WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

freijnen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:57:
Het bedrijf waar ik voor werk is onlangs overgenomen. En de nieuwe baas heeft een heel ander mobiliteitsbeleid. Voorheen had ik een prive auto (Mazda 6 uit 2009) en reed ik met een pool auto (Hybride Mini Countryman Cooper S). Maar nu moet ik dus aan een lease auto. De Mazda is weg (met pijn in het hart) en ik rij nu tijdelijk lease uit de Athlon Flex lease pool. Maar de bedoeling is dat ik een vaste lease auto ga kiezen. Maar ik heb geen idee wat mogelijk is in mijn budget. Hier het invullijstje:
Leasebudget: 885,- met de mogelijkheid tot een eigen bijdrage tot 100,-
Kilometrage per jaar: 40.000
Contractduur: waarschijnlijk 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, maar persoonlijk liever geen Tesla
Overige afhankelijkheden:moet een electrische auto zijn
Specifieke wensen: WLTP 500+ (liever zelfs 600+). Voldoende zitplek (gezin van 4, zowel ik als mijn oudste zoon zijn 1.93 meter lang) ook op de achterbank. En daarbij ook nog wat kofferbak ruimte.
Uiteindelijke keuze: Zou een VW ID7 touring passen in dit budget? Een Volvo EX60 zal niet lukken denk ik. Ik vind een Mercedes CLA shooting wel mooi, maar is die ruim genoeg? Kortom, graag wat adviezen voor auto's die zouden passen in mijn budget.
Je kunt bijv. hier wel zo'n beetje zien wat een auto mag kosten: https://directlease.nl/ voor het idee zal ik altijd: vervangend vervoer budget én zomer/winter wissel aanvinken om de prijzen goed scherp te hebben. DL kan soms duur zijn, soms goedkoop, een alternatieve LM kan soms tot 10% onder de DL prijs duiken. Maar dat is ook afhankelijk of je vast zit aan één LM.
Daarbij, waarom moet je Mazda 6 weg? Je werkgever kan je niet verplichten de leaseauto in de bijtelling te gaan rijden. Je kunt er ook voor kiezen om er alleen zakelijke kilometers mee te gaan rijden en de auto buiten de bijtelling te laten. Kun je privé wat anders rijden.

De goedkoopste ID7 Tourer, Limited Edition met het nieuwe MY27 kleinste accupakket (59 kWh) is zonder opties met jouw parameters bij DL €967/mnd 40k km/48mnd/500€ ER/zomer+winter banden.

De CLA is kleiner, minder achterbankruimte zal zeker met jullie lengte minder prettig zijn. De goedkoopste EX60 is €1266.

Persoonlijk vind ik de 40k km met 4 jr wel wat incourant hierdoor ben je genoodzaakt toch al snel een wat goedkopere auto te rijden omdat je op papier veel kilometers zou moeten rijden. Dit i.c.m. de €885 en verplicht elektrisch vind ik in vergelijking met de eerdere Mini Countryman Cooper S niet helemaal overeenkomen. Zeker nu er wat zaken veranderen zijn er wel argumenten te vinden om het gesprek hierover aan te gaan. Maar dat is meer een discussie voor in: Topicreeks: Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• freijnen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:02
True schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:20:
[...]

Je kunt bijv. hier wel zo'n beetje zien wat een auto mag kosten: https://directlease.nl/ voor het idee zal ik altijd: vervangend vervoer budget én zomer/winter wissel aanvinken om de prijzen goed scherp te hebben. DL kan soms duur zijn, soms goedkoop, een alternatieve LM kan soms tot 10% onder de DL prijs duiken. Maar dat is ook afhankelijk of je vast zit aan één LM.
Daarbij, waarom moet je Mazda 6 weg? Je werkgever kan je niet verplichten de leaseauto in de bijtelling te gaan rijden. Je kunt er ook voor kiezen om er alleen zakelijke kilometers mee te gaan rijden en de auto buiten de bijtelling te laten. Kun je privé wat anders rijden.

De goedkoopste ID7 Tourer, Limited Edition met het nieuwe MY27 kleinste accupakket (59 kWh) is zonder opties met jouw parameters bij DL €967/mnd 40k km/48mnd/500€ ER/zomer+winter banden.

De CLA is kleiner, minder achterbankruimte zal zeker met jullie lengte minder prettig zijn. De goedkoopste EX60 is €1266.

Persoonlijk vind ik de 40k km met 4 jr wel wat incourant hierdoor ben je genoodzaakt toch al snel een wat goedkopere auto te rijden omdat je op papier veel kilometers zou moeten rijden. Dit i.c.m. de €885 en verplicht elektrisch vind ik in vergelijking met de eerdere Mini Countryman Cooper S niet helemaal overeenkomen. Zeker nu er wat zaken veranderen zijn er wel argumenten te vinden om het gesprek hierover aan te gaan. Maar dat is meer een discussie voor in: Topicreeks: Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven
Bedankt voor je antwoord! En voor de DL link. Pffff, die Volvo EX60 valt duur uit. En de ID7 touring valt me ook wat tegen in prijs dan. Ik denk dat ik zowiezo samen met mijn zoon eens moet gaan proefzitten in de CLA shooting brake en in een Volvo EX40. Wellicht is een Polestar 2 een optie. Mooie auto om te zien vind ik.

Je hebt gelijk over die Mazda 6. Ik had die prive kunnen houden. Maar gezien de leeftijd van die auto en het brandstofverbruik (1 op 11 met een 2.5 motor) was het een verstandigere keuze om de bijtelling voor lief te nemen en alles met de lease auto te gaan rijden.

De Mini pool auto was een keuze van mijn oude baas. Die vond het erg leuk om 2 leuke Mini's als pool auto bij de zaak te hebben staan. Het waren ook fijne auto's met best nog wat ruimte op de achterbank. Alleen de kofferbak hopeloos te klein.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
freijnen schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:44:
[...]

Wellicht is een Polestar 2 een optie. Mooie auto om te zien vind ik.
Die heb ik en naar mijn mening niet de ruimste auto achterin.

Verder zou ik gewoon offertes opvragen bij de LM waar jullie zitten. Prijzen schieten alle kanten op. En inderdaad zoals anderen ook al aangeven, 40.000km en 4 jaar drijft de prijs aanzienlijk op. Je budget is best ruim, maar deze voorwaarden beïnvloeden de leaseprijs aanzienlijk.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

40k /4jaar was ca 20 jaar geleden de norm. Imho wel een beetje achterhaald. Zit zelf op 35k / 5 jaar, ook proberen aan te passen. Maar zoals onze directeur toen zei: als ik dat doe kunnen degenen die weinig moeten rijden dat in een Porsche doen, en zij die heel veel rijden hebben slechts het budget voor een fiat Panda. En die snap ik wel :)
Beleid en regelgeving moet voor iedereen gelijk zijn. En pas je dus niet zomaar aan, zeker niet bij een groter bedrijf.

Misschien meer voor het andere topic, aar ik deel hem toch ff omdat je dan ook snapt dat dit niet zomaar aangepast kan of zal worden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:58
Bij ons is het budget wel bepaald op 40k/4j zodat voor iedereen het budget gelijk is (obv je functie zit je bij ons in 1 van 4 categorieën).
De uiteindelijke bestelling wordt bij ons door HR gedaan en dan obv je (ingeschatte) kilometers.
Kan dus best zijn dat het uiteindelijke contract dan obv 25k/4j is of zo (al gaan we nu langzamerhand over naar 4,5 jaar)

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
The Eagle schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:06:
40k /4jaar was ca 20 jaar geleden de norm. Imho wel een beetje achterhaald. Zit zelf op 35k / 5 jaar, ook proberen aan te passen. Maar zoals onze directeur toen zei: als ik dat doe kunnen degenen die weinig moeten rijden dat in een Porsche doen, en zij die heel veel rijden hebben slechts het budget voor een fiat Panda. En die snap ik wel :)
Beleid en regelgeving moet voor iedereen gelijk zijn. En pas je dus niet zomaar aan, zeker niet bij een groter bedrijf.

Misschien meer voor het andere topic, aar ik deel hem toch ff omdat je dan ook snapt dat dit niet zomaar aangepast kan of zal worden :)
WGs moeten eigelijk indexeren of norm verlagen en budget gelijkhouden. Maar goed, snap het wel. Kosten een beetje drukken. Bij ons is er sowieso ontmoediging beleid qua aufo’s. Niemand heeft hem ook nodig voor het werk.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 11:39
Ben op zoek naar wat advies. Heb nu een VW ID.5 GTX. Ga werken bij een ander bedrijf en krijg een pool auto. Een Renault Megane e-Tech uit 2024. Valt een categorie lager dan de mijne dus ik mag in theorie nog eens wisselen naar een hogere categorie (dus grotere auto).

Situatie: 2 jonge kinderen, dus twee keer een base op de achterbank met stoeltjes. Op vakantie veel 'zooi' meenemen dus een grote kofferbak is handig. In de ID.5 past het allemaal goed. Kleinere koffer gaat echt behelpen zijn. Vriendin heeft een auto, nodig vanwege werk. Dat is een kleine Opel Corsa.

Scenario 1: ik ga zakelijk de Renault rijden met bijtelling. Ik wacht tot er een grotere auto is en ga die rijden. Kosten hiervoor zijn in eerste instantie 375 euro bijtelling, straks een stuk meer (de ID.5 was 575 euro bijtelling).

Scenario 2: ik ga de Renault rijden zonder bijtelling, dus alleen prive en we kopen prive een grotere auto.

We rijden iets van 5k per jaar aan km met de eigen auto. Dat zullen er straks meer worden als we geen andere auto meer hebben waar we prive mee kunnen rijden.

Wat is wijsheid? Ik kom er niet uit in mijn hoofd.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-06 12:56
KaiseRRuby schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:03:
Ben op zoek naar wat advies. Heb nu een VW ID.5 GTX. Ga werken bij een ander bedrijf en krijg een pool auto. Een Renault Megane e-Tech uit 2024. Valt een categorie lager dan de mijne dus ik mag in theorie nog eens wisselen naar een hogere categorie (dus grotere auto).

Situatie: 2 jonge kinderen, dus twee keer een base op de achterbank met stoeltjes. Op vakantie veel 'zooi' meenemen dus een grote kofferbak is handig. In de ID.5 past het allemaal goed. Kleinere koffer gaat echt behelpen zijn. Vriendin heeft een auto, nodig vanwege werk. Dat is een kleine Opel Corsa.

Scenario 1: ik ga zakelijk de Renault rijden met bijtelling. Ik wacht tot er een grotere auto is en ga die rijden. Kosten hiervoor zijn in eerste instantie 375 euro bijtelling, straks een stuk meer (de ID.5 was 575 euro bijtelling).

Scenario 2: ik ga de Renault rijden zonder bijtelling, dus alleen prive en we kopen prive een grotere auto.

We rijden iets van 5k per jaar aan km met de eigen auto. Dat zullen er straks meer worden als we geen andere auto meer hebben waar we prive mee kunnen rijden.

Wat is wijsheid? Ik kom er niet uit in mijn hoofd.
ik ga binnenkort ook over naar een nieuwe werkgever maar heb daar de optie om mijn huidige auto mee te nemen. Heb je die optie ook overwogen/nagevraagd?

...

• KaiseRRuby
koentjuh1987 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:18:
[...]

ik ga binnenkort ook over naar een nieuwe werkgever maar heb daar de optie om mijn huidige auto mee te nemen. Heb je die optie ook overwogen/nagevraagd?
Jazeker, dat is geen optie.

• The Eagle

The Eagle

@KaiseRRuby eigenlijk ga je offtopic, zou je eigen topic maken met je vraag.
Met de huidige prijzen voor benzine en stroom heb je een leasebak er al snel uit tov prive rijden. Dus no brainer imho.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:17
The Eagle schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:50:
Met de huidige prijzen voor benzine en stroom heb je een leasebak er al snel uit tov prive rijden. Dus no brainer imho.
Dat ligt maar net aan je situatie (thuis laden, privé kms, etc). Ik laad met de privé EV gemiddeld denk voor 2-3ct per kWh (lang leve de zon en ERE certificaten).

• KaiseRRuby
The Eagle schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:50:
Ik laad voor 25 cent thuis, ivm vve en grote inkoop.

• SirLenncelot
  • Niet online
VidaR-9 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:57:
[...]

Dat ligt maar net aan je situatie (thuis laden, privé kms, etc). Ik laad met de privé EV gemiddeld denk voor 2-3ct per kWh (lang leve de zon en ERE certificaten).
Extra lekker als de werkgever je dan nog betaalt per kWh die je in de auto stopt…

• Eastblocker99
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13:14
Hi allemaal,

Ik twijfel tussen een Tesla Model 3 en een Model Y en ben benieuwd naar ervaringen van mensen die dezelfde keuze hebben gemaakt.

Huidige situatie:
  • Ik rijd nu een rijk uitgeruste Tesla Model 3 (2025)
  • Echt heel tevreden over het premium gevoel, audio en het sportieve rijden
  • We krijgen binnenkort ons eerste kindje en ik switch dus van werkgever.
Netto bijtelling:
  • Wit Model 3: €312 p/m
  • Wit Model Y RWD: €347 p/m
Dus het verschil is maar €35 netto per maand.

Rationeel voelt de Model Y logischer:
  • hogere instap, voor lange mensen zoals ik altijd handig
  • makkelijker met kinderstoel
  • grotere kofferbak
  • meer ruimte in het algemeen
Maar de Model Y die ik zou krijgen is de standaard RWD uitvoering, dus wel een stuk “kaler”.

Mijn twijfel is eigenlijk:
Ga ik op termijn blijer worden van de praktische voordelen van de Model Y, of ga ik elke dag denken: Mijn oude Model 3 voelde gewoon luxer/fijner.

Mensen die van een rijk uitgeruste Model 3 naar een standaard Model Y zijn gegaan:
  • Hebben jullie spijt gehad?
  • Wen je snel aan het minder premium gevoel?
  • Is de extra ruimte met een baby echt zo fijn als mensen zeggen?
Ben benieuwd naar eerlijke ervaringen :)

• koentjuh1987
Eastblocker99 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:27:
Hi allemaal,

Ik twijfel tussen een Tesla Model 3 en een Model Y en ben benieuwd naar ervaringen van mensen die dezelfde keuze hebben gemaakt.

Huidige situatie:
  • Ik rijd nu een rijk uitgeruste Tesla Model 3 (2025)
  • Echt heel tevreden over het premium gevoel, audio en het sportieve rijden
  • We krijgen binnenkort ons eerste kindje en ik switch dus van werkgever.
Netto bijtelling:
  • Wit Model 3: €312 p/m
  • Wit Model Y RWD: €347 p/m
Dus het verschil is maar €35 netto per maand.

Rationeel voelt de Model Y logischer:
  • hogere instap, voor lange mensen zoals ik altijd handig
  • makkelijker met kinderstoel
  • grotere kofferbak
  • meer ruimte in het algemeen
Maar de Model Y die ik zou krijgen is de standaard RWD uitvoering, dus wel een stuk “kaler”.

Mijn twijfel is eigenlijk:
Ga ik op termijn blijer worden van de praktische voordelen van de Model Y, of ga ik elke dag denken: Mijn oude Model 3 voelde gewoon luxer/fijner.

Mensen die van een rijk uitgeruste Model 3 naar een standaard Model Y zijn gegaan:
  • Hebben jullie spijt gehad?
  • Wen je snel aan het minder premium gevoel?
  • Is de extra ruimte met een baby echt zo fijn als mensen zeggen?
Ben benieuwd naar eerlijke ervaringen :)
Heb zelf beide modellen gereden.
Model 3 (2023). Prima auto waar je 2 kinderzitjes wel in kwijt kan. Met mijn 2.04m past dat opzich prima achter het stuur.
Nu rijd ik een model y (2025 premium LR RWD). Ruimtelijk gezien voelt het als iets meer ruimte maar dat gaat vooral meer de hoogte in. Wel merk ik zelf meer verschil met de kofferbak. Net wat meer ruimte waardoor er al gauw wat meer in de kofferbak past naast een kinderwagen. Je kunt voor mijn gevoel net iets hoger doorstapelen met de tassen.

Heb je naast de model y standard ook weer de keuze uit een model 3? of zijn er nog andere opties waar je uit kan/mag kiezen? Ik heb zelf er laatst voor gekozen om mijn huidige auto mee te nemen naar mijn nieuwe werkgever aangezien die fiscaal nog aantrekkelijk was itt de nieuwe regeling en ook prima bevalt als gezinsauto.

...

• Eastblocker99
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13:14
koentjuh1987 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:09:
[...]

Heb zelf beide modellen gereden.
Model 3 (2023). Prima auto waar je 2 kinderzitjes wel in kwijt kan. Met mijn 2.04m past dat opzich prima achter het stuur.
Nu rijd ik een model y (2025 premium LR RWD). Ruimtelijk gezien voelt het als iets meer ruimte maar dat gaat vooral meer de hoogte in. Wel merk ik zelf meer verschil met de kofferbak. Net wat meer ruimte waardoor er al gauw wat meer in de kofferbak past naast een kinderwagen. Je kunt voor mijn gevoel net iets hoger doorstapelen met de tassen.

Heb je naast de model y standard ook weer de keuze uit een model 3? of zijn er nog andere opties waar je uit kan/mag kiezen? Ik heb zelf er laatst voor gekozen om mijn huidige auto mee te nemen naar mijn nieuwe werkgever aangezien die fiscaal nog aantrekkelijk was itt de nieuwe regeling en ook prima bevalt als gezinsauto.
Merkte je bij de Model 3 niet dat je veel meer met gebogen knieën zat? Dat verschil merkte ik gisteren echt tijdens een proefrit met een Model Y Standard.

Ik kan inderdaad ook mijn huidige Model 3 Premium overnemen. Fiscaal is dat zelfs nog aantrekkelijker. Ik zou ook voor iets totaal anders kunnen gaan, zoals een Skoda Elroq of een BMW iX1, maar ik heb het gevoel dat die uiteindelijk vaak meer kosten ten opzichte van wat je ervoor terugkrijgt.

Weet iemand of ze de auto van je oude werkgever nog kunnen overnemen als je niet direct bij je nieuwe werkgever begint? Er zit bij mij een maand tussen waarin ik niet onder contract sta. Wordt dat een lastig verhaal?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:03
Eastblocker99 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:20:
[...]
Weet iemand of ze de auto van je oude werkgever nog kunnen overnemen als je niet direct bij je nieuwe werkgever begint? Er zit bij mij een maand tussen waarin ik niet onder contract sta. Wordt dat een lastig verhaal?
Dat moet je aan je nieuwe werkgever vragen. Dat kunnen wij niet voor je werkgever beslissen. Maar dat is meer voor Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 22-05-2026 10:24 ]

• The Eagle

The Eagle

@Eastblocker99 Met een kind heb je nooit ruimte genoeg, zeker niet met een baby ;)
Opties van beide auto's even naast elkaar liggen. De RWD is volgens mij ietsje kaler maar niet heel veel (als ik de recenties lees, that is). De vraag is vooral of je dingen gaat missen. EN sowieso: je wordt vader, je moet vanaf nu simpelweg concessies doen ;)

That sai: ik rij zelf een Passat station en heb die naast de Y gezet. QUa ruimte achterin scheelt het niet heel veel. Net zo diep, net zo breed. Alleen loopt de Y wat ronder af en heb ik bij de Passat nog ruimte onder de vlakke laadvloer - dat heeft de Y uiteraard niet.

Verder no0brainer imho :)

• jongetje
The Eagle schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:57:
@Eastblocker99 en heb ik bij de Passat nog ruimte onder de vlakke laadvloer - dat heeft de Y uiteraard niet.
Dan heb je nog nooit de laadvloer van de Tesla eruit/omhoog gehaald...
(Plus nog de ruimte onder de voorklep waar een grote weekendtas in past. Doen wij met vakantie de overnachtingstas in met toilettassen en schone kleding in (voor 4).

• The Eagle

The Eagle

jongetje schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:38:
[...]

Dan heb je nog nooit de laadvloer van de Tesla eruit/omhoog gehaald...
(Plus nog de ruimte onder de voorklep waar een grote weekendtas in past. Doen wij met vakantie de overnachtingstas in met toilettassen en schone kleding in (voor 4).
Jawel. Maar jij nog nooit een laadvloer van een Passat verwacht ik. Ca 15 cm hoog onder de hele laadvloer, plus alle ruimte waar een reservewiel (of in mijn geval de verwijderbare subwoofer) in past. Model Y heeft wel een bak, maar vergeleken bij de Passat is dat een bakje ;)

Fwiw: toevallig net volgeladen ivm een korte vakantie. Onder de vloer liggen de subwoofer, 3 paraplu's, twee stuntsteps, paar werphengels, viskoffer, lokaas, klapstoeltje en dan nog het eea aan losse zooi. Hou hoop lege ruimte over ook nog.
Dat past zeker weten niet in het bakje van die Y ;)

• koentjuh1987
Eastblocker99 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:20:
[...]

Merkte je bij de Model 3 niet dat je veel meer met gebogen knieën zat? Dat verschil merkte ik gisteren echt tijdens een proefrit met een Model Y Standard.
Ja merk je wel. je zit natuurlijk ook iets lager ten opzichte van de zithouding in een Y. Dat maakte ook dat ik de keuze destijds heb gemaakt voor de nieuwe Y. Naast de ruimte die het meer biedt zit je ook niet een fractie hoger/rechter..

...

• Billieach
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-06 22:38
Hallo Allemaal,

Ik mag alweer iets leuks uitkiezen. Mijn huidige situatie is het volgende:

op het moment rijd ik, 4jarig contract loopt eind dit jaar af, een Mercedes A classe hatch back, van 2023. Toen had ik nog 1 kindje.

Nu zijn het 3 kids en ik wil graag een 7 zitter vanaf volgend jaar nemen. De reden is simpel, kids kunnen niet van elkaar afblijven achter in. Dus ik wil 2 van de 3 kids apart hebben lol. Ze zijn 7,6 en 2 jaar

nu zit ik te twijfelen om het volgende:

Lease budget is trouwens 985 per maand excl brandstof. 300 per maand brandstof mag er bij.

Ik zit te denken aan een VW Tayron, Mercedes GLB de nieuwe. Eigen bijdrage vind ik nie zo erg als het oploopt tot 60 eu per maand extra ofzo. Ik heb nog echt weinig rond gekeken naar auto’s. Dus ik dacht ik vraag naar jullie ervaring met kids en SUVS.

liefst niet volledig elektrisch. Of de actieradius moet echt top zijn. Wel benzine hybrid.

Daarnaast ja, ik sta open voor veel keus.

Nogmaals, ik zal vast te weinig info geven, maar dat komt echt omdat ik nog niet eens heb rond gekeken naar wat ik echt wil. Chinese auto’s mag helaas niet want het is een Amerikkaans bedrijf waar ik werk.

• jongetje
@Billieach Weet je zeker dat je niet volledig elektrisch moet ivm de pseudo eindheffing waarbij de werkgever ook een soort bijtelling moet betalen over de cataloguswaarde.
En anders misschien de Kodiaq?

• The Eagle

The Eagle

@Billieach graag even de template gebruiken. Je budget is ruim, maar kan afhankelijk van looptijd en kilometers ook krap zijn bijvoorbeeld ;)

7 zitters kun je selecteren op AutoWeek en dan verder zoeken op direct lease wat in de buurt komt qua kosten.

Kodiaq phev is iirc niet als 7 zits leverbaar, is of/of.
Audi komt wel met een q9 maar die zal wel boven budget zijn ;)

• SirLenncelot
  • Niet online
@Billieach de extra zitplaatsen gaan ten koste van de laadruimte achterin, dus op momenten dat je die ruimte nodig hebt zullen de kids alsnog naast elkaar zitten.

verder is de Model Y in de AWD configuratie als 7-zitter met goede range te bestellen. Door het schuin aflopende dak volgens mij wel vooral geschikt voor kleinere kinderen.

• Togi
Extra plek gaat idd ten koste van de laadruimte maar met wat anders indelen gaat dat ook met vakanties best wel goed.

Heb zelf de e5008 en ik heb andere duffelsbags gekocht waarvan ik er 2 op elkaar tussen de 2 kinderen op de eerste bank zet (gelijk een muurtje ertussen ;-) )

De duffels hebben precies de lengte dat ze goed tussen de voorste stoelen en de rugleuning van de 2de rij passen

dan nr 3 op 1 van de 2 stoelen op de 3de rij (de andere stoel wel plat)

ik zet daar dan de koelbox (kan hij er onderweg evt wat uit halen) en de koelbox schuift het minste zodat hij niet bij iedere scherpe bocht de bagage op hem krijgt

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:53
@Billieach Ik heb niet gekeken of het in budget past maar 7-zitter en PHEV dan zou ik kijken naar:

Mazda CX-80, Hyundai Santa Fe, Volvo XC90

En als het volledig elektrisch moet: Hyundai Ioniq 9/Kia EV9,

HD4Life @ Full-HD

• RvA91
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-06 14:22
Hallo allemaal,

ik mag binnenkort een (elektrische) leaseauto uitzoeken en ben op zoek naar wat advies / alternatieven. De kilometrage per jaar is een gegeven vanuit werkgever om onderling gedoe te voorkomen, Ik zit zelf veel lager, echter heb ik wel relatief regelmatig vrij lange ritten naar klanten door het land. Daarnaast geen opladen voor de deur in onze gemeente dus extra range is toch een grote pré.

We rijden op dit moment privé een Volvo V40 T3 uit 2015, deze gaat eruit. We hebben een kleine van 1,5, en ik zoek inmiddels toch ook wel echt meer ruimte dan deze auto biedt.

Leasebudget: 725,- excl. energie. Eigen bijdrage mag (in overleg) vrijwel onbeperkt oplopen, maar gezien beperkte privékilometers wil ik dit tot het minimum beperken.
Kilometrage per jaar: 35.000
Contractduur: 60 maanden
Merkbeleid, zo ja, welke: Alles beschikbaar binnen de Athlon configurator mag. Qua techniek liever geen Stellantis. De wederhelft heeft problemen met het Tesla imago, de model 3 en model Y standard waren anders mijn topkeuzes.
Specifieke wensen: WLTP liefst 500+. Voldoende ruimte voor een gezin van 3, met wat ruimte voor uitbreiding.
Uiteindelijke keuze: Tesla heeft/had mijn grote voorkeur. Ook proefgereden in de Ford Explorer EV, zeker in de blauwe kleur een fraaie auto maar het rijden was een beetje "meh". Daarnaast valt op dat de Explorer/Id4/Enyaq varianten in de extended range pakketten toch wel erg duur uit lijken te vallen. De EV4 nog niet gereden, wel bekeken, vond ik vrij druk vanbinnen maar dit kan ook komen omdat ik net bij Tesla vandaan kwam.

• jongetje
@RvA91 Wil je echt hiervoor de Model Y (ik zou geen 3 nemen met 3 kinderen) laten schieten? Dan kom je al snel bij een Enyaq of een id.x oid uit want een Mercedes of BMW is een stuk duurder en Chinees zal je wederhelft dan ook niet willen neem ik aan.

• RvA91
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-06 14:22
@jongetje Dat is- en blijft inderdaad een erg lastige rationeel gezien, ze bieden een vrij compleet pakket tegen een aantrekkelijk tarief. Ik ben benieuwd of ik nog keuzes over het hoofd zie. We willen nog bij een Scenic E-Tech gaan kijken, die lijkt ook prijstechnisch wat gunstiger uit te vallen dan de Elroq/Explorer.

Kleine nuance, we zijn nu een gezin van 3 (Ik, de vrouw en een kleine van 1,5). Een 2e is geen zekerheid maar wil ik zeker klaar voor zijn gezien we toch 5 jaar met de auto doormoeten. Onze privékilometers zijn vrij beperkt, beide opa's en oma's wonen ook dichtbij. Woon-werk valt ook erg mee. Formaat Enyaq is een beetje overkill. Vandaar dat Elroq/Explorer qua ruimte buiten een eventuele vakantie eigenlijk wel prima is. Het valt dan vooral tegen dat de Y, welke die extra ruimte wel als bonus biedt nog een stuk scherper in het leasetarief zit.

• koentjuh1987
RvA91 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:53:
@jongetje Dat is- en blijft inderdaad een erg lastige rationeel gezien, ze bieden een vrij compleet pakket tegen een aantrekkelijk tarief. Ik ben benieuwd of ik nog keuzes over het hoofd zie. We willen nog bij een Scenic E-Tech gaan kijken, die lijkt ook prijstechnisch wat gunstiger uit te vallen dan de Elroq/Explorer.

Kleine nuance, we zijn nu een gezin van 3 (Ik, de vrouw en een kleine van 1,5). Een 2e is geen zekerheid maar wil ik zeker klaar voor zijn gezien we toch 5 jaar met de auto doormoeten. Onze privékilometers zijn vrij beperkt, beide opa's en oma's wonen ook dichtbij. Woon-werk valt ook erg mee. Formaat Enyaq is een beetje overkill. Vandaar dat Elroq/Explorer qua ruimte buiten een eventuele vakantie eigenlijk wel prima is. Het valt dan vooral tegen dat de Y, welke die extra ruimte wel als bonus biedt nog een stuk scherper in het leasetarief zit.
hier thuis was tesla ook een nogo toen ik de mededeling deed dat die het ging worden. Nu enige tijd later zeer content met de ruimte die de auto te bieden heeft. Imago ben je redelijk snel vanaf. Kijk ook vooral naar wat krijg je er voor terug, wat levert het je bijtellingstechnisch op (of kost het je). Dan zul je zien dat tesla best een complete auto is voor de prijs die het fiscaal vertegenwoordigd.

...

• freijnen
Eindelijk zijn de voorwaarden en aanmelding binnen, dus ik kan gaan kiezen:

Leasebudget: 885,- en mag tot 100,- overschrijden met eigen bijdrage, maar die wil ik uiteraard liever niet helemaal inzetten. Als ik ruim onder de 885,- blijft, kan ik dat ook nog inzetten voor een laadpaal aan huis.
Kilometrage per jaar: 30.000 (ik dacht eerst 40.000, maar dat bleken oude voorwaarden te zijn)
Contractduur: normaal gezien 48 maanden, maar mag ook kiezen voor korter
Merkbeleid, zo ja, welke: alles wat Alphabet lease aanbied
Overige afhankelijkheden: moet volledig elektrisch
Specifieke wensen: Geen Tesla. Ruimte voor gezin van 4, waarbij mijn oudste 1.93m lang is, net zolang als ikzelf. Dus genoeg been en hoofdruimte achterin. Gezien mijn werkzaamheden wil ik graag minimaal 500 km WLTP en graag een vlotte snellader (de helft van de tijd rijd ik door heel NL naar klanten, de andere helft van de tijd zit ik op kantoor circa 45 km van huis)
Uiteindelijke keuze: Ik ben nog volop aan het rondkijken en ga diverse proefritten inplannen. Op eerste gezicht vind ik de Jeep Compass en de Opel Grandland wel interessant. Puur op specs vallen de Leapmotor C10 promax en de BYD Atto3 Evo ook op. Maar ik heb geen van deze auto's al zelf in gezeten. Valt op dat deze 2 Chinezen flink meer vermogen hebben, maar dat is niet alles bepalend uiteraard, ik vind een goede stoel en een fijn rijgedrag ook belangrijk. Ik denk dat de ideale auto voor mij de ID7 tourer zou zijn. Maar alleen de versie met kleine accu past net in mijn budget met max eigen bijdrage, zonder enige extra accessoires erop. De CLA shooting brake vind ik bloedmooi, maar ook die valt erg duur en ik twijfel of deze ruim genoeg is achterin. Hetzelfde geld voor een Volvo EX40 en een Polestar 2.

Welke auto's zie ik nog over het hoofd?

Ik mag dus kiezen in het aanbod van Alphabet lease. Daar staan op dit moment alleen BMW's in de aanbieding. Op zich logisch aangezien ze onderdeel van de BMW groep zijn. Wat zijn de ervaringen bij Alphabet lease wat dat betreft? Komen daar ook andere merken in de aanbieding? En hoe verloopt het aanbod van auto's als ik nog wacht tot einde zomer bijvoorbeeld? Ik mis bijvoorbeeld het merk KGM in het aanbod.

Alvast bedankt!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:49
Leasebudget: 854, eigen bijdrage voor overschrijding is toegestaan en wordt in 1e 2 jaar ingehouden.
Kilometrage per jaar: Onbekend, ik rijd ca 20 á 25K per jaar.
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Alle grote merken zijn toegestaan.
Overige afhankelijkheden: Volledig elektrisch en metallic lak verplicht
Specifieke wensen: Ruime auto achterin en in de kofferruimte i.v.m. 3 kinderen . WLTP >500km i.v.m. winter en zomervakanties in Europa met de auto. Liefst redelijk snelladen, ook in de winter. Trekhaak, hoeft geen caraven mee, wel af en toe een tandemasser met redelijke lading.
Huidige auto: Kia EV6: Voordelen: rijdt heerlijk, strak op de weg zonder oncomfortabel te zijn. Snelladen enorm snel, ook in praktijk. Vindt hem ook gewoon mooi om te zien (pre facelift mooier dan huidige). Nadelen: lage auto dus zicht rondom wat beperkt, minder ruimte achterin voor 3 zitje. En door aflopende daklijn is kofferruimte minder praktisch, ondanks dat aantal liters nog best goed is. Touchknoppen in interieur zorgen dat ik na 5 jaar nog steeds altijd moet kijken wat ik doe i.p.v. blind. Doe mij maar fysieke knoppen.

Afgevallen auto's:
  • A6 Avant Etron: Gave auto en goede EV, maar vind de eigen bijdrage te hoog worden). Idem voor BMW IX3 en Mercedes GLC.
  • Peugeot 5008 EV: Geen fijne zit door scherm boven stuur, en algeheel gevoel viel tegen)
  • Kia EV6: Wil toch wel wat anders en door aflopende daklijn wat klein aan het worden. Rijd wel super en qua EV ook top.
  • Ford Explorer en Capri: Fijne auto's qua rijden en veel trekgewicht (veel meer dan meeste VAG auto's waar ze op gebaseerd zijn), maar Explorer is te klein en Capri heeft zelfde daklijn als EV6. Jammer dat er geen Capri Tourer met de daklijn van een Explorer is. Nog een klein kansje dat ik deze toch weer overweeg i.c.m. trekhaakkoffer voor de vakanties. Prijstechnisch dan wel echt gunstig.
  • Toyota BZ4X Tourer: Proefrit gemaakt in de hatchbak. Qua rijden, zitpositie, inteireur, werking infotainment en piepjes infotainment gewoon niet onze auto. Vindt de Tourer op zich wel gaaf om te zien
Nu nog overwogen auto's:
  • Eigen auto overnemen: Bij huidige kilometrage en reiskostenvergoeding (ca €430 netto) en geen bijtelling/ eigen bijdrage lijkt dit o.b.v. calculaties van de kosten op Autoweek en ANWB niet eens een gekke keuze. Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Risico op torenhoge elektriciteitsprijzen zoals tijdens start Oekraine oorlog ligt dan wel bij ons. Ondanks voldoende zonnepanelen zal na salderen een deel van de stroom van het net gekocht worden. Ben op zich niet bang voor veel onderhoudskosten de komende periode, alleen wat meer op de banden letten :P. Overige voor en nadelen al genoemd hierboven, extra nadeel: langer in dezelfde auto. Is absoluut geen straf, maar wat nieuws is ook leuk.
  • Kia EV 5 plus advanced of GT line: de grotere EV6, moet nog een proefrit maken. Voordelen: best luxe aan te kleden zonder al te duur uit te pakken en veel ruimte. Nadelen: weer een Kia, ben nu super tevreden over de EV6 maar wat anders is ook leuk. En 400 volt techniek, dus veel langzamer snelladen. Had best wat meer willen betalen voor een formaat EV5 met techniek van EV6/9. De EV9 wordt dan weer veel te duur. Range en 1 stop range volgens EV database ook het minste van de overwogen auto's. Topsnelheid van 165kmh, niet dat ik nou zo vaak door Duitsland blaas, dus geen dealbreaker, maar wel opvallend laag. Nog te beoordelen: infotainment en rijgedrag (voorwielaandrijving i.p.v. RWD van de EV6).
  • Renault Scenic iconic: Nog proefrit maken. Voordelen: vrij veel range voor de prijs, ruim en luxe aan te kleden voor de prijs. Nadelen: Ook geen super EV qua snelladen, (verplicht overnachten naar wintersport is ook gedoe en extra kosten en langer doorrijden met de kinderen houdt ook ergens op). Hoge tildrempel en vloer van kofferruimte is niet vlak. Nog te beoordelen: infotainment en rijgedrag (voorwielaandrijving). Was nooit fan van interieur en exterieur van Renault, maar deze is best leuk. En na 5 jaar Renault Clio was ik wel klaar met het merk, maar wellicht toch weer een kans geven.
  • Model Y Premium: Voordelen: blijft een goede EV. Goed trekgewicht, goede infotainment. Opvallend lage eigen bijdrage gezien de fiscale waarde vergelen met andere modellen. Zal dus qua onderhoud, restwaarde, etc wel goed scoren. Nadelen: Wel erg kaal interieur. Liever toch wat fysieke knoppen, vind het in de EV6 al behelpen met touch knoppen.
  • Skoda Enyaq 85 business: Voordelen: Ruim voorin en achterin, mooi interieur en combi van infotainment met aantal fysieke knoppen is fijn. Rijdt prima, hogere zwaartepunt wel merkbaar. Nadelen: Standaard audio is matig. Voor beter audio en wat andere zaken zijn behoorlijk dure pakketten nodig wat de auto een stuk duurder maakt dan eerder genoemde opties. Snelladen is redelijk, maar niet super. Wel veel beter dan 5 jaar geleden toen ik hem ook overwoog.
  • Volkswagen ID 7 limited plus: Favoriet als auto, alleen die prijs qua bijtelling en eigen bijdrage ;( Voordelen: Gewoon een goede station EV, eigenlijk de enige voor mij (Nio geen optie, Opel en Peugeot te klein en o.b.v. verbrandingsmodel, BMW I5 te duur). Rijdt goed, zit goed, riant uitgerust, goede range, snelladen top voor 400V techniek. Met modelyear 27 nieuw infotainment en weer wat fysieke knoppen op het stuur. Nadelen: Alleen optiepakketten die hem vrij duur maken. Ik wil eigenlijk alleen de betere audio en geïsoleerde voorruiten maar moet daarvoor het volledige interieur en exterieur pakket nemen.
    Trekgewicht: 1000KG tenzij ik de GTX neem die nog duurder is |:( Hoe dan VW? Een Ford Explorer/capri RWD op VAG platform mag 1800kg, een Enyaq 85 mag 2000. Hoe kan dan het absolute topmodel EV van VW slechts 1000? Dealbreaker? Nee wellicht niet, maar dat hadden ze voor MY27 echt wel aan mogen passen.
Als iemand nog alternatieven, of overwegingen voor de genoemde auto's heeft verneem ik het graag.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
freijnen schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 01:16:
Welke auto's zie ik nog over het hoofd?
De VW ID.4.

Goedkoper dan de Volvo EX40, en groter op de achterbank (en in de kofferbak).

Ik heb een ID.4 (ook via Alphabet), ik ben 1,92m, en kan prima achterin zitten, zelfs achter de voorstoel die op mij is afgesteld.

• freijnen
ikweethetbeter schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:39:
[...]

De VW ID.4.

Goedkoper dan de Volvo EX40, en groter op de achterbank (en in de kofferbak).

Ik heb een ID.4 (ook via Alphabet), ik ben 1,92m, en kan prima achterin zitten, zelfs achter de voorstoel die op mij is afgesteld.
Bedankt voor de tip. Ik vind het niet de mooiste auto, maar ik ga zeker eens proefzitten.

• Inspired
  • Nu online
@Zimonia2 - wellicht wachten op de Skoda Peaq? Al zal die ook aan de prijs zijn denk ik.

• jongetje
Inspired schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:41:
@Zimonia2 - wellicht wachten op de Skoda Peaq? Al zal die ook aan de prijs zijn denk ik.
Al die VAG autos worden als budget vriendelijk weggezet. Maar met een paar pakketen zodat je geen kale auto hebt zonder navigatie, zijn ze opeens net zo duur of duurder als een veel grotere Tesla met meteen veel opties (en geen gezeur met software updates, online toegang, navigatie en file informatie abonnementen)

• Inspired
  • Nu online
jongetje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:33:
[...]

Al die VAG autos worden als budget vriendelijk weggezet. Maar met een paar pakketen zodat je geen kale auto hebt zonder navigatie, zijn ze opeens net zo duur of duurder als een veel grotere Tesla met meteen veel opties (en geen gezeur met software updates, online toegang, navigatie en file informatie abonnementen)
Maar er zijn mensen die geen Tesla (meer) willen. ;) Tesla heeft voordelen maar ook nadelen.

ID.7 Tourer Limited met metallic zit redelijk op dezelfde prijs als een Y LR RWD Premium met metallic overigens. De ID.7 is niet veel minder zou ik zeggen. Je hebt alles wat je nodig hebt, meer range, sneller laden, lane assist, 360 view, echte parkeersensoren etc.

[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 05-06-2026 09:50 ]

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:04
Inspired schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:40:
[...]

Maar er zijn mensen die geen Tesla (meer) willen. ;) Tesla heeft voordelen maar ook nadelen.
Daarom heb je naast Tesla ook nog merken als Kia en de chinezen (moet je liggen) bijvoorbeeld.

• Inspired
  • Nu online
doebbalapoent11 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Daarom heb je naast Tesla ook nog merken als Kia en de chinezen (moet je liggen) bijvoorbeeld.
Bedankt. Dacht dat we alleen Tesla en VAG hadden. :)

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:04
overigens ontopic, als diegene al aangeeft dat een Enyaq (met wat aankleding) te duur wordt, dan is het natuurlijk overduidelijk dat de grote broer de Peaq nog duurder wordt. Ik denk dat we die achterwege kunnen laten, naast het feit dat hij nog een tijd gaat duren tot hij leverbaar is.

• Inspired
  • Nu online
doebbalapoent11 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:48:
overigens ontopic, als diegene al aangeeft dat een Enyaq (met wat aankleding) te duur wordt, dan is het natuurlijk overduidelijk dat de grote broer de Peaq nog duurder wordt. Ik denk dat we die achterwege kunnen laten, naast het feit dat hij nog een tijd gaat duren tot hij leverbaar is.
Enyaq is ouder en hij geeft ook aan dat het laden tegen valt. Nieuwe modellen zijn doorgaans ook voordeliger in de lease.

• SirLenncelot
  • Niet online
jongetje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:33:
[...]

Die software regel je dan met CarPlay of Android auto. Lekker je eigen appjes en instellingen gebruiken.

• jongetje
SirLenncelot schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Die software regel je dan met CarPlay of Android auto. Lekker je eigen appjes en instellingen gebruiken.
Dat is leuk voor korte ritten, maar met langere ritten is het navigeren langssnelladers en het preconditionen van de batterij toch wel een voordeel als de auto dit zelf regelt. Zover ik weet gaat dat niet met AndroidAuro of Apple carplay

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:49
Inspired schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:52:
[...]

Enyaq is ouder en hij geeft ook aan dat het laden tegen valt. Nieuwe modellen zijn doorgaans ook voordeliger in de lease.
De Peaq zal sowieso te laat bestelbaar komen, leaseportal sluit binnenkort en ik verwacht ook wel aan de prijs zijn.
doebbalapoent11 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Heb zelf niets tegen Tesla maar die valt wat minder bij de WAF. Chinese auto's staan vrijwel niet open in het leaseportal.

KIA op zich erg tevreden over. Is meer een luxeprobleem dat ik wat anders altijd ook wel leuk vindt. En echt jammer dat EV5 er niet met EV6 techniek is, dan was ik er al uit geweest (onder voorbehoud dat proefrit niet enorm tegenvalt). Als ik langere reizen simuleer via ABRP dan valt EV5 echt tegen. En ik verwacht dat door de vorm van de auto de WLTP bij alleen snelweg nog veel harder uit beeld raakt dan bij een gestroomlijnder model. WLTP is ook vrij veel langzaam rijden waardoor de gemiddelde invloed van de CW waarde x frontaal oppervlak minder hard doorwerkt dan bij lange snelwegritten.

Geldt overigens ook voor de Renault Scenic. Leuk die eenmalige grote range door de grotere accu, maar die moet daarna ook weer een stuk meer laden met weinig vermogen. De inefficiëntie ga je daardoor pas echt merken op langere reizen.

Aan de andere kant is het een paar keer per jaar wellicht een (half) uurtje langer op toch al een hele dag reizen. Het is meer dat ik nu de luxe gewend ben van 800V.

Keuzes, keuzes.

• Togi
jongetje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:02:
[...]

Dat is leuk voor korte ritten, maar met langere ritten is het navigeren langssnelladers en het preconditionen van de batterij toch wel een voordeel als de auto dit zelf regelt. Zover ik weet gaat dat niet met AndroidAuro of Apple carplay
Bij mijn Peugeot wordt (al je een connect plus abbo hebt) een e-routes account meegeleverd en deze werkt wel via carplay

Zullen andere merken vast ook wel hebben.

Hier trouwens niet voor de Tesla gegaan omdat mijn vrouw tijdens de testrit toevallig achterin zat en na 5 minuten last kreeg van haar kont omdat de achterbank net zo comfortabel zit als menig kerkbank ;)

Was wel met de vorige MY dus ik weet niet hoe de huidige is maar wij wilde deze bank de kinderen niet aandoen.

[ Voor 23% gewijzigd door Togi op 05-06-2026 11:58 ]

• Inspired
  • Nu online
[...]

Dat doet elke nieuwe BEV prima. Nog wel beter dan Tesla. Elk ander merkt neemt alle laders mee. Tesla nog steeds alleen maar Tesla laders bij het plannen van een route van a naar b.

• Inspired
  • Nu online
@Zimonia2 - Ioniq's ook niet wat? Blijf de 5 een mooie auto vinden.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:56
Inspired schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:07:
[...]

Dat doet elke nieuwe BEV prima. Nog wel beter dan Tesla. Elk ander merkt neemt alle laders mee. Tesla nog steeds alleen maar Tesla laders bij het plannen van een route van a naar b.
ligt bij Tesla aan de instellingen. Tesla heeft idd de voorkeur, maar kan ook andere laders meenemen.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Togi schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:54:
[...]
Hier trouwens niet voor de Tesla gegaan omdat mijn vrouw tijdens de testrit toevallig achterin zat en na 5 minuten last kreeg van haar kont omdat de achterbank net zo comfortabel zit als menig kerkbank ;)

Was wel met de vorige MY dus ik weet niet hoe de huidige is maar wij wilde deze bank de kinderen niet aandoen.
Je kunt de rugleuning van de achterbank verstellen, wellicht stond deze rechtop ipv iets naar achter hellend?

Zelf in ieder geval nog nooit klachten over de achterbank gekregen. Ik heb er zelf ook wel eens gezeten tijdens een rit en vond het juist behoorlijk comfortabel voor een achterbank.

• Inspired
  • Nu online
Rob-T6 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:56:
[...]

ligt bij Tesla aan de instellingen. Tesla heeft idd de voorkeur, maar kan ook andere laders meenemen.
Uh, nee. Dat kan niet. Je kunt naar een 3rd party lader navigeren als hij de blessing van Elon heeft en op de map staat. Als ik navigeer van Amsterdan naar Berlijn pakt hij alleen SuCs. Dit is geen instelling. De auto zal geen enkele 3rd party lader meenemen in de planning.

[ Voor 34% gewijzigd door Inspired op 05-06-2026 13:44 ]

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Zimonia2 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:49:
[...]

De Peaq zal sowieso te laat bestelbaar komen, leaseportal sluit binnenkort en ik verwacht ook wel aan de prijs zijn.

[...]

Heb zelf niets tegen Tesla maar die valt wat minder bij de WAF. Chinese auto's staan vrijwel niet open in het leaseportal.

KIA op zich erg tevreden over. Is meer een luxeprobleem dat ik wat anders altijd ook wel leuk vindt. En echt jammer dat EV5 er niet met EV6 techniek is, dan was ik er al uit geweest (onder voorbehoud dat proefrit niet enorm tegenvalt). Als ik langere reizen simuleer via ABRP dan valt EV5 echt tegen. En ik verwacht dat door de vorm van de auto de WLTP bij alleen snelweg nog veel harder uit beeld raakt dan bij een gestroomlijnder model. WLTP is ook vrij veel langzaam rijden waardoor de gemiddelde invloed van de CW waarde x frontaal oppervlak minder hard doorwerkt dan bij lange snelwegritten.

Geldt overigens ook voor de Renault Scenic. Leuk die eenmalige grote range door de grotere accu, maar die moet daarna ook weer een stuk meer laden met weinig vermogen. De inefficiëntie ga je daardoor pas echt merken op langere reizen.

Aan de andere kant is het een paar keer per jaar wellicht een (half) uurtje langer op toch al een hele dag reizen. Het is meer dat ik nu de luxe gewend ben van 800V.

Keuzes, keuzes.
De EV6 is gewoon een hele fijne auto.
Stap er elke keer met plezier in.
Snap dat je "wat anders wilt", maar of het beter wordt?
Dat 800V snelladen tot 234KW is heel fijn (als je het haalt natuurlijk, want dat is tegenwoordig geen zekerheid meer.)

Ik heb denk ik liever een WLTP van 528 met 800V, als een 650km WLTP op 150 KW max.
Maar dat ligt ook aan je gebruikspatroon.

• SirLenncelot
  • Niet online
[...]

Ligt aan de implementatie van de fabrikant van de auto. CarPlay kan dat eventueel wel via EV routing. Een Mustang Mach-E ondersteunt het bijvoorbeeld. Maar andere merken zou ik zo niet weten.

• ikweethetbeter
  • Nu online
[...]

Preconditioneren werkt inderdaad (nog???) niet met Apple Carplay of Android Auto. Maar navigeren met bv PUMP die je automatisch naar een snellader van jouw keuze stuurt (is te filteren op bv aanbieder) als het nodig is werkt wel, ook als je net iets meer verbruikt dan gepland omdat je harder rijdt.

• ikweethetbeter
  • Nu online
macfocus schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:48:
Ik heb denk ik liever een WLTP van 528 met 800V, als een 650km WLTP op 150 KW max.
Ik niet. Want op hoeveel plekken kun je met 800V laden? En hoe lang kun je > 150 kW laden?
Pagina: 1 ... 73 74 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.