Net terug van een trip naar Zuid-Frankrijk. Twee jaar geleden een vergelijkbare trip gedaan maar dan iets korter (850km vs. 950km).
Het verslag daarvan kun je hier vinden:
Heenreis:
DSK in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"
Terugreis:
DSK in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"
De ervaring was toen verre van optimaal maar zoals al vermeld na een recent reisje naar Annecy (verslag hier:
DSK in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa") heeft Frankrijk een serieuze inhaalbeweging gemaakt.
Deze keer was het vertrek en terugkomst wel op een zwarte zaterdag (22/07 en 05/08) dus ik had wel wat schrik voor laadfile (zeker na de ervaring 2 jaar geleden).
Traject was: regio Kortijk - Lille - Reims - Troyes - Dojon - Lyon - Valence - Bolène - ... voor een totaal van ~950km.
Heenreis:
- Vertrokken rond 3u40 met 100%
- Na 145km gestopt om te laden op Aire d'Urvillers en 54%->88% geladen in 27 min.
Dit was niet de beste lader/SoC om ideaal te laden maar ik wou een stop waar een toilet beschikbaar was om ~5u 's ochtends. V2 Tesla-only supercharger met 8 laadpunten en ik was hier helemaal alleen
- 283km verder gestopt om te laden op Aire de Châteauvillain. Hier van 4%->82% geladen in 41 min.
Opnieuw een v2 Tesla-only supercharger met 8 laadpunten dus ik was bang voor stall sharing maar de hele tijd waren max slechts 4 wagens aan het laden.
- Na nog 284 km gestopt bij Tesla Dardilly en 6%->70% geladen in 26 min.
Hier lunch gegeten en beslist om niet langer te wachten en nog een korte stop te doen dichter bij de bestemming gezien de file begon aan te groeien en we toch een sanitaire stop zouden moeten maken. Dit was een v3 open supercharger en bezetting was steeds rond de 10-12 van de 16 laders.
- Na slechts 66 km opnieuw geladen bij Tesla Salaise-sur-Sanne 54->89% in 29 min.
Hoewel we slechts 66 km hadden, hier 2 uur over gedaan door file dus beslist om vanaf hier de snelweg te verlaten. We moesten hier slechts ~10 min laden om comfortabel op de bestemming te raken maar omdat we graag een ijsje hadden, hebben we wat meer tijd verloren. Opnieuw een v3 open supercharger en hier was het echt wel druk met regelmatig slechts 2-3 vrije plaatsen van de 20 laders.
- Aangekomen met ~55% (door de langere tijd die we hebben gespendeerd om de laatste laadstop)
In totaal denk ik dat we er ~1u15 langer over hebben gedaan door het laden. De eerste stop gingen we waarschijnlijk anders niet gemaakt hebben en de overige drie waarschijnlijk iets minder lang.
Het zou sneller gekund hebben door te stoppen in Tinqueux maar daar is 's nachts geen toilet beschikbaar.
Terugreis:
- Vertrokken rond 8u45 met 100%
- Eerste stop na 327km bij Tesla Tournus en 16%->84% geladen in 37 min.
Dit was een hele aangename stop waar we lunch hebben gegeten. Nette toiletten en automaten beschikbaar, tafeltjes om iets aan te drinken/eten en rustig/mooi uitzicht. Hier voor de eerste keer relatief veel niet-Tesla zien laden. Bezetting was rond de 12-14 van de 20 laders.
- Na 270km laden in Troyes: 9%->93% in 51 min.
Hier ook een stuk langer gestopt dan gepland. Wederom door het wachten op een ijsje en kinderen die treuzelen
- 213km verder nog eens gestopt in Urvillers en 29%->63% geladen 15 min.
Ook hier ging 10 minuten voldoende zijn maar vooraleer iedereen naar het toilet is geweest en even de benen heeft gestrekt ben je al snell 15 min kwijt.
- Aangekomen met 16%
Ook bij het terugrijden ging alles heel vlot. Het laden heeft slechts 1h30 ingenomen dus als je rekent op normaal 3x15 min stoppen, hebben we hier slechts 45 min langer over gedaan door met een EV te rijden.
Ter plaatse kon ik steeds bijladen op de bestemming. Relatief veel winkels met 11/22kW laders maar dichtste betrouwbare snellader zat op 30km.
Conclusie: een wereld van verschil in vergelijking met twee jaar geleden. Geen laadstress meer, alleen nog de gezonde filestress. Deze keer ook gewoon steeds 130km/u gereden. De enige voorbereiding die ik had gedaan was kijken waar iets van voorzieningen was bij het stoppen. Uiteindelijk ook volledig anders geladen dan ik in gedachten had. Die luxe had ik twee jaar geleden zeker niet ondanks het vele uitzoeken toen. De niet-Tesla laders langs de snelweg zagen er ook niet steeds vol uit dus Frankrijk is in mijn ogen goed bezig op dit vlak. De Y LR is ook echt een plezier om lange trips mee te maken. Je komt na 3u fris uit de wagen en er is een zee van ruimte om dingen mee te nemen zonder je achterruit te moeten blokkeren