Roadttrip Montenegro 5200 km met Ioniq 6 FE 78 kWh
Hi,
Ik vind net dit forum gedeelte pas maar heb net met een Ioniq 6 een road trip naar Montenegro achter de rug en wil graag mijn ervaringen delen. Ik concentreer me hierbij meer op de electrische ervaringen als op wat ik in de landen gezien heb.
In totaal inclusief dagtripjes 5200 km gereden in 20 dagen
Mijn route ging van Veghel naar
Engelhartszell (oostenrijk) 795 km
Oresje (Kroatie vlakbij zagreb) 429 km
Sarajevo (Bosnie) 423 km
Zabljak (Montenegro) 200 km
Risan (Montenegro) 200 km
Trogir (Kroatie) 366 km
Plitvice 228 km
Ter (Slovenie) 309 km
Marktheidenfeld (duitsland) 761 km
Veghel. 419 km
Ik heb me niet echt verdiept in welke passen ik nodig had maar heb een Ionity, leaseplan, Maingau, Shell en Elbizz pas meegenomen.
Achteraf gezien had ik aan Ionity en Elbizz al genoeg gehad.
Ik heb geprobeerd op voorhand met ABRP de route en laadstops te plannen, dit gaf een indicatie maar in de praktijk bleek mijn auto het beter te doen.
Tot en met Zagreb was het laden op de heenreis geen enkel probleem, ik heb bij mijn auto een Ionity flex abo gekregen waarmee ik in heel europa 1 jaar voor € 0,29 / kWh kan snelladen.
Net boven Zagreb in de buurt van Zabok zit bij de Roses fashion outlet nog een Ionity die nauwelijks gebruikt wordt maar voor mij de laatste Ionity stop was.
In Zagreb zit vlak bij de oude stad een parkeergarage waar een Elen laadpaal staat, tijdens het zoeken naar een parkeerplek ontdekt dat die paal er stond en dus sightseeing en laden tegelijk gedaan. App geinstalleerd en werkte prima.
https://goo.gl/maps/iRzcr36chUGT7fny5
Dus doordat ik nu ook de Elen App had die ook steeds gebruikt voor het zoeken van laadpalen.
Eigenlijk heb je bij deze route aan 1 app niet voldoende.
Ik gebruikte voor de rest van de reis google maps, plugshare (waardevol) Elen, Petrol en Charge my hyundai om te zoeken.
Vanaf Zagreb door naar Sarajevo, ik wist dat dit een kritisch stuk was van ca 420 km en zelfs met mijn auto heb je dan niet veel reserves meer.
Via ABRP een Petrol HPC paal van 150 kW gevonden in Slavonski Brod, dit ligt net in Kroatie tegen de bosnische grens, in dit plaatsje staat een 150 kW paal door de stad nog verschillende ander palen.
Ik snap nog steeds niet waarom want in deze plaats en verre omtrek is volgens mij geen electrische auto te vinden. Petrol app gedownload maar werkte niet dus dan maar met Elbizz, Laden starte prima op, op 1 juli geladen maar nog steeds geen laadregistratie bij Elbizz te zien, dat gaat dus prima tot dusver.
Vanuit Slavonski Brod doorgereden naar Sarajevo, Je kunt dan zien dat Bosnie nog echt heel erg arm is. Hier is veel na de oorlog nog niet hersteld.
In Sarajevo heb ik op voorhand helemaal geen palen kunnen vinden, nadeel was ook dat ik hier in het weekend was en er bijvoorbeeld wel laders bij een porsche dealer waren maar die waren alleen tijdens openingsuren toegangkelijk. Ik wist dat de volgende stop na Sarajevo had ook heel weinig mogelijkheden dus eerst Sarejevo stukje voorbij gereden, daar bij een 50 kW DC paal de auto helemaal volgepompt. Kwam daar nog een Bosinier met een ID3 tegen en dat was buiten een verdwaalde Tesla het enige electrisch wat ik in Bosnie gezien heb.
Vervolgens Sarajevo in gedoken en wij hadden een hotel met eigen parking maar geen laadmogelijkheid.
Oude stad Sarajevo ontzettend mooie combinatie tussen oosters en westers. Zeker de moeite waard.
Op de ochtend dat we van Sarajevo naar Zabljak gingen besloten nog even langs een grote Mall te gaan, even op internet gekeken wat er in de mall te beleven was en wat blijkt, in de parkeergarage 2 gratis laadplekken die nergens gedocumenteerd waren
Dus 2 uur in de SCC - Sarajevo City Center rondgehangen en ondertussen mijn accu gratis afgetopt.
De rest van de reis heb ik heel vaak op google de reviews en foto’s van parkeergarages en grote parkeerplaatsen bekeken als ik op zoek was naar een laadmogelijkheid en zo toch een paar keer palen gevonden die via de apps niet te vinden waren. Waarschijnlijk omdat ze ook allemaal gratis waren en dus niet bij de kaartaanbieders aangemeld stonden.
Van Sarajevo naar Zabljak zijn we via de M18 over de P14 langs TRSA gereden.
Dit was een rit van ca 180 km waar we inclusief veel kijkstops 6 uur over gereden hebben.
Dit is by far de mooiste route die ik ooit gereden heb, combinatie van afgronden, vergezichten grindpaden, slechte wegen. Met een afgrond langs je de spiegels in moeten klappen om langs een tegenligger te komen. Fantastisch mooi.
Zabljak.
Omdat mijn auto ca 500 km kan rijden op 1 accu en omdat je daar nergens hard rijd kon ik makkelijk een paar dagen vooruit op 1 accu, ik had thuis al opgezocht dat op 1,5 km van ons appartement bij een sportcentrum 1 openbare laadpaal stond en die bleek gratis.
Dus daar 2 keer mijn auto daar geparkeerd, en paar uur gaan wandelen en de laatste dag een hele middag laten staan zodat hij weer helemaal vol was voor het vervolg van de reis naar Risan. Dit was inclusief een bezoek aan het Ostrog Klooster maar 200 km dus appeltje eitje
De routen naar Ostrog is wel bijzonder, direct naast de weg zo’n diepe afgronden dat je als je erin keek een weeig gevoel in je maag kreeg.
Risan.
Op een of andere manier had ik tot en met Zabljak op voorhand best veel uitgezocht maar omdat je in Risan toch weer wat in de bewoonde wereld komt niet zo veel aandacht besteed aan het 2e deel van de reis. Ik wist wel dat er in Risan in ieder geval geen paal stond.
Wat blijkt echter, op heel veel grote parkeerplaatsen in badplaatsen in dit gebied staan laadpalen. Vaak alleen via Plugshare te vinden en eigenlijk altijd gratis laden. In dit gebied dus regelmatig bij gelegenheid geladen en nooit stress gehad.
Vanuit Risan was de volgend stop Trogir in Kroatie, dit stuk was 330 km en omdat ik altijd wat reserve wil hebben hadden we besloten om de avond voor vertrek Kotor te bezoeken, daar te kijken en eten en in tussentijd de auto te laden op een plek op een grote parkeerplaats.
Daar aangekomen, blijkt er een diplomaat zijn auto op de parkeerplaats voor de laadpaal te staan. Ik moest laden dus auto op het trottoir gezet, vrouw en dochter de stad in en ik bij de auto gewacht want mocht daar niet parkeren. Uiteindelijk kwam diplomaat terug, ik hem een oud hollandse reprimande gegeven, op laadplek geparkeerd en de stad in gegaan.
Trogir
Op de tolweg richting trogir zit net voor trogir een 50 kW Elen paal, daar dus maar weer afgetopt. Kreeg hem eerst niet opgestart maar bleek dat iemand de noodstop geactiveerd had. Die dus weer uitgetrokken en toen deed hij het.
Ons hotel had geen laadplek, dus telkens als we een stad bezochten weer gezocht op parkeergarages of parkeerplaatsen en daar kon je heel vaak wat bijladen.
De Lidls en Kaufland hebben hier vaak gratis 50 kW palen en stond in sibenik ook een Elen paal maar deze waren telkens alle bezet of kapot.
Een hotel verderop had wel een paal, daar gevraagd en zij gaven aan dat de paal openbaar was en iedereen daarvan gebruik mocht maken. De laatste nacht in Trogir bij deze paal geparkeerd zodat we weer met volle accu naar de Plitvice watervallen konden.
De lage snelheden beginnen hun resultaat te geven, auto met volle accu gaf 611 km actieradius aan terwij de officiele actieradius 513 km is.
Grabovac / Plitvice watervallen
Zonder problemen naar de Plitvice watervallen gereden, hier zou volgens de apps een Elen laadpaal zijn maar die bleek nog niet te bestaan. In Grabovac waar ons hotel zat was echter ook een hotel restaurant waar je gratis mocht laden als je daar at. In Grabovac staat ook een Elen laadpaal.. We konden dus de volgende ochten weer met volle accu op pad naar Ter
Ter
Op de route naar Ter kwamen we weer langs Zagreb en hebben we weer geladen bij de Ionity die ik eerder vermeld heb. Daar de auto weer afgetopt.
In Ter waren meerdere palen maar wederom was er weer 1 bij een restaurant waar we tijdens het eten gratis mochten laden.
Weer naar huis.
Vanaf slovenie kon ik weer de Ionity palen volgen, Ter ligt in het binnenland maar uiteindelijk lag onze eerste stop bij Maribor waar een Ionity station is, Vanaf daar stelde de terugweg niet veel voor want was de dekking meer als goed.
Opvallen was een E&BW station net voor de NL grens, ik stopte hier omdat ik net te weinig had om thuis te komen. Ik plugde de aut in en duwde op de paal op een knopje om het tarief te bekijken en de auto starte met laden, zonder pasje, dus gratis denk ik ?.
Ervaringen
Actieradius:
Bij mijn auto zeker voldoende, het was heel fijn dat door mijn grote actieradius je heel makkelijk 100 km reserve kon houden voor als het laden een keer niet lukte. Hierdoor liep ik eigenlijk nooit vast en is er van laadstress nooit sprake geweest. Heb de granny loader meegenomen maar niet nodig gehad.
Verbruik onder verschillende condities
Zoals in de folder beloofd wordt en zelfs af en toe beter. Heel erg fijn is dat je door de goede stroomlijn ook bij hoge snelheden een redelijke actieradius hebt. Heb op de autobahn stukken aardig doorgetrapt en op een stuk met redelijk veel wegwerkzaamheden toch gemiddeld 110 kmh kunnen halen door waar het mocht 160 te rijden. Dit resulteerde in een verbruik van 21,6 kwh/100 km dus actieradius dan nog steeds ca 350 km. Mijn ervaring in Duitsland is dat met flink doortrappen elke 250-300 km stoppen om te laden goed te doen is en dat was met een ice ook ons reis ritme.
Laadsnelheid
Bij HPC helemaal fantastisch, heb bij de routes langs de Ionity palen regelmatig gemiddeld 200 kWh gemiddeld aangetikt, 41 kW in 12 minuten als je binnen de 20%-80% blijft
Je moet dan al aardig doorlopen naar het toilet want plassen duurt langer als het laden.
Het laden gaat zelfs tot de 93% vaak nog met 60 kW door dus vaak ging ik boven de aanbevolen 80%
Kosten
Ik heb in Bosnie, Montenegro, Kroatie en Slovenie heel veel gratis kunnen laden zonder dat ik er echt naar op zoek was, in totaal ca 936 kW geladen en daarvoor maar €206 betaald voor 713 kW wat gemiddeld 0,29 is. Dit klopt wel want heb alleen betaald bij Ionity en Elen en die hadden beide voor mij een tarief van 0,29 cent.
Voordat ik vertrok had ik hem thuis volgeladen maar inclusief die lading was het Iets meer als 230 euro en dat is voor 5200 km is voor niks natuurlijk.
Tips Om in de Balkan laadpalen te vinden:
Plugshare is heel waardevol, inclusief de ervaringen van de gebruikers
Google maps kent vaak palen die de apps niet kennen.
Elen en Petrol zijn beiden groot maar Elen veruit het voordeligst
Hvratska telecom heeft een app Espots en is ruim vertegenwoordigt in Balkan. Al hun palen waar ik geladen heb waren gratis.
Zoek in grote steden naar parkeergarages van winkelcentra of grote openbare parkeerplaatsen. Hier zijn vaak palen.
Kun je de palen op de apps niet vinden, kijk dan bij google revieuws naar foto’s die gebruikers van parkeerterreinen of parkeergarages hebben gemaakt. Op deze manier 3x een ongedocumenteerde laadpaal gevonden.
Hyundai live
Net een nieuwe update en werkt redelijk, systeem geeft zelf nodige stops aan en werkt deze ook bij nav verbruik etc. In landen met goede HPC dekking heel goed te doen, in de Balkan moet je zelf wat meer plannen. Irritant is dat je maar 2 tussenstops zelf handmatig in kunt geven en in mijn beleving iets te weinig invloed hebt op de positie van de stopplaatsen.
Vaak plande ik zelf dus een andere ionity als dat het systeem voorstelde.
Vragen:
Stel ze gerust, het was een fantastische reis die ik iedereen aan kan bevelen.
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)