Net terug van een rondrit door Spanje met een bij Hertz gehuurde Polestar 2 (78 kWh / 170 kW).
Hiervoor nog nooit in een EV gereden.
1760 km gereden (meer geluk dan wijsheid, 1800 km was inbegrepen in de huurprijs, als je daar overheen komt is het relatief duur bij Hertz met 0.25 euro / km).
De accucapaciteit was denk ik relatief ruim, heb dus nergens trager dan de snelheidslimiet gereden.
Gebruikte apps:
- Iberdrola. Bevat denk ik alleen de laadpalen van Iberdrola zelf, maar dat zijn er best veel en staan allemaal aan de openbare weg. Essentieel voor 11 kW laden voor een goede prijs (15 ct en 20 ct per kWh heb ik meegemaakt maar het is ook wel eens duurder geweest) Ook 2x aan een 50 kW DC lader gestaan voor 45 ct per kWh. In totaal 50.23 euro besteed aan opladen via deze app. En zoals veel besproken, om als buitenlander een account aan te maken moet je ze even bellen of mailen, dan zijn ze erg behulpzaam.
- Tesla. Pas wel op, niet alle superchargers zijn beschikbaar voor niet Tesla's. Opgeladen voor rond 50 ct per kWh. De Polestar liet zich meer dan 10 minuten laden met een vermogen net iets boven 150 kW, daarna zakte het terug. In totaal 81.93 euro besteed bij Tesla. Achteraf was het goedkoper geweest om een lidmaatschap voor niet Tesla's te nemen voor 12.99 euro. Dan was ik zo`n 59,- + 12.99 = 72 euro kwijt geweest. Maarja, ik wist niet hoevaak ik op straat zou laden.
- Electromaps. 1x gebruikt in een parkeergarage waar we toch al waren. 17.6 kWh geladen voor 7.2 euro. 41ct per kWh is duur voor een 11 kW laadpaal, maar het kost geen tijd. Mogelijk kon je hier goedkoper laden met een andere laadapp maar ik heb me er niet in verdiept, Iberdrola had deze paal in ieder geval niet.
- Ook nog een keer 'gratis' in een parkeergarage geladen met een Schuko laadpaal (nee geen energie gestolen). Volgens mij ging dat met zo`n 2.3 kW. (parkeerkosten waren uit mijn hoofd 1.50 euro per uur dus dat maakt soort van 65 ct / kWh incl parkeren, dus niet langer 'gratis' laten laden dan dat we toch al in dat stadje wilden zijn).
We kregen de auto met 89% acculading, en hebben met 80% ingeleverd. (bij Hertz kun je de auto zonder meerkosten inleveren met 75% of indien je de auto met minder dan 75% gekregen hebt dan moet de accu bij inleveren minstens gelijk zijn aan het niveau waarmee je het hebt opgehaald). edit: ik begreep dat je voor 40 euro extra de auto ook met minstens 10% of 20% kunt inleveren, hoe dat precies zit weet ik niet.
In totaal dus voor 139.36 euro geladen. Dat was 7.9 ct per km.
Bijvoorbeeld een qua afmetingen vergelijkbare Peugeot 3008 zou denk ik zo`n 8 liter per 100 km verbruiken, (lanzaam op bergweggetjes en 125 km/h op snelwegen). Dat is zo`n 140 liter benzine = 250 euro.
Omdat de Polestar 2 bij Hertz in de aanbieding was, was de huurprijs zo`n 50 euro lager dan die van een Peugeot 3008
Of een qua huurprijs vergelijkbare Seat Leon zo`n 6 liter per 100 km. = 105 liter = 187 euro. (maar die had ik niet gekozen, wil elke vakantie een andere auto)
Maar goed, voor het geld hoef je het op vakantie denk ik niet te doen, het kost ook altijd nog een beetje tijd. Ik vond het vooral leuk om te oefenen met het laden (valt wel mee), en met een beetje vlotte auto te rijden.
Alleen bij het gratis Schuko laden was het druk, daar was het vol toen we ingeplugt waren. Verder nauwelijks andere auto's zien opladen, behalve bij de Supercharger in Madrid Alcobendas en in Benavente, daar waren zo`n 25% van de laadplekken in gebruik.
@
kevertje1977
edit: oja alleen op de parkeerplaats van Hertz een andere Polestar 2 zien staan. Verder niet 1 gezien. En de Spanjaarden die ik sprak hadden er ook nog nooit van gehoord. Wel een aantal Tesla's, MG's en Lynk & Co gezien, ook buiten de Superchargers om.
[
Voor 4% gewijzigd door
busscherski op 10-09-2023 23:17
]
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)