Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:32
Venomer schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:45:
Ik heb een Mobibox granny, die je kunt schakelen tussen 6A, 10A of 13A. Vorig jaar in Frankrijk kon ik bij een huisje niet laden. De laadsessie leek te starten, maar na een paar seconden ging het "Fault" lampje branden, ongeacht de gekozen stroomsterkte. Bij het tweede huisje lukte het wel, maar alleen op 6A. Op 10A of 13A kwam er weer een Fault. Blijkbaar heeft de box een slimmigheid om te zien dat de huisinstallatie het niet trekt. Als de aarding van de huisinstallatie niet in orde is of er is een lekstroom, dan gaat deze granny ook niet werken.

Met 1,3 kW duurt het natuurlijk wel even voordat je wat procenten SoC erbij hebt, maar op die plek was het een uitkomst.
Zal eerder door te laag voltage komen dat hij stopt. Zo'n box kan natuurlijk niet zien wat de staat van de elektra is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Largamelion schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:41:
Net de eerste slechte ervaring bij Ionity: https://maps.app.goo.gl/4E7SkjH5vAKVzPrJ6

Een Noor die aan het laden was bij de andere paal sprak me aan om te zeggen dat hij traag laadde, beide palen. En idd het ging maar tegen 10kW. Geen nieuw probleem blijkt uit de reviews dus meteen ook maar een negatieve review nagelaten.

Dan maar 6 min terug gereden naar de Tesla Superchargers en hier weer perfect.
Is het niet productiever om even Ionity support te contacteren om het probleem te melden? :)
Waarschijnlijk ben je niet de eerste, maar misschien ook wel?

/edit wat @Inspired dus zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:55
iRbn schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:06:
[...]

Is het niet productiever om even Ionity support te contacteren om het probleem te melden? :)
Waarschijnlijk ben je niet de eerste, maar misschien ook wel?

/edit wat @Inspired dus zei.
Waarschijnlijk wel, maar met 2 zeurende kinderen bij mij had ik daar weinig zin in. Een review is zeker ook nuttig denk ik want als er genoeg negatieve staan dan houdt het vanzelf op. Ik lees nu op voorhand ook de reviews bij niet-Tesla palen, heb m'n les geleerd.

Sta nu bij een andere Ionity, slechts 2 palen ondanks een veelvoud aan voorziene parkeerplaatsen, dat zie je wel veel bij Ionity merk ik. De ID4 die 5 min na mij aankwam had pech, de Mustang Mach-E die er voor mij stond begon pas na mij met laden. Die staat hier intussen al een half uur te wachten, nochtans een Tesla Supercharger 10 min verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiWVbzkpSpbAUHieg8XWMk7rA-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tJJV8danx87FeinBXzwrFf9.jpg?f=fotoalbum_large

Van hier nog naar de laatste stop. Een Tesla Supercharger waar Google Maps weigert te laden omdat hij denkt dat deze niet compatibel is. Bij ABRP en Tesla denken ze er anders over. Iemand een idee hoe je GM dat kan wijsmaken?

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-05 21:55
Dennis25 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:54:
[...]

Ik had die vraag ook bij ChargePlace Scotland gesteld, antwoord was dat opladen ook ter plaatse kan zonder pas, maar via onderstaande link :
https://webpay.chargeplacescotland.org/
Yep, dat heb ik vorig jaar ook een paar maal geprobeerd, maar regelmatig brak het laden af en soms brak het betaalproces eerder al af. Snel toen de app van ChargePlace Schotland gesideload, dan werkte redelijk goed (maar ook niet altijd). NB: vorig jaar zat hun app niet in de Play store, vandaar het sideloaden

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:37
Vandaag een rit van 700 km gedaan met de Tesla Y LR.
Eerste vaststelling. Ik kan trager koffie drinken of eten dan dat de auto laadt, en meestal ben ik moe voor de batterij leeg is.
Tweede vaststelling: de duitse bouwput veroorzaakt meer vertraging dan laadstops.
Eigenlijk hebben we nooit gewacht op laden, het was eerder reppen en zorgen dat we klaar waren voor de auto boven de 90% ging.

Natuurlijk, het is zomer en door de drukte rijden we vaker 90 en 100, maar er zaten toch ook stukken aan 150 tussen. Gemiddeld verbruik was 180 Wh/km. Niet verkeerd.

Bij de eerste laadstop ben ik de SUC voorbij gereden en gestopt bij het volgende tankstation zodat ik de kaart van de LM kon gebruiken. Daar stond armtierig 1 laadpaal van E.on die gelukkig vrij was. Toen onze sessie bijna ten einde was kwam er een Kona aan die we niet langer dan 3 minuten lieten wachten.

Alles samen is EV reizen 100% aan het mee vallen. Nu op de boot naar Zweden en daar een paar duizend km rond rijden. Hopelijk kunnen we de batterij ook in midden Zweden goed op peil houden. Wel zal het verbruik daar laag liggen verwacht ik. De meeste van onze verblijfplaatsen hebben een paar laadpalen, maar je weet nooit of die vrij gaan zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:24
Largamelion schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:00:
[...]
Waarschijnlijk wel, maar met 2 zeurende kinderen bij mij had ik daar weinig zin in. Een review is zeker ook nuttig denk ik want als er genoeg negatieve staan dan houdt het vanzelf op. Ik lees nu op voorhand ook de reviews bij niet-Tesla palen, heb m'n les geleerd.

Sta nu bij een andere Ionity, slechts 2 palen ondanks een veelvoud aan voorziene parkeerplaatsen, dat zie je wel veel bij Ionity merk ik. De ID4 die 5 min na mij aankwam had pech, de Mustang Mach-E die er voor mij stond begon pas na mij met laden. Die staat hier intussen al een half uur te wachten, nochtans een Tesla Supercharger 10 min verder.

[Afbeelding]

Van hier nog naar de laatste stop. Een Tesla Supercharger waar Google Maps weigert te laden omdat hij denkt dat deze niet compatibel is. Bij ABRP en Tesla denken ze er anders over. Iemand een idee hoe je GM dat kan wijsmaken?
je kan er toch gewoon heen navigeren ? en als preconditioneren een dingetje is, navigeer je naar een andere laadpaal op GM, en gebruik je je telefoon met tesla als bestemming ?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-05 23:03
4v4t4r schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:35:
[...]

je kan er toch gewoon heen navigeren ? en als preconditioneren een dingetje is, navigeer je naar een andere laadpaal op GM, en gebruik je je telefoon met tesla als bestemming ?
Ik denk dat hij bedoelt dat GM hem niet in de laadplanning meeneemt. Preconditioneren is niet echt nodig bij de huidige temps.
Overigens kun je dit, als je 100% zeker weet dat hij is vrijgegeven het gewoon aanpassen bij GM: zoek hem op je telefoon op (de bewerking aanvragen kan niet vanuit de auto). Je ziet dan als het goed is alleen connectoren met type tesla en geen CCS. Dan via ‘bewerking voorstellen’ de CCS aansluiting toevoegen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsXLScZX9lS9V4ZHoaNOSny_z8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYFwaSyJuCJGaal2vzGt59fa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 13-07-2023 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
JTHZZ schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:49:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat GM hem niet in de laadplanning meeneemt. Preconditioneren is niet echt nodig bij de huidige temps.
Overigens kun je dit, als je 100% zeker weet dat hij is vrijgegeven het gewoon aanpassen bij GM: zoek hem op je telefoon op (de bewerking aanvragen kan niet vanuit de auto). Je ziet dan als het goed is alleen connectoren met type tesla en geen CCS. Dan via ‘bewerking voorstellen’ de CCS aansluiting toevoegen.[Afbeelding]
Precies dit, hij wou die stop niet meetellen om te laden. Ben er idd gewoon naartoe genavigeerd maar hij bleef zeuren dat ik er niet kon laden. Ik zal een bewerking voorstellen via GM, hopelijk gaat dat wat vlotter dan m'n laatste aanvraag die na 3 maand nog steeds niet verwerkt is 🙄. Bij Waze duurt dat meestal 1 dag, bij GM heb ik slechte ervaringen.

Ik stond er uiteindelijk weer helemaal alleen te laden. Deze keer was er wel een restaurant met groot terras dus kwam perfect uit om iets te eten met de kinderen en op die tijd was hij tot 96% geladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlkAIRGhNYV4z8O6WTO-8G6zorI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yK3qsV0yevMSAOvbTJoIcnbV.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al super vlotte reis gehad. 1800 km gereden, 10 stops waarvan 1 tijdens het ontbijt bij de overnachting dus eigenlijk 9 echte stops. Slechts 1x problemen gehad bij een Ionity die niet boven de 10kW wou laden. Ik heb het laden eigenlijk nooit als een nadeel ervaren, meestal was er al genoeg geladen voor we klaar waren met onze pauze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Laatst online: 14:22
Tommie12 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:37:
[...]

Mooi!
In elk geval, het lijkt er op dat even wachten beter is dan direct maar naar een andere laadplek te zoeken.

En 280km in 2.5 uur is toch niet zo slecht... dat is gemiddeld 112 km/h. Of bedoel je 3.5 uur?
Excuus voor de late reactie..... Het was zelfs 5 uur voor 280km! Ontzettend veel Fransen op de weg afgelopen zaterdag. Zoals gezegd de Fastned bij Montpellier voldoende lege laadplekken, ondanks dat het verder stervensdruk was op de rustplaats.

De meeste vertraging heb je dus door drukte en files op de weg en niet bij het laden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
Kalentum schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:49:
[...]

In principe (in elk in Nederland) kan dit parkeerboetes opleveren. Maar ik neem aan dat dit particulier terrein is dus niet zo veel aan te doen?
Zo zien veel laadplekken weg van de snelweg eruit idd bij een bedrijf op het terrein. Dat risico ga ik niet meer nemen. Beter om toch even te wachten op een laadplaats langs de snelweg. De mentaliteit van de Fransen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Inspired schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:50:
[...]

Ook gebeld met Ionity? Dat is zinvoller dan alleen maar een negatieve review achter laten.
Als je iedere keer Fastned of Ionity moet bellen bij een storing ben je snel door je bundel heen gok ik.

Ik pak denk ik 99% Superchargers, en heel af en toe een Fastned of Ionity, maar het is daar denk ik een 80/20 kans of ik niet kan laden, of dat de sessie voorbarig stopt. Nadruk op de 80, en helaas niet de 20. Laatst nog gehad op een stukje waar even geen Supercharger voorhanden was omdat vriendinlief even niet meer snapte hoe stekkers werken de avond vantevoren.

Krijg je dus gelijk weer dat gezeik met Fastned die na 5 minuten besluit dat de stekker kapot is, en dat ze niet meer willen laden, en 100m verderop een Ionity die niet verder komt dan. 85kW...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kisik schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:16:
[...]

Excuus voor de late reactie..... Het was zelfs 5 uur voor 280km! Ontzettend veel Fransen op de weg afgelopen zaterdag. Zoals gezegd de Fastned bij Montpellier voldoende lege laadplekken, ondanks dat het verder stervensdruk was op de rustplaats.

De meeste vertraging heb je dus door drukte en files op de weg en niet bij het laden!
Dat klopt, maar is niet zo heel relevant voor de irritatiefactor (bij niet-EV bezitters...). Die filevertraging wordt niet afgetrokken van je laadtijden. Je laadtijd is -extra-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Jeroenneman schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:38:
[...]

Als je iedere keer Fastned of Ionity moet bellen bij een storing ben je snel door je bundel heen gok ik.

Ik pak denk ik 99% Superchargers, en heel af en toe een Fastned of Ionity, maar het is daar denk ik een 80/20 kans of ik niet kan laden, of dat de sessie voorbarig stopt. Nadruk op de 80, en helaas niet de 20. Laatst nog gehad op een stukje waar even geen Supercharger voorhanden was omdat vriendinlief even niet meer snapte hoe stekkers werken de avond vantevoren.

Krijg je dus gelijk weer dat gezeik met Fastned die na 5 minuten besluit dat de stekker kapot is, en dat ze niet meer willen laden, en 100m verderop een Ionity die niet verder komt dan. 85kW...
De vraag is dan ook of ze er wat aan doen. Toen die Noor me kwam vertellen dat ze er binnen in de shop al van wisten en dat hij als antwoord kreeg dat mensen voortdurend komen klagen dan kan ik me niet voorstellen dat ze bij Ionity niet op de hoogte zijn. De 1-ster reviews op GM waren ook al een jaar oud, er zal vast al genoeg gebeld zijn. Uiteindelijk hangen die palen ook allemaal aan internet en zijn ze verbonden met een server. Ik denk dat ze maar al te goed kunnen zien welke palen niet goed functioneren... maar dat men het gewoon nalaat om het op te lossen.

Terugweg zal waarschijnlijk 100% laden bij Tesla worden, op die ene stop na waar ik niet van de ene tot de andere geraak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Jeroenneman schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:38:
[...]

Mijn ervaringen zijn behoorlijk anders.

Nu pak ik haast nooit een snellader, maar op de vakantieritten hebben ze bij mij altijd nog gewerkt. Fastned, Ionity en ook Tesla. Gewoon altijd, handshake, boem laden, geen probleem.

Ben wel benieuwd of er ook meer onderzoek is gedaan naar betrouwbaarheid van diverse types en fabrikanten snelladers? Want dit is een beetje N=1 verhalen spuwen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

JanHenk schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:38:
[...]

Mijn ervaringen zijn behoorlijk anders.

Nu pak ik haast nooit een snellader, maar op de vakantieritten hebben ze bij mij altijd nog gewerkt. Fastned, Ionity en ook Tesla. Gewoon altijd, handshake, boem laden, geen probleem.

Ben wel benieuwd of er ook meer onderzoek is gedaan naar betrouwbaarheid van diverse types en fabrikanten snelladers? Want dit is een beetje N=1 verhalen spuwen.
Dit is echt niet alleen N=1. Tesla heeft er ook wel eens 'n stall uit liggen. Maar dat is feitelijk niet echt een issue, want de meeste locaties hebben dan nog 15 andere stalls. Bij een Fastned heb je misschien 6, meestal 4 plekken in totaal. Als er dan één lader uitligt (met twee connectors), dan heb je er nog maar twee over.

Niet alleen ik constateer dat, ook collega's met een EV. Gelukkig hebben die nu met de leasemaatschappij kunnen afspreken dat ze een Tesla abbonement krijgen, want voorheen was je met een VAG of iets anders simpelweg veroordeeld tot Ionity of Fastned.

Ben wel benieuwd naar uptime cijfers van een Fastned. Dat kan naar mijn ervaring niet boven de 90% uitkomen. En één in de tien keer misgrijpen of wachten wordt behoorlijk irritant.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Jeroenneman schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:45:
[...]

Dit is echt niet alleen N=1. Tesla heeft er ook wel eens 'n stall uit liggen. Maar dat is feitelijk niet echt een issue, want de meeste locaties hebben dan nog 15 andere stalls. Bij een Fastned heb je misschien 6, meestal 4 plekken in totaal. Als er dan één lader uitligt (met twee connectors), dan heb je er nog maar twee over.

Niet alleen ik constateer dat, ook collega's met een EV. Gelukkig hebben die nu met de leasemaatschappij kunnen afspreken dat ze een Tesla abbonement krijgen, want voorheen was je met een VAG of iets anders simpelweg veroordeeld tot Ionity of Fastned.

Ben wel benieuwd naar uptime cijfers van een Fastned. Dat kan naar mijn ervaring niet boven de 90% uitkomen. En één in de tien keer misgrijpen of wachten wordt behoorlijk irritant.
In mijn ervaring heeft Tesla er ook wel eens een hele site uit liggen, niet slechts een stall of twee.

Zo was ik vorig jaar in Frankrijk en lag de hele SuC van Blois wekenlang (in ieder geval de twee weken dat ik in de buurt was in augustus) plat.

Dus inderdaad, doe mij maar wat van die uptime cijfers...

Ik denk dat het beste is je route plannen, noteren of bekijken welke snelladers er op je route zijn en je laadplan aanpassen aan je reis. Ongeacht of dat nu Tesla, Ionity, Fastned, EnBW, etc.etc. is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-05 22:50

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Ik ben in de bijna 3 jaar dat ik nu EV (Kia) rijd al heel wat keren naar Spanje, Frankrijk en Duitsland gereden. Sinds Tesla veel van zijn suc heeft opengesteld voor niet-tesla’s laad ik daar bij voorkeur. Dat gaat probleemloos op 1 keer na. Toen lag de hele suc-locatie in Laxou (Nancy) er uit (zie mijn eerdere post). Was niet te zien in de tesla app. Heeft dagen geduurd. Verder laad ik incidenteel bij Fastned en Ionity. Is altijd probleemloos verlopen. Bij Fastned is het nu zelfs inpluggen en laden dus zonder gedoe met pasje/pin/creditcard. Eenmalig instellen en het is geregeld.
Bij andere aanbieders heb ik wel dingen meegemaakt als voortijdig stoppen met laden, niet opstarten, defecte laders…..
Er is nog wel wat te doen om de betrouwbaarheid op te krikken. En natuurlijk met transparantie over de prijs en een eenduidige heldere manier van afrekenen.
Maar een dergelijke grote transitie loopt niet in 1 keer vlekkeloos. We moeten nog even pionieren maar beter wordt het daar twijfel ik niet over.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruben.
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:50
Ik heb (bijna) nooit problemen met Ionity & Fastned - juist daarom probeer ik op vakantie daar zoveel mogelijk te laden. Ik heb toch al meer dan 10.000 KM erop zitten in Duitsland, Oostenrijk, en Italië. Ik heb 1x gehad bij een Ionity in Oostenrijk dat de palen niet wilden starten. Na een belletje van 5 minuten werd de sessie voor me op afstand gestart (wat ook nog eens betekende dat de laadsessie gratis was).
Ik ben tot nu toe dus erg te spreken over Ionity & Fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:55
Jeroenneman schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:45:
[...]

Ik zou zeggen, zoek eens op internet en laat ons dan weten welke percentages je dan tegenkomt. Ik kom eigenlijk alleen percentages tegen van rond de 99%.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:04
Aan diegene die het nodig vond om op de Franse nationale feestdag anderen het leven zuur te maken : bonne fête nationale.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiXmDBY0DFxsj33L-54gY3w0A0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tpq8HXh5zsJbwn4EoTVK3Hpx.jpg?f=fotoalbum_large
Ook dát is betrouwbaarheid van laadpalen, en in Frankrijk scoren ze hiermee niet bijster goed : naast parkeren met ICE's op laadplekken voor EV's komt ook dié frustratie erbij : gesaboteerde laadstekkers. Subtiel, dat wel, met 2 takjes de stekker onbruikbaar maken. Gilets jaunes of gewone straatprotesten, het maakt niet uit, laat ze zichzelf maar het leven zuur maken, volgend jaar wordt het Oostenrijk.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:06
flupp schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:12:
Aan diegene die het nodig vond om op de Franse nationale feestdag anderen het leven zuur te maken : bonne fête nationale.
[Afbeelding]
Ook dát is betrouwbaarheid van laadpalen, en in Frankrijk scoren ze hiermee niet bijster goed : naast parkeren met ICE's op laadplekken voor EV's komt ook dié frustratie erbij : gesaboteerde laadstekkers. Subtiel, dat wel, met 2 takjes de stekker onbruikbaar maken. Gilets jaunes of gewone straatprotesten, het maakt niet uit, laat ze zichzelf maar het leven zuur maken, volgend jaar wordt het Oostenrijk.
Zo dan, was dit bij alle laadpunten zo ? Of is dit een incident ?

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
Met een priem of zoiets zou je ze, wanneer je echt moet laden, nog uit die gaatjes kunnen pulken.
Zolang de grote middelste plug niets 'voelt' zal er op die twee geen stroom staan......als er al stroom op komt te staan bij een DC lader.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
multikoe schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:57:
[...]

Dat klopt, maar is niet zo heel relevant voor de irritatiefactor (bij niet-EV bezitters...). Die filevertraging wordt niet afgetrokken van je laadtijden. Je laadtijd is -extra-.
Feitelijk onjuist natuurlijk. De rij bij het damestoilet en de broodjescorner en daarna even het broodje opeten duurde langer dan het (noodzakelijke -> 80%) laden. Meerdere laadplekken vrij bij aankomst, maar wel een een rij bij voor de brandstofpomp, dus zij waren meer tijd kwijt voor hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
[Afbeelding]
Ze zijn ook overal tegen en vooral tegen vooruitgang.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Brotuck schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:08:
[...]

Zo dan, was dit bij alle laadpunten zo ? Of is dit een incident ?
Tuurlijk niet. Was in Gramat. Op doorreis legt het wel een behoorlijke pad in de korf. Via Shell Recharge gezocht naar hoe te melden, niet gevonden, bleek een Bouygues laadpaal, maar daarnaartoe bellen leverde enkel een automatische verwijzing naar hun website op, veel te snel gespeld, en dan maar opgegeven.
Tja; dit voorval was enkel een "extra" dosis frustratie bij reeds bestaande frustratie. Fransen zijn mijn inziens over het algemeen niet zo gesteld op EV's, helaas.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupp
Peter-036 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:43:
Met een priem of zoiets zou je ze, wanneer je echt moet laden, nog uit die gaatjes kunnen pulken.
Zolang de grote middelste plug niets 'voelt' zal er op die twee geen stroom staan......als er al stroom op komt te staan bij een DC lader.
Heb ik geprobeerd, maar was niet gelukt...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS-Ah
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15-05 15:53
kisik schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:07:
[...]

Vrijdag vertrokken uit NL naar Lyon en zaterdag door naar Girona. We hebben lekker door gereden, zo 130-140. Met 100% vertrokken, eerste laadstop bij Fastned in de Ardennen (277km), De volgende geplande stop was een Fastned aan de snelweg tussen Metz en Nancy, die allemaal bezet waren, er stond 1 auto te wachten. Ik ben nonchalant doorgereden en dacht wel even makkelijk in Nancy te gaan laden. Dat was niet zo slim. Stations lastig te vinden, mijn passen werkte niet, plekken bezet met verbranders.... Uiteindelijk een Tesla account aangemaakt en daar geladen. Het was wat prutsen om mijn ID.4 goed neer te zetten zodat het laden ook echt werkte.

Verder was het laden op de Autoroute geen enkel probleem. Ons hotel in Lyon (geselecteerd op 2 snelladers in de buurt) bleek zelf 3 laders te hebben, waarvan er nog 1 vrij was. Ik heb daar gratis de bijna lege accu in de nacht naar 90% gebracht en 's morgens na het opstaan naar 100% en voorgeclimatiseerd weggereden. Op 280 km van het hotel weer een Fastned gepakt bij Montpellier. (Hier hebben we 2,5 uur over gedaan :-( )

We kwamen bijna leeg op de eindbestemming. Hier kan ik gratis bij de supermarkt laden en heel goedkoop meerdere laadstations op de camping zelf (€0,35), maar dat moet ik even uitvogelen nog.
Bij nancy vanaf beide zijde autoroute te bereiken
https://maps.app.goo.gl/FrkF9aE1bEgfEEPW7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[Afbeelding]
Fransen en Elektra... geen gelukkig huwelijk, nooit geweest

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:28
Nu onderweg naar Denemarken. Bewust op Tesla SuC’s gepland ivm aantal stalls. Maar zojuist op gegeven moment toch al even 18/20 plekken bezet bij eerste laadpunt (Lohne). Gelukkig loopt het dan ook wel snel door met zoveel plekken.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
VidaR-9 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:34:
...
Gelukkig loopt het dan ook wel snel door met zoveel plekken.
Een snelle rekensom : op doorreis neemt een snelladerstop pakweg max 40 minuten. Dan zou er bij een volle locatie van 20 stalls na pakweg 2 minuten (gemiddeld) al een plek vrij komen.

Als ik de ervaringen van veel anderen hier zo lees, lijkt even wachten mij stukken beter dan te beginnen rondrijden op zoek naar een andere laadplek...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 13:38
ron65 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 01:41:
[...]

Fransen en Elektra... geen gelukkig huwelijk, nooit geweest
ze hebben toch aardig wat kerncentrales staan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VidaR-9
Vandaag een rit van net geen 700km naar Denemarken.

0km 100% vertrokken vanaf huis
239km Tesla Lohne 22>77% geladen in 35m
486km (247km) Tesla Neumunster 17>90% geladen in 49m
698km (212km) 37%

De stops hebben we geladen obv onze eigen behoefte (eten, toilet, even spelen voor de kids) en waren dus langer dan noodzakelijk om tot het volgende punt te komen. Qua EV ervaring dus wederom meer dan prima bevallen (ook nog 2 korte plaspauzes zonder laden gehad).

Beide locaties aan te bevelen. Veel stalls, schoon sanitair en genoeg horeca en/of winkels. Ik denk dat we op de terugweg precies dezelfde locatie laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Laatst online: 18-05 21:55
Om het electrisch rijden in Schotland nog wat aantrekkelijker te maken blijken er op drukke plekken boetes van 30 pond op langer dan een uur laden met een snellader te staan. Ik begrijp het wel uit oogpunt van tegengaan van laadpaal-kleven, maar de oplossing zou moeten zijn om meer snelladers of laders met een hoger vermogen neer te zetten (meestal is het 50 kW)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vanmiddag aangekomen in L’ampolla, Spanje. Dat ligt halverwege tussen Barcelona en Valencia in.

Veel met Ionity gedaan. Ik had bij verschillende laders het issue dat je inplugt, vervolgens start kiest en dan de rfid (mkb/newmotion) moet swipen. Daar blijft hij dan hangen, je hoort ook geen piepje dat hij de pas leest. Valt me echt op bij Ionity, andere laadstations geen issue. Ik los het steeds op door de Shell app te openen en via de app te starten. Die app is gekoppeld aan de zakelijke pas, de Ionity app niet, vandaar.

Nog 3 hulpeloze Spaanse senioritas geprobeerd te helpen bij Girona die wilden laden bij Ionity daar met hun bankpas. Die hadden een Mazda huurauto meegekregen zonder enige uitleg.. heb ze 1 van m’n reservepasjes meegegeven maar uiteindelijk bleek de Mazda communicatieproblemen te hebben bij alle Ionity stalls….

Verder prima reis! Aantal laders in Spanje mag flink omhoog maar tot nu toe geen problemen ondervonden!

Klein punt van irritatie in Frankrijk is de wegwijzering van laadpunten op de Aires.. komt aanrijden bij een splitsing en als voorbeeld (Aire de corbieres sud) staan er 2 bordjes voor EV’s: de 1 naar links en de andere naar rechts.. tja welke kies je dan? Ik kies rechts. Fout! Rechts is 1 caravan ionity stall (lengterichting) en bezet door ice’s. Had ik links gekozen dan waren er 8 Ionity stalls. Met maar weer een 30m tegen de richting in terug en geïrriteerde Fransen kom je er wel, maar ik vind daar wel wat van, zegmaar..

[ Voor 21% gewijzigd door Wilde op 16-07-2023 01:42 ]

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Largamelion
Hier in Spanje in een redelijk afgelegen streek toch al mazzel gehad. In het dorp een EV box lader (AC) waar ik tot mijn verwondering gewoon gratis kan laden. Gecheckt bij de burgemeester die we kennen en blijkt effectief de bedoeling te zijn. Ideale backup dus, kabel ligt wel gewoon over voetpad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZSRJfqvDMybosLlxZDr5D5iC0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Wmg39luWsy6hHg7PEwzFzEE.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag ook uitstap gedaan en dorpje op een half uur rijden heeft een 'snellader' van 50kW. Werkte helaas niet met de Plugsurfing laadpas van Volvo dus Enel X Way app geïnstalleerd, account gemaakt en VISA gekoppeld. Kwam ie toch wel vragen naar een kaartlezer zeker 🙄. Gelukkig had m'n broer een bij dus VISA kunnen koppelen en tijdens ons eten lekker kunnen volladen van 60 naar 100%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5AGQERM0Sg2mQ70_ndYBwIGS-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMPWoOZqcbun4ikublDcyrmJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dikke meevallers dus hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wilde schreef op zondag 16 juli 2023 @ 00:56:

Klein punt van irritatie in Frankrijk is de wegwijzering van laadpunten op de Aires.. komt aanrijden bij een splitsing en als voorbeeld (Aire de corbieres sud) staan er 2 bordjes voor EV’s: de 1 naar links en de andere naar rechts.. tja welke kies je dan? Ik kies rechts. Fout! Rechts is 1 caravan ionity stall (lengterichting) en bezet door ice’s. Had ik links gekozen dan waren er 8 Ionity stalls. Met maar weer een 30m tegen de richting in terug en geïrriteerde Fransen kom je er wel, maar ik vind daar wel wat van, zegmaar..
Daarom kijk ik van tevoren altijd even op Streetview waar de laders staan. :) Er zijn daar overigens 14 laders waarvan 2 triples die gek genoeg de plek delen met een HPC i.p.v. een eigen plek hebben. Niet echt slim dus.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@PeterZ(on) Helaas zijn er ook heel veel snelladers in Europa waarbij er geen of een verouderde Streetview is. Probeer op Streetview maar eens de nieuwe snelladers te vinden op Aire de Phalempin. Dan vind je nu alleen de oude triple charger.

Dat zijn dan nog niet eens oude foto's, die zijn van een jaar geleden. Op dezelfde aire kom je ook veel oudere foto's tegen trouwens, vooral als je de vrachtwagenkant bekijkt.

Dat is natuurlijk ook wel het nadeel van het feit dat er zo veel wordt bijgebouwd (of verherbouwd). Dat kan Streetview niet bijhouden. Of in een land als Duitsland waarbij zo goed als niets te vinden is op Streetview. Er zijn wel mensen die dan foto's toevoegen, maar dan moet je ook maar net hopen dat je er 1 vind die een handig overzicht geeft (en niet is verouderd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JeroenE schreef op zondag 16 juli 2023 @ 08:25:
@PeterZ(on) Helaas zijn er ook heel veel snelladers in Europa waarbij er geen of een verouderde Streetview is. Probeer op Streetview maar eens de nieuwe snelladers te vinden op Aire de Phalempin. Dan vind je nu alleen de oude triple charger.

Dat zijn dan nog niet eens oude foto's, die zijn van een jaar geleden. Op dezelfde aire kom je ook veel oudere foto's tegen trouwens, vooral als je de vrachtwagenkant bekijkt.

Dat is natuurlijk ook wel het nadeel van het feit dat er zo veel wordt bijgebouwd (of verherbouwd). Dat kan Streetview niet bijhouden. Of in een land als Duitsland waarbij zo goed als niets te vinden is op Streetview. Er zijn wel mensen die dan foto's toevoegen, maar dan moet je ook maar net hopen dat je er 1 vind die een handig overzicht geeft (en niet is verouderd).
Maar Google heeft vaak de locatie wel en dan kun je op satellite view het toch zien? Je ziet dan dat je links moet aanhouden en niet rechts. Ben met je eens dat de bewegwijzering beter moet hoor maar het is ook wel een kwestie van voorbereiden nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JeroenE schreef op zondag 16 juli 2023 @ 08:25:

Dat is waar, je bent natuurlijk afhankelijk van hoe actueel Streetview is. Maar Google Maps geeft ook vaak ook al de juiste locatie of de site van de aanbieder. Verder heb je natuurlijk nog o.a. Chargemap waar foto's te vinden zijn die vaak wel heel recent zijn. De locatie van de laders op Aire de Phalempin heb ik dus gewoon kunnen vinden, je moet er alleen even wat meer moeite voor doen.

Op mijn EV reizen heb ik maar zelden de juiste locatie niet vooraf kunnen vinden. Gelukkig gaat Duitsland weer beginnen met Streetview. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
JS-Ah schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:35:
[...]

Bij nancy vanaf beide zijde autoroute te bereiken
https://maps.app.goo.gl/FrkF9aE1bEgfEEPW7
Die kon ik niet meer halen. Tesla was heel dicht bij de snelweg.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:01
Ik heb geen elektrische auto en ook nog geen plannen om er eentje te kopen.

Maar ik vind best leuk om jullie reiservaringen te lezen. Het heeft tegelijk iets futuristisch en de omschakeling is zich nu in werkelijkheid toch in sneltempo aan het voltrekken.

Ik schat binnen een 5 á 10j een topic met als titel: ik wil met mijn ice auto op vakantie naar Zweden. Welke app gebruik ik best om plaatsen te vinden waar ik kan tanken? Neem ik best een extra jerrycan mee, op welke wegen mag ik nog rijden zonder uitstootvignet,...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 16 juli 2023 @ 08:32:
Maar Google heeft vaak de locatie wel en dan kun je op satellite view het toch zien? Je ziet dan dat je links moet aanhouden en niet rechts.
Zo heel precies is dat (in ieder geval voor de Aire de Corbieres Sud) ook weer niet. De "pin" staat tussen twee "straten" in, dus dat zegt weinig. Als je de landkaart bekijkt zie je een grote boom en parkeerplekken (maw: de snellader staat daar ook niet op). Dus ik snap wel dat men dan een kant kiest die dan uiteindelijk niet handig was.

Voor @Wilde: de volgende keer dat je op deze plek bent hoef je niet tegen het verkeer in te rijden. Als je de snellader voorbij rijd kan je voor het einde van de aire naar links (ipv rechts de snelweg weer op) en dan kan je weer helemaal overnieuw beginnen. Maar dat is ook niet op alle aires zo.
Ben met je eens dat de bewegwijzering beter moet hoor maar het is ook wel een kwestie van voorbereiden nog.
Zeker, ik zeg vooral dat dit ook niet altijd handig kan met Streetview.

In Nederland vind ik het trouwens ook niet geweldig geregeld, vooral als er zowel laders bij het benzinestation zijn als van een andere aanbieder op de parkeerplaats. Dan kan je vaak niet van de een bij de ander komen (zonder verkeersregels te breken) en je moet al kiezen voordat je weet of er wel of geen lader vrij is.
PeterZ(on) schreef op zondag 16 juli 2023 @ 08:50:
Verder heb je natuurlijk nog o.a. Chargemap waar foto's te vinden zijn die vaak wel heel recent zijn. De locatie van de laders op Aire de Phalempin heb ik dus gewoon kunnen vinden, je moet er alleen even wat meer moeite voor doen.
Ja, maar hoe veel moeite is dan wel genoeg? Er is vast altijd wel ergens een app, site of krantenartikel over te vinden waar je het wel zou kunnen zien. Ik snap wel dat er mensen zijn (ben zelf ook 1 van) die het liefst van te voren alle laadplekken al via Streetview heeft bekeken om te zien wat handig is. Ik kijk ook nog wel eens op andere sites om wat meer info te vinden.

Maar ik vind het wel jammer dat je toch nog steeds op meerdere plekken moet kijken om genoeg informatie te vinden.

Op Chargemap staan volgens mij trouwens ook alleen maar foto's die "dichtbij" genomen zijn? Je moet ook een account hebben om die te kunnen zien (vind ik ook "stom").

Je moet wel veel eerder al een keuze maken zodat je ook zo dicht bij kan komen als de foto's genomen zijn. Nu is dit wellicht een slecht voorbeeld van mij, omdat je er (dacht ik) altijd langs komt zolang je maar kiest voor "personenauto" en het enkel mist als je voor "vrachtwagen" kiest. Maar het ging mij er meer om dat Streetview niet altijd up-to-date is (zelfs al zijn de foto's nog geen jaar oud) en niet dat je bij deze aire de snellader helemaal niet kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wozmro schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:33:
Ik heb geen elektrische auto en ook nog geen plannen om er eentje te kopen.

Maar ik vind best leuk om jullie reiservaringen te lezen. Het heeft tegelijk iets futuristisch en de omschakeling is zich nu in werkelijkheid toch in sneltempo aan het voltrekken.

Ik schat binnen een 5 á 10j een topic met als titel: ik wil met mijn ice auto op vakantie naar Zweden. Welke app gebruik ik best om plaatsen te vinden waar ik kan tanken? Neem ik best een extra jerrycan mee, op welke wegen mag ik nog rijden zonder uitstootvignet,...
Hahaha! Precies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@JeroenE Ik denk dat we het er over eens zijn dat het wat bewegwijzering betreft nog veel te verbeteren is.

En ook wat betreft hoe die Fransen de rijrichting zien is ook soms onlogisch. Neem weer TotalEnergies in Toul. Op de rotonde rij je linksom maar het rondje om bij de laders te komen rij je rechtsom. Dus op die rotonde rij je eerst de uitgang voorbij om daarna pas de rotonde te kunnen verlaten om bij de laders te komen. Volkomen onlogisch wat mij betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:52
Ik vertrek donderdag met de Ioniq 5 naar Kroatië - Montenegro en misschien Albanië.
Zoveel mogelijk op Ionity (ik heb nog een half jaar laden voor 29 cent), verder Shell, Elen, Chargemyhyundai en Electromaps op zak. Wordt leuk.

Ik laat wel weten als het gelukt is lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Stefangrp schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:22:
Ik vertrek donderdag met de Ioniq 5 naar Kroatië - Montenegro en misschien Albanië.
Zoveel mogelijk op Ionity (ik heb nog een half jaar laden voor 29 cent), verder Shell, Elen, Chargemyhyundai en Electromaps op zak. Wordt leuk.

Ik laat wel weten als het gelukt is lol
O leuk zat er zelf naar te kijken, echter het viel me op dat voornamelijk in Albanië de snelladers erg lastig te vinden zijn. Verder vind ik het wel een lastig ding om met de Mach-e daarnaartoe te gaan. Ik denk niet dat er veel ondersteuning zal zijn voor mijn auto, omdat hij daar amper verkocht word. Dus stuk = afslepen naar NL

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinE
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-02 20:57
Stefangrp schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:22:
...
...
Dank voor de tips. Binnenkort met de Ioniq 5 naar Denemarken. Heb nu een ANWB-pas en ChargeMyHyundai is net aangevraagd.

De complicatie is dat we dit met caravan gaan doen. Het verbruik loopt daardoor flink op.

De afgelopen dagen op proef gekampeerd in NL, vooral om een idee van het verbruik en rijden van langere afstanden te krijgen. De combinatie is erg stabiel op de snelweg en op de camping werkt de auto als een soort mover: erg makkelijk om de caravan op de goede plaats te zetten.

Tips voor nog een laadpas? En moet ik nog verloopstekkers kopen, bijvoorbeeld voor Tesla-laadstations?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 12:52
Brotuck schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:06:
[...]

O leuk zat er zelf naar te kijken, echter het viel me op dat voornamelijk in Albanië de snelladers erg lastig te vinden zijn. Verder vind ik het wel een lastig ding om met de Mach-e daarnaartoe te gaan. Ik denk niet dat er veel ondersteuning zal zijn voor mijn auto, omdat hij daar amper verkocht word. Dus stuk = afslepen naar NL
No guts no glory.
Albanie wordt lastig ja maar de granny gaat mee én hey is een klein land

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 15:03
Over 2 weken gaan wij naar Italië met de auto. Maak mij daar niet zoveel zorgen om, systeem in de Volvo werkt mi erg goed met de planning. Rit doen we in 2 dagen, eerste dag zo'n 750km en de 2e dag 426km. Op de heenreis overnachten we in Egerkingen. Op de terugreis in Weinheim.

Volgens de auto zelf zou de heenrit de eerste dag met 3 keer laden kunnen. Ik zelf heb de planning gemaakt om 4 keer te pauzeren. Net wat lekkerder met 2 jonge kinderen en kunnen we in Duitsland goed doorrijden. Komt eigenlijk goed uit met Tesla laders qua afstanden, dus daar maar een maand abonnement nemen. Dus de rit wordt dan:

Huis - Tesla Supercharger Hilden - 205km
Hilden - Limburg an der Lahn - 144km
Limburg an der Lann - Hirschberg an der Bergstraße - 120km
Hirschberg an der Bergstraße - Herbolzheim - 167 km
Herbolzheim - Egerkingen - 128km

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2LAfEhgCKMoCZk8U8TRZGd9z2k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s8H7n7N18wIgP2RR0EcxkSim.jpg?f=user_large

Zie alleen dat ik Achern ipv Herbolzheim had ingevoerd :+ In Egerkingen kunnen we als het goed is gratis laden bij het hotel. Indien die vol zitten kan ik naar de Tesla supercharger daar gaan.

Dag 2
Egerkingen - Ionity Bellinzona - 193km
Bellinzona - Free to X Roncadelle - 184km
Roncadelle - Peschiera del Garda - 49km

Laatste stint zouden we ook zonder de stop in Roncadelle kunnen doen. Maar wil juist met wat lading aankomen zodat we meteen door kunnen voor boodschappen ed.

Op locatie zijn er 4 AC laders. Maar praktisch om de hoek zijn er 4 DC laders van Enel X.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Ophidian schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:30:
Over 2 weken gaan wij naar Italië met de auto. Maak mij daar niet zoveel zorgen om, systeem in de Volvo werkt mi erg goed met de planning. Rit doen we in 2 dagen, eerste dag zo'n 750km en de 2e dag 426km. Op de heenreis overnachten we in Egerkingen. Op de terugreis in Weinheim.

Volgens de auto zelf zou de heenrit de eerste dag met 3 keer laden kunnen. Ik zelf heb de planning gemaakt om 4 keer te pauzeren. Net wat lekkerder met 2 jonge kinderen en kunnen we in Duitsland goed doorrijden. Komt eigenlijk goed uit met Tesla laders qua afstanden, dus daar maar een maand abonnement nemen. Dus de rit wordt dan:

[Afbeelding]

Zie alleen dat ik Achern ipv Herbolzheim had ingevoerd :+ In Egerkingen kunnen we als het goed is gratis laden bij het hotel. Indien die vol zitten kan ik naar de Tesla supercharger daar gaan.

Dag 2

Laatste stint zouden we ook zonder de stop in Roncadelle kunnen doen. Maar wil juist met wat lading aankomen zodat we meteen door kunnen voor boodschappen ed.

Op locatie zijn er 4 AC laders. Maar praktisch om de hoek zijn er 4 DC laders van Enel X.
Tip: skip bij Limburg de KFC en loop even door naar Backer Schäfer. Genieten van een broodje of een gebakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Jeroenneman schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:36:
[...]

Tip: skip bij Limburg de KFC en loop even door naar Backer Schäfer. Genieten van een broodje of een gebakje.
Goeie tip. Weet zeker dat onze dames een gebakje meer waarderen :)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Deze NM rond 15u30, route van Z-Frankrijk naar West-Vlaanderen kreeg ik initieel Senlis (op de terugrit : net voorbij Parijs) als laatste laadstop. Maar bijna in Parijs veranderde de navigatieplanning : Rungis (vooraan Parijs) kreeg plots de voorkeur want de (Tesla) snelladers in Senlis bleken te druk bezet en dus gaf de Tesla-navigatie de voorkeur aan die eerdere lader. Was er iemand in Senlis deze NM, rond 16u, en zo ja, waren daar problemen, of was het er (extreem) druk ? Ik ben benieuwd hoe accuraat deze aanpassing was...

FWIW : deze middag in Châteauroux moest ik even wachten voordat ik kon beginnen laden, alle stalls waren er bezet (Tesla laadstation). 40 minuten later, toen we tegen het einde van onze laadbeurt terug ter plaatse aankwamen, stond er al een wachtrij van 3 auto's... Had ik niet verwacht. Het aantal stalls is er ook nogal beperkt, eigenlijk (ik herinner het mij niet meer, maar ik dacht slechts 6, max 8...)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:33
Wij zijn eergisteren en gisteren met de Kona naar Italië gereden, naar iets boven Pescara. Overnacht bij de Oostenrijkse grens (Schwangau). Ik heb een maandje abonnement bij Tesla genomen en een 250 kWh bundel van Becharge. In totaal 1600 km gedaan met 7 stops (hotel meegerekend). Etappes van circa 200 km telkens. Accutechnisch had 250 km ook prima gelukt maar gezien het drukke verkeer deden we al flink wat uren over elke tappe en waren we het gewoon zat na 200 km. Laden bij Tesla ging prima, 3x in Duitsland en 2x in Italië. Verder nog een laadstop bij Fastned in Giengen-Herbrechtingen. Daar werkte de Maingau pas met mijn gratis kilometers van @Charge niet helaas, dus met Shell pas geladen. In Italië in Bolzano ook nog bij een Free to X paal geladen met Becharge. We hebben nergens hoeven wachten met laden. Meer last gehad van het drukke verkeer onderweg. Ik heb ondertussen ontdekt dat de AC palen van Enel X, eigenlijk bijna de enige MSP hier in het midden/zuiden van Italië, ook werken met de Becharge pas. Dat kan dan ook goedkoop van de 250 kWh bundel (36 ct/kWh). Woensdag zakken we af naar het zuiden. Als ik nog wat bijzonders meemaak laat ik het weten.

[ Voor 7% gewijzigd door pmiddeld op 16-07-2023 21:10 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:04
ErwinE schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:31:
[...]

Tips voor nog een laadpas? En moet ik nog verloopstekkers kopen, bijvoorbeeld voor Tesla-laadstations?
Tesla laders hebben ook gewoon een CCS stekker, alleen de oudere Model S en X hadden een andere stekker, vandaar dat er bij Tesla laders soms nog twee stekkers aan zitten ( alleen bij v2 laders nog). Je hebt dus geen verloop nodig.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 11:55
Wij hebben onlangs nog een reisje (4 dagen) Denemarken gedaan met onze vorige auto (Ioniq 38kw). Op 1 lader na Tesla Superchargers gebruikt. Veel stalls, vaak goeie voorzieningen. Maar denk eerlijk gezegd wel dat, wanneer je bij Tesla zou willen laden, de caravan iedere keer af gekoppeld zal moeten worden. (De laadplekken zijn hier (naar mijn idee) niet heel erg geschikt voor).
Maar goed, laden Bij Tesla (eventueel met een abbo voor een maandje) blijft misschien wel een scherpe prijs per kw.

Heel veel plezier iig in het prachtige en vooral schone land.

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
Vandaag geladen in Chelva in Spanje bij Iberdrola (AC) tijdens ons eten. Laadpaal niet te vinden op Google Maps, maar via Waze ontdekt. Volvo laadpas (Plugsurfing) werd opnieuw niet aanvaard dus app geïnstalleerd van Iberdrola. Deze is enkel beschikbaar in het Spaans en je hebt een Spaans ID + adres nodig om te registreren. Met mijn Belgisch ID lukte het in elk geval niet. Verder ook nog een kaartlezer nodig om de betaling met VISA te bevestigen in de app. Klein wonder eigenlijk dat het gelukt is maar je bent er wel weer een half uur mee verder. Compleet idioot dat men het allemaal zo complex maakt in Europa...

Gelukkig stond de paal naast een voetbalplein en konden de kinderen intussen mee voetballen met de Spaanse locals. Tijdens het eten 20kW bijgeladen en weer naar ons huisje kunnen vertrekken met volle batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHNVssh9nBoES1xrlCFy9iisIpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKU2RfpHrcGn4a9IAaXDnyCB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDXSrqCiYThmzJa7e0q9sta2f0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fESt7RpfUiXUXzaGqsRMcpPr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Largamelion op 18-07-2023 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Ophidian schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:30:

[Afbeelding]

Dag 2

Ik lees dat je een abo hebt afgesloten bij Tesla om te laden? Moet dat?

Zie dat @pmiddeld dit ook heeft gedaan.

Ik heb gewoon mijn creditcard gekoppeld aan mijn Tesla-app en dacht gewoon te kunnen laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Pizzaman Nee, maar met abo krijg je korting. Tussen de 11 en 15 cent per kWh zo’n beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@Largamelion in die regio staan veel Iberdrola palen. Registreren is een ramp inderdaad. Waarom zou je het ook makkelijk maken voor buitenlanders die doorgaans ook nog vaker een BEV hebben? Shell pas werkt overigens ook. Heb jij niks aan maar wellicht voor anderen. Iberdrola heeft daar namelijk een goed netwerk van palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
DrDeJe schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:29:
[...]

Wij hebben onlangs nog een reisje (4 dagen) Denemarken gedaan met onze vorige auto (Ioniq 38kw). Op 1 lader na Tesla Superchargers gebruikt. Veel stalls, vaak goeie voorzieningen. Maar denk eerlijk gezegd wel dat, wanneer je bij Tesla zou willen laden, de caravan iedere keer af gekoppeld zal moeten worden. (De laadplekken zijn hier (naar mijn idee) niet heel erg geschikt voor).
Maar goed, laden Bij Tesla (eventueel met een abbo voor een maandje) blijft misschien wel een scherpe prijs per kw.

Heel veel plezier iig in het prachtige en vooral schone land.
Ik ben benieuwd of in het hoog seizoen (vr 11-8 heen en vr 18-8 terug) er genoeg ruimte is bij Tesla om met mijn Enyaq te kunnen laden i.v.m. twee plekken bezet houden.
Wil niemand in de weg zitten, maar minder betalen is ook niet erg.

We gaan een weekje in een huisje zitten (incl laadpaal) aan de kust ter hoogte van legoland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:01
Hoe komt het eigenlijk dat je bij een laadpaal niet rechtstreeks met een debit- of kredietkaart kan betalen?

Waarom de omweg via pasjes, apps, registreren,...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wafje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-05 17:31
Wozmro schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:35:
Hoe komt het eigenlijk dat je bij een laadpaal niet rechtstreeks met een debit- of kredietkaart kan betalen?

Gebrek aan wet- en regelgeving (die in de maak is https://www.vrt.be/vrtnws...snelladers-op-de-snelweg/)

[ Voor 13% gewijzigd door Wafje op 18-07-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion

Ja dat heb ik ook telkens geprobeerd, gewoon even de VISA swipen, maar vergeet het...

Dat je voor elk merk laadpaal een andere app nodig hebt is gewoon een ondoordacht en idioot systeem. Met een laadpas kan je een deel van die miserie vermijden maar het blijft een hoop werk vooraf. Gewoon 1 laadpas of 1 Europese app die voor alle palen werkt, kan niet zo moeilijk zijn toch? |:(

En het feit dat je een kaartlezer nodig hebt om de betaling te voltooien en sommige apps enkel in de taal van het land beschikbaar zijn... verschrikkelijk gewoon. Gelukkig dat ik op weg naar hier 5 minuten ben terug gereden naar de Tesla laders i.p.v. door te rijden naar Iberdrola zoals die Noor adviseerde, daar had ik voor niets gestaan en dan had ik nog eens 10 min kunnen terugrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online

Ik vraag me dat ook af. Het enige wat ik kan verzinnen is de reservering: als je bij een onbemand tankstation brandstof koopt, dan voer je eerst je bankpas/kredietkaart in. Er wordt dan een reservering van 150 euro gedaan. Dan ga je tanken en dan wordt die reservering omgezet is het exacte bedrag.

Wellicht dat die reservering vervalt na een bepaald aantal minuten? En dat dan de laadpaalbeheerder niet meer het exacte bedrag kan afboeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 12:39
killercow schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:09:
[...]

Yup, compleet onrealistisch, zelf ook recent van gotenborg naar oslo gereden. Echt ruim voldoen laadplekjes, zelfs in de kleinste dorpjes is er wel iets, en bij de gemiddelde mega-mall (die in zweden naar amerikaans model her en der langs de snelweg staan) zijn vaak meedere aanbieders beschikbaar.)
Daarbij, 80% van de auto's in oslo is een EV als ik het goed heb geteld, die rijden natuurlijk allemaal op Yolo-power ipv laadpalen.
Welke app heb je dan gebruikt om in zweden de laadpalen te vinden?
Tommie12 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:34:
Alles samen is EV reizen 100% aan het mee vallen. Nu op de boot naar Zweden en daar een paar duizend km rond rijden. Hopelijk kunnen we de batterij ook in midden Zweden goed op peil houden. Wel zal het verbruik daar laag liggen verwacht ik. De meeste van onze verblijfplaatsen hebben een paar laadpalen, maar je weet nooit of die vrij gaan zijn.
Keep me informed :), binnen enkele weken ga ik ook naar Zweden ;)

En los van deze 2 vraagjes. Ik heb mijn trip naar Zweden gepland op basis van Tesla superchargers. In Zweden zelf wordt het iets lastiger omdat de afstand tussen de plaatsen waar we logeren en de SUC's te groot is, maar ionity en Shell recharge to the rescue...
De vraag is nu... Hoe stellen jullie als niet tesla rijders een route in, die toch tesla suc's gaat zoeken? Is dat enkel via ABRP? of kan het op één of andere manier ook met de tesla app?

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupp
Largamelion schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:18:
[...]
...
Dat je voor elk merk laadpaal een andere app nodig hebt is gewoon een ondoordacht en idioot systeem. Met een laadpas kan je een deel van die miserie vermijden maar het blijft een hoop werk vooraf. Gewoon 1 laadpas of 1 Europese app die voor alle palen werkt, kan niet zo moeilijk zijn toch? |:(
...
Idioot is het allerminst. Ik noem het innovatie die zijn weg nog aan het zoeken is.

Destijds had je VHS, Betamax, en Video2000. Naar analogie met hetgeen jij hier stelt : waarom konden ze niet allen dezelfde "standaard" gebruiken ? Antwoord : omdat ze alle 3 stuk voor stuk innovatiever dachten te zijn de één dan de andere. Gelukkig maar, hoe gek het ook klinkt : door hun innovatie hadden ze elk apart wel "iets" ontworpen om video op te nemen ! Had je de 3 tesamen aan tafel gezet om op de proppen te komen met één (1) enkele oplossing, dan ware dat nooit gelukt. En wie was (technisch) het beste ? kWeenie, maar dat deed er niet toe. Iedereen was blij dat hij "iets" had om video op te nemen...

Ikzelf ben al blij dat het aantal verschillende types connectoren in deze contreien al behoorlijk beperkt (dus gestandardiseerd) is... En voor de rest heb je qua laadpasmogelijkheden alvast Chargemap die al een heel eind gevorderd is op weg een begin van standardisatie, en die zo'n beetje alle systemen probeert te integreren...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreBos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04-2024
Largamelion schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 02:48:
Vandaag geladen in Chelva in Spanje bij Iberdrola (AC) tijdens ons eten. Laadpaal niet te vinden op Google Maps, maar via Waze ontdekt. Volvo laadpas (Plugsurfing) werd opnieuw niet aanvaard dus app geïnstalleerd van Iberdrola. Deze is enkel beschikbaar in het Spaans en je hebt een Spaans ID + adres nodig om te registreren. Met mijn Belgisch ID lukte het in elk geval niet. Verder ook nog een kaartlezer nodig om de betaling met VISA te bevestigen in de app. Klein wonder eigenlijk dat het gelukt is maar je bent er wel weer een half uur mee verder. Compleet idioot dat men het allemaal zo complex maakt in Europa...

Gelukkig stond de paal naast een voetbalplein en konden de kinderen intussen mee voetballen met de Spaanse locals. Tijdens het eten 20kW bijgeladen en weer naar ons huisje kunnen vertrekken met volle batterij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Staat blijkbaar wel in de Chargemap app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Largamelion schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 02:48:
Ik vraag mij af wat jouw strategie is om je laadstops te plannen en laders te vinden. Voor dat ik daar die Spaanse laadwoestijn inrij ga ik toch eerst uitzoeken waar ik kan laden en waarmee. Dat GM de lader niet laat zien zou je al wantrouwig moeten maken en als er ergens geschreven staat (Waze) dat er een lader is wil dat nog lang niet zeggen dat die ook 100% aanwezig is en het ook doet en dat je een voor die lader werkende pas/app hebt. Ik zou dat toch eerst op meerdere sites bevestigd willen zien. Die bewuste Iberdrola lader werkt met i.i.g. met o.a. Shell, Chargemap en Maingau.

Wat bedoel je met dat er een kaartlezer nodig is, wie heeft die nodig en waarvoor?

Op dit moment zul je toch eerst wat huiswerk moeten maken en dan is het helemaal niet zo complex. Rij je zomaar ergens een laadwoestijn is, tja, dan kun tegen onverwachte dingen aanlopen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik ben terug van mijn reis (3,5 week) met de Nissan Leaf 62 kWh naar IJsland en de Faroer eilanden, via de autoferry vanuit Hirtshals (Denemarken).

In het kort:
-Geweldige reis gehad en redelijk zorgeloos. Met een beetje planning was het goed te doen in IJsland
-Vrijwel geen last gehad van 'Rapidgate' (oververhitte accu) met onze Leaf. 3 x snelladen achter elkaar ging nog prima op weg naar Denemarken.
-Zeer negatieve ervaring met Plugsurfing, specifiek voor IJsland (lees hieronder)
-Met Chademo is en blijft het een beetje behelpen en moet je wel wat alert zijn. met CCS kun je echt redelijk zorgeloos op pad daar, want veel meer mogelijkheden dan met Chademo.

Reis naar Denemarken:
dag 1: 3 x snelladen in Duitsland. Telkens waren we de enige bij de laadpaal. Er was ook telkens maar 1 Chademo plug dus we zouden wel gelijk vertraging oplopen als er een andere auto zou zijn.
Dat is het voordeel van Chademo. Het wordt niet veel meer gebruikt dus meestal is de paal beschikbaar. echter wel relatief weinig palen per laadplek. Ik vraag me wel af hoe de reis zo soepel zou zijn verlopen in het hoogseizoen. Ik denk dat we dan meer hadden moeten wachten op een beschikbare Chademo-plug.
We hebben overnacht op een camping (Sandskaer Strandcamping) in Denemarken. Deze camping heeft een type 2 laadpaal. Dus handig om aan te komen met lege accu en op dag 2 weer met 100% vertrekken.
Op dag 2 met 2 snellaadsessies aangekomen bij de Ferry in Hirtshals.
In Duitsland hebben we geladen met travelcard/leaseplan bij de EON laders. In Denemarken met Plugsurfing bij de Clever laadpalen.
Terugreis naar Nederland ging ook soepel, 3 x snelladen op 1 dag ging prima. Overnachten iets ten noorden van Hamburg op dag 1, en op dag 2 naar huis.

Ferry (Smyril line):
van de 500 auto's waren er maar een stuk of 8 volledig elektrisch. Relatief weinig dus. De auto's werden gemarkeerd en kregen een vaste plek op de boot. vermoedelijk zodat ze beter blusbaar of verwijderbaar zijn in geval van brand. Ik zag daar wat info over op hun facebook pagina staan.
Laden op de boot niet mogelijk.
elektrische auto's werden niet als eerste of laatste ingeladen, maar telkens ergens halverwege.

Faroer eilanden:
Je kunt hier alleen snelladen via Elbil.fo. je moet dus met je mobiele telefoon naar die website gaan en laden via een account (kun je thuis al aanmaken en geld op zetten via CC). Er is geen app.
Wel is het mogelijk om een laadpas aan te vragen, maar wij kozen voor de website.
de Faroer valt buiten de EU en mobiel internet valt dus buiten de bundel en is duur.
In ons geval zat er een snellader op de camping en konden we via WiFi dus de laadpaal starten. Alternatief is om een lokale simkaart te regelen, maar vonden wij overdreven voor de 3 dagen dat we daar waren.

Er zijn voldoende laadpalen. Ik heb niet op de prijzen gelet omdat wij alles volledig kunnen declareren bij werkgever.

IJsland:
Voldoende laadpalen voor Chademo, maar je moet wel een beetje plannen en niet bij 30% denken: waar zal ik eens gaan laden? Soms zit er 100-150km tussen de laadpalen, maar meestal 30-50km. Met CCS is het allemaal veel makkelijker en zijn er veel meer laadpalen beschikbaar.
We waren met Chademo wel regelmatig afhankelijk van 1 laadpaal, dus als die ene paal net buiten werking zou zijn geweest, hadden we mogelijk een probleem gehad. maar alle palen die we gezien hebben werkten goed.

Hier en daar wel wat rare situaties meegemaakt:
- Sowieso waren er vele laders waar maar 1 auto tegelijk kan laden, dus óf Chademo óf CCS. En dan is er vaak maar 1 laadpaal dus je zit elkaar al snel in de weg. Men was wel druk bezig om 1 voor 1 deze palen te vervangen door 100 of 150kW palen waarbij wel meerdere auto's tegelijk kunnen laden.
- 1 snellader werd urenlang bezet gehouden door het lokale postbedrijf die hun busjes er aan het opladen was, omdat ze op hun eigen terrein alleen 3 type 2 laders hadden en dat ging niet snel genoeg. Ze zeiden ook doodleuk tegen anderen dat wachten geen zin heeft want ze hadden nog 3 busjes te gaan. Behoorlijk asociaal, wij hebben toen lang moeten laden aan de type 2 lader om dan maar naar een andere lader uit te wijken.
- Persoon in een Tesla die per se van 82 naar 100% wilde laden, terwijl wij daar met 20% stonden en op hem moesten wachten. Na herhaaldelijk aandringen ging hij eerder weg. Het was me niet duidelijk of dit nu opzet was of dat hij niet begreep dat wij echt op hem moesten wachten.
- Een andere Nissan leaf die gingen starten met laden bij 80% en doodleuk een uur de supermarkt in gingen, terwijl er 3 auto's in de wacht stonden. Bij terugkomst werden ze zelfs verbaal aggressief benaderd door een gezin dat blijkbaar haast had. Erg sociaal is het ook niet natuurlijk. Ik zou zelf voor de type 2 gekozen hebben zodat je de snellader voor een ander beschikbaar houdt. Maar ook hier was er denk ik geen opzet in het spel, maar gebrek aan kennis/ervaring.
-Als de snellader bezit is, namen we soms (tijdelijk) even de type 2 lader totdat de snellader beschikbaar is, maar dit wordt vaak niet begrepen. men denkt dat je al aan het laden bent en niet meer 'in de rij' staat voor de snellader. Dat levert ongemakkelijke gesprekken op en gedoe met parkeerplekken bezet houden zodat een ander niet voorkruipt.
-ICE auto's die doodleuk parkeren op de parkeerplaatsen voor EV's, waardoor er alsnog maar 1 auto tegelijk kon laden terwijl de paal meer auto's ondersteunden. nogal jammer...

Negatieve ervaring Plugsurfing:
Dag 1 op IJsland en we gingen laden met Plugsurfing. prima geladen echter bleek de betaling (CC) niet gelukt. Gevolg was dat de plugsurfing pas per direct geblokkeerd was vanwege een 12 euro 'debt'. Betalen was niet mogelijk. Niet via creditcard 1, creditcard 2, Revolut. Ook niet na herinstallatie app, proberen op andere telefoon, ook niet via hun webportal ipv app etc. etc.
Vervolgens werd ons verzocht om de Polestar app te installeren maar dat heb ik geweigerd. Ik ben op vakantie en al 3 uur bezig om die 12 euro te betalen en de boel werkt gewoon niet, en ik ben eigenlijk mijn tijd aan het steken in hun root cause investigation inclusief printscreens van de errors. Hier trok ik de grens.

Het was al snel duidelijk voor ons: plugsurfing heeft een probleem met hun systeem. De error was erg vaag. Iets over een query en zero-digit currency IJslandse kronen. duidelijk een technische error die niet voor de eindgebruiker bedoeld was. volgens mij kon het systeem niet omgaan met het afronden van IJslandse kronen of iets dergelijks.
Het heeft 3 dagen aan communicatie geduurd voordat plugsurfing inzag dat het hun probleem was en dat onze betaalmethodes gewoon in orde waren. Ze bleven maar volhouden dat wij iets verkeerd deden, terwijl we in Denemarken gewoon zonder problemen met Plugsurfing geladen (en betaald) hadden. Ondertussen bleven ze ons blokkeren. we konden niet meer laden.
Uiteindelijk gaven ze toe dat ze een technisch probleem hadden, werd onze schuld kwijtgescholden en de blokkering opgeheven.
Volgende dag, wij blij dat we weer konden laden. Wat blijkt: Plugsurfing heeft besloten IJsland niet langer te ondersteunen. Alle laadpalen verdwenen uit de app. Klantenservice ontkende dit eerst (nee hoor, moet gewoon werken) maar na navragen gaven ze toe dat ze 'tot nader order' IJsland niet meer ondersteunen. Ze zouden me op de hoogte houden, maar hebben dat nooit gedaan. Er kan nu dus al 3 weken niet geladen worden in IJsland door een of ander onbenullig probleempje. Ik had het gevoel dat onze error dit allemaal veroorzaakt had. Iedere klantenservice medewerker was op de hoogte van ons betaal issue werd me verteld, was al geescaleerd.
Vreemde gang van zaken. We hadden Plugsurfing juist gekozen voor IJsland, en hebben het totaal niet kunnen gebruiken door eerst hun eigen blokkade vanwege 12 euro schuld en daarna volledige terugtrekking van Plugsurfing uit IJsland. Stel je voor dat zou iets bij Duitsland zou gebeuren...

Hoe dan ook, we hebben ons wel gered. 2 lokale apps geinstalleerd (van ON, en Isorka) en dan heb je een prima dekking, maar we hadden eigenlijk gerekend op plugsurfing. De apps waren onze backup.
ON werkt met een QR-code die op elke lader aanwezig is. grappig systeem wel en werkt goed.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 18-07-2023 14:51 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-05 10:13

Hier hebben we het volgens mij al vaker over gehad. Een AC laadpaal heeft weinig transacties, zal wel rond de 3 per dag zijn, dus dan kan een dure PIN terminal nooit uit. Een snellader heeft veel meer transacties met een hogere prijs, dus daar zie je ze wel steeds meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Ja dat heb ik ook telkens geprobeerd, gewoon even de VISA swipen, maar vergeet het...

En het feit dat je een kaartlezer nodig hebt om de betaling te voltooien en sommige apps enkel in de taal van het land beschikbaar zijn... verschrikkelijk gewoon. Gelukkig dat ik op weg naar hier 5 minuten ben terug gereden naar de Tesla laders i.p.v. door te rijden naar Iberdrola zoals die Noor adviseerde, daar had ik voor niets gestaan en dan had ik nog eens 10 min kunnen terugrijden.
Elke nieuwe technologie die in een vrije markt opkomt doorloopt dit proces. We hebben pas sinds kort regelgeving die laadstekkertjes voor smartphones standaardiseerd.... We hebben in Europa nog steeds overal verschillende stekkers voor onze elektrische apparaten nodig.
Daar kun je je verschrikkelijk ontzettend aan ergeren, maar dat is verspilling van energie. Als je nog een paar jaar wacht, dan komt het allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Daan_P schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:23:
[...]
Ik ben benieuwd of in het hoog seizoen (vr 11-8 heen en vr 18-8 terug) er genoeg ruimte is bij Tesla om met mijn Enyaq te kunnen laden i.v.m. twee plekken bezet houden.
Wil niemand in de weg zitten, maar minder betalen is ook niet erg.

We gaan een weekje in een huisje zitten (incl laadpaal) aan de kust ter hoogte van legoland ;)
Waarschijnlijk zal het wel erg druk zijn. Bij ons wel afgelopen zaterdag. Maar je hoeft niet perse 2 plekken bezet te houden toch, als we naast je ook een VAG wil laden staan je juist goed.

Off-topic: weet niet of je ook van plan was legoland te bezoeken, maar ons is dat vandaag zwaar tegengevallen. Zo bizar druk heb ik het nog nooit in een attractiepark gezien. Echt niet leuk meer. Waren er na 4 uurtjes dan ook wel klaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:37
c00kie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:57:
[...]

Welke app heb je dan gebruikt om in zweden de laadpalen te vinden?

[...]

Keep me informed :), binnen enkele weken ga ik ook naar Zweden ;)

En los van deze 2 vraagjes. Ik heb mijn trip naar Zweden gepland op basis van Tesla superchargers. In Zweden zelf wordt het iets lastiger omdat de afstand tussen de plaatsen waar we logeren en de SUC's te groot is, maar ionity en Shell recharge to the rescue...
De vraag is nu... Hoe stellen jullie als niet tesla rijders een route in, die toch tesla suc's gaat zoeken? Is dat enkel via ABRP? of kan het op één of andere manier ook met de tesla app?
Ik zit nu ca 250 km ten noorden van Stockholm.
3 dagen geleden zaten we ca 150km ten oosten van Oslo, maar wel in Zweden.

Tot hiertoe enkel geladen bij ofwel de Tesla SuC, ofwel bij ons verblijf.
Op de eerste plaats was dat een paal die onder beheer van EVCore was, en dat wist ik op voorhand. Prijs was 4 kr per kWh, dus prima. Tesla SuC is ca 4,2 - 4,6.
Waar we nu zijn staat de paal open en de hotelier vraagt 350kr per laadbeurt, dus rij ik eerst de auto goed leeg, en dan ga ik laden. Ik verwacht dan zowat 50 kWh te laden, en dan blijft het een vrij dure laadbeurt. Maar ja…

Zelfs via de Shell app, Plugsurfing of Freshmile, het aantal laders (snel of traag) neemt enorm af eens je wat noordelijker zit. Tesla rules met 150 en 250 kW palen. Als er iets te vinden is (via ABRP of Chargefinder) zijn het ongekende aanbieders met meestal 50 kW en geen idee of mijn kaartjes daar werken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-05 20:52
VidaR-9 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:24:
[...]

Waarschijnlijk zal het wel erg druk zijn. Bij ons wel afgelopen zaterdag. Maar je hoeft niet perse 2 plekken bezet te houden toch, als we naast je ook een VAG wil laden staan je juist goed.

Off-topic: weet niet of je ook van plan was legoland te bezoeken, maar ons is dat vandaag zwaar tegengevallen. Zo bizar druk heb ik het nog nooit in een attractiepark gezien. Echt niet leuk meer. Waren er na 4 uurtjes dan ook wel klaar mee.
Hoe werkt dat dan, waarom 2 plekken bezet houden? Als dat echt nodig is, dan is dat een ingrediënt voor een leuke ruzie in het hoogseizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Luc Beek schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:48:
[...]

Hoe werkt dat dan, waarom 2 plekken bezet houden? Als dat echt nodig is, dan is dat een ingrediënt voor een leuke ruzie in het hoogseizoen.
Door de vormgeving van de Tesla laadpalen en de plek van de laadklep van een Tesla.

De meeste niet Tesla EV's moeten dan op p2 gaan staan om de p1 laadkabel te kunnen gebruiken en blokkeren dan dus 2 plekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc Beek
Zelf ben ik meer van verbale communicatie, maar ik ken iemand die zal zorgen dat je na afloop met 2 lekke banden van een koude kermis thuiskomst als je de 2 laadplekken verlaat 😝

Misschien een gat in de markt, een CCS verlengkabel.

[ Voor 13% gewijzigd door Luc Beek op 18-07-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Luc Beek schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:48:
[...]
Tesla’s hebben de laadpoort linksachter. En daar zijn de Supercharges ook op ontworpen, met een korte laadkabel.

Dat betekent dat als je een auto wilt laden met de laadpoort rechtsachter, bijv VAG, dit niet gaat op de supercharger plaats waar Tesla het bedoeld heeft. Als gevolg parkeer je dus op plek 2 om te laden met de supercharger die voor plek 1 bedoeld is. Zegmaar..

Edit: wat @jeroenkb dus al zei :+

[ Voor 3% gewijzigd door VidaR-9 op 18-07-2023 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Luc Beek schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:32:
Zelf ben ik meer van verbale communicatie, maar ik ken iemand die zal zorgen dat je na afloop met 2 lekke banden van een koude kermis thuiskomst als je de 2 laadplekken verlaat 😝

Misschien een gat in de markt, een CCS verlengkabel.
De malloot die de banden leksteekt van een auto die twee laadplekken 'blokkeert', zal nog langer moeten wachten: die auto gaat helemaal niet weg.

Een CCS verlengkabel?? De kabels van superchargers zijn zo kort omdat er zoveel stroom door moet dat ze erg dik moeten zijn ivm warmteontwikkeling. Er schijnen zelfs al laadkabels aan snelladers te zitten die watergekoeld worden......

[ Voor 19% gewijzigd door Peter-036 op 18-07-2023 18:45 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
We leven in een gekke wereld… Zelf ben ik heel benieuwd hoe het zal zijn om in het hoogseizoen (voor het eerst) met een EV op vakantie te gaan richting zuid Europa. Spannend .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JTHZZ
Peter-036 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:42:
[...]
Er schijnen zelfs al laadkabels aan snelladers te zitten die watergekoeld worden......
Schijnen? Alle snelladers >100kW hebben vloeistofgekoelde kabels. Lijkt me inderdaad wel een mooi spektakel zo’n CCS verlengkabel, vooral als alternatief voor oud en nieuw als het vuurwerk straks verboden wordt. Even qua grootte-orde: 200kW laden is 500A gelijkstroom bij een spanning van 400V.

[ Voor 29% gewijzigd door JTHZZ op 18-07-2023 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
PeterZ(on) schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:10:
[...]

Ik vraag mij af wat jouw strategie is om je laadstops te plannen en laders te vinden. Voor dat ik daar die Spaanse laadwoestijn inrij ga ik toch eerst uitzoeken waar ik kan laden en waarmee. Dat GM de lader niet laat zien zou je al wantrouwig moeten maken en als er ergens geschreven staat (Waze) dat er een lader is wil dat nog lang niet zeggen dat die ook 100% aanwezig is en het ook doet en dat je een voor die lader werkende pas/app hebt. Ik zou dat toch eerst op meerdere sites bevestigd willen zien. Die bewuste Iberdrola lader werkt met i.i.g. met o.a. Shell, Chargemap en Maingau.

Wat bedoel je met dat er een kaartlezer nodig is, wie heeft die nodig en waarvoor?

Op dit moment zul je toch eerst wat huiswerk moeten maken en dan is het helemaal niet zo complex. Rij je zomaar ergens een laadwoestijn is, tja, dan kun tegen onverwachte dingen aanlopen.
Ik hoefde op zich niet te laden en had nog genoeg batterij (80%), maar omdat we daar toch gingen eten dacht ik snel even te kijken of het kon. Het was dus meer een experiment om een idee te krijgen en om te testen hoe vlot dat gaat... allesbehalve dus. Verder heb ik een Plugsurfing laadpas van Volvo maar vind ik nergens een overzicht van welke palen die ondersteunt, dus het is trial and error (vooral dat laatste in Spanje). Voor m'n reis naar hier was ik perfect voorbereid en die is dan ook vlot verlopen.

Met kaartlezer bedoel ik zo'n bakje van de bank waar je bankkaart in gaat. Iets dat je normaal nooit bij hebt, maar mijn broer om een of andere reden wel 🙂. Bij de Enel X Way app had ik dit nodig om de koppeling van m'n VISA goed te keuren, bij Iberdrola moet je dat denk ik bij elke betaling gebruiken (eerste keer wou het laden niet starten omdat ik pas achteraf de kabel had aangesloten en bij de 2e poging moest ik opnieuw goedkeuren met de kaartlezer, ondanks dat ik m'n VISA gegevens had bewaard, toen ging het wel).

Volgens mij kan je je hier nooit 100% op voorbereiden, er zijn zoveel verschillende laadpalen en passen, het is gewoon een leerproces. Hier in Spanje heb je ook geen netwerk zoals in BE/NL/FR, veel keuze is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
JTHZZ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:53:
[...]

Schijnen? Alle snelladers >100kW hebben vloeistofgekoelde kabels. Lijkt me inderdaad wel een mooi spektakel zo’n CCS verlengkabel, vooral als alternatief voor oud en nieuw als het vuurwerk straks verboden wordt. Even qua grootte-orde: 200kW laden is 500A gelijkstroom bij een spanning van 400V.
Niet allemaal hoor, maar grotendeels wel. Volgens mij zijn de kabels van de v3 v2 superchargers ook niet gekoeld, maar door de korte kabel (waar de discussie mee begon) kunnen ze alsnog een behoorlijke stroom halen.

Neemt niet weg dat een verlengkabel inderdaad niet echt ergens op slaat. Het is geen simpel stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Dogooder

dus...

Ik zit inmiddels ruim een week in catalonië, spanje met een tesla model y en kleuters.
De reis hier naar toe was geen enkel probleem, gewoon navigatie volgen van supercharger naar supercharger.

Wel de app supercharged! Gebruikt om de supercharger in Noyelles-godault te selecteren ipv Lille.
Ook ABPR en chargemap Gebruikt om een bij fastned van vermar een stop te plannen zodat we in een keer door parijs konden. Ook wel zo fijn voor de achterbank.
Tot aan catalonië ging het zonder verdere uitdaging.

Net over de grens ging ik, gewapend met mijn MTC EU pas, direct de uitdaging aan om de lokale te testen. Batterij was een gezonde 60%, maar eerste iberdrola. Uit.
Daarnaast een endesa lader, maar ik kon niet betalen. Gelukkig nog volle batterij dus tijd zat om uit te zoeken.
Met beetje prutsen de enel x way app gebruikt en hiermee kan ik nu met succes laden bij endesa laders.
Vervolgens de Pyreneeën in waar een lader zou moeten staan die werkt met mijn MTC pas. Dit bleken iberdola laders te zijn en die werken niet met MTC. Gelukkig vooruitgedacht en bij de endesa lader genoeg geladen om weer een supercharger te kunnen bereiken.
Later wel de iberdrola app geïnstalleerd. Registratie ging was moeizaam. Kies other bij vraag naar Spaans id nummer en vervolgens bij billing address op "andere keer". Het blijkt dat een valide spaans adres ook niet wordt geaccepteerd. Vervolgens kan je wel een CC invullen.
App nog niet kunnen testen want ik liep tegen laders van etecnic aan.
Met de app evcharge van etecnic een account gemaakt en gratis kunnen laden aan de kust.
Verder nog een ionity geprobeerd met MTC maar geen succes. Bijkomend probleem bij ionity was dat er geen 4g internet beschikbaar was en daardoor belaten niet ging. Dan maar door naar een supercharger.
Ik heb inmiddels 7 apps in gebruik, maar heb er inmiddels wel vertrouwen in dat ik overal wel kan laden. MTC blijkt waardeloos te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
JanHenk schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:13:
[...]

Niet allemaal hoor, maar grotendeels wel. Volgens mij zijn de kabels van de v3 superchargers ook niet gekoeld, maar door de korte kabel (waar de discussie mee begon) kunnen ze alsnog een behoorlijke stroom halen.
Dat lijkt me sterk. Die kunnen tot 250kW laden dus dan heb je ofwel een heeeeeeeeeele dikke kabel nodig of hij is gewoon vloeistofgekoeld.
https://chargedevs.com/ne...able-faster-charge-times/

[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 18-07-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
JTHZZ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:25:
[...]

Dat lijkt me sterk. Die kunnen tot 250kW laden dus dan heb je ofwel een heeeeeeeeeele dikke kabel nodig of hij is gewoon vloeistofgekoeld.
https://chargedevs.com/ne...able-faster-charge-times/
Excuses, ik bedoelde de v2. Die kan 150kW maximaal zonder gekoelde kabels. En er zijn er nog wel meer van andere fabrikanten.

De v3 heeft inderdaad wel koeling! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
JanHenk schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:31:
[...]

Excuses, ik bedoelde de v2. Die kan 150kW maximaal zonder gekoelde kabels. En er zijn er nog wel meer van andere fabrikanten.

De v3 heeft inderdaad wel koeling! :)
Veel zijn er buiten die v2s toch niet meer, want de meeste snelladers gaan tot 300-350kW tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Largamelion schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:03:
[...]
Ik hoefde op zich niet te laden en had nog genoeg batterij (80%), maar omdat we daar toch gingen eten dacht ik snel even te kijken of het kon. Het was dus meer een experiment om een idee te krijgen en om te testen hoe vlot dat gaat... allesbehalve dus. Verder heb ik een Plugsurfing laadpas van Volvo maar vind ik nergens een overzicht van welke palen die ondersteunt, dus het is trial and error (vooral dat laatste in Spanje). Voor m'n reis naar hier was ik perfect voorbereid en die is dan ook vlot verlopen.

Met kaartlezer bedoel ik zo'n bakje van de bank waar je bankkaart in gaat. Iets dat je normaal nooit bij hebt, maar mijn broer om een of andere reden wel 🙂. Bij de Enel X Way app had ik dit nodig om de koppeling van m'n VISA goed te keuren, bij Iberdrola moet je dat denk ik bij elke betaling gebruiken (eerste keer wou het laden niet starten omdat ik pas achteraf de kabel had aangesloten en bij de 2e poging moest ik opnieuw goedkeuren met de kaartlezer, ondanks dat ik m'n VISA gegevens had bewaard, toen ging het wel).

Volgens mij kan je je hier nooit 100% op voorbereiden, er zijn zoveel verschillende laadpalen en passen, het is gewoon een leerproces. Hier in Spanje heb je ook geen netwerk zoals in BE/NL/FR, veel keuze is er niet.
Ok, dus meer van ik ben daar toch dan kan die maar gelijk laden. Maar dan nog, als je naar Spanje gaat dan zorg je toch vooraf dat je een paar passen hebt die daar werken, die ik al noemde en dan liefst nog een Spaanse of nog beter meerdere. Electromaps is eenvoudig aan te vragen, kan altijd van pas komen en had het daar ook wel gedaan. Electromaps heeft trouwens ook foto's en reviews op hun site, ook handig om vooraf te kijken.

En in Spanje is een account van iberdrola ook erg handig, al is het maar om de gratis laders te kunnen gebruiken. Ik heb er al veel plezier van gehad. Lees net hierboven dat iemand ook een account heeft kunnen aanmaken, kan dus nog steeds.

Zo'n "bakje" heet hier een digipass of randomreader o.i.d. Ook dat kun je beter thuis regelen dan onderweg maar dat kan ook tegenvallen zoals ik zelf heb ervaren. De Ionity app begon steeds om een 3DS code te vragen terwijl ik die thuis had ingevoerd en dacht dat dat permanent was. De erg lage Ionity prijs maakte dat enigszins goed maar ik pak de volgende reis lekker Fastned met Autocharge, dan maar iets duurder.

Verrassingen kun je altijd krijgen, zoals geen bereik met je phone maar daar kun je je van tevoren natuurlijk natuurlijk wel tegen wapenen door vooraf een laadpas te regelen die werkt waar je dat zou willen. Ik moet voor onderweg ook altijd minstens twee passen hebben om te kunnen laden, zo niet kies ik een andere lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-04 19:52
Gewoon 1 laadpas of 1 Europese app die voor alle palen werkt, kan niet zo moeilijk zijn toch? |:(
Er zullen altijd uitzonderingen zijn maar volgens wat ik tot hiertoe heb gehoord werkt de BMW laadpas op nagenoeg alle laadpalen. Officieel vermelden ze zelf 545 854 laadpunten in Europa en als ik zo snel even de kaart bekijk lijken ze toch goed verspreid te zitten zodat je nooit in de problemen zou mogen komen. Ik zou denken dat alle fabrikanten zoiets (kunnen) aanbieden?

Je zal weliswaar niet altijd het goedkoopste tarief hebben met zo'n kaart maar je krijgt er wel wat gebruiksgemak voor terug lijkt mij..

(Zelf vooral wat opzoekwerk gedaan naar de BMW pas omdat ik deze week mijn BMW 330e PHEV in ontvangst ga nemen en geen zin heb in meerdere kaarten. 1 kaart via de werkgever voor BE en 1 kaart privé voor het buitenland is voldoende voor mij :p)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
[...]

Ik was er een paar weken geleden, nog net voordat de Denen zelf vakantie hebben. Overal 5 minuten of geen wachtrij. Ideaal en heel goed te doen.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59
Vandaag de eerste kleine 900 km afgelegd met een Polestar 2. Vanuit Delft naar de Allgau vertrokken. tweemaal geladen bij Tesla superchargers zonder problemen. De derde keer wilde de auto geen handshake doen en het laden starten. Bekend probleem bij Polestar 2 trouwens, ook het aanduwen werkte niet. Toen bij OMV snellader nog even tot 60% geladen om bij het hotel te komen. Nu in de garage van het hotel gratis aan het bijladen tot 100%. Love it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
1000km met Tesla Y en vouwwagen gereden, grotendeels in de nacht en nergens hoeven wachten of afkoppelen. Vijf keer geladen bij een mix van FastNed (met een maandje abonnement en omdat ze aan de snelweg liggen) en Superchargers gepakt. Laadstops midden in de nacht is wel even handig om voor te bereiden, SUC Arlon is bij een vd Valk met ook in de nacht een toilet en koffie. Laxou is gewoon een parkeerplaats van de lokale supermarkt en bouwmarkt, en daar is in de nacht helemaal niks behalve vreemd volk…

Zou daarom bij volgende nacht rit (die overigens verder echt super verliep) vaker voor Fastned kiezen omdat je daar toch langs de snelweg zit en iets meer leven hebt. Verder is bij handmatig laders kiezen langs de peage belangrijk om goed te kijken naar de richting, met name Fastned zit op enkele plekken niet aan beide kanten en dan laat ABRP je rustig omrijden omdat je Fastned en Tesla als voorkeurs laders hebt gezet.

[ Voor 15% gewijzigd door Sander op 18-07-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:46
PeterZ(on) schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:10:

Op dit moment zul je toch eerst wat huiswerk moeten maken en dan is het helemaal niet zo complex.
:+

Ik dacht dat het laden in Europa inmiddels wel een beetje geregeld was. Maar toch nog veel horror verhaal hierboven. Goed om te lezen en binnenkort toch maar eens op onderzoek uit wat er allemaal voor geregeld moet worden voor de vakantie

[ Voor 35% gewijzigd door JohanB op 18-07-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chario2
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-05 20:39

chario2

Chario2 (818126)

bibi2205 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:25:
[...]

Er zullen altijd uitzonderingen zijn maar volgens wat ik tot hiertoe heb gehoord werkt de BMW laadpas op nagenoeg alle laadpalen. Officieel vermelden ze zelf 545 854 laadpunten in Europa en als ik zo snel even de kaart bekijk lijken ze toch goed verspreid te zitten zodat je nooit in de problemen zou mogen komen. Ik zou denken dat alle fabrikanten zoiets (kunnen) aanbieden?

Je zal weliswaar niet altijd het goedkoopste tarief hebben met zo'n kaart maar je krijgt er wel wat gebruiksgemak voor terug lijkt mij..

(Zelf vooral wat opzoekwerk gedaan naar de BMW pas omdat ik deze week mijn BMW 330e PHEV in ontvangst ga nemen en geen zin heb in meerdere kaarten. 1 kaart via de werkgever voor BE en 1 kaart privé voor het buitenland is voldoende voor mij :p)
Dat kan ik bevestigen! de bwm pas werkt bijna overal, mijn shell recharge laad mij regelmatig in de steek.
Ben dichtbij limoges gereden, op de heen weg bij Troyes overnacht, speciaal hotel met laadkabel gekozen. Aangekomen bij hotel, laadpaal kapot...
Naar een paal in de buurt gegaan, geen enkele pas werkte er.
Achja, toen maar naar een ionity gereden 30 km verder op en geladen, dat ging bij opstart al rap richting de 205 kw _/-\o_ .

De bmw pas zoals gezegd is prima.

Chario2 (818126)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
chario2 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:47:
[...]

Dat kan ik bevestigen! de bwm pas werkt bijna overal, mijn shell recharge laad mij regelmatig in de steek.
Ben dichtbij limoges gereden, op de heen weg bij Troyes overnacht, speciaal hotel met laadkabel gekozen. Aangekomen bij hotel, laadpaal kapot...
Naar een paal in de buurt gegaan, geen enkele pas werkte er.
Achja, toen maar naar een ionity gereden 30 km verder op en geladen, dat ging bij opstart al rap richting de 205 kw _/-\o_ .

De bmw pas zoals gezegd is prima.
Ik was dan toch wel benieuwd en heb even wat laders bekeken die Shell niet laat zien, en of BMW die dan wel laat zien.

De eerste is Sandaucourt west, die laat BMW wel zien, Shell niet. Dan Vilafreser in Spanje, laat BMW niet zien net als Shell, ook de PowerDots op La Plana bij Castellon zijn bij beide niet bekend. Verder mis ik bij BMW ook de gratis laders in Tarbena en Calpe die overigens ook niet bekend zijn bij Shell. In Benidorm mist BMW een locatie die Shell wel heeft. Resumerend in dit korte vergelijk, het maakt niet veel uit en is maar net waar je kijkt. Geeft iig weer aan dat je met meerdere passen meer kans hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Met al die perikelen in Spanje valt het mij op dat Chargemap nooit werd vernoemd ? Ik heb geen idee van de extra tarieven inherent aan Chargemap, maar exorbitant veel zal het toch ook niet zijn in vergelijking met de (ik noem het maar) "lokale" operatoren ? En je hebt blijkbaar toch ook veel (snel)laders ginder die ook met Chargemap werken ?

Dit valt mij gewoon op. Ik zie mij nu echt niet al die moeite doen, voor die ene keer dat je daar bent, om te beginnen apps te installeren en bij de lokale operatoren te beginnen registreren ... op vakantie ? Zou ik zonde van mijn vakantietijd vinden, als ik eerlijk moet zijn...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Chargemap is in Spanje ook goed bruikbaar maar veelal een stuk duurder, bijvoorbeeld 72ct tegen 45ct bij Iberdrola. En nee, ter plekke apps installeren en dingen uitzoeken daar begin ik ook niet aan, dat soort zaken doe ik thuis. Op vakantie wil ik genieten en moet alles vlekkeloos verlopen, dus goed voorbereiden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
[...]

Goed punt, dan neem je in totaal minder plekken in ja. Ga het denk ik wel zien.
Blijft ergens toch spannend aangezien ik zeker met drukte niet anderen tot last wil zijn. Onderweg maar de bezetting in de gaten houden.

Ja legoland staat ook in de planning, maar als ik naar de prijzen van vakantiehuisjes keek dan zitten we al buiten het duurste gedeelte, wie weet dat legoland dan ook iets minder druk is. Daarnaast zijn onze kinderen vaak na een halve dag er al klaar mee ;) iets met overprikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
PeterZ(on) schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:22:
[...]

Zo'n "bakje" heet hier een digipass of randomreader o.i.d. Ook dat kun je beter thuis regelen dan onderweg maar dat kan ook tegenvallen zoals ik zelf heb ervaren. De Ionity app begon steeds om een 3DS code te vragen terwijl ik die thuis had ingevoerd en dacht dat dat permanent was. De erg lage Ionity prijs maakte dat enigszins goed maar ik pak de volgende reis lekker Fastned met Autocharge, dan maar iets duurder.
Dat vind ik een voordeel van een ANWB creditcard, daar kan je gewoon met een app de validatie / bevestiging etc doen ipv een fysieke reader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Daan_P schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:18:
[...]

Dat vind ik een voordeel van een ANWB creditcard, daar kan je gewoon met een app de validatie / bevestiging etc doen ipv een fysieke reader.
Ik heb een ANWB creditcard (VISA) en daar heb je geen fysieke reader voor nodig, heb ik ook niet gezegd.

Voor validatie heb je twee mogelijkheden, een app en de 3DS code. Omdat ik zo min mogelijk apps wil hebben/gebruiken, heb ik de 3DS code gebruikt in de veronderstelling dat het dan geregeld is. Kwam er onderweg pas achter dat je met enige regelmaat die code moet invoeren.

Allemaal niet erg gebruiksvriendelijk, dus gebruik ik bij voorkeur een laadpas want daarmee heb je dat gedoe niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Largamelion
Voor m'n volgende reis zal ik ook wel op zoek gaan naar extra laadpassen, dat werkt zoveel malen handiger dan voor elk merk paal een app downloaden, registreren, bankkaart koppelen. Ik had m'n EV bij vertrek nog maar een goeie maand en had eigenlijk nog niet eens snelgeladen, heb daar speciaal nog een tripje naar de Ardennen voor gedaan om het laden bij Ionity en Fastned te testen + het navigeren naar laadpalen met ingebouwde Google Maps. Ik had nog zoveel andere dingen te regelen en uiteindelijk ben je toch nooit 100% voorbereid denk ik. Het is sowieso een leerproces en hier op Tweakers leer je al veel bij. Plugsurfing claimt toegang tot +500.000 laadpalen binnen Europa, maar een duidelijk overzicht van welke merken vond ik niet direct.

Elk jaar zal het vast beter gaan en al doende leer je. Het ging nu eigenlijk allemaal al zeer vlot op die twee lokale laadbeurten na maar uiteindelijk is het wel elke keer gelukt.

Net ook m'n terugweg voor volgende week gepland, 1650km en deze keer ga ik toch eens langs Parijs rijden, zou moeten lukken met 8 laadstops dan (6x Tesla, 2x Ionity). Bij overnachting geen laadpaal, daar was het aanbod op booking.com te karig en duur voor maar mss laten ze wel toe dat ik inplug in het gewone stopcontact, dan trek je op een nachtje toch ook een goeie 20kW binnen (beter dan niets).

Pagina: 1 ... 24 ... 104 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.