• TheRealNiels
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17:20
TheRealNiels schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Inmiddels al weer een paar maanden verder en een aantal aanpassingen qua eisen gemaakt.
Besloten dat de actieradius niet per se 500 km moet zijn, maar wel boven de 450 moet uitkomen.
Daarnaast M3 gereden en er toch achter gekomen dat ik deze (op termijn) te weinig ruimte vind. De MY ook proef gereden en deze was qua ruimte top, reed wel wat lomper maar nog steeds te doen. Is wel +-100 eu p.m. boven budget.

Daarnaast nog proefritten staan voor Skoda Elroq en KIA EV5, iemand nog andere tips of suggesties?
Mijn keuzelijst is inmiddels geslonken tot;

Kia EV5 - prettige ruime auto, met erg veel fijne en handige functies in de auto. Qua rijden rijdt hij prima maar wel een beetje braafjes wmb. Geeft me wellicht een beetje een ‘brave huisvader’ gevoel terwijl ik nu (nog) geen kinderen heb.

Tesla Model Y LR RWD - een wat sportievere auto waarbij ik wel erg moet wennen aan het minimalistisch design voor een bestuurder. Nog steeds opzich prima ruim maar wel minder ruimte dan de Kia. Daarnaast niet onbelangrijk, wat duurder waardoor ik wat eigen bijdrage zal moeten bijleggen.

Twijfel momenteel erg of ik dat er voor over heb, of dat de Kia eigenlijk al wel aan mijn verwachtingen voldoet.

Wie heeft tips? 8)7

  • Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

snip: niet constructief

[ Voor 80% gewijzigd door We Are Borg op 17-06-2026 16:30 ]

Wear Sunscreen!


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:34
TheRealNiels schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:56:
[...]

Nog steeds opzich prima ruim maar wel minder ruimte dan de Kia.
Volgens mij is de Tesla (veel) groter dan de Kia...

Je kunt ook de standaard versie nemen van de Tesla, dan ben je opeens een heel stuk goedkoper. Dan moet je die paar keer per jaar met de caravan wat extra laden. Reken maar uit hoeveel je dat financieel weer oplevert.

Ik hen zelf een Tesla en je hebt geen knopjes meer, zeker met Kia een enorm verschil. Maar hoevaak zit je aan die knopjes? De software is echt een enorm verschil en alles zit erop zonder allemaal opties, pakketten en abonnementen. Bij de KIA moet je minimaal plus advanced nemen voor een warmtepomp en batterijverwarming. Batterijverwarming lijkt me wel handig als je wilt snelladen...

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 17-06-2026 16:31 ]


  • Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-06 17:44
Twijfel twijfel,


Kia ev9 of de skoda peaq, benieuwd naar dinsdag op welke knop ik ga drukken.

Bij de ev9 heb ik nog budget voor audio upgrade versterker speakers en subwoofer.

Bij skoda zit canton systeem dus ben benieuwd

  • Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:53

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

M'n huidige leasecontract verloopt eind dit jaar, ik mag op zoek gaan naar een nieuwe auto.

Leasebudget: 800
Kilometrage per jaar: 20.000km
Contractduur: 4
Specifieke wensen: Meer beenruimte achterin
Rijhulpen makkelijk uitschakelbaar!
Fysieke knoppen voor airco heeft de voorkeur
Remote climate control of voorverwarming

Ik rijd nu een Toyota Corolla TS 1,8 hybrid van dec 22. Soepele auto, vooral binnen bebouwde kom en 80km wegen. Op de snelweg vind ik hem persoonlijk te lawaaiig, combinatie van ecvt en wind/bandengeruis. Daarnaast is de binnenruimte niet echt je van het, weinig opbergruimte voorin. Achterin is het vrij krap voor m'n tienerdochters.

Zoek een nieuwe lease auto met de volgende wensen:
-Hybride, mag dit jaar nog. Dus iets meer haast. :+
-SUV
-Meer beenruimte achterin
-Kofferbak hoeft niet zo groot te zijn, we gaan tegenwoordig met het vliegtuig op vakantie. ;)
-Velgen mogen iets kleiner zijn, comfort over looks. (Voorbeeld maat 235/55/17 oid)

Heb de volgende auto's al gereden:
-Renault Scenic e-tech, makkelijke bediening en ruim van binnen. Zo'n formaat auto zoek ik.
-Renault Austral 160 mild hybrid, vond hem ruim en praktisch. Echter de aandrijflijn minder, wil binnenkort nog even testrijden in de 200 variant.
-Toyota CHR+, buitenkant vond ik de auto wel geslaagd, echter binnenin doet het krap aan. Vind het dashboard vrij druk. Infotainment loopt helaas jaren achter, nog hetzelfde als m'n huidige auto.
-Kia Sportage HEV, weet nog niet helemaal wat ik hiervan moet vinden. Design hou ik niet zo van, iets te extreem kwa looks. Besturing en dashboard vond ik verwarrend met alle rijhulpen, jammer dat je ze niet met 1 knop kan uitschakelen.

Renault Symbioz staat nog op het lijstje, de 1.8 hybrid 160. Hoop hem deze week te kunnen rijden. Auto's van de VAG groep spreekt mij niet zo aan, relatief weinig opties kwa aandrijving en best aan de prijs.
Hebben jullie nog goede tips?

Whatever.


  • Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:11
Demiesehv schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:28:
Twijfel twijfel,


Kia ev9 of de skoda peaq, benieuwd naar dinsdag op welke knop ik ga drukken.

Bij de ev9 heb ik nog budget voor audio upgrade versterker speakers en subwoofer.

Bij skoda zit canton systeem dus ben benieuwd
Hoop dat de Skoda iets voordeliger en efficienter is. De EV9 met 100kWh vind ik aan de dure kant en de range valt dan ook nog wat tegen. Hij is vanaf woensdag te bestellen dacht ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 21-06-2026 09:47 ]


  • jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:11
Harmen schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:25:
M'n huidige leasecontract verloopt eind dit jaar, ik mag op zoek gaan naar een nieuwe auto.

Leasebudget: 800
Kilometrage per jaar: 20.000km
Contractduur: 4
Specifieke wensen: Meer beenruimte achterin
Rijhulpen makkelijk uitschakelbaar!
Fysieke knoppen voor airco heeft de voorkeur
Remote climate control of voorverwarming

Ik rijd nu een Toyota Corolla TS 1,8 hybrid van dec 22. Soepele auto, vooral binnen bebouwde kom en 80km wegen. Op de snelweg vind ik hem persoonlijk te lawaaiig, combinatie van ecvt en wind/bandengeruis. Daarnaast is de binnenruimte niet echt je van het, weinig opbergruimte voorin. Achterin is het vrij krap voor m'n tienerdochters.

Zoek een nieuwe lease auto met de volgende wensen:
-Hybride, mag dit jaar nog. Dus iets meer haast. :+
-SUV
-Meer beenruimte achterin
-Kofferbak hoeft niet zo groot te zijn, we gaan tegenwoordig met het vliegtuig op vakantie. ;)
-Velgen mogen iets kleiner zijn, comfort over looks. (Voorbeeld maat 235/55/17 oid)

Heb de volgende auto's al gereden:
-Renault Scenic e-tech, makkelijke bediening en ruim van binnen. Zo'n formaat auto zoek ik.
-Renault Austral 160 mild hybrid, vond hem ruim en praktisch. Echter de aandrijflijn minder, wil binnenkort nog even testrijden in de 200 variant.
-Toyota CHR+, buitenkant vond ik de auto wel geslaagd, echter binnenin doet het krap aan. Vind het dashboard vrij druk. Infotainment loopt helaas jaren achter, nog hetzelfde als m'n huidige auto.
-Kia Sportage HEV, weet nog niet helemaal wat ik hiervan moet vinden. Design hou ik niet zo van, iets te extreem kwa looks. Besturing en dashboard vond ik verwarrend met alle rijhulpen, jammer dat je ze niet met 1 knop kan uitschakelen.

Renault Symbioz staat nog op het lijstje, de 1.8 hybrid 160. Hoop hem deze week te kunnen rijden. Auto's van de VAG groep spreekt mij niet zo aan, relatief weinig opties kwa aandrijving en best aan de prijs.
Hebben jullie nog goede tips?
Wat is de reden dat je niet voor de Scenic gaat? Je noemt geen nadelen, is het puur omdat het geen Hybrid is?

  • Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:53

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

jouwheld schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:18:
[...]

Wat is de reden dat je niet voor de Scenic gaat? Je noemt geen nadelen, is het puur omdat het geen Hybrid is?
Nadelen, de range en niet de mogelijkheid om zelf thuis op te laden. Dichtsbijzijnde lader zit op 300m.
Via de Athlon zakelijk website (30dkm, 48 maand https://www.athlon.com/nl/zakelijk/auto-leasen/ kom ik uit bij de Kia Sportage DynamicLine, wil deze binnenkort nog eens testrijden. Deze uitvoering heeft minder rijhulp systemen dan de GT-Line welke ik vorige keer mocht testrijden.

Whatever.


  • MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:42
Harmen schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:25:
[...]


Nadelen, de range en niet de mogelijkheid om zelf thuis op te laden. Dichtsbijzijnde lader zit op 300m.
Via de Athlon zakelijk website (30dkm, 48 maand https://www.athlon.com/nl/zakelijk/auto-leasen/ kom ik uit bij de Kia Sportage DynamicLine, wil deze binnenkort nog eens testrijden. Deze uitvoering heeft minder rijhulp systemen dan de GT-Line welke ik vorige keer mocht testrijden.
Met de long range versie van de Scenic haal ik in de winter 400 km en in de zomer 550. Die range is niet voldoende? Niet thuis kunnen laden is wel een relatief valide reden, maar 300 meter lopen is geen ramp toch?

[ Voor 6% gewijzigd door MaSw85 op 23-06-2026 21:38 ]

Komoot


  • Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-06 17:44
Inspired schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Hoop dat de Skoda iets voordeliger en efficienter is. De EV9 met 100kWh vind ik aan de dure kant en de range valt dan ook nog wat tegen. Hij is vanaf woensdag te bestellen dacht ik.
Ik ga morgen de skoda peaq sportline in groen bestellen.

  • Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:11
Demiesehv schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:00:
[...]

Ik ga morgen de skoda peaq sportline in groen bestellen.
Welke uitvoering verder?

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:34
Demiesehv schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:00:
[...]

Ik ga morgen de skoda peaq sportline in groen bestellen.
Altijd leuk een nieuw model. Maar moet je ook maar durven met de (software)kwaliteit van VAG. Ik hoop dat jou dit echt bespaard blijft.

Vind wel grappig om te zien dat een aantal innovaties op de productpagina ook bij Tesla zijn (zoals de ruitenwissersproeiers en de frunk, al is die wel erg klein lijkt het voor zo'n enorme auto).

  • Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:11
jongetje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:43:
[...]

Altijd leuk een nieuw model. Maar moet je ook maar durven met de (software)kwaliteit van VAG. Ik hoop dat jou dit echt bespaard blijft.

Vind wel grappig om te zien dat een aantal innovaties op de productpagina ook bij Tesla zijn (zoals de ruitenwissersproeiers en de frunk, al is die wel erg klein lijkt het voor zo'n enorme auto).
Zo heeft elk merk wat. Bij Tesla weet je nooit wat je krijgt. Ineens kleinere accu, geen autopilot maar etc. En geef mij maar Carplay ipv opgedrongen cq beperkte apps/functies vanuit Tesla.

  • nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:33
Harmen schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:25:
M'n huidige leasecontract verloopt eind dit jaar, ik mag op zoek gaan naar een nieuwe auto.

Leasebudget: 800
Kilometrage per jaar: 20.000km
Contractduur: 4
Specifieke wensen: Meer beenruimte achterin
Rijhulpen makkelijk uitschakelbaar!
Fysieke knoppen voor airco heeft de voorkeur
Remote climate control of voorverwarming

Ik rijd nu een Toyota Corolla TS 1,8 hybrid van dec 22. Soepele auto, vooral binnen bebouwde kom en 80km wegen. Op de snelweg vind ik hem persoonlijk te lawaaiig, combinatie van ecvt en wind/bandengeruis. Daarnaast is de binnenruimte niet echt je van het, weinig opbergruimte voorin. Achterin is het vrij krap voor m'n tienerdochters.

Zoek een nieuwe lease auto met de volgende wensen:
-Hybride, mag dit jaar nog. Dus iets meer haast. :+
-SUV
-Meer beenruimte achterin
-Kofferbak hoeft niet zo groot te zijn, we gaan tegenwoordig met het vliegtuig op vakantie. ;)
-Velgen mogen iets kleiner zijn, comfort over looks. (Voorbeeld maat 235/55/17 oid)

Heb de volgende auto's al gereden:
-Renault Scenic e-tech, makkelijke bediening en ruim van binnen. Zo'n formaat auto zoek ik.
-Renault Austral 160 mild hybrid, vond hem ruim en praktisch. Echter de aandrijflijn minder, wil binnenkort nog even testrijden in de 200 variant.
-Toyota CHR+, buitenkant vond ik de auto wel geslaagd, echter binnenin doet het krap aan. Vind het dashboard vrij druk. Infotainment loopt helaas jaren achter, nog hetzelfde als m'n huidige auto.
-Kia Sportage HEV, weet nog niet helemaal wat ik hiervan moet vinden. Design hou ik niet zo van, iets te extreem kwa looks. Besturing en dashboard vond ik verwarrend met alle rijhulpen, jammer dat je ze niet met 1 knop kan uitschakelen.

Renault Symbioz staat nog op het lijstje, de 1.8 hybrid 160. Hoop hem deze week te kunnen rijden. Auto's van de VAG groep spreekt mij niet zo aan, relatief weinig opties kwa aandrijving en best aan de prijs.
Hebben jullie nog goede tips?
Red je een Ford Kuga qua budget? Zelfde soort soepele hybride/CVT aandrijflijn als nu in je Toyota alleen met wat meer oempf

Sinds de facelift helaas minder fysieke knoppen

  • Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:53

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

nooberke schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:30:
[...]

Red je een Ford Kuga qua budget? Zelfde soort soepele hybride/CVT aandrijflijn als nu in je Toyota alleen met wat meer oempf

Sinds de facelift helaas minder fysieke knoppen
Nee helaas, kwa kilometers moet ik van m'n werkgever 30dkm kiezen en 48 maand. Dan blijft er niet zoveel over. Even afwachten waar Athlon mee komt, er zijn wel bepaalde dingen mogelijk. Een hele puzzel ben ik achter. :?

Whatever.


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:34
Inspired schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:54:
[...]

Zo heeft elk merk wat. Bij Tesla weet je nooit wat je krijgt. Ineens kleinere accu, geen autopilot maar etc. En geef mij maar Carplay ipv opgedrongen cq beperkte apps/functies vanuit Tesla.
Dat staat gewoon op je bestel bevestiging als je de auto besteld welke WLTP, al dan geen autopilot etc. je krjigt. Dat is niet opeens... Bij Skoda moest ik een jaar wachten op carplay/androidauto omdat de software nog niet klaar was. Zo heeft elk merk wel wat ;).

Maargoed, over tot de keuze van de leaseauto.

  • PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vind die Peaq echt wel interessant als mijn Youngtimer er uit zou moeten eind dit jaar. Ziet er op de foto's goed uit en ik verwacht hem voor 80k toch wel full option te moeten hebben. Ga vanmiddag wel even spelen als de configurator uitkomt.

  • Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:11
PWM schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:58:
Vind die Peaq echt wel interessant als mijn Youngtimer er uit zou moeten eind dit jaar. Ziet er op de foto's goed uit en ik verwacht hem voor 80k toch wel full option te moeten hebben. Ga vanmiddag wel even spelen als de configurator uitkomt.
Config is er al wel hoor. :) Snap alleen even niet waarom ik geen AWD in NL zie.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 24-06-2026 10:18 ]


  • Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:11
jongetje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Dat staat gewoon op je bestel bevestiging als je de auto besteld welke WLTP, al dan geen autopilot etc. je krjigt. Dat is niet opeens... Bij Skoda moest ik een jaar wachten op carplay/androidauto omdat de software nog niet klaar was. Zo heeft elk merk wel wat ;).

Maargoed, over tot de keuze van de leaseauto.
Zou even in het Tesla topic kijken. Genoeg mensen die na de bestelling een auto met een andere accu krijgen. (En lagere WLTP) Of in het verleden bv ineens geen dedicated sensoren meer.

  • Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-06 17:44
Heb net de peaq 90 sportline besteld.

  • PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hij is dan een stuk goedkoper dan ik dacht. Aangezien ik goede stoelen wil, neem ik de business ipv de Sportline. Als ik dan alle opties selecteer, incl. de leren stoelen, relax pakket, etc kom ik uit op maar 65k.

AWD idd nog niet te selecteren, maar dan zou hij rond 68k uitkomen. Dan heb ik enkel niet het pakket met die verlichte kermisgrill. Lijkt me echt een uitstekende deal.

  • Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:11
PWM schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:49:
Hij is dan een stuk goedkoper dan ik dacht. Aangezien ik goede stoelen wil, neem ik de business ipv de Sportline. Als ik dan alle opties selecteer, incl. de leren stoelen, relax pakket, etc kom ik uit op maar 65k.

AWD idd nog niet te selecteren, maar dan zou hij rond 68k uitkomen. Dan heb ik enkel niet het pakket met die verlichte kermisgrill. Lijkt me echt een uitstekende deal.
Ja, verschil RWD/AWD is overigens redelijk minimaal in acceleratie. Zou dan zelf lekker RWD nemen. Lagere bijtelling en iets meer range.

  • doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:42
PWM schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:49:
Hij is dan een stuk goedkoper dan ik dacht.
Goh, 52k voor business line met een kleurtje in het kleine accupakket, dat had ik ook niet verwacht. Het valt niet binnen mijn wensen, maar dit is wel serieus te overwegen voor mensen die simpelweg een flinke auto zoeken :o

  • M_G_
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:52
doebbalapoent11 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:22:
[...]

Goh, 52k voor business line met een kleurtje in het kleine accupakket, dat had ik ook niet verwacht. Het valt niet binnen mijn wensen, maar dit is wel serieus te overwegen voor mensen die simpelweg een flinke auto zoeken :o
Dat had ik ook, maar zo'n grote auto neem je ook voor de derde zitrij dus dan zit je op € 53k. Niet verkeerd. Het is dat ik net besteld heb, maar ik zou 'm toch wel even overwegen.

  • doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:42
M_G_ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:49:
[...]

Dat had ik ook, maar zo'n grote auto neem je ook voor de derde zitrij dus dan zit je op € 53k. Niet verkeerd. Het is dat ik net besteld heb, maar ik zou 'm toch wel even overwegen.
zelfs zonder derde zitrij, als ik kijk naar mijn broertje die soms een hoop spul mee moet nemen, dan is die zee van ruimte voor zo'n bedrag echt wel lekker. Ik denk dat we deze auto hier veel gaan zien in het topic

  • Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:02
doebbalapoent11 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:51:
[...]

zelfs zonder derde zitrij, als ik kijk naar mijn broertje die soms een hoop spul mee moet nemen, dan is die zee van ruimte voor zo'n bedrag echt wel lekker. Ik denk dat we deze auto hier veel gaan zien in het topic
Dat denk ik ook inderdaad. Het is dat ik al een ID.7 tourer heb besteld, maar anders was de Peaq een serieuze kanshebber geweest. Voor € 51.500 (fiscale waarde) een Peaq Business met Relax pakket (Premium audio en elektrisch verstelbare stoelen) klinkt als een erg goede deal.

  • PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heeft het niet nemen van de 3e zitrij nog voordelen, anders dan wat meer laadruimte? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de 2e zitrij iets verder naar achter kan?

  • SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:41:
Heeft het niet nemen van de 3e zitrij nog voordelen, anders dan wat meer laadruimte? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de 2e zitrij iets verder naar achter kan?
Je zult nooit gevraagd worden om te taxiën voor 5 kinderen.
Pagina: 1 ... 74 75 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.