Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:22
Mede-auteurs:
  • Taro
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

Taro

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 19:51

Discipline

Tesla Model 3 Ervaringen & Discussietopic - Deel 1

Welkom!

Welkom in dit topic over de Tesla Model 3. De eerste massaproductie auto van Tesla die de hele autosector dwingt om te vernieuwen/veranderen.
Bestelbaar via internet: Belgische website of Nederlandse website

Dit topic is bedoeld om te discussiëren over de Tesla Model 3, om in het Het grote Tesla topic - deel 2 het aantal M3 posts terug te dringen. Tesla's assortiment bestaat namelijk niet alleen uit de Model 3, maar toch wordt over in 90% van de posts daar gepraat.
En zeg nu zelf, een auto waarvan 30.000 zijn verkocht, op 1 jaar, in Nederland, verdient gewoon een eigen topic.
Hopelijk wordt via deze nieuwe startpost iedereen voldoende geinformeerd over dit model uit het Tesla gamma.

Andere interessante topics zijn:
Tesla leveringen: Het grote Tesla Levering topic
Laadpaalvragen: [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen
Andere elektrische auto's / elektrische auto's in zijn geheel: Elektrische auto's - deel 5
Het 1ste Tesla topic: Het grote Tesla topic
Het 2de Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 2
Het huidige Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3

Met dank aan @Wouterg00 voor de recuperatie van zijn layout.
Verder nog dank aan Taro, Discipline voor jullie rijke bijdrage aan informatie!

Inhoudsopgave
Geschiedenis

Reeds in 2006 sprak Elon Musk, de grondlegger van Teslamotors Inc. zoals de meeste het bedrijf nu kennen, over het produceren van een betaalbare elektrische auto.

Bij Tesla was de ontwikkeling van de Model 3 bekend onder de codenaam "BlueStar". Getekend en ontwikkeld door Franz von Holzhausen, die trouwens verantwoordelijk is geweest voor elk model in de onderneming.
Na een onthulling op 31 maart 2016 had Tesla al meer dan 180.000 reservingen voor dit model na 24 uur ontvangen. Een week later waren dit er 325.000, en het laatst bekend cijfer dat gedeeld was, was op Augustus 2017. Toen had Tesla van 450.000 mensen een reserveringsbedrag ontvangen van $1.000.

Bij de onthulling werd geschat dat de eerste leveringen gingen starten eind 2017, en dat ze bij een 100% capaciteit 500.000 auto's gingen produceren.

In Q4 van 2017 was er veel kritiek rond Tesla, aangezien de verwachte productie van 5.000 auto's per week verre van gehaald werd. In Q4 waren er uiteindelijk slechts 2.425 M3 geproduceerd. Dus de werkelijkheid lag 93% lager als geschat.

Sindsdien is het steeds beter beginnen gaan, met als hoogteount Q3 in 2018. De productie was toen 53.239 M3's, een stijging van 25.000 M3's t.o.v. het vorige kwartaal, mede dankzij de ingebruikname van "de Tent" en een sluiting van de fabriek voor een volledige week.

Leveringen in Amerika gingen van start eind 2017.
Europeanen moesten wachten tot 21 december 2018 om hun bestelling te plaatsen. Die daarna tot minstens ergens in februari van 2019 moesten wachten op de eerste leveringen van dit model op het Europese vasteland.

Momenteel varen er gemiddeld een 8tal schepen, per kwartaal, vanuit San Francisco naar Zeebrugge, met elks ongeveer 3500 auto's voor Europa. In totaal dus rond de 30.000 auto's.
Sinds 2018 heeft de Tesla M3 ook al een hele hoop prijzen gewonnen van best auto van het jaar 2018/2019/2020, in verschillende landen en werelddelen. Knap voor een autobedrijf wat in 2003 was opgericht.

Modellen

Standard Range Plus
€48.800
WLTP RangeEPA RangeBatterijgrootteTopsnelheid0 - 100km/uAandrijvingGewichtInterieurLaadsnelheidTrekhaak?
409km402km54kWh225km/u5,6s1 motor, achteraan1.645kgGedeeltelijk premium interieur170kWKan, tot 910kg

Long Range RWD
€54.100
WLTP RangeEPA RangeBatterijgrootteTopsnelheid0 - 100km/uAandrijvingGewichtInterieurLaadsnelheidTrekhaak?
600km531km75kWh233km/u5,2s1 motor, achteraan1.726kgPremium interieur250kWKan, tot 910kg

Longe Range AWD
€58.300
560km518km75kWh233km/u4,6s2 motoren, vooraan en achteraan1.847kgPremium interieur250kWKan, tot 910kg
Bij deze versie kan je ook achteraf de acceleration boost aankopen (twv. €1.800). Hiermee gaat je 0 - 100km/u naar +-3,9s

Performance
€63.900
530km481km75kWh261km/u3,4s2 motoren, vooraan en achteraan1.847kgPremium interieur250kWNee, Base P wel tot 500kg
Alsook rode performance remmen, Carbon achterspoiler, verlaagde rijhoogte, track mode

Kleuren

Pearl White Multi-Coat

Solid Black

Midnight Silver Metallic

Deep Blue Metallic

Multi-Coat Red

Velgen

18"

19"

20" (Performance only)

De Tesla Model 3 heeft in de deur vermeld staan dat de optimale bandenspanning 2,9 BAR is. Met 2,7 BAR is de wegligging beter en met 3,1 BAR is de rolweerstand minder, waardoor de range beter wordt. Elon Musk noemt 2,9 en 3,1 als belangrijke waarden. Euromaster, de officiële bandenpartner van Tesla in Nederland pompt de winterbanden standaard op naar 3,1 bar.

Onder de 2,6 bar geeft Tesla een melding dat de bandenspanning te laag is. Dit kan o.a. gebeuren doordat de temperatuur daalt, waardoor de druk afneemt. Is de bandenspanning in augustus of september bijvoorbeeld nog 2,7 of 2,8 bar, dan kan dit in september of oktober zomaar 2,6 of 2,5 bar worden, niet omdat je band lek is of leeg raakt, maar omdat de temperatuur is gedaald. Laat de banden dus iets oppompen tot bijv. 2,7, 2,9 of 3,1 bar (gemeten als ze koud zijn). Tijdens een langere rit, bijvoorbeeld op de snelweg, kan de bandenspanning door de extra warmte in de banden met bijv. 0,2 bar oplopen.

Uitrusting
De model 3 wordt standaard geleverd met een enorm uitgebreide functionaliteit.
Waar je bij andere merken vaak nog tientallen vinkjes, met de bijhorende meerprijs, moet inschakelen voor bepaalde functies te kunnen gebruiken, is het volgende bij een M3 allemaal inbegrepen:

4 jaar garantie op het voertuig
8 jaar garantie op de batterij

• Autopilot
• Automatic cruise control
• 15 inch touchscreen
• Klimaatcontrole
• Navigatie
• DAB+
• Bluetooth verbinding voor telefoon & muziek
• 4 USB poorten
• Stoelverwarming voorin
• vegan leather stoelen
• Inklapbare achterstoelen (40%/60%)
• Automatich dimmende autos/achteruitspiegels
• Automatische grootlichten
• Inklapbare & verwarmde autospiegels, met dodehoekdetectie
• 12-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen
• Persoonlijke bestuurdersprofielen
• Isofix
• Getint glazen dak
• Dashcam functionaliteit
• App connectiveit
• Gratis OTA updates via Wi-Fi
• Stembediening
• Keyless entry (de sleutel is je smartphone via bluetooth verbinding)
• Achteruitrijcamera
• LED
• 6 airbags voorin, 2 zijdelings
• ESP + tractiecontrole
• Emergency Braking Assist
• Bandenspanningcontrolesysteem
• standaard stopcontact oplader
• snellader kabel (2m of 4m of 7,5m)
• Frunk hooks
• Telefoonkabels

Premium
• Interieur verlichting bij je voeten, deuren
• Mistlampen
• Stoelverwarming achterin
• Vloermatten
• Premium audiosysteem (14 luidsprekers, 1 subwoofer, 2 versterkers & immersive sound)
• 1 jaar gratis connectiviteit (Internet streaming, live verkeersweergave, satteliet weergave, webbrowser)
• Homelink
• Frunk mat

De Model 3 2020 heeft ten opzichte van de Model 3 2019 de volgende verbeteringen:
• De deurrubbers en isolatie zijn beter uitgevoerd, waardoor je minder last van windgeruis hebt.
• Er zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd waardoor er minder kans op roest op bepaalde plaatsen is.
• De vloermatten (Premium interior) zijn verbeterd, waardoor deze beter aansluiten op de vorm van de auto.
• Pedestrian Warning System (maar nog niet geactiveerd)

Leveringen
Je VIN-nummer
Het VIN-nummer (Voertuigidentificatienummer) is een uniek nummer waarmee je jouw auto kunt identificeren. Als Tesla je in je account een “VIN toekent”, dan betekent dit dat er een specifieke auto aan jou is toegewezen. Hierdoor weet je zeker dat je binnen afzienbare tijd een auto zult kunnen ophalen.

De VIN is geen willekeurig nummer, maar is opgebouwd uit een aantal onderdelen. De opbouw verschilt per leverancier, voor de opbouw van de Tesla variant kan je terecht op: VIN-Decoder.

Hoe de leveringen in 2020 gaan verlopen weten we nog niet. Dit zal later worden bijgewerkt in deze startpost.
Voorlopig kan je beter nog even informatie halen uit Het grote Tesla Levering topic

Autopilot en Full Self-Driving

AUTOPILOT

Sinds 12 april 2019, worden alle Model 3 standaard geleverd met autopilot.
Tesla Autopilot is een geavanceerd rijhulpsysteem van Tesla met oa. lane-assist en adaptieve cruise control.
Basisregel bij deze, en ook bij de functies van FSD, is dat de bestuurder nog steeds verantwoordelijk is en ten alle tijden de controle moet hebben over het voertuig. Hoofddoel is om de meest vermoeiende taken over te nemen zodat autorijden erg comfortabel wordt, maar ook voornamelijk veiliger voor alle verkeersdeelnemers.

Dit systeem werkt door gebruik te maken van de 8 camera’s die zijn ingebouwd in de auto. Daarbovenop zijn er nog eens 12 ultrasone sensoren alsook 1 radar om een zo goed mogelijk beeld te kunnen vormen van de omgeving.
Om al deze informatie te kunnen verwerken, hebben ze Tesla Vision ontwikkeld. Een deep neural net dat de data en beelden analyseert. Zowel beelden van in de voorgrond als in de achtergrond.
Want het kan best zijn dat je bepaalde functies nog niet hebt, maar Tesla al reeds heeft geactiveerd in schaduwmodus, om zo te kunnen bekijken wat de software zou hebben gedaan in die situatie tov. de bestuurder.

FULL SELF-DRIVING

De uitgebreidere vorm van autopilot met het daarbij horende prijskaartje (€6.400).
Waar autopilot stopt met alle handelingen zodra je andere rijstrook neemt, kijkt je M3 met FSD een stuk verder. En deze functies worden op termijn nog een heel stuk uitgebreider, maar zullen de MCU 2 vereisen (Met de aankoop van FSD, krijg je op termijn sowieso gratis vervanging naar MCU 2).

Autopark
Het automatisch parkeren van zowel parallel alsook achteruit. Geen eigen input meer nodig via het stroompedaal.

Lane change
Het veranderen van rijstrook, momenteel moet je wel zelf nog aangeven via je richtingaanwijzer dat deze actie mag uitgevoerd worden.

Navigate on autopilot
Met deze functie heb je ondersteuning vanaf de oprit van de autosnelweg, totdat je M3 de afrit neemt op basis van je navigatie. Hij stelt zelf voor of hij mag veranderen van rijstrook, door tragere voorliggers etc.

(Smart) Summon
Bij complexere, krappere omgevingen en parkeerplaatsen kan dit wel de oplossing zijn dat je zoekt.

In Europa is er op dit moment van schrijven minder mogelijk dan in de USA met Autopilot vanwege regelgeving. Een omschrijving waarom de huidige regels het gebruik ervan vermoeilijken, en de petitie om er iets tegen te doen kun je vinden via de volgende url’s:
https://secure.avaaz.org/...esla_Autopilot_in_Europe/
https://www.teslarati.com...rictions-explained-video/
https://www.youtube.com/watch?v=SxwrD0MMZxE

Veiligheid

Na het voortbouwen op de ervaring van de Model S en de Model X, voor hun klasse al zeer veilige wagens, hebben ze met de Model 3 een van de allerveiligste auto's op de markt gebracht.
In elke mogelijke categorie van de NHTSA (het officiële Amerikaanse verkeersagentschap) scoorde de auto 5 sterren (wat het maximum is), waaruit de zelfverklaarde award uit voort is gekomen dat je het minste kans hebt op een letsel bij een crash in de M3
Ook bij het IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) zijn de scores van de M3 erg hoog.
In europa kreeg de M3 van NCAP, als je de gecombineerde scores bekijkt, de op 1 na hoogste cijfers. Tesla scoort namelijk nagenoeg maximaal op extra veiligheid dankzij de ingebouwde Safety Assist. Een score van 94% terwijl de 1ste achtervolger maar op een 80% blijft steken.
In elke andere categorie van de NCAP staat de M3 steevast in de top 10 van zijn klasse. Geen twijfel mogelijk dus dat de M3 dan ook de beste (veiligste) auto van 2019 gaat worden.

FULL DATA SHEET PDF RESULTS NHTSA
TEST RESULTS IIHS
MEDIA NCAP - TEST RESULTS NCAP

Accessoires

Door het erg minimalistich, maar rustgevend design van de Tesla moet je natuurlijk goed je best doen om je nog te kunnen laten onderscheiden van anderen. Natuurlijk kan je erg veel verkrijgen bij de officiële Tesla winkel of ga eens langs bij de dichtsbijzijnde SeC. Ze kunnen voor jou een offerte opstellen en wie weet neem je dat dezelfde dag nog mee terug naar huis.

Bij zowel Tesla-Accessoires alsook Tesland kan je in Nederland terecht voor de aankoop en installatie van enkele gadgets voor je M3.
Maar ook via amazon.com; amazon.de en AliExpress heb je enorm veel keuze voor minder geld.

Enkele voorbeelden:

Wil je helpen of heb je suggesties voor de topicstart? Stuur me maar een DM!

Meer lezen?
Handleiding Tesla Model 3
https://www.marklanphen.nl/category/tesla
Unofficial starting guide Model 3
Tesla Motor Club
Reddit Teslamotors

[Voor 255% gewijzigd door bottom line op 20-08-2020 18:09]

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• bottom line
Frequently Asked Questions

EERST EN VOORAL:
Heb je al eens geprobeerd om de handleiding van de Model 3 te lezen? Hier staat ENORM veel informatie in, en kan je erg goed helpen.
Deze kan je ook raadplegen in de auto zelf, via je tablet.
Wil je hem downloaden/printen/bekijken thuis, via volgende link kan je er ook aan: https://www.tesla.com/sit...ners_manual_europe_nl.pdf

Wat is het het beste % om mijn batterij te laden?
50-70% volgens de meeste studies, voor de langste levensduur van de batterij te behouden.
80% is het meest aangename voor een lange levensduur alsook een uitgebreide range.
Maar ook 90% zouden Tesla batterijen vrij goed aan moeten kunnen.
100% doe je enkel het beste wanneer je kort erna vertrekt. Het is erg schadelijk om je batterij voor een langere tijd met 100% te laten staan.

Moet ik bij het eerste gebruik mijn Tesla enkele keren tot 100% laden? En vervolgens diep ontladen tot minder als 10%?
Absoluut niet! Dit zijn trouwens net de 2 waardes die je zoveel mogelijk zou moeten vermijden.

Hebben de motoren van de Tesla een inloop periode nodig?
Nee }) je hebt 100% van de capaciteit al reeds van start beschikbaar.

Ik heb 18". Welke banden heb ik dan?
P235/45R18

Ik heb 19". Welke banden heb ik dan?
P235/40R19

Ik heb 20". Welke banden heb ik dan?
P235/35R20

Wat doe ik met een lekke band?
Je bandenboer bellen of pechhulp. Er is een noodgevallen kit in je koffer, maar deze verpest je hele band en werkt niet altijd. Aan jou de keuze om dit te doen.

Welke winterbanden heb je nodig voor de Tesla Model 3? En welke zomerbanden heb je nodig voor de Tesla Model 3?
Het antwoord is vrij simpel: De Tesla Model 3 is een zware auto met hoge snelheid en hierdoor heb je sowieso Extra Load banden nodig. Daarnaast heb je voor de Mid Range Plus en Long Range zogenaamde V banden nodig, die tot 240 km/uur bestand zijn. Heb je de Performance editie van de Model 3, dan heb je in de zomer de W variant nodig, die tot 270 km/uur bestand is.

In de winter wordt doorgaans een categorie lager gehanteerd voor de Performance, waardoor een V-variant wordt gebruikt. Voor de Mid Range en Long Range varianten wordt doorgaans alsnog een V-variant in de winter gebruikt. Let op dat je met de Performance in combinatie met een V band maar tot maximaal 240 km/uur kunt rijden op bijv. de Autobahn, daarboven wordt het risico op een klapband vergroot.

Tesla levert verschillende merken banden mee met de nieuwe auto’s, zoals Michelin, Hankook en Pirelli. De bandenmaat voor de 19″ banden is: 235/40 R19 Extra Load V (Long Range en Mid Range).

Mijn auto is net geleverd, maar ik zit nog op een oude software. Kan ik dit updaten?
Het beste is gewoon geduld hebben. Tesla voegt stelselmatig auto's toe. Zorg dat je auto af en toe eens Wi-Fi verbinding maakt, en je zal wel eens een melding zien verschijnen in de app.

Waar kan ik zien wat de software versie is van mijn auto?
Kijk in je app, of dit staat ook onder het Tesla icoon van je tablet.

Kan ik met tussenstop navigeren?
Nee. Wil je veel gedetailleerder navigeren, met allerhande laadstops, kijk dan eens naar ABRP. Ook verkrijgbaar via Play Store of App Store

Kan ik mijn batterij voorverwarmen?
Dit kan je op 2 manieren doen. Ofwel navigeer je naar een SuC of een andere laadpaal (maar dan moet je hier al wel eerder hebben geladen - je Tesla onthoud dit, dat dit een laadlocatie is)
Of je verwarmt gewoon de auto voor met behulp van je app, want daardoor zal je batterij ook een klein beetje warmer door worden.

Staan andere laadpunten zoals Ionity in de navigatie?
Nee. Je kan wel via spraakherkenning navigeren naar een Ionity (werkt op basis van google data).

Hoe kan ik zelf best zien waar allemaal laadpunten kan vinden?
Dit is eigenlijk meer informatie dat je kan terugvinden in [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen. Maar om je niet met lege handen te laten vertrekken, Chargemap is er bijvoorbeeld eentje van de mogelijkheden.
Je kan ook volgende site bekijken om gemakkelijk te kunnen filteren op CCS laadstations voor de beste (snelste) laadervaringen in alle landen van Europa: http://laadpaal.energiebewustzeeland.nl/

Hoe kan ik bij andere snelladers laden?
Daarvoor verwijs ik je graag door naar [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen. Je moet sowieso een laadpas/profiel aanmaken bij de gekozen provider.

Hoe kan ik laden bij een SuC (Supercharger)?
Als je geen creditkaart of bankrekening hebt gekoppeld met je account, dan ga je bij je eerstvolgende SeC bezoek deze factuur moeten betalen.
Dit kan blijkbaar tot het bedrag van €150. Na het koppelen met je betaalgegevens gaat dit per supercharge bezoek van je rekening.

Tijdens het snelladen/superchargen hoor ik een luide thunk/knal/geluid bij mijn batterij. Moet ik me zorgen maken?
Nee, dat is 'normaal'. Door het warmer worden van de batterij, ontstaat een drukverschil tussen binnen en buiten.
Die lucht kan moeilijk ontsnappen, en daardoor dat het metaal uitzet. Dit is NIET schadelijk voor de batterij, en gebeurt trouwens ook tijdens afdalingen/stijgingen.
Er is een 'valve' die vervangen kan worden bij de vroegere modellen (tot eerste helft 2019?), maar zelfs dan ga je dit nog steeds hebben.

Mijn laadkabel wilt niet meer uit de auto geraken. App, tablet en weet ik wat nog werkt niet. Wat nu?
Je kan je kabel manueel losmaken! Ter hoogte van je laadpoort, in je koffer, zie je vlakbij je lampje, normaal een zwarte dikkere kabel. Als je daar aan trekt, dan is de laadpoort ontgrendelt. opgelet: zorg dat de kabel al reeds ontkoppelt is van de laadpaal / je auto niet meer aan het laden is

Ik heb bij een SuC geladen. Waar kan ik dat terugvinden / de factuur vinden?
In je Tesla profiel kan je dat terugvinden! Bij je geschiedenis kan je al je bezoeken bekijken en de factuur bekijken.
Factuur is per bezoek, en is niet verzameld per maand.

Ik heb mijn auto geparkeerd en er zijn enkele % afgegaan! Hoe kan dat?
Normaal gezien zou je Tesla 7 maanden mogen stilstaan vooraleer je batterij volledig leeg is. Dit kom overeen met 1% per 2 dagen.
Redenen waarom jou batterij sneller daalt: sentry mode staat op; je kijkt teveel naar de app, waardoor je M3 niet in diepe slaap geraakt; bij het afkoelen van de batterij na een rit, bij een koude nacht.

Premium connectiviteit?
Ja hoor. Kost je €120 per jaar (€10 per maand). Hierdoor krijg je updates op de kaart te zien van hoe het verkeer is. Ook kan je van eender waar gebruik maken van de data verbinding voor Youtube/Netflix/etc.
Tenslotte heb je ook altijd toegang tot Spotify en TuneIn radio voor je HD geluidservaring.

Sentry mode?
Dit is de beveiligingsmodus van de Tesla Model 3. Vanuit 4 camera's wordt je auto permanent gemonitord, en de beelden ervan worden opgeslagen op je opslag. Wanneer mensen te dicht bij je auto gaan staan, gaat de auto ook even flikkeren met zijn lampen. Nadat je terug in je auto stapt, kan je zien hoeveel situaties hij heeft opgenomen. Deze beelden kan je niet terugkijken in je auto.

Heb ik een dashcam?
Ja die heb je zodra je een opslag hebt aangesloten op een van de voorste USB-poorten.
Beelden worden standaard na 3 uur verwijderd, indien je ze niet hebt opgeslagen door bovenaan in het scherm op het cameraatje te drukken.

Wat is de beste opslag voor mijn Tesla M3?
Voor veel rijders is de standaard keuze een kleine USB-stick, maar deze zijn niet gemaakt om veel schrijfacties aan te kunnen, ze gaan doorgaans na enkele maanden al kapot. Het is dus aangeraden om een SSD-schijf van minimaal 216GB aan te schaffen om de beelden op te slaan. Formatteer de SSD-schijf als FAT32 of extFAT partitie en maak hier een map op aan genaamd "TeslaCam". Sluit de schijf aan op één van de voorste 2 USB-poorten en als je alles goed hebt gedaan zie je een dashcam icoontje verschijnen links van het LTE icoon. AANRADER

Kan ik deze SSD ook gebruiken voor mijn muziek?
Ja dat kan! Dan moet je deze SSD in 2 verschillende partities formatteren.

Kan ik mijn account gebruiken via verschillende smartphones?
Ja

Heeft de Tesla M3 Apple Carplay of Android Auto?
Nee

Kan ik extra sleutels of een keyfob aankopen?
Ja tuurlijk. Als je het niet ziet op de website van Tesla, dan kan je altijd eens een mail sturen/bellen/langsgaan bij je SeC.
Hun hebben dit meestal op stock.

Mijn scherm/auto/software doet raar. Wat doe ik het beste?
Probeer eerst om een reset te doen. Dit kan door beide knoppen op je stuur in te drukken.

Wat doe ik met panelgaps, beschadigingen of dingen die kapot zijn gegaan, niet door mijn eigen toedoen?
Zo snel mogelijk een serviceafspraak in plannen en foto's trekken en deze bijvoegen bij je aanvraag.

Hoe kan ik een serviceafspraak plannen in de app?
Probeer eerst het huisnummer in te vullen van de SeC. Daarna de straatnaam. Op een of ander manier moet je het op de Amerikaanse manier invullen.

Ik heb me bedacht voor een M3 te kopen. Wil graag een Duits merk. Wat moet ik doen?
Foei :/ Hier zo snel mogelijk weggaan! Maar deel vooral je ervaring :) Je hebt wel geluk! Bij Tesla kan je je order annuleren en kan je de auto zelfs terugbrengen binnen de 1600km of binnen de 7 dagen na levering!
Kijk hier voor alle voorwaarden

[Voor 19% gewijzigd door bottom line op 23-11-2020 19:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• bottom line
gereserveerd

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• bottom line
Kentekenregistraties in jaar 2019:
29.969

eerste achtervolger is de Volkswagen Polo met 13.425 stuks

kentekenregistraties per maand
maandaantal
december 201912.062
november 20193.980
oktober 2019292
september 20195.786
augustus 20191.179

Kleurverdeling

bron: https://www.kentekenradar.nl/

[Voor 3% gewijzigd door bottom line op 01-01-2020 14:00]

Acties:
  • +13Henk 'm!
  • Pinned

• yec
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 11:50
Wintersport naar Zwitserland, een klein verslagje:

TL:DR; Leuk experiment, gaan we niet nog een keer doen.

Afgelopen weekend ben ik met mijn SR+ naar Zwitserland gereden.

Laden, bereik, reistijd:
Vol goede moed alles voorbereid, maar helaas begon het met de bekende issue dat het laden ineens stopte op een openbare laadpaal op 80%. Niet een showstopper, maar wel irritant. Vervolgens de Tesla navigatie automatisch laten plannen voor stops, werkt ideaal en je hoeft zelf niet na te denken. Echter had ik geen destination charger en moest ik mijn laatste SuC stop zelf inplannen zodat ik niet met maar 5% op de berg stond. Het laden zelf ging structureel langzamer dan de 170KW waarmee wordt geadverteerd, ook bij Ionity. Dus je staat altijd 5 min langer dan gepland. Ook geen groot punt. Het netto bereik tussen stops varieert tussen de 150km en 180km (gewoon VMAX en max 130 in DE). Dus uiteindelijk blijft er maar 50% over van de geadverteerde range. Netto heeft het me 1 uur extra gekost ten opzichte van een benzine auto, wat acceptabel is op een reis van 8 uur. En nu komt het; laden in Zwitserland blijkt een behoorlijke opgave te zijn; sommige plekken gratis, sommige plekken enkel per uur, sommige plekken rond €1 per uur, sommige plekken gewoon niet en er zijn maar heel weinig openbare laadpalen. 2 in de meest centrale parkeergarage van Bern 8)7. Ook heeft de kou een behoorlijk effect op het bereik in geparkeerde toestand, s'avonds geparkeerd met 75km bereik, s'ochtends wakker met 30km bereik (geen sentry modus). Eerste Ionity FC is 22km verder, dus 2 uur bezig geweest om van 1 slowcharger (kreeg het niet werkend) naar de andere te gaan en daar 45 minuten te wachten tot ik 60km range had en door kon naar de Ionity FC. Zwaar frustrerend...

Rijden, autopilot, stoelen:
Rijden is een genot, zeer comfortabel en de snelle acceleratie is ideaal op de Autobahn. 90% van de rit gedaan op Autopilot. Helaas wel een hoop aantal keren een onverwachte heftige reactie van de auto. Normaliter heb ik mijn voet bij de rem in een auto met ACC, maar bij de Model 3 staat ie altijd op het gaspedaal. Dus regelmatig schrok mijn vriendin op van de Model 3, niet fijn. Het van rijstrook wisselen werkt niet vlekkeloos. Vaak gaat Autosteer niet makkelijk ervan af wanneer ik de knipperlicht aanzet. Ook de lane departure werkt voor geen meter alleen maar false positives waarbij een super irritant en luid geluid gemaakt wordt waardoor mijn vriendin 2-3 keer wakker werd. Het gaat om deze melding:

Is er manier om dit permament uit te zetten? Het werkt alleen maar aan mijn zenuwen namelijk en heeft geen 1 keer een terechte melding gecreeerd.
Stoelen zijn niet gemaakt voor de lange zit, heb heel veel lange ritten gemaakt in andere auto's en dit is de 2de keer dat ik fysieke klachten kreeg richting het einde van de rit. En terwijl dit een rit was met veel pauzes waarbij regelmatig de benen werden gestrekt. Of ik ben misschien ouder aan het worden.

Navigatie, schermbediening:
Heel irritant, je kan niet ingezoomd blijven om te zien hoe een bergweggetje loopt. Ook complexe afslagen zie je niet duidelijk op het scherm aangezien deze zelf bepaalt welke zoom niveau hij aanhoud. Dus een aantal malen verkeerd gereden doordat het niet duidelijk was hoe ik moest rijden. De rij instructie links boven is voldoende in 99% van de keren. Maar voor die 1% wil ik even ingezoomd op de kaart kijken. Daarnaast lijkt ie alles te kaart data opnieuw te downloaden, dus op plekken waar je geen bereik hebt is er een heel vaag beeld zichtbaar zolang je geen verbinding hebt. Ook is het zeer onveilig dat ik steeds naar rechts moet kijken voor rij instructies, een HUD was ideaal geweest. Zit al te zoeken naar een externe HUD die ik met carplay kan gebruiken. Tevens is alles via touchscreen niet optimaal. Misschien heb ik dikke fingers, maar hoe vaak ik een verkeerde toets raakte op de snelweg is bizar. Moet zeggen dat ik ook veel zat te pielen met energie verbruik, trip verbruik en verwachte restant accu bij aankomst.

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• Landon
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 14:59

Ik vond de verlichting in het donker van de Model 3 te donker, dus heb deze maar opgevuld met verlichting. Heerlijk 's nachts!

De verlichting is tegen de bovenkant van de ventilatie aangeplakt, en wordt vervolgens naar beneden gekaatst. Oftewel je ziet niet het directe LED, maar de weerkaatsing. :)

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Jakez68
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13-07 22:18
Heel apart ...
Ik volg alles hier sinds maart vorig jaar en toch iets heel moois gemist, of het is hier niet voorbij gekomen.

Tesla Motor Club Nederland is een mooi initiatief gestart het Radboud UMC / Amalia kinderziekenhuis te helpen met een event op 5 April a.s.

Ik kwam het toevallig tegen bij Teslarati

Ik kan zelf niet, maar kon het niet laten een volle accu te doneren voor dit geweldige initiatief.

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• Djie
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 26-07 14:53
MrBasta schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:12:
[...]

Mooi! Wil je alsjeblieft uitleggen hoe je dat doet? ;)
ABRP kan ik later wat foto's/video van uploaden, hier alvast via maps:

https://imgur.com/a/rsNjf5a

Acties:
  • +31Henk 'm!
  • Pinned

• Saxi
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 09:50
Met mijn nieuwe Model 3 naar Oost-Europa

Op 24 december heb ik mijn rode Model 3 Performance in Amsterdam in ontvangst genomen. Vervolgens op 2 januari vertrokken voor een roadtrip naar Boekarest. Voor degenen die geïnteresseerd zijn bij deze mijn bevindingen.

Ik heb een bedrijf in Boekarest, de hoofdstad van Roemenië, waar ik normaal gesproken eens per zes weken heen vlieg. Het is een beetje een traditie dat ik bij het wisselen van auto (tot nu toe altijd tweedehands) een roadtrip naar kantoor maak. Dat was de afgelopen keren met een BMW Z3 en Z4. Maar nu ben ik niet dakloos meer en ging ik met de Model 3.

Uiteraard was het rijden zelf geen probleem; de uitdaging zou in het laden gaan zitten. Ik had geen haast en had sowieso al besloten er minstens 5 dagen over te doen. Een korte samenvatting per dag:

Dag 1: Amsterdam - Frankfurt
  • 15 kWh Supercharger Zevenaar
  • 55 kWh Ionity Ohlisger Heide vlak na Düsseldorf
  • Was nog niet leeg maar wilde graag Ionity proberen. Ik vond het starten van een sessie wel onhandig omdat je met een creditcard betaling moet starten waarbij ik ook de credit card app nodig heb. In ieder geval als je het vaste tarief van €8 wilt gebruiken.
  • 60 kWh NewMotion laadpaal bij de hotelovernachting vlak onder Frankfurt
Dag 2: Frankfurt - Marienbad
  • 24 kWh Supercharger Geiselwind (oostelijk van Würzburg)
  • 55 kWh FastNed Schmidgaden
  • Laatste snellader op de A6 richting Tsjechië (er is nog een supercharger iets verderop maar die ligt aan de A93 die de A6 kruist). De FastNed ging lekker snel maar dat mag ook wel voor een prijs van €0,59 / kWh
Dag 3: Marienbad - Boedapest
  • 15 kWh PolyFazer Marienbad
  • Een 50 kW laadpaal in het centrum, van de lokale provider PolyFazer. App installeren en met creditcard betalen (€0,58 / kWh). Er is ook een PolyFazer in Roemenië maar die heeft een eigen app.
  • 49 kWh Ionity Beroun (Tsjechië, zuid-westelijk van Praag)
  • Een gratis sessie [i]courtesy of[/i] Ionity
  • 49 kWh Supercharger Brno
  • Genoeg Tesla’s in Tsjechië, voornamelijk Model S en X
  • 31 kWh Supercharger Bratislava (Slowakije)
  • 21 kWh Ionity Ács (Hongarije)
  • Laatste sessie voor de stop in Boedapest. Helaas ging die maar tot maximaal 45 kW.
Dag 4: rustdag Boedapest
Het hotel had een laadpaal op de parkeerplaats maar deze werkte niet. Wel aangesloten gelaten omdat ik lekker dicht bij de slagboom stond. De bewaker was erg geïnteresseerd maar had geen idee dat er niet geladen werd.
  • 65 kWh Supercharger Fót (noordelijk van Boedapest)
  • Ook de auto gewassen want die was inmiddels behoorlijk vies.
Dag 5: Boedapest - Deva
Tot mijn verbazing wilde de navigatie via de Supercharger Debrecen (noord-oost Hongarije) richting Roemenië. Ik had verwacht dat we via de Supercharger Szeged (zuid-oost Hongarije) zouden gaan maar deze bestond volgens de navigatie (nog) niet. Een tegenvaller want ik verliet dus eerder dan gepland het Supercharger netwerk.
  • 26 kWh Mobiliti bij Decathlon Kecskemét
  • Laatste snellaad mogelijkheid voor de grens met Roemenië. Met de grensovergang naar Roemenië verliet ik definitief [i]Tesla territory[/i]. Er is geen Tesla dealer, service center of supercharger in Roemenië (er staan wel drie superchargers in de planning). Mensen die een Tesla hebben (ze zijn er wel) hebben deze zelf geïmporteerd. Service in Roemenië zullen ze niet krijgen.
  • 40 kWh Kaufland Arad (west Roemenië)
  • Kaufland (een Duitse hypermarkt keten) beheert zo ongeveer de snellaad infrastructuur in Roemenië. Bij elke Kaufland in de grotere steden staat een laadstation met een 50 kW DC Combo CCS / Chademo en 22 kW AC Type 2 aansluiting. Helaas was alleen de Type 2 aansluiting vrij want de CSS was al bezet door een Model S uit Boekarest. Deze kreeg echter de aansluiting via de adapter (want oude CSS aansluiting) niet aan de praat. Uiteraard waren wij al wel aan de praat want veel Tesla’s zie je niet in Roemenië. We wisselden van plek zodat hij AC kon laden en pleegde een telefoontje zodat een vriend van hem op afstand de laadsessie op de paal startte en ik alleen hoefde in te pluggen om gratis te laden.
Dag 6: Deva - Boekarest
Ik had mij voorgenomen om in Roemenië niet met minder dan 50% batterij te rijden. Ik weet uit ervaring dat dingen in Roemenië vaak kapot zijn en bovendien hebben veel automobilisten de neiging te parkeren op invalideparkeerplekken en het zou me niet verbaasd hebben als ze ook graag oplaadplekken bezet hielden. Inmiddels weet ik dat Kaufland zo slim is om de oplaadplekken ver van de ingang te plaatsen waardoor er geen reden is om de Porsche Cayenne (een favoriet model onder de Roemeense zakkenvullers) achteloos op een oplaadplek neer te zetten.
  • 52 kWh Kaufland Deva
  • Ik wist dat je gratis kunt laden bij Kaufland maar het was me niet duidelijk hoe. Je installeert de app van Renovatio E-charge en hierin moet je geld in je “[i]e-wallet[/i]” stoppen om een laadsessie te kunnen starten. Vervolgens kies je je laadpaal op de kaart en start je de sessie via de app. Vervolgens de stekker inpluggen en het laden begint. In theorie moest het gratis kunnen maar dat lukte bij deze sessie nog niet. Maar ik was sowieso al blij dat ik aan een werkende lader hing.
  • 29 kWh Kaufland Sibiu
  • Sibiu is slechts 120 kilometer na Deva maar in verband met mijn 50% voornemen nam ik de kans waar om tot boven de 80% te laden. Dat zou genoeg moeten zijn om over de Karpaten te komen. Overigens, de mooiste route over de Karpaten is de [i]Transfăgărășan[/i] alpenpass; volgens het oude team van Top Gear een van de mooiste wegen ter wereld. Die heb ik met de BMW’s natuurlijk vaak genomen. Maar in de winter was deze waarschijnlijk gesloten en bovendien ook erg laadpaal arm.
  • 0 kWh Kaufland Râmnicu Vâlcea
  • De eerste Kaufland na de Karpaten, ruim 100 kilometer na m’n laatste laadsessie. Hier wilde ik graag bijladen maar er stonden twee Nissan Leafs van een of andere bezorgservice die beiden zeker 45 minuten wilden laden. Op mijn vraag hoe het gratis laden bij Kaufland werkt was het antwoord “Geen idee. De baas betaald”. Op naar de volgende Kaufland.
  • 0 kWh Kaufland Pitești
  • Kaufland Pitești in de navigatie ingetypt en bij aankomst (ik zat inmiddels op een flinke 40%) kon ik geen laadpaal vinden. Het bleek dat er twee Kauflands in Pitești zijn en ik zat bij de verkeerde. Aangekomen bij de tweede Kaufland trof ik een Model 3 aan de laadpaal. De berijder attendeerde me op de PlugShare app waarop ik had kunnen zien dat hij nog zeker 45 minuten wilde laden. Inmiddels was het al na zessen en ik moest nog ruim 1,5 uur rijden naar Boekarest. Volgens de Tesla rijder zou ik met m’n 40% makkelijk in Boekarest komen. Volgens de navigatie ook (aankomst met 12%) maar het ging wel tegen m’n minimaal 50% principe in. Bovendien was het koud; dus geen goed batterij-weer. Uiteindelijk toch maar richting Boekarest vertrokken. Met een maximumsnelheid van 90 km/uur kwam ik uiteindelijk met 19% bij de eerste Kaufland in Boekarest aan.
  • 4,5 kWh Kaufland Boekarest
  • Wederom trof ik een bezette 50 kW poort op de laadpaal bij Kaufland (ik begon me inmiddels af te vragen of het wel een goed plan was met een Tesla naar Boekarest te rijden). Deze keer was de paal bezet door een Nissan Leaf; eigenlijk de enige elektrische auto die je nog wel eens ziet in Roemenië. Met nog een klein half uur te rijden richting centrum (en geen laadpaal op de bestemming) besloot ik maar AC te gaan laden, 11 kW dus. De Leaf rijder legde me uit hoe het gratis laden in z’n werk gaat. In de E-charge app zit een menu “Coupons”. Hierin kun je een coupon toevoegen door de QR code van de laadpaal te scannen. Als je de laadsessie start kun je kiezen om een coupon te gebruiken. Je selecteert dan de zojuist gescande coupon en dan laadt je gratis. De coupon kan daarna een tijdje niet opnieuw gebruikt worden om te laden. Hoelang precies is me niet duidelijk geworden.
  • 10 kWh Kaufland Boekarest
  • Nadat de Leaf rijder was vertrokken wisselde ik nog even van de 11 kW naar de 50 kW DC lader. De coupon was nu niet meer te gebruiken dus deze sessie was niet gratis. Eenmaal op 27% voelde ik me comfortabel genoeg om verder te rijden richting eindbestemming in Boekarest.
Statistieken van de trip naar Boekarest:
  • Afgelegde afstand 2475 kilometer.
  • Totaal verbruik 562 kWh.
  • 15 laad sessies (gemiddeld eens per 165 kilometer).
  • Totaal 604 kWh geladen (laadverlies van 42 kWh).
  • Totale laadkosten €145 (3 gratis sessies).
Als er interesse is schrijf ik nog een bericht over het rijden in en om Boekarest en over de terugreis.

Model 3 Performance | Red | White interior | Aflevering 24-12-2019

Acties:
  • +12Henk 'm!
  • Pinned

• Saxi
Bucharest on Battery - de terugweg

Op 24 december heb ik mijn rode Model 3 Performance in Amsterdam in ontvangst genomen. Op 2 januari vertrok ik voor een roadtrip naar Boekarest. De heenreis heb ik hier al gedocumenteerd. Op 13 januari vertrok ik weer richting Amsterdam. Voor degenen die geïnteresseerd zijn bij deze mijn bevindingen van de terugreis.

TDLR: Onderaan deze post de statistieken van de hele trip

Het laden in Boekarest was vrij probleemloos. Nu ik wist hoe het gratis laden bij Kaufland in z’n werk ging kon ik naar hartelust rondrijden. Ook kon ik gratis AC laden bij een kantoor van ING waar ik iemand op haalde en in een parkeergarage vlakbij ons kantoor.

Dag 1: Boekarest - Deva
  • 10 kWh Aviatorilor Boekarest
  • Nog even (gratis) kort bijladen in de parkeergarage bij kantoor alvorens rond het middaguur weer de reis terug naar Amsterdam te beginnen. Niet iedereen houdt overigens de laadplekken vrij. Zie de foto van de Bentley onderaan deze post.
  • 39 kWh Kaufland Pitești
  • Deze keer meteen naar de juiste Kaufland gereden en een lege laadpaal aangetroffen. Tijdens het laden wat mici gegeten (Roemeense gegrilde gehaktstaafjes van varkens-, rund- en lamsvlees). Bij terugkomst bij de auto stond er een Nissan Leaf Taxi te wachten tot ik klaar was. Nog een half uur wachten was voor de chauffeur geen enkel probleem.
  • 49 kWh Kaufland Sebeș
  • Een saai winkelterrein aan de rand van een nog saaier stadje. Maar wel een beschikbare en werkende laadpaal.
Dag 2: Deva - Gyor
  • 41 kWh Penny markt Fāget
  • De meeste E-charge palen staan bij Kaufland maar er staat ook een enkele bij Penny markt. Deze in Fāget in het westen van Roemenië. Geladen in het winterzonnetje onder toeziend oog van een stokoude Dacia en twee zwerfhonden.
  • 55 kWh Supercharger Szeged
  • De Supercharger in Zuid-Oost Hongarije die op de heenweg nog niet geopend was (volgens Tesla) had nu twee werkende palen (de rest nog in aanbouw). Achteraf bleek dat de palen al vanaf 12 december in werking waren.
  • 32 kWh Supercharger Törökbálint
  • Net buiten Boedapest nog even bijladen vlak voor de overnachting in Gyor. Hotel daar zou laadmogelijkheid moeten hebben maar je weet maar nooit. Toen de afslag naar Gyor op borden werd aangegeven moest ik volgens de navigatie nog een eind doorrijden op de snelweg. Vond ik wat vreemd maar toch maar gedaan. Vlak daarna kwam een melding dat de cruise-control niet werkte. Toen realiseerde ik me ook dat de navigatie al een tijd lang stil stond op dezelfde plek. Eerste afslag van de snelweg gepakt en op de iPad gezien dat de afslag inderdaad al voorbij was. Met behulp van de twee knoppen op het stuur een reset gedaan maar dat veranderde niets. Via Google maps naar hotel gereden en daar de auto helemaal uitgeschakeld (power off). Daarna was alles gelukkig weer in orde. Laadpaal bij hotel was niet bereikbaar en zag er bovendien erg kapot uit. Maar dat was na de computercrash een verwaarloosbaar probleem.
Dag 3: Gyor - Herzogenaurach
  • 32 kWh Supercharger Gyor
  • Klein stukje verkeerde kant op gereden naar Supercharger in Gyor want de eerstvolgende Supercharger in Wenen was met 130 km net iets te ver.
  • 32 kWh Ionity Steinhausl
  • 20 km ten westen van Wenen. De eerste laadsessie sinds vertrek uit Boekarest die niet gratis was. Waarom de Superchargers in Hongarije kosteloos waren is mij niet duidelijk.
  • 38 kWh Supercharger St. Valentin
  • 20 km ten oosten van Linz
  • 44 kWh Supercharger Hengersberg
  • Terug in Duitsland een 40 kilometer na de grens met Oostenrijk
  • 39 kWh Supercharger Regensburg
  • Auto wassen (kreeg inmiddels al vieze handen als ik alleen de kofferbak dicht duwde) en laden. Een naburige Model X rijder wilde alles weten over mijn ervaringen met de Model 3. Model 3 is in de landen waar ik door kwam duidelijk nog in de minderheid vergeleken met S en X. Hotel in Herzogenaurach wilde €20 voor een parkeerplek bij een AC lader. Vond ik niet de moeite waard.
Dag 4: rustdag Herzogenaurach
  • 8 kWh Aldi Boxdorf
  • Net te leeg om Rothenburg ob der Tauber (toeristisch uitstapje) te kunnen halen. Dus even gratis bijladen bij Aldi. Je staat daar zó prominent voor de ingang te laden dat je wel even naar binnen moet gaan om iets te kopen opdat je je niet schuldig voelt.
  • 34 kWh Rothenburg ob der Tauber
  • Een toeristisch plaatsje met enkele parkeerplaatsen aan de rand van het ommuurde gebied. Grappig genoeg is voor elektrische auto’s niet alleen het parkeren gratis (max 4 uur) maar ook het laden. Van mij hoeft het niet maar het is wel prettig natuurlijk.
Dag 5: Herzogenaurach - Amsterdam
  • 8 kWh Aldi Süd Boxdorf
  • Na een behoorlijk koude nacht (< -5) met nog zo’n 15% toch maar weer even bijtanken bij de Aldi al is het de verkeerde kant op. Rond Nuremberg zijn verder weinig snellaad mogelijkheden.
  • 15 kWh Supercharger Geiselwind
  • Geen zin om lang te laden dus snel even wat sap erbij en dan weer verder.
  • 37 kWh Supercharger Dettelbach
  • 10 kilometer ten oosten van Würzburg
  • 55 kWh Ionity Spessart Nord
  • Ik vind tot nu toe opladen met Ionity niet makkelijk. Je moet binnen de app een online credit card betaling afhandelen voordat je kunt beginnen met laden. Ik deed dat ook nog per ongeluk op een paal waar ik niet naast stond dus de sessie startte niet. Uiteindelijk lukte het makkelijker via Plugsurfing waarbij ik volgens mij €8,80 betaalde in plaats van de €8,00 van Ionity.
  • 52 kWh Supercharger Oberhonnefeld
  • Als je minder laadt schiet het wel lekker op. Vorige stop een 50 kilometer voor Frankfurt en de volgende halverwege Frankfurt en Keulen. En ik rijd niet zuinig. Verwarming lekker op 21 graden, flink optrekken als die vrachtwagen weer naar rechts gaat en af en toe even blazen met 220 km/uur.
  • 48 kWh Supercharger Duiven
  • Lekker veel beschikbare palen in vergelijking met Zevenaar. En daardoor lekker snel laden. Ik bestelde een Prosecco in de van der Valk op de goede afloop van de trip en ver voordat die leeg was, was de accu al weer vol.
Statistieken van de totale reis Amsterdam-Boekarest-Amsterdam:
  • Afgelegde afstand: 5314 km
  • Totaal verbruik: 1234 kWh
  • Gemiddeld verbruik: 232 Wh/km
  • Laadsessies: 40 (gemiddeld eens per 133 kilometer)
  • Totaal geladen: 1355 kWh (waarvan 521 kWh gratis)
  • Gemiddelde kWh prijs: € 0,19
  • Totale laad kosten: € 259,60

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• LiquidSmoke
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 26-07 08:30
Hierbij mijn cijfers:

http://www.famzande.nl/tmp/teslamate_consumption.png

Volgens mij een nette score op net consumption en een gemiddelde score op gross consumption. Ik rijd nogal wat langere ritten en rijd dan op mijn gemak maar ik vind het wel fijn om lekker warm te zitten :)

Hier in de buurt nog niet gehoord/gezien dat er Tesla spiegels gejat zijn, wel de BMW X3 spiegels van de overburen een week of 6 geleden. Ook een clean job (spiegels dichtgeklapt en toch he glas met binnenwerk netjes verwijderd).

Toch meer Sentry aanzetten ook al is er nogal wat beweging van de bosjes naast de oprit. Pin to drive ook reeds ingesteld.

[Voor 10% gewijzigd door LiquidSmoke op 04-02-2020 22:31]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• bottom line
HenkS schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:13:
Hi,
Wat zijn de opties om een tesla model 3 te openen als je geen mobiel of key card wilt gebruiken?
Mijn vriendin en ik gebruiken de m3 beiden. Beiden een Android huawei telefoon en we merken dat het keyless openen te vaak niet werkt, dus een beetje irritant. (blijkt vaker bij Android voor te komen dan ios)
Key card steeds uit mijn pasjes pakken vind ik ook niet heel handig.
Wat zijn andere opties. De keyfob kost 150 vind ik vrij veel zeker als je er 2 nodig hebt.
Het liefste heb ik iets aan mijn sleutelbos hangen, die heb ik toch vast om voordeur op slot te doen etc.. Dus iets wat daaraan kan hangen en de auto geopend kan worden zoals de meeste auto's zou toch wel relaxed zijn.
Kan alleen niet echt goede opties vinden
adjego in "Het grote Tesla topic - deel 2"

Acties:
  • +14Henk 'm!
  • Pinned

• Saxi
Met alle discussies (soms klachten) over het bereik van de Model 3 was ik benieuwd hoe het verbruik van mijn Model 3 Performance varieert bij verschillende snelheden. Ik heb absoluut niet te klagen over het bereik en voel me ook zeker niet bekocht. Ik wist dat het bereik snel minder wordt bij een hogere snelheid maar wist niet precies hoe groot het verschil is. Dus, proef op de som bij 90, 120, 160, 200, 200 en 235 km/h.

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• Djerro123
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:36
bottom line schreef op zondag 8 maart 2020 @ 14:34:
@MrAcid heeft gewoon telkens maximaal een kwartiertje bijgeladen. Bij een SR+ zal deze trip met dezelfde snelheden ook wel lukken; alleen hang je langer aan de paal (batterij is een heel stuk leger) - of doe je meer laadstops.
Nou, laat ik nu net deze reis gisteren gedaan hebben (niet Utrecht-sankt Anton maar Rotterdam-Serfaus). Heb van te voren m'n reis gepland want ik stop liever minder vaak en dan langer dan vaker en maar 10 minuten bijvoorbeeld. Gestopt bij
Erfstadt (257km, max 110kmh gereden, 98%-6%, 168 wh/km en 2:35 uur over gedaan),
Toen Gensingen (155km, 130-140 gereden (klein stukje 60 ivm wzh), 81-21%, 189wh/km en in 1uur25min gereden)
Toen Leonberg (Stuttgart) (216km, meestal AP op 120, laatste 30 km op 130 ivm zien dat ik het makkelijk ging halen, 85%-11%, geen wh/km en 2:15 over gedaan)
Toen Ulm, was kort ritje (97km) maar kwam zo uit, hier geluncht en auto tot 90% geladen ongeveer.
Toen Lermoos (166km), weer 25min gestaan om zo vol mogelijk bij Serfaus aan te komen (voor de terug reis). Laatste stukje (fernpas en 10km omhoog) was 71 km en kostte 25% (91%-66%).

In het begin hield ik mijn stats bij om hier te posten, maar dat stopte bij Ulm (vergeten) en toen ook vergeten bij Lermoos
Drie keer alleen gestaan, nergens stall pair hoeveel delen. 0400 vertrokken. Door laatste stop stonden we lang stil achter ongeluk op fernpas, maar al met al toch 13 uur over gedaan (excl fernpas debacle). Ik had gehoopt op 12 uur, dus uurtje langer. Het laden voelt niet als iets vervelends, heb de hele rit zelf gereden en toen we aankwamen hadden we niet het gevoel dat we een 'oostenrijk rit' hadden gemaakt. Ik had mezelf er van te voren al op ingesteld dat het gewoon rustig aan daarheen rijden zou worden (met mijn Passat deed ik dit in ongeveer 8:30 uur) en was benieuwd of het me zou bevallen. Qua heenreis is het echt dikke prima (echt heerlijk ontspannen reis gehad). Mijn partner vond het ook echt heerlijk rustig (houd er niet zo van als ik 150-170kmph rij). Kan me voorstellen dat de terugreis dat gevoel wat minder is omdat je 'gewoon thuis wil zijn'. Dit is een SR+ met wieldoppen, 2 volwassenen inclusief materiaal (skies, schoenen), alle bagage in de auto (banken plat).

Mijn voorlopige conclusie (moeten nog bepalen hoe zuur de terug reis ervaren wordt natuurlijk) is dat we volgend jaar weer met de Tesla gaan:) een LR had met dezelfde tactiek trouwens echt wel een of misschien zelfs twee tussenstoppen minder gehad denk ik.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• thewizard2006
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 24-07 21:21
Nou ik zou vrijdag op wintersport gaan naar Oostenrijk maar dat ging niet door. Nog wel kunnen omboeken naar Frankrijk dus dat was even schakelen en ook een nieuwe route uitvogelen.
Op de heenweg hadden we een overnachting in Troyes. We zijn om 17:00 uit NL vertrokken en kwamen rond 12uur aan in Troyes. Iets langer over gedaan dan de optimale route via ABRP oa doordat we 5 kwartier bij de pizzahut zaten. Rit was ongeveer 500km
Gestopt in Nivelles Sud, Aire de Reims Champagne Sud en bij het hotel weer volgeladen.
Dus iets meer dan een uur langer dan "normaal" met de auto.
Had trouwens ingesteld dat ik 20% accu over wilde houden als ik aankwam bij SuC's Wilde het liever wat op safe spelen. We kwamen overal ruim boven de 20% aan. Overal Vmax gereden of iets harder maar niet harder dan 140km/u Verbruik was vaak rond de 200-230 wh/km

De volgende dag om 8 uur vertrokken naar Val Cenis en we kwamen om 4uur aan. Ongeveer 600km. 4 tussenstops gehad (had met 3 gekund). In Aire de Mannisieux, Beaune, Aire de Chateauvillain en Chambery Barbarez. Dit stuk dus ongeveer 1.5uur langer dan "normaal"

Alles dus goed gegaan. Inderdaad lekker relaxed en het rijdt toch anders als je weet dat je gewoon van stop naar stop rijdt ipv dat je nog 400km door moet rijden. Af en toe dat de 4G uitviel en dus geen muziek maar dat is wel te overleven.

En toen kregen we zondagochtend het nieuws dat de vakantie niet door ging en we terug moesten naar NL :)
Eigenlijk precies dezelfde reis maar dan omgekeerd en zonder overnachting. Vertrokken om 9uur sochtends en we kwamen om 11uur aan in NL. Dus totaal denk ik 1.5uur langer dan je met je normale auto doet. Maar wel relaxer en het was super rustig. Overal meer dan genoeg laadpalen.
2x gehad dat er een niet Tesla op die plekken stond. Nu kan ik me dat nog een beetje voorstellen als het super druk is en er is echt geen plek (he, je moet toch ff piesen en je 4 jankende kinderen ook...) maar er was genoeg normale parkeerplek en dan toch je horkenbusje daar neerzetten....

heel ff de 220 aangetikt. Dat ging supervlot maar toen toch maar weer netjes 140 gaan rijden. Wilde in Duitsland dus ff de auto uittesten maar Frankrijk is toch wat risicovoller.
Had ook weinig gescheeld. Ik rij dus terug naar huis en kon lekker doorknallen. Kwam een auto redelijk dicht achter mij rijden. Best aan het duwen en ik zag in de verte al een andere auto. Dus ik denk ff gas om in te halen en dan zit ik die ander ook niet in de weg. Dus ff door naar 160 getrokken om in te halen. En die auto achter me ook vol mee. En toen gingen de blauwe lichten aan :D Was undercover politie. Ze maande dat ik was rustiger moest rijden en gingen er toen zelf weer in volle vaart vandoor. Dus lekker douwen en uitlokken maar kwam dus aardig er mee weg :P

Maar goed. Al met al wel een leuke rit gehad. Goede ervaring met SuC's onderweg en goede locaties. 2x gehad dat de AP er af ging. 1x omdat ik boven de 150 ging met inhalen en 1x omdat ik te vroeg gas bij gaf en hij dacht dat ik tegen mijn voorligger zou gaan opknallen die ruimte voor mij ging maken. Beetje jammer dat je dan echt moet stoppen voor hij het weer doet.
Oh en ook ff gehad dat mijn AP en ACC het totaal niet deden. In NL ook wel eens gehad. Dan helpt een softreset dus ook niet. Heb hem toen aan de oplader gehangen, 15min gewacht en toen werkte alles weer. Dus ook als hij aan het opladen is gaat de auto blijkbaar in slaapmodus. fyi

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• BigBreda
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 23-06 11:55
Hier nog even een Oostenrijk ervaring van (alweer) 2 weken geleden.

heenweg:
Al na 2 minuten vetrek een freeze screen...stoppen en moeten resetten
eerste 20 minuten...u gaat het volgende laadpunt niet halen, rijdt niet sneller dan 110km/h
was best vervelend om mee te beginnen.

heenweg 4 stops (ook om alvast energie te hebben voor de terugweg) stalls redelijk vol, totaal € 58,52
Nog nooit zo relaxed de bergen in gereden hangend achter een bus met ACC aan....geweldig

terugweg 3 stops (we kwamen aan op de oprit thuis met nog maar 2%..best scarry ;-), totaal € 14,85
Dat wel weinig...we stonden 2 keer helemaal alleen bij de stalls

Ik durfde dit niet eerder te posten omdat ik bang was voor m'n creditcard overzicht, maar er is niks bijgekomen.

Dus terug uit Oostenrijk voor maar €14,85...dank U Tesla (Elon)

M3, LR, White, Black, Aero, auto geleverd 14/12/2019

Acties:
  • +17Henk 'm!
  • Pinned

• Hatsjoe
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 26-07 18:02
Om even een positieve post in dit topic te brengen, vorige week op wintersport geweest met mijn M3LR en wat een genot!

Wij zijn met 100% vanuit huis vertrokken en kwamen met ~10% aan op de 1e stop, daar even de benen gestrekt, wat gegeten en gedronken, halve aflevering van F1 Drive to Survive gekeken en weer door. Al met al hebben we 4 keer moeten laden naar onze eindbestemming; Fieberbrunn in Oostenrijk. Totale laadtijd was rond de 2 uur, wat de totale reistijd ongeveer 12 uur maakte. Helaas weet ik het gemiddelde Wh/km niet meer, maar zal rond de 200 gezeten hebben. Daarbij heb ik ook op stukken in Duitsland flink het stroompedaal ingetrapt, en op sommige stukken zelfs de 230 aangetikt :+

Ik kwam heerlijk uitgerust aan op bestemming door het vele gebruik van autopilot, flink verschil met eerdere jaren waarbij ik echt wel gesloopt was. De reis voelde ook totaal niet aan als 12 uur. Ik vermoed door het verplicht stoppen en daarbij even netflixen en de benen strekken, wat ik met een ICE niet zo vaak deed.

De terugweg was ongeveer hetzelfde maar heb toen 3 keer moeten laden in plaats van 4 keer, voordeel van veel bergafwaarts rijden. De totale laadtijd was ongeveer het zelfde aangezien ik 2 keer van ~5% tot 90% moest laden, en bij 1 SuC drukte was. Deze keer was ik wel slim genoeg om de tripteller te resetten en kwam bij thuiskomst uit op een gemiddeld verbruik van 190Wh/km. Hierbij heb ik weer op flink wat stukken echt doorgereden.

In het begin vond ik het best spannend om van SuC naar SuC te hoppen en daar met 5% of zelfs minder aan te komen, maar viel achteraf heel erg mee. Ik heb enkel de navigatie van Tesla gebruikt en ABRP schaduw laten draaien. Uiteindelijk was ik met de route van Tesla even snel op bestemming maar met 2 tot 3 stops minder. Ik stop liever 3 keer 50 minuten dan 6 keer 25 minuten. De dekking van de SuCs op mijn route naar Oostenrijk viel mij ook echt alles mee, geen enkele keer hoeven afwijken van de "normale" route die een ICE zou rijden. Voor mij dus een groot succes geweest en nu al zin in volgend jaar.

Wat ik op mijn reis wel heel erg miste was de mogelijkheid om zelf tussenstops/oplaad stops aan te kunnen passen. Ik werd soms naar een SuC gestuurd waar ik met 25% zou aankomen en waar dan 6 stalls zouden zijn, terwijl er verderop waar ik met 5% zou aankomen 12 of meer stalls waren. Ik laadt dan liever op bij die van 12 met 5%. Minder SoC betekend sneller laden, net zoals minder drukte bij de stalls. Dit heb ik nu "handmatig" gedaan door te navigeren naar de SuC die verder lag, maar moest hierbij de normale navigatie naar eindbestemming stoppen.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 17:14
MrBasta schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:59:
[...]

Is er eigenlijk een lijstje met commando's die (in het Nederlands) werken?
Ik probeerde (weken geleden toen ik nog reed...) wel eens wat maar eigenlijk altijd zonder resultaat :X
https://www.tesla.com/nl_...oice-commands?redirect=no

Geen idee of dit alles is.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

mrwolf schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:19:
De 'Tesla is wel/niet geweldig' voortdurende discussie hier, voornamelijk gevoed door enkele trolls, is precies de reden dat ik dit topic steeds minder volg. Iedere keer weer dezelfde discussie, en genoeg mensen die weer happen. Hou toch eens op daarmee, en gebruik dit topic voor inhoudelijke tips, tricks en discussies over deze auto.

Vind je het een rotauto die slecht gebouwd is, ook prima. Maar blijf niet in herhaling vallen, alleen maar om je punt te maken aub.
Het hoeft ook niet altijd te gaan over een auto die super geweldig is. Ook niet iedereen is in een discussietopic over Ziggo tevreden. Een discussie kan je dus prima voeren met mensen die kritisch zijn.

Ik ben het met je eens dat het herhalen, herhalen herhalen wel vervelend wordt. Helaas zie je dat niet alleen hier :)

Ik zou dus ook graag zien dat de welles/ nietes discussie gemeden wordt. Een keer kan gebeuren, maar over and over again wordt ingrijpen :)

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat

Modbreak:Ik denk dat het nu wel genoeg is om hier de term azijnpisser te bannen. Je mag kritisch zijn, je mag een fanboy zijn. Maar elkaar uitmaken voor azijnpissers, terwijl de andere discussiepartner zijn onderbouwing wel geeft, slaat nergens op.

Dus of je kan met elkaar normaal in discussie gaan en de pro's / con's bespreken of je gaat gewoon de discussie niet aan.

[Voor 26% gewijzigd door Outerspace op 26-05-2020 16:08]

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat

EvaluationCopy schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:52:
Voila, 11 keer negatief en 3 keer positief. Kunnen we er een KPI aanhangen dat je voortaan 90% per week positief reageert? Zodat voor iedereen het forumplezier steeds beter wordt!
Want je mag uiterst alleen positieve posts plaatsen? Nee, het is hier een discussieforum waarbij je mag discussieren. Volgens mij heb ik dat al een keer eerder hier uitgelegd, maar als mensen alleen maar fanboys willen is het topic snel dicht wat mij betreft.

Kritisch zijn is prima, wil je het niet lezen en hoop je alleen maar op fanboys dan is een discussieplatform misschien niet de juiste plek om hier te zijn.

Edit: ik laat de oude discussie staan. Een nieuwe discussie over fanboys en haters kap ik gewoon af.

[Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 02-06-2020 21:11]

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 26-07 23:21

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Outerspace schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:06:
[...]

Want je mag uiterst alleen positieve posts plaatsen? Nee, het is hier een discussieforum waarbij je mag discussieren. Volgens mij heb ik dat al een keer eerder hier uitgelegd, maar als mensen alleen maar fanboys willen is het topic snel dicht wat mij betreft.

Kritisch zijn is prima, wil je het niet lezen en hoop je alleen maar op fanboys dan is een discussieplatform misschien niet de juiste plek om hier te zijn.

Edit: ik laat de oude discussie staan. Een nieuwe discussie over fanboys en haters kap ik gewoon af.
In aanvulling hierop, ik ga niet modereren op positieve of negatieve berichten. Wat @Outerspace al aangeeft, het is een discussieplatform en ieder mag zijn/haar ervaring delen, positief of negatief. In de inhoudelijke discussies mengen wij ons in principe ook niet.
Waar ik, en mijn collega mods, wél op modereer zijn posts die weinig respectvol richting andere gebruikers zijn, verwensingen en mensen uitmaken voor ik weet niet wat. Het is niet de bedoeling dat iemand die negatieve ervaringen deelt, voor azijnzeiker of weet ik wat uitgemaakt wordt.

En zoals altijd, je hoeft niet te reageren, je hoeft niet iedere post te lezen, je mag ook gewoon doorscrollen. Echt, het mag. Vind je dat er teveel negatieve berichten staan, deel dan vooral positieve ervaringen, maar doe dit wel op een nette manier.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +14Henk 'm!
  • Pinned

• Mkeespiet
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 23-04 09:21
Na tijdje puzzelen en knutselen is het bed in mn Model 3 eindelijk klaar!
Voor the making of:
https://teslabed.blogspot.com/2020/07/the-making-of.html

Acties:
  • +22Henk 'm!
  • Pinned

• LiquidSmoke
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 26-07 08:30
Gistermorgen rond 4u vertrokken vanuit Den Bosch richting de Ardeche met de M3.

We hebben de route door de M3 zelf uit laten puzzelen en hierbij ook de stops laten plannen. In totaal zijn we 5x gestopt en uiteindelijk was niet de range het 'probleem' (SR+) maar de locatie van de stops. Allerhande passen geregeld (Maingau, Vroaming, Plugsurfing) maar uiteindelijk niet nodig gehad

We kwamen bij elke stop met ene ruim hoger percentage accu aan dan voorspeld, alleen de eerste stop was spot on (toen was het nog relatief koud en donker).

Bij elke charger was het eigenlijk wel rustig, hier een paar foto's:

Stop 1 (Remouchamps BE):
http://www.famzande.nl/tmp/stop1.jpg
Hier ook de hoogste laadsnelheid gehaald, 148kW

Stop 2 (Metz, FR):
http://www.famzande.nl/tmp/stop2.jpg

Stop 3 (Val-de-Meuse, FR):
http://www.famzande.nl/tmp/stop3.jpg

Dan nog 2 stops zonder foto:
Stop 4 (Lyon Sud, FR)L Geen foto helaas, 5 stalls bezet
Stop 5 (Beaune, FR): Geen foto helaas, 4 stalls bezet

Uiteindelijk hebben we door 2 ongelukken tussen Valence en Montelimar ruim 2u vertraging gehad en hebben we besloten om bij Montelimar af te slaan en hier een hapje te eten. Aangezien dit ook een supercharge locatie was hier toch nog even bijgeladen. Laden was niet per sé nodig, maar we waren er toch. Ook hier 4 stalls bezet van de 8 in totaal en met 70kW kunnen laden.

Grappig om te zein dat we dezelfde witte LR bij stop 3 en 5 tegenkwamen, die komt dus verder maar moet langer laden bij elke stop :)

Daarna lekker door kunnen rijden van Montelimar door de Ardeche, eerst flink omhoog en daarna flink omlaag, de efficientie lag op zo'n 96% volgens TeslaMate. We hebben 13,68kWh verbruikt voor 94,3KM.

Uiteindelijk wat later maar op zich prima uitgerust (lang leve autopliot) op de camping aangekomen met zo'n 54% accu resterend, meer dan prima dus. Zonder Montelimar zou dit zo'n 30% geweest zijn.

Camping (Ardeche, FR):
http://www.famzande.nl/tmp/camping.jpg

Laden met 10A, anders knalt de zekering. In het dorpje verderop zit gewoon een Reveo lader en kan ik met mijn MTC (NewMotion) pas prima laden aan 11kW / Type2, tijdens het boodschappen doen gewoon tot 90% geladen en lekker koel voor de terugrit ;)

Conclusie: Echt meer dan prima te doen, elke 2u stoppen was zeker prettig en range is geen punt met zoveel superchargers. Her en der koffie gedronken, soms nog gratis ook. Overal toilet aanwezig, ook erg prettig met 2 kleine kinderen. Vertraging is vermoeiend imo maar met autopilot gaat het meeste vanzelf _/-\o_

We hadden kunnen kiezen voor 4 stops als we langs Ionity of een andere aanbieder waren gegaan maar ach, dit was echt prima!

Zo, nu verder met bier drinken en als maaltijd staan spicy Mexican Wraps op de planning (met 36 graden @ nu 8)7 ).

http://www.famzande.nl/tmp/bier.jpg

[Voor 29% gewijzigd door LiquidSmoke op 12-07-2020 18:56]

Acties:
  • +12Henk 'm!
  • Pinned

• MrScratch
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

MrScratch

I am rubber, you are glue

Vorige week heb ik een uitgebreide roadtrip gemaakt door Duitsland, Oostenrijk en Slowakije. In totaal dik 3000km gereden met mijn Tesla Model3 LR met 18 inch aero wielen en FSD. Eerst stuk zonder de wheelcaps erop en later met om verschil te kunnen checken. Het maakt inderdaad best wat uit in de range, ik denk dat ik ze er bij lange roadtrips lekker erop doe, scheelt toch weer.

Ik ben vanuit Nederland naar Munchen gereden en vervolgens verder naar Klagenfurt, Wenen, Bratislava, Leipzig, Hannover en weer terug naar huis. In alle genoemde plaatsen 1 nacht overnacht.

Ik heb echt geweldig genoten. Wat een beest van een auto is de Tesla toch. Supercharger netwerk is perfect en ik heb menigmaal gehad dat ik eerder wilde stoppen voor een break dan de auto zelf. Overal super tot redelijk rustig bij de superchargers. Geen enkele keer moeten wachten.

Wat mij betreft is het de perfecte reisauto, veel relaxter dan met een ICE. Heerlijk relaxed met de FSD en Navigate-on-Autopilot. Heb in de 3000+ km misschien paar keer een vreemde ingreep gehad (phantom-break), maar dat zijn meer van die slowdowns en geen noodstop en dan druk je met het gaspedaal hem er zo doorheen.

Voor mij is FSD volledig geslaagd, zeker op de duitse en oostenrijkse autobahn is het echt heerlijk cruizen op 130/150 en met de suggested lanechanges van NoA gaat dat echt lekker. Natuurlijk is ie veel te conservatief en moet je af en toe de auto dwingen van baan te verwisselen, maar over het algemeen rijdt het echt superfijn. En daarnaast is de auto natuurlijk heerlijk stil, zeker met de extra deurisolatiestrips die ik heb aangebracht. FSD zorgt ervoor dat je heerlijk uitgerust aankomt. Ik heb echt totaal geen range-anxiety meer en zal niet twijfelen meer om waar dan ook heen te rijden.

Is er dan niets te zeuren? Natuurlijk wel, vooral de cruisecontrol niet op de actuele snelheid kunnen instellen is soms rete-irritant. Vooral bij wegwerkzaamheden in Duitsland denkt de M3 soms dat de snelheid onbeperkt is, dus dan springt ie op 130. En als de snelheid in werkelijkheid 60 is, dan scroll je je een ongeluk. Ook ging de auto 1x stevig remmen bij wegwerkzaamheden, omdat de boel daar zo smal is dat hij dacht dat een vrachtwagen over 2 banen reed. Maar de snelheid is daar toch al laag, dus dat was verder geen issue.

Als je echt volle bak gaat rammen, dan gaat natuurlijk de range snel omlaag in Duitsland, maar dat lijkt me logisch. Terug naar NL een keer een supercharger halverwege waar ik met bijna 40% range zou gaan aankomen, dus toen heb ik even een flink stuk goed op het stroompedaal geleund en wat een genot is dat. Tuurlijk kunnen genoeg auto's je bijhouden, maar naar de snelheid toe acceleren zoals de Tesla kunnen er niet veel. Echt lachen. En hoe snel hij naar de 230 toe klimt is ook indrukwekkend (1x getest om te constateren dat die snelheid niet voor mij geschikt is).

Mochten er nog aspecten zijn die ik onderbelicht heb en waar mensen info over willen hebben, laat het me weten en ik zal proberen te antwoorden.

O ja, nog een nabrandertje: Het is een leaseauto bij Leaseplan en op hun advies geen betaalmiddel in het Tesla Account gezet. Gaat dus allemaal prima en geen problemen met afsluiten voor laden ivm blijven openstaan van die betalingen. Even alle sessies opgeteld en was ongeveer 120 EUR totaal bij superchargers. Daarnaast nog iets van 4/5 sessies bij andere snelladers of destination chargers, denk ik. Dus totaal zal het zo iets van 170 EUR geweest zijn. Voor als iemand in de kosten geinteresseerd is?

[Voor 7% gewijzigd door MrScratch op 16-07-2020 14:10]

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Nu online
MrScratch schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:05:
[...]

Heb hem zelf na een tip van iemand hier op percentage gezet ipv range kilometers. Nooit meer zorgen maken over dit soort dingen. Ignorance is bliss. :)
Mag ik het bijzonder vinden dat er hier +10 duimpjes voor wordt gegeven ..? >:)

Helaas veranderd er dan niets. Als jij volgend jaar -15% capaciteitsverlies hebt kan je “die ene rit” ineens niet meer halen die je altijd probleemloos kon rijden óf je moet 90km/h gaan rijden om je bestemming te halen en/of extra superchargen.
Al ben je 30% capaciteit kwijt, bij volladen van de auto staar hij “gewoon” op 100% als het laden klaar is alleen heeft die 100% minder energie.

Niet iedereen zijn 100% is gelijk... Zelf rijden wij ook altijd op procenten, maar er komt gewoon minder energie uit de batterij.

(Mogelijk is ie nog geknepen ook, dit moet ik een keer testen)
RichardC79 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:40:
[...]

Leuk om te lezen dit soort ervaringen! Ik heb wel gezien dat met name in oost europa de laadinfrastructuur nogal minder is. Voor mij dan ook de rden om te ruilen met een collega die een diesel heeft. Maar jij hebt je reis waarschijnlijk geplanned puur op basis van de supercharger locaties? Want kan me niet voorstellen dat een land als Slovenie nu een flink aantal SC's heeft en super veel publieke laadpalen. In Duitsland en Oostenrijk zal het zeker geen probleem zijn, maar ik zag dat als je voorbij Dresden komt de spoeling toch wel dunner gaat worden. Het word wel met het jaar beter maar het loopt wat achter imho. Zeker in landen als Rooemenie waar vrijwel geen SC'c te vinden zijn.

Ik heb de aerocaps er altijd op zitten. Voor mij is range het belangrijkste.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd of je cijfers kunt achterhalen van hoeveel dat nu precies uitmaakt in de praktijk op zulke langere afstanden!
Momenteel ben ik ook net aangekomen bij onze eerste (roadtrip) stop, net voor Zwitserland.

Vorige jaar heb ik heel Slovenië Rondgereden zonder een laadpasje nodig te hebben gehad. Zelfs met een SR+ met een “halfgare” batterij lukte dat ook prima.

Verslag is daar met zoeken wel van terug te vinden. Hier een kort filmpje (privé):

YouTube: Roadtrip Austria-Slovenia-Germany tesla model 3

In Slovenië kan je heerlijk crossen door de bergen. Door de gemiddeld lagere max snelheid, kom je behoorlijk ver op een lading!

Wij vinden het fijn om in ieder geval op de 1e dag en de laatste dag van de vakantie een Hotel te boeken met een 11kW lader.

Meestal zoek ik deze hier op:

https://www.tesla.com/nl_...om=6&filters=supercharger

En die Aero doppen makken inderdaad erg veel uit, vooral op hogere snelheden. (Zeker op 170+)

Hier ook een overzicht tussen range met bepaalde velgen:

www.teslike.com/range

Edit gemiddelde snelheid en verbruik over de route ik heb overal bijna altijd zo hard gereden als ik kon :

Ons eerste stuk. Met vol vertrokken. Bijna constant regen en druk.

Tweede stuk:

Derde stuk:

Ondertussen zijn wij al in een hotel nét voor Zwitserland: Laatste stuk voor vandaag:

[Voor 23% gewijzigd door Stef87 op 17-07-2020 09:37]

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +15Henk 'm!
  • Pinned

• NeoPhire
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:34
Erg blij met het resultaat! Buitenkant alles dezelfde kleur, ook ontchroomd, alleen niet in hoogglans zwart 😊

Wilde zwarte elementen en zwarte velgen voorkomen, heb het idee dat ik dan opeens vaak wordt aangehouden in Rotterdam 😂

[Voor 8% gewijzigd door NeoPhire op 17-07-2020 07:59]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20:13
wgdejong835 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:22:
Even een hele andere vraag, hoe kan het dat een EV in de winter meer elektriciteit verbruikt dan in de zomer? Is het echt dat het verbruik hoger is of heeft de batterij minder capaciteit?

Ik zou namelijk het laatste verwachten maar dat verklaard niet de cijfers die de auto laat zien. De auto laat echt een hoger verbruik zien en een gelijke batterij capaciteit. Of zou dit gemanipuleerd zijn?

Bij een ICE snap ik het, daar moet eerst de motor warm worden en de olie opwarmen dat principe lijkt me bij een elektromotor eigenlijk verwaarloosbaar.

Iemand een idee?
Hoe kouder, hoe denser de lucht, hoe meer luchtweerstand bij dezelfde snelheid:

Een beetje zoals sneller rijden ook (hard) in het verbruik hakt.

Bij ICE's geldt dit uiteraard ook, maar daar neemt niemand het verbruik zo onder de loep, en spelen ook andere factoren eerder mee, onder andere het langer opwarmen maar ook het minder efficient lopen bij koudere inlaatlucht temperaturen. (ik loop in mijn benzine auto ook gemiddeld 5l/100km in de zomer en 5.6l/100km in winter)

Buiten verwarming (logisch) is het bovenstaande ongeveer het enige substantiële effect van temp op range. Batterij of elektronica temperaturen is gerommel in de marge

[Voor 26% gewijzigd door AndRo555 op 21-07-2020 21:32]

Acties:
  • +12Henk 'm!
  • Pinned

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01 11:57
Stef87 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:39:
[...]

Fijn dat het gelukt is. Stopcontact is ook prima..! Vond je het achteraf meevallen of niet?? Veel gesupercharged?

Wat was het gemiddelde verbruik over hele heenreis? Daalde het nog flink nadat batterij warm was na 1x superchargen?

Fijne vakantie! Ik vertrek morgen weer richting huis. Vertrek met 100% hier uit Oostenrijk en met 3x (iets langer) laden zijn we thuis of 4 korte stops.
Ik vond het zeker meevallen.

Wat ik jammer vind is nog steeds dat ik met 130 km/h nog geen 300km range overhoud.

De eerste stop op 340km afstand (met 100% lading) bleek helaas niet haalbaar. Daardoor hadden we een extra stop.

4 keer stoppen op 1000km is op zich prima.

Er was 1 stop die ik een beetje nutteloos vond, was na 93km rijden, maar zal te maken hebben met superchargers op dat punt erna.

Ik heb lang niet zo hard gereden als vroeger met de Volvo, die was op de autobahn veel beter in zijn element. Maar de snelheid waarmee de 3 naar de 230 accelereert is wel mooi om te zien. Jammer alleen dat je op die lange ritten eigenlijk nooit je volle vermogen beschikbaar hebt, omdat je al op 80% accu begint. Die BMW M6 wil net spelen als je op 35% accu zit ;)

AP gaat tot 150, op zich wel prima.

Ik hoop dat AP snel minder zenuwachtig wordt van vrachtwagens, want daar zit nog wel een verbetering in. Oh en wegen zonder middenberm. We gingen een tunnel in en AP kan op een afstand lastig inschatten welke weghelft die dan rijdt met “phantom break” tot gevolg. Juist tunnels als een gotthard tunnel lijkt mij een perfect werkende AP ideaal. Ik hoop daar het komende jaar forse verbeteringen.

Laten we ervan uitgaan dat mijn navigatie wat van slag was, want het herbereken van de route, omdat de 340km niet haalbaar bleek, gebeurde niet. Dat vond ik wel echt een gemis, ik zat nu handmatig op het scherm een SuC te zoeken, waardoor de eerste stop nog met 33% accu was, niet erg efficiënt.

Maar al met al namen de zenuwen wat af, ik heb overal geladen tot dat ik met 20-25% op de volgende SuC aankwam volgens de navigatie, dan kwam ik werkelijk tussen de 7% en 12% aan.

Verbruik gemiddeld over de hele rit zat nét iets boven de 210wh/km.

Één keer allego geladen, want JuicePass.

Zat toevallig naast de SuC, mijn padje van JuicePass werke alleen niet en via de app ging het ook niet in één keer goed. Je bent veel meer tijd kwijt dan bij een Tesla Supercharger. Direct een Tesla rijder, waarom sta je bij Allego en niet bij “ons” bij Tesla?

De snelheid begon goed (was een 160Kw) lader, op 140Kw, maar zakte snel in naar 45-50Kw. We gingen ontbijten, dus waren toch wel een uurtje wel totaal. Kwam goed uit, maar het was absoluut trager dan een SuC van Tesla.

Kun je anderen ook gewoon straffeloos “helpen” met de JuicePass? Of zien zij dat je 2 keer achter elkaar laadt en mag dat niet?

Er stond een EQC die het maar niet aan de praat kreeg. Ik durfde het niet aan recessie via mijn app te starten.

Zaterdag richting Toscane, dan zal de Duitse snelheid eruit gaan en zullen we (zoals altijd) gewoon vmax 135km/h rijden. Ben benieuwd of ik dan beter verbruik haal.

We zijn bewust door de week gaan rijden, maar ook de bezetting viel mij alles mee. Het was even in de rij aansluiten, maar we waren zo aan de beurt :+

En voor degenen die tussenstop adresjes verzamelen waar je ook kunt/mag bijladen, misschien geen 5 sterren golf resort waar je een destination charger vind, maar wel 4 stopcontacten aan de muur!

Oostenrijk Brixental:

https://www.mamooserhof.com/

[Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 24-07-2020 06:36]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• svdgraaf
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 26-07 23:36

Net alles ingepakt, er past iedere keer zoveel meer in de model 3 dan ik verwacht, zelfs met inefficiënte koffers en fietsjes/stepjes ed. Frunk en trunk bijna helemaal vol (kan nog wel wat bij) en niks bij de voetjes op de achterbank. 2 kids (3 en 6).

Ik heb de dakdragers ook ooit besteld toen ik hem net had, maar die staan nog steeds nieuw in de doos 😅

P AWD Midnight Gray, Black interior, 20” FSD

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• BlakHawk
Nou vanuit Oostenrijk doorgereden naar Italië.

Volgens de navigatie zou dit met één tussenstop moeten kunnen:

Maar omdat de aankomsttijd steeds verder opschoof, was ik van plan structureel 135 te rijden.
Daarnaast was nét na de Brennerpas een mooi moment voor een koffie en plaspauze.

Hierdoor kwamen we met 40% aan in Affi, voordeel was dus dat de stop veel korter duurde. Maar wel een extra stop.

Eigenlijk voelde het EV rijden hier totaal niet als beperking. Maar mocht je dan toch moeten stoppen omdat de kinderen moeten plassen, dan liever een stop met supercharger. Dus soms moeten ze even een paar km extra wachten 😉

Het op locatie laden in Toscane is toch anders, want helaas toch wat ongemakken.

We krijgen hier een zeer laag voltage uit het stopcontact, waardoor het laden af en toe wordt afgebroken. Dichtstbijzijnde SuC was een uur rijden en durfde ik op 11% accu niet aan. Er zit een gratis laadpaal in het dorp hier waarvan de stoppen doorsloegen toen ik probeerde te laden.

Het grote probleem is dat ik een berg op moet om onze accommodatie te bereiken. Tijdens deze klim verlies ik 3% aan accu.

We zaten gisteren hier dus “vast” terwijl we eigenlijk even weg wilden. Wegens omstandigheden hier, kon ik gisteren pas inpluggen hier bij de receptie en niet zaterdag direct bij aankomst.

Als ik hem op 13A zet daalt het voltage zo erg dat hij er na een tijdje mee stopt:

Edit: @Inspired nu durf ik na jouw verhaal niet naar de wcd te kijken 😅
Gelukkig niet mijn eigen verlengkabel gebruikt.

Hierdoor kan ik maximaal tot 7A gaan, maar ook dan fluctueert het voltage gigantisch.

Vandaag met JuicePass proberen een Unicoop een paar dorpen verderop op te zoeken. Want dat is in dit soort gebieden wel een dingetje. Dekking laadpalen is laag en zeer uitgestrekt. De paal hier in het dorp dus defect. Begon netjes met laden. 3 fase 16A ook echt. Na 2 minuten: controleer energiebron. Geen telefoonnummer of iets.

Acties:
  • +9Henk 'm!
  • Pinned

• Sjod
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:38

Sjod

Ik ben goed luisterend

Vorige week terug gekomen van de eerste vakantie met de Tesla. Dit jaar wouden we eigenlijk niet gaan, maar door het mindere weer aan het begin van de vakantie, toch maar last minute een camping geboekt in de vendee in frankrijk.

Toen ik had geboekt ging ik pas kijken of ik uberhaupt wel kon laden met mijn passen/accounts (Green-Flux, Maingau, Ionity, Fastned). Dit viel even vies tegen. Geen laders in de buurt.
Camping gemaild of ik bij hun kon laden, zij gaven aan dat er toch echt een publieke paal op 10 minuten lopen in het dorp stond. Op basis daarvan gaan zoeken en toen snel een Shell Recharge account aangemaakt welke daar wel goede dekking hebben.
Dan zie je gelijk het nadeel van alle laadpaalboeren het opsturen van de pas duurt 3 tot 5 dagen. En aangezien ik 2 dagen later al ging kon dit wel een probleem worden. Lang verhaal kort, hij was toch op tijd binnen :).

We vertrokken 's nachts. Mijn grootste angst was dat ik op totaal verlaten Suc's uit zou komen midden in de nacht in the middle of... Klaar om overvallen te worden. Dit was gelukkig niet het geval. De meeste zijn bij hotels welke zelfs met een nachtportier werken waar je veilig kan laden.
Dit was erg prettig, net als het navigeren naar de SUC's zelf. Heerlijk je hoeft niet na te denken waar de gaat tanken, dat regelt je auto wel.

Ik vond het zelfs fijner dan gewoon tanken. Bij een ICE kom je aan op het tankstation, moet je tanken, portemonnee zoeken, afreken, auto verplaatsen, remmen omdat er nog een kind half uit de auto hangt, verder de auto verplaatsen, teruglopen naar de shop, kleingeld zoeken om te pissen, kinderen zoeken, etc.

Nu is het uitstappen, kinderen helpen uitstappen en naar het hotel lopen. Als je terugkomt bij de auto is de laadtijd al vaak voorbij.
Het enige nadeel wat ik kan noemen is dat 's nachts (na 02:00 uur) eten krijgen best lastig is.

Laatste stop op de heenweg, was op 100km van de camping. Deze was eigenlijk niet nodig, maar ik wou met een redelijke volle accu aankomen, voor het geval de enigste paal uit het dorp niet goed werkte. Nu was wel alles open en dit was dan ook de eerste keer dat ik tijdens een tankbeurt koffie heb gedronken met mijn voeten in het zwembad van het Hotel. Heerlijk !!

Na 2 dagen maar eens mijn favoriete laadpaal in het dorp gaan uitproberen. Aangezien ik de enigste EV in de omtrek had, kon ik deze beschouwen als mijn privé paal. Je zag ook duidelijk aan de paal, dat hij blij was dat ie eindelijk iets te doen had. Hij heeft goed best gedaan :).

Terugweg hebben we overdag gereden. Toen vooral de SUC's gepakt bij de winkelcentra's. Dan zie je nog wat van de wereld vooral degene onder Parijs is aan te raden.

Je kan met de tesla trouwens ook makkelijk een tour door Parijs maken. Doordat de Navi alle POI's weergeeft op de kaart. Kun je heel makkelijk steeds een nieuwe aanklikken en er naar toe navigeren.

Kortom heerlijke reis gehad, maar dat komt vooral door de SUC's. Als je steeds met verschillende laadpassen aan de gang moet, zou de lol er voor mij snel af zijn.

Acties:
  • +10Henk 'm!
  • Pinned

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Modbreak:Dit topic is er om ervaringen te bespreken omtrent de Tesla Model 3.
Zoals bekend is de een positiever over het automerk en model dan de andere. We houden op met elkaar te aanvallen hierover.
Onderbouw je discussiepunt als het kan met bronnen en geef ze als erom wordt gevraagd.
Laat elkaar in hun waarde als de een zaken positiever of juist negatiever inziet als een ander. De giftige sfeer in dit topic, daar zijn jullie zelf bij en maak graag een TR als iets je niet aanstaat.

Tweakers Discord

Acties:
  • +10Henk 'm!
  • Pinned

• BlakHawk
Nu op de terugweg naar huis.

Met de Tesla lange stukken afleggen is echt appeltje eitje. Vooral met een long range is het stoppen als je toch al wilde stoppen om te plassen of eten en drinken.

Af en toe bij terugkomst nog heel even wachten om genoeg lading te hebben. Ik merk toch dat ik liever met 15% aankom bij de volgende, dan met 5%. Ook omdat ik merk dat de navigatie de laatste % bij aankomst wel heel positief inschat. Dat doet hij echt structureel. Dan moet je nog 5-6km en staat de accu op 10% bijvoorbeeld, dan geeft hij aan dat aankomst met 10% is. Bijna altijd gaat er toch nog een% af voordat ik er ben. Dat is 9 van de 10 keer het geval.

Eerste stop was Arezzo, dit was vrij snel, na 1 uur en 15 minuten, omdat ik niet de moeite heb genomen om hem de laatste nacht op te laden. Dat bleef een drama met het stroom net daar. Dus met 50% vertrokken.

Helemaal leeg...
Wat een aparte toiletten heeft dit hotel spiegel deuren, zonder handvaten en deuren kunnen niet op slot.

Maar goed, espresso erbij en doordat de bediening erg traag was (wel vriendelijk) niet meer bij de auto hoeven wachten.

Wel apart, bij terugkomst bij de auto stond er een Nederlandse Model 3 naast mij waar twee jonge Italiaanse jongens in zaten.

Door naar Affi, naast het Gardameer, deze locatie kenden we al van de heenweg.

Net als de heenweg bij de McDonalds naar het toilet en dit keer ook maar lunch meegenomen bij de Mac. In de auto opgegeten en direct vertrokken toen ik klaar was. Zo snel mogelijk door naar de Brennerpass.

Ik denk dat er daarna weinig SuC’s zijn want met zelfs met 28% aankomst, wil je navigatie deze SuC toch nog pakken. Als Nederlander niet erg, ondanks dat ik alles in het buitenland kan declareren, ga ik toch liever voor gratis laden 😉

Door naar Ulm, volgens de navigatie... Maar wel met een aankomst van 22:00 uur. De hele rit duurt toch langer dan we verwacht hadden. Niet door laden overigens.
Omdat we op de heenweg een paar nachten in Oostenrijk verbleven, had ik geen vignet voor Zwitserland. Dus standaard weer naar Brenner gereden en na Gardameer de navigatie pas weer ingesteld naar huis. Volgend jaar maar weer gewoon Zwitserland, ik heb toch het idee dat dit een stuk sneller is.

AP op de terugrit. Ik ben twee keer gestraft waardoor ik op de vluchtstrook even in P moest staan voordat ik AP weer mocht gebruiken. Vaak na ben gas geven of een stuurcorrectie van mijzelf, waarover AP vervolgens klaagt. Ik snap nog niet helemaal hoe het kan.

Het is een erg prettig rijhulpsystemen systeem, die redelijk binnen de lijnen blijft. Om mijn mening over AP iets te nuanceren: als rijshulpsysteem vind ik het een prettig mooi systeem dat redelijk goed werkt.
Als ik het als toekomstig zelfrijdend systeem bekijk, vind ik het een erg dom systeem. Het anticipeert niet op remlichten of knipperlichten.

Het hangt van de insteek af, wat ik ervan vind. Negeer ik de Tesla events waarin Elon het ophemelt en erover opschept, dan is het een geweldig systeem.

Maar neem ik al die events mee in mijn overweging over neural networks, zelfs lerend, zelf rijdende taxi vloot, beter dan een mens achter het stuur. Dan denk ik aan een volledig zelf rijdend systeem. Elon Musk hamert er keer op keer op dat de huidige hardware voldoet. En ik kan absoluut niet op de achterbank plaatsnemen met AP, absoluut niet. Door al die events, waren mijn verwachtingen hoog, te hoog bleek later.

Misschien dat het verschil van invalshoek de mening over AP vormt en daardoor in dit topic zo verschilt.

Hij zocht, vooral het laatste stuk in Italië wel erg vaak de lijnen op in bochten. EU regelgeving of niet, hij kiest ervoor om vrij laat in te sturen, waardoor je al vlot tegen een lijn aanzit. Met een vangrail op 20cm van de lijn heb ik toch meerdere keren uit voorzorg ingegrepen. Als hij iets vroeger, licht in zou sturen, zou dit geen probleem zijn en voelt het natuurlijker aan.

Anyway...
Aangekomen in Langenau, vlak bij Ulm.
Eerste keer DeC voor mij.

Voor de geïnteresseerden, we zitten hier:
https://lobinger-hotels.de/weisses-ross/hotel/das-hotel

Prima hotel tot nu toe, zo maar douchen en naar het ontbijt.

Voor 4 personen €124 Inclusief ontbijt.
We hebben twee kamers met een deur ertussen. Onze kamer heeft een twee persoonsbed en de andere twee stapelbedden. Met 6 personen kun je hier nog prima verblijven!

Met koffiemachine op de kamer. Nog nooit gezien. Vaak nespresso oid.

En als je Tesla toch aan het laden is kun je een Porsche 718 cabrio lenen van het hotel, tegen 1,49 per km

Acties:
  • +10Henk 'm!
  • Pinned

• Riiccka
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 26-07 10:48
Afgelopen week terug gekomen van onze vakantie in Frankrijk met de M3 SR+. We stonden op de camping met een tent en 2 kinderen dus dan is de enige mogelijkheid om alle spullen mee te krijgen een grote dakkoffer mee. Na 2250km kwam ik uit op een verbruik van 196 Wh/km, dat is met een SR+ wel vaak stoppen:

- 100% lading vertrokken rond Haarlem
- Laden in Antwerpen
- Laden in Senlis
- Laden in Orleans
- Laden in Poitiers
- Laden in Saintes

Opvallend was dat hij in eerste instantie aangaf om pas in Lille te gaan laden (zou normaal ook kunnen denk ik maar met de dakkoffer is het verbruik toch wel hoger). Herberekening kwam uit op Antwerpen en daarna leek de M3 door te hebben dat het verbruik hoger lag en kwamen alle stops precies uit. Het eerste deel van de trip na het laden in Antwerpen heb ik veel rond de 110km/h gereden omdat ik dacht dat we het dus niet gingen halen. Daarna gewoon veel 125-130km/h gereden.

Mazzeltje op de camping bij de vraag kan ik hier in de buurt een EV opladen met als antwoord, zeker op de camping. Duurt overigens wel lang (8-9 uur?), ik heb geen eigen laadpaal dus had geen idee hoe lang het duurt als je aan een niet openbare paal hangt. Voor de oplettende kijker, je deelt het laadpunt met de invalide parkeerplaats. Vreemd :9 en kan misschien soms voor discussie zorgen (heb ik overigens niet gehad)

Op de terugweg gaf de nav de volgende route aan;
- 90% vertrek van de camping
- Laden in Poitiers
- Laden in Orleans

Maar na vertrek uit een lading bij Poitiers naar 90% kwam er opeens in het scherm te staan de Orleans beperkte service had (alle laders stuk? :? ). Ik heb nog een paar keer opnieuw de route ingesteld maar hij bleef maar aangeven dat Orleans geen laadmogelijkheid was (er stond ook een kruisje door de SuC in het scherm). Dus na 100km maar weer van de snelweg af om bij Tours op te laden. Behoorlijk vol in Tours bij de SuC (2 wachtende voor mij) maar toen ik aan de beurt was stonden er inmiddels al 7 achter mij. Ik moest in Tours naar 100% laden aan de SuC omdat ik anders SuC Rugis bij Parijs niet ging halen. Dat was wel zonde qua tijd aangezien we 100km daarvoor ook al stonden te laden naar 90%.

Leuk plekje overigens om te laden maar de drankjes zijn niet te betalen 8)7 :

Rungis was precies te halen (225km) maar dit stuk wel rustiger gereden aangezien we ook geen enkele andere mogelijkheid meer zagen om te laden (de Ionity zat 20km voor Parijs maar daar moest ik met een omweg naartoe). Daarna laden in Lille & Breda omdat we Antwerpen moesten overslaan ivm COVID code Oranje.

Heb bij een korte sanitaire stop even de Ionity lader in de M3 geprikt maar die sloeg er (bij 2 verschillende palen) na 3-4 minuten uit met een melding dat de laadpaal niet gereed was of iets dergelijks. Blij dat ik gewoon van Suc naar Suc kon rijden.

Conslusie, heerlijk gereden en na 1000km rijden eigenlijk helemaal nog niet moe. Denk dat dat vooral komt door de AP & regelmatige lange stops. Heerlijk dat je bij die stops gewoon naar een hotel kan lopen en even op het terras met een leuk speeltuintje voor de kinderen kan wachten op de M3. We hebben er wel langer over gedaan dan met een ICE maar dat komt denk ik vooral door de dakkoffer en de dus langere laadstops (of misschien door de terrasjes onderweg _O- ).

Ik post dit vooral even voor M3 eigenaren die nog twijfelen of het met een dakkoffer te doen is op vakantie (Frankrijk) aangezien ik er weinig zinnigs over kon vinden. Ik zou het voglend jaar zo weer doen. Is mij geen moment tegen gevallen maar je moet wel de tijd nemen omdat je wat langer staat te laden tot hoger SoC's om de volgende SuC te halen.

SR+ | Black | Black

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Saxi
Sunri5e schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 07:42:
[...]

Is er een overzicht met waar in Europa die V3 palen inmiddels staan?
Ik ken zo'n overzicht niet. Wat je kunt doen is op Supercharge.info de wijzigingen bekijken per regio (https://supercharge.info/changes). Daar staat in de details kolom de max speed vermeld.

Acties:
  • +16Henk 'm!
  • Pinned

• -Jaap-io
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:15
Zo inmiddels helemaal gesetteld in Italië, regio de marken, en de reis is prima bevallen.
De eerste dag 800km naar Zwitserland.
Eerste laadstop na 2 uur in wavre België, voordat we geplast hadden/koffie gedronken en luiers verschoont, konden we al weer verder. Even rustig alles afgemaakt, afgerekend (10% korting gekregen op vertoon van de sleutel kaart) en wat bleek, de volgende laadstop was 1 supercharger opgeschoven mits we onder de 115km/h bleven. Direct daarna werkzaamheden en al snel was de beperking weg en zouden we met 10% aankomen, werd uiteindelijk zelfs 18%

Dit was Metz in Frankrijk, erg druk maar nog 4 plekken vrij bij aankomst. Vrij snel daarna stond hij vol, dus toen de auto vol genoeg zat om de volgende te halen heb ik mijn plaatsje aan een X met caravan afgestaan, ondanks dat m’n vrouw nog niet klaar was met de boodschappen (is bij een grote leclerc)
Daarna naar de lader net voorbij Nancy om nog even wat bij te laden om bij Mulhouse te komen.
Net hotel prima lader, rustig, voldoende gelden om net boven Luzern op de overnachting (met IONITY palen) te komen. De originele route was aangepast vanwege drukte rond Basel dus een klein stukje Duitsland gereden 😎

De kinderen hebben het niet eens gemerkt 😉
In luzern nadat de we gegeten hadden en de kinderen op bed lagen even een tijdje via m’n maingau pas (die per 1sept duurder wordt) bij IONITY geladen
Dit was het resultaat van de eerste dag

Dag 2 door Zwitserland, wat een geweldige auto in de bergen! Cruise control op 120 en zelfs berg af gewoon prima op snelheid blijven, vol in de re-gen

Doordat de auto op 95% stond bij vertrek en we in de bergen een lage gemiddelde snelheid hadden konden we dik 3uur vooruit tot net onder Milaan. Helaas hield mij dochter dat plas technisch niet vol dus 15km voor de laadstop bij een benzinestation moeten stoppen. Als je dat doet merk je dat je toch wel verwend wordt met die hotels, wat een bende was dat... misschien dat het aan het gebied lag want de laadstop was niet veel beter... een hotel wat al een tijdje niet in gebruik was, 0 voorzieningen en een berg muggen... even later bij een supermarkt lunch gescoord en snel koers gezet richting Modena.

Dat was weer een stop zoals vanouds, net hotel keurig geholpen etc. Nu konden we doorrijden naar de camping en met 15% aankomen, maar omdat ik niet wist hoe en of ik hier kon laden (met de ervaring van @BlakHawk in mijn achterhoofd) ervoor gekozen om bij de nieuwe V3 lader in Forli nog even af te toppen.

Aan de achterkant van een centre commercial is een rij parkeerplaatsen om te laden. Er staan 4 tesla palen en verderop nog 4ionity palen, daartussen kunnen nog 16(!) tesla palen geplaatst worden... wat een enorm verschil 4 tegen 20.
Uiteindelijk met iets van 65% op de camping aangekomen dus genoeg om in geval van nood terug te komen in Forli (ik vertrok met 89%)

Bij de camping verder nog niet geladen. Bij de supermarkt is een 50kWh lader die het ook nog eens doet 😎

En bij een andere supermarkt een 11kWh lader

Dus dat komt wel goed!

Nu lekker van de vakantie genieten

[Voor 44% gewijzigd door -Jaap-io op 31-08-2020 11:47. Reden: Te vroeg op send gedrukt]

/me doet van alles: brouwt bier, bakt pizza, rijdt Tesla & Cowboy, maakt elektriciteit

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 17:14
Er is sinds enige tijd wel een leuke simpele Watch app te verkrijgen trouwens; https://apps.apple.com/us...pp-for-tesla/id1512108917

Heb hem hier nog niet voorbij zien komen. Gebruik hem nu enige tijd en werkt prima.

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• KryTech
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 18:51
Rij de M3 SR+ nu een jaar, vrij weinig gereden tussen maart/juni van dit jaar maar even de statistieken op gebied van laden, stroomverbruik etc.

Eerste wat ik in augustus gedaan had voordat de auto 1 meter had gereden was de aero's verwijderd. Betreft hier dus een SR+ met 18" non aero.

Waar geladenAantal KWPrijs per KWPrijs totaal
Thuis25140.21527.94
Publieke palen2440.3687.84
laden op werk5020.21105.42
Tesla Superchargers2040.2653.04
Totaal3464774.24

KM stand15390
Prijs per KM5.03 cent
Wh/KMverbruik 225 / verbruik volgens auto 167

Het verbruik van 225 Wh/KM is dus inclusief laadverlies, het voorverwarmen en koelen (wat ik veel doe) en het netflix kijken op de parkeerplaats bij de zwemles omdat je niet meer binnen mocht wachten etc.

Thuis laad ik overigens met de meegeleverde thuis lader welke ik netjes heb weggewerkt met een degelijke CEE stekker en 24/7 aangesloten zit (dit sluipverbruik zit er dus bij in). Deze zit op een aparte groep met een tussenmeter (geijkte 1 fase meter, ouderwets draaimodel). Voor mij laad dit snel genoeg gezien ik normaal gesproken nooit twee dagen achter elkaar lange ritten maak gaat dat prima in combinatie met een 11KW lader op het werk.

100% laden geeft op dit moment een bereik aan van 370KM

Rijstijl sportief en waar mogelijk gewoon max snelheid, dus niet 110 als je 130 mag. Verder het standaard verhaal, verbruik zomer bizar goede waardes. In de winter moeizaam als het -5 is met kachel op 21 gaat het zo naar de 200+ Wh/KM. Gezien ik geen hele lange afstanden moet rijden en dus niet zuinig aan moet doen zijn de totale gebasseerd op vermwarming gewoon vol aan in de winter etc.

Acties:
  • +29Henk 'm!
  • Pinned

• Mkeespiet
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 23-04 09:21
Goedemorgen! Tijd geleden voor het laatst wat gepost hier, maar vond het leuk even een update te geven over onze vakantie in de Model 3 SR+.

Een paar weken geleden zijn we naar Noorwegen op vakantie geweest, precies in de 4 weken dat Noorwegen open was voor Nederlandse toeristen.

Gedurende 4 weken hebben 6.600km gereden. Noorwegen leent zich uitstekend om met een Tesla op vakantie te gaan. Het laadnetwerk van Tesla in Noorwegen, waar je overigens maar €0,15 per kWh betaald, is zeer uitgebreid net als van allerlei andere partijen, waar je al gauw €0,40 per kWh betaald.
Ook in het meest kleine dorpje kan je soms bij een supermarkt met 150kW laten.
Je hebt niet perse een laadpas nodig gezien je je vaak met een app (en creditcard) kan betalen. Nadeel is wel: elke levernacier heeft weer een eigen app..

Dat elektrisch rijden goedkoop is, is wel bekend, maar alsnog waren we verrast toen we optelde wat we kwijt waren voor de eerste 3.300km aan elektra: net aan €100,-. Hierbij zit ook een paar keer gratis laden zoals bij een huisje dat we voor een nachtje geboekt hadden. Daarnaast betaal je in Noorwegen maar 10 tot 20% van de prijs voor tolwegen in vergelijking met ICE. Ook betaal je voor pontjes maximaal 50% van de prijs. Dit gaat overigens allemaal digitaal. De eindafrekening moet nog op zich laten wachten.

Voor het laden zelf konden we bij Tesla altijd terecht. Enige keer dat we hebben moeten wachten was op de Lofoten waar er maar 1 laadstation was (niet Tesla) waar er een korte rij stond.

Verder nog wat bevindingen:
  • Zoals eerder gemeld in een eerdere post heb ik een bed gemaakt in de Tesla. Een aantal keer hebben we met de ventilatie aan geslapen (airco stond uit), dit koste ons ongeveer 15% batterij voor een nacht. Het koelde s’avonds af, dus echt verwarming of koeling was niet nodig, alleen verversen van de lucht. Met de ventilatie 's nachts uit (ramen open) verloren we ongeveer tot 5% batterij, wat naar mijn idee vooral te maken heeft met het feit dat je auto constant wakker blijft als je deuren openlaat. Verder het slapen in de Tesla: fantastisch!
  • De navigatie snapt pontjes niet gezien deze voor de afstand van de vaart stroomverbruik rekent alsof je rijdt. Dit is vooral irritant als je een omweg neemt omdat je zelf in moet schatten of je een volgende laadpunt gaat halen. ABRT werkte hier overigens een stuk beter voor.
  • Autopilot vindt einde van tunnels spannend. Meerdere keren kregen we een stevige remactie bij het bijna uitrijden van een tunnel.
  • We zijn 1 keer op een punt geweest waarbij de Tesla aangaf dat we buiten het bereik van het Tesla laadnetwerk zouden komen. Hierbij worden externe laadpalen niet mee genomen.
  • “zelfs” met een SR+ haal je in Noorwegen met gemak 400km op een lading gezien je op bijna alle wegen maar 80km/u mag.
  • We hebben een keer opgeladen direct uit de bron. Bij een waterkrachtcentrale was een stopcontact buiten waar stroom op stond >:)
Conclusie: wat een heerlijke auto is die Model 3!

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 14:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ben ook weer terug van vakantie uit Italië. De terugweg hebben we in één dag gedaan.

Conclusie: met een ICE doe je het amper sneller en kom je vermoeider aan. Ik blijf onder de indruk van het concept wat Tesla heeft neergezet met het SuC netwerk en de accu koeling. (forse) degradatie bij extremere autobahn trajecten lijkt (op basis van deze n=1 data) een serieus issue.

Wat statistieken:
Afstand 1213km,
Rijtijd 11h 6m;
Verbruik: 203wh /km
Laadtijd 2h 28 min
Aantal laadstops: 8
Gemiddelde laadtijd per stop 18 minuten
DC geladen: 189kWh
Gemiddelde laadsnelheid 82kW

Vertrek 6:40 - aankomst 20:40

Totaal
Afstand 3266km
Gemiddeld verbruik 162wh/km.

De terugweg heb ik bewust wat vaker gestopt omdat ik geen concessies wou doen aan de maximum snelheid én zoveel mogelijk op de +100kW wave wilde laden. In de middag en de avond hebben we wel een langere laadstop gemaakt om ook voor de inwendige mens te zorgen ;)

Helaas niet verder gekomen dan een gemiddelde snelheid van 125 per stretch, veel wegwerkzaamheden en druk, hierdoor ook een hoog verbruik door "jojo driving". Ik zou het traject nog wel een keer willen doen alleen dan in de nacht.

Verbruik van avg +110kmh stretches

Verschil tussen de zuinigste en onzuinigste avg 120kmh stretch (grappig om te zien wat de impact is van een contante rijstijl vs jojo rijstijl op het verbruik)

heenweg

terugweg

Als gezin waren we overigens wel zeer content met de manier van rijden, erg comfortabel met de geforceerde laadpauzes!

Waar ik minder content mee ben is de degratie.

Op de terugweg heb ik vele malen extremer gereden dan op de heenweg ten aanzien van JOJO driving en vmax. Heenweg was de degradatie volgens ABPR slecht .1%, naar 6.1% de terugweg .8% naar 6.9^%!!! :'( :'( :(. Op deze manier is een accupakket geen lang leven beschoren.

Netto cap is nu 47.5kWh (dit was op de heenreis nog 47.9kWh)

Teslafi

Dit onderstreept mijn eerdere gevoel bij autobahn avonturen dat de aandrijflijn teveel vraagt van het accupakket bij langdurige belasting. Misschien ook niet heel gek voor een <50kWh pack wat soms langere tijd >160kW moet leveren. Ik denk dat Tesla bij het design teveel oog heeft gehad voor de folder specificaties en te weinig aandacht heeft gehad voor autobahn avonturen, best zorgelijk!

Daarnaast had ik ook het gevoel dat de performance veel eerder gecapped wordt bij een lageren SoC dan mijn autobahn avontuur eerder dit jaar in januari.

Deze degradatie waardes beloven nog wat voor de toekomst....

Ik ben benieuwd naar de autobahn avonturen en ervaringen van @Stef87 @BlakHawk in het kader van degradatie.

[Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 15-09-2020 16:10]

10.055Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Mitsubishi SRK 35 ZS-WT | Gasloos

Acties:
  • +17Henk 'm!
  • Pinned

• Eddos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19:37

Reisverslag Groningen - Niederau

Afgelopen vrijdag zijn wij teruggekomen van een heerlijke vakantie in het pitoreske Niederau en het leek mij leuk om daar een reisverslag van te maken.
Vertrekdag 1
Nadat de laatste spullen in de (toch best ruime) Model 3 waren gepropt en ik mijn zoontje had geinstalleerd in zijn stoel vertrokken we richting de Duitse grens (volgens TeslaMate, om 09:12). Omdat we met onze zoon van 1,5 reizen en het zelf ook wel prettig vinden om geen hele lange stukken gereden er voor gekozen om één overnachting onderweg te doen.
Omdat wij relatief dichtbij de grens wonen stelden zowel de Tesla routeplanner als ABRP voor om direct de grens over te steken en gas te geven. Het voorstel van Tesla was om gelijk de eerste stop bij Emsburen te maken, maar omdat dat een stop is zonder veel 'ammenities' besloten om rustig(er) te rijjden en de stop bij Kamen te pakken. Mijn vrouw wilde graag het eerste stuk rijden en was er bij Altenberge wel klaar mee, dus op de parkplatz daar gestopt, even wat gedronken en vervolgens verder gereden. Sinds ik op vakantie ga met mijn (nu) vrouw is het vakantie zodra we de deur uitstappen dus het rijtempo lag ook relatief laag (rond de 115), dus we kwamen met ~35/40% aan bij Kamen i.p.v. de voorspelde 5/10%.
https://tweakers.net/i/MnzkTbBLuhIkk8FmofFgnDCx2Y4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/QsDnXuqMqBayvS9UZA1gvC07.png?f=fotoalbum_small

Bij Kamen zit Connie's Diner waar je (naar mijn mening) net even iets lekkerder kan eten dan bij de grote(re) fast-food tekens die we allemaal kennen (en bij veel SuC's/Autohoven zitten), dus ik wilde hier graag stoppen rond het middaguur.
Kamen is een vrij grote locatie met (ik meende) 12 stalls dus er was genoeg plek vrij. Auto geparkeerd, mondkapjes opgezocht en bij Connie wat te eten besteld. Voordat dit er was kon ik naar buiten om de auto te verzetten, want die zat al vol en wij nog niet :+ (Volgens TeslaMate, in 34 min van 37% naar 92%).
Omdat ons tempo relatief laag lag konden we onze eerste overnachtingslocatie (Hotel Vorderburg) prima halen zonder extra stop en omdat mijn zoontje lekker lag te slapen in zijn stoel het risico van een extra stop (dichtslaande deuren enzo) ook maar niet genomen. We kwamen (wederom) met 37% aan in Schlitz. Bij het reserveren had ik al aangegeven graag te willen laden, dus de eigenaresse verplaatste haar Mini PHEV zodat ik bij de Destination Charger kon. Dat Destination Charging vind ik wel een uitkomst. Het zorgt ervoor dat je de volgende dag zo kan plannen als je zelf wil, in plaats van dat je eerst een SuC-stop moet inlassen of in het dorp op zoek moet naar een laadpaal. Het hotel heeft geen restaurant, maar daar hadden we zelf in Nederland al voorbereidingen voor getroffen, dus na het avond-eten mijn zoon naar bed gebracht en met mijn vrouw op het terras gaan zitten met een koel drankje en een prima uitzicht :)
https://tweakers.net/i/01gMBMJxjW-7Dzwnky6uENiU4Jk=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/vkrKqtgvH6Yb3VGa8Bm7ODF9.png?f=fotoalbum_small

Op het terras gekeken naar de planning voor de volgende dag met behulp van de app van ABRP:
https://tweakers.net/i/NlLyx0RhYF7OUP_BGBoUnuoFsc4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/F9VU6kzYNSBYoOSfcjpbIN3W.png?f=fotoalbum_small
Vertrekdag 2
De volgende ochtend weer rond 09:00 vertrokken (met zo'n kleine medereiziger duurt alles toch net iets langer dan met zijn tweeen, is onze ervaring inmiddels) en koers gezet naar Geiselwind. Omdat we de vorige dag de tweede geplande stop konden overslaan voor dag 2 besloten om vooral te rijden op basis van het ritme van onze zoon,dus zorgen dat we ergens kunnen stoppen en de auto volladen om tijdens zijn slaapje (wat vaak rond 11:00 is) een flinke rit te kunnen maken. Geiselwind is een stop bij een Autohof, laag aantal stalls (6 meende ik) maar wel een andere snellader er tegenover. Maar omdat een kWh bij Tesla vooralsnog het goedkoopst is gaat daar onze voorkeur naar uit. Gelukkig was het niet druk en konden we de auto in 39 minuten weer opladen van 49% naar 99%. Omdat ik >80% laad duren de sessies relatief lang maar we merkten dat onze andere activiteiten (broodje, stukje fruit, etc.) toch ook wel snel een half uur in beslag namen. Voor deze stop waren we trouwens neergestreken bij Toni's Diner/Rasthof. Een typische plek voor truckers om te ontbijten (vermoed ik) want je kon er losse plakjes brood, ham, etc kopen om zelf je ontbijtje samen te stellen. Prima, maar niet onze plek. Het personeel leek ook niet veel belang bij ons te hebben (bestellen en alles ging maar moeilijk) dus wat gedronken en weer verder gegaan. Omdat de auto weer zo goed als vol zat konden we Schweitenkirschen overslaan en hebben we Mayern gepakt. Dat was laadtechnisch niet echt noodzakelijk, maar omdat ik niet wist of ik kon laden bij het appartement én omdat we er wel even uitwilden daar toch gestopt. Ruim opgezette locatie met 14 stalls.
Ik had al wel gelezen in de reviews dat je, als je er naar toe rijd, het gevoel kan krijgen dat je verkeerd rijd en dat snap ik wel. Je duikt een verlaten industrieterrein op en dan staat er 'opeens' een SuC-locatie, klimpark en allemaal bedrijvigheid in het achterste hoekje.
Op de laders hing trouwens een mededeling dat de toegangsweg groot onderhoud kreeg waardoor de SuC niet bereikbaar was:
https://tweakers.net/i/DCnPhS24SRQopFsvI87gXV7DWwA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdXKhwwdKy1leW0CwPXCt4lN.jpg?f=fotoalbum_small
En dat de lounge alleen te openen was met een code:
https://tweakers.net/i/gvMLb-nTEnPmiAYIqUER4X0iZJ0=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/6QTnCoC6rCnDoc6knXUpp0NE.png?f=fotoalbum_small
Die lounge is ideaal om even wat te eten, toilet te bezoeken etc. Goed alternatief op een terrein waar verder nog weinig te beleven is.
Na deze stop (45 min, van 35% naar 99%) naar Niederau gereden en met 77% de auto in de garage geparkeerd.
Omdat ik had gezien dat op de paal naast de auto een stopcontact zat de receptie gevraagd of het goed was dat ik daar mijn auto instekkerde. Dat was prima, dus:
https://tweakers.net/i/oovK9xPCU2cU4VCWHwgz505JE_U=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/qSfG0oKeDfY2qcLUcP4odL7n.png?f=fotoalbum_small
Als je gewend bent om thuis 'gewoon' op 11kW te laden duurt dit wel een stuk langer, maar zoveel gebruikten we de auto toch niet. En het stroomnet was stabiel, niet zoals anderen in Italië hebben ervaren :P
https://tweakers.net/i/INtcXB8xveseqTFWkS7ORIfMDvg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/3zkwxh1vijgUixFpkqCkYxGa.png?f=fotoalbum_small

'Helaas' bracht mijn gestekker een andere gast ook op het idee om zijn V60 PHEV in te pluggen waardoor de groep eruit klapte. Zijn 10A en mijn 10A (ik had hem eerder al bewust lager gezet) waren toch iets teveel blijkbaar. Na het melden bij de receptie gaf zij aan dat ze de klusjesman zou vragen om er naar te kijken, maar daar liet ze hem niet speciaal voor komen. Snap ik.
Terugreisdag 1
Dit zorgde ervoor dat we op de dag van vertrek met ~55% zijn vertrokken en onze eerste stop gemaakt hebben bij Irschenberg. Dat was al vrij snel, maar omdat we uiteindelijk vrij laat vertrokken (rond 10:00) weer mooi op tijd voor het slaapje. En deze stop had een speelplaats, tankstation met goede koffie etc. Mijn initiele dee was om te stoppen bij Hilpoltstein maar die hebben we overgeslagen omdat we bij Irschenberg tot 100% hadden geladen en Hilpoltstein daardoor eigenlijk te vroeg kwam. Wederom bij Geiselwind gestopt en bij de grote gele M iets gedronken en gegeten (mijn vrouw wilde absoluut niet terug naar Toni's, terwijl ze ook absoluut geen McD-fan is).
Vanaf daar konden we prima Hotel Vorderburg weer halen.
Terugreisdag 2
Daar weer tot 100% geladen, wederom gestopt bij Kamen en een ijsje gehaald bij het tankstation en toen op weg naar het hoge Noorden. Inmiddels was iedereen in de auto wel klaar met het reizen, waardoor het tempo iets omhoog ging en we met 30-35% weer aangekomen zijn. Dat was anders waarschijnlijk 40/45% geweest.

Dit was onze eerste verre reis met het hele gezin met de Model 3 en dat is eigenlijk prima bevallen. We hebben op geen enkel moment op de auto hoeven te wachten. Dat komt ook omdat we de stops combineren met een ander doel, maar dat deden we met tanken eigenlijk ook altijd wel. Alleen moest je dan tanken en vervolgens de auto verzetten, nu hoef je alleen de kabel in te pluggen en kun je je ding gaan doen.
Verder vond ik de auto op de lange(re) ritten best zuinig. De range is deze reis in ieder geval niet de beperkende factor geweest, er was altijd wel een inzittende die er graag eerder uitwilde. ABRP en de Tesla-Navi planden allebei vrij voorzichtig, maar we reden ook wel rustig. Ik heb ook het gevoel dat op de snelweg regeneratie op laag en veel laten uitrollen ook best wat scheelt in het verbruik en de range.
Qua zitten is het voor mij nog steeds niet de reisauto die ik graag wil (zittingen te kort, krijg altijd last van tintelingen in mijn benen) maar dankzij Corona nu ook niet iets waar ik mij dagelijks aan stoor (voorheen reed ik richting de 70.000km per jaar, nu 7.000). Als ik voor mijn werk moest superchargen duurt het mij vaak lang genoeg, maar dan zit ik in de auto te wachten. Als je een andere bezigheid hebt is de tijd zo om. Verder concludeerde ik dat je best veel kan plannen, maar door de vele SuC's kun je ook prima van stop-naar-stop plannen. Dus voor de terugreis had ik ook geen ABRP-routes meer gemaakt. Gewoon een SuC gekozen via de Tesla navigatie en gaan.

Mijn verbruik voor deze trip:
https://tweakers.net/i/CHsADk2irMgOzZHyi2Ky_IOBj0w=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlM5VQQkJpetVHwiDrSF2MVZ.jpg?f=fotoalbum_small
Waarbij de hoge temperatuur en het lage tempo ook veel geholpen hebben. Mocht ik in het voorjaar gaan skieen met de mannen komen er heel andere cijfers en zullen we ook sneller van SuC naar SuC knallen. Mijn medepassagiers vonden het nu fijn als ik >20% SoC aanhield bij het plannen. Prima :)
En nog wat losse plaatjes :-)

Er past toch best veel in:
https://tweakers.net/i/nKejRPjtqdwT-KzUP49wQqr26Q8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ix2GieH23NOjFHa2WXFBzmEl.jpg?f=fotoalbum_small
Kruimels blijven op de bank liggen in plaats van dat ze in de stof verdwalen:
https://tweakers.net/i/GVpjND9EbQ9DxoLylcxPWajD3xQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXGIqvEfLXgnpEL4Zca8Q4e4.jpg?f=fotoalbum_small
En in de wasstraat is meneer rustig dankzij de 4G en YouTube:
https://tweakers.net/i/ydMhZgakhacID0BTuN9VqBJ34DA=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/7Kup3iXSrOB3F0vBxH5PaQCA.png?f=fotoalbum_small
Achterbank en de rest van de auto weer schoon, tassen weer uitgepakt en het nadenken over de volgende bestemming kan alweer beginnen. Aan de auto zal het niet liggen, die is er al wel weer klaar voor 8)

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

Acties:
  • +15Henk 'm!
  • Pinned

• Stanvv
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 17-07 11:32
Omdat ik de glanzende pianolak toch erg moeilijk vond om schoon te houden (vooral vingerafdrukken) heb ik er deze folie overheen geplakt/
Bewust niet gekozen voor matte variant aangezien ik in de reacties las dat het moeilijk was om oneffenheden eruit te halen. Resultaat is (wat lastig te zien door lichtinval, maar naar mijn mening) prima gelukt:

Daarnaast had ik mijn eerste kras op de velg zitten (18" met de aero kap eraf gehaald). Op diverse fora wordt gesproken over de Ford Dark Shadow Gray kleur, voornamelijk de Dupli-color AMF0360. Aangezien er niet of nauwelijks naar Nederland verzonden wordt, heb ik de gok gewaagd en deze lakstift gekocht. Je ziet er echt bijna niks van!

Er zit uiteraard nog genoeg in dat potje dus mocht er iemand in de regio Eindhoven willen testen: stuur me even een PM!

Acties:
  • +20Henk 'm!
  • Pinned

• X-GeaR
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 25-07 20:51
Nog wat foto’s van het eindresultaat. Ik overweeg mijn Aero’s over te spuiten / plastidippen. Iemand suggesties?

www.scientias.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat

Modbreak:Het gaat hier om de Tesla, zullen we de offtopic discussie over bijtelling e.d. achterwege laten? Daar hebben we andere topics voor

Acties:
  • +15Henk 'm!
  • Pinned

• Valandil
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:34
Hierbij een iets uitgebreider verslag van het rijden met een Tesla naar Zuid Frankrijk.

Ik heb alleen de data van dag 1 vastgelegd.

Set-up

Tesla Model 3 LR AWD 19”
Dakdragers: Yakima met aero bar
Dakkoffer: Hapro 420 liter

4 personen

Achterbak vol

Bandenspanning 3,1 bar

Laadmogelijkheden: Superchargers, Shell Recharge en een Chargemap pass

Stop 1
Veel laadpunten (16). We waren als enige daar.

Novotel is gesloten, dus je kan geen gebruik maken van de faciliteiten.
Weg was vlak, normale weersomstandigheden.

Verbruik:

Start 97%
Eind 20%
Gereden km: 260
Verbruik 211 wh/km

Stop 2
Veel laadpunten (24) en wederom was ik daar als enige Tesla auto.
Was wel in de ochtend (07:30) dus gelijk maar daar ontbijt gedaan en daarmee de Tesla geladen tot 100%.
Overigens vond ik het ontbijt best kostbaar (23,- p.p.)

Verbruik:

Start 79%
Eind: 24%
Gereden km: 169
Verbruik 225 wh/km

Toename gebruik kwam denk ik doordat de max snelheid hoger lag (en mocht). Je mocht meer 120km p/u ipv 100 km/u en meer heuvels.

Stop 3
Locatie: supercharger vlak bij de Peage (autoroute de soleil). 
Slechts 5 vd 16 laadplekken bezet

Start: 100%

Eind: 38%
Gereden km: 184
Verbruik 184 wh/km

Verbruik redelijk laag. We hadden letterlijk wind mee en snelheidslimiet was voornamelijk 110km p/u. De laatste 60km mochten we harder en lag de snelheid tussen de 120 en 130km p/u. De buitentemperatuur was 25 graden.

Was een kale laadplek. Wel een gebouw aanwezig met toilet.
TIP: toegangscode voor toilet staat kan je vinden in je tesla bij de supercharger destination op de kaart.

Stop 4
Supercharger bij Baune. Was rustig, maar op gegeven moment was 80% laden slechts mogelijk omdat meer auto’s kwamen. (Circa de helft bezet op moment van wegrijden)

Start: 89%
Eind: 39%
Gereden km 149km
Verbruik 218 wh/km

Verbruik lag hoger, maar de snelheid ook. Veel tussen de 120 en 130 km/u gereden.
Daarnaast steeg de buitentemperatuur naar 32 graden en moest de airco harder werken.

Stop 5

Wederom een supercharger, weet niet meer welke, maar was redelijk rustig.

Start: 81%
Eind: 38%
Verbruik 196 wh/km

Ons hotel in Lyon had een gratis laadplek en verder geen data meer genoteerd en verder geen bijzonderheden.

Eindbestemming vakantie (dag 2 dus niet vastgelegd)

1572 km gereden
Gemiddeld verbruik 201 wh/km

Hier hangt de Tesla aan de Granny charger en uit veiligheid ingesteld op 8 ampere.
Heb wel extra dikke verlengsnoer gekocht (2,5mm) en wellicht is 10 ampere ook mogelijk, maar we gebruiken de auto niet veel.

Paar opvallende dingen en tips:
1. Zet je batterij weergave in je scherm op percentage ipv te rijden km. Wat de Tesla aangeeft is veel hoger. Percentage geeft een beter beeld.
2. Reken met 70% als je gaat plannen. Je kan soms maar laden tot 80%, maar je wilt ook niet onder de 10% uitkomen.
3. Batterij gereed maken voor superchargen kost extra stroom. Opzich geen zorgen als je genoeg hebt, maar is het spannend qua percentage? Zorg dan dat je Tesla niet extra stroom verbruikt om je batterij gereed te maken.
4. "A Better Routeplanner" en Tesla navigatie gaven bij mij verschillende routes. Daar kwam ik pas na stop 2 achter. Kies er 1 en "stick to the plan"
5. Mocht je Chargemap Pass gebruiken en hun app. Kijk even goed waar de laadplek precies staat. Ik wilde gebruik maken van Ionity fast charge, maar die bleek aan de andere kan van de autoroute te staan. Even inzoomen had dat kunnen voorkomen. Was geen nood aan de man, ik had meer dan genoeg stroom.
6. Rij niet tot 10% en ga dan een laadplek zoeken. Plan tijdens je laadpauze alvast je volgende stop. Soms is die namelijk eerder dan je verwacht omdat de volgende veel verder is. Anderzijds, zorg voor alternatieve mogelijkheden.
7. Neem een tolbadge. Kost iets extra, maar je kan makkelijker door de tolpoortjes.

Laatste tip: alle superchargers hadden altijd plek en het was vrij rustig. Wij reizen al jaren alleen doordeweeks naar zuid Europa. Zelfs al kunnen we alleen ergens op zaterdag terecht, dan stoppen wij vaak vlak voor bestemming ergens 2 dagen. De autoroute is dan zoveel rustiger en ik vermoed dat dit ook het voordeel was mbt de beschikbaarheid qua laadplekken. Anderzijds is een Tesla in Frankrijk wel zeer uitzonderlijk en kom ze nagenoeg nergens tegen.

Mijn rijstijl voordat ik met de tesla op vakantie ging was altijd linkerbaan. Meestal kleine 10km p/u harder dan toegestaan en van tank tot tank rijden was geen uitzondering.

Dit was een hele andere ervaring. Ik kwam veel meer uitgerust aan op plaats van bestemming, maar ook veel meer ontspannen. Ik reed voornamelijk de max snelheid minus 5km p/u en met autopilot. 

Qua superchargers van Tesla is het uitstekend geregeld langs de snelweg. Daar hoef je je echt geen zorgen over te maken.

Tevens was laden in NL en België dankzij Elon gratis. Daar zijn wij Nederlanders natuurlijk extra gevoelig voor :)
Vragen? Stel ze gerust!

wijze woorden

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True