Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:59
Vorige maand een maand in Slovenië geweest met de Y Performance!

Heenweg ABRP, 1150km in 13 uur.
Terugweg grotendeels Tesla navigatie. 1150km in 13 uur.

Dit met een trekhaakkoffer achter de auto.

Viel dus mega mee. Zowel heen als terug in de nacht gereden. Nergens file, nergens drukte, nergens problemen met de superchargers.

Stevig doorgereden, max 140km/h. Als de auto aangaf dat ik met 10% over bij de SC aankwam ben ik gewoon harder gaan rijden tot aankomstpercentage 2% was.

Voor mijn gevoel lag het verbruik rond de 200 Wh/km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYIgDnGokpbAmzvwFuEfYn5BmUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JhWolgfFMY60xXTRzUcIuuF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Devian op 09-08-2023 16:08 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-05 19:48
Devian schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:08:

Viel dus mega mee. Zowel heen als terug in de nacht gereden. Nergens file, nergens drukte, nergens problemen met de superchargers.

Stevig doorgereden, max 140km/h. Als de auto aangaf dat ik met 10% over bij de SC aankwam ben ik gewoon harder gaan rijden tot aankomstpercentage 2% was.

[Afbeelding]
Ik heb ook een trekhaakkoffer (van Thule) maar die geeft aan maximaal 130 km/h te garanderen, dus ik heb niet harder dan dat gereden. Is ook best lastig als het ineens eraf stuitert...

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie Darko
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:03
Vorige week richting de Auvergne geweest (1000KM) met de Mustang (SR, RWD)
Ik heb zowel heen en terug alleen Apple maps gebruikt die is wat voorzichtig (als je niet al te gek rijdt) en laat zien welke stops je moet maken en tot hoever je dan weer moet opladen. Hele reis ging eigenlijk zonder problemen en nergens heb ik moeten wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-05 12:09
Donnie Darko schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:17:
...
Hele reis ging eigenlijk zonder problemen en nergens heb ik moeten wachten :)
Bij één provider geladen, of bij diverse ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Freakie1NL schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

Dank voor je beantwoording. Zeker geen disscusie met jou want betreft de route die je weergeeft heb je helemaal gelijk. Wij hadden echter gekozen voor Brennerpas dus niet via Milaan. En dan zie je een totaal gebrek aan DC-laders langs de snelweg. Eerste stuk wel, maar toen nog vol dus waarom laden? Juist rond het Gardameer wilde ik laden, daaruit eindelijk maar Ionity Affi gedaan maar op de tolwegen zelf geen snelladers op deze route. Althans geen Free to X laders.

[Afbeelding]

Gereden route in het rood.
Brennerpas idd vrij weinig snelladers, we hebben er 4-5 gezien, maar meeste richting Oostenrijk, richting Verona eigenlijk niet. Brenner zelf kan je laden, iets ervoor ook bij de Europabrucke.

In Italie veel problemen gehad met MTC laadtoken, werkte vaker niet dan well. De Shell recharge werkte dan meestal wel. Bij Enel X meerdere keren gehad dat 5vd6 palen enkel met Enel X app werkten. Iets van de autobaan/Brenner af zijn er meer laadpunten, rond Trentino en Bolzano, maar dan moet je er wel ff af

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-05 04:20
Welke app gebruiken jullie om laders te vinden?

Ik ben net terug van 5000km rondreis op en rondom route de soleil afgelopen 2 weken met Model 3P.
Heb mtc van werk dus het liefst eigenlijk bij ionity/fastned/etc gaan laden ipv Tesla Supercharger.
Want dan hoef ik het niet eerst voor te schieten :+ maar in veel gevallen onvermijdbaar want die ding doet altijd, doet heel snel, en geen gezeik. TotalEnergies in tegendeel.........

Hoe ik te werk gaan? Ik navigeer met de navi en dan geeft de auto aan met hoeveel % ik zou aankomen, of als ik het niet zou halen, waar ik moet laden etc. Die info gebruik ik om zelf te gaan zoeken naar lader op de route. Ik gebruik altijd chargemap, vond ik super handig app, vooral in het begin (ca 1-2j terug) waar je als gebruiker de lader een rating kan geven en veel kan aanpassen als de info die er staat incorrect is.
Maar nu is alles gelocked en klopt er geen reet van. Heb met hun ook al gemaild maar de antwoord is "ja we gebruiken nu de data van de provider" Ja doei. Afgelopen 2 wkn dus lader die nog "planned" zijn als groen aangegeven. Kwam ik daar aan, zie ik een bouwput.. Hallo? Ik wil het veranderen maar kan niet, blocked.
TotalEnergies met kapote laders, ja die kan je niet aangeven want de status is ook locked. Als er 5 TE laders zijn en 2 waren kapot, is het misschien handig om op de app aan te geven? 8)7
En dan praat ik nog niet over dat TE staat als 460kW :+ :+ op de app terwijl op de lader gewoon 175kW staat. Ik ben dus nu op zoek naar andere app (ABRP werkt voor mij ook niet echt lekker, niet alle laders staan erop). Chargemap vind ik handig want ik kan filteren als ik wil. Snelladers, normale laders, welke aanbieders, etc etc. Maar totdat ze weer de macht geven aan de crowd, weiger ik om ze weer te gebruiken :+

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donnie Darko
flupp schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:43:
[...]

Bij één provider geladen, of bij diverse ?
Nee bij allerlei verschillende daar houdt maps geen rekening mee en dat hoefde dan ook uiteindelijk niet.
Ik heb een Eneco mobility en Shell recharge pasje en daarmee overal kunnen laden.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:27
@SirLct je LM kan het niet gewoon met Tesla regelen? Mijne (LP) doet dat wel en dus laad ik sowieso eigenlijk alleen bij Tesla. Ook omdat ik veel stalls toch wel prettig vind. Verder gebruik ik ook wel eens https://chargefinder.com/. Vind dat persoonlijk wel een fijne site/app. In Spanje (waar ik doorgaans op vakantie ben) gebruik ik ook wel eens Electromaps maar ook wel veel de Iberdrola app omdat dit de provider is die veel palen heeft staan waar ik ben. Verder zou ik met een Tesla gewoon lekker SuCen. Desnoods na de vakantie je CC afschrift door en declareren. Dat is een werkje van niks en het gemak van de SuCs is toch wel erg groot vind ik.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Laatst online: 07-05 04:20
Inspired schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:11:
@SirLct je LM kan het niet gewoon met Tesla regelen? Mijne (LP) doet dat wel en dus laad ik sowieso eigenlijk alleen bij Tesla. Ook omdat ik veel stalls toch wel prettig vind. Verder gebruik ik ook wel eens https://chargefinder.com/. Vind dat persoonlijk wel een fijne site/app. In Spanje (waar ik doorgaans op vakantie ben) gebruik ik ook wel eens Electromaps maar ook wel veel de Iberdrola app omdat dit de provider is die veel palen heeft staan waar ik ben. Verder zou ik met een Tesla gewoon lekker SuCen. Desnoods na de vakantie je CC afschrift door en declareren. Dat is een werkje van niks en het gemak van de SuCs is toch wel erg groot vind ik.
Ja je hebt dan weer gelijk, het is een third world problems maar ik baal gewoon dat chargemap zo achteruit is gegaan. Snelladen ga ik voortaan ook gewoon bij SuC doen. Maar mn issue is niet alleen voor de snelladers maar ook laden bij supermarkt/ hotel/ etc (AC laden). Zoveel verkeerde informatie. Ik zal chargefinder proberen.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
SirLct schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:20:
[...]

Ja je hebt dan weer gelijk, het is een third world problems maar ik baal gewoon dat chargemap zo achteruit is gegaan. Snelladen ga ik voortaan ook gewoon bij SuC doen. Maar mn issue is niet alleen voor de snelladers maar ook laden bij supermarkt/ hotel/ etc (AC laden). Zoveel verkeerde informatie. Ik zal chargefinder proberen.
Ja. Met name in Frankrijk is het vaak gokken qua palen. Hier in Spanje is het eigenlijk best prima. Maar goed, alles is bijna van Iberdrola hier en die app is prima up to date.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05 09:19
Wozmro schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:05:
[...]

Niet wat betreft batterijdegradatie.

Maar misschien wel als de auto pakweg 5j oud is en er is de mogelijkheid om een upgrade te doen van de batterijcapaciteit of upgraden naar een batterij de veel sneller kan laden?

Veel hangt af van welke upgrade voor welke prijs je kan laten uitvoeren in vergelijking tot de prijs van een volledig nieuwe wagen.
Wishful thinking vrees ik. De laadsnelheid hangt mede af van de laad-electronica in de auto. Die laatste is kostbaar en is niet herbruikbaar en zou dus meteen de kliko in kunnen. Nogmaals, ik zie geen business model ontstaan voor upgrades. Vergeet niet dat we al meer dan 10 jaar EV’s hebben, dat nieuwere EV’s al veel grotere accupakketten hebben en dat de laadsnelheid is verveelvoudigd. En voor zover ik weet biedt nog geen enkele fabrikant een upgrade mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Devian schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:08:

[Afbeelding]
Fijn dat je naast een kwalitatieve maat voor snelheid (stevig) ook een kwantitatieve maat (140km/u) meegeeft. Zorgt voor een stuk minder verwarring in het topic.

200Wh/km is erg netjes. Met de CC op 145 kom ik met een M3 LR niet onder de 211Wh/km met deze temperaturen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:40
jdbiggelaa schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

Wishful thinking vrees ik. De laadsnelheid hangt mede af van de laad-electronica in de auto. Die laatste is kostbaar en is niet herbruikbaar en zou dus meteen de kliko in kunnen. Nogmaals, ik zie geen business model ontstaan voor upgrades. Vergeet niet dat we al meer dan 10 jaar EV’s hebben, dat nieuwere EV’s al veel grotere accupakketten hebben en dat de laadsnelheid is verveelvoudigd. En voor zover ik weet biedt nog geen enkele fabrikant een upgrade mogelijkheid.
Ik volg je 100%.
Range is vooral heel belangrijk zo lang je met benzine rijdt.
Eens je begint te rijden met je EV wordt een nog grotere batterij overbodig.

Vroeger lag mijn ‘minimumeis’ bij 400 km vanaf een volle batterij. Nu zou ik niet meer vallen over 300-350km. Maar ik moet er eerlijk aan toevoegen dat ik nog geen winter heb meegemaakt.
In elk geval, zodra er genoeg snellaadpalen staan wordt die range minder en minder kritisch.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:10
Tommie12 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:32:
[...]

Ik volg je 100%.
Range is vooral heel belangrijk zo lang je met benzine rijdt.
Eens je begint te rijden met je EV wordt een nog grotere batterij overbodig.

Vroeger lag mijn ‘minimumeis’ bij 400 km vanaf een volle batterij. Nu zou ik niet meer vallen over 300-350km. Maar ik moet er eerlijk aan toevoegen dat ik nog geen winter heb meegemaakt.
In elk geval, zodra er genoeg snellaadpalen staan wordt die range minder en minder kritisch.
Voor lange afstanden vind ik 400-500 km range toch wel het minimum. Snelladen gaat vaak maar tot 80% en ik wil toch bij ongeveer 100 km range alvast laden. (Dan heb je goede buffer als de laadpaal/pas het niet doet. Hangt ook van het gebied af.)

Dan kom je uit op stints van ongeveer 200-250 km, dan heb ik zelf ook behoefte aan een pauze.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:02
grlk schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:41:
[...]

Voor lange afstanden vind ik 400-500 km range toch wel het minimum. Snelladen gaat vaak maar tot 80% en ik wil toch bij ongeveer 100 km range alvast laden. (Dan heb je goede buffer als de laadpaal/pas het niet doet. Hangt ook van het gebied af.)

Dan kom je uit op stints van ongeveer 200-250 km, dan heb ik zelf ook behoefte aan een pauze.
Bovendien is mijn woon/werk verkeer 200 km enkele reis, dus beetje buffer :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-05 11:59
[...]

Ik denk dat het voordeel van een grote accu ernstig wordt overschat, zeker op lange reisafstanden. Het grootste voordeel is dat je na volladen verder kunt rijden dan bij een kleinere accu en dat is het dan wel. Daarna moet je toch elke verbruikte kWh bijladen en sta je met een grote accu dus langer te laden. Ik denk dat het belangrijker is dat je verbruik laag is en de laadsnelheid hoog.

Zat net ff een video van TeslaBjorn te kijken met zijn 1000km in een BYD Atto3 en hij was 20min langer onderweg dan destijds met de classic Ioniq met een accu van minder dan de helft 28kWh tegen 60kWh.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:44
PeterZ(on) schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:25:
[...]
Zat net ff een video van TeslaBjorn te kijken met zijn 1000km in een BYD Atto3 en hij was 20min langer onderweg dan destijds met de classic Ioniq met een accu van minder dan de helft 28kWh tegen 60kWh.
Omdat dat ding super inefficiënt is met hoog verbruik en dan ook nog niet fatsoenlijk kan snelladen. Dat is nog niet helemaal een bevestiging van jouw punt. Vooral op die lange ritten staan bovenaan het klassement de snel ladende auto’s met een goede range. En die range kan met een grote accu of met goede efficiëntie. Grotere accu’s kunnen namelijk over het algemeen ook sneller worden opgeladen dan kleine.

[ Voor 12% gewijzigd door JTHZZ op 10-08-2023 22:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 09:03
PeterZ(on) schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:25:
[...]

Ik denk dat het voordeel van een grote accu ernstig wordt overschat, zeker op lange reisafstanden. Het grootste voordeel is dat je na volladen verder kunt rijden dan bij een kleinere accu en dat is het dan wel. Daarna moet je toch elke verbruikte kWh bijladen en sta je met een grote accu dus langer te laden. Ik denk dat het belangrijker is dat je verbruik laag is en de laadsnelheid hoog.

Helemaal eens met wat je zegt Tesla model y RWD (57kWh bruikbaar) vs model y LR (75kWh bruikbaar) in de 1000km challenge van Bjorn schelen ook maar 5 minuten in het voordeel van de long range.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Kees_frl schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:57:
[...]

Bovendien is mijn woon/werk verkeer 200 km enkele reis, dus beetje buffer :)
Dan zou ik verhuizen of ander werk zoeken. Dat hou je toch niet vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JTHZZ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:44:
[...]

Omdat dat ding super inefficiënt is met hoog verbruik en dan ook nog niet fatsoenlijk kan snelladen. Dat is nog niet helemaal een bevestiging van jouw punt. Vooral op die lange ritten staan bovenaan het klassement de snel ladende auto’s met een goede range. En die range kan met een grote accu of met goede efficiëntie. Grotere accu’s kunnen namelijk over het algemeen ook sneller worden opgeladen dan kleine.
Mijn punt was en is dat een groot bereik en accu niet per definitie de beste keus hoeft te zijn omdat er meer punten zijn die daarbij belangrijk zijn. En die Atto3 is daar een prima voorbeeld van. Verder staat het natuurlijk iedereen vrij daar anders over te denken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 11:38
Donnie Darko schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:17:
Vorige week richting de Auvergne geweest (1000KM) met de Mustang (SR, RWD)
Ik heb zowel heen en terug alleen Apple maps gebruikt die is wat voorzichtig (als je niet al te gek rijdt) en laat zien welke stops je moet maken en tot hoever je dan weer moet opladen. Hele reis ging eigenlijk zonder problemen en nergens heb ik moeten wachten :)
Ik heb de public beta van iOS 17 geïnstalleerd maar zie nog geen extra functionaliteit voor elektrische auto’s. Hoe activeer ik dat?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie Darko
Eiríkr schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:45:
[...]

Ik heb de public beta van iOS 17 geïnstalleerd maar zie nog geen extra functionaliteit voor elektrische auto’s. Hoe activeer ik dat?
Ik zit nog op iOS 16 ;) zodra ik via Carplay maps opende kreeg ik de optie zie ook hier:
https://support.apple.com...e/iphone/iphc5e3a4b4b/ios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:47
Donnie Darko schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:54:
[...]

Ik zit nog op iOS 16 ;) zodra ik via Carplay maps opende kreeg ik de optie zie ook hier:
https://support.apple.com...e/iphone/iphc5e3a4b4b/ios
Ook in Apple Maps op de iPhone staan ze er bij. Je moet de mapweergave dan wel op ‘Driving’ zetten. Geen idee hoe dat in het Nederlands heet ;)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie Darko
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:23:
[...]

Ook in Apple Maps op de iPhone staan ze er bij. Je moet de mapweergave dan wel op ‘Driving’ zetten. Geen idee hoe dat in het Nederlands heet ;)
Ja klopt maar ik moest het wel eerst activeren via Carplay waardoor er een koppeling werd gemaakt met de Mustang daarna kan je inderdaad op elk mac device de EV auto selecteren voor navigatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
Donnie Darko schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:29:
[...]

Ja klopt maar ik moest het wel eerst activeren via Carplay waardoor er een koppeling werd gemaakt met de Mustang daarna kan je inderdaad op elk mac device de EV auto selecteren voor navigatie. :)
Oh, tof! Dat wist ik niet. Heb al een tijdje geen Apple CarPlay meer gebruikt, ben benieuwd hoe ik er aan kom dan :)

Kan je Mustang nu ook automatisch met Apple CarPlay/Maps een berekening maken met stops voor lange ritten?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie Darko
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:34:
[...]

Oh, tof! Dat wist ik niet. Heb al een tijdje geen Apple CarPlay meer gebruikt, ben benieuwd hoe ik er aan kom dan :)

Kan je Mustang nu ook automatisch met Apple CarPlay/Maps een berekening maken met stops voor lange ritten?
Yes! hij geeft aan waar je moet stoppen tijdens je rit en tot hoever je minimaal moet laden voor de volgende stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Donnie Darko schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:29:
[...]

Check. Daarom werkt het bij mij niet. Ik heb een Cupra Born. Zo te zien geen ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:32

3_s

Vraagje: heb je de Shell Recharge pas nodig, of kom je met de app ook al ver?
Ik vertrek volgende week naar Oostenrijk en vrees dat de pas niet op tijd hier gaat zijn (tenzij hij vandaag aankomt).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
Tommie12 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 06:52:
[...]

Tot nu toe al 17 jaar :)

Reistijd grootste nadeel en weegt idd zwaar, maar daar tegenover staan ontiegelijk veel voordelen waar ik erg gelukkig van wordt.

Overigens heeft de werkgever wel regeling woning en verhuisvergoeding etc allemaal aangeboden, maar een echte Fries vertrekt niet. :P

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-05 16:29
Tommie12 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 06:52:
[...]

Mwah, ligt eraan, ik doe 40km minder maar 1 a 2x per week, vind ik prima te doen. Gaat uiteindelijk om je werk/privé balans. Ik woon in het oosten en zou niet zo mooi kunnen wonen vlakbij werk voor dezelfde euro's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 16:57
Flashback: Tocht met een kleine accu en een veel mindere laadinfra: Across AFRICA in a EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
RoLeaf schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:00:
Flashback: Tocht met een kleine accu en een veel mindere laadinfra: Across AFRICA in a EV
Doet mij denken aan de wereldreis van Wiebe Wakker in een omgebouwde VW Passat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58
dabutcha76 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:59:
[...]

Tot slot nog een anekdote die ik jullie niet wil onthouden: we stonden in Rouen op een hagelnieuw all-electric snellaadstation, het derde van Frankrijk, en hebben daar gedurende het laden zeker een half dozijn ICE-auto's het station zien binnenrijden, zien zoeken naar een pomp en vervolgens weer in opperste verwarring weer zien vertrekken. Daar heb ik me toch wel even mee vermaakt 😂
Het was een gewoon tankstation. Zelfs Google Maps ziet 'm nog als tankstation. Dus menig lokaal onbekend automobilist die navigeert naar tankstation zal hier nog een tijdje zinloos heen rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Kalentum schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:58:
[...]

Het was een gewoon tankstation. Zelfs Google Maps ziet 'm nog als tankstation. Dus menig lokaal onbekend automobilist die navigeert naar tankstation zal hier nog een tijdje zinloos heen rijden
Ik denk dat er maar weinig onbekende lokale automobilisten naartoe zullen rijden om te tanken, want er is toch bijna niemand die vooraf op GM gaat kijken waar een benzinestation is. En ik kijk ook niet op GM om een lader te vinden, loopt altijd achter.

Dit soort situaties gaat natuurlijk veel vaker voor komen, heb het ook al verschillende malen bij TeslaBjorn gezien.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:07
Gisterenochtend weer vertrokken uit Italië naar huis. De XC40 is echt top bevallen als reisauto. Zowel onderweg als ter plekke. Verbazingwekkend hoeveel zooi er onder de laadvloer en in de frunk kan. We waren in Peschiera en hadden op de camping 4 gratis laadplekken, 2 1F 20A, 2 3F 16A. In eerste instantie hield iedereen zich netjes aan het snel weghalen van de auto als het laden compleet was. Helaas bemerkt dat na de eerste zwarte zaterdag het veel drukker was in de omgeving, maar ook dat er een paar nieuwe gasten waren die de plekken de hele dag bezet hielden. Erg vervelend als je voor de terugreis nog even wil bijladen, dus uiteindelijk een snellader in de buurt gepakt. Palen van Enel X, Shell Recharge pas werkte prima.

De eerste dag had ik ongeveer 700km gepland met overnachting in Weinheim. Tweede dag nog 470 te gaan. Vertrokken rond 08.00 en uiteindelijk in het Hotel om 18.00. Had 3 stops gepland, plus een laatste stop bij de Mcdonalds voor de volgende dag.

Eerste stop was Tesla Supercharger in Melide. Grote speeltuin in de buurt en waanzinnig uitzicht op het meer. Gelukkig uiteindelijk deze gekozen, onze jongste dochter begon vlak voor de stop wagenziek te worden en bij het opdraaien van de parkeerplaats moest zij overgeven. Uiteindelijk hier dus wat langer stil gestaan om even te acclimatiseren. Toen richting de Gotthard tunnel. Helaas stond er file voor de tunnel en liep deze steeds verder op. De navi kwam daarom met een alternatieve route langs de snelweg en dan vlak voor de tunnel weer de snelweg op. Inderdaad reden we een mooie route op een weg door verschillende dorpjes met uitzicht op de stilstaande auto's op de snelweg. Helaas bleek deze route zo rustig, omdat de oprit naar de snelweg voor de tunnel afgesloten was. Hierdoor moesten we over de Gotthard pass. Prachtige route, maar achteraf blij dat we dus even wat extra geladen hadden in Melide, want het verbruik de bergen op kwam op gemiddeld 60kWh/100km. Ik had al de stop gepland in Gotthard Nord bij Ionity, verwachte aankomst met 37% bij de lader, maar het percentage bleef uiteraard afnemen de berg op. Voordat we gingen stijgen hadden we 47%, boven op de pass nog 35% over. Na het dalen weer 42% en uiteindelijk met 40% bij Ionity aangekomen. Express aangehouden om de jongste dochter weer even wat te laten eten, maar verder geen wagenziekte meer gehad ondanks alle slingerwegen. Uiteindelijk bleek de route over de pass sneller dan de tunnel, maar ook zoveel mooier ;) Zo'n EV is wat dat betreft heerlijk op dit soort bergwegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYawUoWswv6WHJmII3hLM1ds6Co=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k5wtefB1jtO6A53gBwdlM9dJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gX4aT52nc6LA55Sxhu7svI00rVI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/McyD5lyBNlrkNTC8bhYTIQ5v.jpg?f=user_large
Waanzinnige uitzichten bij de laders in Zwitserland

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaaHa6xlxdOQRQV1pjXh42FhCSM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H2a9E06tZM1dgBRMGMHzPyqG.png?f=user_largen op de rit naar beneden.

Bij Gotthard Nord weer een broodje gedaan, met ruimschoots te hoog percentage vertrokken doordat de auto sneller klaar is dan het broodje in de maag. Volgende stop weer bij Tesla Supercharger Herbolzheim. Dat was even spannend, de eerste keer moest ik over de drempel heen om de kabel te laten passen. Dat nu weer gedaan, maar dit keer stond er een paaltje extra, dat scheelde maar een paar cm :+. Achteraf bleek het ook niet nodig, deze lader stond net anders waardoor kabel wel lang genoeg was. Leermomentje voor de volgende keer :+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8pM8k0qInC8sdlzCRGoMOSlSFM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FfW0yc283Rvz5DhhraGPcJgq.jpg?f=user_large

Laatste stop van de dag bij Tesla Supercharger in Hirschberg an der Bergstrasse met het feestmaal voor de dochters bij de Mcdonalds.

Vanochtend heel vroeg vertrokken, slaap toch altijd slecht in een Hotel. Eerste stop Tesla Supercharger in Oberhonnefeld. Een waanzinnig grote locatie met 40 Tesla laders en 8 Allego laders. Helaas door de koude temperatuur niet sneller kunnen laden dan 110kW. Echter ook door de vroegte was er nog niks open, dus snel weer vertrokken. Hierna gestopt bij Ionity Hammikeln, iets van de snelweg af, maar een erg leuke bakker met enorm veel lekkere dingen en uitzicht op het bakproces zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XJo1pgjhyeZEk333HAknOZLKvg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cdZAW7MKXnhUQTcQSLoax0Qm.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7R_pYd5jeRuVAdqRO-HrIW8-Vc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f6psdW0qMrGfhpBxU12zDmz5.jpg?f=user_large

Overal max snelheid gereden. In Duitsland veelvuldig 130-150km/h waar het kon. Verbruik vandaag 22kWh/100km, gisteren zo'n 19-20. Erg onder de indruk van de voorspelling van Google Maps. Hij is wat conservatief, maar kwam overal met zo'n 3-5% meer aan dan de voorspelling. Alleen bij harder dan 130km/h in DE liep hij iets terug. Leuk ook de verbaasde Duitsers dat het ook met een andere EV werkt bij de Tesla laders en verbaasde camping gasten als je de Frunk aan het volladen bent.

Al met al 2640km gereden, 537,8kWh verbruikt, gemiddeld 20,4 kWh/100km. Snelheid overal max snelheid, in DE 130-150 bij onbeperkte stukken. Gemiddelde snelheid 73km/h. Reden om bij Tesla en Ionity te laden, bij beide abonnement waardoor laadprijs gemiddeld tussen de 35 en 45 cent lag, tevens vrijwel overal goede plekken met WC en eetmogelijkheden. Nergens hoeven wachten op een beschikbare paal. Laadsnelheid van de XC40 is prima, auto was steeds sneller te vol dan dat wij klaar waren met eten\toilet bezoek. Extended range is leuk, maar mi niet erg nuttig op zo'n lange rit. De ritplanning werkt erg goed in Google Maps, zeker gezien je kan instellen welke "merk" je wil gebruiken en hij duidelijk aangeeft tot hoever je moet laden en met hoeveel je aankomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NVcHza4hLTIdizdYeQF_SFRrO4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w107gYrJuEljbt2moGhSzj1j.jpg?f=user_large

Uiteindelijke stats:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3kz9I8p0MGpuDoZWq6qt-FNhxQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/otOjWX30vgM6x00BJDzdJr4q.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAuqJi7I9feojTlPYHpmAiLuhfs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GRBLkmPoyQP5CQsb6dTKWC4B.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Waarom zou je niet dieper gaan dan 25-30%. Je vindt tegenwoordig om,de 20-30 km wel een snellader. Meestal staan ze in bosjes bij elkaar, je moet echt al pech hebben als er niks werkt.

Een Y LR heeft een range van 400 km op de autostrade aan 120-130 km/h als je start vanaf 100%.
Daar doe je met alle gemak stints mee van 250 km.

Waarom zou je nog meer kosten maken voor een grotere batterij en nog meer gewicht mee sleuren.

Je zou het gewoon eens moeten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 12:46
Zjanzjak schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:52:

Ik gebruik hier tegenwoordig chargefinder voor, vrij accuraat.
App of online: https://chargefinder.com/nl/search
Heel af en toe mist er alleen wel eens een laadpunt.
Fijne app dat, dank voor de tip! Hier in de sticks in Frankrijk zomaar een setje snelladers gevonden die niet in de Shell app stonden - ondanks dat de Shell pas het wel prima deed, kreeg zelfs een interface in (grotendeels) Nederlands!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AR2bUP4DbQi6hRTBtRkfqU_5JAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qiCfIcwp4rsw474DHoaavo1n.jpg?f=fotoalbum_large

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:51
Geen range rit door Europa, maar afgelopen dinsdag twee zakelijke afspraken gehad en voor 't eerst een wat langere rit in mijn Tesla Model 3 RWD. Totaal 460km gereden (vooral snelweg, tacc op 109), vertrokken met 100% en weer thuis gekomen met 5%.

Had zo'n laag verbruik niet verwacht met vooral snelweg, al mag je in NL toch niet zo hard dus dat helpt wel. Viel mij echt 100% mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericafterdark
Ophidian schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:13:
Gisterenochtend weer vertrokken uit Italië naar huis. De XC40 is echt top bevallen als reisauto. Zowel onderweg als ter plekke. Verbazingwekkend hoeveel zooi er onder de laadvloer en in de frunk kan. We waren in Peschiera en hadden op de camping 4 gratis laadplekken, 2 1F 20A, 2 3F 16A. In eerste instantie hield iedereen zich netjes aan het snel weghalen van de auto als het laden compleet was. Helaas bemerkt dat na de eerste zwarte zaterdag het veel drukker was in de omgeving, maar ook dat er een paar nieuwe gasten waren die de plekken de hele dag bezet hielden. Erg vervelend als je voor de terugreis nog even wil bijladen, dus uiteindelijk een snellader in de buurt gepakt. Palen van Enel X, Shell Recharge pas werkte prima.

De eerste dag had ik ongeveer 700km gepland met overnachting in Weinheim. Tweede dag nog 470 te gaan. Vertrokken rond 08.00 en uiteindelijk in het Hotel om 18.00. Had 3 stops gepland, plus een laatste stop bij de Mcdonalds voor de volgende dag.

Eerste stop was Tesla Supercharger in Melide. Grote speeltuin in de buurt en waanzinnig uitzicht op het meer. Gelukkig uiteindelijk deze gekozen, onze jongste dochter begon vlak voor de stop wagenziek te worden en bij het opdraaien van de parkeerplaats moest zij overgeven. Uiteindelijk hier dus wat langer stil gestaan om even te acclimatiseren. Toen richting de Gotthard tunnel. Helaas stond er file voor de tunnel en liep deze steeds verder op. De navi kwam daarom met een alternatieve route langs de snelweg en dan vlak voor de tunnel weer de snelweg op. Inderdaad reden we een mooie route op een weg door verschillende dorpjes met uitzicht op de stilstaande auto's op de snelweg. Helaas bleek deze route zo rustig, omdat de oprit naar de snelweg voor de tunnel afgesloten was. Hierdoor moesten we over de Gotthard pass. Prachtige route, maar achteraf blij dat we dus even wat extra geladen hadden in Melide, want het verbruik de bergen op kwam op gemiddeld 60kWh/100km. Ik had al de stop gepland in Gotthard Nord bij Ionity, verwachte aankomst met 37% bij de lader, maar het percentage bleef uiteraard afnemen de berg op. Voordat we gingen stijgen hadden we 47%, boven op de pass nog 35% over. Na het dalen weer 42% en uiteindelijk met 40% bij Ionity aangekomen. Express aangehouden om de jongste dochter weer even wat te laten eten, maar verder geen wagenziekte meer gehad ondanks alle slingerwegen. Uiteindelijk bleek de route over de pass sneller dan de tunnel, maar ook zoveel mooier ;) Zo'n EV is wat dat betreft heerlijk op dit soort bergwegen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]n op de rit naar beneden.

Bij Gotthard Nord weer een broodje gedaan, met ruimschoots te hoog percentage vertrokken doordat de auto sneller klaar is dan het broodje in de maag. Volgende stop weer bij Tesla Supercharger Herbolzheim. Dat was even spannend, de eerste keer moest ik over de drempel heen om de kabel te laten passen. Dat nu weer gedaan, maar dit keer stond er een paaltje extra, dat scheelde maar een paar cm :+. Achteraf bleek het ook niet nodig, deze lader stond net anders waardoor kabel wel lang genoeg was. Leermomentje voor de volgende keer :+.

[Afbeelding]

Laatste stop van de dag bij Tesla Supercharger in Hirschberg an der Bergstrasse met het feestmaal voor de dochters bij de Mcdonalds.

Vanochtend heel vroeg vertrokken, slaap toch altijd slecht in een Hotel. Eerste stop Tesla Supercharger in Oberhonnefeld. Een waanzinnig grote locatie met 40 Tesla laders en 8 Allego laders. Helaas door de koude temperatuur niet sneller kunnen laden dan 110kW. Echter ook door de vroegte was er nog niks open, dus snel weer vertrokken. Hierna gestopt bij Ionity Hammikeln, iets van de snelweg af, maar een erg leuke bakker met enorm veel lekkere dingen en uitzicht op het bakproces zelf.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Overal max snelheid gereden. In Duitsland veelvuldig 130-150km/h waar het kon. Verbruik vandaag 22kWh/100km, gisteren zo'n 19-20. Erg onder de indruk van de voorspelling van Google Maps. Hij is wat conservatief, maar kwam overal met zo'n 3-5% meer aan dan de voorspelling. Alleen bij harder dan 130km/h in DE liep hij iets terug. Leuk ook de verbaasde Duitsers dat het ook met een andere EV werkt bij de Tesla laders en verbaasde camping gasten als je de Frunk aan het volladen bent.

Al met al 2640km gereden, 537,8kWh verbruikt, gemiddeld 20,4 kWh/100km. Snelheid overal max snelheid, in DE 130-150 bij onbeperkte stukken. Gemiddelde snelheid 73km/h. Reden om bij Tesla en Ionity te laden, bij beide abonnement waardoor laadprijs gemiddeld tussen de 35 en 45 cent lag, tevens vrijwel overal goede plekken met WC en eetmogelijkheden. Nergens hoeven wachten op een beschikbare paal. Laadsnelheid van de XC40 is prima, auto was steeds sneller te vol dan dat wij klaar waren met eten\toilet bezoek. Extended range is leuk, maar mi niet erg nuttig op zo'n lange rit. De ritplanning werkt erg goed in Google Maps, zeker gezien je kan instellen welke "merk" je wil gebruiken en hij duidelijk aangeeft tot hoever je moet laden en met hoeveel je aankomt.

[Afbeelding]

Uiteindelijke stats:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Prachtig verslag.

Hoe koppel je Google Maps? Zelfde functionaliteit als bijvoorbeeld ABRP? Ik heb de optie nog niet gevonden.

Apple Maps heeft het ook inmiddels maar helaas niet voor Cupra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ophidian schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:13:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]n op de rit naar beneden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uiteindelijke stats:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi verslag! Herkenbaar ook, dat niet kunnen slapen in hotels :/

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
Eiríkr schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 23:16:
[...]

Prachtig verslag.

Hoe koppel je Google Maps? Zelfde functionaliteit als bijvoorbeeld ABRP? Ik heb de optie nog niet gevonden.

Infotainment van de XC40 draait op AAOS (aka Android Automotive) en heeft Google Maps geïntegreerd. Werkt aardig goed vind ik, al zijn er zeker nog een paar werkpunten.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:31
dabutcha76 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:15:
Hier in de sticks in Frankrijk zomaar een setje snelladers gevonden die niet in de Shell app stonden - ondanks dat de Shell pas het wel prima deed, kreeg zelfs een interface in (grotendeels) Nederlands!
De snelladers van IECharge zijn ook vrij nieuw (en retegoedkoop) dus kan mij er iets bij voorstellen dat het nog niet in bepaalde apps zichtbaar is.

https://iecharge.io/locations/

Voor het zoeken naar snelladers in Frankrijk (en een flink aantal in België) gebruik ik altijd het kaartje van Denis Schoelens: https://www.google.com/ma...%2C2.1754276499999925&z=6

Hij ververst dit regelmatig, soms ook te zien op zijn X (voorheen twitter) account: https://twitter.com/DSchoelens

De facebook groep waar hij deel van uit maakt is nog accurater;
La recharge rapide en France : actu, news, astuces, etc.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Vorig jaar hebben we met de Tesla Model 3 Performance een rondreis van 2 weken door Toscane gemaakt. Dat was onze eerste lange reis met een EV, maar dat beviel erg goed en daarom hebben we dit jaar geen moment getwijfeld om met de huidige Tesla Model Y Long Range opnieuw naar het zuiden te vertrekken.

Om de reis makkelijker te maken hebben we deze keer vooraf een BIP & Go tolbadge gehaald waarmee je bij de tolwegen gemakkelijk via de "T" banen kunt doorrijden ipv iedere keer apart af te rekenen. Daarnaast hebben we destijds voor de vorige auto al een KJUST 7-sets tassenset gehaald die voor de Model 3 bedoeld is, maar uiteraard ook prima in de Model Y past met nog wat extra ruimte resterend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pg6fEiAYP6xKzY_L_TU4udbJ2TA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOjkuqABfyPBMpVnvtPTbCbc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q274KHQlOYUo_nIM5jHWB3jk35Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSvwUEFWtmKBeP7DGUSeeC8a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmxa5DPvS5UgHjVbLD-SzIt0g_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILWzJ4Dm1wvCJkYBXA8Cw1Gh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3Xpykl_DDEu49foR3FAFNVfnLk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1MIyD5rzjE9ax8er9gOFF2O.jpg?f=fotoalbum_tile

Via ABRP voor vertrek de afzonderlijke bestemmingen ingevoerd om zeker te weten dat overal langs de route voldoende oplaadpunten zouden zijn. Eenmaal in de auto hebben we daar niets meer mee gedaan en hebben we iedere keer de eindbestemming van die dag ingevoerd en tussendoor pragmatisch de daadwerkelijke volgende stop geselecteerd wanneer dat nodig was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isQK2gEXypNVKBYDuaLGutbwCdQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9YKT1wwid7IZt0xEK3CgdiBV.png?f=user_large

Van de vorige keer hebben we ook geleerd dat Tesla Superchargers extra vertraging opleveren omdat ze doorgaans een paar minuten naast de snelweg liggen en je daar in een aantal gevallen ook de tolweg voor moet verlaten. Bij korte ritten met voldoende tijd besloten om vanuit kostenoogpunt alsnog bij de SuC's te laden, maar op de langere ritten hebben we de voorkeur gegeven aan het laden langs de snelweg, zonder specifieke voorkeur voor een aanbieder.

Ik heb op mijn telefoon meerdere laadapps en in de auto meerdere laadpassen, maar gebruik primair de Shell Recharge pas. Ik laad normaal gesproken nooit publiek en op vakantie ga ik niet puzzelen met duur/goedkoop laden en gebruik ik standaard de Recharge pas. Deze werkte gedurende de vakantie overigens overal prima.

Tijd voor de vakantie!

Dinsdag 25 juli
Bestemming: Vlak boven Basel.
Geplande reis: 8 uur & 725 km

Bij Hilden geladen, blijft altijd een mooie locatie met zowel tientallen Superchargers, Fastned en anderen. Hier nog even een Nio geinspecteerd, leuke auto om te zien. Ook stonden er 2 niet-Tesla's 90 graden gedraaid bij de Tesla Superchargers te laden en hielden dus ieder meerdere stalls bezet, maar er waren er nog >25 over, dus kon prima :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hLsZFVYdAIC9mb6fxKeMYYdjM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOnjdJVe4qsXOp2XSmqoXVcU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJsL8Ba7jXqhxRw6TO60SdILODE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsQGoo7kGEJzFaYaeit83d6M.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna nog wat andere SuC's meegepakt om bij het hotel aan te komen. Daar hadden ze tegen alle verwachtingen in een mooie dubbele laadpaal staan en dus 's nachts opgeladen.

Woensdag 26 juli
Bestemming: Chamonix
Geplande reis: 3:45 uur & 350 km

Korte rit, had zonder laden gekund. 2x bij een Supercharger gestopt voor een toiletbezoekje.

Bij één van de stops bij een KFC hield een ID5 2 stalls bezet, waardoor een Tesla niet kon laden. Na 5 minuten opgelost doordat iemand de reis kon vervolgen, maar het werd niet echt gewaardeerd (Foto iets later genomen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HsBSbThLzdisGVm3lZwEU1Kze4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCbNpBdEWXFeqJYCNKZ9e9LK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ek8oULpRypdkJBW1-XQ3Ec8WTtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vqoj4zVqHggMx8sOUCr3yL3t.jpg?f=fotoalbum_large

Op de locatie was geen laadmogelijkheid, maar dat was ook niet nodig. Genoten van het uitzicht op de Mont Blanc vanuit 1 van de 2 hotelkamers en vanuit de ander ook een prachtig uitzicht op de omgeving.

Hier waren we wederom blij met de KJUST tassenset, het uit- en inladen gaat gewoon supersnel.

Donderdag 27 juli
Bestemming: Le Bourg-d'Oisans, Frankrijk
Geplande reis: 3 uur & 175 km

Wederom een korte rit.

SuC bij een winkelcentrum:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuVCZ7W3ooduHgpQmHDDDw8qY6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qInjU2sV8RUgqPMutb99G2x.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze bestemming verbleven we 9 dagen. De locatie had een enkele EV Box paal, waar men netjes de auto's op tijd weghaalde maar het was wel iedere dag een dingetje om een vrije spot te vinden. Ook een aantal keren bij de receptie moeten melden dat er een ICE auto op de laadplek stond. Bleek ook 2x van een medewerker zelf te zijn die mij boos aankeek en echt niet leek te begrijpen waarom ze daar niet mocht parkeren met haar Dacia Duster. Gelukkig met de Y LR constant voldoende range en laadopties gehad, dus prima te doen, maar waarom zetten ze niet 2-3 palen ipv 1 neer, het is immers ook een verdienmodel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ei8t-PwxU6MhsoDMkBb-p6znnSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuwMswhAN9XK9Cjz1KN8sqrk.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijdag 4 augustus
Bestemming: Le Muy
Geplande reis: 5 uur & 450 km

Wat in Frankrijk opviel is dat langs de tolwegen met bordjes werd aangegeven dat er ook laadpalen beschikbaar waren op de "Aires". Om en om wel/niet, dus hebben we niet meer bij de Superchargers geladen, maar als we al >1,5 uur in de auto zaten bij een volgende aankondiging van een Aire over 20 km besloten om die wel/niet mee te pakken. Dan weten de kinderen ook waar ze aan toe zijn. Ging heel erg goed, zowel bij Ionity als bij Engie geladen en nauwelijks laders bezet. De Engie chargers waren nieuw en er zat ook begeleiding bij, deze bleken achteraf die dag ook gratis te zijn ivm de introductie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBHsoN5Ki4iTA1CHnnIRfDeWheA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNbGELh91CZiVUS47pke9ytJ.jpg?f=fotoalbum_large

Onderweg nog 1x een Tesla rijder geholpen die bij zijn nieuwe auto de laadklep probeerde te openen door deze kapot te trekken en een andere vakantieganger geholpen die er allemaal niets van begreep.

Lekker met 37 graden met een zwarte auto in het zonnetje aan de lader 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TY9xmnd9Ga2ZUO-WEIi6PtoEA3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUrGEW5VSiPow9V3Nh9jEZTU.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze bestemming, van dezelfde aanbieder als de vorige locatie, hadden ze wel netjes 3 dubbele EV Box laadpalen ipv 1. Een aantal ritjes gemaakt naar o.a. Saint Tropez en Saint Maxime en daarna zonder puzzelen op de locatie zelf weer kunnen laden. Dit beviel echt erg goed.

Woensdag 9 augustus.
Bestemming: Naar huis!
Geplande reis: 15 uur & 1475 km

De auto de dag van tevoren tot 95% geladen. 's Ochtends om 7:45 vertrokken. VMax+10 gereden en iedere 1,5-2 uur een korte stop gemaakt bij een Aire met laders: Starten met laden, even wat drinken halen, naar het toilet, terug naar de auto en direct door. We hebben geprobeerd een zo laag mogelijke SoC aan te houden zodat het laden zo snel mogelijk ging. De Y LR ging ondanks het voorverwarmen boven de 75% eigenlijk niet meer sneller dan 50 kW, dus iedere keer met max 75-80% vertrokken en tussen de 15-35% gestart met laden.

3x problemen gehad bij Ionity met het starten van het laden. Eén daarvan was een algemeen probleem met de lader en twee ervan hadden blijkbaar een lange handshake nodig.

Ook voor het eerst een Total Energies lader geprobeerd, deze had qua interface en CCS lader erg veel weg van de Ionity laders en had ook 45-60 seconden nodig om te starten waarbij de complete user interface bevroren leek te zijn, net als bij Ionity. Naast mij stonden 2 Franse mensen die hun eerste rit met de Tesla maakten en ze hadden geen laadpas. Het scannen van de QR-code werkte niet. Ik heb ze 5 minuten geholpen, maar wij moesten echt door, hopelijk is het ze gelukt :)

Een stopje later waren 8 van de 8 Ionity's bezet, kwam er een Nederlander op mij af die overduidelijk laadstress had en aangaf dat wij zijn plekje niet mochten innemen dat vrij zou komen. Kwam wat ongelukkig verwoord over, maar prima joh, wij hadden nog 25% buffer en zijn naar de volgende locatie gereden. 6 van de 8 vrij (Engie) en de auto volgeladen. Was die locatie ook volledig bezet geweest, dan waren we 2 km verder bij de Tesla Supercharger gaan laden. Hier zagen we het voordeel van de extra range, we hebben geen moment laadstress gehad met nog voldoende buffer na toch een langere rit.

Uiteindelijk via Maastricht (om Brussel en Antwerpen te vermijden) en 2x NL SuC's thuis aangekomen. Incl. laden, pauzes, etc. hebben we 15 uur en 40 minuten over de terugreis van +-1400 km gedaan, erg netjes. Ik durf ook wel te stellen dat we deze rit met een ICE niet veel sneller hadden kunnen doen, maximaal 30 minuten misschien.

Algemene tips/bevindingen:
  • Zet je gepolariseerde zonnebril af bij de interface van Ionity, anders begrijp je er helemaal niets van :D
  • Plan niet de hele route met iedere specifieke stop, maar heb er vertrouwen in dat er voldoende laders zijn en ga daar pragmatisch mee om. Helemaal met kinderen in de auto wordt het lastig om alles precies uit te stippelen. Na de eerste 3 uur heb je waarschijnlijk al minimaal één ongeplande stop gemaakt voor een toiletbezoekje en dan is je schema niet meer efficient. Gewoon de eindbestemming invoeren en tussendoor stoppen wanneer nodig.
  • Zorg voor minimaal 2 laadpassen en een paar goede apps op je telefoon als backup en/of voor het vinden van laadpalen in de buurt.
  • Zorg als backup altijd voor een Granny/Schuko lader en een verlengsnoer van >15 meter. Deze vakantie hadden wij dat niet nodig, bij een vorige vakantie heeft het 25 meter verlengsnoer ons geholpen toen de laders op het park kapot waren en we niet naast het huisje konden/mochten parkeren.
  • Vertrouw nooit volledig op een lader op je eindbestemming, maar voeg bij de laatste stop nog wat extra stroom toe zodat je een kleine buffer hebt.
  • Veel campings hebben vaste aankomst- en vertrekdagen. Dat zijn ook vaak de drukke laaddagen. De beste tijd om een vrije laadpaal te kunnen vinden is vaak tussen 9:00 - 11:00 in de ochtend als veel mensen op pad gaan
Tips voor de snelste reis:
  • Tesla Superchargers zijn goedkoper, maar kosten je extra reistijd omdat ze vaak verder van de snelweg liggen. Gebruik ze dus voornamelijk op kortere ritten waarbij totale reistijd een kleinere rol speelt of als je bijv. even bij een supermarkt inkopen wil doen.
  • BIP & Go tolbadge, hiermee voorkom je het afrekenen en stilstaan
  • Laden met een lage SoC en liever onderin de range dan bovenin de range rijden. Dus wel: 20-70% en niet: 50-100%. Met een hoge SoC gaat het laden met een factor 3-5x trager en kost dus veel extra tijd.
  • Liever 5 minuten te vroeg stoppen bij een optie met laadpaal, dan tussendoor uit nood ivm een toiletbezoekje op een plek moeten stoppen zonder laadmogelijkheden. Stilstaan = laden.
Conclusie: Op vakantie met de EV kan echt prima, in totaal ruim 3.500 km zonder problemen gereden. In Frankrijk is dat langs de tolwegen tegenwoordig ook meer dan prima geregeld. Gewoon doen, ervoor gaan en van genieten 8) d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 12-08-2023 11:16 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Eiríkr schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 23:16:
[...]

Prachtig verslag.

De XC40 en straks ook onze EX30 draaien op Android inderdaad. In het begin waren er zeker onlogische keuzes voor laadplekken en nog steeds geeft hij soms een gekke suggestie (snellader in Kerkrade terwijl je in Zwitserland staat), maar nu werkt het echt behoorlijk goed imo. Zeker de route met automatische keuze voor snelladers is top. Nog een filter waarbij je minimaal aantal palen ter plekke zou kunnen kiezen zou top zijn.

De XC40 is natuurlijk niet zo efficient als bijv een Tesla, maar daar weinig van gemerkt. Ik stopte sowieso altijd al elke 2 uur voor pauze met een ICE. Daar is nu niks aan veranderd, vond het wel comfortabel eigenlijk.

Uiteindelijk hebben we 555,75 kWh, 206 euro + 12,99 lidmaatschap Tesla, geladen voor 37 cent per kWh gemiddeld. Duurste in Italië voor 78 cent, goedkoopste in Duitsland bij Tesla 39 cent. Bij hotel en camping was laden gratis.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Tips voor de snelste reis:
Tesla Superchargers zijn goedkoper, maar kosten je extra reistijd omdat ze vaak verder van de snelweg liggen. Gebruik ze dus voornamelijk op kortere ritten waarbij totale reistijd een kleinere rol speelt of als je bijv. even bij een supermarkt inkopen wil doen.
Met de kanttekening dat dit op 15 uur misschien 15 minuten verschil maakt. Nu kon je bij een Aire ook vertrekken omdat er geen plek was. Overdag en in de vakantie zou ik altijd SuCs pakken. Veel minder stress of er plek is want meer stalls. Optimaler laden (nog steeds meer locaties en op v3 wat sneller in het begin) en ook nog eens 30-35c per kWh voordeliger voor de baas. Als je in de nacht rijdt zul je een serieuzer verschil kunnen maken. Nu is het echt rommelen in de marge. Ergens een verkeerde afslag, wat file of een extra toiletbezoek kost meer tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Taro schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:55:

Algemene tips/bevindingen:
Zet je gepolariseerde zonnebril af bij de interface van Ionity, anders begrijp je er helemaal niets van :D
Ja hier kwam ik ook achter inderdaad, maar ook als de zon erop staat zie je het display erg slecht :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q47pvppLokBMxRrMHu0_fzg0fLc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yMR6wtWIUAnQqNaJ93pK4J0H.jpg?f=user_large
Plan niet de hele route met iedere specifieke stop, maar heb er vertrouwen in dat er voldoende laders zijn en ga daar pragmatisch mee om. Helemaal met kinderen in de auto wordt het lastig om alles precies uit te stippelen. Na de eerste 3 uur heb je waarschijnlijk al minimaal één ongeplande stop gemaakt voor een toiletbezoekje en dan is je schema niet meer efficient. Gewoon de eindbestemming invoeren en tussendoor stoppen wanneer nodig.
Eens, maar dit is wel afhankelijk van de auto. Tesla en ook onze Volvo maken een mooi rit langs alle laders, maar er zijn ook zeker EVs waarbij dat niet zo mooi werkt. Onze Corsa-E bijv kan dat niet.
Zorg als backup altijd voor een Granny/Schuko lader en een verlengsnoer van >15 meter. Deze vakantie hadden wij dat niet nodig, bij een vorige vakantie heeft het 25 meter verlengsnoer ons geholpen toen de laders op het park kapot waren en we niet naast het huisje konden/mochten parkeren.
Met name van toepassing als er in de buurt niet zoveel is. Wij hadden vantevoren bekeken waar er snelladers waren. In de buurt van Peschiera (binnen 6km) zijn er 4 350kW laders en 1 50kW lader, dus wij hebben geen Schuko meegenomen.
Vertrouw nooit volledig op een lader op je eindbestemming, maar voeg bij de laatste stop nog wat extra stroom toe zodat je een kleine buffer hebt.
Hebben wij inderdaad ook gedaan. Niet zozeer voor de lader op eindbestemming, maar ook met name omdat je toch altijd weer even op pad moet om boodschappen te doen. En dan is aankomen met 10% niet erg prettig.
Veel campings hebben vaste aankomst- en vertrekdagen. Dat zijn ook vaak de drukke laaddagen. De beste tijd om een vrije laadpaal te kunnen vinden is vaak tussen 9:00 - 11:00 in de ochtend als veel mensen op pad gaan
Dan van die tijden merkte wij ook inderdaad, in de ochtend waren de laders vrijwel altijd leeg. Wij hadden expres een plek uitgekozen met vrije aankomst en vertrekdagen. Dat was zo fijn om buiten de drukke zaterdagen te kunnen reizen!
Tesla Superchargers zijn goedkoper, maar kosten je extra reistijd omdat ze vaak verder van de snelweg liggen. Gebruik ze dus voornamelijk op kortere ritten waarbij totale reistijd een kleinere rol speelt of als je bijv. even bij een supermarkt inkopen wil doen.
Ik vraag mij af of dit nu echt zoveel scheelt op de al lange reis. Ik denk dat een file meer invloed qua tijd heeft. Ik vond juist positief dat de Tesla Superchargers vrijwel altijd goede voorzieningen hadden en ook schoon. Dat vond ik langs de snelweg niet altijd zo.
Laden met een lage SoC en liever onderin de range dan bovenin de range rijden. Dus wel: 20-70% en niet: 50-100%. Met een hoge SoC gaat het laden met een factor 3-5x trager en kost dus veel extra tijd.
Klopt, maar toch vond ik dit lastig plannen. Want iedere keer was de auto sneller te vol dan dat wij klaar waren met toiletbezoek en kwamen we "te vol" aan. De Volvo weet zijn curve nog best lang hoog te houden, dus misschien dat dat bij Tesla net anders is.
Conclusie: Op vakantie met de EV kan echt prima, in totaal ruim 3.500 km zonder problemen gereden. In Frankrijk is dat langs de tolwegen tegenwoordig ook meer dan prima geregeld. Gewoon doen, ervoor gaan en van genieten 8) d:)b
Absoluut :+ En we kwamen eigenlijk overal heel relaxed aan doordat je alles op je gemak kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Inspired schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

Met de kanttekening dat dit op 15 uur misschien 15 minuten verschil maakt. Nu kon je bij een Aire ook vertrekken omdat er geen plek was. Overdag en in de vakantie zou ik altijd SuCs pakken. Veel minder stress of er plek is want meer stalls. [..] Als je in de nacht rijdt zul je een serieuzer verschil kunnen maken. Nu is het echt rommelen in de marge. Ergens een verkeerde afslag, wat file of een extra toiletbezoek kost meer tijd.
Klopt. Hangt ook heel erg van de specifieke locatie af, bij Metz en Orange bijv. was dit heen en terug toch zo'n 10 minuten extra ivm druk verkeer. Op een andere locatie mocht je alleen van de toiletten gebruikmaken als je ook iets in het restaurant bestelde, daar gaat je tijdswinst (ze gewoon 2 Euro in de handen gedrukt ;) ). Met een rit van >15 uur en bijv. 10 stops tikt dat iedere keer wel aan. Aan de andere kant moesten wij inderdaad eenmalig een volgende stop pakken, dat kost ook een paar minuten.

Op een rit van 4 uur gaan we voor SuC's, op een rit van 15-20 uur niet primair, tenzij het heel erg druk is langs die specifieke route.
Optimaler laden (nog steeds meer locaties en op v3 wat sneller in het begin) en ook nog eens 30c per kWh voordeliger voor de baas.
Ik heb de auto privé en moet ook zelf het laden betalen, dus ik weeg sowieso altijd de tijdsinvestering tegen de kosten af :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ophidian schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:47:
[...]

Ja hier kwam ik ook achter inderdaad, maar ook als de zon erop staat zie je het display erg slecht :+

[Afbeelding]
8)

Bij de Ionity laders bleef het eerste scherm ook vaak "hangen" met een Départ knopje dat niet reageerde. Pas na 60-90 seconden kwam er weer beweging in het scherm, kon ik nogmaals de RFID lezer gebruiken en daarna verscheen idd het laadscherm. Bij de Engie laders werd netjes aangegeven dat de communicatie bezig was en dat dat wel 60 seconden kon duren. Dat heeft Tesla echt veel beter voor elkaar.

Terugkijkend is mijn ervaring dat de Engie laders beter zijn bevallen dan die van Ionity en Total Energies. Wel fijn overigens dat ze daar ook regelmatig emmers neerzetten om de ramen te kunnen wassen, met een wolk van vliegende mieren op de voorruit geen overbodige luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Taro schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:03:
[...]

8)

Bij de Ionity laders bleef het eerste scherm ook vaak "hangen" met een Départ knopje dat niet reageerde. Pas na 60-90 seconden kwam er weer beweging in het scherm, kon ik nogmaals de RFID lezer gebruiken en daarna verscheen idd het laadscherm. Bij de Engie laders werd netjes aangegeven dat de communicatie bezig was en dat dat wel 60 seconden kon duren. Dat heeft Tesla echt veel beter voor elkaar.

Terugkijkend is mijn ervaring dat de Engie laders beter zijn bevallen dan die van Ionity en Total Energies. Wel fijn overigens dat ze daar ook regelmatig emmers neerzetten om de ramen te kunnen wassen, met een wolk van vliegende mieren op de voorruit geen overbodige luxe.
Snap ook niet dat die merken niet meer inzetten op plug & charge zoals Fastned. Ik heb altijd ruzie met die palen. Zal ook komen doordat ik verwend ben door Tesla wellicht. Technisch is het gewoon mogelijk zou ik zeggen. Soms eerst aansluiten, soms eerst bliepen. Ik wil gewoon pluggen en laden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:51
Inspired schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Snap ook niet dat die merken niet meer inzetten op plug & charge zoals Fastned. Ik heb altijd ruzie met die palen. Zal ook komen doordat ik verwend ben door Tesla wellicht. Technisch is het gewoon mogelijk zou ik zeggen. Soms eerst aansluiten, soms eerst bliepen. Ik wil gewoon pluggen en laden. :)
Bij best veel auto’s is Plug & Charge helemaal niet mogelijk (VAG autos bijvoorbeeld, alle auto’s hebben dezelfde ID :F ) dus de doelgroep is niet iedereen. Maar ik vind het inderdaad ideaal en gebruik het zowel voor de M3 als de ZOE.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ericafterdark
Conclusie na de eerste vakantie (Duitsland, Denemarken, Zweden) met een elektrische auto: heerlijk. Ook de weg terug bevalt goed en vooral ontspannen.

Overal en nergens geladen. In Denemarken en Zweden had ik op een paar plaatsen een nieuwe app nodig maar dat was goed te doen.

ABRP was onze beste vriend onderweg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_9RqbsYzoscC3ug3rV53jtNHn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ePmgp9pRhgwdszSgq07GT01.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
Taro schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:03:
[...]

Bij de Engie laders werd netjes aangegeven dat de communicatie bezig was en dat dat wel 60 seconden kon duren. Dat heeft Tesla echt veel beter voor elkaar.
Hoe bedoel je dat met Tesla? Als ik als niet Tesla rijder ga laden bij Tesla krijg ik na de keuze voor de laadpaal een mededeling in de app dat het tot 2 minuten kan duren voor het laden start. Nog niet gebeurt, langste wachten was grofweg één minuut voor het begin maar meestal gaat het een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:11:
[...]

Hoe bedoel je dat met Tesla? Als ik als niet Tesla rijder ga laden bij Tesla krijg ik na de keuze voor de laadpaal een mededeling in de app dat het tot 2 minuten kan duren voor het laden start. Nog niet gebeurt, langste wachten was grofweg één minuut voor het begin maar meestal gaat het een stuk sneller.
Als je zelf een Tesla hebt en bij Tesla laadt, dan hoef je niets met een app of laadpas te doen, de stekker inpluggen is voldoende en het laden start direct, ook in het buitenland.

Als niet-Tesla rijder werkt laden bij Tesla inderdaad anders en moet je met de app aan de slag en dan duurt het langer. Maar als "native" rijder start het laden instant.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 12-08-2023 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Inspired schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Fastned en EnBW gebruiken een workaround met een soort MAC adres en noemen dat Autocharge. Ionity heeft gekozen om de officiële Plug&Charge ISO standaard te ondersteunen. Die is in theorie minder fraudegevoelig want gebruikt encryptie bij de autorisatie maar wordt maar door een handjevol auto’s (Taycan, EQS, Mustang) ondersteund. Blijkbaar omdat er een of andere encryptiemodule (hardware) nodig is.
https://ionity.eu/_Resour...Y_Plug-and-Charge_EN3.pdf

In theorie zou je bij Fastned met een tussenstekker de ID van een andere auto kunnen spoofen want het is ongecodeerde powerline communicatie over de communicatiepinnen.

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 12-08-2023 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 18:37
Inspired schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

Met de kanttekening dat dit op 15 uur misschien 15 minuten verschil maakt. Nu kon je bij een Aire ook vertrekken omdat er geen plek was. Overdag en in de vakantie zou ik altijd SuCs pakken. Veel minder stress of er plek is want meer stalls. Optimaler laden (nog steeds meer locaties en op v3 wat sneller in het begin) en ook nog eens 30-35c per kWh voordeliger voor de baas. Als je in de nacht rijdt zul je een serieuzer verschil kunnen maken. Nu is het echt rommelen in de marge. Ergens een verkeerde afslag, wat file of een extra toiletbezoek kost meer tijd.
De snelweg verlaten en daarna er terug oprijden, gekend als de salami methode, is goedkoper aan péage dan gewoon rechtdoor te rijden. Als je dan nog eens goedkoper kunt laden na de afrit is dat 2 maal mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:57
Ritje naar Verona met de Model Y RWD, toestemming om de gratis supercharger credits op te mogen maken in het buitenland dus gaan *O*

- Een keer gestopt voor koffie bij een Tesla Supercharger.
- Volgende stop lunchen, was slechts een 50kW. Boeiend, lunchen duurt toch langer dan koffie.
- Daarna overnacht in Ulm bij de supercharger, dus mooi leegrijden als dat je aankomst bestemming is
- Volgende dag nog een keer gestopt voor een koffie bij een supercharger en een Nederlander geholpen bij een normale paal die zijn kabel er niet uit kreeg

Kortom eigenlijk niet hoeven wachten op laden, behalve voor stops die je toch wel maakt :)
Eventueel zonder overnachting had je bij diezelfde supercharger toch ook ergens avondeten moeten hebben. Ben echt positief verrast over lange ritten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:02

WhySoSerious

Be the change.

Leuk om alle ervaringen van iedereen te lezen hier. Over een paar dagen vertrekken wij ook naar Zuid-Zweden met een Y RWD. Eerste lange rit waar we überhaupt moeten DC-laden, maar met de dichtheid van Tesla SC'ers maak ik me daar 0 zorgen om. 5000 km gratis tegoed is ook wel fijn :+

Zal over paar weken wat foto's hier plaatsen, auto is vanochtend iig gewassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Taro schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:22:
[...]

Als je zelf een Tesla hebt en bij Tesla laadt, dan hoef je niets met een app of laadpas te doen, de stekker inpluggen is voldoende en het laden start direct, ook in het buitenland.

Als niet-Tesla rijder werkt laden bij Tesla inderdaad anders en moet je met de app aan de slag en dan duurt het langer. Maar als "native" rijder start het laden instant.
Sinds gisteren heb ik bij FastNed de "Plug and Charge" functie leren kennen. Werkt er net eender als bij de Tesla SuC's. Is gebaseerd op een (soort van ?) CarID (chassisnummer ?), niet alle EV's ondersteunen dit echter (ik dacht dat VW -ook- hier achterloopt). CarID is dan gekoppeld aan jouw account. Werkt hetzelfde als bij Tesla SuC's : inpluggen en beginnen laden, achteraf betalen via de ingestelde methode. Weliswaar duurder zonder abonnement, maar daarom niet minder bruikbaar in de zeldzame gevallen dat 't nodig is.

Dit lijkt mij nu echt wel de max om lange reizen mee te doen : 2 of 3 zo'n laadnetwerken, en je hebt overal laadmogelijkheden doorheen Europa zonder te zitten foefelen met apps en toestanden. Dit is hoe het hoort, als je 't mij vraagt. Ik denk zelfs dat Ionity ook zo'n mogelijkheid heeft, maar dat ben ik nog aan 't uitdokteren (ik wil eerst de business info aan mijn account gekoppeld hebben, maar dat kan niet via de app, da's iets voor maandag).

Dat je soms een half jaar moet EV rijden voordat je beseft dat er nog andere netwerken zijn die dit op eenzelfde makkelijke manier doen (in my defence : bij Tesla word je wel enigszins verwend). FastNed zet die mogelijkheid van hen mijns inziens niet genoeg in de verf ...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Als je een account aanmaakt bij Fastned is zowat de eerste stap of je Autocharge wilt activeren...

Weet niet hoe ze het nog zichtbaarder moeten maken @flupp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Devian schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:18:
Als je een account aanmaakt bij Fastned is zowat de eerste stap of je Autocharge wilt activeren...

Wat zei ik dan niét dat jij wél zei ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
flupp schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Wat zei ik dan niét dat jij wél zei ?
FastNed zet die mogelijkheid van hen mijns inziens niet genoeg in de verf ...

Dat? Mijns inziens is die optie erg duidelijk zichtbaar..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
Sta nu te laden met de e-Niro bij een Tesla locatie met 20 laadpalen. Onderstaand het uitzicht links en rechts. Tot twee keer aan toe wil er nu iemand demonstratief rechts van mij parkeren en laden wat uiteraard niet kan want ik blokkeer twee laadpalen ipv van één....
Dat verzin je toch niet als er zoveel vrije palen beschikbaar zijn?
Nu ik klaar ben met typen staan er inclusief mijzelf maar liefst drie auto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HYsnjysKl9t7JTnEizYufg4ovk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ouC9BKCkPmlIy3gxu9DNk15Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSW-7yVlait2SrAh6_JYyTMMe54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JXX7460IfKfdXpjZE2UzHHq7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
flupp schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:42:
[...]
niet alle EV's ondersteunen dit echter (ik dacht dat VW -ook- hier achterloopt).
VW loopt voor. Hun auto’s zijn meestal al voorbereid op de ISO standaard die Ionity gebruikt. Tesla ondersteunt dit (nog) niet. Maar het klopt dat VWs de ‘hack’ van Fastned niet ondersteunen.
En Tesla loopt met de SuCs natuurlijk wel voorop (voordat een of andere slimmerik zich weer getriggerd voelt).
Ik denk zelfs dat Ionity ook zo'n mogelijkheid heeft, maar dat ben ik nog aan 't uitdokteren (ik wil eerst de business info aan mijn account gekoppeld hebben, maar dat kan niet via de app, da's iets voor maandag).
Tip: scroll even 4 Posts omhoog vanaf jouw post en je hoeft niets meer uit te dokteren en weet wat Ionity wel of niet aanbiedt.
Dat je soms een half jaar moet EV rijden voordat je beseft dat er nog andere netwerken zijn die dit op eenzelfde makkelijke manier doen (in my defence : bij Tesla word je wel enigszins verwend). FastNed zet die mogelijkheid van hen mijns inziens niet genoeg in de verf ...
Zoals je zelf ook laat doorschemeren: dat ligt meer aan jezelf dan aan anderen. Ze doen best veel om die functionaliteit onder de aandacht te brengen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18:26
ninjazx9r98 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:38:
Sta nu te laden met de e-Niro bij een Tesla locatie met 20 laadpalen. Onderstaand het uitzicht links en rechts. Tot twee keer aan toe wil er nu iemand demonstratief rechts van mij parkeren en laden wat uiteraard niet kan want ik blokkeer twee laadpalen ipv van één....
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kinderachtig gedoe..

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 23:23
Dit jaar voor de 2e keer een rondje Zweden gemaakt. Waar er vorig jaar bijna geen laadfiles waren, dit jaar een drama. Elke laadstop een file gehad, voornamelijk bij Ionity, daarbij waren er ook een behoorlijk aantal buiten gebruik. Ben nu op de terugweg voornamelijk bij Tesla aan t laden, een verademing.
Wat een enorm verschil met vorig jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ze zagen eindelijk eens wat anders dan een 13 in een dozijn Tesla. Zie het als een compliment. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:51
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij V2 laders zijn Tesla rijders er toch aan gewend om steeds een stall over te slaan? Dus waarom zouden ze dan direct naast je willen staan? Sta jij op xA dan willen zij niet op xB staan en sta jij op xB dan pakken zij toch lekker de x+1A of B. Kortom, geen heel slimme Tesla rijders. Rij er zelf ook een en je bent van harte welkom O+

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Himalaya schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:04:
[...]

Bij V2 laders zijn Tesla rijders er toch aan gewend om steeds een stall over te slaan? Dus waarom zouden ze dan direct naast je willen staan? Sta jij op xA dan willen zij niet op xB staan en sta jij op xB dan pakken zij toch lekker de x+1A of B. Kortom, geen heel slimme Tesla rijders. Rij er zelf ook een en je bent van harte welkom O+
Dat valt je denk ik nog tegen, heel veel mensen zijn zich daar niet van bewust.

Ik zou niet-Tesla rijders wel adviseren om de SuC's met grotere aantallen stalls te kiezen. De kans dat je bij 8 stalls iemand "dwarszit" (zo bedoel ik het niet) is immers groter dan bij 18-32 stalls. En de grotere locaties hebben vaak ook wel wat apart geplaatste laders voor bijv. caravans of iets dergelijks, dan zit je een ander sowieso niet in de weg.

Aangezien Tesla de laders voor iedereen heeft opengesteld moet men elkaar er onderling niet op gaan afrekenen. Wel kan iedereen rekening met elkaar houden.

Zoals ik dus 2 weken geleden op vakantie zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJsL8Ba7jXqhxRw6TO60SdILODE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsQGoo7kGEJzFaYaeit83d6M.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kon er wel om lachen aangezien er nog minimaal 25-30 stalls vrij waren, ik verwacht dat hij dat anders ook niet had gedaan.

Je ziet ook dat ze in Hilden (foto) links speciaal geplaatste laders voor auto's met aanhangers/caravans hebben, sowieso een uitkomst voor rijders van andere merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:40

Japie.G

Colour Classic

Taro schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:18:
[...]

Ik zou niet-Tesla rijders wel adviseren om de SuC's met grotere aantallen stalls te kiezen. De kans dat je bij 8 stalls iemand "dwarszit" (zo bedoel ik het niet) is immers groter dan bij 18-32 stalls. En de grotere locaties hebben vaak ook wel wat apart geplaatste laders voor bijv. caravans of iets dergelijks, dan zit je een ander sowieso niet in de weg.

Aangezien Tesla de laders voor iedereen heeft opengesteld moet men elkaar er onderling niet op gaan afrekenen. Wel kan iedereen rekening met elkaar houden.

[Afbeelding]

Ik kon er wel om lachen aangezien er nog minimaal 25-30 stalls vrij waren, ik verwacht dat hij dat anders ook niet had gedaan.

Je ziet ook dat ze in Hilden (foto) links speciaal geplaatste laders voor auto's met aanhangers/caravans hebben, sowieso een uitkomst voor rijders van andere merken.
Had ik kunnen zijn met mn megane. Domme stoeprandjes die ze er neergelegd hebben..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiIMPZ-B9P728wpwvKHmqT2TCKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kAaEzsvT5p6EgOEq1DY0Ouus.jpg?f=fotoalbum_large
Al blokkeerde ik geen extra stall, behalve een 11kw paaltje.. Had ook geen zin om de kabel er onder spanning in te pluggen😃

Kwam er na mij een tesla rijder aan die het nog grappiger aanpakte. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxlEOd_hZSYi3YpLAXvfK6yArWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Kbg20eIKkhacnjBPgkKl9DM.jpg?f=fotoalbum_large
Beetje inzoomen rechts. Die nam met aanhanger 3 stalls in gebruik. Haha maargoed, er was zat vrij. Wil maar zeggen dat ook tesla rijders wel eens buiten de ongeschreven regeltjes gaan 😉

Verder is mijn oostenrijk trip bijzonder prettig verlopen met dank aan de Tesla SuC’s💪🏼👌🏻

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Devian schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:48:
[...]
FastNed zet die mogelijkheid van hen mijns inziens niet genoeg in de verf ...

Dat? Mijns inziens is die optie erg duidelijk zichtbaar..
Je hebt het over het activeren van die optie ... eens je de app hebt geïnstalleerd. Akkoord, die optie is overduidelijk en supermakkelijk om te activeren, helemaal mee eens.

Alleen had ik de FastNed app al geïnstalleerd om pas dan door te hebben dat je bij hen, net als bij Tesla, hoe dan ook de mogelijkheid had van "Plug and Charge" (op basis van de auto-ID, gekoppeld aan jouw account). Dát is wat ik bedoelde : ze hadden best beter mogen in de verf zetten dat óók zij (naast de Tesla SuC's) "Plug and Charge" voor elkaar hadden. Is dat geen sterk punt, die mogelijkheid ?

Ik kan ook bijziend zijn geweest : ik rijd nog maar een half jaar met Tesla en had mijn blik, verwend door het Tesla SuC netwerk, nog niet zo verruimd, zeg maar.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
JTHZZ schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:51:
[...]
VW loopt voor. Hun auto’s zijn meestal al voorbereid op de ISO standaard die Ionity gebruikt. Tesla ondersteunt dit (nog) niet. Maar het klopt dat VWs de ‘hack’ van Fastned niet ondersteunen.
En Tesla loopt met de SuCs natuurlijk wel voorop (voordat een of andere slimmerik zich weer getriggerd voelt).
...
Doet me denken aan 30 jaar geleden, toen VHS, Betamax en Video2000 een robbertje uitvochten over wat de "standaard" moest worden.

Dat Video2000 de technisch "betere" standaard was boeit niet langer, want VHS ging met het marktaandeel lopen.

Net zo hier, 30 jaar later : dat VW en Ionity "een" ISO standaard volgen zal er (véél) minder toe doen dan de "hack-like" standaard van Tesla en FastNed. Want die laatsten hebben wel al 90% van de Amerikaanse markt bedekt met snelladers. Van de Europese marktdekkings-percentages heb ik geen benul, maar ik zou niet op VW wedden, helaas, hoe ver "vooruit" ze ook mogen zijn. Hun technisch vernuft heeft hen alleszins niet zo héél veel geholpen om sterke verkoopcijfers te scoren, want nog heel even en Tesla verkoopt binnenkort op zijn eentje meer EV's dan VW EV's én ICE's tesamen ...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JTHZZ schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:51:
[...]

VW/VAG is toch ook aandeelhouder van Ionity? Het is altijd makkelijker om "standaarden" te ondersteunen als je op beide factoren invloed hebt.

In deze markt draait het niet primair om regeltjes of standaarden volgen, maar om innovatie en betrouwbaarheid. Op basis van mijn ervaringen in de afgelopen 2-3 weken scoort Ionity laag op betrouwbaarheid als ik ze vergelijk met bijv. Total Energies, Engie en Tesla. Ik heb bij verschillende locaties in Frankrijk niet werkende Ionity palen aangetroffen.

Heel benieuwd hoe het landschap er over enkele jaren uitziet. Daarnaast konden wij op een route door België nauwelijks laden, behalve bij 2 Tesla SuC's, daar stonden dan ook veel andere merken te laden. Ik begrijp niet waarom men zoveel moeite heeft met het leveren van betrouwbare laders. In de VS zie je bijv. dat Electrify America (ook onderdeel VAG) meer niet werkende laders dan wel werkende laders heeft. Bij Tesla betreft dat echt een enorm laag percentage op het geheel.

Willen meer mensen een EV aanschaffen én met de EV op vakantie gaan, dan hebben verschillende aanbieders nog grote stappen te zetten en gaandeweg zullen er ook een aantal sneuvelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
flupp schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:35:
[...]

Net zo hier, 30 jaar later : dat VW en Ionity "een" ISO standaard volgen zal er (véél) minder toe doen dan de "hack-like" standaard van Tesla en FastNed. Want die laatsten hebben wel al 90% van de Amerikaanse markt bedekt met snelladers. Van de Europese marktdekkings-percentages heb ik geen benul, maar ik zou niet op VW wedden, helaas, hoe ver "vooruit" ze ook mogen zijn. Hun technisch vernuft heeft hen alleszins niet zo héél veel geholpen om sterke verkoopcijfers te scoren, want nog heel even en Tesla verkoopt binnenkort op zijn eentje meer EV's dan VW EV's én ICE's tesamen ...
Er wordt wel weer makkelijk van alles geroepen om VW te bashen. De meest verkochte EV vorig jaar was in Nederland de Skoda Enyaq. Ook IDx haalde prima aantallen. Ja dit jaar zal het door Elon’s prijsgestunt de Model Y zijn en ja wereldwijd (vooral Amerika want geen VW) verkoopt Tesla meer EVs maar daarmee kun je niet zeggen dat VW geen sterke verkoopcijfers scoort.

En wat plug&charge vs autocharge betreft: Fastned is een kleine speler Europees gezien en al helemaal wereldwijd dus je verhaal gaat niet op. Ook al omdat Tesla weer een andere oplossing gebruikt die alleen voor Tesla’s werkt.
De ISO standaard is er na vele jaren gekomen: niet omdat Vw en Ionity iets hebben afgesproken maar omdat het in de internationale standaardisatieclubs is afgesproken. Net als bijv CCS stekkers of RFID codes.
En als laatste: Ionity heeft 5 aandeelhouders: Hyundai, VW; BMW, Mercedes Benz en Ford. Dus het is geen exclusief eigendom van Volkswagen als je dat bedoelde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:17
Taro schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:05:
[...]
Daarnaast konden wij op een route door België nauwelijks laden, behalve bij 2 Tesla SuC's, daar stonden dan ook veel andere merken te laden. Ik begrijp niet waarom men zoveel moeite heeft met het leveren van betrouwbare laders.
Je mag gerust België vervangen door Wallonië, want in Vlaanderen zijn ze wel goed bezig. Wallonië blijft op alle vlak achter met vanalles en niet alleen laadpalen, is gewoon hun ingesteldheid.. Telkens ik naar Wallonië reis (vaak Ardennen) is het alsof je 20 jaar terug gaat in de tijd, heeft zijn charmes daarom komen we er ook zo vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
rinkel schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:27:
Dit jaar voor de 2e keer een rondje Zweden gemaakt. Waar er vorig jaar bijna geen laadfiles waren, dit jaar een drama. Elke laadstop een file gehad, voornamelijk bij Ionity, daarbij waren er ook een behoorlijk aantal buiten gebruik. Ben nu op de terugweg voornamelijk bij Tesla aan t laden, een verademing.
Wat een enorm verschil met vorig jaar!
Waar had je die laadfiles? In Zweden of in Duitsland?

Het is gekend dat er minder laadstations zijn in het noorden van Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 23:23
Ook zo vreemd.
Bij Duitsland Shell recharge, werkt niet met de Shell recharge pas, alleen met de app. Vaagheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXmN5P2HuOfxLxgBIvtj94I6QJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbrNxs4YpxRe957lDgZCVi9u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24
Net terug van een paar weken vakantie in Duitsland en een stukje Frankrijk (Strasbourg) met onze Kia eNiro 2020, met aan boord twee volwassenen, twee kinderen, een hoop tassen én een gevulde dakkoffer.

En: dat ging boven verwachting goed. Laden was nergens een probleem, we hebben voornamelijk Tesla-superchargers gepakt, omdat het daar altijd rustig én goedkoop was. Ik was vooraf bang dat de dakkoffer behoorlijke impact zou hebben op het verbruik, maar het viel me alleszins mee. Nu rijden wij normaal niet vaak lange afstanden, dus echt eerlijk vergelijkingsmateriaal heb ik niet, maar voor de beeldvorming:

Den Haag -> Center Parcs Eifel: 369km, 15,10kWh/100km
Center Parcs Eifel -> Strasbourg: 320km, 16,06kWh/100km
Strasbourg -> Legoland Duitsland: 270km, 15,63kWh/100km
Legoland Duitsland -> München: 120km, 15,06kWh/100km
Reichershofen (stukje boven München) -> Den Haag: 849km, 17,29kWh/100km

We zijn totaal niet bewust bezig geweest met zuinig rijden. Airco stond aan (kostte niet heel veel accu, want warm was het helaas niet) en we hebben op de Autobahn behoorlijk doorgereden (130km/u was geen uitzondering). Ik was best positief verrast dus :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
posttoast schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:57:
Net terug van een paar weken vakantie in Duitsland en een stukje Frankrijk (Strasbourg) met onze Kia eNiro 2020, met aan boord twee volwassenen, twee kinderen, een hoop tassen én een gevulde dakkoffer.

En: dat ging boven verwachting goed. Laden was nergens een probleem, we hebben voornamelijk Tesla-superchargers gepakt, omdat het daar altijd rustig én goedkoop was. Ik was vooraf bang dat de dakkoffer behoorlijke impact zou hebben op het verbruik, maar het viel me alleszins mee. Nu rijden wij normaal niet vaak lange afstanden, dus echt eerlijk vergelijkingsmateriaal heb ik niet, maar voor de beeldvorming:

We zijn totaal niet bewust bezig geweest met zuinig rijden. Airco stond aan (kostte niet heel veel accu, want warm was het helaas niet) en we hebben op de Autobahn behoorlijk doorgereden (130km/u was geen uitzondering). Ik was best positief verrast dus :)
Dat is best een mooi verbruik, zeker mét dakkoffer. Dat haal ik in geen 10 jaar met m'n XC40 zónder dakkoffer. Ik zat gemiddeld op 22kWh/100km. Ook zonder naar iets te kijken dus grotendeels 130km/u en airco op. Daaraan zie je toch wat voor een inefficiënte auto dat is.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:42
posttoast schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:57:

Ik heb een Niro EV (2022) en haal ook zonder bagage en dakkoffer bij 130km/u niet dat lage verbruik.

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24
Frieseteun schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:39:
[...]

Ik heb een Niro EV (2022) en haal ook zonder bagage en dakkoffer bij 130km/u niet dat lage verbruik.
Ja, voor alle duidelijkheid: we hebben niet non-stop 130km/u gereden he. Daar was het te druk voor en we hebben hier en daar ook file-gereden (niet stil gestaan).

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:52
Mischien toch eens wat harder rijden de volgende keer. De eerste langere rit met de e-Niro (22), 105 op de cruisecontrol en 14kwh/100km ongeveer.Binnendoor met veel optrekken en afremmen in Friesland een paar tienden meer.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 10:12
Afgelopen vrijdag terug van een vakantie naar Turkije met mijn Y LR. Wat een heerlijke reisauto is het toch! Woensdagochtend vertrokken vanuit Samsun en vrijdagavond was ik na 3400km thuis. In 4 weken vakantie heb ik 7637km gereden. Helaas had ik niet overal internet, dus Teslamate heeft niet ál mijn ritten en oplaadmomenten geregistreerd, maar dit is het overal plaatje over 4 weken (heen- en terugweg):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYvz5HuRE2M1CBY93zG3ih9N5o8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/daMnJKCW6nH74U02Bs399ONb.jpg?f=fotoalbum_large

De totaal gereden afstand klopt, maar het werkelijk gemiddeld verbruik en totale kosten liggen hoger dan weergegeven wegens de laadmomenten die niet zijn geregistreerd in Servië en 1 in Turkije. Ik heb daarbij altijd de sentry mode aan gehad. De Tesla trok in Turkije enorm veel (positieve) aandacht. Het laden in Servië en Bulgarije was overigens gratis.

Naar Turkije toe heb ik t/m in Servië overal het Tesla laadnetwerk gebruikt. In Bulgarije heb ik gebruik gemaakt van een lader van ELdrive, dat werkte met de Shell Recharge pasje. De superchargers van Tesla waren in Sofia en Plovdiv midden in de stad, dus deze lage behoorlijk uit de route.

In Turkije zelf heb ik in Edirne en Bolu ook geladen bij Tesla, maar daar buiten gebruik kunnen maken van Trugo (eigen netwerk van Togg, de nieuwe Turkse EV auto), ZES en Enyakit. Allen werken door simpwelweg te registreren, credit card te koppelen en bij het laden de QR code te scannen. Er zijn nóg meer aanbieders, maar persoonlijk niet nodig gehad.

Wat ik wel vreemd vond: het was in Turkije nodig om een credit card te koppelen aan mijn Tesla account. De auto heb ik gekocht op mijn zaak en in mijn Tesla account heb ik mijn zakelijk bankpasje gekoppeld. Dat ging goed t/m in Servië. Eenmaal in Turkije kreeg ik na het laden in de Tesla app de melding dat er een bedrag open stond en ik dat eerst moest betalen voordat ik weer gebruik kon maken van het Tesla supercharger netwerk.

De heen weg moest ik nog wel wennen aan het rijden van een lange afstand met een EV: ik had mij zelf voorgenomen om om de 2 - 2.5 uur een rustmoment te houden en die gelegenheid gelijk te gebruiken om te laden. Ik had daarom zelf laadplekken uitgestippeld die op 2 uur rijden van elkaar af zaten. Op de terug weg heb ik dat (vanaf Kroatië) niet gedaan en simpelweg Tesla zelf laten beslissen waar ik moest laden. Wel heb ik aangegeven wat minder vaak te willen laden waarbij de laadmomenten lang mocht zijn. De laadmomenten die Tesla aan gaf kwamen nagenoeg overeen met de rustmomenten die ik ook voor ogen had. Leermoment voor mij 😁 Verder heb ik op de terugweg overal de maximale toegestane snelheid aangehouden, waarbij ik in Duitsland stukken 150-160km/h heb gereden zo lang het halen van de volgende laadpunt niet in gevaar kwam. De heenweg durfde ik dat (wegens mijn onervarenheid) niet aan en reed ik wat zuiniger.

Met alle opgedane ervaring ga ik volgend zomer absoluut weer met de Tesla naar Turkije!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-04 10:58
Wij (getrouwd stel + 2 dochters 8 en 13) zijn onlangs naar Denemarken (Odense) gereden. Vanuit Heerhugowaard. Net geen 800km. Kia Niro EV (64kWh). Heen 's avonds gestart, ca 23u, dus 's nachts gereden. Vrouw rijdt niet. Overdag nog wat geslapen. Had een Tesla abonnement genomen zodat ik superchargers kon gebruiken, het is dan best eenvoudig een route te plannen met 3 laadpunten.

Super rustig tot ver na het eerste laadpunt. Weer was verder prima, dus de hele heenweg ging uneventful. Geen laadstress. In Denemarken ook steeds Tesla SC's gebruikt (was er toevallig 1 in de buurt bij een groot winkelcentrum ook dus makkelijk te combineren met boodschappen doen). Kon bij 1 Lidl gratis laden terwijl we in de winkel waren (wel met maar 6kW). TSC's laden wel met maar hooguit 54kW. Sommige E-On's, of Aral gingen tot 74kW. Scheelt toch best wel weer.

Terugweg was spannender. Besloten eerder te gaan rijden (ca. 19u), wat qua drukte goed uitpakte ook. Alleen eenmaal 's nachts precies op het punt in Duitsland met werkzaamheden, flinke regen. Vooral het slechte zicht wat daarbij hoort. Rit ging, hoewel een stuk vermoeiender rijden, goed tot we dik in NL waren, en ik iets te overmoedig werd met de lading die ik had en waar het volgende laadpunt zou zijn. Eenmaal in NL rook ik thuis weer. Het was toen ca. 04:00u. Weer leek beter te worden.

Alleen even voor ik de afsluitdijk op rij slaat het weer weer toe. Met nog 70km in de accu moet ik de afsluitdijk afrijden met windkracht 10 tegenwind (zo voelde en klonk het). Reed ook nog met dakkoffer. Die 70km in de accu gingen ineens veel sneller. Vrouw wakker gemaakt om te zoeken naar laadpunten. Die vonden we 35km verderop. Zou makkelijk moeten gaan met die 70km zou je zeggen, maar dat waren de langste 35km van mijn leven. Ik heb hooguit 70km/h gereden om het verbruik zo laag mogelijk te houden (had met die snelheid al moeite om <17kWh/100km te blijven). Snoeiharde regen. Was geen fijn gevoel, die gedachte dat je daar ergens stil komt te staan.. Ging uiteindelijk goed. Wel wat later thuis daardoor .. haha.

Op snelwegen heb het meeste toch wel ~100km/h gereden, ik denk alles bij elkaar toch ook wel een paar uur lang met 130km/h, maar daar kwam ik wel op terug. Je bereik is dan helemaal weg.

Anyway, lessons learned:

- Hardrijden heeft (iig. met de laadsnelheid van de Kia) geen zin, zeker niet met ook nog eens tegenwind en/of een dakkoffer
- Extra verbruik dakkoffer is behoorlijk (ik schat zo 10-20%)
- Je komt veel verschillende soort laadpalen tegen, apps, abonnementjes.. dan zijn die TSC stations wel een zege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
mustisen schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:49:
Afgelopen vrijdag terug van een vakantie naar Turkije met mijn Y LR. Wat een heerlijke reisauto is het toch! Woensdagochtend vertrokken vanuit Samsun en vrijdagavond was ik na 3400km thuis. In 4 weken vakantie heb ik 7637km gereden. Helaas had ik niet overal internet, dus Teslamate heeft niet ál mijn ritten en oplaadmomenten geregistreerd, maar dit is het overal plaatje over 4 weken (heen- en terugweg):

[Afbeelding]

De totaal gereden afstand klopt, maar het werkelijk gemiddeld verbruik en totale kosten liggen hoger dan weergegeven wegens de laadmomenten die niet zijn geregistreerd in Servië en 1 in Turkije. Ik heb daarbij altijd de sentry mode aan gehad. De Tesla trok in Turkije enorm veel (positieve) aandacht. Het laden in Servië en Bulgarije was overigens gratis.

Naar Turkije toe heb ik t/m in Servië overal het Tesla laadnetwerk gebruikt. In Bulgarije heb ik gebruik gemaakt van een lader van ELdrive, dat werkte met de Shell Recharge pasje. De superchargers van Tesla waren in Sofia en Plovdiv midden in de stad, dus deze lage behoorlijk uit de route.

In Turkije zelf heb ik in Edirne en Bolu ook geladen bij Tesla, maar daar buiten gebruik kunnen maken van Trugo (eigen netwerk van Togg, de nieuwe Turkse EV auto), ZES en Enyakit. Allen werken door simpwelweg te registreren, credit card te koppelen en bij het laden de QR code te scannen. Er zijn nóg meer aanbieders, maar persoonlijk niet nodig gehad.

Wat ik wel vreemd vond: het was in Turkije nodig om een credit card te koppelen aan mijn Tesla account. De auto heb ik gekocht op mijn zaak en in mijn Tesla account heb ik mijn zakelijk bankpasje gekoppeld. Dat ging goed t/m in Servië. Eenmaal in Turkije kreeg ik na het laden in de Tesla app de melding dat er een bedrag open stond en ik dat eerst moest betalen voordat ik weer gebruik kon maken van het Tesla supercharger netwerk.

De heen weg moest ik nog wel wennen aan het rijden van een lange afstand met een EV: ik had mij zelf voorgenomen om om de 2 - 2.5 uur een rustmoment te houden en die gelegenheid gelijk te gebruiken om te laden. Ik had daarom zelf laadplekken uitgestippeld die op 2 uur rijden van elkaar af zaten. Op de terug weg heb ik dat (vanaf Kroatië) niet gedaan en simpelweg Tesla zelf laten beslissen waar ik moest laden. Wel heb ik aangegeven wat minder vaak te willen laden waarbij de laadmomenten lang mocht zijn. De laadmomenten die Tesla aan gaf kwamen nagenoeg overeen met de rustmomenten die ik ook voor ogen had. Leermoment voor mij 😁 Verder heb ik op de terugweg overal de maximale toegestane snelheid aangehouden, waarbij ik in Duitsland stukken 150-160km/h heb gereden zo lang het halen van de volgende laadpunt niet in gevaar kwam. De heenweg durfde ik dat (wegens mijn onervarenheid) niet aan en reed ik wat zuiniger.

Met alle opgedane ervaring ga ik volgend zomer absoluut weer met de Tesla naar Turkije!
Moedig, en leuk dat je je ervaringen deelt.

Waar kan jij aangeven dat je ‘minder vaak wil laden’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 10:12
Tommie12 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:34:
[...]

Moedig, en leuk dat je je ervaringen deelt.

Waar kan jij aangeven dat je ‘minder vaak wil laden’?
Sorry, ik ben onvolledig geweest! In ABRP kun je dat instellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yo9hhnxmCQuacTy7n1yFssifEYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQcYklijxES12Tueb1scwE2G.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ingesteld dat ik weinig, maar lange stops wil doen, waarbij ik ook nog in de filters heb aangegeven Tesla en 'Community by Shell Recharge' laders te prefereren. Er werd voor mij tussen mijn woonplaats en Zagreb in louter Tesla laadpunten ingepland:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oUGJu_V81a7gP4h9xXoar9zYaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vl8mahNcQbgAhbeIgEnQMHzU.jpg?f=fotoalbum_large

Het is zeker niet de snelste vorm van reizen met een EV, maar de pauzes had ik nodig met 2 volwassenen en 2 kinderen die naar de wc moesten. Als ik kortere stops had (zeg 5 - 10 minuten) haalde ik dat sowieso niet en zou ik toch extra laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@mustisen je hebt alleen de verkeerde auto in ABRP geselecteerd. :) De Y met 4680 hebben we niet hier. De stops zijn nu nog niet echt lang overigens. Vraag me af of ABRP zoveel anders zou doen op de standaard instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
PeterZ(on) schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:31:
[...]

Dat komt al aardig dichtbij mijn wensen om mijn laadstops onderweg te plannen, helaas alleen Apple.
Ik had de makers van de app Charging Time gevraagd of er een Android versie komt, hieronder hun antwoord wat ik vanmiddag ontving.

Hallo Peter

leider gibt es aktuell noch keine Android Version und wir können auch kein Datum nennen, wann diese erscheint.

Wir sind ein sehr kleines Team und müssen daher priorisieren, noch ist die Android Version nicht auf der Prio Liste.

Sorry!

Viele Grüße

Jonas von ChargingTime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:39
Japie.G schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:04:
[...]

Had ik kunnen zijn met mn megane. Domme stoeprandjes die ze er neergelegd hebben..
[Afbeelding]
Al blokkeerde ik geen extra stall, behalve een 11kw paaltje.. Had ook geen zin om de kabel er onder spanning in te pluggen😃

Kwam er na mij een tesla rijder aan die het nog grappiger aanpakte. [Afbeelding]
Beetje inzoomen rechts. Die nam met aanhanger 3 stalls in gebruik. Haha maargoed, er was zat vrij. Wil maar zeggen dat ook tesla rijders wel eens buiten de ongeschreven regeltjes gaan 😉

Verder is mijn oostenrijk trip bijzonder prettig verlopen met dank aan de Tesla SuC’s💪🏼👌🏻
Zoals die laatste sta ik ook regelmatig (ook met aanhanger). Wel blijf ik dan uiteraard bij de auto zodat wanneer het drukker word ik plaats maak, of de aanhanger afkoppel :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:40

Japie.G

Colour Classic

Kju schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:14:
@Sky74 Ik check de route vooraf met ABRP en Pump, alleen om te kijken of er voldoende laadmogelijkheden zijn, onderweg en op bestemming en om de eerste en de laatste laadstop te bepalen. Eenmaal onderweg moet je flexibel zijn. Het kan best zijn dat je een laadstop eerder of later blijkt te kunnen en dan verloopt het laden vanzelf anders dan je gepland hebt.

Ik kreeg hier ook een tip, de app ChargingTime. Die laat je mooi zien waar je op je route allemaal kan laden.
Damn zeg, das een gouden tip! Die app chargetime doet precies wat je nodig hebt als je niet vooraf wilt plannen of af wilt wijken van plan door meer of minder verbruik onderweg dan voorzien. Tnx!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Japie.G schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:11:
[...]

Damn zeg, das een gouden tip! Die app chargetime doet precies wat je nodig hebt als je niet vooraf wilt plannen of af wilt wijken van plan door meer of minder verbruik onderweg dan voorzien. Tnx!
Er hangen net iets te veel voorwaarden aan.
Ik wil in elk geval een navi die mijn batterij kan volgen, anders moet je dat weer eens manueel ingeven.
ABRP en de Tesla navigatie doen het voorlopig, maar toch gebruik ik de ingebouwde navi meestal omdat ABRP in de basis versie wat functies mist.
De enige reden waaromik soms van de Tesla navi wil afwijken is om een andere dan een Tesla lader te vinden (LM heeft geen automatische koppeling met Tesla). Dan hoef ik de kosten ook niet manueel te declareren.

In feite is het probleem niet groot genoeg om af te wijken van de Tesla navi. Zo dikwijls heb ik geen snellader nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Laatst online: 17:17
Zo, die charging time app was precies wat ik afgelopen vakantie nodig had gehad. Zo'n gemiste kans dat dat in bijvoorbeeld chargemap niet kan...Bedankt voor de tip!

Voor het eerst een echt lange trip met de corsa gemaakt. Vooraf via abrp een planning gemaakt waarbij ik Tesla en fastned prio had laten geven. Zag er goed uit. Helaas trof ik vrij snel een wachtrij, en daar had ik geen trek in. Dan moet je afwijken en vanaf dat moment lijkt het vertragingsballetje wel te gaan rollen. Snel op zoek naar een andere snellaadpaal die haalbaar is. Daar eerst naar toe, aan de gang krijgen, etc...en dan klopt de mooi bedachte abrp planner niet meer...vervolgens in Tsjechie zijn Tesla laders nog niet open voor ons 'buitenstaanders', en werken veel laders (waaronder CEZ en e-on) met een app. Maar dan moet je wel bereik hebben...Kortom, dan is het even uit met de pret. In polen hebben ze hier ook een handje van. De Orlen app kon ik wel downloaden en gebruiken, maar werkte niet.
Op de terugweg in Duitsland enkel Tesla laders gebruikt. Allemaal plekken met veel stalls, nergens wachten. Dat ging wel veel beter. Ja, je moet er even voor van de snelweg, maar staat dan vaak bij een winkelcentrumpje, fastfoodketen of hotel, benzinestation of combinatie van die dingen. Misschien nog wel beter dan die eeuwige raststattes. Leuk dat iemand nog even kwam zeggen dat ik daar niet kon laden. "eh, jawel, want ik sta toch echt te laden." "nein, no you can't"... (blijkbaar kan Tesla in de communicatie naar zijn klanten hierover nog wel wat verbeteren) en ook een aantal vreemde blikken. En iemand die gewoon geïnteresseerd kwam vragen hoe dat werkte en met een "ah, i didn't know, have a nice trip" zijn reis vervolgde.

Ik heb zodoende wel geleerd dat je abrp beter 10 dan 5 minuten extra tijd per stop kan laten berekenen. En een half uurtje tot een uur "onvoorzien" rekenen op zo'n lange trip kan ook geen kwaad.

En wat zijn sommige laders duur! Er is een plek geweest daar heb ik meer dan een euro per kWh betaald (aan een 50kW enbw lader bij een raststatte in duitsland). Dan sta je vervolgens toch lachend bij de supercharger voor 40 cent...

Een conclusie is dus eigenlijk wel dat Tesla en Fastned dit veel beter onder controle hebben dan de rest. Ionity en Allego ook wel, maar die zitten ook vaak waar tesla ook zit en zijn veel duurder, dus dan is mijn keuze snel gemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Prullenbak84 op 15-08-2023 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Prullenbak84 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:32:
Zo, die charging time app was precies wat ik afgelopen vakantie nodig had gehad. Zo'n gemiste kans dat dat in bijvoorbeeld chargemap niet kan...Bedankt voor de tip!

Voor het eerst een echt lange trip met de corsa gemaakt. Vooraf via abrp een planning gemaakt waarbij ik Tesla en fastned prio had laten geven. Zag er goed uit. Helaas trof ik vrij snel een wachtrij, en daar had ik geen trek in. Dan moet je afwijken en vanaf dat moment lijkt het vertragingsballetje wel te gaan rollen. Snel op zoek naar een andere snellaadpaal die haalbaar is. Daar eerst naar toe, aan de gang krijgen, etc...en dan klopt de mooi bedachte abrp planner niet meer...vervolgens in Tsjechie zijn Tesla laders nog niet open voor ons 'buitenstaanders', en werken veel laders (waaronder CEZ en e-on) met een app. Maar dan moet je wel bereik hebben...Kortom, dan is het even uit met de pret. In polen hebben ze hier ook een handje van. De Orlen app kon ik wel downloaden en gebruiken, maar werkte niet.
Op de terugweg in Duitsland enkel Tesla laders gebruikt. Allemaal plekken met veel stalls, nergens wachten. Dat ging wel veel beter. Ja, je moet er even voor van de snelweg, maar staat dan vaak bij een winkelcentrumpje, fastfoodketen of hotel, benzinestation of combinatie van die dingen. Misschien nog wel beter dan die eeuwige raststattes. Leuk dat iemand nog even kwam zeggen dat ik daar niet kon laden. "eh, jawel, want ik sta toch echt te laden." "nein, no you can't"... (blijkbaar kan Tesla in de communicatie naar zijn klanten hierover nog wel wat verbeteren) en ook een aantal vreemde blikken. En iemand die gewoon geïnteresseerd kwam vragen hoe dat werkte en met een "ah, i didn't know, have a nice trip" zijn reis vervolgde.

Ik heb zodoende wel geleerd dat je abrp beter 10 dan 5 minuten extra tijd per stop kan laten berekenen. En een half uurtje tot een uur "onvoorzien" rekenen op zo'n lange trip kan ook geen kwaad.

En wat zijn sommige laders duur! Er is een plek geweest daar heb ik meer dan een euro per kWh betaald (aan een 50kW enbw lader bij een raststatte in duitsland). Dan sta je vervolgens toch lachend bij de supercharger voor 40 cent...

Een conclusie is dus eigenlijk wel dat Tesla en Fastned dit veel beter onder controle hebben dan de rest. Ionity en Allego ook wel, maar die zitten ook vaak waar tesla ook zit en zijn veel duurder, dus dan is mijn keuze snel gemaakt.
Je illustreert prima waar een lange planning op voorhand faalt.

Ik vertrek met 90%, en stel dan als doel een bepaalde rustplaats met lader. En daar navigeer ik naar toe. Onderweg wil ik in de gaten kunnen houden met welke SoC ik daar ga toekomen.
Maar dan is er file, of de blaas is wat sneller vol of honger of whatever. En dan wil ik bv binnen 20-30 km op de route een andere laadplaats vinden met toilet en koffie.
In de Tesla kan ik dan naar ‘nabijgelegen’ snelladers zoeken.
In Waze kan ik ook zoiets doen, maar dan moet ik eerst stoppen om mijn telefoon te bedienen. ABRP… geen idee hoe dat moet.

Die functie mis ik toch nog.
Als ik ergens stop voor toilet of koffie, dan wil ik natuurlijk ook kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:20
Devian schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:18:

Maar zolang je niet naar Fastned gelokt wordt (reclame!) kom je ook niets te weten van Autocharge (wat overigens prima werkt).

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:20
Taro schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:18:
[...]

[Afbeelding]

Nog nooit bij Tesla geladen.
Leg svp eens uit hoe dat zit bij logisch gebruik van de laadpalen door derden (A/B, Tesla gericht op linksachter laden, korte laadkabels?).
Dank alvast.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:06:
[...]

Je illustreert prima waar een lange planning op voorhand faalt.

Ik vertrek met 90%, en stel dan als doel een bepaalde rustplaats met lader. En daar navigeer ik naar toe. Onderweg wil ik in de gaten kunnen houden met welke SoC ik daar ga toekomen.
Maar dan is er file, of de blaas is wat sneller vol of honger of whatever. En dan wil ik bv binnen 20-30 km op de route een andere laadplaats vinden met toilet en koffie.
In de Tesla kan ik dan naar ‘nabijgelegen’ snelladers zoeken.
In Waze kan ik ook zoiets doen, maar dan moet ik eerst stoppen om mijn telefoon te bedienen. ABRP… geen idee hoe dat moet.

Die functie mis ik toch nog.
Als ik ergens stop voor toilet of koffie, dan wil ik natuurlijk ook kunnen laden.
100% agree, ik vond ABRP erg goed voor ik vertrok, tijdens de ritten compleet useless, en tijdens tussenstops weer een stuk handiger. De app is gewoon onvoldoende bruikbaar om onderweg 'snel' te wisselen van plan of alternatieven te zien. Dat kwam deels door de UI die op mijn iPhone 11 om de haverklap niet reageerde/bleef hangen bij het 'omhoog' vegen. Maar ook door dingen als: Tijdens het laden (de auto laadt, de API integratie verteld dat ook tegen ABRP), als je klikt op 'alternatieve laadpunten' dan gaat ie zoeken naar alternatieven voor je huidige laadpunt... ZUCHT! Op de terugweg daarom ABRP voornamelijk ook uit gelaten en alleen gebruikt om bijv even te checken of Fastned (hadden een maand abo) gunstiger lag icm faciliteiten en ook nog binnen de range die we hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
HansAuutB schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

Maar zolang je niet naar Fastned gelokt wordt (reclame!) kom je ook niets te weten van Autocharge (wat overigens prima werkt).
Te veel laders van Fastned zijn gelegen op wat ik beschrijf als een droge ‘P’.
Je kan onder een afdakje je eigen water drinken, maar je vindt nie eens een toilet.

Rant mode on:
Ze zouden laadpalen zonder toilet en koffiemachine moet verbieden, en de manager die die plaats uitgekozen heeft een ganse dag moeten laten werken zonder koffie en toilet.
En nee, een dixie is geen toilet.
Rant mode off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

Te veel laders van Fastned zijn gelegen op wat ik beschrijf als een droge ‘P’.
Je kan onder een afdakje je eigen water drinken, maar je vindt nie eens een toilet.

Rant mode on:
Ze zouden laadpalen zonder toilet en koffiemachine moet verbieden, en de manager die die plaats uitgekozen heeft een ganse dag moeten laten werken zonder koffie en toilet.
En nee, een dixie is geen toilet.
Rant mode off.
Ze zouden neringen bij laadpalen veel eenvoudiger moeten toelaten. Het is de uitgelezen stek voor een ondernemer met een klein winkeltje met wat broodjes, een koffiezetapparaat, wat stoeltjes en een toilet. In Duitsland is het heel duidelijk: de laadpalen staan vaak dicht bij het restaurant. Gouden idee.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
multikoe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:01:
[...]

Ze zouden neringen bij laadpalen veel eenvoudiger moeten toelaten. Het is de uitgelezen stek voor een ondernemer met een klein winkeltje met wat broodjes, een koffiezetapparaat, wat stoeltjes en een toilet. In Duitsland is het heel duidelijk: de laadpalen staan vaak dicht bij het restaurant. Gouden idee.....
Dat hebben we toch al allemaal bij tankstations? :-p

Ik begrijp niet goed waarom men niet gewoon snelladers plaatst bij tankstations, alle voorzieningen zijn er en vaak hebben die al hun eigen stroomvoorziening en transformatorhuisje... Bij de meeste tankstations zie je maar een paar snelladers (als er al zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:05:
[...]

Dat hebben we toch al allemaal bij tankstations? :-p

Ik begrijp niet goed waarom men niet gewoon snelladers plaatst bij tankstations, alle voorzieningen zijn er en vaak hebben die al hun eigen stroomvoorziening en transformatorhuisje... Bij de meeste tankstations zie je maar een paar snelladers (als er al zijn).
Mag niet zomaar toch? Tenminste, in NL niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:18
multikoe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:01:
[...]

Top idee, tot je in Duitsland in de avond buiten de openingstijden van die restaurants bent..
Pagina: 1 ... 30 ... 103 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.