Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:16

GerCor

Zonder dallen geen pieken

robertwebbe schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:00:
Niet gek toch? En dat voor een IKEA lamp…
Precies. Toen ik de spotjes plaatste bestonden de kleurlampen nog niet. Ik wilde het altijd al wel maar goed, wat er niet is, is er niet. En toen kwam jij met die 20% familie korting actie. Ik dacht: ach, € 36. Ikea is dichtbij. Gewoon proberen. En nu, als je familie en of vrienden op bezoek hebt en er iets, zoals nu een WK voetbal, is, dan KUN je iets extra met de lampen doen om toch een iets andere sfeer te creëren. De een vindt het niks, de ander vindt het wel leuk.

Het, wat ik altijd al wilde, kan nu, en ik ben er blij mee.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
GerCor schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:50:
De laatste foto hoor. Omdat de vrouw des huize ook enthousiast is over de IKEA kleurenlampen.

Nederland, O Nederland....

[Afbeelding]
Lekker neutraal de wedstrijd Nederland - Frankrijk kijken ;)
Mocht Frankrijk winnen zou ik ze toch maar ff uitzetten... of op oranje.

Leuk effect, nu hopen op een vers pak sneeuw voor de ultieme kleurentuin :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:03
GerCor schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:50:
De laatste foto hoor. Omdat de vrouw des huize ook enthousiast is over de IKEA kleurenlampen.

Nederland, O Nederland....

[Afbeelding]
Grappig. Zo had ik ‘m vorig jaar in de tricolore kleuren (vlag van Italië), als de Italianen moesten voetballen tijdens het EK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:53
Blijkbaar was ik niet de enige waarbij scènes door de snelkoppelingsknop werd geactiveerd. Volgens deze Duitse blog heeft Ikea nu een update uitgebracht voor de Dirigera hub waarbij onder andere dat probleem wordt opgelost.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMES
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-05 12:39
Iemand enig idee hoe ik 2 lampen handmatig kan updaten? Dit lukt ze zelf namelijk niet automatisch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Jh1zwHmNiXk2pcyWvS4sUo9g2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqssZ5MmChfqTnBDa1IlM5ns.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 13:42
RMES schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:34:
Iemand enig idee hoe ik 2 lampen handmatig kan updaten? Dit lukt ze zelf namelijk niet automatisch.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iU-pzQs6OErwqY8STkiqdf1RxQE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pnOce6dR3OqtCMg8gdoVXJ7U.png?f=fotoalbum_large

Dit is in de android app. en schakel je de lampen uit met een schakelaar. (dat ze daardoor onbereikbaar worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMES
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-05 12:39
demonic schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:57:
[...]

[Afbeelding]

Dit is in de android app. en schakel je de lampen uit met een schakelaar. (dat ze daardoor onbereikbaar worden?
Lampen staan altijd 'aan' via de schakelaar. Hoewel deze 2 wel problemen hebben met het uitzetten via de app, het lijkt dat ze geen connectie hebben, wellicht dat ik ze een keertje opnieuw moet koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

RMES schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:05:
[...]

Lampen staan altijd 'aan' via de schakelaar. Hoewel deze 2 wel problemen hebben met het uitzetten via de app, het lijkt dat ze geen connectie hebben, wellicht dat ik ze een keertje opnieuw moet koppelen.
Of even de spanning eraf halen?

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-05 10:56
@RMES Mijn oplossing is om dan de betreffende lamp even mee te nemen naar een punt vlakbij de bridge en dan opnieuw te proberen. Meestal lukt het dan wel. Waarschijnlijk zitten deze lampen dan net op de rand van dekking. Bediening lukt nog wel maar een file transfer niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:42
robertwebbe schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:47:
Waarschijnlijk zitten deze lampen dan net op de rand van dekking. Bediening lukt nog wel maar een file transfer niet meer.
Als dat het probleem is, zou het ook moeten helpen om een andere lamp halverwege te plaatsen.

Uit en weer aan helpt soms ook, en anders resetten en weer opnieuw toevoegen. Enorm gehannis als ze op moeilijk bereikbare plekken zitten weet ik uit ervaring (buitenlampen, of hoog in een de nok)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Hoe gaat het nu met de nieuwe hub? Fouten er inmiddels uit? Ik zag van de week een filmpje over de Dirigera (dirigent) waar alles prima werkt. Ik begreep ook uit dat filmpje dat de TRÅDFRI nog 3 jaar wordt ondersteund. Maar ik wil pas over als er geen klachten meer zijn. De Tradfri werkt hier helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

De Dirigera heeft voor mij (nog) geen toegevoegde waarde. Als later komend jaar de 'uit huis' bediening komt, dan ga ik denk ik wel over. Niet dat ik het vaak gebruik (alles werkt bij mij met timers icm IKEA schakelaars) maar soms toch handig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

franssie schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:23:
De Dirigera heeft voor mij (nog) geen toegevoegde waarde. Als later komend jaar de 'uit huis' bediening komt, dan ga ik denk ik wel over. Niet dat ik het vaak gebruik (alles werkt bij mij met timers icm IKEA schakelaars) maar soms toch handig.
Heb ik Google Home voor. Ik kan me niet voorstellen dat Ikea meer mogelijkheden krijgt dan Google Home of Homekit van Apple nu al hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
Ik vermoed dat mijn DIRIGERA hub gisteren een update heeft gekregen. Helaas kun je dat niet duidelijk zien, bij de productinformatie staat er bij mij 2.155.1. Er is inmiddels wel een pagina waarop je de release notes en datum kunt zien: https://gpl-code.ikea.com/product/8.

Version: 2.155.1
Maintenance release for hub:
- Shortcut button randomly activating scenes in Homekit
- Homekit lamps were addressed with wrong percentage/intensity
- Improved onboarding flow
- Improved stability, general optimizations and minor bug fixes
- Improved and optimized cloud state reporting
Release Date: 2022-11-24

Nieuw is dat de hub nu ook via wifi verbonden is met mijn netwerk. Gek genoeg kan ik mij niet herinneren dat ik ooit heb gekozen welke SSID en dat ik het wachtwoord heb ingetoetst. Ik zag hem net zowel bedraad als via wifi verbonden. Als ik de ethernetkabel verwijder, dan blijft die gewoon verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

robertwebbe schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:18:
<>
Nieuw is dat de hub nu ook via wifi verbonden is met mijn netwerk. Gek genoeg kan ik mij niet herinneren dat ik ooit heb gekozen welke SSID en dat ik het wachtwoord heb ingetoetst. Ik zag hem net zowel bedraad als via wifi verbonden. Als ik de ethernetkabel verwijder, dan blijft die gewoon verbonden.
Ik las al in de omschrijving op de IKEA site dat de Hub WiFi zou moeten hebben, maar dat ie ook met een ethernetkabel verbonden moest zijn (wat mij bevreemde). Dat is (naast de uit huis functie in de toekomst) voor mij ook nog wel een goed punt, router staat in een meterkast buiten waar de WiFi al slecht uitkomt en soms raak ik lampen op afstand kwijt. Een centralere plek van de hub zou dit kunnen oplossen maar het trekken van een kabel is hier een dingetje (fuck de idioten die flexbuizen gebruiken en zich elektricien durven te noemen)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
Het bleef toch even knagen bij mij hoe die Dirigera nu op mijn WiFi netwerk kon komen. Dus alles even verwijderd en gereset en opnieuw begonnen. Maar nu is er geen spoor meer van te bekennen. Ook krijg ik hem niet meer in Home Assistant. Voorheen kwam die als HomeKit apparaat maar dat gebeurd nu niet. Ik had op een ander forum al berichten gezien van gebruikers waarbij het ook niet lukte. Er zullen nog wel wat kinderziektes in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik vermoed dat je je wifi gegevens ooit in de app hebt gezet en dat is die overgenomen heeft? Anders zou het wel heel vreemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

franssie schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:13:
Ik vermoed dat je je wifi gegevens ooit in de app hebt gezet en dat is die overgenomen heeft? Anders zou het wel heel vreemd zijn.
Ooit? Het is een nieuwe app. Als je dat al niet meer weet dan mag je gaan twijfelen aan je geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
In de Home Smart app is er geen optie. Ik vermoed dat het afgeleid is van Google Home of Apple HomeKit. Maar ik had graag zelf willen kiezen welke SSID die dan pakt, nu zat die niet op de gewenste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 12:16
Ik heb een Hue Bridge met een heleboel Tradfri spots (bv al 20 in de keuken). Nu wil ik die tradfri spots kunnen besturen met een Tradfri dimmer. Er zijn genoeg filmpjes over het pairen van een tradfri dimmer met de bridge, waarna ze de tradfri dimmer met een specifieke Hue lamp pairen. Dit doen ze door de dimmer dicht bij de lamp te houden en die dan met elkaar te pairen. Ik kan echter geen filmpje vinden waarin ze de tradfri dimmer gebruiken om meerdere tradfri spots aan te sturen via de hue bridge.

Hamvraag; weet iemand of je meerdere tradfri spots kan aansturen met een tradfri dimmer via een hue bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-05 16:42
kramer65 schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:56:

Hamvraag; weet iemand of je meerdere tradfri spots kan aansturen met een tradfri dimmer via een hue bridge?
Omdat de switches/afstandsbedieningen van verschillende merken elk een eigen manier van praten hebben kun je een IKEA switch niet op een Hue bridge aansluiten. Die Hue bridge weet namelijk niet welke signalen van de switch afkomen en kan daar dus niets mee doen.

Wat waarschijnlijk wel werkt is een Hue dimmer switch.

De meeste lampen hebben overigens een vrijwel identieke manier van praten, dus die werken vaak wel op meerdere merken bridges/gateways.

Overigens kan wat jij wilt wel met Home Assistant. Dat draai ik hier met Zigbee2MQTT en ik kan met een IKEA switch een Hue lamp en een Lidl lamp schakelen. Of met een Hue motion sensor een IKEA lamp of Ecodim dimmer.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-04 07:21
Weet iemand de correcte manier om een "niet ikea" zigbee device aan de dirigera te koppelen?

Wat ik ben tegen gekomen is:

Device in pairing mode zetten.

en daarna:
1. 1x op de action knop drukken
2. 5sec op de action knop drukken
3. 5x op de action knop drukken.

Geeft de dirigera ook nog een indicatie met de led ring oid?

Niets lijkt resultaat te hebben. (kan ook zomaar zijn dat mijn device niet ondersteunt word :)

ik ben niet gek ik ben een bakfiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addicks
  • Laatst online: 07-12-2022
Vanaf april Homey in gebruik met zigbee apparaten van Ikea, Lidl, Aqara. Het geheel draait probleemloos.
Vorige week aan nieuwe Ikea lamp, de Stoftmoln, aangesloten. Deze staat nog niet in de Ikea app, maar kon ik met enige moeite pairen via Homey zigbee. Alle functies van de lamp waren beschikbaar. Na een dag begonnen de problemen. Sensoren in de buurt van de lamp reageerden niet meer. Ook sommige Aqara switches deden het niet meer of reageerden heel traag. Kortom een deel van het zigbee netwerk was verstoord. Bijkomend verschijnsel was dat een film streamen vanaf een NAS naar TV (via wifi) ook niet soepel verliep, terwijl dat normaal gesproken wel goed gaat. Nu had ik geen zin om een reset van mijn zigbee netwerk te doen, zeker omdat een deel van het netwerk wel goed functioneerde. Bij een reset van het netwerk zou ik dan alle devices weer opnieuw moet toevoegen en dat wilde ik voorkomen. In eerste instantie heb ik wel een paar sensoren opnieuw toegevoegd, dat lukte maar ging zeer moeizaam en gaf trouwens ook geen resultaat. Uiteindelijk de Ikea lamp verwijderd uit Homey en van de stroom gehaald en mijn wifi netwerk met 3x Deco X60 gereboot. Na een tijdje was het zigbee netwerk weer als vanouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-05 09:17
demonic schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:53:
[...]

Oveirgens, dit is niet puur alleen voor tradfri maar zo'n beetje alle slimme lampen.
Je zou ecobright dimmers kunnen gebruiken. Dan blijft je lamp “dom” en wordt je dimmer slim. Geen nieuwe lampen kopen wel nieuwe dimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 17:14
Ik heb al sinds jaar en dag 4 lampen snachts in de tuin branden voor inbraakbeveiliging. Deze zijn aangesloten op een schemerschakelaar zodat ze altijd aan gaan als het donker wordt en uit bij licht.
Dit zijn ondertussen lampjes van zo'n 9 a 10 jaar oud (eerste generatie LED lampen van IKEA) waarvan de eerste nu aan het overlijden is.
Om exact te zijn de e27, 7,5W Led lampen met een opbrengst van 53lm/W dus zo'n 400 lumen. Om het vaste verbruik wat te drukken ben ik nu aan het twijfelen om:
4 tradfri Led-lamp E27 806 lumen te pakken. Echter gebruiken deze 8,9W als ze vol aan staan.
Of toch 4 simpele solhetta lampjes van 3,4W met 470 lumen.

Een pluspunt is natuurlijk dat de tradfri dimbaar zijn en er dus ook wat mee te spelen is. Gedimd zullen ze minder dan de 8,9W verbruiken.

Weet iemand hoe het verbruik hiervan in de gedimde stand is? Is het bijvoorbeeld op 50% ook 4,5W en op 25% 2,2W Of denk ik hier te simpel in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 14:30
Bij oudere lampen (gloei en halogeen) was het zo dat het dimmen van het licht niet gelijk op ging met het verminderen van het vermogen. Een tot 50% gedimde halogeenlamp verbruikte nog steeds bijna 80% van het vermogen.
Bij LED is dat nagenoeg gelijk. 50% dimmen van het licht is ~50% afname van het vermogen.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
sweetdude schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:11:
Weet iemand hoe het verbruik hiervan in de gedimde stand is? Is het bijvoorbeeld op 50% ook 4,5W en op 25% 2,2W Of denk ik hier te simpel in?
Het dimmen gaat best efficiënt, maar natuurlijk nooit 100%. Je hebt ook het verbruik van het slimme deel, wat ongeveer 0.5 Watt is, dat blijft constant.

Overigens is de lichtopbrengst van een led verre van lineair, 50% vermogen betekend dus niet 50% helderheid. Hiervoor zal wel gecompenseerd worden in de software.

Kijk ook eens naar het verbruik van de schermerschakelaar, die zitten soms wel op een 8 Watt, dat continue verstookt wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Hobbit13 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:47:
[...]

Het dimmen gaat best efficiënt, maar natuurlijk nooit 100%. Je hebt ook het verbruik van het slimme deel, wat ongeveer 0.5 Watt is, dat blijft constant.

Overigens is de lichtopbrengst van een led verre van lineair, 50% vermogen betekend dus niet 50% helderheid. Hiervoor zal wel gecompenseerd worden in de software.

Kijk ook eens naar het verbruik van de schermerschakelaar, die zitten soms wel op een 8 Watt, dat continue verstookt wordt!
Dat is een goed punt, Ik was sowieso van plan om deze te vervangen voor een normale schakelaar binnen in de garage als ik voor de tradfri zou gaan. Omdat door het slimme gedeelte deze overbodig zou worden.

Helaas heb ik zelf niet de mogelijkheid om dit verbruik te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
sweetdude schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:11:
Ik heb al sinds jaar en dag 4 lampen snachts in de tuin branden voor inbraakbeveiliging. Deze zijn aangesloten op een schemerschakelaar zodat ze altijd aan gaan als het donker wordt en uit bij licht.
Dit zijn ondertussen lampjes van zo'n 9 a 10 jaar oud (eerste generatie LED lampen van IKEA) waarvan de eerste nu aan het overlijden is.
Om exact te zijn de e27, 7,5W Led lampen met een opbrengst van 53lm/W dus zo'n 400 lumen. Om het vaste verbruik wat te drukken ben ik nu aan het twijfelen om:
4 tradfri Led-lamp E27 806 lumen te pakken. Echter gebruiken deze 8,9W als ze vol aan staan.
Of toch 4 simpele solhetta lampjes van 3,4W met 470 lumen.

Een pluspunt is natuurlijk dat de tradfri dimbaar zijn en er dus ook wat mee te spelen is. Gedimd zullen ze minder dan de 8,9W verbruiken.

Hou er rekening mee dat je bij de slimme lampen ook nog een hub nodig hebt die altijd aan staat (die zorgt voor het schakelen op zonsopkomst/ondergang/tijd. Geen idee wat die verbruikt, maar ik schat toch zo'n 5W 24/7

Denk dat je je moet afvragen of je meer wilt doen met smart verlichting, zo niet, gewoon die simpele lampen halen.

Zo ja, hou er dan rekening mee dat je na die 4 lampen waarschijnlijk nog wel meer wilt automatiseren (verslavend), en dan zou ik toch even gedegen onderzoek doen of je Ikea, Hue, of misschien zelfs Home Assistant wilt gaan gebruiken. Hue lampen kunnen bijv weer veel verder terugdimmen dan Ikea lampen, oftewel 1% bij Ikea is feller dan 1% bij Hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
musicpixel schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:14:
[...]

Hou er rekening mee dat je bij de slimme lampen ook nog een hub nodig hebt die altijd aan staat (die zorgt voor het schakelen op zonsopkomst/ondergang/tijd. Geen idee wat die verbruikt, maar ik schat toch zo'n 5W 24/7
Volgens de Ikea site:
"Standby power consumption: 0.63W." https://www.ikea.com/in/en/p/tradfri-gateway-white-20337812/

dus dat valt wel mee. Is natuurlijk zonder het verlies van de voeding zelf, maar dat moet volgens huidige EU norm onder de 1 Watt zitten, vaak hooguit 0.5 Watt.

Natuurlijk een prima punt dat het slim maken puur voor zon onder/op niet noodzakelijk is. Als je iets wilt als aan bij zon onder, uit om 23:00. tussen 23:00 en 7:00 alleen aan bij beweging, en tussen 7 en zon op altijd aan. Dan is een hub wel leuk (en Home Assistant, want de Ikea app red dit niet...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
musicpixel schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:14:
[...]

Denk dat je je moet afvragen of je meer wilt doen met smart verlichting, zo niet, gewoon die simpele lampen halen.

Zo ja, hou er dan rekening mee dat je na die 4 lampen waarschijnlijk nog wel meer wilt automatiseren (verslavend), en dan zou ik toch even gedegen onderzoek doen of je Ikea, Hue, of misschien zelfs Home Assistant wilt gaan gebruiken. Hue lampen kunnen bijv weer veel verder terugdimmen dan Ikea lampen, oftewel 1% bij Ikea is feller dan 1% bij Hue.
Nou ik heb al een Hue Hub, Tradfri Hub en Home Assistant draaien. Dus dat is geen extra verbruik met die 4 lampen.

De reden dat ik naar Tradfri neig is dat deze goedkoper zijn in aanschaf dan Hue. Dus als ze stuk gaan (of gestolen worden 8)7 ) goedkoper te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
sweetdude schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:50:
[...]

Nou ik heb al een Hue Hub, Tradfri Hub en Home Assistant draaien. Dus dat is geen extra verbruik met die 4 lampen.

De reden dat ik naar Tradfri neig is dat deze goedkoper zijn in aanschaf dan Hue. Dus als ze stuk gaan (of gestolen worden 8)7 ) goedkoper te vervangen.
IKEA heeft een vrij relaxed retourbeleid, helemaal met Ikea Family. Zou ze gewoon proberen en als het niet bevalt breng/stuur je ze gewoon terug. Ik heb zelf buiten goedkope smart filament lampen van de Lidl ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
Hallo Tweakers-vrienden :w ,

Ik wil Tradfri-lampen, want die zijn goedkoper dan Hue-lampen 8)

Zouden jullie kiezen voor de Hue bridge of voor de Dirigera-hub (de hub van Tradfri wordt niet mer gemaakt en is door de Dirigera vervangen) :X

*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvD86
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:11
negena schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:22:
Hallo Tweakers-vrienden :w ,

Ik wil Tradfri-lampen, want die zijn goedkoper dan Hue-lampen 8)

Zouden jullie kiezen voor de Hue bridge of voor de Dirigera-hub (de hub van Tradfri wordt niet mer gemaakt en is door de Dirigera vervangen) :X

*O*
Je hebt nog geen smart/Zigbee lampen?

Als je toch al weet dat je Ikea lampen gaat kopen dan zou ik zeggen neem de Dirigera.

Laatst ook de Tradfri hub omgewisseld voor de Dirigera.
Wel echt een vooruitgang!

Maar ik heb geen Hue lampen of hub dus daarmee kan ik het niet vergelijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-05 17:03
Waarom is het een hele vooruitgang met de Dirigea hub van IKEA.

Op welke manier zijn er dan grote verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvD86
Gerrya schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:42:
Waarom is het een hele vooruitgang met de Dirigea hub van IKEA.

Op welke manier zijn er dan grote verschillen?
- App is veel overzichtelijker.
- je kan nu o.a. lampen koppelen zonder eerst een ab te koppelen.
En deze dus ook los gebruiken
- voor me gevoel stabieler (wel pas 3/4 weken in gebruik dus het is nog wel afwachten of het echt zo is.)
Maar bij de Tradfri hub verloor deze regelmatig de connectie met 1 van de lampen.
Heb ik nu nog niet gemerkt.

En wat er nog aan zit te komen - Wifi ondersteuning (voor buitenshuis gebruik)
Kan nu ook al via Google Home / Honekit.
- Matter ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-05 17:03
@RvD86.
Nog bedankt voor het antwoord.
En hoe ging het om de eerste keer de Dirigea hub in te stellen met alles wat je al van tradfry had, werd dat automatisch overgezet naar de nieuwe Hub.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvD86
Gerrya schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:50:
@RvD86.
Nog bedankt voor het antwoord.
En hoe ging het om de eerste keer de Dirigea hub in te stellen met alles wat je al van tradfry had, werd dat automatisch overgezet naar de nieuwe Hub.?
Nee, die optie komt ook nog begreep ik.

Maar omdat er bij mij toch al een aantal niet werden herkend en in verkeerde kamers stonden vond ik het niet erg om het opnieuw te doen.
Nu staat alles weer goed.

Hub instellen + lampen (+/- 15 stk) en afstandsbedieningen (6 stuks) instellen duurde denk ik ongeveer 30/40 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joentje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-05 16:25
RvD86 schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:53:
[...]

- je kan nu o.a. lampen koppelen zonder eerst een ab te koppelen.
En deze dus ook los gebruiken
Ik ben er vorige week achter gekomen dat dit ook bij de trafi nu zonder afstandsbediening of knop te koppelen is. Deze vraagt komt nu als je een nieuw device wil toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
joentje schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:47:
[...]

Ik ben er vorige week achter gekomen dat dit ook bij de trafi nu zonder afstandsbediening of knop te koppelen is. Deze vraagt komt nu als je een nieuw device wil toevoegen.
Dit is altijd toch al geweest. (voor zolang ik het ten minste gebruik... Begin 2022)
Of volg ik het nu niet meer?

Het nadeel van zonder afstandsbediening is dat het wat lastiger kan zijn om te pairen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-05 13:06
Weet iemand of er ook een oplossing is om alleen de lichtknop te vervangen en slim te maken? Dit lijkt mij technisch niet zo heel ingewikkeld.
Ik heb heel veel spotjes in huis en die zijn allemaal netjes aangesloten op centrale lichtschakelaars (gegroepeerd per 6), maar ik vraag mij af of er iets is om alleen de knop slim te maken zonder alle lampjes te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Frankinho schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:58:
Weet iemand of er ook een oplossing is om alleen de lichtknop te vervangen en slim te maken? Dit lijkt mij technisch niet zo heel ingewikkeld.
Ik heb heel veel spotjes in huis en die zijn allemaal netjes aangesloten op centrale lichtschakelaars (gegroepeerd per 6), maar ik vraag mij af of er iets is om alleen de knop slim te maken zonder alle lampjes te vervangen.
Volgens mij verkoopt Ikea dat niet. Ergo, verkeerde topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankinho
GerCor schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:29:
[...]

Volgens mij verkoopt Ikea dat niet. Ergo, verkeerde topic.
Heb jij toevallig een idee waar ik wel zou moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sonoff zbmini of Sonoff zbmini-L kan een goede start zijn om op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
demonic schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:24:
[...]
Dit is altijd toch al geweest. (voor zolang ik het ten minste gebruik... Begin 2022)
Nee, de pairing optie zonder afstandsbediening zat vroeger niet in de app. In veel gevallen kon het wel via het knopje direct op de hub, maar ook dan kwamen devices niet altijd in de juiste groep terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
Ik heb het op deze manier opgelost:
robertwebbe in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie"

Edit: O, je wilt het net andersom. Reageerde net even te impulsief waardoor ik niet goed las. Ik heb deze schakelaar op een andere plek in huis, bedient een domme lamp.

[ Voor 18% gewijzigd door robertwebbe op 12-12-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

robertwebbe schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:36:
[...]

Ik heb het op deze manier opgelost:
robertwebbe in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie"

Edit: O, je wilt het net andersom. Reageerde net even te impulsief waardoor ik niet goed las. Ik heb deze schakelaar op een andere plek in huis, bedient een domme lamp.
Werkt samen met Ikea hub maar is vervolgens niet dimbaar. Tsja....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@GerCor Er bestaat ook een dimmer versie maar die werkt niet met Tradfri. Ik heb deze laatst bij iemand op een hue bridge aangesloten en werkte prima.

Edit: Er is ook een WiFi versie van de dimmer van die met Google Assistent werkt.

[ Voor 27% gewijzigd door robertwebbe op 12-12-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarsiv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-04 13:36
RvD86 schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:09:
[...]

Nee, die optie komt ook nog begreep ik.

Maar omdat er bij mij toch al een aantal niet werden herkend en in verkeerde kamers stonden vond ik het niet erg om het opnieuw te doen.
Nu staat alles weer goed.

Hub instellen + lampen (+/- 15 stk) en afstandsbedieningen (6 stuks) instellen duurde denk ik ongeveer 30/40 min.
Zelfs mijn carport met 8 leds'die pakte hij met koppelen ineens allemaal op :) en een verbetering de dirigera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Ik volg dit topic natuurlijk op de voet maar ik heb nog helemaal niks gelezen wat nou beter is aan de Dirigera t.o.v. de Tradfri hub. Nog geen enkele functie die de Tradfri niet heeft.

Ik ga vandaag even naar Ikea voor weer een slimme stekker en zou de Dirigera ook mee kunnen nemen. Maar ja, waarom?

Edit: sta je daar met de slimme stekker in je hand en zie je een mand vol Dirigera's. Hmm, nee nog niet.

Voor de slimme stekker trouwens 4 pogingen nodig om te koppelen aan de Tradfri hub. Nooit geweten dat als je geen afstandsbediening wilt gebruiken je dan een pinnetje onderin de stekker moet steken. Afijn, het werkt weer zoals verwacht en kunnen we met de app de elektrische kachel in- en uitschakelen.

Ook handig dat de stekker automatisch in Google Home en daarna in Homekit verschijnt.

[ Voor 45% gewijzigd door GerCor op 13-12-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 10:10
GerCor schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:48:
Ik volg dit topic natuurlijk op de voet maar ik heb nog helemaal niks gelezen wat nou beter is aan de Dirigera t.o.v. de Tradfri hub. Nog geen enkele functie die de Tradfri niet heeft.
De belangrijkste voordelen zijn hier wel voorbij gekomen hoor
- Ondersteuning voor Matter
- Nieuwe app
- bedienen van je lampen als je niet thuis bent (al werkt dit momenteel nog niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-05 13:13
Volgens mij is dit wat jij nodig hebt:
https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045
Is dan niet van Tradfri, maar wellicht heb je al een Hue installatie?

Overigens heb ik een nieuwe Tradfri stopcontact gekocht voor de kerstverlichting buiten en tot mijn grote verrassing kon ik deze aan de hub koppelen zonder afstandsbediening.
J*zus wat heeft dat lang geduurd zeg voordat dat mogelijk was, onbegrijpelijk waarom je al die tijd perse een afstandsbediening nodig had om lampen te koppelen.
Nu kan ik die 3 afstandsbedieningen dus eindelijk weg doen en ontkoppelen uit de app. Heb ze echt alleen maar gebruikt om de lampen te koppelen.

[ Voor 26% gewijzigd door yorroy op 13-12-2022 15:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

remmuz schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:13:
[...]

- Nieuwe app
- bedienen van je lampen als je niet thuis bent (al werkt dit momenteel nog niet)
Precies. Niks dus.

Ikea app gebruik ik alleen om nieuwe lampen e.d. toe te voegen. Matter is er nog niet en heb ik ook niet nodig. Bediening van lampen e.d. doe en deed ik altijd al met Google Home. En dat werkt allemaal prima. Dirigera is, als ik het commentaar van Ikea in de Play store lees, nog volop in ontwikkeling.

Als je naar pagina 1 van dit topic gaat lees je precies hetzelfde met de Tradfri hub.

@yorroy Volgens mij, maar dat zou je zo terug kunnen vinden bij de updates, werkt dat zonder afstandsbediening koppelen aan de hub al minstens een jaar. De app vraagt wat je wil. Met of zonder afstandsbediening koppelen.

Edit: ik las net nog een berichtje van mijzelf in januari dit jaar. Lamp gekocht. Lamp in armatuur. 6 x aan en uit en de hub heeft de lamp gevonden.

[ Voor 20% gewijzigd door GerCor op 13-12-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-05 11:50
Heeft iemand al Fyrtur rolgordijnen gekoppeld aan Dirigera, en weet dus of je erbij moet klimmen of niet?
Ik denk erover om mijn trådfri hub te vervangen, vandaar…

[ Voor 22% gewijzigd door jwhoogervorst op 13-12-2022 18:27 ]

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:13
jwhoogervorst schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:24:
Heeft iemand al Fyrtur rolgordijnen gekoppeld aan Dirigera, en weet dus of je erbij moet klimmen of niet?
Ik denk erover om mijn trådfri hub te vervangen, vandaar…
Klimmen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Met een afstandsbediening kun je al je lampen koppelen aan de Dirigera. Dat is me duidelijk.

Via de app kun je groep maken (woonkamer, slaapkamer etc.). Ook dat is me duidelijk.

Je kunt echter lampen alleen bedienen met de app als de afstandsbediening daar niet aan gekoppeld is.

Ik kan nergens vinden hoe je een afstandsbediening moet ontkoppele. Ik zie alleen hoe je de afstandsbediening moet resetten :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serena
Een plaatsje in de gemeente Voerendaal in Limburg… 😉

• GerCor

GerCor

negena schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:48:

knip

Je kunt echter lampen alleen bedienen met de app als de afstandsbediening daar niet aan gekoppeld is.
knip
Dat is knap waardeloos. Misschien even de Dirigera resetten en opnieuw beginnen. Maar de lamp(en) resetten zou wellicht ook een oplossing zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door GerCor op 15-12-2022 10:05 ]

• jarsiv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-04 13:36
remmuz schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:13:
[...]

- Nieuwe app
Ik heb het van buiten uit bedienen van de dirigera op gelost door hem aan homekit van apple te koppelen. De app van dirigera is veel sneller

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-05 23:39

Flappiewappie

Hier nog meer

Ik ben opzoek naar een inbouw on/off schakelaar voor mijn elektrische vloerverwarming (in totaal iets van 600watt). De opbouw Tradfri is perfect en heb deze ook al open gehaald om te kijken of ik hierin zaken kan hergebruiken maar helaas dat lijkt me een brug te ver en te gevaarlijk.

Deze lijken perfect maar werking met Tradfri niet gegarandeerd. Iemand anders nog opties?

Hier staat wat

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:03
Flappiewappie schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:00:
Ik ben opzoek naar een inbouw on/off schakelaar voor mijn elektrische vloerverwarming (in totaal iets van 600watt). De opbouw Tradfri is perfect en heb deze ook al open gehaald om te kijken of ik hierin zaken kan hergebruiken maar helaas dat lijkt me een brug te ver en te gevaarlijk.

Deze lijken perfect maar werking met Tradfri niet gegarandeerd. Iemand anders nog opties?
De stekker van de vloerverwarming in de Tradfri aan/uit stopcontact stoppen? :-)
Ik ga er even vanuit dat die stekker toch al ergens verstopt zit in een kast oid.

• jwhoogervorst
Beta-release:

Release Version: 1.23.0
15th Dec 2022
New features and changes in Gateway: 1.19.46
◆ Gateway Stability Improvements.

New features and changes in Accessories:
STYRBAR Remote control (V-2.4.5)
◆ Low battery indication fixed.
◆ Power reporting fixes.
◆ Fixed issue with recall scene command that is not coming through when initiating remote sync.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• negena
GerCor schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:55:
[...]

Dat is knap waardeloos. Misschien even de Dirigera resetten en opnieuw beginnen. Maar de lamp(en) resetten zou wellicht ook een oplossing zijn?
Ik denk dat ik de faq op ikea.nl verkeerd gelezen heb.
Ik heb mijn lichtbron via de afstandsbediening gekoppeld aan de TRÅDFRI verbindingshub. Heb ik de afstandsbediening nu nog nodig, of kan ik gewoon de IKEA Home Smart-app gebruiken?

Lees het antwoord
Je kan de verlichting aansturen zonder de afstandsbediening als je het aanstuurapparaat van de verbindingshub afkoppelt nadat je het gebruikt hebt om de lichtbronnen te koppelen. Maar als je later besluit om extra lichtbronnen aan het systeem toe te voegen, zal je het aanstuurapparaat opnieuw nodig hebben.
Ik denk dat bedoeld wordt dat het OOK mogelijk is om de app zonder de afstandsbediening te gebruiken. Ik dacht dat de app ALLEEN kon worden gebruikt als de afstandsbediening is afgekoppeld. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-05 23:39

Flappiewappie

Hier nog meer

Tux3.14 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:19:
[...]

De stekker van de vloerverwarming in de Tradfri aan/uit stopcontact stoppen? :-)
Ik ga er even vanuit dat die stekker toch al ergens verstopt zit in een kast oid.
Ik kan er stekker opmaken, maar vind het mooier om weg te werken in de muur. Die aan uit schakelaars van Amazon zijn perfect maar werken weer niet met Tradfri...

[ Voor 10% gewijzigd door Flappiewappie op 16-12-2022 09:20 ]

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-05 21:02
Ik heb al een tijdje verschillende Tradfri lampen (GU10 spotjes en E27 bulbs wit/warmwit), met de oude ronde schakelaars, in combinatie met de oude hub. Eerlijk gezegd werkt het al vanaf het begin ruk, om de haverklap reageren de lampen niet meer op schakelcommando's (zowel van de schakelaars als vanuit de app).
Op een gegeven moment heb ik de hub helemaal uitgezet en dat lijkt iets te helpen, maar nog steeds gebeurt het af en toe dat de lampen niet goed reageren, met name op 1 schakelaar. (de lampen zijn continue aangesloten, ze worden niet met een vaste schakelaar bediend)
Lang verhaal kort: ik stond op het punt om alles van Ikea te vervangen door Hue, maar nu kom ik er opeens achter dat Ikea de nieuwe Dirigera hub heeft: zou het zin hebben om dit nog eens uit te proberen? Eventueel met nieuwe schakelaars erbij? Ik vind het nou lastig in te schatten of het kans van slagen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

RikTW schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:22:
Ik heb al een tijdje verschillende Tradfri lampen (GU10 spotjes en E27 bulbs wit/warmwit), met de oude ronde schakelaars, in combinatie met de oude hub. Eerlijk gezegd werkt het al vanaf het begin ruk, om de haverklap reageren de lampen niet meer op schakelcommando's (zowel van de schakelaars als vanuit de app).
Op een gegeven moment heb ik de hub helemaal uitgezet en dat lijkt iets te helpen, maar nog steeds gebeurt het af en toe dat de lampen niet goed reageren, met name op 1 schakelaar. (de lampen zijn continue aangesloten, ze worden niet met een vaste schakelaar bediend)
Lang verhaal kort: ik stond op het punt om alles van Ikea te vervangen door Hue, maar nu kom ik er opeens achter dat Ikea de nieuwe Dirigera hub heeft: zou het zin hebben om dit nog eens uit te proberen? Eventueel met nieuwe schakelaars erbij? Ik vind het nou lastig in te schatten of het kans van slagen heeft.
Dat weet natuurlijk niemand want iemand zoals ik vind de Tradfri hub helemaal top. Alles werkt prima de luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Ik heb de overstap eergisteren gemaakt.
Nu moet ik zeggen dat de hub bij mij erg stabiel was en af en toe (meestal na een update) enkele lampen kwijt zijn de laatste tijd niet meer is voorgekomen.
Dirigera is ansich wel mooi, en een nieuwe app. Nadeel je moet alles weer instellen.

Wat ik persoonlijk minder vind is dat je in tegenstelling tot de hub waar je de afstandsbediening aan koppelde inclusief de lampen. je nu alle lampen en AB los moet koppelen. Mocht de Dirigera het niet meer doen, dan werken de schakelaars ook niet meer. (super onhandig)
Verder is het nog echt in ontwikkeling lijkt het.
Verre van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-05 20:47
Ik heb sinds kort een Symfonisk afstandsbediening i.c.m. een Homey en wat Sonos speakers, nu merk ik dat het volume met erg grote stappen omhoog/omlaag gaat en totaal niet nauwkeurig te regelen is.

Zijn er hier mensen die dit herkennen, of werkt het wel soepel met een Tradfri bridge? Dan kan ik altijd nog overwegen om er een bridge naast te zetten, het idee van zo’n Symfonisk afstandsbediening is wel helemaal top namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

MBgek schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:36:
Ik heb sinds kort een Symfonisk afstandsbediening i.c.m. een Homey en wat Sonos speakers, nu merk ik dat het volume met erg grote stappen omhoog/omlaag gaat en totaal niet nauwkeurig te regelen is.

Zijn er hier mensen die dit herkennen, of werkt het wel soepel met een Tradfri bridge? Dan kan ik altijd nog overwegen om er een bridge naast te zetten, het idee van zo’n Symfonisk afstandsbediening is wel helemaal top namelijk.
Dan neem ik aan dat je ook de Sonos app hebt? Je kunt in de Sonos app het volume verminderen in de instellingen (Volumelimiet). Zet je het volume op bijvoorbeeld 50% dan zou het zo kunnen zijn dat de stappen ook verminderen. Dus, is nu de stap 10 naar 12 dan zou het waarschijnlijk 10 naar 11 worden. Geen garantie want zelf gebruik ik het niet maar wel vaker over gelezen met bovenstaande als mogelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
wat je vooral moet afvragen is waarom je zoveel problemen hebt. Grote kans dat je die met een nieuwe hue of ikea hub nog steeds behoud.

Waar heb je bv. je hub ten opzichte van je (wireless) router/modem staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-05 21:02
demonic schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:33:
[...]

wat je vooral moet afvragen is waarom je zoveel problemen hebt. Grote kans dat je die met een nieuwe hue of ikea hub nog steeds behoud.

Waar heb je bv. je hub ten opzichte van je (wireless) router/modem staan?
Dat is het gekke, alles in 1 ruimte, een normale woonkamer van 5 x 10 of zo, en geen obstakels.
Het enige wat ik kan bedenken is dat het geregeld voorkomt dat ze een week niet gebruikt worden omdat er dan niemand thuis is (ook dan blijft alles gewoon onder spanning staan): alsof er dan ergens iets in een slaapstand gaat waar het lastig weer uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

RikTW schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:35:
[...]

Dat is het gekke, alles in 1 ruimte, een normale woonkamer van 5 x 10 of zo, en geen obstakels.
Het enige wat ik kan bedenken is dat het geregeld voorkomt dat ze een week niet gebruikt worden omdat er dan niemand thuis is (ook dan blijft alles gewoon onder spanning staan): alsof er dan ergens iets in een slaapstand gaat waar het lastig weer uit komt.
Wij hebben op zolder een lamp op de kamer van mijn dochter. Zij woont in Groningen en is om de zoveel weken even 'thuis'. Die lamp wordt weken niet gebruikt. Geen enkel probleem. Onze hub staat in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
MBgek schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:36:

Heb je Sonos speakers of de Symfonysk speakers?
Met de Tradfri hub is het goed te regelen en werkt het bij mij zonder problemen zolang ik voorzichtig en rustig draai.

Met de Dirigera is het momenteel niet meer mogelijk om met je Tradfri AB de Sonos speakers te koppelen. De Symfonysk speakers wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Ik loop zelf tegen het volgende probleem aan.
Ik heb mijn Tradfri Hub aan mijn ouders gegeven omdat ze ook al jaren wat lampen en AB's hebben. De hub is gereset en op hun telefoons toegevoegd.
Alleen het koppelen van enkele lampen loopt voor geen meter.

3x AB (alle 3 gekoppeld aan hub nadat ik 3 nieuwe batterijtjes erin heb gedaan) voor:
1x floalt paneel
1x driver met 6 gekoppelde lampjes in de keuken
1x E27 lamp

Floalt paneel is niet te koppelen, meerdere keren gereset met 6x aan/uit (lamp knipperde na de reset). Koppelen aan de AB lukt lamp dimt en knippert). Echter, blijft hij aangeven dat de hub hem niet kan vinden. Deze hangt het dichtst bij de hub (beide in de kelder en heeft een zicht verbinding met de hub).

Driver zelfde probleem, alleen omdat deze boven op een keukenkastje ligt achter een plint krijg ik deze niet via het reset pinnetje gereset. Maar 6x aan/uit lijkt wel te werken, de lampjes knipperen dan. Koppelen met een AB werkt ook. koppelen aan de hub mislukt iedere keer.

De E27 werkte wel direct en is regelbaar in de app, ook staan de 3 AB's in de app.
Wat mij wel opvalt (mogelijk dat daar ook de oorzaak in zit). Alles draait al jaren alleen nu zit er een Hub bij dus de AB's worden bijgewerkt ten tijde van het koppelen. van versie 1.x.x naar 2.3.x?
Zou dit het probleem kunnen zijn dat de software bijgewerkt moet zijn op de AB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

@sweetdude afstandsbediening zit op 2.3.080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:13
sweetdude schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:45:
Ik loop zelf tegen het volgende probleem aan.
Ik heb mijn Tradfri Hub aan mijn ouders gegeven omdat ze ook al jaren wat lampen en AB's hebben. De hub is gereset en op hun telefoons toegevoegd.
Alleen het koppelen van enkele lampen loopt voor geen meter.

3x AB (alle 3 gekoppeld aan hub nadat ik 3 nieuwe batterijtjes erin heb gedaan) voor:
1x floalt paneel
1x driver met 6 gekoppelde lampjes in de keuken
1x E27 lamp

Floalt paneel is niet te koppelen, meerdere keren gereset met 6x aan/uit (lamp knipperde na de reset). Koppelen aan de AB lukt lamp dimt en knippert). Echter, blijft hij aangeven dat de hub hem niet kan vinden. Deze hangt het dichtst bij de hub (beide in de kelder en heeft een zicht verbinding met de hub).

Driver zelfde probleem, alleen omdat deze boven op een keukenkastje ligt achter een plint krijg ik deze niet via het reset pinnetje gereset. Maar 6x aan/uit lijkt wel te werken, de lampjes knipperen dan. Koppelen met een AB werkt ook. koppelen aan de hub mislukt iedere keer.

De E27 werkte wel direct en is regelbaar in de app, ook staan de 3 AB's in de app.
Wat mij wel opvalt (mogelijk dat daar ook de oorzaak in zit). Alles draait al jaren alleen nu zit er een Hub bij dus de AB's worden bijgewerkt ten tijde van het koppelen. van versie 1.x.x naar 2.3.x?
Zou dit het probleem kunnen zijn dat de software bijgewerkt moet zijn op de AB?
Had onderlaatst hetzelfde probleem met koppelen van een nieuwe E14 tradfri lamp,
Heel veel keren geprobeerd om te koppelen aan de hub, steeds zeuren dat de lamp niet gevonden is :(
Gegeven moment opgegeven, maar tot mijn verbazing zag ik de lamp ineens wel in de Ikea-Home app 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
sweetdude schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:24:
[...]

Met de Tradfri hub is het goed te regelen en werkt het bij mij zonder problemen zolang ik voorzichtig en rustig draai.

Met de Dirigera is het momenteel niet meer mogelijk om met je Tradfri AB de Sonos speakers te koppelen. De Symfonysk speakers wel.
Hm dat is balen, ik heb een mix van Sonos en Symfonisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Ik ben net bij ze en de AB's zitten nog steeds na 24u "bijwerken" op 1.2.214

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04 22:49
sweetdude schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:40:
[...]

Ik ben net bij ze en de AB's zitten nog steeds na 24u "bijwerken" op 1.2.214
Een verse (vooral Ikea) batterij wil dan wel eens helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de_lange
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-10-2023
Ik had hetzelfde: alles werkte optimaal in het begin maar dan reageerde de lampen niet meer. Ik ben toen een jaar geleden overgestapt op Hue, en dat werkt nu al een jaar vlekkeloos. De Ikea lampen worden nu enkel op de bovenverdieping gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankinho
[...]

Je hebt het nu over speakers die op S1 zitten toch? Alles wat op Sonos S2 zit zou gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
[...]
Met de Dirigera is het momenteel niet meer mogelijk om met je Tradfri AB de Sonos speakers te koppelen. De Symfonisk speakers wel.
Hoe kom je daar nou bij? Ik heb de Dirigera hub en heb door het hele huis de Symfonisk knoppen en ‘gewone’ Sonos speakers. Werkt prima hoor…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
Serena schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:13:
[...]

Hoe kom je daar nou bij? Ik heb de Dirigera hub en heb door het hele huis de Symfonisk knoppen en ‘gewone’ Sonos speakers. Werkt prima hoor…
Dat is goed om te horen, hoe ervaar jij het volume verstellen met zo'n draaiknop? momenteel vind ik 'm veel te gevoelig, en hij update de waarde pas als ik gestopt ben met draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
MBgek schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:33:
[...]

Dat is goed om te horen, hoe ervaar jij het volume verstellen met zo'n draaiknop? momenteel vind ik 'm veel te gevoelig, en hij update de waarde pas als ik gestopt ben met draaien.
Ik heb die dingen al jaren en weet dat ik langzaam moet draaien, dan werkt het allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Aangezien ik een paar simpele vragen heb, stel ik deze weer hier ipv een nieuwe topic te openen :7 :

1) Als ik straks een andere telefoon heb, hoe krijg ik dan alle instellingen van alle lampen in de Home Smart App terug en zorg ik ervoor dat ik met de nieuwe tel ook alles ken bedienen? Maak je een account dat je dan weer op een andere tel kan openen?
(Het zal toch niet zo zijn dat je dan alles opnieuw moet doen :? )

2) Als ik een andere wifi-aanbieder krijg, moet ik dan alles weer opnieuw instellen? 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serena
negena schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 03:09:
Aangezien ik een paar simpele vragen heb, stel ik deze weer hier ipv een nieuwe topic te openen :7 :

1) Als ik straks een andere telefoon heb, hoe krijg ik dan alle instellingen van alle lampen in de Home Smart App terug en zorg ik ervoor dat ik met de nieuwe tel ook alles ken bedienen? Maak je een account dat je dan weer op een andere tel kan openen?
(Het zal toch niet zo zijn dat je dan alles opnieuw moet doen :? )

2) Als ik een andere wifi-aanbieder krijg, moet ik dan alles weer opnieuw instellen? 7(8)7
1. Nee, je scant de code en de hub en bijbehorende instellingen worden herkend.

2. Je hub is via ethernet aangesloten, heeft dus (nog) niets met wifi te maken. (Volgens mij komt dat wel in een latere update.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwhoogervorst
De beta waar ik donderdag melding dat maakte is sinds gisteren live:
https://ww8.ikea.com/ikea...senotes/releasenotes.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:03
https://www.ikea.com/nl/n...AuaFEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Is deze bewegingssensor ook gelijk een lichtsensor?
(ik wil namelijk dat de bv de staande lamp in de woonkamer aan gaat bij een bepaalde lichtsterkte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Isane Ja. Maar je kunt de lichtsterkte niet instellen via de hub, alleen op het ding zelf. Vervolgens rapport die dit aan de hub:

"illuminance_above_threshold": false

[ Voor 8% gewijzigd door robertwebbe op 21-12-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:03
robertwebbe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:38:
@Isane Ja. Maar je kunt de lichtsterkte niet instellen via de hub, alleen op het ding zelf. Vervolgens rapport die dit aan de hub:

"illuminance_above_threshold": false
okok thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:08

Reptile209

- gers -

De Ikea-app blijft bij mij opeens steeds timers uitschakelen. Bij het starten van de app (of het openen van de timers) krijg ik dan deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQ5Aa5Ms9tGoOlFdKXyEjkg675A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ERIU7R9zOWwHeconBBMBYElK.jpg?f=fotoalbum_large
Er is geen ander apparaat waarop dit account staat ingesteld. Ik heb alleen (al jaren) een koppeling met de Google Assistent aan staan, maar die gebruik ik maar zelden. App is up-to-date. Vorig jaar volgens mij geen problemen met de timers gehad.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Nu blijft mijn kerstverlichting vaak de hele dag branden, of gaat hij juist in de avond niet aan :(.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Net de nieuwe Symfonisk lampjes binnen, zo maar eens even mee spelen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZ2jSefKlEx9xfH1F0CJJDExgh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EV8jjJe80LORsV9zRPUGqeBZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

EValentino schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:10:
Net de nieuwe Symfonisk lampjes binnen, zo maar eens even mee spelen!

[Afbeelding]
Inmiddels geïnstalleerd neem ik aan? Voldoet het aan jouw verwachting(en)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanuss
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-03 15:30
Wij hebben net een huis gekocht, en de tuin zit vol met TRADFRI lampen van IKEA. De vorige eigenaren hebben de afstandsbediening/hub meegenomen naar hun nieuwe huis. Dus de lampen zijn op dit moment nog niet slim.

Mijn idee is om de spotjes in de tuin automatisch aan te laten gaan zodra het donker wordt en uit te laten gaan rond 22:30-23:00. Ik weet niet hoe slim ik TRADFRI kan maken dus ben benieuwd naar jullie inzichten. Wat raden jullie aan om aan te schaffen om deze lampen te hergebruiken gebasseerd op ons idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Urbanuss schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:07:
Wij hebben net een huis gekocht, en de tuin zit vol met TRADFRI lampen van IKEA. De vorige eigenaren hebben de afstandsbediening/hub meegenomen naar hun nieuwe huis. Dus de lampen zijn op dit moment nog niet slim.

Mijn idee is om de spotjes in de tuin automatisch aan te laten gaan zodra het donker wordt en uit te laten gaan rond 22:30-23:00. Ik weet niet hoe slim ik TRADFRI kan maken dus ben benieuwd naar jullie inzichten. Wat raden jullie aan om aan te schaffen om deze lampen te hergebruiken gebasseerd op ons idee?
Kan alleen via de hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:46
Heeft er iemand misschien ervaring met onderstaande zigbee in-wall module?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZK07fiI70claDO_pSFW7U1GPq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N63lqrMslBC2ZobwaG2NCbrg.webp?f=fotoalbum_large

Doel is deze achter bestaande schakelaars te plaatsen en de schakeldraad van de schakelaar aan te sluiten op een van de 4 ingangen van deze module. Daarmee wil ik de zigbee module binden met een tradfri lichtgroep. Kan dat met deze module?

Alternatief is de state berichten van de ingangen in home assistant ontvangen en daarmee de lichtgroep schakelen, maar doe het liever rechtstreeks via een binding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
GerCor schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:33:
[...]

Inmiddels geïnstalleerd neem ik aan? Voldoet het aan jouw verwachting(en)?
Ik moet zeggen dat ik erg positief verrast ben, de lamp ziet er mooier uit dan ik had verwacht en het geluid is, zeker voor het geld, erg goed en vol te noemen. Ook de hoogte is ideaal, ze zijn een stuk hoger dan ik had gedacht, wat het geluid in mijn ruimte zeker ten goede komt.

Als minpuntje moet ik wel die rot schroefjes van de poten noemen, dat is echt een gepriegel en voelt niet premium aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanuss
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-03 15:30
Moet ik de reset procedure (6x uit/aan) nog steeds uitvoeren met de nieuwe DIRIGERA hub aangezien de lampen eerder aan een afstandsbediening waren gekoppeld?

Tevens heb ik nog geen vast internet in het huis. Werkt de DIRIGERA ook zonder internet? Op de IKEA website lees ik dat dit niet mogelijk is, maar ik wilde dit even checken met jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
Urbanuss schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:45:
[...]

Moet ik de reset procedure (6x uit/aan) nog steeds uitvoeren met de nieuwe DIRIGERA hub aangezien de lampen eerder aan een afstandsbediening waren gekoppeld?

Tevens heb ik nog geen vast internet in het huis. Werkt de DIRIGERA ook zonder internet? Op de IKEA website lees ik dat dit niet mogelijk is, maar ik wilde dit even checken met jullie.
Ja met de Dirigera dienen alle lampen en alle AB's opnieuw gekoppeld te worden met de reset procedure waar de app je doorheen leid.
Met de oude hub was het zo dat je de AB aan de hub koppelde en de lampen daarna aan de AB.

De Dirigera moet inderdaad ook bedraad aan internet gekoppeld worden om te activeren en om de telefoon te koppelen.
Misschien dat het mogelijk is om dit eerst ergens anders te doen waar je wel internet hebt en hem daarna naar je huis te verplaatsen. Dat het dan nog blijft werken op het lokale netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Heb je ook een afstandsbediening nodig om de lampen aan een dirigera te koppelen?
Pagina: 1 ... 107 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)