Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
maharens schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:15:
[...]

Ben ik de enige als ik beken dat ik het plannen en stoppen eigenlijk best wel leuk vind? Of wil iedereen elke rit in de kortst mogelijke tijd zijn einddoel bereiken?
Haha nee hoor. Ergens vind ik het wel jammer dat dat plannen in Nederland niet echt nodig is.

En als ik de verhalen lees is het dat in grote delen van Europa niet.

In de 35 jaar dat ik met een ICE op vakantie ga, heb ik 1 keer bijna een probleem gehad. In verband met een lease auto reden we zelden terug vanuit Frankrijk via Luxemburg (file bij t tankstation). Maar op dat stuk vanaf Frankrijk richting Luik is pas kort voor Luik weer een tankstation. Volgens mij is dat nog steeds zo. Kortom nooit tankstops gepland.

Dat zal nu iets anders worden denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:07
[...]

Ben ik de enige als ik beken dat ik het plannen en stoppen eigenlijk best wel leuk vind? Of wil iedereen elke rit in de kortst mogelijke tijd zijn einddoel bereiken?
Dit dus. Voorpret is al leuk. Ja, ik kan in de Tesla prima een doel op 1000km+ invullen en dan hoef ik verder niks te doen. Maar wil zelf toch wat controle hebben en wat plannen obv faciliteiten bij laders. Maar nodig is het niet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

JohanB schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 01:21:
[...]

In jouw ice moest je elke 1,5-2 uur stoppen om te tanken? Of was dit een probleem wat veel minder vaak voorkwam op een rit?

Daar komt nog eens bij dat Tesla altijd zo’n 10-20 % verkeerd zit met de schatting voor de batterij voor stops, wat weer extra mgmt is.

Overigens staan er gewoon borden op de weg wanneer er een tankstation komt, net als de faciliteiten die er zijn.

Je bevestigd dus trouwens exact m’n punt: de hele tijd zoeken waar je wil stoppen. En die kaart die nooit echt goed laadt maakt dat niet makkelijker. Daarbovenop heb ik persoonlijk liever een stop wat geen crackhol is en dan ben je dus nog meer aan het zoeken.

Kijk: heel lastig is het allemaal niet, maar om nou een soort droom op te houden dat je een einddoel intoets en het wel goed komt is wel weer het andere uiterste en schep je geen goede verwachtingen mee. En je ziet het in dit draadje, vrijwel iedereen planned vooraf, of gebruikt apps om met de route en laden te helpen. We hoeven het niet mooier te maken dan het is.

Dus om terug te komen op met initiele reactie: ik denk dat Whazaa niet alleen z’n eind doel heeft ingegeven en is gaan rijden. Maar ook tussendoor andere navigatie doelen als SuCs heeft toegevoegd
Heb je eigenlijk überhaupt een Tesla?

Want ik stop nooit in een "crackhol"? Gewoon netjes voor een hotel of restaurant. Ik hoef geen apps te gebruiken, en één keer per 350 km op de ingebouwde navi even de route ietsje slepen om het volgende rode bolletje aan te tikken noem ik niet "de hele tijd zoeken waar je wil stoppen".

Of ik nu naar Italië, Kroatië of Oostenrijk rij, je kunt het zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wil. Route intoetsen en eens in de 2/3 uur even de kaart een stukje uitzoomen om een ander rood bolletje aan te klikken valt bij mij niet onder "enorm lastig".

Misschien kun je beter een PHEV kopen als het allemaal zo lastig is?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:50
Sky74 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:25:
Goede namiddag,

Oktober wordt mijn id5 geleverd. In december gaan we ermee op vakantie naar de Alpen. Bel tijd om te testen met wat langere ritten is er dus niet.

Ik heb al verschillende apps zoals Pump, Chargemap, ABRP, ….

Is het te riskeren om de SoC aan de laadpaal in de apps in te stellen op 10%?

Zal mijn eerste lange rit met een EV worden. Neem ik best de premium versie van ABRP en pump of kan het er zonder ook voor een newbie EV rijder?

Bedankt
Ik gebruik die apps eigenlijk amper. Op jouw traject zijn er genoeg laders. Ik kijk enkel 1 lader vooruit. Dat stel ik in als bestemming en dan kijk ik af en toe met hoe veel % ik daar aan kom. Als te te hoog oploopt in Duitsland is het hammertime. Kom ik te kort, dan zoek je even een ander laadpunt op.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:57:
[...]

Ik gebruik die apps eigenlijk amper. Op jouw traject zijn er genoeg laders. Ik kijk enkel 1 lader vooruit. Dat stel ik in als bestemming en dan kijk ik af en toe met hoe veel % ik daar aan kom. Als te te hoog oploopt in Duitsland is het hammertime. Kom ik te kort, dan zoek je even een ander laadpunt op.
En met ChargingTime is dat ook al niet meer nodig.

Je stelt gewoon de eindbestemming in en de app genereert een hele lijst laders (op basis van je voorkeuren) op die route en dan ga je gewoon rijden.

Op het moment dat je accu leeg begint te raken kijk je welke lader er binnen de beschikbare range zit en dan ga je daar laden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRUyvXobrjBgE3uwwVB9z9Nd3Jw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yPElNiRjmJz53DbVsKgA8vE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
jeroenkb schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:55:
[...]

Jammer dat een Android versie bij de makers nog altijd geen prio heeft, zo hoorde ik laatst nog in een podcast waarin een interview met de makers. Hopelijk komen er ook andere aanbieders met zo'n app die dit kan en wel een Android versie aanbieden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

PeterZ(on) schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:41:
[...]

Jammer dat een Android versie bij de makers nog altijd geen prio heeft, zo hoorde ik laatst nog in een podcast waarin een interview met de makers. Hopelijk komen er ook andere aanbieders met zo'n app die dit kan en wel een Android versie aanbieden.
Deze app is zo goed dat bv google dit snel zou moeten overnemen en als standaardfuncrionaliteit integreren.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Nee hoor, je bent niet de enige. Maar er zijn zoveel variaties op dit thema... Ik vind de reis zelf bijvoorbeeld gewoon leuk, ik hoef niet het snelst aan te komen en de extra stops die ik nu nodig heb omdat ik een EV rij zijn gewoon prettig. Maar ik hoef niet te plannen, dat levert mij meer "gedoe" op dan gewoon gaan rijden en op tijd een lader zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-09 15:22
[...]

Nee hoor. Binnenkort gaan we naar Normandie met een tussenstop in Rouen bij een 22kW paaltje (mijn auto heeft een 22kW lader). Fatsoenlijk luchen, de stad even bekijken en weer door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jeroenkb schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:55:
[...]

Je stelt gewoon de eindbestemming in en de app genereert een hele lijst laders (op basis van je voorkeuren) op die route en dan ga je gewoon rijden.

Op het moment dat je accu leeg begint te raken kijk je welke lader er binnen de beschikbare range zit en dan ga je daar laden

[Afbeelding]
Ik ontdekte eind vorig jaar dat mijn e-Niro iets soortgelijks biedt, maar dan min of meer per ongeluk: ik kan een lijst met rustplaatsen langs mijn route laten zien, waarbij ook alle services worden weergegeven (restaurants, tankstations maar dus ook laadpalen). Die lijst wordt dynamisch weergegeven (net zoals in ChargeTime) en het heeft mij bij mijn laatste rit naar en van Zwitserland enorm veel rust gebracht. Ik kan me even niet herinneren of ook de beschikbaarheid van laadpalen zichtbaar wordt gemaakt, maar dat is eigenlijk nooit een probleem geweest.
ChargeTime ziet er overigens wel lekker simpel en makkelijk uit, dus misschien ga ik dat voor de grap eens gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Tommie12 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:53:
[...]

Als ik vroeger met een ICE op vakantie ging was ik ook al behoorlijk selectief waar ik wou stoppen. Daar is nu 1 extra criterium bij gekomen, namelijk de aanwezigheid van een lader.
Maak het allemaal niet te dramatisch of moeilijk, er zijn ook dikke voordelen aan reizen met een EV.
- ik hou de auto koel tijdens het laden
- afwezigheid van trillingen en lawaai als je stil staat of traag rijdt
- effortless rijden doordat je doorgaans meer vermogen hebt

Maar als je verder wil dieselen, doe dat gewoon.
Er zitten zeker een hoop voordelen aan een EV, maar het iets meer plannen is dat voor mij niet (want bij een ICE zou ik dat ook kunnen doen als ik dat wil)
[...]

Tsja dat is een drogreden natuurlijk. Maar het plannen kan zeker leuk zijn, kan iedereen Melide aanraden bijv. En daar lekker aan het water lunchen, dan is de vakantie al begonnen
Jeroenneman schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:30:
[...]

Heb je eigenlijk überhaupt een Tesla?

Want ik stop nooit in een "crackhol"?
Dan heb je geluk gehad of dus goed lopen plannen. Woringen kan ik iedereen in ieder geval van harte afraden. Of die rare SuC boven bij Wertheim afglegen tussen de truckers met half licht en exact 0 faciliteiten

Die van mij haalt trouwens ook bij lange na geen 350 km in Duitsland. Met 75 % laden en zo’n 250 Wh/km bij 140-150 km/h (meerijden met het verkeer). Kom ik op zo’n 200-250 km of iets van 1,5-2 uur (mocht er drukte zijn dan wat langer natuurlijk)
Misschienw kun je beter een PHEV kopen als het allemaal zo lastig is?
Rare conclusie. Omdat ik aangeef dat het wat meer werk is dan een ICE, zodat iedereen de juiste verwachtingen kan hebben, moet ik er ook een nemen?

—-
Dus helemaal hier mee eens:
plattie83 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:17:
[...]

Je bent met een EV idd meer bezig met de laadstops dan met een ICE, althans zo heb ik het ervaren met onze eerste vakantie (zuid Frankrijk) met een EV.

[ Voor 15% gewijzigd door JohanB op 09-09-2023 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
janne_nl schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:24:
[...]

Haha nee hoor. Ergens vind ik het wel jammer dat dat plannen in Nederland niet echt nodig is.
Neem een EV met 150-200 km bereik, dan kan je ook lekker in NL je reizen plannen :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Nee hoor, nergens voor nodig. Ik schat dat je bij een bereik van 50 of minder wel moet gaan plannen in Nederlnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06:31
JohanB schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:28:
[...]

Er zitten zeker een hoop voordelen aan een EV, maar het iets meer plannen is dat voor mij niet (want bij een ICE zou ik dat ook kunnen doen als ik dat wil)

[...]

Tsja dat is een drogreden natuurlijk. Maar het plannen kan zeker leuk zijn, kan iedereen Melide aanraden bijv. En daar lekker aan het water lunchen, dan is de vakantie al begonnen

[...]

Dan heb je geluk gehad of dus goed lopen plannen. Woringen kan ik iedereen in ieder geval van harte afraden. Of die rare SuC boven bij Wertheim afglegen tussen de truckers met half licht en exact 0 faciliteiten

Die van mij haalt trouwens ook bij lange na geen 350 km in Duitsland. Met 75 % laden en zo’n 250 Wh/km bij 140-150 km/h (meerijden met het verkeer). Kom ik op zo’n 200-250 km of iets van 1,5-2 uur (mocht er drukte zijn dan wat langer natuurlijk)

[...]

Rare conclusie. Omdat ik aangeef dat het wat meer werk is dan een ICE, zodat iedereen de juiste verwachtingen kan hebben, moet ik er ook een nemen?

—-
Dus helemaal hier mee eens:

[...]
Haha lekker selectief aan het quoten 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 21:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pemGW7bhYJddGn0b3aVuJhu4Kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGzUPhO86ZXHOwaIeGl6oxKu.jpg?f=fotoalbum_large
Gezellig druk bij de Ionity laadpalen in Hamarøy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:32:
[Afbeelding]
Gezellig druk bij de Ionity laadpalen in Hamarøy!
Tijdens mijn zomervakantie had ik deze: iets van 40 stalls; eentje door mij bezet....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/has8sYhbgJ-HOWe1IhkzeG8vzjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwAkJvV4mzunZeqU9lL7760U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky74
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-09 21:52
Tommie12 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:57:
[...]

Geef je dat expliciet in als bestemming? Zo een app als pump geeft die aan dat je afrit moet nemen om naar de lader te gaan? Of toon die de router met de laders ernaast zonder je daar naartoe te navigeren wanneer het nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:20
We zijn net terug van Zuid-Frankrijk (Ardeche). Gereden via Luxemburg en Duitsland. We hadden ChargeMap en ABRP bij de hand maar we vonden die routes niet echt logisch, wat we ook instelden. Dus eigenlijk via Google Maps maar zelf gekeken tot hoe ver we kunnen rijden naar een laadstation en vanaf daar weer verder kijken. Voorkeur was wel Ionity, TotalEnergies en Shell. Tesla had ook gekund maar waren we vergeten om mee te nemen in onze opties.

Frankrijk is heel goed te doen momenteel terwijl ik hoorde dat het zo’n niemandsland kon zijn. Maar misschien was dat vorig jaar. Zelfs op de gekste plekken, afgelegen, kwamen we nog palen tegen.

[ Voor 12% gewijzigd door D. Ninjai op 09-09-2023 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:13
jeroenkb schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:14:
[...]

Tijdens mijn zomervakantie had ik deze: iets van 40 stalls; eentje door mij bezet....

[Afbeelding]
Heb ik ook gehad in Duitsland inderdaad, 48 laders, 1 bezet :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XJo1pgjhyeZEk333HAknOZLKvg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cdZAW7MKXnhUQTcQSLoax0Qm.jpg?f=user_large

Routeplanner in de Volvo werkt ook erg goed, geeft gewoon simpel aan wanneer te stoppen, hoef je niet met plannen bezig te houden. En als er iets gebeurd onderweg waardoor je range tekort komt, dan geeft ie zelf al aan dat je extra stop nodig hebt. Filter op snelheid en aanbieder, helaas nog niet op hoeveel palen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2LAfEhgCKMoCZk8U8TRZGd9z2k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s8H7n7N18wIgP2RR0EcxkSim.jpg?f=user_large

Wij stopten met een ICE uberhaupt al elke 2 uur. Even de beentjes strekken en weer scherp worden.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:49
Ophidian schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:01:
[...]

Heb ik ook gehad in Duitsland inderdaad, 48 laders, 1 bezet :+
[Afbeelding]
Oberhonnefeld, prima plek, heel veel laders en een paar tentjes erom heen. Dit is waar ik nog met 2 vrienden stond te wachten om bij de Burger King te bestellen en de auto was al vol genoeg om verder te gaan.

Met een Tesla model 3 RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 22:48
JohanB schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:28:
[...]

Dan heb je geluk gehad of dus goed lopen plannen. Woringen kan ik iedereen in ieder geval van harte afraden.
Wat is daar mis mee dan? Het is geen top locatie waar van alles te doen is maar je kunt naar het toilet, wat snacken en een koffie pakken in de lounge. Een crackhol is toch echt zwaar overdreven.
Vorige maand toevallig twee keer geladen daar, onderweg naar en onderweg terug van Italië.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 23:17
JohanB schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 01:21:
[...]

In jouw ice moest je elke 1,5-2 uur stoppen om te tanken? Of was dit een probleem wat veel minder vaak voorkwam op een rit?

Daar komt nog eens bij dat Tesla altijd zo’n 10-20 % verkeerd zit met de schatting voor de batterij voor stops, wat weer extra mgmt is.

Overigens staan er gewoon borden op de weg wanneer er een tankstation komt, net als de faciliteiten die er zijn.

Je bevestigd dus trouwens exact m’n punt: de hele tijd zoeken waar je wil stoppen. En die kaart die nooit echt goed laadt maakt dat niet makkelijker. Daarbovenop heb ik persoonlijk liever een stop wat geen crackhol is en dan ben je dus nog meer aan het zoeken.

Kijk: heel lastig is het allemaal niet, maar om nou een soort droom op te houden dat je een einddoel intoets en het wel goed komt is wel weer het andere uiterste en schep je geen goede verwachtingen mee. En je ziet het in dit draadje, vrijwel iedereen planned vooraf, of gebruikt apps om met de route en laden te helpen. We hoeven het niet mooier te maken dan het is.

Dus om terug te komen op met initiele reactie: ik denk dat Whazaa niet alleen z’n eind doel heeft ingegeven en is gaan rijden. Maar ook tussendoor andere navigatie doelen als SuCs heeft toegevoegd
Ik weet uit jouw post's dat jij een maandag Tesla hebt, maar bij mijn Tesla's ( ik rijd nu mijn 2e) klopt de rest energie bijna altijd, en ik ben niet de hele tijd aan het zoeken naar een laadpunt, ik volg meestal de navigatie op lange reizen en dat heeft mij nog niet teleurgesteld, en dan laad ik zo gemiddeld om de 2,5- 3uur. En dat deed ik ook in mijn vroegere ICE. Maar ja gelukkig heb ik betere ervaringen dan jij, en hoop ik dat je volgende auto je minder gefrustreerd maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Mackeessie schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:26:
[...]

Ik weet uit jouw post's dat jij een maandag Tesla hebt, maar bij mijn Tesla's ( ik rijd nu mijn 2e) klopt de rest energie bijna altijd, en ik ben niet de hele tijd aan het zoeken naar een laadpunt, ik volg meestal de navigatie op lange reizen en dat heeft mij nog niet teleurgesteld, en dan laad ik zo gemiddeld om de 2,5- 3uur. En dat deed ik ook in mijn vroegere ICE. Maar ja gelukkig heb ik betere ervaringen dan jij, en hoop ik dat je volgende auto je minder gefrustreerd maakt.
Dit is een hele logische manier, doe ik ook. Maar dan stop je dus niet op zelf bepaalde momenten ;)

Dat is waar deze eindeloze discussie over ging: Het is vrijwel onmogelijk om én alleen het einddoel invullen én zelf te bepalen wanneer je stopt én alsnog bij SuCs langs te gaan. *

Maar goed, die discussie is nu al 10x gevoerd hier, dus ik vind het wel mooi geweest

(Trouwens lees ik in het M3/MY veel mensen bij wie de aankomst percentages niet kloppen, dat heeft niet veel met de bouwkwaliteit te maken)

*en het doen voorkomen alsof dat wel zo is of dat te verdraaien naar een “maakt niet uit je kunt er omheen werken” is juist waar je alleen maar meer gezeik meer veroorzaakt en tegenstand mee ontwikkelt voor de transitie.

Gewoon eerlijk zijn: het werkt allemaal hartstikke prima 9 van de 10 keer, maar je moet waarschijnlijk wel een paar kleine aanpassingen maken als je van een ICE komt

[ Voor 18% gewijzigd door JohanB op 10-09-2023 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
JohanB schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:59:
[...]

Dit is een hele logische manier, doe ik ook. Maar dan stop je dus niet op zelf bepaalde momenten ;)

Dat is waar deze eindeloze discussie over ging: Het is vrijwel onmogelijk om én alleen het einddoel invullen én zelf te bepalen wanneer je stopt én alsnog bij SuCs langs te gaan. *

Maar goed, die discussie is nu al 10x gevoerd hier, dus ik vind het wel mooi geweest

(Trouwens lees ik in het M3/MY veel mensen bij wie de aankomst percentages niet kloppen, dat heeft niet veel met de bouwkwaliteit te maken)

*en het doen voorkomen alsof dat wel zo is of dat te verdraaien naar een “maakt niet uit je kunt er omheen werken” is juist waar je alleen maar meer gezeik meer veroorzaakt en tegenstand mee ontwikkelt voor de transitie.

Gewoon eerlijk zijn: het werkt allemaal hartstikke prima 9 van de 10 keer, maar je moet waarschijnlijk wel een paar kleine aanpassingen maken als je van een ICE komt
Is ook zo, als je als verstokt ICE rijder zonder vooronderzoek met een EV ( ongeacht het merk) op stap gaat, zal het problemen opleveren. Mijn Engelse nichtje kocht als eerste eigen auto een EV,( Citroen) ook om milieu redenen en kwam op haar eerste grotere tocht meteen in de problemen met laadstress etc.
Maar in het algemeen kan je stellen dat het met wat flexibiliteit wel lukt. Een groot deel van EV rijders heeft bewust die keuze gemaakt en ze zijn goed voorbereid. Een lekker snelle benzine auto rijdt ook prima, maar ik merk ( mijn vrouw heeft een gekietelde Mini Cooper S Cabrio) dat als ik daarin rijd ik minder ontspannen aankom op mijn bestemming. Met de Tesla is dat geen probleem. Einde discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
Overigens iets heel anders, ik zit nu in Moraira en trof bij de Aldi 2 laders aan die ik in geen enkele app terug kon vinden. Ik heb nog niet geprobeerd te laden omdat ik nog genoeg stroom heb en bij een andere supermarkt de inkopen doe, maar misschien heeft iemand anders daar al eens geladen? Het ziet er nieuw uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Op dit moment doen we een rondje Finland (Helsinki) - Noorwegen (Noordkaap --> Oslo). Zie ook hier.

Je ziet er enorm veel EV's rijden, vooral Tesla Y en VW ID.4, en naast de ID.4 ook nog Enyaq en Hiunday en Kia als taxi. Dus echt een EV-land.

Maar wat me enorm verbaast, is dat het een laadpassenhel is! Iedere aanbieder heeft z'n eigen pas of app, en uitwisselbaarheid? Dat kennen ze niet! En heb je je dan geregistreerd bij een organisatie, zoals Kople, dan werkt het in de helft van de gevallen niet. Een ramp!

Ik rijd hier op Tesla (eigen app, maar dat wist ik, in NL al getest) en Ionity (accepteert m'n standaard laadpas).

Wat zijn jullie ervaringen in Finland (Helen pas onmisbaar) en Noorwegen (Tesla app onmisbaar)? Is het echt zo'n laadpassenramp of doe ik iets fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

YJB

Ja, wij hebben iets van 15 passen/apps gebruikt in noord Zweden en Finland. Er zit soms ook een behoorlijk verschil in prijs bij dezelfde paal en verschillende passen.
In Finland is de ABC app een aanrader voor de ABC laders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
ikweethetbeter schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:03:
Op dit moment doen we een rondje Finland (Helsinki) - Noorwegen (Noordkaap --> Oslo). Zie ook hier.

Je ziet er enorm veel EV's rijden, vooral Tesla Y en VW ID.4, en naast de ID.4 ook nog Enyaq en Hiunday en Kia als taxi. Dus echt een EV-land.

Maar wat me enorm verbaast, is dat het een laadpassenhel is! Iedere aanbieder heeft z'n eigen pas of app, en uitwisselbaarheid? Dat kennen ze niet! En heb je je dan geregistreerd bij een organisatie, zoals Kople, dan werkt het in de helft van de gevallen niet. Een ramp!

Ik rijd hier op Tesla (eigen app, maar dat wist ik, in NL al getest) en Ionity (accepteert m'n standaard laadpas).

Wat zijn jullie ervaringen in Finland (Helen pas onmisbaar) en Noorwegen (Tesla app onmisbaar)? Is het echt zo'n laadpassenramp of doe ik iets fout?
Zelfde indruk in Zweden als je noordelijker van Goteborg en Stockholm rijdt.
Overal een andere app, maar prijzen waren redelijk. De enige constante is dat je op de verbindingen wel kan rekenen op Tesla.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bigcookie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 13:52
Wat opties voor Finland (ionity heeft maar een paar plekken) in willekeurige volgorde

https://www.fortum.com/pr...g/travelling-and-charging

https://k-lataus.fi/

https://www.abcasemat.fi/en-GB/sahkoauton-lataus

https://www.helen.fi/en/electric-cars/charging-network

//edit//

nog een toevoeging overzicht van laadpunten, wel in het fins, maar prima met google translate
https://latauskartta.fi/

[ Voor 9% gewijzigd door bigcookie op 10-09-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mackeessie schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:09:
Overigens iets heel anders, ik zit nu in Moraira en trof bij de Aldi 2 laders aan die ik in geen enkele app terug kon vinden. Ik heb nog niet geprobeerd te laden omdat ik nog genoeg stroom heb en bij een andere supermarkt de inkopen doe, maar misschien heeft iemand anders daar al eens geladen? Het ziet er nieuw uit.
Op GoogleMaps kom ik ze ook tegen maar verder kan ik er ook niets van vinden in mijn apps.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
Goedenavond allemaal,

Komende week rijden wij naar Normandië en ik vraag mij af of een milieusticker nodig is voor deze trip. We rijden via/langs Lille, maar volgens mij is het toegestaan om zonder sticker over de doorgaande wegen te rijden. Klopt dat? Over de wat kleinere steden op de route kan ik niks vinden.

Alvast bedankt!

Edit: ik zie dat dit topic specifiek voor EV's is. Aangezien ik een hybrid rijd hoort deze vraag hier eigenlijk niet thuis. Misschien is er toch iemand met wijze raad?

[ Voor 20% gewijzigd door Aardappelzakje op 10-09-2023 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Aardappelzakje schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:52:
Goedenavond allemaal,

Komende week rijden wij naar Normandië en ik vraag mij af of een milieusticker nodig is voor deze trip. We rijden via/langs Lille, maar volgens mij is het toegestaan om zonder sticker over de doorgaande wegen te rijden. Klopt dat? Over de wat kleinere steden op de route kan ik niks vinden.

Alvast bedankt!

Edit: ik zie dat dit topic specifiek voor EV's is. Aangezien ik een hybrid rijd hoort deze vraag hier eigenlijk niet thuis. Misschien is er toch iemand met wijze raad?
Dit topic is idd voor 100% elektrische auto's, maar op mijn recente reis door Frankrijk heb ik niet eens nagedacht over een milieusticker. Persoonlijk vermoed ik dus ook niet dat dat nodig is met een recente auto. Mogelijk kunnen ze je in een ander topic beter helpen zonder hier verder offtopic te gaan :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 22:40
Net terug van een rondrit door Spanje met een bij Hertz gehuurde Polestar 2 (78 kWh / 170 kW).
Hiervoor nog nooit in een EV gereden.
1760 km gereden (meer geluk dan wijsheid, 1800 km was inbegrepen in de huurprijs, als je daar overheen komt is het relatief duur bij Hertz met 0.25 euro / km).

De accucapaciteit was denk ik relatief ruim, heb dus nergens trager dan de snelheidslimiet gereden.

Gebruikte apps:
- Iberdrola. Bevat denk ik alleen de laadpalen van Iberdrola zelf, maar dat zijn er best veel en staan allemaal aan de openbare weg. Essentieel voor 11 kW laden voor een goede prijs (15 ct en 20 ct per kWh heb ik meegemaakt maar het is ook wel eens duurder geweest) Ook 2x aan een 50 kW DC lader gestaan voor 45 ct per kWh. In totaal 50.23 euro besteed aan opladen via deze app. En zoals veel besproken, om als buitenlander een account aan te maken moet je ze even bellen of mailen, dan zijn ze erg behulpzaam.
- Tesla. Pas wel op, niet alle superchargers zijn beschikbaar voor niet Tesla's. Opgeladen voor rond 50 ct per kWh. De Polestar liet zich meer dan 10 minuten laden met een vermogen net iets boven 150 kW, daarna zakte het terug. In totaal 81.93 euro besteed bij Tesla. Achteraf was het goedkoper geweest om een lidmaatschap voor niet Tesla's te nemen voor 12.99 euro. Dan was ik zo`n 59,- + 12.99 = 72 euro kwijt geweest. Maarja, ik wist niet hoevaak ik op straat zou laden.
- Electromaps. 1x gebruikt in een parkeergarage waar we toch al waren. 17.6 kWh geladen voor 7.2 euro. 41ct per kWh is duur voor een 11 kW laadpaal, maar het kost geen tijd. Mogelijk kon je hier goedkoper laden met een andere laadapp maar ik heb me er niet in verdiept, Iberdrola had deze paal in ieder geval niet.
- Ook nog een keer 'gratis' in een parkeergarage geladen met een Schuko laadpaal (nee geen energie gestolen). Volgens mij ging dat met zo`n 2.3 kW. (parkeerkosten waren uit mijn hoofd 1.50 euro per uur dus dat maakt soort van 65 ct / kWh incl parkeren, dus niet langer 'gratis' laten laden dan dat we toch al in dat stadje wilden zijn).

We kregen de auto met 89% acculading, en hebben met 80% ingeleverd. (bij Hertz kun je de auto zonder meerkosten inleveren met 75% of indien je de auto met minder dan 75% gekregen hebt dan moet de accu bij inleveren minstens gelijk zijn aan het niveau waarmee je het hebt opgehaald). edit: ik begreep dat je voor 40 euro extra de auto ook met minstens 10% of 20% kunt inleveren, hoe dat precies zit weet ik niet.

In totaal dus voor 139.36 euro geladen. Dat was 7.9 ct per km.

Bijvoorbeeld een qua afmetingen vergelijkbare Peugeot 3008 zou denk ik zo`n 8 liter per 100 km verbruiken, (lanzaam op bergweggetjes en 125 km/h op snelwegen). Dat is zo`n 140 liter benzine = 250 euro.
Omdat de Polestar 2 bij Hertz in de aanbieding was, was de huurprijs zo`n 50 euro lager dan die van een Peugeot 3008

Of een qua huurprijs vergelijkbare Seat Leon zo`n 6 liter per 100 km. = 105 liter = 187 euro. (maar die had ik niet gekozen, wil elke vakantie een andere auto)

Maar goed, voor het geld hoef je het op vakantie denk ik niet te doen, het kost ook altijd nog een beetje tijd. Ik vond het vooral leuk om te oefenen met het laden (valt wel mee), en met een beetje vlotte auto te rijden.

Alleen bij het gratis Schuko laden was het druk, daar was het vol toen we ingeplugt waren. Verder nauwelijks andere auto's zien opladen, behalve bij de Supercharger in Madrid Alcobendas en in Benavente, daar waren zo`n 25% van de laadplekken in gebruik.

@kevertje1977

edit: oja alleen op de parkeerplaats van Hertz een andere Polestar 2 zien staan. Verder niet 1 gezien. En de Spanjaarden die ik sprak hadden er ook nog nooit van gehoord. Wel een aantal Tesla's, MG's en Lynk & Co gezien, ook buiten de Superchargers om.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 10-09-2023 23:17 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
busscherski schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:52:
Net terug van een rondrit door Spanje met een bij Hertz gehuurde Polestar 2 (78 kWh / 170 kW).
Hiervoor nog nooit in een EV gereden.
1760 km gereden (meer geluk dan wijsheid, 1800 km was inbegrepen in de huurprijs, als je daar overheen komt is het relatief duur bij Hertz met 0.25 euro / km).

De accucapaciteit was denk ik relatief ruim, heb dus nergens trager dan de snelheidslimiet gereden.

Gebruikte apps:
- Iberdrola. Bevat denk ik alleen de laadpalen van Iberdrola zelf, maar dat zijn er best veel en staan allemaal aan de openbare weg. Essentieel voor 11 kW laden voor een goede prijs (15 ct en 20 ct per kWh heb ik meegemaakt maar het is ook wel eens duurder geweest) Ook 2x aan een 50 kW DC lader gestaan voor 45 ct per kWh. In totaal 50.23 euro besteed aan opladen via deze app. En zoals veel besproken, om als buitenlander een account aan te maken moet je ze even bellen of mailen, dan zijn ze erg behulpzaam.
- Tesla. Pas wel op, niet alle superchargers zijn beschikbaar voor niet Tesla's. Opgeladen voor rond 50 ct per kWh. De Polestar liet zich meer dan 10 minuten laden met een vermogen net iets boven 150 kW, daarna zakte het terug. In totaal 81.93 euro besteed bij Tesla. Achteraf was het goedkoper geweest om een lidmaatschap voor niet Tesla's te nemen voor 12.99 euro. Dan was ik zo`n 59,- + 12.99 = 72 euro kwijt geweest. Maarja, ik wist niet hoevaak ik op straat zou laden.
- Electromaps. 1x gebruikt in een parkeergarage waar we toch al waren. 17.6 kWh geladen voor 7.2 euro. 41ct per kWh is duur voor een 11 kW laadpaal, maar het kost geen tijd. Mogelijk kon je hier goedkoper laden met een andere laadapp maar ik heb me er niet in verdiept, Iberdrola had deze paal in ieder geval niet.
- Ook nog een keer 'gratis' in een parkeergarage geladen met een Schuko laadpaal (nee geen energie gestolen). Volgens mij ging dat met zo`n 2.3 kW. (parkeerkosten waren uit mijn hoofd 1.50 euro per uur dus dat maakt soort van 65 ct / kWh incl parkeren, dus niet langer 'gratis' laten laden dan dat we toch al in dat stadje wilden zijn).

We kregen de auto met 89% acculading, en hebben met 80% ingeleverd. (bij Hertz kun je de auto zonder meerkosten inleveren met 75% of indien je de auto met minder dan 75% gekregen hebt dan moet de accu bij inleveren minstens gelijk zijn aan het niveau waarmee je het hebt opgehaald). edit: ik begreep dat je voor 40 euro extra de auto ook met minstens 10% of 20% kunt inleveren, hoe dat precies zit weet ik niet.

In totaal dus voor 139.36 euro geladen. Dat was 7.9 ct per km.

Bijvoorbeeld een qua afmetingen vergelijkbare Peugeot 3008 zou denk ik zo`n 8 liter per 100 km verbruiken, (lanzaam op bergweggetjes en 125 km/h op snelwegen). Dat is zo`n 140 liter benzine = 250 euro.
Omdat de Polestar 2 bij Hertz in de aanbieding was, was de huurprijs zo`n 50 euro lager dan die van een Peugeot 3008

Of een qua huurprijs vergelijkbare Seat Leon zo`n 6 liter per 100 km. = 105 liter = 187 euro. (maar die had ik niet gekozen, wil elke vakantie een andere auto)

Maar goed, voor het geld hoef je het op vakantie denk ik niet te doen, het kost ook altijd nog een beetje tijd. Ik vond het vooral leuk om te oefenen met het laden (valt wel mee), en met een beetje vlotte auto te rijden.

Alleen bij het gratis Schuko laden was het druk, daar was het vol toen we ingeplugt waren. Verder nauwelijks andere auto's zien opladen, behalve bij de Supercharger in Madrid Alcobendas en in Benavente, daar waren zo`n 25% van de laadplekken in gebruik.

@kevertje1977

edit: oja alleen op de parkeerplaats van Hertz een andere Polestar 2 zien staan. Verder niet 1 gezien. En de Spanjaarden die ik sprak hadden er ook nog nooit van gehoord. Wel een aantal Tesla's, MG's en Lynk & Co gezien, ook buiten de Superchargers om.
Leuk om te lezen. Het is bijzonder hoe weinig Spanjaarden zelf met een electrische auto rijden.
Inmiddels heb ik een prive een 2e hands polestar gekocht in NL ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
kevertje1977 schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:04:
[...]

Leuk om te lezen. Het is bijzonder hoe weinig Spanjaarden zelf met een electrische auto rijden.
Inmiddels heb ik een prive een 2e hands polestar gekocht in NL ;-)
Het gemiddelde (bruto)loon in Spanje ligt de helft lager dan in Nederland, bedrijfswagens zijn daar al helemaal geen ding dus die 2 factoren maken de groep die zich een EV kan permitteren toch een heel stuk kleiner. En dan heb je nog het kip-en-ei verhaal als er relatief weinig laadmogelijkheden zijn :)

Nochtans zouden ze wel meer op zonnepanelen moeten kunnen opladen dan wij.

Verrassend genoeg doet Portugal het dan weer beter dan Spanje, die zitten zelfs iets boven het Europese gemiddelde qua % elektrische wagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Spanje zit nog wat meer in de PHEV hoek. Heel veel BEVs zie je er niet, al zag ik ze dit jaar al wel meer dan voorgaande jaren. Qua zonnepanelen worden ze daar flink tegengewerkt.

Overigens zijn de laadmogelijkheden best prima. Tenminste, waar wij komen wel. (Costa Blanca) Zelfs beter dan in Frankrijk denk ik. Al heb ik het dan wel meer over AC laders. Qua (snelle) DC is het nog wat magertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-09 15:22
Aardappelzakje schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:52:
Goedenavond allemaal,

Alvast bedankt!

Een sticker is nodig als je door Rouen rijdt. De levertijd is een paar weken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
RoLeaf schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:30:
[...]

Een sticker is nodig als je door Rouen rijdt. De levertijd is een paar weken!
Waarbij je via de e-mail vrij snel een "sticker" krijgt die je uit kunt printen en mee kunt nemen. Een dag of twee drie max.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
PeterZ(on) schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:41:
[...]

Misschien een doekje voor het bloeden: Voor Android bestaat een oude app die hetzelfde kan als ChargingTime: Electro Station EUR. Visueel is het zeer oubollig en de bediening verre van intuïtief, maar als je het eenmaal door hebt, kan je dezelfde kaartjes/lijstjes produceren als ChargingTime. Je kan de gevonden laadpalen ook exporteren naar een html-file. Bij de betaalde versie kan je filteren voor laadpassen. Gebaseerd op de database van Goingelectric.de dus sterk in Duitstalige landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:25:
[...]

Misschien een doekje voor het bloeden: Voor Android bestaat een oude app die hetzelfde kan als ChargingTime: Electro Station EUR. Visueel is het zeer oubollig en de bediening verre van intuïtief, maar als je het eenmaal door hebt, kan je dezelfde kaartjes/lijstjes produceren als ChargingTime. Je kan de gevonden laadpalen ook exporteren naar een html-file. Bij de betaalde versie kan je filteren voor laadpassen. Gebaseerd op de database van Goingelectric.de dus sterk in Duitstalige landen.
Bedankt voor de tip, had zelf tot nu toe nog niets gevonden. Als ik thuis ben eens kijken hoe het er uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
PeterZ(on) schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:54:
[...]

Bedankt voor de tip, had zelf tot nu toe nog niets gevonden. Als ik thuis ben eens kijken hoe het er uit ziet.
Wel opletten bij laadstations langs de snelweg dat ze aan de goede kant liggen. Daar maakt de app geen onderscheid in helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Dat is jammer want dat is essentieel! Dus eigenlijk is de app dan onbruikbaar, je moet alles zelf controleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gormenghast
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-08 08:47
busscherski schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:52:

De 3008 zou een verbruik van 3,5 tot 5,5 liter per 100 kilometer moeten hebben. Er even van uitgaande dat bergwegen vrij slecht voor het verbruik zijn pakken we hier dan maar de bovenkant voor. Met de huidige benzineprijs was je qua brandstofkosten dan uitgekomen op 170 euro. Dat verschilt wel een beetje met jouw calculatie. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Gormenghast schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:41:
[...]

De 3008 zou een verbruik van 3,5 tot 5,5 liter per 100 kilometer moeten hebben. Er even van uitgaande dat bergwegen vrij slecht voor het verbruik zijn pakken we hier dan maar de bovenkant voor. Met de huidige benzineprijs was je qua brandstofkosten dan uitgekomen op 170 euro. Dat verschilt wel een beetje met jouw calculatie. :)
Ik heb 60k een 5008 gehad voor de huidige auto en dat is niet heel veel anders dan de 3008 en die verbruikte jaar-rond maar zeker op vakantieritten (met vouwwagen erachter) gemiddeld 1:10. Korte stukken in NL zijn die auto's onzuinig en op vakantie met 110/120 met een kar erachter op de snelweg ook niet zuinig.

Ter plekke wat zuiniger, tot je omhoog en omlaag gaat. Die 1.2 blokken zijn gewoon mega onzuinig als er geleverd moet worden, bij 80/90 op het vlakke is het leuk, daarna loopt het heel snel op. Voor 2500km vakantie rit is 425 euro benzine.

[ Voor 9% gewijzigd door Sander op 12-09-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
ikweethetbeter schreef op maandag 11 september 2023 @ 23:19:
Dat is jammer want dat is essentieel! Dus eigenlijk is de app dan onbruikbaar, je moet alles zelf controleren...
Niet alles, alleen als er in het adres de naam van de snelweg staat, bijv. "A3". Daarnaast wordt in de naam van de rustplaats vaak de ligging ten opzichte van de snelweg als toevoeging aangegeven, zoals noord, oost, zuid of west. Maar, zoals gezegd, het niet het toppunt van vernuft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@Gormenghast
Inderdaad zijn de 1.2 liter motoren heel zuinig als je 80 rijdt en weinig van je auto vraagt. Bij 130 op de snelweg is de pit en souplesse compleet weg, en het verbruik hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

[...]

[Afbeelding]
El die EV rijders zijn aan het vliegen om de uitgespaarde brandstofkosten te compenseren ;)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:13
[...]

Ik heb tot maart dit jaar zo’n blok gehad in zijn Opel broeder (Grandland). Die deed gemiddeld over de gehele tijd 1:14 (36.000km). En ik ben een rustige rijder. Weet je zeker dat je niet naar de diesel kijkt :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

Volgens travelcard is het praktijkgebruik 7.2 liter per 100Km voor de 1.2 benzine versie. Diesel en PHEV zitten op circa 5.5 liter.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gormenghast
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-08 08:47
Ophidian schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:28:
[...]

Ik heb tot maart dit jaar zo’n blok gehad in zijn Opel broeder (Grandland). Die deed gemiddeld over de gehele tijd 1:14 (36.000km). En ik ben een rustige rijder. Weet je zeker dat je niet naar de diesel kijkt :+
Yup, ik heb zeker meer koffie nodig. Mijn eigen verbruik ligt kennelijk wat hoger dan gedacht.. Inderdaad. Dat was de diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
Net in Moraira bij de Aldi geladen. Het laden is gratis 11 Kw, maar je moet het melden bij de kassa en je mag maximaal 30 minuten laden. Dus kabel erin naar de kassa en winkelen. Leuk om even wat bij te laden als je toch naar de Aldi wilt. Op zich mooie winkel, maar veel minder keus dan de andere supermarkten, wel minder duur, net als in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mackeessie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:45:
Net in Moraira bij de Aldi geladen. Het laden is gratis 11 Kw, maar je moet het melden bij de kassa en je mag maximaal 30 minuten laden. Dus kabel erin naar de kassa en winkelen. Leuk om even wat bij te laden als je toch naar de Aldi wilt. Op zich mooie winkel, maar veel minder keus dan de andere supermarkten, wel minder duur, net als in Nederland
Dat is toch echt een zwaktebod.
Als je maar 30min mag laden, bied dan 50kW aan... minimaal.
Of als het echt maar 11kW is, biedt dan 30min gratis en de rest betalend aan met een limiet van ca 4 uur of zo.

Al de rest is gewoon complex of gewoon de moeite niet waard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Tommie12 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:58:
[...]

Of als het echt maar 11kW is, biedt dan 30min gratis en de rest betalend aan met een limiet van ca 4 uur of zo.

Ja, want vroeger toen we nog op benzine reden, kreeg je ook gratis een volle tank bij het boodschappen doen...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Oekiejoekie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:03:
[...]

Ja, want vroeger toen we nog op benzine reden, kreeg je ook gratis een volle tank bij het boodschappen doen...
Dat vraag ik helemaal niet.
Maar eerlijk, zelfs al kreeg ik 5 kWh gratis met die restricties, dan deed ik het waarschijnlijk toch niet.

Als ik aan koppel, en ik mag maar 30min laden, dan wil ik graag minstens 20kWh laden, en dat mag zeker aan een redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:50
[...]

[Afbeelding]
Deze werkte helaas niet met de Polestar :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mackeessie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:45:
Bedankt voor het proberen, dan hoef ik daar niet naar toe te gaan, want 11kW schiet niet echt op met de Ioniq.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Taro schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:08:
[...]

Dit topic is idd voor 100% elektrische auto's, maar op mijn recente reis door Frankrijk heb ik niet eens nagedacht over een milieusticker. Persoonlijk vermoed ik dus ook niet dat dat nodig is met een recente auto. Mogelijk kunnen ze je in een ander topic beter helpen zonder hier verder offtopic te gaan :)
@Aardappelzakje

Ik heb die sticker gewoon aangevraagd, want... Better safe than sorry.

Er staat me bij dat wanneer je (bijvoorbeeld) door Parijs gaat, ook die sticker nodig hebt.
Zie ook bijvoorbeeld dit artikel: https://www.autoweek.nl/v...n%20%E2%82%AC68%20krijgen. De laatste alinea van dit stukje: De controle op je milieusticker gebeurt in 2023 in de meeste gevallen nog door een dienstdoende agent die ziet of je de juiste sticker op de voorruit hebt zitten. Heb je die niet, dan kun je rekenen op een boete van €68 voor een personenauto. In de praktijk kun je er ook vanaf komen met een waarschuwing. In het najaar van 2023 en begin 2024 verandert de signalering en worden camera's met kentekenherkenning ingezet om te checken of je een sticker hebt. De beelden van de camera's worden dan naast de database van kentekens van auto's die een milieusticker hebben gekregen gelegd. Komt je kenteken er dan niet in voor, dan kun je automatisch de boete op de deurmat verwachten. De regio Parijs zal als eerste deze techniek inzetten.

[ Voor 55% gewijzigd door HenryP op 12-09-2023 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Goed nieuws voor de Spanjegangers, Tesla heeft richting Costa Blanca zo te zien vijf extra SuC's opengesteld voor non-Tesla's. Nu gaat een Tesla abo wel erg aantrekkelijk worden denk ik. En ook Val de Meuse is nu open.
https://www.tesla.com/nl_...7655&zoom=6&filters=party

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:58:
[...]

30 minuten op 11 kWh is iets meer dan 5 kWh. Bij een gemiddeld gebruik is dat iets van 30 kilometer. Daar betaal je nu 4 euro voor aan de pomp. Er zijn mensen die voor minder omrijden naar een goedkopere pomp.
HenryP schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:00:
[...]

@Aardappelzakje

Er staat me bij dat wanneer je (bijvoorbeeld) door Parijs gaat, ook die sticker nodig hebt.
Zie ook bijvoorbeeld dit artikel: https://www.autoweek.nl/v...n%20%E2%82%AC68%20krijgen. De laatste alinea van dit stukje: De controle op je milieusticker gebeurt in 2023 in de meeste gevallen nog door een dienstdoende agent die ziet of je de juiste sticker op de voorruit hebt zitten. Heb je die niet, dan kun je rekenen op een boete van €68 voor een personenauto. In de praktijk kun je er ook vanaf komen met een waarschuwing. In het najaar van 2023 en begin 2024 verandert de signalering en worden camera's met kentekenherkenning ingezet om te checken of je een sticker hebt. De beelden van de camera's worden dan naast de database van kentekens van auto's die een milieusticker hebben gekregen gelegd. Komt je kenteken er dan niet in voor, dan kun je automatisch de boete op de deurmat verwachten. De regio Parijs zal als eerste deze techniek inzetten.
Volgens mij geldt dat alleen voor de route peripherique en alles daarbinnen. We hebben hier eerder een discussie over gehad (dacht ik) en volgens mij, als je de gewone snelwegen om Parijs heen neemt, heb je geen milieusticker nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
multikoe schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:59:
[...]

30 minuten op 11 kWh is iets meer dan 5 kWh. Bij een gemiddeld gebruik is dat iets van 30 kilometer. Daar betaal je nu 4 euro voor aan de pomp. Er zijn mensen die voor minder omrijden naar een goedkopere pomp.
[...]
5 kWh aan 40ct (ik betaal eigenlijk maar 30ct) is 2€.

Maar nogmaals, het gaat het niet om gratis 2€ te krijgen, maar vooral dat je "maar" 5kWh kan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remmer72
  • Registratie: December 2015
HenryP schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:00:
[...]

@Aardappelzakje

Voor mij geldt hetzelfde. Het is me die 4,50 wel waard om geen gezeur met een Franse agent te hebben of iedere keer te moeten nadenken of ik wel of geen milieu-zone inrijd ;).
Hoe ze controleren, is dan verder aan hen. Overigens heb ik ook gewoon weer de Duitse milieusticker besteld. Beide stickers blijven bij de auto (de rest van zijn/haar leven), dus de volgende eigenaar heeft er ook profijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:33:
[...]

Maar nogmaals, het gaat het niet om gratis 2€ te krijgen, maar vooral dat je "maar" 5kWh kan laden.
Wat is daar dan het probleem mee?

Of je kan niet laden of je kan met 5kWh laden. Maar als ik jou goed begrijp ga je dan maar liever niet laden, omdat het te weinig is?

Als je als argument aandraagt dat je de handelingen van kabel etc etc te veel gedoe vindt voor 5kWh dan snap ik het. Maar anders kan ik daar echt niet bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:51
Oh, dat is fijn. Op weg naar Val Thorens heb ik bijna alles kunnen doen met Tesla Superchargers, alleen tussen Nancy en Dijon is een groot kaal stuk. Halverwege heb ik dus geladen bij een Engie snellader bij - je raadt het al - Val de Meuse.... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:06
multikoe schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:59:
[...]

[...]

Volgens mij geldt dat alleen voor de route peripherique en alles daarbinnen. We hebben hier eerder een discussie over gehad (dacht ik) en volgens mij, als je de gewone snelwegen om Parijs heen neemt, heb je geen milieusticker nodig.
Alles binnen de A86 is milieuzone en daar heb je de sticker nodig. Ook op de Peripherique en andere snelwegen die binnen de A86 liggen. Discussie was of de A86 zelf er ook bij hoort en daarvan was de conclusie dat je de A86 zonder sticker kunt gebruiken. Dat betekent dat je zonder omrijden vaak een sticker nodig hebt. De snelste route van bijv Utrecht naar Bordeaux is vaak via de peripherique.

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 12-09-2023 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jeroenkb schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:16:
[...]

Wat is daar dan het probleem mee?

Of je kan niet laden of je kan met 5kWh laden. Maar als ik jou goed begrijp ga je dan maar liever niet laden, omdat het te weinig is?

Als je als argument aandraagt dat je de handelingen van kabel etc etc te veel gedoe vindt voor 5kWh dan snap ik het. Maar anders kan ik daar echt niet bij.
Je kan met 11kW laden, maar max 30min, dus in totaal 5kWh (om even de eenheden correct te plaatsen).
En inderdaad, alle handelingen nodig daarvoor vind ik gewoon te veel. Zeker als je dan nog eens naar de kassa moet lopen om het boeltje te starten.

Doe dan gewoon 50 kW en vraag er 40ct per kWh voor. Dan schiet het wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Nu Tesla het aantal geopende SuC's voor non-Tesla's heeft vergroot is een abo voor mijn komende vakantie ook interessant. Alleen hoe zat dat ook al weer. Is een maand abo nu gelijk aan een kalendermaand of gaat die maand gewoon in op de datum dat je het instelt? Het is hier op Tweakers al eens voorbij gekomen en ik heb mij suf gezocht maar ik kom het niet meer tegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:42

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
PeterZ(on) schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 23:00:
Nu Tesla het aantal geopende SuC's voor non-Tesla's heeft vergroot is een abo voor mijn komende vakantie ook interessant. Alleen hoe zat dat ook al weer. Is een maand abo nu gelijk aan een kalendermaand of gaat die maand gewoon in op de datum dat je het instelt? Het is hier op Tweakers al eens voorbij gekomen en ik heb mij suf gezocht maar ik kom het niet meer tegen.
Gaat in op de datum dat je het activeert. En heel eenvoudig op te zeggen tot op de laatste dag.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mm.kool schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 23:14:
[...]

Gaat in op de datum dat je het activeert. En heel eenvoudig op te zeggen tot op de laatste dag.
Thnx, dus toch op activatie datum want dat stond mij ook bij. Dan kan ik daar dus mooi vanaf half oktober gebruik van maken. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-08 14:28
Vandaag een middagje in Monte Carlo geweest. Geparkeerd in parkeergarage voor het casino. Meerdere laadplekken van 22kW en…… gratis! Het parkeren zelf was een redelijk tarief (4 uur voor €9). Dus: een tip!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
PeterZ(on) schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 23:19:
[...]

Thnx, dus toch op activatie datum want dat stond mij ook bij. Dan kan ik daar dus mooi vanaf half oktober gebruik van maken. :)
Klopt en in de App kun je dit eenvoudig checken. Het valt me wel op dat de energie bij Tesla in NL goedkoper is dan in andere Europese landen.

• ikweethetbeter
corvankruchten schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:38:
Vandaag een middagje in Monte Carlo geweest. Geparkeerd in parkeergarage voor het casino. Meerdere laadplekken van 22kW en…… gratis! Het parkeren zelf was een redelijk tarief (4 uur voor €9). Dus: een tip!
Heb je ooit wel eens in Amsterdam geparkeerd? Dit is spotgoedkoop!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 19:53
corvankruchten schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:38:
Dus: voortaan parkeren én laden in Monte Carlo en níet meer in Amsterdam :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
reactie op de verkeerde post...

[ Voor 92% gewijzigd door Oekiejoekie op 14-09-2023 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
ikweethetbeter schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:35:
[...]

Heb je ooit wel eens in Amsterdam geparkeerd? Dit is spotgoedkoop!
Ja, dat parkeren in Monaco is wel heel goedkoop... Maar je moest eens weten wat ze aan havengeld rekenen voor mijn prive-jacht :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-09 22:12

El Pollo Diablo

3-wieler

Vandaag even heen en weer geweest naar een klant in het Noord-Westen van Duitsland. Enkele reis is 337 Km. Dus totaal 674Km afgelegd vandaag. Met 100% lading vertrokken, en met 18% lading gearriveerd. Helaas kon ik deze keer niet op de bestemming laden tijdens het stilstaan, dus moest er op de terugweg bijgeladen worden. Google geraadpleegd en de stuurde me naar een lader langs de snelweg A31. Ik zag de bordjes "Autohof" al staan, dus ik verwachtte wel wat voorzieningen.
Maar de laadpaal stond wat verderop op een industrieterrein. Keurige paal, nette parkeerplaats. Slechts twee laadplekken, maar allebei beschikbaar. Een merk dat ik nooit eerder gezien had. Maar de Shell druppel werkte wel gewoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6kXc0a4YX5Nb9-gAxBwYtGkk8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfWfuNhyPZdxuJcNRTBYm51E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11:03
El Pollo Diablo schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:27:
Vandaag even heen en weer geweest naar een klant in het noord-oosten van Duitsland. Enkele reis is 337 Km. Dus totaal 674Km afgelegd vandaag. Met 100% lading vertrokken, en met 18% lading gearriveerd. Helaas kon ik deze keer niet op de bestemming laden tijdens het stilstaan, dus moest er op de terugweg bijgeladen worden. Google geraadpleegd en de stuurde me naar een lader langs de snelweg A31. Ik zag de bordjes "Autohof" al staan, dus ik verwachtte wel wat voorzieningen.
Maar de laadpaal stond wat verderop op een industrieterrein. Keurige paal, nette parkeerplaats. Slechts twee laadplekken, maar allebei beschikbaar. Een merk dat ik nooit eerder gezien had. Maar de Shell druppel werkte wel gewoon.
[Afbeelding]
Tien tegen een dat er wel laadpalen bij de Autohof waren. Google kiest niet altijd de meest logische laadplek. Zo kwam ik in Leverkusen bij een Allego-paal terecht bij een autobedrijf. Die paal werkte prima, maar er waren op zondag verder geen voorzieningen in de buurt.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47

Ik woon in Oslo en heb een Tesla Model 3, maar ik heb onderweg simpelweg nog nooit ergens anders geladen dan een supercharger, want die staan toch overal. Alleen in Oslo laad ik soms aan de palen van de gemeente, via een app.
Tijdens mijn vakantie van Oslo naar Bilbao retour (via NL), 7000km totaal, heb ik ook alleen op superchargers gereden. Tijdens die rit probeerde ik wel afentoe andere laders, maar dat was idd één grote UX hel dus daar ben ik snel mee gestopt.

Mixed Reality dev

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 19:05
Gisteren vanuit Midden-Nederland naar Kristiansand in Noorwegen gereden via de veerboot in Noord-Denemarken. Ik gebruik normaal altijd ABRP, maar nu de ingebouwde navigatie gebruikt van Skoda met daarnaast ChargingTime. Beviel heel goed, ingebouwde navigatie gaat uiteraard zelf herberekenen als de accu leeg is, en met ChargingTime kon ik soms een net wat handigere lader kiezen dan die Skoda mij voorstelde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bU9PxrhMTFGAW_jOw4uyQIJdck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ei3hcQfhbR308Nfr3yvUC1Z6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-09 22:12

El Pollo Diablo

3-wieler

macmellow schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:14:
Gisteren vanuit Midden-Nederland naar Kristiansand in Noorwegen gereden via de veerboot in Noord-Denemarken. Ik gebruik normaal altijd ABRP, maar nu de ingebouwde navigatie gebruikt van Skoda met daarnaast ChargingTime. Beviel heel goed, ingebouwde navigatie gaat uiteraard zelf herberekenen als de accu leeg is, en met ChargingTime kon ik soms een net wat handigere lader kiezen dan die Skoda mij voorstelde.

[Afbeelding]
Ook een laadplek op de Ferry gereserveerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
El Pollo Diablo schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:01:
[...]

Ook een laadplek op de Ferry gereserveerd?
Nee, ik was met een andere rederij die dat niet als optie heeft. Was ook niet nodig, mijn laatste keer laden was in de straat bij de veerboot, daar staan 4 150kw laders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Venomer schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:56:
[...]

Tien tegen een dat er wel laadpalen bij de Autohof waren. Google kiest niet altijd de meest logische laadplek. Zo kwam ik in Leverkusen bij een Allego-paal terecht bij een autobedrijf. Die paal werkte prima, maar er waren op zondag verder geen voorzieningen in de buurt.
Google kennende zal daar wel een mooi verdienmodelletje aan gekoppeld zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:14

ThsAdrns

Be the change!

macmellow schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:14:

[Afbeelding]
Wat is het verschil tussen Charged en Battery in de tabel? De tweede is de batterijlading bij vertrek?

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThsAdrns schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:49:
[...]

Wat is het verschil tussen Charged en Battery in de tabel? De tweede is de batterijlading bij vertrek?
Ik vermoed dat "battery" betekent: het niveau van de batterij. Het is namelijk lineair met het eindpercentage en als je rekent dan kom je op een batterij van 58 kWh.
Charged is (perc2-perc1)/100*58 dus het totaal aantal kWh dat in de batterij is geladen.

Wat ontbreekt in dit plaatje is de hoeveelheid kWh die uit de paal is gehaald en waarvoor betaald is. Dan krijg je een idee van het verlies tijdens het laden (waarschijnlijk iets meer dan 10%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
Klopt, dat is hoeveel er in de batterij zit na het laden.

Dit is data uit Tronity, dus uit de API van de auto. Ik zou de daadwerkelijke hoeveelheid uit de palen wel op kunnen zoeken, maar ik heb dit stuk gereden voor vakantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08:37
Aanstaande Zondag rij ik richting Praag. Zijn er nog last minute tips voor dit traject ?
Qua laden maakt het totaal niet uit bij welke provider ik aankoppel, zolang het maar een 150+ kW lader is.
Ik kan het hele stuk via Ionity rijden of alleen Tesla chargers volgens ABRP en het maakt niks uit qua eindtijd.

Zoals het er nu naaruit ziet moet ik 4x laden op dit traject, dus een combi van laden en eten is welkom.

Just here for the fun

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brotuck
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqpsD8jdVtu41ALyRPE6QEtVXKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGbQtxFFLule48npJpzt2eGu.jpg?f=fotoalbum_large

Dan maar zo ;)

Beide laadplekken voorzien van plofauto's

[ Voor 5% gewijzigd door Brotuck op 17-09-2023 18:31 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:00

qless

...vraag maar...

Even van de foutparkeerders de ruitenwissers omhoog zetten ;)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
Even een vraag tussendoor van een newbie wat dit betreft hoor, als ik zo vrij mag zijn.

Als ik dat staatje goed interpreteer (qua odometer), heb je dus 694km afgelegd (50113-49419) en hiervoor heb je 4 laadbeurten nodig gehad die alles bij elkaar 2u en 56 minuten aan je reis hebben toegevoegd. En die range, is dat de overgebleven range die je had op het moment dat je begon bij te laden of de toegevoegde range door het laden bij die bewuste laadbeurt ? In dat laatste geval zou dat dus betekenen dat je over die 4 laadbeurten 1006km range hebt toegevoegd, maar die "in het echt" dus maar 694km hebben opgeleverd ?

Bijkomende vraag over de kosten : als ik die 4 laadbeurten voor de 694km optel, dan zit ik totaal op 144,42 kWh. Volgens de site van Shell (https://shellrecharge.com/nl-nl/onderweg-laden/tarieven) zit ik dan op 0.65 eur, maakt 93,87 eur, klopt dat ook ?

Ben nog altijd aan het zoeken of een EV voor mij een haalbaar alternatief is, dus vandaar de wellicht domme vraag.

Kostentechnisch zie ik (brandstofgewijs) nog niet direct een winst. Met mijn huidige Touran (diesel, yes, I know) doe ik met een volle tank van 60 liter 1000km. Pak 2 eur/liter (wat ruim is), dan maakt dat 120 eur voor 1000 km. Voor die 694km was ik dus aan brandstof iets meer dan 83 eur kwijtgeweest.

Mijn rekenkunsten zullen wel verkeerd zijn hoor, maar daarom ook dat ik de vraag stel. Wat reken ik verkeerd/wat zie ik verkeerd ? Zowel qua tijd als qua kosten ga ik er alleen maar op achteruit wanneer ik op EV overstap. Nog niet eens rekening houdend met het verschil in aankoopprijs van een EV tov een fossiele vervuiler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iDog schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:45:
[...]

Even een vraag tussendoor van een newbie wat dit betreft hoor, als ik zo vrij mag zijn.

Als ik dat staatje goed interpreteer (qua odometer), heb je dus 694km afgelegd (50113-49419)
Ik spring er even brutaal in:
Die 49419 is de eerste laadbeurt. Hij is waarschijnlijk vertrokken met 100% en heeft dus al een paar honderd kilometer afgelegd.
Dat geldt ook voor het einde van de rit: de laatste etappe is vanaf 50113 km naar huis, startend met 72% in de accu.
Bijkomende vraag over de kosten : als ik die 4 laadbeurten voor de 694km optel, dan zit ik totaal op 144,42 kWh. Volgens de site van Shell (https://shellrecharge.com/nl-nl/onderweg-laden/tarieven) zit ik dan op 0.65 eur, maakt 93,87 eur, klopt dat ook ?
Dat hangt er maar helemaal van af welke provider je hebt. Je kunt voor heel veel minder laden als je slim je abonnementen en providers en laadpalen kiest. Volgens mij kun je bij Tesla een abo afsluiten waarmee je onder de 40 ct/kWh laadt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brotuck
qless schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:20:
Even van de foutparkeerders de ruitenwissers omhoog zetten ;)
Ik moest erbij blijven staan omdat ik de auto voor me helemaal klem had gezet. En toen kwam de eigenaar van de mini langs. Ik noem het maar de Walk of shame. :)

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
[...]

Ben nog altijd aan het zoeken of een EV voor mij een haalbaar alternatief is, dus vandaar de wellicht domme vraag.
Goede vragen, hoor. Je kunt het maar beter zeker weten voordat je iets beslist.

€0.65/kWh was volgens mij tijdens de top van de energiecrisis in Nederland. De laatste keren dat ik de prijzen van Superchargers van Tesla in Nederland heb opgezocht was het €0.25/kWh. Dat maakt het ineens nog maar 36 euro aan elektriciteit.

En als lange afstanden voor jou belangrijk zijn, dan zou ik goed opletten naar de laadsnelheid van de auto. 144.42 kWh hoeft namelijk niet in 3 uur, dat kan ook wel in 1.5. In theorie zelfs sneller, als je met een recente wagen binnen de optimale capaciteit blijft. Van 10 naar 100% duurt namelijk lang, maar bij 20 tot 75% kan je tegenwoordig bijna overal laden met 150 kWh. Volgens mij kan je bij een V3 Supercharger zelfs laden met 250 kWh, alleen kunnen nog niet veel auto’s dat hebben.

Ik rekende ook altijd met 75 kWh-laden en dacht dat €0.45/kWh goedkoop was en dacht, dan is benzine veel leuker, zeker als je het verschil in aanschafprijs meeneemt. Maar met een Tesla uit de onderkant van de tweedehands markt werd het plaatje ineens wel heel anders.

Je kunt de prijzen van Superchargers zien in de app van Tesla trouwens. Je hebt daar geen account of auto voor nodig.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
multikoe schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:07:
[...]

Ik spring er even brutaal in:
Die 49419 is de eerste laadbeurt. Hij is waarschijnlijk vertrokken met 100% en heeft dus al een paar honderd kilometer afgelegd.
Dat geldt ook voor het einde van de rit: de laatste etappe is vanaf 50113 km naar huis, startend met 72% in de accu.

Om geen aannames te maken heb ik juist de exacte gegevens uit de tabel gepakt. De precieze laadbruggen tussen 49419km en 50113km op de teller. Dan klopt het toch wat ik zeg?
[...]

Dat hangt er maar helemaal van af welke provider je hebt. Je kunt voor heel veel minder laden als je slim je abonnementen en providers en laadpalen kiest. Volgens mij kun je bij Tesla een abo afsluiten waarmee je onder de 40 ct/kWh laadt.
Tesla is misschien onderweg een optie, maar waar ik woon (terneuzen) zijn die niet zo ruim gezaaid. Laadpalen die ik hier vind zitten tussen de 56 en 60 cent.

Kunnen die laadpaalplekken dat overigens straks wel aan dan ? Als iedereen “slim gaat kiezen” ? Zoals gezegd, domme vragen wss, maar met al het gezeur over het elektriciteitsnet dat aan zijn max zit ben ik bij voorbaat al wat nerveus aan het worden of het aantal laadplekken wel evenredig met de adoptie van de EVs onder automobilisten kan stijgen.

Toevallig net een artikel voorbij zien komen over dat in 2025/2026 ook de wegenbelasting en bpm voor ev’s gaan gelden 😳

[ Voor 6% gewijzigd door iDog op 17-09-2023 22:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
Vandaag naar Praag gereden. Dat was een dikke 900km. Gelukkig was(werd) het heerlijk weer zodra ik Duitsland inreed met temperaturen tussen de 24 en 30 graden.

De rit uitgesmeerd over 12 uur inclusief laden. (4x)
De laatste laadbeurt had korter gekund maar ik wilde wat reserve overhouden zonder morgen weer zenuwachtig te hoeven zoeken naar een laadpaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYjhRzh-WQXRX3WFYWwVJ0DL-eU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfeRFRlhmA0TODT0IT7ehaFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buA0SLp273MKxcR-fnR0fi6jvZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUdTWdkd8I8VeFF7ZiRO6j9F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xuBOSP59o4mrfAKb5JIkvOfVnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvyvNoMzqXQve8u7JjPVxG8Z.jpg?f=fotoalbum_large

In principe nergens hoeven wachten, maar liep wel een blauwtje bij Tesla, want ik moest perse van de app helemaal rechts laden. Helaas ging dat niet want daar zat een heg, omdat ik het vak rechts ervan nodig heb. Gelukkig kon ik uitwijken naar Ionity.

Het viel me wel op dat hoe verder je naar Oost Duitsland rijd je vaak maar 2 of 4 snelladers beschikbaar hebt.

Ionity was zoals gewoonlijk erg druk overal en dan helpt het niet als je net voor de grens met Tsjechië een afgesloten benzinestation voorbij komt en moet uitwijken naar een MacDonalds. Zie paar posts hierboven...

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDog
  • Niet online
Ample Energy schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:43:
[...]

Goede vragen, hoor. Je kunt het maar beter zeker weten voordat je iets beslist.

€0.65/kWh was volgens mij tijdens de top van de energiecrisis in Nederland. De laatste keren dat ik de prijzen van Superchargers van Tesla in Nederland heb opgezocht was het €0.25/kWh. Dat maakt het ineens nog maar 36 euro aan elektriciteit.

En als lange afstanden voor jou belangrijk zijn, dan zou ik goed opletten naar de laadsnelheid van de auto. 144.42 kWh hoeft namelijk niet in 3 uur, dat kan ook wel in 1.5. In theorie zelfs sneller, als je met een recente wagen binnen de optimale capaciteit blijft. Van 10 naar 100% duurt namelijk lang, maar bij 20 tot 75% kan je tegenwoordig bijna overal laden met 150 kWh. Volgens mij kan je bij een V3 Supercharger zelfs laden met 250 kWh, alleen kunnen nog niet veel auto’s dat hebben.

Ik rekende ook altijd met 75 kWh-laden en dacht dat €0.45/kWh goedkoop was en dacht, dan is benzine veel leuker, zeker als je het verschil in aanschafprijs meeneemt. Maar met een Tesla uit de onderkant van de tweedehands markt werd het plaatje ineens wel heel anders.

Je kunt de prijzen van Superchargers zien in de app van Tesla trouwens. Je hebt daar geen account of auto voor nodig.
Dank je voor het uitgebreide antwoord en ja, ik ben wss wat te angsthazerig aangelegd. Ik zat zelf te kijken naar de (nog enigszins betaalbare) Volvo XC40 recharge. Op papier een goede range en toch een auto waar je nog flink wat in kunt meenemen. Maar goed, ik ben het onderwerp wat aan het kapen en dat was niet de bedoeling. Bedankt en ik heb weer wat stof tot nadenken erbij !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:21

Kostentechnisch zie ik (brandstofgewijs) nog niet direct een winst. Met mijn huidige Touran (diesel, yes, I know) doe ik met een volle tank van 60 liter 1000km. Pak 2 eur/liter (wat ruim is), dan maakt dat 120 eur voor 1000 km. Voor die 694km was ik dus aan brandstof iets meer dan 83 eur kwijtgeweest.
De Volvo zit gemiddeld (stad/snelweg) aan de 21 kWh de 100 km.

Ik zie in Terneuzen nogal wat AgriSnellaad punten staan, bij de snellader Stationsweg 33 zal je met de Freshmile-pas zo rond de 28 cent de kWh gaan betalen. Kom je op 40,81 euro uit voor 694 km. AC ladenbij andere AgriSnellaad punten is wat onvoordeliger en zit je rond de 41 cent de kWh, voor 694 km kom je dan op 59,75 euro uit.

Geen Freshmile pas maar bijvoorbeeld een E-Flux pas zie ik tarieven van 53 cent dus 77,24 euro voor 694 km. Dat komt dan weer aardig in de buurt van die 83 euro van jouw diesel.

Maar goed, de prijzen stijgen nogal de laatste weken voor benzine en diesel, en na 1 januari kan dat ook nog eens extra stijgen. Aan de andere kant, Freshmile (een pas die ik nu al een half jaar gebruik want goedkoop voor mij) kan zo maar zijn prijzen laten stijgen.

Toen ik eenmaal besloten had om m'n diesel weg te doen en voor electrisch te gaan (dus besteld) stegen de prijzen voor electrisch rijden en werd benzine en diesel goedkoper en kwam de boel wel aardig dicht bij elkaar qua prijs per km voor brandstof/stroom. Dus ja, wie het weet mag het zeggen maar wil je met bovenstaande rekensom laten zien dat het, voor nu, goedkoper is als je puur naar de brandstof/stroom prijs kijkt. Om nog even te benadrukken, voor nu. En je profiteert nog een paar jaar van 0 euro voor de wegenbelasting. In 2025 gaat dat veranderen zoals je zelf al gelezen had en in 2026 betalen we de volle mep maar hoe dat dan weer in verhouding staat met een benzine/diesel auto weten we ook nog niet.
Vooralsnog gaan ze van gewicht uit (en dan zit je met een EV niet zo gunstig) maar wellicht krijg je als EV rijder toch een voordeel tov fossiele brandstof tegen die tijd, of dat ze fossiele brandstof zwaarder belasten.

Maar goed, dit topic is inderdaad niet zo geschikt voor dit onderwerp, misschien ook even hier kijken:
Elektrische auto's - deel 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iDog schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:47:
[...]

Tesla is misschien onderweg een optie, maar waar ik woon (terneuzen) zijn die niet zo ruim gezaaid. Laadpalen die ik hier vind zitten tussen de 56 en 60 cent.

Kunnen die laadpaalplekken dat overigens straks wel aan dan ? Als iedereen “slim gaat kiezen” ? Zoals gezegd, domme vragen wss, maar met al het gezeur over het elektriciteitsnet dat aan zijn max zit ben ik bij voorbaat al wat nerveus aan het worden of het aantal laadplekken wel evenredig met de adoptie van de EVs onder automobilisten kan stijgen.

Toevallig net een artikel voorbij zien komen over dat in 2025/2026 ook de wegenbelasting en bpm voor ev’s gaan gelden 😳
Als je thuis kunt laden is dat (zeker met zonnepanelen) vaak veel goedkoper. Publieke (AC) palen in je buurt zijn (met veel uitzoekwerk) ook best heel goedkoop (Vattenfal in mijn buurt is 34 cent/kWh). In principe moet je snelladen zoveel mogelijk voorkomen. Ik sta eigenlijk alleen aan de snellader tijdens vakanties.

Die wegenbelasting is een groter dingetje, hoewel de kosten daarvan nog steeds relatief laag zijn als je kijkt naar de totale kosten van het bezitten en rijden van een auto. Die berekening zul je zelf moeten uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:26
iDog schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:05:
[...]

Dank je voor het uitgebreide antwoord en ja, ik ben wss wat te angsthazerig aangelegd. Ik zat zelf te kijken naar de (nog enigszins betaalbare) Volvo XC40 recharge. Op papier een goede range en toch een auto waar je nog flink wat in kunt meenemen. Maar goed, ik ben het onderwerp wat aan het kapen en dat was niet de bedoeling. Bedankt en ik heb weer wat stof tot nadenken erbij !
Ik heb de Volvo XC40 (model jaar '23, single motor) en dat is net een van de wagens in zijn prijsklasse met een mindere range. Ben er deze zomer mee naar Spanje gereden en ondanks dat het een zeer aangename wagen is om mee te rijden, moet je rekenen op laden om de 200-250km (van 100% tot 0% haal je een 320km max, maar dat doe je nooit). Voor mij geen probleem maar als je graag wat langer doorrijd, kies je best een andere wagen.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Largamelion schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:16:
[...]
Ik heb de Volvo XC40 (model jaar '23, single motor) en dat is net een van de wagens in zijn prijsklasse met een mindere range. Ben er deze zomer mee naar Spanje gereden en ondanks dat het een zeer aangename wagen is om mee te rijden, moet je rekenen op laden om de 200-250km (van 100% tot 0% haal je een 320km max, maar dat doe je nooit). Voor mij geen probleem maar als je graag wat langer doorrijd, kies je best een andere wagen.
Dat is niet uitzonderlijk hoor. Mijn e-Niro staat bekend als een zuinige auto, met een 64 kWh batterij, maar op de snelweg komen de afstanden tussen laadsessie uiteindelijk ook uit op 200-250 km. Je laadt normaliter tot 80% en begint zenuwachtig te worden rond de 20%. Dat betekent 60% bruikbare lading = 38.4 kWh. Met een gemiddeld verbruik op de snelweg van 16 kWh/100 km kom je dan op 240 km. Dat is dik twee-en-half uur rijden, dus voor ons prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Mijn (bruikbare) accu capaciteit is 88 kWh, maar zoals hierboven al aangegeven is de 20% boven de 80% in essentie alleen nuttig als je wegrijd met 100%. Dat komt neer op net iets meer dan 70 kWh tot 0%

Tijdens de verre trips is laden tot 80% ook meer dan voldoende. In mijn auto komt dat neer op ongeveer 300km. Dan heb ik niet gereden achter een vrachtwagen en de auto gebruikt standaard meer dan een zuinige EV. Maar dat was dan mijn eigen keuze.

Afgelopen trip heb ik zelfs een verbruik gehad in Duitsland van 25-26 kWh. Maar dan reed ik ook minimaal 140 km/h. Uiteindelijk is de 250-300 km afstand die ik afleg meer dan voldoende gebleken vanwege plaspauzes of gewoon de benen strekken.

Gisteren naar Praag gereden (12 uur) en ik stapte fris uit. Dat had ik nooit als ik maar 1x ging tanken en weer door. Dan kwam ik gaar aan.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
[...]

Als ik dat staatje goed interpreteer (qua odometer), heb je dus 694km afgelegd (50113-49419) en hiervoor heb je 4 laadbeurten nodig gehad die alles bij elkaar 2u en 56 minuten aan je reis hebben toegevoegd. En die range, is dat de overgebleven range die je had op het moment dat je begon bij te laden of de toegevoegde range door het laden bij die bewuste laadbeurt ? In dat laatste geval zou dat dus betekenen dat je over die 4 laadbeurten 1006km range hebt toegevoegd, maar die "in het echt" dus maar 694km hebben opgeleverd ?

Mijn rekenkunsten zullen wel verkeerd zijn hoor, maar daarom ook dat ik de vraag stel. Wat reken ik verkeerd/wat zie ik verkeerd ? Zowel qua tijd als qua kosten ga ik er alleen maar op achteruit wanneer ik op EV overstap. Nog niet eens rekening houdend met het verschil in aankoopprijs van een EV tov een fossiele vervuiler :)
Ik reed met 100% weg en kwam met 80% aan, dat is inderdaad wel nuttig om te weten.

Verder snap ik je redenering wel. Voor dit soort tripjes waar je alleen maar snellaad onderweg is een EV niet voordeelig, dat is het dan weer voor alle andere tripjes waarvoor ik gewoon goedkoop thuis laad.

Mijn werkgever betaald mijn oplaadbeurten, dus ik heb gewoon gedaan wat uitkwam ipv de goedkoopste opties uitgevogeld. Dat kan ook nog serieus veel geld schelen.
Pagina: 1 ... 34 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.