• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-02 23:17
Rudi01 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:46:
[...]

Als je nog even kunt wachten.
BMW zou binnenkort de Neue Klasse i3 gaan presenteren (vernieuwde 3 serie EV) maar is ws pas in 2027 leverbaar. Deze is gebaseerd op de neue klasse techologie. De i4 is gebaseerd op "verouderde" EV technologie.

Alternatief is Mercedes CLA of even wachten op de nieuwe Mercedes C-Class EQ
Nee helaas kan ik niet wachten op de nieuwe i3, auto moet komend half jaar vervangen worden. en de Ix3 is veel te duur.

Mercedes is niet echt mijn ding, een C klasse plugin hyrbid vind ik nog wel mooi, maar die past niet in het budget.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:14
Volvo ex60? Goedkoopste zit heel vol.
Zeekr 007gt

[ Voor 72% gewijzigd door marteltor op 07-02-2026 23:07 ]

• sky_walker
Dank voor de feedback, ik ben me bewust dat de i4 al enkele jaren op de markt is, en niet meer de nieuwste techniek heeft voor een EV.

Andere EVs spreken met niet echt aan, of zijn te duur. De i5 is buiten budget, de Ix3 ook. Zie mezelf niet in een Kia, VW of Skoda rijden.

Vind de bmw 3/4/5 serie altijd nog tijdloos design, ik kan er nog wel mee voor de dag komen voor de komende 5 jaar. Ik vind de 4 serie in de juiste uitvoering een hele mooie verschijning,

Maargoed, smaken verschillen, dank voor jullie feedback.

De audi Q4 etron is denk ik enige echte alternatief voor mij, Of de basis A6 etron edition, dat is wel nieuwe technie, alleen beetje kale versie wordt t dan.

• sky_walker
Ook al te duur. zit niet in het leasebudget, gaat al over de EUR 1350 per maand voor eenvoudigste versie inclusief electriciteitvoorschot 35000km/60mnd.

EX40 zou wel kunnen, maar daar zie ik me niet in rijden.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

sky_walker schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:05:
Dank voor de feedback, ik ben me bewust dat de i4 al enkele jaren op de markt is, en niet meer de nieuwste techniek heeft voor een EV.

Andere EVs spreken met niet echt aan, of zijn te duur. De i5 is buiten budget, de Ix3 ook. Zie mezelf niet in een Kia, VW of Skoda rijden.

Vind de bmw 3/4/5 serie altijd nog tijdloos design, ik kan er nog wel mee voor de dag komen voor de komende 5 jaar. Ik vind de 4 serie in de juiste uitvoering een hele mooie verschijning,

De audi Q4 etron is denk ik enige echte alternatief voor mij, Of de basis A6 etron edition, dat is wel nieuwe technie, alleen beetje kale versie wordt t dan.
De Q4 is nog ouder dan de i4 en oogt wat mij betreft ook niet echt als een sportieve Audi. Zeker met een wat open velg en trommelremmen op de achteras, wie bedenkt dat bij een Audi ..
Misschien de Q4 facelift die binnenkort komt?

Een voorloopauto is wel te krijgen als je de Q4 facelift wilt die dit jaar (ik gok voor/bij de MY turnover mei/juni/juli voor VAG).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• marteltor
Zeekr 7x business edition is bekijken waard. Weliswaar Chinees.

En niemand heeft nog de Mercedes CLA genoemd? Die is qua leasebedrag best voordelig. Misschien past de 4wd zelfs in je budget?
Je kan nu ook de shooting break bestellen als je meer ruimte wil.

[ Voor 60% gewijzigd door marteltor op 07-02-2026 23:24 ]

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-02 21:53
En een polestar 2 of 4?

• TLG07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06:09
Als je de A6 E-Tron overweegt zou ik persoonlijk de ID.7 niet afschieten dat is ook een hele bekwame EV en doet echt niet onder voor een BMW i5.

[ Voor 31% gewijzigd door TLG07 op 07-02-2026 23:56 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:23

Volgens mij heb je allang je keuze gemaakt. Ik heb ook een collega die alleen de BMW dealer binnen gaat, blijkbaar ook een status ding.

Dat is prima maar dan heeft advies vragen weinig zin als je elk alternatief, welke geen BMW is, naast je neerlegt.

Ik zal je daarom niet eens adviseren eens in een Tesla te gaan proefrijden...

• sky_walker
Dat zou ook nog een optie zijn. Ik heb eerder een jaar de polestar2 als tijdelijke auto gehad (launch edition), dat was wel een beest van een auto. In had wel de nodige problemen, was toen net uit.
Maar zeker een fijne wagen.

• sky_walker
TLG07 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:49:
Als je de A6 E-Tron overweegt zou ik persoonlijk de ID.7 niet afschieten dat is ook een hele bekwame EV en doet echt niet onder voor een BMW i5.
Ga ik eens bekijken dankje. De a6 etron sportback edition past met 20” velgen, trekhaak en sportstoelen.

• sky_walker
jongetje schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:46:
[...]

Volgens mij heb je allang je keuze gemaakt. Ik heb ook een collega die alleen de BMW dealer binnen gaat, blijkbaar ook een status ding.p

Dat is prima maar dan heeft advies vragen weinig zin als je elk alternatief, welke geen BMW is, naast je neerlegt.

Ik zal je daarom niet eens adviseren eens in een Tesla te gaan proefrijden...
Advies is welkom en waardeer ik. Heeft me zeker nog wat opties gegeven om te bekijken en proefritje te maken. Tesla staat niet meer op de lijst bij ons. Ook alle chinese EVs niet zoals zeekr en byd, zal dat nog even aanpassen in mijn eerste post.

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:50
marteltor schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:04:
Volvo ex60? Goedkoopste zit heel vol.
Zeekr 007gt
Ex60 is in de lease een dure jongen. En nu al een levertijd van 9mnd.

Ik zou hem zeker ook de 007gt adviseren te kijken. Zelf schoot ik hem af ivm ruimte. Maar als je een i4 overweegt dan is die wel top. Je merkt wel dat al die leasemij’s de Chinese merken wel hogere leasebedragen geven. Dat is wel om rekening mee te houden.

Mocht die alphabet als leasemij hebben dan is bmw altijd goedkoop 😁

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• Wicked-Game
Even mijn zoektocht updaten. De tesla model Y premium long range rwd gisteren gereden. En tja hij doet alles goed, was wat bang door alles te moeten doen met het scherm, maar het is zo duidelijk en logisch dat het erg snel gewend is.

Enige twee puntjes van kritiek die ik heb is dat ik de stoel qua zitting aan de korte kant vind. De performance stoelen zijn zoveel beter daarin. Maar die wil ik niet qua fiscale lasten.

Klein kritiek puntje zou nog kunnen zijn dat zijn laadsnelheid hoog lijkt te zijn maar de praktijk geen geweldige curve kent. Maar goed ben nu met de Enyaq dit ook gewend en sta alleen aan de snelladers op vakantie.

En je zit voor je gevoel wat op de bok, had graag de stoel wat lager gewild. Verder eigenlijk geen minpunten kunnen ontdekken. Het reed goed, systemen logisch en fijn. En de kinderen happy ivm scherm achterin 🤣

Wel zou ik hem dan nemen in marine blue, 20” velgen (heb de nieuwe antraciet gezien en smoelt goed) en als accessoires een trekhaak erop.

Dus de tesla blijft op de shortlist. Als de fiscaal en prijs technische meest logische keus.

Ex60 gaat twijfelachtig worden, de levertijd lopen rap op. En per maand is die niet heel goedkoop. Als ik die wil moet ik wel aankomende week beslissen op een auto die je kiest vanaf papier en zijn broers en broertje nog niet denderend zijn (ex30,ex90). Best een gokje

Had eerst de g6 van xpeng afgeschoten maar zag dat de performance in black edition alle boxen ook aantikt. Ben allen bang dat die qua ruimte het flink onder doet voor de model Y.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:30

Als de Q4 een optie is moet je toch echt is bij Skoda gaan kijken... Ik weet dat het geen premium is maar je krijgt zo goed als dezelfde auto voor significant minder geld

Zet je over de merken heen en laat je verassen... Die Audi's van tegenwoordig doen weinig/niet onder voor meerdere niet premium merken. Vooral de prijs en optielijst is premium

Staat Xpeng nog wel op de lijst? Zo'n G9 is echt een dijk van een auto, prijs vergelijkbaar met kale Q6 echter full options, stiller en better afgewerkt

[ Voor 6% gewijzigd door nooberke op 08-02-2026 10:46 ]

• marteltor
Wicked-Game schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:32:

Had eerst de g6 van xpeng afgeschoten maar zag dat de performance in black edition alle boxen ook aantikt.
VW ID7?

• Wicked-Game
Staat op de lijst, maar na 5 jaar Enyaq (VAG) en de daarbij behorende issues wat argwanend richting VAG geworden. Daarnaast viel mij de leaseprijs van de ID7 Tourer mij wel wat tegen. Maar is zeker een optie in de pro limited uitvoering. Pro S had ik liever gewild maar qua fiscale bijtelling gaat het dan weer hard bij die uitvoering.

• marteltor
Wicked-Game schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:00:
[...]

Staat op de lijst, maar na 5 jaar Enyaq (VAG) en de daarbij behorende issues wat argwanend richting VAG geworden. Daarnaast viel mij de leaseprijs van de ID7 Tourer mij wel wat tegen. Maar is zeker een optie in de pro limited uitvoering. Pro S had ik liever gewild maar qua fiscale bijtelling gaat het dan weer hard bij die uitvoering.
Enige wat pro s biedt is meer accu en iets sneller laden. Dat is mij voor die enkele keer in het jaar geen tientjes per maand waard.

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:24
sky_walker schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:49:
[...]

Nee helaas kan ik niet wachten op de nieuwe i3, auto moet komend half jaar vervangen worden. en de Ix3 is veel te duur.

Mercedes is niet echt mijn ding, een C klasse plugin hyrbid vind ik nog wel mooi, maar die past niet in het budget.
De meeste EV's zijn al genoemd. Als je voor iets aparts wil gaan:
DS no 8
Lexus RZ350e

Als laatste aanvulling, heb jij de Q6 Etron al eens geconfigureerd? Het kan zijn dat deze iets goedkoper in de lease valt dan de A6 Etron.

[ Voor 13% gewijzigd door Rudi01 op 08-02-2026 17:06 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wicked-Game schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:00:
[...]

Als ervaringsdeskundige kan ik je zeggen dat ik bij het opnieuw kiezen van een auto de meerwaarde van een 'S' het niet waard vind.
Die top notch snellaadsnelheid wordt toch meestal belemmerd door gedeelde palen of tragere palen dan ik aankan en die extra range heb ik in de praktijk alleen in de zomervakantie nodig en zelfs daar stop/pauzeer ik vaker dan ik moet laden.
My 2cts:
Die RZ350e is alleen interessant als je echt per se Toyota (Lexus) wilt rijden óf als je zelf koopt, in de lease is dat een zeer dure auto met (wat opties) een hele lage WLTP.
Vond de proefrit overigens wel heel erg fijn, maar veel te duur/onpraktisch om echt te overwegen.

[ Voor 20% gewijzigd door True op 08-02-2026 19:09 ]

• marteltor
sky_walker schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:49:
[...]

Mercedes is niet echt mijn ding,
Ik vrees dat we je niet kunnen helpen. Bij nagenoeg elk merk is het niet je ding of zie je jezelf er niet in rijden.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:03
Had eerst de g6 van xpeng afgeschoten maar zag dat de performance in black edition alle boxen ook aantikt. Ben allen bang dat die qua ruimte het flink onder doet voor de model Y.
Ga de G6 eens proefrijden en meet dan zelf de kofferrtuimte en ook die van de Model Y. Tesla staat erom bekend niet eerlijk te meten. Ze meten bijvoorbeeld niet volgens de VDA methode, maar tot het dak waardoor het op papier lijkt dat er meer liters zijn.

Volgens de banana box test van Bjørn Nyland past er in een G6 (27+9) net zoveel als in de oude Model Y (26+9+1). Voor nieuwe model Y zal het niet veel schelen.

https://docs.google.com/s...jE/edit?pli=1&gid=0#gid=0

• Smobbo
  • Laatst online: 26-02 19:58
Even mijn zoektocht updaten. De tesla model Y premium long range rwd gisteren gereden. En tja hij doet alles goed, was wat bang door alles te moeten doen met het scherm, maar het is zo duidelijk en logisch dat het erg snel gewend is.

Enige twee puntjes van kritiek die ik heb is dat ik de stoel qua zitting aan de korte kant vind. De performance stoelen zijn zoveel beter daarin. Maar die wil ik niet qua fiscale lasten.

Klein kritiek puntje zou nog kunnen zijn dat zijn laadsnelheid hoog lijkt te zijn maar de praktijk geen geweldige curve kent. Maar goed ben nu met de Enyaq dit ook gewend en sta alleen aan de snelladers op vakantie.

En je zit voor je gevoel wat op de bok, had graag de stoel wat lager gewild. Verder eigenlijk geen minpunten kunnen ontdekken. Het reed goed, systemen logisch en fijn. En de kinderen happy ivm scherm achterin 🤣

Wel zou ik hem dan nemen in marine blue, 20” velgen (heb de nieuwe antraciet gezien en smoelt goed) en als accessoires een trekhaak erop.

Dus de tesla blijft op de shortlist. Als de fiscaal en prijs technische meest logische keus.

Ex60 gaat twijfelachtig worden, de levertijd lopen rap op. En per maand is die niet heel goedkoop. Als ik die wil moet ik wel aankomende week beslissen op een auto die je kiest vanaf papier en zijn broers en broertje nog niet denderend zijn (ex30,ex90). Best een gokje

Is bij de nieuwe Tesla Model Y het probleem met autopilot al wel opgelost? Ik begreep dat de nieuwste generatie niet langer de 'single click/double click' optie heeft om alleen TACC aan te zetten. Het is TACC+AutoSteer of niets.
Dat is opzich prima, maar als je dan van rijbaan wisselt springt niet alleen AutoSteer er af, maar ook TACC. Dat is gruwelijk irritant. Bij elke rijbaan wissel moet je het stroompedaal dus indrukken om te voorkomen dat je gaat remmen op de snelweg...
Bij oudere modellen bleeft TACC er gewoon op (zoals bij elk ander merk...).

Voor mij zou dit simpele feit al een dealbreaker zijn, maar ik ben dan ook een grootverbruiker van autopilot ;)

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:49
sky_walker schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:04:
[...]
Ook alle chinese EVs niet zoals zeekr en byd, zal dat nog even aanpassen in mijn eerste post.
sky_walker schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:56:
[...]
Ik heb eerder een jaar de polestar2 als tijdelijke auto gehad (launch edition), dat was wel een beest van een auto.
Als je geen chinese auto wilt, dan kun je dus ook de Polestar (en Volvo) van je lijstje strepen

• Wicked-Game
Smobbo schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:24:
[...]

Is bij de nieuwe Tesla Model Y het probleem met autopilot al wel opgelost? Ik begreep dat de nieuwste generatie niet langer de 'single click/double click' optie heeft om alleen TACC aan te zetten. Het is TACC+AutoSteer of niets.
Dat is opzich prima, maar als je dan van rijbaan wisselt springt niet alleen AutoSteer er af, maar ook TACC. Dat is gruwelijk irritant. Bij elke rijbaan wissel moet je het stroompedaal dus indrukken om te voorkomen dat je gaat remmen op de snelweg...
Bij oudere modellen bleeft TACC er gewoon op (zoals bij elk ander merk...).

Voor mij zou dit simpele feit al een dealbreaker zijn, maar ik ben dan ook een grootverbruiker van autopilot ;)
Niet getest eerlijk gezegd, en ga er vanuit dat dit dan nog steeds het geval is. Wel een situatie die wat dat betreft wel irritant zou zijn.

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-02 16:48
Leasebudget:
1050 p/m excl. btw (max. 10% overschrijding)
Kilometrage per jaar:
40000
Contractduur:
4 jaar / 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:
Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke:
Geen behalve "merk met een vertakt dealernetwerk". Ik wil zelf geen Tesla omdat ik dit hele saaie zielloze auto's vind.
Overige afhankelijkheden:
Moet in principe een 100% EV zijn en indien dit echt niet kan mag PHEV.
Specifieke wensen:
Mijn woon/werk verkeer is extreem laag/niet-bestaand (4km enkele reis) dus ik rij heel veel prive tov zakelijk. Paar keer per jaar rij ik wel naar vestigingen in Duitsland en Denemarken. Hoge instap is fijn, rij nu een Hyundai Tucson als voorloop auto. Heb reeds proefritten gemaakt in de KIA EV6 en Renault Scenic-E. Vooral de Renault was ik heel positief over.

Ik wil nog rijden in de Polestar 2, MGS6, Xpeng G6, Cupra Tavascan en misschien de Volvo EV40 en Skoda Elroq. Zeekr past helaas net niet in mijn budget waarschijnlijk. Duitsers zijn doorgaans vrij duur volgens mij doordat alles een optie is, maar ik ben wel gecharmeerd van Duitse auto's in het algemeen. Bijtelling hou ik bij voorkeur onder de 400 netto p/m.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Mandera vuistregel bijtelling is dat je ca 1% van de cataloguswaarde netto per maand kwijt bent. Als in: een auto van 40k kost je ca 400 per maand netto.
Een auto van 40k is echter tegenwoordig slechts een instap klasse C auto (categorie Golf). EV met een beetje leuke opties tikt al vrij snel de 50k aan. Fwiw: VW ID4 instap doet ook 40k vanaf.
Je leasebudget gaat richting categorie D. Die zitten instap rond de 50k.
You do the math, je gaat of je netto wensen bij moeten stellen of een auto beneden je categorie rijden.
Dus ik verwacht dat die 400 netto per

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• juanpabloo
Als de Renault Scenic mogelijk bevalt dan zou dit mijn keuzelijst zijn:

- Renault Scenic
- Kia EV5 (of EV3, of EV4)
- Skoda Elroq
- Peugeot e3008

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

The Eagle schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:50:
@Mandera vuistregel bijtelling is dat je ca 1% van de cataloguswaarde netto per maand kwijt bent. Als in: een auto van 40k kost je ca 400 per maand netto.
Een auto van 40k is echter tegenwoordig slechts een instap klasse C auto (categorie Golf). EV met een beetje leuke opties tikt al vrij snel de 50k aan. Fwiw: VW ID4 instap doet ook 40k vanaf.
Je leasebudget gaat richting categorie D. Die zitten instap rond de 50k.
You do the math, je gaat of je netto wensen bij moeten stellen of een auto beneden je categorie rijden.
Dus ik verwacht dat die 400 netto per
Daar mag je wel iets wat nuance bij geven @The Eagle, dat scheelt toch wel een slok op een borrel. Vrijwel nooit zit je aan die 1% met een EV, dan zit je echt wel buiten de standaard demografie.
Als je het hebt over elektrisch anno 2026:
Fiscale waardeVermindering heffingskorting →Incl.Excl.Incl.Excl.
€70kBelastingschijf #20,85%0,63% € 595 € 441
Belastingschijf #30,95%0,85% € 665 € 595
€60kBelastingschijf #20,84%0,63% € 505 € 376
Belastingschijf #30,93%0,83% € 560 € 495
€50kBelastingschijf #20,82%0,61% € 412 € 307
Belastingschijf #30,91%0,81% € 457 € 404
€40kBelastingschijf #20,80%0,60% € 320 € 238
Belastingschijf #30,89%0,79% € 355 € 314
*Ik hanteer hier 50k en 87k inkomen voor resp. schijf #2 en schijf #3, zie ook de schijven hier: https://www.belastingdien...nkomstenbelasting-betalen . Door de bijtelling dalen, bij de meeste inkomens, de inkomensafhankelijke algemene heffingskorting en arbeidskorting dit is de incl. of excl. berekening. Als je wilt kijken wat de auto kost t.o.v. van niet privé rijden (bijtellen) dan is incl. het meest accuraat.
Maar dit is hier natuurlijk zwaar OT, @Mandera wij weten natuurlijk nooit hoeveel zo'n auto bij jou in de bijtelling kost als jij niet deelt hoeveel je verdient. Kun je aangeven wat de auto voor jouw aan fiscale waarde mag hebben dan hebben we een beetje een idee om over na te denken.

Als je niet heel hoge zit, maar wel iets hoger dan een standaard sedan/station ook akkoord is, kun je ook eens kijken naar een ID.7 Tourer. Pro Limited Edition dan heb je voor 55k fiscaal echt een pracht auto waar je ook zeer comfortabel die paar keer per jaar prima naar DE/DK rijdt zonder een centje pijn en veel laadgemak.
Dan zit je bij Directlease precies 10% over je budget heen, maar mijn ervaring is dat DL aan de dure kant is, dus die auto binnen je budget krijgen moet lukken.

Elroq is dan ook echt wel een leuk alternatief die je ook zelf al gevonden hebt, dan heb je een mooie Business Edition 85 voor zo'n 46k fiscaal, merkbaar in de portemonnee.

[ Voor 16% gewijzigd door True op 09-02-2026 21:38 ]

• Mandera
  • Laatst online: 28-02 16:48
Thanks voor de reacties tot nu toe! De auto zou er ergens rond de ~€50k cataloguswaarde mogen zitten als ik naar budget en salaris kijk. Ik zit in de hoogste schaal qua bijtelling. Dat is wel handig om te weten inderdaad.
Als ik een Elroq aankleed kom ik via DL op €397 bijtelling uit. Dat klinkt al een iets beter dan de €485 die de Tucson op dit moment kost. Daar komt eigenlijk ook mijn "onder de €400 netto bijtelling is fijn" opmerking vandaan. Ik ben zelf geen groot auto man, maar wil wel leuk bakkie rijden voor een fijne prijs. :-)

Ik ga de ID.7 eens bekijken! en misschien de Peugeot ook maar ben niet zo kapot van Peugeot als (benzine) merk. Zijn ze elektrisch heel anders? Die vlag gaat ook voor Renault op wellicht, de Scenic was prima maar ik zou fossiel niet zo snel een Renault kopen om 1 of andere reden.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mandera schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:45:
Thanks voor de reacties tot nu toe! De auto zou er ergens rond de ~€50k cataloguswaarde mogen zitten als ik naar budget en salaris kijk. Ik zit in de hoogste schaal qua bijtelling. Dat is wel handig om te weten inderdaad.
Als ik een Elroq aankleed kom ik via DL op €397 bijtelling uit. Dat klinkt al een iets beter dan de €485 die de Tucson op dit moment kost. Daar komt eigenlijk ook mijn "onder de €400 netto bijtelling is fijn" opmerking vandaan. Ik ben zelf geen groot auto man, maar wil wel leuk bakkie rijden voor een fijne prijs. :-)

Ik ga de ID.7 eens bekijken! en misschien de Peugeot ook maar ben niet zo kapot van Peugeot als (benzine) merk. Zijn ze elektrisch heel anders? Die vlag gaat ook voor Renault op wellicht, de Scenic was prima maar ik zou fossiel niet zo snel een Renault kopen om 1 of andere reden.
De bijtelling bij DL is zonder de vermindering van heffingskortingen, dat is nog een euro €50/60.
Ik zou wegblijven van elektrische Stellantis auto's.

• The Eagle

The Eagle

Mandera schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:45:

ID7 mooie grote auto, past denk ik wel in je buegdt. Maar verwacht dat je qua netto wel over de 500 gaat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• media-richard
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-02 16:17
Rudi01 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:46:
[...]

Als je nog even kunt wachten.
BMW zou binnenkort de Neue Klasse i3 gaan presenteren (vernieuwde 3 serie EV) maar is ws pas in 2027 leverbaar. Deze is gebaseerd op de neue klasse techologie. De i4 is gebaseerd op "verouderde" EV technologie.

Alternatief is Mercedes CLA of even wachten op de nieuwe Mercedes C-Class EQ
Ik zie dat je de Audi Q4 wel op de shortlist hebt staan en ook de BMW i4. Waarom dan niet ook een kijkje nemen bij de BMW iX1.
Deze heeft recent iets meer range gekregen. De iX1 is zelfs zeer compleet en voordelig verkrijgbaar in de Pure Edition of volledig aan te kleden met jou budget in M Pro.

• cornholio24
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-02 09:19
De keuze is gemaakt, de kogel is door de kerk en het ei is gelegd!

Zojuist de bevestiging gehad dat deze waggie besteld is als opvolger van mn polestar 2 😎.

7GT Privilege AWD
Glacier Silver + Charcoal black

met de volgende opties:
- Trekhaak
- Rubbermat set
- Wintervelgen Alpine Friction
- V2L kabel
- Roofrack

Iedereen hier nog succes met kiezen!

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

cornholio24 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:43:

Zojuist de bevestiging gehad dat deze waggie besteld is als opvolger van mn polestar 2 😎.

7GT Privilege AWD

met de volgende opties:
- Trekhaak
- Rubbermat set
- V2L kabel
- Roofrack

Ik moest even zoeken wat een 7GT is, maar blijkbaar is dat een Zeekr.

Waarom is het deze (Chinese) auto geworden?

[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 12-02-2026 14:30 ]

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:39
Dj-sannieboy schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:29:
[...]

Ik moest even zoeken wat een 7GT is, maar blijkbaar is dat een Zeekr.

Waarom is het deze (Chinese) auto geworden?
Ik snap dat 'Chinese' nooit zo goed. Zou je dat ook vragen bij een Duitse auto? Een Spaanse? Of een Italiaanse?
En bij een robotstofzuiger? Een mobiele telefoon? Een setje kleding? Elektrisch gereedschap? Enfin, je snapt mijn punt denk ik :P

Oh, en btw: hier geen Chinese auto hoor, maar een Duitse en een Franse voor de deur. Dus ik verdedig niets ofzo, ik verwonder me alleen vaak (of ik kom gewoon te vaak in de Efteling :+ ).

@cornholio24 En hopelijk niet te lang wachten voor je, gefeliciteerd in ieder geval.

• juanpabloo
Ik snap het wel. Als je de keuze hebt, kun je ervoor kiezen om Europees te kopen. Juist een auto is een flinke investering en daarmee kun je misschien meer impact maken dan met het kopen van een telefoon. Overigens is het naar mijn mening bij auto’s zo dat het Europese alternatief erg goed is, en bij andere producten het Europese alternatief veel minder goed is, of de keuze vee beperkter (bijv. bij telefoons).

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-02 18:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

juanpabloo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:50:. Overigens is het naar mijn mening bij auto’s zo dat het Europese alternatief erg goed is,
Van zo’n opmerking snap ik dus niet zoveel de Europese automotive loopt zo hopeloos achter qua tech en software. De afwerking loopt terug en de proposities zijn gewoon erg matig.

Ik vind het niet gek dat consumenten buiten het Europese aanbod gaan shoppen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-02 18:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

cornholio24 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:43:

7GT Privilege AWD

met de volgende opties:
- Trekhaak
- Rubbermat set
- V2L kabel
- Roofrack

Gefeliciteerd echt een auto waar je hebberig van kan worden :9~

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

remzor schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:31:
[...]

Ik snap dat 'Chinese' nooit zo goed. Zou je dat ook vragen bij een Duitse auto? Een Spaanse? Of een Italiaanse?
En bij een robotstofzuiger? Een mobiele telefoon? Een setje kleding? Elektrisch gereedschap? Enfin, je snapt mijn punt denk ik :P

Oh, en btw: hier geen Chinese auto hoor, maar een Duitse en een Franse voor de deur. Dus ik verdedig niets ofzo, ik verwonder me alleen vaak (of ik kom gewoon te vaak in de Efteling :+ ).

@cornholio24 En hopelijk niet te lang wachten voor je, gefeliciteerd in ieder geval.
In tegenstelling tot Duitse, Spaanse en/of Italiaanse automerken zijn er behoorlijk wat nieuwe Chinese automerken op de markt gekomen.

Lastig in te schatten hoe deze merken het op de lange termijn zullen gaan doen. (Maar voor lease is dat natuurlijk minder of niet van belang)

• juanpabloo
revolution-nl schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:35:
[...]

Van zo’n opmerking snap ik dus niet zoveel de Europese automotive loopt zo hopeloos achter qua tech en software. De afwerking loopt terug en de proposities zijn gewoon erg matig.
Nou, ik vind de Mercedes CLA Shooting Break een mooi voorbeeld tegenover de Zeekr 7GTX, waar ik gezien de post hiervoor net even in ben gedoken.

https://ev-database.org/n...263c4c9c4285e11c02ad97965

• jongetje
Dj-sannieboy schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:02:
[...]

In tegenstelling tot Duitse, Spaanse en/of Italiaanse automerken zijn er behoorlijk wat nieuwe Chinese automerken op de markt gekomen.

Lastig in te schatten hoe deze merken het op de lange termijn zullen gaan doen. (Maar voor lease is dat natuurlijk minder of niet van belang)
Dat is dan een gecalculeerd risico.
Ikzelf ga als leaserijder echt niet meer zo snel een totaal nieuw model rijden en al zeker geen nieuw merk. Als je ziet hoeveel issues er zijn met nieuwe modellen. Ikzelf (en velen met mij) heb destijds een berg (soft en hardware) issues gehad met de nieuwe octavia4 (degelijk VAG???). En als ik dan meelees in het peugeot topic met hun elektrische modellen dan merk je dat we in Europa het maar niet voor elkaar krijgen om een degelijke auto te maken.

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:48
Mandera schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:20:
Leasebudget:
1050 p/m excl. btw (max. 10% overschrijding)
Kilometrage per jaar:
40000
Contractduur:
4 jaar / 48 maanden
Exclusief
Geen behalve "merk met een vertakt dealernetwerk". Ik wil zelf geen Tesla omdat ik dit hele saaie zielloze auto's vind.
Moet in principe een 100% EV zijn en indien dit echt niet kan mag PHEV.
Specifieke wensen:
Mijn woon/werk verkeer is extreem laag/niet-bestaand (4km enkele reis) dus ik rij heel veel prive tov zakelijk. Paar keer per jaar rij ik wel naar vestigingen in Duitsland en Denemarken. Hoge instap is fijn, rij nu een Hyundai Tucson als voorloop auto. Heb reeds proefritten gemaakt in de KIA EV6 en Renault Scenic-E. Vooral de Renault was ik heel positief over.

Ik wil nog rijden in de Polestar 2, MGS6, Xpeng G6, Cupra Tavascan en misschien de Volvo EV40 en Skoda Elroq. Zeekr past helaas net niet in mijn budget waarschijnlijk. Duitsers zijn doorgaans vrij duur volgens mij doordat alles een optie is, maar ik ben wel gecharmeerd van Duitse auto's in het algemeen. Bijtelling hou ik bij voorkeur onder de 400 netto p/m.
Op leaseswap staan een paar leuke q6 modellen. Geen idee of die in het budget passen. Je bijtelling gaat dan sowieso richting 800 eur.

• marteltor
juanpabloo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:08:
[...]

Nou, ik vind de Mercedes CLA Shooting Break een mooi voorbeeld tegenover de Zeekr 7GTX, waar ik gezien de post hiervoor net even in ben gedoken.

https://ev-database.org/n...263c4c9c4285e11c02ad97965
Dat is dan ook gelijk het enige vergelijkbare alternatief, hoewel er nog steeds van alles in het voordeel van de Zeekr is:
- prijs, zeker bij gelijke uitrusting
- snelheid
- ruimte op achterbank
- luxe die op de cla niet te krijgen is (bijvoorbeeld aachterbank in hoek verstelbaar en verwarmd)
- stoelmassage veel beter
- looks (ja, subjectief)

Het aantal punten waar de cla het wint is maar heel beperkt. Qua afwerking in ieder geval niet. Met mijn rechterknie zit ik er tegen hard kunststof, terwijl de Zeekr 7gt zeer comfortabel zit met mooie zachte materialen.

Mensen die vragen wat een 7gt is volgen de ontwikkelingen kennelijk niet op de voet en dan kan ik commentaar op het feit dat een auto Chinees is moeilijk serieus nemen.

Overigens zal mijn volgende auto waarschijnlijk gewoon een Europees merk worden, of in Europe geproduceerd, maar ik begrijp wel dat mensen voor een Chinese auto gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door marteltor op 13-02-2026 07:55 ]

• cornholio24
marteltor schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 07:53:
[...]

Dat is dan ook gelijk het enige vergelijkbare alternatief, hoewel er nog steeds van alles in het voordeel van de Zeekr is:
- prijs, zeker bij gelijke uitrusting
- snelheid
- ruimte op achterbank
- luxe die op de cla niet te krijgen is (bijvoorbeeld aachterbank in hoek verstelbaar en verwarmd)
- stoelmassage veel beter
- looks (ja, subjectief)

Het aantal punten waar de cla het wint is maar heel beperkt. Qua afwerking in ieder geval niet. Met mijn rechterknie zit ik er tegen hard kunststof, terwijl de Zeekr 7gt zeer comfortabel zit met mooie zachte materialen.

Mensen die vragen wat een 7gt is volgen de ontwikkelingen kennelijk niet op de voet en dan kan ik commentaar op het feit dat een auto Chinees is moeilijk serieus nemen.

Overigens zal mijn volgende auto waarschijnlijk gewoon een Europees merk worden, of in Europe geproduceerd, maar ik begrijp wel dat mensen voor een Chinese auto gaan.
Amen _/-\o_ , heb hier niet veel aan toe te voegen. Owja toch wel, dat als leaserijder naast de rijke uitrusting niet "gestraft" wordt met een torenhoge bijtelling voor een cataloguswaarde op "Europeesch" niveau.

Ik vind het daarnaast ook een fantastisch mooie auto - gezien in Adam en volg hem al een tijdje na uitkomen in China. Gezien shootingbrake / station achtige modellen (naast ID7, NIO, CLA ...) toch nog wat schaars zijn in het huidige SUV tijdperk. Mijn collega heeft een 001 is zeer tevreden, specs zijn fantastisch en momenteel vrijwel ongeëvenaard, materiaal gebruik en design echt wel op EU niveau (ontworpen in Zweden), Geely zit erachter (die weten echt wel een auto te bouwen vanuit Volvo en Polestar) en rijdt met veel plezier al 4 jaar in een Polestar 2 dus nee - voor mij eigenlijk geen twijfel dat dit geen goede auto is.

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:30
De CLA is wel enorm zuinig terwijl alles uit de Geely hoek meestal een stevig verbruik heeft (Volvo, Polestar, Zeekr, Lotus etc) maar is qua ruimte ook echt een heel ander segment.

Wel gaaf ding zo'n Zeekr 7GT! Zeekr en Xpeng sluiten wel goed aan op de "Europese" wensen...Dat gevoel heb ik bij bijvoorbeeld BYD of een Nio toch ietsje minder.

De CLA en IX3 laten wel zien dat qua techniek de Europese fabrikanten wel stappen aan het zetten zijn.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

cornholio24 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:55:
[...]

Amen _/-\o_ , heb hier niet veel aan toe te voegen. Owja toch wel, dat als leaserijder naast de rijke uitrusting niet "gestraft" wordt met een torenhoge bijtelling voor een cataloguswaarde op "Europeesch" niveau.
offtopic:
En andersom mogen we deze opmerking ook maken?
Doordat iemand een leaseauto kiest die met subsidie door een overheid in de Europese markt gezet wordt op een prijspijl ver onder de marktprijs van een auto word doelbewust de Europese economie te ondermijnen.
Heel Europa betaald de prijs omdat een de berijder van een Chinese auto het geld niet voor een Europees model over heeft.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

remzor schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:31:
[...]

Ik snap dat 'Chinese' nooit zo goed.
Wat voor mij mee zou spelen, is dat klanten in de toekomst best wel eens wat kunnen gaan vinden van auto's met chinese software, die volhangen met camera's. Afhankelijk van geopolitieke ontwikkelingen kan het best wel eens zo zijn dat klanten daar op termijn wat van gaan vinden.

Nederland onderzoekt Chinese autosoftware, vanwege nationale veiligheid
CDA wil Europees verbod op gebruik van Chinese software in auto's

Nu zal het allemaal wel iets loslopen, maar ja... ik zie klanten nu ineens ook héél kritisch naar bepaalde clouddiensten kijken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• cornholio24
True schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:09:
[...]
offtopic:
Doordat iemand een leaseauto kiest die met subsidie door een overheid in de Europese markt gezet wordt op een prijspijl ver onder de marktprijs van een auto word doelbewust de Europese economie te ondermijnen.
Heel Europa betaald de prijs omdat een de berijder van een Chinese auto het geld niet voor een Europees model over heeft.
Uiteraard mag dat. Maar het is misschien te eenvoudig om alleen naar “Chinese subsidies” te wijzen. Je zou net zo goed kunnen stellen dat Europese fabrikanten hun prijzen jarenlang kunstmatig hoog hebben weten te houden – mede door beperkte concurrentie en een sterke focus op bestaande verdienmodellen binnen logge organisaties. De omslag naar EV’s is door veel Europese partijen simpelweg te laat en te traag ingezet. En in iedere markt geldt: wie de technologische boot mist, raakt vanzelf klanten kwijt. Dat is geen ondermijning, maar een gevolg van gemiste innovatie en onvoldoende marktwerking. Concurrentie – ook van buiten Europa – legt dat pijnlijk bloot.

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

True schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:09:
[...]
offtopic:
Zo zwart-wit is het niet. In Europa hobbelen we gewoonweg achter de EV ontwikkeling aan. En doordat grote merken zoals VW-Groep, Stellantis, Mercedes Benz en Renault Groep al erg nauw samenwerken met de Chinezen vervaagd de harde scheiding tussen Europees en Chinees steeds meer.

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

En om het maar ontopic te houden:
Ik vind de simpele configuratie-keuzes bij merken als Zeekr en Xpeng wel lekker verfrissend moet ik zeggen.

Ik wordt ondertussen echt knettergek van de bak aan pakketten en opties waarmee je bij Audi en Mercedes om je oren wordt geslagen. Vooral de bizarre meerprijzen die ze vragen voor de simpelste dingen.

• MaSw85
  • Laatst online: 23:11
Wootism schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:42:
Ik vind de simpele configuratie-keuzes bij merken als Zeekr en Xpeng wel lekker verfrissend moet ik zeggen.

Ik wordt ondertussen echt knettergek van de bak aan pakketten en opties waarmee je bij Audi en Mercedes om je oren wordt geslagen. Vooral de bizarre meerprijzen die ze vragen voor de simpelste dingen.
Tja. Met 'premium' merken kan je al jaren ook premium prijzen voor opties verwachten. Dat is ook het ding met 'premium': ze weten toch wel dat er een grote groep is die het gewoon betaald omdat ze per sé die badge voor op de auto willen hebben.

Komoot

• marteltor
Question Mark schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:31:
[...]

Wat voor mij mee zou spelen, is dat klanten in de toekomst best wel eens wat kunnen gaan vinden van auto's met chinese software, die volhangen met camera's. Afhankelijk van geopolitieke ontwikkelingen kan het best wel eens zo zijn dat klanten daar op termijn wat van gaan vinden.

Nu zal het allemaal wel iets loslopen, maar ja... ik zie klanten nu ineens ook héél kritisch naar bepaalde clouddiensten kijken.
Dat is zeker een risico, en zo zijn er dus allerlei redenen mogelijk om wel/niet voor Chinees te kiezen.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
[...]

Ik wist natuurlijk dat dit één van de argumenten zou zijn. Echter zou ik me veel meer zorgen maken - als je je al zorgen wil maken - over Amerikaanse systemen, data, bedrijven, overheid. Daar vertrouwen we alles aan toe.
Ik zie het meer als een politiek en economisch spel met een leuk stukje propaganda ‘wij’ tegen ‘zij’ waarin ‘wij’ natuurlijk altijd de Westerse en Amerikaanse ‘kant’ kiezen.
Men roept er natuurlijk al jaren over, over ‘Chinezen’. Met enorm veel boter op het hoofd en een tactiek die al honderden, zo niet duizenden jaren oud is. Het werkt wel in ieder geval voor velen :)

Maar we gaan offtopic op deze manier dus laten we dit parkeren. Ik respecteer ieders mening en keuze overigens ;) Vindt het vanuit sociologisch en psychologisch standpunt gewoon interessant hoe bepaalde mechanismen werken.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

remzor schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:30:
[...]
Ik wist natuurlijk dat dit één van de argumenten zou zijn. Echter zou ik me veel meer zorgen maken - als je je al zorgen wil maken - over Amerikaanse systemen, data, bedrijven, overheid. Daar vertrouwen we alles aan toe.
Euh, bij mijn huidige opdrachtgever wordt software/appliances van chinese fabrikanten actief geweerd. KPN heeft Huawei uitgesloten als leverancier voor het core-netwerk. Het NCSC ontraadt het gebruik van chinese applicaties op mobile werkapparatuur van overheidsmedewerkers. En er zijn nog wel meer vergelijkbare casussen te vinden.

Dat er momenteel óók zorgen zijn rondom Amerikaanse systemen, betekend niet dat de zorgen rondom chinese software niet meer aanwezig zijn. Er is een kans dat afhankelijk van ontwikkelingen dit sentiment naar een nog iets breder kader gaat verschuiven en bepaalde organisaties het op termijn gaan verbieden om met Chinese auto's te parkeren in eigen afgesloten parkeergarages. China is nu eenmaal formeel bestempeld als een land met een offensief cyberprogramma. De kans lijkt mij overigens klein, maar ook weer niet verwaarloosbaar.

En het topic gaat over de keuzes rondom leaseauto's, waarbij dit gewoon één van de redenen kan zijn om wel of niet voor een bepaald merk te kiezen. Vanuit mijn (persoonlijke) optiek dus ook compleet ontopic. :)

Overigens wel eens om het te laten rusten hoor. Ik wilde even meegeven wáárom mensen bepaalde gedachtes hebben bij Chinese auto's. that's all. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Question Mark op 13-02-2026 16:45 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:06
Laatste duit in het zakje. De MIVD staat ook niet bepaald te springen als je als bedrijf actief in de defensie sector Chinese auto’s gaat rijden.

• punkkiee
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 27-02 14:22
Leasebudget:
900 p/m excl. btw (max. 15% overschrijding)
Kilometrage per jaar:
30000
Contractduur:
4 jaar / 48 maanden
Inclusief
Geen
EV
Specifieke wensen:
Mijn woon/werk verkeer is niet heel lang, echter ben ik consultant dus voor deze opdracht is het nu in mijn woonstad maar dit kan na een paar maanden verder weg zijn. Aantal keer per jaar richting Duitsland (Berlijn/Freiburg) i.v.m. schoonfamilie. Daarnaast ook vaak met de auto op vakantie, waardoor mijn voorkeur toch gaat naar hogere range (500-600km+) en 200kw+ snelladen.

Inmiddels proefgereden in een aantal auto's, waarbij ik tot de volgende shortlist ben gekomen:
BMW IX1 Pure edition in metallic zwart
Mercedes CLA 200 Luxury in Patagonia rood
Tesla Model 3 Premium LR in metallic blue
Tesla Model Y Standard in metallic zwart
KIA EV5 Plus in Frost Blue
Renault Scenic EV87 220 pk long range techno Two tone grijs

Zoals je kunt zien niet echt een specifieke voorkeur voor een sedan/SUV/etc. Erg gecharmeerd van de EV5, ook na de proefrit, echter bang dat deze bij lange reizen tegen valt. Ook erg gecharmeerd van de model 3 qua rijden en materiaal, minder gecharmeerd van het merk zelf. Zijn er nog auto's welke ik over het hoofd heb gezien?

• Patox
  • Laatst online: 09:01
punkkiee schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:51:
Leasebudget:
Kilometrage per jaar:
30000
Contractduur:
4 jaar / 48 maanden
Inclusief
Geen
EV
Specifieke wensen:
Mijn woon/werk verkeer is niet heel lang, echter ben ik consultant dus voor deze opdracht is het nu in mijn woonstad maar dit kan na een paar maanden verder weg zijn. Aantal keer per jaar richting Duitsland (Berlijn/Freiburg) i.v.m. schoonfamilie. Daarnaast ook vaak met de auto op vakantie, waardoor mijn voorkeur toch gaat naar hogere range (500-600km+) en 200kw+ snelladen.

Inmiddels proefgereden in een aantal auto's, waarbij ik tot de volgende shortlist ben gekomen:

Zoals je kunt zien niet echt een specifieke voorkeur voor een sedan/SUV/etc. Erg gecharmeerd van de EV5, ook na de proefrit, echter bang dat deze bij lange reizen tegen valt. Ook erg gecharmeerd van de model 3 qua rijden en materiaal, minder gecharmeerd van het merk zelf. Zijn er nog auto's welke ik over het hoofd heb gezien?
Een aantal auto's voldoet niet aan je eigen eisenlijstje (laadsnelheid), maar als je deze blijkbaar opneemt dan kun je ook Elroq 85 opnemen?

• punkkiee
Patox schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:57:
[...]

Een aantal auto's voldoet niet aan je eigen eisenlijstje (laadsnelheid), maar als je deze blijkbaar opneemt dan kun je ook Elroq 85 opnemen?
Inderdaad een aantal van het lijstje (BMW/KIA) voldoen er niet aan, het is ook meer een wens dan een eis ;)
Elroq 85 Business Edition vind ik wel interessant, veel waar voor je geld.

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:06
Wootism schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:42:

Maar wat wil je dan? Audi en Mercedes kunnen ook alleen een full-option in de lijst zetten maar dan is de vanafprijs 20k hoger…

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-02 21:12
[...]

We zijn Nederlanders en de meeste mensen kijken naar de portomonnee en zijn verblind door de goedkopere prijzen.

Ik snap wel waarom men dan voor chinese auto's gaat. Je betaald veel minder en krijgt in verhouding veel meer. (Zou er zelf nooit 1 willen rijden door o.a. de redenen die je zelf al beschreef)

De kwaliteit en onderhoud? Daar komen we pas achter over een paar jaar als de meeste chinese auto's over de 150-200k kilometer stand bereiken :)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

silverchaoz schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:19:
[...]
De kwaliteit en onderhoud? Daar komen we pas achter over een paar jaar als de meeste chinese auto's over de 150-200k kilometer stand bereiken :)
Maar voor (zakelijke) lease minder relevant... Meeste auto's gaan er bij 160K uit, en onderhoudskosten zitten al verdisconteerd in de maandelijkse leaseprijs.

En er genoeg merken die wat last hebben van rammeltjes in het interieur.

• Tweaker010
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:38
punkkiee schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:51:
Leasebudget:
Kilometrage per jaar:
30000
Contractduur:
4 jaar / 48 maanden
Inclusief
Geen
EV
Specifieke wensen:

Wat vond je van de kracht van de motor in de EV5? Ik vond hem tijdens de proefrit wat aan de zwakke kant voor de grootte van de auto.

• punkkiee
Tweaker010 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:30:
[...]

Wat vond je van de kracht van de motor in de EV5? Ik vond hem tijdens de proefrit wat aan de zwakke kant voor de grootte van de auto.
Viel me niet echt op, voor zo’n grote auto had ik ook niet echt hoge verwachting. Vond hem wel erg deinen op de snelweg

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-02 12:44
Leasebudget: €900 met budgetoverschrijding €350 = €1250
Kilometrage per jaar: 30d km
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: geen
Overige afhankelijkheden: geen
Specifieke wensen: Zoveel mogelijk PK's :), schuifdak, goed geluidssysteem en automaat.
Uiteindelijke keuze: Twijfel tussen een Seat Leon en Cupra Formentor.

Mijn eerste oog was gevallen op de Seat Leon (je krijgt veel waar voor je geld) toen kwam de Formentor naar boven omda dat dat mij een leuke wagen lijkt qua looks en vermogen en die heeft ook de opties die ik wil. Maar als ik kijk naar de bijtelling ben ik toch weer terug geschroefd naar Seat Leon... Ik ben nog jong (23 jaar) en woon thuis maar wil wel een leuke auto rijden :+ (rij momenteel een Polo uit 2023). Ik heb wel is voorbij zien komen om bij de lokale dealer een offerte op te vragen en dat door te sturen naar de werkgever omdat dat dus een 'beetje' kan schelen met de bijteling? Hebben mensen daar ervaring mee?

Ik vind het lastige keuze, enerzijds denk ik je leeft maar een keer en met de regelingen vanuit de overheid wordt de keuze ook steeds kleiner maar anderzijds denk ik het kan ook weer té gek |:(

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-02 21:12
MRiesje schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:12:
Specifieke wensen: Zoveel mogelijk PK's :), schuifdak, goed geluidssysteem en automaat.

Mijn eerste oog was gevallen op de Seat Leon (je krijgt veel waar voor je geld) toen kwam de Formentor naar boven omda dat dat mij een leuke wagen lijkt qua looks en vermogen en die heeft ook de opties die ik wil. Maar als ik kijk naar de bijtelling ben ik toch weer terug geschroefd naar Seat Leon... Ik ben nog jong (23 jaar) en woon thuis maar wil wel een leuke auto rijden :+ (rij momenteel een Polo uit 2023). Ik heb wel is voorbij zien komen om bij de lokale dealer een offerte op te vragen en dat door te sturen naar de werkgever omdat dat dus een 'beetje' kan schelen met de bijteling? Hebben mensen daar ervaring mee?

Ik vind het lastige keuze, enerzijds denk ik je leeft maar een keer en met de regelingen vanuit de overheid wordt de keuze ook steeds kleiner maar anderzijds denk ik het kan ook weer té gek |:(
Ik twijfelde ook eerst tussen een Seat Leon en een Cupra Formentor.

Ben uiteindelijk met een Cupra Leon uit de showroom gereden.

Waarom? Omdat een Cupra Leon enorm veel opties al standaard waar je bij de Seat Leon nog moet aanklikken. Uiteindelijk als je dezelfde opties van de Leon aanklikt zat er maar €2500 verschil tussen de Seat Leon FR en Cupra Leon Business. Ze hebben bij de Seat Leon in 2025 enorm veel opties er standaard uitgehaald en in optionele pakketten gestopt. Volgens mij willen ze je graag naar Cupra drukken vanuit SEAT.

Proefrit gehad in de Formentor en Leon, vond de Leon ruimer aanvoelen van binnen en vooral de kofferbak was van de Leon een stuk ruimer. De Formentor was niet echt mijn ding, omdat je hoger zit.

• jongetje
Ik heb wel is voorbij zien komen om bij de lokale dealer een offerte op te vragen en dat door te sturen naar de werkgever omdat dat dus een 'beetje' kan schelen met de bijteling? Hebben mensen daar ervaring mee?
Al krijg je de auto voor 1 euro mee. Bijtelling gaat over de cataloguswaarde. Enige voordeel is met elektrisch, dan betaal je over de eerst 30k dit jaar nog 18procent bijtelling ipv 22procent.

En wat betreft PK's, dan zou ik een elektrisch model meenemen in de overweging. Dat scheelt in je brandstof voorschot, standaard automaat en je rijd met veel meer direct vermogen. De pk's bij brandstofauto's komen pas als je hoog in de toeren zit.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Mazda 3 wellicht een optie? (heeft alleen geen optie voor schuifdak volgens mij)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jongetje schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:52:
[...]

Al krijg je de auto voor 1 euro mee. Bijtelling gaat over de cataloguswaarde.
Eens, maar een beetje dealer die meedenkt zorgt er vaak voor dat af-fabriek opties "achteraf" gemonteerd worden waardoor ze buiten de cataloguswaarde blijven. Zo heeft de dealer mijn af-fabriek electrische trekhaak ook "achteraf" gemonteerd waardoor de cataloguswaarde zo'n 1300 euro lager uitviel. Ook zijn mijn ramen "achteraf" voorzien van getinte folie door de dealer, wat ook weer 400 euro aan cataloguswaarde scheelt. Het resulteert niet in een megagroot voordeel voor de bijtelling, maar het is altijd beter dan niets.

"Vroeger" kon je zelf nog wel wat korting bij de dealer bedingen, waardoor het aanschafbedrag wat lager uitviel en de leaseprijs per maand weer wat lager werd. Tegenwoordig hebben leasemaatschappijen inkoop eigenlijk allemaal centraal geregeld en volledig uitonderhandeld en valt hier geen winst meer te behalen. :)

Mijn werkgever vraagt overigens altijd om een officiele dealer-offerte, die dan 1:1 doorgestuurd wordt naar de leasemij.
PK's is leuk, en het is niet meer dan logisch om een auto te willen waar een beetje normaal mee te rijden is, maar.... in de file heb je er niks aan... Voor mij is comfort absoluut nummer 1, wat neerkomt op:
  • Een goed geisoleerde stille (veilige) auto
  • fileassistent /adaptive cruise control / automaat / lane assist
  • Goed geluidssysteem
  • standkachel
  • Grote brandstoftank (of groot bereik indien electrisch)
  • Goede stoelen!
Je rijdt straks 30K per jaar, en zit misschien wel een paar uur per dag in de auto. Investeer dan in zaken die die paar uur wat comfortabel maken. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Question Mark op 24-02-2026 15:10 ]

• jongetje
Question Mark schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:02:
[...]
Eens, maar een beetje dealer die meedenkt zorgt er vaak voor dat af-fabriek opties "achteraf" gemonteerd worden waardoor ze buiten de cataloguswaarde blijven. Zo heeft de dealer mijn af-fabriek electrische trekhaak ook "achteraf" gemonteerd waardoor de cataloguswaarde zo'n 1300 euro lager uitviel. Ook zijn mijn ramen "achteraf" voorzien van getinte folie door de dealer
Dat is gewoon fraude. Dan heeft de dealer de auto niet goed ingeschreven bij het RDW door opties weg te laten die er wel fabrieks-af opzitten.

Een afneembare en vaste trekhaak kan wel vaak achteraf, netzoals het tinten van ruiten, wrappen van de auto t/m het bekleden van stoelen met daarbij stoelverwarming ed..

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jongetje schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:26:
[...]

Dat is gewoon fraude. Dan heeft de dealer de auto niet goed ingeschreven bij het RDW door opties weg te laten die er wel fabrieks-af opzitten.ed..
Nee, de opties zijn niet vanuit de fabriek gemonteerd, maar door de dealer. De dealer kan nl. ook zelf ruiten (laten) wrappen en de officiele electrische trekhaak achteraf monteren. Het levert dezelfde auto op, maar met een lagere cataloguswaarde dan wanneer de optie af-fabriek gemonteerd zouden zijn. :)

Edit: ik zie dat omdat ik "achteraf" tussen quotes plaatst dit op wat verschillende manier te lezen is. In de situatie die ik bedoel gaat het dus om daadwerkelijk achteraf aangebrachte opties (die ook vanuit de fabriek geleverd kunnen worden).

[ Voor 17% gewijzigd door Question Mark op 24-02-2026 15:46 ]

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Ik ben het eens met @Question Mark. Mijn wensenlijst was ongeveer gelijk aan die van jou, alleen stuurwiel verwarming had ik er ook op staan. Ik ben uitgekomen bij een S60 T8 Polestar engineered. 455pk leek mij wel genoeg... Gebruik ik het vaak? Nee. Die 2x per maand dat ik met warme motor vooraan sta bij een stoplicht om in te voegen op de snelweg zijn leuk hoor, maar verder rijd ik eigenlijk verdacht vaak puur elektrisch (dat is dan 80pk, met een auto van 2.000 kg, en ik kom prima mee in het stadsverkeer). Dus verkies comfort boven pk's!

Overigens in aanvulling op @jongetje, een offerte bij een dealer doorsturen kan er wel voor zorgen dat een auto die anders net niet past in het budget alsnog wel past. Mijn auto paste ook niet, maar na wat korting van de dealer en de importeur paste het precies. En aangezien ik niet prive rijd maakt mij die hogere fiscale waarde niet uit.

• The Eagle

The Eagle

Dealer opties is niks fraude aan idd.
Als ik achteraf iets extra op de auto wil bouwt de dealer het ook gewoon in. Lease mij betaalt, leasebedrag naar werkgever gaat iets omhoog maar bijtelling gaat over catalogus waarde dus blijft gelijk.
Trekhaak achteraf, duurdere velgen, extra audio, leren bekleding, chip kuur, allemaal klassieke voorbeelden uit de dagelijkse praktijk.
Of het nou na bij aflevering of na een jaar gebeurt maakt niks uit :)

T8 met Polestar kuur is wel een beest btw, mijn zwager had een V60 en nu een V90 zo. Die acceleratie is verslavend, van 120 naar 180 zit je in een paar tellen. Alleen beetje meh dat een Volvo al bij 180 begrensd is. Then again misschien maar goed ook ;)

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-02 11:39

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

na een korte pauze mag ik weer een lease-auto uitzoeken, ik krijg vanaf 1 Mei toegang tot het portal (PON lease) maar ik was eigenlijk benieuwd of een Skoda Kodiaq sportline PHEV zou kunnen passen in mijn budget want dan hoef ik niet verder te kijken. ivm vakantie wil ik graag zo snel mogelijk bestellen.

Budget
1100 p/m excl. btw (max. 10% overschrijding)
Kilometrage per jaar:
30000
Contractduur:
4 jaar / 48 maanden
incl.
Geen, maar mijn voorkeur gaat uit naar een Kodiaq
Electrisch/PHEV
Specifieke wensen:
Winterpakket
Family pakket

Mocht dit niet passen wil ik ook nog uitwijken naar de bussines plus en dan zou er het acoustisch pakket (en eventueel het lichtpakket nog bij kunnen).

Ik weet niet of dit het juiste topic is maar hebben jullie een idee of dit gaat passen in het bovengenoemde budget? anders moet ik een alternatief zoeken!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
Question Mark schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:29:
[...]

Nee, de opties zijn niet vanuit de fabriek gemonteerd, maar door de dealer. De dealer kan nl. ook zelf ruiten (laten) wrappen en de officiele electrische trekhaak achteraf monteren. Het levert dezelfde auto op, maar met een lagere cataloguswaarde dan wanneer de optie af-fabriek gemonteerd zouden zijn. :)

Edit: ik zie dat omdat ik "achteraf" tussen quotes plaatst dit op wat verschillende manier te lezen is. In de situatie die ik bedoel gaat het dus om daadwerkelijk achteraf aangebrachte opties (die ook vanuit de fabriek geleverd kunnen worden).
Ik heb hier ook naar gekeken toen ik mijn auto ging leasen. Echter, de trekhaak door de dealer laten monteren was 1000e cash, en hem leasen netto een tientje pm ofzo, waardoor de eerste optie veel duurder uitviel.

• Smobbo
  • Laatst online: 26-02 19:58
Nutterd schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:35:
na een korte pauze mag ik weer een lease-auto uitzoeken, ik krijg vanaf 1 Mei toegang tot het portal (PON lease) maar ik was eigenlijk benieuwd of een Skoda Kodiaq sportline PHEV zou kunnen passen in mijn budget want dan hoef ik niet verder te kijken. ivm vakantie wil ik graag zo snel mogelijk bestellen.

Budget
Kilometrage per jaar:
30000
Contractduur:
4 jaar / 48 maanden
incl.
Electrisch/PHEV
Specifieke wensen:
Winterpakket
Family pakket

Mocht dit niet passen wil ik ook nog uitwijken naar de bussines plus en dan zou er het acoustisch pakket (en eventueel het lichtpakket nog bij kunnen).

Ik weet niet of dit het juiste topic is maar hebben jullie een idee of dit gaat passen in het bovengenoemde budget? anders moet ik een alternatief zoeken!
Dan bel je VW PFS toch gewoon even? Die hebben een telefoonnummer en kunnen dan direct antwoord geven (met waarschijnlijk een kleine slag om de arm ivm onderhandelingsverschillen met verschillende bedrijven?).

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:49
Stoffa schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:42:
[...]

Ik heb hier ook naar gekeken toen ik mijn auto ging leasen. Echter, de trekhaak door de dealer laten monteren was 1000e cash, en hem leasen netto een tientje pm ofzo, waardoor de eerste optie veel duurder uitviel.
Er zijn ook dealers die hem wel op de offerte naar de lease zetten. Kost nog steeds dat 10tje maar minder fiscale waarde

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Stoffa schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:42:
[...]

Je moet hem ook niet zelf afrekenen, maar op de offerte als optie (door dealer aangebracht) laten meenemen. De leasemij betaalt hem dan, en verdisconteerd dit in het leasebedrag. Maar... omdat het geen optie "af fabriek" is, valt hij wel buiten de bijtelling. :)

• Nutterd

Nutterd

Smobbo schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:50:
[...]

Dan bel je VW PFS toch gewoon even? Die hebben een telefoonnummer en kunnen dan direct antwoord geven (met waarschijnlijk een kleine slag om de arm ivm onderhandelingsverschillen met verschillende bedrijven?).
Ja dat kan ik doen, maar komt zo ongeduldig over 8)7 ben ik opzich ook wel natuurlijk!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:35
Nutterd schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:35:

Budget
Kilometrage per jaar:
30000
Contractduur:
4 jaar / 48 maanden
incl.
Electrisch/PHEV
Specifieke wensen:
Winterpakket
Family pakket

Bij DL komt hij op 1250,-. Dus bij een wat grotere organisatie nog wel wat voordeliger. Met eventueel EB dus sowieso mogelijk lijkt me.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Nutterd

Nutterd

Inspired schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:31:
[...]

Bij DL komt hij op 1250,-. Dus bij een wat grotere organisatie nog wel wat voordeliger. Met eventueel EB dus sowieso mogelijk lijkt me.
Thanks! _/-\o_

• Stoffa
Question Mark schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:54:
[...]

Je moet hem ook niet zelf afrekenen, maar op de offerte als optie (door dealer aangebracht) laten meenemen. De leasemij betaalt hem dan, en verdisconteerd dit in het leasebedrag. Maar... omdat het geen optie "af fabriek" is, valt hij wel buiten de bijtelling. :)
Ah ok. Bij mij loopt de lease via Athlon. Dan heb je gewoon zon online configurator waarna je bestelt. Naar mijn weten kan ik geen offertes aandragen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Stoffa schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:00:
[...]

Ah ok. Bij mij loopt de lease via Athlon. Dan heb je gewoon zon online configurator waarna je bestelt. Naar mijn weten kan ik geen offertes aandragen.
Tuurlijk wel, maar misschien niet via die portal ;)

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
[...]

Ik zit bij Athlon, en mail mijn offerte naar mijn contactpersoon en dan 1-2 dagen later krijg ik de offerte van Athlon.

The best is yet to come

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-02 13:45
Denk ook dat het afhangt van de afspraken van je werkgever tussen je LM
Ik kon wel mij offerte doorzetten maar mijn LM bestelde de auto gewoon bij een andere dealer

• jongetje
[...]
Misschien moet je even met de wagenparkbeheerder bij je werkgever gaan praten hoe het leasen precies in zijn werk gaat bij jullie. Dat scheelt je een hoop vragen en onzekerheid.

Bij mijn werkgever moet ik ook naar een dealer om een offerte op te vragen. Dan weet hij zeker dat alles besproken is en welke opties ook daadwerkelijk geleverd kunnen worden. De websites en daadwerkelijke bestel systeem verschillen nog weleens en dan hebben ze meteen de juiste codes. De leasemaatschappijen doen dan hun trucje, die kopen honderden auto's van elk merk dus hebben vaak afspraken met dealers en importeurs. De prijs op de offerte met een eventuele korting is niet echt relevant want de leasemaatschappij koopt vele malen groter in dan dat jij daar in je eentje bij een dealer aan zijn bureautje zit. Zoals genoemd is het, om eventueel bijtelling te verminderen, alleen handig om bepaalde zaken achteraf (als accessoire) mee te nemen. Uiteindelijk ging dat bij fout met een grannycharger bijvoorbeeld. Die heeft mijn werkgever gewoon zelf gekocht want dat is namelijk even duur als meenemen in de lease. En met lease moet je hem et de auto inleveren en nu mag ik de grannycharger houden.

• Stoffa
True schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:15:
[...]

Tuurlijk wel, maar misschien niet via die portal ;)
Ahh dus je kunt evt ook buiten de portal om werken. Weer wat geleerd, veel dank. Ga hier volgende keer zeker rekening mee houden.
Pagina: 1 ... 71 72 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.