• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:58
Na 200km rijden heb ik toch wel effe pauze nodig.
Het hele infotainmentsysteen van Renault veel beter en stabieler. Ik heb jarenlang Skoda gereden en hoopte op de Epiq maar dat duurde te lang. Nu een renault Megane en ik heb nog geen seconde spijt gehad.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:38:
[...]

Uh nee. Je kunt niet het dubbele rijden. Je hebt dan nog 10%.

In het buitenland is 20kWh/100km niet gek bij 120/130. Voor 300km heb je met 60% accu van 100kWh nodig en met 70% heb je 86kWh nodig. Dat hebben veel auto's niet. De auto's die het wel hebben zullen vaak qua verbruik nog weer hoger zitten bij 120/30 km/h.

En ja, wat ik al zei. Je kunt met 100 gaan rijden op de tolweg in Frankrijk waar je 130 mag en gaan laden tot 90 of zelfs 100%. Dan kun je inderdaad het dubbele rijden. Maar dat doet nagenoeg niemand. Dus, vandaar dat ik al zei dat 200km per stint helemaal niet gek is.
Mijn ervaring is dat je in de praktijk veel zuiniger rijdt. Zelden rij je constant de maximumsnelheid, met alle files, wegwerkzaamheden en snelheidsbeperkingen rij je in de praktijk al veel zuiniger. En imho is rijden tot 10% best een normale valide optie. Ja dan laat je het optimale laadschema los, maar in mijn ervaring is toilet + broodje en koffie vaak al meer tijd dan waar ABRP rekening mee houd.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:55
SirLenncelot schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:54:
[...]

Mijn ervaring is dat je in de praktijk veel zuiniger rijdt. Zelden rij je constant de maximumsnelheid, met alle files, wegwerkzaamheden en snelheidsbeperkingen rij je in de praktijk al veel zuiniger. En imho is rijden tot 10% best een normale valide optie. Ja dan laat je het optimale laadschema los, maar in mijn ervaring is toilet + broodje en koffie vaak al meer tijd dan waar ABRP rekening mee houd.
Ja. Dat kan. Denk dat je alleen een verkeerd beeld schetst dat 4/5 keer stoppen op 1000km heel gek zou zijn. Voor de meerderheid van de BEVs is dit gewoon realiteit. Geen probleem verder, maar voormalig ICE rijders moeten niet gaan denken dat stints van 300/400km met een doorsnee BEV normaal is met 130/140 op de autobahn/tolweg.

• SirLenncelot
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:05:
[...]

Ja. Dat kan. Denk dat je alleen een verkeerd beeld schetst dat 4/5 keer stoppen op 1000km heel gek zou zijn. Voor de meerderheid van de BEVs is dit gewoon realiteit. Geen probleem verder, maar voormalig ICE rijders moeten niet gaan denken dat stints van 300/400km met een doorsnee BEV normaal is met 130/140 op de autobahn/tolweg.
Naja als je vakantie gaat dan stop je inderdaad zo vaak, al is het maar voor jezelf en niet de auto. Maar als ik dagelijks met aan auto rij dan zou een rijbereik van 200km betekenen dat ik mijn dagelijkse afstanden niet kan afleggen zonder bijladen.

Dat zou ik wel storend vinden.

• tlpeter
@SirLenncelot 200km met een Megane klopt niet (bij een 60kW) Ik rij bijna dagelijks 160 km, vertrek met 80% en kom thuis met 30/35%. Ik rij dan niet bewust zuinig.

• SirLenncelot
  • Niet online
tlpeter schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:22:
@SirLenncelot 200km met een Megane klopt niet (bij een 60kW) Ik rij bijna dagelijks 160 km, vertrek met 80% en kom thuis met 30/35%. Ik rij dan niet bewust zuinig.
Dan zullen mijn kennissen wel de 40kW uitvoering hebben.

• tlpeter
SirLenncelot schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:27:
[...]

Dan zullen mijn kennissen wel de 40kW uitvoering hebben.
Dat kan goed hoor. De Megane is geen range "monster" maar moet toch best een eind kunnen komen. De techniek gaat nu ook wel erg hard waarbij range straks echt geen issue meer moet zijn.
Het heeft gewoon een andere mindset nodig.

• SirLenncelot
  • Niet online
tlpeter schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:31:
[...]

Dat kan goed hoor. De Megane is geen range "monster" maar moet toch best een eind kunnen komen. De techniek gaat nu ook wel erg hard waarbij range straks echt geen issue meer moet zijn.
Het heeft gewoon een andere mindset nodig.
Oh dat ben ik helemaal eens hoor. En imho is range nooit een issue als het bij je gebruik past. Maar het is wel goed om te weten voordat je een wagen kiest denk ik.

• tlpeter
SirLenncelot schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:34:
[...]

Oh dat ben ik helemaal eens hoor. En imho is range nooit een issue als het bij je gebruik past. Maar het is wel goed om te weten voordat je een wagen kiest denk ik.
Eens, Ik kan thuis en op mijn werk laden en daarom bewust gekozen voor deze auto. Ik heb zelden meer nodig dan dit en soms snelladen tussendoor is ook geen probleem. Als je de hele dag op de weg zit dan is een Megane misschien niet de juiste keuze maar dat is persoonlijk natuurlijk,

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:55
SirLenncelot schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:11:
[...]

Naja als je vakantie gaat dan stop je inderdaad zo vaak, al is het maar voor jezelf en niet de auto. Maar als ik dagelijks met aan auto rij dan zou een rijbereik van 200km betekenen dat ik mijn dagelijkse afstanden niet kan afleggen zonder bijladen.

Dat zou ik wel storend vinden.
Dan rij je in NL met max 100 en dan zul je 90/100% van de accu tot je beschikking hebben.
Pagina: 1 ... 75 76 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.