[Ikea Home Smart Trådfri] Ervaringen & discussie

Deel 1
Inhoudsopgave
- Wat is Ikea Tradfri?
- Wat kan ik er mee?
- Hoe kan ik ze bedienen?
- Hoe werkt het?
- Welke integratiemogelijkheden zijn er?
- Wat kost het?
- Hulp bij problemen
- FAQ
Wat is Ikea Tradfri?
Ikea Tradfri is de verzamelnaam voor Ikea's productgroep van slimme verlichting. Er zijn draadloze lampen (E27, E14, GU10), lichtpanelen, kasten met lichtdeuren, een afstandbediening, een bewegingssensor, een led-driver en een verbindingshub.De Ikea Tradfri producten vallen op door hun lagere prijs dan andere merken zoals bijvoorbeeld Philips hue.
Wat kan ik er mee?
Met Ikea Tradfri kun je lampen, lichtpanelen en kasten met lichtdeuren draadloos bedienen.Hoe kan ik ze bedienen?
Tradfri kan via een afstandbediening, een dimmer, een bewegingssensor of via de Tradfri app bediend worden. Het draadloos bereik is een gemiddeld huis. Bediening via de Tradfri app kan standaard alleen lokaal middels een WiFi verbinding. Apple gebruikers kunnen de lampen wel buitenshuis bedienen via HomeKit, hier heb wel een Traddri hub voor nodig.Let op: om lampen te kunnen koppelen aan de Tradfri hub, heb je ook een afstandsbediening, dimmer of bewegingsmelder nodig!
Hoe werkt het?
Todo: Zigbee LightLink, security, local only, COAP/dTLS, etc.Zie ook YouTube: IKEA Smart Lighting collectie - Zelf aan de slag.
Welke integratiemogelijkheden zijn er?
Ikea heeft aangekondigd dat in de herfst van 2017 de verbindingshub een software update zal krijgen waardoor deze compatible wordt met Apple HomeKit, Google Home en Amazon Alexa.Tevens zou de update moeten zorgen voor betere implementatie van het Zigbee Lightlink protocol. Hierdoor kunnen de Tradfri lampen ook door Smarthome hubs van andere merken gestuurd worden, bijvoorbeeld Philips hue. Inmiddels is er al een tussentijdse update geweest waardoor de lampen met softwareversie 1.2.x en hoger via wat extra werk aan de hue bridge 2.0 gekoppeld kunnen worden (exclusief Homekit ondersteuning). Voor hulp met knipperende lampen i.c.m. Hue, zie hier.
Hulp bij problemen
Knipperende lampen i.c.m. Hue BridgeMeerdere afstandsbedieningen aan een lamp/groep koppelen
De batterijen van mijn remotes zijn erg snel leeg
Lampen niet meer in sync via de remote
Last van wegvallend signaal/storing van WiFi?
FAQ
Pre-salesV: Wat is het verschil tussen de dure en de goedkope "witte" lampen?
Bij de goedkoopste Tradfri lampen is het licht "warm wit", net als een normale ledlamp. Bij de Tradfri lampen die ongeveer dubbel zo duur zijn, kan je het witte licht naar keuze een klein beetje blauwer of geler maken.
V: Ik denk dat Tradfri lampen goedkoper zijn dan smart ledlampen van een ander merk.
A: Je praat over adviesprijzen. Maar (bijna) alle merken smart verlichting geven regelmatig hoge kortingen op hun adviesprijzen. Als je kortingen meerekent, zijn (op uitzonderingen na) de prijsverschillen bij smart verlichting zo klein dat het onverstandig is om je keuze voor een merk/systeem te maken op basis van prijs.
V: Ik wil een geschikte ledstrip kopen, maar die zie ik niet op de site?
A: Er is en komt voorlopig geen ledstrip van Ikea. Maar je kunt de ledstrip plus van Philips gebruiken. Gebruik een actie uit het "hue kortingcode" topic om de ledstrip goedkoper te maken.
Let wel: je kunt de ledstrip voorlopig alleen met de kleuren gebruiken, die de (Ikea) app ondersteunt.
V: Ik wil de lamp uitzetten door steeds de spanning er af te halen. Mag dat?
A: Ja. Als de Tradfri lamp daarna weer stroom krijgt, gaat hij vanzelf aan, met de lichtsterkte die hij had toen hij voor het laatst uitgezet werd. De lamp is dus normaal te gebruiken door mensen die het principe van smart verlichting niet kennen, of in noodgevallen. Maar als de lamp geen spanning heeft, is hij natuurlijk niet meer op afstand te bedienen, dus als je van plan bent om dit altijd te gaan doen, moet je je wel bij jezelf afvragen of smart verlichting wel de juiste keuze voor je is.
V: Is er ook een schakelbaar stopcontact?
A: Ja, dat is er! Je kan een 'outlet' mét en zonder afstandsbediening kopen, beide versies zijn tevens bedienbaar via de app/hub/bridge.
V: Ik heb gehoord dat oude software in de Ikea lampen niet goed te koppelen was met Philips Hue, maar lampen die nu in de winkel liggen zullen toch wel de nieuwe software hebben?
A: Nee, sommige typen lampen liggen nog steeds met de oude softwareversie in de winkel. Zodra je deze koppelt aan een Ikea hub, zal de software in de lamp een update krijgen. Het is niet mogelijk om de software te updaten met een hub van een ander merk.
V: Kan ik de Ikea lampen gebruiken met Apple HomeKit via de hub van een ander merk?
A: Nee, in het algemeen zal een hub alleen de lampen van het "eigen" merk doorgeven aan Apple, ook als je lampen van andere merken verder wel gewoon kunt koppelen en gebruiken.
V: Als voor mij de prijs niet belangrijk is, waarom zou ik dan Ikea smart lampen kopen?
A: Sterke punten zijn:•hoge lichtopbrengst van de witte lampen
•lampen onthouden hun dimstand als ze stroomloos zijn
•het systeem is bijzonder goed te gebruiken zonder hub en internet
Sales
V: Is de kleurenlamp al te koop in de winkel?
A: Ja, maar alleen in combinatie met de afstandsbediening. Hou er rekening mee dat de huidige versie van de Ikea kleurenlamp minder kleuren kan weergeven dan recente smart lampen van andere merken.
V: Ik ben speciaal naar een Ikea winkel gereden en hier blijkt geen voorraad te zijn van product X.
A: Voordat je naar een winkel gaat, kan je op de site zien wat de komende uren de voorraad naar verwachting zal zijn. Deze voorspelling klopt meestal prima.
V: Ik heb ook een Tradfri set aangeschaft !!!!!
A: Dank u voor de mededeling.
Installatie
V: Het koppelen van een lamp met een afstandsbediening lukt me steeds maar niet.
A: Het is belangrijk om tijdens het koppelen de lamp en de afstandsbediening tegen elkaar aan te houden. Als de afstand te groot is, dan werkt het niet. Soms maakt het uit op welke plek je ze tegen elkaar houdt.
V: Ik heb een losse Ikea lamp en een losse Ikea hub gekocht. Waarom kan ik ze niet koppelen?
A: Om Ikea producten met elkaar te koppelen heb je altijd een Ikea afstandsbediening (of ander stuurapparaat) nodig. De afstandsbediening kan je het best kopen in combinatie met een lamp, dat scheelt 5 euro.
V: Ik ben op het briljante idee gekomen om de draadloze afstandsbediening vast tegen een muur te schroeven. Ben ik de eerste?
A: Nee, diverse mensen zijn daar al mee bezig. Zoek in dit topic op het woord "inbouwen". De basis voor de oplossing is een blinde plaat kopen die past bij je huidige inbouwsysteem, eventueel kan je dan met een 3D printer of een plastic dekseltje dat je los koopt aan de slag om het nog beter passend te maken op de afstandsbediening.
V: Kan ik een smart lamp gebruiken in combinatie met een ouderwetse dimmer in de muur?
A: Nee, een smart lamp heeft een eigen dimmer ingebouwd. Deze is veel energiezuiniger dan een dimmer in de muur. Als je nog zo'n oude dimmer hebt, mag je die niet gebruiken voor een smart lamp. Het is beter om hem uit te bouwen, want zelfs een dimmer die altijd op 100% staat kan een smart lamp beschadigen.
V: Hoe kan ik meerdere afstandsbedieningen koppelen aan één lamp?
A: Eerst installeer je de lamp zodat hij werkt met één afstandsbediening. Vervolgens reset je de andere afstandsbediening en koppel je hem niet aan de lamp, maar aan de eerste afstandsbediening (uitleg hoe je dit precies doet vind je hier). Dit werkt met en zonder hub. Dezelfde truc werkt met bewegingsmelders. Dit staat niet in de gebruiksaanwijzing, want Ikea ondersteunt dit niet officieel.
Gebruik van de app
V: Als ik de "wake up" functie instel in de app, gaat de lamp niet vanzelf uit.
A: Je kunt een timer van een minuut instellen direct hierna, waardoor de lamp uit gaat. De app zal een foutmelding geven dat je niet meerdere timers mag instellen. Maar die melding is niet terecht: het werkt wel.
V: De Ikea app werkt niet stabiel bij mij. Wat kan ik doen om toch de Ikea hub te blijven gebruiken?
A: Wat jammer. Er zijn meerdere oplossingen:•Als je Apple gebruiker bent, kan je HomKit gaan gebruiken, dit lijkt bij iedereen stabiel te werken;
•Je kunt de app "Hue Essentials" proberen, deze werkt ook op Tradfri;
•In het verleden verscheen ongeveer om de 2 maanden een nieuwe versie van de Ikea software;
•Veel mensen sturen de Tradfri apparaten aan via Home Assistant (of een ander domoticapakket);
•Heb je al gezien dat veel toepassingen ook gewoon zonder de hub blijven werken?
V: Als ik 1 (of meerdere) lamp(en) binnen een groep apart inschakel/configureer via de app, kan ik ze dan nog via de remote bedienen?
A: Dat kan, maar je zal zien dat de lampen dan niet meer in sync zijn. De aan/uit knop zal alle lampen die uit waren aan laten gaan, en omgekeerd. Ook de helderheid/kleurtemperatuur/etc. zijn niet meer gelijk. Om dit op te lossen, kan je 6 seconden op de aan/uit knop van de remote blijven drukken, waarna alle lampen terug gelijk zouden moeten lopen.
Gekende probleemgevallen
Sommige productlijnen en/of -series kennen productiefouten/slechte componenten/e.d. Zie bijvoorbeeld volgende post van @MisteRMeesteR:MisteRMeesteR schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:23:
FWIW, mocht je op zoek zijn naar een E27 RGB LED lamp, artikel nummer 704.391.58, mijd dan productiecode 2118. Deze serie heeft ontzettend last van een irritante coil-whine als de lamp is uitgeschakeld. Zodra de lamp op ~ 5% wordt gezet is het geluid weg.
Inmiddels mijn lamp omgeruild voor een zelfde lamp met productiecode 2132 en deze heeft geen last van deze coil-whine.
Bron: Ikea België / Ikea Nederland
[ Voor 255% gewijzigd door Slonzo op 18-08-2022 21:11 ]