Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:47
Wozmro schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:59:
[...]

Bedoel je dan effectief de elektromotor zelf? Of eerder nog veel potentieel op gebied van aërodynamica en software/aansturing motor?
Het zal wel een combinatie van die dingen zijn.

In elk geval, aerodynamisch zal een Y en een Polestar 2 toch niet veel verschillen.
De Polestar mag wat hoekiger zijn, maar is zeker in ‘oppervlakte’ kleiner dan de Y.
Tesla gebruikt ook 2 verschillende motoren, en is waarschijnlijk beter als het gaat om het recupereren van energie bij vertragen en bergaf rijden.

En inderdaad, de Polestar gen2 is beter dan de gen1, maar nog altijd slechter dan de Y.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:52
Zullen we het weer gewoon over lange reizen hebben?

Benieuwd naar ervaringen met laden tijdens de zwarte zaterdag in Frankrijk. Valt volgens mij nog best mee, want op de meeste locaties zie ik nog genoeg vrije laders.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
flupp schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:01:
[...]

Tot op de dag van vandaag, zelfs 50 jaar na datum, heb ik dit nog steeds en denk ik aan de les aardrijkskunde van destijds ...

Dan krijg ik die meester voor ogen, schiet ik in een kramp, en krijg ik koud zweet : nadat we voor de zoveelste keer Baraque Friture lazen, vloog hij uit en spelde ons de les dat 'de eerste die nú nog "Baraque Friture" zei' en niét "Baraque Fraiture", die kreeg een draai om zijn oren...

So : please don't do this again ... ik kreeg het ff te warm :)
Ben je d’r ooit geweest? D’r zit een fantastische frituur daar! Dus voor mij blijft het friture 😂. Overigens mag ik thuis het consultatie buro ook geen concentratieburo meer noemen 🤐

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:55
Tommie12 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:05:
[...]

En inderdaad, de Polestar gen2 is beter dan de gen1, maar nog altijd slechter dan de Y.
Niet dus. Polestar LRDM heeft een hogere WLTP (591km vs 533) met een accu die maar 3kWh groter is dan een MY LR. Dus redelijk vergelijkbaar. M3 is wel efficiënter maar dat zit veel in stroomlijn. Dat imago van hoog verbruik is er echt wel af.

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 05-08-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:50
PeterZ(on) schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:50:
Zullen we het weer gewoon over lange reizen hebben?

Benieuwd naar ervaringen met laden tijdens de zwarte zaterdag in Frankrijk. Valt volgens mij nog best mee, want op de meeste locaties zie ik nog genoeg vrije laders.
Heb al langer het gevoel dat BEV rijders veel meer verdeeld zijn over de hele week. Veel skippen de drukke dagen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
JTHZZ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:25:
[...]

Niet dus. Polestar LRDM heeft een hogere WLTP (591km vs 533) met een accu die maar 3kWh groter is dan een MY LR. Dus redelijk vergelijkbaar. M3 is wel efficiënter maar dat zit veel in stroomlijn. Dat imago van hoog verbruik is er echt wel af.
WLTP klopt, maar is het in de praktijk ook zo? We weten toch dat de afwijkingen tov WLTP nogal verschillen.
En dan moeten we ook eerlijk vergelijken. Y Dual Motor LR met Polestar LRDM.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:07
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06 07:40
We zijn inmiddels in Zweden en gaan kamperen ver weg van een grote stad.

Ik zie geen snellader in de buurt van de camping maar gelukkig komen we er onderweg een tegen. Die deed het niet met de gebruikelijke passen en de app accepteerde mijn 06-nummer niet. Een belletje met de helpdesk van de paal en het was zo gepiept. Het gaat om een Eviny paal en de bijbehorende Bilkraft app.

Hopelijk is er in de buurt van de camping een lader te vinden want deze is op 60 kilometer afstand 😅😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPTjDTZeMJHTxhVZ1FNNYCOF-ZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIZc46HJ3YAnULHDQB9jOZg4.jpg?f=fotoalbum_large

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:59

kaanmijo

Picobello B.V.

Vandaag het eerste stuk gereden richting Oostenrijk met onze Cupra Born 58kWh. We hebben een overnachting in Eibelstadt, vlak onder Würzburg. Totaal ~550km gereden vandaag. 3x geladen bij Tesla, waarvan de laatste keer alleen nodig was omdat ik dan morgenochtend gelijk 2 uur kan doorkachelen.

We zijn gestopt bij:
  • Tesla - Kreuz Hilden. 27 kWh geladen voor €10,53. Fantastische locatie met immens veel laders, volgens mij > 50 totaal tussen Tesla, Fastned en een andere aanbieder
  • Tesla - Limburg an der Lahn. 32 kWh geladen voor €12,16. Ontzettende ghetto locatie op het parkeerterrein van een KFC, vergane glorie. De laders zijn prima, maar de omgeving zou ik in het donker niet willen zijn. Deze skippen we waarschijnlijk op de terugreis. Fastned zit aan de andere kant van de weg, dat zag er beter uit
  • Tesla - Dettelbach. 39 kWh geladen voor €15,60. Prima locatie op een Autohof, naast een Burger King. IONITY aan de overkant met ook 8 (?) palen.
Op een aantal stukken waar we geen baustelle waren goed doorgereden (150-160km/u), uiteindelijk een gemiddelde van 17.6kWh/100km. Al met al super tevreden met zowel de auto als Tesla tot nu toe, vorig jaar kwam ik gebroken uit m’n ICE, nu zou ik nog een uurtje kunnen hardlopen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Eiríkr schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:59:

Ik zie geen snellader in de buurt van de camping maar gelukkig komen we er onderweg een tegen. Die deed het niet met de gebruikelijke passen en de app accepteerde mijn 06-nummer niet. Een belletje met de helpdesk van de paal en het was zo gepiept. Het gaat om een Eviny paal en de bijbehorende Bilkraft app.

Hopelijk is er in de buurt van de camping een lader te vinden want deze is op 60 kilometer afstand 😅😁
...
Beetje off-topic reactie maar prachtige kleur! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

kaanmijo schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:14:
Vandaag het eerste stuk gereden richting Oostenrijk met onze Cupra Born 58kWh. We hebben een overnachting in Eibelstadt, vlak onder Würzburg. Totaal ~550km gereden vandaag. 3x geladen bij Tesla, waarvan de laatste keer alleen nodig was omdat ik dan morgenochtend gelijk 2 uur kan doorkachelen.

We zijn gestopt bij:
  • Tesla - Kreuz Hilden. 27 kWh geladen voor €10,53. Fantastische locatie met immens veel laders, volgens mij > 50 totaal tussen Tesla, Fastned en een andere aanbieder
  • Tesla - Limburg an der Lahn. 32 kWh geladen voor €12,16. Ontzettende ghetto locatie op het parkeerterrein van een KFC, vergane glorie. De laders zijn prima, maar de omgeving zou ik in het donker niet willen zijn. Deze skippen we waarschijnlijk op de terugreis. Fastned zit aan de andere kant van de weg, dat zag er beter uit
  • Tesla - Dettelbach. 39 kWh geladen voor €15,60. Prima locatie op een Autohof, naast een Burger King. IONITY aan de overkant met ook 8 (?) palen.
Op een aantal stukken waar we geen baustelle waren goed doorgereden (150-160km/u), uiteindelijk een gemiddelde van 17.6kWh/100km. Al met al super tevreden met zowel de auto als Tesla tot nu toe, vorig jaar kwam ik gebroken uit m’n ICE, nu zou ik nog een uurtje kunnen hardlopen denk ik.
Limburg an der Lahn is overdag super, lekker naar de bakker om de hoek ipv de KFC. Hilden is fantastisch. Die pizzabakker daar draait overuren.

Zusmarshausen is ook mooi.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ericafterdark geen Granny charger bij je voor een gewoon stopcontact? De meeste campings, zeker in the middle of nowhere, kunnen wel een plekje aanwijzen waar je met 10A (2 kW) vol mag druppelen, evt met tussenmeter, als je de situatie uitlegt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:59

kaanmijo

Picobello B.V.

Jeroenneman schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:25:
[...]

Limburg an der Lahn is overdag super, lekker naar de bakker om de hoek ipv de KFC. Hilden is fantastisch. Die pizzabakker daar draait overuren.

Zusmarshausen is ook mooi.
Die bakker kende ik niet, als ik dat had geweten had ik daarheen gelopen. Thanks voor de info, goed voor de terugreis! Zusmarshausen ligt vrij ver van de route, dus dat wordt ‘m niet. Ziet er wel goed uit!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mijn Europa-ritje van 3700 km met de MG5 zit er ook weer op, door België, Luxemburg, Duitsland, Zwitserland, Italië en Frankrijk.
Vrij uneventful qua auto maar het is niet slim om maar 1 laadpas mee te nemen (foutje bij inpakken, stond wel op de paklijst) en dan is het extra vervelend als die ene pas halverwege in stukken breekt (don't ask).

Maar: ook dan strand je niet, met een creditcard, QR codes en een zwik apps (Shell Recharge, Bonnet, Chargepoint) kom je er uiteindelijk ook. Wat dat betreft is een simkaart waar Zwitserland gewoon in de bundel valt (KPN) wel erg fijn.

Het was bij de Col de la Bonette wel even spannend omdat de laadpalen in Briançon niet meewerkten, maar in theorie zouden we ze net niet nodig hebben en uiteindelijk met 8% waren we bovenaan op 2715 meter. Weer beneden voorbij Jausiers was het weer iets van 15% dacht ik.
1800 kg * g * 2600 meter is meer dan 12 kWh dus dat zal wel ongeveer kloppen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Proton_ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:26:
@ericafterdark geen Granny charger bij je voor een gewoon stopcontact? De meeste campings, zeker in the middle of nowhere, kunnen wel een plekje aanwijzen waar je met 10A (2 kW) vol mag druppelen, evt met tussenmeter, als je de situatie uitlegt.
Nee, dat was handig geweest. Maar er is goed nieuws, er staan wat AC-laders bij een supermarkt niet eens heel ver weg. Dus komt helemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
noctilucus schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:22:
[...]

Beetje off-topic reactie maar prachtige kleur! (y)
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:42
kaanmijo schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:14:
vorig jaar kwam ik gebroken uit m’n ICE, nu zou ik nog een uurtje kunnen hardlopen denk ik.
Want?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:49
Ik ervaar precies hetzelfde in vergelijking met mijn ICE’s in het verleden. Je wordt toch op een andere manier gedwongen echte pauzes te nemen, de stilte in de auto tijdens het rijden, alles lekker met een pedaal kunnen doen. De combinatie maakt dat ik veel ontspannener onderweg ben en dus veel minder moe aankom.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:42
Himalaya schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 08:40:
[...]

Ik ervaar precies hetzelfde in vergelijking met mijn ICE’s in het verleden. Je wordt toch op een andere manier gedwongen echte pauzes te nemen, de stilte in de auto tijdens het rijden, alles lekker met een pedaal kunnen doen. De combinatie maakt dat ik veel ontspannener onderweg ben en dus veel minder moe aankom.
Dat snap ik, maar met 150/160 km per uur rijdt je volgens mij niet echt “ontspannen” op de Autobahn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crawl NL schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 08:53:
[...]

Dat snap ik, maar met 150/160 km per uur rijdt je volgens mij niet echt ontspannen op de Autobahn ;)
Dat is natuurlijk sterk persoonlijk. Er zijn genoeg mensen die van de snelheid alleen al nerveus worden. Vorig jaar probeerde ik de topsnelheid van mijn e-Niro uit (180 km/u op de teller). Mijn vrouw, die wakker naast me zat, had niets in de gaten. De e-Niro is op die topsnelheid nog steeds stil en stabiel. Ik was volkomen ontspannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Tommie12 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:59:
[...]

- willen de SUC sessies niet direct af rekenen
Dat is niet altijd leasemaatschappij, via tesla is het gewoon lastig. Mijn LM wil wel, maar het is een heel gedoe (met tesla) omdat je niet heel makkelijk de laadpas koppelen kan aan je account zoals dat bij Fastned wel kan met autocharge.

Kan niet wachten tot de 19e, dan rijden wij naar Porto met de EV. Super veel zin in, ook om hier wat Portugal ervaring te delen. Deze mis ik nog een beetje :)

[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 06-08-2023 09:05 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noctilucus
[...]

Dat snap ik, maar met 150/160 km per uur rijdt je volgens mij niet echt “ontspannen” op de Autobahn ;)
Bij rustig verkeer vind ik dat meer ontspannen dan de doorsnee Belgische / Nederlandse autoweg aan 100 à 120 :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
noctilucus schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:27:
[...]

Bij rustig verkeer vind ik dat meer ontspannen dan de doorsnee Belgische / Nederlandse autoweg aan 100 à 120 :P
Toen ik naar/van Denemarken reed vond ik het zelfs gevaarlijk dat ze zo snel reden, het was allesbehalve rustig op de autobahn, en zeker bij 2-vaks banen vind ik het ronduit gevaarlijk om tegen 180 km/u of meer langs auto's (met sleurhutten) voorbij te razen die aan 90 km/u fietsen. Ik heb meer dan één keer ééntje serieus in de remmen zien gaan, liep altijd goed af.. Ik was blij dat we in Denemarken zaten, minder blij met Nederland met hun 100 km/u |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Ik ben oprecht in de war of je nu bedoelt dat je om echt lekker mee te komen nog harder zou moeten rijden, of dat je juist bedoelt dat je zachter zou moeten rijden om te ontspannen?

150-160 is peanuts op de onbeperkte stukken. Kwestie van gewenning denk ik. In Nederland zijn we door de VVD en de stikstofcrisis vertrut met 100 overdag.

In de avond zie je hier nog vaak genoeg 130-140 gereden worden, dus wat is dan 20 km/u harder als je weet dat de Duitsers nog wel gewend zijn aan 200km/u+?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 12:46
Tommie12 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:59:
[...]

Mijn auto komt via Arval België.
- willen een offerte op papier van ‘de garage’
- willen bestellen door een ‘bestelbon’ te sturen
- kennen een RN nummer niet
- sturen nummerplaten naar het verkeerde adres
- willen de SUC sessies niet direct af rekenen

Etc
Houd moed, dat was in NL in 2018/2019 ook nog zo voor Tesla's, iig bij de (overigens waardeloze) LM waar ik toen zat. Is nu via Alphabet veel beter, enige wat jammer is dat er afaik nog geen regeling is voor SuC en premium connectivity doorbelasten via LM, maar dat ligt volgens mij meer aan Tesla dan aan de LM.

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik heb behoorlijk wat ervaring op de autobahn, en ook met snelheden boven de 200.

Met een goede auto, en met rustig verkeer is 160 km/h gewoon goed vlot rijden.

Als iedereen 130 rijdt, en je begint mensen van het linkervak weg te pushen, dan is de onspanning ver te zoeken natuurlijk.
Belangrijk is… go with the flow.

Ik moet wel zeggen dat het aantal mensen dat consistent boven de 130 gaat sterk is afgenomen. Als je nu gaat rijden aan 160, dan komt er vrijwel niemand meer voorbij. Dat was vroeger echt anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Bij Leaseplan worden mijn Tesla Supercharge kosten met een Tesla Model 3 ook automatisch betaald. Ik hoef hier niets voor te doen. Wel zo handig bij mijn zakelijke reizen in het buitenland (in Nederland kom ik vrijwel nooit bij een SuC).
De Premium Connectivity is inderdaad een ander verhaal: die moet ik ook handmatig iedere maand declareren bij mijn werkgever. Geen drama, maar zou handiger moeten kunnen anno 2023.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:04
Tommie12 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

Ik heb behoorlijk wat ervaring op de autobahn, en ook met snelheden boven de 200.

Als iedereen 130 rijdt, en je begint mensen van het linkervak weg te pushen, dan is de onspanning ver te zoeken natuurlijk.

Ik moet wel zeggen dat het aantal mensen dat consistent boven de 130 gaat sterk is afgenomen. Als je nu gaat rijden aan 160, dan komt er vrijwel niemand meer voorbij. Dat was vroeger echt anders.
De energieprijzen zijn ook niet meer zoals vroeger, en als je op je Autobahnritje drie keer zoveel energie verbruikt dan met een lagere snelheid hou je daar op een gegeven moment ook wel mee op.
Wat ook zal meespelen is de regel dat je tegenwoordig aansprakelijk gesteld wordt bij een ongeval waarbij sneller dan 130 gereden werd, tenzij je kunt aantonen dat het ongeluk ook gebeurd zou zijn als je minder hard dan 130 reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
Tommie12 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

Dat laatste klopt ook wel, zelfs op die paar stukken onbegrensd waar ze niet aan het werk zijn, waar er geen file is of geen druk verkeer :P

Van de auto's die ons dit jaar aan 160+ voorbij reden, was een behoorlijk deel elektrisch - waar het verbruik juist enorm de hoogte in gaat bij zo'n hogere snelheden. Een Model S rijder denkt misschien nog "ik laad toch gratis aan de supercharger" maar bij de andere hoop ik dat ze veel zonnepanelen hebben liggen...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
Jeroenneman schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:08:
[...]

Ik ben oprecht in de war of je nu bedoelt dat je om echt lekker mee te komen nog harder zou moeten rijden, of dat je juist bedoelt dat je zachter zou moeten rijden om te ontspannen?

150-160 is peanuts op de onbeperkte stukken. Kwestie van gewenning denk ik. In Nederland zijn we door de VVD en de stikstofcrisis vertrut met 100 overdag.

In de avond zie je hier nog vaak genoeg 130-140 gereden worden, dus wat is dan 20 km/u harder als je weet dat de Duitsers nog wel gewend zijn aan 200km/u+?
Sorry, maar wat je ook mag beweren 200km+ is compleet onverantwoord, om een heleboel redenen.

Gelukkig is de overheid in Nederland een stuk verstandiger en doet ze gewoon wat ze rationeel moet doen als overheid: het algemeen belang voorop stellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:57
Een hele 'snelheidsdiscussie' die hier eigenlijk niet op z'n plaats is, omdat @kaanmijo schreef:
"Op een aantal stukken waar geen baustelle waren goed doorgereden (150-160km/u)........."

[ Voor 0% gewijzigd door Peter-036 op 06-08-2023 16:28 . Reden: typo ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
Of-Aaargh schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:14:
[...]
Wat ook zal meespelen is de regel dat je tegenwoordig aansprakelijk gesteld wordt bij een ongeval waarbij sneller dan 130 gereden werd, tenzij je kunt aantonen dat het ongeluk ook gebeurd zou zijn als je minder hard dan 130 reed.
Het is andersom. Je kunt in dat geval een deelaansprakelijkheid (meestal rond 10-20%) krijgen en dan ook nog alleen als bewezen kan worden dat je snelheid boven 130 een bepalende factor was. Dat is nog nooit anders geweest en speelt dus geen rol van betekenis.

[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 06-08-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
JTHZZ schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:08:
[...]

Het is andersom. Je kunt in dat geval een deelaansprakelijkheid (meestal rond 10-20%) krijgen en dan ook nog alleen als bewezen kan worden dat je snelheid boven 130 een bepalende factor was. Dat is nog nooit anders geweest en speelt dus geen rol van betekenis.
Juridisch gezien kan je uiteraard voor 100% aansprakelijk gehouden worden als snelheid de oorzaak is van het ongeval. Het zal uiteindelijk van de rechter afhangen, maar in heel veel ongevallen is (te hoge) snelheid een belangrijke factor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Myaimistrue schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:45:
[...]

Juridisch gezien kan je uiteraard voor 100% aansprakelijk gehouden worden als snelheid de oorzaak is van het ongeval. Het zal uiteindelijk van de rechter afhangen, maar in heel veel ongevallen is (te hoge) snelheid een belangrijke factor...
Zeker, maar dat is onafhankelijk van de adviessnelheid van 130 in D. Het ging er om dat er vaak wordt beweerd dat je altijd aansprakelijk bent als je deze overschrijdt en er gebeurt een ongeluk. Dat ligt dus veel genuanceerder zoals ik aangaf. En is ook geen reden dat er minder vaak hard wordt gereden, zoals beweerd, want dit is nooit anders geweest in Duitsland. Maar goed, ik hou er nu over op, verkeerde topic voor zo’n discussie.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 06-08-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
JTHZZ schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:03:
[...]
Het ging er om dat er vaak wordt beweerd dat je altijd aansprakelijk bent als je deze overschrijdt en er gebeurt een ongeluk.
Uiteraard, zonder indicatie van oorzakelijk verband is het juridisch niet mogelijk om je aansprakelijk te stellen voor een bepaald gedrag, in geval van ongeval.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Gaan we nu alweer een snelheidsdiscussie krijgen?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:25
Mooi hoor Montenegro. Nu in Zalbjak. Gratis volladen aan de granny bij het appartement

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lew2ihBEcaM32jOa13pLzyXnSWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjhPlWBqd931jz0UTOdJBMQR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-07 13:37

Metro2002

Memento mori

RigolleM schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:26:
[...]

Is er een tankstation op de camping? Ik snap dat het eenvoudig is om te kunnen laden waar je verblijft, maar je kunt toch niet verwachten dat ze overal laadpalen gaan zetten omdat men met een EV rijdt. Met een ICE moet je ook uw plan trekken, dus met een EV idem dito... daarom bestaan er snelladers...
Laden is natuurlijk niet hetzelfde als tanken dus die vergelijking gaat niet op.
Ik kom allereerst met mijn EV maar iets van 180km op een lading tov 500 a 600km op brandstof, duurt laden veel langer (en moet je maar hopen dat de paal het doet) én zijn er veel meer tankstations dan oplaadpunten.

Als je voor elke rit die je wilt gaan maken eerst 30km moet rijden en weer terug om naar en van een snellaadpunt te komen om te laden is er al een derde van je actieradius weg voordat je uberhaupt aan je rit begint.

Met een ICE hoef je simpelweg geen plan te trekken, gewoon rijden en je komt tijdens je actieradius minimaal langs een stuk of 100 tankstations waar je in 5 minuten weer 500km erbij tankt, dat is gewoon echt een andere situatie en daar is elektrisch rijden gewoon nog niet.

En nogmaals, het gaat me niet om dat ik er niet voor wil betalen (dat wil ik best!) maar ik laat campings in het buitenland waar ik niet kan laden én waar geen snellader in de buurt ligt wel gewoon links liggen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
Metro2002 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:03:
[...]

Laden is natuurlijk niet hetzelfde als tanken dus die vergelijking gaat niet op.
Ik kom allereerst met mijn EV maar iets van 180km op een lading…
Tja, dat is een EV om rond de kerktoren te rijden dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-07 13:37

Metro2002

Memento mori

Myaimistrue schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:06:
[...]

Waarom? Vaak genoeg lange ritten mee gereden. Hij kan best vlot laden met 70KW en heeft geen last van rapidgate dus je kunt er prima lange stukken mee rijden, alleen is het wel fijn als je 's ochtends volgeladen weer een tour ritje kunt rijden anders wordt het wel écht veel plannen. Niet zozeer op de heen en terugreis maar gewoon daar ter plekke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Myaimistrue schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:06:
[...]

Met een auto die minder dan 200 km doet op een lading zou ik geen lange trajecten doen, maar als je actieradius 400km is, dan is ‘rond de kerktoren’ een rekbaar begrip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Myaimistrue schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:21:
[...]

Sorry, maar wat je ook mag beweren 200km+ is compleet onverantwoord, om een heleboel redenen.

Gelukkig is de overheid in Nederland een stuk verstandiger en doet ze gewoon wat ze rationeel moet doen als overheid: het algemeen belang voorop stellen.
Ik denk dat je nog nooit lange ritten gedaan hebt aan die snelheden.
Er vallen in Duitsland niet meer doden op de autostrade dan in andere landen waar de snelheid lager is.
Compleet onverantwoord is een beetje sterk uitgedrukt denk ik.

Als je het op de keper beschouwt is die vrije snelheid enorm belangrijk voor de duitse autoindustrie die werk verschaft aan ENORM veel Duitsers. In die zin is het voor de duitse overheid dan ook een moeilijke afweging. Snelheid begrenzen zal leiden tot jobverlies en is daarom niet zo slecht voor het algemeen belang.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Myaimistrue
Tommie12 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:37:
[...]

Ik denk dat je nog nooit lange ritten gedaan hebt aan die snelheden.
Er vallen in Duitsland niet meer doden op de autostrade dan in andere landen waar de snelheid lager is.
Compleet onverantwoord is een beetje sterk uitgedrukt denk ik.

Als je het op de keper beschouwt is die vrije snelheid enorm belangrijk voor de duitse autoindustrie die werk verschaft aan ENORM veel Duitsers. In die zin is het voor de duitse overheid dan ook een moeilijke afweging. Snelheid begrenzen zal leiden tot jobverlies en is daarom niet zo slecht voor het algemeen belang.
Ik heb het wel eens geprobeerd: met een "grote Duitse wagen" (ik reed 20 jaar met BMW 5 modellen) meer dan 180 rijden. En ik moet zeggen: het is onverantwoord snel, dat wordt al vlug duidelijk na een paar minuten rijden. En ja het went. Net dat is super gevaarlijk.

De top 5 Europese landen met naar verhouding het hoogste aantal verkeersslachtoffers is:
Oostenrijk (42,8 slachtoffers per 10.000 inwoners)
Duitsland (39,7 slachtoffers per 10.000 inwoners)
Portugal (33,5 slachtoffers per 10.000 inwoners)
België (32,2 slachtoffers per 10.000 inwoners)
Turkije en Slovenië (27,6 slachtoffers per 10.000 inwoners)

Niet toevallig staat Duitsland bijna helemaal bovenaan.

Je moet me ook eens uitleggen wat het verband is tussen "vrije snelheid" en werkgelegenheid. Dat is een onzinverhaal van de Duitse automobiel lobby. Dat gelukkig minder en minder gehoord wordt, ook in Duitsland.

Overdreven snelheid is nog altijd de belangrijkste oorzaak van verkeersongevallen en het zorgt bovendien voor de ongevallen met het meest doden. Remember: energie = mv2!

De auto-lobby probeert natuurlijk een ander verhaaltje op te hangen. Triest dat sommige mensen daar nog steeds intrappen - of daarmee een gedrag menen te kunnen verantwoorden waarmee ze zichzelf en anderen in gevaar brengen.

[ Voor 14% gewijzigd door Myaimistrue op 06-08-2023 19:04 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Modbreak:En weer ontopic: praktijkervaringen met lange ritten in een elektrische auto.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:14
Vanmorgen met de e-Niro rond half zeven vertrokken van Almere naar Reutte in Oostenrijk. Navigatie met de auto, ABRP erbij voor het laden ook al kan de auto dat zelf ook plannen sinds de één na laatste update.
Zei ik van de week nog dat de auto en ABRP elkaar niet zo veel ontlopen qua route was dat vandaag wel even anders in het voordeel van de KIA. De werkzaamheden bij Arnhem, een paar files, de KIA deed dat toch echt beter. Aanwijzingen van de KIA stug gevolgd en als ABRP dat uiteindelijk oppakte werd de aankomsttijd ineens een kwartier of half uur eerder. Rechttoe rechtaan gelijkwaardig, aanpassen aan omstandigheden wint de KIA.

Drie keer geladen bij Aral, één keer bij Tesla en nu bij het hotel. Eerste Aral stond niet op de planning maar moest nodig naar het toilet, trek in koffie en nam bij werkzaamheden per ongeluk de afrit. Reden parallel langs de snelweg, zag een Aral met snelladers dus gewoon maar gestopt.
Tweede Aral probleemloos, derde communiceerde wel, gaf huidige accu lading weer maar startte niet en gaf melding dat de kabel er helemaal in moest. Dat leek ook te kloppen maar dat wilde niet. Plekje opgeschoven en die werkte probleemloos. Tesla ook probleemloos, alleen zoeken waar de code van de lounge te vinden is. Zit een beetje verstopt in de app maar een vriendelijke Vlaamse dame die al binnen was deed de deur open voor ons.
Aangekomen bij het hotel dacht ik in de buurt te moeten zoeken maar er hangen twee 11kW laders aan de buitenmuur waarvan eentje vrij en de ander geblokkeerd door een ICE. Zowel de Aral laders als die van het hotel doen het direct met de Recharge druppel.

ABRP updates over vrije en bezette plekken zijn prettig, je moet je alleen niet druk maken als je ziet dat het vol is maar nog anderhalf uur moet rijden. Wel grappig om te zien hoe frequent de bezetting wijzigt.

Heb geen getallen over laadtijd en percentages, geen zin om die bij te houden dus heb alleen dat wat nog in m'n hoofd zit. Heb me ook niet aan de percentages gehouden van ABRP, pak meestal gewoon de 80% om weer verder te gaan.
Morgen door naar Italië, nog iets van 450km volgens ABRP als ik vertrek met 100% en aan wil komen met 50% Beide Ionity volgens ABRP, in andere landen werkte recharge ook bij Ionity dus ga er vanuit dat dat in Italië ook het geval is..

In Italië zitten we twee weken in een soort appartement bij/van een hotel. Tesla zit op een paar honderd meter, wat tegenstrijdige info gevonden of die open is voor non Tesla maar als het goed is zit er meer in de buurt. Daarom ook de keuze om aan te komen met 50%, kost iets meer tijd morgen maar maakt je een stuk flexibeler en scheelt zoek stress. Thuis aankomen bijna leeg boeit me niet, op vakantie adressen neig ik toch naar tussen de 30 en 50% afhankelijk van wat ik kan vinden over de omgeving van de bestemming.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gumball3000
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-03 21:41
Ik volg dit forum al even, specifiek voor het reizen met een dakkoffer.
Ben sinds een maand in het bezit van een Tesla model Y long range, dus was toch even spannend om daarmee op vakantie te gaan.

Na onze vakantie in Italië met een (gehuurde) Thule Arcos trekhaakkoffer (Large) ben ik zeer positief verrast.

Voor vertrek had ik ook nog een Chargemap laadkaart en Shell recharge voorzien, dit zodat we overal konden laden. Uiteindelijk hebben we enkel de Tesla superchargers gebruikt en 1 keer op de plaats van verblijf met een QR direct aan de paal geladen (credit card ingevoerd).

De Thule Arcos kan ik niet genoeg aanraden als je met een EV rijdt. Deze heeft iets minder plaats (voornamelijk wat smaller) dan een normale dakkoffer (vorig jaar had ik een 420 liter model van Thule). Maar in het verbruik zie je werkelijk niets.
Zie foto's voor het verbruik over de gehele vakantie (3021 km). We zijn via Duitsland en Oostenrijk gereden en waar mogelijk reed ik 130-150. De stilte aan boord bleef ook opmerkelijk. Het nadeel is wel dat het onderstel (en de stuurinput) iets te nerveus is om het echt een ideale reiswagen te maken.

Ik begrijp niet waarom men zoveel Tesla's rechts ziet hangen tegen 110? Ik zal misschien iets sneller moeten gaan laden maar als ik 3 uur +- 30 km / u sneller rij, dan gaan die enkele minuten extra laden ook niet veel uitmaken denk ik. Ook door werken en dergelijke valt het gemiddelde verbruik steeds heel goed mee zoals te zien in mijn totale verbruik.

Positieve punten:

- Tesla netwerk, steeds laadpunten beschikbaar. Snelheid was goed, omdat het druk was was de laadsnelheid meestal 130 kW. Maar omdat we met een kind van 3 jaar reizen zijn onze stops snel 20-30 min zijn hebben we nooit lang moeten wachten.

Ook de prijzen zijn zeer goed, het is het gewoon meestal niet waard om een AC paal te gaan zoeken.
In Italië was € 0,8 tot € 1,1 een normaal tarief, maar Superchargers waren € 0,49..

- Thule Arcos. Ook wanneer Superchargers zeer dicht staan lukt het nog net.(Zie foto)
Bleef ook de hele weg zeer stabiel (wel 100 keer gecontroleerd met de camera :))

- Leuke info van de Enhance Commander (batterijtemp enz, dat ding wordt warm bij voorverwarmen of laden :o)

Negatief punt:

- Tesla software voor laadstops nam soms rare beslissingen. Zie ook foto voor terugweg, heb ik manueel moeten rijden naar de Supercharger die ik vond ik de app, vanaf dan was ie weer mee, zelfs alles gereset met de 2 knoppen aan het stuur mocht niet baten.
In het heengaan liet hij mij laden na 1 uur rijden en nog 78% batterij. Ik ben daar voorbij gereden maar was wel wat range kwijt door het voorverwarmen. Boven de 80% kan je beter niet snelladen want dan gaat het te traag aan +- 50 kW.
Af en toe de route onderbreken en terug starten geeft dan andere laadstops die dikwijls logischer zijn.
Ik probeer altijd een laadstop te krijgen rond de 15% - zodat ik als ik wat harder rij nog steeds toe kom.

PS: Hoe voeg ik nog kleinere foto's toe? Heb nu enkele thumbnails gekozen maar dat kan ook nog kleiner denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPpM5Vg7Vg8-3_ZcVnD5TAEbF-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r04dGMrdIzmmODtk0ZRinNmb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AaLEXinoHTh42EsfrGpvvchYUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Te7o3u3TZWJPbhna5yT2NB7i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tMtmcyC5misGuLmSdQb1oGPGPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCIjNsI54VNVLzUxt018qFzs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9R0QXC8S5LNp7o1QnjCAo730Pl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eosi9qebTtPtIzAkGZW6TsKp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/locRWWFSfazmm1PR7eeW4VieG-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4C2kQvSlIasStVWjsFAGp1u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuwV3FlbIoCGyWWqRhbL5hm2I4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TlVZynT7p1sVLLLDN3SfxcD.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJ7sZus80UbsYAX5AInzkay8v7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXrEvYDQJdrkEhG8mX8CbjIc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Gumball3000 op 07-08-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:05

Freakie1NL

Grote Baas

pmiddeld schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:59:
[...]

Ik sla Oostenrijk altijd over als ik daar doorheen moet (bij de grens DE-AU laden en daarna in Italië weer).
Had ik inderdaad beter kunnen doen. Had echter een overnachtings hotel in Ulm. Niet zo ver van de grens dus, accu nog 60% ofzo dus dan niet echt heel snel te laden.

Dat is niet mijn ervaring. Er zijn redelijk wat Free to X snelladers langs de snelweg. Die zijn van ENI, de Italiaanse oliereus, dus die kunnen de laders bij hun benzinestations plaatsen.
Zal wel al de apps liggen die ik gebruik. Ik plan voornamelijk met Plugsurfing app. Betaal meestal met zakelijke TNM/Shell Recharge pas. Maar die app daarvan is rete traag dus gebruik ik nauwelijks.

Maar als ik nu even kijk zie ik tussen bijvoorbeeld Florance en Bologna op een stuk van 118 km geen snellader op de A1 uit zuidelijke richting. Naar zuidelijke richting zie ik er aantal op 1 locatie.
Ik ben al drie keer tot diep in Italië gereden met een EV, maar nog nooit meegemaakt dat er een tijdstarief geldt. Misschien ligt het aan de pas/app die je gebruikt?
Zowel Plugsurfing als Shell Recharge. Beide gaven wel aan, dat er tijdstarieven van toepassing waren op verschillende snelladers maar dit werd lang niet altijd in rekening gebracht. Bij een zelfde paal 4x geladen, 2x wel gehad en 2x niet.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
Freakie1NL schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:11:
[...]

Had ik inderdaad beter kunnen doen. Had echter een overnachtings hotel in Ulm. Niet zo ver van de grens dus, accu nog 60% ofzo dus dan niet echt heel snel te laden.

[...]

...
Ah Ulm, leuk toeval, dat was dit jaar (en vorig jaar) onze "lange rit" van het jaar :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-07 13:43

Kju

Eiríkr schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:59:

[Afbeelding]
Ik zie wel vaker zulke posts en dan vraag ik me af of jullie dan niet bij het uitkiezen van de eindbestemming niet eerst controleren wat de laadmogelijkheden op de eindbestemming en naar potentiele dagtrips zijn? Zo lang laden niet zo makkelijk is als tanken blijf ik dat wel doen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
Kju schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:03:
[...]

Ik zie wel vaker zulke posts en dan vraag ik me af of jullie dan niet bij het uitkiezen van de eindbestemming niet eerst controleren wat de laadmogelijkheden op de eindbestemming en naar potentiele dagtrips zijn? Zo lang laden niet zo makkelijk is als tanken blijf ik dat wel doen.
Goede vraag. Niet gedaan en daar zal ik de volgende keer zeker wel op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel.MachE
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23-05 15:21
Met veel interesse al een tijd dit topic aan het volgen. Dank voor alle tips en leuke verhalen.
Over drie weken een roadtrip gepland met een Mustang Mach E SR-RWD.
De bedoeling is om vanaf Utrecht koers te zetten richting Passau (tussenstop), Graz, Kransjka-Gora in Slovenië om te eindigen in Porec voor 12 dagen aan het strand. De laatste week gaan we terug via Venetië en Solden.

Al vaker trips gedaan richting het noorden (Kopenhagen) met de PUMP app en toch wat efficiënter kunnen rijden dan met de ABRP Premium app. Gevoel dat ABRP iets pessimistischer is. Voorkeur wel meestal voor ARAL Pulse in Duitsland na lang wachten bij verschillende IONITY punten eerder dit jaar. Volgens velen van jullie is Kroatië ook geen probleem maar vind het zelf nog niet relaxed om te koersen richting Zadar en Split. Wie weet veranderd dat na deze trip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-07 12:11
ninjazx9r98 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:12:
Drie keer geladen bij Aral, één keer bij Tesla en nu bij het hotel.
Aangekomen bij het hotel dacht ik in de buurt te moeten zoeken maar er hangen twee 11kW laders aan de buitenmuur waarvan eentje vrij en de ander geblokkeerd door een ICE. Zowel de Aral laders als die van het hotel doen het direct met de Recharge druppel.
Welk hotel is dat? Ik kom daar ook regelmatig aan het einde van de dag en zou deze dan wel willen boeken.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Freakie1NL schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:11:
Maar als ik nu even kijk zie ik tussen bijvoorbeeld Florance en Bologna op een stuk van 118 km geen snellader op de A1 uit zuidelijke richting. Naar zuidelijke richting zie ik er aantal op 1 locatie.
Klopt, dat is ook een Free to X HPC. Maar je hoeft toch niet elke 118 km op te laden? ;)
In ieder geval, mijn ervaring was langs de Autostrada del Sole (Bologna-Rimini-Ancona-Pescara en verder naar het zuiden).
Tip: Koop een bundel kWh bij BeCharge, dan laad je voor 36 ct/kWh (geen tijdtarief). Tesla ook veel gebruikt, maar dan moet je idd van de snelweg af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
Wessel.MachE schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:11:
...
Voorkeur wel meestal voor ARAL Pulse in Duitsland ...
Aral is no-go voor mij. Het voelt als "tanken", en Aral tanken is mijn persoonlijk embargo. Ze doen er te gek dezer dagen...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
pmiddeld schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:41:
[...]

Welk hotel is dat? Ik kom daar ook regelmatig aan het einde van de dag en zou deze dan wel willen boeken.
Dat is Alpenhotel Ernberg. Wist niet dat je diner moest/kon reserveren en het was bomvol maar als we kwartiertje geduld hadden kwam er een plekje vrij dus ook gegeten daar en dat was ook goed net als het ontbijt.
https://www.ernberg.at/home.html

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mardijk
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-07-2024
Afgelopen zaterdag zijn wij teruggekomen van drie weken Spanje ( Costa Brava ). Zowel heen als terug hebben we met de Volvo XC40 P6 Recharge in twee dagen gedaan. We waren vooraf erg benieuwd hoe zo'n lange reis zou bevallen, ook al omdat we een grote dakkoffer mee hadden.

Ik had met ABRP vooraf gerekend met een verbruik van rond de 27 kWh/ 100 km, dit bleek toch nog iets te optimistisch. Op de heenweg hadden we naast de dakkoffer ook nog een fietsendrager met twee fietsen. Het blijkt dus dat deze fietsendrager nauwelijks voor een extra verbruik zorgt. Heenweg was het gemiddelde verbruik 28,2 kWh/100 km, terugweg was het gemiddelde verbruik 27,8 kWh/100 km, zie bijgevoegde foto's. Heenweg was overigens over Parijs / Clermont - Ferrand, terugweg was over de Route du Soleil. Moet wel zeggen dat we overwegend 120 / 130 km/u hebben gereden, helpt uiteraard ook niet qua zuinigheid.

Ik heb zoveel mogelijk geladen bij Tesla Superchargers omdat deze ( in combinatie met een maandabonnement ) veruit het voordeligste tarief hanteren. Verder heb ik een keer of drie bij Ionity geladen en twee keer bij Fastned. We hebben geen enkele keer hoeven te wachten op een beschikbare laadpaal, goed te zien dat er hard gewerkt is aan de benodigde infra.

Wat wij super vonden is het feit dat doordat je regelmatig stopt je niet meer gefocust bent op de eindbestemming, maar telkens gewoon weer toewerkt naar de volgende stop. Wij vonden dit erg relaxed en hebben het gevoel dat we derhalve een stuk fitter op de eindbestemming zijn aangekomen.

Zowel de heen als terug hebben we op dag 1 iets meer dan 1000 km gereden, waar we ongeveer 13 uur over deden. Was redelijk volgend de planning die ABRP aangaf.

Conclusie wat ons betreft : Met de EV naar Spanje, helemaal top :)We hebben nog nooit zo'n ontspannen heen en terugreis gehad. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_4aqiTfnQS8__Gi9RuqbVx7jcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRRWlorqKgc9O3wYU9UNf9r7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihgdq5aHe4HH4KhMsUeKVDyGPqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPGcLUaB1k0eqz0RBDvj8ng4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1Z-3ZGMGR936SUsQ888hu4MW7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4V2lZn6AvAeqbnQo4e9FN30.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Mardijk op 07-08-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Frankrijk is in ieder gavel geen enkel probleem naar mijn ervaring nu, genoeg Aires met snelladers en anders nog Tesla/ionity/Fastned als alternatief.

Rondje Vogezen, Ardeche, Annecy en nu weer Vogezen gedaan. Wil morgen weer naar huis alleen stuurt abrp me langs Fastned peutie oost, daar ben ik op de heenreis ook langsgegaan en die wil ik eigenlijk vermijden(geen enkele voorziening + langzame laadsnelheid). Weet iemand een goed alternatief daar in de buurt met wc + restaurant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Rev! schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:47:
Frankrijk is in ieder gavel geen enkel probleem naar mijn ervaring nu, genoeg Aires met snelladers en anders nog Tesla/ionity/Fastned als alternatief.

Rondje Vogezen, Ardeche, Annecy en nu weer Vogezen gedaan. Wil morgen weer naar huis alleen stuurt abrp me langs Fastned peutie oost, daar ben ik op de heenreis ook langsgegaan en die wil ik eigenlijk vermijden(geen enkele voorziening + langzame laadsnelheid). Weet iemand een goed alternatief daar in de buurt met wc + restaurant?
Hoezo zijn Tesla/Ionity/Fastned alternatief? Als Fastned Peutie met 300kW laders langzaam is, waar heb jij dan geladen met wel snelle laders? Ik ga, nu Fastned in Baraque de Fraiture zit, helemaal niet meer via Brussel/Antwerpen, want dat grove asfalt onder Namen is bijzonder oncomfortabel, wat een herrie maakt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:36:
[...]

Hoezo zijn Tesla/Ionity/Fastned alternatief? Als Fastned Peutie met 300kW laders langzaam is, waar heb jij dan geladen met wel snelle laders? Ik ga, nu Fastned in Baraque de Fraiture zit, helemaal niet meer via Brussel/Antwerpen, want dat grove asfalt onder Namen is bijzonder oncomfortabel, wat een herrie maakt dat.
Lekker geslapen?

Je kan bij een Aires opladen, mocht dat niet werken dan kun je naar 1 van de alternatieven. Lijkt me duidelijk.

Fastned peutie staat inderdaad aangegeven als 300kw, maar ik net als de anderen om mijn heen haalde maar 60kw, buiten het gebrek aan wc/restaurant om wat misschien nog wel irritanter is met 2 dames. De slechte wegen heb ik zelf geen last van, gemiddelde bergweg is nog veel erger. Sowieso vond ik ook de snelwegen reuze meevallen maar mijn auto is dan ook erg stil :+

Voor mensen die nog de Mont-blanc willen bezoeken btw, in Chamonix staan genoeg laadpalen. Onderweg daarnaartoe ook een Tesla suc gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:49
Mardijk schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:29:

Wat wij super vonden is het feit dat doordat je regelmatig stopt je niet meer gefocust bent op de eindbestemming, maar telkens gewoon weer toewerkt naar de volgende stop. Wij vonden dit erg relaxed en hebben het gevoel dat we derhalve een stuk fitter op de eindbestemming zijn aangekomen.
Dat kon inderdaad wel eens de essentie zijn van het onderweg zijn met de EV en waarom ik dat zo prettig vind :*)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Rev! schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:11:
[...]

Lekker geslapen?

Je kan bij een Aires opladen, mocht dat niet werken dan kun je naar 1 van de alternatieven. Lijkt me duidelijk.
Ik heb vannacht uitstekend geslapen. :)

Bij mij zijn alternatieven altijd tweede keus en die drie zijn voor mij eerste keus. Dus benieuwd waarom het voor jou alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:27:
[...]

Ik heb vannacht uitstekend geslapen. :)

Bij mij zijn alternatieven altijd tweede keus en die drie zijn voor mij eerste keus. Dus benieuwd waarom het voor jou alternatieven zijn.
Om dat een Aires direct langs een snelweg ligt, voor de alternatieven moet je vaak even omrijden.

Overigens ook al een paar keer meegemaakt dat de Aires een ionity/Fastned of Tesla bevat, dus het kan ook beide ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Rev! schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:36:
[...]
Om dat een Aires direct langs een snelweg ligt, voor de alternatieven moet je vaak even omrijden.
Ja, maar Aires zijn vaak heel druk, terwijl omrijden naar bv. Tesla suc meestal rustig is en geen tijd verliest met aanschuiven (wc, eten/drinken, ...).

Ik heb natuurlijk geen rekening gehouden met de péages... had ik geen last van richting het Noorden, dan is het wel een euvel om van de snelweg af te rijden...

[ Voor 18% gewijzigd door RigolleM op 07-08-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Rev! schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:36:
[...]

Overigens ook al een paar keer meegemaakt dat de Aires een ionity/Fastned of Tesla bevat, dus het kan ook beide ;)
Op mijn laatste trip naar Spanje via de tolweg heb ik bijna alleen maar bij Ionity geladen en die staan allemaal op aires langs de tolweg. Net als Fastned locaties direct aan de aan de snelweg liggen op een aire. Alleen voor de SuC's moet je meestal de snelweg af. Dus niks omrijden of de snelweg af, daar heb ik ook geen trek in.

Maar je geeft nog altijd niet aan welke aanbieders jouw voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
RigolleM schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

Ja, maar Aires zijn vaak heel druk, terwijl omrijden naar bv. Tesla suc meestal rustig is en geen tijd verliest met aanschuiven (wc, eten/drinken, ...).
Dat kan ook zomaar andersom zijn. Ik zat zaterdagmiddag eens te kijken hoe druk het was onder Lyon, en de enige die 100% bezetting had was de SuC bij Montelimar (tenzij er een storing was) en de rest Fastned/Ionity was nog plek zat. Maar de bezetting wisselde erg, de ene locatie druk en verderop plek zat. Viel mij zo van achter mijn laptop bezien erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:50:
[...]

Op mijn laatste trip naar Spanje via de tolweg heb ik bijna alleen maar bij Ionity geladen en die staan allemaal op aires langs de tolweg. Net als Fastned locaties direct aan de aan de snelweg liggen op een aire. Alleen voor de SuC's moet je meestal de snelweg af. Dus niks omrijden of de snelweg af, daar heb ik ook geen trek in.

Maar je geeft nog altijd niet aan welke aanbieders jouw voorkeur hebben.
1 die werkt en snel is ;)

Ik ga door deze trip Fastned/ionity en volgens mij Telsa ingesteld , maar wat ik onderweg merkte is dat bijna elke Aires wel een snellader heeft, het is allemaal al wat beter geregeld als een paar jaar geleden, in Frankrijk dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Als je zo bijdehand bent had je ook niet naar een alternatief te hoeven vragen. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
PeterZ(on) schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:16:
[...]

Als je zo bijdehand bent had je ook niet naar een alternatief te hoeven vragen. Succes.
Zijn vraag ging over België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:44:
[...]

Zijn vraag ging over België
Weet ik, maar als Tesla/Ionity/Fastned voor hem alternatieve aanbieders zijn dan ben ik benieuwd naar het waarom. Zonder zijn beweegredenen kun je ook geen goed alternatief noemen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:53:
[...]

Weet ik, maar als Tesla/Ionity/Fastned voor hem alternatieve aanbieders zijn dan ben ik benieuwd naar het waarom. Zonder zijn beweegredenen kun je ook geen goed alternatief noemen lijkt mij.
Volgens mij heb in genoeg redenen gegeven waarom ik liever niet naar Fastned peutie ga. Normaal heb ik geen enkel probleem met Fastned overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Vanmorgen met de e-Niro vertrokken uit Reutte Oostenrijk en via de Brennerpas naar Vicenza Italië. Begonnen met 100% en de inschatting van ABRP dat we twee keer moesten laden om aan te komen met 50%
Gisteren bijna de hele dag in de regen gereden en zo begon het vanmorgen ook weer met een buitentemperatuur van 10 graden en onderweg ook 7 gezien. Crashte ABRP gisteren drie keer gedurende de dag was die vandaag door de Brennerpas en het eerste stuk Italië volledig de weg kwijt. Reageerde bijna nergens op qua touch, plattegrond bewoog niet mee dus je reed de plattegrond uit, geen snelheid zichtbaar enz. Of het komt door slechte GPS ontvangst oid, geen flauw idee. De telefoon herstarten bij even benen strekken leek te werken maar binnen een paar km weer dezelfde narigheid. Aantal km verderop ging de plattegrond met sprongen en nog wat verder werken het weer zoals het hoort.
Ergens onderweg stopte het met regenen, kregen we een mooie blauwe lucht en liep de temperatuur langzaam op tot een graad of 28.
Best wel wat file, redelijk druk en daardoor relatief lage snelheid zorgde er vrij vlot voor dat het één stop kon worden en later zelfs geen. 420 km te gaan, vertrokken met 400 op de gom en we zouden kunnen aankomen met 50km over op de gom. Op iets van 70km afstand van het eindpunt toch geladen bij een winkelcentrum achtig iets met een aardige rij Ionity. Recharge werd geaccepteerd, communicatie duurde lang, daarna duurde het nog relatief lang om te beginnen met laden en max wat ik gezien heb was 54kW.
Vergane glorie in het winkelcentrum, supermarkt met beroeps chagrijnen als personeel, honden wat te eten plus drinken gegeven en we waren op de 80%
Aangekomen met net iets boven de 60% maar geen hotel te bekennen. Volgens de auto was het adres goed, ABRP wilde ons rondjes laten rijden door de buurt maar Google maps snapte het gelukkig wel dus stukje terug en 11km een andere richting in om daar toch het hotel te vinden.
Verder niet gekeken of ik iets vreemds gedaan heb bij adres invoer, we zijn er en het zal wel. Huidige locatie toegevoegd als locatie dus moet nu goed gaan.
In de buurt zou een en ander moeten zitten qua laders maar 3km verderop schijnt een winkelcentrum te zitten met meerdere aanbieders inclusief Tesla.
We gaan het zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rev! schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:47:

Tesla Zaventem Supercharger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:53:
[...]

De laders zelf in Peutie zijn prima, maar plassen is bij de derde boom rechts, en iets drinken kan enkel uit de eigen koelbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:23:
[...]

De laders zelf in Peutie zijn prima, maar plassen is bij de derde boom rechts, en iets drinken kan enkel uit de eigen koelbox.
Voor mij ook een prima locatie, want geen laadpaalklevers, want geen faciliteiten dus snel weer door. Alleen voor vrouwen is de derde boom rechts natuurlijk geen aanrader. Tesla Edegem met alle faciliteiten zou een prima stop zijn, maar ja, van de weg af en Tesla heeft niet zijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 08:00

bert pit

asdasd

PeterZ(on) schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:21:
Gisteren en vandaag twee keer een poging gedaan om in Duitsland te laden bij de Tesla Suc. Beide keren mislukt door geen mobiel netwerk. Zelfde ook ervaren bij Fastned met hun app, gelukkig werkt Autocharge dan wel feilloos. Kortom, zonder mobiel netwerk heb je helemaal niets aan een app.
Welke provider heb je, Vodafone?

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
bert pit schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:06:
[...]

Welke provider heb je, Vodafone?
Simyo, oftewel KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

pmiddeld schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:50:
[...]

Klopt, dat is ook een Free to X HPC. Maar je hoeft toch niet elke 118 km op te laden? ;)
In ieder geval, mijn ervaring was langs de Autostrada del Sole (Bologna-Rimini-Ancona-Pescara en verder naar het zuiden).
Tip: Koop een bundel kWh bij BeCharge, dan laad je voor 36 ct/kWh (geen tijdtarief). Tesla ook veel gebruikt, maar dan moet je idd van de snelweg af.
Nee hoef gelukkig zeker niet 118 km te rijden. Maar dit toont toch wel aan dat wat ik zeg? Dat je langs de tolwegen nauwelijks kan laden. In elk geval wat het stuk wat ik heb gereden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbClALPrXHDAn643AOl1t2H1OYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqbnEOEEzeWWpxj796PSiTIf.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was de trip van dit jaar. Voornamelijk geladen bij Tesla en gratis bij hotels. Was uiteindelijk 160 euro kwijt voor 3700 km 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Freakie1NL schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 06:59:
[...]

Nee hoef gelukkig zeker niet 118 km te rijden. Maar dit toont toch wel aan dat wat ik zeg? Dat je langs de tolwegen nauwelijks kan laden. In elk geval wat het stuk wat ik heb gereden.
OK, ik heb het even opgezocht voor een rit van Milaan naar Rome. Zie hier het resultaat van alle HPC's (>100 kW langs de snelweg). Allemaal Free to X trouwens. Als je inzoomt (op Chargemap) zul je zien dat het bijna allemaal dubbele stations zijn, dus aan beide zijden van de snelweg. Toegegeven, er zijn wat "gaten", zo ook op het stuk dat jij aanhaalde (tussen Bologna en Firenze), maar meer dan circa 100 km zijn deze gaten niet. Met een hedendaagse EV prima te doen zonder van de snelweg af te hoeven lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEOozgZ67Ir2IqvlDr3NU9tPojw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7dhJHuhykRvo2XAmDFAXxVMF.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

pmiddeld schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:08:
[...]

OK, ik heb het even opgezocht voor een rit van Milaan naar Rome. Zie hier het resultaat van alle HPC's (>100 kW langs de snelweg). Allemaal Free to X trouwens. Als je inzoomt (op Chargemap) zul je zien dat het bijna allemaal dubbele stations zijn, dus aan beide zijden van de snelweg. Toegegeven, er zijn wat "gaten", zo ook op het stuk dat jij aanhaalde (tussen Bologna en Firenze), maar meer dan circa 100 km zijn deze gaten niet. Met een hedendaagse EV prima te doen zonder van de snelweg af te hoeven lijkt me.

[Afbeelding]
Dank voor je beantwoording. Zeker geen disscusie met jou want betreft de route die je weergeeft heb je helemaal gelijk. Wij hadden echter gekozen voor Brennerpas dus niet via Milaan. En dan zie je een totaal gebrek aan DC-laders langs de snelweg. Eerste stuk wel, maar toen nog vol dus waarom laden? Juist rond het Gardameer wilde ik laden, daaruit eindelijk maar Ionity Affi gedaan maar op de tolwegen zelf geen snelladers op deze route. Althans geen Free to X laders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtxnIxyHURH2XK2h_thD1zqpIXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zauMS1u9LDua3j1hULVLLDiA.jpg?f=fotoalbum_large

Gereden route in het rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online

3_s

Ik ga volgende week voor de eerste keer op reis met m'n EV.
Rij al vijf jaar elektrisch, maar met de vorige (Kona) nooit gereisd, wegens een comfortabelere / grotere ICE.
Volgende week met een Ioniq6 naar Oostenrijk.

Via Hyundai heb ik een Eneco laadpas. Daarnaast heb ik de Shell Recharge app geïnstalleerd (en een pas aangevraagd, hopelijk komt die op tijd).
Voor de zekerheid heb ik ook nog de Tesla-app geïnstalleerd.

Voor zover ik het snap, kan ik met hiermee (quasi) overal laden (of toch in BE-DE-AU, de landen die ik passeer).

Ik begin het toch spannend te vinden, merk ik :).
Zouden jullie nog een andere kaart bijnemen, of is dat niet nodig?
Het hoeft voor mij niet de goedkoopste oplossing zijn, maar gewoon werken (liefst zonder abonnement).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mardijk
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-07-2024
https://www.tesla.com/nl_...976&zoom=10&filters=party

Met deze link kan je zien welke Tesla laders geschikt zijn voor niet Tesla's. Vond ik tijdens mijn reis naar Spanje erg handig !

Zou tevens een abonnement nemen voor Tesla, heb je er met 2 keer laden uit :)

[ Voor 12% gewijzigd door Mardijk op 08-08-2023 11:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02-07 22:32

El Pollo Diablo

3-wieler

3_s schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:18:
Rij al vijf jaar elektrisch, maar met de vorige (Kona) nooit gereisd, wegens een comfortabelere / grotere ICE.

Via Hyundai heb ik een Eneco laadpas. Daarnaast heb ik de Shell Recharge app geïnstalleerd (en een pas aangevraagd, hopelijk komt die op tijd).

Voor zover ik het snap, kan ik met hiermee (quasi) overal laden (of toch in BE-DE-AU, de landen die ik passeer).

Het hoeft voor mij niet de goedkoopste oplossing zijn, maar gewoon werken (liefst zonder abonnement).
Ik rij door een groot deel van Europa (Benelux, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Italie Denemarken) en heb alleen de Shell Recharge pas of druppel. Ik heb drie keer de Shell druppel niet kunnen gebruiken:
- In Kopenhagen. Kon toen wel met een Credit Card betalen.
- In Berlin op straat: Kon wel met de Shell Recharge App de laadsessie starten
- In Italie bij een snellader van EnelX, Flaminia E Magliano -> alle EnelX laders doen het normaal gesproken wel met Shell Recharge, maar deze keer niet. Credit Card werkte wel.

Ik zou zeggen: niet nodig om een andere aanbieder er bij te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@3_s met een Shell pas en een creditcard kom je heel Europa door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 08:00

bert pit

asdasd

Lijkt me prima Ik had voor onze reis naar midden Italie (1400km enkele reis) alleen Tesla en Freshmile. Die laatste deed het lokaal niet, dus alleen bij Tesla geladen. In het geval van de (tesla) app heb je wel internet nodig.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-07 08:29

Hou er rekening mee dat de Ioniq 6 net zoals de 5 en Kia EV6 niet lekker werkt met de Tesla V3 en V4 superchargers. Als die het al doet haal je slechts 60 to 70 kW, zie ook krizzziz in "Het grote Hyundai Ioniq 6 topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online

3_s

Dan komt het allemaal wel goed :).
Ik ga proberen gewoon langs de snelweg te laden en geen Tesla te gebruiken. En anders is het wat trager, zal ook wel lukken.

Thx allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
Proton_ schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:40:
@3_s met een Shell pas en een creditcard kom je heel Europa door.
En een smartphone met internetverbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 06:18

DSK

boeiend...

Net terug van een trip naar Zuid-Frankrijk. Twee jaar geleden een vergelijkbare trip gedaan maar dan iets korter (850km vs. 950km).
Het verslag daarvan kun je hier vinden:
Heenreis: DSK in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"
Terugreis: DSK in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"

De ervaring was toen verre van optimaal maar zoals al vermeld na een recent reisje naar Annecy (verslag hier: DSK in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa") heeft Frankrijk een serieuze inhaalbeweging gemaakt.

Deze keer was het vertrek en terugkomst wel op een zwarte zaterdag (22/07 en 05/08) dus ik had wel wat schrik voor laadfile (zeker na de ervaring 2 jaar geleden).

Traject was: regio Kortijk - Lille - Reims - Troyes - Dojon - Lyon - Valence - Bolène - ... voor een totaal van ~950km.

Heenreis:
- Vertrokken rond 3u40 met 100%
- Na 145km gestopt om te laden op Aire d'Urvillers en 54%->88% geladen in 27 min.
Dit was niet de beste lader/SoC om ideaal te laden maar ik wou een stop waar een toilet beschikbaar was om ~5u 's ochtends. V2 Tesla-only supercharger met 8 laadpunten en ik was hier helemaal alleen
- 283km verder gestopt om te laden op Aire de Châteauvillain. Hier van 4%->82% geladen in 41 min.
Opnieuw een v2 Tesla-only supercharger met 8 laadpunten dus ik was bang voor stall sharing maar de hele tijd waren max slechts 4 wagens aan het laden.
- Na nog 284 km gestopt bij Tesla Dardilly en 6%->70% geladen in 26 min.
Hier lunch gegeten en beslist om niet langer te wachten en nog een korte stop te doen dichter bij de bestemming gezien de file begon aan te groeien en we toch een sanitaire stop zouden moeten maken. Dit was een v3 open supercharger en bezetting was steeds rond de 10-12 van de 16 laders.
- Na slechts 66 km opnieuw geladen bij Tesla Salaise-sur-Sanne 54->89% in 29 min.
Hoewel we slechts 66 km hadden, hier 2 uur over gedaan door file dus beslist om vanaf hier de snelweg te verlaten. We moesten hier slechts ~10 min laden om comfortabel op de bestemming te raken maar omdat we graag een ijsje hadden, hebben we wat meer tijd verloren. Opnieuw een v3 open supercharger en hier was het echt wel druk met regelmatig slechts 2-3 vrije plaatsen van de 20 laders.
- Aangekomen met ~55% (door de langere tijd die we hebben gespendeerd om de laatste laadstop)

In totaal denk ik dat we er ~1u15 langer over hebben gedaan door het laden. De eerste stop gingen we waarschijnlijk anders niet gemaakt hebben en de overige drie waarschijnlijk iets minder lang.
Het zou sneller gekund hebben door te stoppen in Tinqueux maar daar is 's nachts geen toilet beschikbaar.

Terugreis:
- Vertrokken rond 8u45 met 100%
- Eerste stop na 327km bij Tesla Tournus en 16%->84% geladen in 37 min.
Dit was een hele aangename stop waar we lunch hebben gegeten. Nette toiletten en automaten beschikbaar, tafeltjes om iets aan te drinken/eten en rustig/mooi uitzicht. Hier voor de eerste keer relatief veel niet-Tesla zien laden. Bezetting was rond de 12-14 van de 20 laders.
- Na 270km laden in Troyes: 9%->93% in 51 min.
Hier ook een stuk langer gestopt dan gepland. Wederom door het wachten op een ijsje en kinderen die treuzelen :)
- 213km verder nog eens gestopt in Urvillers en 29%->63% geladen 15 min.
Ook hier ging 10 minuten voldoende zijn maar vooraleer iedereen naar het toilet is geweest en even de benen heeft gestrekt ben je al snell 15 min kwijt.
- Aangekomen met 16%

Ook bij het terugrijden ging alles heel vlot. Het laden heeft slechts 1h30 ingenomen dus als je rekent op normaal 3x15 min stoppen, hebben we hier slechts 45 min langer over gedaan door met een EV te rijden.

Ter plaatse kon ik steeds bijladen op de bestemming. Relatief veel winkels met 11/22kW laders maar dichtste betrouwbare snellader zat op 30km.

Conclusie: een wereld van verschil in vergelijking met twee jaar geleden. Geen laadstress meer, alleen nog de gezonde filestress. Deze keer ook gewoon steeds 130km/u gereden. De enige voorbereiding die ik had gedaan was kijken waar iets van voorzieningen was bij het stoppen. Uiteindelijk ook volledig anders geladen dan ik in gedachten had. Die luxe had ik twee jaar geleden zeker niet ondanks het vele uitzoeken toen. De niet-Tesla laders langs de snelweg zagen er ook niet steeds vol uit dus Frankrijk is in mijn ogen goed bezig op dit vlak. De Y LR is ook echt een plezier om lange trips mee te maken. Je komt na 3u fris uit de wagen en er is een zee van ruimte om dingen mee te nemen zonder je achterruit te moeten blokkeren :)

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:49

Chargemap pas en app is een aanrader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-07 19:32
Wozmro schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:43:
Batterijen worden steeds beter.

In tegenstelling tot de elektromotor zelf die qua efficiëntie al dicht bij het max. zit zijn batterijen typisch iets waar je kan aan blijven knutselen om ze beter te maken. Lichter, meer capaciteit, sneller laden, veiliger,...

Ik verwacht mij wel aan een aftermarket waarbij je je bestaande auto kan upgraden met een betere batterij. Al dan niet in samenwerking met de autofabrikant.
Zie je iemand al €15.000 uitgeven voor een beter accupakket onder de auto? Nu blijkt dat accudegradatie beperkt blijft tot 1% per jaar zie ik die markt niet van de grond komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:00
Mardijk schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:29:
https://www.tesla.com/nl_...976&zoom=10&filters=party

Met deze link kan je zien welke Tesla laders geschikt zijn voor niet Tesla's. Vond ik tijdens mijn reis naar Spanje erg handig !

Zou tevens een abonnement nemen voor Tesla, heb je er met 2 keer laden uit :)
Ik gebruikte gewoon de Tesla app daarvoor. Als je kiest voor 'uw niet-Tesla opladen' zie je direct alle laders die je kan gebruiken. Daar vond ik meerdere Superchargers die volgens Google Maps niet geschikt waren voor mijn wagen. Maand geleden al een aanpassing voor aangevraagd in Google Maps maar daar komt geen beweging in, daar kan je dus jammer genoeg niet op vertrouwen. Daarom vind ik de routes en mogelijkheden van ABRP nog altijd beter en gebruik ik die als voorbereiding. Als je bij GM een lange route vraagt met veel laadstops kan je ook geen alternatieve routes vragen, wat bij ABRP wel kan.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Largamelion schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:07:
Als je bij GM een lange route vraagt met veel laadstops kan je ook geen alternatieve routes vragen, wat bij ABRP wel kan.
Toch wel, naast de knop 'Beginnen' kan je voor de routeopties kiezen en dan krijg je nog 2 andere voorstellen, zoals bij Google Maps in een browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:02
jdbiggelaa schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:01:
[...]

Zie je iemand al €15.000 uitgeven voor een beter accupakket onder de auto? Nu blijkt dat accudegradatie beperkt blijft tot 1% per jaar zie ik die markt niet van de grond komen.
Niet wat betreft batterijdegradatie.

Maar misschien wel als de auto pakweg 5j oud is en er is de mogelijkheid om een upgrade te doen van de batterijcapaciteit of upgraden naar een batterij de veel sneller kan laden?

Veel hangt af van welke upgrade voor welke prijs je kan laten uitvoeren in vergelijking tot de prijs van een volledig nieuwe wagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:00
RigolleM schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:17:
[...]

Toch wel, naast de knop 'Beginnen' kan je voor de routeopties kiezen en dan krijg je nog 2 andere voorstellen, zoals bij Google Maps in een browser.
Die knop zie je staan tijdens het berekenen maar verdwijnt daarna:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4R5odj7c2VSqKw7LMexkBYxrkqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MxlKkuygiPxZVQ0dmxqnHZs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s33rRU0J7bSoSbeDrrnpyCXrg4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6EdzNZyEzxICB3hCNrHUiSn.jpg?f=fotoalbum_large

En als je na het beginnen op alternatieve routes klikt krijg je enkel een alternatief tot de eerste laadstop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1wfNWbfUlGq2zNxaXtG7wnGNtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/191Dacl8PcOczWZpWxFD2lbz.jpg?f=fotoalbum_large

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Largamelion schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:23:
Die knop zie je staan tijdens het berekenen maar verdwijnt daarna.
En als je na het beginnen op alternatieve routes klikt krijg je enkel een alternatief tot de eerste laadstop.
Ik had blijkbaar nog iets extras gedaan, namelijk oplaadstops verwijderen en daarna kan je terug routeopties selecteren en krijg je 2 alternatieven. Alleen verdwijnen de tussenstops met oplaadmogelijkheden, maar die kan je manueel toevoegen eventueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:22:
[...]

Tesla Zaventem Supercharger.
Bedankt ,daar ben ik uiteindelijk ook heen gegaan. Zat nog een koffietentje + binnenspeelplaats voor kinderen in de buurt en een toilet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 12:46
DSK schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:37:

- Eerste stop na 327km bij Tesla Tournus en 16%->84% geladen in 37 min.
Dit was een hele aangename stop waar we lunch hebben gegeten. Nette toiletten en automaten beschikbaar, tafeltjes om iets aan te drinken/eten en rustig/mooi uitzicht. Hier voor de eerste keer relatief veel niet-Tesla zien laden. Bezetting was rond de 12-14 van de 20 laders.
- De Y LR is ook echt een plezier om lange trips mee te maken. Je komt na 3u fris uit de wagen en er is een zee van ruimte om dingen mee te nemen zonder je achterruit te moeten blokkeren :)
Helemaal met beide eens. Wij zijn nu nog op pad, ook gestopt bij Tournus onderweg. Was inderdaad keurig, wijngaardje naast het station was ook een stuk leuker dan een groezelig industrieterrein. De model Y is inderdaad een heerlijke reiswagen, lekker zelf laten sturen en doorkachelen maar.

Nu in Normandië, ook hier is het langs de snelwegen echt zeer royaal voor elkaar. Ionity bij Caen was toevallig vol gisteren (waren maar 3 laadpunten in totaal), vervolgens ruimschoots plek bij Tesla 10K verderop. In de plaatsjes is het hier nog wel hit-and-miss: er zijn wat omliggende dorpjes met (op glimmende nieuwe blauwe bordjes) trots aangegeven laadplekken, over het algemeen 11kW, dus je kunt met enig geluk wat ABC'en terwijl je een stadje/dorpje bezoekt. De nauwkeurigheid van de bezetting in de Shell app laat nog wel te wensen over.

Tot slot nog een anekdote die ik jullie niet wil onthouden: we stonden in Rouen op een hagelnieuw all-electric snellaadstation, het derde van Frankrijk, en hebben daar gedurende het laden zeker een half dozijn ICE-auto's het station zien binnenrijden, zien zoeken naar een pomp en vervolgens weer in opperste verwarring weer zien vertrekken. Daar heb ik me toch wel even mee vermaakt 😂
À horizon 2025, TotalEnergies proposera près de 500 sites de recharge électrique Haute Puissance en France

200 stations sur le réseau routier national (autoroutes et rocades).
300 stations en ville et en zones de transit (aéroports, gares, zones touristiques). 1/3 d’entre elles seront des stations 100% électrique, sur le même modèle que les stations de Paris La Défense inaugurée en mai 2021, de Metz inaugurée en mai 2023 et cette nouvelle station de Rouen-Mont Riboudet
Er moeten dus in 2025 in totaal 500 snellaadstations zijn van alleen al Total Energies: 200 langs de doorgaande wegen en 300 op reisknooppunten, waaronder toeristische gebieden. Het lijkt dus alleen nog maar (veel) beter te gaan worden, als je kijkt aar wat ook Engie en Fastned aan het doen zijn hier in Frankrijk.

[ Voor 17% gewijzigd door dabutcha76 op 09-08-2023 14:10 ]

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
ninjazx9r98 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:16:
Vanmorgen met de e-Niro vertrokken uit Reutte Oostenrijk en via de Brennerpas naar Vicenza Italië. Begonnen met 100% en de inschatting van ABRP dat we twee keer moesten laden om aan te komen met 50%
Gisteren bijna de hele dag in de regen gereden en zo begon het vanmorgen ook weer met een buitentemperatuur van 10 graden en onderweg ook 7 gezien. Crashte ABRP gisteren drie keer gedurende de dag was die vandaag door de Brennerpas en het eerste stuk Italië volledig de weg kwijt. Reageerde bijna nergens op qua touch, plattegrond bewoog niet mee dus je reed de plattegrond uit, geen snelheid zichtbaar enz. Of het komt door slechte GPS ontvangst oid, geen flauw idee. De telefoon herstarten bij even benen strekken leek te werken maar binnen een paar km weer dezelfde narigheid. Aantal km verderop ging de plattegrond met sprongen en nog wat verder werken het weer zoals het hoort.
Ergens onderweg stopte het met regenen, kregen we een mooie blauwe lucht en liep de temperatuur langzaam op tot een graad of 28.
Best wel wat file, redelijk druk en daardoor relatief lage snelheid zorgde er vrij vlot voor dat het één stop kon worden en later zelfs geen. 420 km te gaan, vertrokken met 400 op de gom en we zouden kunnen aankomen met 50km over op de gom. Op iets van 70km afstand van het eindpunt toch geladen bij een winkelcentrum achtig iets met een aardige rij Ionity. Recharge werd geaccepteerd, communicatie duurde lang, daarna duurde het nog relatief lang om te beginnen met laden en max wat ik gezien heb was 54kW.
Vergane glorie in het winkelcentrum, supermarkt met beroeps chagrijnen als personeel, honden wat te eten plus drinken gegeven en we waren op de 80%
Aangekomen met net iets boven de 60% maar geen hotel te bekennen. Volgens de auto was het adres goed, ABRP wilde ons rondjes laten rijden door de buurt maar Google maps snapte het gelukkig wel dus stukje terug en 11km een andere richting in om daar toch het hotel te vinden.
Verder niet gekeken of ik iets vreemds gedaan heb bij adres invoer, we zijn er en het zal wel. Huidige locatie toegevoegd als locatie dus moet nu goed gaan.
In de buurt zou een en ander moeten zitten qua laders maar 3km verderop schijnt een winkelcentrum te zitten met meerdere aanbieders inclusief Tesla.
We gaan het zien :)
Daarm navigeer ik met MAPS en gebruik alleen ABRP voor bepalen waar ik ga laden als MAPS niets weet.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:07
dabutcha76 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:59:
Tot slot nog een anekdote die ik jullie niet wil onthouden: we stonden in Rouen op een hagelnieuw all-electric snellaadstation, het derde van Frankrijk, en hebben daar gedurende het laden zeker een half dozijn ICE-auto's het station zien binnenrijden, zien zoeken naar een pomp en vervolgens weer in opperste verwarring weer zien vertrekken. Daar heb ik me toch wel even mee vermaakt 😂
>:)
dabutcha76 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:59:

De nauwkeurigheid van de bezetting in de Shell app laat nog wel te wensen over.
Ik gebruik hier tegenwoordig chargefinder voor, vrij accuraat.
App of online: https://chargefinder.com/nl/search
Heel af en toe mist er alleen wel eens een laadpunt.
Pagina: 1 ... 29 ... 111 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.