PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Voor de rest kan ik mensen die vrees hebben voor laadstress adviseren voor de lange ritten een maand abo bij Tesla te nemen. En installeer de ABRP app. Goedkoop snelladen, het maandbedrag heb je er in vergelijking met Fastnet in één landing terugverdiend, het werkt altijd en is overal langs de grote routes beschikbaar.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik zit nu bijna 1 week in Italië. Tot nu toe overal kunnen laden met Shell Recharge/TNM.Luc Beek schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:09:
[...]
En welke was dat dan? Komende week vertrek die kant uit 🔋🪫
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
In Denemarken is het zelfs spotgoedkoop om te laden bij Tesla met maandabo, ik heb 87,75 DKK (= € 11,77) betaald voor 39 kWh, dat is omgerekend 2,25 DKK/kWh (= € 0,30/kWh), in Duitsland was het € 0,39 tot 0,41 / kWh. Die € 11,99 maandabo heb ik al lang terug verdiend.bert pit schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 22:35:
Voor de rest kan ik mensen die vrees hebben voor laadstress adviseren voor de lange ritten een maand abo bij Tesla te nemen. En installeer de ABRP app. Goedkoop snelladen, het maandbedrag heb je er in vergelijking met Fastnet in één landing terugverdiend, het werkt altijd en is overal langs de grote routes beschikbaar.
Ja of nog grappiger bij sc locaties met v2 en v3 naast elkaar met ruimte over dat mensen bij de v2 gaan laden. Heb in Duiven ooit een iemand gezegd joh die laders met maar 1 stekker zijn veel sneller en die was me zo dankbaar met deze insight.maharens schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:01:
[...]
Er zijn overigens genoeg Tesla rijders die er zelf niks van snappen, gaan ze bij een V2 doodleuk naast je staan terwijl er plek zat is. Daarmee verlagen ze niet alleen jouw snelheid, maar ook hun eigen snelheid.
Ah ja, de Tesla laders zijn helaas in de wijde omtrek van Siena/Pienza niet te bekennen.bert pit schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 22:11:
[...]
Ik herinner me het niet meer van de verschillende type laders, maar op de eerste stond geen qr code en op een ander type van Enel wel, maar die gaf aan alleen met een kaart te werken.
We hebben praktisch alles bij Tesla geladen.
Zo valt het me in Zwolle altijd op dat veel mensen het blijkbaar fijn vinden om vooruit erin te rijden bij een apart rijtje V2, die zijn altijd bovengemiddeld bezet, terwijl het rijtje V3 vaak leeg is.Bever! schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:26:
[...]
Ja of nog grappiger bij sc locaties met v2 en v3 naast elkaar met ruimte over dat mensen bij de v2 gaan laden. Heb in Duiven ooit een iemand gezegd joh die laders met maar 1 stekker zijn veel sneller en die was me zo dankbaar met deze insight.
Probeer anders een volgende keer die lader die een 500m ri noorden zit bij dat andere restaurantje, daar is meer plaats.Wilde schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:17:
Tja, de boom zal misschien niet gekapt mogen worden, handig is anders 😆
Omdat de laadpoort rechtsachter zit, de stall in het midden en er nog paaltjes voor staan was dit zo’n beetje de enige manier.. Dit is in Spanje..
[Afbeelding]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Klopt! Die is echter maar 50kW max. Overigens zit er ook een 2x Zunder en 16x Tesla in de buurt(l’Aldea), dus ondanks dat het hier formeel nog een laadwoestijn is toch nog optiesPeterZ(on) schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:38:
[...]
Probeer anders een volgende keer die lader die een 500m ri noorden zit bij dat andere restaurantje, daar is meer plaats.
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
O ja idd, met de Ioniq is 50kW voor mij genoeg maar als je veel sneller kunt laden pak je natuurlijk een snellere.Wilde schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:04:
[...]
Klopt! Die is echter maar 50kW max. Overigens zit er ook een 2x Zunder en 16x Tesla in de buurt(l’Aldea), dus ondanks dat het hier formeel nog een laadwoestijn is toch nog opties
Ik ben met een ID.3 gegaan met een 58kWh accu en dat is naar mijn mening toch echt even iets te klein voor een comfortabele reis. Hierdoor moesten we elke twee uur ongeveer stoppen om te laden. We hebben een constante snelheid aan proberen te houden van 110km/u.
Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -
Dat is een stukje dat wij ook wel eens doen met een benzineauto, geen kids, we rijden om de beurt. Voor ons een beetje grensgeval of we het in 1x doen of met een overnachting. Ik ben benieuwd hoe jij dit gedaan hebt? Maakt die extra en langere stops het nog doenlijk voor in 1x?MagicTempest schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:43:
Afgelopen zaterdag vanuit Dordrecht naar het Balatonmeer in Hongarije gereden. Op zich is dat qua laadstations wel goed te doen. Vooral in Duitsland is er vrij veel aanbod. Het jammere was wel dat er behoorlijk wat in storing stonden en dat het in het weekend toch best wel druk was bij die laders.
Ik ben met een ID.3 gegaan met een 58kWh accu en dat is naar mijn mening toch echt even iets te klein voor een comfortabele reis. Hierdoor moesten we elke twee uur ongeveer stoppen om te laden. We hebben een constante snelheid aan proberen te houden van 110km/u.
Een elektrische auto met een beetje meer bereik kan daarin wel veel schelen. Wij hebben uiteindelijk ruim 3 uur moeten laden. Nu doe je normaal ook wel pauzes, maar die zijn minder vaak en minder lang.
Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -
Oef... 19 uur trek ik niet meer zonder overachting.MagicTempest schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:29:
Wij reden ook om en om. Ook geen kinderen, maar omdat je elke 2 uur moet laden en je max snelheid maar 110 is duurt het wel lang. Uiteindelijk zijn we 19 uur onderweg geweest.
Een elektrische auto met een beetje meer bereik kan daarin wel veel schelen. Wij hebben uiteindelijk ruim 3 uur moeten laden. Nu doe je normaal ook wel pauzes, maar die zijn minder vaak en minder lang.
(voor dit soort ritjes wacht ik even op een Tesla Ultra Long range++ variant denk ik
Dank voor je toelichting!
[ Voor 21% gewijzigd door Sander op 24-07-2023 17:38 ]
Auto ervoor en de kabel eraan. Briefje op de ruit dat ze kunnen bellen als ze weg willen? 😎Sander schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:37:
Hier op de camping laten (PH)EV rijders zich ook van hun goede kant zien… 6 laadpalen, tegen net tarief (0,28 per kWh +2€ start tarief), maar dan gaan er vervolgens meerdere asos (met laadpoort) die plekken gewoon gebruiken om te parkeren zonder te laden. Zo erg dat het vandaag gewoon vol stond met drie aangesloten kabels en drie niet, van de aangesloten auto’s waren er ook nog eens twee klaar… Zucht!
Camping eigenaar rijdt zelf elektrisch dus bij hem gemeld, ben benieuwd wat hij gaat doen 😂Boinkie schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:39:
[...]
Auto ervoor en de kabel eraan. Briefje op de ruit dat ze kunnen bellen als ze weg willen? 😎
Afgelopen zondag in het hotel aan Europa Park waren 12x 22kWh laders buiten gebruik (1 paal met een rood kruis op de display en 5 palen met een groen vinkje maar telkens 'niet beschikbaar' wanneer ik mijn pas probeerde te scannen). Ze hadden ook 2x 11kWh laadpalen met 3 parkeerplaatsen waarvan 2 'privatparkplatz' en 1 vrije parkeerplaats waar sinds zaterdag een Tesla Model Y stond die niet ingeplugd was...Sander schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:37:
Hier op de camping laten (PH)EV rijders zich ook van hun goede kant zien… 6 laadpalen, tegen net tarief (0,28 per kWh +2€ start tarief), maar dan gaan er vervolgens meerdere asos (met laadpoort) die plekken gewoon gebruiken om te parkeren zonder te laden. Zo erg dat het vandaag gewoon vol stond met drie aangesloten kabels en drie niet, van de aangesloten auto’s waren er ook nog eens twee klaar… Zucht!
Uiteindelijk dan maar 2u op 1 van de privé plaatsen geparkeerd en daar de PHEV-batterij geladen, daar had ik al heel het weekend geen auto zien staan..
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
En inmiddels overal briefjes op, zonder actief conflicten te zoeken in de vakantie, goed voor het gemoed!Sander schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:51:
[...]
Camping eigenaar rijdt zelf elektrisch dus bij hem gemeld, ben benieuwd wat hij gaat doen 😂
Niet één keer moeten wachten op een vrije lader.
Wel 2 keer een stall moeten delen zodat er geladen werd aan 75 kW ipv 150 kW.
En één voordeel: de parking in Stockholm nabij het Abba Museum was helemaal vol behalve 3 van de 6 plaatsen met tragr lader. Dankzij de EV konden we daar parkeren en reden bijna vol weer weg een paar uur later.
Eens boven Stockholm hebben we vooral geladen bij onze accomodatie, maar toch waren er superchargers te vinden.
Morgen gaan we naar Copenhagen, en dan donderdag terug naar België.
Ik maak me meer zorgen over files rond Hamburg dan het vinden van laders.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Laden is hier in Kopenhagen geen probleem, maar wel duur om te parkeren... De Clever laadstations aanvaarden mijn Shell Recharge laadkaart.Tommie12 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:45:
Morgen gaan we naar Copenhagen, en dan donderdag terug naar België.
Ik maak me meer zorgen over files rond Hamburg dan het vinden van laders.
Na 6€ per uur en 40€ voor een nacht parkeren in Stockholm ben ik niet meer verbaasd. Het hotel zou een parking hebben, en recht tegenover het Hotel is er laadmogelijkheid.RigolleM schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:33:
[...]
Laden is hier in Kopenhagen geen probleem, maar wel duur om te parkeren... De Clever laadstations aanvaarden mijn Shell Recharge laadkaart.
Heenweg: 20.5 kWh / 100km - 2 stops - wind mee en het was redelijk druk (gem snelheid 80 km/u)
Terugweg: 28 kWh / 100km - 3 stops - wind tegen en rustig (gem snelheid 110 km/u)
In de praktijk betekende dit dat de terugweg net wat meer stressen was qua laden. Een extra laadstop was nodig en uiteindelijk moest ik mijn laatste stop zelfs iets eerder maken dan gepland. Ik plan de volgende stop altijd tijdens het laden en laad dan tot 10% aankomstpercentage, maar deze marge bleek niet genoeg.
Verder weer top bevallen, maar wel duidelijk dat het verbruik op de terugweg net te hoog was voor het comfortabele. Laatste 100km zelfs 100 op de cc gereden om thuis te halen zonder nóg een keer te moeten laden.
Ik blijf Tesla SuC het chillste vinden om te laden, met name door de vele stalls. Op de terugweg vlak voor het geplande Tesla SuC toch geprobeerd bij Ionity te laden, maar 2 vd 4 plekken waren bezet, 1 stuk en de ander kon ik niet goed parkeren ivm laadpunt. Was er gelijk weer van genezen.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Als aanvulling op bovenstaande.de Peer schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:32:
Ik ben terug van mijn reis (3,5 week) met de Nissan Leaf 62 kWh naar IJsland en de Faroer eilanden, via de autoferry vanuit Hirtshals (Denemarken).
In het kort:
-Geweldige reis gehad en redelijk zorgeloos. Met een beetje planning was het goed te doen in IJsland
-Vrijwel geen last gehad van 'Rapidgate' (oververhitte accu) met onze Leaf. 3 x snelladen achter elkaar ging nog prima op weg naar Denemarken.
-Zeer negatieve ervaring met Plugsurfing, specifiek voor IJsland (lees hieronder)
-Met Chademo is en blijft het een beetje behelpen en moet je wel wat alert zijn. met CCS kun je echt redelijk zorgeloos op pad daar, want veel meer mogelijkheden dan met Chademo.
Reis naar Denemarken:
dag 1: 3 x snelladen in Duitsland. Telkens waren we de enige bij de laadpaal. Er was ook telkens maar 1 Chademo plug dus we zouden wel gelijk vertraging oplopen als er een andere auto zou zijn.
Dat is het voordeel van Chademo. Het wordt niet veel meer gebruikt dus meestal is de paal beschikbaar. echter wel relatief weinig palen per laadplek. Ik vraag me wel af hoe de reis zo soepel zou zijn verlopen in het hoogseizoen. Ik denk dat we dan meer hadden moeten wachten op een beschikbare Chademo-plug.
We hebben overnacht op een camping (Sandskaer Strandcamping) in Denemarken. Deze camping heeft een type 2 laadpaal. Dus handig om aan te komen met lege accu en op dag 2 weer met 100% vertrekken.
Op dag 2 met 2 snellaadsessies aangekomen bij de Ferry in Hirtshals.
In Duitsland hebben we geladen met travelcard/leaseplan bij de EON laders. In Denemarken met Plugsurfing bij de Clever laadpalen.
Terugreis naar Nederland ging ook soepel, 3 x snelladen op 1 dag ging prima. Overnachten iets ten noorden van Hamburg op dag 1, en op dag 2 naar huis.
Ferry (Smyril line):
van de 500 auto's waren er maar een stuk of 8 volledig elektrisch. Relatief weinig dus. De auto's werden gemarkeerd en kregen een vaste plek op de boot. vermoedelijk zodat ze beter blusbaar of verwijderbaar zijn in geval van brand. Ik zag daar wat info over op hun facebook pagina staan.
Laden op de boot niet mogelijk.
elektrische auto's werden niet als eerste of laatste ingeladen, maar telkens ergens halverwege.
Faroer eilanden:
Je kunt hier alleen snelladen via Elbil.fo. je moet dus met je mobiele telefoon naar die website gaan en laden via een account (kun je thuis al aanmaken en geld op zetten via CC). Er is geen app.
Wel is het mogelijk om een laadpas aan te vragen, maar wij kozen voor de website.
de Faroer valt buiten de EU en mobiel internet valt dus buiten de bundel en is duur.
In ons geval zat er een snellader op de camping en konden we via WiFi dus de laadpaal starten. Alternatief is om een lokale simkaart te regelen, maar vonden wij overdreven voor de 3 dagen dat we daar waren.
Er zijn voldoende laadpalen. Ik heb niet op de prijzen gelet omdat wij alles volledig kunnen declareren bij werkgever.
IJsland:
Voldoende laadpalen voor Chademo, maar je moet wel een beetje plannen en niet bij 30% denken: waar zal ik eens gaan laden? Soms zit er 100-150km tussen de laadpalen, maar meestal 30-50km. Met CCS is het allemaal veel makkelijker en zijn er veel meer laadpalen beschikbaar.
We waren met Chademo wel regelmatig afhankelijk van 1 laadpaal, dus als die ene paal net buiten werking zou zijn geweest, hadden we mogelijk een probleem gehad. maar alle palen die we gezien hebben werkten goed.
Hier en daar wel wat rare situaties meegemaakt:
- Sowieso waren er vele laders waar maar 1 auto tegelijk kan laden, dus óf Chademo óf CCS. En dan is er vaak maar 1 laadpaal dus je zit elkaar al snel in de weg. Men was wel druk bezig om 1 voor 1 deze palen te vervangen door 100 of 150kW palen waarbij wel meerdere auto's tegelijk kunnen laden.
- 1 snellader werd urenlang bezet gehouden door het lokale postbedrijf die hun busjes er aan het opladen was, omdat ze op hun eigen terrein alleen 3 type 2 laders hadden en dat ging niet snel genoeg. Ze zeiden ook doodleuk tegen anderen dat wachten geen zin heeft want ze hadden nog 3 busjes te gaan. Behoorlijk asociaal, wij hebben toen lang moeten laden aan de type 2 lader om dan maar naar een andere lader uit te wijken.
- Persoon in een Tesla die per se van 82 naar 100% wilde laden, terwijl wij daar met 20% stonden en op hem moesten wachten. Na herhaaldelijk aandringen ging hij eerder weg. Het was me niet duidelijk of dit nu opzet was of dat hij niet begreep dat wij echt op hem moesten wachten.
- Een andere Nissan leaf die gingen starten met laden bij 80% en doodleuk een uur de supermarkt in gingen, terwijl er 3 auto's in de wacht stonden. Bij terugkomst werden ze zelfs verbaal aggressief benaderd door een gezin dat blijkbaar haast had. Erg sociaal is het ook niet natuurlijk. Ik zou zelf voor de type 2 gekozen hebben zodat je de snellader voor een ander beschikbaar houdt. Maar ook hier was er denk ik geen opzet in het spel, maar gebrek aan kennis/ervaring.
-Als de snellader bezit is, namen we soms (tijdelijk) even de type 2 lader totdat de snellader beschikbaar is, maar dit wordt vaak niet begrepen. men denkt dat je al aan het laden bent en niet meer 'in de rij' staat voor de snellader. Dat levert ongemakkelijke gesprekken op en gedoe met parkeerplekken bezet houden zodat een ander niet voorkruipt.
-ICE auto's die doodleuk parkeren op de parkeerplaatsen voor EV's, waardoor er alsnog maar 1 auto tegelijk kon laden terwijl de paal meer auto's ondersteunden. nogal jammer...
Negatieve ervaring Plugsurfing:
Dag 1 op IJsland en we gingen laden met Plugsurfing. prima geladen echter bleek de betaling (CC) niet gelukt. Gevolg was dat de plugsurfing pas per direct geblokkeerd was vanwege een 12 euro 'debt'. Betalen was niet mogelijk. Niet via creditcard 1, creditcard 2, Revolut. Ook niet na herinstallatie app, proberen op andere telefoon, ook niet via hun webportal ipv app etc. etc.
Vervolgens werd ons verzocht om de Polestar app te installeren maar dat heb ik geweigerd. Ik ben op vakantie en al 3 uur bezig om die 12 euro te betalen en de boel werkt gewoon niet, en ik ben eigenlijk mijn tijd aan het steken in hun root cause investigation inclusief printscreens van de errors. Hier trok ik de grens.
Het was al snel duidelijk voor ons: plugsurfing heeft een probleem met hun systeem. De error was erg vaag. Iets over een query en zero-digit currency IJslandse kronen. duidelijk een technische error die niet voor de eindgebruiker bedoeld was. volgens mij kon het systeem niet omgaan met het afronden van IJslandse kronen of iets dergelijks.
Het heeft 3 dagen aan communicatie geduurd voordat plugsurfing inzag dat het hun probleem was en dat onze betaalmethodes gewoon in orde waren. Ze bleven maar volhouden dat wij iets verkeerd deden, terwijl we in Denemarken gewoon zonder problemen met Plugsurfing geladen (en betaald) hadden. Ondertussen bleven ze ons blokkeren. we konden niet meer laden.
Uiteindelijk gaven ze toe dat ze een technisch probleem hadden, werd onze schuld kwijtgescholden en de blokkering opgeheven.
Volgende dag, wij blij dat we weer konden laden. Wat blijkt: Plugsurfing heeft besloten IJsland niet langer te ondersteunen. Alle laadpalen verdwenen uit de app. Klantenservice ontkende dit eerst (nee hoor, moet gewoon werken) maar na navragen gaven ze toe dat ze 'tot nader order' IJsland niet meer ondersteunen. Ze zouden me op de hoogte houden, maar hebben dat nooit gedaan. Er kan nu dus al 3 weken niet geladen worden in IJsland door een of ander onbenullig probleempje. Ik had het gevoel dat onze error dit allemaal veroorzaakt had. Iedere klantenservice medewerker was op de hoogte van ons betaal issue werd me verteld, was al geescaleerd.
Vreemde gang van zaken. We hadden Plugsurfing juist gekozen voor IJsland, en hebben het totaal niet kunnen gebruiken door eerst hun eigen blokkade vanwege 12 euro schuld en daarna volledige terugtrekking van Plugsurfing uit IJsland. Stel je voor dat zou iets bij Duitsland zou gebeuren...
Hoe dan ook, we hebben ons wel gered. 2 lokale apps geinstalleerd (van ON, en Isorka) en dan heb je een prima dekking, maar we hadden eigenlijk gerekend op plugsurfing. De apps waren onze backup.
ON werkt met een QR-code die op elke lader aanwezig is. grappig systeem wel en werkt goed.
Plugsurfing geeft aan dat ze IJsland mogelijk per ongeluk in hun netwerk opgenomen hebben en dat dit dus mogelijk een vergissing was

Ook geven ze aan dat mijn laadproblemen nog 'onderzocht' worden en dat ze nog niet begrijpen wat er mis gaat.
Maar het lijkt er vooral op dat IJsland voorlopig niet meer ondersteund wordt. Ik blijf dat bizar vinden en kan me niet voorstellen dat ik nu de enige ben geweest die hier last van had.
Zou me eigenlijk niets verbazen. Betwijfel of er veel mensen met de eigen auto, laat staan een EV, naar IJsland gaan. Denk dat ze bij Plugsurfing een keer een lijst met landen ingeladen hebben waar ook Ijsland tussen zat. Nooit iets van gemerkt totdat jij er gebruik van wilde maken...de Peer schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:19:
[...]
Als aanvulling op bovenstaande.
Plugsurfing geeft aan dat ze IJsland mogelijk per ongeluk in hun netwerk opgenomen hebben en dat dit dus mogelijk een vergissing was![]()
Ook geven ze aan dat mijn laadproblemen nog 'onderzocht' worden en dat ze nog niet begrijpen wat er mis gaat.
Maar het lijkt er vooral op dat IJsland voorlopig niet meer ondersteund wordt. Ik blijf dat bizar vinden en kan me niet voorstellen dat ik nu de enige ben geweest die hier last van had.
Ja zoiets zal het zijn. toch kan ik het me moeilijk voorstellen en ik had ook juist plugsurfing gekozen omdat ik op een blog gelezen had dat dat iemand op reis in IJsland goed bevallen is. Blijkbaar is er op een gegeven moment iets mis gegaan en was ik de eerste die er tegen aan liep. En nu wordt het land niet meer ondersteund.jeroenkb schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:19:
[...]
Zou me eigenlijk niets verbazen. Betwijfel of er veel mensen met de eigen auto, laat staan een EV, naar IJsland gaan. Denk dat ze bij Plugsurfing een keer een lijst met landen ingeladen hebben waar ook Ijsland tussen zat. Nooit iets van gemerkt totdat jij er gebruik van wilde maken...
Qua aantallen. Zo'n 5 a 10 EV's gaan er per keer met de Ferry naar IJsland op basis van mijn eigen observatie. Die ferry gaat 1 keer per week. Dus het gaat om tientallen per jaar. Inderdaad niet heel veel.
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 25-07-2023 12:31 ]
Ik heb jouw ervaring een week geleden direct gemeld op het Duitse forum van Going Electric, daar zijn enkelen al met eigen EV naar IJsland geweest. O.a. een Zoe en deze e-tron eigenaar die er een heus blog met o.a. dronefilmpjes van heeft gemaakt.de Peer schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:19:
[...]
Als aanvulling op bovenstaande.
Plugsurfing geeft aan dat ze IJsland mogelijk per ongeluk in hun netwerk opgenomen hebben en dat dit dus mogelijk een vergissing was![]()
Er zijn tot nu toe behalve bedankjes geen reacties op mijn post gekomen.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Ben intussen naar de winkel geweest maar zo 2 plaatsen innemen op 'n drukke stall zou ik niet graag doen, gelukkig zit bij de XC40 de aansluiting gewoon links dus zelf nooit problemen hiermee.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Aire de Villandry ?multikoe schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:00:
Wij staan met de fietsbus even stil voor een plaspauze bij een groot Avia benzinestation langs de A85, vlak onder Tours. Het lijkt er op dat hier binnenkort minimaal 20 snellaadstations komen. Ze zijn druk aan het bouwen.
Zag wat foto's voorbij komen op de facebookgroep 'La recharge rapide en France : actu, news, astuces, etc.'.
Ene Elio houdt de vorderingen bij.
Best handige pagina ook voor EV-rijders die naar/door Frankrijk rijden, zeer actueel.
Ik wil je wel bedanken voor de link naar het blog, de prachtige foto's en het filmpje, schitterend zeg.ThsAdrns schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:42:
Ik heb jouw ervaring een week geleden direct gemeld op het Duitse forum van Going Electric, daar zijn enkelen al met eigen EV naar IJsland geweest. O.a. een Zoe en deze e-tron eigenaar die er een heus blog met o.a. dronefilmpjes van heeft gemaakt.
Er zijn tot nu toe behalve bedankjes geen reacties op mijn post gekomen.
Hulde voor de maker ook.
Inmiddels in Brežice, Slovenië beland. Na een overnachting in Nuernberg en paar dagen Oostenrijk.Stefangrp schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:22:
Ik vertrek donderdag met de Ioniq 5 naar Kroatië - Montenegro en misschien Albanië.
Zoveel mogelijk op Ionity (ik heb nog een half jaar laden voor 29 cent), verder Shell, Elen, Chargemyhyundai en Electromaps op zak. Wordt leuk.
Ik laat wel weten als het gelukt is lol
In Oostenrijk na wat geklungel de 200kw(h?) lader bij een skilift aan de praat gekregen, en verder Ionity. Alleen die na München was druk, kwartiertje wachten. Grote stad, drukke route en 4 laders; dat werkt niet.
Maargoed, so far so good
:strip_exif()/f/image/oIh8UDga3SIEF2YQPBolUhcy.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierna rijden we via de Kroatische kust naar Montenegro. Bij de laatste Ionity (Zadar) nog even volpompen en het avontuur tegemoet.
In Oostenrijk en ook Slovenië hebben veel tankstations wel een lader staan. Geen range anxiety hier
[ Voor 9% gewijzigd door Stefangrp op 25-07-2023 18:45 ]
Mijn huidige ervaring met de 50 kWh MG5 in Zuid-Frankrijk is dat het op zich wel te doen is, maar de laadinfra ter plekke wel ondermaats is. Bij een gegeven laadpaal van Prise de Nice is de kans ongeveer 50% op een succesvolle laadsessie. Of de paal heeft geen stroom, of de communicatie met de backend doet het niet waardoor authorisatie faalt of het stopt gewoon random na drie minuten. Ionity en de andere grotere laadpleinen doen het wel gewoon, maar staan zelden bij een plek waar je toch al wil zijn. Een hypermarché heeft doorgaans een tankstation, zelden een snellader. De wintersportgebieden zijn beter voorzien (hoger segment doelgroep?). In een gehucht als Eygliers staan tenminste gewoon twee snelladers
In Zuid-Frankrijk komen is in mijn ervaring dus geen enkel probleem (ABRP gaf een leuke route via Zwitserland/Comomeer die maar 50 km langer was dan de Franse Péage), daar rondtoeren kost meer moeite als je van de snelweg af bent en de camping niet meewerkt...
* Proton_ gaat volgend jaar maar weer naar Noorwegen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Precies mijn angst / normen en waarden om met de Enyaq Tesla waarschijnlijk over te slaan of anders goed de bezetting in de gaten te houden. Ik betaal liever wat extra en kom ontspannen aan op mijn bestemming.Largamelion schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:04:
Momenteel aan het laden aan Tesla Labouheyre, iets ten zuiden van Bordeaux. Kort voordien gekeken in de app en 6/8 stalls bezet. Net voor me reed een Tesla die nog een plaatsje innam en dan stond er een mini met 2 vrouwen te laden over 2 plaatsen (aansluiting rechts). Ik had na 2 min een vrijgekomen plaatsje ingenomen maar de BMW die wat verder stond te wachten was niet blij toen nog een andere Tesla een ander vrij plaatsje inreed. Het werd hier discussie en de 2 vrouwen werd het niet in dank afgenomen.
Ben intussen naar de winkel geweest maar zo 2 plaatsen innemen op 'n drukke stall zou ik niet graag doen, gelukkig zit bij de XC40 de aansluiting gewoon links dus zelf nooit problemen hiermee.
Als het echt niet lukt afkoppelen, is maar 2 keer voorgekomen op ruim 1600 km met caravan.
Rit naar Frankrijk begin juni, erg rustig en plaats genoeg bij Tesla SuperChagers.
± 80 km/pu en verbruik 30 -35 Wu/km
(Type Tesla model Y LR, ik houd dan aan per 20km ± 10% eraf)
:strip_exif()/f/image/Fz4zNgm0AYUhChfiFctcllxu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door twan123 op 25-07-2023 23:01 ]
Tesla Model Y LR 03-2023 | Tesla Wall Charger
Dit jaar ging de rit naar Bretagne, hieronder enkele evaringen die ik heb meegemaakt.
Zodra je Bretagne inrijd zijn er eigenlijk geen "Aire" tankstations meer, over het algemeen is Frankrijk erg bezig om juist op deze plekken een aantal Snelladers te realiseren. Normaal gesproken lukt dit aardig, maar die zijn er amper op de rit in Bretagne.
Dat betekend automatisch dat je vaker de snelweg af moet om ergens te laden, natuurlijk geen enkel probleem verder. Dat geeft ook direct de mogelijkheid om ergens een lekker croissantje te scoren.
In Bretagne zijn er wel snelladers bij de Lidl aanwezig. Vaak word dit laadpunt aangegeven als een 120 kW lader. Maar in de praktijk is dit 2 x 60 kW. Tarief daar is 21 cent.
Het viel me op dit in ieder dorpje vaak wel 1 of 2 "normale" 22 kW laders waren, maar snelladers nog niet. Ook is het systeem daar anders want je moet je eerst aanmelden op de correcte manier anders gaat het klepje waar je je kabel in kan steken niet eens open. Het grappige van de zo weinig aanwezige laders is dan wel dat je vaak dezelfde EV tegenkomt omdat die net als jijzelf eerst bij de defecte laadpaal wilde laden.
Gelukkig was de Camping (Yelloh) voorzien van 4 aansluitpunten met een schappelijk tarief van 39 ct/kWh. Echter omdat ze een kleef boetetarief ingesteld hadden van 5 euro per uur was er altijd wel een beschikbaar punt om te laden.
Als er al snelladers waren, dan waren het vaak 120 kW laders, sommigen daarvan haalden deze snelheid ook, dit is prima voor mijn auto en heb ik een enkele keer gebruikt.
Over het algemeen erg goed bevallen dus en de zorgen die ik vooraf had over de weinige aansluitpunten waren echt onnodig. Ik zou zelfs nu zonder planner die kant op durven rijden.
Op de grote (tol)wegen die kant op was Fastned goed vertegenwoordigd en hebben we nooit hoeven wachten. De enige dag die we wel hebben vermeden is de Zaterdag. Vrijdag heen en maandag terug is een goed alternatief gebleken. Op maandag stonden we vaak alleen te laden.
We hadden een trekhaakkoffer achter de auto en ik moet zeggen dat het verbruik daarvan erg meevalt. Op de gehele rit hebben we een gemiddeld verbruik gehad van 21 / 22 kWh per 100 km. Wel vond de gemiddelde Fransman dit een bijzonderheid en hebben we veel bewonderaars gehad. Ook voor de auto trouwens, het is al tijden me niet meer overkomen dat er iemand enthousiast naar me toekomt om te vragen of hij een foto mag maken.
:strip_exif()/f/image/BGutl0o9IOnTyxqv7EGaPa1b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rQyVbh1xHes9uT4cFR4ktHPg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d1JiKg8P6g6UgyepYUEsrMNw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Brotuck op 26-07-2023 09:53 ]
Just here for the fun
Met welke auto deed je dit?Brotuck schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:15:
Net terug uit Frankrijk.
Dit jaar ging de rit naar Bretange, hieronder enkele evaringen die ik heb meegemaakt.
Zodra je Bretange inrijd zijn er eigenlijk geen "Aire" tankstations meer, over het algemeen is Frankrijk erg bezig om juist op deze plekken een aantal Snelladers te realiseren. Normaal gesproken lukt dit aardig, maar die zijn er amper op de rit in Bretange.
Dat betekend automatisch dat je vaker de snelweg af moet om ergens te laden, natuurlijk geen enkel probleem verder. Dat geeft ook direct de mogelijkheid om ergens een lekker croissantje te scoren.
In Bretange zijn er wel snelladers bij de Lidl aanwezig. Vaak word dit laadpunt aangegeven als een 120 kW lader. Maar in de praktijk is dit 2 x 60 kW. Tarief daar is 21 cent.
Het viel me op dit in ieder dorpje vaak wel 1 of 2 "normale" 22 kW laders waren, maar snelladers nog niet. Ook is het systeem daar anders want je moet je eerst aanmelden op de correcte manier anders gaat het klepje waar je je kabel in kan steken niet eens open. Het grappige van de zo weinig aanwezige laders is dan wel dat je vaak dezelfde EV tegenkomt omdat die net als jijzelf eerst bij de defecte laadpaal wilde laden.
Gelukkig was de Camping (Yelloh) voorzien van 4 aansluitpunten met een schappelijk tarief van 39 ct/kWh. Echter omdat ze een kleef boetetarief ingesteld hadden van 5 euro per uur was er altijd wel een beschikbaar punt om te laden.
Als er al snelladers waren, dan waren het vaak 120 kW laders, sommigen daarvan haalden deze snelheid ook, dit is prima voor mijn auto en heb ik een enkele keer gebruikt.
Over het algemeen erg goed bevallen dus en de zorgen die ik vooraf had over de weinige aansluitpunten waren echt onnodig. Ik zou zelfs nu zonder planner die kant op durven rijden.
Op de grote (tol)wegen die kant op was Fastned goed vertegenwoordigd en hebben we nooit hoeven wachten. De enige dag die we wel hebben vermeden is de Zaterdag. Vrijdag heen en maandag terug is een goed alternatief gebleken. Op maandag stonden we vaak alleen te laden.
We hadden een trekhaakkoffer achter de auto en ik moet zeggen dat het verbruik daarvan erg meevalt. Op de gehele rit hebben we een gemiddeld verbruik gehad van 21 / 22 kWh per 100 km. Wel vond de gemiddelde Fransman dit wel een bijzonderheid en hebben we veel bewonderaars gehad. Ook voor de auto trouwens, het is al tijden me niet meer overkomen dat er iemand enthousiast naar me toekomt om te vragen of hij een foto mag maken.
BretagneBrotuck schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:15:
Net terug uit Frankrijk.
Dit jaar ging de rit naar Bretange...
Tip: zet even in je signature wat voor auto je hebt.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Ford Mustang Mach-E GT, ik zal mijn signature wel ff aanpassen. Heb er nu ook foto's bijgezet, dan is het iets duidelijker
[ Voor 12% gewijzigd door Brotuck op 26-07-2023 09:55 ]
Just here for the fun
Hoe kun je de signature invullen? Heb je daar een link van? Thanks!Venomer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:28:
[...]
Tip: zet even in je signature wat voor auto je hebt.
Bovenaan op je profielnaam klikken en dan de optie: Mijn Profiel, en dan de knop bewerken aanklikkenmustisen schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:13:
[...]
Hoe kun je de signature invullen? Heb je daar een link van? Thanks!
[ Voor 13% gewijzigd door Japie.G op 26-07-2023 10:16 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Naar verluidt is parkeren met een EV gratis in Kopenhagen met uitzondering van parkeergarages en commerciële parkeerplaatsen.RigolleM schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:33:
[...]
Laden is hier in Kopenhagen geen probleem, maar wel duur om te parkeren... De Clever laadstations aanvaarden mijn Shell Recharge laadkaart.
https://international.kk....lic-parking-in-copenhagen
https://www.kk.dk/borger/...g/elbiler-og-ladestandere
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Een tegenvaller is wel het Ardeche gebied, ervaring is dat 4 van de 6 laadpalen niet werkten. Op de camping waren we verbleven stonden maar 2 laadpalen (2 auto's) met een vermogen van 4 kW .
Nederland was goed vertegenwoordigd met diverse Enyaqs, Denen met voornamelijk Tesla's, dus eigenlijk niet voldoende aanbod op de camping. Diverse mensen gesproken (Belgen / Denen) en deelde deze ervaring. Daarnaast had ik wel een Granny lader bij, maar kon helaas niet naast de caravan parkeren en laden. Wel gewoon diverse uitstapjes met de auto gemaakt, het is heerlijk rijden door het heuvel landschap in de B stand. Gelukkig reed ik toevallig af en toe tegen een werkende laadpaal aan en gelijk maar even vol geprikt, hierdoor gelukkig geen laadstress ervaren. Maar mijn conclusie is wel dat de Ardèche omgeving hier nog sterk in kan verbeteren, zeker gezien het groeiende aantal elektrische auto's.
Mogelijke tips voor onderweg om te laden buiten de Tolwegen, Carrefour Rethel (4x snellader) en langs de N7 bij de Lidl (2x Snellader).
:strip_exif()/f/image/C9A92UndNLkRo14QMC8uJLCa.jpg?f=fotoalbum_large)
Heel tof dat je dit deelt. Zie een paal met prijzen, maar dan 22kW max. Gold dat ook voor de DC-laders?lennart218 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:27:
Afgelopen maandag teruggekomen van onze vakantie naar Frankrijk Ardèche. Ik ben sinds januari in bezit van een Enyaq 80 Sportline en was voor ons de eerste elektrische auto vakantie. Het laden is samenvattend goed gegaan, vooral de Tolwegen in Frankrijk zijn goed voorzien van laadfacitileiten van diverse aanbieders. Onze route was Rotterdam - Breda - Antwerpen - Brussel - Charleloi - Rethel - Reims - Troyes - Dijon - Lyon - Valence - Montelimar. Op voorhand de route bepaald en deze middels Skoda Navigatie gereden, ABRP app wel geinstalleerd maar niet gebruikt. Ik ben niet gestopt op voorhand aangegeven laadstops, we zijn op eigen initiatief op ongeveer om de twee uur gestopt, dus gelijk even aan de stekker tot minimaaal 80%. Dus even toilet bezoek en wat drinken, en weer door.
Een tegenvaller is wel het Ardeche gebied, ervaring is dat 4 van de 6 laadpalen niet werkten. Op de camping waren we verbleven stonden maar 2 laadpalen (2 auto's) met een vermogen van 4 kW .
Nederland was goed vertegenwoordigd met diverse Enyaqs, Denen met voornamelijk Tesla's, dus eigenlijk niet voldoende aanbod op de camping. Diverse mensen gesproken (Belgen / Denen) en deelde deze ervaring. Daarnaast had ik wel een Granny lader bij, maar kon helaas niet naast de caravan parkeren en laden. Wel gewoon diverse uitstapjes met de auto gemaakt, het is heerlijk rijden door het heuvel landschap in de B stand. Gelukkig reed ik toevallig af en toe tegen een werkende laadpaal aan en gelijk maar even vol geprikt, hierdoor gelukkig geen laadstress ervaren. Maar mijn conclusie is wel dat de Ardèche omgeving hier nog sterk in kan verbeteren, zeker gezien het groeiende aantal elektrische auto's.
Mogelijke tips voor onderweg om te laden buiten de Tolwegen, Carrefour Rethel (4x snellader) en langs de N7 bij de Lidl (2x Snellader).[Afbeelding]
Mijn ervaring in Ardeche was juist heel positief met laadpalen. Veel eTotems. Via eBorn website kon je die eenvoudig vinden. In diverse plaatsen en bij grotten vond ik deze. Wel een enkele die niet werkte.
De prijzen heb ik niet bewust bekeken, ik schoot meer wat foto's ter herinnering (excuus voor de verwarring).The__Virus schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:33:
[...]
Heel tof dat je dit deelt. Zie een paal met prijzen, maar dan 22kW max. Gold dat ook voor de DC-laders?
Mijn ervaring in Ardeche was juist heel positief met laadpalen. Veel eTotems. Via eBorn website kon je die eenvoudig vinden. In diverse plaatsen en bij grotten vond ik deze. Wel een enkele die niet werkte.
Mogelijk had ik gewoon pech en de verkeerde palen opgezocht....
:strip_exif()/f/image/E45Nk2qYvDuLULlTPkqo9RUx.jpg?f=fotoalbum_large)
Deel 1 was gisteren en ging probleemloos, enkel bij Zaragoza was de Tesla parking met een ticket dat je binnen in het tankstation moest valideren

Vannacht bij de B&B geladen met de granny, maar niet genoeg om die eerste Ionity te kunnen skippen helaas. Intussen zitten we bij Tesla aan Blois, eindelijk superchargers waar er vlakbij iets te eten valt (Burger King en grill restaurant). Hierna het lastigste stuk, over Parijs... hoop dat het wat meevalt.
Ben toch echt fan van laden bij Tesla met de Volvo XC40, gaat echt super vlot altijd en snelheid tot nu toe altijd beter dan bij Ionity (op papier zijn die nochtans sneller met hun 350kW, maar m'n wagen haalt maar 140kW max).
Ik heb al 2x gebruik gemaakt van publieke parkeerplaatsen en nog geen bonnetje terug gevonden onder mijn ruitenwissers, maar hoe gaat meneer de parkeerwachter weten dat mijn wagen een EV is want zo'n Volvo XC40 ziet er nu niet een typische EV uit zoals een ID.3/4 of Tesla.pmiddeld schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:50:
[...]
Naar verluidt is parkeren met een EV gratis in Kopenhagen met uitzondering van parkeergarages en commerciële parkeerplaatsen.
- dichte grillRigolleM schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:36:
[...]
Ik heb al 2x gebruik gemaakt van publieke parkeerplaatsen en nog geen bonnetje terug gevonden onder mijn ruitenwissers, maar hoe gaat meneer de parkeerwachter weten dat mijn wagen een EV is want zo'n Volvo XC40 ziet er nu niet een typische EV uit zoals een ID.3/4 of Tesla.
- geen uitlaat
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Ik heb aan het Deens Verkeersburo in NL gevraagd of dit ook voor buitenlandse EV's geldt, maar heb nooit antwoord gekregen.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Volgens de uitleg hier: https://www.kk.dk/borger/...g/elbiler-og-ladestandereRigolleM schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:36:
[...]
Ik heb al 2x gebruik gemaakt van publieke parkeerplaatsen en nog geen bonnetje terug gevonden onder mijn ruitenwissers, maar hoe gaat meneer de parkeerwachter weten dat mijn wagen een EV is want zo'n Volvo XC40 ziet er nu niet een typische EV uit zoals een ID.3/4 of Tesla.
zoekt de parkeerwacht in geval van twijfel op in het kentekenregistratiesysteem of het een EV is. Neem aan dat daar alleen Deense kentekens in staan, maar ze zullen inmiddels toch echt wel wat ervaring ermee hebben en weten hoe ze een EV herkennen. Nergens staat in elk geval dat de regeling beperkt is tot Deense auto's.
Hm dit is wel interessant zeg. Ik verblijf ook een paar dagen in Kopenhagen volgende week en zat te denken aan een parkeergarage. Maar als ik op straat gratis kan parkeren is dat het overwegen waard. Zit wel midden in het centrum (https://goo.gl/maps/kxHmy9sVKWtLx1Q98).Hermanbbbb schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:55:
[...]
Volgens de uitleg hier: https://www.kk.dk/borger/...g/elbiler-og-ladestandere
zoekt de parkeerwacht in geval van twijfel op in het kentekenregistratiesysteem of het een EV is. Neem aan dat daar alleen Deense kentekens in staan, maar ze zullen inmiddels toch echt wel wat ervaring ermee hebben en weten hoe ze een EV herkennen. Nergens staat in elk geval dat de regeling beperkt is tot Deense auto's.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Deze heb ik ook op de korrel, vraag voor de dames (vrouw en dochter); zijn er daar ook toiletten?lennart218 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:27:
Mogelijke tips voor onderweg om te laden buiten de Tolwegen, Carrefour Rethel (4x snellader)
Die sloebers van autofabrikanten toch : er zijn bij mijn weten plenty EV's met fake grillen.

Gelukkig is er nog niemand van hen op het idee gekomen om ook fake uitlaten onder hun EV's te monteren
Model 3 LR (model 2023)
Niet?flupp schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:53:
[...]
Gelukkig is er nog niemand van hen op het idee gekomen om ook fake uitlaten onder hun EV's te monteren
:strip_exif()/f/image/n2Lazx7NmIdpXhs9ajE06uEi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ah. Hoe onnozel.
Model 3 LR (model 2023)
Wij zelf hebben wel een boodschappen rondje gedaan binnen de carrefour, echter de sanitaire stop hadden wij bij de Total om de hoek al gedaan. Echter was men daar druk bezig met het plaatsen van Total laadpalen, maar nog niet klaar voor gebruik. Vandaar doorgereden naar deze laadstop. Maar mogelijk zijn deze binnenkort wel actief, een berg aan palen in ieder geval. Maar ik geloof best dat er wc's aanwezig zijn, staat in ieder geval wel op de Carrefour Rethel internet pagina.Zjanzjak schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:47:
[...]
Deze heb ik ook op de korrel, vraag voor de dames (vrouw en dochter); zijn er daar ook toiletten?
https://maps.app.goo.gl/jjaePTMXDWsHtfiw8
[ Voor 21% gewijzigd door lennart218 op 26-07-2023 19:41 ]
Hmmm. Dat had ik wel eerder willen weten. Drie maanden geleden heb ik nog een parkeerboete gekregen in Kopenhagen.Hermanbbbb schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:55:
[...]
Volgens de uitleg hier: https://www.kk.dk/borger/...g/elbiler-og-ladestandere
Over vier weken ben ik er weer. Als ik dan weer een bon krijg kan ik bezwaar aantekenen.
Ik mis in je overzicht eigenlijk alleen hoeveel kW je hebt bijgeladen om zo te dien wat de prijs een beetje gemiddeld per kW is geweest (met name voor het snelladen).Largamelion schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:00:
Vandaag deel 2 van deze route (vanaf rij 9):
[Afbeelding]
Deel 1 was gisteren en ging probleemloos, enkel bij Zaragoza was de Tesla parking met een ticket dat je binnen in het tankstation moest valideren.
Vannacht bij de B&B geladen met de granny, maar niet genoeg om die eerste Ionity te kunnen skippen helaas. Intussen zitten we bij Tesla aan Blois, eindelijk superchargers waar er vlakbij iets te eten valt (Burger King en grill restaurant). Hierna het lastigste stuk, over Parijs... hoop dat het wat meevalt.
Ben toch echt fan van laden bij Tesla met de Volvo XC40, gaat echt super vlot altijd en snelheid tot nu toe altijd beter dan bij Ionity (op papier zijn die nochtans sneller met hun 350kW, maar m'n wagen haalt maar 140kW max).
Wel top dat je het zo bijhoudt.
Maar dan wel graag in kWh en niet kW, dat bespaart weer veel discussiefredkroket schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:49:
[...]
Ik mis in je overzicht eigenlijk alleen hoeveel kW je hebt bijgeladen om zo te dien wat de prijs een beetje gemiddeld per kW is geweest (met name voor het snelladen).
Wel top dat je het zo bijhoudt.
Nogmaals: kW is vermogen, kWh is een hoeveelheid energie.
Op dinsdag geprobeerd een tijdelijke achterruit te scoren bij Carglass in Verona maar dat was een kansloze zaak omdat ook veel Italianen getroffen waren. Carglass Nederland nam geen nieuwe meldingen aan omdat alle vestigingen in Noord Italie overbelast waren. Na overleg met de verzekering besloten om terug te rijden naar Nederland. Aangezien we geen achterruit hadden besloten we het nu in 1x te doen zonder tussen overnachting (Peschiera del Garda - Rosmalen).
We zijn vertrokken om 7:30 vanuit Peschiera en thuis gekomen in Rosmalen om 23:50. Totale afstand was 1157 km. Totale tijd 16 uur en 20 minuten. Gemiddeld verbruik 21.56 kwh / 100 km. We hadden de volgende laadstops:
/f/image/OJ2tcczf82TzI9Qlr8oq1xbT.png?f=fotoalbum_large)
De rit ging voor ons gevoel vrij voorspoeding ondanks dat het wel echt langer duurde dan met een benzine auto. Het hielp dat er weinig echt vakantie verkeer was op de weg behalve de mede slachtoffers die we konden herkennen aan de kapotte ruiten en caravans.
Op de heenweg deed ik mijn best om zoveel mogelijk bij Tesla te laden omdat ik daar een maandabo had genomen en zo de kosten te drukken. Op de terugweg heb ik dat principe volledig laten varen en gingen we voor zo snel mogelijk terug met ad hoc laden. Rond Westhausen brak dat even op omdat er niet veel snelle laders waren (alleen 150kw die ik moest delen met een Duitser dus 75kw), maar we konden daar wel bij een bakkerij even koffie drinken en een hapje eten.
De laadstops waren met onze kinderen wel fijn om even de benen te strekken. Het laden ging grotendeels goed. Heb maar 1 keer een probleem gehad met laden en dat was bij Tesla in Kleinostheim. De laadsessies konden niet worden gestart met de Tesla app. Twee zuilen geprobeerd en uiteindelijk maar bij de Allego gaan staan om de hoek. Wel gek, want op de heenweg hadden we geen enkel probleem met de superchargers.
Nu was dit uit noodzaak maar het viel me dus niet tegen om dit doordeweeks in 1 keer te rijden. We zijn vooral blij dat we deze rit nog konden maken, want heel veel Nederlanders zitten nog vast aan het gardameer omdat met hun auto niet meer te rijden is.
/f/image/PnxCYmRa8SHf0JEYNHWRRfH0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iU3MmCqPj7K6GE4uWPvAfuGn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4ULFCx3sEkIH4px5cMEylgpw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door BaseLine op 28-07-2023 14:33 ]
Ja de Total wilde ik eerst als beoogde stop gebruiken maar omdat ik zag dat er veel buiten werking zijn en maar een handjevol soms wel, soms niet in werking zijn (en zoals jij nu zegt dat ze daar bezig zijn) ben ik verder gaan zoeken en kwam ik bij die Carrefour Rethel uit.lennart218 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:38:
Wij zelf hebben wel een boodschappen rondje gedaan binnen de carrefour, echter de sanitaire stop hadden wij bij de Total om de hoek al gedaan. Echter was men daar druk bezig met het plaatsen van Total laadpalen, maar nog niet klaar voor gebruik. Vandaar doorgereden naar deze laadstop. Maar mogelijk zijn deze binnenkort wel actief, een berg aan palen in ieder geval. Maar ik geloof best dat er wc's aanwezig zijn, staat in ieder geval wel op de Carrefour Rethel internet pagina.
Zit alleen met een paar dames die om de 3 seconden een pisstop, excuus, pitstop willen hebben.
Vandaar de vraag aangaande sanitair.
We gaan met 2 auto's de mijne alleen elektrisch, de ander benzine, dus denk dat ik toch stop bij Total zodat er benzine getankt kan worden en de dames even kunnen toiletteren en dan een klein kwartiertje doorrijden om weer wat prik in de wagen te gooien bij de Carrefour.
We liepen daarnet door het centrum en een parkeerwachster was bezig met het beboeten van een wagen, mijn vrouw is er naar toe gestapt en gevraagd of we met een 'electric car' mochten parkeren en of het gratis was. Geen probleem zei ze. En ondertussen heb ik gevraagd hoe ze die EV's onderscheiden van de gewone ICE, ze zei dat ze die ondertussen wel begon te herkennen en indien niet kijk ze eens of er een uitlaat aanwezig is, bij twijfel ging ze het eens opzoeken op de smartphone. Ze zei er wel nog bij het moet wel een 100% elektrische wagen zijn, hybride telt niet.pmiddeld schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:50:
[...]
Naar verluidt is parkeren met een EV gratis in Kopenhagen met uitzondering van parkeergarages en commerciële parkeerplaatsen.
Terug aan onze auto, naast ons een wagen met een boete (stond er nog niet toen wij er parkeerden) onder de ruitenwisser, en wij geen boete.. dus de parkeerwachter heeft zijn/haar werk goed uitgevoerd
Na 5 dagen betalen aan het hotel/parkeergarage ondergronds, staat de wagen nu aan de overkant op een publieke parking. Op hoop van zegen... morgen geen boetes te vinden...
[ Voor 6% gewijzigd door RigolleM op 27-07-2023 14:59 ]
Spijtig toch dat je vakantie zo moet af lopen, maar je hebt er het beste van gemaakt.BaseLine schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:17:
Gisteren een bijzondere rit gehad met onze Enyaq 80 uit 2022. We waren 1 van de velen die op maandagavond getroffen zijn door de zware hagel aan het Gardameer. We zaten op een camping in Peschiera del Garda. Op een enkeling na was bij iedereen minstens 1 ruit gesneuveld. Bij ons was dat de achterruit en de rest van de auto zit flink onder de deuken. Toen ik na de storm bij m'n auto kwam lagen de hagelstenen op m'n bestuurdersstoel dus ze zijn vrijwel horizontaal door m'n achterruit gevlogen.
Op dinsdag geprobeerd een tijdelijke achterruit te scoren bij Carglass in Verona maar dat was een kansloze zaak omdat ook veel Italianen getroffen waren. Carglass Nederland nam geen nieuwe meldingen aan omdat alle vestigingen in Noord Italie overbelast waren. Na overleg met de verzekering besloten om terug te rijden naar Nederland. Aangezien we geen achterruit hadden besloten we het nu in 1x te doen zonder tussen overnachting (Peschiera del Garda - Rosmalen).
We zijn vertrokken om 7:30 vanuit Peschiera en thuis gekomen in Rosmalen om 23:50. Totale afstand was 1157 km. Totale tijd 14 uur en 20 minuten. Gemiddeld verbruik 21.56 kwh / 100 km. We hadden de volgende laadstops:
[Afbeelding]
De rit ging voor ons gevoel vrij voorspoeding ondanks dat het wel echt langer duurde dan met een benzine auto. Het hielp dat er weinig echt vakantie verkeer was op de weg behalve de mede slachtoffers die we konden herkennen aan de kapotte ruiten en caravans.
Op de heenweg deed ik mijn best om zoveel mogelijk bij Tesla te laden omdat ik daar een maandabo had genomen en zo de kosten te drukken. Op de terugweg heb ik dat principe volledig laten varen en gingen we voor zo snel mogelijk terug met ad hoc laden. Rond Westhausen brak dat even op omdat er niet veel snelle laders waren (alleen 150kw die ik moest delen met een Duitser dus 75kw), maar we konden daar wel bij een bakkerij even koffie drinken en een hapje eten.
De laadstops waren met onze kinderen wel fijn om even de benen te strekken. Het laden ging grotendeels goed. Heb maar 1 keer een probleem gehad met laden en dat was bij Tesla in Kleinostheim. De laadsessies konden niet worden gestart met de Tesla app. Twee zuilen geprobeerd en uiteindelijk maar bij de Allego gaan staan om de hoek. Wel gek, want op de heenweg hadden we geen enkel probleem met de superchargers.
Nu was dit uit noodzaak maar het viel me dus niet tegen om dit doordeweeks in 1 keer te rijden. We zijn vooral blij dat we deze rit nog konden maken, want heel veel Nederlanders zitten nog vast aan het gardameer omdat met hun auto niet meer te rijden is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben deze morgen uit Copenhagen vertrokken. Ik vroeg nog aan de check-inn of parkeren gratis was met een EV. Antwoord: ja en nee. Volgens hem was het enkel tijdens het laden…. Maar heel zeker was hij niet van zijn zaak. In elk geval, nadat ik mijn nier en een stuk van mijn lever verkocht had, en dan 80€ voor 2 dagen parkeren in een Qpark betaald had zijn we terug gereden.RigolleM schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:56:
[...]
We liepen daarnet door het centrum en een parkeerwachster was bezig met het beboeten van een wagen, mijn vrouw is er naar toe gestapt en gevraagd of we met een 'electric car' mochten parkeren en of het gratis was. Geen probleem zei ze. En ondertussen heb ik gevraagd hoe ze die EV's onderscheiden van de gewone ICE, ze zei dat ze die ondertussen wel begon te herkennen en indien niet kijk ze eens of er een uitlaat aanwezig is, bij twijfel ging ze het eens opzoeken op de smartphone. Ze zei er wel nog bij het moet wel een 100% elektrische wagen zijn, hybride telt niet.
Terug aan onze auto, naast ons een wagen met een boete (stond er nog niet toen wij er parkeerden) onder de ruitenwisser, en wij geen boete.. dus de parkeerwachter heeft zijn/haar werk goed uitgevoerd
Na 5 dagen betalen aan het hotel/parkeergarage ondergronds, staat de wagen nu aan de overkant op een publieke parking. Op hoop van zegen... morgen geen boetes te vinden...
900 km in 12 uur… maar, ca 1uur kwijt voor de ferry, en behoorlijk wat files in Duitsland.
Laden ging niet zo vlot als ik verwacht had.
Eerste laadpunt was Braak, en ik kon me nog net aankoppelen aan een 150 kW stall die natuurlijk gedeeld werd, zodat ik amper 50-60 kW kreeg. Ik vermoed dat de totale locatie wat overbelast was.
Na ca 15 min brak het laden af aan zowel mijn stall, als die van mijn buurman.
Gelukkig reed de andere buir weg, en kon ik snel die plaats nemen, daarna ging het met 120 kW verder.
Volgende locatie was in Lohne. Aan een 250 kW paal kreeg ik slechts 120 kW (mooi voorverwarmd en met 15% aangekomen). Dat viel toch wat tegen.
Laatste lading bij een 300 kW zuil van Fastned, en ik was de enigste die aan het laden was op 8 palen.
Aangekomen met 10%, voorverwarmd, en toch 180 kW gekregen voor een tijdje.
Thuis aangekomen met 6%, dus goed gemikt.
Dit was de eerste keer dat ik echt een probleem merkte bij een Tesla lader. Het stomme is dat nadien er nog 3-4 autos geprobeerd hebben om daar te laden, maar ja, je ziet het vooraf niet dat een paal defect is. Een lampje zou handig zijn…
Verbruik van deze laatste rit heb ik niet apart genoteerd. Heel onze Zwedentrip was 4500 km, en het gemiddeld verbruik was 165 Wh/km. Niet verkeerd vind ik.
In Duitsland reed ik ofwel de limiet+10, of… als er geen files waren en genoeg plaats 150-160 km per uur.
Dat was de vorige situatie, maar die is onlangs aangepast.. maar aan receptionisten vraag ik niks meer over laden van EV's, hier in ons hotel hadden ze zelfs geen idee waar je kon laden. Er staan werkelijk 57 laadpalen rondom het hotel, denk dat ze met blinddoeken tot aan de deur van het hotel worden gebrachtTommie12 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:26:
[...]
Ik ben deze morgen uit Copenhagen vertrokken. Ik vroeg nog aan de check-inn of parkeren gratis was met een EV. Antwoord: ja en nee. Volgens hem was het enkel tijdens het laden…. Maar heel zeker was hij niet van zijn zaak.
Gisteren vanuit de lobby in het hotel 2 parkeerwachters in de gaten gehouden, de wagens (ICE) naast mij hebben ze de nummerplaten ingelezen, de mijne hebben ze gewoon overgeslagen.
Het is grappig hoe je, als EV eigenaar, denkt dat de hele wereld bezig is met laadpalen😁 De realiteit is dat een heel groot deel van de mensen geen EV heeft een dus ook al die palen helemaal niet ziet staan. "Wij" zijn nog steeds een minderheid....RigolleM schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:18:
[...]
Dat was de vorige situatie, maar die is onlangs aangepast.. maar aan receptionisten vraag ik niks meer over laden van EV's, hier in ons hotel hadden ze zelfs geen idee waar je kon laden. Er staan werkelijk 57 laadpalen rondom het hotel, denk dat ze met blinddoeken tot aan de deur van het hotel worden gebracht
Maar als receptionist van een hotel mag je enige kennis hebben van wat er in de omgeving te doen is. Ook als je zelf niet fietst, is het wel fijn om klanten te kunnen vertellen waar een fietsverhuur is. En dat geldt dus ook voor laadpalen. Lijkt me niet zo heel moeilijk.multikoe schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:16:
[...]
Het is grappig hoe je, als EV eigenaar, denkt dat de hele wereld bezig is met laadpalen😁 De realiteit is dat een heel groot deel van de mensen geen EV heeft een dus ook al die palen helemaal niet ziet staan. "Wij" zijn nog steeds een minderheid....
Punctuality is the politeness of kings
altijd eerst even kijken wat de optie "kaart kwijt" kostTommie12 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:26:
[...]
Ik ben deze morgen uit Copenhagen vertrokken. Ik vroeg nog aan de check-inn of parkeren gratis was met een EV. Antwoord: ja en nee. Volgens hem was het enkel tijdens het laden…. Maar heel zeker was hij niet van zijn zaak. In elk geval, nadat ik mijn nier en een stuk van mijn lever verkocht had, en dan 80€ voor 2 dagen parkeren in een Qpark betaald had zijn we terug gereden.

Met nummerplaatherkenning lukt dat trucje niet meer.whazaaaa schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:02:
[...]
altijd eerst even kijken wat de optie "kaart kwijt" kost
Als je moet, dan moet je denk ik dan en dat moet de zeurpiet in kwestie ook weten. Met 10 stalls is er ook relatief snel eentje weer vrij, dus dat is dan geneuzel.Largamelion schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:04:
Moeten ze de laders maar niet open stellen voor andere auto's die niet toevallig allemaal linksachter moeten stekkeren.
Flauwe opmerking wel hoor. Dat iets kan wil niet zeggen dat het dan ook maar normaal is. Fatsoen is ver te zoeken op deze manier.kisik schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:40:
[...]
Als je moet, dan moet je denk ik dan en dat moet de zeurpiet in kwestie ook weten. Met 10 stalls is er ook relatief snel eentje weer vrij, dus dat is dan geneuzel.
Moeten ze de laders maar niet open stellen voor andere auto's die niet toevallig allemaal linksachter moeten stekkeren.
Prima dat je twee plekken bezet houdt, maar als de overige 8 van de 10 bezet zijn en er komt iemand aan, dan stop je maar met laden.
Dit ligt niet aan Tesla of de persoon die je aanspreekt, maar aan de persoon die een dubbele plek inneemt.
Have you tried turning it off and on again?
Daar ben ik het dus niet me eens. Ik zou niet vertrekken voordat de accu op 80% staat. Ik ben geen tweederangs EV rijder en het is niet mijn schuld dat die kabels maar 80 cm lang zijn.Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:50:
[...]
Flauwe opmerking wel hoor. Dat iets kan wil niet zeggen dat het dan ook maar normaal is. Fatsoen is ver te zoeken op deze manier.
Prima dat je twee plekken bezet houdt, maar als de overige 8 van de 10 bezet zijn en er komt iemand aan, dan stop je maar met laden.
Dit ligt niet aan Tesla of de persoon die je aanspreekt, maar aan de persoon die een dubbele plek inneemt.
Niet helemaal waar: in de door jouw beschreven situatie is er dus altijd één iemand die niet kan laden...........Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:50:
[...]
Flauwe opmerking wel hoor. Dat iets kan wil niet zeggen dat het dan ook maar normaal is. Fatsoen is ver te zoeken op deze manier.
Dan zou ik eerst verder laden.
Als er nu meteen twee Tesla's staan te wachten, raakt de verhouding wel scheef, en zou ik wel plaats (willen) maken. Nu heb ik de laadpoort midden voor zitten, dus in de meeste gevallen zal dat (net) wel passen.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Met twee Tesla's raakt de verhouding niet schever, want de rechterkant-lader is immers ook betaald van de dienstverlening van de supercharger gebruik te maken. voor iedereen is wachten ongemakkelijk, maar zoals gezegd: ook met 10 stalls duurt het maar een paar minuten voor je aan de beurt bent.Peter-036 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:54:
[...]
Niet helemaal waar: in de door jouw beschreven situatie is er dus altijd één iemand die niet kan laden...........
Dan zou ik eerst verder laden.
Als er nu meteen twee Tesla's staan te wachten, raakt de verhouding wel scheef, en zou ik wel plaats (willen) maken. Nu heb ik de laadpoort midden voor zitten, dus in de meeste gevallen zal dat (net) wel passen.
[ Voor 9% gewijzigd door kisik op 28-07-2023 13:07 ]
Dus eigenlijk heeft een Tesla owner niets te klagen tegen jou, moeten ze maar bij Elon gaan zeuren zou ik zeggen
Stalls als deze bij Noyelles-Godeaux geven trouwens heel wat meer opties om de wagen te zetten. Er stond daar zelfs een NL geparkeerd met trailer langs meerdere stalls, maar dat vormde toen geen enkel probleem want er waren er meer dan genoeg vrij:
:strip_exif()/f/image/PAtgsCrI6PJz23XJJoywEZtu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Largamelion op 28-07-2023 14:26 ]
Iedereen moet weten wat hij zelf doet, net even op het traject naar Denemarken gekeken en het is heel wisselend van 9 stalls vrij vd 16 bijv tot een paar die helemaal vol zijn met <5min wachttijd.kisik schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:40:
[...]
Als je moet, dan moet je denk ik dan en dat moet de zeurpiet in kwestie ook weten. Met 10 stalls is er ook relatief snel eentje weer vrij, dus dat is dan geneuzel.
Ik denk dat 25€ mij het risico op ruzie niet waard is.
Als we die lijn doortrekken naar talloze andere voorbeelden dan kunnen we normen & waarden in onze maatschappij wel de deur uit gooien. Niemand die zegt dat je een tweederangs EV rijder bent. Het is ook niet mijn schuld dat je een auto hebt gekocht met de laadpoort aan de verkeerde kant.kisik schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:54:
[...]
Daar ben ik het dus niet me eens. Ik zou niet vertrekken voordat de accu op 80% staat. Ik ben geen tweederangs EV rijder en het is niet mijn schuld dat die kabels maar 80 cm lang zijn.
Als dit soort taferelen nog vaker gaan spelen en er onnodig agressie/irritatie ontstaat bij andere EV-rijders (niet alleen Tesla's hebben een oplaadpoort aan de rechterkant) dan hoop ik dat ze het beleid dan maar aanscherpen. Alle auto's met een oplaadpoort aan de linkerkant kunnen helaas geen gebruik maken van de Superchargers. Dan maar zo.Largamelion schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:23:
Op zich is er niets dat zegt waar je moet parkeren bij een Tesla lader dus ik snap zeker jullie punt. In de app staat er enkel dat je niet zijwaarts mag parkeren. Als je dus netjes binnen je vak staat maar rechts laadt in plaats van links dan doe je eigenlijk niets verkeerd. De laders mogen dan van Tesla zijn, ze staan open voor iedereen en er wordt nergens gezegd dat je links moet laden.
Dus eigenlijk heeft een Tesla owner niets te klagen tegen jou, moeten ze maar bij Elon gaan zeuren zou ik zeggen.
Gisteren onderweg van Denemarken naar huis.Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:28:
[...]
Als we die lijn doortrekken naar talloze andere voorbeelden dan kunnen we normen & waarden in onze maatschappij wel de deur uit gooien. Niemand die zegt dat je een tweederangs EV rijder bent. Het is ook niet mijn schuld dat je een auto hebt gekocht met de laadpoort aan de verkeerde kant.![]()
[...]
Als dit soort taferelen nog vaker gaan spelen en er onnodig agressie/irritatie ontstaat bij andere EV-rijders (niet alleen Tesla's hebben een oplaadpoort aan de rechterkant) dan hoop ik dat ze het beleid dan maar aanscherpen. Alle auto's met een oplaadpoort aan de linkerkant kunnen helaas geen gebruik maken van de Superchargers. Dan maar zo.
Drukke lokatie, en nog 2 stalls vij naast elkaar.
Een id3 was aan het manoevreren, maar als ik niks deed ging ze dus die 2 stalls inpalmen.
Ik heb haar toch gewezen op het feit dat het druk was, en dat ze 2 palen in beslag zou nemen… maar omdat ze eigenlijk een halve auto verder door kon rijden op het gras was het toch mogelijk om de juiste paal te gebruiken en niet 2 stalls in te nemen.
Een BMW iX3 had net hetzelfde gedaan. Als dat kan, dan is dat ook een oplossing.
Als er veel plaatsen vrij zijn… dan doe je wat je wil, maar als als alles goed vol staat, dan moet je toch even meewerken naar een oplossing.
Ik ben het wel eens dat Tesla moet zorgen dat ze ook auto’s met de laadpoort aan de foute kant moet kunnen opladen op een correcte manier.
De tekst op de straat vond ik dan wel weer grappig. Ik kon er mijn non-Tesla gewoon laden en zo stond de lokatie ook in de app. (anders was ik er niet eens naartoe gereden)
:strip_exif()/f/image/CRX67vzhFv1LEGr9vutvy76H.jpg?f=fotoalbum_large)
Grappig dat je zelf vindt dat fatsoen ver te zoeken is maar zelf dan geen enkel fatsoen lijkt te hebben?Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:50:
[...]
Tesla gaat in deze toch gewoon in de fout met hun te korte kabels? Fastned & Ionity halen dezelfde vermogens en daar is de kabel lang genoeg om wel een werkende plek te hebben. Is gewoon een design fout door Tesla (waar ze er trouwens wel meerdere van hebben).
Nu, op zich begrijp ik niet goed waarom de fabrikanten niet gewoon een laadpoort aan elke kant voorzien. De etron gt & taycan hebben dat en is ook nog zo gemmakelijk voor je laadpaal thuis.
Het is niet zozeer een design fout. Op het moment dat ze de v2 en v3 stalls uitbrachten was het nog ondenkbaar dat andere merken zouden gaan laden. Ze moeten eigenlijk gewoon stoppen met het toelaten van auto's op v2 en v3 stalls en alleen v4 sites open zetten.Lt.Mitchell schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:46:
[...]
Grappig dat je zelf vindt dat fatsoen ver te zoeken is maar zelf dan geen enkel fatsoen lijkt te hebben?
Tesla gaat in deze toch gewoon in de fout met hun te korte kabels? Fastned & Ionity halen dezelfde vermogens en daar is de kabel lang genoeg om wel een werkende plek te hebben. Is gewoon een design fout door Tesla (waar ze er trouwens wel meerdere van hebben).
Nu, op zich begrijp ik niet goed waarom de fabrikanten niet gewoon een laadpoort aan elke kant voorzien. De etron gt & taycan hebben dat en is ook nog zo gemmakelijk voor je laadpaal thuis.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Duidelijk, wist niet dat ze zo complex warenThe__Virus schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:44:
@datadevil gelukkig niet. Het zijn vaak watergekoelde kabels. En de extra weerstand bij zulke hoge stromen van een eventuele (onhanteerbaar dikke) verlengkabel zou grote veiligheidsrisico's meebrengen. Je kunt daarnaast niet garanderen dat de verbinding nergens opeens verbreekt, met grote vonkbogen tot gevolg.
Hmmm, daar ben ik toch niet zo zeker van. De missie van Tesla is niet 'world domination', maar wel de energietransitie te versnellen. En dat is ook de reden waarom ze de superchargers hebben opengesteld voor andere merken. Range anxiety is wat mensen (naast de kostprijs) nog tegenhoudt om full electric te gaan en daarom past die belissing dus perfect in hun strategie.Inspired schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:50:
[...]
Het is niet zozeer een design fout. Op het moment dat ze de v2 en v3 stalls uitbrachten was het nog ondenkbaar dat andere merken zouden gaan laden. Ze moeten eigenlijk gewoon stoppen met het toelaten van auto's op v2 en v3 stalls en alleen v4 sites open zetten.
De verantwoordelijken van het ontwerp van de superchargers waren dan weer niet zo vooruitziend... (of hadden het arrogantie gehalte van een groot deel tesla rijders onderschat
Dat is het marketing verhaal.Lt.Mitchell schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:03:
[...]
Hmmm, daar ben ik toch niet zo zeker van. De missie van Tesla is niet 'world domination', maar wel de energietransitie te versnellen. En dat is ook de reden waarom ze de superchargers hebben opengesteld voor andere merken. Range anxiety is wat mensen (naast de kostprijs) nog tegenhoudt om full electric te gaan en daarom past die belissing dus perfect in hun strategie.
De verantwoordelijken van het ontwerp van de superchargers waren dan weer niet zo vooruitziend... (of hadden het arrogantie gehalte van een groot deel tesla rijders onderschat)
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Heb het even gecorrigeerd voor jouInspired schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:50:
Ze moeten eigenlijk gewoon stoppen met het toelaten van auto's die niet rechts kunnen parkeren en links kunnen laden op v2 en v3 stalls en alleen v4 sites open zetten.
Ik denk dat er ook tal van alternatieve oplossingen zijn, zoals een paar parkeerplaatsen voorzien aan de andere kant van de stall zodat de rechtsladers daar kunnen parkeren en geen 2e lader blokkeren of bv. langere kabels voorzien. Op dit moment is het probleem ook nog niet zo groot, op de kleinere stalls waar bv. 'maar' 8 laders zijn kom je het wel sneller tegen.
En daar wordt verder ook niets over gezegd op de website. Parkeer je auto in een vak en sluit een kabel aan. That's it. Als je maar binnen het vak blijft, dan is het prima:
Verwachten dat iemand zijn non-Tesla weghaalt omdat hij het 'verkeerde' vakje bezet tijdens het laden? Dan vindt je jezelf toch wel echt heel belangrijk. Pak maar een ander plekje. Of wacht even op je beurt. Vriendelijk vragen of de auto al snel vol is, dat kan. Je hoeft namelijk niet in een rij te gaan wachten, want je kunt je auto alvast op de 'juiste' plek neerzetten.Bepaalde Supercharger-locaties zijn mogelijk niet geschikt voor alle auto's. Blokkeer geen andere auto's door buiten het vak te parkeren als de kabel niet gemakkelijk op uw auto kan worden aangesloten.
Punctuality is the politeness of kings
In Uden staan de laders ook zo opgesteld. Ideaal om te laden met mijn Cupra.kisik schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:39:
Eergisteren was ik bij een Tesla Supercharger bij Disneyland. daar hadden ze een deel van de laadpalen al achter geplaatst en ook een half parkeervak extra gemaakt. Zou dat al in voorbereiding zijn op verbetering van de dienstverlening? De kabels waren nog steeds heel kort, maar bij een toekomstige vervanging iig geen gedoe met graafwerk oid.
De tekst op de straat vond ik dan wel weer grappig. Ik kon er mijn non-Tesla gewoon laden en zo stond de lokatie ook in de app. (anders was ik er niet eens naartoe gereden)
[Afbeelding]
Hier had uw reclame kunnen staan.
Ja, kennelijk zeg ik iets geks.Lt.Mitchell schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:46:
[...]
Grappig dat je zelf vindt dat fatsoen ver te zoeken is maar zelf dan geen enkel fatsoen lijkt te hebben?
Ik vind niet dat ik meer recht heb op een plek dan een ander. En als een ander dat wel vindt door twee plekken bezet te houden (als het druk is) en daarmee anderen ook een plekje ontneemt vind ik dat onfatsoenlijk.
Tesla gaat ook de fout in, het kan beter. Maar dat is geen argument om je schouders op te halen en maar lekker te doen alsof het niet jouw probleem is.
Ik zal er over ophouden in ieder geval. Terug naar de mooie verhalen van EV-rijders in Europa
Dan ook maar geen Tesla's bij Fastned etc, toch?Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:28:
Als dit soort taferelen nog vaker gaan spelen en er onnodig agressie/irritatie ontstaat bij andere EV-rijders (niet alleen Tesla's hebben een oplaadpoort aan de rechterkant) dan hoop ik dat ze het beleid dan maar aanscherpen. Alle auto's met een oplaadpoort aan de linkerkant kunnen helaas geen gebruik maken van de Superchargers. Dan maar zo.
Je bekijkt het gewoon Tesla-centrisch.Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:32:
[...]
Ja, kennelijk zeg ik iets geks.
Ik vind niet dat ik meer recht heb op een plek dan een ander. En als een ander dat wel vindt door twee plekken bezet te houden (als het druk is) en daarmee anderen ook een plekje ontneemt vind ik dat onfatsoenlijk.
Tesla gaat ook de fout in, het kan beter. Maar dat is geen argument om je schouders op te halen en maar lekker te doen alsof het niet jouw probleem is.
Ik zal er over ophouden in ieder geval. Terug naar de mooie verhalen van EV-rijders in Europa
Een auto met laadpoort rechts houdt namelijk helemaal geen twee plekken bezet. Het verhindert alleen een auto met laadpoort links de plek te gebruiken aan de andere zijde van het laadstation . Maar die plaats kan prima gebruikt worden door een auto die ook de laadpoort rechts heeft.
Dus dat "een auto met de laadpoort rechts twee plekken bezet houdt", is even waar of onwaar als dat "een auto met een laadpoort links twee plekken bezet houdt".
[ Voor 91% gewijzigd door STIMPPYYY op 28-07-2023 18:38 ]
[ Voor 89% gewijzigd door de Peer op 28-07-2023 18:50 ]
(Off-topic): in een verre toekomst wellicht, maar in de komende decennia zal een lease of eigen EV het dominante vervoermiddel zijn verwacht ik. Al dit soort dromen van plannenmakers bij de overheid en in de wetenschap blijken in de praktijk helemaal niet of pas veel later uit te komen. Simpelweg omdat ze in de praktijk vooral nadelen hebben en de politiek gerichte maatregelen die werkelijk effectief zijn achterwege laat. Noorwegen is een uitzondering, daar hebben ze al decennia geleden met gericht beleid de EV op vele terreinen voorrang gegeven. Vijtien jaar geleden hadden ze op het hoofdkantoor van het bedrijf waarvoor ik werkte in Oslo al elektrische deel auto’s. En collega’s kochten daarna ook privé elektrische auto’s omdat ze daarmee de lange files naar het werk voorbij mochten rijden. Die waren daarbij ook betaalbaar omdat ze daarop geen belasting hoefden te betalen (die is in Noorwegen op ICE al heel lang heel hoog).fisherman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:07:
[...]
De verwachting is dat niet iedereen in de toekomst meer een auto heeft. Eigenlijk net zoals vroeger. Je ziet het al met veel nieuwe wijken. In de stad waar ik woon worden 2 nieuwe wijken gebouwd die compleet autovrij worden. Ook hebben veel mensen geen eigen oprit om te laden.
Je merkt aan alles dat exclusief gebruik maken van een auto in de nabije toekomst voor velen niet meer weggelegd is en daar is helemaal niets mis mee. Een van de stappen van de overheid zal natuurlijk zijn om mensen uit een ICE te dwingen, maar uiteindelijk ook fiscale voordelen te veranderen in fiscale nadelen voor zakelijke rijders, aangezien de helft van de nieuwe auto's zakelijk gereden wordt. Van de andere helft is ook 40% niet in bezit. De rest behoort tot de groep die in de toekomst nog een eigen auto zal hebben. Er zullen wel goede alternatieven komen. Beter OV en deelauto's op bepaalde centraal gelegen knooppunten.
[ Voor 3% gewijzigd door jdbiggelaa op 28-07-2023 18:50 ]
En de tegenstrijdigheid zit er natuurlijk in dat dit in Noorwegen compleet gefinancierd wordt met olie en gas verdiensten….jdbiggelaa schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:46:
[...]
(Off-topic): in een verre toekomst wellicht, maar in de komende decennia zal een lease of eigen EV het dominante vervoermiddel zijn verwacht ik. Al dit soort dromen van plannenmakers bij de overheid en in de wetenschap blijken in de praktijk helemaal niet of pas veel later uit te komen. Simpelweg omdat ze in de praktijk vooral nadelen hebben en de politiek gerichte maatregelen die werkelijk effectief zijn achterwege laat. Noorwegen is een uitzondering, daar hebben ze al decennia geleden met gericht beleid de EV op vele terreinen voorrang gegeven. Vijtien jaar geleden hadden ze op het hoofdkantoor van het bedrijf waarvoor ik werkte in Oslo al elektrische deel auto’s. En collega’s kochten daarna ook privé elektrische auto’s omdat ze daarmee de lange files naar het werk voorbij mochten rijden. Die waren daarbij ook betaalbaar omdat ze daarop geen belasting hoefden te betalen (die is in Noorwegen op ICE al heel lang heel hoog).
Met een budget als in Noorwegen is het natuurlijk makkelijker zo’n beleid te voeren.
In Oslo zie je EV’s zat, maar ga eens wat noordelijker naar de Lofoten bv, en je ziet er amper.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.