Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14:38
Mede-auteurs:
  • Taro
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

Taro

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 14:02

Discipline

Tesla Model 3 Ervaringen & Discussietopic - Deel 1

Welkom!

Welkom in dit topic over de Tesla Model 3. De eerste massaproductie auto van Tesla die de hele autosector dwingt om te vernieuwen/veranderen.
Bestelbaar via internet: Belgische website of Nederlandse website

Dit topic is bedoeld om te discussiëren over de Tesla Model 3, om in het Het grote Tesla topic - deel 2 het aantal M3 posts terug te dringen. Tesla's assortiment bestaat namelijk niet alleen uit de Model 3, maar toch wordt over in 90% van de posts daar gepraat.
En zeg nu zelf, een auto waarvan 30.000 zijn verkocht, op 1 jaar, in Nederland, verdient gewoon een eigen topic.
Hopelijk wordt via deze nieuwe startpost iedereen voldoende geinformeerd over dit model uit het Tesla gamma.

Andere interessante topics zijn:
Tesla leveringen: Het grote Tesla Levering topic
Laadpaalvragen: [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen
Andere elektrische auto's / elektrische auto's in zijn geheel: Elektrische auto's - deel 5
Het 1ste Tesla topic: Het grote Tesla topic
Het 2de Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 2
Het huidige Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3

Met dank aan @Wouterg00 voor de recuperatie van zijn layout.
Verder nog dank aan Taro, Discipline voor jullie rijke bijdrage aan informatie!

Inhoudsopgave
Geschiedenis

Reeds in 2006 sprak Elon Musk, de grondlegger van Teslamotors Inc. zoals de meeste het bedrijf nu kennen, over het produceren van een betaalbare elektrische auto.

Bij Tesla was de ontwikkeling van de Model 3 bekend onder de codenaam "BlueStar". Getekend en ontwikkeld door Franz von Holzhausen, die trouwens verantwoordelijk is geweest voor elk model in de onderneming.
Na een onthulling op 31 maart 2016 had Tesla al meer dan 180.000 reservingen voor dit model na 24 uur ontvangen. Een week later waren dit er 325.000, en het laatst bekend cijfer dat gedeeld was, was op Augustus 2017. Toen had Tesla van 450.000 mensen een reserveringsbedrag ontvangen van $1.000.

Bij de onthulling werd geschat dat de eerste leveringen gingen starten eind 2017, en dat ze bij een 100% capaciteit 500.000 auto's gingen produceren.

In Q4 van 2017 was er veel kritiek rond Tesla, aangezien de verwachte productie van 5.000 auto's per week verre van gehaald werd. In Q4 waren er uiteindelijk slechts 2.425 M3 geproduceerd. Dus de werkelijkheid lag 93% lager als geschat.

Sindsdien is het steeds beter beginnen gaan, met als hoogteount Q3 in 2018. De productie was toen 53.239 M3's, een stijging van 25.000 M3's t.o.v. het vorige kwartaal, mede dankzij de ingebruikname van "de Tent" en een sluiting van de fabriek voor een volledige week.

Leveringen in Amerika gingen van start eind 2017.
Europeanen moesten wachten tot 21 december 2018 om hun bestelling te plaatsen. Die daarna tot minstens ergens in februari van 2019 moesten wachten op de eerste leveringen van dit model op het Europese vasteland.

Momenteel varen er gemiddeld een 8tal schepen, per kwartaal, vanuit San Francisco naar Zeebrugge, met elks ongeveer 3500 auto's voor Europa. In totaal dus rond de 30.000 auto's.
Sinds 2018 heeft de Tesla M3 ook al een hele hoop prijzen gewonnen van best auto van het jaar 2018/2019/2020, in verschillende landen en werelddelen. Knap voor een autobedrijf wat in 2003 was opgericht.

Modellen

Standard Range Plus
€48.800
WLTP RangeEPA RangeBatterijgrootteTopsnelheid0 - 100km/uAandrijvingGewichtInterieurLaadsnelheidTrekhaak?
409km402km54kWh225km/u5,6s1 motor, achteraan1.645kgGedeeltelijk premium interieur170kWKan, tot 910kg

Long Range RWD
€54.100
WLTP RangeEPA RangeBatterijgrootteTopsnelheid0 - 100km/uAandrijvingGewichtInterieurLaadsnelheidTrekhaak?
600km531km75kWh233km/u5,2s1 motor, achteraan1.726kgPremium interieur250kWKan, tot 910kg

Longe Range AWD
€58.300
560km518km75kWh233km/u4,6s2 motoren, vooraan en achteraan1.847kgPremium interieur250kWKan, tot 910kg
Bij deze versie kan je ook achteraf de acceleration boost aankopen (twv. €1.800). Hiermee gaat je 0 - 100km/u naar +-3,9s

Performance
€63.900
530km481km75kWh261km/u3,4s2 motoren, vooraan en achteraan1.847kgPremium interieur250kWNee, Base P wel tot 500kg
Alsook rode performance remmen, Carbon achterspoiler, verlaagde rijhoogte, track mode

Kleuren

Pearl White Multi-Coat

Solid Black

Midnight Silver Metallic

Deep Blue Metallic

Multi-Coat Red

Velgen

18"

19"

20" (Performance only)

De Tesla Model 3 heeft in de deur vermeld staan dat de optimale bandenspanning 2,9 BAR is. Met 2,7 BAR is de wegligging beter en met 3,1 BAR is de rolweerstand minder, waardoor de range beter wordt. Elon Musk noemt 2,9 en 3,1 als belangrijke waarden. Euromaster, de officiële bandenpartner van Tesla in Nederland pompt de winterbanden standaard op naar 3,1 bar.

Onder de 2,6 bar geeft Tesla een melding dat de bandenspanning te laag is. Dit kan o.a. gebeuren doordat de temperatuur daalt, waardoor de druk afneemt. Is de bandenspanning in augustus of september bijvoorbeeld nog 2,7 of 2,8 bar, dan kan dit in september of oktober zomaar 2,6 of 2,5 bar worden, niet omdat je band lek is of leeg raakt, maar omdat de temperatuur is gedaald. Laat de banden dus iets oppompen tot bijv. 2,7, 2,9 of 3,1 bar (gemeten als ze koud zijn). Tijdens een langere rit, bijvoorbeeld op de snelweg, kan de bandenspanning door de extra warmte in de banden met bijv. 0,2 bar oplopen.

Uitrusting
De model 3 wordt standaard geleverd met een enorm uitgebreide functionaliteit.
Waar je bij andere merken vaak nog tientallen vinkjes, met de bijhorende meerprijs, moet inschakelen voor bepaalde functies te kunnen gebruiken, is het volgende bij een M3 allemaal inbegrepen:

4 jaar garantie op het voertuig
8 jaar garantie op de batterij

• Autopilot
• Automatic cruise control
• 15 inch touchscreen
• Klimaatcontrole
• Navigatie
• DAB+
• Bluetooth verbinding voor telefoon & muziek
• 4 USB poorten
• Stoelverwarming voorin
• vegan leather stoelen
• Inklapbare achterstoelen (40%/60%)
• Automatich dimmende autos/achteruitspiegels
• Automatische grootlichten
• Inklapbare & verwarmde autospiegels, met dodehoekdetectie
• 12-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen
• Persoonlijke bestuurdersprofielen
• Isofix
• Getint glazen dak
• Dashcam functionaliteit
• App connectiveit
• Gratis OTA updates via Wi-Fi
• Stembediening
• Keyless entry (de sleutel is je smartphone via bluetooth verbinding)
• Achteruitrijcamera
• LED
• 6 airbags voorin, 2 zijdelings
• ESP + tractiecontrole
• Emergency Braking Assist
• Bandenspanningcontrolesysteem
• standaard stopcontact oplader
• snellader kabel (2m of 4m of 7,5m)
• Frunk hooks
• Telefoonkabels

Premium
• Interieur verlichting bij je voeten, deuren
• Mistlampen
• Stoelverwarming achterin
• Vloermatten
• Premium audiosysteem (14 luidsprekers, 1 subwoofer, 2 versterkers & immersive sound)
• 1 jaar gratis connectiviteit (Internet streaming, live verkeersweergave, satteliet weergave, webbrowser)
• Homelink
• Frunk mat

De Model 3 2020 heeft ten opzichte van de Model 3 2019 de volgende verbeteringen:
• De deurrubbers en isolatie zijn beter uitgevoerd, waardoor je minder last van windgeruis hebt.
• Er zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd waardoor er minder kans op roest op bepaalde plaatsen is.
• De vloermatten (Premium interior) zijn verbeterd, waardoor deze beter aansluiten op de vorm van de auto.
• Pedestrian Warning System (maar nog niet geactiveerd)

Leveringen
Je VIN-nummer
Het VIN-nummer (Voertuigidentificatienummer) is een uniek nummer waarmee je jouw auto kunt identificeren. Als Tesla je in je account een “VIN toekent”, dan betekent dit dat er een specifieke auto aan jou is toegewezen. Hierdoor weet je zeker dat je binnen afzienbare tijd een auto zult kunnen ophalen.

De VIN is geen willekeurig nummer, maar is opgebouwd uit een aantal onderdelen. De opbouw verschilt per leverancier, voor de opbouw van de Tesla variant kan je terecht op: VIN-Decoder.

Hoe de leveringen in 2020 gaan verlopen weten we nog niet. Dit zal later worden bijgewerkt in deze startpost.
Voorlopig kan je beter nog even informatie halen uit Het grote Tesla Levering topic

Autopilot en Full Self-Driving

AUTOPILOT

Sinds 12 april 2019, worden alle Model 3 standaard geleverd met autopilot.
Tesla Autopilot is een geavanceerd rijhulpsysteem van Tesla met oa. lane-assist en adaptieve cruise control.
Basisregel bij deze, en ook bij de functies van FSD, is dat de bestuurder nog steeds verantwoordelijk is en ten alle tijden de controle moet hebben over het voertuig. Hoofddoel is om de meest vermoeiende taken over te nemen zodat autorijden erg comfortabel wordt, maar ook voornamelijk veiliger voor alle verkeersdeelnemers.

Dit systeem werkt door gebruik te maken van de 8 camera’s die zijn ingebouwd in de auto. Daarbovenop zijn er nog eens 12 ultrasone sensoren alsook 1 radar om een zo goed mogelijk beeld te kunnen vormen van de omgeving.
Om al deze informatie te kunnen verwerken, hebben ze Tesla Vision ontwikkeld. Een deep neural net dat de data en beelden analyseert. Zowel beelden van in de voorgrond als in de achtergrond.
Want het kan best zijn dat je bepaalde functies nog niet hebt, maar Tesla al reeds heeft geactiveerd in schaduwmodus, om zo te kunnen bekijken wat de software zou hebben gedaan in die situatie tov. de bestuurder.

FULL SELF-DRIVING

De uitgebreidere vorm van autopilot met het daarbij horende prijskaartje (€6.400).
Waar autopilot stopt met alle handelingen zodra je andere rijstrook neemt, kijkt je M3 met FSD een stuk verder. En deze functies worden op termijn nog een heel stuk uitgebreider, maar zullen de MCU 2 vereisen (Met de aankoop van FSD, krijg je op termijn sowieso gratis vervanging naar MCU 2).

Autopark
Het automatisch parkeren van zowel parallel alsook achteruit. Geen eigen input meer nodig via het stroompedaal.

Lane change
Het veranderen van rijstrook, momenteel moet je wel zelf nog aangeven via je richtingaanwijzer dat deze actie mag uitgevoerd worden.

Navigate on autopilot
Met deze functie heb je ondersteuning vanaf de oprit van de autosnelweg, totdat je M3 de afrit neemt op basis van je navigatie. Hij stelt zelf voor of hij mag veranderen van rijstrook, door tragere voorliggers etc.

(Smart) Summon
Bij complexere, krappere omgevingen en parkeerplaatsen kan dit wel de oplossing zijn dat je zoekt.

In Europa is er op dit moment van schrijven minder mogelijk dan in de USA met Autopilot vanwege regelgeving. Een omschrijving waarom de huidige regels het gebruik ervan vermoeilijken, en de petitie om er iets tegen te doen kun je vinden via de volgende url’s:
https://secure.avaaz.org/...esla_Autopilot_in_Europe/
https://www.teslarati.com...rictions-explained-video/
https://www.youtube.com/watch?v=SxwrD0MMZxE

Veiligheid

Na het voortbouwen op de ervaring van de Model S en de Model X, voor hun klasse al zeer veilige wagens, hebben ze met de Model 3 een van de allerveiligste auto's op de markt gebracht.
In elke mogelijke categorie van de NHTSA (het officiële Amerikaanse verkeersagentschap) scoorde de auto 5 sterren (wat het maximum is), waaruit de zelfverklaarde award uit voort is gekomen dat je het minste kans hebt op een letsel bij een crash in de M3
Ook bij het IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) zijn de scores van de M3 erg hoog.
In europa kreeg de M3 van NCAP, als je de gecombineerde scores bekijkt, de op 1 na hoogste cijfers. Tesla scoort namelijk nagenoeg maximaal op extra veiligheid dankzij de ingebouwde Safety Assist. Een score van 94% terwijl de 1ste achtervolger maar op een 80% blijft steken.
In elke andere categorie van de NCAP staat de M3 steevast in de top 10 van zijn klasse. Geen twijfel mogelijk dus dat de M3 dan ook de beste (veiligste) auto van 2019 gaat worden.

FULL DATA SHEET PDF RESULTS NHTSA
TEST RESULTS IIHS
MEDIA NCAP - TEST RESULTS NCAP

Accessoires

Door het erg minimalistich, maar rustgevend design van de Tesla moet je natuurlijk goed je best doen om je nog te kunnen laten onderscheiden van anderen. Natuurlijk kan je erg veel verkrijgen bij de officiële Tesla winkel of ga eens langs bij de dichtsbijzijnde SeC. Ze kunnen voor jou een offerte opstellen en wie weet neem je dat dezelfde dag nog mee terug naar huis.

Bij zowel Tesla-Accessoires alsook Tesland kan je in Nederland terecht voor de aankoop en installatie van enkele gadgets voor je M3.
Maar ook via amazon.com; amazon.de en AliExpress heb je enorm veel keuze voor minder geld.

Enkele voorbeelden:

Wil je helpen of heb je suggesties voor de topicstart? Stuur me maar een DM!

Meer lezen?
Handleiding Tesla Model 3
https://www.marklanphen.nl/category/tesla
Unofficial starting guide Model 3
Tesla Motor Club
Reddit Teslamotors

[Voor 255% gewijzigd door bottom line op 20-08-2020 18:09]

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:23

Gé Brander

MS SQL Server

Top! Apart Model 3 topic. Mooie topic start!

Meteen een vraag: heeft iemand al met succes de functie Come to me geprobeerd?
https://tweakers.net/ext/f/PXdanooAqdusojRE6kMPLb6n/thumb.jpg

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• RielN
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 29-07 16:48
De smart summon werkt nog nergens. Je hebt wel voorrijden op FSD, dat doet het best goed.

Handig als ik de auto verder achteruit op de oprit wil zetten om te laden als ik de kids eerst uitgelaten heb.

https://tweakers.net/ext/f/Ti0jSsicVCIXGAdIDPQoEIHb/thumb.png

[Voor 27% gewijzigd door RielN op 28-12-2019 11:09]

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zie het net ook op Twitter bij iemand langskomen:

Feedback:

[Voor 16% gewijzigd door Taro op 31-12-2019 21:45]

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance | 6340 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• bottom line
Kentekenregistraties in jaar 2019:
29.969

eerste achtervolger is de Volkswagen Polo met 13.425 stuks

kentekenregistraties per maand
maandaantal
december 201912.062
november 20193.980
oktober 2019292
september 20195.786
augustus 20191.179

Kleurverdeling

bron: https://www.kentekenradar.nl/

[Voor 3% gewijzigd door bottom line op 01-01-2020 14:00]

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
NiGeLaToR schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:48:
Rossen jullie ‘m gewoon door de krasstraat of zijn er meer liefhebbers van handenarbeid qua auto wassen?
Met de hand, ik durf de krasstraat (nog) niet aan:

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance | 6340 Wp zonnepanelen

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 06:10
@Taro resultaat mag er dan ook zijn :) merk dat na aantal jaar krasstraat de vorige auto van m'n vrouw alleen nog glom net na de wasbeurt door het waslaagje. Maar als dat na paar dagen weer weg was, een doffe ellende. Klinkt als een Andrelon reclame, maar toch.

Onze oprit is helemaal Amerikaans tegenwoordig.

Weg uit m'n comfortzone, ik bouw aan USG21.com

• sarlo
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 01-08 18:56
Nou, ik ben blij dat ik "Sentry Mode" aan had staan. Vannacht een zatlap op zijn fiets, die meer interesse in zijn telefoon had dan in andere zaken, tegen mijn auto aangereden en doorgereden :(

Resultaat een flinke kras, maar hij staat dan wel weer heel duidelijk op de camera. Morgen maar eens de LM bellen om na te gaan wat mijn eigen risico is, waar ik de auto kan laten fixen en vragen of dat ze willen dat ik aangifte ga doen.

• Panasonic LX100 • Nikon D5200 • Nikon D300 • Nikkor 17-55 f2.8 • Nikkor 35 f1.8 • Nikkor 50 f1.8 • Nikkor 85 f1.8 • • Sigma 10-20 f3.5 • Tamron 70-210 f4 • Tamron 90 f2.8 macro •

• BlakHawk|IA
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
Intronic schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 07:29:
Het is echt een merk wat mijlenver voorloopt, maar dit soort dingen :+ hahaha. Ik laat het hier wel weten. Gok dat ze eerst proberen er onderuit te komen.
[...]
Dat denk ik ook...
Bij mij zit een scheurtje in de ophanging van de bumper, denk dat ik nu met het kleurverschil toch op een andere bumper ga sturen.

Zit een klein scheurtje in de bumper en de ophanging is verbogen.
Hij is nu teruggeduwd, onder het mom van "Het zit weer". Met kanttekening dat er een beschadiging aanwezig is, op mijn verzoek.

Maar vanochtend zag ik een paar auto's verder een witte andere 3 staan, denk toch eens kleur vergelijken...
Andere Model 3:

Mijn Model 3:

Trouwens, niemand nog PWS sinds de laatste update?

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

• Count_B
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 13:36
16 december weggebracht en vandaag terug gekregen! Ondanks de erg grote drukte bij het schadebedrijf valt het me alles mee dat het nu al klaar is. De vriendelijke meneer gaf aan dat het grootste probleem ligt aan de onderdelen die niet op voorraad zijn. Nu nog 3 weken wachten voordat de wrap erop mag...

[Voor 6% gewijzigd door Count_B op 02-01-2020 14:40]

• DaCoTa
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
Figaro9 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:09:
Ik heb dit bakje ook, zit perfect. Onder het bakje heb je nog steeds ruimte om spullen te bewaren die je niet zo vaak nodig hebt en het bakje hangt daarboven voor de dagelijkse zaken.

Gewoon bestellen.

[...]
I concur, dit is een must-have:

@Taro Tweede plaatje toegevoegd. Bij mij zit hij alleen andersom, volgens mij hebben ze hem bij Tesland hem er verkeerd ingezet :-) Bij die van mij zitten er ook nog inkepingen om pasjes vast te houden.

Deze heb ik: https://www.abstractocean...console-tray-for-model-3/

[Voor 33% gewijzigd door DaCoTa op 03-01-2020 11:16]

• NightHawk4
  • Laatst online: 26-05 11:02

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Gisteren wist mijn dochter achterin toch nog te melden dat er wat rubbers heel vreemd zaten in de hoek...

Nu blijkt dat op meerdere hoeken toch nog wel het geval te zijn achterin, meer mensen hier last/ervaring mee?

Toch maar even aan het kijken om een service afspraak te maken maar deze staat niet in mijn app, tevens nog steeds een secundair account bij Tesla :? 8)7 |:(

SR+ / Deep Blue / Black / 18"Aero

• DaCoTa
  • Nu online
Albantar schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:33:
Leuk, een Model 3 topic! :)

Ik heb er nog geen, maar in de loop van dit jaar ga ik er één bestellen. Mijn huidige auto loopt namelijk in november uit de lease.

Ik denk dat het een rode gaat worden. Een mooie kleur die je relatief weinig ziet.
#teamrood

• DaCoTa
  • Nu online
Albantar schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:18:
[...]

Als het nou een optie was om dat chroom rond de zijruiten zwart te maken... Zou 'm optisch veel goed doen.
Ik ruil hem volgend jaar wel in voor een rode Y :+

Maar serieus, vind toch chrome mooier dan zwarte randjes. Dat is mij te vlak allemaal.

• NickH
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 28-07 15:15
PieterOceanis schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:07:
Kan iemand eens een foto posten van de USB knop in het muziek-menu? Heb al een paar usb-sticks en een oude harddisk geprobeerd, maar kan geen mp3s spelen. Wil best nieuwe ssd kopen maar dan moet ik wel zeker weten dat het dan werkt...
Op dit plaatje is het te zien (te lui om naar mijn auto te lopen, maar dit klopt precies):

• bartosiej
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 01-08 23:17
Gisteren begon de auto te klagen dat er zsm een software update moest plaatsvinden. Auto draaide (vrij recente) 2019.40.2.x en helaas stond alleen 2019.40.50.1 klaar en nog niet 2019.40.50.7.

Update vannacht uitgevoerd en deze lijkt niet goed geinstalleerd te zijn:

Verder geeft de auto nu dit aan als ik de auto probeer te updaten..

Iemand hier ervaring mee? Hoop eigenlijk dat ze zsm 2019.40.50.7 pushen..

• Djie
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:05
Ik leefde in de veronderstelling dat de Tesla Model 3 geen versnellingsbak meer heeft... toch kreeg ik na ong de eerste 100km deze melding:

Iemand eenzelfde melding gekregen? Benieuwd welke service ze gaan uitvoeren :)

• bartlauwers
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14:42
Franky70 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:01:
[...]

Heb ik gedaan. Waarschijnlijk ben ik niet basic genoeg want kan het even niet terugvinden.
Heel even de handleiding gepakt(digitaal) en dan vind ik dit als ik zoek op “streep”: https://tweakers.net/ext/f/J3BI5Nx37OGgaG0pbVRfxnIl/thumb.png

Handleiding staat hier: https://www.tesla.com/sit...ners_manual_europe_nl.pdf uit de openingspost/topic start.

M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD

• claudior
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 28-07 14:11
Ik zoek nog iets om de keyfob aan mijn sleutelhanger te kunnen bevestigen.

Ik zag dit in de Tesla shop:
https://tweakers.net/ext/f/no7mZPC8CXLqs1LMEvsZ3LoC/thumb.jpg

Hier te bestellen:
https://shop.tesla.com/en...key-band?sku=1490877-00-A

Heeft iemand hier ervaringen mee? Het lijkt mij dat de fob hier makkelijk uitglipt.

Zijn er nog andere houders die jullie aan kunnen raden?

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
TesSLa schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:07:
[...]

Zal het vanavond even checken. De baas is er mee weg ;)

Zou het eventueel nog kunnen liggen aan het feit dat er aan 2 accounts 2 telefoons hangen. Dacht dat ik eerder wel zoiets gelezen had, maar toen werkte de hele vergrendeling niet meen ik. En bij mij het ontgrendelen dus wel
99% zeker dat je de instelling 'Walk away lock' gewoon niet aan hebt staan. ;) Die staat NIET standaard aan als je je telefoon als sleutel instelt en wordt (zoals aangegeven) per bestuurdersprofiel opgeslagen.

De instelling zit ook nog eens precies 'onder de scroll', dus je moet nog even een keer zoeken.

Heel oude foto, scherm ziet er behoorlijk anders uit inmiddels.

• DeFeCt
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 10:28

DeFeCt

je wéét toch

synorluna schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:10:
[...]

Normaliter kom ik niet onder de 210wh/km, als ik zo’n 25km woon-werk rijd (LR AWD 19”). Dan heb ik de temperatuur op auto en 19 graden.

Dit bevestigd voor mij dat je echt langere stukken moet afleggen om enigszins zuinig te kunnen rijden.
Zien is geloven...

Dit was over de A4 - N11, Airco op auto, 20C

Flickr

• Wom
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:47

Kon zo snel de posting niet meer vinden, maar er was iemand hier die vroeg over hoe geblindeerde ramen er uit zagen icm debadging/dechroming. Had hem misschien even moet wassen, maar dit geeft misschien wel idee?

[Voor 3% gewijzigd door Wom op 10-01-2020 14:43]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• thewizard2006
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 07:39
wasntme2 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 13:35:
Wat vraagjes
1) Wifi download: is het iemand gelukt om een wifi verbinding te maken met de auto geparkeerd voor een appartement. De m3 ziet altijd maar 1 buiten wifi punt in zijn lijst. Ik vraag me af of die wifi ontvanger kapot is of gewoon heel erg zwak, of dat ik iets niet weet. Als ik kijk op mijn phone zie ik nl wel 20 access points met goed bereik. Het lukt wel om in de auto met mijn persoonlijke hotspot te connecten, maar met de Gbs aan data die nodig zijn, gaat het bijna altijd mis op die manier. Iemand een vergelijkbare situatie en oplossing? Ook al een nieuw router gekocht, maar geen verschil. Zie hem wel op de iphone maar de m3 ziet maar dat ene access point.
Het wifi ontvangst is vrij slecht. Ik heb ook al verschillende pogingen gewaagd maar niet gelukt.
Nu dacht ik toevallig vandaag ook slim te zijn en ff naar de McDonalds te rijden om daar gebruik te maken van de wifi. Maar ook daar kon hij nergens verbinden (of uberhaupt het netwerk vinden dus).
Dus ik ben opzich wel opzoek naar een openbaar wifi punt waar ik updates binnen kan halen. Nu maak ik vaak gebruik van mijn telefoon om daar een hotspot van te maken. Echter nu moet ik kaart updates downloaden en heb geen idee hoe groot die zijn. Wil niet ineens 10GB kwijt zijn aan een update zeg maar.

-----------------------------------------------------------------------------
Nog wat anders waar jullie vast weten wat ik verkeerd doe. Ik wilde eens kijken of ik mijn M3 eens kon opladen met normale huis tuin en keuken stroom uit de schuur zeg maar. Dus eerst gecontroleerd of het stopcontact in de schuur werkte en dit ging goed (telefoonlader er in en telefoon ging opladen).

Toen heb ik daar de Tesla Mobile Connector in gedaan met behulp van een verlengstukje/converter/adapter (die er ook bij zat) voor het stopcontact.
Dus dit zeg maar
Wanneer ik deze in de auto plug dan gaat het lampje groen branden. Ook zie ik op die kabel bij dat kastje wat er op zit de letters groen knipperen. In de auto gaat het scherm aan van laden. Echter gebeurd er verder niets. De snelheid blijft op 0 staan. Ik had verwacht dat hij wel iets zou gaan doen maar niet dus. Doe ik iets fout? Hij zou toch blauw moeten worden en dan starten met laden?
Het aanpassen van de Laadstroom naar een lager getal zorgt dat de tijd van het opladen langer duurt maar er gebeurd nog steeds niets.

[Voor 5% gewijzigd door thewizard2006 op 11-01-2020 14:11]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 13:56

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

SR+ 1000km Challenge door uncle Bjorn
YouTube: Model 3 Standard Range Plus 1000 km challenge

_/-\o_

Grappig trouwens dat de SR+ 261kW (355pk) kan leveren, dat is fors meer dan de opgegeven 175kW

[Voor 25% gewijzigd door revolution-nl op 13-01-2020 17:54]

10.055Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Mitsubishi SRK 35 ZS-WT | Gasloos

• jheerink14
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 01-08 17:31
ArPi75 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:56:
[...]

Ik heb de originele rubberen mat. Die pas perfect en het lusje van het deksel eronder kan ik simpel bij en zo omhoog trekken, dus als er verder niets (of bijna niets) op die mat ligt kan je simpel bij de storage space daar onder.
Deze komen van justcarpets prima setje

In de auto zelf heb ik taptes rubbermatten, had ik al voor ik de auto kreeg klaar liggen, de originele set ligt nog droog en nieuw binnen.

• Xavvvi
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 17-01-2020
Hi all,

Ook ik wil nog graag even mijn ervaringen delen, nu ik een kleine maand mijn Model 3 in bezit heb.

Op 18 december in ontvangst genomen in Amsterdam West en vervolgens vanaf 19 december tot en met 1 januari op vakantie geweest. Heb er in december dus maar 1 dag in gereden. Ik rijd er nu twee weken dagelijks in.

Ik rijd een zwarte SR+, wit interieur, 19" inch wielen met winterbanden (Vredestein), die zijn opgepompt tot 3.0 bar.

Het rijden vind ik echt fantastisch, het is met niks te vergelijken. Ik gebruik de ACC veel en vooral met file rijden is het prettig. Moet wel zeggen, ook in eerdere posts gezien, dat ik het wel wat onrustig vind. Hard optrekken en ook hard remmen en dat terwijl ik bijna altijd op "Chill" rijd. Toch vind ik het ontspannender dan zelf deze handelingen uitvoeren. Wel ben ik me een aantal keer dood geschrokken door "phantom breaking", heel eng en onprettig op de snelweg wanneer er niemand voor je rijdt. Ook mij is het opgevallen dat de auto het lastig vindt in en rondom tunnels / viaducten.

Het verbruik is, wanneer ik rustig rijd en zonder file, 160 wh/km over een langere afstand. Woon / werk verkeer enkele reis is voor mij ruim 50 km waarvan ruim 40 km snelweg. Ik rijd overal de maximale snelheid (100 km/u op de snelweg & 80km/u op een n-weg). Mijn airco staast uit en ik heb de handmatige verwarming meestal op 20.5 graden staan. Deze staat op standje 2 en de stoelverwarming op standje 1.

Het interieur vind ik mooi en prettig. Het scherm werkt top (ik stream via bluetooth mijn muziek, heb Apple Music) en de navigatie vind ik ook fijn werken. Ook al weet je niet het adres maar wel een bedrijfsnaam, geeft de navigatie een paar opties. Eigenlijk net zoals hoe het op mijn iPhone werkt. Verder kan ik alles makkelijk vinden op het scherm en mis ik geen HUD. Het even naar rechts kijken vind ik geen storende factor. Ik heb vanwege mijn SR+ model geen matten. Dit vind ik echt ongelofelijk armoedig vind vanuit Tesla, ook al rijd ik in een "budget" model. Ik krijg overigens wel een mattenset van mijn leasemaatschappij.

Verder heb ik na het lezen van eerdere posts op op dit forum ook mijn auto laten wassen bij Loogman voor EUR 45,- Een goed was programma voor de buitenkant, aan de binnenkant werd ook alles goed schoongemaakt en als laatste werd hij nog met de hand gepoetst. De auto zag er echt geweldig uit en vuil hecht er veel minder makkelijk aan waardoor hij langer schoon oogt.

Met laden heb ik weinig ervaring op openbare plaatsen. Heb namelijk een laadpaal thuis. Ik ben af en toe in Amsterdam en het hebben van een elektrische auto is wel een groot voordeel. De betere parkeerplaatsen zijn vaak laadplekken.

[Voor 9% gewijzigd door Xavvvi op 14-01-2020 12:27]

• E46RC51
  • Registratie: april 2019
Het verhaal dat beslagen achterlichten vanzelf verdwijnen na een uurtje rijden is ook op de achterkant van een bierviltje geboren. Na een rit van drie uur is t vooral nóg meer geworden. Nu doen niet alleen de zijkanten maar ook de secties van de achterklep mee.

https://tweakers.net/ext/f/Vi1fW62ZzomHTX9o4j4AGWoY/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/Ft19oDbgc5v2ZloWPhVaRspF/thumb.jpg

[Voor 38% gewijzigd door E46RC51 op 14-01-2020 20:29]

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Net de M3 weer opgepikt op z'n wintersloffen en na een uurtje rijden zag ik dit :

Is 4 bar niet HEUL VEUL ?

• BlakHawk|IA
Inspired schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:31:
@NiGeLaToR volgens mij klopt het niet. Vanaf 2024 zijn ze wel strikter op banden met M+S. Die mogen op termijn niet meer.

https://www.eurocampings....for-winter-tyres-germany/

Allseason band met sneeuwvlok blijft gewoon toegestaan.

@BlakHawk alleen ruimte in de wielkas zegt natuurlijk niet veel. Een auto met 20cm ruimte kan super strak afgeveerd zijn. Ik kan ook niet zeggen dat een Model 3 met 19” nou van die grote gapende gaten heeft. Weet niet welke maat je onder de V60 had maar volgens mij valt het verschil wel mee.
Oh ik heb een kop gelezen, zonder heel duidelijk de tekst te lezen :o
Het valt allemaal wel mee dus, ik dacht eigenlijk dat die regels nu al golden in Duitsland.

Gapende gaten is overdreven inderdaad, maar dit lag echt een stuk strakker:

Hier zie je het verschil tussen de performance en de non performance:

De V60 hierboven is ook 19"

Het super voordeel waardoor de Model 3 een strakke wegligging in de bochten heeft: hij mist een zwaar motorblok in de neus.

Maar op hoge snelheid merk je dat het gewoon niet super goed op de weg ligt. Het is geen Focus.
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:13:
De Model 3 is ook raar afgeveerd. Bij wat slechter wegdek begint de auto te ‘hobbelen’. Van voor naar achter. Dit heb ik in geen enkele andere auto gevoeld op hetzelfde wegdek.

Hij stuurt strak en breekt niet heel snel uit. Maar het is geen Golf met sportonderstel. Daarvoor mist het merk gewoon ervaring.
Dat denk ik ook.
Maar sommigen denken dat het niet zo strakke weggedrag op hogere snelheid, met winterbanden te maken heeft. Terwijl ik het echt heb over de wijze hoe oneffenheden en/of bochten worden geabsorbeerd door het onderstel. Maar goed, in Nederland ga ik het niet testen, dus de eerste keer op zomerbanden wordt van de zomer.
Tammestein schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:14:
Hier de m3 18 inch op Pirelli Winterbanden 3.1 bar. Stuk minder grip en meer rol geluid dan op de standaard geleverde Michelins.

Kom uit een 2015 Outlander Instyle + PHEV, dan is de wegligging echt een enorme vooruitgang.
Ja tuurlijk! Maar dat is een SUV. Totaal niet te vergelijken.

Overigens vind ik de Model 3 wel comfortabeler. Dus uiteindelijk een beter compromis. Hard rijden doe ik misschien 6 keer per jaar. "Normaal" rijden iedere dag.
Toch had hij iets strakker mogen liggen van mij.

• Stvn21
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 13:57
Teslalrp schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:12:
[...]

Geeft de laadpaal geen foutmelding? deze start wel op met de laadpas?
De laadpaal heeft enkel drie status LEDs:

Links een auto die waarschijnlijk volledig geladen heeft, rechts mijn auto die als status het vinkje heeft.

Acties:
  • +13Henk 'm!
  • Pinned

• yec
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 27-07 11:50
Wintersport naar Zwitserland, een klein verslagje:

TL:DR; Leuk experiment, gaan we niet nog een keer doen.

Afgelopen weekend ben ik met mijn SR+ naar Zwitserland gereden.

Laden, bereik, reistijd:
Vol goede moed alles voorbereid, maar helaas begon het met de bekende issue dat het laden ineens stopte op een openbare laadpaal op 80%. Niet een showstopper, maar wel irritant. Vervolgens de Tesla navigatie automatisch laten plannen voor stops, werkt ideaal en je hoeft zelf niet na te denken. Echter had ik geen destination charger en moest ik mijn laatste SuC stop zelf inplannen zodat ik niet met maar 5% op de berg stond. Het laden zelf ging structureel langzamer dan de 170KW waarmee wordt geadverteerd, ook bij Ionity. Dus je staat altijd 5 min langer dan gepland. Ook geen groot punt. Het netto bereik tussen stops varieert tussen de 150km en 180km (gewoon VMAX en max 130 in DE). Dus uiteindelijk blijft er maar 50% over van de geadverteerde range. Netto heeft het me 1 uur extra gekost ten opzichte van een benzine auto, wat acceptabel is op een reis van 8 uur. En nu komt het; laden in Zwitserland blijkt een behoorlijke opgave te zijn; sommige plekken gratis, sommige plekken enkel per uur, sommige plekken rond €1 per uur, sommige plekken gewoon niet en er zijn maar heel weinig openbare laadpalen. 2 in de meest centrale parkeergarage van Bern 8)7. Ook heeft de kou een behoorlijk effect op het bereik in geparkeerde toestand, s'avonds geparkeerd met 75km bereik, s'ochtends wakker met 30km bereik (geen sentry modus). Eerste Ionity FC is 22km verder, dus 2 uur bezig geweest om van 1 slowcharger (kreeg het niet werkend) naar de andere te gaan en daar 45 minuten te wachten tot ik 60km range had en door kon naar de Ionity FC. Zwaar frustrerend...

Rijden, autopilot, stoelen:
Rijden is een genot, zeer comfortabel en de snelle acceleratie is ideaal op de Autobahn. 90% van de rit gedaan op Autopilot. Helaas wel een hoop aantal keren een onverwachte heftige reactie van de auto. Normaliter heb ik mijn voet bij de rem in een auto met ACC, maar bij de Model 3 staat ie altijd op het gaspedaal. Dus regelmatig schrok mijn vriendin op van de Model 3, niet fijn. Het van rijstrook wisselen werkt niet vlekkeloos. Vaak gaat Autosteer niet makkelijk ervan af wanneer ik de knipperlicht aanzet. Ook de lane departure werkt voor geen meter alleen maar false positives waarbij een super irritant en luid geluid gemaakt wordt waardoor mijn vriendin 2-3 keer wakker werd. Het gaat om deze melding:

Is er manier om dit permament uit te zetten? Het werkt alleen maar aan mijn zenuwen namelijk en heeft geen 1 keer een terechte melding gecreeerd.
Stoelen zijn niet gemaakt voor de lange zit, heb heel veel lange ritten gemaakt in andere auto's en dit is de 2de keer dat ik fysieke klachten kreeg richting het einde van de rit. En terwijl dit een rit was met veel pauzes waarbij regelmatig de benen werden gestrekt. Of ik ben misschien ouder aan het worden.

Navigatie, schermbediening:
Heel irritant, je kan niet ingezoomd blijven om te zien hoe een bergweggetje loopt. Ook complexe afslagen zie je niet duidelijk op het scherm aangezien deze zelf bepaalt welke zoom niveau hij aanhoud. Dus een aantal malen verkeerd gereden doordat het niet duidelijk was hoe ik moest rijden. De rij instructie links boven is voldoende in 99% van de keren. Maar voor die 1% wil ik even ingezoomd op de kaart kijken. Daarnaast lijkt ie alles te kaart data opnieuw te downloaden, dus op plekken waar je geen bereik hebt is er een heel vaag beeld zichtbaar zolang je geen verbinding hebt. Ook is het zeer onveilig dat ik steeds naar rechts moet kijken voor rij instructies, een HUD was ideaal geweest. Zit al te zoeken naar een externe HUD die ik met carplay kan gebruiken. Tevens is alles via touchscreen niet optimaal. Misschien heb ik dikke fingers, maar hoe vaak ik een verkeerde toets raakte op de snelweg is bizar. Moet zeggen dat ik ook veel zat te pielen met energie verbruik, trip verbruik en verwachte restant accu bij aankomst.

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 13:44
Hunkaroglu schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:17:
[...]

Rijstrook overschrijdingspreventie in noodgevallen gaat toch ook alleen aan als je AP uit hebt staan? Of mis ik iets?
Nee die staat altijd aan. Er is hier in dr stad een plek waar de belijning links en rechts “knijpt” en daar krijg ik 1x per week een echte lane departure warning met stuurcorrectie van :(

[Voor 16% gewijzigd door BCC op 17-01-2020 07:39]

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• Landon
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 29-07 08:34

Ik vond de verlichting in het donker van de Model 3 te donker, dus heb deze maar opgevuld met verlichting. Heerlijk 's nachts!

De verlichting is tegen de bovenkant van de ventilatie aangeplakt, en wordt vervolgens naar beneden gekaatst. Oftewel je ziet niet het directe LED, maar de weerkaatsing. :)

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 01-08 13:20
Lekker dan! Ik heb verhalen gelezen dat de lak van de Tesla M3 nog wel eens van mindere kwaliteit zou zijn. Nou, die ervaring kan ik dus delen. Er is gewoon een stuk lak van de voorbumper "gewaaid'. Er is totaal geen schade zichtbaar aan de ondergrond van de bumper die zichtbaar is geworden. Het zou ook een vreemde plek zijn voor schade want het uitstekende deel van de bumper is totaal niet beschadigd.

https://tweakers.net/ext/f/6hCQZDGQRToSjJ0xClLfmn5b/thumb.jpg

[Voor 11% gewijzigd door Sunri5e op 17-01-2020 11:15]

• MrBasta
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 10:40
Goldme schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:02:
[...]

Dit is het gevolg van de rommel die ze afleveren en de "quality control" die ze erop nahouden. Hoe haal je het in je hoofd om een auto van 50k af te leveren met zichtbare schades? En vervolgens een stagair die auto laten afleveren. Die verkloot misschien het meldproces maar dat kan ik als klant toch niet weten? Ik heb hem letterlijk op "verzenden" zien drukken. Vanaf dat moment ben je als klant in de veronderstelling dat je melding in de molen zit.

Ik vind het onredelijk om dezelfde dag nog erachteraan te mailen als je die gast net op verzenden hebt zien drukken. Dus die schades gaan gegarandeerd na 160km zichtbaar zijn. En dan? Geen recht meer? Voor een bedrijf dat zulke rommel oplevert moet je een veel grotere grens aanhouden dan 160km.

Lesjes geleerd. Dit bedrijf mijdens als de pest.
Wat betreft de melding, die is in de werkplaats NIET standaard zichtbaar - maar zit (als je "stagair") het niet verprutst heeft wel in een ander systeem. Toen ik mijn auto heb opgehaald heb ik een foto gemaakt van de console waarop ze de melding in het systeem hebben geschoten. Toen ik 1000KM later bij de SeC kwam heb ik die foto laten zien, waarop de monteur een heel ander systeem moest openen en daar WEL de door zijn collega's aangemaakt melding zag.

Overigens hebben ze bij mij keurig de kentekenplaathouder rechtgezet (daar hoorde ik hier ook iemand over). En 2 minuscule deukjes in de wielkast gerepareerd + spuitwerk op dat zelfde paneel gecorrigeerd. Zonder discussie.

Dat jij een slechte ervaring hebt, wil nog niet zeggen dat Tesla het specifiek op jou gemunt heeft en je het leven zuur wilt maken. Ze hebben nog 29999 andere klanten in NL om hun aandacht over te verdelen.

Forum
Collage Schade

[Voor 0% gewijzigd door MrBasta op 17-01-2020 11:28. Reden: Typo]

• BlakHawk|IA
DeEeekhoorn schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:20:
[...]

Ja, een plat steentje wat verkeerd wordt opgeworpen en je lak onder een verrotte hoek raakt kan hetzelfde resultaat opleveren.

Hoe dan ook, ziet er niet fraai uit! Hoe groot is het vlak? Weet niet of een lakstift voldoende gaat zijn
Kom op he, ben je echt serieus!?
Al was het een steentje die het veroorzaakt heeft, lak heeft daaromheen nooit goed gehecht.

Ik heb net even gebeld met SeC Den Haag...
Heb in februari een afspraak staan om de bumper te vervangen.

Toen kwamen we even in de discussie kleurverschil.

Zijn reactie: Ik heb het veel erger gezien, dus dit valt wel mee.
Ik werd een beetje geïrriteerd, dus ik zei dat ik dat geen maatstaf vond. Ik stond laatst naast een andere Model 3 en daar was het wél gewoon netjes:

In ieder geval binnen "mijn" marges.
Dus ik vroeg hoe men te werk gaat, aangezien het meten van een kleur voor het spuiten al jaren de standaard is in de branche.

Nee wij bestellen een bumper op kleur... 8)7 :X

Ja vind je het heel raar dat er dan kleurverschil optreed!?
Uiteindelijk aangegeven dat we die bumper wel afwachten, maar ook zeer duidelijk gemaakt dat ik geen genoegen neem met een dergelijk kleurverschil.

Dat Tesla hele andere standaarden hanteert dan de complete branche is niet mijn probleem. Bumpers spuit je of met de hele auto mee, waardoor je geen kleurverschil hebt, of je meet achteraf de kleur en je spuit hem ter plekke. Dan heb je bij benadering dezelfde kleur met hele kleine verschillen.

Je kiest er nu bewust voor een eigenwijze manier te gebruiken, prima, we gokken het erop. Met het risico dat het daarna nog niet goed is.
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:08:
@Goldme geef je hier op: https://radar.avrotros.nl...rvice-tesla-onbereikbaar/ ze zoeken nog feedback, zal mogelijk nog een extra item over komen. Wie weet gebeurt er dan wat, Radar is wel zo'n programma die wat teweeg kan brengen.
Maar let wel op voor je met naam en toenaam daar genoemd wordt: je krijgt de hoon van fanboys over je heen (jij hebt pech, uitzondering, stelt je aan, moet blij zijn met 4%, ze zijn nog groeiende, had dan een BMW genomen, etc), en de non-Tesla eigenaren lachen allemaal in hun vuistje..
Dat irriteert mij nog het meeste, de fanboys die alles maar prima vinden en vooral vinden dat ik het ook prima moet vinden.

• MasterMaceMichu
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 09:20
Ik lees hier voornamelijk mee, maar herken veel van de gemelde problemen niet:
  • Ruitenwissers te langzaam: Ik vind ze bijna altijd te snel gaan;
  • Camera's geen zicht: Als je auto vies is, vind ik het logisch dat je dan even de camera's schoonmaakt. Omdat ze allemaal achter glas zitten, helpt een 'regen-verdrijver' als RainX oid heel goed om ze schoon te houden. Daarnaast worden ze mee verwarmd als je de achterruit verwarming aanzet;
  • Achteruitrij camera vies: Ja, dat is een punt. Dat komt doordat er achter de achterkant een enorme wervelwind ontstaat:
  • 'Mijn oude ICE was veel beter met hulpsystemen, op AP is niet te rijden, ...': Hiervoor reed ik een VW Passat en die hulp-systemen sloegen juist bij slechte weersomstandigheden op hol, of kon je helemaal niet aanzetten. Daarnaast doe ik elke dag Rotterdam<=>Amsterdam en rijdt vaak bijna het hele stuk op AP, geen centje pijn, perfecte reactie op afremmend of optrekkend verkeer;
  • Lak van de M3 is slecht: JA, die is echt RUK. Mijn zwarte is naar een detailer geweest en er zaten plekken op waar ze niet meer door durfden te polijsten...

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 13:58
MrBasta schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:17:
[...]. Dan vind ik de posts van @Stef87 over zijn batterijdegradatie veel prettiger lezen. Hij is niet content, komt input van anderen ophalen, gaat met zijn eigen constateringen naar Tesla en komt (als het goed is) ook weer terug met hun antwoord. :)
Fijn om te horen! Zolang het over Tesla gaat “mag je niets zeggen” of gezond kritisch zijn.. Ik deel deze mening niet en ik ben stiekem een (echte!) Fanboy.

(Maar ho maar als het over de E-tron gaat.. Dan is efficiency en range wel ineens belangrijk voor sommige mensen @ youknowWho)

Eind de 22e kom ik er hoop ik op terug na mijn service afspraak voor range loss, leder op stuur los, bulten op deurrubber, plaat onder dorpel stukje los, evt vocht achterlichten ook nog eens melden):

Vriendin had toevallig de Model 3 aardig leeg gereden en heb toen een nieuwe all time “low” gezien op onze rated-range:

De 100% = 257km

(Daadwerkelijk doen wij tot 80-85/90%)

Nu staat hij opgeladen tot 90% en is het veranderd naar 100%= 337km:

Dat vind ik een behoorlijk verlies in 3 maanden, je bent gedegradeerd van een SR+ (240mile/386km) naar een actieradius die onder de SR zit (220miles/354km). Het is een auto op mijn eigen naam/bedrijf (ZZP) en ik hoop natuurlijk op een goede afloop, zodat ik er 5 jaar mee kan doen.

Het kan gewoon zijn dat het een kwestie is van de batterij kalibreren... Onbalans, Software, geen idee maar ik lijk maar zo’n 41.5 a 42kWh uit de batterij te kunnen trekken momenteel volgens mijn eerste indicaties. Ik merk het dus zeker bij onze lange ritten en vergelijkbare temperaturen. Ik ben ook nog nergens iemand tegen gekomen die al bij 90% soms nog maar op 298km “rated range” op display zit.

**edit**
>:) misschien helpt een retour portugal wel...

**Bonus **
SR+ model 3 vs een Porsche 911 en een mustang.
YouTube: DRAG RACE Tesla Model 3 SR+ vs Porsche 911 Carrera 4S vs Ford Mustan...

[Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 20-01-2020 00:42]

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• MrBasta
Vanochtend 25KM op AP gereden, totdat die er ineens uitklapt en begint te klagen over geblokkeerd zicht van de front camera. Ruitenwisser bood geen soelaas, dus ik dacht aan condens. Voorruit- + achterruitverwarming aan gezet (ik weet eigenlijk niet welke knop er voor zorgt dat de verwarming in het cameracompartiment aan gaat). Echter, het hielp niet (zelfs niet toen ik het al 25KM aan had staan). Net geparkeerd en het vocht zit er nog steeds. Meer mensen hier last van + een mogelijke oplossing?

Condens

• me1299
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 01-08 13:24

me1299

$ondertitel

Ik geloof dat ik wel 15 plekken zie met lakschade ;( Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt met een auto. En ik heb geen enkele herinnering opvliegende steentjes oid de afgelopen dagen.

[Voor 30% gewijzigd door me1299 op 20-01-2020 16:17]

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Stef87 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:43:
[...]

Fijn om te horen! Zolang het over Tesla gaat “mag je niets zeggen” of gezond kritisch zijn.. Ik deel deze mening niet en ik ben stiekem een (echte!) Fanboy.

(Maar ho maar als het over de E-tron gaat.. Dan is efficiency en range wel ineens belangrijk voor sommige mensen @ youknowWho)

Eind de 22e kom ik er hoop ik op terug na mijn service afspraak voor range loss, leder op stuur los, bulten op deurrubber, plaat onder dorpel stukje los, evt vocht achterlichten ook nog eens melden):

Vriendin had toevallig de Model 3 aardig leeg gereden en heb toen een nieuwe all time “low” gezien op onze rated-range:

De 100% = 257km
[Afbeelding: 2 fase 275km bij 100procent vol rated range]
(Daadwerkelijk doen wij tot 80-85/90%)

Nu staat hij opgeladen tot 90% en is het veranderd naar 100%= 337km:

[Afbeelding: Rated range bij 100]

Dat vind ik een behoorlijk verlies in 3 maanden, je bent gedegradeerd van een SR+ (240mile/386km) naar een actieradius die onder de SR zit (220miles/354km). Het is een auto op mijn eigen naam/bedrijf (ZZP) en ik hoop natuurlijk op een goede afloop, zodat ik er 5 jaar mee kan doen.

Het kan gewoon zijn dat het een kwestie is van de batterij kalibreren... Onbalans, Software, geen idee maar ik lijk maar zo’n 41.5 a 42kWh uit de batterij te kunnen trekken momenteel volgens mijn eerste indicaties. Ik merk het dus zeker bij onze lange ritten en vergelijkbare temperaturen. Ik ben ook nog nergens iemand tegen gekomen die al bij 90% soms nog maar op 298km “rated range” op display zit.

**edit**
>:) misschien helpt een retour portugal wel...

**Bonus **
SR+ model 3 vs een Porsche 911 en een mustang.
YouTube: DRAG RACE Tesla Model 3 SR+ vs Porsche 911 Carrera 4S vs Ford Mustan...
Toen ik de auto ontving zat ik dacht ik op 374km, inmiddels 4 maanden en 12k km verder. is de rated range is teruggelopen naar 356km. Bij de eerste volgende langere rit maar weer eens uitrekenen hoeveel kWh erin gaat.

Lithium cellen degraderen de eerste periode het hardst, het is dus geen lineair proces. Ik ben benieuwd of de kou nog invloed heeft. We gaan het zien aankomende zomer.

10.055Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Mitsubishi SRK 35 ZS-WT | Gasloos

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Robinku schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 05:33:
Houd jullie m3 de laatste 80 a 100km range ook in? Lijkt wel chillmode die dan aan staat.

Onder de 20% zakt de spanning van de accu erg weg, vandaar het vermogens verlies en het is ook slecht voor de accu.
Andersom in de de bovenste 10 a 20% voel je juist een extra kick van de auto. vooral als die 100% is geladen kan ik daar zelf veel plezier aan beleven. de auto is dan net even wat krachtiger :). Maar ook dat is een spanning die je liever vermijd ivm slijtage van de accu.

[Voor 4% gewijzigd door Smuggler op 21-01-2020 07:15]

Gewoon sebastiaan

• oak3
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 19-07 16:32
Vanochtend een flink baal moment. Kom bij mijn auto aan en zie dat beide spiegels zijn gestolen. Rechts kon ik het niet goed zien, maar links zijn zeker draadjes doorgeknipt. Niet aan de laadpaal en dus ook geen Sentry ingeschakeld.

Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor ik weer rij. Kids weg gebracht met de achteruit rij camera aan, maar dat is toch ook niet alles. En volgens mij mag ik zo niet eens rijden.

Net even snel gezocht, maar dacht dat ik de primeur had in dit topic.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Ivm een vakantie waarbij we op veel verschillende plaatsen gaan overnachten wil ik graag snel en makkelijk de bagage kunnen verplaatsen tussen achterbak en huisje. Een set van 5 tassen voor in de kofferbak lijkt mij op zich wel handig, maar om daar nou +-300 Euro voor te gaan betalen vind ik teveel van het goede. Via AliExpress, Wish, etc. kan ik deze Model 3 tassen bijvoorbeeld niet vinden, maar misschien gebruik ik de verkeerde zoekopdracht.

Uiteraard kan ik ook een paar normale reistassen kopen, maar mocht iemand ze ergens goedkoper weten te vinden dan hoor ik dat graag!

• KelvinX
  • Niet online
arsimo schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:15:
[...]

Blijkbaar vinden TomTom, ABRP en vele anderen het wel een belangrijke use case en kunnen het al vele jaren aan. Zij vonden het wel de investering waard.

En ook als softwaredeveloper - al 30+ jaar, en heb zelfs ooit aan navigatiesoftware gewerkt vele jaren geleden - kan ik ook inschatten dan het echt om een uitbreiding van niets zou gaan. Tuurlijk kost het een kleine handvol manweken aan development en vooral testing maar met de IT-capaciteit bij Tesla zou het opgaan in de ruis bij wijze van spreken.
TomToms zijn dan ook onmogelijk te bedienen voor de gewone man. Daar heb je bekant een IT cursus voor nodig of je weet gewoon dat je een product koopt waar je maar de helft van de features van kan gebruiken.

Ik snap de afweging van Tesla wel. De mensen die deze functie willen zijn in de regel slim genoeg om het zelf op te lossen. Dus waarom zou je? Vroegah waren er geen alternatieven, maar nu wel. Als een andere hark de functie al gebouwd heeft laat ze die lekker gebruiken.

• amahusu
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 12:56

amahusu

taking over the world!

https://www.thenewaero.com/

love it or hate it? :P

9,9% less overall drag
94% less side force
30% less air moved by wheel

:o

https://www.thenewaero.com/efficiency/

[Voor 29% gewijzigd door amahusu op 22-01-2020 20:49]

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

• Stef87
Inspired schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:02:
@Stef87 ik zou een andere SeC bezoeken. Dit zijn gewoon onwaarheden en niet SeC waardig. De SR+ heeft nooit een EPA van 220 Miles gehad en rated range heeft nul met de bestuurder te maken.
Ik kijk het weer +/- een maand aan (samen met mijn stuurwiel) en doe dat misschien ook wel een keer. Zelf woon ik in Eindhoven dus die in dichtbij, maar ik heb de tijd om een keer eentje verder weg te pakken. (Tips zijn welkom)

De monteur en de meneer bij intake na het inrijden van de auto, zijn er 100% overtuigd dat die range in kilometers, werkt als een GoM (Guess O meter) en gebaseerd is op huidige snelheid en je rechtervoet... (ik doe rustig aan)
DM_ schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:06:
[...]

Zijn dat ook de km's wat je dan daadwerkelijk (even rekening houdend met de standaard 'verlies' naar realiteit) kan rijden? Vind het toch raar dat die van jouw zo enorm schommelt. Bij de van mij, half september / 11000km, is het maar een paar km range obv de buiten temp. Bijv 90% is 330km < 5gr of 334km > 10gr. Verder blijft het constant qua verbruik en afstanden.
Ja die kan ik dan ook rijden (als ik je goed begrijp wel).

Die ''verloren'' (of verborgen) range is er alleen misschien nog wel, maar je gaat ook niet na 0% of 0km nog kijken hoe ver je kan rijden.

(Er is dus een kans dat ik na 0% of 0 km kan doorrijden, maar dat zou niet goed zijn en kan je op de openbare weg niet echt testen)

Het lijkt alsof ik maar 41-43 kWh uit de batterij kan halen, best-case is het zo'n 45kWh.

Het is ook best te begrijpen dat ik als vervelende betweterige klant over zou kunnen komen als de monteur dus door Tesla of zijn training niet goed zou zijn ingelicht en daadwerkelijk denkt dat die indicatie voor iedereen heel anders zou zijn (zoals een guess o meter..)

Nogmaals, ik kijk het weer een maand aan :+

Dit is geen officiële bron, maar wel een tabel ingevuld vanaf de officiële EPA tabellen, allen gebaseerd op 100% vol, ''toevallig'' Miles omgerekend naar km:

Wolly schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:14:
[...]

Weer een bizar voorbeeld van 'Tesla service'. Welke specs hanteren zij in vredesnaam?
Het is totaal niet mijn bedoeling om Tesla te bashen (want dan zou ik geen aandelen hebben die op +61% staan!) maar inderdaad bijzonder.

De Tesla specs zijn in ieder geval niet openbaar (of transparant.)

Over een paar maanden ga ik met de SR+ rijdend naar Portugal, dus 2x2400km en post ik een mooi reisverslag.

[Voor 10% gewijzigd door Stef87 op 22-01-2020 23:29]

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Nexz
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 11:50
Ik zag in het leasedashboard (Mobility Concept) dat mijn brandstofverbruik bijzonder hoogt lijkt te zijn t.o.v. wat ze verwachten (zo te zien rekenen ze met 138Wh/km en ik haal nu gemiddeld 208Wh/km). Doe ik nu echt iets geks met mijn auto? 8)7 Ik ben echt niet aan het racen, heb wel winterbanden en ze staan op 3 bar. Zie ook mijn TeslaFi stats...

https://tweakers.net/ext/f/JSiScf9cgLmYqEkpKm0RoFef/thumb.png

N.B. de stats voor ritjes > 1km zijn ongeveer hetzelfde, paar Wh verschil

[Voor 7% gewijzigd door Nexz op 23-01-2020 13:05]

• Nexz
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 11:50
Tassadar32 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:17:
[...]

Mijn werkgever rekent met 160Wh/km (LR), 138Wh/km is wel erg laag.
Correctie... 133Wh |:(

https://tweakers.net/ext/f/0FJumJbmzF1W8sDvSr9cQyui/full.png

• Taigu
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12-07 13:55
Geen nieuwe releasenotes... Enige wat extra zie is additional vehice information. Of was dit er al? Verder lijken de straatnamen op de kaart groter. Geen extra games oid.

[Voor 107% gewijzigd door Taigu op 24-01-2020 22:39]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Topicstarter
Oh oh... Maar even een serviceafspraak ingepland.

• bottom line
hulseman schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:05:
[...]

Ervaringen internet (ook op tweakers) waren allemaal rond de 300-350 kilometer op een volle lading (SR+). Dat is nogal een verschil met 200 kilometer niet?

Voor dagelijks lange afstanden is het gewoon nog te vroeg ben ik bang. Over 3-5 jaar zal het vast wel beter zijn en zitten we hopelijk op de 1000 kilometer.. wie weet..
In de zomer..

Maar jij spreekt over 90 per uur rijden, met verwarming af, en dan nog maar 200-220 km halen in de winter.
Dat is maar moeilijk om te geloven.
Met wat research had je dit ook gevonden:
https://ev-database.nl/au...del-3-Standard-Range-Plus

[Voor 11% gewijzigd door bottom line op 26-01-2020 16:24]

• LiquidSmoke
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10:32
ridmaur schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:15:
Kan iemand me uitleggen waar het luidspreker icoontje voor is (of wat het betekent) dat soms wel / niet verschijnt links onder de lijn die aangeeft of je batterij verbruikt of regeneratief rest? Kan het niet vinden in de handleiding.
Is dat niet een stuurtje wat aangeeft dat autopilot beschikbaar is (stalk 1x naar beneden voor ACC, stalks nog 2x naar beneden voor autopilot)?

Pijltje linksboven dus:

[Voor 17% gewijzigd door LiquidSmoke op 26-01-2020 16:20]

• rmathijssen
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 13:40
hulseman schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:43:
[...]

Ik heb 19" velgen, mogelijk dat die velgen meer uitmaken dan ik zou verwachten.
Aan die velgen mag het niet liggen. Ik heb exact dezelfde config. Mijn laatste rit van zo'n 100km op 100km/u en airco uit kwam mijn verbruik uit op 140. Was wel in de late avond ,dus erg rustig. Bij normaal gebruik bij dagelijkse ritjes van 40km enkele reis blijft het verbruik rond de 190, met airco en verwarming aan. En dan rij ik echt harder dan 100, maar wel max 130.

Hier nog een recent voorbeeld, bijna 80km in de spits. Op 100% weggereden, en na 76km nog op 78% procent.

Ben wel benieuwd wat jouw hoge verbruik veroorzaakt. Ik heb overigens zomerbanden op 3.1 bar.

[Voor 10% gewijzigd door rmathijssen op 26-01-2020 20:11. Reden: voorbeeld toegevoegd]

• Novadecasa
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 21:08
De afgelopen dagen heen en weer naar Oostenrijk gereden voor wintersport, enkele reis 1000km.

Gaat hier om een M3 SR+.

Twee compleet verschillende aanpakken gehanteerd qua rijstijl en laden.

De terugweg een mooie optimale verhouding gevonden wat goed werkte voor mij.

1000km in 12 uur tijd totaal afgelegd (track 3km na starten pas gereset) Inclusief circa 2 uur en 15 min laden

Voor wie het ook interessant vindt.

Stats:

[Voor 3% gewijzigd door Novadecasa op 26-01-2020 21:30]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MacorgaZ schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:16:

Heeft iemand daar al eens de timer voor aangezet en vergeleken met de normale 4,6s? Raar genoeg vind ik daar op internet echt haast geen cijfers van.
Check de rechterkolom :), ook dat voelt voldoende snel en is niet te vergelijken met de chill mode van de LR.

[Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 27-01-2020 12:36]

• MrBasta
Hunkaroglu schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:40:
[...]

ACC vind ik dan weer handig in files... anders is het gewoon niet uit te houden.

Maar ik ga even zonder proberen en kijken of het verbruik drastisch gaat verbeteren. Als ik in de winter onder de 200Wh/km uit kom ben ik al tevreden. Maar ik zal het weer gaan gebruiken nadat ik het getest heb. Kan gewoon niet meer zonder. Ik kom gewoon uitgerust thuis omdat de auto het meeste al voor je doet.

Ik zou je aerocaps er weer opzetten, zou ook zomaar 4% kunnen schelen (als je ze er nog steeds af hebt zoals je ondertitel zegt ;) )

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 29-07 08:02
Gespot: 3 met creme/bruin lederen interieur

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• jheerink14
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 01-08 17:31
Taigu schreef op maandag 27 januari 2020 @ 17:49:
[...]

Net even getest op 20km A12. LR 18" met Aero's. Op FSD met Airco stand 1 en stoelverwarming stand 1. 100km/h: 160-165wh/km
Hier het zelfde vanmiddag Bussum-Utrecht via A27, deel 100, deel 120 heen en terug
heen 172W/km Terug 145W/km gemiddeld dagteller op 159W/km over bijna 60km
Airco uit temp 19,5 18 inch met aero op 3.0

https://tweakers.net/ext/f/4ZndYsBtCLSewYrJ5w5RLJ92/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/Gm9bPgDhnfelnOsRfkyhKjQu/thumb.jpg

• bottom line
BlakHawk schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 01:34:
[...]

Waren het niet alleen de inwoners in USA op dit forum die daar melding van hebben gedaan? Als het goed is heb ik het 2 keer voorbij zien komen hier.
Bwa.
Niet de moeite deze update. Er is iets bijgekomen zodat je kan zien welk hardware je hebt. En dat was alles :+

• Bonsaiboom
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 26-07 15:32
Zoals beloofd, het energieverbruik op een woon-werk ritje:

En omdat het uitmaakt, ook even de trip stand, en de AC stand:

Accu stond nog op 65%.

Eerste 7 km is binnendoor, van 30 naar 70 naar 80km. Dan 40km de A12 en A2 waar je 100 mag, en het af en toe ook wat vastloopt. Laatste 2km is weer 50 binnen de bebouwde kom.

Het stuk snelweg heb ik dit keer 32 minuten over gedaan, dus een gemiddelde snelheid van 73 km/u daar en over het gehele stuk 50 minuten over dus 49,6 km = 59km/u

Het weer buiten was 7 graden met lichte tot matige regen. Windkracht 5-6 uit het westen, wat op het stuk A12 bij Utrecht tegen de wind in was, en de A2 naar Amsterdam vooral van de zijkant was.

Auto stond op Chill acceleratie en het hele stuk snelweg op TACC @ 100, hoewel er veel 90 werd gereden.

SR+ op 18" met aero doppen.

Ik zie in het verbruik 'goed' dat de eerste 20km er nog veel energie gaat naar de AC, en op de laatste 30km dat dan 'bij' is. Geeft ook aan waarom korte ritjes zoveel meer energie verbruiken dan langere ritjes.

[Voor 7% gewijzigd door Bonsaiboom op 28-01-2020 08:22]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zojuist even een kort ritje op en neer met enkel de ventilatie en stoelverwarming aan. Nee echt inefficiënt een EV op korte ritjes :+ #ratedrange 8)

Een deze dagen 300km snelweg met aanhanger, eens kijken of we dan het andere uiterste kunnen noteren >:)
Ik moet in Friesland zijn, welke SuCs kan je eenvoudig laden met aanhanger? Anders stop ik wel bij FastNed

[Voor 64% gewijzigd door revolution-nl op 29-01-2020 13:00]

• BlakHawk|IA
ElonDusk schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:32:
[...]

Nou wat jij hier meestal doet is precies het tegenovergestelde van wat jij/sommige de "Tesla fanboy" vindt doen.
Misschien is er ook een tussenweg :+. Als ik al je berichten zou lezen dan zou ik never ever een Tesla nemen.
O-)

Je wilt dat mensen niet alleen maar positief doen over Tesla, dan moet jij misschien niet alleen maar negatief gaan doen ;)

Maar ja uiteindelijk mag je lekker zelf weten :P >:)
Ja klopt misschien wel, ik heb toch ergens het idee dat ik iets tegenwicht moet geven op één of andere manier. Misschien onterecht...

De auto rijdt echt heerlijk, power is super! Ruimte is mij echt wel meegevallen. Denk dat ook voor vakanties straks alles wel goed gaat komen, zonder dakkoffer of towbox.
thewizard2006 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:38:
@p een 2020 RWD? ik dacht dat de RWD begin 2019 al was uitgefaseerd

@ElonDusk hoe stel jij voor dat @BlakHawk reageert op zaken die niet goed zijn of die beter kunnen. Het is het eeuwige verhaal dat zodra iemand iets meldt dat niet juist is/negatief is/tegenvalt het gelijk zeiken en zeuren is. Zo kan je nooit ergens kritisch over zijn. En dat is waar het hier veelvuldig mis gaat. Enige op en aanmerkingen over zaken die beter kunnen (afwerking), die tegenvallen (range) of slecht zijn (service) is gelijk zeiken en zeuren. En dan moet je maar positief doen, je beter inlezen en/of de auto maar niet hebben gekocht.

Daarnaast zijn het iemand zijn persoonlijke constateringen/gevoelens/opmerkingen. Daar kan een ander nooit van zeggen dat die persoon zich aanstelt of wat dan ook want zo voelt die persoon het echt. Dat hij (in het algemeen) daar anders over denkt prima maar het gelijk afdoen als zeuren/negatief is ook niet constructief natuurlijk. :)

Wat je/men kan doen is de opmerkingen onderbouwen met cijfers en bewijs. Bijv dat maar in X% de afwerking slecht is, de range binnen marge Y valt tov benzine of 99/100 service afspraken als positief zijn bevonden.
Dat is inderdaad waardoor ik ook wel eens denk: "Zak in die Tesla". Dus als iets tegenvalt, moet ik maar ruilen met een collega en lekker een ICE rijden. Wat is dat nou voor redenatie?
Dat versterkt mijn gevoel van tegenwicht "moeten" geven.

Je leest hier dagelijks dat Tesla 8 jaar voorloopt op de concurrentie, ik zie het alleen nog niet terug.

Het allergrootste voordeel van Tesla blijft de SuC. Alleen Tesla's mogen er laden en ipv 2 palen, staan er wel 16 of meer. Dat neemt niet weg dat ik in CA USA filmpjes heb gezien van mensen die 45 minuten in een wachtrij moesten staan, voor ze konden laden. Ik mag hopen dat het in de EU die kant niet op gaat!
revolution-nl schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:33:
[...]

Onzin, in het licht van de voorgaande discussie en de stelling "EV's zijn inefficiënt op korte stukjes" zegt dit genoeg.

[...]

Schatting: 10km snelweg variërend van 100 - 120kmh, 10km stadsverkeer, 35km provinciaal +/-90kmh

De eerst km's zijn altijd iets hoger, ik starten nu dacht ik met rond de 180wh/km. (jammer dat de start net buiten de grafiek valt).

Dit is overigens skyhigh als je start met verwarming óf als je voorafgaand de rit een periode sentry ingeschakeld had staan.
Zal dan ook echt het voordeel van de SR+ zijn.
120km/h is bij mij echt boven de 200wh/km.

Op AP, 10km op 103km/h:

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik meestal met deze snelheden rond de 180-190wh/km zit @ 103km/h :+
nMad schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:41:
[...]

Hier precies hetzelfde. Enige wat richtingaanwijzer doet (zowel de 3x comfortknipper als helemaal indrukken) is de weerstand verminderen. Ook pylonnen in beeld, dus HW3 (?).
Hier ook, misschien verschil HW3 en HW2.5?
Ik heb HW3...

@ElonDusk ik ben ook wel een beetje jaloers op de mensen die nu 140-150wh/km halen! _/-\o_
Het lukt mij gewoon echt bij lange na niet!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:57:
Zojuist even een kort ritje op en neer met enkel de ventilatie en stoelverwarming aan. Nee echt inefficiënt een EV op korte ritjes :+ #ratedrange 8)

[Afbeelding]
Een nieuwe dag, een nieuw rit... damnnnn it's so efficient oOo

Traject 15km snelweg de rest provinciaal, snelheid 90 - 100kmh
mistercage schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:58:

Wat ik volgens mij nog niet heb teruggelezen, maar ik zelf al wel heb opgemerkt, is dat er toch wel aardig wat verschil in verbruik is wanneer je alleen rijdt met AP (a.k.a adaptive cruise control) of AP gecombineerd met self steering/lane assist optie (dat stuurtje zeg maar)
Ik heb trouwens geen FSD, dat vind ik veel te weinig bieden voor 7k extra.

Wellicht dat de hoge stroomverbruikers mogelijk allebei gebruiken en dat autosteer eens kunnen uitzetten en zien wat t oplevert voor hen?

Ps: Net gekeken wat 96% oplevert aan actieradius: 365km. 100% dus 380km. Komt redelijk in de buurt vd fabrieksopgave van 409km.
Ik rij op AP vaak met de snelheid 30kmh onder de vmax ingesteld, gas geven doe ik zelf zodat je goed kan anticiperen, het sturen laat ik lekker aan de auto over.

[Voor 63% gewijzigd door revolution-nl op 30-01-2020 14:20]

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:48
Sinds gisteren de rubberen kofferbak mat binnen.

Eindelijk geen vieze bekleding meer als de kinderwagen weer eens smerige wielen had.

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:48
MrAcid schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:54:
Bah, ja - stel je voor zeg, vieze bekleding in de kofferbak. Daar worden je overhemden mega smerig van als je er weer eens in ligt te tukken.
Ga maar een keer met de kinderwagen wandelen. Je wilt niet weten wat je soms mee neemt je auto in. Als je dan daarna je tassen of iets dergelijks erin legt.....
Ik vind het gewoon zonde van de bekleding in de auto en is hiermee dus prima te voorkomen. :)
BigBreda schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:29:
Mijn vrouw is nu juist zo blij met het diepe gat in de achterbak...kunnen de boodschappen niet wegrollen :) :) :)
(m'n laadkabel etc ligt in de frunk)
Daar kan je gewoon bij. Er zit een uitsparing in de mat zodat je bij de lus kan :)
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:49:
[...]

Met de fohn in de weer geweest of viel het mee met uitvouwen? :)
Viel mee met uitvouwen, maar voor de zekerheid een nachtje op elke hoek een boek van m'n dochter neergelegd :P

Autopilot schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:58:
[...]
Vind het nog steeds bizar hoe ze ermee wegkomen een auto van 50k+ te leveren zonder matten.
Mijn auto is gewoon geleverd met matten. Deze rubberen mat is een extra voor in de kofferbak ;)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Graag wil ik mijn beklag doen over de range en het verbruik van mijn SR+, volgens de WLTP zou ik 409 ver moeten komen, op een traject van 306km moest ik de eerste keer na 196km laden, op de terugweg was de actieradius maar 156km, in totaal heb ik 79kW verbruikt!! Ik maar denken dat Tesla 8 jaar voorliep op de concurrentie :F

;w

Op de heenweg heb ik 110kmph gereden (wind mee) en haalde ik een verbruik van 220Wh/KM, op de terugweg had ik een flinke tegenwind (windkracht 6) en had ik een verbruik van 299Wh/km!! bij 120 - 140kmh O-) >:)

Extra informatie:
De auto was voorzien van vloermatten, de lichten stonden aan en mijn telefoon had ik aan de lader.

Totaal verbruik van deze rit :(

Klein detail:
Achter de auto zat toevallig ook een open aanhanger, heen leeg, terug 300kg lading

:+

Conclusie:
Met de aankomende zomervakantie moet een stretch van 200km met vouwwagen goed te doen zijn _/-\o_
SR+ For the WINNNNN *O*

[Voor 31% gewijzigd door revolution-nl op 31-01-2020 20:42]

• ex87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 01-08 23:36
Wij hebben vandaag de Tesla voor het eerst 'echt' getest door een road trip te maken.. Vanaf ons huis, via Malibu door heel LA en terug. Ik was benieuwd of wat langere ritten ook zouden bevallen en of het laden (niet thuis) irritant zou zijn.

Klein verslagje: 8:45 thuis vertrokken met 100% en, de navigatie op Malibu (180 miles) volgens de navigatie zouden we met zo'n 21% aankomen. Besloten om in Oxnard 'te tanken':

Na 1 bakje koffie kreeg ik al de notificatie dat we verder konden (ik denk na een minuut of 15?) maar na 3 uur rijden was de pauze zeker niet irritant.

Toen zijn we met zo'n 85% vertrokken, en heel LA doorgereden en een mooie hike gemaakt. Rond 3 uur besloten rustig terug te gaan rijden en weer bij Oxnard te tanken, mooie plek om even snel wat te eten. Na 30 minuten konden we weer verder (met zo'n 30% geparkeerd, en met 90% verder). Bij precies 55 kWh toch even gekeken wat ons verbruik was en:

Hebben ze toch gelijk bij Tesla :+ 250 mile op 55 kWh ;)

Toen we thuis kwamen nog even snel een foto gemaakt en dit was het totale verbruik:

Dat komt een beetje neer op dat we 242 mile (389 km) op een volle lading konden rijden, en dat is ook wel redelijk wat ik verwacht had. Niks speciaals gedaan, gewoon 65 mile (104 km) per uur (op de files in LA na) en een road trip van in totaal (inc alle pauzes, wandelingen en tank stops) zo'n 11 uur.

Erg leuke dag, en ik zou dus zo weer met de Tesla op pad gaan.

Wat data:
- 8:45 tot 20:00 onderweg
- 423 mile / 680 km gereden
- 227 Wh/m / 140 Wh/km verbruik
- 45 minuten 'getankt' in totaal (voor $0 want referal bonus)
- 55 vliegjes dood gereden :(

🇺🇸 | California | Tesla M3 SR+

Acties:
  • +12Henk 'm!
  • Pinned

• Saxi
  • Laatst online: 09:04
Bucharest on Battery - de terugweg

Op 24 december heb ik mijn rode Model 3 Performance in Amsterdam in ontvangst genomen. Op 2 januari vertrok ik voor een roadtrip naar Boekarest. De heenreis heb ik hier al gedocumenteerd. Op 13 januari vertrok ik weer richting Amsterdam. Voor degenen die geïnteresseerd zijn bij deze mijn bevindingen van de terugreis.

TDLR: Onderaan deze post de statistieken van de hele trip

Het laden in Boekarest was vrij probleemloos. Nu ik wist hoe het gratis laden bij Kaufland in z’n werk ging kon ik naar hartelust rondrijden. Ook kon ik gratis AC laden bij een kantoor van ING waar ik iemand op haalde en in een parkeergarage vlakbij ons kantoor.

Dag 1: Boekarest - Deva
  • 10 kWh Aviatorilor Boekarest
  • Nog even (gratis) kort bijladen in de parkeergarage bij kantoor alvorens rond het middaguur weer de reis terug naar Amsterdam te beginnen. Niet iedereen houdt overigens de laadplekken vrij. Zie de foto van de Bentley onderaan deze post.
  • 39 kWh Kaufland Pitești
  • Deze keer meteen naar de juiste Kaufland gereden en een lege laadpaal aangetroffen. Tijdens het laden wat mici gegeten (Roemeense gegrilde gehaktstaafjes van varkens-, rund- en lamsvlees). Bij terugkomst bij de auto stond er een Nissan Leaf Taxi te wachten tot ik klaar was. Nog een half uur wachten was voor de chauffeur geen enkel probleem.
  • 49 kWh Kaufland Sebeș
  • Een saai winkelterrein aan de rand van een nog saaier stadje. Maar wel een beschikbare en werkende laadpaal.
Dag 2: Deva - Gyor
  • 41 kWh Penny markt Fāget
  • De meeste E-charge palen staan bij Kaufland maar er staat ook een enkele bij Penny markt. Deze in Fāget in het westen van Roemenië. Geladen in het winterzonnetje onder toeziend oog van een stokoude Dacia en twee zwerfhonden.
  • 55 kWh Supercharger Szeged
  • De Supercharger in Zuid-Oost Hongarije die op de heenweg nog niet geopend was (volgens Tesla) had nu twee werkende palen (de rest nog in aanbouw). Achteraf bleek dat de palen al vanaf 12 december in werking waren.
  • 32 kWh Supercharger Törökbálint
  • Net buiten Boedapest nog even bijladen vlak voor de overnachting in Gyor. Hotel daar zou laadmogelijkheid moeten hebben maar je weet maar nooit. Toen de afslag naar Gyor op borden werd aangegeven moest ik volgens de navigatie nog een eind doorrijden op de snelweg. Vond ik wat vreemd maar toch maar gedaan. Vlak daarna kwam een melding dat de cruise-control niet werkte. Toen realiseerde ik me ook dat de navigatie al een tijd lang stil stond op dezelfde plek. Eerste afslag van de snelweg gepakt en op de iPad gezien dat de afslag inderdaad al voorbij was. Met behulp van de twee knoppen op het stuur een reset gedaan maar dat veranderde niets. Via Google maps naar hotel gereden en daar de auto helemaal uitgeschakeld (power off). Daarna was alles gelukkig weer in orde. Laadpaal bij hotel was niet bereikbaar en zag er bovendien erg kapot uit. Maar dat was na de computercrash een verwaarloosbaar probleem.
Dag 3: Gyor - Herzogenaurach
  • 32 kWh Supercharger Gyor
  • Klein stukje verkeerde kant op gereden naar Supercharger in Gyor want de eerstvolgende Supercharger in Wenen was met 130 km net iets te ver.
  • 32 kWh Ionity Steinhausl
  • 20 km ten westen van Wenen. De eerste laadsessie sinds vertrek uit Boekarest die niet gratis was. Waarom de Superchargers in Hongarije kosteloos waren is mij niet duidelijk.
  • 38 kWh Supercharger St. Valentin
  • 20 km ten oosten van Linz
  • 44 kWh Supercharger Hengersberg
  • Terug in Duitsland een 40 kilometer na de grens met Oostenrijk
  • 39 kWh Supercharger Regensburg
  • Auto wassen (kreeg inmiddels al vieze handen als ik alleen de kofferbak dicht duwde) en laden. Een naburige Model X rijder wilde alles weten over mijn ervaringen met de Model 3. Model 3 is in de landen waar ik door kwam duidelijk nog in de minderheid vergeleken met S en X. Hotel in Herzogenaurach wilde €20 voor een parkeerplek bij een AC lader. Vond ik niet de moeite waard.
Dag 4: rustdag Herzogenaurach
  • 8 kWh Aldi Boxdorf
  • Net te leeg om Rothenburg ob der Tauber (toeristisch uitstapje) te kunnen halen. Dus even gratis bijladen bij Aldi. Je staat daar zó prominent voor de ingang te laden dat je wel even naar binnen moet gaan om iets te kopen opdat je je niet schuldig voelt.
  • 34 kWh Rothenburg ob der Tauber
  • Een toeristisch plaatsje met enkele parkeerplaatsen aan de rand van het ommuurde gebied. Grappig genoeg is voor elektrische auto’s niet alleen het parkeren gratis (max 4 uur) maar ook het laden. Van mij hoeft het niet maar het is wel prettig natuurlijk.
Dag 5: Herzogenaurach - Amsterdam
  • 8 kWh Aldi Süd Boxdorf
  • Na een behoorlijk koude nacht (< -5) met nog zo’n 15% toch maar weer even bijtanken bij de Aldi al is het de verkeerde kant op. Rond Nuremberg zijn verder weinig snellaad mogelijkheden.
  • 15 kWh Supercharger Geiselwind
  • Geen zin om lang te laden dus snel even wat sap erbij en dan weer verder.
  • 37 kWh Supercharger Dettelbach
  • 10 kilometer ten oosten van Würzburg
  • 55 kWh Ionity Spessart Nord
  • Ik vind tot nu toe opladen met Ionity niet makkelijk. Je moet binnen de app een online credit card betaling afhandelen voordat je kunt beginnen met laden. Ik deed dat ook nog per ongeluk op een paal waar ik niet naast stond dus de sessie startte niet. Uiteindelijk lukte het makkelijker via Plugsurfing waarbij ik volgens mij €8,80 betaalde in plaats van de €8,00 van Ionity.
  • 52 kWh Supercharger Oberhonnefeld
  • Als je minder laadt schiet het wel lekker op. Vorige stop een 50 kilometer voor Frankfurt en de volgende halverwege Frankfurt en Keulen. En ik rijd niet zuinig. Verwarming lekker op 21 graden, flink optrekken als die vrachtwagen weer naar rechts gaat en af en toe even blazen met 220 km/uur.
  • 48 kWh Supercharger Duiven
  • Lekker veel beschikbare palen in vergelijking met Zevenaar. En daardoor lekker snel laden. Ik bestelde een Prosecco in de van der Valk op de goede afloop van de trip en ver voordat die leeg was, was de accu al weer vol.
Statistieken van de totale reis Amsterdam-Boekarest-Amsterdam:
  • Afgelegde afstand: 5314 km
  • Totaal verbruik: 1234 kWh
  • Gemiddeld verbruik: 232 Wh/km
  • Laadsessies: 40 (gemiddeld eens per 133 kilometer)
  • Totaal geladen: 1355 kWh (waarvan 521 kWh gratis)
  • Gemiddelde kWh prijs: € 0,19
  • Totale laad kosten: € 259,60

Model 3 Performance | Red | White interior | Aflevering 24-12-2019

• Djie
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:05
Volgens mij is deze nog niet hier gepost om alle hulpmiddelen als TC etc uit te schakelen. Leuk om met de auto te spelen maar zeker op eigen risico want we weten allemaal wat voor een beest de auto is. Dus driften? Ja dat kan! (bron: https://teslaownersonline.com/threads/dyno-mode.15386/)

1. Druk de rem in (P mode)
2. Knipperlicht naar links aan en blijf dit vasthouden (naar beneden duwen) gedurende de volgende stappen
3. Leg je vinger op het tesla logo voor 5 sec, er zal een invoer scherm te voorschijn komen
4. typ in: dynotest en druk op OK (hierna mag je rem en knipperlicht weer los laten).

De auto komt nu in een rollerbank test modus met alle hulpmiddelen uitgeschakeld. Ik kon het weer uitzetten door uit de auto te stappen en even opslot en weer open te doen. Be safe!

[Voor 6% gewijzigd door Djie op 03-02-2020 11:20]

• Stef87
Het afgelopen weekend even een test uitgevoerd m.b.t. bruikbare batterijcapaciteit van onze “Model 3 Standard Range Plus” waarbij wij 132.5km moesten rijden.

Omstandigheden: enige wind en veel regen, meerendeel mocht ik 130km/h rijden (praktijk vmax +1 maximaal, 121/131 dus). Mijn verbruik is niets mis mee het is puur de Beschikbare batterijcapaciteit.

Zijn er een aantal andere mensen die ook -50% uit hun SR+ kunnen rijden en kijken hoeveel kWh de auto rapporteert? Zelf ben ik deze enkele keer eens op 100% begonnen, na 100% direct gaan rijden.

Vriendin gevraagd een foto te maken (bruikbare capaciteit is omgerekend 42.9 kWh):

Nog een foto is gemaakt op onze eindbestemming na 132.5km (capaciteit a 43.16kWh):

Er zit een klein verschil tussen afrondingen maar gemiddel kom ik elke keer uit op net geen 43kWh..

Trial account Teslafi zodat je kan zien dat ik op 100% ben begonnen, met ruim een uur preheaten: Uiteraard normaal tot 80/90%

Het zou heel fijn en behulpzaam zijn als iemand anders met een SR+ even van 90-40 wilt rijden of 100-50% ?

Nu vind ik het niet heel gek dat ik er bij sommige omstandigheden net zo ver mee kom als onze Renault Zoe (z.e.41 batterij) die 99-100% gezonde batterij had bij verkoop.

Eerstvolgend op mijn lijstje is 10x onder de 30% komen en dan weer laden naar 90% om te zien of het alleen een kwestie is van “onderkant batterij” leren.

**Edit**
Voor modeljaar 2019 zou de bruikbare capaciteit 49.5-50kWh moeten zijn van de 55kWh, echter is er nooit een officiële statement geweest van Tesla.

Bonus, mijn capaciteit vs. andere SR+

[Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 04-02-2020 00:57]

• ex87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 01-08 23:36
@Stef87 Mijn auto gaf van het weekend na 50% (begonnen op 100%) ook aan 25 kWh (ipv van 27 kWh) maar, na precies 250 mile gaf hij wel aan 55 kWh verbruikt. Ik had ondertussen al wel weer 'getankt' dus dat verschuift de metrics een beetje

Ik heb zelf altijd het idee dat als ik van 80% naar ongeveer 10% rij de 40 - 10% een stuk zuiniger is dan 80% naar 40%.

Mijne geeft nu aan:
BATTERY PERCENTAGE
69.00 / 80.00%
Current Level vs. Set Limit
168.78/244.61 mi
(via: https://teslabout.com)

Via teslabout kan je een hoop grafiekjes zelf maken over je gebruik (er zit een hele dashboard tool in als je betaald).. Misschien kan je daar de data uithalen die je nodig hebt.

Zaterdag:

Zoals je ziet heb ik 33 kWh verbruikt op de 100 -> 34%.

[Voor 94% gewijzigd door ex87 op 04-02-2020 00:38]

🇺🇸 | California | Tesla M3 SR+

• Stef87
ex87 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 00:42:
Ik heb wat dingen weg gehaald uit mijn post omdat ik dacht dat ik naar je trip dashboard keek en niet sinds laden. Ik was appels met peren aan het vergelijken, mijn excuus :+

Ik dacht altijd dat ik 55 kWh beschikbaar had maar dat veranderd mijn berekeningen inderdaad ook weer, en dan lijkt het er inderdaad op dat jij andere aantallen als 'totaal' beschikbaar hebt.

Ik wil trouwens best mee helpen met testen / vergelijken.. Ik heb hem vanmorgen naar 80% geladen, ik zal straks is een foto maken van het verbruik als ik thuis ben net voordat ik hem inplug.
Super.. Fijn dat je even kan testen, daar ben ik blij mee! Ik hoop dat het gewoon een calibratiefout is ofzo (al ben ik bang van niet...).

Ik ben benieuwd naar je resultaten.

**Edit** Bonus screenshot:

Ik zou ver beneden vergelijkbare SR+ en zitten.

[Voor 14% gewijzigd door Stef87 op 04-02-2020 16:05]

• BlakHawk|IA
ElonDusk schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:48:
Dus als jullie het op "RIT" zetten dan zie je 89%? Ik zie gewoon 90%.
Klopt, dan zie ik 89% en als ik hem helemaal tot het einde vul staat er 99%.
In de app en in de auto...
Inspired schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:50:
[...]

Rit is in de app wel 90%. Maar na laden staat er vaak maar 89%. Ook als hij net klaar is, en even daarna ook. Slider voor "rit" geeft ook 89% aan zie ik nu.. :) Slider helemaal naar rechts is 98% bij me.

Daarbij gaat de slider in de app nu maar tot 98% bij me. Geen 100% meer.

Maar hebben meer mensen last van sinds de laatste updates;

https://teslamotorsclub.c...-max-charge.180970/page-3
Ook in de app is het bij mij 89%

• IceOnFire
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Zijn er meer mensen die Teslamate gebruiken? Wat zijn jullie efficiencycijfers? Vind t nogal tegenvallen in mijn geval namelijk :)

• IceOnFire
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Hij leest via de API de laadsessies van de auto uit. Denk dat dat wel is wat de auto zelf aan energie ziet binnenkomen, dus ik vrees dat er voor wat je bij de meter afrekent nog de laadverliezen bijkomen. Dat moet ik binnenkort eens valideren zodra ik het maandelijkse overzicht van mn laadpas binnen heb :)

Je kan ook mooi de laadcurves zien bijvoorbeeld;

upload picture link

[Voor 22% gewijzigd door IceOnFire op 04-02-2020 13:03]

• yeehaw
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 01-08 14:27
Hier mijn efficiency details.

Toch best redelijk denk ik.

[Voor 18% gewijzigd door yeehaw op 04-02-2020 14:40. Reden: fix img]

• koekjeh
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 01-08 14:28
IceOnFire schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:23:
Zijn er meer mensen die Teslamate gebruiken? Wat zijn jullie efficiencycijfers? Vind t nogal tegenvallen in mijn geval namelijk :)

[Afbeelding]
Ja zeker! :*) Mijn resultaten zijn vergelijkbaar:

M3 - LR AWD / Pearl White / Black / 19" - https://ts.la/florian39171

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• LiquidSmoke
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10:32
Hierbij mijn cijfers:

http://www.famzande.nl/tmp/teslamate_consumption.png

Volgens mij een nette score op net consumption en een gemiddelde score op gross consumption. Ik rijd nogal wat langere ritten en rijd dan op mijn gemak maar ik vind het wel fijn om lekker warm te zitten :)

Hier in de buurt nog niet gehoord/gezien dat er Tesla spiegels gejat zijn, wel de BMW X3 spiegels van de overburen een week of 6 geleden. Ook een clean job (spiegels dichtgeklapt en toch he glas met binnenwerk netjes verwijderd).

Toch meer Sentry aanzetten ook al is er nogal wat beweging van de bosjes naast de oprit. Pin to drive ook reeds ingesteld.

[Voor 10% gewijzigd door LiquidSmoke op 04-02-2020 22:31]

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Chrome delete en b-lijsten tint job, wordt grondig aangepakt!

Chromedelete

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

• BlakHawk|IA
Albantar schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:09:
Aangezien de Tesla's in de lease duurder zijn geworden weer een nieuwe shortlist opgesteld. De M3 LR DE valt helaas af omdat die te duur is geworden, maar de M3 SR+ komt nu als winnaar uit de bus. De runners-up zijn de Mustang Mach-E SR RWD en de Kona 64kWh.

De Mustang en de Kona hebben meer bereik dan de M3 SR+ (respectievelijk 450/360 en 450/400 wltp/reëel tov 410/315 van de Tesla) maar de snellaadtijd van de Tesla is zo goed als de helft en je hebt gewoon meer laadpunten tot je beschikking met een Tesla omdat ze ook hun eigen laadpunten hebben.

Zijn er hier trouwens mensen met een SR+ en kunnen die iets vertellen over of die 300+ km bereik in de praktijk ook haalbaar is?
Ik haal het met de LR niet eens!

Laatste keer opgeladen naar 90%
132,5km gereden en nog 44% over.
286km op basis van 100%, maar met de 90% mag ik blij zijn met 250km netto bereik.

Belangrijke edit: met 19"

• amahusu

amahusu

taking over the world!

PdeBie schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:19:
[...]

Laat je ook foto's van het eindresultaat zien? :)
het was helaas te donker om nog ff goede foto's te maken, maar zo ziet het er nu uit

m2black1

m2black2

Ben erg blij met het resultaat, ziet er echt retestrak uit. B-stijl is op 35% en alle chromen onderdelen zijn in zwart glans folie gewrapped (inclusief emblemen op de motorkap en achterklep).

Ik zei tegen m'n zoontje "Wat vind je van papa's batmobile?", hij vond em meer op tandloos uit "Hoe tem ik een draak" lijken :D

• djmuggs
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 08:29
Helaas heb ik nog niet veel geluk met mijn Model 3 :’(

https://tweakers.net/ext/f/Ti9HTcEMlBrAdINFXKPlh3hg/thumb.jpg

Ik kreeg dus geen voorrang.

Tesla Model 3 LR AWD

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Toch nog even de verbruiks discussie laten oplaaien :+

Windje mee, M3 LR. Vertrokken met 12 % en gedurende bijna de hele rit 11% gezien, laatste 200m sprong hij op 10%.

• NeoPhire
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 01-08 20:46
Hunkaroglu schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:16:
[...]

Hij zal er al wel moeten zijn. Eigenlijk direct nadat je het hebt aangepast. Het zit wel een beetje verstopt.

- Ga naar je account https://www.tesla.com/nl_NL/teslaaccount
- Klik op beheren
- En dan details bekijken

Je ziet dan onder kopje Opties na levering Acceleration Boost factuur staan.
Helaas, daar zie ik alleen dit staan:

• Autopilot
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 26-07 11:30
Check de cijfers van deze gast.

Hij rijd 645 km met 59 kWh verbruik, een gemiddelde snelheid van 120 km/h en dus een verbruik van 91 Wh/km. Dit wel bij een temperatuur van 25 graden.

Maar alsnog, heeft de temperatuur dan zoveel invloed dat je opeens meer dan 700 km kan rijden op een enkele lading in een Model 3 AWD met een gemiddelde snelheid van 120 km/h (dus niet plakken achter een vrachtwagen oid). Bied mij wel veel hoop voor de zomer _/-\o_

[Voor 4% gewijzigd door Autopilot op 14-02-2020 16:42]

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online

Ik ben benieuwd wie weet of je deze LED interieur klemmetjes kan bestellen, ik krijg ze zelf niet gevonden?

Ze zijn gebroken door de kou en het vervangen van de kofferbak LED's, tip doe dat in de zomer ;)

Zou tof zijn als ik ze kan vervangen zodat alles weer vast zit.

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO Tesla Model3

• Autopilot
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 26-07 11:30
Vind deze wheel caps wel gaaf. Vraag me af of ze zo te koop zijn of dat de eigenaar ze zelf heeft gespoten.

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

• KelvinX
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op maandag 17 februari 2020 @ 07:16:
[...]

1000km bereik?? But... why? Welk probleem lost dat op? Dat ik één keer per jaar zonder laden naar de wintersport kan? (anderhalf uur tijdswinst, wauw). Dat ik met één keer laden naar Zuid-Spanje kan rijden? (ik neem aan dat je een keer moet slapen op zo'n rit).

Voor mensen die méér dan 400km per dag in hun auto zitten heb ik het volgende advies: zoek een andere baan of ga dichterbij wonen. Wat een verspilling van een leuk leven, om zoveel tijd per dag in een auto door te brengen. Voor 99% van de mensen is 400km zat. De overige 1% doet iets verkeerd. En ja ik ben ook liever in 2 ipv 20 minuten klaar met laden. Maar alleen ongebalanceerde, haastige mensen die te weinig in het hier en nu leven hebben daar moeite mee.

Jouw woon-werk verkeer is overigens nog prima te doen met een fiets maar dit terzijde ;)
In deze discussie maakt Teslamate het pijnlijk duidelijk waar een Tesla het meest voor gebruikt wordt: voor stilstaan. :P

• DaCoTa
  • Nu online
Jovanbff schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:52:
[...]
1. Erg tegenvallende range in vergelijking met berichtgeving. De 310 km van MtC vind ik gewoon niet te vergelijken met de geadverteerde 550 km
[...]

WLTP is niet Vmax op de snelweg.

Heb even de 2015 A3 e-Tron opgezocht:
Bereik NEDC 833 km
Haalde je dat op een tank?

300 Wh/Km is trouwens wel serieus hoog, dat heb ik nog niet gehaald met een kar achter mijn auto.

Shot uit video van @Saxi (Saxi in "Het grote Tesla Model 3 topic"):

In zijn auto moet je dan op 150 km/h zitten.

[Voor 24% gewijzigd door DaCoTa op 17-02-2020 11:41]

• MrBasta
MtC schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:44:
[...]

Battery drain in deep sleep is ongeveer 0,5 procentpunt per dag (las onlangs deze cijfers van iemand die de Model 3 verscheepte vanuit de US naar Europa). Als je dus vertrek van 90% zou je na 2 weken nog 83% moeten overhebben.
Eens, afgelopen zondag de auto niet aangeraakt (behalve om er even iets uit te pakken)

• KelvinX
  • Niet online
Tassadar32 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:24:
@claudior @Jovanbff Ik ben absoluut niet ontevreden over mijn LR (voldoet ruim voor mijn usecase) maar als er op de website met dikke koeieletters staat "550km range" en dan in de kleine lettertjes pas "op basis van WLTP" vind ik dat nog steeds wat misleidend. Tesla kan er uiteraard niks aan doen dat WLTP te optimistisch is en zullen natuurlijk ook niet met minder willen adverteren, maar ik vind bewust overdrijven (of onrealistische tests gebruiken) in advertenties of op plaatsen waar consumenten realistische cijfers zouden willen zien verachterlijk (geld voor alle bedrijven, inclusief wasmiddel, batterijtijden van mobieltjes en laptops).
Dat was echt te makkelijk, sorry.

En dan vijf kilometer scrollen verderop:

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 30-07 07:24
Tassadar32 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:24:
@claudior @Jovanbff Ik ben absoluut niet ontevreden over mijn LR (voldoet ruim voor mijn usecase) maar als er op de website met dikke koeieletters staat "550km range" en dan in de kleine lettertjes pas "op basis van WLTP" vind ik dat nog steeds wat misleidend. Tesla kan er uiteraard niks aan doen dat WLTP te optimistisch is en zullen natuurlijk ook niet met minder willen adverteren, maar ik vind bewust overdrijven (of onrealistische tests gebruiken) in advertenties of op plaatsen waar consumenten realistische cijfers zouden willen zien verachterlijk (geld voor alle bedrijven, inclusief wasmiddel, batterijtijden van mobieltjes en laptops).
Volgens mij is het erg duidelijk. Kies je in de configurator voor een model, dan staat er duidelijk het bereik met daarachter WLTP. Op dat WLTP kun je klikken en dan zie je de volgende informatie:

Cijfers met betrekking tot de actieradius zijn gebaseerd op de WLTP-standaard. Het werkelijke bereik van het voertuig is afhankelijk van de voertuigconfiguratie, batterijleeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings-, en klimaatomstandigheden. De WLTP-standaard kan nuttig zijn voor het vergelijken van de actieradius van verschillende elektrische voertuigen.

Veel duidelijker wordt het niet.

X-T20, XF16mm 1.4, XF35mm 1.4, XC 50-230, Samyang 12mm F2 NCS, Tesla M3 LR AWD TH

• MtC
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 03-05 09:49
ybos schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:29:
[...]

Dat is heeeeeeel simpel, omdat men er in de praktijk ook gewoon last van heeft.

Of je auto nou 800 of 760km rijdt op een tank boeit niet zoveel, maar 350 of 220 dat boeit zeker wel (plannen, rekening mee houden -> lastig).
Dat is de enige reden. Als Tesla 700km adverteerde en de auto reed er maar 620 zou je er praktisch niemand over horen, omdat je er geen last van hebt dat de geadverteerde waarde niet klopt.
Speciaal voor @Jovanbff een kort ritje gemaakt (just kidding, kwam gewoon zo uit):

Ritje 1

Ritje 2

9°C, zonnig, veel wind.

--handige links mogen niet van de mods--

• JPDeckers
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 14:00
BlacKstaR- schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:34:
[...]
Model 3 19 inch LR AWD op 129km/u een range van 384 km, zijn er mensen die dit halen? Ik ben benieuwd wat de mensen hier halen met de Tesla Model 3 LR AWD 19'' non-performance op de snelweg.
Heb de auto nu bijna een jaar.

Ik rij altijd iets te hard (soms meer dan iets).
Meestal vertrek met zo'n 90%, laden waar ABRP/Tesla aangeeft icm met lunch ofzo plannen, is meestal na zo'n 2.5uurtjes, geeft samengevat over het afgelopen jaar:

Langste duur rit was rit #2: bergaf vanuit Zwitserland, bijna 4 uurtjes gereden.

• KelvinX
  • Niet online
Niet harder dan 100kmh (speed limit er op). Chill mode. Altijd achter vrachtwagens. Airco op standje 1. Muziek niet te hard. Zeker geen stoelverwarming.

Dan kan je met een paar procentjes resterende range (paal in de straat was stuk gisteren :( ) toch nog naar je werk.

[Voor 7% gewijzigd door KelvinX op 18-02-2020 10:20]

• BlakHawk|IA
Inspired schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:04:
Een LR RWD zit ook op 3C. Dus veilig is die ook niet als je het onderzoek moet geloven. Ik heb nog een beetje moeite met het vinden van een referentie inzake de stelling dat een paar seconds op 3C+ al slecht zou zijn. Ook heeft een accupack in een Tesla wel iets meer om handen dan wat men getest heeft.

Met andere woorden, het zal best invloed hebben. Maar zo zijn er veel variabelen die invloed hebben.
Ik kan dit anders niet zo goed verklaren:
claudior schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:10:
[...]

Hoe kan je de stayed range controleren? Ongetwijfeld al langsgekomen in dit forum, maar ik kan het niet vinden.

En wat is het? :) Kon ik ook niet vinden op Google.
Ik gebruik een app ervoor, daarmee vergelijkt hij jouw cijfers met alle andere invoeren van gebruikers:
Vanochtend supercharger ingevuld om de accu voor te laten verwarmen, mocht temp invloed hebben op stated range:

Op een aantal momenten als het percentage nét een procent zakte, direct omgezet naar afstand en vergeleken:

• BlakHawk|IA
Inspired schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:52:
[...]

Populatie is niet alleen NL rijders toch? Anyway, leuke indicatie maar niet veel meer dan dat. 3-5% degradatie in het 1ste jaar is redelijk normaal. Kun je ook prima uitrekenen zonder de app.

Dus iedereen met 6000km op de teller ziet dit soort waarden terug?

Nu in Nederland?

Dit is de eerste 3 maanden en 6000km, slechts 4 snellaadsessies.

[Voor 8% gewijzigd door BlakHawk|IA op 18-02-2020 10:55]

• BlakHawk|IA
revolution-nl schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:08:
[...]

Met andere woorden, het was niet inzichtelijk dus maakt jij jezelf er niet druk om. Wat was bijv. de degradatie van het accupakket van de Volvo? Wat was de elektrische range nieuw in de praktijk t.o.v. de fabrieksopgave. Wat was de elektrische range bij het einde van de leaseperiode? Wat was vooraf je gecalculeerde brandstof budget en hoe verhield zich dat tot de praktijk?

Het is inderdaad schokkend dat er na 10.000km 27 hele kilometers rated range is verdwenen, wat een ellende.

Je weet inmiddels best dat lithium cellen niet lineair degraderen, er is in de eerste gebruiksperiode altijd een verhoogde degradatie, dat was bij je D6, bij je iPhone en dat is ook zo bij een Tesla.

@Stef87 heeft wel reden tot klagen gezien daar echt iets niet in de haak lijkt te zijn.
D6 heeft mijn volledige gebruik op 40km bruikbare range gezeten. computer gaf altijd 50km aan.
MAar die had een dieseltank. Met 190.000km op de teller nog steeds 40km haalbaar.
MAar Volvo had een 11,2kWh accu, waarvan maar 8 bruikbaar, denk dat ze heel veilig wilden zitten. Fors opladen en ontladen was niet mogelijk, met 69pk en 1 fase laden.

Maar nogmaals, het gaat mij niet om de range en of het wel of niet nog bruikbaar is.
Ik probeer te begrijpen wat de oorzaak is. Als we nu eens beginnen met je niet persoonlijk aangevallen te voelen als ik wat waardes deel. Ik kom nog steeds wel overal, geen probleem.

Ik heb geen 10.000km gereden, maar 6000km. Net iets meer dan de helft!

Maar verder willen jullie ook geen waardes delen blijkbaar...

Mijn vraag is dus, zou met het verhaal van Tesla forum en @kdeboois accelereren toch niet schadelijker kunnen zijn dan we met zijn allen denken?

En misschien ben ik wel te voorbarig en zit niet iedereen meer rond de 499km stated range met een LR.

Jouw waardes in de app:

Dus misschien zit ik er naast en is het gewoon normaal, zou fijn zijn!

[Voor 13% gewijzigd door BlakHawk|IA op 18-02-2020 11:18]

• BlakHawk|IA
Count_B schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:01:
[...]

Stuur Elon anders even een e-mail! Wat een geneuzel weer allemaal zeg, het lijkt erop dat dit topic alleen nog maar over het opladen, bereik en de accu gaat. Ga anders lekker janken bij Elon en de volgende keer een gedegen vooronderzoek doen voordat je een elektrische auto aanschaft... :+
Je kunt ook normaal reageren natuurlijk!
ybos schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:07:
[...]

Misschien moet je accepteren dat die kennis hier, en misschien wel helemaal niet beschikbaar is.
Niemand weet hoe het systeem exact werkt. Misschien spreken ze voor het snelle accelereren wel de reservecapaciteit van de batterij aan, juist om degeneratie te voorkomen.

We kunnen hierover filosoferen tot we een ons wegen maar met de juiste info kom je hier gewoon niet achter.
Enige manier is een aggregaat in je auto, accu tot 100% volladen en daarna de accu helemaal leegrijden volgens een door jou vooraf bepaald stramien. En dan nog weet ik zeker dat je niet tevreden bent met de uitkomst:
- misschien had je wel een regenbui onderweg waar je geen rekening mee gehouden had;
- misschien ben je een keer geschrokken en heb je moeten remmen ipv uitrollen/regenereren;
- misschien ging het ineens wat harder waaien dan verwacht
- enz enz

Al die zaken gaan meer impact hebben op die paar km rated (dus gegokte!!!) range.
Het gaat niet om afstand, maar om het aantal km bij 100% opgeladen stated range...

Wat zie jij daar?

Deze dus:
kdeboois schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:08:
[...]

Dat is voornamelijk thermische stress van het hele battery pack. De Vsag stress zit hem meer in de inwendige cel stress.

Sprintjes doe je potentieel de hele dag. Bij mijn Kia zit de regen ook op Pmax.
Kun je met de Kia ook zien of het voltage dropt?
Inspired schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:29:
[...]

Ik denk dat het te complex is, en dat we te weinig info hebben vanuit Tesla, om het te begrijpen. Zou persoonlijk er even niet naar kijken en in de zomer nog eens checken wat de stand van zaken is. Ik zit rond de 485 na 15k en 6 maand. Maar dit kan soms ook 480 zijn, en soms 490. Rij (zeer) sportief, SuC niet veel, veel korte afstanden en sprintjes FTW. >:)
Dat vind ik een nette waarde voor het aantal gereden kilometers.
Maar als jij ook "veel" sprintjes doet, kan dat het dus niet zijn.

Pagina: 1 2 3 ... 10

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True