Ik heb
hier al onze heenreis naar de Jura beschreven, maar we zijn de week daarop van de Jura naar Bretagne gereden, een voor Nederlanders (en Belgen) misschien wat minder gebruikelijke route, maar misschien heeft juist daarom iemand er wat aan. Ik had van tevoren een lijstje van wat snelladers op de route gemaakt, maar in de praktijk tijdens het laden op Chargefinder gekeken wat er 180 tot 260 km verder op de route was (al naar gelang verbruik en lokale mogelijkheden om even wat te eten of van een toiletgebruik te maken).
Op vrijdag 21 juli zijn we van de camping naar Moirans-en-Mondagne gereden om de start van de touretappe te bekijken, daarna 40 kWh geladen bij Tesla SuC Beaune Nord bij de A6 (ik had een maandabbo bij Tesla genomen, dat geld heb je er bij drie keer snelladen uit).
Na 180 kilometer 39,2 kWh geladen bij Total Energies Aire de la Couline (bij Précy-sur-Vrin, A6). Tijdens het laden ook iets gegeten.
Overnacht bij Chartres, daar ontbeten en vervolgens geladen bij Tesla Supercharger Chartres. De Tesla app gaf aan dat de verbinding verbroken was, maar de auto bleef gewoon laden, 38 kWh.
Na 190 kilometer geladen bij Ionity Aire de la Mayenne (A81), hier was het ontzettend druk. Er is hier maar aan één kant van de snelweg een aire, dus verkeer van beide kanten komt hier voor een stop. Het laadplein bleek nog het minst drukke deel van de aire, maar heb wel een kwartier moeten wachten voordat ik kon laden. Zes laadpunten, en nog zes in het folie die nog niet werkten. Het bleek dat de Fransen hier vrolijk tot een SoC van 100% bleven pompen. Ik sprak een Deen die ook stond te wachten “in Denemarken is de ongeschreven regel dat we bij drukte niet verder dan 80% laden”. Dat is ook wat ik heb gedaan, 35,8 kWh geladen.
Na 175 kilometer geprobeerd te laden bij Tesla SuC Saint-Brieuc, deze weigerde met meer dan 35 kW te laden, ik zag dat er twee kilometer verderop een Carrefour was met 4 palen van Allego. Dus na 7 kWh bij Tesla nog 25,8 kWh snelgeladen bij Carrefour. Wel jammer dat er op twee DC laadplaatsen Citroën Ami’s AC stonden te laden... Vervolgens doorgereden naar de camping in de buurt van Lannion in het noorden van Bretagne.
Samenvatting terugreis, voor de volledigheid:
Niet veel gereden de week dat we in Bretagne waren, de avond voor de terugreis naar een Lidl gereden (in Plestin-les-Grèves) en daar 30,1 kWh snelgeladen voor 25 cent/kWh(!)
Mont-Saint Michel bezocht, erg druk, maar goed geregeld met parkeren en pendelbus. Na 210 kilometer 30,5 kWh geladen bij Carrefour Allego Avranches (iets van de N175 af).
Na 200 kilometer 40 kWh geladen bij Tesla Supercharger Bourg-Achard (A13), daar gegeten bij een McDonald’s. Een uurtje verder op de route overnacht.
Na 220 kilometer 35,6 kWh geladen bij Total Energies op Aire de Coeur des Hauts de France (A1/E15, Sens Paris-Lille), tijdens het laden een brrodje gegeten. N.B. Hier is het slecht aangegeven waar je moet laden.
Na 295 kilometer 37 kWh geladen bij Tesla Supercharger Oosterhout (A27), met een lunch bij de La Place tijdens het laden. Vervolgens het laatste stuk naar huis gereden.
Al met al ging het soepeltjes, als je als gezin toch al regelmatig stopt om te eten of voor toiletbezoek duurt een reis niet veel langer dan met een ICE. Zo’n 3000 kilometer gereden, circa 260 euro laadkosten, brandstofkosten zouden met onze vorige auto en de huidige benzineprijzen een kleine 400 euro zijn geweest.