Bij deze ook mijn ervaring; wij (gezin met 2 kinderen) zijn inmiddels weer even terug van een vakantie naar Denemarken, westkust ter hoogte van Vejle 660 km. Op een maandag heen en op een woensdag weer terug. Was de allereerste langere rit met een EV aangezien ik de Ioniq 5 LR RWD pas sinds mei heb. De reis startte in Drachten
Planning
Voelde wel een beetje spannend dus ik had de route vooraf met ABRP gepland en om wat op safe te spelen, alleen de grote merken snelladers ingesteld. Ionity als voorkeur. We reden met dakkoffer dus dat gaf nog wat extra onzekerheid over het verbruik. Uiteindelijk een veel te pessimistische planning gemaakt die aangaf dat ik drie keer moest laden; tweemaal in Duitsland vóór en ná Hamburg en éénmaal in Denemarken bij Abenraa. Alle drie Ionity snelladers.
Heenreis
Op de heenweg ging het al zo vlot dat ik vanaf de 1e Ionity direct door ben gereden naar de snellader in Denemarken en dat was ook makkelijk haalbaar. Vooraf wat prijzen gecheckt en besloten met de Freshmile pas te laden want dat scheelde nogal dankzij de hoge laadsnelheid. 30 eurocent / kWh en 0,45 eurocent per minuut. Elke keer keurig de 220 kW aangetikt en dan gaat het echt zo snel dat je al op 80% zit voordat iedereen klaar is om weer te rijden
Eerste stop bij Ionity Ostetal Süd waren we de enige EV toen we aankwamen maar na ons kwam de ene na de andere Nederlander, waaronder nog een Ioniq 5. Er stonden ook E.On snelladers maar niemand leek dat te willen gebruiken? Men ging gewoon wachten tot ik klaar was
Tweede stop bij Ionity Abenraa moest ik 5 minuutjes wachten. Niet omdat het zo druk was maar omdat van de 8 laders er 4 buiten gebruik waren. Leuk om hier te merken dat Scandinaviërs wat socialer lijken dan Duitsers; want er kwam meteen iemand een praatje maken en uitleg geven. Even polsen hoe lang je nog moet laden etc. (niet op een foute manier). Hoe dan ook, die 5 minuten wachten waren geen probleem. Er waren overigens ook Circle K laders beschikbaar dus dat had ik ook kunnen doen. Ook hier weer met Freshmile geladen voor dat schappelijk tarief.
Dakkoffer leek ongeveer 10-15% verbruik extra te geven maar met de range en laadsnelheid van de I5 is dat gewoon een non-issue. De stops lagen ongeveer 2 tot 2,5 uur uit elkaar en dan wil je ook gewoon wel even de benen strekken. Uiteindelijk overal een snelheid van 100-110 km/h aangehouden, dat rijdt mooi rustig en viel met verbruik nog best mee. Uiteindelijk kwam ik gemiddeld op 20,1 kWh/100 km over de heenreis. We hadden wel goed weer en een klein beetje wind mee.
Totale benodigde laadtijd was uiteindelijk een half uurtje maar we hebben eigenlijk elke keer langer geladen omdat we nog niet klaar waren
Verblijf
Het verblijf was al geboekt voordat ik de auto kreeg (die maanden eerder geleverd werd dan aangegeven) maar op het vakantiepark waren gelukkig 6 11 kW AC-laders beschikbaar. Dat hadden er meer mogen zijn want het was best druk, maar hier biedt de notificatie mogelijkheid van PlugShare uitkomst. Dan weet je tenminste wanneer er eentje vrij kwam en kun je dan je auto verplaatsen. Meeste mensen haalden keurig hun auto weg wanneer vol, in elk geval de Scandinaviërs.
De palen waren van Clever, een grote naam in Denemarken. Dat had ik vooraf al gecheckt qua tarieven en ik heb hier telkens geladen via de app van ze. Werkte echt prima voor omgerekend ongeveer 0,40 eurocent/kWh een tarief wat ik thuis ook ongeveer heb. Niet slecht.
We hebben nog heel wat gereden daar, nog een enkele keer een snellader van Clever aangedaan maar vooral gewoon bij het park geladen. Ik merk wel dat dát echt prettig is en een hoop zorgen wegneemt. Denemarken timmert goed aan de weg maar met name langs de doorgaande routes. Het gebied waar wij zaten wonen weinig mensen en is wat minder voorzien van palen. Dichtsbijzijnde snellader zat op 20 minuten rijden. Aangezien wij veel de natuur in gaan, konden we meestal niet laden op dat soort bestemmingen en dan wordt het wel vervelend. Al hadden we ook dat vast wel kunnen laten werken als het moest, maar dit was wel praktischer
Een dagtrip naar het noorden van Denemarken had ik wel wat geks: een laadpaal waarvan Shell beweerde dat het laadtarief 1,50 euro per kWh was? Dat vond ik wel een beetje gortig maar hier bleek Maingau gelukkig 'slechts' 65 cent te rekenen. Vrij hoog vond ik zelf, voor een 22 kW lader. Maar ik had geen zin om nog veel langer te zoeken, de goedkope Clever paal die er moest zijn kon ik gewoon niet vinden. Ook niet te voet.
Omdat er eigenlijk geen snelwegen in het westen van Denemarken zijn, veel 60, 80 of hooguit 90 km/h wegen, was het verbruik tijdens het verblijf een stuk lager. Ik kwam ongeveer op 18,0 kWh/100km; met de dakkoffer permanent gemonteerd.
Terugreis
Ditmaal direct gepland op slechts twee stops, op dezelfde snelladers. Bekende punten wel zo fijn als beginneling
Bij Ionity Abenraa werkten nu 6 van de 8 laders dus daar konden we meteen bezig. Vervolgens in Duitsland ditmaal Ostetal Nord. Daar had ik een Ionity lader waarvan het scherm het niet deed, maar er zat een sticker op de paal met uitleg voor precies dat scenario

(fix die schermen dan denk ik?). Het werkte inderdaad gewoon, pas scannen en de startknop gebruiken, maar blijft een beetje awkward. Ook kwam die paal niet verder dan 150 kW maar goed, ik ben verwend denk ik
Laatste deel van die snellader naar huis was iets krapper, we kwamen aan met 8% in Drachten. Maar dat was alsnog 60-70 km range en dat is echt véél binnen Nederland. Weersomstandigheden waren wel een stuk slechter, hoop regen en harde wind, wat het verbruik op de terugweg neer liet komen op 21,0 kWh/100 km. Ook niet raar met dakkoffer en de niet zo aerodynamische I5 vind ik.
Conclusie
Het was echt een eitje en het reed fantastisch. We vonden het wel wat spannend vooraf maar het is ons echt 100% meegevallen. Geen range anxiety gehad en we hebben vol vertrouwen voor de vakanties in de toekomst
ABRP is handig als planner maar meer ook niet, voor de rest moet je gewoon gaan. Ook in het noorden van Duitsland zijn inmiddels best wat snelladers dat het allemaal niet zo precies meer komt. In tegenstelling tot veel anderen hier heb ik dus geen Tesla gebruikt, met opzet. Met Freshmile betaalde ik effectief rond de 50 eurocent/kWh voor snelladen. Daarvoor geen gedoe met verkeerd parkeren / korte kabels, of variabele tarieven afhankelijk van de dag.