Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:41

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Goed plan. De nieuwe zou dan moeten gaan over de Dirigera hub. Het is nu best wel verwarrend over welke hub het gaat. 👍

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:44
Dan kun je ook wel voor iedere lamp een eigen deel starten. Er zit meer overlap tussen de bridges dan verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

robertwebbe schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:52:
Dan kun je ook wel voor iedere lamp een eigen deel starten. Er zit meer overlap tussen de bridges dan verschil.
Voor mij is het toch af en toe best verwarrend. Niet onoverkomelijk maar als iemand, bijvoorbeeld, schrijft dat zijn rolgordijnen het niet doen of de helft van zijn rolgordijnen het niet doen, dan is het vaak, voor mij, wel de vraag over welke hub hij het heeft. Want dat probleem is er volgens mij niet bij de Trådfri maar zou natuurlijk wel zo kunnen opduiken.

Maar goed, dat is slechts mijn 'bescheiden' mening.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:14

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Vraagje; ik heb al een paar jaar een complete Ikea tradfri set, waarbij ik alles via HomeKit aanstuur. Aangezien ik geen nieuwe apparaten meer koppel, en dus ook niks doe via de Ikea app, vroeg ik me af kan ik niet gewoon de hub uitschakelen? Spaart weer wat stroom uit. Iemand die weet of dat gaat werken?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:14
Volgens mij moet je de hub hebben. Homekit stuurt de opdracht naar de hub, die stuurt dan weer de lampen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

En is dat met de nieuwe hub anders, aangezien die matter ondersteuning heeft?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@DeNachtwacht Nee, want je huidige Trådfri producten ondersteunen geen Matter. Je moet een hub hebben zodat ze via HomeKit aangestuurd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

robertwebbe schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:33:
@teacher Waarom? Persoonlijk heb ik een vreselijke hekel aan die splitsingen. De zoekfunctie werkt dan voor alle content in plaats van dat je de oude delen moet zoeken en opnieuw weer moet zoeken. Vroeger was er nog een technische noodzaak voor maar dat is allang niet meer het geval. Er zijn topics in mijn lijst die 3x zoveel berichten hebben.
In het kort: server performance, vindbaarheid, actualiteit. 10k is ongeveer de grens.
Doe even een tag als het zover is, dan sluit ik deze en fix ik een topicreeks. :Y

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 04-02-2023 23:13 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@GerCor Jij mag het doen, ik heb er geen zin in.

@teacher Wil je mijn rol als mede-auteur voor dit topic verwijderen? 🙏🏻

[ Voor 55% gewijzigd door robertwebbe op 04-02-2023 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

robertwebbe schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 23:14:
@GerCor Jij mag het doen, ik heb er geen zin in.

@teacher Wil je mijn rol als mede-auteur voor dit topic verwijderen? 🙏🏻
Check, dat gebeurt dan vanzelf bij het volgende deel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brro38
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-04 20:11
Is het mogelijk om 2 Styrbar te koppelen aan 1 lamp. Kan er niets over vinden. Al geprobeerd om te koppel knop gelijktijdig in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Laatst online: 22-04 16:22
brro38 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:56:
Is het mogelijk om 2 Styrbar te koppelen aan 1 lamp.
Je kunt de twee afstandsbedieningen aan elkaar koppelen, en één afstandsbediening aan de lamp.

Zie post van mij van een (paar?) week terug in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brro38
  • Laatst online: 21-04 20:11
Hobbit13 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:42:
[...]

Je kunt de twee afstandsbedieningen aan elkaar koppelen, en één afstandsbediening aan de lamp.

Zie post van mij van een (paar?) week terug in dit topic.
Bedankt dat was de oplossing. Had je post wel gezien maar dacht dat werkt alleen met de sensors

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-11-2024
robertwebbe schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:46:
@DeNachtwacht Nee, want je huidige Trådfri producten ondersteunen geen Matter. Je moet een hub hebben zodat ze via HomeKit aangestuurd kunnen worden.
Nog niet, de nieuwe bridge is voorbereid voor Matter, zit zelfs twee lowpower radio modules in, 1 voor ZigBee en 1 voor Matter (Thread).

Verder Robert, gewoon aanblijven als moderator, je doet goed werk, niet zoveel van aantrekken wat andere vinden.

En als je een splitsing zou willen, stel ik voor omdat niet eerder te doen dan wanneer nieuwe bridge Matter support en er ook Matter producten in de winkel liggen, anders mag het best 1 forum blijven....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Erik1971 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:43:
[...]

Nog niet, de nieuwe bridge is voorbereid voor Matter, zit zelfs twee lowpower radio modules in, 1 voor ZigBee en 1 voor Matter (Thread).

Verder Robert, gewoon aanblijven als moderator, je doet goed werk, niet zoveel van aantrekken wat andere vinden.

En als je een splitsing zou willen, stel ik voor omdat niet eerder te doen dan wanneer nieuwe bridge Matter support en er ook Matter producten in de winkel liggen, anders mag het best 1 forum blijven....
Je leest het waarschijnlijk niet goed. Er komt een slotje op door de admin. Hij sluit het gewoon....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

bing69 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:09:
[...]

Bosch-jaeger vanuit de bouw en met een 3D printer het witte geprint. Alleen nog niet de juiste kleur😎
Heb je misschien een link naar de stl? Hier ook allemaal Busch-Jaeger spul, dit is is wel goed voor WAF.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:38
fenrir schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:05:
[...]

Heb je misschien een link naar de stl? Hier ook allemaal Busch-Jaeger spul, dit is is wel goed voor WAF.
https://www.thingiverse.c...type=things&sort=relevant

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:38
fenrir schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:05:
[...]

Als je een enkele doos hebt op de muur kun van deze link de bevestigings plaat gebruiken:

https://www.thingiverse.com/thing:3322900

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Deze had ik na een avond zoeken niet kunnen vinden op Thingiverse. Ik ga de printer eens afstoffen :)
Dank ook voor de andere linkjes.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-04 08:38
Doe ik nou iets verkeerd, of is het niet (meer?) mogelijk om de Dirigera aan zowel HomeAssistant én Apple Home te koppelen?

Mij lukt maar 1 van de 2, en dus heb ik op dit moment gekozen voor Apple.
Met de trådfri hub lukt dat wel…

Toevoeging:
Ik heb de Dirigera éérst aan de app gekoppeld
Daarna heb ik een (test) lamp aan de Dirigera gekoppeld.
Vervolgens heb ik een Fyrtur aan de Dirigera gekoppeld.
En daarna heb ik de Dirigera aan HomeKit gekoppeld.
Voordat ik ‘m aan HomeKit koppelde zag ik ‘m in de lijst van HomeAssistant.
Na het koppelen aan HomeKit was hij weg.
Op het moment dat ik ‘m uit HomeKit gooide en in de app óók ontkoppelde, zag ik ‘m weer, en was hij te koppelen.

Op het moment dat ik ‘m weer aan HomeKit wou koppelen, meldde Apple dat de Dirigera al gekoppeld was. De enige manier om hem weer te koppelen was een reset van de HomeKit koppeling in de app.
En daarna was HomeAssistant hem kwijt, en was hij uit de lijst van “Devices & Services” verdwenen.

Dus mijn vraag is: (hoe) kan ik tegelijkertijd HomeKit én HomeAssistant koppelen?

De reden waarom ik dit wil: de kans dat de Dirigera ermee ophoudt is vele malen kleiner dan dat HomeAssistant en/of de raspberry Pi en/of het SD-kaartje ermee ophouden.

[ Voor 79% gewijzigd door jwhoogervorst op 15-02-2023 17:53 ]

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Vraagje, ik heb wel interesse in een een kop thee die automatisch gezet wordt zodra mijn wekker gaat, bij ikea heb je dan 2 mogelijkheden als je een koffieapparaat en waterkoker hebt:
1. ÅSKVÄDER slimme (modulaire) stekkerdoos €23 voor 2 poorten, slimme aan/uitknop en snoer
2. TRÅDFRI slimme stekker voor €10 aansluiten op een oude nog rondslingerende stekkerdoos zodat je van 1, 2 poorten maakt.

Je snapt dat die eerste optie mooier is, maar ook weer duurder. Ik vroeg mij af of je met de ÅSKVÄDER de individuele stopcontacten los slim kan aan/uitzetten (dus bijv. wel de koffie, maar niet de thee). De TRÅDFRI oplossing heeft namelijk als nadeel dat het allebei aan, of alles uit is.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:47

Reptile209

- gers -

DeNachtwacht schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:42:
Vraagje, ik heb wel interesse in een een kop thee die automatisch gezet wordt zodra mijn wekker gaat, bij ikea heb je dan 2 mogelijkheden als je een koffieapparaat en waterkoker hebt:
1. ÅSKVÄDER slimme (modulaire) stekkerdoos €23 voor 2 poorten, slimme aan/uitknop en snoer
2. TRÅDFRI slimme stekker voor €10 aansluiten op een oude nog rondslingerende stekkerdoos zodat je van 1, 2 poorten maakt.

Je snapt dat die eerste optie mooier is, maar ook weer duurder. Ik vroeg mij af of je met de ÅSKVÄDER de individuele stopcontacten los slim kan aan/uitzetten (dus bijv. wel de koffie, maar niet de thee). De TRÅDFRI oplossing heeft namelijk als nadeel dat het allebei aan, of alles uit is.
Als je de schakelaar van je koffiezetapparaat 's avonds niet aanzet, dan kan de Tradfri hem niet opeens wel aanzetten, toch? :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Reptile209 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:49:
[...]

Als je de schakelaar van je koffiezetapparaat 's avonds niet aanzet, dan kan de Tradfri hem niet opeens wel aanzetten, toch? :)
klopt, maar we zitten op tweakers natuurlijk ;). Is natuurlijk extra fijn als je je geen zorgen hoeft te maken of je de koffie automaat niet per ongeluk aan hebt laten staan naast de waterkoker voor een kopje thee. Is nog gevaarlijk ook met zo'n glasplaat als er geen water in zit en hij per ongeluk toch aan gaat.

Ben benieuwd of iemand die schakelaar hier heeft.

[ Voor 32% gewijzigd door DeNachtwacht op 25-02-2023 23:30 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:22
DeNachtwacht schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:42:

Ik heb m zelf niet, maar als ik de aan/uit module zo bekijk zie ik maar 1 fysieke knop. Ook de aansluiting van de module erachter lijkt maar met 3 pinnen te gaan (alleen stroom en aarde dus). Dus ik vermoed dat de aan/uit module gewoon alles wat er achter zit schakelt en niet elke wcd afzonderlijk.
Hou er rekening mee dat deze slimme stekker geen fysieke knop er op heeft zitten. Aan/uit zetten moet dus altijd met een automatisering (evt met een draadloze knop) en kan niet op de stekker zelf gedaan worden.

Beide stekkers gaan tot 2300W. Meeste waterkoker/koffiezetapparaten blijven daar onder, maar check het voor de zekerheid even ;) Beide apparaten tegelijk aansluiten op 1 slimme stekker zal waarschijnlijk niet lukken.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

het wordt tijd voor een volgend deel. Who would be so kind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-04 19:17
Vandaag de nieuwe ‘Volumeknop’ bij Ikea gehaald. Koppelen en updaten ging prima.
Jammer, ik was echt in de veronderstelling dat ik aan de twee extra knopjes een scène toe kon voegen, blijken het alleen afspeellijsten te zijn.
Scènes zijn handiger omdat ik dan meteen alle speakers gegroepeerd heb.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
27th Feb 2023
New features and changes in Gateway: 1.19.52
◆ TRÅDFRI Gateway Stability Improvements.
◆ Remove special character from accessory name.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Weet iemand of de VINDSTYRKA, de nieuwe luchtkwaliteitsmeter, ook op de oude hub werkt of alleen de Dirigera? De handleiding spreekt wel heel specifiek met een plaattje van de Dirigera.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjow
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-04 20:33
Gunner schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:31:
Weet iemand of de VINDSTYRKA, de nieuwe luchtkwaliteitsmeter, ook op de oude hub werkt of alleen de Dirigera? De handleiding spreekt wel heel specifiek met een plaattje van de Dirigera.
Van de IKEA website bij goed om te weten:

Dit product maakt deel uit van ons assortiment voor een slim huis. Verbind het (samen met andere slimme producten) met de DIRIGERA hub en de IKEA Home smart app voor meer functies en mogelijkheden.

Dit slimme product kan ook worden verbonden met een TRÅDFRI hub.

Ja dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:51
Die kan toch ook stand-alone, toch?
Natuurlijk leuk als je hem kan koppelen en kan uitlezen op de mobiel maar echt meerwaarde heeft dat niet, of zie ik het verkeerd?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 20:51

bonzz.netninja

Niente baffi

Hopjesvla79 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:28:
Die kan toch ook stand-alone, toch?
Natuurlijk leuk als je hem kan koppelen en kan uitlezen op de mobiel maar echt meerwaarde heeft dat niet, of zie ik het verkeerd?
tuurlijk wel. Zonder uitlezen heeft het vooral niet veel zin. Je wilt toch trends kunnen zien bijv.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
bonzz.netninja schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:44:
[...]

tuurlijk wel. Zonder uitlezen heeft het vooral niet veel zin. Je wilt toch trends kunnen zien bijv.
zou juist zeggen realtime, trends zijn leuk maar zeggen niet wanneer je bv een raam open moet zeggen of je afzuiging harder moet zetten. Daar heb je niet heel veel aan met terug kijken in het verleden of een trendlijn.
Maar natuurlijk leuk als je niet naar het kastje zelf hoeft te lopen maar zou echt meerwaarde hebben als op basis van gemeten waardes bv de luchtreiniger aangezet zou worden. Zal vast nog wel komen .

[ Voor 28% gewijzigd door Hopjesvla79 op 03-03-2023 19:00 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danii1986
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-10-2024
Wie o wie kan mij helpen.

Ik heb de Tradfri e27 led bulbs gekocht(250lm, 2.7 w)

Nu heb ik een hanglamp(8 lampen) waar ledlampen in zaten; 470 lm, 5w.

Ik draaide 1 tradfri bij en alle lampen gingen uit. Vervolgens heb ik de tradfri lampjes 1 voor 1 toegevoegd aan mijn HUE app, prima, echter via een bouwfitting gedaan.

Nu doen ze het nog steeds niet.

De hanglamp met de problemen heeft de volgende specs;
Aantal fittingen: 8
Aantal watts per lamp: 25
Type fitting: E27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
Raar:

Release Version: 1.23.2
2nd March 2023
New features and changes in TRÅDFRI Gateway: 1.19.52
◆ TRÅDFRI Gateway stability improvements.
◆ Remove special character from accessory name.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
@danii1986 wat bedoel je met “alle” lampen? Die 8, of alles in huis?
En werken de oorspronkelijke lampen nog wel, of is er bijvoorbeeld een draad losgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danii1986
jwhoogervorst schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:07:
@danii1986 wat bedoel je met “alle” lampen? Die 8, of alles in huis?
En werken de oorspronkelijke lampen nog wel, of is er bijvoorbeeld een draad losgekomen?
Sorry, de lampen die al in de hanglamp zaten ging uit toen ik 1 tradfri bij draaide.

Oorspronkelijke lampen werken gewoon zodra ik geen tradfri lamp indraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonSebas
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-03 16:16
Da's maf en die andere 7 lampen zijn dat ook Tradfri lampen?

Stel het zijn domme led lampen zitten die toevallig achter een dimmer dus als de Trafdri erbij komt dat die de dimmer over de zeik helpt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danii1986
DonSebas schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:23:
Da's maf en die andere 7 lampen zijn dat ook Tradfri lampen?

Stel het zijn domme led lampen zitten die toevallig achter een dimmer dus als de Trafdri erbij komt dat die de dimmer over de zeik helpt ?
Nee geen dimmer. Ik snap er werkelijk waar helemaal niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenA
  • Laatst online: 22-04 22:41
danii1986 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:28:
[...]

Nee geen dimmer. Ik snap er werkelijk waar helemaal niks van.
Misschien staan ze in serie? Lijken de 8 originele lampen gedimt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

danii1986 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:00:

Ik draaide 1 tradfri bij en alle lampen gingen uit. Vervolgens heb ik de tradfri lampjes 1 voor 1 toegevoegd aan mijn HUE app, prima, echter via een bouwfitting gedaan.

Ik zou de Tradfri lampen even resetten. 230v van de armatuur halen. De Tradfri lampen in de armatuur draaien. 230v er weer op. Gaan ze dan aan, dan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Modbreak:de laatste ronde, tijd voor deel 2 :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Hopjesvla79 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:58:
[...]

zou juist zeggen realtime, trends zijn leuk maar zeggen niet wanneer je bv een raam open moet zeggen of je afzuiging harder moet zetten. Daar heb je niet heel veel aan met terug kijken in het verleden of een trendlijn.
Maar natuurlijk leuk als je niet naar het kastje zelf hoeft te lopen maar zou echt meerwaarde hebben als op basis van gemeten waardes bv de luchtreiniger aangezet zou worden. Zal vast nog wel komen .
Ook daarvoor moet je het toch via je gateway kunnen uitlezen :z

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
bonzz.netninja schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:52:
[...]

Ook daarvoor moet je het toch via je gateway kunnen uitlezen :z
want het display is een statische sticker? ;)

Ik zag inmiddels dat je hem kan koppelen met de Ikea luchtreiniger via de gateway, dat is dus een nuttige koppeling. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Hopjesvla79 op 04-03-2023 17:22 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danii1986
GerCor schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:00:
[...]

Ik zou de Tradfri lampen even resetten. 230v van de armatuur halen. De Tradfri lampen in de armatuur draaien. 230v er weer op. Gaan ze dan aan, dan installeren.
Dat moet dan wel in een andere lamp, in de huidige worden ze niet herkend.

En dan de stroom er af??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Nee. Je schakelt de hanglamp uit met de wandschakelaar. Dan draai je de 8 Ikealampen erin. Dan schakel je de hanglamp aan. Gaan ze niet aan dan zit er waarschijnlijk in de hanglamp een 'driver' verwerkt die niet afgesteld is op een ander wattage/voltage dan de originele lampen.

Ik heb zelf een Ikea hub. Ik doe de Ikealamp erin. De lamp gaat aan. Dan laat ik de IKEA-app zoeken naar een nieuwe lamp. Die wordt gevonden en geïnstalleerd zodat ik de lamp met de IKEA-app kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:14

bert pit

asdasd

Vraagje op de valreep van deel één. Ik zoek een lamp en een PIR om het licht op de overloop automatisch te schakelen.

Is het mogelijk om de lamp automatisch een bepaalde dimstand te geven aan de hand van het tijdstip? Dus bijvoorbeeld diep in de nacht op kaarslicht. En welke componenten zijn daarvoor nodig?

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danii1986
GerCor schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:30:
Nee. Je schakelt de hanglamp uit met de wandschakelaar. Dan draai je de 8 Ikealampen erin. Dan schakel je de hanglamp aan. Gaan ze niet aan dan zit er waarschijnlijk in de hanglamp een 'driver' verwerkt die niet afgesteld is op een ander wattage/voltage dan de originele lampen.

Ik heb zelf een Ikea hub. Ik doe de Ikealamp erin. De lamp gaat aan. Dan laat ik de IKEA-app zoeken naar een nieuwe lamp. Die wordt gevonden en geïnstalleerd zodat ik de lamp met de IKEA-app kan bedienen.
O god, wat als het een driverprobleem is? Dan heb ik 8 lampen tradfri waar ik niks mee kan:(?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

danii1986 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:29:
[...]

O god, wat als het een driverprobleem is? Dan heb ik 8 lampen tradfri waar ik niks mee kan:(?
Nou zeg, niet zo snel opgeven. Ik weet niet eens welke hanglamp je hebt. Ik geef alleen een mogelijke verklaring waarom de IKEA lampen het niet doen. Als jij gehecht bent aan de hanglamp maar er toch IKEA lampen in wilt hebben kan een lampenboer dat vast wel voor je oplossen. Of de driver omzeilen of een andere driver.

En anders breng je de lampen terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:45
Wat voor driver zou er in moeten zitten dan?? Een driver past het voltage aan van 230v naar iets wat je (laagspannings) LED lampen nodig hebben.
Als er nu gewoon 230v LED lampen in zitten dan is er natuurlijk geen driver nodig. Een dimmer zou nog kunnen maar volgens mij hebben we al vastgesteld dat die er niet in zit.
Ik ben benieuwd wat voor lampen er in zaten? 470 lm, 5w zegt niets over het voltage.
Hij heeft de Ikea lampen al succesvol toegevoegd in de app, dus het probleem zit niet in de lampen zelf maar in het armatuur.

[ Voor 24% gewijzigd door remmuz op 05-03-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

remmuz schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:49:
Wat voor driver zou er in moeten zitten dan?? Een driver past het voltage aan van 230v naar iets wat je (laagspannings) LED lampen nodig hebben.
Als er nu gewoon 230v LED lampen in zitten dan is er natuurlijk geen driver nodig. Een dimmer zou nog kunnen maar volgens mij hebben we al vastgesteld dat die er niet in zit.
Ik ben benieuwd wat voor lampen er in zaten? 470 lm, 5w zegt niets over het voltage.
Hij heeft de Ikea lampen al succesvol toegevoegd in de app, dus het probleem zit niet in de lampen zelf maar in het armatuur.
Waarschijnlijk geen driver want een driver gaat per lamp. Het aansturen van meerdere lampen gaat met een transformator. Nogmaals, ik weet niet welke hanglamp het betreft. De aanwezigheid van een transformator zou het kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:45
GerCor schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:14:
[...]

Waarschijnlijk geen driver want een driver gaat per lamp. Het aansturen van meerdere lampen gaat met een transformator. Nogmaals, ik weet niet welke hanglamp het betreft. De aanwezigheid van een transformator zou het kunnen verklaren.
Een driver gaat niet per lamp. Ikea verkoopt Tradfri drivers waar je 10 LED lampen op aan kunt sluiten.
https://www.ikea.com/nl/n...ing-smart-grijs-60342656/

Transformator zou ook vreemd zijn. Er zitten blijkbaar E27 fittingen in de lamp dus zou het vreemd zijn als het geen 230v lampen zijn. Maar misschien is het een exotisch armatuur uit China.
Zonder aanvullende foto’s of informatie is het lastig om advies te geven.

[ Voor 6% gewijzigd door remmuz op 05-03-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

remmuz schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Een driver gaat niet per lamp. Ikea verkoopt Tradfri drivers waar je 10 LED lampen op aan kunt sluiten.
https://www.ikea.com/nl/n...ing-smart-grijs-60342656/

Transformator zou ook vreemd zijn. Er zitten blijkbaar E27 fittingen in de lamp dus zou het vreemd zijn als het geen 230v lampen zijn. Maar misschien is het een exotisch armatuur uit China.
Zonder aanvullende foto’s of informatie is het lastig om advies te geven.
Ik kwam dit gisteren tegen. Zelf heb ik er weinig verstand van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBbx9dQqNRUp_MSHmkDtiov_uRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1ApcfEoB3CPGS1nKh8eizeu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
GerCor schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:26:
[...]

Ik kwam dit gisteren tegen. Zelf heb ik er weinig verstand van.

[Afbeelding]
Misschien moet je mensen dan niet zulk advies geven als je zelf niet weet hoe het werkt. Het klopt namelijk gewoonweg niet wat je zegt.
Krijg een beetje het gevoel dat je per se op ieder bericht MOET reageren. Ik vind dat persoonlijk erg storend…
Iemand zei het geloof ik al eerder… Het is niet jouw eigen show hier, geef anderen ook de kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Serena schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:02:
[...]

Misschien moet je mensen dan niet zulk advies geven als je zelf niet weet hoe het werkt. Het klopt namelijk gewoonweg niet wat je zegt.
Krijg een beetje het gevoel dat je per se op ieder bericht MOET reageren. Ik vind dat persoonlijk erg storend…
Iemand zei het geloof ik al eerder… Het is niet jouw eigen show hier, geef anderen ook de kans.
Kijk eens aan. Het klopt niet wat ik zeg maar zelf geen enkel nuttig antwoord geven. Ga je gang, je hebt alle kans een juist antwoord te geven. Wat jij storend vindt zal mij een worst zijn. Meld je bij de moderator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danii1986
remmuz schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:49:
Deze zaten er in, en deden het wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bs5Hm5GVhUpmQ-hrBZGNFpoietk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNlxPI0ESKdv5mv7f5B9iVNn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danii1986
danii1986 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:17:
[...]

[Afbeelding]
En dit zijn de Tradfri;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81_VBhPPuhX3cEY4ZxwWqbYetkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmK6TBj2ZwOMpcRkpKaqEO5H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Hopjesvla79 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:18:
[...]

want het display is een statische sticker? ;)

Ik zag inmiddels dat je hem kan koppelen met de Ikea luchtreiniger via de gateway, dat is dus een nuttige koppeling. ;)
Die luchtreiniger in je voorbeeld heeft toch geen ogen? Die kant dat display helemala niet zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:53
Heb je al een verklaring waarom je oude 'domme' lampen allemaal uitgaan wanneer je er 1 Tradfri bij inschroeft ? Want dat houdt ook totaal geen steek. Zoals iemand al schreef moet het bijna betekenen dat alle lampen in serie staan. Maar dat zou je dan eigenlijk al merken dat de lampen niet branden als er 1 lamp uitgeschroefd was, nog voordat je er dan een Tradfri inschroefde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
danii1986 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:17:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb vorige week hetzelfde geïnstalleerd bij mijn partner. Ik heb alle lampjes eruit gedraaid en toen de Trådfri lampen een voor een geïnstalleerd. Pas als de een werkte heb ik de volgende gekoppeld. Duurt even, maar werkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
danii1986 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:00:

Kan het zijn dat de Tradfr lampen net boven de fitting een fractie dikker zijn dan de lampen die er uit komen waardoor ze alle 8 net geen contact maken op de bodem van je fitting?
Dan bedoel ik dus het stukje kunststof net boven het metaal van de Tradfri.
Hier in huis past er in een 2 armaturen wel een Ledare maar geen Tradfri puur door de vorm van het kunststof vlak boven de schroefdraad.
Ik kan die Tradfri dus net niet ver genoeg de fitting in draaien zodat hij op de bodem contact maakt.
Kan een reden zijn dat de Tradfri wel contact maakt in een (mogelijk iets kortere) bouwfitting maar niet in je lamp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/348I4vX6GoOWQAFLazZopojt9NM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7tVMRzSK5n5WM0kU4FB5dVZ.jpg?f=fotoalbum_large
Mogelijke oplossing:
Met een Dremel je lampfittingen te lijf gaan en ze iets lager/ruimer maken aan de bovenkant van het plastic zodat de Tradfri niet meer blijft hangen en gewoon op de bodem contact maakt.

[ Voor 18% gewijzigd door PalingDrone op 05-03-2023 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danii1986
Twixie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:07:
Heb je al een verklaring waarom je oude 'domme' lampen allemaal uitgaan wanneer je er 1 Tradfri bij inschroeft ? Want dat houdt ook totaal geen steek. Zoals iemand al schreef moet het bijna betekenen dat alle lampen in serie staan. Maar dat zou je dan eigenlijk al merken dat de lampen niet branden als er 1 lamp uitgeschroefd was, nog voordat je er dan een Tradfri inschroefde.
Heb er een filmpje van gemaakt. Kan hem alleen niet uploaden hier

‘Normale’ lamp zit er in en werkt. Ik draai een tradfri bij(overigens gebeurd er hetzelfde met een hue lamp) en hij gaat helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

danii1986 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:19:
[...]

Heb er een filmpje van gemaakt. Kan hem alleen niet uploaden hier

‘Normale’ lamp zit er in en werkt. Ik draai een tradfri bij(overigens gebeurd er hetzelfde met een hue lamp) en hij gaat helemaal uit.
Uploaden naar YouTube en hier de link plaatsen?

Trouwens, als je Tradfri lamp toevoegt gaat alles uit. Maar als je de Tradfri er weer uitdraait, gaan dan die 7 oude lampen weer aan? Of moet je de schakelaar gebruiken om 7 lampen in te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danii1986
GerCor schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:52:
[...]

Uploaden naar YouTube en hier de link plaatsen?

Trouwens, als je Tradfri lamp toevoegt gaat alles uit. Maar als je de Tradfri er weer uitdraait, gaan dan die 7 oude lampen weer aan? Of moet je de schakelaar gebruiken om 7 lampen in te schakelen?
Ja als ik hem uitdraai gaan de anderen weer aan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hobbit13
danii1986 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:29:
[...]

Ja als ik hem uitdraai gaan de anderen weer aan!
Ik zou die lamp armatuur niet zo meer vertrouwen. Dit moet bijna wel iets mechanisch zijn, dat de Ikea lamp net wat langer is, en een kabel uit z'n contact duwt oid.

Kan je de lamp makkelijk open maken, om te zien of er een verbinding bijna los zit?

Een Ikea Tradfi lamp is gewoon een lamp, daar heb je geen speciaal armatuur voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
@danii1986 Erg vreemde situatie die je beschrijft. Dingen die je kunt testen zijn:
- Alle oude lampen eruit draaien en alleen de Tradfri erin, werkt het dan wel?
- De tradfri in een andere fitting van dezelfde lamp proberen.
- De tradfri in je test-armatuur (waarin ie wel werkt) dicht bij de oude lampen houden.
- Heb je een ander armatuur waar je een oude en de tradfri lamp naast elkaar kunt proberen, zodat je het armatuur kunt uitsluiten?

Zit een beetje te denken aan dat de electronica van de Tradfri stoort op de electronica in de oude lampen. Elke LED lamp heeft wat electronica aan boord namelijk. Misschien het Zigbee signaal van de tradfri dat de oude LED lampen in de war brengt, of storing die via de 230V draden wordt doorgegeven. Geen idee hoe waarschijnlijk dit is...
Als ik de adres informatie op de oude lamp intik zegt Google dat het van Intergamma is. Een bouwmarkt lamp dus en als die al wat ouder is, dan zou de kwaliteit wel eens wat minder kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door musicpixel op 07-03-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04

franssie

Save the albatross

@danii1986 Heb je een multimeter? Dan kan je meten of er spanning staat op de contactpunten in de E27 fitting van het armatuur als je er geen lampen in hebt. Normaliter hebben dan alle 8 fittingen 230V (parallel schakeling zoals je dat verwacht).
Maar ik heb ook mijn twijfels bij dit armatuur, slechte contacten kunnen brand veroorzaken.
En er zit geen dimmer in de muur schreef je eerder al, maar dit armatuur heeft ook zélf geen dimfunctie? 8 maal 470 lumen is best een bak licht.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Ik zou die muurdimmer eerst maar eens verwisselen met een normale aan/uit schakelaar.
Simpele bouwmarktledlampen, zeker wanneer het er 8 zijn, kunnen misschien nog wel werken en dimmen op een "ouderwetse" standaard inbouwdimmer maar de elektronica in een Tradfri heeft gewoon een ongedimde zuivere netspanning nodig, anders gaat het stuk of werkt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@PalingDrone hij schreef eerder dat er geen dimmer zit danii1986 in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie"
Mocht ie er wel zijn, dan weghalen. Vandaar dat ik mij afvroeg of er wellicht een dimfunctie in het armatuur zit.

Het blijft een vreemd verhaal.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
@danii1986 Merk/type maar vooral een foto van van de lamp zelf kan wellicht al wat duidelijkheid verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:04
Eventjes aanhakend op parallel vs serie geschakelde lampen:
Ik heb 5 GU10 spotjes i.c.m. tradfri die op schijnbaar willekeurige momenten niet aan willen, alhoewel het de laatste paar maanden weer goed lijkt te gaan.
Ik heb die spotjes ooit zelf aangesloten en nu denk ik dat ik ze steeds naar elkaar heb doorverbonden, oftewel ze staan in serie. Nooit bij stilgestaan dat dat een probleem zou kunnen vormen. Begrijp ik het goed dat ze eigenlijk parallel moeten worden aangesloten? (dat zou betekenen dat ik een koof moet loshalen :X )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@RikTW kan je niet een spotje loshalen en kijken hoe de bedrading zit? 230V / 5 = 19 volt per lampje. Voldoende voor de LEDs maar wellicht dat de driver in de lamp dan gek gaat doen. Als ze echt in serie zitten zou ik dat wel aanpassen. Of je zet er voor de gein eens 220V halogeen GU10 lampjes is (als je die nog ergens hebt liggen) dan zie je het snel genoeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• musicpixel
RikTW schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:28:
Eventjes aanhakend op parallel vs serie geschakelde lampen:
Ik heb 5 GU10 spotjes i.c.m. tradfri die op schijnbaar willekeurige momenten niet aan willen, alhoewel het de laatste paar maanden weer goed lijkt te gaan.
Ik heb die spotjes ooit zelf aangesloten en nu denk ik dat ik ze steeds naar elkaar heb doorverbonden, oftewel ze staan in serie. Nooit bij stilgestaan dat dat een probleem zou kunnen vormen. Begrijp ik het goed dat ze eigenlijk parallel moeten worden aangesloten? (dat zou betekenen dat ik een koof moet loshalen :X )
Het lijkt me niet heel waarschijnlijk dat je ze in serie hebt aangesloten.

Zolang je blauw aan blauw en bruin/zwart aan bruin/zwart hebt aangesloten bij het doorverbinden zitten ze als het goed is gewoon parallel.

Je kunt het ook makkelijk testen. Als je 1 lampje losdraait dan zouden ze allemaal uit moeten gaan als je het in serie hebt aangesloten. Blijft de rest branden dan heb je ze parallel aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:04
franssie schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:34:
@RikTW kan je niet een spotje loshalen en kijken hoe de bedrading zit? 230V / 5 = 19 volt per lampje. Voldoende voor de LEDs maar wellicht dat de driver in de lamp dan gek gaat doen. Als ze echt in serie zitten zou ik dat wel aanpassen. Of je zet er voor de gein eens 220V halogeen GU10 lampjes is (als je die nog ergens hebt liggen) dan zie je het snel genoeg.
musicpixel schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:34:
[...]

Het lijkt me niet heel waarschijnlijk dat je ze in serie hebt aangesloten.

Zolang je blauw aan blauw en bruin/zwart aan bruin/zwart hebt aangesloten bij het doorverbinden zitten ze als het goed is gewoon parallel.

Je kunt het ook makkelijk testen. Als je 1 lampje losdraait dan zouden ze allemaal uit moeten gaan als je het in serie hebt aangesloten. Blijft de rest branden dan heb je ze parallel aangesloten.
d:)b
Als ik thuis ben ga ik het even uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanSneeuw
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:01
Ik heb zojuist een Dirigera en wat lampen aangeschaft. Nu begrijp ik dat ik ze middels de app, Google Home en de bijgeleverde switches kan instellen. Graag zou ik willen instellen dat mijn lampen tussen 22.00 en 07.00 automatisch gedimd zijn. Ik kan scenes instellen, maar dan moet ik de lampen aanlaten. Ik zou de lampen alleen gedimd willen zien als ik ze in die periode aan zet of ze al aan staan. Het lukt me niet om een optie hiervoor te vinden in de Ikea Home Smart app of via de Google Home app routines. Heeft iemand een tip? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@JanSneeuw wat bedoel je precies met
Ik zou de lampen alleen gedimd willen zien als ik ze in die periode aan zet of ze al aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanSneeuw
@franssie ik wil bijvoorbeeld op de wc en badkamer snachts gedimd licht en overdag normaal fel licht. Ik wil dit alleen niet elke keer handmatig instellen. Als ik een scène aan maak moet ik (als ik het goed begrijp) de lampen non stop aan laten staan. Dat is ook niet de bedoeling.

Ik zou dus als ik overdag het knopje aan zet fel licht willen, en als ik tussen 22.00 en 07.00 het licht aan zet gedimd licht.

Ik hoop dat het zo helder is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@JanSneeuw dus als ik het goed begrijp wil je met een Tradfri schakelaar de lamp aan en uit kunnen zetten, maar afhankelijk van het tijdstip op de dag de intensiteit van het licht automatisch laten aanpassen. Dus overdag aan = 100% en na zonsondergang (ik noem maar iets, of na 22:00) 50% intensiteit.
Lijkt me een geldige toepassing, maar ik heb het in de instellingen niet kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanSneeuw
Dat is precies wat ik bedoel inderdaad! Jammer dat er geen instelling voor is.. bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
JanSneeuw schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:35:
Dat is precies wat ik bedoel inderdaad! Jammer dat er geen instelling voor is.. bedankt voor het meedenken!
En daar komt HomeKit om de hoek kijken. Daar kan dat allemaal prima in geregeld worden…
Ik heb het hier exact hetzelfde ingeregeld. Wel met een bewegingssensor, niet met een knopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanSneeuw
Ik heb een Google Nest Hub 2. Iemand enig idee hoe ik het hier mee kan instellen? Als ik bij trigger 'Lamp 1 aan' een routine aanmaak, kan ik niet vervolgens de helderheid van lamp 1 aanpassen met die routine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lausemaus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-04 11:16
JanSneeuw schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:32:
Ik heb zojuist een Dirigera en wat lampen aangeschaft. Nu begrijp ik dat ik ze middels de app, Google Home en de bijgeleverde switches kan instellen. Graag zou ik willen instellen dat mijn lampen tussen 22.00 en 07.00 automatisch gedimd zijn. Ik kan scenes instellen, maar dan moet ik de lampen aanlaten. Ik zou de lampen alleen gedimd willen zien als ik ze in die periode aan zet of ze al aan staan. Het lukt me niet om een optie hiervoor te vinden in de Ikea Home Smart app of via de Google Home app routines. Heeft iemand een tip? :)
Als het gaat om bijvoorbeeld lampen in de gang, die dus niet al aan staan, kan je dat in de Ikea app zelf prima oplossen.
Maak 2 automatiseringen aan met de aan/uit optie.
Dus om 22:00 gaan de lampen 1 minuut aan met de gedimde instelling, en om 7:00 gaan ze 1 minuut aan op de instelling die je voor overdag wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
Serena schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:06:
[...]

En daar komt HomeKit om de hoek kijken. Daar kan dat allemaal prima in geregeld worden…
Ik heb het hier exact hetzelfde ingeregeld. Wel met een bewegingssensor, niet met een knopje.
Met Ikea sensoren? Die geven geen losse trigger naar de hub, dus je moet gaan pollen of er een lamp aangegaan is, en dan de brightness aanpassen op basis van de tijd.

Ben wel eens een setup tegen gekomen waar iemand één lamp zonder led elementen hiervoor gebruikte. Die was gelinked aan de sensor, en de aan/uit status van de dummy lamp werd naar Home Assistant verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanSneeuw
lausemaus schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 05:49:
[...]

Als het gaat om bijvoorbeeld lampen in de gang, die dus niet al aan staan, kan je dat in de Ikea app zelf prima oplossen.
Maak 2 automatiseringen aan met de aan/uit optie.
Dus om 22:00 gaan de lampen 1 minuut aan met de gedimde instelling, en om 7:00 gaan ze 1 minuut aan op de instelling die je voor overdag wilt gebruiken.
Goede tip, bedankt! Als ik dan het licht al aan heb, gaan ze dan niet uit?

[ Voor 12% gewijzigd door JanSneeuw op 10-03-2023 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lausemaus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-04 11:16
JanSneeuw schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:14:
[...]

Goede tip, bedankt! Als ik dan het licht al aan heb, gaan ze dan niet uit?
Dat hangt er van af hoe je de timer instelt. Stel je een eindtijd in, dan gaat ie altijd uit. Stel je geen eindtijd in, dan gaat het licht aan en blijft het branden. Dus je moet goed bedenken of dit voor jou gaat werken.
Ik heb deze instellingen gebruikt voor m'n verlichting in de gang. Andere kamers doe ik gewoon met de afstandsbediening.
Voor de woonkamer heb ik een uitgebreide Shortcut (Apple) gemaakt, die eigenlijk allemaal condities afloopt, zoals het huidige weer, zonsondergang, aanwezigheid etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Hobbit13 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:50:
[...]

Met Ikea sensoren? Die geven geen losse trigger naar de hub, dus je moet gaan pollen of er een lamp aangegaan is, en dan de brightness aanpassen op basis van de tijd.

Ben wel eens een setup tegen gekomen waar iemand één lamp zonder led elementen hiervoor gebruikte. Die was gelinked aan de sensor, en de aan/uit status van de dummy lamp werd naar Home Assistant verzonden.
Nee met Hue en Aqara sensoren… Die van Ikea hebben me te weinig opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkercontact
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:11
Ik wil drie slimme lampen en drie bewegingssensoren kopen. Wanneer 1 van de 3 sensoren beweging detecteert, dienen alle lampen een paar minuten aan te blijven. Kan dit met of zonder de slimme hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-04 18:46
stekkercontact schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:19:
Ik wil drie slimme lampen en drie bewegingssensoren kopen. Wanneer 1 van de 3 sensoren beweging detecteert, dienen alle lampen een paar minuten aan te blijven. Kan dit met of zonder de slimme hub?
Volgens mij kun je er maar 2 van ieder op elkaar aansluiten. Ik gebruik wel een hub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hobbit13
Gerrya schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:59:
[...]

Volgens mij kun je er maar 2 van ieder op elkaar aansluiten. Ik gebruik wel een hub.
Dit kan zonder hub, en ik heb die opstelling met vier bewegingssensoren. Geen idee waar de limiet ligt, aangezien Ikea nergens beloofd dat dit kan, en dus ook geen specificaties gegeven heeft.

Je moet de lampen pairen met één sensor. En vervolgens de extra sensoren pairen met die ene sensor. Markeer dus de sensoren goed, zodat je weet wie de master is.

Het toevoegen van lampen aan de set gaat wel veel makkelijker als je een hub hebt. Dan kan je de lampen toevoegen aan de hub en vervolgens naar de groep met sensoren slepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:46
Let op, dit topic gaat volgende week sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)
Aldus de opmerking bij de quick reply.
Echt, why? :|
Of gaan de mods zelf een nieuw topic openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMES
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:23
Iemand al gelukt om VINDSTYRKA luchtkwaliteitsensor met de TRÅDFRI hub te koppelen? In de app zie ik hem niet staan om te kunnen koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-03 16:09
RMES schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:17:
Iemand al gelukt om VINDSTYRKA luchtkwaliteitsensor met de TRÅDFRI hub te koppelen? In de app zie ik hem niet staan om te kunnen koppelen
Die gaat niet werken op de Tradfri hub:

https://www.ikea.com/gb/e...b9-9f36-435708c99g00.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMES
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:23
Volgens de Nederlandse product informatie zou dat juist wel mogelijk zijn "Dit slimme product kan ook worden verbonden met een TRÅDFRI hub."

https://www.ikea.com/nl/n...eitsensor-smart-00498231/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJGizbo
  • Laatst online: 22-04 13:36
RMES schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:48:
[...]

Volgens de Nederlandse product informatie zou dat juist wel mogelijk zijn "Dit slimme product kan ook worden verbonden met een TRÅDFRI hub."

https://www.ikea.com/nl/n...eitsensor-smart-00498231/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-ZLHEWi38EjTsizfwl25BMw1ZU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LTjI0K7xLnXPu1Tp558jAPSr.png?f=user_large

DIRIGERA is de opvolger van de TRADFRI

EDIT: Bij "GOED OM TE WETEN" staat inderdaad dat het wel kan 8)7 |:(

[ Voor 6% gewijzigd door DJGizbo op 14-03-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Lekker handig die tegenstrijdige informatie. Wou hem mogelijk zaterdag aanschaffen, maar heb de ouwe hub.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:29
heb geprobeerd om de VINDSTYRKA luchtkwaliteitsensor met de TRÅDFRI hub te koppelen, maar kreeg dat niet voor elkaar, had de DIRIGERA al liggen en hier was het een fluitje van bijna €60,00, dus de TRÅDFRI eruit en de volume knoppen voor de Sonos op de DIRIGERA gekoppeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Modbreak:17 maart sluit dit topic, wie o wie maakt deel twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Pagina: 1 ... 108 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)