Acties:
  • +3Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:34
Mede-auteur:
  • Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Welkom in het topic: Keuze leaseauto - Deel 6

Het vorige deel telde meer dan 10.000 posts, daarom werd het hoog tijd voor een nieuw deel!
Dit topic is vooral bedoeld om met mede-Tweakers een discussie te hebben over je (aankomende)lease-auto. Wees vriendelijk naar elkaar en help elkaar waar nodig.

Happy posting!

Wat is leasen?

Een leaseauto is een voertuig dat tegen een vaste vergoeding voor een vaste periode ter beschikking gesteld wordt aan een gebruiker, maar eigendom blijft van de koper. De eigenaar blijft veelal verantwoordelijk voor het groot onderhoud.

Hoewel een auto door particulieren geleased kan worden, zijn het vaak werkgevers die auto's leasen voor hun werknemers. De auto blijft in eigendom van de leasemaatschappij, die veelal ook verantwoordelijk blijft voor het groot onderhoud van de auto.

Bron: Wikipedia (Wikipedia: Leaseauto)

Openbare leaseauto berekeningen

Hieronder een lijst met websites waarin leaseberekeningen openbaar te maken zijn, dit kan als leidraad dienen om de courantheid van een bepaalde auto te kunnen toetsen. Prijzen kunnen door de hand genomen over de leasemij's sterk afwijken van elkaar.

Welke bijtellingspercentages?

De bijtelling wordt berekend over de cataloguswaarde (incl. BPM en BTW) van een auto inclusief opties die af-fabriek gemonteerd zijn.
Bij de dealer aangebrachte accessoires tellen niet mee voor de bijtelling (tot € 2.500). Dit bedrag vermenigvuldig je met het percentage van de bijtelling. Vervolgens hangt het er van af in welke belastingschijf je valt hoeveel je netto moet betalen.

De bijtellingspercentages zijn vanaf heden sterk aan wijzigingen onderhevig, deze wijzigingen moeten zorgen voor een duidelijker en eerlijker kostenplaatje voor berijders van (zakelijke) leaseauto's, aldus de Nederlandse regering.

Hieronder een tabel met de bijtellingspercentages per uitstoot, uitgesplitst per jaar.

Rekenvoorbeeld (2019):
Stel je verdient 50000 euro per jaar, je valt daarmee in de 40,4% belastingschaal. De fiscale waarde van je auto is 30000 euro en het bijtellingspercentage van deze auto is 21%. Dan is de bijtelling 0,21 x 30000 = 6300 euro bruto, en dit is netto 6300 * 0,404 = 2545 euro per jaar. Dat is per maand 2545/12 = 212 euro. Je eigen bijdrage wordt van de bruto bijtelling afgetrokken, maar moet je uiteraard wel afdragen aan je werkgever. Gebruik het formulier in de link hieronder om de bijtelling in jouw situatie te berekenen.

Bron: Carblogger (http://www.carblogger.nl/bijtelling-berekenen/)

In 2021 vallen alleen bepaalde auto’s zonder CO2-uitstoot in het 12%-tarief. Het verlaagde percentage van 12% geldt voor auto’s op waterstof. Voor nulemissie-auto’s die niet op waterstof rijden, geldt de 12% bijtelling slechts tot een cataloguswaarde van € 40.000.

Hoe lang geldt het verlaagde percentage?
Valt u in het verlaagde bijtellingspercentage (4%)? Dat percentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating. Is die datum bijvoorbeeld 7 maart, dan start de 60-maandsperiode dus op 1 april.
Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden.

Hoe wordt de datum van de eerste toelating bepaald?
Als datum van de eerste toelating geldt de datum waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen. Dat kan in Nederland zijn, maar ook in het buitenland. Bij nieuwe auto’s valt dit moment samen met de datum waarop voor het eerst een kenteken is afgegeven. Maar dit hoeft niet altijd zo te zijn, bijvoorbeeld bij import van gebruikte auto’s.
Actuele info en bron: https://www.belastingdien...ng-privegebruik-auto-2019

De bijtelling voor een specifieke auto/model kan opgezocht worden op de website van AutoWeek. Zie hiervoor de link in het laatste hoofdstuk.

Wat is een eigen bijdrage?

Het kan zijn dat je je werkgever een bepaald bedrag per maand betaalt voor het privégebruik van je auto. Dit is een vast bedrag per maand of per privékilometer. Het kan zijn dat je een duurdere auto wilt rijden dan binnen je autoregeling valt. In dat geval betaal je een vergoeding aan je werkgever.

Als dit een aanvullende arbeidsovereenkomst is of als dit gezien wordt als een vergoeding voor privégebruik, dan is dat bedrag aftrekbaar. Een eigen bijdrage kan de bijtelling maximaal verlagen tot nihil. Een negatieve bijtelling is dus niet mogelijk.

Wanneer betaal je geen bijtelling?

Je betaalt geen bijtelling voor het privégebruik van een auto van de zaak als je per jaar minder dan 500 kilometer privé rijdt. Dit kun je bewijzen met een sluitende rittenadministratie, die je zelf bij moet houden. En je moet een ‘Verklaring geen privégebruik auto’ ondertekenen. Deze kun je opvragen bij de Belastingdienst.

De kilometers die je rijdt voor woon-werkverkeer wordt voor de loonbelasting gezien als zakelijk verkeer.

Leasemaatschappijen

Een select greepje grote/bekende leasemaatschappijen (Leasemij's / LM):

Overige handige links

Auto's met reviews zoeken

Gezien je niet altijd tijd hebt om een proefmodel te rijden, of de auto simpelweg nog niet uit is kan het handig zijn om je te orienteren op website's om reviews en video's te bekijken. Een voorbeeld van deze zijn o.a.;
Autoblog, rijtesten op YouTube, gebruikersreviews op AutoWeek!

Leaseregelingen vergelijken

Mocht je de gelukkige zijn om op jacht te kunnen naar een nieuwe leaseauto, gebruik dan het template van @marti28:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[b]Leasebudget:[/b]
[b]Kilometrage per jaar:[/b]
[b]Contractduur:[/b]
[b]Inclusief of exclusief brandstofcomponent:[/b] [i]Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling[/i]
[b]Merkbeleid, zo ja, welke:[/b]
[b]Overige afhankelijkheden:[/b]
[b]Specifieke wensen:[/b]
[b]Uiteindelijke keuze:[/b]

Originele topicstart door @RomeoJ

[Voor 12% gewijzigd door D_Jeff op 11-02-2023 21:03]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
Reserve voor TS

To DO
* Vergelijking van bruto -> netto bijtelling updaten naar 2021/2022

Kleine Poets 1:
* Tarieven en % updaten naar 2021 || Done

[Voor 116% gewijzigd door D_Jeff op 27-12-2021 20:39]

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:56
Dank voor het aanmaken!

Om verder te gaan: hoe denken jullie over de Volkswagen T-Roc? Scheelt met de Q2 en volgens mij lever ik weinig in..

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tweakx schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:41:
Dank voor het aanmaken!

Om verder te gaan: hoe denken jullie over de Volkswagen T-Roc? Scheelt met de Q2 en volgens mij lever ik weinig in..
Heel eerlijk: het oog wil ook wat. Vind ze beiden niet mooi, maar als ik tussen beiden moest kiezen dan de Q2. Wat scheelt het voor je per maand?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tweakx
The Eagle schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:56:
[...]

Heel eerlijk: het oog wil ook wat. Vind ze beiden niet mooi, maar als ik tussen beiden moest kiezen dan de Q2. Wat scheelt het voor je per maand?
Hm ja, denk toch wel puur persoonlijk. Wat zou jij kiezen? Ik verwacht dat het 70 a 80 euro per maand scheelt, 4 jaar lang.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:42
@Tweakx Ik zou langs de dealers gaan, erin zitten en bij serieuze interesse proefrit doen. En dan afwegen of je het 1000euro per jaar verschil waard vind of dat geld liever aan wat anders besteedt. Maar dat kun alleen jij beslissen.

• D_Jeff
@Tweakx
Om het voor de rest wat makkelijker te maken, even een copy paste:

Leasebudget:
Alle bedragen exclusief btw:

* Lage uitstoot (<128 gram): 790,
* Boven de 128 gram uitstoot 690.
* Elektrisch 840, maar geen optie voor een laadpaal in mijn parkeergarage.
Kilometrage per jaar: 35000
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: -
Overige afhankelijkheden: Hybride niet toegestaan
Specifieke wensen: -
Uiteindelijke keuze:

Ik heb even de configurator van Directlease erbij gepakt, dat geeft een mooie indicatie.

Audi Q2 35 TSFI Pro Line, Hand, Zwart, Led pakket & Leren stoelen
669 exc / btw || Fiscaal: 38.301 || netto bijtelling: 261 / maand
Link: https://directlease.nl/le...&options[optionsRemoved]=

VW T-Roc 1.5 Sport, hand, grijs, led, Winter pakket, Leren stoelen
660 exc / btw || Fiscaal: 37.761 || netto bijtelling: 257 / maand

En om de "bang for bucks" hoek (volledig leasebudget) erbij te pakken (Mazda / Kia):
Link 1: https://directlease.nl/le...ptions[optionsRemoved]=18

Link 2: https://directlease.nl/le...&options[optionsRemoved]=

[Voor 51% gewijzigd door D_Jeff op 26-04-2021 20:23]

• Tweakx
D_Jeff schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:16:
@Tweakx
Om het voor de rest wat makkelijker te maken, even een copy paste:

Leasebudget:
Alle bedragen exclusief btw:

* Lage uitstoot (<128 gram): 790,
* Boven de 128 gram uitstoot 690.
* Elektrisch 840, maar geen optie voor een laadpaal in mijn parkeergarage.
Kilometrage per jaar: 35000
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: -
Overige afhankelijkheden: Hybride niet toegestaan
Specifieke wensen: -
Uiteindelijke keuze:

Ik heb even de configurator van Directlease erbij gepakt, dat geeft een mooie indicatie.

Audi Q2 35 TSFI Pro Line, Hand, Zwart, Led pakket & Leren stoelen
669 exc / btw || Fiscaal: 38.301 || netto bijtelling: 261 / maand

VW T-Roc 1.5 Sport, hand, grijs, led, Winter pakket, Leren stoelen
660 exc / btw || Fiscaal: 37.761 || netto bijtelling: 257 / maand

En om de "bang for bucks" hoek (volledig leasebudget) erbij te pakken (Mazda / Kia):
Link 1: https://directlease.nl/le...ptions[optionsRemoved]=18

Link 2: https://directlease.nl/le...&options[optionsRemoved]=
Dank je wel voor de linkjes. Nuttig! Bij Leaseplan leek het ongeveer 7000 catalogus waarde te schelen. Hier toch wat minder door denk ik de toevoegingen. Ik ga ze allemaal even uitgebreid bekijken :)

• D_Jeff
@Tweakx Geen probleem.
Is Leaseplan de vaste LM van je werkgever?

-------------
Verder ga ik je toch nog even plagen:
"Geinig karretje, maar toch bescheiden in bijtelling"

Toyota Yaris 1.5
Fiscaal: 24.450 || netto bijtelling: 166 /maand

Old skool bekende VW Polo (volgeklikt)
Fiscaal: 26.391 || netto bijtelling: 180 / maand

Kortom, genoeg te kiezen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tweakx
D_Jeff schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:39:
@Tweakx Geen probleem.
Is Leaseplan de vaste LM van je werkgever?

-------------
Verder ga ik je toch nog even plagen:
"Geinig karretje, maar toch bescheiden in bijtelling"

Toyota Yaris 1.5
Fiscaal: 24.450 || netto bijtelling: 166 /maand

Old skool bekende VW Polo (volgeklikt)
Fiscaal: 26.391 || netto bijtelling: 180 / maand

Kortom, genoeg te kiezen ;)
Naar mijn weten is er wel een grote voorkeur voor Leaseplan. En dank voor de links!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:33
Wij mogen ook auto's leasen bij alphabet waar de kop vanaf is. Heeft een collega gedaan en dat scheelde behoorlijk op de leaseprijs ( maar niet op de bijtelling). Is dat standaard bij iedereen zo? Anders kan je hier een stuk meer gaan adviseren.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 31-03 21:16
@D_Jeff om bruto netto te berekenen zou ik de site van raet toevoegen. https://www.vismaraet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen/
Is behoorlijk acuraat, en je ziet dus per maand hoeveel het echt kost aan bijtelling netto.
Ik zie afgelopen jaren dat (vooral bij eerste keer leasen) dat men vanuit zijn gegaan van bijtelling % en belastingschaal %. Vaak dus de afbouw loonheffingskorting vergeten.

Ik zie ook dat er e.e.a. veranderd is tov de vorige topic. Deze zin is weg "Zogenoemde private-lease is ook welkom in dit topic." Is het dan de bedoeling dat we hier alleen over zakelijk lease praten?

En jah, de template, misschien moet je het bovenaan zetten met hele grote letters.
Want hoevaak die template niet werd gebruikt...........

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SirLct
Snowhite0901 schreef op maandag 26 april 2021 @ 23:09:
Wij mogen ook auto's leasen bij alphabet waar de kop vanaf is. Heeft een collega gedaan en dat scheelde behoorlijk op de leaseprijs ( maar niet op de bijtelling). Is dat standaard bij iedereen zo? Anders kan je hier een stuk meer gaan adviseren.
Nee niet altijd zo, bij mij kost occasion auto het zelfde of zelf meer. Want auto is niet meer nieuw dus wat doe de LM? Ze zetten het in hun systeem en systeem zegt: geen nieuwe auto = hogere onderhoudskosten, risico aan gebreken, etc etc. Alhoewel het niet helemaal waar is natuurlijk. Iets wat 6m oud is met nog alle garantie van dealer/ fabrikant is natuurlijk niet heel anders dan gewoon een nieuwe - behalve dat ie 6 maanden ouder is (en euros goedkoper)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
@SirLct Er staat een to do list voor het moment dat ik of kecin een beter moment hebben om de boel bij te werken.
En ja, 1 op de 5 topic (indien niet meer) reeksen heeft een TS dat copy paste is

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-03 09:52
Is dat standaard bij iedereen zo? Anders kan je hier een stuk meer gaan adviseren.
Nope. Ons bedrijf heeft een fors autopark van Alphabet, maar occassions leasen is er niet bij.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• jongetje
@Skyrunner maar bij een groot wagenpark heb je dan misschien kans dat er altijd wat auto's in de pool komen door verloop.

Uiteindelijk is elk bedrijf weer anders. De een met een strikt merkenbeleid, de andere met budgetten per rol en/of uitstoot. De andere weer is alles mogelijk zolang het maar binnen budget is of is juist een x percentage of bedrag aan overschrijdng mogelijk.

[Voor 4% gewijzigd door jongetje op 27-04-2021 14:50]

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-03 09:52
jongetje schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 14:49:
@Skyrunner maar bij een groot wagenpark heb je dan misschien kans dat er altijd wat auto's in de pool komen door verloop.

Uiteindelijk is elk bedrijf weer anders. De een met een strikt merkenbeleid, de andere met budgetten per rol en/of uitstoot. De andere weer is alles mogelijk zolang het maar binnen budget is of is juist een x percentage of bedrag aan overschrijdng mogelijk.
Klopt, wij hebben idd een pool (waar mijn huidige auto ook vandaan komt). Wij hebben een normbedrag waar max 25% overschrijding mag plaatsvinden. Vreemde eend in de bijt is de EV waar nog niet echt hele duidelijke regels voor zijn (behalve een verplichte laadpaal).

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-03 17:32

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ja, is bij ons ook gewoon mogelijk, en wel degelijk goedkoper (in de lease) dan nieuw. Moet wel gaan om auto’s van max een jaar oud.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:42
SirLct schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 00:40:
@D_Jeff om bruto netto te berekenen zou ik de site van raet toevoegen. https://www.vismaraet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen/
Is behoorlijk acuraat, en je ziet dus per maand hoeveel het echt kost aan bijtelling netto.
Ik zie afgelopen jaren dat (vooral bij eerste keer leasen) dat men vanuit zijn gegaan van bijtelling % en belastingschaal %. Vaak dus de afbouw loonheffingskorting vergeten.
Ik vind persoonlijk deze calculator wat makkelijker, iets overzichtelijker en klopt ook redelijk:
https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html

De wijzen komen uit het Oosten!

• The Eagle

The Eagle

Voor al die regelingen, berekeningen etc is er gelukkig een speciaal topic :)

@Snowhite0901 vwb occasionlease: da's lang niet bij alle werkgevers toegestaan. Hier ook lastig om een vergelijk te maken omdat iedere leasemij er anders mee om gaat.
Having said that: occasion lease is niet perse goedkoper. Ik heb al in een situatie gezeten dat een occasion leasen duruder was dan een nieuwe bestellen. Reden: historie van de occasion was niet bekend bij de leasemij of dealers. Was volledig onderhouden (aantoonbaar) maar leasemij vond dat ze dan toch een risico namen. Dus stukje er bovenop. Scheelde zomaar 100 euro bruto in de maand dat de occasion duurder was :X

Aanvullend: in geval van werkgeverswitch is het op dit moment denk ik raadzaam om te kijken of een leaseauto mee kan. Alternatief is een shortlease rijden en opnieuw uitzoeken met een wachttijd van een half jaar. De vraag is of je dat wilt - je huidige leasebak rij je natuurlijk ook niet voor niks.
Persoonlijk zou ik liever een auto hebben die ik ken, dan de randomness van een shortleasebak aan gaan. Veel meer dan "ik wil een station in categorie X of Y) kun je daar niet aangeven.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
De tabel met bijtellingspercentages in de topicstart klopt niet, dat is bekend?

Volledig elektrisch is in 2020 8% tot een cataloguswaarde van 45.000, daarboven 22%
Voor 2021 is het 12% tot 40.000, daarboven 22%.

[Voor 46% gewijzigd door upje op 28-04-2021 15:04]

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-03 11:47
Ik mag binnenkort een lease auto uitzoeken en ben benieuwd naar wat tips/suggesties

Leasebudget:
730 p/m excl. btw (max. 20% overschrijding)
Kilometrage per jaar:
35000km
Contractduur:
60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:
Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke:
Nee
Overige afhankelijkheden:
Elektrisch of plug-in hybride
Specifieke wensen:
Woon-werk verkeer is +-160km retour. Soms moet ik langere ritten maken (600 km retour, in ieder geval 1x per maand). Idealiter ook als vakantie auto te gebruiken, dus hoog kW laad is een pre (denk ik althans). Ik beschik niet over een laadpaal aan huis, dus moet gebruiken maken van openbaar laden. Op alle kantoorlocaties kan ik wel zonder probleem laden.

Ik heb mijn oog laten vallen op de volgende, deze passen allen binnen mijn budget, wel deels budget overschrijding uit persoonlijke bijdrage. Vandaar Netto kosten toegevoegd, kosten zijn inclusief het verschil in loonheffing
- Kia E-Niro 64 kWh DynamicPlus + warmtepomp (309 euro netto per maand)
- Kia E-Niro 64 kWh Executive + warmte pomp (359 euro netto per maand)
- Skoda Enyaq iv 80 + assistentieplus + 125 kw laden (381 euro netto per maand)
- Volkswagen ID.4 1st 77 kWh (met warmtepomp of trekhaak) (332 euro netto per maand)

Ik verwacht binnen de leasetermijn eventueel nog een aanpassing in lease budget, dus dan wordt de netto bijdrage wat lager. Ik ben op deze modellen gekomen omdat ik denk dat een grote range mijn voorkeur heeft, daarom bijvoorbeeld niet gekeken naar een ID.3.

De Skoda en Volkswagen zijn qua bereik/actieradius (en snelladen) denk ik beter dan de E-Niro. Nu denk ik dat Travel assist en dat soort zaken voor mij ook wel handig zijn, gezien de lange ritten. Met Travel Assist bedoel ik dan echt een actief lane keep systeem met adaptive cruise control. Dus niet de waarschuwingen als je over de lane gaat. Of in elk geval een mate van assistentie bij file rijden. In hoeverre zou het standaard assistentie pakket van de Skoda Enyaq ook voldoen, om in ieder geval een deel van het rijden uit handen te nemen? En hoe voldoen de E-Niro en Volkswagen aan deze eisen? De Volkswagen heeft ACC met Stop & Go, wat maakt de Traffic Jam Assist (onderdeel van Travel assists) anders? k word horendol van alle verschillende versies, dus zie soms qua opties door de bomen het bos niet meer.
Voor de Volkswagen ID.4 is de keuze tussen warmtepomp of trekhaak i.v.m. budget. Ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar trekhaak, aangezien ik niet op wintersport ga en ik verwacht dat ik in de winter meer dan genoeg bereik heb om een enkele rit van +- 300km te maken, ook zonder warmtepomp. Klopt dit? Dan is de pré van trekhaak voor een fietsendrager wel mooi meegenomen t.o.v. de warmtepomp. Voor vakantieritten in de zomer heeft deze toch weinig effect lijkt me?

Benieuwd naar jullie input voor een auto met ruime range (+350 km in de winter), liefst snelladen boven 100 kW, met een aantal opties die lange ritten (met name file rijden) een stuk makkelijker maken. Waarschijnlijk een pakket wat iedereen graag wil, zoveel mogelijk comfort voor een lage prijs :)

[Voor 4% gewijzigd door revo37 op 29-04-2021 18:03]

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-03 10:45
@revo37 is er een reden dat er enkel EV’s op je shortlist staan? Aangezien je ook plug-in zou mogen leasen.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• revo37
sham27 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:50:
@revo37 is er een reden dat er enkel EV’s op je shortlist staan? Aangezien je ook plug-in zou mogen leasen.
Een EV vind ik erg prettig rijden. Daarnaast heb ik niet het idee dat het bijtellings technisch heel veel interessanter is om een plug-in te rijden. Vandaar dat ik met name kijk naar EVs en mijn voorkeur daar ook wel naar uit gaat

• D_Jeff
@upje De 2e post heeft een "TO DO" lijstje.
M.A.W.: Ja, het is bekend.

----

@revo37 Voor EV's reken ik altijd 50% van het opgegeven bereik tijdens de periode dat koning keizer Winter op bezoek is. Ik heb zelfs Tesla M3 standaard range plus krap 175 km zien halen.

• sham27
revo37 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:52:
[...]

Een EV vind ik erg prettig rijden. Daarnaast heb ik niet het idee dat het bijtellings technisch heel veel interessanter is om een plug-in te rijden. Vandaar dat ik met name kijk naar EVs en mijn voorkeur daar ook wel naar uit gaat
Ah oke. Bij gelijke bijtelling zou ik zelf juist altijd voor een plug-in gaan. Zeker met zulke kilometers en geen eigen laadpaal.

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:27
revo37 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:45:
Ik mag binnenkort een lease auto uitzoeken en ben benieuwd naar wat tips/suggesties

Leasebudget:
730 p/m excl. btw (max. 20% overschrijding)
Kilometrage per jaar:
35000km
Contractduur:
60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:
Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke:
Nee
Overige afhankelijkheden:
Elektrisch of plug-in hybride
Specifieke wensen:
Woon-werk verkeer is +-160km retour. Soms moet ik langere ritten maken (600 km retour, in ieder geval 1x per maand). Idealiter ook als vakantie auto te gebruiken, dus hoog kW laad is een pre (denk ik althans). Ik beschik niet over een laadpaal aan huis, dus moet gebruiken maken van openbaar laden. Op alle kantoorlocaties kan ik wel zonder probleem laden.

Ik heb mijn oog laten vallen op de volgende, deze passen allen binnen mijn budget, wel deels budget overschrijding uit persoonlijke bijdrage. Vandaar Netto kosten toegevoegd, kosten zijn inclusief het verschil in loonheffing
- Kia E-Niro 64 kWh DynamicPlus + warmtepomp (309 euro netto per maand)
- Kia E-Niro 64 kWh Executive + warmte pomp (359 euro netto per maand)
- Skoda Enyaq iv 80 + assistentieplus + 125 kw laden (381 euro netto per maand)
- Volkswagen ID.4 1st 77 kWh (met warmtepomp of trekhaak) (332 euro netto per maand)

Ik verwacht binnen de leasetermijn eventueel nog een aanpassing in lease budget, dus dan wordt de netto bijdrage wat lager. Ik ben op deze modellen gekomen omdat ik denk dat een grote range mijn voorkeur heeft, daarom bijvoorbeeld niet gekeken naar een ID.3.

De Skoda en Volkswagen zijn qua bereik/actieradius (en snelladen) denk ik beter dan de E-Niro. Nu denk ik dat Travel assist en dat soort zaken voor mij ook wel handig zijn, gezien de lange ritten. Met Travel Assist bedoel ik dan echt een actief lane keep systeem met adaptive cruise control. Dus niet de waarschuwingen als je over de lane gaat. Of in elk geval een mate van assistentie bij file rijden. In hoeverre zou het standaard assistentie pakket van de Skoda Enyaq ook voldoen, om in ieder geval een deel van het rijden uit handen te nemen? En hoe voldoen de E-Niro en Volkswagen aan deze eisen? De Volkswagen heeft ACC met Stop & Go, wat maakt de Traffic Jam Assist (onderdeel van Travel assists) anders? k word horendol van alle verschillende versies, dus zie soms qua opties door de bomen het bos niet meer.
Voor de Volkswagen ID.4 is de keuze tussen warmtepomp of trekhaak i.v.m. budget. Ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar trekhaak, aangezien ik niet op wintersport ga en ik verwacht dat ik in de winter meer dan genoeg bereik heb om een enkele rit van +- 300km te maken, ook zonder warmtepomp. Klopt dit? Dan is de pré van trekhaak voor een fietsendrager wel mooi meegenomen t.o.v. de warmtepomp. Voor vakantieritten in de zomer heeft deze toch weinig effect lijkt me?

Benieuwd naar jullie input voor een auto met ruime range (+350 km in de winter), liefst snelladen boven 100 kW, met een aantal opties die lange ritten (met name file rijden) een stuk makkelijker maken. Waarschijnlijk een pakket wat iedereen graag wil, zoveel mogelijk comfort voor een lage prijs :)
Er is ook een ID.3 met dezelfde grote accu als de ID.4 leverbaar, met 77 kWh, een grotere range voor dat geld is op dit moment volgens mij niet te krijgen. Al is de ID.4 ook best efficiënt voor z'n formaat.

• D_Jeff
@sham27 Eens.
Het lastige voor @revo37 is, dat met 730 all-in er niet zoveel mogelijkheden zijn (volgens Directlease).

• revo37
D_Jeff schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:26:
@sham27 Eens.
Het lastige voor @revo37 is, dat met 730 all-in er niet zoveel mogelijkheden zijn (volgens Directlease).
Keuze is niet enorm inderdaad, vandaar selectie auto's hierboven. Die zijn mogelijk maar gaat dus een beetje om wat meer waar voor geld is, en wat de ervaringen van andere zijn. Relatief kale ID.4 of Enyaq tegenover volledig uitgeruste e-niro

• D_Jeff
revo37 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:09:
[...]

Keuze is niet enorm inderdaad, vandaar selectie auto's hierboven. Die zijn mogelijk maar gaat dus een beetje om wat meer waar voor geld is, en wat de ervaringen van andere zijn. Relatief kale ID.4 of Enyaq tegenover volledig uitgeruste e-niro
De maandelijkse netto bijtelling bedragen die je noemt, zijn vergelijkbaar met auto's die ~ 37k fiscaal kosten met 22% bijtelling.

En als je regelmatig grote afstanden moet afleggen, weet ik nog niet of je heel vrolijk wordt van een EV. (Tenzij je een Model S Longe range mag leasen)

• revo37
D_Jeff schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:18:
[...]

De maandelijkse netto bijtelling bedragen die je noemt, zijn vergelijkbaar met auto's die ~ 37k fiscaal kosten met 22% bijtelling.

En als je regelmatig grote afstanden moet afleggen, weet ik nog niet of je heel vrolijk wordt van een EV. (Tenzij je een Model S Longe range mag leasen)
Wat zie jij onder regelmatig grote afstanden? Ik woon nabij het centrum van een stad, hier vlakbij zijn wel laadmogelijkheden genoeg. Mijn voorkeur gaat uit naar auto's met +300km range, dat betekend dat ik 2x op en neer naar kantoor in ieder geval moet halen, daar kan ik praktisch altijd laden en hoef ik dus niet perse altijd een openbare plek te pakken. Op 20 meter van mijn huis staan 2 palen, die zijn vrijwel altijd beschikbaar (voor alsnog). Verder moet ik af en toe dus retour 600 km, dan stop ik vaak onderweg toch een keer voor koffie dus kan ik even snelladen. Mijns inziens is dat prima te doen, maar misschien dat ik hier wat te rooskleurig over denk? Het voordeel van de ID.4 of Enyaq zou voor mij zijn dat deze 125 kW kunnen laden, dat maakt het ook voor die lange afstanden toch wel wat praktischer. Ook voor een eventuele vakantie scheelt dat, alhoewel er voor vakantieauto een budget beschikbaar is om een benzine/diesel auto te huren.

• D_Jeff
@revo37 Ik dacht gelezen te hebben dat je vaak 160 km voor woon-werkverkeer moet afleggen. Ik kon even niet zien of dit enkel of retour is.

125Kw laadmogelijkheid is leuk, maar de meeste palen in NL doen slechts 11 Kw. Als je geluk hebt, is de paal vervangen door een 50Kw lader.

Alleen de plekken, zoals een Fastned, geven je de mogelijkheid om harder te gaan dan 50 kW MITS je alleen aan die paal staat. Zodra er 2 auto's staan op te laden, wordt de laadsnelheid afgetopt op 50 of 75 kW (ook Tesla doet aan aftoppen bij 2 auto's)

Sta je wel gezellig, maar duurt het ineens toch langer.

Qua "het land uit", welke landen zijn dat voor jou? (inclusief "eventje" bij de buren DE / BE)

• revo37
D_Jeff schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:45:
@revo37 Ik dacht gelezen te hebben dat je vaak 160 km voor woon-werkverkeer moet afleggen. Ik kon even niet zien of dit enkel of retour is.

125Kw laadmogelijkheid is leuk, maar de meeste palen in NL doen slechts 11 Kw. Als je geluk hebt, is de paal vervangen door een 50Kw lader.

Alleen de plekken, zoals een Fastned, geven je de mogelijkheid om harder te gaan dan 50 kW MITS je alleen aan die paal staat. Zodra er 2 auto's staan op te laden, wordt de laadsnelheid afgetopt op 50 of 75 kW (ook Tesla doet aan aftoppen bij 2 auto's)

Sta je wel gezellig, maar duurt het ineens toch langer.

Qua "het land uit", welke landen zijn dat voor jou? (inclusief "eventje" bij de buren DE / BE)
Yes die 160 km klopt, dat is inderdaad retour met laadmogelijkheden op kantoor.
Die 125 kW is inderdaad met name bij snelladen, wist niet dat dat al zo snel afgetopt wordt. In de praktijk is het halen van die laadsnelheid dus niet vaak mogelijk? E-Niro laad tot 77 kW, dus dat verschil is dan ineens minder groot?
Qua het land uit denk ik aan kamperen in Frankrijk / Italië, dus een afstand van 1100 km zoiets? Eventueel moet ik voor werk af en toe (3x per jaar) naar Duitsland, maar dat is maar net over de grens.

• D_Jeff
@revo37 Grafieken van het laden:
Kia E-nero @ fastned blog: https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Kia-e-Niro

VW ID.4 @ fastned blog: https://support.fastned.n...n-met-een-Volkswagen-ID-4

1) Kan alleen bij een 100 / 150 kW lader de volle snelheid benutten.
2) Geen 2e auto erbij, tenzij de lader 350kW aankan

Voor Duitsland geld dat VAG zich heeft aangesloten bij Ionity, die in DE een best aardige dekking hebben. Frankrijk gaat nog wel, maar Italië wordt al minder qua dekking.
Ionity heeft in NL "reclame" voor zichzelf gemaakt door aan te kondigen dat zij 82 eurocent / kW rekenen indien je hun 350kW-lader gebruikt.

Lang verhaal kort: EV's hebben vandaag de dag een prima bereik, maar het snel weg zijn bij een oplader kan je nog steeds vergeten -- de minimale tijd die ervoor staat is 21 minuten (Porsche Taycan / Tesla Model S) en kan snel oplopen tot ~90 a 110 minuten.
Doe jezelf een plezier en maak 2 rijtjes: Een rijtje fossiel en een rijtje EV + autohuur voor vakantie

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-03 13:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

D_Jeff schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:04:
@revo37 Grafieken van het laden:

Lang verhaal kort: EV's hebben vandaag de dag een prima bereik, maar het snel weg zijn bij een oplader kan je nog steeds vergeten -- de minimale tijd die ervoor staat is 21 minuten (Porsche Taycan / Tesla Model S) en kan snel oplopen tot ~90 a 110 minuten.
Doe jezelf een plezier en maak 2 rijtjes: Een rijtje fossiel en een rijtje EV + autohuur voor vakantie
90 a 110 min laden !? Met een Leaf of e-Golf die aan rapid-gaten is misschien. Stall-paring is overigens bijna niet aan de orde.

Juist die 21 min stoppen om de 2 a 3 uur is heel comfortabel is mijn ervaring, met een gezin is het zelfs wat aan de korte kant. Ik ben vorig jaar in één ruk van het Gardameer naar huis gereden met mijn SR+ en dat is voor het hele gezin uitstekend bevallen.

Veel korte laadstops van 10 a 15 min, afgewisseld door langere stops van 30-40 min waar we op ons gemak de auto uit konden om even wat te eten, of waar de kids even in de speeltuin konden spelen.

De totale reistijd incl. laden was 13:45
Persoonlijk zou ik nooit meer de stap terug maken naar fossiel.

[Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 29-04-2021 21:24]

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• sham27
revolution-nl schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:19:
[...]

90 a 110 min laden !? Met een Leaf of e-Golf die aan rapid-gaten is misschien. Stall-paring is overigens bijna niet aan de orde.

Juist die 21 min stoppen om de 2 a 3 uur is heel comfortabel is mijn ervaring, met een gezin is het zelfs wat aan de korte kant. Ik ben vorig jaar in één ruk van het Gardameer naar huis gereden met mijn SR+ en dat is voor het hele gezin uitstekend bevallen.

Veel korte laadstops van 10 a 15 min, afgewisseld door langere stops van 30-40 min waar we op ons gemak de auto uit konden om even wat te eten, of waar de kids even in de speeltuin konden spelen.

Is maar net hoe je je reis plant. Ik rij snachts en knal dan 500km in eerste shift weg. En erna ook minimaal 3-400. Kids lekker slapen. En dan sochtends vroeg op bestemming. Heerlijk!

Maar zoals jij t schetst kan t natuurlijk ook meer dan prima. Is zeker geen afzien. En zou ik ook zeker niet de EV voor laten staan.

Maargoed. Een Tesla is wel stuk lekkerder dan een e-Niro of iets nietszeggend uit de VAG stal.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revo37 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:50:
[...]

Yes die 160 km klopt, dat is inderdaad retour met laadmogelijkheden op kantoor.
Die 125 kW is inderdaad met name bij snelladen, wist niet dat dat al zo snel afgetopt wordt. In de praktijk is het halen van die laadsnelheid dus niet vaak mogelijk? E-Niro laad tot 77 kW, dus dat verschil is dan ineens minder groot?
Qua het land uit denk ik aan kamperen in Frankrijk / Italië, dus een afstand van 1100 km zoiets? Eventueel moet ik voor werk af en toe (3x per jaar) naar Duitsland, maar dat is maar net over de grens.
Ik zou je case even droppen in het Elektrische auto's - deel 5 daar krijg je een beter beeld ;)

2x retour ga je in de winter met de genoemde EV's niet halen. Reken op een range van 290km met de ID4 /Enyaq, haal daar nog 10% omdat je altijd marge wilt houden en eigenlijk nooit met 0% lading aankomt.

Aan de andere kant, hoef je met een EV alleen de range onderweg bij te laden die je tekort komt om je (laad)bestemming te halen.

Met 125kW laadsnelheid die je dan eigenlijk altijd wel haalt kan je vaak in 5 tot 10 min weer voorruit.
Even snel een bakje koffie halen en weer door :)

Het range probleem speelt zich (zeker met hedendaagse EV's) vaak enkel af tussen de oren. Ik vind het bijv heerlijk dat ik iedere dag vol vertrek en nooit meer hoef te tanken.

[Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 29-04-2021 21:35]

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

sham27 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:31:
[...]

Is maar net hoe je je reis plant. Ik rij snachts en knal dan 500km in eerste shift weg. En erna ook minimaal 3-400. Kids lekker slapen. En dan sochtends vroeg op bestemming. Heerlijk!

Maar zoals jij t schetst kan t natuurlijk ook meer dan prima. Is zeker geen afzien. En zou ik ook zeker niet de EV voor laten staan.

Maargoed. Een Tesla is wel stuk lekkerder dan een e-Niro of iets nietszeggend uit de VAG stal.
Het MEB platform van VAG zit echt wel goed in elkaar ten aanzien van laadsnelheden en efficiëntie, het grote voordeel van Tesla is voor europese reizen echt het supercharger netwerk (dekking + kosten), wat dat betreft begin je de reis net zo zorgeloos als met een ICE, onderweg even spontaan spelen op de autobahn, het kan allemaal.

• D_Jeff
revolution-nl schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:19:
[...]

Persoonlijk heb ik geen trek in de laadpalenloterij, met de volgende lootjes (Midden & Oost-Europa, inclusief):
- Paal stuk, maar is niet gemeld
- Paal topt af
- Paal laadvermogen is beperkt tot 3,6 / 11 kW
- Paal is bezet met een langzaam ladende EV
- Geadverteerde snellader blijkt slechts 30/50 kW lader te zijn
- Paal is bezet, maar heeft die status niet doorgegeven.

En dat alles omdat het geen euro teveel mag kosten.
Fossiel & onbemand: Op m'n traagst ben ik met 9 minuten weer opweg voor 500 (160km/h+) a 900 km (100 - 120 km/h cruise) (benzine ; diesels halen makkelijk 1000 km) -- En dat is, zoals sham27 het beschrijft: 5 uur lekker kunnen doorknallen.

Iedereen z'n ding ;)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

D_Jeff schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:48:
[...]

Persoonlijk heb ik geen trek in de laadpalenloterij, met de volgende lootjes (Midden & Oost-Europa, inclusief):
- Paal stuk, maar is niet gemeld
- Paal topt af
- Paal laadvermogen is beperkt tot 3,6 / 11 kW
- Paal is bezet met een langzaam ladende EV
- Geadverteerde snellader blijkt slechts 30/50 kW lader te zijn
- Paal is bezet, maar heeft die status niet doorgegeven.

En dat alles omdat het geen euro teveel mag kosten.
Fossiel & onbemand: Op m'n traagst ben ik met 9 minuten weer opweg voor 500 (160km/h+) a 900 km (100 - 120 km/h cruise) (benzine ; diesels halen makkelijk 1000 km) -- En dat is, zoals sham27 het beschrijft: 5 uur lekker kunnen doorknallen.

Iedereen z'n ding ;)
Je ziet vooral problemen die je amper tegen zal komen, ik laad 98% van de tijd thuis, de overige 1% laad ik in Nederland waar de infrastructuur prima in orde is.

Heb je een non-tesla dan moet je de vakantie misschien wat beter plannen, wanneer je laadstops plant bij goede aanbieders en je gebruik maakt van de tools zoals ABRP dan gaat dit prima.

Ja, in sommige landen is het misschien behelpen. Op dit vlak lever je misschien wat in, je krijgt er wel een veel fijnere aandrijflijn voor terug met daarnaast meer comfort, day-to-day zijn wij met de EV's in ons huishouden minder met range bezig dan toen we nog twee brandstof auto's op de stoep hadden staan.

Het beeld wat jij schetst is wat mijn betreft geen correcte weergave van de realiteit ten aanzien van de EV beleving.

• sham27
revolution-nl schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:43:
[...]

Het MEB platform van VAG zit echt wel goed in elkaar ten aanzien van laadsnelheden en efficiëntie, het grote voordeel van Tesla is voor europese reizen echt het supercharger netwerk (dekking + kosten), wat dat betreft begin je de reis net zo zorgeloos als met een ICE, onderweg even spontaan spelen op de autobahn, het kan allemaal.
Saaie auto’s. Weinig spectaculair vermogen. Ik zie weinig wat mij aantrekt.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:00
Hmm op vakantie met een EV kan toch wel spannend zijn, met name in het hoogseizoen en op de populaire routes. Ik kan me nog goed het bekende filmpje van de "goede Tesla Superchargers infrastructuur herinneren"

https://www.dumpert.nl/item/7848519_bb659b78

[Voor 42% gewijzigd door renzo4000 op 29-04-2021 22:39]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

sham27 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:31:
[...]

Een model 3 is tegenwoordig de nieuwe Golf, je ziet ze overal. Fijne auto's verder om mee te rijden, maar één ding biedt Tesla niet: ruimte. Dan ben je beter af met een e-Nero, Enyaq, ID.3, ID.4 etc.

Zeker met een gezin heb je gewoon té weinig ruimte in een Model 3.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Exorcist schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:45:
[...]

Een model 3 is tegenwoordig de nieuwe Golf, je ziet ze overal. Fijne auto's verder om mee te rijden, maar één ding biedt Tesla niet: ruimte. Dan ben je beter af met een e-Nero, Enyaq, ID.3, ID.4 etc.

Met betrekking tot de laadruimte vonden wij de Model 3 in het voordeel ten opzichten van de e-Niro, door de enorme ruimte onder de laadvloer en de frunk heb je echt verbazingwekkend veel liters. (de andere auto's die je noemt heb ik niet ervaren /beoordeeld)

De praktische inzetbaarheid van de laadruimte is wel een minpunt, bij bouwmarkt en Ikea bezoekjes kom je al snel in de knel, gelukkig heb je daarvoor een trekhaak.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

renzo4000 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:38:
Hmm op vakantie met een EV kan toch wel spannend zijn, met name in het hoogseizoen en op de populaire routes. Ik kan me nog goed het bekende filmpje van de "goede Tesla Superchargers infrastructuur herinneren"

https://www.dumpert.nl/item/7848519_bb659b78

[Afbeelding]
Wat goed dat je dit statement kan maken naar aanleiding van een n=1 dumpert filmpje |:(

Dat was één keer een file bij Gierenderhöhe Oberhonnefeld bij een SuC gelegen bij een knooppunt welke verkeersstromen uit meerdere richtingen moest bedienen. Dit station is inmiddels al geupgrade, inmiddels heeft Tesla via OTA ook optimalisaties doorgevoerd zodat de bezetting van een station in de auto beter zichtbaar is.

[Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 29-04-2021 23:09]

• sham27
[...]

En een Model 3 is ook geen schoonheid. Maar heeft wel leuke rij eigenschappen en performance. Wat de VAG auto’s niet hebben.

Die praktische bruikbaarheid is voor mij toch redelijk beperkt. Eigenlijk alleen die een of twee x vakantie dat je het echt gebruikt. De auto ligt verder nooit vol hier met een bijna 3 en 4 jarige.

• renzo4000
revolution-nl schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:04:
[...]

Wat goed dat je dit statement kan maken naar aanleiding van een n=1 dumpert filmpje |:(

Dat was één keer een file bij Gierenderhöhe Oberhonnefeld bij een SuC gelegen bij een knooppunt welke verkeersstromen uit meerdere richtingen moest bedienen. Dit station is inmiddels al geupgrade, inmiddels heeft Tesla via OTA ook optimalisaties doorgevoerd zodat de bezetting van een station in de auto beter zichtbaar is.
Jeeeutje beetje op je Tesla p*kkie getrapt? Jij weet zelf ook dat dit niet de enige keer was en dat de problemen er wel degelijk zijn. Dit geldt voor het EV laden in het algemeen.

Op termijn zal dit uiteraard beter gaan worden naarmate de infrastructuur groeit. Maar op het niveau van een fossiele pomp gaat nog jaren duren. Als ik nu op vakantie ga naar Zuid-Frankrijk dan ga ik rijden zonder na te denken wanneer ik moet stoppen en de "angst" te hebben dat er een laadpaal niet beschikbaar is (wat daarvan de reden ook mag zijn).

Don't get me wrong, ik ben ook in de running voor een EV maar we zijn er nog lang niet qua range en laden in vergelijking met een brandstofauto.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:00
[...]

Je ziet de model 3 inderdaad echt mega veel rondrijden, maar het is ook een heel fijne auto.

Grappig genoeg valt de ruimte dus heel erg mee. Ik kwam van een Leon en later een Octavia naar een model 3 en met 2 kleine kinderen incl alle zooi een paar weken op vakantie gaat echt prima.
De laadopening is relatief klein, maar de ruimte (incl het diepe vak in de achterbak) is echt veel groter dan verwacht. Echt geen reden om hem te laten staan ;) !
renzo4000 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 23:52:
[...]

Jeeeutje beetje op je Tesla p*kkie getrapt? Jij weet zelf ook dat dit niet de enige keer was en dat de problemen er wel degelijk zijn. Dit geldt voor het EV laden in het algemeen.

Op termijn zal dit uiteraard beter gaan worden naarmate de infrastructuur groeit. Maar op het niveau van een fossiele pomp gaat nog jaren duren. Als ik nu op vakantie ga naar Zuid-Frankrijk dan ga ik rijden zonder na te denken wanneer ik moet stoppen en de "angst" te hebben dat er een laadpaal niet beschikbaar is (wat daarvan de reden ook mag zijn).
Hij reageert misschien wat fel, maar er wordt gewoon veel over tesla's geroepen wat eigenlijk een n=1 situatie is. Net als het feit dat als er een tesla crasht of in de fik vliegt je dat vaak gewoon op nu.nl kan lezen, terwijl er ongelukken gebeuren met alle merken ;) .

Nu naar Zuid-Frankrijk rijden zou ik met mijn model 3 (SR+ !) prima doen. We kijken er naar om naar italie te rijden (ipv vliegen) in het najaar, dat kan echt prima. Of ik dat ook met een auto zonder toegang tot het supercharger netwerk zou durven denk ik niet. Het is een combinatie van kunnen laden op veel plekken en veel laders per locatie.
Het FastNed netwerk in Nederland is bijvoorbeeld vrij goed qua dekking, maar het aantal laadpunten per locatie is gewoon te beperkt om de groei van de komende jaren op te vangen. 4 stalls vs 16 of 32 stalls is gewoon een groot verschil!

[Voor 47% gewijzigd door Smobbo op 30-04-2021 08:57]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Smobbo schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:52:
[...]

Je ziet de model 3 inderdaad echt mega veel rondrijden, maar het is ook een heel fijne auto.

Grappig genoeg valt de ruimte dus heel erg mee. Ik kwam van een Leon en later een Octavia naar een model 3 en met 2 kleine kinderen incl alle zooi een paar weken op vakantie gaat echt prima.
De laadopening is relatief klein, maar de ruimte (incl het diepe vak in de achterbak) is echt veel groter dan verwacht. Echt geen reden om hem te laten staan ;) !
Laatst ook in gereden (en ook de ruimtes bekeken/beoordeeld), maar dat viel me mee én tegen. Ja, voor een sedan relatief ruim. Ben zelf echter (ook) stations gewend (Leon ST als laatste) en de hoogte vind ik dan belangrijk omdat het nogal eens voorkomt dat ik (privé) wat grote(re) spullen verstouw die niet gaan passen en een ieder welke sedan. Al vind ik de carosserievorm an sich mooier dan een station of SUV.

De power waarmee de Tesla echter wegtrekt is dan wel weer ongeëvenaard, stond ik wel echt even van te kijken :o

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Smobbo
Exorcist schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:55:
[...]

Laatst ook in gereden (en ook de ruimtes bekeken/beoordeeld), maar dat viel me mee én tegen. Ja, voor een sedan relatief ruim. Ben zelf echter (ook) stations gewend (Leon ST als laatste) en de hoogte vind ik dan belangrijk omdat het nogal eens voorkomt dat ik (privé) wat grote(re) spullen verstouw die niet gaan passen en een ieder welke sedan. Al vind ik de carosserievorm an sich mooier dan een station of SUV.

De power waarmee de Tesla echter wegtrekt is dan wel weer ongeëvenaard, stond ik wel echt even van te kijken :o
Ja, precies die hoogte is het nadeel. Een grote doos of kast gaat gewoon niet passen. Maar op vakantie neem je vooral koffers, kinderfietsjes, kinderwagen, etc mee en dat gaat dus verrassend makkelijk :) .

Voor mij is het in ieder geval duidelijk dat ik voor mijn volgende leaseauto ook weer een EV kies. Het comfort is zoveel hoger dan met een ICE (met automaat), dat is echt een keertje extra stoppen op vakantie waard ;)

• iRinze
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-03 21:06
@revo37 Is de Kia Ceed SW Plug-in Hybride niks voor je? Praktische auto met veel ruimte, alle snufjes aan boord en hybride.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 10:00

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Ligt er helemaal aan hoe je op vakantie gaat.
Wil je alles meenemen tot aan de potten pindakaas en hagelslag aan toe, en moeten er tig kratten met vermaak mee, dan misschien niet.

Ga je naar een appartement, koop je je boodschappen gewoon lokaal en ben je een beetje handig met inladen, dan kan het prima.
Er zijn genoeg gezinnen zonder ruime portemonnee die met het gezin gewoon in een Clio of Polo stappen. Gaat allemaal. En dan is een Model 3 echt wel een stuk ruimer.

Misschien kun jij met jouw gezin niet op reis zonder een stationwagen of MPV, maar als je eenmaal ruimte hebt, dan gaat ie toch gewoon ramvol ;)
Wat dat betreft heb je nooit genoeg ruimte. (Net zoals keukenkastjes die altijd vol zullen geraken).
Ik ga net zo lekker op vakantie als de collega met een Superb en een dakkoffer (geen idee wat die allemaal meesleurt, ik zou het écht niet weten).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Jeroenneman schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:01:
[...]

Ligt er helemaal aan hoe je op vakantie gaat.
Wil je alles meenemen tot aan de potten pindakaas en hagelslag aan toe, en moeten er tig kratten met vermaak mee, dan misschien niet.

Ga je naar een appartement, koop je je boodschappen gewoon lokaal en ben je een beetje handig met inladen, dan kan het prima.
Er zijn genoeg gezinnen zonder ruime portemonnee die met het gezin gewoon in een Clio of Polo stappen. Gaat allemaal. En dan is een Model 3 echt wel een stuk ruimer.

Misschien kun jij met jouw gezin niet op reis zonder een stationwagen of MPV, maar als je eenmaal ruimte hebt, dan gaat ie toch gewoon ramvol ;)
Wat dat betreft heb je nooit genoeg ruimte. (Net zoals keukenkastjes die altijd vol zullen geraken).
Ik ga net zo lekker op vakantie als de collega met een Superb en een dakkoffer (geen idee wat die allemaal meesleurt, ik zou het écht niet weten).
Ik heb bijv. ook een Clio station gehad, daar ging het meeste ook prima mee hoor. Je roeit met de riemen die je hebt, en je hoeft niet altijd even veel te roeien ;). Maar de paar keer dat ik met name de hoogte en daarmee ook lengte van het voertuig kon benutten had voordelen, en die wil ik eigenlijk niet missen. Pure afweging hoor, verder ontloopt het meeste elkaar niet heel veel in dat segment/prijsklasse.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Exorcist schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:55:
[...]

Als ik een Tesla op de snelweg weg zie trekken ben ik altijd een beetje jaloers.
Daarentegen, als ik er weer eens eentje zie rijden met een flatscreen uit de kofferbak stekend, of klooiend bij de ikea of bouwmarkt om in te laden, moet ik toch altijd even glimlachen. En trek ik met liefde even de kofferbak van de Passat station open, schuif er een lange lading in, en doe hem weer dicht :P

Alles heeft zijn voors en tegens. En "kleine kinderen" is een rekbaar begrip. Als kinderstoel, campingbedje, buggy en luiers thuis mogen blijven en er ook geen lompe koelbox mee hoeft krijg je de bagage van 2 kleuters ongetwijfeld prima in een Tesla. Moeten die wel mee, heb je minimaal een dakbak nodig.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• renzo4000
Tja het is ook een generatie dingetje denk ik. Tegenwoordig wil iedereen bijna de hele huisraad meenemen op vakantie. Vroegah ging je met twee volwassen en drie kinderen op de achterbank naar Zuid-Frankrijk in een opel Kadett en dat ging toen ook ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D_Jeff
@renzo4000 Generatie dingetje wil ik het niet noemen. Meer dat moeders de vrouw graag voorbereid is op ALLE weersomstandigheden. Ook in 1985: Vol zal ie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SirLct
De enige reden waarom ik een tesla zou overwegen is de bijtelling. Verder vind ik Model 3 mega lelijk (persoonlijk), Model Y en X een misvormde ding, Model S (zeker de plaid+ - want jah je wilt toch wel de snelste) veels te duur.

Leuk dat er nu ander automerk die zichzelf moet verdedigen. Ik rij Alfa en je wilt niet weten hoeveel commentaar van "Roestbak", "Gaat snel kapot", "Hoevaak sta je bij de garage". En die zijn verhalen van 20 jaar geleden terwijl de hedendaagse Giulia en Stelvio gewoon zo goed in elkaar zit.

Tesla, welcome to the club! (De "kiertje tussen deur en carroserie commentaar" delen we nog wel trouwens)

• SirLct
Ha! waar had ik de discussie ook gezien - over welke spullen meenemen met vakantie.
Juist, de vorige topic :D
SirLct in "Keuze leaseauto - Deel 5"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:42
renzo4000 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:26:
Tja het is ook een generatie dingetje denk ik. Tegenwoordig wil iedereen bijna de hele huisraad meenemen op vakantie. Vroegah ging je met twee volwassen en drie kinderen op de achterbank naar Zuid-Frankrijk in een opel Kadett en dat ging toen ook ;)
En vergeet niet dat de Opel Kadett's en de Golf's van toen ongeveer even groot zijn als de huidige Polo of Corsa.

De wijzen komen uit het Oosten!

• renzo4000
Alleen hadden ze wel meer ruimte --> want koekblik, geen isolatie, geen airbags, nauwelijks elektronica, geen kreukelzones ...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

renzo4000 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:07:
Alleen hadden ze wel meer ruimte --> want koekblik, geen isolatie, geen airbags, nauwelijks elektronica, geen kreukelzones ...
Dat idd de spiraalveren van de kofferdeksel het niet meer deden omdat er een rubberlaars tussenzat ja. Oh wel, dan maar met de hand dicht :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-03 21:22
Ik heb een sheet gevonden met de hardheid van materialen (Via CarExpert).
Google Docs sheet: Link (0 = Soft & 100 = Hard)

Sommige mensen vinden dit belangrijk. Sheet wordt regelmatig bijgewerkt zo te zien.

[Voor 3% gewijzigd door TumTum op 07-05-2021 13:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smobbo
TumTum schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:48:

Sommige mensen vinden dit belangrijk. Sheet wordt regelmatig bijgewerkt zo te zien.
Hahaha, bizar dit. Ieder z’n hobby uiteraard, maar dit gaat wel heel erg ver.
Zo is de lol van een proefrit er wel echt af :+ !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

TumTum schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:48:

Maar hoe wordt dit gemeten?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TumTum
Smobbo schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:02:
[...]

Hahaha, bizar dit. Ieder z’n hobby uiteraard, maar dit gaat wel heel erg ver.
Zo is de lol van een proefrit er wel echt af :+ !
Haha, ja eens. Je ziet dat de meeste auto's vrij veel hard plastic hebben. Of op het dashboard helemaal niet, maar dan wel weer extreem in de deuren.
ST10©DE schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:52:
[...]

Maar hoe wordt dit gemeten?
Ze controleren dit op meerdere manieren volgens mij.
YouTube: Hyundai Venue Elite 2020 expert review: It maxes out our hardness te...

Dit is niet mijn lijstje hoor. Sharing is caring. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jongetje
Is dat zo erg dan of er hard of zacht plastic in je auto zit? Ik zit echt nooit op mijn dashboard... mijn dashboard van mijn octavia heeft dezelfde stof als mijn stoelen. Dat vind ik dan wel weer mooi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:36
[...]

Heb je er zelf 1? Nee, het is geen Skoda Superb maar met twee kinderen is er echt voldoende ruimte. We kunnen nog steeds meer dan voldoende meenemen op vakantie als je naar een accomodatie gaat. Ik dacht op voorhand ook dat hij veel te klein zou zijn. In de praktijk valt dat meer dan mee.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Inspired schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 07:59:
[...]

Heb je er zelf 1? Nee, het is geen Skoda Superb maar met twee kinderen is er echt voldoende ruimte. We kunnen nog steeds meer dan voldoende meenemen op vakantie als je naar een accomodatie gaat. Ik dacht op voorhand ook dat hij veel te klein zou zijn. In de praktijk valt dat meer dan mee.
Gereden en beoordeeld, daar hoef je er dus geen één voor te hebben. De redenen waarom het voor mij geen goede keus is, is de ruimte. Dat jij de ruimte wel prima vindt, top. Dan hebben we beiden andere persoonlijke behoeftes ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TumTum
jongetje schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 22:52:
Is dat zo erg dan of er hard of zacht plastic in je auto zit? Ik zit echt nooit op mijn dashboard... mijn dashboard van mijn octavia heeft dezelfde stof als mijn stoelen. Dat vind ik dan wel weer mooi.
Ik vind het geen drama. Maar ik zie soms mensen reageren bij specifieke merken dat het allemaal hard plastic is, terwijl dit niet zo is.

Je moet het zelf ervaren. Zo vind ik de Kia Ceed niet zo mooi, maar de Sorento wel weer. Is meer een kwestie van smaak. Sommige merken proberen hard plastic te verbergen door stitching toe te passen. Dan lijkt het iets meer premium. (gewoon een lijntje over het dashboard)

Je hebt ook auto's waar alle onderdelen hard zijn. Dat is minder comfortabel. Denk aan een armleuning.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:36
Exorcist schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:42:
[...]

Gereden en beoordeeld, daar hoef je er dus geen één voor te hebben. De redenen waarom het voor mij geen goede keus is, is de ruimte. Dat jij de ruimte wel prima vindt, top. Dan hebben we beiden andere persoonlijke behoeftes ;)
Dan moet je dat zeggen. En niet in algemeenheid zeggen dat er te weinig ruimte is met een gezin. Dat is namelijk onzin. Een doorsnee gezin kan er prima mee op vakantie. Dat doen duizenden rijders namelijk in NL. Dat een uitzondering te weinig ruimte heeft zal zeker zo zijn.

[Voor 14% gewijzigd door Inspired op 08-05-2021 10:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Inspired schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:39:
[...]

Dan moet je dat zeggen. En niet in algemeenheid zeggen dat er te weinig ruimte is met een gezin. Dat is namelijk onzin. Een doorsnee gezin kan er prima mee op vakantie. Dat doen duizenden rijders namelijk in NL. Dat een uitzondering te weinig ruimte heeft zal zeker zo zijn.
Dat verduidelijk ik ook in mijn latere posts inderdaad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sNielz123
  • Laatst online: 10:24
Ik ben in de markt voor een nieuwe leaseauto.
Ik heb de Ateca overwogen volledig aangekleed, maar erg duur in de lease.
Karoq sportline overweeg ik nog een beetje, maar vind de Ateca mooier, hoewel de Karoq weer goedkoper is in dezelfde uitrusting.
Daarnaast nog bij Hyundai naar de Tucson wezen kijken en ook gereden. Wat een mooi ding zeg. 230pk hybride, alles erop en eraan. Als het zo ver komt gaat dit hem worden.

EV ook overwogen, maar dat gestekker zou ik helemaal gek van worden. Steeds met je nette kleding in de regen met die vieze stekker aan de gang. Het is nog niet voor mij weggelegd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• depl0y
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:20
TumTum schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:47:
[...]

Ik vind het geen drama. Maar ik zie soms mensen reageren bij specifieke merken dat het allemaal hard plastic is, terwijl dit niet zo is.

Je moet het zelf ervaren. Zo vind ik de Kia Ceed niet zo mooi, maar de Sorento wel weer. Is meer een kwestie van smaak. Sommige merken proberen hard plastic te verbergen door stitching toe te passen. Dan lijkt het iets meer premium. (gewoon een lijntje over het dashboard)

Je hebt ook auto's waar alle onderdelen hard zijn. Dat is minder comfortabel. Denk aan een armleuning.
carwow op Youtube heeft altijd een test tijdens een review waar hij checked wat harde en zachte plastics zijn:
YouTube: YouTube

En ja, voor sommige delen van het interieur is het wel belangrijk wat hard en zacht plastic is.

Verder ben ik op dit moment ook begonnen met het uitzoeken van een nieuwe leaseauto. Budget is iets ruimer dan de vorige keer gelukkig en ben ik op zoek naar een opvolger voor mijn Ford Mondeo Station (ST line).

Ik heb op dit moment de volgende op mijn lijst staan:

- Volvo V60 T6 R-Design of Volvo V60 T8 Polestar (ik wil eigenlijk even proefrijden met beide)
- Mercedes C-klasse Estate C200 AMG Line
- Volkswagen Passat Variant GTE Edition

Ik zoek dus een grote station, want ik wil graag dat de hond (formaatje koe) er fatsoenlijk in past en de keuze lijkt dan redelijk beperkt.

Verder maakt benzine of diesel niet uit, maar zou ik het liefst naar hybrid gaan. Volledig electrisch is gewoon voor ons nog niet doenbaar en laat ik dus even buiten beschouwing. Verder moet ik er een dakkoffer bij hebben voor vakanties ;( .

Budget exclusief brandstof is 1100 euro, 4 jaar looptijd, 25k per jaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sNielz123
  • Laatst online: 10:24
@depl0y
Lekker budget is dat.
Uit jouw lijstje zou ik 100% voor de V60 Polestar gaan. Hele gave auto.
Ik vind de V60 sowieso een van de mooiste in zijn segment. Bij mij valt ie alleen binnen budget in een kale B3 uitvoering en dan vind ik hem niet zo denderend.

Mercedes ook een mooie auto.
Passat waarschijnlijk de grootste, maar een oud model en zet die eens naast een V60. Wie kiest er dan nog voor een Passat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-03 00:02
Goedenavond Allemaal,

Ik lees al een tijdje mee en ben ook actief op het grote XC40P8/Polestar 2 draadje hier.

Momenteel rij ik een tijdelijke Polestar 2 EV (in de flex lease) omdat de leaseregeling was stopgezet tgv corona situatie maar inmiddels mogen we weer een auto voor 5 jaar bestellen. daarvoor werd de regeling verlengd van 4 naar 5 jaar. jaartje langer doorrijden. Heb dus het 4% en 8% bijtelllingsfestijn gemist. nu 12% voor EV.

Ik moet zeggen de Polestar 2 rijdt geweldig, de souplesse, acceleratie en stilte van een snelle EV kan nergens aan tippen, en de auto is ook zeer goed geïntegreerd met google maps, spotify etc.

Hiervoor had ik een Volvo V60 Twin Engine PHEV, met ouderwetse D6 5-cilinder voorin. En daarvoor ..... een BMW 320i. Juist. dus mijn hart ligt uiteindelijk bij BMW, dat was voor mij veruit de beste rijdersauto....

HET Dilemma.

Ga ik voor EUR 425 netto/maand door met een Polestar 2 EV, launch edition, in midnight blauw, met alles erop en eraan, zelfde als ik nu tijdelijk rij. 408pk. praktijk range 250-300km van 90 naar 10% accu.

OF zwicht ik voor de BMW 320E touring business edition plus (high executive), alpin weiss wit met zwarte hoogglans accenten, mokka leer en 18" velgen ..... Voor EUR 525 netto/maand. de 320E is een beetje de tamme versie van de 330E voor de instappers van PHEV voor de 3 serie...

Dus 100 euro per maand meer voor de BMW. eerlijk gezegd was ik financieel beetje verwend met de Volvo V60 die me maar EUR 300/maand kostte in de 7% bijtelling regeling van toen voor PHEV.

Leasebudget is inclusief brandstof en die is momenteel op een record dus dat helpt niet mee; Leaseprijs is vast op moment van bestelling dus ik ben de sjaak momenteel wat betreft benzineprijs. Enige optie is EV of PHEV.

Heb nu 10.000km in de Polestar gereden en nog geen range axiety gehad; echter nog geen vakantieritten gemaakt. enkel binnen NL.

Mijn woonwerk is maar 10km enkele reis, ik ga ook wel fietsen 1-2x per week.
veel zakelijke ritten, om de week naar schiphol (voor corona.....)
wintersport in Frankrijk, zomervakantie frankrijk/italie
ca 25.000-30.000km/jaar.

Puur rationeel zou ik voor de Polestar 2 moeten gaan, goedkoper, goed voor t milieu, stap voor stap verbetering en van de auto via OTA, en super relaxed rijden.
ben niet helemaal zeker van de wintersport, laadstress/file.

Emotioneel weer een BMW.....is t die 100 euro extra waard?? en 200 euro meer dan de volvo....

Iemand al ervaring met de 320E?
Er zijn veel reviews van de 330E maar nog niet van de 320E.

Ik zal uiteindelijk eigen keuze maken, maar ben benieuwd naar jullie input.
Dank voor jullie reacties.

grt skywalker.

de huidige polestar:

De BMW 320E touring configuratie:

[Voor 3% gewijzigd door sky_walker op 09-05-2021 19:50]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sham27
sky_walker schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:44:
Goedenavond Allemaal,

Ik lees al een tijdje mee en ben ook actief op het grote XC40P8/Polestar 2 draadje hier.

Momenteel rij ik een tijdelijke Polestar 2 EV (in de flex lease) omdat de leaseregeling was stopgezet tgv corona situatie maar inmiddels mogen we weer een auto voor 5 jaar bestellen. daarvoor werd de regeling verlengd van 4 naar 5 jaar. jaartje langer doorrijden. Heb dus het 4% en 8% bijtelllingsfestijn gemist. nu 12% voor EV.

Ik moet zeggen de Polestar 2 rijdt geweldig, de souplesse, acceleratie en stilte van een snelle EV kan nergens aan tippen, en de auto is ook zeer goed geïntegreerd met google maps, spotify etc.

Hiervoor had ik een Volvo V60 Twin Engine PHEV, met ouderwetse D6 5-cilinder voorin. En daarvoor ..... een BMW 320i. Juist. dus mijn hart ligt uiteindelijk bij BMW, dat was voor mij veruit de beste rijdersauto....

HET Dilemma.

Ga ik voor EUR 425 netto/maand door met een Polestar 2 EV, launch edition, in midnight blauw, met alles erop en eraan, zelfde als ik nu tijdelijk rij. 408pk. praktijk range 250-300km van 90 naar 10% accu.

OF zwicht ik voor de BMW 320E touring business edition plus (high executive), alpin weiss wit met zwarte hoogglans accenten, mokka leer en 18" velgen ..... Voor EUR 525 netto/maand. de 320E is een beetje de tamme versie van de 330E voor de instappers van PHEV voor de 3 serie...

Dus 100 euro per maand meer voor de BMW. eerlijk gezegd was ik financieel beetje verwend met de Volvo V60 die me maar EUR 300/maand kostte in de 7% bijtelling regeling van toen voor PHEV.

Leasebudget is inclusief brandstof en die is momenteel op een record dus dat helpt niet mee; Leaseprijs is vast op moment van bestelling dus ik ben de sjaak momenteel wat betreft benzineprijs. Enige optie is EV of PHEV.

Heb nu 10.000km in de Polestar gereden en nog geen range axiety gehad; echter nog geen vakantieritten gemaakt. enkel binnen NL.

ca 25.000-30.000km/jaar.

Puur rationeel zou ik voor de Polestar 2 moeten gaan, goedkoper, goed voor t milieu, stap voor stap verbetering en van de auto via OTA, en super relaxed rijden.

Emotioneel weer een BMW.....is t die 100 euro extra waard?? en 200 euro meer dan de volvo....

grt skywalker.

de huidige polestar:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik - als BMW liefhebber - zou voor de Polestar gaan. Die BMW is t namelijk gewoon net niet voor mij. Qua vermogen en uitvoering. Terwijl die Polestar alles heeft..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Khil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-03 03:22
The Eagle schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:19:
[...]

Als ik een Tesla op de snelweg weg zie trekken ben ik altijd een beetje jaloers.
Daarentegen, als ik er weer eens eentje zie rijden met een flatscreen uit de kofferbak stekend, of klooiend bij de ikea of bouwmarkt om in te laden, moet ik toch altijd even glimlachen.
Terwijl je van het verschil in bijtelling zulke zooi gewoon kunt laten bezorgen >:)

Toon de skills in je profiel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smobbo
sky_walker schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:44:
Goedenavond Allemaal,

HET Dilemma.

ca 25.000-30.000km/jaar.

grt skywalker.

de huidige polestar:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je je huidige polestar niet langer leasen, of is dat ook een 12% versie?

Ik zou overigens voor de polestar gaan (of eigenlijk voor de tesla model 3 long range, die komt een stuk verder en heeft in het buitenland veel meer laadmogelijkheden).
Nu nog terug naar een ICE met de bijbehorende schakelmomenten en langzaam in de toeren komende trekkracht is echt een flinke stap achteruit…

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sky_walker
Smobbo schreef op maandag 10 mei 2021 @ 07:19:
[...]

Kan je je huidige polestar niet langer leasen, of is dat ook een 12% versie?

Ik zou overigens voor de polestar gaan (of eigenlijk voor de tesla model 3 long range, die komt een stuk verder en heeft in het buitenland veel meer laadmogelijkheden).
Nu nog terug naar een ICE met de bijbehorende schakelmomenten en langzaam in de toeren komende trekkracht is echt een flinke stap achteruit…
Dankjewel voor je reactie. Ik kan wel doorrijden in de huidige polestar, dat is idd een 8% auto, maar zonder laadstation op mijn oprit omdat het een tijdelijke auto is. Wil uiteindelijk toch weer een laadpaal voor thuisladen.

De range is nog geen issue geweest voor mij van de polestar. Het is nog een nieuwe auto en de range is al verbeterd door recente OTA software updates, met name battery management/preheating.

grt skywalker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smobbo
sky_walker schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:57:
[...]

Dankjewel voor je reactie. Ik kan wel doorrijden in de huidige polestar, dat is idd een 8% auto, maar zonder laadstation op mijn oprit omdat het een tijdelijke auto is. Wil uiteindelijk toch weer een laadpaal voor thuisladen.

De range is nog geen issue geweest voor mij van de polestar. Het is nog een nieuwe auto en de range is al verbeterd door recente OTA software updates, met name battery management/preheating.

grt skywalker
Dan zou ik sowieso doorrijden in je huidige auto! Gewoon het contract om laten zetten en een laadpaal toevoegen. Dat moet toch gewoon kunnen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sky_walker
Smobbo schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:49:
[...]

Dan zou ik sowieso doorrijden in je huidige auto! Gewoon het contract om laten zetten en een laadpaal toevoegen. Dat moet toch gewoon kunnen?
Dacht ik ook, heb ik geprobeerd, maar de LM wil de auto in de flex-lease pool houden en niet overzetten naar vast contract. Zou voor mij meest voordelige optie zijn.

waarschijnlijk kan de LM meer verdienen met deze 8% auto in de flexlease (hogere leaseprijzen) dan in 5 jaars contract, en de auto is zeer gewild in de flexlease pool

[Voor 16% gewijzigd door sky_walker op 10-05-2021 09:59]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• peer
  • Laatst online: 13:48

peer

oeps

Ik ben sinds afgelopen vrijdag de zeer gelukkige berijder van deze Renault Talisman.
in 1 woord, wat een geweldige wagen, Easy link werkt gewoon goed, 2 telefoons gekoppeld, spraakbediening, een gigantisch verschil met de Opel Zafira die ik hiervoor reed.
En ja, ik ben renault fanaat ;) zoals ook wel te zien is aan de rode oldtimer die ervoor staat.

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sky_walker
peer schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben sinds afgelopen vrijdag de zeer gelukkige berijder van deze Renault Talisman.
in 1 woord, wat een geweldige wagen, Easy link werkt gewoon goed, 2 telefoons gekoppeld, spraakbediening, een gigantisch verschil met de Opel Zafira die ik hiervoor reed.
En ja, ik ben renault fanaat ;) zoals ook wel te zien is aan de rode oldtimer die ervoor staat.
Gefelicteerd met je nieuwe aanwinst! en het oldtimer busje is ook heel mooi! mooie surfcamper!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
sNielz123 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:56:
Ik ben in de markt voor een nieuwe leaseauto.
Ik heb de Ateca overwogen volledig aangekleed, maar erg duur in de lease.
Karoq sportline overweeg ik nog een beetje, maar vind de Ateca mooier, hoewel de Karoq weer goedkoper is in dezelfde uitrusting.
Daarnaast nog bij Hyundai naar de Tucson wezen kijken en ook gereden. Wat een mooi ding zeg. 230pk hybride, alles erop en eraan. Als het zo ver komt gaat dit hem worden.

EV ook overwogen, maar dat gestekker zou ik helemaal gek van worden. Steeds met je nette kleding in de regen met die vieze stekker aan de gang. Het is nog niet voor mij weggelegd.
Zit zelf ook te twijfelen tussen de Ateca en de Tucson. Van beide nu de lease offerte's binnen en de Tucson Premium is daarbij met dezelfde luxe uitrusting als keuze op Ateca wel een stukje goedkoper.
Op dit moment neigt mijn keuze naar de Tucson, ook omdat deze iets ruimer is qua laadruimte.

Kom dan ook van een Megane Estate af.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TumTum
Vincentio schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:58:
[...]

Zit zelf ook te twijfelen tussen de Ateca en de Tucson. Van beide nu de lease offerte's binnen en de Tucson Premium is daarbij met dezelfde luxe uitrusting als keuze op Ateca wel een stukje goedkoper.
Op dit moment neigt mijn keuze naar de Tucson, ook omdat deze iets ruimer is qua laadruimte.

Tucson is zonder twijfel een hele dikke bak en een stukje ruimer. Ik zou niet eens twijfelen tussen die twee opties :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vincentio schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:58:
[...]

En ook @sNielz123 Ik zou de dealer vragen om een lange proefrit met de Tuscon. Het is persoonlijk, maar van VAG stoelen weet ik zelf dat ik er goed in zit. Aziatische not so much, dus dat zou ik willen ervaren. Zeker als jullie van VAG / Renault afkomen zou ik dat wel zeker willen weten. Niks zo vervelend als doro een verkeerde keuze 4 jaar lang dagelijks op een plank te moeten zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• renzo4000
@Vincentio wat @The Eagle zegt... sowieso gaan rijden met beide auto's. Maar een ding is zeker, die Tuscon ziet er vele malen beter uit dan de inmiddels "oude" Alteca. En eerlijk is eerlijk, de meeste VAG modellen is een beetje kraak noch smaak als je het mij vraagt.

Je kan de Tuscon mooi vinden of niet, maar je rijdt in ieder geval in iets aparts wat je van de anonieme Ateca niet kan zeggen. Over die stoelen van de Tuscon zou ik me geen zorgen maken, die zijn erg goed zeker niet minder dan de Ateca. Maar ook hiervoor geldt dat dit voor iedereen anders kan zijn ... proefrijden dus!

Qua rijden en (kwaliteit) interieur is er vandaag de dag niks mis mee en doen ze (Hyundai/Kia) niks onder voor Seat/Skoda/Volkswagen. Ik denk dat een aantal mensen hier nog niet goed op de hoogte zijn van de stappen die met name de afgelopen paar jaren zijn gemaakt door de "mindere Aziatische" merken. En bedenk wel dat je voor je geld veel meer auto krijgt.

https://www.autoweek.nl/a...vs-seat-ateca-dubbeltest/

CONCLUSIE
De Hyundai Tucson wint met een grote voorsprong. De Koreaan laat nergens steken vallen, pronkt met een prachtig interieur, veel bedieningsgemak, een riante uitrusting en een fijne aandrijflijn. Is de Seat dan zo slecht? Nee, maar het is wel een auto die nergens écht in uitblinkt. Waar de Spaanse SUV overkomt als het resultaat van een broodnuchtere kosten/batenanalyse, geeft de Tucson de indruk dat Hyundai de verwachtingen eens even stevig wilde overtreffen. Het moge duidelijk zijn: dat is gelukt.

[Voor 22% gewijzigd door renzo4000 op 11-05-2021 16:37]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:00:
[...]

En ook @sNielz123 Ik zou de dealer vragen om een lange proefrit met de Tuscon. Het is persoonlijk, maar van VAG stoelen weet ik zelf dat ik er goed in zit. Aziatische not so much, dus dat zou ik willen ervaren. Zeker als jullie van VAG / Renault afkomen zou ik dat wel zeker willen weten. Niks zo vervelend als doro een verkeerde keuze 4 jaar lang dagelijks op een plank te moeten zitten.
renzo4000 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:32:
@Vincentio wat @The Eagle zegt... sowieso gaan rijden met beide auto's. Maar een ding is zeker, die Tuscon ziet er vele malen beter uit dan de inmiddels "oude" Alteca. En eerlijk is eerlijk, de meeste VAG modellen is een beetje kraak noch smaak als je het mij vraagt.

Je kan de Tuscon mooi vinden of niet, maar je rijdt in ieder geval in iets aparts wat je van de anonieme Ateca niet kan zeggen. Over die stoelen van de Tuscon zou ik me geen zorgen maken, die zijn erg goed zeker niet minder dan de Ateca. Maar ook hiervoor geldt dat dit voor iedereen anders kan zijn ... proefrijden dus!

Qua rijden en (kwaliteit) interieur is er vandaag de dag niks mis mee en doen ze (Hyundai/Kia) niks onder voor Seat/Skoda/Volkswagen. Ik denk dat een aantal mensen hier nog niet goed op de hoogte zijn van de stappen die met name de afgelopen paar jaren zijn gemaakt door de "mindere Aziatische" merken. En bedenk wel dat je voor je geld veel meer auto krijgt.

[YouTube: Hyundai Tucson vs. Seat Ateca - AutoWeek Dubbeltest - English subtitles]

https://www.autoweek.nl/a...vs-seat-ateca-dubbeltest/

CONCLUSIE
De Hyundai Tucson wint met een grote voorsprong. De Koreaan laat nergens steken vallen, pronkt met een prachtig interieur, veel bedieningsgemak, een riante uitrusting en een fijne aandrijflijn. Is de Seat dan zo slecht? Nee, maar het is wel een auto die nergens écht in uitblinkt. Waar de Spaanse SUV overkomt als het resultaat van een broodnuchtere kosten/batenanalyse, geeft de Tucson de indruk dat Hyundai de verwachtingen eens even stevig wilde overtreffen. Het moge duidelijk zijn: dat is gelukt.
Ja, proefrit was maar 45 minuten totaal uiteindelijk. Wel fijn dat het meteen de Premium Sky was, dus gelijk echt de juiste stoelen kunnen voelen.

Ateca had ik niet de meest luxe uitvoering meegekregen.

Wat ik mooier vond bij de Ateca was wat er allemaal getoond werd op het display bij het stuur en hoe de navigatie er getoond werd. Dit is gewoon veel uitgebreider en veel meer in te stellen wat je wilt zien.
Aan de camera's aan de zijkant bij de Tucson had ik niet zoveel, daarvoor regende het te veel afgelopen zaterdag.
En de DSG automaat vond ik net iets lekkerder werken, maar dat is geen deal breaker.

Qua stoelen vond ik ze eigenlijk allebei wel prima zitten. Die van mij in mijn Megane (2018) vind ik eigenlijk iets minder zelfs in verhouding, zit bij de schouders niet heel lekker, maar ja zit ook gewoon te veel stil de laatste tijd...

Vorige keer de Golf Variant (2018) gereden en daar was ik toen al na 15 minuten uit dat ik de stoelen te hard vond. Maar had daarvoor ook al een Megane.

Morgen maar de wagenparkbeheerder doorgeven dat het de Tucson wordt. Meest verbazingwekkende vind ik wel hoe goedkoop die in verhouding in de leaseprijs is. Krijg nog geld terug erop zelfs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Daarom zeg ik ook maak een lange proefrit, van een weekend ofzo. Je wilt minimaal 1,5 uur rijden en dan uitgerust uitstappen. Daarbij zijn de stoelen van een Megane echt volkomen ruk, zowel de normale als de GT stoelen, dus dat is geen vergelijk. Je moet het echt ervaren en daar is een simpele proefrit eigenlijk te kort voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TumTum
Vincentio schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:04:
[...]

[...]

Ja, proefrit was maar 45 minuten totaal uiteindelijk. Wel fijn dat het meteen de Premium Sky was, dus gelijk echt de juiste stoelen kunnen voelen.

Ateca had ik niet de meest luxe uitvoering meegekregen.

Wat ik mooier vond bij de Ateca was wat er allemaal getoond werd op het display bij het stuur en hoe de navigatie er getoond werd. Dit is gewoon veel uitgebreider en veel meer in te stellen wat je wilt zien.
Aan de camera's aan de zijkant bij de Tucson had ik niet zoveel, daarvoor regende het te veel afgelopen zaterdag.
En de DSG automaat vond ik net iets lekkerder werken, maar dat is geen deal breaker.

Qua stoelen vond ik ze eigenlijk allebei wel prima zitten. Die van mij in mijn Megane (2018) vind ik eigenlijk iets minder zelfs in verhouding, zit bij de schouders niet heel lekker, maar ja zit ook gewoon te veel stil de laatste tijd...

Vorige keer de Golf Variant (2018) gereden en daar was ik toen al na 15 minuten uit dat ik de stoelen te hard vond. Maar had daarvoor ook al een Megane.

Morgen maar de wagenparkbeheerder doorgeven dat het de Tucson wordt. Meest verbazingwekkende vind ik wel hoe goedkoop die in verhouding in de leaseprijs is. Krijg nog geld terug erop zelfs.
Ik vind soms de leaseprijzen heel vreemd. Bij mij is bijvoorbeeld de i30 Wagon veel goedkoper dan een Mazda CX-30, een Kia ProCeed en een Kia Ceed SW. Daarom heb ik voor de i30 gekozen. Alleen al vanwege de prijs, terwijl de fiscale waarde een stuk hoger ligt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:16

Ale-Gu

'Eel Goe'

TumTum schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:53:
[...]

Ik vind soms de leaseprijzen heel vreemd. Bij mij is bijvoorbeeld de i30 Wagon veel goedkoper dan een Mazda CX-30, een Kia ProCeed en een Kia Ceed SW. Daarom heb ik voor de i30 gekozen. Alleen al vanwege de prijs, terwijl de fiscale waarde een stuk hoger ligt.
Hogere restwaarde voor de LM?

Hier zou uw advertentie kunnen staan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TumTum
Ale-Gu schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:16:
[...]

Hogere restwaarde voor de LM?
Er zijn denk ik meerdere aspecten. Een Mazda CX-30 lijkt mij beter in dit geval qua restwaarde.. De i30 is niet heel populair op basis van de verkoopcijfers. Verschil met Kia zal minimaal zijn. Ik weet het niet, maar het verschil is in ieder geval flink op jaarbasis.

• Tweakx
Hi all! Ik heb gisteren een proefrit gemaakt in de Mercedes EQA. Heel comfortabel en een mooie bak. De verkoper had mij aangeraden om niet voor de standaard zwart te gaan, maar voor de metallic versie in verband met krassen. Klopt dit of meer een verkooptrucje?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SirLct
@Tweakx ik ben al vergeten wat je eisen waren maar had je ook in de achterbank gezeten?
Ik was toevallig vorige week voor banden wissel aangewezen door LM naar Merc dealer.
Daar even rond gekeken. Heb de EQA bekeken en achterin geprobeerd te zitten.
Nou ik ben vrij kort maar jeetje wat is de achterbank toch raar.....
Met name de bodem, die zit heel hoog waardoor je knie zo hoog komt te zitten.
Voor kinderen is het denk ik wel prettig maar anders is het niet te doen voor volwassenen.

• SirLct
The Eagle schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:52:
Daarom zeg ik ook maak een lange proefrit, van een weekend ofzo. Je wilt minimaal 1,5 uur rijden en dan uitgerust uitstappen. Daarbij zijn de stoelen van een Megane echt volkomen ruk, zowel de normale als de GT stoelen, dus dat is geen vergelijk. Je moet het echt ervaren en daar is een simpele proefrit eigenlijk te kort voor.
Nee hoor stoelen van Megane was wel goed! Voor mij dan.
Maar dit kwam al vaker, bij de een zit die ene stoel heel lekker, bij de ander dan helemaal niet.
Komt vaak door de verschillende verhouding tussen je beenlengte en je rug.
2 personen kunnen zelfde lengte hebben, zeg 1.80m, maar totaal andere ervaring hebben op bepaalde stoel.
Dus idd goed proefrijden en ook op de uitvoering waar je gaat nemen.
Want verschillende stoelen (standard, comfort, of sportstoelen) van zelfde auto kan ook heel verschillend zijn.

• The Eagle

The Eagle

Tweakx schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:37:
Hi all! Ik heb gisteren een proefrit gemaakt in de Mercedes EQA. Heel comfortabel en een mooie bak. De verkoper had mij aangeraden om niet voor de standaard zwart te gaan, maar voor de metallic versie in verband met krassen. Klopt dit of meer een verkooptrucje?
Krassen zie je op elke lak. Maar zou even met je leasemij of wagenparkbeheer checken, soms is metallic lak verplicht. En ivm restwaarde kan het nog gunstiger zijn in de lease ook.

• Tweakx
SirLct schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:50:
@Tweakx ik ben al vergeten wat je eisen waren maar had je ook in de achterbank gezeten?
Ik was toevallig vorige week voor banden wissel aangewezen door LM naar Merc dealer.
Daar even rond gekeken. Heb de EQA bekeken en achterin geprobeerd te zitten.
Nou ik ben vrij kort maar jeetje wat is de achterbank toch raar.....
Met name de bodem, die zit heel hoog waardoor je knie zo hoog komt te zitten.
Voor kinderen is het denk ik wel prettig maar anders is het niet te doen voor volwassenen.
Ja dat viel mij ook op. Heel vreemd voelde het. Daarentegen rijd ik voornamelijk zelf en voor die paar keer dat ik mensen achterin heb neem ik het wel voor lief.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:12
Tweakx schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:37:
Hoe erg zou je je er zelf aan storen? Metallic lak krast net zo snel als niet-metallic. Maar omdat unilak zwart meer spiegelt valt het wel wat sneller op omdat er geen metallic flakes zijn om het te verbloemen. Heb zelf 3.5 jaar een nieuwe Benz in uni-zwart gereden en heb op geen enkel moment spijt gehad, zag er tot de laatste dag prachtig uit wanneer hij fris gewassen was. Op metallic zwart vallen mij swirls van de wasstraat net zo goed op eigenlijk dus zou zo weer dezelfde keuze maken.

Kijk zoals The Eagle stelt wat je leaseregelement zegt en of de keuze van invloed is op je leasetarief. Je bijtelling zal natuurlijk sowieso omhoog gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tweakx
Cid Highwind schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:29:
[...]

Hoe erg zou je je er zelf aan storen? Metallic lak krast net zo snel als niet-metallic. Maar omdat unilak zwart meer spiegelt valt het wel wat sneller op omdat er geen metallic flakes zijn om het te verbloemen. Heb zelf 3.5 jaar een nieuwe Benz in uni-zwart gereden en heb op geen enkel moment spijt gehad, zag er tot de laatste dag prachtig uit wanneer hij fris gewassen was. Op metallic zwart vallen mij swirls van de wasstraat net zo goed op eigenlijk dus zou zo weer dezelfde keuze maken.

Kijk zoals The Eagle stelt wat je leaseregelement zegt en of de keuze van invloed is op je leasetarief. Je bijtelling zal natuurlijk sowieso omhoog gaan.
@The Eagle Dank voor jullie hulp. Het is niet verplicht maar Metallic kost mij wel 800 euro van mijn leasebedrag.. Fijn dat het volgens jou niet zoveel uitmaakt.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:12
Als je unilak ook gewoon mooi vindt en je het geld liever aan iets anders uitgeeft, vooral doen. Krasjes ga je sowieso niet voorkomen zo hoe anderen met jouw auto omgaan, en eventuele wasstraatswirls zijn sowieso normale gebruikssporen.
Pagina: 1 2 3 ... 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee