En door een andere review club wordt bijvoorbeeld de Scala
hier nogal geprezen (zeker in relatie tot de prijs).
Ik probeer de Scala hier niet te verdedigen overigens

. Ik wil maar aangeven dat welke auto iemand prettig vind sterk persoonlijk is. Ben zelf ook op zoek voor een opvolger van de Megane die ik nu rijdt.
Ik heb zelf de afgelopen maanden een Ceed en Focus als tijdelijke auto's gehad omdat de Megane die ik nu nog rijdt problemen had. Daarnaast ook proefgereden in een Octavia, Scala en Astra.
Na het lezen van ongeveer het halve internet met betrekking tot onder andere deze auto's concludeer ik voor mijzelf in ieder geval dat ik weinig heb aan veel reviews. Zo wordt een Ceed door veel testbladen de hemel in geprezen, echter vond ik zelf dat er onacceptabel veel geluid de cabine binnenkomt, en ook was ik niet echt overtuigd van het schakelgevoel van de versnellingsbak. De motor vind ik ook niet prettig klinken (nogal rauw en scherp geluid, vooral onderin). Dan ook nog wat kleine ergernissen zoals een Cruise Control die altijd 1 of 2 km/ afwijkt. Het onderstel kan bij kuilen ook flink 'hard' klappen doorgeven.
En ik wilde de Ceed erg graag goed vinden, want hij is ontzettend goed uitgerust voor het geld.
De Scala vind ik zelf een stuk fijner dan de Ceed, mede omdat deze wel stil (genoeg) is, en de 1.0 TSI met 110 PK erg goed bij de auto past. Dat het onderstel overdreven dweilerig is zoals Autoweek stelt herken ik zelf niet. De Octavia vond ik qua rijden vergelijkbaar met de Scala, waarbij de Octavia wel nog meer een 'zwevend tapijt' is, maar niet op een vervelende manier. Wel ben ik wat huiverig (zeker met de Octavia) voor problemen met het infotainment. Ik rijd het hele land door en dan wil ik niet met enige regelmaat gezeur met de navigatie hebben.
De Astra vond ik niet overtuigen. Vooral een erg hakerige versnellingsbak, en onder de 2000 toeren was de motor zo dood als een pier (terwijl de 1.2 met 130 PK op papier over meer koppel moet beschikken dan de 1.0 TGDI van Kia en de 1.0 TSI van VW). Hij was wel splik splinternieuw, ik kan mij voorstellen dat de bak wat minder hakerig wordt als de auto is ingereden.
Tot nu toe verreweg het meest overtuigd van de Focus. Stil, 1.0 Ecoboost motor goed genoeg, een ontzettend fijne versnellingsbak en het onderstel vind ik persoonlijk het prettigst van alles wat ik gereden heb. Comfortabel waar een onderstel comfortabel moet zijn maar wel met een wegligging die veel beter
voelt dan de concurrenten ervan. Ook kun je voor weinig geld extra AGR (meervoudig verstelbare) stoelen krijgen, net zoals bij Opel.
Blijf wel kijken naar zowel de Scala, of om toch weer opnieuw voor een Megane (met 1.0 blok) te kiezen. Beide zijn voor 24K - 25K fiscaal erg compleet uitgerust, terwijl een Focus Trendline met automatische airco en wat opties richting de 28K gaat....Tegelijkertijd vind ik een Focus wel echt stukken prettiger rijden en moet ik denk ik geen schrale centenpikker zijn en die maar gewoon kiezen.
Staat ook nog wel een proefrit met een Corolla Hybrid op de planning. Mijn vriendin rijdt een Auris, en de hybride aandrijflijn vind ik wel een heel groot pluspunt van Toyota. Mocht ik toch voor een automaat willen gaan is de Scala met automaat ook een optie (maar 1.500 euro meerprijs)
Vergeleken met de Focus zal dat wel wat minder rijplezier opleveren denk ik, aan de andere kant rijd ik zo'n 50K - 60K per jaar en voornamelijk snelweg....Snelweg rijden is toch niet zo boeiend en is een automaat wel comfortabel.....
Enfin. Luxe problemen enzo.