Leasebudget: 854, eigen bijdrage voor overschrijding is toegestaan en wordt in 1e 2 jaar ingehouden.
Kilometrage per jaar: Onbekend, ik rijd ca 20 á 25K per jaar.
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Alle grote merken zijn toegestaan.
Overige afhankelijkheden: Volledig elektrisch en metallic lak verplicht
Specifieke wensen: Ruime auto achterin en in de kofferruimte i.v.m. 3 kinderen . WLTP >500km i.v.m. winter en zomervakanties in Europa met de auto. Liefst redelijk snelladen, ook in de winter. Trekhaak, hoeft geen caraven mee, wel af en toe een tandemasser met redelijke lading.
Huidige auto: Kia EV6: Voordelen: rijdt heerlijk, strak op de weg zonder oncomfortabel te zijn. Snelladen enorm snel, ook in praktijk. Vindt hem ook gewoon mooi om te zien (pre facelift mooier dan huidige). Nadelen: lage auto dus zicht rondom wat beperkt, minder ruimte achterin voor 3 zitje. En door aflopende daklijn is kofferruimte minder praktisch, ondanks dat aantal liters nog best goed is. Touchknoppen in interieur zorgen dat ik na 5 jaar nog steeds altijd moet kijken wat ik doe i.p.v. blind. Doe mij maar fysieke knoppen.
Afgevallen auto's:
- A6 Avant Etron: Gave auto en goede EV, maar vind de eigen bijdrage te hoog worden). Idem voor BMW IX3 en Mercedes GLC.
- Peugeot 5008 EV: Geen fijne zit door scherm boven stuur, en algeheel gevoel viel tegen)
- Kia EV6: Wil toch wel wat anders en door aflopende daklijn wat klein aan het worden. Rijd wel super en qua EV ook top.
- Ford Explorer en Capri: Fijne auto's qua rijden en veel trekgewicht (veel meer dan meeste VAG auto's waar ze op gebaseerd zijn), maar Explorer is te klein en Capri heeft zelfde daklijn als EV6. Jammer dat er geen Capri Tourer met de daklijn van een Explorer is. Nog een klein kansje dat ik deze toch weer overweeg i.c.m. trekhaakkoffer voor de vakanties. Prijstechnisch dan wel echt gunstig.
- Toyota BZ4X Tourer: Proefrit gemaakt in de hatchbak. Qua rijden, zitpositie, inteireur, werking infotainment en piepjes infotainment gewoon niet onze auto. Vindt de Tourer op zich wel gaaf om te zien
Nu nog overwogen auto's:
- Eigen auto overnemen: Bij huidige kilometrage en reiskostenvergoeding (ca €430 netto) en geen bijtelling/ eigen bijdrage lijkt dit o.b.v. calculaties van de kosten op Autoweek en ANWB niet eens een gekke keuze. Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Risico op torenhoge elektriciteitsprijzen zoals tijdens start Oekraine oorlog ligt dan wel bij ons. Ondanks voldoende zonnepanelen zal na salderen een deel van de stroom van het net gekocht worden. Ben op zich niet bang voor veel onderhoudskosten de komende periode, alleen wat meer op de banden letten
. Overige voor en nadelen al genoemd hierboven, extra nadeel: langer in dezelfde auto. Is absoluut geen straf, maar wat nieuws is ook leuk. - Kia EV 5 plus advanced of GT line: de grotere EV6, moet nog een proefrit maken. Voordelen: best luxe aan te kleden zonder al te duur uit te pakken en veel ruimte. Nadelen: weer een Kia, ben nu super tevreden over de EV6 maar wat anders is ook leuk. En 400 volt techniek, dus veel langzamer snelladen. Had best wat meer willen betalen voor een formaat EV5 met techniek van EV6/9. De EV9 wordt dan weer veel te duur. Range en 1 stop range volgens EV database ook het minste van de overwogen auto's. Topsnelheid van 165kmh, niet dat ik nou zo vaak door Duitsland blaas, dus geen dealbreaker, maar wel opvallend laag. Nog te beoordelen: infotainment en rijgedrag (voorwielaandrijving i.p.v. RWD van de EV6).
- Renault Scenic iconic: Nog proefrit maken. Voordelen: vrij veel range voor de prijs, ruim en luxe aan te kleden voor de prijs. Nadelen: Ook geen super EV qua snelladen, (verplicht overnachten naar wintersport is ook gedoe en extra kosten en langer doorrijden met de kinderen houdt ook ergens op). Hoge tildrempel en vloer van kofferruimte is niet vlak. Nog te beoordelen: infotainment en rijgedrag (voorwielaandrijving). Was nooit fan van interieur en exterieur van Renault, maar deze is best leuk. En na 5 jaar Renault Clio was ik wel klaar met het merk, maar wellicht toch weer een kans geven.
- Model Y Premium: Voordelen: blijft een goede EV. Goed trekgewicht, goede infotainment. Opvallend lage eigen bijdrage gezien de fiscale waarde vergelen met andere modellen. Zal dus qua onderhoud, restwaarde, etc wel goed scoren. Nadelen: Wel erg kaal interieur. Liever toch wat fysieke knoppen, vind het in de EV6 al behelpen met touch knoppen.
- Skoda Enyaq 85 business: Voordelen: Ruim voorin en achterin, mooi interieur en combi van infotainment met aantal fysieke knoppen is fijn. Rijdt prima, hogere zwaartepunt wel merkbaar. Nadelen: Standaard audio is matig. Voor beter audio en wat andere zaken zijn behoorlijk dure pakketten nodig wat de auto een stuk duurder maakt dan eerder genoemde opties. Snelladen is redelijk, maar niet super. Wel veel beter dan 5 jaar geleden toen ik hem ook overwoog.
- Volkswagen ID 7 limited plus: Favoriet als auto, alleen die prijs qua bijtelling en eigen bijdrage
Voordelen: Gewoon een goede station EV, eigenlijk de enige voor mij (Nio geen optie, Opel en Peugeot te klein en o.b.v. verbrandingsmodel, BMW I5 te duur). Rijdt goed, zit goed, riant uitgerust, goede range, snelladen top voor 400V techniek. Met modelyear 27 nieuw infotainment en weer wat fysieke knoppen op het stuur. Nadelen: Alleen optiepakketten die hem vrij duur maken. Ik wil eigenlijk alleen de betere audio en geïsoleerde voorruiten maar moet daarvoor het volledige interieur en exterieur pakket nemen.
Trekgewicht: 1000KG tenzij ik de GTX neem die nog duurder is
Hoe dan VW? Een Ford Explorer/capri RWD op VAG platform mag 1800kg, een Enyaq 85 mag 2000. Hoe kan dan het absolute topmodel EV van VW slechts 1000? Dealbreaker? Nee wellicht niet, maar dat hadden ze voor MY27 echt wel aan mogen passen.
Als iemand nog alternatieven, of overwegingen voor de genoemde auto's heeft verneem ik het graag.