• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
vinnyg schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:24:
Ik zit al dagen met het volgende (luxe) dilemma in de keuze voor een nieuwe wagen en kom maar niet tot een besluit...

- BMW iX xDrive45 m edition + lederen interieur
Komt in vergelijking met de iX3 meer premium over, ophanging is minder hard in vergelijking met de iX3, ruimer interieur. Maar natuurlijk 'ouder', minder range, minder snel laden, minder volledig uitgerust (ondanks
vrij volledige standaard uitrusting)
- BMW iX3 full option
2x testrit gehad, technologisch indrukwekkend... Actieve rijondersteuning beste van wat ik ooit al heb meegemaakt. Alleen geen fan van het futuristische/drukkere interieur.
- Volvo EX60 p12 ultimate launch
1 jaar wachten..... op hopelijk geen kinderziektes. Heb hem ook nog nergens in het echt gezien.

Zouden jullie nog voor een niet 'nieuwe' generatie EV gaan in deze situatie?
Zonder enige twijfel de Ix3 - staat stuk boven de andere 2

• punkkiee
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 01-04 10:54
madtraxx schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:00:
[...]

Ik heb precies hetzelfde lijstje, EV5 viel bij mij snel af vanwege de wegligging en het gebrek aan kracht (en hij voelt als een zeilboot bij wind).

Heb alleen de lijst al aardig verkort naar de model 3, model Y en de scenic.

Top snelheid van de scenic (ritje duitsland) staat mij ook wel een beetje tegen en het kunststof bevalt mij niet zo.

Ben erg benieuwd of je al een keuze hebt gemaakt.
Toevallig vorige week de definitieve keuze gemaakt, twijfelde lang tussen de CLA en Model 3. Uiteindelijk de Model 3 Premium LR in marine blue gekozen, scheelde 70 per maand met de CLA en ik vond het materiaal gebruik in de CLA wel goedkoop voor een 50k+ auto. Model Y was enkel de standard mogelijk binnen mijn budget, als de premium had gepast was het de Model Y geworden.

KIA en Scenic vielen bij mij ook af inderdaad, KIA vanwege dezelfde redenen. Scenic beviel wel maar niet overtuigend genoeg uiteindelijk.

Succes met je keuze!

• madtraxx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-03 23:22
punkkiee schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:06:
[...]

Toevallig vorige week de definitieve keuze gemaakt, twijfelde lang tussen de CLA en Model 3. Uiteindelijk de Model 3 Premium LR in marine blue gekozen, scheelde 70 per maand met de CLA en ik vond het materiaal gebruik in de CLA wel goedkoop voor een 50k+ auto. Model Y was enkel de standard mogelijk binnen mijn budget, als de premium had gepast was het de Model Y geworden.

KIA en Scenic vielen bij mij ook af inderdaad, KIA vanwege dezelfde redenen. Scenic beviel wel maar niet overtuigend genoeg uiteindelijk.

Succes met je keuze!
Thanks!! Ben je blij met de Tesla? Ik vond het onderstel echt boven verwachting, had ik niet verwacht dat het zo goed aan zou voelen.

• punkkiee
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 01-04 10:54
madtraxx schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:34:
[...]

Thanks!! Ben je blij met de Tesla? Ik vond het onderstel echt boven verwachting, had ik niet verwacht dat het zo goed aan zou voelen.
Moet er helaas nog even op wachten. Levertijd staat op april-mei :-(
Maar inderdaad bij de proefrit was dit echt positief, groot verschil met de versie voor de highland

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:04
MRiesje schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:12:
Leasebudget: €900 met budgetoverschrijding €350 = €1250
Kilometrage per jaar: 30d km
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: geen
Overige afhankelijkheden: geen
Specifieke wensen: Zoveel mogelijk PK's :), schuifdak, goed geluidssysteem en automaat.
Uiteindelijke keuze: Twijfel tussen een Seat Leon en Cupra Formentor.

Mijn eerste oog was gevallen op de Seat Leon (je krijgt veel waar voor je geld) toen kwam de Formentor naar boven omda dat dat mij een leuke wagen lijkt qua looks en vermogen en die heeft ook de opties die ik wil. Maar als ik kijk naar de bijtelling ben ik toch weer terug geschroefd naar Seat Leon... Ik ben nog jong (23 jaar) en woon thuis maar wil wel een leuke auto rijden :+ (rij momenteel een Polo uit 2023). Ik heb wel is voorbij zien komen om bij de lokale dealer een offerte op te vragen en dat door te sturen naar de werkgever omdat dat dus een 'beetje' kan schelen met de bijteling? Hebben mensen daar ervaring mee?

Ik vind het lastige keuze, enerzijds denk ik je leeft maar een keer en met de regelingen vanuit de overheid wordt de keuze ook steeds kleiner maar anderzijds denk ik het kan ook weer té gek |:(
Uiteindelijk voor een totaal andere auto gegaan :+ de Mercedes A-Klasse 140 Year Edition, had offerte van Formentor al doorgestuurd alleen werd er nog vanuit LM gekeken hoeveel maandbedrag i.v.m. bepaalde redenen… En uit nieuwsgierigheid gekeken hoeveel Mercedes kostte maar die bleek goedkoper te zijn per maand (vanwege de restwaarde 8)7).
Proefrit in de CLA beviel, voornamelijk rijcomfort, het ‘standaard’ geluid van de auto uit de speakers en het infotainment. De editie is al rijk uitgerust met de opties die ik wil (schuifdak en advanced audiosysteem) dus dat is mooi meegenomen. :D

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:37
jongetje schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:00:
[...]

Juist bij Tesla zit alles (los van FSD, wat nu nog niet werkt) inclusief. Juist andere merken hebben abonnementen voor de app., navigatie etc. Dat zit bij Tesla juist allemaal standaard bij de auto. En je hebt nog wat voordeel in de bijtelling.
Precies. Bij Tesla heb je een paar variabelen als opties voor een complete fatsoenlijke auto en de bijkomende optionele kosten zijn straight forward en duidelijk.

Andere automerken, waaronder die van onze oosterburen, stapelen prijzen op een redelijke basisprijs en doen vaag over wat je nu krijgt binnen een abonnement en wat die dan weer per maand kosten.

• nosuchuser
Nutterd schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:35:
na een korte pauze mag ik weer een lease-auto uitzoeken, ik krijg vanaf 1 Mei toegang tot het portal (PON lease) maar ik was eigenlijk benieuwd of een Skoda Kodiaq sportline PHEV zou kunnen passen in mijn budget want dan hoef ik niet verder te kijken. ivm vakantie wil ik graag zo snel mogelijk bestellen.

Budget
1100 p/m excl. btw (max. 10% overschrijding)
Kilometrage per jaar:
30000
Contractduur:
4 jaar / 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:
incl.
Merkbeleid, zo ja, welke:
Geen, maar mijn voorkeur gaat uit naar een Kodiaq
Overige afhankelijkheden:
Electrisch/PHEV
Specifieke wensen:
Winterpakket
Family pakket

Mocht dit niet passen wil ik ook nog uitwijken naar de bussines plus en dan zou er het acoustisch pakket (en eventueel het lichtpakket nog bij kunnen).

Ik weet niet of dit het juiste topic is maar hebben jullie een idee of dit gaat passen in het bovengenoemde budget? anders moet ik een alternatief zoeken!
Begrijp ik het goed, biedt PON tegenwoordig ook een portal aan waar je autos kunt configureren en bestellen?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:28
nosuchuser schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:20:
[...]

Begrijp ik het goed, biedt PON tegenwoordig ook een portal aan waar je autos kunt configureren en bestellen?
PON doet toch al jaren lease, al dan niet via een dochter? Heeft alleen weinig te maken met de keuze van een leaseauto.

[ Voor 9% gewijzigd door jongetje op 22-03-2026 09:27 ]

• nosuchuser
Dean Martin schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:26:
[...]

Ik zit bij Athlon, en mail mijn offerte naar mijn contactpersoon en dan 1-2 dagen later krijg ik de offerte van Athlon.
Ik ben benieuwd hoeveel de persoonlijke offertes bin athlon afwijken ten opzicht van wanneer je online configureert zonder login. Heeft iemand hier ervaringen mee?

• jongetje
nosuchuser schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:27:
[...]

Ik ben benieuwd hoeveel de persoonlijke offertes bin athlon afwijken ten opzicht van wanneer je online configureert zonder login. Heeft iemand hier ervaringen mee?
Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4

• nosuchuser
jongetje schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:27:
[...]

PON doet toch al jaren lease, al dan niet via een dochter? Heeft alleen weinig te maken met de keuze van een leaseauto.
Klopt, maar mijn vraag is of ze dit als LM via een portal doen (zoals bijvoorbeeld Athlon), dus niet enkel op offertebasis.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
nosuchuser schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:27:
[...]

In mijn geval helemaal niets.

The best is yet to come

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

nosuchuser schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:20:
[...]

Wat ik begreep wel, alleen voor grote bedrijven maar de AM voor ons bedrijf had een fout gemaakt en wij kregen geen toegang tot de portal dus ik moet hem aan de hand van een offerte aanvragen.

Plannen zijn wel gewijzigd, ik denk dat ik voor een Enyaq (full option) ga volgens mij moet dat net passen.

ik ga het in Mei opvragen.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• b0nkel
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 31-03 20:26
Ik mag binnenkort bij mijn werkgever een nieuwe auto uitkiezen en omdat het voor mij de eerste keer EV is, ben ik benieuwd naar de mening/tips van de kundige Tweakers hier. Voor mijn werk zit ik veel in de auto en maak ik vaak ritten van ~300 kilometer per dag. Thuis kan ik niet opladen. Ik heb nog geen toegang tot de calculator, maar ik ben nieuwsgierig en alvast wat aan het rondkijken naar de opties. :P
Leasebudget: 825, met mogelijkheid om max. 250 euro eigen bijdrage extra in te leggen (dit wordt dan gezien als bijdrage voor privégebruik en mag je tegen de bijtelling afstrepen)
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 36, 48 of 60
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief brandstofcomponent
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen
Overige afhankelijkheden: Elektrisch
Specifieke wensen: Ruime range om op één lading 300 km te doen
Zoals ik online kan vinden op o.a. sites als DirectLease, vallen de Mercedes CLA 250 BE, de Tesla M3 LR en de Polestar 2 op. Omdat ik veel in de auto zal zitten vind ik het niet erg om zelf extra bij te leggen voor de auto. Voornamelijk de CLA vind ik erg mooi, maar om die een beetje redelijk aan te kleden betaal je wel fors meer dan de Tesla. Tesla vind ik qua uiterlijk niet erg mooi, maar het is wel veel auto voor je geld en de standaardeditie is heel compleet uitgerust.

Een andere optie naast zakelijk lease is private lease of een tweedehands auto kopen, maar ik twijfel hoe verstandig is. Gezien de kilometrage denk ik dat het enorm veel rust geeft om gewoon aan zakelijke lease te doen, maar dan zou ik wel een hybride of een benzine auto kunnen rijden. Gunstiger voor de afstand maar duurder in onderhoud en brandstof.

Wat vinden jullie? Hebben jullie aanraders of adviezen?

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik zit al dagen met het volgende (luxe) dilemma in de keuze voor een nieuwe wagen en kom maar niet tot een besluit...

Komt in vergelijking met de iX3 meer premium over, ophanging is minder hard in vergelijking met de iX3, ruimer interieur. Maar natuurlijk 'ouder', minder range, minder snel laden, minder volledig uitgerust (ondanks
- BMW iX3 full option
2x testrit gehad, technologisch indrukwekkend... Actieve rijondersteuning beste van wat ik ooit al heb meegemaakt. Alleen geen fan van het futuristische/drukkere interieur.
1 jaar wachten..... op hopelijk geen kinderziektes. Heb hem ook nog nergens in het echt gezien.

Als je voor 'current gen' EV tech wilt gaan, dan is de BMW i5 echt een klap beter in design, interieur, rijden etc. dan de IX3 en IX. Alleen op het gebied van accucapaciteit en DC laadsnelheid een stuk minder. Voor 1 keer per jaar op vakantie lijkt me dat geen issue. Rijdt je vaker 300 km+ dan wellicht wel.

Als ik recente reviews mag geloven staat ook de Mercedes GLC400 (met airmatic) een stuk boven de IX3 qua comfort. De vanaf prijs is nagenoeg gelijk, ga je opties toevoegen dan loopt de teller makkelijk tot/over de 100k.

Divide and conquer.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:28
b0nkel schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:59:
Als je niet te veel wil bijleggen en range is belangrijk dan is de rationele keuze de Tesla.

Als je het extra maandbedrag geen probleem vindt:
lekker hoog in een SUV: BMW i3
lekker laag in een sedan: CLA

Polestar is al wat ouder, maar als je dat geen probleem vindt, ga lekker proefrijden. Dat moet je sowieso doen voordat je keuze denkt te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door djiedjee op 25-03-2026 17:10 ]

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:49

- BMW iX3 full option

Ik zou voor de iX gaan. Zeker in M edition in de juiste kleur vind ik dat gewoon een erg dikke wagen. Was er nooit zo’n fan van, maar met juiste pakket en stoelen en stuur toch wel gaaf. Staat sinds paar dagen op mijn privé lijstje. En bewezen techniek.

iX3 vind ik persoonlijk lelijk, dus dat is makkelijke afvaller.

EX60 wel erg mooi, maar duurt lang en heb toch m’n twijfels bij Volvo na hun eerdere EV debacles.

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:50
b0nkel schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:59:
Ik mag binnenkort bij mijn werkgever een nieuwe auto uitkiezen en omdat het voor mij de eerste keer EV is, ben ik benieuwd naar de mening/tips van de kundige Tweakers hier. Voor mijn werk zit ik veel in de auto en maak ik vaak ritten van ~300 kilometer per dag. Thuis kan ik niet opladen. Ik heb nog geen toegang tot de calculator, maar ik ben nieuwsgierig en alvast wat aan het rondkijken naar de opties. :P

[...]

Zoals ik online kan vinden op o.a. sites als DirectLease, vallen de Mercedes CLA 250 BE, de Tesla M3 LR en de Polestar 2 op. Omdat ik veel in de auto zal zitten vind ik het niet erg om zelf extra bij te leggen voor de auto. Voornamelijk de CLA vind ik erg mooi, maar om die een beetje redelijk aan te kleden betaal je wel fors meer dan de Tesla. Tesla vind ik qua uiterlijk niet erg mooi, maar het is wel veel auto voor je geld en de standaardeditie is heel compleet uitgerust.

Een andere optie naast zakelijk lease is private lease of een tweedehands auto kopen, maar ik twijfel hoe verstandig is. Gezien de kilometrage denk ik dat het enorm veel rust geeft om gewoon aan zakelijke lease te doen, maar dan zou ik wel een hybride of een benzine auto kunnen rijden. Gunstiger voor de afstand maar duurder in onderhoud en brandstof.

Ik denk dat het belangrijk is om de range en mogelijk laadsnelheid goed af te zetten tegen het niet thuis kunnen laden.
Ik vermoed dat je ook niet vaak op de zaak zelf zult laden.
Dus dan ben je afhankelijk van laden op je afspraken (dat zijn nooit snelladers, dus bij veel kortere afspraken schiet dat niet op).
Of langs de snelweg snelladen. En in dat laatste geval is heel snel kunnen laden natuurlijk heel fijn.
Dus kijk naar een 800volt systeem. Of in ieder geval naar een mooie laadcurve.

Moeten we wel aantekenen dat de snelladers tegenwoordig wel vaak middelmatige laders zijn.
Ik kan zelf met 234KW laden, maar dat haal ik zelden.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
djiedjee schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:08:
[...]

Als je niet te veel wil bijleggen en range is belangrijk dan is de rationele keuze de Tesla.

Als je het extra maandbedrag geen probleem vindt:
lekker hoog in een SUV: BMW i3
lekker laag in een sedan: CLA

Polestar is al wat ouder, maar als je dat geen probleem vindt, ga lekker proefrijden. Dat moet je sowieso doen voordat je keuze denkt te maken.
De i3 is geen SUV, de iX3 zul je bedoelen ;)
Maar die gaat nooit passen in het budget vrees ik (misschien op 60 maanden...)

[ Voor 9% gewijzigd door Dean Martin op 25-03-2026 20:32 ]

The best is yet to come

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

macfocus schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:18:
[...]

Ik denk dat het belangrijk is om de range en mogelijk laadsnelheid goed af te zetten tegen het niet thuis kunnen laden.
Ik vermoed dat je ook niet vaak op de zaak zelf zult laden.
Dus dan ben je afhankelijk van laden op je afspraken (dat zijn nooit snelladers, dus bij veel kortere afspraken schiet dat niet op).
Of langs de snelweg snelladen. En in dat laatste geval is heel snel kunnen laden natuurlijk heel fijn.
Dus kijk naar een 800volt systeem. Of in ieder geval naar een mooie laadcurve.

Moeten we wel aantekenen dat de snelladers tegenwoordig wel vaak middelmatige laders zijn.
Ik kan zelf met 234KW laden, maar dat haal ik zelden.
@b0nkel op hoofdlijnen eens met bovenstaande, enkel het 800V niet, dat is nog lang niet overal ingeburgerd bij de snelladers daar zou ik mijn niet op blindstaren.
Ik zou zeggen vooral kijken naar een auto van de laatste 2-3 jaar met een goede laadcurve (laten we zeggen >130 kW gemiddeld op https://ev-database.org/nl/ & https://evkx.net/models/ ) mijn EVSE trekt 'm gewoon tot ruim 55% door op bijna 150 kW dat is echt heerlijk snelladen (link). In de tussentijd even je mail bijwerken of naar het toilet en door met je rit.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• b17b
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:07
Weet niet zeker of de vraag hier hoort of bij leaseregelngen.

Ik mag een nieuwe auto bestellen. Wij leasen via Alphabet (van BMW) en kunnen naast zelf configureren ook kiezen uit een aantal voorgeconfigureerde auto's waarvan alleen de kleur nog een optie is. Ik heb nu toegang tot deze portal, maar constateer dat de BMW's wel heel aantrekkelijk zijn, omdat in de voorbeeldberekeningen de bijtelling over de kale consumentenprijs gaat (dus zonder opties).

Mijn vraag: kan dat zomaar?

Wat voorbeelden, met de netto kosten voor mijj (30k km, 5 jaar contract, fiscaal inkomen ca. 100k)

A6/Q6 etron
Mijn eerste voorkeur, echter alleen als advanced edition te nemen zonder verdere pakketten De A6 iets duurder dan de Q6. Fiscaal 67k/62k. Netto 680 euro voor de A6 en 650 euro voor de Q6. Dat is bijtelling en eigen bijdrage.

PS4
LR prime met alle pakketten. Fiscaal 62k. Netto per maand 630 euro.

Tesla Model Y LR RWD premium
Eigenlijk no brainer. Netto per maand 400 euro en allles wat je nodig hebt.

BMW iX3 Msport/Innovation
Verrassend door bijtelling over kale prijs voor 69k fiscaal terwijl pakketten concumentenprijs naar ca 77k brengen. Per maand 720 euro

Rationeel de Tesla. De Audi's vallen af omdat het verschil met een iX3 wel heel klein is en die laatste dan de veel betere deal.

Goed om te weten ik rij ca 30km per jaar, waarvan 3 tot 4 lange buitenlandse ritten Foscus vaak op range en nog belangrijker laadcurve. MAAR: heel eerlijk op lange ritten pak je daarmee 30-60 minuten tijdwinst max. Wat is wiijsheid he :-)

Vind 250-300 euro per maand meer wel veel voor een dikke bak.

• jongetje
@b17b blijkbaar een bug in de berekening op dat portal. Bij een BMW moet je ook gewoon bijtelling betalen over de cataloguswaarde van de auto, inclusief alle opties. Dus laat je niet rijk rekenen door een fout rekenvoorbeeld. Daarbij rekenen die calculators vaak met de laagste belastingschaal en nemen de korting op de loonheffing niet mee waardoor het er rooskleuriger uitziet dan het daadwerkelijk is.
Via bijvoorbeeld berekenhet kun je de bijtelling nauwkeuriger berekenen.

• b17b
jongetje schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:37:
@b17b blijkbaar een bug in de berekening op dat portal. Bij een BMW moet je ook gewoon bijtelling betalen over de cataloguswaarde van de auto, inclusief alle opties. Dus laat je niet rijk rekenen door een fout rekenvoorbeeld. Daarbij rekenen die calculators vaak met de laagste belastingschaal en nemen de korting op de loonheffing niet mee waardoor het er rooskleuriger uitziet dan het daadwerkelijk is.
Via bijvoorbeeld berekenhet kun je de bijtelling nauwkeuriger berekenen.
Dat dacht ik ook. Maar is bij alle BMWs zo in portal. Schijven en afbouw kortingen worden meegenomen overigens.

• jongetje
b17b schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:46:
[...]
Dat dacht ik ook. Maar is bij alle BMWs zo in portal. Schijven en afbouw kortingen worden meegenomen overigens.
Dat zeg ik toch, dan gaat dat fout in de portal van je leasemaatschappij. BMW heeft namelijk geen afspraken met de belastingdienst dat opties buiten de cataloguswaarde en/of bijtelling vallen.

De enige manier dat dit kan is dat ze een kale BMW leveren, die op kenteken zetten en daarna alle opties als accessoire gaan inbouwen.

• b17b
jongetje schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:52:
[...]

Dat zeg ik toch, dan gaat dat fout in de portal van je leasemaatschappij. BMW heeft namelijk geen afspraken met de belastingdienst dat opties buiten de cataloguswaarde en/of bijtelling vallen.

De enige manier dat dit kan is dat ze een kale BMW leveren, die op kenteken zetten en daarna alle opties als accessoire gaan inbouwen.
Ga het eens navragen en uitzoeken.

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Misschien goed om mijn zoektocht hier ook eens te delen, in de hoop dat iemand mij kan helpen met mijn laatste twijfel bij de keuze van mijn volgende leaseauto (waarvoor alvast dank!) 🙂

Huidige auto: Skoda Enyaq Sportline 60 (2021)
Leasebudget: max. cataloguswaarde €51.500
Uitsluitingen: Chinese merken en Tesla

Longlist:

Kia EV5 GT-Line Business
Volkswagen ID.4 Pro Limited 77 kWh
Volkswagen ID.7 Tourer Pro Limited 62 kWh + warmtepomp
Skoda Enyaq Sportline 85 (MY27)

In alle bovenstaande auto’s heb ik proefgereden. De Volkswagen ID.4 en Kia EV5 vallen voor mij helaas af:
  • Kia EV5: met mijn lengte (bijna 2 meter) zit ik gevoelsmatig te dicht tegen het dak. Ook het interieur voelt wat basic aan vergelijken met de Enyaq/ID.7
  • Volkswagen ID.4: voelt qua interieur en ruimte als een stap terug ten opzichte van mijn huidige Enyaq. Daarnaast vind ik de nieuwe Enyaq persoonlijk ook mooier.
Daarmee blijven de nieuwe Skoda Enyaq en de Volkswagen ID.7 Tourer over.

De afweging waar ik nu op vastloop:
  • ID.7: ca. 450 km WLTP, mét warmtepomp, voelt luxer (HUD, 360° camera, groter scherm, comfortabelere stoelen)
  • Enyaq: ca. 580 km WLTP, maar zonder warmtepomp
Ik heb een gezin met twee jonge kinderen en zal de auto ook gebruiken voor (zomer)vakanties. De extra luxe en comfort van de ID.7 spreken me aan, maar het grotere bereik van de Enyaq voelt ook als een belangrijk voordeel, zeker op langere ritten.

Hierdoor blijf ik een beetje hangen in mijn keuze. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of mij kunnen helpen deze knoop door te hakken?

Alvast bedankt! 🙏

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:52
Nano2009 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:28:
Misschien goed om mijn zoektocht hier ook eens te delen, in de hoop dat iemand mij kan helpen met mijn laatste twijfel bij de keuze van mijn volgende leaseauto (waarvoor alvast dank!) 🙂

Longlist:

Kia EV5 GT-Line Business

In alle bovenstaande auto’s heb ik proefgereden. De Volkswagen ID.4 en Kia EV5 vallen voor mij helaas af:
  • Kia EV5: met mijn lengte (bijna 2 meter) zit ik gevoelsmatig te dicht tegen het dak. Ook het interieur voelt wat basic aan vergelijken met de Enyaq/ID.7
  • Volkswagen ID.4: voelt qua interieur en ruimte als een stap terug ten opzichte van mijn huidige Enyaq. Daarnaast vind ik de nieuwe Enyaq persoonlijk ook mooier.

• ID.7: ca. 450 km WLTP, mét warmtepomp, voelt luxer (HUD, 360° camera, groter scherm, comfortabelere stoelen)
Ik heb een gezin met twee jonge kinderen en zal de auto ook gebruiken voor (zomer)vakanties. De extra luxe en comfort van de ID.7 spreken me aan, maar het grotere bereik van de Enyaq voelt ook als een belangrijk voordeel, zeker op langere ritten.

Hierdoor blijf ik een beetje hangen in mijn keuze. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of mij kunnen helpen deze knoop door te hakken?

Alvast bedankt! 🙏
skoda elroq ook nog overwogen of valt die af qua ruimte?

...

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Longlist:

Kia EV5 GT-Line Business

Alvast bedankt! 🙏
Waarom die WP? Zonder scheelt dat je €1000 fiscaal én een lager leasebedrag en voor welke toegevoegde range precies? Want die is absoluut nergens goed scherp te krijgen bij VAG en er zijn zeer weinig testen die hierin duidelijk echt wat lijken te duiden.
Als die WP echt nodig is om een retourrit voor werk te halen, snap ik het, maar ik vraag mij ten zeerste af hoeveel range de WP nu echt toevoegt.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter

Longlist:

Kia EV5 GT-Line Business

Alvast bedankt! 🙏
Ik weet niet hoe je woon-werk situatie is qua afstand, of het je enige auto is, en klantbezoek, thuisladen, etc. Maar als je met de ID.7 range kan uitkomen in normale weken (zonder vakantie), dan zou ik voor de ID.7 kiezen. Als je op vakantie gaat zou ik dan die extra laadstop maar inplannen. Ik zou liever de rest van de werkweek luxe hebben, ik moet zeggen dat 360 snel went maar ook niet noodzakelijk is, groot scherm idem, staat mooi en is handig, maar 9/10 keer heb je er Waze/Spotify ofzo opstaan waarschijnlijk? Comfortabele stoelen is wel erg belangrijk, zeker met je lengte! /my 2cts

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
koentjuh1987 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:38:
[...]

skoda elroq ook nog overwogen of valt die af qua ruimte?
Deze valt inderdaad af qua ruimte omdat het nu al vaak proppen is in de Enyaq (bedje, stoel, stepjes, fietsjes etc.). Anders was het zeker een goede auto geweest!
True schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:40:
[...]

Waarom die WP? Zonder scheelt dat je €1000 fiscaal én een lager leasebedrag en voor welke toegevoegde range precies? Want die is absoluut nergens goed scherp te krijgen bij VAG en er zijn zeer weinig testen die hierin duidelijk echt wat lijken te duiden.
Als die WP echt nodig is om een retourrit voor werk te halen, snap ik het, maar ik vraag mij ten zeerste af hoeveel range de WP nu echt toevoegt.
Goede en terechte vraag. Ik heb dit toegevoegd om de beperkte actieradius enigszins te compenseren, aangezien Bjorn Nyland aangeeft dat het zo’n 5% tot 10% verschil kan maken.

Mijn ouders wonen aan de andere kant van het land en hebben geen laadpaal in de buurt. Met mijn Enyaq red ik het momenteel nét, maar dan kan ik niet met 130 km/u naar huis rijden. Ik hoop dat een warmtepomp net wat extra marge geeft, zodat ik comfortabel heen en weer kan rijden.
Kecin schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:54:
[...]

Ik weet niet hoe je woon-werk situatie is qua afstand, of het je enige auto is, en klantbezoek, thuisladen, etc. Maar als je met de ID.7 range kan uitkomen in normale weken (zonder vakantie), dan zou ik voor de ID.7 kiezen. Als je op vakantie gaat zou ik dan die extra laadstop maar inplannen. Ik zou liever de rest van de werkweek luxe hebben, ik moet zeggen dat 360 snel went maar ook niet noodzakelijk is, groot scherm idem, staat mooi en is handig, maar 9/10 keer heb je er Waze/Spotify ofzo opstaan waarschijnlijk? Comfortabele stoelen is wel erg belangrijk, zeker met je lengte! /my 2cts
Goed dat je het zegt, dat was ik inderdaad vergeten te benoemen! Mijn woon-werkafstand is ongeveer 50 km enkele reis. De auto is arbeidsvoorwaardelijk, dus ik heb hem verder niet nodig voor klantafspraken of situaties waarbij ik de hele dag op de weg zit. Daarnaast kan hij op de oprit aan de stekker (zakelijke laadpaal).

Wat jij noemt raakt precies mijn twijfel: HUD, 360°-camera en een groter scherm zijn leuke ‘nice to haves’, maar niet noodzakelijk. Daartegenover staan het fijne rijgedrag en de stoelen (met prettige massagefunctie), en die vind ik wél belangrijk. Tegelijkertijd is de auto wel weer wat donkerder dan de Enyaq, en blijft de vraag rondspoken: zijn deze opties het gemis aan extra actieradius waard?

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:52
Nano2009 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:29:
[...]

Deze valt inderdaad af qua ruimte omdat het nu al vaak proppen is in de Enyaq (bedje, stoel, stepjes, fietsjes etc.). Anders was het zeker een goede auto geweest!
ik herken deze afwegingen. Vergelijkbare situatie ook ingezeten en uiteindelijk is het bij mij de model y geworden (valt bij jou af lees ik).

Kijk vooral ook even of je al die ruimte voor fietsjes, bedje, stoel etc altijd nodig hebt. Ik merk zelf dat we daar ook selectiever in zijn geworden om bepaalde zaken wel mee te nemen en voor vakanties boeken we bijvoorbeeld altijd een kinderbedje bij, idem voor een stoel.

Wellicht geeft je dat dan ook net wat meer keuze opties... Al begrijp ik dat ruimte altijd van pas kan komen maar je ook de komende 4-5 jaar (afhankelijk van leaseperiode) ook weer vast zit aan het voertuig

...

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Nano2009 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:29:
[...]

Goede en terechte vraag. Ik heb dit toegevoegd om de beperkte actieradius enigszins te compenseren, aangezien Bjorn Nyland aangeeft dat het zo’n 5% tot 10% verschil kan maken.

Mijn ouders wonen aan de andere kant van het land en hebben geen laadpaal in de buurt. Met mijn Enyaq red ik het momenteel nét, maar dan kan ik niet met 130 km/u naar huis rijden. Ik hoop dat een warmtepomp net wat extra marge geeft, zodat ik comfortabel heen en weer kan rijden.
Stelt Bjorn Nyland dat het je 5% tot 10% kan geven bij een WP uit de VAG-stal of bij een WP in het algemeen?
Want die van VAG is echt een wezenlijk andere implementatie dan die van Tesla (geen fan, maar wel uiterst goede WP techniek). Die van VAG doet voornamelijk wat met restwarmte en cabinewarmte i.c.m. snelladen (en warmte die daarbij gecreëerd wordt en/of nodig is voor opwarming) en dat is net wat jij niet wilt: snelladen en in één streep naar huis kunnen.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
@Nano2009 Van de voorgelegde opties zou ik zeker voor de ID.7 gaan, maar let wel op de range. Ik heb de 77kWh variant en daarmee is de range in de winter met max 100km/h tussen de 350-400km. Weet niet hoe ver de rit naar je ouders is, maar ik vermoed dat het met de 59kWh accu krap gaat worden.

Heb overigens allseasons eronder, op zomerbanden zou hij marginaal zuiniger zijn. En wat @True hierboven ook zegt: laat die WP lekker achterwege en besteed het geld aan andere opties :)

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:28
Out of the box: ivm privésituatie (kinderen) vragen of je de long range id.7 kan nemen, met wat bijbetalen, omdat de andere long range auto (enyaq) te krap is gebleken (je eigen ervaring)? Ik zou zelf niet gauw 2x dezelfde auto nemen, ondanks dat ik wel echt fan ben van de enyaq.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

juanpabloo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:08:
Out of the box: ivm privésituatie (kinderen) vragen of je de long range id.7 kan nemen, met wat bijbetalen, omdat de andere long range auto (enyaq) te krap is gebleken (je eigen ervaring)? Ik zou zelf niet gauw 2x dezelfde auto nemen, ondanks dat ik wel echt fan ben van de enyaq.
offtopic:
Werkgever: dan haal je 'm toch uit de bijtelling en koop je zelf wat.
Ik als collega: waarom zou jij recht hebben op een hoger leasebudget?
Workaround: hoger budget + het verhoogde budget als eigen bijdrage verrekenen op de bijtelling, dan kost het de werkgever niets meer en kost het de berijder meer bijtelling en ongeveer de helft van de verhoging van het leasebudget. Dat voorkomt ook scheve gezichten want het wordt volledig door de berijder betaald.

PS het is outside the box (out-of-the-box is de ervaring als je een product uitpakt: oh deze TV heeft geen stroomkabel, wat een matige ervaring ik moet terug naar de winkel voor een stroomkabel).

[ Voor 16% gewijzigd door True op 01-04-2026 17:17 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Nano2009 is dit wellicht nog relevant voor je? Zou even met de dealer checken: https://www.autoweek.nl/a...rsie-is-e5-000-goedkoper/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:09

Longlist:

Kia EV5 GT-Line Business

Alvast bedankt! 🙏
De koffer van de id7 Tourer is in ieder geval dieper dan de enyaq (maar die is vermoedelijk wel iets hoger)
De enyaq was voor mijn vrouw een no-go toen ze hoorde dat de achterste remmen nog trommels waren (en die auto weegt toch 2ton) . Was nochtans de favoriete keuze tot dan ...
"Als ze daar op besparen (veiligheid) wil ik niet weten waar ze nog op besparen dat we zelfs niet weten" was haar commentaar (vertrouwen was weg .. )

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:28
True schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:15:
[...]
offtopic:
Werkgever: dan haal je 'm toch uit de bijtelling en koop je zelf wat.
Ik als collega: waarom zou jij recht hebben op een hoger leasebudget?
Workaround: hoger budget + het verhoogde budget als eigen bijdrage verrekenen op de bijtelling, dan kost het de werkgever niets meer en kost het de berijder meer bijtelling en ongeveer de helft van de verhoging van het leasebudget. Dat voorkomt ook scheve gezichten want het wordt volledig door de berijder betaald.

PS het is outside the box (out-of-the-box is de ervaring als je een product uitpakt: oh deze TV heeft geen stroomkabel, wat een matige ervaring ik moet terug naar de winkel voor een stroomkabel).
Ik snap je workaround niet want dat is toch precies wat ik zeg? Met bijbetalen?
Je correctie op taal is daarnaast een beetje flauw, zie bijv. OnzeTaal reeds in 2012 (ctrl+f op 'box') [ https://www.dbnl.org/teks..._taa014201201_01_0171.php] , maar je moet wel zo ver gaan om 'denken' erbij te denken. Het was überhaupt ook geen volledige zin, meer een ellips.

Overigens is scheve gezichten krijgen mogelijk, maar niet direct reden om het niet te vragen. Nee heb je.. (de rest moet je erbij denken).

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:15
PaulC schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:24:
[...]

De koffer van de id7 Tourer is in ieder geval dieper dan de enyaq (maar die is vermoedelijk wel iets hoger)
De enyaq was voor mijn vrouw een no-go toen ze hoorde dat de achterste remmen nog trommels waren (en die auto weegt toch 2ton) . Was nochtans de favoriete keuze tot dan ...
"Als ze daar op besparen (veiligheid) wil ik niet weten waar ze nog op besparen dat we zelfs niet weten" was haar commentaar (vertrouwen was weg .. )
Ik geloof niet dat de Enyaq onveilig is vanwege de achterremmen. Als dat een valide argument is dan durf ik geen discussies met die persoon aan.

Wellicht is dat ook de veiligste uitkomst binnen een huwelijk overigens :+

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
juanpabloo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:25:
[...]

Ik snap je workaround niet want dat is toch precies wat ik zeg? Met bijbetalen?
Je correctie op taal is daarnaast een beetje flauw, zie bijv. OnzeTaal reeds in 2012 (ctrl+f op 'box') [ https://www.dbnl.org/teks..._taa014201201_01_0171.php] , maar je moet wel zo ver gaan om 'denken' erbij te denken. Het was überhaupt ook geen volledige zin, meer een ellips.

Overigens is scheve gezichten krijgen mogelijk, maar niet direct reden om het niet te vragen. Nee heb je.. (de rest moet je erbij denken).
Het verschil in workaround zit hem in welk label de eigen bijdrage krijgt. Eigen bijdrage voor privégebruik mag verrekend worden met de bijtelling. Eigen bijdrage voor overschrijding leasebudget mag dat niet. Dus als je werkgever je op papier al een hoger leasebudget geeft en de meerprijs van het leasebudget als eigen bijdrage voor privégebruik rekent dan kost het de werkgever nog evenveel maar krijg jij als werknemer grofweg 50% korting op je eigen bijdrage.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:56
Even in juiste topic:

Eerder al even aangegeven dat ik volgend jaar een nieuwe lease auto mag uitzoeken. Ik rijd nu een Skoda Enyaq 80 Sportline. Gezien alle levertijden tot nu toe behoorlijk meevallen heb ik nog ruime tijd om te kiezen en testen.

Afgelopen weekend met mijn zoontje naar een aantal dealers geweest. Allereerst de Kia dealer. Ik dacht naast een EV9 geparkeerd te hebben, maar dit bleek dus de EV5 te zijn. De buitenkant is echt prachtig. Echter, de binnenkant vond ik erg tegenvallen. Veel plastic en dan vooral van dat hoogglans. Dat oogt erg goedkoop vind ik.

Daarna door naar de Peugeot dealer voor de E-5008. Waar de binnenkant een stuk eleganter is afgewerkt, vond ik de buitenkant toch matig. Wel een stuk beter dan de vorige 5008, maar nog steeds wel een gek plat/ recht dak. Wel echt zeeën van ruimte.

Daarna door naar de Polestar. Specifiek de Polestar 4. Een stuk kleiner, maar wat een vette bak! Zowel van binnen als van buiten goed afgewerkt, modern en échte gadget op wielen. Maargoed, wel wat kleiner.

Als laatste even bij Mercedes binnen gewandeld. Eerst de CLA Shootingbroke maar toch ook nog even naar de EQB / GLB gekeken. Qua afwerking echt wel de beste van allen, al zijn de schermen en lampjes wellicht wat over de top.

Van deze allen vind ik de Kia ev5 van buiten echt de mooiste, binnen staat de Mercedes het hoogste en daarna de Polestar. 5008 is qua ruimte echt bizar.

Met een schuin oog kijk ik nog naar de Skoda Peaq, Skoda Enyaq Coupe 2026/2027 editie en de VW ID7 Tourer. En sowieso de auto’s nog testen uiteraard.

Tesla, Xpeng, Audi, Hyundai en BMW zijn afgevallen.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@crimby de PS4 is qua buitenafmeting langer en breder dan een 5008 en EV5. En iets breder dan de EV9. Zegt natuurlijk niets over de ruimte en ervaring aan de binnenkant, vooral omdat beide wagens meer hoogte hebben dan de PS4. Vergelijk ze maar eens op carsized.com

• crimby
SirLenncelot schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:32:
@crimby de PS4 is qua buitenafmeting langer en breder dan een 5008 en EV5. En iets breder dan de EV9. Zegt natuurlijk niets over de ruimte en ervaring aan de binnenkant, vooral omdat beide wagens meer hoogte hebben dan de PS4. Vergelijk ze maar eens op carsized.com
Ja dat kan goed inderdaad, maar als ik kijk naar de specificaties:m zie je dat het vooral uitloopt met neergeklapte bank (behalve Peugeot en Tesla er even bij):
Merk en modellaadruimte (5-zits, incl. frunk)laadruimte met neergeklapte achterbank
Polestar 4541 l1.551 l
Mercedes-Benz GLB570 l1.805 l
Škoda Enyaq585 l1.710 l
Kia EV5566 l1.714 l
Peugeot E-5008748 l1.815 l
Tesla Model Y939 l2.141 l
Edit: bron: ChatGPT

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

crimby schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:52:
[...]

Ja dat kan goed inderdaad, maar als ik kijk naar de specificaties:m zie je dat het vooral uitloopt met neergeklapte bank (behalve Peugeot en Tesla er even bij):
Merk en modellaadruimte (5-zits, incl. frunk)laadruimte met neergeklapte achterbank
Polestar 4541 l1.551 l
Mercedes-Benz GLB570 l1.805 l
Škoda Enyaq585 l1.710 l
Kia EV5566 l1.714 l
Peugeot E-5008748 l1.815 l
Tesla Model Y939 l2.141 l
Edit: bron: ChatGPT
AI valt door de mand hier: Tesla meet niet volgens de standaarden en ik zou persoonlijk de frunk niet meenemen. Dat is toch echt een andere soort opslag.

• crimby
True schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:18:
[...]

AI valt door de mand hier: Tesla meet niet volgens de standaarden en ik zou persoonlijk de frunk niet meenemen. Dat is toch echt een andere soort opslag.
Valt AI dan door de mand of Tesla? Maar goed om te weten. Tesla is sowieso eigenlijk al wel afgevallen, dus voor mij niet relevant.

Waarom de frunk niet meenemen? Mijn skoda heeft dat niet dus geen ervaring mee. Zeker die bij Mercedes zijn behoorlijk fors.

Edit: ik heb ChatGPT even Tesla op basis van VDA laten uitrekenen:
Merk en modellaadruimte (VDA, 5-zits, incl. frunk)laadruimte VDA (achterbank plat)range (WLTP long range)
Peugeot E-5008748 l1.815 l664 km
Mercedes-Benz GLB (EQB)570 l1.755 l≈630 km
Volkswagen ID.7 Tourer605 l1.714 l≈685 km
Kia EV5566 l1.714 l≈555 km
Škoda Enyaq585 l1.710 l566 km
Tesla Model Y (VDA-equivalent geschat)660 l1.650 l600 km
Polestar 4526 l1.536 l≈620 km

[ Voor 61% gewijzigd door crimby op 01-04-2026 22:04 ]

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:46
Ivm de kofferruimte van de Model Y, Bjorn Nyland zijn bananabox test is ook leuk om mee te nemen.
Er geraken 9 dozen in de koffer en 25 met de zetels neer. En eentje in de frunk.
De Enyaq krijgt er 1 meer in de koffer en ook 25 met De zetels neer.

Bron: https://docs.google.com/s...37kwgjE/edit?usp=drivesdk

Range is niet onbelangrijk, maar verbruik mag ook meegenomen worden. Toch als je het zelf moet betalen.

• jongetje
@KweNi Leuk een bananendozen test maar ik neem nooit bananendozen mee maar (weekend)tassen. En dan is de Model Y echt wel ruimer. Ik lees hier dat je de frunk niet mee moet tellen (daar past vast geen bananendoos in). Maar hier krijg ik een weekendtas in waar tijdens de vakantie voor 4 mensen overnachtingsspullen incl. 4 toilettassen past plus de laadkabel er bovenop.
Pagina: 1 ... 72 73 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.