En een Kia EV5?Wicked-Game schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:50:
[...]
Om die reden dan niet een Audi A6 Avant nog overwogen? Of ligt de CLA echt veel gunstiger?
Ben oprecht benieuwd wat je tegen viel aan "rij conform" van de ID.7scooper1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:00:
Vorige maand mocht ik ook kijken voor een nieuwe lease auto uitloop Skoda Enyaq.
Proef gereden in de G6 mooie auto maar helaas erg duur in de lease.
Ook in de ID 7 gereden maar dat viel erg tegen qua rij conform.
Daarna toch naar de Mercedes cla gereden wow wat een auto.
Daarna de knop doorgehakt en de cla shooting brake business besteld.
Qua lease prijs bij athlon aantrekkelijker dan menig anderen auto’s.
Dat is juist een van de sterkste eigenschappen van deze auto met zijn bijna 3 meter wielbasis. Hiervoor o.a. Ford Mondeo '19, Hyundai IONIQ5 '21, Volvo V40 '13 en Golf 7.5 Variant '19 gehad. De ID.7 wint het van allemaal op gebied van rijcomfort, rust, snelheid, luxe etc. Heerlijke stoelen met héle goede massage, travel assist ook top. Scherm en software ook echt snel nu, als ik instap nog voor ik in de stoel zit staat Spotify al aan
Aanradertje die ID.7, zeker met de huidige (private) lease actie. Zeer compleet uitgeruste Pro Limited Edition waar alles op en aan zit.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Ben toch benieuwd wat de Kia EV5 nou zo geweldig maakt? Technisch is het geen hoogvlieger en ik snap Kia niet dat ze niet hun techniek van de ev6 hiervoor gebruiken.
Cla en een a6 hebben sowieso hogere laadsnelheden. En luxer is opzet (wel tegen flinke prijs uiteraard).
Ik zie een ev5 echt als tegenhanger van een id4 of een Skoda Enyaq oid.
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Ja dat is het ook, 400v platform is gekozen om prijstechnische redenen lijkt me. Daarom is hij in de lease ook goedkoper dan de EV6. Maar wel erg ruim, compleet en ik vind hem cool
.
[ Voor 10% gewijzigd door Giant87 op 07-01-2026 10:48 ]
Altijd weer een leuke tijd! In oktober loopt de lease van mijn Polestar 2 af en mag iets uitzoeken met catalogus waarde zo tussen de 70 - 75K€ - daar moet zeker een leuke auto voor te vinden zijn. Geen fan van de huidige BMW, Audi, VW en Mercedes of SUV modellen. Meer ruimte en sneller laden zijn zeker wenselijk.
Longlist:
Polestar 4 - leuk design, geen fan van de achteruitkijk camera, android incar werkt super en vrij duur
Zeekr 001 - mooie auto, veel vermogen, opladen niet de snelste, geen fan van de neus (Link & Co invloed)
Volvo EX 60 - moet nog uitkomen
Xpeng 6 - moet ik nog eens goed bekijken, maar geen fan van SUV
Zeekr 7x - zeker een kandidaat, maar geen fan van SUV
Zeekt 7GT - hopelijk morgen aangekondigd en een kanshebber
Keep jullie posted op de ontwikkelingen. Aanvullingen en suggesties op bovenstaande lijst zeker welkom.
Longlist:
Polestar 4 - leuk design, geen fan van de achteruitkijk camera, android incar werkt super en vrij duur
Zeekr 001 - mooie auto, veel vermogen, opladen niet de snelste, geen fan van de neus (Link & Co invloed)
Volvo EX 60 - moet nog uitkomen
Xpeng 6 - moet ik nog eens goed bekijken, maar geen fan van SUV
Zeekr 7x - zeker een kandidaat, maar geen fan van SUV
Zeekt 7GT - hopelijk morgen aangekondigd en een kanshebber
Keep jullie posted op de ontwikkelingen. Aanvullingen en suggesties op bovenstaande lijst zeker welkom.
5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |
En waarom geen fan van de genoemde merken? Je hebt nu alleen (door de oogharen heen) Chinees op de lijst staan. Jammer! Er moeten toch wel mooie Europese alternatieven zijn voor dat budget.. wat zijn je wensen dan?
Ik snap wat je zegt, Ik heb best veel Volkwagen Passat gereden in de tijd , maar heb echt het idee dat ze bij VW de boot gemist hebben met de ID lijn. Uiteraard verschillen smaken qua modellen en ik hou persoonlijk wat meer van ingetogen sportief, maar ook qua voorsprong in technologie en waarde voor geld neig ik idd naar Chinees ( Polestar semi Chinees voelt echt wel Europees aan en al 126K KM nooit wat mee gehad) en dat gevoel krijg ik ook bij Zeekr. Mn collega heeft een 001 en is erg tevreden. Maar mocht je een mooie concrete suggestie hebben hou ik me aanbevolen. Skoda heeft best aardige modellen inderdaad.
Omdat ik niet zon fan ben van SUV valt best veel af - een mooie full electric (dat is wel een eis die ik niet vermeld had - excuus) station wagen of shooting brake zijn nog schaars (Skoda komt er wel mee geloof ik). Vandaar kijk ik met belangstelling naar de 007 GT die hopelijk morgen aangekondigd wordt.
Omdat ik niet zon fan ben van SUV valt best veel af - een mooie full electric (dat is wel een eis die ik niet vermeld had - excuus) station wagen of shooting brake zijn nog schaars (Skoda komt er wel mee geloof ik). Vandaar kijk ik met belangstelling naar de 007 GT die hopelijk morgen aangekondigd wordt.
5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |
De ID7 had met 800v moeten komen en een sexier design (en geen brochure vol boomers), dan had het de beste optie geweest denk ik.cornholio24 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:20:
Ik snap wat je zegt, Ik heb best veel Volkwagen Passat gereden in de tijd , maar heb echt het idee dat ze bij VW de boot gemist hebben met de ID lijn. Uiteraard verschillen smaken qua modellen en ik hou persoonlijk wat meer van ingetogen sportief, maar ook qua voorsprong in technologie en waarde voor geld neig ik idd naar Chinees ( Polestar semi Chinees voelt echt wel Europees aan en al 126K KM nooit wat mee gehad) en dat gevoel krijg ik ook bij Zeekr. Mn collega heeft een 001 en is erg tevreden. Maar mocht je een mooie concrete suggestie hebben hou ik me aanbevolen. Skoda heeft best aardige modellen inderdaad.
Ik begrijp dat wel, Europese merken zijn nu niet het toonbeeld van innovatie en vragen daarnaast de hoofdprijs. Als ik iets anders zou moeten kiezen dan Tesla dan zou ik opteren voor een ZEEKRjuanpabloo schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:59:
En waarom geen fan van de genoemde merken? Je hebt nu alleen (door de oogharen heen) Chinees op de lijst staan. Jammer! Er moeten toch wel mooie Europese alternatieven zijn voor dat budget.. wat zijn je wensen dan?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik lees ook niks over een i3 station of C klasse EQ station. Gemiste kans van de Europese premium merken.
Audi A6 etron is wel optie toch? Best prima design, 800v en net in prijs verlaagd.
Audi A6 etron is wel optie toch? Best prima design, 800v en net in prijs verlaagd.
En de BMW iX3 NK dan? Is één en al innovatie... nu nog hoofdprijs wegens duurste model (50 xDrive), maar als er later dit jaar RWD versies gaan aankomen, zullen die qua lease echt zeer goed meevallen.revolution-nl schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:25:
[...]
Ik begrijp dat wel, Europese merken zijn nu niet het toonbeeld van innovatie en vragen daarnaast de hoofdprijs.
i3 station zal niet voor 2026 zijn, eerst de i3 sedan, jammer inderdaad. C klasse nog weinig over gelezen.marteltor schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:27:
Ik lees ook niks over een i3 station of C klasse EQ station. Gemiste kans van de Europese premium merken.
Jammer dat Volvo geen opvolger voor de V60 gaat uitbrengen, echt een gemiste kans door Volvo.
De NK spreekt zeker aan. Maar BMW kennende zal een i3 NK prijstechnisch niet competitief zijn met een ZEEKR GT. Het is jammer dat Europese fabrikanten maar moeilijk mee komen.RigolleM schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:28:
[...]
En de BMW iX3 NK dan? Is één en al innovatie... nu nog hoofdprijs wegens duurste model (50 xDrive), maar als er later dit jaar RWD versies gaan aankomen, zullen die qua lease echt zeer goed meevallen.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hoevaak heb je in de praktijk dat echte snel laden nodig? Ik eigenlijk bijna alleen op vakantie en dan lunch, plas, diner en/of rust ik even in die tijd. Heb met mijn Tesla nooit de behoefte gehad om nog sneller te laden.marteltor schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:25:
[...]
De ID7 had met 800v moeten komen en een sexier design (en geen brochure vol boomers), dan had het de beste optie geweest denk ik.
Dat komt dan ook omdat Tesla dermate efficiënt is dat ze qua laadsnelheid in kmh gewoon competitief zijn met auto's op 800v die weliswaar sneller laden maar ook fors meer verbruiken. In principe hebben ze die 800v nodig om het verbruik te maskerenjongetje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:49:
[...]
Hoevaak heb je in de praktijk dat echte snel laden nodig? Ik eigenlijk bijna alleen op vakantie en dan lunch, plas, diner en/of rust ik even in die tijd. Heb met mijn Tesla nooit de behoefte gehad om nog sneller te laden.
Zie ook
https://www.carblogger.nl/1000km-test-elektrische-auto/
Ben ik zo zeker niet van.. restwaarde van Zeekr zal lager zijn dan i3 NK, en véél werkgevers weigeren om merken zoals Zeekr, Xpeng,.. op te nemen in de wagenkeuze.revolution-nl schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:41:
[...]De NK spreekt zeker aan. Maar BMW kennende zal een i3 NK prijstechnisch niet competitief zijn met een ZEEKR GT. Het is jammer dat Europese fabrikanten maar moeilijk mee komen.
Context: ik kom vanaf de VW ID.3 en heb nu een Mercedes CLA. Die laatste is best goed geprijsd en heel aantrekkelijk in de lease (eigen bijdrage), wat fijn was omdat ik van 8% naar ca 20% bijtelling ging (en hogere cataloguswaarde waarover die veel hogere bijtelling gaat).cornholio24 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:20:
Maar mocht je een mooie concrete suggestie hebben hou ik me aanbevolen.
Zelf bewust voor Europees gekozen met als randvoorwaarde een hele goede range. Bij mij viel daardoor vanzelf heel veel af.
Op EV-database kun je heerlijk filteren, zoeken, en vergelijken. Zie bijv. https://ev-database.org/n...rs-y=2010_2030&s=4&p=0-10
De 'range' die daar in de filter zit is de 'daadwerkelijke' range en die is serieus realistisch in dagelijks (herfst/winter)gebruik.
Je kunt natuurlijk ook andere eisen en wensen hebben. Je voorbeelden gaan wat meer uit van een cleanere 'tech' look voor het interieur volgens mij - dan zou bijvoorbeeld Mercedes wel afvallen.
Ik zou zelf denken aan:
- Mercedes CLA Shooting Brake
- BMW I5 Touring
- Audi A6 station
- Polestar 3 of 4
- Skoda Enyaq (evt. coupe)
- BMW IX3
- VW ID.7
- Volvo ES90 (niet echt Europees)
- Kia EV9 (niet-Europees)
Minder duur en minder range zou je kunnen denken aan Peugeot E5008, Citroën DS8, Renault Scenic.
De ID.7 is helemaal niet verkeerdmarteltor schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:25:
[...]
De ID7 had met 800v moeten komen en een sexier design (en geen brochure vol boomers), dan had het de beste optie geweest denk ik.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4vyWXCpEqKsmxtvuX3pnwOWq.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4r99s7nbqC7XyM6Bigvlrp85.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CYjd4RkjzM3lfyEOfA2GtwvT.jpg?f=user_large)
Het gebeurt niet vaak per jaar. Maar ik merk dat ik bij vakanties er anders door rij, daardoor soms een dag extra bezig ben. En, als je 130 rijdt in de winter met skibox, dan is snel laden wel fijn, anders sta je iedere 2 uur een half uur te wachten.jongetje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:49:
[...]
Hoevaak heb je in de praktijk dat echte snel laden nodig? Ik eigenlijk bijna alleen op vakantie en dan lunch, plas, diner en/of rust ik even in die tijd. Heb met mijn Tesla nooit de behoefte gehad om nog sneller te laden.
Dat is toch een hele andere totaal beleving als je dat vergelijkt met een GT, dan heb je het niet alleen over exterieur, maar ook over interieur en tech. De ID7 is een prima auto, maar spreekt een hele andere (conservatievere) groep aan. Ik vind het niet vreemd dat de Europese autoindustrie in zwaar weer zit.LuPo schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:49:
[...]
De ID.7 is helemaal niet verkeerd
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De WAF is er bij ons thuis niet. Wat dat betreft scoort de Mustang Mach E heel veel hoger.LuPo schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:49:
[...]
De ID.7 is helemaal niet verkeerd
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overigens is die WAF er ook niet hij de zeekr 7gt en de Audi A6
[ Voor 7% gewijzigd door marteltor op 07-01-2026 19:56 ]
Wij hebben de Mustang Mach E in 2021 gereden en daarvan vonden we het onderstel totaal niet prettig. Toen voor een IONIQ5 gekozen. Die was top qua laden maar niet qua CW-waarde en frontaal oppervlak. In de winter kwamen we niet onder de 20 kWh/100kmmarteltor schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:55:
[...]
De WAF is er bij ons thuis niet. Wat dat betreft scoort de Mustang Mach E heel veel hoger.
Overigens is die WAF er ook niet hij de zeekr 7gt en de Audi A6madame wil een SUV. Ik juist niet want ik wil een lage CW waarde en klein frontaal oppervlak
De ID.7 Tourer is daar een stuk beter in en laadt ook heel vlot. Interieur ook een stuk mooier dan IONIQ5. Stoelmassage ook van topniveau, ik zou zeggen probeer het eens met een proefrit. En nee, ik heb geen aandelen en ik werk ook niet bij VW
Ik snap het wel. Ik heb de ID7 al gereden tijdje terug en was zeker onder de indruk. Massage toen niet getest. Het snelladen is inderdaad "okay". Toch wel 60% sneller dan de mach e.LuPo schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:01:
[...]
Wij hebben de Mustang Mach E in 2021 gereden en daarvan vonden we het onderstel totaal niet prettig. Toen voor een IONIQ5 gekozen. Die was top qua laden maar niet qua CW waarde en frontaal oppervlak. In de winter kwamen we niet onder de 20 kWh/100km
De ID.7 Tourer is daar een stuk beter in en laadt ook heel vlot. Interieur ook een stuk mooier dan IONIQ5. Stoelmassage ook van topniveau, ik zou zeggen probeer het eens met een proefrit. En nee, ik heb geen aandelen of ik werk ook niet bij VWGewoon heel enthousiast van deze auto
En als Tourer pro limited edition zeer rijk uitgerust; bijna alles wat ik zou kunnen wensen. Met glazen dak dan. En achterbank die in hoek verstelbaar is (maar volgens mij kan hij dat niet?).
De mach e is inderdaad hard geveerd, al merk ik dat voorin niet zo. Laatst achterin gezeten en wat een verschil. Keiharde klappen
[ Voor 9% gewijzigd door marteltor op 07-01-2026 20:05 ]
Snelladen 'okay'?marteltor schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:04:
[...]
Ik snap het wel. Ik heb de ID7 al gereden tijdje terug en was zeker onder de indruk. Massage toen niet getest. Het snelladen is inderdaad "okay". Toch wel 60% sneller dan de mach e.
En als Tourer pro limited edition zeer rijk uitgerust; bijna alles wat ik zou kunnen wensen. Met glazen dak dan. En achterbank die in hoek verstelbaar is (maar volgens mij kan hij dat niet?).
De mach e is inderdaad hard geveerd, al merk ik dat voorin niet zo. Laatst achterin gezeten en wat een verschil. Keiharde klappen
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Fair enough. De ID7 laadt tot 50% boven de 150KW, wat netjes is, maar een stuk minder is dan de nieuwste 800v auto's. Maar die zijn vaak weer niet zo zuinig, zeker niet op de snelweg (als het een SUV modelletje is).True schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:11:
[...]
Snelladen 'okay'?, Bjorn: https://docs.google.com/s...zvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE heeft de Pro gewoon op plek #13 als je de battery swaps er uit haalt. En dan is er ook nog een 'S' versie die nog iets sneller laadt en een grotere accu heeft die Bjorn niet getest heeft. Marginaal, maar dat doet ook wat. Ja het kan nog steeds beter, maar m.i. wordt het dan wel een beetje lood om oud ijzer, zo hoog in de lijst zijn ze allemaal ontzettend rap met laden. Als je echt sneller wilt, moet je ICE blijven rijden.
De WAF vind ik altijd een vreemde bij een lease auto. Hoeveel pct van de tijd / km zit je voor je werk in de auto en hoeveel voor de familie? Daarbij zou ik de WAF ook laten afhangen van hou jullie je inkomens verdelen en een eventuele 2e auto financieren. Als je met jouw keus de behoeften kan voorzien, zou ik geen rekening houden met de WAF.marteltor schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:55:
[...]
De WAF is er bij ons thuis niet. Wat dat betreft scoort de Mustang Mach E heel veel hoger.
Overigens is die WAF er ook niet hij de zeekr 7gt en de Audi A6madame wil een SUV. Ik juist niet want ik wil een lage CW waarde en klein frontaal oppervlak
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
@ST10©DE Bij mij is het de enige auto en mijn vrouw rijdt er dus ook in op mijn thuiswerkdag, avond en weekend.
Maar uiteindelijk laat ze het aan mij over, hoogstens de kleur waarin ze veto heeft.
Maar uiteindelijk laat ze het aan mij over, hoogstens de kleur waarin ze veto heeft.
Haha same here. Denk dat we er evenveel in rijden. ID7 zou kunnen, maar ik vind de nieuwe BMW IX3 en Mercedes GLC stuk mooier...en duurder.jongetje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:26:
@ST10©DE Bij mij is het de enige auto en mijn vrouw rijdt er dus ook in op mijn thuiswerkdag, avond en weekend.
Je hebt gelijk hoor, 800v is leuke techniek, maar de afgelopen wintersport is me weer eens duidelijk geworden dat er een hoop palen zijn die überhaupt niet aankunnen wat de ID.7 op 400v eruit kan trekken.marteltor schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:59:
[...]
Fair enough. De ID7 laadt tot 50% boven de 150KW, wat netjes is, maar een stuk minder is dan de nieuwste 800v auto's. Maar die zijn vaak weer niet zo zuinig, zeker niet op de snelweg (als het een SUV modelletje is).
Zo stond ik weer ergens aan een 150 kW paal, waar ik niet meer dan 57 kW kreeg
Als je slechts langs Ionity gaat kun je er profijt van hebben, maar in de praktijk zie ik ook nog behoorlijk veel ~150kW laders en dan is het echt minutenwerk. Veel 300 kW laders hebben twee plugs, zelfde verhaal. Je staat niet vaak (meer) alleen...
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Die dubbele laders van Fastned vallen me altijd tegen. Stond ik dan met 100 kW te laden terwijl de auto 200+ aan kon (IONIQ5).JanHenk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:18:
[...]
Je hebt gelijk hoor, 800v is leuke techniek, maar de afgelopen wintersport is me weer eens duidelijk geworden dat er een hoop palen zijn die überhaupt niet aankunnen wat de ID.7 op 400v eruit kan trekken.
Zo stond ik weer ergens aan een 150 kW paal, waar ik niet meer dan 57 kW kreegGauw doorgereden natuurlijk, afijn.
Als je slechts langs Ionity gaat kun je er profijt van hebben, maar in de praktijk zie ik ook nog behoorlijk veel ~150kW laders en dan is het echt minutenwerk. Veel 300 kW laders hebben twee plugs, zelfde verhaal. Je staat niet vaak (meer) alleen...
Ik denk oprecht dat je in de praktijk meer hebt aan een zuinige wagen met goede laadsnelheid dan een minder zuinige auto met een uitstekende laadsnelheid.
Als je de laadsnelheid omrekent in km/h bijladen gaat de ID.7 met oldskool 400v techniek ineens wel naar de top namelijk. En zo snijdt het efficiëntie-mes aan twee kanten. Niet voor niets staan Tesla's ook altijd behoorlijk hoog in de lijstjes van de 1000km-challenge (net als de ID.7 overigens). De laadsnelheid van de Tesla's tegenwoordig vrij mager (vooral de curve, los van de top). Desondanks zijn het goede wagens voor lange afstanden, puur door efficiëntie.
Neemt niet weg dat ik, als ik het geld had, waarschijnlijk ook de A6 e-tron had genomen
Maar dan niet voor de hogere laadsnelheid.
Als je de laadsnelheid omrekent in km/h bijladen gaat de ID.7 met oldskool 400v techniek ineens wel naar de top namelijk. En zo snijdt het efficiëntie-mes aan twee kanten. Niet voor niets staan Tesla's ook altijd behoorlijk hoog in de lijstjes van de 1000km-challenge (net als de ID.7 overigens). De laadsnelheid van de Tesla's tegenwoordig vrij mager (vooral de curve, los van de top). Desondanks zijn het goede wagens voor lange afstanden, puur door efficiëntie.
Neemt niet weg dat ik, als ik het geld had, waarschijnlijk ook de A6 e-tron had genomen
[ Voor 24% gewijzigd door JanHenk op 08-01-2026 10:05 ]
Zoekt @cornholio24 alleen een GT dan, dat heb ik nergens gelezen? Volgens mij schrijft hij dat de station markt nog dunbezaaid is waardoor hij richting GT of SUV wordt gedreven. Anderen proberen aan te geven dat er meer opties zijn dan Chinees SUV of GT.revolution-nl schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:54:
[...]
Dat is toch een hele andere totaal beleving als je dat vergelijkt met een GT, dan heb je het niet alleen over exterieur, maar ook over interieur en tech. De ID7 is een prima auto, maar spreekt een hele andere (conservatievere) groep aan. Ik vind het niet vreemd dat de Europese autoindustrie in zwaar weer zit.
[Afbeelding]
Pak de excel van Björn Nyland er ook even bij. De Audi A6 Etron en VW ID.7 zijn hele andere producten dan de rest van het VAG ID.[X]-gamma en prima stations/shooting brakes/tourers.
Als je ooit in 2021 in een ID.3 of ID.4 hebt gereden is dat totaal niet representatief voor de huidige ID.7. Als voorbeeldje: nog voordat ik goed en wel zit staat Spotify al aan, scherm ook zeer responsief. Bij de eerste generatie ID.3 en 4 was je de woonwijk uit eer het scherm een keer ging werken. Dat soort dingen zijn al lang en breed opgelost maar mensen blijven hangen bij de eerste herinnering met een inmiddels ruim en breed vervangen infotainment systeem.
De Pro Limited Edition biedt voor €54.990:
- Matrix LED (IQ.Light, reviewers zijn hier zeer van onder de indruk hoe goed dit systeem werkt)
- AR HUD
- elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie
- stuurverwarming, stoelverwarming
- zeer goede massagefunctie, ook weer met de beste op de markt volgens diverse reviews
- Travel Assist (een van de beste AutoPilot op de markt zonder phantom breaking)
- Draadloos laden, draadloos AA/Apple CarPlay
- 605L/1715L bagageruimte (een van de ruimste auto's in Björn Nylands bananabox test)
Etc etc
Offtopic:
Overigens lees ik over bijv. de MB CLA erg veel opstartproblemen. Alleen bij 800V palen kunnen laden, herrie van de AC/verwarming etc. Geen enkel merk is foutloos wil ik maar zeggen.
Ik was even offline maar dit is het precies. Niets mis met een ID7 en natuurlijk congrats voor alle trotse eigenaren maar ik mis de "vibe" bij deze auto (en is deels gewoon smaak natuurlijk). A6 avant is zeker ook een schitterende auto - maar daar loop je gewoon tegen een prijsverschil aan met vergelijkbare uitvoeringen (tja, blijf een hollander he haha)revolution-nl schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:54:
[...]
Dat is toch een hele andere totaal beleving als je dat vergelijkt met een GT, dan heb je het niet alleen over exterieur, maar ook over interieur en tech. De ID7 is een prima auto, maar spreekt een hele andere (conservatievere) groep aan. Ik vind het niet vreemd dat de Europese autoindustrie in zwaar weer zit.
[Afbeelding]
Keuzes, keuzescornholio24 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:59:
[...]
Ik was even offline maar dit is het precies. Niets mis met een ID7 en natuurlijk congrats voor alle trotse eigenaren maar ik mis de "vibe" bij deze auto (en is deels gewoon smaak natuurlijk). A6 avant is zeker ook een schitterende auto - maar daar loop je gewoon tegen een prijsverschil aan met vergelijkbare uitvoeringen (tja, blijf een hollander he haha)
Soms wel even goed om wat te spiegelen qua vermeende of terechte voor- en nadelen. En over smaak valt niet te twisten.
Ben hier ook aan het rondkijken maar enorm lastig.JanHenk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:08:
[...]
Keuzes, keuzesPrecies waar het topic over gaat
Soms wel even goed om wat te spiegelen qua vermeende of terechte voor- en nadelen. En over smaak valt niet te twisten.
Wil een soortgelijke wagen als de Kia Ceed SW (destijds 25k)
Maar zelfs aan het dubbele (electrisch verplicht wegens lease..) is er nauwelijks een vergelijkbare station te vinden.
Tot nu toe Opel Astra break en Peugeot 308 e sw gevonden, maar verder is het droevig gesteld qua keuze. ( < 50k)
En die 2 modellen bevallen mij niet echt.
[ Voor 3% gewijzigd door PaulC op 08-01-2026 19:46 ]
Welke 2 modellen? Anders is het wel lastig meedenken?
En de Tesla standaard model Y, heb je meer ruimte dan je Kia Ceed. Prima bereik en veel opties (en goede ondersteuning).
Model Y is geen station.jongetje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:59:
[...]
Welke 2 modellen? Anders is het wel lastig meedenken?
En de Tesla standaard model Y, heb je meer ruimte dan je Kia Ceed. Prima bereik en veel opties (en goede ondersteuning).
Volkswagen ID.7 Tourer, in de basis versie is al een zeer rijk uitgeruste auto in een kleur nog net onder de 50k: https://directlease.nl/le...wh-210-kw-limited-editionPaulC schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:45:
[...]
Ben hier ook aan het rondkijken maar enorm lastig.
Wil een soortgelijke wagen als de Kia Ceed SW (destijds 25k)
Maar zelfs aan het dubbele (electrisch verplicht wegens lease..) is er nauwelijks een vergelijkbare station te vinden.
Tot nu toe Opel Astra break en Peugeot 308 e sw gevonden, maar verder is het droevig gesteld qua keuze. ( < 50k)
En die 2 modellen bevallen mij niet echt.
Als je je over de station heen kunt zetten kom je bijv. bij de leaseknaller de Elroq uit wat een ontzettend leuke keuze kan zijn mits je het SUV/crossover idee kunt accepteren.
Maar qua kofferbak wel vergelijkbaar met de Passat
En ja, ik heb ze naast elkaar gezet en opgemeten
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
In diepte of ook in de hoogte? Ik vind het schuin aflopen van de Y nogal eens verraderlijk, ik ben dan in de illusie dat er meer in kan. Dan is een Station bak iets makkelijker.The Eagle schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:11:
[...]
Maar qua kofferbak wel vergelijkbaar met de Passat
En ja, ik heb ze naast elkaar gezet en opgemeten
Diepte en breedte sowieso, hoogte ook grotendeels. Ok, de Y loopt iets af. Maar vrij groot deel achterkant rechtopstaand en dan pas de knik. Passat heeft een iets mindere knik aan de achterkant. Maar schuine deel van de Y valt echt reuze mee. Ding is van binnen behoorlijk vierkant:SirLenncelot schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:16:
[...]
In diepte of ook in de hoogte? Ik vind het schuin aflopen van de Y nogal eens verraderlijk, ik ben dan in de illusie dat er meer in kan. Dan is een Station bak iets makkelijker.

Waar de Passat (non GTE) het echter op wint is het deel onder de vlakke laadvloer. De Y mist dat (net als de Passat GTE een kleine bak voor laadkabel enzo). De benzine Passat heeft daar over de hele oppervlakte nog 12 (15 cm zonder de plank er in) over. En dan nog de ruimte van het reservewiel.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik ben weer even gaan zoeken op ev-database. Er zijn natuurlijk meerdere redenen om een station te willen: looks, of bijv. ruimte. Qua looks: ik vind sommige electrische suvs óók een goeie look hebben, die (voor mij) in de buurt komen van de look van een station, zoals een skoda enyaq of een renault scenic.
Verder: als het om de ruimte gaat, staar je niet meteen blind op carrosserievorm. Zo heeft een VW ID.4 verrassend genoeg méér kofferbakruimte dan een VW ID.7 die een heel stuk langer is en maar 10% minder ruimte dan de ID.7 Tourer:
https://ev-database.org/n...722267341978083a303b7c17c
Om de vergelijking te maken met de Kia ceed SW: Die heeft 625 liter kofferbakruimte, dat is vergelijkbaar met bijv. deze auto's van max 50k:
- VW ID.7
- Tesla Model Y
- Tesla Model 3, Ford Mustang Mach-E, Smart #5 (maar ik vermoed dat ze bij deze 3 anders meten)
- Peugeot e-3008 (588L)
- Skoda Enyaq (585L)
- Hyundai Ioniq 5 (577L):
https://ev-database.org/n...s-y=2010_2030&s=17&p=0-50
Verder: als het om de ruimte gaat, staar je niet meteen blind op carrosserievorm. Zo heeft een VW ID.4 verrassend genoeg méér kofferbakruimte dan een VW ID.7 die een heel stuk langer is en maar 10% minder ruimte dan de ID.7 Tourer:
Om de vergelijking te maken met de Kia ceed SW: Die heeft 625 liter kofferbakruimte, dat is vergelijkbaar met bijv. deze auto's van max 50k:
- VW ID.7
- Tesla Model Y
- Tesla Model 3, Ford Mustang Mach-E, Smart #5 (maar ik vermoed dat ze bij deze 3 anders meten)
- Peugeot e-3008 (588L)
- Skoda Enyaq (585L)
Die id4 zal wel heel hoge/diepe bagageruimte hebben. Een id7 is lang. Ik denk als je naar de bagageruimte na neerklapen zitrij kijkt zal zien dat de ID7 meer ruimte heeft. Gokjejuanpabloo schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:46:
Ik ben weer even gaan zoeken op ev-database. Er zijn natuurlijk meerdere redenen om een station te willen: looks, of bijv. ruimte. Qua looks: ik vind sommige electrische suvs óók een goeie look hebben, die (voor mij) in de buurt komen van de look van een station, zoals een skoda enyaq of een renault scenic.
- VW ID.7
- Tesla Model Y
- Peugeot e-3008 (588L)
- Skoda Enyaq (585L)
Ik weet niet waar jij je data vandaan haalt, maar de VW website geeft gewoon aan dat de ID.7 meer ruimte heeft:543 om 605 literjuanpabloo schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:46:
- VW ID.7
- Tesla Model Y
- Peugeot e-3008 (588L)
- Skoda Enyaq (585L)
Met de zitrij plat is het 1.575 en 1.714 liter.
InderdaadSirLenncelot schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:16:
[...]
In diepte of ook in de hoogte? Ik vind het schuin aflopen van de Y nogal eens verraderlijk, ik ben dan in de illusie dat er meer in kan. Dan is een Station bak iets makkelijker.
Ben geen liefhebber van schuin afgaan.
Duw maar eens koelkast van 1m80x60x65 erin. Dan zit dat schuine dak in de weg.
En ik heb lengte nodig. Grote stukken van 1m80 tot 2m erin, en soms zelfs elementen tot 2m50
En dat staat ook in 2026 al op de planning.
In de meeste stations lukt dat.
Suv is meestal iets hoger maar korter.
Die id7 tourer basic kan idd misschien nog net.
[ Voor 3% gewijzigd door PaulC op 09-01-2026 07:57 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Mooi als het in je auto kan, maar zo’n lading pak ik altijd in mijn aanhanger 🙂PaulC schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:56:
[...]
Inderdaad
Ben geen liefhebber van schuin afgaan.
Duw maar eens koelkast van 1m80x60x65 erin. Dan zit dat schuine dak in de weg.
En ik heb lengte nodig. Grote stukken van 1m80 tot 2m erin, en soms zelfs elementen tot 2m50
En dat staat ook in 2026 al op de planning.
In de meeste stations lukt dat.
Suv is meestal iets hoger maar korter.
Die id7 tourer basic kan idd misschien nog net.
Esthetisch vinden schuin aflopend beter, ik ben ook enorme fan van Sportback en Liftback ontwerpen. Een groot deel van de keuze voor een Poleatar 2 en een Model Y. Praktisch gezien kun je inderdaad betere opties vinden imho. Zeker de P2, die heeft ook nog eens een hoge kofferbak-vloer icm lage bak. De Model Y heeft een zeer ruime laadbak zoals @The Eagle mooi laat zien. Maar daardoor word ik wel overmoedig en probeer ik er meer in te stoppen dan kan en dan is de aflopende bak de beperkende factor.
En als je het dan over laadvermogen wil hebben, ik heb nog een oude A-klasse (2003) met verlengde wielbasis en daar kan de hele achterbank uit. Liters weet ik niet, maar dan heb je een soort van 2-zitter stationwagen, uitermate praktisch voor grote ladingen
[ Voor 12% gewijzigd door SirLenncelot op 09-01-2026 08:42 ]
Pas op met de kofferbak maten van de Model Y. Tesla meet tot het dak i.p.v. de rugleuning zoals andere merken wel doen. Het is hier ook al eerder voorbij gekomen.juanpabloo schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:46:
- VW ID.7
- Tesla Model Y
- Peugeot e-3008 (588L)
- Skoda Enyaq (585L)
Een goede richtlijn is de banabox test van Bjørn Nyland https://docs.google.com/s...jE/edit?pli=1&gid=0#gid=0
Daarin zie je bijvoorbeeld dat in de Ioniq 5 net zoveel past als in de Model Y. Qua formaat auto zou je verwachten dat in de Model Y meer past, maar niets is minder waar.
Dit:_eLMo_ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:11:
@marteltor @True als je goed leest zie je dat hij zegt dat de touring meer ruimte heeft dan de .4
Is niet bepaald eenduidig.Zo heeft een VW ID.4 verrassend genoeg méér kofferbakruimte dan een VW ID.7 die een heel stuk langer is en maar 10% minder ruimte dan de ID.7 Tourer
Ioniq 5 en Model Y zijn nagenoeg even groot qua exterieur, maar de 5 verbergt het wel beter ja hahaha. Bananabox test is idd een goede praktische test voor bulk vervoer.Sonicfreak schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:46:
[...]
Pas op met de kofferbak maten van de Model Y. Tesla meet tot het dak i.p.v. de rugleuning zoals andere merken wel doen. Het is hier ook al eerder voorbij gekomen.
Een goede richtlijn is de banabox test van Bjørn Nyland https://docs.google.com/s...jE/edit?pli=1&gid=0#gid=0
Daarin zie je bijvoorbeeld dat in de Ioniq 5 net zoveel past als in de Model Y. Qua formaat auto zou je verwachten dat in de Model Y meer past, maar niets is minder waar.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
nieuwe estate, €46k: https://www.autoweek.nl/a...ationwagon-vanaf-e46-000/juanpabloo schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:46:
- VW ID.7
- Tesla Model Y
- Peugeot e-3008 (588L)
- Skoda Enyaq (585L)
Erg mooie auto! Maar waarom mag dit een station genoemd worden vraag ik me af, heeft dat met wielbasis te maken? De achterbak lijkt optisch minder ruimte te hebben dan mijn xpeng g6 (suv).marteltor schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:18:
[...]
nieuwe estate, €46k: https://www.autoweek.nl/a...ationwagon-vanaf-e46-000/
Ik kan mij voorstellen dat legacy auto icm met de Xpeng 7+ hier wel zenuwachtig van wordt.marteltor schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:18:
[...]
https://www.autoweek.nl/a...-voor-minder-dan-e50-000/
Schitterende auto's, technologisch top, afwerking op orde, prijstechnisch zeer scherp
dat denk ik ook, maar die P7+ valt me qua range erg tegen. De 'long range' is maar 530KM. Als je nagaat dat de ID7 Pro (niet eens de Pro S) al dik over 600 gaat, de BMW IX3 op 805 zit, en de nieuwe Volvo EX60 nog hoger gaat. Komt natuurlijk deels door formaat van de accu.revolution-nl schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:33:
[...]
Ik kan mij voorstellen dat legacy auto icm met de Xpeng 7+ hier wel zenuwachtig van wordt.
Schitterende auto's, technologisch top, afwerking op orde, prijstechnisch zeer scherp
[ Voor 14% gewijzigd door marteltor op 09-01-2026 11:39 ]
Niet iedereen kijkt meer naar range in het >500km WLTP BEV tijdperk.marteltor schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:37:
[...]
dat denk ik ook, maar die P7+ valt me qua range erg tegen. De 'long range' is maar 530KM. Als je nagaat dat de ID7 Pro (niet eens de Pro S) al dik over 600 gaat, de BMW IX3 op 805 zit, en de nieuwe Volvo EX60 nog hoger gaat. Komt natuurlijk deels door formaat van de accu.
ik heb toch echt liever de ZEEKR /Xpeng dan een conservatieve ID.7 De BMW NK zit in een hele andere prijs segment.
Voor de matige lezer:
ik schreef dat de ID4 grotere kofferbakruimte heeft dan de ID7 (NIET-Tourer), en dat de ID7 Tourer maar 10% groter is dan ID4 en ID7 (NIET-Tourer). Ik dacht dat dat duidelijk was, maar ik heb het dus nu verduidelijkt.
Daar kun je verder heel veel van vinden, bijv. dat lengte belangrijker is dan volume of dat je vooral wil kijken naar ruimte als je de achterbank neerklapt. En je kunt er ook van vinden (zoals ik) dat dat super interessant is omdat veel mensen de ID.7 kiezen voor hun familie met kleine kinderen, maar dan kan de ID.4 die voordeliger is, een net zo goede optie zijn.
Het is een ID.7 Limousine of een ID.7 Tourer. En ernaar verwijzen als een ID.7 sedan zal iedereen ook wel snappen.juanpabloo schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:04:
[...]
Voor de matige lezer:
ik schreef dat de ID4 grotere kofferbakruimte heeft dan de ID7 (NIET-Tourer), en dat de ID7 Tourer maar 10% groter is dan ID4 en ID7 (NIET-Tourer). Ik dacht dat dat duidelijk was, maar ik heb het dus nu verduidelijkt.
Daar kun je verder heel veel van vinden, bijv. dat lengte belangrijker is dan volume of dat je vooral wil kijken naar ruimte als je de achterbank neerklapt. En je kunt er ook van vinden (zoals ik) dat dat super interessant is omdat veel mensen de ID.7 kiezen voor hun familie met kleine kinderen, maar dan kan de ID.4 die voordeliger is, een net zo goede optie zijn.
Ik vind het bij mijn volgende auto ook belangrijk dat ik mijn linkerbeen kan strekken, tussen rempedaal en de plek waar je je linkervoet zou moeten zetten. Kijken jullie daar ook naar of ben ik de enige?
Bij de model y kan dit in ieder geval niet. Volgens mij kon dat bij de ID7 wel.
Ik vind het erg flauw, en dan beloof ik er over op te houden ook als je er daarna nog op reageert. Maar nota bene Volkswagen zelf noemt het ID.7 of ID.7 Tourer. Niet sedan, niet limo.True schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:34:
[...]
Het is een ID.7 Limousine of een ID.7 Tourer. En ernaar verwijzen als een ID.7 sedan zal iedereen ook wel snappen.
Maar die ID.7 liters zijn denk ik gemeten met de achterbank in de ‘extra recht stand’. Dat is niet comfortabel voor passagiers.True schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 00:22:
[...]
Ik weet niet waar jij je data vandaan haalt, maar de VW website geeft gewoon aan dat de ID.7 meer ruimte heeft:543 om 605 liter
Met de zitrij plat is het 1.575 en 1.714 liter.
Het is niet mijn bedoeling om flauw te zijn, of te gaan mierenneuken om typeomschrijvingen. Ik rij zelf een Tourer. Als ik er anderen over spreek wordt het onderscheid er over gemaakt of het een sedan/limousine of tourer/station is als het niet gezegd wordt gaat het eigenlijk altijd over een Tourer als dat relevant is. Ook kijkend naar de verkoopcijfers is bijna 4 v.d. 5 een station en maar 1 v.d. 5 een hatchback/limousine/sedan(achtige): https://allecijfers.nl/auto/volkswagen-id-7/#carrosserieënjuanpabloo schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:12:
[...]
Ik vind het erg flauw, en dan beloof ik er over op te houden ook als je er daarna nog op reageert. Maar nota bene Volkswagen zelf noemt het ID.7 of ID.7 Tourer. Niet sedan, niet limo.
:strip_exif()/f/image/aAOCzZtCn1W9wRGeool7ffxL.png?f=user_large)
Volkswagen noemt het ook een Limousine op hun website: https://www.volkswagen.nl/nl/modellen/id7.html
Ik zou het absoluut niet des-Duits vinden dat Volkswagen de bagageruimte meet onder ISO 3832 en dan de minder comfortabele stand gebruikt. Ik heb dat ook nog nooit gehoord of gelezen als ik eerlijk ben, het zal mij ten zeerste verbazen.Homer-Simpson schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:20:
[...]
Maar die ID.7 liters zijn denk ik gemeten met de achterbank in de ‘extra recht stand’. Dat is niet comfortabel voor passagiers.
Edit: volgens: https://cdn.standards.ite...97cc1a1/ISO-3832-2002.pdf is het ook 'normal position' dus mijn interpretatie is de afgegeven inhoud is in de comfortabele zithouding.
[ Voor 18% gewijzigd door True op 09-01-2026 14:29 ]
Maar zo te zien niet heel veel ruimte in die achterbak? Plaatje via Autoweek:marteltor schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:18:
[...]
Best schuine achterbank en ook een flink aflopende daklijn.
Tja, blijft interpretatie.True schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:27:
[...]
Ik zou het absoluut niet des-Duits vinden dat Volkswagen de bagageruimte meet onder ISO 3832 en dan de minder comfortabele stand gebruikt. Ik heb dat ook nog nooit gehoord of gelezen als ik eerlijk ben, het zal mij ten zeerste verbazen.
Edit: volgens: https://cdn.standards.ite...97cc1a1/ISO-3832-2002.pdf is het ook 'normal position' dus mijn interpretatie is de afgegeven inhoud is in de comfortabele zithouding.
Er was ook 9 jaar geleden "een Duits" automerk dat diesels die merkten dat er getest werd in een speciale stand zette waardoor de uitstoot minder was. Iets met sjoemeldiesels. Dus mijn verbaasd het niets dat de voor de fabrikant gunstigste methode wordt genomen.
Maar goed, ga even kijken, passen en meten en beoordeel zelf of de auto groot genoeg is.
Verder begint het steeds meer offtopic te raken.
.
[ Voor 99% gewijzigd door jongetje op 09-01-2026 14:34 ]
Sorry dan ben ik abuis en is die tourer dus nog groter dan ik al dacht. TopwagenTrue schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:27:
[...]
Ik zou het absoluut niet des-Duits vinden dat Volkswagen de bagageruimte meet onder ISO 3832 en dan de minder comfortabele stand gebruikt. Ik heb dat ook nog nooit gehoord of gelezen als ik eerlijk ben, het zal mij ten zeerste verbazen.
Nee, ze noemen het limousine. Subtiel maar significant verschil.True schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:22:
[...]
Volkswagen noemt het ook een Limousine op hun website:
Het is in deze dus geen type-aanduiding maar het wordt gewoon als zelfstandig voornaamwoord gebruikt. Ze hadden net zo goed “wagen” of “slee” kunnen gebruiken
[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 09-01-2026 14:41 ]
Ook van Autoweek: De bagageruimte 'lust' 456 liter. Daar komt bij dat de 7GT een frunk heeft waar 65 liter aan spul in past.MaSw85 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:31:
[...]
Maar zo te zien niet heel veel ruimte in die achterbak? Plaatje via Autoweek:
[Afbeelding]
Ben wel benieuwd hoe 23 (
En Chinees ook nog!revolution-nl schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:33:
[...]
Ik kan mij voorstellen dat legacy auto icm met de Xpeng 7+ hier wel zenuwachtig van wordt.
Helaas neemt Jan met de pet dat op de koop toe…
Ik snap wat je bedoelt, maar diezelfde Jan met de pet lijkt er ook geen moeite mee te hebben dat VAG jarenlang iedereen heeft misleid met sjoemelsoftware.FreakNL schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:44:
[...]
En Chinees ook nog!
Helaas neemt Jan met de pet dat op de koop toe…
Ohjee daar gaan we weer, iemand heeft het woord “China” laten vallen…
456 liter is wel echt weinig. Mijn Scenic E-Tech (geen station natuurlijk) heeft 570 liter, maar vooral in de hoogte. Dat houdt ook niet over. Kinderwagen past gelukkig welMatti44 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:42:
[...]
Ook van Autoweek: De bagageruimte 'lust' 456 liter. Daar komt bij dat de 7GT een frunk heeft waar 65 liter aan spul in past.
Ben wel benieuwd hoe 23 () luidsprekers klinken
:strip_exif()/f/image/lfpmt6NIGcIBnHToR0ryIlSM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8Ag8k93wmKJFtpLBd2eo6tis.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenstaande wel met de dubbele bodem. Deze is zonder:
:strip_exif()/f/image/krKHLToaJHtqSeLJeTZ2Kx27.jpg?f=fotoalbum_large)
En onder de voorste helft op de foto zit nog een enorm vak
[ Voor 59% gewijzigd door MaSw85 op 09-01-2026 22:51 ]
Nee, je bent niet de enige. Heb zelf recent een Polestar 4 proefgereden en kon m’n voeten niet fijn kwijt. Vroeg me oprecht af hoe ze dat voor mekaar hebben gekregen, er rijden auto’s rond die korter zijn dan dat dat model breed is.marteltor schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:53:
Ik vind het bij mijn volgende auto ook belangrijk dat ik mijn linkerbeen kan strekken, tussen rempedaal en de plek waar je je linkervoet zou moeten zetten. Kijken jullie daar ook naar of ben ik de enige?
Sinds ik met m’n eerste leasewagen klem kwam te zitten bij de pedalen wanneer ik m’n nette schoenen aanhad, is het altijd een criterium geweest. Net zoals dat het stuur genoeg naar me toe moet kunnen. Ik rijd niet vaak, maar wel lange afstanden, dan is dat gewoon belangrijk. Duitse merken doen dit in de regel erg goed, Frans, Japans of kennelijk dus ook Chinees, is dus wat anders.
Maatje 44 overigens, maar brede voeten.
Ha een lotgenoot. Ik heb maat 45 en lange benen. Dus stuur gaat bij ook altijd maximaal eruit. Nog nooit gehad dat ik het stuur niet op maximaal had staan. Ford Mustang Mach e kan je je linkerbeen goed strekken, maar helaas begint die nu technisch achter te lopen qua laden en verbruik.Cid Highwind schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 00:37:
[...]
Nee, je bent niet de enige. Heb zelf recent een Polestar 4 proefgereden en kon m’n voeten niet fijn kwijt. Vroeg me oprecht af hoe ze dat voor mekaar hebben gekregen, er rijden auto’s rond die korter zijn dan dat dat model breed is.
Sinds ik met m’n eerste leasewagen klem kwam te zitten bij de pedalen wanneer ik m’n nette schoenen aanhad, is het altijd een criterium geweest. Net zoals dat het stuur genoeg naar me toe moet kunnen. Ik rijd niet vaak, maar wel lange afstanden, dan is dat gewoon belangrijk. Duitse merken doen dit in de regel erg goed, Frans, Japans of kennelijk dus ook Chinees, is dus wat anders.
Maatje 44 overigens, maar brede voeten.
Ben benieuwd hoe dit bij de nieuwe ix3 en GLB geregeld is. Hopelijk zondag te testen bij de salon in Brussel.
Haha wat een kleine kofferbakruimte, en ook nog die zeer aflopende daklijn. Ik pak de popcorn er vast bij dat 7GT kopers komen klagen dat ze ruimte tekort komen. Maar hé; alles voor de uitstraling, die is in ieder geval niet conservatief!MaSw85 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:31:
[...]
Maar zo te zien niet heel veel ruimte in die achterbak? Plaatje via Autoweek:
[Afbeelding]
Strekken van benen gaat hier prima in een Polestar 2 met mijn 1.90m lengte en schoenmaat 47. De stoel staat wel zo ver naar achter dat ik eigenlijk alleen mensen zonder onderbenen op de achterbank zou kunnen plaatsen…
Bij Mercedes en BMW heb ik nog nooit problemen gehad en heb er aardig wat mogen rijden de afgelopen 15 jaar. Van compact tot E-segment, altijd in orde. Dus daar ben ik wel optimistisch gestemd.marteltor schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 00:48:
[...]
Ha een lotgenoot. Ik heb maat 45 en lange benen. Dus stuur gaat bij ook altijd maximaal eruit. Nog nooit gehad dat ik het stuur niet op maximaal had staan. Ford Mustang Mach e kan je je linkerbeen goed strekken, maar helaas begint die nu technisch achter te lopen qua laden en verbruik.
Ben benieuwd hoe dit bij de nieuwe ix3 en GLB geregeld is. Hopelijk zondag te testen bij de salon in Brussel.
Edit:
@SirLenncelot In de Polestar 2 heb ik, vanwege gebrek aan interesse uit andere redenen, nog niet gezeten. Hetzelfde geldt natuurlijk over andere modellen, zoals eventueel moderne Renaults of Stellantis modellen. De ervaring met de DS3 was immers ook van toen het model pas een jaar op de markt was. Niet dat ik hier overkom als die oom die geen Italiaanse auto wil want roest
Het belangrijkste is dus in ieder geval een proefrit te maken wanneer je je eventueel aan zulke zaken kunt storen.
[ Voor 26% gewijzigd door Cid Highwind op 10-01-2026 15:47 ]
Die tildrempel maakt het ook niet echt makkelijker.MaSw85 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:49:
[...]
456 liter is wel echt weinig. Mijn Scenic E-Tech (geen station natuurlijk) heeft 570 liter, maar vooral in de hoogte. Dat houdt ook niet over. Kinderwagen past gelukkig wel
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bovenstaande wel met de dubbele bodem. Deze is zonder:
[Afbeelding]
En onder de voorste helft op de foto zit nog een enorm vak
Zeker niet als je rugpatient bent
Ligt er maar net aan waar je de auto voor nodig hebt en wat je nu rijdt. Waarom een slagschip rijden als het niet hoeft, en wat is er mis met een auto kiezen met wat "fun" factor? Ik bedoel onpraktisch is de kofferruimte ook weer niet. Ik denk niet dat je de 7GT als volwaardige station moet zien maar als een sportieve shooting brake, ik vergelijk m met de CLA (heeft mn vrouw) en kofferbak is bijna net zo groot ( 456L tov 455L). Ikzelf moest vanuit de werkgever kiezen voor electrisch een kleine 5 jaar geleden en gegaan voor een Polestar 2 (beperkte keuze), dus met de 7GT ga ik zeker vooruit, zowel als praktische kofferbakruimte als ruimte voor de passagiers achterin. En met een dakrail voor schoonmoederkoffer en een trekhaak - what more can a man wantLuPo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 04:17:
[...]
Haha wat een kleine kofferbakruimte, en ook nog die zeer aflopende daklijn. Ik pak de popcorn er vast bij dat 7GT kopers komen klagen dat ze ruimte tekort komen. Maar hé; alles voor de uitstraling, die is in ieder geval niet conservatief!
Misschien is een Scenic of ID7 praktischer, maar als ik praktisch wil leen ik wel een busje van mn werk en voor de rest scheur ik met de GT7 rond haha - ik vind het een schitterende auto, voldoet aan (bijna) al mn eisen en overweeg serieus deze nog met introductie korting te bestellen. De privilige is supercompleet en scherp in de prijs.
[ Voor 23% gewijzigd door cornholio24 op 10-01-2026 12:04 ]
Nee, daarom heb ik ook die dubbele bodem. Voor 99% van de tijd ruim voldoende kofferruimte, en de tildrempel is dan een stuk minder (5-10 cm).PaulC schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:15:
[...]
Die tildrempel maakt het ook niet echt makkelijker.
Zeker niet als je rugpatient bent
En zo maakt iedereen zijn eigen keuze (en terecht!). Maar het ging over elektrische varianten van een station en dat is vaak voor mensen die ruimte willen. Dan valt die 7GT snel af denk ik.cornholio24 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:08:
[...]
Ligt er maar net aan waar je de auto voor nodig hebt en wat je nu rijdt. Waarom een slagschip rijden als het niet hoeft, en wat is er mis met een auto kiezen met wat "fun" factor? Ik bedoel onpraktisch is de kofferruimte ook weer niet. Ik denk niet dat je de 7GT als volwaardige station moet zien maar als een sportieve shooting brake, ik vergelijk m met de CLA (heeft mn vrouw) en kofferbak is bijna net zo groot ( 456L tov 455L). Ikzelf moest vanuit de werkgever kiezen voor electrisch een kleine 5 jaar geleden en gegaan voor een Polestar 2 (beperkte keuze), dus met de 7GT ga ik zeker vooruit, zowel als praktische kofferbakruimte als ruimte voor de passagiers achterin. En met een dakrail voor schoonmoederkoffer en een trekhaak - what more can a man want
Misschien is een Scenic of ID7 praktischer, maar als ik praktisch wil leen ik wel een busje van mn werk en voor de rest scheur ik met de GT7 rond haha - ik vind het een schitterende auto, voldoet aan (bijna) al mn eisen en overweeg serieus deze nog met introductie korting te bestellen. De privilige is supercompleet en scherp in de prijs.
live vanuit autosalon brussel:Cid Highwind schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:01:
[...]
Bij Mercedes en BMW heb ik nog nooit problemen gehad en heb er aardig wat mogen rijden de afgelopen 15 jaar. Van compact tot E-segment, altijd in orde. Dus daar ben ik wel optimistisch gestemd.
Mercedes CLA shooting brake: been goed te strekken
GLB EQ: ook okay, maar iets minder dan CLA
GLC: by far beste zitpositie, maar been niet te strekken. Amper ruimte naast rempedaal. Dikke teleurstelling!
Jeep Avenger, een kleine auto, kan je been wel strekken maar hij Mercedes GLC niet...absurd.
Zo bij bmw en zeekr checken...
Zeekr 7gt kan je enigszins je linkerbeen strekken. Niet slecht, ook niet perfect.
Voor de mensen die denken dat de kofferbak heel klein is, een kind van 9 jaar past makkelijk.
Ik was zeer onder de indruk van de zeekr 7gt.
Voor de mensen die denken dat de kofferbak heel klein is, een kind van 9 jaar past makkelijk.
Ik was zeer onder de indruk van de zeekr 7gt.
[ Voor 4% gewijzigd door marteltor op 11-01-2026 14:09 ]
Gisteren 1e reeks garages gedaan (Autosalon at the local dealers 😎)
Voorlopige conclusie:
De Scenic zijn koffer viel tegen door de toch wel diepe tildrempel/bak.
De (onverwachte) Kia ev5 was wel praktisch maar was een US styled vierkante monsterdoos.
Hyundai ioniq5 beviel mijn vrouw goed. Ook omwille van de moduleerbare achterbank/koffer.
De id7 tourer heeft veruit de diepste koffer.
De Skoda Enyaq beviel ons echter nog meer (iets minder lange koffer, maar wel veel ruimer in de hoogte)
Die Enyaq is binnen dan ook nog eens heel netjes afgewerkt en een deftige range, dus momenteel grootste kanshebber.
Voorlopige conclusie:
De (onverwachte) Kia ev5 was wel praktisch maar was een US styled vierkante monsterdoos.
Hyundai ioniq5 beviel mijn vrouw goed. Ook omwille van de moduleerbare achterbank/koffer.
De Skoda Enyaq beviel ons echter nog meer (iets minder lange koffer, maar wel veel ruimer in de hoogte)
Die Enyaq is binnen dan ook nog eens heel netjes afgewerkt en een deftige range, dus momenteel grootste kanshebber.
Thanks voor de update! Dat van de GLC valt me wel tegen, iets waar ik van baal, want deze staat hier op de shortlist. Dat zou wel een factor kunnen zijn in de overweging richting de IX3. Ik houd me aanbevolen voor je ervaringenmarteltor schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:10:
[...]
live vanuit autosalon brussel:
Mercedes CLA shooting brake: been goed te strekken
GLB EQ: ook okay, maar iets minder dan CLA
GLC: by far beste zitpositie, maar been niet te strekken. Amper ruimte naast rempedaal. Dikke teleurstelling!
Jeep Avenger, een kleine auto, kan je geen wel strekken maar hij Mercedes GLC niet...absurd.
Zo bij bmw en zeekr checken...
Ps. In die Zeekr passen wel meerdere kinderen van 9, maar een uitgebreide test zou ik, zeker in België, niet doen
De IX3 was top. Goede ruimte voor je been, stuur kon er super ver uit, en mijn armen rustten mooi op de armsteunen. Voor mij een no brainer om de IX3 boven de GLC te zetten.Cid Highwind schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:44:
[...]
Thanks voor de update! Dat van de GLC valt me wel tegen, iets waar ik van baal, want deze staat hier op de shortlist. Dat zou wel een factor kunnen zijn in de overweging richting de IX3. Ik houd me aanbevolen voor je ervaringen
Ps. In die Zeekr passen wel meerdere kinderen van 9, maar een uitgebreide test zou ik, zeker in België, niet doen
Zeekr 7gt daar deed de stuurwielbediening het niet. Auto is gereset en er was nog een car guru bijgehaald, maar die kreeg het ook niet gefixed. Beetje jammer. Fijn hoor, die automatische verstelling
Als de Io iq5 op het lijstje staat, dan moet je ok de Kia EV6 even checken. Technisch dezelfde auto, van binnen een steuk knapper als een Ioniq (vind ik dan).PaulC schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:25:
Gisteren 1e reeks garages gedaan (Autosalon at the local dealers 😎)
Voorlopige conclusie:
Die viel idd ook wel mee (vergeten te vermelden)macfocus schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:07:
[...]
Als de Io iq5 op het lijstje staat, dan moet je ok de Kia EV6 even checken. Technisch dezelfde auto, van binnen een steuk knapper als een Ioniq (vind ik dan).
Persoonlijk verkies ik ook de Kia ev6 boven de ioniq 5, maar mijn vrouw zag de vlamrode ioniq 5 liever
Kijk dan vooral even goed naar het interieur. Ik ben zelf hard weggelopen bij de Ioniq.PaulC schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:37:
[...]
Die viel idd ook wel mee (vergeten te vermelden)
Persoonlijk verkies ik ook de Kia ev6 boven de ioniq 5, maar mijn vrouw zag de vlamrode ioniq 5 liever
Maar goed, dat is smaak.
snip: dit past in vraag en aanbod overig
[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 12-01-2026 12:06 ]
Bij de tussenpartij van mijn werk is de Mercedes GLB250+ AMG duurder in de lease dan de GLB350+ AMG 4matic. Zoiets raars is ook voor de Zeekr 7x: de nieuwe 'voordelige' business edition RWD twv 49.990 euro is in de lease duurder dan de Core RWD twv 52.990 en zelfs duurder dan de long range RWD van 55.900 euro. Terwijl die business edition juist een betere bang for buck heeft (het is de Core RWD met meer opties, voor minder geld...). Dit is toch raar? Of jullie ook zulke voorbeelden in jullie configurator? Ik heb met de tussenpartij gebeld en die zegt 'dit klopt, is geen fout'.
De restwaarde van een duurder model zal hoger liggen dan voor een lager model, dus moeten ze meer afschrijven bij de goedkopere = duurdere lease. Zal daar in zitten gok ik.marteltor schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:04:
Bij de tussenpartij van mijn werk is de Mercedes GLB250+ AMG duurder in de lease dan de GLB350+ AMG 4matic. Zoiets raars is ook voor de Zeekr 7x: de nieuwe 'voordelige' business edition RWD twv 49.990 euro is in de lease duurder dan de Core RWD twv 52.990 en zelfs duurder dan de long range RWD van 55.900 euro. Terwijl die business edition juist een betere bang for buck heeft (het is de Core RWD met meer opties, voor minder geld...). Dit is toch raar? Of jullie ook zulke voorbeelden in jullie configurator? Ik heb met de tussenpartij gebeld en die zegt 'dit klopt, is geen fout'.
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Waarschijnlijk wordt er op een buisness-model gewoonweg veel minder korting gegeven.
Bij reguliere modellen wordt er meer marge bewaard voord e kortingsacties, en bij een buisness uitvoering wordt dat voor een deel al weg gegeven met de lagere fiscale waarde (een lagere bijtelling) om een berijder over te halen voor de auto te kiezen.
Bij reguliere modellen wordt er meer marge bewaard voord e kortingsacties, en bij een buisness uitvoering wordt dat voor een deel al weg gegeven met de lagere fiscale waarde (een lagere bijtelling) om een berijder over te halen voor de auto te kiezen.
Ik moet een nieuwe lease auto uit kiezen maar gezien de huidige markt is met mijn budget de keuze erg lastig.
Leasebudget: 850 elektrisch, 800 hybride of benzine
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Vrije keus, Franse merken vallen persoonlijk af
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen: Ik zoek een degelijke luxe, comfortabele en ruime gezinsauto, bij voorkeur een SUV met een maximale fiscale waarde van 55k. Daarnaast is bij een EV een range van 500+ wltp een eis plus op te laden 20-80% in 30 minuten. Eigenlijk wil ik niet boven mijn norm uitkomen maar de vraag is of dit haalbaar is met mijn wensen
Uiteindelijke keuze: Nog niet gemaakt
Mijn eerste idee was om elektrisch te gaan rijden. Voorkeur auto hierbij is een Skoda Enyaq business uitvoering. Deze laten uitrekenen maar komt boven de €1000 per maand, au. Is deze auto zo duur in de lease of is mijn norm (senior, hoogste categorie) gewoon laag
Mijn tweede keus elektrisch is een Hyundai Ioniq 5. De business versie gaat richting de €950, inclusief laad voorziening thuis. Ook stevig aan de prijs maar als ik de laad voorziening eruit haal is het soort van haalbaar, hoewel nog steeds boven de norm.
Een benzine alternatief zou ook kunnen, niet mijn voorkeur. Ik kijk dan naar een Tucson business uitvoering. Die zou net €800 doen.
Al het "kleinere spul" zoals een id3, Volvo ex30 evenals een Golf of Octavia is echt een no go.
Probleem is dus dat wat ik ook uitreken (op website Athlon) boven mijn budget uitkom. Wie heeft goede suggesties?
Specifieke wensen: Ik zoek een degelijke luxe, comfortabele en ruime gezinsauto, bij voorkeur een SUV met een maximale fiscale waarde van 55k. Daarnaast is bij een EV een range van 500+ wltp een eis plus op te laden 20-80% in 30 minuten. Eigenlijk wil ik niet boven mijn norm uitkomen maar de vraag is of dit haalbaar is met mijn wensen
Mijn eerste idee was om elektrisch te gaan rijden. Voorkeur auto hierbij is een Skoda Enyaq business uitvoering. Deze laten uitrekenen maar komt boven de €1000 per maand, au. Is deze auto zo duur in de lease of is mijn norm (senior, hoogste categorie) gewoon laag
Mijn tweede keus elektrisch is een Hyundai Ioniq 5. De business versie gaat richting de €950, inclusief laad voorziening thuis. Ook stevig aan de prijs maar als ik de laad voorziening eruit haal is het soort van haalbaar, hoewel nog steeds boven de norm.
Een benzine alternatief zou ook kunnen, niet mijn voorkeur. Ik kijk dan naar een Tucson business uitvoering. Die zou net €800 doen.
Al het "kleinere spul" zoals een id3, Volvo ex30 evenals een Golf of Octavia is echt een no go.
Probleem is dus dat wat ik ook uitreken (op website Athlon) boven mijn budget uitkom. Wie heeft goede suggesties?
708€ p\m zie ik hier ? 5y 30kzeezuiper schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:21:
Ik moet een nieuwe lease auto uit kiezen maar gezien de huidige markt is met mijn budget de keuze erg lastig.
Specifieke wensen: Ik zoek een degelijke luxe, comfortabele en ruime gezinsauto, bij voorkeur een SUV met een maximale fiscale waarde van 55k. Daarnaast is bij een EV een range van 450+ wltp een eis plus op te laden 20-80% in 30 minuten. Eigenlijk wil ik niet boven mijn norm uitkomen maar de vraag is of dit haalbaar is met mijn wensen
https://directlease.be/le...dealerChoice=DL&renting=N
Nb: ik was hem toevallig zelf aan t configureren
Groot verschil met Nederland. Ervaring is wel dat er altijd nog tientjes bijkomen voor vervangend vervoer en winterbanden (en wil ook nog een trekhaak erop).
De lease prijzen zijn zo te zien weer flink verhoogd.zeezuiper schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:21:
Elektrisch zou mogelijk zijn:
KIA EV5
Toyota bZ4X
Tesla model Y standaard
Skoda Elroq (voordelige Enyaq met minder kofferruimte), met voor de vakantie een baggagebox voor op de trekhaak een optie?
Hoe hebben ze dit berekend dan? Voelt voor mij als heel hoog. Misschien goed controleren of ze de juiste pakketten en prijzen hanteren. Ook eens een paar offertes bij andere LM opvragen zodat je wat te vergelijken hebt.zeezuiper schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:21:
Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.
:strip_exif()/f/image/1QdDAtFynK6IF78hheuY2DPD.jpg?f=fotoalbum_large)