• Glockner
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 30-12 09:49
AMDFreak schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:17:
[...]

Dat is exclusief brandstof, dat is een "voordeel" toch?
Ja.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-12 23:10

Arno

PF5A

[...]

Ja zeker! Daarmee heb je meer budget over voor de auto zelf :)

Ik check veelal op https://directlease.nl/, die komen qua prijs redelijk overeen met veel maatschappijen

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:04
[...]

Nou dan is het alsnog een relatief laag leasebudget volgens mij. Maar ik weet natuurlijk niet wat het brandstofvoorschot dan is, maar dat zal je leasebudget niet ineens naar bijv. 900 of 1000 euro trekken lijkt me :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk gewoon even met het budget op directlease. De goedkoopste Focus Wagon (niet de kleinste station) doet daar met 4 jaar/25.000 km per jaar ongeveer 593 euro (excl. brandstof), dat zou dan passen met wat bijbetalen...

[ Voor 4% gewijzigd door Question Mark op 10-12-2025 11:43 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Arno

Arno

PF5A

Question Mark schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:42:
Kijk gewoon even met het budget op directlease. De goedkoopste Focus Wagon (niet de kleinste station) doet daar met 4 jaar/25.000 km per jaar ongeveer 593 euro (excl. brandstof), dat zou dan passen met wat bijbetalen...
Ik was ook aan het kijken inderdaad. Een Dacia even niet meegenomen, is dit geen verkeerde wagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6C6Rz-CP9pzfOk8kuUfqRWyvGk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YPma15dPpMi228CYPIZILkGA.png?f=user_large

Als je de 1.0 met hybride ondersteuning prima vindt :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:16
Arno schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:46:
[...]

Ik was ook aan het kijken inderdaad. Een Dacia even niet meegenomen, is dit geen verkeerde wagen.

[Afbeelding]

Als je de 1.0 met hybride ondersteuning prima vindt :)
Dat is een voorraadmodel want die worden niet meer nieuw gemaakt. Ik vermoed dat deze daarom voor een scherpe prijs geleased kan worden.

@Glockner En je eigen auto rijden en je leasebudget laten uitkeren? Of moet je voor je werk veel zakelijk rijden, maar dan zou ik een poolauto vragen en pas na je promotie eventueel gaan leasen.

[ Voor 14% gewijzigd door jongetje op 10-12-2025 12:23 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

AMDFreak schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:36:
Per 01-01-2026 heb ik recht op een lease auto van de zaak door een kleine functie wijziging.
Nu rijd ik voor het gezin een Toyota Corolla TS uit 2024.

Leasebudget: 525
Kilometrage per jaar: 25.000,-
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke: nvt
Overige afhankelijkheden: ik mag 15% het budget overschrijden dmv een eigen bijdragen (€ 75,-)
Specifieke wensen: Liefst een Stationwagon
Uiteindelijke keuze:

Ik heb nog geen inlog gegevens van movebuddy.. maar volgens mij komt het een beetje erop neer dat een stationwagon er niet in zit..?
Over 2 jaar gaat er een (senior) collega weg, deze plek zou ik graag willen vervullen (wat ook bekend gemaakt is) en dan komt er een ander leasebudget om te hoek kijken.

ps, in de overeenkomst hebben ze het over een leasenormbedrag is dat weer anders dan leasebudget of komt dat op hetzelfde neer?
Ik zou je ondanks bovenstaande (goede) adviezen aanraden even een stapje terug te doen.
Ik lees een paar dingen, je wilt een stationwagen, wil je die omdat je dat nu ook privé in bezit hebt? Is je afweging dan om je privé auto weg te doen? Je hebt een vrij nieuwe Corolla, daar is helemaal niets mis mee. Als je zakelijk veel kilometers moet maken kan ik een zakelijke auto absoluut snappen t.o.v. iets privé rijden in de baas zijn tijd - op grotendeels jouw kosten. Als je nu je '24 Corolla weg doet zul je (aanname) waarschijnlijk veel afschrijven bij de verkoop, nog los van het feit dat verkoop niet gemakkelijk is. Consumenten willen die auto niet van je overnemen (garantie/prijs/moeite) en dealers/occasioncentra bieden meestal op losse auto's niet iets wat heel courant is in de verkoop.

Zou je iets uit een pool kunnen krijgen of een auto voor een kortere looptijd en die enkel zakelijke gaan rijden? Dan kun je je eigen auto houden voor je privé kilometers en de lease enkel voor de woon-werk en werk-werk kilometers. Door een kortere looptijd speel je de optie vrij om wanneer je promotie maakt met een hoger budget dan een auto te kiezen waar je vier jaar mee gaat rijden (of iets vergelijkbaars) die wel past binnen je verwachtingen. Laat ik eerlijk zijn, je '24 Corolla TS inruilen voor een station binnen je huidige leasebudget is echt een stap achteruit. Puur alleen al het feit dat je voor die prijs geen automaat zult kunnen krijgen.

Als er iets mogelijk is met een kortere looptijd geef je jezelf ruimte en opties, ik zou het een overweging vinden.

Kortom:
  1. Is je plan om de lease privé te rijden?
  2. Is je plan je privé auto van de hand te doen?
  3. Is een station nodig voor werk of voor privé?
  4. Indien bovenstaande in lijn is met mijn verhaal, is het een optie om een poolauto te rijden met een kortere looptijd óf een contract te nemen met een kortere looptijd?
PS, mijn ervaring is dat de directlease tarieven wel aan de hoge kant zijn, ja ze zijn een goede inschatting, maar met een goed inkoopcontract en/of onderhandelen kun je hier 10 tot 15% van af krijgen bij alternatieve LMs. Het blijft wel mooie openbare website met goede inzichten in de leaseprijzen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:12

AMDFreak

Intel is zo..

Ik wil de leaseauto wel prive rijden, maar met dit budget wordt het eigenlijk een 2de auto erbij.. Ermee op vakantie gaan, gaat hem niet worden.
Zakelijk heb ik niet persee een station nodig, maar prive is het wel verdomde makkelijk.

Misschien moet ik mijn prive auto toch nog even 4 jaar aanhouden. Kortere leasetermijnen gaat helaas niet.. per 01-01-2026 gaan alle auto's over naar lease, ipv eigendom (dan was er wellicht wel iets meer mogelijk qua occassion oid). En dan over 4 jaar mag het een catagorie hoger en kom je uit op een lease budget van € 750,- of € 850,- voor elektrisch.. dan kan ik mijn Corolla wel inruilen voor een compactere auto voor vrouwlief.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:16
AMDFreak schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:14:
Ik wil de leaseauto wel prive rijden, maar met dit budget wordt het eigenlijk een 2de auto erbij.. Ermee op vakantie gaan, gaat hem niet worden.
Zakelijk heb ik niet persee een station nodig, maar prive is het wel verdomde makkelijk.
Als je toch een 2e auto hebt en er niet mee op vakantie gaat kun je kijken of je hem wel privé wilt rijden. Zonde om bijtelling te betalen als je er weinig privé mee rijdt...

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@AMDFreak Staat er toevallig iets in de lease-pool van het werk? 525 is niet heel ruim en als je over twee jaar weer wil wisselen is het misschien verstandig om nu geen nieuw contract af te sluiten. Of het moet binnen jouw organisatie mogelijk zijn om de auto dan terug te geven.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Arno

Arno

PF5A

jongetje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:22:
Dat is een voorraadmodel want die worden niet meer nieuw gemaakt. Ik vermoed dat deze daarom voor een scherpe prijs geleased kan worden.
Yup, maar dat is voor de vraagsteller weer een voordeel als dat via de eigen LM ook zo is.

Jeremy Clarkson

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:02
[...]

Edit: Spuit 11...

[ Voor 94% gewijzigd door MaSw85 op 11-12-2025 20:52 ]

Komoot

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-12 23:44
Hoe erg zou de leasemaatschappij (Ayvens) het vinden als je de modelnaam en electric aanduiding en de lijmresten met een visdraadje verwijdert. Auto is 8 weken uit de fabriek en lever hem over 5 jaar pas in.

Ik twijfel een beetje tussen YOLO probleem voor later of een verstandige keuze maken. Mocht dat dan 200 euro kosten dan heb ik er wel 5 jaar plezier van gehad

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:31

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

KerstRunner schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:47:
Hoe erg zou de leasemaatschappij (Ayvens) het vinden als je de modelnaam en electric aanduiding en de lijmresten met een visdraadje verwijdert. Auto is 8 weken uit de fabriek en lever hem over 5 jaar pas in.

Ik twijfel een beetje tussen YOLO probleem voor later of een verstandige keuze maken. Mocht dat dan 200 euro kosten dan heb ik er wel 5 jaar plezier van gehad
Dat gaan ze echt helemaal niets van zeggen, ik zou er niet eens over na hoeven denken :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:42

Ze zullen er waarschijnlijk weinig van zeggen, zo heeft m'n lease auto bij het spuiten van de achterklep een kunstof deel met logo van een nieuwer bouwjaar gekregen, wat totaal niet bij de auto past, maar goed. Houd er wel rekening mee dat het niet jouw auto is dus netjes is het zeer zeker niet.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Helemaal niks. Als je zon ding inlevert wordt ie geschouwd en that's it. Logo wordt niet gemist omdat zonder tegenwoordig gewoon een optie is, checken ze niet. Bovendien extern bedrijf dat dat voor hen doet, niet eens verantwoordelijkheid leasemaatschappij Last: gaat bij inleveren de handel in, dus dont care either.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tweaker010
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-12 21:24
Ik mag bij mijn nieuwe functie per 1-3-26 een leaseauto kiezen door gebruik te maken van het mobiliteitsbudget van €790 per maand.

Leasebudget: 790
Kilometrage per jaar: 25.000
Contractduur: weet ik nog niet zeker, ik ga uit van 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: ook dit moet ik even checken maar degene die over de leaseauto’s gaat zei dat het leasen incl brandstof was
Overige afhankelijkheden: ik mag het budget overschrijden dmv een eigen bijdragen. De overschrijding betaal ik dan via mijn netto loon.
Specifieke wensen: Liefst een hoger model met ruimte voor jong gezin. EV sta ik voor open maar wel met wltp van min. 480-500km. Q4, model Y, Xpeng G6, EV5, cla (vanwege hoge range), Tiguan, passat, Q3.

Ik ben vooral benieuwd of er hier mensen zijn met bovengenoemde auto’s of weten wat deze modellen in de lease doen conform bovenstaande voorwaarden. Verder graag jullie advies mbt eventuele andere modellen die geschikt zouden zijn. Ik ben bereid iets meer bij te betalen als het niet binnen budget past maar ik daarvoor wel een goede ruime auto krijg.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:12

ST10©DE

Dus.............

Ik heb dit inmiddels drie keer gedaan bij drie verschillende LM-en. Nog nooit iets van gehoord. Bij de huidige Polestar 2 heb ik ook de stickers van de deuren verwijderd. We gaan het wel mee maken.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tweaker010 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 00:10:
Ik mag bij mijn nieuwe functie per 1-3-26 een leaseauto kiezen door gebruik te maken van het mobiliteitsbudget van €790 per maand.

Inclusief of exclusief brandstofcomponent: ook dit moet ik even checken maar degene die over de leaseauto’s gaat zei dat het leasen incl brandstof was
Overige afhankelijkheden: ik mag het budget overschrijden dmv een eigen bijdragen. De overschrijding betaal ik dan via mijn netto loon.
Specifieke wensen: Liefst een hoger model met ruimte voor jong gezin. EV sta ik voor open maar wel met wltp van min. 480-500km. Q4, model Y, Xpeng G6, EV5, cla (vanwege hoge range), Tiguan, passat, Q3.

Ik ben vooral benieuwd of er hier mensen zijn met bovengenoemde auto’s of weten wat deze modellen in de lease doen conform bovenstaande voorwaarden. Verder graag jullie advies mbt eventuele andere modellen die geschikt zouden zijn. Ik ben bereid iets meer bij te betalen als het niet binnen budget past maar ik daarvoor wel een goede ruime auto krijg.
Je rekent je nu rijk met die 60 maanden, reken eerst maar door met 48 maanden dat is veel voorkomender in de lease.
Die eigen bijdrage moet je ook nog even navragen, eigen bijdrage boven norm doet fiscaal meer pijn dan eigen bijdrage voor privé gebuik.

• The Eagle

The Eagle

Site van directlease pakken en daar je parameters invullen.
Reken je niet rijk, als je bedrag inc brandstof voorschot is dan mag je van die 790 er 200 reserveren voor de brandstof. Gok dat je klasse golf eindigt. Maar simpel te checken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• fliepiefloep
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:07
Ik vraag bij bestelling model- en motorisatieaanduiding weg te halen op de achterkant. Meestal wordt dat vergeten. Soms wordt het snel gedaan bij het afhalen en andere keren deed ik het zelf. Nog nooit een probleem mee gehad.
(Moesten ze echt moeilijk doen kan je die krengen ook bestellen)

• The Eagle

The Eagle

Je kunt het als optie bestellen, is bij de meeste merken gratis. Dus als je het weghaalt voeg je theoretisch een optie toe aan je auto, kan niemand over klagen :P

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-12 00:40

Denk idd dat het 48 maanden is, 60 maanden zie ik bijna nooit. Ik heb even in de calculator bij Alphabet gekeken en dit zijn de prijzen (inclusief brandstofvoorschot) en hou er rekening mee dat dit allemaal met echt basisopties worden geleverd.

Q4 meest kale versie = 1000 euro
Tesla Model Y 930
Xpeng G6 1120
Kia EV5 1000
CLA 1000
Tiguan 1100
Passat 1000

• Tweaker010
True schreef op donderdag 18 december 2025 @ 01:11:
[...]

Je rekent je nu rijk met die 60 maanden, reken eerst maar door met 48 maanden dat is veel voorkomender in de lease.
Die eigen bijdrage moet je ook nog even navragen, eigen bijdrage boven norm doet fiscaal meer pijn dan eigen bijdrage voor privé gebuik.
Dat is goed om te weten dat 48mnd veelvoorkomender is. Ik zal dit navragen. Over die eigen bijdragen denk ik dat het idd eigen bijdrage boven norm is want mij is verteld dat het wordt ingehouden op het nettoloon dus dat is denk niet eigen bijdrage voor prive gebruik die je met je bijtelling kunt verrekenen?
layzzzz schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:24:
[...]

Denk idd dat het 48 maanden is, 60 maanden zie ik bijna nooit. Ik heb even in de calculator bij Alphabet gekeken en dit zijn de prijzen (inclusief brandstofvoorschot) en hou er rekening mee dat dit allemaal met echt basisopties worden geleverd.

Q4 meest kale versie = 1000 euro
Tesla Model Y 930
Xpeng G6 1120
Kia EV5 1000
CLA 1000
Tiguan 1100
Passat 1000
Thanks, ik wist nog niet van deze calculator. Hebben meerdere grote LM’s zoiets? Ik heb het namelijk niet gezien, behalve bij DL, Justlease, etc. Verder kom ik op andere bedragen uit dan jij. Reken jij de btw er nog bovenop? Geen idee namelijk hoe dit werkt met de prijzen die je ziet in de calculator en hoe dit zich verhoudt tot het mobiliteitsbudget en heb het ook niet kunnen vinden.

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-12 00:40
Tweaker010 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:06:
[...]

Dat is goed om te weten dat 48mnd veelvoorkomender is. Ik zal dit navragen. Over die eigen bijdragen denk ik dat het idd eigen bijdrage boven norm is want mij is verteld dat het wordt ingehouden op het nettoloon dus dat is denk niet eigen bijdrage voor prive gebruik die je met je bijtelling kunt verrekenen?

[...]

Thanks, ik wist nog niet van deze calculator. Hebben meerdere grote LM’s zoiets? Ik heb het namelijk niet gezien, behalve bij DL, Justlease, etc. Verder kom ik op andere bedragen uit dan jij. Reken jij de btw er nog bovenop? Geen idee namelijk hoe dit werkt met de prijzen die je ziet in de calculator en hoe dit zich verhoudt tot het mobiliteitsbudget en heb het ook niet kunnen vinden.
Arval heeft ook 1 die je zonder account kan proberen, bij mij zit er ook bijvoorbeeld vervangend vervoer in, prijs obv 48 maanden etc. Overigens zijn de prijzen afgelopen jaar echt gestegen, vorig jaar had je een C-klasse estate voor 1100, nu kost dezelfde auto 1300 in de lease.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tweaker010 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:06:
[...]
Verder kom ik op andere bedragen uit dan jij.
Het is belangrijk om de juiste parameters te weten. Wel of geen vervangend vervoer bij onderhoud/schade? Indien ja, wat voor categorie vervangend vervoer (budget vs.gelijkwaardig). Wel of geen winterbanden, of misschien All Seasonbanden? Het zijn allemaal zaken die van invloed zijn op de leaseprijs.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Tweaker010
Ja dat verschil in parameters is natuurlijk van invloed. Ik kwam echter wel op €200 verschil uit vandaar dat ik het zo uit elkaar vond lopen. Ik ga die van Arval ook nog eens proberen.

@layzzzz klopt het dat Arval momenteel alleen een ioniq 5 heeft voor de lease? Ik zie geen andere auto’s namelijk, of ik zit niet in de juiste calculator? Heb je misschien een directe url voor me?

[ Voor 35% gewijzigd door Tweaker010 op 18-12-2025 15:55 ]

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:51
The Eagle schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:09:
[...]

Helemaal niks. Als je zon ding inlevert wordt ie geschouwd en that's it. Logo wordt niet gemist omdat zonder tegenwoordig gewoon een optie is, checken ze niet. Bovendien extern bedrijf dat dat voor hen doet, niet eens verantwoordelijkheid leasemaatschappij Last: gaat bij inleveren de handel in, dus dont care either.
Nou, ik zit bij die maatschappij en het inleveren van de vorige werd idd geschouwd door Dekra. Elk lullig putje was gemarkeerd.
Ding stond vol met oranje stift en ik was er toch echt redelik zuinig op,
Of ze iets van missende logo’s zullen zeggen, geen idee.

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:21
macfocus schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:43:
[...]

Nou, ik zit bij die maatschappij en het inleveren van de vorige werd idd geschouwd door Dekra. Elk lullig putje was gemarkeerd.
Ding stond vol met oranje stift en ik was er toch echt redelik zuinig op,
Of ze iets van missende logo’s zullen zeggen, geen idee.
En, heb je er toen nog iets van gehoord? Bij mij stond er ook een keer een overijverige werknemer. Ik heb er uiteindelijk niks meer van gehoord. Ook niet de schade aan de bumper. Volgens mij loopt het altijd wel los. Kan me niet voorstellen dat een LM valt over het verwijderen van de typeaanduiding, zeker als het optisch een verbetering is.

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:51
SmashCruiser schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:49:
[...]

En, heb je er toen nog iets van gehoord? Bij mij stond er ook een keer een overijverige werknemer. Ik heb er uiteindelijk niks meer van gehoord. Ook niet de schade aan de bumper. Volgens mij loopt het altijd wel los. Kan me niet voorstellen dat een LM valt over het verwijderen van de typeaanduiding, zeker als het optisch een verbetering is.
Werd als reguliere schadeclaim behandeld. Dus eigen risico (wat door de baas betaald werd).

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In verband met overstap naar een andere werkgever mag ik ook een auto uitzoeken, om te beginnen met een voorloopauto. Omdat we zelf een meer dan prima auto en motor hebben én omdat ik nog niet met een vaste aanstelling begin blijven die ook. De lease komt er dus extra bij en zal alleen zakelijk gebruikt worden. Het aantal kilometers is nog onduidelijk maar zal ruwweg tussen de 35 en 45K kilometer per jaar liggen.

Vandaag kreeg ik een e-mail met daarin door Ayvens deze tekst vermeld:
Categorie: 4220 (vergelijkbaar met Opel E-Corsa - Peugeot E-208) : 4330 (vergelijkbaar met Kia Niro EV - BYD Atto 3)
Het ding is alleen dat ik die categorieën nergens terug kan vinden, is er iemand in thuis die daar meer van weet/kent?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

sypie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:46:
In verband met overstap naar een andere werkgever mag ik ook een auto uitzoeken, om te beginnen met een voorloopauto. Omdat we zelf een meer dan prima auto en motor hebben én omdat ik nog niet met een vaste aanstelling begin blijven die ook. De lease komt er dus extra bij en zal alleen zakelijk gebruikt worden. Het aantal kilometers is nog onduidelijk maar zal ruwweg tussen de 35 en 45K kilometer per jaar liggen.

Vandaag kreeg ik een e-mail met daarin door Ayvens deze tekst vermeld:

[...]

Het ding is alleen dat ik die categorieën nergens terug kan vinden, is er iemand in thuis die daar meer van weet/kent?
De tandjes, met 260 SV dagen en 30 dagen verlof is dit gemiddeld 195km/dag en dan geven ze je een auto die die afstand niet kan afleggen op een volle accu in Nederlandse winteromstandigheden. Maar gelukkig zijn ze wel CO2 neutraal. Weet waar je aan begint als je met dit segment EV met ditto accupakket die afstanden moet gaan rijden. Behalve als je in de tijd van de baas aan de snellader mag staan dan heb je gewoon 2x per dag extra pauze.

Om antwoord op je vraag te geven, nee ik weet niet wat dit betekent, op de site van Ayvens vind je de auto's in dat segment wel terug.
Die code zal mogelijk iets zijn van: automaat | segment | uitrustiging | energielabel als ik mijn google-fu er op loslaat.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@True Ik heb gerekend met 6 maanden 100km enkele reis, daarna 6 maanden 40km enkele reis (afstanden afgerond). De bedoeling is dat we ergens in het komende half jaar gaan verhuizen. Op het werk, vaste standplaats met af en toe een uitstap naar een locatie in het land, kan geladen worden. Alle lease is/wordt volledig elektrisch tot op de monteursbussen aan toe.

Ik houd bij het zoeken op Ayvens even rekening met de maandbedragen die bij de beide categorieën horen. Dat is voor nu wel een aardige range.

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:48
Op zoek naar een nieuwe leaseauto die ik vanaf april moet rijden. Ik had al een keuze gemaakt, maar kreeg te horen dat ik verplicht elektrisch moet rijden en dus een nieuwe zoektocht mag starten. Ik heb een hekel aan de blokkerige auto's (EV3, EX30, etc.) die tegenwoordig worden uitgebracht, dus ik hoop dat jullie mij een beetje uit dit bos kunnen trekken.

Leasebudget: 750 euro
Kilometrage per jaar: 25000
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Excl.
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen
Overige afhankelijkheden: Verplicht elektrisch.
Specifieke wensen: Stoelverwarming, goed audiosysteem.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:02
Tesla model 3 ...

• marteltor
  • Laatst online: 10:54
Kia ev4 kan ook. Mercedes CLA. Renault Megane. Er zijn zoveel opties...

[ Voor 14% gewijzigd door marteltor op 29-12-2025 23:19 ]

• Arno

Arno

PF5A

Als er iets wel niet blokkerig is :+

De Model Y lijkt ook te kunnen, die is niet veel duurder bij Directlease.

[ Voor 18% gewijzigd door Arno op 30-12-2025 11:36 ]

Jeremy Clarkson

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:30
een Renault 5 of e208 kan ook.

Wellicht handiger om de post iets uit te breiden met waar je naar opzoek bent. Moet een kinderwagen mee, ruimte nodig voor hobbyspul of is het enkel zakelijk vervoer en wil je een mooie dikke bak...

...

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:48
koentjuh1987 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:06:
een Renault 5 of e208 kan ook.

Wellicht handiger om de post iets uit te breiden met waar je naar opzoek bent. Moet een kinderwagen mee, ruimte nodig voor hobbyspul of is het enkel zakelijk vervoer en wil je een mooie dikke bak...
Helemaal mee eens! Mijn bericht was niet volledig genoeg, excuus.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een leuke, sportieve wagen welke wel toekomstbestendig is. Ik moet de auto 5 jaar rijden en verwacht in deze jaren wel een extra gezinslid te ontvangen, nu heb ik écht geen idee wat qua ruimte (liters) handig is als je rekening moet houden met bijv. een kinderwagen en tas. Ik ben 1.86 maar heb een rugoperatie gehad waardoor de instap voor mij erg belangrijk is.

Een mix tussen sportief en babybestendig lijkt me dus wel wat. Op dit moment komen dan 2 auto's in het vizier: BYD Seal & Mercedes-Benz CLA 200. Wel een redelijk verschil in bijtelling.

Ook vind ik de Tavascan interessant, maar ik kan alleen de instapper configureren in het portaal...

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:35
wErudite schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:40:
[...]

Ik ben eigenlijk op zoek naar een leuke, sportieve wagen welke wel toekomstbestendig is. Ik moet de auto 5 jaar rijden en verwacht in deze jaren wel een extra gezinslid te ontvangen, nu heb ik écht geen idee wat qua ruimte (liters) handig is als je rekening moet houden met bijv. een kinderwagen en tas. Ik ben 1.86 maar heb een rugoperatie gehad waardoor de instap voor mij erg belangrijk is.

Een mix tussen sportief en babybestendig lijkt me dus wel wat. Op dit moment komen dan 2 auto's in het vizier: BYD Seal & Mercedes-Benz CLA 200. Wel een redelijk verschil in bijtelling.

Ook vind ik de Tavascan interessant, maar ik kan alleen de instapper configureren in het portaal...
Heb je de Mazda 6e ook al bekeken?

Zelf had ik nog niet naar Mazda gekeken, mijn vriendin noemde deze omdat ze ooit een sportieve Mazda 323f had gereden (was indertijd een hippe sportieve auto). Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was door de looks en de prijs. Nadeel is wel de wat beperkte range, maar dat hangt vooral van je gebruiksprofiel af of dat een probleem is (je moet overigens niet voor de Long Range kiezen omdat deze verouderde NMC accu technologie heeft met max 90kW snelladen).

Wat betreft de instap: je kunt de stoel wat omhoogzetten (ook met 1.86 , is ook precies mijn lengte, het panoramadak helpt hierbij). Bij instappen beweegt de stoel automatisch naar achteren waardoor de instap ruimer is.

De basis is overigens Chinees, al is dat intussen eerder een plus dan een min. Heb intussen een proefrit gemaakt en moet zeggen dat dat ook een succes was, prima wegligging en hulpsystemen, alleen corrigeert de lane assist net wat te fanatiek naar mijn idee. Ik heb in dat uurtje nog niet alles aan de tand kunnen voelen (de voice assistant valt in ieder geval tegen, maar daar is met software updates en betere vertalingen vast wel wat aan te verbeteren).

Eerder was ik in de markt voor een XPeng P7 mede vanwege de looks en de features, qua looks kan de Mazda 6e m.i. concureren, al zijn de rijhulpsystemen wat minder ver dan die van de XPeng (de originele P7 is helaas niet meer nieuw leverbaar).

Even een paar plaatjes voor de 1e indruk O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0moOuan30yN_y41eeE_L48pCb10=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/iP4SC24PmOfFuHJuhYfn5KoT.avif?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2mGZo4aI4YYqXwwzX46RXZ_wpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukILCN85exPbbJcg2Qfp1i38.jpg?f=fotoalbum_large

Voor mij tikte deze de volgende punten af:
  • Sportieve auto met Coupé looks
  • Maar stiekem toch een liftback met een goed bereikbare kofferbak
  • lekker ruim (rijd nu in een Insignia)
  • aanvullend een flinke frunk (72 liter)
  • uitgebreide rijhulp systemen (die me in de file helpen)
  • goede garantie over meerdere jaren
  • liever niet van een Chinees merk (vanwege "de buren" :+ )
  • wèl tegen een Chinese prijs en dito features
Hij tikt niet de volgende punten af:
  • ruime range (VW ID.7-achtig)
Een (naar mijn idee) onpartijdige review van InstaAutoVlog op basis van een redelijk aantal kilometers (terugkomend op een eerdere review), met ook eerlijk de minpunten benoemd. En nog een (duits)

[ Voor 11% gewijzigd door Batilan op 31-12-2025 00:34 ]

• marteltor
  • Laatst online: 10:54
wErudite schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:40:
[...]

Dus hoge instap, ruimte voor kinderwagen, en niet vierkant?
Kijk eens naar de Kia ev3, ev4, ev5. Zeekr X. Tesla model Y standard.

Overigens, een kinderwagen pastte ook in een vw polo, dus misschien is die Mercedes CLA wel ruim genoeg...

Edit; speaking of the Polo...een ID Polo? Dan rijd je wel leuk nieuw model, en ze zeggen dat hij de ruimte van een golf heeft. In ieder geval lage bijtelling.

[ Voor 11% gewijzigd door marteltor op 30-12-2025 22:18 ]

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:32
Batilan schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:06:
[...]

Zelf had ik nog niet naar Mazda gekeken, mijn vriendin noemde deze omdat ze ooit een sportieve Mazda 323f had gereden (was indertijd een hippe sportieve auto). Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was door de looks en de prijs. Nadeel is wel de wat beperkte range, maar dat hangt vooral van je gebruiksprofiel af of dat een probleem is (je moet overigens niet voor de Long Range kiezen omdat deze verouderde NMC accu technologie heeft met max 90kW snelladen).

Wat betreft de instap: je kunt de stoel wat omhoogzetten (ook met 1.86 , is ook precies mijn lengte, het panoramadak helpt hierbij). Bij instappen beweegt de stoel automatisch naar achteren waardoor de instap ruimer is.

De basis is overigens Chinees, al is dat intussen eerder een plus dan een min. Heb intussen een proefrit gemaakt en moet zeggen dat dat ook een succes was, prima wegligging en hulpsystemen, alleen corrigeert de lane assist net wat te fanatiek naar mijn idee. Ik heb in dat uurtje nog niet alles aan de tand kunnen voelen (de voice assistant valt in ieder geval tegen, maar daar is met software updates en betere vertalingen vast wel wat aan te verbeteren).

Eerder was ik in de markt voor een XPeng P7 mede vanwege de looks en de features, qua looks kan de Mazda 6e m.i. concureren, al zijn de rijhulpsystemen wat minder ver dan die van de XPeng (de originele P7 is helaas niet meer nieuw leverbaar).

Even een paar plaatjes voor de 1e indruk O+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor mij tikte deze de volgende punten af:
  • Sportieve auto met Coupé looks
  • Maar stiekem toch een liftback met een goed bereikbare kofferbak
  • lekker ruim (rijd nu in een Insignia)
  • aanvullend een flinke frunk (72 liter)
  • uitgebreide rijhulp systemen (die me in de file helpen)
  • goede garantie over meerdere jaren
  • liever niet van een Chinees merk (vanwege "de buren" :+ )
  • wèl tegen een Chinese prijs en dito features
Hij tikt niet de volgende punten af:
  • ruime range (VW ID.7-achtig)
Een (naar mijn idee) onpartijdige review van InstaAutoVlog op basis van een redelijk aantal kilometers (terugkomend op een eerdere review), met ook eerlijk de minpunten benoemd. En nog een (duits)
Mooie wagen. Blij dat niet elke nieuwe wagen een SUV is.
Jammer genoeg niet in break versie verkrijgbaar, anders ging ik wel eens kijken.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

marteltor schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:14:
[...]

Dus hoge instap, ruimte voor kinderwagen, en niet vierkant?
Kijk eens naar de Kia ev3, ev4, ev5. Zeekr X. Tesla model Y standard.

Overigens, een kinderwagen pastte ook in een vw polo, dus misschien is die Mercedes CLA wel ruim genoeg...

Edit; speaking of the Polo...een ID Polo? Dan rijd je wel leuk nieuw model, en ze zeggen dat hij de ruimte van een golf heeft. In ieder geval lage bijtelling.
Pak dan de ID.CROSS die is tenminste wat hoger qua instap.
Batilan schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:06:
[...]

De basis is overigens Chinees, al is dat intussen eerder een plus dan een min.
Kun je die duiden? Want Mazda was altijd uitstekend op techniek, dus ik zie niet in waarom een auto van hen maar dan volledig Chinees een plus is.

Vergeet ook niet dat de Mazda 6e echt heel bizar in elkaar gezet is qua motorvermogen, accu en snelladen. De grotere accu kan minder snel laden dan de kleinere accu. Dit is op z'n minst eigenaardig te noemen: https://ev-database.org/s...a4620319168346e9173349197

[ Voor 37% gewijzigd door True op 31-12-2025 11:58 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bij de ANWB waren ze onlangs niet écht heel levend / positief over de Mazda 6e (Negatief is het ook niet, maar.... Niet echt helmaal des Mazda).

[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 31-12-2025 12:47 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1 ... 69 70 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.