Als wij hier in Nederland onze aardgasverdiensten ook in een fonds hadden gestopt zoals de Noren, hadden wij ook een dergelijk beleid kunnen voeren. En ja, het stimuleren van EV’s gebeurt vooral in en om Oslo, waar ook veruit de meeste Noren wonen en werken. Het was dan ook vooral het stadsbestuur dat alle stimulerende maatregelen heeft bedacht en niet de landelijke overheid, die was en is daarin meer volgend.Tommie12 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:57:
[...]
En de tegenstrijdigheid zit er natuurlijk in dat dit in Noorwegen compleet gefinancierd wordt met olie en gas verdiensten….
Met een budget als in Noorwegen is het natuurlijk makkelijker zo’n beleid te voeren.
In Oslo zie je EV’s zat, maar ga eens wat noordelijker naar de Lofoten bv, en je ziet er amper.
Klopt, net zoals je kennis moet hebben van huurfietsen, restaurants, tandartsen, clubs, parkeerplaatsen, bloemisten en het weer van de komende dagen. Het zou mooi zijn en een plus punt, maar noodzakelijk? Nee.dreamscape schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:44:
[...]
Maar als receptionist van een hotel mag je enige kennis hebben van wat er in de omgeving te doen is. Ook als je zelf niet fietst, is het wel fijn om klanten te kunnen vertellen waar een fietsverhuur is. En dat geldt dus ook voor laadpalen. Lijkt me niet zo heel moeilijk.
Als je beseft dat sommige fabrikanten zelfs fake uitlaten op hun EV's zetten ... by design ..., dan zullen die designfouten van Tesla best wel meevallen, me dunkt ...Lt.Mitchell schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:46:
[...]
Tesla gaat in deze toch gewoon in de fout ... Fastned & Ionity ... daar is de kabel lang genoeg om wel een werkende plek te hebben. Is gewoon een design fout door Tesla (waar ze er trouwens wel meerdere van hebben).
Nu, op zich begrijp ik niet goed waarom de fabrikanten niet gewoon een laadpoort aan elke kant voorzien. De etron gt & taycan hebben dat en is ook nog zo gemmakelijk voor je laadpaal thuis.
Model 3 LR (model 2023)
Je aanpassing klopt toch niet? Met mijn E-Tron kan ik rechts parkeren en linksvoor laden, maar dan sta ik toch in de verkeerde parkeerplaats voor de juiste stall?!Largamelion schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:13:
[...]
Heb het even gecorrigeerd voor jou. Zou een groot verlies zijn voor niet-Tesla rijders die wel gewoon kunnen laden zoals een Tesla.
Ik denk dat er ook tal van alternatieve oplossingen zijn, zoals een paar parkeerplaatsen voorzien aan de andere kant van de stall zodat de rechtsladers daar kunnen parkeren en geen 2e lader blokkeren of bv. langere kabels voorzien. Op dit moment is het probleem ook nog niet zo groot, op de kleinere stalls waar bv. 'maar' 8 laders zijn kom je het wel sneller tegen.
The best is yet to come
Ik sta er wat van te kijken dat die tesla laders zo onbeschermd opgesteld staan. Onbeschermd voor kans op aanrijding bedoel ik dan.Largamelion schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:23:
Op zich is er niets dat zegt waar je moet parkeren bij een Tesla lader dus ik snap zeker jullie punt. In de app staat er enkel dat je niet zijwaarts mag parkeren. Als je dus netjes binnen je vak staat maar rechts laadt in plaats van links dan doe je eigenlijk niets verkeerd. De laders mogen dan van Tesla zijn, ze staan open voor iedereen en er wordt nergens gezegd dat je links moet laden.
Dus eigenlijk heeft een Tesla owner niets te klagen tegen jou, moeten ze maar bij Elon gaan zeuren zou ik zeggen.
Stalls als deze bij Noyelles-Godeaux geven trouwens heel wat meer opties om de wagen te zetten. Er stond daar zelfs een NL geparkeerd met trailer langs meerdere stalls, maar dat vormde toen geen enkel probleem want er waren er meer dan genoeg vrij:
[Afbeelding]
Hebben jullie onderweg nog geen laders gezien die een ’tikje’ gekregen hebben?
(het is mijn job, in België, om oa keuringen uit te voeren van laadinrichtingen voor ze in dienst mogen. Een van de aandachtspunten is dat ze voldoende afgeschermd moeten opgesteld staan door middel van een beugel, betonblok, paaltjes,...)
Ja regelmatig 1 die ofwel een tik had gehad of zelfs bijna open lag. Op de helft van de laadlocaties wel een kneusje tegengekomen.Wozmro schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:51:
[...]
Ik sta er wat van te kijken dat die tesla laders zo onbeschermd opgesteld staan. Onbeschermd voor kans op aanrijding bedoel ik dan.
(het is mijn job, in België, om oa keuringen uit te voeren van laadinrichtingen voor ze in dienst mogen. Een van de aandachtspunten is dat ze voldoende afgeschermd moeten opgesteld staan door middel van een beugel, betonblok, paaltjes,...)
En meer dan een tikje ook. Zien de Superchargers in België er anders uit dan in andere landen? Ik kon vanuit Frankrijk op mijn laatste supercharge zonder extra stop thuis komen in NederlandWozmro schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:51:
[...]
Vandaag een mindere ervaring gehad met Tesla.
Gisteren in Kopenhagen de wagen tot 100% geladen, waardoor ik een pak verder in Denemarken moest laden.
Ik had gekeken in ARBP en die stelde Kolding voor. GM stelde Fredericia voor met nog 30% bij aankomst, en ik dacht laten we toch Kolding nemen met nog 20%, was iets verder. Daar aangekomen, een bijna lege Tesla parking, open de Tesla app, alle stalls waren doorschrapt, dus wellicht is deze niet vrijgesteld voor niet-Telsa: vreemd! Dan maar geladen bij Q8 met de credit card, helaas waren er veel aan het laden en het was maar een 150kW, dus maar aan de helft 75kW geladen, dus klein half uurtje zitten wachten. Nog een slechte koffie gedronken aan het Q8 pompstation.
2de lading gebeurde in Neumünster, 5' moeten wachten want alle stalls waren bezet door allemaal Tesla's. Ik heb er mij als lelijke eend maar bij gezet. Mijn KFC burger ff op hold mogen zetten, want wagen was eerder klaar dan mijn burger
Nu staat de wagen in Bremen te laden aan een publieke laadpaal, zal zien tot hoe lang ik wakker ben of ik aan 100% of minder moet vertrekken.
Gisteren in Kopenhagen de wagen tot 100% geladen, waardoor ik een pak verder in Denemarken moest laden.
Ik had gekeken in ARBP en die stelde Kolding voor. GM stelde Fredericia voor met nog 30% bij aankomst, en ik dacht laten we toch Kolding nemen met nog 20%, was iets verder. Daar aangekomen, een bijna lege Tesla parking, open de Tesla app, alle stalls waren doorschrapt, dus wellicht is deze niet vrijgesteld voor niet-Telsa: vreemd! Dan maar geladen bij Q8 met de credit card, helaas waren er veel aan het laden en het was maar een 150kW, dus maar aan de helft 75kW geladen, dus klein half uurtje zitten wachten. Nog een slechte koffie gedronken aan het Q8 pompstation.
2de lading gebeurde in Neumünster, 5' moeten wachten want alle stalls waren bezet door allemaal Tesla's. Ik heb er mij als lelijke eend maar bij gezet. Mijn KFC burger ff op hold mogen zetten, want wagen was eerder klaar dan mijn burger
Zo te zien ligt heel Kolding Supercharger eruit, dat soort dingen heeft Tesla helaas wel vaker. Soms gewoon meerdere weken.
Altijd goed om even van tevoren te controleren, op diverse apps staat wel aangegeven dat ie gewoon niet-toegankelijk is.
Altijd goed om even van tevoren te controleren, op diverse apps staat wel aangegeven dat ie gewoon niet-toegankelijk is.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Weken is wellicht wat overdreven maar de laatste dagen lijken er wel wat issues te zijn bij meerdere locaties. Ik denk even met name voor niet Tesla's. Het lijkt erop dat er iets mis gaat in de communicatie tussen de stalls en de Tesla backend oid. Zo was Metz Sud ook al een paar dagen bijna helemaal plat. Die is nu weer online.JanHenk schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:50:
Zo te zien ligt heel Kolding Supercharger eruit, dat soort dingen heeft Tesla helaas wel vaker. Soms gewoon meerdere weken.
Dit is natuurlijk wel uitermate vervelend. Je wilt er gewoon op kunnen vertrouwen.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Stonden nog Tesla's, niet veel.. maar niet op gelet of ze aan het laden waren of niet. Ik probeer zoveel mogelijk via de GM app (in de wagen), niet te veel op voorhand... enkel eens kijken hoeveel keer ik moet laden via ARBP.JanHenk schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:50:
Vandaag teruggekomen van onze 3-weekse trip met de Enyaq naar Spanje, regio Valencia. Ik heb totaal geen laadstress ervaren, terwijl ik daar vooraf nog iets huiverig voor was. Frankrijk is super. We hebben de route Parijs, Vierzon, Toulouse gereden. Verassend rustig op de weg, ook vandaag. Laadstations grofweg voor gemiddeld 40% gevuld. Dus nergens hoeven wachten en wij hebben ook niet op de wagen hoeven wachten. Spanje was gelukkig ook rustig en daarom geen issue gehad. Wel is er de afhankelijkheid van de Ionitys in Girona en Barcelona. Als die het om wat voor reden niet doen ben je afhankelijk van Tesla of in het ergste geval lokale stalls. En die lokale dingen vond ik erg veel in storing staan.
Misschien was de enige anxiety die over de betrouwbaarheid van de Enyaq zelf. Je leest op fora toch veel over haperende techniek en je wilt geen gezeur zo ver van huis. Ook de banden hebben het zwaar met het gewicht en de enorm slechte (lokale) wegen. Daarnaast helpt het zien afslepen van een softwarematig gecrashde Mercedes eqe300 van een laadstall ook niet erg.
Al met al een perfecte rit. 4711km totaal afgelegde afstand met 19.5kWh/100km gemiddeld verbruik. Auto afgeladen vol met 4 personen en 130/140km/u doorgereden op de snelwegen. Niet ingehouden zegmaar
Misschien was de enige anxiety die over de betrouwbaarheid van de Enyaq zelf. Je leest op fora toch veel over haperende techniek en je wilt geen gezeur zo ver van huis. Ook de banden hebben het zwaar met het gewicht en de enorm slechte (lokale) wegen. Daarnaast helpt het zien afslepen van een softwarematig gecrashde Mercedes eqe300 van een laadstall ook niet erg.
Al met al een perfecte rit. 4711km totaal afgelegde afstand met 19.5kWh/100km gemiddeld verbruik. Auto afgeladen vol met 4 personen en 130/140km/u doorgereden op de snelwegen. Niet ingehouden zegmaar
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Zit nu zelf vlak bij Aarhus en via ABRP erheen gereden, vind het fijn dat je daar je kaart in kunt stellen zodat je enkel laders krijgt die jouw pas accepteren. In de praktijk laad ik vaak bij Shell Recharge en dat is nu nog prima gegaan.RigolleM schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:37:
[...]
Stonden nog Tesla's, niet veel.. maar niet op gelet of ze aan het laden waren of niet. Ik probeer zoveel mogelijk via de GM app (in de wagen), niet te veel op voorhand... enkel eens kijken hoeveel keer ik moet laden via ARBP.
Was aan het laden bij Flensburg en daar had ik de laatste vrije lader. Kwamen aantal auto’s die dus geen plek hadden. Viel me op dat niemand bij de Lidl ernaast ging staan of bij de mcdonalds aan de overkant. Misschien onbekend?
Tot nu toe echt niks te klagen, kan bij de eerste Airbnb zelfs laden met de granny charger.
Geen hele lange reis, maar wel relevant hier. Vandaag 192km gereden naar de camping in Drente.
Tesla Model Y RWD met trekhaakkoffer (Thule Onto): 14-15kWh/100km!
Bij bestemming nog 51% over.
57,5kWh netto / 100 * 49 = 28,175kWh
28,175 kWh / 192km * 100 = 14,67kWh / 100km
Met continu 110km/h op AutoPilot. En Tesla 110 == 108km/h op GPS.
Trekhaakkoffer kan ik dus sterk aanraden. Het was vandaag 19-20 graden en nog wat wind / regen onderweg gehad.
Met Kia e-Niro met dakkoffer kwam ik bij die snelheden (en hogere temperaturen) niet onder de 16,5kWh/100km (en dat is een kleinere auto).
Tesla Model Y RWD met trekhaakkoffer (Thule Onto): 14-15kWh/100km!
Bij bestemming nog 51% over.
57,5kWh netto / 100 * 49 = 28,175kWh
28,175 kWh / 192km * 100 = 14,67kWh / 100km
Met continu 110km/h op AutoPilot. En Tesla 110 == 108km/h op GPS.
Trekhaakkoffer kan ik dus sterk aanraden. Het was vandaag 19-20 graden en nog wat wind / regen onderweg gehad.
Met Kia e-Niro met dakkoffer kwam ik bij die snelheden (en hogere temperaturen) niet onder de 16,5kWh/100km (en dat is een kleinere auto).
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Waarom? Er zit niks in behalve een kabel en wat sensors? Alle elektronica zit in de centrale kast, en bij nieuwe setups loopt er alleen DC vanaf centraal naar de terminal. Net als Kempower bv doet.Wozmro schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:51:
[...]
Ik sta er wat van te kijken dat die tesla laders zo onbeschermd opgesteld staan. Onbeschermd voor kans op aanrijding bedoel ik dan.
Zodra er ook maar iets is word de hele terminal centraal afgesloten.
Die terminal zelf is al niks anders dan een beschermbeugel met kabel zegmaar.
Eerste stuk richting Italië gedaan. Vandaag 749,1km gereden. Lekker door geknald met de Volvo. Van tevoren al ingesteld dat ik vier stops wilde, allemaal bij Tesla gepland. Nergens hoeven wachten en iedere keer was de auto eerder klaar dan de plaspauze. Nu in Egerkingen overnachten, daar gratis laadpalen bij het hotel 
Morgen de laatste 426 kilometers. Stops gepland bij Ionity en Free to X.
Morgen de laatste 426 kilometers. Stops gepland bij Ionity en Free to X.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Zijn er al ervaringen en vergelijkingen van dakkoffers en trekhaakkoffers in de praktijk ?
Mijn eigen ervaring is dat een trekhaak koffer echt heel weinig extra verbruik opleverd, kan natuurlijk ook met de vorm van de auto te maken hebben.
Mijn eigen ervaring is dat een trekhaak koffer echt heel weinig extra verbruik opleverd, kan natuurlijk ook met de vorm van de auto te maken hebben.
Just here for the fun
Same.Brotuck schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:52:
Mijn eigen ervaring is dat een trekhaak koffer echt heel weinig extra verbruik opleverd
Ga binnenkort naar Normandie. Zijn er mensen die tips hebben voor goedkoop laden bij Engie?
Via ABPR is een route met alleen Engie de snelste (aan de snelweg) en via Freshmile lijkt dat op ~€0,42-0,48 uit te komen (Ioniq 5).
Ander alternatief is maandje Fastned dan zit ik op €0,483 in Belgie en €0,4425 in Frankrijk maar wel iets langere route en eenmalig €11,99.
Engie:
/f/image/QQDORFluCE5tdE7a01kyxB8e.png?f=fotoalbum_large)
Fastned:
Via ABPR is een route met alleen Engie de snelste (aan de snelweg) en via Freshmile lijkt dat op ~€0,42-0,48 uit te komen (Ioniq 5).
Ander alternatief is maandje Fastned dan zit ik op €0,483 in Belgie en €0,4425 in Frankrijk maar wel iets langere route en eenmalig €11,99.
Engie:
/f/image/QQDORFluCE5tdE7a01kyxB8e.png?f=fotoalbum_large)
Fastned:
/f/image/5s6wv7pK9ytuKSQZdfwU92ik.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 56% gewijzigd door GG85 op 31-07-2023 09:10 ]
Tesla SUC al geprobeerd?GG85 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:04:
Ga binnenkort naar Normandie. Zijn er mensen die tips hebben voor goedkoop laden bij Engie?
Engie:
[Afbeelding]
Fastned:
[Afbeelding]
Prijs zit rond de 40ct met abo van 13€ wat je direct kan opzeggen. Heb je er zo uit.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Voor de geïnteresseerden, ik heb mijn kosten eens berekend van mijn rit naar Spanje (regio Valencia). Export vanuit Tesla app manueel aangevuld met de andere laadstops. De heenrit was +- 1750km, de terugrit +-1650km.
/f/image/U7aslr2jWS9wHmg1iegwbGmd.png?f=fotoalbum_large)
Tesla toch veruit de voordeligste (en meest betrouwbare). Bij de heenrit ook de fout gemaakt om bij het dure Engie te laden, toen ben ik ook over Rouen gereden i.p.v. Parijs, was ongeveer 100km extra dus vandaar het verschil. Er zitten ook 2 'overbodige' laadstops in de heenrit. 1x een sessie die verbroken/herstart was bij Engie en 1x een Ionity die niet wou snelladen, waarvoor ik dan even 5 min omgekeerd ben richting een Tesla supercharger.
Opvallend dat ik 100kwh meer geladen heb in de heenrit, dat lijkt me toch zeer veel voor +-150km extra. Moet ik eens in detail gaan uitzoeken. Heenrit aangekomen met +-60% batterij denk ik, terugrit 30%, dus dat is +- 20kwh verschil.
/f/image/U7aslr2jWS9wHmg1iegwbGmd.png?f=fotoalbum_large)
Tesla toch veruit de voordeligste (en meest betrouwbare). Bij de heenrit ook de fout gemaakt om bij het dure Engie te laden, toen ben ik ook over Rouen gereden i.p.v. Parijs, was ongeveer 100km extra dus vandaar het verschil. Er zitten ook 2 'overbodige' laadstops in de heenrit. 1x een sessie die verbroken/herstart was bij Engie en 1x een Ionity die niet wou snelladen, waarvoor ik dan even 5 min omgekeerd ben richting een Tesla supercharger.
Opvallend dat ik 100kwh meer geladen heb in de heenrit, dat lijkt me toch zeer veel voor +-150km extra. Moet ik eens in detail gaan uitzoeken. Heenrit aangekomen met +-60% batterij denk ik, terugrit 30%, dus dat is +- 20kwh verschil.
[ Voor 3% gewijzigd door Largamelion op 31-07-2023 09:30 ]
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Hoor allemaal verhalen dat dat icm een Ioniq 5 / EV6 (e-gmp) niet altijd lekker werkt. Iets met ene versie lader wel en andere niet enzo.Tommie12 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:24:
[...]
Tesla SUC al geprobeerd?
Prijs zit rond de 40ct met abo van 13€ wat je direct kan opzeggen. Heb je er zo uit.
En is Tesla niet relatief ver van de snelweg en zonder restaurants/verschoon/speel mogelijkheden voor de rest van het gezin?
Wat de Ioniq doet : geen idee.GG85 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:31:
[...]
Hoor allemaal verhalen dat dat icm een Ioniq 5 / EV6 (e-gmp) niet altijd lekker werkt. Iets met ene versie lader wel en andere niet enzo.
En is Tesla niet relatief ver van de snelweg en zonder restaurants/verschoon/speel mogelijkheden voor de rest van het gezin?
Je zit meestal aan een afrit, maar verder dan 1-2 km zal het niet zijn.
En meestal zijn er juist wel eetmogelijkheden en toiletten.
Toevallig, ik rij deze week dezelfde route! Ik heb een Tesla abonnement afgesloten en ga zoveel mogelijk laden bij deze punten. In Caen, waar jij zo te zien zit, staat ook een Tesla punt (€0,33 per kWh).GG85 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:04:
Engie:
[Afbeelding]
Fastned:
[Afbeelding]
Dakkoffers zijn uitvoerig getest. Op de snelweg verhogen die (exponentieel met de snelheid) het verbruik al snel met 20-40%. Een trekhaakkoffer met niet meer dan zo'n 4%.Brotuck schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:52:
Zijn er al ervaringen en vergelijkingen van dakkoffers en trekhaakkoffers in de praktijk ?
Wind tegen in heenrit, wind mee in terugrit?Largamelion schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:24:
En er zijn nog wat variabelen die een rol spelen, heb je precies continue dezelfde snelheid gereden? Lijkt mij sterk op een rit van 1750/1650 km, want je rijdt niet alleen, dus ben je afhankelijk van de verkeersomstandigheden (files, stukken waar het drukker is dus meer wisselende snelheden,...).
Het reliëf heeft ook invloed op het verbruik, het is niet omdat je dezelfde heen- terugweg hebt genomen (wat al niet het geval is) dat de stijging- en/of dalingsgraad hetzelfde zijn.
Daar wil ik wel eens een bewijs/geloofwaardige test van zien. Aan 50km/u misschien. Maar aan snelwegsnelheden zal het aanzienlijk meer zijn.Of-Aaargh schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:48:
[...]
Een trekhaakkoffer met niet meer dan zo'n 4%.
Net terug uit Denemarken, behalve Kolding (Denemarken) overal bij Tesla Supercharger geladen.
Verbruik op 2492 km was 20,5 kWh/100km, heb wel wat korte ritjes gedaan in Denemarken, maar max 300 km, maar die ritjes zaten ook rond de 20 kWh.
Ik heb ongeveer voor € 145 geladen bij snelladers, ter plekke heb ik de laadkaart gebruikt van het werk.
Maar wat een afschuwelijke snelheid in Nederland die 100 km/u, zeker als je er voor bijna 500km in Duitsland hebt gereden, gelukkig was dit maar een kort stukje (via Venlo richting Antwerpen).
Het afrijden van de autosnelweg voor het laden bij Tesla heb ik niet als nadeel ondervonden. De tankstations die we passeerden waren toch allemaal tamelijk druk bezet, terwijl die Tesla Supercharger stops er allemaal vrij rustig bij lagen en overal was er ook wel voldoende accomodatie. Je verliest inderdaad een 10-tal minuten, maar die ben je ook kwijt als je moet aanschuiven om iets te drinken/eten of om naar het toilet te gaan (vooral bij de dames).
Ik ben helemaal over... de schrik voor elektrisch laden is hiermee volledig van de baan
Verbruik op 2492 km was 20,5 kWh/100km, heb wel wat korte ritjes gedaan in Denemarken, maar max 300 km, maar die ritjes zaten ook rond de 20 kWh.
Ik heb ongeveer voor € 145 geladen bij snelladers, ter plekke heb ik de laadkaart gebruikt van het werk.
Maar wat een afschuwelijke snelheid in Nederland die 100 km/u, zeker als je er voor bijna 500km in Duitsland hebt gereden, gelukkig was dit maar een kort stukje (via Venlo richting Antwerpen).
Het afrijden van de autosnelweg voor het laden bij Tesla heb ik niet als nadeel ondervonden. De tankstations die we passeerden waren toch allemaal tamelijk druk bezet, terwijl die Tesla Supercharger stops er allemaal vrij rustig bij lagen en overal was er ook wel voldoende accomodatie. Je verliest inderdaad een 10-tal minuten, maar die ben je ook kwijt als je moet aanschuiven om iets te drinken/eten of om naar het toilet te gaan (vooral bij de dames).
Ik ben helemaal over... de schrik voor elektrisch laden is hiermee volledig van de baan
Ik vind anderhalve lading een behoorlijk verschil, voor een rit die op papier maar 100km meer was. Al bedenk ik mij net dat ik op de heenweg ook een stuk ben teruggereden omdat ik onbewust een lader aan de andere kant van de snelweg had gekozen. Ik zal het uiteindelijk nooit weten, op de terugweg ben ik ook paar keer afgeweken van de route en het rittenlogboek van Volvo werkt helaas nog steeds niet in België (in NL wel al maanden beschikbaar) dus ik kan geen exacte cijfers zien. Op de heenweg idd een heel stuk voelbare tegenwind gehad richting Rouen dus dat kan zeker meegespeeld hebben, al had ik dat gevoel ook toen ik op de terugweg richting de Pyreneeën reed.RigolleM schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:09:
[...]
Wind tegen in heenrit, wind mee in terugrit?
En er zijn nog wat variabelen die een rol spelen, heb je precies continue dezelfde snelheid gereden? Lijkt mij sterk op een rit van 1750/1650 km, want je rijdt niet alleen, dus ben je afhankelijk van de verkeersomstandigheden (files, stukken waar het drukker is dus meer wisselende snelheden,...).
Het reliëf heeft ook invloed op het verbruik, het is niet omdat je dezelfde heen- terugweg hebt genomen (wat al niet het geval is) dat de stijging- en/of dalingsgraad hetzelfde zijn.
Je hebt je huiswerk al aardig gedaan.GG85 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:04:
Misschien kan je er nog ergens een IE-Charge laadpunt ingooien, 30 cent de kWh en ook a la FastNed met autocharge functie. Zo niet, staan er ook nog 2 niet al te ver van Caen mocht je in de buurt zijn tijdens je vakantie: https://iecharge.io/locations
ABPR gebruik ik ook maar wel met het kaartje van Denis Schoelens erbij, quote van mijzelf;
Bonne route et bonnes vacances!Zjanzjak schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:30:
Kaartje van Denis Schoelens kan handig daar bij zijn;
[Afbeelding]
Hier te vinden en te filteren op diverse aanbieders: https://www.google.com/ma...p1yRYe07J24PZRk0qT66yl6_k
Dat kunnen we wel regelen toch? Heeft er iemand hier een dakkoffer setup? Ik heb een trekhaak box. Zie een paar reacties hierboven. Mijn ervaring is ook marginaal tot geen extra verbruik.Myaimistrue schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:12:
[...]
Daar wil ik wel eens een bewijs/geloofwaardige test van zien. Aan 50km/u misschien. Maar aan snelwegsnelheden zal het aanzienlijk meer zijn.
Dat geloof je toch zelf niet? De wetten van de aerodynamica zijn onverbiddelijk - en hebben procentueel een nog belangrijkere invloed op het verbruik van een EV tov een ICE. Zelfs een andere velg kan al vlug enkele % verschil uitmaken (bij snelweg-snelheden)._eLMo_ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:59:
[...]
Mijn ervaring is ook marginaal tot geen extra verbruik.
Heb je hierboven al gelezen? Het is een praktijkervaring. En ja, die wetten zijn onverbiddelijk! Een betere stroomlijn aan de achterkant door een trekhaakkoffer kan winst op leveren versus een abrupt eindigende kofferbak!Myaimistrue schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:05:
[...]
Dat geloof je toch zelf niet? De wetten van de aerodynamica zijn onverbiddelijk - en hebben procentueel een nog belangrijkere invloed op het verbruik van een EV tov een ICE. Zelfs een andere velg kan al vlug enkele % verschil uitmaken (bij snelweg-snelheden).
Praktijkervaringen zijn niet betrouwbaar. De enige betrouwbare test is in dezelfde omstandigheden hetzelfde traject afleggen, dus tegelijkertijd met dezelfde wagen met en zonder trekhaakkoffer. Praktijkervaringen kunnen hoogstens een indicatie zijn "dat het meerverbruik nogal meevalt"._eLMo_ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:08:
[...]
Heb je hierboven al gelezen? Het is een praktijkervaring. En ja, die wetten zijn onverbiddelijk! Een betere stroomlijn aan de achterkant door een trekhaakkoffer kan winst op leveren versus een abrupt eindigende kofferbak!
Dat een trekhaakkoffer een betere stroomlijn zou opleveren, dan de "standaard" stroomlijn van een moderne EV, dat is natuurlijk een broodje aap.
Als je de exacte reis(electriciteits)kosten wil weten moet je na terugkomst de accu opladen tot het niveau waarmee je de reis begonnen bent en de kosten daarvan meenemen.Largamelion schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:24:
Voor de geïnteresseerden, ik heb mijn kosten eens berekend van mijn rit naar Spanje (regio Valencia). Export vanuit Tesla app manueel aangevuld met de andere laadstops. De heenrit was +- 1750km, de terugrit +-1650km.
[Afbeelding]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik denk dat @Largamelion via zijn zonnepanelen of laadkaart van het werk laadt, net zoals bij mij, dus hoeven we daar geen rekening mee te houden.pmiddeld schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:27:
[...]
Als je de exacte reis(electriciteits)kosten wil weten moet je na terugkomst de accu opladen tot het niveau waarmee je de reis begonnen bent en de kosten daarvan meenemen.
Ik kom regelmatig bij superchargers en ik zie eigenlijk niet vaak dat ze "uit het lood" staan, dus schade aan de laadpalen zal nog wel meevallen. Ik heb wel gezien dat er eentje een keer stevig aangetikt was en dat zag er als volgt uit:Wozmro schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:51:
Ik sta er wat van te kijken dat die tesla laders zo onbeschermd opgesteld staan. Onbeschermd voor kans op aanrijding bedoel ik dan. Hebben jullie onderweg nog geen laders gezien die een ’tikje’ gekregen hebben?
:strip_exif()/f/image/lUg5l1U5nS57klp1LGaRgONa.jpg?f=fotoalbum_large)
De plastic kap was wel gescheurd, maar de paal zelf stond nog fier overeind. Ik heb de indruk dat ze ook stevig in de grond verankerd zijn. Niet zo gek, want je wilt natuurlijk niet dat zo'n paal waar zoveel stroom doorheen loopt bloot komt te liggen. Ik vind trouwens de Tesla laadpalen wel een stuk fraaier dan die andere laadstations. Bij Tesla is het enkel een laadpaal en de rest van de infrastructuur staat vaak een stukje verderop. Daardoor hebben ze ook veel meer stalls en heb je ook wat minder lawaai.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Ik stond afgelopen december te laden bij Tesla toen een ICE zichzelf vakkundig tegen die laadzuil knalde. Niets aan de hand verder met de paal, er zitten dikke stalen palen in de behuizing die dit soort dingen tegenhouden. Gemeld via de telefoon bij Tesla, die hebben de paal gelijk uit de app gehaald en 2 dagen later was het opgelost.Wozmro schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:51:
[...]
![]() | ![]() |
Klopt, ik laad thuis idd bijna volledig op zonne-energie dus thuis laden kost me meestal niks (meerRigolleM schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:43:
[...]
Ik denk dat @Largamelion via zijn zonnepanelen of laadkaart van het werk laadt, net zoals bij mij, dus hoeven we daar geen rekening mee te houden.
Lijkt alsof die Tesla Superchargers de beschermpalen geïntegreerd hebben. Je zou ze al redelijk langs de zijkant moeten raken (tussen de palen) om ze intern te beschadigen.
In vergelijking met andere laadpalen missen ze een scherm en een betaalmogelijkheid.BugBoy schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:49:
[...]
Ik vind trouwens de Tesla laadpalen wel een stuk fraaier dan die andere laadstations. Bij Tesla is het enkel een laadpaal en de rest van de infrastructuur staat vaak een stukje verderop. Daardoor hebben ze ook veel meer stalls en heb je ook wat minder lawaai.
Dat gaan ze wel moeten organiseren voor nieuwe palen volgens de nieuwe regels.
Het zou best kunnen dat die tesla laders een geïntegreerde mechanische afscherming hebben.BugBoy schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:49:
[...]
Ik kom regelmatig bij superchargers en ik zie eigenlijk niet vaak dat ze "uit het lood" staan, dus schade aan de laadpalen zal nog wel meevallen. Ik heb wel gezien dat er eentje een keer stevig aangetikt was en dat zag er als volgt uit:
[Afbeelding]
De plastic kap was wel gescheurd, maar de paal zelf stond nog fier overeind. Ik heb de indruk dat ze ook stevig in de grond verankerd zijn. Niet zo gek, want je wilt natuurlijk niet dat zo'n paal waar zoveel stroom doorheen loopt bloot komt te liggen. Ik vind trouwens de Tesla laadpalen wel een stuk fraaier dan die andere laadstations. Bij Tesla is het enkel een laadpaal en de rest van de infrastructuur staat vaak een stukje verderop. Daardoor hebben ze ook veel meer stalls en heb je ook wat minder lawaai.
Keuring van snelladers doe ik zelf (nog) niet. Wel deze op bedrijfparkings en bij mensen thuis, typisch deze van 11/22kW.
In de Belgische wet over elektrische installaties, betreffende laadinrichtingen, staat expliciet dat iedere redelijkerwijze te verwachten kans op een aanrijding moet vermeden worden. Er staat niet hoe je dat praktisch moet doen.
Welke regels zijn dat dan? Ik zie bij vrijwel geen enkele laadpaal een scherm en betaalmogelijkheid. Nog overal het drama met pasjes, abbo's, prijsverwarring, ... Zou het van harte toejuichen.Tommie12 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:18:
In vergelijking met andere laadpalen missen ze een scherm en een betaalmogelijkheid.
Dat gaan ze wel moeten organiseren voor nieuwe palen volgens de nieuwe regels.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Er is een nieuwe kaderwet opgesteld die een heleboel bepaalt, oa dat je bij snelladers met een normaal betaalmiddel moet kunnen afrekenen. Ook Tesla zal zich daar aan te houden hebben.BugBoy schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:52:
[...]
Welke regels zijn dat dan? Ik zie bij vrijwel geen enkele laadpaal een scherm en betaalmogelijkheid. Nog overal het drama met pasjes, abbo's, prijsverwarring, ... Zou het van harte toejuichen.
Dat is nog maar de vraag. Bij Tesla is het klip en klaar wat het laden kost en je kunt er alleen met hun app laden waarop precies staat wat je moet betalen. Veel duidelijker kan het niet.Tommie12 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:54:
[...]
Er is een nieuwe kaderwet opgesteld die een heleboel bepaalt, oa dat je bij snelladers met een normaal betaalmiddel moet kunnen afrekenen. Ook Tesla zal zich daar aan te houden hebben.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ja, maar de wet is duidelijk wat betaalmogelijkheden betreft.PeterZ(on) schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:01:
[...]
Dat is nog maar de vraag. Bij Tesla is het klip en klaar wat het laden kost en je kunt er alleen met hun app laden waarop precies staat wat je moet betalen. Veel duidelijker kan het niet.
Je moet kunnen laden zonder telefoon of laadkaart...
Ja dat blijkt uit dat ANWB filmpje, maar echt serieus nemen doe ik ze niet.Of-Aaargh schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:48:
[...]
Dakkoffers zijn uitvoerig getest. Op de snelweg verhogen die (exponentieel met de snelheid) het verbruik al snel met 20-40%. Een trekhaakkoffer met niet meer dan zo'n 4%.
Uiteraard is mijn redenering dat een trekhaakkoffer bijna niks scheelt, want hij volgt de lijn van mijn auto in feite. Toen ik netjes 100 - 110 reed merkte ik eigenlijk niet dat hij er achter zat qua verbruik. Dat was vergelijkbaar met alle vorige stukken op die afstand die ik inmiddels (rotterdam - parijs) echt al meerdere malen heb gereden.
Maar een echte feitelijke test ontbreekt nog en dan nog zal het per merk en type auto verschillen.
:strip_exif()/f/image/d1JiKg8P6g6UgyepYUEsrMNw.jpg?f=fotoalbum_large)
Just here for the fun
Ik ken die wet niet maar meestal zijn er wel uitzonderingen, net zoals dat er in 2035 geen ICE meer verkocht mag worden. Maar de uitzondering is de modellen die op E-fuel rijden. Maar we zullen zien.Tommie12 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:34:
[...]
Ja, maar de wet is duidelijk wat betaalmogelijkheden betreft.
Je moet kunnen laden zonder telefoon of laadkaart...
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dat is niet helemaal waar.Largamelion schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:15:
[...]
Klopt, ik laad thuis idd bijna volledig op zonne-energie dus thuis laden kost me meestal niks (meer).
Of je kunt salderen of je krijgt een vergoeding. En nog preciezer: neem aan dat de panelen niet gratis op je dag gelegd zijn. Dus kun je theoretisch een kostprijs berekenen.
Ik ben net terug van drie weken rondreizen met een Tesla Model Y LR. Omdat ik best wat lange etappes tussen heb zitten laat ik de kortere etappes maar achterwege en geef ik de details van de lange stukken. Ik heb steeds zo veel mogelijk alleen de eerste laadstop en een mogelijke laatste laadstop ingepland. Gaandeweg de rit verandert het laadmoment regelmatig doordat je een keer eerder een lange stop maakt waar ook een laadpunt staat of als het verbruik het mogelijk maakt om langer door te rijden.
Ik heb geen enkele keer vertraging gehad vanwege het laden. Wel een enkele keer een volle SuC-locatie. Laden kon steeds tijdens de rustpauzes of tijdens het eten.
De laadstops langere stukken:
Nootdorp - Stuttgart, 638km: Twee keer geladen bij een SuC, waarbij op moet worden gemerkt dat de laatste lading op 13 km (1%) van het hotel zat en dat deze eigelijk alleen was om de volgende ochtend met 80% te vertrekken naar Venetië. Achteraf had ik de tweede lading niet gehoeven. Voor en rondom het hotel waren misschien wel 10 vrije laadpalen te vinden.
Stuttgart - Venetië, 674km: 1x ENBW (wilde eigenlijk naar een SuC maar na een lange file maar gaan lunchen en kon er gelijk laden) en 1x SuC. Op de eindbestemming weer geladen bij de SuC-locatie voor het hotel.
Rimini - Lecce, 715km: 3x SuC
Lecce - Gioia Tauro (1e etappe naar Sicilië), 475km: met 100% vertrokken (laadpaal voor het hotel). 1x Ewiva (mijn Elli pas werd niet herkend, Enel X rekende 1 euro per kWh, uiteindelijk heb ik mijn Shell Rechargepas gebruikt a € 0,76 per kWh). Op de eindbestemming nog 1x bij Ionity om de hoek.
Gioia Tauro - Cinisi (iets voorbij Palermo), 313km: 2x Ewiva
Catania - Rome, 870 km: met 100% vertrokken (laadpaal voor het hotel), 3x SuC, aangekomen met 25%. Op de eindbestemming weer geladen bij een SuC-locatie in de buurt omdat we na aankomst gelijk op pad wilden. Had gratis bij het hotel kunnen laden.
Rome - Monaco, 725 km: met 100% vertrokken (laadpaal voor het hotel), 1x Ewiva en 1x SuC, aangekomen met 50%. Eerste laadstop was gepland bij een SuC in Florence maar maakte voor het eerst op de hele reis mee dat er geen plek was om te laden. Gelukkig kon ik 5 minuten verderop bij een Ewiva terecht.
Monaco - Dijon, 650 km: 3x Ionity, 1x SuC. Aankomst met 25%. Voor het slapen gaan nog een keer tot 85% geladen bij Ionity.
Dijon - Nootdorp, 706km: 2x SuC, thuis aangekomen met 49%.
/f/image/TavIWTxsWAYRUBLVUprwl0io.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aXMv0IBlIKAX4ThEAygPdF1r.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb geen enkele keer vertraging gehad vanwege het laden. Wel een enkele keer een volle SuC-locatie. Laden kon steeds tijdens de rustpauzes of tijdens het eten.
Nootdorp - Stuttgart, 638km: Twee keer geladen bij een SuC, waarbij op moet worden gemerkt dat de laatste lading op 13 km (1%) van het hotel zat en dat deze eigelijk alleen was om de volgende ochtend met 80% te vertrekken naar Venetië. Achteraf had ik de tweede lading niet gehoeven. Voor en rondom het hotel waren misschien wel 10 vrije laadpalen te vinden.
Stuttgart - Venetië, 674km: 1x ENBW (wilde eigenlijk naar een SuC maar na een lange file maar gaan lunchen en kon er gelijk laden) en 1x SuC. Op de eindbestemming weer geladen bij de SuC-locatie voor het hotel.
Lecce - Gioia Tauro (1e etappe naar Sicilië), 475km: met 100% vertrokken (laadpaal voor het hotel). 1x Ewiva (mijn Elli pas werd niet herkend, Enel X rekende 1 euro per kWh, uiteindelijk heb ik mijn Shell Rechargepas gebruikt a € 0,76 per kWh). Op de eindbestemming nog 1x bij Ionity om de hoek.
Catania - Rome, 870 km: met 100% vertrokken (laadpaal voor het hotel), 3x SuC, aangekomen met 25%. Op de eindbestemming weer geladen bij een SuC-locatie in de buurt omdat we na aankomst gelijk op pad wilden. Had gratis bij het hotel kunnen laden.
Rome - Monaco, 725 km: met 100% vertrokken (laadpaal voor het hotel), 1x Ewiva en 1x SuC, aangekomen met 50%. Eerste laadstop was gepland bij een SuC in Florence maar maakte voor het eerst op de hele reis mee dat er geen plek was om te laden. Gelukkig kon ik 5 minuten verderop bij een Ewiva terecht.
Monaco - Dijon, 650 km: 3x Ionity, 1x SuC. Aankomst met 25%. Voor het slapen gaan nog een keer tot 85% geladen bij Ionity.
/f/image/TavIWTxsWAYRUBLVUprwl0io.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aXMv0IBlIKAX4ThEAygPdF1r.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DAFutJt9xV65ehqD0viZLHzt.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Kju op 31-07-2023 17:42 ]
PSN: Kjujay
Mss interessant voor anderen, maar mij boeit het weinig. De kost voor de zonnepanelen is gemaakt (vandaar de 'meerjeroenkb schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:14:
[...]
Dat is niet helemaal waar.
Of je kunt salderen of je krijgt een vergoeding. En nog preciezer: neem aan dat de panelen niet gratis op je dag gelegd zijn. Dus kun je theoretisch een kostprijs berekenen.
Je redenering klopt, op voorwaarde dat je thuis alleen met zonnepanelen-energie laadt en dus een laadpaal hebt die alleen stroom levert aan de auto als er een overschot is, dat anders op het net wordt gezet.Largamelion schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:59:
[...]
Mss interessant voor anderen, maar mij boeit het weinig. De kost voor de zonnepanelen is gemaakt (vandaar de 'meer`). Salderen kennen we niet in België maar ik vermoed dat dat hetzelfde is als een terugdraaiende meter, ook dat is hier helaas verleden tijd voor nieuw gelegde zonnepanelen sinds een paar jaar. Bovendien is het geld dat je terugkrijgt voor de energie die je terug op het net stopt zo miniem dat het verwaarloosbaar is. Het meest rendabele is dus net om zoveel mogelijk van de geproduceerde energie zelf te gebruiken dus daarom neem ik het thuisladen niet mee in de berekening, ik wil enkel weten wat ik onderweg betaal om op mijn bestemming te geraken en terug.
In de zomer kan dat nog een beetje lukken - maar naar de winter toe zal dat niet lukken.
Ik stuur dat zelf via de apps en laad bijna enkel wanneer er overschot is. Heb ook een thuisbatterij om daarbij te helpen maar dat is minimaal (met 10kWh kom je niet ver maar alle beetjes helpen). Uiteraard kan ik geen 100% op zonne-energie laden, daarvoor is er niet genoeg zon in België maar de 2 maand dat ik m'n wagen nu heb lukt het aardig.Myaimistrue schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:06:
[...]
Je redenering klopt, op voorwaarde dat je thuis alleen met zonnepanelen-energie laadt en dus een laadpaal hebt die alleen stroom levert aan de auto als er een overschot is, dat anders op het net wordt gezet.
In de zomer kan dat nog een beetje lukken - maar naar de winter toe zal dat niet lukken.
Maar goed, we raken off-topic...
Vandaag dag 2 van de reis naar Italië . 424,3 km, 18,8kWh/100km. In Zwitserland en Italië gewoon max snelheid gereden. Ionity in Bellinzona Nord, prachtige plek met eettentje. Helaas wel Zwitserse prijzen. Kwamen met veel meer aan dan gepland in Roncadelle. Even broodje gegeten en voor dat je je doorhebt zat hij letterlijk zo goed als vol.
Ik vind het heerlijk om met de Volvo op reis te zijn. Range is meer dan zat, vermogen in de bergen is top, de stops zijn lekker rustig met goede wc en eetgelegenheden
Ik vind het heerlijk om met de Volvo op reis te zijn. Range is meer dan zat, vermogen in de bergen is top, de stops zijn lekker rustig met goede wc en eetgelegenheden
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x16S6Y68Gikj9WnedcPmYh9I.jpg?f=user_large)
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Vind jij 10ct per kWh verwaarloosbaar?Largamelion schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:59:
[...]
Mss interessant voor anderen, maar mij boeit het weinig. De kost voor de zonnepanelen is gemaakt (vandaar de 'meer`). Salderen kennen we niet in België maar ik vermoed dat dat hetzelfde is als een terugdraaiende meter, ook dat is hier helaas verleden tijd voor nieuw gelegde zonnepanelen sinds een paar jaar. Bovendien is het geld dat je terugkrijgt voor de energie die je terug op het net stopt zo miniem dat het verwaarloosbaar is. Het meest rendabele is dus net om zoveel mogelijk van de geproduceerde energie zelf te gebruiken dus daarom neem ik het thuisladen niet mee in de berekening, ik wil enkel weten wat ik onderweg betaal om op mijn bestemming te geraken en terug.
Ik vind dat een redelijke vergoeding hoor. Je moet wel de juiste energieleverancier kiezen.
Ik vertrek donderdag richting Kopenhagen en wil het eigenlijk doen zonder planning van stops om te laden. Kun je bij alle tankstations direct aan de snelweg laden? Tesla is iets wat ik ook zou kunnen overwegen maar dan moet ik de stops gaan plannen.RigolleM schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:32:
Net terug uit Denemarken, behalve Kolding (Denemarken) overal bij Tesla Supercharger geladen.
Hier had uw reclame kunnen staan.
De eerste en laatste stop plannen is een interessante benadering. Dat zou ik ook kunnen doen voor mijn trip naar Kopenhagen.Kju schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:38:
Ik ben net terug van drie weken rondreizen met een Tesla Model Y LR. Omdat ik best wat lange etappes tussen heb zitten laat ik de kortere etappes maar achterwege en geef ik de details van de lange stukken. Ik heb steeds zo veel mogelijk alleen de eerste laadstop en een mogelijke laatste laadstop ingepland. Gaandeweg de rit verandert het laadmoment regelmatig doordat je een keer eerder een lange stop maakt waar ook een laadpunt staat of als het verbruik het mogelijk maakt om langer door te rijden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vorig jaar op wintersport geweest met dakkoffer op een Enyaq, het verbruik was 25kWh/100km. zelfde omstandigheden (droog, 5 graden, 107km/h) zonder dakkoffer: 18kWh/100kmBrotuck schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:52:
Ik rij regelmatig met fietsen achterop (is geen trekhaakkoffer) en dat zorgt inderdaad voor weinig extra verbruik, maar dat ligt aan de vorm met de Enyaq.
Deze week heb ik een test kunnen uitvoeren met een volvo 520 dakkoffer op mijn MY2023.
60 km snelweg gereden tegen 110 km/h
Resultaat is 23,1% meer verbruik, terwijl dit een van de meest aerodynamische dakkoffers op de markt is.
Al bij al nog ok. We zullen een keer extra moeten stoppen onderweg naar Oostenrijk
Resultaat is 23,1% meer verbruik, terwijl dit een van de meest aerodynamische dakkoffers op de markt is.
Al bij al nog ok. We zullen een keer extra moeten stoppen onderweg naar Oostenrijk
Welke dakdragers heb je? Hoor nog weleens wat over beschadigingen.M1tch schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:55:
Deze week heb ik een test kunnen uitvoeren met een volvo 520 dakkoffer op mijn MY2023.
Wat is dat in concrete cijfers? Want voor dat soort toenames kun je bijna beter een aanhanger erachter hangen...M1tch schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:55:
De standaard MY dakdragers.Chevalley schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:25:
[...]
Welke dakdragers heb je? Hoor nog weleens wat over beschadigingen.
Alles past perfect.
Voorlopig nog geen schade opgemerkt (fingers crossed)
Sander schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:29:
[...]
Wat is dat in concrete cijfers? Want voor dat soort toenames kun je bijna beter een aanhanger erachter hangen...
![]() | ![]() |
Hier de fotos van het verbruik. De berekening heb ik gemaakt op de vermelde percentages.
Ik merk nu ook wel op dat de climate control een positieve invloed had op het bereik, dus waarschijnlijk klopte mijn berekening niet volledig… maar er zit sowieso wat marge op zo een berekening gezien veel andere factoren die invloed hebben (wind, temperatuur,…)
[ Voor 9% gewijzigd door M1tch op 01-08-2023 09:06 ]
Ik ben aan geen enkel tankstation gestopt, dus ik weet het niet... Maar ik zag zowel in Duitsland als Denemarken wel iedere keer een logo voor elektrisch laden. Ik wou ook de stress niet van zou ik daar kunnen laden of niet.Eiríkr schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 05:56:
[...]
Ik vertrek donderdag richting Kopenhagen en wil het eigenlijk doen zonder planning van stops om te laden. Kun je bij alle tankstations direct aan de snelweg laden? Tesla is iets wat ik ook zou kunnen overwegen maar dan moet ik de stops gaan plannen.
Mijn wagen heeft de stops voor mij gepland, ARBP heb ik op voorhand gebruikt om te zien waar ik +/- zou moeten laden, maar Google Maps had daar een ander idee over, plus heeft hij af en toe eens een andere route berekend omdat het te druk was (files).
De reden voor Tesla Supercharger is omdat het vrij goedkoop was (voor een snellader) en tamelijk stressloos (altijd plaats).
Dit waren mijn stops:
Heen:
Moers, Duitsland
Lohne, Duitsland
Kaltenkirchen, Duitsland
Kiplev, Denemarken
Slagelse, Denemarken
Terug:
Kolding, Denemarken Q8 (Tesla was niet beschikbaar)
Neumünster, Duitsland
Nottuln, Duitsland
Eindhoven, Nederland
Heen heb ik niet kunnen bijladen bij onze tussenstop (Hamburg), dus vrij onmiddellijk moeten snelladen (Kaltenkirchen), terug kon ik aan het hotel publiek laden in Bremen, dus daarom een stop minder.
[ Voor 7% gewijzigd door RigolleM op 01-08-2023 09:07 ]
In Duitsland kan je er van uit gaan dat zowat 90% van de tankstations wel een lader heeft, en ze staan ook mooi aangegeven bij het bord van het tankstation.Eiríkr schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 05:56:
[...]
Ik vertrek donderdag richting Kopenhagen en wil het eigenlijk doen zonder planning van stops om te laden. Kun je bij alle tankstations direct aan de snelweg laden? Tesla is iets wat ik ook zou kunnen overwegen maar dan moet ik de stops gaan plannen.
Ik maak ook geen planning van begin tot einde, ik kijk gewoon 1 stop vooruit.
Je staat dan te laden (met een koffietje of zo), en je kijkt waar je heen wil. Als je dat doel dan in geeft in de navi weet je hoe lang je er over gaat doen (ik vind een stop om de 2-2.5uur wel comfortabel), en je kan laden zodat je daar met 10-15% aan komt.
En in Duitsland kan je dan ook wat doorduwen zo lang je aankomst percentage niet onder de 5% zakt.
Duitsland is echt heel makkelijk om door te rijden met EV.
Bij de Superchargers wordt sinds 2022 100% groene stroom gebruikt (naja, daar wordt voor betaald). Is dat ook bij de meeste andere laadpalen?
Ik heb er trouwens 7000 km op zitten deze vakantie. Ongepland en zonder laadpasje met een long range model 3. Van Oslo naar Bilbao en weer terug. Dat ging vlekkeloos dankzij de navigatieplanner in de auto. Ik heb ook veel campmode gebruikt dus laadde soms meer dan wat de navigatie planner aangaf. Daarnaast heb ik op de heenweg avoid tolls gebruikt in Frankrijk, wat goed werkte. Dan rijd je over B-wegen rond de 70 a 90 km/u en zie je wat van de country side. Laden met sc-netwerk is dan ook geen probleem.
NIets dan lof over het Supercharger netwerk. Maar de meeste andere langzamere palen (ik heb er 6 geprobeerd) werkte niet voor mij, steeds gedoe met apps, of websites waar je veel tijd in steekt en wat dan uiteindelijk weer niet werkt. Ik dacht het is beter voor de accu om afentoe langzaam te laden, maar echt nodig had ik het niet. Slechts 1 x success gehad. Dus de volgende vakantie ga ik uit van 100% superchargen om mezelf die frustratie te besparen.
Ik heb er trouwens 7000 km op zitten deze vakantie. Ongepland en zonder laadpasje met een long range model 3. Van Oslo naar Bilbao en weer terug. Dat ging vlekkeloos dankzij de navigatieplanner in de auto. Ik heb ook veel campmode gebruikt dus laadde soms meer dan wat de navigatie planner aangaf. Daarnaast heb ik op de heenweg avoid tolls gebruikt in Frankrijk, wat goed werkte. Dan rijd je over B-wegen rond de 70 a 90 km/u en zie je wat van de country side. Laden met sc-netwerk is dan ook geen probleem.
NIets dan lof over het Supercharger netwerk. Maar de meeste andere langzamere palen (ik heb er 6 geprobeerd) werkte niet voor mij, steeds gedoe met apps, of websites waar je veel tijd in steekt en wat dan uiteindelijk weer niet werkt. Ik dacht het is beter voor de accu om afentoe langzaam te laden, maar echt nodig had ik het niet. Slechts 1 x success gehad. Dus de volgende vakantie ga ik uit van 100% superchargen om mezelf die frustratie te besparen.
[ Voor 96% gewijzigd door Menesis op 01-08-2023 10:04 ]
Mixed Reality dev
Ik zag deze week een filmpje op YouTube over een tesla laadparking waar er wat ’werfcontainers’ staan die ingericht zijn met een zithoekje en wat automaten. Als je gaat laden krijg je een pincode voor de toegangsdeur en kan je binnen even ontspannen, wat werken, iets kopen in de automaat,...
Er is dus geen personeel aanwezig.
Vind ik best wel goed gevonden. Ik vraag me af welk eco-systeem er zal ontstaan rond (grote) laadparkings.
Wat zou je nog kunnen doen terwijl je auto pakweg 0,5 á 1h aan het laden is?
Vind ik best wel goed gevonden. Ik vraag me af welk eco-systeem er zal ontstaan rond (grote) laadparkings.
Wil je dit echt weten? De meesten hebben er maar 5' voor nodigWozmro schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:43:
Bedoel je wat ik denk dat je bedoelt? 
Ja, dat zou wat zijn..
Ja, dat zou wat zijn..
Ben dr minder enthousiast over na het gebruiken van 2 van die locaties deze vakantie... Door de drukte was het vrij uitgewoond en ronduit smerig bij 1tje. Toilet kon niet meer op slot want was 'geforceerd', doe mij dan maar een kop koffie bij een nabijgelegen hotel/restaurant en betalen voor toilet.Wozmro schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:43:
Ik zag deze week een filmpje op YouTube over een tesla laadparking waar er wat ’werfcontainers’ staan die ingericht zijn met een zithoekje en wat automaten. Als je gaat laden krijg je een pincode voor de toegangsdeur en kan je binnen even ontspannen, wat werken, iets kopen in de automaat,...
Ik sta meestal maar 15-20 minuten stil, dat volstaat om 200km bij te laden.Wozmro schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:43:
Waarom zou je 1h aan de laadpaal gaan hangen?
Ik rij met enige regelmaat naar Kopenhagen, en laden is nooit een probleem. Ga je via Puttgarden of volledig rijdend over de brug?Eiríkr schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 05:56:
[...]
Net voor de brug zijn er twee snellaadstations, maar een stukje voor de ferry is er ook een, op een mmooie parkeerplaats langs de weg.
Zoals gezegd, er zijn er genoeg. In de praktijk laad ik eigenlijk altijd op dezelfde plekken: Rastplatz Dammer Berge, en net voor de ferry bij Puttgarden.
Wel heb ik het idee dat defecte laadpalen vaker voorkomen in Duitsland dan in andere landen. Dat heeft me wel eens verrast. Voorbeeld: de laatste trip vanaf Denemarken had ik het idee om net na de grensovergang te laden. Helaas, alle snelladers in storing. Dus maar uitgeweken naar de de MacDonalds in Flensburg. Veel MacDonalds restaurants in Duitsland hebben een snellader!
Briljant systeem!Wozmro schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:43:
Mogen ze bij FastNed ook wel doen (+ toilet).
Toevallig linkje van het filmpje?
Het is briljant zo lang ze het netjes kunnen houden.Zjanzjak schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:20:
[...]
Briljant systeem!
Ik ken 3 Fastned locaties iets beter. 2 hebben niet eens een toilet of een gebouw, en bij Venlose Heide (grens NL-D) kan je 100m verder een collectie van 8 Dixies zien staan. Uniek, maar niet echt aan te raden. Nul sterren voor sfeer en gezelligheid.
In elk geval, ik zal 2 keer kijken voor ik die in mijn laaddoelen mee neem.
Ik vind trouwens dat de signalisatie wel wat beter mag. Waarom kunnen ze nu niet snel een logotje regelen zodat je voor je ergens af rijdt kan zien waar je een lader kan vinden. In Duitsland is dat perfect aangeduid, In België zie je niks. (kan me eigenlijk weinig maken, ik zal het in B zelden nodig hebben).
Fastned Viesalm staat een dixie, maar ook 2 restaurants en een hotel/herberg (genoeg mogelijkheden dus). Stapte daar in om weg te rijden er 1 of andere idioot naast de dixie tegen een boom te pissen... Eerste keer dat Fart mode nuttig was :-DZjanzjak schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:20:
[...]
Briljant systeem!
[ Voor 3% gewijzigd door Sander op 01-08-2023 15:08 ]
Ik mis eigenlijk heel vaak een simpel picknick bankje bij de laders.
Bij ons duurt laden best lang. e-niro heeft als hoogste snelheid 75kw.
Sta je toch 40/45 minuten.
Bij die grote laadstations in Frankrijk, staat iedereen maar een beetje te lummelen.
Bij ons duurt laden best lang. e-niro heeft als hoogste snelheid 75kw.
Sta je toch 40/45 minuten.
Bij die grote laadstations in Frankrijk, staat iedereen maar een beetje te lummelen.
[ Voor 58% gewijzigd door driel24 op 01-08-2023 15:34 ]
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Wat is er op deze etappe gebeurd? Vier keer laden om 650 km af te leggen?Kju schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:38:
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Rit Gardameer via Munchen, Brenner. Ongeveer 1180 km.
Dag 1: Vertrokken vol = 100% -> pension na Munchen (Irschenberg), en onderweg erheen 2 x geladen.
1 x 52% (rond Wiesbaden A3, aankomst met 30%) en 1 x 56% bij Greding A9, aankomst met 25%)
Aankomst bij tusenstop met 44%, en daar tot 39% bijgeladen tot 83%.
Dag 2: Vetrokken 83%, 1 x 51% geladen bij Trentino (kwam met 33% aan). Hier even van de A22 af want naar beneden zijn er maar beperkt snelladers, maar rond Bolzano en Trentio meer dan genoeg paar minuten er vanaf. Aangekomen in Peschiera met 60%
Zeer net verbruik, wel netjes gereden, dus 'gewone' snelheden, temperatuur was niet hoog ivm veel regen. Kan dus nog wel zuiniger dan de 19kw/100km van nu. Gardameer is dus goed te doen met de Mustang Ext Range, met 3 of max 4 stops kan je het prima halen
Dag 1: Vertrokken vol = 100% -> pension na Munchen (Irschenberg), en onderweg erheen 2 x geladen.
1 x 52% (rond Wiesbaden A3, aankomst met 30%) en 1 x 56% bij Greding A9, aankomst met 25%)
Aankomst bij tusenstop met 44%, en daar tot 39% bijgeladen tot 83%.
Dag 2: Vetrokken 83%, 1 x 51% geladen bij Trentino (kwam met 33% aan). Hier even van de A22 af want naar beneden zijn er maar beperkt snelladers, maar rond Bolzano en Trentio meer dan genoeg paar minuten er vanaf. Aangekomen in Peschiera met 60%
Zeer net verbruik, wel netjes gereden, dus 'gewone' snelheden, temperatuur was niet hoog ivm veel regen. Kan dus nog wel zuiniger dan de 19kw/100km van nu. Gardameer is dus goed te doen met de Mustang Ext Range, met 3 of max 4 stops kan je het prima halen
Het had ook met twee keer laden gekund maar dit was de enige dag dat ik echte files heb gehad. Het kwam gewoon zo uit. Geen van de laadstops waren gepland.pmiddeld schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:18:
[...]
Wat is er op deze etappe gebeurd? Vier keer laden om 650 km af te leggen?
9.30 met ongeveer 80%-85% vertrokken uit Monaco.
11.26-11.42 eerste ruststop, geladen van 31-67%.
13.14-13.59 lunchen en laden, 31-97% want lunchen duurde veel langer dan ik hoefde te laden.
Hierna twee uur lang file gereden.
16.14-16.26 even rusten, ABC van 66-83%
Hierna weer file rond Lyon.Rond 18.45 heel kort in Lyon gestopt om een Starbucks-mok te kopen.
19.19-19.39 laadstop 26%-70%
Hierna nog aangekomen in Dijon, wat rondrijden en avondeten.
23.12 voor het slapen geladen van 15%-85%. Voor het hotel had ik de keus uit Ionity en SuC's.
[ Voor 3% gewijzigd door Kju op 01-08-2023 15:45 ]
PSN: Kjujay
Dit is ook wel een mooie laadplek: https://www.audi.de/de/br...arging-hub/nuernberg.htmlWozmro schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:43:
Vlak bij het beursgebouw, en naast een wandelpark. Maar op de bovenverdieping kun je heerlijk zitten, wat drinken, of even werken. En Audi reclames kijken natuurlijk.
En niet de Friterie vergeten! De koffie én wc was ook ok!Sander schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:07:
[...]
Fastned Viesalm staat een dixie, maar ook 2 restaurants en een hotel/herberg (genoeg mogelijkheden dus). Stapte daar in om weg te rijden er 1 of andere idioot naast de dixie tegen een boom te pissen... Eerste keer dat Fart mode nuttig was :-D
Als er niet te veel drukte is, dan zal ik een boom ook altijd verkiezen voor een gore dixie.Sander schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:07:
[...]
Fastned Viesalm staat een dixie, maar ook 2 restaurants en een hotel/herberg (genoeg mogelijkheden dus). Stapte daar in om weg te rijden er 1 of andere idioot naast de dixie tegen een boom te pissen... Eerste keer dat Fart mode nuttig was :-D
Toevallig op dit yt kanaal gebotst:Zjanzjak schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:20:
[...]
Briljant systeem!
YouTube: This Tesla Model X Has Over 200,000 Miles! Here’s How It’s Holding Up In begin van filmpje gaat het over die onbemande werfcontainers.
YouTube: Tesla Megacharger! Visiting A DCFC Location With Over 100 EV Charger... Deze over een laadparking amerikaanse stijl vond ik ook wel leuk.
De onnozele reclame tussendoor is minder.
Ook als je op minder dan 100m meerdere restaurants etc hebt? Ik vind dat ronduit asociaal, het is Daar gewoon binnen de bebouwde komTommie12 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:34:
[...]
Als er niet te veel drukte is, dan zal ik een boom ook altijd verkiezen voor een gore dixie.
Puttgarden inderdaad, met de boot.El Pollo Diablo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:25:
[...]
Ik rij met enige regelmaat naar Kopenhagen, en laden is nooit een probleem. Ga je via Puttgarden of volledig rijdend over de brug?
Net voor de brug zijn er twee snellaadstations, maar een stukje voor de ferry is er ook een, op een mmooie parkeerplaats langs de weg.
Zoals gezegd, er zijn er genoeg. In de praktijk laad ik eigenlijk altijd op dezelfde plekken: Rastplatz Dammer Berge, en net voor de ferry bij Puttgarden.
Wel heb ik het idee dat defecte laadpalen vaker voorkomen in Duitsland dan in andere landen. Dat heeft me wel eens verrast. Voorbeeld: de laatste trip vanaf Denemarken had ik het idee om net na de grensovergang te laden. Helaas, alle snelladers in storing. Dus maar uitgeweken naar de de MacDonalds in Flensburg. Veel MacDonalds restaurants in Duitsland hebben een snellader!
Goed om te weten, dankjewel!
Tja, dan niet hé.Sander schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:40:
[...]
Ook als je op minder dan 100m meerdere restaurants etc hebt? Ik vind dat ronduit asociaal, het is Daar gewoon binnen de bebouwde kom
Wij zijn ook net terug van onze eerste reis met de Audi Q4 en deze was naar Denemarken. Ik kan zeggen dat het enorm goed is meegevallen. Op voorhand had ik al wel met ABRP uitgeplozen waar ik zou moeten laden en wat de kost daarvoor ging zijn. Na een check van al deze locaties bleek dat een maand abbonement op Tesla Superchargers het voordeligst ging zijn. Als voorbeeld het parkeerterrein in Lohne, 24 tesla superchargers, 2 allego HPC en 2 Shell HPC. Bij tesla laden aan 0,40€/kWh, Allego 0.93€/kWh en bij Shell 0,65€/kWh. Met 1 keer hem vol te laden had ik het maandabbonement van Tesla al terugverdiend.
4:00 vertrokken met 100% en 300 km gereden
7:10-7:32 63% bijgeladen in Nottuln (DE)
7:39 Vertrokken met 80% en 110 km gereden
8:47-9:22 38% bijgeladen en ontbeten in Lohne (DE)
9:25 Vertrokken met 90% en 231 km gereden
12:43 toegekomen in Reinfeld waar het erg druk was, hier even moeten wachten om te laden. Enkele Tesla voorgelaten daar ik rechts moet laden en het dus uit moet komen.
13:08 -13:54 Dan toch een plaats gevonden en beginnen laden, 64% bijgeladen tot 100% om direct tot aan onze airbnb in Rodvig te geraken.
13:55 Vertrokken met 100% en na 227km via Putgarden-Rodby in Rodvig gearriveerd met nog 39%.
Hiertussen heb ik in Denemarken nog een 2000km rondgereden en overal vlot kunnen laden behalve bij één laadpunt, hier werkte geen enkele laadkaart. Dan maar doorgereden naar een andere lader in dat stadje en daar werkte de laadkaarten ook niet maar kon ik wel via de creditcard laden.
Het voorbije weekend dan terug vertrokken uit Tonder in Denemarken.
9:28 Vertrokken met 98% en 374 km gereden en toegekomen met nog 7% batterij
14:27 - 15.24 93% bijgeladen in Lohne (DE) en geluncht.
15:25 Met 100% vertrokken en 198km gereden (-55% batterij)
17:48 - 18:22 42% bijgeladen in Moers
18:24 vertrokken naar huis en daar na 210 km gearriveerd met nog 18% in de batterij.
In Denemarken zelf heb ik niet echt problemen gehad maar viel het verschil in prijzen toch wel enorm op, bij OK kan je laden aan 3DKK maar je moet hiervoor een app installeren en je CC toevoegen, hiervoor had ik wel het banktoestelletje nodig wat ik niet bijhad. Dus een andere oplossing gezocht en dat waren vooral Clever chargers, de prijs daar ging van meestal rond de 4DKK tot uitzonderlijk 7DKK.
Na deze reis van iets meer dan 4000km ben ik wel verkocht en zou ik zo weer vertrekken.
4:00 vertrokken met 100% en 300 km gereden
7:10-7:32 63% bijgeladen in Nottuln (DE)
7:39 Vertrokken met 80% en 110 km gereden
8:47-9:22 38% bijgeladen en ontbeten in Lohne (DE)
9:25 Vertrokken met 90% en 231 km gereden
12:43 toegekomen in Reinfeld waar het erg druk was, hier even moeten wachten om te laden. Enkele Tesla voorgelaten daar ik rechts moet laden en het dus uit moet komen.
13:08 -13:54 Dan toch een plaats gevonden en beginnen laden, 64% bijgeladen tot 100% om direct tot aan onze airbnb in Rodvig te geraken.
13:55 Vertrokken met 100% en na 227km via Putgarden-Rodby in Rodvig gearriveerd met nog 39%.
Hiertussen heb ik in Denemarken nog een 2000km rondgereden en overal vlot kunnen laden behalve bij één laadpunt, hier werkte geen enkele laadkaart. Dan maar doorgereden naar een andere lader in dat stadje en daar werkte de laadkaarten ook niet maar kon ik wel via de creditcard laden.
Het voorbije weekend dan terug vertrokken uit Tonder in Denemarken.
9:28 Vertrokken met 98% en 374 km gereden en toegekomen met nog 7% batterij
14:27 - 15.24 93% bijgeladen in Lohne (DE) en geluncht.
15:25 Met 100% vertrokken en 198km gereden (-55% batterij)
17:48 - 18:22 42% bijgeladen in Moers
18:24 vertrokken naar huis en daar na 210 km gearriveerd met nog 18% in de batterij.
In Denemarken zelf heb ik niet echt problemen gehad maar viel het verschil in prijzen toch wel enorm op, bij OK kan je laden aan 3DKK maar je moet hiervoor een app installeren en je CC toevoegen, hiervoor had ik wel het banktoestelletje nodig wat ik niet bijhad. Dus een andere oplossing gezocht en dat waren vooral Clever chargers, de prijs daar ging van meestal rond de 4DKK tot uitzonderlijk 7DKK.
Na deze reis van iets meer dan 4000km ben ik wel verkocht en zou ik zo weer vertrekken.
Aha dat kanaal ken ik wel, zijn vader (neem ik aan) Out of Spec Dave heeft soms ook wel leuke filmpjes.Wozmro schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:36:
[...]
Toevallig op dit yt kanaal gebotst:
YouTube: This Tesla Model X Has Over 200,000 Miles! Here’s How It’s Holding Up In begin van filmpje gaat het over die onbemande werfcontainers.
YouTube: Tesla Megacharger! Visiting A DCFC Location With Over 100 EV Charger... Deze over een laadparking amerikaanse stijl vond ik ook wel leuk.
De onnozele reclame tussendoor is minder.
Had alleen dit filmpje niet gezien, dank voor de link.
Bij Munchen dus, blijf het briljant vinden zo'n concept.
Dus je gaat serieus bij een overvolle Supercharger met je niet-Tesla die twee plekken bezet rustig tot 100% laden? Bijzonder. Niet alles wat toegestaan is, is ook wenselijk.H3ras schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:20:
[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 01-08-2023 22:09 ]
Hier is al eerder aangetoond dat een niet-Tesla evenveel plaatsen inneemt als een Tesla (namelijk één). Dat je ernaast dan niet altijd met een Tesla kan laden, dat klopt maar naast een Tesla kan je ook niet met een auto met laadpoort rechts laden .JTHZZ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:08:
[...]
Dus je gaat serieus bij een overvolle Supercharger met je niet-Tesla die twee plekken bezet rustig tot 100% laden? Bijzonder. Niet alles wat toegestaan is, is ook wenselijk.
Dus leer er mee leven: Tesla heeft zijn laadstations voor andere EVs opengezet (en laat die voor die dienst betalen) en dat betekent dat niet iedere vrije plaats voor een Tesla beschikbaar is, net zoals die niet altijd voor een ander auto beschikbaar is, afhankelijk of er reeds een links- of rechtsladende auto staat.
Ik heb enkel tot 100% geladen omdat nadat ik begon te laden er steeds plaatsen vrij waren en ik dus niemand blokkeerde. Had er iemand gekomen en die kon niet laden dan had ik hem sneller afgekoppeld.JTHZZ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:08:
[...]
Dus je gaat serieus bij een overvolle Supercharger met je niet-Tesla die twee plekken bezet rustig tot 100% laden? Bijzonder. Niet alles wat toegestaan is, is ook wenselijk.
Dit had ik zelf ook voor in Spanje bij 2/3 lokale laders waar ik heb opgeladen, gelukkig had m'n broer een op zak. Zo'n kaartlezer van de bank meenemen is dus 'n gouden tip voor mensen die verre reizen gaan maken met een EV en lokaal ook uit de voeten willen kunnen.H3ras schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:20:
Doet me er meteen aan herinneren dat ik m'n kaartlezer nog in de auto moet leggen.
Ps. MY23 staat voor model year 2023 en zegt dus niet zoveelM1tch schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:55:
Het ging mij om de combinatie druk, 100% en laadpoort aan verkeerde kant. Zolang er nog steeds duidelijk meer auto’s met laadpoort links rondrijden is dat wel een factor. Absurd dat de Duitsers het weer net anders moesten doen.Myaimistrue schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:18:
[...]
Hier is al eerder aangetoond dat een niet-Tesla evenveel plaatsen inneemt als een Tesla (namelijk één). Dat je ernaast dan niet altijd met een Tesla kan laden, dat klopt maar naast een Tesla kan je ook niet met een auto met laadpoort rechts laden .
Dus leer er mee leven: Tesla heeft zijn laadstations voor andere EVs opengezet (en laat die voor die dienst betalen) en dat betekent dat niet iedere vrije plaats voor een Tesla beschikbaar is, net zoals die niet altijd voor een ander auto beschikbaar is, afhankelijk of er reeds een links- of rechtsladende auto staat.
Er is helemaal niets absurd aan de laadpoort rechts, integendeel, er zijn best wel goede redenen om de laadpoort rechts te hebben ipv links. Dit is immers in landen waar rechts wordt gereden de zijde van de stoep, als je op een correcte manier parkeert in de straat. Met een Tesla zit je dan met je laadpoort aan de straatkant. Dat is niet bepaald handig.JTHZZ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 07:10:
[...]
Het ging mij om de combinatie druk, 100% en laadpoort aan verkeerde kant. Zolang er nog steeds duidelijk meer auto’s met laadpoort links rondrijden is dat wel een factor. Absurd dat de Duitsers het weer net anders moesten doen.
Mijn megane is prima wat dat betreft,. Rechts voor. Dan heb je hem dus EN rechts EN aan de goede kant om nose first bij Tesla te kunnen laden.Myaimistrue schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:30:
[...]
Er is helemaal niets absurd aan de laadpoort rechts, integendeel, er zijn best wel goede redenen om de laadpoort rechts te hebben ipv links. Dit is immers in landen waar rechts wordt gereden de zijde van de stoep, als je op een correcte manier parkeert in de straat. Met een Tesla zit je dan met je laadpoort aan de straatkant. Dat is niet bepaald handig.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
@JTHZZ, vandaar ook dat ik enkele Tesla's voorgelaten heb omdat het laadpunt dat vrij kwam niet geschikt was. Zoals je kon lezen was het op dat moment ook al na 14u en nam de druk af. Het is grappig dat jij zo reageert omdat ter plaatse ik ook nog een gesprek heb gehad met een teslarijder die net als jij reageerde. De eigenlijke fout blijft bij Tesla die beslist hebben om een te korte kabel te voorzien aan hun laadpunten en dan hun laders open te stellen voor iedereen. Daarom dat ze nu hun design voor versie 4 hebben aangepast en een langere kabel voorzien.JTHZZ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 07:10:
[...]
Het ging mij om de combinatie druk, 100% en laadpoort aan verkeerde kant. Zolang er nog steeds duidelijk meer auto’s met laadpoort links rondrijden is dat wel een factor. Absurd dat de Duitsers het weer net anders moesten doen.
Nogmaals even voor de duidelijkheid (ook aan de anderen die nogal triggeren op dit onderwerp): ik vind ook dat je daar mag laden en dat de kabels te kort zijn. Mij ging het om het naar 100% laden en dan komt die factor laadpoort er alleen maar bovenop als nog een reden om niet naar 100% te laden, naast dat het heel druk is. Je gaat toch ook niet met een traag ladende Kona bij een 300kW lader tot 100% staan laden als er verderop een 50kW staat?H3ras schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:40:
[...]
@JTHZZ, vandaar ook dat ik enkele Tesla's voorgelaten heb omdat het laadpunt dat vrij kwam niet geschikt was. Zoals je kon lezen was het op dat moment ook al na 14u en nam de druk af. Het is grappig dat jij zo reageert omdat ter plaatse ik ook nog een gesprek heb gehad met een teslarijder die net als jij reageerde. De eigenlijke fout blijft bij Tesla die beslist hebben om een te korte kabel te voorzien aan hun laadpunten en dan hun laders open te stellen voor iedereen. Daarom dat ze nu hun design voor versie 4 hebben aangepast en een langere kabel voorzien.
Maar begrijp nu uit je aanvulling dat het daarna minder druk werd.
Mijn bank doet sinds kort de authenticatie via de bank app, maar alsnog had ik de kaartlezer bij. Dit heeft niks met EV laden te maken, maar ik heb het al nodig gehad om gewoon een toegangsticket te kunnen kopen voor het één of ander, via online reservatie. Dus een gouden tip als je gewoon op reis gaat: neem uw kaartlezer meeLargamelion schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:19:
[...]
Dit had ik zelf ook voor in Spanje bij 2/3 lokale laders waar ik heb opgeladen, gelukkig had m'n broer een op zak. Zo'n kaartlezer van de bank meenemen is dus 'n gouden tip voor mensen die verre reizen gaan maken met een EV en lokaal ook uit de voeten willen kunnen.
Netjes. En mensen die te snel reageren / oordelen zonder erbij te zijn, lekker links laten liggenH3ras schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:40:
[...]
@JTHZZ, vandaar ook dat ik enkele Tesla's voorgelaten heb omdat het laadpunt dat vrij kwam niet geschikt was. Zoals je kon lezen was het op dat moment ook al na 14u en nam de druk af. Het is grappig dat jij zo reageert omdat ter plaatse ik ook nog een gesprek heb gehad met een teslarijder die net als jij reageerde. De eigenlijke fout blijft bij Tesla die beslist hebben om een te korte kabel te voorzien aan hun laadpunten en dan hun laders open te stellen voor iedereen. Daarom dat ze nu hun design voor versie 4 hebben aangepast en een langere kabel voorzien.
En dan nog is het mogelijk dat je het soms (net) niet haalt.Japie.G schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:37:
Mijn megane is prima wat dat betreft,. Rechts voor. Dan heb je hem dus EN rechts EN aan de goede kant om nose first bij Tesla te kunnen laden.
Zoals wat mij begin juli overkwam:
Heb al zitten kijken of dit ook het geval is bij de Tesla-punten waar ik waarschijnlijk zal gaan laden tijdens mijn vakantie maar daar staan de laadpalen tussen de parkeervakken in i.p.v. aan het einde van een vak.Zjanzjak schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:15:
Oh voor Megane eigenaren die willen laden bij Tesla Breda... doe dit alleen als het niet te druk is.
Ze hebben de laadpunten net te ver van het stoepje geplaatst (of het stoepje te ver van de laadpunten) zodat laden onmogelijk is.
Tenzij.
Tenzij je dwars gaat staan, en dus 2 plaatsen bezet houdt.
Vanmiddag was het gelukkig totaal niet druk.
Zoals bijvoorbeeld in Charleroi België, dan is het idd vrij simpel laden voor de Megane E Tech.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SuPClAFX5bmChVzcLv5uxSs9.jpg?f=user_large)
En bij deze locatie kun je dus met je laadpoort rechts bij de meest linker paal in het gras gaan staan zonder dat je dus 2 plaatsen bezet houdt.Zjanzjak schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:06:
Zoals bijvoorbeeld in Charleroi België, dan is het idd vrij simpel laden voor de Megane E Tech.
[Afbeelding]
Iedereen happy.
Als iedereen nu in oplossingen denkt i.p.v. in problemen, dan zou de wereld een stuk gezelliger worden.
Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.