Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Largamelion schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:29:
... Ik had m'n EV bij vertrek nog maar een goeie maand en had eigenlijk nog niet eens snelgeladen, heb daar speciaal nog een tripje naar de Ardennen voor gedaan om het laden bij Ionity en Fastned te testen + het navigeren naar laadpalen met ingebouwde Google Maps.
...
Deed ik ook zo ongeveer, je koopt er een beetje gemoedsrust mee, en als voorbereiding is de ervaring ook aardig meegenomen.
Largamelion schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:29:
...
Net ook m'n terugweg voor volgende week gepland, 1650km en deze keer ga ik toch eens langs Parijs rijden, zou moeten lukken met 8 laadstops dan (6x Tesla, 2x Ionity). ...
Welk traject is dit, en welke auto (8 keer laden lijkt mij veel) ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05-2024
chario2 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:47:
[...]

Dat kan ik bevestigen! de bwm pas werkt bijna overal, mijn shell recharge laad mij regelmatig in de steek.
Ben dichtbij limoges gereden, op de heen weg bij Troyes overnacht, speciaal hotel met laadkabel gekozen. Aangekomen bij hotel, laadpaal kapot...
Naar een paal in de buurt gegaan, geen enkele pas werkte er.
Achja, toen maar naar een ionity gereden 30 km verder op en geladen, dat ging bij opstart al rap richting de 205 kw _/-\o_ .

De bmw pas zoals gezegd is prima.
Is die BMW kaart fysiek of kun je die ook via de MyBMW app gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:59
chario2 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:47:
Aangekomen bij hotel, laadpaal kapot...
Naar een paal in de buurt gegaan, geen enkele pas werkte er.
Zou je de passen willen benoemen die niet werkten.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb het gevoel dat dit topic steeds meer een afspiegeling wordt van de rest van het internet: mensen komen d’r om hun gal te spuwen als iets net niet lekker loopt maar de mensen met positieve verhalen zwijgen en geven daarmee de impressie dat het allemaal gedoe is…

Dus mijn ervaringen: met minimale voorbereiding (route keertje in de auto gezet en keertje in ABRP) naar zuid Frankrijk met een vouwwagen achter de Tesla Y zonder enige moeite, zonder laadfiles of zelfs afkoppelen. Ook ter plekke allemaal prima geregeld met laad infra, staat bij iedere grote supermarkt wel een paal. Maar ik ga dan ook niet iedere paal die ik tegenkom uitproberen, net als thuis bij 20 a 30% laden. Ow en ik heb alleen Shell tag bij en verder Tesla Supercharging bij de auto, tot nu toe nergens niet kunnen laden.

Overigens ga ik ook niet op de cent kijken: als ik met de benzine auto naar zuid Frankrijk rijd tank ik ook gewoon als ie leeg is zonder op prijs te letten: het is vakantie en die paar tanks per jaar maken op een vakantie echt niet het verschil…

[ Voor 10% gewijzigd door Sander op 19-07-2023 15:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:47
Sander schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:39:
Heb het gevoel dat dit topic steeds meer een afspiegeling wordt van de rest van het internet: mensen komen d’r om hun gal te spuwen als iets net niet lekker loopt maar de mensen met positieve verhalen zwijgen en geven daarmee de impressie dat het allemaal gedoe is…
Reizen is soms ook al stressvol genoeg met een volle achterbank en nog uren te gaan op de navigatie. Eigen keus, maar ik kan me ook wel voorstellen dat je lichtelijk geïrriteerd raakt als je ergens stil komt te staan of om moet gaan rijden. Zeker als je vooraf al het een en ander uitgezocht hebt.

Tussen het gal spuwen door zit voor anderen ook echt wel nuttige informatie. Ik lees veel over aanbevelingen van bepaalde SuC’s en andere zaken om rekening mee te houden.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:00
Om dan toch iets positiefs te zeggen over het lange reizen met een EV. Ik heb prima genoten van de ritten, zeker op de grote wegen in Frankrijk. De Fransen hebben zeker een stap gemaakt om het EV-rijden wat minder stressvol te maken. Denk dat je over 1 of 2 jaar weinig zorgen hoeft te maken, dat je geen aire (die met een tankstation) zonder een boel laadpalen tegenkomt. Je moet alleen de juiste aire's weten. Bij een hele grote kwam ik er 6 tegen, terwijl 30 km verderop er 20 palen helemaal vrij waren.

In de bergen was het voor mijn dochtertje op de achterbank iets minder leuk, maar die kleine meid ving haar kots handig in handen op. De lokale pharmacy kwam natuurlijk weer met een Frans paardenmiddel, dus die lag de halve rit voor pampus op de achterbank :) En de afdelingen in de bergen zijn goed voor de range. ID.3 kwam uiteraard pas nadat ik de bergen af was gereden, dat ik toch maar in B-modus moest gaan rijden.

Alleen is het laden in de dorpjes van Frankrijk nog wel eens een uitdaging, met het proberen van verschillende laadpassen, palen die gewoon niet werken. Ook dat heeft op een bepaald manier een soort charme of vakantiegevoel. Doet ie of doet ie het niet, welke mooie route moet ik rijden om even naar een fast charger te kunnen etc.

Ik denk dat wij het in Nederland zeker hebben getroffen, hoe de EV-infrastructuur prima is ingericht. Zowel in de dorpen als langs de snelweg. In het buitenland is het niet altijd meer pionieren, maar een kwestie van plannen. Als je dan na lange hete dag, met een volle achterbank, niet direct kan laden langs de snelweg, mag je best even op Tweakers je gal spuwen :D

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11:11

Dus mijn ervaringen: met minimale voorbereiding (route keertje in de auto gezet en keertje in ABRP) naar zuid Frankrijk met een vouwwagen achter de Tesla Y zonder enige moeite, zonder laadfiles of zelfs afkoppelen. Ook ter plekke allemaal prima geregeld met laad infra, staat bij iedere grote supermarkt wel een paal. Maar ik ga dan ook niet iedere paal die ik tegenkom uitproberen, net als thuis bij 20 a 30% laden. Ow en ik heb alleen Shell tag bij en verder Tesla Supercharging bij de auto, tot nu toe nergens niet kunnen laden.

Overigens ga ik ook niet op de cent kijken: als ik met de benzine auto naar zuid Frankrijk rijd tank ik ook gewoon als ie leeg is zonder op prijs te letten: het is vakantie en die paar tanks per jaar maken op een vakantie echt niet het verschil…
Ik ben deze week teruggekomen van een vakantie in Italië en heb nul problemen gehad, ook geen enkele keer hoeven wachten, altijd wel vrije plekken. Heb het meeste geladen bij Tesla en Fastned, met de Shell Recharge tag en Tesla app. Maar ook de minder bekende laadaanbieders deden het altijd met de Shell tag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z64IiNj4SMAUcRO8zxy0iipYqOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmZ1ORhw0HjZMjrCFlm3DUXA.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:08:
[...]

Reizen is soms ook al stressvol genoeg met een volle achterbank en nog uren te gaan op de navigatie. Eigen keus, maar ik kan me ook wel voorstellen dat je lichtelijk geïrriteerd raakt als je ergens stil komt te staan of om moet gaan rijden. Zeker als je vooraf al het een en ander uitgezocht hebt.
Tja juist dat is dus iets waar ik positief over verrast was: overal waar we een stop overwogen was wel een goede optie nabij, en op geen enkel moment het gevoel gehad dat we nu “moesten” omdat anders niet kon. De kids konden aangeven wanneer ze graag ff wilden stoppen en dat paste dan prima binnen de plannen om ff te laden. Daarbij was de 2 a 2,5u tussen stops echt heel ontspannen tov 3 a 4 wat ik eerder vaak deed en wat dan net te was. En omdat je weet dat langer stoppen ook weer een langere volgende stint is, of kortere volgende stop ging het ook relaxter en minder gejaagd

[ Voor 14% gewijzigd door Sander op 19-07-2023 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:12
Weer goed nieuws voor de Spanjeganger, Ionity heeft een nieuwe laad locatie gepland bij Tarragona. Hopelijk is die bij mijn volgende reis te gebruiken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik heb eigenlijk enkel positieve ervaringen. Zowel Zwitserland als Frankrijk doe ik probleemloos, de gps van m’n wagen verteld me waar ik moet laden en hoe lang, de laadpalen op de parking zie ik staan op m’n gps, dus ook daar geen issue.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-04 19:52
PeterZ(on) schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 23:26:
[...]

Ik was dan toch wel benieuwd en heb even wat laders bekeken die Shell niet laat zien, en of BMW die dan wel laat zien.

De eerste is Sandaucourt west, die laat BMW wel zien, Shell niet. Dan Vilafreser in Spanje, laat BMW niet zien net als Shell, ook de PowerDots op La Plana bij Castellon zijn bij beide niet bekend. Verder mis ik bij BMW ook de gratis laders in Tarbena en Calpe die overigens ook niet bekend zijn bij Shell. In Benidorm mist BMW een locatie die Shell wel heeft. Resumerend in dit korte vergelijk, het maakt niet veel uit en is maar net waar je kijkt. Geeft iig weer aan dat je met meerdere passen meer kans hebt.
Bij Castellon de la Plana zie ik dan weer een 20-tal laadlocaties vlakbij dus daar valt wel een alternatief te vinden waar de kaart wel werkt zonder ver omrijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HA1zywJOLhj6fmaLKsoLIxfOZfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VLPD7gcJuJd3muMZZGfpxH57.png?f=fotoalbum_large

Dat de gratis laadpalen in Tarbena en Calpe niet op de kaart staan lijkt me vrij logisch, daar heb je de kaart niet nodig (en verdienen ze niets aan). :p

Maar goed, ik wou hier ook geen discussie starten dat de BMW laadpas de beste is. Het is voorlopig nog altijd een beetje plannen en rekening houden met de beschikbaarheid van (geaccepteerde) laadpalen. De beste kansen heb je nog altijd met meerdere laadpassen idd. :)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
bibi2205 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:56:
[...]

Bij Castellon de la Plana zie ik dan weer een 20-tal laadlocaties vlakbij dus daar valt wel een alternatief te vinden waar de kaart wel werkt zonder ver omrijden.
[Afbeelding]

Dat de gratis laadpalen in Tarbena en Calpe niet op de kaart staan lijkt me vrij logisch, daar heb je de kaart niet nodig (en verdienen ze niets aan). :p

Maar goed, ik wou hier ook geen discussie starten dat de BMW laadpas de beste is. Het is voorlopig nog altijd een beetje plannen en rekening houden met de beschikbaarheid van (geaccepteerde) laadpalen. De beste kansen heb je nog altijd met meerdere laadpassen idd. :)
Wat probeer je nu aan te tonen want dat begrijp ik niet echt.

Als je op weg bent naar de Costa Blanca wil je langs de snelweg laden bij een snellader en niet bij een AC-lader in de stad. Dus dat die 20 laders in de buurt een alternatief zijn zie ik echt niet. Daarnaast, Shell laat al die laders ook zien.

Dat het logisch is dat BMW die gratis laders in Tarbena en Calpe niet laat zien ben ik ook niet met je eens. Electromaps laat die gratis laders namelijk wel zien en die verdienen er ook niets aan.

Andersom zou dan logischer zijn. Electromaps wil stroom verkopen en neemt dan alleen maar laders op waar ze aan verdienen, terwijl BMW EV's wil verkopen en die wil het hun klanten zo makkelijk mogelijk maken om hun weg te vinden met alle beschikbare laders.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-04 19:52
PeterZ(on) schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:24:
[...]

Wat probeer je nu aan te tonen want dat begrijp ik niet echt.

Als je op weg bent naar de Costa Blanca wil je langs de snelweg laden bij een snellader en niet bij een AC-lader in de stad. Dus dat die 20 laders in de buurt een alternatief zijn zie ik echt niet. Daarnaast, Shell laat al die laders ook zien.
Ik kan er overheen gekeken hebben maar je hebt nergens vermeld dat het om laders langs de snelweg ging..
Dat het logisch is dat BMW die gratis laders in Tarbena en Calpe niet laat zien ben ik ook niet met je eens.
Deze kaart gaat specifiek over de laadpalen waar de BMW pas wordt geaccepteerd. Een gratis laadpaal waar je de kaart niet nodig hebt gaan ze dus niet vermelden op de kaart, lijkt me logisch. (Misschien staan ze wel aangegeven in de BMW navigatie?)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
bibi2205 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:39:
[...]

Ik kan er overheen gekeken hebben maar je hebt nergens vermeld dat het om laders langs de snelweg ging..

[...]

Deze kaart gaat specifiek over de laadpalen waar de BMW pas wordt geaccepteerd. Een gratis laadpaal waar je de kaart niet nodig hebt gaan ze dus niet vermelden op de kaart, lijkt me logisch. (Misschien staan ze wel aangegeven in de BMW navigatie?)
Ik noemde La Plana en dat is de verzorgingsplaats langs de snelweg.

Chargemap laat ook gratis laders zien en ook laders waarbij hun pas niet gebruikt kan worden, dus dat het logisch is dat BMW het niet doet zie ik echt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:55
flupp schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:36:
[...]
Welk traject is dit, en welke auto (8 keer laden lijkt mij veel) ?
Regio Valencia over Zaragoza, Bordeaux en Parijs naar Antwerpen. Volvo XC40 single motor (P6), een van de slechtere EV's op gebied van range. Ik vind om de 2u stoppen toch ideaal, dan strek ik graag even de benen en maak ik de nek wat los 🙂.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-05 16:16

azutphen

Energie blijft altijd behouden

Roadttrip Montenegro 5200 km met Ioniq 6 FE 78 kWh

Hi,

Ik vind net dit forum gedeelte pas maar heb net met een Ioniq 6 een road trip naar Montenegro achter de rug en wil graag mijn ervaringen delen. Ik concentreer me hierbij meer op de electrische ervaringen als op wat ik in de landen gezien heb.
In totaal inclusief dagtripjes 5200 km gereden in 20 dagen

Mijn route ging van Veghel naar
Engelhartszell (oostenrijk) 795 km
Oresje (Kroatie vlakbij zagreb) 429 km
Sarajevo (Bosnie) 423 km
Zabljak (Montenegro) 200 km
Risan (Montenegro) 200 km
Trogir (Kroatie) 366 km
Plitvice 228 km
Ter (Slovenie) 309 km
Marktheidenfeld (duitsland) 761 km
Veghel. 419 km

Ik heb me niet echt verdiept in welke passen ik nodig had maar heb een Ionity, leaseplan, Maingau, Shell en Elbizz pas meegenomen.
Achteraf gezien had ik aan Ionity en Elbizz al genoeg gehad.

Ik heb geprobeerd op voorhand met ABRP de route en laadstops te plannen, dit gaf een indicatie maar in de praktijk bleek mijn auto het beter te doen.

Tot en met Zagreb was het laden op de heenreis geen enkel probleem, ik heb bij mijn auto een Ionity flex abo gekregen waarmee ik in heel europa 1 jaar voor € 0,29 / kWh kan snelladen.
Net boven Zagreb in de buurt van Zabok zit bij de Roses fashion outlet nog een Ionity die nauwelijks gebruikt wordt maar voor mij de laatste Ionity stop was.

In Zagreb zit vlak bij de oude stad een parkeergarage waar een Elen laadpaal staat, tijdens het zoeken naar een parkeerplek ontdekt dat die paal er stond en dus sightseeing en laden tegelijk gedaan. App geinstalleerd en werkte prima.

https://goo.gl/maps/iRzcr36chUGT7fny5

Dus doordat ik nu ook de Elen App had die ook steeds gebruikt voor het zoeken van laadpalen.
Eigenlijk heb je bij deze route aan 1 app niet voldoende.
Ik gebruikte voor de rest van de reis google maps, plugshare (waardevol) Elen, Petrol en Charge my hyundai om te zoeken.

Vanaf Zagreb door naar Sarajevo, ik wist dat dit een kritisch stuk was van ca 420 km en zelfs met mijn auto heb je dan niet veel reserves meer.
Via ABRP een Petrol HPC paal van 150 kW gevonden in Slavonski Brod, dit ligt net in Kroatie tegen de bosnische grens, in dit plaatsje staat een 150 kW paal door de stad nog verschillende ander palen.
Ik snap nog steeds niet waarom want in deze plaats en verre omtrek is volgens mij geen electrische auto te vinden. Petrol app gedownload maar werkte niet dus dan maar met Elbizz, Laden starte prima op, op 1 juli geladen maar nog steeds geen laadregistratie bij Elbizz te zien, dat gaat dus prima tot dusver.

Vanuit Slavonski Brod doorgereden naar Sarajevo, Je kunt dan zien dat Bosnie nog echt heel erg arm is. Hier is veel na de oorlog nog niet hersteld.

In Sarajevo heb ik op voorhand helemaal geen palen kunnen vinden, nadeel was ook dat ik hier in het weekend was en er bijvoorbeeld wel laders bij een porsche dealer waren maar die waren alleen tijdens openingsuren toegangkelijk. Ik wist dat de volgende stop na Sarajevo had ook heel weinig mogelijkheden dus eerst Sarejevo stukje voorbij gereden, daar bij een 50 kW DC paal de auto helemaal volgepompt. Kwam daar nog een Bosinier met een ID3 tegen en dat was buiten een verdwaalde Tesla het enige electrisch wat ik in Bosnie gezien heb.
Vervolgens Sarajevo in gedoken en wij hadden een hotel met eigen parking maar geen laadmogelijkheid.
Oude stad Sarajevo ontzettend mooie combinatie tussen oosters en westers. Zeker de moeite waard.

Op de ochtend dat we van Sarajevo naar Zabljak gingen besloten nog even langs een grote Mall te gaan, even op internet gekeken wat er in de mall te beleven was en wat blijkt, in de parkeergarage 2 gratis laadplekken die nergens gedocumenteerd waren
Dus 2 uur in de SCC - Sarajevo City Center rondgehangen en ondertussen mijn accu gratis afgetopt.

De rest van de reis heb ik heel vaak op google de reviews en foto’s van parkeergarages en grote parkeerplaatsen bekeken als ik op zoek was naar een laadmogelijkheid en zo toch een paar keer palen gevonden die via de apps niet te vinden waren. Waarschijnlijk omdat ze ook allemaal gratis waren en dus niet bij de kaartaanbieders aangemeld stonden.

Van Sarajevo naar Zabljak zijn we via de M18 over de P14 langs TRSA gereden.
Dit was een rit van ca 180 km waar we inclusief veel kijkstops 6 uur over gereden hebben.
Dit is by far de mooiste route die ik ooit gereden heb, combinatie van afgronden, vergezichten grindpaden, slechte wegen. Met een afgrond langs je de spiegels in moeten klappen om langs een tegenligger te komen. Fantastisch mooi.

Zabljak.
Omdat mijn auto ca 500 km kan rijden op 1 accu en omdat je daar nergens hard rijd kon ik makkelijk een paar dagen vooruit op 1 accu, ik had thuis al opgezocht dat op 1,5 km van ons appartement bij een sportcentrum 1 openbare laadpaal stond en die bleek gratis.
Dus daar 2 keer mijn auto daar geparkeerd, en paar uur gaan wandelen en de laatste dag een hele middag laten staan zodat hij weer helemaal vol was voor het vervolg van de reis naar Risan. Dit was inclusief een bezoek aan het Ostrog Klooster maar 200 km dus appeltje eitje
De routen naar Ostrog is wel bijzonder, direct naast de weg zo’n diepe afgronden dat je als je erin keek een weeig gevoel in je maag kreeg.

Risan.
Op een of andere manier had ik tot en met Zabljak op voorhand best veel uitgezocht maar omdat je in Risan toch weer wat in de bewoonde wereld komt niet zo veel aandacht besteed aan het 2e deel van de reis. Ik wist wel dat er in Risan in ieder geval geen paal stond.
Wat blijkt echter, op heel veel grote parkeerplaatsen in badplaatsen in dit gebied staan laadpalen. Vaak alleen via Plugshare te vinden en eigenlijk altijd gratis laden. In dit gebied dus regelmatig bij gelegenheid geladen en nooit stress gehad.
Vanuit Risan was de volgend stop Trogir in Kroatie, dit stuk was 330 km en omdat ik altijd wat reserve wil hebben hadden we besloten om de avond voor vertrek Kotor te bezoeken, daar te kijken en eten en in tussentijd de auto te laden op een plek op een grote parkeerplaats.
Daar aangekomen, blijkt er een diplomaat zijn auto op de parkeerplaats voor de laadpaal te staan. Ik moest laden dus auto op het trottoir gezet, vrouw en dochter de stad in en ik bij de auto gewacht want mocht daar niet parkeren. Uiteindelijk kwam diplomaat terug, ik hem een oud hollandse reprimande gegeven, op laadplek geparkeerd en de stad in gegaan.

Trogir
Op de tolweg richting trogir zit net voor trogir een 50 kW Elen paal, daar dus maar weer afgetopt. Kreeg hem eerst niet opgestart maar bleek dat iemand de noodstop geactiveerd had. Die dus weer uitgetrokken en toen deed hij het.

Ons hotel had geen laadplek, dus telkens als we een stad bezochten weer gezocht op parkeergarages of parkeerplaatsen en daar kon je heel vaak wat bijladen.
De Lidls en Kaufland hebben hier vaak gratis 50 kW palen en stond in sibenik ook een Elen paal maar deze waren telkens alle bezet of kapot.
Een hotel verderop had wel een paal, daar gevraagd en zij gaven aan dat de paal openbaar was en iedereen daarvan gebruik mocht maken. De laatste nacht in Trogir bij deze paal geparkeerd zodat we weer met volle accu naar de Plitvice watervallen konden.
De lage snelheden beginnen hun resultaat te geven, auto met volle accu gaf 611 km actieradius aan terwij de officiele actieradius 513 km is.

Grabovac / Plitvice watervallen
Zonder problemen naar de Plitvice watervallen gereden, hier zou volgens de apps een Elen laadpaal zijn maar die bleek nog niet te bestaan. In Grabovac waar ons hotel zat was echter ook een hotel restaurant waar je gratis mocht laden als je daar at. In Grabovac staat ook een Elen laadpaal.. We konden dus de volgende ochten weer met volle accu op pad naar Ter

Ter
Op de route naar Ter kwamen we weer langs Zagreb en hebben we weer geladen bij de Ionity die ik eerder vermeld heb. Daar de auto weer afgetopt.
In Ter waren meerdere palen maar wederom was er weer 1 bij een restaurant waar we tijdens het eten gratis mochten laden.

Weer naar huis.
Vanaf slovenie kon ik weer de Ionity palen volgen, Ter ligt in het binnenland maar uiteindelijk lag onze eerste stop bij Maribor waar een Ionity station is, Vanaf daar stelde de terugweg niet veel voor want was de dekking meer als goed.
Opvallen was een E&BW station net voor de NL grens, ik stopte hier omdat ik net te weinig had om thuis te komen. Ik plugde de aut in en duwde op de paal op een knopje om het tarief te bekijken en de auto starte met laden, zonder pasje, dus gratis denk ik ?.

Ervaringen
Actieradius:
Bij mijn auto zeker voldoende, het was heel fijn dat door mijn grote actieradius je heel makkelijk 100 km reserve kon houden voor als het laden een keer niet lukte. Hierdoor liep ik eigenlijk nooit vast en is er van laadstress nooit sprake geweest. Heb de granny loader meegenomen maar niet nodig gehad.

Verbruik onder verschillende condities
Zoals in de folder beloofd wordt en zelfs af en toe beter. Heel erg fijn is dat je door de goede stroomlijn ook bij hoge snelheden een redelijke actieradius hebt. Heb op de autobahn stukken aardig doorgetrapt en op een stuk met redelijk veel wegwerkzaamheden toch gemiddeld 110 kmh kunnen halen door waar het mocht 160 te rijden. Dit resulteerde in een verbruik van 21,6 kwh/100 km dus actieradius dan nog steeds ca 350 km. Mijn ervaring in Duitsland is dat met flink doortrappen elke 250-300 km stoppen om te laden goed te doen is en dat was met een ice ook ons reis ritme.

Laadsnelheid
Bij HPC helemaal fantastisch, heb bij de routes langs de Ionity palen regelmatig gemiddeld 200 kWh gemiddeld aangetikt, 41 kW in 12 minuten als je binnen de 20%-80% blijft
Je moet dan al aardig doorlopen naar het toilet want plassen duurt langer als het laden.
Het laden gaat zelfs tot de 93% vaak nog met 60 kW door dus vaak ging ik boven de aanbevolen 80%

Kosten
Ik heb in Bosnie, Montenegro, Kroatie en Slovenie heel veel gratis kunnen laden zonder dat ik er echt naar op zoek was, in totaal ca 936 kW geladen en daarvoor maar €206 betaald voor 713 kW wat gemiddeld 0,29 is. Dit klopt wel want heb alleen betaald bij Ionity en Elen en die hadden beide voor mij een tarief van 0,29 cent.
Voordat ik vertrok had ik hem thuis volgeladen maar inclusief die lading was het Iets meer als 230 euro en dat is voor 5200 km is voor niks natuurlijk.

Tips Om in de Balkan laadpalen te vinden:
Plugshare is heel waardevol, inclusief de ervaringen van de gebruikers
Google maps kent vaak palen die de apps niet kennen.
Elen en Petrol zijn beiden groot maar Elen veruit het voordeligst
Hvratska telecom heeft een app Espots en is ruim vertegenwoordigt in Balkan. Al hun palen waar ik geladen heb waren gratis.
Zoek in grote steden naar parkeergarages van winkelcentra of grote openbare parkeerplaatsen. Hier zijn vaak palen.
Kun je de palen op de apps niet vinden, kijk dan bij google revieuws naar foto’s die gebruikers van parkeerterreinen of parkeergarages hebben gemaakt. Op deze manier 3x een ongedocumenteerde laadpaal gevonden.

Hyundai live
Net een nieuwe update en werkt redelijk, systeem geeft zelf nodige stops aan en werkt deze ook bij nav verbruik etc. In landen met goede HPC dekking heel goed te doen, in de Balkan moet je zelf wat meer plannen. Irritant is dat je maar 2 tussenstops zelf handmatig in kunt geven en in mijn beleving iets te weinig invloed hebt op de positie van de stopplaatsen.
Vaak plande ik zelf dus een andere ionity als dat het systeem voorstelde.

Vragen:
Stel ze gerust, het was een fantastische reis die ik iedereen aan kan bevelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QucMt72mO8umoaloavcqAkjLgNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4sNDeVjX3t4OgbUaBazHT88O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UfZNA33RfiA7mnOhrlhhuAqFew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3BZsSQREugHKZ0MSRC3VQ6V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNHpvY5aXWfRNLkAhvCWoEizfus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzrsiNJHkgMXa8sW0t7X0jh9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtTreDgCPhqOzu97vszNCCASVDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9RQjtvQl2LcmSqdNAvLVCKt.jpg?f=fotoalbum_large

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:29
Gisterenavond na een rit van drie dagen aangekomen in Samsun (Turkije). Heb de rit in drie etappes gedaan:

1. Thuis -> Zagreb. Ruim 1250km. Laders overal te vinden, hoef je bijna niet over na te denken. Door louter gebruik te maken van Tesla Superchargers kon ik bij het hotel komen.

2. Zagreb -> Edirne. Ruim 1200km. Ik heb tijdens de hele rit een stop iedere 200-250km aangehouden. De afstand tussen de superchargers van Tesla in Servië en Bulgarije maakt het dat je dit rijschema aan kunt houden. Extra fijn in Servië: ik kon er gratis laden! Wel heeft de grensovergang van Servië naar Bulgarije ruim 3 uur geduurd wegens een niet-handige opzet van de paspoort-controle-poorten aan Bulgaars kant. Het was bijna 40 graden warm en de airco stond aan: in 2 uur tijd zakte de lading van 67% naar 52%. Omdat ik niet wist hoe lang het nog zou duren, uiteindelijk de airco uit en de ramen open gedaan. Na een uur was de lading maar 1% gezakt. Leermoment voor mij. De superchargers in Bulgarije zitten in Sofia en in Plovdiv, beiden behoorlijk in de stad. Ze zijn wel gratis te gebruiken, maar ik wilde de stad niet in. Heb daar voor het eerst tijdens de rit gekozen voor een andere aanbieder langs de snelweg dat via de Shell Recharge app te vinden was. Pasje deed het perfect! In Edirne aangekomen had het hotel een Tesla supercharger op de parkeerplaats staan. 's Ochtends tijdens het ontbijt heerlijk naar de 100% geladen.

3. Edirne -> Samsun. 950km. Hier heb ik in eerste instantie gebruik gemaakt van Trugo en van ZES. Beiden werken prima zonder pasje door simpelweg de app te downloaden, een profiel aan te maken en een credit card te koppelen. Het stukje tussen Bolu en Samsun heb ik heel rustig gereden om energie te sparen. Een vriend gaf aan dat er in Merzifon een snellader van GioEV staat. Helaas lukte het mij niet om mijn credit card te koppelen. Eenmaal daar aangekomen heb ik ingeplugd, de code van de lader gedeeld met hem en hij zette op afstand het laden aan. Het laatste stukje naar Samsun natuurlijk zonder problemen kunnen rijden.

Aantal zaken die mij opvallen:
- Duitsland is écht goed voorzien van snelladers.
- Na Kroatië is het goed plannen, maar toch nog heel goed te doen.
- Qua tijd ben ik niet zo veel extra tijd kwijt geraakt. Ik heb de rit diverse keren met een ICE gedaan en volgens mij ben ik niet veel langer onderweg geweest.
- Grensovergangen met paspoortcontroles waar je lang moet wachten in combinatie met warm weer is funest voor de lading als de airco vol aan staat.
- 3400km in drie dagen is echt geen probleem meer. Ik heb stukken 130/140km/h gereden, ook in Turkije. Veel harder heeft geen zin, de hele rit 100km/h rijden hoeft niet.

Nu 3 weken vakantie. Na mijn rit terug naar Nederland volgt een update met een overzicht van hoeveel ik uiteindelijk heb geladen en wat de kosten waren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:39
Largamelion schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 23:07:
[...]
Regio Valencia over Zaragoza, Bordeaux en Parijs naar Antwerpen. Volvo XC40 single motor (P6), een van de slechtere EV's op gebied van range. Ik vind om de 2u stoppen toch ideaal, dan strek ik graag even de benen en maak ik de nek wat los 🙂.
Is de Volvo XC40 P6 dan zoveel slechter dan de WLTP-opgave? Volgens Volvo zelf is de range 475 km, dat is juist beter dan gemiddeld. Er zijn heel veel EV's die ver onder de 400 km WLTP bereik zitten, of zelfs onder de 300 km. Al denk ik dat er weinig mensen zijn die met hun Renault Twingo, Dacia of Mini EV naar zuid-Europa rijden :P .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:35
@mustisen kijk, dat zou nou ritten die hier thuis horen. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-05 23:03
Of-Aaargh schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 07:33:
[...]

Is de Volvo XC40 P6 dan zoveel slechter dan de WLTP-opgave? Volgens Volvo zelf is de range 475 km, dat is juist beter dan gemiddeld. Er zijn heel veel EV's die ver onder de 400 km WLTP bereik zitten, of zelfs onder de 300 km. Al denk ik dat er weinig mensen zijn die met hun Renault Twingo, Dacia of Mini EV naar zuid-Europa rijden :P .
De huidige XC40 (worden nu sinds een paar maanden uitgeleverd) heeft volledig nieuwe motoren en heeft daarmee een flinke sprong in range gedaan. Ik denk dat de opmerking gaat over een model van voorgaande jaren met een lagere WLTP. De afwijking met WLTP is denk ik niet groter dan bij andere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:55
Of-Aaargh schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 07:33:
[...]

WLTP van het '23 model is 425km (69kWh batterij), maar dat haal je dus nooit met enkel autostrade. Je laadt ook meestal tussen de 10%-80% en dan rij je dus 200-250km. Als je echt op de limiet zou rijden 0%-100% dan haal je er mss net 300km uit, maar dan verlies je nog meer tijd want laden vanaf 80% gaat een pak trager. Ook vind ik het niet ontspannend rijden met een batterij onder de 10%, zeker op plaatsen waar ik niet vertrouwd ben met de laadmogelijkheden.

De range van de XC40 valt op zich mee, het is eerder de efficiëntie. Die andere voertuigen waar jij over praat hebben allemaal een kleinere batterij. De XC40 is niet de meest gestroomlijnde auto, maar wel heerlijk om mee te rijden, zeker hier in de bergen waar we geregeld van de asfalt gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Largamelion op 20-07-2023 09:56 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zaterdag vertrek ik naar Zuid Frankrijk en ik lees alleen maar goed nieuws in dit topic. Is het nog handig om bepaalde laadstations als voorkeur op te gegeven in ABRP? Ik heb nu Fastnet,Ionity en Shell met 2 duimpjes, en Tesla en Total met 1 duimpje ingesteld. Zijn er nog andere netwerken met goede dekking en faciliteiten die ik kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-05 10:13
Rev! schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:00:
Zaterdag vertrek ik naar Zuid Frankrijk en ik lees alleen maar goed nieuws in dit topic. Is het nog handig om bepaalde laadstations als voorkeur op te gegeven in ABRP? Ik heb nu Fastnet,Ionity en Shell met 2 duimpjes, en Tesla en Total met 1 duimpje ingesteld. Zijn er nog andere netwerken met goede dekking en faciliteiten die ik kan gebruiken?
Ik vind het zelf altijd fijner om een minimum aantal stalls van bijvoorbeeld 4 te hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:00
Je zou ook kunnen kijken naar Engie Vianeo (staat er meestal wel 8 tot 12 palen). Downside is dat deze niet altijd optimaal werken. Ik zag Tesla rijders (kan toeval zijn) bij Aire du Val de Meuse - A31 (richting Metz) problemen hebben met werkend krijgen bij deze palen. MTC/Eneco laadpas wel gelijk geaccepteerd. Op de route naar het zuiden via Metz/Dijon/Lyon/Grenoble kom je er wel een paar Engie-stations tegen.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xardy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:35:
Hoe komt het eigenlijk dat je bij een laadpaal niet rechtstreeks met een debit- of kredietkaart kan betalen?

Waarom de omweg via pasjes, apps, registreren,...?
Ben onlangs tijdens mijn reis naar Oostenrijk een laadpaal tegen gekomen waar je enkel met kredietkaart kon betalen. Mastercard er even tegen houden en hij begon met laden.

Dit was een shell recharge laadstation (Walserberg, op de grens van Duitsland met Oostenrijk), ik probeerde uit gewoonte met mijn shell recharge kaart maar dat ging niet. Dan gezien dat je enkel met een kredietkaart daar kunt laden.

Wel een mooie locatie, 6 nieuwe chargers onder een afdak met heel ruime parkeerplaatsen vlak aan het tankstation, restaurant, winkel.

Heb trouwens tijdens mijn reis geen problemen gehad. Rit van 1000km.
Heenweg eerste stop was wel maar een 50KW laadpaal jammer genoeg. Maar dochter moest dringend plassen en dan maar even ook iets gegeten.
Valt mij wel op in duitsland dat je goed moet opletten, want sommige stops langs de autostrade hebben enkel 50KW laadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:29
Inspired schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:57:
@mustisen kijk, dat zou nou ritten die hier thuis horen. :)
Dank je! Ik volg dit topic al een tijdje. Heb veel geleerd van jullie en deel graag ook mijn ervaringen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Nu online
mustisen schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 06:38:
Gisterenavond na een rit van drie dagen aangekomen in Samsun (Turkije). Heb de rit in drie etappes gedaan:
...
Interessant ! Als de cijfers markant blijken, laat dan naderhand misschien ook even jouw ervaringen weten ivm hoeveel batterij je kwijtspeelde aan "stilstaan in de volle zon". Ik leek daar in Frankrijk behoorlijk wat capaciteit aan kwijt te spelen... In combinatie met Sentry mode gingen de kWh'tjes er vlotjes door...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Nu online
xardy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:56:
[...]
...
Valt mij wel op in duitsland dat je goed moet opletten, want sommige stops langs de autostrade hebben enkel 50KW laadpalen.
Lukt niet altijd even goed, maar als je zo'n "trage" lader treft rond 't middaguur, heb je rustig de tijd om te eten, heb ik ondervonden 8)

Met een 150 kW lader eet je met dermate veel haast dat 't net iets minder comfortabel aanvoelt...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:41
xardy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:56:
[...]

Ben onlangs tijdens mijn reis naar Oostenrijk een laadpaal tegen gekomen waar je enkel met kredietkaart kon betalen. Mastercard er even tegen houden en hij begon met laden.

Dit was een shell recharge laadstation (Walserberg, op de grens van Duitsland met Oostenrijk), ik probeerde uit gewoonte met mijn shell recharge kaart maar dat ging niet. Dan gezien dat je enkel met een kredietkaart daar kunt laden.
Ik stond van de week bij Fastned langs de A7 bij Abbekerk (Noord Holland), daar kon je ook met je pinpas betalen.
was ook voor het eerst dat ik dat zag.

(maar ik laad ook niet zovaak bij fastned)

zou wel een top oplossing zijn voor het woud van pasjes die je nu nodig heb (en dan vooral buiten NL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
whazaaaa schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:49:
[...]

Ik stond van de week bij Fastned langs de A7 bij Abbekerk (Noord Holland), daar kon je ook met je pinpas betalen.
was ook voor het eerst dat ik dat zag.

(maar ik laad ook niet zovaak bij fastned)

zou wel een top oplossing zijn voor het woud van pasjes die je nu nodig heb (en dan vooral buiten NL)
Alleen heb je dan dus geen keus meer uit aanbieders of heb ik dat mis? Nu is het (voor sommigen) een sport om zo goedkoop mogelijk te laden, maar als je met een pinpas betaald, hoe werkt dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:51
multikoe schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:07:
[...]

Alleen heb je dan dus geen keus meer uit aanbieders of heb ik dat mis? Nu is het (voor sommigen) een sport om zo goedkoop mogelijk te laden, maar als je met een pinpas betaald, hoe werkt dat dan?
Maar op deze manier wordt het net als tanken bij een benzine-station.
De prijs is de prijs.
Enige zou wel zijn dat de prijs vooraf bekend is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:10:
[...]

Maar op deze manier wordt het net als tanken bij een benzine-station.
De prijs is de prijs.
Enige zou wel zijn dat de prijs vooraf bekend is.
Dat klopt als een bus en ik zou dat echt ontzettend fijn vinden. Ik vind de huidige situatie een drama. Wilde gisteren aan een onwetende collega uitleggen hoe dat zit met laadpalen en hij keek me stomverbaasd aan waarna hij hoofdschuddend wegliep (geen grap).
Maar het ging mij dus om de radicale wijziging die het betalen met een bankpas inhoudt t.o.v. de huidige situatie. Opeens kun je dus bij een specifieke laadpaal niet meer kiezen uit aanbieders. Je kunt alleen maar kiezen door een andere laadpaal te gebruiken. Inderdaad, net zoals bij benzinestations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 10:21

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

whazaaaa schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:49:
[...]

Op zich wel maar ik verwacht persoonlijk dat het laadpassysteem niet snel geheel zal verdwijnen. Vooral omdat ik niet denk dat het kostentechnisch uit kan om alle AC laadpalen te voorzien van een complete betaalterminal; dat is gewoon echt te duur. Voor DC snelladers denk ik dat het makkelijk te doen is maar dan nog zit je dus niet met een dekkende oplossing.

Het enige wat zou kunnen is misschien een alternatief betaalsysteem waardoor de laadpaal zelf geen volledige betaalterminal hoeft te hebben maar enkel een internetverbinding. Een manier waarbij je gewoon via internet de betaling authenticeert. Al begint dat dan weer verdacht veel te lijken op een laadpassysteem ;)

Misschien met de komende digitale euro?

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@multikoe Vooralsnog is het een extra optie, je kan ook met je laadpas betalen. In Belgie heb ik ook bij een Fastned gestaan met betaalpaskaartlezer maar gewoon betaald met de laadpas.

Laatst has iemand in Oostenrijk een lader gevonden die alleen een credit card accepteerde, zie xardy in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa".

Ik heb ooit bij toen-nog-BP tankstation Honswijck ook geladen zonder laadpas. Je moest daar toen binnen een vast bedrag pinnen en dan gaf de medewerker de snellader vrij. Ik ben daar al jaren niet meer geweest, dus ik weet niet of de huidige Texaco dat ook nog zo heeft.

Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat laadpassen echt gaan verdwijnen. Veel zakelijke rijders hebben natuurlijk wel een laadpas van de zaak, maar geen betaalpas van de zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

JeroenE schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:42:
[...]
Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat laadpassen echt gaan verdwijnen. Veel zakelijke rijders hebben natuurlijk wel een laadpas van de zaak, maar geen betaalpas van de zaak.
Ik heb jarenlang een zakelijke tankpas gehad, dat is ook een alternatief systeem wat dan toevallig werkt op betaalterminals bij tankstations. Eigenlijk was dat ook een soort 'laadpas' in die zin dat ik er geen broodje rookworst bij de Hema mee kan afrekenen. Ik kon alleen tanken. En ook met die pas had je te maken met acceptatie; want ik kon bijvoorbeeld enkel zakelijk tanken bij BP en Texaco. Geheel vergelijkbaar dus met wat we nu tegenkomen in EV land dus. Behalve dan dat nu mijn Shell Recharge pas in Nederland op 99% (?) van de palen werkt. Binnenslands ben ik er dus fors op vooruitgegaan qua beschikbaarheid zou je kunnen zeggen :)

Het grote verschil met EV's is dat we nu ineens de optie hebben om op elke hoek van de straat óók te kunnen laden, vanwege AC destination charging. Dat concept bestaat niet bij ICE, daar heb je enkel tankstations voor. En bij die relatief kleine hoeveelheid tankstations kun je prima betaalterminals plaatsen. Echter, het aantal plekken waar je kunt laden is veel groter dan het aantal tankstations. Dus ik denk niet dat het realistisch is om te verwachten dat je in de toekomst overal je pinpas langs zult kunnen halen.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:41
multikoe schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:07:
[...]

Geen idee,, ik denk dat je gewoon de Fastned standaard prijs betaal ?

Heb de luxe van een tankpas, dus ik hoef de universiteits studie "goedkope laadpassen" niet te volgen gelukkig

lijkt mij alleen handig als die toevallig bij een laadpaal niet werk dat ik dan gewoon de credit card van de zaak kan gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 11:57
Cloud schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:51:
[...]

Ik heb jarenlang een zakelijke tankpas gehad, dat is ook een alternatief systeem wat dan toevallig werkt op betaalterminals bij tankstations. Eigenlijk was dat ook een soort 'laadpas' in die zin dat ik er geen broodje rookworst bij de Hema mee kan afrekenen. Ik kon alleen tanken. En ook met die pas had je te maken met acceptatie; want ik kon bijvoorbeeld enkel zakelijk tanken bij BP en Texaco. Geheel vergelijkbaar dus met wat we nu tegenkomen in EV land dus. Behalve dan dat nu mijn Shell Recharge pas in Nederland op 99% (?) van de palen werkt. Binnenslands ben ik er dus fors op vooruitgegaan qua beschikbaarheid zou je kunnen zeggen :)

Het grote verschil met EV's is dat we nu ineens de optie hebben om op elke hoek van de straat óók te kunnen laden, vanwege AC destination charging. Dat concept bestaat niet bij ICE, daar heb je enkel tankstations voor. En bij die relatief kleine hoeveelheid tankstations kun je prima betaalterminals plaatsen. Echter, het aantal plekken waar je kunt laden is veel groter dan het aantal tankstations. Dus ik denk niet dat het realistisch is om te verwachten dat je in de toekomst overal je pinpas langs zult kunnen halen.
Valt wel mee, dit jaar is betalen met pinpas en creditcard uitgerold op alle incheckpalen in het OV en dat zijn geen enorme bedragen per transactie

En in het VK moeten nieuwe laadpalen ook werken met credit/debit kaarten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:31
Kalentum schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:59:
[...]

Valt wel mee, dit jaar is betalen met pinpas en creditcard uitgerold op alle incheckpalen in het OV en dat zijn geen enorme bedragen per transactie

En in het VK moeten nieuwe laadpalen ook werken met credit/debit kaarten.
Alleen worden die OV terminals de hele dag door vele malen gebruikt, een AC laadpaal misschien niet eens dagelijks.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Cloud schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:51:
[...]
Dus ik denk niet dat het realistisch is om te verwachten dat je in de toekomst overal je pinpas langs zult kunnen halen.
Een CC / bankkaart heeft gewoon een draadloze chip, net als de laadpassen. ik zie echt het probleem niet. Laadpassen zijn een verdienmodel van degene die ze uitgeven, geen technische noodzaak van de laadinfrastructuur...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:59
Volgens mij komen de Carrefour laadpunten er wel goed vanaf van wat ik lees op een Franse facebook groep.
Kaartje van Denis Schoelens kan handig daar bij zijn;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqPSiAIC0Fh8Ck47mxinTtHPGng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bn0ZaVsuup8Fwl70vHW1nzt3.jpg?f=fotoalbum_large

Hier te vinden en te filteren op diverse aanbieders: https://www.google.com/ma...p1yRYe07J24PZRk0qT66yl6_k

P.S. zit ik hier nou in het topic 'Lange ritten met elektrische auto in Europa' of toch in een ander topic aangaande hoe laadpalen werken!?!?

Kijk eens: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

:)

[ Voor 9% gewijzigd door Zjanzjak op 20-07-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:48
Yalopa schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:52:
[...]

Een CC / bankkaart heeft gewoon een draadloze chip, net als de laadpassen. ik zie echt het probleem niet. Laadpassen zijn een verdienmodel van degene die ze uitgeven, geen technische noodzaak van de laadinfrastructuur...
Met een laadpas hoef je in ieder geval nooit een pincode in te geven, dat is met je bankpas en CC een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Daar valt rond te werken, een laadsessie kost 25 euro? De grens om je pincode verplicht in te geven ligt (bij mij) op 50 euro, ik weet zeker dat banken en CC uitgevers een uitzondering kunnen maken voor een laadpaal mochten ze dat willen..

//sorry voor de offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:48
Yalopa schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:51:
Daar valt rond te werken, een laadsessie kost 25 euro? De grens om je pincode verplicht in te geven ligt (bij mij) op 50 euro, ik weet zeker dat banken en CC uitgevers een uitzondering kunnen maken voor een laadpaal mochten ze dat willen..

//sorry voor de offtopic
Je ziet een grens over het hoofd, die van 100 cumulatief zonder pincode tussendoor. Zodra die bereikt is na een aantal contactloze betalingen moet je hoe dan ook je pincode ingeven en kun je weer verder zonder pincode tot de volgende 100.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-05 20:52
Wat een discussie, pincodes en betaal limieten. Haha. Binnenkort voor het eerst met een EV op auto vakantie, naar Toscane. Achterbank bezet. Ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-05 21:42
Ik had heel veel laadpassen besteld voor de reis.
Shell, Tesla app, Enel x, engie, fully, bmw

Uiteindelijk alles met de engie, shell en bmw gedaan. De kaarten afgewisseld ifv prijs. Ik kon alles via de shell laadpas.
Dus tegenwoordig valt het dus best wel mee naar aantal die je echt nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korre schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:11:

Uiteindelijk alles met de engie, shell en bmw gedaan. De kaarten afgewisseld ifv prijs. Ik kon alles via de shell laadpas.
Dit is wat verwarrend: je hebt vijf verschillende aanbieders besteld of geïnstalleerd voordat je op reis ging.
Uiteindelijk heb je er daarvan maar drie gebruikt. Maar je hebt alleen de Shell pas gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
multikoe schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:29:
[...]

Dit is wat verwarrend: je hebt vijf verschillende aanbieders besteld of geïnstalleerd voordat je op reis ging.
Uiteindelijk heb je er daarvan maar drie gebruikt. Maar je hebt alleen de Shell pas gebruikt?
Nee hij had alles met Shell kunnen doen maar heeft het met drie gedaan op basis van welke goedkoopst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sander schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:50:
[...]

Nee hij had alles met Shell kunnen doen maar heeft het met drie gedaan op basis van welke goedkoopst is.
Ah, op die manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:31
[...]

De (AC-)laadpaal moet nu verbinden met een database om te checken of de pas wordt toegelaten tot dat laadnetwerk, en om de sessie in rekening te brengen bij de juiste pashouder (via de uitgever van dat pasje).
Hoe stel je je dat voor als elke laadpaal verbinding moet gaan maken met alle mogelijke banken,in alle landen, om te zien of de rekening actief is, of het pasje niet als gestolen is gemeld, en dus of er nog van afgeschreven kan/mag worden?
Technisch is het zeker mogelijk, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan, niet in het minst omdat er ook privacyregels zullen meespelen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-05 22:17

3_s

Peter-036 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:12:
[...]

De (AC-)laadpaal moet nu verbinden met een database om te checken of de pas wordt toegelaten tot dat laadnetwerk, en om de sessie in rekening te brengen bij de juiste pashouder (via de uitgever van dat pasje).
Hoe stel je je dat voor als elke laadpaal verbinding moet gaan maken met alle mogelijke banken,in alle landen, om te zien of de rekening actief is, of het pasje niet als gestolen is gemeld, en dus of er nog van afgeschreven kan/mag worden?
Technisch is het zeker mogelijk, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan, niet in het minst omdat er ook privacyregels zullen meespelen.
Op dezelfde manier als elk tankstation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-05 23:33
Peter-036 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:12:
[...]

Het schijnt dat daar al netwerken voor zijn...Die heten Mastercard en Visa.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:48
Korre schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:11:

Ja, die overlappen elkaar behoorlijk, met uitzondering van Tesla.

Hier in Zweden is het nog ‘ieder voor zich’. Shell werkt niet bij Mer, EvCore etc.
De kaart van mijn Leasemaatschappij (50five-Last mile solutions) heeft in Zweden nog nergens gewerkt.
En eens je noordelijker dan de lijn Oslo-Stockholm zit is het buiten Tesla zowat laadwoestijn of 50 kW land. Je ziet dan ook niet veel EV’s rijden in dat gebied ot je bij een Supercharger komt, en dan is het alsof Elon happy hour georganiseerd heeft.
Alsof alle Tesla’s daar ineens huncamouflage afwerpen of uit de grond kruipen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 20-07-2023 21:46 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

[...]

Een CC / bankkaart heeft gewoon een draadloze chip, net als de laadpassen. ik zie echt het probleem niet.
Ik heb het probleem toch vrij helder geschetst, evenals anderen in dit topic :) Ja ik ben uiteraard bekend met het feit dat een bankpas een draadloze chip heeft. De kaart herkennen is het probleem niet, het is de transactie die je met die kaart moet doen en wat daarvoor nodig is.

Ja, ook bij de buurtkapper in plaatszondernaam kan ik mobiel pinnen. Dus waarom dan niet ook elke AC laadpaal? Zoals anderen ook al aangaven: het aantal transacties is veel te laag. Ik heb hier laadpalen in de buurt waar een paar keer per week, maar zeker niet dagelijks, iemand staat te laden. Sommige palen soms nog langer niet, behalve als iemand een feestje heeft. Die allemaal uitrusten met een volwaardige betaalterminal met alle kosten van dien, is simpelweg te duur. Of je moet pleinen creëren waarbij één terminal de bediening regelt van alle palen op het plein. Maar dat is niet hoe men AC laden normaliter aanbiedt in de wijk. We verspreiden palen zoveel mogelijk zodat men niet zo ver hoeft te lopen.

Maar elke paal een dataverbinding geven om een laadpasnummer door te geven aan een de laadpaaluitbater, zodat die kan factureren? Dat valt wel mee en houdt de kosten laag.

Nogmaals, ik zeg niet dat het niet kan. Ik zeg alleen dat ik er niet op zou rekenen dat het zover komt. In elk geval niet met je pinpas op AC palen bij jou in de straat. DC snelladen is uiteraard een ander verhaal.
3_s schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:28:
[...]

Op dezelfde manier als elk tankstation.
Een tankstation dat honderden transacties per dag doet ja. Met een volwaardige betaalterminal dus.
Oekiejoekie schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:29:
[...]
Het schijnt dat daar al netwerken voor zijn...Die heten Mastercard en Visa.
Ja misschien dat we uiteindelijk allemaal met creditcard kunnen betalen, aangezien dat er maar twee zijn. Goed punt en in mijn ogen de enige reële optie.

Maar dan moet je wel bedenken dat van alle manieren van betalen in Nederland, de creditcard verreweg de minst gebruikte is. In 2022 werd 0,4% van alle transacties met creditcard gedaan, versus 78,7% pin (bron). Creditcards zijn helemaal niet populair in Nederland, ik denk niet dat dat een mooie oplossing voor dit probleem is. Maar ja, misschien wel meer haalbaar dan overal kunnen pinnen, dat geef ik wel toe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-05 20:01
Ik heb sinds kort een model 3 en na inmiddels 4000km vanaf Oslo in zuid Frankrijk aangekomen. Super Charger netwerk werkt echt top.

Maar bij de twee gewone straatladers die ik hier heb geprobeerd is het me niet gelukt te laden. Steeds kun je zogenaamd op een website (edit: ja QR codes gescand en credit kaart process doorlopen, geld werkt ook gereserveerd) of via Plugsurfing betalen maar de laders hebben een soort deurtje dat simpelweg niet open gaat of open kan.

Hoe werkt dit!?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoFagZg794baUS9dzOwRFOrTGaM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DpoPjqBmbrj2yhMQTWWlndN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNG48tcpMMH-5FzP9SXgF9L97Ds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kg8O1ANqKhgVe0z6QDRIiTt9.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Menesis op 21-07-2023 18:24 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
Menesis schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:02:
Ik heb sinds kort een model 3 en na inmiddels 4000km vanaf Oslo in zuid Frankrijk aangekomen. Super Charger netwerk werkt echt top.

Maar bij de twee gewone straatladers die ik hier heb geprobeerd is het me niet gelukt te laden. Steeds kun je zogenaamd op een website of via Plugsurfing betalen maar de laders hebben een soort deurtje dat simpelweg niet open gaat of open kan.

Hoe werkt dit!?

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zie op de foto een qr code staan ?

Waarschijnlijk met een Frans adres registreren, ik gebruik dan het hotel adres

[ Voor 3% gewijzigd door Brotuck op 20-07-2023 23:08 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Maar bij de twee gewone straatladers die ik hier heb geprobeerd is het me niet gelukt te laden. Steeds kun je zogenaamd op een website of via Plugsurfing betalen maar de laders hebben een soort deurtje dat simpelweg niet open gaat of open kan.

Hoe werkt dit!?

[Afbeelding][Afbeelding]
Hoe het werkt staat erop. Misschien ff GoogleLens gebruiken om het te vertalen. Het begint met de QR code te scannen zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:50

Hoe werkt dit!?

[Afbeelding][Afbeelding]
Betalen/Scannen - op groene knop drukken - deurtje komt vrij - laden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Menesis Elders in Frankrijk ben ik deze ook tegengekomen. Je kunt inderdaad naar de webpagina van de QR-code gaan, of je laadpas bovenaan die rand van de paal houden. (Net boven het deurtje).

Heb er destijds ook best een tijdje verwonderd naar staan kijken.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-05 20:01
Edit: 4e poging in Spanje gelukt. Ook weer matig want je moet uiteraard een app downloaden terwijl er geen internet in de parkeergarage is. Dus drie keer heen en weer lopen. Maar hij laadt..

Ik werkte eerder als UX designer en dit is allemaal echt zo slecht qua gebruikerservaring. Heel veel slechte login en registratie procedures, schema’s die niet aan WCAG voldoen, veel te veel info van de gebruiker vragen enz enz.
Ik vind het een prima EU initiatief dat alle laders in elk geval een betaalterminal moeten hebben. Idealer zou een standaard zoals de Tesla SC zijn met auto identificatie maar ja. Of dat er ooit van komt als je ziet hoe het er nu allemaal voor staat..

Origineel:
JanHenk schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:03:
@Menesis Elders in Frankrijk ben ik deze ook tegengekomen. Je kunt inderdaad naar de webpagina van de QR-code gaan, of je laadpas bovenaan die rand van de paal houden. (Net boven het deurtje).

Heb er destijds ook best een tijdje verwonderd naar staan kijken.
De QR codes heb ik gescand en ben het process doorlopen bij beide laders maar zonder succes. Laadkaartje heb ik niet.
Nu in Spanje. Bij deze vragen ze weer registratie in een app en moet je zelfs een ID uploaden. Echt van de zotte! Dat doe ik uit principe niet want volgens GDPR zou je alleen info moeten hoeven afgeven wat nodig is om een service te kunnen leveren. Dus: derde keer laden mislukt. :( Tesla laders zouden de standaard moeten zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Menesis op 22-07-2023 13:36 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Menesis De meeste mensen nemen achteraf veel te veel laadpassen (c.q. druppels) mee.. Maar helemaal niets meenemen is wel livin on the edge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
JanHenk schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:22:
@Menesis De meeste mensen nemen achteraf veel te veel laadpassen (c.q. druppels) mee.. Maar helemaal niets meenemen is wel livin on the edge.
Ja, dat dus. Ik had 3 laadtags mee naar Italië, uiteindelijk met een en dezelfde alles kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 10:13

bert pit

asdasd

Cloud schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:51:
[...]

Ik heb het probleem toch vrij helder geschetst, evenals anderen in dit topic :) Ja ik ben uiteraard bekend met het feit dat een bankpas een draadloze chip heeft. De kaart herkennen is het probleem niet, het is de transactie die je met die kaart moet doen en wat daarvoor nodig is.

Ja, ook bij de buurtkapper in plaatszondernaam kan ik mobiel pinnen. Dus waarom dan niet ook elke AC laadpaal? Zoals anderen ook al aangaven: het aantal transacties is veel te laag. Ik heb hier laadpalen in de buurt waar een paar keer per week, maar zeker niet dagelijks, iemand staat te laden. Sommige palen soms nog langer niet, behalve als iemand een feestje heeft. Die allemaal uitrusten met een volwaardige betaalterminal met alle kosten van dien, is simpelweg te duur. Of je moet pleinen creëren waarbij één terminal de bediening regelt van alle palen op het plein. Maar dat is niet hoe men AC laden normaliter aanbiedt in de wijk. We verspreiden palen zoveel mogelijk zodat men niet zo ver hoeft te lopen.

Maar elke paal een dataverbinding geven om een laadpasnummer door te geven aan een de laadpaaluitbater, zodat die kan factureren? Dat valt wel mee en houdt de kosten laag.

Nogmaals, ik zeg niet dat het niet kan. Ik zeg alleen dat ik er niet op zou rekenen dat het zover komt. In elk geval niet met je pinpas op AC palen bij jou in de straat. DC snelladen is uiteraard een ander verhaal.

[...]

Een tankstation dat honderden transacties per dag doet ja. Met een volwaardige betaalterminal dus.

[...]

Ja misschien dat we uiteindelijk allemaal met creditcard kunnen betalen, aangezien dat er maar twee zijn. Goed punt en in mijn ogen de enige reële optie.

Maar dan moet je wel bedenken dat van alle manieren van betalen in Nederland, de creditcard verreweg de minst gebruikte is. In 2022 werd 0,4% van alle transacties met creditcard gedaan, versus 78,7% pin (bron). Creditcards zijn helemaal niet populair in Nederland, ik denk niet dat dat een mooie oplossing voor dit probleem is. Maar ja, misschien wel meer haalbaar dan overal kunnen pinnen, dat geef ik wel toe :)
In Belgie kon ik bij fastned gewoon met de pinpas betalen. Dan word je wel geknipt en geschoren want het tarief was ongeveer 85 cent per kW.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:22:
Helemaal mee eens. Maar liever 1 teveel dan 1 te weinig :+

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
bert pit schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:45:
[...]

In Belgie kon ik bij fastned gewoon met de pinpas betalen. Dan word je wel geknipt en geschoren want het tarief was ongeveer 85 cent per kW.
Volgens hun site kun je overal met pinpas of CC betalen. Prijs in België is 69ct per kWh (dus niet kW).

Edit.
Voor niet-creditkaartbetalingen wordt een voorschot van £/€ 40 gevraagd. Na je laadsessie wordt het bedrag dat je niet hebt gebruikt, teruggestort op je bankrekening. Afhankelijk van je bank kan het tot 2 werkdagen duren voordat het verrekende bedrag op je bankrekening staat.

[ Voor 28% gewijzigd door PeterZ(on) op 21-07-2023 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Weer een heel tendentieus filmpje van de ANWB over een vergelijking tussen een Kia Niro EV en een hybride Kia Niro, beide met kleine caravan erachter. Rit van 700 km. Het artikel gaat nog wel, maar de video is echt bar en boos, continu EV-bashing. De hele tijd bij Ionity laden (zonder abbo) en dan concluderen dat de reis slechts licht duurder is dan de benzine-Kia. Hier de link.

https://www.anwb.nl/auto/...en-caravan-naar-Frankrijk

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05-2024
De afgelopen anderhalve dag heb ik dan ook mijn eerste ervaring met de EV naar Zuid-Italië opgedaan. Ik heb me voorbereid alsof ik naar de maan ging, passen aangeschaft, apps gedownload, etc. Ik heb uiteindelijk de BMW alles in laten plannen via de navigatie en een aantal apps als back-up. Ervaring: totaal onnodig druk gemaakt. Geen enkele paal met problemen, geen betalingsproblemen, geen dekkingsproblemen of laadstress… Alles op de MTC pas, die werd overal geaccepteerd. Vertrokken met uiteraard 100%. Daarna de navigatie gevolgd:

1e stop: Fastned Limburg an der Lahn: 36 —> 72% in 16 minuten.

2e stop: Fastned Herbolzheim: 12 —> 72% in 24 minuten

3e stop: Gofast Silenen: 25 —> 80% (handmatig bijgesteld) in 24 minuten

4e stop: Free to X Cadorago: 51 —> 80% (handmatig bijgesteld) in 13 minuten

Overnacht in hotel en aldaar volgeladen tot 100%

5e stop: Free to X Capena: 11 —> 80% (handmatig bijgesteld) in 22 minuten

Laatste stop: niet meer noodzakelijk, maar wilde niet met een bijna lege accu aankomen: Free to X San Nicola la Strada 27% —> 80% in 22 minuten.

Overal plek te over, vaak helemaal alleen. Zeker hoe zuidelijker je komt. Opvallend: veel Free to X laders zijn en worden aangelegd, ook in Zuid-Italië. Ze staan vaak nog niet op de kaart, BMW gaf ze ook nog niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:59
Onderweg naar Denemarken vanuit België (regio Gent). Eerst Tesla laadstop was al in Duitsland net over de grens in Moers bij een Van der Valk hotel met 12 Tesla sloten. Was rustig een paar Tesla's en kon makkelijk erbij staan. Dames naar het toilet en tegen dat ze terug waren was hij al 70%, nog 10% gewacht en terug verder aangezet.

Volgende stop was bij Tesla in Lohna, deze was heel druk bezet... dus beperkt aan sloten vrij (voor niet-Tesla) van de 36 stuks, maar gelukkig reed er net een Tesla weg. Viel mij ook op dat een Skoda Enyaq 2 plaatsen bezet hield, had er mij natuurlijk eerst naast gezet... maar toen had ik het maar door ;) Hier hebben we iets gegeten, en als we klaar waren was de laadstatus al 90%, dus veel tijdverlies lijdt je niet met het snelladen.

Gestopt in Hamburg met 32% batterij en morgen na het ontbijt eerst bijladen in Braak (ook Tesla) en dan nog 1 tussenstop halverwege net voor we de Grote Bultbrug over gaan met als eindbestemming Kopenhagen. Daar zal ik het wel nog moeten uitvissen hoe we gaan laden... want we gaan wel wat daguitstapjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
RigolleM schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:08:
Onderweg naar Denemarken vanuit België (regio Gent). Eerst Tesla laadstop was al in Duitsland net over de grens in Moers bij een Van der Valk hotel met 12 Tesla sloten. Was rustig een paar Tesla's en kon makkelijk erbij staan. Dames naar het toilet en tegen dat ze terug waren was hij al 70%, nog 10% gewacht en terug verder aangezet.

Volgende stop was bij Tesla in Lohna, deze was heel druk bezet... dus beperkt aan sloten vrij (voor niet-Tesla) van de 36 stuks, maar gelukkig reed er net een Tesla weg. Viel mij ook op dat een Skoda Enyaq 2 plaatsen bezet hield, had er mij natuurlijk eerst naast gezet... maar toen had ik het maar door ;) Hier hebben we iets gegeten, en als we klaar waren was de laadstatus al 90%, dus veel tijdverlies lijdt je niet met het snelladen.

Gestopt in Hamburg met 32% batterij en morgen na het ontbijt eerst bijladen in Braak (ook Tesla) en dan nog 1 tussenstop halverwege net voor we de Grote Bultbrug over gaan met als eindbestemming Kopenhagen. Daar zal ik het wel nog moeten uitvissen hoe we gaan laden... want we gaan wel wat daguitstapjes maken.
Lohne was bij mij ook al druk, maar gelukkig niet vol.

Kan je eigenlijk nog iets van een klacht indienen als iemand een dubbele plek bezet houdt bij Tesla? Dat zou ik zelf wel doen nl. Alles leuk een aardig, maar t zou niet mijn probleem moeten zijn als iemand meerdere plekken bezet houdt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
VidaR-9 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:21:
[...]

Kan je eigenlijk nog iets van een klacht indienen als iemand een dubbele plek bezet houdt bij Tesla? Dat zou ik zelf wel doen nl. Alles leuk een aardig, maar t zou niet mijn probleem moeten zijn als iemand meerdere plekken bezet houdt.
Het zou ook niet het probleem van de niet-Tesla moeten zijn. Als Tesla zijn laders open stelt voor niet-Tesla's dan moeten zo ook zorgen dat deze fatsoenlijk kunnen laden (=langere kabels).

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
pmiddeld schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:24:
[...]
Het zou ook niet het probleem van de niet-Tesla moeten zijn. Als Tesla zijn laders open stelt voor niet-Tesla's dan moeten zo ook zorgen dat deze fatsoenlijk kunnen laden (=langere kabels).
Het is gewoon asociaal. Van mij mogen ze iets verzinnen om dat soort accounts / auto’s te blokken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:48
VidaR-9 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:21:
[...]

Wat dacht je van die mensen rustig aan spreken?

Nu, eerlijk is eerlijk. Er staan nummers op de palen, maar niet op de parkeerplaatsen, dus of je nu iemand echt hard kan verwijten 2 plekken bezet te houden.

Als Tesla rijder vind ik ook dat Tesla een grotere verantwoordelijkheid draagt in deze dan de VW rijders.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
VidaR-9 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:28:
[...]

Het is gewoon asociaal. Van mij mogen ze iets verzinnen om dat soort accounts / auto’s te blokken.
Gelukkig heeft de Tesla V4 Supercharger dit probleem niet meer, daar kan iedere auto laden zonder een extra plek bezet te houden.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:57
[...]

Hoe zou ik mijn Enyaq dan bij een Tesla charger moeten laden? Het is niet dat ik/we uit onwil handelen.
Tesla heeft ervoor gekozen om niet Tesla’s toe te laten en dan ben ik opeens een aso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 18-05 19:18

Freakie1NL

Grote Baas

Homer-Simpson schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:05:
[...]

Hoe zou ik mijn Enyaq dan bij een Tesla charger moeten laden? Het is niet dat ik/we uit onwil handelen.
Tesla heeft ervoor gekozen om niet Tesla’s toe te laten en dan ben ik opeens een aso?
Als je 2 plekken in beslag neemt is dat inderdaad aso. Kan met MEB auto's met een beetje moeite prima op een normale manier.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
Davidas schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:54:
[...]

Ja, dat dus. Ik had 3 laadtags mee naar Italië, uiteindelijk met een en dezelfde alles kunnen doen.
En welke was dat dan? Komende week vertrek die kant uit 🔋🪫

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:57
Freakie1NL schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:07:
[...]

Als je 2 plekken in beslag neemt is dat inderdaad aso. Kan met MEB auto's met een beetje moeite prima op een normale manier.
Please enlighten me. Laadpoort zit rechtsachter. Vakken zijn te smal om dichtbij genoeg de lader van het ‘eigen’ vak te staan. Zou bij drukte liefst langs het 1e vak gaan staan om die lader dan te gebruiken zodat de rest niet gehinderd wordt. Maar dat moet maar net kunnen.

Zou eerder zeggen dat de beheerder onvoldoende heeft nagedacht over de gevolgen van het openstellen voor niet Tesla’s terwijl de laders daar eigenlijk onvoldoende flexibel voor zijn. In plaats van de andere EV rijders de maat te gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
Het hele debakel van niet tesla laden bij tesla waarbij 2 plekken bezet zijn heb ik ook al eens aangehaald. Dit is, in het hoogseizoen toch een ingrediënt voor ruzies lijkt me. Misschien loopt het allemaal niet zo hard, maar ben er niet helemaal gerust op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:36:
Weer een heel tendentieus filmpje van de ANWB over een vergelijking tussen een Kia Niro EV en een hybride Kia Niro, beide met kleine caravan erachter. Rit van 700 km. Het artikel gaat nog wel, maar de video is echt bar en boos, continu EV-bashing. De hele tijd bij Ionity laden (zonder abbo) en dan concluderen dat de reis slechts licht duurder is dan de benzine-Kia. Hier de link.

https://www.anwb.nl/auto/...en-caravan-naar-Frankrijk
Nog niets veranderd dus bij die grappenmakers, zelfs de verbruikte kWh's op die rit geven ze aan met 193kW, de sukkels. Altijd negatief en de meest nadelige situaties die ze uitzoeken. Die video ga ik maar niet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Luc Beek schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:09:
[...]

In Italie is EnelX de grootste. Wel een pas aanvragen want de app kreeg ik nergens aan de praat, maar dan kan ook aan mijn onkunde gelegen hebben.

Een heggeschaar kan ook handig zijn ;) aangezien het er op lijkt dat er meer laadplekken zijn dan EV's. Sommigen zijn geheel overwoekerd door onkruid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:46
bert pit schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:20:
[...]

In Italie is EnelX de grootste. Wel een pas aanvragen want de app kreeg ik nergens aan de praat, maar dan kan ook aan mijn onkunde gelegen hebben.

Een heggeschaar kan ook handig zijn ;) aangezien het er op lijkt dat er meer laadplekken zijn dan EV's. Sommigen zijn geheel overwoekerd door onkruid.
Wat kreeg je niet aan de praat met de app? De QR code scannen of code invoeren? Heb die app ook maar genomen na alle horror verhalen hier over rijden met een EV in de wat minder bedeelde landen. Blijft toch nog veel gezeik steeds zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
Oei, nu nog een kaart bestellen ga ik niet redden. De app heb ik inderdaad al, inclusief account en betaalmiddel gekoppeld. Kreeg net nog een push melding dat er een landelijke storing is lol.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[...]

Wel jammer dat je dit asociaal noemt. Ik kan met mijn Enyaq letterlijk niet anders. Ik wil het ook niet en zal er geen seconde langer staan dan strikt noodzakelijk.sterker nog ik mijd Tesla, maar heel af en toe kan ‘t ff niet anders. Nouja, dan maar asociaal!

Ik zal voortaan m’n asbak er ook op de grond legen _/-\o_ O-)

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Wilde schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:59:
[...]
Wel jammer dat je dit asociaal noemt. Ik kan met mijn Enyaq letterlijk niet anders. Ik wil het ook niet en zal er geen seconde langer staan dan strikt noodzakelijk.sterker nog ik mijd Tesla, maar heel af en toe kan ‘t ff niet anders. Nouja, dan maar asociaal!

Ik zal voortaan m’n asbak er ook op de grond legen _/-\o_ O-)
Lol

Overigens was mijn aso opmerking gericht op een ervaring bij een overvolle laadlocatie. Dan vind ik het inderdaad asociaal als iemand moet wachten omdat een anderen 2 plekken bezet houden. Op rustige momenten doe je er niemand kwaad mee.

Maargoed, is ook maar enkel mijn mening O-) Lijkt me geen toegevoegde waarde voor het topic hier over te blijven wellus / niettussen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:35
Luc Beek schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:18:
Het hele debakel van niet tesla laden bij tesla waarbij 2 plekken bezet zijn heb ik ook al eens aangehaald. Dit is, in het hoogseizoen toch een ingrediënt voor ruzies lijkt me. Misschien loopt het allemaal niet zo hard, maar ben er niet helemaal gerust op.
Ja, kijk. Ik ben Tesla rijder dus dat open stellen hoeft van mij sowieso al niet. Maar ik weet ook dat rijders met de laadpoort aan de andere kant twee plekken in kunnen nemen. Ik zal het die rijders het niet kwalijk nemen. Tesla doet het weer op de Elon manier. Wel de auto's toelaten maar niet eerst zorgen dat er fatsoenlijke kabels aan de stalls zitten. Ik rij zelf deze zomer op dinsdag/woensdag heen en woensdag/donderdag terug. Verwacht dat het dan wel mee zal vallen met de drukte.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
Ik heb ook een tesla gekozen boven andere merken vanwege de laad infra. Dus ik baal er net zo van. En weet ook dat ik, met kids op de achterbank niet te genieten ben als er stalls onbereikbaar zijn terwijl de navi denkt van wel. Krijg er nu al slechte zin van en zal dat ook wel ventileren. Maar ik hoop dat het meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtFYuFkq-TQfeUq4dYR5ZOOPFx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPEGLWCd4xKWqWikYOd3npbJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen dinsdag op locatie west golf na keulen. Heerlijke locatie op een golfbaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
Luc Beek schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:09:
[...]

Shell Recharge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
Mooi, die heb ik in de pocket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjkasf
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-05 21:16
JohanB schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:45:
[...]
Heb die app ook maar genomen na alle horror verhalen hier over rijden met een EV in de wat minder bedeelde landen. Blijft toch nog veel gezeik steeds zo
Ik woon in zo'n minder bedeeld land, zo'n land waar jullie naar toe gaan op vakantie....
Elke keer als ik met mijn ev in Nederland of Duitsland ben, heb ik problemen met mijn zuidelijke passen en creditcards...niets werkt. Werkt het een keer wel, dan kan ik niet ontkoppelen. Wel vaak gratis geladen hierdoor. Probleem is dus omgekeerd ook.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:50:
[...]

Ja, kijk. Ik ben Tesla rijder dus dat open stellen hoeft van mij sowieso al niet. Maar ik weet ook dat rijders met de laadpoort aan de andere kant twee plekken in kunnen nemen. Ik zal het die rijders het niet kwalijk nemen. Tesla doet het weer op de Elon manier. Wel de auto's toelaten maar niet eerst zorgen dat er fatsoenlijke kabels aan de stalls zitten. Ik rij zelf deze zomer op dinsdag/woensdag heen en woensdag/donderdag terug. Verwacht dat het dan wel mee zal vallen met de drukte.
Ik ben wel eens verwezen naar een andere stall op een Tesla locatie. Het was 4:15 en ik had een kwartiertje nodig, wie verwacht dat.. Maar heb netjes m’n auto en de inboedel verplaatst. Even een gesprekje, meer was er niet nodig.

Voor Tesla is het gewoon een verdienmodel. Je kan klagen, maar een ander (met bijv een Enyaq) moet ook gewoon betalen voor de laadsessie. Als je als Tesla rijder dan niet je humeur kunt beheersen, ben je wat mij betreft geen knip voor de neus waard.

@Inspired Ik reageer op jouw bericht, maar eea is uiteraard niet op jou persoonlijk gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:46
arjkasf schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:43:
[...]

Ik woon in zo'n minder bedeeld land, zo'n land waar jullie naar toe gaan op vakantie....
Elke keer als ik met mijn ev in Nederland of Duitsland ben, heb ik problemen met mijn zuidelijke passen en creditcards...niets werkt. Werkt het een keer wel, dan kan ik niet ontkoppelen. Wel vaak gratis geladen hierdoor. Probleem is dus omgekeerd ook.
Excuus, ik bedoelde minder bedeeld land met de hoeveelheid laadpalen: ik moet 20-30 min rijden van ons vakantiehuisje naar een lader, dus dan wil ik zo zeker mogelijk zijn dat het werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 22:35
JanHenk schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 01:37:
[...]

Ik ben wel eens verwezen naar een andere stall op een Tesla locatie. Het was 4:15 en ik had een kwartiertje nodig, wie verwacht dat.. Maar heb netjes m’n auto en de inboedel verplaatst. Even een gesprekje, meer was er niet nodig.

Voor Tesla is het gewoon een verdienmodel. Je kan klagen, maar een ander (met bijv een Enyaq) moet ook gewoon betalen voor de laadsessie. Als je als Tesla rijder dan niet je humeur kunt beheersen, ben je wat mij betreft geen knip voor de neus waard.

@Inspired Ik reageer op jouw bericht, maar eea is uiteraard niet op jou persoonlijk gericht.
Sterker nog, je betaalt zelfs meer dan als niet-Tesla, dus voor de kassa van Tesla is dit goed nieuws. In de praktijk heb ik nog niet gezien dat het tot problemen leidt. Het is denk ik vergelijkbaar met een vliegmaatschappij, die boeken standaard over heb ik het idee. Als iedereen komt opdagen, dan hebben ze pas een probleem, maar die situatie komt maar een paar keer voor.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:39
maharens schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:02:
[...]

Sterker nog, je betaalt zelfs meer dan niet-Tesla, dus voor de kassa van Tesla is dit goed nieuws. In de praktijk heb ik nog niet gezien dat het tot problemen leidt. Het is denk ik vergelijkbaar met een vliegmaatschappij, die boeken standaard over heb ik het idee. Als iedereen komt opdagen, dan hebben ze pas een probleem, maar die situatie komt maar een paar keer voor.
Hoezo zou je meer betalen als Teslarijder? Met een Tesla krijg je het abonnement op Superchargers erbij, niet-Tesla's kunnen dat apart afsluiten en dan vam dezelfde tarieven genieten, of gaan voor de hogere tarieven.

Ik vind het discussie over wat men vindt over niet-Tesla's bij SuCs wat bijzonder. Op dit moment is er volgens mij nauwelijks tot geen probleem, want voldoende laadstalls. En ik lees hier alleen maar goodwill van niet-Tesla rijders om hun auto zo slim mogelijk neer te zetten, zodat er zo min mogelijk overlast is.
Welk probleem mensen zich hier nu druk om maken: ik begrijp het niet. Laten we de transitie toejuichen, we zijn hier vrijwel allemaal fan van EVs. En laten we een beetje proberen in te leven in de ander. Wij hebben allemaal niet gekozen voor kabellengtes en laadpoortplekken. Op een klein deel van de populatie na wil men het anderen echt niet expres lastig maken. Als dit echt tot problemen leidt in de toekomst, komt hier ongetwijfeld een oplossing voor. Sterker nog, op sommige plekken is dat volgens mij al zo, dat bijv. slechts een deel voor niet-Tesla's is opengesteld. Maar wat geeft een Teslarijder persoonlijk het recht om hier iets van te vinden? Het is een privilege wat komt met de auto vind ik, geen recht.

En blijkbaar doet het ertoe voor deze discussie: ik rijd een Tesla.

Als het al iets zou zijn om van elkaar wat te vinden, dan geldt dat zeker ook andersom: met een Tesla moet je maar alle andere laders vermijden, want die zijn vaak druk en dan veroorzaak je wachttijd voor een ander.
JanHenk schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 01:37:
[...]

Dit klinkt als een prachtvoorbeeld als wat ik hierboven schets. Kun je aangeven waarom je naar een andere stall was verwezen? En waarom je dat vervolgens deed?

[ Voor 12% gewijzigd door The__Virus op 22-07-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
The__Virus schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:43:
[...]

Hoezo zou je meer betalen als Teslarijder? Met een Tesla krijg je het abonnement op Superchargers erbij, niet-Tesla's kunnen dat apart afsluiten en dan vam dezelfde tarieven genieten, of gaan voor de hogere tarieven.

Ik vind het discussie over wat men vindt over niet-Tesla's bij SuCs wat bijzonder. Op dit moment is er volgens mij nauwelijks tot geen probleem, want voldoende laadstalls. En ik lees hier alleen maar goodwill van niet-Tesla rijders om hun auto zo slim mogelijk neer te zetten, zodat er zo min mogelijk overlast is.
Welk probleem mensen zich hier nu druk om maken: ik begrijp het niet. Laten we de transitie toejuichen, we zijn hier vrijwel allemaal fan van EVs. En laten we een beetje proberen in te leven in de ander. Wij hebben allemaal niet gekozen voor kabellengtes en laadpoortplekken. Op een klein deel van de populatie na wil men het anderen echt niet expres lastig maken. Als dit echt tot problemen leidt in de toekomst, komt hier ongetwijfeld een oplossing voor. Sterker nog, op sommige plekken is dat volgens mij al zo, dat bijv. slechts een deel voor niet-Tesla's is opengesteld. Maar wat geeft een Teslarijder persoonlijk het recht om hier iets van te vinden? Het is een privilege wat komt met de auto vind ik, geen recht.

En blijkbaar doet het ertoe voor deze discussie: ik rijd een Tesla.

Als het al iets zou zijn om van elkaar wat te vinden, dan geldt dat zeker ook andersom: met een Tesla moet je maar alle andere laders vermijden, want die zijn vaak druk en dan veroorzaak je wachttijd voor een ander.

[...]

Dit klinkt als een prachtvoorbeeld als wat ik hierboven schets. Kun je aangeven waarom je naar een andere stall was verwezen? En waarom je dat vervolgens deed?
Ik heb een typo gemaakt, ik bedoelde als ipv dan, excuus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
The__Virus schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:43:
[...]

Bij de Supercharger Oosterhout heb je wat specifieke parkeerregels. Ik blokkeerde een stall waar je langer dan 30 minuten mocht staan. Iemand kwam aan met een Model S zo vroeg in de ochtend en wilde hem daar dus langer neerzetten aan de SuC omdat ie zelf bij z’n auto weg ging.

Was me vooraf niet zo bewust van die regels, maar ben toen effe één stall opgeschoven zodat hij kon parkeren en laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maharens
JanHenk schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:49:
[...]

Bij de Supercharger Oosterhout heb je wat specifieke parkeerregels. Ik blokkeerde een stall waar je langer dan 30 minuten mocht staan. Iemand kwam aan met een Model S zo vroeg in de ochtend en wilde hem daar dus langer neerzetten aan de SuC omdat ie zelf bij z’n auto weg ging.

Was me vooraf niet zo bewust van die regels, maar ben toen effe één stall opgeschoven zodat hij kon parkeren en laden.
Er zijn overigens genoeg Tesla rijders die er zelf niks van snappen, gaan ze bij een V2 doodleuk naast je staan terwijl er plek zat is 8)7 . Daarmee verlagen ze niet alleen jouw snelheid, maar ook hun eigen snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc123
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-05 22:29
bert pit schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:20:
[...]

Met enelX in iTalie € 0.99 /Kw Zelfde paal met Shell-pas €0,76
!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:59
Aangekomen in Kopenhagen met nog 50% batterij, normaal kan ik laden in de ondergrondse parking van het hotel, zijn laadstations van Clever, zal wel lukkken met één van mijn laadpassen, morgenavond eens bekijken.. nu betaalt voor VIP parking voor het hotel 8)

Onderweg 3x geladen, terug allemaal bij Tesla.. Kaltenkirchen in Duitsland en dan 2x in Denemarken: Kliplev en Slagelse, allemaal vrij rustig.. en weinig niet Tesla's, in Slagelse stond zelfs aangeduid waar Tesla 'only' was, dus moest niet eens de Tesla app opstarten om te zien waar ik mij moest neerplanten. Heb deze keer de stalls niet geteld, maar er waren er overal genoeg...

Kaltenkirchten: gelukkig al ontbeten in het hotel en de dames moesten nog niet naar toilet, want ik zag geen mogelijkheid om iets te eten/drinken...

Kliplev: weer McDonalds :*) Gisteren was het Burger King in Loche, zal nu een paar dagen minder fastfood moeten eten.

Slagelse: een eenvoudige stop, mogelijkheid tot sanitaire stop en wat eten/drinken te kopen, stonden wat tafeltjes en stoelen, maar was niet echt een wegrestaurant.

Van de 5 stops (allemaal Tesla) tussen België (regio Gent) en Kopenhagen, geen enkel probleem gekend, nergens moeten wachten, één keer verkeerd geparkeerd (wegens Enyaq), en zeer weinig tijdverlies geleden, enkel in Kaltenkirchten wat zitten wachten in de auto, maar dit kwam omdat we niet bijgeladen hadden en aan het hotel in Hamburg, dus moesten we vrij snel al stoppen voor een eerste laadbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

PeterZ(on) schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:10:
[...]

Volgens hun site kun je overal met pinpas of CC betalen. Prijs in België is 69ct per kWh (dus niet kW).

Edit.
Voor niet-creditkaartbetalingen wordt een voorschot van £/€ 40 gevraagd. Na je laadsessie wordt het bedrag dat je niet hebt gebruikt, teruggestort op je bankrekening. Afhankelijk van je bank kan het tot 2 werkdagen duren voordat het verrekende bedrag op je bankrekening staat.
Ik heb op 1 juli 10 kWh afgenomen, dit werd op 3 juli afgeschreven a 8,98 Euro. Voor de rest geen voorschot of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

JohanB schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:45:
[...]

Wat kreeg je niet aan de praat met de app? De QR code scannen of code invoeren? Heb die app ook maar genomen na alle horror verhalen hier over rijden met een EV in de wat minder bedeelde landen. Blijft toch nog veel gezeik steeds zo
Ik herinner me het niet meer van de verschillende type laders, maar op de eerste stond geen qr code en op een ander type van Enel wel, maar die gaf aan alleen met een kaart te werken.

We hebben praktisch alles bij Tesla geladen.

Pagina: 1 ... 25 ... 104 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.