• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

freijnen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:57:
Het bedrijf waar ik voor werk is onlangs overgenomen. En de nieuwe baas heeft een heel ander mobiliteitsbeleid. Voorheen had ik een prive auto (Mazda 6 uit 2009) en reed ik met een pool auto (Hybride Mini Countryman Cooper S). Maar nu moet ik dus aan een lease auto. De Mazda is weg (met pijn in het hart) en ik rij nu tijdelijk lease uit de Athlon Flex lease pool. Maar de bedoeling is dat ik een vaste lease auto ga kiezen. Maar ik heb geen idee wat mogelijk is in mijn budget. Hier het invullijstje:
Leasebudget: 885,- met de mogelijkheid tot een eigen bijdrage tot 100,-
Kilometrage per jaar: 40.000
Contractduur: waarschijnlijk 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, maar persoonlijk liever geen Tesla
Overige afhankelijkheden:moet een electrische auto zijn
Specifieke wensen: WLTP 500+ (liever zelfs 600+). Voldoende zitplek (gezin van 4, zowel ik als mijn oudste zoon zijn 1.93 meter lang) ook op de achterbank. En daarbij ook nog wat kofferbak ruimte.
Uiteindelijke keuze: Zou een VW ID7 touring passen in dit budget? Een Volvo EX60 zal niet lukken denk ik. Ik vind een Mercedes CLA shooting wel mooi, maar is die ruim genoeg? Kortom, graag wat adviezen voor auto's die zouden passen in mijn budget.
Je kunt bijv. hier wel zo'n beetje zien wat een auto mag kosten: https://directlease.nl/ voor het idee zal ik altijd: vervangend vervoer budget én zomer/winter wissel aanvinken om de prijzen goed scherp te hebben. DL kan soms duur zijn, soms goedkoop, een alternatieve LM kan soms tot 10% onder de DL prijs duiken. Maar dat is ook afhankelijk of je vast zit aan één LM.
Daarbij, waarom moet je Mazda 6 weg? Je werkgever kan je niet verplichten de leaseauto in de bijtelling te gaan rijden. Je kunt er ook voor kiezen om er alleen zakelijke kilometers mee te gaan rijden en de auto buiten de bijtelling te laten. Kun je privé wat anders rijden.

De goedkoopste ID7 Tourer, Limited Edition met het nieuwe MY27 kleinste accupakket (59 kWh) is zonder opties met jouw parameters bij DL €967/mnd 40k km/48mnd/500€ ER/zomer+winter banden.

De CLA is kleiner, minder achterbankruimte zal zeker met jullie lengte minder prettig zijn. De goedkoopste EX60 is €1266.

Persoonlijk vind ik de 40k km met 4 jr wel wat incourant hierdoor ben je genoodzaakt toch al snel een wat goedkopere auto te rijden omdat je op papier veel kilometers zou moeten rijden. Dit i.c.m. de €885 en verplicht elektrisch vind ik in vergelijking met de eerdere Mini Countryman Cooper S niet helemaal overeenkomen. Zeker nu er wat zaken veranderen zijn er wel argumenten te vinden om het gesprek hierover aan te gaan. Maar dat is meer een discussie voor in: Topicreeks: Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • freijnen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-06 19:46
True schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:20:
[...]


Je kunt bijv. hier wel zo'n beetje zien wat een auto mag kosten: https://directlease.nl/ voor het idee zal ik altijd: vervangend vervoer budget én zomer/winter wissel aanvinken om de prijzen goed scherp te hebben. DL kan soms duur zijn, soms goedkoop, een alternatieve LM kan soms tot 10% onder de DL prijs duiken. Maar dat is ook afhankelijk of je vast zit aan één LM.
Daarbij, waarom moet je Mazda 6 weg? Je werkgever kan je niet verplichten de leaseauto in de bijtelling te gaan rijden. Je kunt er ook voor kiezen om er alleen zakelijke kilometers mee te gaan rijden en de auto buiten de bijtelling te laten. Kun je privé wat anders rijden.

De goedkoopste ID7 Tourer, Limited Edition met het nieuwe MY27 kleinste accupakket (59 kWh) is zonder opties met jouw parameters bij DL €967/mnd 40k km/48mnd/500€ ER/zomer+winter banden.

De CLA is kleiner, minder achterbankruimte zal zeker met jullie lengte minder prettig zijn. De goedkoopste EX60 is €1266.

Persoonlijk vind ik de 40k km met 4 jr wel wat incourant hierdoor ben je genoodzaakt toch al snel een wat goedkopere auto te rijden omdat je op papier veel kilometers zou moeten rijden. Dit i.c.m. de €885 en verplicht elektrisch vind ik in vergelijking met de eerdere Mini Countryman Cooper S niet helemaal overeenkomen. Zeker nu er wat zaken veranderen zijn er wel argumenten te vinden om het gesprek hierover aan te gaan. Maar dat is meer een discussie voor in: Topicreeks: Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven
Bedankt voor je antwoord! En voor de DL link. Pffff, die Volvo EX60 valt duur uit. En de ID7 touring valt me ook wat tegen in prijs dan. Ik denk dat ik zowiezo samen met mijn zoon eens moet gaan proefzitten in de CLA shooting brake en in een Volvo EX40. Wellicht is een Polestar 2 een optie. Mooie auto om te zien vind ik.

Je hebt gelijk over die Mazda 6. Ik had die prive kunnen houden. Maar gezien de leeftijd van die auto en het brandstofverbruik (1 op 11 met een 2.5 motor) was het een verstandigere keuze om de bijtelling voor lief te nemen en alles met de lease auto te gaan rijden.

De Mini pool auto was een keuze van mijn oude baas. Die vond het erg leuk om 2 leuke Mini's als pool auto bij de zaak te hebben staan. Het waren ook fijne auto's met best nog wat ruimte op de achterbank. Alleen de kofferbak hopeloos te klein.

  • SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
freijnen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:44:
[...]

Wellicht is een Polestar 2 een optie. Mooie auto om te zien vind ik.
Die heb ik en naar mijn mening niet de ruimste auto achterin.

Verder zou ik gewoon offertes opvragen bij de LM waar jullie zitten. Prijzen schieten alle kanten op. En inderdaad zoals anderen ook al aangeven, 40.000km en 4 jaar drijft de prijs aanzienlijk op. Je budget is best ruim, maar deze voorwaarden beïnvloeden de leaseprijs aanzienlijk.

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

40k /4jaar was ca 20 jaar geleden de norm. Imho wel een beetje achterhaald. Zit zelf op 35k / 5 jaar, ook proberen aan te passen. Maar zoals onze directeur toen zei: als ik dat doe kunnen degenen die weinig moeten rijden dat in een Porsche doen, en zij die heel veel rijden hebben slechts het budget voor een fiat Panda. En die snap ik wel :)
Beleid en regelgeving moet voor iedereen gelijk zijn. En pas je dus niet zomaar aan, zeker niet bij een groter bedrijf.

Misschien meer voor het andere topic, aar ik deel hem toch ff omdat je dan ook snapt dat dit niet zomaar aangepast kan of zal worden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-06 12:06
Bij ons is het budget wel bepaald op 40k/4j zodat voor iedereen het budget gelijk is (obv je functie zit je bij ons in 1 van 4 categorieën).
De uiteindelijke bestelling wordt bij ons door HR gedaan en dan obv je (ingeschatte) kilometers.
Kan dus best zijn dat het uiteindelijke contract dan obv 25k/4j is of zo (al gaan we nu langzamerhand over naar 4,5 jaar)

  • Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:11
The Eagle schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:06:
40k /4jaar was ca 20 jaar geleden de norm. Imho wel een beetje achterhaald. Zit zelf op 35k / 5 jaar, ook proberen aan te passen. Maar zoals onze directeur toen zei: als ik dat doe kunnen degenen die weinig moeten rijden dat in een Porsche doen, en zij die heel veel rijden hebben slechts het budget voor een fiat Panda. En die snap ik wel :)
Beleid en regelgeving moet voor iedereen gelijk zijn. En pas je dus niet zomaar aan, zeker niet bij een groter bedrijf.

Misschien meer voor het andere topic, aar ik deel hem toch ff omdat je dan ook snapt dat dit niet zomaar aangepast kan of zal worden :)
WGs moeten eigelijk indexeren of norm verlagen en budget gelijkhouden. Maar goed, snap het wel. Kosten een beetje drukken. Bij ons is er sowieso ontmoediging beleid qua aufo’s. Niemand heeft hem ook nodig voor het werk.

  • KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-06 17:01
Ben op zoek naar wat advies. Heb nu een VW ID.5 GTX. Ga werken bij een ander bedrijf en krijg een pool auto. Een Renault Megane e-Tech uit 2024. Valt een categorie lager dan de mijne dus ik mag in theorie nog eens wisselen naar een hogere categorie (dus grotere auto).

Situatie: 2 jonge kinderen, dus twee keer een base op de achterbank met stoeltjes. Op vakantie veel 'zooi' meenemen dus een grote kofferbak is handig. In de ID.5 past het allemaal goed. Kleinere koffer gaat echt behelpen zijn. Vriendin heeft een auto, nodig vanwege werk. Dat is een kleine Opel Corsa.


Scenario 1: ik ga zakelijk de Renault rijden met bijtelling. Ik wacht tot er een grotere auto is en ga die rijden. Kosten hiervoor zijn in eerste instantie 375 euro bijtelling, straks een stuk meer (de ID.5 was 575 euro bijtelling).

Scenario 2: ik ga de Renault rijden zonder bijtelling, dus alleen prive en we kopen prive een grotere auto.

We rijden iets van 5k per jaar aan km met de eigen auto. Dat zullen er straks meer worden als we geen andere auto meer hebben waar we prive mee kunnen rijden.

Wat is wijsheid? Ik kom er niet uit in mijn hoofd.

  • koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-06 19:50
KaiseRRuby schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:03:
Ben op zoek naar wat advies. Heb nu een VW ID.5 GTX. Ga werken bij een ander bedrijf en krijg een pool auto. Een Renault Megane e-Tech uit 2024. Valt een categorie lager dan de mijne dus ik mag in theorie nog eens wisselen naar een hogere categorie (dus grotere auto).

Situatie: 2 jonge kinderen, dus twee keer een base op de achterbank met stoeltjes. Op vakantie veel 'zooi' meenemen dus een grote kofferbak is handig. In de ID.5 past het allemaal goed. Kleinere koffer gaat echt behelpen zijn. Vriendin heeft een auto, nodig vanwege werk. Dat is een kleine Opel Corsa.


Scenario 1: ik ga zakelijk de Renault rijden met bijtelling. Ik wacht tot er een grotere auto is en ga die rijden. Kosten hiervoor zijn in eerste instantie 375 euro bijtelling, straks een stuk meer (de ID.5 was 575 euro bijtelling).

Scenario 2: ik ga de Renault rijden zonder bijtelling, dus alleen prive en we kopen prive een grotere auto.

We rijden iets van 5k per jaar aan km met de eigen auto. Dat zullen er straks meer worden als we geen andere auto meer hebben waar we prive mee kunnen rijden.

Wat is wijsheid? Ik kom er niet uit in mijn hoofd.
ik ga binnenkort ook over naar een nieuwe werkgever maar heb daar de optie om mijn huidige auto mee te nemen. Heb je die optie ook overwogen/nagevraagd?

...


  • KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-06 17:01
koentjuh1987 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:18:
[...]

ik ga binnenkort ook over naar een nieuwe werkgever maar heb daar de optie om mijn huidige auto mee te nemen. Heb je die optie ook overwogen/nagevraagd?
Jazeker, dat is geen optie.

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@KaiseRRuby eigenlijk ga je offtopic, zou je eigen topic maken met je vraag.
Met de huidige prijzen voor benzine en stroom heb je een leasebak er al snel uit tov prive rijden. Dus no brainer imho.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:17
The Eagle schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:50:
@KaiseRRuby eigenlijk ga je offtopic, zou je eigen topic maken met je vraag.
Met de huidige prijzen voor benzine en stroom heb je een leasebak er al snel uit tov prive rijden. Dus no brainer imho.
Dat ligt maar net aan je situatie (thuis laden, privé kms, etc). Ik laad met de privé EV gemiddeld denk voor 2-3ct per kWh (lang leve de zon en ERE certificaten).

  • KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-06 17:01
The Eagle schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:50:
@KaiseRRuby eigenlijk ga je offtopic, zou je eigen topic maken met je vraag.
Met de huidige prijzen voor benzine en stroom heb je een leasebak er al snel uit tov prive rijden. Dus no brainer imho.
Ik laad voor 25 cent thuis, ivm vve en grote inkoop.

  • SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
VidaR-9 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:57:
[...]

Dat ligt maar net aan je situatie (thuis laden, privé kms, etc). Ik laad met de privé EV gemiddeld denk voor 2-3ct per kWh (lang leve de zon en ERE certificaten).
Extra lekker als de werkgever je dan nog betaalt per kWh die je in de auto stopt…

  • Eastblocker99
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:12
Hi allemaal,

Ik twijfel tussen een Tesla Model 3 en een Model Y en ben benieuwd naar ervaringen van mensen die dezelfde keuze hebben gemaakt.

Huidige situatie:
  • Ik rijd nu een rijk uitgeruste Tesla Model 3 (2025)
  • Echt heel tevreden over het premium gevoel, audio en het sportieve rijden
  • We krijgen binnenkort ons eerste kindje en ik switch dus van werkgever.
Netto bijtelling:
  • Wit Model 3: €312 p/m
  • Wit Model Y RWD: €347 p/m
Dus het verschil is maar €35 netto per maand.

Rationeel voelt de Model Y logischer:
  • hogere instap, voor lange mensen zoals ik altijd handig
  • makkelijker met kinderstoel
  • grotere kofferbak
  • meer ruimte in het algemeen
Maar de Model Y die ik zou krijgen is de standaard RWD uitvoering, dus wel een stuk “kaler”.

Mijn twijfel is eigenlijk:
Ga ik op termijn blijer worden van de praktische voordelen van de Model Y, of ga ik elke dag denken: Mijn oude Model 3 voelde gewoon luxer/fijner.

Mensen die van een rijk uitgeruste Model 3 naar een standaard Model Y zijn gegaan:
  • Hebben jullie spijt gehad?
  • Wen je snel aan het minder premium gevoel?
  • Is de extra ruimte met een baby echt zo fijn als mensen zeggen?
Ben benieuwd naar eerlijke ervaringen :)

  • koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-06 19:50
Eastblocker99 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:27:
Hi allemaal,

Ik twijfel tussen een Tesla Model 3 en een Model Y en ben benieuwd naar ervaringen van mensen die dezelfde keuze hebben gemaakt.

Huidige situatie:
  • Ik rijd nu een rijk uitgeruste Tesla Model 3 (2025)
  • Echt heel tevreden over het premium gevoel, audio en het sportieve rijden
  • We krijgen binnenkort ons eerste kindje en ik switch dus van werkgever.
Netto bijtelling:
  • Wit Model 3: €312 p/m
  • Wit Model Y RWD: €347 p/m
Dus het verschil is maar €35 netto per maand.

Rationeel voelt de Model Y logischer:
  • hogere instap, voor lange mensen zoals ik altijd handig
  • makkelijker met kinderstoel
  • grotere kofferbak
  • meer ruimte in het algemeen
Maar de Model Y die ik zou krijgen is de standaard RWD uitvoering, dus wel een stuk “kaler”.

Mijn twijfel is eigenlijk:
Ga ik op termijn blijer worden van de praktische voordelen van de Model Y, of ga ik elke dag denken: Mijn oude Model 3 voelde gewoon luxer/fijner.

Mensen die van een rijk uitgeruste Model 3 naar een standaard Model Y zijn gegaan:
  • Hebben jullie spijt gehad?
  • Wen je snel aan het minder premium gevoel?
  • Is de extra ruimte met een baby echt zo fijn als mensen zeggen?
Ben benieuwd naar eerlijke ervaringen :)
Heb zelf beide modellen gereden.
Model 3 (2023). Prima auto waar je 2 kinderzitjes wel in kwijt kan. Met mijn 2.04m past dat opzich prima achter het stuur.
Nu rijd ik een model y (2025 premium LR RWD). Ruimtelijk gezien voelt het als iets meer ruimte maar dat gaat vooral meer de hoogte in. Wel merk ik zelf meer verschil met de kofferbak. Net wat meer ruimte waardoor er al gauw wat meer in de kofferbak past naast een kinderwagen. Je kunt voor mijn gevoel net iets hoger doorstapelen met de tassen.

Heb je naast de model y standard ook weer de keuze uit een model 3? of zijn er nog andere opties waar je uit kan/mag kiezen? Ik heb zelf er laatst voor gekozen om mijn huidige auto mee te nemen naar mijn nieuwe werkgever aangezien die fiscaal nog aantrekkelijk was itt de nieuwe regeling en ook prima bevalt als gezinsauto.

...


  • Eastblocker99
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:12
koentjuh1987 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:09:
[...]

Heb zelf beide modellen gereden.
Model 3 (2023). Prima auto waar je 2 kinderzitjes wel in kwijt kan. Met mijn 2.04m past dat opzich prima achter het stuur.
Nu rijd ik een model y (2025 premium LR RWD). Ruimtelijk gezien voelt het als iets meer ruimte maar dat gaat vooral meer de hoogte in. Wel merk ik zelf meer verschil met de kofferbak. Net wat meer ruimte waardoor er al gauw wat meer in de kofferbak past naast een kinderwagen. Je kunt voor mijn gevoel net iets hoger doorstapelen met de tassen.

Heb je naast de model y standard ook weer de keuze uit een model 3? of zijn er nog andere opties waar je uit kan/mag kiezen? Ik heb zelf er laatst voor gekozen om mijn huidige auto mee te nemen naar mijn nieuwe werkgever aangezien die fiscaal nog aantrekkelijk was itt de nieuwe regeling en ook prima bevalt als gezinsauto.
Merkte je bij de Model 3 niet dat je veel meer met gebogen knieën zat? Dat verschil merkte ik gisteren echt tijdens een proefrit met een Model Y Standard.

Ik kan inderdaad ook mijn huidige Model 3 Premium overnemen. Fiscaal is dat zelfs nog aantrekkelijker. Ik zou ook voor iets totaal anders kunnen gaan, zoals een Skoda Elroq of een BMW iX1, maar ik heb het gevoel dat die uiteindelijk vaak meer kosten ten opzichte van wat je ervoor terugkrijgt.

Weet iemand of ze de auto van je oude werkgever nog kunnen overnemen als je niet direct bij je nieuwe werkgever begint? Er zit bij mij een maand tussen waarin ik niet onder contract sta. Wordt dat een lastig verhaal?

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:34
Eastblocker99 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:20:
[...]
Weet iemand of ze de auto van je oude werkgever nog kunnen overnemen als je niet direct bij je nieuwe werkgever begint? Er zit bij mij een maand tussen waarin ik niet onder contract sta. Wordt dat een lastig verhaal?
Dat moet je aan je nieuwe werkgever vragen. Dat kunnen wij niet voor je werkgever beslissen. Maar dat is meer voor Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 22-05-2026 10:24 ]


  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Eastblocker99 Met een kind heb je nooit ruimte genoeg, zeker niet met een baby ;)
Opties van beide auto's even naast elkaar liggen. De RWD is volgens mij ietsje kaler maar niet heel veel (als ik de recenties lees, that is). De vraag is vooral of je dingen gaat missen. EN sowieso: je wordt vader, je moet vanaf nu simpelweg concessies doen ;)

That sai: ik rij zelf een Passat station en heb die naast de Y gezet. QUa ruimte achterin scheelt het niet heel veel. Net zo diep, net zo breed. Alleen loopt de Y wat ronder af en heb ik bij de Passat nog ruimte onder de vlakke laadvloer - dat heeft de Y uiteraard niet.

Verder no0brainer imho :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:34
The Eagle schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:57:
@Eastblocker99 en heb ik bij de Passat nog ruimte onder de vlakke laadvloer - dat heeft de Y uiteraard niet.
Dan heb je nog nooit de laadvloer van de Tesla eruit/omhoog gehaald...
(Plus nog de ruimte onder de voorklep waar een grote weekendtas in past. Doen wij met vakantie de overnachtingstas in met toilettassen en schone kleding in (voor 4).

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

jongetje schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:38:
[...]

Dan heb je nog nooit de laadvloer van de Tesla eruit/omhoog gehaald...
(Plus nog de ruimte onder de voorklep waar een grote weekendtas in past. Doen wij met vakantie de overnachtingstas in met toilettassen en schone kleding in (voor 4).
Jawel. Maar jij nog nooit een laadvloer van een Passat verwacht ik. Ca 15 cm hoog onder de hele laadvloer, plus alle ruimte waar een reservewiel (of in mijn geval de verwijderbare subwoofer) in past. Model Y heeft wel een bak, maar vergeleken bij de Passat is dat een bakje ;)

Fwiw: toevallig net volgeladen ivm een korte vakantie. Onder de vloer liggen de subwoofer, 3 paraplu's, twee stuntsteps, paar werphengels, viskoffer, lokaas, klapstoeltje en dan nog het eea aan losse zooi. Hou hoop lege ruimte over ook nog.
Dat past zeker weten niet in het bakje van die Y ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-06 19:50
Eastblocker99 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:20:
[...]

Merkte je bij de Model 3 niet dat je veel meer met gebogen knieën zat? Dat verschil merkte ik gisteren echt tijdens een proefrit met een Model Y Standard.
Ja merk je wel. je zit natuurlijk ook iets lager ten opzichte van de zithouding in een Y. Dat maakte ook dat ik de keuze destijds heb gemaakt voor de nieuwe Y. Naast de ruimte die het meer biedt zit je ook niet een fractie hoger/rechter..

...


  • Billieach
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-06 14:47
Hallo Allemaal,

Ik mag alweer iets leuks uitkiezen. Mijn huidige situatie is het volgende:

op het moment rijd ik, 4jarig contract loopt eind dit jaar af, een Mercedes A classe hatch back, van 2023. Toen had ik nog 1 kindje.

Nu zijn het 3 kids en ik wil graag een 7 zitter vanaf volgend jaar nemen. De reden is simpel, kids kunnen niet van elkaar afblijven achter in. Dus ik wil 2 van de 3 kids apart hebben lol. Ze zijn 7,6 en 2 jaar

nu zit ik te twijfelen om het volgende:

Lease budget is trouwens 985 per maand excl brandstof. 300 per maand brandstof mag er bij.

Ik zit te denken aan een VW Tayron, Mercedes GLB de nieuwe. Eigen bijdrage vind ik nie zo erg als het oploopt tot 60 eu per maand extra ofzo. Ik heb nog echt weinig rond gekeken naar auto’s. Dus ik dacht ik vraag naar jullie ervaring met kids en SUVS.

liefst niet volledig elektrisch. Of de actieradius moet echt top zijn. Wel benzine hybrid.

Daarnaast ja, ik sta open voor veel keus.

Nogmaals, ik zal vast te weinig info geven, maar dat komt echt omdat ik nog niet eens heb rond gekeken naar wat ik echt wil. Chinese auto’s mag helaas niet want het is een Amerikkaans bedrijf waar ik werk.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:34
@Billieach Weet je zeker dat je niet volledig elektrisch moet ivm de pseudo eindheffing waarbij de werkgever ook een soort bijtelling moet betalen over de cataloguswaarde.
En anders misschien de Kodiaq?

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Billieach graag even de template gebruiken. Je budget is ruim, maar kan afhankelijk van looptijd en kilometers ook krap zijn bijvoorbeeld ;)

7 zitters kun je selecteren op AutoWeek en dan verder zoeken op direct lease wat in de buurt komt qua kosten.

Kodiaq phev is iirc niet als 7 zits leverbaar, is of/of.
Audi komt wel met een q9 maar die zal wel boven budget zijn ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@Billieach de extra zitplaatsen gaan ten koste van de laadruimte achterin, dus op momenten dat je die ruimte nodig hebt zullen de kids alsnog naast elkaar zitten.

verder is de Model Y in de AWD configuratie als 7-zitter met goede range te bestellen. Door het schuin aflopende dak volgens mij wel vooral geschikt voor kleinere kinderen.

  • Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-06 12:06
Extra plek gaat idd ten koste van de laadruimte maar met wat anders indelen gaat dat ook met vakanties best wel goed.

Heb zelf de e5008 en ik heb andere duffelsbags gekocht waarvan ik er 2 op elkaar tussen de 2 kinderen op de eerste bank zet (gelijk een muurtje ertussen ;-) )

De duffels hebben precies de lengte dat ze goed tussen de voorste stoelen en de rugleuning van de 2de rij passen

dan nr 3 op 1 van de 2 stoelen op de 3de rij (de andere stoel wel plat)

ik zet daar dan de koelbox (kan hij er onderweg evt wat uit halen) en de koelbox schuift het minste zodat hij niet bij iedere scherpe bocht de bagage op hem krijgt

  • Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:40
@Billieach Ik heb niet gekeken of het in budget past maar 7-zitter en PHEV dan zou ik kijken naar:

Mazda CX-80, Hyundai Santa Fe, Volvo XC90

En als het volledig elektrisch moet: Hyundai Ioniq 9/Kia EV9,

HD4Life @ Full-HD


  • RvA91
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-06 13:04
Hallo allemaal,

ik mag binnenkort een (elektrische) leaseauto uitzoeken en ben op zoek naar wat advies / alternatieven. De kilometrage per jaar is een gegeven vanuit werkgever om onderling gedoe te voorkomen, Ik zit zelf veel lager, echter heb ik wel relatief regelmatig vrij lange ritten naar klanten door het land. Daarnaast geen opladen voor de deur in onze gemeente dus extra range is toch een grote pré.

We rijden op dit moment privé een Volvo V40 T3 uit 2015, deze gaat eruit. We hebben een kleine van 1,5, en ik zoek inmiddels toch ook wel echt meer ruimte dan deze auto biedt.

Leasebudget: 725,- excl. energie. Eigen bijdrage mag (in overleg) vrijwel onbeperkt oplopen, maar gezien beperkte privékilometers wil ik dit tot het minimum beperken.
Kilometrage per jaar: 35.000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Alles beschikbaar binnen de Athlon configurator mag. Qua techniek liever geen Stellantis. De wederhelft heeft problemen met het Tesla imago, de model 3 en model Y standard waren anders mijn topkeuzes.
Specifieke wensen: WLTP liefst 500+. Voldoende ruimte voor een gezin van 3, met wat ruimte voor uitbreiding.
Uiteindelijke keuze: Tesla heeft/had mijn grote voorkeur. Ook proefgereden in de Ford Explorer EV, zeker in de blauwe kleur een fraaie auto maar het rijden was een beetje "meh". Daarnaast valt op dat de Explorer/Id4/Enyaq varianten in de extended range pakketten toch wel erg duur uit lijken te vallen. De EV4 nog niet gereden, wel bekeken, vond ik vrij druk vanbinnen maar dit kan ook komen omdat ik net bij Tesla vandaan kwam.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:34
@RvA91 Wil je echt hiervoor de Model Y (ik zou geen 3 nemen met 3 kinderen) laten schieten? Dan kom je al snel bij een Enyaq of een id.x oid uit want een Mercedes of BMW is een stuk duurder en Chinees zal je wederhelft dan ook niet willen neem ik aan.

  • RvA91
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-06 13:04
@jongetje Dat is- en blijft inderdaad een erg lastige rationeel gezien, ze bieden een vrij compleet pakket tegen een aantrekkelijk tarief. Ik ben benieuwd of ik nog keuzes over het hoofd zie. We willen nog bij een Scenic E-Tech gaan kijken, die lijkt ook prijstechnisch wat gunstiger uit te vallen dan de Elroq/Explorer.

Kleine nuance, we zijn nu een gezin van 3 (Ik, de vrouw en een kleine van 1,5). Een 2e is geen zekerheid maar wil ik zeker klaar voor zijn gezien we toch 5 jaar met de auto doormoeten. Onze privékilometers zijn vrij beperkt, beide opa's en oma's wonen ook dichtbij. Woon-werk valt ook erg mee. Formaat Enyaq is een beetje overkill. Vandaar dat Elroq/Explorer qua ruimte buiten een eventuele vakantie eigenlijk wel prima is. Het valt dan vooral tegen dat de Y, welke die extra ruimte wel als bonus biedt nog een stuk scherper in het leasetarief zit.

  • koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-06 19:50
RvA91 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:53:
@jongetje Dat is- en blijft inderdaad een erg lastige rationeel gezien, ze bieden een vrij compleet pakket tegen een aantrekkelijk tarief. Ik ben benieuwd of ik nog keuzes over het hoofd zie. We willen nog bij een Scenic E-Tech gaan kijken, die lijkt ook prijstechnisch wat gunstiger uit te vallen dan de Elroq/Explorer.

Kleine nuance, we zijn nu een gezin van 3 (Ik, de vrouw en een kleine van 1,5). Een 2e is geen zekerheid maar wil ik zeker klaar voor zijn gezien we toch 5 jaar met de auto doormoeten. Onze privékilometers zijn vrij beperkt, beide opa's en oma's wonen ook dichtbij. Woon-werk valt ook erg mee. Formaat Enyaq is een beetje overkill. Vandaar dat Elroq/Explorer qua ruimte buiten een eventuele vakantie eigenlijk wel prima is. Het valt dan vooral tegen dat de Y, welke die extra ruimte wel als bonus biedt nog een stuk scherper in het leasetarief zit.
hier thuis was tesla ook een nogo toen ik de mededeling deed dat die het ging worden. Nu enige tijd later zeer content met de ruimte die de auto te bieden heeft. Imago ben je redelijk snel vanaf. Kijk ook vooral naar wat krijg je er voor terug, wat levert het je bijtellingstechnisch op (of kost het je). Dan zul je zien dat tesla best een complete auto is voor de prijs die het fiscaal vertegenwoordigd.

...


  • freijnen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-06 19:46
Eindelijk zijn de voorwaarden en aanmelding binnen, dus ik kan gaan kiezen:

Leasebudget: 885,- en mag tot 100,- overschrijden met eigen bijdrage, maar die wil ik uiteraard liever niet helemaal inzetten. Als ik ruim onder de 885,- blijft, kan ik dat ook nog inzetten voor een laadpaal aan huis.
Kilometrage per jaar: 30.000 (ik dacht eerst 40.000, maar dat bleken oude voorwaarden te zijn)
Contractduur: normaal gezien 48 maanden, maar mag ook kiezen voor korter
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: alles wat Alphabet lease aanbied
Overige afhankelijkheden: moet volledig elektrisch
Specifieke wensen: Geen Tesla. Ruimte voor gezin van 4, waarbij mijn oudste 1.93m lang is, net zolang als ikzelf. Dus genoeg been en hoofdruimte achterin. Gezien mijn werkzaamheden wil ik graag minimaal 500 km WLTP en graag een vlotte snellader (de helft van de tijd rijd ik door heel NL naar klanten, de andere helft van de tijd zit ik op kantoor circa 45 km van huis)
Uiteindelijke keuze: Ik ben nog volop aan het rondkijken en ga diverse proefritten inplannen. Op eerste gezicht vind ik de Jeep Compass en de Opel Grandland wel interessant. Puur op specs vallen de Leapmotor C10 promax en de BYD Atto3 Evo ook op. Maar ik heb geen van deze auto's al zelf in gezeten. Valt op dat deze 2 Chinezen flink meer vermogen hebben, maar dat is niet alles bepalend uiteraard, ik vind een goede stoel en een fijn rijgedrag ook belangrijk. Ik denk dat de ideale auto voor mij de ID7 tourer zou zijn. Maar alleen de versie met kleine accu past net in mijn budget met max eigen bijdrage, zonder enige extra accessoires erop. De CLA shooting brake vind ik bloedmooi, maar ook die valt erg duur en ik twijfel of deze ruim genoeg is achterin. Hetzelfde geld voor een Volvo EX40 en een Polestar 2.

Welke auto's zie ik nog over het hoofd?

Ik mag dus kiezen in het aanbod van Alphabet lease. Daar staan op dit moment alleen BMW's in de aanbieding. Op zich logisch aangezien ze onderdeel van de BMW groep zijn. Wat zijn de ervaringen bij Alphabet lease wat dat betreft? Komen daar ook andere merken in de aanbieding? En hoe verloopt het aanbod van auto's als ik nog wacht tot einde zomer bijvoorbeeld? Ik mis bijvoorbeeld het merk KGM in het aanbod.

Alvast bedankt!

  • Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:53
Leasebudget: 854, eigen bijdrage voor overschrijding is toegestaan en wordt in 1e 2 jaar ingehouden.
Kilometrage per jaar: Onbekend, ik rijd ca 20 á 25K per jaar.
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Alle grote merken zijn toegestaan.
Overige afhankelijkheden: Volledig elektrisch en metallic lak verplicht
Specifieke wensen: Ruime auto achterin en in de kofferruimte i.v.m. 3 kinderen . WLTP >500km i.v.m. winter en zomervakanties in Europa met de auto. Liefst redelijk snelladen, ook in de winter. Trekhaak, hoeft geen caraven mee, wel af en toe een tandemasser met redelijke lading.
Huidige auto: Kia EV6: Voordelen: rijdt heerlijk, strak op de weg zonder oncomfortabel te zijn. Snelladen enorm snel, ook in praktijk. Vindt hem ook gewoon mooi om te zien (pre facelift mooier dan huidige). Nadelen: lage auto dus zicht rondom wat beperkt, minder ruimte achterin voor 3 zitje. En door aflopende daklijn is kofferruimte minder praktisch, ondanks dat aantal liters nog best goed is. Touchknoppen in interieur zorgen dat ik na 5 jaar nog steeds altijd moet kijken wat ik doe i.p.v. blind. Doe mij maar fysieke knoppen.

Afgevallen auto's:
  • A6 Avant Etron: Gave auto en goede EV, maar vind de eigen bijdrage te hoog worden). Idem voor BMW IX3 en Mercedes GLC.
  • Peugeot 5008 EV: Geen fijne zit door scherm boven stuur, en algeheel gevoel viel tegen)
  • Kia EV6: Wil toch wel wat anders en door aflopende daklijn wat klein aan het worden. Rijd wel super en qua EV ook top.
  • Ford Explorer en Capri: Fijne auto's qua rijden en veel trekgewicht (veel meer dan meeste VAG auto's waar ze op gebaseerd zijn), maar Explorer is te klein en Capri heeft zelfde daklijn als EV6. Jammer dat er geen Capri Tourer met de daklijn van een Explorer is. Nog een klein kansje dat ik deze toch weer overweeg i.c.m. trekhaakkoffer voor de vakanties. Prijstechnisch dan wel echt gunstig.
  • Toyota BZ4X Tourer: Proefrit gemaakt in de hatchbak. Qua rijden, zitpositie, inteireur, werking infotainment en piepjes infotainment gewoon niet onze auto. Vindt de Tourer op zich wel gaaf om te zien
Nu nog overwogen auto's:
  • Eigen auto overnemen: Bij huidige kilometrage en reiskostenvergoeding (ca €430 netto) en geen bijtelling/ eigen bijdrage lijkt dit o.b.v. calculaties van de kosten op Autoweek en ANWB niet eens een gekke keuze. Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Risico op torenhoge elektriciteitsprijzen zoals tijdens start Oekraine oorlog ligt dan wel bij ons. Ondanks voldoende zonnepanelen zal na salderen een deel van de stroom van het net gekocht worden. Ben op zich niet bang voor veel onderhoudskosten de komende periode, alleen wat meer op de banden letten :P. Overige voor en nadelen al genoemd hierboven, extra nadeel: langer in dezelfde auto. Is absoluut geen straf, maar wat nieuws is ook leuk.
  • Kia EV 5 plus advanced of GT line: de grotere EV6, moet nog een proefrit maken. Voordelen: best luxe aan te kleden zonder al te duur uit te pakken en veel ruimte. Nadelen: weer een Kia, ben nu super tevreden over de EV6 maar wat anders is ook leuk. En 400 volt techniek, dus veel langzamer snelladen. Had best wat meer willen betalen voor een formaat EV5 met techniek van EV6/9. De EV9 wordt dan weer veel te duur. Range en 1 stop range volgens EV database ook het minste van de overwogen auto's. Topsnelheid van 165kmh, niet dat ik nou zo vaak door Duitsland blaas, dus geen dealbreaker, maar wel opvallend laag. Nog te beoordelen: infotainment en rijgedrag (voorwielaandrijving i.p.v. RWD van de EV6).
  • Renault Scenic iconic: Nog proefrit maken. Voordelen: vrij veel range voor de prijs, ruim en luxe aan te kleden voor de prijs. Nadelen: Ook geen super EV qua snelladen, (verplicht overnachten naar wintersport is ook gedoe en extra kosten en langer doorrijden met de kinderen houdt ook ergens op). Hoge tildrempel en vloer van kofferruimte is niet vlak. Nog te beoordelen: infotainment en rijgedrag (voorwielaandrijving). Was nooit fan van interieur en exterieur van Renault, maar deze is best leuk. En na 5 jaar Renault Clio was ik wel klaar met het merk, maar wellicht toch weer een kans geven.
  • Model Y Premium: Voordelen: blijft een goede EV. Goed trekgewicht, goede infotainment. Opvallend lage eigen bijdrage gezien de fiscale waarde vergelen met andere modellen. Zal dus qua onderhoud, restwaarde, etc wel goed scoren. Nadelen: Wel erg kaal interieur. Liever toch wat fysieke knoppen, vind het in de EV6 al behelpen met touch knoppen.
  • Skoda Enyaq 85 business: Voordelen: Ruim voorin en achterin, mooi interieur en combi van infotainment met aantal fysieke knoppen is fijn. Rijdt prima, hogere zwaartepunt wel merkbaar. Nadelen: Standaard audio is matig. Voor beter audio en wat andere zaken zijn behoorlijk dure pakketten nodig wat de auto een stuk duurder maakt dan eerder genoemde opties. Snelladen is redelijk, maar niet super. Wel veel beter dan 5 jaar geleden toen ik hem ook overwoog.
  • Volkswagen ID 7 limited plus: Favoriet als auto, alleen die prijs qua bijtelling en eigen bijdrage ;( Voordelen: Gewoon een goede station EV, eigenlijk de enige voor mij (Nio geen optie, Opel en Peugeot te klein en o.b.v. verbrandingsmodel, BMW I5 te duur). Rijdt goed, zit goed, riant uitgerust, goede range, snelladen top voor 400V techniek. Met modelyear 27 nieuw infotainment en weer wat fysieke knoppen op het stuur. Nadelen: Alleen optiepakketten die hem vrij duur maken. Ik wil eigenlijk alleen de betere audio en geïsoleerde voorruiten maar moet daarvoor het volledige interieur en exterieur pakket nemen.
    Trekgewicht: 1000KG tenzij ik de GTX neem die nog duurder is |:( Hoe dan VW? Een Ford Explorer/capri RWD op VAG platform mag 1800kg, een Enyaq 85 mag 2000. Hoe kan dan het absolute topmodel EV van VW slechts 1000? Dealbreaker? Nee wellicht niet, maar dat hadden ze voor MY27 echt wel aan mogen passen.
Als iemand nog alternatieven, of overwegingen voor de genoemde auto's heeft verneem ik het graag.

  • ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:15
freijnen schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 01:16:
Welke auto's zie ik nog over het hoofd?
De VW ID.4.

Goedkoper dan de Volvo EX40, en groter op de achterbank (en in de kofferbak).

Ik heb een ID.4 (ook via Alphabet), ik ben 1,92m, en kan prima achterin zitten, zelfs achter de voorstoel die op mij is afgesteld.

  • freijnen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-06 19:46
ikweethetbeter schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:39:
[...]

De VW ID.4.

Goedkoper dan de Volvo EX40, en groter op de achterbank (en in de kofferbak).

Ik heb een ID.4 (ook via Alphabet), ik ben 1,92m, en kan prima achterin zitten, zelfs achter de voorstoel die op mij is afgesteld.
Bedankt voor de tip. Ik vind het niet de mooiste auto, maar ik ga zeker eens proefzitten.

  • Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:11
@Zimonia2 - wellicht wachten op de Skoda Peaq? Al zal die ook aan de prijs zijn denk ik.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:34
Inspired schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:41:
@Zimonia2 - wellicht wachten op de Skoda Peaq? Al zal die ook aan de prijs zijn denk ik.
Al die VAG autos worden als budget vriendelijk weggezet. Maar met een paar pakketen zodat je geen kale auto hebt zonder navigatie, zijn ze opeens net zo duur of duurder als een veel grotere Tesla met meteen veel opties (en geen gezeur met software updates, online toegang, navigatie en file informatie abonnementen)

  • Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:11
jongetje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:33:
[...]

Al die VAG autos worden als budget vriendelijk weggezet. Maar met een paar pakketen zodat je geen kale auto hebt zonder navigatie, zijn ze opeens net zo duur of duurder als een veel grotere Tesla met meteen veel opties (en geen gezeur met software updates, online toegang, navigatie en file informatie abonnementen)
Maar er zijn mensen die geen Tesla (meer) willen. ;) Tesla heeft voordelen maar ook nadelen.

ID.7 Tourer Limited met metallic zit redelijk op dezelfde prijs als een Y LR RWD Premium met metallic overigens. De ID.7 is niet veel minder zou ik zeggen. Je hebt alles wat je nodig hebt, meer range, sneller laden, lane assist, 360 view, echte parkeersensoren etc.

[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 05-06-2026 09:50 ]


  • doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:42
Inspired schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:40:
[...]

Maar er zijn mensen die geen Tesla (meer) willen. ;) Tesla heeft voordelen maar ook nadelen.
Daarom heb je naast Tesla ook nog merken als Kia en de chinezen (moet je liggen) bijvoorbeeld.

  • Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:11
doebbalapoent11 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Daarom heb je naast Tesla ook nog merken als Kia en de chinezen (moet je liggen) bijvoorbeeld.
Bedankt. Dacht dat we alleen Tesla en VAG hadden. :)

  • doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:42
overigens ontopic, als diegene al aangeeft dat een Enyaq (met wat aankleding) te duur wordt, dan is het natuurlijk overduidelijk dat de grote broer de Peaq nog duurder wordt. Ik denk dat we die achterwege kunnen laten, naast het feit dat hij nog een tijd gaat duren tot hij leverbaar is.

  • Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:11
doebbalapoent11 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:48:
overigens ontopic, als diegene al aangeeft dat een Enyaq (met wat aankleding) te duur wordt, dan is het natuurlijk overduidelijk dat de grote broer de Peaq nog duurder wordt. Ik denk dat we die achterwege kunnen laten, naast het feit dat hij nog een tijd gaat duren tot hij leverbaar is.
Enyaq is ouder en hij geeft ook aan dat het laden tegen valt. Nieuwe modellen zijn doorgaans ook voordeliger in de lease.

  • SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
jongetje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:33:
[...]

Al die VAG autos worden als budget vriendelijk weggezet. Maar met een paar pakketen zodat je geen kale auto hebt zonder navigatie, zijn ze opeens net zo duur of duurder als een veel grotere Tesla met meteen veel opties (en geen gezeur met software updates, online toegang, navigatie en file informatie abonnementen)
Die software regel je dan met CarPlay of Android auto. Lekker je eigen appjes en instellingen gebruiken.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:34
SirLenncelot schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Die software regel je dan met CarPlay of Android auto. Lekker je eigen appjes en instellingen gebruiken.
Dat is leuk voor korte ritten, maar met langere ritten is het navigeren langssnelladers en het preconditionen van de batterij toch wel een voordeel als de auto dit zelf regelt. Zover ik weet gaat dat niet met AndroidAuro of Apple carplay

  • Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:53
Inspired schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:52:
[...]

Enyaq is ouder en hij geeft ook aan dat het laden tegen valt. Nieuwe modellen zijn doorgaans ook voordeliger in de lease.
De Peaq zal sowieso te laat bestelbaar komen, leaseportal sluit binnenkort en ik verwacht ook wel aan de prijs zijn.
doebbalapoent11 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Daarom heb je naast Tesla ook nog merken als Kia en de chinezen (moet je liggen) bijvoorbeeld.
Heb zelf niets tegen Tesla maar die valt wat minder bij de WAF. Chinese auto's staan vrijwel niet open in het leaseportal.

KIA op zich erg tevreden over. Is meer een luxeprobleem dat ik wat anders altijd ook wel leuk vindt. En echt jammer dat EV5 er niet met EV6 techniek is, dan was ik er al uit geweest (onder voorbehoud dat proefrit niet enorm tegenvalt). Als ik langere reizen simuleer via ABRP dan valt EV5 echt tegen. En ik verwacht dat door de vorm van de auto de WLTP bij alleen snelweg nog veel harder uit beeld raakt dan bij een gestroomlijnder model. WLTP is ook vrij veel langzaam rijden waardoor de gemiddelde invloed van de CW waarde x frontaal oppervlak minder hard doorwerkt dan bij lange snelwegritten.

Geldt overigens ook voor de Renault Scenic. Leuk die eenmalige grote range door de grotere accu, maar die moet daarna ook weer een stuk meer laden met weinig vermogen. De inefficiëntie ga je daardoor pas echt merken op langere reizen.

Aan de andere kant is het een paar keer per jaar wellicht een (half) uurtje langer op toch al een hele dag reizen. Het is meer dat ik nu de luxe gewend ben van 800V.

Keuzes, keuzes.

  • Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-06 12:06
jongetje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:02:
[...]

Dat is leuk voor korte ritten, maar met langere ritten is het navigeren langssnelladers en het preconditionen van de batterij toch wel een voordeel als de auto dit zelf regelt. Zover ik weet gaat dat niet met AndroidAuro of Apple carplay
Bij mijn Peugeot wordt (al je een connect plus abbo hebt) een e-routes account meegeleverd en deze werkt wel via carplay

Zullen andere merken vast ook wel hebben.


Hier trouwens niet voor de Tesla gegaan omdat mijn vrouw tijdens de testrit toevallig achterin zat en na 5 minuten last kreeg van haar kont omdat de achterbank net zo comfortabel zit als menig kerkbank ;)

Was wel met de vorige MY dus ik weet niet hoe de huidige is maar wij wilde deze bank de kinderen niet aandoen.

[ Voor 23% gewijzigd door Togi op 05-06-2026 11:58 ]


  • Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:11
jongetje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:02:
[...]

Dat is leuk voor korte ritten, maar met langere ritten is het navigeren langssnelladers en het preconditionen van de batterij toch wel een voordeel als de auto dit zelf regelt. Zover ik weet gaat dat niet met AndroidAuro of Apple carplay
Dat doet elke nieuwe BEV prima. Nog wel beter dan Tesla. Elk ander merkt neemt alle laders mee. Tesla nog steeds alleen maar Tesla laders bij het plannen van een route van a naar b.

  • Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:11
@Zimonia2 - Ioniq's ook niet wat? Blijf de 5 een mooie auto vinden.

  • Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-06 06:30
Inspired schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:07:
[...]

Dat doet elke nieuwe BEV prima. Nog wel beter dan Tesla. Elk ander merkt neemt alle laders mee. Tesla nog steeds alleen maar Tesla laders bij het plannen van een route van a naar b.
ligt bij Tesla aan de instellingen. Tesla heeft idd de voorkeur, maar kan ook andere laders meenemen.

  • Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Togi schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:54:
[...]
Hier trouwens niet voor de Tesla gegaan omdat mijn vrouw tijdens de testrit toevallig achterin zat en na 5 minuten last kreeg van haar kont omdat de achterbank net zo comfortabel zit als menig kerkbank ;)

Was wel met de vorige MY dus ik weet niet hoe de huidige is maar wij wilde deze bank de kinderen niet aandoen.
Je kunt de rugleuning van de achterbank verstellen, wellicht stond deze rechtop ipv iets naar achter hellend?

Zelf in ieder geval nog nooit klachten over de achterbank gekregen. Ik heb er zelf ook wel eens gezeten tijdens een rit en vond het juist behoorlijk comfortabel voor een achterbank.

  • Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:11
Rob-T6 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:56:
[...]

ligt bij Tesla aan de instellingen. Tesla heeft idd de voorkeur, maar kan ook andere laders meenemen.
Uh, nee. Dat kan niet. Je kunt naar een 3rd party lader navigeren als hij de blessing van Elon heeft en op de map staat. Als ik navigeer van Amsterdan naar Berlijn pakt hij alleen SuCs. Dit is geen instelling. De auto zal geen enkele 3rd party lader meenemen in de planning.

[ Voor 34% gewijzigd door Inspired op 05-06-2026 13:44 ]


  • macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:20
Zimonia2 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:49:
[...]


De Peaq zal sowieso te laat bestelbaar komen, leaseportal sluit binnenkort en ik verwacht ook wel aan de prijs zijn.


[...]


Heb zelf niets tegen Tesla maar die valt wat minder bij de WAF. Chinese auto's staan vrijwel niet open in het leaseportal.

KIA op zich erg tevreden over. Is meer een luxeprobleem dat ik wat anders altijd ook wel leuk vindt. En echt jammer dat EV5 er niet met EV6 techniek is, dan was ik er al uit geweest (onder voorbehoud dat proefrit niet enorm tegenvalt). Als ik langere reizen simuleer via ABRP dan valt EV5 echt tegen. En ik verwacht dat door de vorm van de auto de WLTP bij alleen snelweg nog veel harder uit beeld raakt dan bij een gestroomlijnder model. WLTP is ook vrij veel langzaam rijden waardoor de gemiddelde invloed van de CW waarde x frontaal oppervlak minder hard doorwerkt dan bij lange snelwegritten.

Geldt overigens ook voor de Renault Scenic. Leuk die eenmalige grote range door de grotere accu, maar die moet daarna ook weer een stuk meer laden met weinig vermogen. De inefficiëntie ga je daardoor pas echt merken op langere reizen.

Aan de andere kant is het een paar keer per jaar wellicht een (half) uurtje langer op toch al een hele dag reizen. Het is meer dat ik nu de luxe gewend ben van 800V.

Keuzes, keuzes.
De EV6 is gewoon een hele fijne auto.
Stap er elke keer met plezier in.
Snap dat je "wat anders wilt", maar of het beter wordt?
Dat 800V snelladen tot 234KW is heel fijn (als je het haalt natuurlijk, want dat is tegenwoordig geen zekerheid meer.)

Ik heb denk ik liever een WLTP van 528 met 800V, als een 650km WLTP op 150 KW max.
Maar dat ligt ook aan je gebruikspatroon.

  • SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
jongetje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:02:
[...]

Dat is leuk voor korte ritten, maar met langere ritten is het navigeren langssnelladers en het preconditionen van de batterij toch wel een voordeel als de auto dit zelf regelt. Zover ik weet gaat dat niet met AndroidAuro of Apple carplay
Ligt aan de implementatie van de fabrikant van de auto. CarPlay kan dat eventueel wel via EV routing. Een Mustang Mach-E ondersteunt het bijvoorbeeld. Maar andere merken zou ik zo niet weten.

  • ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:15
jongetje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:02:
[...]

Dat is leuk voor korte ritten, maar met langere ritten is het navigeren langssnelladers en het preconditionen van de batterij toch wel een voordeel als de auto dit zelf regelt. Zover ik weet gaat dat niet met AndroidAuro of Apple carplay
Preconditioneren werkt inderdaad (nog???) niet met Apple Carplay of Android Auto. Maar navigeren met bv PUMP die je automatisch naar een snellader van jouw keuze stuurt (is te filteren op bv aanbieder) als het nodig is werkt wel, ook als je net iets meer verbruikt dan gepland omdat je harder rijdt.

  • ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:15
macfocus schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:48:
Ik heb denk ik liever een WLTP van 528 met 800V, als een 650km WLTP op 150 KW max.
Ik niet. Want op hoeveel plekken kun je met 800V laden? En hoe lang kun je > 150 kW laden?

  • macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:20
ikweethetbeter schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:30:
[...]

Ik niet. Want op hoeveel plekken kun je met 800V laden? En hoe lang kun je > 150 kW laden?
Op heel veel plekken.
de 250KW + changers schieten als paddestoelen uit de grond.
En best lang >150KW laden. Om meer precies te zijn, tot ±75%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnpn51c5CXTinP6Y-16N0SBx_QU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/46W2NjnS1DS71IS2WJyhSULT.jpg?f=user_large

  • jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:11
ikweethetbeter schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:30:
[...]

Ik niet. Want op hoeveel plekken kun je met 800V laden? En hoe lang kun je > 150 kW laden?
Bij alle snelladers wat geen tesla SuC of oude 50 kW charger is. Meestal tot ongeveer 70% kun je met >150 kW laden in iig met mijn Ioniq 5 en dat is techniek van 5 jaar oud, dus ben benieuwd hoeveel beter de recente 800V auto's dit doen.

@freijnen al eens naar de Koreaanse auto's gekeken? Als je snel wilt laden Ioniq 5 of 6 en EV6 of 9 en als je meer op range wilt richten de wat lichtere en zo te zien ook wat zuinigere EV5, 4 en 3 of Ioniq 3. Deze laatste hebben helaas wel de 400 volt batterijen

  • ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:15
@macfocus
Dat valt niet tegen, die laadcurve bij een 800V lader!
Maar... hoeveel minuten scheelt het van 10% naar 80% laden van een 800V auto met een 400V auto?

En als je met je 800V auto bij een 400V laadstation staat, dan laadt hij iets minder efficient.

Je kunt dus wel zeggen dat er veel "hyper chargers" zijn, het gros is nog 400V...

[ Voor 45% gewijzigd door ikweethetbeter op 05-06-2026 14:45 ]


  • ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:15
jouwheld schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:40:
Bij alle snelladers wat geen tesla SuC of oude 50 kW charger is. Meestal tot ongeveer 70% kun je met >150 kW laden in iig met mijn Ioniq 5 en dat is techniek van 5 jaar oud, dus ben benieuwd hoeveel beter de recente 800V auto's dit doen.
Klopt niet, 150kW laders zijn allemaal 400V.

  • jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:11
ikweethetbeter schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:40:
@macfocus
Dat valt niet tegen!
Maar... hoeveel minuten scheelt het van 10% naar 80% laden van een 800V auto met een 400V auto?
Als ik de Ioniq 5 (800V) met de Ioniq 3 (400V) vergelijk 18 vs 30 minuten dus 12 minuten verschil. Waarbij de Ioniq 5 een grotere accu heeft dus ook meer range in die tijd erbij heeft gekregen. Dat merk je wel op langere roadtrips.

https://ev-database.org/car/2236/Hyundai-IONIQ-5-84-kWh-RWD en https://ev-database.org/car/3555/Hyundai-IONIQ-3-61-kWh
ikweethetbeter schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:43:
[...]

Klopt niet, 150kW laders zijn allemaal 400V.
Nu wil ik niet je username in twijfel trekken, maar heb toch wel mijn twijfels bij deze stelling. Heb je een bron? Ik heb nooit gemerkt dat de 150 kW-laders 400 volt zijn, nu heb ik het geluk dat ik ook prima met 400 volt kan laden zoals bij mijn weten alle 800 volt auto's op de cla na.

[ Voor 23% gewijzigd door jouwheld op 05-06-2026 14:49 ]


  • Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:53
Inspired schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:07:
[...]

Dat doet elke nieuwe BEV prima. Nog wel beter dan Tesla. Elk ander merkt neemt alle laders mee. Tesla nog steeds alleen maar Tesla laders bij het plannen van een route van a naar b.
Nee destijds bewust voor de EV6 i.p.v. zusje Ioniq 5 gegaan qua interieur en exterieur. Ik vind dat grote gat voorin tussen voorstoelen ook niet handig. Er ligt bij mij best vaak iets voor de bijrijdersstoel, wat dan zo opschuift naar de bestuurder en onder de pedalen.

ook qua praktische ruimte lijkt de Ioniq optisch groter maar valt in de praktijk hard tegen:
https://www.carsized.com/...-suv-vs-kia-ev6-2021-suv/
ikweethetbeter schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:30:
[...]

Ik niet. Want op hoeveel plekken kun je met 800V laden? En hoe lang kun je > 150 kW laden?
Echt overal onderweg naar de alpen, Italië, etc. Ik pak vaak een Ionity maandabbo en rijd zonder moeilijk te doen alleen op Ionity die kant op. Maar er zijn zoveel meer aanbieders waarmee het ook lukt: EnBW, Aral, Shell, Fastned, etc.

  • macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:20
ikweethetbeter schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:40:
@macfocus
Dat valt niet tegen, die laadcurve bij een 800V lader!
Maar... hoeveel minuten scheelt het van 10% naar 80% laden van een 800V auto met een 400V auto?

En als je met je 800V auto bij een 400V laadstation staat, dan laadt hij iets minder efficient.

Je kunt dus wel zeggen dat er veel "hyper chargers" zijn, het gros is nog 400V...
Ik ben (in de ideale wereld) in 18 minuten weer weg als ik van 10-80% laad. Dat is snel.

  • The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 14:50

The Wizard

Moderator Mobile
ikweethetbeter schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:40:
@macfocus
Dat valt niet tegen, die laadcurve bij een 800V lader!
Maar... hoeveel minuten scheelt het van 10% naar 80% laden van een 800V auto met een 400V auto?

En als je met je 800V auto bij een 400V laadstation staat, dan laadt hij iets minder efficient.

Je kunt dus wel zeggen dat er veel "hyper chargers" zijn, het gros is nog 400V...
Hyper charger is een merk van Alpitronic (de FastNed laders zijn zo goed allemaal Alpitronics, een paar oude locaties uitgezonderd). Bijna alle snelladers in NL zijn geschikt tot 1000V (niet 800V, kijk maar eens op het type plaatje). 400V laders heb je niet veel meer, alleen 50 kW laders zijn over het algemeen nog 400V (de Mc Donalds laadpalen bijv) en wat Kempower op bepaalde locaties (meer in het buitenland).

150 kW varianten hebben gewoon minder interne modules voor het maximale vermogen, wordt vaak gekeken wat voor vermogen ze op de plek zelf mogen afnemen (en de kosten voor de aanbieder). Wat je steeds vaker ook ziet is dat er 150 kW laders worden geplaatst maar dat de aansluiting zelf maar iets van 50 kW is en dat ze accu's plaatsen om de laders een boost geven. Maar 150 kW zelf zegt niks over de geleverde spanning, dat is normaal gesproken gewoon 150 - 1000V.

Voor > 90% van de laders in de EU kan je zeggen: < 100 kW = 400V, > 100 kW = 1000V.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)


  • freijnen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-06 19:46
jouwheld schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:40:
[...]

Bij alle snelladers wat geen tesla SuC of oude 50 kW charger is. Meestal tot ongeveer 70% kun je met >150 kW laden in iig met mijn Ioniq 5 en dat is techniek van 5 jaar oud, dus ben benieuwd hoeveel beter de recente 800V auto's dit doen.

@freijnen al eens naar de Koreaanse auto's gekeken? Als je snel wilt laden Ioniq 5 of 6 en EV6 of 9 en als je meer op range wilt richten de wat lichtere en zo te zien ook wat zuinigere EV5, 4 en 3 of Ioniq 3. Deze laatste hebben helaas wel de 400 volt batterijen
Ik heb wel zitten kijken bij KGM. Zo te zien heel veel auto voor het geld. Maar dit merk is helaas niet beschikbaar bij Alphabet.

  • Edgysaucer
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:29
Beste Forumleden, nu is de tijd aangebroken voor mij om een keuze te maken voor de volgende auto van de zaak en deze moet elektrisch zijn. Ook is er een beperkte keuze kwa merken denk aan de volkswagengroep en volvo (mercedes ook maar die is eigenlijk al te duur).

Budget licht op €46.000 aanschaf en dan heeft mijn baas nog korting bij de merken van 4% tot 6%.

Nu zit ik met de volgende modellen en merken in me hoofd maar kan nog geen goeie keuze maken hierin. Wil graag wel graag een wat grotere auto ivm kleine die opkomst is.

ID.4 Pro limited plus (79kwh accu) deze valt met de korting binnen budget en is goed van formaat redelijk luxe en kan een goede afstand mee gereden worden volgens de wltp (lees her en der verschillende verhalen)

ID.3 Neo life (79kwh accu) Deze valt ruim in budget waardoor alle opties aangevinkt kunnen worden en deze auto dus niks tekort komt kwa luxe.

Volvo EX40 Europa plus (67kwh accu) Deze auto valt ook binnen budget en zit door de uitvoering al vol met opties. ook lijkt deze auto mij het meest comfortabel alleen maak ik me zorgen om deze range. Heb hiervoor een born gereden met een kleine accu van 58kwh en lijkt me dat deze volvo ongeveer dezelfde range kan halen?

Zijn hier mensen met ervaring? of de gouden tip :*)

  • doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:42
Edgysaucer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:13:
Beste Forumleden, nu is de tijd aangebroken voor mij om een keuze te maken voor de volgende auto van de zaak en deze moet elektrisch zijn. Ook is er een beperkte keuze kwa merken denk aan de volkswagengroep en volvo (mercedes ook maar die is eigenlijk al te duur).

Budget licht op €46.000 aanschaf en dan heeft mijn baas nog korting bij de merken van 4% tot 6%.

Nu zit ik met de volgende modellen en merken in me hoofd maar kan nog geen goeie keuze maken hierin. Wil graag wel graag een wat grotere auto ivm kleine die opkomst is.

ID.4 Pro limited plus (79kwh accu) deze valt met de korting binnen budget en is goed van formaat redelijk luxe en kan een goede afstand mee gereden worden volgens de wltp (lees her en der verschillende verhalen)

ID.3 Neo life (79kwh accu) Deze valt ruim in budget waardoor alle opties aangevinkt kunnen worden en deze auto dus niks tekort komt kwa luxe.

Volvo EX40 Europa plus (67kwh accu) Deze auto valt ook binnen budget en zit door de uitvoering al vol met opties. ook lijkt deze auto mij het meest comfortabel alleen maak ik me zorgen om deze range. Heb hiervoor een born gereden met een kleine accu van 58kwh en lijkt me dat deze volvo ongeveer dezelfde range kan halen?

Zijn hier mensen met ervaring? of de gouden tip :*)
tip: check even what the range of EVdatabase, daar zie je iets nauwkeuriger de praktische ranges. Heb je de genoemde auto's al eens bekeken of gereden? Heb je op voorhand al wat gevoel bij die auto's? Dus bijvoorbeeld, de ID.3 Neo vind ik erg mooi, maar ik twijfel over ruimte terwijl de ID.4 andersom is etc. etc.

Hier jouw genoemde modellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axhVDhCGlCptjznriS4rmCIU4sc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0tbOKcH2yqQokpUOUs6Do7Dc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door doebbalapoent11 op 09-06-2026 10:38 ]


  • Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:11
Edgysaucer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:13:
Beste Forumleden, nu is de tijd aangebroken voor mij om een keuze te maken voor de volgende auto van de zaak en deze moet elektrisch zijn. Ook is er een beperkte keuze kwa merken denk aan de volkswagengroep en volvo (mercedes ook maar die is eigenlijk al te duur).

Budget licht op €46.000 aanschaf en dan heeft mijn baas nog korting bij de merken van 4% tot 6%.

Nu zit ik met de volgende modellen en merken in me hoofd maar kan nog geen goeie keuze maken hierin. Wil graag wel graag een wat grotere auto ivm kleine die opkomst is.

ID.4 Pro limited plus (79kwh accu) deze valt met de korting binnen budget en is goed van formaat redelijk luxe en kan een goede afstand mee gereden worden volgens de wltp (lees her en der verschillende verhalen)

ID.3 Neo life (79kwh accu) Deze valt ruim in budget waardoor alle opties aangevinkt kunnen worden en deze auto dus niks tekort komt kwa luxe.

Volvo EX40 Europa plus (67kwh accu) Deze auto valt ook binnen budget en zit door de uitvoering al vol met opties. ook lijkt deze auto mij het meest comfortabel alleen maak ik me zorgen om deze range. Heb hiervoor een born gereden met een kleine accu van 58kwh en lijkt me dat deze volvo ongeveer dezelfde range kan halen?

Zijn hier mensen met ervaring? of de gouden tip :*)
Mja, kwestie van smaak/wens. Enyaq? Kun je met 80kWh ook voor rond de 46k krijgen. Dan komt het neer op wil je ruimte of opties. Zou persoonlijk met 46k budget niet naar Volvo gaan. Met een kindje (en eventueel nummer 2 binnen 4/5jaar) zou ik voor ruimte gaan. Dus ID.4 of Enyac. Of ID.7 als je bv niet echt een grote accu nodig hebt. Rij jj 15k per jaar of 40k per jaar? Dat soort zaken zijn even belangrijk om mee te wegen. Nu kan niemand een nuttig advies geven eigenlijk.

  • Edgysaucer
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:29
Inspired schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:34:
[...]

Mja, kwestie van smaak/wens. Enyaq? Kun je met 80kWh ook voor rond de 46k krijgen. Dan komt het neer op wil je ruimte of opties. Zou persoonlijk met 46k budget niet naar Volvo gaan. Met een kindje (en eventueel nummer 2 binnen 4/5jaar) zou ik voor ruimte gaan. Dus ID.4 of Enyac. Of ID.7 als je bv niet echt een grote accu nodig hebt. Rij jj 15k per jaar of 40k per jaar? Dat soort zaken zijn even belangrijk om mee te wegen. Nu kan niemand een nuttig advies geven eigenlijk.
Voor werk rij ik ongeveer 20k per jaar en daar komt nog 10k+ voor prive ritten. Zelf vind ik de enyac wat minder ook als ik kijk naar wat er allemaal in zit voor die prijs mijn voorkeur gaat dan meer uit naar volkswagen. Ook zou wat meer range fijn zijn omdat er op werk zelf niet een laadpaal is. Waardoor ik ergen bij mij in de straat moet parken of langs de snelweg.

  • doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:42
Edgysaucer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:44:
[...]

Voor werk rij ik ongeveer 20k per jaar en daar komt nog 10k+ voor prive ritten. Zelf vind ik de enyac wat minder ook als ik kijk naar wat er allemaal in zit voor die prijs mijn voorkeur gaat dan meer uit naar volkswagen. Ook zou wat meer range fijn zijn omdat er op werk zelf niet een laadpaal is. Waardoor ik ergen bij mij in de straat moet parken of langs de snelweg.
Nu komen we iets dichter bij een goede basis om mee te denken, maar welke opties/specs wil je echt graag hebben? Is voor jou bijvoorbeeld een panoramadak een must, of elektrische stoelen met memory, of matrix lampen etc.

  • Edgysaucer
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:29
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:49:
[...]

Nu komen we iets dichter bij een goede basis om mee te denken, maar welke opties/specs wil je echt graag hebben? Is voor jou bijvoorbeeld een panoramadak een must, of elektrische stoelen met memory, of matrix lampen etc.
Voor mij is het vooral de elektrische stoelen (ivm lengte verschil partner), panorama duik is leuk als het past en heads up display zou ook een leuke extra zijn. Matrix lampen geef ik niet zo om. Verder alle standaard optie zoals cruisecontrole, stoel verwarming etc moet er inzitten. Warmtepomp is een leuke extra maar doet naar mijn idee niet zoveel (ik ga nooit op wintersport)

  • doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:42
Edgysaucer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:57:
[...]

Voor mij is het vooral de elektrische stoelen (ivm lengte verschil partner), panorama duik is leuk als het past en heads up display zou ook een leuke extra zijn. Matrix lampen geef ik niet zo om. Verder alle standaard optie zoals cruisecontrole, stoel verwarming etc moet er inzitten. Warmtepomp is een leuke extra maar doet naar mijn idee niet zoveel (ik ga nooit op wintersport)
Ik denk ook vooral omdat je zo'n beperkte keus hebt (als het echt beperkt is tot de VAG en Volvo), je het beste gewoon eens langs een Waal Autogroep of iets dergelijks kan rijden, daar zitten vaak Skoda VW en Cupra in 1 pand. Loop eens om alle auto's heen, plan anders een proefritje met een stuk of 2 van die auto's en kijk wat je bevalt. Dat is weer een voordeel aan beperkte keus hebben, dan is het simpelweg voelen en ervaren van alles een stuk makkelijker dan wanneer de keuze reuze is ;P

  • iRinze
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:31
Edgysaucer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:13:
Beste Forumleden, nu is de tijd aangebroken voor mij om een keuze te maken voor de volgende auto van de zaak en deze moet elektrisch zijn. Ook is er een beperkte keuze kwa merken denk aan de volkswagengroep en volvo (mercedes ook maar die is eigenlijk al te duur).

Budget licht op €46.000 aanschaf en dan heeft mijn baas nog korting bij de merken van 4% tot 6%.

Nu zit ik met de volgende modellen en merken in me hoofd maar kan nog geen goeie keuze maken hierin. Wil graag wel graag een wat grotere auto ivm kleine die opkomst is.

ID.4 Pro limited plus (79kwh accu) deze valt met de korting binnen budget en is goed van formaat redelijk luxe en kan een goede afstand mee gereden worden volgens de wltp (lees her en der verschillende verhalen)

ID.3 Neo life (79kwh accu) Deze valt ruim in budget waardoor alle opties aangevinkt kunnen worden en deze auto dus niks tekort komt kwa luxe.

Volvo EX40 Europa plus (67kwh accu) Deze auto valt ook binnen budget en zit door de uitvoering al vol met opties. ook lijkt deze auto mij het meest comfortabel alleen maak ik me zorgen om deze range. Heb hiervoor een born gereden met een kleine accu van 58kwh en lijkt me dat deze volvo ongeveer dezelfde range kan halen?

Zijn hier mensen met ervaring? of de gouden tip :*)
Is de Kia EV3 een optie?

  • Edgysaucer
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:29
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Ik denk ook vooral omdat je zo'n beperkte keus hebt (als het echt beperkt is tot de VAG en Volvo), je het beste gewoon eens langs een Waal Autogroep of iets dergelijks kan rijden, daar zitten vaak Skoda VW en Cupra in 1 pand. Loop eens om alle auto's heen, plan anders een proefritje met een stuk of 2 van die auto's en kijk wat je bevalt. Dat is weer een voordeel aan beperkte keus hebben, dan is het simpelweg voelen en ervaren van alles een stuk makkelijker dan wanneer de keuze reuze is ;P
Zo heeft ieder nadeel zijn voordeel. Heb nu een afspraak aanstaande zaterdag bij volkswagen en skoda om bij beide ff in de auto's te kunnen zitten en 2 proefritten te maken. Cupra mag helaas niet gekozen worden. Zit nu vooral na eerdere berichten tussen de ID4/3 (wielbasis is even groot, alleen kofferbak verschilt) en de Elroq van skoda. Alleen in mijn ogen is de ID4 wel een beter keuze dan de Skoda Elroq
iRinze schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:32:
[...]

Is de Kia EV3 een optie?
Kia valt niet onder de volkswagen groep en kan helaas niet gekozen worden

  • vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:09
Edgysaucer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:44:
[...]

Zo heeft ieder nadeel zijn voordeel. Heb nu een afspraak aanstaande zaterdag bij volkswagen en skoda om bij beide ff in de auto's te kunnen zitten en 2 proefritten te maken. Cupra mag helaas niet gekozen worden. Zit nu vooral na eerdere berichten tussen de ID4/3 (wielbasis is even groot, alleen kofferbak verschilt) en de Elroq van skoda. Alleen in mijn ogen is de ID4 wel een beter keuze dan de Skoda Elroq


[...]

Kia valt niet onder de volkswagen groep en kan helaas niet gekozen worden
Cupra is ook VAG, dus wel bijzonder dat die dan niet mag. Weet je werkgever dat het VAG is?

1+15 | PS5


  • Edgysaucer
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:29
vuurtjih schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:50:
[...]

Cupra is ook VAG, dus wel bijzonder dat die dan niet mag. Weet je werkgever dat het VAG is?
Werkgever weet dat het vag is, collega's hebben voor mij wel nog de cupra kunnen kiezen echter door blijvende problemen met de auto's (ook auto ongelukken) is deze van de lijst gehaald

  • doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:42
Edgysaucer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:54:
[...]

Werkgever weet dat het vag is, collega's hebben voor mij wel nog de cupra kunnen kiezen echter door blijvende problemen met de auto's (ook auto ongelukken) is deze van de lijst gehaald
bijzonder beleid opzich, dat lijkt me eerder met de bestuurder dan de auto te maken hebben, tenzij de auto natuurlijk finaal de vangrail in stuurt :+ . Opzich is de elroq standaard al best stevig uitgerust, volgensmij zelfs beter dan de ID.4

  • vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:09
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:41:
[...]

bijzonder beleid opzich, dat lijkt me eerder met de bestuurder dan de auto te maken hebben, tenzij de auto natuurlijk finaal de vangrail in stuurt :+ . Opzich is de elroq standaard al best stevig uitgerust, volgensmij zelfs beter dan de ID.4
Elroq is een Skoda en geen Cupra :+

1+15 | PS5


  • doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:42
vuurtjih schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:51:
[...]

Elroq is een Skoda en geen Cupra :+
stukje elroq ging weer in op een eerder bericht, niet duidelijk onderscheid gemaakt in mijn bericht, oeps!

  • Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zimonia2 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:15:
Leasebudget: 854, eigen bijdrage voor overschrijding is toegestaan en wordt in 1e 2 jaar ingehouden.
Kilometrage per jaar: Onbekend, ik rijd ca 20 á 25K per jaar.
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Alle grote merken zijn toegestaan.
Overige afhankelijkheden: Volledig elektrisch en metallic lak verplicht
Specifieke wensen: Ruime auto achterin en in de kofferruimte i.v.m. 3 kinderen . WLTP >500km i.v.m. winter en zomervakanties in Europa met de auto. Liefst redelijk snelladen, ook in de winter. Trekhaak, hoeft geen caraven mee, wel af en toe een tandemasser met redelijke lading.
Huidige auto: Kia EV6: Voordelen: rijdt heerlijk, strak op de weg zonder oncomfortabel te zijn. Snelladen enorm snel, ook in praktijk. Vindt hem ook gewoon mooi om te zien (pre facelift mooier dan huidige). Nadelen: lage auto dus zicht rondom wat beperkt, minder ruimte achterin voor 3 zitje. En door aflopende daklijn is kofferruimte minder praktisch, ondanks dat aantal liters nog best goed is. Touchknoppen in interieur zorgen dat ik na 5 jaar nog steeds altijd moet kijken wat ik doe i.p.v. blind. Doe mij maar fysieke knoppen.

Afgevallen auto's:
  • A6 Avant Etron: Gave auto en goede EV, maar vind de eigen bijdrage te hoog worden). Idem voor BMW IX3 en Mercedes GLC.
  • Peugeot 5008 EV: Geen fijne zit door scherm boven stuur, en algeheel gevoel viel tegen)
  • Kia EV6: Wil toch wel wat anders en door aflopende daklijn wat klein aan het worden. Rijd wel super en qua EV ook top.
  • Ford Explorer en Capri: Fijne auto's qua rijden en veel trekgewicht (veel meer dan meeste VAG auto's waar ze op gebaseerd zijn), maar Explorer is te klein en Capri heeft zelfde daklijn als EV6. Jammer dat er geen Capri Tourer met de daklijn van een Explorer is. Nog een klein kansje dat ik deze toch weer overweeg i.c.m. trekhaakkoffer voor de vakanties. Prijstechnisch dan wel echt gunstig.
  • Toyota BZ4X Tourer: Proefrit gemaakt in de hatchbak. Qua rijden, zitpositie, inteireur, werking infotainment en piepjes infotainment gewoon niet onze auto. Vindt de Tourer op zich wel gaaf om te zien
Nu nog overwogen auto's:
  • Eigen auto overnemen: Bij huidige kilometrage en reiskostenvergoeding (ca €430 netto) en geen bijtelling/ eigen bijdrage lijkt dit o.b.v. calculaties van de kosten op Autoweek en ANWB niet eens een gekke keuze. Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Risico op torenhoge elektriciteitsprijzen zoals tijdens start Oekraine oorlog ligt dan wel bij ons. Ondanks voldoende zonnepanelen zal na salderen een deel van de stroom van het net gekocht worden. Ben op zich niet bang voor veel onderhoudskosten de komende periode, alleen wat meer op de banden letten :P. Overige voor en nadelen al genoemd hierboven, extra nadeel: langer in dezelfde auto. Is absoluut geen straf, maar wat nieuws is ook leuk.
  • Kia EV 5 plus advanced of GT line: de grotere EV6, moet nog een proefrit maken. Voordelen: best luxe aan te kleden zonder al te duur uit te pakken en veel ruimte. Nadelen: weer een Kia, ben nu super tevreden over de EV6 maar wat anders is ook leuk. En 400 volt techniek, dus veel langzamer snelladen. Had best wat meer willen betalen voor een formaat EV5 met techniek van EV6/9. De EV9 wordt dan weer veel te duur. Range en 1 stop range volgens EV database ook het minste van de overwogen auto's. Topsnelheid van 165kmh, niet dat ik nou zo vaak door Duitsland blaas, dus geen dealbreaker, maar wel opvallend laag. Nog te beoordelen: infotainment en rijgedrag (voorwielaandrijving i.p.v. RWD van de EV6).
  • Renault Scenic iconic: Nog proefrit maken. Voordelen: vrij veel range voor de prijs, ruim en luxe aan te kleden voor de prijs. Nadelen: Ook geen super EV qua snelladen, (verplicht overnachten naar wintersport is ook gedoe en extra kosten en langer doorrijden met de kinderen houdt ook ergens op). Hoge tildrempel en vloer van kofferruimte is niet vlak. Nog te beoordelen: infotainment en rijgedrag (voorwielaandrijving). Was nooit fan van interieur en exterieur van Renault, maar deze is best leuk. En na 5 jaar Renault Clio was ik wel klaar met het merk, maar wellicht toch weer een kans geven.
  • Model Y Premium: Voordelen: blijft een goede EV. Goed trekgewicht, goede infotainment. Opvallend lage eigen bijdrage gezien de fiscale waarde vergelen met andere modellen. Zal dus qua onderhoud, restwaarde, etc wel goed scoren. Nadelen: Wel erg kaal interieur. Liever toch wat fysieke knoppen, vind het in de EV6 al behelpen met touch knoppen.
  • Skoda Enyaq 85 business: Voordelen: Ruim voorin en achterin, mooi interieur en combi van infotainment met aantal fysieke knoppen is fijn. Rijdt prima, hogere zwaartepunt wel merkbaar. Nadelen: Standaard audio is matig. Voor beter audio en wat andere zaken zijn behoorlijk dure pakketten nodig wat de auto een stuk duurder maakt dan eerder genoemde opties. Snelladen is redelijk, maar niet super. Wel veel beter dan 5 jaar geleden toen ik hem ook overwoog.
  • Volkswagen ID 7 limited plus: Favoriet als auto, alleen die prijs qua bijtelling en eigen bijdrage ;( Voordelen: Gewoon een goede station EV, eigenlijk de enige voor mij (Nio geen optie, Opel en Peugeot te klein en o.b.v. verbrandingsmodel, BMW I5 te duur). Rijdt goed, zit goed, riant uitgerust, goede range, snelladen top voor 400V techniek. Met modelyear 27 nieuw infotainment en weer wat fysieke knoppen op het stuur. Nadelen: Alleen optiepakketten die hem vrij duur maken. Ik wil eigenlijk alleen de betere audio en geïsoleerde voorruiten maar moet daarvoor het volledige interieur en exterieur pakket nemen.
    Trekgewicht: 1000KG tenzij ik de GTX neem die nog duurder is |:( Hoe dan VW? Een Ford Explorer/capri RWD op VAG platform mag 1800kg, een Enyaq 85 mag 2000. Hoe kan dan het absolute topmodel EV van VW slechts 1000? Dealbreaker? Nee wellicht niet, maar dat hadden ze voor MY27 echt wel aan mogen passen.
Als iemand nog alternatieven, of overwegingen voor de genoemde auto's heeft verneem ik het graag.
De GLB EQ :) Rijd ik nu ruim 2 maanden in, super fijne kar. Mag 1500kilo trekken, genoeg fysieke knoppen, stembesturing heel fijn. Van binnen mooier dan veel van je alternatieven, van buiten... tja :+

  • TheRealNiels
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17:20
TheRealNiels schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:43:
Leasebudget: €875 - excl mogelijkheid tot €200,- eigen bijdrage
Kilometrage per jaar: 25.000 km
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Inclusief, moet een elektrisch aangedreven auto zijn.
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen: Moet minimaal 500 km actieradius hebben. Daarnaast nu nog geen rekening te houden met kinderen, maar binnen de contractduur waarschijnlijk wel dus relevant voor de ruimte in de auto :), mag wel een sportieve auto zijn (vlug van zijn plek)


Longlist:
Tesla M3 Premium LR RWD
Tesla MY Premium LR RWD (Inclusief eigen bijdrage)
Cupra Tavascan Essential 77 kWh
Skoda Enyaq 85 Selection / 85 Business Edition (Inclusief eigen bijdrage)
Hyundai Ioniq 5 Style

Maar sta ook zeker open voor andere opties/suggesties!

Heb zelf nog geen testritten gemaakt o.i.d. enkel informatie ingewonnen bij collega's en via het internet. Mag in september pas een nieuw contract oversluiten, dus heb ook nog even de tijd om te gaan testen.
Inmiddels al weer een paar maanden verder en een aantal aanpassingen qua eisen gemaakt.
Besloten dat de actieradius niet per se 500 km moet zijn, maar wel boven de 450 moet uitkomen.
Daarnaast M3 gereden en er toch achter gekomen dat ik deze (op termijn) te weinig ruimte vind. De MY ook proef gereden en deze was qua ruimte top, reed wel wat lomper maar nog steeds te doen. Is wel +-100 eu p.m. boven budget.

Daarnaast nog proefritten staan voor Skoda Elroq en KIA EV5, iemand nog andere tips of suggesties?

  • doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:42
TheRealNiels schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Inmiddels al weer een paar maanden verder en een aantal aanpassingen qua eisen gemaakt.
Besloten dat de actieradius niet per se 500 km moet zijn, maar wel boven de 450 moet uitkomen.
Daarnaast M3 gereden en er toch achter gekomen dat ik deze (op termijn) te weinig ruimte vind. De MY ook proef gereden en deze was qua ruimte top, reed wel wat lomper maar nog steeds te doen. Is wel +-100 eu p.m. boven budget.

Daarnaast nog proefritten staan voor Skoda Elroq en KIA EV5, iemand nog andere tips of suggesties?
Als er nog geen kinderen zijn, maar wel binnen de contractperiode, dan zijn ze max 3 a 4 jaar terwijl je die auto hebt, lijkt me dat je dan met een C segmenter zoals een ID.3 Neo of een Born ook uit de voeten kunt? Die hebben opzich door het formaat en de accupakketten redelijk wat performance en range

  • TheRealNiels
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17:20
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:06:
[...]

Als er nog geen kinderen zijn, maar wel binnen de contractperiode, dan zijn ze max 3 a 4 jaar terwijl je die auto hebt, lijkt me dat je dan met een C segmenter zoals een ID.3 Neo of een Born ook uit de voeten kunt? Die hebben opzich door het formaat en de accupakketten redelijk wat performance en range
Vind zelf zowel de ID.3 Neo en Born wel wat te klein, zelfs voor mijn huidige situatie. Het is niet dagelijk maar toch nog wel met enige regelmaat dat er 4 mensen in de auto zitten die toch wel wat meer ruimte nodig hebben dan die modellen bieden ben ik bang. :)

  • cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-06 14:59
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:06:
[...]

Als er nog geen kinderen zijn, maar wel binnen de contractperiode, dan zijn ze max 3 a 4 jaar terwijl je die auto hebt, lijkt me dat je dan met een C segmenter zoals een ID.3 Neo of een Born ook uit de voeten kunt? Die hebben opzich door het formaat en de accupakketten redelijk wat performance en range
Juist met een baby is die extra ruimte ook echt wel heerlijk hoor. In onze Model Y kon je alles zo naar binnen schuiven. Campingbedjes, kinderwagens, noem maar op. Nog nooit zo relaxed op vakantie gegaan.

Nu rijden we een Elroq. In vele opzichten bevalt die beter dan de Model Y, maar de ruimte mis ik nog vaak. Ondanks dat de Elroq met 460 liter kofferbak echt niet klein is, is het toch vaak een beetje zoeken hoe alles er in moet.

  • ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:15
Inspired schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:34:
Mja, kwestie van smaak/wens. Enyaq? Kun je met 80kWh ook voor rond de 46k krijgen. Dan komt het neer op wil je ruimte of opties.
Enyaq heb ik bekeken. Man, wat een rare keuzes maken ze bij Skoda! Een VW ID.4 is bijna altijd voordeliger. Maar goed, haal ze eens door de configurator!

  • Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:24
Hier ook lang zitten twijfelen tussen de Enyaq en de ID4 (en ook de Kia EV5, maar die viel al snel af vanwege range en binnen niet zo mooi). Uiteindelijk de ID4 toch gekozen omdat ik met de extra pakketten die ik wilde toch wat voordeliger uit was. ID7 ook nog even bekeken, hele mooie auto maar werd snel stuk duurder dan de ID 4

Qua ruimte scheelt het niet heel veel tussen deze 2:
Dimensions: Volkswagen ID.4 2020-present vs. Skoda Enyaq 2025-present

Range en zo:
Elektrische voertuigen met elkaar vergelijken - EV Database

  • Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:17
In gebruik vonden wij de Enyaq wel echt een stuk praktischer en ik vond de ID.4 echt ruk qua waar de "Drive" hendel zat. Maar misschien is dat wennen (of inmiddels al aangepast). Een Enyaq heeft volgens mij ook een kleinere draaicirkel, wat erg prettig manouvreren is. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk ook om wat je krijgt voor je euro's (y)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."


  • flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:19
TheRealNiels schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:15:
[...]

Vind zelf zowel de ID.3 Neo en Born wel wat te klein, zelfs voor mijn huidige situatie. Het is niet dagelijk maar toch nog wel met enige regelmaat dat er 4 mensen in de auto zitten die toch wel wat meer ruimte nodig hebben dan die modellen bieden ben ik bang. :)
ID3 is voor zijn formaat behoorlijk ruim, ik verwacht zelfs paar millimeter ruimer dan de ID4 qua beenruimte, hoofdruimte en kofferbakruimte is de ID4 wel een stuk groter.

  • Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:24
Arjan90 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:51:
In gebruik vonden wij de Enyaq wel echt een stuk praktischer en ik vond de ID.4 echt ruk qua waar de "Drive" hendel zat. Maar misschien is dat wennen (of inmiddels al aangepast). Een Enyaq heeft volgens mij ook een kleinere draaicirkel, wat erg prettig manouvreren is. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk ook om wat je krijgt voor je euro's (y)
draaicirkel is inderdaad bij de Enyaq kleiner, 9,3m vs 10,3m bij de ID4.

Drive hendel kan inderdaad betere plek. Enige dat ik echt heel lelijk vindt van de ID4, zijn de armsteunen voor. Lijkt net of ze die vergeten waren en dit er nog even in hebben gezet.
Wat je zegt, met de pakketten die ik graag wil en de bijbehorende prijs kan ik hier dan wel mee leven. De hendel zal vast wel wennen. Heb nu een draaiknop in de Ford Kuga en dat is wel heel relaxed.

  • doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:42
Matti44 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:14:
[...]


Enige dat ik echt heel lelijk vindt van de ID4, zijn de armsteunen voor.
ik schaam me een beetje om te zeggen dat die armsteunen precies de reden zijn dat de ID.4 uit mijn lijstje van opties is gevallen |:(. lijkt een beetje op een Caddy ofzo. Dat heeft een Elroq/Tavascan/Enyaq dan weer een stuk beter voor elkaar. Sterker nog, alle andere ID modellen ook...

  • Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:55

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

doebbalapoent11 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:37:
[...]

ik schaam me een beetje om te zeggen dat die armsteunen precies de reden zijn dat de ID.4 uit mijn lijstje van opties is gevallen |:(. lijkt een beetje op een Caddy ofzo. Dat heeft een Elroq/Tavascan/Enyaq dan weer een stuk beter voor elkaar. Sterker nog, alle andere ID modellen ook...
Hier hetzelfde, vind een ID4 een hele mooie auto en viel precies in mijn budget met alle opties maar die armsteunen zien er in mijn mening toch echt niet uit in een auto van 40-50k...

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464


  • TheRealNiels
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17:20
Nutterd schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:45:
[...]

Hier hetzelfde, vind een ID4 een hele mooie auto en viel precies in mijn budget met alle opties maar die armsteunen zien er in mijn mening toch echt niet uit in een auto van 40-50k...
Ben momenteel ook eens een ID4 aan het samenstellen om te kijken wat er binnen mijn budget past.
Een van de opties is de warmtepomp, is die benodigd in jouw ogen? Of heeft deze weinig toegevoegde waarde?

  • Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:55

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

TheRealNiels schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:49:
[...]

Ben momenteel ook eens een ID4 aan het samenstellen om te kijken wat er binnen mijn budget past.
Een van de opties is de warmtepomp, is die benodigd in jouw ogen? Of heeft deze weinig toegevoegde waarde?
Ik had hem toen aangeklikt omdat het kon, maar wat ik op meerdere plekken las was dat de warmtepomp bij Volkswagen zeer onefficient is en dus niet de moeite waard is! Ik denk als je in het volkswagen ID. topic hierop zoekt dat je wel een en ander kan vinden.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464


  • doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:42
TheRealNiels schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:49:
[...]

Ben momenteel ook eens een ID4 aan het samenstellen om te kijken wat er binnen mijn budget past.
Een van de opties is de warmtepomp, is die benodigd in jouw ogen? Of heeft deze weinig toegevoegde waarde?
Binnen de VAG is de warmtepomp niet al te efficiënt, als jij niet 3x of meer per jaar op wintersport gaat, zou ik het geld in de zak steken (of andere opties)

  • Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:24
Ik heb ook geen warmtepomp erbij gedaan, maar geld in ander pakket gestopt. Wilde graag goede speakers. Heb nu in de huidige auto de standaard speakers van Ford en die klinken poep zoals mijn dochter zou zeggen. Had hiervoor de Puma ST-line X voor een jaartje en die had dacht ik JBL. Was in ieder geval beter dan de standaard Ford. Dus heel benieuwd naar de Harman/kardon.

  • The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 14:50

The Wizard

Moderator Mobile
doebbalapoent11 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:51:
[...]

Binnen de VAG is de warmtepomp niet al te efficiënt, als jij niet 3x of meer per jaar op wintersport gaat, zou ik het geld in de zak steken (of andere opties)
In NL klimaat heb je zeker wel wat aan een WP, bij te lage temp werkt een WP niet eens aangezien dan de condensor bevriest. Een WP is efficient(er) al onder de 15 graden. Mits deze goed werkt, die VW blijkbaar niet. Echt iets typisch Duits, bijbetalen voor een WP, in (bijna) elke Koreaan, Tesla of Chinees heb je die gewoon standaard.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)


  • MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:42
TheRealNiels schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Inmiddels al weer een paar maanden verder en een aantal aanpassingen qua eisen gemaakt.
Besloten dat de actieradius niet per se 500 km moet zijn, maar wel boven de 450 moet uitkomen.
Daarnaast M3 gereden en er toch achter gekomen dat ik deze (op termijn) te weinig ruimte vind. De MY ook proef gereden en deze was qua ruimte top, reed wel wat lomper maar nog steeds te doen. Is wel +-100 eu p.m. boven budget.

Daarnaast nog proefritten staan voor Skoda Elroq en KIA EV5, iemand nog andere tips of suggesties?
Renault Scenic of Ford Mustang Mach-E? Tweede wel wat ouder natuurlijk...

Komoot


  • kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:47
Lease loopt er (bijna) op, tijd om na te denken over de volgende. Rij nu een Kia Sportage 2022, cataloguswaarde ~€35.000 prima auto maar benieuwd of er nog merken/modellen zijn die ik over het hoofd heb gezien.

Leasebudget: 1250 P/M
Kilometrage per jaar: 35000
Contractduur:48 maand
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Leasebudget incl brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: Nope
Specifieke wensen: 1500kg trekgewicht


Zelf neig ik naar de Tesla Model Y bereik, laadnetwerk en het praktische formaat spreken me aan. Daarnaast ben ik na wat YouTube video's van 'Tesla caravan' wel wat enthousiast geraakt over hoe dat in de praktijk werkt met Superchargers onderweg.

De vrouw heeft een voorkeur voor de Volvo EX40/EX60. De EX60 valt bij mij af: cataloguswaarde te hoog, dus bijtelling schiet meteen uit z'n slof, zeker in vergelijk met de huidige KIA.

We gaan 2x per jaar met de caravan naar het zuiden, dus trekgewicht en laadinfra onderweg zijn geen bijzaak. Ik twijfel nog of ik een 800V platform moet overwegen (Hyundai/Kia-hoek/XPENG etc etc) vanwege de laadsnelheid onderweg, of dat het Superchargernetwerk van Tesla dat compenseert.

  • SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
kiefty14 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:03:
Lease loopt er (bijna) op, tijd om na te denken over de volgende. Rij nu een Kia Sportage 2022, cataloguswaarde ~€35.000 prima auto maar benieuwd of er nog merken/modellen zijn die ik over het hoofd heb gezien.

Leasebudget: 1250 P/M
Kilometrage per jaar: 35000
Contractduur:48 maand
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Leasebudget incl brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: Nope
Specifieke wensen: 1500kg trekgewicht


Zelf neig ik naar de Tesla Model Y bereik, laadnetwerk en het praktische formaat spreken me aan. Daarnaast ben ik na wat YouTube video's van 'Tesla caravan' wel wat enthousiast geraakt over hoe dat in de praktijk werkt met Superchargers onderweg.

De vrouw heeft een voorkeur voor de Volvo EX40/EX60. De EX60 valt bij mij af: cataloguswaarde te hoog, dus bijtelling schiet meteen uit z'n slof, zeker in vergelijk met de huidige KIA.

We gaan 2x per jaar met de caravan naar het zuiden, dus trekgewicht en laadinfra onderweg zijn geen bijzaak. Ik twijfel nog of ik een 800V platform moet overwegen (Hyundai/Kia-hoek/XPENG etc etc) vanwege de laadsnelheid onderweg, of dat het Superchargernetwerk van Tesla dat compenseert.
Behalve goed en betrouwbaar zitten er ook een paar nadelen aan superchargers. Ze zitten vaak een stukje van de route die je rijdt af en veel zijn parkeervakken waar je eerst de caravan zult moeten afkoppelen. De navigatieplanning van Tesla stuurt je zo goed als uitsluitend naar Superchargers, ook wanneer andere laadplekken en aanbieders beter op de route of meer geschikt voor laden met caravan zonder afkoppelen zou zijn.

  • macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:20
kiefty14 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:03:


We gaan 2x per jaar met de caravan naar het zuiden, dus trekgewicht en laadinfra onderweg zijn geen bijzaak. Ik twijfel nog of ik een 800V platform moet overwegen (Hyundai/Kia-hoek/XPENG etc etc) vanwege de laadsnelheid onderweg, of dat het Superchargernetwerk van Tesla dat compenseert.
Bij min of meer gelijke range is laadsnelheid key. Zeker als er een caravan achter hangt.

Dan is een 800v systeem echt heel waardevol. Mijn Kia EV6 kan theoretisch van 10-80% in 18 minuten.

Haal je niet altijd, maar dat ligt aan de paal.

En je kunt tegenwoordig op zoveel plaatsen snelladen (en sneller dan Teslalader kunnen), dat dacht echt geen issue is.


Kia EV 6 mag minstens 1600kg trekken met de grote accu.

  • nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:33
Met een caravan ben je een groot deel van Tesla's efficiëntie voorsprong kwijt, zou dan eerder naar een auto met 800 volt en een mooie laadcurve kijken. IONIQ 5 of een EV6 zijn hoor 800 volt relatief betaalbaar. IX3 is goud maar uiteraard stuk duurder.
Pagina: 1 ... 74 75 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.