Nou het is zover, mag een nieuwe leaseauto uitzoeken. Momenteel heb ik een BMW 320E touring business edition, 4,5 jaar nu, 160.000km en geen enkel probleem gehad met deze heerlijke rijdersauto.
Leasebudget: EUR 1125 ex btw hier zit ook stelpost kosten laadpaal in aan huis.
Kilometrage per jaar: 35.000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: audi, bmw, vw,
Mercedes, volvo, renault, skoda
Overige afhankelijkheden: ik mag gaan tot EUR 1350 met eigen bijdrage, dus max EUR 225 eigen bijdrage, dat vind ik verder geen probleem om wat bij te betalen.
Specifieke wensen: Voorkeur voor EV, trekhaak ivm boottrailer (sloepje)
Uiteindelijke keuze: shortlist BMW i4 edrive35/40, Audi Q4 etron edition 45, of Audi A6 et-ron edition (hatchback)
Ik zag al snel in de configurator dat het een EV moet gaan worden, ivm het brandstofvoorschot wat in het leasebudget zit en met de huidige brandstofprijzen is een BMW 330E al buiten budget. Zelfde geldt voor de Audi A5 plugin hybride. Auto's zijn weer een stuk duurder geworden in 4 jaar tijd zag ik, en leasebudget is ook wel wat gestegen maar niet genoeg ;-) Geen probleem, ik wilde zowiezo al wel de overstap maken naar EV deze keer. Mijn auto's de afgelopen jaren zijn audi/BMW geweest en daar wil ik bij blijven.
Ik ga wellicht 1x per jaar op vakantie in europe, tegenwoordig vaker met vliegtuig weg, en mijn woonwerk is binnen 20km en mijn verste zakelijke rit is ca 100-150km enkele reis naar klanten of schiphol.
Ohja we hebben ook nog een sloepje in de haven, met een boottrailer, onder 750kg, daar gaan we ook wel eens mee op pad naar een ander vaargebied op de trailer achter de auto, maar geen lange afstanden zoals buitenland.
Ik heb proefrit gemaakt in de nieuwe Audi A5 (valt af, buiten budget), de Audi a6 etron, de audi Q4 etron en de BMW i4. Ik vind de BMW ix1 niet helemaal mijn ding qua uiterlijk, iets te gedrongen.
Ik denk dat ik bij BMW blijf, ik vond de I4 heel vertrouwd rijden, en het afwerkingsniveau staat op een hoger niveau dan Audi vind ik. Ook denk ik dat bij de I4 de kinderziektes er wel uit zijn, de Audi A6 etron weet ik nog niet zo zeker. De i4 vind ik ook praktisch genoeg met de liftback deur. Geen kleine kinderen meer in huis, die zitten inmiddels in studiefase op kamers.
Daarnaast lijkt het dat de BMW i4 de WLTP het dichts benadert, oa door goede stroomlijn. De Audi Q4 etron blijft een SUV met relatief hoge luchtweerstand. De A6 etron zal het ook wel goed doen wat dat betreft.
De A6 etron zit op het randje, kan enkel de basisversie selecteren. A6 etron hatchback edition.
Leaseprijs EUR 1136 en brandstofvoorschot 151, totaal EUR 1287.
Met 20" velgen gaat dit naar EUR 1315 per maand, geen ruimte voor verder opties.
De Audi Q4 etron, 45 quattro edition, komt uit op EUR 1018 met EUR 190 brandstofvoorschot (electra), dus totaal EUR 1207. Met nog wat opties 20" velgen ook al snel richting EUR 1300/maand. Dan is mijn voorkeur toch bmw.
Dan de BMW i4, keuze uit M sport edition edrive35 (WLTP500km) of de Pure versie edrive 40 (WLTP 600km).
M sport Edition edrive35 in brooklyn grey, 19" velgen, donkere ramen achter, hifi system, trekhaak, en dat is het dan wel zo'n beetje. Komt dan uit op EUR 1315 (1148 auto + 165 brandstof)
Of een Pure edition Edrive40, zwart, met 19" accessoire velgen, trekhaak en dan wat meer ruimte voor de nodige opties zoals hifi systeem, schuifdak. De pure edition heeft ook donkere ramen, shadowline M hoogglans accenten raamlijsten, en comfort pack inclusief. Komt dan uit op EUR 1284, (1118 auto + 166 brandstof)
Ik vind de M sport edition mooier, sportievere uitstraling met de agressievere voorkant, diffusers en de kleur brooklyn grey vind ik schitterend, mooi donker interieur, de Pure edition is een beetje "tam" vind ik.
Het wordt dus een keuze tussen de lange range van de edrive 40 Pure edition of de edrive 35 M sport edition met iets lagere range maar meer uitstraling en mooier interieur. Emotie vs Ratio
Iemand goede ervaringen met de BMW i4 Edrive35 qua range ?
In Nederland moet het geen enkel probleem zijn lijkt me.
En zie ik nog een auto volledig over het hoofd? zoals de Zeekr001, alhoewel deze niet in de lease configurator voorkwam.
Grt skywalker