Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Mede-auteur:
  • robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:57

robertwebbe

[Ikea Home Smart Trådfri] Ervaringen & discussie

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FZoiCYk.jpg

Deel 1

Inhoudsopgave

Wat is Ikea Tradfri?

Ikea Tradfri is de verzamelnaam voor Ikea's productgroep van slimme verlichting. Er zijn draadloze lampen (E27, E14, GU10), lichtpanelen, kasten met lichtdeuren, een afstandbediening, een bewegingssensor, een led-driver en een verbindingshub.

De Ikea Tradfri producten vallen op door hun lagere prijs dan andere merken zoals bijvoorbeeld Philips hue.

Wat kan ik er mee?

Met Ikea Tradfri kun je lampen, lichtpanelen en kasten met lichtdeuren draadloos bedienen.

Hoe kan ik ze bedienen?

Tradfri kan via een afstandbediening, een dimmer, een bewegingssensor of via de Tradfri app bediend worden. Het draadloos bereik is een gemiddeld huis. Bediening via de Tradfri app kan standaard alleen lokaal middels een WiFi verbinding. Apple gebruikers kunnen de lampen wel buitenshuis bedienen via HomeKit, hier heb wel een Traddri hub voor nodig.

Let op: om lampen te kunnen koppelen aan de Tradfri hub, heb je ook een afstandsbediening, dimmer of bewegingsmelder nodig!

Hoe werkt het?

Todo: Zigbee LightLink, security, local only, COAP/dTLS, etc.
Zie ook YouTube: IKEA Smart Lighting collectie - Zelf aan de slag.

Welke integratiemogelijkheden zijn er?

Ikea heeft aangekondigd dat in de herfst van 2017 de verbindingshub een software update zal krijgen waardoor deze compatible wordt met Apple HomeKit, Google Home en Amazon Alexa.

Tevens zou de update moeten zorgen voor betere implementatie van het Zigbee Lightlink protocol. Hierdoor kunnen de Tradfri lampen ook door Smarthome hubs van andere merken gestuurd worden, bijvoorbeeld Philips hue. Inmiddels is er al een tussentijdse update geweest waardoor de lampen met softwareversie 1.2.x en hoger via wat extra werk aan de hue bridge 2.0 gekoppeld kunnen worden (exclusief Homekit ondersteuning). Voor hulp met knipperende lampen i.c.m. Hue, zie hier.

Hulp bij problemen

Knipperende lampen i.c.m. Hue Bridge
Meerdere afstandsbedieningen aan een lamp/groep koppelen
De batterijen van mijn remotes zijn erg snel leeg
Lampen niet meer in sync via de remote
Last van wegvallend signaal/storing van WiFi?

FAQ

Pre-sales

V: Wat is het verschil tussen de dure en de goedkope "witte" lampen?
Bij de goedkoopste Tradfri lampen is het licht "warm wit", net als een normale ledlamp. Bij de Tradfri lampen die ongeveer dubbel zo duur zijn, kan je het witte licht naar keuze een klein beetje blauwer of geler maken.

V: Ik denk dat Tradfri lampen goedkoper zijn dan smart ledlampen van een ander merk.
A: Je praat over adviesprijzen. Maar (bijna) alle merken smart verlichting geven regelmatig hoge kortingen op hun adviesprijzen. Als je kortingen meerekent, zijn (op uitzonderingen na) de prijsverschillen bij smart verlichting zo klein dat het onverstandig is om je keuze voor een merk/systeem te maken op basis van prijs.

V: Ik wil een geschikte ledstrip kopen, maar die zie ik niet op de site?
A: Er is en komt voorlopig geen ledstrip van Ikea. Maar je kunt de ledstrip plus van Philips gebruiken. Gebruik een actie uit het "hue kortingcode" topic om de ledstrip goedkoper te maken.
Let wel: je kunt de ledstrip voorlopig alleen met de kleuren gebruiken, die de (Ikea) app ondersteunt.

V: Ik wil de lamp uitzetten door steeds de spanning er af te halen. Mag dat?
A: Ja. Als de Tradfri lamp daarna weer stroom krijgt, gaat hij vanzelf aan, met de lichtsterkte die hij had toen hij voor het laatst uitgezet werd. De lamp is dus normaal te gebruiken door mensen die het principe van smart verlichting niet kennen, of in noodgevallen. Maar als de lamp geen spanning heeft, is hij natuurlijk niet meer op afstand te bedienen, dus als je van plan bent om dit altijd te gaan doen, moet je je wel bij jezelf afvragen of smart verlichting wel de juiste keuze voor je is.

V: Is er ook een schakelbaar stopcontact?
A: Ja, dat is er! Je kan een 'outlet' mét en zonder afstandsbediening kopen, beide versies zijn tevens bedienbaar via de app/hub/bridge.

V: Ik heb gehoord dat oude software in de Ikea lampen niet goed te koppelen was met Philips Hue, maar lampen die nu in de winkel liggen zullen toch wel de nieuwe software hebben?
A: Nee, sommige typen lampen liggen nog steeds met de oude softwareversie in de winkel. Zodra je deze koppelt aan een Ikea hub, zal de software in de lamp een update krijgen. Het is niet mogelijk om de software te updaten met een hub van een ander merk.

V: Kan ik de Ikea lampen gebruiken met Apple HomeKit via de hub van een ander merk?
A: Nee, in het algemeen zal een hub alleen de lampen van het "eigen" merk doorgeven aan Apple, ook als je lampen van andere merken verder wel gewoon kunt koppelen en gebruiken.

V: Als voor mij de prijs niet belangrijk is, waarom zou ik dan Ikea smart lampen kopen?
A: Sterke punten zijn:•hoge lichtopbrengst van de witte lampen
•lampen onthouden hun dimstand als ze stroomloos zijn
•het systeem is bijzonder goed te gebruiken zonder hub en internet
Sales

V: Is de kleurenlamp al te koop in de winkel?
A: Ja, maar alleen in combinatie met de afstandsbediening. Hou er rekening mee dat de huidige versie van de Ikea kleurenlamp minder kleuren kan weergeven dan recente smart lampen van andere merken.

V: Ik ben speciaal naar een Ikea winkel gereden en hier blijkt geen voorraad te zijn van product X.
A: Voordat je naar een winkel gaat, kan je op de site zien wat de komende uren de voorraad naar verwachting zal zijn. Deze voorspelling klopt meestal prima.

V: Ik heb ook een Tradfri set aangeschaft !!!!!
A: Dank u voor de mededeling.

Installatie

V: Het koppelen van een lamp met een afstandsbediening lukt me steeds maar niet.
A: Het is belangrijk om tijdens het koppelen de lamp en de afstandsbediening tegen elkaar aan te houden. Als de afstand te groot is, dan werkt het niet. Soms maakt het uit op welke plek je ze tegen elkaar houdt.

V: Ik heb een losse Ikea lamp en een losse Ikea hub gekocht. Waarom kan ik ze niet koppelen?
A: Om Ikea producten met elkaar te koppelen heb je altijd een Ikea afstandsbediening (of ander stuurapparaat) nodig. De afstandsbediening kan je het best kopen in combinatie met een lamp, dat scheelt 5 euro.

V: Ik ben op het briljante idee gekomen om de draadloze afstandsbediening vast tegen een muur te schroeven. Ben ik de eerste?
A: Nee, diverse mensen zijn daar al mee bezig. Zoek in dit topic op het woord "inbouwen". De basis voor de oplossing is een blinde plaat kopen die past bij je huidige inbouwsysteem, eventueel kan je dan met een 3D printer of een plastic dekseltje dat je los koopt aan de slag om het nog beter passend te maken op de afstandsbediening.

V: Kan ik een smart lamp gebruiken in combinatie met een ouderwetse dimmer in de muur?
A: Nee, een smart lamp heeft een eigen dimmer ingebouwd. Deze is veel energiezuiniger dan een dimmer in de muur. Als je nog zo'n oude dimmer hebt, mag je die niet gebruiken voor een smart lamp. Het is beter om hem uit te bouwen, want zelfs een dimmer die altijd op 100% staat kan een smart lamp beschadigen.

V: Hoe kan ik meerdere afstandsbedieningen koppelen aan één lamp?
A: Eerst installeer je de lamp zodat hij werkt met één afstandsbediening. Vervolgens reset je de andere afstandsbediening en koppel je hem niet aan de lamp, maar aan de eerste afstandsbediening (uitleg hoe je dit precies doet vind je hier). Dit werkt met en zonder hub. Dezelfde truc werkt met bewegingsmelders. Dit staat niet in de gebruiksaanwijzing, want Ikea ondersteunt dit niet officieel.

Gebruik van de app

V: Als ik de "wake up" functie instel in de app, gaat de lamp niet vanzelf uit.
A: Je kunt een timer van een minuut instellen direct hierna, waardoor de lamp uit gaat. De app zal een foutmelding geven dat je niet meerdere timers mag instellen. Maar die melding is niet terecht: het werkt wel.

V: De Ikea app werkt niet stabiel bij mij. Wat kan ik doen om toch de Ikea hub te blijven gebruiken?
A: Wat jammer. Er zijn meerdere oplossingen:•Als je Apple gebruiker bent, kan je HomKit gaan gebruiken, dit lijkt bij iedereen stabiel te werken;
•Je kunt de app "Hue Essentials" proberen, deze werkt ook op Tradfri;
•In het verleden verscheen ongeveer om de 2 maanden een nieuwe versie van de Ikea software;
•Veel mensen sturen de Tradfri apparaten aan via Home Assistant (of een ander domoticapakket);
•Heb je al gezien dat veel toepassingen ook gewoon zonder de hub blijven werken?

V: Als ik 1 (of meerdere) lamp(en) binnen een groep apart inschakel/configureer via de app, kan ik ze dan nog via de remote bedienen?
A: Dat kan, maar je zal zien dat de lampen dan niet meer in sync zijn. De aan/uit knop zal alle lampen die uit waren aan laten gaan, en omgekeerd. Ook de helderheid/kleurtemperatuur/etc. zijn niet meer gelijk. Om dit op te lossen, kan je 6 seconden op de aan/uit knop van de remote blijven drukken, waarna alle lampen terug gelijk zouden moeten lopen.

Gekende probleemgevallen

Sommige productlijnen en/of -series kennen productiefouten/slechte componenten/e.d. Zie bijvoorbeeld volgende post van @MisteRMeesteR:
MisteRMeesteR schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:23:
FWIW, mocht je op zoek zijn naar een E27 RGB LED lamp, artikel nummer 704.391.58, mijd dan productiecode 2118. Deze serie heeft ontzettend last van een irritante coil-whine als de lamp is uitgeschakeld. Zodra de lamp op ~ 5% wordt gezet is het geluid weg.

Inmiddels mijn lamp omgeruild voor een zelfde lamp met productiecode 2132 en deze heeft geen last van deze coil-whine.

Bron: Ikea België / Ikea Nederland

[ Voor 255% gewijzigd door Slonzo op 18-08-2022 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Er is nog wat aanvulwerk, maar bij deze alvast de topicstart zodat er al over gepraat kan worden :)

Ik geef meteen even mee dat bvb. Home Assistant deze week nog met support voor de Tradfri gateway komt... En er zullen er zeker nog volgen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bombtrack
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-03 20:55

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Ik ben er ook naar aan het kijken, vooral naar de lampen zelf, om ze aan te sluiten op de HUE bridge en zo alles in één oplossing/app te houden. Dat kan natuurlijk met IKEA's app ook, maar die ondersteund slechts een maximum van 10(!) lampen. Ik ga daar overheen. 100, I stand corrected.

De ikea lampen zouden moeten werken met de HUE bridge, maar door een andere aanspreking van de zigbee protocollen worden de Tradfri lampen momenteel geweigerd door de bridge. Koop ze dus nog niet met het idee om ze op je bridge aan te sluiten. Beide partijen hebben al wel aangegeven aan een oplossing te werken, maar momenteel is daar nog niets over te melden.

Verder ben ik erg benieuwd naar de 'mooiheid/kwaliteit' van het licht wat ze geven in vergelijking met de HUE ambiance lampen. Iemand al ervaring?

Casual Critic op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
HUE bridge kan inderdaad niet overweg met de Ikea lampen, maar omgekeerd kan blijkbaar wel: de Ikea gateway schijnt wél Hue lampen te kunnen aansturen. En de app (of de gateway?) ondersteunt overigens 10 lampen apparaten (een remote valt vermoedelijk ook onder 'een apparaat') per groep, dus 100 in totaal (want 10 groepen).

Ik heb geen ervaring met de HUE ambiance, maar heb nu een paar 'white spectrum' Tradfri's waar ik wel tevreden van ben. 3 in de living, 2 op de slaapkamer. Geven fijn licht IMO, niet te groenachtig, maar ik ben niet de meest betrouwbare bron want ik ben kleurenblind :+ M'n vriendin vond er iig ook niets mis mee :) Bang for the buck is hoog, vind ik.

De standaard app en remotes ondersteunen trouwens enkel de 3 default kleurtemperaturen (2200k, 2700k, 4000k), maar met 3rd party tools kan je via de gateway het hele bereik instellen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 08-01-2018 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:30
Bookmarked. d:)b

Ik ben nieuwsgierig of het een soortgelijke gebruikerservaring kan bieden als Philips HUE. Lijken mij namelijk leuke lampen om te hebben, maar vind de stap naar HUE (budgetair) te groot. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombtrack

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Slonzo schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:42:
En de app (of de gateway?) ondersteunt overigens 10 lampen apparaten (een remote valt vermoedelijk ook onder 'een apparaat') per groep, dus 100 in totaal (want 10 groepen).
Dat is op zich wel goed nieuws.Misschien toch nog eens wat dieper induiken.
Wel heb ik ergens nog het idee dat ik/men beter kan kiezen voor de hue bridge icm ikea lampen dan de ikea bridge icm andere (hue) lampen. Dit omdat de bridge het moederbord is van het geheel, en de hue bridge, voor zover ik nu kan zien, toch een stuk geavanceerder is qua opties en apps. De duurdere bridge van HUE zou dus ook het bedieningsgemak van de goedkopere ikea lampen naar een hoger niveau moeten tillen.

Echter, binnenkort maar eens even een tripje naar de ikea maken voor nog wat testwerk ;)
Ben benieuwd hoe jullie daarin staan.

Casual Critic op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birrel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-01-2024
Is het mogelijk de TRADFRI remote te koppelen aan de HUE bridge?

[ Voor 9% gewijzigd door Birrel op 18-04-2017 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:50
Volgens deze website zijn de lampen wel zigbee, maar (nog) niet compatible met een hue.
De slimme lampen maken gebruik van de Zigbee Light Link-standaard. Dit is een populaire standaard waar onder andere Philips Hue-producten ook mee werken. Toch werken de lampen niet met de Hue-app of HomeKit samen. Volgens Philips komt dit omdat de lampen een verkeerd profiel aannemen, wanneer dit opgelost wordt, zullen de lampen ook met de Hue Bridge werken. IKEA levert ook een eigen app voor bediening van de lampen, daarmee kunnen groepen gemaakt en presets gekozen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:37
Yonix schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:46:
Bookmarked. d:)b

Ik ben nieuwsgierig of het een soortgelijke gebruikerservaring kan bieden als Philips HUE. Lijken mij namelijk leuke lampen om te hebben, maar vind de stap naar HUE (budgetair) te groot. :)
Een HUE set met twee witte lampen en een bridge ligt voor iets meer dan 70 euro in de winkel.
Dan kun je weliswaar niet de kleurtemperatuur aanpassen, maar ik heb nog niemand gesproken die dat als nadeel ziet.
Het voordeel van de HUE set is dat je 'naadloos' kunt uitbreiden naar RGB lampen en dat er een enorme collectie aan apps beschikbaar is en een uitgebreide ondersteuning vanuit alle bekende domotica systemen maar ook b.v. de Toon thermostaat van Eneco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombtrack

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

remmuz schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:19:
[...]

Een HUE set met twee witte lampen en een bridge ligt voor iets meer dan 70 euro in de winkel.
Dan kun je weliswaar niet de kleurtemperatuur aanpassen, maar ik heb nog niemand gesproken die dat als nadeel ziet.
Je kan dan beter naar white ambiance lampen kijken lijkt me. Die kun je wel instellen op wittinten/warmte. Ik hoor namelijk juist wel van mensen met enkel wit dat het fijn zou zijn als het soms iets warmer zou kunnen.

De ikea lampen kunnen dat ook - dus daarvoor zou ik het niet laten. Ik zou echter, zoals hierboven in een vorige post al beschreven, kiezen voor de Hue bridge als spin in het web wegens de volwassenere app/features en toekomstige uitbreidingsmogelijkheden, maar uitbreiden met de goedkopere ikea lampen. Althans, dat is de weg die ik wil bewandelen zodra ze de bug mbt ikea op hue bridge hebben gefixt.

Casual Critic op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:37
De White ambiance is een stuk duurder. Bovendien begint die net als de Tradfri bij 2700k, dus warmer kunnen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-04 23:59
Heb zelf nu een Hue bridge en Hue en Innr lampen, maar de voor mij grootste voordelen van de Ikea bridge t.o.v. de Philips Hue bridge zijn deze:

- de Ikea bridge kan local updates pushen zodat je direct op de hoogte bent van wijzigingen in de lamp statussen zonder continue de bridge te hoeven pollen zoals dat bij Philips moet. Status push is een van de meest gevraagde functionaliteiten voor de Hue bridge, tot nu toe lijkt het er nog niet op dat ze dit van plan zijn om te implementeren. Alle Philips integraties werken daarom op basis van pollen van de bridge.
- de motion sensor is goedkoop (29 euro voor de sensor en een lamp).
- het is een lokaal systeem, ik heb op mijn bridge volgens mij nog steeds geen Hue account aangemaakt en wil dat ook niet.

Grootste nadeel voor mij is het gebrek aan ondersteuning van kleurenlampen. Anders had ik denk ik al een Tradfri bridge gekocht.

Zie dit artikel voor meer voordelen.

[ Voor 6% gewijzigd door wmn79 op 18-04-2017 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Birrel schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:21:
Is het mogelijk de TRADFRI remote te koppelen aan de HUE bridge?
Goede vraag... Ik vermoed dat hetzelfde probleem zich zal stellen als bij de lampen. Nog even afwachten dus.
Bombtrack schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:52:
Wel heb ik ergens nog het idee dat ik/men beter kan kiezen voor de hue bridge icm ikea lampen dan de ikea bridge icm andere (hue) lampen. Dit omdat de bridge het moederbord is van het geheel, en de hue bridge, voor zover ik nu kan zien, toch een stuk geavanceerder is qua opties en apps. De duurdere bridge van HUE zou dus ook het bedieningsgemak van de goedkopere ikea lampen naar een hoger niveau moeten tillen.
Ik ken Hue niet goed, maar als ik het zo lees, denk ik dat ze qua opzet verschillen? De Ikea Gateway is letterlijk dat: een gateway die commando's binnenkrijg via het netwerk, en dan via Zigbee doorspeelt naar de gepaste ontvangers. De mogelijkheden zijn dus enkel beperkt tot wat je gateway 'client' aankan. De Ikea app (client) is relatief beperkt, maar er komen vast snel alternatieven met meer opties. Verder heb je een paar basic dingetjes erbij op de gateway zelf, zoals auto on/off op bepaalde tijdstippen. Wat kan de Hue bridge meer? Voor mij maakt het weinig uit, aangezien ik alles via HASS ga regelen...
remmuz schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 16:40:
De White ambiance is een stuk duurder. Bovendien begint die net als de Tradfri bij 2700k, dus warmer kunnen ze niet.
Er zijn verschillende Tradfri's. Je hebt de Warm Whites, die enkel 2700K kunnen. En dan heb je de 'White Spectrum' Tradri's, die alles tussen 2200K en 4000K aankunnen (mits je een client gebruikt die dat ondersteunt, anders blijf je beperkt tot de default 2200K, 2700K en 4000K van de Ikea app/remotes).
wmn79 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 16:48:
Grootste nadeel voor mij is het gebrek aan ondersteuning van kleurenlampen. Anders had ik denk ik al een Tradfri bridge gekocht.
De geruchten gaan dat Ikea later dit jaar met nog een hoop producten komt.
En er wordt in de wandelgangen gefluisterd dat daar best wel eens RGB lampen bij kunnen zitten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 18-04-2017 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat zou helemaal tof zijn. Ik heb lichte( :+) interesse maar moet ze wel eerst aan een Google Home zien te knopen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-04 07:20

hmr

Ik ben recentelijk verhuisd en heb dan ook in al mijn kamers voor de Tradfri oplossing gekozen. Tot op heden ben ik zeer tevreden. Had voor de test ook een set Qube lampen aangeschaft, maar ben toch overgestapt naar een volledig Ikea systeem!

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik zie dat de GU10 spotjes een vermogen hebben van 6W, en dat is echt niet slecht!
Maar het standby verbruik van 0.5W per lamp valt me wat tegen.
Dat betekent toch dat ze per lampje 1€ per jaar kosten aan sluimerverbruik.
Als ik dat in heel mijn huis hang gaat dat wel snel omhoog.

Hoe zien jullie dat?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:50

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Tommie12 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:10:
Ik zie dat de GU10 spotjes een vermogen hebben van 6W, en dat is echt niet slecht!
Maar het standby verbruik van 0.5W per lamp valt me wat tegen.
Dat betekent toch dat ze per lampje 1€ per jaar kosten aan sluimerverbruik.
Als ik dat in heel mijn huis hang gaat dat wel snel omhoog.

Hoe zien jullie dat?
Dat was ook het eerste wat mij opviel toen ik op de Ikea site zat te lezen. Bij een huis vol gaat het wel doortellen.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Sluipverbruik is onvermijdelijk bij dit soort dingen. De Zigbee module moet stroom blijven krijgen, zodat 'ie signalen kan ontvangen. Hue lampen verbruiken idle ook 0.4W. Bij 10 lampen zit je aan 5W 24/7. Nog geen €10 per jaar. Goed voor een paar biertjes op café op een willekeurige zaterdagavond. Daar ga ik echt niet wakker van liggen :) Mijn totaal sluipverbruik zit nog altijd onder de 50W, valt allemaal best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombtrack

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Slonzo schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:40:
Sluipverbruik is onvermijdelijk bij dit soort dingen. De Zigbee module moet stroom blijven krijgen, zodat 'ie signalen kan ontvangen. Hue lampen verbruiken idle ook 0.4W. Bij 10 lampen zit je aan 5W 24/7. Nog geen €10 per jaar. Goed voor een paar biertjes op café op een willekeurige zaterdagavond. Daar ga ik echt niet wakker van liggen :) Mijn totaal sluipverbruik zit nog altijd onder de 50W, valt allemaal best mee.
Ik zag echter dat de Hue spotjes slechts 0.1 gebruiken in idle stand. Dat is toch weer 5x minder dan de ikea lampen, als ik me niet vergis. Nog steeds inderdaad geen big deal, en waarschijnlijk over de gehele levensduur van de lampen nog steeds goedkoper om voor ikea te kiezen, maar wel iets om over na te denken.

Casual Critic op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zit ook naar deze lampen te kijken voor mijn studentenkamer, zou fijn zijn als ze een soort wakup functie ondersteunen en samen zouden kunnen werken met Kodi zodat ze naar een film stand gaan. Nog even kijken hoe deze lampen ontvangen gaan worden. Ik las dat Philips en Ikea wel samen werken om de producten compatible te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Bombtrack schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:55:
Ik zag echter dat de Hue spotjes slechts 0.1 gebruiken in idle stand.
Dat lijkt toch echt ~0.4W te zijn volgens meerdere bronnen...
http://www.anandtech.com/...-lighting-gets-colorful/6
https://developers.meethu...n-about-power-consumption
http://greenmonk.net/2014...philips-hue-bulbs-review/

Amper verschil dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombtrack

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Slonzo schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:07:
[...]

Dat lijkt toch echt ~0.4W te zijn volgens meerdere bronnen...
I stand corrected. Dat maakt inderdaad geen drol uit dan ;)

Casual Critic op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:07
Bombtrack schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:50:
[...]

I stand corrected. Dat maakt inderdaad geen drol uit dan ;)
Lijkt me niet. Ik zie allemaal vermogensmeter die echt niet het verschil tussen 0,1 en 0,4 Watt kunnen meten.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Daar heb ik niet op gelet, kan inderdaad wel verschil maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-04 23:05

fv

-------------------> hiero

Nu 6x GU10 lampje, netwerk hub en 2x control unit in bezit en dit alles ook nog via Python script aangestuurd. Vind het zeer belovend allemaal en werkt tot nu toe gewoon goed en makkelijk. Ook de app is functioneel simpel (daar hou ik van).

Met de kleurtemperaturen (3 modi) van de lampjes kan ik leven, ze hadden misschien alleen het LED kapje niet transparant maar melk wit moeten maken (staat mooier denk ik) en laagste dimstand is naar mijn mening nog iets te hoog (eerder een LED probleem).

Het is alleen jammer dat er maximaal 10 lampen per control unit gestuurd kunnen worden en dan ook weer maximaal 10 control units per hub. Zal ongetrwijfeld een commerciele beslissing zijn geweest en geen technische beperking v/h Zigbee systeem. ;)

Het zou mooi zijn als je de lampen rechtstreeks kon koppelen aan de hub zonder control unit.

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225440

Voor diegenen die Tradfri willen combineren met een Raspberry:
https://learn.pimoroni.co...adfri-lights-from-your-pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-04 14:33
Ik heb gisteren een motion sensor, lamp en de hub gekocht en die met elkaar verbonden maar is de reactiesnelheid van de motion sensor/lamp nou echt zo traag? Ik loop de wc in en moet eerst gaan zwaaien of wachten totdat de lamp eindelijk aan gaat.
Wat is jullie ervaring in snelheid?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 22-04 15:30
Was vanmiddag bij Ikea, maar daar was hij wel snel. Al het daar waarschijnlijk zonder bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-04 08:41
Hoe werkt dit met reguliere wandschakelaars? Blijft dimstand bewaard als je met schakelaar uit en weer aan doet?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
vandermark schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 19:01:
Hoe werkt dit met reguliere wandschakelaars? Blijft dimstand bewaard als je met schakelaar uit en weer aan doet?
Net gecheckt en in tegenstelling tot Hue blijft deze de dimstand onthouden! Let wel dat ik het ook aan een hub heb gekoppeld dus ik weet niet of het hetzelfde werkt als je alleen de motion sensor en lamp hebt.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-04 08:41
PuckStar schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 19:17:
[...]

Net gecheckt en in tegenstelling tot Hue blijft deze de dimstand onthouden! Let wel dat ik het ook aan een hub heb gekoppeld dus ik weet niet of het hetzelfde werkt als je alleen de motion sensor en lamp hebt.
Dat is wel top! Dat is voor mij een harde voorwaarde om tot aanschaf over te gaan.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenjochems
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11-06-2020
Ik heb van IKEA tradfri twee lampen die ik liefst met 3 remotes wil kunnen bedienen; bijvoorbeeld: 1 schakelaar bij de ingang van de kamer, en eentje bij de bank, zodat ik daar het licht kan dimmen. Het lukt alleen niet om 2 remotes te koppelen aan 1 lamp. Als ik de tweede koppel vervalt de eerste.

Is dit een 'tekortkoming' van het systeem of is dit op een of andere manier wel voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
jeroenjochems schreef op zondag 23 april 2017 @ 08:30:
Ik heb van IKEA tradfri twee lampen die ik liefst met 3 remotes wil kunnen bedienen; bijvoorbeeld: 1 schakelaar bij de ingang van de kamer, en eentje bij de bank, zodat ik daar het licht kan dimmen. Het lukt alleen niet om 2 remotes te koppelen aan 1 lamp. Als ik de tweede koppel vervalt de eerste.

Is dit een 'tekortkoming' van het systeem of is dit op een of andere manier wel voor elkaar te krijgen?
Ik vermoed dat dat niet kan. Ik denk dat het wel kan als je het koppelt aan bijvoorbeeld Home Assistant.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Kan inderdaad niet out of the box. Met de Ikea app kan je 1 lamp niet onder 2 remotes hebben, want elke remote heeft zijn eigen groep met slaves en een lamp kan maar onder 1 groep vallen...

Ik vermoed dat het een bewuste beslissing is geweest, aangezien de remotes allemaal magnetisch zijn, en je ze makkelijk van de muur kan halen.

Heeft iemand trouwens Home Assistant ook op Win10 draaien? Ik wou de Tradfri support dit weekend eens testen, maar er zijn blijkbaar extra dependencies te installeren en de configuratiepagina heeft het enkel over Linux... (semi-off-topic, kan het misschien beter in het HA topic vragen) Heb momenteel weinig tijd om het zelf uit te vogelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 24-04-2017 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

[b]Slonzo schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:09:
Heeft iemand trouwens Home Assistant ook op Win10 draaien? Ik wou de Tradfri support dit weekend eens testen, maar er zijn blijkbaar extra dependencies te installeren en de configuratiepagina heeft het enkel over Linux... (semi-off-topic, kan het misschien beter in het HA topic vragen) Heb momenteel weinig tijd om het zelf uit te vogelen.
Dit zou het moeten zijn:
YouTube: Getting started with Home-Assistant on Windows 10

Of bedoel je juist i.c.m. Tradfri?

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
HA zelf heb ik al draaien, het is de Tradfri support die extra dependencies vereist ;)
Cfr. de pagina die ik gelinkt heb in mijn vorige post

edit:
Ik heb de vraag ondertussen in het HA topic gesteld, om teveel off-topic hier te vermijden

[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 24-04-2017 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guyter
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:42
Een tijdje terug kocht ik een aantal plafondspotjes (GU10) en een zo'n wandpaneel. Op dat moment was de gateway nog niet beschikbaar (in België), ik heb er op dat moment dus ook 2 afstandsbedieningen bij gekocht.

Nu de gateway wel beschikbaar is, wil ik deze gaan aankopen om uiteindelijk het tradfri-systeem ook aan mijn Domoticz-server toe te voegen.

Een vraagje over de afhankelijkheid van afstandsbedieningen:

Stel nu dat ik de gateway aankoop, en ik wil later bv. een nachtlamp toevoegen. Ben ik dan verplicht om daar ook weer 'n schakelaar bij te kopen, ook als ik die nachtlamp enkel via de gateway wil bedienen?

Het lijkt mij wel, maar als iemand uitsluitsel zou kunnen brengen? Ik zou die nieuwe lamp natuurlijk ook kunnen koppelen aan een al bestaande afstandsbediening, maar dan zou die nachtlamp in het voorbeeld mee schakelen met de plafondspotjes (om maar wat te zeggen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartGoossens
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-02-2023
PuckStar schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:00:
Ik heb gisteren een motion sensor, lamp en de hub gekocht en die met elkaar verbonden maar is de reactiesnelheid van de motion sensor/lamp nou echt zo traag? Ik loop de wc in en moet eerst gaan zwaaien of wachten totdat de lamp eindelijk aan gaat.
Wat is jullie ervaring in snelheid?
Ik heb geen motion sensor maar ervaar bij zowel de puck als de dimmer dat het lijkt alsof ze na een tijdje in een soort slaapstand gaan. Als ik de schakelaar een paar uur niet gebruik reageren de lichten de eerste (paar) keer drukken niet maar na een seconde of 2 reageren de lichten weer zonder vertraging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phontana
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:36
Guyter schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:17:
Stel nu dat ik de gateway aankoop, en ik wil later bv. een nachtlamp toevoegen. Ben ik dan verplicht om daar ook weer 'n schakelaar bij te kopen, ook als ik die nachtlamp enkel via de gateway wil bedienen?
Ik heb vanmiddag een gateway gekocht i.c.m. met twee setjes gloeilamp + afstandsbediening. Zojuist even mee gespeeld: bij het koppelen van lampen aan de gateway doe je dit door gebruik te maken van een remote. Volgens de instructie moet je eerst de remote resetten alvorens je deze kunt gaan pairen. Je pairt de remote met de gateway, waarna je de optie krijgt om de lamp ook te koppelen aan de gateway. Hiervoor heb je de net gekoppelde remote nodig, die houd je dicht bij de lamp. Daarna is de lamp gekoppeld aan de gateway.

Ik vermoed dat de communicatie van de remote nu via de gateway verloopt, maar dat heb ik nog niet getest. Ik heb wel de remote nog een keer gereset (door 4x binnen 5 seconden op de pair-knop te drukken), en de lamp was daarna nog steeds te bedienen via de app/gateway. Schakelen via de remote werkte toen niet meer. Ik denk dus dat de situatie zoals jij het graag wilt hebben wel mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Guyter schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:17:
Ik heb het nog niet uitgetest, maar als je 1 remote hebt, zit je volgens mij goed. Die heb je nodig om te koppelen. Je lamp komt dan in de groep van die afstandsbediening terecht. Maar na het koppelen kan je, via de Ikea Tradri app, je nieuwe lamp in een andere groep steken die je dan enkel via de gateway bedient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guyter
Ok, beide bedankt voor de feedback :)

Nog even update: vandaag de gateway gehaald. Installatie ging vlot, maar het was toch een beetje omslachtig om alles opnieuw te moeten koppelen. Langs de andere kant, het is ook iets wat je maar 1x moet doen :) en het klopt inderdaad, je kan met de app zelf groepen indelen en een groep hoeft uiteindelijk niet gekoppeld te zijn aan een sturing-device.

Voor de geïnteresseerden, hoewel er (nog) geen native support is vanuit domoticz, is het mij wel gelukt om groepen en individuele lichten aan te sturen via de link hierboven!
waarvoor dank :)

[ Voor 108% gewijzigd door Guyter op 27-04-2017 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartGoossens
Weet iemand of lampen van Philips Hue en IKEA Tradfri samen een Zigbee mesh network op kunnen zetten?

Voorbeeld: Ik heb een schakelaar A (Tradfri), een lamp B (Hue) en een lamp C (Tradfri). B zit binnen het bereik van A, C zit binnen het bereik van B, maar C zit niet binnen het bereik van A. Kan ik dan C met A schakelen via B?

Met enkel Hue-lampen zou dit moeten werken maar vraag me of of dit ook werkt met een combinatie van merken die niet per se compatibel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-04 19:37
Iemand deze deze lampen toevallig al gebruikt met home assistant? Ik ben wel benieuwd of de motion sensor zichtbaar is. Ik heb nu hue's en via een omweg en veel gedoe is het wel mogelijk maar het gaat niet echt vanzelf.

Ik werd hier wel hoopvol van, klinkt veel belovend met redelijk wat hue lampen niet direct geneigd om iets te veranderen maar wellicht dat het philips dwingt om weer wat meer te innoveren met hun hue lijn.

http://mjg59.dreamwidth.org/47803.html

[ Voor 24% gewijzigd door haakjesluiten op 28-04-2017 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phontana
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:36
Ik heb deze lampen sinds gisteren in Home Assistant en de integratie is tot nu toe vrij basic. Je kunt lampen in- en uitschakelen en kleur veranderen/dimmen. Ik heb zelf geen motion sensor, dus dat kan ik niet proberen, maar mijn remotes zie ik niet als aparte devices verschijnen in Home Assistant. Mogelijk dat dit nog komt als de python library verder is ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindv
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-04 16:21
Inmiddels zijn ze ook al bezig met een OpenHAB koppeling: https://github.com/openhab/openhab2-addons/issues/2187

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Heb de motion sensor, maar is niet bruikbaar in HA.
De gevoeligheid is ook niet aan te passen, dus ook een minpunt.

Heb ook de indruk dat de gateway de connectie met de lampen verliest en moeilijk oppikt als je ze zonder spanning zet gedurende iets langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Yelti schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:42:
Heb de motion sensor, maar is niet bruikbaar in HA.
De gevoeligheid is ook niet aan te passen, dus ook een minpunt.
Het klopt dat motion sensor nog niet door HASS wordt gezien maar wat bedoel je met gevoeligheid aanpassen? Er zit toch een regelaar op de motion sensor zelf?
Phontana schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 09:23:
Ik heb deze lampen sinds gisteren in Home Assistant en de integratie is tot nu toe vrij basic. Je kunt lampen in- en uitschakelen en kleur veranderen/dimmen. Ik heb zelf geen motion sensor, dus dat kan ik niet proberen, maar mijn remotes zie ik niet als aparte devices verschijnen in Home Assistant. Mogelijk dat dit nog komt als de python library verder is ontwikkeld.
Klopt. Komt later nog.
Crazyanz schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:03:
Iemand deze deze lampen toevallig al gebruikt met home assistant? Ik ben wel benieuwd of de motion sensor zichtbaar is. Ik heb nu hue's en via een omweg en veel gedoe is het wel mogelijk maar het gaat niet echt vanzelf.
Komt nog.

[ Voor 56% gewijzigd door PuckStar op 03-05-2017 12:28 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Nu online
PuckStar schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:26:
[...]

Het klopt dat motion sensor nog niet door HASS wordt gezien maar wat bedoel je met gevoeligheid aanpassen? Er zit toch een regelaar op de motion sensor zelf?
Gevoeligheid is niet aanpasbaar.
Er zijn 2 regelknoppen:
- eentje voor continu signaal geven of enkel s'nachts.
- Timer hoelang de lamp blijft branden 1/5/10min

Hij werkt bij mij dus te goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Yelti schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:52:
[...]
Gevoeligheid is niet aanpasbaar.
Er zijn 2 regelknoppen:
- eentje voor continu signaal geven of enkel s'nachts.
- Timer hoelang de lamp blijft branden 1/5/10min

Hij werkt bij mij dus te goed :)
Ja die dag/nacht bedoelde ik met gevoeligheid. Ik ging er een beetje vanuit (misschien ten onrechte) dat als je die bijvoorbeeld tussen dag en nacht zet de gevoeligheid er ook tussenin zit.
Zelfde met de timer. Zou hij tussen de 1 en de 5 ongeveer 2 a 3 minuten aan blijven?

Ik wil het zelf nog een keertje testen.

Maargoed hopelijk komt het snel in HASS want dan je het helemaal naar wens doen. Bijvoorbeeld (wat ik nu met Hue op de overloop heb): overdag maar niet zoveel licht: lamp gaat aan. savonds (en niet veel licht), lamp gaat aan, savonds laat (na 22:00 ofzo) lamp gaat aan, maar wel veel gedimder dan overdag en begin vd avond.
daarnaast nadat de lamp aan gaat gaat hij na 1 of 2 minuten naar laagste brightness en dan na 6 seconden uit. Tenzij ik er toch weer langs loop. Zoiets wil ik dus ook bij de wc waar ik nu een tradfri heb hangen.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-04 15:00
Heeft iemand de hub ergens kunnen kopen ? De voorraadstatus is overal "geen voorraad".

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Ik heb die vorige week ergens bij de Ikea Utrecht gehaald. Als je wilt kan ik straks even kijken of ze er nog liggen (moet ik wel effe omrijden).

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
wpeterw schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:27:
Heeft iemand de hub ergens kunnen kopen ? De voorraadstatus is overal "geen voorraad".
Heb de hub zaterdag nog in Zwolle zien liggen, weet niet of dat in de buurt is voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker.nu
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 23:18

Tweaker.nu

we all float down here

Ik was zondag in Barendrecht, en daar nog een vak vol zien liggen

yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-04 15:00
Dan lijkt de online weergave van de voorraad niet te kloppen, die staat nl overal op "geen voorraad".

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brewmark
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:03
Ik heb de hub 2 weken geleden in Utrecht gehaald. Starters pack was niet meer op voorraad, maar van de losse hub lagen er op dat moment nog 4, deze kan je alleen niet op de website van Ikea vinden.

Daarnaast is het goedkoper (een paar euro) om de hub, 2 lampen en afstandsbediening los te kopen ipv in het starterspakket...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exact
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-03 13:19
brewmark schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:03:
...
losse hub lagen er op dat moment nog 4, deze kan je alleen niet op de website van Ikea vinden.
Zie hier de gateway op de ikea website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Exact schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 12:21:
[...]

Zie hier de gateway op de ikea website.
wel maf dat je die niet vind als je op tradfri zoekt: http://www.ikea.com/nl/nl/search/?query=tradfri

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exact
Voorheen was hij te vinden als je zocht op "gateway". Nu werkt dat ook niet. Heb uiteindelijk via de Duitse IKEA de gateway gevonden en in de url /de/de/ veranderd in /nl/nl/.

De gateway is overigens in Duitsland goedkoper, €29,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heeft Philips ergens een tijdlijn afgegeven voor het fixen van de Hue compatibility? Of moet dit juist van IKEA komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Laatst online: 22-04 15:30
Wellicht geen van beide als ze beiden zeggen pas jij je standaard maar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
jip_86 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:33:
Wellicht geen van beide als ze beiden zeggen pas jij je standaard maar aan.
van iconnecthue.com:
Currently incompatible: Ikea TRÅDFRI

From the current point of information (5th of April 2017), TRÅDFRI products cannot connect to the Hue bridge due to an incompatibility in their firmware. However, Ikea will issue a firmware update for their lights, which should make them compatible later. A date for this update is not known.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Nu online
Sander schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 09:59:
[...]

van iconnecthue.com:

[...]
En voor de firmwareupgrad heb je de gateway nodig |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exact
Heeft een van jullie ervaring met een dimmer? Ik heb het gevoel dat mijn dimmer overgevoelig is.
  • Ik heb de dimmer in mijn hand
  • Vervolgens draai aan de knop om de lamp uit te zetten
  • Daarna leg ik dimmer weg
  • Voordat de dimmer de tafel raakt springt de lamp alweer aan
Ook als ik de dimmer los op mijn hand heb liggen verspringt regelmatig de licht sterkte van de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartGoossens
Exact schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:35:
Heeft een van jullie ervaring met een dimmer? Ik heb het gevoel dat mijn dimmer overgevoelig is.
  • Ik heb de dimmer in mijn hand
  • Vervolgens draai aan de knop om de lamp uit te zetten
  • Daarna leg ik dimmer weg
  • Voordat de dimmer de tafel raakt springt de lamp alweer aan
Ook als ik de dimmer los op mijn hand heb liggen verspringt regelmatig de licht sterkte van de lamp.
Had hetzelfde probleem maar een firmware upgrade via de hub en het bevestigen aan de muur hebben het probleem grotendeels opgelost. Moet echter nog steeds een beetje wennen aan de gevoeligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:04
Ik ben nogal nieuw mbt dit onderwerp. Aantal vragen.

- Stel ik heb 1 afstandsbediening. Met alle lampen in huis daarop aangesloten. Deze gaan dan allemaal tegelijk aan als ik op de aan-knop druk?

- Als de lamp uitstaat en je draait aan de dimmer, gaat deze dan aan of moet je eerst de remote gebruiken?

- Mijn woning is relatief klein. Ik ben dan ook benieuwd wat de voordelen zijn voor mij. Wat zijn voor jullie de beweegredenen om dit systeem aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartGoossens
aschja schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:57:
- Stel ik heb 1 afstandsbediening. Met alle lampen in huis daarop aangesloten. Deze gaan dan allemaal tegelijk aan als ik op de aan-knop druk?
Ja. Alle lampen bedien je dan in 1 keer. Ook het dimmen. Bij een mix van lampen die wel en niet van 'warmte' kunnen veranderen reageren alleen de lampen die dat wel kunnen op een aanpassing daarvan.
- Als de lamp uitstaat en je draait aan de dimmer, gaat deze dan aan of moet je eerst de remote gebruiken?
De dimmer schakelt de lampen ook in en uit.
- Mijn woning is relatief klein. Ik ben dan ook benieuwd wat de voordelen zijn voor mij. Wat zijn voor jullie de beweegredenen om dit systeem aan te schaffen?
Ik heb geen idee wat de specifieke voordelen zijn voor een klein (of groot) huis. In het algemeen denk ik dat meerdere lampen met 1 schakelaar bedienen en de mogelijkheden om het aan home automation te koppelen de meest voor de hand liggende beweegredenen zijn. Dat waren ze in ieder geval voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-04 21:54
Hetzelfde hier (hoewel ik het eerste Tradfri product nog moet aanschaffen, wacht stiekem nog op hopelijk snelle signalen dat ze Hue compatible worden).

Koppeling aan home automation, meerdere lampen met 1 schakelaar bedienen maar voorál de beschikking over meerdere varianten wit licht (Hue White Ambiance) én dimbaarheid zonder gezeur met slecht werkende led+dimmer combi's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exact
AartGoossens schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:19:
[...]

Had hetzelfde probleem maar een firmware upgrade via de hub en het bevestigen aan de muur hebben het probleem grotendeels opgelost. Moet echter nog steeds een beetje wennen aan de gevoeligheid.
De gateway zit op versie 1.1.0015
De lampen, dimmer, motion sensor en remote zitten op 1.1.1.1-5.7.2.0

Ik zal vanavond een filmpje maken hoe erg het bij mij is.

Helaas kan ik ze nog niet op de muur vastmaken, over 4 a 6 maanden ga ik verhuizen. Nu heb ik alleen een "test" opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Ik had hier hetzelfde probleem met de dimmer.
Na uitvoerig testen, heb ik het uiteindelijk opgelost door hem niet meer te gebruiken.
Onhandig, onbetrouwbaar, onvoorspelbaar. Redelijk waardeloos systeem, wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exact
Tot nu toe heb ik alleen problemen met de dimmer. De remote en motion sensor werken uitstekend bij mij. De gateway heb ik af en toe mijn twijfels maar dit kan ook door het thuis netwerk komen. Momenteel staat de gateway verbonden via een verouderde Sitecom router waarbij wifi af en toe weg valt.

Hier is een video van mijn dimmer, ik raak de draai knop niet aan:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartGoossens
Mijn dimmer en gateway hebben dezelfde software versie. Het gedrag als ik de dimmer in mijn hand heb kan ik niet meer testen omdat hij aan de muur vastzit.

Af en toe heb ik nog dat het lijkt alsof de dimmer uit een soort slaapstand moet komen: Na de eerste draai gebeurt er niks maar vanaf ongeveer 1 seconde later is de interactie met de lamp instantaan. Hoop dat dat nog opgelost gaat worden met een volgende firmware upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-02 12:33

LyP0

it is I , you worst nightmare

Na toch wel een volledige dag proberen moet ik helaas toegeven dat ik nog geen werkende situatie heb.
tot nu toe is de afstandsbediening gekoppeld aan de gateway, de app geinstalleerd. de lampen gekoppel.... dat laatste is waar het mis gaat. De afstandsbediening werkt netjes met de lampen maar de app kan geen enkele lichtbron vinden. Er blijf staan "Je apparaat zoeken" .
iemand een idee?, ikea site, youtube en google bieden tot nu toe geen oplossing :(

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-04 13:33
Je zit op hetzelfde netwerk als de gateway? Of beter nog: zit de gateway wel op je netwerk/router aangesloten?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-02 12:33

LyP0

it is I , you worst nightmare

Hmmbob schreef op zondag 21 mei 2017 @ 05:55:
Je zit op hetzelfde netwerk als de gateway? Of beter nog: zit de gateway wel op je netwerk/router aangesloten?
Ja dit heb ik al getest, en zonder dat had de app de gateway ook niet kunnen vinden.
status update: mijn telefoon begint net te trillen, geeft de tradfri een melding "nieuwe gloeilamp gevonden"
het is meer dan 16 uur geleden dat ik deze gekoppeld heb....

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-04 16:04
Slimme ledverlichting van IKEA werkt binnenkort met HomeKit van Apple

Het Zweedse IKEA heeft laten weten dat de slimme ledverlichting van het bedrijf, genaamd Trådfri, binnenkort werkt met Apples HomeKit. Wanneer de koppeling precies gelanceerd zal worden, is helaas nog niet bekendgemaakt — het zal ergens in de zomer zijn.

IKEA-producten werken straks met Apple HomeKit

Het Zweedse woonwarenhuis IKEA heeft onlangs een systeem rondom slimme ledlampen gelanceerd in Nederland. Dinsdag maakt het bedrijf bekend dat het systeem, dat Trådfri wordt genoemd, binnenkort ook gekoppeld kan worden aan HomeKit van Apple. Dat is het smarthomeplatform van Apple waar je allerlei apparaten op kunt aansluiten, die je vervolgens kunt bedienen vanaf bijvoorbeeld een iPhone. Het systeem van IKEA bestaat uit ledlampen, verlichte panelen, een bewegingssensor en nog een aantal andere producten.

Het woonwarenhuis heeft echter nog niet naar buiten gebracht wanneer we de IKEA-producten kunnen aansturen vanaf een iPhone of iPad, de Apple Watch of de stemassistent Siri (die binnenkort mogelijk op een slimme speaker te vinden zal zijn). Deze zomer zal er een update arriveren voor onder meer de Trådfri Gateway en Trådfri-app die de ondersteuning met zich meebrengt. Deze update moet er ook voor zorgen dat dezelfde productgroep vanaf dat moment ook kunnen worden aangestuurd via de Amazon Echo en Google Home.
Bron: https://www.smarthomemaga...binnenkort-homekit-apple/
In ieder geval deze zomer beschikbaar op Amazon Echo, Homekit en Google Home. Geen nieuws over Philips Hue, zouden ze niet willen? Of is het wellicht niet zo makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Panzer Dean schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:34:
[...]

In ieder geval deze zomer beschikbaar op Amazon Echo, Homekit en Google Home. Geen nieuws over Philips Hue, zouden ze niet willen? Of is het wellicht niet zo makkelijk?
Hoewel ze dan veel meer losse lampen gaan verkopen weet ik niet in hoeverre Phillips of IKEA er echt waarde aan hecht om dat op te lossen... PR waarde van dit oplossen is natuurlijk 0, Homekit/Echo/Home staat gelijk weer overal op alle tech sites want het valt in de buzz categorie van Home assistant/automation systeempjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Panzer Dean schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:34:
[...]

Daar wordt ook niet over gesproken in het bijbehorend persbericht van IKEA zelf: http://www.ipersportaal.n...ant-en-apple-homekit/1816

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 23-05-2017 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdolman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-03 11:19
@Exact Dit is geen bug, maar een feature ;)
De Tradfri dimmer maakt gebruik van accelerator-gebaseerde techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exact
@rdolman nu ik het weet begrijp ik waarom de dimmer zo reageert. Ik had verwacht dat in de houder, die tegen een muur geplaatst kan worden, magneten o.i.d. zaten om de rotatie te kunnen bepalen. Als je de dimmer zonder houder gebruikt werkt hij heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 11:54

Koenzie

Never leave, just go

Klopt het dat ik geen bewegingssensor en knop aan dezelfde lamp(en) kan koppelen...?

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exact
@Koenzie Klopt je kan helaas maar 1 remote, dimmer of bewegingssensor per groep hebben. Ik hoop dat ze dit in de toekomst wel gaan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 11:54

Koenzie

Never leave, just go

Exact schreef op maandag 29 mei 2017 @ 09:50:
@Koenzie Klopt je kan helaas maar 1 remote, dimmer of bewegingssensor per groep hebben. Ik hoop dat ze dit in de toekomst wel gaan veranderen.
Dat hoop ik ook, wilde eigenlijk compleet overgaan, maar het missen van deze functie laat mij nog even wachten. Wilde bijvoorbeeld een sensor op de trap die de verlichting op de overloop schakelt, maar deze ook boven gewoon met een schakelaar kunnen aan/uit zetten. Zelfde voor in de tuin etc.

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:47
Afgelopen week met 4 lampen en een gateway thuisgekomen. Nadat ik de lampen los had gekoppeld aan de afstandsbediening, even zitten spelen met de gateway. En dus weer lamp voor lamp gekoppeld met de gateway, totdat ik ze met de app kon bedienen. Hierna verschillende groepen aangemaakt in de app/gateway. Dit werkt allemaal prima, totdat ik de lampen daarna weer wilde uitzetten met de losse afstandsbediening. Maar hierop reageerden de lampen niet.....

Heeft iemand hiermee ervaring? Kan ik de AB niet gebruiken samen met de app/gateway? Of is dit omdat ik verschillende groepen heb aangemaakt?

Beetje onduidelijk helaas.

**UPDATE**

Nou, dat werkt dus als een speer! Alle lampen zijn afzonderlijk te bedienen. Maar ook met de losse afstandsbediening in 1x. Mooi app ook, met een aantal handige extra's (wakker worden..., tijdschakelaar etc.)
Nu nog integratie met Alexa (echo dot) en ik ben helemaal om

P.S. overkomend van MiLight ben ik positief over de kleurwarmte van de Tradfri lampen. En ook geven ze echt veel meer lumen dan de 9W RGBWW milights.

[ Voor 26% gewijzigd door voorstad op 06-06-2017 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter__G
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-09-2024
Gisteren om e.e.a. eens te proberen, een gateway en twee GU10 spots opgehaald. Nadat ik vier vingers opengehaald had aan de verpakkingen kwam ik tot de ontdekking dat je inderdaad een afstandsbediening nodig hebt om de lampen aan de gateway te koppelen. Jammer dat Ikea dit niet wat beter aangeeft, maar misschien moet ik ook niet teveel verwachten van een setje voor deze prijs :).

Ik heb vandaag dus nog maar een paar GU10 lampen opgehaald, en uiteraard een afstandsbediening. Ook heb ik een setje met de bewegingsmelder gekocht.

Ik heb reeds een setje Hue draaien, met de oude (v1) bridge. Op m'n server homebridge geinstalleerd en met de homebridge-hue plugin kan ik netjes de Hue-lampen bedienen met Homekit. Vanavond de Tradfri-lampen, bedieningen en sensors toevoegen en eens kijken of ik die ook aan homebridge kan hangen. Ik zie voor homebridge een drietal plugins voor Tradfri; homebridge-ikea, homebridge-tradfri en homebridge-tradfri-plugin. De laatste lijkt het meest compleet. Het connecten van de lampen zal wel lukken maar ik ben heel benieuwd of ik ook de bewegingsmelder via homebridge in Homekit kan krijgen. Is dit al iemand gelukt?

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter__G op 30-05-2017 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exact
@Wouter__G Helaas stuurt de bewegingsmelder, dimmer en remote control geen status updates naar de gateway. Dus je zal (met de huidige tradfri firmware) geen status updates krijgen van de sensoren/remotes. Dus als het door een van de plugins lukt om te connecten, dan zal je alleen de device zien maar geen acties/reacties op kunnen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter__G
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-09-2024
Inmiddels een vijftal lampen, een schakelaar, bewegingsmelder en een gateway up&running. Werkt erg goed en zowel de kleurtemperaturen als de lichtopbrengst van de lampen bevallen mij erg goed.

@Exact De bewegingsmelder en de ab komen inderdaad niet als sensor naar voren in HomeKit. Maar je kan in HomeKit wel triggers maken op de status van de lampen die geschakeld zijn met de bewegingsmelder, wat in feite natuurlijk op hetzelfde neerkomt. Er zit alleen een beetje vertraging in.

Ik heb overigens op een aantal manieren geprobeerd om de Tradfri's beschikbaar te krijgen in HomeKit. In eerste instantie had ik zowel de Tradfri's als de Hue-lampen gekoppeld aan Home Assistant, vervolgens Home Assistant gekoppeld aan Homebridge en op deze manier alles dus beschikbaar gesteld aan HomeKit. Dit werkte echter niet naar behoren, bij het inschakelen van de lampen met HomeKit gingen deze steeds op 100% branden in plaats van op de sterkte waarop ze stonden toen ze uit gingen. Daarom nu de Tradfri's en de Hue's rechtstreeks gekoppeld in Homebridge (via de plugin homebridge-tradfri-plugin, deze is het meest uitgebreid van de drie beschikbare plugins). Dan werkt alles wel netjes. In de koppeling van Home Assistant naar Homebridge heb ik de lampen uitgesloten, anders krijg je alle lampen dubbel in HomeKit. Op die manier kan je wel alle switches en sensors die Home Assistant biedt, gebruiken in HomeKit voor triggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:59
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gtL9It4.jpg

Het logo van Ikea werd gisteren tijdens de WWDC keynote van Apple getoond bij de slide over Homekit

[ Voor 47% gewijzigd door basmq op 08-06-2017 15:45 . Reden: Plaatje weg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:45
Wij gaan binnen kort de hele badkamer strippen(als eerste op de lijst opknap projecten). En nu willen wij geen verlaagt plafond. Maar zaten wij te denken om een paar elektra draden in het plafon te vrezen. En dan op die manier wat 2 plafond lampen te creëren.(door een muurtje is 1 vrijwel geen optie) Met beweging melder. Nu vroeg ik mij af of de aannemer gewoon elektra draden kon gebruiken die BV ook voor het stopcontact gebruikt worden.

En als we toch bezig zijn:P. begrijp ik het goed dat het signaal van App/Remote>Hub>Lamp is?

Tot nu toe erg leuk om alles uit te zoeken en vrouwtje warm laten lopen voor een simpele vorm van Domotica.

[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 09-06-2017 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-04 20:33
Kan de 30x30 tradfri led-lamp zonder control of hub simpel aan/uitgeschakeld wordenmet regulier installatiemateriaal? Weet iemand hier meer van? Overweeg deze in het toilet te plaatsen als plafonniere.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Yelti schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 17:17:
[...]

En voor de firmwareupgrad heb je de gateway nodig |:(
Mag hopen dat later geproduceerde lampen gewoon de nieuwere firmware hebben. En je kan natuurlijk gewoon 1 kopen. Netjes openmaken. Updaten en daarna weer terug brengen.

@NielsTn volgens de post van @Guyter heeft hij een wand lamp. Hij kan je vast wel wat opheldering geven over wat wel en niet met die lamp. Zijn wel grappig.

[ Voor 19% gewijzigd door loki504 op 10-06-2017 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exact
loki504 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:31:
[...]

Mag hopen dat later geproduceerde lampen gewoon de nieuwere firmware hebben. En je kan natuurlijk gewoon 1 kopen. Netjes openmaken. Updaten en daarna weer terug brengen.
Intussen kan ik me niet meer herinneren hoe goed de gateway verpakt is. Maar als het net zo goed verpakt is als de lampen dan moet je de (plastic) verpakking open knippen.

Ik had de Android app gedecompiled en in de resources kwam ik een wall switch afbeelding tegen. Hopelijk brengen ze redelijk snel zoiets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Ja dat is vrij lastig om netjes open te maken. En zijn vrijwel niet online te koop. Dus vallen ook niet onder de WKOA(waar verpakking niet deel uitmaakt van het product). Die wal switch zou wel mooi zijn ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Alsof ikea überhaupt moeilijk doet bij retouren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guyter
Exact schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:07:
[...]

Intussen kan ik me niet meer herinneren hoe goed de gateway verpakt is. Maar als het net zo goed verpakt is als de lampen dan moet je de (plastic) verpakking open knippen.

Ik had de Android app gedecompiled en in de resources kwam ik een wall switch afbeelding tegen. Hopelijk brengen ze redelijk snel zoiets uit.
Werd nieuwsgierig door jouw bericht, dus ik heb hetzelfde gedaan >:) kwam ook een rgb-bulb tegen, benieuwd of er op korte tijd zoiets aankomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exact
Voor de liefhebbers die benieuwd zijn naar de afbeeldingen:

Light bulb RGB:
Afbeeldingslocatie: http://www.null73.com/ikea/ic_light_bulb_rgb.png

Lights on of
Afbeeldingslocatie: http://www.null73.com/ikea/img_lights_on_off.png

Power plug
Afbeeldingslocatie: http://www.null73.com/ikea/img_power_plug.png

Wallswitch
Afbeeldingslocatie: http://www.null73.com/ikea/img_wallswitch.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Guyter schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:03:
[...]
kwam ook een rgb-bulb tegen, benieuwd of er op korte tijd zoiets aankomt :)
Dit najaar waarschijnlijk :)
Slonzo schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:13:
De geruchten gaan dat Ikea later dit jaar met nog een hoop producten komt.
En er wordt in de wandelgangen gefluisterd dat daar best wel eens RGB lampen bij kunnen zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Zijn de sets met verbindingshub makkelijk verkrijgbaar ?
Als ik online de voorraad check zie ik nergens voorraad !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewmark
Je kan alles los kopen (ook de hub, link staat ergens verder terug in dit forum). Ben je ook nog een paar euro goedkoper uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
brewmark schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 18:04:
Je kan alles los kopen (ook de hub, link staat ergens verder terug in dit forum). Ben je ook nog een paar euro goedkoper uit...
Tenzij ik iets over het hoofd zie. Dan wel niet meer kan rekenen ben je een paar euro duurder uit.

33 voor de hub
40 voor de lampen
15 voor de remote.
Kom ik toch op 88 euro. Terwijl de set 85 euro kost.

Ik heb even de centen achterwegen gelaten. Om het makkelijk te maken.

En weet iemand of de hue sensor werkt op de tradfri hub? Hoor niet echt geweldige verhalen over de tradfri hub.

[ Voor 9% gewijzigd door loki504 op 13-06-2017 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewmark
loki504 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 18:22:
[...]

Tenzij ik iets over het hoofd zie. Dan wel niet meer kan rekenen ben je een paar euro duurder uit.

33 voor de hub
40 voor de lampen
15 voor de remote.
Kom ik toch op 88 euro. Terwijl de set 85 euro kost.
1 lamp als set met de remote kopen maakt het goedkoper.
33 voor de hub
20 voor 1 lamp
30 voor 1 lamp incl remote http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70338932/
Dat maakt 83 euro (uitgezonderd de centen idd) ;)
Pagina: 1 2 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)