Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 20:00
Geprobeerd, maar krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar.

Achterop de Ikea dirigera zit een ‘action’ button. Die 5 sec vast gehouden.

De gledopto 5 keer aan / uit van het stroom achter elkaar zodat deze in pairing mode zou moeten gaan.

Ze vinden elkaar niet. Ook nog als extra de app opgestart en zoeken naar lampen aan staan, maar wordt niet gevonden.

Wat doe ik hier fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEgzeNWMSHoERdwJlkAbaWB0fNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUta1X7Pj39Md8yE6t7cMvSk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Joppiesaus2 op 30-10-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-07 19:58
Hallo, ik had nog ff een vraagje, welke alle kleuren lampen E14 peertje werken op en met de IKEA tradfry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:41
@Gerrya De LED1925G6 is E14 met kleuren.

[ Voor 14% gewijzigd door robertwebbe op 30-10-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
@ robertwebbe, ja klopt, die had ik ook gezien, maar die past bij ons niet, ik moet een peertje hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-07 19:58
Gerrya schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

@ robertwebbe, ja klopt, die had ik ook gezien, maar die past bij ons niet, ik moet een peertje hebben.
Genoemd lampje is een peertje. Je bedoelt misschien een kaarslampje? Die zijn er niet in kleur.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
Serena schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:41:
[...]

Genoemd lampje is een peertje. Je bedoelt misschien een kaarslampje? Die zijn er niet in kleur.
Oeps sorry.🙈

Maar is er dan ook niet eentje van een ander merk die met IKEA werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-07 18:38
Uit de beta-releasenotes (https://ww8.ikea.com/ikea...es/releasenotesltd.html):

Release Version: 1.22.1
27th Oct 2022
New features and changes in Gateway: 1.19.43
◆ Crash fixes.

New features and changes in Accessories:
TRÅDFRI LED bulbs
◉ White spectrum 2.0 Opal E14/E27/GU10 (V-2.3.095).
◉ White spectrum 1.0 E27 (V-2.3.095).
◆ Increased power-on limit from 1.2 seconds to 3 seconds for bulb reset (on/off power toggle).

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:18
Goedemiddag,

Vraagje over de Dirigera (en dus eigenlijk het Tradfri spul). Hoeveel lampen/sensoren/Google Home Devices kan je op de Dirigera aansluiten? Ik wil straks in het nieuwe huis meerdere kamers maken en dus meerdere Google Home Nest apparaten neerzetten. Hier komen zeker 3 bewegingssensoren achter en ik gok dat ik 8 kamers ga maken (niet alle hebben een Google Home Nest nodig overigens).

Edit 2de vraag...Wij hebben nu Trust Zigbee, kan ik die ook koppelen aan de afstandsbediening van Tradfri?

[ Voor 12% gewijzigd door Kloever op 31-10-2022 14:01 ]

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:40
@Kloever Aan het aantal Google Home apparaten zit geen limiet. Wat de hub betreft is dat gewoon één dienst en komen de verzoeken ook altijd vanuit Google. Of je dat nu met een speaker, hub, televisie, horloge of met je telefoon doet.

Ik kan zo snel niet de limieten van de hub zelf vinden, dus dat is nog even afwachten hoe het precies zit. Wellicht kun je ook onderzoeken of andere hubs geschikt zijn? Dan kun je een vergelijking maken en de beste optie kiezen.

Trust Zigbee lampen werken als het goed is op de afstandsbediening van Tradfri. Misschien dat de scene-knoppen van de afstandsbediening niet werken (weet ik niet), maar aan/uit en feller/dimmer wel. En met sommige hubs is het ook mogelijk om de IKEA afstandsbedieningen via de hub zelf te laten werken ipv direct op de lamp. Dan zijn je mogelijkheden eindeloos en gaat het zeker werken met elke andere lamp die je op die hub kunt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:18
xFeverr schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:16:
@Kloever Aan het aantal Google Home apparaten zit geen limiet. Wat de hub betreft is dat gewoon één dienst en komen de verzoeken ook altijd vanuit Google. Of je dat nu met een speaker, hub, televisie, horloge of met je telefoon doet.

Ik kan zo snel niet de limieten van de hub zelf vinden, dus dat is nog even afwachten hoe het precies zit. Wellicht kun je ook onderzoeken of andere hubs geschikt zijn? Dan kun je een vergelijking maken en de beste optie kiezen.

Trust Zigbee lampen werken als het goed is op de afstandsbediening van Tradfri. Misschien dat de scene-knoppen van de afstandsbediening niet werken (weet ik niet), maar aan/uit en feller/dimmer wel. En met sommige hubs is het ook mogelijk om de IKEA afstandsbedieningen via de hub zelf te laten werken ipv direct op de lamp. Dan zijn je mogelijkheden eindeloos en gaat het zeker werken met elke andere lamp die je op die hub kunt aansluiten.
Dank. Ik had zo'n vaag vermoeden dat het wel zou werken gezien het beiden Zigbee based is. Voor mij is het belangrijkste dat het aan en uit kan, de lampen staan vaak op 1 stand en kleur. Mocht het niet werken dan is het geen ramp. Maar dan heb ik wat te prutsen straks.

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 19:29
xFeverr schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:16:
@Kloever . En met sommige hubs is het ook mogelijk om de IKEA afstandsbedieningen via de hub zelf te laten werken ipv direct op de lamp. Dan zijn je mogelijkheden eindeloos en gaat het zeker werken met elke andere lamp die je op die hub kunt aansluiten.
Ik ben benieuwd met welke hub dan. Met Hue en Tuya kun je de Ikea afstandsbediening niet via de hub laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@cvanatten Dat kan via Home Assistant met een Zigbee stick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwhoogervorst
De beta is sinds gisteren gereleased:

31st Oct 2022
New features and changes in Gateway: 1.19.43
◆ Crash fixes.

TRÅDFRI LED bulbs
◉ White spectrum 2.0 Opal E14/E27/GU10 (V-2.3.095).
◆ Increased power-on limit from 1.2 seconds to 3 seconds for bulb reset (on/off power toggle).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobboi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-02 17:41
Sinds vandaag kan mijn Google Nest Hub mijn IKEA apparaten (een stopcontact en twee dimbare lampen die aan een Tradfri hub hangen) niet meer aansturen. Hij is wel nog in staat de status weer te geven (aan/uit, dim-percentage, ...) Iemand een vergelijkbaar probleem zien voorbij komen?

[ Voor 17% gewijzigd door Kobboi op 02-11-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-07 20:25

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb de 'oude' Tradfri hub, en die gebruik ik naar (semi) volle tevredenheid. Nooit problemen eigenlijk en altijd stabiel, alleen het koppelen van niet IKEA spul blijft lastig. Stopcontacten van de Lidl krijg ik (via een omweg) wel gekoppeld maar worden niet goed weergegeven in de IKEA app, ik kan ze uiteindelijk dan wel weer instellen via de Google Home app.
Is dit met de nieuwe IKEA hub/app combinatie inmiddels opgelost (dus worden niet IKEA apparaten goed weergegeven in de app en kan ik ze daar ook mee instellen?).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Op de Ikea site staat de volgende tekst bij de Dirigera:
Voor de DIRIGERA-hub is een wifinetwerk vereist. Je sluit de hub aan op je router met de meegeleverde kabel.
Waarom is een wifi netwerk vereist als je een netwerkkabel gebruikt om de Dirigera aan te sluiten?

Mijn volgende vraag is: Werken de Ikea lampen net zoals Philips lampen dat het signaal van lamp naar lamp wordt doorgegeven of moeten alle lampen in het bereik van de hub zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Nou, ik dacht laat ik ook die nieuwe hub halen. Doe al een uur over het koppelen van twee dingen. Loopt totaal niet soepel. Integratie met HomeKit werkt niet fatsoenlijk, neemt niet alle apparaten mee over.
Hoe kon ik zo stom zijn om toch weer iets van Ikea te kopen?
Ik moet het even aan de kant leggen voor ik het aan gort sla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-07 03:05
Serena schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:59:
Nou, ik dacht laat ik ook die nieuwe hub halen. Doe al een uur over het koppelen van twee dingen. Loopt totaal niet soepel. Integratie met HomeKit werkt niet fatsoenlijk, neemt niet alle apparaten mee over.
Hoe kon ik zo stom zijn om toch weer iets van Ikea te kopen?
Ik moet het even aan de kant leggen voor ik het aan gort sla.
Juist wel soepel gegaan hier. Je moet de Dirigera even gaan rebooten en daarna opnieuw toevoegen aan HomeKit. Bij mij kwam eerst een paar lampen niet totdat ik dit deed; nu alles erin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
MarkyB schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:59:
Op de Ikea site staat de volgende tekst bij de Dirigera:

[...]

Waarom is een wifi netwerk vereist als je een netwerkkabel gebruikt om de Dirigera aan te sluiten?
Als ik een gok mag wagen: waarschijnlijk bedoelen ze dat je een wifi-netwerk nodig hebt waarmee je telefoon (met de app) zal moeten verbinden. Die moet op hetzelfde netwerk zitten als waar je je hub op aansluit met de draad. Beetje raar neergezet maar je kunt het er wel uithalen.
Mijn volgende vraag is: Werken de Ikea lampen net zoals Philips lampen dat het signaal van lamp naar lamp wordt doorgegeven of moeten alle lampen in het bereik van de hub zijn?
IKEA lampen werken, net zoals de Philips Hue lampen, op Zigbee. En Zigbee is verantwoordelijk voor het doorgeven van signalen (aka 'meshing') van lamp naar lamp. Dus: ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

xFeverr schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:14:
[...]

Als ik een gok mag wagen: waarschijnlijk bedoelen ze dat je een wifi-netwerk nodig hebt waarmee je telefoon (met de app) zal moeten verbinden. Die moet op hetzelfde netwerk zitten als waar je je hub op aansluit met de draad. Beetje raar neergezet maar je kunt het er wel uithalen.

[...]

IKEA lampen werken, net zoals de Philips Hue lampen, op Zigbee. En Zigbee is verantwoordelijk voor het doorgeven van signalen (aka 'meshing') van lamp naar lamp. Dus: ja.
Dankjewel voor je antwoorden. Werkt de Ikea app niet buitenshuis dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
MarkyB schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:15:
[...]
Dankjewel voor je antwoorden. Werkt de Ikea app niet buitenshuis dan?
De app die werkte met de oude hub werkte niet buitenshuis nee. Dan moest je via bijvoorbeeld Google Home of Apple Homekit (met een woninghub) schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
karimmm schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:03:
[...]

Juist wel soepel gegaan hier. Je moet de Dirigera even gaan rebooten en daarna opnieuw toevoegen aan HomeKit. Bij mij kwam eerst een paar lampen niet totdat ik dit deed; nu alles erin :)
Maar dan kun je dus achteraf niks meer toevoegen. Want dan kun je dus opnieuw beginnen met je automatiseringen en scenes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-07 21:31
Serena schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:39:
[...]

Maar dan kun je dus achteraf niks meer toevoegen. Want dan kun je dus opnieuw beginnen met je automatiseringen en scenes.
Hoezo zou na een reboot je alle automatiseringen en scenes niet meer werken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
jwhoogervorst schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:47:
De beta is sinds gisteren gereleased:

Ik heb een aantal lampen die ik zou kunnen updaten. Ik wil alleen updaten als dat iets toevoegt. Ik snap alleen niet goed wat deze bovenstaande wijziging betekent. Kan iemand uitleggen wat deze “increased power-on limit” doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
demonic schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:30:
[...]

Ik dacht dat je bedoelde ok volledig te ontkoppelen.

Nu komt het nieuwe. Alles toegevoegd, inclusief 7 snelkoppelingsknoppen. Alleen, hij neemt de naam niet mee. Geen idee welke knop nu wat is.

Edit:
En ineens, door gewoon random een scène aan een knop toe te voegen verschenen ineens alle namen.

[ Voor 11% gewijzigd door Serena op 03-11-2022 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@tdn135 Zover ik het begrijp is dit de 7 keer uit-aan tijd om de lamp te resetten. Dat kwam voorheen nogal nauwkeurig en moest je soms meerdere pogingen doen. Nu hebben ze volgens mij de tijd opgerekt en zal het makkelijker gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Er zitten overigens wel waanzinnig veel spelfouten in de nieuwe Ikea app. Op iedere pagina kom ik wel iets tegen.

Ik dacht overigens dat de nieuwe hub wel vanaf buiten benaderbaar was. Maar hij vraagt dus toch nog om een wifi-verbinding.
Blijkt dag ook dat in een latere update komt. (Over updates gesproken, ik zie nu nergens meer welke firmware etc?)

Edit 4/11:

En inmiddels zijn weer twee namen van knopjes verdwenen. Ik heb een beetje het idee dat ik een stap achteruit heb gedaan. Ze hebben nog veel te doen aan de app.

[ Voor 72% gewijzigd door Serena op 04-11-2022 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-07 03:05
demonic schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:30:
[...]

Het is niet alleen de reboot, je bent de hub aan het verwijderen en hertoevoegen aan de HomeKit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
karimmm schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:05:
[...]

Het is niet alleen de reboot, je bent de hub aan het verwijderen en hertoevoegen aan de HomeKit
En dat is dus inderdaad precies wat ik bedoelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-07 19:57
xFeverr schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:16:
[...]

De app die werkte met de oude hub werkte niet buitenshuis nee. Dan moest je via bijvoorbeeld Google Home of Apple Homekit (met een woninghub) schakelen
Of eventueel met een VPN naar je huis netwerk concerten. Dat werkt overigens alleen als je buitenshuis op een WiFi netwerk zit. Die stomme app werkt niet als je op een mobiel netwerk zit. Als je ergens op een ander WiFi netwerk zit en je gaat met een VPN naar huis toe dan werkt het prima. Zit je op 4g/5g met dezelfde VPN dan werkt het niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• robertwebbe
Afbeeldingslocatie: https://static.pepper.com/threads/raw/Feuqm/254231_1/re/768x768/qt/60/254231_1.jpg

Link

[ Voor 63% gewijzigd door robertwebbe op 05-11-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
*Zucht*
En nu zijn met de nieuwe hub weer stekkers niet bereikbaar. Het is nog geen topper hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:25

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Serena schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:58:
*Zucht*
En nu zijn met de nieuwe hub weer stekkers niet bereikbaar. Het is nog geen topper hoor.
Staan de Sonos speakergroepen er wel in?

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobboi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-02 17:41
Kobboi schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:59:
Sinds vandaag kan mijn Google Nest Hub mijn IKEA apparaten (een stopcontact en twee dimbare lampen die aan een Tradfri hub hangen) niet meer aansturen. Hij is wel nog in staat de status weer te geven (aan/uit, dim-percentage, ...) Iemand een vergelijkbaar probleem zien voorbij komen?
Moest iemand een vergelijkbaar probleem hebben: de Tradfri hub herstarten heeft voor mij alles opgelost, had ik misschien eerst moeten proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
GerCor schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:10:
[...]

Staan de Sonos speakergroepen er wel in?
Ja, dat wel. Dat is eigenlijk echt de reden dat ik nog Ikea heb, op twee drivers na.
De volumeknoppen die door het hele huis hangen en de snelkoppelingsknoppen waar ik zenders aan gekoppeld heb.
1 druk op de knop en de hele benedenverdieping begint te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Sinds een paar dagen leiden de lampen in mijn huis ook een compleet eigen leven. Midden in de nacht gaat het licht aan, op de slaapkamer, op de studeerkamer.
Ik besef dus net dat dit precies de scènes zijn die ik aan de snelkoppelknoppen had toegewezen. Toch maar even verwijderen en even checken of het probleem blijft bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_lange
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-10-2023
Ik had na de update van vorige week ook weer problemen met lampen die niet meer werkten, of die offline bleven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Serena Waarschijnlijk een Halloween scène gekozen dan. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
robertwebbe schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:52:
@Serena Waarschijnlijk een Halloween scène gekozen dan. 😉
Ik heb de scènes verwijderd van de ‘1 druk optie’ en het is niet meer gebeurd. Kennelijk triggert die dus zelf scènes.
Ik hoop snel op een update, want tot nu toe is het hommeles.
Enige dat goed werkt zijn mijn radio-knoppen.
Heb een paar snelkoppelingsknoppen in de Ikea app voorzien van een scène met een zender. 1 druk en de hele benedenverdieping speelt genoemde zender op Sonos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Ik had op GitHub al gelezen dat er inderdaad een update voor de DIRIGERA in beta stond. Alleen waren er nog geen release notes van bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servival7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-07 14:26
ik heb sinds een paar dagen dat mijn lampen niet meer bestuurt kunnen worden via mijn Google assistent.
Ik heb geprobeerd om de koppeling met Google assistent opnieuw te maken maar in de Ikea Home app krijg ik de melding: De server is bezet; probeer het opnieuw.

Hierdoor kan ik de integratie niet uitschakelen.

Edit: al gefixed door alles naar fabriekinstellingen te zetten en alles opnieuw te installeren.

[ Voor 13% gewijzigd door servival7 op 07-11-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Blijkbaar een update van Dirigera hub geweest naar 2.96.11. Kan nergens een changelog vinden helaas.
Toch maar in HomeKit weer scènes aan de snelkoppelingsknoppen toegevoegd. Kijken of ze nu niet weer vanzelf aan gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• robertwebbe
9th Nov 2022
New features and changes in DIRIGERA Gateway: 2.96.11
◆ Fix for Serena’s hunted house

😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
robertwebbe schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:04:
9th Nov 2022
New features and changes in DIRIGERA Gateway: 2.96.11
◆ Fix for Serena’s hunted house

😉
Briljant!!! 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trumbone
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-01-2024
Vraagje:
Ik heb een TRÅDFRI draadloos plug-in stopcontact met afstandsbediening.
Is het mogelijk om afstandsbediening EN bediening via Dirigera tegelijk actief te hebben?
Bij het instellen lijkt het de één of de ander te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@trumbone Ja, geen probleem.

• trumbone
Dank je. Moet ik die afstandsbediening dan koppelen met de Dirigera?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trumbone
Mijn fout. Ik had wel de contactdoos maar niet de afstandsbediening aan de Dirigera gekoppeld. Activeren gaat nu dus via Dirigera en is daardoor ook vanuit de app te bedienen.

• robertwebbe
trumbone schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:49:
[...]
Dank je. Moet ik die afstandsbediening dan koppelen met de Dirigera?
In de app koppel je je stopcontact en dan kies je voor 'met behulp van afstandsbediening'. Het wijst zich vanzelf als je de app gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PoisonRX
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04 01:02
Ik heb 400 pagina's snel doorgelezen, maar kon het antwoord op onderstaande vraag niet vinden, dus hopelijk kan iemand mij duidelijkheid verschaffen.

Ik zit momenteel in een huurwoning met overal klassieke dimmers. Nu wil ik graag Ikea Tradfri lampen, hub en afstandsbedieningen aanschaffen. Maar kan dat wel met deze klassieke dimmers; moet ik deze dan op max. zetten zodat ik deze via de Ikea afstandsbedieningen aan/uit kan zetten en te dimmen?

• GerCor

GerCor

PoisonRX schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:07:
Ik heb 400 pagina's snel doorgelezen, maar kon het antwoord op onderstaande vraag niet vinden, dus hopelijk kan iemand mij duidelijkheid verschaffen.

Ik zit momenteel in een huurwoning met overal klassieke dimmers. Nu wil ik graag Ikea Tradfri lampen, hub en afstandsbedieningen aanschaffen. Maar kan dat wel met deze klassieke dimmers; moet ik deze dan op max. zetten zodat ik deze via de Ikea afstandsbedieningen aan/uit kan zetten en te dimmen?
Voor zover ik weet: kansloos. Gaat niet werken.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

• Reptile209
  • Laatst online: 01:55

Reptile209

- gers -

PoisonRX schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:07:

Je kan de bestaande dimmers weghalen (of afkoppelen en laten zitten als 'afdekplaat'), en de draden doorverbinden, zodat je permanent spanning op je lichtpunten hebt. En dan Tradfri aansluiten. Anders loop je het risico dat een dimmer naar bijvoorbeeld 90% gaat en je systeem op zn best niet werkt en wordt-case stuk gaat.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoisonRX
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04 01:02
Reptile209 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:24:
[...]

Je kan de bestaande dimmers weghalen (of afkoppelen en laten zitten als 'afdekplaat'), en de draden doorverbinden, zodat je permanent spanning op je lichtpunten hebt. En dan Tradfri aansluiten. Anders loop je het risico dat een dimmer naar bijvoorbeeld 90% gaat en je systeem op zn best niet werkt en wordt-case stuk gaat.
Ik was er al bang voor dat die combi (klassieke dimmers en Tradfri onderdelen) niet gaat werken. Dank voor de bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-07 21:31
PoisonRX schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:05:
[...]

Ik was er al bang voor dat die combi (klassieke dimmers en Tradfri onderdelen) niet gaat werken. Dank voor de bevestiging.
Oveirgens, dit is niet puur alleen voor tradfri maar zo'n beetje alle slimme lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:54
GerCor schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:38:
Voor zover ik weet: kansloos. Gaat niet werken.
Ik heb op één lichtpunt nog een klassieke dimmer zitten, en daar zit een Tradfri peertje in. Werkt 99% vd tijd perfect, geen knipperen, niets geks aan te zien - tot het niet goed werkt, en de lamp flikkert. Dan even aan de knop heen en weer draaien en het werkt weer een paar maanden goed. Uit luiheid deze situatie nog niet opgelost ;)

YMMV

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggooi24
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-11-2024
Ik krijg niet alle rolgordijnen werkend met de nieuwe hub. Heb nu de helft die werken feilloos. Met name op zolder lijken ze niet goed te werken (soms offline) en eentje kan hij helemaal niet vinden. Heb wel wifi met kabel ook op zolder en verbinding is hier verder top.... iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Weggooi24 de rolgordijnen gebruiken zigbee, geen wifi. Dat je wifi-signaal op zolder goed is zegt niets over je zigbee-bereik. Zijn er vaste zigbee-devices (dus op netvoeding) in de buurt die het signaal als zigbee-router kunnen doorgeven? Misschien kun je de Tradfri repeater(s) nog beter verspreid plaatsen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
Ik had nog een vraagje .
Hoeveel timers kun je met de nieuwe Ikea hun maken, met de oude is dit 10. Ik hoop met de nieuwe dat je er meer kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Serena schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:44:
Blijkbaar een update van Dirigera hub geweest naar 2.96.11. Kan nergens een changelog vinden helaas.
Toch maar in HomeKit weer scènes aan de snelkoppelingsknoppen toegevoegd. Kijken of ze nu niet weer vanzelf aan gaan.
Te vroeg gejuicht. En weer gingen de lampen op de slaapkamer vanzelf aan. Scène weer verwijderd uit de snelkoppelingsknop en alles blijft weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Laatst online: 19-07 07:44
demonic schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:53:
[...]

Oveirgens, dit is niet puur alleen voor tradfri maar zo'n beetje alle slimme lampen.
is toch meer een led dan een slimme lamp ding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 23:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

datadevil schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:20:
[...]

is toch meer een led dan een slimme lamp ding?
Nee. Slimme lampen hebben een interne dimmer, radiochips en meer van dat soort onderdelen die gewoon een normale normale stabiele voeding verwachten. In het ontwerp is niet meegenomen dat de lamp ook nog eens moet kunnen omgaan met een voeding die gedimd bij de lamp komt.

De meeste domme ledlampen kun je prima dimmen met een domme of slimme dimmer. Die zijn intern veel simpeler.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarsiv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-07 14:30
Jammer dat de speakers er niet ondervallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-07 17:18
Iemand tips voor een migratie naar de nieuwe dirigera hub?

Ik heb behoorlijk wat rolgrodijnen. Ik las op redit dat je deze kan resetten en dat ze dan vrij snel gevonden worden door dirigera. Maar heb dit getest met 2 rolgordijnen en die worden niet gevonden.

Ik heb ook 2 air purifiers. Het is nooit gelukt om deze met de oude hub te verbinden. Dat uiteindelijk opgegeven en had goede hoop voor de nieuwe hub. Maar ook deze wil ze niet vinden.

Ik las op reddit oa veel positieve reacties en een positieve review op de verge. Maar tot nu toe is de ervaring met dirigera net zo ellendig en moeizaam als met de oude hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4D
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 09:06

C4D

Joppiesaus2 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:24:
Geprobeerd, maar krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar.

Achterop de Ikea dirigera zit een ‘action’ button. Die 5 sec vast gehouden.

De gledopto 5 keer aan / uit van het stroom achter elkaar zodat deze in pairing mode zou moeten gaan.

Ze vinden elkaar niet. Ook nog als extra de app opgestart en zoeken naar lampen aan staan, maar wordt niet gevonden.

Wat doe ik hier fout?
[Afbeelding]
Hier hetzelfde probleem. Overgestapt van Tradfri naar Dirigera en ik krijg het niet gekoppeld.
Ik kan de Gledopto wel met een remote verbinden die vervogels met Dirigera is verbonden, maar in de app is de controller niet terug te vinden...

psn: lupusergo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 20:00
C4D schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:53:
[...]

Hier hetzelfde probleem. Overgestapt van Tradfri naar Dirigera en ik krijg het niet gekoppeld.
Ik kan de Gledopto wel met een remote verbinden die vervogels met Dirigera is verbonden, maar in de app is de controller niet terug te vinden...
Ik heb gledopto gemaild. Ze geven aan dat dit niet meer gaat werken. Adviseren er een Hue base bij te gaan zetten.

Ik zit eerder te denken aan de eerste matter led controllers die dan weer koppelbaar (mogelijk) moeten worden met de dirigera in de toekomst.

Schiet in ieder geval niet op dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4D

C4D

Joppiesaus2 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:03:
[...]

Ik heb gledopto gemaild. Ze geven aan dat dit niet meer gaat werken. Adviseren er een Hue base bij te gaan zetten.

Ik zit eerder te denken aan de eerste matter led controllers die dan weer koppelbaar (mogelijk) moeten worden met de dirigera in de toekomst.

Schiet in ieder geval niet op dit.
Ok, bedankt. Dan blijf ik voorlopig Tradfri gebruiken. Gezeur met die verschillende producten, had gehoopt dat de nieuwe hub hier minder problemen mee had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
  • Laatst online: 19-07 15:05
@Joppiesaus2 @C4D Al eens overwogen om Home Assistant te proberen? Is iets ingewikkelder om op te zetten, maar is mij uiteindelijk nog redelijk meegevallen.
Als je het gebruikt met bijvoorbeeld Zigbee2MQTT heb je veel keus uit devices.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4D

C4D

Die kant gaat het wel op. Op dit moment laat ik Tradfri naast Dirigera lopen en staat alles in verbinding in elkaar via Google Home.
musicpixel schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:52:
@Joppiesaus2 @C4D Al eens overwogen om Home Assistant te proberen? Is iets ingewikkelder om op te zetten, maar is mij uiteindelijk nog redelijk meegevallen.
Als je het gebruikt met bijvoorbeeld Zigbee2MQTT heb je veel keus uit devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
... Laat maar. Opgelost.

[ Voor 92% gewijzigd door Serena op 19-11-2022 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Ik heb dit forum even doorgespit maar ik begrijp dat bij de kleurlampen blauw niet echt blauw is?

Het lijkt mij wel aardig dit sfeertje te creëren met de kerst 👇

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfrBp9ZSmcJF1NkAVZ1mxxT2g7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9l3s2Ud4nCh3Xafc3ZmYm29F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-07 09:14
GerCor schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:42:
Ik heb dit forum even doorgespit maar ik begrijp dat bij de kleurlampen blauw niet echt blauw is?
"echt blauw" is natuurlijk nogal een subjectieve zaak. De meeste kleurenlampen bevatten losse rode, groene en blauwe leds. Je kunt vast wel een kleur in de app vinden die vrijwel alleen de blauwe led aan zal sturen.

Sommige kleurenlampen hebben nog losse "warm wit" en "koud wit" ledjes, zodat ze ook een prettig wit licht kunnen geven. Ik heb zelf alleen E27 peertjes die dat niet hebben, en met een combi van RGB warm wit proberen te maken (wat in mijn geval matig gaat). Ik weet niet waar je kunt vinden welke kleuren lampen losse witte leds hebben. (de peertjes die ik heb worden allang niet meer verkocht)

Philips Hue vind ik wel echt beter op dit punt, bv veel consistentere helderheid als je de kleur aanpast, en betere match van kleur tussen verschillende typen lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:24
Hobbit13 schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:55:
[...]

"echt blauw" is natuurlijk nogal een subjectieve zaak. De meeste kleurenlampen bevatten losse rode, groene en blauwe leds. Je kunt vast wel een kleur in de app vinden die vrijwel alleen de blauwe led aan zal sturen.

Sommige kleurenlampen hebben nog losse "warm wit" en "koud wit" ledjes, zodat ze ook een prettig wit licht kunnen geven. Ik heb zelf alleen E27 peertjes die dat niet hebben, en met een combi van RGB warm wit proberen te maken (wat in mijn geval matig gaat). Ik weet niet waar je kunt vinden welke kleuren lampen losse witte leds hebben. (de peertjes die ik heb worden allang niet meer verkocht)

Philips Hue vind ik wel echt beter op dit punt, bv veel consistentere helderheid als je de kleur aanpast, en betere match van kleur tussen verschillende typen lampen.
Dit inderdaad. Ik heb ondertussen zelf een mix van Tradfri en Hue WRGB lampen. Voor de witte/warme kleuren doen zowel Hue en Tradfri het beiden gewoon enorm goed. Maar betreft kleuren is Hue wel een stap beter. Niet dat Tradfri slecht is, maar als je voornamelijk kleuren gebruikt dan raad ik wel Hue aan.
Ik heb hier een aantal WRGB leds van Tradfri, puur als 'nice to have' en kon er destijds goedkoop aan komen. Anders zaten daar gewoon witte/warme spotjes in van Tradfri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Maar goed. Ik heb Ikea. Ik weet dat Philips Hue uitstekend is maar ik hoef geen tweede hub. Het gaat mij om de kleurenlamp die Ikea aanbiedt. Voor in spotjes in de overkapping in mijn tuin. Ik heb daar nu de LED GU10 345. Toen ik ze kocht bestonden de kleurlampen nog niet. Overigens heten de kleurenlampen ook LED GU10 345 maar staat er 'instelbare kleur' bij.

Alleen, op de foto vind ik blauw niet echt blauw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtXw1lwxyBwwi5mSsSTA0M2NgKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKbYYI2DChTYqfALBfePjTUF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door GerCor op 21-11-2022 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
GerCor schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:11:
Maar goed. Ik heb Ikea. Ik weet dat Philips Hue uitstekend is maar ik hoef geen tweede hub. Het gaat mij om de kleurenlamp die Ikea aanbiedt. Voor in spotjes in de overkapping in mijn tuin. Ik heb daar nu de LED GU10 345. Toen ik ze kocht bestonden de kleurlampen nog niet. Overigens heten de kleurenlampen ook LED GU10 345 maar staat er 'instelbare kleur' bij.

Alleen, op de foto vind ik blauw niet echt blauw.

[Afbeelding]
Je kunt Philips Hue lampen ook koppelen met de Tradfri bridge.
Los van dat, de LED GU10 345 WGRB ondersteund wel blauw, ik heb ze zelf ook als spotjes in de tuin en op andere plekken in huis. Het nadeel is dat de kleuren niet zo fel zijn als de normale witte/warme kleuren, dus je moet niet al te hoge verwachtingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
GerCor schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:42:

Het lijkt mij wel aardig dit sfeertje te creëren met de kerst 👇

[Afbeelding]
De kleurenlampen van Ikea zijn echt waardeloos…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Oké. Dan ga ik niet eens proberen. Zonde van de centen en moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
Release Version: 1.22.2
17th Nov 2022
PILSKOTT Pendant and Floor Lamp (V-1.0.021)
◆ New product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobKlimop
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-07 15:02
Serena schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:11:
[...]

De kleurenlampen van Ikea zijn echt waardeloos…
Waar baseer je dat op?

Ik heb ze ook en ik vind ze echt helemaal prima. Ik heb geen ervaring met Hue en dat zal m'n oordeel misschien ook wel beïnvloeden. Maar om nou te zeggen dat ze waardeloos zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:51

uFx

JobKlimop schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:40:
[...]

Waar baseer je dat op?

Ik heb ze ook en ik vind ze echt helemaal prima. Ik heb geen ervaring met Hue en dat zal m'n oordeel misschien ook wel beïnvloeden. Maar om nou te zeggen dat ze waardeloos zijn...
@Serena verwacht gewoon dat een product wat bijna 4x goedkoper is net zo goed moet zijn ;)

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

[...]

Waar baseer je dat op?

Los van Serena. Vind jij het voldoende blauw? Ik zie op de foto van Ikea ook geen groen. En dat blauw neigt naar paars. Mijn bedoeling is blauwe verlichting en dan het gele van de IKEA lamp dat overeenkomt met de kleur van echte kaarsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelfp
  • Laatst online: 18-07 16:56
GerCor schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:02:
[...]

Los van Serena. Vind jij het voldoende blauw? Ik zie op de foto van Ikea ook geen groen. En dat blauw neigt naar paars. Mijn bedoeling is blauwe verlichting en dan het gele van de IKEA lamp dat overeenkomt met de kleur van echte kaarsen.
Wie beweert dat op die foto van Ikea de lamp op het blauwst mogelijke blauw is ingesteld? Als je wilt oordelen of de gewenste kleur blauw door die lamp kan worden weergegeven, zul je denk ik toch even naar een vestiging moeten om daar te spelen met een lamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandts
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-06 14:17
roelfp schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:35:
[...]

Wie beweert dat op die foto van Ikea de lamp op het blauwst mogelijke blauw is ingesteld? Als je wilt oordelen of de gewenste kleur blauw door die lamp kan worden weergegeven, zul je denk ik toch even naar een vestiging moeten om daar te spelen met een lamp.
Neem daarbij dat de camera waarmee de foto genomen is impact heeft op de kleur in de afbeelding, deze afbeelding waarschijnlijk nog eens bewerkt is voor marketing doeleinden en vervolgens het scherm waar je de foto mee bekijkt de kleuren nog eens aanpast. Met andere woorden, je kunt dit absoluut niet beoordelen van een foto en het beste advies is inderdaad, ga zelf in de winkel kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Tsja. Dat kan maar dan moet ik even wachten op na sluitingstijd en dan wanneer ze de verlichting ook uitgeschakeld hebben. En dan de lamp op blauw zetten.

Maar eigenlijk zou het eenvoudiger zijn als iemand die de kleurlamp heeft mij kon vertellen of blauw echt blauw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
GerCor schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:53:
Tsja. Dat kan maar dan moet ik even wachten op na sluitingstijd en dan wanneer ze de verlichting ook uitgeschakeld hebben. En dan de lamp op blauw zetten.

Maar eigenlijk zou het eenvoudiger zijn als iemand die de kleurlamp heeft mij kon vertellen of blauw echt blauw is.
Ik heb de lamp gehad en groen en blauw doen het gewoonweg niet fatsoenlijk. Blauw lijkt meer paars en groen is er helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
uFx schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:50:
[...]

@Serena verwacht gewoon dat een product wat bijna 4x goedkoper is net zo goed moet zijn ;)
Bedankt voor deze super waardevolle bijdrage. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
[...]

Waar baseer je dat op?

Op het feit dat ik zowel Hue als Ikea had en de Ikea lampen sommige kleuren gewoonweg niet weer kunnen geven. Hue daarentegen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandts
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-06 14:17

Misschien kan dit je helpen bij je keuze ;)
https://nl.hardware.info/...evens-kleur-en-helderheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelfp

Definieer echt blauw! Ik ben niet kleurenblind, toch kan het zijn dat één tint blauw door mij heel anders wordt waargenomen dan door jou. Als ik je nu vertel dat ik het blauw echt wel blauw vind. En Serena zegt dat dat niet zo is. Wat is dan de waarde van deze meningen voor jou?
Volgens mij moet je, op welke manier dan ook, de lamp zelf even in het echt bekijken of ie de door jou gewenste blauwtint kan weergeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Weet je wat? Die lampen zijn niet zo duur. Ik heb er 3 nodig. Dat is de wereld aan geld ook niet. Ik ga het gewoon proberen. Zie ik wel waar het schip strandt.

Bedankt allen voor jullie antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelfp
En je kunt ze gewoon terugbrengen als ze niet voldoen. Succes! (en ben eigenlijk wel benieuwd hoe het afloopt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14

Bij de Ikea in Hengelo hebben ze de lampen in van die vierkante hokjes/dozen staan met een schakelaar er bij. Daarmee kun je prima de kleuren zien :) Wellicht dat andere vestigingen dat ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Serena schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:01:
[...]

Ik heb de lamp gehad en groen en blauw doen het gewoonweg niet fatsoenlijk. Blauw lijkt meer paars en groen is er helemaal niet.
Dan heb je een defecte lamp gehad. De lampen die ik heb doen wel degelijk groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Zo in de auto. In Zwolle op voorraad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:51

uFx

Tux3.14 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:27:
[...]

Dan heb je een defecte lamp gehad. De lampen die ik heb doen wel degelijk groen.
Het punt is denk ik vooral dat de Tradfri-kleurenlampen geen écht groen kunnen maken. Dat lijkt meer groen/geel. Overigens is blauw bij mij wel gewoon blauw, al is het wel een kleur die niet heel veel licht geeft.

Overigens heeft de app al enige tijd een kleurenwiel dus daarmee kun je wat specifieker je gewenste kleur maken. Tradfri is geen Hue en daar is de prijs ook naar. Maar voor de meeste toepassingen volgens mij meer dan prima. Ik heb eigenlijk meer klachten over de beperkte mogelijkheden in de app maar gelukkig kun je door een externe koppeling te gebruiken (zoals Google Home) wel wat meer automatisering toepassen.
Serena schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:01:
[...]

Bedankt voor deze super waardevolle bijdrage. d:)b
Het was meer een opmerking omdat je "De kleurenlampen van Ikea zijn echt waardeloos…" zegt. Natuurlijk zijn ze helemaal niet waardeloos. Het kan echter wel zijn dat ze niet dezelfde kwaliteit of functionaliteit hebben dan een Hue-lamp. En dat is natuurlijk ook wel logisch gezien het prijsverschil.

Je doet je mening teniet door zo'n hard statement te maken. Daarmee wordt je ervaring niet meer serieus genomen en dat is toch wel jammer. Ik zou proberen het genuanceerder te brengen.

[ Voor 28% gewijzigd door uFx op 22-11-2022 18:38 ]

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Hatseflats. Niet helemaal wat ik ervan verwacht had maar en je kunt er een beetje mee spelen. Toch wel leuker dan alleen wit naar geel. En dat voor € 36. (let niet op de rommel, herfstmode on)

Edit: even een nieuwe foto geplaatst. Vorige was meer paars, deze is wel blauw. Blauw ingesteld in Google Home :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zXiXSH9069qPrn5HfqSaFcyUgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSJ1b1hr97TSwxVbLsvatcIY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door GerCor op 23-11-2022 05:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Tux3.14 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:27:
[...]

Bij de Ikea in Hengelo hebben ze de lampen in van die vierkante hokjes/dozen staan met een schakelaar er bij. Daarmee kun je prima de kleuren zien :) Wellicht dat andere vestigingen dat ook hebben.
Dat ze kleuren kan je zien maar vergeet dan niet ff die enorme bak licht weg te denken die wel in de IKEA is maar niet in je eigen woning.
3 lampjes die een woonkamer moeten kleuren zien er thuis echt anders uit dan in de winkel.
Ook de verdeling van het licht kan nogal ontluisterend zijn thuis.

Deze geeft bijvoorbeeld gericht op een muur een heel onaangename puntverlichting met zowel gele als witte plekken in de lichtvlek, deze in een spotje een helder wit licht omringd door een viesgele cirkel.
Vanuit een centrale spot boven de keuken gaf dat best aardig licht maar die gele omranding gaf een heel naar lichtbeeld op de keukenkastjes, daarna in een leeslamp geplaatst maar ook daar is het knap onaangenaam je krantje lezen met een helder midden en daar omheen een okergele cirkel.

Beide gaan dus retour.

Hang je een lading lampen op dan valt de ongelijkmatige verdeling van kleuren uiteraard veel minder op door de overige verlichting.
Vooral die Tradfri lamp vind ik jammer, deze heldere was mooi "kort" en stak niet boven de bollamp uit maar het effect op de muur was niet om tegenaan te kijken, andere diffuse Tradfri lampen hebben dat probleem niet maar zijn gewoon iets te lang voor het armatuur.

Verder weinig te klagen over IKEA lampen hoor, CRI >90 in diffuse lampen geeft enorm mooi licht, die Solhetta's en Tradfri's zijn gewoon prima.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

De laatste foto hoor. Omdat de vrouw des huize ook enthousiast is over de IKEA kleurenlampen.

Nederland, O Nederland....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TMhnCRAuprbroHs7wLfPPKl8TY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nzzI5Ce2UNYSNokwNWegoT0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@GerCor En hoe doen ze het in oranje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Moeilijk op bruine palen. Ik heb er dit van kunnen maken. In Google Home hebben de kleuren namen waarvan ik de relatie niet zie tot de kleur. Iets als Peru. Wat moet je ermee? Deze gemaakt in de IKEA app. Maar goed. Je creëert toch een beetje een sfeertje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHedzFuL11dCDcFUXcnVwvRLqmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42v7a6h5N5NcJ6KMPymSUXNm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
Niet gek toch? En dat voor een IKEA lamp…
Pagina: 1 ... 106 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)