Ik ben terug van mijn reis (3,5 week) met de Nissan Leaf 62 kWh naar IJsland en de Faroer eilanden, via de autoferry vanuit Hirtshals (Denemarken).
In het kort:
-Geweldige reis gehad en redelijk zorgeloos. Met een beetje planning was het goed te doen in IJsland
-Vrijwel geen last gehad van 'Rapidgate' (oververhitte accu) met onze Leaf. 3 x snelladen achter elkaar ging nog prima op weg naar Denemarken.
-Zeer negatieve ervaring met Plugsurfing, specifiek voor IJsland (lees hieronder)
-Met Chademo is en blijft het een beetje behelpen en moet je wel wat alert zijn. met CCS kun je echt redelijk zorgeloos op pad daar, want veel meer mogelijkheden dan met Chademo.
Reis naar Denemarken:
dag 1: 3 x snelladen in Duitsland. Telkens waren we de enige bij de laadpaal. Er was ook telkens maar 1 Chademo plug dus we zouden wel gelijk vertraging oplopen als er een andere auto zou zijn.
Dat is het voordeel van Chademo. Het wordt niet veel meer gebruikt dus meestal is de paal beschikbaar. echter wel relatief weinig palen per laadplek. Ik vraag me wel af hoe de reis zo soepel zou zijn verlopen in het hoogseizoen. Ik denk dat we dan meer hadden moeten wachten op een beschikbare Chademo-plug.
We hebben overnacht op een camping (Sandskaer Strandcamping) in Denemarken. Deze camping heeft een type 2 laadpaal. Dus handig om aan te komen met lege accu en op dag 2 weer met 100% vertrekken.
Op dag 2 met 2 snellaadsessies aangekomen bij de Ferry in Hirtshals.
In Duitsland hebben we geladen met travelcard/leaseplan bij de EON laders. In Denemarken met Plugsurfing bij de Clever laadpalen.
Terugreis naar Nederland ging ook soepel, 3 x snelladen op 1 dag ging prima. Overnachten iets ten noorden van Hamburg op dag 1, en op dag 2 naar huis.
Ferry (Smyril line):
van de 500 auto's waren er maar een stuk of 8 volledig elektrisch. Relatief weinig dus. De auto's werden gemarkeerd en kregen een vaste plek op de boot. vermoedelijk zodat ze beter blusbaar of verwijderbaar zijn in geval van brand. Ik zag daar wat info over op hun facebook pagina staan.
Laden op de boot niet mogelijk.
elektrische auto's werden niet als eerste of laatste ingeladen, maar telkens ergens halverwege.
Faroer eilanden:
Je kunt hier alleen snelladen via Elbil.fo. je moet dus met je mobiele telefoon naar die website gaan en laden via een account (kun je thuis al aanmaken en geld op zetten via CC). Er is geen app.
Wel is het mogelijk om een laadpas aan te vragen, maar wij kozen voor de website.
de Faroer valt buiten de EU en mobiel internet valt dus buiten de bundel en is duur.
In ons geval zat er een snellader op de camping en konden we via WiFi dus de laadpaal starten. Alternatief is om een lokale simkaart te regelen, maar vonden wij overdreven voor de 3 dagen dat we daar waren.
Er zijn voldoende laadpalen. Ik heb niet op de prijzen gelet omdat wij alles volledig kunnen declareren bij werkgever.
IJsland:
Voldoende laadpalen voor Chademo, maar je moet wel een beetje plannen en niet bij 30% denken: waar zal ik eens gaan laden? Soms zit er 100-150km tussen de laadpalen, maar meestal 30-50km. Met CCS is het allemaal veel makkelijker en zijn er veel meer laadpalen beschikbaar.
We waren met Chademo wel regelmatig afhankelijk van 1 laadpaal, dus als die ene paal net buiten werking zou zijn geweest, hadden we mogelijk een probleem gehad. maar alle palen die we gezien hebben werkten goed.
Hier en daar wel wat rare situaties meegemaakt:
- Sowieso waren er vele laders waar maar 1 auto tegelijk kan laden, dus óf Chademo óf CCS. En dan is er vaak maar 1 laadpaal dus je zit elkaar al snel in de weg. Men was wel druk bezig om 1 voor 1 deze palen te vervangen door 100 of 150kW palen waarbij wel meerdere auto's tegelijk kunnen laden.
- 1 snellader werd urenlang bezet gehouden door het lokale postbedrijf die hun busjes er aan het opladen was, omdat ze op hun eigen terrein alleen 3 type 2 laders hadden en dat ging niet snel genoeg. Ze zeiden ook doodleuk tegen anderen dat wachten geen zin heeft want ze hadden nog 3 busjes te gaan. Behoorlijk asociaal, wij hebben toen lang moeten laden aan de type 2 lader om dan maar naar een andere lader uit te wijken.
- Persoon in een Tesla die per se van 82 naar 100% wilde laden, terwijl wij daar met 20% stonden en op hem moesten wachten. Na herhaaldelijk aandringen ging hij eerder weg. Het was me niet duidelijk of dit nu opzet was of dat hij niet begreep dat wij echt op hem moesten wachten.
- Een andere Nissan leaf die gingen
starten met laden bij 80% en doodleuk een uur de supermarkt in gingen, terwijl er 3 auto's in de wacht stonden. Bij terugkomst werden ze zelfs verbaal aggressief benaderd door een gezin dat blijkbaar haast had. Erg sociaal is het ook niet natuurlijk. Ik zou zelf voor de type 2 gekozen hebben zodat je de snellader voor een ander beschikbaar houdt. Maar ook hier was er denk ik geen opzet in het spel, maar gebrek aan kennis/ervaring.
-Als de snellader bezit is, namen we soms (tijdelijk) even de type 2 lader totdat de snellader beschikbaar is, maar dit wordt vaak niet begrepen. men denkt dat je al aan het laden bent en niet meer 'in de rij' staat voor de snellader. Dat levert ongemakkelijke gesprekken op en gedoe met parkeerplekken bezet houden zodat een ander niet voorkruipt.
-ICE auto's die doodleuk parkeren op de parkeerplaatsen voor EV's, waardoor er alsnog maar 1 auto tegelijk kon laden terwijl de paal meer auto's ondersteunden. nogal jammer...
Negatieve ervaring Plugsurfing:
Dag 1 op IJsland en we gingen laden met Plugsurfing. prima geladen echter bleek de betaling (CC) niet gelukt. Gevolg was dat de plugsurfing pas per direct geblokkeerd was vanwege een 12 euro 'debt'. Betalen was niet mogelijk. Niet via creditcard 1, creditcard 2, Revolut. Ook niet na herinstallatie app, proberen op andere telefoon, ook niet via hun webportal ipv app etc. etc.
Vervolgens werd ons verzocht om de Polestar app te installeren maar dat heb ik geweigerd. Ik ben op vakantie en al 3 uur bezig om die 12 euro te betalen en de boel werkt gewoon niet, en ik ben eigenlijk mijn tijd aan het steken in hun root cause investigation inclusief printscreens van de errors. Hier trok ik de grens.
Het was al snel duidelijk voor ons: plugsurfing heeft een probleem met hun systeem. De error was erg vaag. Iets over een query en zero-digit currency IJslandse kronen. duidelijk een technische error die niet voor de eindgebruiker bedoeld was. volgens mij kon het systeem niet omgaan met het afronden van IJslandse kronen of iets dergelijks.
Het heeft 3 dagen aan communicatie geduurd voordat plugsurfing inzag dat het hun probleem was en dat onze betaalmethodes gewoon in orde waren. Ze bleven maar volhouden dat wij iets verkeerd deden, terwijl we in Denemarken gewoon zonder problemen met Plugsurfing geladen (en betaald) hadden. Ondertussen bleven ze ons blokkeren. we konden niet meer laden.
Uiteindelijk gaven ze toe dat ze een technisch probleem hadden, werd onze schuld kwijtgescholden en de blokkering opgeheven.
Volgende dag, wij blij dat we weer konden laden. Wat blijkt: Plugsurfing heeft besloten IJsland niet langer te ondersteunen. Alle laadpalen verdwenen uit de app. Klantenservice ontkende dit eerst (nee hoor, moet gewoon werken) maar na navragen gaven ze toe dat ze 'tot nader order' IJsland niet meer ondersteunen. Ze zouden me op de hoogte houden, maar hebben dat nooit gedaan. Er kan nu dus al 3 weken niet geladen worden in IJsland door een of ander onbenullig probleempje. Ik had het gevoel dat onze error dit allemaal veroorzaakt had. Iedere klantenservice medewerker was op de hoogte van ons betaal issue werd me verteld, was al geescaleerd.
Vreemde gang van zaken. We hadden Plugsurfing juist gekozen voor IJsland, en hebben het totaal niet kunnen gebruiken door eerst hun eigen blokkade vanwege 12 euro schuld en daarna volledige terugtrekking van Plugsurfing uit IJsland. Stel je voor dat zou iets bij Duitsland zou gebeuren...
Hoe dan ook, we hebben ons wel gered. 2 lokale apps geinstalleerd (van ON, en Isorka) en dan heb je een prima dekking, maar we hadden eigenlijk gerekend op plugsurfing. De apps waren onze backup.
ON werkt met een QR-code die op elke lader aanwezig is. grappig systeem wel en werkt goed.
[
Voor 4% gewijzigd door
de Peer op 18-07-2023 14:51
]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018