• Glockner
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-12 19:16
AMDFreak schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:17:
[...]

Dat is exclusief brandstof, dat is een "voordeel" toch?
Ja.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-12 12:05

Arno

PF5A

[...]

Ja zeker! Daarmee heb je meer budget over voor de auto zelf :)

Ik check veelal op https://directlease.nl/, die komen qua prijs redelijk overeen met veel maatschappijen

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:08
[...]

Nou dan is het alsnog een relatief laag leasebudget volgens mij. Maar ik weet natuurlijk niet wat het brandstofvoorschot dan is, maar dat zal je leasebudget niet ineens naar bijv. 900 of 1000 euro trekken lijkt me :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 17:32

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk gewoon even met het budget op directlease. De goedkoopste Focus Wagon (niet de kleinste station) doet daar met 4 jaar/25.000 km per jaar ongeveer 593 euro (excl. brandstof), dat zou dan passen met wat bijbetalen...

[ Voor 4% gewijzigd door Question Mark op 10-12-2025 11:43 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-12 12:05

Arno

PF5A

Question Mark schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:42:
Kijk gewoon even met het budget op directlease. De goedkoopste Focus Wagon (niet de kleinste station) doet daar met 4 jaar/25.000 km per jaar ongeveer 593 euro (excl. brandstof), dat zou dan passen met wat bijbetalen...
Ik was ook aan het kijken inderdaad. Een Dacia even niet meegenomen, is dit geen verkeerde wagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6C6Rz-CP9pzfOk8kuUfqRWyvGk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YPma15dPpMi228CYPIZILkGA.png?f=user_large

Als je de 1.0 met hybride ondersteuning prima vindt :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:34
Arno schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:46:
[...]

Ik was ook aan het kijken inderdaad. Een Dacia even niet meegenomen, is dit geen verkeerde wagen.

[Afbeelding]

Als je de 1.0 met hybride ondersteuning prima vindt :)
Dat is een voorraadmodel want die worden niet meer nieuw gemaakt. Ik vermoed dat deze daarom voor een scherpe prijs geleased kan worden.

@Glockner En je eigen auto rijden en je leasebudget laten uitkeren? Of moet je voor je werk veel zakelijk rijden, maar dan zou ik een poolauto vragen en pas na je promotie eventueel gaan leasen.

[ Voor 14% gewijzigd door jongetje op 10-12-2025 12:23 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

AMDFreak schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:36:
Per 01-01-2026 heb ik recht op een lease auto van de zaak door een kleine functie wijziging.
Nu rijd ik voor het gezin een Toyota Corolla TS uit 2024.

Leasebudget: 525
Kilometrage per jaar: 25.000,-
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke: nvt
Overige afhankelijkheden: ik mag 15% het budget overschrijden dmv een eigen bijdragen (€ 75,-)
Specifieke wensen: Liefst een Stationwagon
Uiteindelijke keuze:

Ik heb nog geen inlog gegevens van movebuddy.. maar volgens mij komt het een beetje erop neer dat een stationwagon er niet in zit..?
Over 2 jaar gaat er een (senior) collega weg, deze plek zou ik graag willen vervullen (wat ook bekend gemaakt is) en dan komt er een ander leasebudget om te hoek kijken.

ps, in de overeenkomst hebben ze het over een leasenormbedrag is dat weer anders dan leasebudget of komt dat op hetzelfde neer?
Ik zou je ondanks bovenstaande (goede) adviezen aanraden even een stapje terug te doen.
Ik lees een paar dingen, je wilt een stationwagen, wil je die omdat je dat nu ook privé in bezit hebt? Is je afweging dan om je privé auto weg te doen? Je hebt een vrij nieuwe Corolla, daar is helemaal niets mis mee. Als je zakelijk veel kilometers moet maken kan ik een zakelijke auto absoluut snappen t.o.v. iets privé rijden in de baas zijn tijd - op grotendeels jouw kosten. Als je nu je '24 Corolla weg doet zul je (aanname) waarschijnlijk veel afschrijven bij de verkoop, nog los van het feit dat verkoop niet gemakkelijk is. Consumenten willen die auto niet van je overnemen (garantie/prijs/moeite) en dealers/occasioncentra bieden meestal op losse auto's niet iets wat heel courant is in de verkoop.

Zou je iets uit een pool kunnen krijgen of een auto voor een kortere looptijd en die enkel zakelijke gaan rijden? Dan kun je je eigen auto houden voor je privé kilometers en de lease enkel voor de woon-werk en werk-werk kilometers. Door een kortere looptijd speel je de optie vrij om wanneer je promotie maakt met een hoger budget dan een auto te kiezen waar je vier jaar mee gaat rijden (of iets vergelijkbaars) die wel past binnen je verwachtingen. Laat ik eerlijk zijn, je '24 Corolla TS inruilen voor een station binnen je huidige leasebudget is echt een stap achteruit. Puur alleen al het feit dat je voor die prijs geen automaat zult kunnen krijgen.

Als er iets mogelijk is met een kortere looptijd geef je jezelf ruimte en opties, ik zou het een overweging vinden.

Kortom:
  1. Is je plan om de lease privé te rijden?
  2. Is je plan je privé auto van de hand te doen?
  3. Is een station nodig voor werk of voor privé?
  4. Indien bovenstaande in lijn is met mijn verhaal, is het een optie om een poolauto te rijden met een kortere looptijd óf een contract te nemen met een kortere looptijd?
PS, mijn ervaring is dat de directlease tarieven wel aan de hoge kant zijn, ja ze zijn een goede inschatting, maar met een goed inkoopcontract en/of onderhandelen kun je hier 10 tot 15% van af krijgen bij alternatieve LMs. Het blijft wel mooie openbare website met goede inzichten in de leaseprijzen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:30

AMDFreak

Intel is zo..

Ik wil de leaseauto wel prive rijden, maar met dit budget wordt het eigenlijk een 2de auto erbij.. Ermee op vakantie gaan, gaat hem niet worden.
Zakelijk heb ik niet persee een station nodig, maar prive is het wel verdomde makkelijk.

Misschien moet ik mijn prive auto toch nog even 4 jaar aanhouden. Kortere leasetermijnen gaat helaas niet.. per 01-01-2026 gaan alle auto's over naar lease, ipv eigendom (dan was er wellicht wel iets meer mogelijk qua occassion oid). En dan over 4 jaar mag het een catagorie hoger en kom je uit op een lease budget van € 750,- of € 850,- voor elektrisch.. dan kan ik mijn Corolla wel inruilen voor een compactere auto voor vrouwlief.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:34
AMDFreak schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:14:
Ik wil de leaseauto wel prive rijden, maar met dit budget wordt het eigenlijk een 2de auto erbij.. Ermee op vakantie gaan, gaat hem niet worden.
Zakelijk heb ik niet persee een station nodig, maar prive is het wel verdomde makkelijk.
Als je toch een 2e auto hebt en er niet mee op vakantie gaat kun je kijken of je hem wel privé wilt rijden. Zonde om bijtelling te betalen als je er weinig privé mee rijdt...

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@AMDFreak Staat er toevallig iets in de lease-pool van het werk? 525 is niet heel ruim en als je over twee jaar weer wil wisselen is het misschien verstandig om nu geen nieuw contract af te sluiten. Of het moet binnen jouw organisatie mogelijk zijn om de auto dan terug te geven.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Pagina: 1 ... 69 70 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.