Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:29
datadevil schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:55:
iemand ervaring met de Bip & go? Met de goede aanbieding voor elektrische auto's lijkt het interessant. Helaas weinig posts er over op dit forum maar misschien dat iemand wil delen?
Ik heb er een gebruikt deze zomer voor m'n rit naar Spanje en zou niet meer zonder kunnen. Zeker als je de Tesla SuC's gebruikt die je geregeld even de tol uit- en insturen is het super handig. Je wint er echt een hoop tijd mee denk ik, je kan eigenlijk gewoon doorrijden en er zijn poortjes genoeg dus heb nooit meer dan 1 of 2 auto's moeten 'wachten'.

Ook leuk om na de tolpoort die pedaal van de EV in te drukken en zowat iedereen achter jou te laten >:).

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
nannoe schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:45:
[...]

[off-topic:] Nu begrijp ik het beter. Ja, erg naar al die werkzaamheden aan de weg in Duitsland. En dat gaat nog wel een paar jaar duren. Naar mijn ervaring is Waze erg goed met tijdelijke situaties met wegwerkzaamheden, omdat ze direct de situatie zoals opgenomen in een meldsysteem zoals die van Rijkswaterstaat overnemen.

In Duitsland is het nadeel dat Waze formeel 'verboten' is en niemand het durft te gebruiken: user reports zijn dus wat minder. In Frankrijk is het ook 'interdit', maar daar heeft iedereen er lak. Verreweg de meest gebruikte navigatieapp en alles [iets op de weg, stilstaande auto op vluchtstrook, werkzaamheden, flitsers] staat er bijna instant op.
[Off-topic] Is in Duitsland Waze verboden, of toegelaten wanneer je de meldingen van vaste en mobiele flitspalen uit zet? Zo had ik het toch altijd begrepen...
Tijdens mijn laatste lange rit in Duitsland toch veel meldingen op Waze gekregen over stilstaande auto's op de pechstrook, al weet ik niet of die meldingen van Duitsers kwamen of toeristen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:56
Zjanzjak schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:07:
[...]

Gaaf verslag! Dank.

Dus als ik het goed heb was je nog geen 41 cent kwijt de kWh?
570 : 1398 = 0,407
Dat is dan echt netjes voor een vakantierit van 8,5 k kilometers.
Ik bedenk me net dat in de totale prijs nog een drietal laadsessies bij Fastned niet bijzitten, deze zijn via de zakelijke laadpas gegaan. Dus er moet gok ik nog +- 80 euro bij. Ongeveer 47ct per km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:12
noctilucus schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:00:
[...]

[Off-topic] Is in Duitsland Waze verboden, of toegelaten wanneer je de meldingen van vaste en mobiele flitspalen uit zet? Zo had ik het toch altijd begrepen...
Tijdens mijn laatste lange rit in Duitsland toch veel meldingen op Waze gekregen over stilstaande auto's op de pechstrook, al weet ik niet of die meldingen van Duitsers kwamen of toeristen :)
Ik heb afgelopen vakantie in door Duitsland gewoon met Waze gereden. Inderdaad massa's meldingen over stilstaande wagens en dergelijke. Als je er dan langs reed zag je dat die mensen er nog maar net stonden. Dus het wordt er wel degelijk gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:55
Waze is ook niet verboden, alleen de flits meld functie. Anders zou Apple Maps/Google Maps ook niet mogen.
Zolang je die meldingen niet aan hebt staan (en Apple/Google doen dan automatisch) is het prima.

Toevallig uitgezocht want ik ga maandag m'n eerste Europesche rit maken met mijn Zoe. Nadeel: 50 kW laden max.. Voordeel: Ik hoef maar 350 km (Winterberg) dus met 1x 30 min laden moeten we het wel halen.

Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:26
ex87 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:56:
Waze is ook niet verboden, alleen de flits meld functie. Anders zou Apple Maps/Google Maps ook niet mogen.
Zolang je die meldingen niet aan hebt staan (en Apple/Google doen dan automatisch) is het prima.

Toevallig uitgezocht want ik ga maandag m'n eerste Europesche rit maken met mijn Zoe. Nadeel: 50 kW laden max.. Voordeel: Ik hoef maar 350 km (Winterberg) dus met 1x 30 min laden moeten we het wel halen.

Ben benieuwd!
En het is alleen tijdens het rijden verboden. Als je stilstaat en de auto is uitgeschakeld mag je wel kijken waar flitsers staan. Ga je rijden dan mag niemand in de auto een flitser app gebruiken (recent oordeel, voorheen gold het alleen voor de bestuurder). Overigens mag je in Duitsland ook je smartphone niet in je hand houden zolang de auto niet is uitgeschakeld, ook niet als je bijv even stilstaat bij een stoplicht. Dat mag in Nederland wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:57

3_s

JTHZZ schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:34:
Overigens mag je in Duitsland ook je smartphone niet in je hand houden zolang de auto niet is uitgeschakeld, ook niet als je bijv even stilstaat bij een stoplicht. Dat mag in Nederland wel.
Wachten voor een stoplicht is, volgens mij, wettelijk gezien hetzelfde als rijden. Dus lijkt me straf dat dat zou mogen.
Hier in België in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:04
Tsja, maar mag in NL wel ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:00
Je mag in België GSM'en als je geparkeerd bent, maar niet als je stilstaat.

Vorig jaar iemand op mijn achterbumper gehad omdat die aan het gsm'en was aan het rode licht. Ze reed met een automaat en had per ongeluk de rem los gelaten. De impact was aan 10km/h ofzo, niks ernstig, maar genoeg om een bumper vol krassen te hebben. Dus ik vind het maar logisch dat niet mag bij stilstaan.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Laatst online: 12:30
Stockbaard schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:13:
Vakantielanden: Zweden, Finland, Noorwegen, Denemarken
Aantal kilometers gereden: 8.583
Gemiddeld verbruik volgens auto: 14,9 kWh per 100 km
Aantal keer opgeladen volgens Tronity: 48
Totaal kWh opgeladen volgens Tronity: 1.398

Uiteindelijk maar gestopt wanneer het nodig was als we naar de wc moesten, wat wilden eten of de benen wilden strekken. Met behulp van Chargefinder laadstations gezocht op de route. Nauwelijks last gehad van ‘laadwoestijnen’, in het hoge noorden iets meer moeten vooruitplannen dan normaal, maar voor ons geen probleem. Niet specifiek gezocht naar de goedkoopste laadstops, maar vooral de stops gezocht met een wc en eet mogelijkheden. Bij veel grote supermarkten 2 tot 8 snelladers aanwezig, ideaal om tijdens het boodschappen (15-20 minuten) wat op te laden.

Goede laadervaringen gehad met verschillende aanbieders en snelladers. Via apps werkte het allemaal prima en was je vaak binnen een minuutje aan het opladen. Facturatie ging allemaal vlekkeloos via de creditcard. Mijn EU laadpas deed het nog wel in Duitsland (Ionity), maar in Zweden en Noorwegen nergens. Minst fijne snellader is die van Delta, erg logge en zware kabels, ook bij 100kW shared snelladers. De kabels van Tesla zijn verreweg het makkelijkst in de omgang. 2x problemen gehad, 1x in Duitsland waar de Allego laders (8 plugs) defect waren, andere keer ook in Duitsland waar het stoomnet vol was en maar met 50kW geladen kon worden.

Totale laadkosten kwamen uit op €570, inclusief Tesla abo van €13. Tesla was verreweg het goedkoopste, met beter plannen zouden we het beperkt kunnen hebben tot €350-€400. Meeste andere aanbieders zitten rond de €0,55 - €0,85 per kWh. Tolkosten waren €220, €190 hiervan waren de bruggen in Denemarken, rest in Noorwegen met BEV korting.
Dat is ook echt niet veel als je het vergelijkt met diesel of benzine.

Wij rijden (nog) een oude en kleine Clio 3 diesel die zuinig 4.5L/100KM rijdt en zelfs daarmee kom je met een diesel prijs van gemiddeld 1,90€ hoger uit dan wat jullie hebben uitgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
iemand ervaring met de Bip & go? Met de goede aanbieding voor elektrische auto's lijkt het interessant. Helaas weinig posts er over op dit forum maar misschien dat iemand wil delen?
Jazeker: Taro in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" Gewoon doen, maakt je rit nog een stukje sneller, helemaal als je vaak de snelweg af moet om de Tesla SuC's te bezoeken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:34
Inspired schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:48:
Mijn ervaring over de reis van Guardamar del Segura in Spanje (half uur onder Alicante) naar huis. Gereden op woensdag en donderdag.

Dag 1 - Guardamar del Segura - Lyon

Reis van vakantieadres naar hotel bij Lyon. (Kyriad Lyon Ouest)

Eerste stop was Torrent. Twee stalls aan de snelweg. Qua locatie één van de betere Supercharger locaties. Heeft echter maar twee stalls met max 130kW. Bij aankomst stond er een andere Model Y aan de paal maar die was al klaar en de personen lagen in de auto te slapen. Lekker sociaal. :| Niet veel nodig om de volgende Supercharger te halen dus vrij snel weer weg en aangezien de andere al klaar was met laden kreeg ik gewoon 130kW. De andere auto stond er nog steeds toen we weg reden. Deze locatie is niet open voor andere merken. Drukke locatie en hoop dat Tesla hier flink wat V3s bij zet binnenkort. Dan zou hij ook open kunnen voor andere merken.

Daarna geladen bij L'Aldea (tov vorig jaar uitgebreid met V3 stalls) en Sant Cugat. Eerst open voor andere BEVs. In Spanje is de dekking nog niet mega waardoor je eigenlijk (te) vaak moet stoppen. Er zijn niet genoeg locaties nog om van 10% tot 70/80% te rijden. Andere aanbieders zie je nog niet heel veel. Dit jaar een stuk drukker bij de SuCs. Tesla is ook aan het uitbreiden. Ionity schiet niet echt op. L'Aldea is nog redelijk rustig, Sant Cugat is een drukke locatie, ook vaak "Tesla Taxi's" die daar laden. Rond de 50/60% bezetting steeds.

Via Supercharger Rivesaltes in Frankrijk (grote V3 lcoatie met vrij veel non-Tesla's) naar Ionity op Aire Mornas les Adrets. Bij beide plek genoeg en met name de laatste is echt een top locatie. Veel stalls (16), overkapping met zonnepanelen en nieuw en schoon toilet en voldoende faciliteiten.

Als laatste nog even geladen onderin Lyon bij een nieuwe Supercharger locatie (Chasse-sur-Rhône) die ook open is voor andere merken. Daar even gegeten bij de BK, geladen zodat we niet met 10% zouden aan komen bij het hotel. Bij deze locatie staan nieuwe V4 stalls die niet mega handig geplaatst zijn. De vakken zijn vrij ondiep waardoor je eigenlijk met de achterportieren tussen de stalls komt te staan. Nog even wat morele support geboden aan een Nederlands gezin met een Enyaq. Deze familie kwam ook uit de buurt van Alicante maar de auto was oververhit geraakt. Afgelopen woensdag was het 40+ in Frankrijk en de airco was in de loop van de dag uitgevallen bij ze en de auto wilde nog maar met 20kW laden. Hoop je toch niet mee te maken. Maar goed, kon verder weinig betekenen. Ze waren ook bijna bij het hotel dus hoop voor ze dat het de volgende dag weer goed was.

We reden weg met 80% en kwamen met 75% bij het hotel aan. Goed hotel trouwens voor een tussenstop, net en relatief nieuw hotel met redelijk wat laadpalen. Vaak is het toch wat minder in Frankrijk. Er waren nog wat palen vrij dus aangesloten en tijdens de nacht naar 100% geladen.

Dag 2 - Lyon - Regio Enschede

Vertrokken met 100%. Eerste stop zou Supercharger Val-de-Meuse zijn maar we zijn iets eerder gestopt aangezien de kids beide naar het toilet moesten. :) Bij Ionity Aire de Langres alvast gaan laden. Eerste stall had er geen zin in. Paar keer internal error. Auto verplaatst en bij de tweede paal werkte het wel. Na mij kwam een BMW en die kreeg de eerste paal ook niet aan de praat. Die moest op mij wachten aangezien er nog een ID4 lekker tot 100% aan het druppelen was. Komt me toch wel vaker voor bij Ionity. Maar goed, misschien ook gewoon pech maar qua monitoring kan dat nog wel wat beter. Die errors van zo'n paal moeten toch ergens ook binnen komen?

Daarna geladen bij Ionity Hauconcourt waar lekker veel stalls bij gekomen zijn en als laatste bij Erfstadt in Duitsland. Bij beide heel rustig. Verkeer in Duitsland weer horror. Veel tijd verloren terwijl de rest van de dagen het top ging.

Conclusie

In Frankrijk echt mega veel bij gekomen tov voorgaande jaren. Ik kijk (natuurlijk) bij alle Aires even wat ik zie en het is allemaal Fastned/Ionity/Total etc.

In Spanje zie je steeds meer BEVs, en meer BEVS uit Frankrijk en Nederland die daar op vakantie gaan. Zijn meer snelladers nodig. Op locatie konden we weer prima met Iberdrola laden. Dat is in die regio gewoon meer dan prima. Palen werken allemaal en ook veel 50kW laders wat zo op vakantie gewoon super is qua snelheid.

Voordeel van Tesla Supercharger is het hassle free inpluggen (zelf een Tesla) en veel stalls. Nadeel(tje) is de locatie. Ionity heeft toch top locaties maar soms dan weer gezeur met een paal die storing heeft zonder dat dit in de app staat. In Spanje eigenlijk wel Tesla nodig. Bijna geen Ionity waar ik zou kunnen laden.

Verder gewoon weer goed bevallen. We komen uitgeruster aan en dat verplicht stoppen om de 2/2,5 uur maakt het voor de kids ook allemaal wat fijner. Dit is de derde keer dat we in Spanje in die regio zaten dus verder ook nul spanning oid voor de reis.
Vooral het laatste punt wat je punt is echt wat de spijker op zijn kop slaat met vakantie. Wij kwamen meestal gebroken aan op bestemming, door de verplichte laadstops zijn we compleet uitgerust eigenlijk aangekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Autohillenga schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:01:
[...]

Vooral het laatste punt wat je punt is echt wat de spijker op zijn kop slaat met vakantie. Wij kwamen meestal gebroken aan op bestemming, door de verplichte laadstops zijn we compleet uitgerust eigenlijk aangekomen.
Eens, ik ervaar dat ook zo. Uitzondering daarop is echter de laatste laadstop vlak voordat je thuiskomt, die zou ik met een ICE wel overslaan. De heenweg doen wij vaak in 2 of meerdere etappes verspreid over meerdere dagen. De terugweg proberen we vaak in één keer te rijden en als je dan rond bijv. 23:00 nog alleen moet laden om thuis te kunnen komen en in je bed te kunnen kruipen, daar zit je niet op te wachten ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:34
Eens, overdag is het geen enkel probleem om nog even te moeten laden maar wij vinden die laatste en vooral als het ‘s nachts is de vervelendste. Als ik alleen rijd is het weer geen probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:21
Autohillenga schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:01:
[...]

Zelfde ervaring hier, 900km was makkelijk.
Ik denk dat de afwezigheid ban motorgeluid en het ‘effortless’ rijden ook een invloed heeft.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remmer72
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:44
Jazeker, ik heb het abonnement voor elektrische auto’s, dan krijg je in Noord-Frankrijk op een aantal tolwegen 5% korting. Verder betaal je het eerste jaar geen abonnementskosten (1,90/mnd waarin je de badge gebruikt).
Het werkte voor ons uitstekend, geen rijden bij de tolpoorten. Tegenwoordig zijn alle poorten geschikt voor de tolbadge. Daarnaast betaal je eenmalig maar 10,- i.p.v. 24,-. In een aantal parkeergarages/-plaatsen kun je de tolbadge gebruiken om in en uit te rijden. Alles op te zoeken in de app van bip&go.
Je kunt er ook nog een laadpas bij bestellen. Heb ik niet gedaan, omdat ik een laadpas van werk heb.
Veel plezier ermee, als je bestelt. Houd wel rekening met een week levertijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 13:38
Remmer72 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:34:
[...]

Jazeker, ik heb het abonnement voor elektrische auto’s, dan krijg je in Noord-Frankrijk op een aantal tolwegen 5% korting. Verder betaal je het eerste jaar geen abonnementskosten (1,90/mnd waarin je de badge gebruikt).
Het werkte voor ons uitstekend, geen rijden bij de tolpoorten. Tegenwoordig zijn alle poorten geschikt voor de tolbadge. Daarnaast betaal je eenmalig maar 10,- i.p.v. 24,-. In een aantal parkeergarages/-plaatsen kun je de tolbadge gebruiken om in en uit te rijden. Alles op te zoeken in de app van bip&go.
Je kunt er ook nog een laadpas bij bestellen. Heb ik niet gedaan, omdat ik een laadpas van werk heb.
Veel plezier ermee, als je bestelt. Houd wel rekening met een week levertijd.
dankjewel voor het uitgebreide bericht. Ik had inderdaad ook die aanbieding gevonden. Helemaal leuk zo'n Frans bedrijf, krijg gelijk vakantie gevoel van de dingen invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Taro schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:22:
[...]

Jazeker: Taro in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" Gewoon doen, maakt je rit nog een stukje sneller, helemaal als je vaak de snelweg af moet om de Tesla SuC's te bezoeken.
dankjewel, fijn om bevestigd te krijgen dat het met de SuC's nog extra handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 16:44
Taro schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:10:
[...]

Eens, ik ervaar dat ook zo. Uitzondering daarop is echter de laatste laadstop vlak voordat je thuiskomt, die zou ik met een ICE wel overslaan. De heenweg doen wij vaak in 2 of meerdere etappes verspreid over meerdere dagen. De terugweg proberen we vaak in één keer te rijden en als je dan rond bijv. 23:00 nog alleen moet laden om thuis te kunnen komen en in je bed te kunnen kruipen, daar zit je niet op te wachten ;)
Snap ik niet, als de tank van de ICE leeg is moet je toch ook stoppen om te tanken vooraleer je thuis geraakt? Dan zal je waarschijnlijk bol tanken wat mogelijks langer duurt dan het kort laden aan een snellaadpaal net genoeg om thuis te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:42
bruneelm schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:03:
[...]

Snap ik niet, als de tank van de ICE leeg is moet je toch ook stoppen om te tanken vooraleer je thuis geraakt? Dan zal je waarschijnlijk bol tanken wat mogelijks langer duurt dan het kort laden aan een snellaadpaal net genoeg om thuis te komen.
Doorgaans zul je veel minder vaak tanken met een ICE tov een BEV. Ik kon tot een 1200 km gewoon met 1 keer tanken halverwege toe. Dan kun je de laatste 300 of 400km gewoon naar huis rijden zonder stoppen. Met een BEV zit ik op 5/6 keer laden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

bruneelm schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:03:
[...]

Uiteraard, maar waar de kinderen overdag bijv. iedere 2 uur minimaal een keer willen/moeten stoppen, is dat bij ons aan het eind van de avond minder en kan je prima richting de 3 uur per etappe. Met 3 uur flink doorrijden kom je echter wel op het punt dat het laden langer gaat duren dan je voor de pauzes nodig hebt. Dan is de finish in zicht en kom je als je niet stopt met bijv. -15% thuis aan. Met een ICE had je die laatste etappe gewoon in één keer doorgereden mits dat natuurlijk qua tanken ook kan. Het betreft maar een paar minuten snelladen, dus geen groot issue. Het zou in ons geval hebben betekend dat we de stop ervoor niet naar bijv. 80% maar naar 95% hadden moeten laden, wat relatief lang duurt.

Dat gezegd hebbende, super logisch, maar verklaart wel waarom de ervaring voor iedereen anders is: Iedere auto icm gezin heeft afhankelijk van de range en snellaadcurve een optimale laden/pauze vs rijden verhouding. Zo merkte ik dat waar onze Model 3 ook boven de 80% nog weleens 60-80 kW wilde aantikken, dat de Model Y boven de 80% al heel snel richting de 50 kW ging. Dan kan je beter direct weer doorrijden en proberen een etappe van minimaal 2 uur te maken en dan met enige veiligheidsmarge tussen de 10-25% weer bij een lader te staan om >200 kW aan te tikken en tot max 80% te laden. Bij ons was deze keer die combinatie door de gemiddelde gereden snelheid, laadcurve, range van de auto en verbruik redelijk optimaal. Je pauze icm de laadstops is steady vol te houden en je hoeft niet extra te wachten. Als je auto bijv. minder range heeft en een slechtere laadcurve, dan moet je vaker stoppen om puur te laden dan dat je echt aan rust toe bent of naar het toilet moet. Dan sta je echt te wachten op het laden. En gaat het je daadwerkelijk extra reistijd kosten tov ICE. Heb je echter kleine kinderen waarvoor je nog vaker moet stoppen, dan kan het zijn dat beide weer in sync zijn. Natuurlijk super logisch, maar het verklaart wel waarom het voor de een prima bevalt en voor de ander (bijv. 2 volwassenen zonder kids met een auto met weinig range) minder goed bevalt vs met een ICE doorkachelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 26-08-2023 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:49:
[...]

Uiteraard, maar waar de kinderen overdag bijv. iedere 2 uur minimaal een keer willen/moeten stoppen, is dat bij ons aan het eind van de avond minder en kan je prima richting de 3 uur per etappe.
Dit begrijp ik. Om die reden vertrek ik bij lange reizen graag vroeg; je gaat met 100% van huis en de eerste stint naar 10% is behoorlijk lang (afhankelijk van je auto natuurlijk). Dan vind ik het lekker om bijvoorbeeld tussen 3 en 4 in de ochtend te vertrekken, dan kun je ontbijten bij de eerste stop en heb je er al aardig wat kilometers opzitten zonder te stoppen.

Ga je later weg, dan moet je (met kinderen) soms eerder stoppen om andere redenen dan laden.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:17
En zo zie je maar dat het echt per persoon verschilt, zelfs of ze nou ICE of EV rijden.
Moet altijd een beetje glimlachen als ik verhalen lees en de poster er van overtuigd is dat zijn/haar manier DE manier is om op vakantie bestemming te komen.

Met mijn diesel (met grote reikwijdte) stopte ik ook na anderhalf uur a 2 uur rijden, ben het gewoon zat dan. Ook nog eens 2 dames (vrouwlief en dochter) in de auto die een blaas hebben van een vlieg geloof ik.
Mijn stops waren met de diesel 40 minuten of meer, en nu met de EV..... ook, met dat verschil dat ik dan tijdens de stop aan het laden ben (als het kan/moet). 120 is me al hard zat en in de avond rijden vind ik 3 keer niks, dus ik rijd tot een uurtje of 6 en dan ben ik er wel klaar mee. Dit is mijn manier van reizen met de auto dus.
Maar kan me voorstellen dat een ander met 180 5 uur wil knallen met een stop van 5 minuten weer fijn vindt.

Lang verhaal kort, wat @Taro (en wat anderen ook hoor) zegt, de ervaring (het) is voor iedereen echt anders.
Of zoals ik zeg, ieder zijn meug,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:10
Idem 's nachts rijden of om 3u vertrekken is voor mij geen vakantie maar hard labeur, en lijkt mij ook niet zo verstandig want je bent volledig uit uw normale leefritme. Maar iedereen reist zoals hij zelf wilt, ik heb er geen problemen mee. Wij vertrekken meestal rond 9u en en stoppen ook rond 17u of 18u, meestal al hotel geboekt al tussenstop. Proberen wel op vrijdag te vertrekken, dan ben je op zaterdagochtend toch al een eind verder om terug aan te zetten. Zo hadden we eens geen file in de Mont Blanc tunnel, want we overnachtte 100km er voor, om 8u30 aangezet en zonder file doorgereden. Die blaasproblematiek hebben we hier ook, dus met EV rijden is ideaal voor de dames :-)

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:33

Japie.G

Colour Classic

Crosspost uit het MeganeEV topic, maar lijkt me hier ook op zijn plaats.

Ik ben inmiddels ook weer terug van vakantie met de Megane E-Tech. Aangezien ik veel van jullie ervaringen heb gebruikt zal ik mijn ervaring ook delen.

Toen ik de auto kocht had ik de trip naar Oostenrijk reeds gepland staan en maakte ik me behoorlijk zenuwachtig over of dit wel goed zou komen. Temeer omdat het ook de eerste keer zou worden dat we met onze zoon van 4 jaar EN een baby van 5 maanden zouden gaan rijden. Dat gaf me al zorgen genoeg, dus EV stress kon ik daar niet echt bij gebruiken. Door verschillende mensen uit de buurt die al langer EV rijden gerustgesteld en tevens hier op het forum veel bemoedigende woorden dat het echt geen probleem is om in 2023 met een EV op vakantie te gaan. Later ook via de verschillende apps ook zelf nog research gedaan omtrent laadmogelijkheden en verwachte drukte onderweg. De stress omtrent laden verdween al gauw. Al moet je het wel eerst echt zelf ervaren om de stress echt 100pct kwijt te raken.

Op advies van velen een Tesla abbo genomen omdat de tesla laders ruim beschikbaar zijn onderweg en dat toch flink wat kosten scheelt. De heenweg had ik vooraf gepland met ABRP. Ik had vaste stoppunten ingesteld na stints tussen de 200 en 300km. Spannend, bij het eerste laadpunt aangekomen de boel ingeplugd en... alles werkte gewoon zonder gezeik als een zonnetje. Tesla Paderborn. In nabijgelegen hotel de baby de fles gegeven en even naar het toilet geweest. Direct werd al duidelijk dat we meer tijd nodig hadden voor babyvoeding en sanitair dan dat ik laadtijd nodig had. Aangezien er laders zat vrij waren hebben de auto gewoon laten laden tot we klaar waren.

Deze tactiek van vooraf plannen in combinatie met het tijd nodig hebben voor babyvoeding maakte dat we de hele heenreis met veel te volle acculading bij de laadpunten aankwamen en weer weg gingen. De eerste stints reed ik 105 op de ACC omdat ik erg voorzichtig was. De laatste stints al wat geëxperimenteerd met hogere snelheden. Pas als ik harder dan 130 op de ACC ging rijden werd het verwachte aankomst percentage lager. Ik denk dat Google Maps op Google Automotive rekening houdt met een hogere gemiddelde snelheid op de Duitse wegen dan 105 ;) .

Aangekomen op onze bestemming geconcludeerd dat het vooraf plannen van laadstops in ons geval niet een slimme strategie is. Wel safe, maar kost gewoon veel tijd. Wel mooie ervaring opgedaan!

Raalte (Vertrek) - Tesla Paderborn - Tesla Speicherz - Tesla Feucht - Tesla Kosching (overnachting) - (Tesla Bernau) - Zell am See regio (bestemming).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YePyDvSMadcvIVHRF3eVQiyiAvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6NGHLZljppTKD8CqJ3HUKTV.jpg?f=fotoalbum_large
Tesla Paderborn

Tesla Bernau heb ik in de route tussen haakjes gezet, want die lading was onnodig, maar we moesten stoppen voor babyvoeding na wat file, en ik heb daar niet bij tesla geladen, maar bij een Aral Pulse paal, om wat ervaring op te doen buiten Tesla. Stond op dezelfde site. Wel top dat systeem, prijs staat er op, bankpas ervoor en laden maar. Gewoon zoals old school benzine tanken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4iDRsF00f3-_yZZGCg43cJbB98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQ7cv31zJqJgZCWhsZbx08Aj.jpg?f=fotoalbum_large
Tesla Bernau, maar dan de Aral paal :P . Overigens was deze tesla site ook vol toen ik bezig ging. Rond lunchtijd zijn de kleinere tesla sites nog wel eens vol..

Ervaringen opgedaan tijdens heenreis
- Megane heeft laadklep rechts voor, prima voor de Tesla sites.
- Sommige oudere tesla sites hebben de laders op een stoepje staan, bij deze sites MOET je met de megane dwarsparkeren. Hier was ik door een forumlid (thanks @Zjanzjak ) al op gewezen dus ik heb vooraf foto's gezocht van de sites en beschikbaarheid palen gecheckt om niemand in de weg te staan.
- Er zijn ook tesla sites waar er geen echte stoep is maar een soort rubberen varkensrug. Daar kun je met de megane vaak overheen rijden en hoef je nog steeds niet dwars te parkeren. Dat gaat prima.
- Beste met de megane is V3 Tesla sites gebruiken, daar kun je net zo mooi als reguliere tesla's laden. Die sites zijn ook vaak groter en dus minder drukte.
- Vooraf plannen van laadstops is voor ons niet de beste strategie. Ook wat google in de auto voorstelt is veel te safe en kost je per saldo dus extra tijd.
- Als je met vrijwel geen bereik op je telefoon staat (dat is me gebeurd in Duitsland) is het wel even peentjes zweten bij Tesla, want dan werkt de app niet. Gelukkig was er wifi in het nabijgelegen restaurantje. Das wel een dingetje. Autocharge zoals bij FastNed zou standaard moeten zijn... :X )

Op locatie (Viehofen Oostenrijk) staat op het dorpsplein een 22kw paal van Salzburg AG die 4 euro per uur kost. Dan ben je met de megane die een 22kw boordlader heeft spekkoper _/-\o_ . Dat was dus ideaal, bijna gratis gereden in Oostenrijk. Te gebruiken met de 'Stromladen' app die ik in Nederland al had geïnstalleerd en klaar voor gebruik had gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkECAq6oYwncXf3k6WYdZu5qUd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzU075FaTC3Z3wRrOug9q38T.jpg?f=fotoalbum_large
Salzburg AG 22kwAC lader in Viehofen Oostenrijk. Op korte loopafstand van ons verblijf. _/-\o_

Na een hele dikke prima vakantie ter plekke moesten we ook nog weer terug naar Nederland. Aangezien ik de heenweg strategie niet zo goed vond en we de terugweg ook in 1 keer wilden rijden hebben we het anders aangepakt. Ik werd middels dit forum gewezen op de ChargingTime app. Die app is echt de sweetspot en de missing link voor als je niet vooraf je stops wilt plannen. Dat werkt zo mooi dat ik keihard hoop dat dit standaard functionaliteit in Google Maps gaat worden ooit _/-\o_

In de ChargingTime app heb ik ons thuisadres als bestemming gezet, met de filtercriteria dat een lader niet verder dan 1,5km van de route af mag zitten, minimaal 4 stalls moet hebben en minimaal 75kw moet leveren. Afijn, app berekent een route en haalt alle (ALLE) palen op die op de route liggen en aan de criteria voldoen.

Vervolgens heb ik ons huisadres als bestemming in de google navi van de Megane gezet en alle voorgestelde laadstops weg gegooid uit de route.

We zijn lekker gaan rijden en telkens als we moesten stoppen voor een babyvoeding of de accu op 20 procent was aangekomen heb ik CarPlay gestart, en daar staat dan de chargingtime app open die exact en live aangeeft hoever de volgende potentiële lader staat, en die daarna, en die daarna..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIfrGE0K-1RMVWNe4KEWUNQViAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kq2AcDJKWuwvAF7gh1wGHcx.jpg?f=fotoalbum_large
ChargingTime op CarPlay

We zochten een lader uit en ik schreeuwde vervolgens de naam van de uitgezochte laadlocatie tegen 'Hey Google' et voilà.. Google gooit deze locatie als tussenstop in de route en we reden erheen. Opladen tot 80pct en weer door op dezelfde voet. Dit reed echt geweldig. Tevens was het rustig op de weg en heb ik 135 to 140km/h gereden. Dat rijdt top op de Duitse (toen rustige) snelweg en in ons geval het fijnst. Minder snelheidswisselingen en gevoelsmatig kom je er ook stukken sneller mee thuis.

Zell am See regio (vertrek) - Ionity Eichstatt - Tesla Knetzgau - Tesla Ostheim - (Fastend De Lutte, ff om FastNed te proberen, was niet meer nodig om thuis te komen, wel voor babyvoeding). Raalte (bestemming).

Deze strategie door gewoon alleen te laden als het nodig is icm de ChargingTime app is echt geweldig in de Megane op een langere trip. Ik wil niet pretenderen dat dit DE methode is, maar het komt er verdomd dicht in de buurt (voor mij) :P

EDIT:
Hoe beviel de auto zelf?

De auto zelf beviel voor 95procent super. Waar 95 en geen 100pct? Hij blijft wat weinig ruimte bieden als gezinsauto op vakantie. Maar met dank aan de uitvinding van vacuüm bags voor kleding hebben we alles mee kunnen nemen wat we wilden. Inclusief koelbox (12v verlengkabel nodig, want geen 12v achterin) die we tussen de beide kinderen hadden gezet, babybedje, speelgoed etc.

De auto rijdt verder echt geweldig, ook op 130/140km/h. Het geluid van met name de banden en de lucht is op het wat oudere Duitse asfalt wel flink aanwezig dan. Joelt een beetje. Maar niet hinderlijk.

Ik heb een foutmelding gehad met 'check automatische verlichting'. Daar word ik dan niet vrolijk van, maar de automatische verlichting werkte wel gewoon (in tunnels in werking gezien tijdens dat de melding er stond). De melding verdween vanzelf weer na een volgende laadsessie.

Kortom, op wat kleine puntjes na, prima reisauto!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Japie.G

Mooie review en super om te horen dat die ChargingTime app (die op papier briljant leek) ook in de praktijk zo goed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Wij zijn momenteel onderweg naar Zuid-Frankrijk en tot nu toe gaat het soepel (zijn nu onder Lyon), maar we hebben ook veel mazzel gehad dat wij bijvoorbeeld bij Ionity net een plekje vrij was of kwam. Tijdens het hoogseizoen kan ik mij voorstellen dat het nog drukker is en dan moet je wacht houden of omroepen dat de eigenaar van een Peugeot met 98% accu zijn auto los moet koppelen :+

Maar moet zeggen dat langs de tolwegen voldoende momenten zijn om te laden, dat valt gelukkig niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
D. Ninjai schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:55:
Wij zijn momenteel onderweg naar Zuid-Frankrijk en tot nu toe gaat het soepel (zijn nu onder Lyon), maar we hebben ook veel mazzel gehad dat wij bijvoorbeeld bij Ionity net een plekje vrij was of kwam. Tijdens het hoogseizoen kan ik mij voorstellen dat het nog drukker is en dan moet je wacht houden of omroepen dat de eigenaar van een Peugeot met 98% accu zijn auto los moet koppelen :+

Maar moet zeggen dat langs de tolwegen voldoende momenten zijn om te laden, dat valt gelukkig niet tegen.
Uhm. Je zit nu op een rode dag op de weg. Dus het is gewoon hoogseizoen. :)

Wij rijden al een paar jaar niet meer op vr tm zo. Is het gewoon (te) druk in het hoogseizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Japie.G schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:26:
Crosspost uit het MeganeEV topic, maar lijkt me hier ook op zijn plaats.

Ik ben inmiddels ook weer terug van vakantie met de Megane E-Tech. Aangezien ik veel van jullie ervaringen heb gebruikt zal ik mijn ervaring ook delen.

Toen ik de auto kocht had ik de trip naar Oostenrijk reeds gepland staan en maakte ik me behoorlijk zenuwachtig over of dit wel goed zou komen. Temeer omdat het ook de eerste keer zou worden dat we met onze zoon van 4 jaar EN een baby van 5 maanden zouden gaan rijden. Dat gaf me al zorgen genoeg, dus EV stress kon ik daar niet echt bij gebruiken. Door verschillende mensen uit de buurt die al langer EV rijden gerustgesteld en tevens hier op het forum veel bemoedigende woorden dat het echt geen probleem is om in 2023 met een EV op vakantie te gaan. Later ook via de verschillende apps ook zelf nog research gedaan omtrent laadmogelijkheden en verwachte drukte onderweg. De stress omtrent laden verdween al gauw. Al moet je het wel eerst echt zelf ervaren om de stress echt 100pct kwijt te raken.

Op advies van velen een Tesla abbo genomen omdat de tesla laders ruim beschikbaar zijn onderweg en dat toch flink wat kosten scheelt. De heenweg had ik vooraf gepland met ABRP. Ik had vaste stoppunten ingesteld na stints tussen de 200 en 300km. Spannend, bij het eerste laadpunt aangekomen de boel ingeplugd en... alles werkte gewoon zonder gezeik als een zonnetje. Tesla Paderborn. In nabijgelegen hotel de baby de fles gegeven en even naar het toilet geweest. Direct werd al duidelijk dat we meer tijd nodig hadden voor babyvoeding en sanitair dan dat ik laadtijd nodig had. Aangezien er laders zat vrij waren hebben de auto gewoon laten laden tot we klaar waren.

Deze tactiek van vooraf plannen in combinatie met het tijd nodig hebben voor babyvoeding maakte dat we de hele heenreis met veel te volle acculading bij de laadpunten aankwamen en weer weg gingen. De eerste stints reed ik 105 op de ACC omdat ik erg voorzichtig was. De laatste stints al wat geëxperimenteerd met hogere snelheden. Pas als ik harder dan 130 op de ACC ging rijden werd het verwachte aankomst percentage lager. Ik denk dat Google Maps op Google Automotive rekening houdt met een hogere gemiddelde snelheid op de Duitse wegen dan 105 ;) .

Aangekomen op onze bestemming geconcludeerd dat het vooraf plannen van laadstops in ons geval niet een slimme strategie is. Wel safe, maar kost gewoon veel tijd. Wel mooie ervaring opgedaan!

Raalte (Vertrek) - Tesla Paderborn - Tesla Speicherz - Tesla Feucht - Tesla Kosching (overnachting) - (Tesla Bernau) - Zell am See regio (bestemming).

[Afbeelding]
Tesla Paderborn

Tesla Bernau heb ik in de route tussen haakjes gezet, want die lading was onnodig, maar we moesten stoppen voor babyvoeding na wat file, en ik heb daar niet bij tesla geladen, maar bij een Aral Pulse paal, om wat ervaring op te doen buiten Tesla. Stond op dezelfde site. Wel top dat systeem, prijs staat er op, bankpas ervoor en laden maar. Gewoon zoals old school benzine tanken..

[Afbeelding]
Tesla Bernau, maar dan de Aral paal :P . Overigens was deze tesla site ook vol toen ik bezig ging. Rond lunchtijd zijn de kleinere tesla sites nog wel eens vol..

Ervaringen opgedaan tijdens heenreis
- Megane heeft laadklep rechts voor, prima voor de Tesla sites.
- Sommige oudere tesla sites hebben de laders op een stoepje staan, bij deze sites MOET je met de megane dwarsparkeren. Hier was ik door een forumlid (thanks @Zjanzjak ) al op gewezen dus ik heb vooraf foto's gezocht van de sites en beschikbaarheid palen gecheckt om niemand in de weg te staan.
- Er zijn ook tesla sites waar er geen echte stoep is maar een soort rubberen varkensrug. Daar kun je met de megane vaak overheen rijden en hoef je nog steeds niet dwars te parkeren. Dat gaat prima.
- Beste met de megane is V3 Tesla sites gebruiken, daar kun je net zo mooi als reguliere tesla's laden. Die sites zijn ook vaak groter en dus minder drukte.
- Vooraf plannen van laadstops is voor ons niet de beste strategie. Ook wat google in de auto voorstelt is veel te safe en kost je per saldo dus extra tijd.
- Als je met vrijwel geen bereik op je telefoon staat (dat is me gebeurd in Duitsland) is het wel even peentjes zweten bij Tesla, want dan werkt de app niet. Gelukkig was er wifi in het nabijgelegen restaurantje. Das wel een dingetje. Autocharge zoals bij FastNed zou standaard moeten zijn... :X )

Op locatie (Viehofen Oostenrijk) staat op het dorpsplein een 22kw paal van Salzburg AG die 4 euro per uur kost. Dan ben je met de megane die een 22kw boordlader heeft spekkoper _/-\o_ . Dat was dus ideaal, bijna gratis gereden in Oostenrijk. Te gebruiken met de 'Stromladen' app die ik in Nederland al had geïnstalleerd en klaar voor gebruik had gemaakt.

[Afbeelding]
Salzburg AG 22kwAC lader in Viehofen Oostenrijk. Op korte loopafstand van ons verblijf. _/-\o_

Na een hele dikke prima vakantie ter plekke moesten we ook nog weer terug naar Nederland. Aangezien ik de heenweg strategie niet zo goed vond en we de terugweg ook in 1 keer wilden rijden hebben we het anders aangepakt. Ik werd middels dit forum gewezen op de ChargingTime app. Die app is echt de sweetspot en de missing link voor als je niet vooraf je stops wilt plannen. Dat werkt zo mooi dat ik keihard hoop dat dit standaard functionaliteit in Google Maps gaat worden ooit _/-\o_

In de ChargingTime app heb ik ons thuisadres als bestemming gezet, met de filtercriteria dat een lader niet verder dan 1,5km van de route af mag zitten, minimaal 4 stalls moet hebben en minimaal 75kw moet leveren. Afijn, app berekent een route en haalt alle (ALLE) palen op die op de route liggen en aan de criteria voldoen.

Vervolgens heb ik ons huisadres als bestemming in de google navi van de Megane gezet en alle voorgestelde laadstops weg gegooid uit de route.

We zijn lekker gaan rijden en telkens als we moesten stoppen voor een babyvoeding of de accu op 20 procent was aangekomen heb ik CarPlay gestart, en daar staat dan de chargingtime app open die exact en live aangeeft hoever de volgende potentiële lader staat, en die daarna, en die daarna..

[Afbeelding]
ChargingTime op CarPlay

We zochten een lader uit en ik schreeuwde vervolgens de naam van de uitgezochte laadlocatie tegen 'Hey Google' et voilà.. Google gooit deze locatie als tussenstop in de route en we reden erheen. Opladen tot 80pct en weer door op dezelfde voet. Dit reed echt geweldig. Tevens was het rustig op de weg en heb ik 135 to 140km/h gereden. Dat rijdt top op de Duitse (toen rustige) snelweg en in ons geval het fijnst. Minder snelheidswisselingen en gevoelsmatig kom je er ook stukken sneller mee thuis.

Zell am See regio (vertrek) - Ionity Eichstatt - Tesla Knetzgau - Tesla Ostheim - (Fastend De Lutte, ff om FastNed te proberen, was niet meer nodig om thuis te komen, wel voor babyvoeding). Raalte (bestemming).

Deze strategie door gewoon alleen te laden als het nodig is icm de ChargingTime app is echt geweldig in de Megane op een langere trip. Ik wil niet pretenderen dat dit DE methode is, maar het komt er verdomd dicht in de buurt (voor mij) :P

EDIT:
Hoe beviel de auto zelf?

De auto zelf beviel voor 95procent super. Waar 95 en geen 100pct? Hij blijft wat weinig ruimte bieden als gezinsauto op vakantie. Maar met dank aan de uitvinding van vacuüm bags voor kleding hebben we alles mee kunnen nemen wat we wilden. Inclusief koelbox (12v verlengkabel nodig, want geen 12v achterin) die we tussen de beide kinderen hadden gezet, babybedje, speelgoed etc.

De auto rijdt verder echt geweldig, ook op 130/140km/h. Het geluid van met name de banden en de lucht is op het wat oudere Duitse asfalt wel flink aanwezig dan. Joelt een beetje. Maar niet hinderlijk.

Ik heb een foutmelding gehad met 'check automatische verlichting'. Daar word ik dan niet vrolijk van, maar de automatische verlichting werkte wel gewoon (in tunnels in werking gezien tijdens dat de melding er stond). De melding verdween vanzelf weer na een volgende laadsessie.

Kortom, op wat kleine puntjes na, prima reisauto!
Mooie ervaring!

Collega van me heeft ook een Mégane E-Tech, ik vind het een knap model maar was voor mij als gezinswagen helaas te klein. Na 7 jaar met 'n Grandtour te rijden had ik daar graag een EV versie van gezien, maar helaas... EV estate wagens zijn voor een of andere reden zo goed als onbestaand. Verbruik zit in elk geval een pak lager dan m'n XC40, maar da's niet onlogisch gezien de bouw van beide wagens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
@Japie.G Goed verhaal, lekker kort >:)

Heb ook een tijdje naar de Megane gekeken maar ben ook bang dat hij me net te klein is. Maar mooi verhaal, en blij dat je hebt ondervonden dat EV rijden tegenwoordig niet echt meer een avontuur is :7

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:10
Largamelion schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:32:
[...]
Na 7 jaar met 'n Grandtour te rijden had ik daar graag een EV versie van gezien, maar helaas... EV estate wagens zijn voor een of andere reden zo goed als onbestaand.
Komt nog goed, zie hier, paste de Porsche Taycan Turismo niet in uw budget misschien? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:46
RigolleM schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:05:
Idem 's nachts rijden of om 3u vertrekken is voor mij geen vakantie maar hard labeur, en lijkt mij ook niet zo verstandig want je bent volledig uit uw normale leefritme.
Grappig, want hoewel ik ook van rustig rijden en genoeg stoppen houd, vind ik één dag om 3:00u eruit om te gaan rijden juist geen probleem. Omdat het eenmalig is, verstoort het je ritme niet en om 3:30u wegrijden met het hele gezin geeft mij echt een vakantiegevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
zeeg schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:12:
[...]

Grappig, want hoewel ik ook van rustig rijden en genoeg stoppen houd, vind ik één dag om 3:00u eruit om te gaan rijden juist geen probleem. Omdat het eenmalig is, verstoort het je ritme niet en om 3:30u wegrijden met het hele gezin geeft mij echt een vakantiegevoel.
Dat deden wij vroeger ook.
Auto ‘s avonds vol laden met alles behalve de koelbox.
Om 22h bed in, en opstaan om 1h30. De rest van de auto inladen, kinderen half slapend uit bed halen en rijden.
En dan proberen de eerste stop te halen tegen 6h30 - 7h met een ontbijt. Dan had ik soms al 500-600 km gereden in een auto met stille kinderen.
Het hing ook van mezelf af, ik wist dat ik op die manier niet moest vechten tegen de slaap. Om 8h ‘s avonds vertrekken kon ik niet, want dan begon ik om 23h te knikkebollen. Gevaarlijk voor mij.

Nu neem ik meer tijd, zal wel eens vroeg vertrekken, maar nachtwerk doe ik niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:46
Tommie12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:28:
[...]

Dat deden wij vroeger ook.
Auto ‘s avonds vol laden met alles behalve de koelbox.
Om 22h bed in, en opstaan om 1h30. De rest van de auto inladen, kinderen half slapend uit bed halen en rijden.
En dan proberen de eerste stop te halen tegen 6h30 - 7h met een ontbijt. Dan had ik soms al 500-600 km gereden in een auto met stille kinderen.
Het hing ook van mezelf af, ik wist dat ik op die manier niet moest vechten tegen de slaap. Om 8h ‘s avonds vertrekken kon ik niet, want dan begon ik om 23h te knikkebollen. Gevaarlijk voor mij.

Nu neem ik meer tijd, zal wel eens vroeg vertrekken, maar nachtwerk doe ik niet meer.
Herkenbaar! 3:30u vertrekken is m.i. bijna geen nachtwerk, voor je het weet zie je het lichten in het oosten. Prachtig! En inderdaad 's nachts doorrijden vind ik echt niet prettig, die paar uurtjes slaap zijn goud waard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:55
Ben gister heen gereden vanuit Rotterdam naar Winterberg. Net voor de grens even gestopt bij een Fastned (om nou eindelijk dat autocharge is te activeren) en daar 15 min gestaan (70 -> 85%). Daarna Duitsland in en rond Bochum gestopt bij een tank station waar een blauwe stekker bij stond (50% -> 70%) voor 10 minuten.

Van te voren 0 route gepland, gewoon lekker gaan rijden en gekeken hoe het zou gaan. We hebben er 4:45 over gedaan met daarbij 25 min laden (en de hond moest beide keren plassen). Was prima te doen, zelfs met de ‘langzaam’ ladende Zoe (50 kW max).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMzGH7he-K_9Tocw2D2FfjJCSdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vQtFQlfQw4lGLLPKmbYt3xn.jpg?f=fotoalbum_large

Ben nu in Landal Winterberg, mooi park met.. 2x een 22 kW lader. Was aangekomen met 30% dus sta nu in 2 uur vol te laden zodat we de rest van de week een beetje de omgeving ritjes kunnen maken.

Prima ervaring zo, zelfs met de wat beperkte snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Net terug van een vakantie naar Denemarken met een Opel Corsa-e. Van tevoren de heenweg ongeveer gepland met ABRP met in totaal 3 laadstops op 650km, een "lange" en twee wat kortere om iets bij te laden.

Vertrokken op zondag om de zwarte/grijze zaterdag en mogelijke laadpaalfiles te omzeilen, eerste stop na 250km bij Bremen (Stuhr) met meerdere soorten snelladers. Helaas zijn daar op zondag wel bijna alle faciliteiten gesloten waardoor je enkel bij de McD, KFC of een tankshop terecht kunt voor lunch of een koffie. Daarnaa nog kortere stops bij Kaltenkirchen en Busdorf om de accu wat aan te vullen. Eenmaal in Denemarken vooral bij Clever palen geladen voor 3,5kr/kW (46 ct). Er zijn wel andere aanbieders maar pas op, energie is daar vrij prijzig en als je niet oplet sta je bij een (snel)lader die je meer dan een euro per kW rekent :X
De rest van de vakantie vooral wat kortere ritten gemaakt met tussendoor een enkele laadstop, terugweg was vanaf Hamburg met enkel een stop bij Dammer Berge. Wat een enorm grote parkeerplaats is (Oost + West) maar waarbij ze per zijde enkel een Ionity snellader hebben met 4 aansluitingen en een losse, oudere E.ON paal die max 50kW doet. Voor mij voldoende en tevens een uitkomst omdat de Ionity stations continu bezet waren. En dat op een maandagmiddag...

Wat me verder aan ABRP opviel is dat het een handige app is, maar dat er wel wat onhebbelijkheden zijn. De app gaat er altijd vanuit dat je de maximumsnelheid aanhoudt of 130km/u, wat voor mij een onacceptabel korte actieradius oplevert en waardoor ABRP ook veel meer stops inplant. Ook met een premium abo heb ik nergens gevonden hoe ik ABRP daarin beter kan aanpassen op mijn daadwerkelijke verbruik en rijstijl. Het blijft een handige app om laadstations te vinden maar ik heb uiteindelijk de door ABRP geplande schema's nauwelijks gebruikt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
MadMarky schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:02:
..

Wat me verder aan ABRP opviel is dat het een handige app is, maar dat er wel wat onhebbelijkheden zijn. De app gaat er altijd vanuit dat je de maximumsnelheid aanhoudt of 130km/u, wat voor mij een onacceptabel korte actieradius oplevert en waardoor ABRP ook veel meer stops inplant. Ook met een premium abo heb ik nergens gevonden hoe ik ABRP daarin beter kan aanpassen op mijn daadwerkelijke verbruik en rijstijl. Het blijft een handige app om laadstations te vinden maar ik heb uiteindelijk de door ABRP geplande schema's nauwelijks gebruikt.
Maximale snelheid kun je gewoon ingeven. Instellingen - Snelheid - Maximum snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanbbbb
  • Laatst online: 21-05 19:17

Hermanbbbb

P2 LRSM 2022 PP

Verwijderd (had niet goed gelezen)

[ Voor 95% gewijzigd door Hermanbbbb op 29-08-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Net terug van een vakantie naar Denemarkten met een Opel Corsa-e. Van tevoren de heenweg ongeveer gepland met ABRP met in totaal 3 laadstops op 650km, een "lange" en twee wat kortere om iets bij te laden.

Vertrokken op zondag om de zwarte/grijze zaterdag en mogelijke laadpaalfiles te omzeilen, eerste stop na 250km bij Bremen (Stuhr) met meerdere soorten snelladers. Helaas zijn daar op zondag wel bijna alle faciliteiten gesloten waardoor je enkel bij de McD, KFC of een tankshop terecht kunt voor lunch of een koffie. Daarnaa nog kortere stops bij Kaltenkirchen en Busdorf om de accu wat aan te vullen. Eenmaal in Denemarken vooral bij Clever palen geladen voor 3,5kr/kW (46 ct). Er zijn wel andere aanbieders maar pas op, energie is daar vrij prijzig en als je niet oplet sta je bij een (snel)lader die je meer dan een euro per kW rekent :X
De rest van de vakantie vooral wat kortere ritten gemaakt met tussendoor een enkele laadstop, terugweg was vanaf Hamburg met enkel een stop bij Dammer Berge. Wat een enorm grote parkeerplaats is (Oost + West) maar waarbij ze per zijde enkel een Ionity snellader hebben met 4 aansluitingen en een losse, oudere E.ON paal die max 50kW doet. Voor mij voldoende en tevens een uitkomst omdat de Ionity stations continu bezet waren. En dat op een maandagmiddag...

Tegenwoordig zijn de kleinere Ionitys met 4 aansluitingen langs grote doorgaande routes (bijv de A1 in D) een bottleneck in de zomer. Dus tenzij je per se bij Ionity wilt laden ivm evt korting, kun je die beter niet inplannen. Dammer Berge is altijd druk maar er zijn daar bij iedere afrit snelladers, bijv 1 afrit eerder zit een Aral Pulse met 8 laadpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
https://www.autoweek.nl/a...-bij-tesla-superchargers/
Gratis laden bij alle Tesla superchargers vandaag, ook voor niet-Tesla’s!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

JTHZZ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:40:
[...]

Tegenwoordig zijn de kleinere Ionitys met 4 aansluitingen langs grote doorgaande routes (bijv de A1 in D) een bottleneck in de zomer. Dus tenzij je per se bij Ionity wilt laden ivm evt korting, kun je die beter niet inplannen. Dammer Berge is altijd druk maar er zijn daar bij iedere afrit snelladers, bijv 1 afrit eerder zit een Aral Pulse met 8 laadpunten.
Ik weet, ik stop daar ook niet vanwege de uitgebreide laadmogelijkheden maar vanwege de overige faciliteiten. Je hebt daar de brug over de snelweg vol met eettentjes en shops. Vrouwlief wil dan bijv liever naar Coffee Fellows ipv naar die alomtegenwoordige McD of Burger King die je bij andere afritten hebt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:19
HansAuutB schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 01:09:
[...]

Tja.
Als je je niet even wilt verdiepen in de (on)mogelijkheden van de nieuwe navigatie dan houdt het natuurlijk gewoon op.
Filteren op alleen HPC bijvoorbeeld en selectie van specifieke providers (of juist niet). Per laadlocatie worden aantal beschikbare palen aangegeven. Even een kwartiertje voor gaan zitten in de auto.
Net dat kwartiertje geïnvesteerd maar niet de resultaten zoals jij die beschrijft. Gaat dus om een e-Niro MY22 en je kunt inderdaad AC en DC uit en aanzetten en een minimale laadsnelheid selecteren.
Daarna eindig je nog steeds met hetzelfde, een lijst met laadopties inclusief naam maar geen aantal laadpalen en/of beschikbare laadpalen in dat overzicht.
Rechtsboven een mini plattegrond van de geselecteerde locatie maar nog geen informatie over laadpalen. Vervolgens kun je op een "i" tikken en opent zich een informatie scherm waar dan een en ander aan informatie verschijnt mits bekend bij KIA kennelijk want bij meerdere in de buurt zie ik onbekend staan.
Mogelijk dat ik in de toekomst nog eens ga kijken als er weer een update geweest is maar voorlopig is dit in ieder geval voor mij volstrekt onvoldoende om prettig mee op lange(re) ritten te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-05 14:07

Sr_Ogel

Klop klop klop

Wat ik de hele weg gedaan heb is in de app op de telefoon het werkelijke batterij percentage bij stellen. ABRP had het verbruik bij mij te negatief ingeschat. Dus de kaart gewoon in Android auto op het scherm van de auto en de telefoon open in de app.

Met name op de terugweg vanuit Parijs paste hij daardoor wel tussentijds de route aan en kwam hij met andere laadstations.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 12:46
zeeg schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:12:
[...]

Same here, hoewel ik 03:00 wel érg enthousiast vind :P Wij gaan meestal rond 05:00 op pad - met een volle batterij en nog lekker dommelende kinderen. Vanuit Oost-Nederland in een wat langere stint op een lege Autobahn doorkachelen tot onder het Roergebied, daar laden & een lekkere bak koffie en ontbijt - tegen de middag op het gemak lunchen & (mag ook 'langzaam' met 11 of 50kW) laden in Trier, Elzas of Zwitserland en dan nog een paar uurtjes maken naar ofwel de eindbestemming, ofwel een tussenstop/overnachting. Heerlijk :)

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Zal wel aan mij liggen, maar ik vind echt helemaal niets heerlijks aan het midden in de nacht wakker worden en dan slaperig een paar sacherijnige pubers in de auto proberen te krijgen en dan maar hopen dat ik de eerste paar honderd kilometer niet van de weg rijdt door slaapgebrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jeroenkb schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:11:
Zal wel aan mij liggen, maar ik vind echt helemaal niets heerlijks aan het midden in de nacht wakker worden en dan slaperig een paar sacherijnige pubers in de auto proberen te krijgen en dan maar hopen dat ik de eerste paar honderd kilometer niet van de weg rijdt door slaapgebrek.
Wij deden dit vooral met kleine kinderen tot een jaar of 10.

Mijn persoonlijk systeem werkt zo dat ik dan niet indommel als ik eerst een paar uur slaap heb gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kennelijk is jouw gezin en jouw fysiek niet geschikt voor dit soort ritten. Dat kan en dan moet je het ook gewoon niet doen. Niemand dwingt je tot iets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thechip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-05 21:58
Snap daar ook geen pepernoot van. Waarom zou je dat risico nemen denk ik dan. Het is gewoon bewezen dat mensen in de nacht minder goed rijden. Ja ook iedereen die roept ik kan daar wel tegen. Je bent gewoon minder alert. Wij ontbijten altijd rustig en vertrekken dan. Tegen een uur of 5 zijn we er klaar mee en pakken we een hotel. Volgende dag na het ontbijt laatste stuk en kom je in de middag super relaxt en ontspannen aan. Elke 2,5 uur even stoppen 👌🏻

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:45
Ik ben inmiddels gepensioneerd, maar was vrachtwagenchauffeur:
Wat voor mij op (te) lange ritten werkte was 's avonds/'s nachts doorrijden tot ik echt moe was, en gaan slapen tot het weer licht werd, en in de zomer was dat weleens een uurtje of twee-drie.
Zelfs na een goede nacht thuis kreeg ik weleens slaap wanneer ik (nog in het donker!) pas een uurtje of twee aan het rijden was, ook dan was een hazeslaapje tot het licht werd de oplossing.
Iedereen is anders, en mag het zelf uitvogelen, maar dit werkte bij mij.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +8 Henk 'm!
thechip schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 00:27:
[...]
Snap daar ook geen pepernoot van. Waarom zou je dat risico nemen denk ik dan. Het is gewoon bewezen dat mensen in de nacht minder goed rijden. Ja ook iedereen die roept ik kan daar wel tegen. Je bent gewoon minder alert. Wij ontbijten altijd rustig en vertrekken dan. Tegen een uur of 5 zijn we er klaar mee en pakken we een hotel. Volgende dag na het ontbijt laatste stuk en kom je in de middag super relaxt en ontspannen aan. Elke 2,5 uur even stoppen 👌🏻
Deze discussie is al heel veel keren gevoerd (echt heel veel keren) en eindigt altijd met de onuitgesproken conclusie dat je elkaar stom vindt.

Dus: kunnen we even stoppen met elkaar de maat nemen over onze rijgewoontes als we op vakantie gaan?

We wegen allemaal de risico's af tegen de opbrengsten, we schatten risico's allemaal anders in, we waarderen de opbrengsten allemaal anders en we zijn allemaal fysiek anders. Sterker nog: al die eigenschappen veranderen ook nog eens naarmate we ouder worden.

Als ik risicoloos zou hebben geleefd, dan had ik met mijn vriendin geen fantastische motorreis naar Noorwegen gemaakt, had ik niet onder een parachute gehangen, had ik niet naar koraalriffen gedoken, had ik geen mooie MTB-tochten in de Zwitserse Alpen gemaakt met mijn zoon. En had ik al helemaal niet op mijn vakanties door Amsterdam, Antwerpen, Parijs of Basel gefietst. Opbrengsten afwegen tegen risico's :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
multikoe schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:37:
[...]

Deze discussie is al heel veel keren gevoerd (echt heel veel keren) en eindigt altijd met de onuitgesproken conclusie dat je elkaar stom vindt.

Dus: kunnen we even stoppen met elkaar de maat nemen over onze rijgewoontes als we op vakantie gaan?

We wegen allemaal de risico's af tegen de opbrengsten, we schatten risico's allemaal anders in, we waarderen de opbrengsten allemaal anders en we zijn allemaal fysiek anders. Sterker nog: al die eigenschappen veranderen ook nog eens naarmate we ouder worden.

Als ik risicoloos zou hebben geleefd, dan had ik met mijn vriendin geen fantastische motorreis naar Noorwegen gemaakt, had ik niet onder een parachute gehangen, had ik niet naar koraalriffen gedoken, had ik geen mooie MTB-tochten in de Zwitserse Alpen gemaakt met mijn zoon. En had ik al helemaal niet op mijn vakanties door Amsterdam, Antwerpen, Parijs of Basel gefietst. Opbrengsten afwegen tegen risico's :)
Met je eens om de discussie te stoppen.

Niet helemaal met je eens over je onderbouwing.

Er waren tijden dat de gordel niet verplicht was; je zonder helm mocht rijden. Als samenleving hebben we toen besloten dat, in weerwil van de eigen risicoafweging, we dat onverantwoorde risico's vonden. Daar is vermoedelijk eerst vele jaren discussie aan vooraf gegaan.

Nu voorzie ik niet op de korte termijn een verbod op 's nacht rijden ;) , maar om dan maar elke discussie daarover plat te slaan.....

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
2 dagen geleden teruggekomen van een vakantie naar Oostenrijk-Tirol met de e-niro '21.
Om 3:30 vertrokken en op de Kia navigatie een EnBW laadstation ingesteld op een afstand van 360 kilometer.
Normaal komt het verbruik uit rond de 15Kwh, maar nu lukte het niet om onder de 17 te komen. Misschien omdat we met z'n 4en waren en een volle kofferbak?
Bij een voorspelde actieradius van nog 150 kilometer, gaf de navigatie aan dat we het waarschijnlijk niet zouden halen en of er een laadstation gezocht moest worden. Niet gedaan, want het was nog 100 kilometer, maar het gezeur van de navigatie bleef aanhouden.
Uiteindelijk de laatste 75 kilometer maar (nog) langzamer gaan rijden (van 105 op de teller naar 95) en uiteindelijk met nog 9% lading aangekomen om 7:30.
Via de EnBW-app ingesteld dat autocharge geactiveerd moest worden en vervolgens geladen tijdens het benen strekken en ontbijten. Uiteindelijk nog op moeten schieten, omdat er al 82% lading was, dus, voor ons, snel genoeg qua laadsnelheid, ondanks de 'topsnelheid' van slechts 74Kwh.
Na het gezeur van de Kia navigatie besloten verder te navigeren via Googla Maps.

2e laadstop was tegenover een McDonalds, dus stekker in de auto bij het EnBW station voor het automatisch laden en een milkshake halen. Ook nu weer iets over de 80% geladen voordat we weer terug waren.
De laatste 200 kilometer naar het overnachtingshotel zijn we binnendoor gereden, omdat we ruimschoots de tijd hadden. Nu was de e-niro ineens weer zuinig, want we kwamen aan met nog 56% lading.
Bij het hotel konden we gedurende de nacht laden tot 100%.

Volgende ochtend rond 9:30 vertrokken en na 150 kilometer moest er geplast worden en meteen maar geladen bij een Da Emobil station in Oostenrijk. We zaten lekker in het zonnetje en er kwamen geen andere auto's om te laden, dus doorgeladen tot 90%.
De laatste 120 kilometer was allemaal binendoor, dus relatief zuinig. Alleen de laatste 10 kilometer waren steil bergop, dus dat kostte net zoveel % als de voorgaande 110 kilometer.
In het dorp stonden 14 openbare laadpalen en het voordeligst was wederom de Da Emobil laadpas met €0,46 per kW.

Tijdens het verblijf slechts een keer een rondrit gemaakt via de Fluelapas naar Davos en terug via de Albulapas en dit was makkelijk te doen met een volle accu. Bij terugkomst was er nog 52% over. Voor vertek hiervoor geladen tot 95%, omdat het begin vrij steil afdalen was. Onderaan de afdaling was de accu precies 100%.

Voor de terugreis naar huis ook weer geladen tot 95% en pas na 50 kilometer gaf de boordcomputer aan dat er een verbruik was van 0,1 kWh per kilometer.
I.v.m. de weersomstandigheden/wegafsluitingen gaf Google Maps aan dat de snelste route via de Bodensee allemaal binnendoor was tot aan Karlsruhe. Dat waren dus 450 kilometer over provinciale wegen en dorpjes.
Op zich eigenlijk heel leuk, zo zie je nog eens wat anders dan die saaie snelweg, dus ingesteld op een laadstation op 150 kilometer afstand zodat er in ieder geval een sanitaire stop gemaakt kon worden.
Bij aankomst was het accupercentage nog 82%, dus laden had geen zin. Volgende laadstop maar ingesteld op weer ongeveer 150 kilometer afstand, maar onderweg moest er toch bij een parkeerplaats een extra sanitaire stop gemaakt worden, waardoor de laadstop in ieder geval niet meer nodig was voor het toiletgebeuren.
Tot mijn verbazing was het ook nog steeds niet nodig om te laden, dus maar weer 150 kilometer verder een volgende laadstop ingevoerd.
Tijdens het rijden af en toe op de laadpaal-bezetting gekeken op de EnBW app, maar die gaf slechts zelden aan dat er een laadpaal vrij was. Waarschijnlijk een populair station.
Vlak voor aankomst waren alle palen nog steeds bezet en dus maar een volgende laadstop gezocht via de app. Dat was nog 60 kilometer rijden, maar de range op de boordcomputer gaf nog 150 kilometer aan. Vanaf dat moment wel weer via de snelweg, dus ik vond het wel een gok worden met al 460 kilometer op één lading.
Uiteindelijk makkelijk gehaald en weer geladen tot 85% bij de automatische EnBW. 510 kilometer op één lading met een verbruik van 10,4 kWh volgens de BC!
Weer op de snelweg lukte het eigenlijk niet meer om ontspannen 105 km/h te rijden : veel langzaamrijdend verkeer waardoor je telkens af moet remmen, gaatje zoeken en vol stroom tussen het snelverkeer moet invoegen. Dus maar een beetje meerijden met het overige verkeer met een snelheid tussen de 120 en 140 km/h. Vreemd genoeg was het verbruik met 16,2 kWh lager dan op de heenweg met 105/95 km/h.

Rond 18:30 het laatste laadstation van EnBW bezocht en daar hebben we 5 minuten moeten wachten voordat we aan de beurt waren. Van de 4 stations waren er 2 in storing, maar dat stond nergens vermeld. Mensen kwamen aanrijden, zagen vrije laadpalen, plugden de stekker in en verder niets. Dat hadden wij dus ook.
Gelukkig kwam de bestuurder van een Duitse ID3 net aangelopen en zei dat hij binnen 5 minuten klaar was, dus dat we op zijn plekje konden laden.
Tijdens het laden zijn we gaan 'dineren' bij de McDonalds die op 5 minuten loopafstand lag. Het was daar erg druk en voordat we het eten kregen, alles ophadden en terugliepen naar de auto kreeg ik net de melding van de EnBW app dat het laden was gestopt op de ingestelde max van 90%. We zijn dus 1 minuut laadpaalklever geweest :N
De laatste 220 kilometer, grotendeels via de Nederlandse snelwegen met max 105 km/h, zou dus een makkie moeten zijn. Bij thuiskomst toch nog slechts 28% accu over.

Samengevat hebben we precies gereden zoals we altijd al deden met de vorige brandstof-auto's. Na een uur of 2, maximaal 3 stopten we toch altijd al. En waar je bij het tanken eerst de auto volgooit, moet gaan afrekenen en daarna naar de parkeerplaats rijdt, rijd je nu meteen naar de parkeerplaats, dus, wederom voor ons, kostte het laden i.p.v. tanken zeker niet meer tijd.
In de bergen rijdt het veel lekkerder door het grote vermogen dat direct beschikbaar is. Bij het afdalen loopt je tank weer vol, dat lukt niet met een brandstof-auto.
Na het eenmalig instellen in de EnBW app kun je gewoon de stekker in je auto steken en weglopen, dus nog makkelijker dan tanken.
Onze auto was onverwacht zuinig op de binnendoor-wegen en op de Nederlandse snelwegen onzuiniger. We rijden nog wel eens naar Drenthe vanuit de randstad en rijden dan makkelijk 350 kilometer met 30% - 40% accu over. Zal wel komen door de extra zware lading.
De Kia navigatie werkt niet zoals wij fijn vinden en dus gebruikten we Android Auto/Google Maps.

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechip
multikoe schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:37:
[...]

Ik vind de meeste mensen aardig 😊. Mijn intentie is niet om anderen de maat te nemen. Ik begrijp het gewoon niet that’s it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@rokil zwaarder beladen weegt de bandenspanning zwaarder qua verbruik, dus de volgende keer kun je proberen de bandenspanning wat naar boven af te ronden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
@Proton_ Ik had de bandenspanning voor vertrek van 2.7 naar 3.0 bar gezet, dus ik denk dat het toch het extra gewicht is geweest. Of zou de bandenspanning nog hoger moeten?
Dan wordt het misschien weer te oncomfortabel.

[ Voor 28% gewijzigd door rokil op 01-09-2023 19:03 ]

Rokil

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
rokil schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:02:
@Proton_ Ik had de bandenspanning voor vertrek van 2.7 naar 3.0 bar gezet, dus ik denk dat het toch het extra gewicht is geweest. Of zou de bandenspanning nog hoger moeten?
Wind tegen, koudere accu, hogere gemiddelde snelheid. Kan vanalles zijn. Gewicht doet niet zoveel op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

rokil schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:02:
De bandenspanning stond bij ons op 3.5 tijdens de rit naar Z-Frankrijk, geen klachten gehad.

Heb er om eerlijk te zijn voor vertrek niet naar gekeken, toen we de auto in maart ophaalden stond die op 3.1, maar door het warmere weer dus verder opgelopen.

Weet eigenlijk niet eens wat de max is van de Michelin Pilot Sport EV's, kan mij voorstellen dat het beter is het iets te verlagen, maar 3.1-3.2 is alleen in België een issue :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
Taro schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:34:
[...]

De bandenspanning stond bij ons op 3.5 tijdens de rit naar Z-Frankrijk, geen klachten gehad.

Heb er om eerlijk te zijn voor vertrek niet naar gekeken, toen we de auto in maart ophaalden stond die op 3.1, maar door het warmere weer dus verder opgelopen.

Weet eigenlijk niet eens wat de max is van de Michelin Pilot Sport EV's, kan mij voorstellen dat het beter is het iets te verlagen, maar 3.1-3.2 is alleen in België een issue :)
heb je dan niet dat je bij een flinke hobbel in een baan om de aarde terecht komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

datadevil schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:58:
[...]

heb je dan niet dat je bij een flinke hobbel in een baan om de aarde terecht komt?
Ik vond achteraf gezien de gemiddelde snelheid over de hele rit wel vrij hoog, dus bij nader inzien.... :)

Maar de auto was gevuld met 4 personen en de maximale hoeveelheid bagage, dus ook voldoende extra gewicht om strak aan het asfalt te blijven kleven.

Heb vorig jaar wel zo'n Xiaomi mobiel luchtpompje besteld die ik tegenwoordig op vakantie meeneem.

Veel EV's hebben ook standaard geen reserveband meer bij zich, blijft toch altijd wel een beetje in je achterhoofd zitten bij zo'n lange rit. Hebben weleens 50 meter na de Gotthard tunnel een lekke band gehad, dat vergeet ik nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
[...]

Ik heb geen Michelin Pilot Sport, maar Michelin Cross Climate 2 banden. All Season banden dus en ik heb begrepen dat dat een hoger energieverbruik oplevert.
3,5 bar vind ik in ieder geval veel te hoog, dan neem ik het extra verbruik wel voor lief, want ik vond 3 bar al aan de hoge/stuiterende kant.

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:09
[...]

De maximum toelaatbare spanning staat op de band.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
2.8 -2.9 vind ik ideaal.
En ja, Tesla mag de vering gerust wat zachter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

50 PSI is de max zie ik, dat is 3,45 bar, ik ga de Xiaomi luchtpomp even gebruiken om het te verlagen.

Maar inmiddels gaan we offtopic, dus laten we het hiermee afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:21
In 2 dagen naar Moraira, Spanje gereden, ruim 2000 km met onze Tesla Model Y LR 2023.
Gewoon alleen de Tesla navigatie met laadpunten gebruikt. Ging weer perfect. Aankomst percentages klopten prima, en correctie tussendoor als bepaalde Superchargers vol waren. Kwam overigens dit jaar meer voor dan vorig jaar. Zowel gisteren in Frankrijk als vandaag in Spanje( rond Valencia). Bourges was vol volgens de navigatie en mijn route werd verlegd naar Vierzon. Maar omdat ik de start van de Formule 1 wilde zien kwam Vierzon te vroeg en ben ik op de gok naar Bourges gereden, daar was net een stall vrij gekomen, dus laden maar. Wel langzaam, maar lekker naar de Formule 1 kunnen kijken .
In Narbonne geslapen , Ibis naast de snelweg, en op 50 m van een Supercharger, daar geladen.
Super reis gehad, genoten van de Tesla.
Maar hier in Moraira geen laders die ik kan vinden met mijn Shell Recharge, Plugsurfing of Maingau pas. Er zijn wel Iberdrola laders, maar het lukt mij niet een account aan te maken in de app. Ik vul bij document "Others" in als documentnummer het nummer van mijn rijbewijs, en dan vraagt hij: "country of issue", maar geeft geen landnamen en dan gaat het proces niet verder, ook ander ID opties krijg ik niet werkend. Iemand nog tips? Laden hier wordt lastig.
Spanje loopt behoorlijk achter, ook onderweg meer Nederlandse elektrische auto"s gezien dan Spaanse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mackeessie schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:35:
In 2 dagen naar Moraira, Spanje gereden, ruim 2000 km met onze Tesla Model Y LR 2023.
Gewoon alleen de Tesla navigatie met laadpunten gebruikt. Ging weer perfect. Aankomst percentages klopten prima, en correctie tussendoor als bepaalde Superchargers vol waren. Kwam overigens dit jaar meer voor dan vorig jaar. Zowel gisteren in Frankrijk als vandaag in Spanje( rond Valencia). Bourges was vol volgens de navigatie en mijn route werd verlegd naar Vierzon. Maar omdat ik de start van de Formule 1 wilde zien kwam Vierzon te vroeg en ben ik op de gok naar Bourges gereden, daar was net een stall vrij gekomen, dus laden maar. Wel langzaam, maar lekker naar de Formule 1 kunnen kijken .
In Narbonne geslapen , Ibis naast de snelweg, en op 50 m van een Supercharger, daar geladen.
Maar hier in Moraira geen laders die ik kan vinden met mijn Shell Recharge, Plugsurfing of Maingau pas. Er zijn wel Iberdrola laders, maar het lukt mij niet een account aan te maken in de app. Ik vul bij document "Others" in als documentnummer het nummer van mijn rijbewijs, en dan vraagt hij: "country of issue", maar geeft geen landnamen en dan gaat het proces niet verder, ook ander ID opties krijg ik niet werkend. Iemand nog tips? Laden hier wordt lastig.
Spanje loopt behoorlijk achter, ook onderweg meer Nederlandse elektrische auto"s gezien dan Spaanse.
Electromaps account aanmaken en app installeren, die laat verschillende laders zien in Moraira en ook in Calpe.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-05 11:33

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Er is in dit topic al het nodige over de Iberdrola app geschreven. Zoek in het zoekvenster in dit topic op ‘Iberdrola’ en je vindt mensen die de app aan de praat hebben gekregen en mensen (zoals ik) die het na veel gedoe nog niet is gelukt.
Ik heb wel snellader(s) van Iberdrola met de Electromaps tag aan de praat gekregen maar de (langzame) straatladers……helaas.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Kan je bij Iberdrola niet laden met je Shell laadpas of de app? Ik heb net 'n Shell laadpas hiervoor aangevraagd, op de site las ik dat die werkt bij Iberdrola en die lader in Spanje waar ik ook 'n half uur heb staan sukkelen staat in de Shell app. Ik kreeg het in juli ook niet aan de praat met die Iberdrola app tot ik het Spaanse ID + adres van m'n broer gebruikte.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-05 22:54

El Pollo Diablo

3-wieler

Vorige week weer eens een hele week zakelijk op pad geweest met de Polestar 2 LRSM. Diverse afspraken in Kristiansand, Stavanger, Kopenhagen en Kaltenkirchen.

Op maandag omstreeks 4:00 vertrokken met een volle accu. Voor de overtocht naar Noorwegen was de Fjordline Ferry van Hirtsals naar Kristiansand gereserveerd. Vertrek einde middag, vaartijd zo'n drie uur.
Eerste stop: Rastplatz Dammer Berge (350Km) van 11% naar 80% geladen
Tweede stop: Brokelande (220Km) van 22% naar 76%
Derde stop: Vejle noord (Noralys) van 14% naar 86% in 30 minuten

Ik was begonnen met ABRP om de laadstops te plannen, maar na de eerste stop heb ik Google verder de rit en laadstops laten plannen, En zoals hier op het forum al eerder gemeld was gaat dat tegenwoordig prima. Als betaalvoorkeur heb ik Shell Recharge ingesteld.

Op de ferry naar Kristiansand had ik een laadplek gereserveerd. Er zijn een aantal 11Kw laadplaatsen beschikbaar. Tijdens de overtocht geladen van 19% naar 59%. Kosten: een vast bedrag van 13 euro. Best aan de prijs, maar wel handig.

De volgende dag van Kristiansand naar Stavanger en v.v. Ook nu had ik Google de rit laten plannen, maar die kwam aan met een laadstop op 140Km van de snelste route. Dus die hebben we maar niet gevolgd. Zowel op de heenweg als op de terugweg bij dezelfde snellader bijgeladen: Ionity Sirneset achter een Circle K benzinestation langs de E39. Gewoon opgezocht in de Shell Recharge App welke snellader handig op de route ligt.

De volgende ochtend terug naar Denemarken, met wederom een laadplek op de ferry. In Denemarken aangekomen met 97% acculading zodat ik in een stuk door kon naar Kopenhagen. Het hotel in Kopenhagen welke ik meestal boek heeft 6 11Kw laadplaatsen op een eigen parkeerplaats, dus gedurende de nacht weer van 13% tot 100% opgeladen.

Op Donderdagavond vanuit Kopenhagen vertrokken naar Kaltenkirchen (een stukje ten noorden van Hamburg). Een maal geladen op de grensovergang van Denemarken naar Duitsland bij E-on van 22 naar 80% in 23 minuten. Totale rit zo'n 550Km

Op vrijdag vanuit Kaltenkirchen weer naar huis. Google laten plannen, en die plande de eerste stop bij Aral Pulse in Sittensen. Dat is net van de snelweg af. Ik verwachtte eigenlijk een laadstop bij Rastplatz Ostetal Nord, maar deze Aral Pulse was net een afslag verder. Geladen van 39% naar 91%. Had iets korter gekund, maar mijn broodje en koffie waren nog niet op.

Doordat ik iets verder geladen had kon er een laadstop minder gepland worden dan oorspronkelijk. De laatste stop was bij Fastned Wilp, na 311Km. Google had voorspeld met 10% aan te komen, maar dat bleek wat pessimistisch. Uiteindelijk met 17% gestart met laden, tot 80%.

Daarna naar huis in West-Brabant. Thuis aangekomen met 41% lading. In totaal zo'n 2950Km afgelegd.
Probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
El Pollo Diablo schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:22:

Op de ferry naar Kristiansand had ik een laadplek gereserveerd. Er zijn een aantal 11Kw laadplaatsen beschikbaar. Tijdens de overtocht geladen van 19% naar 59%. Kosten: een vast bedrag van 13 euro. Best aan de prijs, maar wel handig.
0,32€/kWh is toch wel 'n goede prijs. Ik ken geen enkele publieke lader die hieronder gaat, meeste zitten rond de 0,50€/0,60€ hier in de buurt en tijdens m'n trip naar Spanje kwamen enkel sommige SuC' s in de buurt van die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
Largamelion schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:27:
[...]
Kan je bij Iberdrola niet laden met je Shell laadpas of de app? Ik heb net 'n Shell laadpas hiervoor aangevraagd, op de site las ik dat die werkt bij Iberdrola en die lader in Spanje waar ik ook 'n half uur heb staan sukkelen staat in de Shell app. Ik kreeg het in juli ook niet aan de praat met die Iberdrola app tot ik het Spaanse ID + adres van m'n broer gebruikte.
Ik ga het wel proberen met de Shell pas, ben benieuwd. Ik laat het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
PeterZ(on) schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:05:
[...]

Electromaps account aanmaken en app installeren, die laat verschillende laders zien in Moraira en ook in Calpe.
Ik heb wel de Iberdrola app en die laat de laders wel zien, maar een account aanmaken lukt niet.
Ik ga het wel met de Shell pas proberen. Als het werkt ga ik waarschijnlijk wel de hoofdprijs betalen.In noodgevallen kan ik mijn 25m verleng kabel ( 2,5 mm) naar ons huis trekken en dan met 8 amp via de granny charger laden. Dat moet het systeem hier wel aankunnen. De airco's draaien hier ook op. Uiterste noodsituatie is de Tesla Supercharger in Ondara bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mackeessie schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:39:
[...]

Ik heb wel de Iberdrola app en die laat de laders wel zien, maar een account aanmaken lukt niet.
Ik ga het wel met de Shell pas proberen. Als het werkt ga ik waarschijnlijk wel de hoofdprijs betalen.In noodgevallen kan ik mijn 25m verleng kabel ( 2,5 mm) naar ons huis trekken en dan met 8 amp via de granny charger laden. Dat moet het systeem hier wel aankunnen. De airco's draaien hier ook op. Uiterste noodsituatie is de Tesla Supercharger in Ondara bezoeken.
In Benissa zou je met de Shell pas ook bij de Mercadona (Iberdrola 50kW lader) moeten kunnen laden voor 51ct, is toch minder ver dan Ondara. V.w.b. het Iberdrola account zou ik het gewoon blijven proberen, mij is het ook gelukt en weet van verschillende niet Spanjaarden ter plekke dat ze ook een account hebben. Fijne vakantie, ik moet nog een maandje wachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-05 22:54

El Pollo Diablo

3-wieler

Largamelion schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:51:
[...]
0,32€/kWh is toch wel 'n goede prijs. Ik ken geen enkele publieke lader die hieronder gaat, meeste zitten rond de 0,50€/0,60€ hier in de buurt en tijdens m'n trip naar Spanje kwamen enkel sommige SuC' s in de buurt van die prijs.
Ik kom op een iets ander bedrag uit:
Van 19% naar 59% is 40% bijgeladen. 40% van 78KWh is 31,2 KWh. Daarmee kom in op een bedrag van 0,42 per KWh. En dat valt inderdaad ook nog best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
El Pollo Diablo schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:48:
[...]

Ik kom op een iets ander bedrag uit:
Van 19% naar 59% is 40% bijgeladen. 40% van 78KWh is 31,2 KWh. Daarmee kom in op een bedrag van 0,42 per KWh. En dat valt inderdaad ook nog best mee.
Ah klopt, ik las 19kWh naar 59kWh, my bad. Maar 0,42€ is idd ook nog mooi 🙂.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 22:06
In de vakantie de reis vanuit omgeving Alkmaar naar Gardameer gereden met de Model Y RWD

Mijn ervaring:

Voorbereiding:

Vooraf uitvoerig voorbereid met ABRP, alle mogelijke stops gepland voor de heen en terugweg.

Praktijk:

In de praktijk ben ik gaan zitten, eindbestemming ingetypt in de navigatie van de Telsla en gaan rijden.
Gestopt wanneer ik daar behoefte aan had.
Ik heb wel trek in koffie of wat te eten of behoefte aan een WC na 2 / 2,5 uur sturen, de Model Y kon dan nog wel 100km verder rijden..

Bij de stops geladen, vaak met ongetwijfeld "te hoge" SoC
Maar ondanks dat was de auto vaak al weer vol voordat ik me koffie of eten op had.

Heen en terug de 1300km in 15,5 uur gereden uiteindelijk.
Best netjes vond ik zelf, wel met overnachting waarbij we konden laden. Dus op beide dagen met 100% vertrokken.
Ook in Duitsland 160km/h gereden waar dat mocht, wat voor de nodige meldingen "rij 100km/h om de volgende lader te halen" meldingen zorgde.
Maar uiteindelijk plande de auto gewoon een lader dichterbij als ik die meldingen negeerde.

Had dit sneller gekund door de ideale planning te gebruiken, vast wel.
Maar de aanpak die ik nu had gekozen beviel me wel heel goed.

En super relaxt aangekomen op de bestemming.

(en de vooraf gemaakte planning had ik achteraf niet eens in de auto gelegd..... 8)7 )

Voor de liefhebber:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgO0RqMjKksMU98YPQ02hPOEaEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/80S5rKNpBSRXqTKd1kSFryL4.png?f=fotoalbum_large

Waarom tot 100% geladen een aantal keer:
Milaan: Winkelcentrum... meteen boodschappen gedaan voor de eerste dagen op de camping.
Hilden: Kind wilde ze taart niet opeten :X

Overige keren gewoon de koffie nog niet op.

Verbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkzQxcNQ89gX4tFERKjWSqcOlQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCM0kCgp0exExgKZK3LX648e.jpg?f=fotoalbum_large

Conclusie: ik heb me de hele reis geen moment beperkt gevoelt door de auto.

[ Voor 8% gewijzigd door whazaaaa op 05-09-2023 13:17 . Reden: verbruik toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
PeterZ(on) schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:51:
[...]

In Benissa zou je met de Shell pas ook bij de Mercadona (Iberdrola 50kW lader) moeten kunnen laden voor 51ct, is toch minder ver dan Ondara. V.w.b. het Iberdrola account zou ik het gewoon blijven proberen, mij is het ook gelukt en weet van verschillende niet Spanjaarden ter plekke dat ze ook een account hebben. Fijne vakantie, ik moet nog een maandje wachten. :)
Dank je wel, ik ga het proberen, nu nog genoeg in de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:51
whazaaaa schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:00:

Praktijk:

In de praktijk ben ik gaan zitten, eindbestemming ingetypt in de navigatie van de Telsla en gaan rijden.
Gestopt wanneer ik daar behoefte aan had.
Wat een toeval dat dat stoppen bij behoefte vrijwel altijd precies bij een SuC was, zelfs sommige die heel ver van de snelweg af liggen!

(Ik zou bijvoorbeeld Troisdorf heel lastig weten te vinden als de Tesla me daar niet heen begeleidde omdat hij bijna leeg was en dan dus ook netjes voorverwamde)

#Voor mij klinkt het meer alsof je de navigatie wel actief hebt bijgestuurd en niet maar 1x hebt ingesteld en/of dat je niet alleen op basis van behoefte hebt gewerkt

[ Voor 12% gewijzigd door JohanB op 05-09-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 22:06
JohanB schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:26:
[...]

Wat een toeval dat dat stoppen bij behoefte vrijwel altijd precies bij een SuC was, zelfs sommige die heel ver van de snelweg af liggen!

(Ik zou bijvoorbeeld Troisdorf heel lastig weten te vinden als de Tesla me daar niet heen begeleidde omdat hij bijna leeg was en dan dus ook netjes voorverwamde)

#Voor mij klinkt het meer alsof je de navigatie wel actief hebt bijgestuurd en niet maar 1x hebt ingesteld en/of dat je niet alleen op basis van behoefte hebt gewerkt
Klopt deels,
Troisdorf was aangegeven door de navigatie, de E-on lader was niet aangegeven
Maar was precies onder lunchtijd, gewoon van de weg gegaan bij tankstation en aangekoppeld aan de toevallig lege lader.

Gelukkig weet ik niet alle SuC te vinden uit me hoofd.
Bijsturen op basis van mijn behoeft ipv de behoefte van de auto is wat ik meer bedoelde.

En ja dan heeft de Tesla navigatie zo’n handige “zoek SuC” knop 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechip
sorry verkeerd topic

[ Voor 96% gewijzigd door thechip op 05-09-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky74
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17:41
Goede namiddag,

Oktober wordt mijn id5 geleverd. In december gaan we ermee op vakantie naar de Alpen. Bel tijd om te testen met wat langere ritten is er dus niet.

Ik heb al verschillende apps zoals Pump, Chargemap, ABRP, ….

Is het te riskeren om de SoC aan de laadpaal in de apps in te stellen op 10%?

Zal mijn eerste lange rit met een EV worden. Neem ik best de premium versie van ABRP en pump of kan het er zonder ook voor een newbie EV rijder?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik (ook als newbie) zou het zonder de premium versie doen. Ik zou ook zeker bij 20 a 25% procent uiterlijk gaan laden. Maar ben benieuwd naar de ervaringsdeskundigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sky74 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:25:
Goede namiddag,

Oktober wordt mijn id5 geleverd. In december gaan we ermee op vakantie naar de Alpen. Bel tijd om te testen met wat langere ritten is er dus niet.

Zal mijn eerste lange rit met een EV worden. Neem ik best de premium versie van ABRP en pump of kan het er zonder ook voor een newbie EV rijder?

Bedankt
Gewone versie volstaat. Zeker als je door Duitsland rijdt kan je er bijna van uit gaan dat je aan elk tankstation wel een lader vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 15:18
Goede namiddag,

Bedankt
ik zou als ik jou was een google Map aanmaken waar je favoriete laadpunten inzet. Dat heb ik gedaan en ik heb daar alleen laadpunten in dichtbij snelweg, veel punten, met een McDo ernaast. Kan in principe ook met ABRP maar ik vind met Google maps toch lekkerder werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-05 00:01
Bij 25% laden? Met onze Zoe jaren geleden reden we vrolijk door tot 5%, in noodgevallen kan je altijd ergens laden in de buurt. 25% is tegenwoordig 100 kilometer wanneer je voorzichtig rijdt.

Wanneer je langer elektrisch rijdt wordt je pas zenuwachtig bij 2% >:)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Jiriki schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:59:
Bij 25% laden? Met onze Zoe jaren geleden reden we vrolijk door tot 5%, in noodgevallen kan je altijd ergens laden in de buurt. 25% is tegenwoordig 100 kilometer wanneer je voorzichtig rijdt.

Wanneer je langer elektrisch rijdt wordt je pas zenuwachtig bij 2% >:)
Snap dat wel ja. Maar moet nog leren. Met een ICE reed ik ook wel eens door tot 0km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 17:21

bert pit

asdasd

[...]

Toch is dit ook ongeveer mijn ervaring. Aangezien die SuC's meestal niet verder dan 60 a 80 km uit elkaar staan toets je gewoon je bestemming in en gaat rijden. Bij trek in koffie of andere behoefte stop je bij de volgende en ga je laden.

Wij zijn op die manier zonder enkele planning vooraf, naar Italie gereden (enkele reis 1.400km). Ik kan niet anders zeggen dat de integratie van navigatie, verbruik en SuC heel goed werkt in een Tesla. Ik hoop dat andere merken dan niveau ook snel halen, want het maakt het rijden echt heel ontspannend.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Wat ik mis in België (eigenlijk amper) en ook in Nederland is dat de aanwezigheid van een lader bij een tankstation aangeduid wordt.
Nu zie je vanop afstand of je bij Shell of BP kan tanken, maar niet of er Fastned of Allego of… aanwezig is.

En in Frankrijk heb je die borden met de diverse benzinemerken, de prijzen en de afstanden er bij. Dat zou voor stroom ook bijzonder handig zijn.

Zou er daarvoor ook reglementering onderweg zijn? In Duitsland is het veel beter aangegeven.

[ Voor 10% gewijzigd door Tommie12 op 06-09-2023 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-05 19:01
Goede namiddag,

Bedankt
Ik hoorde laatst lovende geluiden over de app ChargingTime. Handig voor onderweg als je bijna toe bent aan een laadstop. Heb 'm zelf niet getest, want alleen beschikbaar voor iOS.

En 10% is een mooi percentage om in te stellen ;) Dan laadt je ook langer op het hoogste vermogen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
bert pit schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:23:
[...]

Toch is dit ook ongeveer mijn ervaring. Aangezien die SuC's meestal niet verder dan 60 a 80 km uit elkaar staan toets je gewoon je bestemming in en gaat rijden. Bij trek in koffie of andere behoefte stop je bij de volgende en ga je laden.

Wij zijn op die manier zonder enkele planning vooraf, naar Italie gereden (enkele reis 1.400km). Ik kan niet anders zeggen dat de integratie van navigatie, verbruik en SuC heel goed werkt in een Tesla. Ik hoop dat andere merken dan niveau ook snel halen, want het maakt het rijden echt heel ontspannend.
Tsja, dat is denk ik een verschil in perceptie, "de volgende kiezen" vind ik al weer redelijk wat planning (ook omdat als je hem te laat kiest hij niet voor gaat verwarmen en je er weer langer staat). Ik heb zelf gemerkt dat als ik dan "de volgende" ga kiezen ik dan ook het liefst niet een of ander grafhol wil, waar niks te bekennen is, dus dat je er toch 2-3 zit te bekijken. Dat moet dan op die k* kaart die nog niet geladen is voordat ie weer terug springt naar je eigen locatie en je bent er zo 10 minuten mee bezig en afgeleid van de weg. Voor mij werkt het gewoon allemaal net niet lekker en ben je nog veel aan het pielen / plannen

(en tussen Florence en Rome -dus midden Toscane is het wel schaarser- dan elke 80 km, maar dat terzijde)

[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 06-09-2023 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:50

Consulectro

Lekker bezig...

Goede namiddag,

Bedankt
Helemaal niet nodig in een ID4/ID5. De eigen navigatie werkt prima zelfstandig. Ik ben er al in Zuid Frankrijk en twee keer naar de Alpen mee geweest. Ik heb zelf firmware versie 3.0 uit MJ2022.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-05 21:32

@r!k

It is I, Leclerq

Consulectro schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:26:
[...]

Helemaal niet nodig in een ID4/ID5. De eigen navigatie werkt prima zelfstandig. Ik ben er al in Zuid Frankrijk en twee keer naar de Alpen mee geweest. Ik heb zelf firmware versie 3.0 uit MJ2022.
Met hierboven, ik heb nu 1,5 maand mijn id4 en in augustus mee naar Oostenrijk en belgie geweest. Onboard navigatie was uitstekend.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:01

Het is dan winter, het bereik is dan minder. De ID.5 is er toch alleen in een Pro-versie (dus met grote 77kWh accu)? Dan gaat dat gewoon werken.

Ik ben nu op reis door Finland en Noorwegen. Wil je je SoC in ABRP krijgen, dan heb je Tronity nodig. Tronity gaf, toen ik het allemaal uittestte voor de vakantie, geregeld foutmeldingen. Daarom heb ik gekozen voor Pump. Dit werkt prima!

Bij Pump geef je je eindbestemming op, en hij maakt een route obv je SoC en de routeparameters (snelheid, hoogtemeters, ...). Je kunt, als je Premium hebt, met Pump navigeren met Apple CarPlay, waarbij je in je display ziet met welk percentage accu je aankomt op je laadplek. Dus voor de vakantiemaand zou ik een Pump abonnement (5 euro) adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Waarom is dat lastig?

Als je tijdens het rijden denkt "goh, ben nu wel toe aan een stop" dan kijk je even op de navi wanneer de volgende grote rode stip op je display staat. Die staan echt zeer duidelijk aangegeven, dus de kans dat je er een mist is echt heel klein.

Ligt er ook aan wat je "heel ver" noemt. For reference: de Supercharger Troisdorf ligt op 800m van de afrit. Ik reed vroeger wel verder om voor een fatsoenlijk restaurant langs de snelweg.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Jeroenneman schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:52:
[...]

Waarom is dat lastig?

Als je tijdens het rijden denkt "goh, ben nu wel toe aan een stop" dan kijk je even op de navi wanneer de volgende grote rode stip op je display staat. Die staan echt zeer duidelijk aangegeven, dus de kans dat je er een mist is echt heel klein.

Ligt er ook aan wat je "heel ver" noemt. For reference: de Supercharger Troisdorf ligt op 800m van de afrit. Ik reed vroeger wel verder om voor een fatsoenlijk restaurant langs de snelweg.
Dus dan ben je actief aan het uitzoeken gedurende de trip en niet alleen 1 keer bestemming ingevuld. Exact wat ik bedoelde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

JohanB schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:34:
[...]

Dus dan ben je actief aan het uitzoeken gedurende de trip en niet alleen 1 keer bestemming ingevuld. Exact wat ik bedoelde
Tja, technisch heb je gelijk. Voor sommigen is dat belangrijk.
In mijn ogen is "stoppen bij de volgende grote rode pointer" niet echt actief uitzoeken, maar goed.

Dan zoeken mensen ook actief altijd een tankstation op, want daar rij je ook voorbij, en vervolgens zie je ze liggen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mackeessie
JohanB schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:34:
[...]

Precies zoals in mijn ICE auto in de TomTom app. Want de auto gaf nooit goed aan hoeveel km ik nog kon rijden en dan keek ik in de TomTom wanneer het volgende tankstation kwam. Was soms spannend. Nu regelt de software van mijn Tesla de stops en als ik eerder of later wil laden dan kijk ik welke laders er in de buurt zijn en navigeer ik daar naar toe. Als ik gewoon wil stoppen omdat ik heel graag koffie wil of er een sanitaire stop nodig is dan pak ik de stop met restaurant die ik tegen kom. Zo simpel en comfortabel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
Mackeessie schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:02:
[...]

Precies zoals in mijn ICE auto in de TomTom app. Want de auto gaf nooit goed aan hoeveel km ik nog kon rijden en dan keek ik in de TomTom wanneer het volgende tankstation kwam. Was soms spannend. Nu regelt de software van mijn Tesla de stops en als ik eerder of later wil laden dan kijk ik welke laders er in de buurt zijn en navigeer ik daar naar toe. Als ik gewoon wil stoppen omdat ik heel graag koffie wil of er een sanitaire stop nodig is dan pak ik de stop met restaurant die ik tegen kom. Zo simpel en comfortabel.
In jouw ice moest je elke 1,5-2 uur stoppen om te tanken? Of was dit een probleem wat veel minder vaak voorkwam op een rit?

Daar komt nog eens bij dat Tesla altijd zo’n 10-20 % verkeerd zit met de schatting voor de batterij voor stops, wat weer extra mgmt is.

Overigens staan er gewoon borden op de weg wanneer er een tankstation komt, net als de faciliteiten die er zijn.

Je bevestigd dus trouwens exact m’n punt: de hele tijd zoeken waar je wil stoppen. En die kaart die nooit echt goed laadt maakt dat niet makkelijker. Daarbovenop heb ik persoonlijk liever een stop wat geen crackhol is en dan ben je dus nog meer aan het zoeken.

Kijk: heel lastig is het allemaal niet, maar om nou een soort droom op te houden dat je een einddoel intoets en het wel goed komt is wel weer het andere uiterste en schep je geen goede verwachtingen mee. En je ziet het in dit draadje, vrijwel iedereen planned vooraf, of gebruikt apps om met de route en laden te helpen. We hoeven het niet mooier te maken dan het is.

Dus om terug te komen op met initiele reactie: ik denk dat Whazaa niet alleen z’n eind doel heeft ingegeven en is gaan rijden. Maar ook tussendoor andere navigatie doelen als SuCs heeft toegevoegd

[ Voor 7% gewijzigd door JohanB op 09-09-2023 01:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 01:21:
[...]

Dus om terug te komen op met initiele reactie: ik denk dat Whazaa niet alleen z’n eind doel heeft ingegeven en is gaan rijden. Maar ook tussendoor andere navigatie doelen als SuCs heeft toegevoegd
Als ik vroeger met een ICE op vakantie ging was ik ook al behoorlijk selectief waar ik wou stoppen. Daar is nu 1 extra criterium bij gekomen, namelijk de aanwezigheid van een lader.
Maak het allemaal niet te dramatisch of moeilijk, er zijn ook dikke voordelen aan reizen met een EV.
- ik hou de auto koel tijdens het laden
- afwezigheid van trillingen en lawaai als je stil staat of traag rijdt
- effortless rijden doordat je doorgaans meer vermogen hebt

Maar als je verder wil dieselen, doe dat gewoon.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 22:35
[...]

In jouw ice moest je elke 1,5-2 uur stoppen om te tanken? Of was dit een probleem wat veel minder vaak voorkwam op een rit?

Daar komt nog eens bij dat Tesla altijd zo’n 10-20 % verkeerd zit met de schatting voor de batterij voor stops, wat weer extra mgmt is.

Overigens staan er gewoon borden op de weg wanneer er een tankstation komt, net als de faciliteiten die er zijn.

Je bevestigd dus trouwens exact m’n punt: de hele tijd zoeken waar je wil stoppen. En die kaart die nooit echt goed laadt maakt dat niet makkelijker. Daarbovenop heb ik persoonlijk liever een stop wat geen crackhol is en dan ben je dus nog meer aan het zoeken.

Kijk: heel lastig is het allemaal niet, maar om nou een soort droom op te houden dat je een einddoel intoets en het wel goed komt is wel weer het andere uiterste en schep je geen goede verwachtingen mee. En je ziet het in dit draadje, vrijwel iedereen planned vooraf, of gebruikt apps om met de route en laden te helpen. We hoeven het niet mooier te maken dan het is.

Ben ik de enige als ik beken dat ik het plannen en stoppen eigenlijk best wel leuk vind? Of wil iedereen elke rit in de kortst mogelijke tijd zijn einddoel bereiken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:44
[...]

Wat een zure post. Je hebt op bepaalde punten heus wel gelijk maar dit komt er wel heel zuur uit. Je bent met een EV idd meer bezig met de laadstops dan met een ICE, althans zo heb ik het ervaren met onze eerste vakantie (zuid Frankrijk) met een EV.
Ik heb de route ingesteld en de auto (ID4) stelde laadstops voor. Mochten we om wat voor reden eerder willen stoppen dan keken we of er op de route een stop in de buurt was. Dit is dan misschien 5 minuten op 2,5 uur dus om nou te zeggen dat je de hele tijd aan het zoeken om te laden is bullshit.
Daarnaast heb ik alle laadstation als schoon en netjes ervaren met overal wel voorzieningen. Heb nergens een crackhol aangetroffen 😉

Wij hebben het rijden en laden met de EV echt heel positief ervaren. Maar goed, dit is mijn mening en ervaring maar vindt jouw reactie dan ook wel weer heel negatief.
Pagina: 1 ... 33 ... 105 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.