Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Tesla topic - deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 23 24 25 Laatste
Acties:

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13:00
Sampie Mozz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:01:
@xos Ik vraag me dus af of een long range mij de winst oplevert, dat is de overweging die ik moet maken. 100km extra op 1 accu scheelt toch weer wat laadmomentjes denk ik. Of die 10k (voor mijn werkgever) en de hogere bijtelling voor mij dat waard is, vraag ik me af.
Ik vind het een erg lastige keuze.
Echter zit ik min of meer aan de Tesla vast, dus het is of de SR+ of de LR.
Ik zou met een dergelijk kilometrage en geen thuislaadmogelijkheid echt nog een keer achter m’n oren krabben of een EV wel handig is.
Het hele idee is dat je elke dag met een volle lading kan vertrekken en daardoor niet of incidenteel langs de SuC moet. Uitgaan van SuC alsof het tanken is gaat je echt irriteren.

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 02-12 23:44
@Sampie Mozz Is het voor je werkgever over de gehele looptijd van de auto ook niet goedkoper als je niet steeds aan een laadpaal staat, maar gewoon door kunt werken?

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance | 6340 Wp zonnepanelen

• Sampie Mozz
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 30-11 15:36
@Taro Zeker een punt..

Morgen moeten we de knoop doorhakken, thanks voor alle reacties!
Mijn voorkeur gaat dan toch naar de LR, ik ga even mijn betoog voorbereiden :P

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 14:38
Sampie Mozz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:45:
@Taro Zeker een punt..

Morgen moeten we de knoop doorhakken, thanks voor alle reacties!
Mijn voorkeur gaat dan toch naar de LR, ik ga even mijn betoog voorbereiden :P
Misschien mis ik iets, maar je kunt in Arnhem toch publiek laden? Mocht er geen paal zijn kun je 1 laten plaatsen toch? Nog steeds voordeliger dan ICE qua brandstof. Ook kun je met een andere pas nog wel voordeliger laden dan het standaard tarief.

• DaCoTa
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:12
Taro schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:41:
@Sampie Mozz Is het voor je werkgever over de gehele looptijd van de auto ook niet goedkoper als je niet steeds aan een laadpaal staat, maar gewoon door kunt werken?
Dit. Lijkt me een simpele rekensom voor je baas.

• BlakHawk
  • Registratie: februari 2008
  • Nu online
Sampie Mozz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:43:
Beste Teslaliefhebbers/bezitters

Ik zit met een "luxe-probleempje" zoals ik het zelf wil noemen. Vorige week is mijn werkgever naar mij toegekomen om aan te geven dat ik voor dit jaar nog een Model 3 SR+ mag uitzoeken. Ik natuurlijk onwijs enthousiast en blij, een tesla. Nu het is ingedaald en ik me wat meer verdiep in de auto, vraag ik me af of de SR+ mij de aankomende 5 jaar niet tegen gaat staan. Ik ben vertegenwoordiger, rij zo'n 40.000 zakelijke km'ers per jaar. Tevens maak ik ook redelijk wat privé kilometers. Een thuislaadmogelijk is er niet, en ik begin steeds meer te twijfelen aan de range van de SR+. Ik heb dit besproken met mijn werkgever, maar logischerwijs geeft hij aan dat ik zal moeten wennen en supercharge bezoekjes moet inplannen tussen mijn afspraken. Hij rijdt zelf een LR, maar geeft aan dat dit buiten mijn budget ligt, begrijpelijk!

Na een paar dagen wikken en wegen ben ik er nog steeds niet uit. Ik twijfel voor te stellen om bijtellingvoordeel ten opzichte van mijn huidige dieselauto te splitten met mijn werkgever, om hem te overtuigen toch de LR aan te schaffen. Is dit de 10k waard of is er iemand die mij gerust kan stellen dat het helemaal goed komt met de SR+ :)

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

En ohja, ik ben nogal muziek liefhebber, dit speelt toch ook wel een beetje mee.
Muziek installatie is in de SR+ ook al goed hoor, in de LR alleen nóg beter.

Hoeveel km doe je op een dag, dat is belangrijk om je af te vragen.

Ik merk dat ik in mijn Long Range helemaal niet zo veel meer kilometers pers dan uit menig SR+.

Nu is mijn accudegradatie met slechts 21.000 gereden kilometers boven gemiddeld. Dus niet helemaal vergelijkbaar voor alle Long Ranges.

Maar als jij iedere dag 100% van je accu nodig hebt, weet ik niet of je er heel blij van gaat worden voor 5 jaar.

Youtube: DashcamNL

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 14:18
Sampie Mozz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:43:
Beste Teslaliefhebbers/bezitters

Ik zit met een "luxe-probleempje" zoals ik het zelf wil noemen. Vorige week is mijn werkgever naar mij toegekomen om aan te geven dat ik voor dit jaar nog een Model 3 SR+ mag uitzoeken. Ik natuurlijk onwijs enthousiast en blij, een tesla. Nu het is ingedaald en ik me wat meer verdiep in de auto, vraag ik me af of de SR+ mij de aankomende 5 jaar niet tegen gaat staan. Ik ben vertegenwoordiger, rij zo'n 40.000 zakelijke km'ers per jaar. Tevens maak ik ook redelijk wat privé kilometers. Een thuislaadmogelijk is er niet, en ik begin steeds meer te twijfelen aan de range van de SR+. Ik heb dit besproken met mijn werkgever, maar logischerwijs geeft hij aan dat ik zal moeten wennen en supercharge bezoekjes moet inplannen tussen mijn afspraken. Hij rijdt zelf een LR, maar geeft aan dat dit buiten mijn budget ligt, begrijpelijk!

Na een paar dagen wikken en wegen ben ik er nog steeds niet uit. Ik twijfel voor te stellen om bijtellingvoordeel ten opzichte van mijn huidige dieselauto te splitten met mijn werkgever, om hem te overtuigen toch de LR aan te schaffen. Is dit de 10k waard of is er iemand die mij gerust kan stellen dat het helemaal goed komt met de SR+ :)

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

En ohja, ik ben nogal muziek liefhebber, dit speelt toch ook wel een beetje mee.
Ik heb ook een SR+, rij ook meer dan 40.000 per jaar en heb slechts enkele keren MOETEN stoppen omdat ik anders thuis niet haalde.
Bij steeds meer van je klanten kan je laden, jij als vertegenwoordiger zal vaak langs de snelweg een broodje pikken (je onthoud snel waar de snellere snelladers zitten in de regio waar je veel zit). Al ben je bijna leeg, voordat jij je broodje afgerekend en ontvangen hebt zit de auto al vol genoeg om thuis weer te halen, en dan moet je hem ook nog opeten ;)
Geloof mij, range gaat in NL nooit een probleem zijn, tenzij je een slechte planner bent en altijd te laat bent en die ene keer dat je ff 5 minuten MOET laden er geen tijd voor hebt.

Ik ben geen audiofiel, maar hou ook van goeie muziek in de auto, SR+ is ruim voldoende :Y

(en dan heb ik afgelopen jaar alleen nog maar met de langzame stekkerlader thuis geladen)

Aan heel veel reacties hierboven: Jullie staren je blind op Superchargers. Ja, fastned en allego zijn duurder, maar hij heeft echt wel dagelijks dat soort laadmogelijkheden op de route, die blazen je accu zo vol.
Daarnaast, zal hij bij steeds meer klanten ook kunnen laden. Uurtje bij een klant is dan 11kW erbij -> 20-25% acculading.

Daarnaast kan je ook best lekker in de auto werken vind ik. Passagiersstoel helemaal naar achteren, hotspot van je telefoon aan en ff half uurtje met de laptop op schoot mail wegwerken gaat prima.

[Voor 11% gewijzigd door ybos op 19-11-2020 08:49]

• Eddos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14:06
ybos schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:40:
[...]

Aan heel veel reacties hierboven: Jullie staren je blind op Superchargers. Ja, fastned en allego zijn duurder, maar hij heeft echt wel dagelijks dat soort laadmogelijkheden op de route, die blazen je accu zo vol.
Daarnaast, zal hij bij steeds meer klanten ook kunnen laden. Uurtje bij een klant is dan 11kW erbij -> 20-25% acculading.

Daarnaast kan je ook best lekker in de auto werken vind ik. Passagiersstoel helemaal naar achteren, hotspot van je telefoon aan en ff half uurtje met de laptop op schoot mail wegwerken gaat prima.
Maar dan ga je er wel vanuit dat je daar van de baas mag laden bij FastNed/Allego/etc. Ik ken zijn situatie niet, maar wellicht is dat geen optie. En dat komt vast nog wel meer, zodra andere werkgevers doorhebben hoe duur sommige van die varianten zijn (vergelijkbaar met het snelweg-tanken wat bij veel werkgevers niet meer kan).

Wat betreft het werken in de Model 3; op TMC lees ik hier goede verhalen over:
https://drivertable.com/model-3

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• ybos
Eddos schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:10:
[...]

Maar dan ga je er wel vanuit dat je daar van de baas mag laden bij FastNed/Allego/etc. Ik ken zijn situatie niet, maar wellicht is dat geen optie. En dat komt vast nog wel meer, zodra andere werkgevers doorhebben hoe duur sommige van die varianten zijn (vergelijkbaar met het snelweg-tanken wat bij veel werkgevers niet meer kan).

Wat betreft het werken in de Model 3; op TMC lees ik hier goede verhalen over:
https://drivertable.com/model-3
Als zijn baas hem een LR ontzegt en verbied langs de snelweg te "tanken", ja, dan is het wel een beetje klaar... Dat lijkt me eerlijk gezegd sterk, mede omdat zn baas zelf ook een elektrische auto heeft en dus weet hoe het spelletje werkt.

Fastned hoeft niet heel duur te zijn door de juiste laadpas te hebben en alleen te laden wat nodig is.
De vragen zal op een gegeven moment echt wel weten bij welke klanten hij kan laden, hoe lang hij daar gemiddeld is en hoeveel hij dus nodig heeft, Dat gaat op een gegeven moment een beetje vanzelf.
(owja, klant x heeft wel 8 laders, dus altijd plek. dan ff snel broodje pakken bij fastned en 10min laden, dan red ik die klant makkelijk. In plaats van: zometeen straks ff uitgebreid lunchen bij de shell, dan zet ik de auto meteen aan de allego en laad hem tot 95%).
Beetje meedenken met de werkgever is natuurlijk prettig.

[Voor 28% gewijzigd door ybos op 19-11-2020 10:25]

• balblas
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 02-12 22:17
Sampie Mozz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:17:
@Kid Jansen @Deveon Het is ook een lastige keuze. In ben woonachtig in Arnhem, daar zijn de kosten voor de Allego palen ook niet grappig. Dichtbij zijnde supercharger is (voorlopig) Duiven. Wel een paal op het kantoor, maar daar ben ik 1x in de week, tevens 100km van mijn huis af. Dus ook niet echt voordelig. Denk toch dat ik meer rust en plezier ga beleven in de LR, ook al moet ik inleveren qua salaris. Dan is 100km op een accu best veel, vooral als ik ervan uit ga dat ik de aankomende 5 jaar in deze auto mag rijden.

Nu de baas nog overtuigen :)
Als je voornamelijk publiek laadt bij Allego en je hebt meer dan 150kWh per maand nodig is deze pas veruit het voordeligst. Ik heb nu een eigen laadpaal, maar heb op mijn vorige adres 1 jaar publiek geladen met deze pas bij een Allego paal in mijn straat. Totale kosten ca. €450 :)

• Kid Jansen
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online
@ybos je ziet ook steeds meer werkgevers die het niet per se verbieden maar gewoon KPIs hebben op verbruik en goedkoop tanken/laden met bonus/malus-regeling. Dan wordt het ook beetje eigen keuze: of het kost je meer tijd, of meer geld.

• ybos
Kid Jansen schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:39:
@ybos je ziet ook steeds meer werkgevers die het niet per se verbieden maar gewoon KPIs hebben op verbruik en goedkoop tanken/laden met bonus/malus-regeling. Dan wordt het ook beetje eigen keuze: of het kost je meer tijd, of meer geld.
Nemen ze in de KPI dan ook de verlieskosten mee doordat werknemers gaan omrijden (extra tijd, extra kilometers)?
Vraag me af of de baten tegen de (onzichtbare) kosten opwegen.

• Sampie Mozz
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 30-11 15:36
Mijn werkgever verzoekt met klem alleen gebruik te maken van SuC i.v.m. kosten per kwh. In combinatie met de SR+ en de beperkte laadmogelijkheden van de SuC was dit mijn grootste euvel om de LR te overwegen.
Inmiddels zijn we eruit, er komt een LR. Ik lever iets in, maar krijg er ook iets voor terug. We gaan kijken naar de mogelijkheden voor "brievenbus" laden, dan moet ik net mazzel hebben dat het plekje voor mijn voordeur vrij is. Dit zal dus geen consequente oplossing zijn.

Al met al ben ik tevreden met de uitkomst, ik ben benieuwd hoe mij deze nieuwe manier van rijden gaat bevallen!

• balblas
  • Laatst online: 02-12 22:17
Sampie Mozz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:11:
Mijn werkgever verzoekt met klem alleen gebruik te maken van SuC i.v.m. kosten per kwh. In combinatie met de SR+ en de beperkte laadmogelijkheden van de SuC was dit mijn grootste euvel om de LR te overwegen.
Inmiddels zijn we eruit, er komt een LR. Ik lever iets in, maar krijg er ook iets voor terug. We gaan kijken naar de mogelijkheden voor "brievenbus" laden, dan moet ik net mazzel hebben dat het plekje voor mijn voordeur vrij is. Dit zal dus geen consequente oplossing zijn.

Al met al ben ik tevreden met de uitkomst, ik ben benieuwd hoe mij deze nieuwe manier van rijden gaat bevallen!
Ik zou toch eens goed kijken naar de SW Dusseldorf Flat laadpas. Dit is goedkoper boven een bepaald gebruik dan de SuC. Daarnaast is 's nachts laden bij een paal in je straat ook veel comfortabeler dan elke dag bij de SuC rondhangen.

• pimk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08:39

• KelvinX
  • Registratie: december 2019

• bottom line
  • Laatst online: 14:45
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vermoed dat ze net hetzelfde gaan eindigen als die vorige taxi chauffeurs. Een rechtzaak die ze gaan verliezen.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Er zitten wel een paar goede punten tussen, maar ik heb het gevoel dat het snel met een sisser afloopt omdat ze niet verplicht waren om voor Tesla te kiezen. Er waren ook andere elektrische auto’s leverbaar. Van Mercedes overstappen naar een gloednieuw merk is toch gewoon ondernemersrisico?

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / GTE

• Kid Jansen
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online
@bottom line je bent de helft van het artikel vergeten ;)

Vraag me overigens af hoe het dan bij de grote leasemaatschappijen gaat. Zijn 2016 t/m 2020 ruim 50k Tesla's verkocht in Nederland en zou me niet verbazen als >90% daarvan lease is, dus de grootste leasemaatschappijen hebben dan waarschijnlijk wel meer dan 10k Tesla's in de vloot.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• STIMPPYYY
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 13:40
Dus je koopt 72 auto’s met een waarde van meer dan 5 miljoen en neemt niet de moeite om de actieradius in praktijk te testen?

De rest klinkt wel begrijpelijk. De eerste vloot model S is volgens mij gevoelig voor de problemen die o.a hierboven worden benoemd. Tegenwoordig is dat dacht ik opgelost?

/edit
Oh, artikel is dus nog langer... :)

[Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 21-11-2020 09:15]

• 49euro
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 13:12
Deveon schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:06:
Er zitten wel een paar goede punten tussen, maar ik heb het gevoel dat het snel met een sisser afloopt omdat ze niet verplicht waren om voor Tesla te kiezen. Er waren ook andere elektrische auto’s leverbaar. Van Mercedes overstappen naar een gloednieuw merk is toch gewoon ondernemersrisico?
😂. Dat ze de telefoon niet met opnemen is zeker ook een ondernemersrisico voor het taxi bedrijf. Hoort er allemaal bij, bij een nieuw bedrijf.

Jammer van Tesla, dat de auto kwalitatief minder is door een gebrek aan ervaring in auto's bouwen wisten we natuurlijk al. Maar geen of slechte service verlenen is fataal voor je merk.

Ben benieuwd hoeveel Tesla rijders er nog overblijven als straks de bijtelling voordeeltjes wegvallen. Eens kijken hoeveel van deze fanboys dan echt nog fan zijn. Het draait namelijk allemaal om 💰.

[Voor 26% gewijzigd door 49euro op 21-11-2020 09:35]

• Deveon
  • Niet online
49euro schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:31:
[...]
Jammer van Tesla, dat de auto kwalitatief minder is door een gebrek aan ervaring in auto's bouwen wisten we natuurlijk al. Maar geen of slechte service verlenen is fataal voor je merk.
Bij PON legt het anders ook geen windeieren.

Voor zulke aankopen is het gewoon cruciaal om vooraf elk scenario uit te denken en te borgen in een contract, zeker wanneer je met een startup werkt. Voor hetzelfde geld was Tesla failliet gegaan en bleven ze achter met auto’s die niemand kon onderhouden.

Overigens wil ik de service van Tesla zeker niet goedpraten. Zelfs de grootste fanboy kan beamen dat het ondermaats is en waardeloos is dat je niemand kan bellen voor escalatie. Echter als zakelijke klant val je buiten het consumentenrecht en wordt je geacht na te denken en afspraken te maken. Dat een vast contactpersoon geen onderdeel daarvan was is een gemis, maar zoals vele in een aanbestedingsprocedure weten is het moeilijk om vooraf met name de vanzelfsprekende zaken vast te leggen.

• GeeMoney
  • Laatst online: 12:27
Wel frappant dat er veel reparaties tussen staan waar de Model X van mjjn vriend ook last van heeft. Ook daar geven ze aan geen garantiewerk. Alle draagarmen voor moeten vervangen worden dit keer en de rekening a €1800,- is voor de klant.
De auto heeft 65k gelopen en is volgende maand 3 jaar. Na alle reparaties die hij al gehad heeft is het toch echt niet best gesteld met de kwaliteit. Jammer dat ze dat niet gewoon goed oppakken want dit gaat in the end gewoon klanten kosten. Of die taxi’s winnen of niet, dit is geen beste reclame voor je merk.

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• KelvinX
STIMPPYYY schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:14:
Dus je koopt 72 auto’s met een waarde van meer dan 5 miljoen en neemt niet de moeite om de actieradius in praktijk te testen?
Yep, daar gaat de hele zaak op klappen. Pak maar in die advocaatjes.

Rest van het artikel overgeslagen?

Ik bedoel, het is de "elephant in the room" maar de range van Tesla is ook gewoon dramatisch slecht. Vast net als alle andere wagens hoor maar als je tussen de 10/90% moet blijven, je hebt constant mensen en koffers in de auto dan gaat het snel omlaag. 200km max?

[Voor 27% gewijzigd door KelvinX op 21-11-2020 12:24]

• stylezzz
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 15:02
Hmmmmm.... een noodlijdend taxi bedrijf wat geld eist. Heel toevallig...... ;)

Ik geef ze weinig kans. Met alle autos is op een gegeven moment wel een lijstje met zwakheden op te sommen.... wisten jullie dat bij alfa romeo bijvoorbeeld de draagarmen bij sommige onderhoudsbeurten uit voorzorg worden vervangen? Merk je amper wat van... want ze zijn ook iets van 70 euro ex btw per stuk. Is het dan ondenkbaar dat er bij tesla ook wel eens wat vervangen moeten worden? Met dat koppel van een gemiddelde leopard tank denk ik van niet....

SPECS

• Deveon
  • Niet online
KelvinX schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:23:
[...]

Ik bedoel, het is de "elephant in the room" maar de range van Tesla is ook gewoon dramatisch slecht. Vast net als alle andere wagens hoor maar als je tussen de 10/90% moet blijven, je hebt constant mensen en koffers in de auto dan gaat het snel omlaag. 200km max?
De eis van Schiphol was elektrisch, niet Tesla. De alternatieven hadden toen niet eens de helft van de range. De ondernemer zag een kans en is daar slecht voorbereid ingestapt.

Het opvallende is dat de taxi dienst van Tesloop in California veel minder te klagen heeft over de auto’s. Mogelijk speelt het een rol dat zij niet afhankelijk zijn van de luchtvaart maar juist een concurrent.

• bottom line
KelvinX schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:23:
[...]

En enkel Tesla heeft daar last van? 8)7
Vraag me af hoe je de range dan vindt van bijvoorbeeld een E-Tron / I-Pace. Dan ben je echt nog beter af met het dramatische slecht bereik van de Model X.

Laat maar.

Dus in 2014 kopen ze 70 Model S'en. In 2016 vervangen ze een hoop wagens door de Model X. En nu pas komen ze tot te constatatie dat de range tegenslaagt? Wat hebben ze dan in die 6 jaar zitten uitspoken?
Die hele range claim gaan ze nooit winnen, want dan kan elke autofabrikant wel zijn boeken sluiten.

• KelvinX
bottom line schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:00:
[...]

En enkel Tesla heeft daar last van? 8)7
Vraag me af hoe je de range dan vindt van bijvoorbeeld een E-Tron / I-Pace. Dan ben je echt nog beter af met het dramatische slecht bereik van de Model X.

Laat maar.

Dus in 2014 kopen ze 70 Model S'en. In 2016 vervangen ze een hoop wagens door de Model X. En nu pas komen ze tot te constatatie dat de range tegenslaagt? Wat hebben ze dan in die 6 jaar zitten uitspoken?
Die hele range claim gaan ze nooit winnen, want dan kan elke autofabrikant wel zijn boeken sluiten.
Dat zou van mij ook wel mogen. Spiegeltjes inklappen, testkamer op 30c en een beetje ronken. Zo haal ik ook wel 1 op 31.

Maargoed, over range valt te twisten. Prima dat we daar allemaal over vallen maar de rest is er ook nog. Ik ben benieuwd. Ik vind het best wel kwalijk hoe de machtsverhouding nu is. Tesla laat je gewoon in de schijt zakken en je moet naar de rechter om je gelijk te halen. En stel dat-ie verliest. Ondernemersrisico? :')

Je kan nergens heen met die auto's want Tesla houdt de boel binnenboord. Dat de overheid hier niks mee doet is net zo erg; daar heb je ze voor. Anders zaten onze kinderen nog steeds 12 uur per dag, 6 dagen per week te werken voor een schijntje. Want die verandering is er niet doorheen gedrukt door de bedrijven zelf en Tesla drijft op een gemakzuchtige overheid die ze hier mee weg laat komen.

[Voor 15% gewijzigd door KelvinX op 21-11-2020 15:19]

• Smobbo
Tja, een deel van de punten die de taxi club aandraagt hadden ze kunnen weten. Maar een groot deel ook niet.
De kwaliteit bij heftig gebruik is gewoon onvoldoende gebleken, als dan ook nog eens het service apparaat weigert dan snap ik dat ze boos zijn.

Ik ben benieuwd hoe het afloopt, maar er staan best een aantal valide punten in.
Wat we nu lezen is een eenzijdig verhaal, maar goede reclame is het in ieder geval niet!

• pimk
Netto hebben ze wel degelijk een punt, want service, communicatie en promptheid van oppakken van issues zijn bij Tesla echt allemaal slechter dan elke willekeurige garage op de hoek.

Helaas heeft Tesla haar organisatie achter een firewall in een bunker gehuisvest en dat maakt deze zaak wel degelijk kansrijk. Bovendiekn zouden structurele problemen degelijk en netjes opgepakt horen te worden, terwijl we op dit forum reeds diverse meldingen zien waar Tesla gewoon de rekening bij de klant dropt.

Tesla maakt er een verplichte winkelnering van, en daar valt niet omheen te manouvreren.
Het wordt hoog tijd voor een Tesla-specialist die niet verbonden is aan Tesla.

• Deveon
  • Niet online
In de VS zie je al dat er alternatieven voor Tesla naar boven komen (Eletricfied garage van Rich Rebuilds) en kan dit alleen maar toejuichen. Als ik nu een garagehouder was zou ik dáár ook intensief op gaan inspelen. Tesla vind service en onderhoud geen interessant business (voorkeur voor inkomsten uit software) en als lokale partij kan je daar het verschil maken. Zeker omdat de auto's voor hun garantie niet locked-in zijn voor onderhoud.

Deze expertise kan je waarschijnlijk ook voor andere oudere EVs inzetten die door de dealer slecht ondersteund worden omdat minimale aantallen verkocht zijn of niet officieel in deze regio (Fiat 500e). Deze expertise bij een onafhankelijk partij moet enorm zijn en gezien Tesla veel inzet op service op locatie kan je daar ook gebruik van maken (aankoopkeuringen, klein onderhoud of simpelweg onafhankelijke onderzoek voor 50-100 euro).

• annespruit1980
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 07:59
mukky schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:55:
[...]

Ik heb de CCS upgrade gepland staan voor a.s. donderdag samen met de recalls die nog niet waren uitgevoerd. Zal mijn vakantiereizen wat comfortabeler maken mochten ze ooit weer mogen :) Ik wil ook graag de MCU2 maar wacht totdat de eMMC het begeeft en/of we geen 3G meer hebben in Nederland. Stiekum hoop ik dat de MCU dan 5G ondersteunt. We gaan het zien...
Is die CCS al uitgevoerd?
Bij mij hebben ze de afspraak verzet, omdat de onderdelen niet in voorraad zijn ( zeggen ze ).
Dus ik hoor graag of die CCS er inmiddels in zit, en of er nog dingen zijn waar ik op moet letten ( software of zo ).

• mukky
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 02-12 19:43
annespruit1980 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:14:
[...]

Is die CCS al uitgevoerd?
Bij mij hebben ze de afspraak verzet, omdat de onderdelen niet in voorraad zijn ( zeggen ze ).
Dus ik hoor graag of die CCS er inmiddels in zit, en of er nog dingen zijn waar ik op moet letten ( software of zo ).
Nee bij mij ook weer verzet, derde keer al. Zou het een collectorsitem worden? ;)

• annespruit1980
mukky schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:31:
[...]

Nee bij mij ook weer verzet, derde keer al. Zou het een collectorsitem worden? ;)
_/-\o_

Ik heb ook nog geen berekening gehad van ze.
Die zou ik per email krijgen, maar noppes tot nu toe.

• Taro

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance | 6340 Wp zonnepanelen

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13:13
Wel belangrijk om je software up-to-date te houden: https://www.imec-int.com/...rious-flaws-tesla-model-x

Versie 2020.48 heeft een fix voor het gevonden lek in de beveiliging van de keyfob.

[Voor 20% gewijzigd door kdeboois op 25-11-2020 12:10]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• mkrmr
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 00:15

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

kdeboois schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:09:
Wel belangrijk om je software up-to-date te houden: https://www.imec-int.com/...rious-flaws-tesla-model-x

Versie 2020.48 heeft een fix voor het gevonden lek in de beveiliging van de keyfob.
Altijd een goed idee, alleen je hebt er zelf weinig invloed op, en .48 is ook nog niet uit...

https://www.teslafi.com/firmware.php

• Taro
Mocht je de (oude) review nog niet eerder hebben gezien: Jeremy Clarkson & Model X P100D:

• BeefHazard
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 02-12 22:56
Voor het eerst eens wat ritten gemaakt in een deze week geleverde Model X LR+. Natuurlijk aan alle kanten een waanzinnige auto en ook de non-Performance is vlot zat. Enige dat me wel een beetje tegen staat is hoe ver Tesla de standaard autopilot heeft uitgekleed. Lijkt erop dat ze echt pushen om mensen FSD te laten kopen. Veel van de features waar mensen lyrisch over zijn en die vroeger (volgens mij) 'gewoon' bij Autopilot hoorden zitten er nu standaard niet meer in. Navigate on Autopilot, (dumb) Summon, rijstrook wisselen door richting aan te geven, allemaal niet inbegrepen. Zeker die laatste is wel echt een gemis, als je nu op de snelweg rijdt moet je bij elke keer dat je inhaalt autopilot overriden, zelf wisselen, dan weer inschakelen. Dat haalt veel van het voordeel van Autopilot wel weg eigenlijk - je zit zo veel aan dat pookje te trekken dat je net zo goed gewoon zelf kan rijden. Of kijk ik nou over een aantal opties heen? :+

80D | EF-S 18-135 IS USM | EF-S 10-18 IS STM | EF 70-200 F4/L IS USM | EF 50mm f/1.8 | ThinkPad X1 Extreme G2

• Koekfabriek
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14:59

Koekfabriek

King Billy's on the wall

Vraagje voor de Tesla bezitter.
Ik stond bij het boodschappen doen vanochtend geparkeerd naast een Tesla. Na het inladen van de boodschappen + wegbrengen karretje liep ik terug langs voorkant van de Tesla en sprongen de voorlampen + beeldscherm aan. Ik dacht huh!? wat is dit, keek ik op het scherm stond er een melding van iets als Tesla Sentry. Gelijk even opgezocht wat dat is, schijbaar een melding van een "verdachte situatie".

Nu vroeg ik mij af hoe dit werkt voor ontvanger. Hoe ziet z'n melding eruit en word je niet helemaal gek van de meldingen als dit al gebeurd bij het normaal langs een auto lopen?

• mkrmr
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 00:15

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Koekfabriek schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:06:
Nu vroeg ik mij af hoe dit werkt voor ontvanger. Hoe ziet z'n melding eruit en word je niet helemaal gek van de meldingen als dit al gebeurd bij het normaal langs een auto lopen?
Meldingen zie ik alleen als ik weer instap, niet op m'n telefoon via de app. Alleen als het alarm echt afgaat krijg ik een bericht.

• bottom line
Koekfabriek schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:06:
Vraagje voor de Tesla bezitter.
Ik stond bij het boodschappen doen vanochtend geparkeerd naast een Tesla. Na het inladen van de boodschappen + wegbrengen karretje liep ik terug langs voorkant van de Tesla en sprongen de voorlampen + beeldscherm aan. Ik dacht huh!? wat is dit, keek ik op het scherm stond er een melding van iets als Tesla Sentry. Gelijk even opgezocht wat dat is, schijbaar een melding van een "verdachte situatie".

Wij zien enkel een pop-up op het scherm dat er een 'gebeurtenis' is opgenomen. Als je de USB uit de auto haalt of even de tijd neemt, kan je hem in de auto op het scherm bekijken.

Lichten gaan trouwens enkel aan als je op een afstand rond de 2m of dichter bij de voorkant bent, en is een soort van 'hej makker, ik hou je in de gaten. Je moet niets proberen met mij ;) ' of er erg veel beweging te beperken is. Het filmen gaat wel heel de tijd door.

• STIMPPYYY
Voor wat het waard is: hier op 98% - 456km (performance). Eind 2019. Elke dag aan de paal en laden tot 80%.

Ik laad ‘m vrijwel nooit tot 100%. Rit van 240km vandaag (95% snelweg en 104 op AP) met een gemiddelde van 190wh/km. Lijkt mij netjes.

• Smobbo
BeefHazard schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:38:
Voor het eerst eens wat ritten gemaakt in een deze week geleverde Model X LR+. Natuurlijk aan alle kanten een waanzinnige auto en ook de non-Performance is vlot zat. Enige dat me wel een beetje tegen staat is hoe ver Tesla de standaard autopilot heeft uitgekleed. Lijkt erop dat ze echt pushen om mensen FSD te laten kopen. Veel van de features waar mensen lyrisch over zijn en die vroeger (volgens mij) 'gewoon' bij Autopilot hoorden zitten er nu standaard niet meer in. Navigate on Autopilot, (dumb) Summon, rijstrook wisselen door richting aan te geven, allemaal niet inbegrepen. Zeker die laatste is wel echt een gemis, als je nu op de snelweg rijdt moet je bij elke keer dat je inhaalt autopilot overriden, zelf wisselen, dan weer inschakelen. Dat haalt veel van het voordeel van Autopilot wel weg eigenlijk - je zit zo veel aan dat pookje te trekken dat je net zo goed gewoon zelf kan rijden. Of kijk ik nou over een aantal opties heen? :+
Er is volgens mij op het moment ook een Enhanced AutoPilot optie welke goedkoper is en een deel van de FSD functie bevat.
Die is volgens mij afgelopen maand weer beschikbaar gesteld.

• KelvinX
BeefHazard schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:38:
Ik verwacht dat Tesla de standaard autopilot uitkleedt tot en met wat andere auto's ook kunnen. Adaptive cruisecontrol en tussen de lijntjes rijden.

• Smobbo
KelvinX schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:19:
[...]

Ik verwacht dat Tesla de standaard autopilot uitkleedt tot en met wat andere auto's ook kunnen. Adaptive cruisecontrol en tussen de lijntjes rijden.
Dat is nu toch al zo? TACC + Autosteer is het basis pakket.
Het enige wat ‘mist’ is automatisch weer aan gaan nadat je van baan gewisseld bent. De rest is nu nog niet interessant (binnen bebouwde kom, summon, etc).

• Deveon
  • Niet online
Zelfs de “birdeye view” schijnt een FSD feature te worden..

• ex87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 02-12 22:11
Yep, en dan komt er daarna een subscription model voor FSD en heeft Tesla een makkelijke manier om maandelijks geld binnen te brengen.

Ik vind zelf het bedrag te hoog voor wat je er voor terug krijgt maar, $30/40 per maand heb ik dan weer wel over voor FSD.

🇺🇸 | California | Tesla M3 SR+

• Inspired
ex87 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:32:
Yep, en dan komt er daarna een subscription model voor FSD en heeft Tesla een makkelijke manier om maandelijks geld binnen te brengen.

Ik vind zelf het bedrag te hoog voor wat je er voor terug krijgt maar, $30/40 per maand heb ik dan weer wel over voor FSD.
Gaat alleen geen 30/40 worden lijkt me. Toch minimaal 125, en zou niet opkijken van 199 oid.

• STIMPPYYY
Inspired schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:50:
[...]

Gaat alleen geen 30/40 worden lijkt me. Toch minimaal 125, en zou niet opkijken van 199 oid.
Geloof er niets van. Dan neemt alsnog niemand het. Zeker niet in het begin. Kan me wel voorstellen dat een maand-abbo duurder is dan jaarafname (of langer).

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

STIMPPYYY schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:05:
[...]

Geloof er niets van. Dan neemt alsnog niemand het. Zeker niet in het begin. Kan me wel voorstellen dat een maand-abbo duurder is dan jaarafname (of langer).
Pas als het robotaxiverhaal ooit eens werkelijk wordt dan is die 199 een schijntje als je met je auto volautomatisch vreemden kunt laten vervoeren natuurlijk en dagelijks 200 euro als omzet kan behalen.. ;)

• Inspired
STIMPPYYY schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:05:
[...]

Het kost nu USD 10k. Ze gaan het echt niet voor USD 50 oid aanbieden. Dan gaat niemand meer 10k neer tellen. Ook omdat een abonnement vele voordelen heeft. Ik zeg niet dat ik het 200 per maand waard vind. Ik vind het ook geen 10k eenmalig waard. :)

• BeefHazard
In Nederland zou het iig misschien beter verkopen, ik denk dat je (zeker na de M3 release) toch wel veilig kunt zeggen dat het gros van de Tesla's geleased is. Het is voor een leaserijder veel gunstiger om zo'n abo bij je auto te nemen dan om 10k bij je cataloguswaarde te tellen. En ja, ik weet dat je de upgrade ná aanschaf kan doen via de leasemij om geen bijtelling te betalen, maar eerlijk: hoe veel mensen zullen die constructie overwegen tov een abo?
[...]

Dit is dus helaas al het geval, ik vind het best gortig voor een auto van €90k. Vooral omdat je weet dat het vroeger voor een vergelijkbare prijs wél inbegrepen was... Als ik dat setje vergelijk met de features die je op een entry-level VAG auto kan krijgen heb je er niet zo'n beste deal aan 8)7

[Voor 38% gewijzigd door BeefHazard op 28-11-2020 22:16]

80D | EF-S 18-135 IS USM | EF-S 10-18 IS STM | EF 70-200 F4/L IS USM | EF 50mm f/1.8 | ThinkPad X1 Extreme G2

• bottom line
BeefHazard schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:13:

[...]

Dit is dus helaas al het geval, ik vind het best gortig voor een auto van €90k. Vooral omdat je weet dat het vroeger voor een vergelijkbare prijs wél inbegrepen was... Als ik dat setje vergelijk met de features die je op een entry-level VAG auto kan krijgen heb je er niet zo'n beste deal aan 8)7
Best wel grappig, want de Model S/X is juist €50.000 goedkoper geworden dan een 2 jaar geleden (en je met autopilot dus veel meer kon doen)

• GeeMoney
bottom line schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:20:
[...]

Best wel grappig, want de Model S/X is juist €50.000 goedkoper geworden dan een 2 jaar geleden (en je met autopilot dus veel meer kon doen)
Verschil in NL voor de 90D was 34k. Dat heeft mijn vriend namelijk destijds nog wel betaald met full FSD en levenslang unlimited SuC, dat dan weer wel.
Daar is dus nu FSD uitgesloopt a 10k en de rest is verdampt :+ .

• bottom line
GeeMoney schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:26:
[...]

Verschil in NL voor de 90D was 34k. Dat heeft mijn vriend namelijk destijds nog wel betaald met full FSD en levenslang unlimited SuC, dat dan weer wel.
Bwaa, zorgen dat je dan voor in totaal 24k gaat superchargen :+

• STIMPPYYY
Inspired schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:14:
[...]

Het kost nu USD 10k. Ze gaan het echt niet voor USD 50 oid aanbieden. Dan gaat niemand meer 10k neer tellen. Ook omdat een abonnement vele voordelen heeft. Ik zeg niet dat ik het 200 per maand waard vind. Ik vind het ook geen 10k eenmalig waard. :)
Denk ook niet dat het met nu moet vergelijken. Persoonlijk denk ik dat de hele instant buy optie ooit zal verdwijnen.

• BeefHazard
GeeMoney schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:26:
[...]

Maar kun je een 90D eerlijk vergelijken met de huidige LR+? Daar maakt Tesla het nog wel ingewikkeld. Raven Performance vs P100D is wel een stuk goedkoper geworden, dat hebben ze netjes gedaan.

Nu ik er over nadenk, je krijgt er wel 25kWh en standaard luchtvering bij tov de pre-Raven instapper 75D voor €7k minder. Maar dan heb je dus geen gratis supercharging en geen EAP. Neem een EAP à €3800 en je moet nog zo'n €3200 compenseren aan supercharging. Tegen €0,22/kWh bereik je dat dan met zo'n 14,5MWh aan supercharging, in een Raven MX (216Wh/km) goed voor 67dkm. Dat kun je in 2 jaar al rijden, even aannemende dat je altijd alleen maar bij superchargers zou laden.

[Voor 3% gewijzigd door BeefHazard op 28-11-2020 22:43]

• GeeMoney
BeefHazard schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:42:
[...]

Maar kun je een 90D eerlijk vergelijken met de huidige LR+? Daar maakt Tesla het nog wel ingewikkeld. Raven Performance vs P100D is wel een stuk goedkoper geworden, dat hebben ze netjes gedaan.

Nu ik er over nadenk, je krijgt er wel 25kWh en standaard luchtvering bij tov de pre-Raven instapper 75D voor €7k minder. Maar dan heb je dus geen gratis supercharging en geen EAP. Neem een EAP à €3800 en je moet nog zo'n €3200 compenseren aan supercharging. Tegen €0,22/kWh bereik je dat dan met zo'n 14,5MWh aan supercharging, in een Raven MX (216Wh/km) goed voor 67dkm. Dat kun je in 2 jaar al rijden, even aannemende dat je altijd alleen maar bij superchargers zou laden.
Ik weet niet wat het verschil in range of specs is tussen de twee maar bedenk wel dat je zelden bij een SuC laad in NL tenminste. Of je moet er een gewoonte van maken omdat je het bedrag er anders niet uit haalt maar dan sta je dus uren bij een SuC ala het oude tanken.
En 216Wh/km? Daar moet je je in de zomer al echt voor inhouden maar laten we die discussies niet weer voeren :).

Wat die vriend van mij wel jammer vindt is dat hij dus en ruim 24k meer betaald heeft als een nieuwe klant nu voor een “betere” wagen en hij zit nog steeds op de oude MCU (geen pylonen of stoplichten dus) en die wordt volgens beloftes dan wel vervangen voor een nieuwe maar hij is inmiddels al 3 jaar verder en elke afspraak daarvoor wordt geannuleerd.

Om over de rest van de service en zijn mankementen nog maar te zwijgen.
Vorige week kwam de rekening voor nieuwe draagarmen binnen :+ . (Geen garantie volgens Tesla) let wel, een wagen van 138k krap 3 jaar oud en 65k op de teller.

Alle Model X-en hebben toch adaptieve luchtvering trouwens?

• BeefHazard
GeeMoney schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:48:
[...]

Ik weet niet wat het verschil in range of specs is tussen de twee maar bedenk wel dat je zelden bij een SuC laad in NL tenminste. Of je moet er een gewoonte van maken omdat je het bedrag er anders niet uit haalt maar dan sta je dus uren bij een SuC ala het oude tanken.
En 216Wh/km? Daar moet je je in de zomer al echt voor inhouden maar laten we die discussies niet weer voeren :).

Wat die vriend van mij wel jammer vindt is dat hij dus en ruim 24k meer betaald heeft als een nieuwe klant nu voor een “betere” wagen en hij zit nog steeds op de oude MCU (geen pylonen of stoplichten dus) en die wordt volgens beloftes dan wel vervangen voor een nieuwe maar hij is inmiddels al 3 jaar verder en elke afspraak daarvoor wordt geannuleerd.

Vorige week kwam de rekening voor nieuwe draagarmen binnen :+ . (Geen garantie volgens Tesla) let wel, een wagen van 138k krap 3 jaar oud en 65k op de teller.
Ik denk dat voor beiden wel wat te zeggen is. Natuurlijk een beetje zuur als je ziet wat anderen nu krijgen, tegelijkertijd ook best klote als je net een Tesla hebt gekozen op basis van het algemene beeld dat bestaat van Tesla's: dat zijn toch die auto's met de dikste tech, waarvan de eigenaren overal op youtube staan te showen met hun Summon, Autopilot die van alles kan en al dat soort features? Niet zo tof om dan een auto te krijgen met automatisering van het niveau Seat. Zelfs autopark zit er niet eens in, come on zeg. Dat is inmiddels toch redelijk standaard bij alle merken? Die 216 plukte ik ook zomaar uit een snelle search, daar ben ik echt niet zodanig aan gehecht dat ik er een discussie over hoef te voeren hoor :*)

Klote voor je vriend om zo'n dure reparatie op zo'n jonge, dure auto te hebben. Dat is simpelweg niet netjes.

• Jovanbff
  • Laatst online: 12:24
[...]

Wat zou dat een droom zijn! Een werkende adaptive cruise control in een Tesla!

940 Wp | gasloos | Tesla M3P

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
GeeMoney schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:48:
[...]

Alle Model X-en hebben toch adaptieve luchtvering trouwens?
Voor de de Model 3 zal het ook allemaal erg duur kunnen worden na 80.000km op de teller.

Het gaat al allemaal niet van harte in de garantie/service bij serieuze problemen, kan je al bedenken wat er gaat gebeuren zodra je boven de 80.000km komt. Vond die garantie behoorlijk karig.

(Tesla probeert zich gewoon bewust niet aan de wet te houden... Er is geen enkel ander merk waar je ooit al na 65k de draagarmen moet vervangen, dit is zelfs gevaarlijk.)

In China en de VS is daar geloof ik EINDELIJK een servicebulletin voor gekomen, wie weet komt dat over naar de EU?.. Ze hebben lang geprobeerd te doen alsof er nooit problemen waren met de draagarmen. (Model S en X)

Link naar onderstel problemen en terugroepactie (in andere landen helaas): https://electrek.co/2020/...pension-disputing-recall/

En deze; alle X en S die naar China zijn gegaan vanuit de US worden wél teruggeroepen: https://electrek.co/2020/...x-china-suspension-issue/

(Hand van China, daar hebben ook de SR+ rijders zonder FSD achteraf nog hw3.0 gekregen want “save face”)

Edit:

Mijn recent vervangen Model 3 achterlichten (op de hoeken) zitten wéér vol water en condens... Wat kan ik hier mee?? Hebben jullie dit ooit opgelost gekregen? Na een lange rit hoopt zich veel condens op (door warmte LED?). Dan wanner de auto stil staat komen er dikke druppels vocht die zichtbaar in lamp blijven steken, wordt steeds minder fraai en erger na elke lange rit.

Dit bedoel ik:

Is er iemand met de gouden tip?

EDIT 2:

Ik heb een sterk vermoeden dat mijn supercharger snelheid (sterk) is afgeknepen ivm gare batterij.

In 1 dag na eerst leegrijden batterij en lange rit: Tesla V3, Fastned 300kW én een Ionity 350kW lader getest, bij hele lage SoC’s.. (ik heb expres niet alleen SuC geladen)

Hoogste was kort 111kW na 170km rijden(!) Later kreeg ik maar 70-60kW max (zelfs tussen 5-50%) zelfs na totaal 500km rijden, bleef gemiddeld eerder steken op 45kW..

Helaas had ik ScanMyTesla niet mee, dit ga ik de volgende keer wel doen en dan bij een V3 Testen.

[Voor 56% gewijzigd door Stef87 op 29-11-2020 02:30]

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. TeslaRef: https://ts.la/stefan75903 www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• BeefHazard
Stef87 schreef op zondag 29 november 2020 @ 01:09:
[...]

Edit:

Mijn recent vervangen Model 3 achterlichten (op de hoeken) zitten wéér vol water en condens... Wat kan ik hier mee?? Hebben jullie dit ooit opgelost gekregen? Na een lange rit hoopt zich veel condens op (door warmte LED?). Dan wanner de auto stil staat komen er dikke druppels vocht die zichtbaar in lamp blijven steken, wordt steeds minder fraai en erger na elke lange rit.

Dit bedoel ik:
[Afbeelding][Afbeelding]

Toevallig hebben ze dit iig voor de koplampen benoemd in een recente aankondiging over rijden in de winter:
Incidenteel kunnen de lenzen van de koplampen beslaan als gevolg van veranderingen in de atmosferische omstandigheden. Condensvorming is normaal en verdwijnt na verloop van tijd. Dit gaat sneller in droge omgevingen, bij hogere temperaturen en tijdens het rijden.
Maar als 't ook de achterlichten zijn lijkt het me gewoon een 'feature', of zoals we dat in Nederland noemen: kat-in-de-zak. Ik heb zelf geen ervaring met het servicebedrijf van Tesla, maar het lijkt me dat je hierover zo snel mogelijk heisa moet schoppen tot er een oplossing komt...

• Stef87
BeefHazard schreef op zondag 29 november 2020 @ 01:22:
[...]

Toevallig hebben ze dit iig voor de koplampen benoemd in een recente aankondiging over rijden in de winter:

[...]

Maar als 't ook de achterlichten zijn lijkt het me gewoon een 'feature', of zoals we dat in Nederland noemen: kat-in-de-zak. Ik heb zelf geen ervaring met het servicebedrijf van Tesla, maar het lijkt me dat je hierover zo snel mogelijk heisa moet schoppen tot er een oplossing komt...
(*edit* Daar noemen ze alleen koplampen: Daar zijn bij mij geen problemen vziw)

Als eerst vermoed ik dat een gaatje of iets bij het afwatergaatje van lampen minder ruimte hebben, omdat mijn Model 3 afleverschade had op de achterklep wat ze stiekem geprobeerd hadden weg te polijsten zonder iets te zeggen (en het erger gemaakt...)

Het spuitwerk is verser netjes, maar mocht dit net ergens 2mm tegen afwatering aandrukken o.i.d. dan kan dit het verklaren, maar toon zoiets maar aan.

Het is zo vaag met die lampen want wat is “een beetje”. Het is een -feit- dat een beinvloed lichtbeeld door vocht een APK-afkeurpunt is.

Je kan er ook een boete voor krijgen ivm ondeugdelijke verlichting. Ik ben bekend met de verhalen “is normaal meneer”...

Alleen heb ik zelf jaren APK-keuringen gedaan en ik heb tevens nooit nieuwe auto’s gezien waarbij er vocht in lampen bleef staan (en ze dan nog zeggen “dat hoort” is een “feature”).

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. TeslaRef: https://ts.la/stefan75903 www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• STIMPPYYY
Stef87 schreef op zondag 29 november 2020 @ 01:51:
[...]

(*edit* Daar noemen ze alleen koplampen: Daar zijn bij mij geen problemen vziw)

Als eerst vermoed ik dat een gaatje of iets bij het afwatergaatje van lampen minder ruimte hebben, omdat mijn Model 3 afleverschade had op de achterklep wat ze stiekem geprobeerd hadden weg te polijsten zonder iets te zeggen (en het erger gemaakt...)

Het spuitwerk is verser netjes, maar mocht dit net ergens 2mm tegen afwatering aandrukken o.i.d. dan kan dit het verklaren, maar toon zoiets maar aan.

Het is zo vaag met die lampen want wat is “een beetje”. Het is een -feit- dat een beinvloed lichtbeeld door vocht een APK-afkeurpunt is.

Je kan er ook een boete voor krijgen ivm ondeugdelijke verlichting. Ik ben bekend met de verhalen “is normaal meneer”...

Alleen heb ik zelf jaren APK-keuringen gedaan en ik heb tevens nooit nieuwe auto’s gezien waarbij er vocht in lampen bleef staan (en ze dan nog zeggen “dat hoort” is een “feature”).
Sterker nog, volgens mij weet iedereen dat vocht in de achterlichten APK afkeur is. Ik weet wel dat ik in mijn jongere jaren nerveus werd als ik met die krakbakken APK liet uitvoeren. In de winter vocht, tegen de zomer was het altijd vrijwel weg. Op het randje zeg maar 😁

• BlakHawk
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:10:
[...]

Pas als het robotaxiverhaal ooit eens werkelijk wordt dan is die 199 een schijntje als je met je auto volautomatisch vreemden kunt laten vervoeren natuurlijk en dagelijks 200 euro als omzet kan behalen.. ;)
Ja? En jij zou dat doen en volledig vertrouwen?
Ook als Tesla beperkte of helemaal geen aansprakelijkheid op zich zou nemen voor gevolgschade (in lijn van mijn verwachting).
Inspired schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:14:
Ik mis fsd eigenlijk nooit in Nederland. Maar op vakantie zou ik er wel €100-€150 voor over hebben voor slechts één maand, dus daarna direct weer opzeggen.

Musk kan zeggen wat hij wil, maar uiteindelijk gaan dit soort pakketten standaard worden en geen meerprijs van €100k.

Zou gaat dat met alle opties.
Het kan nog 20 jaar duren, maar uiteindelijk, wanneer andere merken ook dergelijke opties bieden zal het uiteindelijk standaard inbegrepen zitten.
BeefHazard schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:59:
[...]

Ik denk dat voor beiden wel wat te zeggen is. Natuurlijk een beetje zuur als je ziet wat anderen nu krijgen, tegelijkertijd ook best klote als je net een Tesla hebt gekozen op basis van het algemene beeld dat bestaat van Tesla's: dat zijn toch die auto's met de dikste tech, waarvan de eigenaren overal op youtube staan te showen met hun Summon, Autopilot die van alles kan en al dat soort features? Niet zo tof om dan een auto te krijgen met automatisering van het niveau Seat. Zelfs autopark zit er niet eens in, come on zeg. Dat is inmiddels toch redelijk standaard bij alle merken? Die 216 plukte ik ook zomaar uit een snelle search, daar ben ik echt niet zodanig aan gehecht dat ik er een discussie over hoef te voeren hoor :*)

Klote voor je vriend om zo'n dure reparatie op zo'n jonge, dure auto te hebben. Dat is simpelweg niet netjes.
Hahaha die autopark, niet dat ik het ooit zou gebruiken :+
Maar een maat kwam zijn nu ruwe Clio showen. En moest natuurlijk ook even dat parkeren demonstreren. Een Clio gewoon...

Maar dat heb ik ook met de 360 camera die eraan schijnt te komen. Waarom nou weer voor fsd alleen?
[...]

Voor de de Model 3 zal het ook allemaal erg duur kunnen worden na 80.000km op de teller.

Het gaat al allemaal niet van harte in de garantie/service bij serieuze problemen, kan je al bedenken wat er gaat gebeuren zodra je boven de 80.000km komt. Vond die garantie behoorlijk karig.

(Tesla probeert zich gewoon bewust niet aan de wet te houden... Er is geen enkel ander merk waar je ooit al na 65k de draagarmen moet vervangen, dit is zelfs gevaarlijk.)

In China en de VS is daar geloof ik EINDELIJK een servicebulletin voor gekomen, wie weet komt dat over naar de EU?.. Ze hebben lang geprobeerd te doen alsof er nooit problemen waren met de draagarmen. (Model S en X)

Link naar onderstel problemen en terugroepactie (in andere landen helaas): https://electrek.co/2020/...pension-disputing-recall/

En deze; alle X en S die naar China zijn gegaan vanuit de US worden wél teruggeroepen: https://electrek.co/2020/...x-china-suspension-issue/

(Hand van China, daar hebben ook de SR+ rijders zonder FSD achteraf nog hw3.0 gekregen want “save face”)

Edit:

Dit bedoel ik:
[Afbeelding][Afbeelding]

EDIT 2:

Ik heb een sterk vermoeden dat mijn supercharger snelheid (sterk) is afgeknepen ivm gare batterij.

In 1 dag na eerst leegrijden batterij en lange rit: Tesla V3, Fastned 300kW én een Ionity 350kW lader getest, bij hele lage SoC’s.. (ik heb expres niet alleen SuC geladen)

Hoogste was kort 111kW na 170km rijden(!) Later kreeg ik maar 70-60kW max (zelfs tussen 5-50%) zelfs na totaal 500km rijden, bleef gemiddeld eerder steken op 45kW..

Helaas had ik ScanMyTesla niet mee, dit ga ik de volgende keer wel doen en dan bij een V3 Testen.
Balen van het snelladen!
Dat zou wel heel zuur zijn zeg, hopelijk ligt het toch aan het koudere weer, of beperking bij de SuC.

De condens heb ik geen last van volgens mij. Nooit opgevallen in ieder geval.

Stel je zou er een bekeuring voor krijgen, zou je daarmee naar het SeC kunnen stappen? Misschien een agent in de vriendenkring die eens een bonnetje wil schrijven zonder hem in het systeem te verwerken? Misschien schud zoiets Tesla wakker?

APK afkeur is na de garantie termijn.

• Deveon
  • Niet online
BlakHawk schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:31:
[...]

Ja? En jij zou dat doen en volledig vertrouwen?
Ook als Tesla beperkte of helemaal geen aansprakelijkheid op zich zou nemen voor gevolgschade (in lijn van mijn verwachting).
Waarom denk je dat Tesla zich gaat uitbreiden naar verzekeringen? Niet alleen kunnen met met Autopilot een beter risico profiel toepassen en de reparatiekosten verlagen met aanpassingen in het initiële ontwerp, maar ze kunnen hiermee ook hun eigen autonome auto’s verzekeren als verzekeraars niet meewerken. De schade zal namelijk bij autonome auto’s enorm afnemen. Hier in Nederland klagen ze al dat de maximumsnelheid verlaging de schadeherstellers ontzettend veel kost.
[...]

Ik mis fsd eigenlijk nooit in Nederland. Maar op vakantie zou ik er wel €100-€150 voor over hebben voor slechts één maand, dus daarna direct weer opzeggen.

Musk kan zeggen wat hij wil, maar uiteindelijk gaan dit soort pakketten standaard worden en geen meerprijs van €100k.

Zou gaat dat met alle opties.
Het kan nog 20 jaar duren, maar uiteindelijk, wanneer andere merken ook dergelijke opties bieden zal het uiteindelijk standaard inbegrepen zitten.
[...]
Er zal nooit een 100k meerprijs komen op die optie. Zelfs al wordt de helft daarvan de waarde dan wordt het een maandelijks abonnement of in het echte extreme zal Tesla geen auto’s meer verkopen aan particulieren en liever zelf inzetten in hun robotaxi fleet. Waarom zou Tesla tenslotte een auto verkopen voor 40k als het diezelfde marge ook binnen een jaar kan maken? Geld om dit te financieren hebben ze zat.

Het zou mij niet verbazen als de 25k Tesla nooit te koop komt, maar enkel via lease. De lease Model 3 in de VS hadden dacht ik ook geen mogelijkheid tot overname, helaas zat Elon Musk er in ze autonomous tijdlijn er flink naast.

• TNJ
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 02-12 21:08

TNJ

Frugalite

Semi OT : Is iemand al eens een berekening of formule tegen gekomen, om adhv je jaarlijkse kilometers tree kunnen berekenen hoeveel zonnepanelen je op je dak nodig zou hebben?

• BlakHawk
  • Nu online
Deveon schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:00:
[...]

Waarom denk je dat Tesla zich gaat uitbreiden naar verzekeringen? Niet alleen kunnen met met Autopilot een beter risico profiel toepassen en de reparatiekosten verlagen met aanpassingen in het initiële ontwerp, maar ze kunnen hiermee ook hun eigen autonome auto’s verzekeren als verzekeraars niet meewerken. De schade zal namelijk bij autonome auto’s enorm afnemen. Hier in Nederland klagen ze al dat de maximumsnelheid verlaging de schadeherstellers ontzettend veel kost.

[...]

Er zal nooit een 100k meerprijs komen op die optie. Zelfs al wordt de helft daarvan de waarde dan wordt het een maandelijks abonnement of in het echte extreme zal Tesla geen auto’s meer verkopen aan particulieren en liever zelf inzetten in hun robotaxi fleet. Waarom zou Tesla tenslotte een auto verkopen voor 40k als het diezelfde marge ook binnen een jaar kan maken? Geld om dit te financieren hebben ze zat.

Het zou mij niet verbazen als de 25k Tesla nooit te koop komt, maar enkel via lease. De lease Model 3 in de VS hadden dacht ik ook geen mogelijkheid tot overname, helaas zat Elon Musk er in ze autonomous tijdlijn er flink naast.
Ik vraag mij toch af of een robot taxi echt groot zou worden.

Ja de complete taxibranche kan er wel uit. Maar zou jij geen auto meer voor de deur kiezen en alleen maar per robotaxi verplaatsen?

• Inspired
TNJ schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:29:
Semi OT : Is iemand al eens een berekening of formule tegen gekomen, om adhv je jaarlijkse kilometers tree kunnen berekenen hoeveel zonnepanelen je op je dak nodig zou hebben?
Ook straks zonder salderen bedoel je? Dat is heel lastig. Anders gewoon aantal kilomters/gemiddelde verbruik en obv aantal zonnepanelen kiezen.

• GeeMoney
[...]

[...]

Waar haal je vandaan dat het verlagen van de maximum snelheid schadeherstellers brood kost? Dat lijkt mij een mooi broodje aap namelijk. Met 130km/h een klapper maken resulteerd in 9 van de 10 gevallen in een total loss en met 100km/h denk ik in 7 van de 10.

En robotaxi’s klinken leuk maar meer voor films als Fifth Element voorlopig.
Laat ze eerst dat autonoom rijden maar eens verbeteren want momenteel is het mijlenver weg nog. Phantom Brake problemen kost ze al jaren namelijk.
En ik zou persoonlijk altijd een privé bezit verkiezen boven een taxi dienst. Af en toe draven de idealen ook een beetje door :).
En als Tesla die auto’s niet gaat verkopen particulier doet een ander merk dat wel.

Overigens ook in verweer aan het gaan bij Tesla ivm de draagarm rekening voor de Model X:
https://www.autoweek.nl/a...slas-onder-de-loep-in-vs/

@TNJ je hebt geen beperking in aantallen op je dak? Dan zou ik het zo vol mogelijk leggen. Als salderen er helemaal afgaat komt er straks of iets anders of je kan accu’s gaan plaatsen want die zullen dan vanzelf in prijs gaan dalen. Kan je lekker opwekken en opslaan om lange tijd van het netwerk af te gaan :).

[Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 29-11-2020 13:47]

• TNJ
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 02-12 21:08

TNJ

Frugalite

Inspired schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:50:
[...]

Ook straks zonder salderen bedoel je? Dat is heel lastig. Anders gewoon aantal kilomters/gemiddelde verbruik en obv aantal zonnepanelen kiezen.
Tzt komt er dan natuurlijk een "dikke vinger naar de E.P.s" batterij.

Ik snap ook niet dat de installateurs dit niet meenemen in de opties. "Bent u van plan van heet gas af te gaan en een warmtepomp te nemen? Komt er voor de steeds heter wordende zomers een airco? Is uw volgende auto elektrisch? Vink de opties aan en de berekening wordt uitgebreid voor een gedetailleerde berekening."

Misschien iets om Auke Hoekstra en Urgenda op te attenderen. :)

• Deveon
  • Niet online
BlakHawk schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:34:
[...]

Ik vraag mij toch af of een robot taxi echt groot zou worden.

Ja de complete taxibranche kan er wel uit. Maar zou jij geen auto meer voor de deur kiezen en alleen maar per robotaxi verplaatsen?
Die tweede auto gaat er gelijk uit als robotaxi’s een mogelijkheid zijn. Met drie kinderen en wonen in de buitenwijk zie ik de primaire auto nog niet verdwijnen en betaal ik daar graag extra voor.

@GeeMoney De beta in de VS ziet er veel belovend uit en daar ligt de focus van het team. Het zal mij niet verbazen dat AP volledig voor de Amerikaanse markt ontwikkelt wordt en (nog) niet naar Europa gekeken wordt.

• STIMPPYYY
GeeMoney schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:19:
[...]

Waar haal je vandaan dat het verlagen van de maximum snelheid schadeherstellers brood kost? Dat lijkt mij een mooi broodje aap namelijk. Met 130km/h een klapper maken resulteerd in 9 van de 10 gevallen in een total loss en met 100km/h denk ik in 7 van de 10.

En robotaxi’s klinken leuk maar meer voor films als Fifth Element voorlopig.
Laat ze eerst dat autonoom rijden maar eens verbeteren want momenteel is het mijlenver weg nog. Phantom Brake problemen kost ze al jaren namelijk.
En ik zou persoonlijk altijd een privé bezit verkiezen boven een taxi dienst. Af en toe draven de idealen ook een beetje door :).
En als Tesla die auto’s niet gaat verkopen particulier doet een ander merk dat wel.

Overigens ook in verweer aan het gaan bij Tesla ivm de draagarm rekening voor de Model X:
https://www.autoweek.nl/a...slas-onder-de-loep-in-vs/

@TNJ je hebt geen beperking in aantallen op je dak? Dan zou ik het zo vol mogelijk leggen. Als salderen er helemaal afgaat komt er straks of iets anders of je kan accu’s gaan plaatsen want die zullen dan vanzelf in prijs gaan dalen. Kan je lekker opwekken en opslaan om lange tijd van het netwerk af te gaan :).
Kan best voorstellen dat 100 in minder ongelukken resulteert. Zo vreemd klinkt dat niet.

• GeeMoney
STIMPPYYY schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:02:
[...]

Kan best voorstellen dat 100 in minder ongelukken resulteert. Zo vreemd klinkt dat niet.
Bij 130 is hij total loss, dus geen enkel werk voor een schade hersteller.
Als je met 100 een klapper maakt is de kans kleiner op total loss en dus kans op werk.
Zonder bron en cijfers beschouw ik het als een broodje aap.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Hier in Nederland klagen ze al dat de maximumsnelheid verlaging de schadeherstellers ontzettend veel kost.
Bron? Vergeet niet dat de introductie van de verlaging naar 100km/u in de coronatijd was, veel minder verkeer, los van de maximumsnelheid, zorgt sowieso voor minder brokken.

• Deveon
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:28:
[...]

Bron? Vergeet niet dat de introductie van de verlaging naar 100km/u in de coronatijd was, veel minder verkeer, los van de maximumsnelheid, zorgt sowieso voor minder brokken.
https://www.autoblog.nl/n...stellers-veel-werk-190923

• pimk
STIMPPYYY schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:02:
[...]

Ik las ergens daat de schade voor de schadeherstellers vooral in glasreparaties zit.
Bij 130 km'h vliegen steentjes verder en sneller, jouw ruit komt ook sneller dichterbij, dus bij hogere snelheid grotere kans op ruitschade...

Zoiets?

• ybos
Je hebt in je scherm toch gewoon je totaalgebruik staan :?
Maar staar je daar niet op blind.

Over een paar jaar kan je niet meer salderen en lever je overdag volle bak terug aan het net terwijl je niet thuid bent, dan heeft het niet zoveel zin (meer).

• Smobbo
Ligt natuurlijk nogal aan je jaarlijkse KM’s en of je overdag kan laden.
Voor mij is het van 3500kWh naar 12.000kWh met EV gegaan.
Ik kijk nu naar zonnepanelen, maar ik krijg Max de helft van m’n jaarverbuik uit panelen. Allemaal theoretisch gedoe natuurlijk als je de EV alleen ‘s nachts kan opladen.

Ik schat dat ik hem zondag overdag tot 60-70% laad en dan dinsdag (mijn vrije dag) tot 90%, daarmee haal ik met normaal woon werk verkeer het weekend weer. Dan weer overdag vol laden.
Op deze manier hoop ik (als salderen afneemt) zoveel mogelijk van m’n panelenopbrengst in de EV te kunnen stoppen.

Overigens is dit niet echt een Tesla specifiek vraagstuk ;)

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 02-12 21:33
Jovanbff schreef op zondag 29 november 2020 @ 01:05:
[...]

Wat zou dat een droom zijn! Een werkende adaptive cruise control in een Tesla!
Ben je een smiley vergeten? In mijn beide Tesla's werkt adaptive cruise control altijd perfect.

• pimk
RichieB schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:19:
[...]

Ben je een smiley vergeten? In mijn beide Tesla's werkt adaptive cruise control altijd perfect.
Hmmm, bij mij ècht niet.
Zeker de ongeplande noodremacties op de snelweg als ik tegen de zon in onder een viaduct door rijdt :(
Had dan een laser toegevoegd ipv alleen een camera...

• Jovanbff
pimk schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:18:
[...]

Hmmm, bij mij ècht niet.
Zeker de ongeplande noodremacties op de snelweg als ik tegen de zon in onder een viaduct door rijdt :(
Dit soort zaken @RichieB. En nog een waslijst aan andere tacc problemen, bijvoorbeeld onjuiste borden herkenning, onjuiste weg herkenning, oude snelheden etc.

Maar daar heb ik verder al genoeg over gezegd in het model 3 forum.

In Bjorn’s woorden (spot-on bij 2:10 en 4:50 wat mij betreft) : YouTube: Tesla phantom braking

[Voor 11% gewijzigd door Jovanbff op 29-11-2020 21:06]

• Stef87
RichieB schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:19:
[...]

Ben je sarcastisch of meen je dit? :P

Nooit ingrepen gehad, spookremmen, stuuractie, inhouden, pingelen als er niets is...? Zenuwachtig/twijfelachtig afremmen/inhouden?

Ik heb het in meer of mindere mate (vaak niet té hinderlijk) altijd.

• Inspired
pimk schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:18:
[...]

Hmmm, bij mij ècht niet.
Hij heeft ook een radar hoor. Die gebruikt hij ook voor de langere afstand.

• RichieB
Stef87 schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:25:
[...]

Nooit ingrepen gehad, spookremmen,
Ja, dat gebeurt wel eens.. paar keer per jaar ofzo. Vind het niet heel hinderlijk.. en ik heb liever dat de auto een paar keer teveel remt dan 1 keer te weinig.
stuuractie, inhouden, pingelen als er niets is...? Zenuwachtig/twijfelachtig afremmen/inhouden?
Nee, dat herken ik allemaal niet. En ik rijd op de snelweg altijd met Autopilot aan. Navigate on Autopilot test ik af en toe wel eens maar vind ik nog te beperkt en behalve zelf de afslagen nemen nog te weinig toevoegen.

• stylezzz
[...]
Lol... ooit wel eens alfa romeo gereden (of fiat afgeleiden)? Daar liggen de draagarmen al klaar om te vervangen om de 2e grote beurt.... enig verschil is dat ze daar maar een paar tientjes kosten. Daarentegen verbaasd het me bij een tesla nog minder met dat koppel van een leopard tank...... verschrikkelijk overtrokken verhaal.

Italiaanse rommel zeg je? Google dan maar eens de passat 3b en 3c... duitse kwaliteitsdraagarmen? ;)

[Voor 7% gewijzigd door stylezzz op 29-11-2020 22:28]

SPECS

• GeeMoney
stylezzz schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:23:
[...]

Lol... ooit wel eens alfa romeo gereden (of fiat afgeleiden)? Daar liggen de draagarmen al klaar om te vervangen om de 2e grote beurt.... enig verschil is dat ze daar maar een paar tientjes kosten. Daarentegen verbaasd het me bij een tesla nog minder met dat koppel van een leopard tank...... verschrikkelijk overtrokken verhaal.

Italiaanse rommel zeg je? Google dan maar eens de passat 3b en 3c... duitse kwaliteitsdraagarmen? ;)
Verschrikkelijk overtrokken?
In China gaat het om alle Model S en Model X-en geleverd tot nu toe.
In Amerika is nu een klacht ingediend en onderzoek gestart om alle Model S-en en Model X-en tussen 2015 en 2017 na te kijken.
Ook in NL regent het klachten met de draagarmen. (Taxi Central Schiphol heeft het bij 7 op de 10 Model X-en aan de hand en ook de Model S-en hadden er last van maar zijn bijna allemaal omgeruild voor X-en).
Mijn vriend heeft de rekening gekregen voor alle draagarmen voor te vernieuwen nadat links geheel was afgebroken. Gelukkig bij het wegrijden van een parkeerplaats want met 130 op de snelweg kan dit serieuze gevolgen hebben.
(December 2017 Model X met 65k op de teller)

Het is geen middenarmsteuntje waarvan de bekleding loslaat :P .

[Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 30-11-2020 01:47]

• Stef87
stylezzz schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:23:
[...]

Sorry maar dit is weer zo’n typische roze bril /rookgordijn-verhaal.

Plaats iets kritisch over Tesla wat beter moet en er word weer gezegd/gedaan alsof het allemaal maar normaal is.... want “Maar kijk eens naar merk X,Y.Z..?!” Normaal is het écht niet.. Zelfs bij Renault (of Dacia) is de service en garantie veel beter.

Sowieso is een “slecht” rubber in een draadarm die kraakt misschien wél iets dat bij veel merken snel voor kan komen, maar eentje die onder de auto breekt zodat de auto gaat “buikschuiven” is (helaas) een Tesla X en S kwaal. (Feit: Terugroepactie is ergens op gebaseerd)

Als eerst ik heb jaar of 8 fulltime aan vrijwel alle merken auto’s gewerkt (ook Fiat Punto van 0km tot 125.000km gereden) vrijwel AL mijn vrienden werken nog steeds als autotechnicus (waaronder ook twee bij Tesla), in onze vrije tijd hebben wij het vaak nog over interessante verhalen, klanten en/of service problemen.

Tesla doet een hoop goed (ik heb leuke aandelen) maar die garantie, service en afhandeling bij de en hoop problemen is écht heel slecht en vaak onvergelijkbaar met andere autozaken....

Hoe komt dit misschien?.. Doet de Honda dealer iets niet goed (franchise, zelfstandig ondernemer) kan je nog hogerop iets naar Honda spelen. Bij garantiekwestie krijgt een zelfstandig dealer zelfs een vergoeding (uurloon en materiaal) bij Tesla moet dit uit eigen zak komen: het loont dus om men zo veel mogelijk eerst weg te sturen of dingen goedkoop/slecht op te lossen.

Tesla service zit heel vaak wekenlang volgeboekt, hoe denk je dat dit komt?? (Voorbeeld:) Vind je het normaal dat je in 1jaar zo’n 10-11 service bezoeken heb gehad en nog steeds niet klaar bent?

Het is jammer dat een hoop mensen zoals jij(?) dit (blijven) accepteren, ik snap jullie echt niet. Tesla is groot genoeg om hier (ten goede) grote verbeteringen te maken.

Wat mij betreft is het dus van groot belang dat de mensen die willen dat Tesla succesvol is en (blijft!) dit ook veroordelen en niet meer blijven bagatelliseren...
GeeMoney schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:41:
[...]).
Mijn vriend heeft de rekening gekregen voor alle draagarmen voor te vernieuwen nadat links geheel was afgebroken. Gelukkig bij het wegrijden van een parkeerplaats want met 130 op de snelweg kan dit serieuze gevolgen hebben.
(December 2017 Model X met 65k op de teller)

Het is geen middenarmsteuntje waarvan de bekleding loslaat :P .
Nu hopen dat het in NL ook nog onder garantie kan worden vervangen (en de draagarmen verbeterd zijn).

Nogmaals: Ik snap niet dat men dit maar normaal vind. In 2014 kon je nog zeggen “nieuwe autofabrikant” en “hebben nog geen winst” etc etc... Ondertussen is Tesla marktleider en komen ze in de S&P500(! Heb ik automatisch nog meer Tesla aandelen)

Als men zo’n auto koopt en je moet na 2j en maar 65.000km 4 draagarmen en uitlijning betalen a 2-3000€... Koop je er nooit meer een (en zijn kennissen ook niet als ze de verhalen horen).

[Voor 16% gewijzigd door Stef87 op 29-11-2020 23:21]

• stylezzz
Stef87 schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:14:
[...]

Sorry maar dit is weer zo’n typische roze bril /rookgordijn-verhaal.

Rant
Mooi staaltje zwart wit denken en mij woorden in de mond leggen vriend. Keur ik het ergens goed dat tesla een issue met de draagarmen heeft? Nope..... het enige wat ik wil zeggen is dat tesla hierin absoluut niet uniek is. Of willen we wat smeuïge verhalen over tsi motoren, dsg bakken, zogenaamd onderhoudsvrije distributiekettingen van de psa thp motoren gaan ophalen? Service? Als ik de verhalen over pon moet geloven hadden we 20 jaar geleden al afscheid genomen van vw in nederland.... in short, nee het hoort naar mijn mening niet dat draagarmen kapot gaan. Is tesla hierin uniek en daarmee rubbisch tov de rest? Nee, want die zijn geen haar beter.

SPECS

• RichieB
Stef87 schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:14:
[...]
Nogmaals: Ik snap niet dat men dit maar normaal vind.
[...]
Ik denk dat (in Nederland in ieder geval) een van de grote oorzaken is dat 90-95% van de Tesla's niet in bezit zijn van de berijders maar van een leasemaatschappij. Dan heb je gewoon een veel minder sterke positie om problemen opgelost te krijgen. Je moet dan je leasemaatschappij er op aanspreken die dan weer het probleem door Tesla op moet laten lossen. Als berijder je bij een SeC gaan beklagen werkt kennelijk niet goed. Of Tesla berijders bewust anders behandelt dan eigenaren weet ik niet.. maar ik heb alleen maar goede service ervaringen bij Tesla.

• Jovanbff
RichieB schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:51:
[...]

Ja, dat gebeurt wel eens.. paar keer per jaar ofzo. Vind het niet heel hinderlijk.. en ik heb liever dat de auto een paar keer teveel remt dan 1 keer te weinig.

[...]

Nee, dat herken ik allemaal niet. En ik rijd op de snelweg altijd met Autopilot aan. Navigate on Autopilot test ik af en toe wel eens maar vind ik nog te beperkt en behalve zelf de afslagen nemen nog te weinig toevoegen.
Dan hebben we denk ik een andere definitie van perfect ;)

Bij mij heeft ie een flinke phantombreak zo’n 2x per 100 km (Bjorn zegt hij elke 10-20km, dat vind ik extreem).
Dat zijn de ECHT nare dingen als voorbeeld:
1. A27 naar het zuiden, dan op de rechter rijstrook langs knooppunt Hilversum. Daar zet ie de cruise control vrolijk opeens op 80 km/h waar je 120 km/h mag

Iets doen wat ie niet hoort te doen en dus afremt, doet ie ongeveer elke 5-10km. Dat zijn ook kleinere dingetjes, wat voorbeelden ter illustratie:
1. Van de N205 de A9 op richting Schiphol. Daar schiet ie een paar 100 meter naar 130 km/h (wat daar niet mag), om vervolgens weer terug naar 100 km/h te springen
2. A10 naar zuiden na Coen tunnel en A10 aanhouden. Doet ie alsof je van weg wisselt en gaat dus terug in snelheid
3. Zelfde als 2. Op A1 blijven bij knooppunt met A6. Waar hij ook nog weleens wil remmen voor mensen links van de blokmarkering

[Voor 7% gewijzigd door Jovanbff op 30-11-2020 11:43]

• Deveon
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:22:
[...]

Ik denk dat (in Nederland in ieder geval) een van de grote oorzaken is dat 90-95% van de Tesla's niet in bezit zijn van de berijders maar van een leasemaatschappij. Dan heb je gewoon een veel minder sterke positie om problemen opgelost te krijgen. Je moet dan je leasemaatschappij er op aanspreken die dan weer het probleem door Tesla op moet laten lossen. Als berijder je bij een SeC gaan beklagen werkt kennelijk niet goed. Of Tesla berijders bewust anders behandelt dan eigenaren weet ik niet.. maar ik heb alleen maar goede service ervaringen bij Tesla.
Voor dat laatste moet je even een paar taxi chauffeurs aanspreken op Schiphol ;) Verder denk ik niet dat het aantal geleasde Tesla's zo hoog ligt. Met de gegarandeerde restwaarde op Financial lease is het juist veel interessanter voor een ondernemer om die weg te in te gaan. Een leasemaatschappij is enkel een extra tussenpersoon die weinig toevoegt. Het uitpersen van dealers voor aanschaf en onderhoud kunnen ze bij Tesla wel vergeten dus ze kunnen daar hun kosten niet uit halen.

Voor personeel zou ik wel altijd een leasemaatschappij aan raden, je wilt als werkgever geen gezeur met de vele klachten bij Tesla en dan verwijs je gewoon naar de leasemaatschappij. Als het zo hoog oploopt kom je waarschijnlijk bij een leasemaatschappij makkelijker van de probleem-Tesla af. Tesla Nederland heeft echt niets in te brengen bij de internationale organisatie.

• mazzoop80
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 12:14
RichieB schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:22:
[...]

Ik denk dat (in Nederland in ieder geval) een van de grote oorzaken is dat 90-95% van de Tesla's niet in bezit zijn van de berijders maar van een leasemaatschappij.
Ik denk dat je het fout hebt qua aanname dat er veel via leasemaatschapij wordt geleased.

Zeker voor de S en X'en is auto op bedrijfsnaam zetten al dan niet met een financial lease erg gunstig.

• mazzoop80
Deveon schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:00:
[...]

Een leasemaatschappij is enkel een extra tussenpersoon die weinig toevoegt. Het uitpersen van dealers voor aanschaf en onderhoud kunnen ze bij Tesla wel vergeten dus ze kunnen daar hun kosten niet uit halen.

Voor personeel zou ik wel altijd een leasemaatschappij aan raden, je wilt als werkgever geen gezeur met de vele klachten bij Tesla.
Ik zie (persoonlijk) geen enkele toevoeging om gebruik te maken van een leasemaatschapij voor een Tesla.

• RichieB
mazzoop80 schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:51:
[...]
Ik denk dat je het fout hebt qua aanname dat er veel via leasemaatschapij wordt geleased.

Zeker voor de S en X'en is auto op bedrijfsnaam zetten al dan niet met een financial lease erg gunstig.
Tuurlijk is het gunstig, maar hoeveel bedrijven hebben even een ton (eigen vermogen of leencapaciteit) over om een auto mee aan te schaffen? Bovendien is meer dan de helft van de verkochte Telsa's een Model 3. Dat zijn voornamelijk loonslaven die opeens een kekke EV konden leasen.

• mazzoop80
RichieB schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:22:
[...]

Tuurlijk is het gunstig, maar hoeveel bedrijven hebben even een ton (eigen vermogen of leencapaciteit) over om een auto mee aan te schaffen?
Zelfs bedrijven die tonnen over hebben nemen een financial lease omdat dat toch erg gunstig is (met het juiste rente tarief valt het goed zeg maar en hou je cash om ergens te investeren waar nodig)

Leencapaciteit is relatief maar geen probleem meestal, ik dacht ook altijd dat je aan vele voorwaarden en cijfers moet voldoen, maar dat is lang niet zo, zie het zo; het risico is bij de afnemer, niet de gever.

• BeefHazard
mazzoop80 schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:16:
[...]

Zelfs bedrijven die tonnen over hebben nemen een financial lease omdat dat toch erg gunstig is (met het juiste rente tarief valt het goed zeg maar en hou je cash om ergens te investeren waar nodig)

Leencapaciteit is relatief maar geen probleem meestal, ik dacht ook altijd dat je aan vele voorwaarden en cijfers moet voldoen, maar dat is lang niet zo, zie het zo; het risico is bij de afnemer, niet de gever.
Veel bedrijven outsourcen de operationele zaken (laadpassen regelen, bandenwissels, selecteren / uitknijpen garages voor simpel onderhoud, verzekeringen etc) graag omdat ze zich liever bezig houden met hun core business. Financial lease lijkt logisch, maar veel bedrijven willen zich helemaal niet bezighouden met al die randzaken. Dan is operational bij een leasemij veel nuttiger en daar kiezen er echt een boel voor.

• pimk
Inspired schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:32:
[...]

Hij heeft ook een radar hoor. Die gebruikt hij ook voor de langere afstand.
Blijkbaar werkt dat dan niet briljant.
Wat ik nog steeds mis is begrip voor de spookremacties. Laat dan op dat grote scherm zíen waar het gevaar ligt... 7(8)7

• annespruit1980
pimk schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:10:
[...]

Blijkbaar werkt dat dan niet briljant.
Wat ik nog steeds mis is begrip voor de spookremacties. Laat dan op dat grote scherm zíen waar het gevaar ligt... 7(8)7
Wat mij bij de mijne in het begin erg verraste was het feit dat als er in de weg een niet heel flauwe bocht zit ( als ik achter een wat langzamere voorganger zit op afstand 7 ), de auto erg gaat versnellen als die voorligger de bocht om is ( dus niet meer zichtbaar voor de CC ) en dan heel erg afremt als ik ook de bocht om ben.
Zou van mij toch wat anders mogen ( b.v. niet als een idioot gaan versnellen ).
En hij staat op chill bij mij, niet op standaard.
En af en toe ook heel erg remmen als er een wat minder standaard situatie is.
Meestal iets met een bocht.......
Pagina: 1 ... 23 24 25 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True