Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-05 22:15
negena schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:42:
Heb je ook een afstandsbediening nodig om de lampen aan een dirigera te koppelen?
Nee die heb je niet nodig.

[ Voor 97% gewijzigd door Gummie op 27-12-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
Ik heb maar 2 stopcontacten in de meterkast (glasvezelkast en modem). Ik heb een derde nodig. Ik zal voor nu een verlengsnoer gebruiken om de lampen te installeren.

Als ik straks de stekker van de dirigera eruit haal en in een ander stopcontact stop, dan werkt alles, neem ik aan, nog? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:59

GerCor

Zonder dallen geen pieken

negena schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:44:
Ik heb maar 2 stopcontacten in de meterkast (glasvezelkast en modem). Ik heb een derde nodig. Ik zal voor nu een verlengsnoer gebruiken om de lampen te installeren.

Als ik straks de stekker van de dirigera eruit haal en in een ander stopcontact stop, dan werkt alles, neem ik aan, nog? :X
'Vaak ben je te bang'.

Gewoon beginnen en dan zie je wel of en waar het schip strandt.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
GerCor schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:52:
[...]

'Vaak ben je te bang'.

Gewoon beginnen en dan zie je wel of en waar het schip strandt.
Ik heb net een setje van 3 lampen gemaakt ! :D

Morgen plaats ik een ander stopcontact in de meterkast en dan maar hopen dat alles nog werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

negena schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:08:
[...]

Ik heb net een setje van 3 lampen gemaakt ! :D

Morgen plaats ik een ander stopcontact in de meterkast en dan maar hopen dat alles nog werkt
Kijk eens aan. 👍

Zelf heb ik de hub in de woonkamer. In de meterkast staat de modem/router van Ziggo. En om problemen voor te zijn plaats ik ze het liefst niet bij elkaar.

En maak je niet te druk over het even spanningloos maken van de hub om de hub te kunnen verplaatsen. Komt helemaal goed.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 20:45
Ik heb de lsc lampen eindelijk vervangen voor tadfri, alleen kan ik in de home app niet de scènes die ik heb gemaakt vinden. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een TRADFRI smartplug (19972 E1603) die het na 2,5 jaar heeft opgegeven. Hij zat tussen m'n TV-meubel en liet ik uitschakelen zodra we naar bed gingen, om sluipverbruik te minimaliseren.

Gisteren bij inschakelen van de plug ging de aangesloten apparatuur ineens: aan/uit/aan/uit/aan/uit en hoorde ik een "bzzzzzzzzt" geluid uit de smartplug komen. Ik denk dat het relais is beschadigd door de inschakelpiek van de aangesloten apparatuur (bij een laptop zie je bijv. ook wel eens een vonk als je de stekker in het stopcontact steekt). Als ik de plug los test met een simpele lamp eraan dan gaat die even aan en dan weer uit. Dit terwijl de plug ingeschakeld blijft volgens de app en de LED op de plug zelf.

Helaas net buiten de garantieperiode. Voor apparaten met een grote inschakelpiek is de plug naar mijn mening dus minder geschikt. Wellicht ga ik het relais nog een keer vervangen zodat ik hem voor andere doeleinden weer kan gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 28-12-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:02
@ThinkPad Even resetten doet soms wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azelo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-04 21:08
is er al een mogelijkheid om philips hue go lampen te koppelen aan de dirigenta? In het verleden zette ik 'm (bij de tradfri hub) in koppelstand, dan de AB en uiteindelijk verscheen deze wel in de google home app/ ikea home app. Ik krijg het nu met geen mogelijkheid voor elkaar.

Ik heb eerst geprobeerd om de AB te koppelen en dan aan de Dirigenta. Ik kan de lamp bedienen maar als ik deze koppel met dirigenta zie ik geen philips lamp.
als ik de AB eerst aan de dirigenta koppel, dan kan ik deze niet meer aan de philips lamp koppelen.
Ik heb ze nu aangesloten op een tradfri plug, maar dit bedien ze toch liever rechtstreeks.... Iemand de gouden tip?

[ Voor 1% gewijzigd door azelo op 28-12-2022 20:09 . Reden: paar woorden vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-05 17:25
Ik heb de TRÅDFRI Draadloos plug-in stopcontact buiten onder de carport hangen.

Hebben wellicht meer Tweakers deze schakelaar buiten (onder de overkapping) hangen?
Ik ben wel benieuwd of dat ding tegen vrieskou kan (in de handleiding staat 0-40 graden)

[ Voor 6% gewijzigd door Isane op 30-12-2022 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:42
Isane schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:38:

Hebben wellicht meer Tweakers deze schakelaar buiten (onder de overkapping) hangen?
Ik ben wel benieuwd of dat ding tegen vrieskou kan (in de handleiding staat 0-40 graden)
Hier ook onder een afdak, al 2 jaar. Gaat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Dat is een vraag die ik ook heb maar niet heb gesteld. Leek mij dat je die niet buiten gebruikt. 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevkev
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:38

Hier hangt hij al 2 jaar in een stenen berging (iets andere situatie, kan wel koud worden daar), zonder probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musicpixel
  • Laatst online: 03-05 16:42

Ik zou me meer zorgen maken om condens dan om de kou.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaat niks uitmaken. Het is echt een fysiek/mechanisch defect. Ik hoor zelfs met een hele lage belasting (lampje via een USB-lader) geknetter in de smartplug. Als ik op de plug klop met m'n hand dan gaat de aangesloten verbruiker ook aan/uit :X

Helaas blijkt het schroefje losdraaien niet genoeg om de behuizing te openen, zat ook dichtgelijmd :X
Heb hem inmiddels open (rand verwarmen met een verfföhn en dan met scherpe beitel (pas op voor je vingers!) de rand 'openvouwen'). Het relais (Meishuo MPE-105-A) heeft een klein ventilatiegaatje, precies hiertegenover op de behuizing zit zwart/bruine aanslag. Opgefikt dus. Ik bewaar de PCB wel, het ZigBee deel werkt nog prima en komt wellicht nog eens van pas.

Verder zit de plug wel degelijk in elkaar, ziet er goed uit van binnen.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 30-12-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

ThinkPad schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:33:
[...]

Gaat niks uitmaken. Het is echt een fysiek/mechanisch defect. Ik hoor zelfs met een hele lage belasting (lampje via een USB-lader) geknetter in de smartplug. Als ik op de plug klop met m'n hand dan gaat de aangesloten verbruiker ook aan/uit :X

Helaas blijkt het schroefje losdraaien niet genoeg om de behuizing te openen, zat ook dichtgelijmd :X
Heb hem inmiddels open (rand verwarmen met een verfföhn en dan met scherpe beitel (pas op voor je vingers!) de rand 'openvouwen'). Het relais (Meishuo MPE-105-A) heeft een klein ventilatiegaatje, precies hiertegenover op de behuizing zit zwart/bruine aanslag. Opgefikt dus. Ik bewaar de PCB wel, het ZigBee deel werkt nog prima en komt wellicht nog eens van pas.

Verder zit de plug wel degelijk in elkaar, ziet er goed uit van binnen.
Haha. Lijkt wel een chirurg..... 😂

Wel veel moeite voor zo'n goedkoop ding maar goed, als het je interesse heeft, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
musicpixel schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:51:
[...]

Ik zou me meer zorgen maken om condens dan om de kou.
Condens onder een carport of afdak valt wel mee. Als ik de auto onder de carport zet dan vriest ie ‘s winters ook niet dicht. Terwijl de auto’s aan de straat dat wel weer zijn.
Heb onder de carport ook een ‘inhouse’ camera hangen, gaat ook al 3 jaar goed. Idem dito met een TV en dergelijke onder de overkapping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:00
Tux3.14 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:32:
[...]

Condens onder een carport of afdak valt wel mee. Als ik de auto onder de carport zet dan vriest ie ‘s winters ook niet dicht. Terwijl de auto’s aan de straat dat wel weer zijn.
Heb onder de carport ook een ‘inhouse’ camera hangen, gaat ook al 3 jaar goed. Idem dito met een TV en dergelijke onder de overkapping.
Gebruik ze al jaren voor de kerstverlichting buiten. Plastic zak eromheen voor regen en met -10 is het ook goed gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WD-41
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01:11

WD-41

Ik smeer hem!

Ik heb ook maar een dirigera hub gehaald. Ik wil nu mijn bestaande lampen koppelen via de home smart app, maar daarvoor moet je ze een aantal keer aan en uit zetten. Da's lastig, want de meeste lampen zitten helemaal niet op een schakelaar. Ik kan natuurlijk wel de hele groep aan en uit schakelen in de meterkast, maar er zitten natuurlijk ook andere apparaten in die groep (tv, etc.), dus dat is niet echt handig. Weet iemand of het ook op een andere manier kan? Via de afstandsbediening misschien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poederbaas
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-04 13:01
WD-41 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:51:
Ik heb ook maar een dirigera hub gehaald. Ik wil nu mijn bestaande lampen koppelen via de home smart app, maar daarvoor moet je ze een aantal keer aan en uit zetten. Da's lastig, want de meeste lampen zitten helemaal niet op een schakelaar. Ik kan natuurlijk wel de hele groep aan en uit schakelen in de meterkast, maar er zitten natuurlijk ook andere apparaten in die groep (tv, etc.), dus dat is niet echt handig. Weet iemand of het ook op een andere manier kan? Via de afstandsbediening misschien?
Lampen eruit draaien en zo dus aan/uit laten gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04 22:49
WD-41 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:51:
Ik zou zeggen speciaal voor dat doel een lamp (of alleen een fitting met een stekker en een schakelaar) hebben zodat je ze makkelijk kan herprogrammeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WD-41
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01:11

WD-41

Ik smeer hem!

Met een combinatie van jullie suggesties is het gelukt :). Dank! Het was wat lastig, omdat het deels gu10 spots waren in een hoog plafond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-05 10:06
Iemand hier toevallig al gekeken naar de nieuwe OBEGRÄNSAD van IKEA...

Deze is, van wat ik lees niet slim en dus niet in het ecosysteem op te nemen. Ik ga van het weekend wel ff langs de IKEA Hengelo om deze te zien. Want dit vind ik echt een gave lamp en is groter / hoger dan bijvoorbeeld de Philips Hue Signe die ook 3x zo duur is.. 8)

Ik zoek een lamp voor achter de bank in de hoek en dan zal deze perfect zijn. Als deze lamp dan maar slim genoeg is om zijn dimstand te onthouden bij aan / uit dan kan ik deze ook nog slim maken met een slimme stekker... :9

Deze is ook nieuw PILSKOTT en is wel slim.. maar is dan weer 'te laag' voor achter de bank met zijn 112cm..

[ Voor 13% gewijzigd door NeoFoX op 04-01-2023 12:41 ]

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:59

Arjan A

Cenosillicafoob

NeoFoX schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:40:

[..]

Deze is ook nieuw PILSKOTT en is wel slim.. maar is dan weer 'te laag' voor achter de bank met zijn 112cm..
Mooie lampen, die hadden ze een maand geleden nog niet. Als je een lamp achter de bank zet, kan die wellicht op een krukje oid?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• blazez
Blijkbaar komt er een nieuwe luchtkwaliteit meter van Ikea aan. Zo te lezen alleen wel alleen met de nieuwe hub aan te sturen.

https://www.iculture.nl/n...tyrka-binnenluchtmonitor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
blazez schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:49:
Blijkbaar komt er een nieuwe luchtkwaliteit meter van Ikea aan. Zo te lezen alleen wel alleen met de nieuwe hub aan te sturen.

Nice. Ik hoop dat ze een keer met rookmelders komen. Dan kan mijn Fibaro Zwave rommel de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
blazez schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:49:

Volgens mij kunnen we deze rond april verwachten en ik meen een prijs van €39,95 gehoord te hebben. De nieuwe generatie producten zijn flink duurder dan de vorige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
robertwebbe schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:54:
[...]

Volgens mij kunnen we deze rond april verwachten en ik meen een prijs van €39,95 gehoord te hebben. De nieuwe generatie producten zijn flink duurder dan de vorige.
Plus dat het apparaat alleen lijkt te werken op de nieuwe duurdere hub. Ik ben benieuwd of dit alleen ligt aan functionaliteit die de nieuwe hub heeft en de oude niet, of een software truc om zo mensen die hier wat mee willen te dwingen een nieuwe (heel duurdere) hub te kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 17:14
blazez schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:15:
[...]

... Ik ben benieuwd of dit alleen ligt aan functionaliteit die de nieuwe hub heeft en de oude niet, of een software truc om zo mensen die hier wat mee willen te dwingen een nieuwe (heel duurdere) hub te kopen
Ik snap die keuze wel. Het heeft denk meer er mee te maken dat het standaard life cycle management valt. de nieuwe hub zal ondertussen meer geheugen nieuwere CPU hebben. Waardoor ze deze langer kunnen blijven ondersteunen.

De oude hub zal het sterfhuis in gaan. hij krijgt nog updates dan nog alleen security updates en dan stopt het support uiteindelijk.
Vergeet niet dat de originele hub al van 2017 is. mooie lijftijd van 5 jaar om het extended support te starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

sweetdude schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:47:
[...]

Vergeet niet dat de originele hub al van 2017 is. mooie lijftijd van 5 jaar om het extended support te starten.
Op zich wel, zolang oude spullen maar blijven werken. Je gaat toch niet elke 5 jaar je gordijnrails of deurbel vervangen denk ik :p Aan de ene kant van mijn huis hangt een deurbel die al 50 jaar oud is (nu verwacht ik niet dat mijn nieuwere deurbel dat ook haalt maar hij moet het wel gewoon blijven doen tot hij defect is en niet stoppen omdat er software gestopt is).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Laatst online: 17:08

Deze is, van wat ik lees niet slim en dus niet in het ecosysteem op te nemen. Ik ga van het weekend wel ff langs de IKEA Hengelo om deze te zien. Want dit vind ik echt een gave lamp en is groter / hoger dan bijvoorbeeld de Philips Hue Signe die ook 3x zo duur is.. 8)

Ik zoek een lamp voor achter de bank in de hoek en dan zal deze perfect zijn. Als deze lamp dan maar slim genoeg is om zijn dimstand te onthouden bij aan / uit dan kan ik deze ook nog slim maken met een slimme stekker... :9

En wat te denken van de Obegransad wandlamp...
https://www.ikea.com/nl/n...-wandlamp-zwart-00526248/
(niet 'smart' dus een beetje off-topic. vond hem toch bijzonder genoeg om hier even te vermelden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:59
remmuz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:17:
[...]

En wat te denken van de Obegransad wandlamp...
https://www.ikea.com/nl/n...-wandlamp-zwart-00526248/
(niet 'smart' dus een beetje off-topic. vond hem toch bijzonder genoeg om hier even te vermelden)
Wow, daar zou ik echt knettergek van worden. Veel te veel beweging…
Leuk idee, maar niet in huis.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-05 19:49

Wel mooi, die staande OBEGRÄNSAD lamp! En 'slim' in die zin dat je hem met de gewone 'domme' schakelaar in 3 verschillende standen qua lichtsterkte kan zetten :+

Alleen wel een super gemiste kans dat ze dan, bij de zwakkere standen, niet ook de lichtkleur naar 'warmer' laten veranderen, zoals de originele retrofit E14, E27 en GU10 "SceneSwitch" lampen van Philips wél doen.

Maar ja, dat doen de nieuwe plafonnieres met ingebouwde SceneSwitch van Philips ook niet.... ;(

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Serena schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:49:
[...]

Wow, daar zou ik echt knettergek van worden. Veel te veel beweging…
Leuk idee, maar niet in huis.
Wel leuk voor in de overkapping tijdens een feestje met vrienden en vriendinnen. Familie kan ook. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
GerCor schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:23:
[...]

Wel leuk voor in de overkapping tijdens een feestje met vrienden en vriendinnen. Familie kan ook. 😉
Mee eens, dan is het zeker leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 14:24

Arie

One Man Army

Bij de oude hub kon je de aan/uit instelling van een lamp aanpassen zodat als de stroom eraf geweest was de lamp niet automatisch aanging of juist wel. Bij de Dirigera hub kan ik deze optie helaas niet vinden. Is deze er (nog) niet of kijk ik met mijn neus?

Not trying to pretend the enemy that I am.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Arie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:49:
Bij de oude hub kon je de aan/uit instelling van een lamp aanpassen zodat als de stroom eraf geweest was de lamp niet automatisch aanging of juist wel. Bij de Dirigera hub kan ik deze optie helaas niet vinden. Is deze er (nog) niet of kijk ik met mijn neus?
Er moeten nog heel veel functies worden uitgerold. Alles gebeurt gefaseerd… Dit zal er een van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:31

..Christiaan..

..zwll..

Ik heb een sensor en 3x een gu10 spotje in de hal. Via de sensor is het of een beetje aan of voluit. Via de app (verbonden met 'oude' hub) kan ik de felheid wel aanpassen. Echter....de sensor onthoudt de instelling niet. Doe ik iets fout of kan het gewoon niet...?

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:00
Ik heb een PAX kast met 5 lampjes welke gevoed worden door een 10W driver, deze wordt eer geschakeld door een draadloze dimmer. Ik heb geen gateway of hub! Hieronder alle gebruikte artikelen.

Koppelen zou volgens de handleiding heel makkelijk moeten zijn, ik heb alle stappen gevolgd maar mij lukt het niet. Apart de driver en de dimmer nog ge-reset (beide dimmer en driver reageren wel zoals verwacht op de reset), zonder resultaat. Omdat het op de 2,4gHz band is heb ik voorgaande stappen ook allemaal nog geprobeerd gewikkeld in aluminium folie, maar ook dat zonder resultaat.

https://www.ikea.com/nl/n...immer-smart-wit-70408595/
https://www.ikea.com/nl/n...ing-smart-grijs-50356187/
https://www.ikea.com/nl/n...g-zwart-dimbaar-60527891/

Op internet (en het forum hier) geen bruikbare oplossing kunnen vinden. Weet hier iemand nog een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-04 16:22
Meloenen schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:47:

Op internet (en het forum hier) geen bruikbare oplossing kunnen vinden. Weet hier iemand nog een oplossing?
Wat doen de lampjes op de driver en de knop tijdens het pairen?

In grote lijnen:
- lamp aan de driver koppelen
- driver aan (lamp brand)
- zowel de driver als het knopje resetten (bij de driver kan dit door 'm een aantal keer uit en aan te schakelen via een klassieke lichtschakelaar)
- knop heel dicht bij de driver houden
- pairing knopje op de knop indrukken en ingedrukt houden. Rode lampje op knop moet gaan pulseren, en uiteindelijk moet de driver even kort knipperen.
- nu zou je de driver met de knop moeten kunnen bedienen

soms helpt een nieuwe batterij in de knop. en anders is één van de onderdelen misschien defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47
Ik heb een Trådfri setup met de oude hub en een beperkt aantal lampen in huis. Nu wil ik een plafondlamp in de woonkamer ophangen. Een plafonnière met geïntegreerde LED die strak tegen het plafond wordt gemonteerd. Ikea heeft Stoftmoln maar die ziet er nogal cheapy uit voor in de woonkamer. De Hue lampen zijn een stuk mooier vormgegeven.

Vraag: kan ik elke Hue plafonnière koppelen met Tradfri met behoud van dimmen en bediening via de app, of moet ik nog ergens op letten? Ik zie dat Hue kan werken met bluetooth maar ik zoek natuurlijk Zigbee. Hoe herken ik die Hue lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik heb ook een mix van Hue en Ikea. Verder ook nog Lidl en Aqara. De Ikea hub heb ik niet meer in gebruik, heb deze vervangen door een Conbee II. Geeft veel flexibiliteit.

Hue lampen koppelen aan tradfri lijkt overigens wel mogelijk: YouTube: How to connect a Philips Hue bulb to IKEA TRÅDFRI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:29

Flappiewappie

Hier nog meer

Flappiewappie schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:00:
Ik ben opzoek naar een inbouw on/off schakelaar voor mijn elektrische vloerverwarming (in totaal iets van 600watt). De opbouw Tradfri is perfect en heb deze ook al open gehaald om te kijken of ik hierin zaken kan hergebruiken maar helaas dat lijkt me een brug te ver en te gevaarlijk.

Deze lijken perfect maar werking met Tradfri niet gegarandeerd. Iemand anders nog opties?
Zou iemand nog kunnen aangeven of https://www.amazon.nl/ZBM...id=pla-1647159533231&th=1 deze werken met Tradfri, eventueel de nieuwe hub van Ikea? Ik kan geen andere vervanging vinden voor een on/off switch die ik kan wegwerken in een muur/wantcontact doosje.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Flappiewappie schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Zou iemand nog kunnen aangeven of https://www.amazon.nl/ZBM...id=pla-1647159533231&th=1 deze werken met Tradfri, eventueel de nieuwe hub van Ikea? Ik kan geen andere vervanging vinden voor een on/off switch die ik kan wegwerken in een muur/wantcontact doosje.
Nee die gaan niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:29

Flappiewappie

Hier nog meer

Ook niet met de nieuwe Hub? Zijn er alternatieven?

Hier staat wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hobbit13
gysman11 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:46:
Ik heb ook een mix van Hue en Ikea. Verder ook nog Lidl en Aqara.
Ik heb een mix van Ikea, Xiaomi Aqara en Lidl Home. Pairen kan vaak wel met een andere hub, maar functionaliteit in de app van Ikea/Xiaomi/Lidl van de niet-native units is beperkt en onvoorspelbaar.

Bv van een Lidl lamp aan de Ikea hub werkt de brightness en aan/uit, maar kleur instellen gaat niet goed, en de lamp gaat ook niet aan via een bewegingssensor van Ikea. Na een software update van één van de onderdelen, kan zulk gedrag weer veranderen.

Ikea heeft meerdere updates gedaan om Philips Hue lampen te supporten, dus dat gaat denk ik best ok (geen eigen ervaring mee), maar geen garanties!

Knoppen, bewegingssensoren, temperatuursensoren etc. bieden voor zover ik weet geheel geen functionaliteit in de app/hub van een andere fabrikant. Je kan de hub soms wel gebruiken als interface, als je de bediening verder via iets als Home Assistant doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Flappiewappie schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:20:
[...]

Ook niet met de nieuwe Hub? Zijn er alternatieven?
Volgens mij wordt er geen extra support op andere merken geleverd door de nieuwere hun. Alternatief is eigen zigbee hub of via iets als home assistant of domoticz de boel aan elkaar knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-05 22:53
Op dit moment gebruik ik een aantal sensoren (Zigbee en Z-wave) en twee Z-wave inbouwmodules voor de buitenlampen, aangestuurd door HomeAssistant (voorheen Domoticz) met een Zigbee usb (CC2513) en Z-Wave stick. Erg leuk om te regelen maar niet erg stabiel, dit komt voornamelijk door mijn eigen setup. Draait op VMware, gebruik van CC2513 enz.
HASS gaat er zeker niet uit, te leuk hobby-project en gebruik het voor uitlezen slimne meter, SMA omvormer enz.

Voor de basis functionaleit in huis wil ik graag een solide oplossing en niet afhankelijk zijn van een draaiende PC. Daarom ben ik de markt voor een gateway/hub.

Ikea Dirigera spreekt mij wel aan; niet afhankelijk van een clouddienst als belangrijkste punt en naast betaalbaar ook te gebruiken voor andere niet-Ikea apparaten.

Mbt dat laatste punt ben ik benieuwd naar de ervaringen, Hue koppelt best aardig lees ik maar hoe gaat het met andere Zigbee apparaten en is er een Zigbee inbouw module (voor tuimelschakelaar) die samenwerkt?

Is het ook mogelijk om een aantal lampen bij zonsopgang en zonsondergang te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Evos schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:21:
knip

Is het ook mogelijk om een aantal lampen bij zonsopgang en zonsondergang te schakelen?
Allemaal abracadabra voor mij maar jouw vraag lijkt mij een basisfunctie. In de Trädfi hub werkt dat in ieder geval helemaal dikke prima. Dus, in de nieuwe hub moet dat, hoop ik, toch ook minimaal kunnen. Al is nu wel bekend dat veel basisfuncties nogal brak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:03
Hallo allemaal.
Ik had een vraagje. Ik wil in de gang en overloop de tradfry lampen bedienen via 2 bewegings sensoren.
Dus als je beneden bent moeten ze allebei aan gaan en omgekeerd ook.
Ik heb de bewegings sensoren allen twee gekoppeld aan de hub en toen aan alle bijde lampen, maar er werkt steeds maar 1 bewegings sensor.
Wie kan zeggen wat ik verkeerd doe.
Moet toch kunnen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Gerrya schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:42:
Hallo allemaal.
Ik had een vraagje. Ik wil in de gang en overloop de tradfry lampen bedienen via 2 bewegings sensoren.
Dus als je beneden bent moeten ze allebei aan gaan en omgekeerd ook.
Ik heb de bewegings sensoren allen twee gekoppeld aan de hub en toen aan alle bijde lampen, maar er werkt steeds maar 1 bewegings sensor.
Wie kan zeggen wat ik verkeerd doe.
Moet toch kunnen volgens mij.
Waarom moet dat kunnen? Wat ik ervan weet: je koppelt een bewegingssensor aan een lamp en bij beweging gaat de lamp aan. Na 3 minuten gaat de lamp weer uit. Verder kun je instellen dat de bewegingssensor alleen bij donker schakelt of altijd. Meer is het niet, volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrya
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:03
@ GerCor .
Ik dacht dat dit fijn was in onze situatie omdat als we snachts wakker worden en naar het toilet moeten beneden, dan gaan bijde lampen aan voordat we al beneden zijn.
Beetje meer veiligheid voor de vrouw.🙈👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
De nieuwe hub van Ikea schijn deze functie vooralsnog niet te hebben. Ik heb eraan gedacht te upgraden maar toen ik de functie zag en de klachten op het interweb wacht ik daar nog even mee.

De aan-uit functie werk met de huidige hub in ieder geval perfect!

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Gerrya schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:57:
@ GerCor .
Ik dacht dat dit fijn was in onze situatie omdat als we snachts wakker worden en naar het toilet moeten beneden, dan gaan bijde lampen aan voordat we al beneden zijn.
Beetje meer veiligheid voor de vrouw.🙈👍
Ik snap natuurlijk wel waarom je dat zou willen, Ik heb zelf ook zo'n sensor in de hal. Werkt perfect. En nu ik erover nadenk, je hebt gelijk. Waarom werkt het niet met 2 sensoren, potverdorie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Laatst online: 03-05 16:42
Op dit moment gebruik ik een aantal sensoren (Zigbee en Z-wave) en twee Z-wave inbouwmodules voor de buitenlampen, aangestuurd door HomeAssistant (voorheen Domoticz) met een Zigbee usb (CC2513) en Z-Wave stick. Erg leuk om te regelen maar niet erg stabiel, dit komt voornamelijk door mijn eigen setup. Draait op VMware, gebruik van CC2513 enz.
HASS gaat er zeker niet uit, te leuk hobby-project en gebruik het voor uitlezen slimne meter, SMA omvormer enz.

Voor de basis functionaleit in huis wil ik graag een solide oplossing en niet afhankelijk zijn van een draaiende PC. Daarom ben ik de markt voor een gateway/hub.

Ikea Dirigera spreekt mij wel aan; niet afhankelijk van een clouddienst als belangrijkste punt en naast betaalbaar ook te gebruiken voor andere niet-Ikea apparaten.

Mbt dat laatste punt ben ik benieuwd naar de ervaringen, Hue koppelt best aardig lees ik maar hoe gaat het met andere Zigbee apparaten en is er een Zigbee inbouw module (voor tuimelschakelaar) die samenwerkt?

toon volledige bericht
Waarom niet Home Assistant op een (tweedehands) NUC zetten met een betere stick?

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:20

toon volledige bericht
Waarom kijk je naar de Ikea Dirigera en niet naar Phillips Hue?
Ik vind de laatste betrouwbaarder als de dirigera.
Ik heb de voorloper van de dirigeria gehad, en deze viel bij mij tamelijk veel uit.
Of lampen bleven branden/gingen niet aan.

M.b.t. het schakelen bij zonsopgang kan de Hue dit zeker, dit gebruik ik ook.
GerCor schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Allemaal abracadabra voor mij maar jouw vraag lijkt mij een basisfunctie. In de Trädfi hub werkt dat in ieder geval helemaal dikke prima. Dus, in de nieuwe hub moet dat, hoop ik, toch ook minimaal kunnen. Al is nu wel bekend dat veel basisfuncties nogal brak zijn.
Is het puur reageren om te reageren of zit er iets anders achter?
De toevoeging van je post kan het niet zijn iig, deze voegt namelijk niets toe...
Als je het niet weet, reageer dan ook niet of draag iets constructiefs bij.

[ Voor 3% gewijzigd door Henkhuppelschot op 20-01-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Nee. Zijn vraag ging toch over zonsondergang en zonsopkomst? Dat is een basisfunctie. Volgens mij kan dat in Ikea maar ook in Google home en Homekit. Kun je aangeven welke dagen van de week.....

Maar wat hij daarvoor, de vraag, schrijft, is voor mij abracadabra. Geen idee wat er staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-05 22:53
musicpixel schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:19:
[...]

Waarom niet Home Assistant op een (tweedehands) NUC zetten met een betere stick?
Toch meer beheer en kosten tov een Dirigera verwacht ik.
GerCor schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:37:
Nee. Zijn vraag ging toch over zonsondergang en zonsopkomst? Dat is een basisfunctie. Volgens mij kan dat in Ikea maar ook in Google home en Homekit. Kun je aangeven welke dagen van de week.....
Lijkt mij ook basls maar goed soms voldoen zulke oplossing toch niet aan mijn verwachtingen, iemand met een Dirigera die het kan bevestigen dat dit werkt?

[ Voor 46% gewijzigd door Evos op 20-01-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Evos Home Assistant is de beste oplossing in deze. Bijna alles wat je bedenkt is wel te realiseren. Voorwaarde is wel goede hardware. Zelf heb ik een Pi 4B met een SSD en een goede Zigbee stick, bijvoorbeeld de Sonoff. De CC2531 die je nu gebruikt is echt antiek inmiddels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hobbit13
GerCor schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:10:
[...] Waarom werkt het niet met 2 sensoren, potverdorie. :+
Kan wel, je kunt de bewegingssensoren met elkaar koppelen.

Koppel de eerste bewegingssensor aan de lampen op de normale manier, de lampen en sensor zijn dan ook in de app te zien.

Reset de tweede bewegingssensor.

Zet de eerste sensor in koppel modus
Zet de tweede sensor in koppel modus en zorg dat ie heel dicht bij de eerste sensor zit.

Als het goed is stoppen ze beide met knipperen, en gaan de lampen aan bij beweging op beide sensoren.

Nadeel van deze methode is dat je wat weinig feedback krijgt gedurende het pairen, het mooie is dat het zelfs kan zonder hub. Ik heb vier sensoren op verschillende plekken in de tuin hangen, die allemaal alle buitenverlichting aan zetten.

Lampen toevoegen aan de set kan via de hub, als je lampen toevoegt aan de groep met de eerste sensor, reageren ze op allemaal. (ook als de hub erna weer uit staat :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik heb een aantal lampen op tradfri, moet zeggen dat ik de combo niet echt vaak benut maar met de "powercalc (via HACS)" kan je een virtuele stroommeting opstarten wel nice to have zeg maar.

paar vraagjes:

Ik las dat HASS en Dirigera goed werken ? (oftewel ze zien elkaar?) ik gebruik geen bijzondere functionaliteiten ofzo. dus overstappen lijkt me wel handig .. (omdat het kan) of beter maar even wachten ?
naast elkaar beide gebruiken zal wel een no-go zijn.

Mijn grootste issue is dat ik nu tegen "afstand" tussen hub en lamp oid oploop is dat met de nieuwe hub verbeterd of moet ik echt aan signaal versterkers denken ? of zijn er andere oplossingen zoals een HW mod ? denk dat het om echt een een halve meter dat net wel / net niet uitdaging is.

o.a @ThinkPad meester sloper ;) is de HW van de hub nog intressant ? wellicht dat er er custom firmware is of andere doeleinden ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@vso Ik heb geen IKEA hub, de TRADFRI stekker werd aangestuurd door een Philips Hue bridge ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-05 18:32
Mijn Tradfri-driver 'verdwijnt' van de Hue bridge ("niet bereikbaar" in de app) nadat ik een Tradfri-knop aan de driver heb gekoppeld.

Het lijkt erop dat de driver naar de Hue bridge OF de schakelaar kan luisteren, maar niet naar allebei. Klopt dat? Of is er een manier om dit toch voor elkaar te krijgen. Ik heb ook zwave-apparatuur, daar is dit geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:29
Ryen schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:18:
Mijn Tradfri-driver 'verdwijnt' van de Hue bridge ("niet bereikbaar" in de app) nadat ik een Tradfri-knop aan de driver heb gekoppeld.

Het lijkt erop dat de driver naar de Hue bridge OF de schakelaar kan luisteren, maar niet naar allebei. Klopt dat? Of is er een manier om dit toch voor elkaar te krijgen. Ik heb ook zwave-apparatuur, daar is dit geen probleem.
Vroeger kon je alleen koppellen door je de afstandsbediening aan de bridge koppelen en dan de lamp aan de afstandsbediening. Ik ga er van uit dat als je het op die manier doet, ook nu alles werkt zoals jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-05 18:32
wvanommen schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:20:
[...]
Vroeger kon je alleen koppellen door je de afstandsbediening aan de bridge koppelen en dan de lamp aan de afstandsbediening. Ik ga er van uit dat als je het op die manier doet, ook nu alles werkt zoals jij wil.
Zal ik eens proberen. Hopelijk raak ik dan geen functionaliteit kwijt (dimmen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ikea Tradfri vervangen voor Ikea Dirigera, vrij pijnloos
het koppelen van producten gaat vrij vloeiend, "permanente" lampen meerdere keren aan/uit zetten is wel vervelend gezien het standaard lichtknopje bij mij veranderd is naar een stopcontact.

Het lucht kwaliteit monitor ding niet gezien helaas, die had ik ook mee willen grijpen.

Intergratie met HAss was ook relatief simpel (wel aan te raden na "activeren hub" en voordat je meuk eraan hangt)
Afbeeldingslocatie: https://www.teknikihemmet.se/wp-content/uploads/IKEA-DIRIGERA-action-och-reset.jpg
de linker(blurred) QRheeft een nummer erboven dat is voor HASS

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:28

Mimiix

Professioneel Prutser

Even een vraagje:

Stel ik zou deze zet kopen: https://www.ikea.com/nl/n...ar-wit-spectrum-80513416/ dan is de lamp al gekoppeld met de afstandsbediening toch? Kan ik daar dan ook nog een lamp aan toevoegen zonder een hub zoals vroeger met die ronde afstandsbediening?

Het doel is namelijk om 2 lampen te bedienen met 1 afstandsbediening zonder een hub aan te schaffen.

Thanks alvast!

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
Mimiix schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:56:
Even een vraagje:

Stel ik zou deze zet kopen: https://www.ikea.com/nl/n...ar-wit-spectrum-80513416/ dan is de lamp al gekoppeld met de afstandsbediening toch? Kan ik daar dan ook nog een lamp aan toevoegen zonder een hub zoals vroeger met die ronde afstandsbediening?

Het doel is namelijk om 2 lampen te bedienen met 1 afstandsbediening zonder een hub aan te schaffen.

Thanks alvast!
Ja, 2e lamp in pairing mode zetten en aan dezelfde afstandsbediening koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-04 21:29
Ik ben een leek hierin voor nu en jullie kunnen mij vast en zeker helpen.

Ik wil 1 ledlamp gebruiken en deze kunnen bedienen met de lichtschakelaar, via Siri en via de Woning app. Zelfs dan heb ik zeker zo'n hub nodig zeker, of toch niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-05 09:21
DeVliegendeNLer schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:37:
Ik ben een leek hierin voor nu en jullie kunnen mij vast en zeker helpen.

Ik wil 1 ledlamp gebruiken en deze kunnen bedienen met de lichtschakelaar, via Siri en via de Woning app. Zelfs dan heb ik zeker zo'n hub nodig zeker, of toch niet?
Het gebruiken van de lamp met een lichtschakelaar of IKEA afstandbediening kan gewoon zonder HUB. Als je echter gebruik wilt maken van Homekit incl Siri en de Woning app heb je idd een Hub nodig. Anders kan de lamp niet communiceren met jouw apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid_Stevie
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb een tradfri driver gecombineerd met 4 stuks MITTLED spotjes. In het begin werkte dit goed, maar als ik ze nu uit zet (on/off Ikea afstandsbediening, of gekoppeld met Philips Hue) blijven de spotjes heel licht branden.

Het deed mij denken aan de Draadloos plug-in stopcontact, die niet volledig uit gaat als die verkeerd om in het stopcontact zit. Maar dit maakt bij de Driver dus niet uit. Heb ook het snoer en de driver omgewisseld, maar de 4 spotjes, die in de kast zitten blijven heel licht branden. Het wisselen van die 4 is nog wat lastig, maar zou vreemd zijn als het aan de spotjes ligt en het toevallig bij alle vier een probleem is.

Toevallig iemand met dezelfde of vergelijkbare ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-05 11:50
Release Version: 1.23.1
25th Jan 2023
New features and changes in Accessories:
TRÅDFRI Remote control and Motion Sensor 1.0 (V-24.4.5)
◆ Optimised battery performance.
◆ Stability improvements.

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Geinig. Ik denk, laat ik eens kijken of er een update is voor de Tradfri-app. Zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAr6AgI9_9wu-uz8xj-obkopNBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2V3WW1J2VcLnvfjOc6pxD9h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:58
Misschien heb ik niet genoeg geslapen, maar ik ben nu al een uur aan het zoeken en heb geen oplossing voor dit simpele probleem gevonden.

Ik heb deze tradfri met de bijgeleverde stikkers aan de muur geplakt in mijn slaapkamers om daar wat lampen te bedienen.
Echter nu is de batterij leeg, dus is het tijd om hem te vervangen.

Alleen, hoe krijg ik dat %#& ding van de muur zonder de stikker te beschadigen?
Ik probeer met een platte schroevendraaier er tussen te komen om hem eraf te wippen, maar het lukt voor geen meter.
Wat doe ik fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:30
gustaveau schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:41:
Misschien heb ik niet genoeg geslapen, maar ik ben nu al een uur aan het zoeken en heb geen oplossing voor dit simpele probleem gevonden.

Ik heb deze tradfri met de bijgeleverde stikkers aan de muur geplakt in mijn slaapkamers om daar wat lampen te bedienen.

Ik probeer met een platte schroevendraaier er tussen te komen om hem eraf te wippen, maar het lukt voor geen meter.
Wat doe ik fout?
Heb je niet de magnetische vierkante onderhouder eerst op de muur geplakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
hijskraan schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Dit inderdaad. Ik kan ‘m er gewoon af halen. Zou zelfs willen dat ie er wat steviger aan zat… :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:58
hijskraan schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Geen idee eigenlijk, er zat een stikker op de tradfri dus die zal ik wel gewoon gebruikt hebben.
Ik heb niet eens gekeken naar een magnetisch ding.

Heb ik dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:30
Dan toch heel voorzichtig proberen los te trekken, helaas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• demonic
  • Laatst online: 17:21
gustaveau schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:41:

Wat doe ik fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1BqUeGCoy76TrkBe_SIaWKFKUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wbfWues0sPPWbEsTogQbX3a5.png?f=fotoalbum_large

Dit is de inhoud van een doosje.Meest linkerdingetje is het ijzer plaatje. (waar je dus een magneet op kan plakken die in de afstandbediening zit. (helemaal rechts.)
Als je hem dus op de muur wilt plakken moet je de 3M sticker gebruiken op de muur, en daar het ijzeren plaatje op plakken. (evt. kan je het ijzeren plaatje ook aan de muur vast maken met schroeven/spijkers ofzo)

En vervolgens kan je het witte bladje op het ijzeren plaatje zetten om de schroeven en gaten te verbergen.

Dan kan je de afstandsbediening dus heel makkelijk van de plaat pakken, en later weer terug plakken. (bv. om hem naast je bed te leggen. of in dit geval je batterij te vervangen...)

edit:
Mocht je dadelijk geen sticker meer hebben, of het ijzer plaatje niet meer kunnen vinden.
Je kan de afstandsbediening op ijzeren deur frames plaatsen. of op de koelkast, was machine of de lamp standaard. (hier zit eigenlijk alles tegen metalen oppervlaktes)

[ Voor 7% gewijzigd door demonic op 29-01-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenA
  • Laatst online: 03-05 20:45
Ik ben eindelijk overgestapt van LSC op ikea tradfri met een dirigera hub.
Ik ben er naar mijn idee maar een klein beetje op vooruit gegaan:
Niet meer via WiFi en ik kan het nu met een knop bedienen. De app vind ik mager qua mogelijkheden maar, prima.

Wel loop ik tegen het volgende aan en ik kan het nergens vinden. Ik heb de vraag hier eerder gesteld, maar nog geen antwoord op gekregen.

Met de LSC app kon ik scènes maken die ik vervolgens in Google home kon aanspreken, maar als ik een scène maak met de home smart app van ikea, zie ik deze niet in Google home. Zo had ik een "film modus" zodat bepaalde lichten schakelden en de kleur/helderheid werd aangepast, maar krijg dit nu niet meer voor elkaar.

Lijkt mij een redelijk standaard optie waar ik naar zoek?

Weet iemand hoe ik dit wel kan bereiken?

In een routine in Google home lukt het ook niet met meerdere commando's, terwijl wanneer ik de commando's aan mijn Google home vraag het wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Laatst online: 19:57
Om Zigbee te gebruiken had je niet naar Ikea hoeven over te stappen. In dezelfde app waarin je LSC gebruikt kun je ook een Zigbee hub installeren en daaraan allerlei Zigbee apparaten koppelen. Als het maar Tuya compatibel producten zijn. Je kunt zelfs de Ikea lampen koppelen aan een Tuya Zigbee hub. Niet de knoppen/afstandsbedieningen, niet de SONOS boxen en niet de rolgordijnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:12
Tux3.14 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:25:
[...]

Dit inderdaad. Ik kan ‘m er gewoon af halen. Zou zelfs willen dat ie er wat steviger aan zat… :P
Zo zit hij stevig en kan er toch uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nW2n3v12oa1S6_ALwz6HlhV1pyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rhs0cZaAl9iYQpcWkxDkaDA1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7_KYKQUIU4pKl5J5SlVIk_EIAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcYyIGuHCDKRYkwto3LmmyT6.jpg?f=fotoalbum_large

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RubenA schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:26:
Ik ben eindelijk overgestapt van LSC op ikea tradfri met een dirigera hub.
Ik ben er naar mijn idee maar een klein beetje op vooruit gegaan:
Niet meer via WiFi en ik kan het nu met een knop bedienen. De app vind ik mager qua mogelijkheden maar, prima.

Wel loop ik tegen het volgende aan en ik kan het nergens vinden. Ik heb de vraag hier eerder gesteld, maar nog geen antwoord op gekregen.

Met de LSC app kon ik scènes maken die ik vervolgens in Google home kon aanspreken, maar als ik een scène maak met de home smart app van ikea, zie ik deze niet in Google home. Zo had ik een "film modus" zodat bepaalde lichten schakelden en de kleur/helderheid werd aangepast, maar krijg dit nu niet meer voor elkaar.

Lijkt mij een redelijk standaard optie waar ik naar zoek?

Weet iemand hoe ik dit wel kan bereiken?

In een routine in Google home lukt het ook niet met meerdere commando's, terwijl wanneer ik de commando's aan mijn Google home vraag het wel lukt.
toon volledige bericht
Je kan met 1 of meerder "snelknoppen" (enkelvoudige) knoppen met 1 actie dit momenteel koppelen of via je smart-phone activeren.

Of geduld hebben totdat de functie beschikbaar komt via de app (wanneer weet niemand)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47
Welk schakelmateriaal gebruik je om het zo mooi te laten passen? Bij mij past het namelijk absoluut niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik denk dat dit 3D-geprinte omhulsels zijn, de bovenste voor Busch Jaeger Reflex, de onderste zonder overig schakelmateriaal

[ Voor 3% gewijzigd door Eärendil op 30-01-2023 22:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:12
digilb schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:14:
[...]

Welk schakelmateriaal gebruik je om het zo mooi te laten passen? Bij mij past het namelijk absoluut niet.
Bosch-jaeger vanuit de bouw en met een 3D printer het witte geprint. Alleen nog niet de juiste kleur😎

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens23
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 31-01-2023
Is er ook "smart" schakelmateriaal (zigbee inbouw schakelaars?) dat met de dirigenta hub werkt?

Mijn hele woning is voorzien van tradfri lampen, maar ik heb kleine kinderen. Die hebben geen telefoon en zitten constant aan de oude schakelaars waardoor de lampen offline gaan.

Op een aantal plekken heb ik nu het oude schakelmateriaal weggehaald en dan een IKEA Styrbar op de blindplaat gezet. Dat ziet er echter niet mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeboer85
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-01 09:24
Sinds de update van mijn homepod mini naar 16.3 ervaar ik problemen met mijn Woning integratie van tradfri. Na het uitvoeren van een enkele scene is de koppeling weer over de zeik en moet ik de tradfri hub herstarten. Wat zijn jullie ervaringen en is er een oplossing voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@laurens23 De combi slimme schakelaar met slimme lamp is moeilijk te vinden. Maar als je alleen de schakelaar slim wilt en de lamp dom, dan kun je deze module gebruiken in combinatie met je bestaande schakelmateriaal:
https://smartgateways.nl/...ar-zonder-nuldraad-enkel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
laurens23 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:53:
Is er ook "smart" schakelmateriaal (zigbee inbouw schakelaars?) dat met de dirigenta hub werkt?
Met de Tradfi hub iig niet, Ikea gebruikt een ander concept van schakelaars / sensoren dan vrijwel alle andere Zigbee boeren. Schakelaars van anderen kan je misschien wel pairen, maar in de Ikea app doen ze niets.

Ik verwacht geen verschil tussen de Dirigenta en Tradfi hub op dit gebied, maar heb er zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Misschien werkt deze wel op de DIRIGERA: uitvoering: Philips Hue wandschakelaarmodule

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jarsiv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-04 13:36
bing69 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:09:
[...]

Bosch-jaeger vanuit de bouw en met een 3D printer het witte geprint. Alleen nog niet de juiste kleur😎
Dit ziet er wel gaaf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebboking
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-04 17:26
Ook wel benieuwd naar. Iemand toevallig al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Laatst online: 19:57
Een Hue wall switch is gewoon een schakelaar / afstandsbediening. De muurschakelaar is het knopje om te schakelen. Als andere schakelaars niet werken (zoals Hobbit 13 zegt) dan zal een wall switch dat waarschijnlijk ook niet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door cvanatten op 31-01-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason2nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-02-2023

Jason2nl

Wie niet slim is moet ...

Heeft iemand ervaring met koppelen van Ikea Tradfri lampen (LED1949C5 en/of LED1925G6) met de KlikAaanKlikUit Smart Bridge? Het werkt allemaal op Zigbee maar het koppelt niet op de bridge. Terwijl het wel zo wordt gepromoot door KlikAaanKlikUit. Ikea lampen zouden probleemloos te koppelen zijn. Ik volg netjes de handleiding door eerst de lamp te resetten, door 6x AAN/UIT te schakelen met de traditionele 230V lampschakelaar. De lamp knippert netjes en is dus gereset. In de app voor andere merken kiezen en daarna Zigbee en daarna een Zigbee-lamp. Geef het een naam en druk op verbinden, houd de lamp dicht bij de Smart Bridge en schakel de lamp in en wacht op verbinding. Resultaat: VERBINDEN MISLUKT. Verschillende Zigbee-lampen gekozen in de app en telkens tussendoor de lamp gereset. Maar werken ho-maar. Heeft iemand hier ervaring mee of is er nog iets waar ik op moet letten? Of werkt het gewoon niet?

Wie niet slim is moet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Jason2nl schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 01:17:
Heeft iemand ervaring met koppelen van Ikea Tradfri lampen (LED1949C5 en/of LED1925G6) met de KlikAaanKlikUit Smart Bridge? Het werkt allemaal op Zigbee maar het koppelt niet op de bridge. Terwijl het wel zo wordt gepromoot door KlikAaanKlikUit. Ikea lampen zouden probleemloos te koppelen zijn. Ik volg netjes de handleiding door eerst de lamp te resetten, door 6x AAN/UIT te schakelen met de traditionele 230V lampschakelaar. De lamp knippert netjes en is dus gereset. In de app voor andere merken kiezen en daarna Zigbee en daarna een Zigbee-lamp. Geef het een naam en druk op verbinden, houd de lamp dicht bij de Smart Bridge en schakel de lamp in en wacht op verbinding. Resultaat: VERBINDEN MISLUKT. Verschillende Zigbee-lampen gekozen in de app en telkens tussendoor de lamp gereset. Maar werken ho-maar. Heeft iemand hier ervaring mee of is er nog iets waar ik op moet letten? Of werkt het gewoon niet?
Hier staat dat je eerst de tradfri lamp uit moet zetten, dan koppeling opstarten in KAKU en dan de tradfri lamp weer aan:
https://klikaanklikuit.nl...support-draadloze-lampen/

Dit al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van Heupscheute
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-04-2023
Het koppelen van een Tradfri schakelaar (ronde "hockey puck") of een Styrbar is een onprettige ervaring. Het lukt mij niet om zo'n apparaat te koppelen, terwijl ik zo'n puck al eens gekoppeld heb gehad.

Eerst en vooral, als je een ruimte hebt gemaakt ("Woonkamer" of iets dergelijks) en daar al lampen in hebt ondergebracht voeg dan vanuit die "scene" je nieuwe schakelaar toe. Vooral niet vanuit de settings in het hoofdmenu van de app, want je kunt het niet in de app verplaatsen naar de scene waar het ding op moet acteren.

Verder vandaag vruchteloze pogingen genomen om de Tradfri dmv de app te koppelen aan mijn bestaande Tradfri hub. Puck wordt verdacht van schade nadat die op de vloer is gevallen.
Dus bij de Ikeas een nieuwe gekocht, in de vorm van een Strybar.

Stap 1: vier keer op dat knopje (in batterij compartiment) drukken. Dan moet het lampje gaan knipperen.
Stap 2: 10 seconden dat knopje indrukken, en vlakbij de hub houden, totdat op de hub een lampje gaat knipperen.

Wat ik doe, dit werkt niet:
Stap 1: geen knipperend lampje op de Styrbar
Stap 2: als het lampje op de hub knippert krijg ik direct een foutmelding in de app.

Customer support komt er niet uit, ze sturen er (na aandringen van mijn kant) een nieuwe op. Men vermoed een productie fout. Ik denk van niet. er klopt iets niet in de instructies. maar wat is me nog niet duidelijk

Anderen ook dit meegemaakt?

Groet, Heup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Van Heupscheute schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:36:
Het koppelen van een Tradfri schakelaar (ronde "hockey puck") of een Styrbar is een onprettige ervaring. Het lukt mij niet om zo'n apparaat te koppelen, terwijl ik zo'n puck al eens gekoppeld heb gehad.

Eerst en vooral, als je een ruimte hebt gemaakt ("Woonkamer" of iets dergelijks) en daar al lampen in hebt ondergebracht voeg dan vanuit die "scene" je nieuwe schakelaar toe. Vooral niet vanuit de settings in het hoofdmenu van de app, want je kunt het niet in de app verplaatsen naar de scene waar het ding op moet acteren.

Verder vandaag vruchteloze pogingen genomen om de Tradfri dmv de app te koppelen aan mijn bestaande Tradfri hub. Puck wordt verdacht van schade nadat die op de vloer is gevallen.
Dus bij de Ikeas een nieuwe gekocht, in de vorm van een Strybar.

Stap 1: vier keer op dat knopje (in batterij compartiment) drukken. Dan moet het lampje gaan knipperen.
Stap 2: 10 seconden dat knopje indrukken, en vlakbij de hub houden, totdat op de hub een lampje gaat knipperen.

Wat ik doe, dit werkt niet:
Stap 1: geen knipperend lampje op de Styrbar
Stap 2: als het lampje op de hub knippert krijg ik direct een foutmelding in de app.

Customer support komt er niet uit, ze sturen er (na aandringen van mijn kant) een nieuwe op. Men vermoed een productie fout. Ik denk van niet. er klopt iets niet in de instructies. maar wat is me nog niet duidelijk

Anderen ook dit meegemaakt?

Groet, Heup
toon volledige bericht
jup "your mileage may vary" zoals de engelsen zo mooi zeggen.

Het is soms wel uitdagend om het gekoppeld te krijgen zoals ik met de Tradfri naar de Diringa hub overschakelde weer ervaarde.

anderzijds als het werkt dan werkt het ..

Ik ben niet echt ontevreden enige klaag punt is dat ik liever had dat ze zoals shelly gewoon op wifi konden en minder eigen protocol oid maar dat heeft meer te maken met het bereik en repeaters enzo ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Slonzo @robertwebbe het is tijd voor een volgend deel. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robertwebbe
@teacher Waarom? Persoonlijk heb ik een vreselijke hekel aan die splitsingen. De zoekfunctie werkt dan voor alle content in plaats van dat je de oude delen moet zoeken en opnieuw weer moet zoeken. Vroeger was er nog een technische noodzaak voor maar dat is allang niet meer het geval. Er zijn topics in mijn lijst die 3x zoveel berichten hebben.
Pagina: 1 ... 108 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)