Het grote Tesla topic - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste
Acties:

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14:20
Heb geen bevestiging per mail gehad ?

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:57:
@pdidi snel snel snel: https://www.tesla.com/nl_nl/events

FSD RIDE ALONG start volgende week!!!

Ik ben maandagmiddag in Groningen :)
Donderdag Vrijdag, Amsterdam. En dan de hamvraag: waarom heeft RDW zo lang gewacht met het toestaan van de Ride-Alongs?

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 13-02-2026 23:18 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:33

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Richh schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:57:
@pdidi snel snel snel: https://www.tesla.com/nl_nl/events

FSD RIDE ALONG start volgende week!!!

Ik ben maandagmiddag in Groningen :)
Zou dit dan betekenen dat we in Maart nog steeds geen FSD toegang krijgen in onze eigen auto's -O-
Dit duur allemaal veel te lang :'(

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:10
pdidi schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:52:
[...]

Donderdag, Amsterdam. En dan de hamvraag: waarom heeft RDW zo lang gewacht met het toestaan van de Ride-Alongs?
Ik heb nog steeds een beetje hoop dat Tesla ook zelf geen ride alongs wou doen zolang RDW het niet zou goedkeuren. En dat het dan nu duidelijk is dat het goedgekeurd is, vandaar ride alongs. Dus; aankondiging van goedkeuring tussen nu en 16 februari? :)

Ik moet dit soort vragen iig opschrijven en maandag maar even stellen tijdens de rit haha.
revolution-nl schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:02:
[...]

Zou dit dan betekenen dat we in Maart nog steeds geen FSD toegang krijgen in onze eigen auto's -O-
Ik zou niet weten waarom je dit concludeert haha. Maar goedkeuring in de komende dagen/weken komt sowieso al snel uit in maart voor consumenten natuurlijk.

Dat het te lang duurt, dat vinden we allemaal. We weten ook allemaal waar het door komt ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Richh op 12-02-2026 22:11 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Hek030
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:29
Goeienavond,

Ik ben van plan een model Y juniper van september 2025 privé over te nemen uit de lease. Hier zit dan nog 3,5 jaar road side assistance op. Sluiten degenen van jullie die privé een zgan tesla hebben nog aanvullende pechhulp af, zoals bijvoorbeeld ANWB Wegenwacht? Of is de road side assistance van tesla voldoende?
Het is voor mij de eerste eigen auto, dus heb echt geen ervaring hoe hier privé mee om te gaan. Ik heb dik 20 jaar de leasemaatschappij kunnen bellen als er iets mis was ;)

Hoor graag jullie tips!

(als dit het verkeerde topic is hoor ik het ook graag ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door Hek030 op 12-02-2026 22:28 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:16
@Hek030 Ik heb wisselende verhalen gehoord over pechhulp van Tesla in het buitenland. Ik heb daarom een extra module afgesloten bij mijn verzekering. Vroeger had ik ANWB daarvoor, maar die vond ik te duur worden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-02 19:22
Helaas al te laat met aanmelden voor Eindhoven.

EVENEMENT VOL
Bedankt voor uw interesse in ons evenement. Helaas kunnen wij geen aanmeldingen meer accepteren, aangezien de maximale capaciteit is bereikt.

• Richh
Card Nox schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 00:52:
Helaas al te laat met aanmelden voor Eindhoven.

EVENEMENT VOL
Bedankt voor uw interesse in ons evenement. Helaas kunnen wij geen aanmeldingen meer accepteren, aangezien de maximale capaciteit is bereikt.
Er zijn meer plekken in Nederland waar ze t organiseren, daar kan het nog wel. Stukje rijden dus ;) Al lijkt het er wel op dat het in februari overal vol zit.

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:02
Geldt die deadline van 14/2 voor FSD aankoop nu ook voor EU?

Of vandaag de upgrade vanaf EAP kopen, en eventueel morgen/overmorgen annuleren indien het nog beschikbaar is?

• karel_G_1981
revolution-nl schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:02:
[...]

Ik ben klaar voor de switch hopelijk daarna snel ook de grok integratie hier. Zeker voor navigeren met waypoints is dat een grote stap. En dan volgend jaar unsupervised of iig deels. Zullen ze wel iets moeten doen aan die camera’s boven de viaducten en die focus camera’s (wellicht uitzondering voor tesla rijders) Kan niet wachten!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:13
Vandaag was ik in Tilburg service center. De medewerker wees me op de stealth grey Model 3 die al was voorzien Amerikaanse software. Twee medewerkers zijn getraind voor de ride along. It giet oan!

• Richh
Pieterve schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:51:
Geldt die deadline van 14/2 voor FSD aankoop nu ook voor EU?

Of vandaag de upgrade vanaf EAP kopen, en eventueel morgen/overmorgen annuleren indien het nog beschikbaar is?
Het is onbekend, dus geen garanties. Maar het is zeer onwaarschijnlijk dat de deadline voor de EU geldt als je het mij vraagt. In Australië is het tot 31 maart, dus die 14/2 is sowieso niet wereldwijd. Waarschijnlijker is dat die deadline alleen voor landen met FSD geldt (exclusief Australië dus)

• Richh
ReconE schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:10:
Vandaag was ik in Tilburg service center. De medewerker wees me op de stealth grey Model 3 die al was voorzien Amerikaanse software. Twee medewerkers zijn getraind voor de ride along. It giet oan!
Ik vandaag ook even bij Tesla (even een proefrit gedaan in een Y Standard). Daar is 1 medewerker gecertificeerd voor de demo drives. Liet helaas nog niks los over eventuele goedkeuring vanuit de RDW, ik heb het geprobeerd :)

Als verkoper wou hij wel aan me kwijt dat je HW4 nodig hebt. Mocht iemand daar nog aan twijfelen.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:02
Richh schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:35:
[...]

Ik vandaag ook even bij Tesla (even een proefrit gedaan in een Y Standard). Daar is 1 medewerker gecertificeerd voor de demo drives. Liet helaas nog niks los over eventuele goedkeuring vanuit de RDW, ik heb het geprobeerd :)

Als verkoper wou hij wel aan me kwijt dat je HW4 nodig hebt. Mocht iemand daar nog aan twijfelen.
Ik snap dit niet, FSD i.c.m. HW3 werkt in the VS zoveel beter dan hier in de EU. Dan gaat het straks blijkbaar mogen om eindelijk FSD hier in de EU te hebben. Maar dan weer geen HW3...

• karel_G_1981
nDirect090 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:58:
[...]

Ik snap dit niet, FSD i.c.m. HW3 werkt in the VS zoveel beter dan hier in de EU. Dan gaat het straks blijkbaar mogen om eindelijk FSD hier in de EU te hebben. Maar dan weer geen HW3...
Elon heeft beloofd dat het ook voor HW3 gaat werken. Misschien lult die medewerker maar wat , heb je gevraagd wat zijn bron was ?

• Richh
nDirect090 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:58:
[...]

Uiteindelijk moet de UNECE of de RDW het goedkeuren, dat is het verschil tov de USA.

De camera's van HW3 zijn nou eenmaal tot veel minder in staat. Ze zijn minder scherp en ze kunnen minder goed omgaan met tegenlicht en weersomstandigheden zoals sneeuw. Dat weet de RDW ook. En dat gaan ze dus niet zomaar toestaan.

Sowieso doet Tesla alleen de v14 stack certificeren, die stack is niet voor HW3 beschikbaar. Er gaan geruchten over een v14 lite voor HW3 maar die zou dan apart gecertificeerd moeten worden - iets wat Tesla in feite sales zou kosten. Sowieso is deze certificering via de uitzonderingsroute die Tesla is gedwongen te nemen natuurlijk ook verre van gratis.

Het is jammer, maar ik denk dat het niet anders is.

• nDirect090
Richh schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:44:
[...]

Uiteindelijk moet de UNECE of de RDW het goedkeuren, dat is het verschil tov de USA.

De camera's van HW3 zijn nou eenmaal tot veel minder in staat. Ze zijn minder scherp en ze kunnen minder goed omgaan met tegenlicht en weersomstandigheden zoals sneeuw. Dat weet de RDW ook. En dat gaan ze dus niet zomaar toestaan.

Sowieso doet Tesla alleen de v14 stack certificeren, die stack is niet voor HW3 beschikbaar. Er gaan geruchten over een v14 lite voor HW3 maar die zou dan apart gecertificeerd moeten worden - iets wat Tesla in feite sales zou kosten. Sowieso is deze certificering via de uitzonderingsroute die Tesla is gedwongen te nemen natuurlijk ook verre van gratis.

Het is jammer, maar ik denk dat het niet anders is.
Baal dan wel een beetje, gewoon puur wetende dat het wél kan. Maar pure wetgeving het tegenstaat. Ik snap dat HW4 simpelweg beter is, maar als ik verhalen mag geloven doet FSD op HW3 niet veel onder aan HW4. En al zou der dan een v14lite variant komen, moet die ook maar weer goed gekeurd gaan worden door RDW..

• Richh
nDirect090 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:56:
[...]

Baal dan wel een beetje, gewoon puur wetende dat het wél kan. Maar pure wetgeving het tegenstaat. Ik snap dat HW4 simpelweg beter is, maar als ik verhalen mag geloven doet FSD op HW3 niet veel onder aan HW4. En al zou der dan een v14lite variant komen, moet die ook maar weer goed gekeurd gaan worden door RDW..
Yep, ik baal er zelf ook wel een beetje van, heb zelf ook een HW3 Model 3 haha. Die auto kan zo ontzettend veel meer dan ie nu doet. Echt zonde.

Maar we waren al een beetje naar een Y aan het kijken voor de extra ruimte... En een nieuwe Y Standard (met HW4) is haast goedkoper dan een occasion Y :+

• karel_G_1981
nDirect090 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:56:
[...]

Als je de software hebt zou ik inruilen met gratis fsd transfer, je kan met de inruilbonus behoorlijk gunstig een nieuwe kopen.

• nDirect090
karel_G_1981 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:16:
[...]

Als je de software hebt zou ik inruilen met gratis fsd transfer, je kan met de inruilbonus behoorlijk gunstig een nieuwe kopen.
Had inruilvoorstel gedaan, maar ik moest alsnog 6k ong bijleggen. Dan ging ik van een M3P 22 naar een nieuwe M3 standaard. Dat is het me echt niet waard :+

• nDirect090
Richh schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:08:
[...]

Yep, ik baal er zelf ook wel een beetje van, heb zelf ook een HW3 Model 3 haha. Die auto kan zo ontzettend veel meer dan ie nu doet. Echt zonde.

Maar we waren al een beetje naar een Y aan het kijken voor de extra ruimte... En een nieuwe Y Standard (met HW4) is haast goedkoper dan een occasion Y :+
Dat is wel een mooi en goed excuus. Zou toch dan nog wel even wachten tot we echt weten hoe het straks in NL gaat. Zie het ook nog wel gebeuren dat er wat adertjes onder het gras zitten.

• pdidi
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:09:
[...]
Ik moet dit soort vragen iig opschrijven en maandag maar even stellen tijdens de rit haha.
Dat gaat em niet worden. Uit de email die ik vandaag kreeg:
De Tesla medewerker zal achter het stuur zitten tijdens deze rit en zal niet communiceren tijdens de rit. (Dit is een harde eis vanuit het RDW in verband met het bieden van een volledig veilige ervaring)

• Richh
pdidi schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:30:
[...]

[...]
Hmm, nouja, dan ondervraag ik 'm voor of na de proefrit wel :+

Maarrehh, zo'n mail heb ik nog helemaal niet gekregen. Misschien doen ze er in Groningen minder moeilijk over hehe.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:34
pdidi schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:30:
[...]

[...]
Haha. Die medewerker gaat 4 weken lang tussen 10:00 en 16:00 zonder iets te zeggen naast wildvreemden zitten? Dat wordt dan heerlijk ongemakkelijk. In Zwolle betreft het een verkoopadviseur dus dan lijkt mij dat helemaal sterk.. We gaan het meemaken! (*en je hebt meestal gelijk)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:18
karel_G_1981 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:37:
[...]

Elon heeft beloofd dat het ook voor HW3 gaat werken. Misschien lult die medewerker maar wat , heb je gevraagd wat zijn bron was ?
Elon beloofde in 2016 dat je met HW2/2.5 ook FSD zou hebben :+ .
Die vent moet je echt met een hele flinke korrel zout nemen.

• Card Nox
Richh schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:08:
[...] En een nieuwe Y Standard (met HW4) is haast goedkoper dan een occasion Y :+
Nu ook nog €5k inruil korting nu dus vanaf €35k

• Card Nox
Maurice- schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:59:
[...]

Haha. Die medewerker gaat 4 weken lang tussen 10:00 en 16:00 zonder iets te zeggen naast wildvreemden zitten? Dat wordt dan heerlijk ongemakkelijk.
Was ook zo in de US, ze reageerde helemaal nergens op tijdens de supervised ritten. Zelfs niet wanneer de passagiers bleven zitten terwijl ze al op locatie waren.

• karel_G_1981
Card Nox schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 00:21:
[...]

Was ook zo in de US, ze reageerde helemaal nergens op tijdens de supervised ritten. Zelfs niet wanneer de passagiers bleven zitten terwijl ze al op locatie waren.
Nee joh , volgens mij is dat alleen bij de robotaxi ritten!

• Card Nox
@karel_G_1981, die bedoelde ik inderdaad. Excuus.

• pdidi
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 00:05:
[...]

Elon beloofde in 2016 dat je met HW2/2.5 ook FSD zou hebben :+ .
Die vent moet je echt met een hele flinke korrel zout nemen.
Yep, zoals hij dondersgoed zelf weet
I realize sometimes I’m perhaps a little optimistic with schedules, but I wouldn’t be doing the things I’m doing, if I was not an optimist.

• pdidi
  • Niet online
Eerste FSD rit in Amsterdam. Nog steeds FSD 14.1.7. En de 2e rit in Ams

[ Voor 40% gewijzigd door pdidi op 16-02-2026 14:28 ]

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:55

Sandyman538

SandstorM [148839]

pdidi schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:03:
Eerste FSD rit in Amsterdam. Nog steeds FSD 14.1.7. En de 2e rit in Ams
Linkjes werken niet (meer).

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:16
Is dit al voorbij gekomen, Apple Carplay mogelijk naar Tesla: https://www.bloomberg.com...ays-ios-27?srnd=undefined

....."Now here’s some good news: Tesla continues to plan to add CarPlay, allowing it to run in a window within the current software interface. There are just a few hurdles that Tesla and Apple need to overcome.
During testing, Tesla discovered compatibility hitches between Apple Maps and its in-house mapping software, which is used for self-driving features. Specifically, the turn-by-turn guidance from Tesla’s maps app didn’t properly synchronize with Apple Maps during autonomous driving. That could create a confusing experience for users, who could theoretically have both applications open side by side.
To address this, Tesla asked Apple to make engineering changes to Maps to improve compatibility. The iPhone maker agreed and implemented the adjustments in a bug fix update to iOS 26 and the latest version of CarPlay. But here’s the catch: Adoption of iOS 26 has been slower than with previous releases. That meant, in Tesla’s view, too few users had the updated Maps changes by the end of last year"....

[ Voor 71% gewijzigd door bert pit op 16-02-2026 15:05 ]

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:42

Damian

Insane Obtrusion

Ja, vaak zat. Je kan ff zoeken he ;)

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:16
Damian schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Ik zag de laatste post van juni... Ik heb mijn post aangepast met wat info uit het bloomberg stukje.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• pdidi
  • Niet online
Nu weer wel (X was down)

• karel_G_1981
Damian schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:59:
[...]

ik zie het nut echt niet van CarPlay in een tesla maar zal wel aan mij liggen 8)7

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-02 16:40

RoofTurkey

PredatorKalkoen

karel_G_1981 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:34:
[...]
ik zie het nut echt niet van CarPlay in een tesla maar zal wel aan mij liggen 8)7
Persoonlijk mis ik vooral de Flitsmeister app, via telefoon met HFP werkt toch niet echt optimaal vind ik persoonlijk. Daarnaast is het ook erg fijn om WhatsApp berichten voor te kunnen laten lezen en via spraak te kunnen beantwoorden. En als bonus werkt de Apple Music app beter via CarPlay dan via Tesla zelf, zaken als shuffle op een grotere lijst, hogere kwaliteit, snel een nummer toevoegen aan favorieten en fijn(er) via spraak kunnen bedienen.

Dat zijn de dingetjes die voor mij CarPlay een welkome aanvulling zouden maken, maar ik zou daarin dus helemaal content zijn als het erbij komt en dat navigatie apps beperkt zouden zijn. Dat kan anders wellicht een bijzondere user ervaring opleveren als er niet wordt voorverwarmd bij snelladers en überhaupt geen rekening met state-of-charge wordt gehouden.

Grillmeister

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-02 14:54
[...]
Ik heb nog geen goede manier gevonden om podcasts te starten die op mijn iPhone staan eens ik begonnen ben met rijden. Als ik eerst even radio wil luisteren en nadien wil veranderen kan dat niet zonder te stoppen, of ik moet het aan vrouwlief vragen.

In Carplay kan je gewoon de app van Overcast selecteren, podcast kiezen en voila!
Voor navigatie zie ik ook niet veel nut, de ingebouwde maps is helemaal prima en heeft me nog nooit in de steek gelaten.

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-02 22:48
[...]
In potentie zou het niet nodig moeten zijn, maar ik kan me ook wel vinden in een aantal benoemde punten. Spotify shuffle is echt om te janken op de in-car app, ook de bitrate is lager, ik merk echt verschil met spotify over bluetooth. Allemaal problemen die te fixen zijn ipv carplay integratie bouwen.

• pdidi
  • Niet online
Blasterxp schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:34:
Net FSD (supervised) mogen ervaring in Groningen. We zijn oa. naar Ikea gereden en daarna een dorp verderop.

De voertuigcontrole is FANTASTISCH. De auto is erg slim te noemen, en rijdt zeer zeker en veilig naar de bestemming. Scherpe bochten - geen issue, heel precies langs een wegversmalling? Past prima. Onzinnig afremmen? Weg! Rotondes - eitje!
Op de parkeerplaats zoekt hij een plekje en parkeert.
Op de snelweg is hij alert op achterop rijdend verkeer en de baanwissel gaat niet meer zo statisch als vroeger bij EAP. Invoegen gebruikt hij power, en mikt keurig tussen de auto's.
Binnen de bebouwde kom is het smullen. Haaks over een kruispunt een zijweg met drempel in? Mét tegemoet komende vrachtwagen die te breed is? Hij ziet een gatje, en gaat keurig wachten totdat de bollie erlangs is.
Hij parkeert keurig voor je huis, en bij wegrijden, knipper - en hop zo de weg op.
Bij een doodlopende weg? Rijd hij een stuk achteruit en vind een plekje om om te draaien.
Slagboom? Hij kruipt er naartoe, slagboom gaat open - en hij begint met oprijden.
Iemand noemde het een 'saaie taxi'; ja - maar veilig, en comfortabel.
Ik hoop echt dat we deze stack in Nederland krijgen, ik ben een van de eerste die hem gaat aanschaffen.
Wat ontzettend gaaf!!! Tesla for the win.
Moest je van te voren de route doorgeven, of mocht je dat na instappen zelf invoeren? Hoe lang duurde je rit?

• Richh
Blasterxp schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:34:
Net FSD (supervised) mogen ervaring in Groningen. We zijn oa. naar Ikea gereden en daarna een dorp verderop.

De voertuigcontrole is FANTASTISCH. De auto is erg slim te noemen, en rijdt zeer zeker en veilig naar de bestemming. Scherpe bochten - geen issue, heel precies langs een wegversmalling? Past prima. Onzinnig afremmen? Weg! Rotondes - eitje!
Op de parkeerplaats zoekt hij een plekje en parkeert.
Op de snelweg is hij alert op achterop rijdend verkeer en de baanwissel gaat niet meer zo statisch als vroeger bij EAP. Invoegen gebruikt hij power, en mikt keurig tussen de auto's.
Binnen de bebouwde kom is het smullen. Haaks over een kruispunt een zijweg met drempel in? Mét tegemoet komende vrachtwagen die te breed is? Hij ziet een gatje, en gaat keurig wachten totdat de bollie erlangs is.
Hij parkeert keurig voor je huis, en bij wegrijden, knipper - en hop zo de weg op.
Bij een doodlopende weg? Rijd hij een stuk achteruit en vind een plekje om om te draaien.
Slagboom? Hij kruipt er naartoe, slagboom gaat open - en hij begint met oprijden.
Iemand noemde het een 'saaie taxi'; ja - maar veilig, en comfortabel.
Ik hoop echt dat we deze stack in Nederland krijgen, ik ben een van de eerste die hem gaat aanschaffen.
Wat ontzettend gaaf!!! Tesla for the win.
Ik kan dit 100% onderschrijven! Hebben wij elkaar opgevolgd in Groningen? Haha. Ik was om 15:00 :)

Het werkt echt bizar goed. Ik heb het een en ander gefilmd en zal dit later uploaden en hier delen.

Wat dingetjes voor nu; het klopt idd wat @pdidi zei, medewerker mag niet praten van de RDW. Dat is wat awkward haha.

Het kenteken van de blauwe Model 3 in Groningen is JPP-41-P. Bij ovi.rdw.nl kan je zien dat er een 'bijzonderheid' is haha.

Verder rijden ze niet met de nieuwste stack:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kg1CIih16H_Br8xuLdRCky3i2MI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eeZ1oUTNEVRJqnMohZ8oKuQg.jpg?f=fotoalbum_large

• Richh
pdidi schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:49:
[...]

Moest je van te voren de route doorgeven, of mocht je dat na instappen zelf invoeren? Hoe lang duurde je rit?
Je mag zelf waypoints aangeven en het duurt een uur.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Richh schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:51:
[...]
Ik kan dit 100% onderschrijven! Hebben wij elkaar opgevolgd in Groningen? Haha. Ik was om 15:00 :)

Het werkt echt bizar goed. Ik heb het een en ander gefilmd en zal dit later uploaden en hier delen.
Yep, ik was net voor je. Pas op met uploaden, we hebben spelregels mee gekregen.

• pdidi
  • Niet online
Richh schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:53:
[...]

Cool, ik moet nog wachten tot vrijdag. Alleen stond bij de Amsterdamse email dat de rit 25-30 minuten zou bedragen. Misschien zijn ze daar strenger...

• pdidi
  • Niet online
Richh schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:51:
[...]
Het kenteken van de blauwe Model 3 in Groningen is JPP-41-P. Bij ovi.rdw.nl kan je zien dat er een 'bijzonderheid' is haha.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6haWvwmCn5t7upGhk963Wke29_0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OHJA6v2lV2jywwOj8wfO19KH.png?f=user_large

• karel_G_1981
Richh schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:53:
[...]

Cool! Ik mag vrijdag ook in Groningen , ben vooral ook benieuwd naar stukje binnenstad met veel voetgangers en fietsers . Kon je wel praten met de medewerker en vragen stellen voor en achteraf ? Ben Vooral ook benieuwd naar de eisen voor de goedkeuring. Heb zelf een hw4 zonder bumper camera, maar heb de software al gekocht.

[ Voor 15% gewijzigd door karel_G_1981 op 16-02-2026 17:45 ]

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:42

World Citizen

FreeReef.nl

Ik heb Premium Connect dus ook gratis Spotify Premium in de auto.

Over bluetooth iets sturen raad ik echt iedereen af. Dan houd je echt een kwaliteit over die vroeger met Limewire al niet goed genoeg was. Wat een ontzettend slecht protocol is BT voor audio. Ik dacht zelfs dat mijn speakers stuk waren toen ik hem net kreeg. Met het Premium Audio Speaker systeem was het zelfs niet om aan te horen.

Ofwel.. gebruik de app in de auto. Dat is werkelijk 10x beter.

Ik heb ook Apple Music eens getest. Ik weet niet of het klopt maar ik heb allemaal het idee dat de Spotify app een hogere bitrate heeft dan Apple Music. Maar helemaal pinpointen kan ik het niet.

Whatsapp in de Tesla is echt bagger. Ik kan niet mijn voicecommand knopje gebruiken, dus moet op de GSM zelf Siri oproepen om via spraak een tekstbericht te sturen. Ik heb "hey siri" niet aanstaan dus moet constant mijn aan en uit knop ingedrukt houden op mijn mobiel. Dat is echt niet tof. Ik hoef niet perse heel AppleCarPlay, maar een fatsoenlijke Apple integratie zou wel fijn zijn.

FreeReef.nl

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 21:32
World Citizen schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:45:
Ik heb Premium Connect dus ook gratis Spotify Premium in de auto.

Over bluetooth iets sturen raad ik echt iedereen af. Dan houd je echt een kwaliteit over die vroeger met Limewire al niet goed genoeg was. Wat een ontzettend slecht protocol is BT voor audio. Ik dacht zelfs dat mijn speakers stuk waren toen ik hem net kreeg. Met het Premium Audio Speaker systeem was het zelfs niet om aan te horen.

Ofwel.. gebruik de app in de auto. Dat is werkelijk 10x beter.

Ik heb ook Apple Music eens getest. Ik weet niet of het klopt maar ik heb allemaal het idee dat de Spotify app een hogere bitrate heeft dan Apple Music. Maar helemaal pinpointen kan ik het niet.

Whatsapp in de Tesla is echt bagger. Ik kan niet mijn voicecommand knopje gebruiken, dus moet op de GSM zelf Siri oproepen om via spraak een tekstbericht te sturen. Ik heb "hey siri" niet aanstaan dus moet constant mijn aan en uit knop ingedrukt houden op mijn mobiel. Dat is echt niet tof. Ik hoef niet perse heel AppleCarPlay, maar een fatsoenlijke Apple integratie zou wel fijn zijn.
Deze in het oog houden anders :P https://www.reddit.com/r/...oogle_assist_integration/

• Richh
karel_G_1981 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:37:
[...]

Cool! Ik mag vrijdag ook in Groningen , ben vooral ook benieuwd naar stukje binnenstad met veel voetgangers en fietsers . Kon je wel praten met de medewerker en vragen stellen voor en achteraf ? Ben Vooral ook benieuwd naar de eisen voor de goedkeuring. Heb zelf een hw4 zonder bumper camera, maar heb de software al gekocht.
Echt centrum centrum heb ik helaas niet gedaan. Ik had een waypoint op Zernike gezet met de hoop daar wat studenten-chaos tegen te komen, maar het weer was natuurlijk matig dus dat viel eigenlijk behoorlijk tegen.
Dus als je vrijdag nog steeds waypoints mag kiezen, zeker voor het station langs gaan!

Degene achter het stuur praat niet tijdens de rit. Voor en achteraf natuurlijk gelukkig wel, anders is het helemaal ongemakkelijk haha. Natuurlijk heb ik ook geprobeerd wat los te peuteren rondom goedkeuring etc, maar ik heb echt de indruk dat de medewerkers zelf het ook simpelweg niet weten - niet meer dan wij weten.

Heb overigens ook specifiek gevraagd naar of een bumpercam vereist zou zijn. Dat wist de driver in ieder geval niet. In feite is het FSD14 en is dat wat in de VS prima werkt op HW4 voertuigen waarvan het gros geen bumpercam heeft. De auto's die demo drives doen zijn overigens wel nieuwe auto's met bumpercam.

• karel_G_1981
Richh schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:32:
[...]

Echt centrum centrum heb ik helaas niet gedaan. Ik had een waypoint op Zernike gezet met de hoop daar wat studenten-chaos tegen te komen, maar het weer was natuurlijk matig dus dat viel eigenlijk behoorlijk tegen.
Dus als je vrijdag nog steeds waypoints mag kiezen, zeker voor het station langs gaan!

Degene achter het stuur praat niet tijdens de rit. Voor en achteraf natuurlijk gelukkig wel, anders is het helemaal ongemakkelijk haha. Natuurlijk heb ik ook geprobeerd wat los te peuteren rondom goedkeuring etc, maar ik heb echt de indruk dat de medewerkers zelf het ook simpelweg niet weten - niet meer dan wij weten.

Heb overigens ook specifiek gevraagd naar of een bumpercam vereist zou zijn. Dat wist de driver in ieder geval niet. In feite is het FSD14 en is dat wat in de VS prima werkt op HW4 voertuigen waarvan het gros geen bumpercam heeft. De auto's die demo drives doen zijn overigens wel nieuwe auto's met bumpercam.
Station had ik al in gedachten idd :-) of westerhaven . ben enorm benieuwd hoe het systeem in drukte en chaos aanvoelt of dat je toch met zweet in de handen zit zoals met AP die je een afrit laat nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tat1JSocEryoXuV-ULRon8zV5jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BzUwUH3TK2X2Bx1bfHHKgcj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door karel_G_1981 op 16-02-2026 21:47 ]

• Richh
Ook wel grappig om te zien dat de auto al is geregistreerd op 11 december 2025.

En daarnaast apart: die geldigheid is dus tot 19 juni 2026. Het is waarschijnlijk dat de RDW goedkeuring heeft gegeven voor 6 maanden. In feite is er dus al sinds 19 december goedkeuring voor een ride along...? Een periode van 5 maanden zou ook nog kunnen maar lijkt me onwaarschijnlijk.

• pdidi
  • Niet online
Richh schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:38:
[...]

Ook wel grappig om te zien dat de auto al is geregistreerd op 11 december 2025.

En daarnaast apart: die geldigheid is dus tot 19 juni 2026. Het is waarschijnlijk dat de RDW goedkeuring heeft gegeven voor 6 maanden. In feite is er dus al sinds 19 december goedkeuring voor een ride along...? Een periode van 5 maanden zou ook nog kunnen maar lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik vermoed dat RDW hun praktijkervaring richtlijn heeft gevolgd en dat RDW het eerst heeft getest als prototype in december en dat pas na hun goedkeuring Tesla mocht beginnen met de ride alongs. Eigenlijk rijden wij dus mee met de safety driver die het prototype aan het testen is

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Thanks! Het is niet perse wat ik wil, maar op zich is elke optie die het mogelijk maakt fijn om achter de hand te hebben.
Ik kan inderdaad ook gewoon Hey Siri aanzetten, maar wil dat eigenlijk niet perse.

FreeReef.nl

• Richh
pdidi schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:57:
[...]

Ik vermoed dat RDW hun praktijkervaring richtlijn heeft gevolgd en dat RDW het eerst heeft getest als prototype in december en dat pas na hun goedkeuring Tesla mocht beginnen met de ride alongs. Eigenlijk rijden wij dus mee met de safety driver die het prototype aan het testen is
Zou goed kunnen - echter in dat geval vind ik het erg matig dat deze 2 maand oude Model 3 nog maar 500km op de teller had staan. Gemiste kans :)

• pdidi
  • Niet online
Richh schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:59:
[...]

Zou goed kunnen - echter in dat geval vind ik het erg matig dat deze 2 maand oude Model 3 nog maar 500km op de teller had staan. Gemiste kans :)
Ik zal het vrijdag nog eens vragen waarom het in NL zo lang geduurd heeft voordat de ride alongs startten. Maar december vorig jaar had ik telefonisch al van de Tesla verkoper gehoord dat ze wel wilden maar in afwachting waren van RDW goedkeuring

• Richh
Toch jammer dat ik maar 15 minuten mag uploaden op Youtube :P

Het is over het algemeen best een saaie video, helaas. Komt ook omdat die Tesla medewerker niet mag praten - en ik alleen was :P

Toch wat puntjes die interessant zijn:

0:00 - Start, verlaten parkeerterrein
0:14 - FSD wil geen left turn maken, en kan daarna de rontonde niet helemaal rond :D
6:20 - Interventie nodig, door dubbele stoplicht situatie. Fietsstoplichten getoond naar auto's zijn ook gek.
7:25 - Afremmen voor zebrapad met hardloper, vond ik indrukwekkend
9:00 - Klassieke Nederlandse rontonde met voetgangers en fietsers
10:40 - Parkeeractie
11:50 - Nogmaals rontonde

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 16-02-2026 23:25 ]

• turbojan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:04
Heel erg bedankt voor dit filmpje, hoop dat anderen ook een korte impressie via video laten zien.

[ Voor 81% gewijzigd door turbojan op 17-02-2026 08:27 ]

• pdidi
  • Niet online
Richh schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:24:

Het is over het algemeen best een saaie video, helaas. Komt ook omdat die Tesla medewerker niet mag praten - en ik alleen was :P

0:14 - FSD wil geen left turn maken, en kan daarna de rontonde niet helemaal rond :D
6:20 - Interventie nodig, door dubbele stoplicht situatie. Fietsstoplichten getoond naar auto's zijn ook gek.

[YouTube: Tesla FSD Demo Drive NL/Groningen 16-02-2026]
Top gefilmd!
FSD heeft blijkbaar van te voren al besloten de alternatieve route te nemen (weet je nog of die van te voren zichtbaar was?). Negeert 2x de navigatie (die geeft gewoon aan dat 4 kwart rond mogelijk is).
Welkom in Nederland. Die fietsers rijden 8 seconden lang door rood, terwijl het al 6 seconden groen was voor de Tesla. Ik denk dat de prompt "Fietsers hebben altijd voorrang" aan staat ;). Benieuwd hoe dat in Amsterdam gaat
Ook typisch Nederlands: hardlopers in donkere kleding die er blind vanuit gaan dat auto's stoppen. Ging prima.

Die rotondes gaan idd voorbeeldig

• Who Am I?
  • Laatst online: 11:24

Zeer indrukwekkend! Veel mooie typisch Nederlandse wegsituaties langs zien komen. Een waar ik nog wel benieuwd naar ben is deze in Leiden:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwWgwm1eRa6fZu8uLs4e80Q4OZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V59nCsuJIYCWeFG6uTp385Vw.jpg?f=fotoalbum_large
Er mag in twee richtingen gereden worden, terwijl er plaats is voor 1 auto in het midden en dan links en rechts een fiets suggestie strook.
Als FSD dat foutloos weet te doen is het geslaagd wat mij betreft. Mijn Model S uit 2018 gaat hier gewoon in het midden rijden als ik AP aanzet😅

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 13:47
RailHenk87 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:52:
[...]

Ik heb nog geen goede manier gevonden om podcasts te starten die op mijn iPhone staan eens ik begonnen ben met rijden. Als ik eerst even radio wil luisteren en nadien wil veranderen kan dat niet zonder te stoppen, of ik moet het aan vrouwlief vragen.

In Carplay kan je gewoon de app van Overcast selecteren, podcast kiezen en voila!
Voor navigatie zie ik ook niet veel nut, de ingebouwde maps is helemaal prima en heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Ik gebruik op iPhone Apple podcast en in de tesla ook, meestal werkt dit prima. Zelfde podcast en meestal weet hij ook prima waar ik gebleven ben

• GeeMoney
@Richh wat mij opvalt is dat hij wel conservatief lijkt te rijden. (Lees: sloom) wellicht komt dit doordat het gefilmd is, hoe was je persoonlijke beleving? Zou je zelf ook deze snelheden en het “langzame” optrekken hebben gedaan net als het langzaam aan komen op een stoplicht. Of is dit dus vertekend omdat het gefilmd is?
Als je graag op FSD rijdt straks dan ben je gek als je een Performance model kiest?

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:53

Dat we dit nog in Nederland mogen meemaken. Super! _/-\o_ _/-\o_

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat is de verwachting mbt regelgeving? Nog steeds handen aan het stuur, opletten, geen mobieltje in de hand neem ik aan?

• turkeyhakan
GeeMoney schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:33:
Als je graag op FSD rijdt straks dan ben je gek als je een Performance model kiest?
Want? Is de verwachting dat we (lees: mensen) volledig worden overgenomen door het brein achter FSD?

PS: een P is echt een hele andere auto als een RWD of LR. Als het financieel haalbaar is, zou ik het alleen al voor de looks doen :-)

[ Voor 18% gewijzigd door turkeyhakan op 17-02-2026 10:23 ]

• Mrkoekie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:54
RobinE schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:25:
[...]

Ik gebruik op iPhone Apple podcast en in de tesla ook, meestal werkt dit prima. Zelfde podcast en meestal weet hij ook prima waar ik gebleven ben
probleem is nog steeds dat de versie van apple podcast in de tesla geen subscribed/private RSS ondersteund. Ik heb een aantal podcasts waar ik 'lid' van ben en dus alleen te beluisteren zijn als ik ze start op m'n iphone en via bluetooth over de speakers laat komen.

PH-MRK request startup

• Maurice-
@Richh wat mij opvalt is dat hij wel conservatief lijkt te rijden. (Lees: sloom) wellicht komt dit doordat het gefilmd is, hoe was je persoonlijke beleving? Zou je zelf ook deze snelheden en het “langzame” optrekken hebben gedaan net als het langzaam aan komen op een stoplicht. Of is dit dus vertekend omdat het gefilmd is?
In de VS heb je Chill, Average en Hurry mode, ik verwacht dat deze nu standaard op Chill wordt gereden.

• pdidi
  • Niet online
De versie waar hier nu mee gereden wordt, 14.1.7, heeft nog niet de Speed Profiles en alleen de mogelijkheid om max snelheid van 0% tot +10% in te stellen. Die zal nu nog op 0% staan. Om een idee te krijgen hoe die Speed Profiles werken hier een vergelijk

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:50
Pfff, jeetje wat gaat dat FSD sloom overal. Hoop toch echt dat we ook een mad max setting krijgen ofzo!
Hier zou ik niet tegen kunnen. 73 waar je 80 mag. 31 waar je 50 mag, 50 de bocht in waar je 70 mag. Nee, dit is nog erger dan een oud omaatje.

• GeeMoney
turkeyhakan schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:21:
[...]

Want? Is de verwachting dat we (lees: mensen) volledig worden overgenomen door het brein achter FSD?

PS: een P is echt een hele andere auto als een RWD of LR. Als het financieel haalbaar is, zou ik het alleen al voor de looks doen :-)
De looks? Hij is amper te onderscheiden :+ . Dat lipje en die badge achterop kan je zo ook kopen :9 .
Ik doelde meer op dat als je FSD graag gebruikt maar met die conservatieve snelheden dan slaat een P nergens op. Zoals al uitgelegd zijn er in de VS ook speed selects dus dat zou dan wel mooi zijn inderdaad.

• Richh
pdidi schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:49:
[...]

Top gefilmd!

[...]

FSD heeft blijkbaar van te voren al besloten de alternatieve route te nemen (weet je nog of die van te voren zichtbaar was?). Negeert 2x de navigatie (die geeft gewoon aan dat 4 kwart rond mogelijk is).
Nee, die was niet van tevoren zichtbaar.
Hij negeert de eerste keer de navigatie. Ik denk dat hij de 2e keer het wel volgens navigatie wou doen / keren via de rontonde, echter had 'ie dan wel naar de linkerbaan op deze turborontonde moeten mergen. Desondanks heeft 'ie het prima opgelost met 1 minuutje 'vertraging'.
Welkom in Nederland. Die fietsers rijden 8 seconden lang door rood, terwijl het al 6 seconden groen was voor de Tesla. Ik denk dat de prompt "Fietsers hebben altijd voorrang" aan staat ;). Benieuwd hoe dat in Amsterdam gaat
Yep, het is hoe dan ook een bijzondere situatie. Als supervised bestuurder ga je van dit soort plekken ook wel leren dat je gewoon moet opletten.

• Richh
Who Am I? schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:20:
[...]

Zeer indrukwekkend! Veel mooie typisch Nederlandse wegsituaties langs zien komen. Een waar ik nog wel benieuwd naar ben is deze in Leiden:[Afbeelding]
Er mag in twee richtingen gereden worden, terwijl er plaats is voor 1 auto in het midden en dan links en rechts een fiets suggestie strook.
Als FSD dat foutloos weet te doen is het geslaagd wat mij betreft. Mijn Model S uit 2018 gaat hier gewoon in het midden rijden als ik AP aanzet😅
Dit is inderdaad een belangrijke, helaas heb ik niet over wegen in Groningen gereden met deze situatie.

De behaviour van de oude Autopilot stack volgt uiteindelijk overigens gewoon UNECE regels. Alle auto's met lane assist en lane center assist vertonen dit gedrag, want ze hebben allemaal geen besef van dit soort wegen. Vandaar ook dat die uitzonderingsroute van FSD zo belangrijk is.

• Richh
Valt mee hoor. Hij blijft op de snelweg op de rechterbaan, maar wil de vrachtwagen niet inhalen. Die keuze snap ik wel. Hij reed ook zeker niet traag op de afrit/oprit, al lijkt dat op de video misschien zo. Hij houdt ook prima de snelheid aan die je mag rijden.

Goed om te weten; je kan in de EU dus niet kiezen voor "hurry mode" of zoals dat in de USA gaat.
Er is wel sprake van een 'speed offset' die je kan instellen. Mijn 'driver' had deze op +10% staan, dus waar hij 70 op de borden zag mocht hij in principe 77km/u rijden. Wel grappig, bij de flitspaal draaide hij 'm via het scrollwieltje mooi naar +0% :)

Performance model en FSD gaat geen verschil maken. Los van de vering. Hoewel FSD wat remt voor drempels, zou ik voor comfortabele vering kiezen :)
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:06:
Wat is de verwachting mbt regelgeving? Nog steeds handen aan het stuur, opletten, geen mobieltje in de hand neem ik aan?
Die is streng hoor, de 'driver' moest heel goed opletten, anders krijg je al snel zo'n blauwe waas dat je op de weg moet letten.
Handen kan je van het stuur houden, maar moeten wel in de buurt van het stuur zitten. De interieurcamera checkt dit. Geen mobieltje natuurlijk, dat is simpelweg wettelijk ook niet toegestaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Richh op 17-02-2026 13:05 ]

• Richh
MrDirect schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:37:
Pfff, jeetje wat gaat dat FSD sloom overal. Hoop toch echt dat we ook een mad max setting krijgen ofzo!
Hier zou ik niet tegen kunnen. 73 waar je 80 mag. 31 waar je 50 mag, 50 de bocht in waar je 70 mag. Nee, dit is nog erger dan een oud omaatje.
Dat valt echt enorm mee. Die ervaring heb ik niet terwijl ik er naast zat. Ik weet dat het zeldzaam is in NL, maar dit waren bochten waarin ze op max speed niet super comfortabel waren. Mijn oma had er trager gereden.

Mad max komt niet naar NL, althans zo lijkt het obv deze software. We krijgen hier een speed offset die je kan instellen, dat heeft de 'driver' mij laten zien.
GeeMoney schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:45:
Zoals al uitgelegd zijn er in de VS ook speed selects dus dat zou dan wel mooi zijn inderdaad.
Dat krijgen we dus niet :) edit: in eerste instantie in ieder geval niet, want 14.1.x heeft dat nog niet en dat is de stack waarmee de demo drives gedaan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 17-02-2026 16:56 ]

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-02 13:00
Wel een interessante kijk op de fsd pricing: YouTube: To hit Elon's 10m target Tesla will have to CRASH the price of FSD

Zijn verhaal klinkt wel logisch: als Musk zijn bonus wil krijgen voor 10 miljoen abonnees op fsd moeten veel meer mensen fsd gaan nemen, en de makkelijkste manier is de prijs naar beneden gooien. Als in de USA, waar fsd gewoon goed bruikbaar is, ook maar 18% fsd neemt is er dus ergens een blokkade voor mensen en grote kans dat het de prijs is.

• pdidi
  • Niet online
FSD rit door centrum Abcoude en Amsterdam ZO. Smalle straatjes, brug en voetgangers (check het eind): feilloos
En Utrecht Nieuwegein
En Delft plus deel 2
En Amsterdam Diemen inclusief stop bord
En een verdwaalde Chinees op de A10 ;)

[ Voor 71% gewijzigd door pdidi op 18-02-2026 11:37 ]

• pdidi
  • Niet online
FSD posts vanaf nu in het nieuwe topic. Thnx @Devian

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

MadMax momenteel houd eigenlijk alleen in dat hij sneller iemand wil inhalen als je langzamer rijd dan de max snelheid. Dus als ik hem op MadMax zet dan wil hij al inhalen bij 1 of 2 km/u verschil. Je krijgt dan een popup die zegt dat hij wil inhalen.
Ik werd daar een beetje gestoord van dus heb hem juist helemaal op zijn laagst gezet. Nu zeurt hij daar amper over maar rijd je inderdaad wel eens langzamer dan mag.

FreeReef.nl

• pdidi
  • Niet online
World Citizen schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:09:
MadMax momenteel houd eigenlijk alleen in dat hij sneller iemand wil inhalen als je langzamer rijd dan de max snelheid. Dus als ik hem op MadMax zet dan wil hij al inhalen bij 1 of 2 km/u verschil. Je krijgt dan een popup die zegt dat hij wil inhalen.
Ik werd daar een beetje gestoord van dus heb hem juist helemaal op zijn laagst gezet. Nu zeurt hij daar amper over maar rijd je inderdaad wel eens langzamer dan mag.
Ik begrijp dat jij in Noord Amerika bent en al FSDs V14.2 hebt? Cool

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

pdidi schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:15:
[...]

Ik begrijp dat jij in Noord Amerika bent en al FSDs V14.2 hebt? Cool
Neuh, hier in Nederland met 2026.2.3. Maar dat was vanaf de eerste versie al.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ld2HCX7fmsYmziQYQiYBKtRXtk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRss2GswHYZe06M8CATOI1OB.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

• Who Am I?
  • Laatst online: 11:24

Autobahn.eu heeft jouw video opgepikt en een artikel over geschreven: https://autobahn.eu/artik...rland-video-groningen-rdw

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:31
Who Am I? schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:20:
[...]
Dat is hier in de stad ook een normaal beeld, ik heb AP daar nooit aan durven zetten :o

Maar hij probeert ook niet te corrigeren als ik gewoon rechts blijf rijden gelukkig (model S 2020), je ziet op het scherm wel dat hij ook de stoeprand naast de stippelijn in de gaten houdt.

Bij een aantal lokale dorpen hebben ze 80 km wegen met licht- en donkerbeige banen zonder middenbelijning en stippellijnen vlak langs de zijkant. Daar moppert de auto wel regelmatig dat hij het niet met de constructie eens is (ook zonder AP).
Wie dat soort wegen ook bedenkt zo... |:(

• karel_G_1981
Vraagje is tesla nog bezig de cybertruck hier te krijgen? Nieuwe goedkope model is echt aantrekkelijk . Als we deze hier ook voor 60k kunnen krijgen ga ik serieus overwegen die te kopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqxwdlgydaucYaLeKuP4gvCIP6I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dtv2T5SyFLfZhtHQBrVMGiXj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door karel_G_1981 op 21-02-2026 20:46 ]

• Richh
karel_G_1981 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:45:
Vraagje is tesla nog bezig de cybertruck hier te krijgen? Nieuwe goedkope model is echt aantrekkelijk . Als we deze hier ook voor 60k kunnen krijgen ga ik serieus overwegen die te kopen.
[Afbeelding]
Nee. Komt nooit door de voetgangersveiligheid keurig, ondenkbaar in Europa.
Bovendien is dat ding zo zwaar (>3000kg) dat hij in de MRB onbetaalbaar is in Nederland als particulier en zou je er zonder vrachtwagenrijbewijs niet in mogen rijden.

• karel_G_1981
Richh schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:18:
[...]

Bovendien is dat ding zo zwaar (>3000kg) dat hij in de MRB onbetaalbaar is in Nederland als particulier en zou je er zonder vrachtwagenrijbewijs niet in mogen rijden.
Gewicht van de dual Motor is ruim onder de 3000 kilo , je kan hem door het beladen gewicht te beperken eenvoudig goedkeuren voor B. Wegenbelasting is hoog maar niet onoverkomelijk en we zouden die wegenbelasting op gewicht toch afschaffen ? Verder is die goedkeuring voor voetgangers ook wel te regelen. Denk dat het meer de business case voor tesla is. Ik denk dat er echt wel vraag naar gaat zijn , we zien hier toch ook nog steeds veel RaM’s en dat soort wagens? Als je Europees breed kijk denk ik dat vooral in Oost Europa de cybertruck wel eens een grote hit kan zijn. (Mits redelijk geprijsd) 60k is echt heel weinig voor zoveel auto.

Dit wil je toch ? 8) https://x.com/wholemars/status/2024900601193316592?s=46

• turkeyhakan
Richh schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:18:
[...]

Er is iemand in Nederland die er één via Albanië naar de EU heeft gehaald. Staat wel op Albanees kenteken. Het kan dus wel, via wat omwegen.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:04:
[...]

Gewicht van de dual Motor is ruim onder de 3000 kilo , je kan hem door het beladen gewicht te beperken eenvoudig goedkeuren voor B. Wegenbelasting is hoog maar niet onoverkomelijk en we zouden die wegenbelasting op gewicht toch afschaffen ? Verder is die goedkeuring voor voetgangers ook wel te regelen. Denk dat het meer de business case voor tesla is. Ik denk dat er echt wel vraag naar gaat zijn , we zien hier toch ook nog steeds veel RaM’s en dat soort wagens? Als je Europees breed kijk denk ik dat vooral in Oost Europa de cybertruck wel eens een grote hit kan zijn. (Mits redelijk geprijsd) 60k is echt heel weinig voor zoveel auto.

Dit wil je toch ? 8) https://x.com/wholemars/status/2024900601193316592?s=46
De F150 Lighting was ook leverbaar in Nederland maar heb deze alleen als promotie materiaal gezien. Verwacht dat het voor de Cybertruck ook zo zal zijn. Ik zie alleen geen officiële goedkeuring gebeuren, al weet ik niet of de reguliere F150 en RAM daaraan voldoen. Alle drie echter een flinke uitdaging om te parkeren en maneuveren door oude straten.

Zelf gelest (BE) in een RAM maar CBR examinator gaf nog aan dat ze die niet alle straten in konden sturen vanwege de breedte. Had persoonlijk ook meer moeite met de auto als de aanhanger. :+

• karel_G_1981
Deveon schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:17:
[...]

De F150 Lighting was ook leverbaar in Nederland maar heb deze alleen als promotie materiaal gezien. Verwacht dat het voor de Cybertruck ook zo zal zijn. Ik zie alleen geen officiële goedkeuring gebeuren, al weet ik niet of de reguliere F150 en RAM daaraan voldoen. Alle drie echter een flinke uitdaging om te parkeren en maneuveren door oude straten.

Zelf gelest (BE) in een RAM maar CBR examinator gaf nog aan dat ze die niet alle straten in konden sturen vanwege de breedte. Had persoonlijk ook meer moeite met de auto als de aanhanger. :+
Ligt eraan waar je woont . Hier (platteland Groningen) rijden echt heel Veel Rams en f150’s. Denk dat het bijna de populairste auto’s zijn onder boeren en ondernemers. Wel allemaal grijs kenteken. Kan in buitengebied ook prima , zijn ideale auto’s hier. Kan me voorstellen dat dat in Amsterdam anders is. Cybertruck zou daar prima tussen passen en wellicht door de lage bpm en veranderde regels een goede vervanging zijn voor deze wagens.

[ Voor 6% gewijzigd door karel_G_1981 op 22-02-2026 11:05 ]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:03:
[...]

Ligt eraan waar je woont . Hier (platteland Groningen) rijden echt heel Veel Rams en f150’s. Denk dat het bijna de populairste auto’s zijn onder boeren en ondernemers. Wel allemaal grijs kenteken. Kan in buitengebied ook prima , zijn ideale auto’s hier. Kan me voorstellen dat dat in Amsterdam anders is. Cybertruck zou daar prima tussen passen en wellicht door de lage bpm en veranderde regels een goede vervanging zijn voor deze wagens.
Voor de auto misschien wel, maar de doelgroep is daarentegen weer niet de juiste denk ik.

• Maurice-
gjcvro schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:20:
[...]

Voor de auto misschien wel, maar de doelgroep is daarentegen weer niet de juiste denk ik.
Haha, inderdaad. Een RAM en Tesla rijder zijn echt de grootste uitersten die je je voor kunt stellen. Dat gaat nooit gebeuren.

• karel_G_1981
Maurice- schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:28:
[...]

Haha, inderdaad. Een RAM en Tesla rijder zijn echt de grootste uitersten die je je voor kunt stellen. Dat gaat nooit gebeuren.
Denk ik juist niet . Ford f150, ram en cybertruck hebben exact dezelfde doelgroep. En die doelgroep die een ram leuk vindt , vind doorgaans ook de cybertruck leuk. Beide typisch Amerikaanse producten die een gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid voorstaan. Het zijn echte outdoor lifestyle producten die ook nog heel praktisch zijn op het platteland

[ Voor 8% gewijzigd door karel_G_1981 op 22-02-2026 11:36 ]

• lxwk3y
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:45
Heb sinds kort een Model 3, heeft iemand aanraders qua schoonmaak spulletjes? Ben vooral benieuwd naar iets voor het interieur en een goede luchtverfrisser :)

• turkeyhakan
karel_G_1981 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:45:
[Afbeelding]
Je weet dat de prijzen op de US website excl belastingen zijn?

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Over de CT, ik vermoed dat het naast eventuele wetgeving ook voor een deel cultureel bepaald wordt. Een doe maar normaal mentaliteit. Groepen in Nederland die daar niets mee hebben kunnen de doelgroep zijn als ze ook de centen er voor hebben. En 60k is wellicht niet veel voor wat je er voor krijgt, het is wel serieus geld voor iemand die ook een oude ICE met een bepaald imago kan kopen. Want laten we wel zijn, de CT is voor een groot deel imago dat je koopt.

De vergelijking wordt gemaakt met de Ram en F150. Hoewel deze auto’s wellicht door dezelfde mensen als heilige graal gezien kunnen worden, is er voor een grotere groep een belangrijk verschil. Of laat ik het bij mijzelf houden: een Ram of F150 vind ik ordinair, maar esthetisch wel weer geslaagd. Een CT vind ik echter ordinair en lelijk 😉. Het zou mij niets verbazen als er meer mensen zo over denken.

Edit: een belangrijk verschil is ook het geluid uiteraard. Dat heeft de Ram en F150 voor op de CT.

[ Voor 6% gewijzigd door Roenie op 22-02-2026 12:12 ]

• karel_G_1981
turkeyhakan schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:40:
[...]

Je weet dat de prijzen op de US website excl belastingen zijn?
Jawel maar de de euro staat momenteel op $1.18 dus dat compenseert de btw. Bpm is maar 627 euro. Omgerekend zou je dan misschien aan €62000 komen incl belastingen . Nog steeds erg betaalbaar. Als tesla hem hier voor die prijs in de markt kan zetten weet ik zeker dat het een grote hit wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door karel_G_1981 op 22-02-2026 12:01 ]

• Deveon
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:03:
[...]

Voor een lage BPM kan je ook een PHEV SUV rijden. Echter blijft het formaat auto te lomp voor onze wegen en parkeerplaatsen, Cybertrucks zullen in de Randstad echt uitgelachen worden. In Almere zag ik ook regelmatig fullsized picups maar de doelgroep was daar met name gevoelig voor de V8.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:35:
[...]

Denk ik juist niet . Ford f150, ram en cybertruck hebben exact dezelfde doelgroep. En die doelgroep die een ram leuk vindt , vind doorgaans ook de cybertruck leuk. Beide typisch Amerikaanse producten die een gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid voorstaan. Het zijn echte outdoor lifestyle producten die ook nog heel praktisch zijn op het platteland
Ik denk persoonlijk dat een groot deel van de RAM liefhebbers dezelfde groep is die reageert op elk EV topic met Elektrisch rijden doe ik wel op de kermis. Diezelfde groep vind het doorgaan ook belangrijk dat je kunt horen hoeveel PK ze (niet) hebben. 8) Dus ik vermoed dat we hier een verschil van mening hebben over de beoogde doelgroep. En laten we eerlijk zijn, als je gewend bent de halve dag rond te rijden met een aanhanger van 3 ton is ook de cybertruck niet de beste keuze.

• Deveon
  • Niet online
Een hovenier hoeft toch geen halve dag rond te rijden? :+

Tot heden zijn de elektrische bedrijfswagens alleen bij pakketbezorgers aangeslagen. Ik denk dat er toch echt een betere stimulans moet komen dan enkel BPM/CO2-heffing voordat de diesel busjes (vroegtijdig) ingeruild gaan worden. Ook puur praktisch zie ik hier in de wijk alle werkbusjes op de openbare parkeerplaats, die busjes staan niet (dagelijks) op de oprit te laden.

• karel_G_1981
gjcvro schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:52:
[...]

Ik denk persoonlijk dat een groot deel van de RAM liefhebbers dezelfde groep is die reageert op elk EV topic met Elektrisch rijden doe ik wel op de kermis. Diezelfde groep vind het doorgaan ook belangrijk dat je kunt horen hoeveel PK ze (niet) hebben. 8) Dus ik vermoed dat we hier een verschil van mening hebben over de beoogde doelgroep. En laten we eerlijk zijn, als je gewend bent de halve dag rond te rijden met een aanhanger van 3 ton is ook de cybertruck niet de beste keuze.
Aangezien een nieuwe ram of f150 onbetaalbaar is geworden door de nieuwe belastingregels.voor grijs kenteken sinds 1 januari , kan de cybertruck een gat in de markt zijn voor mensen die een grote Amerikaan op grijs kenteken willen rijden denk ik.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:00:
[...]

Jawel maar de de euro staat momenteel op $1.18 dus dat compenseert de btw. Bpm is maar 627 euro. Omgerekend zou je dan misschien aan €62000 komen incl belastingen . Nog steeds erg betaalbaar. Als tesla hem hier voor die prijs in de markt kan zetten weet ik zeker dat het een grote hit wordt.
Vergeet de btw niet :-)
Pagina: 1 ... 67 68 Laatste

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.

Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic