Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

Te veel laders van Fastned zijn gelegen op wat ik beschrijf als een droge ‘P’.
Je kan onder een afdakje je eigen water drinken, maar je vindt nie eens een toilet.

Rant mode on:
Ze zouden laadpalen zonder toilet en koffiemachine moet verbieden, en de manager die die plaats uitgekozen heeft een ganse dag moeten laten werken zonder koffie en toilet.
En nee, een dixie is geen toilet.
Rant mode off.
Ik heb ze vnl in buitenland gebruikt deze trip op de route Maastricht / Lyon en daar was het tegenovergestelde waar! Geladen bij:
- Vielsalm Baraque de Fraiture (meerdere restaurants, goede frituur)
- aire de Dracé (Gewoon een aire met shop, toiletten etc)
- Aire de Saint Ambreuil met Paul broodjes zaak etc etc

Wij kozen deze eigenlijk met name omdat met aanhanger/vouwwagen Fastned ideaal is daar: je kan gewoon net als bij regulier tankstation gaan staan. En voor de kids was er bijv een speeltuintje oid.

Ik heb eigenlijk juist bij Tesla 2 x een slechte experience gehad:
- Tesla Laxou: In de nacht op een groot parkeerterrein zonder enige faciliteiten en met vrij veel shady volk wat langs rijdt en daar 'zakelijke transacties' doet. Ook de McDonalds/Burger king etc waren dicht na 23:00.
- Tesla Val-de-Meuse: Klein gebouwtje met toiletten, die waren ranzig, deur was geforceerd dus toilet kon niet eens dicht. Niet eens een automaat voor een colaatje of koffie oid.

Uiteindelijk waren de google reviews van stops wel goed om te checken en dat deed ik na wat slechte ervaringen ook vrij trouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
hsb85 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:38:
[...]

Top idee, tot je in Duitsland in de avond buiten de openingstijden van die restaurants bent..
In Duitsland bij een Tesla laadpunt een volledig autonoom ' pauze' gebouw gezien. Toegang met code. Snacks / koffie / etc uit de muur, WC en Nintendo Switch voor de kinderen. Ideaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjORAT1pehQnDSQ8OZRf2VdJchQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T1gBJx2Dts85H4hg70Pjtvle.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rF2x8O3NAAOwcakTuvN150VAoiU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u8ZK6YceB2rimMXo7Al2puWE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HjLQti4fG2jJQYG0OH9EHJsdbU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HwA3O0yaKXfkF13C0TbvyDdt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:06
Sander schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:21:
[...]

100% agree, ik vond ABRP erg goed voor ik vertrok, tijdens de ritten compleet useless, en tijdens tussenstops weer een stuk handiger. De app is gewoon onvoldoende bruikbaar om onderweg 'snel' te wisselen van plan of alternatieven te zien.
Ja, al had ik dus op de terugweg gewoon 100% de planning van ABRP gevolgd, en dat ging prima. Maar zodra je daar om wat voor reden dan ook vanaf moet wijken, dan kan je de app inderdaad net zo goed van je telefoon af gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:47
Paar dagen geleden ging ik naar Kopenhagen met ID3 Pro 58kWh, met overnachting in Denemarken rondom Middelfart. Ja, ik zou kunnen ook via Puttgarden-Rodby rijden, maar ik wilde niet op veerboot.
Planning gedaan met ABRP, met voorkeur aan Tesla superchargers. Daarvoor een Tesla abonnement genomen voor €12.99.

Eerste stop was bij Tesla Emsburen. Prima locatie met 24 laadpalen. 300m verder gelopen naar McDonalds/McCaffe. Op zich prima locatie, tenzij je geen zien hebt om ietsje lopen... :z

Tweede stop was bij Tesla Brinkum, ten zuiden van Bremen met 14 laadpalen. Dit was een mislukking, want alle 14 waren bezet. :'( Ik ging even wachten, maar zag geen kans om daar verder kunnen laden. Bij VW ID3 de laadpoort is rechtsachter, wat moeilijk maakt om gewoon in een willekeurige plek tussen al die Teslas gaan staan (die hebben de laadpoort linksachter). Een Polestar 2 stond ook te wachten, maar die kon wel gewoon aansluiten (laadpoort linksachter). Dus 5 min later en zonder laden ging ik door naar volgende Telsa locatie.

Die was Posthousen, met 12 laadpalen. 3 van 12 waren vrij, maar niet naast elkaar... :F
Na 3 minuten kwam nog een plek vrij en kon ik eindelijk laden.
Posthousen is een fijne locatie, met groot winkelcentrum, gratis WCs en paar restaurants/cafes op 1 minute loopafstand. Let op dat die ietsje verder van de snelweg ligt.

Volgende stop was bij Neumunster met 20 laadpalen. Alweer prima locatie, met alle voorzieningen die nodig zijn (winkelen/eten/WC).

Na laden kon ik de hotel bereiken in Middelfart. Naast hotel waren laadpalen van Deense OK, maar ik kon geen credit card koppelen in hun app. De hotel receptie wist alleen over Tesla superchargers en kon niet verder helpen.

Volgende dag ging ik laden bij Tesla Fredericia met 24 laadpalen. Prima locatie om winkelen/eten/WC.

Richting Kopenhagen, de laatste laadlocatie was bij Telsa Koge met 26 laadpalen. Alweer, Prima locatie om winkelen/eten/WC.

In Denemarken heb ik ook geprobeerd om mijn Vandebron laadpass gebruiken voor AC laden, maar zonder success (de laadpalen waren wel zichtbaar in Vandebron app). Daar heb ik Clever app gebruikt om te laden.

Op zich heel relaxed rijden die ID3, ondanks slechte weer. Jammer alleen de laadfile bij Tesla Brinkum en de laadpoort locatie van ID3. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:19
Prullenbak84 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

Ja, al had ik dus op de terugweg gewoon 100% de planning van ABRP gevolgd, en dat ging prima. Maar zodra je daar om wat voor reden dan ook vanaf moet wijken, dan kan je de app inderdaad net zo goed van je telefoon af gooien.
Waarom dat dan? Je kunt toch gewoon de route opnieuw laten plannen met als vertrekpunt de locatie waar je op dat moment bent? Heb je ABRP gekoppeld aan de auto weet hij ook de huidige lading om rekening mee te houden, heb je die koppeling niet dan kun je handmatig het percentage invullen waarmee je vertrekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

Dat is niet helemaal mijn ervaringen met ABRP, hij past de route gewoon dynamisch aan en ik heb ook al meegemaakt dat hij een andere laadplek kiest als de laadpaal waar hij je heen wilt sturen vol zit zodra je dicht bij bent. Heb wel live data aanstaan misschien scheelt dat.

Wat ook goed werkt als je afwijkt van de route, is de route afbreken en opnieuw laten maken door ABRP, dan krijg je gewoon weer een optimale route met laadpunten aangereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

Waarom dat dan? Je kunt toch gewoon de route opnieuw laten plannen met als vertrekpunt de locatie waar je op dat moment bent? Heb je ABRP gekoppeld aan de auto weet hij ook de huidige lading om rekening mee te houden, heb je die koppeling niet dan kun je handmatig het percentage invullen waarmee je vertrekt.
Zo heb ik het ook gedaan. Na elke stop de route opnieuw laten berekenen. Ging prima!

Ik heb de auto overigens aan ABRP gekoppeld met Tronity. Dat werkt ook (met een klein beetje vertraging).

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Rev! schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:16:
[...]

Dat is niet helemaal mijn ervaringen met ABRP, hij past de route gewoon dynamisch aan en ik heb ook al meegemaakt dat hij een andere laadplek kiest als de laadpaal waar hij je heen wilt sturen vol zit zodra je dicht bij bent. Heb wel live data aanstaan misschien scheelt dat.

Wat ook goed werkt als je afwijkt van de route, is de route afbreken en opnieuw laten maken door ABRP, dan krijg je gewoon weer een optimale route met laadpunten aangereikt.
Ja, hier precies hetzelfde. Werkte perfect.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 18:31
[...]

Sterker nog als je aan het navigeren bent krijg je zelfs voorstellen om sneller thuis te komen als een andere laadstrategie beter uitkomt. Dat kon op mijn trip vanuit frankrijk zomaar een halfuur schelen.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:05:
[...]

Dat hebben we toch al allemaal bij tankstations? :-p
Nou, nee dus. Ik reageerde op alle opmerkingen hier over kale laadstations, zonder enige voorziening. Misschien in Nederland niet zo vaak, maar in het buitenland (zelfs in Duitsland, maar zeker in Frankrijk) heb ik ook snelladers gezien in niemandsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hsb85 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:38:
[...]

Top idee, tot je in Duitsland in de avond buiten de openingstijden van die restaurants bent..
Tja, het gaat natuurlijk niet altijd goed. Overigens zijn in Duitsland die restaurants volgens mij 24 uur per dag open. En zeker bij tankstations zijn de winkels verbonden aan die tankstations altijd open.

Maar goed, bij elke oplossing is wel een scenario te verzinnen waarbij het mis gaat. Perfect is de vijand van goed genoeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

Ik heb m niet gekoppeld (heb niet zo'n dongle-apparaat). Opnieuw plannen zou inderdaad wel kunnen, maar die app is echt niet handig genoeg. En als je bij een lader komt met laadfile (zoals ik op de heenweg), ga dan maar even langs de weg staan om een nieuwe route te plannen, met een start-percentage en die eerste lader te mijden...Dat ging m niet worden. UI laat echt wel te wensen over.
[...]

Ja, ik heb m dus niet gekoppeld. Misschien is dat het. Heb ABRP dus echt alleen voor het P(lanner) gedeelte. Wellicht dat ik de volgende trip eens premium neem en ook het volgen ga proberen. Maar zo'n dongle kopen zie ik mezelf niet snel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Prullenbak84 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:39:
[...]

Ik heb m niet gekoppeld (heb niet zo'n dongle-apparaat). Opnieuw plannen zou inderdaad wel kunnen, maar die app is echt niet handig genoeg. En als je bij een lader komt met laadfile (zoals ik op de heenweg), ga dan maar even langs de weg staan om een nieuwe route te plannen, met een start-percentage en die eerste lader te mijden...Dat ging m niet worden. UI laat echt wel te wensen over.

[...]

Ja, ik heb m dus niet gekoppeld. Misschien is dat het. Heb ABRP dus echt alleen voor het P(lanner) gedeelte. Wellicht dat ik de volgende trip eens premium neem en ook het volgen ga proberen. Maar zo'n dongle kopen zie ik mezelf niet snel doen.
Als ik me goed herinner rij je tesla ? Dan kun je de koppeling ook via Tronity laten lopen. Is ietsje vertraagd ?
En anders een ODBLink adapter oid, ik heb er veel profijt van in mijn Ford.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:07
Prullenbak84 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:39:
[...]

Daarom wil ik ook een systeem zoiets al Charging Time waar ik in 1 opslag de komende laadmogelijkheden kan zien, hoe ver het is en hoeveel laders beschikbaar, faciliteiten enz... En naarmate de route vordert schuift die informatie dan op. Niks opnieuw plannen maar direct een conclusie trekken. Lijkt mij de ideale manier.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Tommie12 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:06:
[...]

Je illustreert prima waar een lange planning op voorhand faalt.

Ik vertrek met 90%, en stel dan als doel een bepaalde rustplaats met lader. En daar navigeer ik naar toe. Onderweg wil ik in de gaten kunnen houden met welke SoC ik daar ga toekomen.
Maar dan is er file, of de blaas is wat sneller vol of honger of whatever. En dan wil ik bv binnen 20-30 km op de route een andere laadplaats vinden met toilet en koffie.
In de Tesla kan ik dan naar ‘nabijgelegen’ snelladers zoeken.
In Waze kan ik ook zoiets doen, maar dan moet ik eerst stoppen om mijn telefoon te bedienen. ABRP… geen idee hoe dat moet.

Die functie mis ik toch nog.
ABRP kan dat ook tijdens het rijden. Laatst nog aan het handje gehad. Toen dreigde ik de geplande lader niet te halen. Je kijkt dan op je scherm en ziet dan een grijs icoontje voor een snellader langs jouw weg op de kaart. Je tikt dan op dat icoontje en ABRP vraagt of je de lader als tussenstop wilt instellen. De rest wijst zich vanzelf.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Tommie12 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

Te veel laders van Fastned zijn gelegen op wat ik beschrijf als een droge ‘P’.
Je kan onder een afdakje je eigen water drinken, maar je vindt nie eens een toilet.
Je zal voor België spreken. Elders altijd prima in mijn ervaring.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Brotuck schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Als ik me goed herinner rij je tesla ? Dan kun je de koppeling ook via Tronity laten lopen. Is ietsje vertraagd ?
En anders een ODBLink adapter oid, ik heb er veel profijt van in mijn Ford.
Nee, geen Tesla, maar een Corsa. Scheelt niks ;) haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:46:
[...]

Daarom wil ik ook een systeem zoiets al Charging Time waar ik in 1 opslag de komende laadmogelijkheden kan zien, hoe ver het is en hoeveel laders beschikbaar, faciliteiten enz... En naarmate de route vordert schuift die informatie dan op. Niks opnieuw plannen maar direct een conclusie trekken. Lijkt mij de ideale manier.
Ja zeker. Of zelfs "op de weg die ik nu rijd, in de goede richting, wat zijn de eerste 5 snelladers". Dat is eigenlijk de vraag die ik een aantal keer beantwoord had willen hebben. Niks meer, niks minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Prullenbak84 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:55:
[...]

Ja zeker. Of zelfs "op de weg die ik nu rijd, in de goede richting, wat zijn de eerste 5 snelladers". Dat is eigenlijk de vraag die ik een aantal keer beantwoord had willen hebben. Niks meer, niks minder.
Dat kan abrp direct aangeven als je geen route rijd

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Brotuck schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:59:
[...]

ABRP kan van alles, maar is onderweg gewoon niet best qua UI. Misschien als je premium hebt en/of je m op carplay draait, dat het allemaal fantastisch is, maar mij ligt het niet.

Kortom: volgende keer ABRP wel weer vooraf ter indicatie, maar die charging time app lijkt echt een uitkomst te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Prullenbak84 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:01:
[...]

ABRP kan van alles, maar is onderweg gewoon niet best qua UI. Misschien als je premium hebt en/of je m op carplay draait, dat het allemaal fantastisch is, maar mij ligt het niet.

Kortom: volgende keer ABRP wel weer vooraf ter indicatie, maar die charging time app lijkt echt een uitkomst te zijn.
Nu wil ik ABRP niet promoten hoor, want ik zet hem uit nadat ik de laatste laadsessie heb gehad voor die dag.
Omdat ik nu eenmaal heb ervaren dat de route voor het laatste stuk vaak erg inefficient is.

Maar het gebruik ervan in combinatie met Android Auto en een OBD dongle is gewoon beter dan mijn eigen Ford navi. Het aantal snelladers word zeer regelmatig geupdate op een tempo dat de gewone navi dit niet kan bijhouden.

Ook de live info functie is buitengewoon handig tijdens rijden, zelfs als je zonder actuele navi van ABRP rijd kun je nog steeds de beste snellader vinden met 1 druk op de knop.

De gui is inderdaad nogal lastig en niet inuitief. Maar de ontwikkeling ervan gaat nog steeds in hoog tempo verder. Ik zag net weer een release van versie 4.5.0

Just here for the fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:11
[...]

Het punt is juist dat je geen overzicht van snelladers ‘in je omgeving’ wilt maar ‘op je route’. En dat kan eigenlijk alleen ChargingTime (had ik hier paar maanden geleden al getipt, niet wetende dat het iOS only is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Brotuck schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:13:
[...]

Nu wil ik ABRP niet promoten hoor, want ik zet hem uit nadat ik de laatste laadsessie heb gehad voor die dag.
Omdat ik nu eenmaal heb ervaren dat de route voor het laatste stuk vaak erg inefficient is.

Maar het gebruik ervan in combinatie met Android Auto en een OBD dongle is gewoon beter dan mijn eigen Ford navi. Het aantal snelladers word zeer regelmatig geupdate op een tempo dat de gewone navi dit niet kan bijhouden.

Ook de live info functie is buitengewoon handig tijdens rijden, zelfs als je zonder actuele navi van ABRP rijd kun je nog steeds de beste snellader vinden met 1 druk op de knop.

De gui is inderdaad nogal lastig en niet inuitief. Maar de ontwikkeling ervan gaat nog steeds in hoog tempo verder. Ik zag net weer een release van versie 4.5.0
En ik wil het niet afkraken, want op de terugweg klopte de planning perfect en dat was ook prima.

Maar ik heb geen dongle, en lees ook genoeg dat daar problemen mee zijn. Ik begrijp dat je onderweg op carplay niet handmatig je huidige percentage kan aanpassen (dat vind ik nogal een gemiste kans). Misschien kan dat ondertussen wel, geen idee. Misschien is het met premium allemaal veel beter, zou goed kunnen, maar de basisversie belooft dusdanig weinig goeds, dat ik dat dit keer niet ging proberen. Wie weet volgende vakantie.

Maar eigenlijk wilde ik puur voor het prijsverschil gewoon bij Tesla's laden. Dus in de Tesla app de volgende zoeken die langs de route ligt, werkt volgens mij ook helemaal goed. Maar dat houdt verderop in europa wel een keertje op...

[ Voor 7% gewijzigd door Prullenbak84 op 15-08-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Brotuck schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:13:
[...]

Google Maps is ook super actueel en heeft ook gratis info over de bezetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Prullenbak84 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:18:
[...]

En ik wil het niet afkraken, want op de terugweg klopte de planning perfect en dat was ook prima.

Maar ik heb geen dongle, en lees ook genoeg dat daar problemen mee zijn. Ik begrijp dat je onderweg op carplay niet handmatig je huidige percentage kan aanpassen (dat vind ik nogal een gemiste kans). Misschien kan dat ondertussen wel, geen idee. Misschien is het met premium allemaal veel beter, zou goed kunnen, maar de basisversie belooft dusdanig weinig goeds, dat ik dat dit keer niet ging proberen. Wie weet volgende vakantie.
Premium is een 14 dagen trial gratis, volgens mij kun je dit annuleren voordat je gaat betalen. (wat overigens 5 euro is voor 1 maand). Dus waarom niet proberen ?

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
JTHZZ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:19:
[...]

Gebruik ik ook bijna altijd, maar kan in Android geen percentage accu weergeven en dus niet weergeven of je moet laden en/of je het gaat redden

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

En wat zie je dan? Als dat alleen een icoontje op de kaart is heb je er niet veel aan.

ABRP is voor mij allemaal veel te complex en heb ik niet nodig. Een navigatiesysteem heb ik al en daarmee bepaal ik zelf de route en wil als EV-rijder alleen nog maar de komende laadmogelijkheden weten. Al die info en koppelingen met de de auto zijn m.i. volstrekt overbodig, is allemaal ruis.

Nu doe ik dat handmatig, noteer alle relevante laders/locaties op mijn route in een Excelsheet en maak een laadplanning waar te laden maar kan daar ook weer makkelijk vanaf wijken. Eigenlijk net zoiets als Charging Time doet alleen heb je daar ook nog live info. En als je daarmee ook nog kunt navigeren met een zelf gemaakt gpx-bestand dan is het helemaal mooi.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Brotuck schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

Premium is een 14 dagen trial gratis, volgens mij kun je dit annuleren voordat je gaat betalen. (wat overigens 5 euro is voor 1 maand). Dus waarom niet proberen ?
Ik wist dat van die gratis trial niet. Dus daarom niet. En verder wat @PeterZ(on) zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:26:
[...]

En wat zie je dan? Als dat alleen een icoontje op de kaart is heb je er niet veel aan.

ABRP is voor mij allemaal veel te complex en heb ik niet nodig. Een navigatiesysteem heb ik al en daarmee bepaal ik zelf de route en wil als EV-rijder alleen nog maar de komende laadmogelijkheden weten. Al die info en koppelingen met de de auto zijn m.i. volstrekt overbodig, is allemaal ruis.

Nu doe ik dat handmatig, noteer alle relevante laders/locaties op mijn route in een Excelsheet en maak een laadplanning waar te laden maar kan daar ook weer makkelijk vanaf wijken. Eigenlijk net zoiets als Charging Time doet alleen heb je daar ook nog live info. En als je daarmee ook nog kunt navigeren met een zelf gemaakt gpx-bestand dan is het helemaal mooi.
Dan zie je alles in een radius weergave omdat ABRP je route immers niet kent. De cirkel wordt steeds groter afhankelijk van de afstand naar de snelladers. Inclusief beschikbaarheid van de laders en capaciteit

Excel weet niet van defecte snelladers en is dus niet actueel

Overigens kan je tegenwoordig wel degelijk een alternatief laten voorstellen tijdens een route en ja dat is ook op die route.

[ Voor 4% gewijzigd door Brotuck op 15-08-2023 15:36 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Brotuck schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:29:
[...]

Dan zie je alles in een radius weergave omdat ABRP je route immers niet kent.
Ja, en dat kan in chargemap bijvoorbeeld ook (met een aanzienlijk betere, maar ook nog lang niet goede interface). Daar schiet ik helemaal niks mee op. Ik zit op een weg en rijd in een richting. Mijn telefoon weet dat, dus in theorie de betreffende app ook. Doe daar dan wat mee.

Momenteel vind ik abrp heel lekker voor een indicatie vooraf, en als het meezit is het plan ook goed te volgen. Maar voor onderweg, als de plannen wijzigen, vind ik het (in de basisversie althans) gewoon niks.

Uiteraard ben ik blij voor degenen bij wie de ervaringen positiever zijn :)

[ Voor 25% gewijzigd door Prullenbak84 op 15-08-2023 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
JTHZZ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:17:
[...]

Het punt is juist dat je geen overzicht van snelladers ‘in je omgeving’ wilt maar ‘op je route’. En dat kan eigenlijk alleen ChargingTime (had ik hier paar maanden geleden al getipt, niet wetende dat het iOS only is.
Had dit een week geleden moeten weten. Dit is precies de functionaliteit die ik zocht.

Nu lopen klooien met ABRP en na elke stop opnieuw route uitzetten, op bolletjes drukken die niet gelijk reageren, zoom van de map die verschuift etc etc etc. Laten we het er maar op houden dat ABRP nu last heeft van de wet van de remmende voorsprong.

Volgende keer hiermee aan de slag en dan dynamisch in 1 opslag kijken welke lader het gaat worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
jeroenkb schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:36:
[...]

Had dit een week geleden moeten weten. Dit is precies de functionaliteit die ik zocht.
Inderdaad.
Nu lopen klooien met ABRP en na elke stop opnieuw route uitzetten, op bolletjes drukken die niet gelijk reageren, zoom van de map die verschuift etc etc etc. Laten we het er maar op houden dat ABRP nu last heeft van de wet van de remmende voorsprong.
Ik had mijn route dus opgeslagen, maar iedere keer dat je m opnieuw opeent krijg je de keuze: "Wilt u alle route-instellingen laden en overschrijven voor deze route, of alleen voor de bestemmingen?" En dan de opties: "Alleen bestemmingen" of "Alle route-instellingen". Na 2500km weet ik nog steeds niet wat er bedoeld wordt, wat ik zou moeten kiezen, of wat het in vredesnaam uitmaakt... :?
Volgende keer hiermee aan de slag en dan dynamisch in 1 opslag kijken welke lader het gaat worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Brotuck schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:29:
[...]

Dan zie je alles in een radius weergave omdat ABRP je route immers niet kent. De cirkel wordt steeds groter afhankelijk van de afstand naar de snelladers.

Excel weet niet van defecte snelladers en is dus niet actueel

Overigens kan je tegenwoordig wel degelijk een alternatief laten voorstellen tijdens een route en ja dat is ook op die route.
Hoe weet ABRP nu wat mijn wensen op die locatie en onder die omstandigheden met die verkeersdrukte, dat zijn zaken die constant wijzigen. Je zit dus vast aan van tevoren ingevoerde parameters en dat kan nooit ideaal zijn.

Ik wil zelf mijn route en laadstops bepalen en heb alleen behoefte aan relevante info die daarvoor belangrijk is. Zoals o.a. de bezetting van de komende laders, ga ik nu al laden wat eigenlijk nog niet nodig is maar doe dat toch omdat het druk is bij de locatie verderop. Of neem ik die gok omdat die locatie beter uitkomt, om wat voor reden dan ook. Dat soort zaken laat zich niet automatiseren en daarom zie ik er niets in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Zoveel mensen zoveel wensen toch ?

Nee ABRP is niet ideaal, maar vind ik zelf ideaal onderweg.

Overigens is die optie alleen-bestemmingen of alle route instellingen voor mij ook niet duidelijk genoeg en kies ik altijd alleen bestemmingen. Ik gok dat het iets te maken heeft met het feit dat je voor een specifieke route kan instellen dat je een trekhaak hebt + aanhanger of een dakkoffer of een vooraf ingestelde maximum snelheid. Maar het maakt niet heel veel uit in de praktijk.

Chargemap ga ik uiteraard ook proberen op de volgende lange route ! Die kan ook op AA zag ik.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Brotuck schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:50:
Zoveel mensen zoveel wensen toch ?

Nee ABRP is niet ideaal, maar vind ik zelf ideaal onderweg.

Overigens is die optie alleen-bestemmingen of alle route instellingen voor mij ook niet duidelijk genoeg en kies ik altijd alleen bestemmingen. Ik gok dat het iets te maken heeft met het feit dat je voor een specifieke route kan instellen dat je een trekhaak hebt + aanhanger of een dakkoffer of een vooraf ingestelde maximum snelheid. Maar het maakt niet heel veel uit in de praktijk.

Chargemap ga ik uiteraard ook proberen op de volgende lange route ! Die kan ook op AA zag ik.
Eens, maar wat ik nu kan zien in ChargingTime is echt wel ideaal. Alle laadmogelijkheden langs de route met beschikbaarheid op basis van een aantal parameters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fL0M7_nNHJ4aGVi02Dla9UGeG5I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SXijOp8e7rjS8O0jDD88rVnb.jpg?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door jeroenkb op 15-08-2023 16:59 . Reden: naam app correct geschreven ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Vijf of tien jaar geleden was ABRP natuurlijk ideaal want toen waren er veel minder laadmogelijkheden onderweg en moest je daar je route aan aanpassen. Dat was toen het grote voordeel van ABRP die toen, met een misschien wat langere route die je zelf niet zou kiezen, toch met een bruikbare route voor de EV-rijder kwam.

Met het huidige aanbod van laders is dat eigenlijk niet meer van toepassing, uitzonderingen daargelaten. Het nut van ABRP is dus m.i. achterhaald. Behalve dan voor mensen die het maken van een route en laadstops liever aan een "systeem" overlaten. Ik heb liever zelf de touwtjes in handen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
jeroenkb schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

Eens, maar wat ik nu kan zien in ChargeTime is echt wel ideaal. Alle laadmogelijkheden langs de route met beschikbaarheid op basis van een aantal parameters.

[Afbeelding]
Die gele blokjes, stelt dat het aantal beschikbare/vrije laders voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:15
PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:11:
[...]

Die gele blokjes, stelt dat het aantal beschikbare/vrije laders voor?
Nee. Daar moet je voor betalen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:31:
[...]

Nee. Daar moet je voor betalen.
Hoe bedoel je dat? Dat het aantal beschikbare laders zichtbaar wordt als je betaald voor de realtime info?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:39:
[...]

Hoe bedoel je dat? Dat het aantal beschikbare laders zichtbaar wordt als je betaald voor de realtime info?
Aantal blokjes is aantal laders (bij 8 is het 8 of meer)

Betaalde versie geeft dan kleurtjes mbt beschikbaarheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
jeroenkb schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

Eens, maar wat ik nu kan zien in ChargeTime is echt wel ideaal. Alle laadmogelijkheden langs de route met beschikbaarheid op basis van een aantal parameters.

[Afbeelding]
Ik zie in de appstore niets dat lijkt op 'ChargeTime'. Welke app heb je hiervoor?
Edit: Zie dat het 'ChargingTime' is.

Dit is op het eerste gezicht echt perfect! Iets dat ik altijd gemist heb. Thanks voor de tip _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Dean Martin op 15-08-2023 16:56 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Dean Martin schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:51:
[...]

Ik zie in de appstore niets dat lijkt op 'ChargeTime'. Welke app heb je hiervoor?
Edit: Zie dat het 'ChargingTime' is.

Dit is op het eerste gezicht echt perfect! Iets dat ik altijd gemist heb. Thanks voor de tip _/-\o_
alle credits voor @JTHZZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
Toch alweer bijna 2 maanden geleden :)
https://gathering.tweaker...message/75679028#75679028

Met pro (4,99/maand of 35/jaar) kun je ook aanbieders filteren en krijg je live beschikbaarheid.
Hij doet het ook via CarPlay en je kunt instellen
hoe ver van de route je laders mogen zijn, hoeveel laadpunten minimaal en welke laadsnelheid.

Misschien moeten we ooit nog eens een introductietekst voor dit topic maken, met handige tooltjes en tips.

[ Voor 36% gewijzigd door JTHZZ op 15-08-2023 18:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:19
Prullenbak84 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:39:
[...]

Ik had mijn route dus opgeslagen, maar iedere keer dat je m opnieuw opeent krijg je de keuze: "Wilt u alle route-instellingen laden en overschrijven voor deze route, of alleen voor de bestemmingen?" En dan de opties: "Alleen bestemmingen" of "Alle route-instellingen". Na 2500km weet ik nog steeds niet wat er bedoeld wordt, wat ik zou moeten kiezen, of wat het in vredesnaam uitmaakt... :?

[...]
Ik gebruik nooit opgeslagen routes maar een wilde gok is de volgende: Je opgeslagen route heeft een begin en eindpunt. Ben je eenmaal onderweg dan ben je dus niet meer op je vertrekpunt en hebt mogelijk al één of meer laadpunten gehad. Ga je dan je route laden met alle instellingen dan is het net of je weer op nul begint en ga je navigeren naar je beginpunt om vervolgens daarvandaan weer te vertrekken. Met alleen bestemmingen zou je dat dan niet hebben maar verder gaan vanaf het punt waar je bent.

Vooropgesteld dat iedereen vooral moet doen en gebruiken wat hij/zij prettig vindt maar voor mij is Excel, routes uitstippelen van tevoren iets waar ik rillingen van krijg. Dat is terug naar toen ik net m'n rijbewijs had en je fysieke kaarten haalde bij de ANWB en het stratenboek bij de Shell.
Wij rijden max 800 a 900 op één dag en zijn meestal anderhalf tot twee dagen onderweg, dat was zo met ICE en nu ook met EV. Na het boeken van ons hoofd verblijf zet ik ons thuisadres en de eindbestemming in Google maps en laat die een route bepalen. Langs die route kies ik zowel heen als terug een hotel als we 800 tot 900km onderweg zijn en die boek ik ook.
Daarmee zijn zo'n beetje alle voorbereidingen gedaan alhoewel ik voor de huidige trip naar Italië een beetje lieg, ik heb de Enel-X app geïnstalleerd omdat ik gelezen had dat laden gedoe zou zijn maar muv Tesla uiteraard werkt Recharge tot nu toe overal en heb ik om de hoek van het hotel een dubbele 100kW lader met foto's kunnen toevoegen aan Chargemap.

Op het moment van vertrek zet ik de bestemming van die dag in de auto navigatie en in ABRP, druk bij beide op start en dan gaan we rijden. Wil ik onderweg anders dan stoppen we, halen een bak koffie en passen de route of het eerstvolgende laadpunt aan. Moet m'n vrouw of ik naar de WC dan stoppen we en als daar een snellader is dan gebruiken we die. Dat is voor mij vakantie en voelt als vrijheid ongeacht of ik nu 10, 12 of 15 uur onderweg ben, dat boeit me helemaal niks. Maar zoals gezegd ieder zijn/haar ding en zou best chargingtime willen proberen maar Android en dan houdt het kennelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
JTHZZ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:19:
[...]

Toch alweer bijna 2 maanden geleden :)
https://gathering.tweaker...message/75679028#75679028

Met pro (4,99/maand of 35/jaar) kun je ook aanbieders filteren en krijg je live beschikbaarheid.
Hij doet het ook via CarPlay en je kunt instellen
hoe ver van de route je laders mogen zijn, hoeveel laadpunten minimaal en welke laadsnelheid.

Misschien moeten we ooit nog eens een introductietekst voor dit topic maken, met handige tooltjes en tips.
Heb de pro versie nu ook. Ik zie hem (op de telefoon) echter niet tussen de CarPlay apps staan. In de auto nog niet geprobeerd.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Dean Martin schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:03:
[...]

Heb de pro versie nu ook. Ik zie hem (op de telefoon) echter niet tussen de CarPlay apps staan. In de auto nog niet geprobeerd.
Bij mij wel maar misschien moet je hem eerst een keer in de auto gebruiken voordat hij in je lijst staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
JTHZZ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:15:
[...]

Bij mij wel maar misschien moet je hem eerst een keer in de auto gebruiken voordat hij in je lijst staat.
Even gaan proberen en doet het inderdaad nu wel.

Wat wel nog mooi zou zijn is dat je alleen snelwegstations kunt kiezen. Nu is de minimale range 500 meter.

[ Voor 16% gewijzigd door Dean Martin op 15-08-2023 20:27 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JTHZZ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:19:
[...]

Maar dan de geintegreerde google maps, niet de versie die je op je smartphone hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
multikoe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:51:
[...]

Maar dan de geintegreerde google maps, niet de versie die je op je smartphone hebt staan.
Dat is ideaal natuurlijk maar ook op je smartphone staan de nieuwste laadstations incl de bezetting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
JTHZZ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

Dat is ideaal natuurlijk maar ook op je smartphone staan de nieuwste laadstations incl de bezetting
Alleen bij opzoeken, je ziet niet de laatste status tijdens navigeren. Gaat mij het juist om, want dan kan ik altijd besluiten eerder of later te stoppen.

Just here for the fun

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Bij deze ook mijn ervaring; wij (gezin met 2 kinderen) zijn inmiddels weer even terug van een vakantie naar Denemarken, westkust ter hoogte van Vejle 660 km. Op een maandag heen en op een woensdag weer terug. Was de allereerste langere rit met een EV aangezien ik de Ioniq 5 LR RWD pas sinds mei heb. De reis startte in Drachten :)

Planning
Voelde wel een beetje spannend dus ik had de route vooraf met ABRP gepland en om wat op safe te spelen, alleen de grote merken snelladers ingesteld. Ionity als voorkeur. We reden met dakkoffer dus dat gaf nog wat extra onzekerheid over het verbruik. Uiteindelijk een veel te pessimistische planning gemaakt die aangaf dat ik drie keer moest laden; tweemaal in Duitsland vóór en ná Hamburg en éénmaal in Denemarken bij Abenraa. Alle drie Ionity snelladers.

Heenreis
Op de heenweg ging het al zo vlot dat ik vanaf de 1e Ionity direct door ben gereden naar de snellader in Denemarken en dat was ook makkelijk haalbaar. Vooraf wat prijzen gecheckt en besloten met de Freshmile pas te laden want dat scheelde nogal dankzij de hoge laadsnelheid. 30 eurocent / kWh en 0,45 eurocent per minuut. Elke keer keurig de 220 kW aangetikt en dan gaat het echt zo snel dat je al op 80% zit voordat iedereen klaar is om weer te rijden :)

Eerste stop bij Ionity Ostetal Süd waren we de enige EV toen we aankwamen maar na ons kwam de ene na de andere Nederlander, waaronder nog een Ioniq 5. Er stonden ook E.On snelladers maar niemand leek dat te willen gebruiken? Men ging gewoon wachten tot ik klaar was :)

Tweede stop bij Ionity Abenraa moest ik 5 minuutjes wachten. Niet omdat het zo druk was maar omdat van de 8 laders er 4 buiten gebruik waren. Leuk om hier te merken dat Scandinaviërs wat socialer lijken dan Duitsers; want er kwam meteen iemand een praatje maken en uitleg geven. Even polsen hoe lang je nog moet laden etc. (niet op een foute manier). Hoe dan ook, die 5 minuten wachten waren geen probleem. Er waren overigens ook Circle K laders beschikbaar dus dat had ik ook kunnen doen. Ook hier weer met Freshmile geladen voor dat schappelijk tarief.

Dakkoffer leek ongeveer 10-15% verbruik extra te geven maar met de range en laadsnelheid van de I5 is dat gewoon een non-issue. De stops lagen ongeveer 2 tot 2,5 uur uit elkaar en dan wil je ook gewoon wel even de benen strekken. Uiteindelijk overal een snelheid van 100-110 km/h aangehouden, dat rijdt mooi rustig en viel met verbruik nog best mee. Uiteindelijk kwam ik gemiddeld op 20,1 kWh/100 km over de heenreis. We hadden wel goed weer en een klein beetje wind mee.

Totale benodigde laadtijd was uiteindelijk een half uurtje maar we hebben eigenlijk elke keer langer geladen omdat we nog niet klaar waren :)

Verblijf
Het verblijf was al geboekt voordat ik de auto kreeg (die maanden eerder geleverd werd dan aangegeven) maar op het vakantiepark waren gelukkig 6 11 kW AC-laders beschikbaar. Dat hadden er meer mogen zijn want het was best druk, maar hier biedt de notificatie mogelijkheid van PlugShare uitkomst. Dan weet je tenminste wanneer er eentje vrij kwam en kun je dan je auto verplaatsen. Meeste mensen haalden keurig hun auto weg wanneer vol, in elk geval de Scandinaviërs.

De palen waren van Clever, een grote naam in Denemarken. Dat had ik vooraf al gecheckt qua tarieven en ik heb hier telkens geladen via de app van ze. Werkte echt prima voor omgerekend ongeveer 0,40 eurocent/kWh een tarief wat ik thuis ook ongeveer heb. Niet slecht.

We hebben nog heel wat gereden daar, nog een enkele keer een snellader van Clever aangedaan maar vooral gewoon bij het park geladen. Ik merk wel dat dát echt prettig is en een hoop zorgen wegneemt. Denemarken timmert goed aan de weg maar met name langs de doorgaande routes. Het gebied waar wij zaten wonen weinig mensen en is wat minder voorzien van palen. Dichtsbijzijnde snellader zat op 20 minuten rijden. Aangezien wij veel de natuur in gaan, konden we meestal niet laden op dat soort bestemmingen en dan wordt het wel vervelend. Al hadden we ook dat vast wel kunnen laten werken als het moest, maar dit was wel praktischer :)

Een dagtrip naar het noorden van Denemarken had ik wel wat geks: een laadpaal waarvan Shell beweerde dat het laadtarief 1,50 euro per kWh was? Dat vond ik wel een beetje gortig maar hier bleek Maingau gelukkig 'slechts' 65 cent te rekenen. Vrij hoog vond ik zelf, voor een 22 kW lader. Maar ik had geen zin om nog veel langer te zoeken, de goedkope Clever paal die er moest zijn kon ik gewoon niet vinden. Ook niet te voet.

Omdat er eigenlijk geen snelwegen in het westen van Denemarken zijn, veel 60, 80 of hooguit 90 km/h wegen, was het verbruik tijdens het verblijf een stuk lager. Ik kwam ongeveer op 18,0 kWh/100km; met de dakkoffer permanent gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yl4CGZpdQkp2XW9murt3Pblzym4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BlLEwRYQ22HzIz86oqPkV7nc.jpg?f=fotoalbum_large

Terugreis
Ditmaal direct gepland op slechts twee stops, op dezelfde snelladers. Bekende punten wel zo fijn als beginneling ;)

Bij Ionity Abenraa werkten nu 6 van de 8 laders dus daar konden we meteen bezig. Vervolgens in Duitsland ditmaal Ostetal Nord. Daar had ik een Ionity lader waarvan het scherm het niet deed, maar er zat een sticker op de paal met uitleg voor precies dat scenario 8)7 (fix die schermen dan denk ik?). Het werkte inderdaad gewoon, pas scannen en de startknop gebruiken, maar blijft een beetje awkward. Ook kwam die paal niet verder dan 150 kW maar goed, ik ben verwend denk ik ;)

Laatste deel van die snellader naar huis was iets krapper, we kwamen aan met 8% in Drachten. Maar dat was alsnog 60-70 km range en dat is echt véél binnen Nederland. Weersomstandigheden waren wel een stuk slechter, hoop regen en harde wind, wat het verbruik op de terugweg neer liet komen op 21,0 kWh/100 km. Ook niet raar met dakkoffer en de niet zo aerodynamische I5 vind ik.

Conclusie
Het was echt een eitje en het reed fantastisch. We vonden het wel wat spannend vooraf maar het is ons echt 100% meegevallen. Geen range anxiety gehad en we hebben vol vertrouwen voor de vakanties in de toekomst :)

ABRP is handig als planner maar meer ook niet, voor de rest moet je gewoon gaan. Ook in het noorden van Duitsland zijn inmiddels best wat snelladers dat het allemaal niet zo precies meer komt. In tegenstelling tot veel anderen hier heb ik dus geen Tesla gebruikt, met opzet. Met Freshmile betaalde ik effectief rond de 50 eurocent/kWh voor snelladen. Daarvoor geen gedoe met verkeerd parkeren / korte kabels, of variabele tarieven afhankelijk van de dag.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JTHZZ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

Ik kan ze alleen opvragen in de map-view, niet als ik aan het navigeren ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:29
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:05:
[...]

Dat hebben we toch al allemaal bij tankstations? :-p

Ik begrijp niet goed waarom men niet gewoon snelladers plaatst bij tankstations, alle voorzieningen zijn er en vaak hebben die al hun eigen stroomvoorziening en transformatorhuisje... Bij de meeste tankstations zie je maar een paar snelladers (als er al zijn).
Er is wel een heel groot verschil in stroomaansluiting voor een paar pompen en 3 koffiemachines of een snellaadpaal of 10.
Maar er zit blijkbaar een kromme regelgeving achter.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Cloud schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:11:
Bij deze ook mijn ervaring; wij (gezin met 2 kinderen) zijn inmiddels weer even terug van een vakantie naar Denemarken, westkust ter hoogte van Vejle 660 km. Op een maandag heen en op een woensdag weer terug. Was de allereerste langere rit met een EV aangezien ik de Ioniq 5 LR RWD pas sinds mei heb. De reis startte in Drachten :)

Planning
Voelde wel een beetje spannend dus ik had de route vooraf met ABRP gepland en om wat op safe te spelen, alleen de grote merken snelladers ingesteld. Ionity als voorkeur. We reden met dakkoffer dus dat gaf nog wat extra onzekerheid over het verbruik. Uiteindelijk een veel te pessimistische planning gemaakt die aangaf dat ik drie keer moest laden; tweemaal in Duitsland vóór en ná Hamburg en éénmaal in Denemarken bij Abenraa. Alle drie Ionity snelladers.

Heenreis
Op de heenweg ging het al zo vlot dat ik vanaf de 1e Ionity direct door ben gereden naar de snellader in Denemarken en dat was ook makkelijk haalbaar. Vooraf wat prijzen gecheckt en besloten met de Freshmile pas te laden want dat scheelde nogal dankzij de hoge laadsnelheid. 30 eurocent / kWh en 0,45 eurocent per minuut. Elke keer keurig de 220 kW aangetikt en dan gaat het echt zo snel dat je al op 80% zit voordat iedereen klaar is om weer te rijden :)

Eerste stop bij Ionity Ostetal Süd waren we de enige EV toen we aankwamen maar na ons kwam de ene na de andere Nederlander, waaronder nog een Ioniq 5. Er stonden ook E.On snelladers maar niemand leek dat te willen gebruiken? Men ging gewoon wachten tot ik klaar was :)

Tweede stop bij Ionity Abenraa moest ik 5 minuutjes wachten. Niet omdat het zo druk was maar omdat van de 8 laders er 4 buiten gebruik waren. Leuk om hier te merken dat Scandinaviërs wat socialer lijken dan Duitsers; want er kwam meteen iemand een praatje maken en uitleg geven. Even polsen hoe lang je nog moet laden etc. (niet op een foute manier). Hoe dan ook, die 5 minuten wachten waren geen probleem. Er waren overigens ook Circle K laders beschikbaar dus dat had ik ook kunnen doen. Ook hier weer met Freshmile geladen voor dat schappelijk tarief.

Dakkoffer leek ongeveer 10-15% verbruik extra te geven maar met de range en laadsnelheid van de I5 is dat gewoon een non-issue. De stops lagen ongeveer 2 tot 2,5 uur uit elkaar en dan wil je ook gewoon wel even de benen strekken. Uiteindelijk overal een snelheid van 100-110 km/h aangehouden, dat rijdt mooi rustig en viel met verbruik nog best mee. Uiteindelijk kwam ik gemiddeld op 20,1 kWh/100 km over de heenreis. We hadden wel goed weer en een klein beetje wind mee.

Totale benodigde laadtijd was uiteindelijk een half uurtje maar we hebben eigenlijk elke keer langer geladen omdat we nog niet klaar waren :)

Verblijf
Het verblijf was al geboekt voordat ik de auto kreeg (die maanden eerder geleverd werd dan aangegeven) maar op het vakantiepark waren gelukkig 6 11 kW AC-laders beschikbaar. Dat hadden er meer mogen zijn want het was best druk, maar hier biedt de notificatie mogelijkheid van PlugShare uitkomst. Dan weet je tenminste wanneer er eentje vrij kwam en kun je dan je auto verplaatsen. Meeste mensen haalden keurig hun auto weg wanneer vol, in elk geval de Scandinaviërs.

De palen waren van Clever, een grote naam in Denemarken. Dat had ik vooraf al gecheckt qua tarieven en ik heb hier telkens geladen via de app van ze. Werkte echt prima voor omgerekend ongeveer 0,40 eurocent/kWh een tarief wat ik thuis ook ongeveer heb. Niet slecht.

We hebben nog heel wat gereden daar, nog een enkele keer een snellader van Clever aangedaan maar vooral gewoon bij het park geladen. Ik merk wel dat dát echt prettig is en een hoop zorgen wegneemt. Denemarken timmert goed aan de weg maar met name langs de doorgaande routes. Het gebied waar wij zaten wonen weinig mensen en is wat minder voorzien van palen. Dichtsbijzijnde snellader zat op 20 minuten rijden. Aangezien wij veel de natuur in gaan, konden we meestal niet laden op dat soort bestemmingen en dan wordt het wel vervelend. Al hadden we ook dat vast wel kunnen laten werken als het moest, maar dit was wel praktischer :)

Een dagtrip naar het noorden van Denemarken had ik wel wat geks: een laadpaal waarvan Shell beweerde dat het laadtarief 1,50 euro per kWh was? Dat vond ik wel een beetje gortig maar hier bleek Maingau gelukkig 'slechts' 65 cent te rekenen. Vrij hoog vond ik zelf, voor een 22 kW lader. Maar ik had geen zin om nog veel langer te zoeken, de goedkope Clever paal die er moest zijn kon ik gewoon niet vinden. Ook niet te voet.

Omdat er eigenlijk geen snelwegen in het westen van Denemarken zijn, veel 60, 80 of hooguit 90 km/h wegen, was het verbruik tijdens het verblijf een stuk lager. Ik kwam ongeveer op 18,0 kWh/100km; met de dakkoffer permanent gemonteerd.

[Afbeelding]

Terugreis
Ditmaal direct gepland op slechts twee stops, op dezelfde snelladers. Bekende punten wel zo fijn als beginneling ;)

Bij Ionity Abenraa werkten nu 6 van de 8 laders dus daar konden we meteen bezig. Vervolgens in Duitsland ditmaal Ostetal Nord. Daar had ik een Ionity lader waarvan het scherm het niet deed, maar er zat een sticker op de paal met uitleg voor precies dat scenario 8)7 (fix die schermen dan denk ik?). Het werkte inderdaad gewoon, pas scannen en de startknop gebruiken, maar blijft een beetje awkward. Ook kwam die paal niet verder dan 150 kW maar goed, ik ben verwend denk ik ;)

Laatste deel van die snellader naar huis was iets krapper, we kwamen aan met 8% in Drachten. Maar dat was alsnog 60-70 km range en dat is echt véél binnen Nederland. Weersomstandigheden waren wel een stuk slechter, hoop regen en harde wind, wat het verbruik op de terugweg neer liet komen op 21,0 kWh/100 km. Ook niet raar met dakkoffer en de niet zo aerodynamische I5 vind ik.

Conclusie
Het was echt een eitje en het reed fantastisch. We vonden het wel wat spannend vooraf maar het is ons echt 100% meegevallen. Geen range anxiety gehad en we hebben vol vertrouwen voor de vakanties in de toekomst :)

ABRP is handig als planner maar meer ook niet, voor de rest moet je gewoon gaan. Ook in het noorden van Duitsland zijn inmiddels best wat snelladers dat het allemaal niet zo precies meer komt. In tegenstelling tot veel anderen hier heb ik dus geen Tesla gebruikt, met opzet. Met Freshmile betaalde ik effectief rond de 50 eurocent/kWh voor snelladen. Daarvoor geen gedoe met verkeerd parkeren / korte kabels, of variabele tarieven afhankelijk van de dag.
Ionity heeft wel eens vaker schermen die uit staan of bevroren zijn. Pro-tip: gebruik de Ionity app of de Shell recharge app(voor zakelijke rijders). Daar kan je de sessie ook mee starten zonder t scherm te gebruiken.. Ik deed op vakantie niet anders omdat die Ionity schermen met polaroid zonnebril glazen sowieso niet te lezen zijn..:)

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
multikoe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:11:
[...]

Ik kan ze alleen opvragen in de map-view, niet als ik aan het navigeren ben.
Ok, dat kan alleen in de geïntegreerde versie.

Ik ben trouwens ook heel benieuwd of we volgend jaar nog ABRP hebben zoals we het nu kennen, nu Rivian dit heeft opgekocht. Geen idee of het nog wel blijft bestaan voor niet-Rivian klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Wilde schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:35:
[...]

Ionity heeft wel eens vaker schermen die uit staan of bevroren zijn. Pro-tip: gebruik de Ionity app of de Shell recharge app(voor zakelijke rijders). Daar kan je de sessie ook mee starten zonder t scherm te gebruiken.. Ik deed op vakantie niet anders omdat die Ionity schermen met polaroid zonnebril glazen sowieso niet te lezen zijn..:)
Daar had ik ook aangedacht maar dan betaal ik natuurlijk ook via die provider (Ionity zelf of Shell Recharge), waar ik nu wel wat goedkoper uit was via Freshmile. Maar ik had de app wel geïnstalleerd staan voor het geval dat.

Die polaroid tip duurde ook ff voordat ik daar achter kwam haha ;)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
JTHZZ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:49:
[...]

Ok, dat kan alleen in de geïntegreerde versie.

Ik ben trouwens ook heel benieuwd of we volgend jaar nog ABRP hebben zoals we het nu kennen, nu Rivian dit heeft opgekocht. Geen idee of het nog wel blijft bestaan voor niet-Rivian klanten.
Tja, ik vraag me eerder af of Rivian volgend jaar nog bestaat...

ABRP enkel beschikbaar maken voor Rivian auto's zou een enorme vernietiging van kapitaal zijn gezien Rivian zo klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Tommie12 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:19:
[...]

Tja, ik vraag me eerder af of Rivian volgend jaar nog bestaat...

ABRP enkel beschikbaar maken voor Rivian auto's zou een enorme vernietiging van kapitaal zijn gezien Rivian zo klein is.
"ABRP will remain a stand-alone app, Rivian CEO RJ Scaringe said in a statement"

https://techcrunch.com/20...ev-route-planning-better/

Ook al valt Rivian om, dan is het een standalone app die gewoon door kan gaan

[ Voor 7% gewijzigd door Brotuck op 16-08-2023 08:56 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
NAF in Noorwegen heeft weer een jaarlijkse zomertest uitgebracht waarin ze veel EVs testen op eenzelfde lange rit door Noorwegen. Helaas pakt Google translate deze site niet helemaal maar het Noors is redelijk te begrijpen denk ik.
In grijs is het opgegeven bereik, in groen of rood het gemeten bereik deze zomer. Alle auto’s hebben hetzelfde traject op dezelfde dag (dus zelfde omstandigheden) afgelegd. Wel rijdt men in Noorwegen doorgaans vrij langzaam, wegen zijn vaak Max 80 ofzo.
Ze hebben ook een jaarlijkse wintertest.
Wat alleen niet duidelijk naar voren komt is het type auto. Het gaat hier bijvoorbeeld om de Model Y RWD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1pcjY7YZKmETUrEG34XD2QCM-s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BIfwOQE0VAdFmJQFC5M7leka.png?f=fotoalbum_large
https://nye.naf.no/elbil/elprix

[ Voor 23% gewijzigd door Menesis op 16-08-2023 10:00 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Tommie12 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:31:
[...]

Er is wel een heel groot verschil in stroomaansluiting voor een paar pompen en 3 koffiemachines of een snellaadpaal of 10.
Maar er zit blijkbaar een kromme regelgeving achter.
Dat is waar, maar tankstations zijn vaak zo remote gelegen dat er wel een hoogspanningskabel van 10kV naartoe loopt en daar ter plekke getransformeerd wordt naar 230.En op die 10kV kabel kan je makkelijk aansluiten voor snelladers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Als dat al 10kv is, dat is het in NL al niet overal in de buitengebieden. En dan is het nog maar net de vraag wat het vermogen is dat door de kabel kan/mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Menesis schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:17:
NAF in Noorwegen heeft weer een jaarlijkse zomertest uitgebracht waarin ze veel EVs testen op eenzelfde lange rit door Noorwegen. Helaas pakt Google translate deze site niet helemaal maar het Noors is redelijk te begrijpen denk ik.
In grijs is het opgegeven bereik, in groen of rood het gemeten bereik deze zomer. Alle auto’s hebben hetzelfde traject op dezelfde dag (dus zelfde omstandigheden) afgelegd. Wel rijdt men in Noorwegen doorgaans vrij langzaam, wegen zijn vaak Max 80 ofzo.
Ze hebben ook een jaarlijkse wintertest.
Wat alleen niet duidelijk naar voren komt is het type auto. Het gaat hier bijvoorbeeld om de Model Y RWD
[Afbeelding]
https://nye.naf.no/elbil/elprix
Polestar 2 *O*

Maar dit lijkt me meer iets voor het Elektrische Auto’s topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Brotuck schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:55:
[...]

"ABRP will remain a stand-alone app, Rivian CEO RJ Scaringe said in a statement"

https://techcrunch.com/20...ev-route-planning-better/

Ook al valt Rivian om, dan is het een standalone app die gewoon door kan gaan
Dat zegt niet zoveel als ze vervolgens gaan testen hoeveel geld mensen willen betalen voor zo’n standalone app..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rotta1260
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-06 22:28
Bij deze ook onze (gezin met 2 kinderen) ervaringen van reizen met de EV (Volvo C40 Recharge).
In juli drie weken op vakantie; twee weken Oostenrijk en één week Frankrijk.

Voorbereiding
Vooraf veel gelezen op dit forum over de eerdere ervaringen van mede-tweakers. Goede tips en inzichten die al een goed idee gaven hoe vakantie vieren met een EV er ongeveer uit zou zien!
Daarnaast ook de auto 'voorbereid' met een aantal apps en vwb laadpassen (naast de bij de Volvo inbegrepen Plugsurfing pas) nog een Shell Recharge laadpas aangeschaft en de Tesla app geinstalleerd.

Heenreis
Begin juli vanuit Rotterdam, via Duitsland, naar Oostenrijk gereden (Voralberg, ca 950km).
In de vroege ochtend met volledig opgeladen auto (100%) vertrokken.

Via geintegreerde google maps, inclusief rijschema met laadstops, de weg op gegaan en ons laten 'begeleiden' door de Volvo.
Het was voor het eerst dat we met de EV zo'n lange reis zouden maken, dus even ontdekken hoe dat werkt met de voorgestelde stops via google maps, versus onze eigen behoefte (koffie, broodje, toiletstop)

Volgens Google Maps zouden we 4 stops nodig hebben tot onze eindbestemming. Deze hebben we ook gevolgd en dit sloot perfect aan op onze behoefte om even de benen te strekken, naar toilet te gaan en broodje te eten / kopje koffie te drinken.

- het laden duurde nooit langer dan 30 min (20-25 min)
- er was altijd een laadstation beschikbaar
- via google maps gefilterd op snelladers (150kw of meer) welke op elk station aanwezig en werkend waren
- eenmaal gebruik gemaakt van tesla laadstation (als niet-Tesla rijder, via de Tesla app. Werkte perfect)
- driemaal gebruik gemaakt van de Shell Recharge pas (aangezien het geen Ionity stations betrof, welke met onze Volvo Plugsurfing pas meest interessant zijn vanwege gereduceerd tarief)
- drie van de vier keer net van de snelweg af bij een laadstation opgeladen, wat door ons allen als zeer positief ervaren werd (schoon, rustig, altijd winkeltje, winkels, toiletten aanwezig)
- de vier (laad) stops zorgden niet per se voor een veel langere totaaltijd (in vergelijking met voorheen reizen met een bezine auto) maar hadden we wel het gevoel relaxter gereisd te hebben

Al met al waren we zeer positief over onze heenreis.
Geen problemen met laden, geen overdreven extra (lange) stops en voorzieningen bij de laadstations prima in orde

Tijdens vakantie
Aangezien we in de Oostenrijkse en Franse Alpen verbleven en we vaak dagelijks (vanwege dagtochten, wandelingen in de bergen) max een half uur onderweg waren, tussendoor zeer weinig hoeven te laden.
In Oostenrijk verbleven we in een vakantiehuis op behoorlijke hoogte (1500m) en moesten we vaak berg af richting de dagelijkse bestemming. Hierdoor genereerde de Volvo weer wat extra percentages, die vaak bij de terugreis er weer afgesnoept werden.
In Frankrijk idem dito, toen wel wat vaker voor dagtochten bergopwaarts gegaan en daar dus logischerwijs meer verbruikt.

Voordeel in Oostenrijk was dat we bij het vakantiehuis konden laden. 1 keer tijdens verblijf gedaan en 1 keer volledig opgeladen voordat we vertrokken naar Frankrijk voor onze laatste vakantieweek.
Allemaal zonder problemen. Oostenrijk heeft, naast de laadstations rondom de snelwegen, ook ruim voldoende laadstations in de dorpen.

Om van Oostenrijk naar Frankrijk te gaan, moesten we door Zwitserland. En zoals we van Zwitserland gewend zijn (moesten 1 keer laden), was alles tip-top op orde. Schoon, goede voorzieningen en een top laadstation bij Migros (175 kw).

In Frankrijk merkten we dat het aantal laadstations in onze directe omgeving waar we verbleven (Portes du Soleil) een stuk minder was. En op z'n frans was de informatievoorziening niet om over naar huis te schrijven. Ook ondervonden tijdens onze trip naar Evian les Bains (meer van Geneve), toen bleek dat bij aankomst van een laadstation de stekker volledig ontbrak.....uiteindelijk allemaal niet onoverkomelijk, want dichtbij weer een goed werkend laadstation gevonden. Maar je merkt wel duidelijk verschil (in ieder geval in het gebied waar wij in Frankrijk verbleven) tussen Oostenrijk en Frankrijk.

Terugreis
Onze terugreis verliep vanuit de Franse Alpen, via Zwitserland, Frankrijk (Strasbourg) Luxemburg en Belgie terug naar Nederland.
Net als de heenreis ons laten 'leiden' door Google Maps met advies voor aantal stops en laadstations.
Ook nu een prima reis gehad.

- 4 laadstops (1x zwitserland, 1x frankrijk, 1x luxemburg, 1x belgië)
- 1x met creditcard betaald (zwitserland) overige met plugsurfing of shell laadpas
- alle stops met snelladers, allen direct beschikbaar en vanaf 150kw of hoger
- laatste stop in belgie zonder verdere voorzieningen, maar toen waren we gelukkig dichtbij huis en tussendoor nog even extra gestopt voor een rondje toilet

De terugreis ook prima verlopen. Het is overigens een genot om over zowel de Zwitsere als Franse (tol)snelweg te rijden. Perfect onderhouden.
De grens Luxemburg, België confronteerde ons wel meteen weer met de drukte....de Benelux is (althans onze mening) echt te dichtbevolkt....het maakt tegenwoordig niet meer uit hoe laat je (los van de nachtelijke uren) er rijd, het is er echt druk.....teveel mensen op een te klein stukje aarde....in Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk merk je meteen de rust die er op veel meer plekken is.

Conclusie
Onze eerste vakantie met de EV heeft ons meer dan positief verrast!
Het is sowieso een genot om met de Volvo C40 te reizen. En het elektrisch rijden zorgt op meerdere fronten voor veel meer 'rust'. Geen continu motorgeluid, stops van minimaal 20-25 min die je 'moet' maken zorgen juist voor meer onstpanning en een 'uitgerust/relaxed' gevoel bij aankomst op je eindbestemming.
Ondanks de vakantieperiode geen enkel probleem gehad met laden in de vorm van laadpaalfiles en/of laadpaalstress.
En Luxemburg blijft de moeite waard als het gaat om 'tanken'.....kwamen we achteraf achter.....auto daar volledig opgeladen met een snellader (63 kWh geladen tot 100%) voor EUR 17.....dat was by far het goedkoopste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 22:17
Cloud schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:11:

Planning

Heenreis
Leuk verslag.
ik heb een EV6 van hetzelfde concern, daarom 2 vragen.
sinds begin juni is er een infotainment-update uit waarin laadplanning in de navigatie is opgenomen; waarom heb je die niet gebruikt?
Via KIA heb ik een jaar lang korting bij Ionity: 0,29 per kW in heel Europa. Heb jij dat niet via Hyundai?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

HansAuutB schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:16:
[...]

Leuk verslag.
sinds begin juni is er een infotainment-update uit waarin laadplanning in de navigatie is opgenomen; waarom heb je die niet gebruikt?
Goede vraag en ik heb daar in het Ioniq 5 topic al wat over geschreven. Ik had vooraf wat geexperimenteerd met het maken van de planning door de auto en daar kreeg ik nét niet de resultaten die ik graag zou zien. Op voorhand de route aanpassen is niet echt mogelijk dus ik dacht ik speel op safe en doe het de 1e keer wel handmatig :)

Dat gezegd hebbende ben ik inmiddels ook weer wat wijzer en ik denk dat ik de volgende vakantie het gewoon door de auto laat doen. Op voorhand krampachtig de route naar je eigen hand proberen te zetten is eigenlijk ook helemaal niet nodig, als je tussentijds je gewoon flexibel opstelt. Je kunt natuurlijk een snellader eerder zoeken langs de route, of juist de voorgestelde lader voorbijrijden als je die niet wilt :)

Verder werkt de ingebouwde navigatie namelijk best goed vond ik zelf, ik heb die wel gewoon gebruikt gedurende de rit.
Via KIA heb ik een jaar lang korting bij Ionity: 0,29 per kW in heel Europa. Heb jij dat niet via Hyundai?
Nee helaas niet! Voor de I5 zijn ze daar mee gestopt maar je krijgt een soortgelijk aanbod nog wel als je nu een Ioniq 6 aanschaft inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-09 21:38
Cloud schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:51:
[...]

Daar had ik ook aangedacht maar dan betaal ik natuurlijk ook via die provider (Ionity zelf of Shell Recharge), waar ik nu wel wat goedkoper uit was via Freshmile. Maar ik had de app wel geïnstalleerd staan voor het geval dat.

Die polaroid tip duurde ook ff voordat ik daar achter kwam haha ;)
Een laadpas voor de lezer houden werkte voor mij ook bij een kapot scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blucky
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 09:58

Blucky

Still tweaking my profile

HansAuutB schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:16:
[...]

Leuk verslag.
0,29 per kW is dat nog een oud contract dan? ik heb van de week mijn kia charge (ionity) geactiveerd en de prijzen staan nu op 0,49 cent, of kijk ik verkeerd?

Feeling lucky...Phunk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 22:23
jeroenkb schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:53:
[...]

In Duitsland bij een Tesla laadpunt een volledig autonoom ' pauze' gebouw gezien. Toegang met code. Snacks / koffie / etc uit de muur, WC en Nintendo Switch voor de kinderen. Ideaal.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Porsche is dit ook aan het doen. https://nieuws.porsche.nl...-porsche-charging-lounge/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Dean Martin schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:20:
[...]

Even gaan proberen en doet het inderdaad nu wel.

Wat wel nog mooi zou zijn is dat je alleen snelwegstations kunt kiezen. Nu is de minimale range 500 meter.
Eens.

Heb net een verzoek verstuurd met bovenstaande. Ben benieuwd of ze er iets mee doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Daar durf ik dan weer niet met mijn Skoda tussen te gaan staan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jeroenkb schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:53:
[...]

Daar mag je met je Skoda zelfs niet binnen.

Gaat helemaal tegen de nieuwe regels in dat laadpunten toegankelijk moeten zijn voor andere merken.

Het zullen er een paar worden tussen Stuttgart, Munchen en Frankfurth, en voor de rest zal het wel beperkt blijven.
Er rijden toch echt te weinig Porsches rond om een dekkend netwerk uit te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tommie12 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:02:
[...]

Daar mag je met je Skoda zelfs niet binnen.

Gaat helemaal tegen de nieuwe regels in dat laadpunten toegankelijk moeten zijn voor andere merken.

Het zullen er een paar worden tussen Stuttgart, Munchen en Frankfurth, en voor de rest zal het wel beperkt blijven.
Er rijden toch echt te weinig Porsches rond om een dekkend netwerk uit te bouwen.
Volgens mij is er geen wet die dit verbied toch? Al ga je idd geen dekkend netwerk krijgen. Daar rijden er te weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Als die laders alleen voor Porsches bedoelt zijn dan wil je daar denk ik helemaal niet laden, want om het kostendekkend te maken zullen ze daar dan een beste prijs per kWh voor vragen. Audi heeft ook al zoiets zag ik laatst, daar mocht je dan wel met niet Audi's laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermanbbbb
  • Laatst online: 23:48

Hermanbbbb

P2 LRSM 2022 PP

Menesis schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:17:
Dank! Ik spreek Noors dus dat is geen probleem. Nuttige site met die range-testen in zomer en winter. Ik ben wel (positief) verrast dat de range voor de meeste merken in de zomer redelijk in de buurt van de WLTP uitkomt. Tenslotte is WLTP ook maar een gestandaardiseerde test met specifieke randvoorwaarden, en zijn echte ritten altijd anders qua weersomstandigheden, temperatuur, wegcondities, rijgedrag etc etc. We weten allemaal uit ervaring wel hoeveel effect dat heeft op de feitelijke range.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Hermanbbbb schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:22:
[...]

Dank! Ik spreek Noors dus dat is geen probleem. Nuttige site met die range-testen in zomer en winter. Ik ben wel (positief) verrast dat de range voor de meeste merken in de zomer redelijk in de buurt van de WLTP uitkomt. Tenslotte is WLTP ook maar een gestandaardiseerde test met specifieke randvoorwaarden, en zijn echte ritten altijd anders qua weersomstandigheden, temperatuur, wegcondities, rijgedrag etc etc. We weten allemaal uit ervaring wel hoeveel effect dat heeft op de feitelijke range.
Klopt, maar dit is natuurlijk het typisch noors rijden aan snelheden van 70-90 km/h bij temperaturen waar je waarschijnlijk amper verwarming of koeling nodig hebt. En het kan best zijn dat dit heel kort ligt bij de WLTP test.
Bij 100-120km/h speelt aerodynamica een grotere rol, en dan gaan de hogere SUV's ineens een pak meer verbruiken en nadeliger uitvallen. Ik denk dan aan de Volvo XC40 en een EQE SUV of zelfs een Ioniq5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Tommie12 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:38:
[...]

Klopt, maar dit is natuurlijk het typisch noors rijden aan snelheden van 70-90 km/h bij temperaturen waar je waarschijnlijk amper verwarming of koeling nodig hebt. En het kan best zijn dat dit heel kort ligt bij de WLTP test.
Bij 100-120km/h speelt aerodynamica een grotere rol, en dan gaan de hogere SUV's ineens een pak meer verbruiken en nadeliger uitvallen. Ik denk dan aan de Volvo XC40 en een EQE SUV of zelfs een Ioniq5.
Of de model Y 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-09 19:47
Die rijdt hij zelf. ;)

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb die wat gepusht tot 160, en vond dat de range niet in elkaar zakte als een pudding.
Stroomlijn van een Y vergeleken met een XC40 is toch wel wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Tommie12 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:15:
[...]

Ik heb die wat gepusht tot 160, en vond dat de range niet in elkaar zakte als een pudding.
Stroomlijn van een Y vergeleken met een XC40 is toch wel wat anders.
Volgens mij was je punt dat SUVs minder aerodynamisch zijn dan lagere auto’s en de Y kun je geen lage auto noemen. Zeker niet als je een Ioniq 5 een SUV noemt. Maar het punt is duidelijk, ook een MY zal bij hoge snelheid meer verliezen dan een lage auto.
Maar meer een discussie voor het elektrische auto’s topic. Hier gaat het over lange ritten door Europa.

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 16-08-2023 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 22:17
Blucky schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:36:
[...]

0,29 per kW is dat nog een oud contract dan? ik heb van de week mijn kia charge (ionity) geactiveerd en de prijzen staan nu op 0,49 cent, of kijk ik verkeerd?
Ik ben contract gestart in december 2022 voor 12 maanden.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Prullenbak84
[...]

Mwa. Ik heb vorige week bij een porsche centrum staan laden met mijn Opel, en de enige andere auto die aan het laden was, was een ID4. Ze waren wel dicht verder, dat scheelt waarschijnlijk wel. Maar ik val bij de Tesla superchargers meer uit de toon ;) En een rondje over het parkeerterrein lopen is wel echt leuker bij porsche :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
[...]

Off-topic: gewoon zeggen dat Skoda en Porsche allebei tot de VW groep behoren :P

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
noctilucus schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:13:
[...]

Off-topic: gewoon zeggen dat Skoda en Porsche allebei tot de VW groep behoren :P
Is het niet zo dat VW juist van Porsche is, is het dan niet de Porsche-groep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 21:02
Volkswagen AG produceert voertuigen van onder andere de merken Volkswagen, Audi, Seat, Cupra, Škoda, Bentley, Ducati (Motoren), Lamborghini en Porsche aldus Wikipedia.
Dus je kunt er wellicht mee wegkomen dat beide merken (Porsche en Škoda) door dezelfde groep gebouwd worden ;-)

[ Voor 25% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 17-08-2023 10:54 ]

• jeroenkb
  • Niet online
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:53:
Volkswagen AG produceert voertuigen van onder andere de merken Volkswagen, Audi, Seat, Cupra, Škoda, Bentley, Ducati (Motoren), Lamborghini en Porsche aldus Wikipedia.
Dus je kunt er wellicht mee wegkomen dat beide merken (Porsche en Škoda) door dezelfde groep gebouwd worden ;-)
Grappige is alleen dat Porsche Automobil Holding grootaandeelhouder in VAG is (31,4%; jaarverslag VAG 2021)

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
Wij gaan over 2 weken naar Moraira in Spanje, en wij kunnen met de Tesla goed laden om Moraira te bereiken, maar ik wil daar ook laden. Er zijn een paar Iberdrola laders. Ik heb geprobeerd een Iberdrola account aan te maken , maar mijn ID nummer in Nederland wordt niet geaccepteerd . Heeft iemand een oplossing, of zijn er alternatieve passen om daar toch te kunnen laden?

[ Voor 6% gewijzigd door Mackeessie op 17-08-2023 22:31 ]

• PeterZ(on)
Mackeessie schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:30:
Wij gaan over 2 weken naar Moraira in Spanje, en wij kunnen met de Tesla goed laden om Moraira te bereiken, maar ik wil daar ook laden. Er zijn een paar Iberdrola laders. Ik heb geprobeerd een Iberdrola account aan te maken , maar mijn ID nummer in Nederland wordt niet geaccepteerd . Heeft iemand een oplossing, of zijn er alternatieve passen om daar toch te kunnen laden?
Een Iberdrola account aanmaken moet kunnen, zelf is het mij gelukt alsmede mede tweakers hier, en ik ben in Spanje ook niet-Spanjaarden tegengekomen die een account hadden. Moet kunnen dus, maar de slagingskans is wisselend, ik zou zeggen, gewoon blijven proberen. Verder kun je er met Shell goed uit de voeten en een Electromaps pas is ook handig.

• Mackeessie
PeterZ(on) schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:41:
[...]

Een Iberdrola account aanmaken moet kunnen, zelf is het mij gelukt alsmede mede tweakers hier, en ik ben in Spanje ook niet-Spanjaarden tegengekomen die een account hadden. Moet kunnen dus, maar de slagingskans is wisselend, ik zou zeggen, gewoon blijven proberen. Verder kun je er met Shell goed uit de voeten en een Electromaps pas is ook handig.
Ze vragen een ID nummer, wat heb jij opgegeven, je BSN of paspoortnummer?

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:49
Mackeessie schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:30:
Mij lukte het ook niet met m'n Belgisch ID. Uiteindelijk dat van een vriendin uit Spanje gebruikt en hun adres en dat lukte. Zeer omslachtig en het hielp ook niet dat de app enkel in het Spaans was. In elk geval zeer ongebruiksvriendelijk. Bovendien moest ik op voorhand ingeven hoeveel kWh ik wou laden en dit telkens bevestigen met 'n kaartlezer en m'n VISA. Redelijk rampzalige opzet imo, nog steeds verwonderd dat het uiteindelijk gelukt was die dag. Volgend jaar hoop ik ook een betere oplossing voor handen te hebben.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Mackeessie
De Shell recharge app vindt de laders in Moraira niet, werkt die dan wel?

[ Voor 3% gewijzigd door Mackeessie op 17-08-2023 23:07 ]

• PeterZ(on)
Mackeessie schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:05:
[...]

Ze vragen een ID nummer, wat heb jij opgegeven, je BSN of paspoortnummer?
Geen idee, is al weer even geleden. I.i.g geen paspoortnummer wat die heb ik niet, dus iets van de ID-kaart. Voor het adres moet je wel een Spaans adres gebruiken. En verder wat ik zei, gewoon bij elke vraag de verschillende opties proberen die ze bieden. Je kan ook hun helpdesk vragen, heb ik ook gedaan en werd keurig geholpen in het Engels. Maar anderen krijgen op vragen weer te horen dat je als buitenlander geen account kunt aanmaken. Daarom zeg ik, blijf proberen. Succes. :)

• PeterZ(on)
Mackeessie schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:06:
Ik bedoelde met die twee meer het laden in Spanje in het algemeen, in Moraira zelf zijn niet zoveel laders of doen het niet (meer).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 23:31

Dogooder

dus...

Bij de iberdrola app, zet bij document id op other. Dan kan je vanalles invullen. Ik heb rijbewijs nr gedaan. Vervolgens kan je de adres stap overslaan. Adres stap werkt ook voor volledige valide spaanse adressen niet altijd.
Daarna door met het installeren van een betaalmethode en je bent klaar om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Mackeessie schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:06:
Die Shell app is gewoon niet up-to-date qua palen denk ik. AC en DC palen werken gewoon met de Shell pas dus lijkt me dat alle palen van Iberdrola wel werken. Met Shell betaal je soms wel twee keer meer maar goed. Ik heb anders ook een Iberdrola account mocht je er niet uitkomen. Waarbij het laden via cc wel elke keer een check doet. Die dan vaak pas na drie/vier keer werkt. Tenminste, bij mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:22
Dacht dat ik alle vormen van betalen met de Freshmile-pas nu wel wist.... maar in en rond Troyes te Frankrijk toch een nieuwe variant ontdekt. Staan aardig wat 22 kWh laadpalen (wat fijn is want Renault Megane E-Tech) hier in de omgeving waar je erg voordelig met de Freshmile-pas kan laden.

Tenminste....

Er staat nl. te lezen dat je 1 euro per 6 kWh betaalt in de Freshmile-app, maar dat werkt dus als volgt;
Bij aankoppelen en laden ben je gelijk 1 euro kwijt, en of je dan 1 kWh of 5 kWh laadt maakt niet uit, het blijft 1 euro kosten. Slimst is dus om tegen de 6 kWh te laden of net onder een veelvoud daarvan te laden.

Het stikt hier trouwens van de Tesla's in en rond Troyes, geven ze die hier weg bij een pakje boter ofzo?
Attenooijen, echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 12:47
PeterZ(on) schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:22:
[...]

Als die laders alleen voor Porsches bedoelt zijn dan wil je daar denk ik helemaal niet laden, want om het kostendekkend te maken zullen ze daar dan een beste prijs per kWh voor vragen. Audi heeft ook al zoiets zag ik laatst, daar mocht je dan wel met niet Audi's laden.
Tesla heeft ook zoiets bij sommige laders. Was een maand geleden bij Tesla Woringen, en daar is de lounge ook alleen toegankelijk voor Tesla rijders, maar je kan er wel met een non-tesla laden. Van wat ik kon zien gebruikten ze een pas (waarschijnlijk de sleutelkaart van de auto?). Op google maps bij de reviews lees ik dat de Tesla navigatie zelf ook een toegangscode kan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BaseLine schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:04:
[...]

Tesla heeft ook zoiets bij sommige laders. Was een maand geleden bij Tesla Woringen, en daar is de lounge ook alleen toegankelijk voor Tesla rijders, maar je kan er wel met een non-tesla laden. Van wat ik kon zien gebruikten ze een pas (waarschijnlijk de sleutelkaart van de auto?). Op google maps bij de reviews lees ik dat de Tesla navigatie zelf ook een toegangscode kan geven.
Even gekeken in de Tesla app voor niet-Tesla's en daar zie ik een code staan, die code zal het dan wel zijn. Dan kunnen ook niet Tesla rijders er gebruik van maken neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 12:47
PeterZ(on) schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:16:
[...]

Even gekeken in de Tesla app voor niet-Tesla's en daar zie ik een code staan, die code zal het dan wel zijn. Dan kunnen ook niet Tesla rijders er gebruik van maken neem ik aan.
Oh helemaal gemist dan toen we daar waren. Zie nu inderdaad bij het adres toegangscode 999 staan. Aardig van Elon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BaseLine schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

Oh helemaal gemist dan toen we daar waren. Zie nu inderdaad bij het adres toegangscode 999 staan. Aardig van Elon. :)
Voor de volgende keer dan maar. :)

Pagina: 1 ... 31 ... 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.