Acties:
  • +10 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-09 23:47
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:25:
[...]

En bij deze locatie kun je dus met je laadpoort rechts bij de meest linker paal in het gras gaan staan zonder dat je dus 2 plaatsen bezet houdt.
Iedereen happy.
Als iedereen nu in oplossingen denkt i.p.v. in problemen, dan zou de wereld een stuk gezelliger worden.
Zo dus bv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmptA-zsQkIZBJeT8FmH9JJQGhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gag1lFFubQB75znG9AyPrB80.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Dit moet allemaal nog een beetje volwassen worden en aangepast gaan worden de komende jaren op de situatie in de praktijk.

Dit is een mooi voorbeeld. Je kunt aan twee kanten staan maar dan neem je een ICE plek in, terwijl aan de laadkant een plek vrij blijft. Dat is wachten totdat iemand zijn ICE daar neerzet want "die kan je toch niet gebruiken om te laden".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0Ho3MbJZFi2QY917bAS1iJdxzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pt60cbI6ti0Cj8DGnxuNTvPi.png?f=fotoalbum_large

Er zijn ook laders met twee kabels op dezelfde plek, geen idee wat de gedachte daarachter dan weer is...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzmEEfqjZi_zl8ALAOsRc8smNwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZDsg6LfR7myPilPH9HrTzH17.png?f=fotoalbum_large

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Laatste joke van Bjorn:

If you charge a non-Tesla too ofthen at the Tesla Superchargers, your car will get panel gaps. _/-\o_ :+

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 20:49
Largamelion schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:19:
[...]
Dit had ik zelf ook voor in Spanje bij 2/3 lokale laders waar ik heb opgeladen, gelukkig had m'n broer een op zak. Zo'n kaartlezer van de bank meenemen is dus 'n gouden tip voor mensen die verre reizen gaan maken met een EV en lokaal ook uit de voeten willen kunnen.

Doet me er meteen aan herinneren dat ik m'n kaartlezer nog in de auto moet leggen.
Mijn bank heeft die kaartlezers helemaal afgeschaft, dat is nóg handiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:18
Eerste lange afstand gedaan naar Zuid-Frankrijk. Wat me vooral opviel was het lagere verbruik en de hoge oplaadsnelheid boven de 25 graden. Eindelijk 79 kW gezien terwijl NL altijd bleef hangen op 49 kW bij 150+ kW laders.
Van tevoren een Plugsurfing pas besteld als aanvulling op Shell Recharge/NewMotion. Die pas heb ik na 7 weken nog steeds niet ontvangen. Dus beter uitwijken naar ChargeMap is mijn advies. Dat bleek soms nodig bij laders in omgeving Nice, die doen geen NewMotion en ook geen app. Snelwegen geen enkel probleem, hoewel het soms wel zoeken is waar de laders staan, slechte bewegwijzering rond het tankstation. Verder zou ik de E411 door Wallonie mijden, daar zit langs de snelweg niet veel soeps qua opladers tussen Brussel en Frankrijk, behalve wat Superchargers. Ik heb de stops niet door de navigatie laten bepalen maar door onze behoefte om benen te strekken en inwendige mens op te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Jiriki schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:10:
Er zijn ook laders met twee kabels op dezelfde plek, geen idee wat de gedachte daarachter dan weer is...
[Afbeelding]
Dat is voor oudere types Model S en Model X. Die hebben alleen een Type2 stekker en geen CCS. Snelladen gaat dan ook via die Type2 stekker. Men had destijds geen zin om voor Europa een grotere charge port te maken dan voor de US versie (met wat nu NACS heet). Bij de 3/Y en de nieuwe S en X zit er een grotere klep, met daarachter gewoon CCS Combo2.

En nee, die twee kabels kunnen niet tegelijkertijd gebruikt worden. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-09 23:03
Tommie12 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:14:
Laatste joke van Bjorn:

If you charge a non-Tesla too ofthen at the Tesla Superchargers, your car will get panel gaps. _/-\o_ :+
Of 2 lekke banden 😩. Ben inmiddels getuige geweest van een felle discussie op een SuC locatie waarbij een Enyaq (terecht of onterecht, dat laat ik hier in het midden) de wind van voren kreeg van wachtende klanten en werd ondersteund door reeds ladende ‘gasten’. Ja, ook op een enkele Tesla SuC locatie in zuid Europa kan het, zeker in het hoogseizoen erg druk zijn.

Het is me wat. Voortschrijdend inzicht. Het is dat onze vriend Elon verplicht is ‘zijn’ stations open te stellen volgens mij. Verdienen doet hij er ondertussen ook aan, dus beetje tussen 2 kwaden kiezen. Hopenlijk komen er op termijn meer en meer tesla locaties bij, met onderscheid tussen open en niet open voor Tesla eigenaren. De locaties waar iedereen welkom is hebben dan uiteraard een betere laad situatie nodig, en (aspirant) Tesla rijdens krijgen dan zowel een toegevoegde waarde als een keuze tijdens het reizen.

Overigens, de hele discussie over wijze van betalen zal in de toekomst, neem ik aan, geen issue meer zijn. Elk station moet gewoon communiceren met de auto en vandaaruit de machtiging bepalen. Zoals het principe van Fastned en Tesla feitelijk al is. Zowel auto als station moeten dat ondersteunen op basis van een standaard. Ik heb daar wel vertrouwen in.

De toekomst zal het leren!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Luc Beek schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:17:
Hopenlijk komen er op termijn meer en meer tesla locaties bij, met onderscheid tussen open en niet open voor Tesla eigenaren.
Die zijn er al.

Verder proef ik bij de meeste Tesla-eigenaren een sterke weemoed naar hoe het eens was. Daarmee komt volgens mij ook het gevoel van "die laders zijn van ons en wij hebben voorrang". Maar Tesla heeft dit zelf veranderd. Ik beschouw de Tesla chargers die open staan voor iedereen niet anders dan andere snelladers (Fastned, Allego, EnBW, Ionity) qua rechten en plichten.
Bij Ionity laders gaan de Volkswagen-, BMW- Hyundai-, etc. eigenaren toch ook niet klagen als een laadstation volledig bezet is en daar een paar Tesla's tussen zitten?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 18:31
pmiddeld schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:42:
[...]

Die zijn er al.

Verder proef ik bij de meeste Tesla-eigenaren een sterke weemoed naar hoe het eens was. Daarmee komt volgens mij ook het gevoel van "die laders zijn van ons en wij hebben voorrang". Maar Tesla heeft dit zelf veranderd. Ik beschouw de Tesla chargers die open staan voor iedereen niet anders dan andere snelladers (Fastned, Allego, EnBW, Ionity) qua rechten en plichten.
Bij Ionity laders gaan de Volkswagen-, BMW- Hyundai-, etc. eigenaren toch ook niet klagen als een laadstation volledig bezet is en daar een paar Tesla's tussen zitten?
Ja helemaal zoals ik er ook tegenaan kijk, het is echter erg jammer dat nog niet alle plekken opengesteld zijn. Dat geeft toch een raar gevoel vind ik.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbad
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-08-2023
Ik heb deze week een reis naar Barcelona van vrijdag tot zondag. Ik weet nu dat dit toevallig op Zwarte Zaterdag in Frankrijk valt 8)7 . Dit zorgt weliswaar voor meer zuinigheid in het verkeer, maar mijn grootste zorg zijn de wachttijden bij de oplaadpunten. Ik ben van plan om voornamelijk IONITY te gebruiken, aangezien Frankrijk 49c / kw is met PASPOORT. Is er goedkoper (naast Tesla - mijn IONIQ 5 speelt er niet goed mee)?

Hoe erg denk je dat de wachttijden zullen zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door elbad op 02-08-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:40
Afgelopen twee dagen vanuit het oosten van NL naar regio Alicante gereden. Gisteren weinig laders bij de Tesla locaties. In Frankrijk ook veel opties van andere aanbieders. Daar stonden wel wat meer auto’s. Vandaag hoofdzakelijk Spanje gehad en daar vond ik het toch vrij druk overal. Tesla is daar ook al aan het uitbreiden. Sommige andere providers proberen ook wel wat maar is toch magertjes. Hier op locatie laad ik bij een Iberdrola 50kW lader. Werkt ook gewoon met mijn Travelcard tag van de LM.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:59
Gisteren en vandaag twee keer een poging gedaan om in Duitsland te laden bij de Tesla Suc. Beide keren mislukt door geen mobiel netwerk. Zelfde ook ervaren bij Fastned met hun app, gelukkig werkt Autocharge dan wel feilloos. Kortom, zonder mobiel netwerk heb je helemaal niets aan een app.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
elbad schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:13:
Ik heb deze week een reis naar Barcelona van vrijdag tot zondag. Ik weet nu dat dit toevallig op Zwarte Zaterdag in Frankrijk valt 8)7 . Dit zorgt weliswaar voor meer zuinigheid in het verkeer, maar mijn grootste zorg zijn de wachttijden bij de oplaadpunten. Ik ben van plan om voornamelijk IONITY te gebruiken, aangezien Frankrijk 49c / kw is met PASPOORT. Is er goedkoper (naast Tesla - mijn IONIQ 5 speelt er niet goed mee)?

Ik denk dat Ionity bij veel EV-rijders eerste keus zal zijn op vakantie, want het is bekend en relatief betrouwbaar. Het zou daar wel eens erg druk kunnen worden schat ik. Misschien goed om ook alternatieven achter de hand te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:17
PeterZ(on) schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:21:
Gisteren en vandaag twee keer een poging gedaan om in Duitsland te laden bij de Tesla Suc. Beide keren mislukt door geen mobiel netwerk. Zelfde ook ervaren bij Fastned met hun app, gelukkig werkt Autocharge dan wel feilloos. Kortom, zonder mobiel netwerk heb je helemaal niets aan een app.
Heb je geprobeerd om van mobiel netwerk te wisselen? Dat wil wel eens helpen als je dataverbinding niet werkt.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

Ik denk dat het mee zal vallen. Als je je er heel erg veel zorgen om maakt moet je locaties plannen waar minstens 4 of meer Ionity palen staan en het liefst op locaties waar ook Tesla SuC’s of andere aanbieders staan.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
We zijn onderweg naar Kopenhagen. Eerste lange rit met een EV en het ging al meteen mis.

Iets minder dan 20% en dus van de snelweg bij een groot tankstation in Duitsland. Ja hoor, geen laadpalen.

Dan toch maar ABRP aangeslingerd en voordat ik het wist stonden we bij een tuincentrum te laden.

We vervolgen de reis en nu maar met begeleiding van ABRP…

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:34

ThsAdrns

Be the change!

Emsflower? ;)
Mooi laadplein, lang geleden dat ik er was. Toen lag er ook nog een leuke geocache, maar ik zie dat die intussen is gearchiveerd.

Goede reis!

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:52
Eiríkr schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:50:
We zijn onderweg naar Kopenhagen. Eerste lange rit met een EV en het ging al meteen mis.

Iets minder dan 20% en dus van de snelweg bij een groot tankstation in Duitsland. Ja hoor, geen laadpalen.

Dan toch maar ABRP aangeslingerd en voordat ik het wist stonden we bij een tuincentrum te laden.

Tja dan zal ie ook geen bordje hebben gezien langs de snelweg, zoals eerder hier was gesuggereerd. Je auto (Cupra Born volgens je reacties) heeft ook een functie om laadpalen te tonen in de navigatie, werkt dat niet goed? Hij kan zelfs automatisch plannen voor je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
ThsAdrns schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:05:
[...]

Emsflower? ;)
Mooi laadplein, lang geleden dat ik er was. Toen lag er ook nog een leuke geocache, maar ik zie dat die intussen is gearchiveerd.

Goede reis!
Osnabrück, Garden Center Münsterland.

Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
The__Virus schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:05:
[...]

Tja dan zal ie ook geen bordje hebben gezien langs de snelweg, zoals eerder hier was gesuggereerd. Je auto (Cupra Born volgens je reacties) heeft ook een functie om laadpalen te tonen in de navigatie, werkt dat niet goed? Hij kan zelfs automatisch plannen voor je...
Klopt. Eigen schuld, dikke bult. Ik ben soms eigenwijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Wat een abbo van 12,99 kan uitmaken bij Elli Highway (oude voorwaarden)

Geladen bij Fastned tijdens de trip naar Frankrijk.

Fastned Aire de Villers-Bretonneux 42,08 kWh (standaard prijs is 24,83) maar betaald bij Elli 7,75
Fastned Aire de Wancourt Est 72,74 kWh (standaard prijs 42,92) maar betaald bij Elli 17,67
Fastned Aire de Bosgoeut Sud 46,55 kWh (standaard prijs 27,47) maar betaald bij Elli 10,23

Op dit moment vooral bij Snelladen de allergoedkoopste optie, zelfs flink goedkoper dan Tesla. Maar wat zal het balen zijn als je jaarabbo straks afloopt. De maandelijkse kosten heb ik er allang uit met deze verschillen iig.

In heel Frankrijk was het laden bij de camping het duurste gebleken met 0,39 ct, maar andere laadpunten zoals bij de Lidl met 0,21 ct zijn ook erg interessant. Al met al een erg goedkoop land om EV te rijden op het moment.

[ Voor 15% gewijzigd door Brotuck op 03-08-2023 10:15 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Eiríkr schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:50:

Knap, dus jij hebt dat tankstation gevonden zonder laadpaal. Ze zijn schaars kan ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Tommie12 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Knap, dus jij hebt dat tankstation gevonden zonder laadpaal. Ze zijn schaars kan ik zeggen.
Vooral in het noorden van Duitsland is het nog steeds gokken qua snelladers hoor. Ik heb ook diverse tanksstations gezien langs de snelweg richting Hamburg die niet voorzien waren.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Brotuck schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:17:
[...]

Vooral in het noorden van Duitsland is het nog steeds gokken qua snelladers hoor. Ik heb ook diverse tanksstations gezien langs de snelweg richting Hamburg die niet voorzien waren.
Waar wij nu rijden. De eerst volgende stop is zo te zien een Tesla dus even van de snelweg af vermoed ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:38
Ik zag in Frankrijk toch al heel wat blauwe borden staan met zo'n auto op met stekker erachter om een laadpunt aan te geven bij 'n tankstation of rustplaats, dus ze zijn wel op de goede weg. Mijn zoon van 8 begon er gaandeweg op te letten en zei het me telkens we er een passeerden... 'hey papa, hier konden we ook laden' :D. Handig ook als het op de rustplaats zelf dan ook staat aangeduid met die borden welke weg je moet volgen, want het is daar soms een doolhof en dikwijls moet je helemaal omrijden en dan terugdraaien om er te geraken.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08 10:02
Bon, morgen is d-day. De start van een roadtripje naar Zweden, logeren op 3 locaties, en enkel en alleen voor "reizen" van en naar nieuwe locaties zal er een kleine 3.000km gereden worden met mijn ID.Buzz.

Wat ik soms mis in dit topic is "hoe bereid je zo'n reis nu voor?". Voor de meer ervaren EV rijders is het peace of cake, voor de groentjes, die een eerste keer een lange reis maken zoals mezelf, kan ik toch niet anders zeggen dan dat het spannend is.

Dus voor de groentjes: Hoe ben ik te werk gegaan?

1. ik heb gans dit topic gelezen. Niet in 1 keer, maar gedurende een aantal maanden heb ik de meeste berichten gelezen, de off topic reacties lees ik diagonaal. Waar ik het meeste van opgestoken heb, zijn de effectieve reisverslagen.

2. Wat heb ik onthouden: Chargemap & ABRP om te plannen zijn goed. Ik heb vooral ABRP gebruikt, om te kijken waar ik het beste kan stoppen.

3. Ik heb een "laadstrategie" bepaald, waarmee ik zo goedkoop mogelijk kan laden, zonder stress te hebben. Voor de trip die ik ga doen, is tesla de goedkoopste oplossing dus uiteindelijk probeer ik zo veel mogelijk bij Tesla te laden... (ook al heeft de laatste discussie hier mij opnieuw doen twijfelen...)

4. Voor iedere trip die ik doe, heb ik een excelletje gemaakt met startplaats, geprefereerde laadstops, en mogelijke alternatieven allemaal (of toch 95%) met Tesla superchargers. Heel eenvoudig te trekken via ABRP, en ik heb dat dan een klein beetje gepimpt maar eigenlijk niks dat je niet uit ABRP kunt halen.

5. Als laatste heb ik die routes dan geëxporteerd voor google maps, en deze één voor één op mijn gsm gezet. Nu moet ik klikken op de gsm, en de route wordt gestart via android auto op het schermpje van mijn ID.Buzz.

Welke laadmogelijkheden heb ik voorzien?
1. Tesla met abonnement.
2. Vattenfall omdat ik bij 1 huisje een snellader op 2 minuten rijden heb staan, waar ik me dat kaartje 20 cent/kw minder betaal
3. Eventueel de ionity app met abonnement. 1 locatie is geen tesla SUC in de buurt, dus daar ga ik een paar keer ionity moeten laden, en waarschijnlijk is het dan goedkoper om het met abbo te doen dan zonder
4. Shell recharge kaart als laatste backup voor de kaartjes.

als het met deze niet lukt heb ik nog altijd 1 stok achter de deur, en dat is de Elton.

Na de reis kom ik met de conclussie of deze voorbereiding overdreven was of niet. Wat heeft het mij sowieso wel gegeven:
1. Gemoedsrust
2. Nog meer zin om te vertrekken
3. Nu weet ik ten minste in detail waar we naartoe gaan
4. Nu begin ik het laden op publieke plaatsen al een beetje te snappen, nu het nog uitvoeren :).

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
c00kie schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:14:
Bon, morgen is d-day. De start van een roadtripje naar Zweden, logeren op 3 locaties, en enkel en alleen voor "reizen" van en naar nieuwe locaties zal er een kleine 3.000km gereden worden met mijn ID.Buzz.

Wat ik soms mis in dit topic is "hoe bereid je zo'n reis nu voor?". Voor de meer ervaren EV rijders is het peace of cake, voor de groentjes, die een eerste keer een lange reis maken zoals mezelf, kan ik toch niet anders zeggen dan dat het spannend is.

1. ik heb gans dit topic gelezen. Niet in 1 keer, maar gedurende een aantal maanden heb ik de meeste berichten gelezen, de off topic reacties lees ik diagonaal. Waar ik het meeste van opgestoken heb, zijn de effectieve reisverslagen.

2. Wat heb ik onthouden: Chargemap & ABRP om te plannen zijn goed. Ik heb vooral ABRP gebruikt, om te kijken waar ik het beste kan stoppen.

3. Ik heb een "laadstrategie" bepaald, waarmee ik zo goedkoop mogelijk kan laden, zonder stress te hebben. Voor de trip die ik ga doen, is tesla de goedkoopste oplossing dus uiteindelijk probeer ik zo veel mogelijk bij Tesla te laden... (ook al heeft de laatste discussie hier mij opnieuw doen twijfelen...)

4. Voor iedere trip die ik doe, heb ik een excelletje gemaakt met startplaats, geprefereerde laadstops, en mogelijke alternatieven allemaal (of toch 95%) met Tesla superchargers. Heel eenvoudig te trekken via ABRP, en ik heb dat dan een klein beetje gepimpt maar eigenlijk niks dat je niet uit ABRP kunt halen.

5. Als laatste heb ik die routes dan geëxporteerd voor google maps, en deze één voor één op mijn gsm gezet. Nu moet ik klikken op de gsm, en de route wordt gestart via android auto op het schermpje van mijn ID.Buzz.

1. Tesla met abonnement.
2. Vattenfall omdat ik bij 1 huisje een snellader op 2 minuten rijden heb staan, waar ik me dat kaartje 20 cent/kw minder betaal
3. Eventueel de ionity app met abonnement. 1 locatie is geen tesla SUC in de buurt, dus daar ga ik een paar keer ionity moeten laden, en waarschijnlijk is het dan goedkoper om het met abbo te doen dan zonder

als het met deze niet lukt heb ik nog altijd 1 stok achter de deur, en dat is de Elton.

Na de reis kom ik met de conclussie of deze voorbereiding overdreven was of niet. Wat heeft het mij sowieso wel gegeven:
1. Gemoedsrust
4. Nu begin ik het laden op publieke plaatsen al een beetje te snappen, nu het nog uitvoeren :).
Veel plezier, ik hoop dat je zult concluderen dat je vooral voor je conclusie 1: Gemoedsrust en 2: Voorpret gedaan hebt. Ik vond het met onze Tesla echt super easy richting Zuid Frankrijk en vooral in de auto gehad over alle bangmakerij vooraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c00kie
Sander schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:20:
[...]

Veel plezier, ik hoop dat je zult concluderen dat je vooral voor je conclusie 1: Gemoedsrust en 2: Voorpret gedaan hebt. Ik vond het met onze Tesla echt super easy richting Zuid Frankrijk en vooral in de auto gehad over alle bangmakerij vooraf
Ja dat denk ik dus ook, maar als tesla rijder, is de navigatie van Tesla, en als je moet laden zal die je ook naar een Tesla punt brengen...
Ik ben een vw rijder die bij Tesla wil laden, en als er nu 1 leverancier niet in de navigatie van vw zit is het Tesla wel :), of je kunt toch in ieder geval niet deftig instellen dat je bij Tesla wil laden (wat me niet meer dan logisch lijkt).

Bijkomstig klein probleempje: als ik via de tesla app, de routebegeleiding naar een suc wil starten, dan wordt dat niet overgenomen via android auto... dus wel een beetje een gedoe.

1 & 2 zijn idd de belangrijkste ;). Keep you all informed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H3ras
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 07:23
1. Gemoedsrust
Zoals jij het hier beschreef heb ik mijn reis ook voorbereid, via de verschillende apps gekeken naar de kostprijs. Dan vergeleken met hun abbo-formules en dan een beslissing gemaakt.

Veel plezier en trek je niks aan van de Tesla chauffeurs, het zijn enkelingen die moeilijk doen.
Gewoon met respect en een beetje hoffelijkheid, kom je al heel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3ras
@c00kie Misschien nog een tip, installeer de Eevee app op je telefoon, dan heb je een volledig overzicht van je ritten, verbruik en laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

pmiddeld schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:42:
[...]

Die zijn er al.

Inderdaad, opengesteld voor iedereen betekent opengesteld voor iedereen. Ik klaag toch ook niet als er een Tesla voor me staat bij een Fastned?

Heb gisteren een rit van 520km gemaakt met mijn classic ioniq EV en daarbij uitsluitend gebruik gemaakt van Tesla superchargers omdat die simpelweg de helft goedkoper zijn dan laden bij fastned (36 cent vs 69 cent) én er juist altijd meer dan genoeg plek is zodat je direct kunt laden.

Over die korte kabels kan iedereen het eens zijn denk ik, zelfs al heb je de laadpoort aan de juiste kant voor SuC dan nog moet je de auto bekant in de paal rijden om de kabel in de laadpoort te krijgen :P Stond gisteren bij zo te zien nog een vrij nieuwe SuC en ook daar waren de kabels niet bepaald lang maar kon je ze wel makkelijker aan beide kanten erin steken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcMVAUI-Wg_ahiz9YPeTAsvwunc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jeO8ruIDzk4ic3gwrrB8bXAl.jpg?f=fotoalbum_large

Dat gezegd hebbende, als het druk is én je moet 2 plekken bezet houden vind ik het wel zo sociaal als je niet tot 100% laadt en als er een regulierer snellader vlakbij is waar je wél normaal kunt staan zou ik bij drukte zelf daar gaan staan ipv bij de SuC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3ras
Metro2002 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:37:
[...]

Inderdaad, opengesteld voor iedereen betekent opengesteld voor iedereen. Ik klaag toch ook niet als er een Tesla voor me staat bij een Fastned?

Heb gisteren een rit van 520km gemaakt met mijn classic ioniq EV en daarbij uitsluitend gebruik gemaakt van Tesla superchargers omdat die simpelweg de helft goedkoper zijn dan laden bij fastned (36 cent vs 69 cent) én er juist altijd meer dan genoeg plek is zodat je direct kunt laden.

Over die korte kabels kan iedereen het eens zijn denk ik, zelfs al heb je de laadpoort aan de juiste kant voor SuC dan nog moet je de auto bekant in de paal rijden om de kabel in de laadpoort te krijgen :P Stond gisteren bij zo te zien nog een vrij nieuwe SuC en ook daar waren de kabels niet bepaald lang.

[Afbeelding]

Dat gezegd hebbende, als het druk is én je moet 2 plekken bezet houden vind ik het wel zo sociaal als je niet tot 100% laadt en als er een regulierer snellader vlakbij is waar je wél normaal kunt staan zou ik bij drukte zelf daar gaan staan ipv bij de SuC.
Dit zijn de nieuwe V4 superchargers daar ging het beter mee zijn, had ik gelezen. Niet dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
c00kie schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:26:
[...]

Ja dat denk ik dus ook, maar als tesla rijder, is de navigatie van Tesla, en als je moet laden zal die je ook naar een Tesla punt brengen...
Ik ben een vw rijder die bij Tesla wil laden, en als er nu 1 leverancier niet in de navigatie van vw zit is het Tesla wel :), of je kunt toch in ieder geval niet deftig instellen dat je bij Tesla wil laden (wat me niet meer dan logisch lijkt).

Bijkomstig klein probleempje: als ik via de tesla app, de routebegeleiding naar een suc wil starten, dan wordt dat niet overgenomen via android auto... dus wel een beetje een gedoe.

1 & 2 zijn idd de belangrijkste ;). Keep you all informed!
Ik had ABRP erbij als backup omdat ik ook als Tesla rijder niet alleen Tesla wilde laden maar ook graag Fastned omdat die net wat gunstiger liggen langs de Franse snelwegen EN omdat die met aanhanger ook nog wat makkelijker zijn (veel punten rijd je van achter in, en vooruit uit, zoals bij traditioneel tanken). Maar goed, was wat mix & match en mijn irritatie was dus juist dat Tesla zelf niet flexibeler was met andere ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

H3ras schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:38:
[...]

Dit zijn de nieuwe V4 superchargers daar ging het beter mee zijn, had ik gelezen. Niet dus!
De kabel begint rechts (op de foto links van de paal) dus je kunt wel makkelijker zowel links als rechts inpluggen nu, bij de 'oude' kon het écht alleen links of je moest 2 plekken in beslag nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 19-09 22:31

GG85

.......

Ionity met Freshmike komt ietsje lager uit en hoef je ook geen abo te betalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
[...]

Dit is creatief boekhouden. Als niet-tesla-rijder betaal je 12,- abonnement, als je datzelfde bij Fastned doet is het daar 48ct. Nog steeds goedkoper, maar niet meer zoveel als je nu zegt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Sander schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

Dit is creatief boekhouden. Als niet-tesla-rijder betaal je 12,- abonnement, als je datzelfde bij Fastned doet is het daar 48ct. Nog steeds goedkoper, maar niet meer zoveel als je nu zegt ;-)
Ik betaal voor beide geen abonnement, dit zijn de prijzen voor geen abonnement voor beide.

Toevallig heb ik deze week veel gereden (bijna 1200km) en veel gebruik gemaakt van snelladers maar normaal rij ik niet héél veel kilometers en laad ik het meeste thuis, dan haal ik een abonnement er niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

1. Tesla met abonnement.

1. Gemoedsrust
Je bent gewoon veel te goed voorbereid.
Dat je laadmogelijkheden nakijkt nabij je verbliljf in Zweden is prima. Ik ben er net geweest, en moet zeggen: alles ten zuiden van Stockholm, daar vind je zeker wel iets. Noordelijker wordt de densiteit lager.

Voor de heen en terugrit, ... relax ....
Je stopt wanneer je honger hebt, of de blaas vol is in D. Je ziet aan de afrit of er een laadmogelijkheid is, maar je bijrijder kan ook kijken naar de Tesla superchargers.
Waze geeft je ook een goede indicatie langs de route waar je kan laden.

Als je ergens aan het laden bent, neem dan 1-2 min om je volgende stop te plannen, en laad gewoon tot je daar met 10-15% gaat aankomen. Dan kan je ook eens doorduwen in Duitsland.

Als het ergens vol is, gewoon even kijken wat er in de buurt is, en daar naar toe rijden.

Reken wat tijd om voorbij Hamburg te raken, die werken duren al jaren, en er staat altijd file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:43:
[...]

Ik betaal voor beide geen abonnement, dit zijn de prijzen voor geen abonnement voor beide.

Toevallig heb ik deze week veel gereden (bijna 1200km) en veel gebruik gemaakt van snelladers maar normaal rij ik niet héél veel kilometers en laad ik het meeste thuis, dan haal ik een abonnement er niet uit.
Waar heb je dan geladen? Want buiten NL liggen de prijzen voor non-tesla gebruik echt een klap hoger, 59ct in Belgie, 50+ in Duitsland, 43+ in Frankrijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark

1. Tesla met abonnement.

1. Gemoedsrust
Bij vertrek de eindbestemming in ABRP en gaan. Het is handig wanneer die app meteen informatie van jouw auto tot zijn beschikking heeft. Ik heb premium maar weet niet of dat nog voordelen heeft.

Hoe weet ik dit? Ik ben nu onderweg naar Denemarken en vertrok zonder voorbereiding. Wat blijkt: ABRP aan en alle stress is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c00kie
H3ras schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:36:
@c00kie Misschien nog een tip, installeer de Eevee app op je telefoon, dan heb je een volledig overzicht van je ritten, verbruik en laden.
ik heb tronity geïnstalleerd. Dat registreert ook alles. Toch bedankt voor de tip!
Tommie12 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:50:
[...]

Je bent gewoon veel te goed voorbereid.
_/-\o_
Dat je laadmogelijkheden nakijkt nabij je verbliljf in Zweden is prima. Ik ben er net geweest, en moet zeggen: alles ten zuiden van Stockholm, daar vind je zeker wel iets. Noordelijker wordt de densiteit lager.

Voor de heen en terugrit, ... relax ....
Je stopt wanneer je honger hebt, of de blaas vol is in D. Je ziet aan de afrit of er een laadmogelijkheid is, maar je bijrijder kan ook kijken naar de Tesla superchargers.
Waze geeft je ook een goede indicatie langs de route waar je kan laden.

Als je ergens aan het laden bent, neem dan 1-2 min om je volgende stop te plannen, en laad gewoon tot je daar met 10-15% gaat aankomen. Dan kan je ook eens doorduwen in Duitsland.

Als het ergens vol is, gewoon even kijken wat er in de buurt is, en daar naar toe rijden.

Reken wat tijd om voorbij Hamburg te raken, die werken duren al jaren, en er staat altijd file.
thanks. ik denk ook dat het allemaal wel zal meevallen :).
Eiríkr schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:11:
[...]

Bij vertrek de eindbestemming in ABRP en gaan. Het is handig wanneer die app meteen informatie van jouw auto tot zijn beschikking heeft. Ik heb premium maar weet niet of dat nog voordelen heeft.

Hoe weet ik dit? Ik ben nu onderweg naar Denemarken en vertrok zonder voorbereiding. Wat blijkt: ABRP aan en alle stress is weg.
tja, vanaf morgen neem ik een premium op abrp... Mag nog 2 weken gratis :), en die paar euro's gaan het verschil ook niet maken...
ABRP is idd het plan om op de gsm te gebruiken...

soit het komt allemaal goed :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rollo Tomasi
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:25
Ik heb hier al onze heenreis naar de Jura beschreven, maar we zijn de week daarop van de Jura naar Bretagne gereden, een voor Nederlanders (en Belgen) misschien wat minder gebruikelijke route, maar misschien heeft juist daarom iemand er wat aan. Ik had van tevoren een lijstje van wat snelladers op de route gemaakt, maar in de praktijk tijdens het laden op Chargefinder gekeken wat er 180 tot 260 km verder op de route was (al naar gelang verbruik en lokale mogelijkheden om even wat te eten of van een toiletgebruik te maken).

Op vrijdag 21 juli zijn we van de camping naar Moirans-en-Mondagne gereden om de start van de touretappe te bekijken, daarna 40 kWh geladen bij Tesla SuC Beaune Nord bij de A6 (ik had een maandabbo bij Tesla genomen, dat geld heb je er bij drie keer snelladen uit).

Na 180 kilometer 39,2 kWh geladen bij Total Energies Aire de la Couline (bij Précy-sur-Vrin, A6). Tijdens het laden ook iets gegeten.

Overnacht bij Chartres, daar ontbeten en vervolgens geladen bij Tesla Supercharger Chartres. De Tesla app gaf aan dat de verbinding verbroken was, maar de auto bleef gewoon laden, 38 kWh.

Na 190 kilometer geladen bij Ionity Aire de la Mayenne (A81), hier was het ontzettend druk. Er is hier maar aan één kant van de snelweg een aire, dus verkeer van beide kanten komt hier voor een stop. Het laadplein bleek nog het minst drukke deel van de aire, maar heb wel een kwartier moeten wachten voordat ik kon laden. Zes laadpunten, en nog zes in het folie die nog niet werkten. Het bleek dat de Fransen hier vrolijk tot een SoC van 100% bleven pompen. Ik sprak een Deen die ook stond te wachten “in Denemarken is de ongeschreven regel dat we bij drukte niet verder dan 80% laden”. Dat is ook wat ik heb gedaan, 35,8 kWh geladen.

Na 175 kilometer geprobeerd te laden bij Tesla SuC Saint-Brieuc, deze weigerde met meer dan 35 kW te laden, ik zag dat er twee kilometer verderop een Carrefour was met 4 palen van Allego. Dus na 7 kWh bij Tesla nog 25,8 kWh snelgeladen bij Carrefour. Wel jammer dat er op twee DC laadplaatsen Citroën Ami’s AC stonden te laden... Vervolgens doorgereden naar de camping in de buurt van Lannion in het noorden van Bretagne.

Samenvatting terugreis, voor de volledigheid:

Niet veel gereden de week dat we in Bretagne waren, de avond voor de terugreis naar een Lidl gereden (in Plestin-les-Grèves) en daar 30,1 kWh snelgeladen voor 25 cent/kWh(!)
Mont-Saint Michel bezocht, erg druk, maar goed geregeld met parkeren en pendelbus. Na 210 kilometer 30,5 kWh geladen bij Carrefour Allego Avranches (iets van de N175 af).
Na 200 kilometer 40 kWh geladen bij Tesla Supercharger Bourg-Achard (A13), daar gegeten bij een McDonald’s. Een uurtje verder op de route overnacht.
Na 220 kilometer 35,6 kWh geladen bij Total Energies op Aire de Coeur des Hauts de France (A1/E15, Sens Paris-Lille), tijdens het laden een brrodje gegeten. N.B. Hier is het slecht aangegeven waar je moet laden.
Na 295 kilometer 37 kWh geladen bij Tesla Supercharger Oosterhout (A27), met een lunch bij de La Place tijdens het laden. Vervolgens het laatste stuk naar huis gereden.

Al met al ging het soepeltjes, als je als gezin toch al regelmatig stopt om te eten of voor toiletbezoek duurt een reis niet veel langer dan met een ICE. Zo’n 3000 kilometer gereden, circa 260 euro laadkosten, brandstofkosten zouden met onze vorige auto en de huidige benzineprijzen een kleine 400 euro zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Brotuck schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:11:
Wat een abbo van 12,99 kan uitmaken bij Elli Highway (oude voorwaarden)

Geladen bij Fastned tijdens de trip naar Frankrijk.

Fastned Aire de Villers-Bretonneux 42,08 kWh (standaard prijs is 24,83) maar betaald bij Elli 7,75
Fastned Aire de Wancourt Est 72,74 kWh (standaard prijs 42,92) maar betaald bij Elli 17,67
Fastned Aire de Bosgoeut Sud 46,55 kWh (standaard prijs 27,47) maar betaald bij Elli 10,23

Op dit moment vooral bij Snelladen de allergoedkoopste optie, zelfs flink goedkoper dan Tesla. Maar wat zal het balen zijn als je jaarabbo straks afloopt. De maandelijkse kosten heb ik er allang uit met deze verschillen iig.

In heel Frankrijk was het laden bij de camping het duurste gebleken met 0,39 ct, maar andere laadpunten zoals bij de Lidl met 0,21 ct zijn ook erg interessant. Al met al een erg goedkoop land om EV te rijden op het moment.
Ik heb dezelfde ervaring met hetzelfde abonnement. Ik kan alleen nergens vinden of ik het onder dezelfde voorwaarden kan verlengen. Nu staat in mijn account dat het in december vanzelf eindigt. Ik zal er straks maar een mailtje aan wagen.

Update: heb al mail terug. Vanwege gewijzigde marktomstandigheden zetten ze het niet voort. Je moet dan de nieuwe versie nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Kju op 03-08-2023 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Rollo Tomasi schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:32:
...
Na 190 kilometer geladen bij Ionity Aire de la Mayenne (A81), hier was het ontzettend druk. Er is hier maar aan één kant van de snelweg een aire, dus verkeer van beide kanten komt hier voor een stop. Het laadplein bleek nog het minst drukke deel van de aire, maar heb wel een kwartier moeten wachten voordat ik kon laden. Zes laadpunten, en nog zes in het folie die nog niet werkten. Het bleek dat de Fransen hier vrolijk tot een SoC van 100% bleven pompen. Ik sprak een Deen die ook stond te wachten “in Denemarken is de ongeschreven regel dat we bij drukte niet verder dan 80% laden”. Dat is ook wat ik heb gedaan, 35,8 kWh geladen...
Interessant verslag! Ook goed denk ik dat er ook eens iemand met een MG4 zo'n verslag post, ik denk toch dat we dat type de komende jaren steeds vaker zullen zien wegens zoveel bang for your buck vergeleken met Duitse / Franse / ... EV's...

Zouden de Fransen niet enkel middenvaksklevers maar ook laadpaalklevers zijn? :P
Of misschien heeft het ermee te maken dat de best verkochte EV's in Frankrijk (behalve Tesla Model 3) vooral stadswagens zijn met een effectief rijbereik van 150 - 250 km zodat ze persé die laatste 20% erbij willen, ook al kost dat in verhouding veel tijd en verhinderen ze andere chauffeurs van op die tijd veel meer bij te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Laatst online: 03:28
Dit jaar naar Scotland geweest met de Volvo XC40 P8.
Houdt er rekening mee dat de ChargePlace Scotland op Island of Skye allemaal NIET werken. Dit is al langer bekend schijnbaar, maar er wordt niet snel iets aan gedaan, Scotland heeft geen prio.
De enige snelladers die werkend zijn, zijn de 3 plaatsen rondom de brug naar Skye.
Alle andere laders die het eventueel doen, zijn of 7kw of 11kw laders.

Verder in England (zijn via de Eurotunnel gegaan) deden de snelladers het allemaal prima. Alleen vele niet met de laadpas van de LM, maar alleen via CC. Heb de Tesla, PowerGrid, Pod-point, Ionity gebruikt.

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Venomer schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:32:
[...]

Heb je geprobeerd om van mobiel netwerk te wisselen? Dat wil wel eens helpen als je dataverbinding niet werkt.
Nee niet geprobeerd want ik had wel internet, wel alle apps afgesloten en opnieuw gestart. Maar dat haalde niets uit. Dus verder gereden en een niet werkende snellader getroffen op een parkeerplaats en vervolgens een overvolle Ionity locatie en uiteindelijk bij Fastned geladen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-09 19:47
...
1. Gemoedsrust
Leuke wagen : nostalgie in een modern kleedje :)

Voor de gemoedsrust alleen, die eerste keer, kun je 't wel doen, het reist veel ontspannender. Maar ik ben (bijna) zeker dat het jouw laatste keer zal zijn geweest dat je zo uitvoering zult hebben gepland 8)

Goede reis !

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:41
Als een Tesla SuC echt druk is wordt bij Tesla’s automatisch het maximale laadniveau teruggezet naar 80%, dan kun je dus niet eens verder laden. Ben wel benieuwd hoe ze dat nu doen met andere merken.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Sander schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Waar heb je dan geladen? Want buiten NL liggen de prijzen voor non-tesla gebruik echt een klap hoger, 59ct in Belgie, 50+ in Duitsland, 43+ in Frankrijk?
Wij hebben in Nederland geladen, wist niet dat het buiten NL zoveel duurder was. Goed om te weten in elk geval.
noctilucus schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:14:
[...]

Interessant verslag! Ook goed denk ik dat er ook eens iemand met een MG4 zo'n verslag post, ik denk toch dat we dat type de komende jaren steeds vaker zullen zien wegens zoveel bang for your buck vergeleken met Duitse / Franse / ... EV's...

Zouden de Fransen niet enkel middenvaksklevers maar ook laadpaalklevers zijn? :P
Of misschien heeft het ermee te maken dat de best verkochte EV's in Frankrijk (behalve Tesla Model 3) vooral stadswagens zijn met een effectief rijbereik van 150 - 250 km zodat ze persé die laatste 20% erbij willen, ook al kost dat in verhouding veel tijd en verhinderen ze andere chauffeurs van op die tijd veel meer bij te laden?
Mijn EV heeft ook maar een klein bereik dus bij lange ritten laad ik die ook eigenlijk wel vol tenzij ik weet dat de afstand tot de volgende laadstop niet al te ver is. Volladen is al een paar keer heel erg handig gebleken (hoger verbruik dan verwacht, wegafsluitingen etc)

Nu duurt het volladen sowieso niet heel lang, van 12% naar 80% ongeveer 20 minuten en daarna nog 10 min voor de laatste 15% (hij laadt bij DC laden maar tot 95%), mijn auto is daarmee net zo snel naar vol geladen dan andere EV's naar 80% laden. Ik kan met 95% ongeveer 160km rijden als ik nog een heel klein beetje buffer (~25km) wil overhouden dus ik heb elke Kwh nodig.
Himalaya schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:35:
[...]

Als een Tesla SuC echt druk is wordt bij Tesla’s automatisch het maximale laadniveau teruggezet naar 80%, dan kun je dus niet eens verder laden. Ben wel benieuwd hoe ze dat nu doen met andere merken.
Ik kan in de Tesla app gewoon zien en volgen hoe vol de auto is dus ik neem aan dat dat voor andere merken dan ook geldt.

[ Voor 76% gewijzigd door Metro2002 op 03-08-2023 19:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 20:52
FWIW en vooral anekdotisch: het is in Frankrijk wel echt een flinke klap beter geworden in de afgelopen jaren. Waar het in 2019 nog vooral laden was bij een Tesla SUC, is het nu laden te hooi en te gras langs de snelweg met serieuze snelladers. Newmotion pas werkt niet overal, creditcard over het algemeen wel.

Van de snelweg af is het nog wel wat karig met 'intermediate' laders van ~50 kW, wat in Noorwegen wel fantastisch is bij veel supermarkten. 11kW laadpunten zijn er inmiddels ook zat, maar dat werkt eigenlijk alleen op loopafstand van je verblijf goed - en gezien onze voorliefde voor verblijf in de middle of nowhere is dat tot nu toe nog niet zo'n succes :/

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:40
Himalaya schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:35:
[...]

Die 80% kun je gewoon aanpassen afaik. Hij gaat standaard naar 80% als het druk is maar je kunt de slider gewoon naar 100% zetten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
PeterZ(on) schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:52:
[...]

Nee niet geprobeerd want ik had wel internet, wel alle apps afgesloten en opnieuw gestart. Maar dat haalde niets uit. Dus verder gereden en een niet werkende snellader getroffen op een parkeerplaats en vervolgens een overvolle Ionity locatie en uiteindelijk bij Fastned geladen.
In jouw situatie zou onderstaande "oplossing" niet geholpen hebben, want je had wel internet, maar uit eigen ervaring deel ik het even voor anderen bij wie het misschien wel een verschil maakt:

Als je bij de laatste generaties iphone na een stop merkt dat je geen data / 4G / 5G meer hebt, even je smartphone heropstarten. Geen idee waar dit aan ligt maar op enkele recente lange ritten met gebruik van Waze moest ik elke paar uur opnieuw opstarten (was een tip van 1 van mijn passagiers die dit ook al eerder voor had). Nooit gehad met vorige generaties iphone.
Ook geen netwerk verloren tijdens het rijden, dit probleem deed zich enkel voor wanneer ik stopte met rijden en mijn gsm mee nam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
noctilucus schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:50:
[...]

In jouw situatie zou onderstaande "oplossing" niet geholpen hebben, want je had wel internet, maar uit eigen ervaring deel ik het even voor anderen bij wie het misschien wel een verschil maakt:

Als je bij de laatste generaties iphone na een stop merkt dat je geen data / 4G / 5G meer hebt, even je smartphone heropstarten. Geen idee waar dit aan ligt maar op enkele recente lange ritten met gebruik van Waze moest ik elke paar uur opnieuw opstarten (was een tip van 1 van mijn passagiers die dit ook al eerder voor had). Nooit gehad met vorige generaties iphone.
Ook geen netwerk verloren tijdens het rijden, dit probleem deed zich enkel voor wanneer ik stopte met rijden en mijn gsm mee nam.
Is ook een optie, maar degene waarmee ik de trip maakte had met zijn Tesla en de app een soortgelijk probleem dat de SuC's niet werden geladen. Geef mij maar gewoon een laadpas, dan ben je niet afhankelijk van een app.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ericafterdark
Conclusie na de eerste lange trip met een EV: niet eigenwijs zijn en genieten. ABRP en gaan met die banaan.

We zaten hier in Kopenhagen vanavond na te genieten van een ontzettend relaxte reis. Ok, het begin was stroef maar dat lag aan mij. Je stopt een aantal keer en dat maakt alles zo veel fijner.

Volgende week Zweden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dabutcha76 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:52:
FWIW en vooral anekdotisch: het is in Frankrijk wel echt een flinke klap beter geworden in de afgelopen jaren. Waar het in 2019 nog vooral laden was bij een Tesla SUC, is het nu laden te hooi en te gras langs de snelweg met serieuze snelladers. Newmotion pas werkt niet overal, creditcard over het algemeen wel.

Van de snelweg af is het nog wel wat karig met 'intermediate' laders van ~50 kW, wat in Noorwegen wel fantastisch is bij veel supermarkten. 11kW laadpunten zijn er inmiddels ook zat, maar dat werkt eigenlijk alleen op loopafstand van je verblijf goed - en gezien onze voorliefde voor verblijf in de middle of nowhere is dat tot nu toe nog niet zo'n succes :/
Wij hadden ook het voornemen om dit jaar met de Ioniq naar Frankrijk te gaan (camping) en had de route al een beetje uitgestippeld en de rit erheen leek me niet zo'n probleem, wel veel stops maarja, dat weet je met een kleine accu. Het probleem was daar ter plaatse, veel campings staan laden van een EV niet toe of er is uberhaupt geen optie voor en in de buurt zit vaak niet veel soeps of 1 laadpaal in het dorp 15km verderop waarvan je dan maar moet hopen dat die het doet. Er komen doe je wel maar daar rondtouren wordt daarmee wel een uitdaging.

Zou fijn zijn als campings ook wat meer rekening gaan houden met EV's en je daar gewoon op de camping kunt laden, zeker als ze in de middle of nowhere liggen. Uiteraard wil ik gewoon betalen voor de stroom die ik afneem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:51
Metro2002 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:28:
[...]
Zou fijn zijn als campings ook wat meer rekening gaan houden met EV's en je daar gewoon op de camping kunt laden, zeker als ze in de middle of nowhere liggen. Uiteraard wil ik gewoon betalen voor de stroom die ik afneem.
Is er een tankstation op de camping? Ik snap dat het eenvoudig is om te kunnen laden waar je verblijft, maar je kunt toch niet verwachten dat ze overal laadpalen gaan zetten omdat men met een EV rijdt. Met een ICE moet je ook uw plan trekken, dus met een EV idem dito... daarom bestaan er snelladers...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

RigolleM schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:26:
[...]

Is er een tankstation op de camping?
niet een goede vergelijking.
Er zijn al steeds meer campings met laders hoor, zelf ook gebruik van gemaakt deze zomer en dat is ideaal.
Stroom is gewoon voorhanden op een camping dus het hoeft niet heel veel moeite voor ze te zijn om e.e.a. beschikbaar te stellen. Zeker nu het nog kleinschalig is.
Je hoeft inderdaad niet te verwachten dat ze 20 laadplekken en snelladers aan bieden.

Ik had een aantal weken terug zelfs een camping met een snellader, dat was helemaal mooi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:38:
[...]

niet een goede vergelijking.
Er zijn al steeds meer campings met laders hoor, zelf ook gebruik van gemaakt deze zomer en dat is ideaal.
Stroom is gewoon voorhanden op een camping dus het hoeft niet heel veel moeite voor ze te zijn om e.e.a. beschikbaar te stellen. Zeker nu het nog kleinschalig is.
Je hoeft inderdaad niet te verwachten dat ze 20 laadplekken en snelladers aan bieden.

Ik had een aantal weken terug zelfs een camping met een snellader, dat was helemaal mooi :)
I know.. maar altijd verwachten dat je overal kan laden, voor het gemak, vind ik er soms wat over. In Denemarken kon ik bijna ook overal laden tijdens onze daguitstapjes, maar éénmaal moest ik een app downloaden en wegens landrestricties kon dit niet met mijn Belgische App Store (en ook geen zin om die aan te passen), ben dan gewoon op de terugrit gestopt bij een snellader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
RigolleM schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:26:
[...]

Is er een tankstation op de camping? Ik snap dat het eenvoudig is om te kunnen laden waar je verblijft, maar je kunt toch niet verwachten dat ze overal laadpalen gaan zetten omdat men met een EV rijdt. Met een ICE moet je ook uw plan trekken, dus met een EV idem dito... daarom bestaan er snelladers...
Tja, die campings die laden aan een paal niet aanbieden, en dan ook laden met de granny verbieden zullen er toch rekening mee moeten houden dat sommige van hun klanten dan elders gaan verblijven.

Ik heb nu ervaring met een rondtrip in Zweden, en een laadmogelijkheid bij je verblijf is wel héél handig en schakelt zowat alle tijdsverlies en laadstress uit.

Snelladers vind je meestal langs autosnelwegen. Wij doen tijdens onze vakanties nogal wat uitstapjes, en dan is een afstand van 100km (enkel) geen dealbreaker. Maar soms is er geen snellader, of enkel 50kW, dan moet je echt gaan zoeken als je 's nachts je batterij niet vol krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Tommie12 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:48:
[...]

Tja, die campings die laden aan een paal niet aanbieden, en dan ook laden met de granny verbieden zullen er toch rekening mee moeten houden dat sommige van hun klanten dan elders gaan verblijven.

Ik heb nu ervaring met een rondtrip in Zweden, en een laadmogelijkheid bij je verblijf is wel héél handig en schakelt zowat alle tijdsverlies en laadstress uit.

Snelladers vind je meestal langs autosnelwegen. Wij doen tijdens onze vakanties nogal wat uitstapjes, en dan is een afstand van 100km (enkel) geen dealbreaker. Maar soms is er geen snellader, of enkel 50kW, dan moet je echt gaan zoeken als je 's nachts je batterij niet vol krijgt.
Mij zegt camping/glamping niks, maar iedereen reist en doet wat hij zelf wilt, maar ik ga niet specifiek op zoek naar een slaapplaats waar ik ook kan laden. Ik wil zo veel mogelijk parameters uitschakelen die mijn comfort tijdens een verblijf beïnvloeden. Er zijn ook hotels met één of meerdere laadpunten, zo was er ook één aan het hotel in Hamburg, maar ik kreeg die niet aan de praat, heb verschillende laadpassen geprobeerd, niks... Op booking.com stond niet specifiek dat je ook kon laden, maar toen we rond het hotel liepen zag mijn vrouw plots een laadpunt achter het hotel. Dan toch maar de wagen genomen en mij daar geparkeerd, maar tevergeefs. Ben ook niet verder gaan zoeken, want ik was toch al van plan om bij de eerste snellader 's morgens te laden, maar bij het hotel laden had mij inderdaad een 15 à 20 min reistijd opgebracht.

Wij hebben vanuit Kopenhagen ook wat uitstapjes gedaan, maar ik zorgde dat mijn wagen aan het hotel was opgeladen tot 80-90%, zodoende ik stressloos kon terugkeren... en in het slechtste geval langs de autosnelweg wat snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
RigolleM schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

Mij zegt camping/glamping niks, maar iedereen reist en doet wat hij zelf wilt, maar ik ga niet specifiek op zoek naar een slaapplaats waar ik ook kan laden. Ik wil zo veel mogelijk parameters uitschakelen die mijn comfort tijdens een verblijf beïnvloeden. Er zijn ook hotels met één of meerdere laadpunten, zo was er ook één aan het hotel in Hamburg, maar ik kreeg die niet aan de praat, heb verschillende laadpassen geprobeerd, niks... Op booking.com stond niet specifiek dat je ook kon laden, maar toen we rond het hotel liepen zag mijn vrouw plots een laadpunt achter het hotel. Dan toch maar de wagen genomen en mij daar geparkeerd, maar tevergeefs. Ben ook niet verder gaan zoeken, want ik was toch al van plan om bij de eerste snellader 's morgens te laden, maar bij het hotel laden had mij inderdaad een 15 à 20 min reistijd opgebracht.

Wij hebben vanuit Kopenhagen ook wat uitstapjes gedaan, maar ik zorgde dat mijn wagen aan het hotel was opgeladen tot 80-90%, zodoende ik stressloos kon terugkeren... en in het slechtste geval langs de autosnelweg wat snelladen.
Zelfs als je een filter gebruikt bij bijvoorbeeld Booking dan weet je niet eens of de laadpaal vrij is als je aankomt. Snelladen is dan ook mijn eerste keuze en als het dan toevallig werkt bij het hotel is het mooi meegenomen. Eigenlijk vooral omdat ik dan naar 100% kan mits de tijd het toestaat.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:04
Tommie12 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:48:
[...]

Dat ze granny's verbieden snap ik tot op zekere hoogte nog wel. De infra op de campings zelf is er vaak niet op berekend. Hoewel het al enige tijd geleden was, kan ik me nog herinneren dat mijn koelkastje op netspanning af en toe gewoon uitschakelde omdat het voltage te ver inzakte. Een laadpaal op een centrale (parkeer)plek zou dan wel een optie, en mogelijk ook een verdienmodel kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 18:40
Heb vorig jaar nog vrolijk bijgeladen met verlengkabel en granny aan het huisje op de camping, die maar 1 laadpaal had waar 2 weken een Tesla aan hing.
Toen was het nog een relatief onbekend fenomeen. Nu op de camping grote waarschuwingen dat laden via huisje/granny niet toegestaan is, maar wel 5 splinternieuwe laadplekken op deze camping dus gene probleem. Iedereen ging ook netjes van de plek af na laden.
Op weg heen en teug naar Zuid Frankrijk nu ook duidelijk veschil met vorig jaar. Vorig jaar eigenlijk overal ook wel snelladers op alle parkeerplaatsen langs de péage, maar meestal stuk of 4 Ionity. Nu echt overal minimaal 8 to 16 snelladers, ook van Total, Engie, Fastned en wat dan ook.

Het beruchte Hauconcourt in Metz (voorheen een van de weinige stops in die regio) heeft nu inmiddels een stuk of 20 Ionity laders en p de terugweg een hagelnieuwe Fastned aan de overkant.

Enige armoe is Belgie. Wel fijn dat er nu een Fastned is op Baraque Fraiture, naast de Tesla bij Remouchamps. Maar die snellader bij Wellin blijft wel de meest troosteloze lokatie ever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
sbin schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:49:

Enige armoe is BelgieWallonie. Wel fijn dat er nu een Fastned is op Baraque Fraiture, naast de Tesla bij Remouchamps. Maar die snellader bij Wellin blijft wel de meest troosteloze lokatie ever.
FTFY
Wallonie loopt altijd wat achter, en ze rijden zelf amper met EV...
Komt wel in orde, maar duurt iets langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:43
Tommie12 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:50:
[...]

FTFY
Wallonie loopt altijd wat achter, en ze rijden zelf amper met EV...
Komt wel in orde, maar duurt iets langer.
Vlaanderen is ook niet bepaald de snellaadhemel. Van bijv. Antwerpen tot Duinkerke kun je bij geen enkel tankstation fatsoenlijk snelladen. Er zijn wel meer opties dan in Wallonië maar die bevinden zich op lege carpoolplaatsen of een industrieterrein (Ionity Veurne). Bij de Total in Jabbeke is er nu eindelijk een 300kW snellader gekomen zie ik, die is net geopend.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 04-08-2023 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
JTHZZ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:00:
[...]

Vlaanderen is ook niet bepaald de snellaadhemel. Van bijv. Antwerpen tot Duinkerke kun je bij geen enkel tankstation fatsoenlijk snelladen. Er zijn wel meer opties dan in Wallonië maar die bevinden zich op lege carpoolplaatsen of een industrieterrein (Ionity Veurne). Bij de Total in Jabbeke is er nu eindelijk een 300kW snellader gekomen zie ik, die is net geopend.
De bewustwording is wat trager geweest, en de bijtellingsgolf van 4% hebben we hier niet gehad.
Tesla bv heeft dit jaar in Q1 meer auto's verkocht dan in 2022 het hele jaar.
Maar nu schieten de laadpalen uit de grond overal.

In Lokeren en Brugge zijn er nog Tesla Superchargers, die liggen ook mooi tussen Antwerpen en Duinkerke.
En dan is er nog Ionity in Veurne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3ras
[...]

Aan het total tankstation in Laarne aan de E17 kan je nochtans laden met 175 en 460 kW bij total en dan heb jer er ook nog de laders van Allego.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
H3ras schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:16:
[...]

Aan het total tankstation in Laarne aan de E17 kan je nochtans laden met 175 en 460 kW bij total en dan heb jer er ook nog de laders van Allego.
Dank, die kende ik nog niet. Tesla in Brugge is alleen voor Tesla’s en die in Lokeren kost ook weer 10 minuten extra op en neer. Mijn ervaring is dat het in België nog erg zoeken is naar een aantrekkelijke laadplek met wat voorzieningen als toilet of een koffietje, het liefst zonder ver van de snelweg te moeten gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 04-08-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JTHZZ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:33:
[...]

Dank, die kende ik nog niet. Tesla in Brugge is alleen voor Tesla’s en die in Lokeren kost ook weer 10 minuten extra op en neer. Mijn ervaring is dat het in België nog erg zoeken is naar een aantrekkelijke laadplek met wat voorzieningen als toilet of een koffietje, het liefst zonder ver van de snelweg te moeten gaan.
Klopt, en dat is iets wat ik ook niet snap.
Zowel Total als Shell hebben een behoorlijk marktaandeel wat tankstations langs de autostrades betreft.
Beide hebben een aanbod in de jungle van de laadkaarten/oplossingen, en toch slagen ze er niet in om naast elke fossiele pomp een moderne laadpaal te zetten.

En dan maar spreken over sustainability...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akira_ZSE
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-09 13:59
[...]

Nog even geduld: https://fastnedcharging.c...rs-langs-de-e17-bij-gent/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 00:05
Tommie12 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:23:
[...]

Klopt, en dat is iets wat ik ook niet snap.
Zowel Total als Shell hebben een behoorlijk marktaandeel wat tankstations langs de autostrades betreft.
Beide hebben een aanbod in de jungle van de laadkaarten/oplossingen, en toch slagen ze er niet in om naast elke fossiele pomp een moderne laadpaal te zetten.

En dan maar spreken over sustainability...
Voor Nederland geldt in ieder geval dat je als tankstation niet zomaar een 1 op 1 verhouding mag hebben tussen laadpalen en tankzuilen. Daar is al een rechtzaak over geweest door twee EV laadpaal aanbieders die over het algemeen bouwen ergens bij/naast het tankstation op rustplaatsen en ineens concurrentie zagen verschijnen die ze niet verwacht hadden.
Er mogen door het tankstation laadpalen geplaatst worden maar de hoofdactiviteit moet de verkoop van benzine en gas blijven.
https://nos.nl/artikel/23...en-ook-laadpalen-plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Metro2002 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:28:
[...]

Wij hadden ook het voornemen om dit jaar met de Ioniq naar Frankrijk te gaan (camping) en had de route al een beetje uitgestippeld en de rit erheen leek me niet zo'n probleem, wel veel stops maarja, dat weet je met een kleine accu. Het probleem was daar ter plaatse, veel campings staan laden van een EV niet toe of er is uberhaupt geen optie voor en in de buurt zit vaak niet veel soeps of 1 laadpaal in het dorp 15km verderop waarvan je dan maar moet hopen dat die het doet. Er komen doe je wel maar daar rondtouren wordt daarmee wel een uitdaging.

Je geeft niet aan welke regio maar ik had deze https://sur-yonne.com/vakantiehuis-2/ gevonden maar was in mijn vakantieperiode gesloten. Verder gewoon vragen of ze een laadmogelijkheid hebben als je ergens wilt verblijven. Afgelopen dagen in Duitsland van de drie nachten, twee keer raak, zonder dat het ergens vermeld stond op hun site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
JTHZZ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:33:
[...]

In Wetteren bij Gent (E40 - Brussel - Oostende en vice versa) is er aan het tankstation FastNed en in Kortrijk (E17 - Antwerpen - richting Frankrijk Lille)) is er een Tesla Supercharger met McDonalds in het Kinepolis complex. Afrit Deinze (E17 - tussen Gent en Kortrijk), richting Deinze zijn er 350W snelladers bij het Esso tankstation, 250m van mijn deur ;) Zie daar regelmatig van die gele nummerplaten staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 18:40
Ach zodra de Belgische leaserts ook van hun huidige hybride voordeel over moeten gaan op electrisch zal het daar ook wel sneller gaan. Er is daarvoor nog geen incentive vrees ik. Iedereen leased hybride momenteel. Regelgeving loopt meestal een jaartje of 5 achter bij NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
RigolleM schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:23:
[...]

In Wetteren bij Gent (E40 - Brussel - Oostende en vice versa) is er aan het tankstation FastNed en in Kortrijk (E17 - Antwerpen - richting Frankrijk Lille)) is er een Tesla Supercharger met McDonalds in het Kinepolis complex. Afrit Deinze (E17 - tussen Gent en Kortrijk), richting Deinze zijn er 350W snelladers bij het Esso tankstation, 250m van mijn deur ;) Zie daar regelmatig van die gele nummerplaten staan :+
Ook goed om te weten, alleen niet op mijn route naar Duinkerke :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
sbin schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:59:
Ach zodra de Belgische leaserts ook van hun huidige hybride voordeel over moeten gaan op electrisch zal het daar ook wel sneller gaan. Er is daarvoor nog geen incentive vrees ik. Iedereen leased hybride momenteel. Regelgeving loopt meestal een jaartje of 5 achter bij NL
Dat is sinds 1 Juli veranderd.
Vanaf nu is brandstof voor nieuw bestelde leaseauto's niet meer in te brengen door de bedrijven, dus zowat alle bedrijfswagens die vanaf nu besteld worden zijn electrisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
sbin schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:59:
Ik kon tot 31 juni een benzine of hybride bestellen op het werk, vanaf 1 juli enkel elektrisch.
Er zijn nog veel collega's die voor hybride hebben gekozen, terwijl ze elektrisch een betere wagen konden kiezen, gewoon uit schrik voor het elektrisch rijden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bartgoes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 14:54
Nog een maandje en dan ga ik naar Italie. Plan is om via Duitsland en Zwitserland te rijden, zat even wat voorbereiding te doen en kwam er toen achter dat je nu ook een e-vignett voor Zwitersland kan kopen, aangezien het wat zoeken was naar de officiele website die niet een, naar mijn mening, belagelijke fee vroeg dacht ik wellicht handig om hier even te delen mochten er nog meerdere mensen dit jaar naar Zwitserland willen. https://via.admin.ch/shop/dashboard Dit is de website van de Zwitserse overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 22:19
Stefangrp schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:41:
[...]

Inmiddels in Brežice, Slovenië beland. Na een overnachting in Nuernberg en paar dagen Oostenrijk.
In Oostenrijk na wat geklungel de 200kw(h?) lader bij een skilift aan de praat gekregen, en verder Ionity. Alleen die na München was druk, kwartiertje wachten. Grote stad, drukke route en 4 laders; dat werkt niet.

Maargoed, so far so good :)

[Afbeelding]

Hierna rijden we via de Kroatische kust naar Montenegro. Bij de laatste Ionity (Zadar) nog even volpompen en het avontuur tegemoet.

In Oostenrijk en ook Slovenië hebben veel tankstations wel een lader staan. Geen range anxiety hier :)
Eerste deel Kroatië was een makkie. Geladen bij de hotelletjes en een Tesla Destination charger.

Inmiddels in Montenegro beland. Laden ging gister wat minder soepel.

Vol vertrokken vanaf Ionity Zadar, en aangezien we toch even Split in moesten (groene kaart printen want die was ik vergeten) wilden we daar even langs de 150 of 160 kw lader. Ene bezet, andere stopte elke keer na een paar minuten. Kostte al met al best wat tijd. En perse een app downloaden, registreren enz.

Ok dan maar Elen 50 kw langs de snelweg. Een kapot, ander deed het wel maar niks te doen daar. 20% erbij gestopt en door.

In Dubrovnik een donker achteraf 50kw paaltje gevonden en vol geladen tijdens het diner. Weer andere app downloaden en eerst 30 euro storten.
Gelukkig was de auto niet leeg gejat bij terugkomst.

Volgende ochtend door naar Kotor in Montenegro. Daar gratis vol geladen aan een van de weinige palen in het dorp. Plus gratis parkeren.. Dus so far so good.

Weinig electrisch te zien hier, alleen verdwaalde toeristen

Onderweg wel veel respons gehad op de auto (mat antraciet Ioniq 5) én het feit (en soms ongeloof) dat ie volledig electrisch is

[ Voor 5% gewijzigd door Stefangrp op 04-08-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 20:52
bartgoes schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:13:
e-vignett voor Zwitserlandhttps://via.admin.ch/shop/dashboard Dit is de website van de Zwitserse overheid.
Dat is inderdaad sinds deze week mogelijk en een stuk makkelijker dan zo'n sticker. Ik werd nog wel even (samen met een Duitser) naar de kant gewuifd bij de grens FR -> CH, maar toen ik mompelde dat ik een 'vignette electonique' had mocht ik gewoon door zonder verder aankoopbewijs ofzo. Had niet het idee dat de vignet-verkoper aan de grens al helemaal gewend was aan het sticker-loze e-vignet :)

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky74
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:55
Als jullie lange ritten rijden, dan plan je die bv met abrp of iets gelijkaardigs.
Wat eenmaal je in de auto zit?

Welk navigatie gebruik je dan om bv in de winter naar de Alpen te rijden met een vw id5.

De navigatie van de auto is niet altijd heel betrouwbaar zegt men.
Daarmee ben ik aan het zien naar alternatieven.
Ik kom dan volgende apps tegen: abrp - pump en plugshare via CarPlay.

Als je zo een app gebruikt en je deze niet kan verbinden met de live data van je auto zijn ze zowat waardeloos.
Met pump kan je rechtstreeks connecteren met je auto, met abrp zou je live data kunnen bekomen mag een OBDII dongle.

Ik gebruik al jaren waze als navigatie in mijn ice, waze met live data van je ev auto zou dus de Max zijn. Iemand die weet of er plannen in die richting zijn? Als andere apps dat kunnen, moet waze dat toch ook kunnen, zou ik denken.

Iemand ervaring met abrp of pump icm live data via een app of dongle?
Van abrp lees ik soms dat de route planning eeen stuk minder is dan waze.
Je kan vanuit abrp de route wel exporteren naar Google Maps of Apple Maps maar dan heb je ook geen live data van je auto meer.

Abrp heeft standaard geen actuele laadpaal bezetting, wat de auto navigatie dan wel heeft. Gebruiken jullie bv zo een dongle. Of gewoon plannen met abrp en dit via CarPlay tonen op het scherm en rijden maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
RigolleM schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:43:
[...]

Ik kon tot 31 juni een benzine of hybride bestellen op het werk, vanaf 1 juli enkel elektrisch.
Er zijn nog veel collega's die voor hybride hebben gekozen, terwijl ze elektrisch een betere wagen konden kiezen, gewoon uit schrik voor het elektrisch rijden.
Het is ook gewoon niet logisch dat hybrides op korte termijn fiscaal even interessant of interessanter zijn dan volledig elektrische wagens, weer zo'n typisch Belgische constructie...
Al kan ik sommige mensen geen ongelijk geven op het vlak van die schrik voor elektrisch rijden, bv. een collega die thuis geen laadpaal kan plaatsen, de paar publieke in zijn buurt zijn druk bezet. En o ja, het bedrijf pusht om elektrisch te rijden maar voorziet zelf geen laadpalen tot de verplichting in 2025 (of 2026?) eraan komt 8)7
Al is dat natuurlijk maar een minderheid, de meeste mensen mét mogelijkheid voor een laadpaal thuis, kiezen gewoon beter voor een full EV... Maar de paniek voor die ene lange rit per jaar speelt bij velen nog een grote rol als ik het zo hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01:35
Tommie12 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:16:
[...]

Dat is sinds 1 Juli veranderd.
Vanaf nu is brandstof voor nieuw bestelde leaseauto's niet meer in te brengen door de bedrijven, dus zowat alle bedrijfswagens die vanaf nu besteld worden zijn electrisch.
Ze zijn nog steeds in te brengen. Alleen niet meer 100% aftrekbaar zoals vroeger, maar nog steeds veel interessanter dan een klassieke brandstof wagen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Sky74 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:33:
Of gewoon plannen met abrp en dit via CarPlay tonen op het scherm en rijden maar.
Ja, dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 00:05
@Sky74 Wij rijden op de navigatie van de e-Niro en heb de telefoon in een houder met ABRP premium. Communicatie tussen auto en ABRP verloopt via een vgate dongle en de Torque Pro app. Die laatste zou nu niet meer nodig zijn maar ooit gekocht voor een tientje en geeft nog wat meer info.
De route die de auto voorstelt is 99 van de 100 keer exact dezelfde als die van ABRP. Mogelijk kan ABRP ook op het display van de auto maar nog nooit de moeite genomen om daar naar te kijken.

Morgenochtend vertrekken we naar Oostenrijk, heb een electronisch vignet voor twee maanden. Eén overnachting in Oostenrijk en dan maandag verder naar de eindbestemming tussen Milaan en Venetië. Heb de Recharge druppel en de KIA laadpas om mee te nemen, had al een Tesla account en heb voor de zekerheid de Enel-X app geïnstalleerd.
Verder geen voorbereiding qua route en geplande stops, start morgenochtend de navigatie en zie wel wat het voorstel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Sky74 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:33:
Als jullie lange ritten rijden, dan plan je die bv met abrp of iets gelijkaardigs.
Wat eenmaal je in de auto zit?

Welk navigatie gebruik je dan om bv in de winter naar de Alpen te rijden met een vw id5.

De navigatie van de auto is niet altijd heel betrouwbaar zegt men.
Daarmee ben ik aan het zien naar alternatieven.
Ik kom dan volgende apps tegen: abrp - pump en plugshare via CarPlay.

Als je zo een app gebruikt en je deze niet kan verbinden met de live data van je auto zijn ze zowat waardeloos.
Met pump kan je rechtstreeks connecteren met je auto, met abrp zou je live data kunnen bekomen mag een OBDII dongle.

Ik gebruik al jaren waze als navigatie in mijn ice, waze met live data van je ev auto zou dus de Max zijn. Iemand die weet of er plannen in die richting zijn? Als andere apps dat kunnen, moet waze dat toch ook kunnen, zou ik denken.

Iemand ervaring met abrp of pump icm live data via een app of dongle?
Van abrp lees ik soms dat de route planning eeen stuk minder is dan waze.
Je kan vanuit abrp de route wel exporteren naar Google Maps of Apple Maps maar dan heb je ook geen live data van je auto meer.

Abrp heeft standaard geen actuele laadpaal bezetting, wat de auto navigatie dan wel heeft. Gebruiken jullie bv zo een dongle. Of gewoon plannen met abrp en dit via CarPlay tonen op het scherm en rijden maar.
Voor Tesla gewoon de Tesla navigatie, maar ook gewoon net als met de ouderwetse benzine auto beetje hoofdrekenen met verbruik (goed voor de afleiding :-)) en ervaring onderweg. Uiteindelijk zit er inmiddels qua laadpunten langs de EU hoofdwegen echt genoeg en als je door dat keertje van te voren te plannen gecheckt hebt dan kun je relaxed op vakantie. Het is nu even nieuw, maar echt niet meer zo spannend als 'men' het maakt.

Overigens heb ik vaak zat gehad met de benzine/diesel auto dat ik ergens na Luxemburg en voor Luik moest tanken en wat wilde eten, dat is zelfs anno 2023 nog nagenoeg onmogelijk :-) Daarin lopen de EVs nu zelfs voor met een Fastned station bij Baraque de Friture.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RigolleM schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:43:
[...]

Zelfde situatie hier.
Ze hebben ook alle lopende contracten verleng van 4 naar 5 jaar.
De angst was groot, maar nu een paar terugkeerders uit vakantie vertellen dat ze 4500 km gedaan hebben zonder echte stress begint de angst te zakken.

Ik merk ook dat de leasemaatschappijen amper mee zijn, zeker bij Tesla snappen ze het niet. (Of ze willen het niet snappen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
Tommie12 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:27:
[...]

Ik merk ook dat de leasemaatschappijen amper mee zijn, zeker bij Tesla snappen ze het niet. (Of ze willen het niet snappen).
Wat snappen ze niet?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:34

Freakie1NL

Grote Baas

Hier terug van 2,5 week Italië. Niet de eerste lange reis door Europa met een EV. In 2021 nog een nog naar Denemarken geweest met een EV (ID3 (58 kWh)).

Nu met een Polestar 2 SRSM (69 kWh). Wel de eerste keer in het hoogseizoen.

Zoals verwacht Nederland (niet hoeven te lade ) en Duitsland geen probleem. Al in Duitsland wel een beetje geluk mee spelen want ik kon steeds direct laden maar zag daarna snel de andere palen vol raken. Ik geef de voorkeur aan Ionity, Fastned en Tesla omdat ik daar de max van de auto gegarandeerd haal.

Via de Brennerpas naar Italië, vond ik Oostenrijk erg tegenvallen. Weinig snellaadpalen bij een verticale doorkruising van het land. Uiteindelijk een 75 kW paal gevonden. Toch jammer gezien de Polestar tot 75% boven de 75 kW kan laden. Maar omdat het op de locatie enorm druk was voor het bestellen van eten en de sanitaire stop toch vol genoeg om weer te vertrekken.

In Italië zelf 1ste week bij het Gardameer. Zat vlak bij Affi dus vaak geladen bij Ionity Affi. Met 35 cent (Polestar Plugsurfing) goedkoper dan AC laden.

2de week naar Toscane toe. Vind het in Italië wel tegenvallen dat je vaak (bijna altijd) van de tolwegen af moet om te laden.

Hierdoor vaak ook druk want zowel noordelijke als zuidelijke verkeer maakt dan gebruik van dezelfde locatie. Bij Ionity Carpi daar voor het eerst moeten wachten op een vrije paal. Niet lang, iets van 5 minuten maar de rij bleef na mij wel groeien.

Bij de 2de locatie waren er weinig laadpalen AC/DC. Redelijk wat EnelX palen die defect waren.

Uiteindelijk daarom ook daar steeds aan een DC paal geladen. In Italië hanteren ze tijdstarief. Begrijpelijk maar ook enorm irritant als de paal langzamer laad dan de auto aan kan. Het zijn voornamelijk oude DC palen die niet in staat zijn het vermogen netjes te verdelen. Zo stond ik bij een 150 kW paal, maar omdat naast mij een BMW i3 met 35 kW stond te laden kon ik alsnog maar 75 kW trekken. Als je daar dan vervolgens meer voor moet betalen is dat m.i. wel raar.

Op de terugweg weer door Oostenrijk, weer van de snelweg af. Weinig plekken. Kwam aan, 3 vrij. Voordat ik was ingeplugd alle 4 al bezet. Kwamen dus 2 auto's direct na mij aan rijden. Weer heel irritant; per kWh en per tijd betalen. 1 100 kW paal 1 300 kW paal. Aan de buitenkant geen manier om dit te identificeren. Of te wel ik koos de verkeerde paal. Resultaat, stond samen met een Hyundai Ioniq 5 50 kW te trekken.

Daarna gelukkig in Duitsland weer Tesla en Ionity kunnen gebruiken zonder te hoeven wachten.

Vorige reis vond ik beter verlopen, maar was buiten het hoogseizoen. Maar met 2 jaar er tussen had ik wel verwacht dat vooral in Oostenrijk en Italië de laad mogelijkheden beter zouden zijn.

Maar al met al nergens hoeven na te denken, noch in de problemen gekomen.

Alleen Shell Recharge en Plugsurfing gebruikt.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kju

Kju

@Sky74 Ik check de route vooraf met ABRP en Pump, alleen om te kijken of er voldoende laadmogelijkheden zijn, onderweg en op bestemming en om de eerste en de laatste laadstop te bepalen. Eenmaal onderweg moet je flexibel zijn. Het kan best zijn dat je een laadstop eerder of later blijkt te kunnen en dan verloopt het laden vanzelf anders dan je gepland hebt.

Ik kreeg hier ook een tip, de app ChargingTime. Die laat je mooi zien waar je op je route allemaal kan laden.

[ Voor 13% gewijzigd door Kju op 05-08-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Kju schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:14:

Ik kreeg hier ook een tip, de app ChargingTime. Die laat je mooi zien waar je op je route allemaal kan laden.
Dat komt al aardig dichtbij mijn wensen om mijn laadstops onderweg te plannen, helaas alleen Apple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Freakie1NL schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:57:

Via de Brennerpas naar Italië, vond ik Oostenrijk erg tegenvallen. Weinig snellaadpalen bij een verticale doorkruising van het land.
Ik sla Oostenrijk altijd over als ik daar doorheen moet (bij de grens DE-AU laden en daarna in Italië weer).
2de week naar Toscane toe. Vind het in Italië wel tegenvallen dat je vaak (bijna altijd) van de tolwegen af moet om te laden.
Dat is niet mijn ervaring. Er zijn redelijk wat Free to X snelladers langs de snelweg. Die zijn van ENI, de Italiaanse oliereus, dus die kunnen de laders bij hun benzinestations plaatsen.
Uiteindelijk daarom ook daar steeds aan een DC paal geladen. In Italië hanteren ze tijdstarief.
Ik ben al drie keer tot diep in Italië gereden met een EV, maar nog nooit meegemaakt dat er een tijdstarief geldt. Misschien ligt het aan de pas/app die je gebruikt?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• flupp
Sander schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:12:
[...]
...
Overigens heb ik vaak zat gehad met de benzine/diesel auto dat ik ergens na Luxemburg en voor Luik moest tanken en wat wilde eten, dat is zelfs anno 2023 nog nagenoeg onmogelijk :-) Daarin lopen de EVs nu zelfs voor met een Fastned station bij Baraque de Friture.
Tot op de dag van vandaag, zelfs 50 jaar na datum, heb ik dit nog steeds en denk ik aan de les aardrijkskunde van destijds ...

Dan krijg ik die meester voor ogen, schiet ik in een kramp, en krijg ik koud zweet : nadat we voor de zoveelste keer Baraque Friture lazen, vloog hij uit en spelde ons de les dat 'de eerste die nú nog "Baraque Friture" zei' en niét "Baraque Fraiture", die kreeg een draai om zijn oren...

So : please don't do this again ... ik kreeg het ff te warm :)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
Tommie12 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:27:
[...]
...
De angst was groot, maar nu een paar terugkeerders uit vakantie vertellen dat ze 4500 km gedaan hebben zonder echte stress begint de angst te zakken.
...
Men zegge het voort. Of houden we dit geheim voor onszelf (dat EV rijden helemaal niet stresserend is), opdat we op de volgende lange reis nog laadpalen ter beschikking houden voor onszelf ? 8)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:41
Batterijen worden steeds beter.

In tegenstelling tot de elektromotor zelf die qua efficiëntie al dicht bij het max. zit zijn batterijen typisch iets waar je kan aan blijven knutselen om ze beter te maken. Lichter, meer capaciteit, sneller laden, veiliger,...

Ik verwacht mij wel aan een aftermarket waarbij je je bestaande auto kan upgraden met een betere batterij. Al dan niet in samenwerking met de autofabrikant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Wozmro schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:43:
Batterijen worden steeds beter.

In tegenstelling tot de elektromotor zelf die qua efficiëntie al dicht bij het max. zit zijn batterijen typisch iets waar je kan aan blijven knutselen om ze beter te maken. Lichter, meer capaciteit, sneller laden, veiliger,...

Ik verwacht mij wel aan een aftermarket waarbij je je bestaande auto kan upgraden met een betere batterij. Al dan niet in samenwerking met de autofabrikant.
En toch is er op gebied van efficiency ook nog veel werk.

Als je het verbruik van een Polestar 2, de Id familie en de Enyaq’s vergelijkt met de Tesla’s, dan is het verschil nog altijd behoorlijk groot.

Zo’n Polestar2 zou toch zuiniger moeten kunnen zijn dan een Tesla Y?

Ik denk dat de aftermarket voor batterijen beperkt gaat zijn.
- weinig mensen gaan de degradatie echt hard zien, of er door beperkt worden in hun dagelijks gebruik
- je zal dan eerder de hele auto wisselen, dan hetzelfde geld uit geven voor het vervangen van de batterij.
- batterijen gaan langer mee dan de auto, en zullen nog een behoorlijke restwaarde hebben voor hun tweede leven. Dat betekent ook dat je amper gedwongen zal worden om in een nog rijdende auto echt te gaan kijken naar een nieuwe batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
Tommie12 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

Als je het verbruik van een Polestar 2, de Id familie en de Enyaq’s vergelijkt met de Tesla’s, dan is het verschil nog altijd behoorlijk groot.

Akkoord, het verschil tussen Tesla en de meeste andere merken qua efficiëntie is nog erg groot. En zelfs tussen die andere merken onderling scheelt het makkelijk 10-15% voor vergelijkbare auto's.
Kijk bv. maar naar hoeveel efficiënter de Polestar 2 facelift is tegenover de pre-facelift (waar véél ruimte voor verbetering was), dan denk ik niet dat ze al aan het eind van de evolutiecurve zitten. Voor Tesla zal dat misschien een ander verhaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:41
Tommie12 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

Ik denk dat de aftermarket voor batterijen beperkt gaat zijn.
- weinig mensen gaan de degradatie echt hard zien, of er door beperkt worden in hun dagelijks gebruik
- je zal dan eerder de hele auto wisselen, dan hetzelfde geld uit geven voor het vervangen van de batterij.
- batterijen gaan langer mee dan de auto, en zullen nog een behoorlijke restwaarde hebben voor hun tweede leven. Dat betekent ook dat je amper gedwongen zal worden om in een nog rijdende auto echt te gaan kijken naar een nieuwe batterij.
Bedoel je dan effectief de elektromotor zelf? Of eerder nog veel potentieel op gebied van aërodynamica en software/aansturing motor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Mijn auto komt via Arval België.
- willen een offerte op papier van ‘de garage’
- willen bestellen door een ‘bestelbon’ te sturen
- kennen een RN nummer niet
- sturen nummerplaten naar het verkeerde adres
- willen de SUC sessies niet direct af rekenen

Etc

Pagina: 1 ... 28 ... 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.