Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Mede-auteurs:
  • Taro
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:40

Taro

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 04:46

Discipline

Tesla Model 3 Ervaringen & Discussietopic - Deel 1

Welkom!

Welkom in dit topic over de Tesla Model 3. De eerste massaproductie auto van Tesla die de hele autosector dwingt om te vernieuwen/veranderen.
Bestelbaar via internet: Belgische website of Nedelandse website

Dit topic is bedoeld om te discussiëren over de Tesla Model 3, om in het Het grote Tesla topic - deel 2 het aantal M3 posts terug te dringen. Tesla's assortiment bestaat namelijk niet alleen uit de Model 3, maar toch wordt over in 90% van de posts daar gepraat.
En zeg nu zelf, een auto waarvan 30.000 zijn verkocht, op 1 jaar, in Nederland, verdient gewoon een eigen topic.
Hopelijk wordt via deze nieuwe startpost iedereen voldoende geinformeerd over dit model uit het Tesla gamma.

Andere interessante topics zijn:
Tesla leveringen: Het grote Tesla Levering topic
Laadpaalvragen: [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen
Andere elektrische auto's / elektrische auto's in zijn geheel: Elektrische auto's - deel 5
Het 1ste Tesla topic: Het grote Tesla topic
Het 2de Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 2
Het huidige Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3

Met dank aan @Wouterg00 voor de recuperatie van zijn layout.
Verder nog dank aan Taro, Discipline voor jullie rijke bijdrage aan informatie!

Inhoudsopgave
Geschiedenis

Reeds in 2006 sprak Elon Musk, de grondlegger van Teslamotors Inc. zoals de meeste het bedrijf nu kennen, over het produceren van een betaalbare elektrische auto.

Bij Tesla was de ontwikkeling van de Model 3 bekend onder de codenaam "BlueStar". Getekend en ontwikkeld door Franz von Holzhausen, die trouwens verantwoordelijk is geweest voor elk model in de onderneming.
Na een onthulling op 31 maart 2016 had Tesla al meer dan 180.000 reservingen voor dit model na 24 uur ontvangen. Een week later waren dit er 325.000, en het laatst bekend cijfer dat gedeeld was, was op Augustus 2017. Toen had Tesla van 450.000 mensen een reserveringsbedrag ontvangen van $1.000.

Bij de onthulling werd geschat dat de eerste leveringen gingen starten eind 2017, en dat ze bij een 100% capaciteit 500.000 auto's gingen produceren.

In Q4 van 2017 was er veel kritiek rond Tesla, aangezien de verwachte productie van 5.000 auto's per week verre van gehaald werd. In Q4 waren er uiteindelijk slechts 2.425 M3 geproduceerd. Dus de werkelijkheid lag 93% lager als geschat.

Sindsdien is het steeds beter beginnen gaan, met als hoogteount Q3 in 2018. De productie was toen 53.239 M3's, een stijging van 25.000 M3's t.o.v. het vorige kwartaal, mede dankzij de ingebruikname van "de Tent" en een sluiting van de fabriek voor een volledige week.

Leveringen in Amerika gingen van start eind 2017.
Europeanen moesten wachten tot 21 december 2018 om hun bestelling te plaatsen. Die daarna tot minstens ergens in februari van 2019 moesten wachten op de eerste leveringen van dit model op het Europese vasteland.

Momenteel varen er gemiddeld een 8tal schepen, per kwartaal, vanuit San Francisco naar Zeebrugge, met elks ongeveer 3500 auto's voor Europa. In totaal dus rond de 30.000 auto's.
Sinds 2018 heeft de Tesla M3 ook al een hele hoop prijzen gewonnen van best auto van het jaar 2018/2019/2020, in verschillende landen en werelddelen. Knap voor een autobedrijf wat in 2003 was opgericht.

Modellen

Standard Range Plus
€48.800
WLTP RangeEPA RangeBatterijgrootteTopsnelheid0 - 100km/uAandrijvingGewichtInterieurLaadsnelheidTrekhaak?
409km402km54kWh225km/u5,6s1 motor, achteraan1.645kgGedeeltelijk premium interieur170kWKan, tot 910kg

Long Range RWD
€54.100
WLTP RangeEPA RangeBatterijgrootteTopsnelheid0 - 100km/uAandrijvingGewichtInterieurLaadsnelheidTrekhaak?
600km531km75kWh233km/u5,2s1 motor, achteraan1.726kgPremium interieur250kWKan, tot 910kg

Longe Range AWD
€58.300
560km518km75kWh233km/u4,6s2 motoren, vooraan en achteraan1.847kgPremium interieur250kWKan, tot 910kg
Bij deze versie kan je ook achteraf de acceleration boost aankopen (twv. €1.800). Hiermee gaat je 0 - 100km/u naar +-3,9s

Performance
€63.900
530km481km75kWh261km/u3,4s2 motoren, vooraan en achteraan1.847kgPremium interieur250kWNee, Base P wel tot 500kg
Alsook rode performance remmen, Carbon achterspoiler, verlaagde rijhoogte, track mode

Kleuren

Pearl White Multi-Coat

Solid Black

Midnight Silver Metallic

Deep Blue Metallic

Multi-Coat Red

Velgen

18"

19"

20" (Performance only)

De Tesla Model 3 heeft in de deur vermeld staan dat de optimale bandenspanning 2,9 BAR is. Met 2,7 BAR is de wegligging beter en met 3,1 BAR is de rolweerstand minder, waardoor de range beter wordt. Elon Musk noemt 2,9 en 3,1 als belangrijke waarden. Euromaster, de officiële bandenpartner van Tesla in Nederland pompt de winterbanden standaard op naar 3,1 bar.

Onder de 2,6 bar geeft Tesla een melding dat de bandenspanning te laag is. Dit kan o.a. gebeuren doordat de temperatuur daalt, waardoor de druk afneemt. Is de bandenspanning in augustus of september bijvoorbeeld nog 2,7 of 2,8 bar, dan kan dit in september of oktober zomaar 2,6 of 2,5 bar worden, niet omdat je band lek is of leeg raakt, maar omdat de temperatuur is gedaald. Laat de banden dus iets oppompen tot bijv. 2,7, 2,9 of 3,1 bar (gemeten als ze koud zijn). Tijdens een langere rit, bijvoorbeeld op de snelweg, kan de bandenspanning door de extra warmte in de banden met bijv. 0,2 bar oplopen.

Uitrusting
De model 3 wordt standaard geleverd met een enorm uitgebreide functionaliteit.
Waar je bij andere merken vaak nog tientallen vinkjes, met de bijhorende meerprijs, moet inschakelen voor bepaalde functies te kunnen gebruiken, is het volgende bij een M3 allemaal inbegrepen:

4 jaar garantie op het voertuig
8 jaar garantie op de batterij

• Autopilot
• Automatic cruise control
• 15 inch touchscreen
• Klimaatcontrole
• Navigatie
• DAB+
• Bluetooth verbinding voor telefoon & muziek
• 4 USB poorten
• Stoelverwarming voorin
• vegan leather stoelen
• Inklapbare achterstoelen (40%/60%)
• Automatich dimmende autos/achteruitspiegels
• Automatische grootlichten
• Inklapbare & verwarmde autospiegels, met dodehoekdetectie
• 12-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen
• Persoonlijke bestuurdersprofielen
• Isofix
• Getint glazen dak
• Dashcam functionaliteit
• App connectiveit
• Gratis OTA updates via Wi-Fi
• Stembediening
• Keyless entry (de sleutel is je smartphone via bluetooth verbinding)
• Achteruitrijcamera
• LED
• 6 airbags voorin, 2 zijdelings
• ESP + tractiecontrole
• Emergency Braking Assist
• Bandenspanningcontrolesysteem
• standaard stopcontact oplader
• snellader kabel (2m of 4m of 7,5m)
• Frunk hooks
• Telefoonkabels

Premium
• Interieur verlichting bij je voeten, deuren
• Mistlampen
• Stoelverwarming achterin
• Vloermatten
• Premium audiosysteem (14 luidsprekers, 1 subwoofer, 2 versterkers & immersive sound)
• 1 jaar gratis connectiviteit (Internet streaming, live verkeersweergave, satteliet weergave, webbrowser)
• Homelink
• Frunk mat

De Model 3 2020 heeft ten opzichte van de Model 3 2019 de volgende verbeteringen:
• De deurrubbers en isolatie zijn beter uitgevoerd, waardoor je minder last van windgeruis hebt.
• Er zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd waardoor er minder kans op roest op bepaalde plaatsen is.
• De vloermatten (Premium interior) zijn verbeterd, waardoor deze beter aansluiten op de vorm van de auto.
• Pedestrian Warning System (maar nog niet geactiveerd)

Leveringen
Je VIN-nummer
Het VIN-nummer (Voertuigidentificatienummer) is een uniek nummer waarmee je jouw auto kunt identificeren. Als Tesla je in je account een “VIN toekent”, dan betekent dit dat er een specifieke auto aan jou is toegewezen. Hierdoor weet je zeker dat je binnen afzienbare tijd een auto zult kunnen ophalen.

De VIN is geen willekeurig nummer, maar is opgebouwd uit een aantal onderdelen. De opbouw verschilt per leverancier, voor de opbouw van de Tesla variant kan je terecht op: VIN-Decoder.

Hoe de leveringen in 2020 gaan verlopen weten we nog niet. Dit zal later worden bijgewerkt in deze startpost.
Voorlopig kan je beter nog even informatie halen uit Het grote Tesla Levering topic

Autopilot en Full Self-Driving

AUTOPILOT

Sinds 12 april 2019, worden alle Model 3 standaard geleverd met autopilot.
Tesla Autopilot is een geavanceerd rijhulpsysteem van Tesla met oa. lane-assist en adaptieve cruise control.
Basisregel bij deze, en ook bij de functies van FSD, is dat de bestuurder nog steeds verantwoordelijk is en ten alle tijden de controle moet hebben over het voertuig. Hoofddoel is om de meest vermoeiende taken over te nemen zodat autorijden erg comfortabel wordt, maar ook voornamelijk veiliger voor alle verkeersdeelnemers.

Dit systeem werkt door gebruik te maken van de 8 camera’s die zijn ingebouwd in de auto. Daarbovenop zijn er nog eens 12 ultrasone sensoren alsook 1 radar om een zo goed mogelijk beeld te kunnen vormen van de omgeving.
Om al deze informatie te kunnen verwerken, hebben ze Tesla Vision ontwikkeld. Een deep neural net dat de data en beelden analyseert. Zowel beelden van in de voorgrond als in de achtergrond.
Want het kan best zijn dat je bepaalde functies nog niet hebt, maar Tesla al reeds heeft geactiveerd in schaduwmodus, om zo te kunnen bekijken wat de software zou hebben gedaan in die situatie tov. de bestuurder.

FULL SELF-DRIVING

De uitgebreidere vorm van autopilot met het daarbij horende prijskaartje (€6.400).
Waar autopilot stopt met alle handelingen zodra je andere rijstrook neemt, kijkt je M3 met FSD een stuk verder. En deze functies worden op termijn nog een heel stuk uitgebreider, maar zullen de MCU 2 vereisen (Met de aankoop van FSD, krijg je op termijn sowieso gratis vervanging naar MCU 2).

Autopark
Het automatisch parkeren van zowel parallel alsook achteruit. Geen eigen input meer nodig via het stroompedaal.

Lane change
Het veranderen van rijstrook, momenteel moet je wel zelf nog aangeven via je richtingaanwijzer dat deze actie mag uitgevoerd worden.

Navigate on autopilot
Met deze functie heb je ondersteuning vanaf de oprit van de autosnelweg, totdat je M3 de afrit neemt op basis van je navigatie. Hij stelt zelf voor of hij mag veranderen van rijstrook, door tragere voorliggers etc.

(Smart) Summon
Bij complexere, krappere omgevingen en parkeerplaatsen kan dit wel de oplossing zijn dat je zoekt.

In Europa is er op dit moment van schrijven minder mogelijk dan in de USA met Autopilot vanwege regelgeving. Een omschrijving waarom de huidige regels het gebruik ervan vermoeilijken, en de petitie om er iets tegen te doen kun je vinden via de volgende url’s:
https://secure.avaaz.org/...esla_Autopilot_in_Europe/
https://www.teslarati.com...rictions-explained-video/
https://www.youtube.com/watch?v=SxwrD0MMZxE

Veiligheid

Na het voortbouwen op de ervaring van de Model S en de Model X, voor hun klasse al zeer veilige wagens, hebben ze met de Model 3 een van de allerveiligste auto's op de markt gebracht.
In elke mogelijke categorie van de NHTSA (het officiële Amerikaanse verkeersagentschap) scoorde de auto 5 sterren (wat het maximum is), waaruit de zelfverklaarde award uit voort is gekomen dat je het minste kans hebt op een letsel bij een crash in de M3
Ook bij het IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) zijn de scores van de M3 erg hoog.
In europa kreeg de M3 van NCAP, als je de gecombineerde scores bekijkt, de op 1 na hoogste cijfers. Tesla scoort namelijk nagenoeg maximaal op extra veiligheid dankzij de ingebouwde Safety Assist. Een score van 94% terwijl de 1ste achtervolger maar op een 80% blijft steken.
In elke andere categorie van de NCAP staat de M3 steevast in de top 10 van zijn klasse. Geen twijfel mogelijk dus dat de M3 dan ook de beste (veiligste) auto van 2019 gaat worden.

FULL DATA SHEET PDF RESULTS NHTSA
TEST RESULTS IIHS
MEDIA NCAP - TEST RESULTS NCAP

Accessoires

Door het erg minimalistich, maar rustgevend design van de Tesla moet je natuurlijk goed je best doen om je nog te kunnen laten onderscheiden van anderen. Natuurlijk kan je erg veel verkrijgen bij de officiële Tesla winkel of ga eens langs bij de dichtsbijzijnde SeC. Ze kunnen voor jou een offerte opstellen en wie weet neem je dat dezelfde dag nog mee terug naar huis.

Bij zowel Tesla-Accessoires alsook Tesland kan je in Nederland terecht voor de aankoop en installatie van enkele gadgets voor je M3.
Maar ook via amazon.com; amazon.de en AliExpress heb je enorm veel keuze voor minder geld.

Enkele voorbeelden:

Wil je helpen of heb je suggesties voor de topicstart? Stuur me maar een DM!

Meer lezen?
Handleiding Tesla Model 3
https://www.marklanphen.nl/category/tesla
Unofficial starting guide Model 3
Tesla Motor Club
Reddit Teslamotors

[Voor 255% gewijzigd door bottom line op 01-01-2020 14:44]

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• bottom line
  • Nu online
Frequently Asked Questions

EERST EN VOORAL:
Heb je al eens geprobeerd om de handleiding van de Model 3 te lezen? Hier staat ENORM veel informatie in, en kan je erg goed helpen.
Deze kan je ook raadplegen in de auto zelf, via je tablet.
Wil je hem downloaden/printen/bekijken thuis, via volgende link kan je er ook aan: https://www.tesla.com/sit...ners_manual_europe_nl.pdf

Wat is het het beste % om mijn batterij te laden?
50-70% volgens de meeste studies, voor de langste levensduur van de batterij te behouden.
80% is het meest aangename voor een lange levensduur alsook een uitgebreide range.
Maar ook 90% zouden Tesla batterijen vrij goed aan moeten kunnen.
100% doe je enkel het beste wanneer je kort erna vertrekt. Het is erg schadelijk om je batterij voor een langere tijd met 100% te laten staan.

Moet ik bij het eerste gebruik mijn Tesla enkele keren tot 100% laden? En vervolgens diep ontladen tot minder als 10%?
Absoluut niet! Dit zijn trouwens net de 2 waardes die je zoveel mogelijk zou moeten vermijden.

Hebben de motoren van de Tesla een inloop periode nodig?
Nee }) je hebt 100% van de capaciteit al reeds van start beschikbaar.

Ik heb 18". Welke banden heb ik dan?
P235/45R18

Ik heb 19". Welke banden heb ik dan?
P235/40R19

Ik heb 20". Welke banden heb ik dan?
P235/35R20

Wat doe ik met een lekke band?
Je bandenboer bellen of pechhulp. Er is een noodgevallen kit in je koffer, maar deze verpest je hele band en werkt niet altijd. Aan jou de keuze om dit te doen.

Welke winterbanden heb je nodig voor de Tesla Model 3? En welke zomerbanden heb je nodig voor de Tesla Model 3?
Het antwoord is vrij simpel: De Tesla Model 3 is een zware auto met hoge snelheid en hierdoor heb je sowieso Extra Load banden nodig. Daarnaast heb je voor de Mid Range Plus en Long Range zogenaamde V banden nodig, die tot 240 km/uur bestand zijn. Heb je de Performance editie van de Model 3, dan heb je in de zomer de W variant nodig, die tot 270 km/uur bestand is.

In de winter wordt doorgaans een categorie lager gehanteerd voor de Performance, waardoor een V-variant wordt gebruikt. Voor de Mid Range en Long Range varianten wordt doorgaans alsnog een V-variant in de winter gebruikt. Let op dat je met de Performance in combinatie met een V band maar tot maximaal 240 km/uur kunt rijden op bijv. de Autobahn, daarboven wordt het risico op een klapband vergroot.

Tesla levert verschillende merken banden mee met de nieuwe auto’s, zoals Michelin, Hankook en Pirelli. De bandenmaat voor de 19″ banden is: 235/40 R19 Extra Load V (Long Range en Mid Range).

Mijn auto is net geleverd, maar ik zit nog op een oude software. Kan ik dit updaten?
Het beste is gewoon geduld hebben. Tesla voegt stelselmatig auto's toe. Zorg dat je auto af en toe eens Wi-Fi verbinding maakt, en je zal wel eens een melding zien verschijnen in de app.

Waar kan ik zien wat de software versie is van mijn auto?
Kijk in je app, of dit staat ook onder het Tesla icoon van je tablet.

Kan ik met tussenstop navigeren?
Nee. Wil je veel gedetailleerder navigeren, met allerhande laadstops, kijk dan eens naar ABRP. Ook verkrijgbaar via Play Store of App Store

Kan ik mijn batterij voorverwarmen?
Dit kan enkel als je navigeert naar een SuC! Gebruik dit trukje om ook een warme batterij te forceren, als je naar een andere snellader navigeert

Staan andere laadpunten zoals Ionity in de navigatie?
Nee. Je kan wel via spraakherkenning navigeren naar een Ionity (werkt op basis van google data).

Hoe kan ik zelf best zien waar allemaal laadpunten kan vinden?
Dit is eigenlijk meer informatie dat je kan terugvinden in [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen. Maar om je niet met lege handen te laten vertrekken, Chargemap is er bijvoorbeeld eentje van de mogelijkheden.
Je kan ook volgende site bekijken om gemakkelijk te kunnen filteren op CCS laadstations voor de beste (snelste) laadervaringen in alle landen van Europa: http://laadpaal.energiebewustzeeland.nl/

Hoe kan ik bij andere snelladers laden?
Daarvoor verwijs ik je graag door naar [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen. Je moet sowieso een laadpas/profiel aanmaken bij de gekozen provider.

Hoe kan ik laden bij een SuC (Supercharger)?
Als je geen creditkaart of bankrekening hebt gekoppeld met je account, dan ga je bij je eerstvolgende SeC bezoek deze factuur moeten betalen.
Dit kan blijkbaar tot het bedrag van €150. Na het koppelen met je betaalgegevens gaat dit per supercharge bezoek van je rekening.

Tijdens het snelladen/superchargen hoor ik een luide thunk/knal/geluid bij mijn batterij. Moet ik me zorgen maken?
Nee, dat is 'normaal'. Door het warmer worden van de batterij, ontstaat een drukverschil tussen binnen en buiten.
Die lucht kan moeilijk ontsnappen, en daardoor dat het metaal uitzet. Dit is NIET schadelijk voor de batterij, en gebeurt trouwens ook tijdens afdalingen/stijgingen.
Er is een 'valve' die vervangen kan worden bij de vroegere modellen (tot eerste helft 2019?), maar zelfs dan ga je dit nog steeds hebben.

Mijn laadkabel wilt niet meer uit de auto geraken. App, tablet en weet ik wat nog werkt niet. Wat nu?
Je kan je kabel manueel losmaken! Ter hoogte van je laadpoort, in je koffer, zie je vlakbij je lampje, normaal een zwarte dikkere kabel. Als je daar aan trekt, dan is de laadpoort ontgrendelt. opgelet: zorg dat de kabel al reeds ontkoppelt is van de laadpaal / je auto niet meer aan het laden is

Ik heb bij een SuC geladen. Waar kan ik dat terugvinden / de factuur vinden?
In je Tesla profiel kan je dat terugvinden! Bij je geschiedenis kan je al je bezoeken bekijken en de factuur bekijken.
Factuur is per bezoek, en is niet verzameld per maand.

Ik heb mijn auto geparkeerd en er zijn enkele % afgegaan! Hoe kan dat?
Normaal gezien zou je Tesla 7 maanden mogen stilstaan vooraleer je batterij volledig leeg is. Dit kom overeen met 1% per 2 dagen.
Redenen waarom jou batterij sneller daalt: sentry mode staat op; je kijkt teveel naar de app, waardoor je M3 niet in diepe slaap geraakt; bij het afkoelen van de batterij na een rit, bij een koude nacht.

Premium connectiviteit?
Ja hoor. Kost je €120 per jaar (€10 per maand). Hierdoor krijg je updates op de kaart te zien van hoe het verkeer is. Ook kan je van eender waar gebruik maken van de data verbinding voor Youtube/Netflix/etc.
Tenslotte heb je ook altijd toegang tot Spotify en TuneIn radio voor je HD geluidservaring.

Sentry mode?
Dit is de beveiligingsmodus van de Tesla Model 3. Vanuit 4 camera's wordt je auto permanent gemonitord, en de beelden ervan worden opgeslagen op je opslag. Wanneer mensen te dicht bij je auto gaan staan, gaat de auto ook even flikkeren met zijn lampen. Nadat je terug in je auto stapt, kan je zien hoeveel situaties hij heeft opgenomen. Deze beelden kan je niet terugkijken in je auto.

Heb ik een dashcam?
Ja die heb je zodra je een opslag hebt aangesloten op een van de voorste USB-poorten.
Beelden worden standaard na 3 uur verwijderd, indien je ze niet hebt opgeslagen door bovenaan in het scherm op het cameraatje te drukken.

Wat is de beste opslag voor mijn Tesla M3?
Voor veel rijders is de standaard keuze een kleine USB-stick, maar deze zijn niet gemaakt om veel schrijfacties aan te kunnen, ze gaan doorgaans na enkele maanden al kapot. Het is dus aangeraden om een SSD-schijf van minimaal 216GB aan te schaffen om de beelden op te slaan. Formatteer de SSD-schijf als FAT32 of extFAT partitie en maak hier een map op aan genaamd "TeslaCam". Sluit de schijf aan op één van de voorste 2 USB-poorten en als je alles goed hebt gedaan zie je een dashcam icoontje verschijnen links van het LTE icoon. AANRADER

Kan ik deze SSD ook gebruiken voor mijn muziek?
Ja dat kan! Dan moet je deze SSD in 2 verschillende partities formatteren.

Kan ik mijn account gebruiken via verschillende smartphones?
Ja

Heeft de Tesla M3 Apple Carplay of Android Auto?
Nee

Kan ik extra sleutels of een keyfob aankopen?
Ja tuurlijk. Als je het niet ziet op de website van Tesla, dan kan je altijd eens een mail sturen/bellen/langsgaan bij je SeC.
Hun hebben dit meestal op stock.

Mijn scherm/auto/software doet raar. Wat doe ik het beste?
Probeer eerst om een reset te doen. Dit kan door beide knoppen op je stuur in te drukken.

Wat doe ik met panelgaps, beschadigingen of dingen die kapot zijn gegaan, niet door mijn eigen toedoen?
Zo snel mogelijk een serviceafspraak in plannen en foto's trekken en deze bijvoegen bij je aanvraag.

Hoe kan ik een serviceafspraak plannen in de app?
Probeer eerst het huisnummer in te vullen van de SeC. Daarna de straatnaam. Op een of ander manier moet je het op de Amerikaanse manier invullen.

Ik heb me bedacht voor een M3 te kopen. Wil graag een Duits merk. Wat moet ik doen?
Foei :/ Hier zo snel mogelijk weggaan! Maar deel vooral je ervaring :) Je hebt wel geluk! Bij Tesla kan je je order annuleren en kan je de auto zelfs terugbrengen binnen de 1600km of binnen de 7 dagen na levering!
Kijk hier voor alle voorwaarden

[Voor 18% gewijzigd door bottom line op 05-01-2020 23:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• bottom line
  • Nu online
gereserveerd

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 08:06

Gé Brander

MS SQL Server

Top! Apart Model 3 topic. Mooie topic start!

Meteen een vraag: heeft iemand al met succes de functie Come to me geprobeerd?
https://tweakers.net/ext/f/PXdanooAqdusojRE6kMPLb6n/thumb.jpg

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• RielN
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 03-07 20:59
Yep. Schijnt nergens in Europa te werken.

@bottom line Ik denk dat de 0-100 tijden van voor de 5% upgrade zijn. Momenteel zijn die sneller maar hoeveel precies is niet echt officieel. 4.4 voor de AWD is wel aannemelijk.
https://teslamotorsclub.c...-60-mph-down-0-1s.173382/

Daarnaast is er een optionele acceleratieboost aan te schaffen. Daar gaat de AWD naar 3.9.

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 05-07 15:32

SeatRider

Wait, wut?

Wordt dit dan het topic voor newb-vragen, of houden we daar Het grote Tesla topic - deel 2 voor aan? :+

[Voor 34% gewijzigd door SeatRider op 28-12-2019 10:26]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 00:08
@bottom line misschien handig om de waarschuwing van Tesla bij het manueel losmaken van de kabel erbij te zetten. Altijd zorgen dat het laden is gestopt, voordat je manueel ontgrendeld in verband met schokgevaar!

• SeatRider

SeatRider

Wait, wut?

Novadecasa schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:29:
Vraagje, heeft iemand ervaring met een goede bak voor de laadkabel?
De laadkabel ligt nu los in de kofferbak en dat wordt een bende als de kabel op de grond heeft gehangen.

De Audi e-tron heeft bijvoorbeeld een mooie plastic bak onder de ‘motor’kap hiervoor.
Wat is er mis met de laadkabel in het vak "onder" de kofferbak? Ligt ie bij mij ook, twee x oprollen en dan schuift ie ook niet heen en weer. In de frunk lijkt me superonhandig, aangezien de laadaansluiting (en dus meestal de laadpaal) aan de achterkant van de auto zitten.

• SeatRider

SeatRider

Wait, wut?

bottom line schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:36:
Denk dat hij meer bedoelt, van dat het heeft geregend en de kabel vuil / nat is geworden.
Zou het dan ook niet echt leuk vinden (ok is maar een auto), om dat dan in die stoffen bak te leggen
Ik heb er een oude badhanddoek in gelegd. Kun je die ook nog eens wassen als ie te vies is geworden.

• Fab1Man
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:26

Fab1Man

Live life to the fullest

revolution-nl schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:44:
Ik ga straks even richting Duitsland om in wat oudejaarsavond proviand te voorzien :P

Iemand enig idee of ik met mijn Goodyear Ultra Grip Performance + veilig de vmax kan testen. De 225/60/16 zijn goed t/m 240kmh, ik ga er vanuit dat de snelheidsrating voor 18 inch hetzelfde of beter is.

Iemand ervaring met Iontity Salzbergen? Ik neem aan dat de bug met de M3 opgelost is? Tolnegen doet het prima echter is dat een ABB charger, Salzenbergen heeft tritium.
Niet met die locatie, van de week wel bij Ionity geweest. Laden was 8 euro per sessie (6,80 excl. btw) in Duitsland! Was er volledig alleen, heb de charge rates niet exact bijgehouden, heb zeker de 130kW wel even aangetikt. Ik heb er in totaal 28 min gestaan voor in totaal 48kWh.

• NickH
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 04-07 19:48
Gé Brander schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:05:
Top! Apart Model 3 topic. Mooie topic start!

Meteen een vraag: heeft iemand al met succes de functie Come to me geprobeerd?
[Afbeelding]
Ik hoorde dat je volgens europese wetgeving binnen bluetooth bereik (~6 meter) moet blijven om je auto te laten bewegen, dat al geprobeerd?

Maakt smart summon wel redelijk overbodig...

• Fab1Man
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:26

Fab1Man

Live life to the fullest

Heb vandaag een mailtje gestuurd aan SeC Eindhoven omtrent de ontbrekende frunk clips en of ze deze kunnen nabestellen. Had het volgende topic gevonden en daarbij beide part numbers doorgestuurd: https://teslamotorsclub.c...ing-my-windshield.169649/

• Taigu
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 03-07 19:47
Ja, dit had je ook kunnen vinden door op "Tesla Model 3 dab+" te Googlen. Tweede hit. Sorry, maar op Tweakers verwachten we wel dat je enige moeite doet voordat je een vraag stelt...

@bottom line kun je misschien wat in de mooie TS hierover zetten?

[Voor 11% gewijzigd door Taigu op 28-12-2019 12:20]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Nu online
BigBreda schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:17:
[...]

Ik kreeg een sms terug (nav een afspraak in Tilburg) dat de Front trunk hooks vanaf 14 oktober niet meer geleverd werden. Jammer...
Blijft gek maar ik heb ze echt nog nooit gebruikt. En ga dat ook niet doen. Gebruik de frunk alleen voor vakanties. Te onhandig met openen en sluiten imho voor dagelijks gebruikt. Zou de ontbrekende lampjes in de portiervakken eerder een gemis vinden.

• afelium
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 05-07 15:58
Nu bij ionity Stroe de 176 kW aangetikt!

https://prnt.sc/qgruiy

Lijkt trouwens nog gratis hier. Inpluggen en laden.

Tesla model 3 LR AWD 2019, Hyundai Ioniq Comfort 2016

• easy-cloud
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 03-07 13:46
BigBreda schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:32:
Heeft iemand ervaring met de lengte van de geleverde laadkabel?
Ik wilde laatst eens (openbaar) proefladen...
Laadpaal stond rechtsvoor, maar haalde met de huidige kabel met geen mogelijkheid het laadpunt linksachter.
Ben toen maar (met rode wangetjes) weer weggereden ;-)
Te kort, heb zelf 8 meter kabel extra besteld van LS24

M3 - LR / Blauw / Black / 19"

• aequitas
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 04-07 18:35
https://www.ad.nl/tiel/wa...linlaan-in-tiel~a24eeda6/

Wat denken jullie? Combinatie scherpe bocht, hard rijden, autopiloot aan en wazige belijning?

• BugBoy
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 05-07 18:29
kdeboois schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:02:
Als het ze lukt het geld te krijgen. Ik betaal dat soort boetes gewoon niet.
If you can't do the time, don't do the crime. Als je weet dat je in overtreding bent, dan moet je ook zo stoer zijn de boete te betalen. Het is sowieso niet al te slim om boeten open te laten staan. Mocht je een keer een controle hebben, dan ben waarschijnlijk flink de lul (vooral als er verhoging zijn bij niet betalen). Maar aangezien er meer buitenlanders jouw taktiek hanteren is het tegenwoordig vaak gewoon boter bij de vis. Bij staandehouding en overtreding is het dan direct aftikken voordat je verder mag rijden.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• BigBreda
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 03-07 14:02
aequitas schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:33:

Wat denken jullie? Combinatie scherpe bocht, hard rijden, autopiloot aan en wazige belijning?
Ik denk wazige belijning

M3, LR, White, Black, Aero, auto geleverd 14/12/2019

• Inspired
  • Nu online
Laadpaal stond rechtsvoor, maar haalde met de huidige kabel met geen mogelijkheid het laadpunt linksachter.
Ik ben vast niet wakker maar auto omdraaien?

• bottom line
  • Nu online
Taigu schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:19:
[...]

Ja, dit had je ook kunnen vinden door op "Tesla Model 3 dab+" te Googlen. Tweede hit. Sorry, maar op Tweakers verwachten we wel dat je enige moeite doet voordat je een vraag stelt...

@bottom line kun je misschien wat in de mooie TS hierover zetten?
Staat erin ;)
Uitrusting

• Inspired
  • Nu online
aequitas schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:33:

Belijning in de bocht is redelijk vaag. Ook alleen maar belijning aan de binnenkant. Plus, ziet eruit als binnen de bebouwde kom?
BigBreda schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:39:
[...]

Het was een behoorlijk drukke weg 8)7
Ah. Ok. Met mijn 4m kabel was het ook niet gelukt. Je zult dan toch andersom moeten parkeren. Of 8m kabel idd. Maar hangt er ook vanaf hoe vaak je publiek moet laden. Ik niet vaak en kan wel toe met 4m.

[Voor 29% gewijzigd door Inspired op 28-12-2019 12:42]

• Inspired
  • Nu online
Snap eigenlijk ook niet waarom de auto toestaat AP te gebruiken als dit niet de bedoeling is.

• Taigu
bottom line schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:56:
Smart Summon werkt trouwens. Net geprobeerd :P
Op 2 verschillende locaties.
Op 3 verschillende locaties waaronder een winkelparking
Op 4 verschillende locaties. Oprit tem openbare weg doet hij niet (obvious).
Supermarkt parking geprobeerd, een carpool parking geprobeerd, een winkelparking geprobeerd, een lange oprit van een 'cafe' geprobeerd

België
Ik krijg in NL nu ook een andere melding bij Smart Summon. Als ik de auto van de parkeerplaats probeer te krijgen geeft de app aan dat Summon niet is toegestaan op de openbare weg. Lijkt nu dus te werken.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Inspired
  • Nu online
yordy25 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:36:
De batterij voorschriften zijn volgens mij alweer verouderd. 90% is prima. Heeft bijna geen zin om minder aan te houden.
Sorry, kan niet 8 minuten naar die miep luisteren maar komt ze met bewijs?

• bottom line
  • Nu online
Prachtige bronnen (Tesla verkopers).

Zeker die 3x volledig opladen en zo ver mogelijk ontladen is bullshit. Dus dan zal de rest dat ook wel zijn.
Onder de 90% laden is niet aangeraden :')
Waarom laat Tesla dan in de app de 50 tem 90% zien als daily trip?

Effe de volledige conversatie erbij halen tussen haar en Elon

• NightHawk4
  • Laatst online: 03-07 13:29

NightHawk4

Lotte is Liev :>

De model 3 is ook 469,4 cm lang dus dan is 4 meter gewoon te kort. Als het een parkeerplaats langs de weg is kom je daar dan gewoon niet mee weg.
Bij 'gewone' parkeerplaatsen hoort achteruit inparkeren eigenlijk ook standaard te zijn, heet ook niet voor niks "Fancy Parking", bij wegrijden heb je dan ook veel beter overzicht. :P
afelium schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:26:
Nu bij ionity Stroe de 176 kW aangetikt!

https://prnt.sc/qgruiy

Lijkt trouwens nog gratis hier. Inpluggen en laden.
Al een paar keer daar geladen maar nog niet hoger dan 86kW gehaald, zelfs toen er een lader buiten gebruik was, en ja inderdaad nog steeds gratis :9

SR+ / Deep Blue / Black / 18"Aero

• BugBoy
NightHawk4 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:28:
De model 3 is ook 469,4 cm lang dus dan is 4 meter gewoon te kort. Als het een parkeerplaat langs de weg is kom je daar dan gewoonweg niet me weg.
Dan parkeer je de auto in tegengestelde richting en leg je de kabel achterlangs. Mijn bijgeleverde kabel is ook niet al te lang (Model S) en de auto is nog een stukje langer, maar heb echt nog nooit problemen gehad met een te korte laadkabel.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• easy-cloud
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 03-07 13:46
BugBoy schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:32:
[...]

Dan parkeer je de auto in tegengestelde richting en leg je de kabel achterlangs. Mijn bijgeleverde kabel is ook niet al te lang (Model S) en de auto is nog een stukje langer, maar heb echt nog nooit problemen gehad met een te korte laadkabel.
Ik al wel bij 3 laadpalen in Amsterdam, daarom maar kabel van 8 meter besteld

M3 - LR / Blauw / Black / 19"

• Outerspace
  • Laatst online: 03:15

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

In overleg hebben we besloten om dit topic toch een nieuw leven in te blazen omdat het met de M3 wel erg storm loopt.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!

• kaka
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 15-06 16:29
Blij met mijn carbon fiber en matte screen protector :D

[Afbeelding]

[Voor 39% gewijzigd door kaka op 31-12-2019 16:39]

• Naafkap
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 08:07
sarlo schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 16:40:
Nice een model 3 topic :), helaas is de startpost niet "mobile proof :+"

Even een andere vraag: ik zag dat ik lichte condens had in mijn achterlicht aan de bestuurderskant. Meteen een afspraak ingeschoten via de app inclusief foto's en binnen een minuut of 15 ná de bevestiging van de afspraak, werd deze geannuleerd vanwege de volgende reden:

[...]

Hebben andere toevallig hetzelfde gehad en/of ook condens in de achterlichten? Het lijkt mij toch dat die units zo goed als waterdicht horen te zijn?
Wat een onzin, dat hoort gewoon niet, simpel zat. Als je dit acceptabel vindt als fabrikant dan is kwaliteit duidelijk niet belangrijk. Dat led niet warm wordt is geen argument om dit soort zaken te accepteren. Andere automerken hebben ook LED en die hebben deze problemen niet. Gewoon eisen dat het wordt opgelost.

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
sarlo schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 16:40:
Nice een model 3 topic :), helaas is de startpost niet "mobile proof :+"

Even een andere vraag: ik zag dat ik lichte condens had in mijn achterlicht aan de bestuurderskant. Meteen een afspraak ingeschoten via de app inclusief foto's en binnen een minuut of 15 ná de bevestiging van de afspraak, werd deze geannuleerd vanwege de volgende reden:

[...]

Hebben andere toevallig hetzelfde gehad en/of ook condens in de achterlichten? Het lijkt mij toch dat die units zo goed als waterdicht horen te zijn?
Is je auto net als die van velen nog erg nieuw? Auto van m'n vrouw is behoorlijk klef van binnen. Waarschijnlijk in vochtig klimaat in elkaar gezet. Vocht in de winter gaat er eigenlijk alleen uit door te verwarmen en icm de airco. Vandaar dat ze zeggen dat het na een uurtje rijden weg moet trekken.

Onze auto was namelijk na een nacht parkeren volledig beslagen aan de binnenzijde, even de airco aan, uurtje rijden en het lijkt voor het meeste deel al weg.
Steven.w schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 17:04:
[...]

Wat een onzin, dat hoort gewoon niet, simpel zat. Als je dit acceptabel vindt als fabrikant dan is kwaliteit duidelijk niet belangrijk. Dat led niet warm wordt is geen argument om dit soort zaken te accepteren. Andere automerken hebben ook LED en die hebben deze problemen niet. Gewoon eisen dat het wordt opgelost.
Je kunt als auto fabrikant de wetten der natuurkunde natuurlijk niet willen tolereren, maar je ontkomt er niet aan dat warme vochtige lucht bij kou condens geeft. Dat is een gegeven. Als je dat proces een kwaliteitsissue vindt ik dat op z'n zachtst gezegd komisch.

We hebben het niet over lekkage of klotsende vissenkommen, maar over condens, die bij vrijwel iedereen die erover klaagde zover ik heb kunnen vinden wegtrekt niet niet meer terug komt. Wat verwacht je dan dat ze oplossen, dat ze een uurtje met de kachel+airco aan gaan rondrijden voor je? Hoop drukte om niets.

[Voor 32% gewijzigd door NiGeLaToR op 31-12-2019 17:22]

Corona thuiswerk Sentimeter gebouwd in MS Teams :-)

• kaka
DennusB schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 17:18:
[...]

Is dat zo’n wrap of echt een cover?
Ja idd een wrap.

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 07:24
Ik heb ook condens in de lampen. Kan er niet van wakker liggen, de lampen doen het prima en condens staat niet het functioneren in de weg. Dit had ik ook bij de achterlampen van mijn vorige auto, een Lexus, het Japanse, luxemerk... Ik snap ook wel dat ze zulke afspraken direct afwimpelen.

• Inspired
  • Nu online
DennusB schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:30:
[...]

Thanks! Ziet er tof uit.
Zijn er hier ook mensen met tips over USB schijven voor de dashcam? Ik lees her en der wat problemen met verkeerde schijven of zo dus weet niet zo goed welke ik moet halen!
Elke (basic) SSD is prima.

• BugBoy
Steven.w schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 17:27:
Als je het acceptabel vindt dat er condens in de lampenunit van een auto zit, dan kan ik niet anders stellen dat je neigt naar fanboyisme. Ik rijd zelf al aantal jaar een auto die volledige LEDverlichting heeft en ik heb nog nooit condens aan de binnenkant van de lampunit gezien. Een lampunit behoort ook volledig luchtdicht te zijn, zodat de luchtvochtigheid of temperatuur in de buitenruimte geen invloed heeft op de binnenkant van de lampunit.
De achterlichten van de Tesla hebben bewust een heel klein gaatje (tenminste die van mijn S) om te kunnen "ventileren". Volledig luchtdicht maken is volgens mij vrijwel onmogelijk en je wilt wel dat eventueel vocht kan ontsnappen. Een ontluchting is dus helemaal niet zo gek, maar die moet wel zo geplaatst zijn dat er niet gauw water door naar binnen komt. Bij de Model S vind ik dat wat minder gelukkig gekozen, maar ik denk niet dat andere lampunits luchtdicht zijn.

Fanboy ben ik niet, want geef gris toe dat de koplampen van de Model S dramatisch slecht zijn (LED strips branden structureel door en kost 1.000+ per unit) en de achterlichten zie ik inderdaad bij auto's die stilstaan bovenmatig vaak met condens staan. Desondanks geloof ik niet dat LED lampen luchtdicht horen te zijn. Ik denk dat elke lamp voldoende moet kunnen ventileren en warmteafvoer moet kunnen hebben. Dat laatste is het grote euvel van de lampen van de Model S (kijk maar eens hoeveel er rondrijden met halfwerkende dagrijverlichting).
Novadecasa schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:58:
Als ik op cruise control opdraai naar de snelheid die ik wil rijden dan overrule ik daarmee de snelheid van het kaartmateriaal neem ik aan.
Daarmee kun je het overriden, maar als de wagen een tegenligger ziet op jouw weghelft (dat is al gauw op een 60km/u weg), dan gaat die toch vol in de ankers.
Ik kan mij voorstellen dat het op Autopilot béta anders werkt, maar die staat uit. Overigens gebeurt het ook als de snelheid gelijk is aan de maximale snelheid die op het scherm wordt getoond. Maar de meest eenvoudige vorm van cruise control alleen gaat helaas niet zo lijkt het.
Als de snelheid in je display niet veranderd, dan komt het niet door het kaartmateriaal, maar door de input van de camera's of sensoren. Als het erg vaak is, dan wellicht een keer het SeC opzoeken. Maar mijn ervaring (>1.5 jaar) met adaptieve cruise-control op secundaire wegen is ook dramatisch. Helaas is domme cruise-control niet mogelijk als je auto-pilot hebt.

• NiGeLaToR
  • Nu online
Steven.w schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 17:27:
[...]

Als je het acceptabel vindt dat er condens in de lampenunit van een auto zit, dan kan ik niet anders stellen dat je neigt naar fanboyisme. Ik rijd zelf al aantal jaar een auto die volledige LEDverlichting heeft en ik heb nog nooit condens aan de binnenkant van de lampunit gezien. Een lampunit behoort ook volledig luchtdicht te zijn, zodat de luchtvochtigheid of temperatuur in de buitenruimte geen invloed heeft op de binnenkant van de lampunit.
Een lampunit kan niet luchtdicht zijn, omdat onze atmosfeer ook niet altijd 1atm is. Als je de bergen in gaat zouden je lampen anders kunnen barsten door overdruk bijvoorbeeld.

En lezen is dan weer niet jouw sterkste kant: het idee is dat het vocht verdwijnt. Als je auto een paar weken ‘rijklaar’ gemaakt wordt in een showroom is die condens sowieso weg. Dus als je gewoon je auto bij een dealer blijft kopen loop je hier niet tegenaan. Als je hem ophaalt als ie net de boot afgerold is kan dit blijkbaar gebeuren. En verdwijnt het na enkele dagen vanzelf.
Ik vind het op zijn zachts gezegd armoedig en het is in ieder geval geen kwaliteit als je dit acceptabel vindt.
Koop je geen Tesla. Wat is je probleem precies? Druppie condens in een lamp unit is jouw maatstaf voor kwaliteit: prima. Tis niet het enige automerk. Andere merken verkopen nu geen drol en hoeven niet in een tent af te leveren. Daar hoor ik je dan weer niet over.
Groot probleem? Nee. Hoort zoiets? Nee, zeker niet. Dit afdoen als een nonprobleem? Neigt naar obsessie voor een merk.
_O- jij maakt er een probleem van. Ik leg je uit hoe natuurkunde werkt en dan verwijt je mij obsessief fanboy gedrag. Das echt heel sneu op de man spelen :> ik heb niet eens een Tesla.

Ik zeg ook niet dat het hoort, ik snap alleen wel dat Tesla dit niet voor je komt oplossen omdat het vanzelf verdwijnt. Met dat regenachtige weer zie je overal autos met condens in lampen.

Maargoed, bestook je de service afdeling toch? Of Elon zelf? Kan allemaal d:)b

Inb4 ‘wat als het niet weg gaat?’
Tjah dan is het inderdaad niet goed, prima om daar een punt van te maken uiteraard.

• Taro
Figaro9 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 20:01:
Hoe maak je een service afspraak in de app?
Ik zie m'n eigen auto en kan deze bedienen etc maar zie nergens een knop om een afspraak in te plannen. Vind zelf dat alle 4 de deuren niet netjes uitgelijnd zijn en iets uitsteken tov de auto.

[...]
Even bij de LM aanvragen of ze dit voor je beschikbaar willen maken.

Bitcoin prijsvergelijk | Tesla Model 3 Performance (Stealth) | 6140 WP Zonnepanelen

• Taro
Ik zie het net ook op Twitter bij iemand langskomen:

Feedback:

[Voor 16% gewijzigd door Taro op 31-12-2019 21:45]

Bitcoin prijsvergelijk | Tesla Model 3 Performance (Stealth) | 6140 WP Zonnepanelen

• Discipline
Steven.w schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 01:50:
[...]

Tja, een echte fanboy dus. Jammer. Wees gewoon eerlijk en geef toe dat condens in een lampunit niet hoort, zoals dat niet hoort bij elk ander merk.

En luchtdicht een bergje oprijden en bang moeten zijn voor dat beetje luchtdrukverschil? Ik vraag me af hoe andere merken met luchtdichte units hier dan mee omgaan? Als je kwalitatief goede units maakt, dan zijn die geringe drukverschillen geen enkel probleem, dat was al sinds de halogeenlamp geen probleem.

Nee, het is een klassiek gevalletje bug = feature-gedrag. Prima, maar niet sterk.
Jij ook een gelukkig nieuwjaar!!!

Tesla PYD+ reservation

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07:39
Steven.w schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 01:50:
[...]

Tja, een echte fanboy dus. Jammer. Wees gewoon eerlijk en geef toe dat condens in een lampunit niet hoort, zoals dat niet hoort bij elk ander merk.

En luchtdicht een bergje oprijden en bang moeten zijn voor dat beetje luchtdrukverschil? Ik vraag me af hoe andere merken met luchtdichte units hier dan mee omgaan? Als je kwalitatief goede units maakt, dan zijn die geringe drukverschillen geen enkel probleem, dat was al sinds de halogeenlamp geen probleem.

Nee, het is een klassiek gevalletje bug = feature-gedrag. Prima, maar niet sterk.
Laat maar @Steven.w, je wil graag een punt maken en leest alleen de stukjes die je leuk vindt...
Letterlijk 1 post boven je wordt nog toegelicht dat er gewoon ventilatie in de units zit (dat kleine gaatje midden op de unit, denk ik).

Bij 3 van de 4 auto’s die ik hiervoor had heb ik dit ook gezien, de laatste had ik maar een paar maanden in het voorjaar en dan heb je er geen last van.
Welk merk auto heeft volgens jou de luchtdichte variant?

Mijn model 3 heeft het nu sinds het koud is ook een beetje in de hoekjes, tijdje rijden is het weg, nachtje buiten in de kou is het soms weer terug. Heeft neem ik aan met de luchtvochtigheid te maken.

Als het zo erg wordt als in de post van @Taro, dan is er uiteraard iets mis.

• Taigu
En ondertussen wordt 2019.40.50.7 uitgerold. Zelfde releasenotes.

• Smobbo
Ik ben gisteren voor mijn gebarsten achterruit bij de SeC langs geweest. Zeer vriendelijk geholpen, een klant voor me vroeg een aantal RTFM vragen, maar ook daar werd rustig uitleg over gegeven ;) .

De binnenste laag van mijn achterruit is gebarsten, daar komt dus een volledig nieuwe voor in de plaats. Grappig feitje, de belijning in de ruit is niet alleen de verwarming, maar ook voor radio, telefoon en gps. Eigenlijk wel logisch, maar dat wist ik nog niet :) .

Tesla medewerker was ook wel kritisch op tesla (kwam zelf bij BMW vandaan). Bij tesla ligt volgens hem de focus op de (elektrische) techniek (aandrijving enzo) en niet op de basale onderdelen van auto bouwen. Daar moeten ze nog stappen maken. Ben ik het wel mee eens.

Overigens merkte hij ook wel een groot verschil tussen de eerste batches van 2019 en degene die richting het einde van het jaar geleverd werden, de lak is veel beter geworden en ook veel voorkomende kleine problemen en alignments zijn een stuk beter.

Ze leken de boel daar goed voor elkaar te hebben (y)

• bblikman
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 15-02 17:42
Happy New Year beste Tweakers!

Zijn er Tesla rijders die net terug zijn van wintersport (Oostenrijk)?

‘Ben benieuwd naar de drukte bij de SuC’s in Duitsland. Zeker nu er zoveel M3’s rondrijden.

Thx!

SR+ midnight grey, black / 18"

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• bottom line
  • Nu online
Kentekenregistraties in jaar 2019:
29.969

eerste achtervolger is de Volkswagen Polo met 13.425 stuks

kentekenregistraties per maand
maandaantal
december 201912.062
november 20193.980
oktober 2019292
september 20195.786
augustus 20191.179

Kleurverdeling

bron: https://www.kentekenradar.nl/

[Voor 3% gewijzigd door bottom line op 01-01-2020 14:00]

• bblikman
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 15-02 17:42
mcetweaker schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:50:
Vandaag op mijn telefoon en die van m'n vrouw een onbekende fout in de Tesla app. Is dit een algemeen probleem momenteel of moet ik m'n auto resetten?
Probleem heb ik ook

SR+ midnight grey, black / 18"

• Taro
NiGeLaToR schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:48:
Rossen jullie ‘m gewoon door de krasstraat of zijn er meer liefhebbers van handenarbeid qua auto wassen?
Met de hand, ik durf de krasstraat (nog) niet aan:

• NiGeLaToR
  • Nu online
@Taro resultaat mag er dan ook zijn :) merk dat na aantal jaar krasstraat de vorige auto van m'n vrouw alleen nog glom net na de wasbeurt door het waslaagje. Maar als dat na paar dagen weer weg was, een doffe ellende. Klinkt als een Andrelon reclame, maar toch.

Onze oprit is helemaal Amerikaans tegenwoordig.

• JaQ
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08:11
bblikman schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:57:
Happy New Year beste Tweakers!

Zijn er Tesla rijders die net terug zijn van wintersport (Oostenrijk)?

‘Ben benieuwd naar de drukte bij de SuC’s in Duitsland. Zeker nu er zoveel M3’s rondrijden.

Thx!
Ben nu in Oostenrijk, 27/28 heen gereden (met de S 100D van mijn vrouw, toch net ruimer dan mijn 3 :) ). Volledig overdag gereden. Qua laden was het iets drukker dan voorgaande jaren maar niet noemenswaardig.

Mocht je in Flachau gaan laden en wil je wat eten, let dan op dat je aan de piste-kant het laad-terrein verlaat.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• DLodder
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 27-06 02:34
NiGeLaToR schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:48:
Happy new year enzo :+

Net het wagenpark al weer gewassen, de M3 van vrouwlief zat al weer onder de vuurwerkresten. Ik stuurde haar met haar eigen leasebak altijd naar de wasstraat en wastte onze eigen auto met de hand maar voorlopig heeft de M3 m’n hand-was-sympathie verdiend :)

Rossen jullie ‘m gewoon door de krasstraat of zijn er meer liefhebbers van handenarbeid qua auto wassen?
Ja hoor, ik was heel bang voor lakschade na alle berichten dat je een Tesla beter met de hand kunt wassen.... Nou ik heb de auto net voor de 3e keer door de wasstraat gereden en dat gaat prima.

De 1e keer was bij Loogman (dan kun je ook gelijk het interieur laten reinigen en de buitenkant handmatig laten waxen), de 2e en 3e keer bij H2O Autowas.

• Ruud2001
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 03-07 15:48

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:23:
Zit er nog een cruise control functie aan te komen zonder ACC? De auto vertraagt nu om de afstand tot zijn voorganger te bewaren, maar soms wil je gewoon z.s.m. naar huis. ;)

Als ik straks weer aan mag sluiten in dagelijks werkverkeer wordt het helemaal onbruikbaar vrees ik.
Dit zou voor mij ook mijn nummer 1 feature request zijn. Had hiervoor een Volvo V40 en reed zo veel mogelijk op CC, werkt perfect I.c.m. knoppen op het stuur. Zou zeggen dat het op de M3 toch ook goed te doen is om een ‘domme’ CC te implementeren. Klinkt gewoon als uitschakelen van alle slimmigheid en full control geven aan bestuurder.

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 10-06 08:40
Ruud2001 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 18:09:
[...]
Dit zou voor mij ook mijn nummer 1 feature request zijn. Had hiervoor een Volvo V40 en reed zo veel mogelijk op CC, werkt perfect I.c.m. knoppen op het stuur. Zou zeggen dat het op de M3 toch ook goed te doen is om een ‘domme’ CC te implementeren. Klinkt gewoon als uitschakelen van alle slimmigheid en full control geven aan bestuurder.
De knoppen op het stuur van de voorganger (Golf 7) waren ook prettig idd. Set / cancel, en restore. Die waren met 1 vinger te bedienen zonder het stuur los te laten. En zonder de remlichten aan te zetten. Nu met de hendel en gas bij geven om remlichten niet op te laten lichten voelt toch als gedoe...

• ex87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:51
Ik zou sowieso aangifte doen. Misschien is deze vriendelijke zatlap tegen meer auto's aangereden en ben je de enige met beelden.

🇺🇸 | California | Tesla M3 SR+

• Smobbo
Grappig. Ik had langere tijd al ACC en toen kort even een gewone CC auto gehad, wat was dat irritant zeg! Mensen rijden helemaal niet constant, dus met gewone CC ben je de hele tijd aan het corrigeren.
Voor mij is ACC echt een dikke pré!
De huidige implementatie van TACC + Autosteer(lane keep assist) werkt voor mij al prima op snelwegen en N-wegen. Andere omgevingen is alleen TACC al best oké, maar autosteer gewoon nog niet.

• NiGeLaToR
  • Nu online
Smobbo schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:14:
Grappig. Ik had langere tijd al ACC en toen kort even een gewone CC auto gehad, wat was dat irritant zeg! Mensen rijden helemaal niet constant, dus met gewone CC ben je de hele tijd aan het corrigeren.
Voor mij is ACC echt een dikke pré!
De huidige implementatie van TACC + Autosteer(lane keep assist) werkt voor mij al prima op snelwegen en N-wegen. Andere omgevingen is alleen TACC al best oké, maar autosteer gewoon nog niet.
Plus dat meer afstand houden ontzettend helpt tegen steenslag op je auto en het rijden nóg relaxter maakt. De TACC werkt nog beter dan de ACC op mijn Cadillac. Alleen bumperkleven lukt niet meer, al stopt de ACC in m’n Cadi echt vlakbij de voorganger bij stoplichten. Moet dat met de M3 nog meemaken.

• kaka
Figaro9 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:46:
[...]

Heb je nog tips voor de carbon fiber installatie?

Ik heb ze bij EV-wraps besteld en vandaag een poos bezig geweest maar heb het opgegeven omdat ik hem er niet strak op kreeg. Heb de installatie video van EV-wraps meerdere keren bekeken maar het lijkt daar veel makkelijker te gaan dan in de praktijk.

Dank voor de tips want ziet er strak uit!
Ondanks dat ik mijn set via Tesland heb gekocht heb Ik ook de videos van EV-wraps gebruikt. Sterker nog, ik heb de videos aangezet/gepauzeerd in de auto tijdens het installeren.

Mijn beste tip die ik kan geven is: wees geduldig en neem je tijd ervoor.
Werk van boven naar beneden en druk niet alles gehaast op zn plek. Als je startpunt al niet goed is dan gaat de rest ook fout.. Uiteraard goed schoonvegen van te voren en de airco/heater uitzetten i.v.m. rondvliegend stof.

Waarschijnlijk geen dingen die je nog niet wist vermoed ik zo :P Kan echter niet genoeg benadrukken hoe geduldig je moet zijn met dit spul :') Ik was er ook ff zoet mee, maar het is het wel waard.

Oja, ik weet niet wat de kwaliteit is van EV-wraps maar its totally fine om je wrap er voorzichtig 'af te trekken' om ff opnieuw te beginnen zolang je deze niet gelijk hard aan hebt gedrukt.

• mcetweaker
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Kan de airco/verwarming achterin worden uitgezet? M'n dochter vond het achterin te warm

M3 LR AWD | Midnight Silver | Black | FSD | Trekhaak | RN 25/10 | VIN 28/11

• Intronic
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 05-07 18:33
Ja heb ik. Vind het zelf niet goed, hopelijk kunnen ze er wat mee.

https://imgur.com/gallery/VMxFNej
Wolly schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:31:
[...]

Heb je daar wat foto’s van, ben wel benieuwd hoe erg het is.

[Voor 18% gewijzigd door Intronic op 01-01-2020 20:35]

• ArPi75
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 18-06 00:11
mcetweaker schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:22:
Kan de airco/verwarming achterin worden uitgezet? M'n dochter vond het achterin te warm
Ja, ventilatorscherm rechts onderin (lijkt niet klikbaar maar is het wel).
https://www.tesla.com/sit...ners_manual_europe_nl.pdf (bladzijde 139 nummer 5)

[Voor 16% gewijzigd door ArPi75 op 01-01-2020 20:26]

SR+ Multi-Coat Red, witte bekleding, 19"

• sarlo
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
BlakHawk schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:34:
[...]

- bediening is heel Spartaans. Eenmaal aan, moet je remmen om hem uit te zetten. Geen 0 of resume knoppen op het stuur die al mijn auto’s van de afgelopen 10 jaar wel gewoon hadden.
Even snel cc uitzetten door een aankomende situatie en daarna weer op de resumé knop om op te pakken waar ik gebleven was. Dat mis ik ook echt wel in de model 3. Vooral omdat je heel snel iets te hard rijdt zonder dat je het merkt.
Dit kan wel, als je TACC gebruikt, één maal de hendel naar boven om deze uit te zetten en weer één maal naar beneden om TACC weer aan te zetten.
Als je op AP/FSD rijdt, één maal naar boven ga je van AP/FSD naar TACC en nogmaals naar boven gaat de TACC uit.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Intronic schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:24:

[...]
Het is inderdaad niet netjes maar ik zie dit bij elke model 3. Ben benieuwd of ze er wat aan willen doen.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 05-07 08:45
Intronic schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:24:

[...]
Is het lease of zelf gekocht :?
Ik heb de auto zelf gekocht maar mijn mening is dat je wel aan het zoeken bent. Zou dit je ook zijn opgevallen als er nooit online over "panel gaps" gesproken was?
Zou me niet verbazen dat dit gewoon bij elke M3 zo is.
Dit soort zaken zie ik een beetje met het vergelijk als stucwerk. Als je er met een bouwlamp langs gaat zie je altijd wel plekjes. Leef je gewoon in die ruimte valt het nooit op.

• ybos
Intronic schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:51:
Lease. Het is maar wat je gewend bent. Tuurlijk let ik er extra op, het doet ook niets af aan de auto zelf, blijft fantastisch. Alleen is me nooit opgevallen bij andere auto’s die ik heb gehad.
[...]
Die laatste zin, daar gaat het me om. Misschien als je bij je vorige auto's zo nauwkeurig had gecheckt was het ook wel opgevallen :? Alleen daar zijn niet zo'n stel gekken als wij met z'n allen bij elkaar die elke dag pagina's vol kletsen met de kleinste details soms waar anderen zich gek door laten maken.
(lampen met wat vocht erin iemand :? :P )

• Intronic
Nooit opgevallen omdat ze niet aanwezig waren.. vind het niet gek om er extra op de letten bij een wagen van €62K. Laat me niet gek maken, heb verder nog geen problemen gehad en ben super blij met de bak. Maar wil niet zeggen dat je niet kritisch mag zijn. 8)7
ybos schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:54:
[...]

Die laatste zin, daar gaat het me om. Misschien als je bij je vorige auto's zo nauwkeurig had gecheckt was het ook wel opgevallen :? Alleen daar zijn niet zo'n stel gekken als wij met z'n allen bij elkaar die elke dag pagina's vol kletsen met de kleinste details soms waar anderen zich gek door laten maken.
(lampen met wat vocht erin iemand :? :P )

• ybos
Intronic schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:58:
Nooit opgevallen omdat ze niet aanwezig waren.. vind het niet gek om er extra op de letten bij een wagen van €62K. Laat me niet gek maken, heb verder nog geen problemen gehad en ben super blij met de bak. Maar wil niet zeggen dat je niet kritisch mag zijn. 8)7
[...]
Ik ben de laatste die zegt dat je niet kritisch mag zijn, daarnaast zijn ieders zijn maatstaven anders :Y
Ik vind dat je overdrijft, dat is mijn mening en die mag ik hebben ;) Een ander zal zeggen dat je groot gelijk hebt.
Maar kritisch zijn is volledig terecht. Ik vind het ook belachelijk dat:
je geen matten krijgt bij een auto van 50K+
Dat mijn ramen aan de binnenkant niet eens schoongemaakt waren
Dat er overal en nergens lijmresten en stukjes sticker aanwezig waren
Dat men nu ineens geen campingstekker meer uitlevert bij de auto (ik heb m nog net wel)

Maar ja, 4% bijtelling maakt heel veel goed, naast een verder fantastische auto :Y

• BlakHawk|IA
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 30-04 08:43
ybos schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:48:
[...]

Is het lease of zelf gekocht :?
Ik heb de auto zelf gekocht maar mijn mening is dat je wel aan het zoeken bent. Zou dit je ook zijn opgevallen als er nooit online over "panel gaps" gesproken was?
Zou me niet verbazen dat dit gewoon bij elke M3 zo is.
Dit soort zaken zie ik een beetje met het vergelijk als stucwerk. Als je er met een bouwlamp langs gaat zie je altijd wel plekjes. Leef je gewoon in die ruimte valt het nooit op.
Ja en nee.
Het is echt wel erger dan mijn vorige auto’s.

Als er overal zelfde kieren zaten was het ook minder erg, maar dat is het ook niet. Het ziet er slordig uit.

Bij mij het kleurverschil:
https://imgur.com/gallery/y7OdY2n

Bumper is aan beide kanten net te smal, waardoor het niet lekker past.
Bumper rechts
https://imgur.com/gallery/mPSqhzH
Bumper links
https://imgur.com/gallery/gsrvDvq

En dan de wat vreemd “geknikte” a stijl:
https://imgur.com/gallery/5n4bgqV

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 02-07 13:17
BlakHawk schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:34:
[...]

Het is bij mij een combinatie van factoren dat ik eigenlijk minder gebruik maak van cc.

- bediening is heel Spartaans. Eenmaal aan, moet je remmen om hem uit te zetten. Geen 0 of resume knoppen op het stuur die al mijn auto’s van de afgelopen 10 jaar wel gewoon hadden.
Het knopje indrukken op de rechter hendel zet hem uit.

X-T20, XF16mm 1.4, XF35mm 1.4, XC 50-230, Samyang 12mm F2 NCS, Tesla M3 LR AWD TH

• BlakHawk|IA
Tomas_ schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:15:
[...]

Het knopje indrukken op de rechter hendel zet hem uit.
Serieus, die van de handrem!!!
Held! Jij hebt mijn leven een stuk makkelijker gemaakt 🤣

• Discipline
BlakHawk schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:19:
[...]

De handleiding goed lezen is erg belangrijk bij een nieuwe auto 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Tesla PYD+ reservation

• BlakHawk|IA
Discipline schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:21:
[...]

De handleiding goed lezen is erg belangrijk bij een nieuwe auto 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Ik ben een man, wij hebben geen Handleidingen nodig :+

• Taro
BlakHawk schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:31:
[...]

Ik ben een man, wij hebben geen Handleidingen nodig :+
Nee, inderdaad, je frustreert je liever aan bepaalde tekortkomingen die er eigenlijk helemaal niet zijn en gewoon aan een enkele knop of handeling gekoppeld zitten :)
Novadecasa schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:37:
M’n ruitenwisser vloeistof komt niet maar boven.

Iemand hier ook problemen mee?

En ja, ruitenwisser vloeistof net bijgevuld :+
Vuiltje in de leiding?

[Voor 28% gewijzigd door Taro op 01-01-2020 21:39]

• ex87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:51

Duw je wel door op de knop? Je moet harder duwen dan je denkt en het is een beetje Apple force touch :P

🇺🇸 | California | Tesla M3 SR+

• E46RC51
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 17-06 13:18
Discipline schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:16:
[...]

Ik heb geen probleem met cruise control hoor, ik zeg alleen maar dat het niet in de visie van Tesla past. En natuurlijk is EAB er om in te grijpen, maar degene achter je zullen misschien geen (goede) EAB hebben.
Ik lees vooral dat diegene welke een probleem met de AP hebben doelen op de onvolmaakte volgfunctie van de TACC waar vooral het vreemde volggedrag en de phantom brakes iets heel anders zijn dan anticiperen op je voorganger. Ik snap daarom niet waarom Tesla de beperkte AP niet gewoon std in het menu opneemt. TACC is imo nog te onvolwassen om als std te worden ingezet.

• Inspired
  • Nu online
DennusB schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:39:
[...]

Hier het zelfde. Hij gaat alleen wissen als ik op die knop druk. Of zou de vloeistof niet gevuld zijn af fabriek?
Kan. Maar je moet hem echt even flink indrukken en inhouden. Alleen even klikken is gewoon wipe.

• ridmaur
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 30-06 14:23
DennusB schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:39:
[...]

Hier het zelfde. Hij gaat alleen wissen als ik op die knop druk. Of zou de vloeistof niet gevuld zijn af fabriek?
Check pagina 71 van handleiding. Onder knopje Sproeiers. Echt, die handleiding bevat veel handige info 😉

• DaCoTa
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 03:02
Doorduwen en ingedrukt houden tot de wisser een keer beneden is geweest.
Sproeiers

Druk de knop op het uiteinde van de hende aan de linkerzijde van het stuur volledig in en houd deze ingedrukt om de ruitensproeiers te bedienen. Tijdens het sproeien van de ruit, worden de ruitenwissers ingeschakeld. Als u de knop loslaat, zullen de ruitenwissers nog twee keer wissen en dan een derde keer enkele seconden later

• Slurpgeit
  • Laatst online: 23:48
BlakHawk schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:19:
[...]

Als ik dat doe krijg ik melding dat de parkeerrem gevaarlijk is tijdens het rijden. Als je hem lang indrukt maakt de auto een noodstop. Lijkt me dus niet de manier. Gewoon het pookje omhoog is toch de manier om CC uit te zetten?

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 10-06 08:40
TACC is op 80km wegen prima te gebruiken, maar op de Nederlandse snelwegen is het onbruikbaar. Voegt er iemand tussen, auto vol in de ankers, achterligger over de zeik. Brake-checken, etc. Heb er in de kerstvakantie al moeite mee, laat staan als iedereen straks weer aan de bak moet.

Het zou leuk zijn als ze Traffic Awareness als optie aanbieden net als iedere andere auto-fabrikant. Zeker gezien er Model 3’s zijn uitgeleverd zonder Autopilot, met standaard cruise control (!).

Nu heb ik 2 keuzes; accepteren dat de auto steeds plotseling remt terwijl ik allang zie dat er geen gevaar dreigt door een actie van een medeweggebruiker, of zelf maar het gaspedaal indrukken, met het risico op boetes, en een vermoeiendere rit. Achteruitgang ipv vooruitgang.

[Voor 33% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 02-01-2020 00:22]

• afelium
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 05-07 15:58
Ik snap niet wat jullie allemaal tegen TACC en AP hebben. Ik gebruik het overal, op 50km wegen, 80 wegen en snelweg. Werkt geweldig. Je moet alleen wel zelf altijd alert blijven, dat lijkt me logisch. fantombrakes heb ik zelden. Bij klaverbladen werkt de AP ook verrassend goed, remt zelf netjes af en trekt hem er super doorheen. Ik vind het ook perfect hoe hij wat snelheid mindert als er eentje voor je invoegt. Alleen bij zelf inhalen geef je gewoon wat gas bij, geen punt toch.

En sinds adaptieve CC algemeen goed is zijn er sowieso veel minder bumperklevers.

Vroeger met de gewone CC, jongens wat een gedoe, steeds iemand net iets langzamer voor je, en als je voorbij gaat dan ineens weer versnellen.

Tesla model 3 LR AWD 2019, Hyundai Ioniq Comfort 2016

• Discipline
Eten in de auto, doodzonde :+

Tesla PYD+ reservation

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 00:08
_PM schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 02:00:
[...]

Zoiets?
€ 11,73 19% Off | Automotive Auto Center Console 2 Tier Prullenbak Opbergdoos Lade Voor Tesla Model 3 Vuilnis Vuilnisbak organizer Opslag lade Box
https://a.aliexpress.com/SIxOhEyx1
Ik had die gezien, maar dacht dat die altijd semi-open bleef? Voor dat bedrag ga ik em denk ik gewoon halen. Sowieso een verbetering en dan heb ik iig alvast wat om de tijd te overbruggen totdat ik zelf een model heb gemaakt.
Ik heb ook een kind achterin en na 1 week is de achterkant van de passagiersstoel al een ramp dus ik heb het al opgegeven. Als het er semi-schoon uitziet is het al wel prima.

[Voor 23% gewijzigd door Caelorum op 02-01-2020 06:20]

• Smobbo
@Intronic, de medewerker van Tesla die ik van de week sprak gaf aan dat de QC regels bij hun stellen dat hij op een meter van de auto moet staan, ziet hij het dan, dan moet het gecorrigeerd worden.
Hij moest er zelf wel om lachen, maar dat waren de regels die ze moesten hanteren.
Als ik je foto’s bekijk dan denk ik niet dat je dit op een meter afstand ziet, de bumper lijkt ook gelijk aan beide zijden bijvoorbeeld. Je kan het overigens altijd proberen!
Ik ben benieuwd of ze bij jou weer wat anders vertellen.

• Intronic
Het is echt een merk wat mijlenver voorloopt, maar dit soort dingen :+ hahaha. Ik laat het hier wel weten. Gok dat ze eerst proberen er onderuit te komen.
Smobbo schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 07:14:
@Intronic, de medewerker van Tesla die ik van de week sprak gaf aan dat de QC regels bij hun stellen dat hij op een meter van de auto moet staan, ziet hij het dan, dan moet het gecorrigeerd worden.
Hij moest er zelf wel om lachen, maar dat waren de regels die ze moesten hanteren.
Als ik je foto’s bekijk dan denk ik niet dat je dit op een meter afstand ziet, de bumper lijkt ook gelijk aan beide zijden bijvoorbeeld. Je kan het overigens altijd proberen!
Ik ben benieuwd of ze bij jou weer wat anders vertellen.

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Hoer gaan ze waarschijnlijk niets aan doen. 4uur zit je te wachten en dan krijg je hem hetzelfde terug. “Valt binnen onze normen”

Ik wilde, nog schever, laten verhelpen tegelijk met een andere klus. Dit soort details zijn ze ongevoelig voor.

Ben wel benieuwd wat ze jou vertellen. Blijft altijd een menselijk aspect in zitten.

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO Tesla Model3

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
afelium schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 00:44:
Ik snap niet wat jullie allemaal tegen TACC en AP hebben. Ik gebruik het overal, op 50km wegen, 80 wegen en snelweg. Werkt geweldig. Je moet alleen wel zelf altijd alert blijven, dat lijkt me logisch. fantombrakes heb ik zelden. Bij klaverbladen werkt de AP ook verrassend goed, remt zelf netjes af en trekt hem er super doorheen. Ik vind het ook perfect hoe hij wat snelheid mindert als er eentje voor je invoegt. Alleen bij zelf inhalen geef je gewoon wat gas bij, geen punt toch.

En sinds adaptieve CC algemeen goed is zijn er sowieso veel minder bumperklevers.

Vroeger met de gewone CC, jongens wat een gedoe, steeds iemand net iets langzamer voor je, en als je voorbij gaat dan ineens weer versnellen.
Ja ik wilde ook al reageren, heb sinds 3 dagen m'n M3 en gebruik overal CC en heb echt nergens dat hard ingrijpen van de auto gehad...

Verder echt mega enthousiast over de auto :
- Autopilot is top op de snelweg, heerlijk relaxed
- Audio in de Long Range is <3
- De souplesse van elektrisch rijden nodigt echt uit tot heerlijk rustig rijden
- Vermogen is ongelofelijk, maar wel heel handig en heel vet

Al met al, ik ben blij! Fijne start van m'n nieuwe jaar :9

Mijn LinkedIn!

• BlakHawk|IA
Intronic schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 07:29:
Het is echt een merk wat mijlenver voorloopt, maar dit soort dingen :+ hahaha. Ik laat het hier wel weten. Gok dat ze eerst proberen er onderuit te komen.
[...]
Dat denk ik ook...
Bij mij zit een scheurtje in de ophanging van de bumper, denk dat ik nu met het kleurverschil toch op een andere bumper ga sturen.

Zit een klein scheurtje in de bumper en de ophanging is verbogen.
Hij is nu teruggeduwd, onder het mom van "Het zit weer". Met kanttekening dat er een beschadiging aanwezig is, op mijn verzoek.

Maar vanochtend zag ik een paar auto's verder een witte andere 3 staan, denk toch eens kleur vergelijken...
Andere Model 3:

Mijn Model 3:

Trouwens, niemand nog PWS sinds de laatste update?

• Inspired
  • Nu online
sarlo schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:38:
[...]

Dit kan wel, als je TACC gebruikt, één maal de hendel naar boven om deze uit te zetten en weer één maal naar beneden om TACC weer aan te zetten.
Als je op AP/FSD rijdt, één maal naar boven ga je van AP/FSD naar TACC en nogmaals naar boven gaat de TACC uit.
Volgens mij klopt dit overigens beide niet. Als ik op AP rij en ik doe pookje iets omhoog gaat hij niet over van AP naar TACC. Auto gaat dan gewoon helemaal van AP af. (Wisselen met pookje kan volgens mij alleen op een S/X waar het pookje meer functies heeft.) De resume van TACC is ook niet mogelijk. Pookje omhoog is TACC uit en omlaag is TACC aan. Hij resumed niet de vorige ingestelde snelheid.

Iets anders; mijn scherm valt regelmatig heel even kort uit de laatste tijd. (<1s) Niet echt een probleem maar wel irritant. Meer mensen dit? Daarnaast heb ik nu ook al twee keer gehad dat het scherm donker blijft na instappen. Ik kan de zaken met veel contrast net zien maar het is net dat het backlight dan niet werkt oid. Na een reset werkt het wel gewoon weer.

@BlakHawk Ik zou die bumper laten vervangen. Alleen al puur om de ophanging.

[Voor 12% gewijzigd door Inspired op 02-01-2020 08:47]

• Intronic
Heb een dag op V9 gereden, toen kreeg ik wel rare dingen met AP. Nu op V10 geen last en rijdt prima! Erg prettig op snelweg inderdaad. Zelfde pluspunten voor mij, alleen wat ik echt mis is stuurverwarming, had vorige auto wel. Koude computerhandjes :+
DennusB schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 08:02:
[...]

Ja ik wilde ook al reageren, heb sinds 3 dagen m'n M3 en gebruik overal CC en heb echt nergens dat hard ingrijpen van de auto gehad...

Verder echt mega enthousiast over de auto :
- Autopilot is top op de snelweg, heerlijk relaxed
- Audio in de Long Range is <3
- De souplesse van elektrisch rijden nodigt echt uit tot heerlijk rustig rijden
- Vermogen is ongelofelijk, maar wel heel handig en heel vet

Al met al, ik ben blij! Fijne start van m'n nieuwe jaar :9

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Intronic schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 08:38:
Heb een dag op V9 gereden, toen kreeg ik wel rare dingen met AP. Nu op V10 geen last en rijdt prima! Erg prettig op snelweg inderdaad. Zelfde pluspunten voor mij, alleen wat ik echt mis is stuurverwarming, had vorige auto wel. Koude computerhandjes :+
[...]
Toen ik vanochtend in een voorverwarmde M3 stapte (op 19 graden met stoelverwarming aan) was ik die koude handen ook snel kwijt hoor. Misschien moet je dart nog eens proberen :P

Mijn LinkedIn!

• Intronic
DennusB schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 08:40:
[...]

Toen ik vanochtend in een voorverwarmde M3 stapte (op 19 graden met stoelverwarming aan) was ik die koude handen ook snel kwijt hoor. Misschien moet je dart nog eens proberen :P
Ja dat doe ik ook zeker. Alleen vind het fijn als het stuur ook warm is, wat zou nou dat kosten? Misschien is er aftermarket beschikbaar :P

[Voor 31% gewijzigd door Intronic op 02-01-2020 08:58]

• BlakHawk|IA
Taro schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:08:
[...]

Ja, en die hebben wél luchtvering, een warmtepomp, de X heeft openvliegende deuren, die zijn er allemaal al, dus de extra kosten daarvan zijn ook beperkt O-)

Ik geef niets om stuurverwarming of een automatische kofferbak, maar wel om die warmtepomp en luchtvering. En zo begint het, maal 100.000'en auto's ;)
Je had het over kosten. Luchtvering lijkt mij een redelijk duur systeem.

Automatische kofferbak en stuurverwarming zijn toch relatief goedkoop met groot gemak?

Kwam van het weekend nog bij iemand voor een marktplaats koop. Had mijn handen vol en stonden bij de kofferbak. Vraag hij nog: waar zit de knop? Druk ik hem wel even in voor je.

Ja... Die zit er niet... Zijn beeld van een Tesla was direct een stukje afgewaardeerd.

Vooral de automatische kofferbak is toch wel redelijk standaard aan het worden bij nieuwe auto's. Het is al lang geen optie meer, vaak zit het al vrij snel ik pack upgrades, of zelfs standaard in uitvoeringen. Vooral in de zakelijke lijnen zit het bijna standaard. Volgens mij zat het bij alle alternatieven die ik voor de 3 had, wel...

Warmtepomp is iets dat volgens mij redelijk duur is, maar vooral in de winter een groot voordeel heeft. Lastig...

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 07:24
Ik vind de ACC verschrikkelijk.

- Rijdt te snel richting de voorligger om daarna in de ankers te gaan.
- Neemt abrupt snelheid af als je van baan wisselt om daarna weer hard te accelereren naar de gewenste snelheid.
- Phantom brakes door vrachtwagens, schaduwen, tunnels. Echt geen pretje als je constant met je moet boven het gaspedaal moet rijden uit angst voor een remactie (geldt trouwens overal).
- Als ik met ACC op 105 km/u rijdt en ik geef even gas bij om iemand in te halen (anders zakt de snelheid terug tijdens wisselen van baan). Vervolgens haal ik mijn voet weer van het gaspedaal en in plaats van dat de auto weer rustig naar 105 km/u zakt, stort de snelheid in tot soms wel 90-95 km/u, om daarna weer snelheid op te pakken naar 105 km/u.

Ik vind het echt een kutsysteem. Doe mij maar lekker CC, met je eigen verkeersinzicht kun je dat allemaal veel beter inschatten en regelen en rijdt veel relaxter in plaats van de angst tot abrupte acties van Tesla.

• Intronic
BlakHawk schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:17:
[...]

Je had het over kosten. Luchtvering lijkt mij een redelijk duur systeem.

Automatische kofferbak en stuurverwarming zijn toch relatief goedkoop met groot gemak?

Kwam van het weekend nog bij iemand voor een marktplaats koop. Had mijn handen vol en stonden bij de kofferbak. Vraag hij nog: waar zit de knop? Druk ik hem wel even in voor je.

Ja... Die zit er niet... Zijn beeld van een Tesla was direct een stukje afgewaardeerd.

Vooral de automatische kofferbak is toch wel redelijk standaard aan het worden bij nieuwe auto's. Het is al lang geen optie meer, vaak zit het al vrij snel ik pack upgrades, of zelfs standaard in uitvoeringen. Vooral in de zakelijke lijnen zit het bijna standaard. Volgens mij zat het bij alle alternatieven die ik voor de 3 had, wel...

Warmtepomp is iets dat volgens mij redelijk duur is, maar vooral in de winter een groot voordeel heeft. Lastig...
De knop van de kofferbak bedoel je? Die zit er wel gewoon hoor. :+
Ik heb nu trunk struts besteld (22 euro). Gaat de achterklep in ieder geval automatisch door als je hem opent.
Divak schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:19:
Ik vind de ACC verschrikkelijk.

- Rijdt te snel richting de voorligger om daarna in de ankers te gaan.
- Neemt abrupt snelheid af als je van baan wisselt om daarna weer hard te accelereren naar de gewenste snelheid.
- Phantom brakes door vrachtwagens, schaduwen, tunnels. Echt geen pretje als je constant met je moet boven het gaspedaal moet rijden uit angst voor een remactie (geldt trouwens overal).
- Als ik met ACC op 105 km/u rijdt en ik geef even gas bij om iemand in te halen (anders zakt de snelheid terug tijdens wisselen van baan). Vervolgens haal ik mijn voet weer van het gaspedaal en in plaats van dat de auto weer rustig naar 105 km/u zakt, stort de snelheid in tot soms wel 90-95 km/u, om daarna weer snelheid op te pakken naar 105 km/u.

Ik vind het echt een kutsysteem. Doe mij maar lekker CC, met je eigen verkeersinzicht kun je dat allemaal veel beter inschatten en regelen en rijdt veel relaxter in plaats van de angst tot abrupte acties van Tesla.
Dit had ik inderdaad met V9. Sinds V10 geen enkel ding van de lijst ervaren.

[Voor 34% gewijzigd door Intronic op 02-01-2020 09:27]

• digi1968
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 18-06 20:59

Bij mij was er een leiding los. In de frunk onder de afdekplaat kijken. Zit een Y-splitser voor links en rechts. Een van deze was losgeschoten

08/2019 M3 LR AWD/ 3M Matte Charcoal Metallic/ Zwart interieur / 18" Aero /FSD/ Trekhaak / HW3 202019.40.2.1 Teslafi ref.code: Ducatinus2019

• DeEeekhoorn
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 03-04 22:35
BlakHawk schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:17:
[...]

...

...
Wat...? Lees ik dit nou zo verkeerd of weet je niet dat je gewoon je handen onder de rand van je kofferbak kan duwen voor een drukknop om de kofferbak open te maken?

• Taro
@BlakHawk Op kleine schaal wel, op grotere schaal niet. Je kunt systeem A van auto B niet zomaar in auto C zetten, daarnaast moet je het ontwikkelen, bestellen/assembleren, aanvoeren, iemand op je productielijn trainen, voorraad aanhouden op alle locaties wereldwijd, service op verlenen, revisies uitbrengen, etc. etc.

Ik begrijp echt wel wat je bedoelt, maar in de praktijk kan 1 extra onderdeel je miljoenen per jaar gaan kosten en dat moet ergens vandaan komen. Doorbelasten aan klanten kan, maar dan was misschien 1 op de 2.500 mensen wel afgehaakt omdat het totaalbedrag te hoog werd ivm leasebudget (ik noem maar een voorbeeld), je moet dus weloverwogen keuzes maken.

Vanuit mijn werk zitten we ook vaak met een dergelijk dilemma: Rusten we ieder stukje elektronica wel of niet standaard uit met nuttige functionaliteit X? De kostprijs per stuk gaat "maar met 1 Euro omhoog", maar je moet hier wel je firmware op aanpassen, software tegenaan laten praten, het kan kapot gaan, etc. etc. en daarnaast kan je die keuze 10x maken, met +10 Euro per product tot gevolg, waardoor je concurrentiepositie in de markt verslechtert.

Wat ik hiermee probeer te zeggen: Onderschat de impact van dergelijke schijnbaar kleine zaken niet als je ze op een dergelijke grote schaal gaat inzetten. Nog even los van of je het wel of niet aan klanten doorberekent. Je noemt sowieso 2 mooie opties hoor en lees mijn reactie even met een knipoog, want ik begrijp je helemaal, maar als ik Tesla was zou ik exact hetzelfde hebben gedaan in deze fase van het bedrijf als je nog geen winst maakt, snel wil produceren en de vraag er toch wel is.

Bij mijn vorige auto heb ik al 2x meegemaakt dat de veer van de kofferbak stopte met werken en mij zelfs ging tegenwerken om deze handmatig te sluiten / open te duwen. Heeft Ford dus 2x een servicebeurt en 2x veren gekost.
DeEeekhoorn schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:28:
[...]

Wat...? Lees ik dit nou zo verkeerd of weet je niet dat je gewoon je handen onder de rand van je kofferbak kan duwen voor een drukknop om de kofferbak open te maken?
Hij gaf gisteren al aan de handleiding niet te hebben gelezen, dus het zou mij niet verbazen.. -> Ah, gelukkig, alleen het sluiten, pfoe :)

[Voor 16% gewijzigd door Taro op 02-01-2020 09:40]

• Taro
BlakHawk schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:29:
[...]
Hebben jullie allemaal de complete handleiding doorgespit?
Doe ik eigenlijk nooit :+
Nee, maar ik kom er tot nu toe nog mee weg ;)

• DeEeekhoorn
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 03-04 22:35
BlakHawk schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:29:
[...]

Hahaha, nee, de kofferbak stond open, met mijn handen vol.
Dus die gast vraagt, waar zit je knop? Dacht even te helpen met de kofferbak te sluiten.
Tijd voor een extra bakje koffie voor mij dan..

Moet zeggen dat ik een automatische sluiting niet erg mis, maar dat ik wel al een keer of wat met m'n achterhoofd m'n achterklep gekust heb na het pakken van de laadkabel omdat die klep niet standaard helemaal open gaat.. dat doet zeer, en is wel echt effe een minpuntje voor mij. 8)7
Dit hoeft geen doorontwikkelkosten te hebben om gewoon een goede veer/pomp/hydrauliek te plaatsen hiervoor.

En stuurwielverwarming had echt wel lekker geweest, al kan je dat redelijk oplossen door je luchtstromen over je handen te laten lopen in de CC-aansturing!
Pagina: 1 2 3 ... 30

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True