Hallo,
Als nieuwkomer in het 'lease-domein' dacht ik om mijn zoektocht hier eens te delen in de hoop dat iemand mij kan helpen. Als niet-autokenner merk ik dat ik het allemaal even niet kan overzien en ik hoop dat hier iemand is die mee kan denken (waarvoor alvast hartelijk dank). Tot dusver rijd ik een VW Polo Diesel waarvoor ik een autotoeslag kreeg alleen met de huidige dieselprijzen wil toch overstappen naar een lease auto.
Stukje achtergrond. Ik woon in de kop van Friesland en ben werkzaam in Noord/Midden Nederland. Hierdoor gaat mijn voorkeur uit naar een benzine auto iets waar mijn werkgever in mee gaat. Qua budget heb ik 900 als leasebudget met een max van 15% eigen bijdrage (totaal komt dus uit op €1035). Ik ben aanstaande vader en wil daarom een auto die qua ruimte is voorbereid op de toekomst. Daarnaast maak ik veel kilometers dus uiteraard moet de auto comfortabel rijden. Hierdoor ben ik uitgekomen bij een stationauto. Nadat ik alles opties heb aangevinkt kom ik op drie opties die voor mij interessant lijken die binnen mijn budget vallen. Ik kom op onderstaande opties uit:
- Opel Astra Sports Tourer - 1.2 turbo Hybrid 107kW Edition eDCT 5d
- Volkswagen Golf Variant - 1.5 TSI 85kW 5d
- SEAT Leon Sportstourer - 1.5 TSI Style Business Intense 5d
Qua ruimte/looks vind ik alle drie er goed en praktisch uitzien. Echter wat er onder de motorkap zit vind ik lastig te beoordelen. De Opel Astra lijkt wat sportiever, Volkswagen ben ik gewend en de Seat lijkt er op de foto's wat luxer van binnen uit te zijn. Oftewel keuzestress

. Wellicht dat iemand al ervaring heeft met één van deze auto's? Of iemand die mij van advies zou kunnen voorzien? Alle input wordt gewaardeerd

. Alvast bedankt!
Leasebudget:
900 leaseregeling + max 135 eigen bijdrage = 1035 totaal.
Kilometrage per jaar: 35000
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: nvt
Overige afhankelijkheden: Kinderen icm veel kilometers.
Specifieke wensen: -
Uiteindelijke keuze:
[
Voor 7% gewijzigd door
-gekko- op 03-04-2026 19:55
]