Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +27Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Mede-auteur:
  • robertwebbe
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13:27

robertwebbe

[Ikea Home Smart Trådfri] Ervaringen & discussie

Deel 1

Inhoudsopgave

Wat is Ikea Tradfri?

Ikea Tradfri is de verzamelnaam voor Ikea's productgroep van slimme verlichting. Er zijn draadloze lampen (E27, E14, GU10), lichtpanelen, kasten met lichtdeuren, een afstandbediening, een bewegingssensor, een led-driver en een verbindingshub.

De Ikea Tradfri producten vallen op door hun lagere prijs dan andere merken zoals bijvoorbeeld Philips hue.

Wat kan ik er mee?

Met Ikea Tradfri kun je lampen, lichtpanelen en kasten met lichtdeuren draadloos bedienen.

Hoe kan ik ze bedienen?

Tradfri kan via een afstandbediening, een dimmer, een bewegingssensor of via de Tradfri app bediend worden. Het draadloos bereik is een gemiddeld huis. Bediening via de Tradfri app kan standaard alleen lokaal middels een WiFi verbinding. Apple gebruikers kunnen de lampen wel buitenshuis bedienen via HomeKit, hier heb wel een Traddri hub voor nodig.

Let op: om lampen te kunnen koppelen aan de Tradfri hub, heb je ook een afstandsbediening, dimmer of bewegingsmelder nodig!

Hoe werkt het?

Todo: Zigbee LightLink, security, local only, COAP/dTLS, etc.
Zie ook YouTube: IKEA Smart Lighting collectie - Zelf aan de slag.

Welke integratiemogelijkheden zijn er?

Ikea heeft aangekondigd dat in de herfst van 2017 de verbindingshub een software update zal krijgen waardoor deze compatible wordt met Apple HomeKit, Google Home en Amazon Alexa.

Tevens zou de update moeten zorgen voor betere implementatie van het Zigbee Lightlink protocol. Hierdoor kunnen de Tradfri lampen ook door Smarthome hubs van andere merken gestuurd worden, bijvoorbeeld Philips hue. Inmiddels is er al een tussentijdse update geweest waardoor de lampen met softwareversie 1.2.x en hoger via wat extra werk aan de hue bridge 2.0 gekoppeld kunnen worden (exclusief Homekit ondersteuning). Voor hulp met knipperende lampen i.c.m. Hue, zie hier.

Wat kost het?

Opgelet, de prijzen kunnen verschillen tussen NL en BE.
De producten zijn in België vaak iets duurder.

ModelaanduidingLED1545G12LED1546G12LED1622G12LED1623G12LED1624G9
Typewit spectrum opaalwitwit spectrum helderwarm wit globe opaalwitwarm wit globe opaalwitKleuren spectrum
AansluitingE27E27E27E27E27
Energie-efficiëncyklasseA+A+A+A+A+
Gewogen jaarlijks energieverbruik12 kWu/1000u12 kWu/1000u13 kWu/1000u13 kWu/1000u9 kWu/1000u
Nominale lichtstroom980 lumen950 lumen1000 lumen1000 lumen600 lumen
Nominale levensduur25000 uur25000 uur25000 uur25000 uur25000 uur
Aantal ontstekingscycli2500025000250002500025000
Kleurtemperatuur2200-4000 K2200-4000 K2700 K2700 K2700 K
Opwarmtijd tot 60% van de hele lichtstroom<1 s< 1 s< 1 s< 1 s< 1 s
Dimbaarsoftwarematigsoftwarematigsoftwarematigsoftwarematigsoftwarematig
Afmeting van de lamp125 x 60 mm125 x 60 mm120 x 60 mm120 x 60 mm120 x 60 mm
Verbruik83 mA83 mA68 mA60 mA50 mA
Nominaal vermogen12 Watt12 Watt12.5 Watt12.5 Watt8.6 Watt
Lumen per Watt8279808070
Vermogensfactor van de lamp0.70.70.70.70.7
Factor voor lichtsterktebehoud aan het eind van de nominale levensduur70%70%70%70%70%
Ontstekingstijd0.5 s0.5 s0.5 s0.5 s0.5 s
Kleurweergave (CRI)8080909090
Afbeelding
https://c1.staticflickr.com/5/4353/36334648022_029de06931_q.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4367/36334648072_fb3873cb11_q.jpg https://c1.staticflickr.com/5/4362/36334648122_53d963ccfa_q.jpg https://c1.staticflickr.com/5/4426/36334648232_2fbbd0d326_q.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4362/36334648122_53d963ccfa_q.jpg
beschikbaarheidlos - € 19,95los - € 19,95icm beweginssensor - € 27,95los - € 9,99i.c.m. remote - € 34,95
Product deeplinkikea.nlikea.nlikea.nlikea.nlikea.nl
beschikbaar bijicm 2x lamp + bridge + remote - € 79,95 icm dimset - € 17,95
Product URLikea.nl ikea.nl
beschikbaar bijicm remote - € 29,95
Product deeplinkikea.nl

ModelaanduidingLED1536G5
Typewit spectrum opaalwit
AansluitingE14
Energie-efficiëncyklasseA+
Gewogen jaarlijks energieverbruik5 kWu/1000u
Nominale lichtstroom 400 lumen
Nominale levensduur 25000 uur
Aantal ontstekingscycli25000
Kleurtemperatuur2200-4000 K
Opwarmtijd tot 60% van de hele lichtstroom< 1 s
Dimbaarsoftwarematig
Afmeting van de lamp110 x 60 mm
Verbruik31 mA
Nominaal vermogen5 Watt
Lumen per Watt80
Vermogensfactor van de lamp0.7
Factor voor lichtsterktebehoud aan het eind van de nominale levensduur70%
Ontstekingstijd0.5 s
Kleurweergave (CRI)80
Afbeelding
https://c1.staticflickr.com/5/4352/36503596715_a6a05acbb1_q.jpg
beschikbaarheidlos - € 14,95
Product deeplinkikea.nl

ModelaanduidingLED1537R6LED1650R5
Typewit spectrumwarm wit
AansluitingGU10GU10
Energie-efficiëncyklasseA+A+
Gewogen jaarlijks energieverbruik6 kWu/1000u5,3 kWu/1000u
Nominale lichtstroom400 lumen400 lumen
Nominale levensduur25000 uur25000 uur
Aantal ontstekingscycli2500025000
Kleurtemperatuur2200-4000 K2700 K
Opwarmtijd tot 60% van de hele lichtstroom< 1 s< 1 s
Dimbaarsoftwarematigsoftwarematig
Afmeting van de lamp54 x 50 mm54 x 50 mm
Verbruik39 mA?? mA
Nominaal vermogen6 Watt5.3 Watt
Lumen per Watt6770
Vermogensfactor van de lamp0.50.7
Factor voor lichtsterktebehoud aan het eind van de nominale levensduur70%70%
Ontstekingstijd0.5 s0.5 s
Kleurweergave (CRI)8090
Afbeeldinghttps://c1.staticflickr.com/5/4364/36366127391_75df2ae9ca_s.jpghttps://c1.staticflickr.com/5/4364/36366127391_75df2ae9ca_s.jpg
beschikbaarheid los - € 14,95los - € 6,99
Product deeplinkikea.nlikea.nl

IKEA TRÅDFRI verbindingshub

Los: € 32,95
Ikea.nl

IKEA TRÅDFRI afstandbediening

Los: € 14,95
Ikea.nl

IKEA TRÅDFRI draadloze dimmer

Los: € 9,99
Ikea.nl

IKEA TRÅDFRI draadloze bewegingssensor

Los: € 19,95
Ikea.nl

IKEA TRÅDFRI LED drivers

De LED drivers zijn compatibel met dezelfde lampen die op de Ansluta* reeks werken; o.a. Omlopp, Norrfly, Forbattra, en de 24V led-kastverlichting. Deze maken verder geen onderdeel uit van Tradfri, en zullen hier niet opgelijst worden. De oplettende Tweaker z'n oog valt meteen op de uitgangsspanning van 24V, en trekt hieruit z'n conclusies :*)

* Opgelet, de Tradfri drivers worden met een gewoon 'achtje' op het lichtnet aangesloten, en dus niet met dezelfde aansluitsnoeren als de Ansluta drivers.

ModelaanduidingICPSH24-10EU-IL-1ICPSH24-30EU-IL-1
Maximale belasting10W30W
Aansluitingen39
Energie-efficiëncyklasseA+A+
Dimbaarsoftwarematigsoftwarematig
Afbeeldinghttps://www.ikea.com/no/no/images/products/tradfri-driver-for-tradl-s-kontroll-gra__0587550_PE672682_S4.JPGhttps://www.ikea.com/no/no/images/products/tradfri-driver-for-tradl-s-kontroll-gra__0553358_PE659469_S4.JPG
Beschikbaarheid los - €15 NL / €20 BE**los - €25 NL / €30 BE**
Product deeplink10W driver30W driver

IKEA TRÅDFRI Outlet/Smart Plug/Stopcontact

Modelaanduiding903.561.66403.647.48
Maximale belasting16A16A
Afbeeldinghttps://www.ikea.com/nl/nl/images/products/tradfri-draadloos-plug-in-stopcontact__0515582_PE640306_S4.JPGhttps://www.ikea.com/nl/nl/images/products/tradfri-set-met-contacten__0528705_PE645930_S4.JPG
Beschikbaarheid €9.99 NL / €9.99 BE€19.95 NL / €14.99 BE**
Product deeplinkZonder ABMet AB

Hulp bij problemen

Knipperende lampen i.c.m. Hue Bridge
Meerdere afstandsbedieningen aan een lamp/groep koppelen
De batterijen van mijn remotes zijn erg snel leeg
Lampen niet meer in sync via de remote
Last van wegvallend signaal/storing van WiFi?

FAQ

Pre-sales

V: Wat is het verschil tussen de dure en de goedkope "witte" lampen?
Bij de goedkoopste Tradfri lampen is het licht "warm wit", net als een normale ledlamp. Bij de Tradfri lampen die ongeveer dubbel zo duur zijn, kan je het witte licht naar keuze een klein beetje blauwer of geler maken.

V: Ik denk dat Tradfri lampen goedkoper zijn dan smart ledlampen van een ander merk.
A: Je praat over adviesprijzen. Maar (bijna) alle merken smart verlichting geven regelmatig hoge kortingen op hun adviesprijzen. Als je kortingen meerekent, zijn (op uitzonderingen na) de prijsverschillen bij smart verlichting zo klein dat het onverstandig is om je keuze voor een merk/systeem te maken op basis van prijs.

V: Ik wil een geschikte ledstrip kopen, maar die zie ik niet op de site?
A: Er is en komt voorlopig geen ledstrip van Ikea. Maar je kunt de ledstrip plus van Philips gebruiken. Gebruik een actie uit het "hue kortingcode" topic om de ledstrip goedkoper te maken.
Let wel: je kunt de ledstrip voorlopig alleen met de kleuren gebruiken, die de (Ikea) app ondersteunt.

V: Ik wil de lamp uitzetten door steeds de spanning er af te halen. Mag dat?
A: Ja. Als de Tradfri lamp daarna weer stroom krijgt, gaat hij vanzelf aan, met de lichtsterkte die hij had toen hij voor het laatst uitgezet werd. De lamp is dus normaal te gebruiken door mensen die het principe van smart verlichting niet kennen, of in noodgevallen. Maar als de lamp geen spanning heeft, is hij natuurlijk niet meer op afstand te bedienen, dus als je van plan bent om dit altijd te gaan doen, moet je je wel bij jezelf afvragen of smart verlichting wel de juiste keuze voor je is.

V: Is er ook een schakelbaar stopcontact?
A: Ja, dat is er! Je kan een 'outlet' mét en zonder afstandsbediening kopen, beide versies zijn tevens bedienbaar via de app/hub/bridge.

V: Ik heb gehoord dat oude software in de Ikea lampen niet goed te koppelen was met Philips Hue, maar lampen die nu in de winkel liggen zullen toch wel de nieuwe software hebben?
A: Nee, sommige typen lampen liggen nog steeds met de oude softwareversie in de winkel. Zodra je deze koppelt aan een Ikea hub, zal de software in de lamp een update krijgen. Het is niet mogelijk om de software te updaten met een hub van een ander merk.

V: Kan ik de Ikea lampen gebruiken met Apple HomeKit via de hub van een ander merk?
A: Nee, in het algemeen zal een hub alleen de lampen van het "eigen" merk doorgeven aan Apple, ook als je lampen van andere merken verder wel gewoon kunt koppelen en gebruiken.

V: Als voor mij de prijs niet belangrijk is, waarom zou ik dan Ikea smart lampen kopen?
A: Sterke punten zijn:•hoge lichtopbrengst van de witte lampen
•lampen onthouden hun dimstand als ze stroomloos zijn
•het systeem is bijzonder goed te gebruiken zonder hub en internet
Sales

V: Is de kleurenlamp al te koop in de winkel?
A: Ja, maar alleen in combinatie met de afstandsbediening. Hou er rekening mee dat de huidige versie van de Ikea kleurenlamp minder kleuren kan weergeven dan recente smart lampen van andere merken.

V: Ik ben speciaal naar een Ikea winkel gereden en hier blijkt geen voorraad te zijn van product X.
A: Voordat je naar een winkel gaat, kan je op de site zien wat de komende uren de voorraad naar verwachting zal zijn. Deze voorspelling klopt meestal prima.

V: Ik heb ook een Tradfri set aangeschaft !!!!!
A: Dank u voor de mededeling.

Installatie

V: Het koppelen van een lamp met een afstandsbediening lukt me steeds maar niet.
A: Het is belangrijk om tijdens het koppelen de lamp en de afstandsbediening tegen elkaar aan te houden. Als de afstand te groot is, dan werkt het niet. Soms maakt het uit op welke plek je ze tegen elkaar houdt.

V: Ik heb een losse Ikea lamp en een losse Ikea hub gekocht. Waarom kan ik ze niet koppelen?
A: Om Ikea producten met elkaar te koppelen heb je altijd een Ikea afstandsbediening (of ander stuurapparaat) nodig. De afstandsbediening kan je het best kopen in combinatie met een lamp, dat scheelt 5 euro.

V: Ik ben op het briljante idee gekomen om de draadloze afstandsbediening vast tegen een muur te schroeven. Ben ik de eerste?
A: Nee, diverse mensen zijn daar al mee bezig. Zoek in dit topic op het woord "inbouwen". De basis voor de oplossing is een blinde plaat kopen die past bij je huidige inbouwsysteem, eventueel kan je dan met een 3D printer of een plastic dekseltje dat je los koopt aan de slag om het nog beter passend te maken op de afstandsbediening.

V: Kan ik een smart lamp gebruiken in combinatie met een ouderwetse dimmer in de muur?
A: Nee, een smart lamp heeft een eigen dimmer ingebouwd. Deze is veel energiezuiniger dan een dimmer in de muur. Als je nog zo'n oude dimmer hebt, mag je die niet gebruiken voor een smart lamp. Het is beter om hem uit te bouwen, want zelfs een dimmer die altijd op 100% staat kan een smart lamp beschadigen.

V: Hoe kan ik meerdere afstandsbedieningen koppelen aan één lamp?
A: Eerst installeer je de lamp zodat hij werkt met één afstandsbediening. Vervolgens reset je de andere afstandsbediening en koppel je hem niet aan de lamp, maar aan de eerste afstandsbediening (uitleg hoe je dit precies doet vind je hier). Dit werkt met en zonder hub. Dezelfde truc werkt met bewegingsmelders. Dit staat niet in de gebruiksaanwijzing, want Ikea ondersteunt dit niet officieel.

Gebruik van de app

V: Als ik de "wake up" functie instel in de app, gaat de lamp niet vanzelf uit.
A: Je kunt een timer van een minuut instellen direct hierna, waardoor de lamp uit gaat. De app zal een foutmelding geven dat je niet meerdere timers mag instellen. Maar die melding is niet terecht: het werkt wel.

V: De Ikea app werkt niet stabiel bij mij. Wat kan ik doen om toch de Ikea hub te blijven gebruiken?
A: Wat jammer. Er zijn meerdere oplossingen:•Als je Apple gebruiker bent, kan je HomKit gaan gebruiken, dit lijkt bij iedereen stabiel te werken;
•Je kunt de app "Hue Essentials" proberen, deze werkt ook op Tradfri;
•In het verleden verscheen ongeveer om de 2 maanden een nieuwe versie van de Ikea software;
•Veel mensen sturen de Tradfri apparaten aan via Home Assistant (of een ander domoticapakket);
•Heb je al gezien dat veel toepassingen ook gewoon zonder de hub blijven werken?

V: Als ik 1 (of meerdere) lamp(en) binnen een groep apart inschakel/configureer via de app, kan ik ze dan nog via de remote bedienen?
A: Dat kan, maar je zal zien dat de lampen dan niet meer in sync zijn. De aan/uit knop zal alle lampen die uit waren aan laten gaan, en omgekeerd. Ook de helderheid/kleurtemperatuur/etc. zijn niet meer gelijk. Om dit op te lossen, kan je 6 seconden op de aan/uit knop van de remote blijven drukken, waarna alle lampen terug gelijk zouden moeten lopen.

Bron: Ikea België / Ikea Nederland

[Voor 255% gewijzigd door Slonzo op 04-07-2019 19:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Er is nog wat aanvulwerk, maar bij deze alvast de topicstart zodat er al over gepraat kan worden :)

Ik geef meteen even mee dat bvb. Home Assistant deze week nog met support voor de Tradfri gateway komt... En er zullen er zeker nog volgen!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bombtrack
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 29-05 12:47

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Ik ben er ook naar aan het kijken, vooral naar de lampen zelf, om ze aan te sluiten op de HUE bridge en zo alles in één oplossing/app te houden. Dat kan natuurlijk met IKEA's app ook, maar die ondersteund slechts een maximum van 10(!) lampen. Ik ga daar overheen. 100, I stand corrected.

De ikea lampen zouden moeten werken met de HUE bridge, maar door een andere aanspreking van de zigbee protocollen worden de Tradfri lampen momenteel geweigerd door de bridge. Koop ze dus nog niet met het idee om ze op je bridge aan te sluiten. Beide partijen hebben al wel aangegeven aan een oplossing te werken, maar momenteel is daar nog niets over te melden.

Verder ben ik erg benieuwd naar de 'mooiheid/kwaliteit' van het licht wat ze geven in vergelijking met de HUE ambiance lampen. Iemand al ervaring?

Casual Critic op YouTube

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zit ook naar deze lampen te kijken voor mijn studentenkamer, zou fijn zijn als ze een soort wakup functie ondersteunen en samen zouden kunnen werken met Kodi zodat ze naar een film stand gaan. Nog even kijken hoe deze lampen ontvangen gaan worden. Ik las dat Philips en Ikea wel samen werken om de producten compatible te maken :)

• PuckStar
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01-07 23:21
vandermark schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 19:01:
Hoe werkt dit met reguliere wandschakelaars? Blijft dimstand bewaard als je met schakelaar uit en weer aan doet?
Net gecheckt en in tegenstelling tot Hue blijft deze de dimstand onthouden! Let wel dat ik het ook aan een hub heb gekoppeld dus ik weet niet of het hetzelfde werkt als je alleen de motion sensor en lamp hebt.

[My Home Automations]

• Phontana
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 29-07 21:12
Guyter schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:17:
Stel nu dat ik de gateway aankoop, en ik wil later bv. een nachtlamp toevoegen. Ben ik dan verplicht om daar ook weer 'n schakelaar bij te kopen, ook als ik die nachtlamp enkel via de gateway wil bedienen?
Ik heb vanmiddag een gateway gekocht i.c.m. met twee setjes gloeilamp + afstandsbediening. Zojuist even mee gespeeld: bij het koppelen van lampen aan de gateway doe je dit door gebruik te maken van een remote. Volgens de instructie moet je eerst de remote resetten alvorens je deze kunt gaan pairen. Je pairt de remote met de gateway, waarna je de optie krijgt om de lamp ook te koppelen aan de gateway. Hiervoor heb je de net gekoppelde remote nodig, die houd je dicht bij de lamp. Daarna is de lamp gekoppeld aan de gateway.

Ik vermoed dat de communicatie van de remote nu via de gateway verloopt, maar dat heb ik nog niet getest. Ik heb wel de remote nog een keer gereset (door 4x binnen 5 seconden op de pair-knop te drukken), en de lamp was daarna nog steeds te bedienen via de app/gateway. Schakelen via de remote werkte toen niet meer. Ik denk dus dat de situatie zoals jij het graag wilt hebben wel mogelijk is.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Guyter schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:17:
Stel nu dat ik de gateway aankoop, en ik wil later bv. een nachtlamp toevoegen. Ben ik dan verplicht om daar ook weer 'n schakelaar bij te kopen, ook als ik die nachtlamp enkel via de gateway wil bedienen?
Ik heb het nog niet uitgetest, maar als je 1 remote hebt, zit je volgens mij goed. Die heb je nodig om te koppelen. Je lamp komt dan in de groep van die afstandsbediening terecht. Maar na het koppelen kan je, via de Ikea Tradri app, je nieuwe lamp in een andere groep steken die je dan enkel via de gateway bedient.

• Phontana
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 29-07 21:12
Ik heb deze lampen sinds gisteren in Home Assistant en de integratie is tot nu toe vrij basic. Je kunt lampen in- en uitschakelen en kleur veranderen/dimmen. Ik heb zelf geen motion sensor, dus dat kan ik niet proberen, maar mijn remotes zie ik niet als aparte devices verschijnen in Home Assistant. Mogelijk dat dit nog komt als de python library verder is ontwikkeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• markvhelvoort
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 26-07 20:32
Ik heb de hub 2 weken geleden in Utrecht gehaald. Starters pack was niet meer op voorraad, maar van de losse hub lagen er op dat moment nog 4, deze kan je alleen niet op de website van Ikea vinden.

Daarnaast is het goedkoper (een paar euro) om de hub, 2 lampen en afstandsbediening los te kopen ipv in het starterspakket...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exact
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 27-07 22:17
Voorheen was hij te vinden als je zocht op "gateway". Nu werkt dat ook niet. Heb uiteindelijk via de Duitse IKEA de gateway gevonden en in de url /de/de/ veranderd in /nl/nl/.

De gateway is overigens in Duitsland goedkoper, €29,99

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23-07 15:13
Alsof ikea überhaupt moeilijk doet bij retouren :?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Guyter schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:03:
[...]
kwam ook een rgb-bulb tegen, benieuwd of er op korte tijd zoiets aankomt :)
Dit najaar waarschijnlijk :)
Slonzo schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:13:
De geruchten gaan dat Ikea later dit jaar met nog een hoop producten komt.
En er wordt in de wandelgangen gefluisterd dat daar best wel eens RGB lampen bij kunnen zitten ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exact
@JeroenH Dit zijn de afbeeldingen die in de huidige Android app zitten. Voor zover ik weet worden ze nog niet gebruikt en ga ik er vanuit dat deze dingen nog uitgebracht moeten worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• topcad
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 18-04 22:17
Overzicht van de huidige Ikea Tradfri Lampen versus Philips Hue white & ambiance.

Lampen
FittingMerkTypeArt.nr.WattageStandby WattageLichtkleurMax. Lumenwebsitetweakers pricewatch
E14IkeaTradfri703.182.844Watt0.5Watt2200 - 4000400link
E14PhilipsWhite Ambiance kaarslamp9290013014016Watt0.5Watt2200 - 6500470linklink
E27IkeaTradfri Wit603.384.5212.5Watt0.5Watt27001000link
E27PhilipsWhite A199290011370069.5Watt0.5Watt2700806linklink
E27IkeaTradfri Opaalwit103.182.6312Watt0.5Watt2200 - 4000980link
E27IkeaTradfri Helder03.182.6812Watt0.5Watt2200 - 4000950link
E27PhilipsWhite Ambiance B2292900120010310Watt0.5Watt2200 - 6500806linklink
GU10IkeaTradfri003.182.926Watt0.5Watt2200 - 4000400link
GU10PhilipsWhite Ambiance9290012576015.5Watt0.5Watt2200 - 6500300linklink

Nog niet opgenomen in het overzicht de colorlampen van Hue ivm nog geen Tradfri varianten.
Zal ook een overzicht maken van de sensoren, maar dit wordt op ze vroegst morgen.
Misschien handig om op te nemen in de TS. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:34
Vanochtend kwam ik er achter dat de Tradfri hub gecrashed was, kreeg in home assistant geen respons meer van de lampen, uiteindelijk even opnieuw de stekker erin gedaan om het op te lossen. Ga even in de gaten houden of dit vaker voorkomt want dat zou niet echt relaxed zijn. Iemand anders dit ook gehad?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik kwam er gisteren ook achter dat er ook Tradfri lampen zijn die niet van kleurtemp kunnen veranderen. Dat wist ik niet, volgende keer maar beter opletten welke lamp ik koop. Het koppelen met mijn eerder aangeschafte remote ging niet. Bleek dat de batterij in de remote al op was (1 maand oud). Beetje vreemd.

Anyways, mooi systeem, ik mis alleen IFTTT ondersteuning. Als Hue ondersteuning komt, wat heeft dat dan als voordeel? Alleen dat je de lamp in de Hue app kan koppelen in een groep? Ik neem aan dat je de Ikea bridge toch altijd wel nodig moet/wilt hebben?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Exact
Lydus schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:36:
Heeft iemand ervaring met de bewegingssensor?

Kan die net als de gewone afstandsbediening meerdere lampen te gelijk activeren?

En, wat betreft de timing. Ik begrijp dat de keuze 1,5 of 10 minuten is. Als ik hem instel op 1 minuut, en ik ben na 1 minuut nog steeds in de ruimte (en beweeg), dan blijft het licht gewoon aan, hoop ik?

Hoe gaat hij om met huisdieren (katten)?
Ja, de bewegingssensor kan meerdere lampen activeren. Zo lang je in de ruimte beweegt blijven de lampen aan. Waar je wellicht rekening mee moet houden is (als ik mij goed herinner) de "kijkhoek" van de sensor 120 graden. Hoe het met huisdieren werkt weet ik niet, ik denk vergelijkbaar met normale (buiten)lampen met bewegingssensor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exact
Palomar schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:39:
Kun je ook een of meerdere lampen aan zowel een bewegingsmelder als een aan/uit-schakelaar koppelen? Lees hier een reactie van een tijdje terug dat het niet kan, maar op de site van ikea kan ik er niks over vinden. Lijkt me wel handig om een lamp ook handmatig te kunnen blijven bedienen.

Verder wbt de app en de gateway, kun je hiermee ook echt 'slimme' constructies inbouwen, zoals bijv. dat lampen automatisch aangaan als het buiten donker wordt (adhv. tijd van zonsondergang van die dag) of alleen als er iemand aanwezig is (adhv bewegingssensor of aanwezigheid van bepaalde telefoons in het netwerk).
Alleen lampen aanzetten dmv. een app vind ik niet echt een meerwaarde hebben, omdat ik dat liever via de wandschakelaar doe. Via een vaste schedule is ook niet handig, omdat het elke dag op een ander tijdstip donker wordt en niet altijd iemand thuis is.
Het staat in ieder geval op de Engelstalige Troubleshoot gedeelte van de IKEA site:
I can’t get two steering devices to control the same group of lights at the same time.
You can control an existing group of light bulbs with just one steering device.
Voor slimme constructies zal je denk ik nog even moeten wachten. Ze zijn van plan om een open API te maken, maar wanneer dat klaar is... Of je moet via bv. home-assistant o.i.d. deze slimme dingen toepassen.

Momenteel ben ik af en toe bezig om een eigen Android app te maken. Het is mij gelukt om op een redelijke stabiele manier verbinding te maken met de gateway en devices. Alleen lukt het mij (nog) niet goed om voor langere termijn updates van de lampen te ontvangen. Ik zat zelf ook al te denken aan functionaliteit zoals zonsondergang. Helaas heb ik meestal maar 1 avond in de week om aan dit project te werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23-07 15:13

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jffry90
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 30-06 14:51
Na de lampen ruim een week in de tuin geprobeerd te hebben, zijn ze toch terug gebracht na Ikea.
De lampen werkten niet zoals ze moesten werken.
In een straal van +/- 20meter van de gateway hadden wij 5 lampen aangesloten.
In de app waren niet altijd alle lampen te zien. De ene keer was dat de dichtsbijzijnde lampen +/- 4meter, de andere keer de middelste en weer wat later de achterste.

We hadden ook ingesteld dat ze s’avonds aan moesten gaan en na middernacht uit moesten schakelen.
Aan gingen alle lampen wel maar uit gingen ze na 2x al niet meer.
Ook wanneer je dit handmatig in de app wilde doen lukte dit niet en moest de stroom eraf.

Later eens met een Hue lamp getest op bijna het verste punt en dit werkte zonder problemen.
Daarom alles maar vervangen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exact
Sander schreef op maandag 10 juli 2017 @ 07:40:
[...]

Maf, dit had ik initieel ook met slechts 2 lampen, en 1 lamp op 2 meter van de hub en de andere op een meter of 15. De 2e lamp werkte gewoon slecht en daardoor af en toe de eerste (volgens mij) ook. Toen toch nog 6 lampen bijgehaald waardoor ik nu om de 3m maximaal een lamp heb hangen, en sindsdien werkt het echt perfect. Ik heb al een wat oudere woning (halverwege jaren 80), kan me voorstellen dat het met nieuwbouw woning nog wat minder is qua bereik.
Dat komt omdat zigbee via een mesh netwerk communiceert. Als er een device niet rechtstreeks bereikbaar is dan gaat het bericht via andere devices naar het uiteindelijke device.

Dit is een voorbeeld van een mesh netwerk:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exact
Kleurtjes lijkt mij op zich ook leuk, maar ik zou er niet extra voor willen betalen. Ik denk dat ik er 1 keer gebruik van maak een daarna toch weer gewoon (warm) wit gebruik.

• tweegroenethee
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 13:21
Werken de Hue lampen op de Tradfri bridge? Ik lees dat de meeste hier de Tradfri lampen willen koppelen aan de Hue bridge, is dit omdat Philips een betere app heeft met meer features? Na alle problemen met het koppelen van de ikea lampen aan de Hue bridge van afgelopen maanden lijkt de Ikea bridge namelijk makkelijker te werken.

• Whatson
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
Phontana schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:42:
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of de Hue Bridge wel de mogelijkheid heeft om de Tradfri lampen op elke kleur binnen het spectrum in te stellen, of dat deze ook alleen maar 2200/2700/4000 Kelvin kan instellen. Dat vind ik op dit moment wel een beperking van de Ikea lampen.
Met pimatic kun je iig elke kleur in de range 2200-4000K instellen.

• robertwebbe
Ik kon me niet meer bedwingen, heb ook maar een verzameling speelgoed gehaald:

Eerste bevindingen: de user interface van de app is lang niet zo gebruiksvriendelijk als Philips hue, ik hoop dat men hier snel wat meer werk van gaat maken. Met name als je de apparatuur voor de eerste keer opstart is het niet duidelijk wat er nu precies gebeurd. Je ziet bijvoorbeeld niet dat de bridge de eerste keer op de achtergrond een software update aan het uitvoeren is, hierdoor reageert die niet zoals in de gebruiksaanwijzing staat. Beter was geweest als je een melding kreeg dat de bridge bezig was een software update uit te voeren en dat hierop gewacht dient te worden. Het liefst met enige vorm van progressie indicatie.

Als de bridge klaar is dan kun je beginnen met koppelen. Er staat nu een geschreven instructie welke je stap voor stap moet lezen en uitvoeren. Denk dat veel mensen slecht in lezen zijn tegenwoordig, te ongeduldig en eigenwijs, dit kan beter getoond worden aan de hand van een korte video.

Alle onderdelen moesten vervolgens ook geupdate worden. Inmiddels ben ik enkele uren verder en staat dat er nog steeds, mijn verwachting was dat dit enkele minuten per onderdeel zou duren en dat ik ook hier enige progressie indicatie zou krijgen.

[Voor 58% gewijzigd door robertwebbe op 11-08-2017 19:32]

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

• robertwebbe
rimave schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:25:
[...]
Ik neem aan dat de 10 euro lamp (afgezien van het aantal lumen) dezelfde functionaliteit heeft als de 20 euro lamp, en dus ook met Hue compatible is? Terwijl ik dit typ bedenk ik mij dat de 20 euro lamp vast ook dimbaar is en de 10 euro lamp niet.
ModelaanduidingLED1545G12LED1546G12LED1622G12LED1623G12LED1536G5LED1537R6
AansluitingE27E27E27E27E14GU10
Energie-efficiëncyklasseA+A+A+A+A+A+
Gewogen jaarlijks energieverbruik12 kWu/1000u12 kWu/1000u13 kWu/1000u13 kWu/1000u5 kWu/1000u6 kWu/1000u
Nominale lichtstroom980 lumen950 lumen1000 lumen1000 lumen 400 lumen400 lumen
Nominale levensduur25000 uur25000 uur25000 uur25000 uur 25000 uur25000 uur
Aantal ontstekingscycli250002500025000250002500025000
Kleurtemperatuur2200 K, 2700 K, 4000 K2200 K, 2700 K, 4000 K2700 K2700 K2700 K2700 K
Opwarmtijd tot 60% van de hele lichtstroom<1 s< 1 s< 1 s< 1 s<1 s< 1 s
Dimbaarsoftwarematigsoftwarematigsoftwarematigsoftwarematigsoftwarematigsoftwarematig
Afmeting van de lamp125 x 60 mm125 x 60 mm120 x 60 mm120 x 60 mm110 x 60 mm54 x 50 mm
Verbruik83 mA 68 mA60 mA
Nominaal vermogen12 Watt12 Watt12.5 Watt12.5 Watt5 Watt6 Watt
Lumen per Watt828080
Vermogensfactor van de lamp0.70.70.70.70.70.5
Factor voor lichtsterktebehoud aan het eind van de nominale levensduur70%70%70%70%70%70%
Ontstekingstijd0.5 s0.5 s0.5 s0.5 s0.5 s0.5 s
Kleurweergave (CRI)808090908080
Afbeelding
https://c1.staticflickr.com/5/4353/36334648022_029de06931_q.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4367/36334648072_fb3873cb11_q.jpg https://c1.staticflickr.com/5/4362/36334648122_53d963ccfa_q.jpg https://c1.staticflickr.com/5/4426/36334648232_2fbbd0d326_q.jpg https://c1.staticflickr.com/5/4352/36503596715_a6a05acbb1_q.jpg https://c1.staticflickr.com/5/4364/36366127391_75df2ae9ca_s.jpg
Huidige sw versie1.2.217 1.2.2141.2.214
beschikbaarheidlos - € 19,95los - € 19,95icm beweginssensor - € 29,95los - € 9,99los - € 14,95 los - € 14,95
Product deeplinkikea.nlikea.nlikea.nlikea.nlikea.nlikea.nl
beschikbaar bijicm 2x lamp + bridge + remote - € 84,95 icm dimset - € 19,95
Product deeplinkikea.nl

[Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 12-08-2017 00:27]

Acties:
  • +29Henk 'm!
  • Pinned

• robertwebbe
Het is me gelukt om de Ikea Trådfri 1622, 1623 en de 1545 lampen aan de Philips hue bridge te koppelen. *O*

Het stappenplan:

1) Koop bij IKEA een bridge, een afstandbediening en een lamp.
De bridge en de afstandsbediening zijn alleen nodig om de lamp te kunnen updaten, dit kan (nog) niet via de hue bridge. Of dit ooit mogelijk gaat worden weet ik niet, ik ken de belangen en overwegingen van Philips en Ikea niet. Mijn gevoel zegt van niet, Philips zal zich toch ergens in moeten onderscheiden om het prijsverschil waard te zijn. Dat betekent dat je dus voorlopig nog even de bridge en afstandbediening achter de hand moet hebben voor toekomstige updates.
Ik zag overigens de laatste 2 weken best veel vragen en reacties in de trand van: dan koop je toch een bridge bij Ikea waarmee je je lampen update. Een bridge is dus niet genoeg. Om de lamp aan de bridge te kunnen koppelen heb je momenteel ook een afstandbediening nodig. Er zijn momenteel 3 type afstandbedieningen, ook de bewegingssensor en dimmer zijn te gebruiken.

2) Sluit de bridge aan en laat hem minimaal een half uur met rust.
Hij zal namelijk eerst de software gaan updaten en in die tijd gedraagt die zich niet zoals het zou moeten. Je kunt helaas nergens zien dat die klaar is. Tijdens het proces zie je wel af en toe het koppel lampje en de netwerkactiviteit led knipperen.

3) Installeer de Tradfri app op je smartphone.
Als je deze de 1e keer start vraagt die om een afstandbediening te koppelen.

4) Verwijder de (batterij)klepjes van de afstandbediening zodat je bij het koppelknopje kunt.

5) Selecteer in de app de afstandbediening die wenst te koppelen.

6) Druk binnen 5 seconden het koppelknopje van de afstandbediening 4x in om hem te resetten. Als het rode ledje aan de voorzijde niet meer knippert, dan nog 10 seconden wachten.

7) Terwijl je de afstandbediening tegen de Trådfri bridge houdt, druk je op het koppelknopje van de afstandbediening totdat op de bridge het koppel ledje 4x snel knippert (duurt ongeveer 10 seconden voordat dat gebeurd), dan kun je het koppelknopje loslaten. Na een aantal seconden krijg je een melding in de app met de vraag of je de afstandbediening wil koppelen. Bevestig dit met OK.

8 ) Draai de lamp in een fitting en zorg dat die brandt.
Als je een tweedehandsje hebt of het koppelen is eerder mislukt, reset de lamp dan vooraf door hem achter elkaar en in rap temp 6x uit en weer aan te zetten. De lamp zal dan heel kort even een korte flits geven zodat je kunt zien dat die gereset is. Zie YouTube: IKEA Smart Lighting collectie - TRÅDFRI lampen resetten naar fabriek....

9) In de Trådfri app kies je nu voor Gloeilamp koppelen.

10) Kies de afstandbediening die hebt.

11) Terwijl je de afstandbediening tegen de voet van de lamp houdt, druk je het koppelknopje ruim 10 seconden in. De lamp zal na enkele seconden wat gaan flitsen, dat is feedback dat die gekoppeld wordt. Als die klaar is met knipperen kun je het knopje los laten.
Na een aantal seconden krijg je een melding in de app met de vraag of je de lamp wil koppelen. Bevestig dit met OK.

Dit is de manier hoe je een Trådfri lamp aan de Trådfri bridge gekoppeld krijgt. Nu kun je in de Trådfri app checken via het tandwiel > Tradfri-versie wat de versie is van de bridge, de afstandbediening en de lamp.
Ik had vandaag de volgende versies:

Het updaten kan lange tijd duren, bij mij heeft het een aantal uur geduurd voordat alle onderdelen geupdate waren.

12) Nadat de lampen versies 1.2.21* hadden heb ik ze gereset (6x snel uit/aan).

Je zou nu verwachten dat je de lampen zou kunnen vinden in de hue app maar dat is (nog) niet het geval. Met de huidige softwareversies zul je nog een extra truuk uit moeten halen.

13) Vervolgens zorg je dat de Trådfri lamp tegen de hue bridge hangt terwijl die brandt (ik heb hiervoor even wat kunst en vliegwerk uit moeten halen en dit vervolgens één voor één gedaan).

14) Vervolgens download en start je de java app lampfinder op je laptop.
Hue Lamp Finder voor Windows: http://www.developers.mee...ault/files/lampfinder.jar
Hue Lamp Finder voor MacOS: http://www.developers.mee...files/lampfinder_v1.0.jar

Deze app maakt eerst verbinding met je hue bridge en vervolgens gaat hij lampen zoeken.
Na enkele seconden gaat je lamp weer wat gaan flitsen, het teken dat die gekoppeld wordt.
En daarna is de app klaar en vind je de lamp in de hue app.

Voor de zekerheid heb ik daarna de hue bridge, de Tradfri lampen en de hue app nog een keer uit en aan gezet en toen werkte het. :)

Bevindingen:
- de lampen met 3 verschillende kleurtemperaturen kun je nu dynamisch instellen *O*
- de lampen met 1 vaste kleurtemperatuur kun je alleen maar dimmen
- je kunt de lampen niet als losse lamp terug vinden in HomeKit, dit lijkt een bewuste keuze. Als je dit wel wil zul je een Trådfri bridge moeten gebruiken.
- de 3 afstandbedieningen zijn te koppelen maar deze koppel je aan een lamp en niet aan de bridge. En als je een lamp dan aan de afstandbediening hebt gekoppeld, reageert die niet meer op de bridge. Leuk voor stand alone gebruik maar niet als je je smartphone wil gebruiken.

Tip:
- de lampen met 3 verschillende kleurtemperaturen geven een mooier en warmer licht. Als je aan TRADFRI wil beginnen, koop dan vanaf 14 augustus 2017 de startersset voor €79,95, daar zitten 2 van deze LED1545G12 lampen, een bridge een afstandbediening in. (edit: inmiddels niet meer beschikbaar)

[Voor 15% gewijzigd door robertwebbe op 02-03-2018 17:36]

• Whatson
  • Niet online
robertwebbe schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 19:31:
[...]
- Mocht je een lamp hebben met E14: momenteel is er maar 1 lamp beschikbaar welke maar 1 kleurtemperatuur heeft. Mogelijk kun je een E27>E14 adapter gebruiken?
Dit is onzin, de enige lampen die Ikea verkoopt in E14 maat zijn in kleurtemperatuur aan te passen.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70318284/
Uitsluitend te gebruiken met producten van IKEA slimme verlichting.
De lichtkleur kan variëren tussen 2200 Kelvin (warm licht), 2700 Kelvin (warmwit) en 4000 Kelvin (koudwit).
Dit product wordt draadloos gedimd. Met IKEA slimme verlichting kan je je verlichting dimmen zonder dat je een vaste installatie hebt.
De lichtbron is niet geschikt voor gebruik met een vast geïnstalleerde dimmer.
Download de app TRÅDFRI gratis via Google Play of de App Store, afhankelijk van de telefoon of tablet die je hebt.
Het licht van deze led-lamp wordt net zo sterk ervaren als het licht van een traditionele 35W gloeilamp.
Levensduur led ca. 25.000 uur.
Gebruik een opalen lichtbron als je een gewone lampenkap of lamp hebt en je een gelijkmatig, gespreid licht wilt.
Standbyverbruik: 0,5W
De lichtbron kan worden gebruikt bij temperaturen van -20 °C tot +40 °C.
Bij technische specificaties staat inderdaad 2700K maar dit klopt niet.

• Whatson
  • Niet online
Tabel even van update voorzien. Lijkt me dat alle lampen inmiddels op 1.2.217 zitten, maar heb alleen E27/E14 Wit spectrum

ModelaanduidingLED1545G12LED1546G12LED1622G12LED1623G12LED1536G5LED1537R6
Typewit spectrum opaalwitwit spectrum helderwarm wit globe opaalwitwarm wit globe opaalwitwit spectrum opaalwitwit spectrum
AansluitingE27E27E27E27E14GU10
Energie-efficiëncyklasseA+A+A+A+A+A+
Gewogen jaarlijks energieverbruik12 kWu/1000u12 kWu/1000u13 kWu/1000u13 kWu/1000u5 kWu/1000u6 kWu/1000u
Nominale lichtstroom980 lumen950 lumen1000 lumen1000 lumen 400 lumen400 lumen
Nominale levensduur25000 uur25000 uur25000 uur25000 uur 25000 uur25000 uur
Aantal ontstekingscycli250002500025000250002500025000
Kleurtemperatuur2200-4000 K2200-4000 K2700 K2700 K2200-4000 K2200-4000 K
Opwarmtijd tot 60% van de hele lichtstroom<1 s< 1 s< 1 s< 1 s<1 s< 1 s
Dimbaarsoftwarematigsoftwarematigsoftwarematigsoftwarematigsoftwarematigsoftwarematig
Afmeting van de lamp125 x 60 mm125 x 60 mm120 x 60 mm120 x 60 mm110 x 60 mm54 x 50 mm
Verbruik83 mA 68 mA60 mA
Nominaal vermogen12 Watt12 Watt12.5 Watt12.5 Watt5 Watt6 Watt
Lumen per Watt827980808067
Vermogensfactor van de lamp0.70.70.70.70.70.5
Factor voor lichtsterktebehoud aan het eind van de nominale levensduur70%70%70%70%70%70%
Ontstekingstijd0.5 s0.5 s0.5 s0.5 s0.5 s0.5 s
Kleurweergave (CRI)808090908080
Afbeeldinghttps://c1.staticflickr.com/5/4353/36334648022_029de06931_s.jpghttps://c1.staticflickr.com/5/4367/36334648072_fb3873cb11_s.jpghttps://c1.staticflickr.com/5/4362/36334648122_53d963ccfa_s.jpghttps://c1.staticflickr.com/5/4362/36334648122_53d963ccfa_s.jpghttps://c1.staticflickr.com/5/4352/36503596715_a6a05acbb1_s.jpghttps://c1.staticflickr.com/5/4364/36366127391_75df2ae9ca_s.jpg
Huidige sw versie1.2.217 1.2.2141.2.2141.2.217
beschikbaarheidlos - € 19,95los - € 19,95icm beweginssensor - € 29,95los - € 9,99los - € 14,95 los - € 14,95
Product deeplinkikea.nlikea.nlikea.nlikea.nlikea.nlikea.nl
beschikbaar bijicm 2x lamp + bridge + remote - € 84,95 icm dimset - € 19,95
Product deeplinkikea.nl

• robertwebbe
Whatson schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 10:16:
[...]
Dit is onzin, de enige lampen die Ikea verkoopt in E14 maat zijn in kleurtemperatuur aan te passen.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70318284/
[...]
Bij technische specificaties staat inderdaad 2700K maar dit klopt niet.
Inderdaad, je hebt gelijk. Daar had ik niet goed gekeken.

Ik ga vandaag overigens de hele mikmak weer terug brengen, de missie is voorlopig weer even volbracht. Volgende week koop ik dan de set van € 79,99, deze lampen gebruik ik dan in mijn slaapkamer en op de overloop. Als ik dan naar bed ga zeg ik tegen Siri "Ik ga naar bed", beneden gaat dan alle verlichting uit en worden er een aantal apparaten fysiek uitgeschakeld om standby verlies tegen te gaan en boven dan juist aan op prettige sterkte. En als ik in bed lig tenslotte nog "Welterusten" tegen Siri zeggen en de rest gaat ook uit.

De bridge en remote zijn nog wel even handig om aan te houden om updates uit te voeren. Ik neem aan dat er in oktober (rondom iOS11 release) wel weer een update voor de lampen komt waarmee ze direct door de hue bridge te vinden zijn. Als er dan tweakers zijn die alleen lampen aan willen schaffen dan kun je altijd even een afspraak maken om langs te komen (in Arnhem) voor een lamp update. Voor een Tony Chocolonely ben ik je updater. :9

Het gaat volgens mij nog wel maanden duren voordat IKEA lampen op voorraad heeft met out-of-the-box de geschikte firmwareversie hierin. Ze kopen de lampen meestal per scheepscontainers tegelijk, dat is waarschijnlijk voorraad voor 6 maanden. Als er interesse is kan ik zelfs nog wel overwegen om zelf kant en klaar geupate lampen te gaan verkopen voor een paar euro extra. IKEA rekent €4,99 verzendkosten, ik kan ze dan via PostNL voor €6,95 versturen. De IKEA is bij mij vlakbij dus even lampen halen is zo gedaan.

[Voor 15% gewijzigd door robertwebbe op 12-08-2017 11:42]

• robertwebbe
@DJFliX De motion sensor kun je momenteel alleen (nog) aan een lamp koppelen (Tradfri en hue) alleen is die dan niet meer gekoppeld aan de bridge. Mogelijk wordt dit in de toekomst via een update nog verbeterd.

[Voor 18% gewijzigd door robertwebbe op 12-08-2017 11:59]

• Whatson
  • Niet online
rimave schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 19:17:
Ik kan nergens vinden of ik poorten open moet zetten voor de gateway. De app werkt in ieder geval niet buitenshuis. Welke poortjes gebruikt de Tradfri kit?
De enige open poort op de gateway is UDP 5684 verder draait er geen enkele andere service op. Als hij opstart haalt hij de tijd op van pool.ntp.org en periodiek checkt hij voor software updates via http://fw.ota.homesmart.ikea.net/feed/version_info.json

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
ThinkPad schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 09:38:
Zeg Slonzo, wordt het niet eens tijd om de topicstart even verder aan te vullen? Er staat nu een hoop 'TODO' nog in, maar inmiddels zijn bij alle IKEA's deze lampen te koop. Naar mijn idee verdient het topic een betere topicstart ;)
Klopt, volledig uit het oog verloren...
ThinkPad schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 09:38:
Of zoek anders een partner die je als mede-auteur kan toevoegen en die de topicstart kan/wil aanvullen.
robertwebbe schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 09:52:
Mocht je hulp nodig hebben @Slonzo, voeg mij dan maar toe.
Done :)

• DaveFlash
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 29-07 15:08

DaveFlash

Here&#039;s to the crazy ones

heb vandaag ook wat nieuwe trådfri producten in huis geheeld, en mij is het gelukt om niet alleen ikea's lampen aan de hue bridge te koppelen, maar ook mijn hue lampen reageren op de koppeling met de trådfri afstandsbediening (dit is mij geluikt om de ikea trådfri afst.bed. op 5 cm van een philips hue lamp te houden en 10 sec de koppelknop van de trådfri in te drukken, da lamp ging toen knipperen en kan nu gedimd worden met de ikea afst. bed.

• Whatson
  • Niet online
DaveFlash schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 21:40:
[...]

aangezien TRÅDFRI geproduceerd wordt door Philips (Lighting) vóór IKEA, verwacht ik hier toch een-of-andere compatibiliteit voor, maar pas in oktober weten we meer*. Tevens is HomeKit júist door Apple in het leven geroepen om één grote home automation markt/systeem/platform te maken, waarbij juist alles netjes hoort samen te werken.

[...]
Ikea TRADFRI geproduceerd door Philips? Dat lijkt mij heel sterk, aangezien Ikea in een klap hun grootste concurrent is geworden.

Zie hieronder de gegevens van de producent:

Zoals je ziet, gewoon IKEA of Sweden AB

Daarnaast zijn de TRADFRI producten nog geen massaproductie, ze worden (deels) met de hand gemaakt:
https://www.ifixit.com/Teardown/Ikea+TRÅDFRI+Gateway+Teardown/85936
(zie stift markeringen)

[Voor 11% gewijzigd door Whatson op 15-08-2017 00:07]

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13:19

bonzz.netninja

business analist

joramoudenaarde schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 08:43:
Heeft iemand die verbindingshub toevallig aangesloten op een USB-poort van de modem/router? En werkt dit? :)
Aangesloten aan de USB poort van mijn router van cisco, werkt ook als een trein

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | geensnor.nl - Misschien wel een uber hippe "Digital Garden" | | Omloop de Snor 2019

• Wasrek
  • Registratie: november 2011
  • Niet online
Koop alsjeblieft voor een paar euro een zakje lasklemmen bij de bouwmarkt i.p.v. draden in elkaar te draaien.

• Palomar
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
idd, ik zou het ook even netjes doen. Desnoods met een kroonsteentje. Als zo'n in elkaar gedraaide verbinding niet goed contact maakt krijg je zulke storingen en in het extreme geval kan het ook brand veroorzaken.

• Whatson
  • Niet online
@DaveFlash zeker, anders hadden ze natuurlijk nu al een volwassen systeem klaar staan :)

Aan de andere kant, is het zeer lovenswaardig hoe ze dit systeem opbouwen: security first. Zit software matig ontzettend goed in elkaar.

https://mjg59.dreamwidth.org/47803.html

• DaveFlash

DaveFlash

@Whatson Interessant om te lezen, bedankt voor de link maar... "It's also local only, with no cloud support" Hoe willen ze dan HomeKit, Alexa en GHome implementeren, want die werken deels via de cloud. HomeKit is bijvoorbeeld ook buitenshuis te benaderen. Mits je een geschikte Apple TV of recente iPad hebt die als lokale hub fungeert voor je iPhone

• Whatson
  • Niet online
DaveFlash schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 00:03:
@Whatson Interessant om te lezen, bedankt voor de link maar... "It's also local only, with no cloud support" Hoe willen ze dan HomeKit, Alexa en GHome implementeren, want die werken deels via de cloud. HomeKit is bijvoorbeeld ook buitenshuis te benaderen. Mits je een geschikte Apple TV of recente iPad hebt die als lokale hub fungeert voor je iPhone
Dit soort dingen hebben toegang tot je thuisnetwerk, daar hoeft ikea geen clouddienst voor op te zetten.
Erik1971 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 12:24:
[...]

Zou aan zo'n quick check niet te veel waarde hechten met betrekking tot security, die gast heeft niet meer gedaan dan gekeken of de voordeur niet wagenwijd open stond.

Of het softwarematig goed in elkaar zit vind ik een gewaagde uitspraak, lijkt mij er meer op dat ze niet teveel willen uitgeven aan het onderhouden van een uitgebreide clouddienst, kost namelijk bakken met geld en daardoor kunnen ze de Tradfri producten mooi goedkoop houden 8)......
Heb hem al eerder gepost maar hier nog een keer:
YouTube: Mikko Hypponen (F-Secure) on Internet of Insecure Things | TNW Confe...

Rest van TNW presentatie van Mikko Hypponen over IoT is ook interessant :)

In de regel: cloud = onveilig + als support eindigt of wanneer cloud offline is ben je fucked.

[Voor 3% gewijzigd door Whatson op 17-08-2017 12:43]

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 29-07 11:58
@BrokenTable Klopt, volgens mij was die update terug getrokken tot september als ik het me goed herinner. Maar hij is wel bevestigd, dus dat scheelt! :)

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 13:16

aawe mwan

Wat ook leuk is:

aawe mwan schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 19:03:
Ik zag dat de Trådfri een wake-up mogelijkheid heeft (licht aan een half uur voor de wekker):
Blijft dat werken ook als je telefoon uit staat?
En gaat de lamp na een tijd ook weer vanzelf uit?
Intussen heb ik een Trådfri/Floalt setje gekocht.

Wat betreft USB: de hub en de voeding specificeren allebei 1 Ampère en dat is het dubbele van een standaard USB aansluiting, maar op de meter blijkt de hub maar ongeveer 180 a 190 mA te gebruiken. Dus dat kan wel draaien op een gewone USB poort.

De „wake-up” (sunrise simulation) functie: deze lijkt alleen te voorzien in het aanzetten van de lamp.

Na het wakker worden, kan je de lamp met de afstandsbediening uitzetten, als je thuis bent.
Om te zorgen dat de lamp vanzelf uit gaat als je niet thuis bent, kan je een tweede timer zetten op dezelfde lamp, van het type „AAN en UIT, AANSCHAKELEN”.

Als je dit instelt, dan klaagt de app dat dit niet mag: je mag niet twee timers instellen op dezelfde lamp, geeft hij in een foutmelding. Maar het werkt gelukkig wel.

Zie ik misschien iets over het hoofd en kan dit handiger?

老厮是麂

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 10:06
Goegol schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 18:30:
[...]

Je kan hem alleen aanpassen als je lamp aanstaat ;)
Zet je lamp eens aan en probeer het?
Aah in zie het, super, bedankt!

• Murm3l
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 10-05 16:42
Groot nieuws? Ik weet helaas niet waar de foto genomen is.

• Xepos
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 13:26
Gezien de tekst in het Nederlands als Duits is, vermoed ik dat dit de Ikea in Heerlen is.
Alle producten daar zijn voorzien van informatie in het Nederlands en Duits.

Al kan Duiven dat ook zijn gezien de nabijheid van de Duitse grens.

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 13:41

Koeitje

Back-up tiems now?

Als ik het goed begrijp heb ik ook een Ikea hub nodig om het werkend te krijgen, omdat een witte waarschijnlijk nog de oude firmware heeft als ik die nu bestel? Ik ben aan het kijken voor minimaal 4 extra lampen voor plekken waar ik de prijzen van Philips net wat teveel vond.

edit: nogal een onderneming dus, vooral het nodig zijn van de extra bridge :(. Ben ik goedkoper uit om gewoon Philips te gebruiken.

[Voor 19% gewijzigd door Koeitje op 21-08-2017 20:17]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• DJFliX
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 25-07 21:42
Jeeeej! Firmware updaten kan dus echt met een RaspBee module :D. Wat duurt het updaten van de Remote lang... :9. Maar hopelijk heb ik morgenochtend lig een compliant lampje voor aan mijn Hue bridge :o

deCONZ firmware update voor Tradfri

Ik ben blij dat ik hier niet een Ikea bridge voor gekocht heb, nu kost het me niets extra om die lampjes geschikt te maken voor de Hue :*) (RaspBee had ik al namelijk)

• Whatson
  • Niet online
Ikea kleuren lamp komt officieel pas uit begin oktober, dat je hem nu al op sommige plekken kunt kopen icm de afstandsbediening is een voordeeltje. Staat nog niet eens op de Ikea site, dus nog even geduld.

Edit: @DaveFlash postte dit op Reddit:
From IKEA I've been told that the color bulbs will also be sold in a starter set with 2 bulbs + remote + gateway for around € 90,- (€ 10,- more than the white spectrum bulbs starter kit) and single bulbs will sell for around € 25,- (which is 5,- more than the 980lm white spectrum bulb)

[Voor 45% gewijzigd door Whatson op 23-08-2017 14:03]

• DaveFlash

DaveFlash

@Whatson Ter aanvulling, de prijs informatie die ik gegeven heb op reddit is gebaseerd op de set met remote, zoals die al verkocht wordt (art. 703.389.51)

Ik heb de prijs als volgt berekend, aan de hand van de prijzen die we al weten:

1: de losse wit spectrum lamp 980lm kost € 19,95
2: koop je die in de bundel met remote, € 29,95
3: diezelfde remote los is € 14,95,-
4: uitgaande van de middelste prijs, dan betaal je in de bundel zo'n € 10,- voor de remote + € 19,95 voor de lamp

Dan neem ik de prijs van de set met kleuren trådfri en remote, € 34,95.
En als IKEA ook daar dezelfde verdeling maakt in de aanschafprijs. (10,- voor remote)
Kom ik op €24,95 voor een losse 600lm kleuren lamp.

(let op: deze prijzen zijn mij tussen neus-en-lippen medegedeeld.
medewerker kon of mocht geen officiële prijzen noemen.)

• Sinus_rhythm
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 29-07 18:04
mkmi schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:04:
[...]
Bij het uitpakken van de lampen raakt de verpakking beschadigd. Deden ze daarover moeilijk of had je de verpakking niet beschadigd?
IKEA doet nooit moeilijk over de verpakking (geen ervaring met de lampen maar wel met verschillende andere dingen, zoals een snelkookpan die ik 1x heb uitgetest). En zijn zeer royaal met het terugnemen van goederen. Vaak kan dat zelfs zonder bon, indien het product nog in het assortiment zit.

• Coach4All
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online

Coach4All

I'm a Coach 4 All

B-lex schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 14:47:
[...]

Op de website kan je de actuele voorraad per vestiging per artikel bekijken.
Ik vind daar de kleuren modellen niet terug....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

robertwebbe schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 09:52:
Mocht je hulp nodig hebben @Slonzo, voeg mij dan maar toe.
offtopic:
Even een reminder dat de topicstart nog steeds leeg is ;)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• DJFliX
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 25-07 21:42
SteGe schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:39:
Vraagje, weten jullie of de Ikea lampen ook te gebruiken zijn op de Philips Hue V1 bridge (nadat de lampen zijn geupdate natuurlijk)? Anders kan ik beter wachten tot oktober en dan mijn Hue Bloom koppelen aan de Ikea Bridge...

Daarnaast, klopt het dat de bewegingssensor alleen direct aan de lamp te koppelen is? Of kan je het via de bridge bijv. ook doorgeven aan Domoticz?
Ik heb een Tradfri E14 lamp met succes geupdatet en deze werkt prima met Hue. Wel viel het me op dat er tussen 1% en uit nog wel een grote stap zit. Voor de rest geen klachten :).

Wat betreft de motion sensor en tradfri remotes: Ikea heeft blijkbaar (als een van de weinige fabrikanten!) gebruik gemaakt van de zgn. Local Push functionaliteit die zich blijkbaar ergens in de ZLL/HA stack bevindt. Hierbij kunnen lampen direct luisteren naar state changes van b.v. een knop of motion sensor. Ook als de gateway er uit ligt kunnen de knoppen en lampen elkaar dus triggeren. Het abonneren van een lamp op een trigger kan wel worden geregeld door de Bridge i.c.m. de app.

deCONZ schijnt local push wel soort-van te ondersteunen (te gebruiken i.c.m. de RaspBee adapter van dezelfde fabrikant, dit is dan dus je Zigbee Bridge) en ik heb begrepen dat ook andere smarthome bridges langzaam maar zeker voorzien worden van ondersteuning hiervoor.

Sorry voor het lange verhaal. De netto conclusie is: op dit moment zou ik niet uitgaan van dat die sensoren werken met Domoticz.
P.van Essen schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:37:
Ik heb vorige week een Ikea TRÅDFRI E27 LED 1000lm lamp gekocht en geprobeerd deze te koppelen aan mijn klikaanklikuit. Geen reactie van de lamp, mijn ICS2000 sloeg iedere keer vast na een connectie poging. ICS 200 herstarten en werkte weer gewoon.
Gisteren de lamp terug gebracht en een Tradfri E27 led 940 gekocht, daarvan had ik gehoord dat deze wel werkte. Gisteren geplaatst en inderdaad 2x aan/uit gezet en het werkt. Iemand dezelfde ervaring gehad met de Ikea lamp 1000 lm?
Ik denk dat in jouw geval het ene type lamp nieuwere firmware had dan de ander. Mits voorzien van de laatste firmware zouden de lampen gewoon ZLL-compliant moeten zijn en met een ZLL-compliant bridge moeten pairen.

Voor de geinteresseerden: Ik heb dus mijn Tradfri remote geupdatet, hij verbindt nog niet met de bridge en ook het pairen met een LivingColors remote levert helaas niets op. De remote is nog wel in staat om lampen te 'stelen' van het Hue netwerk maar (zoals Ikea zelf ook aangeeft) is het 'delen' van lampen tussen remotes nog geen feature die op dit moment aanwezig is in de Tradfri lijn. Nog even geduld dus :).

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

DaveFlash schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:09:
ja je kan Hue lampen en lichtstrips aan hun Gateway koppelen, maar daar zie ik nu de meerwaarde niet van in, zolang IKEA de app nog niet heeft bijgewerkt met een kleurenpaneel
Kijk, dat is goed nieuws. Ze zijn wel duur, maar nauwelijks duurder dan no-name Zigbee ledstrips uit China. En je kunt met de huidige app toch al wel de witkleur instellen?

Wat me trouwens nogal tegenvalt van al die gelikte reviewsites en video's die te vinden zijn met Google, waarin ze smart led systemen vergelijken, is dat die meestal niet eens checken of de lamp van het ene systeem het doet op de hub van het andere systeem.

Apart eigenlijk, dat Zigbee combinaties vaak niet werken. De Hue lampen en de Trådfri lampen zijn dan blijkbaar wel uitwisselbaar, maar Xiaomi Zigbee sensors werken niet, heb ik gelezen. Ik zou eigenlijk wel verwachten dat iemand al ooit een matrix gemaakt heeft van de compatibiliteit?

老厮是麂

• johnnydebelg
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 12-01 20:49
joramoudenaarde schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 07:02:

Zou je, als de update dalijk uit is en je Tradfri ook op o.a. Homekit kunt verbinden, ook buitenshuis je lampen kunnen bedienen? In het geval van Apple's Homekit zou je je iPhone via 't internet met je Apple TV kunnen laten praten toch? Of werkt Homekit ook alleen lokaal?
Apple tv 4 en iPad's met iOS 10 zijn een lokale hub waardoor je van op afstand alles kan besturen.

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:38

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik was een tear-down van de TRADFRI lampen aan het bekijken op youtube, en het viel me op dat de zigbee verbinding door een losse module afgehandeld wordt:

Voor een tientje haal je dan de witte lamp, openslopen, module desolderen, en je hebt een losse ZLL module die je met een transistor of mosfet kan combineren om elke lamp dimbaar te maken. Ik zou het zelf alleen met laagspannings-leds doen, met 230 is me wat te link, maar dan kan je met een kleine aanpassing nagenoeg elke lamp van IKEA dimbaar maken.

Meer info

• miles
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 23-07 19:45
joramoudenaarde schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 12:09:
Oh op die manier... als je het smart wilt hebben zonder al te veel moeite, dan zou ik nog even wachten. Als je dalijk KaKu met Ikea kan combineren, dan heb je heel makkelijk een draadloos ontvangertje aan je keukenverlichting hangen die je met bijvoorbeeld een app of afstandsbediening kunt bedienen en instellen.

Of je neemt nu gewoon KaKu voor je keukenverlichting, en koppelt deze later aan je Ikea hub bijvoorbeeld :)
Even ter verduidelijking voor mij. (Ik ben geïnteresseerd maar probeer het voor mij juiste systeem te vinden)
Als je KaKu aan je keukenverlichting koppelt, dan heb je het over de huidige niet slimme verlichting, toch?
Tradfri aan KaKu is volgens mij een beetje dubbelop.

• Bloodhoundje
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 29-07 22:41
Sabbi schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 00:00:
Ik was een tear-down van de TRADFRI lampen aan het bekijken op youtube, en het viel me op dat de zigbee verbinding door een losse module afgehandeld wordt:
[afbeelding]

Voor een tientje haal je dan de witte lamp, openslopen, module desolderen, en je hebt een losse ZLL module die je met een transistor of mosfet kan combineren om elke lamp dimbaar te maken. Ik zou het zelf alleen met laagspannings-leds doen, met 230 is me wat te link, maar dan kan je met een kleine aanpassing nagenoeg elke lamp van IKEA dimbaar maken.

[afbeelding]

Meer info
Dit heb ik al gedaan voor mijn project om mijn rolgordijnen electrisch te bedienen. Tipje van mij, de lampen waar je de lichttemp kan instellen hebben 2 pwm kanalen uit de module. De lampen zonder gebruiken slechts 1 kanaal. De modules zijn identiek, alleen andere software ingeladen.

De GU-10 spots zijn redelijk makkelijk open te maken, alleen de print eruit krijgen is een gevecht (tang en hard trekken om hem uit de behuizing te krijgen).

Ik heb ook een normale e27 lamp gepakt die geen kleurtemp instelling heeft. Deze is lastiger open te krijgen (langs de rand tussen de bol en de plastic voet met een dunne schroevendraaier wrikken en rondom de rand plastic losbreken. Dan de kit doorsnijden met een scheermesje oid. Als de lamp open is zit er een heatspreader onder de led module. Deze is vastgeklemd in de fitting en vergt veel kracht om eruit te krijgen.

Bij beide lampen zit de electronica ingegoten in een soort grijze siliconenrubber. Dit spul is heel makkelijk eruit te krijgen (brokkelt in grote stukken af als je er een schroevendraaier insteekt en wat wrikt :) .

Houd hier dus rekening mee als je zelf de module wilt benutten. Verder is de module 5v tolerant hoe het ernaar uitziet (mijne werkt al meerdere dagen op 5v zonder problemen :) ).

Het PWM signaal wat eruit komt lijkt in eerste instantie niet erg schoon. Heb er nog geen scope aan gehangen maar heb met een arduino geprobeerd de pwm op de analoge ingang te hangen en de waarde te meten. Wat direct opvalt is dat de waarde in het lage pwm segment fluctueerd tussen bijvoorbeeld 50 en 400 (op een bereik van 0-1024). Pas na een dikke afvlak elco erbij gestoken te hebben werd de waarde wat beter uit te lezen.
Nomad schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:59:
[...]

Yes al 2x. Ga hem vandaag omruilen voor een andere bij Ikea, kijken of dat verbetering brengt.
Gaat je probleem waarschijnlijk niet oplossen. Ik heb exact dezelfde ervaring met de Tradfri set. 9/10x dat ik de app op mijn android telefoon open en de lampen aan het bedienen ben krijg ik de foutmelding dat de verbinding met de hub verbroken is. Heb hiervoor al 2x de hub voor een andere omgeruild maar het probleem blijft spelen.

Ben er wel achter gekomen dat de issue lijkt te onstaan door de manier waarop de app contact met de hub zoekt. Aangezien ik via mijn rpi de hub aanstuur met Home Assistant en dit al meer dan een week vlekkenloos werkt.

Op het moment dat ik met de Tradfri app op mijn telefoon de lampen probeer te bedienen is het direct weer raak. Op dat moment verliest ook mijn Home Assistant de verbinding met de hub en moet ik de hub uit en aanzetten om deze weer benaderbaar te krijgen :( .

tldr; app lijkt de aanleiding te zijn dat de hub crashed.

[Voor 17% gewijzigd door Bloodhoundje op 28-08-2017 13:28]

• Bloodhoundje
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 29-07 22:41
HooGLaNDeR schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:45:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, heb je toevallig al eens gesniffed op je netwerk wat er gebeurd?
Heb nog niet geprobeerd om met Wireshark de pakketten te sniffen. Even zien of ik daar binnenkort tijd voor kan maken om te vergelijken hoe Home Assistant communiceert vs hoe de Tradfri app dit doet.

Waar ik zelf ook nieuwsgierig naar ben is of dit probleem alleen op Android speelt. Zijn er mensen met iOS die hetzelfde ervaren of gaat het hier wel goed?

Lijkt mij dat als dit op beide platformen aanwezig is Ikea dit zelf toch ook redelijk snel door moet krijgen?
Nomad schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:48:
[...]

De app zorgt er inderdaad voor dat de hub crashed (restart ook zelf na 3 minuten ofzo, dus je hoeft niet fysiek stekker in/uit).
De oplossing zou dan zijn om niet via die app te schakelen inderdaad (de afstandsbediening werkt immers ook probleemloos). En hopen op een update die dit fixed.
Ik kijk het nog even aan en anders gaat misschien alles maar gewoon retour Ikea.
Mocht je 50€ extra ertegenaan willen gooien kan ik je adviseren om een rpi te kopen en hier ook een pakket als HASS op te zetten. Deze kan automatisch de door jou aangemaakte groepen importeren uit de Tradfri bridge en is te benaderen via een webinterface. Dus geen problemen met crashen meer en het werkt in mijn ogen een stuk fijner in de bediening. Koppelen van nieuwe lampen etc doe je gewoon nog steeds met de Tradfri bridge en software, je bediend dan alleen met een externe app.

[Voor 41% gewijzigd door Bloodhoundje op 28-08-2017 14:03]

• Exact
HooGLaNDeR schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:19:
[...]

Ik ga het testen op een android 6 telefoon en zal de resultaten laten weten? Misschien, heel misschien ligt het probleem daar? Ik ga ook eens sniffen wat ik voorbij zie komen.
Sniffen gaat niet lukken, het maakt gebruik van een beveiligde (coaps) verbinding. De gateway blijft wel zijn adres broadcasten op het netwerk. Via adb logcat kan je wel een hoop informatie verzamelen, er wordt redelijk wat aan logging geschreven.

Sind ik gestopt ben met het gebruiken van mijn eigen app om commando's te kunnen ontvangen werkt gateway beter. Voorheen moest ik elke 2 weken de gateway opnieuw laten opstarten, nu al ruim een maand niet meer. Wilde gok: het lijkt er op dat de streams naar devices op de gateway niet goed afgesloten worden.

(Ik gebruik de Google Pixel met Android 7 en sinds begin vorige week Android 8 )

• voorstad
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 12:37
ontopic graag? verhalen over hoe fraai en 'goedkoop' de HUE is,lees ik graag in een ander topic.

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13:44

Nomad

a.k.a. Martijn

voorstad schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:03:
ontopic graag? verhalen over hoe fraai en 'goedkoop' de HUE is,lees ik graag in een ander topic.
Ik denk dat het heel ontopic is. Want ik heb hierboven uitgelegd waarom ik geheel niet blij met met Tradfri en schrijf hierboven wat de geringe meerprijs is voor de Hue lampen, waar betere ervaringen mee zijn.

Misschien dat jij alleen wij van WC-eend raden wc-eend aan, maar ik vind het wel fijn als mensen een product vergelijken met de concurrentie en prijs/kwaliteit vergelijken :).

Mijn verwachting is dat over een jaar de ikea lampen wat updates gehad hebben en dat het dan echt wel tof gaat zijn, maar zo buggy als ik er afgelopen dagen mee heb lopen prutsen...dat is echt onwerkbaar.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

Nomad schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:11:
[...]

Ik heb net een half uurtje geleden alles teruggebracht en sta op het punt om het geheel van Hue te kopen. Dat werkt wel gewoon zoals het moet. Kost weer 150 euro meer, maar dan kan je er gewoon plezier van hebben ipv frustratie.
Jammer dat Ikea niet beter zijn huiswerk heeft gedaan en ik zou verwachten dat na bijna een jaar (eind vorig jaar waren de Tradfri lampen al als soort van beta bij de Ikea's in Belgie) ze onderhand een update van de app zouden hebben uitgebracht....

O wacht de Tradfri Bridge en App zijn pas een paar maanden uit bedenk ik me nu 8)7, maar nog steeds ze moeten snel zorgen dat het stabieler wordt.....

Philips is natuurlijk al veel langer bezig met smart lighting, al sinds de eerste LivingColors 10 jaar geleden en Hue is ook al bijna 5 jaar te koop, natuurlijk zijn veel verder dan Ikea, je moet ze gewoon de tijd geven.

• TokkieB
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 08:36
Sabbi schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:36:
[...]

Heb je de Tradfri Hub erbij moeten kopen om de firmware van de lampen met Hue compatible te maken, of is dat nu out-of-the-box al?
Ik heb een Tradfri Hub erbij gekocht. In de eerste instantie wilde ik deze alleen gebruiken voor het updaten van de firmware van de lampen en daarna retour, maar heb er voor gekozen hem te houden. (alle lampen die ik nu van de Ikea heb was het nodig de firmware te upgraden.)

Op de 1 of andere manier heb ik de (hoop) gedachte dat de API van de Ikea hub wat meer open komt te staan dan de Philips Bridge en dat de functionaliteit voor wat betreft de Tradfri app ook wordt uitgebreid. Ook met het oog op privacy waarbij de Tradfri app lokaal werkt en de HUE via de cloud voel ik me meer senang met de Tradfri app. Wel een gok, maar kan de Ikea hub altijd nog in de V&A zetten.
TokkieB schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:53:
[...]

Ik heb een Tradfri Hub erbij gekocht. In de eerste instantie wilde ik deze alleen gebruiken voor het updaten van de firmware van de lampen en daarna retour, maar heb er voor gekozen hem te houden. (alle lampen die ik nu van de Ikea heb was het nodig de firmware te upgraden.)

Op de 1 of andere manier heb ik de (hoop) gedachte dat de API van de Ikea hub wat meer open komt te staan dan de Philips Bridge en dat de functionaliteit voor wat betreft de Tradfri app ook wordt uitgebreid. Ook met het oog op privacy waarbij de Tradfri app lokaal werkt en de HUE via de cloud voel ik me meer senang met de Tradfri app. Wel een gok, maar kan de Ikea hub altijd nog in de V&A zetten.
Ik vraag me hard op af of Tradfri bridge meer privacy bied, dan de Hue bridge, de Tradfri bridge maakt ook connectie met "cloud" dienst van Ikea, waar denk je anders waar de software voor updaten lampen vandaan komt?

Het is ook niet zo dat de Philips Bridge verbonden moet zijn met de Philips "cloud" en zolang je geen account aan maakt werkt deze niet via de "cloud" je hebt dan geen buitenhuis bediening en Geo-fencing werkt dan ook niet (voor HomeKit support twijfel ik of Philips "cloud" account nodig is).

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
Erik1971 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:24:
[...]

Ik vraag me hard op af of Tradfri bridge meer privacy bied, dan de Hue bridge, de Tradfri bridge maakt ook connectie met "cloud" dienst van Ikea, waar denk je anders waar de software voor updaten lampen vandaan komt?

Het is ook niet zo dat de Philips Bridge verbonden moet zijn met de Philips "cloud" en zolang je geen account aan maakt werkt deze niet via de "cloud" je hebt dan geen buitenhuis bediening en Geo-fencing werkt dan ook niet (voor HomeKit support twijfel ik of Philips "cloud" account nodig is).
Homekit werkt zonder Philips Cloud account.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• TokkieB
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 08:36
Erik1971 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:24:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd of het gevoel wat ik heb over wat betreft het verschil in privacy onderbouwd is. Ik heb wel ergens een onderzoek gelezen naar de Tradfri en daar bleek dat de complete aansturing van je lampen en de routines lokaal staan op de bridge. Het enige wat standaard is gestart op de Tradfri bridge is een COAP en een mdns service. Hoe dat zit met Hue weet ik niet goed genoeg, aan het begin heb ik direct al een account aangemaakt en heb me daar ook niet zo druk om gemaakt.

Ik heb an sich niet zo'n probleem met privacy, maar vind het niet nodig dat een leverancier weet wanneer ik opsta, door het huis loop of überhaupt een schakelknop bedien om het licht aan of uit te doen. Niet dat ik de leverancier niet vertrouw, maar vind het niet prettig als deze data ooit een keer wordt verkocht in de donkere kant van het internet.

• eymey
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 29-07 22:49
TokkieB schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:53:
[...]

Netals de reacties boven mij vraag ik me af of je privacy vraagstuk wel heel terecht is....

Volgens mij is júist de API van de Hue bridge zéér open. Je kan er lokaal bij, de Hue bridge draait gewoon een lokale daemon waar je tegenaan kan verbinden (Domoticz kan prima m'n Hue lampen bedienen zónder internettoegang van de Hue bridge of uberháupt een actieve internetverbindint huis).

Volgens mij werkt zelfs de Hue app by default gewoon lokaal naar de bridge toe als ze op hetzelfde netwerk zitten.

Nou zeg ik niet dat dat bij de Ikea oplossing anders is. Als díe ook lokaal werkt is dat natuurlijk altijd mooi, maar Hue doet het op dat punt ook gewoon al mooi.

Iig stukken beter dan bv. m'n Honeywell Evohome systeem, waarbij er idd totaal géén manier is om het ding lokaal te benaderen.
Hi voor wie het intereseert zag op Reddit dat iemand het voor elkaar had gekregen om twee tradfri remotes met elkaar te linken (of remote en sensor), zodat je met twee remotes dezelfde group van lampen kunt bedienen! 8)

Zie beschrijving hieronder;
I just discovered that you can bind a Controller to another controller.
One of the controllers needs to be freshly factory reset
Hold both controllers close to each other
Press and hold both pairing buttons at the same time - pairing light will turn on
Hold pairing buttons until pairing lights turns off.
Enjoy you multi controller group
I've successfully paired two remotes and a dimmer into one group. And remote and a motion sensor.
Link naar Reddit; https://www.reddit.com/r/...other_controller_to_have/

• Sebastiaan001
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 08:56
Erik1971 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:13:
Hi voor wie het intereseert zag op Reddit dat iemand het voor elkaar had gekregen om twee tradfri remotes met elkaar te linken (of remote en sensor), zodat je met twee remotes dezelfde group van lampen kunt bedienen! 8)

Zie beschrijving hieronder;

[...]

Link naar Reddit; https://www.reddit.com/r/...other_controller_to_have/
Dit is mij gelukt! Erg blij mee.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik was vandaag bij Ikea en het viel me op dat ze GU10 Trådfri lampen in grote en in kleine doosjes hadden.

De lamp in het kleine doosje is van een type dat niet op de website staat. Deze heeft niet 6 Watt, maar slechts 5,3 Watt nodig om de 400 lumen te maken. Verder heeft deze niet de „bult” aan de voorkant, is de kleur (niet instelbaar) warm wit en is deze aanzienlijk goedkoper dan de GU10 lamp in het grote doosje.

老厮是麂

• JJnJ
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 29-07 08:06
aawe mwan schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 21:37:
Ik was vandaag bij Ikea en het viel me op dat ze GU10 Trådfri lampen in grote en in kleine doosjes hadden.

De lamp in het kleine doosje is van een type dat niet op de website staat. Deze heeft niet 6 Watt, maar slechts 5,3 Watt nodig om de 400 lumen te maken. Verder heeft deze niet de „bult” aan de voorkant, is de kleur (niet instelbaar) warm wit en is deze aanzienlijk goedkoper dan de GU10 lamp in het grote doosje.
Wat is aanzienlijk goedkoper? Dat is dan ook wel interessant om te weten ;)

• JJnJ
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 29-07 08:06
Een mooie foto denk ik

[Voor 15% gewijzigd door JJnJ op 01-09-2017 18:26]

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb op Ali-express gezocht naar goedkope compatibele apparaten. Met mijn zoekskills kon ik dit vinden:
* de Zigbee verlichting op Aliexpress is niet of nauwelijks goedkoper dan Ikea en (na BTW en invoerkosten op Aliexpress en misschien korting op de Hue) waarschijnlijk zelfs net zo duur als Philips Hue;
* andere Zigbee apparaten zoals smart sockets zijn allemaal van Xiaomi en naar wat ik gehoord heb werken die niet op Ikea.

Een artikel op heise.de Das steckt in Ikea Trådfri zegt dit over de compatibiliteit met andere merken:
* de Ikea afstandsbediening werkt geheel of gedeeltelijk met Philips Hue, Osram lightify stopcontact en ledstrip, is zelfs met 3 verschillende merken tegelijk te pairen;
* de Ikea lampen zijn te gebruiken met Philips en Osram.

"Harde" Zigbee ledstrips heb ik gevonden bij het merk "innr", wat te koop is bij onder andere Gamma, Bol en Coolblue. Ze geven aan dat deze werken met Hue, maar heeft iemand al geprobeerd of ze ook werken met Tradfri?

Ik heb succesvol twee Ikea bewegingsmelders met elkaar gepaird. Een van de twee heb ik eerst "gereset" (= vindbaar gemaakt) en door het pairen verhuisde deze sensor in de app naar de groep van de andere sensor.

[Voor 11% gewijzigd door aawe mwan op 03-09-2017 12:11]

老厮是麂

JJnJ schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 18:36:
[...]

De schappen zijn helaas helemaal leeg en er steeds een bordje bij dat ze te vroeg in de winkel lagen. In de loop van september komen ze weer beschikbaar staat er.

*Edit: een medewerker vertelde me dat de kleuren E27 en de GU10 er al hadden moeten zijn. De vracht zou onderweg zijn.

*Edit 2: RGB lamp: 703.389.51 en de GU10: 803.652.70
Dit weekend lagen ze nog bij Ikea bij Eindhoven, heb getwijfled om ze te kopen, maar wacht nog even af zodat de software vanuit de winkel up to date is (wil ze aan mijn Hue systeem kopelen).

• robertwebbe
@BrokenTable Ik heb ook wat vaags met mijn tradfri internetbridge. Van de week gekocht en toen stond er 1.1.x op. Maar hij deed vaag naar mijn idee en heb toen de resetknop 10 seconden ingedrukt. Vervolgens was de software 1.0.x en wil hij niet meer updaten. Bij mijn vorige set was dat ook zo maar toen update die binnen een dag wel gewoon vanzelf naar 1.1.x.

@JJnJ Bij Ikea Duiven lagen ook nog een stuk of 12 sets met de gekleurde lampen.

@Erik1971 Alle lampen die ik tot nu toe heb gekocht moeten nog ge-update worden. Ikea kennende kopen ze in hele grote volumes in en zal het nog wel een paar maanden duren voordat ze out of the box direct op hue werken.

[Voor 22% gewijzigd door robertwebbe op 04-09-2017 08:43]

• sweebee
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 29-07 19:09
eymey schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:24:
[...]

Hmm, dat laatste is wel super! Dus de Tradfri pusht echt actief richting je domotica software wanneer iemand bv. een knop op een afstandsbediening indrukt? Welke software gebruik je?

Misschien moet dit aan de grote klok gehangen worden zodat Philips hier voor de Hue bridge ook eindelijk wat voor gaat maken :D
Ik gebruik pimatic, met de plugin pimatic-tradfri die maakt gebruik van tradfri-coapdtls.

• Cruise
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 07-02 09:18
Prullenbak84 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:29:
Speciaal voor dit topic eens even een account aangemaakt, hier.

Ik ben van plan in mijn nieuwe huis ook tradfri te gaan gebruiken, maar ik vroeg me 1 ding af: Hoe doen jullie dat met de bestaande schakelaars? Past de houder van de afstandsbedieningen over een bestaande wanddoos heen? Of zijn er losse, mooi passende afdekplaatjes te koop? Ik ben hier erg benieuwd naar.

Edit: O en nog wel een vraag: Stel, je koopt een bewegingssensor + simpele (dimbare, want dat zijn ze allemaal, toch?) lamp. Kun je dan instellen hoe fel die lamp gaat branden bij beweging, of is dat standaard op z'n felst? (en bij de bewegingssensor eigenlijk dezelfde vraag als hierboven bij de dimmer: Kun je deze gewoon op de plaats van de lichtschakelaar plaatsen, en hoe krijg je dat netjes?)
Je zou de bedrading kunnen lassen en dan een afdekplaatje gebruiken. Op de afdekplaat kan je dan de tradfri schakelaars/bewegingsmelder kunnen plakken. Je krijgt bij de tradfri schakelaars een 3M sticker mee. Denk dat dat het mooiste is.

• leejoow
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Dit heb ik zo opgelost, werkt erg mooi.

Slome duikert, snelle zeilert, spuitgast in opleiding

• .NCK
  • Laatst online: 10:38
In Delft liggen de kleurenlampen al volop in de schappen!
De nieuwe GU10 helaas nog niet, verwachting is eind deze maand.

• sympa
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 29-07 21:13
Ik heb de simpele dimmerset gekocht voor in de slaapkamer. Ik had al Hue, maar nog niet in de slaapkamer. Het voornaamste gebruikt is gedimd; volle kracht is voor het schoonmaken. Dus is het fijn dat ie de dimstand onthoudt , want ik doe de lamp meestal; uit met een van de twee schakelaars in de kamer.

Nou merk ik dat de lamp even wat feller gaat branden voordat hij dimt. Er is mee te leven, maar hebben de andere peertjes van Tradfri dat ook?

• MadDog11
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 11:05
verbraakje schreef op donderdag 7 september 2017 @ 00:29:
Is er toevallig iemand die innr lampen heeft en mij kan vertellen of deze samenwerken met de tradfri hub? ik zit er over te denken om innr keuken spots te nemen. Deze zouden moeten werken met hue.
De diverse Innr lampen E27 en GU10 werken echt perfect met Hue, de remote helaas niet, dan is het of de remote of schakelen via de Hue bridge voor de Innr Lampen. Tradfri heb ik nog niet aan het draaien, maar wordt wel iets op de todo list

• Jerry_bboy
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 29-07 15:32
Sandro! schreef op donderdag 7 september 2017 @ 12:36:
[...]

Je hebt twee keer dezelfde afbeelding gepost volgens mij.

OT: als iemand in de buurt van Nijmegen lampjes geüpdatet moet hebben, laat het maar weten.
Scherp, heb hem aangepast.

• leejoow
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Prullenbak84 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:50:
[...]

Heb je daar misschien een foto van? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet.

Slome duikert, snelle zeilert, spuitgast in opleiding

• .NCK
  • Laatst online: 10:38
Vandaag de warm-witte GU10 lamp in Utrecht opgehaald. Werd direct herkent door de Hue bridge en werkt uitstekend! Zoals eerder genoemd wordt de lichtsterkte netjes onthouden na bedienen via een lichtschakelaar.

Mocht je ze zoeken, ze zijn op voorraad bij IKEA Duiven, Eindhoven, Utrecht, Hengelo, Zwolle en Amersfoort.

Wat betreft de andere lampen, IKEA vermeld op elke verpakking een jaar en een weeknummer. Ik verwacht dat we aan de hand van deze informatie op vrij korte termijn kunnen checken welke 'bestaande' lampen er direct werken met Hue zonder update via de Tradfri bridge.

[Voor 29% gewijzigd door .NCK op 07-09-2017 22:50]

• robertwebbe

• HeroS
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 01-07 07:39
Kecin schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:37:
Even een vraag die al vaker gesteld is in dit topic, maar ik stel hem nog een keer gezien de software updates e.d.

Stel ik haal nu bij Ikea een setje lampen (de goedkoopste versie van < 10 euro). Kan ik die dan gelijk zonder bridge koppelen aan mijn Hue? Nee toch? Ik zal daarvoor de firmware op de lampen moeten updaten als ik het goed begreep, of een bridge erbij kopen. Heb ik dat correct? (Anders kom ik met teveel of te weinig thuis ;-)).

En een aanname, de koppeling bij het Hue systeem kan tegenwoordig erg simpel?
Excuses voor de wedervraag.
Ja en Nee :)

Als de lamp voorzien is van een nieuwe firmware dan heb je de bridge niet nodig maar lees in diversen topics dat dit niet het geval is.

Dus zul je de bridge nodig hebben voor de updates (er zijn ook wel andere oplossing > lees dit topic even door).

Blog over domotica: http://www.domotica-blog.nl

• ymoona
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 07:31
Deze lijkt heel cool. Hij had mijn volle aandacht toen hij vertelde dat hij via de remote een mqtt queue wilde vullen. Echter gelijk afgehaakt toen hij er gewoon een ESP tussen soldeerde, daar zijn al 1000en voorbeelden van...

Echte events uit de tradfri, daar zit ik op te wachten.

http://www.silverliningsoftware.nl/

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

vso schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:22:
De verlichting aan/uit zetten op tijd werkt niet bij ons ??
[...]
Ach ik zou wel willen dat je wat meer aansluit opties hebt voor verlichting/ gordijnen en andere meuk rond het huis
Als je een tijdschakelaar ingesteld hebt, dan moet je hem daarna nog met het schuifje apart "aan" zetten, anders doet hij nog niets.

Ik heb gisteren de Zigbee tussenstekker van Osram besteld, wanneer ik hem heb laat ik natuurlijk hier in het topic weten of hij werkt met Trådfri.

老厮是麂

• TigZ
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:30

TigZ

Bericht inclusief spelfouten !

sjoerdvdijk schreef op zondag 10 september 2017 @ 10:13:
Even een vraagje, ik ga vanmiddag naar de ikea en ben van plan om 3 gu10 tradfri aan te schaffen nu heb ik al een hue bridge en lampen in huis. Kan ik de tradfri gewoon vinden via de hue app of moet ik ze eerst via de eigen heb van tradfri updaten?
Afgelopen vrijdag heb ik 16 gu10 lampen gehaald (vestiging Hengelo). De versie van €6,99. Deze waren allemaal voorzien van de nieuwste firmware. Ik kon ze dus direct aanmelden via de Hue app.

• Halfkakkende
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 29-07 18:52

Halfkakkende

Vandring

TigZ schreef op zondag 10 september 2017 @ 11:09:

Ik heb een v2. 'Out of the box' ziet de Hue app de lampen niet. Ze moesten eerst een reset hebben door hem minimaal 6 keer snel achter elkaar aan en uit te doen. Daarna kon ik ze via de app toevoegen.
Yes dit was bij mij ook de oplossing uiteindelijk. Weeknummer is bij mij ook gelijk.

MUZIEK!

• ColonelSanders
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 10:36
Ik heb naar aanleiding van bovenstaande opmerkingen mijn Tradfri lamp weer teruggebracht naar IKEA Breda die ik daar vanochtend gehaald had en niet door mijn Hue werd gevonden. (1647 versie E27 van 9,99) ik zag nog wel een doos staan met daarin de 1711 versie maar ik durfde het niet aan weer de verkeerde mee te nemen als er nog nieuwere zouden zijn. Kennelijk loopt het in Breda niet zo hard met de slimme leds.

PSN: Space-o-saurus

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 25-07 12:06

vso

raap voor zijn recht

Wat zou ik het beste kunnen gebruiken in combinatie met tradfri voor andere huis domotica ..

ik heb 1 nadeel op elke verdieping heb ik een "router" nodig vermoed ik omdat wifi per verdieping zonder extra AP's al niet te doen was.

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• gysman11
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online
Ik heb het hier volgens mij helemaal doorgelezen maar het is me niet helemaal duidelijk:

Stel: ik heb nog niks van hue/tradfri.

Ik wil een stuk of 15 14 lampen (tradfri; gu10 en e27). Heeft het dan zin om gebruik te maken van een philips hue hub boven de tradfri hub? M.a.w: moet ik die tradfri hub/startset wel kopen, of heb ik meer functionaliteit als ik de philips hub los koop?

Toevoeging: Ik heb volgens mij (als ik het goed begrijp) twee opties:

1 Set (hub, afstbed. 2 lampen) 79,95
3 LED1545G12 59,97
9 LED1537R6 134,55

TOTAAL 274,47

of:
1 Phillips HUE bridge 53,95
5 LED1545G12 99,95
9 LED1537R6 134,55

TOTAAL 288,45

In prijs maakt het niet zoveel uit.

[Voor 28% gewijzigd door gysman11 op 11-09-2017 14:41]

• fv
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12:12

fv

-------------------> hiero

gysman11 schreef op maandag 11 september 2017 @ 17:04:
thx voor de info. Is die tradfri lanp alleen in drie vaste wittinten (2200/2700/4000) in te stellen? Of kan dat, net als het dimmen, ook "traploos"?
Niet via de app, wel bv met homeassistant.

Correctie:
Toch nog even getest maar via homeassistant doet de lamp ook alleen de 3 waarden via de slider.
Technisch is het wel traploos aangezien ik het via een Pythonscript wel per graden Kelvin kan instellen.

Correctie2: :X
Homeassistant doet dit dus gewoon wel goed.

[Voor 33% gewijzigd door fv op 14-09-2017 19:05]

Video projectie engineer / R&D (hardware & software developer)

• mathijsveld
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 14-07 12:22
wellicht handige info voor mensen hier: De tradfri lampen van 6.99 waren zat van bij de ikea in utrecht.

• verbraakje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 09:38
mikerosauer schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 20:26:
Zijn ze er ook in kleuren zo als de hu lampen ?
Ja maar nog niet in elke Ikea te krijgen. Heb er van de week 1 in Eindhoven gehaald.

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

• jochem4207
  • Registratie: mei 2012
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:16:
[...]

"officieel" niet, maar bij sommige vestigingen wel, ja. Staat echt letterlijk 7 posts boven de jouwe. :|
Bedankt voor het tellen ;)
Pagina: 1 2 3 ... 19

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True