Met EV door Finland en Noorwegen: welke info is betrouwbaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 12:54
Over een paar maanden willen we met een EV (VW ID.4 Pro, dus met grote accu) door Finland en Noorwegen rijden. Ik ben nu al aan het uitzoeken waar de laders zitten.

Nu heb ik verschillende bronnen gebruikt om laders te zoeken:
  • ANWB
  • PUMP
  • Electromaps
  • WeConnect ID.
  • ...
De apps spreken elkaar geregeld tegen, vooral Electromaps is goed in het laten zien van laadplekken die niet (meer) actief zijn.

Wie heeft ervaring in het rijden door Finland en vooral Noorwegen, wat is een betrouwbare bron voor het vinden van laadpunten? Als ik ergens een nacht sta, dan mag het wel een langzame AC lader zijn (alhoewel 11kW wel mooi zou zijn), onderweg hebben snelle DC laders de voorkeur.

Aanvullende vraag: welke laadpas(sen) heb je nodig om daar probleemloos rond te kunnen rijden?

Alvast hartelijk dank!

Beste antwoord (via ikweethetbeter op 29-08-2023 15:31)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 13:58

Croga

The Unreasonable Man

Hoewel ik geen ervaring heb met Finland en Noorwegen kan ik je wel onze ervaring met Denemarken delen;

- WeConnect was totaal onbetrouwbaar. Met name; het loopt behoorlijk achter, liet veel van de bestaande palen gewoon niet zien.
- ChargeMaps is totaal onbetrouwbaar. Met name; het geeft informatie over beschikbaarheid en bruikbaarheid die niet klopt. Zegt dat palen de ChargeMaps pas ondersteunen terwijl dat niet zo is en geeft aan dat Tesla palen beschikbaar zijn voor andere autos terwijl dat niet zo is.

Wij hebben het meeste gehad aan de e-Flux app. Die had ik alleen geïnstalleerd staan omdat zij de backend van mijn eigen paal doen maar de app bleek érg nauwkeurig.
ANWB, PUMP en Electromaps ken ik niet dus daar kan ik niet over oordelen.

Ik zou je wel adviseren een pas van HELEN te bestellen. Die blijkt in Scandinavië (en zeker thuisland finland) het best geaccepteerd te worden. Ook in Denemarken en Duitsland was dit de pas die we het vaakst konden gebruiken. Ik heb slechts 1 keer een andere nodig gehad en toen werkte mijn e-Flux pas.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Hoewel ik geen ervaring heb met Finland en Noorwegen kan ik je wel onze ervaring met Denemarken delen;

- WeConnect was totaal onbetrouwbaar. Met name; het loopt behoorlijk achter, liet veel van de bestaande palen gewoon niet zien.
- ChargeMaps is totaal onbetrouwbaar. Met name; het geeft informatie over beschikbaarheid en bruikbaarheid die niet klopt. Zegt dat palen de ChargeMaps pas ondersteunen terwijl dat niet zo is en geeft aan dat Tesla palen beschikbaar zijn voor andere autos terwijl dat niet zo is.

Wij hebben het meeste gehad aan de e-Flux app. Die had ik alleen geïnstalleerd staan omdat zij de backend van mijn eigen paal doen maar de app bleek érg nauwkeurig.
ANWB, PUMP en Electromaps ken ik niet dus daar kan ik niet over oordelen.

Ik zou je wel adviseren een pas van HELEN te bestellen. Die blijkt in Scandinavië (en zeker thuisland finland) het best geaccepteerd te worden. Ook in Denemarken en Duitsland was dit de pas die we het vaakst konden gebruiken. Ik heb slechts 1 keer een andere nodig gehad en toen werkte mijn e-Flux pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-06 18:58
Vorig jaar naar Noorwegen geweest, en heb ABRP gebruikt. Deze gaf mij over het algemeen zeer betrouwbare en de meest complete informatie, en laat ook zien hoe het staat met de bezetting van een lader. Kan zijn dat je daar de premium versie voor moet hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hypetrax
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 10:01
Is het geen idee om tijdelijk een Tesla abonnement af te nemen zodat je langs de superchargers kunt? Volgens mij is zelfs het netwerk in Finland behoorlijk dekkend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Dank allen!

Klopt het dat je voor e-Flux een maandabonnement moet nemen?
Ik heb ABRP al geïnstalleerd staan. Zal mijn route eens doorlopen met deze app.
Ja, ik ga zeker de Tesla app installeren, en misschgien zelfs voor 2 maanden een abonnement nemen.

[ Voor 25% gewijzigd door ikweethetbeter op 06-04-2023 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

ikweethetbeter schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:24:
Klopt het dat je voor e-Flux een maandabonnement moet nemen?
Volgens mij is de app zowieso gratis en kun je een pas (druppel) krijgen voor een eenmalig bedrag. Bij mij zit hij bij mijn backoffice abonnement maar ik verder geen maandelijkse kosten voor de pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-06 16:05

Side-Kick

Timmy!

Vorig jaar in Noorwegen geweest met een ID.4 Pro. In Noorwegen is de laadpaaldichtheid erg hoog.

Voor het laden hebben we de volgende apps gebruikt:
  • MER
  • Bilkraft (BKK)
  • Elton
Creditcard koppelen en gaan.

Voor het navigeren:
  • ABRP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:06

de Peer

under peer review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Side-Kick schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:43:
Vorig jaar in Noorwegen geweest met een ID.4 Pro. In Noorwegen is de laadpaaldichtheid erg hoog.
Bedankt, dat hoor ik graag!

Hoe gaat het laden in de Lofoten? Is de laadpaaldichtheid in het noorden ook hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-06 16:05

Side-Kick

Timmy!

ikweethetbeter schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:25:
[...]

Hoe gaat het laden in de Lofoten? Is de laadpaaldichtheid in het noorden ook hoog?
Zo noorderlijk zijn wij niet geweest. Het is wel zo, hoe noorderlijker je komt, hoe lager die laadpaaldichtheid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
ikweethetbeter schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:25:
[...]

Open ABRP en zoom een beetje in op die gebieden, en dan kan je het eenvoudig zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@Side-Kick
Inderdaad! Maar ze zijn er wel.

@Twardt
Ja, de interface is lastig (hij default altijd naar je huidige lokatie, en het zetten ervan kost tijd), maar hoe betrouwbaar is dit? De lader bij mijn buren op de oprit staat bijvoorbeeld ook in ABRP, en dat is niet echt een publieke laadpaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Ja, gezien, maar Finland (en de poolcirkel) staan hier niet in, en over de betrouwbaarheid van de apps in Finland en Noorwegen kan ik niks vinden.

Voor zuid Noorwegen maak ik me niet druk, voor het noorden en de Lofoten wil ik me goed voorbereiden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:06

de Peer

under peer review

ikweethetbeter schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:55:
[...]

Ja, gezien, maar Finland (en de poolcirkel) staan hier niet in, en over de betrouwbaarheid van de apps in Finland en Noorwegen kan ik niks vinden.

Voor zuid Noorwegen maak ik me niet druk, voor het noorden en de Lofoten wil ik me goed voorbereiden!
Ik doelde er meer op dat dat de beste plek is om je vraag te stellen. Dat kan natuurlijk alsnog. je krijgt dan meer gerichte antwoorden denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
@ikweethetbeter Je hebt een ID4 met de grote accu, dus je hebt sowieso al een aardig grote range. De snelheden in Noorwegen liggen laag, bijna allemaal 80 km/h of 60km/h wegen, dus dat zal ook bijdragen aan een groot rijbereik. Als je gewoon inplant dat je met minimaal 15-20% aankomt bij een lader, dan heb je nog genoeg marge om naar een volgende te komen mocht deze niet aanwezig/beschikbaar zijn. Worst case is dat je aan een AC lader moet.
Sowieso als je ergens even stopt om wat sightseeing, boodschappen te doen ofzo, altijd de auto aan een AC lader hangen. ("ABC, Always Be Charging", Bjorn Nyland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@Twardt
Klopt, ik maak me ook niet veel zorgen. Maar toch, in de Lofoten vind ik niet veel laadpunten, dus ben ik wel op zoek naar een betrouwbare app voor dat stuk Noorwegen.

Het WLTP bereik (uit de folder) is 521 km. Dat heb ik nog nooit gehaald. Ik heb wel eens 480 km op de GOM zien staan. Ik ga uit van 450 km in de zomer en 300 km als het vriest. In september is het in de poolcirkel net boven het vriespunt, en de Lofoten ongeveer 10 graden. Ik ga uit van een bereik van 300 km.

Maar inderdaad, als ik bij een sight seeing punt een AC lader zie, dan gaat-ie aan de lader!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 18:46
Ik heb goede ervaringen met Plugshare. Laders met goede review en of foto in die app zijn doorgaans wel betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@raviculus
PlugShare ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Dankzij jullie hulp heb ik veel laadpunten gevonden. Vooral PlugShare is nuttig!

Alleen vind ik op bepaalde routes helemaal niks. PlugShare heeft onder Tromsø een andere kaart dan Google en Wanderlog, en dat is best lastig.

Zo wil ik van Tromsø naar Brensholmen. Dat gaat over de Fv862. PlugShare doet niet aan wegnummers, maar als ik plaatsen invoer op de route, dan komt hij met laadpunten niet op de route. Als ik de route in Google zoek, en bovenin "Opladen van EV's" klik, dan krijg ik een foutmelding:
Google Maps kan Opladen van elektrische voertuigen niet vinden
Zorg ervoor dat je zoekopdracht goed is gespeld. Probeer een plaats, staat/provincie of postcode toe te voegen.
Gebruik Google Zoeken
Moet deze plaats op Google Maps staan?
Ontbrekende plaats toevoegen
En "Google zoeken" geeft me vrij nutteloze links met als beste algemene tips voor laden in Noorwegen.

Is er een "alle laadpunten in Noorwegen" site? Ik heb 'm nog niet gevonden (Google, Bing, apps, ...).

Elke hulp is welkom. Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-06 21:38
Geen ervaring met EV, wel (een beetje) met Finland. Het is er winters gemeen koud en sump heater is standaard. Op veel parkeerplaatsen vind je 230Volt contactdozen om de carter verwarming aan te sluiten. Daar zou je wellicht ook kunnen laden, weliswaar traag. Beter dan niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:03

ThsAdrns

Be the change!

Ik vind de database van Going Electric erg goed, doordat deze community based is, net als Chargemap.
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/

Je kunt hier instellen welke connectors en netwerken je wilt zien, welke auto en welke pasjes en apps je hebt.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
ikweethetbeter schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:01:
Dankzij jullie hulp heb ik veel laadpunten gevonden. Vooral PlugShare is nuttig!

Alleen vind ik op bepaalde routes helemaal niks. PlugShare heeft onder Tromsø een andere kaart dan Google en Wanderlog, en dat is best lastig.

Zo wil ik van Tromsø naar Brensholmen. Dat gaat over de Fv862. :
Als ik de route in ABRP invoer dan laat hij ook niets zien. Zou dus kunnen betekenen dat er niets zit... Maar vanaf Tromso is het maar 67km rijden en heen en terug dus <140km. Je hebt helemaal geen lader nodig. Jij kan die route met die ID4 wel 3 keer heen en weer rijden, en dan houd je nog ruim over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@Twardt
Klopt, maar ik ga verder, en daar vind ik ook niet veel (=niks). Dus er moet een keer geladen worden...

Edit: na de veerboot kunnen we laden, komt denk ik wel goed!

[ Voor 21% gewijzigd door ikweethetbeter op 28-05-2023 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 09:02
Vorig jaar met een e-Golf in Noorwegen geweest (range 200 km), dus met een ID4 gaat het geen enkel probleem zijn. Heb de Chargemap app gebruikt om in hoofdlijnen te zoeken, maar er zijn veel lokale partijen die een eigen app hebben. Sommige hebben over heel Noorwegen laders, andere in bepaalde regio's. Kijk eens bij Tesla, FortumCharge, Mer Norway en Bilkraft. Dit zijn allemaal apps waarin je creditcard kan registeren en ter plekke een lader kan activeren. Ook kom je er op sommige plekken Ionity laders tegen. Er zijn veel snelladers op de routes en minder normale laadpalen tov Nederland.

Het verbruik is niet hoog, gezien snelheid laag is. Registreer eventueel je auto ivm tol (lager tarief voor elektrische auto). Veel plezier!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@Fazer013
Dankjewel!

Ik heb er weer wat nuttige info bij!

Ik had me al geregistreerd bij Tesla en voor tol en veerboten. Ik zal die anderen vanavond eens proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Op dit moment ben ik op vakantie in Noorwegen. We hebben Finland gehad, en daar laden is niet mogelijk zonder Helen-pas. Dus nogmaals dank, @Croga!

Vergeleken met NL-BE-DE, waar ik op Tesla na overal met de pas van de leasemaatschappij kan laden is Scandinavië een passen-ramp! Vaak is er zelfs een app nodig voor 1 merk, met CC registratie en al. Waarom kan dat niet simpeler?

Tronity deed het vaker niet dan wel bij mij, dus de combi Tronity-ABRP heeft plaatsgemaakt voor PUMP, waarmee je alle routes op z'n Tesla's kunt plannen, met laadstops, tijdsduur per stop, aantal beschikbare laadpalen, ... Voor 5 euro per maand doet-ie het ook via Apple CarPlay, dus dat heb ik maar even gedaan voor de vakantie.

In Noorwegen zijn er verschillende Tesla 120kW laders, die mijn ID.4 met maximaal 75kW opladen. Ter vergelijking, bij een Duitse 250kW Ionity haalde hij maximaal 170kW (voor een korte periode).

• ikweethetbeter
Toevoeging: voor Noorwegen tussen de Noordkaap en de Lofoten heb ik nog niks aan mijn Mer laadpas gehad. Wel heb ik me geregistreerd bij Kople, deze is voor niet-Tesla laders essentieel hier!
Pagina: 1