World Citizen schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:36:
[...]

Als ik er nog in kon had ik gekeken.
Hij ging vanmorgen niet open en de spiegels klapte nog heel langzaam uit. Sleepdienst zag dat de 12v accu op 0.5v stond, dus die zal wel stuk zijn.
Ik kreeg gisteren enkel die BMS error, en niet die andere wat je vaak leest. Dus ik gok zelf dat het enkel de 12v accu is. Mag ook wel na krap 150k km.
Ik ga het zo horen. Hij staat nu bij de Tesla.
[Afbeelding]
Als die nog nooit vervangen is is die kans heel groot, dan is de schade te overzien idd. Als ik er even op zoek komt idd de 12V accu veel voor (en is dit een false positive nav daarvan) of de batterijheater is stuk, dat is ook niet ongebruikelijk rond deze leeftijd.
Ik zit zelf erg te twijfelen wat ik nu met mijn 2018 S 100D ga doen. Heb 'm nu bijna anderhalf jaar en ben al zo'n 4400 euro verder aan onderhoud en reparaties. En dan laat ik nog maar buiten beschouwing wat er onder coulance en garantie door de verkoper en tesla is betaald en reken ik de MCU/CCS upgrades bij de aanschaf.
Ergens zie ik totaal geen andere auto die zo lekker comfortabel én snel rijdt, zoveel ruimte heeft en er zo goed uitziet. Als ik nou zeker wist dat er binnen 1-1,5 jaar ofzo een FSD (supervised) mogelijkheid komt, dan was de keuze iets makkelijker, maar ook dat is onzeker. Als ik er echt nog 3-4 jaar mee wil rijden wil ik 'm eigenlijk weer echt helemaal perfect in orde maken. Maar dan komt er nog:
- Nieuwe luchtdempers aan de voorkant: 3150
- Koplampen vervangen ivm defecte DRL: 1400
- Nieuw ruitenwisser mechanisme: 1000
- Deukjes uit zijdeuren uitdeuken en her en der wat polijstwerk: 1000
- Nieuw setje Hankook/Michelin winter/AS-bandjes: 1000
- De kans op een defecte PTC heater is ook bijna 100% over die periode. Reken maar op nog eens 1200-1500 euro.
Dan zit ik op nog eens bijna 9000 euro die er dan nog bij moet en dan liever zo snel mogelijk zodat ik er iig nog het voordeel van heb. En dan nog maar hopen dat er nog geen andere hele dure grappen bijkomen (achterdempers, compressor, voorruit, BMS leads, etc.). Aan de andere kant zit ik dan nog steeds niet héél ver af van de 2000 euro per jaar die ik aan onderhoud (ex banden) had begroot toen ik 'm kocht, zeker als ik er nog 4-5 jaar mee doe. Het blijft iig een prijzige hobby, zeker als je zoals ik een auto het liefst echt helemaal goed hebt.
Het alternatief zou zijn om 'm in te ruilen op een (heel jong gebruikte, maar die zijn er niet, dus nieuwe) juniper model Y performance of premium AWD. Dan heb ik wel gelijk AI4 en een auto die als een kluis is gebouwd en voorlopig nauwelijks onderhoud zou vergen. Maar dan moet er toch weer een aardig bedrag bij (25-40K) en dan mis ik de luchtvering, zonnedak, de looks, het is geen sedan en vooral een flinke bak ruimte tov deze. Keuzes, keuzes.
[
Voor 53% gewijzigd door
RonJ op 08-05-2026 14:11
]
All-electric.