Haha same here. Denk dat we er evenveel in rijden. ID7 zou kunnen, maar ik vind de nieuwe BMW IX3 en Mercedes GLC stuk mooier...en duurder.jongetje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:26:
@ST10©DE Bij mij is het de enige auto en mijn vrouw rijdt er dus ook in op mijn thuiswerkdag, avond en weekend.
Maar uiteindelijk laat ze het aan mij over, hoogstens de kleur waarin ze veto heeft.
Je hebt gelijk hoor, 800v is leuke techniek, maar de afgelopen wintersport is me weer eens duidelijk geworden dat er een hoop palen zijn die überhaupt niet aankunnen wat de ID.7 op 400v eruit kan trekken.marteltor schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:59:
[...]
Fair enough. De ID7 laadt tot 50% boven de 150KW, wat netjes is, maar een stuk minder is dan de nieuwste 800v auto's. Maar die zijn vaak weer niet zo zuinig, zeker niet op de snelweg (als het een SUV modelletje is).
Zo stond ik weer ergens aan een 150 kW paal, waar ik niet meer dan 57 kW kreeg
Als je slechts langs Ionity gaat kun je er profijt van hebben, maar in de praktijk zie ik ook nog behoorlijk veel ~150kW laders en dan is het echt minutenwerk. Veel 300 kW laders hebben twee plugs, zelfde verhaal. Je staat niet vaak (meer) alleen...
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Die dubbele laders van Fastned vallen me altijd tegen. Stond ik dan met 100 kW te laden terwijl de auto 200+ aan kon (IONIQ5).JanHenk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:18:
[...]
Je hebt gelijk hoor, 800v is leuke techniek, maar de afgelopen wintersport is me weer eens duidelijk geworden dat er een hoop palen zijn die überhaupt niet aankunnen wat de ID.7 op 400v eruit kan trekken.
Zo stond ik weer ergens aan een 150 kW paal, waar ik niet meer dan 57 kW kreegGauw doorgereden natuurlijk, afijn.
Als je slechts langs Ionity gaat kun je er profijt van hebben, maar in de praktijk zie ik ook nog behoorlijk veel ~150kW laders en dan is het echt minutenwerk. Veel 300 kW laders hebben twee plugs, zelfde verhaal. Je staat niet vaak (meer) alleen...
4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Ik denk oprecht dat je in de praktijk meer hebt aan een zuinige wagen met goede laadsnelheid dan een minder zuinige auto met een uitstekende laadsnelheid.
Als je de laadsnelheid omrekent in km/h bijladen gaat de ID.7 met oldskool 400v techniek ineens wel naar de top namelijk. En zo snijdt het efficiëntie-mes aan twee kanten. Niet voor niets staan Tesla's ook altijd behoorlijk hoog in de lijstjes van de 1000km-challenge (net als de ID.7 overigens). De laadsnelheid van de Tesla's tegenwoordig vrij mager (vooral de curve, los van de top). Desondanks zijn het goede wagens voor lange afstanden, puur door efficiëntie.
Neemt niet weg dat ik, als ik het geld had, waarschijnlijk ook de A6 e-tron had genomen
Maar dan niet voor de hogere laadsnelheid.
Als je de laadsnelheid omrekent in km/h bijladen gaat de ID.7 met oldskool 400v techniek ineens wel naar de top namelijk. En zo snijdt het efficiëntie-mes aan twee kanten. Niet voor niets staan Tesla's ook altijd behoorlijk hoog in de lijstjes van de 1000km-challenge (net als de ID.7 overigens). De laadsnelheid van de Tesla's tegenwoordig vrij mager (vooral de curve, los van de top). Desondanks zijn het goede wagens voor lange afstanden, puur door efficiëntie.
Neemt niet weg dat ik, als ik het geld had, waarschijnlijk ook de A6 e-tron had genomen
[ Voor 24% gewijzigd door JanHenk op 08-01-2026 10:05 ]
Zoekt @cornholio24 alleen een GT dan, dat heb ik nergens gelezen? Volgens mij schrijft hij dat de station markt nog dunbezaaid is waardoor hij richting GT of SUV wordt gedreven. Anderen proberen aan te geven dat er meer opties zijn dan Chinees SUV of GT.revolution-nl schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:54:
[...]
Dat is toch een hele andere totaal beleving als je dat vergelijkt met een GT, dan heb je het niet alleen over exterieur, maar ook over interieur en tech. De ID7 is een prima auto, maar spreekt een hele andere (conservatievere) groep aan. Ik vind het niet vreemd dat de Europese autoindustrie in zwaar weer zit.
[Afbeelding]
Pak de excel van Björn Nyland er ook even bij. De Audi A6 Etron en VW ID.7 zijn hele andere producten dan de rest van het VAG ID.[X]-gamma en prima stations/shooting brakes/tourers.
Als je ooit in 2021 in een ID.3 of ID.4 hebt gereden is dat totaal niet representatief voor de huidige ID.7. Als voorbeeldje: nog voordat ik goed en wel zit staat Spotify al aan, scherm ook zeer responsief. Bij de eerste generatie ID.3 en 4 was je de woonwijk uit eer het scherm een keer ging werken. Dat soort dingen zijn al lang en breed opgelost maar mensen blijven hangen bij de eerste herinnering met een inmiddels ruim en breed vervangen infotainment systeem.
De Pro Limited Edition biedt voor €54.990:
- Matrix LED (IQ.Light, reviewers zijn hier zeer van onder de indruk hoe goed dit systeem werkt)
- AR HUD
- elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie
- stuurverwarming, stoelverwarming
- zeer goede massagefunctie, ook weer met de beste op de markt volgens diverse reviews
- Travel Assist (een van de beste AutoPilot op de markt zonder phantom breaking)
- Draadloos laden, draadloos AA/Apple CarPlay
- 605L/1715L bagageruimte (een van de ruimste auto's in Björn Nylands bananabox test)
Etc etc
Offtopic:
Overigens lees ik over bijv. de MB CLA erg veel opstartproblemen. Alleen bij 800V palen kunnen laden, herrie van de AC/verwarming etc. Geen enkel merk is foutloos wil ik maar zeggen.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Ik was even offline maar dit is het precies. Niets mis met een ID7 en natuurlijk congrats voor alle trotse eigenaren maar ik mis de "vibe" bij deze auto (en is deels gewoon smaak natuurlijk). A6 avant is zeker ook een schitterende auto - maar daar loop je gewoon tegen een prijsverschil aan met vergelijkbare uitvoeringen (tja, blijf een hollander he haha)revolution-nl schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:54:
[...]
Dat is toch een hele andere totaal beleving als je dat vergelijkt met een GT, dan heb je het niet alleen over exterieur, maar ook over interieur en tech. De ID7 is een prima auto, maar spreekt een hele andere (conservatievere) groep aan. Ik vind het niet vreemd dat de Europese autoindustrie in zwaar weer zit.
[Afbeelding]
5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |
Keuzes, keuzescornholio24 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:59:
[...]
Ik was even offline maar dit is het precies. Niets mis met een ID7 en natuurlijk congrats voor alle trotse eigenaren maar ik mis de "vibe" bij deze auto (en is deels gewoon smaak natuurlijk). A6 avant is zeker ook een schitterende auto - maar daar loop je gewoon tegen een prijsverschil aan met vergelijkbare uitvoeringen (tja, blijf een hollander he haha)
Soms wel even goed om wat te spiegelen qua vermeende of terechte voor- en nadelen. En over smaak valt niet te twisten.
Ben hier ook aan het rondkijken maar enorm lastig.JanHenk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:08:
[...]
Keuzes, keuzesPrecies waar het topic over gaat
Soms wel even goed om wat te spiegelen qua vermeende of terechte voor- en nadelen. En over smaak valt niet te twisten.
Wil een soortgelijke wagen als de Kia Ceed SW (destijds 25k)
Maar zelfs aan het dubbele (electrisch verplicht wegens lease..) is er nauwelijks een vergelijkbare station te vinden.
Tot nu toe Opel Astra break en Peugeot 308 e sw gevonden, maar verder is het droevig gesteld qua keuze. ( < 50k)
En die 2 modellen bevallen mij niet echt.
[ Voor 3% gewijzigd door PaulC op 08-01-2026 19:46 ]
Welke 2 modellen? Anders is het wel lastig meedenken?
En de Tesla standaard model Y, heb je meer ruimte dan je Kia Ceed. Prima bereik en veel opties (en goede ondersteuning).
Model Y is geen station.jongetje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:59:
[...]
Welke 2 modellen? Anders is het wel lastig meedenken?
En de Tesla standaard model Y, heb je meer ruimte dan je Kia Ceed. Prima bereik en veel opties (en goede ondersteuning).
Volkswagen ID.7 Tourer, in de basis versie is al een zeer rijk uitgeruste auto in een kleur nog net onder de 50k: https://directlease.nl/le...wh-210-kw-limited-editionPaulC schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:45:
[...]
Ben hier ook aan het rondkijken maar enorm lastig.
Wil een soortgelijke wagen als de Kia Ceed SW (destijds 25k)
Maar zelfs aan het dubbele (electrisch verplicht wegens lease..) is er nauwelijks een vergelijkbare station te vinden.
Tot nu toe Opel Astra break en Peugeot 308 e sw gevonden, maar verder is het droevig gesteld qua keuze. ( < 50k)
En die 2 modellen bevallen mij niet echt.
Als je je over de station heen kunt zetten kom je bijv. bij de leaseknaller de Elroq uit wat een ontzettend leuke keuze kan zijn mits je het SUV/crossover idee kunt accepteren.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Maar qua kofferbak wel vergelijkbaar met de Passat
En ja, ik heb ze naast elkaar gezet en opgemeten
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
In diepte of ook in de hoogte? Ik vind het schuin aflopen van de Y nogal eens verraderlijk, ik ben dan in de illusie dat er meer in kan. Dan is een Station bak iets makkelijker.The Eagle schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:11:
[...]
Maar qua kofferbak wel vergelijkbaar met de Passat
En ja, ik heb ze naast elkaar gezet en opgemeten
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Diepte en breedte sowieso, hoogte ook grotendeels. Ok, de Y loopt iets af. Maar vrij groot deel achterkant rechtopstaand en dan pas de knik. Passat heeft een iets mindere knik aan de achterkant. Maar schuine deel van de Y valt echt reuze mee. Ding is van binnen behoorlijk vierkant:SirLenncelot schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:16:
[...]
In diepte of ook in de hoogte? Ik vind het schuin aflopen van de Y nogal eens verraderlijk, ik ben dan in de illusie dat er meer in kan. Dan is een Station bak iets makkelijker.

Waar de Passat (non GTE) het echter op wint is het deel onder de vlakke laadvloer. De Y mist dat (net als de Passat GTE een kleine bak voor laadkabel enzo). De benzine Passat heeft daar over de hele oppervlakte nog 12 (15 cm zonder de plank er in) over. En dan nog de ruimte van het reservewiel.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik ben weer even gaan zoeken op ev-database. Er zijn natuurlijk meerdere redenen om een station te willen: looks, of bijv. ruimte. Qua looks: ik vind sommige electrische suvs óók een goeie look hebben, die (voor mij) in de buurt komen van de look van een station, zoals een skoda enyaq of een renault scenic.
Verder: als het om de ruimte gaat, staar je niet meteen blind op carrosserievorm. Zo heeft een VW ID.4 verrassend genoeg méér kofferbakruimte dan een VW ID.7 die een heel stuk langer is en maar 10% minder ruimte dan de ID.7 Tourer:
https://ev-database.org/n...722267341978083a303b7c17c
Om de vergelijking te maken met de Kia ceed SW: Die heeft 625 liter kofferbakruimte, dat is vergelijkbaar met bijv. deze auto's van max 50k:
- VW ID.7
- Tesla Model Y
- Tesla Model 3, Ford Mustang Mach-E, Smart #5 (maar ik vermoed dat ze bij deze 3 anders meten)
- Peugeot e-3008 (588L)
- Skoda Enyaq (585L)
- Hyundai Ioniq 5 (577L):
https://ev-database.org/n...s-y=2010_2030&s=17&p=0-50
Verder: als het om de ruimte gaat, staar je niet meteen blind op carrosserievorm. Zo heeft een VW ID.4 verrassend genoeg méér kofferbakruimte dan een VW ID.7 die een heel stuk langer is en maar 10% minder ruimte dan de ID.7 Tourer:
Om de vergelijking te maken met de Kia ceed SW: Die heeft 625 liter kofferbakruimte, dat is vergelijkbaar met bijv. deze auto's van max 50k:
- VW ID.7
- Tesla Model Y
- Tesla Model 3, Ford Mustang Mach-E, Smart #5 (maar ik vermoed dat ze bij deze 3 anders meten)
- Peugeot e-3008 (588L)
- Skoda Enyaq (585L)
Die id4 zal wel heel hoge/diepe bagageruimte hebben. Een id7 is lang. Ik denk als je naar de bagageruimte na neerklapen zitrij kijkt zal zien dat de ID7 meer ruimte heeft. Gokjejuanpabloo schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:46:
Ik ben weer even gaan zoeken op ev-database. Er zijn natuurlijk meerdere redenen om een station te willen: looks, of bijv. ruimte. Qua looks: ik vind sommige electrische suvs óók een goeie look hebben, die (voor mij) in de buurt komen van de look van een station, zoals een skoda enyaq of een renault scenic.
- VW ID.7
- Tesla Model Y
- Peugeot e-3008 (588L)
- Skoda Enyaq (585L)
Ik weet niet waar jij je data vandaan haalt, maar de VW website geeft gewoon aan dat de ID.7 meer ruimte heeft:543 om 605 literjuanpabloo schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:46:
- VW ID.7
- Tesla Model Y
- Peugeot e-3008 (588L)
- Skoda Enyaq (585L)
Met de zitrij plat is het 1.575 en 1.714 liter.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
InderdaadSirLenncelot schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:16:
[...]
In diepte of ook in de hoogte? Ik vind het schuin aflopen van de Y nogal eens verraderlijk, ik ben dan in de illusie dat er meer in kan. Dan is een Station bak iets makkelijker.
Ben geen liefhebber van schuin afgaan.
Duw maar eens koelkast van 1m80x60x65 erin. Dan zit dat schuine dak in de weg.
En ik heb lengte nodig. Grote stukken van 1m80 tot 2m erin, en soms zelfs elementen tot 2m50
En dat staat ook in 2026 al op de planning.
In de meeste stations lukt dat.
Suv is meestal iets hoger maar korter.
Die id7 tourer basic kan idd misschien nog net.
[ Voor 3% gewijzigd door PaulC op 09-01-2026 07:57 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Mooi als het in je auto kan, maar zo’n lading pak ik altijd in mijn aanhanger 🙂PaulC schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:56:
[...]
Inderdaad
Ben geen liefhebber van schuin afgaan.
Duw maar eens koelkast van 1m80x60x65 erin. Dan zit dat schuine dak in de weg.
En ik heb lengte nodig. Grote stukken van 1m80 tot 2m erin, en soms zelfs elementen tot 2m50
En dat staat ook in 2026 al op de planning.
In de meeste stations lukt dat.
Suv is meestal iets hoger maar korter.
Die id7 tourer basic kan idd misschien nog net.
Esthetisch vinden schuin aflopend beter, ik ben ook enorme fan van Sportback en Liftback ontwerpen. Een groot deel van de keuze voor een Poleatar 2 en een Model Y. Praktisch gezien kun je inderdaad betere opties vinden imho. Zeker de P2, die heeft ook nog eens een hoge kofferbak-vloer icm lage bak. De Model Y heeft een zeer ruime laadbak zoals @The Eagle mooi laat zien. Maar daardoor word ik wel overmoedig en probeer ik er meer in te stoppen dan kan en dan is de aflopende bak de beperkende factor.
En als je het dan over laadvermogen wil hebben, ik heb nog een oude A-klasse (2003) met verlengde wielbasis en daar kan de hele achterbank uit. Liters weet ik niet, maar dan heb je een soort van 2-zitter stationwagen, uitermate praktisch voor grote ladingen
[ Voor 12% gewijzigd door SirLenncelot op 09-01-2026 08:42 ]
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Pas op met de kofferbak maten van de Model Y. Tesla meet tot het dak i.p.v. de rugleuning zoals andere merken wel doen. Het is hier ook al eerder voorbij gekomen.juanpabloo schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:46:
- VW ID.7
- Tesla Model Y
- Peugeot e-3008 (588L)
- Skoda Enyaq (585L)
Een goede richtlijn is de banabox test van Bjørn Nyland https://docs.google.com/s...jE/edit?pli=1&gid=0#gid=0
Daarin zie je bijvoorbeeld dat in de Ioniq 5 net zoveel past als in de Model Y. Qua formaat auto zou je verwachten dat in de Model Y meer past, maar niets is minder waar.
Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.