• TheRealNiels
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:29
TheRealNiels schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Inmiddels al weer een paar maanden verder en een aantal aanpassingen qua eisen gemaakt.
Besloten dat de actieradius niet per se 500 km moet zijn, maar wel boven de 450 moet uitkomen.
Daarnaast M3 gereden en er toch achter gekomen dat ik deze (op termijn) te weinig ruimte vind. De MY ook proef gereden en deze was qua ruimte top, reed wel wat lomper maar nog steeds te doen. Is wel +-100 eu p.m. boven budget.

Daarnaast nog proefritten staan voor Skoda Elroq en KIA EV5, iemand nog andere tips of suggesties?
Mijn keuzelijst is inmiddels geslonken tot;

Kia EV5 - prettige ruime auto, met erg veel fijne en handige functies in de auto. Qua rijden rijdt hij prima maar wel een beetje braafjes wmb. Geeft me wellicht een beetje een ‘brave huisvader’ gevoel terwijl ik nu (nog) geen kinderen heb.

Tesla Model Y LR RWD - een wat sportievere auto waarbij ik wel erg moet wennen aan het minimalistisch design voor een bestuurder. Nog steeds opzich prima ruim maar wel minder ruimte dan de Kia. Daarnaast niet onbelangrijk, wat duurder waardoor ik wat eigen bijdrage zal moeten bijleggen.

Twijfel momenteel erg of ik dat er voor over heb, of dat de Kia eigenlijk al wel aan mijn verwachtingen voldoet.

Wie heeft tips? 8)7

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

snip: niet constructief

[ Voor 80% gewijzigd door We Are Borg op 17-06-2026 16:30 ]

Wear Sunscreen!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:29
TheRealNiels schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:56:
[...]

Nog steeds opzich prima ruim maar wel minder ruimte dan de Kia.
Volgens mij is de Tesla (veel) groter dan de Kia...

Je kunt ook de standaard versie nemen van de Tesla, dan ben je opeens een heel stuk goedkoper. Dan moet je die paar keer per jaar met de caravan wat extra laden. Reken maar uit hoeveel je dat financieel weer oplevert.

Ik hen zelf een Tesla en je hebt geen knopjes meer, zeker met Kia een enorm verschil. Maar hoevaak zit je aan die knopjes? De software is echt een enorm verschil en alles zit erop zonder allemaal opties, pakketten en abonnementen. Bij de KIA moet je minimaal plus advanced nemen voor een warmtepomp en batterijverwarming. Batterijverwarming lijkt me wel handig als je wilt snelladen...

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 17-06-2026 16:31 ]

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-07 13:53
Twijfel twijfel,

Kia ev9 of de skoda peaq, benieuwd naar dinsdag op welke knop ik ga drukken.

Bij de ev9 heb ik nog budget voor audio upgrade versterker speakers en subwoofer.

Bij skoda zit canton systeem dus ben benieuwd

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 20:47

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

M'n huidige leasecontract verloopt eind dit jaar, ik mag op zoek gaan naar een nieuwe auto.

Leasebudget: 800
Kilometrage per jaar: 20.000km
Contractduur: 4
Specifieke wensen: Meer beenruimte achterin
Rijhulpen makkelijk uitschakelbaar!
Fysieke knoppen voor airco heeft de voorkeur
Remote climate control of voorverwarming

Ik rijd nu een Toyota Corolla TS 1,8 hybrid van dec 22. Soepele auto, vooral binnen bebouwde kom en 80km wegen. Op de snelweg vind ik hem persoonlijk te lawaaiig, combinatie van ecvt en wind/bandengeruis. Daarnaast is de binnenruimte niet echt je van het, weinig opbergruimte voorin. Achterin is het vrij krap voor m'n tienerdochters.

Zoek een nieuwe lease auto met de volgende wensen:
-Hybride, mag dit jaar nog. Dus iets meer haast. :+
-SUV
-Meer beenruimte achterin
-Kofferbak hoeft niet zo groot te zijn, we gaan tegenwoordig met het vliegtuig op vakantie. ;)
-Velgen mogen iets kleiner zijn, comfort over looks. (Voorbeeld maat 235/55/17 oid)

Heb de volgende auto's al gereden:
-Renault Scenic e-tech, makkelijke bediening en ruim van binnen. Zo'n formaat auto zoek ik.
-Renault Austral 160 mild hybrid, vond hem ruim en praktisch. Echter de aandrijflijn minder, wil binnenkort nog even testrijden in de 200 variant.
-Toyota CHR+, buitenkant vond ik de auto wel geslaagd, echter binnenin doet het krap aan. Vind het dashboard vrij druk. Infotainment loopt helaas jaren achter, nog hetzelfde als m'n huidige auto.
-Kia Sportage HEV, weet nog niet helemaal wat ik hiervan moet vinden. Design hou ik niet zo van, iets te extreem kwa looks. Besturing en dashboard vond ik verwarrend met alle rijhulpen, jammer dat je ze niet met 1 knop kan uitschakelen.

Renault Symbioz staat nog op het lijstje, de 1.8 hybrid 160. Hoop hem deze week te kunnen rijden. Auto's van de VAG groep spreekt mij niet zo aan, relatief weinig opties kwa aandrijving en best aan de prijs.
Hebben jullie nog goede tips?

Whatever.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:07
Demiesehv schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:28:
Twijfel twijfel,

Kia ev9 of de skoda peaq, benieuwd naar dinsdag op welke knop ik ga drukken.

Bij de ev9 heb ik nog budget voor audio upgrade versterker speakers en subwoofer.

Bij skoda zit canton systeem dus ben benieuwd
Hoop dat de Skoda iets voordeliger en efficienter is. De EV9 met 100kWh vind ik aan de dure kant en de range valt dan ook nog wat tegen. Hij is vanaf woensdag te bestellen dacht ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 21-06-2026 09:47 ]

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:24
Harmen schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:25:
M'n huidige leasecontract verloopt eind dit jaar, ik mag op zoek gaan naar een nieuwe auto.

Ik rijd nu een Toyota Corolla TS 1,8 hybrid van dec 22. Soepele auto, vooral binnen bebouwde kom en 80km wegen. Op de snelweg vind ik hem persoonlijk te lawaaiig, combinatie van ecvt en wind/bandengeruis. Daarnaast is de binnenruimte niet echt je van het, weinig opbergruimte voorin. Achterin is het vrij krap voor m'n tienerdochters.

-SUV
-Kofferbak hoeft niet zo groot te zijn, we gaan tegenwoordig met het vliegtuig op vakantie. ;)
-Velgen mogen iets kleiner zijn, comfort over looks. (Voorbeeld maat 235/55/17 oid)

-Renault Scenic e-tech, makkelijke bediening en ruim van binnen. Zo'n formaat auto zoek ik.
-Renault Austral 160 mild hybrid, vond hem ruim en praktisch. Echter de aandrijflijn minder, wil binnenkort nog even testrijden in de 200 variant.
-Toyota CHR+, buitenkant vond ik de auto wel geslaagd, echter binnenin doet het krap aan. Vind het dashboard vrij druk. Infotainment loopt helaas jaren achter, nog hetzelfde als m'n huidige auto.
-Kia Sportage HEV, weet nog niet helemaal wat ik hiervan moet vinden. Design hou ik niet zo van, iets te extreem kwa looks. Besturing en dashboard vond ik verwarrend met alle rijhulpen, jammer dat je ze niet met 1 knop kan uitschakelen.

Renault Symbioz staat nog op het lijstje, de 1.8 hybrid 160. Hoop hem deze week te kunnen rijden. Auto's van de VAG groep spreekt mij niet zo aan, relatief weinig opties kwa aandrijving en best aan de prijs.
Wat is de reden dat je niet voor de Scenic gaat? Je noemt geen nadelen, is het puur omdat het geen Hybrid is?

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

jouwheld schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:18:
[...]

Wat is de reden dat je niet voor de Scenic gaat? Je noemt geen nadelen, is het puur omdat het geen Hybrid is?
Nadelen, de range en niet de mogelijkheid om zelf thuis op te laden. Dichtsbijzijnde lader zit op 300m.
Via de Athlon zakelijk website (30dkm, 48 maand https://www.athlon.com/nl/zakelijk/auto-leasen/ kom ik uit bij de Kia Sportage DynamicLine, wil deze binnenkort nog eens testrijden. Deze uitvoering heeft minder rijhulp systemen dan de GT-Line welke ik vorige keer mocht testrijden.

Whatever.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-07 15:18
Harmen schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:25:
[...]

Nadelen, de range en niet de mogelijkheid om zelf thuis op te laden. Dichtsbijzijnde lader zit op 300m.
Via de Athlon zakelijk website (30dkm, 48 maand https://www.athlon.com/nl/zakelijk/auto-leasen/ kom ik uit bij de Kia Sportage DynamicLine, wil deze binnenkort nog eens testrijden. Deze uitvoering heeft minder rijhulp systemen dan de GT-Line welke ik vorige keer mocht testrijden.
Met de long range versie van de Scenic haal ik in de winter 400 km en in de zomer 550. Die range is niet voldoende? Niet thuis kunnen laden is wel een relatief valide reden, maar 300 meter lopen is geen ramp toch?

[ Voor 6% gewijzigd door MaSw85 op 23-06-2026 21:38 ]

Komoot

• Demiesehv
Inspired schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Hoop dat de Skoda iets voordeliger en efficienter is. De EV9 met 100kWh vind ik aan de dure kant en de range valt dan ook nog wat tegen. Hij is vanaf woensdag te bestellen dacht ik.
Ik ga morgen de skoda peaq sportline in groen bestellen.

• Inspired
Demiesehv schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:00:
[...]

Welke uitvoering verder?

• jongetje
Demiesehv schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:00:
[...]

Altijd leuk een nieuw model. Maar moet je ook maar durven met de (software)kwaliteit van VAG. Ik hoop dat jou dit echt bespaard blijft.

Vind wel grappig om te zien dat een aantal innovaties op de productpagina ook bij Tesla zijn (zoals de ruitenwissersproeiers en de frunk, al is die wel erg klein lijkt het voor zo'n enorme auto).

• Inspired
jongetje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:43:
[...]

Altijd leuk een nieuw model. Maar moet je ook maar durven met de (software)kwaliteit van VAG. Ik hoop dat jou dit echt bespaard blijft.

Vind wel grappig om te zien dat een aantal innovaties op de productpagina ook bij Tesla zijn (zoals de ruitenwissersproeiers en de frunk, al is die wel erg klein lijkt het voor zo'n enorme auto).
Zo heeft elk merk wat. Bij Tesla weet je nooit wat je krijgt. Ineens kleinere accu, geen autopilot maar etc. En geef mij maar Carplay ipv opgedrongen cq beperkte apps/functies vanuit Tesla.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:27
Harmen schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:25:

-SUV

Red je een Ford Kuga qua budget? Zelfde soort soepele hybride/CVT aandrijflijn als nu in je Toyota alleen met wat meer oempf

Sinds de facelift helaas minder fysieke knoppen

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

nooberke schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:30:
[...]

Red je een Ford Kuga qua budget? Zelfde soort soepele hybride/CVT aandrijflijn als nu in je Toyota alleen met wat meer oempf

Sinds de facelift helaas minder fysieke knoppen
Nee helaas, kwa kilometers moet ik van m'n werkgever 30dkm kiezen en 48 maand. Dan blijft er niet zoveel over. Even afwachten waar Athlon mee komt, er zijn wel bepaalde dingen mogelijk. Een hele puzzel ben ik achter. :?

Whatever.

• jongetje
Inspired schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:54:
[...]

Zo heeft elk merk wat. Bij Tesla weet je nooit wat je krijgt. Ineens kleinere accu, geen autopilot maar etc. En geef mij maar Carplay ipv opgedrongen cq beperkte apps/functies vanuit Tesla.
Dat staat gewoon op je bestel bevestiging als je de auto besteld welke WLTP, al dan geen autopilot etc. je krjigt. Dat is niet opeens... Bij Skoda moest ik een jaar wachten op carplay/androidauto omdat de software nog niet klaar was. Zo heeft elk merk wel wat ;).

Maargoed, over tot de keuze van de leaseauto.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vind die Peaq echt wel interessant als mijn Youngtimer er uit zou moeten eind dit jaar. Ziet er op de foto's goed uit en ik verwacht hem voor 80k toch wel full option te moeten hebben. Ga vanmiddag wel even spelen als de configurator uitkomt.

• Inspired
PWM schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:58:
Vind die Peaq echt wel interessant als mijn Youngtimer er uit zou moeten eind dit jaar. Ziet er op de foto's goed uit en ik verwacht hem voor 80k toch wel full option te moeten hebben. Ga vanmiddag wel even spelen als de configurator uitkomt.
Config is er al wel hoor. :) Snap alleen even niet waarom ik geen AWD in NL zie.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 24-06-2026 10:18 ]

• Inspired
jongetje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Dat staat gewoon op je bestel bevestiging als je de auto besteld welke WLTP, al dan geen autopilot etc. je krjigt. Dat is niet opeens... Bij Skoda moest ik een jaar wachten op carplay/androidauto omdat de software nog niet klaar was. Zo heeft elk merk wel wat ;).

Maargoed, over tot de keuze van de leaseauto.
Zou even in het Tesla topic kijken. Genoeg mensen die na de bestelling een auto met een andere accu krijgen. (En lagere WLTP) Of in het verleden bv ineens geen dedicated sensoren meer.

• Demiesehv
Heb net de peaq 90 sportline besteld.

• PWM
  • Niet online
Hij is dan een stuk goedkoper dan ik dacht. Aangezien ik goede stoelen wil, neem ik de business ipv de Sportline. Als ik dan alle opties selecteer, incl. de leren stoelen, relax pakket, etc kom ik uit op maar 65k.

AWD idd nog niet te selecteren, maar dan zou hij rond 68k uitkomen. Dan heb ik enkel niet het pakket met die verlichte kermisgrill. Lijkt me echt een uitstekende deal.

• Inspired
PWM schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:49:
Hij is dan een stuk goedkoper dan ik dacht. Aangezien ik goede stoelen wil, neem ik de business ipv de Sportline. Als ik dan alle opties selecteer, incl. de leren stoelen, relax pakket, etc kom ik uit op maar 65k.

AWD idd nog niet te selecteren, maar dan zou hij rond 68k uitkomen. Dan heb ik enkel niet het pakket met die verlichte kermisgrill. Lijkt me echt een uitstekende deal.
Ja, verschil RWD/AWD is overigens redelijk minimaal in acceleratie. Zou dan zelf lekker RWD nemen. Lagere bijtelling en iets meer range.

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-07 14:21
PWM schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:49:
Hij is dan een stuk goedkoper dan ik dacht.
Goh, 52k voor business line met een kleurtje in het kleine accupakket, dat had ik ook niet verwacht. Het valt niet binnen mijn wensen, maar dit is wel serieus te overwegen voor mensen die simpelweg een flinke auto zoeken :o

• M_G_
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:48
doebbalapoent11 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:22:
[...]

Goh, 52k voor business line met een kleurtje in het kleine accupakket, dat had ik ook niet verwacht. Het valt niet binnen mijn wensen, maar dit is wel serieus te overwegen voor mensen die simpelweg een flinke auto zoeken :o
Dat had ik ook, maar zo'n grote auto neem je ook voor de derde zitrij dus dan zit je op € 53k. Niet verkeerd. Het is dat ik net besteld heb, maar ik zou 'm toch wel even overwegen.

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-07 14:21
M_G_ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:49:
[...]

Dat had ik ook, maar zo'n grote auto neem je ook voor de derde zitrij dus dan zit je op € 53k. Niet verkeerd. Het is dat ik net besteld heb, maar ik zou 'm toch wel even overwegen.
zelfs zonder derde zitrij, als ik kijk naar mijn broertje die soms een hoop spul mee moet nemen, dan is die zee van ruimte voor zo'n bedrag echt wel lekker. Ik denk dat we deze auto hier veel gaan zien in het topic

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:29
doebbalapoent11 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:51:
[...]

zelfs zonder derde zitrij, als ik kijk naar mijn broertje die soms een hoop spul mee moet nemen, dan is die zee van ruimte voor zo'n bedrag echt wel lekker. Ik denk dat we deze auto hier veel gaan zien in het topic
Dat denk ik ook inderdaad. Het is dat ik al een ID.7 tourer heb besteld, maar anders was de Peaq een serieuze kanshebber geweest. Voor € 51.500 (fiscale waarde) een Peaq Business met Relax pakket (Premium audio en elektrisch verstelbare stoelen) klinkt als een erg goede deal.

• PWM
  • Niet online
Heeft het niet nemen van de 3e zitrij nog voordelen, anders dan wat meer laadruimte? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de 2e zitrij iets verder naar achter kan?

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:41:
Heeft het niet nemen van de 3e zitrij nog voordelen, anders dan wat meer laadruimte? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de 2e zitrij iets verder naar achter kan?
Je zult nooit gevraagd worden om te taxiën voor 5 kinderen.

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:17
Inspired schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:54:
[...]

Ja, verschil RWD/AWD is overigens redelijk minimaal in acceleratie. Zou dan zelf lekker RWD nemen. Lagere bijtelling en iets meer range.
Ik kan nergens vinden dat de AWD uberhaupt naar Nederland komt, er zal op termijn vast wel een RS editie komen, wellicht dat daar de AWD voor gebruikt wordt.

Alle versies die ik nu voorbij zie komen staan op 21" velgen, ben zeer benieuwd hoe dat er met 20 uitziet, vind de wielkasten (net zoals bij de Kodiaq) behoorlijk fors. Verder jammer dat het panoramadak alleen op de sportline kan, ik had liever het lichte interieur gehad met stoelventilatie, maar je kan niet alles hebben zullen we maar zeggen :)

• Inspired
JustTrying schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:16:
[...]

Ik kan nergens vinden dat de AWD uberhaupt naar Nederland komt, er zal op termijn vast wel een RS editie komen, wellicht dat daar de AWD voor gebruikt wordt.

Alle versies die ik nu voorbij zie komen staan op 21" velgen, ben zeer benieuwd hoe dat er met 20 uitziet, vind de wielkasten (net zoals bij de Kodiaq) behoorlijk fors. Verder jammer dat het panoramadak alleen op de sportline kan, ik had liever het lichte interieur gehad met stoelventilatie, maar je kan niet alles hebben zullen we maar zeggen :)
Nee, eerst niet begreep ik. Werd ook ergens iets over gemeld in een video van ik dacht Autovisie. Maar zit ook maar 0,4s tussen dacht ik. Ga persoonlijk de volgende keer toch wat meer voor range denk ik. Zou dan ook lekker 19 of max 20 inch nemen. Vind het alleen wat jammer dat hij niet breder is dan de Enyaq. Had graag wat meer breedte op de achterbank gehad. Dan is een EV9 toch wel ruimer.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 29-06-2026 12:44 ]

• JustTrying
Inspired schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:42:
[...]

Nee, eerst niet begreep ik. Werd ook ergens iets over gemeld in een video van ik dacht Autovisie. Maar zit ook maar 0,4s tussen dacht ik. Ga persoonlijk de volgende keer toch wat meer voor range denk ik. Zou dan ook lekker 19 of max 20 inch nemen. Vind het alleen wat jammer dat hij niet breder is dan de Enyaq. Had graag wat meer breedte op de achterbank gehad. Dan is een EV9 toch wel ruimer.
Kom nu van een Enyaq 80 af, dus ik hoop met een Peaq 90 dan toch wel minimaal 75km range meer te gaan hebben. Ik doe dan al concessies want wilde na 5 jaar toch eigenlijk naar 800v laden, maar op een of andere manier vind ik de Zeekr 7x, Mercedes GLB en een kale Mercedes GLC of BMW iX3 toch iets minder mooi dan deze Peaq, zowel van binnen als van buiten. Dan die paar keer peer jaar aan de snellader toch maar gewoon 10 minuten langer wachten :)

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
JustTrying schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:00:
[...]

Kom nu van een Enyaq 80 af, dus ik hoop met een Peaq 90 dan toch wel minimaal 75km range meer te gaan hebben. Ik doe dan al concessies want wilde na 5 jaar toch eigenlijk naar 800v laden, maar op een of andere manier vind ik de Zeekr 7x, Mercedes GLB en een kale Mercedes GLC of BMW iX3 toch iets minder mooi dan deze Peaq, zowel van binnen als van buiten. Dan die paar keer peer jaar aan de snellader toch maar gewoon 10 minuten langer wachten :)
Een iX3 met een Peaq vergelijken is toch niet helemaal juist, Totaal andere (en betere) auto, en prijs..

• JustTrying
Aldusso schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:14:
[...]

Een iX3 met een Peaq vergelijken is toch niet helemaal juist, Totaal andere (en betere) auto, en prijs..
Inderdaad een andere auto, qua rijgedrag geweldig, 800v techniek voor snelladen, supergoede range (alhoewel de 40 weer in de buurt komt van de peaq 90) Kwaliteit van het interieur was ik niet helemaal kapot van, uiterlijk is gewaagd, maar niet ieders smaak.

• PWM
  • Niet online
De enige overeenkomst tussen de iX3 en Peaq is dat ze 4 wielen hebben. De Peaq neem je omdat je ruimte wil, de achterbank van de iX3 is om te janken. De iX3 heeft weer andere voordelen.

Ik geloof ook niet dat veel mensen de Superb en 3-serie samen op de shortlist hebben.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

PWM schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:48:
De enige overeenkomst tussen de iX3 en Peaq is dat ze 4 wielen hebben. De Peaq neem je omdat je ruimte wil, de achterbank van de iX3 is om te janken. De iX3 heeft weer andere voordelen.

Ik geloof ook niet dat veel mensen de Superb en 3-serie samen op de shortlist hebben.
Mwah, Superb station RS en een 3 serie kunnen prima naast elkaar op een shortlist. En dan wint de superb het op alle fronten (bij ongeveer vergelijkbaar leasebedrag). Maar dat terzijde :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Inspired
The Eagle schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:00:
[...]

Mwah, Superb station RS en een 3 serie kunnen prima naast elkaar op een shortlist. En dan wint de superb het op alle fronten (bij ongeveer vergelijkbaar leasebedrag). Maar dat terzijde :)
Blijft persoonlijk daarbij, er is geen Suberp RS te bestellen.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-07 15:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

The Eagle schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:00:
[...]

Smaken verschillen, mij niet bellen voor zo’n Skoda frikandel. Rijd die 3 serie maar voor 8-)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• JustTrying
PWM schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:48:

Mwa.. er moeten 2 kinderen mee, en de hond moet mee (en dan niet op de achterbank). Ik wil minimaal 600km range, een dimbaar panoramadak, liefst ook fatsoenlijke audio en een verwarming op de achterbank en een auto die er van binnen en van buiten modern uitziet. Initieel ging ik dan ook nog voor alleen 800v auto's, maar dan ben je beperkt tot Mercedes GLB en GLC, en de BMW iX3, de Volvo EX60 krijg je dit jaar niet meer op kenteken. Interieur van GLB en GLC vind ik wat aan de drukke kant, uiterlijk wat te veel chroom en blingbling, iX3 wat erg minimalistisch en heb vraagtekens bij de kwaliteit van het interieur. GLB en iX3 beide proefrit in gemaakt en weinig op aan te merken, vooral de iX3 erg fijn. Misschien ben ik dan de uitzondering maar ik ben nu geneigd om van de 'premium' merken toch voor een 'budget' merk te gaan.

• Wimploo
  • Laatst online: 22:34
JustTrying schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:47:
[...]

Misschien ben ik dan de uitzondering maar ik ben nu geneigd om van de 'premium' merken toch voor een 'budget' merk te gaan.
Premium is niet alleen BMW en Mercedes, sterker nog ik vond op het gebied van EV's dat veel Chinezen er al lang en breed voorbij zijn gegaan.

• nooberke
JustTrying schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:47:
[...]

Mwa.. er moeten 2 kinderen mee, en de hond moet mee (en dan niet op de achterbank). Ik wil minimaal 600km range, een dimbaar panoramadak, liefst ook fatsoenlijke audio en een verwarming op de achterbank en een auto die er van binnen en van buiten modern uitziet. Initieel ging ik dan ook nog voor alleen 800v auto's, maar dan ben je beperkt tot Mercedes GLB en GLC, en de BMW iX3, de Volvo EX60 krijg je dit jaar niet meer op kenteken. Interieur van GLB en GLC vind ik wat aan de drukke kant, uiterlijk wat te veel chroom en blingbling, iX3 wat erg minimalistisch en heb vraagtekens bij de kwaliteit van het interieur. GLB en iX3 beide proefrit in gemaakt en weinig op aan te merken, vooral de iX3 erg fijn. Misschien ben ik dan de uitzondering maar ik ben nu geneigd om van de 'premium' merken toch voor een 'budget' merk te gaan.
Al is naar een XPENG G9 gekeken?

• JustTrying
nooberke schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:33:
[...]

Al is naar een XPENG G9 gekeken?
Zeker, naar gekeken en in gereden, qua rijgedrag wel stukje minder dan de iX3, maar qua interieur echtwel beter, uiteraard ben ik dan een BMW van 70k aan het vergelijken met een Xpeng van 65k en kan ik wellicht nog 10k optie aanklikken bij BMW, maar dan nog komt het denk ik niet in de buurt. Qua kwaliteit interieur legt BMW het dan inderdaad af.

Op een of andere manier is de G9 begin dit jaar opeens 100 euro per maand duurder geworden in de lease, waardoor deze auto van 65k opeens duurder in de lease is dan de Mercedes GLC en de BMW iX3, en meteen ook buiten mijn budget valt helaas.

• nooberke
JustTrying schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:43:
[...]

Zeker, naar gekeken en in gereden, qua rijgedrag wel stukje minder dan de iX3, maar qua interieur echtwel beter, uiteraard ben ik dan een BMW van 70k aan het vergelijken met een Xpeng van 65k en kan ik wellicht nog 10k optie aanklikken bij BMW, maar dan nog komt het denk ik niet in de buurt. Qua kwaliteit interieur legt BMW het dan inderdaad af.

Op een of andere manier is de G9 begin dit jaar opeens 100 euro per maand duurder geworden in de lease, waardoor deze auto van 65k opeens duurder in de lease is dan de Mercedes GLC en de BMW iX3, en meteen ook buiten mijn budget valt helaas.
Gevalletje restwaarde waarschijnlijk :+

• Niick7
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-07 13:13
Ook ik ben toe aan een nieuwe auto. Rij sinds 2020 een Ioniq 5 en die bevalt prima.

- Cataloguswaarde van maximaal €55.000
- Moet elektrisch zijn
- Vrije keuze, geen modellen/merken uitgesloten

Voor mij van toepassing:
- 2 kleine kinderen, relatief grote kofferbak gewenst
- persoonlijk vind ik een SUV model mooier dan een station/lager model
- 30.000 km/jaar
- Range niet zo'n grote invloed op de keuze (al is het toch wel relaxt); met name reizen binnen een van onze vestigingen op werk waar altijd wel een laadpaal beschikbaar is. Wellicht wat vaker op vakantie met de auto vanaf volgend jaar, maar ik vind het niet erg om dan net iets langer over de reis te doen.
- Bij voorkeur met trekhaak
- In 2026 op kenteken is een must ivm bijtelling

Mijn shortlist (in willekeurige volgorde)
- Toyota bZ4X Touring Dynamic AWD: 24 uur in proefgereden. Hele ruime en fijne auto vond ik zelf. Helaas is de Executive versie te duur en mist de Dynamic versie toch wat leuke/goede functies (elektrische stoelen met geheugenfunctie, stoelverwarming achter, panoramisch dak). Wel mooi dat de AWD versie binnen het budget valt en je met zo'n bakbeest toch menig andere auto bij het stoplicht eruit trekt met 4,4 sec naar de 100. Kofferbak niet normaal en top.
- Kia EV5: 24 uur in proefgereden. Qua instap en hoogte een top ding. 400 volt systeem valt dan tegen. Echter voor mij ook niet een heel groot probleem. Full option verkrijgbaar binnen budget, dat is een groot voordeel.
- Volkswagen ID.7 Tourer Limited Edition Plus: weekend in proefgereden. Irritant goede auto. Zoals ik al zei heb ik liever een SUV, maar deze auto is echt heel fijn. Rijdt verreweg het lekkerst tov de Toyota en de Kia. Stoelen zijn fantastisch.
- Skoda Peaq Business Edition; deze ziet er qua specs wel heel goed uit: 91 kWh accupakket met WLTP van 646 km, een bagageruimte van 935 + 37L en 199 kW DC laden. Binnen budget alleen ruimte voor het Relaxpakket, wat opzich prima is alleen jammer dat de trekhaak niet meer mogelijk is (tenzij ik voor de standaard blauwe kleur zou gaan).
- Zeekr 7X: geen ervaring mee, maar staat wel op de shortlist.

Wat denken jullie? Zijn er auto's die ik mis in mijn shortlist en toch nog eens beter zou moeten bekijken? Of andere tips?

Als ik nu een keuze zou moeten maken dan denk ik dat het zou gaan tussen de Skoda Peaq en de VW ID.7 Tourer.

• Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:40
Past de ID7 wel in je budget? Dat zou mooi zijn, inderdaad een mooie wagen.
Ik heb zelf voor de ID4 gekozen met wat extra pakketten

• Niick7
Matti44 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:49:
Past de ID7 wel in je budget? Dat zou mooi zijn, inderdaad een mooie wagen.
Ik heb zelf voor de ID4 gekozen met wat extra pakketten
Ja, ID.7 Tourer Limited Edition Plus met 77 kWh accupakket, inclusief trekhaak komt op €54.719 cataloguswaarde uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Niick7 op 06-07-2026 11:53 ]

• hoipimniet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:49
Niick7 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:09:
Ook ik ben toe aan een nieuwe auto. Rij sinds 2020 een Ioniq 5 en die bevalt prima.

- Moet elektrisch zijn

Voor mij van toepassing:
- 30.000 km/jaar
- Range niet zo'n grote invloed op de keuze (al is het toch wel relaxt); met name reizen binnen een van onze vestigingen op werk waar altijd wel een laadpaal beschikbaar is. Wellicht wat vaker op vakantie met de auto vanaf volgend jaar, maar ik vind het niet erg om dan net iets langer over de reis te doen.

- Toyota bZ4X Touring Dynamic AWD: 24 uur in proefgereden. Hele ruime en fijne auto vond ik zelf. Helaas is de Executive versie te duur en mist de Dynamic versie toch wat leuke/goede functies (elektrische stoelen met geheugenfunctie, stoelverwarming achter, panoramisch dak). Wel mooi dat de AWD versie binnen het budget valt en je met zo'n bakbeest toch menig andere auto bij het stoplicht eruit trekt met 4,4 sec naar de 100. Kofferbak niet normaal en top.
- Kia EV5: 24 uur in proefgereden. Qua instap en hoogte een top ding. 400 volt systeem valt dan tegen. Echter voor mij ook niet een heel groot probleem. Full option verkrijgbaar binnen budget, dat is een groot voordeel.
- Volkswagen ID.7 Tourer Limited Edition Plus: weekend in proefgereden. Irritant goede auto. Zoals ik al zei heb ik liever een SUV, maar deze auto is echt heel fijn. Rijdt verreweg het lekkerst tov de Toyota en de Kia. Stoelen zijn fantastisch.
- Skoda Peaq Business Edition; deze ziet er qua specs wel heel goed uit: 91 kWh accupakket met WLTP van 646 km, een bagageruimte van 935 + 37L en 199 kW DC laden. Binnen budget alleen ruimte voor het Relaxpakket, wat opzich prima is alleen jammer dat de trekhaak niet meer mogelijk is (tenzij ik voor de standaard blauwe kleur zou gaan).

Wat denken jullie? Zijn er auto's die ik mis in mijn shortlist en toch nog eens beter zou moeten bekijken? Of andere tips?

Als ik nu een keuze zou moeten maken dan denk ik dat het zou gaan tussen de Skoda Peaq en de VW ID.7 Tourer.
Is de Xpeng G6 een optie? Valt ruim binnen budget, zelfs de performance-uitvoering. Hangt er wel een beetje vanaf wat je bedoelt met "relatief grote kofferbak" :)

• Niick7
hoipimniet schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:02:
[...]

Is de Xpeng G6 een optie? Valt ruim binnen budget, zelfs de performance-uitvoering. Hangt er wel een beetje vanaf wat je bedoelt met "relatief grote kofferbak" :)
Ja zeker is dat een optie. Nog niet in gereden, dus zelf geen ervaring mee. Qua liters prima. Mijn huidige Ioniq 5 heeft 520L en ik zou minimaal daar boven willen zitten. Dat zit dus wel goed met de Xpeng en 571 liter. Wellicht een proefrit gaan maken.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Niick7 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:09:

- Moet elektrisch zijn

Voor mij van toepassing:
- 30.000 km/jaar

Ik mis de Tesla Model Y in dit lijstje.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:35

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@Niick7 Als je de Toyota fijn vindt, kan je ook kijken naar zijn Subaru broertje. Misschien heeft die net wat opties wel in de uitrusting zitten voor je max bedrag. Ik dacht dat de uitvoeringen net wat anders waren dan bij Toyota, en de Subaru net iets goedkoper uitvalt.

• Niick7
Dj-sannieboy schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:56:
[...]

Ik mis de Tesla Model Y in dit lijstje.
Valt voor mij persoonlijk af. Alleen maar een scherm in het midden lijkt me niet prettig.
gwystyl schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:10:
@Niick7 Als je de Toyota fijn vindt, kan je ook kijken naar zijn Subaru broertje. Misschien heeft die net wat opties wel in de uitrusting zitten voor je max bedrag. Ik dacht dat de uitvoeringen net wat anders waren dan bij Toyota, en de Subaru net iets goedkoper uitvalt.
Mooie tip, thanks.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:59
Niick7 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:49:
[...]

Valt voor mij persoonlijk af. Alleen maar een scherm in het midden lijkt me niet prettig.
Misschien moet je eens een uurtje een proefrit maken en kijken of dit in de praktijk ook echt zo is.

Wij hadden precies hetzelfde gevoel, maar kwamen er tijdens een proefrit achter dat we het nauwelijks misten. Achteraf bedachten we dat we al jaren rijden met Android Auto op het middenscherm en kijken we niet zo vaak de tellers.

Een model Y rijdt gewoon heel goed en is veel auto voor het geld.

[ Voor 3% gewijzigd door djiedjee op 07-07-2026 09:10 ]

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-07 09:48
Ik wil geen Tesla, ik wil geen Chinese auto, ik heb het liefst een Europese auto, maar... Tesla's zijn goede auto's en dat gaat ook op voor veel Chinese auto's, dus schrijf ze niet bij voorbaat af als je veel auto voor je geld wil hebben.

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07 14:07
Er is genoeg sterk niet-Amerikaans en niet-Chinees aanbod!

• Wimploo
juanpabloo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:46:
Genoeg aanbod inderdaad maar niet zulke sterke software als dat van Tesla of het hele snelle laden van de Chinesen.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-07 14:59

Arno

PF5A

Wimploo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:54:
[...]

Genoeg aanbod inderdaad maar niet zulke sterke software als dat van Tesla of het hele snelle laden van de Chinesen.
Sterkte software is subjectief ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• DennusB
  • Niet online
Arno schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:56:
[...]

Sterkte software is subjectief ;)
Tot je een keer de software van een Tesla hebt meegemaakt met alle updates, het is heeeeel lastig (kan ik uit ervaring vertellen) om weer terug te gaan naar een Europees merk dan.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• revolution-nl
  • Laatst online: 15-07 15:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

juanpabloo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:46:
Dat hangt enorm af wat je in een auto zoekt. Software, Intergraties, een een auto die continue up-to-date blijft en mee gaat met de tijd met OTA en de laatste tech aan boord heeft.

Veel succes bij de Europese merken |:(

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Aldusso
  • Niet online
Wimploo schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:15:
[...]

Premium is niet alleen BMW en Mercedes, sterker nog ik vond op het gebied van EV's dat veel Chinezen er al lang en breed voorbij zijn gegaan.
En nu niet meer ?

• Wimploo
Naar mijn ervaringen niet, als ok met Xpeng vergelijk met een Mercedes EQB vond ik de Xpeng veel luxer aanvoelen, beter infotainment en vele malen sneller laden voor een lagere prijs.

Als je kijkt wat er in de top staat van Bjorn Nyland dan zijn dan met name Chinezen en Tesla.

• Arno

Arno

PF5A

DennusB schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:08:
[...]

Tot je een keer de software van een Tesla hebt meegemaakt met alle updates, het is heeeeel lastig (kan ik uit ervaring vertellen) om weer terug te gaan naar een Europees merk dan.
Er zullen zeker voordelen zijn, maar het blijft subjectief. Zolang Tesla aangeeft dat bepaalde features niet nodig zijn (CarPlay bijvoorbeeld) omdat ze zo superieur zijn, dan nodigt mij dat niet uit om een Tesla te gaan rijden :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• SirLenncelot
  • Niet online
DennusB schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:08:
[...]

De software is responsief, bevat veel instellingen en FSD vond ik indrukwekkend. Maar de navigatie is nu niet bepaald goed te noemen in een Tesla. De interface is net te klein en gedetailleerd om lekker te bedienen tijdens het rijden, de stembediening is niet op het niveau van de concurrentie en ik vind zelf die animatie met auto’s erg afleiden en niets toevoegen.

Ik zie liever een goede AndroidAuto of CarPlay integratie.

• jongetje
Arno schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:05:
[...]

Er zullen zeker voordelen zijn, maar het blijft subjectief. Zolang Tesla aangeeft dat bepaalde features niet nodig zijn (CarPlay bijvoorbeeld) omdat ze zo superieur zijn, dan nodigt mij dat niet uit om een Tesla te gaan rijden :)
Heb je weleens een Tesla gereden of is het een gevoel dat je vind dat carplay (of AndroidAuto) een must is.

Ik vond het ook even wennen dat er niet tientallen knopjes en dergelijke opzitten. Maar vorige week een Kia EV3 als leenauto gehad en dan loop je veel meer te zoeken naar het juiste knopje dan op het scherm van Tesla. Daarbij zou ik niet weten waarom ik AndroidAuto (of carplay) nodig zou hebben in mijn Tesla. Alle functies die ik gebruik zitten er standaard in en de data ervoor krijg je er gewoon bij. Geen gedoe zoals bij VAG met abonnementen voor file-informatie, online toegang met de app, kaart updates, etc.

• Arno

Arno

PF5A

Ik wil keuzes en CarPlay biedt mij die keuzes. Ik vind de ingebouwde VAG/Kia navigatie inderdaad ook niets, maar als je in de file eens bij de buurman/vrouw kijkt is Waze of Google Maps best populair. Nou, Waze is dus mijn keuze voor navigatie :)

Jeremy Clarkson

• jongetje
Arno schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:59:
Ik wil keuzes en CarPlay biedt mij die keuzes. Ik vind de ingebouwde VAG/Kia navigatie inderdaad ook niets, maar als je in de file eens bij de buurman/vrouw kijkt is Waze of Google Maps best populair. Nou, Waze is dus mijn keuze voor navigatie :)
Dan koop je een telefoonhouder of een commander met de S3xy Dash. Is alles netjes geïntegreerd plus een hoop extra's.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:59
Nou nou, de keuze van imand respecteren kan ook.

Ik mis mijn AA ook wel eens en heb dus ook een magsafe houder.

Bijna nooit gebruikt, dat dan weer wel. De Tesla navi is in de praktijk ook meer dan prima.

Ik denk dat ik ook prima zou kunnen leven met een Toyota BZ4X bijvoorbeeld.

[ Voor 16% gewijzigd door djiedjee op 10-07-2026 16:24 ]

• SirLenncelot
  • Niet online
jongetje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:10:
[...]

Dan koop je een telefoonhouder of een commander met de S3xy Dash. Is alles netjes geïntegreerd plus een hoop extra's.
Wij hebben sexy dash en hoewel CarPlay werkt is het wel allemaal net traag en met een hele kleine interface.

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:03
Arno schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:59:
Kan ik volledig begrijpen en ik rijd zelf een Tesla. Goede nieuws is dat CarPlay als het goed is op enig moment ook naar Tesla komt. Die geruchten zijn wel alweer van een half jaar geleden, dus geduld is een schone zaak.

• Wimploo
Carplay en AA gebruik je eigenlijk omdat je vind dat de standaard software niet goed genoeg is. In my Skoda heb ik altijd AA gebruikt en dat werkte prima, toen overgestapt op Xpeng (AA wordt daar nu zelfs via multiescreen ondersteund) en ik gebruik het nooit. Dat zegt in mijn ogen dat de software van Xpeng prima is in wat het moet doen (tuurlijk het kan altijd beter).

Tevens moet je als je AA gebruikt met een EV altijd weer een abbo nemen van een app of een OBD stekker om je soc te monitoren.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-07 08:01
Wimploo schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 07:44:
Carplay en AA gebruik je eigenlijk omdat je vind dat de standaard software niet goed genoeg is. In my Skoda heb ik altijd AA gebruikt en dat werkte prima, toen overgestapt op Xpeng (AA wordt daar nu zelfs via multiescreen ondersteund) en ik gebruik het nooit. Dat zegt in mijn ogen dat de software van Xpeng prima is in wat het moet doen (tuurlijk het kan altijd beter).

Tevens moet je als je AA gebruikt met een EV altijd weer een abbo nemen van een app of een OBD stekker om je soc te monitoren.
Ik heb 2x een Volvo gehad met AAOS en nu een Tesla en had/heb geen nood aan AA of CarPlay, dus zoals hierboven, in mijn vrouw haar Mercedez-Benz (ICE) gebruik ik wel CarPlay.

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07 14:07
Wimploo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:54:
[...]

Het punt is juist dat dat inmiddels dus wel bestaat, zoals de CLA die ik nu rij.

• Wimploo
juanpabloo schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:06:
[...]

Het punt is juist dat dat inmiddels dus wel bestaat, zoals de CLA die ik nu rij.
Zeker een mooie auto en een prima laadsnelheid maar je zit nog steeds met het in mijn ogen ouderwetse Mbux. Zou je hen naast de Xpeng P7+ krijg je daar meer auto voor voor minder geld. Mijn keuze zou dan echt de Xpeng zijn.
Pagina: 1 ... 74 75 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.