We zijn hier ook weer terug van onze eerste redelijk grote trip met een EV, specifiek een Cupra Born. We zijn naar Oostenrijk gegaan, een uurtje onder Salzburg. Hoe die auto bevallen is kun je
hier lezen. Laat ik hier wat verder in gaan op het laden
We hebben onderweg alles geladen bij Tesla. Waarom? SuC's zijn betrouwbaar, het zijn er veel (ik had geen zin om te wachten op 1 van de 4 IONITY's bij raststättes om er vervolgens achter te komen dat er 2 niet werken) en het is goedkoop.
De heenreis was op zaterdag 5 en zondag 6 augustus, de terugreis op zondag 20 en maandag 21 augustus. Ik heb PUMP via CarPlay gebruikt om de reis te plannen en te navigeren. Omdat ik een VW-groep auto heb zit mijn laadpoort rechtsachter, aan de verkeerde kant voor een Tesla SuC. Daarom heb ik er bewust voor gekozen om alleen te laden bij SuC's die 12 of meer plaatsen hadden, zodat ik eigenlijk niemand tot last kon zijn. Door de SuC's op dit vereiste te filteren kwamen de volgende stops uit PUMP rollen:
- Kreuz Hilden (40 palen, gestopt op zowel heen- als terugreis)
- Limburg an der Lahn (20 palen, gestopt op zowel heen- als terugreis)
- Dettelbach (18 palen, gestopt op zowel heen- als terugreis)
- Kösching (20 palen, gestopt op zowel heen- als terugreis)
- Weyarn (18 palen, alleen gestopt op de heenreis)
Kreuz Hilden
Om maar gelijk met de indrukwekkendste te beginnen. 40 Tesla SuC's, 12 Fastned palen en nog een hele rits Seed & Greet palen. Ik heb nog nooit zoveel oplaadmogelijkheden bij elkaar gezien, er was altijd wel wat vrij. Goed geregeld hier met een restaurantje en de mogelijkheid om van een toilet gebruik te maken. Op de heenreis was het hier druk. Het verloop is groot en hoog, dus er heeft niemand ooit moeten wachten op een lege laadplek. Fastned was wel vol, maar bij Tesla waren er altijd wel plekjes vrij. Viel mij op dat er bij Tesla vrijwel alleen maar Tesla's stonden te laden (en wij), terwijl alle andere merken standaard naar Fastned reden. Misschien toch niet zo bekend dat Tesla z'n stations ook open gooit? Op de terugweg was het hier uitgestorven en waren we met 5 anderen bij Tesla, terwijl Fastned wederom vol stond.
Limburg an der Lahn
Op de heenreis heb ik hier in dit topic een beetje gal zitten spuwen over deze locatie. Hij zit op de parkeerplaats van een KFC, op een industrieterrein. Ik vond het ghetto. Toen kreeg ik de reactie dat ik maar naar de bakker aan de overkant had moeten lopen, want daar is het heerlijk vertoeven. Dat hebben we dus maar gedaan op de terugreis en jullie hadden gelijk; de bakker tilt deze hele locatie van een 4 naar een 8. Fantastisch om daar even te mogen zitten en te wachten tot de auto klaar is, de broodjes zijn er heerlijk en de drankjes lekker koud (of warm, ligt eraan wat je besteld). Ook hier weer de mogelijk tot gebruik van een toilet. De KFC was op de terugreis dicht voor renovatie (of sloop, geen idee. De hele inrichting was eruit), dus als je graag kip wilt eten moet je daar even rekening mee houden

Ook bij deze stop was er altijd plek en heeft er nooit iemand moeten wachten.
Dettelbach
Dit station staat op een Autohof, naast een Burger King. Aan de overkant van de straat staan een rits IONITY palen. Er zit naast de BK ook een wok restaurant, een Amerikaanse diner en een bioscoop. Ook zijn er Aral Pulse snelladers bij het tankstation te vinden. Omdat hier een BK zit heb je ook hier weer toegang tot een toilet en wat eten of drinken. Op de heenreis wel even staan klooien met deze palen, er zitten namelijk 2 stekkers aan; 1 CCS en een Tesla-only stekker. Ik stond de eerste keer met de verkeerde in m'n handen, dus de verbazing was groot toen ik die aansluiting zag

. Bij IONITY was er hier altijd wel ruimte om te laden, bij Tesla ook.
Kösching
Deze SuC staat midden in de middle of nowhere naast een Total Energies station, welke ook snelladers aanbiedt. Tijdens de beide keren dat wij hier waren was hier nooit iemand. We hebben hier met maximaal 2 anderen staan laden, terwijl er toch vrij veel palen beschikbaar zijn. Ik snap niet zo goed waarom er hier zoveel geplaatst zijn, want volgens mij is het hier nooit druk. Ook hier weer een toilet beschikbaar en het winkeltje van het tankstation verkoopt broodjes, drankjes en snacks. Prima locatie, maar je wil hier niet persé langer blijven dan nodig. Helemaal 's nachts niet denk ik.
Weyarn
Deze stop was eigenlijk optioneel; ik had het makkelijk gehaald naar onze accommodatie, maar wist niet hoe de auto zou reageren op de Oostenrijkse bergen. Daarom maar even het zekere voor het onzekere genomen en even de auto afgetopt. Er is hier een zogenaamde 'Tesla Cube' beschikbaar. Dit is een soort lounge die je kunt openen met een cijferpad. De code staat in de Tesla app zodra je gaat laden. Moet zeggen dat ik hier wel teleurgesteld over was; de wc's waren vies, de drank en snackautomaten werkten niet en de pinpad was op z'n zachtst gezegd sketchy. Ik heb denk ik wel 10x die code opnieuw in moeten vullen omdat het een soort hybride tussen touch en click was, dus de code was constant fout. Daarnaast scheen de zon op het scherm dus kon je ook niet zien hoeveel nummertjes je nu eigenlijk al had ingevuld. Toen ik eenmaal binnen was hadden de andere mensen die aan het laden waren hetzelfde probleem, dus het ligt niet aan mij.
Vorig jaar heb ik een soort-gelijke reis gedaan met een ICE auto, een BMW 1-serie uit 2011. Ik was toen ongeveer 500 euro kwijt aan benzine kosten. Ik dacht al wel dat het met een EV mee zou gaan vallen, maar het heeft alle verwachtingen overtroffen. In Oostenrijk zelf hebben we alleen geladen met een BeCharge bundel van 250 kWh. Deze werd breed geaccepteerd in de omgeving waar wij zaten, en werkte ook op de laadpaal het dichtst in de buurt. Ik had geen zin om midden op zo'n berg het risico te lopen om een app te moeten gebruiken zonder internet, en van BeCharge had ik al een fysieke pas. Daarom gekozen voor deze optie. Om even op een rijtje te zetten:
Tesla abonnement | €12,99 |
BeCharge 250kWh bundel | €90,- |
Kreuz Hilden | €10,53 (27 kWh @ €0,39/kWh) |
Limburg an der Lahn | €12,16 (32 kWh @ €0,38/kWh) |
Dettelbach | €15,60 (39 kWh @ €0,40/kWh) |
Kösching | €12,18 (29 kWh @ €0,42/kWh) |
Weyarn | €11,07 (27 kWh @ €0,41/kWh) |
Kösching | €11,55 (33 kWh @ €0,35/kWh) |
Dettelbach | €14,96 (44 kWh @ €0,34/kWh) |
Limburg an der Lahn | €8,25 (25 kWh @ €0,33/kWh) |
Kreuz Hilden | €12,58 (37 kWh @ €0,34/kWh) |
| |
Totaal | €211,87 |
We hebben deze vakantie ongeveer 3.100 kilometer gereden. Dit komt neer op een prijs van ongeveer 6 cent per kilometer. Had dit goedkoper gekund? Ongetwijfeld, maar dan had ik nog meer dingen moeten gaan uitzoeken en accounts aan moeten maken, en daar had ik geen zin in. Het is tenslotte vakantie.
Zoals eerder gezegd heb ik PUMP gebruikt om te navigeren en een route voor mij uit te stippelen. Ik kan niet zo goed met ABRP omgaan, het biedt mij veel te veel opties en daarnaast vind ik die app er niet mooi uitzien en niet fijn werken. PUMP is snel, accuraat en geeft mij, net als ABRP, de mogelijkheid om te connecten met m'n auto, zij het via een API in plaats van OBD. De navigatie van PUMP is overzichtelijk en goed, werkt ook met file's en vertragingen en zal je een eerdere laadstop (of latere) aanraden wanneer je zuiniger of juist minder zuinig rijdt. Top app en z'n centjes helemaal waard.
Om dit lange verhaal maar even tot een conclusie te maken: elektrisch rijden naar Oostenrijk is fantastisch. Overal laadplaatsen, zelfs op bergen waar er alleen een verdwaalde koe loopt en een klein cafétje zit, het rijdt ontzettend relaxed en je komt een stuk minder vermoeid aan op je bestemming.
10/10 would do again