Het grote Tesla topic - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 66 67 Laatste
Acties:

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Card Nox schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:33:
@Roenie, instappen en je rond laten rijden, heerlijk. Plus ik geloof dat FSD zal zorgen voor minder ongelukken.
Dan kun je toch ook een Uber nemen? Dan heb je nog iemand om tegen aan te kletsen ;)
Fire69 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:41:
...Oprechte vraag: waarom wil je dat zo graag niet?

Als het goed werkt heb je de keuze, je gebruikt het of je gebruikt het niet.
Of je gebruikt het enkel voor lange saaie ritten. Genoeg use cases te bedenken.
Omdat het aardig wat geld kost. En omdat je de dan niet zelf kunt rijden. En sjansen met die leuke vrouw in de file wordt ook lastig ;)

Maar waarom wil jij het dan? Voor de saaie ritten? Dan kun je toch AP gebruiken?

Laat ik het zo zeggen, dat het over een x aantal jaren standaard is op veel auto;s en ook in verschillende landen met verschillende soorten wegen goed werkt snap ik best. Maar die focus op het zo snel mogelijk invoeren begrijp ik simpelweg niet als je kijkt naar wat het kost. Geef het tijd denk ik dan.

Ik heb een beetje de indruk dat het vooral met het hoge gadget gehalte te maken heeft. Dat is voor de één al reden genoeg misschien. Nu moet ik zeggen dat er momenten zijn dat ik ook niet zoveel zin heb in een lange saaie rit op de snelweg, maar dan is AP afdoende. Zoveel mensen, zoveel wensen wellicht?

[ Voor 24% gewijzigd door Roenie op 01-11-2025 13:21 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:29
Roenie schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:18:
[...]
Omdat het aardig wat geld kost. En omdat je de dan niet zelf kunt rijden. En sjansen met die leuke vrouw in de file wordt ook lastig ;)
- Het kost enkel geld als je dat zelf wil?
- Je kan nog steeds zoveel zelf rijden als je zelf wil
- Je kan net meer 'sjansen' (heb ik als Belg moeten Googlen :P ) aangezien je niet meer op de baan moet letten
Maar waarom wil jij het dan? Voor de saaie ritten? Dan kun je toch AP gebruiken?
Voor de saaie ritten, voor als je een glas te veel op hebt, als je ziek bent, noem maar op, ...
FSD kan je helemaal niet vergelijken met AP. Kan jij met AP op je oprit vertrekken en bij je bestemming toekomen zonder één keer je stuur aan te raken?
Laat ik het zo zeggen, dat het over een x aantal jaren standaard is op veel auto;s en ook in verschillende landen met verschillende soorten wegen goed werkt snap ik best. Maar die focus op het zo snel mogelijk invoeren begrijp ik simpelweg niet als je kijkt naar wat het kost. Geef het tijd denk ik dan.
Snel? Ze zijn er al 10 jaar mee bezig :P
En zoals gezegd, het kost je niks als je dat niet wil.
[...]
Zoveel mensen, zoveel wensen wellicht?
Inderdaad, dus hier vragen waarom mensen het eigenlijk willen heeft niet zo veel nut :)

• Roenie
  • Niet online
Fire69 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:47:
[...]

- Het kost enkel geld als je dat zelf wil?
- Je kan nog steeds zoveel zelf rijden als je zelf wil
- Je kan net meer 'sjansen' (heb ik als Belg moeten Googlen :P ) aangezien je niet meer op de baan moet letten

[...]

Voor de saaie ritten, voor als je een glas te veel op hebt, als je ziek bent, noem maar op, ...
FSD kan je helemaal niet vergelijken met AP. Kan jij met AP op je oprit vertrekken en bij je bestemming toekomen zonder één keer je stuur aan te raken?

[...]

Snel? Ze zijn er al 10 jaar mee bezig :P
En zoals gezegd, het kost je niks als je dat niet wil.

[...]

Inderdaad, dus hier vragen waarom mensen het eigenlijk willen heeft niet zo veel nut :)
Het voelt een beetje alsof je je aangevallen voelt of zo. Dat was in ieder geval niet mijn bedoeling.

Tja aan mijn stuur moeten zitten dat vind ik helemaal niet erg. Als je dat niet wil dan kun je voor het er is beter met een uber om al die voordelen te hebben.

En of het nut heeft om te vragen is uiteraard een persoonlijke mening. Ik wil het gewoon proberen te begrijpen omdat het vanuit mijn interesses zo anders is dan wat ik zelf zou kiezen.

• Fire69
Roenie schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:58:
[...]
Het voelt een beetje alsof je je aangevallen voelt of zo. Dat was in ieder geval niet mijn bedoeling.
Nee hoor! Sorry als het zo overkwam :)
Tja aan mijn stuur moeten zitten dat vind ik helemaal niet erg. Als je dat niet wil dan kun je voor het er is beter met een uber om al die voordelen te hebben.
Ik rijd ook gewoon graag zelf. Maar bvb 1500km snelweg rijden voor vakantie moet leuk zijn als je helemaal niks hoeft te doen. :)
AP is hiervoor niet geschikt, je moet nog steeds constant zelf van rijvak wisselen (tenzij je asociaal midden of links blijft plakken).
En of het nut heeft om te vragen is uiteraard een persoonlijke mening. Ik wil het gewoon proberen te begrijpen omdat het vanuit mijn interesses zo anders is dan wat ik zelf zou kiezen.
Blijkbaar verschillen jouw interesses van de mijne. Daarom is het goed dat ze FSD ontwikkelen maar je niet verplichten om het te kopen :)

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:18

World Citizen

FreeReef.nl

Ben ik van het padje of laat het dashboard in een S ineens horizontale lijnen op de weg zien?

Ik heb de laatste update nog niet gedraaid maar ik zag gisteren horizontale lijnen in mijn dashboard scherm. Dus strepen die over de weg staan bij bv een stoplicht.

Het kan goed altijd al zijn geweest maar ik herkende het niet.

FreeReef.nl

• Who Am I?
  • Laatst online: 17:27
World Citizen schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:28:
Ben ik van het padje of laat het dashboard in een S ineens horizontale lijnen op de weg zien?

Ik heb de laatste update nog niet gedraaid maar ik zag gisteren horizontale lijnen in mijn dashboard scherm. Dus strepen die over de weg staan bij bv een stoplicht.

Het kan goed altijd al zijn geweest maar ik herkende het niet.
Is al zeker 1-2 maanden het geval😊

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:02
Sinds een paar dagen maakt mijn 2018 Model S een raar geluid: hoge piepjes. Viel me eerst op toen ik langzaam door een straat reed, maar toen ik geparkeerd was en wegliep deed hij het ook. Het zijn korte, hoge piepjes. Beetje zoals van een alarm. Of nee, een rookmelder achtig geluid?

• _Anvil_
Who Am I? schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:14:
[...]

Is al zeker 1-2 maanden het geval😊
Was mij ook niet opgevallen hoor :*)

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:28
_Anvil_ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:47:
Sinds een paar dagen maakt mijn 2018 Model S een raar geluid: hoge piepjes. Viel me eerst op toen ik langzaam door een straat reed, maar toen ik geparkeerd was en wegliep deed hij het ook. Het zijn korte, hoge piepjes. Beetje zoals van een alarm. Of nee, een rookmelder achtig geluid?
Licht aanlopende remmen? Het huidige kille weer met hoge luchtvochtigheid helpt ook niet. Op een rustig stuk weg eens een paar keer goed remmen en kijken of het geluid weg is?

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:01
chielmi schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:48:
[...]

Licht aanlopende remmen? Het huidige kille weer met hoge luchtvochtigheid helpt ook niet. Op een rustig stuk weg eens een paar keer goed remmen en kijken of het geluid weg is?
Tijdens parkeren? Lijkt me sterk dat je dan de remmen hoort.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-01 19:52
Zit er misschien een GPS tracker in waarvan de batterij leeg is? Anders zou ik gewoon een service afspraak maken en dan mogen zij het uitvogelen.

All-electric.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:00
Telefoon in de auto laten liggen? Of hond in de auto zonder huisdier mode. Kan kan de piepjes bij het weglopen verklaren. Zat in de laatste update

• Who Am I?
Heb je iets zwaars zoals een kinderstoel op de passagiersstoel staan?

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• karel_G_1981
Ben trouwens zeer content met de supercharge prestaties van de catl 6m 64 kWh lfp , vandaag in Meerkerk van 19-95% in 32 minuten . Boven verwachting bleef de laad snelheid best redelijk. Voor het eerst dat ik wat heb doorgeladen bij een supercharger omdat ik wat gegeten had daar. Meestal stop ik tot ik genoeg heb om m’n bestemming te bereiken. (Of als hij ter valt <100kw) Zelfs bij 95% zat hij nog op 35 kw en terugval was mooi geleidelijk. Had veel scherper verwacht bij hoge soc .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rI1gWE7crjURp82okIraBGb_J0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WsdtXYKvqIOIuhTH3cCQU4h.jpg?f=fotoalbum_large

• _Anvil_
Who Am I? schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:57:
[...]

Heb je iets zwaars zoals een kinderstoel op de passagiersstoel staan?
Dank, maar dat is een ander geluid. En dit is aan de buitenkant. Ik gok iets met de camera's of bewegingsdetectie buiten. Gisteren stond ik een tijdje voor het station geparkeerd en ging hij ook op random momenten die piepjes geven. Klinkt als een rookmelder waarvan de batterij vervangen moet worden.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:58

knakworst

Get more sats!

Fire69 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:41:
[...]

En zo verspreidt je dus misinformatie ;)
FSD in Amsterdam
Behalve dat die auto ook continu 30 km per uur over drempels rijdt, en aarzelt, is het op zich indrukwekkend. Dit is wel HW4. HW3 waar ik persoonlijk ervaring mee heb, zit vast op versie 12. Dan weet je gewoon dat FSD nog heel ver weg is. Maar ook op die versie is het al jaren beloofd, terwijl die nog niet eens doorheeft wanneer een voetgangers- of fietsersstoplicht op groen springt :z

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 14:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ben net terug van een demoritje met supervised FSD in Düsseldorf.
Ik denk dat iedereen de filmpjes wel gezien heeft, maar het zelf ervaren is toch iets speciaals. Ik kan alleen maar zeggen: dit is klaar voor introductie, geen twijfel daaraan. Stoppen voor voetgangers, busjes die op de weg geparkeerd staan om iets af te leveren, alles gewoon zonder enig probleem.
Ik kan zelf niet beter rijden. Het is dus ook onvergelijkbaar met hoe de AP die wij nu op de auto hebben reageert. Je moet dat niet als referentie nemen en denken "ja maar...". Alle kleine onhebbelijkheden van die AP zit gewoon niet in FSD.

Als ze in Nederland die testritten aanbieden kan ik iedereen die twijfelt aanraden om het te gaan ervaren. En als je het zo ervaart snap je niet wat de bureaucratische drempels zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:52
Maasluip schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:41:
Ik denk dat iedereen de filmpje wel gezien heeft, maar het zelf ervaren is toch iets speciaals. Ik kan alleen maar zeggen: dit is klaar voor introductie, geen twijfel daaraan. Stoppen voor voetgangers, busjes die op de weg geparkeerd staan om iets af te leveren, alles gewoon zonder enig probleem.
Ik kan zelf niet beter rijden. Het is dus ook onvergelijkbaar met hoe de AP die wij nu op de auto hebben reageert. Je moet dat niet als referentie nemen en denken "ja maar...". Alle kleine onhebbelijkheden van die AP zit gewoon niet in FSD.

Als ze in Nederland die testritten aanbieden kan ik iedereen die twijfelt aanraden om het te gaan ervaren. En als je het zo ervaart snap je niet wat de bureaucratische drempels zijn.
Ik ben heel erg benieuwd maar wil me niet lekker maen (hw3 :( )

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:07
Maasluip schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:41:
Ik denk dat iedereen de filmpje wel gezien heeft, maar het zelf ervaren is toch iets speciaals. Ik kan alleen maar zeggen: dit is klaar voor introductie, geen twijfel daaraan. Stoppen voor voetgangers, busjes die op de weg geparkeerd staan om iets af te leveren, alles gewoon zonder enig probleem.

Iets voor een artikel op de fp?

https://wren.co/join/Devian

• karel_G_1981
Devian schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:24:
[...]

Iets voor een artikel op de fp?
Goed idee!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:22

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-01 13:40
Malfunctions schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:32:
[...]

Ik denk dat je heel blij mag zijn met de grondige aanpak van de EU op een hele hoop vlakken. FSD in Europa is heel moeilijk omdat ons wegennet heel anders is dan dat in de VS. FSD kan helemaal niet omgaan met de smalle straten die we hier hebben. Simpel voorbeeld, in een straat grenzend aan de mijne wordt aan 1 kant geparkeerd. Die parkeerstrook wordt onderbroken door de inrit van enkele wooncomplexen. Bij tegenliggers moet je dus op elkaar wachten ter hoogte van die inritten zodat je elkaar kunt passeren. Dat gaat FSD nooit kunnen/snappen.

Om het over AI in de auto nog maar niet te hebben. Ik wil het iig niet.
Toch jammer dat ze dan niet de voet dwars hebben gezet toen de vermaledijde richtingaanwijzerknoppen ingevoerd werden.
Want ook dat werkt anders in USA dan hier (hieperdepiep, weer een minirotonde...)
Of de onveilige situatie die nu ontstaat omdat werkelijk iedereen de snelheidswaarschuwing zo snel mogelijk (maar wel rijdend) uit wil zetten.

Maar ze doen ook vast veel wèl goed...

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:16
pimk schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:15:
[...]

Toch jammer dat ze dan niet de voet dwars hebben gezet toen de vermaledijde richtingaanwijzerknoppen ingevoerd werden.
Want ook dat werkt anders in USA dan hier (hieperdepiep, weer een minirotonde...)
Of de onveilige situatie die nu ontstaat omdat werkelijk iedereen de snelheidswaarschuwing zo snel mogelijk (maar wel rijdend) uit wil zetten.

Ferrari was er eerder mee en voor Europese producenten hebben ze nu eenmaal een zwak.

• karel_G_1981
pimk schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:15:
[...]

Haha ja idd die snelheids waarschuwing , wat een onzinnige regel is dat , dat je die elke keer opnieuw moet uitzetten (tijdens het rijden) . de richtingaanwijzerknoppen ben ik inmiddels aan gewend , maar hier had de regulator idd wel iets van mogen vinden. Het lijkt totale willekeur en absoluut geen kunde of logica. In de VS zijn dit soort zaken toch stukje beter geregeld.

• pimk
Maurice- schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:35:
[...]

Ferrari was er eerder mee en voor Europese producenten hebben ze nu eenmaal een zwak.
Good to know.
Het is opeens een stuk minder dom/irritant/nodeloos complex ;-)

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:31:
Linksextremisten hebben een brandbomaanslag op de stroomtoevoer van GF4 in Berlijn gedaan.

https://www.tagesspiegel....h-in-berlin-11313151.html

[...]

Ik doe maar een enorme whataboutism, waarom Tesla, waarom niet BMW of de bruinkoolcentrales.
De Vulkangruppe heeft vandaag weer toegeslagen. De stroomvoorziening voor een deel van Berlijn is waarschijnlijk voor de komende 5 dagen "kaput".
NEUJAHRSGRÜßE 2026. NUR MUT!

Wir können uns die Reichen nicht mehr leisten.
Wir können das Ende der imperialen Lebensweise einleiten.
Wir können den Raubbau an der Erde stoppen.
In der Gier nach Energie wird die Erde ausgelaugt, ausgesaugt, verbrannt, geschunden, niedergebrannt, vergewaltigt, zerstört. Ganze Regionen werden unter der Hitze unbewohnbar gemacht. Sie verbrennen einfach. Oder Lebensräume verschwinden unter den Fluten bei Überschwemmungen oder aufgrund des steigenden Meeresspiegels.
Fossile Kraftwerke abschalten ist Handarbeit. Nur Mut.
Wir wissen, wir müssen diese Zerstörung unterbrechen. Wir wissen, wir sind nicht alleine. Gebt die Hoffnung auf eine Welt nicht auf, in der das Leben Platz hat und nicht die Gier nach Geld, Macht und Zerstörung.
https://www.spiegel.de/pa...5b-42ec-a872-40d23f3061ff

https://www.tagesspiegel....g-in-berlin-15100260.html

• karel_G_1981
Hoi welke krik raden jullie aan voor de model 3? Ik ben bang dat ik een verkeerde koop. Ik heb al van die krikdoppen gekocht.

• Fire69
karel_G_1981 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:50:
Hoi welke krik raden jullie aan voor de model 3? Ik ben bang dat ik een verkeerde koop. Ik heb al van die krikdoppen gekocht.
duderuud in "Tesla Model 3 & Y Accessoires"

[ Voor 3% gewijzigd door Fire69 op 04-01-2026 19:46 ]

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ik heb niets te klagen waar ik dat wel een beetje had verwacht. Met een gewicht van 2.3 Ton dacht ik wel vaker tegen wat natuurwetten aan te lopen, maar dat valt mee. (Ik rij wel echt als een oude sok).

Chill mode en in mijn geval 4 wiel aandrijving is heerlijk. Wegrijden is nog geen enkele keer een probleem geweest. Ook niet uit een vak waar bergen sneeuw ligt.

Ik ben dus benieuwd of iemand de "Slip Start" functie heeft moeten gebruiken. Ik zit allemaal te hopen dat ik het eens een keer nodig heb, maar helaas.

Wel een dingetje wat een beetje een dingetje is.....
(de mijne komt met gratis laden, en dat is wel heeel erg fijn nu.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eWQ_6wFNDqRV1xpGKkBdEK-uXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2s0T22Z4PilRfrZ9FMZJL4WV.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

• karel_G_1981
World Citizen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:29:
Ik heb niets te klagen waar ik dat wel een beetje had verwacht. Met een gewicht van 2.3 Ton dacht ik wel vaker tegen wat natuurwetten aan te lopen, maar dat valt mee. (Ik rij wel echt als een oude sok).

Chill mode en in mijn geval 4 wiel aandrijving is heerlijk. Wegrijden is nog geen enkele keer een probleem geweest. Ook niet uit een vak waar bergen sneeuw ligt.

Ik ben dus benieuwd of iemand de "Slip Start" functie heeft moeten gebruiken. Ik zit allemaal te hopen dat ik het eens een keer nodig heb, maar helaas.

[Afbeelding]
Met de rwd en zomerbanden heb ik de slip start al wel een paar keer moeten gebruiken 😋Ik zit ook met dit weer en lichte vorst nog op een keurige 127 wh/km met mijn 2025 m3 rwd. Alle bij precondition naar een supercharger gaat het verbruik hard omhoog (deze rit naar gemiddeld 179) . (Ritten van gisterenavond met en supercharger tussendoor)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMb-8Gpaaxd52GW0NXOwY5uY6LE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gw7NmoSHFAOBKGfpej1IVHVL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8o86G2VkShONZfURux9XgdbzDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbm4y8MWuoOn5HVaksOb9e8M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door karel_G_1981 op 08-01-2026 12:45 ]

• Who Am I?
Hier ook een bijzonder hoog verbruik met het koude weer. Wel vooral veel korte ritten van max 30min. Dat helpt niet. Bij lange ritten warmt alles lekker op en rijdt hij een stuk efficiënter. Wel heel erg blij met AWD en all season banden. Ligt als een dijk op de weg. Slipstart niet nodig gehad. Verder gewoon voorzichtig rijden en geen gekke dingen doen zoals plotseling remmen en scherpe stuurbewegingen maken.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

[Afbeelding]
Je accu is zelfs al een beetje warm. Jij had toch (ook) een 75d? Ik heb de boordcomputer zelf op 25km staan maar kwam van de week ook op 380Wh/km na een km of 5. Ik denk dat als ik hem op 10 had gezet ik dezelfde waardes als jij zal hebben. Als accu en auto op temperatuur zijn zal je weer meer normale waardes hebben heb ik ondervonden. Maar met planken in Duitsland schiet ie ook richting de 400Wh/km. :P

Ik heb de auto sinds augustus 2024 en nu 40000km erop zitten en mijn vriendin en ik rijden erin en we hebben een gemiddeld verbruik van 203Wh/km.

Maar ja, ook gratis Superchargen, altijd netjes voorverwarmen en bij hoge uitzondering anders laden dus wat maakt het uit. :P

Ohw ja, slip start niet gebruikt. Heb op een verlaten parkeerterrein wel even gekeken wat er gebeurde maar je moet toch wel gek doen om wil je de kont om krijgen. Terwijl ik zomerbanden heb... :$

[ Voor 7% gewijzigd door pjot1 op 08-01-2026 16:40 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ik heb een 100D. De foto is van maandag. Toen reed ik 10km file en kreeg ik er dit uit. Hard rijden is inderdaad net zo funest. Ik zet hem meestal op 10km omdat ik dan een beetje directe feedback heb. Vooral als ik toch eens extra stroom geef en meteen zie dat ik dit beter niet kan doen als ik niet om de 5 dagen bij de lader wil staan.

Ik heb 1 bocht gehad in de woonwijk waar de achterkant begon te glijden. Ik reed zacht dus het was wellicht 50cm uitbreken, maar ik wist meteen dat ik maar beter rustig bochten in en uit kan sturen. Bij mij gaat de achterkant wel om de voorwielen heen. De voorwielen bleven verdacht goed in lijn.

Er is ook nog Range Mode, maar die durfde ik niet aan te zetten. Dat lijkt me ook niet de bedoeling. Bij Range Mode gaat er wat minder naar de achterwielen en wat meer naar de voorwielen. Dat leek me niet handig met sneeuw. Ik dacht dat maximaal 4 wielaandrijving handiger was.

Ergens een beetje gaan slippen heb ik overwogen, maar het leven is zo heerlijk zonder schade en gezeur over dekking. Toch maar niet gedaan dus.

Wel maandag ook de spiegels vastgevroren. Die heb ik toch maar een tik gegeven waarna ze het weer deden.

FreeReef.nl

• pjot1
  • Niet online
World Citizen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:57:
Ik heb een 100D. De foto is van maandag. Toen reed ik 10km file en kreeg ik er dit uit. Hard rijden is inderdaad net zo funest. Ik zet hem meestal op 10km omdat ik dan een beetje directe feedback heb. Vooral als ik toch eens extra stroom geef en meteen zie dat ik dit beter niet kan doen als ik niet om de 5 dagen bij de lader wil staan.

Ik heb 1 bocht gehad in de woonwijk waar de achterkant begon te glijden. Ik reed zacht dus het was wellicht 50cm uitbreken, maar ik wist meteen dat ik maar beter rustig bochten in en uit kan sturen. Bij mij gaat de achterkant wel om de voorwielen heen. De voorwielen bleven verdacht goed in lijn.

Er is ook nog Range Mode, maar die durfde ik niet aan te zetten. Dat lijkt me ook niet de bedoeling. Bij Range Mode gaat er wat minder naar de achterwielen en wat meer naar de voorwielen. Dat leek me niet handig met sneeuw. Ik dacht dat maximaal 4 wielaandrijving handiger was.

Ergens een beetje gaan slippen heb ik overwogen, maar het leven is zo heerlijk zonder schade en gezeur over dekking. Toch maar niet gedaan dus.

Wel maandag ook de spiegels vastgevroren. Die heb ik toch maar een tik gegeven waarna ze het weer deden.
Range mode en chill mode vind ik ook onzin. Als je je gasstroompedaal niet goed kan doseren ben je rijbewijs waard. :P

Ja, dan merk je dat er meer vermogen naar de achterwielen gaat. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de S alleen achterwielaandrijving heeft en zodra deze begint te slippen of als er meer vermogen gevraagd wordt de voorwielaandrijving ingeschakeld wordt. Maar of dat klopt? :?

Kijk uit met je spiegel! Ik stootte mn hoofd tijdens het schoonmaken, pjot1 in "Het grote Tesla topic - deel 3"
Er zit een plastic tandwieltje of iets dergelijks wat slijt en door ouderdom hard wordt. Hierdoor kan je hetzelfde euvel krijgen als ik. Overigens wel mooi om te zien dat Tesla verder wel goede materialen gebruikt; verschil in spiegelglas of kunststof is niet ze zien terwijl er toch 9 jaar verschil in zit. :)

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:14
[Afbeelding]
Wow, komende van een 2019 M3 LR RWD vond ik 230Wh/km al veel bij mijn huidige 2020 S LR Dual motor :-) Vandaag zo rond de 200 Wh/km (100 km/h over 50 km) maar de verwarming (geen warmtepomp helaas, net als de 2019 M3) hakt er altijd wel in.

Gistermiddag de auto uit de sneeuw bevrijd met de stoffer want LTE was weer eens niet actief :( Maar ondertussen de verwarming flink aangezet en de koude handen daarna kunnen warmen aan het warme stuur.

• _Anvil_
Probleem is vanzelf weer verdwenen, sofware glitch is mijn theorie.

Met de sneeuw wel een nieuw ding nu: van de leasemaatschappij mochten mijn achterbanden nog niet vervangen worden (zomerbanden met tegen de 3mm profiel nog, maar 7 jaar oud volgens de DOT code zag ik) . Voor heb ik nu echter nieuwe all season banden.

In gladde bochten breekt mn achterkant nu dus uit 8)7

Mbv chill modus en een fluwelen rechtervoetje gaat het wel, dus verder kan ik er weinig aan doen toch? Volgens mij is het niet mogelijk de achterste motor uit te zetten?

Functie niet hoeven gebruiken, de 4x4 is inderdaad perfect om de straat uit te komen. Luchtvering hoogste stand ivm sneeuwhopen :)

[ Voor 23% gewijzigd door _Anvil_ op 09-01-2026 10:12 ]

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:22
snip, linkdump / referral

[ Voor 103% gewijzigd door We Are Borg op 16-01-2026 12:42 ]

• RonJ
_Anvil_ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:08:
[...]

Probleem is vanzelf weer verdwenen, sofware glitch is mijn theorie.

Met de sneeuw wel een nieuw ding nu: van de leasemaatschappij mochten mijn achterbanden nog niet vervangen worden (zomerbanden met tegen de 3mm profiel nog, maar 7 jaar oud volgens de DOT code zag ik) . Voor heb ik nu echter nieuwe all season banden.

Mbv chill modus en een fluwelen rechtervoetje gaat het wel, dus verder kan ik er weinig aan doen toch? Volgens mij is het niet mogelijk de achterste motor uit te zetten?

[...]

Functie niet hoeven gebruiken, de 4x4 is inderdaad perfect om de straat uit te komen. Luchtvering hoogste stand ivm sneeuwhopen :)
Dat is met 6mm pilot alpin’s momenteel ook zo hoor. Het is in de rustige, ongepekelde straatjes gewoon spekglad, natuurlijk breekt een achterwiel-biased auto dan een beetje uit in de bocht. Ik vind dat juist leuk en vind de awd maar erg saai tov een rwd met dit weer.

Jouw combinatie met semi slicks achter ;) maakt het er natuurlijk niet beter op, maar denk niet dat je met nieuwe achterbanden ineens op rails rijdt op een laag ijs of papsneeuw.

De aandrijfbalans verstellen (dus ook achter motor uitzetten) kan alleen in track mode, dus in een plaid of 3/Y performance.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 09-01-2026 11:19 ]

All-electric.

• _Anvil_
RonJ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:18:
[...]

Dat is met 6mm pilot alpin’s momenteel ook zo hoor. Het is in de rustige, ongepekelde straatjes gewoon spekglad, natuurlijk breekt een achterwiel-biased auto dan een beetje uit in de bocht. Ik vind dat juist leuk en vind de awd maar erg saai tov een rwd met dit weer.

Jouw combinatie met semi slicks achter ;) maakt het er natuurlijk niet beter op, maar denk niet dat je met nieuwe achterbanden ineens op rails rijdt op een laag ijs of papsneeuw.

De aandrijfbalans verstellen (dus ook achter motor uitzetten) kan alleen in track mode, dus in een plaid of 3/Y performance.
Ik heb een gewone 75D dus volgens mij kan ik alleen Chill mode aanzetten in de config. (minder pk's toch?) Verder heb ik achter een kleinere elektromotor (de snellere versies hadden 2 grote) dus dat zou hem niet RWD biased moeten maken. Mijn slicks achter zullen hier toch de grootste factor zijn denk ik. Mijn 75D is uiteraard softwarematig "uncorked", dus wel 440pk ipv 320 pk, helpt allemaal niet.

En een beetje driften op open terrein kan leuk zijn (heb een 540i gehad O+ ) , maar liever niet ongewild tussen de geparkeerde auto's in een woonwijk :|

• Roenie
  • Niet online
_Anvil_ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:08:…Met de sneeuw wel een nieuw ding nu: van de leasemaatschappij mochten mijn achterbanden nog niet vervangen worden (zomerbanden met tegen de 3mm profiel nog, maar 7 jaar oud volgens de DOT code zag ik) . Voor heb ik nu echter nieuwe all season banden.

Mbv chill modus en een fluwelen rechtervoetje gaat het wel, dus verder kan ik er weinig aan doen toch? Volgens mij is het niet mogelijk de achterste motor uit te zetten…
Kortom, zorgen dat die achterbanden snel minder profiel krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Roenie op 09-01-2026 18:20 ]

• pjot1
  • Niet online
_Anvil_ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:42:
[...]

Ik heb een gewone 75D dus volgens mij kan ik alleen Chill mode aanzetten in de config. (minder pk's toch?) Verder heb ik achter een kleinere elektromotor (de snellere versies hadden 2 grote) dus dat zou hem niet RWD biased moeten maken. Mijn slicks achter zullen hier toch de grootste factor zijn denk ik. Mijn 75D is uiteraard softwarematig "uncorked", dus wel 440pk ipv 320 pk, helpt allemaal niet.

En een beetje driften op open terrein kan leuk zijn (heb een 540i gehad O+ ) , maar liever niet ongewild tussen de geparkeerde auto's in een woonwijk :|
Dit klopt niet. De motoren voor en achter zijn qua prestaties vrij identiek. Alleen heb je achter een inductie motor en voor een permanent magneet motor. De motor achter is efficiënt bij hogere vermogens en constante snelheid en de motor voor is weer zeer efficiënt bij lage belasting. De motor achter is qua formaat ook groter.

De motor voor wordt alleen ingeschakeld als je hard accelereert, slipt, heuvel op rijdt, als het systeem extra stabiliteit en/of tractie nodig en bij hogere snelheden/vermogensvraag. Dit is bewust gedaan om energie te besparen en stiller te rijden. De motor voor kan in een paar honderdste seconden reageren en kan bijvoorbeeld ook weinig vermogen leveren.

De snellere tesla's hebben achter een grotere/sterkere motor dan voor.

Kortom, je 'slicks' zullen zeker niet meehelpen maar in principe is de 75D achterwielaangedreven. Misschien dat @Domih wat dieper in de materie kan duiken?

• Radiodurans
  • Nu online
Roenie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:30:
Kortom, zorgen dat die achterbanden snel minder profiel krijgen.
})

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• karel_G_1981
Diecast 1:18 Scale Roadster

Verkoopt tesla nu een schaalmodel van de nieuwe roadster ? Zou die dan toch ein de lijk kome in 2026 ???
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hl5JImaVWeehDb7JdpOVfSXKLwQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/As76PR3f8H8nljI63t5pdQbG.png?f=fotoalbum_large

• GeeMoney
  • Laatst online: 21:52
karel_G_1981 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:00:
Diecast 1:18 Scale Roadster

Verkoopt tesla nu een schaalmodel van de nieuwe roadster ? Zou die dan toch ein de lijk kome in 2026 ???
[Afbeelding]
Dit is de nieuwe roadster >:) . Hij heeft nergens genoemd dat hij rijdend moet zijn toch? :9 .

Met Tesla weet je het natuurlijk nooit maar ik denk wel dat het erg nodig is om met meer en echt andere modellen op de proppen te komen om de groei weer in te gaan zetten.

• Who Am I?
Ik hoop al jaren op een degelijke station wagon van Tesla. Maar ook een auto in de categorie Hyundai i10 zou als zoete broodjes verkopen. Net als een mooie bestelwagen. Ze zouden het volgens mij zonder probleem allemaal kunnen maken, maar er is 1 klein probleempje. Dat is het feit dat Elon Musk ervan is overtuigd dat een door mensen bestuurde auto geen toekomst heeft. Er zullen nog vele miljoenen Tesla's verkocht kunnen worden mét stuur, als je ze maar aanbiedt. Ik vind het heel verdrietig dat er maar geen nieuwe modellen komen, terwijl de traditionele merken en de BYD's van deze wereld aan de lopende band met aantrekkelijke modellen komen. Ik zou niets anders willen dan voor altijd een Tesla blijven rijden, dan moeten ze er wel nog zijn....

• karel_G_1981
Who Am I? schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:42:
Ik hoop al jaren op een degelijke station wagon van Tesla. Maar ook een auto in de categorie Hyundai i10 zou als zoete broodjes verkopen. Net als een mooie bestelwagen. Ze zouden het volgens mij zonder probleem allemaal kunnen maken, maar er is 1 klein probleempje. Dat is het feit dat Elon Musk ervan is overtuigd dat een door mensen bestuurde auto geen toekomst heeft. Er zullen nog vele miljoenen Tesla's verkocht kunnen worden mét stuur, als je ze maar aanbiedt. Ik vind het heel verdrietig dat er maar geen nieuwe modellen komen, terwijl de traditionele merken en de BYD's van deze wereld aan de lopende band met aantrekkelijke modellen komen. Ik zou niets anders willen dan voor altijd een Tesla blijven rijden, dan moeten ze er wel nog zijn....
YL komt binnenkort naar Europa qua ruimte biedt die meer als menig stationcar

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:41
Dat biedt de reguliere Y nu ook al met in totaal 2000 liter bagageruimte. (Al heeft een reguliere station wel een mooiere rechthoekige ruimte)

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Een technische terugblik op FSD, over bluf, naïviteit, onkunde en onstopbare koppigheid

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06:34
RF1000 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:56:
Dat biedt de reguliere Y nu ook al met in totaal 2000 liter bagageruimte. (Al heeft een reguliere station wel een mooiere rechthoekige ruimte)
Die 2000 liter moet je wel met een serieuze korrel zout nemen. Voor zover ik weet rekent Tesla tot aan het dak, terwijl andere merken rekenen tot aan de bovenkant van de rugleuning.

Dat de Y zeer veel ruimte biedt, staat buiten kijf. Maar het is nu niet dat het heer en meester is op dat vlak.

• pdidi
  • Niet online
this schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:56:
[...]

Die 2000 liter moet je wel met een serieuze korrel zout nemen. Voor zover ik weet rekent Tesla tot aan het dak, terwijl andere merken rekenen tot aan de bovenkant van de rugleuning.

Dat de Y zeer veel ruimte biedt, staat buiten kijf. Maar het is nu niet dat het heer en meester is op dat vlak.
Ja dat viel mij ook al op: de laatste posts in dit algemene Tesla topic gingen uitgerekend over de Model Y ;)

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:23
Werkt bij jullie de lendensteun vierpunt druktoets in alle vier de richtingen? Bij mij doet naar achteren niets, geen servo motor geluid. Bij naar voren, omhoog en omlaag doen de servos iets. Weet niet of het zo hoort.

• gertk
this schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:56:
[...]

Bij een stationwagen en een bestelwagen reken je toch ook tot aan het dak? :)

• this
gertk schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:45:
[...]

Bij een stationwagen en een bestelwagen reken je toch ook tot aan het dak? :)
Voor zover ik kan terugvinden niet. En als je wat logisch nadenkt besef je ook wel dat het zo is, want hoe kan de Y nu opeens zo veel meer ruimte hebben dan alle concurrentie terwijl het dak zo veel lager hangt.
Bestelwagen vergelijk ik niet mee, dat is een totaal andere klasse.

In onderstaande afbeelding zie je ook dat ze niet alle pakketjes tot aan het dak gestapeld hebben, maar net tot aan de hoogte van de rugleuning.
https://www.google.com/ur...AAAdAAAAABAH&opi=89978449

[ Voor 4% gewijzigd door this op 25-01-2026 16:51 ]

• this
ReconE schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:36:
Werkt bij jullie de lendensteun vierpunt druktoets in alle vier de richtingen? Bij mij doet naar achteren niets, geen servo motor geluid. Bij naar voren, omhoog en omlaag doen de servos iets. Weet niet of het zo hoort.
Dus als je naar voren hebt gedrukt, is dit permanent? Je kan die nooit terug naar achteren doen?

• ReconE
this schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:53:
[...]

Dus als je naar voren hebt gedrukt, is dit permanent? Je kan die nooit terug naar achteren doen?
Klopt, gebeurt niks als ik naar achter druk. Ik ben benieuwd of het bij anderen wel werkt.
Ik denk: tijd voor een service request, zojuist gemeld.

[ Voor 9% gewijzigd door ReconE op 25-01-2026 17:25 ]

• gertk
this schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:50:
[...]
In onderstaande afbeelding zie je ook dat ze niet alle pakketjes tot aan het dak gestapeld hebben, maar net tot aan de hoogte van de rugleuning.
https://www.google.com/ur...AAAdAAAAABAH&opi=89978449
En in deze afbeelding is het weer anders :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v760YhDpApSPtdpOjn8PQbEFWKM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Js4OtcQFppfg8VkHam7kDGJR.png?f=user_large
Het is afhankelijk van de meetmethode, en ook van hoe iemand iets wil vervoeren. Over de veiligheid hebben we het dan weer niet.

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:41
gertk schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:15:
[...]

En in deze afbeelding is het weer anders :+
[Afbeelding]
Het is afhankelijk van de meetmethode, en ook van hoe iemand iets wil vervoeren. Over de veiligheid hebben we het dan weer niet.
Er is natuurlijk een verschil tussen meten met de achterstoelen omhoog en de stoelen plat. Bij stoelen omhoog ga je min of meer tot hoedenplank. Ruimte onder de vloer telt mee aldus het artikel. Bij stoelen plat mag je tot het dak, tot de voorstoelen en zelfs onder de achterstoelen als je daar bij kan met de zijdeuren geopend. Stationwagen, hatchback, sedan maakt geen verschil zover ik kan lezen.

Tesla meet kennelijk niet met deze afspraken, helaas. Dat verschil lijk vooral te zien bij de meetmethode met de stoelen overeind.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:47
Model s in de test.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ik heb een S van 31-12-2018, dus met het nieuwere neusje. Ik kan denk ik straks ook wel wat zeggen. Ik kreeg hem met 80k op de teller en die had nooit snel geladen (althans, de conversiekit was niet ingebouwd).

Ik laad nu uitsluitend bij Snelladers van Tesla (want gratis), en ga er zeker 2 ton bij zetten over de jaren.
Binnenkort maar eens een accutest doen en de balans voor nu opmaken. Hij staat nu op 135k.

Ik heb met mijn stomme hoofd 1x ergens geladen omdat ik moest parkeren, dus de statistieken zijn al verpest. Maar de nieuwe inzage functie over verbruik is toch wel tof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXZ9QQzTOl1KVuFN-JEA68zpvqM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P3ZnCQrgjagFx6Rm9FClTMqI.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
World Citizen schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:09:
Ik heb een S van 31-12-2018, dus met het nieuwere neusje. Ik kan denk ik straks ook wel wat zeggen. Ik kreeg hem met 80k op de teller en die had nooit snel geladen (althans, de conversiekit was niet ingebouwd).

Ik laad nu uitsluitend bij Snelladers van Tesla (want gratis)
[...]
Gefeliciteerd! Het is vrij onlogisch dat een Model S met gratis snelladen nog nooit DC heeft geladen. Met "de conversiekit" bedoel je de aanpassing voor CCS? Die heb/had je niet nodig voor DC laden bij SUC's v2. Pas vanaf v3 is een CCS adaptor verplicht voor de Model S.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• pjot1
  • Niet online
World Citizen schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:09:

Ik laad nu uitsluitend bij Snelladers van Tesla (want gratis), en ga er zeker 2 ton bij zetten over de jaren.
Binnenkort maar eens een accutest doen en de balans voor nu opmaken. Hij staat nu op 135k.

Ik heb met mijn stomme hoofd 1x ergens geladen omdat ik moest parkeren, dus de statistieken zijn al verpest. Maar de nieuwe inzage functie over verbruik is toch wel tof.

[Afbeelding]
Interessant! Benieuwd naar je resultaat! :)

Hier ook gratis laden wat ik ook zo goed als altijd doe. Toch klopt de app niet altijd; sta soms bij een traag ladende stall wat de app registreert als een 'niet supercharger'. Hierbij mijn screenshot,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTsqDEGnxYRdOs0eKB5Tnrxc584=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Bdioed1nnixIBTSLaQtcWbIE.png?f=user_large

Jij had toch een 100d? Ik mijn zoektocht wilde ik graag een 90d (100d te duur en met free supercharging zijn ze erg schaars) maar achteraf blij dat ik een 75d heb. Een 90d degradeert veel sneller dan een 75d. Ik kijk nog elke dag op marktplaats ed en het valt mij ook op dat de 90d's vaak een actieradius hebben van 360/370/380. Mijn 75d heeft nog een bereik van 356km met volle accu wat het verschil met een 90d haast teniet doet.

• pimk
ReconE schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:09:
[...]

Klopt, gebeurt niks als ik naar achter druk. Ik ben benieuwd of het bij anderen wel werkt.
Ik denk: tijd voor een service request, zojuist gemeld.
My 10 cents; het zijn 3 lendesteunen die je opblaast met knopje omhoog (de bovenste lendesteun), knopje omlaag (de onderste lendesteun) en knopje naar voren (de middelste)

Knopje naar achteren laat ze alle 3 leeglopen...

• pdidi
  • Niet online
pimk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:06:
[...]

My 10 cents; het zijn 3 lendesteunen die je opblaast met knopje omhoog (de bovenste lendesteun), knopje omlaag (de onderste lendesteun) en knopje naar voren (de middelste)

Volgens mij is dat ook de reden waarom de stand van de lendensteun niet is opgenomen in het bestuurdersprofiel (je kunt niet meten in welke stand ze staan). Ik las in dit artikel dat ze daar in de toekomst mogelijk toch iets voor gaan verzinnen door bij te houden hoe lang het pompje aan staat, maar voor nu kan dat nog niet

[ Voor 14% gewijzigd door pdidi op 28-01-2026 13:27 ]

• knakworst

knakworst

Get more sats!

https://finance.yahoo.com...tumble-cap-220608196.html

Die model S van mij wordt ooit nog eens een dure oldtimer :)

• Maurice-
Heb ook liever een robot dan een MX dus goed nieuws! Als 'ie echt alles kan heb ik daar wel wat voor over.

• pjot1
  • Niet online
Las het net ook op Autoblog. https://www.autoblog.nl/n...l-x-dit-is-waarom-7208225

Ik vraag me af, zullen onderdelen dan nog wel geproduceerd worden?

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Maurice- schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:27:
[...]

Heb ook liever een robot dan een MX dus goed nieuws! Als 'ie echt alles kan heb ik daar wel wat voor over.
Ik laat, rijdende in een Model S O-) , Amerikaanse bigtech even voor wat het is. Maar volg het zeker met interesse.

• danischei
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-01 22:13
Tesla heeft gister aangekondigd dat het stopt met de productie van de S en X. Benieuwd of dat betekent dat er andere modellen komen. Of zouden ze zich echt alleen gaan focussen op robots?

https://nieuws.nl/economi...x-voor-mensachtige-robots

• Maurice-
knakworst schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:33:
[...]

Ik laat, rijdende in een Model S O-) , Amerikaanse bigtech even voor wat het is. Maar volg het zeker met interesse.
Als we op de EU moeten wachten staan we in 2096 nog zelf de was op te hangen. >:)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:29
danischei schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:40:
Tesla heeft gister aangekondigd dat het stopt met de productie van de S en X. Benieuwd of dat betekent dat er andere modellen komen. Of zouden ze zich echt alleen gaan focussen op robots?

Dat hebben ze er gewoon bij verteld, ze gaan Optimus robots bouwen daar. Er komt dus geen nieuw model of een vervanger van een S of X.

Er zijn meer vragen geweest, ook doelend op goedkopere modellen en/of andere voertuigvormen zoals een busje. Antwoord is dat Tesla van mening is dat alles kan binnen het huidige productportfolio en dat ze eerder zullen kijken naar differentiatie binnen een product (bv een goedkope en een premium Y zoals ze nu doen). En voor het gebruik van een busje zou de Cybertruck geschikt zijn :+

Wel heeft Musk nog gezegd dat de Roadster in april getoond gaat worden, maargoed, dat zegt ie ook al tijden natuurlijk.

Ze gaan bij Tesla iig echt all-in op Robotaxi's, is meermaals gezegd dat 90% van alle voertuigritten gedaan wordt met 2 mensen of minder en dat Robotaxi dat dus allemaal kan overnemen. Wellicht dat er in de toekomst nog een autonoom voertuig komt met ruimte voor meer mensen. En anders heb je de 3 en Y nog. In dat toekomstbeeld is een ander model niet nodig.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:53
danischei schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:40:

Jammer want een knalrode Model X Plaid staat nog op mn verlanglijstje....

• Mr.Jappe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:29
Erg jammer inderdaad. Ik vind juist de Tesla Model S een prachtige luxe auto. Leuk om naartoe te groeien vanuit bijv. de Tesla Model 3. Als je nu een stap luxer wil, ben je dus gelijk aangewezen op een ander merk.

• pdidi
  • Niet online
Mr.Jappe schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:03:
Erg jammer inderdaad. Ik vind juist de Tesla Model S een prachtige luxe auto. Leuk om naartoe te groeien vanuit bijv. de Tesla Model 3. Als je nu een stap luxer wil, ben je dus gelijk aangewezen op een ander merk.
Even gejat van X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQSIN_7Fxh4tdeVOJNgZbbe0Mk8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tV6i8A44Yc1WwQr8gwLDHhNP.jpg?f=user_large

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:33

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Tussen een vroege 3 en een Y uit Berlijn een jaartje in een S85D gereden, was een heerlijke auto. Vergeleken met de Y en mijn huidige 3 Highland was de bouwkwaliteit wat minder, maar het comfort op hoger nivo.

Een productie levensduur van 15 jaar is natuurlijk bijzonder, hopelijk blijven er nog veel lang rondrijden!

• karel_G_1981
LastSamurai schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Ongelofelijk jammer idd hopelijk komt er nog wat voor in de plaats anders is het gamma wel erg beperkt

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-01 23:25
LastSamurai schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Hier ook, met Cream interieur kleur en FSD. Je kunt hem nu nog bestellen. Ben nog even aan het sparen.

Pieter Holtrop

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:17
Wat jammer zeg van de Model S/X. Dankzij deze Tesla's is het merk zo groot geworden en dan stopt het nu.. jammer!!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Het is ook waanzin om er een te kopen. Dat ding scheef MEER dan 100.000 euro af in 3 jaar tijd. Daar kan Tesla niet veel aan doen maar mensen gaven er niks voor. Dus als je hem nieuw wilde kopen en je googlede 5 min naar restwaarde was je accuut genezen.

FreeReef.nl

• Maasluip
  • Laatst online: 31-01 14:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

World Citizen schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:48:
Het is ook waanzin om er een te kopen. Dat ding scheef MEER dan 100.000 euro af in 3 jaar tijd. Daar kan Tesla niet veel aan doen maar mensen gaven er niks voor. Dus als je hem nieuw wilde kopen en je googlede 5 min naar restwaarde was je accuut genezen.
Sorry, maar dat is onzin. De Model S uit de beginjaren kostten rond de 100.000 euro en er zijn er ook bij die goedkoper zijn (data is op te vragen bij het RDW) en de oudste die nu te koop staan betaal je 20.000 voor. Bijvoorbeeld de 3-SRJ-86 bouwjaar 2013 catalogusprijs 107.300, nu te koop voor 18.950. No way dat je die in 2016 voor 7.300 kon kopen.

Een Model X zal sneller afschrijven, maar dat heb je met elke auto die 150-200k kost.

Signatures zijn voor boomers.

• ReconE
pimk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:06:
[...]

Bedankt voor meedenken. Zojuist nog eens geprobeerd de boel leeg te laten lopen met het knopje naar achteren, gebeurt gewoon niet: ik hoor geen geluid, geen beweging in de stoel. Zit nu met een flink opgevulde lendensteun. ;)
Hoor jij een leegloop geluid met het knopje naar achteren?
Ik mag me over twee weken melden bij het sec, daar is een reparatie onder garantie gepland van beide voorstoelen. Zou me anders €800 kosten. Ik ga zien wat ze kunnen fixen. Ik laat het nog even weten :)

• Who Am I?
Ik heb ooit problemen gehad met de bestuurdersstoel. Kwam iemand van Tesla voor langs. Die heeft toen de stoel opnieuw gecalibreerd en toen werkte hij weer naar behoren. Kosten, €7,82. De monteur was zelf ook verbaasd, maar ik vond het helemaal prima👍

Op die manier heb ik onlangs ook een opstandige handgreep (Model S) opnieuw gecalibreerd vanuit het servicemenu. Binnen een paar minuten was het opgelost. Een nieuwe handgreep is ruim €400, dus dit was wel een mooie oplossing.

• ReconE
Who Am I? schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:14:
Ik heb ooit problemen gehad met de bestuurdersstoel. Kwam iemand van Tesla voor langs. Die heeft toen de stoel opnieuw gecalibreerd en toen werkte hij weer naar behoren. Kosten, €7,82. De monteur was zelf ook verbaasd, maar ik vond het helemaal prima👍

Op die manier heb ik onlangs ook een opstandige handgreep (Model S) opnieuw gecalibreerd vanuit het servicemenu. Binnen een paar minuten was het opgelost. Een nieuwe handgreep is ruim €400, dus dit was wel een mooie oplossing.
Tnx voor de tip! Ik had ook een kalibratie gedaan van de stoel, maar dat loste mijn huidige probleem met de niet-leeglopende lendensteun niet op. Ik denk dat kalibratie van de stoel geen koppeling heeft met lendensteun: lendensteun lijkt mij een apart mechaniekje in je stoel waarvan de auto geen weet heeft, maar dat weet ik niet zeker.

• Maurice-
ReconE schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:15:
[...]

Tnx voor de tip! Ik had ook een kalibratie gedaan van de stoel, maar dat loste mijn huidige probleem met de niet-leeglopende lendensteun niet op. Ik denk dat kalibratie van de stoel geen koppeling heeft met lendensteun: lendensteun lijkt mij een apart mechaniekje in je stoel waarvan de auto geen weet heeft, maar dat weet ik niet zeker.
Dan zou de basic Y geen lendensteun meer moeten hebben?

• ReconE
Maurice- schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:20:
[...]

Dan zou de basic Y geen lendensteun meer moeten hebben?
Goed punt, die heeft dat wel. In dit filmpje zie je op het scherm de mogelijkheid. De vlogger gebruikt de functie niet.
YouTube: HOW TO adjust the SEATS on the new TESLA MODEL Y STANDARD 2026
Ik heb een Model 3 2019, ik heb alleen de vierpuntsdruktoets aan de zijkant van de stoel. Waarvan dus drie richtingen echt wat doen en naar achter helemaal niets.

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:20
Maasluip schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:41:
[...]

Sorry, maar dat is onzin. De Model S uit de beginjaren kostten rond de 100.000 euro en er zijn er ook bij die goedkoper zijn (data is op te vragen bij het RDW) en de oudste die nu te koop staan betaal je 20.000 voor. Bijvoorbeeld de 3-SRJ-86 bouwjaar 2013 catalogusprijs 107.300, nu te koop voor 18.950. No way dat je die in 2016 voor 7.300 kon kopen.

Een Model X zal sneller afschrijven, maar dat heb je met elke auto die 150-200k kost.
Dec 2018 MX 100D met FSD 7p kostte 142.500
In dec 2023 kocht ik hem voor 42000 -> 20k per jaar afschrijving… Pfoe!
Nu c. 32000 dus 5k per jaar sindsdien. Had verwacht dat het iets stabieler zou zijn, maar vergelijkbaar met nieuwe model y

• pdidi
  • Niet online
ReconE schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:34:
[...]

Goed punt, die heeft dat wel. In dit filmpje zie je op het scherm de mogelijkheid. De vlogger gebruikt de functie niet.
YouTube: HOW TO adjust the SEATS on the new TESLA MODEL Y STANDARD 2026
Ik heb een Model 3 2019, ik heb alleen de vierpuntsdruktoets aan de zijkant van de stoel. Waarvan dus drie richtingen echt wat doen en naar achter helemaal niets.
Eerste keer dat ik zag hoe flexibel je het linker scroll wheel kunt gebruiken om de bestuurdersstoel te verstellen. In de Manual staat dat maar heel kort beschreven. Hier een ander filmpje waar de lendensteun (lumbar) wel wordt versteld. Het zijn dus deze pijltjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaUd26WKhCk1FXj3bxTLUisXVRs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WpUXDHFm9kVsLRmkTjuh2LUF.png?f=user_large

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mr.Jappe schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:03:
Het is inderdaad enorm zonde dat de S/X uit productie genomen worden. Doet toch ook een beetje afbreuk aan het merk, wat ooit een merk was voor het hogere segment heeft het met deze stap minder statuur. De S was voor mij in 2012 meteen al een droom van een auto, ik heb er destijds zelfs een gehuurd als trouwauto.

Voor een volledige nieuwe S moet toch een enorme markt zijn :9~

Aan de andere kant laat dit wel weer duidelijk zien dat Tesla geen automotive bedrijf is, de auto was misschien wel een middel om het hogere doel te halen.

Afbeeldingslocatie: https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/latest-virtual-refresh-for-tesla-model-s-brings-large-sedan-in-line-with-the-new-model-y_2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://media.whichcar.com.au/uploads/2025/01/feee0580-2026-tesla-model-s-facelift-render-theottle-whichcar-01-1920x1081.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 31-01-2026 11:10 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Maurice-
revolution-nl schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:08:
[...]

Het is inderdaad enorm zonde dat de S/X uit productie genomen worden. Doet toch ook een beetje afbreuk aan het merk, wat ooit een merk was voor het hogere segment heeft het met deze stap minder statuur. De S was voor mij in 2012 meteen al een droom van een auto, ik heb er destijds zelfs een gehuurd als trouwauto.

Voor een volledige nieuwe S moet toch een enorme markt zijn :9~

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou leuk zijn als de stap tussen de 3 en S beperkter zou zijn, zoals bijvoorbeeld de BMW 3 en 5 serie. Niet gelijk €70k.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Maurice- schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:11:
[...]

Zou leuk zijn als de stap tussen de 3 en S beperkter zou zijn, zoals bijvoorbeeld de BMW 3 en 5 serie. Niet gelijk €70k.
Ja eens, denk dat dit ook de reden is geweest om de Y standard en Premium creëren, zodat de premium toch iets meer geplaatst wordt in het hogere segment , met een net iets andere uitstraling.

Ik denk dat Tesla langzaam de traditionele auto gaat afschalen en vol gaat inzetten op Optimus, Cybercab , xAi etc. en dus overstapt op een ander verdienmodel. De technologie is nu immers zover om de overstap te maken.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• pdidi
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:08:
[...]
Aan de andere kant laat dit wel weer duidelijk zien dat Tesla geen automotive bedrijf is, de auto was misschien wel een middel om het hogere doel te halen.
Dat was idd ook de conclusie van Tesla influencer Sawyer
At this point, the traditional vehicle sales business is really just a cash generation machine to help fund Tesla's other initiatives.

• RonJ
revolution-nl schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:17:
[...]

Ja eens, denk dat dit ook de reden is geweest om de Y standard en Premium creëren, zodat de premium toch iets meer geplaatst wordt in het hogere segment , met een net iets andere uitstraling.

Ik denk dat Tesla langzaam de traditionele auto gaat afschalen en vol gaat inzetten op Optimus, Cybercab , xAi etc. en dus overstapt op een ander verdienmodel. De technologie is nu immers zover om de overstap te maken.
Je ziet die verschuiving nu al idd, met goedkopere instappers en duurdere premium versies. Zo zag ik van de week dat je tegenwoordig naar een premium AWD Y moet om de audio versie met subwoofers te krijgen. Dat is wel een beetje kunstmatig imho en doet afbreuk aan de beleving.

Het zou wel leuk zijn als de 3/Y straks wat van de features krijgen die om meer segmentatie te creëren voorbehouden bleven voor de S/X, zoals de luchtvering en een extra scherm/HUD. Het zonnedak waren ze bij de S/X ook al mee gestopt helaas.

Maar de 3/Y hebben inmiddels al elektronisch regelbare dempers en volgens mij hebben de refresh modellen ook geen voorbereiding/ruimte meer in de body voor een luchttank en compressor, zoals de eerste generaties dat nog wel onderhuids al hadden.

Vooralsnog blijf ik bij m'n plan om de huidige 2018 S, één van de laatste exemplaren mét zonnedak, over 2-3 jaar in te ruilen op een gebruikte 3rd gen Plaid, die zouden tegen die tijd rond de 40-45K moeten kosten. Ik maak me vooralsnog weinig zorgen over de beschikbaarheid van onderdelen, voor de originele roadster kan je immers ook nog steeds vrijwel alles krijgen en er is ook veel 3rd party beschikbaar. Ik zie ook nog steeds geen beter concurrerend product eigenlijk, andere gebruikte premium EV's zijn technisch niet tot nauwelijks beter en in vergelijking echt een enorme nachtmerrie qua betrouwbaarheid (denk aan: Taycan en Volvo accu's, Audi en Mercedes motoren en infotainment die enorm vaak falen) en de daarbij behorende reparatiekosten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 40% gewijzigd door RonJ op 31-01-2026 15:12 ]

All-electric.

• pdidi
  • Niet online
RonJ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:06:
[...]
Ik maak me vooralsnog weinig zorgen over de beschikbaarheid van onderdelen, voor de originele roadster kan je immers ook nog steeds vrijwel alles krijgen en er is ook veel 3rd party beschikbaar.
Met een garantie van 8 jaar of 240.000 km, denk ik idd dat de volgende uitspraak van Musk iig komende 8 jaar wel waar is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5BCM4QxSYvXkeJTl6dktbvLzNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CFt0XL2vmN4NaFva9sl8FgGA.png?f=fotoalbum_large

• pjot1
  • Niet online
Gisteren een tripje gemaakt naar Luxemburg. Ik moest even laden in Verviers, België. Niet erg, kan je gelijk even naar de Mcdonald. :P

Maar een aantal stalls was bezet en niet door laadpaalklevers of andere auto's maar,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGVTDFXQGQM94MIsDJ65WyBBVc8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UmUReF6wVbLtOfJsdh1Xd5HY.jpg?f=user_large
:/

Gelijk maar even melding gemaakt bij Tesla.

• pdidi
  • Niet online
pjot1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:51:
Gisteren een tripje gemaakt naar Luxemburg. Ik moest even laden in Verviers, België. Niet erg, kan je gelijk even naar de Mcdonald. :P

Maar een aantal stalls was bezet en niet door laadpaalklevers of andere auto's maar,

[Afbeelding]
:/

Gelijk maar even melding gemaakt bij Tesla.
En rechts mag je alleen maar laden als je een invalidekaart hebt, of werkt dat anders in België?

• pjot1
  • Niet online
pdidi schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:11:
[...]

En rechts mag je alleen maar laden als je een invalidekaart hebt, of werkt dat anders in België?
Geen idee, ben Nederlander. :P Al lijkt het me wel zo netjes om daar niet te gaan laden als je niet gehandicapt bent.

Was ook nog even in Prüm, Duitsland (nieuwe supercharger locatie) Daar stond ook een bord bij 1 stall met een soort gelijke strekking. Maar goed, daar hebben ze ook vrouwen parkeerplaatsen. :P

[ Voor 8% gewijzigd door pjot1 op 01-02-2026 11:18 ]

• Maurice-
Whisful thinking of..? Blijkbaar is de trip weight bij HW4 auto's bijna verdubbeld op 2.3 t.o.v. .2 (1.15gb naar 2.06gb). Meerdere rijders bevestigen het in de reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbUcsNy9B4BavChbSFtOUeJfx_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PiGI1U8nj89X11oJFTLWOJN5.jpg?f=fotoalbum_large

Wat denk jij ervan @pdidi ?

• pdidi
  • Niet online
Maurice- schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:42:
Whisful thinking of..? Blijkbaar is de trip weight bij HW4 auto's bijna verdubbeld op 2.3 t.o.v. .2 (1.15gb naar 2.06gb). Meerdere rijders bevestigen het in de reacties.

[Afbeelding]

Wat denk jij ervan @pdidi ?
Ik heb net zelf 2026.2.3 gekregen op mijn HW4 MY24 en idd precies dezelfde wijziging. De Nederlander Berkant heeft een goede post gemaakt over de SW change in 2026.2 en het gebruik van Trip Weights

• karel_G_1981
pdidi schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:12:
[...]

Ik heb net zelf 2026.2.3 gekregen op mijn HW4 MY24 en idd precies dezelfde wijziging. De Nederlander Berkant heeft een goede post gemaakt over de SW change in 2026.2 en het gebruik van Trip Weights
Verzamelt dat als een malle , lijkt me een goed voorteken voor grote verbeteringen ven kennis van het lokale wegennet. Ik heb ff gechecked en die van mij al >2gb data

[ Voor 4% gewijzigd door karel_G_1981 op 01-02-2026 14:04 ]

Pagina: 1 ... 66 67 Laatste

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.

Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic