Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
In mijn ervaring gaan werkgevers eerder voor verlengen dan voor eerder opzeggen gezien de kosten.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Het is ondertussen geregeld. Wat ik al een beetje verwacht had kiezen ze voor een stuk minder KM op de teller door de auto een weekje eerder terug te nemen. Top afgehandeld en wij kunnen straks mooi met de PS2 op vakantie met een veel betere actieradius.avotar schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:01:
[...]
In mijn ervaring gaan werkgevers eerder voor verlengen dan voor eerder opzeggen gezien de kosten.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Uiteindelijke keuze:Joost075 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:15:
Na wat meelezen toch maar besloten hier ook wat te posten:
Leasebudget:
Relatief vrije keuze, liefst <1300/mnd
Kilometrage per jaar:
35000
Contractduur:
48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Exclusief brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke:
Geen beleid. Liever geen Tesla. Ook liever geen Chinees.
Overige afhankelijkheden:
Trekhaak voor >1500kg.
Specifieke wensen:
EV. Jong gezin, dus grote kofferbak. Liever geen SUV ivm aanslag op de range. Qua fiscale waarde liefst onder de €65k
Uiteindelijke keuze:
Al proefgereden in:
Zeekr 001 -> Dat word m in elk geval niet, nogal wat bugs en quirks -> onderhoud bij lokale vakgarage![]()
Nio ET5 -> wat krap voor een station.
Kia EV6 -> Kanshebber. Minder fan van de stoelen en comfort
Audi A6 etron avant -> Wat minder rijk uitgerust voor 65k. Wel prima wagen
VW iD7 tourer -> Waardeloze ervaring met de VW dealers hier in de omgeving. Om deze reden liever geen iD7
Skoda Enyaq -> Voor het werk moet er een aggregaat op aanhanger achter af en toe. Dat red deze niet.
Mis ik duidelijke kanshebbers?
Audi A6 Avant E-tron Advanced Edition
Zojuist bevestigd aan LM. Fiscale waarde zoals gepland is uiteindelijk overschreden met 1850€
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid:
Geen voorschrift vanuit werkgever, ik wil alleen geen chinese auto (dus ook geen volvo).
En geen Renault of Seat gezien slechte ervaringen in het verleden
Overige afhankelijkheden: Neutrale kleur
Specifieke wensen:
- Fiscale waarde: max 40k ivm bijtelling, liefst lager
- Fatsoenlijke stoelen & automaat
- Adaptieve cruise control
- Ruimte op achterbank voor 2 kinderstoelen
- Redelijk formaat kofferbak (>425 liter)
- Trekhaak
Ook bel ik veel, dus mijn verstaanbaarheid vind ik ook belangrijk (heb met Skoda Elroq en Kodiaq hier in het verleden slechte ervaringen mee gehad - maar is lastig om echt goed te testen/filteren)
Heb hieronder opgesomd wat ik zelf heb gefilterd, gesplitst tussen stationwagon en compacte SUV omdat ik nog twijfel of zo'n mega kofferbak echt nodig is.
Zijn er mensen die ook onderstaande auto's getest/vergeleken hebben en wat heeft jouw doorslag gegeven?
Of vergeet ik nog modellen die wel binnen mijn eisen passen?
Stationwagon:
Skoda Octavia - lijkt mij nog steeds de meest veilige keuze (wel veel varianten/opties wat hem ook de duurste van de 3 maakt)
Opel Astra Sports Tourer
Toyota Corolla (Standaard fatsoenlijk uitgerust, wel wat saaier m.i.)
Een Golf Variant wordt al snel te duur, de 308 of een Kia Ceed SW vind ik lelijk.
"Compacte SUV":
Mazda Cx30 - Duurste optie maar wel hele fijne stoelen en mooie afwerking. , heb alleen geen ervaring met adaptieve cruise control van mazda. En het model is al verouderd
Peugeot 2008 - Blijft keurig binnen budget, wel een "klasse" minder voor mijn gevoel al heb ik wel goede ervaringen met ACC en stoelen van Peugeot.
VW Taigo - Een mooie auto om te zien vind ik maar doet volgens mij niks beter dan de 2008 voor minder geld ook doet.
Peugeot 408 vind ik een mooiere auto maar met wat opties wordt die te duur.
[ Voor 9% gewijzigd door rvrrr op 26-07-2025 00:00 ]
- Corolla: fijne auto > multimedia kan beter (als je met 2'phones zit, of omschakelen tussen just bluetooth of android auto bvb is wat omslachtig), wel een range van bijna 900km'rvrrr schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:09:
Leasebudget: 750
Merkbeleid:
Geen voorschrift vanuit werkgever, ik wil alleen geen chinese auto (dus ook geen volvo).
Specifieke wensen:Het comfort van de stoel vind ik wel het belangrijkste, gezien ik veel lange afstanden rijd voor werk.
- Trekhaak
Ook bel ik veel, dus mijn verstaanbaarheid vind ik ook belangrijk (heb met Skoda Elroq en Kodiaq hier in het verleden slechte ervaringen mee gehad - maar is lastig om echt goed te testen/filteren)
Heb hieronder opgesomd wat ik zelf heb gefilterd, gesplitst tussen stationwagon en compacte SUV omdat ik nog twijfel of zo'n mega kofferbak echt nodig is.
Zijn er mensen die ook onderstaande auto's getest/vergeleken hebben en wat heeft jouw doorslag gegeven?
Stationwagon:
Skoda Octavia - lijkt mij nog steeds de meest veilige keuze (wel veel varianten/opties wat hem ook de duurste van de 3 maakt)
Opel Astra Sports Tourer
Een Golf Variant wordt al snel te duur, de 308 of een Kia Ceed SW vind ik lelijk.
"Compacte SUV":
Mazda Cx30 - Duurste optie maar wel hele fijne stoelen en mooie afwerking. , heb alleen geen ervaring met adaptieve cruise control van mazda. En het model is al verouderd
Peugeot 2008 - Blijft keurig binnen budget, wel een "klasse" minder voor mijn gevoel al heb ik wel goede ervaringen met ACC en stoelen van Peugeot.
VW Taigo - Een mooie auto om te zien vind ik maar doet volgens mij niks beter dan de 2008 voor minder geld ook doet.
-Octavia: de meest ruime, vooral de koffer (beter dan Corolla ) Multimedia heeft al wel paar keer'op zwart gegaan tijdens rit (rebooten) > vw software ? Verder wel interessante wagen
-Hyundai i30 sw: vergeten model,,echter heel net afgewerkt, veel standaard opties, fijn multimedia. Koffer zelfs handiger dan Corolla, maar nog altijd niet als Octavia
-Kia ceed sw: (idem als i30, maar met 7 jaar garantie) > zelf niet gehad of gereden, maar is broertje van ... Mogelijk grotere korting wegens einde modelreeks.
De compacte SUV's hebben dikwijls een kortere koffer (indien je buggy mee wilt of met kids op vakantie, maar de instap is iets handiger dan lagere station (voor mensen met bvb rugproblemen)
Je bent er bewust van dat Skoda en Volkswagen van dezelfde maker zijn als het verboden Seat?rvrrr schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:09:
Leasebudget: 750
Merkbeleid:
Specifieke wensen:Het comfort van de stoel vind ik wel het belangrijkste, gezien ik veel lange afstanden rijd voor werk.
- Trekhaak
Stationwagon:
Opel Astra Sports Tourer
"Compacte SUV":
Ik heb nu de Kia EV6 GTLine (zakelijke lease) en mag nu weer de volgende bestellen. Ik heb nu de Mercedes CLA 250+ gekozen.AlexanderOptima schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:58:
Ik twijfel voornamelijk nog tussen 2 modellen:
- Kia EV6
- Mercedes CLA 250+
De Mercedes is nog niet echt uit, dus ik vind hier nog heel weinig echte ervaringen over. Hierdoor vind ik het 'riskanter' om voor te kiezen.
Ben zeer tevreden over de Kia en heb nog nooit met tegen zin een nieuwe auto moeten uit kiezen als nu
Voor mij is Mercedes eigenlijk de tweede keus maar omdat ik de EV6 al in levende lijven heb mogen ervaren ga ik nu voor de CLA.
Is besteld, dus nog niet in bezit.
Zelf van mijn vorige werkgever de Seat Leon Sportstourer gehad in handbak. Was 31k, maar met wat er op zat had dat duurder moeten zijn. Geen idee hoe dat zat. Was sowieso vreemd ingericht. Als de, met Cupra matjes. Iedereen verbaasde zich erover, maar goed.
Even out of the box, waarom niet een Renault Symbioz? Die kun je leuk aankleden onder de 40k en is standaard automaat.
Hoe zit het hier met de kleurkeuzes? Wij doen vrolijk mee met een magnesium Polestar (die kun je alleen in 5 tinten grijs kiezen) en een zwarte Model Y waar cherry red een mooie optie was maar voor de meerprijs toch maar niet gedaan.Auto's zijn grijs, bruin en zwart: waar zijn de vrolijke kleuren gebleven?
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Das redelijk offtopic hier tbh.SirLenncelot schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:29:
https://nos.nl/l/2576442
[...]
Hoe zit het hier met de kleurkeuzes? Wij doen vrolijk mee met een magnesium Polestar (die kun je alleen in 5 tinten grijs kiezen) en een zwarte Model Y waar cherry red een mooie optie was maar voor de meerprijs toch maar niet gedaan.
Enige wat ik uit ervaring kan zeggen is dat als je een (opvallend) kleurtje rijdt, je door de zuurstok mannen ook makkelijk in de gaten loopt

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Persoonlijk vind ik de Octavia Business Plus al netjes aangekleed (maar misschien ben ik weinig gewend). Automaat met de standaard 100pk motor en een kek kleurtje erop en je zit nog goed onder de 40k.jongetje schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:45:
@rvrrr Een beetje aangeklede Octavia, 308SW en Astra schiet ook al over je 40k cataloguswaarde heen.
Even out of the box, waarom niet een Renault Symbioz? Die kun je leuk aankleden onder de 40k en is standaard automaat.
Zelf heb ik er nog wat opties erbij, waaronder grotere velgen (dus hogere BPM) en trekhaak, en toen kwam ik vorig jaar op de 43k. Overigens niet de Combi.
Waren de opties er na aflevering opgezet? Het gaat om de fiscale waarde van het moment dat de auto op kenteken wordt gezet dacht ik...Arunia schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:17:
Zelf van mijn vorige werkgever de Seat Leon Sportstourer gehad in handbak. Was 31k, maar met wat er op zat had dat duurder moeten zijn. Geen idee hoe dat zat. Was sowieso vreemd ingericht. Als de, met Cupra matjes. Iedereen verbaasde zich erover, maar goed.
Deze had ik idd gezien, wel in de combi variant. Met semi-leder bekleding (Lodge Pakket) net aan 39k.barrymossel schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:40:
[...]
Persoonlijk vind ik de Octavia Business Plus al netjes aangekleed (maar misschien ben ik weinig gewend). Automaat met de standaard 100pk motor en een kek kleurtje erop en je zit nog goed onder de 40k.
Zelf heb ik er nog wat opties erbij, waaronder grotere velgen (dus hogere BPM) en trekhaak, en toen kwam ik vorig jaar op de 43k. Overigens niet de Combi.
De Opel Astra Sports Tourer Business Edition met automaat is 37.249 fiscaal.
Heb jij ook proefritten in andere stations gemaakt en wat gaf de doorslag?Arunia schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:17:
@rvrrr heb zelf voor de Skoda Octavia Combi business plus met automaat gekozen en trekhaak. Wel in standaard blauw. Dat valt net in je 40k.
Is besteld, dus nog niet in bezit.
Skoda lijkt mij op dit moment ook het meeste bang for buck, alleen weinig spannend.
Betreft jouw oude seat, die opties zijn er dan achteraf opgezet. Alles wat er vanuit de fabriek op/ingebouwd zit verhoogd de fiscale prijs. Alles wat de dealer zelf aanbrengt niet, heb zat collega's gehad die bijv velgen, bekleding achteraf lieten leveren.
Ayvens (LeasePlan) levert ook bijv eigen lederen bekleding, dat verhoogd alleen het maandbedrag maar niet fiscaal.
Heel eerlijk, vorige werkgever was 3 opties en verder geen keuze in wat wel en niet. Kleur niet en dergelijke.barrymossel schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:42:
[...]
Waren de opties er na aflevering opgezet? Het gaat om de fiscale waarde van het moment dat de auto op kenteken wordt gezet dacht ik...
Dus Skoda Scala, Seat Leon Sportstourer en de hybride variant.
30k, 35k en 40k afgerond. Echter was uiteindelijk die van mij 31k. Wat al vreemd was. Dus echt geen idee. Was een vreemde auto eigenlijk.
Heel eerlijk niet. De proefrit was in de hybride Octavia Combi uit 2020, maar goed. Ging om de maat en overzicht vooral. Heb eigenlijk alles mee laten doen behalve de achterbak mat. Die kreeg ik, maar anders had ik zelf voor 85 dat gedaan.rvrrr schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:56:
[...]
Heb jij ook proefritten in andere stations gemaakt en wat gaf de doorslag?
Skoda lijkt mij op dit moment ook het meeste bang for buck, alleen weinig spannend.
Betreft jouw oude seat, die opties zijn er dan achteraf opgezet. Alles wat er vanuit de fabriek op/ingebouwd zit verhoogd de fiscale prijs. Alles wat de dealer zelf aanbrengt niet, heb zat collega's gehad die bijv velgen, bekleding achteraf lieten leveren.
Ayvens (LeasePlan) levert ook bijv eigen lederen bekleding, dat verhoogd alleen het maandbedrag maar niet fiscaal.
Voor mij is alles nieuw qua hoe en wat en wat de beste manier is. Moet zelf net geen 2,5k eigen bijdrage, maar dat wordt weer weggezet tegen de bijtelling of iets. Ik ga het zien wat het me kost straks. Had eigenlijk de Racing blue nog willen hebben, maar zie wel over 4 jaar.
Wel een leuke vraag eigenlijk. Ik heb erg getwijfeld tussen donker rood en een donkere blauwe kleur waar het uiteindelijk donkerblauw is geworden post met foto's ook in dit topic hier. De donker rode moet deze zijn link niet perse een GTX overigens.SirLenncelot schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:29:
https://nos.nl/l/2576442
[...]
Hoe zit het hier met de kleurkeuzes? Wij doen vrolijk mee met een magnesium Polestar (die kun je alleen in 5 tinten grijs kiezen) en een zwarte Model Y waar cherry red een mooie optie was maar voor de meerprijs toch maar niet gedaan.
Ik kon destijds de rode nergens nog in het echt zien. En ik een blauwe is een heel stuk toegankelijker. Daar kan ik wel het leasecontract mee rijden zonder dat het mij tegen gaat staan. De rode is wel meer een statement. Ik wil voorkomen dat men het idee krijgt dat ik graag gezien wil worden (dat is ook wel een werkgerelateerd dingetje overigens). Maar kan ik mijn contract uitrijden zonder dat ik mij er aan ga ergeren, dat weet ik niet met een uitgesproken kleur. Dan ga ik toch voor veilig.
Maar de Ford Mustang Mach-E in Eruption Green of de Alfa Romeo Tonale in Rosso Alfa of in Verde Montreal dat zijn toch wel echt prachtige kleuren die ik absoluut zou overwegen bij die modellen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Het liefste had ik hem in de donkerrode kleur gedaan maar dat was echt weer €25 extra op het maandbedrag.
Eigenlijk wordt het gehele optie bedrag bij de leaseprijs opgeteld en zou ik hem volledig betalen, toch wel heel gortig.
Nu toch maar een witte. Zwart wil ik al helemaal niet, en grijs is ook redelijk saai. 😑
Lodge heb ik zelf ook. Niet dat het nu echt leer is of lijkt, maar daardoor wel de ledstrips...rvrrr schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:45:
[...]
Deze had ik idd gezien, wel in de combi variant. Met semi-leder bekleding (Lodge Pakket) net aan 39k.
De Opel Astra Sports Tourer Business Edition met automaat is 37.249 fiscaal.
Zelf niet voor de Combi gekozen, aangezien ik de Hatchback mooier vind en de kofferbak eigenlijk vrijwel even groot is (alleen dus minder hoog aan de achterkant). En scheelde weer geld wat ik in de 150pk motor kon steken.
Nog steeds niet besteld. Maar ik wacht nu ook nog maar even op de nieuwe iX3 en de GLC EV.Dean Martin schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:53:
Leasebudget: Bij EV €1650,- (fors gestimuleerd door €400,- meer budget te geven)
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief[i] fabrieks
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, maar beperk me zelf tot Mercedes, Audi, Jeep, Tesla, BMW, Volvo, Polestar...(vergeet misschien iets) omdat ik met veel andere merken echt weinig heb (en dat is een discussie die hier verder ook niet past).
Overige afhankelijkheden: Nee
Specifieke wensen: Ik hou van grote SUV's (zoals de nieuwe wagoneer). Verder; voorklimatisering, acc, fatsoenlijke laadplanner, stoelverwarming, 500km+ range (zomer).
Uiteindelijke keuze:
Ik hoef pas over 6 maanden te bestellen, maar begin alvast eens rond te kijken.
Mijn budget is ruim en er past behoorlijk wat in, maar wil niet persé meer dan €80k catprijs vanwege de bijtelling.
Rij momenteel een Audi e-tron 55, en bevalt prima, op de range en de EV planning na.
Eigenlijk zie ik momenteel de nieuwe MY als passend.
De huidige Mercedes EV's vind ik niet mooi, BMW eigenlijk idem. De Q6/Q8 e-tron is meer van hetzelfde.
The best is yet to come
Hoezo kijk je niet naar een Zeekr 7X?Dean Martin schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:47:
[...]
Nog steeds niet besteld. Maar ik wacht nu ook nog maar even op de nieuwe iX3 en de GLC EV.
Evt Porsche Macan EV of de toekomstige Range Rover Velar EV? Zitten wel aan top van budget.Dean Martin schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:47:
[...]
Nog steeds niet besteld. Maar ik wacht nu ook nog maar even op de nieuwe iX3 en de GLC EV.
Het is geen merk waar ik warm van loop.
The best is yet to come
De Macan is geen optie. Komt ruim boven de €100k uit en wil ik niet qua bijtelling.Rudi01 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:32:
[...]
Evt Porsche Macan EV of de toekomstige Range Rover Velar EV? Zitten wel aan top van budget.
Maar de velar duurt nog wel even toch?!
[ Voor 18% gewijzigd door Dean Martin op 12-08-2025 21:23 ]
The best is yet to come
Velar zal ook niet veel goedkoper zijn dan een Macan.Dean Martin schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:22:
[...]
De Macan is geen optie. Komt ruim boven de €100k uit en wil ik niet qua bijtelling.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Volgens mij zou de Velar een half jaar na de Land - / Range Rover electric uitkomen. De laatste is volgens mij nog even uitgesteld, voor de Velar wordt Q1 2026 genoemd maar kan zo maar later worden.Dean Martin schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:22:
[...]
De Macan is geen optie. Komt ruim boven de €100k uit en wil ik niet qua bijtelling.
Idem als de nieuwe Alfa Romeo Stelvio. Ze geven nog intro in 2025 aan, maar eerst zien dan geloven.
[ Voor 14% gewijzigd door Rudi01 op 12-08-2025 22:15 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ehm het is een Polestar/Volvo met een ander logoDean Martin schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:21:
[...]
Het is geen merk waar ik warm van loop.
HD4Life @ Full-HD
Vind ik inderdaad mooie auto! Ga eens nadenkenThe Eagle schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:44:
@Dean Martin VW Tayron bekeken? Mooie wagen geworden
The best is yet to come
Leasebudget: 650
Kilometrage per jaar: 20.000
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen beleid
Brandstof: Nog niet zeker of EV mogelijk is (geen laadpaal thuis) dus sta nog voor beide open.
Transmissie: Automaat
Banden: All season
Eigen risico: 500
Redelijk comfortabel voor eventueel 3 kinderen. ( nu voorlopig nog 2
Nu zal ik wel gauw tevreden zijn met bijna iedere nieuwe auto maar gezien ik er 5 jaar in zal zitten wil ik wel een goede keus maken.
Een station trekt mij heel erg door de ruimte die je krijgt, van bijvoorbeeld een Kia Ceed SW of Toyota Corolla Touring.
Alleen neig ik wel naar een SUV mede door de hogere instap ivm kinderen lijkt mij dat erg prettig, al zie ik wel dat die vaak een kleinere kofferbak hebben wat mij laat twijfelen.
Ik zit dan te denken aan een
Hyundai Kona,
Kia Niro, ( qua ruimte denk ik alleen interessant als EV )
Renault Symbioz
Is er een model dat ik hier mis en dat ik zeker moet overwegen als het op binnenruimte aankomt?
[ Voor 8% gewijzigd door Spekker op 16-08-2025 22:30 ]
ThinkPad T580 | i7 8550u | 32GB | 1TB SSD
Skoda OctaviaSpekker schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:56:
Ik mag voor het eerst ook een lease auto uitzoeken, gezien dit de eerste keer is en mijn meest recente auto uit 2009 kom zie ik door de bomen het bos niet meer![]()
Brandstof: Nog niet zeker of EV mogelijk is (geen laadpaal thuis) dus sta nog voor beide open.
Redelijk comfortabel voor eventueel 3 kinderen. ( nu voorlopig nog 2)
Nu zal ik wel gauw tevreden zijn met bijna iedere nieuwe auto maar gezien ik er 5 jaar in zal zitten wil ik wel een goede keus maken.
Een station trekt mij heel erg door de ruimte die je krijgt, van bijvoorbeeld een Kia Ceed SW of Toyota Corolla Touring.
Alleen neig ik wel naar een SUV mede door de hogere instap ivm kinderen lijkt mij dat erg prettig, al zie ik wel dat die vaak een kleinere kofferbak hebben wat mij laat twijfelen.
Hyundai Kona,
Renault Symbioz
Is er een model dat ik hier mis en dat ik zeker moet overwegen als het op binnenruimte aankomt?
Dacia Bigster
Ps. Ik weet niet hoe oud alle kids zijn maar check altijd de achterbank of er 3 kinderzitjes / zitverhogers passen naast elkaar.
Een instapmodel Hyundai Tucson lukt eventueel ook nog wel.Spekker schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:56:
Ik mag voor het eerst ook een lease auto uitzoeken, gezien dit de eerste keer is en mijn meest recente auto uit 2009 kom zie ik door de bomen het bos niet meer![]()
Hyundai Kona,
Renault Symbioz
Wat de impact op jou is hangt af van je werkgever en of deze eigen bijdrages rekent als je leasebedrag stijgt boven de normwaarde. Daarnaast zal de fiscale waarde mogelijk stijgen en je bijtelling hoger worden.supercrazy schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:08:
Ik heb een keuze gemaakt voor een nieuwe lease auto bij mijn werkgever, het gaat de Skoda Kodiaq PHEV worden. Nu zal hij pas eind van het jaar klaar en zijn en in 2026 geleverd worden. Is er dan nog iets waar ik rekening mee moet houden qua dingen die duurder kunnen worden?
Bv:
De wegenbelasting voor hybrides zal per 2026 stijgen omdat de 25% korting verdwijnt. Hierdoor stijgt je leasebedrag en als je pech hebt wordt dit doorbelast (in de eigen bijdrage).
De fiscale waarde van je auto zal ws stijgen omdat deze bepaald wordt bij het op kenteken zetten. Vaak worden op 1 januari deze bedragen aangepast.
In 2025 is een nieuwe meetmethode Euro 6e-bis ingevoerd om de CO2 uitstoot van een nieuwe auto te bepalen (de welbekende WLTP test). Vanaf 1 januari 2026 is deze methode verplicht voor alle bestaande modellen. Kort gezegd zal de testafstand langer worden waardoor de auto niet alleen op batterij maar ook een stuk op benzine rijdt. Hierdoor kan mogelijk de CO2 uitstoot stijgen van een model en alle daaraan gerelateerde kosten. Dit kan leiden tot een hogere prijs voor de auto en ws een hoger leasebedrag. Ik verwacht niet dat importeurs het hele bedrag direct gaan doorbelasten maar hierin keuzes maken.
Je ziet daarom dat nieuwe hybride auto’s nu een range van 100 km hebben op de batterij. Dit komt volgens mij om beter aan te sluiten op deze nieuwe meetmethode. Ik weet niet of de uitstoot van de Kodiaq PHEV al bepaald is cf deze nieuwe methode. Indien ja dan zal er weinig impact zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Rudi01 op 18-08-2025 20:05 ]
Dit is meer iets voor het andere lease topic (regelingen etc).supercrazy schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:08:
Ik heb een keuze gemaakt voor een nieuwe lease auto bij mijn werkgever, het gaat de Skoda Kodiaq PHEV worden. Nu zal hij pas eind van het jaar klaar en zijn en in 2026 geleverd worden. Is er dan nog iets waar ik rekening mee moet houden qua dingen die duurder kunnen worden?
Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4
The best is yet to come
Leasebudget: 1500
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Brandstof: EV
Banden: winterbanden
Eigen risico: 135,- per gebeurtenis
Maar nu eens zien wat wel kan.
Shortlist:
- Audi A6 Avant Etron S edition
- Volkswagen ID7 Pro S Edition
- Zeekr 7x
- Polestar 4
- Skoda Enyaq IV85 Sportline
Op basis van de bijtelling is de Audi het duurst, kom toch al snel uit op een 650 euro p/mnd. En nog niet helder of leasebedrag binnen die 1500,- valt. Mits dat het geval is dan verrekent het zich met elkaar en valt het wat gunstiger uit.
Op basis van directlease is de ID7 de beste deal. Maar goed keuzes keuzes….
Wat zouden jullie acceptabel vinden per maand te moeten betalen voor een leasewagen? Heb zelf alle jaren wat mazzel gehad met vrije lage bedragen. Maar die tijd is wel voorbij nu 🙈
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Wat acceptabel is aan bijtelling kan niemand voor je bepalen, dat ligt aan jezelf uiteraard.Wicked-Game schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:59:
Ben al langzaam aan eens aan het oriënteren voor een nieuwe leasewagen. Ik rijdt nu een Skoda Enyaq iv80 zwaar onder mijn leasebudget en nog 12% bijtelling over de eerste 40k. Zo goedkoop als die auto ga ik het niet meer krijgen.
Shortlist:
- Zeekr 7x
- Polestar 4
Op basis van de bijtelling is de Audi het duurst, kom toch al snel uit op een 650 euro p/mnd. En nog niet helder of leasebedrag binnen die 1500,- valt. Mits dat het geval is dan verrekent het zich met elkaar en valt het wat gunstiger uit.
Wat zouden jullie acceptabel vinden per maand te moeten betalen voor een leasewagen? Heb zelf alle jaren wat mazzel gehad met vrije lage bedragen. Maar die tijd is wel voorbij nu 🙈
Van je lijstje is de ID7 een verstandige keuze, maar je moet er van houden. Techniek is top, erg efficient en rijdt prima, maar in mijn beleving erg saaie auto. Polestar 4 zou mijn keuze zijn, schitterend in- exterieur, MY2026 variant en met laatste OTA update zijn alle bugs wel uit.
Zeekr is beste prijs/kwaliteit en veruit hoogste laadsnelheid (wat alleen maar boeit als je veel snellaad op lange ritten), maar wellicht nog te onvolwassen.
A6 Avant was mijn eerste keus, maar mi. te duur met alle opties die de Polestar standaard heeft in Plus pakket. Als je cataloguswaarde/bijtelling wil drukken is de Advanced wellicht een optie met wat losse zaken erbij geklikt (sportstoelen, afgevlakt stuur, winterpakket en for the love of god vergeet het opbergpakket niet).
Skoda.. meh..
ID7 is inderdaad verstandig, en had al ruzie met dat haptische stuurwiel. Verder erg degelijk niks op aan te merken maar niet spannend.sbin schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:16:
[...]
Wat acceptabel is aan bijtelling kan niemand voor je bepalen, dat ligt aan jezelf uiteraard.
Van je lijstje is de ID7 een verstandige keuze, maar je moet er van houden. Techniek is top, erg efficient en rijdt prima, maar in mijn beleving erg saaie auto. Polestar 4 zou mijn keuze zijn, schitterend in- exterieur, MY2026 variant en met laatste OTA update zijn alle bugs wel uit.
Zeekr is beste prijs/kwaliteit en veruit hoogste laadsnelheid (wat alleen maar boeit als je veel snellaad op lange ritten), maar wellicht nog te onvolwassen.
A6 Avant was mijn eerste keus, maar mi. te duur met alle opties die de Polestar standaard heeft in Plus pakket. Als je cataloguswaarde/bijtelling wil drukken is de Advanced wellicht een optie met wat losse zaken erbij geklikt (sportstoelen, afgevlakt stuur, winterpakket en for the love of god vergeet het opbergpakket niet).
Skoda.. meh..
Polestar moet ik vooral gaan ervaren, want zonder achteruit hoe is dat. Verder inderdaad best compleet al ligt die in de leaseprijzen lijst van directlease niet heel gunstig.
Had mij bij Audi dat opbergpakket niet gerealiseerd. Hoe verzinnen ze dat nu weer 🙈, kan er weer een optie bij hahaha heb vanmiddag een proefrit met de A6.
De Skoda staat erop omdat het mij wel goed is bevallen. Maar het is niet de meest boeiende van het stel. En heb er al 1 gehad natuurlijk 😁
Neig het sterkste naar de Audi en dan de Polestar
Audi zou volgende config zijn
Audi A6 Avant Etron S-Edition (286pk rearwheel)
- privacy glas
- daytona grijs of vervangen door standaard grijs en dan trekhaak
- trekhaak
- opbergpakket
- 21” velgen (nog twijfel ivm comfort)
Dan zit je zo rond 70k fiscaal te hobbelen. Dat is ook wel de max wat ik wil doen.
Ik vind die A6 echt ook heel mooi, maar rij zelf een ID.7 destijds was de A6 nog niet beschikbaar. Maar met de huidige prijzen (ID.7 Limited Edition modellen) denk ik dat ik toch voor een ID.7 zou gaan die fiscaal een stukje goedkoper kan dan een relatief kale A6. Grootste minpunt van de ID.7 voor mij is denk ik nog de stuurwielbediening, maar daar wen je ook aan (en het werkt best innovatief), maar als dat ook alles is is het verder een uitstekende auto.Wicked-Game schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:37:
[...]
ID7 is inderdaad verstandig, en had al ruzie met dat haptische stuurwiel. Verder erg degelijk niks op aan te merken maar niet spannend.
Polestar moet ik vooral gaan ervaren, want zonder achteruit hoe is dat. Verder inderdaad best compleet al ligt die in de leaseprijzen lijst van directlease niet heel gunstig.
Had mij bij Audi dat opbergpakket niet gerealiseerd. Hoe verzinnen ze dat nu weer 🙈, kan er weer een optie bij hahaha heb vanmiddag een proefrit met de A6.
De Skoda staat erop omdat het mij wel goed is bevallen. Maar het is niet de meest boeiende van het stel. En heb er al 1 gehad natuurlijk 😁
Neig het sterkste naar de Audi en dan de Polestar
Audi zou volgende config zijn
Audi A6 Avant Etron S-Edition (286pk rearwheel)
- privacy glas
- daytona grijs of vervangen door standaard grijs en dan trekhaak
- trekhaak
- opbergpakket
- 21” velgen (nog twijfel ivm comfort)
Dan zit je zo rond 70k fiscaal te hobbelen. Dat is ook wel de max wat ik wil doen.
Ik kan het niet voor je invullen, maar als je inkomen in verhouding is met je leasebudget zou ik persoonlijk comfortabel richting de 80k een leuke A6 configureren.
Vergeet met de A6 het Tech Pro niet voor wat in de ID.7 het IQ drive (of in Skoda Travel Assist) is wat je met een nieuw auto volledig wilt benutten en niet half - die systemen bij VAG rijden gewoon fenomenaal. Ik meen dat daar net een stukje rijstrook begeleiding inzit wat wat anders is dan de preventie heen-en-weer ping-pong, let op dat ik het hier niet 100% zeker weet, laat je goed informeren.
Wat ik zo snel zie, mis je dan:
- Uitwijkassistent en afslaanassistent
- Emergency brake assist vóór
- Proactieve inzittendenbescherming voor, opzij en achter
- Zijairbags voor- en achterin, gordijnairbags, centrale airbag voorin
- Lane departure warning en emergency assist
- Front cross-traffic assist
- Lane change warning, uitstapwaarschuwing, rear cross-traffic assist en afslaanassistent achter

Maar stoel en stuurverwarming in een EV wil ik dan niet missen, zeker i.c.m. voor verwarming voor een rit is dat echt heerlijk én zorgt voor een iets lager instelbare klimaattemperatuur wat erg bevorderlijk is voor de range.
Ik zie nu als ik een A6 configureer zo'n beetje als mijn ID.7 dat ik al snel richting de 85-90k ga

Maar wel een pak kleiner vergeleken met ID.7/A6 etron.juanpabloo schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:40:
Staat de mercedes cla (station) bewust niet op de lijst? Met opties stuk lagere fiscale waarde dan de Audi en ook nog veel betere range.
@True Hoe zit het met de korting die de LM toepast, gaat daar nog een groot stuk vanaf? 70k voor een VW lijkt mij wel een pak geld.
Ik heb het puur over fiscale waardes voor de bijtelling.RigolleM schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:54:
[...]
Maar wel een pak kleiner vergeleken met ID.7/A6 etron.
@True Hoe zit het met de korting die de LM toepast, gaat daar nog een groot stuk vanaf? 70k voor een VW lijkt mij wel een pak geld.
Is de Volvo ES90 al te bestellen?Wicked-Game schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:59:
Ben al langzaam aan eens aan het oriënteren voor een nieuwe leasewagen. Ik rijdt nu een Skoda Enyaq iv80 zwaar onder mijn leasebudget en nog 12% bijtelling over de eerste 40k. Zo goedkoop als die auto ga ik het niet meer krijgen.
Shortlist:
- Zeekr 7x
- Polestar 4
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Je had het al aangepast zie ik, maar klopt S-Edition moet je wel hebben anders mis je nogal wat essentiele zaken rondom assistentie. En klopt dit is ook de reden dat een advanced edition niet verstandig is. Tuurlijk rationeel gezien is een ID7 een wat betere keus, helemaal nu met de limited edition uitvoeringen. En heb ze ook beiden even bekeken en in gezeten. En hierin zie je duidelijk wel kwaliteitsverschil, de vraag is natuurlijk wil je ervoor betalen of niet (altijd al geweest tussen VW/AudiTrue schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:35:
[...]
Ik vind die A6 echt ook heel mooi, maar rij zelf een ID.7 destijds was de A6 nog niet beschikbaar. Maar met de huidige prijzen (ID.7 Limited Edition modellen) denk ik dat ik toch voor een ID.7 zou gaan die fiscaal een stukje goedkoper kan dan een relatief kale A6. Grootste minpunt van de ID.7 voor mij is denk ik nog de stuurwielbediening, maar daar wen je ook aan (en het werkt best innovatief), maar als dat ook alles is is het verder een uitstekende auto.
Ik kan het niet voor je invullen, maar als je inkomen in verhouding is met je leasebudget zou ik persoonlijk comfortabel richting de 80k een leuke A6 configureren.
Vergeet met de A6 het Tech Pro niet voor wat in de ID.7 het IQ drive (of in Skoda Travel Assist) is wat je met een nieuw auto volledig wilt benutten en niet half - die systemen bij VAG rijden gewoon fenomenaal. Ik meen dat daar net een stukje rijstrook begeleiding inzit wat wat anders is dan de preventie heen-en-weer ping-pong, let op dat ik het hier niet 100% zeker weet, laat je goed informeren.
- Lane change warning, uitstapwaarschuwing, rear cross-traffic assist en afslaanassistent achter
pre-edit: ik zie dat dit al in de S-edition zit, dus die heb je wel, moet je nagaan waar je genaaid kunt worden als je niet oplet bij de advanced edition ..
Maar stoel en stuurverwarming in een EV wil ik dan niet missen, zeker i.c.m. voor verwarming voor een rit is dat echt heerlijk én zorgt voor een iets lager instelbare klimaattemperatuur wat erg bevorderlijk is voor de range.
Ik zie nu als ik een A6 configureer zo'n beetje als mijn ID.7 dat ik al snel richting de 85-90k gaen dan was mijn ID.7 destijds duur met net geen 70k waar een ID.7 LE met mijn opties nu op de 64k hangt.
De CLA gaat te klein worden qua kofferbak. Verder wel mooie auto qua techniek.
juanpabloo schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:40:
Staat de mercedes cla (station) bewust niet op de lijst? Met opties stuk lagere fiscale waarde dan de Audi en ook nog veel betere range.
Volgens mij nog niet.....
Stel ik ga wachten tot 2026 dan komt ook de IX3 van BMW op het lijstje. Alleen nu met nog een "lage" bijtelling scheelt het toch weer iets en probeer ik een auto op kenteken te krijgen op 31-12-2025.
Eh niet dus.. Dit zit allemaal gewoon standaard in Tech pakket en dus ook in de Advanced Edition. Enige wat Tech Plus extra biedt is dus de adaptive cruise assist (dus meesturen, niet alleen pingpongen), matrix led en dat verder nutteloze maar leuke gadget bijrijderscherm.True schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:35:
[...]
pre-edit: ik zie dat dit al in de S-edition zit, dus die heb je wel, moet je nagaan waar je genaaid kunt worden als je niet oplet bij de advanced edition ..
Advanced + wat opties is mi nog steeds een alternatief voor S Edition. Die ook nog eens standaard van die (objectief) lelijke stoffen stoelen heeft.
Als een Polestar en Zeekr een optie is, dan zou je voor een enorme bak ruimte en heel veel comfort ook is naar een Xpeng G9 kunnen kijken....heel veel auto voor zijn prijs.Wicked-Game schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:59:
Shortlist:
- Zeekr 7x
- Polestar 4
Voorbeeld lease budget 1500 pm. Op 4 jaar is dat 72K. Ok Bruto
Je zou toch voor dat bedrag een prima auto kunnen kopen (nieuw en onderhouden)
En na de 4 jaar is die ook nog van jouw.
Ok je betaalt dan misschien wat meer wat is het verschil ? Hoeveel meer kost dat. en wat krijg je ervoor terug ?
Kom nog uit de periode toen lease auto 0% bijtelling had..
Toen ik afscheid nam van mijn lease auto . (van detachering naar van in dienst bij de klant)
Heb ik een salaris verhoging van 2k bruto gevraagd .
Die kreeg ik ook . Heb toen nooit gezegd dat het ter compensatie van mijn lease auto was maar goed. Salaris onderhandelen mag altijd. Krijg km vergoeding van 450 pm wat ook niet slecht is (overheid)
Ik snap ook dat Ontzorgd worden ook een prijskaartje heeft.
Wat betaal je voor een leaseauto van de zaak en wat betaal je als je het zelf zou kopen. (of een stapje lager)
Je moet het dan wel kunnen financieren of voldoende middelen hebben.
Begrijp dat niet iedereen dat heeft. Maar in het gunstige geval hoeveel zou het schelen.
ID 7 leasen vs ID4 kopen en mogen houden na 4 jaar ? is er ene reken voorbeeld.
Dan zou je een vergelijkbaar mobiliteitsbudget moeten krijgen. En dat is idd bruto, al kun je de zakelijke kilometers wel verrekenen. Maar dan moet je van dat budget alles betalen en evetuele lening/private lease constructie. Ik heb collega's die dit inderdaad doen, maar is mi alleen interessant met een gebruikte auto en mits je niet teveel rijdt.Raoul.TLS schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:14:
Heeft iemand ooit een vergelijking gemaakt.
Ok je betaalt dan misschien wat meer wat is het verschil ? Hoeveel meer kost dat. en wat krijg je ervoor terug ?
Toen ik afscheid nam van mijn lease auto . (van detachering naar van in dienst bij de klant)
Die kreeg ik ook . Heb toen nooit gezegd dat het ter compensatie van mijn lease auto was maar goed. Salaris onderhandelen mag altijd. Krijg km vergoeding van 450 pm wat ook niet slecht is (overheid)
Wat betaal je voor een leaseauto van de zaak en wat betaal je als je het zelf zou kopen. (of een stapje lager)
Begrijp dat niet iedereen dat heeft. Maar in het gunstige geval hoeveel zou het schelen.
Ok je kosten die je maakt met je lease auto ( parkeer kosten parkeer vergunning etc)sbin schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:26:
[...]
Dan zou je een vergelijkbaar mobiliteitsbudget moeten krijgen. En dat is idd bruto, al kun je de zakelijke kilometers wel verrekenen. Maar dan moet je van dat budget alles betalen en evetuele lening/private lease constructie. Ik heb collega's die dit inderdaad doen, maar is mi alleen interessant met een gebruikte auto en mits je niet teveel rijdt.
De ene keer reed je 200 km per dag dan ander keer 50 per dag. hangt van af waar je gedetacheerd word en voor hoe lang.
Leuke discussie maar dit topic gaat over het uitzoeken van een auto, niet over de financiele afweging daar achter. Dan moet je hier zijn: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4Raoul.TLS schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:14:
Heeft iemand ooit een vergelijking gemaakt.
Ik had min of meer dezelfde lijst. Door het relatief lage trekgewicht vielen de VW/Skoda af, door het hoge gimmick/China gehalte en het nogal kleine (en vrij specifieke) dealernetwerk de Zeekr en de Polestar 4 door de digitale achteruitkijkspiegel. Heb een A6 e-tron Avant Advanced Edition besteld, met privacyglas, zwarte accenten, trekhaak en zonder de modelaanduiding.Wicked-Game schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:59:
Shortlist:
- Zeekr 7x
- Polestar 4
Had ook nog een stevig uitgevoerde EV6 op de lijst, maar die vond ik persoonlijk niet zo fijn zitten.
Er komen nog andere leuke auto's op de markt in 2026: Volvo EX60, Mercedes GLC EQ, ..Wicked-Game schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:42:
Stel ik ga wachten tot 2026 dan komt ook de IX3 van BMW op het lijstje. Alleen nu met nog een "lage" bijtelling scheelt het toch weer iets en probeer ik een auto op kenteken te krijgen op 31-12-2025.
Zeekr 7x privilege zou moeten passen. Heeft goede reviews, is volledig uitgerust met oa luchtvering en is met afstand de snelste auto van het rijtje. De ID 7 is de meest verstandige keus, gewoon een goede auto en met de huidige aanbieding en jouw leasebedrag kun je alle opties aanvinken. Polestar 4 is voor mij een afrader gezien de digitale spiegel, evt zou je zijn broertje de Zeekr 001 kunnen bekijken.Wicked-Game schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:59:
Shortlist:
- Zeekr 7x
- Polestar 4
Ander alternatief is de Nio EL6 (al wat ouder model) of de DS no8 (als je daar van houdt).
[ Voor 99% gewijzigd door Rudi01 op 26-08-2025 19:54 ]
De CLA Shooting Brake heeft meer kofferruimte dan de A6 Avant - dat komt door de grote frunk van de CLA (455+101 vs 502+27). Maar ik weet niet wanneer de Shooting Brake geleverd gaat worden.[...]
De CLA gaat te klein worden qua kofferbak. Verder wel mooie auto qua techniek.
[...]
Overigens moet je sowieso goed naar kofferbakruimtes kijken, want, leuk feitje, de ID.4 heeft bijv. tegen de verwachting in meer kofferruimte dan de ID.7 (niet-tourer) (https://ev-database.org/n...fcf9492dad9c47d78e859b85b)
Check vooral ook even EV-database voor mooie vergelijkingstabellen! (in dit voorbeeld zit de CLA niet-shooting-brake).
https://ev-database.org/n...d8ed8ac070bdca34b52c948cd
Aan de missende achterruit van de Polestar 4 wen je naar mijn ervaring snel, al blijf ik het een onnodige ontwerpkeuze en zelfs ontwerpfout vinden.
Voor kofferbak vergelijkingen kijk ik altijd naar de banana box testen van Björn Nyland. Deze geven een goed beeld.juanpabloo schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:54:
[...]
De CLA Shooting Brake heeft meer kofferruimte dan de A6 Avant - dat komt door de grote frunk van de CLA (455+101 vs 502+27). Maar ik weet niet wanneer de Shooting Brake geleverd gaat worden.
Overigens moet je sowieso goed naar kofferbakruimtes kijken, want, leuk feitje, de ID.4 heeft bijv. tegen de verwachting in meer kofferruimte dan de ID.7 (niet-tourer) (https://ev-database.org/n...fcf9492dad9c47d78e859b85b)
Hier de link naar zijn excel, zie tabblad Banana
https://docs.google.com/s...jE/htmlview#gid=866693557
Heb er zelf niet mee gereden, maar ik vind bij moderne auto’s de achterruit vaak meer weghebben van een klein raampje op een toilet, functioneel (iets door kunnen zien) is het steeds minder. Het idee achter de digitale achteruitkijkspiegel is dat je hiermee een beter field-of-view (kijkveld?) krijgt. Maar goed, heb zelf nog niet mogen proberen hoe dat rijdt.juanpabloo schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:54:
[...]
Aan de missende achterruit van de Polestar 4 wen je naar mijn ervaring snel, al blijf ik het een onnodige ontwerpkeuze en zelfs ontwerpfout vinden.
Overigens hebben al zat voertuigen (bestel-bussen, vrachtwagens etc.) helemaal geen achteruitkijkspiegel of achterruit. Dus je kunt (en mag ook) prima zonder.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Incorrect, rechtstreeks van de Audi site, ik weet niet of de link werkt: https://www.audi.nl/nl/mo...%7C6Y6Y%7CFW#configuratorsbin schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:01:
[...]
Eh niet dus.. Dit zit allemaal gewoon standaard in Tech pakket en dus ook in de Advanced Edition. Enige wat Tech Plus extra biedt is dus de adaptive cruise assist (dus meesturen, niet alleen pingpongen), matrix led en dat verder nutteloze maar leuke gadget bijrijderscherm.
Advanced + wat opties is mi nog steeds een alternatief voor S Edition. Die ook nog eens standaard van die (objectief) lelijke stoffen stoelen heeft.
:strip_exif()/f/image/Qi4upZwjUv0SHBUuhJFRQDe1.png?f=user_large)
Dit krijg je als je op 'meer details' en dan op 'meer informatie' drukt onder 'Tech Plus'.
PS je bedoelt subjectief, niet objectief.
[ Voor 3% gewijzigd door True op 26-08-2025 21:09 ]
I stand corrected. Had het kunnen weten, want Audi.. Nou blij dat ik iig voor de Polestar 4 ben gegaan.True schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:08:
[...]
Incorrect, rechtstreeks van de Audi site, ik weet niet of de link werkt: https://www.audi.nl/nl/mo...%7C6Y6Y%7CFW#configurator
[Afbeelding]
Dit krijg je als je op 'meer details' en dan op 'meer informatie' drukt onder 'Tech Plus'.
PS je bedoelt subjectief, niet objectief.
En ik bedoelde echt objectief, niemand kan dat nl mooi vinden
Heb de polestar 4 wel proefgereden. Wat een wagen, echt prachtig van binnen en buiten. Die spiegel is gewoon kwestie van gewenning en bepalen of je het vervelend vindt. Ik had alleen ff een split second nodig om te wennen als je in de spiegel keek maar het zich is gewoon uitstekend. Wellicht beter dan een normale spiegel.SirLenncelot schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:21:
[...]
Heb er zelf niet mee gereden, maar ik vind bij moderne auto’s de achterruit vaak meer weghebben van een klein raampje op een toilet, functioneel (iets door kunnen zien) is het steeds minder. Het idee achter de digitale achteruitkijkspiegel is dat je hiermee een beter field-of-view (kijkveld?) krijgt. Maar goed, heb zelf nog niet mogen proberen hoe dat rijdt.
Overigens hebben al zat voertuigen (bestel-bussen, vrachtwagens etc.) helemaal geen achteruitkijkspiegel of achterruit. Dus je kunt (en mag ook) prima zonder.
Als iemand voor de PS4 wil gaan, probeer dan ook een proefrit in het donker te regelen. Dat schijnt nog anders voor je ogen te zijn. Maar de wagen zelf? Geweldig!
Voor ons alleen te groot en te duur voor wat we nodig zijn. Daarom zoals je weet gekozen voor het kleine broertje, de Polestar 2.
Met alle respect, maar het aanbod dat je hier krijgt is eigenlijk wat in de detachering de "poolauto" genoemd wordt. Dat zijn auto's zoals de VW Polo / Renault Clio / Peugeot (e-)208 / Toyota Yaris hybrid (met max 2 opties en een lakkleurtje). Zelfs de Kia Ceed SW "kaal" krijg ik niet passend, terwijl het zomaar kan zijn dat een 7 jaar oude Kia Ceed SW goedkoper is (22% bijtellen op ~33.000 euro is toch zo'n 600 euro/bruto per maand)Spekker schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:56:
Hyundai Kona,
Renault Symbioz
Als het kan, zou ik je adviseren om je leaseregeling nog eens na te gaan. Kijk/vraag eens of er andere opties zijn
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
??D_Jeff schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:16:
[...]
Met alle respect, maar het aanbod dat je hier krijgt is eigenlijk wat in de detachering de "poolauto" genoemd wordt. Dat zijn auto's zoals de VW Polo / Renault Clio / Peugeot (e-)208 / Toyota Yaris hybrid (met max 2 opties en een lakkleurtje). Zelfs de Kia Ceed SW "kaal" krijg ik niet passend, terwijl het zomaar kan zijn dat een 7 jaar oude Kia Ceed SW goedkoper is (22% bijtellen op ~33.000 euro is toch zo'n 600 euro/bruto per maand)
Als het kan, zou ik je adviseren om je leaseregeling nog eens na te gaan. Kijk/vraag eens of er andere opties zijn
Die Symbioz die hij noemt is gewoon in een iconic met zijn leaseparameters te krijgen in kleur, met extra pakket, met all seasons (fabriek af). Voor €4 boven budget dat moet te doen zijn. Is het een budget wat geen vorm van inflatiecorrectie gezien heeft afgelopen vijf jaar? Waarschijnlijk, maar het is geen onbegonnen werk.
En jouw voorbeeld een Kia Ceed SW krijg je bij DL in een Design Edition, automaat met kleur (geen opties mogelijk want Koreaan) voor exact €600.
Dat is net geen 37k fiscaal - vergeet niet dat je bij dit leasebudget waarschijnlijk hebt over een jaarinkomen tot 76k dan is de lease €250 netto, daar rijdt je privé geen auto van van 7 jaar oud.
De niet hybride auto's zijn de afgelopen jaar flink duurder geworden terwijl de auto hetzelfde is gebleven, kijkende naar de Koreanen, Seat en Skoda.Spekker schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:56:
Hyundai Kona,
Renault Symbioz
Ik heb recent de keuze gemaakt voor de Dacia Bigster lang getwijfeld tussen de Symbioz en de Captur. Houd er rekening mee dat de Symbioz niks anders is dan een Captur met meer koffer bak ruimte. Verder is hij stugger afgeveerd en als je de panorama dak neemt lever je op de achterbank veel hoofdruimte in.
Verder wellicht dat de MG HS ook wat is? Deze stond eerst op mijn lijstje maar was me net te duur in PHEV-vorm en die is nu scherp geprijst als Hybrid+ variant. Directlease heeft nog een scherp geprijsde uitlopend model Peugeot 308 SW, maar die moet het vooral weer van kofferbak ruimte hebben en is bijzonder krap op de achterbank.
Ja dit zijn ook zeker leuke modellen om op te wachten. Hoef ook niet perse nu te beslissen.RigolleM schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:40:
[...]
Er komen nog andere leuke auto's op de markt in 2026: Volvo EX60, Mercedes GLC EQ, ..
Ja die check ik ook wel vaak.Rudi01 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:02:
[...]
Voor kofferbak vergelijkingen kijk ik altijd naar de banana box testen van Björn Nyland. Deze geven een goed beeld.
Hier de link naar zijn excel, zie tabblad Banana
https://docs.google.com/s...jE/htmlview#gid=866693557
Helemaal mee eens, gisteren kreeg ik een A6 E-tron Limousine mee, maar die achterruit kan je net goed skippen. Wat een brievenbus, en gigantische dodehoeken. Dat viel mij wel tegen.SirLenncelot schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:21:
[...]
Heb er zelf niet mee gereden, maar ik vind bij moderne auto’s de achterruit vaak meer weghebben van een klein raampje op een toilet, functioneel (iets door kunnen zien) is het steeds minder. Het idee achter de digitale achteruitkijkspiegel is dat je hiermee een beter field-of-view (kijkveld?) krijgt. Maar goed, heb zelf nog niet mogen proberen hoe dat rijdt.
De A6 reed wel verder goed, maar op een of andere manier voelde het niet speciaal/premium. Ja het ziet er keurig uit, en materialen zeker niet verkeerd. Maar qua rijden vond ik het niet spannend. Eigenlijk heel erg same old same old als mijn Enyaq. Wat mij heel negatief opviel was het wind/band geluid. Vond dit voor deze klasse auto nog best wel luidruchtig. Daarnaast als minpuntje vond ik het Audi Sound System niet geweldig. Had daar iets meer van verwacht.
Dat je die goed registreert met je LM dat je daar achteraf geen gezeik mee krijgt bij inleveren (al zullen er dan wel schades opzitten die meer opvallen)
Plug-in Hybrides (PHEV) zijn nu al 22% bijtelling en dat is volgend jaar niet anders. De 20 euro per maand zal komen door de hogere fiscale waarde van de showroom auto, omdat daar mogelijk meer opties op zitten.Juancho schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:03:
Die 20 euro haal je er toch makkelijker uit omdat je niet met hogere bijtelling zit? Als de auto verder helemaal je smaak en wens is gewoon doen. Showroom heeft weinig kilometers op de teller. M'n vorige leaseauto was ook een showroom model die later ook nog voor proefritten gebruikt werkt. Toevallig had ik er zelf ook in proefgereden. Maar vanwege goed contact met de dealer mocht ik die in de lease doen en zo nog 8% bijtelling mee pakken. Auto was verder top, bevatte alles wat ik wilde en nog wat meer. Stond iets van 3000km op de teller. Geen moment spijt van gehad.
Houd er wel rekening mee dat de korting op wegenbelasting volledig vervalt vanaf volgend jaar, dat is ook weer een kleine 20-25 euro extra die de maatschappij door gaat belasten.supercrazy schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:57:
Ik heb doorgekregen dat de auto die ik ga bestellen pas in het nieuwe jaar geleverd gaat worden (Skoda Kodiaq PHEV), maar heb ook de optie om een showroom model te pakken. Deze is dan 20 euro per maand duurder maar ik heb hem dan meteen en het is nog niet bekend wat de BPM/prijzen gaan doen voor het nieuwe jaar. Is er iets waar ik bij een showroom model op moet letten? Of juist niet moet doen misschien?
Ja, die kosten zijn naar alle waarschijnlijkheid voor de werkgever. Ik moet de eerste werkgever nog tegenkomen die een wijziging in de wegenbelasting doorberekend aan de werknemer.Puddi Puddin schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:54:
[...]
Houd er wel rekening mee dat de korting op wegenbelasting volledig vervalt vanaf volgend jaar, dat is ook weer een kleine 20-25 euro extra die de maatschappij door gaat belasten.
Verder kan een fiscale waarde vanaf het moment van bestellen tot de levering altijd nog wijzigen. In 2023 zag je dat regelmatig bij elektrische auto's toen ze met regelmaat in aanschafprijs werden verlaagd door de dealers.
De wegenbelasting voor EV’s (de korting die is komen te vervallen / de korting die minder is geworden) is bij ons gewoon aan de medewerkers doorberekend.SmashCruiser schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:03:
[...]
Ja, die kosten zijn naar alle waarschijnlijkheid voor de werkgever. Ik moet de eerste werkgever nog tegenkomen die een wijziging in de wegenbelasting doorberekend aan de werknemer.
[ Voor 8% gewijzigd door Dj-sannieboy op 28-08-2025 14:59 ]
Als eigen bijdrage? Anders kan dat toch niet.Dj-sannieboy schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:58:
[...]
De wegenbelasting voor EV’s (de korting die is komen te vervallen / de korting die minder is geworden) is bij ons gewoon aan de medewerkers doorberekend.
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Is het aannemelijk dat ik meer kwijt ben of minder kwijt ben met levering in het nieuwe jaar? Ik denk zelf 99% kans op meer, maar hoeveel probeer ik een beetje te achterhalen haha. Volgens de dealer zegt de 1 400-500 euro en de andere 2.000 euro met de nieuwe BPM berekening en de kostprijs auto. Maar dat is dan ook meer een gok voor hun.SmashCruiser schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:03:
[...]
Ja, die kosten zijn naar alle waarschijnlijkheid voor de werkgever. Ik moet de eerste werkgever nog tegenkomen die een wijziging in de wegenbelasting doorberekend aan de werknemer.
Verder kan een fiscale waarde vanaf het moment van bestellen tot de levering altijd nog wijzigen. In 2023 zag je dat regelmatig bij elektrische auto's toen ze met regelmaat in aanschafprijs werden verlaagd door de dealers.
Wat bedoel je met de nieuwe BPM berekening?supercrazy schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:10:
[...]
Is het aannemelijk dat ik meer kwijt ben of minder kwijt ben met levering in het nieuwe jaar? Ik denk zelf 99% kans op meer, maar hoeveel probeer ik een beetje te achterhalen haha. Volgens de dealer zegt de 1 400-500 euro en de andere 2.000 euro met de nieuwe BPM berekening en de kostprijs auto. Maar dat is dan ook meer een gok voor hun.
Dit heb je in het Fiscale topic ook al geopperd, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.
Van wat ik heb gevonden wordt vanaf 2025 een nieuwe normering aangehouden die in 2025 typegoedkeuring krijgt. Dan heb je vervolgens nog in de oude normering een doorloop t/m eind van het jaar 2025 en in 2026 is alles volgens Euro 6e-bis, wat ervoor zorgt dat de PHEV meer Co2 uitstoten.SmashCruiser schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:41:
[...]
Wat bedoel je met de nieuwe BPM berekening?
Dit heb je in het Fiscale topic ook al geopperd, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.
https://www.autoweek.nl/a...ntrekkelijk-in-nederland/
https://www.autonieuws.be...plug-inhybride-vanaf-2026
Zie hier een voorbeeld bij de nieuwe audi A5 PHEV.SmashCruiser schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:41:
[...]
Wat bedoel je met de nieuwe BPM berekening?
Deze is dit jaar als model uitgekomen en moest de WLTP test doen conform de nieuwe berekening.
Scheelt ongeveer een factor 2 tot 3 met de oude berekening.
https://www.fleet.be/audi...2-fiscaliteit-euro6e-bis/
De CO2 waarde bepaalt het BPM tarief. De waardes voor 2026 zijn zover ik weet nog niet bekend. Hierbij de link met de waardes voor 2025.
https://download.belastin...tarieven_bpm0651z15fd.pdf
Als voorbeeld:
De Tayron R-line PHEV (1.5 eHybrid) heeft een uitstoot van 10 gram en een BPM van € 687
De Tayron R-line Benzine (1.5 eTSI) heeft een uitstoot van 148 gram en een BPM van € 11.471
Een stijging van de CO2 waarde zal dus leiden tot een hogere BPM en waarschijnlijk een hogere catalogus prijs als de importeur deze niet compenseert.
[ Voor 35% gewijzigd door Rudi01 op 28-08-2025 21:50 ]
https://www.rijksfinancie...toelichting/2025/d17e3644.
Na lang wachten op productiecapaciteit heb ik afgelopen vrijdag avond, bericht gehad dat mijn auto in week 41 in productie gaat en naar verwachting in week 47 afgeleverd gaat worden.eagle00789 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:50:
[...]
Voor iedereen die op mij eerder heft gereageerd, ik heb inmiddels toegang gehad tot de portal en een auto uitgezocht.
Mijn definitieve keus is geworden (en ja hij past in mijn leasebudget rekening houdend met een maximum overschrijving van 15% wat volgens ons leaseregelement probleemloos mag) een Skoda Fabia.
Deze auto heeft een leaseprijs van €962,33. mijn max leasebudget met de 15% overschrijding is €966,- dus ik blijf er net onder. Wel is het zo dat ik dus de overschrijding van mijn leasebudget gewoon zelf moet betalen bovenop mijn bijtelling. Mijn netto maandlast zou dan €301,57 worden. Is wel iets goedkoper dan mijn huidige privatelease auto, maar zodra ik mijn werk leaseauto heb, gaat deze toch stoppen zonder boete (is al besproken met de leasemaatschappij en staat zwart-op-wit inmiddels per brief vanuit de leasemaatschappij)
Leasebudget: 900 bij een EV (wat onder budget zit krijg je als salaris bijgestort)
Contractduur: 48 of 60 maanden
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Banden: All season of Winterbanden (zelf te kiezen)
Eigen risico: 135
Ik kom van een Enyaq 60 Sportline. Momenteel staan op mijn shortlist de Mazda 6e en de XPeng G6. De Xpeng is wel een stuk duurder in de lease als de Mazda maar beide zitten lekker dik in de spullen en zien er mooi uit. Belangrijk voor mij is ruimte met 2 kinderen, goed audio systeem en het gevoel hebben dat je een beetje waar voor je geld krijgt.
Vandaag in de Mazda gezeten, was toch wel onder de indruk. Mooie ruime auto, alles standaard aanwezig, goed audio systeem. En met de liftback toch nog een heel praktische kofferbak ondanks dat deze kleiner is dan in de Enyaq of G6.
Zelfde verhaal eigenlijk met de G6 waar ik een tijd geleden in gezeten heb, ook lekker ruim goed in de spullen alleen wat duurder in de Lease en minder mooie lak kleuren.
Wat reeds afgevallen is alles op het MEB platform omdat ik heel slechte ervaringen heb gehad met mijn Enyaq, Polestar 2, Volvo XC40.
En een ModelY? Is echt enorm ruim en standaard alle opties.
In het 'goedkopere EV segment': Een nieuwe Mercedes Benz CLA biedt je die mogelijkheid (helaas nu alléén nog maar te leveren als Sedan, de Shooting Break laat nog even op zich wachten). Mag het een paar dubbeltjes meer kosten dan kom je al snel aan een Audi E-Tron GT / Porsche Taycan (GT).....jongetje schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:31:
@Juicie Ga maar eens een handgeschakelde EV vinden
Weliswaar met maar 2 te kiezen 'verzetten', maar.... Het kán dus wel!!
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Wat ik mis aan de Tesla, is een goede audio installatie (die zit er pas vanaf de AWD op), HUD en gewoon de uitstraling staat me minder aan.jongetje schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:31:
@Juicie Ga maar eens een handgeschakelde EV vinden
G6 heeft geen HUD overigens. Als HUD geen dealbreaker is kan eerder genoemde Merc CLA ook nog wel passen, of wellicht Renault Scenic E-Tech?Juicie schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:19:
[...]
Wat ik mis aan de Tesla, is een goede audio installatie (die zit er pas vanaf de AWD op), HUD en gewoon de uitstraling staat me minder aan.
Een HUD is niet heilig maar na met de Tesla's gereden te hebben mis ik wel een de nodige informatie in het zichtveld, of dat nu een HUD of een klassiek dashboard is. Al geloof ik ook wel dat het zal wennen in een Tesla.The Eagle schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:48:
Verkijk je niet op een HUD. En probeer ook zeker of je die met een zonnebril nog fatsoenlijk ziet. Zeker een echt goede zonnebril kan veel wegfilteren, en een HUD is niet bij ieder merk even goed. YMMV
Die CLA is verrassend voordelig in de lease maar valt voor mij dan toch af door de 100 euro hogere bijtelling dan de Mazda en het feit dat de CLA een klassieke sedan is. Maar verder een hele mooie wagen.weerdmeester schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:36:
[...]
G6 heeft geen HUD overigens. Als HUD geen dealbreaker is kan eerder genoemde Merc CLA ook nog wel passen, of wellicht Renault Scenic E-Tech?
De Scenic is ook een goede optie staat hoog op de lijst maar vond ik wat krap aanvoelen op de achterbank. Ben er nog niet helemaal uit
[ Voor 21% gewijzigd door Juicie op 18-09-2025 22:18 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 22-09-2025 22:05 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Daar valt niks aan te kiezen hoor 🤓Will_M schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:55:
[...]
In het 'goedkopere EV segment': Een nieuwe Mercedes Benz CLA biedt je die mogelijkheid (helaas nu alléén nog maar te leveren als Sedan, de Shooting Break laat nog even op zich wachten). Mag het een paar dubbeltjes meer kosten dan kom je al snel aan een Audi E-Tron GT / Porsche Taycan (GT).....![]()
Weliswaar met maar 2 te kiezen 'verzetten', maar.... Het kán dus wel!!
Jawohl.... Je bepaalt zélf altijd nog wel of je harder of zachter dan de overgangssnelheid tussen de verzetten wenst te gaan rijden (tóch?).
[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 22-09-2025 22:09 ]
Hoelang moeten ze mee? Vier jaar? De Audi en Polestar mag je al volgend jaar zelf wat uitzoeken... Dat kan een significant voordeel zijn? Bang for buck krijg je vooral bij de Polestar en VW denk ik.Sport_Life schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:04:
Mag ook een leaseauto kiezen, voorlopig uit de 'pool'. Zodra de auto op is mag ik een nieuwe bestellen.
***members only***
De Avenger is wel echt klasse compacter/minder, wat ik vaak hoor over elektrische Stellantis producten is dat de bereik voorspelling bagger is... Dat is vervelend, zeker met beperkte range...
Weet ik niet, 4 of 5 jaar. Wat is gebruikelijk? Polestar spreekt me niet echt aan en ID3 lijkt wat klein, hoe rijdt dat als een Golf of meer een Fiat 500?nooberke schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:12:
[...]
Hoelang moeten ze mee? Vier jaar? De Audi en Polestar mag je al volgend jaar zelf wat uitzoeken... Dat kan een significant voordeel zijn? Bang for buck krijg je vooral bij de Polestar en VW denk ik.
De Avenger is wel echt klasse compacter/minder, wat ik vaak hoor over elektrische Stellantis producten is dat de bereik voorspelling bagger is... Dat is vervelend, zeker met beperkte range...
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Haha ja en afhankelijk van welke modus je rijdt.Will_M schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:08:
[...]
Jawohl.... Je bepaalt zélf altijd nog wel of je harder of zachter dan de overgangssnelheid tussen de verzetten wenst te gaan rijden (tóch?).
Misschien dat je beter zélf even bij een dealer een keer gaat proefrijden met een nieuwe VW ID.3 voordat je het vergelijk gaat (laten) maken met een Fiat 500?Sport_Life schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:18:
[...]
Weet ik niet, 4 of 5 jaar. Wat is gebruikelijk? Polestar spreekt me niet echt aan en ID3 lijkt wat klein, hoe rijdt dat als een Golf of meer een Fiat 500?
Dan heb je volgens mij de leukste auto en een korte looptijd om redelijk snel weer te switchen/bestellen.
Van welk jaar is de ID.3? Als het een facelift model is dan is het een hele goede keuze. Prettige auto om te rijden, rijdt als een Golf (oftewel gewoon goed). Travel assist werkt erg prettig, ik weet niet of dat erop zit?Sport_Life schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:04:
Mag ook een leaseauto kiezen, voorlopig uit de 'pool'. Zodra de auto op is mag ik een nieuwe bestellen.
***members only***
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.