Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +27Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Mede-auteur:
  • robertwebbe
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21:05

robertwebbe

[Ikea Home Smart Trådfri] Ervaringen & discussie

Deel 1

Inhoudsopgave

Wat is Ikea Tradfri?

Ikea Tradfri is de verzamelnaam voor Ikea's productgroep van slimme verlichting. Er zijn draadloze lampen (E27, E14, GU10), lichtpanelen, kasten met lichtdeuren, een afstandbediening, een bewegingssensor, een led-driver en een verbindingshub.

De Ikea Tradfri producten vallen op door hun lagere prijs dan andere merken zoals bijvoorbeeld Philips hue.

Wat kan ik er mee?

Met Ikea Tradfri kun je lampen, lichtpanelen en kasten met lichtdeuren draadloos bedienen.

Hoe kan ik ze bedienen?

Tradfri kan via een afstandbediening, een dimmer, een bewegingssensor of via de Tradfri app bediend worden. Het draadloos bereik is een gemiddeld huis. Bediening via de Tradfri app kan standaard alleen lokaal middels een WiFi verbinding. Apple gebruikers kunnen de lampen wel buitenshuis bedienen via HomeKit, hier heb wel een Traddri hub voor nodig.

Let op: om lampen te kunnen koppelen aan de Tradfri hub, heb je ook een afstandsbediening, dimmer of bewegingsmelder nodig!

Hoe werkt het?

Todo: Zigbee LightLink, security, local only, COAP/dTLS, etc.
Zie ook YouTube: IKEA Smart Lighting collectie - Zelf aan de slag.

Welke integratiemogelijkheden zijn er?

Ikea heeft aangekondigd dat in de herfst van 2017 de verbindingshub een software update zal krijgen waardoor deze compatible wordt met Apple HomeKit, Google Home en Amazon Alexa.

Tevens zou de update moeten zorgen voor betere implementatie van het Zigbee Lightlink protocol. Hierdoor kunnen de Tradfri lampen ook door Smarthome hubs van andere merken gestuurd worden, bijvoorbeeld Philips hue. Inmiddels is er al een tussentijdse update geweest waardoor de lampen met softwareversie 1.2.x en hoger via wat extra werk aan de hue bridge 2.0 gekoppeld kunnen worden (exclusief Homekit ondersteuning). Voor hulp met knipperende lampen i.c.m. Hue, zie hier.

Wat kost het?

Opgelet, de prijzen kunnen verschillen tussen NL en BE.
De producten zijn in België vaak iets duurder.

ModelaanduidingLED1545G12LED1546G12LED1622G12LED1623G12LED1624G9
Typewit spectrum opaalwitwit spectrum helderwarm wit globe opaalwitwarm wit globe opaalwitKleuren spectrum
AansluitingE27E27E27E27E27
Energie-efficiëncyklasseA+A+A+A+A+
Gewogen jaarlijks energieverbruik12 kWu/1000u12 kWu/1000u13 kWu/1000u13 kWu/1000u9 kWu/1000u
Nominale lichtstroom980 lumen950 lumen1000 lumen1000 lumen600 lumen
Nominale levensduur25000 uur25000 uur25000 uur25000 uur25000 uur
Aantal ontstekingscycli2500025000250002500025000
Kleurtemperatuur2200-4000 K2200-4000 K2700 K2700 K2700 K
Opwarmtijd tot 60% van de hele lichtstroom<1 s< 1 s< 1 s< 1 s< 1 s
Dimbaarsoftwarematigsoftwarematigsoftwarematigsoftwarematigsoftwarematig
Afmeting van de lamp125 x 60 mm125 x 60 mm120 x 60 mm120 x 60 mm120 x 60 mm
Verbruik83 mA83 mA68 mA60 mA50 mA
Nominaal vermogen12 Watt12 Watt12.5 Watt12.5 Watt8.6 Watt
Lumen per Watt8279808070
Vermogensfactor van de lamp0.70.70.70.70.7
Factor voor lichtsterktebehoud aan het eind van de nominale levensduur70%70%70%70%70%
Ontstekingstijd0.5 s0.5 s0.5 s0.5 s0.5 s
Kleurweergave (CRI)8080909090
Afbeelding
https://c1.staticflickr.com/5/4353/36334648022_029de06931_q.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4367/36334648072_fb3873cb11_q.jpg https://c1.staticflickr.com/5/4362/36334648122_53d963ccfa_q.jpg https://c1.staticflickr.com/5/4426/36334648232_2fbbd0d326_q.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4362/36334648122_53d963ccfa_q.jpg
beschikbaarheidlos - € 19,95los - € 19,95icm beweginssensor - € 27,95los - € 9,99i.c.m. remote - € 34,95
Product deeplinkikea.nlikea.nlikea.nlikea.nlikea.nl
beschikbaar bijicm 2x lamp + bridge + remote - € 79,95 icm dimset - € 17,95
Product URLikea.nl ikea.nl
beschikbaar bijicm remote - € 29,95
Product deeplinkikea.nl

ModelaanduidingLED1536G5
Typewit spectrum opaalwit
AansluitingE14
Energie-efficiëncyklasseA+
Gewogen jaarlijks energieverbruik5 kWu/1000u
Nominale lichtstroom 400 lumen
Nominale levensduur 25000 uur
Aantal ontstekingscycli25000
Kleurtemperatuur2200-4000 K
Opwarmtijd tot 60% van de hele lichtstroom< 1 s
Dimbaarsoftwarematig
Afmeting van de lamp110 x 60 mm
Verbruik31 mA
Nominaal vermogen5 Watt
Lumen per Watt80
Vermogensfactor van de lamp0.7
Factor voor lichtsterktebehoud aan het eind van de nominale levensduur70%
Ontstekingstijd0.5 s
Kleurweergave (CRI)80
Afbeelding
https://c1.staticflickr.com/5/4352/36503596715_a6a05acbb1_q.jpg
beschikbaarheidlos - € 14,95
Product deeplinkikea.nl

ModelaanduidingLED1537R6LED1650R5
Typewit spectrumwarm wit
AansluitingGU10GU10
Energie-efficiëncyklasseA+A+
Gewogen jaarlijks energieverbruik6 kWu/1000u5,3 kWu/1000u
Nominale lichtstroom400 lumen400 lumen
Nominale levensduur25000 uur25000 uur
Aantal ontstekingscycli2500025000
Kleurtemperatuur2200-4000 K2700 K
Opwarmtijd tot 60% van de hele lichtstroom< 1 s< 1 s
Dimbaarsoftwarematigsoftwarematig
Afmeting van de lamp54 x 50 mm54 x 50 mm
Verbruik39 mA?? mA
Nominaal vermogen6 Watt5.3 Watt
Lumen per Watt6770
Vermogensfactor van de lamp0.50.7
Factor voor lichtsterktebehoud aan het eind van de nominale levensduur70%70%
Ontstekingstijd0.5 s0.5 s
Kleurweergave (CRI)8090
Afbeeldinghttps://c1.staticflickr.com/5/4364/36366127391_75df2ae9ca_s.jpghttps://c1.staticflickr.com/5/4364/36366127391_75df2ae9ca_s.jpg
beschikbaarheid los - € 14,95los - € 6,99
Product deeplinkikea.nlikea.nl

IKEA TRÅDFRI verbindingshub

Los: € 32,95
Ikea.nl

IKEA TRÅDFRI afstandbediening

Los: € 14,95
Ikea.nl

IKEA TRÅDFRI draadloze dimmer

Los: € 9,99
Ikea.nl

IKEA TRÅDFRI draadloze bewegingssensor

Los: € 19,95
Ikea.nl

IKEA TRÅDFRI LED drivers

De LED drivers zijn compatibel met dezelfde lampen die op de Ansluta* reeks werken; o.a. Omlopp, Norrfly, Forbattra, en de 24V led-kastverlichting. Deze maken verder geen onderdeel uit van Tradfri, en zullen hier niet opgelijst worden. De oplettende Tweaker z'n oog valt meteen op de uitgangsspanning van 24V, en trekt hieruit z'n conclusies :*)

* Opgelet, de Tradfri drivers worden met een gewoon 'achtje' op het lichtnet aangesloten, en dus niet met dezelfde aansluitsnoeren als de Ansluta drivers.

ModelaanduidingICPSH24-10EU-IL-1ICPSH24-30EU-IL-1
Maximale belasting10W30W
Aansluitingen39
Energie-efficiëncyklasseA+A+
Dimbaarsoftwarematigsoftwarematig
Afbeeldinghttps://www.ikea.com/no/no/images/products/tradfri-driver-for-tradl-s-kontroll-gra__0587550_PE672682_S4.JPGhttps://www.ikea.com/no/no/images/products/tradfri-driver-for-tradl-s-kontroll-gra__0553358_PE659469_S4.JPG
Beschikbaarheid los - €15 NL / €20 BE**los - €25 NL / €30 BE**
Product deeplink10W driver30W driver

IKEA TRÅDFRI Outlet/Smart Plug/Stopcontact

Modelaanduiding903.561.66403.647.48
Maximale belasting16A16A
Afbeeldinghttps://www.ikea.com/nl/nl/images/products/tradfri-draadloos-plug-in-stopcontact__0515582_PE640306_S4.JPGhttps://www.ikea.com/nl/nl/images/products/tradfri-set-met-contacten__0528705_PE645930_S4.JPG
Beschikbaarheid €9.99 NL / €9.99 BE€19.95 NL / €14.99 BE**
Product deeplinkZonder ABMet AB

Hulp bij problemen

Knipperende lampen i.c.m. Hue Bridge
Meerdere afstandsbedieningen aan een lamp/groep koppelen
De batterijen van mijn remotes zijn erg snel leeg
Lampen niet meer in sync via de remote
Last van wegvallend signaal/storing van WiFi?

FAQ

Pre-sales

V: Wat is het verschil tussen de dure en de goedkope "witte" lampen?
Bij de goedkoopste Tradfri lampen is het licht "warm wit", net als een normale ledlamp. Bij de Tradfri lampen die ongeveer dubbel zo duur zijn, kan je het witte licht naar keuze een klein beetje blauwer of geler maken.

V: Ik denk dat Tradfri lampen goedkoper zijn dan smart ledlampen van een ander merk.
A: Je praat over adviesprijzen. Maar (bijna) alle merken smart verlichting geven regelmatig hoge kortingen op hun adviesprijzen. Als je kortingen meerekent, zijn (op uitzonderingen na) de prijsverschillen bij smart verlichting zo klein dat het onverstandig is om je keuze voor een merk/systeem te maken op basis van prijs.

V: Ik wil een geschikte ledstrip kopen, maar die zie ik niet op de site?
A: Er is en komt voorlopig geen ledstrip van Ikea. Maar je kunt de ledstrip plus van Philips gebruiken. Gebruik een actie uit het "hue kortingcode" topic om de ledstrip goedkoper te maken.
Let wel: je kunt de ledstrip voorlopig alleen met de kleuren gebruiken, die de (Ikea) app ondersteunt.

V: Ik wil de lamp uitzetten door steeds de spanning er af te halen. Mag dat?
A: Ja. Als de Tradfri lamp daarna weer stroom krijgt, gaat hij vanzelf aan, met de lichtsterkte die hij had toen hij voor het laatst uitgezet werd. De lamp is dus normaal te gebruiken door mensen die het principe van smart verlichting niet kennen, of in noodgevallen. Maar als de lamp geen spanning heeft, is hij natuurlijk niet meer op afstand te bedienen, dus als je van plan bent om dit altijd te gaan doen, moet je je wel bij jezelf afvragen of smart verlichting wel de juiste keuze voor je is.

V: Is er ook een schakelbaar stopcontact?
A: Ja, dat is er! Je kan een 'outlet' mét en zonder afstandsbediening kopen, beide versies zijn tevens bedienbaar via de app/hub/bridge.

V: Ik heb gehoord dat oude software in de Ikea lampen niet goed te koppelen was met Philips Hue, maar lampen die nu in de winkel liggen zullen toch wel de nieuwe software hebben?
A: Nee, sommige typen lampen liggen nog steeds met de oude softwareversie in de winkel. Zodra je deze koppelt aan een Ikea hub, zal de software in de lamp een update krijgen. Het is niet mogelijk om de software te updaten met een hub van een ander merk.

V: Kan ik de Ikea lampen gebruiken met Apple HomeKit via de hub van een ander merk?
A: Nee, in het algemeen zal een hub alleen de lampen van het "eigen" merk doorgeven aan Apple, ook als je lampen van andere merken verder wel gewoon kunt koppelen en gebruiken.

V: Als voor mij de prijs niet belangrijk is, waarom zou ik dan Ikea smart lampen kopen?
A: Sterke punten zijn:•hoge lichtopbrengst van de witte lampen
•lampen onthouden hun dimstand als ze stroomloos zijn
•het systeem is bijzonder goed te gebruiken zonder hub en internet
Sales

V: Is de kleurenlamp al te koop in de winkel?
A: Ja, maar alleen in combinatie met de afstandsbediening. Hou er rekening mee dat de huidige versie van de Ikea kleurenlamp minder kleuren kan weergeven dan recente smart lampen van andere merken.

V: Ik ben speciaal naar een Ikea winkel gereden en hier blijkt geen voorraad te zijn van product X.
A: Voordat je naar een winkel gaat, kan je op de site zien wat de komende uren de voorraad naar verwachting zal zijn. Deze voorspelling klopt meestal prima.

V: Ik heb ook een Tradfri set aangeschaft !!!!!
A: Dank u voor de mededeling.

Installatie

V: Het koppelen van een lamp met een afstandsbediening lukt me steeds maar niet.
A: Het is belangrijk om tijdens het koppelen de lamp en de afstandsbediening tegen elkaar aan te houden. Als de afstand te groot is, dan werkt het niet. Soms maakt het uit op welke plek je ze tegen elkaar houdt.

V: Ik heb een losse Ikea lamp en een losse Ikea hub gekocht. Waarom kan ik ze niet koppelen?
A: Om Ikea producten met elkaar te koppelen heb je altijd een Ikea afstandsbediening (of ander stuurapparaat) nodig. De afstandsbediening kan je het best kopen in combinatie met een lamp, dat scheelt 5 euro.

V: Ik ben op het briljante idee gekomen om de draadloze afstandsbediening vast tegen een muur te schroeven. Ben ik de eerste?
A: Nee, diverse mensen zijn daar al mee bezig. Zoek in dit topic op het woord "inbouwen". De basis voor de oplossing is een blinde plaat kopen die past bij je huidige inbouwsysteem, eventueel kan je dan met een 3D printer of een plastic dekseltje dat je los koopt aan de slag om het nog beter passend te maken op de afstandsbediening.

V: Kan ik een smart lamp gebruiken in combinatie met een ouderwetse dimmer in de muur?
A: Nee, een smart lamp heeft een eigen dimmer ingebouwd. Deze is veel energiezuiniger dan een dimmer in de muur. Als je nog zo'n oude dimmer hebt, mag je die niet gebruiken voor een smart lamp. Het is beter om hem uit te bouwen, want zelfs een dimmer die altijd op 100% staat kan een smart lamp beschadigen.

V: Hoe kan ik meerdere afstandsbedieningen koppelen aan één lamp?
A: Eerst installeer je de lamp zodat hij werkt met één afstandsbediening. Vervolgens reset je de andere afstandsbediening en koppel je hem niet aan de lamp, maar aan de eerste afstandsbediening (uitleg hoe je dit precies doet vind je hier). Dit werkt met en zonder hub. Dezelfde truc werkt met bewegingsmelders. Dit staat niet in de gebruiksaanwijzing, want Ikea ondersteunt dit niet officieel.

Gebruik van de app

V: Als ik de "wake up" functie instel in de app, gaat de lamp niet vanzelf uit.
A: Je kunt een timer van een minuut instellen direct hierna, waardoor de lamp uit gaat. De app zal een foutmelding geven dat je niet meerdere timers mag instellen. Maar die melding is niet terecht: het werkt wel.

V: De Ikea app werkt niet stabiel bij mij. Wat kan ik doen om toch de Ikea hub te blijven gebruiken?
A: Wat jammer. Er zijn meerdere oplossingen:•Als je Apple gebruiker bent, kan je HomKit gaan gebruiken, dit lijkt bij iedereen stabiel te werken;
•Je kunt de app "Hue Essentials" proberen, deze werkt ook op Tradfri;
•In het verleden verscheen ongeveer om de 2 maanden een nieuwe versie van de Ikea software;
•Veel mensen sturen de Tradfri apparaten aan via Home Assistant (of een ander domoticapakket);
•Heb je al gezien dat veel toepassingen ook gewoon zonder de hub blijven werken?

V: Als ik 1 (of meerdere) lamp(en) binnen een groep apart inschakel/configureer via de app, kan ik ze dan nog via de remote bedienen?
A: Dat kan, maar je zal zien dat de lampen dan niet meer in sync zijn. De aan/uit knop zal alle lampen die uit waren aan laten gaan, en omgekeerd. Ook de helderheid/kleurtemperatuur/etc. zijn niet meer gelijk. Om dit op te lossen, kan je 6 seconden op de aan/uit knop van de remote blijven drukken, waarna alle lampen terug gelijk zouden moeten lopen.

Bron: Ikea België / Ikea Nederland

[Voor 255% gewijzigd door Slonzo op 04-07-2019 19:53]

Acties:
  • +29Henk 'm!
  • Pinned

• robertwebbe
Het is me gelukt om de Ikea Trådfri 1622, 1623 en de 1545 lampen aan de Philips hue bridge te koppelen. *O*

Het stappenplan:

1) Koop bij IKEA een bridge, een afstandbediening en een lamp.
De bridge en de afstandsbediening zijn alleen nodig om de lamp te kunnen updaten, dit kan (nog) niet via de hue bridge. Of dit ooit mogelijk gaat worden weet ik niet, ik ken de belangen en overwegingen van Philips en Ikea niet. Mijn gevoel zegt van niet, Philips zal zich toch ergens in moeten onderscheiden om het prijsverschil waard te zijn. Dat betekent dat je dus voorlopig nog even de bridge en afstandbediening achter de hand moet hebben voor toekomstige updates.
Ik zag overigens de laatste 2 weken best veel vragen en reacties in de trand van: dan koop je toch een bridge bij Ikea waarmee je je lampen update. Een bridge is dus niet genoeg. Om de lamp aan de bridge te kunnen koppelen heb je momenteel ook een afstandbediening nodig. Er zijn momenteel 3 type afstandbedieningen, ook de bewegingssensor en dimmer zijn te gebruiken.

2) Sluit de bridge aan en laat hem minimaal een half uur met rust.
Hij zal namelijk eerst de software gaan updaten en in die tijd gedraagt die zich niet zoals het zou moeten. Je kunt helaas nergens zien dat die klaar is. Tijdens het proces zie je wel af en toe het koppel lampje en de netwerkactiviteit led knipperen.

3) Installeer de Tradfri app op je smartphone.
Als je deze de 1e keer start vraagt die om een afstandbediening te koppelen.

4) Verwijder de (batterij)klepjes van de afstandbediening zodat je bij het koppelknopje kunt.

5) Selecteer in de app de afstandbediening die wenst te koppelen.

6) Druk binnen 5 seconden het koppelknopje van de afstandbediening 4x in om hem te resetten. Als het rode ledje aan de voorzijde niet meer knippert, dan nog 10 seconden wachten.

7) Terwijl je de afstandbediening tegen de Trådfri bridge houdt, druk je op het koppelknopje van de afstandbediening totdat op de bridge het koppel ledje 4x snel knippert (duurt ongeveer 10 seconden voordat dat gebeurd), dan kun je het koppelknopje loslaten. Na een aantal seconden krijg je een melding in de app met de vraag of je de afstandbediening wil koppelen. Bevestig dit met OK.

8 ) Draai de lamp in een fitting en zorg dat die brandt.
Als je een tweedehandsje hebt of het koppelen is eerder mislukt, reset de lamp dan vooraf door hem achter elkaar en in rap temp 6x uit en weer aan te zetten. De lamp zal dan heel kort even een korte flits geven zodat je kunt zien dat die gereset is. Zie YouTube: IKEA Smart Lighting collectie - TRÅDFRI lampen resetten naar fabriek....

9) In de Trådfri app kies je nu voor Gloeilamp koppelen.

10) Kies de afstandbediening die hebt.

11) Terwijl je de afstandbediening tegen de voet van de lamp houdt, druk je het koppelknopje ruim 10 seconden in. De lamp zal na enkele seconden wat gaan flitsen, dat is feedback dat die gekoppeld wordt. Als die klaar is met knipperen kun je het knopje los laten.
Na een aantal seconden krijg je een melding in de app met de vraag of je de lamp wil koppelen. Bevestig dit met OK.

Dit is de manier hoe je een Trådfri lamp aan de Trådfri bridge gekoppeld krijgt. Nu kun je in de Trådfri app checken via het tandwiel > Tradfri-versie wat de versie is van de bridge, de afstandbediening en de lamp.
Ik had vandaag de volgende versies:

Het updaten kan lange tijd duren, bij mij heeft het een aantal uur geduurd voordat alle onderdelen geupdate waren.

12) Nadat de lampen versies 1.2.21* hadden heb ik ze gereset (6x snel uit/aan).

Je zou nu verwachten dat je de lampen zou kunnen vinden in de hue app maar dat is (nog) niet het geval. Met de huidige softwareversies zul je nog een extra truuk uit moeten halen.

13) Vervolgens zorg je dat de Trådfri lamp tegen de hue bridge hangt terwijl die brandt (ik heb hiervoor even wat kunst en vliegwerk uit moeten halen en dit vervolgens één voor één gedaan).

14) Vervolgens download en start je de java app lampfinder op je laptop.
Hue Lamp Finder voor Windows: http://www.developers.mee...ault/files/lampfinder.jar
Hue Lamp Finder voor MacOS: http://www.developers.mee...files/lampfinder_v1.0.jar

Deze app maakt eerst verbinding met je hue bridge en vervolgens gaat hij lampen zoeken.
Na enkele seconden gaat je lamp weer wat gaan flitsen, het teken dat die gekoppeld wordt.
En daarna is de app klaar en vind je de lamp in de hue app.

Voor de zekerheid heb ik daarna de hue bridge, de Tradfri lampen en de hue app nog een keer uit en aan gezet en toen werkte het. :)

Bevindingen:
- de lampen met 3 verschillende kleurtemperaturen kun je nu dynamisch instellen *O*
- de lampen met 1 vaste kleurtemperatuur kun je alleen maar dimmen
- je kunt de lampen niet als losse lamp terug vinden in HomeKit, dit lijkt een bewuste keuze. Als je dit wel wil zul je een Trådfri bridge moeten gebruiken.
- de 3 afstandbedieningen zijn te koppelen maar deze koppel je aan een lamp en niet aan de bridge. En als je een lamp dan aan de afstandbediening hebt gekoppeld, reageert die niet meer op de bridge. Leuk voor stand alone gebruik maar niet als je je smartphone wil gebruiken.

Tip:
- de lampen met 3 verschillende kleurtemperaturen geven een mooier en warmer licht. Als je aan TRADFRI wil beginnen, koop dan vanaf 14 augustus 2017 de startersset voor €79,95, daar zitten 2 van deze LED1545G12 lampen, een bridge een afstandbediening in. (edit: inmiddels niet meer beschikbaar)

[Voor 15% gewijzigd door robertwebbe op 02-03-2018 17:36]

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• DJFliX
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 25-07 21:42
Jeeeej! Firmware updaten kan dus echt met een RaspBee module :D. Wat duurt het updaten van de Remote lang... :9. Maar hopelijk heb ik morgenochtend lig een compliant lampje voor aan mijn Hue bridge :o

deCONZ firmware update voor Tradfri

Ik ben blij dat ik hier niet een Ikea bridge voor gekocht heb, nu kost het me niets extra om die lampjes geschikt te maken voor de Hue :*) (RaspBee had ik al namelijk)

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Sanchaz12
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 25-07 21:30
aawe mwan schreef op zondag 10 september 2017 @ 19:45:
[...]

Er bestaat een URL die JSON data levert waarin je kunt zien wat op dat moment de nieuwste softwareversie is (voor elk type). Die URL kan je ergens in dit topic vinden.
Dat is deze als ik het goed heb;
http://fw.ota.homesmart.ikea.net/feed/version_info.json

Wat ik er zo uit op kan maken;
White Spectrum1.2.217
GU10 White Spectrum1.2.217
1000LM White Spectrum1.2.217
1000LM White1.2.214
Driver HP1.2.217
Driver LP1.2.217
Remote Control1.2.214
Motion Sensor1.2.214
Wireless Dimmer1.2.248
Gateway1.1.0015

Ook staat er een linkje in de info naar de laatste releasenotes;
https://ww8.ikea.com/ikea...senotes/releasenotes.html

[Voor 37% gewijzigd door Sanchaz12 op 10-09-2017 20:18]

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• Sebastiaan001
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
emway666 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 00:04:
Vraagje, ik heb vandaag voor op de overloop 1e etage een lamp met 5 GU10 tradfri spotjes gehaald, leuk maar nu wil ik deze koppelen aan een AB. Gedaan, even alle 5 de spotjes af en werkt..
Nu dacht ik een andere AB ook te koppelen zodat ik deze AB dus beneden ook kan gebruiken om het licht van boven aan of uit te kunnen doen. Gekoppeld aan alle 5 de lampen maar wat blijkt.. doet de eerste AB niks meer.

Concrete vraag (aanloopje nodig :) )
Kan een lamp maar aan 1 AB worden gekoppeld?

Thnx alvast.

groet, Marc
Wat jij wilt kan, alleen je moet de AB's koppelen. Eerst de 5 lampen aan 1 AB. 2e AB resetten door een aantal keer de koppelknop in te drukken. Daarna van beide AB's de koppelknop inhouden en klaar is Kees. Ik heb op deze manier 3 AB'd gekoppeld.

Acties:
  • +10Henk 'm!
  • Pinned

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 06:37

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Zigbee is Zigbee dacht ik, dus ik heb een aantal combinaties uitgeprobeerd:

Trådfri hubOsram hub
Trådfri kleurenlamp
(25 euro)
Werkt (*)Alleen als witte lamp
Osram kleurenlamp
(20-50 euro)
Werkt, maar springt soms ineens spontaan naar wit (*)Werkt, heel goed blauw, slecht groen
Philips Hue RGB Gen3
(25-50 euro)
Werkt (*)Werkt, goed groen, minder goed blauw
Chinese kleurenlamp "K2"
(15-40 euro)
Werkt (*)Werkt, perfecte RGBW kleuren
(Rood GROEN Blauw WIT)
Chinese RGBW ledstrip
(+/- 100 euro)
Werkt (*)Niet gelukt om te koppelen
Floalt paneellamp
(vanaf 70 euro)
WerktNiet geprobeerd
Trådfri GU10 lamp, kleine doosje
(8 euro)
Werkt, maar eentje geeft 's nachts een "alarm knipperlichtje"Niet geprobeerd
Innr éénkleurige ledstrip
(50-70 euro)
Werkt, maar alleen dicht bij de hub (Ikea lampen gooien hem van het netwerk)Werkt, maar bij gaat bij aanzetten eerst naar de maximale helderheid
(activeren van een scene werkt wel)
Trådfri afstandsbediening
(10 euro)
WerktWerkt niet: herkent hem als 4-knops afstandsbediening, maar knoppen zijn niet te programmeren
Osram 4-knops afstandsbediening
(15-50 euro)
Niet geprobeerdWerkt, stuurt ook features die Osram zelf niet heeft zoals color-cycling op Hue en dimmen tot bijna 0
Trådfri bewegingsmelder
(20 euro)
Werkt, is bovendien te paren met een tweede bewegingsmelderNiet geprobeerd
Osram tussenstekker
(20-30 euro)
Niet via de hub te bedienen, wel via de Ikea afstandsbediening. Niet opnieuw geprobeerd sinds de nieuwe firmware.Werkt

(*) = werkt, maar is wat betreft kleuren afhankelijk van de erg beperkte palette die de Ikea app biedt, waar echt blauw en groen niet in zitten.

老厮是麂

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned
Stokertje schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:20:
Na het plaatsen van de nieuwe batterij in de remote de vaste lichtschakelaar ongeveer een uur uit gehad en toen weer bij gezet.

Lamp reageerde nu wel meteen op de afstandsbediening, mogelijk werd het probleem dus inderdaad veroorzaakt door een te lege batterij. Aankomende nacht de vaste lichtschakelaar weer eens uitzetten en dan kijken wat er morgenochtend gebeurd.
@Sebastiaan001 & @Arjan A , zo ff jullie aandacht, oorzaak van snel leeg lopen batterijen is waarschijnlijk een slechte software implementatie van de afstandbediening.

Zal even uitleggen wat er fout is en wat jullie er zelf aan kunnen doen om te verkomen dat je om de x dagen je batterij moet vervangen ;)

Even wat uitleg over Zigbee Light Link, voor Zigbee Light Link zijn er twee type devices een "router" en een "end device"'
- Een Zigbee router, is een device dat normaal gesproken altijd aanstaat en actief deelneemt aan het Zigbee netwerk om onder andere een Mesh netwerk te creeren en in stand te houden, dit zijn bij Ikea de Lampen en de Bridge.
- Een Zigbee end device, is een device dat maar voor korte tijd actief is en daarna naar slaapstand gaat, dit zijn normaal gesproken batterij gevoede devices, zoals een Ikea afstandbediening.

Omdat een Zigbee end device zelf niet actief deel neemt met het mesh netwerk, maar wel Zigbee berichten moet kunnen sturen, kiest een Zigbee end device een "parent" router (meestal een router met het sterkste signaal) om via deze router te communiseren met de rest van het netwerk en iedere keer als Zigbee end device wakker wordt probeerd deze met dezelfde "parent" router een verbinding te maken.

Nu is er vanuit Zigbee Light Link specificatie een verplichte eis dat een Zigbee end device elke 5 minuten kontakt probeerd te maken met zijn "parent" router en als dit niet lukt moet deze opnieuw gaan zoeken naar een andere "parent" router.

Bovenstaande is wat er bij jullie dus fout gaat, jullie halen stroom van de lamp af en daardoor probeerd de afstandbediening elke 5 minuten verbinding te maken met zijn "parent" en als dat niet lukt probeerd deze een nieuwe "parent" te zoeken, helaas kost dit zoeken relatief veel stroom.

Nu wordt het even gissen, maar lijkt er op dat de afstandbediening niet een andere lamp kan vinden en lijkt er op dat deze dan eindeloos bliift zoeken (met interval van 5 minuten, of korter want 5 minuten is maximale time out ;) ) en daardoor loopt de batterij sneller leeg.

Tip in dit geval, haal stroom niet van de lampen, tenminste niet voor langere tijd en indien dit toch gewenst is, haal dan de batterijen uit de afstandbediening.

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• Arjan A
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 29-07 09:30

Arjan A

Cenosillicafoob

Mars Warrior schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:44:
Ik ben er achter gekomen dat de afstandsbediening een eigenaardigheid heeft als je meer dan één lamp aanstuurt: als ik op de aan/uit knop druk, dan gaan de lampen niet óf aan óf uit als groep, maar de lampen die aan waren gaan uit, en de lampen die uit waren gaan aan...

Lekker logisch...

Moet ik alsnog me foon opsnorren om de lampen met de app uit te schakelen 8)7
De aan/uit-knop 6 seconden ingedrukt houden en alle lampen in de groep zijn weer in sync.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned
flip75 schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:29:
Afgelopen weken de overstap naar Tradfri gemaakt, Ikea hub, meerdere schakelaars en 10+ lampen in verschillende kamers.
Alles aangesloten via de hub (wel de hub moeten verplaatsen van een kamer naar een andere kamer wegens de ontvangst), aangelsoten op Ikea app, Google Home + Assistant en op iOS Woning.
Eigenlijk allemaal wel happy mee :)
Ben niet echt te spreken over de kleine dimmer en dat als vrouwlief of de kids de wandschakelaars gebruiken... luxeproblemen voorlopig. Ik blijf bij Tradfri in ieder geval.

Nu ben ik nog op zoek naar een oplossing voor de tuinlampen en hier hoop ik op jullie advies.
Ik heb terraslampen op 2 aparte schakelaars zitten: 1 set (set A) zit rechtstreeks op een schakelaar binnen, de andere set zit op een schakelaar buiten (met een electriciteitsdoos ernaast)(set B).

Set A: ik ben op zoek gegaan naar een inbouw/achterbouw schakeling die op de bestaande schakelaar past en niet gevonden. Ik denk dat ik niet exact weet waar op te zoeken... Ik kom nog veel RF spul tegen en dat zoek ik dus niet. Hebben jullie goede tips voor Zigbee spul wat goed werkt met Tradfri en Google Home, liefst achterbouw dus.

Set B: ik zat zelf te denken om een Ikea plug te jerry rigging. Ben best wel handig, niet heel veel kennis en heb Google en Tweakers als hulplijn. Mijn idee is om de plug uit elkaar te halen om die in te bouwen in de waterdichte elektradoos die buiten hangt. Het gaat om 3 ledlampen met ieder 2 GU10 = 6 totaal. Op internet nog niet zoveel te vinden op een enkele teardown na en daar lijkt het me doenbaar.

Ik heb ook wat Sonoff spul en KAKU waar ik op termijn wel vanaf wil stappen of toch vervangen.

Ook al besteld is 24V ledstrips uit China om die met een Tradfri Led driver te verbinden (incl een heel assortiment aan JST stekkertjes) als project.
Toppe in "[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie"

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned
@robertwebbe zie mijn post: Toppe in "[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie"

Edit: Om te zorgen dat je ook een fysieke schakelaar kan gebruiken mét Trådfri lampen moet je een aantal aanpassingen doen aan je huidige situatie.

Boodschappenlijst
  • Trådfri afstandsbediening
  • Pulse drukker
  • Afdekraam
  • Lasklem
  • Platte schroevendraaier
  • Soldeerbout
  • Stukje elektra draad
  • Lijmpistool[/lil]
  • Veel geduld
Koppel eerst je lamp met je afstandsbediening!!

Om te beginnen moeten we continu spanning op de lamp hebben, hiervoor sluiten we beide draden van de schakelaar aan op de lasklem.

Als dit klaar is dan gaan we over naar de afstandsbediening zelf, deze is vrij eenvoudig uit elkaar te halen door de batterij klep te verwijderen en dan een schroevendraaier tussen de de knop en de ronde zijkant te steken, het is wat priegel werk maar hij komt los.

Als je het goed hebt gedaan dan zie je zoiets:

Vervolgens soldeer je 2 draadjes op de het contact waar nu het zwarte draadje opligt én een draadje op de pin direct onder het zwarte streepje. Dit is een klote klusje omdat je geen heel dik draad kunt gebruiken. Dit is geen ramp als het wat dunner is, de maximale spanning is 3.3V! Wees niet gierig qua lengte!

Als je dan deze twee draadjes tegen elkaar drukt zal je lamp aan of uit gaan. Vervolgens sluit je de draden aan uit je pulse drukker (de draad het dichtstbij de batterij gaat op het "in" contact) en druk je de schakelaar in.

Als alles goed gaat dan zou je ook nu de lamp aan/uit moeten kunnen zetten. Als dit zo is: gebruik hele lijm om de draden te fixeren!

Daarna halen we de afstandsbediening helemaal los, dit doe je door die witte clips die nu over de print vallen weg te duwen waarna de print vrij komt.

Vervolgens monteer je alles in je lasdoos. Mijn voorkeur gaat er naar uit om als eerst je print er in te steken, dan de draden in de lasklem daar voor te duwen en dan de schakelaar. De maximale dikte die je nodig hebt voor de AB is 7mm, dit is het punt waar de batterij zit.

[Voor 95% gewijzigd door Toppe op 20-01-2019 13:03]

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

Acties:
  • +13Henk 'm!
  • Pinned

• King
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:49

King

War. War never changes.

Het heeft mij enige tijd gekost om te ontdekken hoe ik de kleuren van de lampen (die met 3 kleuren) kon instellen via spraakcommando's op Google Home / Assistant. Kon het in dit topic ook niet vinden, maar misschien over het hoofd gezien.

Voor wie het helpt, dit zijn de kleuren en het commando (in het Nederlands)
"Maak [lampnaam / groepsnaam] [Google-kleur]"
Ikea-kleurnaamGoogle-kleur
RelaxKaarslicht
Iedere dagWarmwit
NadrukDaglicht

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Palomar
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Jeroen1967 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:01:
Hallo,

Sinds gisteren heb ik een TRÅDFRI Dimbare lamp (1000Lm) en een RGB (600Lm). Prachtig en werkt goed.
Ik heb ze ook aan mijn ICS-2000 weten te koppelen.

Maar ik wilde ze zowel met de ICS-2000 als met hun remotes kunnen bedienen. Daar ben ik een paar uur mee bezig geweest (zowel uitproberen als zoeken op deze en andere websites, Youtube bekijken) en het is me wel gelukt om ze aan óf de ICS-2000 óf hun remote te koppelen maar niet aan de ICS-2000 én hun remote. Doe ik iets fout of kan dit niet?

(ik gebruik de bijgeleverde IKEA dimmer en afstandsbediening).

Bedankt alvast!

Hgr, Jeroen
Het kan wel, moet je even zoeken in het klikaanklikuit ics 2000 topic in dit forum. Waar het op neerkomt is dat je eerst de remote aan de ics2000 koppelt en daarna de remote aan de lampen.

Edit, zie OmeJoyo in "KlikAanKlikUit ICS-2000 - Ervaringen en discussies"

[Voor 5% gewijzigd door Palomar op 11-02-2019 18:10]

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 29-07 15:13
Is deze al gedeeld?

Zo te zien wel op maat te maken, maar makkelijk zal het niet zijn omdat je de hele alu frame moet doorzagen.

*updated* Koop hier mijn P1 reader :) of bezoek mijn website zuidwijk.com

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• robertwebbe
@stefanvdv1988, kun je voor mij eens opmeten wat de hoogte van het geheel is in opgerolde toestand?
Ik wil er eentje gaan plaatsen bij een kiep/kantelraam maar daar is maar beperkte ruimte aan de bovenkant. En het is wel fijn om dat raam te kunnen blijven gebruiken.

@Kapotlood Vermoedelijk kun je op één afstandsbediening meerdere gordijnen bedienen. Ik verwacht dat het hetzelfde zal werken als bij de geschakelde stopcontacten. Als je telkens dezelfde afstandsbediening gebruikt bij het koppelen, reageren alle rolgorijnen op die code. Volgens mij heeft nog geen enkele tweaker meerdere gordijnen hangen dus er is nog geen praktijkervaring.

Op Reddit is iemand lekker aan het knutselen geweest en heeft hij met zijn 3D printer een klepje geprint voor de IKEA aan/uit knop waardoor het een standaard wandschakelaar wordt. Ik hoop dat snel een vergelijkbare wip komt voor de ABB Busch-Jaeger Reflex SI.

[Voor 71% gewijzigd door robertwebbe op 17-08-2019 13:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• robertwebbe
Er is nu ook een video van de installatie en het gebruik van de Fyrtur::

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• dannydeko
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23:54
SnoeiKoei schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:35:
[...]

Al met al vind ik Tradfri een prachtig systeem maar er zitten wat onhandige beperkingen aan.

je kunt lampen e.d. alleen koppelen via een ab, zelfs als je die helemaal niet wil gebruiken. Te omzeilen door de ab later weer te ontkoppelen, maar waarom zou je het zo omslachtig maken.
Dat is onjuist.
Ik heb zojuist voor het eerst in een jaar of 2 weer wat nieuwe bulbs gekocht en deze gekoppeld aan m'n hub. Destijds heb ik dit gewoon kunnen doen zonder AB. Door alle berichten hier vreesde ik ervoor dat er iets veranderd was aan de app en/of firmware en dit dus niet meer mogelijk was. Uiteraard toch eerst zelf een poging gedaan en tot mijn verbazing ging het pairen vrij gemakkelijk.

Om je tradfri lampen te koppelen zonder afstandsbediening:

1: Nieuwe bulb in een tijdelijke lamp gedaan die ik direct naast m'n gateway kon houden.
2: In de Ikea Home app naar: Settings > Manage Lighting > Add New > Bulb > Remote control
3: Terwijl er staat "Finding your device" de gateway direct tegen de nieuwe bulb aanhouden (terwijl je op de gateway de "koppel"-knop ingedrukt houdt) en de schakelaar van de lamp snel 5x achter elkaar aan- en uitzetten.
4: Er verschijnt nu een bericht dat er een device gevonden is en dat je geduld moet hebben. Dit faalde bij mij eerst 3 keer. Maar na stap 3 voor een 4e keer te hebben uitgevoerd was het pairen succesvol.
5: Vervolgens staat je nieuwe bulb in je Ikea Home app onder "Disconnected Devices". Ik kon deze gewoon slepen naar de rest van m'n al bestaande lampen waardoor de lamp wel te besturen is vanuit het hoofdscherm (en ook direct vanuit de Google Home App).

In mijn geval ging het om de TRÅDFRI Led-lamp E27 600 lumen. Na het veranderen van de naam in de Ikea Home app kon ik in de Google Home App ook direct met voice commands de kleuren veranderen, zonder de bulb daar dus eerst toe te hoeven voegen of iets dergelijks.

edit: stap 3 gewijzigd: Knop met koppel-teken op de hub ingedrukt houden.

[Voor 4% gewijzigd door dannydeko op 30-12-2019 09:44]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• robertwebbe
Wat betreft de Tradfri perikelen, hierbij wat algemene tips die voor mij goed werken:

1) Check of je de laatste firmware in je hub hebt en of je laatste versie iOS/Android app hebt.
Tijdens het updaten van de hub, niet proberen te koppelen of instellingen te wijzigen, wacht tot die helemaal klaar en opnieuw opgestart is.
Als je een hub nieuw uit de verpakking haalt, laat hem dan eerst een uur zijn ding doen zoals updaten. Als je ondertussen ga zitten pielen, gedraagt die zich niet zoals het zou moeten en daar word je alleen maar gefrustreerd van. Dus ga lekker zitten, ontspan en wacht af.

2) De apparatuur op batterij is niet continue verbonden. Als er een nieuwe firmware versie beschikbaar is kun je het update proces als volgt triggeren:
- ga met de afstandbediening in de nabijheid van je hub staan
- batterij 10 seconden eruit halen en er weer in
- 10 seconden wachten zodat die weer opgestart is
- dan in de IKEA app zoeken naar updates en ondertussen blijven schakelen met de knop(pen) zodat die communiceert
Dan vindt hij de update en installeert hij deze vrijwel direct

3) Als je een afstandbediening reset (4x reset knop drukken binnen 5 seconden), wacht daarna dan totdat de rode led niet meer knippert (kan ruim een minuut duren), wacht nog 10 seconden extra voor opstarten en ga dan pas weer door.
Ik denk dat veel mensen te ongeduldig zijn en te snel beginnen met koppelen. En dat werkt dan niet omdat de reset procedure nog niet voltooid is.

4) Als je een lamp wil resetten:
- zet de lamp uit en wacht 10 seconden
- zet de lamp aan en wacht 10 seconden
- 6x in tempo uit en weer aan
- dan wachten. Als het goed is zal die dan een knipper geven om te bevestigen dat deze gereset is
- 10 seconden wachten voordat je hem gaat koppelen

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• robertwebbe
Draadjes gesoldeerd: wit is massa, rood is aan en blauw is uit. Nog even een druppeltje lijm met het lijmpistool als trekontlasting gemaakt.

Omdat de draadjes te dun waren bleven deze niet goed zitten in de aansluitingen van de schakelaar. Ik heb vervolgens stukjes VD installatiedraad van 1,5 mm2 gebruikt in de schakelaar, eindjes vertint en daar de dunne draadjes op gesoldeerd.

Zo ziet het geheel er uit:

In de aansluitdoos heb ik fase en schakeldraad met een lasklem verbonden en naar boven gebogen.
Toen ik de schakelaar eruit had gehaald bleek dat er ruim voldoende ruimte was om de hele schakelaar moeiteloos kwijt te kunnen in de doos.

Voor de veiligheid nog even een labeltje aan de draad naar de lamp geplakt:

Dank voor de inspiratie @enriqueeeee d:)b

[Voor 70% gewijzigd door robertwebbe op 25-07-2020 19:05]

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned
Even wat hulp bieden aan de mensen hier met stabiliteit met hun Ikea setup!

Zowel ZigBee als Wifi maken gebruik van 2,4 ghz band! En dat betekent dat ze elkaar verstoren, nu maken ze gebruik van dezelfde basis principes en dat betekent dat ze elkaar bij het zenden een vrij kanaal geven, mits ze elkaar kunnen horen, oftewel op een overlappend kanaal zitten!

Wat er fout gaat is wanneer de afstand tussen Wifi router en ZigBee Bridge kleiner is 50cm, dan zit je in het bereik van 2,4 zenders/antennes waar het signaal niet gestabiliseerd is op 1 kanaal, met andere woorden je hebt interferentie over alle kanalen en dat betekent dat je Wifi router je ZigBee bridge niet hoort en dus ook geen vrij kanaal geeft!
Dit heeft als gevolg dat er package collision op treed en dus (vooral binnen komende) berichtten verloren gaan!

Dus als je rare verbindings problemen hebt, check even afstand tussen je bridge en wifi router en zorg dat deze 50cm of meer is om problemen te voorkomen!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True