• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 12:33
Mede-auteur:
  • Taro
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

Taro

Tesla Model 3 Ervaringen & Discussietopic - Deel 1

Welkom!

Welkom in dit topic over de Tesla Model 3. De eerste massaproductie auto van Tesla die de hele autosector dwingt om te vernieuwen/veranderen.
Bestelbaar via internet: Belgische website of Nederlandse website

Dit topic is bedoeld om te discussiëren over de Tesla Model 3, om in het Het grote Tesla topic - deel 2 het aantal M3 posts terug te dringen. Tesla's assortiment bestaat namelijk niet alleen uit de Model 3, maar toch wordt over in 90% van de posts daar gepraat.
En zeg nu zelf, een auto waarvan 30.000 zijn verkocht, op 1 jaar, in Nederland, verdient gewoon een eigen topic.
Hopelijk wordt via deze nieuwe startpost iedereen voldoende geinformeerd over dit model uit het Tesla gamma.

Andere interessante topics zijn:
Tesla leveringen: Het grote Tesla Levering topic
Laadpaalvragen: [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen
Andere elektrische auto's / elektrische auto's in zijn geheel: Elektrische auto's - deel 5
Het 1ste Tesla topic: Het grote Tesla topic
Het 2de Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 2
Het huidige Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3

Met dank aan @Wouterg00 voor de recuperatie van zijn layout.
Verder nog dank aan Taro, Discipline voor jullie rijke bijdrage aan informatie!

Inhoudsopgave
Geschiedenis

Reeds in 2006 sprak Elon Musk, de grondlegger van Teslamotors Inc. zoals de meeste het bedrijf nu kennen, over het produceren van een betaalbare elektrische auto.

Bij Tesla was de ontwikkeling van de Model 3 bekend onder de codenaam "BlueStar". Getekend en ontwikkeld door Franz von Holzhausen, die trouwens verantwoordelijk is geweest voor elk model in de onderneming.
Na een onthulling op 31 maart 2016 had Tesla al meer dan 180.000 reservingen voor dit model na 24 uur ontvangen. Een week later waren dit er 325.000, en het laatst bekend cijfer dat gedeeld was, was op Augustus 2017. Toen had Tesla van 450.000 mensen een reserveringsbedrag ontvangen van $1.000.

Bij de onthulling werd geschat dat de eerste leveringen gingen starten eind 2017, en dat ze bij een 100% capaciteit 500.000 auto's gingen produceren.

In Q4 van 2017 was er veel kritiek rond Tesla, aangezien de verwachte productie van 5.000 auto's per week verre van gehaald werd. In Q4 waren er uiteindelijk slechts 2.425 M3 geproduceerd. Dus de werkelijkheid lag 93% lager als geschat.

Sindsdien is het steeds beter beginnen gaan, met als hoogteount Q3 in 2018. De productie was toen 53.239 M3's, een stijging van 25.000 M3's t.o.v. het vorige kwartaal, mede dankzij de ingebruikname van "de Tent" en een sluiting van de fabriek voor een volledige week.

Leveringen in Amerika gingen van start eind 2017.
Europeanen moesten wachten tot 21 december 2018 om hun bestelling te plaatsen. Die daarna tot minstens ergens in februari van 2019 moesten wachten op de eerste leveringen van dit model op het Europese vasteland.

Momenteel varen er gemiddeld een 8tal schepen, per kwartaal, vanuit San Francisco naar Zeebrugge, met elks ongeveer 3500 auto's voor Europa. In totaal dus rond de 30.000 auto's.
Sinds 2018 heeft de Tesla M3 ook al een hele hoop prijzen gewonnen van best auto van het jaar 2018/2019/2020, in verschillende landen en werelddelen. Knap voor een autobedrijf wat in 2003 was opgericht.

Modellen

Standard Range Plus
€48.800
WLTP RangeEPA RangeBatterijgrootteTopsnelheid0 - 100km/uAandrijvingGewichtInterieurLaadsnelheidTrekhaak?
409km402km54kWh225km/u5,6s1 motor, achteraan1.645kgGedeeltelijk premium interieur170kWKan, tot 910kg

Long Range RWD
€54.100
WLTP RangeEPA RangeBatterijgrootteTopsnelheid0 - 100km/uAandrijvingGewichtInterieurLaadsnelheidTrekhaak?
600km531km75kWh233km/u5,2s1 motor, achteraan1.726kgPremium interieur250kWKan, tot 910kg

Longe Range AWD
€58.300
560km518km75kWh233km/u4,6s2 motoren, vooraan en achteraan1.847kgPremium interieur250kWKan, tot 910kg
Bij deze versie kan je ook achteraf de acceleration boost aankopen (twv. €1.800). Hiermee gaat je 0 - 100km/u naar +-3,9s

Performance
€63.900
530km481km75kWh261km/u3,4s2 motoren, vooraan en achteraan1.847kgPremium interieur250kWNee, Base P wel tot 500kg
Alsook rode performance remmen, Carbon achterspoiler, verlaagde rijhoogte, track mode

Kleuren

Pearl White Multi-Coat

Solid Black

Midnight Silver Metallic

Deep Blue Metallic

Multi-Coat Red

Velgen

18"

19"

20" (Performance only)

De Tesla Model 3 heeft in de deur vermeld staan dat de optimale bandenspanning 2,9 BAR is. Met 2,7 BAR is de wegligging beter en met 3,1 BAR is de rolweerstand minder, waardoor de range beter wordt. Elon Musk noemt 2,9 en 3,1 als belangrijke waarden. Euromaster, de officiële bandenpartner van Tesla in Nederland pompt de winterbanden standaard op naar 3,1 bar.

Onder de 2,6 bar geeft Tesla een melding dat de bandenspanning te laag is. Dit kan o.a. gebeuren doordat de temperatuur daalt, waardoor de druk afneemt. Is de bandenspanning in augustus of september bijvoorbeeld nog 2,7 of 2,8 bar, dan kan dit in september of oktober zomaar 2,6 of 2,5 bar worden, niet omdat je band lek is of leeg raakt, maar omdat de temperatuur is gedaald. Laat de banden dus iets oppompen tot bijv. 2,7, 2,9 of 3,1 bar (gemeten als ze koud zijn). Tijdens een langere rit, bijvoorbeeld op de snelweg, kan de bandenspanning door de extra warmte in de banden met bijv. 0,2 bar oplopen.

Uitrusting
De model 3 wordt standaard geleverd met een enorm uitgebreide functionaliteit.
Waar je bij andere merken vaak nog tientallen vinkjes, met de bijhorende meerprijs, moet inschakelen voor bepaalde functies te kunnen gebruiken, is het volgende bij een M3 allemaal inbegrepen:

4 jaar garantie op het voertuig
8 jaar garantie op de batterij

• Autopilot
• Automatic cruise control
• 15 inch touchscreen
• Klimaatcontrole
• Navigatie
• DAB+
• Bluetooth verbinding voor telefoon & muziek
• 4 USB poorten
• Stoelverwarming voorin
• vegan leather stoelen
• Inklapbare achterstoelen (40%/60%)
• Automatich dimmende autos/achteruitspiegels
• Automatische grootlichten
• Inklapbare & verwarmde autospiegels, met dodehoekdetectie
• 12-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen
• Persoonlijke bestuurdersprofielen
• Isofix
• Getint glazen dak
• Dashcam functionaliteit
• App connectiveit
• Gratis OTA updates via Wi-Fi
• Stembediening
• Keyless entry (de sleutel is je smartphone via bluetooth verbinding)
• Achteruitrijcamera
• LED
• 6 airbags voorin, 2 zijdelings
• ESP + tractiecontrole
• Emergency Braking Assist
• Bandenspanningcontrolesysteem
• standaard stopcontact oplader
• snellader kabel (2m of 4m of 7,5m)
• Frunk hooks
• Telefoonkabels

Premium
• Interieur verlichting bij je voeten, deuren
• Mistlampen
• Stoelverwarming achterin
• Vloermatten
• Premium audiosysteem (14 luidsprekers, 1 subwoofer, 2 versterkers & immersive sound)
• 1 jaar gratis connectiviteit (Internet streaming, live verkeersweergave, satteliet weergave, webbrowser)
• Homelink
• Frunk mat

De Model 3 2020 heeft ten opzichte van de Model 3 2019 de volgende verbeteringen:
• De deurrubbers en isolatie zijn beter uitgevoerd, waardoor je minder last van windgeruis hebt.
• Er zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd waardoor er minder kans op roest op bepaalde plaatsen is.
• De vloermatten (Premium interior) zijn verbeterd, waardoor deze beter aansluiten op de vorm van de auto.
• Pedestrian Warning System (maar nog niet geactiveerd)

Leveringen
Je VIN-nummer
Het VIN-nummer (Voertuigidentificatienummer) is een uniek nummer waarmee je jouw auto kunt identificeren. Als Tesla je in je account een “VIN toekent”, dan betekent dit dat er een specifieke auto aan jou is toegewezen. Hierdoor weet je zeker dat je binnen afzienbare tijd een auto zult kunnen ophalen.

De VIN is geen willekeurig nummer, maar is opgebouwd uit een aantal onderdelen. De opbouw verschilt per leverancier, voor de opbouw van de Tesla variant kan je terecht op: VIN-Decoder.

Hoe de leveringen in 2020 gaan verlopen weten we nog niet. Dit zal later worden bijgewerkt in deze startpost.
Voorlopig kan je beter nog even informatie halen uit Het grote Tesla Levering topic

Autopilot en Full Self-Driving

AUTOPILOT

Sinds 12 april 2019, worden alle Model 3 standaard geleverd met autopilot.
Tesla Autopilot is een geavanceerd rijhulpsysteem van Tesla met oa. lane-assist en adaptieve cruise control.
Basisregel bij deze, en ook bij de functies van FSD, is dat de bestuurder nog steeds verantwoordelijk is en ten alle tijden de controle moet hebben over het voertuig. Hoofddoel is om de meest vermoeiende taken over te nemen zodat autorijden erg comfortabel wordt, maar ook voornamelijk veiliger voor alle verkeersdeelnemers.

Dit systeem werkt door gebruik te maken van de 8 camera’s die zijn ingebouwd in de auto. Daarbovenop zijn er nog eens 12 ultrasone sensoren alsook 1 radar om een zo goed mogelijk beeld te kunnen vormen van de omgeving.
Om al deze informatie te kunnen verwerken, hebben ze Tesla Vision ontwikkeld. Een deep neural net dat de data en beelden analyseert. Zowel beelden van in de voorgrond als in de achtergrond.
Want het kan best zijn dat je bepaalde functies nog niet hebt, maar Tesla al reeds heeft geactiveerd in schaduwmodus, om zo te kunnen bekijken wat de software zou hebben gedaan in die situatie tov. de bestuurder.

FULL SELF-DRIVING

De uitgebreidere vorm van autopilot met het daarbij horende prijskaartje (€6.400).
Waar autopilot stopt met alle handelingen zodra je andere rijstrook neemt, kijkt je M3 met FSD een stuk verder. En deze functies worden op termijn nog een heel stuk uitgebreider, maar zullen de MCU 2 vereisen (Met de aankoop van FSD, krijg je op termijn sowieso gratis vervanging naar MCU 2).

Autopark
Het automatisch parkeren van zowel parallel alsook achteruit. Geen eigen input meer nodig via het stroompedaal.

Lane change
Het veranderen van rijstrook, momenteel moet je wel zelf nog aangeven via je richtingaanwijzer dat deze actie mag uitgevoerd worden.

Navigate on autopilot
Met deze functie heb je ondersteuning vanaf de oprit van de autosnelweg, totdat je M3 de afrit neemt op basis van je navigatie. Hij stelt zelf voor of hij mag veranderen van rijstrook, door tragere voorliggers etc.

(Smart) Summon
Bij complexere, krappere omgevingen en parkeerplaatsen kan dit wel de oplossing zijn dat je zoekt.

In Europa is er op dit moment van schrijven minder mogelijk dan in de USA met Autopilot vanwege regelgeving. Een omschrijving waarom de huidige regels het gebruik ervan vermoeilijken, en de petitie om er iets tegen te doen kun je vinden via de volgende url’s:
https://secure.avaaz.org/...esla_Autopilot_in_Europe/
https://www.teslarati.com...rictions-explained-video/
https://www.youtube.com/watch?v=SxwrD0MMZxE

Veiligheid

Na het voortbouwen op de ervaring van de Model S en de Model X, voor hun klasse al zeer veilige wagens, hebben ze met de Model 3 een van de allerveiligste auto's op de markt gebracht.
In elke mogelijke categorie van de NHTSA (het officiële Amerikaanse verkeersagentschap) scoorde de auto 5 sterren (wat het maximum is), waaruit de zelfverklaarde award uit voort is gekomen dat je het minste kans hebt op een letsel bij een crash in de M3
Ook bij het IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) zijn de scores van de M3 erg hoog.
In europa kreeg de M3 van NCAP, als je de gecombineerde scores bekijkt, de op 1 na hoogste cijfers. Tesla scoort namelijk nagenoeg maximaal op extra veiligheid dankzij de ingebouwde Safety Assist. Een score van 94% terwijl de 1ste achtervolger maar op een 80% blijft steken.
In elke andere categorie van de NCAP staat de M3 steevast in de top 10 van zijn klasse. Geen twijfel mogelijk dus dat de M3 dan ook de beste (veiligste) auto van 2019 gaat worden.

FULL DATA SHEET PDF RESULTS NHTSA
TEST RESULTS IIHS
MEDIA NCAP - TEST RESULTS NCAP

Accessoires

Door het erg minimalistich, maar rustgevend design van de Tesla moet je natuurlijk goed je best doen om je nog te kunnen laten onderscheiden van anderen. Natuurlijk kan je erg veel verkrijgen bij de officiële Tesla winkel of ga eens langs bij de dichtsbijzijnde SeC. Ze kunnen voor jou een offerte opstellen en wie weet neem je dat dezelfde dag nog mee terug naar huis.

Bij zowel Tesla-Accessoires alsook Tesland kan je in Nederland terecht voor de aankoop en installatie van enkele gadgets voor je M3.
Maar ook via amazon.com; amazon.de en AliExpress heb je enorm veel keuze voor minder geld.

Enkele voorbeelden:

Wil je helpen of heb je suggesties voor de topicstart? Stuur me maar een DM!

Meer lezen?
Handleiding Tesla Model 3
https://www.marklanphen.nl/category/tesla
Unofficial starting guide Model 3
Tesla Motor Club
Reddit Teslamotors

[Voor 255% gewijzigd door bottom line op 20-08-2020 18:09]

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• bottom line
Frequently Asked Questions

EERST EN VOORAL:
Heb je al eens geprobeerd om de handleiding van de Model 3 te lezen? Hier staat ENORM veel informatie in, en kan je erg goed helpen.
Deze kan je ook raadplegen in de auto zelf, via je tablet.
Wil je hem downloaden/printen/bekijken thuis, via volgende link kan je er ook aan: https://www.tesla.com/sit...ners_manual_europe_nl.pdf

Wat is het het beste % om mijn batterij te laden?
50-70% volgens de meeste studies, voor de langste levensduur van de batterij te behouden.
80% is het meest aangename voor een lange levensduur alsook een uitgebreide range.
Maar ook 90% zouden Tesla batterijen vrij goed aan moeten kunnen.
100% doe je enkel het beste wanneer je kort erna vertrekt. Het is erg schadelijk om je batterij voor een langere tijd met 100% te laten staan.

Moet ik bij het eerste gebruik mijn Tesla enkele keren tot 100% laden? En vervolgens diep ontladen tot minder als 10%?
Absoluut niet! Dit zijn trouwens net de 2 waardes die je zoveel mogelijk zou moeten vermijden.

Hebben de motoren van de Tesla een inloop periode nodig?
Nee }) je hebt 100% van de capaciteit al reeds van start beschikbaar.

Ik heb 18". Welke banden heb ik dan?
P235/45R18

Ik heb 19". Welke banden heb ik dan?
P235/40R19

Ik heb 20". Welke banden heb ik dan?
P235/35R20

Wat doe ik met een lekke band?
Je bandenboer bellen of pechhulp. Er is een noodgevallen kit in je koffer, maar deze verpest je hele band en werkt niet altijd. Aan jou de keuze om dit te doen.

Welke winterbanden heb je nodig voor de Tesla Model 3? En welke zomerbanden heb je nodig voor de Tesla Model 3?
Het antwoord is vrij simpel: De Tesla Model 3 is een zware auto met hoge snelheid en hierdoor heb je sowieso Extra Load banden nodig. Daarnaast heb je voor de Mid Range Plus en Long Range zogenaamde V banden nodig, die tot 240 km/uur bestand zijn. Heb je de Performance editie van de Model 3, dan heb je in de zomer de W variant nodig, die tot 270 km/uur bestand is.

In de winter wordt doorgaans een categorie lager gehanteerd voor de Performance, waardoor een V-variant wordt gebruikt. Voor de Mid Range en Long Range varianten wordt doorgaans alsnog een V-variant in de winter gebruikt. Let op dat je met de Performance in combinatie met een V band maar tot maximaal 240 km/uur kunt rijden op bijv. de Autobahn, daarboven wordt het risico op een klapband vergroot.

Tesla levert verschillende merken banden mee met de nieuwe auto’s, zoals Michelin, Hankook en Pirelli. De bandenmaat voor de 19″ banden is: 235/40 R19 Extra Load V (Long Range en Mid Range).

Mijn auto is net geleverd, maar ik zit nog op een oude software. Kan ik dit updaten?
Het beste is gewoon geduld hebben. Tesla voegt stelselmatig auto's toe. Zorg dat je auto af en toe eens Wi-Fi verbinding maakt, en je zal wel eens een melding zien verschijnen in de app.

Waar kan ik zien wat de software versie is van mijn auto?
Kijk in je app, of dit staat ook onder het Tesla icoon van je tablet.

Kan ik met tussenstop navigeren?
Nee. Wil je veel gedetailleerder navigeren, met allerhande laadstops, kijk dan eens naar ABRP. Ook verkrijgbaar via Play Store of App Store

Kan ik mijn batterij voorverwarmen?
Dit kan je op 2 manieren doen. Ofwel navigeer je naar een SuC of een andere laadpaal (maar dan moet je hier al wel eerder hebben geladen - je Tesla onthoud dit, dat dit een laadlocatie is)
Of je verwarmt gewoon de auto voor met behulp van je app, want daardoor zal je batterij ook een klein beetje warmer door worden.

Staan andere laadpunten zoals Ionity in de navigatie?
Nee. Je kan wel via spraakherkenning navigeren naar een Ionity (werkt op basis van google data).

Hoe kan ik zelf best zien waar allemaal laadpunten kan vinden?
Dit is eigenlijk meer informatie dat je kan terugvinden in [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen. Maar om je niet met lege handen te laten vertrekken, Chargemap is er bijvoorbeeld eentje van de mogelijkheden.
Je kan ook volgende site bekijken om gemakkelijk te kunnen filteren op CCS laadstations voor de beste (snelste) laadervaringen in alle landen van Europa: http://laadpaal.energiebewustzeeland.nl/

Hoe kan ik bij andere snelladers laden?
Daarvoor verwijs ik je graag door naar [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen. Je moet sowieso een laadpas/profiel aanmaken bij de gekozen provider.

Hoe kan ik laden bij een SuC (Supercharger)?
Als je geen creditkaart of bankrekening hebt gekoppeld met je account, dan ga je bij je eerstvolgende SeC bezoek deze factuur moeten betalen.
Dit kan blijkbaar tot het bedrag van €150. Na het koppelen met je betaalgegevens gaat dit per supercharge bezoek van je rekening.

Tijdens het snelladen/superchargen hoor ik een luide thunk/knal/geluid bij mijn batterij. Moet ik me zorgen maken?
Nee, dat is 'normaal'. Door het warmer worden van de batterij, ontstaat een drukverschil tussen binnen en buiten.
Die lucht kan moeilijk ontsnappen, en daardoor dat het metaal uitzet. Dit is NIET schadelijk voor de batterij, en gebeurt trouwens ook tijdens afdalingen/stijgingen.
Er is een 'valve' die vervangen kan worden bij de vroegere modellen (tot eerste helft 2019?), maar zelfs dan ga je dit nog steeds hebben.

Mijn laadkabel wilt niet meer uit de auto geraken. App, tablet en weet ik wat nog werkt niet. Wat nu?
Je kan je kabel manueel losmaken! Ter hoogte van je laadpoort, in je koffer, zie je vlakbij je lampje, normaal een zwarte dikkere kabel. Als je daar aan trekt, dan is de laadpoort ontgrendelt. opgelet: zorg dat de kabel al reeds ontkoppelt is van de laadpaal / je auto niet meer aan het laden is

Ik heb bij een SuC geladen. Waar kan ik dat terugvinden / de factuur vinden?
In je Tesla profiel kan je dat terugvinden! Bij je geschiedenis kan je al je bezoeken bekijken en de factuur bekijken.
Factuur is per bezoek, en is niet verzameld per maand.

Ik heb mijn auto geparkeerd en er zijn enkele % afgegaan! Hoe kan dat?
Normaal gezien zou je Tesla 7 maanden mogen stilstaan vooraleer je batterij volledig leeg is. Dit kom overeen met 1% per 2 dagen.
Redenen waarom jou batterij sneller daalt: sentry mode staat op; je kijkt teveel naar de app, waardoor je M3 niet in diepe slaap geraakt; bij het afkoelen van de batterij na een rit, bij een koude nacht.

Premium connectiviteit?
Ja hoor. Kost je €120 per jaar (€10 per maand). Hierdoor krijg je updates op de kaart te zien van hoe het verkeer is. Ook kan je van eender waar gebruik maken van de data verbinding voor Youtube/Netflix/etc.
Tenslotte heb je ook altijd toegang tot Spotify en TuneIn radio voor je HD geluidservaring.

Sentry mode?
Dit is de beveiligingsmodus van de Tesla Model 3. Vanuit 4 camera's wordt je auto permanent gemonitord, en de beelden ervan worden opgeslagen op je opslag. Wanneer mensen te dicht bij je auto gaan staan, gaat de auto ook even flikkeren met zijn lampen. Nadat je terug in je auto stapt, kan je zien hoeveel situaties hij heeft opgenomen. Deze beelden kan je niet terugkijken in je auto.

Heb ik een dashcam?
Ja die heb je zodra je een opslag hebt aangesloten op een van de voorste USB-poorten.
Beelden worden standaard na 3 uur verwijderd, indien je ze niet hebt opgeslagen door bovenaan in het scherm op het cameraatje te drukken.

Wat is de beste opslag voor mijn Tesla M3?
Voor veel rijders is de standaard keuze een kleine USB-stick, maar deze zijn niet gemaakt om veel schrijfacties aan te kunnen, ze gaan doorgaans na enkele maanden al kapot. Het is dus aangeraden om een SSD-schijf van minimaal 216GB aan te schaffen om de beelden op te slaan. Formatteer de SSD-schijf als FAT32 of extFAT partitie en maak hier een map op aan genaamd "TeslaCam". Sluit de schijf aan op één van de voorste 2 USB-poorten en als je alles goed hebt gedaan zie je een dashcam icoontje verschijnen links van het LTE icoon. AANRADER

Kan ik deze SSD ook gebruiken voor mijn muziek?
Ja dat kan! Dan moet je deze SSD in 2 verschillende partities formatteren.

Kan ik mijn account gebruiken via verschillende smartphones?
Ja

Heeft de Tesla M3 Apple Carplay of Android Auto?
Nee

Kan ik extra sleutels of een keyfob aankopen?
Ja tuurlijk. Als je het niet ziet op de website van Tesla, dan kan je altijd eens een mail sturen/bellen/langsgaan bij je SeC.
Hun hebben dit meestal op stock.

Mijn scherm/auto/software doet raar. Wat doe ik het beste?
Probeer eerst om een reset te doen. Dit kan door beide knoppen op je stuur in te drukken.

Wat doe ik met panelgaps, beschadigingen of dingen die kapot zijn gegaan, niet door mijn eigen toedoen?
Zo snel mogelijk een serviceafspraak in plannen en foto's trekken en deze bijvoegen bij je aanvraag.

Hoe kan ik een serviceafspraak plannen in de app?
Probeer eerst het huisnummer in te vullen van de SeC. Daarna de straatnaam. Op een of ander manier moet je het op de Amerikaanse manier invullen.

Ik heb me bedacht voor een M3 te kopen. Wil graag een Duits merk. Wat moet ik doen?
Foei :/ Hier zo snel mogelijk weggaan! Maar deel vooral je ervaring :) Je hebt wel geluk! Bij Tesla kan je je order annuleren en kan je de auto zelfs terugbrengen binnen de 1600km of binnen de 7 dagen na levering!
Kijk hier voor alle voorwaarden

[Voor 19% gewijzigd door bottom line op 23-11-2020 19:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• bottom line
gereserveerd

• bottom line
Heb van die gegevens gewoon de data genomen van de website :P
Maar die data is inderdaad gewoon van voor de 5% upgrade. Moet nog eens nadenken hoe ik dat zou doen.

Acceleratieboost kan ik inderdaad nog wel extra vermelden!

• bottom line
Denk dat hij meer bedoelt, van dat het heeft geregend en de kabel vuil / nat is geworden.
Zou het dan ook niet echt leuk vinden (ok is maar een auto), om dat dan in die stoffen bak te leggen

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
revolution-nl schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:44:
Ik ga straks even richting Duitsland om in wat oudejaarsavond proviand te voorzien :P

Iemand enig idee of ik met mijn Goodyear Ultra Grip Performance + veilig de vmax kan testen O-) . De 225/60/16 zijn goed t/m 240kmh, ik ga er vanuit dat de snelheidsrating voor 18 inch hetzelfde of beter is.

Iemand ervaring met Iontity Salzbergen? Ik neem aan dat de bug met de M3 opgelost is? Tolnegen doet het prima echter is dat een ABB charger, Salzenbergen heeft tritium.
De V variant gaat tot 240 km/uur, de W tot 270 km/uur. Met een SR+ en LR zou je met een V dus veilig de vmax moeten kunnen testen. De bandenmaten zeggen natuurlijk niets over de sterkte van de banden bij bepaalde snelheden, daarvoor moet je dus naar bijv. de V of W rating op de band kijken.

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance | 6340 Wp zonnepanelen

• bottom line
Smart Summon werkt trouwens. Net geprobeerd :P
Op 2 verschillende locaties.
Op 3 verschillende locaties waaronder een winkelparking
Op 4 verschillende locaties. Oprit tem openbare weg doet hij niet (obvious).
Supermarkt parking geprobeerd, een carpool parking geprobeerd, een winkelparking geprobeerd, een lange oprit van een 'cafe' geprobeerd

België

[Voor 88% gewijzigd door bottom line op 28-12-2019 12:38]

• bottom line
Taigu schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:19:
[...]

Ja, dit had je ook kunnen vinden door op "Tesla Model 3 dab+" te Googlen. Tweede hit. Sorry, maar op Tweakers verwachten we wel dat je enige moeite doet voordat je een vraag stelt...

@bottom line kun je misschien wat in de mooie TS hierover zetten?
Staat erin ;)
Uitrusting

• bottom line
Prachtige bronnen (Tesla verkopers).

Zeker die 3x volledig opladen en zo ver mogelijk ontladen is bullshit. Dus dan zal de rest dat ook wel zijn.
Onder de 90% laden is niet aangeraden :')
Waarom laat Tesla dan in de app de 50 tem 90% zien als daily trip?

Effe de volledige conversatie erbij halen tussen haar en Elon

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
TM3P schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 19:01:
[...]

Ik heb een USB Stick van Scandisk geplaatst (van 64GB), deze heeft een maximale schrijfsnelheid van 40mb/s (Tesla omschrijft dat deze minimaal 4 mb/s moet kunnen schrijven) maar alsnog geeft de auto een melding dat niet alle dashclips geschreven kunnen worden omdat de schrijfsnelheid van de USB niet snel genoeg zou zijn. Ik begrijp niet waarom dat een probleem imo voldoet de USB stick ruim aan de eisen die Tesla stelt in de omschrijving. Iemand ook deze ervaring?
Sowieso wordt het afgeraden om een USB-stick te gebruiken, deze zijn niet bedoeld om vaak opnieuw beschreven te worden en binnen afzienbare tijd zal deze waarschijnlijk kapot gaan. Daarom raadt men een SSD-schijf aan, dan krijg je ook geen meldingen over de snelheid meer.

Wil je per se deze stick blijven gebruiken: Deel je de USB-poort nog met iets anders?

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance | 6340 Wp zonnepanelen

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Figaro9 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 20:01:
Hoe maak je een service afspraak in de app?
Ik zie m'n eigen auto en kan deze bedienen etc maar zie nergens een knop om een afspraak in te plannen. Vind zelf dat alle 4 de deuren niet netjes uitgelijnd zijn en iets uitsteken tov de auto.

[...]
Even bij de LM aanvragen of ze dit voor je beschikbaar willen maken.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zie het net ook op Twitter bij iemand langskomen:

Feedback:

[Voor 16% gewijzigd door Taro op 31-12-2019 21:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• bottom line
Kentekenregistraties in jaar 2019:
29.969

eerste achtervolger is de Volkswagen Polo met 13.425 stuks

kentekenregistraties per maand
maandaantal
december 201912.062
november 20193.980
oktober 2019292
september 20195.786
augustus 20191.179

Kleurverdeling

bron: https://www.kentekenradar.nl/

[Voor 3% gewijzigd door bottom line op 01-01-2020 14:00]

• bottom line
CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:11:
@bottom line zijn er ook cijfers bekend van jouw land? Leeft EV daar?
Nop.
Toch zeker niet openbaar. Zal waarschijnlijk over een weekje wel in een krant staan,en zal dat dan wel delen :)
Maar EV rijden leeft hier echt totaal niet. Het groeit, dat wel, maar de vooroordelen hier zitten echt veel dieper dan in Nederland. De status van een BMW rijden is belangrijker als elektrisch en dus goedkoper (of milieuvriendelijk) te rijden.
Hybride daarentegen doet het wel goed. Want dan heb je nog een benzinetank en geraak je nog ver :+
In de eerste helft van 2019 werden 3.452 batterij elektrische wagens ingeschreven in Vlaanderen
(4.601 in geheel België).
33% hiervan kwam dankzij de M3

[Voor 20% gewijzigd door bottom line op 01-01-2020 14:27]

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
NiGeLaToR schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:48:
Rossen jullie ‘m gewoon door de krasstraat of zijn er meer liefhebbers van handenarbeid qua auto wassen?
Met de hand, ik durf de krasstraat (nog) niet aan:

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
BlakHawk schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:31:
[...]

Ik ben een man, wij hebben geen Handleidingen nodig :+
Nee, inderdaad, je frustreert je liever aan bepaalde tekortkomingen die er eigenlijk helemaal niet zijn en gewoon aan een enkele knop of handeling gekoppeld zitten :)
Novadecasa schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:37:
M’n ruitenwisser vloeistof komt niet maar boven.

Iemand hier ook problemen mee?

En ja, ruitenwisser vloeistof net bijgevuld :+
Vuiltje in de leiding?

[Voor 28% gewijzigd door Taro op 01-01-2020 21:39]

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
TheSelfishGene schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:39:
Daarnaast probeer ik te achterhalen of ik hw3 heb, ik zie soms oranje pylonnen in visualisatie, is er een bron waaruit blijkt dat dat betekent dat er hw3 in de auto zit?
Er is geen keihard bewijs van te vinden, maar tot nu toe is de algemene bevinding dat:

- Recente LR's & P's
- Auto's met FSD besteld
- Auto's waar je pilonnen mee ziet

HW3 hebben. SR+ en oudere auto's hebben vaak HW2.5, al lijkt men ook door de oude voorraad 2.5's heen te raken.

Dus je hebt zeer waarschijnlijk HW3.0, omdat je een LR hebt, een recente auto hebt, FSD hebt en pilonnen ziet.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Intronic schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 08:47:
Ja dat doe ik ook zeker. Alleen vind het fijn als het stuur ook warm is, wat zou nou dat kosten? Misschien is er aftermarket beschikbaar :P
[...]
Het mooie is dat je je bij >25 dingen in de auto kunt afvragen wat dat nou zou kosten voor Tesla en samen is het zo maar >5.000 Euro (neem ook R&D, softwareondersteuning en loonkosten mee, niet alleen het materiaal), waarbij het ook nog eens per persoon verschilt wat de toegevoegde waarde ervan is. Dat is natuurlijk waarom de klassieke automakers opties beschikbaar stellen, waardoor de grote groep niet voor (in hun ogen) onnodige extra's hoeft te betalen die een kleine groep wil hebben.

Benieuwd of Tesla ooit zal overstappen naar meer opties zoals ze met de trekhaak hebben gedaan, alhoewel dat echt een item is waardoor iemand wel of niet een auto aanschaft.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
BlakHawk schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:04:
[...]

Model S en X hebben ook gewoon stuurverwarming en een automatische kofferbak...
Dus extra kosten zijn beperkt.
Ja, en die hebben wél luchtvering, een warmtepomp, de X heeft openvliegende deuren, die zijn er allemaal al, dus de extra kosten daarvan zijn ook beperkt O-)

Ik geef niets om stuurverwarming of een automatische kofferbak, maar wel om die warmtepomp en luchtvering. En zo begint het, maal 100.000'en auto's ;)

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
@BlakHawk Op kleine schaal wel, op grotere schaal niet. Je kunt systeem A van auto B niet zomaar in auto C zetten, daarnaast moet je het ontwikkelen, bestellen/assembleren, aanvoeren, iemand op je productielijn trainen, voorraad aanhouden op alle locaties wereldwijd, service op verlenen, revisies uitbrengen, etc. etc.

Ik begrijp echt wel wat je bedoelt, maar in de praktijk kan 1 extra onderdeel je miljoenen per jaar gaan kosten en dat moet ergens vandaan komen. Doorbelasten aan klanten kan, maar dan was misschien 1 op de 2.500 mensen wel afgehaakt omdat het totaalbedrag te hoog werd ivm leasebudget (ik noem maar een voorbeeld), je moet dus weloverwogen keuzes maken.

Vanuit mijn werk zitten we ook vaak met een dergelijk dilemma: Rusten we ieder stukje elektronica wel of niet standaard uit met nuttige functionaliteit X? De kostprijs per stuk gaat "maar met 1 Euro omhoog", maar je moet hier wel je firmware op aanpassen, software tegenaan laten praten, het kan kapot gaan, etc. etc. en daarnaast kan je die keuze 10x maken, met +10 Euro per product tot gevolg, waardoor je concurrentiepositie in de markt verslechtert.

Wat ik hiermee probeer te zeggen: Onderschat de impact van dergelijke schijnbaar kleine zaken niet als je ze op een dergelijke grote schaal gaat inzetten. Nog even los van of je het wel of niet aan klanten doorberekent. Je noemt sowieso 2 mooie opties hoor en lees mijn reactie even met een knipoog, want ik begrijp je helemaal, maar als ik Tesla was zou ik exact hetzelfde hebben gedaan in deze fase van het bedrijf als je nog geen winst maakt, snel wil produceren en de vraag er toch wel is.

Bij mijn vorige auto heb ik al 2x meegemaakt dat de veer van de kofferbak stopte met werken en mij zelfs ging tegenwerken om deze handmatig te sluiten / open te duwen. Heeft Ford dus 2x een servicebeurt en 2x veren gekost.
DeEeekhoorn schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:28:
[...]

Wat...? Lees ik dit nou zo verkeerd of weet je niet dat je gewoon je handen onder de rand van je kofferbak kan duwen voor een drukknop om de kofferbak open te maken?
Hij gaf gisteren al aan de handleiding niet te hebben gelezen, dus het zou mij niet verbazen.. -> Ah, gelukkig, alleen het sluiten, pfoe :)

[Voor 16% gewijzigd door Taro op 02-01-2020 09:40]

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
BlakHawk schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:29:
[...]
Hebben jullie allemaal de complete handleiding doorgespit?
Doe ik eigenlijk nooit :+
Nee, maar ik kom er tot nu toe nog mee weg ;)

• bottom line
mcetweaker schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 18:34:
Als ik richting aangeef voor een lange change op AP krijg ik ook een melding dat ik klein beetje moet sturen. Ik dacht dat richtingaanwijzer voldoende was?
Klopt. Op zich maakt het niet uit wat je met je stuur doet, het systeem moet alleen weten of je het stuur nog vast hebt. Dus je kan even goed naar rechts wat drukken als je naar links richting geeft.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:00:
Is het mogelijk om ergens de batterijtemperatuur te zien? Ik ben benieuwd bij welke temperaturen regeneratief remmen wel of niet werkt.
Kijk even op bijv. YouTube de video's van Björn, hij doet dit via een app en leest via een module de Tesla waardes uit, die via Bluetooth op de telefoon binnen komen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Figaro9 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:09:
Ik heb dit bakje ook, zit perfect. Onder het bakje heb je nog steeds ruimte om spullen te bewaren die je niet zo vaak nodig hebt en het bakje hangt daarboven voor de dagelijkse zaken.

Gewoon bestellen.

[...]
Vervangen jullie daarmee het bestaande bakje, of zat daar bij jullie geen bestaand bakje?

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
@marcel h Ik bedoel het bakje onder de armsteun, ik zie hier en daar reacties waaruit het lijkt dat men hem toevoegt ipv vervangt. Voorin heb ik inderdaad ook geen bakje, tenminste, nog niet, want ik wist niet dat die bestond, hij is nu besteld :)

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
TM3P schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:00:
Zijn er meer mensen met een M3-Performance die bij hoge drempels de onderkant van de auto hebben geraakt? Ik heb het nu al 2x gehad en dat terwijl ik toch echt redelijk rustig reed, de ene keer was bij een hoge drempel in een woonwijk en de andere keer reed ik in een kuil. De auto is dus best laag, zeker bij de P uitvoering. Dus voor alle P-rijders: oppassen met hoge drempels of diepe kuilen.
Eén van de redenen voor mij om de Base/Stealth Performance te kiezen ipv verlaagde P :)

Voor op het circuit zeker leuk dat hij verlaagd is, maar in de dagelijkse praktijk heb je daar weinig aan en kent het eerder nadelen dan voordelen.

@DaCoTa Is dat voor de bak voorin of onder de armsteun? -> Thx, helder.

[Voor 3% gewijzigd door Taro op 03-01-2020 11:16]

• bottom line
Een filmpje dat velen onder de nieuwelingen nog niet hebben gezien vermoed ik.
Hoe doet de TM3 AWD het tegen een Duits topmodel met 4wiel aandrijving.

• bottom line
PdeBie schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:22:
[...]

En wat testen ze hier dan?? Snap het doel van de test niet.
Als bepaalde wielen geen grip hebben, of je nog weg kunt geraken op eigen kracht.

[Voor 18% gewijzigd door bottom line op 03-01-2020 14:28]

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
De Model 3 in China is 10% in prijs verlaagd en er zijn een recordaantal Model 3's verkocht (87.000 geproduceerd en 92.600 verscheept) het afgelopen kwartaal, mooi nieuws :)

Des te meer er verkocht worden, des te beter de software, afwerking, etc. worden omdat Tesla erbij gebaat is om het niveau omhoog te schroeven. En van mij mogen er in Nederland wel wat minder worden verkocht, tijdens een uurtje rijden vandaag minimaal 10 M3's gezien...

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Novadecasa schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 22:10:
[...]

Zit hier de laadaansluiting nu in het midden onderaan? Dat lijkt mij vrij onhandig :?
Kabelaansluiting zit achter de plaat en bovenin, maar is een draadloze lader, dus geen kabels meer in de telefoon nodig.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Sunri5e schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 07:56:
Sentrymode staat hier aan en functioneert ook. Echter laat hij niet op het display zien dat hij filmt. Het scherm blijft zwart. Deze zou toch een melding moeten geven?
Als je weer instapt zie je hoeveel meldingen er zijn geweest. Daarnaast moet hij als je de auto dichtbij benaderd of open probeert te maken, zonder geldige sleutel, een rood alarmlicht op het display laten zien.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:19:
[...]

Die optie is er: laten wrappen :)
Of "chrome delete".

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:23:
[...]

Is dat wat anders dan wrappen dan?
Nee hoor, vandaar ook de "Of", wilde alleen de term die er ook wel voor gebruikt wordt even toevoegen :)

Uiteindelijk wrap je inderdaad de chromen rand, maar "chrome delete" is de term die veel bedrijven gebruiken voor de actie waarbij ze de chromen rand wrappen en niet de volledige auto wrappen.

Gelukkig heeft de Model Y dit standaard al, ziet er een stuk beter uit.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
@aschja Voor de zekerheid: Lease vanuit je fulltime baan is niet mogelijk?

Als aanvulling op @ybos: Gebruik je de auto los van voor je fulltime baan ook voor je eenmanszaak of voornamelijk/alleen privé? Want je mag natuurlijk niet zomaar een privé auto op een zaak gaan zetten zonder dat hij daarvoor ook daadwerkelijk wordt gebruikt.

@DaCoTa Bij zwarte randen horen wat mij betreft ook zwarte/antraciet velgen. De Model 3 wit of rood met grijze P velgen en spoiler icm chrome delete vind ik bijvoorbeeld erg mooi, de Model 3 zwart met chrome delete is ook alleen mooi met grijze/zwarte velgen (mijn smaak uiteraard). Heb je de normale velgen, dan zou ik ook het chromen randje houden.

[Voor 33% gewijzigd door Taro op 04-01-2020 21:45]

• bottom line
@aschja
Als je geen andere investeringen / kosten kan maken dit jaar, om ervoor te zorgen dat je je omzet verder kan laten groeien, waarom niet :)
Dan heb je een leuke auto, en je moet veel minder belastingen betalen volgende jaren.

Of het aan te raden is, kans is groot van niet.
Gebruik je dikwijls een auto? Hoeveel km rijd je op een jaar? Als je maar afstanden doet van 30km per dag ofzo, zou ik echt wachten tot over een jaartje om te kijken waar je dan staat. En nu nog met je hybride verder sjokken.
Je hebt enkel een bedrag geleend bij de bank voor de auto zelf te kunnen aankopen? Dus je zou op zich die auto onmiddellijk kunnen verkopen? Op zich maar 2 jaar oud, dus nog wel goed verkoopbaar waarschijnlijk :)

Tesla verdwijnt niet he ;)

[Voor 26% gewijzigd door bottom line op 04-01-2020 21:49]

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
ybos schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:44:
[...]

Tijdje terug voorbij gekomen, er is een uitspraak van de rechter dat je met 500km per jaar de auto al zakelijk mag bestempelen. Dat red je redelijk makkelijk.

https://www.sra.nl/Nieuws...B26134AA094FEC17BE27B855B
Ja, maar:

Let op!
Wordt een bedrijfsmiddel dus minder dan 10% zakelijk gebruikt, dan is het uitgangspunt dat het verplicht privévermogen is. Andersom is een bedrijfsmiddel als uitgangspunt verplicht ondernemingsvermogen als het minder dan 10% privé wordt gebruikt.

Het is dus niet zo dat als je 501 km/jaar zakelijk rijdt met je privé auto dat het dus een zakelijke auto mag zijn, het gaat wel om de verhouding zakelijk vs privé.

Maar inderdaad, het kan dus al wel vrij snel aantrekkelijk zijn. Gewoon veel eindejaarsgeschenken bij je klanten brengen voor extra km's :)

• bottom line
kv83 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:48:
Over die investering. Wat hierboven gezegd wordt pretty much. Ik zelf kon de investering alleen maar maken met 35.000km per jaar. Op dat moment gaat het echt aan tikken wat betrefd elektriciteit tov benzine als "brandstof"

Het beste is gewoon doorrekenen.

Incentives zijn geen wegenbelasting, geen btw (als ie volledig op de zaak komt), MIA-aftrek (dubbel aftrek, fight me!), kosten op zaak ipv prive.

Nadelen zijn uiteraard dure auto, duurdere verzekering, bijtelling
Maar natuurlijk, als hij die op zaak wilt kopen, is dit jaar nog wel aangeraden. Na dit jaar stijgt dit nog eens met een +€1.300 (voor een SR+).
Het jaar nadien aankopen (in 2022 aankopen) nog eens €1.600 erbij. (Nu een €4.480)

[Voor 5% gewijzigd door bottom line op 04-01-2020 22:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
DennusB schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:23:
Weet iemand of er ergens een optie verstopt is waardoor Sentry Mode alleen aangaat als hij aan de lader hangt?
Die is er helaas niet, je zou hiervoor zelf iets moeten programmeren via de API verwacht ik.

Een andere optie is om te spelen met de favoriete locaties, als je regelmatig op dezelfde plaatsen niet aan de lader staat, dan zou je die aan je favorieten kunnen toevoegen om daar Sentry uit te zetten. Dat betekent automatisch dat Sentry op alle andere plaatsen dus wel aan staat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bottom line
BlakHawk schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:37:
[...]

En dan heb ik nog een Android telefoon nodig...

Edit:
Op Facebook lees ik dat ze bezig zijn met iOS app
Kijk anders eens op Marktplaats ofzo voor een chinaphone? Xiaomi bijvoorbeeld, daarmee ben je niet zoveel geld kwijt.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
@Max56 Dat zoemen en max 1-2 km/uur laden heb ik hier ook last van, maar dan wel via een 32A laadpaal. Onverklaarbaar, het zoemen is vanaf >5 meter hoorbaar en ik heb inmiddels tig keer gecontroleerd of climate control uit staat. Als dat aan staat, dan laadt de auto in normale omstandigheden ook meer dan 1-2 km/uur, dus die factor kan ik doorstrepen.

Dit probleem is bij mij 2-3 updates geleden begonnen, zit nu op 50.7, bij jou ook ongeveer?

Het zoemen is het best hoorbaar via de wielkasten aan de voorkant, bij jou ook? De volgende keer doe ik de frunk wel even open om het beter te kunnen lokaliseren.

Edit: Hier mijn post van 27-12-2019 over dit probleem met daarin het geluid opgenomen: Taro in "Het grote Tesla topic - deel 2"

[Voor 11% gewijzigd door Taro op 05-01-2020 13:45]

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
@Foody Hoe vaak kijk je met de app hoeveel range er nog resteert? Eens in de 24 uur, of vaker?

@me1299 Mijn auto slaapt binnen 20 minuten, ondanks actieve Wifi-verbinding.

[Voor 29% gewijzigd door Taro op 05-01-2020 16:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Foody schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:59:
[...]

Vandaag 2 keer (km stand ivm administratie). Kan ik hem in slaap forceren?
Nee, maar iedere keer als je kijkt haal je de auto uit de slaapstand... En dat kost hier iedere keer minimaal 4-5 km, nog even los van de extra energie die de auto verbruikt voordat hij weer in slaapstand gaat... Je bent hierdoor dus zelf range aan het verminderen.

Slaap forceren kan je alleen door de app niet te gebruiken :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bottom line
3DDude schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:43:
Welke (goedkope) controllers raden jullie aan voor de Model 3?
Ik wil wel is spelletjes doen bij het opladen :)

Note: Steamlink controller - werkt niet dus.
+ @BlakHawk
+ @3DDude
https://www.aliexpress.com/item/32953765676.html?

• bottom line
mso schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:22:
Ik kwam er vandaag achter dat je niet 2 telefoons (1 zakelijk en 1 privé) tegelijk kan koppelen. Nu moet ik constant handmatig switchen. Weet iemand of dit in een update nog verholpen gaat worden?
Wanneer zou je wel 2 telefoons kunnen koppelen?
Enige wat ik ooit heb gezien is dat je 1 toestel kan gebruiken voor muziek en dan de andere voor telefoon, maar niet beide voor telefoon.

Zou gewoon een dual-sim smartphone kopen ;)

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
knights16 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:50:
Ben nu aan het laden en vroeg mij af of het voorverwarmen morgenochtend qua stroom uit de laadpaal gaat? De auto is dan allang klaar met opladen maar is nog verbonden met de laadpaal. Of ben ik 'gedwongen' om met de optie van gepland vertrek te werken..?
Als de auto nog aan de paal staat en de laadsessie actief is, dan gaat voorverwarmen via de paal en niet via de accu.

• bottom line
mso schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:15:
[...]

Ik zie nog wel gewoon andere auto's op het scherm + lijnen en snelheid
Die zie je altijd.
Je zal wel iets hebben gedaan dat niet netjes was ;)

• bottom line
mso schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:17:
[...]

Like? Te hard niet want de autopilot hield de snelheid die maximaal toegestaan was. Heeft het te maken met handen aan het stuur oid?
Kan goed zijn. Als autopilot beslist dat je deze rit niet meer mag rijden met autopilot, heb je iets te uitgebreid gebruik gemaakt van de autonome functies. Dat ligt niet aan een bug.
Iets meer druk zetten op het stuur als je regelmatig nags/meldingen krijgt van het scherm.

[Voor 4% gewijzigd door bottom line op 07-01-2020 23:20]

• bottom line
BlakHawk schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:17:
[...]

Ja klopt, ik denk dat mijn volgende EV toch wel tussen de 100 en 150 kWh moet zitten.
Renault Zoe dus?
Enkel de Ioniq is nog zuiniger als de M3.
150 haal ik trouwens zelfs nu in de winter, als ik 90 rijd op de autostrade.
[...]

Nee ik rijd nu iedere dag zonder verwarming en dan haal ik met rustig rijden 180wh/km. Zuiniger wordt hij echt niet.
Je hebt zelf voor 19" gekozen in plaats de zuinigere 18" aero velgen. Don't forget that.

• bottom line
BlakHawk schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:39:
[...]

True!
100kWh-150kWh als in capaciteit van de accu!
Niet het verbruik...
Ahzo. Dacht auto met een verbruik tussen die 2 cijfers. Niet naar eenheid gekeken.

• bottom line
TesSLa schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:18:
[...]

Ik rij in de winter (en het najaar) eigenlijk altijd met handschoenen aan :D
Dus daar heb ik geen last van.

We hebben de auto standaard op 18,5 graden staan, lucht op standje 3, airco uit. Soms bij vertrek nog even voorruit- en achterruitverwarming aan. In de winter hebben we toch onze jassen in de auto aan en het zijn relatief korte stukjes.
Dit deed ik ook in mijn hybride Yaris, en zo kon ik best zuinig rijden op een comfortabele manier.

Op dit moment zo'n 650 km gereden. Vooral woonwerk verkeer. Gemiddeld verbruik sinds begin is nu 191 kwh/km.
@BlakHawk ook een LR met 19'

Wel loop ik tegen het volgende probleem aan. We hebben 1 account met 2 telefoons. Die van mijn man en mij. (Ik iPhone 8 Plus). Beide telefoons zijn gekoppeld als sleutel en met ons eigen profiel. Naar de auto toe lopen en ontgrendelen gaat altijd goed. Maar het lukt me nooit om de auto automatisch te laten vergrendelen als ik wegloop. Het resulteert er altijd in dat ik onhandig op de parkeerplaats in mijn handtas loop te rommelen en dat ik de app weer moet openen. Mijn mijn handschoenen aan :X

De handleiding zegt dit :

[...]

In mijn beleving zijn deze puntjes niet van toepassing

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Na hoeveel meter heeft de auto door dat de telefoon niet meer in de buurt is?
Soms 5m, soms is dat een 12m.
Heb je het geluid aanstaan?

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
kv83 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:34:
[...]

Zat bij mij gewoon ruitenvloeistof in hoor? Gebruik het redelijk vaak.
Hier ook, wel inmiddels al een keer bijgevuld, gaat altijd hard in de herfst en winter...

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
MrBasta schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 17:32:
[...]

Jij bent toch die fanatieke poetser - of haal ik nu mensen door de war? :D
Nog tips voor een merk ruitenwisservloeistof? Ik had een tijd geleden bij de supermarkt wat meegepakt maar die gaf een soort waas over de voorruit heen die tot vervelens toe bleef uitvloeien ;(
:)

Fanatieke poetser valt wel mee, pas 3x een auto met de hand gewassen in mijn hele leven en dat in 4 maanden tijd, maar die post was idd van mij ;)

Ik heb er volgens mij nu ruitenwisservloeistof van een bekende bouwmarkt inzitten, toevallig omdat mijn vrouw daar werkt. Werkt tot nu toe prima.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Bever! schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:42:
[...]

Er staat 2.9 bar in mijn portier? Waarom zo veel?
Dat is een algemene waarde, ieder merk en type band vereist weer een andere waarde om de optimale vorm te krijgen. Deze waarde kan je vaak wel ergens online vinden.

Ik zie in ieder geval een trend om de zomerbanden tussen 2.7 en 3.1 op te pompen en winterbanden tussen de 3.0 en 3.3. Hoger zou ik zelf niet gaan en zorg er in ieder geval voor dat ze alle vier ongeveer gelijk zijn.

• bottom line
Teslalrp schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:51:
Zijn er ervaringen van tweakers die automatisch inparkeren als optie hebben?
What do you wanna know?

• bottom line
Teslalrp schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:00:
Ik weet eerlijk gezegd niet of dit nu standaard is bij AP. Gebruikershandleiding gelezen maar kan het nog niet goed vinden.
Hoort bij het FSD pakket

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
@thewizard2006 Ik heb regelmatig hetzelfde "probleem", 0 km/uur, maar wel stroomverbruik. In het begin "zoemt" de auto, het beste hoorbaar in de wielkasten of bij de frunk. Waar in mijn geval die 7 kW heen gaat mag Joost weten, waarschijnlijk wordt dat ergens omgezet in warmte en gezoem om daarmee verloren te gaan, maar na >10 minuten en gewoon iets anders doen begint de auto uiteindelijk toch met laden.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
@Remz Heb je daar een bron van?

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
@Remz Ah, wist ik niet. Dan gaan we er maar vanuit dat dat de oorzaak is, want vóór de wat lagere temperaturen en 3-4 firmwares geleden had de auto hier nog geen last van. En gelukkig start hij wel met laden, maar niet direct.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
@Navi Dat is inderdaad met V3 van de Superchargers het geval, nu zitten we hier nog op V2.

• bottom line
revolution-nl schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:52:
[...]

Als toevoeging weet iemand of er ook aftermarket PWS systemen beschikbaar zijn?
Ik heb nu al een paar keer gehad dat mensen je niet horen en niet dus aan de kant gaan. Claxonneren vind ik net iets te asociaal dus een aftermarket systeem met draadloze bediening zou perfect zijn.
Raam open zetten en je hardstyle muziek lekker luid afspelen :+

+ Pet opzetten natuurlijke

[Voor 3% gewijzigd door bottom line op 13-01-2020 18:25]

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
thewizard2006 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:18:
Kaprun Oostenrijk.
de LM kwam inderdaad zelf ook met plugsurfing. Zal ik eens naar kijken. (Ah ik zie net dat je daar wel voor moet betalen dus.)

Best nog wel een weg te gaan he als je zoveel verschillende passen etc nodig hebt om ergens te komen :D
Over 3 maanden ga ik naar Italië, ik heb inmiddels de Plugsurfing, Maingau, Ionity, InCharge en Nextcharge passen in de auto liggen, of de App ervan geïnstalleerd. Ik wacht alleen nog op het ontvangen van een Italiaanse pas waarvan ik de naam niet meer weet. Nu een aantal locaties geselecteerd met laders of in de buurt van SuC's, op de heenweg een keer overnachten in het Marriott hotel in Basel met de SuC's voor de deur, komt vast helemaal goed :) In dit soort gevallen ben ik echt wel blij een Tesla met SuC netwerk te hebben en geen EV waarmee je 100% op andere laders moet vertrouwen, nu is dat een extraatje.

• bottom line
carpebios schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:00:
Ik zag vandaag deze video. Daar voor moet je dus ook FSD niet aanschaffen.
Bedankt voor het delen van deze 15 minuten durende spam. Ga ik dus niet helemaal zien.

Dank voor het delen van je mening over de post van een andere gebruiker, volgende keer graag inhoudelijk reageren.

[Voor 142% gewijzigd door deepbass909 op 14-01-2020 10:23]

• bottom line
GeeMoney schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:38:
[...]

Ik snap dat het met je Tesla bril lastig te bekijken is maar hij laat toch op een “grappige” manier zien dat er toch ook nog wel wat kinderziektes inzitten en dat er dus werk aan de winkel is.
Het gaat niet over mijn Tesla bril grapjas.
Het gaat over een 15 minuten video die waarschijnlijk makkelijk in 2 minuten had kunnen verteld worden.
Als er al teminste verwezen werd naar wat er faalt, welke moment in de video, dat is iets anders.

Nee gewoon, 15 minuten, kijk ze zelf maar.

Gelukkig heeft de E-Tron geen kinderziektes

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
naii11 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:00:
[...]

Door de AWD. Performante heeft AWD neem ik aan?
Performance is ook AWD idd.

• bottom line
kdeboois schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:51:
[...]

Die zouden bij zo'n super EV toch op het mooie scherm moeten verschijnen ?
Waar staan de laders in de navigatie bij een E-Niro?

• bottom line
kdeboois schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:13:
[...]

Via Android Auto en ABRP op het scherm.
Android auto is niet vanuit de orginele navigatie.
Dat is een oplossing die er is gekomen voor automerken omdat hun orginele infotainment brak is.
Dan kan je even goed in de navigatie van Tesla "Fastned Tilburg" invullen bij wijze van spreken. Met een omweg geraak je er ook.

@CyBeRSPiN
Zal er werk van maken ;)

[Voor 4% gewijzigd door bottom line op 16-01-2020 18:33]

• bottom line
wasntme2 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:27:
Voor diegenen die een harde clunk horen tijdens het snelladen alsof de bodem eronder uit knalt. Nee dat is niet normaal. Bij mij zijn de battery breathers vervangen. Ik had een print bij me van een service rapport die ik op internet had gevonden, dus konden ze niet onderuit met "is binnen specificatie".
Wordt grappig, want zelfs met het vervangen ervan kan die clunk blijven gebeuren.

• bottom line
Het eerste wat mensen zeggen steeds bij een ongeval is dat de Tesla versnelt is of het helemaal zelf doen.
Bijvoorbeeld:
https://gocar.be/nl/auton...sel-wie-liegt-er-12120758

Bij Toyota hebben ze zelfs een keer gezegd dat het aan de vloermatten lag zodat ze niet moesten uitleggen dat het aan de achterlijke autobestuurders lag.
En als je op Google eender welk merk ingeeft met accelaration problem, vind je overal gegevens over.
Veel geblaat dus.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Snarf70 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:11:
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom de meeste van jullie voor 3 fase laden gaan, toch extra kosten als je meterkast daar niet op voorbereid is. Ik laad thuis nu op 1 fase zonder verzwaring in de meterkast en haal 22-23 km/u. Met een gemiddelde stilstand van minimaal 12 uur in de avond en nacht komt er dus ruim 250 km aan range bij. Meer dan genoeg om een gemiddelde werk- of weekenddag op te vangen. Staan jullie altijd onder de 100 km range bij thuiskomst? Of slapen jullie te weinig? 😉
Ik heb 1x40A en een 1-fase zonnepanelen omvormer, daarom voor een 1x32A lader gegaan met +-44 km/uur. Als ik bijv. 1x25A had gehad, dan was ik wel voor 3x25A gegaan. Voordeel van sneller laden is overigens ook dat je dit volledig tijdens het daltarief kunt doen (met dank aan de uitgesteld laden optie van Tesla, of bijv. een Zappi lader) ipv dat je al in het piektarief moet starten. Tientjes verschil per jaar, maar toch :)

Ja, het is doorgaans meer dan voldoende, maar soms kom je 's avonds wat later thuis van een lange rit en moet je de volgende ochtend weer vroeg ver weg zijn met op de eindlocatie geen laadmogelijkheden, dan ben ik er erg blij mee dat het sneller gaat, maar inderdaad, in >95% van de gevallen is 22 km/uur ruim voldoende.

Je weet overigens ook nooit wanneer zich ineens een spoedgeval voordoet, dan wil je gewoon dat de auto (snel) eerder vol zit.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Ivm een vakantie waarbij we op veel verschillende plaatsen gaan overnachten wil ik graag snel en makkelijk de bagage kunnen verplaatsen tussen achterbak en huisje. Een set van 5 tassen voor in de kofferbak lijkt mij op zich wel handig, maar om daar nou +-300 Euro voor te gaan betalen vind ik teveel van het goede. Via AliExpress, Wish, etc. kan ik deze Model 3 tassen bijvoorbeeld niet vinden, maar misschien gebruik ik de verkeerde zoekopdracht.

Uiteraard kan ik ook een paar normale reistassen kopen, maar mocht iemand ze ergens goedkoper weten te vinden dan hoor ik dat graag!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
@Stef87 Helaas, die hebben ze ook niet.

• bottom line
PatrickvZ schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:26:
Heeft iemand een idee hoe de Tesla Dashcam/Sentry Mode exact zou moeten werken?
Ik merk namelijk dat de camera's altijd blijven opnemen. Ook wanneer de auto geparkeerd staat en Sentry mode is uitgeschakeld.
Vandaag thuis aan gekomen en de auto geparkeerd. Na ongeveer 1,5 uur de USB stick uit de auto gehaald en onder de map "Recent" staan de beelden van het laatste uur dat de auto geparkeerd stond.
Auto blijft dus altijd opnemen ook al staat Sentry Mode uitgeschakeld.

Wat ik zo op internet kan vinden zou de camera uitgeschakeld moeten worden wanneer de Tesla geparkeerd staat en in slaapmodus gaat. Dit lijkt dus niet te gebeuren.
Ik heb dit niet eerder gezien dus het zou misschien ook nog een bug kunnen zijn in een nieuwe software versie?...
Nee is geen bug.

Camera slagen inderdaad altijd alles op (behalve als je auto in diepe slaap is). Beelden ouder als 2 (of 1,5 blijkbaar) uur worden gewoon verwijderd van je opslag.

Dat is niet het geval wanneer je op het camera'tje drukt tijdens het rijden, of sentry mode hebt opstaan.
Dus bij een ongeval moet je nog op het camera'tje drukken, of je USB er snel uithalen voor de beelden.

Dus nu jij gewoon USB hebt eruit gehaald, heb jij die beelden van 2 uur geleden inderdaad nog. Had je dat 5uur later gedaan, dan had je nog beelden van die 2 uur ervoor. Tijdens het rijden of parkeren maakt niet uit.
Daarom raadt iedereen een SSD aan, want een USB kan al die schrijfacties niet aan (bij mij werkt mijn USB gelukkig nog na 10 maanden^^)

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Inspired schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:33:
[...]

Dit is echt niet (meer) in alle gevallen zo. Mijn auto zit thuis altijd aan de WIFI en hij slaapt in principe altijd binnen 15m. Wellicht was dit ooit een bug, of hebben ze wat aangepast, maar tegenwoordig blijft hij niet 2 uur wakker.
Same here, binnen 20 minuten slaapt de auto, ook met Wifi verbinding.

@Tomas_ Dat is op zich een optie, maar ik vermoed dat de hoogte en breedte dan niet efficiënt worden gebruikt. Gelukkig geen enorm probleem, maar hoopte dat ik een Model 3 set voor max 150 Euro ergens zou kunnen vinden, want dat is ongeveer vergelijkbaar met een aantal standaard tassen.

[Voor 25% gewijzigd door Taro op 22-01-2020 10:10]

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Heb hem voor nu even gepind, zal later aan de startpost worden toegevoegd.

@ChillPascal Je kunt inderdaad overal marges inbouwen voor extra zekerheid. Bijvoorbeeld het extra gewicht verhogen, het gemiddelde verbruik verhogen, temperatuur verlagen, marge inbouwen bij aankomst/vertrekpercentages, etc. En dan is het zeker haalbaar en kan je misschien ook nog een keer een lange file meepakken :) En voor de zekerheid kan je altijd alleen op SuC's navigeren, met voor de zekerheid eventueel een tussenliggende Ionity die je meepakt als het nodig blijkt te zijn.

[Voor 52% gewijzigd door Taro op 22-01-2020 16:49]

• bottom line
PatrickvZ schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:50:
[...]

maar krijg de laatste tijd steeds vaker de melding dat hij de beelden niet kan wegschrijven omdat de snelheid niet hoog genoeg is.
Dat betekent dat je USB stick zo goed als vol staat. Dan krijg ik die melding ook :)
FF leegmaken en hij gaat terug goed.

• bottom line
Idd. 64 is niet genoeg meer. 128GB is toch wel het echte minimum dat je moet hebben.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
amahusu schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:46:
[Afbeelding]

https://www.thenewaero.com/

love it or hate it? :P

9,9% less overall drag
94% less side force
30% less air moved by wheel

:o

https://www.thenewaero.com/efficiency/
Hate, lijken wel putdeksels.

• bottom line
Master_G schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:35:
Sinds gister krijg ik mijn frunk niet meer open. Hij blijft op 3 cm kiertje hangen. En mijn oplaadstekkers liggen erin :'(
Het ergste is nog dat een afspraak bij SeC niet eerder dan 10feb kan. Service op locatie pas vanaf 18feb

Ik heb al geprobeerd met tiewraps te vissen naar de haak om hem los te krijgen, allerlei variaties icm met de ontgrendelknop geprobeerd, geen soelaas. Vele filmpjes gekeken maar krijg hem niet open }:|

Iemand tips?
Heb je iets speciaals gedaan met je frunk?
Opladen aan een snellader met kabel dan zeker? :P

• bottom line
Master_G schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:32:
Nee niks speciaals. Zo ineens niet meer te openen.

Hmm ik ga nu dit maar eens proberen: YouTube: How to open a stuck frunk on a Tesla Model 3

Wat gepriegel: HA! open!! Yesssss oOo
https://ibb.co/0KQ0zZH
Rare koevoet :+
Maar wel goed! Dan weten we dat ook weer hoe dat oplosbaar is.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
BlakHawk schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 04:10:
[...]

Hahaha, nee hoor :+

RS6 en RS3 lukken het ook.
Been there, done that....
Van een LR ja, niet van een P...

Dat is ook het lastige van debadgen, bij de cover van het filmpje zie je niet wat voor model het is, in de titel laten ze het ook weg.

[Voor 22% gewijzigd door Taro op 25-01-2020 10:44]

• bottom line
KRGT schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:51:
Is de model 3 de nieuwe Golf GTI?

Ik zat er aan te denken om er ook nog op in te stappen, maar gezien de laatste berichten hier, maar ook het rijgedrag in het algemeen op de snelweg (rij 50k per jaar) ga ik er denk ik toch vanaf zien.
Tuurlijk niet ;)
Dat zijn personen met een grote mond en graag snel optrekken en over opscheppen, en even later hier komen klagen dat het verbruik tegenvalt.
Enige wat ik nodig heb: kom ik aan en liefst zonder onderweg te laden.

De model 3 is, naar mijn idee, echt een ideale auto om rustig/relaxed erg lange km'ers te doen. FSD is dan wel erg handig als 90% op de autosnelweg zou zijn. Het extra vermogen is leuk, maar ligt echt enkel aan de persoon achter het stuur hoe er wordt gereden.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Oh oh... Maar even een serviceafspraak ingepland.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Niets, denk door de warmte vs kou ivm achterruitverwarming aangezien de barst daar ook begint en er vlak boven ook een paar kleine barstjes zichtbaar zijn.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
@Smobbo Half september opgehaald.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
revolution-nl schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:48:
Ik heb het idee dat de rem apaciteit de laatste periode langzaam beter wordt en dat de auto remt met meer gevoel. Zou het kunnen dat de blokken + schijven pas vanaf 10k km in geremd zijn? (ik gebruik deze namelijk nauwelijks)
Same here. In de eerste paar weken heb ik 2x de vluchtstrook moeten opzoeken omdat de remmen nauwelijks reageerden en ik anders mijn voorganger zou hebben geraakt. Ik was toen echt ontevreden over de remkracht, sterker nog, het was gevaarlijk weinig. De laatste tijd voelt dit veel beter en kan ik er wel op vertrouwen, heeft blijkbaar enige tijd nodig om in te slijten.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
AndRo555 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:09:
[...]

Ik hoop dat een Model 3 vers van de productie gewoon de ABS in gaat bij hard remmen, ongeacht de situatie?Vluchtstrook nodig hebben om te kunnen stoppen? 8)7 Zou niet door de QC mogen raken imho.
In beide gevallen zat ik naar mijn idee al met het rempedaal op de vloer, maar in diezelfde periode heeft ABS ook één keer goed ingegrepen toen iemand voor mij ineens remde voor een fietser die geen voorrang had, dus ABS deed het zeker. Misschien had ik de rem nog harder moeten intrappen, maar tov mijn vorige auto was dat wel echt de overtreffende trap.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
@BlakHawk Wat betreft de vakantie: Ik heb dezelfde twijfels gehad, niet zozeer of je het wel redt qua laden, maar meer de lange wachtrijen en het trage laden door volle stalls. Daarom gaan we tijdens de meivakantie al naar het zuiden van Europa en blijven we in de zomervakantie in de Benelux. Is geen compromis om de auto, met een ICE deden we hetzelfde ivm drukte tijdens de hoogtij dagen, maar eigenlijk bevalt dit ons wel goed. Bijkomend voordeel: Kan je tijdens de zomervakantie ook lekker van je eigen huis, tuin en opgezet zwembad genieten en je wordt niet met 40+ graden gecremeerd in Zuid-Europa.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Pierz schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:51:
[...]

Remmen moet je inremmen, als het eerste gebruik meteen een noodstop is dan doen ze vrij weinig. Wordt dat bij aflevering niet verteld? Een paar keer op de uitvoegstrook flink in de ankers zou genoeg moeten zijn. Dat zou ik af en toe zowieso even doen zodat ze niet vast gaan zitten.
Aflevering? Vertellen? We hebben het hier over Tesla en het zelf uitzoeken van je auto op een grote parkeerplaats :)

@Inspired Same here, ook bij eerdere auto's van andere merken nooit te horen gekregen.

[Voor 8% gewijzigd door Taro op 26-01-2020 11:16]

• bottom line
Met 45 liter kan jij 900-1.100 km doen? Dus jij haalt met je diesel 4,5l/100km? Straffe auto.

Wat is je gemiddelde verbruik bij je SR+? Lijkt mij dat je verbruik 270wh/km is naar gelang je verhaal? Ligt wel enorm hoog... je verbuikt net zoveel als een Model X.. en dan zeg je nog dat je AC uit staat en je plakt achter een vrachtwagen?

Sorry maar hier klopt iets niet..

[Voor 17% gewijzigd door bottom line op 26-01-2020 15:38]

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
@hulseman Als je je had ingelezen had je dit (deels) kunnen weten. Dan had je de keuze voor een LR kunnen maken (mits binnen budget uiteraard) of bij een ICE kunnen blijven.

Zag gisteren bij een webshop weer iemand die bij de minpunten van een 6,3" telefoon aangaf dat hij toch wel heel erg groot was... Dan had je voor een andere telefoon moeten gaan... Dit zit voor mij een beetje in hetzelfde spectrum, al gaan natuurlijk veel mensen klakkeloos op de WLTP of andere rating af, dat begrijp ik dan ook wel weer.

• bottom line
Als ik achter een vrachtwagen ga hangen in deze temperaturen haal ik zelfs een verbruik van 130wh/km... AWD...

• bottom line
hulseman schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:05:
[...]

Ervaringen internet (ook op tweakers) waren allemaal rond de 300-350 kilometer op een volle lading (SR+). Dat is nogal een verschil met 200 kilometer niet?

Voor dagelijks lange afstanden is het gewoon nog te vroeg ben ik bang. Over 3-5 jaar zal het vast wel beter zijn en zitten we hopelijk op de 1000 kilometer.. wie weet..
In de zomer..

Maar jij spreekt over 90 per uur rijden, met verwarming af, en dan nog maar 200-220 km halen in de winter.
Dat is maar moeilijk om te geloven.
Met wat research had je dit ook gevonden:
https://ev-database.nl/au...del-3-Standard-Range-Plus

[Voor 11% gewijzigd door bottom line op 26-01-2020 16:24]

• bottom line
Modbreak:Dit is niet jouw taak, dien een TR in als je het er niet mee eens bent

[Voor 124% gewijzigd door Outerspace op 27-01-2020 00:32]

• bottom line
renegrunn schreef op maandag 27 januari 2020 @ 00:08:
[...]

Hij beschrijft in eerste instantie niets anders dat hij zijn verwachte range niet haalt, net achter een vrachtwagen maar niet wanneer hij vMax rijdt. Wie ben jij om dit in twijfel te trekken?
Je moet zelf eens 30km achter een vrachtwagen hangen, en dan een foto trekken van je verbruik tijdens die 30km en hier met ons delen ;)
Dan weet je waarom ik hier zo hard over zeur.

• bottom line
mcetweaker schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:05:
Ik reed vandaag op een 100km weg met aan het eind een stukje 70 en een verkeerslicht. Dat stond op rood met wat stilstaande auto's. AP bleef doorrijden op 100km/uur

Ik heb het nog niet aangedurfd om zonder zelf bij te remmen te wachten op het afremmen van de AP.

Iemand dit al getest ? :P

In dit geval gaat het om de N8 tussen Assendelft en oprit naar de A8.
Tot 70km/uur zou je Tesla dit moeten kunnen herkennen. Hoger als dat, vlieg je er gewoon op ;)
Getuigen de vijftal brandweer crashes

• bottom line
Ik heb hier nog niemand horen melding doen van 2020.4.1, klopt dat?

Mmmm :+
2020.4.1 16 0.2%

[Voor 25% gewijzigd door bottom line op 28-01-2020 01:19]

• bottom line
BlakHawk schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 01:34:
[...]

Waren het niet alleen de inwoners in USA op dit forum die daar melding van hebben gedaan? Als het goed is heb ik het 2 keer voorbij zien komen hier.
Bwa.
Niet de moeite deze update. Er is iets bijgekomen zodat je kan zien welk hardware je hebt. En dat was alles :+

• bottom line
Ze zijn heus wel vervangen hoor ;) maar dat zorgt inderdaad niet dat dat nooit meer gebeurd.
Het enige wat dat gaat doen nu, is waarschijnlijk gewoon geen 5x meer tijdens het superchargen maar slechts 3x.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
-Muncky- schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:53:
Een domme vraag denk ik; maar kan ik ergens instellen dat de M3 pas na 2300u zal worden opgeladen? Dit ivm nachtstroom.
Of is het inpluggen = altijd direct opladen?
Bij het laadscherm kan je "Laden starten op tijd X" instellen via Uitgesteld laden, dat kan per locatie anders worden ingesteld indien gewenst.

En anders via een slimme laadpaal zoals bijv. een Zappi V2.

[Voor 8% gewijzigd door Taro op 28-01-2020 23:00]

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
@nMad In Nederland ja, omdat ze hier nu niets uitleveren, eerst zijn de andere landen weer aan de beurt. Veel leveringen van eind 2019 zijn naar Nederland gegaan, toen hebben mensen in andere landen moeten wachten, die zijn nu aan de beurt.

Jammer dat de media hier zo mee omgaan, ook Twitter neemt het 1 op 1 over en iedereen begint te zeiken over het belastingvoordeel, maar ze kennen het hele plaatje niet :N

Pagina: 1 2 3 ... 10

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee