• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-08 19:44

Arno

PF5A

Ik wil keuzes en CarPlay biedt mij die keuzes. Ik vind de ingebouwde VAG/Kia navigatie inderdaad ook niets, maar als je in de file eens bij de buurman/vrouw kijkt is Waze of Google Maps best populair. Nou, Waze is dus mijn keuze voor navigatie :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:53
Arno schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:59:
Ik wil keuzes en CarPlay biedt mij die keuzes. Ik vind de ingebouwde VAG/Kia navigatie inderdaad ook niets, maar als je in de file eens bij de buurman/vrouw kijkt is Waze of Google Maps best populair. Nou, Waze is dus mijn keuze voor navigatie :)
Dan koop je een telefoonhouder of een commander met de S3xy Dash. Is alles netjes geïntegreerd plus een hoop extra's.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:40
Nou nou, de keuze van imand respecteren kan ook.

Ik mis mijn AA ook wel eens en heb dus ook een magsafe houder.

Bijna nooit gebruikt, dat dan weer wel. De Tesla navi is in de praktijk ook meer dan prima.

Ik denk dat ik ook prima zou kunnen leven met een Toyota BZ4X bijvoorbeeld.

[ Voor 16% gewijzigd door djiedjee op 10-07-2026 16:24 ]

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
jongetje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:10:
[...]

Dan koop je een telefoonhouder of een commander met de S3xy Dash. Is alles netjes geïntegreerd plus een hoop extra's.
Wij hebben sexy dash en hoewel CarPlay werkt is het wel allemaal net traag en met een hele kleine interface.

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-08 23:02
Arno schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:59:
Kan ik volledig begrijpen en ik rijd zelf een Tesla. Goede nieuws is dat CarPlay als het goed is op enig moment ook naar Tesla komt. Die geruchten zijn wel alweer van een half jaar geleden, dus geduld is een schone zaak.

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-08 18:42
Carplay en AA gebruik je eigenlijk omdat je vind dat de standaard software niet goed genoeg is. In my Skoda heb ik altijd AA gebruikt en dat werkte prima, toen overgestapt op Xpeng (AA wordt daar nu zelfs via multiescreen ondersteund) en ik gebruik het nooit. Dat zegt in mijn ogen dat de software van Xpeng prima is in wat het moet doen (tuurlijk het kan altijd beter).

Tevens moet je als je AA gebruikt met een EV altijd weer een abbo nemen van een app of een OBD stekker om je soc te monitoren.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:33
Wimploo schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 07:44:
Carplay en AA gebruik je eigenlijk omdat je vind dat de standaard software niet goed genoeg is. In my Skoda heb ik altijd AA gebruikt en dat werkte prima, toen overgestapt op Xpeng (AA wordt daar nu zelfs via multiescreen ondersteund) en ik gebruik het nooit. Dat zegt in mijn ogen dat de software van Xpeng prima is in wat het moet doen (tuurlijk het kan altijd beter).

Tevens moet je als je AA gebruikt met een EV altijd weer een abbo nemen van een app of een OBD stekker om je soc te monitoren.
Ik heb 2x een Volvo gehad met AAOS en nu een Tesla en had/heb geen nood aan AA of CarPlay, dus zoals hierboven, in mijn vrouw haar Mercedez-Benz (ICE) gebruik ik wel CarPlay.

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-08 19:21
Wimploo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:54:
[...]

Genoeg aanbod inderdaad maar niet zulke sterke software als dat van Tesla of het hele snelle laden van de Chinesen.
Het punt is juist dat dat inmiddels dus wel bestaat, zoals de CLA die ik nu rij.

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-08 18:42
juanpabloo schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:06:
[...]

Het punt is juist dat dat inmiddels dus wel bestaat, zoals de CLA die ik nu rij.
Zeker een mooie auto en een prima laadsnelheid maar je zit nog steeds met het in mijn ogen ouderwetse Mbux. Zou je hen naast de Xpeng P7+ krijg je daar meer auto voor voor minder geld. Mijn keuze zou dan echt de Xpeng zijn.

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:17

ScreamGT

joejoe

Het valt mij op dat lease in sommige gevallen een stuk prijziger is geworden? Ik rij nu een Model Y RWD 2023 met catalogus waarde 51000,- die binnen het zakelijk budget valt van €850,-. Als ik nu kijk naar een Zeekr 7GT van 48k kom ik ver over de 910,- uit. Een Model Y Juniper met catalogus waarde 51k gaat ook richting de 920,- per maand. Dit is obv 30k kilometers en 60mnd.

Heeft dit te maken met afschrijving en mrb?

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:50
ScreamGT schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:00:
Het valt mij op dat lease in sommige gevallen een stuk prijziger is geworden? Ik rij nu een Model Y RWD 2023 met catalogus waarde 51000,- die binnen het zakelijk budget valt van €850,-. Als ik nu kijk naar een Zeekr 7GT van 48k kom ik ver over de 910,- uit. Een Model Y Juniper met catalogus waarde 51k gaat ook richting de 920,- per maand. Dit is obv 30k kilometers en 60mnd.

Heeft dit te maken met afschrijving en mrb?
MRB is sinds 1 januari zowat verdriedubbeld voor EV's, dus dat zou goed kunnen.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:05
Wimploo schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:58:
[...]

Zeker een mooie auto en een prima laadsnelheid maar je zit nog steeds met het in mijn ogen ouderwetse Mbux. Zou je hen naast de Xpeng P7+ krijg je daar meer auto voor voor minder geld. Mijn keuze zou dan echt de Xpeng zijn.
Instapper is beide rond de 48k en de MB is een stuk voordeliger in de lease. (180 voordeliger) Dat laatste toch wel belangrijk in dit topic. XPeng zal wat meer opties hebben. Zou persoonliijk zeker voor de MB gaan. Vind de P7 ook heel Chinees.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:56

Croga

The Unreasonable Man

jongetje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:57:
Heb je weleens een Tesla gereden of is het een gevoel dat je vind dat carplay (of AndroidAuto) een must is.
Yup. Bijna 2 jaar een Model 3 gereden en als ik mijn software zo af zou leveren als Tesla was ik al lang ontslagen.
Ik vond het ook even wennen dat er niet tientallen knopjes en dergelijke opzitten. Maar vorige week een Kia EV3 als leenauto gehad en dan loop je veel meer te zoeken naar het juiste knopje dan op het scherm van Tesla.
Dat hoor ik vaker. Toch zegt wetenschappelijk onderzoek onafhankelijk dat fysieke knoppen voor functies die vaak gebruikt worden objectief eenvoudiger te bedienen én veiliger zijn. Dat is ook de reden dat S3XY zo'n goede zaken doet. Van alle Tesla rijderes die ik ken (en dat zijn er veel....) heeft 80% die S3XY buttons aangeschaft omdat het gewoon simpelweg beter is.
Daarbij zou ik niet weten waarom ik AndroidAuto (of carplay) nodig zou hebben in mijn Tesla. Alle functies die ik gebruik zitten er standaard in en de data ervoor krijg je er gewoon bij.
En je hebt geen enkele controle er over...... Het is net als Apple: Óf je doet het zoals Tesla wil, óf je zoekt een andere auto.... Carplay geeft mij de controle over hoe het werkt en dat is zonder uitzondering de betere optie.
Geen gedoe zoals bij VAG met abonnementen voor file-informatie, online toegang met de app, kaart updates, etc.
Dat is natuurlijk geen argument als Carplay/AndroidAuto beschikbaar is.

Ik heb best genoten van mijn Model 3 maar de eindconclusie was dat waar Tesla gaat voor gadgets, gaan andere merken voor functionaliteit. En in de auto vindt ik dat laatste belangrijker. Een werkende cruise control die ook gewoon op B-wegen zijn werk perfect doet vindt ik belangrijker dan mijn muziek over externe speakers te kunnen laten spelen. Fatsoenlijke, veilige, cockpit bediening vindt ik belangrijker dan flitsende lampen en bewegende ramen op de maat van de muziek.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Ook hier weer een aanval van leaseauto-bestellerij......

Op dit moment staan er een electrische Scenic en e-208 voor de deur. Die laatste gaat nu ingeleverd worden ten faveure van een lease auto. Dat betekend dus ook dat ik geen behoefte heb aan een grote luxe auto maar vooral op zoek ben naar iets wat niet al te veel kost.

Eisen:
- Electrisch
- Adaptive Cruise Control
Sterke wensen:
- V2L
- Apple Carplay

Idealiter zou ik op een auto uit komen die netto minder dan €500 per maand kost maar voor de juiste redenen mag ik daar best wat overheen.
Autos waar ik naar aan het kijken ben:

- MG4 / MG4 Urban
Voordeel: De Urban is echt *heel* goedkoop.

- Renault Megane
Voordeel: Zelfde user interface als de andere auto
Nadeel: We zitten tussen modellen in. Gaat de levertijd een beetje redelijk zijn?

- Hyundai Kona
Voor-/nadeel: Geen idee. Prijs ziet er wel schappelijk uit

- Model 3
Ik zie dat er een "goedkope" versie uit gekomen is. En ondanks mijn negatieve relaas hierboven is het nogsteeds wél een solide auto

Reeds afgevallen:
e-208/Corsa en Renault 4/5: Leuke autos hoor maar qua prijs zitten ze dusdanig dicht bij de Megane dat die laatste daan altijd de voorkeur zal hebben.
Alle VAG autos: De ID.4 die ik eerder gereden heb bood een hele slechte prijs/prestatie verhouding, mede ook door het enorm hoge verbruik. De andere VAG autos doen dit niet beter

Mijn voorkeur gaat op dit moment sterk richting MG4 Urban voor zijn prijs of Renault Megane voor comfort en Europeesheid.
Welke autos zou ik zeker óók in dit lijstje mee moeten nemen ter overweging en waarom? Mijn overweging zal voornamelijk zijn wat het voordeel van die andere auto is ten opzichte van mijn eerdere twee voorkeuren.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:23
Croga schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:01:

Op dit moment staan er een electrische Scenic en e-208 voor de deur. Die laatste gaat nu ingeleverd worden ten faveure van een lease auto. Dat betekend dus ook dat ik geen behoefte heb aan een grote luxe auto maar vooral op zoek ben naar iets wat niet al te veel kost.

Eisen:
- Electrisch
Sterke wensen:
- V2L
- Apple Carplay

Idealiter zou ik op een auto uit komen die netto minder dan €500 per maand kost maar voor de juiste redenen mag ik daar best wat overheen.

- MG4 / MG4 Urban

- Renault Megane
Nadeel: We zitten tussen modellen in. Gaat de levertijd een beetje redelijk zijn?

- Hyundai Kona

- Model 3
Ik zie dat er een "goedkope" versie uit gekomen is. En ondanks mijn negatieve relaas hierboven is het nogsteeds wél een solide auto

Reeds afgevallen:
e-208/Corsa en Renault 4/5: Leuke autos hoor maar qua prijs zitten ze dusdanig dicht bij de Megane dat die laatste daan altijd de voorkeur zal hebben.
Alle VAG autos: De ID.4 die ik eerder gereden heb bood een hele slechte prijs/prestatie verhouding, mede ook door het enorm hoge verbruik. De andere VAG autos doen dit niet beter

Mijn voorkeur gaat op dit moment sterk richting MG4 Urban voor zijn prijs of Renault Megane voor comfort en Europeesheid.
Welke autos zou ik zeker óók in dit lijstje mee moeten nemen ter overweging en waarom? Mijn overweging zal voornamelijk zijn wat het voordeel van die andere auto is ten opzichte van mijn eerdere twee voorkeuren.
Leapmotor b05? En een totaal andere dwarsstraat, Hyundai Inster schijnen erg volwassen te rijden voor het formaat auto (maar de meer prijs voor een B05, MG4 of Model 3 Standard is vrij gering...en dat is wel een stuk meer auto)

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

nooberke schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:27:
Leapmotor b05? En een totaal andere dwarsstraat, Hyundai Inster schijnen erg volwassen te rijden voor het formaat auto (maar de meer prijs voor een B05, MG4 of Model 3 Standard is vrij gering...en dat is wel een stuk meer auto)
Thanks! Ik had verwacht dat die beiden nogal beperkt in range zouden zijn maar dat valt alles mee; komen toch zeker in de richting van de 208 of zelfs daar boven. Ik zet ze op de shortlist! Ga ze eens wat dieper onderzoeken

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:46
Croga schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:01:

Eisen:
- Electrisch
Sterke wensen:
- V2L
- Apple Carplay

- MG4 / MG4 Urban

- Renault Megane

- Hyundai Kona

- Model 3

Reeds afgevallen:

Kia EV2 (of 3, maar die is een stukje duurder).

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

deejeebv schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:47:
Kia EV2 (of 3, maar die is een stukje duurder).
Heb ik naar gekeken. Als je een beetje rijdbare range wilt hebben is ie duurder dan de Megane. Mischiend dat de Megane gewoon supergoedkoop is maar qua prijs/prestatie valt de EV2 en EV3 dan best hard af.

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:52:
[...]

Yup. Bijna 2 jaar een Model 3 gereden en als ik mijn software zo af zou leveren als Tesla was ik al lang ontslagen.

[...]

Dat hoor ik vaker. Toch zegt wetenschappelijk onderzoek onafhankelijk dat fysieke knoppen voor functies die vaak gebruikt worden objectief eenvoudiger te bedienen én veiliger zijn. Dat is ook de reden dat S3XY zo'n goede zaken doet. Van alle Tesla rijderes die ik ken (en dat zijn er veel....) heeft 80% die S3XY buttons aangeschaft omdat het gewoon simpelweg beter is.

[...]

En je hebt geen enkele controle er over...... Het is net als Apple: Óf je doet het zoals Tesla wil, óf je zoekt een andere auto.... Carplay geeft mij de controle over hoe het werkt en dat is zonder uitzondering de betere optie.

[...]

Ik heb best genoten van mijn Model 3 maar de eindconclusie was dat waar Tesla gaat voor gadgets, gaan andere merken voor functionaliteit. En in de auto vindt ik dat laatste belangrijker. Een werkende cruise control die ook gewoon op B-wegen zijn werk perfect doet vindt ik belangrijker dan mijn muziek over externe speakers te kunnen laten spelen. Fatsoenlijke, veilige, cockpit bediening vindt ik belangrijker dan flitsende lampen en bewegende ramen op de maat van de muziek.
bijzondere conclusie

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Wat vindt je precies een bijzondere conclusie?

Die van Euro NCAP die eist dat bepaalde controls physiek aanwezig zijn?
Of die van Volkswagen die toegeeft dat hun beweging weg van physieke knoppen slecht was en terug gedraaid moet worden?
Of mischien die van ETSC die letterlijk zeggen dat het scherm gevaarlijk is?

Als iedereen tot dezelfde conclusie komt dan is ie niet echt bijzonder. Dan is ie gewoon mainstream

• MaDgfx
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-08 10:49
Croga schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:52:
[...]

[...]

[...]

[...]

Smart #3 ?
V2L, 66 KWh batterij, range 455 km (WLTP, realistisch 380km), AC 22KWh, DC 150KWh (10~80% - 30min.), Warmte pomp, Adaptive Cruise control, Apple Carplay etc. etc.

Ben ik bij uitgekomen na een (veel te korte) zoektocht ivm financial total loss van vorige auto. Redelijk onbekend omdat er geen reclame voor gemaakt wordt, maar heeft goede reviews en heeft me echt verrast.

50/50 Mercedes/Geely, dus dezelfde platform als de EX30/Zeekr X maar met Mercedes looks.

Rijd deze nu net een maandje, dus nog maar heel kort maar rijdt super en je krijgt veel waar voor je geld. Opties verschillen beetje per uitvoering, heb zelf een #3 Premium in mat grijs (Atom grey).

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

MaDgfx schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:01:
[...]

Smart #3 ?
V2L, 66 KWh batterij, range 455 km (WLTP, realistisch 380km), AC 22KWh, DC 150KWh (10~80% - 30min.), Warmte pomp, Adaptive Cruise control, Apple Carplay etc. etc.

Ben ik bij uitgekomen na een (veel te korte) zoektocht ivm financial total loss van vorige auto. Redelijk onbekend omdat er geen reclame voor gemaakt wordt, maar heeft goede reviews en heeft me echt verrast.

50/50 Mercedes/Geely, dus dezelfde platform als de EX30/Zeekr X maar met Mercedes looks.

Rijd deze nu net een maandje, dus nog maar heel kort maar rijdt super en je krijgt veel waar voor je geld. Opties verschillen beetje per uitvoering, heb zelf een #3 Premium in mat grijs (Atom grey).
Dan praat je over minimaal €41'000 aanschafprijs. Da's zo'n €8000 meer dan een Megane. Welk voordeel zou die hebben boven de Megane? Het verbruik is in ieder geval een behoorlijk stuk hoger.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:35
@Croga de Leapmotor B05 inderdaad, die voldoet eigenlijk goed aan je eisenpakket en heeft een behoorlijk lage fiscale waarde voor de hoeveelheid auto die je krijgt.

Nog niet genoemd: de Cupra Raval (of ID Polo). Net nieuw. Vergelijkbare startprijs met de Leapmotor en ook echt daadwerkelijk Europees. Wel een maatje kleiner dan de Leapmotor.
Of als je nog eventjes hebt: de Hyundai Ioniq 3 is er ook over een paar weken. Adviesprijs nog niet bekend, maar die zal vergelijkbaar worden met de Kia EV3, z'n tegenhanger. Zo'n productintroductie kan ook invloed hebben op de prijs van de Kona.

Renault, en dan de Megane specifiek, is ook best een goeie aanbieding, als je nog een business edition uit de voorraad haalt. Als ik de Techno aanklik gaat 'ie al over de 38k heen. Nadeel is dat het al wel een wat ouder model is. En als je echt voor V2G/V2H wil gaan dat je daar een volledige vendor lock-in aan moet gaan met dure hardware erbij.

En tja wat je zegt, bij Tesla krijg je wel heel veel meer auto (al geldt dat particulier nog meer dan zakelijk door de inruilbonus). Ruimte, vermogen, en heel veel Tweakers speelgoed. En geloof het of niet, maar zo'n Model 3 is zuiniger dan de auto's hierboven.

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 16-07-2026 16:37 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Richh schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:35:
Nog niet genoemd: de Cupra Raval (of ID Polo). Net nieuw. Vergelijkbare startprijs met de Leapmotor en ook echt daadwerkelijk Europees. Wel een maatje kleiner dan de Leapmotor.
Yup, en vooral een maatje kleiner dan de Megane voor dezelfde prijs. En het blijft een VAG auto; heb ik érg slechte ervaringen mee qua verbruik en software. Ik heb er wel naar gekeken maar de Raval/Polo zitten qua uitrusting en formaat rond de MG4 Urban en de Urban is dan bijna €200 netto in de maand goedkoper.
Of als je nog eventjes hebt: de Hyundai Ioniq 3 is er ook over een paar weken. Adviesprijs nog niet bekend, maar die zal vergelijkbaar worden met de Kia EV3, z'n tegenhanger. Zo'n productintroductie kan ook invloed hebben op de prijs van de Kona.
Die gaat op m'n lijstje. Ik ben zowieso al jaren best gecharmeerd van Hyundai.
Renault, en dan de Megane specifiek, is ook best een goeie aanbieding, als je nog een business edition uit de voorraad haalt. Als ik de Techno aanklik gaat 'ie al over de 38k heen. Nadeel is dat het al wel een wat ouder model is. En als je echt voor V2G/V2H wil gaan dat je daar een volledige vendor lock-in aan moet gaan met dure hardware erbij.
Het voordeel van de Megane is dat de Business Edition nogsteeds rond de 32k blijft. En nee, V2G/V2H doet de Megane nog niet en de aanbieding die ze op dit moment hebben is helaas ook niet interessant; V2G only dus zelf geen controle over laad/ontlaad momenten. Ofwel: Ik kan hem niet voor het primaire doel van nacht-overbrugging gebruiken. De V2L functionaliteit als noodstroomvoorziening is prettig, de rest helaas (nog?) niet.
En tja wat je zegt, bij Tesla krijg je wel heel veel meer auto (al geldt dat particulier nog meer dan zakelijk door de inruilbonus). Ruimte, vermogen, en heel veel Tweakers speelgoed. En geloof het of niet, maar zo'n Model 3 is zuiniger dan de auto's hierboven.
Ik geloof het. Nog sterker; ik weet het ;-) Heb Model 3 gereden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik onder de indruk ben van onze Scenic; die geeft niet heel veel prijs ten opzichte van de eerste Highland (hoewel als ik de WLTP moet geloven ze de Model 3 nog wel een stukje zuiniger gemaakt hebben)
Grote nadeel van de Model 3 is het gebrek aan Carplay en V2L. En die gaan er ook niet aan toegevoegd worden de komende jaren. Daarnaast was op de Highland de cruise control abominabel slecht. Volledig onbruikbaar buiten de snelweg en ook op de snelweg nog veel te veel phantom breaking.
Maar ja, de leaseprijs van de Model 3 is behoorlijk laag en daardoor de netto kosten lager dan van de Megane, Kona en MG4.

Afijn; shortlist is wat langer aan het worden. Ik heb nogsteeds ergens de hoop dat er een Megane in de pool verschijnt (we hebben een 10% bonus op het lease budget bij een pool auto) zodat de keuze eenvoudig wordt :-D

Bedankt voor het mee denken allemaal!

• nooberke
Croga schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:55:
[...]

Afijn; shortlist is wat langer aan het worden. Ik heb nogsteeds ergens de hoop dat er een Megane in de pool verschijnt (we hebben een 10% bonus op het lease budget bij een pool auto) zodat de keuze eenvoudig wordt :-D

Bedankt voor het mee denken allemaal!
Oudere Megane heeft waarschijnlijk hogere cataloguswaarde, dus weet niet of dat netto voordeliger uitpakt :P

Vandaag is de Nederlandse versie van de XPENG L03 gepresenteerd, lijkt ook veel waar voor je geld te bieden. 37k voor 445WLTP en 40K voor 520WLTP, behoorlijk compleet standaard en kan aardig vlot laden. Maar prijstechisch is bijvoorbeeld een B05 nog wel een stukje scherper.

• Aldusso
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:25:
[...]

Wat vindt je precies een bijzondere conclusie?

Die van Euro NCAP die eist dat bepaalde controls physiek aanwezig zijn?
Of die van Volkswagen die toegeeft dat hun beweging weg van physieke knoppen slecht was en terug gedraaid moet worden?
Of mischien die van ETSC die letterlijk zeggen dat het scherm gevaarlijk is?

Als iedereen tot dezelfde conclusie komt dan is ie niet echt bijzonder. Dan is ie gewoon mainstream
De conclusie over de Tesla. Overigens in de meeste auto's hoef je geen fysiek knoppen of scherm te gebruiken, maar gaat het via spraak - nog beter. Maar dat was in 2023 nog niet ;-)

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Aldusso schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:53:
De conclusie over de Tesla. Overigens in de meeste auto's hoef je geen fysiek knoppen of scherm te gebruiken, maar gaat het via spraak - nog beter. Maar dat was in 2023 nog niet ;-)
Ook spraak is nogsteeds een stuk minder veilig dan fysieke knoppen. De cognitive load van een spraak commando is vele malen hoger dan van knoppen induwen, vergelijkbaar met het voeren van een telefoon gesprek. Dus nee, ook spraak is niet de oplossing voor dit probleem.

We hebben echt al bijna 100 jaar de fysieke user experience geoptimaliseerd. Daar is bar weinig verbetering aan mogelijk. De eind conclusie was dat stokjes aan de stuurkolom gecombineerd met knopjes op het stuur en knopjes in de rest van de cockpit het optimum zijn. Die kunnen we ondertussen allemaal blind bedienen met minder cognitive load én veel sneller dan spraak of een touch screen.

Seriously; hier wordt de afgelopen jaren steeds meer onderzoek naar gedaan en allemaal komen ze tot dezelfde conclusie: Scherm is qua user interface gevaarlijk, spraak is qua user interface net iets minder gevaarlijk. Er is een reden waarom EuroNCAP de fysieke bediening verplicht stelt. Het is gewoon bewezen veiliger.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

nooberke schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:38:
Oudere Megane heeft waarschijnlijk hogere cataloguswaarde, dus weet niet of dat netto voordeliger uitpakt :P
Ik kan nog geen prijzen vinden van de nieuwe Megane maar het zou me verbazen als ze die cataloguswaarde nog lager weten te krijgen. Hij parasiteerd nu al op de verkoop van de 4 en 5.
Daarnaast heeft het wel weer het voordeel van een lagere bijtelling.
Al met al was de "oude" Megane Business Edition met 35k wel heel veel waar voor het geld.
Vandaag is de Nederlandse versie van de XPENG L03 gepresenteerd, lijkt ook veel waar voor je geld te bieden. 37k voor 445WLTP en 40K voor 520WLTP, behoorlijk compleet standaard en kan aardig vlot laden. Maar prijstechisch is bijvoorbeeld een B05 nog wel een stukje scherper.
Die ziet er inderdaad wel aardig uit. Nog weinig info over te vinden. Ik weet niet of ik lang genoeg kan wachten, en dat geld dan ook meteen voor de Ioniq 3 en de nieuwe Megane. Allemaal modellen die waarschijnlijk nét te laat gaan komen voor mijn smaak.

• j0ren
  • Laatst online: 19-07 08:13
@Croga

Skoda Epiq?

€35k voor een business launch editie, 435km WLTP en behoorlijk compleet uitgerust..

Adaptive cruise en alle hulpsystemen, CarPlay, elektrische stoelen (verwarmd, stuur ook), ondersteund ook V2L etc..

Je kunt er ook nog panoramadak, matrix verlichting en trekhaak op krijgen voor schappelijke prijzen.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Het blijft een VAG auto. Da's toch een behoorlijk nadeel. Daarnaast trekt hij me qua uiterlijk niet zo. Ik zie niet echt voordelen ten opzichte van de autos in die pricerange die al op de lijst staan dus ik ga deze even overslaan.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Croga wat wil je nou van ons? Dat we je keuze voor de Megane onderbouwen, of dat we alternatieven daarvoor aandragen zodat jij kunt kijken of ze beter zijn dan de Megane?

Sowieso, je hebt geen template gebruikt dus geen idee wat voor jou duurder of goedkoper is. Kan me echt niet voorstellen dat een grotere auto goedkoper is dan een kleine.
Als het om private lease gaat zit je sowieso in het verkeerde topic.

Als ik een 208 moest vervangen wist ik het wel. Alpine A290. Sportieve broertje van de Renault 5.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• j0ren
  • Laatst online: 19-07 08:13
Croga schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:05:
[...]

Het blijft een VAG auto. Da's toch een behoorlijk nadeel. Daarnaast trekt hij me qua uiterlijk niet zo. Ik zie niet echt voordelen ten opzichte van de autos in die pricerange die al op de lijst staan dus ik ga deze even overslaan.
Tja, ik weet nou niet of auto’s van Franse of Chinese makelaardij een betere keus zijn. Maar ieder zijn ding, volgens mij heb je de keuze ook al gemaakt.

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik weet niet precies welke uitvoering maar kennissen en een collega met een Megane vertelden dat de range echt belabberd was. Op een rit naar Portugal elke 200km laden. en ze vertelden het alsof dat normaal was…

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:33
SirLenncelot schreef op zondag 19 juli 2026 @ 04:25:
Ik weet niet precies welke uitvoering maar kennissen en een collega met een Megane vertelden dat de range echt belabberd was. Op een rit naar Portugal elke 200km laden. en ze vertelden het alsof dat normaal was…
Misschien bij vermelden welke accu ze hebben in hun Megane? 40 of 60 kWh maakt al een groot verschil. Ik had een Volvo XC40 Recharge MY23 SM en ik haalde tussen 2 stints geen 200km, is dat een probleem? Voor ons niet onmiddellijk.

• SirLenncelot
  • Niet online
RigolleM schreef op zondag 19 juli 2026 @ 07:19:
[...]

Misschien bij vermelden welke accu ze hebben in hun Megane? 40 of 60 kWh maakt al een groot verschil. Ik had een Volvo XC40 Recharge MY23 SM en ik haalde tussen 2 stints geen 200km, is dat een probleem? Voor ons niet onmiddellijk.
Dat zal dan wel 40 kWh geweest zijn. Maar zeker weet ik het dus niet.

Het verschil zit m wel in “willen stoppen en laden” en “moeten stoppen om te laden”. Maar goed volgens mij was het @Croga vooral te doen om er niet te veel voor te betalen. Mag ie zelf afwegen hoeveel comfort dat mag kosten.

• Inspired
SirLenncelot schreef op zondag 19 juli 2026 @ 04:25:
Dat is idd helemaal niet uitzonderlijk. Een Model Y RWD heeft nog kortere stints als je volgens ABRP optimaal qua tijd gaat rijden/laden. (150km-175km) Zelfde geld voor een Model 3 RWD, zelfs met "fewer" stops in ABRP. Mijn Model Y P doet ook rond de 200km per stint als ik het optimale plan pak van ABRP. Bij veel auto's gebruik je 60/70%. Zelfs een Model 3 Highland LR zit rond de 200km. Soms eronder, soms iets meer. Als je met 100 gaat tuffen en tot 90% laad haal je idd veel meer, maar dat is eerder een uitzonderlijke rijstijl.

• SirLenncelot
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:30:
[...]

Dat is idd helemaal niet uitzonderlijk. Een Model Y RWD heeft nog kortere stints als je volgens ABRP optimaal qua tijd gaat rijden/laden. (150km-175km) Zelfde geld voor een Model 3 RWD, zelfs met "fewer" stops in ABRP. Mijn Model Y P doet ook rond de 200km per stint als ik het optimale plan pak van ABRP. Bij veel auto's gebruik je 60/70%. Zelfs een Model 3 Highland LR zit rond de 200km. Soms eronder, soms iets meer. Als je met 100 gaat tuffen en tot 90% laad haal je idd veel meer, maar dat is eerder een uitzonderlijke rijstijl.
Ja dat zegt een planner, maar dan is de accu van je wagen niet leeg. Je zou makkelijk het dubbele kunnen rijden en het theoretisch snelste laden opgeven. Dat was bij hen echt niet het geval daar was het stoppen of leeg langs de weg staan.

• Inspired
SirLenncelot schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:35:
[...]

Ja dat zegt een planner, maar dan is de accu van je wagen niet leeg. Je zou makkelijk het dubbele kunnen rijden en het theoretisch snelste laden opgeven. Dat was bij hen echt niet het geval daar was het stoppen of leeg langs de weg staan.
Uh nee. Je kunt niet het dubbele rijden. Je hebt dan nog 10%.

In het buitenland is 20kWh/100km niet gek bij 120/130. Voor 300km heb je met 60% accu van 100kWh nodig en met 70% heb je 86kWh nodig. Dat hebben veel auto's niet. De auto's die het wel hebben zullen vaak qua verbruik nog weer hoger zitten bij 120/30 km/h.

En ja, wat ik al zei. Je kunt met 100 gaan rijden op de tolweg in Frankrijk waar je 130 mag en gaan laden tot 90 of zelfs 100%. Dan kun je inderdaad het dubbele rijden. Maar dat doet nagenoeg niemand. Dus, vandaar dat ik al zei dat 200km per stint helemaal niet gek is.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-08 09:28
Na 200km rijden heb ik toch wel effe pauze nodig.
Het hele infotainmentsysteen van Renault veel beter en stabieler. Ik heb jarenlang Skoda gereden en hoopte op de Epiq maar dat duurde te lang. Nu een renault Megane en ik heb nog geen seconde spijt gehad.

• SirLenncelot
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:38:
[...]

Uh nee. Je kunt niet het dubbele rijden. Je hebt dan nog 10%.

In het buitenland is 20kWh/100km niet gek bij 120/130. Voor 300km heb je met 60% accu van 100kWh nodig en met 70% heb je 86kWh nodig. Dat hebben veel auto's niet. De auto's die het wel hebben zullen vaak qua verbruik nog weer hoger zitten bij 120/30 km/h.

En ja, wat ik al zei. Je kunt met 100 gaan rijden op de tolweg in Frankrijk waar je 130 mag en gaan laden tot 90 of zelfs 100%. Dan kun je inderdaad het dubbele rijden. Maar dat doet nagenoeg niemand. Dus, vandaar dat ik al zei dat 200km per stint helemaal niet gek is.
Mijn ervaring is dat je in de praktijk veel zuiniger rijdt. Zelden rij je constant de maximumsnelheid, met alle files, wegwerkzaamheden en snelheidsbeperkingen rij je in de praktijk al veel zuiniger. En imho is rijden tot 10% best een normale valide optie. Ja dan laat je het optimale laadschema los, maar in mijn ervaring is toilet + broodje en koffie vaak al meer tijd dan waar ABRP rekening mee houd.

• Inspired
SirLenncelot schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:54:
[...]

Mijn ervaring is dat je in de praktijk veel zuiniger rijdt. Zelden rij je constant de maximumsnelheid, met alle files, wegwerkzaamheden en snelheidsbeperkingen rij je in de praktijk al veel zuiniger. En imho is rijden tot 10% best een normale valide optie. Ja dan laat je het optimale laadschema los, maar in mijn ervaring is toilet + broodje en koffie vaak al meer tijd dan waar ABRP rekening mee houd.
Ja. Dat kan. Denk dat je alleen een verkeerd beeld schetst dat 4/5 keer stoppen op 1000km heel gek zou zijn. Voor de meerderheid van de BEVs is dit gewoon realiteit. Geen probleem verder, maar voormalig ICE rijders moeten niet gaan denken dat stints van 300/400km met een doorsnee BEV normaal is met 130/140 op de autobahn/tolweg.

• SirLenncelot
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:05:
[...]

Ja. Dat kan. Denk dat je alleen een verkeerd beeld schetst dat 4/5 keer stoppen op 1000km heel gek zou zijn. Voor de meerderheid van de BEVs is dit gewoon realiteit. Geen probleem verder, maar voormalig ICE rijders moeten niet gaan denken dat stints van 300/400km met een doorsnee BEV normaal is met 130/140 op de autobahn/tolweg.
Naja als je vakantie gaat dan stop je inderdaad zo vaak, al is het maar voor jezelf en niet de auto. Maar als ik dagelijks met aan auto rij dan zou een rijbereik van 200km betekenen dat ik mijn dagelijkse afstanden niet kan afleggen zonder bijladen.

Dat zou ik wel storend vinden.

• tlpeter
@SirLenncelot 200km met een Megane klopt niet (bij een 60kW) Ik rij bijna dagelijks 160 km, vertrek met 80% en kom thuis met 30/35%. Ik rij dan niet bewust zuinig.

• SirLenncelot
  • Niet online
tlpeter schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:22:
@SirLenncelot 200km met een Megane klopt niet (bij een 60kW) Ik rij bijna dagelijks 160 km, vertrek met 80% en kom thuis met 30/35%. Ik rij dan niet bewust zuinig.
Dan zullen mijn kennissen wel de 40kW uitvoering hebben.

• tlpeter
SirLenncelot schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:27:
[...]

Dan zullen mijn kennissen wel de 40kW uitvoering hebben.
Dat kan goed hoor. De Megane is geen range "monster" maar moet toch best een eind kunnen komen. De techniek gaat nu ook wel erg hard waarbij range straks echt geen issue meer moet zijn.
Het heeft gewoon een andere mindset nodig.

• SirLenncelot
  • Niet online
tlpeter schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:31:
[...]

Dat kan goed hoor. De Megane is geen range "monster" maar moet toch best een eind kunnen komen. De techniek gaat nu ook wel erg hard waarbij range straks echt geen issue meer moet zijn.
Het heeft gewoon een andere mindset nodig.
Oh dat ben ik helemaal eens hoor. En imho is range nooit een issue als het bij je gebruik past. Maar het is wel goed om te weten voordat je een wagen kiest denk ik.

• tlpeter
SirLenncelot schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:34:
[...]

Oh dat ben ik helemaal eens hoor. En imho is range nooit een issue als het bij je gebruik past. Maar het is wel goed om te weten voordat je een wagen kiest denk ik.
Eens, Ik kan thuis en op mijn werk laden en daarom bewust gekozen voor deze auto. Ik heb zelden meer nodig dan dit en soms snelladen tussendoor is ook geen probleem. Als je de hele dag op de weg zit dan is een Megane misschien niet de juiste keuze maar dat is persoonlijk natuurlijk,

• Inspired
SirLenncelot schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:11:
[...]

Naja als je vakantie gaat dan stop je inderdaad zo vaak, al is het maar voor jezelf en niet de auto. Maar als ik dagelijks met aan auto rij dan zou een rijbereik van 200km betekenen dat ik mijn dagelijkse afstanden niet kan afleggen zonder bijladen.

Dat zou ik wel storend vinden.
Dan rij je in NL met max 100 en dan zul je 90/100% van de accu tot je beschikking hebben.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Croga schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:05:
Het blijft een VAG auto. Da's toch een behoorlijk nadeel.
Wat heb je toch tegen VAG?

De software kan beter, dat klopt, maar met Apple Carplay of Android Auto valt er heel goed mee te leven. Accu is anno nu best goed. Verbruik is weinig op aan te merken voor een SUV (Tesla staat op nummer één als het over luchtweerstand gaat), en jij hebt SUV's en hoge hatchbacks op je lijst staan.

De etech Megane en Scenic kwamen later dan de ID.3 en ID.4, maar het lijkt alsof ze er niet echt van geleerd hebben, ik vind ze niet groter of mooier of beter. En ik heb uit het verleden heel slechte ervaringen met een ICE Megane. Dus moet ik dan de Renault EV's ook maar voor eeuwig op de zwarte lijst zetten?

Maar als je een Megane wil, neem er dan één. Ik hou je niet tegen, hij zal vast wel goed zijn.

• ikweethetbeter
  • Nu online
Inspired schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:38:

Ik ben door Duitsland naar Oostenrijk gereden. In Duitsland heb je stukken zonder snelheidsbeperking, maar stel dat je de adviessnelheid van 130 aanhoudt, dan kun je dat gaan doen. Totdat je weer een bord 100 of wegwerkzaamheden tegenkomt. En die zijn er veel.

Met een snelheid tussen 105 en 125 km/h is het verbruik ongeveer 19 kWh per 100 km, wat het bereik van net boven de 400 km geeft. Elke 300 km laden en lopen of eten en je gaat na 30-40 minuten weer fit verder. Je moet er wel tegen kunnen dat je vanaf de tweede stop met 15% accu of minder aankomt. Of je moet 100 gaan rijden, dan zakt het verbruik naar maximaal 17 kWh.

• ExoFun
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-08 23:30
Leasebudget: 971
Kilometrage per jaar: 38.000
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief brandstofcomponent
Merkbeleid, zo ja, welke:
Overige afhankelijkheden: Mag 10% over het leasebudget en wil graag dit jaar nog de auto ontvangen
Specifieke wensen: Gezinsauto waarbij 2 kleintjes op de achterbank moeten kunnen zitten in een maxicosi en een flinke kofferbak
Uiteindelijke keuze:
Momenteel op de shortlist:
Model Y
Xpeng G6
Xpeng LO3
Leapmotor C10
KIA EV5 / EV4
MGS5
Peugeot E-5008
SMART #3
SKODA Elroq
BYD SEAL U
BYD Atto 3

• juanpabloo
Voor de Skoda zou ik gezien kofferbakruimte voor de Enyaq gaan (verder dezelfde auto) en bij de Kia weet ik niet of de ev9 ook past?

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-08 11:54

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

ExoFun schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:37:
Overige afhankelijkheden: Mag 10% over het leasebudget en wil graag dit jaar nog de auto ontvangen
Specifieke wensen: Gezinsauto waarbij 2 kleintjes op de achterbank moeten kunnen zitten in een maxicosi en een flinke kofferbak
Uiteindelijke keuze:
Model Y
Xpeng G6
Xpeng LO3
Leapmotor C10
KIA EV5 / EV4
MGS5
Peugeot E-5008
SMART #3
SKODA Elroq
BYD SEAL U
BYD Atto 3
BYD Atto 3 Evo heeft meer range en voldoet aan je wensen.
Ik heb zelf de Atto 3 uit de 1e batch. Ben tevreden erover, maar de Evo versie heeft meer range en laadt VEEEEEL sneller op.
Die staat op mijn shortlist om in Maart mijn huidige Atto 3 te vervangen.
Seal U is in principe hetzelfde als de Atto 3 Evo, maar dan groter en duurder.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:47
juanpabloo schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:24:
Voor de Skoda zou ik gezien kofferbakruimte voor de Enyaq gaan (verder dezelfde auto) en bij de Kia weet ik niet of de ev9 ook past?
Als dat gaat over de post van Exofun, dan gaat die EV9 financieel van zijn leven niet passen.
Dat is een mega bakbeest.
Ik heb een EV 6 en die kost al riant meer.
Let ook even op: "Inclusiefbrandstof component"

• ExoFun
Django_Unhinged schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:01:
[...]

Ik zou echt depressief worden als ik hieruit moet kiezen..
Helaas zijn dit wel de opties die er momenteel zijn qua keuze. Mijn voorkeur was eigenlijk de Xpeng G6 LR, maar die valt buiten mijn lease budget en bij de standaard missen redelijk wat features die de G6 intressant maakte en de tijd begint te dringen als ik de auto in december wil laten registeren voor de bijtelling.

En de auto moet voldoende ruimte hebben in verband we een tweeling verwachtte.

• Django_Unhinged
  • Registratie: Juni 2026
  • Niet online
ExoFun schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:26:
[...]

Helaas zijn dit wel de opties die er momenteel zijn qua keuze. Mijn voorkeur was eigenlijk de Xpeng G6 LR, maar die valt buiten mijn lease budget en bij de standaard missen redelijk wat features die de G6 intressant maakte en de tijd begint te dringen als ik de auto in december wil laten registeren voor de bijtelling.

En de auto moet voldoende ruimte hebben in verband we een tweeling verwachtte.
Gefeliciteerd met de aankomende tweeling, dat is uiteraard geweldig nieuws!! (y)

• Aldusso
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:30:
[...]

Elke Tesla LR haalt zonder problemen 300km of meer op gem. autobaantempo. Maar de blaas is vaak eerder vol, dan de accu leeg, daar zit hem vaker het probleem.

• nooberke
Django_Unhinged schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:01:
[...]

Ik zou echt depressief worden als ik hieruit moet kiezen..
Drie kwart van het land (misschien wel meer) zou enorm blij zijn met een auto uit deze lijst, als deze lijst met auto's tot depressie leid vermoed ik dat de echte oorzaak van de depressie ergens anders zit :+

@ExoFun: gezien de lengte van je huidige lijst, wat vind je verder belangrijk aan een auto? Een BYD of Leapmotor is bijvoorbeeld heel anders qua wegligging dan bijvoorbeeld een Model Y. Snufjes, weggedrag, bereik etc. etc.

De Smart is wel een stuk krapper achterin dan de meeste anderen op je lijst, in iets mindere mate is dat ook zo voor de BYD Atto verwacht ik. De XPENG L03 gaat hem dit jaar waarschijnlijk niet meer worden aangezien de dealers nog niks kunnen zeggen over levertijden/proefrijden.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ExoFun schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:37:
Uiteindelijke keuze:
Model Y
Xpeng G6
Xpeng LO3
Leapmotor C10
KIA EV5 / EV4
MGS5
Peugeot E-5008
SMART #3
SKODA Elroq
BYD SEAL U
BYD Atto 3
Ik rij inmiddels ruim 3 jaar een Model Y, met 2 isofix kinderstoelen op de achterbank (eerst 2 maxi cosi’s, nu 2 draaibare stoelen) en dat bevalt uitstekend. Uiteindelijk met name vanwege de beschikbare ruimte deze auto gekozen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 21-07-2026 15:22 ]

• ExoFun
nooberke schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:22:
[...]

Drie kwart van het land (misschien wel meer) zou enorm blij zijn met een auto uit deze lijst, als deze lijst met auto's tot depressie leid vermoed ik dat de echte oorzaak van de depressie ergens anders zit :+

@ExoFun: gezien de lengte van je huidige lijst, wat vind je verder belangrijk aan een auto? Een BYD of Leapmotor is bijvoorbeeld heel anders qua wegligging dan bijvoorbeeld een Model Y. Snufjes, weggedrag, bereik etc. etc.

De Smart is wel een stuk krapper achterin dan de meeste anderen op je lijst, in iets mindere mate is dat ook zo voor de BYD Atto verwacht ik. De XPENG L03 gaat hem dit jaar waarschijnlijk niet meer worden aangezien de dealers nog niks kunnen zeggen over levertijden/proefrijden.
Momenteel rijd ik een Polestar 2 en ik ben behoorlijk verliefd op het Google-platform. Ik heb proefgereden in de Zeekr GT7 (out budget) en Xpeng G6LR en was echt positief verrast door de technologie en de snelheid waarmee het merk zich ontwikkelt. De Mazda 6e viel juist wat tegen; de software voelde naar mijn mening nog erg Chinees aan.

Daardoor stond de L03 eigenlijk hoog op mijn lijstje. Alleen jammer dat veel van de luxe features die bij de G6 Long Range standaard zijn inbegrepen, pas beschikbaar zijn in uitvoeringen die helaas buiten mijn leasebudget vallen en momenteel alleen de G6 in mijn budget past.

Ik moet nog proef gaan rijden in de KIA's die trekken me qua software iets minder aan.

• nooberke
ExoFun schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:45:
[...]

Momenteel rijd ik een Polestar 2 en ik ben behoorlijk verliefd op het Google-platform. Ik heb proefgereden in de Zeekr GT7 (out budget) en Xpeng G6LR en was echt positief verrast door de technologie en de snelheid waarmee het merk zich ontwikkelt. De Mazda 6e viel juist wat tegen; de software voelde naar mijn mening nog erg Chinees aan.

Daardoor stond de L03 eigenlijk hoog op mijn lijstje. Alleen jammer dat veel van de luxe features die bij de G6 Long Range standaard zijn inbegrepen, pas beschikbaar zijn in uitvoeringen die helaas buiten mijn leasebudget vallen en momenteel alleen de G6 in mijn budget past.

Ik moet nog proef gaan rijden in de KIA's die trekken me qua software iets minder aan.
Google platform? Renault Scenic geen optie?

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-08 21:14
Helaas ben ik mijn lease Kia Proceed 1.6 GT-plusline eerder kwijt.. Een Tesla deed niet aan files en heeft zich in de achterkant geboord.. Betekent dat ik op zoek mag naar wat nieuws.

Leasebudget: €750 overschrijding toegestaan bij Ayvens - incl. Basisplan Plus, laadpas NL en winterbanden.
Kilometrage per jaar: 30K
Contractduur: 48 mnd of korter
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: verplicht elektrisch, benzine of hybride is niet toegestaan.
Specifieke wensen:
  • Trekkracht / haak: ik trek geregeld aanhangers / motortrailers. Het kunnen trekken van motoren is een must (trailer + 2 motoren), want dat ga ik geregeld doen. Het trekken van een aanhanger is fijn, maar zou zonder kunnen leven.
  • Type auto: qua ruimte was de Kia groot genoeg, al merk ik dat een hoge auto wel fijn rijdt. Heb nu tijdelijk een Ford Kuga te leen en die hoge zit bevalt wel. Heb van de week even gereden in een Volvo EX30 en dat beviel ook.
  • Wat ik fijn vind aan een auto:
    • Goede geluidsinstallatie (de Kia had een luxer JBL systeem maar dat viel me al wat tegen)
    • Fijne stoelen (krijg snel last van m'n rug; de Kia heeft super stoelen)
    • Draadloze CarPlay
    • 360-graden view (heeft de Kia niet maar de Ford wel, ideaal!)
    • minimaal stoel- en stuurverwarming; verkoeling is nice maar geen eis
    • Opbergruimte vergelijkbaar met de Kia of meer
    • Kia heeft een schuifkanteldak, leuk maar geen noodzaak
Auto's die tot nu toe op de shortlist staan:
  • Tesla Model Y: de basis achterwielaandrijver past nagenoeg in het budget, dus is qua prijs aantrekkelijk. Hij is ruim en heeft genoeg trekkracht. Maar eerste indruk is dat die wel een aantal belangrijke opties mist: goed audiosysteem, elektrische stoelbediening en comfortabeler onderstel. De Premium achterwielaandrijving is top maar komt met 960 euro wel erg duur uit in de lease.
  • Tesla Model 3: de premium langrange RWD is te betalen. Wel wat duurder dan de Lync & Co. Heeft een fantastische range en zit goed in de opties. Enige nadelen:
    • geen CarPlay (maar wel goede Tesla-software?)
    • mag maar 1000 kg trekken
    • beperkte ruimte
  • Lynk & CO 02 More: erg compleet uitgerust, mag ook veel trekken en is betaalbaar. En ook binnen 6 weken leverbaar. Enige nadelen die ik zie:
    • Range in de praktijk 300-390 km, met een aanhanger nog minder.
    • kofferbak is de helft kleiner dan de Kia
  • XPeng G6: vergelijkbaar met de Lync & Co maar dan meer ruimte, iets meer range en veel sneller laden. Komt op ruim 900 euro dus aan de dure kant.
  • Mercedes EQA 250+ Business solution: deze auto heeft een collega dit jaar gekregen maar die komt volgende maand vrij. Mag genoeg trekken, valt qua budget wel uit te onderhandelen met werkgever. Maar lijkt vrij karig in de opties. Geen adaptieve cruise control, geen CarPlay, geen voorverwarming, range beperkt. Ook ruimte is beperkt.
Uiteindelijke keuze:

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-08 13:30
homemix25 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:09:
Helaas ben ik mijn lease Kia Proceed 1.6 GT-plusline eerder kwijt.. Een Tesla deed niet aan files en heeft zich in de achterkant geboord.. Betekent dat ik op zoek mag naar wat nieuws.

Leasebudget: €750 overschrijding toegestaan bij Ayvens - incl. Basisplan Plus, laadpas NL en winterbanden.
Overige afhankelijkheden: verplicht elektrisch, benzine of hybride is niet toegestaan.
Specifieke wensen:
  • Trekkracht / haak: ik trek geregeld aanhangers / motortrailers. Het kunnen trekken van motoren is een must (trailer + 2 motoren), want dat ga ik geregeld doen. Het trekken van een aanhanger is fijn, maar zou zonder kunnen leven.
  • Type auto: qua ruimte was de Kia groot genoeg, al merk ik dat een hoge auto wel fijn rijdt. Heb nu tijdelijk een Ford Kuga te leen en die hoge zit bevalt wel. Heb van de week even gereden in een Volvo EX30 en dat beviel ook.
    • Goede geluidsinstallatie (de Kia had een luxer JBL systeem maar dat viel me al wat tegen)
    • Draadloze CarPlay
  • Tesla Model Y: de basis achterwielaandrijver past nagenoeg in het budget, dus is qua prijs aantrekkelijk. Hij is ruim en heeft genoeg trekkracht. Maar eerste indruk is dat die wel een aantal belangrijke opties mist: goed audiosysteem, elektrische stoelbediening en comfortabeler onderstel. De Premium achterwielaandrijving is top maar komt met 960 euro wel erg duur uit in de lease.
  • Tesla Model 3: de premium langrange RWD is te betalen. Wel wat duurder dan de Lync & Co. Heeft een fantastische range en zit goed in de opties. Enige nadelen:
    • beperkte ruimte
  • Lynk & CO 02 More: erg compleet uitgerust, mag ook veel trekken en is betaalbaar. En ook binnen 6 weken leverbaar. Enige nadelen die ik zie:
  • XPeng G6: vergelijkbaar met de Lync & Co maar dan meer ruimte, iets meer range en veel sneller laden. Komt op ruim 900 euro dus aan de dure kant.
  • Mercedes EQA 250+ Business solution: deze auto heeft een collega dit jaar gekregen maar die komt volgende maand vrij. Mag genoeg trekken, valt qua budget wel uit te onderhandelen met werkgever. Maar lijkt vrij karig in de opties. Geen adaptieve cruise control, geen CarPlay, geen voorverwarming, range beperkt. Ook ruimte is beperkt.
Uiteindelijke keuze:
Hoe komt de ex40 uit? Die mag aardig wat trekken, is ruim en komt met goede opties

• homemix25
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:12:
[...]

Hoe komt de ex40 uit? Die mag aardig wat trekken, is ruim en komt met goede opties
de instapper (essential) is zo'n 150 p/m duurder dan de Lync & Co. Qua trekkracht en ruimte vergelijkbaar, maar qua opties mist die best veel, zoals: 360-graden camera, betere audio, luxere stoelen, verwarmd stuur/stoel.

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

• MaStar
  • Laatst online: 14:39
Iemand tips of advies? Hier ook weer de keuze voor een nieuwe leaseauto, dit keer tot maximaal +/- 44.000 consumentenprijs exclusief opties. De auto in de hoogste range consumentenprijs is de onderstaande BMW. Andere opties hieronder:

Ik ben zelf vrij lang (+1.95), we hebben 2 kids (3 - 6) en rijden 2 keer per jaar naar Frankrijk/Italië in de vakantie.

Iemand een tip qua ruimte en om te starten met de proefrit? Opties op de shortlist:
  • Kia EV3 81,4 kWh Plus
  • Toyota C-HR+ 77 kWh
  • Skoda Elroq 60 Business Edition
  • BMW ix1a - eDrive20

[ Voor 6% gewijzigd door MaStar op 21-07-2026 20:44 ]

• ExoFun
nooberke schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:55:
[...]

Google platform? Renault Scenic geen optie?
Helaas kom je dan met de opties weer redelijk hoog qua catalogus waarde en heb je eigenlijk direct eigen bijdrage.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-07 11:01
MaStar schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:38:
Iemand tips of advies? Hier ook weer de keuze voor een nieuwe leaseauto, dit keer tot maximaal +/- 44.000 consumentenprijs exclusief opties. De auto in de hoogste range consumentenprijs is de onderstaande BMW. Andere opties hieronder:

Ik ben zelf vrij lang (+1.95), we hebben 2 kids (3 - 6) en rijden 2 keer per jaar naar Frankrijk/Italië in de vakantie.

Iemand een tip qua ruimte en om te starten met de proefrit? Opties op de shortlist:
  • Kia EV3 81,4 kWh Plus
  • Toyota C-HR+ 77 kWh
  • BMW ix1a - eDrive20
kijk je enkel naar de consumentenprijs of is range en ruimte veel belangrijker?

...

• MaStar
koentjuh1987 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:05:
[...]

kijk je enkel naar de consumentenprijs of is range en ruimte veel belangrijker?
Range en ruimte belangrijkste maar dit is de Max wat ik qua prijs kan kiezen. Tips ?

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:10

• Kia EV3 81,4 kWh Plus
  • Toyota C-HR+ 77 kWh
  • BMW ix1a - eDrive20
Een ev6, Tesla model Y RWD of een Nissan Ariya 87 kWh?

Valt de BMW iX20 door de hogere consumentenprijs van 46k.4k? Anders valt een EV5 mogelijk ook nog binnen budget. Skoda Elroq 85 kWh of een Renault Scénic E-Tech EV87 zou dan misschien ook passen.

• MaStar
_Uploader_ schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:30:
[...]

Een ev6, Tesla model Y RWD of een Nissan Ariya 87 kWh?

Valt de BMW iX20 door de hogere consumentenprijs van 46k.4k? Anders valt een EV5 mogelijk ook nog binnen budget. Skoda Elroq 85 kWh of een Renault Scénic E-Tech EV87 zou dan misschien ook passen.
Nee, deze passen allemaal niet . De enige die goed passen staan in het bijgevoegde rijtje .

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:13

• Kia EV3 81,4 kWh Plus
  • Toyota C-HR+ 77 kWh
  • BMW ix1a - eDrive20
En de ID.3 neo? Deze kun je erg rijk aan te kleden met een 79kwh accu. De ID.4 is met de kleine accu eventueel ook nog een optie en is met 2 kinderen en bagage wat praktischer. Je zult dan in de zomervakantie alleen dan wel een paar keer extra moeten laden (lijkt mij overkomelijk, maar iedereen heeft daar natuurlijk een eigen mening over)

• MaStar
Nano2009 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:44:
[...]

En de ID.3 neo? Deze kun je erg rijk aan te kleden met een 79kwh accu. De ID.4 is met de kleine accu eventueel ook nog een optie en is met 2 kinderen en bagage wat praktischer. Je zult dan in de zomervakantie alleen dan wel een paar keer extra moeten laden (lijkt mij overkomelijk, maar iedereen heeft daar natuurlijk een eigen mening over)
ID3 vinden we te klein en ID4 staat niet als optie . Bovenstaand zijn in mijn ogen de beste opties qua grootte al!

• Inspired
MaStar schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:26:
[...]

ID3 vinden we te klein en ID4 staat niet als optie . Bovenstaand zijn in mijn ogen de beste opties qua grootte al!
Mag voorraad auto? IONIQ 5 Style 84kWh RWD (MY26) voor 43k. Veel auto voor “weinig”. Goede range en natuurlijk lekker snel laden. Of Y standaard? EV4? Zijn genoeg auto’s. Op ev db kun je wel filteren.

Of is je lijstje wat het is? Dan kwestie van proefrijden en keuze maken. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 24-07-2026 16:41 ]

• jongetje
MaStar schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:27:
[...]

Nee, deze passen allemaal niet . De enige die goed passen staan in het bijgevoegde rijtje .
Die Model Y is 10euro duurder dan die Elroq (tenzij je de standaard kleur kiest op de skoda en daar geen opties aanklikt, dan scheelt het 1000euro). Of een model 3, die is goedkoper, best nog ruim en je hebt veel meer opties dan een kale skoda of kia.

En als het toch de skoda wordt zijn er nu tour versies waarmee je een paar opties extra krijgt.

• _Uploader_
MaStar schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:27:
[...]

Passen die qua budget of qua ruimte niet?

• Waterpolo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:50
Ook hier is de keuze gemaakt om van een eigen auto over te stappen naar een lease

Leasebudget: €800
Kilometrage per jaar: 25.000 km
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief brandstofcomponent
Merkbeleid, zo ja, welke: Ruime selectie, wel puur de focus op EV
Overige afhankelijkheden: Voldoende ruimte voor een jong gezin
Specifieke wensen:
- Minimaal 500km WLTP range
- Voldoende bagageruimte voor een jong gezin (ben nu even uit gegaan van minimaal 500 liter
- Bijtelling minder dan €500 netto per maand
- Iets van assistance in de richting van lane-assist, adaptive cruise-control, ...
De long shortlist:
- Tesla Model Y
- Renault Scenic E-Tech
- Mitsubishi Eclipse Cross
- Kia EV5
- Skoda Elroq
- Skoda Enyaq

Kijkende naar deze lijst valt de Kia EV5 af omdat de beter helft het design niet mooi vind,
Daarnaast viel Skoda Elroq al af door de bagageruimte en range binnen het budget. En ook de Enyaq valt af omdat met bijbehorende opties ook boven de €800 qua leasebedrag uit komt.

De short shortlist:
- Tesla Model Y Premium Long Range RWD
- Renault Scenic E-Tech Esprit Alpine
- Mitsubishi Eclipse Cross EV Business Edition

Omdat de Mitsubishi qua prijs gunstiger uit komt en feitelijk dezelfde auto is, gaan we daar morgen in proefrijden, net als in de Model Y. Het nadeel bij Tesla is op dit moment de levertijd (mogelijk 2027), maar ook dat de FSD proberen te pushen en er geen extra opties qua rijondersteuning meer bij nieuwe leveringen zitten naast TACC.

Ik ben vooral nieuwsgierig of er iemand voor dezelfde keuze heeft gestaan, of ik nog echte toppers mis in dit rijtje en wat de ervaringen zijn met de Renault/Mitsubishi.

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:13
MaStar schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:26:
[...]

Misschien is het dan handig om even de template in te vullen want er mist schijnbaar veel informatie in je vraag. Want nu geeft iedereen goedbedoeld advies en wijs je het alleen maar af om wisselende redenen :)

• MaStar
_Uploader_ schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:59:
[...]

Passen die qua budget of qua ruimte niet?
Qua budget wat mag van de werkgever

• MaStar
Waterpolo schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:42:
Ook hier is de keuze gemaakt om van een eigen auto over te stappen naar een lease

Leasebudget: €800
Kilometrage per jaar: 25.000 km
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief brandstofcomponent
Merkbeleid, zo ja, welke: Ruime selectie, wel puur de focus op EV
Overige afhankelijkheden: Voldoende ruimte voor een jong gezin
Specifieke wensen:
- Minimaal 500km WLTP range
- Voldoende bagageruimte voor een jong gezin (ben nu even uit gegaan van minimaal 500 liter
- Bijtelling minder dan €500 netto per maand
- Iets van assistance in de richting van lane-assist, adaptive cruise-control, ...
De long shortlist:
- Tesla Model Y
- Renault Scenic E-Tech
- Mitsubishi Eclipse Cross
- Kia EV5
- Skoda Elroq
- Skoda Enyaq

Kijkende naar deze lijst valt de Kia EV5 af omdat de beter helft het design niet mooi vind,
Daarnaast viel Skoda Elroq al af door de bagageruimte en range binnen het budget. En ook de Enyaq valt af omdat met bijbehorende opties ook boven de €800 qua leasebedrag uit komt.

De short shortlist:
- Tesla Model Y Premium Long Range RWD
- Renault Scenic E-Tech Esprit Alpine
- Mitsubishi Eclipse Cross EV Business Edition

Omdat de Mitsubishi qua prijs gunstiger uit komt en feitelijk dezelfde auto is, gaan we daar morgen in proefrijden, net als in de Model Y. Het nadeel bij Tesla is op dit moment de levertijd (mogelijk 2027), maar ook dat de FSD proberen te pushen en er geen extra opties qua rijondersteuning meer bij nieuwe leveringen zitten naast TACC.

Ik ben vooral nieuwsgierig of er iemand voor dezelfde keuze heeft gestaan, of ik nog echte toppers mis in dit rijtje en wat de ervaringen zijn met de Renault/Mitsubishi.
Zelf rijd ik met jong gezin de Volkswagen ID.4 en ben daar echt zeer tevreden over qua comfort en ruimte ! Misschien ook nog een optie. Heb ik uiteindelijk verkozen boven de Tesla en Kia EV6

• _Uploader_
MaStar schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:41:
[...]

Qua budget wat mag van de werkgever
De opties die ik aangaf zijn toch onder de 44k zoals je eerder aangaf?

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

MaStar schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:43:
[...]

Zelf rijd ik met jong gezin de Volkswagen ID.4 en ben daar echt zeer tevreden over qua comfort en ruimte ! Misschien ook nog een optie. Heb ik uiteindelijk verkozen boven de Tesla en Kia EV6
Een aantal pagina’s terug waren er wat mede-Tweakers die de ID4 hebben laten vallen vanwege de armsteun. Jij hebt daar geen moeite mee?

• juanpabloo
Nooit het probleem begrepen daarvan in m’n id3, behalve dat het mooier had gekund.

• MaStar
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:42:
[...]

Een aantal pagina’s terug waren er wat mede-Tweakers die de ID4 hebben laten vallen vanwege de armsteun. Jij hebt daar geen moeite mee?
Het kan mooier en beter inderdaad . Geen groot minpunt , maar in de tesla etc is dat denk ik wel beter .

weegt voor mij niet op tegen comformt en ruimte en vooral zithouding vond ik fijner in de VW. Alleen is dat persoonlijk.

• MaStar
_Uploader_ schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:59:
[...]

De opties die ik aangaf zijn toch onder de 44k zoals je eerder aangaf?
Worden niet aangeboden vanuit de werkgever helaas. Tesla is bijvoorbeeld helemaal uitgesloten . (En zit ook niet op 44k consumenten prijs denk ik )

• _Uploader_
MaStar schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 07:15:
[...]

Worden niet aangeboden vanuit de werkgever helaas. Tesla is bijvoorbeeld helemaal uitgesloten . (En zit ook niet op 44k consumenten prijs denk ik )
Eerste heb je een bezwaar dat het boven budget is en daarna dat het niet aangeboden wordt vanuit de werkgever, kan je misschien duidelijker aangeven wat voor advies je eigenlijk wilt? Een model y basis kost trouwens bijna 41k, maar dat had je ook zelf erg gemakkelijk kunnen nakijken.

• Inspired
_Uploader_ schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:59:
[...]

Eerste heb je een bezwaar dat het boven budget is en daarna dat het niet aangeboden wordt vanuit de werkgever, kan je misschien duidelijker aangeven wat voor advies je eigenlijk wilt? Een model y basis kost trouwens bijna 41k, maar dat had je ook zelf erg gemakkelijk kunnen nakijken.
Is mij ook niet duidelijk. Lijkt erop dat alleen deze auto's kunnen/mogen; MaStar in "Keuze leaseauto - Deel 6"

Dan is het een kwestie van proefritten maken en keuze maken.

• _Uploader_
Inspired schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:08:
[...]

Is mij ook niet duidelijk. Lijkt erop dat alleen deze auto's kunnen/mogen; MaStar in "Keuze leaseauto - Deel 6"

Dan is het een kwestie van proefritten maken en keuze maken.
Helemaal mee eens!

• MaStar
_Uploader_ schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:59:
[...]

1. Ik heb een lijst met auto’s die de werkgever voorschrijft. Dat is een selectie . Bijvoorbeeld geen Tesla , Volkswagen . Die zijn dus niet beschikbaar en niet bestelbaar. Een aantal van de selectie heb ik hierboven gedeeld.
  2. Overall ligt de waarde wat ik dan kan leasen onder de 43.000 consumentenprijs. Betekent dus bij veel modellen net niet de grote gezinsauto budgetten . Van Skoda alleen de Kodaq en niet de Enyaq. En van de Ford geen Extender model bijvoorbeeld .

[ Voor 10% gewijzigd door MaStar op 25-07-2026 20:13 ]

• _Uploader_
MaStar schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 20:12:
[...]
  1. Ik heb een lijst met auto’s die de werkgever voorschrijft. Dat is een selectie . Bijvoorbeeld geen Tesla , Volkswagen . Die zijn dus niet beschikbaar en niet bestelbaar. Een aantal van de selectie heb ik hierboven gedeeld.
  2. Overall ligt de waarde wat ik dan kan leasen onder de 43.000 consumentenprijs. Betekent dus bij veel modellen net niet de grote gezinsauto budgetten . Van Skoda alleen de Kodaq en niet de Enyaq. En van de Ford geen Extender model bijvoorbeeld .
Oke, maar wat verwacht je dan van ons? Dat wij een advies geven welke auto uit jouw eerder lijstje dan het meeste geschikt is zonder te weten wat de volledige lijst is? Dan kan je zelf de auto's testen door een proefrit te maken en de reviews bekijken. Een Kodiaq lijkt mij ook geen straf.

• ikweethetbeter
  • Nu online
MaStar schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 20:12:
Wel Skoda maar geen VW? Wat voor idioot stelt de lijst van toegestane auto's bij jouw bedrijf samen? Of zit daar een heel slim plan achter waar ik te dom voor ben om het te snappen?

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-08 22:11
Na lang wikken en wegen gekozen voor een Seat Leon 1.5 TSI e-Hybrid FR Business op voorraad bij dealer.https://a-point.nl/voorra...ieuw&merk=seat&model=leon Kom van een 2015 Leon FR (total loss doordat mijn zoon (19) in slaap is gevallen achter het stuur hij is ok). Het leasen is voor ons nieuw als ook het hybride rijden met stekker. Er zit een technology pack op en een elektrische trekhaak. In de toekomst misschien nog een ander setje velgen, maar weet niet precies of dat nu nog kan. Wel goed opletten bij het kilometerverbruik staat op 10000

Oude Leon Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvVdbgnV9NVKkW3KC1_heAvV1nU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnbZVf6lxdnJY8RYOaslAkPJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:53
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:42:
[...]

Ik vind het ook echt niet mooi die armsteun bij de ID4. Lijkt op eentje van een oude tram of metro maar dat was ook het enige dus hier gewoon besteld en maar niet teveel naar kijken :+

• ikweethetbeter
  • Nu online
Ik heb wel betere armsteunen gehad dan die er in de ID.4 zitten, maar hij doet het, hij steunt. Echt niet dat ik daar een heerlijk rijdende auto voor laat schieten!

• Aldusso
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:43:
[...]

Wel Skoda maar geen VW? Wat voor idioot stelt de lijst van toegestane auto's bij jouw bedrijf samen? Of zit daar een heel slim plan achter waar ik te dom voor ben om het te snappen?
Dat denk ik wel ja _/-\o_

• ikweethetbeter
  • Nu online
Vertel, wat is dat plan?

• homemix25
homemix25 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:09:

Specifieke wensen:
    • Draadloze CarPlay
    • beperkte ruimte
Uiteindelijke keuze:
Na wat wikken, wegen en proefrijden denk ik dat het de Model 3 gaat worden.

De Y werd in de lease toch wel erg duur, maar de model 3 heeft me vooral positief verrast tijdens een proefrit. De 3 stuurt fantastisch, ook lekker sportief, en dat waardeer ik toch meer dan ik dacht. Ik reed tijdelijk in een Ford Kuga en heb nu een Skoda Octavia om te overbruggen. Toen ik daar weer instapte kwam het besef hoe ik nog kan genieten van een fijn sturende auto. Ik zie mijzelf liever vier jaar leuk autorijden dan nu al kiezen voor praktisch :) Tel daarbij op de goede range en toch nog ruime kofferbak. Met de 1.000 kg trekgewicht kom ik op zich wel weg; een aanhanger met 2 motoren blijft daar onder.

• Aldusso
  • Niet online
Dat hangt af welke afspraken er zijn. Skoda is in praktisch alle vergelijkbare modellen goedkoper in de lease, en ook bijtelling. Voor bedrijf en berijder een win-win. Maar daaromheen kunnen er ook lokale overeenkomsten zijn met bepaalde merken, dealers, kortingen op bepaalde types, dan wel een samengestelde lijst van een leasecommissie o.i.d. Talloze mogelijkheden waarom bedrijven keuzes maken. Soms logisch, en soms ook niet, of lijkt het zo niet van buiten. Dat weten we niet, dus daarom is jouw opmerking niet echt passend, je kent de achtergrond in het geheel niet maar je weet wel dat het een idioot is die de keuzes maakt...

• ikweethetbeter
  • Nu online
Aldusso schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:22:
Dat hangt af welke afspraken er zijn.
Dus jij weet het ook niet. Weer een gok!
Skoda is in praktisch alle vergelijkbare modellen goedkoper in de lease, en ook bijtelling.
Mijn huidige ID.4 (MY 2022) en mijn toekomstige ID.4 (MY 2027) zijn goedkoper (in de lease en in de bijtelling) dan Skoda Enyaq modellen die vergelijkbaar zijn. Daarom heb ik 2 x voor een ID.4 gekozen. Dus jouw stelling gaat hier niet op, in ieder geval niet voor mijn keuzes bij leasemaatschappij Alphabet.
Voor bedrijf en berijder een win-win. Maar daaromheen kunnen er ook lokale overeenkomsten zijn met bepaalde merken, dealers, kortingen op bepaalde types, dan wel een samengestelde lijst van een leasecommissie o.i.d. Talloze mogelijkheden waarom bedrijven keuzes maken. Soms logisch, en soms ook niet, of lijkt het zo niet van buiten.
Inderdaad, we weten het niet.
Dat weten we niet, dus daarom is jouw opmerking niet echt passend, je kent de achtergrond in het geheel niet maar je weet wel dat het een idioot is die de keuzes maakt...
Mijn opmerking was prikkelend, in de hoop iets te horen van iemand die het echt weet, bij voorkeur van degene die geen VW mag kiezen, en niet een gok van "just another buitenstaander", wat ik natuurlijk ook ben. Wel een verbaasde buitenstaander...

• jongetje
Aldusso schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:22:
[...]

Dat hangt af welke afspraken er zijn. Skoda is in praktisch alle vergelijkbare modellen goedkoper in de lease, en ook bijtelling.
Dat is ook weer aanname, dan zou er ook geen BMW op het lijstje staan als het puur om budget ging. Er zijn maar weinig werkgevers die zelf de autos kopen en ter beschikking stellen. De bedrijven waar dat vaak gebeurd doen dat met bedrijfsbusjes en rijden deze veel langer door totdat ze teveel problemen geven. Deze worden voornamelijk zakelijk gereden en niet privé.

Vaak is er gewoon iemand op kantoor die het leuk vind om een lijstje met "representatieve" auto's of uitsluitingen te maken in een leaseportal. Hoe dat hier zit hoeven we volgens mij geen discussie over te voeren. Blijkbaar kan of wil @_Uploader_ er niets over kwijt. Maar is hier advies vragen wel lastig als wij de hele lijst niet kennen. Dan moet je gewoon online filmpjes kijken, kijken welke bijtelling je wilt betalen en langs de dealers.

• _Uploader_
@jongetje volgens mij tag je de verkeerde en bedoel je @MaStar ?
Pagina: 1 ... 75 76 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.