiten de bijrijder gedacht. Dit is de lijst met laadbeurten en mijn opmerkingen over deze laadplekken.

Supercharger Kerpen: 42% -> 66% - 12 min. - Bij een winkelcentrum, dus diverse voorzieningen. Prima!

Supercharger Gensingen: 29% -> 85% - 32 min. - Geen gezellige plek, en saai. Enige voorziening is een Burger King. Wel héél veel laders, en een deel daarvan V3. In het donker lijkt dit me geen fijne.

Supercharger Eimeldingen: 12% -> 83% - 36 min. - Een kleine Supercharger, tegen de rand van een dorpje. Er zit een broodjeszaak naast, dat is het. 's Nachts geen voorzieningen.

Supercharger Modena: 6% -> 49% - 36 min. - de enige 150kW-lader op onze reis, en helaas na een paar minuten ook nog snelheid delen, dus deze stop die snel moest zijn viel helaas wat tegen. Wel een prima panini te krijgen bij het hotel waar deze Supercharger achter een slagboom verstopt zit. Dit was de drukste stop op onze reis, bijna vol.

Supercharger Barberino Designer Outlet: 28% -> 79% - 26 min. - Erg lang rijden van de snelweg af. Vervolgens is er wel genoeg te beleven tijdens het laden: het is een outlet met veel winkels. 's Nachts dus verlaten en verder dan geen voorzieningen denk ik.

Supercharger Magliano Sabina: 29% -> 73% - 21 min. - Stond niet goed aangegeven in Tesla's eigen navigatie. Gelukkig door een local direct gewezen op een minuscuul bordje, toen de Supercharger gevonden bij een Hotel. Ook daar weer mogelijkheid tot een kopje koffie in de bar. Deze lijkt recent te zijn uitgebreid.

Snellader van Free To X langs de A1 thv Badia al Pino (est): 24% -> 85% - 33 min. - Toch maar eens een snellader direct aan de Autostrade geprobeerd. Werkte prima met Shell Recharge, hoge laadsnelheid (200kW+). Op een andere laadplek stond een ICE-auto. Persoon erin zag mij daar wat gek naar kijken en stapte meteen uit om te vragen of ze weg moest. Gezegd dat dat wel de bedoeling is, maar ik zelf op dat moment geen last van haar had... Wel duur, zie onder.

Supercharger Sarzana La Spezia: 38% - 87% - 30 min. - Ook weer een ruime lader bij een winkelcentrum. Binnen openingstijden dus weer ruim voldoende mogelijkheid tot lunch en wat struinen langs winkels. Prima.

Supercharger Arese: 32% -> 69% - 17 min. - Dit is net boven Milaan. Ook weer een winkelcentrum, het was er best druk (Tesla verlaagt dan de laadlimiet automatisch tot 80% tenzij je zelf langer wil laden). Overdag ook weer okee, maar best een stuk lopen naar dat winkelcentrum en daarom 's nachts wat mij betreft geen aanrader.

Supercharger Kriens: 13% -> 66% - 21 min. - In de parkeergarage onder een winkelcentrum is deze te vinden. Let op, je betaalt wel (een beetje) parkeergeld hier - was voor ons een hele euro. Hier wederom makkelijk lunchen en wandelingetje maken.

Supercharger Vendenheim: 16% -> 88% - 39 min. - Enórm winkelcentrum met een Supercharger. Alles schoon en netjes, diverse eetgelegenheden. Wij waren hier best lang aan het laden en dat is op deze plek geen enkel probleem. Voor de liefhebber is er zelfs een reuzenrad.

Supercharger Van der Valk Verviers: 7% -> 72% - 26 min. - Ook hier is een drankje in de bar weer mogelijk, mits binnen openingstijden. Verder bar weinig te beleven, en niet heel dicht bij de snelweg.

Plannen
Ik heb voor vertrek diverse keren met ABRP routes bekeken, maar al snel konden de stops die ik daarvan had bedacht in de prullenbak. Ik vond het een onprettig idee om de stops handmatig in te voeren, en de routesuggesties van de Tesla navigatie deden het zeker anders. Kan het optimaler dan dit? Vast. Maar ik wil toch vooral ontspannen kunnen rondrijden zonder al te veel over de accu te hoeven nadenken. We zijn daarom slechts twee keer afgeweken van het voorstel van de ingebouwde navigatie. De enige snellader in de lijst (we hadden geen zin om weer 3km van de snelweg af te gaan, en ik wilde ook wel eens een andere snellader proberen), en op de terugweg hebben we een Supercharger aan de noordkant van Straatsburg gepakt ipv de voorgestelde zuidkant omdat we nog genoeg SoC hadden en de noordelijke 250kW was i.t.t. de zuidelijke. Wat mij betreft is de transitie naar elektrisch rijden voor vakanties geslaagd als je niet meer je laadstops hoeft te plannen en altijd inzicht hebt in de kosten van een lader.

Laadpassen en kosten
De Tesla biedt toegang tot het Supercharger-netwerk en die zijn m.i. scherp geprijsd. Overal lag het tarief tussen ongeveer 32 en 45 cent per kWh. Ik heb verder een Shell Recharge druppel, en voor deze vakantie de Enel X Way app geactiveerd. De fysieke laadpas kwam een dag na terugkeer van vakantie binnen met de post :+

Ik heb drie keer de Shell Recharge druppel gebruikt; bij de snellader aan de A1 in Italië. Daarnaast twee keer bij een openbaar laadpunt in twee plaatsjes. De Enel X Way app uiteindelijk dus niet gebruikt, maar mij is wel opgevallen dat die app meer laadpunten toonde dan Shell Recharge! Doe er je voordeel mee. De snellader aan de A1 was overigens wel duur in vergelijking met mijn Shell Recharge pas: 76 cent per kWh.

Op één bestemming kunnen laden. Dat is in Italië nog niet erg gemeengoed, dus iets om rekening mee te houden. Op de ene plek waar het kon bleek het tarief flat-fee te zijn (eenmalig EUR 39,50). Gelukkig was de SoC niet zo hoog en zo nog het tarief per kWh kunnen drukken...

Al met al zeer ontspannen rondgereden. De auto rijdt heerlijk, en elektrisch rijden is ook superleuk op bergweggetjes met haarspeldbochten. Met de accu-capaciteit van deze auto totaal geen range anxiety te bekennen, en de volgende keer ga ik ABRP alleen gebruiken om even te kijken of de dekking op de route okee is, verder niet. Het lijkt er ook in (Noord-)Italië op dat het laadnetwerk in rap tempo wordt uitgebreid, dus de toekomst ziet er zonnig uit.

Er werd hier laatst e.e.a. geschreven over laadcurves, dus hierbij die van mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8lO97Y3BXhjFb0sJe8xWxyt_OM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zcm0Cr1lY7cnqflxllF3Q8zg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
[...]

Volvo heeft toch, net als Polestar, een deal met Plugsurfing met verlaagde Ionity tarieven? Ik ga mijn reis van volgende week naar Italië over alleen maar Ionity plannen vanwege die reden.
Dat zou inderdaad goed kunnen, maar aangezien ik via mijn werk door heel Europa mag laden op hun kosten is dit voor mij wat minder relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
multikoe schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:12:
[...]

Zoveel landen passeer je niet in één vakantie en in het algemeen geldt ook nog dat de snelwegen vrijwel altijd toegankelijk zijn (Nederland, Duitsland en Frankrijk in ieder geval). Het gaat dus voornamelijk om de grote steden waar je niet meer in mag zonder vignet.

Maar je hebt ook weer gelijk: "Europa" was er op gericht om de verschillen in regelgeving tussen de landen gelijk te trekken en dat lukt om de één of andere vage reden niet goed....
Maar zoveel landen en ook binnensteden passeren mijn auto wel meerdere malen in de tijd dat ik de auto rij. Ik ga niet na iedere trip die stickers weer verwijderen om ze later weer een keer aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardijk
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-07-2024
[...]

Ik heb vanwege mijn XC40 ook deze korting , maar met een ( maandelijks opzegbaar ) abonnement is laden bij Tesla bijna overal een stuk voordelig. Is voor mij de reden om vooral bij Tesla te laden naar en van Spanje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Mardijk schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:38:
[...]

Ik heb vanwege mijn XC40 ook deze korting , maar met een ( maandelijks opzegbaar ) abonnement is laden bij Tesla bijna overal een stuk voordelig. Is voor mij de reden om vooral bij Tesla te laden naar en van Spanje.
Ook mijn plan, maar ik wil Parijs ten alle kosten vermijden omdat ik geen zin heb om daar een paar uur te verliezen in de file. Ik zou dus omrijden via Rouen maar dan lijkt enkel laden op Tesla/Ionity moeilijk zonder extra om te rijden. Ik kom er wel met 1 laadstop bij Fastned, kost me wel 0,69€/kWh maar goed, so be it, ga niet nog extra omrijden voor die paar euro.

Het zouden dan 5 kortere laadstops zijn en geen file i.p.v. 4 langere laadstops over Parijs mét file.

Woensdag is het zo ver, ben benieuwd hoe de reis gaat verlopen en hoe correct ABRP is met zijn inschatting.

Ik ga ervan uit dat dat Tesla abonnement onmiddellijk actief is? Wil wachten met activatie tot de dag voor ik vertrek (morgen) zodat ik er na mijn verlof mss ook nog gebruik van kan maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Largamelion op 10-07-2023 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kisik schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:39:
[...]

Maar zoveel landen en ook binnensteden passeren mijn auto wel meerdere malen in de tijd dat ik de auto rij. Ik ga niet na iedere trip die stickers weer verwijderen om ze later weer een keer aan te schaffen.
Zoals ik al zei: het is inderdaad verschrikkelijk overbodig gedoe. Maar ik bedoelde eigenlijk: zoveel gedoe is het nu ook weer niet, als je je een half uurtje kwaad maakt, dan heb je dat voor je vakantie geregeld. Maar het blijft een half uurtje dat je ergens anders aan had kunnen besteden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unknownbomb2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-05 17:35
Ter info mijn ervaringen: Van 23 jun - 8 juli ook naar Zuid-Frankrijk (nabij Perpignan) gereden, via Parijs met tussenstop in Clermont-Ferrand en 2e week alvast terug naar het midden van Frankrijk (Montlucon/Bourges).

Laden met Kia e-Niro ging eigenlijk vrij goed en nooit hoeven wachten. Na de eerste 2 sessies toch een Tesla abonnement aangeschaft (gaat direct in) gezien de zeer voordelige prijzen aldaar (30-35 cent met abonnement). Vooral dus bij Tesla geprobeerd te laden en dat ging prima. Wel hou je zoals hier ook gezegd is eigenlijk 2 plekken bezet met je niet-Tesla auto maar er was vrijwel altijd ruimte zat. Ik ben geweest bij: Neuville-en-Ferrain, Vierzon, Le Bosc, Rivesaltes, Montlucon. Helaas op sommige stukken niet echt veel Tesla-laders (voor Niet-Tesla auto's opengesteld) en daardoor ook af en toe wat dure IONITY laadsessies moeten nemen en incidenteel een Fastned maar eigenlijk vrij goed en betrouwbaar verlopen allemaal.

Parijs op heenweg was wel drama en had een laadstop gemist dus moesten stukje Parijs in, op zoek naar een lokale lader wat 3 stops heeft gekost (toch niet beschikbaar, non-EV's op laadplekken, niet bereikbare straat etc...) en dus veel tijd. Probeer dus idd als het kan Parijs te vermijden, of in ieder geval ervoor of erna te laden ;-).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mardijk
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-07-2024
Largamelion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:28:
[...]
Ook mijn plan, maar ik wil Parijs ten alle kosten vermijden omdat ik geen zin heb om daar een paar uur te verliezen in de file. Ik zou dus omrijden via Rouen maar dan lijkt enkel laden op Tesla/Ionity moeilijk zonder extra om te rijden. Ik kom er wel met 1 laadstop bij Fastned, kost me wel 0,69€/kWh maar goed, so be it, ga niet nog extra omrijden voor die paar euro.

Het zouden dan 5 kortere laadstops zijn en geen file i.p.v. 4 langere laadstops over Parijs mét file.

Woensdag is het zo ver, ben benieuwd hoe de reis gaat verlopen en hoe correct ABRP is met zijn inschatting.

Ik ga ervan uit dat dat Tesla abonnement onmiddellijk actief is? Wil wachten met activatie tot de dag voor ik vertrek (morgen) zodat ik er na mijn verlof mss ook nog gebruik van kan maken.
Wij vertrekken zondagmorgen rond 03:00, verwacht ( en hoop ) derhalve dat het dan met de files bij Parijs mee valt. Hoor graag hoe het je bevallen is , zal mijn ervaringen ook delen volgende week ! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-07 17:35
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen van mensen die op de zwarte zaterdag (8 juli) via de route de soleil naar het zuiden van Frankrijk zijn gereden. Waren er laadfiles etc.?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:56
multikoe schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:32:
[...]

Zoals ik al zei: het is inderdaad verschrikkelijk overbodig gedoe. Maar ik bedoelde eigenlijk: zoveel gedoe is het nu ook weer niet, als je je een half uurtje kwaad maakt, dan heb je dat voor je vakantie geregeld. Maar het blijft een half uurtje dat je ergens anders aan had kunnen besteden :)
Het idiote is dat Frankrijk en Duitsland daar een sticker voor nodig hebben.
In België hebben we ook milieuzones, en dat mooi via camera en nummerplaat gemonitord en afgerekend.

Dat moet toch perfect kunnen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magatsu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-07 00:07
JTHZZ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:51:
[...]

Officieel heb je bovendien, als je geen Duits E-kenteken hebt, ook nog een blauwe sticker nodig als je op een plek wilt parkeren waar alleen EVs mogen parkeren. Bijv bij een laadpaal langs de straat. Allemaal echt heel slecht geregeld voor EVs in Duitsland met die stickers vind ik.
En die sticker kan je niet in Duitsland zelf bestellen. Heb contact opgenomen met zoiets als de DMV. Daar zeggen ze dat ze in Duitsland alleen het E-kenteken aanbieden aan Duitse wagens en de andere blauwe stickers niet verkopen. Dus je bent aangewezen op een VAB (Belgie) of ANWB (NL) of een andere schimmige website waar ze 100 euro vragen voor die sticker :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corvankruchten
magatsu schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:48:
[...]

En die sticker kan je niet in Duitsland zelf bestellen. Heb contact opgenomen met zoiets als de DMV. Daar zeggen ze dat ze in Duitsland alleen het E-kenteken aanbieden aan Duitse wagens en de andere blauwe stickers niet verkopen. Dus je bent aangewezen op een VAB (Belgie) of ANWB (NL) of een andere schimmige website waar ze 100 euro vragen voor die sticker :/
Ik heb de sticker gewoon opgehaald bij Strassenverkehrsambt (€10), maar schijnt ook bj TüV verkrijgbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ben ik nou gek of praten we volledig langs elkaar heen?
Een e-Kenteken is een kentekenplaat met een aanduiding erop dat het een elektrische auto betreft. Dat is dus iets dat alleen voor duitse auto's interessant is.
Als je het hebt over een milieu-sticker, dan koop je die voor iets minder dan 12 euro bij een aantal sites en 14,50 bij de ANWB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvankruchten
multikoe schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:47:
[...]

Een e-Kenteken is een kentekenplaat met een aanduiding erop dat het een elektrische auto betreft. Dat is dus iets dat alleen voor duitse auto's interessant is.
Als je het hebt over een milieu-sticker, dan koop je die voor iets minder dan 12 euro bij een aantal sites en 14,50 bij de ANWB?
Ik heb het niet over de milieusticker, dat is wat anders. Ik heb het over een blauwe sticker die aangeeft dat de auto een EV is. Duitsers kunnen bij aanvragen kentekenplaat aangeven dat hun plaat op de letter 'E" eindigt. Dat kan alleen voor EV's. Buitenlanders kunnen dat niet, want ze hebben een buitenlands kenteken. Daarvoor in de plaats is die sticker, die je achterop je voertuig moet plakken en niet zoals de milieusticker achter je voorruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
corvankruchten schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:51:
[...]

Ik heb het niet over de milieusticker, dat is wat anders. Ik heb het over een blauwe sticker die aangeeft dat de auto een EV is. Duitsers kunnen bij aanvragen kentekenplaat aangeven dat hun plaat op de letter 'E" eindigt. Dat kan alleen voor EV's. Buitenlanders kunnen dat niet, want ze hebben een buitenlands kenteken. Daarvoor in de plaats is die sticker, die je achterop je voertuig moet plakken en niet zoals de milieusticker achter je voorruit.
En dat onding schijnt 100€ te kosten...

Ik snap alleen niet welke voordelen die heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corvankruchten
Tommie12 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:55:
[...]

En dat onding schijnt 100€ te kosten...

Ik snap alleen niet welke voordelen die heeft?
Die €100 betaal je online in NL, niet doen dus. Maar als je ophaalt in Duitsland (want daar ga je dan toch heen) kost dat €10 bij het Strassenverkehrambt, dat heb ik gedaan, geen afspraak nodig. Maar je kunt ook langs bij een TüV-station voor €6,95.

Voordelen zijn beperkt: in sommige steden kun je gratis parkeren naast een laadpaal, andere mag je over busbaan. In sommige steden mag je door straten rijden waar ICE's niet mogen komen. Dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
corvankruchten schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:38:
[...]

Ik heb de sticker gewoon opgehaald bij Strassenverkehrsambt (€10), maar schijnt ook bj TüV verkrijgbaar te zijn.
Serieus? Ik krijg een mailtje: elektrische wagens in Duitsland krijgen een e-kentekenplaat en wij bieden in Duitsland geen e-stickers aan. Dat is wat ik als antwoord kreeg :/

Ik zal is langs TUV moeten langsgaan want ik betaal geen 100 euro bij VAB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magatsu
multikoe schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:47:
[...]

Nee, ik heb niet over de milieusticker maar de e-sticker (blauwe variant)
https://webshop.vab.be/nl/e-sticker-duitsland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
corvankruchten schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:00:
[...]

Die €100 betaal je online in NL, niet doen dus. Maar als je ophaalt in Duitsland (want daar ga je dan toch heen) kost dat €10 bij het Strassenverkehrambt, dat heb ik gedaan, geen afspraak nodig. Maar je kunt ook langs bij een TüV-station voor €6,95.
Het is in mijn ogen gewoon bizar dat je fysiek moet langsgaan? We kunnen toch zoals de milieusticker de papieren uploaden en dat ze dan met de post de sticker opsturen of ben ik daar dan zo verkeerd in./

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:11
[...]

Je kunt ze bij een willekeurig Strassenverkehrsamt kopen. Maar wie gaat daar speciaal naar toe om dan tijdens beperkte openingstijden in de rij te gaan staan. Ik niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 15:36
corvankruchten schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:24:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen van mensen die op de zwarte zaterdag (8 juli) via de route de soleil naar het zuiden van Frankrijk zijn gereden. Waren er laadfiles etc.?
Wij zijn afgelopen zaterdag met een Tesla model Y naar omgeving Valence gereden. De enige keer dat we moesten wachten voor het laden was toen ik zo eigenwijs was om de voorgestelde Tesla supercharger voorbij te rijden en we op een erg drukke aire terechtkwamen met 5 (van de 6) werkende Ionity snelladers. Uiteindelijk viel dat ook nog wel mee.

Al met al prima bevallen. Het gaat door de stops wat langzamer natuurlijk, maar zeker met kinderen is het prima om regelmatig te stoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijn77
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MX4ZJlAWFgLSLmwogVSDgrcx2FY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUZKvk1tA8ceEw2P6xZYM7VU.jpg?f=fotoalbum_large

Foto via Google. Fastned Venlose Heide.
Deze variant heb ik (nog) niet eerder gezien. Iemand daar al een keer (met caravan) geladen? ABRP geeft deze op de route aan ivm laden. Vraag mij af of deze toegankelijk is met een caravan erachter?

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn77 op 10-07-2023 22:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
unknownbomb2 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:44:
Ter info mijn ervaringen: Van 23 jun - 8 juli ook naar Zuid-Frankrijk (nabij Perpignan) gereden, via Parijs met tussenstop in Clermont-Ferrand en 2e week alvast terug naar het midden van Frankrijk (Montlucon/Bourges).

Laden met Kia e-Niro ging eigenlijk vrij goed en nooit hoeven wachten. Na de eerste 2 sessies toch een Tesla abonnement aangeschaft (gaat direct in) gezien de zeer voordelige prijzen aldaar (30-35 cent met abonnement). Vooral dus bij Tesla geprobeerd te laden en dat ging prima. Wel hou je zoals hier ook gezegd is eigenlijk 2 plekken bezet met je niet-Tesla auto maar er was vrijwel altijd ruimte zat. Ik ben geweest bij: Neuville-en-Ferrain, Vierzon, Le Bosc, Rivesaltes, Montlucon. Helaas op sommige stukken niet echt veel Tesla-laders (voor Niet-Tesla auto's opengesteld) en daardoor ook af en toe wat dure IONITY laadsessies moeten nemen en incidenteel een Fastned maar eigenlijk vrij goed en betrouwbaar verlopen allemaal.

Parijs op heenweg was wel drama en had een laadstop gemist dus moesten stukje Parijs in, op zoek naar een lokale lader wat 3 stops heeft gekost (toch niet beschikbaar, non-EV's op laadplekken, niet bereikbare straat etc...) en dus veel tijd. Probeer dus idd als het kan Parijs te vermijden, of in ieder geval ervoor of erna te laden ;-).
Aire de Vemars, nét voor Parijs op de A1 is een erg mooie stop om hem nog even naar 80% te laden. 16x Fastned en het ideale moment om de drukte om Parijs op Googlemaps te checken en te kiezen tussen de Perifirique of de A104/N104. Bevalt mij erg goed en is een aanrader.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Vandaag onze trip verder vervolgt vanuit Orleans naar Bergerac. Er is onwijs weinig vakantieverkeer waar we ons over verbazen. Een enkele caravan of camper daargelaten. Gestopt bij Ionity ACE hotel in Chateroux waar ik een leuk gesprekje had met een Leaf rijder. Hij had met deze temperaturen (30gr) last van het gebrek aan koeling en doet t rustig aan met 7kwh. Dan voel ik me gezegend met de Enyaq die staat te blazen (8kW koelvermorgen volgens odb11) en 130kWh trekt.

Vervolgens door naar aire du Mainore (Fastned) en van 13% naar 80% om het laatste stuk naar Castelnaud-de-Cratecambe relaxed af te leggen. Heerlijk die Enyaq!

We blijven hier tot volgende week Zaterdag. Dan vervolgen we onze trip naar Valencia Spanje. Benieuwd hoe het daar gaat zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFYp9gfAT_TtK37xggqs2_MoI_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrqcfJvTZTHlD5kqjmwdfODA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahwFoBg8ZlSG2XbtEdBa5za3uyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxXFU5vNohNoJ5fWqF8hQk8W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:18
Freakie1NL schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:50:
[...]

Je gemiddelde is met 63,5 kWh niet bepaald hoog. Maar je ziet natuurlijk wel vaker dat auto's die een lagere topsnelheid hebben met laden een veel vlakkere curve hebben. Wat voor auto heb je?
BMW ix3
Waar haal je dat gemiddelde!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:23
Geladen kWh-uren delen door tijd in uren geeft een gemiddelde laadsnelheid.
Je had 39 minuten staan laden, volgens de foto van het display, en je had 41,3 kWh geladen.

[ Voor 37% gewijzigd door Peter-036 op 11-07-2023 08:21 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Korre schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:15:
[...]

BMW ix3
Waar haal je dat gemiddelde!?
Wat @Peter-036 zegt.
Tijd (39 minuten) en het aantal geladen kWh (41,3) geeft een gemiddelde van 63,5 kWh.

Van een BMX iX3 zou je echt meer mogen verwachten. Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/5468949276829/BMW_ix3_charge_curve.png

Met een te hoog percentage begonnen?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-07 23:37
Nog een keertje dan:

De hoeveelheid energie meet je in kWh.
De laadsnelheid meet je in kW.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
corvankruchten schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:24:
Vrijdag vertrokken uit NL naar Lyon en zaterdag door naar Girona. We hebben lekker door gereden, zo 130-140. Met 100% vertrokken, eerste laadstop bij Fastned in de Ardennen (277km), De volgende geplande stop was een Fastned aan de snelweg tussen Metz en Nancy, die allemaal bezet waren, er stond 1 auto te wachten. Ik ben nonchalant doorgereden en dacht wel even makkelijk in Nancy te gaan laden. Dat was niet zo slim. Stations lastig te vinden, mijn passen werkte niet, plekken bezet met verbranders.... Uiteindelijk een Tesla account aangemaakt en daar geladen. Het was wat prutsen om mijn ID.4 goed neer te zetten zodat het laden ook echt werkte.

Verder was het laden op de Autoroute geen enkel probleem. Ons hotel in Lyon (geselecteerd op 2 snelladers in de buurt) bleek zelf 3 laders te hebben, waarvan er nog 1 vrij was. Ik heb daar gratis de bijna lege accu in de nacht naar 90% gebracht en 's morgens na het opstaan naar 100% en voorgeclimatiseerd weggereden. Op 280 km van het hotel weer een Fastned gepakt bij Montpellier. (Hier hebben we 2,5 uur over gedaan :-( )

We kwamen bijna leeg op de eindbestemming. Hier kan ik gratis bij de supermarkt laden en heel goedkoop meerdere laadstations op de camping zelf (€0,35), maar dat moet ik even uitvogelen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kisik schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:07:
[...]

Vrijdag vertrokken uit NL naar Lyon en zaterdag door naar Girona. We hebben lekker door gereden, zo 130-140. Met 100% vertrokken, eerste laadstop bij Fastned in de Ardennen (277km), De volgende geplande stop was een Fastned aan de snelweg tussen Metz en Nancy, die allemaal bezet waren, er stond 1 auto te wachten. Ik ben nonchalant doorgereden en dacht wel even makkelijk in Nancy te gaan laden. Dat was niet zo slim. Stations lastig te vinden, mijn passen werkte niet, plekken bezet met verbranders.... Uiteindelijk een Tesla account aangemaakt en daar geladen. Het was wat prutsen om mijn ID.4 goed neer te zetten zodat het laden ook echt werkte.

Verder was het laden op de Autoroute geen enkel probleem. Ons hotel in Lyon (geselecteerd op 2 snelladers in de buurt) bleek zelf 3 laders te hebben, waarvan er nog 1 vrij was. Ik heb daar gratis de bijna lege accu in de nacht naar 90% gebracht en 's morgens na het opstaan naar 100% en voorgeclimatiseerd weggereden. Op 280 km van het hotel weer een Fastned gepakt bij Montpellier. (Hier hebben we 2,5 uur over gedaan :-( )

We kwamen bijna leeg op de eindbestemming. Hier kan ik gratis bij de supermarkt laden en heel goedkoop meerdere laadstations op de camping zelf (€0,35), maar dat moet ik even uitvogelen nog.
toon volledige bericht
Mooi!
In elk geval, het lijkt er op dat even wachten beter is dan direct maar naar een andere laadplek te zoeken.

En 280km in 2.5 uur is toch niet zo slecht... dat is gemiddeld 112 km/h. Of bedoel je 3.5 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Ook in Frankrijk begrijpt met het laden nog niet. 8 laadplekken bij de leclerc, alle 8 bezet door ICE’s 😫

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLJBz9osCax2ts_8MOtRv8eFyvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vx7o1flYQbFg1juWlydAnQMO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07 14:49
Wat doen jullie in zo'n geval wanneer je toch moet laden? In Frankrijk misschien lastig maar ik heb in Nederland wel eens een Zoe dwars erachter gezet zodat de kabel het net haalde. Wel even gemeld bij de receptie (was bij een gemeentehuis) maar er was iemand wel even flink boos toen ik terugkwam.

Uitgelegd dat ik niet zoveel keuze had en moest laden maar echt vrolijk werd hij er niet van. Maar goed, ik ook niet.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Jiriki schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:19:
Wat doen jullie in zo'n geval wanneer je toch moet laden? In Frankrijk misschien lastig maar ik heb in Nederland wel eens een Zoe dwars erachter gezet zodat de kabel het net haalde. Wel even gemeld bij de receptie (was bij een gemeentehuis) maar er was iemand wel even flink boos toen ik terugkwam.

Uitgelegd dat ik niet zoveel keuze had en moest laden maar echt vrolijk werd hij er niet van. Maar goed, ik ook niet.
Uit de foto blijkt dat het toch wel heel erg verschrikkelijk duidelijk is dat je alleen daar mag parkeren met een elektrische auto. Je maakt dan dus echt heel bewust de keus om daar te gaan staan. Maar echt veel kun je er niet aan doen. Je kunt eens flink schudden aan de auto en kijken wie er op komt dagen :) Maar om eerlijk te zijn heb ik dat lef alleen achter mijn toetsenbord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:28
multikoe schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:07:
[...]

Uit de foto blijkt dat het toch wel heel erg verschrikkelijk duidelijk is dat je alleen daar mag parkeren met een elektrische auto. Je maakt dan dus echt heel bewust de keus om daar te gaan staan. Maar echt veel kun je er niet aan doen. Je kunt eens flink schudden aan de auto en kijken wie er op komt dagen :) Maar om eerlijk te zijn heb ik dat lef alleen achter mijn toetsenbord...
Aan al die auto's gaan schudden, zal er vast wel één tussen zitten waarbij er een alarm afgaat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Venomer schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:42:
Nog een keertje dan:

De hoeveelheid energie meet je in kWh.
De laadsnelheid meet je in kW.
Waar staat de h voor?
Of te wel hij heeft geladen met gemiddeld 63,5 kW en omdat het een berekening van een uur betreft is dit eveneens gelijk aan gemiddeld 63,5 kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Jiriki schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:19:

Iets onder het mom van eigenschuld dikke bult. Wat mij betreft komt er gewoon wetgeving dat je iemand mag inklemmen (zonder overig verkeer te hinderen) als iemand zonder invalide kaart op een invalide plek staat en idem met een EV plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Laatst online: 12-07 20:54
Freakie1NL schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:26:
[...]

Waar staat de h voor?
Of te wel hij heeft geladen met gemiddeld 63,5 kW en omdat het een berekening van een uur betreft is dit eveneens gelijk aan gemiddeld 63,5 kWh.
Als je in een uur 63,5 kWh hebt geladen, dan laad je dat met een snelheid van 63,5 'kWh per uur', dat schrijf je als 63,5 'kWh/h', maar omdat er dan 'h/h' staat haal je die weg en laat je dus 63,5 kW staan.

De 'h' staat dus voor uur (hour)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:27
Wilde schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:47:
Ook in Frankrijk begrijpt met het laden nog niet. 8 laadplekken bij de leclerc, alle 8 bezet door ICE’s 😫

[Afbeelding]
In principe (in elk in Nederland) kan dit parkeerboetes opleveren. Maar ik neem aan dat dit particulier terrein is dus niet zo veel aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

hsb85 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:47:
[...]

Als je in een uur 63,5 kWh hebt geladen, dan laad je dat met een snelheid van 63,5 'kWh per uur', dat schrijf je als 63,5 'kWh/h', maar omdat er dan 'h/h' staat haal je die weg en laat je dus 63,5 kW staan.

De 'h' staat dus voor uur (hour)
Het was een sarcastische vraag.
Als je 1 uur met een snelheid van 63,5 kW laad dan heb je toch ook 63,5 kWh geladen.

Zelfde als km is een afstandeenheid en km/h is een snelheidseenheid.
Als je 100 km/h voor een uur hebt gereden dan heb je eveens eens 100 km gereden. Draai je hem om dan en je hebt 100 km in 1 uur afgelegd dan heb je gemiddeld 100 km/h gereden.

En dit allemaal vanwege @Venomer zijn/haar opmerking.

[ Voor 6% gewijzigd door Freakie1NL op 11-07-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Laatst online: 12-07 20:54
Freakie1NL schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:52:
[...]

Het was een sarcastische vraag.
Als je 1 uur met een snelheid van 63,5 kW laad dan heb je toch ook 63,5 kWh geladen.

Zelfde als km is een afstandeenheid en km/h is een snelheidseenheid.
Als je 100 km/h voor een uur hebt gereden dan heb je eveens eens 100 km gereden. Draai je hem om dan en je hebt 100 km in 1 uur afgelegd dan heb je gemiddeld 100 km/h gereden.

En dit allemaal vanwege @Venomer zijn/haar opmerking.
OK, probeerde alleen uit te leggen dat de snelheid hierbij geen /h heeft staan aangezien er al een h staat en je dus alleen kW ziet staan.

Blij dat jij het al snapte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:14

3_s

Wilde schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 01:02:
Er is onwijs weinig vakantieverkeer waar we ons over verbazen. Een enkele caravan of camper daargelaten.
Volgens mij begint in Frankrijk de zomervakantie pas na 14/07.
Waarschijnlijk wordt het dan wel drukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
Brotuck schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 18:29:
[...]

Ik gebruik nu een OBDLink CX maar dat is op een Mach-e. Volgens mij kan die op meerdere merken.
Heb hem vandaag binnen en helaas werkt deze niet op de EQE. Ik heb ondertussen een support mailtje gestuurd en hopelijk binnenkort een antwoord.
Misschien dat de MX+ wel ondersteuning heeft. Geen idee 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:39

[Afbeelding]
Het is schijtirritant, maar die auto's mogen daar gewoon staan. :/

Ik snap de bedoeling van de borden die er staan, maar die zijn toch echt verkeerd toegepast. Tenminste... in Nederland gelden borden E1 (parkeerverbod) en E2 (parkeer- en stopverbod) expliciet NIET voor parkeervakken, maar juist voor de rijbaan. Het zou me niet verbazen als dat in Frankrijk net zo is.

Al denk ik niet dat alle acht ICE bestuurders zoveel kennis hebben van het toepassingsgebied van specifiek deze twee borden... 8)7

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

dreamscape schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:21:
[...]

Ik snap de bedoeling van de borden die er staan, maar die zijn toch echt verkeerd toegepast. Tenminste... in Nederland gelden borden E1 (parkeerverbod) en E2 (parkeer- en stopverbod) expliciet NIET voor parkeervakken, maar juist voor de rijbaan. Het zou me niet verbazen als dat in Frankrijk net zo is.

Al denk ik niet dat alle acht ICE bestuurders zoveel kennis hebben van het toepassingsgebied van specifiek deze twee borden... 8)7
Verklaar je graag nader. Want hoezo zou dit mogen?
Er hangt bord E1. RVV artikel 65 stelt: "De verkeersborden E1, E2 en E3 van bijlage I gelden slechts voor de zijde van de weg alwaar zij zijn geplaatst."

Oke dus aan de kant waar de borden zijn geplaatst mag niet worden geparkeerd. Een onderbord kan een uitzondering (en nooit een uitbreiding) van een verbod geven. Dat dit het onderbord door te stellen dat EV's daar wel mogen staan.

Ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:39
Freakie1NL schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:29:
Verklaar je graag nader. Want hoezo zou dit mogen?
Er hangt bord E1. RVV artikel 65 stelt: "De verkeersborden E1, E2 en E3 van bijlage I gelden slechts voor de zijde van de weg alwaar zij zijn geplaatst."
Slechts voor de zijde van de weg. Dus niet voor parkeervakken.

Als je het parkeren in vakken wilt reguleren (voor vergunninghouders, voor mindervaliden of voor het laden van elektrische auto's), dan zijn daar andere borden voor.

Dat laat onverlet dat de bedoeling hier natuurlijk hartstikke duidelijk is, en dat die 8 ICE rijders botte horken zijn. Maar het is aan de wegbeheerder om zoiets wel op de juiste manier duidelijk te maken.

Edit: ik ben nog wat gaan zoeken en waar de Nederlandse E1 en E2 niet gelden voor parkeervakken, kan ik daar in Franse wetgeving niet iets over terugvinden. In Frankrijk is dat bord B6a1 en dat wordt ook regelmatig toegepast bij parkeervakken, al dan niet met onderbord voor taxis of EV's.

Dus inderdaad, die ICEs mogen daar niet staan. Vind je echter in NL zo'n situatie met zo'n bord, dan betekent dat voor een parkeervak helemaal niets. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door dreamscape op 11-07-2023 15:42 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Lees onderstaande net in een ander topic:
Ik was een stuk aan het rijden in Zweden, van Lund richting Oslo. Dit was een uurtje van de Noorse grens af ongeveer. U ziet 6 oplaadpunten voor electrische auto's waarvan er 2 stuk zijn, en volgens onze telling 9 auto's die op de weg staan te wachten tot ze aan de beurt zijn :X

Dit was het tweede benzinestation op rij waarbij we dit tafereel zagen. Het is hier het begin van de zomervakantie, dus er zullen allicht meer mensen op pad zijn dan normaal, maar ik heb dit nog niet eerder gezien; je zou er maar tussen staan :o

Zelfs als die maximaal een minuutje of twintig laden, ben je zo anderhalf uur aan het wachten voor je weer verder kan. En dit was het tweede opeenvolgende benzinestation waar zo'n rij stond. Ik zou op zich graag electrisch rijden, maar het is misschien toch niet optimaal als je met een electrische auto op vakantie wilt :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Freakie1NL schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:29:
[...]

Iets onder het mom van eigenschuld dikke bult. Wat mij betreft komt er gewoon wetgeving dat je iemand mag inklemmen (zonder overig verkeer te hinderen) als iemand zonder invalide kaart op een invalide plek staat en idem met een EV plek.
Natuurlijk. En als iemand je de weg af snijdt mag je die de berm in drukken.
Geen voorrang... je mag een band lek schieten.

Ga zo door, en we vermoorden elkaar voor een scheldwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
magatsu schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:02:
[...]

Heb hem vandaag binnen en helaas werkt deze niet op de EQE. Ik heb ondertussen een support mailtje gestuurd en hopelijk binnenkort een antwoord.
Misschien dat de MX+ wel ondersteuning heeft. Geen idee 🤔
Als je hem wilt gebruiken voor de abrp koppeling, dan werkt de mx+ zeker niet. Die gebruikt het verkeerde bluetooth profiel. Beter is het om bij abrp te kijken welke obd apparaten ondersteund worden en daarna welke werkt op de eqe.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Tommie12 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:47:
[...]

Natuurlijk. En als iemand je de weg af snijdt mag je die de berm in drukken.
Geen voorrang... je mag een band lek schieten.

Ga zo door, en we vermoorden elkaar voor een scheldwoord.
Is ook echt hetzelfde. 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!
jeroenkb schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:35:
Lees onderstaande net in een ander topic:

[...]
Eerste rode vlag: Dit bericht komt kennelijk van iemand die nog geen EV rijdt en het argument ook gebruikt om nog even geen EV te hoeven kopen.
Tweede rode vlag: er zijn kennelijk in dat gebied ongelooflijk veel teveel EV's ten opzichte van het aantal beschikbare laadpalen. Negen (!) wachtende EV's voor een serie van 6 laadpalen is in mijn ogen zeer uitzonderlijk.

Derde rode vlag: ik heb net ook even in Plugshare gekeken en heel ruw geteld hoeveel snellaadstations (dus niet snelladers, maar stations) er zijn tussen Lund en Oslo. Ik ben gestopt bij Gotheburg en toen zat ik al op twintig -aan de snelweg-, met nog veel meer iets van de snelweg af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 11:03

killercow

eth0

multikoe schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:55:
[...]

Eerste rode vlag: Dit bericht komt kennelijk van iemand die nog geen EV rijdt en het argument ook gebruikt om nog even geen EV te hoeven kopen.
Tweede rode vlag: er zijn kennelijk in dat gebied ongelooflijk veel teveel EV's ten opzichte van het aantal beschikbare laadpalen. Negen (!) wachtende EV's voor een serie van 6 laadpalen is in mijn ogen zeer uitzonderlijk.

Derde rode vlag: ik heb net ook even in Plugshare gekeken en heel ruw geteld hoeveel snellaadstations (dus niet snelladers, maar stations) er zijn tussen Lund en Oslo. Ik ben gestopt bij Gotheburg en toen zat ik al op twintig -aan de snelweg-, met nog veel meer iets van de snelweg af.
Yup, compleet onrealistisch, zelf ook recent van gotenborg naar oslo gereden. Echt ruim voldoen laadplekjes, zelfs in de kleinste dorpjes is er wel iets, en bij de gemiddelde mega-mall (die in zweden naar amerikaans model her en der langs de snelweg staan) zijn vaak meedere aanbieders beschikbaar.)
Daarbij, 80% van de auto's in oslo is een EV als ik het goed heb geteld, die rijden natuurlijk allemaal op Yolo-power ipv laadpalen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 11:55
dreamscape schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:21:
[...]

Iets met normen en waarden? :| Niet alleen van die "stugge" Fransen >:) maar dat geldt natuurlijk in z'n algemeen. Jammer dat men elkaar steeds minder gunt. :-( En triest dat er eigenlijk wetgeving voor moet komen.

Gevaar (voor jezelf) blijft dat wanneer je hier enige actie op onderneemt, je tegenwoordig mogelijk niet meer veilig bent. Elkaar aanspreken op dit gedrag is vandaag de dag al een risico. 8)7

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
In Frankrijk ben ik wel een aantal pompstations tegengekomen waar het heel druk was, zelfs rijen stonden voor tanken. Meestal is bijna ieder plekje op de parkeerterreinen dan ook vol en gaan mensen uit gemak of uiterste mogelijkheid ook staan op de laadplekken, die vaak helemaal leeg zijn. Zolang er geen handhaving op plaatsvind zal dit gewoon blijven gebeuren. Daar kunnen we geen invloed op uitoefenen anders dan iemand erop aanspreken, maar dan nog begrijp ik het ergens wel als het heel druk is.

En heel vaak is men ook zo weer weg, dus je hoeft echt geen 40 minuten te wachten totdat iemand daar weggaat, vaak beseft men maar al te goed dat ze verkeerd staan, net als ieder normaal denkend mens.

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:48
dreamscape schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:35:
[...]

Slechts voor de zijde van de weg. Dus niet voor parkeervakken.

Als je het parkeren in vakken wilt reguleren (voor vergunninghouders, voor mindervaliden of voor het laden van elektrische auto's), dan zijn daar andere borden voor.

Dat laat onverlet dat de bedoeling hier natuurlijk hartstikke duidelijk is, en dat die 8 ICE rijders botte horken zijn. Maar het is aan de wegbeheerder om zoiets wel op de juiste manier duidelijk te maken.

Edit: ik ben nog wat gaan zoeken en waar de Nederlandse E1 en E2 niet gelden voor parkeervakken, kan ik daar in Franse wetgeving niet iets over terugvinden. In Frankrijk is dat bord B6a1 en dat wordt ook regelmatig toegepast bij parkeervakken, al dan niet met onderbord voor taxis of EV's.

Dus inderdaad, die ICEs mogen daar niet staan. Vind je echter in NL zo'n situatie met zo'n bord, dan betekent dat voor een parkeervak helemaal niets. ;)
toon volledige bericht
Klopt, sinds 2015 mag in Frankrijk dit bord ook gebruikt worden voor individuele verticale parkeervakken, mits er een onderbord is met de aanduiding dat het niet geldt voor EV's. Voor wie het wil nalezen: Arrêté du 22 décembre 2014 relatif à la création de la signalisation du service de recharge des véhicules électriques.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer

[Afbeelding]
Herkenbaar. Hier nog niet gebeurd dat alles bezet is, maar zodra dat het geval is, zet ik m’n auto er gewoon achter. Wil de discussie wel aangaan met die Fransen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Laatst online: 11-07 11:41
Eergisteren terugkomen van twee weken Frankrijk. Het is wel een groot verschil als je rijdt op een zaterdag ten opzichte van een zondag. Met mijn MTC/Eneco pas op 3 keer na overal kunnen laden.

Reed op een zondag vanuit huis naar Nancy en vervolgens op een maandag naar de eerste glamping. Onderweg niet hoeven te wachten voor een vrije plek. Bij de Tesla supercharger bij Arlon was het in België behoorlijk druk, maar was niet de enige niet-Tesla. Tussen Brussel en Arlon/Luxemburg is het wel karig qua tank en laadmogelijkheden langs de snelweg.

Glamping nummer 1 had 7 laadpalen, eigenaar had zelf ook een nieuwe EV, maar deze waren allemaal
in storing, en werkte blijkbaar alleen met een Chargemap-pas. Gelukkig zat op 5km een 50KwH lader bij de Intermarché. Monteur zou op de maandag komen, nadat wij vertrokken. Eigenaresse was ook not-amused, maar bood nog wel aan om haar laadpas te gebruiken.

Naar de tweede camping op 150km van Lyon gingen wij op een zaterdag en kwamen precies rond lunch bij een hele grote aire Montelimar op de A7 aan. Had mij even verkeken op 90km D-weg. en een dochter die haar macarons als ontbijt in de afdaling uitkotste. "Papa, ik heb gespuugd", maar was wel heel goed voor de range.

Toen waren alle 6 Ionity fast chargers bezet en stond tweede in de rij. Na 5 minuten kwamen er twee plekken vrij en kon daar toen mijn ID.3 volladen. Ik raad aan, als je nog 33km kan stretchen, rij dan naar de volgende aire Mornas. Daar staat een Ionity/TotalEnergies met 16 of 20 laadpalen.

Bij de volgende lader stonden wij helemaal alleen, voordat we de D-routes ingingen naar de tweede camping ook vol geladen. Deze accepteerde dan weer niet mijn MTC laadpas, maar wel de Shell Recharge.
Camping 2 had ook 2 laders. Deze was vaak bezet na 15:00 vanwege de aankomst van nieuwe gasten en laadde gewoon met mijn default laadpas.

Afgelopen zondag van de Gorges du Verdon naar Metz gereden. Onze dochter een Franse paardenmiddel gegeven voor de wagenziekte. EV's en bergen schijnt op de achterbank een grote achtbaan te zijn >:) Op de D-weg tussen Sisteron en Grenoble ook op een aire een fastcharger gevonden, maar pas de snelweg geladen. Er werd flink gewaarschuwd voor "Canicule", wat rond 11 uur stond de temperatuur al op 33+ graden. Ook hier niet hoeven te wachten bij de fast chargers. Er waren wel wat problemen voor Tesla rijders bij Vianeo laders van Siemens, die werkten niet altijd. Ik plugde zonder issues mijn ID.3 aan en zag de verbazing van de Franse Tesla-rijder naast mij. Bij het hotel had ik dan weer mijn Ivizia pas nodig.

Tussen Metz en huis, was het laden in België. Geladen bij de Ionity in Wellin en bij Waarloos net voor Antwerpen. Had vanaf Wellin thuis kunnen halen met nog 50 tot 60km range. Waarloos was waardeloos, want dat was maar 1 lader. Afslag verder bij de carpool is er een Fastned.

Overigens Frankrijk being Frankrijk.. 2 laadpalen in het dorp plaatsen, elke donderdag niet bereikbaar vanwege de markt :)

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-07 15:33
PB1983 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:51:

Overigens Frankrijk being Frankrijk.. 2 laadpalen in het dorp plaatsen, elke donderdag niet bereikbaar vanwege de markt :)
Gebeurt overal hoor, ook in NL 8)7

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:18
Freakie1NL schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:14:
[...]

Wat @Peter-036 zegt.
Tijd (39 minuten) en het aantal geladen kWh (41,3) geeft een gemiddelde van 63,5 kWh.

Van een BMX iX3 zou je echt meer mogen verwachten. [Afbeelding]

Met een te hoog percentage begonnen?
Begonnen met 39%denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Ik stond hier net ook te sukkelen bij Tesla. In de app heb je 2 knoppen, 'begin met opladen' en 'opladen'. Als je op die 2e drukt krijg je instructies en idd het idee alsof je slecht geparkeerd staat. Er zou beter staan 'hoe opladen'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIUFlwtRmpCWdrGAqOUZfCOupxw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TiDmQN9G8ek4e8s1gywWR5jX.png?f=fotoalbum_large

Die andere knop had ik eerst overheen gekeken of staat er niet als je nog niet ingeplugd bent, zal ik bij de volgende stop checken.

Wel lekker rustig hier en minder dan de helft zo duur als m'n vorige stop (0,32€/kWh i.p.v. 0,69€).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNGj8t5VtKzj1oI1KhoesEaKHoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0nyBFbbM9kJZNEyYzn12JGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAKx_vM7B7rypvFIfkC5G3kjY8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20KjvoOruKgwvqSlD9s9pygv.jpg?f=fotoalbum_large

Voorlopig gaat alles goed, al had ik toch een beetje last van range anxiety voor de eerste keer bij de 2e stop. Bij vertrek gaf Google Maps 12% aan bij aankomst, maar dat zakte naar 6%. Uiteindelijk wat vaart geminderd en aangekomen met 8%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimB.
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-01 22:35
Wij zijn voornemens om naar KRK, Kroatië te gaan met een Tesla. De heenweg genoeg laders alleen ter plekke is het nog wel drama zie ik. Op het hele eiland nauwelijks laders en al helemaal geen snelladers. Iemand ervaring met het (s'nachts) laden via een 25-50 meter kabelhaspel op 220V (granny charger van Tesla), al dan niet met lagere Amperages....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:20
TimB. schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:59:
Wij zijn voornemens om naar KRK, Kroatië te gaan met een Tesla. De heenweg genoeg laders alleen ter plekke is het nog wel drama zie ik. Op het hele eiland nauwelijks laders en al helemaal geen snelladers. Iemand ervaring met het (s'nachts) laden via een 25-50 meter kabelhaspel op 220V (granny charger van Tesla), al dan niet met lagere Amperages....?
Ik heb met zo'n verlengkabel van 20 meter geladen op vakantie:
https://en.evplug.eu/prod...m2?variant=39588557029537
Is wel zwaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimB.
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-01 22:35
mdizzy schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:05:
[...]

Ik heb met zo'n verlengkabel van 20 meter geladen op vakantie:
https://en.evplug.eu/prod...m2?variant=39588557029537
Is wel zwaar...
Goeie tip, prijs valt ook mee. Zou alleen liever 50m hebben gezien het huis die we hebben geboekt, parkeerplaats ligt iets verder van het huis af. Door een gewone afgerolde kabelhaspel zou ook een 12-14 ampere moeten kunnen lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
TimB. schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:17:
[...]

Goeie tip, prijs valt ook mee. Zou alleen liever 50m hebben gezien het huis die we hebben geboekt, parkeerplaats ligt iets verder van het huis af. Door een gewone afgerolde kabelhaspel zou ook een 12-14 ampere moeten kunnen lopen?
Afgerold is er geen extra gevaar, wel een beetje verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndreBos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04-2024
Ik zou niet boven de 10A gaan met een haspel van 1,5 carré

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:02
Voor de mensen met een Tesla hier, hoe navigeren jullie bijvoorbeeld naar Italie. Zelf eens Gardameer ingetypt en dan krijg ik nogal wat anders dan ik bij ABRP zou krijgen. Tesla wil graag weinig maar lang laden wat volgens ABRP resulteert in veel langer laden in totaal tov elke keer max 15 minuten wat ik in ABRP zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:25
sweebee schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:03:
Voor de mensen met een Tesla hier, hoe navigeren jullie bijvoorbeeld naar Italie. Zelf eens Gardameer ingetypt en dan krijg ik nogal wat anders dan ik bij ABRP zou krijgen. Tesla wil graag weinig maar lang laden wat volgens ABRP resulteert in veel langer laden in totaal tov elke keer max 15 minuten wat ik in ABRP zie.
ik heb geen tesla, maar ben geen voorstander van alle stops erin proppen tm eindbestemming, ik gebruik dus ook geen ABRP oid om mn hele rit te plannen. Ik rij en hou de boel gewoon in de gaten en zo rond 30% batterij kijk ik wat er op mn route zit om met 10-20% aan te komen.. ik laad dan tot 70 a 80 en weer door.

Ik kijk wel even vooraf of ik een stuk heb waar weinig laders zijn, daar let ik dan wel op.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:30
Ik plan mijn route via ABRP. Standaard met de meest optimale (qua tijd) settings. Dan pas ik soms wat aan omdat ik bv een bepaalde SuC wil skippen omdat er geen faciliteiten zijn, of te weinig stalls bv.

Op de dag zelf rij ik gewoon van stop naar stop via de Tesla navi. Dus, op basis van ABRP planning.

Vind dit zelf het best werken. Ik heb ook liever wat kortere stops dan 45m laden wat Tesla nog wel eens wil.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
No plan survives first contact with the enemy.

Je begint te rijden met 100%, maar met nog 50% begint iemand te klagen over een lege maag of volle blaas. Dan zoek je een stopplaats met lader, en je doet je ding, mogelijk wou je nog 100km verder geraken.
Tja, en dan afhankelijk van je batterijstand rij je verder, en je kijkt waar je uitkomt. Ik zou wel altijd een "mikpunt" hebben waar je weet dat je kan laden en toekomt met ca 10-20%.
Vroeger laden kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:50
@TimB. @AndreBos Beter om sowieso niet boven de 10A te gaan bij een stopcontact met daarachter onbekende kwaliteit bekabeling. Een WCD is niet gemaakt om constant >10A te leveren. Bij moderne WCDs met dito bedrading is dat over het algemeen geen probleem, maar bij een vakantiehuisje zou ik er niet van uit durven te gaan.

Met een 2.5mm2 draad heb je wel 3x minder verlies, maar dan hebben we het over 0,8% t.o.v. 2,2%. Niet super spannend voor een paar keer laden op vakantie. Je bent wel 1,4% sneller vol :D

edit: wel volledig afrollen dus, anders kan je wel eens onbedoelde special effects krijgen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Kevinns op 12-07-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-07 15:33
[...]

50 meter, dan ligt je kofferbak al bijna halfvol :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:29
Marco-Peters schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:51:
[...]

Boek maar eens de veerboot vanaf Hoek van Holland naar Engeland.... met € 500 kom je er niet. Dus een goedkope vlucht en dan een huurauto, zal als bezitter van een EV met beperkte actieradius veel praktischer zijn.
Beetje laat misschien, maar ik heb dit jaar voor 370 euro een heen- en terugreis voor twee personen, met een camper nota bene.

Maar ik heb ook wel eens de trein genomen naar Zuid-Frankrijk en daar een auto gehuurd omdat het voor een ruime week met de e-Golf geen optie is.

Interessant topic trouwens. Ik ben al bij p. 72/92 (maar dat kan misschien per instelling verschillen) en in dit tempo ben ik er eind van de week doorheen.

Wil graag een keer met een e-Golf via de RN door Frankrijk, en al aardig wat leuke tips tegengekomen. Een splitsing tussen 'zo snel mogelijk naar de bestemming' en 'de reis is ook vakantie' zou misschien wel overzichtelijker zijn. Want dat zijn toch echt twee heel verschillende manieren van reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
PB1983 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:51:
...

Reed op een zondag vanuit huis naar Nancy en vervolgens op een maandag naar de eerste glamping. Onderweg niet hoeven te wachten voor een vrije plek. Bij de Tesla supercharger bij Arlon was het in België behoorlijk druk, maar was niet de enige niet-Tesla. Tussen Brussel en Arlon/Luxemburg is het wel karig qua tank en laadmogelijkheden langs de snelweg.

...
Tussen Metz en huis, was het laden in België. Geladen bij de Ionity in Wellin en bij Waarloos net voor Antwerpen. Had vanaf Wellin thuis kunnen halen met nog 50 tot 60km range. Waarloos was waardeloos, want dat was maar 1 lader. Afslag verder bij de carpool is er een Fastned.
Wallonië in het algemeen is inderdaad nog een woestijn wat laadmogelijkheden betreft, en qua tankstations langs de grote routes is het niet veel beter gesteld, zeker als je door je tankkaart beperkt bent tot merken die geen AS24 zijn. Je wordt quasi verplicht van af te rijden, zo goed als geen mogelijkheden die echt langs de snelweg gelegen zijn.

Waar-de-loos heeft zijn naam niet gestolen, als tankstation slagen die er ook in om leeg te zijn tijdens een heel gewone periode (geen schaarstes, stakingen, drukke vakantieweekends,...) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:24
Dit schreef ik er onlangs over in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:09
Mijn ervaring is dat de Tesla navigatie prima werkt, maar wat voorzichtig berekent, dus dan kom je met relatief hoog percentage stroom bij de volgende lader aan. Ik pak bij lange reizen dan een volgende Supercharger, kom ik met 5-10 % aan waardoor het laden snel gaat. De etappes zijn dan wat langer, dat vinden mijn vrouw en ik wel fijn. Minder maar iets langere laadstops. Vergeet niet dat de Superchargers vaak wat verder van de snelweg af liggen dus ben je bij meer laadstops de eventuele winst in reistijd door het kortere laden, weer kwijt door de rijtijd naar- en van de Superchargers

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Laatst online: 12-07 12:17
Na zomervakantie vorig jaar in Schotland vanmorgen in Harwich aangekomen voor weer een vakantie daar. Op 3 plekken gestopt in de eerste 500 km vandaag en op alle 3 locaties stonden nieuwe snelladers. We hoefden maar 2x te laden en door de keuzevrijheid voelde het beter dan vorig jaar op ongeveer hetzelfde stuk. Op één locatie toen 20 minuten moeten wachten tot de enige snellader (50 kW-lader) vrij kwam, nu waren er 12 snelladers 350 kW bijgekomen. Ik ben benieuwd of het aantal snelladers verder noordelijk ook toegenomen is

[ Voor 4% gewijzigd door Frij5fd op 12-07-2023 23:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Largamelion
Vandaag 1000km gereden tot Bordeaux. Vertrokken van nabij Antwerpen en langs Rijsel, Amiens, Rouen, Le Mans gereden om Parijs te mijden. Was een 100km extra maar buiten 2x een kwartier file (1x werken aan Gentbrugge, 1x voor Parijs) vlot kunnen doorrijden. In totaal 5 laadstops:

- 1x bij tankstation een Engie, handig naast de snelweg maar duur imo aan 0,69€. Van de 8 laadpunten (4 palen) waren er slechts 3 bezet en 1 defect. Laden stopte zonder reden op 79% dus 2e sessie moeten starten om nog 5% extra te laden. Limiet van de wagen stond op 100%.
- Volgende 4 stops bij Tesla superchargers. Altijd palen in overvloed en eens je het systeem kent werken ze perfect. Toegegeven, meestal ben je 5-10 minuten extra kwijt omdat ze even van de snelweg liggen en er is ook maar weinig te beleven. Bij de voorlaatste was er wel een 'restaurant' waar we iets gegeten hebben.

Uiteindelijk wel lang onderweg geweest maar we hebben onze tijd genomen. 13u voor 1000km, maar we hadden het ook op 12u kunnen doen denk ik.

Morgen nog 800km richting Valencia met 4 Tesla laadstops. Met een abonnement van 13€/m toch veruit de goedkoopste. 1x laden en je hebt het al terugverdiend, prijs ligt meestal rond de 0,32€ tot 0,38€ afhankelijk van de drukte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9iWdRUnVEiOK8RtG-CTQy3IHgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnG2xbHYOpvpTbQAxmqnLZhz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2n_fE-rL1uhxHihTlpZKHOhyhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8DfvBFtAcpgJOMZANKxLSJr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liHhxsNfZCHJ0D_6phkEt8GjVSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyjtWlcDCO5SfR687iTsHV6g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWSixaUfT05fxrKQiQKgOao27Vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Q7hxJP2hybyJhJXWLW6WDtU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:32

Kju

Ik zit op dit moment in Lecce. Voor een trip naar het Gardameer moet je je echt geen zorgen maken. Ik zou je aanraden om steeds niet verder dan twee laadstops te plannen/kijken. Je kan natuurlijk wel indicatief vooruitkijken om ongeveer te weten hoeveel tijd je kwijt zal zijn.

Ik ben met 100% vertrokken en heb geprobeerd te laden rond 10% en om lunch en diner met de laadstops te combineren. Tussendoor met mijn vrouw gewisseld tijdens korte wc-stops en zo veel mogelijk doorgereden. De Tesla plande zelf alleen laadstops op 10% in. In Duitsland kan je inmiddels wel op bijna elke grote rustplaats laden. Bij een ongeplande wc-stop tijdens een file in Duitsland ook met nog 40% acculading maar aan een lader gehangen en maar eerder gaan lunchen. Voor de rest alleen superchargers gebruikt.
Nu hier in de hak heb ik al een aantal keer Ewiva-laders gebruikt. Ze staan gunstiger dan superchargers of Ionity.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Frij5fd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:15:
Na zomervakantie vorig jaar in Schotland vanmorgen in Harwich aangekomen voor weer een vakantie daar. Op 3 plekken gestopt in de eerste 500 km vandaag en op alle 3 locaties stonden nieuwe snelladers. We hoefden maar 2x te laden en door de keuzevrijheid voelde het beter dan vorig jaar op ongeveer hetzelfde stuk. Op één locatie toen 20 minuten moeten wachten tot de enige snellader (50 kW-lader) vrij kwam, nu waren er 12 snelladers 350 kW bijgekomen. Ik ben benieuwd of het aantal snelladers verder noordelijk ook toegenomen is
En lukt om een laadkaart vast te krijgen voor Schotland, of werken andere kaartjes daar nu ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Laatst online: 12-07 12:17
Tommie12 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:11:
[...]

En lukt om een laadkaart vast te krijgen voor Schotland, of werken andere kaartjes daar nu ook?
Ik heb 2 maanden besteed aan het verkrijgen van een RFID kaart van Chargingscotland, omdat het erop leek dat de Gocardless-bank (waar je een account ook moet aanmaken) de laadkosten bij de ASN-bank in rekening kon brengen, maar dit in werkelijkheid niet kon. Nadat ik een account ook bij de Wise bank had aangemaakt en daar geld naar toe kon overmaken kon ik de RFID kaart krijgen. Als je dat al meteen zo doet, kan het waarschijnlijk wel in 2 weken gefixed zijn.
We zitten nu in de Yorkshire dales, nog geen idee hoe andere kaarten in Schotland nu gebruikt kunnen worden

[ Voor 7% gewijzigd door Frij5fd op 13-07-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorvusGS
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-07 22:28
Edit: verplaatst naar ander forum.

[ Voor 93% gewijzigd door CorvusGS op 13-07-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:40
Tommie12 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:11:
[...]

Ik had die vraag ook bij ChargePlace Scotland gesteld, antwoord was dat opladen ook ter plaatse kan zonder pas, maar via onderstaande link :
https://webpay.chargeplacescotland.org/

XC40 Plus MY2024 SMER, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3 Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvankruchten
magatsu schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:57:
[...]

Het is in mijn ogen gewoon bizar dat je fysiek moet langsgaan? We kunnen toch zoals de milieusticker de papieren uploaden en dat ze dan met de post de sticker opsturen of ben ik daar dan zo verkeerd in./
Ik heb het niet verzonnen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
[...]

Op vakantie (ook Kroatië) en thuis laad ik onze EV's op met de Peugeot Granny (max 8A even uit het hoofd, ja ik weet het heel conservatief van PSA).

Om de kabel te verlengen gebruik ik twee van deze:
https://www.action.com/nl-nl/p/pro-max-outdoor-verlengsnoer/

Werkt prima en omdat de Granny max 1.8KW trekt nog bij geen enkel huisje problemen ondervonden.
Als ze meegaan op vakantie leg ik ze achter op vloer. Onze kinderen zijn nog klein en komen met de voeten nog niet ze ver.

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-07 23:37
Ik heb een Mobibox granny, die je kunt schakelen tussen 6A, 10A of 13A. Vorig jaar in Frankrijk kon ik bij een huisje niet laden. De laadsessie leek te starten, maar na een paar seconden ging het "Fault" lampje branden, ongeacht de gekozen stroomsterkte. Bij het tweede huisje lukte het wel, maar alleen op 6A. Op 10A of 13A kwam er weer een Fault. Blijkbaar heeft de box een slimmigheid om te zien dat de huisinstallatie het niet trekt. Als de aarding van de huisinstallatie niet in orde is of er is een lekstroom, dan gaat deze granny ook niet werken.

Met 1,3 kW duurt het natuurlijk wel even voordat je wat procenten SoC erbij hebt, maar op die plek was het een uitkomst.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Venomer schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:45:
Met 1,3 kW duurt het natuurlijk wel even voordat je wat procenten SoC erbij hebt, maar op die plek was het een uitkomst.
Ik heb bijna een jaar lang uitsluitend mijn e-Niro met de Granny geladen (verkeerde zuinigheid...) en op 2.7 kW laadde ik omgerekend ongeveer 10 km/uur. Bij 1.3 kW zou dat dus 5 km/uur zijn. Vorig jaar een week in Zwitserland geweest en de granny door het keukenraam gehangen en en dat werkte eigenlijk wel heel goed. Elke nacht geladen en aan het eind van de week kon ik met 100% vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Net de eerste slechte ervaring bij Ionity: https://maps.app.goo.gl/4E7SkjH5vAKVzPrJ6

Een Noor die aan het laden was bij de andere paal sprak me aan om te zeggen dat hij traag laadde, beide palen. En idd het ging maar tegen 10kW. Geen nieuw probleem blijkt uit de reviews dus meteen ook maar een negatieve review nagelaten.

Dan maar 6 min terug gereden naar de Tesla Superchargers en hier weer perfect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:30
Largamelion schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:41:
Net de eerste slechte ervaring bij Ionity: https://maps.app.goo.gl/4E7SkjH5vAKVzPrJ6

Een Noor die aan het laden was bij de andere paal sprak me aan om te zeggen dat hij traag laadde, beide palen. En idd het ging maar tegen 10kW. Geen nieuw probleem blijkt uit de reviews dus meteen ook maar een negatieve review nagelaten.

Dan maar 6 min terug gereden naar de Tesla Superchargers en hier weer perfect.
Ook gebeld met Ionity? Dat is zinvoller dan alleen maar een negatieve review achter laten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Pagina: 1 ... 23 ... 114 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.