• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

freijnen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:57:
Het bedrijf waar ik voor werk is onlangs overgenomen. En de nieuwe baas heeft een heel ander mobiliteitsbeleid. Voorheen had ik een prive auto (Mazda 6 uit 2009) en reed ik met een pool auto (Hybride Mini Countryman Cooper S). Maar nu moet ik dus aan een lease auto. De Mazda is weg (met pijn in het hart) en ik rij nu tijdelijk lease uit de Athlon Flex lease pool. Maar de bedoeling is dat ik een vaste lease auto ga kiezen. Maar ik heb geen idee wat mogelijk is in mijn budget. Hier het invullijstje:
Leasebudget: 885,- met de mogelijkheid tot een eigen bijdrage tot 100,-
Kilometrage per jaar: 40.000
Contractduur: waarschijnlijk 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, maar persoonlijk liever geen Tesla
Overige afhankelijkheden:moet een electrische auto zijn
Specifieke wensen: WLTP 500+ (liever zelfs 600+). Voldoende zitplek (gezin van 4, zowel ik als mijn oudste zoon zijn 1.93 meter lang) ook op de achterbank. En daarbij ook nog wat kofferbak ruimte.
Uiteindelijke keuze: Zou een VW ID7 touring passen in dit budget? Een Volvo EX60 zal niet lukken denk ik. Ik vind een Mercedes CLA shooting wel mooi, maar is die ruim genoeg? Kortom, graag wat adviezen voor auto's die zouden passen in mijn budget.
Je kunt bijv. hier wel zo'n beetje zien wat een auto mag kosten: https://directlease.nl/ voor het idee zal ik altijd: vervangend vervoer budget én zomer/winter wissel aanvinken om de prijzen goed scherp te hebben. DL kan soms duur zijn, soms goedkoop, een alternatieve LM kan soms tot 10% onder de DL prijs duiken. Maar dat is ook afhankelijk of je vast zit aan één LM.
Daarbij, waarom moet je Mazda 6 weg? Je werkgever kan je niet verplichten de leaseauto in de bijtelling te gaan rijden. Je kunt er ook voor kiezen om er alleen zakelijke kilometers mee te gaan rijden en de auto buiten de bijtelling te laten. Kun je privé wat anders rijden.

De goedkoopste ID7 Tourer, Limited Edition met het nieuwe MY27 kleinste accupakket (59 kWh) is zonder opties met jouw parameters bij DL €967/mnd 40k km/48mnd/500€ ER/zomer+winter banden.

De CLA is kleiner, minder achterbankruimte zal zeker met jullie lengte minder prettig zijn. De goedkoopste EX60 is €1266.

Persoonlijk vind ik de 40k km met 4 jr wel wat incourant hierdoor ben je genoodzaakt toch al snel een wat goedkopere auto te rijden omdat je op papier veel kilometers zou moeten rijden. Dit i.c.m. de €885 en verplicht elektrisch vind ik in vergelijking met de eerdere Mini Countryman Cooper S niet helemaal overeenkomen. Zeker nu er wat zaken veranderen zijn er wel argumenten te vinden om het gesprek hierover aan te gaan. Maar dat is meer een discussie voor in: Topicreeks: Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• freijnen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:00
True schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:20:
[...]

Je kunt bijv. hier wel zo'n beetje zien wat een auto mag kosten: https://directlease.nl/ voor het idee zal ik altijd: vervangend vervoer budget én zomer/winter wissel aanvinken om de prijzen goed scherp te hebben. DL kan soms duur zijn, soms goedkoop, een alternatieve LM kan soms tot 10% onder de DL prijs duiken. Maar dat is ook afhankelijk of je vast zit aan één LM.
Daarbij, waarom moet je Mazda 6 weg? Je werkgever kan je niet verplichten de leaseauto in de bijtelling te gaan rijden. Je kunt er ook voor kiezen om er alleen zakelijke kilometers mee te gaan rijden en de auto buiten de bijtelling te laten. Kun je privé wat anders rijden.

De goedkoopste ID7 Tourer, Limited Edition met het nieuwe MY27 kleinste accupakket (59 kWh) is zonder opties met jouw parameters bij DL €967/mnd 40k km/48mnd/500€ ER/zomer+winter banden.

De CLA is kleiner, minder achterbankruimte zal zeker met jullie lengte minder prettig zijn. De goedkoopste EX60 is €1266.

Persoonlijk vind ik de 40k km met 4 jr wel wat incourant hierdoor ben je genoodzaakt toch al snel een wat goedkopere auto te rijden omdat je op papier veel kilometers zou moeten rijden. Dit i.c.m. de €885 en verplicht elektrisch vind ik in vergelijking met de eerdere Mini Countryman Cooper S niet helemaal overeenkomen. Zeker nu er wat zaken veranderen zijn er wel argumenten te vinden om het gesprek hierover aan te gaan. Maar dat is meer een discussie voor in: Topicreeks: Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven
Bedankt voor je antwoord! En voor de DL link. Pffff, die Volvo EX60 valt duur uit. En de ID7 touring valt me ook wat tegen in prijs dan. Ik denk dat ik zowiezo samen met mijn zoon eens moet gaan proefzitten in de CLA shooting brake en in een Volvo EX40. Wellicht is een Polestar 2 een optie. Mooie auto om te zien vind ik.

Je hebt gelijk over die Mazda 6. Ik had die prive kunnen houden. Maar gezien de leeftijd van die auto en het brandstofverbruik (1 op 11 met een 2.5 motor) was het een verstandigere keuze om de bijtelling voor lief te nemen en alles met de lease auto te gaan rijden.

De Mini pool auto was een keuze van mijn oude baas. Die vond het erg leuk om 2 leuke Mini's als pool auto bij de zaak te hebben staan. Het waren ook fijne auto's met best nog wat ruimte op de achterbank. Alleen de kofferbak hopeloos te klein.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
freijnen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:44:
[...]

Wellicht is een Polestar 2 een optie. Mooie auto om te zien vind ik.
Die heb ik en naar mijn mening niet de ruimste auto achterin.

Verder zou ik gewoon offertes opvragen bij de LM waar jullie zitten. Prijzen schieten alle kanten op. En inderdaad zoals anderen ook al aangeven, 40.000km en 4 jaar drijft de prijs aanzienlijk op. Je budget is best ruim, maar deze voorwaarden beïnvloeden de leaseprijs aanzienlijk.
Pagina: 1 ... 73 74 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.